Okay, duidelijke verhalen zo. Ik was al bang dat de Sparrow of BB P60 überhaupt over niet genoeg vermogen beschikte om FE te gaan. Dan zitten we hier wel goed straks
.
@jeroendh Zo goed als zeker een gevalletje verkeerde aansluiting sww boiler. Doordat de retour van de boiler niet als laatste in de retour gaat naar de warmtepomp krijg je hydraulische kortsluiting waardoor het water omgekeerd vanuit de boiler retour gaat via het afgifte systeem. Ook verwarm je bij een sww run onnodig een serieel buffervat. Dat geeft een hoog stroom verbruik en ongewild verwarmen van jouw afgifte systeem. Ik heb op dit forum hier al vaker over geschreven. Een regelmatig gemaakte installateursfout. Na een legionellarun kan er dus 60 graden water in de vvw terechtkomen bij een pomploze verdeler! Daar wordt de vloer niet blij van.Jimmie5887 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:42:
Ik heb een vraag over SWW runs. Er is al behoorlijk wat over geschreven in dit forum maar ik ben niet tegengekomen of jullie het effect van een SWW run ook zien op de temperatuur van de radiatoren.
Mijn BB draait SWW runs, ongeveer 1x per uur. Ik zie met dezelfde frequentie de temperatuur van mijn radiatoren, twee verdiepingen lager, ook toenemen. Dit lijkt me nogal onwenselijk omdat er dan in de zomer warm water wordt gebruikt voor het verwarmen van de radiatoren terwijl dit toch alleen voor de boiler bedoeld is. Ergens anders kwam ik wel de term CoP killer tegen, waar ik me wel iets bij kan voorstellen want die energie wordt gewoon verspilt.
In de winter maakt het allemaal niet zo veel uit want dan komt het ten goede aan het opwarmen van het huis maar in de zomer is dat niet de bedoeling.
Weet iemand of en hoe die SWW runs aan te passen zijn? Minder frequent bijvoorbeeld.
Ik heb een FE opstelling met 300 l boiler en 50 l buffervat. De SWW temperatuur staat op 45°C, wellicht is het effect groter als deze hoger staat.
Eerste plaatje is van de BB en het tweede van de HeatMeisters die beneden op de radiatoren zitten. (T.inlet en T.outlet is dus de temperatuur van het water in en uit de radiator)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dit klopt helemaal. Heb alleen geen buffervat dus daar geen last van.Carboy54 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
@jeroendh Zo goed als zeker een gevalletje verkeerde aansluiting sww boiler. Doordat de retour van de boiler niet als laatste in de retour gaat naar de warmtepomp krijg je hydraulische kortsluiting waardoor het water omgekeerd vanuit de boiler retour gaat via het afgifte systeem. Ook verwarm je bij een sww run onnodig een serieel buffervat. Dat geeft een hoog stroom verbruik en ongewild verwarmen van jouw afgifte systeem. Ik heb op dit forum hier al vaker over geschreven. Een regelmatig gemaakte installateursfout. Na een legionellarun kan er dus 60 graden water in de vvw terechtkomen bij een pomploze verdeler! Daar wordt de vloer niet blij van.
Daarom moet dit nog een keer aangepast worden bij mij.
Zal hiervoor nog contact over opnemen met jullie als mijn installateur zijnde. Leiding werk echter wel zelf aangelegd.
En er gaat na een SWW run (bijna) altijd heet water naar het cv circuit als je bijna direct daarna weer gaat koelen bijvoorbeeld. Al is dit maar een heel klein beetje van wat nog in de leiding zit tussen de buitenunit en de pomp binnen.
Dat kan ook thermosifon werking zijn in de leidingen. Het vermelde probleem had last van verwarmen van het afgiftesysteem tijdens sww run. En van verwarmen naar koelen gebeurd dat ook voor korte periode door restwarmte in het systeem.jeroendh schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:10:
[...]
Wat ik kan zien op het 1e plaatje hij maar 1x een SWW run gedaan heeft. (grote piek in de temperatuur) De andere lijken erop dat je CV pomp elk uur even draait. Op welke instelling heb je de aansturing staan?
Bij stooklijn zal hij elk uur even de CV pomp laten draaien om de temperatuur in de systeem te "voelen".
Hierdoor zal dus de temperatuur in je CV circuit even veranderen aangezien die pomp draait.
Bij mij staat hij op OpenTherm en doet dat maar 1x per 24 uur.
Je kan in de portal ook even de status SWW aanzetten, dan zie je direct of het echt een SWW run is.![]()
Bij mij heb ik wel last dat (een gedeelte) van mijn cv leidingen warm wordt als het SWW verwarmd wordt. Dit komt omdat er blijkbaar water aangezogen kan worden van een leiding die na de retour van het boiler vat zit. Dit ga ik nog een keer (laten) aanpassen.
Zie jeroendh in "Weheat warmtepompen" en jeroendh in "Weheat warmtepompen"
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2025 14:23 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Thermosifon 👍😍
Maar alleen in het Dappie 😉
Maar alleen in het Dappie 😉
[ Voor 44% gewijzigd door Hendrik Keizer op 05-08-2025 15:26 ]
Bij mij staat hij op OpenTherm, niet op stooklijn.jeroendh schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:10:
[...]
Wat ik kan zien op het 1e plaatje hij maar 1x een SWW run gedaan heeft. (grote piek in de temperatuur) De andere lijken erop dat je CV pomp elk uur even draait. Op welke instelling heb je de aansturing staan?
Bij stooklijn zal hij elk uur even de CV pomp laten draaien om de temperatuur in de systeem te "voelen".
Hierdoor zal dus de temperatuur in je CV circuit even veranderen aangezien die pomp draait.
Bij mij staat hij op OpenTherm en doet dat maar 1x per 24 uur.
Je kan in de portal ook even de status SWW aanzetten, dan zie je direct of het echt een SWW run is.![]()
Bij mij heb ik wel last dat (een gedeelte) van mijn cv leidingen warm wordt als het SWW verwarmd wordt. Dit komt omdat er blijkbaar water aangezogen kan worden van een leiding die na de retour van het boiler vat zit. Dit ga ik nog een keer (laten) aanpassen.
Zie jeroendh in "Weheat warmtepompen" en jeroendh in "Weheat warmtepompen"
Maar het is inderdaad de pomp die even draait (ik dacht aan restwarmte in de leiding naar de boiler, nadat deze de boiler een beetje bijgewarmd had). Waarom hij bij jou maar 1x per dag draait snap ik dan niet zo goed.
Ik zie nu wel dat hij de thermostaat wel kan vinden maar geen kamertemperatuur of instelling doorkrijgt. Daar moet ik nog even induiken. Update: Bij instellingen staat dat hij geen gewenste of actuele temperatuur krijgt maar als ik het aanpas dan verandert dat wel gewoon in de status. Vreemd.
[ Voor 4% gewijzigd door Jimmie5887 op 05-08-2025 20:06 ]
HIJ STAAT ( maar met problemen )
De sparrow p60 staat . 4 man hebben eraan gewerkt en ik ben heel tevreden over dit team . Netjes gewerkt . Maar er gingen en gaan dingen mis . En intussen lijkt hij niet meer te werken .
Hoewel bij de schouw was gezegd dat de zone indeling in mijn huis zou blijven werken is vandaag gezegd dat dat niet meer het geval zal zijn . Ik kan de badkamer en mijn werkkamer niet meer apart regelen . Er wordt een open / dicht klep in die zones bediend , en dat werkt nog steeds maar vanuit die kamers kan geen warmtevraag worden verzonden aan de ketel:/wp .
Daar baal ik van . Want nu is alles afhankelijk van de warmtevraag in de woonkamer . Het installatieteeam
Gaat ruggespraak houden want nu lever ik toch wel
wat comfort in . Nu las ik al over het bestaan va. De honeywell evohome waarmee dit alsnog kan maar dat verkoopt Coolblue niet . Ik heb daar dus nog een discussie te voeren . Ik ga ervan uit dat Coolblue dit netjes gaat oplossen . Het installatieteam vertelde dat het vaker voorkomt dat de schouwer dingen stelt die later anders
blijken te zijn , maar daar heb ik als klant natuurlijk niks aan .
Maar goed , ik wilde testen of hij werkt en heb hem eerst op koelen gezet een uurtje maar er gebeurt niets . Daarna dan maar op opwarmen en inmiddels staat de thermostaat , een eveneens nieuw aangelegde draadloze Honeywell lyric heb ik inmiddels op 30 graden staan , maar helaas er gebeurt helemaal niks . De gevraagde watertemperatuur blijft op 10 graden staan .Volgens de portal is er wel communicatie en werkt de open therm correct . Hij ziet ook de ingestelde temperatuur , dus die is wel doorgekomen . Zie foto . Kan ik zelf nog iets proberen ?
De sparrow p60 staat . 4 man hebben eraan gewerkt en ik ben heel tevreden over dit team . Netjes gewerkt . Maar er gingen en gaan dingen mis . En intussen lijkt hij niet meer te werken .
Hoewel bij de schouw was gezegd dat de zone indeling in mijn huis zou blijven werken is vandaag gezegd dat dat niet meer het geval zal zijn . Ik kan de badkamer en mijn werkkamer niet meer apart regelen . Er wordt een open / dicht klep in die zones bediend , en dat werkt nog steeds maar vanuit die kamers kan geen warmtevraag worden verzonden aan de ketel:/wp .
Daar baal ik van . Want nu is alles afhankelijk van de warmtevraag in de woonkamer . Het installatieteeam
wat comfort in . Nu las ik al over het bestaan va. De honeywell evohome waarmee dit alsnog kan maar dat verkoopt Coolblue niet . Ik heb daar dus nog een discussie te voeren . Ik ga ervan uit dat Coolblue dit netjes gaat oplossen . Het installatieteam vertelde dat het vaker voorkomt dat de schouwer dingen stelt die later anders
Maar goed , ik wilde testen of hij werkt en heb hem eerst op koelen gezet een uurtje maar er gebeurt niets . Daarna dan maar op opwarmen en inmiddels staat de thermostaat , een eveneens nieuw aangelegde draadloze Honeywell lyric heb ik inmiddels op 30 graden staan , maar helaas er gebeurt helemaal niks . De gevraagde watertemperatuur blijft op 10 graden staan .Volgens de portal is er wel communicatie en werkt de open therm correct . Hij ziet ook de ingestelde temperatuur , dus die is wel doorgekomen . Zie foto . Kan ik zelf nog iets proberen ?
