Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-08 19:41
Krilo_89 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:06:
@Franciesco , hmm raar. Ik heb trouwens geen accu, maar dat moet niet uitmaken.
De HM zit na de meter en voor alle andere groepen, dat zou correct moeten zijn toch?
Ik heb dezelfde settings als jij staan:
Supply and feed-in: Internal energy meter
PV power generation: no meter -->PV production data from the connected SMA inverters are used.
Measuring interval internal energy meter: 1000 ms
Ok, vreemd dan. Lijkt mij allemaal goed.
Hopelijk kom je binnenkort verder als de SMA helpdesk reactie gegeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:25
Het lukt niet om mijn Vaillant 125/6 en de SMA Sunny Homemanager 2.0 via EEBUS aan elkaar te koppelen.
  • Beiden zijn aangesloten op dezelfde internetswitch
  • De warmtepomp is via internet en via de MyVaillant app te zien en te bedienen
  • de SMA Sunny Homemanager is via internet zichtbaar en geeft bijv wel opbrengst zonnepanelen weer.
  • op de MyVaillant app is bij netwerk instellingen onder het tabje EEBUS te zien dat er een verbinding is met de SMA Sunny Homemanager 2.0.
    In de Vaillant app wordt nu zelfs de opbrengst van de zonnepanelen aangegeven ! Dat was voor de verbinding tussen de Vaillant app en de Homemanager niet het geval.
maar: op de Homemanager kan de warmtepomp niet worden toegevoegd, hij wordt niet herkend.

Moet er ergens een instelling worden aangepast?
Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Installatie.
AroTHERM plus 125/6, Buffervat allSTOR VPS 800 met 6 zonnecollectoren (VFK 155), warmwatermodule en zonnemodule, VWZ AI, VR71, VRC 720 en internetmodule VR921.
SMA Sunny Homemanager 2.0

Update 20 mei 2024: Probleem opgelost: ivm met eerdere problemen is op begin dit jaar de printplaat van mijn warmtepomp vervangen en daarbij is vergeten het serienummer van de warmtepomp op de printplaat te zetten. Dit serienummer heeft de Sunny Portal nodig om de warmtepomp te herkennen.
De Vaillant monteur heeft het serienummer ingevoerd op de printplaat en nu herkent de Sunny Homemanager de Vaillant warmtepomp.

[ Voor 24% gewijzigd door Arkor op 20-05-2024 14:29 . Reden: probleem opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 14:04
Ik heb na vervanging nog min oude HM2.0 liggen die niet terug hoefde naar SMA.

Deze kon niet verbinden en de bovenste LED bleef maar knipperen na opstarten. Kan ik hier iemand nog blij mee maken als knutsel project? Misschien iemand de goed is met microcontrollers, bootloaders ect die hem nog aan de praat kan krijgen? - Inmiddels reeds vergeven -

[ Voor 4% gewijzigd door MzKzM73 op 22-04-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardFianen
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:59
MzKzM73 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:39:
Ik heb na vervanging nog min oude HM2.0 liggen die niet terug hoefde naar SMA.

Deze kon niet verbinden en de bovenste LED bleef maar knipperen na opstarten. Kan ik hier iemand nog blij mee maken als knutsel project? Misschien iemand de goed is met microcontrollers, bootloaders ect die hem nog aan de praat kan krijgen?
Ik heb wel interesse :)

Gerard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardFianen
Heb een 10 kW SMA inverter en ben met veel interesse deze thread aan het bekijken.
Zag hier interessante projecten voor aansturen van SMA inverters.

In mijn rondkijken kwam ik zelf deze module tegen.

Heeft iemand daar ervaring mee. Is dit eenvoudig aan te sturen ?

SMA Power Limiter.
https://www.sma.de/en/pro...control/sma-power-limiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:12
Link is dood. (Betreft een ingekorte link, met puntjes in het midden. Beter de hele link posten)

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 18-04-2024 17:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardFianen
Andrehj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:38:
[...]

Link is dood. (Betreft een ingekorte link, met puntjes in het midden. Beter de hele link posten)
Sorry, hieronder opnieuw.. :

https://www.sma.de/en/pro...control/sma-power-limiter

https://www.europe-solars...ing/PWCMOD-DDE124512W.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GerardFianen
Heb je een van de oudere modellen SMA?
zoals:
SB 2500TLST-21, 3000TLST-21,
3000TL-21, 3600TL-21,
4000TL-21, 5000TL-21,
STP 8000TL-10, 10000TL-10,
12000TL-10, 15000TL-10,
17000TL-10, 15000TLHE-10,
20000TLHE-10, 15000TLE,
STP 5000TL-20, 6000TL-20,
7000TL-20, 8000TL-2

Dan nog, waarom stuur je hem niet zelf aan met modbus tcp/ip, via home assistant bijvoorbeeld?
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2024 11:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardFianen
Nee, ik heb een recent model. Ben net aan het rondkijken.

Heb nog geen ervaring met Home Assistent,, zover zie ik op YouTube alleen SMA integraties voor monitoring, maar (nog ?) niet voor het instellen van de generatie

Ik zag gisteren wel iets in een ander draadje. DAt was die van U :-)
Dat ziet er goed uit. Ga ik binnekort even proberen, bedankt !

Moet nog even zien wat ik on de inverter zelf moet instellen, en de installateur lijkt terughoudend instalateur wachtwoord te geven.

Maar ik zag al 'vergeten wachtwoord, dus al die niet meewerken zal dat vast een optie zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door GerardFianen op 19-04-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 18:47
@GerardFianen

Wanneer nodig kan je op SMA Benelux een account aanmaken en dan een PUK code formulier invullen. Dit gaat allemaal nog vrij vlot ook. Ze sturen dan achteraf een betaalverzoek. Weet zo niet meer wat het koste, maar veel was het niet. Viel mij erg mee.
Je kunt met die PUK je user en installer passwords resetten en opnieuw instellen. Heb ik al meerder keren gedaan voor 2e hands inverters die ik had gekocht.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-08 19:41
@Doggieman & @GerardFianen Ter info: in november 2023 heb ik een PUK code aangevraagd bij SMA. En dat kostte toen €22,02 incl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 18:47
Heb het even nagekeken: €26,18 voor 2 PUK codes inclusief overige kosten. Dit was op 11 Maart.

Je hebt ze gewoon nodig als je echt zelf wat wilt doen met de inverters. Vind het dus wel meevallen wat kosten betreft. Overigens netjes en vlot geholpen ook. Geen moeilijke vragen over hoe wat en waarom. Had netjes aangegeven waarom ik ze nodig had. Was geen punt verder.

[ Voor 25% gewijzigd door Doggieman op 19-04-2024 14:13 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan-zon
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-07-2024
Heeft iemand ervaring met de integratie van een bestaand (Growatt) AC-gekoppeld batterij systeem binnen SMA?

