• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:15
Dropsen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:28:
Koelen werkt bij mij niet (goed) en ik wil graag weten waarom. Er loopt al weken een ticket bij WeHeat maar nog geen reactie. Mijn installateur heeft me wel dit support artikel gestuurd: https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL

Momenteel is dit scenario bij mij gaande:

[...]

Dit is nu al een week het geval, hij probeert het 1x per 24 uur.

[...]

Ik heb deze melding nog nooit gezien. En hoe meet Weheat of de temperatuur in huis daalt? Via de thermostaat? Hij stopt al met koelen voordat de vloer überhaupt de kans krijgt om lager te worden in temperatuur, dus dat zet weinig zoden aan de dijk.

Ik zie op de grafiek van de sensor die de aanvoertemperatuur van de vloerwarming meet ook duidelijk een drop in temperatuur op het moment dat de warmtepomp de enige koelcyclus per dag uitvoert. Maar aangezien deze cyclus maar zo’n 20 minuten duurt is het echt maar heel kort en gaat de temperatuur weer snel terug naar waar die vandaan kwam (momenteel zo’n 22 - 24 graden).

Nu heb ik niet zoveel vloerverwarming (35 m2), maar wel een seriële buffer erin zitten (100 L), dus het systeem volume zou m.i. groot genoeg moeten zijn. Verder heb ik in huis alleen maar HT radiatoren, die staan allemaal dicht nu.

Wat zou het kunnen zijn?
Je hebt 35m2 vloerverwarming. Daamee kun je zo'n 700 watt overdragen. Dat is veel minder dan het minimum vermogen van de warmtepomp. Daardoor koelt alles veel te snel af en wordt het water te koud en stopt de warmtepomp. Heb je droogbouw vloerverwarming (later ingefreesd of liggen de leidingen diep in het beton)? Later ingefreesde vloerverwarming heeft niet het voordeel van de betonmassa die afgekoeld kan worden.

Eigenlijk is je vloeroppervlak te klein...buffervat van 100 liter doet ook niet zoveel.

Is dat buffervat is serie of parallel aangesloten?

Je kunt nog een paar dingen doen om het mogelijk iets beter te krijgen:
- ventilator over de vloer laten blazen
- waterpomp instelling van de vloer checken : is het water wat de vloer ingaat net zo koud als uitgaande water van de warmtepomp (wordt er niet gemengd?)
- aanvoer temperatuur omlaag zetten als dit kan i.v.m. dauwpunt.
- checken of warmtepomp wel op minimum vermogen draait (indien nodig / mogelijk begrenzen)
- debiet van de waterpomp op maximaal zetten.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-10 14:52
frank2908 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Heb je dampdichte aan en afvoerleidingen?
Stalen buizen, en in de vloer kunststof. Geen idee of dat dampdicht is. Ik kon het patroon van de vloerverwarming zien liggen aan de hand van het condensatiepatroon op de pvc-vloer. Is nu weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-10 11:16
Fullpower schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

Je hebt 35m2 vloerverwarming. Daamee kun je zo'n 700 watt overdragen. Dat is veel minder dan het minimum vermogen van de warmtepomp. Daardoor koelt alles veel te snel af en wordt het water te koud en stopt de warmtepomp. Heb je droogbouw vloerverwarming (later ingefreesd of liggen de leidingen diep in het beton)? Later ingefreesde vloerverwarming heeft niet het voordeel van de betonmassa die afgekoeld kan worden.

Eigenlijk is je vloeroppervlak te klein...buffervat van 100 liter doet ook niet zoveel.

Is dat buffervat is serie of parallel aangesloten?

Je kunt nog een paar dingen doen om het mogelijk iets beter te krijgen:
- ventilator over de vloer laten blazen
- waterpomp instelling van de vloer checken : is het water wat de vloer ingaat net zo koud als uitgaande water van de warmtepomp (wordt er niet gemengd?)
- aanvoer temperatuur omlaag zetten als dit kan i.v.m. dauwpunt.
- checken of warmtepomp wel op minimum vermogen draait (indien nodig / mogelijk begrenzen)
- debiet van de waterpomp op maximaal zetten.
Ik snap dit wel en dit zou het ook kunnen zijn. Al lijkt mij dat die 100 liter extra volume toch wel iets moet doen hierin? Het is later ingefreesde vloerverwarming en het is een serieel buffervat.

Waar ik nu niet snap is hoe WeHeat dit meet? Mijn vloer(verwarming) heeft nooit de kans gehad om uberhaupt af te kunnen koelen, want de warmtepomp stopt elke keer. Sterker nog, ik zie helemaal nergens in de grafiek van te retourtemperatuur van de vloerverwarming maar iets van een reactie terug op de verlaagde aanvoertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjVazTmM3u57wRO2tcUDWGANFQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFImScO13PkfE4xDMlbz27LY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b2LO9a2gGvUZHn7_ih9-BJQWbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrbmoykTUURcryEv9x7qvNa6.jpg?f=fotoalbum_large

Dus waaruit volgt de conclusie dat mijn vloer te snel zou afkoelen? Hij is uberhaupt nog niet afgekoeld haha

- ventilator over de vloer laten blazen heeft denk ik pas zin als er uberhaupt gekoeld wordt?
- waterpomp instelling van de vloer checken : is het water wat de vloer ingaat net zo koud als uitgaande water van de warmtepomp (wordt er niet gemengd?) Het is een open verdeler, maar zie ook grafieken hierboven.
- aanvoer temperatuur omlaag zetten als dit kan i.v.m. dauwpunt. 15 graden heb ik geprobeerd, maar maakt niet uit in het geddrag van de warmtepomp.
- checken of warmtepomp wel op minimum vermogen draait (indien nodig / mogelijk begrenzen) Dat doet ie
- debiet van de waterpomp op maximaal zetten. Ik heb een Grundfos pomp waar ik het vermogen op kan aanpassen, dat zou ik wellicht nog kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:38
Ik ben nog steeds van mening dat alleen kunt koelen als alles klopt.
Vloerverwarming overal en geen radiatoren/convectoren. Materialen die hiervoor geschikt zijn zoals kunststof of composiet en zeker geen staal of iets dergelijks waar al snel condens op kan kamer. En het liefst een tegelvloer in plaats van PVC en al helemaal geen hout of laminaat.

Om deze reden heb ik niet eens geprobeerd onze Blackbird P80 te laten koelen maar laat ik dat aan de airco's over. Ja best een investering maar op dit moment heel het huis rond de 21 graden. Hoekhuis met 2 verdiepingen, veel glas en bovenste verdieping erg veel glas en wat slechter geisoleerd omdat deze later is opgebouwd. Het glas vervangen staat nog op het verlanglijstje maar veel te kostbaar.

Laat bij ons de airco's maar lekker koelen en strom ontvangen via de zonnepanelen.
Verbruik van 1 airco is ongeveer als de kamer op temperatuur is tussen de 200 en 600W per stuk. Op dit moment moeten ze iets meer werken maar ach ventilator stand op zijn laagst en doel temperatuur 21 graden.

Ik snap niet dat mensen zich zo blind staren op de koelfunctie van de WeHeat. Zal in sommige gevallen best werken maar in veel gevallen ook niet. En dat lees ik in veel posts als het een beetje warm wordt 8)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Kevin1990 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:48:
Vloerverwarming overal en geen radiatoren/convectoren. Materialen die hiervoor geschikt zijn zoals kunststof of composiet en zeker geen staal of iets dergelijks waar al snel condens op kan kamer. En het liefst een tegelvloer in plaats van PVC en al helemaal geen hout of laminaat.

Om deze reden heb ik niet eens geprobeerd onze Blackbird P80 te laten koelen maar laat ik dat aan de airco's over. Ja best een investering maar op dit moment heel het huis rond de 21 graden. Hoekhuis met 2 verdiepingen, veel glas en bovenste verdieping erg veel glas en wat slechter geisoleerd omdat deze later is opgebouwd. Het glas vervangen staat nog op het verlanglijstje maar veel te kostbaar.

Laat bij ons de airco's maar lekker koelen en strom ontvangen via de zonnepanelen.
Verbruik van 1 airco is ongeveer als de kamer op temperatuur is tussen de 200 en 600W per stuk. Op dit moment moeten ze iets meer werken maar ach ventilator stand op zijn laagst en doel temperatuur 21 graden.

Ik snap niet dat mensen zich zo blind staren op de koelfunctie van de WeHeat. Zal in sommige gevallen best werken maar in veel gevallen ook niet. En dat lees ik in veel posts als het een beetje warm wordt 8)
Eens Kevin. Hier ook de airco’s aan. Maar als een functie wordt aangeboden moet het ook werken. Overigens staat het hier samen met airco’s gewoon aan. Werkt nu wel al een dag of 2 goed. Dit na een reset (stroomloos maken BB). Verhogen van de stooklijn naar 18gr en weer openzetten van de radiatoren boven. Condens heb ik geen last van. Vloer is goed koel, dus het werkt wel.

• Kevin1990
STIMPPYYY schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

Eens Kevin. Hier ook de airco’s aan. Maar als een functie wordt aangeboden moet het ook werken. Overigens staat het hier samen met airco’s gewoon aan. Werkt nu wel al een dag of 2 goed. Dit na een reset (stroomloos maken BB). Verhogen van de stooklijn naar 18gr en weer openzetten van de radiatoren boven. Condens heb ik geen last van. Vloer is goed koel, dus het werkt wel.
Het moet ook kunnen werken maar dan moet naast de warmtepomp die het kan ook al het leidingwerk, afgifte systeem en de vloeren kloppen en ik denk dat mensen zich daar vaak in vergissen.
Ik ga er niet eens aan beginnen maar wel fijn dat het bij sommige wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kevin1990 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Het moet ook kunnen werken maar dan moet naast de warmtepomp die het kan ook al het leidingwerk, afgifte systeem en de vloeren kloppen en ik denk dat mensen zich daar vaak in vergissen.
Ik ga er niet eens aan beginnen maar wel fijn dat het bij sommige wel werkt.
Snap ik. Daar kan WeHeat ook niets in betekenen. Maar nu tast je in het duister. Het werkt niet, ok, wat dan niet? Dat is frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Kevin1990 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Precies; dat is (oa.) de reden dat ik het gehele afgiftesysteem (150m2 +) heb overgezet naar vloerverwarming, niet voor hout maar voor PVC heb gekozen (tegels was nog beter geweest maar dit is een bewust compromis), leidingwerk en verdeler van kunststof heb aangelegd etc... bijna ideaal voor topkoelen zou je zeggen.

Over het algemeen draait de BB80, na de recentere aanpassingen van WeHeat, dus ook heel goed met koelen.
De deltaT bijft praktisch 24/7 tussen de 2 en 3 graden en de BB80 moduleert tussen de 20 en bijna 40%. De hele betonvloer (30cm) tussen de bg en de 1e verdieping is echt afgekoeld de afgelopen dagen (zichtbaar met de warmtebeeld camera vanaf de onderkant :P)

En dan ineens; stopt de BB met koelen. Geen enkel idee waarom, 0 info op de portal maar het lijkt vrijwel altijd kort na een SWW run te zijn. De stand blijft op koelen maar geen compressor actief.

Een power cycle lost het tegenwoordig direct vrijwel direct op maar dat zou natuurlijk niet een normale procedure moeten zijn. Ik ben heel benieuwd of @Weheat of de installateur (in mijn geval @CoolblueBV ) meer inzicht hebben in de reden voor het stoppen van de actieve koelmodus.
CB komt helaas alleen met (sorry dat ik het zo zeg) BS verhalen terug die eenvoudig aantoonbaar onjuist zijn met de data van de portal zelf en @Weheat verwijst begrijpelijk weer terug naar de installateur. Helaas kom ik als consument geen stap verder...

Ook wij hebben nog airco's in een aantal slaapkamers en we hebben een dak boven ons hoofd etc. dus het zijn allemaal luxe problemen maar ik begrijp de frustratie wel...

