Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
johan1997 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:36:
ik heb geen idee wie de installatie aangesloten heeft, ik heb geen idee van de garantie etc.
Misschien kan SMA je vertellen wie de installateur is adh het serienummer (staat vast wel op een sticker) en daar contact mee opnemen.

Dit al eens geprobeerd ? https://my.sma-service.co...-Forgotten?language=en_US
Dan kun je misschien wel lokaal inloggen. Registratie op sunny portal zal nog steeds verkeerd staan.

[ Voor 28% gewijzigd door jobr op 28-05-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 17:38
jobr schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Misschien kan SMA je vertellen wie de installateur is adh het serienummer (staat vast wel op een sticker) en daar contact mee opnemen.

Dan kun je misschien wel lokaal inloggen. Registratie op sunny portal zal nog steeds verkeerd staan.
Puk code eigenlijk nog niet aangevraagd. Ik kan alleen via de sunny explorer connecten uiteindelijk met default user groep gelukt. Zover ik zie is er geen web gui beschikbaar voor dit model dus alleen via de explorer en inmiddels met een custom integratie in home assistentie. Echter installer password is een raadsel. Heb nog een case lopen bij sma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-06 02:00
Strontvlieg schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:14:
[...]

Het laat wel zien waar het allemaal heen gaat. Na de zonnepanelen worden we gepusht er een batterij bij te nemen en de volgende stap is dat andere partijen gaan bepalen wanneer jouw batterij laadt en ontlaadt. 3x raden waar het meest verdiend gaat worden.
Interessant is nog dat lichtblick, die met sma en ison.energy dit partnership vormen, Eneco als Nederlandse moedermaatschappij heeft. Hopelijk helpt dit met een snelle introductie in Nederland.

Los dat ik niet blij als het een verplichte winkelnering wordt is de oplossing van ison.emergy onafhankelijk van dynamische prijs energielevernciers. Het concept lijkt erg o p wat zonneplan in Nederland doet door met thuisbatterijen te handelen op de diverse onbalansmarkten.

[ Voor 23% gewijzigd door jschoorl2 op 28-05-2024 19:39 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-06 19:37

timpel_800

Amber 65

jobr schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Je krijgt gelijk een melding dat je een pukcode nodig hebt bij het aanklikken van het wachtwoord vergeten knopje dus denk dat dat niet meer lukt maar misschien ligt het aan je type.

Ander vraag die er wel betrekking op heeft. Als ik een stp6000tl uit België haal , staat deze natuurlijk op landcode BE. Kun je dit wijzigingen als je gewoon het installateurs ww hebt of heb je iemand nodig met een smart grid guard code?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jschoorl2 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:32:
[...]

Interessant is nog dat lichtblick, die met sma en ison.energy dit partnership vormen, Eneco als Nederlandse moedermaatschappij heeft. Hopelijk helpt dit met een snelle introductie in Nederland.

Los dat ik niet blij als het een verplichte winkelnering wordt is de oplossing van ison.emergy onafhankelijk van dynamische prijs energielevernciers. Het concept lijkt erg o p wat zonneplan in Nederland doet door met thuisbatterijen te handelen op de diverse onbalansmarkten.
Misschien de rollen eens omdraaien als eneco terug wil leveren op de batterij, een boete opleggen per kWh :+
Offtopic wellicht

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roawser
  • Niet online
Bij het overwegen van een klassiek string-PV systeem stuit ik op spullen van het merk SMA en als ik zo de specs lees, lijkt dat goed te passen bij wat ik wil. Hier in dit topic hoor ik ook overwegend positief geluid. Maar wanneer ik naar reviews zoek over SMA als bedrijf (google, trustpilot) worden ze consequent steeds afgebrand, veel meer dan andere PV-merken. Het lijkt alsof ze eenmaal verkocht helemaal geen service meer leveren aan hun klanten. Wat is de ervaring hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:46
@roawser ik heb totaal geen issues met sma. Heel toevallig vorig week nog twee puk codes aangevraagd, hier doen ze totaal niet moeilijk over als particulier. Even het formulier invullen en paar dagen later krijg je de puk code in de mail!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ze zijn volgens mij meer gericht op de installateur dan op de particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan het van overige merken ook zeggen dat ze niet zo populair zijn
https://nl-be.trustpilot.com/review/www.solaredge.com?page=5
https://www.trustpilot.com/review/www.growatt.com?page=2
https://nl.trustpilot.com/review/nl.goodwe.com

Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan die incidenten.
Ik hecht meer waarde aan de klachten die in dit topic binnenkomen en dat valt best mee dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-06-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
<verwijderd>

[ Voor 110% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2024 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Zijn er hier mensen die mij kunnen helpen met de landnorm aan te passen ?
Een vriendelijke mede tweaker heeft mij hiermee geholpen

Ik heb 2 sma omvormers in gebruik in de schuur met een vrij lange kabel (20+ meter 2.5mm2 opwek max 3kw)
ik zie dat eentje tijdens de middag geregeld uitschakelt en dan langzaam het pv vermogen weer op laat lopen.

Het verschil is de landcode, gaat om een Sunny Boy 2.5-1VL40 met landcode [NL] NEN-EN50438:2013
(SN 1930074130 FW 3.11.5.R)

Vind het aanvragen van een gridcode via sma a € 65 te gortig..

103 Netoverspanning langzaam 5 jun. 2024 12:54:10
103 Netoverspanning langzaam 5 jun. 2024 12:24:52
103 Netoverspanning langzaam 5 jun. 2024 12:12:44
103 Netoverspanning langzaam 5 jun. 2024 11:23:46

Wat zijn de meningen over/verschillen tussen de landcodes [EN] EN50438:2013 en [EU] EN50549-1:2018 LV (laagspanning)
Heb nu beide in gebruik op een 1.5kw en 2.5kw sma

Bij de EN50438:2013 norm staat Onderste maximumdrempel op 264,50 V
Bij de EN50549-1:2018 norm staat Onderste maximumdrempel 1,200 p.u.

Onderste maximumdrempel stond op 253 V met de uitschakelende omvormer icm EN50438:2013

[ Voor 24% gewijzigd door Weezer-DC op 05-06-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Zijn jullie inmiddels ook al over naar EnnexOS?

Zijn jullie hier al in gedoken? Nog bepaalde instellingen juist wel of niet aanzetten?

Ik krijg bijv. een melding dat ik Smart connected nog niet aan heb gezet.

Zou je ook een soort dashboard kunnen maken erin dat ik alle 4 de omvomers naast elkaar op 1 pagina kan krijgen?

Ik zie voor als nog niet per se de voordelen tov SP. Nadeel is dat hij telkens automatisch uitlogt.

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 06-06-2024 13:26 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 19:51
timpel_800 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:02:

Zijn jullie hier al in gedoken? Nog bepaalde instellingen juist wel of niet aanzetten?

Zou je ook een soort dashboard kunnen maken erin dat ik alle 4 de omvomers naast elkaar op 1 pagina kan krijgen?
Ik moet nog over... Nog geen tijd gehad :X

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:53
Mijn ouders hebben een SB2500TLST-21 uit eind 2013. Deze is enkel via bluetooth te benaderen.
Hun vast contract loopt nog tot sept 2024, dus nog even tijd, maar toch alvast even informeren.

