Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:36
Pr088 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 07:24:
[...]

De Omgevingswet is niet strenger dan de Wro was. Goede kans dat je gemeente de zijgevel en/of gevels met aanzicht vanaf de openbare weg vergunningplichtig heeft gemaakt voor airconditioning. Dit ligt dus niet aan de Omgevingswet, maar aan regels die je gemeente waarschijnlijk al onder oudere wetgeving had en heeft overgebracht in de Omgevingswet.
Ik heb het niet over strenger maar wel over wirwar en misschien ook wel over de opstelling van de gemeenteambtenaar waarmee ik telefonisch sprak. Het begon al met de site waarop ik moest nagaan of ik vergunningsplichtig was, dat ging al moeizaam. Uitendelijke uitkomst, bel de gemeente dus niks wijzer geworden, had ik net zo goed meteen kunnen doen.

In principe is iedereen in mijn gemeente vergunningsplichtig maar er zijn natuurlijk wel uitzonderingsgronden. Voor en achter het huis, niet hoger dan 1 meter,uit mijn hoofd. Of je dan wel door de gehele procedure moet dat weet ik niet. Volgens de oude BBL zou ik, omdat het volume niet wordt vergroot, helemaal geen vergunning nodig hebben en viel deze onder één van de uitzonderingsgronden, mijn inziens zou dat met de nieuwe Omgevingswet dus ook zo zijn. Maar ik moest toch een aanvraag doen maar de hele procedure was dus een hel, we kwamen er vaak zelfs niet in of werden eruit gegooid. |:(

AI:

De Omgevingswet, die op 1 januari 2024 is ingevoerd, heeft te maken met een aantal problemen en uitdagingen. Er is sprake van onduidelijkheid, complexe procedures, hoge regeldruk, en technische storingen in het digitale stelsel.

Maar voor de daadwerkelijke aanvraag wordt aangeraden om de aanvraag door de welstandscommissie (verplicht in mijn gemeente) te laten beoordelen. Ik had een doorsnee tekening van mijn huis nodig maar die heb ik helemaal niet, terwijl ik wel alle orginele bouwtekeningen van destijds in mijn bezit heb. Het zou ons flink op kosten jagen om die te laten maken en niemand had daar wat aan. We hebben het namelijk niet over een daadwerkelijke verbouwing maar het plaatsen van een airco of wp. Veel heen en weer gemail. Zelfs over de kleur van de leidingsgoot maakte de comissie zich druk, dat antracietgrijs dat beviel hun wel. Had ik voor airco's gekozen dan zou er een wirwar van goten over mijn zijgevel onstaan, ik voorspel dat ze dat niet gaan goedkeuren. Een goede rede om dus ook te kijken naar aanvaardbare (koel)alternatieven.

Samengevat ik ervaarde de aanvraag voor de Omgevingswet als de hel op aarde, en gekozen om de wp toch zonder vergunning te plaatsen. Nu staat deze dus op het keukendak, op het leidingwerk na, onzichtbaar voor de buitenwereld en hij is super stil. Om precies dezelfde reden, onzichtbare opstelling, had ik dus ook naar de Blackbird 8kW gekeken, het was toen de eerste wp van WeHeat op de markt.

Ik koos o.a. voor Quatt omdat ik voorzag dat een te hoog debiet wel eens geluidsproblemen zouden kunnen geven aan de hand van de volgende tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upz5AtwurO7ZPDt-K_lHuyobGr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large

Mijn huis is (nog) niet klaar voor hoge debieten en daarom vorig jaar gekozen voor een goedkopere pomp €2700, situatie plaatje 3, met een vast debiet om pas daarna een en ander te optimaliseren qua isolatie en afgifte. (Ook voor koken moet ik ook nog van het gas af.) Binnen x jaar heb ik de hybride Quatt terugverdient en dan ga ik opnieuw kijken welke opties er evt. op de markt zijn. Tot nu toe bevalt de Qautt mij goed, maar slim kan je de pomp nog niet noemen, daarom kijk ik af en toe mee hoe het met de ontwikkelingen van WeHeat staat. Ondertussen leer hier in het forum dat je het debiet niet kan bijstellen en dat zie ik, in mijn situatie, met leidingen met een diameter van 15 mm toch wel als een risico op geluidsoverlast.

YouTube: Warmtepompinspectie tussenwoning – Geluid & Comfortproblemen onderzocht

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:50
JeroenVerweij schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:09:
Bij ons wordt over 2,5 week de Sparrow geplaatst. Een drietal radiatoren deed het niet of lekte, dus die begin van de week met mijn zwager nagelopen. Met als doel om voorbereid de zijn op de komst van de Sparrow.

Uiteindelijk vandaag samen op alle radiatoren de Heimeier E-clipse thermostaatkranen geplaatst. Per radiator alles correct afgesteld zodat ik weer een mooi ingeregeld systeem heb en klaar ben voor de Sparrow!

Ik ben benieuwd naar de plaatsing binnenkort! Ik zal wat foto’s maken en een kort verslagje typen na de plaatsing.
Ik lees hier in dit topic vooral over geruis, knijpen en thermostaat kranen. Een systeem dat gedraaid heeft op een hogere temperatuur en ook daarop is ontworpen, zal moeten worden aangepast voor LTV. Dat doe je niet door te knijpen of thermostaat kranen te plaatsen.

Een goede warmtepomp installatie draait full open. Niets knijpen. Niets regelen . Gewoon alles continue open.

Wordt het ergens te warm, dan is daar de radiator te groot. Aangezien een radiator nooit te groot kan zijn, is de oplossing om de aanvoertemperatuur te verlagen. Mogelijk wordt het dan in de andere ruimtes te koud. Kijk, dan zijn we er: daar moeten dan grotere radiatoren geplaatst worden.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24
Knowbody schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Ik lees hier in dit topic vooral over geruis, knijpen en thermostaat kranen. Een systeem dat gedraaid heeft op een hogere temperatuur en ook daarop is ontworpen, zal moeten worden aangepast voor LTV. Dat doe je niet door te knijpen of thermostaat kranen te plaatsen.

Een goede warmtepomp installatie draait full open. Niets knijpen. Niets regelen . Gewoon alles continue open.

Wordt het ergens te warm, dan is daar de radiator te groot. Aangezien een radiator nooit te groot kan zijn, is de oplossing om de aanvoertemperatuur te verlagen. Mogelijk wordt het dan in de andere ruimtes te koud. Kijk, dan zijn we er: daar moeten dan grotere radiatoren geplaatst worden.
Is waterzijdig inregelen dan niet het juist wel knijpen van groepen of kranen zodat je een gelijkmatige warmteverdeling hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Jpiek schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

En IMHO niet onterecht, het is soms gruwelijk hoe sommige (zij)gevels eruit zien met al die lelijke grijze bakken en meters aan/afvoer. Sommige industrieterreinen zien er gezelliger uit dan dat...

Juist daarom zo blij met een BB op het garagedak: nagenoeg onzichtbaar...
Ik ben het helemaal met jou eens, maar mijn wp is nagenoeg ook onzichtbaar omdat deze in een soort "balkonbak" staat maar wel met voldoende uitblaasafstand. Het enige wat je ziet is een rechte leiding van de 1e verdieping naar boven, in antracietgrijs, het ziet er keurig uit en valt eigelijk niet op. Die evt. airco's, die evt. toegevoegd zouden moeten worden om te koelen, worden esthetisch een probleem en mede daarom ben ik er ook zelf niet erg happig op. Maar we zitten in dit huis wel met een hitteprobleem. waar ik oplossingen voor probeer te vinden. Je kan in mijn andere antwoorden lezen waarom wij vorig jaar toch niet voor de Blackbird hebben gekozen, maar het was wel een serieuze kandidaat.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
WAF1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Ik ben het helemaal met jou eens, maar mijn wp is nagenoeg ook onzichtbaar omdat deze in een soort "balkonbak" staat maar wel met voldoende uitblaasafstand. Het enige wat je ziet is een rechte leiding van de 1e verdieping naar boven, in antracietgrijs, het ziet er keurig uit en valt eigelijk niet op. Die evt. airco's, die evt. toegevoegd zouden moeten worden om te koelen, worden esthetisch een probleem en mede daarom ben ik er ook zelf niet erg happig op. Maar we zitten in dit huis wel met een hitteprobleem. waar ik oplossingen voor probeer te vinden. Je kan in mijn andere antwoorden lezen waarom wij vorig jaar toch niet voor de Blackbird hebben gekozen, maar het was wel een serieuze kandidaat.
Je kunt eventueel een monoblock airco of vloermodel airco overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
RayDelft schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:42:
Verslag 2e bezoek Coolblue en twee vragen
Na de problemen met de installatie van mijn Sparrow P60 waarbij de zones in huis niet meer werkten ( draden losgehaald ) en het buffervat serieel was geplaatst is, is Coolblue vanochtend weer geweest .
De zones werken weer maar kunnen niet meer elk de gasketel bevragen vanwege het open therm protocol . De warmte in de zones zal afhankelijk zijn van die in de woonkamer die door de Lyric P6 wordt geregeld . Dat vind ik niet erg want de situatie zal niet voorkomen dat ik de woonkamer koud wil en de bovenverdieping warm wil .

Overigens raadde de installateur nu aan om het buffervat gewoon serieel te laten staan . Er is ruim voldoende circulatie als alle zones, en dat zijn , slaapkamer, badkamer en bovenkamer, dicht staan . Er is dan nog steeds een flow van 1M3 per uur .

Het buffervat had dus achteraf gezien niet echt geplaatst hoeven worden , dus ik laat m maar gewoon in serie staan . Daar zie ik geen nadelen van . Jullie wel ?

Nog een vraag : de WP is na installatie op 50 graden gezet omdat hij niet wilde aanslaan . Ik heb gevraagd of dat niet terug moet naar 35 ofzo .
Dd installateur stelt dat die 50 graden een max temperatuur is die in de praktijk niet of zelden zal worden gehaald tenzij extreme vorst . Afhankelijk van het weer zal de Sparrow lang niet altijd 50 graden gaan maken als dat niet nodig is . Die 50 graden is alleen maar een grens, geen vast gegeven . Is dat zo ?

Ik denk dat Coolblue het netjes heeft opgelost tot dusverre . Als we gaan stoken in de winter weet ik dat pas zeker maar ik heb goede hoop .
Ik heb geen wp van WeHeat, maar ik vraag mij wel af of je vloerverwarming hebt. Als je geen mengverdeler gebruikt, dan moet je je vloer wel beschermen tegen een aanvoertemperatuur van evt. 50 graden. Het mag max x zijn. Ik weet niet precies de max uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat je daar op moet letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:28
STIMPPYYY schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Is waterzijdig inregelen dan niet het juist wel knijpen van groepen of kranen zodat je een gelijkmatige warmteverdeling hebt?
Klopt. Als je afgiftesysteem overcapactieit heeft (bijv. bij vloerverwarming) dan is dat niet zo'n issue, immers je regelt de warmteafgifte per ruimte in op dezelfde manier alsof je minder capaciteit aangelegd zou hebben.

ihgv radiatoren heb je icm LTV eigenlijk nooit overcapaciteit dus vandaar het statement denk ik. Hoe meer afgiftevermogen je toe kan voegen met grotere radiatoren hoe lager de aanvoer temp kan zijn en daarmee gaat de CoP omhoog. Maar ergens zit natuurlijk economisch/praktisch een balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:50
[...]

Als het afgiftesysteem correct is berekend zullen de retourtemperaturen nagenoeg overal hetzelfde worden.

Maar zet je 3 radiatoren op een aanvoer dan zal de degene met de laagste weerstand (de grootste of die het dichtst bij zit bijvoorbeeld) van de 3 meer water krijgen dan de 3e. Dat balanceren is uiteraard nodig. De hoeveelheid liter water per afgifte lichaam is onderdeel van de berekening, dus ja balanceren blijft bestaan.

Overigens zijn voetventielen niet voor waterzijdig ontregelen ontworpen. Die zijn bedoeld om een radiator te kunnen verwijderen.