[ Voor 6% gewijzigd door RayDelft op 05-08-2025 20:49 ]
Het was een grensgeval . Een deel van het huis wordt niet of nauwelijks verwarmd ik de winter en dat zou dan kunnen betekenen dat er misschien te weinig circulerend volume zou zijn als bepaalde zones dicht staan . Dus heb ik voor zekerheid gekozen .Mausssie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:28:
[...]
Waarom is er gekozen voor een buffervat?
Ik verwacht dat je met deze afmetingen genoeg capaciteit in jouw systeem hebt zitten, dat een buffervat eigenlijk overbodig is.
Naschrift : over het netjes werken wat ik hierboven schreef moet ik toch ook wat genuanceerder zijn . Ik ben geen techneut maar een aantal zones wordt met kleppen elektrisch bediend via een eigen thermostaat in de kamers die daarbij horen . Ik zie nu dat de bedrading ervan deels los is en slordig aan elkaar geknoopt is en niet langer verbonden/aangesloten zijn . Ook de stekker is er uit .
Ik vraag me af ; is de stekker er bewust uitgetrokken zodat de kleppen opengaan ? Of gaan ze juist dicht als ze spanningsloos zijn ? Er is dus nog heel wat uit te zoeken .:strip_exif()/f/image/13CK70E7qByduirguZVkAVjs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me af ; is de stekker er bewust uitgetrokken zodat de kleppen opengaan ? Of gaan ze juist dicht als ze spanningsloos zijn ? Er is dus nog heel wat uit te zoeken .
:strip_exif()/f/image/13CK70E7qByduirguZVkAVjs.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe is de buffer aangesloten. Parallel of SerieelRayDelft schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:42:
HIJ STAAT ( maar met problemen )
[Afbeelding]
Misschien een beetje dom maar dat durf ik niet te zeggen . Kan jjj dat aan deze foto’s zien ?Carboy54 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:47:
[...]
Hoe is de buffer aangesloten. Parallel of Serieel
:strip_exif()/f/image/WT7MmX9VxqxcE5tXfLMGKRFx.jpg?f=fotoalbum_large)
Seriëel zo te zien en laat zich niet combineren met een groot deel van de zoneregeling ivm de tot 4x hogere flow ten opzichte van een cv waterpomp. Die 1200 liter door een groot gedeelte van gesloten zoneregeling is dan het probleem. Kan dan alleen parallel met afgaande pomp.RayDelft schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Misschien een beetje dom maar dat durf ik niet te zeggen . Kan jjj dat aan deze foto’s zien ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oftewel een miskleun van jewelste van de installateur toch? Dit systeem gaat nooit kunnen wat @RayDelft wil....Carboy54 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:28:
[...]
Seriëel zo te zien en laat zich niet combineren met een groot deel van de zoneregeling ivm de tot 4x hogere flow ten opzichte van een cv waterpomp. Die 1200 liter door een groot gedeelte van gesloten zoneregeling is dan het probleem. Kan dan alleen parallel met afgaande pomp.
En over de afwerking.... Die bedrading is toch echt om te huilen op de foto's. Dat had de installateur op z'n minst met een paar buisjes netjes via de muur kunnen laten lopen...
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Duidelijk dat de linker hand ( schouwer ) niet weet wat de rechter hand doet ( installateur) of andersom uiteraard 😵 ik heb al eerder gemeld dat een goede efficiënte installatie niet in 1 dag geplaatst kan worden. Dan ontbreekt het aan een correcte afwerking wat bij een dergelijke investering hoort.Pr088 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:37:
[...]
Oftewel een miskleun van jewelste van de installateur toch? Dit systeem gaat nooit kunnen wat @RayDelft wil....
En over de afwerking.... Die bedrading is toch echt om te huilen op de foto's. Dat had de installateur op z'n minst met een paar buisjes netjes via de muur kunnen laten lopen...
[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2025 22:45 ]
@Carboy54 Bedoel je nu dat mijn systeem mogelijk verkeerd aangesloten is? Of die van @jeroendh? (of allebei)Carboy54 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
@jeroendh Zo goed als zeker een gevalletje verkeerde aansluiting sww boiler. Doordat de retour van de boiler niet als laatste in de retour gaat naar de warmtepomp krijg je hydraulische kortsluiting waardoor het water omgekeerd vanuit de boiler retour gaat via het afgifte systeem. Ook verwarm je bij een sww run onnodig een serieel buffervat. Dat geeft een hoog stroom verbruik en ongewild verwarmen van jouw afgifte systeem. Ik heb op dit forum hier al vaker over geschreven. Een regelmatig gemaakte installateursfout. Na een legionellarun kan er dus 60 graden water in de vvw terechtkomen bij een pomploze verdeler! Daar wordt de vloer niet blij van.
De stekker van die electrische verdelers is eruitgehaald.
Staan die nou als ze spanningsloos zijn open of dicht ? Want als ze dicht staan dan blijft een aantal ruimtes koud . Ik denk dat die stekker eruit is gehaald omdat men zei dat die zones toch geen eigen warmtevraag meet konden hebben ( via de thermostaat die in elk van de ruimtes zit) die thermostaten zouden nu alleen open/ dicht kunnen en niet zelf de ketel of pomp kunnen bevragen . En met de stekker eruit en de losse draden doet t helemaal niks meer vrees ik .
Staan die nou als ze spanningsloos zijn open of dicht ? Want als ze dicht staan dan blijft een aantal ruimtes koud . Ik denk dat die stekker eruit is gehaald omdat men zei dat die zones toch geen eigen warmtevraag meet konden hebben ( via de thermostaat die in elk van de ruimtes zit) die thermostaten zouden nu alleen open/ dicht kunnen en niet zelf de ketel of pomp kunnen bevragen . En met de stekker eruit en de losse draden doet t helemaal niks meer vrees ik .
Jeroen reageerde op jouw case maar is iets anders Lees maar terug. En op jouw vraag ja dus.Jimmie5887 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
@Carboy54 Bedoel je nu dat mijn systeem mogelijk verkeerd aangesloten is? Of die van @jeroendh? (of allebei)
[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2025 23:41 ]
Update Coolblue sparrow P60
Coolblue belde me terug . Netjes . Ze hebben achter de schermen de watertemperatuur aangepast en op 50 graden gezet . Nu slaat de pomp wel aan . De vraag is of 50 graden de ideale instelling is maar het is bedoeld als voorlopig. Met de hoge temperaturen buiten moet het maar even op deze manier begreep ik . Hij stond op 35 hoorde ik . Wat is volgens jullie de streeftemperatuur van de pomp ? Woning is A Plus .
Ook mijn belangrijkste probleem, het niet meer werken van de zones en het verkeerd aansluiten van het buffervat werd gelukkig serieus genomen . Coolblue erkende dat de communicatie tussen de schouwer en de installateurs niet goed was gegaan zoals iemand hier in het forum al opperde . Ook correct werkende zones zijn gewoon mogelijk .
Ook dat wordt in orde gemaakt met een bijbetaling van wat materiaalkosten van enkele honderden euro’s die ook in rekening waren gebracht als het buffervat gelijk al de juiste parallelle opstelling zou hebben gehad .
Hoewel er wat mis ging heb ik er vertrouwen in dat Coolblue het gaat oplossen . Ze waren in elk geval erg snel met terugbellen en met het op de achtergrond wijzigen van de temperatuur .
Wordt vervolgd . Voor jullie ook reeds dank voor de reacties .
Coolblue belde me terug . Netjes . Ze hebben achter de schermen de watertemperatuur aangepast en op 50 graden gezet . Nu slaat de pomp wel aan . De vraag is of 50 graden de ideale instelling is maar het is bedoeld als voorlopig. Met de hoge temperaturen buiten moet het maar even op deze manier begreep ik . Hij stond op 35 hoorde ik . Wat is volgens jullie de streeftemperatuur van de pomp ? Woning is A Plus .
Ook mijn belangrijkste probleem, het niet meer werken van de zones en het verkeerd aansluiten van het buffervat werd gelukkig serieus genomen . Coolblue erkende dat de communicatie tussen de schouwer en de installateurs niet goed was gegaan zoals iemand hier in het forum al opperde . Ook correct werkende zones zijn gewoon mogelijk .
Ook dat wordt in orde gemaakt met een bijbetaling van wat materiaalkosten van enkele honderden euro’s die ook in rekening waren gebracht als het buffervat gelijk al de juiste parallelle opstelling zou hebben gehad .
Hoewel er wat mis ging heb ik er vertrouwen in dat Coolblue het gaat oplossen . Ze waren in elk geval erg snel met terugbellen en met het op de achtergrond wijzigen van de temperatuur .
Met een seriële buffer werk je met een stooklijn gecombineerd met een thermostaat niet met een streef temperatuur. Een parallelle buffer is minder efficiënt en verbruikt de afgaande pomp extra stroom.RayDelft schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:40:
Waarom zou je zones willen behouden eigenlijk?RayDelft schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:40:
Gaan ze ook de kabeltjes fatsoeneren? Want dat ziet er echt niet uit!RayDelft schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:40:
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,
Aankomende zaterdag ga ik langs bij Weheat voor een rondleiding. Als ik voor iemand nog wat moet vragen hoor ik het graag.
Hij kijken ze aan tegen ijsvorming onder de blackbird door de defrosts? (Zie bv tisssmartijn). Risico van dichtvriezen en contactgeluid.)alikebab1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
Aankomende zaterdag ga ik langs bij Weheat voor een rondleiding. Als ik voor iemand nog wat moet vragen hoor ik het graag.
Hoe wordt de PWM pomp aangestuurd?alikebab1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
Bij mij staat ie altijd op 1100 liter per uur.
Hallo mijn ouders hebben een Weheat installatie laten neerzetten door de firma DLE.