Systeem is als volgt opgebouwd:

Sma home manager 2.0
SMA smart energy 10.0 - 17kWp aan PV - BYD HVM 22.1
Growatt SPA10.000 met 25kWh batterij (had ik reeds vandaar geen dubbele BYD opslag)

De twee systemen gaan elkaar zoals ik verwachte tegenwerken. D.w.z. bij ontlading van de Growatt ziet de home manager teruglevering en gaat daarmee de BYD opladen als deze nog niet vol is ofwel vicieuze cirkel...

Ik hoop de SMA zo te kunnen instellen (eventueel middels een extra SMA energy meter direct achter de growatt) dat het opladen/ontladen van de Growatt niet wordt meegenomen in het laden/ontladen van de SMA.

Doelstelling: SMA/batterij gebruiken voor een zo hoog mogelijke zelfconsumptie. Growatt gebruiken voor handelen op APEX/onbalans.

SMA smart energy 10.0 - 17.600Wp - BYD HVM 22.1 kWh batterij - Growatt 25kWh batterij - SMA laadpaal - Vaillant Arotherm Plus 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb een vraag voor een solarmonteur.

Ik heb een SMA omvormer van 10 jaar oud. Nu is het zo dat er destijds een verkeerde route is gekozen voor de bekabeling naar de omvormer. Ik moet nu de stekkers eraf knippen en de kabels via de neiuwe route naar de omvormer brengen en opnieuw de stekkers eraan zetten. Moet ik nu bij het laatste zonnepaneel de stekker loshalen om vervolgens bijde kabels te kunnen afknippen? Uiteraard is de spanning van de omvormer gehaald.
Of kan ik als het donker is alles laten zitten bij het paneel en gewoon de kabels bij de omvormer afknippen. vervolgens de nieuwe route leggen en bij de omvormer nieuwe stekkers eraan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de originele Sunclix connectors in de omvormer zitten hoef je niks los te knippen, waarom dingen slopen als het gewoon demontabel is?
Doe zelf eens wat moeite en lees de documentatie, zonde van onze tijd om dit soort dingen uit te leggen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:39
Klopt, je kan de Sunclix stekkers eenvoudig losmaken van de kabel. Kleine platte schroevendraaier is daarbij handig voor het ontgrendelen van de clip dit het koper vastklemt.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ok ik begrijp dat ik de kabel van de stekker kan halen. Blijft mijn vraag of ik voordat ik dat doe de kabel bij het laatste paneel eraf moet halen. Anders blijft er toch spannng op een bloot gedeelte van de Sunclix??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een Sunclix zonder isolatie 'prikt' idd, niet alleen gevaarlijk om beet te pakken maar vervelender is het als ze tegen elkaar komen als je er mee bezig bent dus maak beide los bij de panelen.
Wel eerst de grote dc onderbreker op de omvormer eruit trekken als je met daglicht bezig gaat.
En nogmaals, dit staat allemaal in de handleiding van de omvormer die wij kennelijk lezen maar jij niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 25-04-2024 11:22 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-07 23:48
Rusteeeg! Je hoeft de connectors bij de panelen niet los te halen. Indien je er gemakkelijk bij kunt maakt dat het wel foolproof. Er staat prik op de DC kabels maar alleen tussen de - en de + en niet tussen + of - en aarde, want het frame is dan wel 'ge-aard' maar die is geïsoleerd van de stroomkring. Dus als je 'onder spanning' werkt (want dat doe je dan wel en mag officiëel niet) en je raakt tegelijkertijd zowel de - ader als de + ader aan dán voel je dat.

Als je netjes werkt en één voor één losshaalt, (goed) isoleert met een tapeje , nieuwe route geeft en één voor één weer aansluit ga je geen gevaar lopen. Je hoeft niet bang te zijn voor een schok van de ader als je tapeje aanbrengt mits je dus de andere ader niet aanraakt. Voor de zekerheid doe ik dit soort werk nooit op m'n klamme sokken maar op goed (isolerend) (veiligheids) schoeisel en met handschoentjes aan. Stapel zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen en besef waar je mee bezig bent. Snap je deze uitleg niet dan beter aan professional overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beau1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 09:11
beste tweakers
Mijn zonepanelen istalatie bestaat uit een sma sunny tripower 5000-TL20 en 24 panelen schuco totaal 5200 wp.de installaties is van februari 2013 en heeft ruim69000 kwh overgeleverd .

Vorig jaar heb ik een paar dagen uitval van de instalatie gehad met de foutcode (isolatie weerstand en of isolatie fout ).
Maar de volgende dag startte hij weer op en tot nu toe bleef hij het doen tot gisteren .
Ik heb wel het afgelopen jaar 2 installateurs laten kijken en hun conclusie was zeer verschillend .
de ene zei om vormer moet vervangen worden .
De ander zei de panelen moeten geaard worden .
Vervolgens heb ik het zo gelaten en de omvormer heeft elke dag zijn kilowatss geproduceerd .
Maar nu is de omvormer uitgevallen en de foutcode is (isolatie weerstand /isolatie fout )
Heeft een van de andere sma bezitters hier wel eens last van gehad en is er misschien een oplossing .
Hij kan natuurlijk aan vervanging toe zijn , maar de de reacties zijn zo verschillend

dank voor U reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
beau1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:55:
beste tweakers
Mijn zonepanelen istalatie bestaat uit een sma sunny tripower 5000-TL20 en 24 panelen schuco totaal 5200 wp.de installaties is van februari 2013 en heeft ruim69000 kwh overgeleverd .

Vorig jaar heb ik een paar dagen uitval van de instalatie gehad met de foutcode (isolatie weerstand en of isolatie fout ).
Maar de volgende dag startte hij weer op en tot nu toe bleef hij het doen tot gisteren .
Ik heb wel het afgelopen jaar 2 installateurs laten kijken en hun conclusie was zeer verschillend .
de ene zei om vormer moet vervangen worden .
De ander zei de panelen moeten geaard worden .
Vervolgens heb ik het zo gelaten en de omvormer heeft elke dag zijn kilowatss geproduceerd .
Maar nu is de omvormer uitgevallen en de foutcode is (isolatie weerstand /isolatie fout )
Heeft een van de andere sma bezitters hier wel eens last van gehad en is er misschien een oplossing .
Hij kan natuurlijk aan vervanging toe zijn , maar de de reacties zijn zo verschillend

dank voor U reacties
Misschien heb je hier iets aan: https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/isolatieweerstand/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beau1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 09:11
Beste Jobr

Bedankt voor je reactie. heb er zeker wat aan ,ben er nu zeker van dat de installateurs alleen er maar op uit zijn om nieuw te leveren .
Vanmorgen zijn ze weer gewoon aangegaan ,
Het is ook moeilijk om de fout te lokaliseren op het schuine dak .
Weet ook niet of er installatie bedrijven zijn die dit willen doen .(ik heb n.l geen meetapparatuur

bedankt zover

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@beau1
Er zitten meerdere strings aangesloten neem ik aan?
Je kan ook 1 string afkoppelen (doe dit met de omvormer uit, hoofdzekering afschakelen of DC switch om)
En dan kijken of het probleem terug komt, dan heb je in ieder geval al een deel van de panelen uitgesloten.