Het standaard advies voor retrofit systemen welke op warmtepomp worden gezet is om alle thermostaat kranen op 5 (max) te zetten.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-09 10:11
Knowbody schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Je hebt mijn aandacht :)

Interessant wat je schrijft. Ik dacht juist dat een juiste afstelling van de kraan per radiator belangrijk was, ook om gelijk waterzijdig ingeregeld te hebben.
Maar nu begrijp ik dus dat er ook een nadeel aan zit.

Ik ben gaan zoeken naar aanleiding wat je schrijft. Dan kom ik dit bericht tegen: https://www.installatie.n...gelen-ook-bij-warmtepomp/
Daar schrijven ze inderdaad ook risico op lauwe radiatoren of suizende leidingen.

De E-clipse 300 zou wel geschikt zijn voor lage temperatuur systemen. Nu heb ik alleen de standaard kranen genomen (met oranje dopje)…

Wel balen als ik het zo lees! Had beter de 300 variant kunnen nemen. Nu alles direct vervangen ga ik niet doen. Ik ga eerst ervaren hoe het gaat straks als het wat kouder wordt. Mocht ik issues ervaren, geluid of te koud, dan zal ik overwegen de kranen te vervangen.

Dankjewel voor de informatie! Weer wat geleerd. Helaas “te laat” om het in 1x goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
STIMPPYYY schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Je kunt eventueel een monoblock airco of vloermodel airco overwegen.
Het probleem met de warmte zit juist op zolder onder het platte en in een van de slaapkamers. Daar studeert mijn zoon als hij thuis is. (Hij is nu tijdelijk op kamers) Daar staat heel lang de zon op en de dikke betonnen muur houdt lang de warmte vast. Beneden is het met een hangende ventilator al beter maar liep de temperatuur deze week toch net boven de 27 graden op. Maar zoek dus vooral een oplossing voor de slaapkamers/werkkamer. Ik overweeg een wpb op zolder die zijn koude lucht in de zomer binnen uitblaast. Maar ik overweeg dus ook de Chill van Quatt maar die zijn dus nog niet op de markt en erg groot. Gisteren bedacht ik dat we ook eens met Jaga moeten gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
WAF1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Het probleem met de warmte zit juist op zolder onder het platte en in een van de slaapkamers. Daar studeert mijn zoon als hij thuis is. (Hij is nu tijdelijk op kamers) Daar staat heel lang de zon op en de dikke betonnen muur houdt lang de warmte vast. Beneden is het met een hangende ventilator al beter maar liep de temperatuur deze week toch net boven de 27 graden op. Maar zoek dus vooral een oplossing voor de slaapkamers/werkkamer. Ik overweeg een wpb op zolder die zijn koude lucht in de zomer binnen uitblaast. Maar ik overweeg dus ook de Chill van Quatt maar die zijn dus nog niet op de markt en erg groot. Gisteren bedacht ik dat we ook eens met Jaga moeten gaan praten.
Ken de indeling niet, maar zou zeker kijken naar airco’s waar nodig (slaapkamer vond ik een must en woonkamer/beneden). Laat je goed adviseren en eens iemand langskomen. Evt zijn verijdbare airco’s met een slang naar buiten echt wel de moeite waard voor een korte periode en bij niet structureel gebruik. Maar goed, beetje ofttopic dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:50
Carboy54 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Advies van Itho technische afdeling en productontwikkeling is ook de waterpompen 2x dus voor de maximale snelheid te kiezen. Die paar watt worden blijkbaar ruimschoots gecompenseerd door de snellere warmte overdracht in de boiler. Alternatief voor de liefhebbers is de pwm aan te zetten van de warmtepomp met een pompschakelaar in de boiler dan los je dit eventueel op.
Voor de snellere warmteoverdracht in de boiler is het alleen van belang dat de pomp van de boiler maximaal draait, niet de pomp van de WP. Die zou ik toch echt goed (PWM) aangestuurd willen zien door de WP voor maximaal rendement.
(Als je te snel energie uit een WP trekt dan kan dat ook gevolgen hebben voor het circuit. Een te lage druk wil je ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Jpiek schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

En IMHO niet onterecht, het is soms gruwelijk hoe sommige (zij)gevels eruit zien met al die lelijke grijze bakken en meters aan/afvoer. Sommige industrieterreinen zien er gezelliger uit dan dat...

Juist daarom zo blij met een BB op het garagedak: nagenoeg onzichtbaar...
Je kunt er vanuit gaan dat minstens 80% van de eigenaren met zo'n bak aan de zijgevel nooit een vergunning heeft aangevraagd, maar de warmtepomp/airco illegaal (al dan niet onwetend) heeft geïnstalleerd.
Inderdaad erg afzichtelijk. Meestal moet je de warmtepomp uit het zicht plaatsen, bijvoorbeeld meer richting het midden van het dak, zodat je vanaf straatniveau niets ziet. De BB is daarvoor ideaal dankzij het platte design O+

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
RayDelft schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:42:
Verslag 2e bezoek Coolblue en twee vragen
Na de problemen met de installatie van mijn Sparrow P60 waarbij de zones in huis niet meer werkten ( draden losgehaald ) en het buffervat serieel was geplaatst is, is Coolblue vanochtend weer geweest .
De zones werken weer maar kunnen niet meer elk de gasketel bevragen vanwege het open therm protocol . De warmte in de zones zal afhankelijk zijn van die in de woonkamer die door de Lyric P6 wordt geregeld . Dat vind ik niet erg want de situatie zal niet voorkomen dat ik de woonkamer koud wil en de bovenverdieping warm wil .

Overigens raadde de installateur nu aan om het buffervat gewoon serieel te laten staan . Er is ruim voldoende circulatie als alle zones, en dat zijn , slaapkamer, badkamer en bovenkamer, dicht staan . Er is dan nog steeds een flow van 1M3 per uur .

Het buffervat had dus achteraf gezien niet echt geplaatst hoeven worden , dus ik laat m maar gewoon in serie staan . Daar zie ik geen nadelen van . Jullie wel ?

Nog een vraag : de WP is na installatie op 50 graden gezet omdat hij niet wilde aanslaan . Ik heb gevraagd of dat niet terug moet naar 35 ofzo .
Dd installateur stelt dat die 50 graden een max temperatuur is die in de praktijk niet of zelden zal worden gehaald tenzij extreme vorst . Afhankelijk van het weer zal de Sparrow lang niet altijd 50 graden gaan maken als dat niet nodig is . Die 50 graden is alleen maar een grens, geen vast gegeven . Is dat zo ?

Ik denk dat Coolblue het netjes heeft opgelost tot dusverre . Als we gaan stoken in de winter weet ik dat pas zeker maar ik heb goede hoop .
Ik weet nog niet zo goed of Coolblue het goed heeft opgelost.
- Een serieel buffervat is blijkbaar niet nodig, ik zou Coolblue verzoeken die er uit te halen. Je blijkt nu betaald te hebben voor een vat dat niet nodig was? Kost inderdaad niet veel rendement. Maar altijd een beetje. En een paar honderd euro voor materiaal en installatie destijds?

Check wel even of de Sparrow nu niet 50 graden stookt. Dat is veel minder zuinig dan stoken naar 35 graden. Klinkt een beetje vreemd 8)7.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

Ik weet nog niet zo goed of Coolblue het goed heeft opgelost.
- Een serieel buffervat is blijkbaar niet nodig, ik zou Coolblue verzoeken die er uit te halen. Je blijkt nu betaald te hebben voor een vat dat niet nodig was? Kost inderdaad niet veel rendement. Maar altijd een beetje. En een paar honderd euro voor materiaal en installatie destijds?

Check wel even of de Sparrow nu niet 50 graden stookt. Dat is veel minder zuinig dan stoken naar 35 graden. Klinkt een beetje vreemd 8)7.
Even los van het nut van dit vat. Ik zou zeker CB dan tot die conclusie laten komen en niet op eigen houtje dat verzoek indienen. Als er vervolgens gezeik is dan weet je meteen wat de reactie gaat zijn. Voor die paar honderd euro zou ik de moeite persoonlijk niet nemen, mits ze zelf aangeven dat het niet nodig is en je ook daadwerkelijk daarvoor die compensatie krijgt. Kwaad kan het toch niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:39
Sir Bacon schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

Voor de snellere warmteoverdracht in de boiler is het alleen van belang dat de pomp van de boiler maximaal draait, niet de pomp van de WP. Die zou ik toch echt goed (PWM) aangestuurd willen zien door de WP voor maximaal rendement.
(Als je te snel energie uit een WP trekt dan kan dat ook gevolgen hebben voor het circuit. Een te lage druk wil je ook niet)
Dat gaat vanuit Weheat niet gebeuren om voor een concurrerende boiler fabrikant een apparte binnenunit te gaan maken. 🤗 Ook volstrekt niet nodig en kostbaar voor die paar watt besparing. Wil je dat wel los je het simpel op met een pompschakelaar van 50 euro op de pomp van de boiler. Dan blijft de pwm sturing van de Weheat gewoon intact.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
STIMPPYYY schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Ken de indeling niet, maar zou zeker kijken naar airco’s waar nodig (slaapkamer vond ik een must en woonkamer/beneden). Laat je goed adviseren en eens iemand langskomen. Evt zijn verijdbare airco’s met een slang naar buiten echt wel de moeite waard voor een korte periode en bij niet structureel gebruik. Maar goed, beetje ofttopic dit :)
Offt topic. De Airco mannen zijn dus al langs geweest. Alleen voor de slaapkamers zou ons dat tussen de €10.000 en €12.000 gaan kosten. Wel een goed merk. Drie offertes gehad en zelfs zwart kwam het boven de €8000. Elektriciteit moest dan ook nog worden verzorgd. Woonkamer dus nog niet meegerekend. Gekozen voor wp, waarmee we dus alle ruimtes kunnen verwarmen. Dat een en ander qua vergunning ook moelilijk ligt dat had ik al aangegeven.

Ook de verijdbare Airco hebben we al gehad. Toen woonde mijn oudste zoon nog thuis, hele dag aan, ik schrok mij rot van de energierekening. (We hadden toen nog geen zonnepanelen) Maar mijn oudste is uit huis en slaapt niet meer op zolder. En als mijn man het op zolder te heet vind om te werken dan heeft hij bij zijn baas ook gewoon een werkplek. Dat maakt een en ander minder urgent, maar mijn huis heeft wel een structureel hitte probleem. Dat gaf een makelaar jaren geleden al aan. Hittestress zal steeds vaker in je energielabel/ verkoopwaarde mee gaan spelen. Nu we een bouwdepot hebben opgenomen, is het verstandig om over maatregelen na te denken. Vandaag al even contact met Jaga gehad nuttige adviezen gekregen. Eerst maar eens een koellastberekening laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
WAF1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:43:
[...]

Offt topic. De Airco mannen zijn dus al langs geweest. Alleen voor de slaapkamers zou ons dat tussen de €10.000 en €12.000 gaan kosten. Wel een goed merk. Drie offertes gehad en zelfs zwart kwam het boven de €8000. Elektriciteit moest dan ook nog worden verzorgd. Woonkamer dus nog niet meegerekend. Gekozen voor wp, waarmee we dus alle ruimtes kunnen verwarmen. Dat een en ander qua vergunning ook moelilijk ligt dat had ik al aangegeven.

Ook de verijdbare Airco hebben we al gehad. Toen woonde mijn oudste zoon nog thuis, hele dag aan, ik schrok mij rot van de energierekening. (We hadden toen nog geen zonnepanelen) Maar mijn oudste is uit huis en slaapt niet meer op zolder. En als mijn man het op zolder te heet vind om te werken dan heeft hij bij zijn baas ook gewoon een werkplek. Dat maakt een en ander minder urgent, maar mijn huis heeft wel een structureel hitte probleem. Dat gaf een makelaar jaren geleden al aan. Hittestress zal steeds vaker in je energielabel/ verkoopwaarde mee gaan spelen. Nu we een bouwdepot hebben opgenomen, is het verstandig om over maatregelen na te denken. Vandaag al even contact met Jaga gehad nuttige adviezen gekregen. Eerst maar eens een koellastberekening laten doen.
Als de hitte op zolder is, zou je dan niet naar alternatieven kijken qua dakisolatie? Opnieuw doen kost een hoop, maar als je met biobased materialen aan de slag gaat zoals kalkhennep+stro, dan is kan je dakisolatie ook meer warmte opnemen (capaciteit), veel beter dan reguliere glaswol of zoiets.