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
Kevin1990 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:48:

Eens met jouw relaas! Als je onvoldoende of ongeschikte afgifte hebt dan kun je het koelen vergeten.

Maar stap 1 is zonwering. In deze maanden gaat koelen met airco’s in de avond en nacht voor het overgrote deel op fossiele energie: gas en ook wat kolen. Niet zo duurzaam.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• arjenhiemstra
SebastiaanPs schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Maar stap 1 is zonwering. In deze maanden gaat koelen met airco’s in de avond en nacht voor het overgrote deel op fossiele energie: gas en ook wat kolen. Niet zo duurzaam.
Dat zou ik ook standaard geroepen hebben alleen iedere situatie is weer anders.
Voor ons huis bleek zonwering helaas een investering van 7-10k en airco's hingen er al... Ik heb nu voor minder dan de helft van dat bedrag een accu aangeschaft en koel nu overdag maar ook avond en nacht via de BlackBird (en waar nodig de airco's) op eigen zonne-energie.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mausssie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Dat vind ik toch wel zorgelijk.
Terwijl Weheat het volgende zegt dat het met 18 graden eigenlijk niet kan voorkomen.
https://support.weheat.nl...rkt-dat-nu?language=nl_NL
De zoekterm is 'dauwpunt' en Mollier diagram.
Bij een kamertemperatuur van 24 graden en een luchtvochtigheid van 70% is het dauwpunt 18.21 graden dus met een aanvoertemperatuur van 18 krijg je dan condens.
In de praktijk is het best lastig om zulke kleine temperatuurverschillen te maken zonder overshoot (undershoot), immers is het minimumvermogen nog best groot, dus voordat de warmtepomp uit gaat kan het zomaar 15 graden water zijn en dus al condens bij 24°@58%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Fullpower
  • Laatst online: 18:15
Dropsen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Ik snap dit wel en dit zou het ook kunnen zijn. Al lijkt mij dat die 100 liter extra volume toch wel iets moet doen hierin? Het is later ingefreesde vloerverwarming en het is een serieel buffervat.

Waar ik nu niet snap is hoe WeHeat dit meet? Mijn vloer(verwarming) heeft nooit de kans gehad om uberhaupt af te kunnen koelen, want de warmtepomp stopt elke keer. Sterker nog, ik zie helemaal nergens in de grafiek van te retourtemperatuur van de vloerverwarming maar iets van een reactie terug op de verlaagde aanvoertemperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus waaruit volgt de conclusie dat mijn vloer te snel zou afkoelen? Hij is uberhaupt nog niet afgekoeld haha

- ventilator over de vloer laten blazen heeft denk ik pas zin als er uberhaupt gekoeld wordt?
- waterpomp instelling van de vloer checken : is het water wat de vloer ingaat net zo koud als uitgaande water van de warmtepomp (wordt er niet gemengd?) Het is een open verdeler, maar zie ook grafieken hierboven.
- aanvoer temperatuur omlaag zetten als dit kan i.v.m. dauwpunt. 15 graden heb ik geprobeerd, maar maakt niet uit in het geddrag van de warmtepomp.
- checken of warmtepomp wel op minimum vermogen draait (indien nodig / mogelijk begrenzen) Dat doet ie
- debiet van de waterpomp op maximaal zetten. Ik heb een Grundfos pomp waar ik het vermogen op kan aanpassen, dat zou ik wellicht nog kunnen proberen.
Jouw plaatjes laten zien dat bij een retour temperatuur (vanuit de vloer) van 24c de warmtepomp een uitgaande temperatuur heeft van rond de 18c. Nu weet ik niet wat de warmtepomp voor een steeftemperatuur had op dat moment, maar het zou kunnen dat dat hoger was dan de bereikte temperatuur. En dan stopt hij dus.... Waarschijnlijk wordt de minimum temperatuur instelling overruled door een dauwpunt waarde, en doet het daarom niks.

Ik ga er even van uit dat de warmtepomp op minimum draaide (dat zou hij i.i.g. moeten doen, want temperatuur is te laag). En dan is het temperatuurverschil tussen warmtepomp ingaand en uitgaand wel erg groot; meer dan 5 graden. Ik zou bij voldoende flow maximaal een paar graden verwachten. Zelfs op maximaal koelvermogen is die 5 graden verschil best veel. De warmtepomp heeft veel meer flow nodig. Kun je het debiet ergens aflezen? En kun je een plaatje met de temperaturen posten waarbij er meer is ingezoomed op het stukje waarbij de warmtepomp draait?

Water wat terug komt uit de vloer is en blijft 24c, dus ik zou probleem niet zoeken de hoek waarbij er teveel koud water door een bypass terug komt bij de warmtepomp. Dat de retour bij een droogbouw vloer geen enkele daling laat zien bevestigd voor een beetje dat er te weinig debiet is.

Als dat verschil tussen ingaand en uitgaand bijvoorbeeld 2 graden zou zijn, dan zou de uitgaande temperatuur op 22c uitkomen, en zou de warmtepomp veel langer kunnen draaien.

En wat je zegt over de ventilator: klopt, heeft alleen zin als je voldoende lange runs hebt die de vloer echt afkoelen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:57
arjenhiemstra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
En dan ineens; stopt de BB met koelen. Geen enkel idee waarom, 0 info op de portal maar het lijkt vrijwel altijd kort na een SWW run te zijn. De stand blijft op koelen maar geen compressor actief.

Een power cycle lost het tegenwoordig direct vrijwel direct op maar dat zou natuurlijk niet een normale procedure moeten zijn. Ik ben heel benieuwd of @Weheat of de installateur (in mijn geval @CoolblueBV ) meer inzicht hebben in de reden voor het stoppen van de actieve koelmodus.
CB komt helaas alleen met (sorry dat ik het zo zeg) BS verhalen terug die eenvoudig aantoonbaar onjuist zijn met de data van de portal zelf en @Weheat verwijst begrijpelijk weer terug naar de installateur. Helaas kom ik als consument geen stap verder...

Ook wij hebben nog airco's in een aantal slaapkamers en we hebben een dak boven ons hoofd etc. dus het zijn allemaal luxe problemen maar ik begrijp de frustratie wel...
Ik denk dat CB ook niet de expertise in huis heeft. Je zou zeggen dat een installateur moet kunnen terugvallen op 2e lijns support. In dit geval de producent.

[ Voor 22% gewijzigd door RNacoustics op 14-08-2025 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
Koelen gaat hier goed, blijft 22.5 graden beneden.
7 groepen vloerverwarming (80 m2)
Boven 6 groepen vloerverwarming (60 m2)
Fancoil in de werkkamer
Blackbird draait bijna 24 uur oer dag, water uit 17.4 water in net boven de 19 graden….
Zodra ik beneden de vloer afsluit is het in 5 minuten uit met koelen, water daalt dan heel snel naar 16 graden….dus je hebt echt flink wat oppervlak nodig
Alles is ingefreesde vloerverwarming met PVC

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Ik denk dat CB ook niet de expertise in huis heeft. Je zou zeggen dat een installateur moet kunnen terugvallen op 2e lijns support. In dit geval de producent.
Zo werkt het inderdaad en dat gaat prima bij Weheat. Maar of CB zich daar druk om maakt geen idee.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-10 15:51
Wat betekent bij het warm water de status "Getting ready" ? Hij staat hier al een aantal dagen op, en de temperatuur van het SWW vat is inmiddels een graad of 8 onder de gewenste temperatuur. De BB80 koelt wel dus hij draait wel prima door.

Wellicht gerelateerd: een aantal dagen geleden begon in de nacht ineens het SWW vat te verwarmen, maar toen ook niet naar 45 graden verwarmde, maar naar 42 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2DVCGMyyjpDJbkGJz6O2_A7hMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLdzMGz4bNlsmAcLNLkhT94f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rg1Hx-he80wYjLB_sD5wikbizkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebhu7Of1rHgk51SJGHaKPNOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
aloft schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:15:
Wat betekent bij het warm water de status "Getting ready" ? Hij staat hier al een aantal dagen op, en de temperatuur van het SWW vat is inmiddels een graad of 8 onder de gewenste temperatuur. De BB80 koelt wel dus hij draait wel prima door.

Wellicht gerelateerd: een aantal dagen geleden begon in de nacht ineens het SWW vat te verwarmen, maar toen ook niet naar 45 graden verwarmde, maar naar 42 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niks, is vastgelopen. Dit heb ik ook gehad bij koelen en waarbij sww ondergrens werd bereikt. Alleen spanningsloos maken hielp bij mij (en koelen uitzetten)

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-10 18:17
RFIDguru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Stalen buizen, en in de vloer kunststof. Geen idee of dat dampdicht is. Ik kon het patroon van de vloerverwarming zien liggen aan de hand van het condensatiepatroon op de pvc-vloer. Is nu weg.
Zie mijn eerdere post, bij mij wordt in september de weheat flint geïnstalleerd, die ook kan koelen. Ik heb CB gevraagd of ze DN 25 leidigen met dampdichte isolatie willen aanleggen tot aan het buffervat, deze leidingen zijn dan ook geschikt voor het koelen.

Je zou aan je installateur kunnen vragen of de leidingen dampdicht zijn. Meestal staat er een tekst op de leidingen, welk type leiding het is. Volgens Chatgpt zijn sommige type vloerverwarming leidingen niet geschikt om te koelen.

Ik ga eerst kijken met welke temperatuur het huis kan verwarmen. Ik heb in de woonkamer naast vloerverwarming van 50 m2, HR radiatoren.
Mogelijk is de verdeler dan overbodig als ik het huis kan verwarmen met 35 graden, anders met een 3 wegklep en een bypass voor alleen koelen.
Volgend jaar vervang wil ik een gedeelte van de oude leidingen (buitendiameter 18 mm )vervangen door DN 25 met 19 mm dampdichte isolatie. De HR radiatoren sluit ik dan af met kogelkranen tijdens het koelen

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:08
Kevin1990 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:45:
[...]

Ja is geen probleem 8)
Eerst kijken wat ik kan m et het verlagen van de flow.
Ga jij hem sowieso (laten) vervangen dat je de pomp al hebt?
Ik wacht eerst of er klachten komen van de inwonende dames

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
STIMPPYYY schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:38:
[...]

Niks, is vastgelopen. Dit heb ik ook gehad bij koelen en waarbij sww ondergrens werd bereikt. Alleen spanningsloos maken hielp bij mij (en koelen uitzetten)
Toeval of niet, 10 minuten na mijn post startte hij ineens op. Gekke is alleen nog dat hij net als een aantal dagen geleden naar 42 graden verwarmt en dan stopt ipv de ingestelde 45 graden.

Ik hou het nog even in de gaten, anders inderdaad eens spanningsloos maken.

• Kevin1990
arjenhiemstra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Precies; dat is (oa.) de reden dat ik het gehele afgiftesysteem (150m2 +) heb overgezet naar vloerverwarming, niet voor hout maar voor PVC heb gekozen (tegels was nog beter geweest maar dit is een bewust compromis), leidingwerk en verdeler van kunststof heb aangelegd etc... bijna ideaal voor topkoelen zou je zeggen.

Over het algemeen draait de BB80, na de recentere aanpassingen van WeHeat, dus ook heel goed met koelen.
De deltaT bijft praktisch 24/7 tussen de 2 en 3 graden en de BB80 moduleert tussen de 20 en bijna 40%. De hele betonvloer (30cm) tussen de bg en de 1e verdieping is echt afgekoeld de afgelopen dagen (zichtbaar met de warmtebeeld camera vanaf de onderkant :P)

Ik begrijp dat het vervelend is als die niet koelt maat wat je zelf zegt zal hrt aan het Tapwater deel kunnen liggen. Om die reden heb ik ook dit systeem gescheiden. Niet erg efficient met een normale boiler maar laat de Blackbird bij mij maar gewoon 1 ding doen -> het huis verwarmen en andere installaties andere dingen ieder onafhankelijk doen. Heb je gezeik met 1 doet de rest het nog wek. Kost een boel geld maar wilde het zekere voor het onzekere hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
SebastiaanPs schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Eens met jouw relaas! Als je onvoldoende of ongeschikte afgifte hebt dan kun je het koelen vergeten.

