• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:03
Carboy54 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:06:
Voor de ongeduldige tweakers het laatste nieuws vers van de pers:

De komende tijd gaan we Weheat Intelligence (WI) verder uitrollen. Hieronder een kleine sneak peak over de twee functionaliteiten die we in augustus gaan uitrollen.

Weheat Intelligence – de gamechanger die je energierekening verlaagt.
Tapwater: WI maakt een schema en kiest de beste momenten om het water te verwarmen. Hierbij wordt er gekeken naar: energieprijzen, COP & comfort. We houden dus rekening met de energietarieven van jouw klanten!
Hoewel geen SWW via de Weheat ben ik toch benieuwd hoe ze dat gaan doen, komt er een koppeling met welke leverancier je hebt als je een dynamisch contract hebt ? Komt er een koppeling met je P1 meter als je panelen hebt en wanneer je teruglevert ?

Ik meen begrepen te hebben dat er ook iets soortgelijks zou komen voor verwarming namelijk, en dat is wellicht wél interessant voor me..

• Jpiek
ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:21:
Hartelijk bedankt voor het schema. Helaas is het plaatsen van de warmtepomp buiten geen optie. Zou het niet mogelijk zijn om met bepaalde stille modus de nacht wel goed door te kunnen? En de Flint lijkt wel een stuk stiller te zijn. Eventueel kunnen we een zonnepaneel minder doen, zodat er 2,5 meter tussen de buren komt. En zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld onder zonnepanelen geluidsdemping toe te passen voor de warmtepomp?
Een stillere modus helpt uiteraard met het beperken van het geluid, vraag is of je nog voldoende vermogen overhoud om je huis warm te krijgen.

Persoonlijk zou ik idd kiezen voor het verwijderen/nite plaaysen van 1 paneel en afstand creëren tot de erfgrens.

En overweeg een Blackbird aangezien die horizontaal ligt... (geluid gaat vnl naar boven)...

Wij hebben onze BB op een houten dak van onze logeerkamer (BG. voorheen aangebouwde garage) staan en noch binnen nog buiten hoor ik hem... Al maken leeftijd en gehoortoestand dat geen 100% objectieve waarneming...

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Afgelopen donderdag is de installatie van onze Blackbird 6kw afgerond. Er zijn nog wat afwerkpuntjes die morgen geregeld worden. Er is wat elektrawerk dat netter kan, en de Blackbird reageert niet op warmtevraag van het CV-circuit. SWW werkt prima, betere waterdruk vanuit het 300L vat dan de oude CV.

Wat ik ook zie in de Home Assistant integratie is dat de Indoor Unit Waterpump continu aan staat. Die draait dus sinds donderdagmiddag 24/7. Is dat gebruikelijk? Ik vermoed van niet. Net als de Current Room temperature die op -1 staat. Als ze er morgen toch zijn, heb ik nog wat vragen te stellen. Hier nog inzichten die ik mee kan nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIb9vnJegkAN6yi-QO2h6U2VIX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VuHi8dfS8AMuWMqjP0gvOpIU.png?f=fotoalbum_large

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
ldool schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:20:
All electric Weheat Flint of Blackbird op dakkapel? Wij hebben een tussenwoning gekocht van 120 vierkante meter , 9 jaar oud rc waarde van 5 en hoger met hr++ en Hr+++ beglazing en wtw douche pijp (geen bad) en we zijn met vijf gezinsleden in totaal. We kunnen prima leven met 18 graden als het erg vriest buiten en krijgen enerzijds de Weheat Flint aangeboden en bij andere partij de Blackbird. De warmtepomp komt op een dakkapel waaronder we slapen. Wat is een betere keuze qua efficiëntie, geluid en optimaal gebruik maken van zonnepanelen stroom? Geluid is wel een ding in verband buren op. 1 meter die gevoelig zijn voor geluid.We hebben nog geen gebruikgegevens en overwegen eventueel nog een wtw luchtinstallatie (Zelfbouw).
Daarnaast hebben we vloerverwarming op 1ste verdieping die maar met 16mm naar de pomp wordt gebracht. De vloeren liggen open, moeten we dit aanpassen om afgifte systeem te verbeteren. En is 22, 28 of 32 mm het beste qua leidingwerk naar de vloerverwarmingspomp?
Zoek even in dit topic op “dakkapel”.
Je zult 3 ervaren installateurs vinden die het afraden om een warmtepomp op een dakkapel te plaatsen en/of afraden om daar dan onder te gaan slapen.

@Stoker schrijft:
Je dakkapel wordt een soort trommel die he geluid doorgeeft en ben bang dat je dit niet 100% gaat voorkomen.
@Technician- schrijft:
1 tip, zet een warmtepomp nooit op de dakkapel.
En @Carboy54 schrijft over jouw idee op de dakkapel:
Buren op 1 meter die gevoelig zijn voor geluid moet je niet willen. En eronder slapen ook niet.
Drie ervaren installateurs die deze uitspraken doen, dat zou ik toch zeer serieus nemen.

Het belangrijkste risico is resonantie van de constructie, waardoor je binnen een hinderlijke brom hoort.
Een paar voorbeelden, waarvan een met best heftige gevolgen voor de eigenaar:
zeekoe in "Weheat warmtepompen"
Schaaferr in "Weheat warmtepompen"

Verder heb je nog het probleem met bereikbaarheid van de warmtepomp, bijv. bij een storing in de winter. Hoe makkelijk komt een monteur daar dan met al zijn gereedschap?

En tenslotte:
1) er zullen vast mensen zijn die geluk hebben en geen resonantie ervaren, maar je neemt wel een enorm risico.
2) laat je niet verleiden door tevreden eigenaars die nog geen hele winter achter de rug hebben…

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:05
Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:49:
[...]

En overweeg een Blackbird aangezien die horizontaal ligt... (geluid gaat vnl naar boven)...
Was het maar zo makkelijk met het geluid. Het is meer een marketing dingetje.

• Jpiek
SebastiaanPs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:13:

2) laat je niet verleiden door tevreden eigenaars die nog geen hele winter achter de rug hebben…
Als je mijn reactie bedoeld (er heeft immers niet iemand anders gereageerd) : BB staat er sinds september dus zeker al een hele winter ..

En idd ymmv. Ik wou slechts aangeven dat het ook goed kán gaan...

• SebastiaanPs
  • Nu online
Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Als je mijn reactie bedoeld (er heeft immers niet iemand anders gereageerd) : BB staat er sinds september dus zeker al een hele winter ..

Ik bedoelde jouw reactie niet, sorry als die indruk werd gewekt. Ik had zelf in dit topic gezocht op “dakkapel” en kwam enkele positieve reacties tegen van eigenaren bij wie de WP net was geplaatst. Ik denk dat de ervaringen pas echt waarde hebben als de eigenaar een hele winter heeft meegemaakt net zoals jij.

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-07-2025 13:31 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:03

AirX

Tweak Guru

All electric Weheat Flint of Blackbird op dakkapel? Wij hebben een tussenwoning gekocht van 120 vierkante meter , 9 jaar oud rc waarde van 5 en hoger met hr++ en Hr+++ beglazing en wtw douche pijp (geen bad) en we zijn met vijf gezinsleden in totaal. We kunnen prima leven met 18 graden als het erg vriest buiten en krijgen enerzijds de Weheat Flint aangeboden en bij andere partij de Blackbird. De warmtepomp komt op een dakkapel waaronder we slapen. Wat is een betere keuze qua efficiëntie, geluid en optimaal gebruik maken van zonnepanelen stroom? Geluid is wel een ding in verband buren op. 1 meter die gevoelig zijn voor geluid.We hebben nog geen gebruikgegevens en overwegen eventueel nog een wtw luchtinstallatie (Zelfbouw).
Daarnaast hebben we vloerverwarming op 1ste verdieping die maar met 16mm naar de pomp wordt gebracht. De vloeren liggen open, moeten we dit aanpassen om afgifte systeem te verbeteren. En is 22, 28 of 32 mm het beste qua leidingwerk naar de vloerverwarmingspomp?
Naast de andere tips hierboven: kijk of je in de winter fatsoenlijk bij je warmtepomp kunt komen als er teveel ijsvorming (water door defrosts) of sneeuw is.

• janzuilhof
  • Laatst online: 16:54
Jvandeven schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:48:
@janzuilhof bij ons is vorige week ook een sparrow geplaatst en we horen hetzelfde geluid. Hij staat op het dak van de aanbouw en in de laagste stand hoor ik het geluid in de hele tuin, tot wel 6 meter van de warmtepomp af. Hebben ze bij jou nog een oplossing gevonden voor het geluid?
Nee nog niet. Heb afgelopen week maar weer eens met Coolblue (die 'm geïnstalleerd heeft) gebeld en ik krijg als het goed is maandag een reactie nadat het daar intern is besproken.