Ik verwacht bij vochtig weer dat het probleem er is, en niet bij enkele dagen droog weer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerardFianen
Over het aanzetten van ModBus zonder installateursrechten.

Na aandringen waarom mijn systeem maar niet in de sunnyportal kwam, bleek dat het exact op het moment was dat SMA overstapte naar het nieuwe EnexxOS portal, en het direct daarin kwam.

Daar zit mijn systeem nu in, heb geen Installer rechten, maar wel administrator rechten.

Dat is echter voldoende om de ModBUS-TCP aan te zetten, geen PUK nodig.

[in EnexxOS ga naar Configuration / Device parameter Adjustment. Kies daat Systeem Parameter Adjustment en selecteer je inverter --> continue].
Bijna onderaan zit de Modbus-TCP AAN switch.

De standaard SMA monitoring in Home Assistant werkte daarna direct en is al zichtbaar in het standaard Energy dashboard.

Ben nog helemaal nieuw met HA, nu wat meer met HA experimenten voordat ik ga proberen de hier genoemde 'Slider en andere zaken te installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door GerardFianen op 09-05-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GerardFianen
Heb zojuist de modbus slider weer uitgebreid met terugkoppeling via adres 41255.
AUijtdehaag in "Het grote SMA topic"

Handigste vind ik een directory aan te maken genaamd packages (onder directory config) en daar via de configuration.yaml naar laten verwijzen.
Daar dump je al je verzineennaam.yaml in.
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
Iemand al een handig script om SMA inverters enkel op momenten van negatieve prijzen op zero export in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wim Leers
Heb "even" wat in elkaar gedraaid. Hoop dat het duidelijk is.
Werkt samen met de modbus slider (staat ook op mijn github en in de TS)

Ik heb (voor nu) een 10 sec trigger timer genomen om gemakkelijk te testen.
Dit kan natuurlijk ook de "state" zijn van de dynamisch tafief entity, die de actuale uur prijs laat zien.
https://github.com/fonske...nt_yaml/dynamic_ctrl.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
## Dynamic control SMA inverter automation
input_boolean:
  dynamic_control_bool:
    name: "Dynamic control SMA"
    icon: mdi:transmission-tower-export
    #initial: off

input_number:
  dynamic_price_limit:
    name: "Dynamic price limit"
    initial: -0.01
    min: -0.1
    max: 0.1
    step: 0.01
    unit_of_measurement: ""
    icon: mdi:currency-eur
    mode: box

automation:
  id: dynamic_control_inverter
  alias: Dynamic control inverter
  description: ''
  trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.dynamic_control_bool
    state: "on"
  action:
  - variables:
      dynamic_price_limit: '{{ states("input_number.dynamic_price_limit") | float }}'
      sma_slider_entity: input_number.sma_power_limit_slider
      dynamic_price: '{{ states("sensor.current_electricity_price_all_in") |float (default=0) }}'
  - choose:
    - conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ dynamic_price > dynamic_price_limit }}'
      sequence:
      - service: input_number.set_value
        data_template:
          entity_id: '{{ sma_slider_entity }}'
          value: 100
    - conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ dynamic_price < dynamic_price_limit }}'
      sequence:
      - service: input_number.set_value
        data_template:
          entity_id: '{{ sma_slider_entity }}'
          value: 0
  mode: single
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdfHteI8tQUQ3xnT4VukJiDOPiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8fu2EHdJemvVvM0irTckZpAY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8A3ItureDd1UFv7iKyjKyczb8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9md7rcc58rmBY2ZZc3su3oF.jpg?f=user_large

Edit: nog een automation van home assistant om de feed-in te beperken.
SMA regelt naar ingestelde waarden, aan de hand van de P1 meter
https://github.com/fonske..._yaml/return_to_grid.yaml

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:23:
@Wim Leers

Dit kan natuurlijk ook de "state" zijn van de dynamisch tafief entity, die de actuale uur prijs laat zien.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank!

Maar ik gebruik geen Home Assistant }:O Gaat sowieso wel van pas komen voor velen!

Totdat dit natively ondersteund wordt door SMA ga ik gewoon via cron een scriptje draaien op :59 van elk uur (ik merk dat de aanpassing makkelijk een minuut duurt voor de inverter om toe te passen). Dus ik zoek iets veel lower tech (want minder abstractielagen waar iets fout kan gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07 08:12
Franciesco schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:41:
[...]

Ok, vreemd dan. Lijkt mij allemaal goed.
Hopelijk kom je binnenkort verder als de SMA helpdesk reactie gegeven heeft.
Het is opgelost, ik zag door de 'kabels de kabel' niet meer. In de meterkast alles van de DIN-Rail gehaald en daar zag ik dat de zonnepanelen nog direct op de meter (van Liander) aangesloten waren, dus niet gek dat HomeManager het niet goed kon registreren.
Dit aangepast en nu kloppen de gegevens in SunnyPortal wanneer ik ze bekijk.

Vanuit daar wil ik deze data ook in HomeAssistant hebben en ik heb een 'Duitse' NodeRed flow gebruikt (had @AUijtdehaag gedeeld). Hierin zie ik echter wat de zonnepanelen terugleveren verdeeld over de fases, maar ik wil ook weten wat ik verbruik op dit moment en dat zie ik niet terug. En het gekke is dat ik dat wel uit SunnyPortal kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:19

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:23:
@Wim Leers

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: nog een automation van home assistant om de feed-in te beperken.
SMA regelt naar ingestelde waarden, aan de hand van de P1 meter
https://github.com/fonske..._yaml/return_to_grid.yaml
Ziet er goed uit! Ik heb alles zojuist overgenomen in mijn HA icm de Sunnyboy 3000TL en lijkt te werken. Bedankt daarvoor!

Enige wat ik niet helemaal snap in je voorbeeld is je Dynamic price limit die je daar heb staan. Met -0,1 stopt je teruglevering pas als de prijs -0,10 cent is. Deze wil je op -0,01 hebben lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Laatst online: 03-08 17:28
Kan iemand van jullie mij helpen? Ik mis de stekker om mijn omvormer aan te sluiten op de meterkast. Tijdens de verbouwing is deze kwijtgeraakt. Gaat om een sunnyboy 1300 tl-10. Volgens mij een oud model en ik vind het moeilijk om deze stekker te vinden. Wat leveranciers benaderd, maar of geen antwoord of een korte nee.