Zonwering klopt helemaa!! Echtererg kostbaar voor ons huis.
19 kozijnen met ramen variërend van klein tot behoorlijk groot -> lees 1.70m hoog bij 3.50m breed.
De volgende stap bij ons is overal HR++ glas.
Investering ruim €60.000,- dus maar in etappes met kunststof kozijnen.

Airco staat bij ons in de nachten niet aan. In 1 werk heb ik 6 dagen lang een auto die de energie verzorgd die van de zonnepanelen af komt. Die andere dag wilt de bazin toch helaas met de auto op pad :P
Er komt nog een plug in batterij bij die in de zomermaanden ons helemaal van het net in theorie moet krijgen. Overigens kan de auto dat ook makkelijk maar dat handelen levert nog wat op dus op de gunstige momenten staat de auto volgas 4.5kW terug te leveren. Kan terug geschroefd worden naar 2.5kW waardoor we de auto heel de nacht het huis en net zouden kunnen laten voorzien energie.

[ Voor 12% gewijzigd door Kevin1990 op 14-08-2025 20:29 ]

• Kevin1990
Hendrik Keizer schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Ik wacht eerst of er klachten komen van de inwonende dames
Afgelopen winter werd er met enige regelmaat een kleintje van toen een maand of 7 er wakker van. Dus de dame had er last van helaas. Leg maar eens uit dat dat komt omdat ik de flow zelf niet kan aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:08
Onze kleintjes zijn inmiddels 320 maand+

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aloft schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:36:
[...]

Toeval of niet, 10 minuten na mijn post startte hij ineens op. Gekke is alleen nog dat hij net als een aantal dagen geleden naar 42 graden verwarmt en dan stopt ipv de ingestelde 45 graden.

Ik hou het nog even in de gaten, anders inderdaad eens spanningsloos maken.
Kan druk beveiliging zijn ivm hoge buitentemperatuur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• RayDelft
  • Laatst online: 19:07
GRAPPIG
Ik ben dus volop aan het experimenteren met mijn nu 9 dagen oude warmtepomp Sparrow , waarvan de energie inzichten in de app nog altijd niet zichtbaar zijn . (Iemand een idee hoe lang dat gaat duren ?)
Ik heb hem op koelen gezet en dat werkt kennelijk .De temp in huis is aangenaam . Nu vertel ik mijn vrouw en dochter niet wat ik allemaal zit uit te vogelen, maar mijn vrouw klaagde net over de vloer die volgens haar zou koud aanvoelt . Mijn dochter vond dat ook zo de laatste twee dagen. 😂
Het systeem werkt vwbt koelen naar behoren .En nu maar hopen dat het as winter warm aanvoelt . Coolblue komt de volgende week de buffer parallel zetten en de zones die allemaal buiten werking zijn gesteld door de eerdere monteurs herstellen . Wordt vervolgd .

[ Voor 3% gewijzigd door RayDelft op 14-08-2025 21:08 ]

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:37
RayDelft schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:06:
GRAPPIG
Ik ben dus volop aan het experimenteren met mijn nu 9 dagen oude warmtepomp Sparrow , waarvan de energie inzichten in de app nog altijd niet zichtbaar zijn . (Iemand een idee hoe lang dat gaat duren ?)
Sinds de nieuwe app er is werkt deze functie nog niet. Zal nog wel even gaan duren.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:28
Benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende.

In onze badkamer hangt zo'n standaard badkamer radiator. Die zal dus niet erg geschikt zijn voor LT verwarming, maar het is ook niet belangrijk dat het de hele dag in de badkamer warm is, alleen in de ochtend en avond een uurtje.

Is het mogelijk om in de Weheat in te stellen dat de gevraagde watertemperatuur over het algemeen 35 graden is (voor de vloerverwarming) en alleen van 8 tot 9 en van 21 tot 22 de watertemperatuur naar 55 graden of zelfs 70 (wat dan vanuit de CV ketel moet komen)? Als ik dan op die tijdstippen de thermostaat van de vloerverwarming een graadje hoger zet en de badkamer radiator ook open heb staan, wordt de badkamer lekker warm.
Zou mooi zijn als dit een mogelijkheid is. Heb helaas nog geen geschikte LT badkamer radiator gevonden die ook nog te betalen is.

• Kevin1990
Mausssie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:28:

In onze badkamer hangt zo'n standaard badkamer radiator. Die zal dus niet erg geschikt zijn voor LT verwarming, maar het is ook niet belangrijk dat het de hele dag in de badkamer warm is, alleen in de ochtend en avond een uurtje.

Is het mogelijk om in de Weheat in te stellen dat de gevraagde watertemperatuur over het algemeen 35 graden is (voor de vloerverwarming) en alleen van 8 tot 9 en van 21 tot 22 de watertemperatuur naar 55 graden of zelfs 70 (wat dan vanuit de CV ketel moet komen)? Als ik dan op die tijdstippen de thermostaat van de vloerverwarming een graadje hoger zet en de badkamer radiator ook open heb staan, wordt de badkamer lekker warm.
Zou mooi zijn als dit een mogelijkheid is. Heb helaas nog geen geschikte LT badkamer radiator gevonden die ook nog te betalen is.
Ik denk niet dat zo makkelijk gaat.
Mijn advies een elektrische badkamer radiator als dat kan

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-10 21:39

Je hebt ook ombouw sets om van die radiator een elektrische te maken. Heeft de vorige eigenaar van onze woning ook gedaan. Ik wilde hem eerst weer op de CV aansluiten maar met de Sparrow op komst vind ik het denk ik wel prima voor de badkamer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra

Youtuber John Visser heeft er een filmpje over gemaakt, wellicht is dit een oplossing?
YouTube: Handdoekradiator wordt weer heerlijk warm na het plaatsen van een el...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dropsen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uit deze plaatjes is helaas niet zo heel veel af te leiden. Je kunt via de WeHeat portal gecombineerde grafieken maken waarmee je ook bijv. het compressor gebruik, geleverde vermogen en gevraagde temp kunt laten zien. Dan kun je iig zien of er een koelcyclus wordt opgestart.

ie.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q88saSiHfCDUnLUx1NGQK_qBozY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYASPVAfwcoNWGIgt4lzleKd.png?f=fotoalbum_large

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:57
@Mausssie hier geen radiator in de badkamer, wel de 2000w ventilatorkachel eruit gegooid en een 580w infrarood paneel geplaats. Uurtje voor het douchen aan, dan is de ergste kou eruit.

En als je onder/naast het paneel staat is het net een zonnetje op je lijf. Persoonlijk vindt ik dat een hel comfortabele oplossing...

• RayDelft
Is op de een of andere manier te zien wat het cumulatieve verbruik van mijn wp is per dag/ week / maand?
In de portal zie ik het niet en ik wil natuurlijk graag weten wat mijn extra elektriciteit verbruik is tov het ( hopelijk ) verminderde gasverbruik.
Ik heb in mijn meterkast geen ruimte om naast de groep voor de wp een homewizard meter te plaatsen .
Iemand een idee?
Dank !

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-10 12:13
Vandaag vreemd gedrag van mijn Sparrow P60 voor het uitvoeren van de legionella cyclus.
Deze startte, zoals gebruikelijk, om 13u om vervolgens om 14:16u bij een SWW temperatuur van 62,5grC te stoppen. De benodigde 65grC wordt dus net niet gehaald. Vervolgens start hij weer om 17:16u (3uur later) om na 3 minuten weer te stoppen. Om 20:17u (nog eens 3 uur later) start hij weer om de legionella cyclus dit keer wel af te maken tot 64,9grC. Uitermate inefficiënt gedrag ivm de opstartverliezen (en het hoge dynamische tarief om 20u).
Heb dit nog niet eerder gezien. Er was uiteraard geen normale warmtevraag en ik gebruik geen koelen. Dus er was geen reden om de legionella cyclus te stoppen en later af te maken.
Wat kan de reden zijn van de vreemde gedrag ?
Heeft iemand soortgelijk gedrag gezien ?

• Mausssie
arjenhiemstra schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Youtuber John Visser heeft er een filmpje over gemaakt, wellicht is dit een oplossing?
YouTube: Handdoekradiator wordt weer heerlijk warm na het plaatsen van een el...
Ziet er interessant uit. Helaas is er geen stopcontact in de buurt, anders was een ‘normale’ elektrische radiator ook een optie geweest. Plus met deze optie stroomt er helemaal geen water meer doorheen, terwijl water van 35 graden zal misschien nog iets (een heel klein beetje) warmte afgeven.

• ietse
  • Laatst online: 29-10 13:26
martinusv schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:45:
Vandaag vreemd gedrag van mijn Sparrow P60 voor het uitvoeren van de legionella cyclus.
Deze startte, zoals gebruikelijk, om 13u om vervolgens om 14:16u bij een SWW temperatuur van 62,5grC te stoppen. De benodigde 65grC wordt dus net niet gehaald. Vervolgens start hij weer om 17:16u (3uur later) om na 3 minuten weer te stoppen. Om 20:17u (nog eens 3 uur later) start hij weer om de legionella cyclus dit keer wel af te maken tot 64,9grC. Uitermate inefficiënt gedrag ivm de opstartverliezen (en het hoge dynamische tarief om 20u).
Heb dit nog niet eerder gezien. Er was uiteraard geen normale warmtevraag en ik gebruik geen koelen. Dus er was geen reden om de legionella cyclus te stoppen en later af te maken.
Wat kan de reden zijn van de vreemde gedrag ?
Heeft iemand soortgelijk gedrag gezien ?
De 3 minuten run kan ik zo niet weerleggen maar de eerste run heeft er denk ik mee te maken dat de compressor te heet word door het warme weer en dus de run af kapt en uiteindelijk in 2 keer doet. Dat was volgens mij de conclusie dat tijdens de eerdere flink warme dagen naar boven kwam.

• arjenhiemstra
Mausssie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Ziet er interessant uit. Helaas is er geen stopcontact in de buurt, anders was een ‘normale’ elektrische radiator ook een optie geweest. Plus met deze optie stroomt er helemaal geen water meer doorheen, terwijl water van 35 graden zal misschien nog iets (een heel klein beetje) warmte afgeven.
35 graden werkt op zich ok genoeg om je handdoeken iets sneller droog te krijgen, je badkamer zal er niet echt warm van worden gok ik (gebaseerd op het vorige huis waar ik ook de WP door de bestaande radiator heb laten lopen met een graad of 30-35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Carboy54 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Kan druk beveiliging zijn ivm hoge buitentemperatuur.
Dat zou gisteravond prima het geval geweest kunnen zijn. Een paar dagen eerder gebeurde hetzelfde, maar dan om 2 uur 's nachts, dus hoge buitentemperatuur lijkt me dan niet de oorzaak.