Kost een lieve duit, maar dan pak je het probleem wel zo dicht mogelijk bij de bron aan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54
Kunnen wij het weer over Weheat hebben. Voor airco,s zijn andere topics genoeg op tweakers.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:46
WAF1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:43:
[...]

Wst een geld. Niks ten nadele vam de partij die de offerte heeft uitgebracht. Ik was inkg geen derde kwijt aan LG airco units. Prima machines. Heb er 4 bijgehaald
Wel zelf geplaatst... maar ik vind het een hoop geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Carboy54 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:37:
Kunnen wij het weer over Weheat hebben. Voor airco,s zijn andere topics genoeg op tweakers.
Ja graag! :)

Mss dat iemand dit weet;

Als je de WeHeat op de nachtstand zet op stand "Uit", dan staat er in de app een waarschuwing dat de warmtepomp 's nachts helemaal uit is, top!
Echter; SWW (CV nog niet kunnen testen) opwarmen gaat gewoon door maar dan op de backup heater!

Is dit een instelling die door de installateur te maken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-08 22:10
STIMPPYYY schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Even los van het nut van dit vat. Ik zou zeker CB dan tot die conclusie laten komen en niet op eigen houtje dat verzoek indienen. Als er vervolgens gezeik is dan weet je meteen wat de reactie gaat zijn. Voor die paar honderd euro zou ik de moeite persoonlijk niet nemen, mits ze zelf aangeven dat het niet nodig is en je ook daadwerkelijk daarvoor die compensatie krijgt. Kwaad kan het toch niet.
Ik heb het advies gevolgd het vat te laten staan in serie . Blijft de vraag of het juist is dat nu 50 graden is ingesteld dat in de praktijk toch niet gehaald gaat worden omdat de WP zelf bepaalt of dat nodig is . Mocht hij op 50 staan en in de praktijk niet warmer water gemaakt worden dan tussen de 30 en 40 dan heb ik geen probleem met die 50 graden . Maar ik weet niet of dat zo werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:53

AirX

Tweak Guru

RayDelft schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:59:
[...]

Ik heb het advies gevolgd het vat te laten staan in serie . Blijft de vraag of het juist is dat nu 50 graden is ingesteld dat in de praktijk toch niet gehaald gaat worden omdat de WP zelf bepaalt of dat nodig is . Mocht hij op 50 staan en in de praktijk niet warmer water gemaakt worden dan tussen de 30 en 40 dan heb ik geen probleem met die 50 graden . Maar ik weet niet of dat zo werkt .
Als de warmtepomp met een opentherm thermostaat aangestuurd wordt zou deze best wel eens een keer 50 graden kunnen vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-09 12:38
Pr088 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Oneens. Airconditioning is niet zuiniger dan warmtepompen. Integendeel zelfs.
De vrager moet inderdaad eerst een warmteverliesinschatting maken aan de hand van historisch gasverbruik.
Zou inderdaad ook kijken naar een 300 liter warm watervat met z'n vijven.
Een BB P80 lijkt me op het eerste oog te groot voor een tussenwoning met A+.
Ik ben zelf een warmtepompplaatsing aan het verkennen en met mijn jaren '30 woning met label B (neigt naar A) is een Sparrow voldoende, een BB P80 is al 'te groot'.
Ik zeg dan ook niet dat een airco (die ook gewoon een warmtepomp is overigens) zuiniger is, maar omdat een airco lucht/lucht is heb je bij een airco veel sneller afkoeling, waarbij de ontvochtiging daar nog bij komt. Als je je warmtepomp gaat laten koelen moet eerst de hele thermische massa van je vloer afkoelen voor je effect hebt. dat is altijd meer dan dat half uurtje blazen van je airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-08 22:10
AirX schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Als de warmtepomp met een opentherm thermostaat aangestuurd wordt zou deze best wel eens een keer 50 graden kunnen vragen.
Dank. Oké als dat af en toe zo is prima . Ik begrijp nu dat die ingestelde temperatuur geen vaste waarde is waar hij altijd naartoe werkt . Weer wat geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-09 12:38
[...]

Nou kun je argumenteren dat overal de radiator plaatsen met het juiste vermogen voor die ruimte ook een vorm van waterzijdig inregelen is.
Het is allen iets duurder... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-08 16:18
Kirvis schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:24:
OK, over de energy usage problematiek.

Ik heb een scriptje gemaakt in Python waarmee ik zeer nauwkeurig het energiegebruik kan bepalen van onze Sparrow. Ik maak hierbij gebruik van het endpoint dat in de portal wordt gebruikt om de grafieken te maken.

Het script werkt als volgt:
  • Authentication met username en wachtwoord
  • Warmtepomp ID ophalen
  • Logs ophalen met hoge resolutie (15 seconden), in verschillende iteraties van 4 uur ivm de rate limit (neemt steeds 120 seconden ertussen)
  • Logs aggregreren en met de Riemann functie het verbruik berekenen
  • Aggregreren in een tabel
  • Plot genereren
Dit werkt echt heel goed. Ik heb het nu getest voor 1 dag, en de plot komt exact overeen met wat ik in Homewizard zie. Het totale verbruik wijkt iets af, maar de afwijking is minimaal t.o.v. de readings in HW.

Je kunt dit dus ook gebruiken om voor een langere periode de historie op te halen. Het script heeft dan wel wat tijd nodig vanwege de rate limit.

Ik ga nog wat verder tweaken en kijk dan of ik het script kan delen ergens.

Response vanuit het script:

[Afbeelding]

En hier de grafiek vanuit HW:

[Afbeelding]
@Kirvis zou je je Python script willen delen? Ik heb wat zitten zoeken op de Api maar ik krijg het niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-08 20:42
Carboy54 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Kan druk beveiliging zijn ivm hoge buitentemperatuur.
Ik heb het nog eens een paar dagen aangekeken, maar het lijkt nog niet lekker te gaan:

- Legionella run op vrijdag ging prima tot de 65 graden
- Daarna zakte temperatuur weer weg tot onder de 40 graden, SWW vat gaat weer naar 'getting ready'
- BB80 (binnen- en buitenunit) van stroom gehaald. Geen verandering
- SWW vat naar 50 graden.
- Aantal uren later (22:00 in de avond) verwarmt hij weer naar 42 graden, maar stopt daarna weer. Niet naar de ingestelde 50 graden.

Iemand nog enig idee wat dit kan zijn? Anders ga ik installateur eens contacten, maar ik vrees dat hij ook het antwoord niet zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Pr088 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Als de hitte op zolder is, zou je dan niet naar alternatieven kijken qua dakisolatie? Opnieuw doen kost een hoop, maar als je met biobased materialen aan de slag gaat zoals kalkhennep+stro, dan is kan je dakisolatie ook meer warmte opnemen (capaciteit), veel beter dan reguliere glaswol of zoiets.

Kost een lieve duit, maar dan pak je het probleem wel zo dicht mogelijk bij de bron aan.
Op zich heb je gelijk, maar zeven jaar geleden hebben we het dak laten vernieuwen en toen was ik nog niet met duurzaamheid bezig, we hadden ook niet het budget. Maar destijds hadden we het dak van extra isolatie moeten voorzien, nu liggen er zonnepanelen op het dak. De huidige isolatie zit aan de buitenzijde, ik betwijfel of ook van binnen isoleren dan wel goed is. Het probleem is dat warme lucht stijgt, eenmaal de binnen dan krijg je het er nog moeilijk uit.

Opvallend mijn buren, ook een hoekhuis (tussen onze huizen zit een brede steeg), zij zitten op de schaduwkant, ook een plat dak, hebben helemaal niet zo last van de hitte. Daardoor vermoed ik dat de warmte o.a. door zoninstraling komt. Wij pakken veel meer zon uit het zuiden en westen mee. Sinds vandaag begrijp ik waarom een koellast berekening nutig kan zijn:

https://www.c.technischeu...p/koellastberekening.html

De adviseur van Jaga vertelde, als ik ook met een warmtepomp zou willen koelen, in mijn situatie, de speciale radiatoren op het koelvermogen moet worden afgestemd, dat was voor mij een geheel nieuw inzicht.

https://www.jaga.nl/over-jaga/nieuws/low-h2o-technologie/

Een berekening zou uit moeten wijzen of koelen met een warmtepomp voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Graif schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:58:
[...]

Ik zeg dan ook niet dat een airco (die ook gewoon een warmtepomp is overigens) zuiniger is, maar omdat een airco lucht/lucht is heb je bij een airco veel sneller afkoeling, waarbij de ontvochtiging daar nog bij komt. Als je je warmtepomp gaat laten koelen moet eerst de hele thermische massa van je vloer afkoelen voor je effect hebt. dat is altijd meer dan dat half uurtje blazen van je airco.
Helemaal gelijk! Maar dat half uurtje blazen is vlak daarna alweer teniet gedaan als de vloer warmte blijft afgeven. Daarom wil ik persoonlijk liever l/w-warmtepomp met koeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:44:
[...]

Helemaal gelijk! Maar dat half uurtje blazen is vlak daarna alweer teniet gedaan als de vloer warmte blijft afgeven. Daarom wil ik persoonlijk liever l/w-warmtepomp met koeling.
Een airco ontvochtigd, dat is met name het comfort. Dat is waar de BB echt tekort schiet. Maar het klopt wel wat je zegt. Heb beide los van elkaar getest. En de combi werkt eigenlijk heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-08 16:18
Amiromaan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

@Kirvis zou je je Python script willen delen? Ik heb wat zitten zoeken op de Api maar ik krijg het niet aan de praat.
Of is er misschien nog iemand anders die weet hoe je de api in Python werkend krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 22:30
aloft schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

Ik heb het nog eens een paar dagen aangekeken, maar het lijkt nog niet lekker te gaan:

- Legionella run op vrijdag ging prima tot de 65 graden
- Daarna zakte temperatuur weer weg tot onder de 40 graden, SWW vat gaat weer naar 'getting ready'
- BB80 (binnen- en buitenunit) van stroom gehaald. Geen verandering
- SWW vat naar 50 graden.
- Aantal uren later (22:00 in de avond) verwarmt hij weer naar 42 graden, maar stopt daarna weer. Niet naar de ingestelde 50 graden.

Iemand nog enig idee wat dit kan zijn? Anders ga ik installateur eens contacten, maar ik vrees dat hij ook het antwoord niet zal hebben.
Heb je een foto van je installatie? Kijken wij even mee.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

WAF1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:53:
[...]

Op zich heb je gelijk, maar zeven jaar geleden hebben we het dak laten vernieuwen en toen was ik nog niet met duurzaamheid bezig, we hadden ook niet het budget. Maar destijds hadden we het dak van extra isolatie moeten voorzien, nu liggen er zonnepanelen op het dak. De huidige isolatie zit aan de buitenzijde, ik betwijfel of ook van binnen isoleren dan wel goed is. Het probleem is dat warme lucht stijgt, eenmaal de binnen dan krijg je het er nog moeilijk uit.

Opvallend mijn buren, ook een hoekhuis (tussen onze huizen zit een brede steeg), zij zitten op de schaduwkant, ook een plat dak, hebben helemaal niet zo last van de hitte. Daardoor vermoed ik dat de warmte o.a. door zoninstraling komt. Wij pakken veel meer zon uit het zuiden en westen mee. Sinds vandaag begrijp ik waarom een koellast berekening nutig kan zijn:

De adviseur van Jaga vertelde, als ik ook met een warmtepomp zou willen koelen, in mijn situatie, de speciale radiatoren op het koelvermogen moet worden afgestemd, dat was voor mij een geheel nieuw inzicht.

Een berekening zou uit moeten wijzen of koelen warmtepomp voldoet.
Misschien kun je onder en om de zonnepanelen heen nog een groendak (laten) plaatsen? Schijnt flink te schelen qua temperatuur binnen en ook nog goed voor de biodiversiteit. Lagere temperatuur zorgt ook nog voor een beter rendement van je zonnepanelen. Vaak kun je er van je gemeente/provincie/waterschap ook nog subsidie voor krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door AirX op 19-08-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Stoker schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:22:
[...]