Weet iemand hier een oplossing voor? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh7WCW73aO7LSpwGWH0DuqbOS1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QotaUfZwVkHrg6KptP2EhAgN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Wadam Is die niet voor RS485-communicatie?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:05:
[...]
Enige wat ik niet helemaal snap in je voorbeeld is je Dynamic price limit die je daar heb staan. Met -0,1 stopt je teruglevering pas als de prijs -0,10 cent is. Deze wil je op -0,01 hebben lijkt mij?
Ik heb geen ervaring met dynamisch. Is -0,01 gangbaarder dan?
Dan pas ik het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb geen ervaring met dynamisch. Is -0,01 gangbaarder dan?
Dan pas ik het aan.
Afgelopen week was er bij Tibber een tarief van -0,07 en op het dieptepunt -0,09. En natuurlijk wil je bij elke negatieve prijs natuurlijk eigenlijk al stoppen met terugleveren.
Wanneer tarief 0,00 is dan maakt het eigenlijk niet uit of je teruglevert of niet.

Ik vroeg mij eigenlijk wel af: Is dit niet slecht voor je omvormer/panelen? Mij is altijd geleerd dat energie ergens heen moet. Dus waar gaat het heen als het niet naar het net gaat?

Ik wil niet dat mijn omvormer gefrituurd wordt omdat het in warmte wordt omgezet. Ik heb tevens ook geen fan geïnstalleerd zitten in mijn SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Laatst online: 03-08 17:28
timovd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:21:
@Wadam Is die niet voor RS485-communicatie?
Nee, volgens de handleiding is het deze stekker die ik hiervoor nodig heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTQf_zlN3gyleQnXfX37PiaqAXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B6wrlNj1BFbUVheE7tJIhR9a.png?f=user_large

Ik kreeg deze al door:

https://www.conrad.nl/nl/...2hc7cJpedQmxoCqW8QAvD_BwE

Maar volgens mij gaat deze niet passen omdat de pinnetjes te dicht bij elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Psycho_Mantis
Heb de dynamic_ctrl.yaml nu aangepast naar 0.01 stappen tussen 0.1 en -0.1.

Misschien is het nog een idee dat met softstart en softstop te doen, zoals bij return_to_grid.yaml
Wordt tennet ook blijer van wellicht.

In duitsland is het regelen al meer gemeengoed, dus ik verwacht geen problemen er mee (anders zat de mogelijkheid er niet op)
https://www.sma.de/produk...sma-dynamic-power-control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:53:
@Psycho_Mantis
Heb de dynamic_ctrl.yaml nu aangepast naar 0.01 stappen tussen 0.1 en -0.1.

Misschien is het nog een idee dat met softstart en softstop te doen, zoals bij return_to_grid.yaml
Wordt tennet ook blijer van wellicht.

In duitsland is het regelen al meer gemeengoed, dus ik verwacht geen problemen er mee (anders zat de mogelijkheid er niet op)
https://www.sma.de/produk...sma-dynamic-power-control
De zonnepalen in/uitschakelen is niet zo heftig als m'n elektrische auto aan de laadpaal hangen. Dus die softstart vindt ik niet zo spannend.

Maar zo te lezen is het gewoon een feature binnen SMA die gemaakt is voor dit doeleinde, fijn om te weten.

Ik krijg wel met testen af en toe last van een Event (8708) Timeout in communication for active power limitation.
Ongemerkt stond bij mij het limiet net een 2 uur lang op 0%. Nu is het toch niet echt een zonnige dag vandaag, maar zou wel vervelend zijn als hij daar ongewenst op blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Psycho_Mantis
Dit is natuurlijk wel tweakers dus alles is experimenteel, zou vervelend zijn dat die op 0 blijft staan.
@alberthakvoort melde mij dat zijn 5000 TL-21 ook af en toe modbus weigert in de ochtend bij het starten.

Voor zover ik weet heb ik nog geen modbus probleem meldingen gehad van de nieuwere generatie omvormers (1VL-40, 1AV-41 en 3AV-40)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

AUijtdehaag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:19:
@Psycho_Mantis
Dit is natuurlijk wel tweakers dus alles is experimenteel, zou vervelend zijn dat die op 0 blijft staan.
@alberthakvoort melde mij dat zijn 5000 TL-21 ook af en toe modbus weigert in de ochtend bij het starten.

Voor zover ik weet heb ik nog geen modbus probleem meldingen gehad van de nieuwere generatie omvormers (1VL-40, 1AV-41 en 3AV-40)
We gaan het ervaren. Ik had in HA ook nog een SunSpec integratie draaien, ik denk dat deze conflicteert en heb ik even uitgezet.
De modbus dubbel uitlezen is denk ik niet zo goed voor de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
Heeft er hier toevallig ook iemand problemen om hun SMA te benaderen via de Home Assistant Modbus integratie?
Ik heb een SunnyBoy 4000 TL-21 die ik al jaren gebruik met Home Assistant. Nooit problemen. Sinds de update naar HA Core 2024.4 wordt de connectie telkens verbroken. Enkel een herstart van de omvormer en HA helpt dan.

[ Voor 4% gewijzigd door SonnyBBQ op 16-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SonnyBBQ
Ik denk dat het meer (of alleen) voorkomt bij de wat oudere modellen, zoals de TL-10, TL-20, TL-21 ?
Ik hoor graag of anderen er met de nieuwere modellen ook last van hebben (1-av40 / 41 en 3-av40)

Je kan eventueel deze code toevoegen aan je yaml, om fouten in de logging te kunnen zien.
YAML:
1
2
3
4
5
logger:
  default: warning
  logs:
    homeassistant.components.modbus: debug
    pymodbus: debug

Heb je al eens een modbus.restart geprobeerd via service als het voorkomt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMEIapBkohjg0pTFB9nmFjIbKG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgCnXb04CUEtA2qMAunvHqZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:56:
@SonnyBBQ
Ik denk dat het meer (of alleen) voorkomt bij de wat oudere modellen, zoals de TL-10, TL-20, TL-21 ?
Ik hoor graag of anderen er met de nieuwere modellen ook last van hebben (1-av40 / 41 en 3-av40)

Je kan eventueel deze code toevoegen aan je yaml, om fouten in de logging te kunnen zien.
YAML:
1
2
3
4
5
logger:
  default: warning
  logs:
    homeassistant.components.modbus: debug
    pymodbus: debug

Heb je al eens een modbus.restart geprobeerd via service als het voorkomt?
[Afbeelding]
Bedankt voor het meedenken. Het zou inderdaad zomaar kunnen dat het enkel bij oudere toestellen is.