Vanmiddag moet hij de legionella-run doen, even kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics

Ik gebruik daarvoor een infrarood paneel. De BB houdt ons huis en dus ook de badkamer op zo'n 19 graden.
als we gaan douchen of in bad gaan, zet ik de paneel aan. De badkamer is dan supersnel aangenaam warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
RayDelft schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:45:
Is op de een of andere manier te zien wat het cumulatieve verbruik van mijn wp is per dag/ week / maand?
In de portal zie ik het niet en ik wil natuurlijk graag weten wat mijn extra elektriciteit verbruik is tov het ( hopelijk ) verminderde gasverbruik.
Ik heb in mijn meterkast geen ruimte om naast de groep voor de wp een homewizard meter te plaatsen .
Iemand een idee?
Dank !
In HA een helper aanmaken. Zie ook vorige posts. ff zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUJ30gTUMbY2eBlt7dwFugcGe9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU1Ys1EOxxPcYg6chUWlPkv5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Ik gebruik daarvoor een infrarood paneel. De BB houdt ons huis en dus ook de badkamer op zo'n 19 graden.
als we gaan douchen of in bad gaan, zet ik de paneel aan. De badkamer is dan supersnel aangenaam warm.
Hier ook ja. Alleen heb ik zon handoekenrekradiator. Die wordt lauw-warm. Voldoende voor het drogen van handoeken. Waarom het altijd zo heet moet zijn op een badkamer is mij een raadsel. Met CV was het voorheen bij ons ook echt veel te heet, onzinig eigenlijk (wel goed luchten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
Fullpower schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Jouw plaatjes laten zien dat bij een retour temperatuur (vanuit de vloer) van 24c de warmtepomp een uitgaande temperatuur heeft van rond de 18c. Nu weet ik niet wat de warmtepomp voor een steeftemperatuur had op dat moment, maar het zou kunnen dat dat hoger was dan de bereikte temperatuur. En dan stopt hij dus.... Waarschijnlijk wordt de minimum temperatuur instelling overruled door een dauwpunt waarde, en doet het daarom niks.

Ik ga er even van uit dat de warmtepomp op minimum draaide (dat zou hij i.i.g. moeten doen, want temperatuur is te laag). En dan is het temperatuurverschil tussen warmtepomp ingaand en uitgaand wel erg groot; meer dan 5 graden. Ik zou bij voldoende flow maximaal een paar graden verwachten. Zelfs op maximaal koelvermogen is die 5 graden verschil best veel. De warmtepomp heeft veel meer flow nodig. Kun je het debiet ergens aflezen? En kun je een plaatje met de temperaturen posten waarbij er meer is ingezoomed op het stukje waarbij de warmtepomp draait?

Water wat terug komt uit de vloer is en blijft 24c, dus ik zou probleem niet zoeken de hoek waarbij er teveel koud water door een bypass terug komt bij de warmtepomp. Dat de retour bij een droogbouw vloer geen enkele daling laat zien bevestigd voor een beetje dat er te weinig debiet is.

Als dat verschil tussen ingaand en uitgaand bijvoorbeeld 2 graden zou zijn, dan zou de uitgaande temperatuur op 22c uitkomen, en zou de warmtepomp veel langer kunnen draaien.

En wat je zegt over de ventilator: klopt, heeft alleen zin als je voldoende lange runs hebt die de vloer echt afkoelen.
Ik heb gisteren op jouw advies de opvoerpomp op maximaal vermogen gezet en alles even kort stroomloos gemaakt. Daarna begon de BB te koelen! Het debiet was dus inderdaad te laag. Hij heeft toen een uur achter elkaar gekoeld en vervolgens nog drie keer een half uur. Vanochtend even een half uurtje en nu niet meer.

Waar stuurt de warmtepomp ook alweer op? Ik zie dat hij nu stopt met koelen als de temperatuur huis in de stook/koellijn heeft gehaald (=17 graden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW8pvSOBXZ84HNOdCPE6swQS_4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXNqDhkPj6nOewxIQb1aG7SR.png?f=fotoalbum_large

En nogmaals:
Slimme koeltest (is het huis geschikt voor koeling?)

Weheat voert automatisch een test uit om te bepalen of een huis geschikt is voor koeling. Het systeem meet tijdens elke koelstart hoe snel de binnentemperatuur daadwerkelijk daalt:

Elke koelcyclus wordt geëvalueerd op basis van de temperatuurverlaging over 30 minuten.
Als blijkt dat de woning niet effectief koelt (te weinig temperatuurverschil), stuurt Weheat een notificatie. Neem contact op met de installateur als je je huis geschikter wil maken voor koelen, met bijvoorbeeld lagetemperatuur radiatoren.
Hoe meet WeHeat "hoe snel de binnentemperatuur daadwerkelijk daalt" ? Ik heb die notificatie nog nooit gezien. Waar zou ik die moeten krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door Dropsen op 15-08-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dropsen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Hoe meet WeHeat "hoe snel de binnentemperatuur daadwerkelijk daalt" ? Ik heb die notificatie nog nooit gezien. Waar zou ik die moeten krijgen?
En dan nog, een half uur is veel te kort natuurlijk, zeker met VV.

Edit:
Mogelijk meet ie wel de inkomende water temperatuur bij de WP, en als die niet 'hoger is' dan zal er niet/te weinig afgifte zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door ZeRoC00L op 15-08-2025 11:33 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
ZeRoC00L schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

En dan nog, een half uur is veel te kort natuurlijk, zeker met VV.

Edit:
Mogelijk meet ie wel de inkomende water temperatuur bij de WP, en als die niet 'hoger is' dan zal er niet/te weinig afgifte zijn.
De watertemperatuur WP in daalt alleen maar tijdens het koelen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ8iIGN1iBPTURcCx_POz1PdaY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YrBNzOKvS4NfgHn45bDpXrl.png?f=fotoalbum_large

En dit zie ik terug bij elke koel poging. Zou (een deel) van het koude water direct weer naar buiten naar de WP teruggaan ipv volledig het circuit in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dropsen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb gisteren op jouw advies de opvoerpomp op maximaal vermogen gezet en alles even kort stroomloos gemaakt. Daarna begon de BB te koelen! Het debiet was dus inderdaad te laag. Hij heeft toen een uur achter elkaar gekoeld en vervolgens nog drie keer een half uur. Vanochtend even een half uurtje en nu niet meer.

Waar stuurt de warmtepomp ook alweer op? Ik zie dat hij nu stopt met koelen als de temperatuur huis in de stook/koellijn heeft gehaald (=17 graden).

[Afbeelding]

En nogmaals:

[...]

Ik zie geen compressor vermogen in dit plaatje maar zou het volgende zou aan de hand kunnen zijn?

De WH draait op minimaal compressor vermogen, desondanks gaat de uitgaande temp van de WH vrij snel naar de ingestelde waarde, de WH schakelt dan de compressor uit.
Dit zou logisch zijn als het minimale vermogen van de WH nog teveel is voor het afgifte systeem op dat moment, het afgiftesysteem kan niet voldoende warmte onttrekken om te zorgen dat de WH nog niet zijn doel temp haalt.

edit:

ik lees net het volgende terug:
Nu heb ik niet zoveel vloerverwarming (35 m2), maar wel een seriële buffer erin zitten (100 L), dus het systeem volume zou m.i. groot genoeg moeten zijn. Verder heb ik in huis alleen maar HT radiatoren, die staan allemaal dicht nu.
35m2 vv is natuurlijk niet veel voor koelen. Het koelvermogen is zo'n 10-40 W per m2 vv waarbij het wss eerder rond de 20-25 Watt zal zitten. Dat is zo'n 700 W tot 875 W in jouw situatie.
Ik lees verder terug dat je een BB80 hebt net als ik, die moduleert terug tot zo'n 20% (+- 500 W compressor input) en levert bij deze temperaturen bij mij zo te zien altijd meer dan 3000 W aan koelvermogen (CoP >6) tot soms meer dan 5000 W.
Dit zal je afgifte systeem nooit kunnen verwerken. Je seriële buffer helpt hier niet omdat die alleen meedoet in het volume, niet in de mogelijkheid om vermogen af te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door arjenhiemstra op 15-08-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
arjenhiemstra schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Ik zie geen compressor vermogen in dit plaatje maar zou het volgende zou aan de hand kunnen zijn?

De WH draait op minimaal compressor vermogen, desondanks gaat de uitgaande temp van de WH vrij snel naar de ingestelde waarde, de WH schakelt dan de compressor uit.
Dit zou logisch zijn als het minimale vermogen van de WH nog teveel is voor het afgifte systeem op dat moment, het afgiftesysteem kan niet voldoende warmte onttrekken om te zorgen dat de WH nog niet zijn doel temp haalt.
Ik kwam er ook achter dat de ADVO vrij ver open stond, die heb ik nu helemaal dichtgedraaid. Weer even stroomloos gemaakt waarna een nieuwe koelpoging startte. De WeHeat portal grafiek laat me geen compressor vermogen toevoegen en dat is jammer, want die resolutie is hoger dan m'n grafiek in Homey.

Maar in Homey ziet ie er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwLdqF7GqyY9kg2aTZvzjfA8NZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rETB3OCwOPuQVc2obBHp07Iw.png?f=fotoalbum_large

Aanvullend: hoe kan temp huis in lager zijn dan WP uit? Ik zie dit ook in de portal, dus het is geen glitch in Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dropsen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Aanvullend: hoe kan temp huis in lager zijn dan WP uit? Ik zie dit ook in de portal, dus het is geen glitch in Homey.
Geen idee, dat is bij mij ook zo zie ik net.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6-3Bpdurs6S4cPRCBTD6cdmfRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3PG5PJOO3gBfT4tFuhGYklVF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Dropsen schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

De watertemperatuur WP in daalt alleen maar tijdens het koelen...
[Afbeelding]

En dit zie ik terug bij elke koel poging. Zou (een deel) van het koude water direct weer naar buiten naar de WP teruggaan ipv volledig het circuit in...
Meer info over koel afgifte vermogen van vv:
https://www.vloerverwarmi...-Afgifte-Tabel-16x2-1.pdf

Zelfs in het allerbeste geval (40 W / m2) heb je dus "maar" 1400 W aan koelvermogen die je vloer kan verwerken. Dat is minder dan de helft van wat je minimaal nodig hebt om de BB80 op minimaal vermogen te kunnen laten koelen.
Het is vervelend maar met je huidige setup van 35m2 vv gaat koelen dus nooit goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:15
Goedendag,
Ik meld me hier ook maar even met een geplaatste Weheat Blackbird P60, full electric met ITHO indirecte 200 liter boiler. Deze is half juli geplaatst door een op dit draadje wel bekende installatie firma :). Een week werk, maar er zat meer werk bij dan alleen het plaatsen van de WP. De (vloer)verwarmingsverdelers zijn vervangen, het hele verdeelwerk in het (ex)CV-hok en nog wat kleine dingetjes. Tot nu toe zeer tevreden, het douchecomfort is toegenomen. Verwarming gaan we komende winter zien, koeling heb ik nog niet geactiveerd. Beneden hebben we wel vloerverwarming, boven gewone radiatoren. Eerst maar eens zien hoe het verwarmen gaat.

In mijn HA lees ik hem uit. Ik heb helpers voor het totale energieverbuik en de totale energieopwek gemaakt. Daarmee reken ik dan de SCOP uit. Leuk om te zien. Ik wil dat nog verder uitsplitsen naar de verschillende modi zoals standby, warm water, en verwarming.

