Als de installateur failliet gaat, is er geen manier om de warmtepomp weer goed te krijgen. Weheat redt dus eigenlijk zichzelf in plaats van echt nuttig te zijn voor de consument. Bovendien zijn de instellingen gesloten. Het is net als Apple, maar dan zonder verantwoordelijkheid en klantgerichtheid.Carboy54 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:20:
[...]
Niets verdachts aan. Voor vragen moet je bij jouw leverancier/installateur zijn. Weheat is een B to Business organisatie. Dat ze hier regelmatig uitleg geven is in de warmtepomp wereld niet gebruikelijk.
Ik heb advies gehad na de schouw, alleen hebben de monteurs het anders gedaan dan afgesproken . zoals Coolblue me zelf zei “ er is geen goede communicatie geweest tussen de schouwer en de installateurs “ . De installateurs meenden overigens dat het buffervat onnodig is , de schouwer vond beter van wel vanwege de zones .drboneym schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:36:
[...]
Even een open vraag: Coolblue lijkt gewoon een plan voorwaarts te hebben waar jij ook akkoord op hebt gegeven. Zij hebben het gezien, gemaakt, willen deze aanpassing doen; vanwaar het wantrouwen naar hun dienstverlening en voorlichting?
Ik er overigens vertrouwen in dat het goed komt .
Op zich is dat bij alle fabrikanten zo. Of bij gewoon artikelen in de winkel. Gaat je Playstation stuk dan ga je ook naar de winkel en bel je niet direct aan bij Sony.V1nay13 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Als de installateur failliet gaat, is er geen manier om de warmtepomp weer goed te krijgen. Weheat redt dus eigenlijk zichzelf in plaats van echt nuttig te zijn voor de consument. Bovendien zijn de instellingen gesloten. Het is net als Apple, maar dan zonder verantwoordelijkheid en klantgerichtheid.
De geslotenheid van de instellingen blijft wel een ding, en raar dat dat wel via de installateur moet telkens. Je kunt hun installateur-app trouwens wel gewoon downloaden in de app store, maar ws niet zomaar gebruiken.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Als de dealer van jouw auto failliet gaat ga je toch ook niet naar de fabriek toe. Wat doe je dan?? Juist ja. Moderne auto,s. zitten ook bomvol techniek vaak ook uitsluitend op te lossen en in te stellen via de dealer. Bestaat die niet meer zoek je een andere dealer indien noodzakelijk met tussenkomst van de importeur/fabrikant. Aan terechte kritiek wordt in Duizel hard gewerkt. Er staan tientallen vacatures op internet maar dat heeft tijd nodig. Zo werkt het in de warmtepompen business en andere merken ook. Ook daar geldt dat de goedkoopste niet altijd de beste zijn. Dus onderzoek voorafgaand aan een opdracht de betrouwbaarheid en ervaring van jouw tegenpartij. Installateurs die in deze markt failliet gaan zijn bij voorbaat ondeskundig en onbetrouwbaar. Goede installateurs hebben de eerste 10 jaar meer werk dan ze aan kunnen. Google is your friend in deze.V1nay13 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Als de installateur failliet gaat, is er geen manier om de warmtepomp weer goed te krijgen. Weheat redt dus eigenlijk zichzelf in plaats van echt nuttig te zijn voor de consument. Bovendien zijn de instellingen gesloten. Het is net als Apple, maar dan zonder verantwoordelijkheid en klantgerichtheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 08-08-2025 20:24 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Er komen hier een hoop interresante posts voorbij, maar ik heb toch even een wat specifiekere hulpvraag.
Is er iemand in Zutphen of omgeving (Deventer Apeldoorn) die een Weheat Flint heeft die ik met mijn buurman mag komen bekijken?
Mijn buurman is zendamateur met licentie, we willen even met een antenne radio luisteren of er veel ruis uit de radio komt. We hoeven niks open te schroeven of los te maken.
Zo kunnen we kijken of de warmtepomp storingsvrij is en mijn buurman zijn hobby kan blijven uitvoeren.
Het zou mij heel erg helpen als ik dit van tevoren weet.😀
Is er iemand in Zutphen of omgeving (Deventer Apeldoorn) die een Weheat Flint heeft die ik met mijn buurman mag komen bekijken?
Mijn buurman is zendamateur met licentie, we willen even met een antenne radio luisteren of er veel ruis uit de radio komt. We hoeven niks open te schroeven of los te maken.
Zo kunnen we kijken of de warmtepomp storingsvrij is en mijn buurman zijn hobby kan blijven uitvoeren.
Meten is wetenjjk47 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:16:
Er komen hier een hoop interresante posts voorbij, maar ik heb toch even een wat specifiekere hulpvraag.
Ah kijk, nou dat klinkt al heel geruststellend.
Alleen het stukje "als fabrikant ben je verplicht om aan die normen te voldoen, maar je bent niet verplicht om het te laten keuren"
Nouja je weet wat ze zeggen over aannames he.
Ik weet al wel hoe een warmtepomp klinkt die afwijkt van de norm, dus nu hoop ik dat er een tweaker in de omgeving is met een Flint waar ik dit in de praktijk even kan vergelijken/controleren.
Alleen het stukje "als fabrikant ben je verplicht om aan die normen te voldoen, maar je bent niet verplicht om het te laten keuren"
Nouja je weet wat ze zeggen over aannames he.
Ik weet al wel hoe een warmtepomp klinkt die afwijkt van de norm, dus nu hoop ik dat er een tweaker in de omgeving is met een Flint waar ik dit in de praktijk even kan vergelijken/controleren.
Ik zat nog even te studeren op de weheat printplaat binnenuit. @Carboy54 zou weheat niet te motiveren zijn om de AUX aansluiting te kunnen gebruiken voor de I-WPV pomp?
Waarom zou je dat willen?. Aangesloten op de sww boiler uitgang draaien beide pompen ( sww pomp en warmte wisselaar pomp van de I of H WPV boiler altijd synchroon zoals dat hoort.thoomie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:51:
Ik zat nog even te studeren op de weheat printplaat binnenuit. @Carboy54 zou weheat niet te motiveren zijn om de AUX aansluiting te kunnen gebruiken voor de I-WPV pomp?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Omdat ik gelezen dacht te hebben dat het advies van wilo was om altijd spanning op de pomp te houden met PWM, waardoor warmtewisselaar pomp altijd aan is?Carboy54 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
Waarom zou je dat willen?. Aangesloten op de sww boiler uitgang draaien beide pompen ( sww pomp en warmte wisselaar pomp van de I of H WPV boiler altijd synchroon.
Daarom sluiten wij PWM van de sww pomp niet aan en draait de pomp maximaal. De warmtewisselaar kan met gemak 12 kW aan en daardoor wordt de boiler met maximale snelheid opgewarmd zonder dat deze hoeft terug te moduleren. De pomp van de boiler moet altijd op max staan ongeacht het vermogen.thoomie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Omdat ik gelezen dacht te hebben dat het advies van wilo was om altijd spanning op de pomp te houden met PWM, waardoor warmtewisselaar pomp altijd aan is?
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 09-08-2025 17:55 ]
Hi op deze fijne zaterdagavond. Kids op bed tijd voor een post. Vanmiddag even wezen kijken bij een Weheat Blackbird. Zag er nietjes uit.
Graag wil ik jullie even mijn volledige case voorleggen om naar All Electra over te stappen. Iemand adviseerde me laatst in een aparte rubriek even mijn case aan te maken onder "ik wil een warmtepomp' of zoiets maar ik kan dat linkje niet meer terugvinden. (tja, niet gebookmarkt) wie weet waar ik dat vinden kan? Thx
Graag wil ik jullie even mijn volledige case voorleggen om naar All Electra over te stappen. Iemand adviseerde me laatst in een aparte rubriek even mijn case aan te maken onder "ik wil een warmtepomp' of zoiets maar ik kan dat linkje niet meer terugvinden. (tja, niet gebookmarkt) wie weet waar ik dat vinden kan? Thx
Deze bedoel je denk ik: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicWPMC schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:38:
Hi op deze fijne zaterdagavond. Kids op bed tijd voor een post. Vanmiddag even wezen kijken bij een Weheat Blackbird. Zag er nietjes uit.
CB komt bij ons binnenkort de flintWP plaatsen.
Ik heb HT radiatoren en beneden in de woonkamer naast de HT radiatoren, vloerverwarming van twee groepen bij een vloeroppervlak van 50 m2. CB adviseerde mij om een buffervat van 50 liter te plaatsen.