Moet wel zeggen dat tot dusver alle vragen en issues die echt over de installatie gaan goed door Coolblue worden opgepakt. Maar dingen die over de warmtepomp zelf gaan zijn lastiger omdat Coolblue daar weinig mee kan. Ik heb al verschillende installatieteams over de vloer gehad die aangaven dat er 'inderdaad een irritant geluid uit komt' en dat ze dit doorgeven aan Weheat, maar heb van Weheat nooit iets gehoord.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:20
Ik probeer al een tijdje mijn Sparrow te integreren in my Home Assistant maar zonder succes en kan ook geen oplossingen vinden op het internet. Mij warmtepomp is wel gewoon zichtbaar in de Weheat portal. In Home Assistent geeft die de foutmelding:

Weheat cloud
No devices or entities
Failed to set up:
Check the logs

Weet iemand een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Vinny1 op 27-07-2025 15:11 ]

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Misschien een flauwe opmerking, maar wat zeggen de logs…

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jpiek schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Natuurlijk kan het ook goed gaan. Hier staan er zelfs twee BB maar de dak constructie is dan ook optimaal. Niet hoorbaar binnen. Dat is niet altijd het geval bij een dak kapel. Dat moet je eerst onderzoeken. En 1 meter van de buren is een no go.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9e7UkyIoesTpTRtsNwDCzRHA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xu22dFOhEseaQufmqN6jWebB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 27-07-2025 17:54 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jpiek
SebastiaanPs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:30:
[...]
positieve reacties tegen van eigenaren bij wie de WP net was geplaatst. Ik denk dat de ervaringen pas echt waarde hebben als de eigenaar een hele winter heeft meegemaakt net zoals jij.
Yep, denk ook wel dat ik een mazzelaar ben, heb de horrorverhalen over resonantie ook gelezen...

• peterhav
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:42
Hallo allemaal,

Ik heb na veel onderzoeken en afwegen een paar weken geleden ook besloten om voor een weheat warmtepomp te gaan.
Voor mij waren de ervaringen hier op tweakers, de integratie met homeassistant, plannen voor weheat intelligence, loskoppeling installateur en productie in Nederland doorslaggevend.
Ik heb gekozen voor een FE opstelling met 300 liter boilervat en Sparrow.

Hierbij wat foto's van de situatie voor installatie en daarna.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48O5oxG4167TCOv90hdWWJ0_h-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GQAlI3Ut5m5L61J85ZXfCyc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tdjAcCrAs311iTHXOwl_ZJyMgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0Xh3ny6eQxmBpVqeyoGo7Lm.jpg?f=fotoalbum_tile

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUv_6k2VC-N5c0PIrjR1OCX3eqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEXe6AmlYg2PK2WeHfoDCdql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw0e2pPGa6k4TwOPtFN6wIPfl8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3jdysXn9FZdUX7ATE0Z0fap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6zl4M3JT7AN0O_SbXPiO9n-jZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8sZf9nHZlCuZcoi9IzH8xOE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNxYvvVd7ochAaatlJQOnzujwac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGk0b0D07kJH95uKuv3yHoDu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WgjOMLdQrg4OMT3BkRTpnCgBbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDGgaV68rgRBAATZJaN9vNd6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mw31-irIFySBv-5a23p3Z9OBwpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKcFWmjgJcoi94nhiLkTnq4m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdwVexRmRKaCZLLZ7L2k10TqZIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbiYu3fd6jg44sm4Dy2UK9mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98O2Z4k8stnmLY4wAv_nHJ2MO3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hu8WUCzaxKD1JQFGAUUwOyCB.jpg?f=fotoalbum_large

Het initiele plan was om de water aan/afvoer via een koof in de woning te laten lopen. Helaas bleek dit niet mogelijk (ruimte/bestaande leidingen).

De warmtepomp heeft het een tijd prima gedaan (koelen en warmwater productie) maar staat sinds een paar dagen helaas in storing (rode knipperende led). De backup heater werkt in ieder geval prima zie ik nu ;) Ik wacht momenteel op bericht van mijn installateur hoe nu verder...

• Jpiek
Carboy54 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:52:
[...]

En 1 meter van de buren is een no go.
Idd. dat risico zou ik ook niet durven lopen...
Hier zeker een meter of 7 van de dichtstbijzijnde...

• AirX

AirX

Tweak Guru

Je kunt hier ook kijken voor een (toekomstig) binnenalternatief: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

FirePuma142 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:59:
Afgelopen donderdag is de installatie van onze Blackbird 6kw afgerond. Er zijn nog wat afwerkpuntjes die morgen geregeld worden. Er is wat elektrawerk dat netter kan, en de Blackbird reageert niet op warmtevraag van het CV-circuit. SWW werkt prima, betere waterdruk vanuit het 300L vat dan de oude CV.

Wat ik ook zie in de Home Assistant integratie is dat de Indoor Unit Waterpump continu aan staat. Die draait dus sinds donderdagmiddag 24/7. Is dat gebruikelijk? Ik vermoed van niet. Net als de Current Room temperature die op -1 staat. Als ze er morgen toch zijn, heb ik nog wat vragen te stellen. Hier nog inzichten die ik mee kan nemen?

[Afbeelding]
Kan je iets meer vertellen over je systeem? FE? Welke thermostaat? Hoe aangesloten? (Bij een lyric even de stroom eraf om te resetten).

Wise enough to play the fool

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:01:
[...]

Kan je iets meer vertellen over je systeem? FE? Welke thermostaat? Hoe aangesloten? (Bij een lyric even de stroom eraf om te resetten).
Full Electric, we hebben een zonesysteem van Honeywell Evohome, de Weheat app geeft aan dat de thermostaat Aan/Uit is aangesloten. Ik dacht eigenlijk een Opentherm-aansturing te hebben, maar dat kan ik nergens terugvinden. Aan de buitenkant is de RF-module deze, dus ik denk dat Aan/Uit klopt.

Ik zie in de Home Assistant logs wel terug dat 'ie de status Heating krijgt, het lijkt alleen niet te koppelen aan het inschakelen van de verwarming. Het is wel tijdens een periode van warmtevraag, maar er gebeurt verder niks. Het wordt ook niet warmer. De periodes (3) van Heating duren precies 16 minuten, en starten precies even lang na het hele uur, XX:18:28. Ze stoppen dan 16 minuten later op XX:34:28. Dat zal ongetwijfeld ook met de updatefrequentie van de API te maken hebben, toch is het apart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4EFf0mWkUdkMxjEmVgQr8fWX1k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZgQ5cJrikXMVZRWhfbMf3lBr.png?f=user_large

Ik heb net om 10:49 de verwarming op de badkamer aangezet. Eens kijken wat er wanneer gebeurt.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:52
peterhav schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:27:
Hallo allemaal,

Ik heb na veel onderzoeken en afwegen een paar weken geleden ook besloten om voor een weheat warmtepomp te gaan.
Voor mij waren de ervaringen hier op tweakers, de integratie met homeassistant, plannen voor weheat intelligence, loskoppeling installateur en productie in Nederland doorslaggevend.
Ik heb gekozen voor een FE opstelling met 300 liter boilervat en Sparrow.

Hierbij wat foto's van de situatie voor installatie en daarna.

Voor:

[Afbeelding][Afbeelding]

Na:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het initiele plan was om de water aan/afvoer via een koof in de woning te laten lopen. Helaas bleek dit niet mogelijk (ruimte/bestaande leidingen).

De warmtepomp heeft het een tijd prima gedaan (koelen en warmwater productie) maar staat sinds een paar dagen helaas in storing (rode knipperende led). De backup heater werkt in ieder geval prima zie ik nu ;) Ik wacht momenteel op bericht van mijn installateur hoe nu verder...
Die koof naast de regenpijp ziet er netjes uit. d:)b

• RNacoustics
Als de dakkapel doorloop naar je buren, zou ik het zo en zo niet doen. Gezien de slechte toegankelijkheid en risico's op resonanties, raad ik af om een wp op een dakkapel te plaatsen. Is er geen mogelijkheid in de tuin of zo?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Ik heb net om 10:49 de verwarming op de badkamer aangezet. Eens kijken wat er wanneer gebeurt.
Dat leverde een verandering naar Heating op om 11:17:22, en 16 minuten later 11:33:22 terug naar Standby. De Weheat integratie in Home Assistant pollt elke 120 seconden, dus ergens tussen de 14 en 18 minuten staat 'ie daadwerkelijk aan. Nu werd de badkamerradiator een heel klein beetje warmer. De Indoor unit auxiliary water pump start gelijktijdig met Heating, stopt gelijktijdig. Start dan 6 minuten later weer op. En stopt 14 minuten later weer. In de badkamer is het inmiddels een halve graad warmer een uur later. Dat is denk ik omdat ik het raam dicht heb gedaan vanaf de kierstand een 20 minuten terug.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Full Electric, we hebben een zonesysteem van Honeywell Evohome, de Weheat app geeft aan dat de thermostaat Aan/Uit is aangesloten. Ik dacht eigenlijk een Opentherm-aansturing te hebben, maar dat kan ik nergens terugvinden. Aan de buitenkant is de RF-module deze, dus ik denk dat Aan/Uit klopt.

Ik zie in de Home Assistant logs wel terug dat 'ie de status Heating krijgt, het lijkt alleen niet te koppelen aan het inschakelen van de verwarming. Het is wel tijdens een periode van warmtevraag, maar er gebeurt verder niks. Het wordt ook niet warmer. De periodes (3) van Heating duren precies 16 minuten, en starten precies even lang na het hele uur, XX:18:28. Ze stoppen dan 16 minuten later op XX:34:28. Dat zal ongetwijfeld ook met de updatefrequentie van de API te maken hebben, toch is het apart.

[Afbeelding]

EvoHome met aan/uit werkt niet goed met een warmtepomp.
Ik had dit 3 jaar geleden ook en heb er 2 Shelly ‘s tussen gezet
De een registreert wat EvoHome aanstuurt
Half uur aan, half uur uit, etc
De andere stuurt het aan/uit contact van de warmtepomp aan
Beide gekoppeld aan Home Assistent, kun je dure elek uren vermijden

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tijgerkracht schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:15:
[...]

