Ik heb het niet over strenger maar wel over wirwar en misschien ook wel over de opstelling van de gemeenteambtenaar waarmee ik telefonisch sprak. Het begon al met de site waarop ik moest nagaan of ik vergunningsplichtig was, dat ging al moeizaam. Uitendelijke uitkomst, bel de gemeente dus niks wijzer geworden, had ik net zo goed meteen kunnen doen.Pr088 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
De Omgevingswet is niet strenger dan de Wro was. Goede kans dat je gemeente de zijgevel en/of gevels met aanzicht vanaf de openbare weg vergunningplichtig heeft gemaakt voor airconditioning. Dit ligt dus niet aan de Omgevingswet, maar aan regels die je gemeente waarschijnlijk al onder oudere wetgeving had en heeft overgebracht in de Omgevingswet.
In principe is iedereen in mijn gemeente vergunningsplichtig maar er zijn natuurlijk wel uitzonderingsgronden. Voor en achter het huis, niet hoger dan 1 meter,uit mijn hoofd. Of je dan wel door de gehele procedure moet dat weet ik niet. Volgens de oude BBL zou ik, omdat het volume niet wordt vergroot, helemaal geen vergunning nodig hebben en viel deze onder één van de uitzonderingsgronden, mijn inziens zou dat met de nieuwe Omgevingswet dus ook zo zijn. Maar ik moest toch een aanvraag doen maar de hele procedure was dus een hel, we kwamen er vaak zelfs niet in of werden eruit gegooid.

AI:
De Omgevingswet, die op 1 januari 2024 is ingevoerd, heeft te maken met een aantal problemen en uitdagingen. Er is sprake van onduidelijkheid, complexe procedures, hoge regeldruk, en technische storingen in het digitale stelsel.
Maar voor de daadwerkelijke aanvraag wordt aangeraden om de aanvraag door de welstandscommissie (verplicht in mijn gemeente) te laten beoordelen. Ik had een doorsnee tekening van mijn huis nodig maar die heb ik helemaal niet, terwijl ik wel alle orginele bouwtekeningen van destijds in mijn bezit heb. Het zou ons flink op kosten jagen om die te laten maken en niemand had daar wat aan. We hebben het namelijk niet over een daadwerkelijke verbouwing maar het plaatsen van een airco of wp. Veel heen en weer gemail. Zelfs over de kleur van de leidingsgoot maakte de comissie zich druk, dat antracietgrijs dat beviel hun wel. Had ik voor airco's gekozen dan zou er een wirwar van goten over mijn zijgevel onstaan, ik voorspel dat ze dat niet gaan goedkeuren. Een goede rede om dus ook te kijken naar aanvaardbare (koel)alternatieven.
Samengevat ik ervaarde de aanvraag voor de Omgevingswet als de hel op aarde, en gekozen om de wp toch zonder vergunning te plaatsen. Nu staat deze dus op het keukendak, op het leidingwerk na, onzichtbaar voor de buitenwereld en hij is super stil. Om precies dezelfde reden, onzichtbare opstelling, had ik dus ook naar de Blackbird 8kW gekeken, het was toen de eerste wp van WeHeat op de markt.
Ik koos o.a. voor Quatt omdat ik voorzag dat een te hoog debiet wel eens geluidsproblemen zouden kunnen geven aan de hand van de volgende tekening:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large)
Mijn huis is (nog) niet klaar voor hoge debieten en daarom vorig jaar gekozen voor een goedkopere pomp €2700, situatie plaatje 3, met een vast debiet om pas daarna een en ander te optimaliseren qua isolatie en afgifte. (Ook voor koken moet ik ook nog van het gas af.) Binnen x jaar heb ik de hybride Quatt terugverdient en dan ga ik opnieuw kijken welke opties er evt. op de markt zijn. Tot nu toe bevalt de Qautt mij goed, maar slim kan je de pomp nog niet noemen, daarom kijk ik af en toe mee hoe het met de ontwikkelingen van WeHeat staat. Ondertussen leer hier in het forum dat je het debiet niet kan bijstellen en dat zie ik, in mijn situatie, met leidingen met een diameter van 15 mm toch wel als een risico op geluidsoverlast.
YouTube: Warmtepompinspectie tussenwoning – Geluid & Comfortproblemen onderzocht
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.