Huidige leidingen van de installatie zijn van koper met een buitendiameter van 18 mm (geschat 15mm), totale lengte 40 meter.
CB zorgt ervoor dat de leidingen vanaf de WP naar het buffervat een binnendiameter van 25 mm bevat en dampdicht zijn, dus geschikt zijn voor koelen.
De huidige installatie is nog niet geschikt voor het koelen. Ik zit zelf te denken om 19 meter leiding te vervangen door DN25 leidingen met 19 mm dampdichte isolatie tot aan de vloerverwarming.
Deze leiding kan ik gemakkelijk laten vervangen, zit nl in het zicht op zolder. Ik moet dan alleen 4 gaten van 70 mm laten boren in de huidige gaten waar de huidige leidingen doorheen lopen.
Overgang DN 25 naar 18 mm
8 x T-stuk DN25 pers, Overgang DN25 → Cu 18 mm
Voor het koelen wil ik alleen de vloerverwarming gebruiken.
8x kogelafsluiters (bij het T stuk) om de HT radiatoren af te sluiten
Bij de vloerverwarming een driewegventiel met een bypass om de huidige verdeler uit te schakelen.
Wat zijn jullie gedachten met betrekking tot het koelen? ik wil maar een paar graden koelen. Heb een hekel aan airco.
Ik heb HT radiatoren en beneden in de woonkamer naast de HT radiatoren, vloerverwarming van twee groepen bij een vloeroppervlak van 50 m2. CB adviseerde mij om een buffervat van 50 liter te plaatsen.
Huidige leidingen van de installatie zijn van koper met een buitendiameter van 18 mm (geschat 15mm), totale lengte 40 meter.
CB zorgt ervoor dat de leidingen vanaf de WP naar het buffervat een binnendiameter van 25 mm bevat en dampdicht zijn, dus geschikt zijn voor koelen.
De huidige installatie is nog niet geschikt voor het koelen. Ik zit zelf te denken om 19 meter leiding te vervangen door DN25 leidingen met 19 mm dampdichte isolatie tot aan de vloerverwarming.
Deze leiding kan ik gemakkelijk laten vervangen, zit nl in het zicht op zolder. Ik moet dan alleen 4 gaten van 70 mm laten boren in de huidige gaten waar de huidige leidingen doorheen lopen.
Overgang DN 25 naar 18 mm
8 x T-stuk DN25 pers, Overgang DN25 → Cu 18 mm
Voor het koelen wil ik alleen de vloerverwarming gebruiken.
8x kogelafsluiters (bij het T stuk) om de HT radiatoren af te sluiten
Bij de vloerverwarming een driewegventiel met een bypass om de huidige verdeler uit te schakelen.
Wat zijn jullie gedachten met betrekking tot het koelen? ik wil maar een paar graden koelen. Heb een hekel aan airco.
yep, vooral dat stukje waar post ik het ...thnxAirX schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:40:
[...]
Deze bedoel je denk ik: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Yes je hebt toegang tot veel instellingen/standen.Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:11:
[...]
Als ik de Wilo pak. Dan gebeurd er waterzijdig niets en hoe ik dus ook niet het CV systeem af te tappen?
Sluit ik de pomp wel aan hoe de huidige pomp zit of geoon los in het stopcontact? Nu krijgt die voeding vanuit de binnenunit.
Als ik de flow kan regelen met de pomp in verschillende situaties ben ik al zeer content denk ik.
Want als er veel zones dicht staan wil je niet teveel flow hebben en als er meer zones open gaan mag die wat meer gas gaan geven.
Zoiets is dus wel in te stellen?
Het systeem moet wel afgetapt, vandaar de moed verzamelen als je dat niet vaak doet. Misschien zitten er wel afsluiters bij je weheat installatie? Of zit het boven? Dan stelt het niet veel voor.
Stekker moet je even mee priegelen maar is ook niet meer dan bruin blauw aarde.
Kevin, gaat je lukken.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Heb hier nog een Wilo SCU liggen, gaat ook vast lukken met mijn installateur.
Maar als WAF ok blijft, wacht ik nog effe.
Nee niet zelf. Ik heb 1 systeem draaien die juist op de slaapkamer geluid geeft (oude haakse koppelingen), heb met Weheat samen die snelheid terug laten zetten van 1.3 naar 1.1.Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:55:
[...]
Kan een installateur dit wel instellen dat die ondanks de vraag toch wat minder fllow geeft?
Ten tijde van de aanschaf van onze Blackbird P80 was er nog geen ander model en al helemaal geen Blackbird P60.
Ik merk dat die wel heel veel water over het afgifte systeem wilt gooien wat niet altijd gaat door de zones. Ja ik weet het niet ideaal maar wil in veel kamers het toch wel koel hebben en beneden gewoon warm![]()
De Blackbird staat vaak terug te moduleren tot het minimale vermogen en ik hoor dan in sommige gevallen in het leidingwerk wat suizen in bepaalde kamers. Dit aanpassen is helaas geen haalbare optie waar de vloer dan open gehaald moet worden...
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik denk dat je dit nagenoeg 0 is.Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ik snap het. En jouw advies waardeer ik zeer zeker alleen ik denk niet haalbaar in onze woon situatie.
Moet ik wel zeggen dat ik het erg slecht vind van mijn installateur maar ik gok ook van andere installateurs dat daar onvoldoende informatie over wordt gegeven of aangeboden wordt voor waterzijdig inregelen.
Voor iedereen met een warmtepomp -> bij wie is het hele CV-systeem waterzijdig ingeregeld na de installatie van de warmtepomp?
Je kan dit ook niet compleet doen na installatie, zeker niet met deze buitentemperaturen. Het begint met uitleggen van het waterzijdig inregelen, maar 100% lukt nooit.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Zou daar niet aan beginnen en zoals je leest via @Stoker ook niet nodig. Jouw installateur kan dat samen met Weheat technische afdeling regelen.drboneym schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:01:
[...]
Yes je hebt toegang tot veel instellingen/standen.
Het systeem moet wel afgetapt, vandaar de moed verzamelen als je dat niet vaak doet. Misschien zitten er wel afsluiters bij je weheat installatie? Of zit het boven? Dan stelt het niet veel voor.
Ah wist ik niet dat dat ism WeHeat gemaximeerd kan worden die pomp toeren.
Neemt niet weg dat een adaptieve pomp natuurlijk een mooie plek heeft bij een zoneregeling.
Neemt niet weg dat een adaptieve pomp natuurlijk een mooie plek heeft bij een zoneregeling.
Hebben mensen ervaring met het koelen d.m.v. een Weheat warmtepomp i.c.m. vloerverwarming?
Ik snap dat het nooit zo veel kan koelen als een airco, maar als het daadwerkelijk een paar graden kan koelen is dat vaak al voldoende.
Twijfel nog enorm welke warmtepomp, Weheat kan koelen. Maar kan ook een wat eenvoudigere warmtepomp en dan een losse airco.
Of wat ook heel interessant eruit ziet zijn de warmtepompen van Quatt i.c.m. een Chiill. En dat wordt nog beter als all-electric bent, want dan kan de restwarmte nog gebruikt worden om het sanitair water op te warmen.
Ik snap dat het nooit zo veel kan koelen als een airco, maar als het daadwerkelijk een paar graden kan koelen is dat vaak al voldoende.
Twijfel nog enorm welke warmtepomp, Weheat kan koelen. Maar kan ook een wat eenvoudigere warmtepomp en dan een losse airco.
Of wat ook heel interessant eruit ziet zijn de warmtepompen van Quatt i.c.m. een Chiill. En dat wordt nog beter als all-electric bent, want dan kan de restwarmte nog gebruikt worden om het sanitair water op te warmen.
jjk47 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:16:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beste allen,
Sinds kort heb ik een Weheat Sparrow, maar het lukt mij niet om mijn Tado V3 te koppelen met de Weheat Sparrow-app. Daarnaast herkent Weheat mijn warmtepomp niet.
Kan iemand mij hierbij verder helpen, of is het wellicht beter om een andere thermostaat aan te schaffen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Sinds kort heb ik een Weheat Sparrow, maar het lukt mij niet om mijn Tado V3 te koppelen met de Weheat Sparrow-app. Daarnaast herkent Weheat mijn warmtepomp niet.
Kan iemand mij hierbij verder helpen, of is het wellicht beter om een andere thermostaat aan te schaffen?