Heb je een foto van je installatie? Kijken wij even mee.
Kan zo 1-2-3 geen foto maken, maar tot voor een aantal dagen geleden draaide hij als een zonnetje, dus mijn vermoeden is niet dat de installatie het probleem is. Het is een full electric opstelling met 500 liter SWW vat , 50 liter buffervat, en alleen vloerverwarming zonder extra pomp. Ik weet niet zeker of het buffervat serieel of parallel zit.

Ik draai alles op stooklijn. Er zit wel een OpenTherm thermostaat gekoppeld, maar die meet niet de juiste temperatuur (hangt in de ruimte bij de technische installatie)

Wellicht nog interessant; ik zet nu koelmodus af (die stond uit in de vakantieperiode en heb ik bij terugkomst weer aangezet) en na 15 minuten start SWW verwarmen. Weliswaar wel maar weer tot 42 graden. Maar het lijkt erop dat hij pas gaat SWW verwarmen als er niet actief gekoeld wordt. De vorige SWW verwarmrondes was ook altijd in de late avond / nacht als het koelen gestopt was.

Ik heb de installateur nu ook een bericht gestuurd of hij in de portal gekke dingen ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:04
WAF1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:53:
[...]

Een berekening zou uit moeten wijzen of koelen warmtepomp voldoet.
Jagas met ventilatoren koelen echt wel goed. Niet zoals een airco, maar brengt de temperatuur in een ruimte met 4 graden naar beneden (in mijn geval).

Laat je echter niet de peperdure oplossing van Jaga aanpraten: zoek op 'heatbooster' op dit forum. Is een module waarop je zelf (hele simpele, goedkope en stille) ventilatoren kan aansluiten en die kun je via WiFi benaderen. Gemaakt door een medewerker tweaker. Vele malen stiller en beter dan de jaga oplossing!

Op die manier kun je je huis met een Weheat prima koeler maken. Voordeel: stroomverbruik is een stuk lager, het gaat wel langzamer maar als je het continue aan laat staan draait het hele systeem op nog geen 300watt (mijn Sparrow doet dan 200 ongeveer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Dat gaat voorlopig nog wel even duren. Andere zaken hebben prioriteit.
Dank! Erg jammer, maar dan worden het Jagas. Na de vakantie maar bestellen, was toch best fris op zolder deze winter (16 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
jelleeelco schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Jagas met ventilatoren koelen echt wel goed. Niet zoals een airco, maar brengt de temperatuur in een ruimte met 4 graden naar beneden (in mijn geval).

Laat je echter niet de peperdure oplossing van Jaga aanpraten: zoek op 'heatbooster' op dit forum. Is een module waarop je zelf (hele simpele, goedkope en stille) ventilatoren kan aansluiten en die kun je via WiFi benaderen. Gemaakt door een medewerker tweaker. Vele malen stiller en beter dan de jaga oplossing!

Op die manier kun je je huis met een Weheat prima koeler maken. Voordeel: stroomverbruik is een stuk lager, het gaat wel langzamer maar als je het continue aan laat staan draait het hele systeem op nog geen 300watt (mijn Sparrow doet dan 200 ongeveer).
Let wel dat je rekening moet houden met condensvorming. Dus niet te lage temperaturen vragen.
Ik heb de ventilatoren zelf gebouwd. Heb er simpele PWM controllers van Ali.
Ik heb nog 1 heatbooster liggen die nog in de convector moet die het meest hard moet werken in de winter.
Nog niet aan toegekomen en stookzseizoen moet nog komen. Ga hem er wel inzetten wanneer we weer wat warmte nodig hebben.
Tegenwoordig hetet het volgens mij heatmeister. Iets met een naam die al door een ander bedrijf gebruikt werd ofzo.
Of ik hem ook op de WiFi en met Home Assist laat draaien weet ik nog niet. Geen idee of er grote meerwaarde is hieraan?

Die PWM controllers was even een probeersel en het reageert en werkt dus nu kijken naar de heat meisters. Ik heb er nog 4 nodig op termijn maar heb er geen haast mee.

Mare ventilatoren in de convertor werkt echt enorm! Ik was er wat sceptisch over maar aangename warmte en geen stralingswarmte wat je wel hebt met plaat radiatoren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jelleeelco schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Dank! Erg jammer, maar dan worden het Jagas. Na de vakantie maar bestellen, was toch best fris op zolder deze winter (16 graden).
Houd anders die grote verkoopsite in de gaten waar heel Nederland wel eens op zit.
Wordt veel aangeboden. Ook soms nieuw wat uit een nieuwbouw woning komt of de technische mensen die na het infrezen van vloerverwarming de "oude" convector meenemen :)

Zo ben ik aan de Jaga's van model Tempo gekomen. Scheelde toch al snel meer dan €1500,-,
En er kan weinig kapot aan een convector alleen oppassen emt vervoeren met de lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Carboy54 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:37:
De discussie gaat wat mij betreft niet daadwerkelijk over de airco, ik had al bewust de keus voor een wp gemaakt. Maar de discussie airco versus wp die zal altijd opnieuw worden gevoerd. Het zal heel goed kunnen dat uit de koellast berekening komt dat er wel airco nodig is. Maar als het even kan dan zou ik dat willen voorkomen.

In de volgende fase van mij energietransitie, nu draai ik hybride, probeer ik wel het maximale uit de installatie te halen en wil ik met de wp kunnen koelen. In het algemeen verdient de afgifte voor verwarming en/of koeling veel meer aandacht. Deze podcast , een beetje langdradig, sluit daar mooi bij aan.:

https://doe-duurzaam.nl/d...e-temperatuur-verwarming/

Ondertussen leer ik steeds bij. De boilervaten van WeHeat hebben waarschijnlijk (volgens AI) een bepaalde stroming snelheid nodig, dus verlaging van de stroomsnelheid is, als je in de toekomst met WeHeat FE wil, gaan is dan niet wenselijk, als die bewering klopt. Als je last hebt van stromingsgeluid dan moet mijn inziens je leidingwerk optimaliseren. Misschien kan een buffervat daarin ook nog iets betekenen maar daar heb ik niet genoeg verstand van.

RVS boilers:
Bij de Weheat RVS boiler tanks, zoals de WBL-200 en WBL-300, is het voorgeschreven debiet door de spiraal 1.3 m³/uur, volgens AircoZonderStek.

Mijn voorlopige conclusie; ik blijf voorlopig bij mijn Quatt die 800l/h doet. (De nieuwe Quatt doet 1000 l/h) Ondertussen goed nadenken over hoe ik het afgiftesysteem toch kan optimaliseren., waarbij ik dus rekening moet houden met het gewenste vermogen, evt. stromingsgeluid, de koelcapaciteit en de benodigde snelheid die nodig is voor een evt. spiraal in een boilervat.

Persoonlijk ben ook gecharmeerd van het ITHO boilervat en ik ben benieuwd hoe dat bij een van de forumleden hier, gaat werken, maar welke stroomsnelheid heeft die eigenlijk nodig?

Wil ik gewoon de Quatt houden dan moet ik voor een wpb gaan, want voor All Electric via Quatt heb ik denk ik niet genoeg vermogen,. Een tweede unit kan niet op dat afdak kwijt. Ondertussen hopen dat ze de koelfunctie gaan ontwikkelen. (Dat is toegezegd nadat ze de Chill hebben uit ontwikkelt) maar mogelijk loop ik dan tegen het lage vermogen van de wp aan, als ik wil koelen. Koellast berekening is in mijn situatie nuttig.

Het alternatief is een monobloc zodat je het geluid alleen buiten hebt. Met een plat dak, is de Blackbird nog steeds in de picture. Alle andere warmtepompen met meer vermogen zijn denk ik te groot om op de uitbouw van de keuken te staan om dan een goede aanvoer en afvoer van lucht te garanderen. (De wp staat dus in een soort "balkonbak" netjes uit het zicht) Een Blackbird kan dus koelen en als ik die op termijn zou willen kopen, dan zou ik dat ook willen doen.

Na het gesprek met Jaga, ben ik over de Chill (deze moet nog op de markt komen) toch niet zo enthousiast. Ik denk dat het geld dat ik daaraan uit wil geven, beter is om in het afgiftesysteem te investeren.

persoonlijk vond ik het sparren wel nuttig, ik heb weer helder waarom ik in het verleden bepaalde keuzes heb gemaakt en wat de vervolg stappen moeten zijn. Ik heb dan ook geen spijt voor de keuze voor Quatt, ik zag die relatief goedkope oplossing als een proef waar ik niet meteen een buil aan kan vallen. Waardoor ik op de isolatie van het glas en de vloer extra subsidie hebt gepakt. Door de waardevermeerdering van mijn huis, kan ik de volgende stap in de energietransitie veel eerder nemen dan verwacht. Eigenlijk hoop ik dat een ander ook wat aan mijn bijdrage heeft, want veel van de koelproblemen die hier worden besproken komt niet door warmtepomp van WeHeat, maar door een ongeschikt afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
aloft schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Kan zo 1-2-3 geen foto maken, maar tot voor een aantal dagen geleden draaide hij als een zonnetje, dus mijn vermoeden is niet dat de installatie het probleem is. Het is een full electric opstelling met 500 liter SWW vat , 50 liter buffervat, en alleen vloerverwarming zonder extra pomp. Ik weet niet zeker of het buffervat serieel of parallel zit.

Ik draai alles op stooklijn. Er zit wel een OpenTherm thermostaat gekoppeld, maar die meet niet de juiste temperatuur (hangt in de ruimte bij de technische installatie)

Wellicht nog interessant; ik zet nu koelmodus af (die stond uit in de vakantieperiode en heb ik bij terugkomst weer aangezet) en na 15 minuten start SWW verwarmen. Weliswaar wel maar weer tot 42 graden. Maar het lijkt erop dat hij pas gaat SWW verwarmen als er niet actief gekoeld wordt. De vorige SWW verwarmrondes was ook altijd in de late avond / nacht als het koelen gestopt was.

Ik heb de installateur nu ook een bericht gestuurd of hij in de portal gekke dingen ziet.
Ik heb ook 1x een fout gehad met een installatie waarin de koeling aan stond. Toen heb ik op advies van de serviceafdeling van Weheat koeling uitgezet (schuifje uit).

Daarna was het probleem verholpen. Weheat kende het probleem en stond op de lijst om aan te passen.

Dus: zet koelen eens uit, doet hij het daarna wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ldool
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 22:34
Het gaat om een tussenwoning, net aangekocht. Buren zitten omgerekend rond de 900 tot 1150 kuub gas. We willen graag de warmtepomp boven dakkapel plaatsen en denken dat qua erfgrens en trillingen de Flint dan het beste uitkomt. Wat is jullie verwachting daarin? En zou de Flint voldoen qua capaciteit?
Hartelijke groet Leon
Carboy54 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Dat is wel een hele ruime range van 6-11 kW en twee totaal verschillende modellen. Wat is het langjarig gemiddelde gasverbruik van jullie woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
ldool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 06:34:
Het gaat om een tussenwoning, net aangekocht. Buren zitten omgerekend rond de 900 tot 1150 kuub gas. We willen graag de warmtepomp boven dakkapel plaatsen en denken dat qua erfgrens en trillingen de Flint dan het beste uitkomt. Wat is jullie verwachting daarin? En zou de Flint voldoen qua capaciteit?
Hartelijke groet Leon

[...]
Dan heb je 6 kW nodig bij -7. De Flint is dan te klein. De Blackbird P60 is dat wel en beter geschikt voor een dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:32
Plaatsing BB op met buren-gedeelde dakkapel beter niet, ivm mogelijke trillingen ook richting buren. BB blaasgeluid zelf valt me 100% mee, trillingen/brom binnen blijft tricky

[ Voor 27% gewijzigd door wbdj op 20-08-2025 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aloft
Stoker schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:06:
[...]
Ik heb ook 1x een fout gehad met een installatie waarin de koeling aan stond. Toen heb ik op advies van de serviceafdeling van Weheat koeling uitgezet (schuifje uit).

Daarna was het probleem verholpen. Weheat kende het probleem en stond op de lijst om aan te passen.

Dus: zet koelen eens uit, doet hij het daarna wel?
Nee, koeling uit maakt geen verschil. Ook van de stroom halen niet. Installateur ziet ook niets geks, het was wel zo dat op het moment dat hij de doeltemperatuur naar 60 graden zette, hij niet meer stopt op 42 graden, maar op 45 graden.

Eind juni is bij mij de hardware aanpassing voor netcongestie uitgevoerd. Ook daarna heeft het nog prima gewerkt, maar mogelijk is daar ook nog een relatie.

Installateur heeft het probleem nu doorgezet naar @Weheat , hopelijk vinden zij het snel. Ze hebben mijn nummer ;-)

Update: na het vullen van het bad, ging hij vanuit CV koelen naar SWWverwarmen. Maar in plaats van het vat te verwarmen bleef het water-uit kouder en kouder worden en dus het SWW vat ook koeler worden.
Na 30 minuten was er een flink raar geluid uit de warmtepomp en draaide de in/uit temperatuur plotsklaps om. Nu wordt het vat weer verwarmd (weliswaar maar tot 42 graden, maar we hebben in ieder geval warm water)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0YcWmBxIsdvdhV0K7T1c3PItHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUuIlUmlSounfSeJgNzhoMs3.png?f=fotoalbum_large

Temperaturen van het SWW vat, eerst daling door vullen van het bad, daarna zie je door menging de temperaturen bij elkaar komen, maar verder dalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTP1i4JPyMCCjHh8t8-_0xkj5Fk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FBkS7zC3lAGJoL9Dqbzha8jW.png?f=user_large

Installateur belt morgen met WeHeat.

[ Voor 36% gewijzigd door aloft op 20-08-2025 20:04 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:14
Zijn er ook WeHeat eigenaren in Zeewolde of ruime omgeving waar ik eens zou mogen kijken?

• Carboy54
Guido7619 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:52:
Zijn er ook WeHeat eigenaren in Zeewolde of ruime omgeving waar ik eens zou mogen kijken?
@Stoker in Hoevelaken wellicht?

• DRK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:35

DRK

Volgende week komt Coolblue een Blackbird P80 installeren. Hebben jullie nog tips of suggesties waar ik op moet letten bij een installatie door dit bedrijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-09 14:04
DRK schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:31:
Volgende week komt Coolblue een Blackbird P80 installeren. Hebben jullie nog tips of suggesties waar ik op moet letten bij een installatie door dit bedrijf?
Ga er boven op zitten, of zij alles netjes installeren. Met name de goot en leiding/bedrading werk. Hangt natuurlijk van de netheid van de installateur af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
Zorg voor leidingen vanaf de buitenunit naar binnen met 28 mm (of groter).
Ook naar het SWW vat, hoe groter hoe beter

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Tijgerkracht schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Zorg voor leidingen vanaf de buitenunit naar binnen met 28 mm (of groter).
Ook naar het SWW vat, hoe groter hoe beter
Precies want standaard doet CB dit met 22mm ipv28mm

Verder; ze isoleren leidingen niet behalve die van binnen naar buiten, leggen geen thermosifon aan, plaatsen geen expansievat, plaatsen geen vulkraan en dan zijn er nog een paar dingen die ik vergeet vermoed ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
arjenhiemstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Verder; ze isoleren leidingen niet behalve die van binnen naar buiten, leggen geen thermosifon aan, plaatsen geen expansievat, plaatsen geen vulkraan en dan zijn er nog een paar dingen die ik vergeet vermoed ik...
Absoluut, heel goed, ze zijn bij mij na behoorlijk aandringen terug gekomen voor o.a. thermosifon en vulpunt.
Maar nog belangrijker ook het overdruk ventiel kon niet op het riool aangesloten worden (zat te laag),
dat hebben ze ook later aangepast. Ook hadden ze zich het makkelijk gemaakt door e.e.a. aan te sluiten op het bestaande leidingwerk zodat er soort van spaghetti ontstond. Ook dat is later aangepast.

Bij een CV ketel komen er een paar druppels uit het overdruk ventiel (voor SWW), maar bij een legionella run is dat wel een liter (tot 2), dus dan werkt een klein bekertje niet.

Vuilfafscheider niet vergeten.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:07
Zorg dat ze een aftapkraan op je boiler vat plaatsen. Niet direct nodig maar handig mocht deze ooit leeg moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Bij een CV ketel komen er een paar druppels uit het overdruk ventiel (voor SWW), maar bij een legionella run is dat wel een liter (tot 2), dus dan werkt een klein bekertje niet.
Je doelt vast op de inlaatcombinatie voor SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

Absoluut, heel goed, ze zijn bij mij na behoorlijk aandringen terug gekomen voor o.a. thermosifon en vulpunt.
Maar nog belangrijker ook het overdruk ventiel kon niet op het riool aangesloten worden (zat te laag),
dat hebben ze ook later aangepast. Ook hadden ze zich het makkelijk gemaakt door e.e.a. aan te sluiten op het bestaande leidingwerk zodat er soort van spaghetti ontstond. Ook dat is later aangepast.

Vuilfafscheider niet vergeten.
Precies. @DRK en laat je niets wijs maken van "ach meneer, dat is niet nodig" Heel veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
Guido7619 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:52:
Harderwijk? Ik heb de BB nu enkele maanden staan

[ Voor 7% gewijzigd door Pandabeer35 op 21-08-2025 20:12 ]

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:05
Geeft de Weheat goed het actuele en historisch stroomverbruik van de WP weer of gebruikt men toch liever een kWh meter van Homewizard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Even de brug over, en de a28 een stukkie naar beneden. Afslag Hoevelaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Stoker schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Even de brug over, en de a28 een stukkie naar beneden. Afslag Hoevelaken
Ja dat kan ik bijna op de fiets doen. Deal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
Pandabeer35 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Harderwijk? Ik heb de BB nu enkele maanden staan
Ja is heel dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 12:54

Masuchievo

Cpt. Average

arjenhiemstra schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Hoe staat dit op de offerte?
DN25?

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Masuchievo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:02:
[...]

DN25?
CB is heel summier met de details. Er staat alleen "appendages" en leidingwerk tot 10 meter in. Dus niet welke materialen zij gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 22-08-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Masuchievo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:02:
[...]

DN25?
Helemaal niet behalve dat tot 10 meter leiding standaard in de offerte zit.

Ik heb voor plaatsing BB80 alle leidingen in huis vervangen door Uponor 32 mm, Coolblue gaf aan hierop door te bouwen, ik heb tijdens de schouw gevraagd of dit met Uponor zou gebeuren en dat werd bevestigd.

Ik had dit uiteraard op papier moeten laten bevestigen maar in de 10 duizend andere dingen van de verbouwing hier niet scherp genoeg op geweest. Vervolgens stond het installatieteam een week later met 22mm staal en geen overgang naar Uponor voor de deur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:41
Bij mij komen ze 3 september installeren. Heb expliciet gevraagd naar de diameter van de leidingen buiten omdat die een kort stukje onder de grond moeten en ik ze extra wil isoleren. Kreeg het volgende bevestigd:

Leiding dikte van de DN25 flex buitenleiding. Uitwendig 31.8, Inwendig 25.1.

Verder komen ze bij mij toch wel een expansievat installeren (tegen meerprijs), maar ze zeiden inderdaad ook dat ze niet op plastic kunnen aansluiten, dus moest een overgang maken naar 22 staal en 16 koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:15
Mede-tweakers,
Sinds kort is mijn huis warmtepomp-ready op een manier zoals ik het wil. Mijn gasverbruik - gebaseerd op radiatoren met heatmeisters - is iets minder dan 1000 m3 gas voor CV en 250 m3 voor SWW. 2 maanden geleden zijn die radiatoren vervangen door vloerverwarming op alle verdiepingen. Daarover heb ik logischerwijs geen ervaringscijfers. Mijn CV-ketel (nefit) is nu 7 jaar oud, dus mijn beeld was dat ik nog wat jaren wacht om een spaarpotje op te bouwen om over te gaan naar full electric.

Nu lees ik over extra belastingen op gas, dus begin ik te twijfelen: Full Electric is financieel nu even geen optie. Maar misschien wel om eerst hybride te worden. Dan koop ik nu een sparrow 6kW en dan op een later moment - als de schatkist het toelaat - ga ik over naar full electric (SWW is nl. voor 4 personen + ligbad). Dan weet ik dat ik uiteindelijk dubbele installatiekosten heb, maar die spreid ik wel in de tijd en ik bespaar direct een fors bedrag aan gas per jaar.

Dan nu mijn vraag: als ik dit voorleg aan mijn wederhelft dan vindt ze het gedoe en duur. Maar hoe duur eigenlijk? Ik verwacht dat een buitenunit in de tuin tegen de bijkeuken aan komt te staan. De binnenunit met leidingen van buitenaf over het dak vd bijkeuken door het houten/bitumen dak heen naar een plekje naast de CV-ketel in de bijkeuken. Ik schat de lengte vd leidingen op grofweg 6 meter. Verder denk ik dat de bijkeuken als klankkast gaat fungeren als de unit óp het bijkeukendak wordt geplaatst, vandaar mijn voorkeur voor plaatsing in de tuin. Alles is prima bereikbaar en op de begane grond.

Heeft iemand enig idee waaraan ik zou moeten denken qua installatiekosten?

En om nu al gesprekken in te plannen met installateurs; ik wil eerst mijn vloerverwarming een winter in actie zien. Dan is ook beter te bepalen of 6kW toereikend is of dat een 8kW nodig is vanwege een ligbad. Installatiekosten zullen vermoedelijk in dat geval ongeveer gelijk zijn. Mijn doel is nu vooral om te bekijken of het zinnig is om er uberhaupt verder over na te denken of niet.

Hoor het graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:57
Jailhouse schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:14:
Mede-tweakers,
Sinds kort is mijn huis warmtepomp-ready op een manier zoals ik het wil. Mijn gasverbruik - gebaseerd op radiatoren met heatmeisters - is iets minder dan 1000 m3 gas voor CV en 250 m3 voor SWW. 2 maanden geleden zijn die radiatoren vervangen door vloerverwarming op alle verdiepingen. Daarover heb ik logischerwijs geen ervaringscijfers. Mijn CV-ketel (nefit) is nu 7 jaar oud, dus mijn beeld was dat ik nog wat jaren wacht om een spaarpotje op te bouwen om over te gaan naar full electric.

Nu lees ik over extra belastingen op gas, dus begin ik te twijfelen: Full Electric is financieel nu even geen optie. Maar misschien wel om eerst hybride te worden. Dan koop ik nu een sparrow 6kW en dan op een later moment - als de schatkist het toelaat - ga ik over naar full electric (SWW is nl. voor 4 personen + ligbad). Dan weet ik dat ik uiteindelijk dubbele installatiekosten heb, maar die spreid ik wel in de tijd en ik bespaar direct een fors bedrag aan gas per jaar.

Dan nu mijn vraag: als ik dit voorleg aan mijn wederhelft dan vindt ze het gedoe en duur. Maar hoe duur eigenlijk? Ik verwacht dat een buitenunit in de tuin tegen de bijkeuken aan komt te staan. De binnenunit met leidingen van buitenaf over het dak vd bijkeuken door het houten/bitumen dak heen naar een plekje naast de CV-ketel in de bijkeuken. Ik schat de lengte vd leidingen op grofweg 6 meter. Verder denk ik dat de bijkeuken als klankkast gaat fungeren als de unit óp het bijkeukendak wordt geplaatst, vandaar mijn voorkeur voor plaatsing in de tuin. Alles is prima bereikbaar en op de begane grond.

En om nu al gesprekken in te plannen met installateurs; ik wil eerst mijn vloerverwarming een winter in actie zien. Dan is ook beter te bepalen of 6kW toereikend is of dat een 8kW nodig is vanwege een ligbad. Installatiekosten zullen vermoedelijk in dat geval ongeveer gelijk zijn. Mijn doel is nu vooral om te bekijken of het zinnig is om er uberhaupt verder over na te denken of niet.

Hoor het graag!
Full electric kost ca. 8-9k na ISDE subsidie (wp+ boiler+ installatiekosten)
Dan kan je ook van het gas af (eur 350 per jaar aan netwerkkosten en vaste contractkosten per maand)
Hybride kost ca. 4k. Maar dan kan je niet van het gas af....

Je kan dit (full electric) laten financieren bij het warmtefonds. Bij inkomen tot 60k is dat met rente 0%.

De grootte van de boiler wordt door het ligbad bepaald. De warmtepompcapaciteit vooral door je warmtebehoefte. 1250m3 = ca. 6kW bij -10.
Door je vloerverwarming gaat je gasverbruik niet echt veranderen (immers je warmteverlies is niet veranderd)

Let op: ALS je voor hybride kiest, dan moet je op dat moment ook bedenken hoe je vervolgens naar Full electric kan (het liefst zonder de hybride weg te gooien).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 12:54

Masuchievo

Cpt. Average

Mede-tweakers,

Hoor het graag!
Ik kan enkel advies geven ivm de kosten daadwerkelijk betalen.

Wij zijn akkoord gegaan met de installatie van een BBP80 nadat ik aan mijn wederhelft had uitgelegd dat de verwachte reductie in kosten groter is dan de kosten van de lening van het warmtefonds. (1650 kuub gas per jaar)

Wat ik wil zeggen is je hoeft niet meteen alle kosten zelf te betalen, maar er zijn potjes beschikbaar.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Mede-tweakers,

Hoor het graag!
Je hebt al flink geïnvesteerd in vloerverwarming. Ik zou dan nu doorpakken. Maak voor je zelf voor de komende jaren een kosten baten analyse en kijk bijvoorbeeld naar TCO over bijvoorbeeld 10 jaar.

Je zou ook voor een BB P60 kunnen gaan en deze op je bijkeuken plaatsen. Scheelt een hoop leidingwerk.
Hou wel rekening met geluid m.b.t. erfgrens, maar ook of je bijkeuken niet aangrenst aan dat van de buren!
Ik ben zelf ook eerst voor een hybride oplossing gegaan. Maar voor mij meer, omdat ik met SWW oplossing er nog niet uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Full electric kost ca. 8-9k na ISDE subsidie (wp+ boiler+ installatiekosten)
Dan kan je ook van het gas af (eur 350 per jaar aan netwerkkosten en vaste contractkosten per maand)
Hybride kost ca. 4k. Maar dan kan je niet van het gas af....

Je kan dit (full electric) laten financieren bij het warmtefonds. Bij inkomen tot 60k is dat met rente 0%.

De grootte van de boiler wordt door het ligbad bepaald. De warmtepompcapaciteit vooral door je warmtebehoefte. 1250m3 = ca. 6kW bij -10.
Door je vloerverwarming gaat je gasverbruik niet echt veranderen (immers je warmteverlies is niet veranderd)

Let op: ALS je voor hybride kiest, dan moet je op dat moment ook bedenken hoe je vervolgens naar Full electric kan (het liefst zonder de hybride weg te gooien).
Je bent wel aan de optimistische kant denk ik. Ik overweeg een Sparrow P60 op mijn dak te laten zetten met dakdoorvoer, volledige installatie met aanleggen extra groep (hoeft dat bij jou niet? waarschijnlijk wel als je FE-ready wilt?). Installatie inclusief subsidie €11.250. Dus wel wat hoger dan 9k. Dakplaatsing is misschien wel kostenverhogend, maar om zeker te weten dat het 9k kost zou ik een paar offertes vragen. Kost alleen wat tijd en een kop koffie voor de schouwende installateurs.

Daarnaast als je alleen gas voor SWW gebruikt dan kom je waarschijnlijk in het lagere vastrechttarief voor gas te vallen.
t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 12,83 € 154,00
t/m G6, sjv <500 m3 € 14,51 € 174,10
(bij mijn netbeheerder Enexis, of mis ik dan iets. € 350 lijkt me veel).

Met je gasverbruik zou je ook FE wel toe kunnen met een Sparrow denk ik. Dus goede keuze om ready te zijn voor FE.

De hogere belasting op gas door de ETS2 is circa 20ct per kuub gas. Gaat in per 2027. Dus als je niet direct van het gas wil/hoeft dan zou ik nu kijken naar een voordelig jaarcontract voor gas. 1 jaar vastzetten en sparen tot volgend jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 22-08-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Pr088 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Je bent wel aan de optimistische kant denk ik. Ik overweeg een Sparrow P60 op mijn dak te laten zetten met dakdoorvoer,
Waarom niet de BB P60? Is veel fraaier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Pr088 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Je bent wel aan de optimistische kant denk ik. Ik overweeg een Sparrow P60 op mijn dak te laten zetten met dakdoorvoer, volledige installatie met aanleggen extra groep (hoeft dat bij jou niet? waarschijnlijk wel als je FE-ready wilt?). Installatie inclusief subsidie €11.250. Dus wel wat hoger dan 9k. Dakplaatsing is misschien wel kostenverhogend, maar om zeker te weten dat het 9k kost zou ik een paar offertes vragen. Kost alleen wat tijd en een kop koffie voor de schouwende installateurs.

Daarnaast als je alleen gas voor SWW gebruikt dan kom je waarschijnlijk in het lagere vastrechttarief voor gas te vallen.
t/m G6, sjv < 500 m3 (*) € 12,83 € 154,00
t/m G6, sjv <500 m3 € 14,51 € 174,10
(bij mijn netbeheerder Enexis, of mis ik dan iets. € 350 lijkt me veel).

Met je gasverbruik zou je ook FE wel toe kunnen met een Sparrow denk ik. Dus goede keuze om ready te zijn voor FE.

De hogere belasting op gas door de ETS2 is circa 20ct per kuub gas. Gaat in per 2027. Dus als je niet direct van het gas wil/hoeft dan zou ik nu kijken naar een voordelig jaarcontract voor gas. 1 jaar vastzetten en sparen tot volgend jaar.
Tja, Jouw keuze om daar 11k voor te betalen. Maar op een dakkapel met een dakdoorvoer is duurder dan op de grond en door de muur.
En hoeveel kost stroom om elke middag met een warmtepomp de boiler op te warmen? (groot deel van het jaar gratis :) )
Vastrechtkosten moet je echt even beter zoeken. Ze zijn ca. 240-280 euro boven de 500m3 (https://www.enexis.nl/tarieven/2025-gas-maandelijks). Daarnaast nog ca 60-120 euro per jaar bij de energieleverancier. Als je onder de 500m3 zakt gaat er ca, eur 60 af.

En kosten FE: al 2 keer de collectieve eigenhuis actie langs zien komen voor ca. 8.5k (obv 1500m3) en bij mij thuis is het hier eind vorig jaar voor een A merk warmtepomp van 9kW op de sticker goed gelukt onder de 9k. Inderdaad incl. 2 extra groepen.

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 22-08-2025 12:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Tja, Jouw keuze om daar 11k voor te betalen. Maar op een dakkapel met een dakdoorvoer is duurder dan op de grond en door de muur.
En hoeveel kost stroom om elke middag met een warmtepomp de boiler op te warmen? (groot deel van het jaar gratis :) )
Vastrechtkosten moet je echt even beter zoeken. Ze zijn ca. 240-280 euro boven de 500m3 (https://www.enexis.nl/tarieven/2025-gas-maandelijks). Daarnaast nog ca 60-120 euro per jaar bij de energieleverancier. Als je onder de 500m3 zakt gaat er ca, eur 60 af.

En kosten FE: al 2 keer de collectieve eigenhuis actie langs zien komen voor ca. 8.5k (obv 1500m3) en bij mij thuis is het hier eind vorig jaar voor een A merk warmtepomp van 9kW op de sticker goed gelukt onder de 9k. Inderdaad incl. 2 extra groepen.
Nou, dan mag je die installateur die het bij jou voor 9k heeft gedaan wel doorsturen. :9
Heb een aantal installateurs in mijn regio gevraagd, de anderen waren of niet geschikt (kwamen met rare oplossingen) of veel duurder. 1 kwam zelfs met 14k op de proppen. |:(

Overigens ben ik van plan de Sparrow parallel aan mijn badkamermuur/buitenmuur te zetten op een plat dak op de 1e verdieping aan de achterzijde van de woning. Dus mooi uit het zicht. Daarnaast neemt de BB P60 meer ruimte in die concurreert met mijn zonnepanelen op het platte dak. En of ik de BB mooier vind dan de Sparrow. Neuh.

Mijn woning staat midden op de kavel, vrijstaand. Elke plaats in de tuin is te dicht bij de erfgrens, op het terras of op een plaats waar leidingwerk een heel gedoe wordt. De pomp zou namelijk mooi aan de linkerhoek/voorzijde kunnen, maar de vloerverwarmingsverdeler zit in de technische ruimte rechtsachter/achterzijde...
Keuzes hè.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 22-08-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Mede-tweakers,

Hoor het graag!
Zelf heb ik ervoor gekozen om een Blackbird P80 alleen et CV systeem te laten verwarmen. Achteraf hadden we ook wel weg gekomen met een P60 maar ten tijde van de aanschaf was alelen de Blackbird P80 er nog en geen andere modellen.
Wel apart een back up heater laten monteren mocht er iets aan de hand zijn of als de Blackbird het niet aan kan.

We hadden al een boiler dus we gebruikten alleen gas voor het CV gedeelte. Achteraf ben ik daar blij mee. Het boilervat via de warmtepomp zou anders te groot worden en konden we niet kwijt op de bovenste verdieping in verband met de druk op de vloer. We hebben daarom een koperen boiler van 150l die ruim voldoende is voor ons. WE zijn met 3 waarvan 1 net een jaartje oud. De boiler is alleen voor onze badkamer. We hebben een 2 persoonsbad en een stortdouche. Niet heel erg zuinig met water dus. Als het bad gevuld is kan ik ten minste nog 30min de douche laten stromen. Voordeel van een losse boiler is dat je die slim kunt aansturen (moet ik nog doen) in de zomer met overschot van de zon en wellicht ook met een dynamisch contract voor het verwarmen van de boiler? Onze boiler staat overdag op 80 graden en in de avonden/nachten op 55 graden. Komt die onder deze temparturen op bepaalde tijden verwarmt die bij. Geen slimme boiler helaas.

Ik lees wisselende verhalen door het verwarmen van een boiler via de WeHeat en ben daarom om deze reden erg tevreden over de opstelling waar ik voor heb gekozen. Zeker ook de combinatie met het koelen in de zomer lees ik wat klachten. Ik weet niet of deze 2 een relatie hebben met elkaar. Hier heb ik geen ervaring mee omdat we de WeHeat alleen gebruiken voor het verwarmen van het CV systeem. Koelen gebruiken we andere apparatuur voor die al eerder onderwerp zijn geweest in dit topic. 8)

Succes met de keuze en het oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Kevin1990 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:14:
[...]

Zelf heb ik ervoor gekozen om een Blackbird P80 alleen et CV systeem te laten verwarmen. Achteraf hadden we ook wel weg gekomen met een P60 maar ten tijde van de aanschaf was alelen de Blackbird P80 er nog en geen andere modellen.
Wel apart een back up heater laten monteren mocht er iets aan de hand zijn of als de Blackbird het niet aan kan.

We hadden al een boiler dus we gebruikten alleen gas voor het CV gedeelte. Achteraf ben ik daar blij mee. Het boilervat via de warmtepomp zou anders te groot worden en konden we niet kwijt op de bovenste verdieping in verband met de druk op de vloer. We hebben daarom een koperen boiler van 150l die ruim voldoende is voor ons. WE zijn met 3 waarvan 1 net een jaartje oud. De boiler is alleen voor onze badkamer. We hebben een 2 persoonsbad en een stortdouche. Niet heel erg zuinig met water dus. Als het bad gevuld is kan ik ten minste nog 30min de douche laten stromen. Voordeel van een losse boiler is dat je die slim kunt aansturen (moet ik nog doen) in de zomer met overschot van de zon en wellicht ook met een dynamisch contract voor het verwarmen van de boiler? Onze boiler staat overdag op 80 graden en in de avonden/nachten op 55 graden. Komt die onder deze temparturen op bepaalde tijden verwarmt die bij. Geen slimme boiler helaas.

Ik lees wisselende verhalen door het verwarmen van een boiler via de WeHeat en ben daarom om deze reden erg tevreden over de opstelling waar ik voor heb gekozen. Zeker ook de combinatie met het koelen in de zomer lees ik wat klachten. Ik weet niet of deze 2 een relatie hebben met elkaar. Hier heb ik geen ervaring mee omdat we de WeHeat alleen gebruiken voor het verwarmen van het CV systeem. Koelen gebruiken we andere apparatuur voor die al eerder onderwerp zijn geweest in dit topic. 8)

Succes met de keuze en het oriënteren.
Thanks voor je ervaringen! Jouw systeem heeft inderdaad ook voordelen. Zou je in het kader van besparing niet je boiler gewoon wat lager zetten, bijvoorbeeld op 60-65? Als ik je zo hoor heb je meer dan voldoende douchewater. Een tijdje proberen, ik zou denken dat dat wel wat scheelt in stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Pr088 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Thanks voor je ervaringen! Jouw systeem heeft inderdaad ook voordelen. Zou je in het kader van besparing niet je boiler gewoon wat lager zetten, bijvoorbeeld op 60-65? Als ik je zo hoor heb je meer dan voldoende douchewater. Een tijdje proberen, ik zou denken dat dat wel wat scheelt in stroomverbruik.
Klopt maar voordeel op deze manier is dat het weinig energie kost als de temperatuur al hoog is om die op temperatuur te houden. De boiler staat op 80 graden tussen 10.00-17.00. Dat zijn de uren dat er de meeste zonuren zijn als het goed is.
Als we dan gaan douchen in de avond is de kans aanwezig dat de ondergrens van 50 graden niet gehaald wordt waardoor de boiler dus ook niet opnieuw op hoeft te warmen. Als je de temperatuur op 60 graden zet zal die in de avond bij het douchen eerder onder de 50 graden gaan en verwarmen bij de duurdere prijzen in ons geval.

Ik heb ook nog niet de ideale settings gevonden voor de temperaturen. Omdat het een domme boiler is moet ik alles met de hand monitoren. En eerlijk-> niet het leukste klusje aangezien de boiler achter een kast en wasmachne en droger staat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guido7619
Kevin1990 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Klopt maar voordeel op deze manier is dat het weinig energie kost als de temperatuur al hoog is om die op temperatuur te houden. De boiler staat op 80 graden tussen 10.00-17.00. Dat zijn de uren dat er de meeste zonuren zijn als het goed is.
Als we dan gaan douchen in de avond is de kans aanwezig dat de ondergrens van 50 graden niet gehaald wordt waardoor de boiler dus ook niet opnieuw op hoeft te warmen. Als je de temperatuur op 60 graden zet zal die in de avond bij het douchen eerder onder de 50 graden gaan en verwarmen bij de duurdere prijzen in ons geval.

Ik heb ook nog niet de ideale settings gevonden voor de temperaturen. Omdat het een domme boiler is moet ik alles met de hand monitoren. En eerlijk-> niet het leukste klusje aangezien de boiler achter een kast en wasmachne en droger staat ;)
Schakel de boiler via een homewizard stekker. Kun je precies het verbruik zien en deze via de app aan en uit schakelen. Eventueel kun je dit zelfs automatiseren op teruglevering zonnepanelen.

Ik heb bewust een boiler genomen met een lager vermogen aan verwarmingselement en schakel deze enkel aan als de zonnepanelen voldoende leveren.

Paar uur per dag is de boel wel warm en daarna gaat ie uit. Dan kun je nog genoeg warm water pakken. Ik sla soms wel eens een dag over met verwarmen van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Guido7619 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Schakel de boiler via een homewizard stekker. Kun je precies het verbruik zien en deze via de app aan en uit schakelen. Eventueel kun je dit zelfs automatiseren op teruglevering zonnepanelen.

Ik heb bewust een boiler genomen met een lager vermogen aan verwarmingselement en schakel deze enkel aan als de zonnepanelen voldoende leveren.

Paar uur per dag is de boel wel warm en daarna gaat ie uit. Dan kun je nog genoeg warm water pakken. Ik sla soms wel eens een dag over met verwarmen van de boiler.
Dat zou inderdaad kunnen maar wat ik wel heel belangrijk vind is altijd warm water hebben. Het verwarmingselement wat we hebben is 2.5kW dus niet de kleinste maar volgens mij zijn er nog zwaardere varianten.
Het kost een boiler en ook andere machines zoals de WeHeat minder moeite om een temperatuur te bereiken en hem daar te houden in plaats van dat de boiler ver afkoelt en dan weer aand e gang moet.
Vandaar de wat hogere temperaturen. Nadeel van jou opstelling is dat als de boiler uit staat er geen meting is van temperatuur in het vat. Idealiter zou ik dat willen dat die ook met bepaalde temperaturen weer aan gaat maar dan had ik denk ik geen domme boiler moeten nemen. Helaas was dit van Itho de grootste variant koper maar niet in de slimme variant. HAd ik een kleinere genoemen had dat wel gekund...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-08 20:39
Beste mede tweakers,

Ik ben in de markt voor een Weheat p40. Via een Coolblue zojuist een adviesgesprek gehad. Ik schrok eigenlijk enigszins wel van de prijs. Ik had een kleine 2000 euro minder verwacht. Ligt dat aan mijn verwachtingen of hebben anderen een andere prijservaring?

Hoor graag of ik gewoon deze prijs moet incasseren :')...!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ2rZLQJKaI4ZpCUOzs8_nghznM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b727QLH9DeC5fNBEwUEI8jje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMy2HqxPr-jk-gLh877Xo1XXpnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97GdYmBj6UeCfkLA3Ie4VNfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJz988Zbx0pLISImAn3TC-cDgeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pX3QrX1fEoMBgkjTAyPpDGXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
Kevin1990 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen maar wat ik wel heel belangrijk vind is altijd warm water hebben. Het verwarmingselement wat we hebben is 2.5kW dus niet de kleinste maar volgens mij zijn er nog zwaardere varianten.
Het kost een boiler en ook andere machines zoals de WeHeat minder moeite om een temperatuur te bereiken en hem daar te houden in plaats van dat de boiler ver afkoelt en dan weer aand e gang moet.
Vandaar de wat hogere temperaturen. Nadeel van jou opstelling is dat als de boiler uit staat er geen meting is van temperatuur in het vat. Idealiter zou ik dat willen dat die ook met bepaalde temperaturen weer aan gaat maar dan had ik denk ik geen domme boiler moeten nemen. Helaas was dit van Itho de grootste variant koper maar niet in de slimme variant. HAd ik een kleinere genoemen had dat wel gekund...
Ja ik weet precies wanneer ik ongeveer ga douchen en wanneer de volgende douchebeurt weer plaats vindt. En ik weet ook dat het water nog wel zeker een dag lang warm genoeg blijft om die douchebeurt te doen.

Dus in de zomer overdag een paar uur aan tot de boiler op thermostaat uit gaat en dan is er genoeg warm water voor 2 dagen douchen. Idealiter schakel ik elke dag de boiler in als de zonnepanelen lekker bezig zijn.

3 dagen ook wel eens geprobeerd maar dan is het wel krap aan. Boiler heeft ook niet zo'n goede isolatie.

Uiteraard is een SWW vat op je warmtepomp voordeliger in energie. Maar die kost je zeker het 10voudige om aan te schaffen en te installeren. Zeker in de zomer is er toch genoeg PV capaciteit. Vooral nu salderen er af gaat is dit een mooie manier om het op te maken.

Heb je al eens geprobeerd om de boiler s'nachts uit te zetten? En wat er dan nog over is aan warm water de volgende ochtend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Marvin- schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:54:
Beste mede tweakers,

Ik ben in de markt voor een Weheat p40. Via een Coolblue zojuist een adviesgesprek gehad. Ik schrok eigenlijk enigszins wel van de prijs. Ik had een kleine 2000 euro minder verwacht. Ligt dat aan mijn verwachtingen of hebben anderen een andere prijservaring?

Hoor graag of ik gewoon deze prijs moet incasseren :')...!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, best wel een investering. met name de FE pakket is aan de prijs. Een losse boiler is veel goedkoper. Helemaal als je ook een PV installatie bezit. Ook de stroomkabel + aanpassing meterkast vind ik erg hoog. Ik heb toentertijd zelf de elektra voorziening aangelegd voor nog geen 200 euro.
Wat mij opvalt dat ze meteen als optie een service contract aansmeren, terwijl je standaard al 2 jaar recht heb op installatie garantie.

Ik was vorig jaar bij CB voor een BB P80 hybride all-in nog geen 6000,- euro kwijt. Was uiteraard wel inclusief subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08 15:55
Hallo, ik ben bezig met offertes voor een WeHeat Flint warmtepomp.
Dit is de offerte van CB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czRI6oClm9H4Hu0TkFICN13EKtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wESBwcgJjz9qaCCg26InvsB5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN8IG8OlAJ4UMCYNqR7gQsfwC4I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qd6Hf40WsvOGcgzTE0qJn64J.png?f=user_large

Is dat een reële offerte? voor een eengezinswoning (1992), 2 bewoners, vloerverwarming met eigen circulatiepomp op woonlaag, 1 radiator in keuken op woonlaag, 1 radiator in hal op woonlaag, 2 slaapkamers, kantoor en badkamer op 1e verdieping met radiatoren, slaapkamers hoeven niet verwarmd, badkamer (in winter) wél verwarmd, zolderruimte hoeft niet verwarmd. CV (Remeha Avanta Ace 35C van 2022 met Celcia 20 via OpenTherm, gaat vervangen worden door Honeywell 6T) is op zolder gemonteerd. Gasverbruik was afgelopen jaar 940m3 (met koudere winter), het jaar daarvoor was het verbruik 830m3 (met een niet zo koude winter).

Ik heb eigenlijk nog niet duidelijk welke onderdelen van de installatie waar geïnstalleerd worden (behalve de buitenunit ;) ) maar ik krijg niet duidelijk waar de binnenunit geïnstalleerd moet worden (is dat binnen, vlak bij de buitenunit, in de kruipruimte? of is dat vlak bij de CV ketel?). En het is mij onduidelijk hoe de communicatie gaat tussen de CV ketel, Honeywell T6 (met ketelmodule), de binnenunit (en zijn er dan nog meer modules?). En moet er dan een "datakabel" (hoeveel adres?) gelegd worden tussen welke modules?

Kunnen jullie mij wat op weg helpen met antwoorden op bovenstaande vragen?

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 22-08-2025 17:01 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Guido7619 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Ja ik weet precies wanneer ik ongeveer ga douchen en wanneer de volgende douchebeurt weer plaats vindt. En ik weet ook dat het water nog wel zeker een dag lang warm genoeg blijft om die douchebeurt te doen.

Dus in de zomer overdag een paar uur aan tot de boiler op thermostaat uit gaat en dan is er genoeg warm water voor 2 dagen douchen. Idealiter schakel ik elke dag de boiler in als de zonnepanelen lekker bezig zijn.

3 dagen ook wel eens geprobeerd maar dan is het wel krap aan. Boiler heeft ook niet zo'n goede isolatie.

Uiteraard is een SWW vat op je warmtepomp voordeliger in energie. Maar die kost je zeker het 10voudige om aan te schaffen en te installeren. Zeker in de zomer is er toch genoeg PV capaciteit. Vooral nu salderen er af gaat is dit een mooie manier om het op te maken.

Heb je al eens geprobeerd om de boiler s'nachts uit te zetten? En wat er dan nog over is aan warm water de volgende ochtend?
Onze boiler heeft een vrij goede isolatie.
Als we douchen in de avond gaat de boiler in de avond en nacht niet weer stoken dus dat betekent dat de temperatuur boven de 50 graden blijft. De volgende ochtend rond 10.00 gaat die eert verwarmen.

1 dag niet verwarmen wil ik niet. Het is leuk om te kijken hoe ver je kan gaan maar een koude douche ga ik niet lekker op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik ga koelen optie maar weer uitzetten. Afgelopen week maximaal 1 maal per dag half uurtje koelen en daarna vervolgens de in- en uitgaande water temperatuur veel hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuuYlrYsgFVJoMR2Fd1YhrQicuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQDGkG3uwkDolTc3VlSUWihf.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat natuurlijk helemaal nergens over zo.. Ook niet duidelijk waarom dat zo op en neergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:07
Kees-Jan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Is dat een reële offerte? voor een eengezinswoning (1992), 2 bewoners, vloerverwarming met eigen circulatiepomp op woonlaag, 1 radiator in keuken op woonlaag, 1 radiator in hal op woonlaag, 2 slaapkamers, kantoor en badkamer op 1e verdieping met radiatoren, slaapkamers hoeven niet verwarmd, badkamer (in winter) wél verwarmd, zolderruimte hoeft niet verwarmd. CV (Remeha Avanta Ace 35C van 2022 met Celcia 20 via OpenTherm, gaat vervangen worden door Honeywell 6T) is op zolder gemonteerd. Gasverbruik was afgelopen jaar 940m3 (met koudere winter), het jaar daarvoor was het verbruik 830m3 (met een niet zo koude winter).

Ik heb eigenlijk nog niet duidelijk welke onderdelen van de installatie waar geïnstalleerd worden (behalve de buitenunit ;) ) maar ik krijg niet duidelijk waar de binnenunit geïnstalleerd moet worden (is dat binnen, vlak bij de buitenunit, in de kruipruimte? of is dat vlak bij de CV ketel?). En het is mij onduidelijk hoe de communicatie gaat tussen de CV ketel, Honeywell T6 (met ketelmodule), de binnenunit (en zijn er dan nog meer modules?). En moet er dan een "datakabel" (hoeveel adres?) gelegd worden tussen welke modules?

Binnenunit komt hoogstwaarschijnlijk vlak bij huidige CV te hangen. Binnenunit moet via leidingen met buiten unit verbonden zijn. Is dit niet besproken dan, of zijn ze niet langs geweest? Op deze website staat een mooi plaatje. Binnenunit zal CV aan gaan sturen via opentherm.

Heb je all electric overwogen? Met minder dan 1000m3 verbruik en al vloerverwarming in belangrijkste te verwarmen ruimte zou dat ook interessant kunnen zijn. CV is wel weer heel jong om helemaal de deur uit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik begrijp die prijzen echt niet meer. Ben blij dat ik vorig jaar een Sparrow heb aangeschaft. Deze prijzen zijn m.i. niet meer terug te verdienen in een redelijke termijn.

Als er 'vrede' komt in Oekraïne daalt de gasprijs nog harder dan dat hij nu doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Nog een interessante ontwikkeling: https://www.stimulus.nl/o...ada_portfolio/silentheat/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:31:
[...]

Ik begrijp die prijzen echt niet meer. Ben blij dat ik vorig jaar een Sparrow heb aangeschaft. Deze prijzen zijn m.i. niet meer terug te verdienen in een redelijke termijn.

Als er 'vrede' komt in Oekraïne daalt de gasprijs nog harder dan dat hij nu doet.
Wishfull thinking. Blijkbaar de media niet gevolgd de afgelopen dagen. De komende twee jaar worden door de overheden in NL en Europa de pinautomaat van de burgers weer getrokken met CO2 toeslagen en verhogingen van de belastingen met een aanzienlijke stijging van de gasprijzen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Wishfull thinking. Blijkbaar de media niet gelezen de afgelopen dagen. De komende twee jaar worden door de overheden in NL en Europa de pinautomaat van de burgers weer getrokken met CO2 toeslagen en verhogingen van de belastingen met een aanzienlijke stijging van de gasprijzen tot gevolg.
Ik houd het redelijk in de gaten. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de terugverdientijd behoorlijk afhangt van de gasprijs en de prijs van electra natuurlijk. Niets geeft de garantie dat de overheid de lasten op electra niet ook gaat verhogen. En niemand, maar dan ook niemand kan die gasprijs stellig voorspellen. Er is meer opwaartse druk op de prijs, dat klopt. Maar dan nog - er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en hij kan naar beneden donderen.

Wat mij gewoon opvalt is dat vorig jaar de prijzen van de warmtepompen etc. een stuk lager lagen dan dit jaar, ex de subsidie. En ik geloof best dat prijzen van grondstoffen etc gestegen zijn, maar het is wel een heel groot verschil vind ik (eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat is alleen gebaseerd op de offertes die ik hier voorbij zie komen dus in hoeverre dat werkelijk zo is..). Maar media en verkopers gaan vol op het angst-orgel en ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinre
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:16
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Met betrekking tot de prijs. Voor het stukje installatiekosten zit een lokale installateur een stukje lager namelijk op ongeveer 2.200 euro excl. btw. Dus een verschil van ongeveer 500 euro excl. de btw. (bedrag van 2.200 euro is wel teruggerekend met de adviesprijs van Weheat voor de Flint en de prijs van buffervat wat CB rekent had namelijk een all-in prijs gekregen van de installateur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Ik houd het redelijk in de gaten. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de terugverdientijd behoorlijk afhangt van de gasprijs en de prijs van electra natuurlijk. Niets geeft de garantie dat de overheid de lasten op electra niet ook gaat verhogen. En niemand, maar dan ook niemand kan die gasprijs stellig voorspellen. Er is meer opwaartse druk op de prijs, dat klopt. Maar dan nog - er hoeft maar iets te gebeuren in de wereld en hij kan naar beneden donderen.

Wat mij gewoon opvalt is dat vorig jaar de prijzen van de warmtepompen etc. een stuk lager lagen dan dit jaar, ex de subsidie. En ik geloof best dat prijzen van grondstoffen etc gestegen zijn, maar het is wel een heel groot verschil vind ik (eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat is alleen gebaseerd op de offertes die ik hier voorbij zie komen dus in hoeverre dat werkelijk zo is..). Maar media en verkopers gaan vol op het angst-orgel en ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen.
Prijzen van warmtepompen zijn niet gewijzigd afgelopen jaar. Het is maar net hoeveel fantasie de installateur in brengt in zijn offerte. Arbeidsloon loopt wel op en goede installateurs zijn nauwelijks beschikbaar. De hier getoonde offertes zijn geen maatstaf zeker ook niet voor kwaliteit. Er wordt heel wat af gerommeld in warmtepompland dat is op tweakers wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Prijzen van warmtepompen zijn niet gewijzigd afgelopen jaar. Het is maar net hoeveel fantasie de installateur in brengt in zijn offerte. Arbeidsloon loopt wel op en goede installateurs zijn nauwelijks beschikbaar. De hier getoonde offertes zijn geen maatstaf zeker ook niet voor kwaliteit. Er wordt heel wat af gerommeld in warmtepompland dat is op tweakers wel te vinden.
Dat begrijp ik. Maar als voorbeeld. Een kennis van me heeft een oude cv ketel en wilde van het gas af. Niets bijzonders qua huis - goed isolatie, max 700m3 per jaar dus een Flint all electric zou voldoende zijn.

Dat kwam neer op bijna 9k....ex subsidie. Een nieuwe cv was 1500. Dan moeten de gasprijzen wel heel erg stijgen wil je dat terugverdienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:35
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Helemaal gelijk wat betreft de gasprijzen en dat die de terugverdientijd bepalen. Maar in essentie is terugverdientijd aan de keukentafel meer een marketingmiddel dat moeilijk in elkaar zit omdat het niet om zijn directe link heen kan met een waan van de dag qua prijzen, oorlogen, den haag etc.

Maar de marktprijs is erg een spel van vraag en aanbod denk ik. En dat is niet gek dat die stijgt. Wij stapten met het bedrijf in de warmtepomp als aanvulling op PV met messcherpe marges om voet aan de grond te krijgen, maar ook om de markt 'open te breken' om de inzet van een LW warmtepomp in NL huishouden te normaliseren. Daar werk je met het hele speelveld van politiek tot fabrikanten, van installateur tot klant naartoe (met duwen en trekken en vallen en opstaan, bijv. opschalen van productie door Intergas en Remeha om vervolgens de warmtepomp plicht van tafel geveegd te krijgen en de isde (nodig) herzien en versoberd).

Nu begint er in onze regio echt wel merkbaar (slow but steady) een consumer demand los te komen en zijn wij de prijzen ook wat omhoog aan het doen om weer gezonde marges te houden. Want eerlijk, die hadden wij niet.

Aan de fabrikanten kant zie ik niet veel verschuiven qua prijzen. In de warmte wereld is het zowiezo echt stuivertje wisselen met een procentje extra op de bruto prijs, veel minder volatiel dan de PV.

De bredere beweging is natuurlijk de dat fossiel eruit gaat en dat niet-fossiel daarvoor in de plaats moeten komen. Vandaag is dat voor CV (en tapwater) de LW warmtepomp die een mooie plek van bewezen techniek, massa productie, verwerkbaarheid door monteurs en enigzins de betaalbaarheid. Daar zal de hele keten ook wel de grens blijven zoeken naar gezonde of graai marges vs betrouwbare afzet.

Tot zover mn associatieve TED talk, dank voor uw aandacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:35
En wie wil er nou nog een gasketel? :D
#gasketelsgratisaftehalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVEf2DFY9ER-96CGNC9CIZj4PHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTSx3E0GA1cST5XifU6bZlzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Dat begrijp ik. Maar als voorbeeld. Een kennis van me heeft een oude cv ketel en wilde van het gas af. Niets bijzonders qua huis - goed isolatie, max 700m3 per jaar dus een Flint all electric zou voldoende zijn.

Dat kwam neer op bijna 9k....ex subsidie. Een nieuwe cv was 1500. Dan moeten de gasprijzen wel heel erg stijgen wil je dat terugverdienen.
?
Vastrecht + vaste contractkosten is zo eur 350 per jaar , daarvoor nu dus 15 jaar bijgetekend: 5250
En dat vastrecht wordt wel duurder als meer mensen van het gas af gaan (het is nu nog een stabiel aantal)
Met PV of dynamisch contract kan je de 100-200m3 SWW nagenoeg gratis met stroom doen 100-200 x 1,30 = 130-260 eur p jr x 15 = eur 1950 - 3900 in 15 jaar
Als de afgifte een beetje ok is (of gemaakt wordt in de toekomst) vervang je 1m3 gas door 2-3kWh stroom. Dus je halveert die kosten: 500-600 m3 x 1,30*50% = eur 325-390 x 15 jaar = eur 4875 - 5850
Kortom eur 13.050 - 14025 minder kosten in 15 jaar door 7500 meer uit te geven
En gas en elektra lopen steeds verder uit elkaar, komen steeds meer goedkope stroom uren
En je kan financiering krijgen als dat nodig is. tot 60k inkomen zelfs rente 0% (Warmtefonds)

Gas is gewoon te duur (ten opzichte van stroom en een warmtepomp). Dus dat blijven gebruiken kost (vaak ongemerkt) veel geld.

Je kan dus best een beetje geld uitgeven aan een warmtepomp en bezuinig niet op de laatste 1-2 duizend euro om het apparaat te nemen wat het beste bij je situatie past en de installateur die aantoonbaar het installeren het beste zal uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Ik denk dat wij in de goede tijd zijn ingestapt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:44
Vergeet ook de ETS2 en bijmengverplichting niet voor 2027 en later.
Gas gaat zeker 15 cent per kuub duurder worden.

Ik verwacht ook dat de vastrechtkosten alleen maar verder zullen stijgen, maar dat is meer koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RareHenk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:53:

Ik verwacht ook dat de vastrechtkosten alleen maar verder zullen stijgen, maar dat is meer koffiedik kijken.
'Zeker 15 cent'. Echter, geen mens die het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
RareHenk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:53:

Lees dit maar. https://1komma5.nl/pers/e...-wel-e-1335-meer-betalen/
Mijn plan is dan ook voor 2027 volledig van het gas af te gaan en naar FE WP te migreren. Het salderen is dan ook afgelopen. Ik hoop dat Weheat met slimme oplossing komt en wij dan ook meer controle krijgen op SWW oplossing. Dus overdag, pas als de PV productief is, de boiler opwarmen en legionella run uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Bij jullie na de update van HomeAssistant ook weer een defecte Weheat integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:56
jelleeelco schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:53:
Bij jullie na de update van HomeAssistant ook weer een defecte Weheat integratie?
Ik draai op 2025.8.3
Zonder problemen

Canon 5dMkIV

Pagina: 1 ... 102 ... 104 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.