1) Klopt het dat ze voor beperken toekomstige teruglevering de datamodule SWDM-10 moeten kopen en laten inbouwen? Hoe makkelijk is dat om zelf te doen?
2) En heeft dit nog wel nut voor een omvormer van 11 jaar oud om die kosten te maken? Of kan er beter een heel nieuwe omvormer worden geinstalleerd die van alle moderne snufjes is voorzien incl. voorbereid is mbt accu-opslag?
3) Of is het helemaal niet nodig? want ik ben er niet echt in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

BigEagle schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Ik moet nog over... Nog geen tijd gehad :X
Gaat automatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-06 21:50
Nog niet: de Home Manager 2.0 wordt nog niet ondersteund begreep ik. Dus daar is het voor mij nog wachten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Ja eergisteren over gegaan. Even doorheen geklikt. Ziet er verder goed uit. Er is ook meer data inzichtelijk dus voor de mensen die niet zelf loggen is het een behoorlijke verbetering. Voorbeeld wat nuttig kan zijn is netspanning.

Niet zo handig: meerdere gegevens in 1 grafiek, elke lijn heeft dezelfde kleur, dit zijn drie series: Watt per string en hoeveel Watt er uit de omvormer komt. Niet zo handig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8axt1EbNSgr2WEjwUJeRRTP5FZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RhJPCusNfFKcm35b9mVqkYR8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Waar vind je die?

Ik zie hier bijv. dit: mijn 4 systemen in 1 grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWLq4KPySC6K0citNfqZw99EH34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T07CHe3rhwUghJOi2c7naBwr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kreeg vandaag ook de mail dat het aangepast is. Gebruik eigenlijk alleen de app af en toe en krijg iedere dag een mail met de resultaten van de dag ervoor (meer als indicatie dat het nog wat doet). Zal er niet veel gebruik van maken denk ik, deed ik met de oude ook al niet.

Wat me wel opvalt vandaag is dat zowel op de site en in de app het totaal niet klopt... staat op 90 Wh voor vandaag, da's wel erg magertjes. Als ik op de omvormer zelf kijk staat er wel 9+ kWh wat wel klopt. Ergens ontbreekt een factor 100. :/

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Aardwolf schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:04:
Mijn ouders hebben een SB2500TLST-21 uit eind 2013. Deze is enkel via bluetooth te benaderen.
Hun vast contract loopt nog tot sept 2024, dus nog even tijd, maar toch alvast even informeren.

1) Klopt het dat ze voor beperken toekomstige teruglevering de datamodule SWDM-10 moeten kopen en laten inbouwen? Hoe makkelijk is dat om zelf te doen?
2) En heeft dit nog wel nut voor een omvormer van 11 jaar oud om die kosten te maken? Of kan er beter een heel nieuwe omvormer worden geinstalleerd die van alle moderne snufjes is voorzien incl. voorbereid is mbt accu-opslag?
3) Of is het helemaal niet nodig? want ik ben er niet echt in thuis.
Ik zou eerst maar eens wachten tot de saldering werkelijk wordt afgeschaft.
Er zijn ook nog leveranciers te vinden waar de terugleverkosten niet zo hoog zijn (bijv greenchoice). Bij kunnen salderen kan het dan nog steeds uit (afh van je verbruik en teruglevering)
Maar hier zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik was mijn maandelijks rapport kwijt. Die heb ik weer moeten aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aardwolf
Ik heb nog wel een swdm-10 liggen bij interesse.
Dat is vrij makkelijk te installeren. PIC en RID even fototje van maken, die heb je nodig om aan te melden in de portal. Stekkertje in de omvormer en een netwerkkabel aansluiten.

Modbus TCP dien je aan te zetten met sunny explorer en in te loggen als installateur.
Dan kan je regelen. (ik heb op mijn github wat home assistant code staan voor dynamisch kontrakt en teruglever beperking)

Maar de kans bestaat dat het instabiel uitlezen is. Er zijn mensen die wat problemen hebben met de modbus en de connectiviteit daarvan met de swdm-10.
Je kan geluk hebben, maar ook pech.

Dus ik raad eigenlijk aan op MP in de gaten te houden en een 1-AV-41 op te zoeken.

Hybride is nog te duur zolang we mogen salderen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
  • Laatst online: 23-06 07:34
Hoi SMA gebruikers,

Ik heb een zonnepanelen systeem samengesteld en ga deze komende week installeren. Ik lees alleen wat tegenstrijdige berichten over de AC aansluiting en ik heb hier wat vragen over.

Systeem:
50x 435wp
1x SMA Tripower x20
1x SMA Home manager 2
AC componenenten:
1x 3xB 35A
1x overspanningsbeveiliger 3 fase
Hoofdzekering 3x25A
Groepenkasten uitgevoerd met 10mm2 draad

Vraag hoofdzekering:
Ik lees meerdere situaties waarin er een lagere amperage hoofdzekering is dan de omvormer aansluiting. Door stroom af te nemen in het systeem verminder je de teruggave tot de waarde van de hoofdzekering. Ik heb gelezen dat je dit met de HM kan instellen. Ik lees alleen ook dat je nooit een omvormer met meer vermogen (en automaat) mag hebben dan je hoofdzekering. Je hebt dan namelijk geen selectiviteit (volgens de NEN norm). Wat is het nou? Mag het wel of niet, of alleen met teruglever beperking mechaniek (HM)?

Vraag automaat:
Zal ik een B of C 35 installeren? En plaats je de overspanningsbeveiliger voor of na de automaat van de omvormer?

Ik ben me bewust dat als ik een zwaarder systeem na de hoofdzekering maak dat ik de groepenkasten moet dimensioneren op het totale amperage van de omvormer plus de hoofdzekering (25+35=60A). Volgens mij kom ik dan uit op 10mm2 minimaal.

Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Hoe had je dit systeem in gedachten? Als je zelf (bijna) niks verbruikt lever je ongeveer maximaal 3 maal 29A terug, terwijl de hoofdzekeringen 3 maal 25A zijn.

Stroom optellen voor de hoofdschakelaar heeft geen zin. Daar kan niet meer door dan de hoofdzekeringen toe laten.

Waar je wel rekening mee moet houden zijn hetgeen in de groepenkast. Daar moet je wel beide optellen en de aardlekschakelaars aanpassen op maximaal verbruik door een aardlekschakelaar, tenzij je remautomaat gaat gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door bjusterbaarlik op 07-06-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:50:
Hoe had je dit systeem in gedachten? Als je zelf (bijna) niks verbruikt lever je ongeveer maximaal 3 maal 29A terug, terwijl de hoofdzekeringen 3 maal 25A zijn.
Bedankt voor je reactie. Doormiddel van de teruglevering automatisch beperken met de Home Manager.
Hoofdstuk 15.9 van de HM handleiding (p.105).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-06 21:31
heszol schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:02:
[...]

Bedankt voor je reactie. Doormiddel van de teruglevering automatisch beperken met de Home Manager.
Hoofdstuk 15.9 van de HM handleiding (p.105).
Een 3x35A automaat/alamat achter een 3x25A hoofdzekering is zinloos: bij een overstroom situatie zal de hoofdzekering eerder afschakelen dan de automaat van de omvormer. (En formeel mag/kan je die niet zelf weer inschakelen) Vandaar de selectiviteit: automaten in je onderverdeling moeten altijd lichter zijn dan je hoofdzekering.

Mijns insziens zou je aansluiting moeten laten verzwaren, en als je dat niet wil op zijn minst een lichtere automaat/alamat (<=3x25A) voor je omvormer plaatsen, met een A/B karakteristiek en hopen dat die eerder afschakelt dan je hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heszol
Maar waarom doen mensen het dan wel met een dergelijk systeem, Fuseguard? Is de HM teruglever beperking niet hetzelfde?

https://www.sma-benelux.c...d-en-power-control-module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-06 21:31
heszol schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:05:
Maar waarom doen mensen het dan wel met een dergelijk systeem, Fuseguard? Is de HM teruglever beperking niet hetzelfde?

Omdat dat een softwarematige oplossing is. Zolang alles goed werkt, heb je geen zekeringen nodig :)
De automaat waarmee je het apparaat afzekert moet ingrijpen als er iets mis is met het apparaat (softwarematig of hardwarematig).