Voor de vakantie de subsidie (2024) zelf aangevraagd, na de vakantie stond dat al op de rekening :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Sir Bacon op 15-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:15
Carboy54 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

@thoomie jazeker. Juiste door Weheat meegeleverde sensor monteren en waterpomp niet pwm aansluiten in de Weheat binnenunit. In principe kunnen alle indirecte boilers worden gemonteerd mits het vermogen minimaal die van de warmtepomp benaderd. De I-WPV kan max 12 kW aan.
@Carboy54 Hier wil ik toch een paar kleine kanttekeningen bij maken. Die zal ik nog even apart uitgebreid documenteren, maar het komt op het volgende neer.
De combinatie met een indirecte boiler is heerlijk, een compleet vat goed gevuld met warm water. Maar in de combinatie met de aansturing van Weheat kan nog het volgende verbeterd worden:
- De extra pomp van de indirecte boiler op de 'AUX' pomp uitgang activeren. Dan kan de Weheat pomp weer PWM aangestuurd worden wat een klap aan elektrisch vermogen scheelt. (Bij mij zonder PWM 73W, met PWM 44W) En de BB kan beter lopen doordat deze weer op Delta T van het water geregeld kan worden.
- De Itho pomp gaat nu meteen draaien als de BB begint. Maar in het begin is de BB nog kouder dan het vat, dus er wordt warmte uit het vat onttrokken om de BB op te warmen. Dat is natuurlijk zonde. De pomp van de boiler zou dus pas hoeven te lopen als de watertemperatuur BB uit hoger is dan in het vat.
Met deze 2 aanpassingen zou het helemaal een super combinatie zijn.
Nogmaals; nu al niet verkeerd, maar het kan met (alleen software) aanpassingen nog beter worden. (@Weheat Ik denk graag mee over deze verbetering ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Sir Bacon schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

@Carboy54 Hier wil ik toch een paar kleine kanttekeningen bij maken. Die zal ik nog even apart uitgebreid documenteren, maar het komt op het volgende neer.
De combinatie met een indirecte boiler is heerlijk, een compleet vat goed gevuld met warm water. Maar in de combinatie met de aansturing van Weheat kan nog het volgende verbeterd worden:
- De extra pomp van de indirecte boiler op de 'AUX' pomp uitgang activeren. Dan kan de Weheat pomp weer PWM aangestuurd worden wat een klap aan elektrisch vermogen scheelt. (Bij mij zonder PWM 73W, met PWM 44W) En de BB kan beter lopen doordat deze weer op Delta T van het water geregeld kan worden.
- De Itho pomp gaat nu meteen draaien als de BB begint. Maar in het begin is de BB nog kouder dan het vat, dus er wordt warmte uit het vat onttrokken om de BB op te warmen. Dat is natuurlijk zonde. De pomp van de boiler zou dus pas hoeven te lopen als de watertemperatuur BB uit hoger is dan in het vat.
Met deze 2 aanpassingen zou het helemaal een super combinatie zijn.
Nogmaals; nu al niet verkeerd, maar het kan met (alleen software) aanpassingen nog beter worden. (@Weheat Ik denk graag mee over deze verbetering ;))
Ik ben benieuwd of het lukt dit door te voeren qua optimalisatie, want dat was mijn gedachte ook. Al is 29W voor een SWW run van een uur niet heel veel. Maar betere aansturing met PWM klinkt wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

thoomie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Ik ben benieuwd of het lukt dit door te voeren qua optimalisatie, want dat was mijn gedachte ook. Al is 29W voor een SWW run van een uur niet heel veel. Maar betere aansturing met PWM klinkt wel logisch.
Advies van Itho technische afdeling en productontwikkeling is ook de waterpompen 2x dus voor de maximale snelheid te kiezen. Die paar watt worden blijkbaar ruimschoots gecompenseerd door de snellere warmte overdracht in de boiler. Alternatief voor de liefhebbers is de pwm aan te zetten van de warmtepomp met een pompschakelaar in de boiler dan los je dit eventueel op.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spenser
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-10 08:10
Goedeavond,

Pas een nieuw huis gekocht nu aan het isoleren. En wil nu ook graag een warmtepomp. Het idee is om een flint direct te koppelen aan de vloerverwarming. Warm tapwater met een warmtepomp boiler.

Ik heb nu twee offertes. Benieuwd welke jullie zouden kiezen. Of eventueel een andere installateur weten in regio Utrecht. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-10 08:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1zyPEwHOeOChTBBiJbgoN0zL-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Jua5cz1NWbyxhms9RV1pxJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtBV3iXTHwbu1ytgz5aX_mKHHYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gW0kGqpH7x6pCtIO3hgat1am.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeten toe te voegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
Omdat we vergeten waren de zonwering te laten zakken is het best warm en heb ik de koeling aangezet. Niet dat dat nou nodig is . Eigenlijk gewoon om mijn WP een beetje te “pesten” en om te zie of hij uit zijn zomerslaap wil komen,
Heb bewust een lage temp gevraagd om te zien wat er gebeurt en zo te zien is hij lekker bezig. Ik krijg zowat koude voeten op de stenen vloer hier.
Overigens vraag ik me af of dat allemaal echt nuttig is . Warme lucht stijgt op, dus of zo’n koude vloer nu veel warmte opneemt is de vraag. Het vraagt best wel wat energie maar dan krijg je ook wat , (koude voeten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QN9QY16uuVwHj6zZV2tI2-SXFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI8VVnROvpaZ957vq886D5Z5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RayDelft op 16-08-2025 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
Spenser schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:13:
Goedeavond,

Pas een nieuw huis gekocht nu aan het isoleren. En wil nu ook graag een warmtepomp. Het idee is om een flint direct te koppelen aan de vloerverwarming. Warm tapwater met een warmtepomp boiler.

Ik heb nu twee offertes. Benieuwd welke jullie zouden kiezen. Of eventueel een andere installateur weten in regio Utrecht. Alvast bedankt.
Als je met een Warmtepompboiler SWW wilt doen , wil je je gasaansluiting dan niet opzeggen en je cv ketel demonteren? Beide offertes gaan nu uit van een hybride installatie. Dus Flint naast cv ketel voor verwarming vloer (waarom niet full electric?).

Denk goed uit hoe je dit wilt laten monteren, zodat je niet binnenkort een installateur moet bellen (en betalen) om je systeem weer aan te passen.

En biedt de Flint voldoende vermogen voor je woning?
Die 100 verschil in de offerte maakt niet uit. Kies de installateur die de meeste verstand van zaken heeft laten blijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 16-08-2025 08:23 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
RayDelft schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 01:58:
Omdat we vergeten waren de zonwering te laten zakken is het best warm en heb ik de koeling aangezet. Niet dat dat nou nodig is . Eigenlijk gewoon om mijn WP een beetje te “pesten” en om te zie of hij uit zijn zomerslaap wil komen,
Heb bewust een lage temp gevraagd om te zien wat er gebeurt en zo te zien is hij lekker bezig. Ik krijg zowat koude voeten op de stenen vloer hier.
Overigens vraag ik me af of dat allemaal echt nuttig is . Warme lucht stijgt op, dus of zo’n koude vloer nu veel warmte opneemt is de vraag. Het vraagt best wel wat energie maar dan krijg je ook wat , (koude voeten)

[Afbeelding]
De gevraagde watertemperatuur is wel erg laag. Heb je geen last van condens?
Ik dacht dat Weheat niet lager dan 18 graden ging, juist om condens te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-10 13:49
Spenser schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:13:
Goedeavond,

Wij hebben een vergelijkbare opstelling alleen dan een Sparrow voor de verwarming en dan warmtepomp boiler voor SWW werkt prima zo en is ook al hybride geïnstalleerd zo noemen ze het bij CoolBlue en Weheat een beter verwoording zou zijn "stand-alone" ik heb zelf de ketel verwijderd is prima zelft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Mausssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Ik dacht dat Weheat niet lager dan 18 graden ging, juist om condens te voorkomen.
Dat vond ik ook, maar we hebben hier gemiddeld een lage luchtvochtigheid dus geen klamme vloeren en leidingen. Ik heb hem overigens uitgezet na een paar uur . Het was een probeersel. Eerder heb ik ook getest en heb ik de gewenste temp hoger gezet en toen werd het water ongeveer 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Mausssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Gaat tot 15 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
De Flint is een 4kW warmtepomp als het goed is.
In de 2e Afbeelding staat 6kW.
Bedoelen ze daar niet de Sparrow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Kevin1990 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

De Flint is een 4kW warmtepomp als het goed is.
In de 2e Afbeelding staat 6kW.
Bedoelen ze daar niet de Sparrow?
Flint is 4kW bij -10 en 6kW maximaal vermogen (+12 ofzo).

Sparrow is 6kW bij -10 en maximaal vermogen 9kW bij ideale temperatuur.
Denk dat het gewoon klopt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:23
Na aanpassingen van onze installateur ivm brommend geluid van de interne pomp heb ik eergister het koelen weer aangezet. Deze keer geen melding dat onze installatie van 170m2 vloervervwarming icm WP (BB80) niet geschikt was en hij heeft idd enkele keren gekoeld.
Ik kan alleen de logica wanneer dat ding nu wel of niet draait helemaal niet doorgronden. De eerste nacht na het aanzetten heeft die enkele keren gedraaid. In de ochtend daarna nog een keer en daarna de hele volgende dag waarop het behoorlijk warm was buiten (en je de binnentemperatuur ook ziet stijgen) helemaal niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoCRttjzYeNgc8QH81PBgLFYb68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMhSDIMFRS8dWiqKWXOJ0vcB.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlaatste keer was gisteren van 21:30 tot 22:15
Laatste keer was vanmorgen om 10:30 11:15
Ook de keer voor de voorlaatste keer was max half uurtje van 8:45 tot 9:20

Waarom draait dat ding niet overdag als het warmer is? Niet dat ik het kan instellen, maar onze zonnepanelen leveren in overvloed overdag dus had liever gehad dat de BB overdag meer deed dan in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-10 21:59
Kevin1990 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:24:
Zonwering klopt helemaa!! Echtererg kostbaar voor ons huis.
19 kozijnen met ramen variërend van klein tot behoorlijk groot -> lees 1.70m hoog bij 3.50m breed.
De volgende stap bij ons is overal HR++ glas.
Investering ruim €60.000,- dus maar in etappes met kunststof kozijnen.
Nu is elke situatie anders maar voor 15 kozijnen, relatief veel glas, hoekhuis, heb ik vorig jaar voor HR++ in bestaande kozijnen, hardhout, ongeveer € 6000 betaald. Isolatieglas HR++ 5-15-*4 (Argon) U=1.1Misschien is dat in jouw situatie ook een optie . Ik kon afgelopen maart nog gebruik maken van een kleine winterkorting. Over het glas door aanschaf van een wp, dubbelle subidie gekregen, die gaat dus nog van die €6000 af. Samen met de wp zorgt het voor een beter energielabel. Prijs van het huis is in één jaar dusdanig gestegen* dat we die extra overwaarde konden op nemen om de volgende verbouwing te doen. Van dat stukje hypotheek kunnen we o.a. de schilder laten komen en beneden vloerverwarming plaatsen. Maar de forse investeringen, waaronder een stukje zonnewering waren het wel waard. We hebben er daadwerkelijk meer comfort voor terug gekregen,. Toch blijft mijn huis te heet bij langdurige hitte dus denk ik na wat de vervolgstappen zouden kunnen zijn.

*Door de makelaar is voor en na (er zat één jaar tussen) een gratis waardebepaling gedaan..

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
WAF1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Toch blijft mijn huis te heet bij langdurige hitte dus denk ik na wat de vervolgstappen zouden kunnen zijn.
Een goed geïsoleerd huis zal langzaam opwarmen en afkoelen en houdt dus lang zijn zomerwarmte vast . Dubbel glas houdt de stralingswarmte niet tegen . Sterker nog , het houdt de warmte eenmaal binnen ook vast . De warmte in huis bij zonnig weer komt dus vooral doordat zichtbaar en nabij-infrarood zonlicht door het glas gaat, binnen wordt geabsorbeerd en daarna wordt omgezet in warmte die niet meer weg kan.