Een modbus.restart of modbus.reload verhelpt het jammer genoeg ook niet. Ter info, restart is deprecated vanaf 2024.11. Dus als je het nog ergens gebruikt, vervang het best al met reload.

Logging had ik al aan staan. De logs ook gedeeld met de Dev. Maar die ziet enkel dat de verbinding verbroken wordt en geeft aan dat dit niets te maken heeft met de integratie.
Het lijkt alsof er iets in de modbus communicatie niet goed gaat, waarop de omvormer de verbinding verbreekt. Maar ik kan niets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SonnyBBQ
In het installatielogboek via sunnyportal zie je ook geen rare dingen staan zoals een herstart of foutmeldingen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
Daar had ik nog niet gekeken. Sunny Portal heeft ook al 6 weken geen communicatie meer van de omvormer. Dit werkt via een SMA server toch?
Dan zijn er toch nog verdere problemen. Ik kan nu zelfs niet meer connecteren met Sunny Explorer - dat ging eerder wel nog.

Ik heb nog even een reset van de omvormer gedaan. Home Assistant modbus werkt weer (tijdelijk?), maar zowel Sunny Portal als Explorer krijgen nog steeds geen verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SonnyBBQ
Wellicht is er dan iets niet lekker met de SMA-SWDM-10 webconnect module?
Daar gaat alle verkeer langs.

Eventueel heb ik er hier nog wel een liggen om te proberen.
Maar die heeft ook een PIC en RID, dus zal opnieuw aangemeld moeten worden via sunnyportal wellicht.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:30
@SonnyBBQ er is misschien ook wel sprake van een netwerk conflict, in dit geval kan het helpen als je het modem en router herstart. Ook om de storing te vinden kan het helpen als je alle overige netwerk kabels tijdelijk verwijderd om zo het probleem te tracen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:53:
@SonnyBBQ
Wellicht is er dan iets niet lekker met de SMA-SWDM-10 webconnect module?
Daar gaat alle verkeer langs.

Eventueel heb ik er hier nog wel een liggen om te proberen.
Maar die heeft ook een PIC en RID, dus zal opnieuw aangemeld moeten worden via sunnyportal wellicht.
Bedankt. Maar ik ga nog eerst even wat andere routes proberen.
sun62 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
@SonnyBBQ er is misschien ook wel sprake van een netwerk conflict, in dit geval kan het helpen als je het modem en router herstart. Ook om de storing te vinden kan het helpen als je alle overige netwerk kabels tijdelijk verwijderd om zo het probleem te tracen.
De SMA heeft een fixed IP vanuit de router. Voor alle zekerheid nog eens de router herstart, maar het lost het probleem niet op.
Ik kan de SMA gewoon pingen op het IP adres en Home Assistant heeft nu ook weer connectie via Modbus. Maar Sunny portal of Sunny Explorer verbinden niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sun62
@SonnyBBQ ik heb ook even SMA portal verbindings problemen gehad nadat ik zelf het vaste IP nummer in de omvormer had ingesteld. Probleem was meteen weer opgelost nadat ik het weer terug op default non fixed had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
sun62 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:49:
@SonnyBBQ ik heb ook even SMA portal verbindings problemen gehad nadat ik zelf het vaste IP nummer in de omvormer had ingesteld. Probleem was meteen weer opgelost nadat ik het weer terug op default non fixed had gezet.
Het liep hier echt al jaren stabiel zo, maar ik ga het proberen. Even een manier zoeken om te verbinden met Sunny Explorer via bluetooth.

Een andere optie was de andere poort van de webconnect proberen...

Update - wat heb ik nog gedaan:
  • Vast IP adres in omvormer verwijderd - geen resultaat
  • A poort van de Webconnect module aangesloten ipv de B poort - geen resultaat
  • DNS server aangepast van PiHole/Unbound naar Google. - Ineens terug verbinding via Sunny Portal.
Zeer vreemd want ik kon niets in PiHole, nog in mijn blocklists zien dat iets van de omvormer tegenhield. Terug PiHole ingeschakeld en Sunny Portal werkt nog steeds. 8)7

Maar ondertussen is de Modbus verbinding ook weer verbroken. :(

[ Voor 34% gewijzigd door SonnyBBQ op 16-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-08 21:59
Ik heb eens gezocht maar vind niet direct een antwoord.

is het mogelijk om de SMA sunny tripower uit te schakelen via modbus-tcp (of HomeAssistant)?

Wat ik wil:
bij negatieve elektriciteitsprijzen de zonnepanelen uitzetten (ik heb afgelopen week reeds €5 betaald voor het 'terugleveren' ) Ik heb een dynamisch contract (België) .

Ik zou eventueel een 'contactor' kunnen aansluiten en deze aansturen via het domotica systeem. Maar een mooiere oplossing lijkt mij om een signaal te sturen naar de omvormer zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sun62
@thomke ja dat kan. Er zijn al diverse scripts die dit kunnen. Bv https://flows.nodered.org...acc6ebed2f5ebb5988757dfe9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCwSf8XNSjX1jv1XB3VxH-iWONc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKeG85IyqiyoKGkqD9T7w37O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door sun62 op 23-05-2024 21:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@thomke
Afgelopen dagen heb ik ook code afgerond voor home assistant
Alles via modbus tcp
Het grote SMA topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVrxY7v0ch1LzWRGlKEdm-hOByg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BusIRBW7l39ovUdXcECV3zCi.jpg?f=fotoalbum_large

Feedback beperken code, ga ik nog wat aanpassen, maar de dynamische ctrl werkt al perfect. (op basis van Frank Energie tarieven, in BE wellicht een andere entity gebruiken)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:32:
@thomke
Afgelopen dagen heb ik ook code afgerond voor home assistant
Alles via modbus tcp
Het grote SMA topic

[Afbeelding]

Feedback beperken code, ga ik nog wat aanpassen, maar de dynamische ctrl werkt al perfect. (op basis van Frank Energie tarieven, in BE wellicht een andere entity gebruiken)
Dat het technisch kan begrijp ik, maar hoe weet je of je een Modbus register gebruikt dat er tegen kan om frequent aangestuurd te worden (SMA). Het is bekend dat sommige registers daar niet tegen kunnen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@cville Je doelt op sommige registers dat ze beperkt schrijfbaar zijn in het flashgeheugen.
Daar hebben deze registers geen last van (40016 en 40023) (staat in de modbus lijst van SMA welke beperkt schrijfbaar zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:26:
@cville Je doelt op sommige registers dat ze beperkt schrijfbaar zijn in het flashgeheugen.
Daar hebben deze registers geen last van (40016 en 40023) (staat in de modbus lijst van SMA)
Dank je.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
cville schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:23:
Dat het technisch kan begrijp ik, maar hoe weet je of je een Modbus register gebruikt dat er tegen kan om frequent aangestuurd te worden (SMA). Het is bekend dat sommige registers daar niet tegen kunnen.
Dat staat uiteraard netjes in de handleiding.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 00:08
thomke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:26:
Ik heb eens gezocht maar vind niet direct een antwoord.

is het mogelijk om de SMA sunny tripower uit te schakelen via modbus-tcp (of HomeAssistant)?