EvoHome met aan/uit werkt niet goed met een warmtepomp.
Ik had dit 3 jaar geleden ook en heb er 2 Shelly ‘s tussen gezet
De een registreert wat EvoHome aanstuurt
Half uur aan, half uur uit, etc
De andere stuurt het aan/uit contact van de warmtepomp aan
Beide gekoppeld aan Home Assistent, kun je dure elek uren vermijden
Ik kom er in ieder geval net achter dat de BDR91A Aan/Uit RF-module die er hangt, niet geschikt is voor het aansturen van een warmtepomp. Daar heb je de BDR91T voor nodig. Aan de andere kant, als je dan toch een andere RF-module ophangt, kun je dan niet beter een OpenTherm-module ophangen. Weheat geeft aan dat je daar het beste resultaat mee boekt in hun portal.

• Tijgerkracht
FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik kom er in ieder geval net achter dat de BDR91A Aan/Uit RF-module die er hangt, niet geschikt is voor het aansturen van een warmtepomp. Daar heb je de BDR91T voor nodig. Aan de andere kant, als je dan toch een andere RF-module ophangt, kun je dan niet beter een OpenTherm-module ophangen. Weheat geeft aan dat je daar het beste resultaat mee boekt in hun portal.
De BDR91T heb je nodig als je ook wilt koelen
Vraag bij Resideo support ook de laatste firma voor warmtepompen aan dan is de minimale aan tijd in ieder geval een half uur.
Maar je houdt 2 schakelingen per uur met EvoHome
Ben er een half jaar mee bezig geweest icm met een Elga Ace en heb het opgegeven. Eigen aansturing via die Shelly werkt prima

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tijgerkracht schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:54:
[...]

De BDR91T heb je nodig als je ook wilt koelen
Vraag bij Resideo support ook de laatste firma voor warmtepompen aan dan is de minimale aan tijd in ieder geval een half uur.
Maar je houdt 2 schakelingen per uur met EvoHome
Ben er een half jaar mee bezig geweest icm met een Elga Ace en heb het opgegeven. Eigen aansturing via die Shelly werkt prima
Ik begrijp wat anders:
Druk op de knop "SCHAKEL. PER UUR".

Gebruik de pijltjes omhoog/omlaag om het aantal schakelingen per uur aan te passen. Wanneer de evohome regelaar gekoppeld staat aan een draadloze relaisbox kan dit aangepast worden naar 3, 6, 9 of 12. (Uitzetten is niet mogelijk.) Druk op het groene vink symbool om de instelling te bevestigen. Wanneer de evohome regelaar gekoppeld staat aan een warmtepompmodule kan dit aangepast worden naar 1 t/m 9 schakelingen
per uur.
Of bedoel je wat anders? Ik ben niet bepaald thuis in deze materie :+

• teacher

teacher

Dysgaf!

FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik neem aan dat je instelling aan/uit met stooklijn is. Kan je eens kijken bij die stooklijn? Welke temperaturen vraag je?

Ik ben begonnen met opentherm, maar dan ben je dus gebonden aan de watertemperatuur die de thermostaat vraagt.
Nu stooklijn met aan/uit thermostaat. Het is even tweaken met de temperaturen (en de stappen zijn nogal groot) maar als het goed is loopt het systeem veel rustiger.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:51:
[...]

Ik neem aan dat je instelling aan/uit met stooklijn is. Kan je eens kijken bij die stooklijn? Welke temperaturen vraag je?

Ik ben begonnen met opentherm, maar dan ben je dus gebonden aan de watertemperatuur die de thermostaat vraagt.
Nu stooklijn met aan/uit thermostaat. Het is even tweaken met de temperaturen (en de stappen zijn nogal groot) maar als het goed is loopt het systeem veel rustiger.
Die staat zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oOWEkDbyJ5zqlZAuKln1pfqUEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKQILfQ9tOxCWpUdrT94msYz.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ziet er wel turbo basic uit. Heb me er niet in verdiept nog.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Staat hij op stooklijn, of aan/uit thermostaat?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Iemand met een sparrow en een meetlat ?
Vraag me af of de breedte echt 110cm is, of net 5 cm minder ;-)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:29:
Staat hij op stooklijn, of aan/uit thermostaat?
Op Aan/Uit thermostaat. Ik begrijp uit de tekst van Weheat dat de stooklijn dan ook een rol speelt:
De warmtepomp wordt aangestuurd door een Aan/Uit-thermostaat. Een Aan/Uit-thermostaat is alleen gewenst bij een zone-systeem met een parallel buffer. De warmtepomp zal het buffer op de stooklijntemperatuur houden terwijl de Aan/Uit-thermostaat de afname richting het huis regelt. Zorg er voor dat de stooklijn goed is ingesteld. Een stooklijn is een relatie tussen de buitentemperatuur en de gewenste watertemperatuur (niet kamertemperatuur!). Afhankelijk van uw huis moet een stooklijn hoger of lager worden ingesteld. Bij twijfel neem contact op met uw installateur.
Ik heb een hoop gelezen, maar ben er nog niet uit wat nu de juiste volgende stap is. Ik kan er de tijd voor nemen, de winter staat nog niet om de hoek.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Klopt. Als je vloerverwarming hebt met groepen die dicht kunnen lopen, dan is een parallel buffer nodig om je minimaal circulerend watervolume te waarborgen. De stooklijn handhaaft een bepaalde temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur. Zodra je thermostaat een warmtevraag heeft, zal die de extra (derde?) pomp aanschakelen en het water uit de buffer trekken.

Vanwege die parallelbuffer heb je een vrij robuust systeem, maar het kost je wat rendement; je verliest watertemperatuur in het buffervat.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

teacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:56:
Klopt. Als je vloerverwarming hebt met groepen die dicht kunnen lopen, dan is een parallel buffer nodig om je minimaal circulerend watervolume te waarborgen. De stooklijn handhaaft een bepaalde temperatuur aan de hand van de buitentemperatuur. Zodra je thermostaat een warmtevraag heeft, zal die de extra (derde?) pomp aanschakelen en het water uit de buffer trekken.

Vanwege die parallelbuffer heb je een vrij robuust systeem, maar het kost je wat rendement; je verliest watertemperatuur in het buffervat.
Derde inderdaad. Ik ga leidingen en sensor zelf nog isoleren. Dat kan met het buffervat ook, geen idee of dat nut heeft eerlijk gezegd. Dat zal ik ook eens opzoeken.

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
ZeRoC00L schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:00:
Iemand met een sparrow en een meetlat ?
Vraag me af of de breedte echt 110cm is, of net 5 cm minder ;-)
Exact 110cm :) Plus ~4cm aan elke kant als hij op de grond op steunen staat.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:49
Hier ook bezig met orienteren naar een warmtepomp FE. We hebben een huis gekocht en krijgen de sleutel 1 oktober. In oktober is de planning om de grote dingen die we willen laten doen uit te voeren (oude tegels uit begane grond, vloerverwarming laten leggen, stuken, schilderen/sausen en een nieuwe PVC vloer) om er vervolgens zo snel mogelijk in te trekken. vloerverwarming komt op ongeveer 75m2 te liggen, 16mm slang, 100mm hart-op hart. Denken jullie dat met deze vloerverwarming er genoeg water in het systeem zit? Anders zou ik ook nog kunnen vragen of de installateur bijvoorbeeld 18 mm slang wil leggen.

Huidige CV (Nefit Ecomline) van meer dan 20 jaar oud willen we vervangen. De keus is gemaakt om FE te gaan en niet hybride is omdat deze CV z'n beste tijd wel heeft gehad en ik hem dus niet naast de warmtepomp wil blijven gebruiken.

Via Coolblue een offerte gekregen voor de Sparrow P60. onderaan de streep zijn de kosten €11.800 (inclusief aftrek subsidie, nieuwe thermostaat, expansievat, 200 L boiler en aanleggen elektra) zelf moet ik dan zorgen dat er een 3-fase aansluiting komt.

Ik heb nog een een aanvraag openstaan bij Adlar en bij een lokale installateur via-via. Ben benieuwd waar die mee komen en wat de voor- en nadelen van de verschillende installaties zullen zijn.

Wat voor mij belangrijk is, is de aansturing. ik wil graag een "slimme" aansturing zodat wanneer ik mogelijk een keer overstap op dynamisch contract ik zo efficient mogelijk kan stoken.
Van de verkoper van Coolblue begreep ik dat Weheat één van de weinige merken is die R290 koudemiddel gebruikt, dit schijnt efficienter te zijn bij koude temperaturen, wanneer je de warmtepomp natuurlijk het meest gebruikt. het daadwerkelijke verschil in efficientie met R32 zou ik geen uitspraak over durven te doen.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Schuurman92 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:36:
Hier ook bezig met orienteren naar een warmtepomp FE. We hebben een huis gekocht en krijgen de sleutel 1 oktober. In oktober is de planning om de grote dingen die we willen laten doen uit te voeren (oude tegels uit begane grond, vloerverwarming laten leggen, stuken, schilderen/sausen en een nieuwe PVC vloer) om er vervolgens zo snel mogelijk in te trekken. vloerverwarming komt op ongeveer 75m2 te liggen, 16mm slang, 100mm hart-op hart. Denken jullie dat met deze vloerverwarming er genoeg water in het systeem zit? Anders zou ik ook nog kunnen vragen of de installateur bijvoorbeeld 18 mm slang wil leggen.