Dit zou de installateur toch voor je moeten organiseren lijkt me? Of heb je m zelf geplaatst?Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
Support voor thermostaten kun je hier bekijken: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Zo te zien geeft de Tado geen kamertemperatuur door naar de warmtepomp (staat op 'optioneel' in de lijst), dan kan je alleen op de stooklijn de WP gebruiken. Maar ik weet niet of er hier mensen met andere ervaringen zijn met de Tado V3.
[ Voor 21% gewijzigd door Satefan op 11-08-2025 14:48 ]
Met de V3 heb ik geen ervaring, wel met de vernieuwde Tado X. Deze zou ook geen kamertemperatuur doorgeven, en dat klopte aanvankelijk. Ik was van plan de thermostaat te vervangen, maar vlak voor de vervanging werd de kamertemperatuur opeens wél doorgegeven. Tot op de dag van vandaag werkt de Tado X perfect.Satefan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Dit zou de installateur toch voor je moeten organiseren lijkt me? Of heb je m zelf geplaatst?
Support voor thermostaten kun je hier bekijken: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Zo te zien geeft de Tado geen kamertemperatuur door naar de warmtepomp (staat op 'optioneel' in de lijst), dan kan je alleen op de stooklijn de WP gebruiken. Maar ik weet niet of er hier mensen met andere ervaringen zijn met de Tado V3.
Ik heb een bedrade Tado V3 aangesloten als OpenTherm op mijn Sparrow P60 en dat werkt perfect.Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
Ook de kamertemp wordt netjes doorgeven en is zichtbaar in de WeHeat app/portal.
Volgens Coolblue klopt de lijst niet die op de website van Weheat staat.Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
Alleen deze thermostaten worden ondersteund
Honeywell Round Modulation
Honeywell Lyric T6/T6R Wifi
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell EvoHome
Tado V3+ (Niet de Tado X)
Remeha ISense
Plugwise Anna
Ik kreeg mijn bestaande V3 ook niet gekoppeld. Dit terwijl ik de Weheat Sparrow wel in de Tado app had geselecteerd. Nadat ik Tado had gecontact, hebben zij dit op afstand geregeld. Met ongeveer een klein uurtje werkte het.Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
.NL / Audi Etron 50 / BMW i4 E40 / Tesla Model 3 AWD LR / Alfen Eve Double Pro-Line / 19x 440Wp Oost-West / WeHeat Sparrow P60 All-Electric / Boiler 300L / 3x Marstek Venus E 5.12kWh (V151) / HWP1-CT003 (V116) / Modbus-Lilygo-HA
Koelen blijft hier met de blackbird slecht werken. Gisteren en de nacht ging het ok. Maar vanochtend weer afgeslagen en daarna niets meer gebeurd. Het probleem wat ik de vorige keer had, is nu ook weer terug. SWW wordt niet meer warm. Blijft op klaarmaken staan. Best een beetje klaar mee. Is enorm onbetrouwbaar.
Boel wederom moeten resetten. Gezeik. In ieder geval weer sww.
[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-08-2025 20:22 ]
Hier was het plug en play. Werkte meteen met de tado. Normaal hoort de installateur het te doen maar je kan ook zelf tado contacten, het kan zijn dat er instellingen veranderd moeten worden.Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
Tado V3 werkt hier ook uitstekend. Geconfigureerd als Open Therm.Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
/f/image/WV7t6pr15JuR6Owm0KxOFfUI.png?f=fotoalbum_large)
Hoe ziet jouw afgiftesysteem eruit?STIMPPYYY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:59:
Koelen blijft hier met de blackbird slecht werken. Gisteren en de nacht ging het ok. Maar vanochtend weer afgeslagen en daarna niets meer gebeurd. Het probleem wat ik de vorige keer had, is nu ook weer terug. SWW wordt niet meer warm. Blijft op klaarmaken staan. Best een beetje klaar mee. Is enorm onbetrouwbaar.
Allen, Hier is ie dan mijn volledige case, zo veel mogelijk via het format. Heel fijn als jullie meedenken!!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2308188
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2308188
Ik het dat gekloot ook gehad met mijn Tado V3. Ik heb de draadloze variant met zone regeling maar zou niet uit mogen maken.Ruudbest schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:17:
Beste allen,
[Afbeelding]
JE kunt in de Tado app ook je verwarmingstoestel instellen en de WeHeat Sparrow aanklikken als het goed is.
Dat gaf bij ij niet het gewente resultaat maar ik heb Tado hiervoor ingeschakeld die hebben op afstand na het geven van wat gegevens de aanpassingen gedaan en OpenTherm deed het daana wel.
Kan best zijn dat er een paas instellingen in je Tado niet helemaal lekker staan.
Oké maar zorg ik ervoor dat Wilo dan wel via PWM wordt aangestuurd door de Weeat binnen unit?drboneym schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:01:
[...]
Yes je hebt toegang tot veel instellingen/standen.
De pomp is bevestigd op de 1e woonlaag. Er zitten afsluiters naar de 2e woonlaag maar niet het stukje boven de WeHeat. Dus ik zal via het expansievat het systeem leeg laten lopen bij dichter afsluiters op de 1e verdieping en vloerverwarming beneden. Dat is geen probleem.
Echter zie ik ook een post dat de flow wat verlaagd kan worden via de installateur. Ik denk dat dit de 1e stap wordt voordat ik de pomp ga vervangen.
Ja is geen probleemHendrik Keizer schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:14:
Kevin, gaat je lukken.
Eerst kijken wat ik kan m et het verlagen van de flow.
Ga jij hem sowieso (laten) vervangen dat je de pomp al hebt?
Ah kijk het kan dus wel. Goed om te horen!Stoker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
Nee niet zelf. Ik heb 1 systeem draaien die juist op de slaapkamer geluid geeft (oude haakse koppelingen), heb met Weheat samen die snelheid terug laten zetten van 1.3 naar 1.1.
Ik denk dat het verlagen van de flow niet heel erg veel uit maakt in ons systeem.
Als bij ons alleen de vloerverwarming mee draait. -> staat altijd open ietsje geknep voor gelijke temperaturen en aangenaam op stooklijn draaien is de flow 0.9. Als er 1 extra zone open gaat tussen de 1.1 en 1.2 en alles daarboven doet die 1.3.
De bypass staat op maximale druk van -0.5 bar zodat deze zo min mogelijk doorlaat.
Alleen ik vermoed dat als de flow iets verlaagd wordt zoals bij jouw klant dat de flow met alleen de vloerverwartming nog steeds 0.9 blijft maar omdat er niet ergens ongewenste druk is het suizen af zal nemen.
Of is mijn vermoeden onzin?
Snap ik met deze temperaturen maar een systeem kan wel wat efficiënter draaien als dit enigszins wordt gedaan of er een goede uitleg is?Stoker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ik denk dat je dit nagenoeg 0 is.
Je kan dit ook niet compleet doen na installatie, zeker niet met deze buitentemperaturen. Het begint met uitleggen van het waterzijdig inregelen, maar 100% lukt nooit.
Niet om mijn installateur af te kraken maar dat de machine is neergezet en hebben een keer gemonitord op afstand hoe die draaide en daarna ben ik zelf met alles aan de slag gegaan.
Had beter gemoeten denk ik...
Vloerverwarming en radiatoren boven, maar die staan niet aan.
Het zou kunnen dat het te klein systeem is en daarom afschakelt.STIMPPYYY schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:00:
[...]
Vloerverwarming en radiatoren boven, maar die staan niet aan.
https://www.weheat.nl/inz...t-en-wat-wij-daaraan-doen
Goedemorgen allen!
Begin oktober zal bij ons de Blackbird P80 geïnstalleerd worden, dan nog de inductie plaat en we zijn van het gas af.
Ik heb een vraagje mbt de thermostaat. Op de offerte staat een Lyric T6 bedraad, zou het misschien beter zijn om de draadloze versie te nemen?
De thermostaat komt te hangen in grote ruimte in een T vorm (oost, noord, west). De huidige positie van de thermostaat is vooraan in het huis (Oost). Is het dan beter om de thermostaat in het midden van de T te neer te zetten?
Begin oktober zal bij ons de Blackbird P80 geïnstalleerd worden, dan nog de inductie plaat en we zijn van het gas af.
Ik heb een vraagje mbt de thermostaat. Op de offerte staat een Lyric T6 bedraad, zou het misschien beter zijn om de draadloze versie te nemen?
De thermostaat komt te hangen in grote ruimte in een T vorm (oost, noord, west). De huidige positie van de thermostaat is vooraan in het huis (Oost). Is het dan beter om de thermostaat in het midden van de T te neer te zetten?