Wat ik wil:
bij negatieve elektriciteitsprijzen de zonnepanelen uitzetten (ik heb afgelopen week reeds €5 betaald voor het 'terugleveren' ) Ik heb een dynamisch contract (België) .

Ik zou eventueel een 'contactor' kunnen aansluiten en deze aansturen via het domotica systeem. Maar een mooiere oplossing lijkt mij om een signaal te sturen naar de omvormer zelf.
Net getest met een SMA SunnyBoy SB5.0-1AV-41. Als ik de maximale capaciteit op 0W zet dan blijft er volgens de omvormer zelf nog 9W opwek lopen. Volgens de kWh meter in de meterkast levert ie dan nog 30W. Dat is in ieder geval minder dan 1% van het maximale vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Strontvlieg
Je kan hem wel naar 0 krijgen en het grid relais gaat dan open.

Dan moet je de SMA anders instellen zie de plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og6w2dsYtqWEq88kRA6lMRP2sUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2st9awzGdaq5QxpuU15p1FBD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTtYChlotineHo2RA5xNHD_pPaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enqMeZmxkL25WQiWyOfY8BRa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FyDx3JYxZ6MX3n4c-9SFz64FWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bnh6LUnmEsvvfmHjBja5rH8O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:49:
@Strontvlieg
Je kan hem wel naar 0 krijgen en het grid relais gaat dan open.

Dan moet je de SMA anders instellen zie de plaatjes.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks! Dat werkt inderdaad. Het relais gaat open. Ik merk wel dat hij alleen maar weer opnieuw inschakeld als ik de capaciteitslimiter terug op 100% zet. Alle lagere waardes leidt niet tot het weer inschakelen van het relais.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
@AUijtdehaag en @Strontvlieg Ik zou die methode afraden. De opwek helemaal naar nul brengen heeft alleen zin bij flink negatieve energieprijzen. Die 30W die er nog overblijft levert dan (gedurende twee uur per dag?) slechts 0.06 kWh op. Stel dat je dat elke dag hebt (niet waarschijnlijk), is dat 22 kWh per jaar. Maal misschien 5 cent is net een euro per jaar.
Maar hoeveel kost een versleten relais?
Ik zou die 30W minimaal vermogen maar gewoon accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
Andrehj schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:33:
@AUijtdehaag en @Strontvlieg Ik zou die methode afraden. De opwek helemaal naar nul brengen heeft alleen zin bij flink negatieve energieprijzen. Die 30W die er nog overblijft levert dan (gedurende twee uur per dag?) slechts 0.06 kWh op. Stel dat je dat elke dag hebt (niet waarschijnlijk), is dat 22 kWh per jaar. Maal misschien 5 cent is net een euro per jaar.
Maar hoeveel kost een versleten relais?
Ik zou die 30W minimaal vermogen maar gewoon accepteren.
Goed punt, ik heb het weer uitgezet. Met mijn huidig energiecontract hoef ik overigens de omvormer het komend half jaar nog niet te limiteren. Daarna zal ik ook wel voor de bijl moeten, dus ik ben vast voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Strontvlieg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:42:
Goed punt, ik heb het weer uitgezet. Met mijn huidig energiecontract hoef ik overigens de omvormer het komend half jaar nog niet te limiteren. Daarna zal ik ook wel voor de bijl moeten, dus ik ben vast voorbereid.
Bij mij speelt dit pas in juli 2027, maar dan ga ik gewoon via een scriptje het vermogen beperken, en mocht ik ooit echt negatieve energieprijzen krijgen, dan accepteer ik die laatste 30 of 100W wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betreft dynamisch en toekomst:
Wat gebeurt er als alle omvormers uit gaan en alle EV’s gaan laden op exact hetzelfde moment?

Is daar al over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 14:04
AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:07:
Wat gebeurt er als alle omvormers uit gaan en alle EV’s gaan laden op exact hetzelfde moment?

Nadenken? Moet dat dan? Tegenwoordig is de trend toch meer van brullen en zien waar het schip strand?

Vermoed dat in dat geval de prijzen weer omhoog gaan, omvormers weer aan springen en er weer een overschot is. Die golfbeweging zal zich herhalen afhankelijk van hoe snel/vaak het in-uitgeschakeld wordt.
Wellicht dat je het uiteindelijk dmv PID tuning nog lokaal "strak" kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-08 21:59
AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:07:

ik vermoed dat het 'vraag - aanbod' vraagstuk zichzelf zal stabiliseren..

nu zijn de negatieve prijzen door (enorme) overschotten aan energie. Hoe meer 'slimme' sturingen en batterijen er zijn om deze overschotten (dus negatieve prijzen) op te vangen.. hoe minder 'overschot' er zal zijn, waardoor negatieve prijzen minder zullen zijn en er minder zonnepanelen uit gezet zullen worden.

Ik vermoed dat deze discussie eerder op een ander topic gevoerd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
Ik zie dat mijn omvormer (SB5.0-1AV-41) eergister een firmware update heeft gehad: 4.1.15.R
De website van SMA is nog niet bijgewerkt, dus geen idee wat de release notes zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Strontvlieg op 22-05-2024 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij mij (nog) niet. Denk dat SMA het geleidelijk uitrolt.
Ook geen changelog gevonden...

Bij mij is de firmware update geinstalleerd.
Heb nog geen changelog gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door Kets_One op 25-05-2024 18:10 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Strontvlieg
Ik kreeg onlangs een mail over het (automatisch) overgaan van sunnyportal naar ennexos sunnyportal.
Is dat misschien bij jou al gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Strontvlieg schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 06:58:
Ik zie dat mijn omvormer (SB5.0-1AV-41) eergister een firmware update heeft gehad: 4.1.15.R
De website van SMA is nog niet bijgewerkt, dus geen idee wat de release notes zijn.
Ik denk dat het een voorbereiding is voor de overgang naar ennexOS web portal, dat zou over 1 week moeten beginnen voor Nederlandse SMA apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:40:
@Strontvlieg
Ik kreeg onlangs een mail over het (automatisch) overgaan van sunnyportal naar ennexos sunnyportal.
Is dat misschien bij jou al gebeurd?
Ik heb gisteren wel de aankondigingsmail gehad van de migratie met de mededeling dat het over 2 weken plaats gaat vinden, maar geen bericht dat de migatie al heeft plaatsgevonden.