Nu willen ze inloggen via de Weheat app, maar daarvoor moet je inloggegevens hebben. Komt die van de installateur of kun dat zelf regelen? Ik heb zelf zitten klooien, maar lukt me niet.
Nu willen ze inloggen via de Weheat app, maar daarvoor moet je inloggegevens hebben. Komt die van de installateur of kun dat zelf regelen? Ik heb zelf zitten klooien, maar lukt me niet.
Kia Niro-EV 2024
Wanneer krijgen wij zelf de regie over de SWW regeling?alikebab1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,
Hi - dat moet de installateur inderdaad voor je aanvragen, je krijgt dan een mail om account te activeren.Freak187 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:18:
Hallo mijn ouders hebben een Weheat installatie laten neerzetten door de firma DLE.
Daar is vorige winter een hele discussie over geweest hier. Wat er gebeurt is dat het losse pootje aan het einde (de kant met 1 pootje dus) kan bevriezen waardoor je meer trillingen hoort. Iemand in deze groep heeft daarvoor toen een 3D geprinte ring gemaakt, om te voorkomen dat er water en ijs tijdens het defrosten op dat pootje loopt.AirX schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:05:
[...]
Hij kijken ze aan tegen ijsvorming onder de blackbird door de defrosts? (Zie bv tisssmartijn). Risico van dichtvriezen en contactgeluid.)
En ik heb dat rond die tijd ook aan een WeHeat monteur gevraagd die hier was. Die bevestigde dat dat een probleem is. Maar de pomp een beetje naar de rand van een tegel of zo verplaatsen maakt het effect van trillingen erger.
Thanks, dan zal ik WeHeat eens gaan benaderen.Carboy54 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:34:
[...]
Jeroen reageerde op jouw case maar is iets anders Lees maar terug. En op jouw vraag ja dus.
Daar ben ik van op de hoogte. Ik hoop dat ze inmiddels wat verder zijn qua oplossing en dat ze daar wat over kunnen vertellen. Daarnaast zie heb ik nog geen oplossing voor de ophoping van ijs voorbij zien komen vanuit Weheat. Lijkt mij onverstandig om te wachten totdat het tijdens een winter daadwerkelijk tot grootschalige problemen lijdt.Jimmie5887 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Daar is vorige winter een hele discussie over geweest hier. Wat er gebeurt is dat het losse pootje aan het einde (de kant met 1 pootje dus) kan bevriezen waardoor je meer trillingen hoort. Iemand in deze groep heeft daarvoor toen een 3D geprinte ring gemaakt, om te voorkomen dat er water en ijs tijdens het defrosten op dat pootje loopt.
En ik heb dat rond die tijd ook aan een WeHeat monteur gevraagd die hier was. Die bevestigde dat dat een probleem is. Maar de pomp een beetje naar de rand van een tegel of zo verplaatsen maakt het effect van trillingen erger.
[ Voor 11% gewijzigd door AirX op 06-08-2025 20:34 ]
Op de begane grond heb ik overal vloerverwarming. In mijn slaapkamer wil ik het koel houden . In de badkamer graag warm . Elk heeft dan ook een thermostaat zodat ik daar onafhankelijk warmte kan vragen of juist afknijpen. Boven zijn overal radiatoren . De kamers daar worden weinig gebruikt. Voordat de zones om zeep werden geholpen kon ik als ik boven zitten werken warmte vragen door de thermostaat die daar ‘s winters op 17 staat op 20 te zetten . Ik zou niet weten hoe ik dat anders zou moeten aanpakken .STIMPPYYY schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Waarom zou je zones willen behouden eigenlijk?
Ja. Ze vroegen me er foto’s van te sturen en dat heb ik gedaan.RNacoustics schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:05:
[...]
Gaan ze ook de kabeltjes fatsoeneren? Want dat ziet er echt niet uit!
Ze adviseren bij bijna elke installatie een buffervat van 50l in serie om langere runs te garanderen en voor defrost. In hoeverre kost dat rendement? Ik zit zelf op het randje met een vloerverwarming van circa 60m2.alikebab1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
Kost natuurlijk ook meer dan opstelling zonder buffer.
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 06-08-2025 20:55 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Houdt er wel rekening mee dat een parallel buffervat je efficiëntie (=meer elektriciteitsverbruik) kost.RayDelft schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:40:
Zie ook: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Lees daar de kopjes over buffervat en zoneregeling.
En lees ook even dit: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic", over buffervaten.
Je hebt denk ik twee opties:
1. systeem laten aanpassen naar parallel buffervat en de zoneregeling volledig behouden, maar wel zorgen dat een deel (bijv woonkamer en badkamer) permanent open staan zodat je warmtepomp altijd het minimumvermogen kwijt kan en niet gaat pendelen. De consequentie van deze keuze is een hoger elektriciteitsverbruik.
2. systeem zo houden als het nu is met buffervat in serie. Zoneregeling evt deels behouden (als master slave) en een deel van je afgifte (bijv woonkamer, keuken, badkamer, werkkamer) permanent open zetten zodat je warmtepomp het minimumvermogen kwijt kan en niet gaat pendelen. Dit systeem is het meest simpel en efficiënt.
Het was het netst geweest als Coolblue deze opties van tevoren met je had besproken.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ah zo ja, logisch. Bij mij in de badkamer zit zo’n thermostaatknop. Inderdaad irritant als je slaapkamer 21 graden isRayDelft schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
Op de begane grond heb ik overal vloerverwarming. In mijn slaapkamer wil ik het koel houden . In de badkamer graag warm . Elk heeft dan ook een thermostaat zodat ik daar onafhankelijk warmte kan vragen of juist afknijpen. Boven zijn overal radiatoren . De kamers daar worden weinig gebruikt. Voordat de zones om zeep werden geholpen kon ik als ik boven zitten werken warmte vragen door de thermostaat die daar ‘s winters op 17 staat op 20 te zetten . Ik zou niet weten hoe ik dat anders zou moeten aanpakken .
Dat was ik (zei de gek). Mocht er interesse voor zijn dan kan ik er weer een paar printen...Jimmie5887 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:28:
[...]
Iemand in deze groep heeft daarvoor toen een 3D geprinte ring gemaakt, om te voorkomen dat er water en ijs tijdens het defrosten op dat pootje loopt.
[ Voor 20% gewijzigd door Satefan op 06-08-2025 21:20 ]
Ik schat over 4 maanden. Hier zit ie lekker om zijn voorpootje.Satefan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Dat was ik (zei de gek). Mocht er interesse voor zijn dan kan ik er weer een paar printen...
InteresseSatefan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Dat was ik (zei de gek). Mocht er interesse voor zijn dan kan ik er weer een paar printen...
Is hij wel als PWM aangesloten?Hendrik Keizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
Hoe wordt de PWM pomp aangestuurd?
[Afbeelding]
Yep, conform de foto in het deksel van de binnenunit.
Stekertje zit ook goed (vergrendeld) in de pomp.
Stekertje zit ook goed (vergrendeld) in de pomp.
het aantal L p/m is een vast aantal per model warmtepomp.Hendrik Keizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
[Afbeelding]
Wanneer de pomp aangaat schiet deze in eerste instantie (bij mij het geval) eerst flink om hoog in zijn vermogen waardoor er een flink hoger aantal gehaald word. daarna moduleert de pomp rustig terug en blijft hij draaien op zo'n 45% pomp vermogen en haalt hij toch de gewenste doorstroom die nodig is bij de Sparrow.
Door de flow van je systeem optimaal te houden draait je circulatie pomp dus een stuk rustiger dan wanneer dit niet zo het geval is. Ik hoor dat ding dus ook amper draaien in tegenstelling tot verschillende andere hier.
Dus: Flow is vast gegeven per pomp. optimaal systeem reguleert de pomp netjes terug in vermogen met behouden van Flow. Mindere fllow moet de pomp meer werken dus zal deze op bijv. 80% draaien.
Een tijdje terug is een Weheat monteur langs geweest voor een modificatie en die melde dat de meeste pompen op zo'n 80% of meer vermogen draaien. Dit omdat bestaande verwarming systemen vaak minder dikke leidingen gebruiken om alles te verplaatsen.
Afhankelijk van de tegendruk (uit het systeem) wordt er via PWM in pompvermogen gestuurd:Hendrik Keizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
[Afbeelding]
P80 stuurt op 1,3m3/h, de P60's op 1,1m3/h.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik heb optie 2 bij ons.SebastiaanPs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:18:
[...]
Houdt er wel rekening mee dat een parallel buffervat je efficiëntie (=meer elektriciteitsverbruik) kost.
En lees ook even dit: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic", over buffervaten.
1. systeem laten aanpassen naar parallel buffervat en de zoneregeling volledig behouden, maar wel zorgen dat een deel (bijv woonkamer en badkamer) permanent open staan zodat je warmtepomp altijd het minimumvermogen kwijt kan en niet gaat pendelen. De consequentie van deze keuze is een hoger elektriciteitsverbruik.
2. systeem zo houden als het nu is met buffervat in serie. Zoneregeling evt deels behouden (als master slave) en een deel van je afgifte (bijv woonkamer, keuken, badkamer, werkkamer) permanent open zetten zodat je warmtepomp het minimumvermogen kwijt kan en niet gaat pendelen. Dit systeem is het meest simpel en efficiënt.
Het was het netst geweest als Coolblue deze opties van tevoren met je had besproken.
Wij hebben overal zoneregeling op de verdieping beneden na die altijd mee loopt. Badkamer is sowieso een elektrische radiator en wil het ook koel hebben in de slaapkamers op 2 kamers na maar dit is niet elke dag dus zonde om te stoken als een kamer maar 1x per week of zelfs minder gebruikt wordt.
Wat ik nog wel ervaar is wat suizen van de leidingen. Gevoelsmatig denk ik dat de circulatie pomp te veel vermogen levert.
Ik zou het liefst zelf de flow iets kunnen beïnvloeden. Ik ben mij ervan bewust dat hierdoor ook het systeem wat minder efficiënt wordt.
Dat stukje controle lijkt mij wel prettig in plaats van de geluidsniveau aan te kunnen passen...
Kan een installateur dit wel instellen dat die ondanks de vraag toch wat minder fllow geeft?Stoker schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:49:
[...]
Afhankelijk van de tegendruk (uit het systeem) wordt er via PWM in pompvermogen gestuurd:
P80 stuurt op 1,3m3/h, de P60's op 1,1m3/h.
Ten tijde van de aanschaf van onze Blackbird P80 was er nog geen ander model en al helemaal geen Blackbird P60.
Ik merk dat die wel heel veel water over het afgifte systeem wilt gooien wat niet altijd gaat door de zones. Ja ik weet het niet ideaal maar wil in veel kamers het toch wel koel hebben en beneden gewoon warm
De Blackbird staat vaak terug te moduleren tot het minimale vermogen en ik hoor dan in sommige gevallen in het leidingwerk wat suizen in bepaalde kamers. Dit aanpassen is helaas geen haalbare optie waar de vloer dan open gehaald moet worden...
Dank voor het design, inmiddels gevonden.Satefan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:20:
[...]
Ik heb de ringen 'gewoon' met PLA geprint. De voorkant van de BB is licht, dus even optillen, ring eronder en je zet m er zo op. Hij klemt dan vanzelf. Ik weet niet (geen ervaring mee) of dat met TPU ook gaat, of dat dit dan toch los gaat zitten.iBasch schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Dank voor het design, inmiddels gevonden.Ik kan zelf printen, ik denk aan TPU omdat je 'm dan er omheen kunt flexen. Waarin heb jij het geprint?
Groet,
Satefan
@SebastiaanPs
Dank voor de links. Daar heb ik wat aan .
Dank voor de links. Daar heb ik wat aan .
Doet de installateur bij oplevering.Freak187 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:18:
Ik heb sinds een paar weken een blackbird op m'n dak staan en tot zover doet ie wat ie moet doen; warm waten voor het douchen.
Ik vraag me af of ik zelf kan instellen wanneer de legionella run doet. kan ik in de app niet vinden, heeft iemand dat gevonden?
Ik vraag me af of ik zelf kan instellen wanneer de legionella run doet. kan ik in de app niet vinden, heeft iemand dat gevonden?
Interessante informatie. Toch frappant dat twee installateurs die ik heb gesproken, beide een buffervat adviseren, terwijl wij 100m2 vloerverarming hebben. Groot genoeg systeem zou je zeggen.SebastiaanPs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:18:
[...]
Houdt er wel rekening mee dat een parallel buffervat je efficiëntie (=meer elektriciteitsverbruik) kost.
Als je vvw in zandcement ligt, dan heb je een enorme thermische buffer.Mausssie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Interessante informatie. Toch frappant dat twee installateurs die ik heb gesproken, beide een buffervat adviseren, terwijl wij 100m2 vloerverarming hebben. Groot genoeg systeem zou je zeggen.
10 m2 vvw in zandcement is een 2x zo grote thermische buffer als 100 liter water, dat heb ik hier eens uitgerekend:
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Jouw beste buffer is dus hier jouw vloer.Mausssie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Interessante informatie. Toch frappant dat twee installateurs die ik heb gesproken, beide een buffervat adviseren, terwijl wij 100m2 vloerverarming hebben. Groot genoeg systeem zou je zeggen.
Grote kans dat WeHeat zelf het ook adviseert in jouw situatie.Mausssie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Wat algemeen leesvoer over buffervaten van hun site:
https://support.weheat.nl...f-parallel?language=nl_NL
"Vraag
Wanneer plaats ik een buffervat in parallel of serie?
Antwoord
Parallel
Dit is de meest overzichtelijke optie omdat zowel de circulatie als de systeem inhoud zonder extra instelwerk gewaarborgd is maar kan als nadeel hebben dat er een gedeelte van het rendement verloren gaat doordat de retour en de aanvoer deels mixen in het buffervat. Aansluiten van het buffervat met 2 aansluitingen kan dit effect verminderen.
Ander voordeel van deze opstelling is dat door de aanwezigheid van een extra circulatiepomp ook de totale opvoerhoogte hoger is. Dit kan bijvoorbeeld wenselijk zijn bij pomploze vloerverwarmingverdelers.
Serie
Een serie buffer kan gebruikt worden om het systeem volume te vergroten. Een seriebuffer is economisch gezien meestal de beste oplossing omdat er geen extra circulatie pomp nodig is en omdat er bij een juist ingesteld systeem eigenlijk geen water gemixed wordt.
Om de circulatie te garanderen en stromingsgeluiden te voorkomen is meestal wel een bypass klep of AVDO benodigd. Belangrijk is dat deze net voor de eerste aftakking in het afgiftesysteem geplaatst wordt."
Kan (nog) niet. Kan ook voor de normale sww-runs (nog) niet. Staat genoeg over in dit topicMcniver schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:52:
Ik heb sinds een paar weken een blackbird op m'n dak staan en tot zover doet ie wat ie moet doen; warm waten voor het douchen.
[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 07-08-2025 13:54 ]
Parallel noemen wij hufter proof net als de ketel op 80 graden. Altijd warm en de klant gaat niet klagen. Een Avdo gaat op termijn vaak vast zitten en is niet noodzakelijk indien voldoende groepen altijd open blijven staan. ( Minimale waterinhoud ) Dus regelingen in het systeem prima mits.....Zo niet dan parallel buffervat er tussen met extra pomp.drboneym schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:00:
[...]
Grote kans dat WeHeat zelf het ook adviseert in jouw situatie.
Wat algemeen leesvoer over buffervaten van hun site:
https://support.weheat.nl...f-parallel?language=nl_NL
"Vraag
Wanneer plaats ik een buffervat in parallel of serie?
Antwoord
Parallel
Dit is de meest overzichtelijke optie omdat zowel de circulatie als de systeem inhoud zonder extra instelwerk gewaarborgd is maar kan als nadeel hebben dat er een gedeelte van het rendement verloren gaat doordat de retour en de aanvoer deels mixen in het buffervat. Aansluiten van het buffervat met 2 aansluitingen kan dit effect verminderen.
Ander voordeel van deze opstelling is dat door de aanwezigheid van een extra circulatiepomp ook de totale opvoerhoogte hoger is. Dit kan bijvoorbeeld wenselijk zijn bij pomploze vloerverwarmingverdelers.
Serie
Een serie buffer kan gebruikt worden om het systeem volume te vergroten. Een seriebuffer is economisch gezien meestal de beste oplossing omdat er geen extra circulatie pomp nodig is en omdat er bij een juist ingesteld systeem eigenlijk geen water gemixed wordt.
Om de circulatie te garanderen en stromingsgeluiden te voorkomen is meestal wel een bypass klep of AVDO benodigd. Belangrijk is dat deze net voor de eerste aftakking in het afgiftesysteem geplaatst wordt."
Ik heb hezelfde gevoel en suisgeluid. Aan achterzijde woning, waar ook de pomp hangt (2 verdiepingen hoger)Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
Ik heb optie 2 bij ons.
Wij hebben overal zoneregeling op de verdieping beneden na die altijd mee loopt. Badkamer is sowieso een elektrische radiator en wil het ook koel hebben in de slaapkamers op 2 kamers na maar dit is niet elke dag dus zonde om te stoken als een kamer maar 1x per week of zelfs minder gebruikt wordt.
Wat ik nog wel ervaar is wat suizen van de leidingen. Gevoelsmatig denk ik dat de circulatie pomp te veel vermogen levert.
Ik zou het liefst zelf de flow iets kunnen beïnvloeden. Ik ben mij ervan bewust dat hierdoor ook het systeem wat minder efficiënt wordt.
Dat stukje controle lijkt mij wel prettig in plaats van de geluidsniveau aan te kunnen passen...
Voorzijde woning hoor ik niets.
2 oplossingenHendrik Keizer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Ik heb hezelfde gevoel en suisgeluid. Aan achterzijde woning, waar ook de pomp hangt (2 verdiepingen hoger)
Voorzijde woning hoor ik niets.
Pwm pomp swappen voor handmatig regelbare pomp, in weheat systeem de primaire pomp instellen op aan uit door installateur. Pomp regelen totdat ruis geen overlast geeft.
Of je leidingsysteem renoveren.
Dank voor je input. Er zijn genoeg oplossingen te bedenken echter vind ik de 1e wel heel erg ingrijpend. Dat betekent vloeren open, sleuven frezen en nieuw leidingwerk leggen. Ik gok dat ik niet de enige ben met het geluid maar als meer mensen alles open moeten halen voor de installatie van de warmtepomp haken er denk ik genoeg mensen af.drboneym schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
2 oplossingen
Pwm pomp swappen voor handmatig regelbare pomp, in weheat systeem de primaire pomp instellen op aan uit door installateur. Pomp regelen totdat ruis geen overlast geeft.
Of je leidingsysteem renoveren.
Oplossing 2 is soort gelijk met wat ik al eerder aangaf.
Als WeHeat de mogelijkheid geeft in de portal of app om de flow te regelen kun je de pomp instellen. Dit lijkt mij een niet erg ingewikkelde optie in de app. Wel uiteraard met de melding dat het invloed heeft op het rendement.
Die melding krijg je volgens mij ook met de nachtverlaging en ook de geluidsinstelling. (Beide gebruik ik niet)
Oplossing 2 is echter wel een wat minder flexibele oplossing wat de CV pomp gaat dus aaan wanneer de WeHeat wat gaat doen en uit wanneer die stopt. Soms is het ook wel fijn dat als de compressor uit staat de pomp het warme water nog even door het systeem gooit. De extra pomp die je aangeeft krijgt dus statisch een flow en met een zoneregeling is dat niet wenselijk want als er meer zones open gaan blijft die pomp hobbelen op een bepaald percentage van vermogen maar gebeurd er wel wat met de flow.
Of je doet wat het beste is voor je overall performance; niet zoneren binnen je thermische schil…Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:33:
[...]
Dank voor je input. Er zijn genoeg oplossingen te bedenken echter vind ik de 1e wel heel erg ingrijpend. Dat betekent vloeren open, sleuven frezen en nieuw leidingwerk leggen. Ik gok dat ik niet de enige ben met het geluid maar als meer mensen alles open moeten halen voor de installatie van de warmtepomp haken er denk ik genoeg mensen af.
Als WeHeat de mogelijkheid geeft in de portal of app om de flow te regelen kun je de pomp instellen. Dit lijkt mij een niet erg ingewikkelde optie in de app. Wel uiteraard met de melding dat het invloed heeft op het rendement.
Die melding krijg je volgens mij ook met de nachtverlaging en ook de geluidsinstelling. (Beide gebruik ik niet)
Oplossing 2 is echter wel een wat minder flexibele oplossing wat de CV pomp gaat dus aaan wanneer de WeHeat wat gaat doen en uit wanneer die stopt. Soms is het ook wel fijn dat als de compressor uit staat de pomp het warme water nog even door het systeem gooit. De extra pomp die je aangeeft krijgt dus statisch een flow en met een zoneregeling is dat niet wenselijk want als er meer zones open gaan blijft die pomp hobbelen op een bepaald percentage van vermogen maar gebeurd er wel wat met de flow.
Dat resulteert in te warme slaapkamers helaas. We stoken in veel kamers maar sporadisch. in 2 kamers 1x per week. Woonkamer stoken we voor 95%.arjenhiemstra schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
Of je doet wat het beste is voor je overall performance; niet zoneren binnen je thermische schil…
Ik snap dat de zoneregeling niet ideaal is maar als ik thermostatische knoppen erop heb zitten suizen de leidingen ook omdat op een bepaald moment de temperatuur is bereikt en de knop dicht gaat. suizen blijft dus want op een gegeven moment gaan de thermostaatknoppen dicht.
Alles open moet ik gaan knijpen in iedere kamer waardoor het suizen ook blijft.
Je hebt druk adaptieve pompen die afhankelijk van de tegendruk hun pompsnelheid verhogen of verlagen, als je die van Wilo vindt kun je gewoon 1 op 1 uitwisselen op het pomphuis. Mij favoriete is de Grundfos Alpha2 25/60 met autoadapt, heel fancy, maar die past niet op je wilo pomphuis denk ik.Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:33:
[...]
Dank voor je input. Er zijn genoeg oplossingen te bedenken echter vind ik de 1e wel heel erg ingrijpend. Dat betekent vloeren open, sleuven frezen en nieuw leidingwerk leggen. Ik gok dat ik niet de enige ben met het geluid maar als meer mensen alles open moeten halen voor de installatie van de warmtepomp haken er denk ik genoeg mensen af.
Edit: deze van Wilo!
https://wilo.com/be/nl/So...-2021/stratos-pico-25-1-6
Edit 2:
Goedkoper dan dit vindt je het niet (flink onder mn groothandel prijs), en het is een prima partij! Even wat moed verzamelen en dan is het met een inbusje en gepriegel met de voedingskabel geregeld.
https://www.bolasystems.c...tos-pico-25-0-5-6-4244395
Hieronder een installatie, eergisteren geplaatst als secundaire pomp. Helaas wil niet iedereen die meerprijs betalen dus plaatsen wij vaak die SCU van Wilo die geleverd wordt vanuit WeHeat.
[ Voor 26% gewijzigd door drboneym op 07-08-2025 16:40 ]
Gezien de prijs zet ik ik eerst de Heatmeisters maar een standje harder ter geluidscompensatie.
Ik heb de dame des huizes nog niet horen klagen, maar het viel me op in vergelijking met de Multiline en had het onterechte vermoeden dat de PWM ook wel iets met de flow zou doen.
Mooie strakke installatie
Ik heb de dame des huizes nog niet horen klagen, maar het viel me op in vergelijking met de Multiline en had het onterechte vermoeden dat de PWM ook wel iets met de flow zou doen.
Mooie strakke installatie
[ Voor 5% gewijzigd door Hendrik Keizer op 07-08-2025 17:10 ]
Bij een goed afgesteld systeem zou dat niet het geval moeten zijn. Het gaan om het balanceren van energie verlies per ruimte en voldoende energie toevoegen om een bepaalde gewenste temperatuur te behouden. Dat doe je door waterzijdig in te regelen.Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:23:
[...]
Dat resulteert in te warme slaapkamers helaas.
Dat is precies wat je niet wil. De juiste manier is om de ruimte waar deze knop van dicht gaat minder vermogen te geven. De thermostaat zou dan alleen nog dicht moeten gaan in uitzonderlijke situaties.de temperatuur is bereikt en de knop dicht gaat.
Ik snap het waterzijdig inregelen. Echter was het stookseizoen al bijna over dus ik dacht ik ga er volgend seizoen weer mee verder.arjenhiemstra schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Bij een goed afgesteld systeem zou dat niet het geval moeten zijn. Het gaan om het balanceren van energie verlies per ruimte en voldoende energie toevoegen om een bepaalde gewenste temperatuur te behouden. Dat doe je door waterzijdig in te regelen.
[...]
Dat is precies wat je niet wil. De juiste manier is om de ruimte waar deze knop van dicht gaat minder vermogen te geven. De thermostaat zou dan alleen nog dicht moeten gaan in uitzonderlijke situaties.
Maar dan blijft nog steeds het stukje waar de kamers niet vaak gebruikt worden en ik daar liever niet altijd dus hoef te stoken.
1 daarvan is een werkkamer/ logeerkamer. Tijdens het werken is een wat hogere temperatuur gewenst maar met slapen weer een stuk lager. Dan kan ik met het waterzijdig inregelen + WeHeat op stooklijn niet met de temperatuur regelen of ja in 1x alles.
En we hebben het over een hoekhuis die vrij goed geïsoleerd is maar nog wat winst te behalen valt in het glas. MEt verkeerde wind kan het in sommige kamers wat killer worden.
Daarom is zoneregeling vind ik een fijn systeem. Ik begrijp dat het niet ideaal is maar ons huis en ik denk van vele andere is niet perfect voor een warmtepomp. Echter kan het wel in bestaande woningen.
Oke dus als ik bovenstaande Wilo pomp of Grundfoss monteer ben ik van het bijgeluid van suizen af en zou ik de zoneregeling kunnen blijven gebruiken toch?drboneym schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
Je hebt druk adaptieve pompen die afhankelijk van de tegendruk hun pompsnelheid verhogen of verlagen, als je die van Wilo vindt kun je gewoon 1 op 1 uitwisselen op het pomphuis. Mij favoriete is de Grundfos Alpha2 25/60 met autoadapt, heel fancy, maar die past niet op je wilo pomphuis denk ik.
Edit: deze van Wilo!
https://wilo.com/be/nl/So...-2021/stratos-pico-25-1-6
Edit 2:
Goedkoper dan dit vindt je het niet (flink onder mn groothandel prijs), en het is een prima partij! Even wat moed verzamelen en dan is het met een inbusje en gepriegel met de voedingskabel geregeld.
https://www.bolasystems.c...tos-pico-25-0-5-6-4244395
Hieronder een installatie, eergisteren geplaatst als secundaire pomp. Helaas wil niet iedereen die meerprijs betalen dus plaatsen wij vaak die SCU van Wilo die geleverd wordt vanuit WeHeat.
[Afbeelding]
Als ik 1 van de 2 aanschaf en die vervang voor de huidige pomp en aansluit hoe de huidige zit aangesloten in de WeHeat binnen unit. Werkt dat of moeten er aanpassingen gedaan worden?
Maar ben ik de enige die vind dat software matig hetzelfde gedaan kan worden zonder dat eiegenaren zoals ik met bijgeluid moeten trutten om het goed te krijgen? Excuus voor mijn taalgebruik maar baal er wel van...
Bij ons wordt over 2,5 week de Sparrow geplaatst. Een drietal radiatoren deed het niet of lekte, dus die begin van de week met mijn zwager nagelopen. Met als doel om voorbereid de zijn op de komst van de Sparrow.
Uiteindelijk vandaag samen op alle radiatoren de Heimeier E-clipse thermostaatkranen geplaatst. Per radiator alles correct afgesteld zodat ik weer een mooi ingeregeld systeem heb en klaar ben voor de Sparrow!
Ik ben benieuwd naar de plaatsing binnenkort! Ik zal wat foto’s maken en een kort verslagje typen na de plaatsing.
Uiteindelijk vandaag samen op alle radiatoren de Heimeier E-clipse thermostaatkranen geplaatst. Per radiator alles correct afgesteld zodat ik weer een mooi ingeregeld systeem heb en klaar ben voor de Sparrow!
Ik ben benieuwd naar de plaatsing binnenkort! Ik zal wat foto’s maken en een kort verslagje typen na de plaatsing.
Zolang die kamers binnen je thermische schil zitten zal er vermogen heen moeten om ze op temperatuur te houden (mits de temp van deze kamers hoger is dan de buiten temperatuur).Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
Maar dan blijft nog steeds het stukje waar de kamers niet vaak gebruikt worden en ik daar liever niet altijd dus hoef te stoken.
Als je dat niet doet door vermogen direct naar de kamers te sturen via het afgifte systeem zal dat gaan doordat er warmte vanuit je andere ruimtes naar deze ‘onverwarmde’ ruimtes gaat.
In feite verklein je dan dus het afgifte oppervlakte van je systeem, moet de aanvoer temp omhoog om hetzelfde afgiftevermogen te halen en gaat daarmee de cop van je warmtepomp omlaag.
Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik het systeem inregelen zodat de temp stabiel blijft op een gewenste lage temp en zonering alleen gebruiken om extra vermogen toe te voegen als je een hogere temp wilt.1 daarvan is een werkkamer/ logeerkamer. Tijdens het werken is een wat hogere temperatuur gewenst maar met slapen weer een stuk lager. Dan kan ik met het waterzijdig inregelen + WeHeat op stooklijn niet met de temperatuur regelen of ja in 1x alles.
En we hebben het over een hoekhuis die vrij goed geïsoleerd is maar nog wat winst te behalen valt in het glas. MEt verkeerde wind kan het in sommige kamers wat killer worden.
Daarom is zoneregeling vind ik een fijn systeem. Ik begrijp dat het niet ideaal is maar ons huis en ik denk van vele andere is niet perfect voor een warmtepomp. Echter kan het wel in bestaande woningen.
Kortom; er zou (als je gaat voor een zo hoog mogelijke cop) geen ruimte afgelosten moeten zijn zolang deze binnen je thermische schil zit en de temperatuur van deze ruimte hoger moet zijn dan de buiten temperatuur
Hoef je bij die Heimeiers je radiatoren dan niet meer waterzijdig in te regelen? Begrijp ik dat goed? Da's wel iets moois dan want waterzijdig inregelen is best nog een klusje en staat nog op mijn todo lijstje. Zijn er al mensen met ervaring met Heimeijers i.c.m. een warmtepomp?JeroenVerweij schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:09:
Ik begreep idd van mijn zwager dat je ze met die Heimeiers meteen goed inregelt. Ik heb de Hytools-app gedownload en per radiator geef je dan wat waardes op (Taanvoer, Tretour, Truimte, Hoogte radiator, Breedte radiator en Type radiator). In die app krijg je dan te zien op welke instelling je de kraan zet.Gies123 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:34:
[...]
Hoef je bij die Heimeiers je radiatoren dan niet meer waterzijdig in te regelen? Begrijp ik dat goed? Da's wel iets moois dan want waterzijdig inregelen is best nog een klusje en staat nog op mijn todo lijstje. Zijn er al mensen met ervaring met Heimeijers i.c.m. een warmtepomp?
Leuk klusje en meteen weer mooi ingeregeld. Niet goedkoop trouwens. Voor 11 radiatoren was ik ongeveer 400 euro kwijt. Maar ik vind het het waard.
Hmm, mag die buitenopstelling wel volgens de regeltjes?
Zelfde (soort van )plek had ik ook in 1e instantie in gedachten voor junior, maar denk dat ik de buitenunit voor de bijverwarming (lucht/lucht daar maar parkeer.
https://oshbv.nl/veilighe...ropaan-r290-warmtepompen/
Zelfde (soort van )plek had ik ook in 1e instantie in gedachten voor junior, maar denk dat ik de buitenunit voor de bijverwarming (lucht/lucht daar maar parkeer.
https://oshbv.nl/veilighe...ropaan-r290-warmtepompen/
[ Voor 177% gewijzigd door Hendrik Keizer op 07-08-2025 20:03 ]
Regel 1 zou hier betrekking op kunnen hebben. Maar is ook weer tegenstrijdig kwa verwoording. Zowel de schouwer, de monteurs vonden het prima die plaatsing en ik had hem ook liever daar als 90° gedraaid en dan 1 meter bij de raam weg.
BUFFERVAT JA/NEE, het wordt steeds mistiger en ik begin te twijfelen.
( Ik wou dat ik een biertje kon weggeven omdat ik veel vraag en nog niets te bieden heb).
Beste Tweakers,
ik heb al heel wat avondjes in de door jullie aangedragen topics zitten lezen en nu wordt het voor mij v.w.b.t. De noodzaak van een buffervat bepaald niet duidelijker.
De vraag is : Wel/geen buffervat en ja ik weet dat er veel over geschreven is en veel heb ik ook gelezen.
De situatie:
Een groot pand met twee woonlagen. Energieklasse A of A plus dat weet ik niet precies.
Een hybride systeem met een Sparrow P60.
Op de begane grond overal vloerverwarming met enkele extra radiatoren.
Begane grond 200 m2.
100 m2 (woonkamer, hal en keuken) ervan zal altijd verwarmd (winter 21 graden) worden en aangestuurd met een Honeywell P6 Open therm.
20 m2 Badkamer, ook altijd warm, 21 graden eigen thermostaat dus zone.
20 m2 slaapkamer eigen thermostaat op 17 graden.
60 m2 bedrijf / opslag ca 15 graden.
Boven: Radiatoren, hoge temperatuur. Ca 100 m2. Daar wordt alleen zo nodig gestookt. Meestal ongebruikt. Logeerkamer, hobbykamer, werkkamer. . Ook eigen thermostaat. Staat op 17 graden in de winter en hoger als dat nodig is. (21).
Dus 4 zones
1 woonkamer , hoofdverblijf , honeywelll stuurt daar alles aan. (21 graden)
1 badkamer , eigen thermostaat die elektrische verdelers bedient. (21 graden)
1 slaapkamer idem maar 17 graden.
Boven: 17 graden en soms 21 graden.
Coolblue komt het buffervat dat nu serieel geschakeld is, parallel installeren omdat dat vanwege de zones nodig zou zijn. Ook komen ze de zones die nu niet meer bestuurbaar zijn herstellen.
Theoretisch is het mogelijk dat er van de ca 300 m2. Totaal 180 m2 wordt afgeknepen omdat het daar meestal niet warmer hoeft te zijn dan een graad of 17.
Er zal dus altijd ca 120 m2 open staan ( woonkamer, hal , keuken, badkamer).
Nu staat het buffervat in serie.
Vraag: Is dat buffervat nou wenselijk of niet? In serie of parallel (vanwege de zones) of niet?
Nu ik lees dat dat buffervat best veel rendement kan kosten , zeker ook parallel vraag ik me af of die ere niet tussenuit moet.
Alvast veel dank !!!
( Ik wou dat ik een biertje kon weggeven omdat ik veel vraag en nog niets te bieden heb).
Beste Tweakers,
ik heb al heel wat avondjes in de door jullie aangedragen topics zitten lezen en nu wordt het voor mij v.w.b.t. De noodzaak van een buffervat bepaald niet duidelijker.
De vraag is : Wel/geen buffervat en ja ik weet dat er veel over geschreven is en veel heb ik ook gelezen.
De situatie:
Een groot pand met twee woonlagen. Energieklasse A of A plus dat weet ik niet precies.
Begane grond 200 m2.
100 m2 (woonkamer, hal en keuken) ervan zal altijd verwarmd (winter 21 graden) worden en aangestuurd met een Honeywell P6 Open therm.
Boven: Radiatoren, hoge temperatuur. Ca 100 m2. Daar wordt alleen zo nodig gestookt. Meestal ongebruikt. Logeerkamer, hobbykamer, werkkamer. . Ook eigen thermostaat. Staat op 17 graden in de winter en hoger als dat nodig is. (21).
Dus 4 zones
Coolblue komt het buffervat dat nu serieel geschakeld is, parallel installeren omdat dat vanwege de zones nodig zou zijn. Ook komen ze de zones die nu niet meer bestuurbaar zijn herstellen.
Theoretisch is het mogelijk dat er van de ca 300 m2. Totaal 180 m2 wordt afgeknepen omdat het daar meestal niet warmer hoeft te zijn dan een graad of 17.
Vraag: Is dat buffervat nou wenselijk of niet? In serie of parallel (vanwege de zones) of niet?
Nu ik lees dat dat buffervat best veel rendement kan kosten , zeker ook parallel vraag ik me af of die ere niet tussenuit moet.
Alvast veel dank !!!
Geluid is iets vreemds,dat is niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb er heel goede ervaringen mee in verschillende praktijksituaties. Naast mooie adaptieve standen kun je dus nog kiezen tussen andere standen die flow en dus ook geluid beïnvloeden.Kevin1990 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:00:
[...]
Oke dus als ik bovenstaande Wilo pomp of Grundfoss monteer ben ik van het bijgeluid van suizen af en zou ik de zoneregeling kunnen blijven gebruiken toch?
Als ik 1 van de 2 aanschaf en die vervang voor de huidige pomp en aansluit hoe de huidige zit aangesloten in de WeHeat binnen unit. Werkt dat of moeten er aanpassingen gedaan worden?
Maar ben ik de enige die vind dat software matig hetzelfde gedaan kan worden zonder dat eiegenaren zoals ik met bijgeluid moeten trutten om het goed te krijgen? Excuus voor mijn taalgebruik maar baal er wel van...
Pwm is gewoon dichtgetimmerd, weheat gaat dat niet vrijgeven. Gekke is van de weheat opstelling is dat de primaire pwm pomp alleen maar dient om de buitenunit happy te houden qua delta T. Vandaar ook die PWM sturing.
Dat betekent dus ook, zet je er een adaptieve pomp is dan gaat je pomp ook optimale standen wat betreft flow voor je afgifte kiezen. Dan is je buitenunit mogelijk weer net wat minder heppie. Maarja, comme si comme ça.
Als je een nieuw pomp pakt, pakt dan de wilo, dan hoef je niks te veranderen aan je buizelarij, 4 inbus schroefjes los en je kan de pomp wisselen
Even een open vraag: Coolblue lijkt gewoon een plan voorwaarts te hebben waar jij ook akkoord op hebt gegeven. Zij hebben het gezien, gemaakt, willen deze aanpassing doen; vanwaar het wantrouwen naar hun dienstverlening en voorlichting?RayDelft schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:13:
Beste Tweakers,
De situatie:
Begane grond 200 m2.
Dus 4 zones
Alvast veel dank !!!
Is die sparrow wel voldoende. Buffervat is meen ik niet minder efficiënt. Maar of het nodig is met 300m2…RayDelft schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:13:
Beste Tweakers,
De situatie:
Begane grond 200 m2.
Dus 4 zones
Alvast veel dank !!!
Serie is prima toch als je de radiatoren gewoon met thermostaatknop regelt. Die HT radiatoren worden btw toch niet warm dus zones zijn nutteloos.
Net zo als ik las in deze link https://renewableheatingh...he-flow-regulating-valve/JeroenVerweij schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:13:
[...]
Ik begreep idd van mijn zwager dat je ze met die Heimeiers meteen goed inregelt. Ik heb de Hytools-app gedownload en per radiator geef je dan wat waardes op (Taanvoer, Tretour, Truimte, Hoogte radiator, Breedte radiator en Type radiator). In die app krijg je dan te zien op welke instelling je de kraan zet.
Leuk klusje en meteen weer mooi ingeregeld. Niet goedkoop trouwens. Voor 11 radiatoren was ik ongeveer 400 euro kwijt. Maar ik vind het het waard.
Ik denk dat een buffervat niet nodig was geweest met zoveel vloerverwarming, op voorwaarde dat je voldoende afgifte permanent open hebt staan zodat je je minimumvermogen altijd kwijt kan en voldoende inhoud hebt voor defrosts.RayDelft schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:13:
Beste Tweakers,
De situatie:
Begane grond 200 m2.
Dus 4 zones
Alvast veel dank !!!
Als het buffervat in serie staat (zoals nu), dan kan het overigens ook geen kwaad. Alleen een parallel buffervat verlaagt de efficiëntie.
Waarom probeer je het niet eerst eens zoals het nu staat, in serie? En dan bedenken welke zones je echt wil kunnen naregelen (werkkamer?) en welke permanent open kunnen staan (woonkamer, keuken, badkamer?). Zoek maar eens op master slave. Een andere optie is maar één thermostaat gebruiken en alle zones vast inregelen met de vvw verdelers en radiatorkranen. De radiators op de slaapkamers bijv kunnen misschien wel permanent dicht.
En verder: realiseer je inderdaad dat je lage temp verwarming hebt en dat gewone radiators dan erg weinig warmte afgeven (zijn ook weer oplossingen voor te bedenken als het nodig is).
Ik begrijp wat je zegt maar dat is toch niet te doen voor een normale gebruiker die een WeHeat warmtepomp aanschaft? Er kan niet verwacht worden dat iedereen daar verstand van heeft.arjenhiemstra schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
Zolang die kamers binnen je thermische schil zitten zal er vermogen heen moeten om ze op temperatuur te houden (mits de temp van deze kamers hoger is dan de buiten temperatuur).
Als je dat niet doet door vermogen direct naar de kamers te sturen via het afgifte systeem zal dat gaan doordat er warmte vanuit je andere ruimtes naar deze ‘onverwarmde’ ruimtes gaat.
In feite verklein je dan dus het afgifte oppervlakte van je systeem, moet de aanvoer temp omhoog om hetzelfde afgiftevermogen te halen en gaat daarmee de cop van je warmtepomp omlaag.
[...]
Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik het systeem inregelen zodat de temp stabiel blijft op een gewenste lage temp en zonering alleen gebruiken om extra vermogen toe te voegen als je een hogere temp wilt.
Kortom; er zou (als je gaat voor een zo hoog mogelijke cop) geen ruimte afgelosten moeten zijn zolang deze binnen je thermische schil zit en de temperatuur van deze ruimte hoger moet zijn dan de buiten temperatuur
En daarbij wil ik wel een soort van invloed hebben op het klimaat binnen. Ik snap dat het meest efficiënte een nagenoeg gelijke temperatuur te hebben. Echter wil ik nog wel wat invloed hebben in plaats van het waterzijdig alles inregelen en moeten wijzigen als ik iets anders wil.
Het voorbeeld vna de werk/logeerkamer. Tijdens het werken willen we graag tussen de 20 en 22 graden. Ik ben wat warmbloediger als andere die daar sporadisch werken. Wordt die gebruikt als logeerkamer dan willen we daar 16 max 17 graden. Met het waterzijdig inregelen gaat dat dus niet.
Onze aanvoer temperatuur is overigens al best wel laag.
:strip_exif()/f/image/Te7bXddOuGROqnUoMaGNe7q9.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat oiverns wel irriant is dat eens in de zoveel tijd de instellingen verloren gaan voor de stooklijn temperaturen. Toevallig zat ik net in de portal te kijken en zag dat die weer anders stonden. Geen idee hoe maar vervelend dat ik ze steeds weer terug moet zetten naar bovenstaande waardes.
[ Voor 5% gewijzigd door Kevin1990 op 08-08-2025 09:06 ]
Als ik de Wilo pak. Dan gebeurd er waterzijdig niets en hoe ik dus ook niet het CV systeem af te tappen?drboneym schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:34:
[...]
Geluid is iets vreemds,dat is niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb er heel goede ervaringen mee in verschillende praktijksituaties. Naast mooie adaptieve standen kun je dus nog kiezen tussen andere standen die flow en dus ook geluid beïnvloeden.
Pwm is gewoon dichtgetimmerd, weheat gaat dat niet vrijgeven. Gekke is van de weheat opstelling is dat de primaire pwm pomp alleen maar dient om de buitenunit happy te houden qua delta T. Vandaar ook die PWM sturing.
Dat betekent dus ook, zet je er een adaptieve pomp is dan gaat je pomp ook optimale standen wat betreft flow voor je afgifte kiezen. Dan is je buitenunit mogelijk weer net wat minder heppie. Maarja, comme si comme ça.
Als je een nieuw pomp pakt, pakt dan de wilo, dan hoef je niks te veranderen aan je buizelarij, 4 inbus schroefjes los en je kan de pomp wisselen
Sluit ik de pomp wel aan hoe de huidige pomp zit of geoon los in het stopcontact? Nu krijgt die voeding vanuit de binnenunit.
Als ik de flow kan regelen met de pomp in verschillende situaties ben ik al zeer content denk ik.
Want als er veel zones dicht staan wil je niet teveel flow hebben en als er meer zones open gaan mag die wat meer gas gaan geven.
Zoiets is dus wel in te stellen?
Ik vind het nog steeds stom dat de huidige circulatie pomp dit niet tot onvoldoende doet...
@Weheat , het zou toch mooi zijn dat deze optie in de app te kiezen is bij instellingen. Wat mij betreft kan dit ook gewoon on het kopje stilteniveau
Ja hier heb je gelijk in, maar dit is ook sterk afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is.arjenhiemstra schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
Zolang die kamers binnen je thermische schil zitten zal er vermogen heen moeten om ze op temperatuur te houden (mits de temp van deze kamers hoger is dan de buiten temperatuur).
[...]
Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik het systeem inregelen zodat de temp stabiel blijft op een gewenste lage temp en zonering alleen gebruiken om extra vermogen toe te voegen als je een hogere temp wilt.
Als je een kamer hebt die niet heel goed geïsoleerd is en waarvan het niet nodig is dat deze continue op temperatuur is, is het zonde om deze wel continue te verwarmen.
De warmte uit andere ruimtes zal misschien gedeeltelijk naar deze 'onverwarmde' ruimtes gaan, maar blij slechte isolatie ook gewoon je thermische schil verlaten.
Het is ook niet makkelijk idd, daarom gaat het ook zo vaak ‘mis’. Succes i.i.g. met het vinden van de best passende oplossing!Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:04:
[...]
Ik begrijp wat je zegt maar dat is toch niet te doen voor een normale gebruiker die een WeHeat warmtepomp aanschaft? Er kan niet verwacht worden dat iedereen daar verstand van heeft.
En daarbij wil ik wel een soort van invloed hebben op het klimaat binnen. Ik snap dat het meest efficiënte een nagenoeg gelijke temperatuur te hebben. Echter wil ik nog wel wat invloed hebben in plaats van het waterzijdig alles inregelen en moeten wijzigen als ik iets anders wil.
Het voorbeeld vna de werk/logeerkamer. Tijdens het werken willen we graag tussen de 20 en 22 graden. Ik ben wat warmbloediger als andere die daar sporadisch werken. Wordt die gebruikt als logeerkamer dan willen we daar 16 max 17 graden. Met het waterzijdig inregelen gaat dat dus niet.
Onze aanvoer temperatuur is overigens al best wel laag. [Afbeelding]
Wat oiverns wel irriant is dat eens in de zoveel tijd de instellingen verloren gaan voor de stooklijn temperaturen. Toevallig zat ik net in de portal te kijken en zag dat die weer anders stonden. Geen idee hoe maar vervelend dat ik ze steeds weer terug moet zetten naar bovenstaande waardes.
Niet zolang die kamer warmer is dan de buitentemperatuur. Als je die kamer afsluit van warmtetoevoer via het afgiftesysyeem gaat je systeem efficiënte omlaag en daarmee je totaal verbruik om de andere ruimtes van de woning warm te houden omhoog.Mausssie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
is het zonde om deze wel continue te verwarmen.
Ik snap het. En jouw advies waardeer ik zeer zeker alleen ik denk niet haalbaar in onze woon situatie.arjenhiemstra schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:22:
[...]
Het is ook niet makkelijk idd, daarom gaat het ook zo vaak ‘mis’. Succes i.i.g. met het vinden van de best passende oplossing!
Moet ik wel zeggen dat ik het erg slecht vind van mijn installateur maar ik gok ook van andere installateurs dat daar onvoldoende informatie over wordt gegeven of aangeboden wordt voor waterzijdig inregelen.
Voor iedereen met een warmtepomp -> bij wie is het hele CV-systeem waterzijdig ingeregeld na de installatie van de warmtepomp?
Ik deel je mening. Overigens is het advies wel duidelijk en een goed iets. Echter denk ik wel dat het vooral van toepassing is van huizen waar de isolatie optimaal is. Als ik naar ons huis kijk is dit goed geïsoleerd op de bovenste verdieping die later is opgebouwd. Het dubbel glas zou vervangen kunnen worden maar daarna houd het wel op. Dit is nog niet gebeurd vanwege de investering...Mausssie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
Ja hier heb je gelijk in, maar dit is ook sterk afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is.
Als je een kamer hebt die niet heel goed geïsoleerd is en waarvan het niet nodig is dat deze continue op temperatuur is, is het zonde om deze wel continue te verwarmen.
De warmte uit andere ruimtes zal misschien gedeeltelijk naar deze 'onverwarmde' ruimtes gaan, maar blij slechte isolatie ook gewoon je thermische schil verlaten.
Wij hebben van de 5 kamers (woonkamer en badkamer niet meegerekend) 2 slaapkamers waarvan er 1 tussn de 18 en 19 graden moet zijn, 1 tussen de 16 en 17 graden moet zijn. De andere 3 kamers op de minder goed geisoleerde 2e verdieping moet er 1 continu rond de 18 graden blijven en de andere 2 kamers hebben dus verschillende schema's omdat ze minder gebruikt worden en de temperatuur verschillen groter zijn.
Die verschillen zijn minder efficiënt voor de warmtepomp maar de temperatuur voor langere tijd (lees minimaal 6 dagen) hoog houden terwijl de kamer niet word gebruikt is ook niet erg efficiënt denk ik.
Er zijn (veel?) installateurs die dit concept niet eens begrijpen.Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ik snap het. En jouw advies waardeer ik zeer zeker alleen ik denk niet haalbaar in onze woon situatie.
Moet ik wel zeggen dat ik het erg slecht vind van mijn installateur maar ik gok ook van andere installateurs dat daar onvoldoende informatie over wordt gegeven of aangeboden wordt voor waterzijdig inregelen.
Voor iedereen met een warmtepomp -> bij wie is het hele CV-systeem waterzijdig ingeregeld na de installatie van de warmtepomp?
Daarnaast, het kost veel tijd en daarmee dus geld om dit goed te regelen: dat je het systeem efficiënter draait en dus in de long run goedkoper is, dat is leuk maar moeilijk over te brengen bij het offerte traject.
De meeste mensen gaan gewoon voor een zo laag mogelijke prijs.
Voor de duidelijkheid; ik wil ook zeker niet zeggen dat je de temp constant hoog moet houden, dat zou inderdaad helemaal niet efficiënt zijn!Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Die verschillen zijn minder efficiënt voor de warmtepomp maar de temperatuur voor langere tijd (lees minimaal 6 dagen) hoog houden terwijl de kamer niet word gebruikt is ook niet erg efficiënt denk ik.
Ik bedoel, als een ruimte minimaal 17 graden continue moet zijn, zorg dat dit gebeurt via het afgiftesysyeem in die kamer. Als je dan tijdelijk een hogere temp wilt in de kamer zet je de kraan naar die kamer wat verder open (versimpeld gezegd)
Je hebt HT radiatoren toch in de ruimtes die je wil reguleren? Zonder ventilatoren eronder?Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ik snap het. En jouw advies waardeer ik zeer zeker alleen ik denk niet haalbaar in onze woon situatie.
Dat doe ik toch ook met onze zoneregeling? (Tado) Die staat op een minimale temperatuur ingesteld en gaat open wanneer de temperatuur onder de grens komt en gaat weer dicht als het bereikt wordt. Of begrijp ik je nu verkeerd?arjenhiemstra schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Voor de duidelijkheid; ik wil ook zeker niet zeggen dat je de temp constant hoog moet houden, dat zou inderdaad helemaal niet efficiënt zijn!
Ik bedoel, als een ruimte minimaal 17 graden continue moet zijn, zorg dat dit gebeurt via het afgiftesysyeem in die kamer. Als je dan tijdelijk een hogere temp wilt in de kamer zet je de kraan naar die kamer wat verder open (versimpeld gezegd)
Neen. Ik heb beneden centrale vloerverwarming. Boven Jaga Tempo's. Veelal forse convetoren met T20, 2x T15.rijmer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
[...]
Je hebt HT radiatoren toch in de ruimtes die je wil reguleren? Zonder ventilatoren eronder?
Ik zoek voor de kamer die het lastigste op temperatuur te krijgen is nog een T21 varioant maar het liefst alleen de convector zelf met beugels gebruikt. Een nieuwe losse convector in de maat 200cm T21 is best wel prijzig. Omlijstingen heb ik en zijn toch identiek.
Ik heb zelf ventilatoren in de convectoren geplaatst. 8 stuks in de 200cm lange varianten en 6x in de 160cm versie.
Aangestuurd door een PWM controller met 1 temperatuur voeler.
Voor de kamer war het kil is heb ik een gebruikte heatbooster (tegenwoordig heatmeister) aangeschaft die ik nog moet monteren om te kijken dat dit wat meer rendement geeft.
Ik las in een eerder bericht van iemand dat die met de heatmeister niet meer waterzijdig ingeregeld dient te worden. Ik denk dat dit niet klopt en je ook met gebruik van fans in convetoren waterzijdig moet inregelen.
Ik heb beneden waterzijdig enigszins ingeregeld. Nog niet helemaal klaar mee omdat het stookseizoen ten einde kwam. Dit heb ik gedaan omdat de vloerverwarming altijd meeloopt met de warmtepomp en we in de winter op stoklijn sturen en de zoneregeling een naregeling is. 1 bypass aanwezig die ik nog wat beter moet afstellen tijdens komende koude periode. Staat nu op maximale druk van -0.5bar.
Het open en dicht gaan is wat je zoveel als mogelijk wilt voorkomen zolang er warmte gemaakt wordt door de warmtepomp. De ruimte zou constant mee moeten lopen op het vermogen dat nodig is om de ruimte op temp te houden.Kevin1990 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:40:
[...]
Dat doe ik toch ook met onze zoneregeling? (Tado) Die staat op een minimale temperatuur ingesteld en gaat open wanneer de temperatuur onder de grens komt en gaat weer dicht als het bereikt wordt. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Zit er over na te denken om een Flint aan te schaffen. Waarbij ik een Pre-assemblede binnenunit zou willen plaatsen zodat ik de back-up verwarmingselement al heb en deze niet hoef te vervangen bij de overstap over 1-2 jaar met een boilervat er bij. Komende winter wil ik graag nog een stukje zekerheid hebben om de CV ketel te hebben omdat ik helaas nog geen winter heb meegemaakt in de woning.
Mijn vraag gaat over de back-up element als ik naar de tekening kijk van de montage handleidingen dan lijkt dit element gebruikt te worden voor zowel het verwarmingswater als het water wat naar de indirecte gestookte boiler kan gaan. Ook spreken ze over een hybride versie waar dan maar 1 pomp in zit maar volgens de specs wel een verwarmingselement aanwezig is. Heeft iemand hier ervaring mee en kan die dit bevestigen?
Mijn vraag gaat over de back-up element als ik naar de tekening kijk van de montage handleidingen dan lijkt dit element gebruikt te worden voor zowel het verwarmingswater als het water wat naar de indirecte gestookte boiler kan gaan. Ook spreken ze over een hybride versie waar dan maar 1 pomp in zit maar volgens de specs wel een verwarmingselement aanwezig is. Heeft iemand hier ervaring mee en kan die dit bevestigen?
Ik blijf toch terugkomen op een verticaal Itho I-WPV vat. Ik vind het een interessant stukje techniek. Vooral de 'snelle opwarmtijd' is aantrekkelijk en 'grote hoeveelheid bruikbaar tapwater', al lukt het me maar beperkt om die twee zaken te kwantificeren tegen een simpel vat zoals weheat. Iemand wel een idee?
Stilstand verliezen lijken erg vergelijkbaar.
En tav aansluiting, dat ik het even goed begrijp. Icm pre assembled binnenunit (2 pompen dus), split ik de 220v DHW aansluiting op de print om vervolgens de wilo in de pre assembled weer van 220v te voorzien en de pomp in het itho vat? De pomp in de pre assembled blijft via pwm werken, correct?
En tav aansluiting, dat ik het even goed begrijp. Icm pre assembled binnenunit (2 pompen dus), split ik de 220v DHW aansluiting op de print om vervolgens de wilo in de pre assembled weer van 220v te voorzien en de pomp in het itho vat? De pomp in de pre assembled blijft via pwm werken, correct?
Correct 🤗thoomie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:13:
Ik blijf toch terugkomen op een verticaal Itho I-WPV vat. Ik vind het een interessant stukje techniek. Vooral de 'snelle opwarmtijd' is aantrekkelijk en 'grote hoeveelheid bruikbaar tapwater', al lukt het me maar beperkt om die twee zaken te kwantificeren tegen een simpel vat zoals weheat. Iemand wel een idee?
De hybride voor gemonteerd heeft geen BUH de voor gemonteerde All electric wel. Als je FE wil in de toekomst bestel je de versie met 2 pompen. Wil je deze ook met BUH dan de voor gemonteerde met 2 pompen.kevinre schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:52:
Zit er over na te denken om een Flint aan te schaffen. Waarbij ik een Pre-assemblede binnenunit zou willen plaatsen zodat ik de back-up verwarmingselement al heb en deze niet hoef te vervangen bij de overstap over 1-2 jaar met een boilervat er bij. Komende winter wil ik graag nog een stukje zekerheid hebben om de CV ketel te hebben omdat ik helaas nog geen winter heb meegemaakt in de woning.
[Afbeelding]
Thanks en de BUH wordt dan zowel voor warmwater gebruikt als verwarming of alleen voor warmwater?Carboy54 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:38:
[...]
De hybride voor gemonteerd heeft geen BUH de voor gemonteerde All electric wel. Als je FE wil in de toekomst bestel je de versie met 2 pompen. Wil je deze ook met BUH dan de voor gemonteerde met 2 pompen.
Alleen indien noodzakelijk bij te weinig vermogen.kevinre schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Thanks en de BUH wordt dan zowel voor warmwater gebruikt als verwarming of alleen voor warmwater?
Zou inderdaad eventueel nodig zijn als het echt koud is rond de -10 of net iets lager zodat er net een klein beetje meer vermogen voor de verwarming beschikbaar is en het sanitair water in de toekomst. Maar mooi dat het beschikbare vermogen rond de 3-4 kW (Flint) + 3kW (BUH) is bij die kou.Carboy54 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
Alleen indien noodzakelijk bij te weinig vermogen.
Dan ga ik voor de binnenunit met BUH en 2 pompen zodat ik voorbereid ben op de overstap naar FE en scheelt mij het geld in de upgrade. (en ik tegen die tijd niet nogmaals een binnenunit moet kopen)
Veel plezier!alikebab1 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
Of de grotere Sparrow zonder BUH. Die BUH is vrij duur dus wordt het prijsverschil minus de subsidie interessanter. Netto prijsverschil ongeveer 500 euro! En hogere COP zonder BUHkevinre schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:43:
[...]
Zou inderdaad eventueel nodig zijn als het echt koud is rond de -10 of net iets lager zodat er net een klein beetje meer vermogen voor de verwarming beschikbaar is en het sanitair water in de toekomst. Maar mooi dat het beschikbare vermogen rond de 3-4 kW (Flint) + 3kW (BUH) is bij die kou.
Dan ga ik voor de binnenunit met BUH en 2 pompen zodat ik voorbereid ben op de overstap naar FE en scheelt mij het geld in de upgrade. (en ik tegen die tijd niet nogmaals een binnenunit moet kopen)
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/x0EIvo7ZgHqGZBAnReDlPedU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vP2OiUt2O0FWRVT70ZxPRpUC.jpg?f=fotoalbum_large)