Mocht je een 3x35A automaat gebruiken achter een 3x25A hoofdzekering, dan zal die in veel gevallen later ingrijpen dan je hoofdzekeking en schakelt dus niet alleen je defecte omvormer, maar je hele (huis)installatie. Dat is ten eerste niet handig, en ten tweede maakt dat het ook moeilijker om de veroorzaker te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
timpel_800 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:34:
Waar vind je die?

Ik zie hier bijv. dit: mijn 4 systemen in 1 grafiek.

[Afbeelding]
Ik heb 1 systeem. Bij Analyse Pro kies ik voor detail analyse en dan P (AC) en P (DC, beide strings).

Ze zijn er mee aan prutsen bljkbaar want nu is 1 van de series een stippellijn, het wordt er niet veel duidelijker op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pQewYuPdr3PBa6hfUA6Uu8bn6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G9fHELDdMjk09YoNTeCafxoL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
heszol schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:05:

Je hoofdzekeringen zijn dat automaten die jezelf weer kan inschakelen of smeltzekeringen waar jezelf niet bij kan?

In dat laatste geval zou ik zelf namelijk gelijk achter de hoofdzekeringen bijvoorbeeld krachtautomaat plaatsen van 25A B karakteristiek. Zodat bij te veel terug leveren die er eerder uitspringt dan de hoofdzekeringen. En dat is wel echt minimaal, voor selectiviteit moet het verschil namelijk veel groter zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door bjusterbaarlik op 07-06-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Selectiviteit is in huisinstallaties al lange tijd niet meer van toepassing, simpelweg omdat het niet haalbaar is.
Bovendien moeten er in het geval van automaten als hoofdzekering ook speciale selectieve automaten worden toegepast en de netbeheerders doen dit zelf in veel gevallen niet.

In dat geval kan de snelheid van afschakelen bij een 16A eindgroep en de 25A hoofdzekering een wedstrijd tussen de twee zijn en is niet te voorspellen welke eerst gaat.

Hierover is in het topic Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
al uitgebreid over gediscussieerd.

Bij smeltpatronen is dit nog wel haalbaar, aangezien deze trager werken als de meeste automaten die er tegenwoordig achter hangen.

Maar hoger als 20A automaat voor een PV(zonnepanelen) of EV(laadpaal) wil je in een installatie met 25A hoofdzekeringen eigenlijk niet gaan.

@heszol maar 50x435Wp panelen? Wat heb jij voor een gebruik dat je zoveel gaat opwekken in een huisinstallatie, dat is wel bizar veel, of mis ik iets.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heszol
Trilliwilli schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:38:
Selectiviteit is in huisinstallaties al lange tijd niet meer van toepassing,

@heszol maar 50x435Wp panelen? Wat heb jij voor een gebruik dat je zoveel gaat opwekken in een huisinstallatie, dat is wel bizar veel, of mis ik iets.
Bedankt voor je reactie. Vanwege de hoeveelheid kw die het pv systeem kan leveren zal ik een 3xB25 automaat installeren. Dit in de hoop dat de hoofdautomaten 3xC25 later zullen gaan. Ik regel dan de tripower X20 terug naar 17kw output. Alleen de piekmomenten zijn dus minder efficiënt.

Waarom zoveel panelen? Tsja omdat het kan. Ik heb een groot staaldak en helemaal vol is mooier. Ik kijk er direct op. Daarnaast zijn er ook wat flinke zomer gebruikers waardoor ik straks zonder salderen de opgewekte energie goed kwijt kan (zwembad, airco’s en auto). Huis is 1600m3 en een aparte studio, dus koelen vraagt ook wat. Tevens wil ik zoveel mogelijk opwekken in t voor en najaar om ook daar zonder salderen dekkend te zijn. Ltv en meerdere warmtepompen.

Ik kan het hele systeem leggen voor €6000,-. Zonde om dan €1500,- te besparen en de helft van de panelen te leggen. Gelijk goed doen dus. Al geeft dit wel wat uitdagingen in de groepenkast… zoals je ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 13:32

Ik zie voor als nog niet per se de voordelen tov SP. Nadeel is dat hij telkens automatisch uitlogt.
Ik ben over, maar ik zie bar weinig informatie. Zelfs foutenlog is verdwenen. Eigenlijk alleen opbrengst in allerlei tijdreeksen. Wel is alle data sinds start (nov 2021) overgezet in tegenstelling tot mededeling dat allleen laatste 6 maanden overgezet zou worden. De mail met dagelijkse rapportage komt tegenwoordig in de nacht, ipv 9 uur s avonds.

Mijn SunnyPortal is destijds opgezet door de installateur. Ik kan het niet zelf beheren en niks instellen. Gelukkig destijds wel installateurs wachtwoord van de omvormer zelf gevraagd. Ik verzamel en beheer verder mijn eigen data, dit platform zal ik niet of weinig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Strontvlieg
Ik heb de foutenlog onder monitoring staan en gebeurtenis monitor.
Heb jij dat niet? (ben wel als beheerder/installateur van diverse systemen aangemeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2btghHrhraX-XyU8GNZr8RS3vwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV2fNXLQuNZ2VWBHxxMds0Lr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
heszol schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 04:34:
[...]

Bedankt voor je reactie. Vanwege de hoeveelheid kw die het pv systeem kan leveren zal ik een 3xB25 automaat installeren. Dit in de hoop dat de hoofdautomaten 3xC25 later zullen gaan. Ik regel dan de tripower X20 terug naar 17kw output. Alleen de piekmomenten zijn dus minder efficiënt.

Waarom zoveel panelen? Tsja omdat het kan. Ik heb een groot staaldak en helemaal vol is mooier. Ik kijk er direct op. Daarnaast zijn er ook wat flinke zomer gebruikers waardoor ik straks zonder salderen de opgewekte energie goed kwijt kan (zwembad, airco’s en auto). Huis is 1600m3 en een aparte studio, dus koelen vraagt ook wat. Tevens wil ik zoveel mogelijk opwekken in t voor en najaar om ook daar zonder salderen dekkend te zijn. Ltv en meerdere warmtepompen.

Ik kan het hele systeem leggen voor €6000,-. Zonde om dan €1500,- te besparen en de helft van de panelen te leggen. Gelijk goed doen dus. Al geeft dit wel wat uitdagingen in de groepenkast… zoals je ziet.
Ah duidelijk, zeer grote woning en zwembad en airco’s zijn notoire energieslurpers.
Ik zou voor de zekerheid je vraag hier stellen Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
De experts kunnen je van zeer goed advies voorzien om het vooral veilig te houden.

Plaats dan ook een foto van je groepenkast, liefst ook één met de kappen eraf als je dat zelf aandurft.
Ik vrees namelijk dat jij je aardlekschakelaars zwaar gaat overbelasten maar dat is nu gissen.
Die discussie is in bovengelinkt topic meer op zijn plaats als hier in het SMA topic.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Kalentum schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb 1 systeem. Bij Analyse Pro kies ik voor detail analyse en dan P (AC) en P (DC, beide strings).

Ze zijn er mee aan prutsen bljkbaar want nu is 1 van de series een stippellijn, het wordt er niet veel duidelijker op.
[Afbeelding]
Bij mij kan ik de Netspanning niet selecteren om uit te lezen. (tripower 4.0) Staat er dan iets niet goed ingesteld misschien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GH_wzx-5bxCL__vWcWIg7ePF7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OoHRIbnK10M5pxk0En2voe9o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800
Heb je de omvormer aangevinkt?
Dan kan ik het wel aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed7ikUIqv1c7Ss9FupThKbm4Hws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iO5zmv1IdwjDTsoTa3OmDdWc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:12:
@Strontvlieg
Heb jij dat niet? (ben wel als beheerder/installateur van diverse systemen aangemeld)

[Afbeelding]
Je ziet de foutenlog alleen als je ingelogd bent als installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-06 13:32
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:12:
@Strontvlieg

[Afbeelding]
Ik zie alleen dit. Ik kan verder ook niks veranderen. Zelfs mijn eigen persoonsgegevens niet. Lokaal heb ik wel installateursrechten, maar dat is blijkbaar een heel ander inlogsysteem. IK voel ook geen noodzaak om er werk van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnE60ftyu4GZ2NuBqsj5OPYWvW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN5e4LS2NL0rZJD4nYHtf5IV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-06 21:27
Ik heb 2 SMA SunnyBoys - een 1.5 en een 4.0.