In de log staat dat de main CPU module is geupdate.

[ Voor 5% gewijzigd door Strontvlieg op 22-05-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
Ik zit met smart te wachten op een firmware update (waarbij ik hoop dat ik dan eindelijk van mijn ellende af ben). Want met SMA Support over het vastlopen van een omvormer (patroon: eens per 2 maanden), kom ik helaas geen steek verder.

Beetje jammer zo

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
D_Jeff schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:52:
Ik zit met smart te wachten op een firmware update (waarbij ik hoop dat ik dan eindelijk van mijn ellende af ben). Want met SMA Support over het vastlopen van een omvormer (patroon: eens per 2 maanden), kom ik helaas geen steek verder.

Beetje jammer zo
Je kunt ook firmware downloaden van de website. Voor mijn type omvormer staat alleen de allerlaatste er nog niet op. In de interface van de omvormer kun je misschien ook nog wel een firmware upgrade forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01:28
Kun je in de gegevens zien hoeveel DC er daadwerkelijk binnenkomt?

Je kunt het natuurlijk zien door naar de app te kijken. Maar in geval van aftoppen zie je alleen de max waarde staan (bijv. 6000w). Ik zou wel benieuwd zijn hoeveel hij er daadwerkelijk vanaf haalt. Want die stroom komt wel binnen of werkt dat anders?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strontvlieg
timpel_800 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:46:
Kun je in de gegevens zien hoeveel DC er daadwerkelijk binnenkomt?

Je kunt het natuurlijk zien door naar de app te kijken. Maar in geval van aftoppen zie je alleen de max waarde staan (bijv. 6000w). Ik zou wel benieuwd zijn hoeveel hij er daadwerkelijk vanaf haalt. Want die stroom komt wel binnen of werkt dat anders?
Volgens mij werkt het niet zo. Anders moet de omvormer een paar kW aan geknepen vermogen direct omzetten in warmte. Denk niet dat je daar blij van wordt (in de zomer).

Volgens mij stuurt de omvormer het voltage weg van het optimale werkpunt, zodat de stroom lager wordt. Ik denk niet dat je uit de gegevens kan afleiden wat het niet geknepen vermogen zou zijn geweest.

In theorie wordt de niet geoogste zonnestroom dan op het dak omgezet in warmte (de energie moet immers ergens blijven). De panelen zouden dus iets warmer moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Oke klinkt logisch! Dank

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 13:52
twix121 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:43:
Ik denk altijd dat ik probleempje heb met mijn sma die al 3 jaar aan de gang is. De omvormer neemt namelijk stroom van het stroomnet als de zonnepanelen niet genoeg zon heeft. Zo'n omvormer verbruikt 1500watt, dus ik zit al snel aan 1,5kw in een uur. Als de zon volop aan het schijnen is dan heb ik geen problemen. Dus mijn fix is om ze in de lente/zomer de zonnepanelen aan te zetten en in herfst/winter uit te zetten. 'S nachts heb ik dat probleem (gelukkig!) niet, maar wel eens 1 keer gehad.

Ik vind het trouwens wel jammer dat ik de enige ben over de hele wereld die dat probleem heeft ;( Het moet toch ook altijd bij mij zijn! PFF!
wel een mooi handeltje voor mensen die dynamisch hebben leuke ombouw projecten niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aBbcdcg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-10-2024
Heb onlangs ook een home manager geinstalleerd.
Vereiste is dat je een lege sunnyportal (nog geen omvormer of eerst verwijderen) hebt en deze als eerste aangemeld wordt.
Daarna herkende hij mijn 3 omvormers ook automagisch bij aanmelding sunnyportal.
Heb je het verwijderen en aanmaken zelf (gebruiker) kunnen doen of moet dit vanuit installateur?

Mijn dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@aBbcdcg
Volgens mij wordt er wel een instalateurs ww gevraagd met het aanmelden in sunnyportal?
Maar ik doe alles als installateur dus ik weet het niet.
En anders even een puk code aanvragen bij SMA.

Zowiezo is het verstandig om het opnieuw aan te melden in https://ennexos.sunnyportal.com/register volgens mij
Eerst in sunnyportal verwijderen denk ik.
Men is nu bezig met de automatische migratie maar met de home manager gaat dit weer langer duren las ik ergens.
Ik wil de oude data niet kwijt dus ik wacht het wel af.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dat ging vrij snel: De huidige omvormer zit op V4.1.15R
We gaan het meemaken of dit de nodige ellende oplost, *vingers gekruist*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Wat zou er aan de hand zijn. Ik heb drie omvormers die ik via mijn browser kan opvragen.
1 x SB 2,5 deze kan ik op inloggen

1 x STP 4.0 kan ik op inloggen

1 x SB 1.5 deze laadt niet als ik het IP adres (via dat programma in TS) in de browser plak. Hij is wel online want ik kan gewoon de data via de app inzien.

NB de bovenste twee omvormers zitten nog in Sunny Portal, de SB1.5 is aangemeld via Ennexos (en verschijnt dus ook niet in de Sunny Portal lijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeEk4Yh52PdCgWFCc6osiVEDDwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/txxPkUPlFf9Dewhqv8xYBlyg.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door timpel_800 op 26-05-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timpel_800
Kijk ook even welke op wifi zit en welke op vast?

Wifi is niet altijd stabiel.

Maar wat is eigenlijk je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Zitten allemaal met een kabel verbonden.

Nou ik wilde dus ook op die sb1.5 inloggen via het ip adres maar die laadt dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@timpel_800 Als het 2 uur nog steeds zo is:

SB uitzetten via de zwarte draaischakelaar, stroom eraf (via de groep), kwartier wachten en de boel weer aanzetten (groep eerst, daarna de draaischakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Heb hem de hele nacht van het stroom gehad, geen effect:

Deze site is niet bereikbaarHet duurt te lang voordat 192.168.2.1 reageert.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
Windows Netwerkcontrole uitvoeren
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
timpel_800 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:37:
Heb hem de hele nacht van het stroom gehad, geen effect:

Deze site is niet bereikbaarHet duurt te lang voordat 192.168.2.1 reageert.
Probeer dit eens:

Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
Windows Netwerkcontrole uitvoeren
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT
Weet je zeker dat de SMA 192.168.2.1 is?
Meestal is .1 de default gateway (router) op het netwerk (of je moet een aangepast netwerk hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Via de http://sma<serienummer>.local Doet hij het gelukkig wel! Dank!

Nu zoek ik nog ergens in de instellingen waar ik de 'geschiedenis' kan wissen. Dus dat de gegevens van de vorige gebruiker gewist kunnen worden.