Huidige CV (Nefit Ecomline) van meer dan 20 jaar oud willen we vervangen. De keus is gemaakt om FE te gaan en niet hybride is omdat deze CV z'n beste tijd wel heeft gehad en ik hem dus niet naast de warmtepomp wil blijven gebruiken.

Via Coolblue een offerte gekregen voor de Sparrow P60. onderaan de streep zijn de kosten €11.800 (inclusief aftrek subsidie, nieuwe thermostaat, expansievat, 200 L boiler en aanleggen elektra) zelf moet ik dan zorgen dat er een 3-fase aansluiting komt.

Ik heb nog een een aanvraag openstaan bij Adlar en bij een lokale installateur via-via. Ben benieuwd waar die mee komen en wat de voor- en nadelen van de verschillende installaties zullen zijn.

Wat voor mij belangrijk is, is de aansturing. ik wil graag een "slimme" aansturing zodat wanneer ik mogelijk een keer overstap op dynamisch contract ik zo efficient mogelijk kan stoken.
Van de verkoper van Coolblue begreep ik dat Weheat één van de weinige merken is die R290 koudemiddel gebruikt, dit schijnt efficienter te zijn bij koude temperaturen, wanneer je de warmtepomp natuurlijk het meest gebruikt. het daadwerkelijke verschil in efficientie met R32 zou ik geen uitspraak over durven te doen.
Met 75m2 heb je zo’n 750 meter buis, als de diameter 16 mm is heb je zo’n 85 liter water in de buizen zitten.

((straal binnendiameter buis == 0,006 meter)^2*Pi * 750 meter == 0,085 m3)

Slimme aansturing is er op dit moment nog niet maar dat zou er in de toekomst wel moeten komen.

R290 is de standaard voor alle mono block warmtepompen. Het is op dit moment het meest gangbare koelmiddel voor nieuwe warmtepompen en WeHeat is verre van uniek.

R290 is ook niet efficiënter, het werkbereik is iets anders dan R32 waardoor je de hogere temperaturen te halen zijn dan bij R32.

• RNacoustics
arjenhiemstra schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Met 75m2 heb je zo’n 750 meter buis, als de diameter 16 mm is heb je zo’n 85 liter water in de buizen zitten.

Slimme aansturing is er op dit moment nog niet maar dat zou er in de toekomst wel moeten komen.

R290 is de standaard voor alle mono block warmtepompen. Het is op dit moment het meest gangbare koelmiddel voor nieuwe warmtepompen en WeHeat is verre van uniek.

R290 is ook niet efficiënter, het werkbereik is iets anders dan R32 waardoor je de hogere temperaturen te halen zijn dan bij R32.
R32 toestellen mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden.
Een R290 toestel kan zelfstandig heet water tot wel 70 graden aanmaken. Een R32 gaat tot 55 graden en heeft voor SWW altijd een hulp element nodig. Dus in dat opzicht is een R290 voor SWW efficiënter.

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:03
Schuurman92 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:36:

Ik heb grofweg dezelfde installatie als die jij beschrijft. Een 3-fase aansluiting is prima, maar de warmtepomp gebruikt maar één fase, dus daar hoef je het niet voor te doen. Mijn offerte kwam van De Jong, maar dat is tegenwoordig gewoon Weheat zelf. Ik betaalde ongeveer hetzelfde als jij, maar dan kreeg ik nog wel 3000 euro subsidie terug. Lijkt erop dat de installateur de marges flink verhoogt heeft (subsidie is overigens wel verlaagd). Slimme aansturing zit in de pijplijn en zou dit stookseizoen geïntroduceerd worden.
Overigens kun je er ook mee koelen. Niet zo goed als met een airco, maar het haalt een paar graden van je binnentemperatuur af. Ik heb het deze zomer tot nu toe 2 dagen gebruikt en het werkte uitstekend. Bij sommige merken is koelen een betaalde optie voor je installatie. R32 is een doodlopend pad, binnenkort (2027) niet meer toegestaan voor nieuwe installaties.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

arjenhiemstra schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Let met de berekening van het vermogen wel op het feit dat R290 vermogen verliest bij -10 bij standaard warmtepompen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• arjenhiemstra
  • Nu online
RNacoustics schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:01:
[...]

R32 toestellen mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden.
Een R290 toestel kan zelfstandig heet water tot wel 70 graden aanmaken. Een R32 gaat tot 55 graden en heeft voor SWW altijd een hulp element nodig. Dus in dat opzicht is een R290 voor SWW efficiënter.
Goed punt wb SWW! Dat was voor mij ook 1 van de redenen om sowieso voor R290 te willen gaan.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Leuk om een mooi historisch pand te mogen verduurzamen met een onopvallende Blackbird.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtNbgNb4DQnlw2tNZgaRUdlvMtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njGvXYSg9SGACqLaMXRAQgkc.jpg?f=fotoalbum_large

Samen met een Itho I -WPV 270 liter boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zugh2yWquktrqfmDRMMUoFYivgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1Y7oYKwpKuLliCDiYdIwtZB.jpg?f=fotoalbum_large

En uiteraard een pomploze verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RuqPRVtOzKQ-dWm7yHBW1nzif0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvLfqtDhlKAyi1raKJ1ltumg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 132% gewijzigd door Carboy54 op 31-07-2025 20:45 ]

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-08 15:57

HBconsult

Creatief spelen met energie

Nu ook een Homey app voor Weheat

Ik ben me wat aan het oriënteren op een slimme oplossing voor mijn energie.
Na wat vergelijkingen tussen Home Automation en Homey lijkt die laatste mij wat toegankelijker als je geen zin hebt in veel DIY codering etc

Van de spullen die ik wil aansluiten bleek er nog geen app te zijn voor WeHeat, maar sinds heel kort is er nu een app beschikbaar ( 1ste versie)
https://homey.app/nl-nl/app/nl.weheat/Weheat/

Ter info, nog geen idee wat ermee kan...zou kunnen

harry

[ Voor 6% gewijzigd door HBconsult op 01-08-2025 15:31 ]

Harry

• Jpiek
HBconsult schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:27:
Van de spullen die ik wil aansluiten bleek er nog geen app te zijn voor WeHeat, maar sinds heel kort is er nu een app beschikbaar ( 1ste versie)
https://homey.app/nl-nl/app/nl.weheat/Weheat/

Ter info, nog geen idee wat ermee kan...zou kunnen
Voorlopig alleen monitoren, m.a.w. dezelfde beperking en als de H.A integratie, dat zit nu eenmaal in de API van Weheat..

Toen ik de oproep voor een Homey App deed had ik de hoop wel e.e.a. te kunnen doen qua aansturing ...

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:18
Carboy54 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:06:
Voor de ongeduldige tweakers het laatste nieuws vers van de pers:

De komende tijd gaan we Weheat Intelligence (WI) verder uitrollen. Hieronder een kleine sneak peak over de twee functionaliteiten die we in augustus gaan uitrollen.

Weheat Intelligence – de gamechanger die je energierekening verlaagt.
Tapwater: WI maakt een schema en kiest de beste momenten om het water te verwarmen. Hierbij wordt er gekeken naar: energieprijzen, COP & comfort. We houden dus rekening met de energietarieven van jouw klanten!

Koelen: Met WI wordt via de OpenTherm thermostaat bepaald of we gaan koelen,. We stellen hier wel zelf de watertemperatuur in. Consumenten krijgen een veiligheidskeuze die bepaalt bij welke watertemperatuur Weheat weer uitgaat.

De RVO heeft een subsidieverhoging doorgevoerd van €225 op de Weheat Flint P40. Hiermee komt de nieuwe subsidie uit op €2.350!

Weheat Intelligence – de gamechanger die je energierekening verlaagt:

https://www.weheat.nl/inz...-energierekening-verlaagt

Warmtepomp als thuis batterij:

https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij
Niks bekend over de Cloud Thermostaat? Dank voor het delen!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-11 21:08
Carboy54 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:34:
Leuk om een mooi historisch pand te mogen verduurzamen met een onopvallende Blackbird.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat was dus bij ons thuis! 😉 Lennard is drie dagen van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat hard aan het werk geweest om het netjes voor elkaar te krijgen!
Inmiddels zijn alle leidingen ook netjes geïsoleerd en is de verdeler weer netjes omkast.
SWW loopt alvast als een zonnetje, stoken wachten we nog maar even mee…😅

• Tijgerkracht
FirePuma142 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Ik begrijp wat anders:

[...]

Of bedoel je wat anders? Ik ben niet bepaald thuis in deze materie :+
Aantal schakelingen per uur kan naar 1 met de BDR91T en de nieuwste firmware, maar ook dat wil je niet, is te weinig. Je wilt lange runs bij een warmtepomp, van een paar uur, zeker bij lage temperatuur.

• Keipi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
Wij zijn ons nu aan het oriënteren op een hybride warmtepomp (en tzt. full-electric) en de WeHeat warmtepompen lijken alle hokjes te tikken.

Enige informatie die ik nergens echt kan vinden (in het topic ook nog niet echt), is dat het erop lijkt dat zowel WeHeat Intelligence en de Home Assistant integratie via WeHeat servers gaan.

Is het mogelijk om dit ook allemaal lokaal te doen? Zou ik zelf lokaal de features van WeHeat Intelligence kunnen nabootsen?