Bij de status aan DC-zijde geeft de 1.5 een spanning van ongeveer 185V geeft.
Terwijl de 4.0 op de A-zijde ongeveer 238V geeft. En op de B-zijde ongeveer 215V.

Klopt de waarde van de 1.5 versie?

=====

Andere vraag:
Beide omvormers hebben onder het kopje netbewaking de landnorm op (SMA-?)default staan.
En niet (bijvoorbeeld) NEN-EN50438:2013.

Wat zou het moeten zijn?
En wat is mis met de SMA-defaults versus de NLD-norm?

=====

En als laatste:
De 1.5 versie tikt op zonnige dagen vrijwel altijd de maximale opbrengst van van 1500 W
Terwijl de 4.0 versie altijd blijft hangen tussen 3500 en 3800 W - maakt niet uit wat de stand van de zon is.
Beide panelen liggen op het zuiden.

Iemand een idee of hier nog iets aan te winnen is?

[ Voor 24% gewijzigd door Airw0lf op 09-06-2024 13:37 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Airw0lf
Op de 1.5 heb je 6 panelen
Op de 4.0 heb je 8 en 7 panelen?

SMA default topt soms te vroeg af. en de maximale spanningen/frequenties staan wat strakker volgens mij
Soms kun je met de installatiewizard doorlopen de landsnorm nog instellen voor de 1e keer.
En anders heb je een grid guard code nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
AUijtdehaag schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:36:
@Airw0lf
Op de 1.5 heb je 6 panelen
Op de 4.0 heb je 8 en 7 panelen?

SMA default topt soms te vroeg af. en de maximale spanningen/frequenties staan wat strakker volgens mij
Soms kun je met de installatiewizard doorlopen de landsnorm nog instellen voor de 1e keer.
En anders heb je een grid guard code nodig.
Bedankt voor de snelle reactie.

Op de 1.5 staan inderdaad 6 panelen.
Op de 4.0 staan 15 panelen.

Wat zou de landinstelling moeten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 09-06-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Airw0lf
Nou dan heb ik toch goed gegokt
Lijkt me in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
AUijtdehaag schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:44:
@Airw0lf
Nou dan heb ik toch goed gegokt
Lijkt me in orde.
Wat zou de landinstelling moeten zijn?

Het lijkt erop alsof ik die aan kan passen wanneer ik inlog als installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Airw0lf
https://www.sma-benelux.c...-door-te-hoge-netspanning

Maar als die er niet bij staat dan NEN-EN50438:2013. (voor nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Mmm - ik geloof dat ik mezelf in de voeten geschoten heb.
Door de landeninstelling aan te houden schakelt de 4.0 af.
Terwijl dat eerst niet het geval was.

Is daar nog wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Airw0lf
De 4.0 zal even opnieuw starten bedoel je?

Welke landsinstelling heb je ingesteld?

En wellicht kan je hem nog weer op default zetten binnen 10 uur

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
jobr schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:15:
[...]
Ik zou eerst maar eens wachten tot de saldering werkelijk wordt afgeschaft.
Er zijn ook nog leveranciers te vinden waar de terugleverkosten niet zo hoog zijn (bijv greenchoice). Bij kunnen salderen kan het dan nog steeds uit (afh van je verbruik en teruglevering)
Maar hier zijn andere topics voor.
offtopic:
Ik ga er wel vanuit dat saldering een keer ten einde loopt, kan in 2027 of 3 jaar later. Of dat terugleverkosten verder oplopen.
Het lijkt me verstandig niet enkel te blijven hopen dat er leveranciers met open armen blijven bestaan voor PV bezitters. Ze zitten nog tot november ergens anders, maar is Greenchoice nog zo schappelijk in november? En volgend jaar? Onzeker, best een gok. Met oude apparatuur die twijfelachtige restlevensduur hebben is niet verkeerd alvast te oriënteren vind ik. Desondanks bedankt voor je reactie. Zeker voor degene met heel nieuwe installaties waarschijnlijk voldoende om er voorlopig zo mee om te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:43:
@Aardwolf
Ik heb nog wel een swdm-10 liggen bij interesse.
<knip>
Maar de kans bestaat dat het instabiel uitlezen is. Er zijn mensen die wat problemen hebben met de modbus en de connectiviteit daarvan met de swdm-10.
Je kan geluk hebben, maar ook pech.

Dus ik raad eigenlijk aan op MP in de gaten te houden en een 1-AV-41 op te zoeken.
Bedankt voor je uitleg en eerlijke advies.
Punt is ook dat ik niet continu daar ben, dus zo'n installatie moet feilloos en zonder al teveel ingrepen kunnen draaien. Als ik al lees dat het technisch soms hier en daar wel/niet werkt, betwijfel ik of dit dan dé oplossing is. Bovendien nog niet thuis in HA. Dus of komende tijd verdiepen en proberen, of dus idd maar een andere omvormer op termijn. Ik ga er nog eens over nadenken en met ze erover hebben.
Hybride is nog te duur zolang we mogen salderen.
Ik bedoelde overigens ook niet direct met accu bijplaatsen, maar in ieder geval dat die omvormer daarvoor geschikt is en directe aansluiting daarop mogelijk. Zoals ik al zei, ik heb er niet veel verstand van, maar ik dacht te zien dat sommige moderne omvormers dit tegenwoordig wel kunnen en dat zou dan wellicht weer 1 batterijomvormer + omzetverliezen schelen. Het hoeft ook niet per se SMA te zijn... al is dat mss een verkeerde opmerking voor dit topic haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
AUijtdehaag schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:26:
@Airw0lf
De 4.0 zal even opnieuw starten bedoel je?

Welke landsinstelling heb je ingesteld?

En wellicht kan je hem nog weer op default zetten binnen 10 uur
Ik heb deze ingesteld: NEN-EN50438:2013.

Of die opnieuw gestart is zou kunnen - weet ik eigenlijk niet.
In de log staat alleen dat die instelling is gedaan - niets over opnieuw starten.

Kan je die binnen 10 uur nog terug zetten?
En moet ik daar nog wat speciaals voor doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardwolf schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Bedankt voor je uitleg en eerlijke advies.
Punt is ook dat ik niet continu daar ben, dus zo'n installatie moet feilloos en zonder al teveel ingrepen kunnen draaien. Als ik al lees dat het technisch soms hier en daar wel/niet werkt, betwijfel ik of dit dan dé oplossing is. Bovendien nog niet thuis in HA. Dus of komende tijd verdiepen en proberen, of dus idd maar een andere omvormer op termijn. Ik ga er nog eens over nadenken en met ze erover hebben.

[...]