Ik heb buiten electrische screens . Die houden veel zonlicht buiten en dat scheelt wel . Maar daarvoor bestaat geen subsidie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldool
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-10 13:54
Al heel veel geleerd van dit topic. Alleen kom ik niet echt uit de drie verschillende offertes, alle rond de 9500 a 10500 euro netto voor een all electric warmtepomp voor een goed geïsoleerde tussenwoning (9 jaar oud) van 120 vierkante meter (geheel voorzien van laag temperatuur vloerverwarming) met WTW douche en eventueel in de toekomst WTW lichtsysteem. Wat zou volgens jullie verstandig zijn voor een warmtepomp op een dakkapel met het beperken van geluid? Allen gelijk 200 liter boilervat, maar verschillend
1) Flint voor vloerverwarming met 3 kw indoor extender en warmtepompenboiler voor warm water
2) Blackbird p60, indoorunit 3kw extender
3) Blackbird p80 zonder indoorunit 3 kw (want volgens installeren niet nodig en is de p80 efficiënter en stiller). En ze besparen op boiler van een ander merk dan weheat.
4) een hele minimalistische, maar indien mogelijk ook mooi een Flint en indoorunit 3kw extender. Maar vraagt natuurlijk wel veel van apparatuur wat mogelijk niet ten goede komt van levensduur?
De vier verschillende benaderingen maakt het voor mij erg onoverzichtelijk en allen hebben Zo hun voor en nadelen. Wat zien jullie als kansen of no go's of waar je dan op moet letten? Zou ons enorm helpen om een keuze te maken. Een korte reactie zou ons al enorm helpen en een toelichting helemaal. 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ldool schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:59:
Al heel veel geleerd van dit topic. Alleen kom ik niet echt uit de drie verschillende offertes, alle rond de 9500 a 10500 euro netto voor een all electric warmtepomp voor een goed geïsoleerde tussenwoning (9 jaar oud) van 120 vierkante meter (geheel voorzien van laag temperatuur vloerverwarming) met WTW douche en eventueel in de toekomst WTW lichtsysteem. Wat zou volgens jullie verstandig zijn voor een warmtepomp op een dakkapel met het beperken van geluid? Allen gelijk 200 liter boilervat, maar verschillend
1) Flint voor vloerverwarming met 3 kw indoor extender en warmtepompenboiler voor warm water
2) Blackbird p60, indoorunit 3kw extender
3) Blackbird p80 zonder indoorunit 3 kw (want volgens installeren niet nodig en is de p80 efficiënter en stiller). En ze besparen op boiler van een ander merk dan weheat.
4) een hele minimalistische, maar indien mogelijk ook mooi een Flint en indoorunit 3kw extender. Maar vraagt natuurlijk wel veel van apparatuur wat mogelijk niet ten goede komt van levensduur?
De vier verschillende benaderingen maakt het voor mij erg onoverzichtelijk en allen hebben Zo hun voor en nadelen. Wat zien jullie als kansen of no go's of waar je dan op moet letten? Zou ons enorm helpen om een keuze te maken. Een korte reactie zou ons al enorm helpen en een toelichting helemaal. 🙏
Dat is wel een hele ruime range van 6-11 kW en twee totaal verschillende modellen. Wat is het langjarig gemiddelde gasverbruik van jullie woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
RayDelft schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Een goed geïsoleerd huis zal langzaam opwarmen en afkoelen en houdt dus lang zijn zomerwarmte vast . Dubbel glas houdt de stralingswarmte niet tegen . Sterker nog , het houdt de warmte eenmaal binnen ook vast . De warmte in huis bij zonnig weer komt dus vooral doordat zichtbaar en nabij-infrarood zonlicht door het glas gaat, binnen wordt geabsorbeerd en daarna wordt omgezet in warmte die niet meer weg kan.

Ik heb buiten electrische screens . Die houden veel zonlicht buiten en dat scheelt wel . Maar daarvoor bestaat geen subsidie .
Het klopt wat je zegt daarom hebben we eerst geïnvesteerd in zonnewering. Op de verdiepingen rolluiken en beneden screens. Dat helpt goed maar als het echt langere tijd warm wordt is dat voor mijn huis dus niet genoeg. Het gaat om een huis uit begin jaren negentig, ventilatie C, dus behalve door stralingswarmte komt er door de roosters dus ook warme lucht naar binnen. Warmte die je er bij aanhoudende hitte er niet zo makkelijk uit krijgt. Bovendien hebben we ook plat dak en is het huis opgebouwd uit veel massa die de warmte vasthoud. Daarom ben ik ook aan het kijken naar de mogelijkheden om passief of actief koelen.

Momenteel hebben we een hybride Quatt maar dat kan in een volgende transitie ronde, ook een ander merk worden dus lees ik af en toe in dit forum mee. Het kan ook zijn dat de Chill's, (koelunits) die voor Quatt op de markt gaan komen, die (beperkt) condenserend kunnen koelen, net dat stukje verlichting kunnen gaan geven. Het kan ook zijn dat het op termijn toch op airco's over moeten gaan om het gewenste effect te krijgen. Ondertussen weet ik dat ik in dit huis het afgiftesysteem, de aanvoerleidingen, niet zomaar de diameter kan aanpassen omdat de meeste leidingen in het beton zijn meegegoten. Mijn indruk o.a. op basis wat hier in het forum wordt geschreven, is dat passief koelen, het in mijn huis niet gaat worden. Wel zal ik de nog aan te leggen vloerverwarming beneden, geschikt maken om in de toekomst te kunnen koelen. Ik leer van jullie opmerkingen en ervaringen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldool
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-10 13:54
Carboy54 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Dat is wel een hele ruime range van 6-11 kW en twee totaal verschillende modellen. Wat is het langjarig gemiddelde gasverbruik van jullie woning?
Bedankt! We hebben de woning net gekocht en zijn met gezin van vijf. De woning heeft een A+ label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
ldool schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:39:
[...]

Bedankt! We hebben de woning net gekocht en zijn met gezin van vijf. De woning heeft een A+ label.
Een tussenwoning van 120 m2 met energielabel A+, daar heb je geen grote warmtepomp voor nodig.
Het helpt als je een betere inschatting kunt maken van het benodigde vermogen, omdat je dan beter de juiste maat warmtepomp kunt kiezen.
Kun je info krijgen van het jaarlijkse gasverbruik van de vorige bewoners? Of van buurtbewoners met hetzelfde type huis?

Paar punten:
- met vvw in het hele huis is de situatie ideaal voor een warmtepomp en kun je altijd makkelijk je minimumvermogen kwijt. Het kan dan niet veel kwaad als je iets aan de ruime kant zit met je vermogen. NB maar dus niet een veel te grote! :)
- Met een gezin van 5 wordt vaak een 300 liter SWW vat aangeraden. Daar wil je niet een te kleine warmtepomp voor, minimaal 5 kW?
- Ik verwacht dat je met een warmtepomp die bij -10 gr nog 5 kW warmte produceert goed zit.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
WAF1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Het klopt wat je zegt daarom hebben we eerst geïnvesteerd in zonnewering. Op de verdiepingen rolluiken en beneden screens. Dat helpt goed maar als het echt langere tijd warm wordt is dat voor mijn huis dus niet genoeg. Het gaat om een huis uit begin jaren negentig, ventilatie C, dus behalve door stralingswarmte komt er door de roosters dus ook warme lucht naar binnen. Warmte die je er bij aanhoudende hitte er niet zo makkelijk uit krijgt. Bovendien hebben we ook plat dak en is het huis opgebouwd uit veel massa die de warmte vasthoud. Daarom ben ik ook aan het kijken naar de mogelijkheden om passief of actief koelen.

Momenteel hebben we een hybride Quatt maar dat kan in een volgende transitie ronde, ook een ander merk worden dus lees ik af en toe in dit forum mee. Het kan ook zijn dat de Chill's, (koelunits) die voor Quatt op de markt gaan komen, die (beperkt) condenserend kunnen koelen, net dat stukje verlichting kunnen gaan geven. Het kan ook zijn dat het op termijn toch op airco's over moeten gaan om het gewenste effect te krijgen. Ondertussen weet ik dat ik in dit huis het afgiftesysteem, de aanvoerleidingen, niet zomaar de diameter kan aanpassen omdat de meeste leidingen in het beton zijn meegegoten. Mijn indruk o.a. op basis wat hier in het forum wordt geschreven, is dat passief koelen, het in mijn huis niet gaat worden. Wel zal ik de nog aan te leggen vloerverwarming beneden, geschikt maken om in de toekomst te kunnen koelen. Ik leer van jullie opmerkingen en ervaringen.
Ik zou in jouw situatie altijd voor een airco kiezen. Uiteindelijk dat altijd effectiever en comfortabeler dan passief of dmv een warmtepomp.
Daarbij heb je voor de winter een leuke bijverwarming voor zo nodig en ze kosten de wereld ook niet meer.
Wij zijn nu twee weken over op een BB80, dus of we hem nog gaan gebruiken weet ik nog niet, maar met onze airco beneden bespaarden we jaarlijks zo’n 1000m3 gas door in de herfst, winter en lente bij te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Graif schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

Ik zou in jouw situatie altijd voor een airco kiezen. Uiteindelijk dat altijd effectiever en comfortabeler dan passief of dmv een warmtepomp.
Daarbij heb je voor de winter een leuke bijverwarming voor zo nodig en ze kosten de wereld ook niet meer.
Wij zijn nu twee weken over op een BB80, dus of we hem nog gaan gebruiken weet ik nog niet, maar met onze airco beneden bespaarden we jaarlijks zo’n 1000m3 gas door in de herfst, winter en lente bij te verwarmen.
Oneens. Airconditioning is niet zuiniger dan warmtepompen. Integendeel zelfs.
De vrager moet inderdaad eerst een warmteverliesinschatting maken aan de hand van historisch gasverbruik.
Zou inderdaad ook kijken naar een 300 liter warm watervat met z'n vijven.
Een BB P80 lijkt me op het eerste oog te groot voor een tussenwoning met A+.
Ik ben zelf een warmtepompplaatsing aan het verkennen en met mijn jaren '30 woning met label B (neigt naar A) is een Sparrow voldoende, een BB P80 is al 'te groot'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-10 14:21
Ik zie op de website van Weheat nog steeds geen nieuwe producten zoals de convectors waar ik op zit te wachten!

@Carboy54 hebben jullie al iets gehoord via jullie contacten bij Weheat?

[ Voor 22% gewijzigd door jelleeelco op 17-08-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
WAF1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Nu is elke situatie anders maar voor 15 kozijnen, relatief veel glas, hoekhuis, heb ik vorig jaar voor HR++ in bestaande kozijnen, hardhout, ongeveer € 6000 betaald. Isolatieglas HR++ 5-15-*4 (Argon) U=1.1Misschien is dat in jouw situatie ook een optie . Ik kon afgelopen maart nog gebruik maken van een kleine winterkorting. Over het glas door aanschaf van een wp, dubbelle subidie gekregen, die gaat dus nog van die €6000 af. Samen met de wp zorgt het voor een beter energielabel. Prijs van het huis is in één jaar dusdanig gestegen* dat we die extra overwaarde konden op nemen om de volgende verbouwing te doen. Van dat stukje hypotheek kunnen we o.a. de schilder laten komen en beneden vloerverwarming plaatsen. Maar de forse investeringen, waaronder een stukje zonnewering waren het wel waard. We hebben er daadwerkelijk meer comfort voor terug gekregen,. Toch blijft mijn huis te heet bij langdurige hitte dus denk ik na wat de vervolgstappen zouden kunnen zijn.

*Door de makelaar is voor en na (er zat één jaar tussen) een gratis waardebepaling gedaan..
Wij moeten helaas in ieder geval voor 2 verdiepingen als we het glas laten vervangen ook de kozijnen doen. Vurenhout gebruikt tijdens de bouw. Er mocht op dat moment geen hardhout gebruikt worden. De kozijnen worden wat slechter dus kunststof of hardhouten kozijnen moeten geplaatst worden. Hierdoor is de investering een stuk hoger.

Ons energie label is A+++ maar dit komt vooral door de zonnepanelen die veel opleveren waardoor we veel energie overhebben en die in de zomer in de aircos stop, EV of hybride.
Voor de rest is de isolatie aardig op orde hier en houden door de aircos het lekker koel in huis.

De woningwaarde na de grondige verbouwing is flink gestegen maar daar is de investering ook wel naar. De rek voor waar het huis ligt en het type huis in onze omgeving is er wel een beetje uit en zitten nu wel op de max. Nieuwe kozijnen en glas zal de woningwaarde ten goede komen maar zeker niet 1 op 1 terug te zien zijn.

Weer on topic. Wij koelen bewust niet met de WeHeat en gebruiken hem enkel en alleen voor het CV systeem. Ik vind onze opstelling prima en als ik de bug eruit heb van het suizen van bepaalde leidingen ben ik een zeer tevreden eigenaar en gebruiker. Ik hoop dat WeHeat gehoor zal gaan geven aan het terugschroeven van de flow. Hetzij door de gebruiker een instelling te geven of via de installateur om te kijken of dit een positieve invloed heeft op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
Pr088 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Ik ben zelf een warmtepompplaatsing aan het verkennen en met mijn jaren '30 woning met label B (neigt naar A) is een Sparrow voldoende, een BB P80 is al 'te groot'.
Hoeveel m2 is jouw woning?
Voordeel van een BB is dat die ook al behoorlijk goed teug kan moduleren. Plus dat extra vermogen kan je later bij full electric wel weer nodig hebben.
Behalve de duurdere aanschafprijs is er niet een heel groot nadeel om voor de BB te kiezen als je rond de grens hangt qua benodigd vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Oneens. Airconditioning is niet zuiniger dan warmtepompen. Integendeel zelfs.
De vrager moet inderdaad eerst een warmteverliesinschatting maken aan de hand van historisch gasverbruik.
Zou inderdaad ook kijken naar een 300 liter warm watervat met z'n vijven.
Een BB P80 lijkt me op het eerste oog te groot voor een tussenwoning met A+.
Hoe kom je daar nu bij. De BB draait structureel op 500-600w aan koelvermogen (20%, laagste vermogen). Geloof mij maar, een airco koelt op mindere capaciteit echt velen malen beter. En dan druk ik mij nog zacht uit. Een (goede) airco is zeker wel zuinger en beter in koelvermogen. Ik heb beide namelijk.

Verwarmen even uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
STIMPPYYY schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Hoe kom je daar nu bij. De BB draait structureel op 500-600w aan koelvermogen (20%, laagste vermogen). Geloof mij maar, een airco koelt op mindere capaciteit echt velen malen beter. En dan druk ik mij nog zacht uit. Een (goede) airco is zeker wel zuinger en beter in koelvermogen. Ik heb beide namelijk.

Eens. Veel gerichter koelen met een airco. Een warmtepomp kan zekrr helpen als het afgifte systeem er voor geschikt is maar een airco is efficiënter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

Eens. Veel gerichter koelen met een airco. Een warmtepomp kan zekrr helpen als het afgifte systeem er voor geschikt is maar een airco is efficiënter
Komt er dus op neer, dat je voor elke toepassing het beste een aparte apparaat te nemen, waar die goed in is.
WP voor verwarmen, SWW een boiler (nog te veel gedoe met WH SWW), koelen een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 29-10 15:33
RNacoustics schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Komt er dus op neer, dat je voor elke toepassing het beste een aparte apparaat te nemen, waar die goed in is.
WP voor verwarmen, SWW een boiler (nog te veel gedoe met WH SWW), koelen een airco.
Ook dit hangt af van het startpunt.

Gestart met een blank canvas, kies ik een all in one wp. Met een w/w airco aangesloten op de cv leidingen. En passieve koeling om het beton van de woning op temp te houden.
Dus het hangt echt af van waar je start en wat je budget is.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Denk dat je gelijk hebt, maar hangt af welk doel je voor ogen hebt. Ik sta nu voor de keuze: of 4 slaapkamers qua radiatoren aanpassen (1 slaapkamer heeft al een Jaga met heatboosters), of het zo laten en airco's installeren. Airco's zullen ongetwijfeld beter koelen in de zomer, maar verwarmen met de jaga's vind ik wel een stuk prettiger (plus de warmtepomp draait dan toch). En aanschaf van airco is toch ook een behoorlijke kostenpost.

Daarnaast..mss dat een warmtepomp niet zo goed kan koelen als een airco. Maar op 1 slaapkamer hebben we dus een jaga hangen, en icm heatboosters is de temp bijna 3-4 graden lager dan in de kamer ernaast waar niet gekoeld wordt. Het is ook een hele aangename 'koelte' en er is bijna niets te horen. Denk dat als ik dat in het hele huis heb het een stuk aangenamer zal zijn (wp draait dan op 16%, harder gaat hij niet in koelmodus vreemd genoeg, en verbruikt dan ongeveer 200 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
jelleeelco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
wp draait dan op 16%, harder gaat hij niet in koelmodus vreemd genoeg, en verbruikt dan ongeveer 200 watt.
Welk model heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
De Sparrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
[...]

Dat is inderdaad de manier waar ik voor heb gekozen. Ja alles bij rekbaar opgeteld is duurder als 1 installatie maar ik heb een tik dat ik voor zoveel mogelijk installaties een back up wil hebben.

Back up heater
Airco voor in nood of als de warmtepomp het niet trekt te verwarmen. Airco ij iedere kamer.
Boiler alleen voor de badkamrr
Quooker voor de keuken
Elektrische badkamer radiator en niet op de CV
En alles verdeelt over verschillende groepen en fases.
Gezeik met het 1 zorgt ervoor dat de andere gewoon kunnen blijven werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jurgen purgen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Ook dit hangt af van het startpunt.

Gestart met een blank canvas, kies ik een all in one wp. Met een w/w airco aangesloten op de cv leidingen. En passieve koeling om het beton van de woning op temp te houden.
Dus het hangt echt af van waar je start en wat je budget is.
Klopt. Ieder huis en situatie is anders.
Maar ook de behoefte van de bewoners en het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mausssie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Hoeveel m2 is jouw woning?
Voordeel van een BB is dat die ook al behoorlijk goed teug kan moduleren. Plus dat extra vermogen kan je later bij full electric wel weer nodig hebben.
Behalve de duurdere aanschafprijs is er niet een heel groot nadeel om voor de BB te kiezen als je rond de grens hangt qua benodigd vermogen.
Ga ook Full Electric. Woning is een kleine 130m2. Boven verwarm ik nauwelijks, i.v.m. elektrische radiator en electrische vloerverwarming in de badkamer. Boven alleen slaapkamers waar in het koudste van de winter ik soms een radiator een tandje open zet om de ergste kou er af te halen.
Afgelopen winter nooit meer dan 9 kuub gas per dag gestookt. Omgerekend bij -10 kwam ik uit op een warmtevraag van max 5,5kw. Vloerverwarming circa 55-60m2 beneden. Omdat de voorgemonteerde binnenunit van WeHeat die de installateur wil gebruiken ook nog een 3kW elektrisch element heeft, kan de Sparrow in extreme omstandigheden 6 + 3 = 9kW leveren. Dat is ruim bemeten. Daarnaast is de vloerverwarming een soort warmtebatterij (vloerverwarming in 70 cm schuimbeton), dus de warmtepomp kan bufferen of even tijdelijk in de winter SWW runs doen. Sparrow kan beter terugmoduleren, waarom zou ik dan nog voor een BB P80 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jelleeelco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Denk dat je gelijk hebt, maar hangt af welk doel je voor ogen hebt. Ik sta nu voor de keuze: of 4 slaapkamers qua radiatoren aanpassen (1 slaapkamer heeft al een Jaga met heatboosters), of het zo laten en airco's installeren. Airco's zullen ongetwijfeld beter koelen in de zomer, maar verwarmen met de jaga's vind ik wel een stuk prettiger (plus de warmtepomp draait dan toch). En aanschaf van airco is toch ook een behoorlijke kostenpost.

Daarnaast..mss dat een warmtepomp niet zo goed kan koelen als een airco. Maar op 1 slaapkamer hebben we dus een jaga hangen, en icm heatboosters is de temp bijna 3-4 graden lager dan in de kamer ernaast waar niet gekoeld wordt. Het is ook een hele aangename 'koelte' en er is bijna niets te horen. Denk dat als ik dat in het hele huis heb het een stuk aangenamer zal zijn (wp draait dan op 16%, harder gaat hij niet in koelmodus vreemd genoeg, en verbruikt dan ongeveer 200 watt).
Wij hebben ook Jaga hangen op de 1e en 2e verdieping mer boosters (zelfbouw). Beneden centrale vloerverwarming.

Ik zou sowieso de normale radiatoren aanpassen naar Jaga. Veel efficiënter verwarmen.

Hoeft ook niet de wereld te kosten. Op marktplaats wordt regelmatig aangeboden. Alleen je moet geduld hebben tot het model en type wat je wilt langs komt natuurlijk.

Ik zoek voor de kamer die in de winter kil kan zijn nog een andere convector. 200cm lang type 21. Maar vind die maar eens. Valt helaas niet mee maar ik heb geduld. Nieuw zijn ze erg kostbaar en ik heb ee ombouw al want er hangt nu type 20.

En mocht ik de indruk wekken dat ik het allemaal beter weet. Dit is zeker niet zo. Alleen ik ervaar in onze situatie grote comfort van de aircos in de zomer en de weheat alleen voor het CV in de winter.

Altijd warm tapwater, Blackbird die weinig hpeft te werken en in de zomer de airco voor de koelte.
En het belangrijkste voor ons. Geen gas aansluiting meer wat veel scheelt met het weinige gasverbruik wat we hadden en de vele zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Wij hebben ook Jaga hangen op de 1e en 2e verdieping mer boosters (zelfbouw). Beneden centrale vloerverwarming.

Ik zou sowieso de normale radiatoren aanpassen naar Jaga. Veel efficiënter verwarmen.

Hoeft ook niet de wereld te kosten. Op marktplaats wordt regelmatig aangeboden. Alleen je moet geduld hebben tot het model en type wat je wilt langs komt natuurlijk.

Ik zoek voor de kamer die in de winter kil kan zijn nog een andere convector. 200cm lang type 21. Maar vind die maar eens. Valt helaas niet mee maar ik heb geduld. Nieuw zijn ze erg kostbaar en ik heb ee ombouw al want er hangt nu type 20.

En mocht ik de indruk wekken dat ik het allemaal beter weet. Dit is zeker niet zo. Alleen ik ervaar in onze situatie grote comfort van de aircos in de zomer en de weheat alleen voor het CV in de winter.

Altijd warm tapwater, Blackbird die weinig hpeft te werken en in de zomer de airco voor de koelte.
En het belangrijkste voor ons. Geen gas aansluiting meer wat veel scheelt met het weinige gasverbruik wat we hadden en de vele zonnepanelen.
Vraagje - zit er echt veel verschil in type 20 en 21 qua afgifte?

Wat ik ook niet helemaal begrijp: de 35cm hoge jagas hebben een even grote afgifte als de 50cm hoge. Klopt dat? Gaat het eigenlijk alleen maar om de warmtewisselaars en is de ombouw puur voor de vorm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
STIMPPYYY schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Hier wordt de vloer echt koel met 17-18 graden water en de fancoil houdt de werkkamer ook koel. Gaat de warmtepomp uit dan blijft de vloer zeker nog een dag of langer koel aanvoelen. Als Airco die uit gaat, schiet de temperatuur gelijk weer omhoog omdat de stenen massa niet is gekoeld.

Airco koelt en verwarmd snel.
Warmtepomp doet dat traag.
Dat is volgens mij het grootste verschil

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
jelleeelco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Vraagje - zit er echt veel verschil in type 20 en 21 qua afgifte?

Wat ik ook niet helemaal begrijp: de 35cm hoge jagas hebben een even grote afgifte als de 50cm hoge. Klopt dat? Gaat het eigenlijk alleen maar om de warmtewisselaars en is de ombouw puur voor de vorm?
Type 20 is minder hoog als type 21. Daarmee bedoel ik de warmtewisselaar zelf. Er zit dan nog een laag op als het ware.
Zelf als type 10 en 11 waar 11 er een laag op heeft en 15 en 16.
Dubbele convectoren zijn dus type 11, type 16 en type 21.

Wat ik begreep maakt het verschil qua hoogte wat jij aangeeft voor de natuurlijke circulatie. Hoe hoger de ombouw hoe merer natuurlijke circulatie je krijgt.

Echter als je boosters gebruikt stimuleer je de lucht zelf en maakt de hoogte niet uit.

Dus type 21 geeft veel meer warmte. Hoogte maakt niet uit als je boosters gebruikt in de vorm van ventilatoren die de lucht circuleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Kevin1990 op 17-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willard
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:58
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een (hybride) warmtepomp en via Coolblue kwam de WeHeat Flint als advies naar voren.

Situatie:
• Rijtjeshuis uit 2006, oppervlakte ~130 m²
• Gasverbruik: ca. 950 m³ per jaar (huishouden van 4 personen)
• CV-ketel: 2 jaar oud
• Begane grond: vloerverwarming als hoofdverwarming (ca. 55 m²)
• 1e verdieping: radiatoren, die eigenlijk nauwelijks aan gaan
• Badkamer: elektrische vloerverwarming aanwezig, en mogelijk komt er nog een elektrische radiator bij

Het idee is om de Flint rechtstreeks aan te sluiten op de vloerverwarming. Tapwater blijft voorlopig via de CV-ketel lopen, met mogelijk op termijn een overstap naar een warmtepompboiler. Helemaal afscheid nemen van de ketel voelt nu wat zonde gezien de relatief jonge leeftijd.

Ik lees hier en daar dat er mensen ervaring hebben met de WeHeat Flint of een vergelijkbare setup (vloerverwarming + cv voor tapwater).
Mijn twijfel is of de Flint krachtig genoeg is, of dat het verstandiger is om meteen de Sparrow te nemen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met één van deze modellen in een soortgelijke situatie, of advies kunnen geven welke optie hier het meest toekomstbestendig is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:22
Willard schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:16:
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een (hybride) warmtepomp en via Coolblue kwam de WeHeat Flint als advies naar voren.

Situatie:
• Woning uit 2006, oppervlakte ~130 m²
• Badkamer: elektrische vloerverwarming aanwezig, en mogelijk komt er nog een elektrische radiator bij

Het idee is om de Flint rechtstreeks aan te sluiten op de vloerverwarming. Tapwater blijft voorlopig via de CV-ketel lopen, met mogelijk op termijn een overstap naar een warmtepompboiler. Helemaal afscheid nemen van de ketel voelt nu wat zonde gezien de relatief jonge leeftijd.

Ik lees hier en daar dat er mensen ervaring hebben met de WeHeat Flint of een vergelijkbare setup (vloerverwarming + cv voor tapwater).
Mijn twijfel is of de Flint krachtig genoeg is, of dat het verstandiger is om meteen de Sparrow te nemen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met één van deze modellen in een soortgelijke situatie, of advies kunnen geven welke optie hier het meest toekomstbestendig is?

Alvast bedankt!
Ik heb een Flint hybride van Coolblue sinds december vorig jaar, bouwjaar huis 2008. Hoekwoning. Heb 2 jaar het huis met een airco verwarmt. Cv bouwjaar 2008.Vloeroppervlak 146 m2. Huishouden 3 pers, gasverbruik was ongeveer 750 m3 per jaar. Enig verschil met jou is , dat ik radiatoren beneden heb ipv vloerverwarming. Afgelopen winter kon de Flint met gemak het huis op temperatuur houden. Cv was niet nodig. Wil nog 1 winter testen en dan komt er waarschijnlijk een warmtepomp boiler. Sind kort een inductiekookplaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuKFt3bsMWhxxHY4YMfMqkMFl7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqKFg0an0IzOeqnkMi7CGyTk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnie27 op 17-08-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Willard schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:16:
Hoi allemaal,

Situatie:
• Rijtjeshuis uit 2006, oppervlakte ~130 m²

Alvast bedankt!
Gebruik de Koevlaas-formule als eerste inschatting. Aantal kuubs gas x 8 / 1650 is vermogen warmtepomp nodig bij -10.

Dus 950 x 8 / 1650 = 4,60 kW bij -10. De Flint kan 4kW. Dus is wat aan de krappe kant. Sparrow (6kW bij -10) zit je zeker veilig en die goed moduleren naar een laag vermogen.
Of het risico nemen, als je bijvoorbeeld een houtkachel/haard hebt?
Je kunt ook vragen of ze een binnenunit met een verwarmingselement van 3kw monteren. Die kan in koude omstandigheden bijspringen (wel tegen COP 1, maar hoe vaak is het -10?)

Sparrow kan even ver naar beneden moduleren (1, 4kW output) als de Flint.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 17-08-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:59:
Ik zie op de website van Weheat nog steeds geen nieuwe producten zoals de convectors waar ik op zit te wachten!

@Carboy54 hebben jullie al iets gehoord via jullie contacten bij Weheat?
Dat gaat voorlopig nog wel even duren. Andere zaken hebben prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Kevin1990 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Wij moeten helaas in ieder geval voor 2 verdiepingen als we het glas laten vervangen ook de kozijnen doen. Vurenhout gebruikt tijdens de bouw. Er mocht op dat moment geen hardhout gebruikt worden. De kozijnen worden wat slechter dus kunststof of hardhouten kozijnen moeten geplaatst worden. Hierdoor is de investering een stuk hoger.

Ons energie label is A+++ maar dit komt vooral door de zonnepanelen die veel opleveren waardoor we veel energie overhebben en die in de zomer in de aircos stop, EV of hybride.
Voor de rest is de isolatie aardig op orde hier en houden door de aircos het lekker koel in huis.

De woningwaarde na de grondige verbouwing is flink gestegen maar daar is de investering ook wel naar. De rek voor waar het huis ligt en het type huis in onze omgeving is er wel een beetje uit en zitten nu wel op de max. Nieuwe kozijnen en glas zal de woningwaarde ten goede komen maar zeker niet 1 op 1 terug te zien zijn.

Weer on topic. Wij koelen bewust niet met de WeHeat en gebruiken hem enkel en alleen voor het CV systeem. Ik vind onze opstelling prima en als ik de bug eruit heb van het suizen van bepaalde leidingen ben ik een zeer tevreden eigenaar en gebruiker. Ik hoop dat WeHeat gehoor zal gaan geven aan het terugschroeven van de flow. Hetzij door de gebruiker een instelling te geven of via de installateur om te kijken of dit een positieve invloed heeft op het geluid.
Ik hoop inderdaad dat WeHeat die mogelijkheid om de flow terug te schroeven voor haar gebruikers mogelijk maakt. Vorig jaar gekozen voor een relatief goedkope pomp, die qua debiet op het afgiftesysteem van bestaande huizen is aangepast. Ik weet namelijk dat ik in mijn huis de diameters van bepaalde leidingen niet makkelijk kan aanpassen en was daarom bang voor geluidsoverlast. Mede daarom voor Quatt met zijn relatief lage flow gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Graif schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:55:
[...]

Het oorspronkelijke plan was om met Airco's te gaan verwarmen. Maar dat viel in onze situatie, 4 slaapkamers, op de bovenste verdiepingen onzettend duur uit.. Airco voor de woonkamer hadden we dan nog meegerekend. Het bleek dat we een vergunnig nodig had om Airco's of wp op de zijgevel te hangen. (Wat een drama die Omgevingswet) Ook bleek de welstandscomissie er nog een plasje over te moeten doen. Badkamer en trappenhuis zou nog steeds niet rechtstreeks worden verwarmd. Daarom met subsidie, voor een wp gekozen die nagenoeg onzichtbaar op de uitbouw van de keuken is geplaast..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8xrKpisavwGsO67LE6LFfVLg-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFAu0nUBhEciyZplfrVRnFYp.jpg?f=fotoalbum_large.

Op zich ben ik helemaal niet uit op het koeleffect van een Airco, maar met die hitte zoals deze week, zou drie graden daling in temperatuur net dat comfort verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
WAF1 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:21:
[...]

Het oorspronkelijke plan was om met Airco's te gaan verwarmen. [...] Het bleek dat we een vergunning nodig had om Airco's of wp op de zijgevel te hangen. (Wat een drama die Omgevingswet) Ook bleek de welstandscomissie er nog een plasje over te moeten doen.

[Afbeelding].
De Omgevingswet is niet strenger dan de Wro was. Goede kans dat je gemeente de zijgevel en/of gevels met aanzicht vanaf de openbare weg vergunningplichtig heeft gemaakt voor airconditioning. Dit ligt dus niet aan de Omgevingswet, maar aan regels die je gemeente waarschijnlijk al onder oudere wetgeving had en heeft overgebracht in de Omgevingswet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
WAF1 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Ik hoop inderdaad dat WeHeat die mogelijkheid om de flow terug te schroeven voor haar gebruikers mogelijk maakt. Vorig jaar gekozen voor een relatief goedkope pomp, die qua debiet op het afgiftesysteem van bestaande huizen is aangepast. Ik weet namelijk dat ik in mijn huis de diameters van bepaalde leidingen niet makkelijk kan aanpassen en was daarom bang voor geluidsoverlast. Mede daarom voor Quatt met zijn relatief lage flow gekozen.
Welke flow hanteert Weheat nu voor zijn modellen? Kan dat in de specificaties niet terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
  • Laatst online: 19:57
Pr088 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:24:
[...]

De Omgevingswet is niet strenger dan de Wro was. Goede kans dat je gemeente de zijgevel en/of gevels met aanzicht vanaf de openbare weg vergunningplichtig heeft gemaakt voor airconditioning. Dit ligt dus niet aan de Omgevingswet, maar aan regels die je gemeente waarschijnlijk al onder oudere wetgeving had en heeft overgebracht in de Omgevingswet.
En IMHO niet onterecht, het is soms gruwelijk hoe sommige (zij)gevels eruit zien met al die lelijke grijze bakken en meters aan/afvoer. Sommige industrieterreinen zien er gezelliger uit dan dat...

Juist daarom zo blij met een BB op het garagedak: nagenoeg onzichtbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Verslag 2e bezoek Coolblue en twee vragen
Na de problemen met de installatie van mijn Sparrow P60 waarbij de zones in huis niet meer werkten ( draden losgehaald ) en het buffervat serieel was geplaatst is, is Coolblue vanochtend weer geweest .
De zones werken weer maar kunnen niet meer elk de gasketel bevragen vanwege het open therm protocol . De warmte in de zones zal afhankelijk zijn van die in de woonkamer die door de Lyric P6 wordt geregeld . Dat vind ik niet erg want de situatie zal niet voorkomen dat ik de woonkamer koud wil en de bovenverdieping warm wil .

Overigens raadde de installateur nu aan om het buffervat gewoon serieel te laten staan . Er is ruim voldoende circulatie als alle zones, en dat zijn , slaapkamer, badkamer en bovenkamer, dicht staan . Er is dan nog steeds een flow van 1M3 per uur .

Het buffervat had dus achteraf gezien niet echt geplaatst hoeven worden , dus ik laat m maar gewoon in serie staan . Daar zie ik geen nadelen van . Jullie wel ?

Nog een vraag : de WP is na installatie op 50 graden gezet omdat hij niet wilde aanslaan . Ik heb gevraagd of dat niet terug moet naar 35 ofzo .
Dd installateur stelt dat die 50 graden een max temperatuur is die in de praktijk niet of zelden zal worden gehaald tenzij extreme vorst . Afhankelijk van het weer zal de Sparrow lang niet altijd 50 graden gaan maken als dat niet nodig is . Die 50 graden is alleen maar een grens, geen vast gegeven . Is dat zo ?

Ik denk dat Coolblue het netjes heeft opgelost tot dusverre . Als we gaan stoken in de winter weet ik dat pas zeker maar ik heb goede hoop .
Pagina: 1 ... 101 ... 124 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.