Niet dat ik het perse een ramp vind dat het via hun servers gaat, maar je weet niet hoe dat over 5 of 10 jaar in elkaar gaat zitten en wanneer iets een abonnement wordt. :)

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:36

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik heb een nieuwe Weheat p60 installatie welke ik aanstuur op stooklijn. Ben nu bezig met vloerverwarming op te starten met stookprotocol. Krijg alleen de gevraagde watertemperatuur niet hoger. Zit er egens nog een lock op? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tI07bKSSpxWYAlLMwt0kTZKFPCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/syXa1LwovYXyYQz2IseJOp7F.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uecK-uIK2WTPhQnZC2ZR8nYo0io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dod9W7xRB9tyIznaVaqwHy5i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0X9TuQ5BdHNZ9iJBrFvksIBEgI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6B0hvX2v2zorHlSqArvGPVqd.png?f=user_large

[ Voor 102% gewijzigd door Terrie op 02-08-2025 10:27 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• arjenhiemstra
  • Nu online
Terrie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:26:
Ik heb een nieuwe Weheat p60 installatie welke ik aanstuur op stooklijn. Ben nu bezig met vloerverwarming op te starten met stookprotocol. Krijg alleen de gevraagde watertemperatuur niet hoger. Zit er egens nog een lock op? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had ik ook, bleek CB zo ingesteld te hebben. Mat 1 belletje was het eraf.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Tijgerkracht schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:09:
[...]

Aantal schakelingen per uur kan naar 1 met de BDR91T en de nieuwste firmware, maar ook dat wil je niet, is te weinig. Je wilt lange runs bij een warmtepomp, van een paar uur, zeker bij lage temperatuur.
Begrijp ik goed dat als ik of OpenTherm of stookpijn gebruik geen last heb van die schakelingen?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Terrie schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:26:
Ik heb een nieuwe Weheat p60 installatie welke ik aanstuur op stooklijn. Ben nu bezig met vloerverwarming op te starten met stookprotocol. Krijg alleen de gevraagde watertemperatuur niet hoger. Zit er egens nog een lock op? [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Installateur moet bij vvw aangeven wat de
Max watertemperatuur mag zijn.

Stellen ze 35*C in, dan kan je als gebruiker max 30 invoeren. Je hebt dan 5*C speling voor de overshoot

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker
  • Nu online
Keipi schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:07:
Wij zijn ons nu aan het oriënteren op een hybride warmtepomp (en tzt. full-electric) en de WeHeat warmtepompen lijken alle hokjes te tikken.

Enige informatie die ik nergens echt kan vinden (in het topic ook nog niet echt), is dat het erop lijkt dat zowel WeHeat Intelligence en de Home Assistant integratie via WeHeat servers gaan.

Is het mogelijk om dit ook allemaal lokaal te doen? Zou ik zelf lokaal de features van WeHeat Intelligence kunnen nabootsen?

Niet dat ik het perse een ramp vind dat het via hun servers gaat, maar je weet niet hoe dat over 5 of 10 jaar in elkaar gaat zitten en wanneer iets een abonnement wordt. :)
Nee niet mogelijk.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:36

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Stoker schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Installateur moet bij vvw aangeven wat de
Max watertemperatuur mag zijn.

Stellen ze 35*C in, dan kan je als gebruiker max 30 invoeren. Je hebt dan 5*C speling voor de overshoot
Mhhh lekker dan! Weekend zijn ze ook niet te bereiken.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Keipi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
Bedankt! Erg jammer, voelt toch als een groot gemis dat je een apparaat wat je in eigendom hebt toch niet echt volledig van jou is.

Hopelijk dat het in de toekomst nog komt!

• Stoker
  • Nu online
Ik ben het helemaal met je eens.

Wie weet komt het nog in de toekomst!

• Tijgerkracht
FirePuma142 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Begrijp ik goed dat als ik of OpenTherm of stookpijn gebruik geen last heb van die schakelingen?
Met alleen stooklijn heb je er geen last van dan bepaald de warmtepomp alles zelf.
Hoe goed EvoHome met OpenTherm is weet ik niet

• jeepey
  • Laatst online: 21:15
Carboy54 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Ik ben me ook aan het oriënteren op een Weheat Blackbird. Wat is in dit geval de reden om voor een ltho boiler te kiezen in plaats van een Weheat boiler voor SWW?

Vertalen.nu

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

jeepey schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:12:
[...]

Ziet er goed uit! Ik ben me ook aan het oriënteren op een Weheat Blackbird. Wat is in dit geval de reden om voor een ltho boiler te kiezen in plaats van een Weheat boiler voor SWW?
Uiterlijk, maatvoering, snelle warmteoverdracht door geavanceerde techniek in deze I-WPV boiler zonder spiraal met betere menging en legionella run over de gehele inhoud door de warmtewisselaar met pomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-08-2025 20:31 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:08
Aanstaande dinsdag wordt mijn Sparrow P60 geïnstalleerd.
Aan mijn huis heb ik een overdekte carport die aan 2 zijden open is en waarvan het dak 3,50 meter hoog s. Hij komt tegen de gevel van mijn huis te staan aan de open zijde zodat er voldoende circulatie mogelijk is. Wel staat hij uit de regen.en goeddeels uit de wind. (Oostgevel).
Nu lees - en zie ik overal grindbedjes. Daar heb ik Coolblue niet over gehoord. De carport loopt iets hellend af zodat water kan weglopen, maar ik vraag me af, over hoeveel liter water hebben we het maximaal per dag ? In de winter zou het een ijsbaan kunnen worden.

Zit er aan de sparrow P60 een mogelijkheid om een slang te koppelen om het condenswater af te voeren? De beplanting in mijn tuin is op nog geen twee meter naast de pomp zodat ik in dat geval gemakkelijk het water kan afvoeren . De plantjes zullen er bij meet zijn.

Ik zal een verslag plaatsen t.z.t over mijn ervaring met de plaatsing en de werking en dank jullie op voorhand voor de beantwoording van de vragen die nog wel zullen komen van mij :)

[ Voor 24% gewijzigd door RayDelft op 03-08-2025 05:21 ]

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

RayDelft schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 05:12:
Aan mijn huis heb ik een overdekte carport die aan 2 zijden open is en waarvan het dak 3,50 meter hoog s. Hij komt tegen de gevel van mijn huis te staan aan de open zijde zodat er voldoende circulatie mogelijk is. Wel staat hij uit de regen.en goeddeels uit de wind. (Oostgevel).
Nu lees - en zie ik overal grindbedjes. Daar heb ik Coolblue niet over gehoord. De carport loopt iets hellend af zodat water kan weglopen, maar ik vraag me af, over hoeveel liter water hebben we het maximaal per dag ? In de winter zou het een ijsbaan kunnen worden.

Zit er aan de sparrow P60 een mogelijkheid om een slang te koppelen om het condenswater af te voeren? De beplanting in mijn tuin is op nog geen twee meter naast de pomp zodat ik in dat geval gemakkelijk het water kan afvoeren . De plantjes zullen er bij meet zijn.

Ik zal een verslag plaatsen t.z.t over mijn ervaring met de plaatsing en de werking en dank jullie op voorhand voor de beantwoording van de vragen die nog wel zullen komen van mij :)
Zet jouw schaatsen alvast maar klaar. Een bestrate carport die schuin af loopt betekent ijsvorming bij een defrost. Het afvoeren met een slang gaat niet lukken. Het condenswater loopt er op meerdere plaatsen uit. Een grind bed is daar een must en hoort bij een correcte offerte.

• SebastiaanPs
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Zet jouw schaatsen alvast maar klaar. Een bestrate carport die schuin af loopt betekent ijsvorming bij een defrost. Het afvoeren met een slang gaat niet lukken. Het condenswater loopt er op meerdere plaatsen uit. Een grind bed is daar een must en hoort bij een correcte offerte.
@RayDelft
Dit. Was netjes als Coolblue dit met jou had besproken, met de opties: Coolblue doet het of de klant bespaart en doet het zelf. Ik zou altijd voor de laatste optie kiezen, niet echt rocket science of wel? :)

• AirX

AirX

Tweak Guru

SebastiaanPs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

@RayDelft
Dit. Was netjes als Coolblue dit met jou had besproken, met de opties: Coolblue doet het of de klant bespaart en doet het zelf. Ik zou altijd voor de laatste optie kiezen, niet echt rocket science of wel? :)
Als de ondergrond (gewapend) beton is, dan wordt het nog wel een klusje.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:24
AirX schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Als de ondergrond (gewapend) beton is, dan wordt het nog wel een klusje.
Stukje bitumen met opstaande randen onder de unit met een tuitje voor de waterafvoer en in de bitumen gooi je wat grind. Of is dat te simpel gedacht?

• RNacoustics
RayDelft schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 05:12:

Ik zou als ik jou was, zorgen voor drainage d.m.v. grind of zo. Je dakbedekking moet o.a. door extra gewicht daar wel geschikt voor zijn.

Edit: De WP moet ook waterpas staan.

• jeepey
  • Laatst online: 21:15
Carboy54 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Uiterlijk, maatvoering, snelle warmteoverdracht door geavanceerde techniek in deze I-WPV boiler zonder spiraal met betere menging en legionella run over de gehele inhoud door de warmtewisselaar met pomp.
Werkt dat goed samen met de software van Weheat of zijn het dan in feite 2 aparte systemen qua configuratie en beheer?

Vertalen.nu

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik ben ook benieuwd naar de combi met I-WPV. Met name hoe je dat dan aansluit met extra pomp. Kan dit ook met de pre assembled FE unit?

• AirX

AirX

Tweak Guru

Jailhouse schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Stukje bitumen met opstaande randen onder de unit met een tuitje voor de waterafvoer en in de bitumen gooi je wat grind. Of is dat te simpel gedacht?
Ik lees het zo dat de warmtepomp in/onder de carport komt te staan, maar misschien is dat niet zo.