Te weinig geld voor alle gadgets.
Gewoon doen. Je bent veel flexibeler in het plaatsen.Masuchievo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
Goedemorgen allen!
Hoe is jullie ervaring met de T6 i.c.m. Weheat?
Lees bij andere merken, o.a. Quatt, dat de warmtepomp vaak pas te laat aangaat en het te veel is afgekoeld, waardoor die op vol vermogen moet draaien. Eerder aangaan, voordat het veel is afgekoeld en dan op wat lager vermogen draaien, zou in mijn optiek beter zijn.
Lees bij andere merken, o.a. Quatt, dat de warmtepomp vaak pas te laat aangaat en het te veel is afgekoeld, waardoor die op vol vermogen moet draaien. Eerder aangaan, voordat het veel is afgekoeld en dan op wat lager vermogen draaien, zou in mijn optiek beter zijn.
Nee dat is het niet. Maar netcongestie misschien? In dit geval is de WP gewoon in storing geschoten en was alleen op te lossen door ‘m van het stroom te halen.Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:39:
[...]
Het zou kunnen dat het te klein systeem is en daarom afschakelt.
https://www.weheat.nl/inz...t-en-wat-wij-daaraan-doen
Heeft er iemand ervaring of een toon thermostaat werkt met een Flint warmtepomp? CB beweert van niet, maar op de support website van Weheat zou het wel moeten kunnen werken?
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Mijn installateur zei dat ook maar werkt prima hier met de Sparrow op opentherm.frank2908 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:04:
Heeft er iemand ervaring of een toon thermostaat werkt met een Flint warmtepomp? CB beweert van niet, maar op de support website van Weheat zou het wel moeten kunnen werken?
Ik heb een Sparrow met een T6 thermostaat (opentherm) en vloerverwarming. Werkt allemaal uitstekend, ook koelen (maar daar gaat de thermostaat niet over). Geen nachtverlaging toepassen als je vloerverwarming hebt. Mooi stabiel systeem, huis lekker warm.Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:31:
Dat herken ik niet, Weheat reageert direct op vraag. Echter merk je wel dat de T6(R) niet helemaal is ingericht op LT en WP aansturing. Overigens zijn de opties zeer beperkt. Met vvw kan je beter sturen op stooklijn. Heb deze ook in mijn opstelling en ik gebruik 'm niet.Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:31:
Vraagje aansluiten serieel buffervat (vaak te kleine systeeminhoud).
Het zou 'voorschrift' zijn om leiding-in aan de bovenkant aan te sluiten en leiding-uit aan de onderkant.
Voor betere menging?
Komt in mijn geval precies verkeerd uit.
Leiding-in komt van de onderkant, leiding-uit moet naar boven.
Ik zie het niet. Allemaal water van dezelfde temperatuur, geïsoleerd vat. En of het water nu van onder of van boven een 'duw' krijgt?
Onder-in, boven-uit bespaart leidingwerk en de nodige bochten.
Wie kan hier iets zinnigs van zeggen?
Bedankt alvast, Hans.
Het zou 'voorschrift' zijn om leiding-in aan de bovenkant aan te sluiten en leiding-uit aan de onderkant.
Voor betere menging?
Ik zie het niet. Allemaal water van dezelfde temperatuur, geïsoleerd vat. En of het water nu van onder of van boven een 'duw' krijgt?
Bedankt alvast, Hans.
Zinvol bij parallelle installatie maar seriële buffer maakt dat niet merkbaar wat uit. Seriëel is een dom vat zonder sensoren.hans_u schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:03:
Vraagje aansluiten serieel buffervat (vaak te kleine systeeminhoud).
Voor betere menging?
Bedankt alvast, Hans.
Werkt ook hier prima met de Sparrow.SiNisTrAD schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Mijn installateur zei dat ook maar werkt prima hier met de Sparrow op opentherm.
Let wel: pas wel je opwarmsnelheid aan in de Toon settings. Die staat standaard op 3 graden per uur verwarmen, maar dat kan je WP never nooit aan.
Als je deze terugzet naar 1 graad per uur (het minimum, kan helaas niet lager), dan is Toon veel minder aggressief in de warmtevraag richting warmtepomp.
Ik heb het aan Chatgpt gevraagd. Hier het antwoordKirvis schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
Werkt ook hier prima met de Sparrow.
Let wel: pas wel je opwarmsnelheid aan in de Toon settings. Die staat standaard op 3 graden per uur verwarmen, maar dat kan je WP never nooit aan.
Als je deze terugzet naar 1 graad per uur (het minimum, kan helaas niet lager), dan is Toon veel minder aggressief in de warmtevraag richting warmtepomp.
De Toon kan technisch ook met OpenTherm communiceren, maar:
Flint geeft zelf aan dat Toon soms niet goed omgaat met de retourtemperatuurregeling, waardoor de warmtepomp minder efficiënt kan werken of onnodig start/stop-cycli maakt.
Toon heeft geen warmtepomp-specifieke instellingen zoals maximale aanvoertemperatuur, stooklijn of koelfunctie, die thermostaten zoals Tado, Lyric of Plugwise Anna wél kunnen bieden.
Coolblue zet Toon daarom niet op de lijst, omdat ze alleen thermostaten vermelden die zonder extra instelwerk direct optimaal functioneren met de Flint.
Ik heb deze ook in combi met de Flint, met opentherm kreeg ik de WP niet aan de gang, ik heb deze omgezet naar aan/uit wellicht later op stooklijn. Ik heb alleen maar vvw en moet nog mijn eerste winter ingaan.Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:31:
Echter in mijn andere opstelling WP dewarmte met T6 (met alleen radiatoren) ook aan uit werkt deze prima, Wel heb ik in beide de schakel momenten op 3 staan en de WP loopt een uit na (WP instelling) en ik gebruik het Week schema in de T6 met iets verlaging en verwarm snachts niet zolang het niet - graden is.
kan het beter vast, maar bij iedereen is het anders, ik zou eerst een winter lekker stoken en dan bepalen wat je zou willen aanpssen. en naast de thermostaat is je stooklijn (watertemp) belangrijk. Nog even 3 maand wachten en je kan vol op spelen met de WP
Mijn jarenlange praktijk ervaringen hiermee leert dat on/off in combinatie met stooklijn vaak heel goed werkt mits de thermostaat een regelbare hysterese heeft van 0.2 tot 1 graad max. De instelling is afhankelijk van afgiftesysteem. Zelf staat hij bij mij prive op 0.3.rob2011 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:29:
[...]
Ik heb deze ook in combi met de Flint, met opentherm kreeg ik de WP niet aan de gang, ik heb deze omgezet naar aan/uit wellicht later op stooklijn. Ik heb alleen maar vvw en moet nog mijn eerste winter ingaan.
Echter in mijn andere opstelling WP dewarmte met T6 (met alleen radiatoren) ook aan uit werkt deze prima, Wel heb ik in beide de schakel momenten op 3 staan en de WP loopt een uit na (WP instelling) en ik gebruik het Week schema in de T6 met iets verlaging en verwarm snachts niet zolang het niet - graden is.
kan het beter vast, maar bij iedereen is het anders, ik zou eerst een winter lekker stoken en dan bepalen wat je zou willen aanpssen. en naast de thermostaat is je stooklijn (watertemp) belangrijk. Nog even 3 maand wachten en je kan vol op spelen met de WP
Staat je niet blind op de Tado V3. De instelling die ik kan doen is de aanvoer temperatuur maar kan niet lager dan 30 graden ingesteld worden.frank2908 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Ik heb het aan Chatgpt gevraagd. Hier het antwoord
Flint geeft zelf aan dat Toon soms niet goed omgaat met de retourtemperatuurregeling, waardoor de warmtepomp minder efficiënt kan werken of onnodig start/stop-cycli maakt.
Toon heeft geen warmtepomp-specifieke instellingen zoals maximale aanvoertemperatuur, stooklijn of koelfunctie, die thermostaten zoals Tado, Lyric of Plugwise Anna wél kunnen bieden.
Coolblue zet Toon daarom niet op de lijst, omdat ze alleen thermostaten vermelden die zonder extra instelwerk direct optimaal functioneren met de Flint.
Ik heb hem nu op Opentherm staan tot het weer kouder wordt. In het stookseizoen gaan we gewoon weer op stooklijn verder tot het voorjaar waar de zon het huis aangenaam verwarmd. Op stooklijn verwarmd anders de WeHeat omdat de buitentemperatuur laag is. Of andersom. Ik wil wat warmte maar krijg het niet. In die periode zet ik hem in Opentherm tot het weer kouder wordt.
