Je hebt 35m2 vloerverwarming. Daamee kun je zo'n 700 watt overdragen. Dat is veel minder dan het minimum vermogen van de warmtepomp. Daardoor koelt alles veel te snel af en wordt het water te koud en stopt de warmtepomp. Heb je droogbouw vloerverwarming (later ingefreesd of liggen de leidingen diep in het beton)? Later ingefreesde vloerverwarming heeft niet het voordeel van de betonmassa die afgekoeld kan worden.Dropsen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:28:
Koelen werkt bij mij niet (goed) en ik wil graag weten waarom. Er loopt al weken een ticket bij WeHeat maar nog geen reactie. Mijn installateur heeft me wel dit support artikel gestuurd: https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
Momenteel is dit scenario bij mij gaande:
[...]
Dit is nu al een week het geval, hij probeert het 1x per 24 uur.
[...]
Ik heb deze melding nog nooit gezien. En hoe meet Weheat of de temperatuur in huis daalt? Via de thermostaat? Hij stopt al met koelen voordat de vloer überhaupt de kans krijgt om lager te worden in temperatuur, dus dat zet weinig zoden aan de dijk.
Ik zie op de grafiek van de sensor die de aanvoertemperatuur van de vloerwarming meet ook duidelijk een drop in temperatuur op het moment dat de warmtepomp de enige koelcyclus per dag uitvoert. Maar aangezien deze cyclus maar zo’n 20 minuten duurt is het echt maar heel kort en gaat de temperatuur weer snel terug naar waar die vandaan kwam (momenteel zo’n 22 - 24 graden).
Nu heb ik niet zoveel vloerverwarming (35 m2), maar wel een seriële buffer erin zitten (100 L), dus het systeem volume zou m.i. groot genoeg moeten zijn. Verder heb ik in huis alleen maar HT radiatoren, die staan allemaal dicht nu.
Wat zou het kunnen zijn?
Eigenlijk is je vloeroppervlak te klein...buffervat van 100 liter doet ook niet zoveel.
Is dat buffervat is serie of parallel aangesloten?
Je kunt nog een paar dingen doen om het mogelijk iets beter te krijgen:
- ventilator over de vloer laten blazen
- waterpomp instelling van de vloer checken : is het water wat de vloer ingaat net zo koud als uitgaande water van de warmtepomp (wordt er niet gemengd?)
- aanvoer temperatuur omlaag zetten als dit kan i.v.m. dauwpunt.
- checken of warmtepomp wel op minimum vermogen draait (indien nodig / mogelijk begrenzen)
- debiet van de waterpomp op maximaal zetten.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
:strip_exif()/f/image/XFImScO13PkfE4xDMlbz27LY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XrbmoykTUURcryEv9x7qvNa6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLdzMGz4bNlsmAcLNLkhT94f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ebhu7Of1rHgk51SJGHaKPNOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/TYASPVAfwcoNWGIgt4lzleKd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TU1Ys1EOxxPcYg6chUWlPkv5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/kXNqDhkPj6nOewxIQb1aG7SR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9YrBNzOKvS4NfgHn45bDpXrl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rETB3OCwOPuQVc2obBHp07Iw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3PG5PJOO3gBfT4tFuhGYklVF.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Jua5cz1NWbyxhms9RV1pxJc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gW0kGqpH7x6pCtIO3hgat1am.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NI8VVnROvpaZ957vq886D5Z5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JMhSDIMFRS8dWiqKWXOJ0vcB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JqKFg0an0IzOeqnkMi7CGyTk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFAu0nUBhEciyZplfrVRnFYp.jpg?f=fotoalbum_large)