Grindbak in de grond werkt juist doordat het daar niet vriest. Wat je voorstelt gaat denk ik als het echt koud is alsnog dichtvriezen en dan loopt het weer je wegdek over.

Lekbak met verwarmingslint is misschien nog een optie. Dan ook de afvoerbuis met warmtelint uitvoeren.

[ Voor 19% gewijzigd door AirX op 03-08-2025 15:02 ]

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

jeepey schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:01:
[...]

Werkt dat goed samen met de software van Weheat of zijn het dan in feite 2 aparte systemen qua configuratie en beheer?
@thoomie jazeker. Juiste door Weheat meegeleverde sensor monteren en waterpomp niet pwm aansluiten in de Weheat binnenunit. In principe kunnen alle indirecte boilers worden gemonteerd mits het vermogen minimaal die van de warmtepomp benaderd. De I-WPV kan max 12 kW aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 03-08-2025 15:37 ]

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
ajsmit1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Hier hetzelfde: Sparrow met T6. Begin mei in gebruik genomen. Ca. 1x week verliest de Sparrow zijn verbinding met de T6. Gebruikt dan volgens mij de stooklijn als aansturing en gaat ongewenst verwarmen. Alleen stroom van de T6 lost het (tijdelijk) op. Mij niet duidelijk waar het probleem ligt.
Misschien wat laat met mijn reactie, maar omdat het mij enorm veel tijd kostte met slechte support van de installateur deel ik mijn ervaring. Ik gebruikte hem als thermostaat (niet de stooklijn).
T6 (op advies van de installateur) verliest tot ca. 1x /dag verbinding en de weheat stopt dan ook met verwarmen.
(Ik denk dat de verwarming niet uitvalt als je tevens de stooklijn hooggenoeg instelt. Dat sluit aan bij bovenstaand bericht waar de stooklijn kennelijk hoog stond. Dat lijkt een soort plan-B te zijn van de Sparrow in dit geval).

Resetten van de spanning van de T6 was bij mij niet genoeg. Ook de Weheat binnenunit moest gereset worden voor de thermostaat weer gezien werd. The thermostaat zelf gaf geen foutmelding.
Het lijkt te komen (vlgs WeHeat) door een conflict met de opentherm communicatie van de CV ketel. Maar toen ik die van OpenTherm op on/off bedrijf had gezet kwam het nog steeds (af en toe) voor.

Jammer, een dure thermostaat die je in de steek laat. Instellen op afstand, weekprogramma's en geofencing is leuk, maar met een warmtepomp nauwelijks zinvol. En als je hem op stooklijn moet zetten, waarom heb je dan nog een thermostaat. Slecht advies van de installateur die me ook totaal niet kon helpen. :(
Heb op marktpaats voor een 10-20€ een Remeha iSense OpenTherm gekocht, Werkt als een trein, ook in thermostaat mode! :)

Die is default wel wat onrustig (meerdere aan/uit fases), maar je kan de regelparameters instellen en kies dan het (eenna?) traagste/sloomste scenario (zoals huis wat langzaam opwarmt en afkoelt). Dan kan de Weheat regeling er goed mee overweg.
Weer bijna 200€ bespaard ;-)

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:45
Ik zoek even wat hulp bij het monitoren van de Flint.
Ik wil graag in mijn dashboard het maandelijkse verbruik zien Stroom verbruik en geleverde warmte zo dat ik het nog weer terug kan rekenen naar gas verbruik. beetje als terug verdien model.
In de Weheat HA integratie zit power in en power out beide een andere sensor. De sensor input power deze kan je direct gebruiken, maar ik heb hier een test dag en maand verbruik beide de sum maar klopt niet echt.

Voor de output heb ik eerst een helper gemaakt, weet niet of dit de juiste manier is.
Hoe monitoren jullie de het verbruik in en out ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHHOPdUi7Pb3UtL1hF-rYgZiFvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQkdN5XGy8ripZVqhCgbL5r9.png?f=fotoalbum_large

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 00:15
rob2011 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:20:
Ik zoek even wat hulp bij het monitoren van de Flint.
Ik wil graag in mijn dashboard het maandelijkse verbruik zien Stroom verbruik en geleverde warmte zo dat ik het nog weer terug kan rekenen naar gas verbruik. beetje als terug verdien model.
In de Weheat HA integratie zit power in en power out beide een andere sensor. De sensor input power deze kan je direct gebruiken, maar ik heb hier een test dag en maand verbruik beide de sum maar klopt niet echt.

Voor de output heb ik eerst een helper gemaakt, weet niet of dit de juiste manier is.
Hoe monitoren jullie de het verbruik in en out ?
[Afbeelding]
Power is in W en Energy in (k)Wh.
Van de Power sensor kun je met een Integral helper een cumulatieve kWh sensor maken.
Die Integral (noem 'm bijv Input Energy) kun je dan toevoegen aan je Energy Dashboard van home assistant.
Met de Statistics Graph Card kun je er ook mooie staatjes per dag/week/maand etc van maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwCWaudLAyDUEm9FfzNcBKn3pmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKIrAsTKYrK1SkTHps7vbLxT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door AlteKiet op 03-08-2025 20:08 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
Reactie en aanvullende vragen (nu al terwijl de pomp moet nog komen.)

Aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag of een grindbed nodig is vanwege plaatsing in mijn carport met nattigheid en ijsbanen als mogelijk gevolg: (dank voor jullie reacties ) . Coolblue had me dat tijdig moeten adviseren en ik heb er ook niet aan gedacht en ik krijg dat voor dinsdag niet meer voor elkaar.
De carport is bestraat met straatklinkers . Daar kan ik gemakkelijk een rijtje uithalen. Ik leg er dan wel een gootje in . Naast de WP is de tuin nog geen twee meter vandaan dus met een gootje met een keurig rooster erop ben ik waarschijnlijk het probleem wel de baas. Overigens las ik dat afhankelijk van allerlei variabelen de hoeveelheid condenswater wel zo’n 100 liter per dag kan bedragen. ( Klopt dat ?) In dat geval moet ik mijn hortensia’s vervangen voor moerasplanten of een vijvertje aanleggen :)

Voor de mijn Sparrow P60 wordt een aparte groep aangelegd in de meterkast. Ik neem aan dat het apparaat niet met een stekker in het stopcontact gaat . Bijgevolg kan ik hem niet opnemen in mijn HomeWizard verzameling van apparaten . Mag ik aannemen dat de hoeveelheid opgenomen energie in de app zichtbaar is ? Ik ben niet uitgesproken technisch maar ik ben dol op monitoren en meten.

De verwachte gasbesparing (volgens Coolblue) is nogal fors en de terugverdientijd bijgevolg relatief kort , Minder dan 5 jaar in elk geval. Ik betwijfel of dat klopt.
Ik ben sceptisch tov hun prognose want ze hebben immers het belang die Weheat pompen te verkopen.
Maar voor degenen die zich erover willen buigen : Energielabel A . Gasverbruik tegen de 2000 M3 per jaar. Daarvan ca 10 % ( is ca 200 M3 ) voor douchen en warm water per jaar. Dus verwarmen ca 1800 m3 per jaar. Ik behoud die gasketel voor warm water in elk geval. (Voorlopig) Het wordt hybride. 1800 M3 bij A klinkt veel maar de ruimte is groot. 400 m2 in totaal vanwege een bedrijfsruimte ( die overigens in de winter op 16 graden wordt gestookt)
Ca 200 m2 (leefruimte) wordt de hele winter op 21 graden gestookt ( anders krijgt mijn vrouw koude voeten en jullie snappen vast dat Ik daar het meeste last van heb ).

Is die verwachte terugverdientijd (laten we die houden op 5 jaar ) realistisch ? De kosten zullen inclusief buffervat en NA aftrek subsidie alles bij elkaar ca 7500 bedragen . Ik denk dus dat ze die terugverdientijd alleen op de pomp berekenen en niet op de bijkomende installatiekosten etc, Dus misschien kan ik beter niet de terugverdientijd vragen maar eerder de hoeveelheid gas in M3 die ik naar verwachting minder ga verbruiken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover temeer omdat ik daar weer wat van opsteek.
Dank !

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:28
@RayDelft HomeWizard verkoopt ook energiemeters voor in je meterkast (https://www.homewizard.com/nl/kwh-meter/), kun je precies zien wat je groep verbruikt. Moet je wel ruimte op je DIN-rail hebben. Zo doe ik het ook voor mijn eigen WP (geen WeHeat).

• Jpiek
Wat @PVPaneel zegt, en anders ; doe je iets met HA of Homey ? Kun je het (nu ook) monitoren.

100 liter condens heb ik nog niet gezien. Is ook (meerdan) mijn complete systeem inhoud dus met een BB op het garagedak had ik dat wel gezien.

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:03
RayDelft schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 03:28:

Aan allen die gereageerd hebben op mijn vraag of een grindbed nodig is vanwege plaatsing in mijn carport met nattigheid en ijsbanen als mogelijk gevolg: (dank voor jullie reacties ) . Coolblue had me dat tijdig moeten adviseren en ik heb er ook niet aan gedacht en ik krijg dat voor dinsdag niet meer voor elkaar.
De carport is bestraat met straatklinkers . Daar kan ik gemakkelijk een rijtje uithalen. Ik leg er dan wel een gootje in . Naast de WP is de tuin nog geen twee meter vandaan dus met een gootje met een keurig rooster erop ben ik waarschijnlijk het probleem wel de baas. Overigens las ik dat afhankelijk van allerlei variabelen de hoeveelheid condenswater wel zo’n 100 liter per dag kan bedragen. ( Klopt dat ?) In dat geval moet ik mijn hortensia’s vervangen voor moerasplanten of een vijvertje aanleggen :)

Voor de mijn Sparrow P60 wordt een aparte groep aangelegd in de meterkast. Ik neem aan dat het apparaat niet met een stekker in het stopcontact gaat . Bijgevolg kan ik hem niet opnemen in mijn HomeWizard verzameling van apparaten . Mag ik aannemen dat de hoeveelheid opgenomen energie in de app zichtbaar is ? Ik ben niet uitgesproken technisch maar ik ben dol op monitoren en meten.

De verwachte gasbesparing (volgens Coolblue) is nogal fors en de terugverdientijd bijgevolg relatief kort , Minder dan 5 jaar in elk geval. Ik betwijfel of dat klopt.
Ik ben sceptisch tov hun prognose want ze hebben immers het belang die Weheat pompen te verkopen.
Maar voor degenen die zich erover willen buigen : Energielabel A . Gasverbruik tegen de 2000 M3 per jaar. Daarvan ca 10 % ( is ca 200 M3 ) voor douchen en warm water per jaar. Dus verwarmen ca 1800 m3 per jaar. Ik behoud die gasketel voor warm water in elk geval. (Voorlopig) Het wordt hybride. 1800 M3 bij A klinkt veel maar de ruimte is groot. 400 m2 in totaal vanwege een bedrijfsruimte ( die overigens in de winter op 16 graden wordt gestookt)
Ca 200 m2 (leefruimte) wordt de hele winter op 21 graden gestookt ( anders krijgt mijn vrouw koude voeten en jullie snappen vast dat Ik daar het meeste last van heb ).

Is die verwachte terugverdientijd (laten we die houden op 5 jaar ) realistisch ? De kosten zullen inclusief buffervat en NA aftrek subsidie alles bij elkaar ca 7500 bedragen . Ik denk dus dat ze die terugverdientijd alleen op de pomp berekenen en niet op de bijkomende installatiekosten etc, Dus misschien kan ik beter niet de terugverdientijd vragen maar eerder de hoeveelheid gas in M3 die ik naar verwachting minder ga verbruiken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover temeer omdat ik daar weer wat van opsteek.
Dank !
Ik verwacht dat je met voorheen 2000 m² gas dat gat niet volledig kunt opvullen met een Sparrow. Hoeveel je bespaart hangt ook samen met de temperatuur die je Sparrow moet maken. Kun je met 30 graden uit de voeten (bv vloerverwarming), dan is dat een stuk zuiniger dan wanneer je 50 graden moet maken voor radiatoren. Maar zeg 1500 m² besparing is wel realistisch denk ik, dat is ca €2000 aan gaskosten. Je extra stroomkosten zullen dan ergens in de range van €800 tot €1300 vallen. En wat je evt zelf opwekt met PV en vooralsnog kunt salderen zal de stroomrekening doen dalen. 5 jaar terugverdientijd is krap, maar niet ver uit de richting.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als ik 2000 kuub zie, denk ik "waarom geen blackbird p80". Installeren als FE, maar nog even hybride draaien om te kijken of je ketel er alsnog af kan.

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 04-08-2025 10:29 ]

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:12
alikebab1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:39:
Atlas Power belde net, we krijgen een 3e Blackbird! De 2e is blijkbaar ook defect :P
Nou Weheat is vandaag zelf langs geweest en had het probleem binnen 15min gevonden. De signaalkabel naar de buitenunit was niet helemaal goed. Hij heeft stukje gestript en opnieuw aangesloten.

Dit betekent dus ook dat de 3e pomp die klaar stond niet het dak op hoeft! :)
Ontzettend tevreden - pomp draait nu zoals het zou moeten.

Vraag is natuurlijk wel waarom de installateur dit niet kon, die had de kabel alleen 'gecontroleerd', maar hoe weet ik niet.

Zaterdag staat mijn rondleiding bij Weheat gepland - veel zin in.

• RNacoustics
alikebab1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Nou Weheat is vandaag zelf langs geweest en had het probleem binnen 15min gevonden. De signaalkabel naar de buitenunit was niet helemaal goed. Hij heeft stukje gestript en opnieuw aangesloten.

Dit betekent dus ook dat de 3e pomp die klaar stond niet het dak op hoeft! :)
Ontzettend tevreden - pomp draait nu zoals het zou moeten.

Vraag is natuurlijk wel waarom de installateur dit niet kon, die had de kabel alleen 'gecontroleerd', maar hoe weet ik niet.

Zaterdag staat mijn rondleiding bij Weheat gepland - veel zin in.
Dure grap voor de installateur na zo'n verkeerde diagnose.

• Jpiek
alikebab1 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
"Ik zie geen beschadiging"...

• alikebab1
Nog als extra info: er was ook vergeten om de thermostaatkabel in de CV aan te sluiten op de 'Open Therm' poort, die was nog op de normale ATAG poort aangesloten.

CV begreep er daarom niks van en gaf storing.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:00

de ruimte is groot. 400 m2 in totaal vanwege een bedrijfsruimte ( die overigens in de winter op 16 graden wordt gestookt)
Ca 200 m2 (leefruimte) wordt de hele winter op 21 graden gestookt

De kosten zullen inclusief buffervat
Waarom is er gekozen voor een buffervat?
Ik verwacht dat je met deze afmetingen genoeg capaciteit in jouw systeem hebt zitten, dat een buffervat eigenlijk overbodig is.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:00
WeHeat app heeft bij mij sinds vrijdag de update 4.1.7. Was daarvoor 4 1.0

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Iemand toevallig al eens overwogen om een warmtemat onder de BB te leggen om komende winter ijsvorming aan de warmtepomp te voorkomen? Ik overweeg om deze te kopen: https://www.groenehoedduurzaam.nl/rubberen-waterbestendige-warmtemat2.html alleen weet ik nog niet of hij tussen de pootjes van de BB past. Bijkomend voordeel is dat elke vorm van warmte die van de mat komt, gebruikt wordt om je huis te verwarmen ;).

Wanneer de lucht die de BB ingaat kleiner wordt dan 0 graden, zet je hem eenvoudig automatisch aan. Goed plan, of toch niet?

Homevolt dashboard

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Gies123 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:02:
Iemand toevallig al eens overwogen om een warmtemat onder de BB te leggen om komende winter ijsvorming aan de warmtepomp te voorkomen? Ik overweeg om deze te kopen: https://www.groenehoedduurzaam.nl/rubberen-waterbestendige-warmtemat2.html alleen weet ik nog niet of hij tussen de pootjes van de BB past. Bijkomend voordeel is dat elke vorm van warmte die van de mat komt, gebruikt wordt om je huis te verwarmen ;).

Wanneer de lucht die de BB ingaat kleiner wordt dan 0 graden, zet je hem eenvoudig automatisch aan. Goed plan, of toch niet?
Zou het zeker niet doen. Je krijgt een temperatuurverschil bovenkant vs onderkant en wellicht kan hij niet meer betrouwbaar meten wanneer hij een defrost moet doen omdat hij een te hoge temperatuur meet.

Als het een slim idee was dan zouden ze zelf wel een verwarmingselement hebben ingebouwd denk ik? Ook verlaag je je COP nogal zo.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• alikebab1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNvBs3kpyK5ohG7KjzV8kwJN2ks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qk0SZHWr2LKn5NmmNSI4pI5g.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand wie ik hier voor moet contacten? Is dat Weheat of installateur? Kan blijkbaar nog niet bij de instellingen.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-11 19:24
Er staat installateur, dus dat zou ik aanhouden.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Zou het zeker niet doen. Je krijgt een temperatuurverschil bovenkant vs onderkant en wellicht kan hij niet meer betrouwbaar meten wanneer hij een defrost moet doen omdat hij een te hoge temperatuur meet.

Als het een slim idee was dan zouden ze zelf wel een verwarmingselement hebben ingebouwd denk ik? Ook verlaag je je COP nogal zo.
Ik denk niet dat hij het moment van en defrost bepaalt aan de hand van de temperatuur, maar aan de hand van de luchtdoorstroming. Wanneer de lamellen dichtvriezen is er minder flow dus tijd voor de ontdooicyclus.
Het gaat er mij meer om dat zich onder de BB geen opeenhoping van ijs ontstaat maar dat het water wat verder afgevoerd wordt. Daarmee voorkom je ook bevroren BB pootjes.

De COP wordt er theoretisch alleen maar beter van (in potentie iets warmere lucht = meer energie), maar onder de streep kost het uiteraard meer energie omdat de mat ook stroom trekt.

Dat WeHeat zoiets niet standaard meelevert snap ik wel want het geeft meer kans op storing, maar als eigenwijze Tweaker denk ik dat ik dat het mijn installatie zeker gaat helpen.

Homevolt dashboard

• AirX

AirX

Tweak Guru

Gies123 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:02:

Of alleen aanzetten indien nodig? (Eventueel camera erop richten) of elke x uur een half uur aan?

Lijkt mij wel goed idee. Anders krijg je enorme gletsjers en ijsbergen onder je BB. En bij vrieskou gaat die 300w toch niet wezenlijk wat doen met de temperatuur die de BB meet?

Je zou onder het midden van de mat nog een verhoging kunnen leggen. Dan loopt het water/ijs altijd de mat af.

En dat Weheat dit standaard niet doet: sinds de introductie van de BB is er geen strenge winter en/of niet veel sneeuw geweest. Wie weet: misschien lopen alle BB onder dergelijke condities wel vast :?. We weten het gewoon niet.

[ Voor 17% gewijzigd door AirX op 04-08-2025 18:01 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Gies123 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Ik denk niet dat hij het moment van en defrost bepaalt aan de hand van de temperatuur, maar aan de hand van de luchtdoorstroming. Wanneer de lamellen dichtvriezen is er minder flow dus tijd voor de ontdooicyclus.
Het gaat er mij meer om dat zich onder de BB geen opeenhoping van ijs ontstaat maar dat het water wat verder afgevoerd wordt. Daarmee voorkom je ook bevroren BB pootjes.

De COP wordt er theoretisch alleen maar beter van (in potentie iets warmere lucht = meer energie), maar onder de streep kost het uiteraard meer energie omdat de mat ook stroom trekt.

Dat WeHeat zoiets niet standaard meelevert snap ik wel want het geeft meer kans op storing, maar als eigenwijze Tweaker denk ik dat ik dat het mijn installatie zeker gaat helpen.
Ja de COP in de app wordt wel hoger idd :+

En qua defrost: ik zou dat wel echt checken. Want als het toch misgaat omdat het net anders werkt ben je zuur. Mij lijkt dat hij ook naar temperatuur kijkt, want als er iets mis is met de fan (of het heel erg hard waait oid) wil je geen random defrosts triggeren lijkt me?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Dank !
Als je nog de kans hebt: graaf een gat van 50-80cm diep en vul die met antiworteldoek, grind en doe er een opsluitband omheen. Gaat veel beter werken. Binnen die twee meter naar je tuin is het water allang bevroren. Of stel de plaatsing in overleg met coolblue uit? Dit wil je toch in één keer goed hebben? Kost genoeg geld en ze hadden hier op moeten adviseren. Of ze helpen even mee met graven. Zoveel tijd kost het nu ook weer niet :). Ritje naar de bouwmarkt voor grind en bandjes zal meeste tijd kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 05-08-2025 08:16 ]

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dank !
De enige juiste oplossing op een stenen ondergrond. Voor FE of grotendeels FE is de Sparrow P60 ongeschikt en heb je minimaal 10 kW nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wP4g7Ul2pfPmTRMAdW1racldbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/71Sg30ngpFuUeiJ1K9egj0fz.jpg?f=user_large

• SebastiaanPs
  • Nu online
@Carboy54 en dat grindbed draineert dan op de hemelwaterafvoer?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:48:
@Carboy54 en dat grindbed draineert dan op de hemelwaterafvoer?
Hier niet. Gat gegraven met name in het midden en voldoende grind erin. Zijn zeker geen 100 liter per dag 😉

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 04-08-2025 19:54 ]

• SebastiaanPs
  • Nu online
Carboy54 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:53:
[...]

Hier niet. Gat gegraven met name in het midden en voldoende grind erin. Zijn zeker geen 100 liter per dag 😉
Als dat grind op worteldoek op een zandbodem ligt dan lijkt mij dat een hemelwaterafvoer ook helemaal niet nodig is :)

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:06
Ik heb een vraag over SWW runs. Er is al behoorlijk wat over geschreven in dit forum maar ik ben niet tegengekomen of jullie het effect van een SWW run ook zien op de temperatuur van de radiatoren.

Mijn BB draait SWW runs, ongeveer 1x per uur. Ik zie met dezelfde frequentie de temperatuur van mijn radiatoren, twee verdiepingen lager, ook toenemen. Dit lijkt me nogal onwenselijk omdat er dan in de zomer warm water wordt gebruikt voor het verwarmen van de radiatoren terwijl dit toch alleen voor de boiler bedoeld is. Ergens anders kwam ik wel de term CoP killer tegen, waar ik me wel iets bij kan voorstellen want die energie wordt gewoon verspilt.
In de winter maakt het allemaal niet zo veel uit want dan komt het ten goede aan het opwarmen van het huis maar in de zomer is dat niet de bedoeling.

Weet iemand of en hoe die SWW runs aan te passen zijn? Minder frequent bijvoorbeeld.

Ik heb een FE opstelling met 300 l boiler en 50 l buffervat. De SWW temperatuur staat op 45°C, wellicht is het effect groter als deze hoger staat.

Eerste plaatje is van de BB en het tweede van de HeatMeisters die beneden op de radiatoren zitten. (T.inlet en T.outlet is dus de temperatuur van het water in en uit de radiator)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_osYyBGYJjY3sGA5DFA35-zW1tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8AXMogh6eEbu0JN4eUWjwtx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOWFCPzlr78cOMjklmB9Qm8ubbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fSN3HeQCR7vyuwWRVKitjJIG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Jimmie5887 op 04-08-2025 23:52 . Reden: nieuwe info ]

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:11
Carboy54 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

De enige juiste oplossing op een stenen ondergrond. Voor FE of grotendeels FE is de Sparrow P60 ongeschikt en heb je minimaal 10 kW nodig.

[Afbeelding]
Is de Sparrow P60 of BB P60 nooit geschikt voor FE? Zijn er ook mensen hier die die opstelling hebben en dit ook zo ervaren?

Ik vraag dit, omdat dit de opstelling is die ik zelf voor ogen heb.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:21
MrDenna schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

Is de Sparrow P60 of BB P60 nooit geschikt voor FE? Zijn er ook mensen hier die die opstelling hebben en dit ook zo ervaren?

Mijn installateur zei dat een Sparrow grofweg 1500kuub gasverbruik kan vervangen. Ik zat op 1000 per jaar, dus zou geen probleem moeten zijn voor FE, maar ter vervanging van 2000kuub/jaar heb je dus waarschijnlijk een grotere vermogenswens.

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:54
Ik heb zelf onderzocht om 1550 m3 (Inc SWW) te vervangen door een sparrow. Uiteindelijk toch voor een blackbird gegaan vanwege meer vermogen.
Via koevlaas kom je op ongeveer 7.5kW. Nu kan je daar alles van vinden, wel geen inzet BUH, milder klimaat, defrost etc. Allemaal mogelijke nuances. Echter is het modulerende vermogen van een BB80 dusdanig goed dat dat prima kan. Bij 2000 m3 zeker geen sparrow. Maar sparrow kan prima FE als je verbruik / woning daarbij past.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:32
Jimmie5887 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:42:
Ik heb een vraag over SWW runs. Er is al behoorlijk wat over geschreven in dit forum maar ik ben niet tegengekomen of jullie het effect van een SWW run ook zien op de temperatuur van de radiatoren.

Mijn BB draait SWW runs, ongeveer 1x per uur. Ik zie met dezelfde frequentie de temperatuur van mijn radiatoren, twee verdiepingen lager, ook toenemen. Dit lijkt me nogal onwenselijk omdat er dan in de zomer warm water wordt gebruikt voor het verwarmen van de radiatoren terwijl dit toch alleen voor de boiler bedoeld is. Ergens anders kwam ik wel de term CoP killer tegen, waar ik me wel iets bij kan voorstellen want die energie wordt gewoon verspilt.
In de winter maakt het allemaal niet zo veel uit want dan komt het ten goede aan het opwarmen van het huis maar in de zomer is dat niet de bedoeling.

Weet iemand of en hoe die SWW runs aan te passen zijn? Minder frequent bijvoorbeeld.

Ik heb een FE opstelling met 300 l boiler en 50 l buffervat. De SWW temperatuur staat op 45°C, wellicht is het effect groter als deze hoger staat.

Eerste plaatje is van de BB en het tweede van de HeatMeisters die beneden op de radiatoren zitten. (T.inlet en T.outlet is dus de temperatuur van het water in en uit de radiator)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik kan zien op het 1e plaatje hij maar 1x een SWW run gedaan heeft. (grote piek in de temperatuur) De andere lijken erop dat je CV pomp elk uur even draait. Op welke instelling heb je de aansturing staan?
Bij stooklijn zal hij elk uur even de CV pomp laten draaien om de temperatuur in de systeem te "voelen".
Hierdoor zal dus de temperatuur in je CV circuit even veranderen aangezien die pomp draait.
Bij mij staat hij op OpenTherm en doet dat maar 1x per 24 uur.
Je kan in de portal ook even de status SWW aanzetten, dan zie je direct of het echt een SWW run is. ;)

Bij mij heb ik wel last dat (een gedeelte) van mijn cv leidingen warm wordt als het SWW verwarmd wordt. Dit komt omdat er blijkbaar water aangezogen kan worden van een leiding die na de retour van het boiler vat zit. Dit ga ik nog een keer (laten) aanpassen.
Zie jeroendh in "Weheat warmtepompen" en jeroendh in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 05-08-2025 07:31 ]

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-11 21:08
Hier ook een vraag over het SWW, maar dan over de temperatuur na gebruik van warm water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4fAV1lJHxoqlf14bDEI6ckXjOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN5sAvh5pcsYqSDx1nKvovjr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de curve van de SWW temperatuur de afgelopen dagen.
0 Is de legionella run, 1 is douchen, 2 is een bad minder dan halfvol.
Op vrijdag heb ik de temperatuur zoals te zien is verlaagd van 55 naar 50 graden.
Alle douchebeurten zijn ongeveer even lang,
Weet iemand waarom de temperatuur de ene keer nauwelijks zakt en de andere keer enorm dipt?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MrDenna schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

Jazeker wel maar niet bij 2000 m3 gasverbruik in dit onderhavige geval dan heb je meer vermogen nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2025 08:44 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 127 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.