Welke thermostaat gebruik jij? Volgens mij kan dit met de Tado V3 niet ingesteld worden.Carboy54 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Mijn jarenlange praktijk ervaringen hiermee leert dat on/off in combinatie met stooklijn vaak heel goed werkt mits de thermostaat een regelbare hysterese heeft van 0.2 tot 1 graad max. De instelling is afhankelijk van afgiftesysteem. Zelf staat hij bij mij prive op 0.3.
Zo doe ik het ongeveer ook. In de winter draai ik op stooklijn en zorg ik dat het binnenshuis op zo'n 19 graden is. Dat is dan ons basis temperatuur.Kevin1990 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:37:
[...]
Staat je niet blind op de Tado V3. De instelling die ik kan doen is de aanvoer temperatuur maar kan niet lager dan 30 graden ingesteld worden.
Ik heb hem nu op Opentherm staan tot het weer kouder wordt. In het stookseizoen gaan we gewoon weer op stooklijn verder tot het voorjaar waar de zon het huis aangenaam verwarmd. Op stooklijn verwarmd anders de WeHeat omdat de buitentemperatuur laag is. Of andersom. Ik wil wat warmte maar krijg het niet. In die periode zet ik hem in Opentherm tot het weer kouder wordt.
S'avonds als we minder actief zijn en op de bank zitten, stoken we met de houtkachel wat bij, de huiskamer naar zo'n 21 graden. En als we gaan douchen de badkamer tijdelijk extra met infrarood paneel. De BB draait dan heel constant met lange run's en weinig defrost interval. SWW doe ik nu nog met CV ketel. Ik wil wel t.z.t. naar FE migreren. Maar vind de SWW regeling van WH nog niet de bevredigende oplossing.
Diverse merken. Prive gebruik ik de PNI 40 pro on/off met diverse merken warmtepompen.Kevin1990 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:38:
[...]
Welke thermostaat gebruik jij? Volgens mij kan dit met de Tado V3 niet ingesteld worden.
Wij hebben de woonkamer constant op een tempeartuur staan. De andere kamers met zones. Daar wordt niet veel gestookt.RNacoustics schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:08:
[...]
Zo doe ik het ongeveer ook. In de winter draai ik op stooklijn en zorg ik dat het binnenshuis op zo'n 19 graden is. Dat is dan ons basis temperatuur.
S'avonds als we minder actief zijn en op de bank zitten, stoken we met de houtkachel wat bij, de huiskamer naar zo'n 21 graden. En als we gaan douchen de badkamer tijdelijk extra met infrarood paneel. De BB draait dan heel constant met lange run's en weinig defrost interval. SWW doe ik nu nog met CV ketel. Ik wil wel t.z.t. naar FE migreren. Maar vind de SWW regeling van WH nog niet de bevredigende oplossing.
Badkamer hebben we een elektrische badkamer radiator en wordt er sowieso niet gestookt via het CV systeem.
Warm water met een normale boiler dus ook los. WeHeat is allee voor het grootste gedeelte van de woning verwarmen en meer niet.
Allen, de kogel is definitief door de spreekwoordelijke kerk. Er komt een BB80 op het dak, oude warmtepomp in de verkoop. Installatie 25+26(+27) Augustus.
Voor de geïnteresseerden / toekomstige referentie voor anderen:
Huis
230m2 (3m hoge plafonds) 3 laags bovenwoning
Bouwjaar 1914
Energielabel A-B (dakisolatie, voorzetwanden, HR+ glas, type C ventilatie)
Historisch gasverbruik: 1600m3 (incl SWW van ongeveer 200m3)
Afgifte
Jaga Strada op alle verdiepingen incl. heatboosters afgifte zou 11kW moeten kunnen halen bij lage temp (35-30) en juiste debiet.
Systeem
Blackbird P80
Plaatsing op bitumen/wagner matjes/betonnen opsluitbanden/blackbird
WEC FE pre assembled binnenunit
Itho I-WPV 270L verticaal boilervat incl wandbevestiging / vloersteunen.
* Itho SWW pomp en Weheat SWW (Wilo) pomp gezamenlijk op DHW 220V aansluiting
* Configuratie portal op aan/uit SWW pomp
Tado V3+ thermostaat zonder naregeling (evt heb ik een Lyric T6 liggen.
Dank aan iedereen op dit forum, maar in het bijzonder ook @Carboy54 en @Stoker voor kennis tav combi met Itho boilervat.
Huis
Bouwjaar 1914
Afgifte
Jaga Strada op alle verdiepingen incl. heatboosters afgifte zou 11kW moeten kunnen halen bij lage temp (35-30) en juiste debiet.
Systeem
Blackbird P80
Dank aan iedereen op dit forum, maar in het bijzonder ook @Carboy54 en @Stoker voor kennis tav combi met Itho boilervat.
Als het koelen wel werkt, hoe tevreden ben jij daar dan over? Koelt het voldoende?STIMPPYYY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:59:
Koelen blijft hier met de blackbird slecht werken. Gisteren en de nacht ging het ok.
Meer mensen die hun Weheat gebruiken om te koelen? Wat is jullie ervaring?
Gefeliciteerd! Ik begrijp dat je specifiek voor de Itho boiler + SWW pomp gaat. Kun je toelichten waarom je niet voor de WeHeat 300L boilervat gaat? Scheelt het in kosten, zo ja hoeveel? Of in de isolatie, keuzes bij verwarmen etc.? Ben benieuwd, omdat ik binnenkort een klap moet gaan geven op een FE installatie WeHeat Sparrow.thoomie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:53:
Allen, de kogel is definitief door de spreekwoordelijke kerk. Er komt een BB80 op het dak, oude warmtepomp in de verkoop. Installatie 25+26(+27) Augustus.
Huis
Bouwjaar 1914
Afgifte
Systeem
Blackbird P80
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Welke thermostaat gebruik je?STIMPPYYY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:59:
Zijn alle leidingen dampdicht en met welke diameter?
Heb je een buffervat?
Koel je met vloerverwarming of met LT radiatoren?
Is evt huidige vloerverwarming geschikt voor het koelen?
Gaat het verwarmen wel goed?
Zie je foutcodes?
Op dit forum zijn ook goede ervaringen met het koelen. Mogelijk heeft het met je installatie te maken.
https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
[ Voor 4% gewijzigd door frank2908 op 12-08-2025 20:02 ]
Sinds vorige week heb ik op mijn Sparrow de update gehad voor het koelen, zoals eerder aangekondigd door Weheat zelf. Weheat in "Weheat warmtepompen".Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:08:
[...]
Als het koelen wel werkt, hoe tevreden ben jij daar dan over? Koelt het voldoende?
Hierdoor is het gedrag zeker ten goede veranderd.
Wat ik merk:
- Compressor kan meer vermogen leveren dan voorheen. Dit was altijd 16% en heb nu al tot de 25% gezien. Dit lijkt afhankelijk te zijn van de gevraagde watertemperatuur en de watertemperatuur uit.
- Moment van stoppen is aangepast naar 0,5 graden verschil tussen de gevraagde temperatuur en watertemperatuur in. Dit was voorheen 1,2 graden bij mij. Hij stopt 10 minuten na het behalen van deze delta.
- Na het stoppen gaat de circulatie pomp elk uur even draaien.
- Pomp gaat pas weer koelen als de luchttemperatuur in hoger is dan de gevraagd watertemperatuur. Echter blijft hij wel koelen als deze nog bezig is en de luchttemperatuur wordt lager dan de gevraagde water temperatuur.
Op de begane grond heb ik 47m2 VV en op de 1e etage in 2 van de 3 slaapkamers een fancoil. (Innova Airleaf SL800)
Zowel in de woonkamer als de slaapkamers is het tussen de 21,5 en 22 graden. Wel overal triple glas.
De koel stooklijn staat op 18 - 17 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door jeroendh op 12-08-2025 20:53 ]
Ik heb geen doorsnee woning. De BB koelt de vloer prima, maar daar moet je geen wonderen van verwachten. Het helpt wel en gevoelstemp daalt daardoor. Verder koel ik met airco’s beneden, dat is niet te vergelijken met elkaar.Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:08:
[...]
Als het koelen wel werkt, hoe tevreden ben jij daar dan over? Koelt het voldoende?
Ik zie dat mijn T6 is ingesteld op Gas en verder verwarmingsfase 1 en koelfase 0 - ik heb de BB 8kW full electric - wat zouden de instellingen moeten zijn van de T6? En hoe is dit mogelijk aan te passen?
Vooral de positieve ervaringen van Carboy, Stoker en anderen hier en op het itho amber forum met het I-WPV vat. Efficiëntie legionella run, gemaakt in NL, snel warm water door warmte wisselaar, veel warm water doordat er geen gelaagdheid is (geschat 20% meer). Bijkomend voordeel is dat hij deels aan de muur kan bij twijfels of draagkracht vloer (ook horizontale variant). Voor de kosten moet je het niet doen, want al snel 300 euro meer.Pr088 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Gefeliciteerd! Ik begrijp dat je specifiek voor de Itho boiler + SWW pomp gaat. Kun je toelichten waarom je niet voor de WeHeat 300L boilervat gaat? Scheelt het in kosten, zo ja hoeveel? Of in de isolatie, keuzes bij verwarmen etc.? Ben benieuwd, omdat ik binnenkort een klap moet gaan geven op een FE installatie WeHeat Sparrow.
Edit: 'met I-WPV vat' toegevoegd ter verduidelijking.
[ Voor 4% gewijzigd door thoomie op 13-08-2025 15:44 ]
Amber gemaakt in NL? Ik ken iemand die bij Itho werkt. Hij vertelde dat de onderdelen in China worden geproduceerd en Amber word hier in elkaar gezetthoomie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 03:26:
[...]
Vooral de positieve ervaringen van Carboy, Stoker en anderen hier en op het itho amber forum. Efficiëntie legionella run, gemaakt in NL, snel warm water door warmte wisselaar, veel warm water doordat er geen gelaagdheid is (geschat 20% meer). Bijkomend voordeel is dat hij deels aan de muur kan bij twijfels of draagkracht vloer (ook horizontale variant). Voor de kosten moet je het niet doen, want al snel 300 euro meer.
Heb je een goede rondleiding gehad en heb je nog wat vragen vanuit dit topic kunnen stellen?alikebab1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
Aankomende zaterdag ga ik langs bij Weheat voor een rondleiding. Als ik voor iemand nog wat moet vragen hoor ik het graag.
Ik zie precies hetzelfde bij mij, ik kan het voorzover ik kan zien nergens aanpassen...Pandabeer35 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:05:
Ik zie dat mijn T6 is ingesteld op Gas en verder verwarmingsfase 1 en koelfase 0 - ik heb de BB 8kW full electric - wat zouden de instellingen moeten zijn van de T6? En hoe is dit mogelijk aan te passen?
Ik heb nog maar een paar dagen gekoeld via de vloer, maar dat was perfect. Werd in huis niet warmer dan een graad of 24, buiten 35+. Geen last van koude tocht en herrie van een airco. Slim omgaan met ventileren / doorluchten en de zon buiten houden doet het meeste voor een koel huis. De koude vloer haalt er dan net nog een paar graden af. En het verbruikt vrij weinig energie met een COP van tegen de 10.Mausssie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:08:
[...]
Ik spreek natuurlijk voor de Sparrow, maar kan bevestigen dat de Toon prima werkt. Wij hadden Toon al hangen en ik vond het zonde om een nieuwe thermostaat te kopen. Zeker met de 'Cloud Thermostat' die nog in ontwikkeling is bij Weheat.frank2908 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Ik heb het aan Chatgpt gevraagd. Hier het antwoord
Je kunt in Toon prima een max aanvoertemperatuur instellen en ik kan bevestigen dat dat werkt. Ik zie dat (in de winter) ook terug in de gevraagde temperatuur in de Weheat portal.
Overigens heb ik OT alleen ingeschakeld in de lente en in de herfst. In de winter werkt(e) de stooklijn toch beter, prettiger en rustiger.
Koelen gaat hier ook heerlijk!jeroendh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:21:
[...]
Sinds vorige week heb ik op mijn Sparrow de update gehad voor het koelen, zoals eerder aangekondigd door Weheat zelf. Weheat in "Weheat warmtepompen".
Hierdoor is het gedrag zeker ten goede veranderd.
Wat ik merk:
- Compressor kan meer vermogen leveren dan voorheen. Dit was altijd 16% en heb nu al tot de 25% gezien. Dit lijkt afhankelijk te zijn van de gevraagde watertemperatuur en de watertemperatuur uit.
- Moment van stoppen is aangepast naar 0,5 graden verschil tussen de gevraagde temperatuur en watertemperatuur in. Dit was voorheen 1,2 graden bij mij. Hij stopt 10 minuten na het behalen van deze delta.
- Na het stoppen gaat de circulatie pomp elk uur even draaien.
- Pomp gaat pas weer koelen als de luchttemperatuur in hoger is dan de gevraagd watertemperatuur. Echter blijft hij wel koelen als deze nog bezig is en de luchttemperatuur wordt lager dan de gevraagde water temperatuur.
Op de begane grond heb ik 47m2 VV en op de 1e etage in 2 van de 3 slaapkamers een fancoil. (Innova Airleaf SL800)
Zowel in de woonkamer als de slaapkamers is het tussen de 21,5 en 22 graden. Wel overal triple glas.
De koel stooklijn staat op 18 - 17 graden.
Gisteren is de binnentemperatuur niet boven de 22.9 graden uitgekomen. Echt een verademing.
Koellijn staat op 17.5 - 18 garden. Nog geen condens gezien, maar blijf tweaken.
Wel nu bezig om middels een Shelly te monitoren of de CV pomp ingeschakeld is zodat ik daarmee de pompen op de verdelers kan schakelen. De flow is dan toch wat hoger en het koelen gaat dan beter.
Als de pompen continu draaien dan trekt ie tijdens het SWW bedrijf warm water uit het SWW circuit de vloer in, waardoor het onaangenaam warm wordt.
Dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling. Behalve dat het dan onaangenaam warm wordt, kost dit ook onnodig energie.Kirvis schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:05:
[...]
Als de pompen continu draaien dan trekt ie tijdens het SWW bedrijf warm water uit het SWW circuit de vloer in, waardoor het onaangenaam warm wordt.
Dat klopt net als de Weheat BB en Sparrow warmtepompen overigens. Het gros van de onderdelen komen ook uit Azië net als bij bijna alle andere merken 🤗 De Flint komt uit dezelfde fabriek als de Amber ( Amitime ) De boilers zijn 100% Nederlands en worden in de fabriek in Tiel geproduceerd.frank2908 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:38:
[...]
Amber gemaakt in NL? Ik ken iemand die bij Itho werkt. Hij vertelde dat de onderdelen in China worden geproduceerd en Amber word hier in elkaar gezet
Tsja, wat moet ik daar van zeggen. Dit is gewoon natuurkunde.Mausssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Dat lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling. Behalve dat het dan onaangenaam warm wordt, kost dit ook onnodig energie.
Ik heb gekozen voor een systeem met 2 pompen, een CV pomp en een SWW pomp. Daar zit wel een terugslagklep in, maar daarmee voorkom je niet dat een pomp op een vvw verdeler toch nog een beetje warm water uit het SWW circuit trekt als dat loopt en die pomp niet uit gaat.
Hadden we gekozen voor een driewegklep dan was dit geen probleem geweest.
Zorgen dat de pompen uitgeschakeld worden met een slimme stekker en een Shelly van twee tientjes werkt ook.
Is hier geen sprake van hydraulische kortsluiting hetgeen betekent dat de retour van de boiler niet als laatste zit naar de retour van de warmtepomp? Dat verhaal van pompen versus driewegklep is onjuist. In de pompen van Weheat hoort de standaard meegeleverde keer kleppen te worden gemonteerd. Voorbeeld van deze vaak gemaakte installatie fout:Kirvis schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Tsja, wat moet ik daar van zeggen. Dit is gewoon natuurkunde.
Ik heb gekozen voor een systeem met 2 pompen, een CV pomp en een SWW pomp. Daar zit wel een terugslagklep in, maar daarmee voorkom je niet dat een pomp op een vvw verdeler toch nog een beetje warm water uit het SWW circuit trekt als dat loopt en die pomp niet uit gaat.
Hadden we gekozen voor een driewegklep dan was dit geen probleem geweest.
Zorgen dat de pompen uitgeschakeld worden met een slimme stekker en een Shelly van twee tientjes werkt ook.
Ik heb het over het boilervatfrank2908 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:38:
[...]
Amber gemaakt in NL? Ik ken iemand die bij Itho werkt. Hij vertelde dat de onderdelen in China worden geproduceerd en Amber word hier in elkaar gezet
Vraag:
Kan ik als ik al mijn HT radiatoren dicht heb staan, de koelmodus veilig op alleen vloerverwarming zetten. Deze heb ik op de begane grond. De rest van het huis is nog mt HT radiatoren.
Of is het toch veiliger om ook de radiatoren optie erbij te selecteren?
Kan ik als ik al mijn HT radiatoren dicht heb staan, de koelmodus veilig op alleen vloerverwarming zetten. Deze heb ik op de begane grond. De rest van het huis is nog mt HT radiatoren.
Canon 5dMkIV
Dat schrijf je niet. Je hebt het over de Amber. Dat is een warmtepomp en geen boiler dat heet een I of H WPV Itho boiler en wordt volledig in Tiel NL geproduceerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2025 13:47 ]
IMHO niet.Carboy54 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:47:
[...]
Is hier geen sprake van hydraulische kortsluiting hetgeen betekent dat de retour van de boiler niet als laatste zit naar de retour van de warmtepomp? Dat verhaal van pompen versus driewegklep is onjuist. In de pompen van Weheat hoort de standaard meegeleverde keer kleppen te worden gemonteerd. Voorbeeld van deze vaak gemaakte installatie fout:
[Afbeelding]
Die keerkleppen zitten er bij ons in, net onder de pompen. Toen de WP net was geinstalleerd had de monteur die vergeten, en toen werd er heet SWW water in de retour van het CV circuit geduwd.
Nu gebeurt er iets anders:
- WP gaat SWW water maken, SWW pomp gaat aan, CV pomp gaat uit
- Heet SWW water stroomt door het SWW circuit
- SWW circuit heeft een open verbinding met het CV circuit.
- Als het water in het CV circuit stil staat is er geen probleem
- Maar nu staan de pompen op de verdeler aan, waardoor er alsnog stroming is
- Het hete SWW water wordt nu de aanvoer van het CV circuit ingetrokken, omdat dat in open verbinding staat met het SWW circuit.
EDIT:
Dit fenomeen merk je alleen als je gaat koelen, omdat er dan een groot verschil zit tussen de gevraagde/gewenste temperatuur en de aanvoertemperatuur van het water.
In de winter wordt je vloer alsnog een beetje verwarmd door het SWW dat er in komt als je vvw pompen aan staan, maar dat verschil merk je niet.
Dit zal wel ten koste gaan van de efficientie van de SWW run overigens.
Dat betekent dat dit wel een issue is voor mensen die verdelers met een pomp hebben en die niet uitschakelen, in combinatie met de 2 pompen op het Weheat systeem.
[ Voor 15% gewijzigd door Kirvis op 13-08-2025 14:57 ]
Als ik mijn post teruglees zie ik het woord amber staan in mijn post, maar vooral in verwijzing naar het itho Amber forum, niet 'de amber'. Bovendien is mijn reactie op een vraag over het itho I-WPV vat.Carboy54 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Dat schrijf je niet. Je hebt het over de Amber. Dat is een warmtepomp en geen boiler dat heet een I of H WPV Itho boiler en wordt volledig in Tiel NL geproduceerd.
Hoe dan ook, gaat het om de positieve ervaringen met het I-WPV vat, dat in Tiel gemaakt wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door thoomie op 13-08-2025 15:19 ]
Ik blijf van mening dat een Koelmodus echt noodzakelijk is. De warmtepomp heeft geen idee of er wel of niet gekoeld moet worden, zeker niet bij Aan/Uit configuratie.STIMPPYYY schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:59:
Overigens hier even de jacuzzi vullen na de vakantie.
Hoezo 8kW of 11kW, volgens de kamstrup nu meer dan 14kW.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Bij mij is vorige week een Sparrow geïnstalleerd en ik heb hem sinds eergisteren op koelen gezet .Mausssie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:41:
Hebben mensen ervaring met het koelen d.m.v. een Weheat warmtepomp i.c.m. vloerverwarming?
Mijn woonkamer is nu 22,7 graden en vanochtend 23,4 .
We begonnen maandag op 25,9 , dus ik vind het geen slechte score.
Het water dat door de vloer loopt is nu 19,8 .
Voor mij allemaal nieuw maar ik ben niet ontevreden.
Dat klinkt goed, haalt net de ergst warmte weg.RayDelft schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Bij mij is vorige week een Sparrow geïnstalleerd en ik heb hem sinds eergisteren op koelen gezet .
Mijn woonkamer is nu 22,7 graden en vanochtend 23,4 .
We begonnen maandag op 25,9 , dus ik vind het geen slechte score.
Het water dat door de vloer loopt is nu 19,8 .
Voor mij allemaal nieuw maar ik ben niet ontevreden.
Wat is jouw afgifte systeem? Ik lees dat soms de combinatie van vloerverwarming en HT radiatoren (ook al staan deze dicht), niet wil werken en de Weheat niet wil koelen. Dus of overal vloerverwarming of combinatie vloerverwarming met LT radiatoren.
Ik ben wel erg tevreden met de vloerkoeling. Verlaging ten opzichte van zonder vloerkoeling is hier 3 à 4 graden.
Afgiftesysteem: vloerverwarming (100m2) en HT radiatoren (slaapkamers) die dicht staan.
Het is wel echt belangrijk om de radiatoren dicht te hebben. Het koude water loopt anders rechtstreeks door de radiatoren richting de retour. De radiator wordt dan allemaal maar koud in het stuk tussen de aanvoer en de retour (afgifte nihil). Belangrijker nog is dat T_in sneller daalt waardoor de koelcyclus wordt afgebroken.
Afgiftesysteem: vloerverwarming (100m2) en HT radiatoren (slaapkamers) die dicht staan.
Het is wel echt belangrijk om de radiatoren dicht te hebben. Het koude water loopt anders rechtstreeks door de radiatoren richting de retour. De radiator wordt dan allemaal maar koud in het stuk tussen de aanvoer en de retour (afgifte nihil). Belangrijker nog is dat T_in sneller daalt waardoor de koelcyclus wordt afgebroken.
Zo heb ik het wel gedaan.gazzzman61 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:12:
Vraag:
Beneden overal vloerverwarming en radiatoren . Ik weet niet of dat hoog of laag verwarming radiatoren zijn . Het zijn van die lage dingen met aluminium lamellen erin . Ze staan open .Mausssie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:48:
[...]
Dat klinkt goed, haalt net de ergst warmte weg.
Wat is jouw afgifte systeem? Ik lees dat soms de combinatie van vloerverwarming en HT radiatoren (ook al staan deze dicht), niet wil werken en de Weheat niet wil koelen. Dus of overal vloerverwarming of combinatie vloerverwarming met LT radiatoren.
Boven hoge temp radiatoren . Die staan dicht. De sparrow sloeg al snel aan toen ik hem op koelen zette.
Even terugkomen op wat ik gisteren schreef. Gistermiddag de koeling weer aangezet. Watertemperatuur naar 18 graden. Kost een paar uur voordat dat ook daadwerkelijk bereikt wordt. In de nacht een COP van rond de 7. In huis is het nu 23 graden. 's Ochtends blijkt de vloer toch licht vochtig te zijn, ook de aan- en afvoerleidingen bij de warmtepomp hebben condens. Het is momenteel ook extreem vochtig (78%) in huis. Doeltemperatuur opgehoogd naar 22 graden, de Sparrow gaat daardoor weer naar standby. Kijken of we daar de dag ook goed mee doorkomen.RFIDguru schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:14:
[...]
Ik heb nog maar een paar dagen gekoeld via de vloer, maar dat was perfect. Werd in huis niet warmer dan een graad of 24, buiten 35+. Geen last van koude tocht en herrie van een airco. Slim omgaan met ventileren / doorluchten en de zon buiten houden doet het meeste voor een koel huis. De koude vloer haalt er dan net nog een paar graden af. En het verbruikt vrij weinig energie met een COP van tegen de 10.
Same here!RFIDguru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:41:
[...]
Even terugkomen op wat ik gisteren schreef. Gistermiddag de koeling weer aangezet. Watertemperatuur naar 18 graden. Kost een paar uur voordat dat ook daadwerkelijk bereikt wordt. In de nacht een COP van rond de 7. In huis is het nu 23 graden. 's Ochtends blijkt de vloer toch licht vochtig te zijn, ook de aan- en afvoerleidingen bij de warmtepomp hebben condens. Het is momenteel ook extreem vochtig (78%) in huis. Doeltemperatuur opgehoogd naar 22 graden, de Sparrow gaat daardoor weer naar standby. Kijken of we daar de dag ook goed mee doorkomen.
Aan het einde van de dag toch een vochtige vloer en druppels bij de aanvoerleidingen.
@Weheat gaf eerder aan dat ze de luchtvochtigheid ook mee zullen nemen om te bepalen of de WP door moet gaan met koelen of niet. Dat lijkt een hele slimme toevoeging. Ben benieuwd!
Heb je dampdichte aan en afvoerleidingen?RFIDguru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:41:
[...]
Even terugkomen op wat ik gisteren schreef. Gistermiddag de koeling weer aangezet. Watertemperatuur naar 18 graden. Kost een paar uur voordat dat ook daadwerkelijk bereikt wordt. In de nacht een COP van rond de 7. In huis is het nu 23 graden. 's Ochtends blijkt de vloer toch licht vochtig te zijn, ook de aan- en afvoerleidingen bij de warmtepomp hebben condens. Het is momenteel ook extreem vochtig (78%) in huis. Doeltemperatuur opgehoogd naar 22 graden, de Sparrow gaat daardoor weer naar standby. Kijken of we daar de dag ook goed mee doorkomen.
Zie ik het goed dat het plaatje data van DHW bedrijf toont met een compressor vermogen op 97% ?Tijgerkracht schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:29:
[...]
Ik blijf van mening dat een Koelmodus echt noodzakelijk is. De warmtepomp heeft geen idee of er wel of niet gekoeld moet worden, zeker niet bij Aan/Uit configuratie.
Overigens hier even de jacuzzi vullen na de vakantie.
Hoezo 8kW of 11kW, volgens de kamstrup nu meer dan 14kW.
[Afbeelding]
Hoe krijg je dat voor elkaar ?
In mijn Sparrow P60 systeeem werkt DHW/legionelle altijd met 40% compressor vermogen.
Ik kan het forceren naar 80% door de boilertemp handmatig omhoog te zetten, maar zodra de doel temperatuur binnen 5grC bereikt is valt hij terug naar 40%.
Kan even geen plaatjes uploaden, maar inderdaad, compressor ruim boven de 90%, voltage was 246v dus ruim 3900 watt input vermogen. Kwestie van de 300L boiler leegtrekken met 12L per minuut, waarbij de temperatuur in het van (onderin) weer opliep tijdens het vullen van de jacuzzi.martinusv schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Zie ik het goed dat het plaatje data van DHW bedrijf toont met een compressor vermogen op 97% ?
Hoe krijg je dat voor elkaar ?
In mijn Sparrow P60 systeeem werkt DHW/legionelle altijd met 40% compressor vermogen.
Ik kan het forceren naar 80% door de boilertemp handmatig omhoog te zetten, maar zodra de doel temperatuur binnen 5grC bereikt is valt hij terug naar 40%.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
RFIDguru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:41:
[...]
Dat vind ik toch wel zorgelijk.Kirvis schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:18:
[...]
Same here!
Aan het einde van de dag toch een vochtige vloer en druppels bij de aanvoerleidingen.
@Weheat gaf eerder aan dat ze de luchtvochtigheid ook mee zullen nemen om te bepalen of de WP door moet gaan met koelen of niet. Dat lijkt een hele slimme toevoeging. Ben benieuwd!
Terwijl Weheat het volgende zegt dat het met 18 graden eigenlijk niet kan voorkomen.
https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
Hier doet koelen helemaal niets. Gisteren terug gekeken. Gevraagde temperatuur 18 graden, temperatuur huis in 23 graden, maar geen enkele activiteit. Heb de aansturing op stooklijn staan. Ik weet niet waardoor het komt. Misschien de installateur maar eens een mail sturen.
Koelen werkt bij mij niet (goed) en ik wil graag weten waarom. Er loopt al weken een ticket bij WeHeat maar nog geen reactie. Mijn installateur heeft me wel dit support artikel gestuurd: https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
Momenteel is dit scenario bij mij gaande:
Ik zie op de grafiek van de sensor die de aanvoertemperatuur van de vloerwarming meet ook duidelijk een drop in temperatuur op het moment dat de warmtepomp de enige koelcyclus per dag uitvoert. Maar aangezien deze cyclus maar zo’n 20 minuten duurt is het echt maar heel kort en gaat de temperatuur weer snel terug naar waar die vandaan kwam (momenteel zo’n 22 - 24 graden).
Nu heb ik niet zoveel vloerverwarming (35 m2), maar wel een seriële buffer erin zitten (100 L), dus het systeem volume zou m.i. groot genoeg moeten zijn. Verder heb ik in huis alleen maar HT radiatoren, die staan allemaal dicht nu.
Wat zou het kunnen zijn?
Momenteel is dit scenario bij mij gaande:
Dit is nu al een week het geval, hij probeert het 1x per 24 uur.Scenario 1: Koeling korter dan 30 minuten (niet effectief)
Als het koelmoment minder dan 30 minuten duurt, betekent dit dat je huis op dat moment niet goed genoeg koelt:
De wachttijd tot de volgende koelstart wordt verdubbeld (x2).
Bijvoorbeeld: De timer gaat van 3 uur naar 6 uur, van 6 uur naar 12 uur, etc.
Dit gebeurt tot een maximale wachttijd van 24 uur.
Dit voorkomt dat de warmtepomp voortdurend korte koelpogingen uitvoert die niet effectief zijn. Zo bespaar je energie en voorkom je slijtage aan het systeem.
Ik heb deze melding nog nooit gezien. En hoe meet Weheat of de temperatuur in huis daalt? Via de thermostaat? Hij stopt al met koelen voordat de vloer überhaupt de kans krijgt om lager te worden in temperatuur, dus dat zet weinig zoden aan de dijk.Slimme koeltest (is het huis geschikt voor koeling?)
Weheat voert automatisch een test uit om te bepalen of een huis geschikt is voor koeling. Het systeem meet tijdens elke koelstart hoe snel de binnentemperatuur daadwerkelijk daalt:
Elke koelcyclus wordt geëvalueerd op basis van de temperatuurverlaging over 30 minuten.
Als blijkt dat de woning niet effectief koelt (te weinig temperatuurverschil), stuurt Weheat een notificatie. Neem contact op met de installateur als je je huis geschikter wil maken voor koelen, met bijvoorbeeld lagetemperatuur radiatoren.
Ik zie op de grafiek van de sensor die de aanvoertemperatuur van de vloerwarming meet ook duidelijk een drop in temperatuur op het moment dat de warmtepomp de enige koelcyclus per dag uitvoert. Maar aangezien deze cyclus maar zo’n 20 minuten duurt is het echt maar heel kort en gaat de temperatuur weer snel terug naar waar die vandaan kwam (momenteel zo’n 22 - 24 graden).
Nu heb ik niet zoveel vloerverwarming (35 m2), maar wel een seriële buffer erin zitten (100 L), dus het systeem volume zou m.i. groot genoeg moeten zijn. Verder heb ik in huis alleen maar HT radiatoren, die staan allemaal dicht nu.
Wat zou het kunnen zijn?
Hier een soortgelijke situatie:Dropsen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:28:
Koelen werkt bij mij niet (goed) en ik wil graag weten waarom.
Wat zou het kunnen zijn?
- Flint op westen in de zon, +/-35m2 vloerverwarming, 100L buffervat ivm droogbouwvloer, stooklijn verwarmen en koellijn 22/15 & 40/18; T6 thermostaat
Het koelen werkt op zich prima echter:
a) indien koeling niet goed schakelt haal ik alles van het stroom af en start het opnieuw op. Zou niet nodig moeten zijn maar werkt wel
b) koelen: inderdaad kan de Flint vrij snel het water terug kan koelen maar de pomp zou ivm het buffervat wel langer mogen doordraaien na een koelronde (menging/standpijp aanbrengen? want een houten constructievloer is geen thermische buffer)
c) de marges op temperatuur wel iets krapper mogen tussen T[huis in] en T[gevraagd]; nu na koelcyclus toch 1 a 2 graden verschil tussen beide en T[gevraagd] lager is
Condensatie heb ik wel 'last' van ondanks luchtdichte buizen (Varioprofielbuis11,6x1,5) maar is eerder dat de lucht in de warme ruimte afkoelt en de sporen van de buizen zichtbaar maakt in de egalisatie laag.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.