Doggieman schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:15:
Hallo Tweakers,
Ik ben sinds kort aan het proberen om het vermogen van m'n 4 al wat oudere SMA SB3000TL-21 & SB4000TL-21 omvormers "on the fly" te regelen. Dit om in de toekomst wanneer ik het nodig vind het terug leveren te beperken of zelfs te stoppen.
De volgende zaken heb ik, en/of lukken al:
-heb een "gebruiker" en "installateurs" wachtwoord voor iedere omvormer.
-heb een geldige SMA Grid Guard code.
-heb voor ieder type omvormer de juiste Modbus parameterlijst.
-kan met Node-Red parameters schrijven en lezen in de verschillende Modbus adressen van de omvormers.
Mijn vragen waar ik nog niet geheel uit ben:
Ik ben niet zeker of ik de juiste adressen heb gevonden voor het regelen van het vermogen van de omvormer. Ik heb gevonden:
40212 Active power limitation P, active power configuration. Format: W
40214 Active power limitation P, active power configuration. Format: %
Is het nu zo dat als ik adres 40214 beschrijf met laten we zeggen de waarde 50(%) via een slider in Node-Red, dat ik dan het de omvormer instel op maximaal 50% van het vermogen wat ingesteld staat bij adres 40212. Of doen deze 2 adressen allebei het zelfde (40212 regelt in Watt en 40214 in Procent van het maximaal omvormer vermogen?)
Dit is me niet geheel duidelijk. Ingeval van het laatste zou er dus nog een andere parameter zijn waar het maximaal vermogen wat de omvormer mag leveren wordt ingesteld.
Ik heb namelijk ook deze gevonden in de parameter lijst: 40915: Set active power limit.
Ik denk dus dat met deze parameter het vermogen word ingesteld wat de omvormer maximaal mag leveren, en met de andere twee wordt het actuele vermogen beperkt tot een percentage (40214) of tot een bepaald vermogen (40212) van deze waarde
Mijn omvormers geen web user interface. Ik heb wat topics op tweakers doorgenomen, maar daar worden alleen de nieuwere omvormers met web interface gebruikt voor het terug regelen met een slider. Ik begrijp dat met die setups external control oid moet worden ingesteld voordat je de parameters kunt aanpassen. Dit gaat dus niet met mijn omvormers.
Kan iemand mij een beetje op weg helpen hoe external control voor elkaar te krijgen met mijn omvormers? Of is het sturen van de Grid Guard Code naar het juiste adres (43090: Login with Grid Guard-Code) gevolgd door en waarde te schrijven naar 40212 of 40214 voldoende of hetzelfde?
Laatste vraag: hoe of waar kan ik vinden of adressen 40212/40214 geschikt zijn om constant (of vaak) te worden overschreven? Ik had begrepen dat sommige adressen niet tevaak mogen worden beschreven om slijtage te voorkomen van het geheugen. Iemand die dit weet of een link heeft waar ik dit vinden kan?
Alvast dank!