[ Voor 51% gewijzigd door timpel_800 op 27-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-07 13:00
Kom op een Duits forum tegen dat nieuwe firmware updates modbus uitschakelen, dat dit geen bug maar nieuw beleid zou zijn? Zou zwaar kl… zijn.

Reden zou een eigen samenwerking / verdienmodel met lichtblick zijn met dynamische energieprijzen

Sma lichtblick aankondiging

ison.energy het bedrijf pf achter lichtblick

[ Voor 57% gewijzigd door jschoorl2 op 27-05-2024 19:53 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jschoorl2
Dank voor de waarschuwing.
Heb de updates maar even uitgezet via sunnyportal, voor de zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk5SBdAKvOOzrPUL2-WKM39CnZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpZY4oIZJ5Mx51NiwdZSw9oy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jschoorl2 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:34:
Kom op een Duits forum tegen dat nieuwe firmware updates modbus uitschakelen, dat dit geen bug maar nieuw beleid zou zijn? Zou zwaar kl… zijn.
Heb je ook een link naar dat topic?
Reden zou een eigen samenwerking / verdienmodel met lichtblick zijn met dynamische energieprijzen

Dankjewel! Hier (STP 8.0) ook maar even de automatisch updates uitgezet via de web interface (ingelogd als admin, onder Device Parameters → Device → Update)

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 27-05-2024 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-07 13:00
Andrehj schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Heb je ook een link naar dat topic?

[...
Link

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
jschoorl2 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:34:

Gaat over SHM 2.0: Sunny Home Manager. https://www.sma-benelux.c...ing/sunny-home-manager-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
Het laat wel zien waar het allemaal heen gaat. Na de zonnepanelen worden we gepusht er een batterij bij te nemen en de volgende stap is dat andere partijen gaan bepalen wanneer jouw batterij laadt en ontlaadt. 3x raden waar het meest verdiend gaat worden.

Over modbus gesproken. Ik lees nu de SunnyBoy via Node-Red met 3 methodes. sbfspot (1/min, alle beschikbare parameters), webconnect (1/min, alleen insulation resitance and residual current) en modbus (1/10s, alleen omvormer temperatuur). Hoe doen jullie dit en wat is de maximale sampling rate die je gebruikt?
Ik overweeg alles op modbus te zetten, maar ik heb soms het idee dat die nu al vastloopt als ik teveel registers uitlees. Of is het een idee om de registers gespreid over de tijd uit te lezen: bijv. iedere seconde een ander blokje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Strontvlieg schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:14:
[...]

Het laat wel zien waar het allemaal heen gaat. Na de zonnepanelen worden we gepusht er een batterij bij te nemen en de volgende stap is dat andere partijen gaan bepalen wanneer jouw batterij laadt en ontlaadt. 3x raden waar het meest verdiend gaat worden.

Over modbus gesproken. Ik lees nu de SunnyBoy via Node-Red met 3 methodes. sbfspot (1/min, alle beschikbare parameters), webconnect (1/min, alleen insulation resitance and residual current) en modbus (1/10s, alleen omvormer temperatuur). Hoe doen jullie dit en wat is de maximale sampling rate die je gebruikt?
Ik overweeg alles op modbus te zetten, maar ik heb soms het idee dat die nu al vastloopt als ik teveel registers uitlees. Of is het een idee om de registers gespreid over de tijd uit te lezen: bijv. iedere seconde een ander blokje.
Ik lees 11 registers uit en gebruik telegraf met modbus input. Die leest elke 10 seconden. Ik dacht dat modbus efficienter is omdat er in 1 request meerdere registers worden uitgelezen. Maar ik ben geen expert.

Ik heb verder geen last van missende waarden ofzo, ik merk niet dat er iets vastloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 28-05-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlang
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:25:
[...]
Ik dacht dat modbus efficienter is omdat er in 1 request meerdere registers worden uitgelezen.
Modbus kan maar 1 punt per request opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
wlang schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:45:
[...]

Modbus kan maar 1 punt per request opvragen.
Blijkbaar wel als ze opeenvolgend zijn.

BV de modbus library voor python
https://pymodbustcp.readt...nt.read_holding_registers

Je kan een register opgeven en dan een aantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
Je kunt inderdaad een reeks registers uitlezen. Ik lees op internet dat modbus 256 bytes in een keer kan uitlezen wat neerkomt op 125 registers van 2 bytes (word). Ik weet niet of deze restrictie ook bij deze toepassing (SMA) geldt.

Aangezien de interessante waardes bij SMA in een grote range registers verspreidt zitten, zou je al gauw in meerdere sessies moeten uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-07 10:57
Misschien dat iemand hier een idee heeft. Wij hebben afgelopen jaar een huis gekocht waar al panelen op lagen en dus een omvormer aanwezig is (sma sunnyboy sb 2100tl). Helaas hebben de vorige bewoners de panelen er niet opgelegd en het huis ook zo gekocht in 2019 de bewoner voor hun heeft de panelen erop gelegd.

Echter hebben de vorige bewoners nooit gegevens van de omvormer ontvangen van de bewoners waar zij het huis dan weer van gekocht hebben. Dit levert mij een paar uitdagingen op, ik heb geen idee wie de installatie aangesloten heeft, ik heb geen idee van de garantie etc. en ik kan zowel niet op de omvormer inloggen lokaal als deze registreren in een sunnyportal account. Poging om contact op te nemen met de oude bewoners die ze ook gelegd hebben is helaas niet geslaagd.

Nu heb ik contact gezocht via een serviceverzoek met SMA waar ik in eerste instantie heel snel reactie kreeg met de acties die uitgevoerd moeten worden maar op een vervolgvraag krijg ik helaas maar geen reactie. Ik kan een change of ownership door laten voeren echter worden hier de volgende dingen voor gevraagd:

- invullen van een formulier, nou ja dit is geen probleem

The following data must be added:

• A copy of your passport/identity card, apart dat dit nodig is maar geen probleem.

Bij het laatste punt loop ik alleen tegen problemen aan.
• Proof of ownership (invoice/inspection report/transfer of ownership) with specification of inverter type or serial number.

- Ik heb geen factuur, er is geen inspectie rapport en er is geen transfer of ownership wat ergens op papier staat.

Op bovenstaande laatste vraag een reactie gegeven op het serviceverzoek maar helaas nog geen antwoord mogen ontvangen.

Ik vroeg me af heeft is iemand van jullie hier mogelijk ooit ook tegenaan gelopen en hoe is dit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Heb je al eens geprobeerd met standaard wachtwoorden in te loggen?

0000 1234 omvormer1! Dat soort dingen misschien hebben andere nog tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou 1111 proberen (installateur)

En anders marktplaats voor een nieuwe (met webinterface)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2024 13:49 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste