Reactie en aanvullende vragen (nu al terwijl de pomp moet nog komen.)
Aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag of een grindbed nodig is vanwege plaatsing in mijn carport met nattigheid en ijsbanen als mogelijk gevolg: (dank voor jullie reacties ) . Coolblue had me dat tijdig moeten adviseren en ik heb er ook niet aan gedacht en ik krijg dat voor dinsdag niet meer voor elkaar.
De carport is bestraat met straatklinkers . Daar kan ik gemakkelijk een rijtje uithalen. Ik leg er dan wel een gootje in . Naast de WP is de tuin nog geen twee meter vandaan dus met een gootje met een keurig rooster erop ben ik waarschijnlijk het probleem wel de baas. Overigens las ik dat afhankelijk van allerlei variabelen de hoeveelheid condenswater wel zo’n 100 liter per dag kan bedragen. ( Klopt dat ?) In dat geval moet ik mijn hortensia’s vervangen voor moerasplanten of een vijvertje aanleggen
Voor de mijn Sparrow P60 wordt een aparte groep aangelegd in de meterkast. Ik neem aan dat het apparaat niet met een stekker in het stopcontact gaat . Bijgevolg kan ik hem niet opnemen in mijn HomeWizard verzameling van apparaten . Mag ik aannemen dat de hoeveelheid opgenomen energie in de app zichtbaar is ? Ik ben niet uitgesproken technisch maar ik ben dol op monitoren en meten.
De verwachte gasbesparing (volgens Coolblue) is nogal fors en de terugverdientijd bijgevolg relatief kort , Minder dan 5 jaar in elk geval. Ik betwijfel of dat klopt.
Ik ben sceptisch tov hun prognose want ze hebben immers het belang die Weheat pompen te verkopen.
Maar voor degenen die zich erover willen buigen : Energielabel A . Gasverbruik tegen de 2000 M3 per jaar. Daarvan ca 10 % ( is ca 200 M3 ) voor douchen en warm water per jaar. Dus verwarmen ca 1800 m3 per jaar. Ik behoud die gasketel voor warm water in elk geval. (Voorlopig) Het wordt hybride. 1800 M3 bij A klinkt veel maar de ruimte is groot. 400 m2 in totaal vanwege een bedrijfsruimte ( die overigens in de winter op 16 graden wordt gestookt)
Ca 200 m2 (leefruimte) wordt de hele winter op 21 graden gestookt ( anders krijgt mijn vrouw koude voeten en jullie snappen vast dat Ik daar het meeste last van heb ).
Is die verwachte terugverdientijd (laten we die houden op 5 jaar ) realistisch ? De kosten zullen inclusief buffervat en NA aftrek subsidie alles bij elkaar ca 7500 bedragen . Ik denk dus dat ze die terugverdientijd alleen op de pomp berekenen en niet op de bijkomende installatiekosten etc, Dus misschien kan ik beter niet de terugverdientijd vragen maar eerder de hoeveelheid gas in M3 die ik naar verwachting minder ga verbruiken.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover temeer omdat ik daar weer wat van opsteek.
Dank !