Ik bedoelde overigens ook niet direct met accu bijplaatsen, maar in ieder geval dat die omvormer daarvoor geschikt is en directe aansluiting daarop mogelijk. Zoals ik al zei, ik heb er niet veel verstand van, maar ik dacht te zien dat sommige moderne omvormers dit tegenwoordig wel kunnen en dat zou dan wellicht weer 1 batterijomvormer + omzetverliezen schelen. Het hoeft ook niet per se SMA te zijn... al is dat mss een verkeerde opmerking voor dit topic haha.
Ik heb 0 problemen met modbus en SMA 1AV-41 / 1-VL40 dan wel te verstaan, niet met die oude meuk. ;)
En HA kan je op afstand programmeren/bedienen, anders zou ik al vele kilometers afgelegd hebben dit jaar :)
Maar ook waar HA op draait kan betrouwbaar of onbetrouwbaar zijn. 8)
tip: odroid c4 met emmc is betrouwbaar

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Airw0lf schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb deze ingesteld: NEN-EN50438:2013.

Of die opnieuw gestart is zou kunnen - weet ik eigenlijk niet.
In de log staat alleen dat die instelling is gedaan - niets over opnieuw starten.

Kan je die binnen 10 uur nog terug zetten?
En moet ik daar nog wat speciaals voor doen?
Als je nou eerst eens kijkt of die het gewoon doet?

Heb je geen SMA app of sunnyportal ?
Of brand er een groen of rood lampje op de omvormer?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:32
Aardwolf schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:29:
[...]

offtopic:
Ik ga er wel vanuit dat saldering een keer ten einde loopt, kan in 2027 of 3 jaar later. Of dat terugleverkosten verder oplopen.
Het lijkt me verstandig niet enkel te blijven hopen dat er leveranciers met open armen blijven bestaan voor PV bezitters. Ze zitten nog tot november ergens anders, maar is Greenchoice nog zo schappelijk in november? En volgend jaar? Onzeker, best een gok. Met oude apparatuur die twijfelachtige restlevensduur hebben is niet verkeerd alvast te oriënteren vind ik. Desondanks bedankt voor je reactie. Zeker voor degene met heel nieuwe installaties waarschijnlijk voldoende om er voorlopig zo mee om te gaan. :)
Ot:
Gc kan je een energiecoöperatie contract al lang van tevoren boeken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 10:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ook ik ben over op Ennexos. Vraag: als ik bijv. van 4 juni wil zien hoeveel de dagopbrengst die dag was, hoe zie ik dat snel? Ik zie wel een grafiek met opbrengst per uur, maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik voor de dagopbrengst, al die uur-opbrengsten moet gaan optellen toch?

Daarnaast werkt mijn SMA Energy app niet meer sinds de overstap. 'Actuele waarden niet beschikbaar, we werken intensief aan een oplossing' toont de melding al een week. Moet ik daar zelf iets voor instellen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
BeQuietAndDrive schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:00:
Ook ik ben over op Ennexos. Vraag: als ik bijv. van 4 juni wil zien hoeveel de dagopbrengst die dag was, hoe zie ik dat snel? Ik zie wel een grafiek met opbrengst per uur, maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik voor de dagopbrengst, al die uur-opbrengsten moet gaan optellen toch?

Daarnaast werkt mijn SMA Energy app niet meer sinds de overstap. 'Actuele waarden niet beschikbaar, we werken intensief aan een oplossing' toont de melding al een week. Moet ik daar zelf iets voor instellen?
App: uitloggen en weer inloggen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 09:45
BeQuietAndDrive schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:00:
Het is toch echt niet lastig
Monitoring → Energy and Power PV → Month
Dan met je muis hoveren over de grafieken geeft de exacte opbrengst per dag.
Op dezelfde manier kun je ook (als je klikt op "dag") de opbrengst per 5 minuten zien.
Die werkt hier nog prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:28:
[...]

Op dezelfde manier kun je ook (als je klikt op "dag") de opbrengst per 5 minuten zien.

[...]

Hoveren hoeft niet, je kan op details klikken, dan krijg je de gegevens per dag voor een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 10:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Andrehj schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:28:
[...]

[...]

Ik had mijn dagopbengst niet onder het kopje 'maand' verwacht, dank voor de tip.

App was inderdaad uit- en inloggen, zoals hierboven gemeld. De melding deed echter vermoeden dat SMA bezig was een probleem op te lossen, maar daaraan begon ik na enkele dagen wel te twijfelen :)

[ Voor 17% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 09-06-2024 19:40 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
AUijtdehaag schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Als je nou eerst eens kijkt of die het gewoon doet?

Heb je geen SMA app of sunnyportal ?
Of brand er een groen of rood lampje op de omvormer?
Ik heb een poging gedaan (er brandde een blauw en groen lampje).

Het profiel aanpassen was in eerste instantie niet mogelijk - niet direct op de omvormers en ook niet via sunnyportal.

Dat veranderde toen ik in sunnyportal een van de variabelen aanpaste => een spanningparameter van 253 naar 263 gezet. Toen kon ik op beide omvormers een nieuw profiel instellen - via sunnyportal ging dat niet.

Wel kwam er daarna een lichtblauw kader met een melding over iets van te lage DC-waarde - zelfde als de vorige keer. Maar die verdween toen in de loop van de dag waarna het ingestelde profiel inderdaad actief was - keep my fingers crossed... :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 10-06-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Airw0lf schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Ik heb een poging gedaan (er brandde een blauw en groen lampje).

Het profiel aanpassen was in eerste instantie niet mogelijk - niet direct op de omvormers en ook niet via sunnyportal.

Dat veranderde toen ik in sunnyportal een van de variabelen aanpaste => een spanningparameter van 253 naar 263 gezet. Toen kon ik op beide omvormers een nieuw profiel instellen - via sunnyportal ging dat niet.

Wel kwam er daarna een lichtblauw kader met een melding over iets van te lage DC-waarde - zelfde als de vorige keer. Maar die verdween toen in de loop van de dag waarna het ingestelde profiel inderdaad actief was - keep my fingers crossed... :Y)
@AUijtdehaag

Wijzigingen zijn nu door beide omvormers opgepakt - qua instellingen lijkt alles weer als vanouds te zijn. Nu nog een paar dagen zon om te kijken of het "gedrag" ook weer als vanouds is.

Nog een vraag:
Heb jij (of anderen die dit lezen) nog tips of zijn er dingen die goed zijn om te weten?

Voor nu: unne dikke mercie voor de tips en en het geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik kwam op MP dit tegen: https://www.sma-benelux.c...ijn-nieuwe-micro-omvormer

Is dit een flop geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800
Ze kwamen erachter dat string net zo goed werkt :o

Hier ook een micro string omvormer 2.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9CHk4lq4Kis-SW8bXLoNR-_XFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfGgEqw5X6TIQ42xUqAPq92U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2024 19:11 . Reden: het is maar 140 watt aan een snoertje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

:o :o

wat is dit voor project

[ Voor 140% gewijzigd door timpel_800 op 10-06-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@timpel_800
een mooi weer project omdat het kan. (SF noord paneeltje wat over bleef na revisie schoorsteen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik heb mijn omvormer voor mijn schoon pa's project binnen. Heb hem even opgehangen waar normaal mijn STP4.0 hangt, dan kon ik ff controleren of alles werkt. Hij doet het goed, maar ik krijg geen LAN verbinding (blauw lampje blijft uit). Via WIFI vind ik hem wel maar kan niet inloggen (zit ook geen qrcode opgeplakt) want wacht op WW van verkoper. Maar normaliter zou ik alsnog wel de inlogpagina moet kunnen oproepen via LAN? Zouden ze de LAN verbinding in de instellingen hebben uitgezet?

Want als ik het goed lees kan ik ook gewoon een pukcode zelf aanmaken.

Harde reset en de lan verbinding is daar. Nu de code nog... Puk aan gevraagd. ...

[ Voor 16% gewijzigd door timpel_800 op 11-06-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lardman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:53:
In het kader gek ding maar het is maf:

Een SMA Tripower X wil niet aan als deze geen internet heeft. Bevestigd door SMA Helpdesk.
Heb dus maar een hotspot op mijn mobiel moeten maken maar maf is het wel.
Houd dat in je achterhoofd als je er eentje wilt installeren.
Is dit al opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Hier weer een stukje verder met de nieuwe panelen van m'n schoonvader. Mijn 4.0 hangt hier nu even als dummy, ik heb zijn 6.0 even in de schuur gehangen (effe een weekje niet aftoppen :)).

Ik vroeg mij nog af of het uitmaakt hoe je de draden in de AC connector doet. Want daar staan de cijfers 1,2,3 + N op, en dat komt dan weer niet overeen met de nummers op de automaat (1,3,5 + N). Het lijkt niet uit te maken maar waarom zijn ze niet consequent!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qBhVBcSoURL1zcvQj9tOGix4Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCIvFUsLWIJW2TZC1U5oCA8F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:11

timovd

Voorsprong door techniek

@timpel_800 wie zijn "ze"?
Op de automaat zijn 1 en 2 boven elkaar, 3 en 4 en 5 en 6. Op de AC plug van de omvormer moet je de volgorde aanhouden i.v.m. het draaiveld. Automaten mag je meestal van beide kanten op het net aansluiten. Die nummering heeft niets te maken met de nummering op de plug.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
@AUijtdehaag bij mijn weten nog niet, maar ik heb de laatste weken geen nieuwe meer in handen gehad

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:53:
Op de AC plug van de omvormer moet je de volgorde aanhouden i.v.m. het draaiveld.
Ik wist niet dat je daar rekening mee moest houden, ik heb er in ieder geval niet naar gekeken. Kan me ook niet herinneren er iets over in de handleiding te hebben gelezen.
Wel gewoon L1, L2 en L3 aangesloten zoals ze in de meterkast binnen komen.
Past de omvormer de faserichting intern niet aan afhankelijk van hoe hij aangesloten is?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Andrehj schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Ik wist niet dat je daar rekening mee moest houden, ik heb er in ieder geval niet naar gekeken. Kan me ook niet herinneren er iets over in de handleiding te hebben gelezen.
Wel gewoon L1, L2 en L3 aangesloten zoals ze in de meterkast binnen komen.
Past de omvormer de faserichting intern niet aan afhankelijk van hoe hij aangesloten is?
Ik denk dat je gelijk hebt dat de (meeste) omvormer(s) de draairichting kan omdraaien.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 10:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

timovd schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat de (meeste) omvormer(s) de draairichting kan omdraaien.
Bij een (oude) 1 fase niet, die waarschuwt dat de fase en 0 gedraaid zitten en start dan niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb een korte string van 4 panelen met een Vmpp van ca 135 volt. En soms schaduw.

Op dit moment op een goodwe omvormer met een min. Mppt voltage van 50volt.
Ik zou graag naar een sma omvormer gaan, maar die hebben een minimale voltage van 160volt voor de mppt tracker (sunny boy 1.5)

Is er een sma omvormer die zo laag kan ( dus 90 volt ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Speedy-Andre schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Bij een (oude) 1 fase niet, die waarschuwt dat de fase en 0 gedraaid zitten en start dan niet.
Klopt, kan ik uit ervaring vertellen. Bij een vriend en simpele 1f omvormer aangesloten, kreeg ik een foutmelding. Blijkt dat onder de hoofdschakelaar het al omgedraaid zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

[...]

Precies dit. Ook bij de huidige sunny boys hoor. Vandaar dat ik ook dacht dat het bij de grote broers ook een probleem zou kunnen zijn maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

We hebben het hier over fases (L1, L2 en L3). De N moet nog steeds op de juiste plek zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dat heeft niets met de richting van het draaiveld te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:38
Lardman schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:58:
@AUijtdehaag bij mijn weten nog niet, maar ik heb de laatste weken geen nieuwe meer in handen gehad
Mijn tripower x doet het nu al een aantal weken prima zonder internet. Zelf opgehangen, dus kan het antwoord dat je van de helpdesk kreeg niet bevestigen.

Uiteraard moest ik de installatie wel doen via de qrcode op de omvormer (tijd, landinstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 19:51
Ik heb ook enkele SMA's op hangen bij klanten zonder internet. 1 draait er nog steed (al 4 jaar) zonder internet. Firmware updates doe ik dan als ik daar in de buurt ben.

Wat de helpdesk zegt klopt dus niet volgens mij...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-06 20:50

tismij

???

Ben een omvormer aan het kiezen (5000W, 1 fase) en heb nu een Goodwe 5000 en een Sunny Boy 5000 gevonden. De SMA is ruim 300 euro duurder dan de Goodwe.

Weet dat de SMA ook in China wordt gemaakt tegenwoordig dus stukje Duitse kwaliteit is wel weg maar weet ook dat logging van de SMA zonder internet gaat terwijl dit voor de Goodwe veel meer moeite kost om te regelen (kan wel maar vergt momenteel meer moeite dan ik er aan wil besteden).

Welke meerwaarde heeft de Sunny Boy (als die er is) t.o.v. de Goodwe die de extra 300,- waard is?

De Goodwe lijkt .3% efficienter, verbruikt 'snachts <1W vs 5W, is lichter, IP66 vs IP65 en heeft tegenwoordig ook shadow-fixing (maar is in mijn geval niet echt nodig).

Kortom op papier lijkt de Goodwe iets beter met een lagere prijs, als het alleen om die internet verbinding gaat dan los ik die later wel op, vraag me af of ik nog iets mis dat de meerprijs het wel waard maakt.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:06
Hoi, kun je in ennexos.sunnyportal.com ergens zien welke landcode is ingesteld op een SB 3600TL-21 677 omvormer? In de oude sunnyportal omgeving kan ik het niet vinden.

In de nieuwe omgeving zie ik een installatieparmeter-assistent. Als ik daarop klik geeft ie drie stappen aan:
1. STAP 2. STAP 3. STAP

In de eerste stap moet ik een omvormer kiezen.
In de tweede stap kan ik (bij wijze van spreken) 100 instellingen wijzigen, niet de landcode maar wel de Spanningsbewaking laagste maximaaldrempel en Beveiliging tegen spanningsstijging die nu beide op 253 staan. Ik heb nog niet op Verder (naar Stap 3) geklikt maar ik neem aan dat het niet zo simpel als daar de spanning te verhogen? Bovendien zal ik waarschijnlijk een installatiewachtwoord nodig hebben in stap 3 (die ik niet heb en niet weet hoe ik daar aan kom).

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doggieman schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:15:
Hallo Tweakers,

Ik ben sinds kort aan het proberen om het vermogen van m'n 4 al wat oudere SMA SB3000TL-21 & SB4000TL-21 omvormers "on the fly" te regelen. Dit om in de toekomst wanneer ik het nodig vind het terug leveren te beperken of zelfs te stoppen.
De volgende zaken heb ik, en/of lukken al:

-heb een "gebruiker" en "installateurs" wachtwoord voor iedere omvormer.
-heb een geldige SMA Grid Guard code.
-heb voor ieder type omvormer de juiste Modbus parameterlijst.
-kan met Node-Red parameters schrijven en lezen in de verschillende Modbus adressen van de omvormers.

Mijn vragen waar ik nog niet geheel uit ben:

Ik ben niet zeker of ik de juiste adressen heb gevonden voor het regelen van het vermogen van de omvormer. Ik heb gevonden:

40212 Active power limitation P, active power configuration. Format: W
40214 Active power limitation P, active power configuration. Format: %

Is het nu zo dat als ik adres 40214 beschrijf met laten we zeggen de waarde 50(%) via een slider in Node-Red, dat ik dan het de omvormer instel op maximaal 50% van het vermogen wat ingesteld staat bij adres 40212. Of doen deze 2 adressen allebei het zelfde (40212 regelt in Watt en 40214 in Procent van het maximaal omvormer vermogen?)
Dit is me niet geheel duidelijk. Ingeval van het laatste zou er dus nog een andere parameter zijn waar het maximaal vermogen wat de omvormer mag leveren wordt ingesteld.
Ik heb namelijk ook deze gevonden in de parameter lijst: 40915: Set active power limit.

Ik denk dus dat met deze parameter het vermogen word ingesteld wat de omvormer maximaal mag leveren, en met de andere twee wordt het actuele vermogen beperkt tot een percentage (40214) of tot een bepaald vermogen (40212) van deze waarde

Mijn omvormers geen web user interface. Ik heb wat topics op tweakers doorgenomen, maar daar worden alleen de nieuwere omvormers met web interface gebruikt voor het terug regelen met een slider. Ik begrijp dat met die setups external control oid moet worden ingesteld voordat je de parameters kunt aanpassen. Dit gaat dus niet met mijn omvormers.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen hoe external control voor elkaar te krijgen met mijn omvormers? Of is het sturen van de Grid Guard Code naar het juiste adres (43090: Login with Grid Guard-Code) gevolgd door en waarde te schrijven naar 40212 of 40214 voldoende of hetzelfde?

Laatste vraag: hoe of waar kan ik vinden of adressen 40212/40214 geschikt zijn om constant (of vaak) te worden overschreven? Ik had begrepen dat sommige adressen niet tevaak mogen worden beschreven om slijtage te voorkomen van het geheugen. Iemand die dit weet of een link heeft waar ik dit vinden kan?

Alvast dank!
Doggieman schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:22:
@sun62

Ja.... dat lijkt me inderdaad de instelling om "external control" mogelijk te maken. Die was mezelf nog niet opgevallen. Weer een stapje verder! Heel erg bedankt! Die 1077 en 1078 zijn me duidelijk wat die inhouden. Heb je misschien een idee wat die
1079 inhoud? Lijkt mij de standaard instelling? De omvormer gebruikt dan gewoon de instellingen voor vermogen die ingesteld staan in de omvormer zelf lijkt me? Want staat nu op 1079

Ik wil uiteindelijk een soort van "nul" op de meter kunnen draaien met de omvormers. Omdat ik de waarden van m'n slimme meter beschikbaar heb weet ik wanneer en hoeveel ik teruglever. Dan lijkt het me het makkelijkst als ik gewoon op vermogen regel en niet op procent van het vermogen.

Ga ik nu nog uitzoeken of ik iedere keer eerst die Grid Guard Code moet versturen voor ik het vermogen aan kan passen of dat ik dit maar eenmalig hoef te doen.[
Want al deze instellinhen zitten achter die grid guard code blijkt.
Kan je via ennexos nu de omvormers niet instellen? Dat is die 1079 waar je het over had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDOi51uZRy33ZQUZc6iQweqX_NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yom7q6IrlUTzZKn5fCEOZtU4.jpg?f=fotoalbum_large

https://github.com/fonske.../main/Home_Assistant_yaml
De modbus adressen om een slider te maken voor een TL-21 zijn volgens mij hetzelfde als voor de nieuwe omvormers.
Ik pas het ook op de oudere TL-20 toe, maar soms zie ik niet de juiste terugkoppeling verschijnen op adres 41255

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:31
Hier ook maar eens aan het kijken of ik kan overstappen naar EnnexOS.
Echter, op het moment dat ik de data wil overzetten "ziet" EnnexOS wel mijn systeem maar data transfer is blijkbaar niet mogelijk. Moet ik eerst de devices apart toevoegen voordat dit de historische gebruiksdata binnenharkt? Of komt dit omdat mijn setup met een home manager 2.0 nog niet 100% van alle functionaliteit voorzien is?
Misschien ben ik wel een beetje te voorzichtig, inmiddels al 2x een nieuwe sunnyportal installatie moeten aanmaken waarbij alle historische data verloren ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idew-3pgk49kbIh2JmtDk601NKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwEqekzIbngfVe0smcdWLD2e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MzKzM73
Heb hetzelfde met een SMA HM2.0
Geduld hebben vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:08:
[...]

[...]

Kan je via ennexos nu de omvormers niet instellen? Dat is die 1079 waar je het over had.

[Afbeelding]

De modbus adressen om een slider te maken voor een TL-21 zijn volgens mij hetzelfde als voor de nieuwe omvormers.
Ik pas het ook op de oudere TL-20 toe, maar soms zie ik niet de juiste terugkoppeling verschijnen op adres 41255
Nooit aan gedacht! Maar ben net thuis van offshore, en zie een mail van SMA in m'n postvak. Blijk dat ik inderdaad ben overgezet naar Ennexos. Heb meteen even gekeken natuurlijk en inderdaad die setting die je aangeeft staat er bij en is instelbaar.

Vraag: waar geef je nu die grid guard code eigenlijk in? Is dat op de omvormer zelf, of ook via dat Ennexos via een instelling?

In Sunny Explorer heb ik die code in moeten voeren om mijn land instelling te kunnen veranderen (wat gelukt is) Maar waar ik die code nu in moet geven om het vermogen via de slider te kunnen regelen is me niet duidelijk. Of is die code niet meer nodig als de boel eenmaal staat ingesteld op "manuele voorinstelling in %" De registers adressen die ik eerder noemde (40212 & 40214) voor het "regelen" zijn echt specifiek voor de sb3000TL-21.

40212 is: Active power limitation P, active power configuration in Watt
40214 is: Active power limitation P, active power configuration in Procent

Die 41255 die je noemt komt in mijn modbus adressenlijst verder niet voor (bestaat gewoon niet)

Ik heb voor de zekerheid maar een raspberry pi met Home assistant en HACS er op aangemaakt. Dan kan ik de diverse voorbeelden die ik heb gevonden op Tweakers/Github beter proberen en volgen. Deze draait nu ondertussen. Heb ik voor die slider regeling In HA ook de Node-Red integratie voor HA nodig?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
MzKzM73 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:04:
Hier ook maar eens aan het kijken of ik kan overstappen naar EnnexOS.
Echter, op het moment dat ik de data wil overzetten "ziet" EnnexOS wel mijn systeem maar data transfer is blijkbaar niet mogelijk. Moet ik eerst de devices apart toevoegen voordat dit de historische gebruiksdata binnenharkt? Of komt dit omdat mijn setup met een home manager 2.0 nog niet 100% van alle functionaliteit voorzien is?
Misschien ben ik wel een beetje te voorzichtig, inmiddels al 2x een nieuwe sunnyportal installatie moeten aanmaken waarbij alle historische data verloren ging.

[Afbeelding]
Bij mij ging alles vanzelf. Ik heb niets gedaan, kreeg een mail van SMA dat de boel was overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-06 21:50
@MzKzM73 systemen met Home Manager 2.0 zijn nog niet over gezet. Daarom ben ik ook nog niet over naar EnnexOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Laatst online: 22:44
Hier met een SMA 7000tl20 ruim een maand netjes overgezet naar EnnexOs. Weet iemand of het met een api oid te koppelen is aan Home Assistant?

Krijg de SMA zelf namelijk niet aan Home Assistant gekoppeld via de normale weg, lees hem nu uit met een pi via sbfspot (maar dat wil ik op de Synology NAS, alleen dat werkt dan weer niet, handig hé). Dus dacht misschien kan EnnexOs gekoppeld worden met Home Assistant, dan is het probleem voor mij opgelost. Iemand een idee?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
Die heeft toch ook gewoon modbus tcp/ip?

Of anders via node-red en modbus tcp/ip
https://github.com/fonske...bus_tcp_and_pvoutput.json

Naar pvoutput heb ik ook wel een yaml scriptje voor vanuit HA.

Deze kan volgens mij ook?
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-06-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:19:
@Zanzibar-1337
Die toch ook gewoon modbus tcp/ip?

Of anders via node-red en modbus tcp/ip
https://github.com/fonske...bus_tcp_and_pvoutput.json

Naar pvoutput heb ik ook wel een yaml scriptje voor vanuit HA.

Deze kan volgens mij ook?
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/
Dankjewel.
Bij die laatste krijg ik een connectie error, dat werkt niet. Die andere ga ik eens naar kijken. Dat yaml pvoutput.org script hou ik mij voor aanbevolen.

@AUijtdehaag Het eerste script heb ik inmiddels werkend, kan de actuele gegevens uitlezen via HA. Wat blijkt nu het probleem, modbus stond gewoon uitgeschakeld op de omvormer (Speedwire stond wel aan). Na inschakelen kwam alles netjes binnen met de YAML code :*) Nu de koppeling naar PVoutput nog realiseren _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 16-06-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
Dat zou zoiets moeten zijn dan:

secrets.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Use this file to store secrets like usernames and passwords.
# pvoutputkey
pvoutput_api_key: e1f8db136f8906e004c882272w52fd71ee9a0df5

# system 1 Schuindak SMA
pvoutput_system_id_1: 112414

# system 2 Platdak SMA
pvoutput_system_id_2: 142415

pvoutput.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
## elke 5 minuten naar pvoutput
automation:
  - id: update_pvoutput
    alias: update pvoutput
    trigger:
      platform: time_pattern
      minutes: /5
    condition:
      and:
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.sma_actueel
          above: 10
    action:
      service: rest_command.update_pvoutput
      data: {}
    mode: single

## v1 = Energy Generation (Wh) / v2 = Power Generation  (W) / v3 = Energy Production (Wh) / v4 = Power Production  (W) / v5 = Temperature (degr. C)
rest_command:
  update_pvoutput:
    url: "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"
    method: post
    headers:
      X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key
      X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system_id_1
      Content-Type: 'application/x-www-form-urlencoded'
    payload: >-
      d={{now().strftime("%Y%m%d")}}                                          {#- date -#}
      &t={{now().strftime("%H:%M")}}                                          {#- time -#}
      &v1={{(states('sensor.sma_vandaag')|float(0)*1000) | int}}            {#- Energy generation (Wh) -#}
      &v2={{states('sensor.sma_actueel')|float(0) |round(0)}}                 {#- Power generation (W) -#}
      &v5={{states('sensor.sma_temperatuur')|float(0) |round(1)}}             {#- Temperature (degr. C) -#}
      &v6={{states('sensor.sma_ac_spanning')|float(0) |round(0)}}             {#- AC voltage (V) -#}
      &v7={{states('sensor.sma_dc_spanning_1')|float(0) |round(0)}}           {#- Voltage string 1 (V) -#}
      &v8={{states('sensor.sma_dc_spanning_2')|float(0) |round(0)}}           {#- Voltage string 2 (V) -#}
      &v9={{states('sensor.sma_dc_power_1')|float(0) |round(0)}}              {#- Power string 1 (W) -#}
      &v10={{states('sensor.sma_dc_power_2')|float(0) |round(0)}}             {#- Power string 2 (W) -#}
      &c1=1    

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Thanks! Ik denk dat ik hem al heb draaien. Even het script op de oude pi disabled en de extra sensoren toegevoegd. Even wachten tot het 5 minuten verder is en dan weet ik het zeker.

Ik ben rustig aan het overhuizen van Domoticz naar HA, het begint te vorderen _/-\o_

Ah, het werkt! Upload gaat echter niet goed, hij pakt niet juiste totaal energie.
En zag dat het voltage en temp mist in PVoutput.

Heb nu onderstaande extra toegevoegd, dat werkt.
code:
1
2
      &v5={{states('sensor.sma_temperatuur')|float(0) |round(0)}}             {#- Temperature (degr. C) -#}
      &v6={{states('sensor.sma_ac_spanning')|float(0) |round(0)}}             {#- AC voltage (V) -#}

Alleen nu nog kijken waarom hij niet de juiste Energie generatie pakt .

[ Voor 56% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 16-06-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
Het kan zijn dat de energy die je nu upload niet overeen komt met de energy die er al op stond.
Dan is het wachten tot morgen wanneer alles weer 0 Wh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:02:
@Zanzibar-1337
Het kan zijn dat de energy die je nu upload niet overeen komt met de energy die er al op stond.
Heeft met afronding te maken denk ik, de float en de round. temperatuur en voltage rond hij ook op hele getallen af. Dus ik ga daar even wat aan wijzigen (maar moet iedere keer 5 minuten wachten voor het resultaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
Even de code kopieren in de developer tools?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC6INIwSsaMifNyCk0FHSR3oYi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqjzxKS2fVpmzPBtqUJiwRaW.jpg?f=fotoalbum_large

je kan het ook zo doen, als je van de .0 af wilt:
YAML:
1
&v1={{(states('sensor.sma_vandaag')|float(0)*1000) |int }}

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:08:
@Zanzibar-1337
Even de code kopieren in de developer tools?

[Afbeelding]

je kan het ook zo doen, als je van de .0 af wilt:
[code=yaml]
&v1={{(states('sensor.sma_vandaag')|float(0)*1000) |int }}
Ah! Dat kende ik nog niet. Ik heb gekeken, dit zou dan nu goed moeten zijn (althans, het resultaat komt nu goed terug). Ingeladen en even wachten tot de 5 minuten voorbij zijn :)

code:
1
2
3
4
&v1={{states('sensor.sma_vandaag')|float(0)*1000 |round(0)}}            {#- Energy generation (Wh) -#}
&v2={{states('sensor.sma_actueel')|float(0) |round(0)}}                 {#- Power generation (W) -#}
&v5={{states('sensor.sma_temperatuur')}}                                {#- Temperature (degr. C) -#}
&v6={{states('sensor.sma_ac_spanning')}}                                {#- AC voltage (V) -#}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:02:
@Zanzibar-1337
Misschien is dit het probleem. Hij geeft de oude waarde nog weer, kijk vanavond nog even en anders vul ik hem handmatig even aan voor vandaag. Morgen even in de gaten houden. Temperatuur en voltages zijn juist nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zanzibar-1337
v1 moet in ieder geval in Wh naar pvoutput. (dus geen kWh)
1 kWh = 1000 Wh

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 01:14
Wil bij deze @AUijtdehaag even bedanken voor zijn hulp, pointers en geduld. Kudos en 👍 voor hem!

Mede door zijn hulp is het gelukt om van m'n vier oude SB3000TL-21 & SB4000TL-21 omvormers het vermogen op en af te regelen via modbus en Home assistant.

Ze zijn daardoor weer helemaal up to date en bruikbaar mocht het salderen er af gaan in 2027 (of eerder)

Ben er echt heel erg blij mee. Scheelt me weer 4 nieuwe omvormers 😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Zanzibar-1337 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Ah! Dat kende ik nog niet. Ik heb gekeken, dit zou dan nu goed moeten zijn (althans, het resultaat komt nu goed terug). Ingeladen en even wachten tot de 5 minuten voorbij zijn :)

code:
1
2
3
4
&v1={{states('sensor.sma_vandaag')|float(0)*1000 |round(0)}}            {#- Energy generation (Wh) -#}
&v5={{states('sensor.sma_temperatuur')}}                                {#- Temperature (degr. C) -#}
&v6={{states('sensor.sma_ac_spanning')}}                                {#- AC voltage (V) -#}
Een dagje wachten was juist, de oude gegevens werden waarschijnlijk anders weggeschreven. Dit is de oplossing. Hij schrijft vandaag alles juist weg naar pvoutput.org. Heel fijn, bedankt @AUijtdehaag.

[ Voor 5% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 17-06-2024 07:47 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste