Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-10 14:21
Gies123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Oei, dat is niet goed, maar het wordt direct goed opgepakt lees ik.
Grappig is wel dat bij mij de trilling dempende Wagner matjes er echt niet tussen mochten (installatie boys waren hier heel stellig over) want dat zou de werking van de speciale, trillingdempende voetjes van de BB teniet doen of zelfs resonanties teweeg brengen. Ik heb ze dus nog liggen maar ongebruikt. Ik heb nu op het dak liggen: rubber matje, stoeptegel en daarop direct de BB. Werkt tot nu toe uitstekend, maar die Wagner matjes liggen me aan te kijken... zal ik ze er toch onder schuiven of niet? Ik moet morgen toch ff het dak op dus...
En dit dan:

Rubberen tegel - stoeptegel - wagner matjes (iedere hoek 1) - tegel - blackbird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:11
Monteurs zijn weg, 2e Blackbird is geinstalleerd, maar doet het niet...

Er is geen verbinding te krijgen tussen binnen en buiten unit (via kabel). Monteur komt morgen weer om alle kabels door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:57
Niet in bedrijf gesteld en niet getest... Dikke fail lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:00
Jpiek schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:28:
Het kan zijn dat de BB wel is getest, maar op een andere binnenunit? Ik weet niet of zowel de binnenunit als de buitenunit die je krijgt ook in combinatie worden getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik bedoel natuurlijk op locatie. Hier gingen ze niet weg voor de radiatoren daadwerkelijk warm werden.

En dat kun je ook met deze buitentemperatuur best ff forceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Jpiek schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:28:
Er viel niks te testen omdat er geen signaal was. Was al half 8 savonds en ze hadden geen multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dat zei je er niet bij ;)

Ging er vanuit dat ze de installatie overdag hadden gedaan en dan lijkt het me logisch dat ze testen en werkend achterlaten.

Nu klonk het alsof ze hun biezen gadden gepakt en je met een niet werkende installatie hadden achtergelaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:57
Jpiek schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:50:
Dat zei je er niet bij ;)

Ging er vanuit dat ze de installatie overdag hadden gedaan en dan lijkt het me logisch dat ze testen en werkend achterlaten.

Nu klonk het alsof ze hun biezen gadden gepakt en je met een niet werkende installatie hadden achtergelaten...
Ja precies, en zo ontstaat er ruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

B2

wa' seggie?

Mag ik jullie mening of het zinvol is om te kijken naar een WeHeat Sparrow of evt BlackBird? Ik heb een vrijstaand huis in het buitengebied, bouwjaar 1938. Voorzien van 12cm vloer, 5cm spouw en 9cm dakisolatie. Bovenverdiepingen ook nog extra 9cm isolatie in voorzetwand. Alles is HR++ glas met relatief weinig muur, veel (schuin)dakoppervlak en glas. Energielabel C.

Met de huidige ketel stook ik op 60 graden, en verbruik ik ongeveer 2100/2200m3 gas, met alleen radiatoren. Volgens de website van WeHeat kan ik met een Sparrow 'besparen'. Daar gaat het mij niet zozeer om, ik wil graag van het gas af.

Ik heb ruimte voor een 300 liter boiler in de kelder, daar is ook de meterkast met 3x25A aansluiting. Vanuit de kelder kan er makkelijk in de kruipruimte gekomen worden waar de verwarmingsbuizen lopen. In de tuin heb ik ruimte zat voor een Sparrow of Blackbird (op de grond?)
De huidige CV hangt in een andere ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
B2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:38:
Mag ik jullie mening of het zinvol is om te kijken naar een WeHeat Sparrow of evt BlackBird? Ik heb een vrijstaand huis in het buitengebied, bouwjaar 1938. Voorzien van 12cm vloer, 5cm spouw en 9cm dakisolatie. Bovenverdiepingen ook nog extra 9cm isolatie in voorzetwand. Alles is HR++ glas met relatief weinig muur, veel (schuin)dakoppervlak en glas. Energielabel C.

Met de huidige ketel stook ik op 60 graden, en verbruik ik ongeveer 2100/2200m3 gas, met alleen radiatoren. Volgens de website van WeHeat kan ik met een Sparrow 'besparen'. Daar gaat het mij niet zozeer om, ik wil graag van het gas af.

Ik heb ruimte voor een 300 liter boiler in de kelder, daar is ook de meterkast met 3x25A aansluiting. Vanuit de kelder kan er makkelijk in de kruipruimte gekomen worden waar de verwarmingsbuizen lopen. In de tuin heb ik ruimte zat voor een Sparrow of Blackbird (op de grond?)
De huidige CV hangt in een andere ruimte.
Je zou kunnen beginnen met de -hier beroemde- Koevlaasformule. Je gasverbruik in m3 * 8 / 1650. Voor jou kom je dan uit op 11kW vermogen, nodig bij -10. De BlackBird P80 is een 8kW warmtepomp.
Dus dat lijkt wat te klein voor de hele koude dagen.

Anderzijds, de BB komt met een 3kw elektrisch element die kan helpen het vermogen te stuwen. Dat wil je niet te vaak, want elektrisch bijstoken is rendement van 1. Terwijl je warmtepomp bij -10 waarschijnlijk 2 tot 2,5 haalt (COP). Bij warmer weer richting de 4-5.

Voor een warmtepomp is een lage watertemperatuur erg gunstig. Dus kijk eens of je je woning ook warm krijgt met 35-40 graden door de leidingen. Zal langer duren, maar toch. Hoe groot is je woning?
Ik bedoel, met een vergelijkbare woning (1937, vrijstaand, HR++, 70cm schuimbeton in de vloer, spouwisolatie, dakisolatie ) haal ik label B met een gebruik van ongeveer 1200 m3 gas per jaar.

Kijk of je qua verbruik nog wat omlaag kunt misschien. Isolatie van je leidingen in de kruipruimte?
Als je je verbruik niet reduceert, dan wordt het een hele grote warmtepomp en een forse elektrorekening.
Als je alles met radiatoren verwarmt zou ik eerst kijken of die geschikt zijn, anders kijk je nog tegen een forse kostenpost aan voor vervanging van je radiatoren voor LT-radiatoren, zoals Jaga's.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:33
Pr088 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:54:
[...]

Je zou kunnen beginnen met de -hier beroemde- Koevlaasformule. Je gasverbruik in m3 * 8 / 1650. Voor jou kom je dan uit op 11kW vermogen, nodig bij -10. De BlackBird P80 is een 8kW warmtepomp.

Anderzijds, de BB komt met een 3kw elektrisch element die kan helpen het vermogen te stuwen. Dat wil je niet te vaak, want elektrisch bijstoken is rendement van 1. Terwijl je warmtepomp bij -10 waarschijnlijk 2 tot 2,5 haalt (COP). Bij warmer weer richting de 4-5.

Voor een warmtepomp is een lage watertemperatuur erg gunstig. Dus kijk eens of je je woning ook warm krijgt met 35-40 graden door de leidingen. Zal langer duren, maar toch. Hoe groot is je woning?
Ik bedoel, met een vergelijkbare woning (1937, vrijstaand, HR++, 70cm schuimbeton in de vloer, spouwisolatie, dakisolatie ) haal ik label B met een gebruik van ongeveer 1200 m3 gas per jaar.

Kijk of je qua verbruik nog wat omlaag kunt misschien. Isolatie van je leidingen in de kruipruimte?
Als je je verbruik niet reduceert, dan wordt het een hele grote warmtepomp en een forse elektrorekening.
Als je alles met radiatoren verwarmt zou ik eerst kijken of die geschikt zijn, anders kijk je nog tegen een forse kostenpost aan voor vervanging van je radiatoren voor LT-radiatoren, zoals Jaga's.
De BUH van 3kW heeft bij mij de afgelopen winter, met al het gezeik wat ik had, echt helemaal niets gedaan. Er is een update geweest toen (volgens mij bij iedereen), maar ook daarna niets. Dat ding slaat alleen aan in specifieke omstandigheden of op het moment dat de BB issues heeft. Wat daar nu precies de randvoorwaarden nu voor zijn kan alleen WeHeat aangeven denk ik. Voor de update was bijvoorbeeld de hoeveelheid flow van belang. Tenminste, dat is wat de WeHeat monteur toen aangaf. En nog veel meer andere dingen. Die heeft toen met de back-office van WeHeat geschakeld omdat hij al die rare voorwaarden zag waardoor dat ding nooit aansloeg. Periode erna is die update iig uitgerold

Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat we er niet vanuit mogen gaan dat zonder meer die backup-heater even aanslaat als je de gevraagde (water)temperatuur niet behaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:00
B2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:38:

Wij hebben ook een woning uit '38 (160m2, 2-1 kap) met een vergelijkbaar (oud) gasverbruik. Wij hebben uiteindelijk voor hybride met de BB80 gekozen.

Afgelopen winter kon de BB ons huis tot ongeveer -1C op temperatuur houden, daaronder had de hij de CV nodig. Met SWW is dat moment nog wat eerder.

Waarom wil je van het gas af? Denk dat het voor het klimaat, portomonee, en comfort niet uit kan. Meerprijs FE is iets van €5K, daarvoor kan je de gasaansluiting een flinke tijd laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 22:15

B2

wa' seggie?

[...]

Is er ook een manier waarop ik niet het hele jaarverbruik aan m3 gas moet gebruiken voor een vermogensberekening? Afgelopen winters heb ik vooral op onze pelletkachel op de benedenverdieping en airco's op de andere verdiepingen verwarmd, die 2100m3 is dus al van een aantal jaar geleden zonder alle isolatiemaatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
B2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Is er ook een manier waarop ik niet het hele jaarverbruik aan m3 gas moet gebruiken voor een vermogensberekening? Afgelopen winters heb ik vooral op onze pelletkachel op de benedenverdieping en airco's op de andere verdiepingen verwarmd, die 2100m3 is dus al van een aantal jaar geleden zonder alle isolatiemaatregelen.
Jazeker, je zou bijvoorbeeld naar je gasverbruik per uur kunnen gaan kijken op koude dagen. Dat kan vaak wel via inloggen op de website/app van je gasleverancier.
Een kuub gas is ongeveer 8kWh aan energie, als je rekening houdt met het rendement van je cv-ketel. Als je je uurverbruik weet dan kun je omrekenen wat je warmtepomp per uur aan energie moet kunnen leveren c.q. hoeveel vermogen de pomp moet hebben.
De palletkachel moet je zeker noemen, hiermee kan je bij de ergste kou bijstoken.

Als je woning op een koude winterdag bijvoorbeeld 0,75 m3 gas gebruikt dan moet een warmtepomp circa 0,75 * 8 = 6kW. Je haalt bij temperaturen onder 0 misschien een COP van 2,5. Dan verbruikt je warmtepomp zo'n 3kwh per uur.

Denk erom, dit is het startpunt. Je moet je afvragen, moet mijn warmtepomp altijd het huis kunnen verwarmen? Antwoord is denk ik nee: omdat je een palletkachel hebt.

Je moet niet kijken naar hoeveel energie je in je huis stopt, maar hoeveel verlies er is op een koude dag. Dat warmteverlies moet je bijstoken om het binnen warm te houden. Met elektra, gas of hout in de palletkachel.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
[...]
Wij hebben zo'n 1800m3 aan gas vervangen door 5000kWh aan stroom, waarbij de eerste maanden (Sept t/m December ongeveer) de BB P80 op de thermostaat, en dus niet echt heel zuinig, draaide.

dat is 1800*1.20 gas = 2160 euro versus 5000*0.28 stroom= 1400 euro, dan reken ik nog niet mee dat we zonnepanelen hebben (ja heb ej 's winters niks aan etc).

Die electrarekening is in absolute getallen / kWh's wel hoog, maar qua rekening valt dat erg mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
B2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:28:
[...]

Met een Warmteverliesberekening :
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podestm2
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-10 21:35
Hoi tweakers,

Ik sta op het punt een contract te ondertekenen voor een volledig elektrische installatie van een BB P60 en 300L in een Tusenwoning van de jaren 1930. De BB P60 wordt geïnstalleerd op een van de Dakkappellen en de watertank in de kelder (met een extra pomp). Ons gasgebruik in 2024 was al echt laag ~ 750m^3, maar sindsdien hebben we de gaskoker vervangen door inductie, ondervloerverwarming naar beneden geïnstalleerd, geïnstalleerd geïsoleerd glas in de resterende ramen. Ik weet dat ons gasgebruik erg laag is, maar we willen helemaal van gas kwijtraken en ook beter gebruik maken van de extra zonnepaneelergie.

Ik ben blij met de BB P60 -keuze uit mijn eigen berekening van het warmteverlies, en zoals ik kan zien bij Home Assistant Gegevens die zelfs op de koudste dag in 2024 niet meer dan 6 kW hebben overschreden voor verwarming met de CV Ketel. En ik ben van plan om een ​​LVT -radiator op zolder toe te voegen aan hopelijk koel tijdens die paar hete dagen per jaar, werkend met de installateur hieraan, maar ik heb een bescheiden verwachtingen voor koeling gezien de ervaringen in deze thread.

Mijn laatste reservering is het ontbreken van lokale controle. Ik heb een OpenTherm Gateway die zou moeten werken als de lokale thermostaat via homeassistent (werkend voor de huidige CV -ketel), maar ik weet dat sommige functies/vestigingen de app nodig hebben en veel instellingen zijn alleen voor het installateursaccount. Het is duidelijk uit deze lange discussiedraad, dat WeHeat hard werkt om te communiceren met tweakers, een niveau dat ik niet vaak van bedrijven heb gezien, en ik geloof dat hun plannen om uiteindelijk client-side scheduling van Legionella-runs en DHW-generatie toe te staan, maar meer de lokale controle is onwaarschijnlijk. Het gebrek aan lokale controle zou meestal een dealbreaker voor mij zijn, maar de rest van de productspecificaties zijn zo goed en de platte dakinstallatie beperkt de andere opties.

Dus weet iemand of hun app op betrouwbare wijze op een Degoogled-telefoon (of een met micro-G), lineageOS, eOS, etc. Gaat? Het zou een extra ergernis zijn als ik een aparte telefoon moet hebben om deze te besturen. Zijn alle opties ook beheersbaar als u inlogt op hun webportal of heeft u echt de Android -app nodig? Dank aan iedereen die het weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
podestm2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:03:
maar ik heb een bescheiden verwachtingen voor koeling gezien de ervaringen in deze thread.
Koelen werkt echt prima, alleen hangt de effectiviteit enorm van je afgifte systeem af (net als met verwarmen eigenlijk).
Heb je overal vloerverwarming, of vv en LTV convectoren met boosters, dan is koeling heel effectief. In de warme dagen de afgelopen weken bleef mijn benedenverdieping een aangename 23 graden.

Op een gegeven moment begon het wel op te lopen naar 23.5 en zelfs 24, maar dat had meer te maken met dat mijn vrouw het dan fijn vindt om de schuifpui open gooien...tja dan houdt het wel op natuurlijk :)

De kamer van mijn dochter is de enige kamer met een Jaga met heatbooster, en de temp was met gemak 4 graden lager dan de kamer ernaast. Ook daar...helpt niet als ze de deur open laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-10 10:54
Coolblue adviseerde om bij mijn zoon een Flint warmtepomp op het platte dak te plaatsen.
Dit platte dak is het hoogste punt van het huis, dus op het dak van zijn tweede verdieping ( ca 8 meter hoog).
De Flint komt op rubbers te staan en deze rubbers staan los op het dak ( dus worden niet vastgeschroefd aan het dak). De locatie is dichtbij de zee. Ik ben bang dat de warmtepomp bij een storm van het dak af waait.
Coolblue beweert dat ik daar niet bang voor hoef te zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek

Mijn laatste reservering is het ontbreken van lokale controle. Ik heb een OpenTherm Gateway die zou moeten werken als de lokale thermostaat via homeassistent (werkend voor de huidige CV -ketel),
Aangezien ik niet heel enthousiast was over de stooklijn icm onze woning, en graag nog wát controle wilde met een thermostaat op de binnentemperatuur, heb ik een OTGW tussen de thermostaat en de Weheat hangen.

Icm met wat sensoren stuur ik dmv van Homey de doeltemperatuur, zoals dat normaliter de stooklijn dat (een stuk meer rigide) dat zou doen.
Meer dan alleen gevoelsmatig heb ik daarmee een heel stuk controle over wat de warmtepomp doet na me
maar meer de lokale controle is onwaarschijnlijk. Het gebrek aan lokale controle zou meestal een dealbreaker voor mij zijn, maar de rest van de productspecificaties zijn zo goed en de platte dakinstallatie beperkt de andere opties.
Hangt er vanaf wat hun uiteindelijke pad gaat zijn mbt de API, waarom zouden ze settings die je via Portal en App kunt doen niet ook vrijgeven in de API ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Jan de Jong2 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:48:
Coolblue adviseerde om bij mijn zoon een Flint warmtepomp op het platte dak te plaatsen.
Dit platte dak is het hoogste punt van het huis, dus op het dak van zijn tweede verdieping ( ca 8 meter hoog).
De Flint komt op rubbers te staan en deze rubbers staan los op het dak ( dus worden niet vastgeschroefd aan het dak). De locatie is dichtbij de zee. Ik ben bang dat de warmtepomp bij een storm van het dak af waait.
Geen ervaring mee, maar ik zou me er niet erg gerust bij voelen. Soit dat het ding defect gaat, maar je wilt niet dat jij of een gezinslid eronder ligt als dat gevaarte 8 meter naar beneden komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Zo en zo, lijkt het mij niet handig om een WP, 2 hoog boven op het dak te plaatsen en al helemaal niet een verticale opstelling. Als je echt geen andere plek heb in de tuin of zo, dan moet je de WP minimaal verankeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Zo en zo, lijkt het mij niet handig om een WP, 2 hoog boven op het dak te plaatsen en al helemaal niet een verticale opstelling. Als je echt geen andere plek heb in de tuin of zo, dan moet je de WP minimaal verankeren.
mijn Sparrow staat op het midden van mijn dak (zadeldak). Destijds dezelfde vraag gesteld, en nee...hoefde niet verankerd te worden. Ze hadden nog nooit meegemaakt dat die dingen omwaaien (airco's, warmtepompen).

Maar ja...alles kan denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Hangt er vanaf wat hun uiteindelijke pad gaat zijn mbt de API, waarom zouden ze settings die je via Portal en App kunt doen niet ook vrijgeven in de API ?
Die vraag is al meerdere keren aan Weheat gesteld en al meerdere keren beantwoord. Ze gaan de API niet vrijgeven om wijzingen te kunnen doorvoeren, hun strategie is en blijft de app en portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:48:
[...]

mijn Sparrow staat op het midden van mijn dak (zadeldak). Destijds dezelfde vraag gesteld, en nee...hoefde niet verankerd te worden. Ze hadden nog nooit meegemaakt dat die dingen omwaaien (airco's, warmtepompen).

Jou WP staat nog verscholen achter de schoorsteen. Als het ooit serieus wordt, kan je hem altijd nog met een stormband borgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

AirX

Tweak Guru

Hij zit nog met de waterleidingen en elektriciteitskabel vast, dus helemaal eraf waaien zal wel niet zo snel gaan. Omwaaien zou natuurlijk wel kunnen, maar als er aardig gewicht in de rubbers zit en deze een stuk doorlopen lijkt dat mij dat niet zo waarschijnlijk. Als ze zeker wilt zijn kun je dakankers gebruiken zoals https://www.fixnordic.nl/montage-anker-zonnepanelen/ of https://www.technea.nl/pr...-plat-dak-zonder-ballast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tja dat zegt genoeg lijkt mij. Regelmatig kom ik het tegen. Overigens zeewater houdt een warmtepomp ook niet van ivm corrosie condensor. Lees ook hier maar eens:
Airco's omgewaaid, hoe nu verder?

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 11-07-2025 15:43 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
jelleeelco schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:48:
[...]

Zeker :)

stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ze lijken ook niet heel happig om de buitenunit te onderhouden die op een 4 hoog plat dak staat (hebben ze notabene zelf bedacht). Ik hoorde dat er in 2022 in de straat 2 buitenunits omgewaaid waren door montage met te 'zwakke' of 'lichte' schokdempers.. beide onherstelbaar beschadigd.
rfoppen in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Hier is met een storm in feb 2022 de unit omgevallen. Daarna heb ik veel last van "herrie" gekregen, uiteindelijk is boel vervangen in nov 2023! (dat is geen tikfout.. bijna 2 jaar lopen leuren...)
En hier stonden eerst foto’s van buitenunits die van een dak waren gewaaid tijdens een storm, helaas zijn de foto’s nu niet meer zichtbaar
Get!em in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Hoi tweakers,

Ik sta op het punt een contract te ondertekenen voor een volledig elektrische installatie van een BB P60 en 300L in een Tusenwoning van de jaren 1930. De BB P60 wordt geïnstalleerd op een van de Dakkappellen en de watertank in de kelder (met een extra pomp). Ons gasgebruik in 2024 was al echt laag ~ 750m^3, maar sindsdien hebben we de gaskoker vervangen door inductie, ondervloerverwarming naar beneden geïnstalleerd, geïnstalleerd geïsoleerd glas in de resterende ramen. Ik weet dat ons gasgebruik erg laag is, maar we willen helemaal van gas kwijtraken en ook beter gebruik maken van de extra zonnepaneelergie.

Ik ben blij met de BB P60 -keuze uit mijn eigen berekening van het warmteverlies, en zoals ik kan zien bij Home Assistant Gegevens die zelfs op de koudste dag in 2024 niet meer dan 6 kW hebben overschreden voor verwarming met de CV Ketel. En ik ben van plan om een ​​LVT -radiator op zolder toe te voegen aan hopelijk koel tijdens die paar hete dagen per jaar, werkend met de installateur hieraan, maar ik heb een bescheiden verwachtingen voor koeling gezien de ervaringen in deze thread.

Mijn laatste reservering is het ontbreken van lokale controle. Ik heb een OpenTherm Gateway die zou moeten werken als de lokale thermostaat via homeassistent (werkend voor de huidige CV -ketel), maar ik weet dat sommige functies/vestigingen de app nodig hebben en veel instellingen zijn alleen voor het installateursaccount. Het is duidelijk uit deze lange discussiedraad, dat WeHeat hard werkt om te communiceren met tweakers, een niveau dat ik niet vaak van bedrijven heb gezien, en ik geloof dat hun plannen om uiteindelijk client-side scheduling van Legionella-runs en DHW-generatie toe te staan, maar meer de lokale controle is onwaarschijnlijk. Het gebrek aan lokale controle zou meestal een dealbreaker voor mij zijn, maar de rest van de productspecificaties zijn zo goed en de platte dakinstallatie beperkt de andere opties.

Dus weet iemand of hun app op betrouwbare wijze op een Degoogled-telefoon (of een met micro-G), lineageOS, eOS, etc. Gaat? Het zou een extra ergernis zijn als ik een aparte telefoon moet hebben om deze te besturen. Zijn alle opties ook beheersbaar als u inlogt op hun webportal of heeft u echt de Android -app nodig? Dank aan iedereen die het weet.
Je zou ook naar een binnen opgestelde warmtepomp kunnen kijken: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Er komen best een aantal nieuwe modellen aan. Zou moeten lukken qua vermogen met 750m3 gasverbruik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

SebastiaanPs schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Zeker :)

stin00 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[...]

rfoppen in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[...]

En hier stonden eerst foto’s van buitenunits die van een dak waren gewaaid tijdens een storm, helaas zijn de foto’s nu niet meer zichtbaar
Get!em in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Zou de Blackbird bij een zware storm niet wegwaaien of opschuiven op een dak op 8m hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
AirX schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:25:
[...]

Zou de Blackbird bij een zware storm niet wegwaaien of opschuiven op een dak op 8m hoogte?
Antwoord van Weheat: Onze warmtepompen zijn getest tot windsnelheden van 130km/h wat neerkomt op ruim windkracht 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
AirX schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Je zou ook naar een binnen opgestelde warmtepomp kunnen kijken: L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)

Er komen best een aantal nieuwe modellen aan. Zou moeten lukken qua vermogen met 750m3 gasverbruik nu.
Ik zou zelf nooit een R290 toestel binnenshuis willen hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:19
RNacoustics schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Daarom staan ze ook buiten, toch?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
RNacoustics schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:15:
[...]

ivm lekken van koelgas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-10 14:43
Om het verbruik van mn warmtepomp te monitoren wil ik gebruik maken van smart plugs die stroom kunnen meten. Ik heb er 1 van innr maar die is tot een bepaald wattage en dan nokt ie er mee (op een droger getest). Wat is het maximale wattage wat de wp kan gebruiken?

Die innrs die ik nu zie gaan tot 3680w dit is volgens mij ook het maximum van 1 groep dus dat moet werken toch?

Tevens vroeg ik me af wat een goede thermostaat is die het beste werkt icm de blackbird. Heb nu een nest als aan uit thermostaat maar dat is een onding dus ben op zoek naar een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
HF5236 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:39:
Om het verbruik van mn warmtepomp te monitoren wil ik gebruik maken van smart plugs die stroom kunnen meten. Ik heb er 1 van innr maar die is tot een bepaald wattage en dan nokt ie er mee (op een droger getest). Wat is het maximale wattage wat de wp kan gebruiken?

Die innrs die ik nu zie gaan tot 3680w dit is volgens mij ook het maximum van 1 groep dus dat moet werken toch?

Tevens vroeg ik me af wat een goede thermostaat is die het beste werkt icm de blackbird. Heb nu een nest als aan uit thermostaat maar dat is een onding dus ben op zoek naar een nieuwe
Kun je niet de input ophalen uit de Blackbird? Stekkers gaan niet lekker op een hoog continu wattage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Gies123 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Daarom staan ze ook buiten, toch?
AirX doelde op WP's die binnenshuis worden opgesteld, zoals bijvoorbeeld de Vincent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Yep, Propaan is zeer brandbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-10 14:43
Pr088 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Kun je niet de input ophalen uit de Blackbird? Stekkers gaan niet lekker op een hoog continu wattage.
Ik heb nu wel een helper in HA die het berekent op basis van het huidige vermogen alleen vraag me af hoe betrouwbaar deze is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
RNacoustics schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Yep, Propaan is zeer brandbaar!
Ik begrijp dat het brandbaar is maar ik vraag mij dan toch af of je wel OK bent met R50 toestellen in huis?
En zo ja, waarom dan wel?

Immers, deze toestellen hebben leidingen die meestal wel toegankelijk zijn en vaak zelfs incl een oneindige toevoer in geval van een lek. Dit in tegenstelling tot R290 toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

arjenhiemstra schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:34:
[...]

Ik begrijp dat het brandbaar is maar ik vraag mij dan toch af of je wel OK bent met R50 toestellen in huis?
En zo ja, waarom dan wel?

Immers, deze toestellen hebben leidingen die meestal wel toegankelijk zijn en vaak zelfs incl een oneindige toevoer in geval van een lek. Dit in tegenstelling tot R290 toestellen.
En vergeet de R600a koelkasten (isobutaan) niet. Al zullen dat wel kleinere hoeveelheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
HF5236 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:49:
[...]

Ik heb nu wel een helper in HA die het berekent op basis van het huidige vermogen alleen vraag me af hoe betrouwbaar deze is
Ik heb, nog voor de installatie, al een aparte groep laten maken met een alamat en een modbus kWhmeter.
Deze gekoppeld via een iungo met Homey. Al zijn er meer smaken mogelijk natuurlijk...

Mijn BB zit overigens op een vaste aansluiting en niet met een stekker ?
Spijtig genoeg, want een thuisbatterij met constante 230v aansluiting had me wel tof geleken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Voor wie de Blackbird op een hoge onbereikbare plaats zet, bij hevige sneeuwval in de winter is dat een probleem:
https://support.weheat.nl...ende-model?language=nl_NL

[ Voor 12% gewijzigd door AirX op 12-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
AirX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:40:
[...]

En vergeet de R600a koelkasten (isobutaan) niet. Al zullen dat wel kleinere hoeveelheden zijn.
Ik gok dat @arjenhiemstra met R50 danwel CH4 eigenlijk aardgas bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-10 12:46
Hallo allemaal,

Ik overweeg om de BlackBird ook te gebruiken om het huis te koelen. Ik gebruik JAga LTV's, maar de leidingen zijn niet geïsoleerd, dus ik kan geen lage watertemperatuur gebruiken vanwege condensatieproblemen.

Aangezien condensatie afhankelijk is van de relatieve luchtvochtigheid, weet iemand een manier om de koelcurve programmatisch te regelen (ik heb gemerkt dat de luchtvochtigheid ook lager is als het warm is)?

Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Grappig is wel dat bij mij de trilling dempende Wagner matjes er echt niet tussen mochten (installatie boys waren hier heel stellig over) want dat zou de werking van de speciale, trillingdempende voetjes van de BB teniet doen of zelfs resonanties teweeg brengen. Ik heb ze dus nog liggen maar ongebruikt. Ik heb nu op het dak liggen: rubber matje, stoeptegel en daarop direct de BB. Werkt tot nu toe uitstekend, maar die Wagner matjes liggen me aan te kijken... zal ik ze er toch onder schuiven of niet? Ik moet morgen toch ff het dak op dus...
De veren van de BB zijn waarschijnlijk prima gedimensioneerd, dus die moet je dan ook wel het werk laten doen. Geen extra massa-veer systemen invoegen dus, dat levert alleen maar een veel grotere kans op allerlei parasitaire eigenfrequenties die voor een vervelende brom kunnen zorgen.
Waar Weheat geen zicht op heeft is de impedantie/massa onder de veerpoten (het dak zelf dus). Bij hun dimensionering zijn ze naar verwachting uitgegaan van een oneindig grote massa/stijfheid van de ondergrond onder de veerpoten. Op dat moment werkt het massa-veersysteem optimaal dempend. Je kunt daardoor dus met name bij een licht dak (vrij vertaald: weinig massa/stijfheid in een cirkel met ca. 1 m diameter onder elke veerpoot) eventueel wat problemen ondervinden (vrij vertaald: het lichte/slappe dak gaat als veer fungeren waardoor de echte veerpoot niet veel meer doet).

Oplossing: dak verzwaren onder de verende poten met bijv betontegels (meer tegels = meer massa = beter). Deze moeten dan wel goed contact maken met het dak over het gehele oppervlak van de tegels, dus vandaar dat het beter is om daar een rubber mat/tegel onder te leggen (om uit te vullen dus, niet om extra te laten veren!).

Kortom: rubber tegel/mat - betontegels (massa!) - BB

(NB ik heb hier in een vorig leven als adviseur vaak aan gerekend, bovenstaande is een algemene richtlijn obv mijn ervaringen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
En dit dan:

Rubberen tegel - stoeptegel - wagner matjes (iedere hoek 1) - tegel - blackbird
Niet zo doen dus, je maakt hiermee een vervelend multi-massa-veersysteem. Meer tegellagen is prima, maar geen extra verende laag ertussen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:56
alikebab1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:09:
Monteurs zijn weg, 2e Blackbird is geinstalleerd, maar doet het niet...

Er is geen verbinding te krijgen tussen binnen en buiten unit (via kabel). Monteur komt morgen weer om alle kabels door te meten.
Is dit al opgelost?

Ze hebben onlangs (1juli) de appendagse set van de Blackbirds gelijkgetrokken aan die van de Sparrow.

Rond die tijd ook een Sparrow geïnstalleerd; voorheen moest je bij een Sparrow een kruising maken in de stuurkabel (1->3 en 3->1), maar dat hebben ze ook aangepakt waardoor je gewoon 1 op 1 kan aansluiten etc. Is dat niet het probleem?

2e optie (ook al een keer meegemaakt): als de Blackbird niet gekoppeld is in hun systeem, dan kan je m ook niet verbinden. (Bestaande binnenunit met nieuwe buitenunit? 4g? Geen idee)

[ Voor 11% gewijzigd door Stoker op 13-07-2025 06:54 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Stoker schreef op zondag 13 juli 2025 @ 06:51:
[...]

Is dit al opgelost?

Ze hebben onlangs (1juli) de appendagse set van de Blackbirds gelijkgetrokken aan die van de Sparrow.

Rond die tijd ook een Sparrow geïnstalleerd; voorheen moest je bij een Sparrow een kruising maken in de stuurkabel (1->3 en 3->1), maar dat hebben ze ook aangepakt waardoor je gewoon 1 op 1 kan aansluiten etc. Is dat niet het probleem?

2e optie (ook al een keer meegemaakt): als de Blackbird niet gekoppeld is in hun systeem, dan kan je m ook niet verbinden. (Bestaande binnenunit met nieuwe buitenunit? 4g? Geen idee)
Ze zijn weer geweest, binnenunit is kapot.. ze hebben doorgemeten.

Volgende week komen ze weer met nieuwe binnenunit.

M’n vertrouwen in het product wordt niet echt groter zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
alikebab1 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:32:
[...]

M’n vertrouwen in het product wordt niet echt groter zo.
Wie zijn er precies langsgeweest, WeHeat of de installateur? In mijn ogen kan een defect product helaas wel eens gebeuren. Hoe dat vervolgens opgelost gaat worden ligt meer bij de installateur toch? Dit is voor mijzelf juist een van de argumenten om niet zelf te installeren + IBS, maar de hele installatie uit te besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

thoomie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Wie zijn er precies langsgeweest, WeHeat of de installateur? In mijn ogen kan een defect product helaas wel eens gebeuren. Hoe dat vervolgens opgelost gaat worden ligt meer bij de installateur toch? Dit is voor mijzelf juist een van de argumenten om niet zelf te installeren + IBS, maar de hele installatie uit te besteden.
Verantwoordelijkheid ligt bij de installateur of in geval van zelfinstallatie met IBS volgens RVO voorschriften bij de leverancier die ook de IBS heeft uitgevoerd. ( Neem daarvoor dus altijd een en dezelfde partij )

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Carboy54 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Verantwoordelijkheid ligt bij de installateur of in geval van zelfinstallatie met IBS volgens RVO voorschriften bij de leverancier die ook de IBS heeft uitgevoerd. ( Neem daarvoor dus altijd een en dezelfde partij )
Precies dit, de installateur / leverancier igv alleen IBS. Mijn vertrouwen in Weheat is er niet direct minder om, gezien defecte (binnen) units vast ook wel eens bij Panasonic, Misubishi, etc voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:56
obed112 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:04:

De weheat flint kost €1529 na aftrek van subsidie.
Heb jij info over de maximale db's van de Flint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
thoomie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Installateur, ik doe niets zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Staat in de specificaties/ datasheet die je op hun site kunt vinden. We zijn hier niet Wikipedia..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
[...]

Staat in de TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J34Zz9cJVpnccjGbvfZLDl1SqEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7CelrurShFlTaMG2anBJ3sbR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
Dank je. Die staat ook in het eerste bericht. Ik vraag mij alleen af of die cijfers actueel zijn omdat er ook staat dat de Flint alleen in hybride opstelling mogelijk is. En dat is niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:32:
[...]

Dank je. Die staat ook in het eerste bericht. Ik vraag mij alleen af of die cijfers actueel zijn omdat er ook staat dat de Flint alleen in hybride opstelling mogelijk is. En dat is niet meer het geval.
Tja, ze hebben de geluidsdruk gemeten onder vollast. Dus of de warmtepomp nu SWW kan verwarmen of niet, dat maakt toch niet uit? 100% draaien is 100% draaien. De SWW voorziening was trouwens softwarematig uitgeschakeld in het verleden. De pomp heeft dus wel de hardware om het te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
TS-info over de Flint geupdate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
Dank je stoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wellicht domme vraag, maar komt er kalk aanslag in het boilervat?
Ik denk van niet, want het water wordt niet door een element verwarmd. Bij m’n quooker moet ik namelijk iedere 5 jaar een lading kalk verwijderen.
Vraag me af of een ontharder slim zou zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 22:19
Stoker schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:40:
TS-info over de Flint geupdate!
Nice!

Ik zit al een tijdje te dubben, en de Flint wordt steeds interessanter voor mij denk ik.

Mijn woning uit 2004 doet het relatief goed qua warmteverlies, als ik de berekeningen goed doe dan ;) Ik kom op ergens rond de 135 W/K op basis van mijn warmte-afname over de afgelopen 2 stookseizoenen. Bij -10 komt dat op ongeveer 4 kW benodigd thermisch vermogen uit.

Dat vind ik ietwat weinig voor een woning van 2004, dus wellicht kan ik hier nog om advies vragen hoe ik het beste mijn berekeningen kan valideren?

Wat ik heb gedaan:

Ik heb mijn warmte-afname over de periode 1 oktober 2023 t/m 31 maart 2024 gepakt, en dat totaal gedeeld door het aantal graaddagen zoals berekend op https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Dan komt dat uit op:

6650 kWh / 2063,8 graaddagen = 3,222 kWh / graaddag, dat gedeeld door 24h = 0,134 kW / graad.

Over de periode 1 oktober 2024 t/m 31 maart 2025:

7280 kWh / 2342,66 graaddagen = 3,108 kWh / graaddag, dat gedeeld door 24h = 0,129 kW / graad.

Ik was in januari 2025 een weekje weg, met de verwarming iets lager, ik denk dat dat het verschil kan verklaren.

Maar goed, dit is mijn interpretatie/rekenwijze.

Kan iemand mij vertellen of dit een correcte rekenmethode is?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:41
Ik heb sinds mei een full Electric sparrow met boilervat 300 liter, geïnstalleerd door Coolblue. Nu is mijn probleem dat het vat vaak al pendelend wordt opgewarmd. Ik vermoed dat de sensor dhw bottom kapot is. Vanuit Coolblue krijg ik de reactie dat er niks aan de hand is. Ik hoor heel graag wat jullie ervan vinden, want ik zit echt met mijn handen in het haar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXQqPx4jbCQWUYqyNIOPjeIQR9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9apiHSjvTAVCtWgLp4f0dSmr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIILTW2tIZ-gAk6k-QrAYbSHcDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMwL4JmYLKNFfDNqY05go8u3.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij twee plaatjes van de temperatuur sensor boven en onder en het vermogen van de WP. 1 plaatje van een uur of 7 lang en het andere plaatje een dag of 2-3. Je ziet dat de WP absurd vaak aan en uit schakelt. Ik denk dat het probleem is dat de sensor beneden steeds plots met een sprong de waarde van de sensor boven aanneemt en dan later weer terugspringt naar de werkelijke waarde. Met als gevolg dat de WP uitgaat en vervolgens weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Amiromaan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:38:
Ik heb sinds mei een full Electric sparrow met boilervat 300 liter, geïnstalleerd door Coolblue. Nu is mijn probleem dat het vat vaak al pendelend wordt opgewarmd. Ik vermoed dat de sensor dhw bottom kapot is. Vanuit Coolblue krijg ik de reactie dat er niks aan de hand is. Ik hoor heel graag wat jullie ervan vinden, want ik zit echt met mijn handen in het haar!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij twee plaatjes van de temperatuur sensor boven en onder en het vermogen van de WP. 1 plaatje van een uur of 7 lang en het andere plaatje een dag of 2-3. Je ziet dat de WP absurd vaak aan en uit schakelt. Ik denk dat het probleem is dat de sensor beneden steeds plots met een sprong de waarde van de sensor boven aanneemt en dan later weer terugspringt naar de werkelijke waarde. Met als gevolg dat de WP uitgaat en vervolgens weer aan.
Waarom is er niets aan de hand volgens CB? Lijkt mij geen normaal gedrag, als in ik herken het niet van mijn BB. Overigens genoeg experts hier die het wel of niet kunnen bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Amiromaan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blijven aangeven bij CB. Dit lijkt me inderdaad afwijkend gedrag. Monteur moet ter plaatse maar vaststellen wat er mis is. De aanhouder wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCdeWit
  • Laatst online: 29-09 17:11
Door de bomen ben ik een klein beetje het bos kwijt, dus misschien dat iemand een sanity check kan doen op deze offerte. Is dit een redelijke prijs, of kan 'ie nog wel wat scherper als ik een andere aanbieder vind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSIQO6HXWAYXBgiYoVxt0QYlV-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0xm02YTk6OOggfPBGwt2Tru3.png?f=fotoalbum_large

Ik ben meerdere opties aan het vergelijken en heb inmiddels alle merken wel een keertje voorbij zien komen. De twee opties aan kop zijn op dit moment de Sparrow en de Vaillant Arotherm Plus Type 55. Hieronder nog m'n lijstje met parameters:

- Tussenwoning uit 1983, 114m2 en 400m3
- Energielabel A
- Overal vloerverwarming
- Kruipruimte nageïsoleerd
- Overal HR++ of tripel glas (schuifpui)
- Daken in de nabije toekomst te isoleren
- Verbruik voor 2 bewoners: ~800m3 gas
- 12 zonnepanelen voor ~4MWh

Met name geluid vind ik een belangrijke overweging, aangezien het een wat krappe opstelling bij de erfgrens is.

[ Voor 5% gewijzigd door RCdeWit op 15-07-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
RCdeWit schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:02:
Door de bomen ben ik een klein beetje het bos kwijt, dus misschien dat iemand een sanity check kan doen op deze offerte. Is dit een redelijke prijs, of kan 'ie nog wel wat scherper als ik een andere aanbieder vind?

[Afbeelding]

Ik ben meerdere opties aan het vergelijken en heb inmiddels alle merken wel een keertje voorbij zien komen. De twee opties aan kop zijn op dit moment de Sparrow en de Vaillant Arotherm Plus Type 55. Hieronder nog m'n lijstje met parameters:

- Energielabel A
- Overal vloerverwarming

Met name geluid vind ik een belangrijke overweging, aangezien het een wat krappe opstelling bij de erfgrens is.
Is een Sparrow (6kW bij -10, ook wel 9kW genoemd zoals op jouw factuur) niet wat groot gedimensioneerd voor je woning, even afgaande op de 800m3 gasverbruik?
Ik kijk zelf met 1100-1200m3 ook naar de Sparrow.

Heb zelf een offerte liggen voor 14.350 inclusief BTW (ex subsidie).
Dat is wel met een 300L vat. Die zal ietsje duurder zijn en ik verwacht dat de installateur bij mij niet goedkoop is. Hij staat in de regio wel bekend als iemand die zijn klussen erg goed doet en goede service verleent, dus dat vind ik wel wat waard. Bij mijn offerte zit ook de aanleg van een nieuwe groep 1-fase B16 bij en kabel trekken van meterkast (voorzijde) naar kachelhok (bijkeuken achterzijde), wat nog wel een uitdaging wordt omdat de elektra 5 jaar geleden is meegestort in de betonvloer, zonder extra lege mantelbuizen. Dus dat wordt nog even zoeken. O-) .
Verder is mijn opstelling recht toe rechtaan. Sparrow op het dak, 1,5 meter verderop een dakdoorvoer van het platte dak naar het ketelhok en aansluiten op de vloerverwarming.

Conclusie, lijkt me geen idiote offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:51
Met langere afwezigheid (vakanties) in aantocht en hogere temperaturen, is er nog iets slims te doen om energieverbruik van de WeHeat te minimaliseren/optimaliseren?

- Thermostaat laag

- Koelen uit

- SWW vat naar 40 graden (of heeft dat nauwelijks nut met wekelijkse legionella run? )

Heeft dat zin voor 1, 2 of 3 weken afwezigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCdeWit
Pr088 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Is een Sparrow (6kW bij -10, ook wel 9kW genoemd zoals op jouw factuur) niet wat groot gedimensioneerd voor je woning, even afgaande op de 800m3 gasverbruik?
Ik kijk zelf met 1100-1200m3 ook naar de Sparrow.

Heb zelf een offerte liggen voor 14.350 inclusief BTW (ex subsidie).
Dat is wel met een 300L vat. Die zal ietsje duurder zijn en ik verwacht dat de installateur bij mij niet goedkoop is. Hij staat in de regio wel bekend als iemand die zijn klussen erg goed doet en goede service verleent, dus dat vind ik wel wat waard. Bij mijn offerte zit ook de aanleg van een nieuwe groep 1-fase B16 bij en kabel trekken van meterkast (voorzijde) naar kachelhok (bijkeuken achterzijde), wat nog wel een uitdaging wordt omdat de elektra 5 jaar geleden is meegestort in de betonvloer, zonder extra lege mantelbuizen. Dus dat wordt nog even zoeken. O-) .
Verder is mijn opstelling recht toe rechtaan. Sparrow op het dak, 1,5 meter verderop een dakdoorvoer van het platte dak naar het ketelhok en aansluiten op de vloerverwarming.

Conclusie, lijkt me geen idiote offerte.
Dankjewel! Dat geeft wat referentiekader. :)

De unit is inderdaad aan de zware kant, maar het is een beetje future proofing. Op dit moment zijn we met z'n tweeën, maar de kans is aanwezig dat er ergens tussen nu en 10 jaar wat huisgenootjes bijkomen.

Daarnaast weet ik niet hoe zuinig de vorige bewoners qua gasverbruik waren. Zelf gebruiken we ook niet zoveel warmte, maar 800m3 is wel ondergemiddeld voor het type woning -- in rekentooltjes komt de inschatting vaak uit op ~1100m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088

Hieronder nog m'n lijstje met parameters:

- Energielabel A
- Overal vloerverwarming
Ik vind je gasverbruik van 800m3 niet onredelijk als je twee buren hebt (minder warmteverliesoppervlak in een rij woningen).

Toevoegend op mijn eigen situatie en voor je vergelijkingsperspectief: ik heb Energielabel B met een veel groter verliesoppervlak van een vrijstaande woning uit 1937. Wel dak nageïsoleerd (steenwol), ook HR++ en vloerverwarming in een schuimbetonvloer van 70 centimeter.
Ruimte in totaal 130m2.

Voor de toekomstige uitbreiding van je gezin zou ik geen groter vermogen warmtepomp kiezen. Als je meer ruimte in je warmwatervoorziening wilt dan kun je -denk ik- beter overwegen of een Sparrow met een 300L vat wilt. Of misschien wel een Flint (4kW i.p.v. 6kW bij de Sparrow. Over de duim met de Koevlaas-formule 800m2 * 8 / 1650 kom ik naar boven afgerond op 4kW. Praat het geheel vooral goed door met je installateur.
Houd er wel rekening mee dat de behuizing van de Flint niet van EPP is en dus misschien gevoeliger voor geluid. Op papier zou de Flint wel stiller moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
aloft schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:41:
Met langere afwezigheid (vakanties) in aantocht en hogere temperaturen, is er nog iets slims te doen om energieverbruik van de WeHeat te minimaliseren/optimaliseren?

- Thermostaat laag

- Koelen uit

- SWW vat naar 40 graden (of heeft dat nauwelijks nut met wekelijkse legionella run? )

Heeft dat zin voor 1, 2 of 3 weken afwezigheid?
Zit er geen vakantiemodus op de warmtepomp? Even navragen bij de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:22

[Afbeelding]

- Energielabel A
- Overal vloerverwarming

Service en onderhoud 22 euro per maand, wat gaan ze daar allemaal voor doen, als ik vragen mag? Kan aan mij liggen maar vindt het nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Ronnie27 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Service en onderhoud 22 euro per maand, wat gaan ze daar allemaal voor doen, als ik vragen mag? Kan aan mij liggen maar vindt het nogal prijzig.
Ja, nu ik het ook zie... Dat is wel heel duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:27
Vandaag hier ook een Flint met een atlantic geplaatst.
Nog even toevoegen aan HA en ik ben klaar voor de winter ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB4ewfD7WGBiV41bHFZWG3FQVJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A61D2dLKUBzlydbX99jgPBnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkWP
  • Laatst online: 28-10 19:56
We hebben een Blackbird P80 full electric opstelling. Het geluid van de binnenunit valt ons tegen. Het is niet eens zozeer het volume (met een iPhone meting tegen de 50 dB vlakbij de binnenunit). Maar vooral de hoge pieptoon, zie het filmpje. Iets wat overigens niet/slecht hoorbaar is voor de wat ‘oudere oren’. De installateur zegt dat dit geluid normaal is (al hadden we vooraf een ander beeld gekregen). Hoe is dit bij jullie? Maakt de binnenunit eenzelfde geluid? Of is deze stiller/geen hoge piep?

Let trouwens niet op het ratelende geluid, dat is onze mechanische ventilatie.

Dropbox link naar video: https://www.dropbox.com/s...tysz2kaa&st=fws861xn&dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-10 16:15
MarkWP schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:12:
We hebben een Blackbird P80 full electric opstelling. Het geluid van de binnenunit valt ons tegen. Het is niet eens zozeer het volume (met een iPhone meting tegen de 50 dB vlakbij de binnenunit). Maar vooral de hoge pieptoon, zie het filmpje. Iets wat overigens niet/slecht hoorbaar is voor de wat ‘oudere oren’. De installateur zegt dat dit geluid normaal is (al hadden we vooraf een ander beeld gekregen). Hoe is dit bij jullie? Maakt de binnenunit eenzelfde geluid? Of is deze stiller/geen hoge piep?

Herkenbaar en niets problematisch zo te horen. Dat is de circulatiepomp die dat hoogfrequente geluid maakt. Die kan soms vervelend gaan resoneren zodat dat geluid versterkt wordt. Bij één klant heb ik ooit de pomp later nog verplaatst van overloop naar knieschot kast ivm geluidaoverlast.

Je kan proberen de zwarte kap eraf te halen, is het dan meer, minder? Grenst dit aan een leefruimte of valt het op en wil je uitsluiten of dit OK is of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY

Ja herkenbaar, heb ik ook. Normaal dus. Vrij irritant als je 'm ergens hebt hangen waar je 'm hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:23
We hebben een Blackbird P80 full electric opstelling. Het geluid van de binnenunit valt ons tegen. Het is niet eens zozeer het volume (met een iPhone meting tegen de 50 dB vlakbij de binnenunit). Maar vooral de hoge pieptoon, zie het filmpje. Iets wat overigens niet/slecht hoorbaar is voor de wat ‘oudere oren’.
Deze pomp hangt aan de achterkant van het houten schot (onder de schuine kap op zolder) waar de CV ketel aan de voorkant tegen aan gemonteerd is. Mijn gehoor is zelf niet optimaal voor hoge en lage tonen en ik hoor die hoge toon niet, maar mijn vrouw hoort wel degelijk een hoge toon.

We horen wel beiden een soort brom als die aan staat, die ook de etage eronder in de slaapkamer en badkamer te horen is. Mijn vrouw hoort die hoge toon daar overigens ook.

Mijn vrouw heeft je filmpje net bekeken/beluisterd en zij zegt dat de pieptoon bij ons nog harder is (kan wellicht aan opname liggen).

Onze Blackbird P80 (geen FE) is ongeveer 2 maand geleden geïnstalleerd en hoorden deze pomp alleen draaien tijdens de paar keer dat we koelen hebben geprobeerd. Ben bang dat we dit ding de hele dag horen brommen als het koude seizoen weer gaat beginnen.

Nou wordt de ketel ruimte over een aantal maand wel afgetimmerd en kunnen we wat doen aan geluidsisolatie aan de binnenzijde, maar ben bang dat als dit geluid nu al de etage eronder te horen is dat die geluidisolatie (houten verdiepingsvloer) ook een oplossing gaat zijn. We maakten ons vooraf voornamelijk zorgen over geluid buiten, maar nooit rekening gehouden dat die pomp meer lawaai maakt dan de CV pomp!

Overigens hebben we alleen vloerverwarming met 15 groepen verdeeld over 2 vloerverwarmings verdelers die voorzien zijn van hun eigen pomp.

[ Voor 8% gewijzigd door Herbiek616 op 15-07-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Laatst online: 22:38
Ik hoor ook het geluid. We hebben de compacte binnen unit en dus een losse CV pomp die het water door het leidingwerk heen pompt.
Ik zou idealiter de flow zelf aan willen passen. Gevoelsmatig draait de CV pomp vaak met hoog vermogen.
Het zou mooi zijn als WeHeat een optie inbouwt net zoals bij de buiten unit dat de CV pomp bepaalde geluidsopties heeft van stil naar meest efficiënt voor het systeem. Wel gaat als het toerental omlaag gaat het rendement omlaag maar ik zou hier graag voor willen kiezen. Dan zijn wij ook gelijk van het suizen van een deel van het leidingwerk af...

Ik heb zelf overwogen om de aansturing van de pomp zelf over te gaan nemen. Maar toch maar vanaf gezien/niet meer aan toe gekomen.
Gevoelsmatig maakt de pomp altijd hetzelfde geluid en draait die op 1 toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCdeWit
Ronnie27 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Ja, eens. Ik denk dat ik die er gewoon af laat en per onderhoudsbeurt ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
RCdeWit schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Ja, eens. Ik denk dat ik die er gewoon af laat en per onderhoudsbeurt ga betalen.
Naar eigen zeggen heeft een WeHeat WP toch vrijwel geen onderhoud nodig? Alleen eventueel blaadjes en vuil uit de wisselaar halen, veel meer zou het niet moeten zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
Kevin1990 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:31:
Ik hoor ook het geluid. We hebben de compacte binnen unit en dus een losse CV pomp die het water door het leidingwerk heen pompt.
Ik zou idealiter de flow zelf aan willen passen. Gevoelsmatig draait de CV pomp vaak met hoog vermogen.
Het zou mooi zijn als WeHeat een optie inbouwt net zoals bij de buiten unit dat de CV pomp bepaalde geluidsopties heeft van stil naar meest efficiënt voor het systeem. Wel gaat als het toerental omlaag gaat het rendement omlaag maar ik zou hier graag voor willen kiezen. Dan zijn wij ook gelijk van het suizen van een deel van het leidingwerk af...

Ik heb zelf overwogen om de aansturing van de pomp zelf over te gaan nemen. Maar toch maar vanaf gezien/niet meer aan toe gekomen.
Gevoelsmatig maakt de pomp altijd hetzelfde geluid en draait die op 1 toerental.
Ik heb ook het idee dat de pomp altijd op hetzelfde toerental draait en minimaal 20L/min wil verpompen.
Volgens mij is dat met 22 mm buis toch best wel een dingetje.
Op het 300L vat haal ik zelfs minder dan 18L/min en daar zit veel minder buis tussen (vermoedelijk de warmtewisselaar coil in het vat die veel weerstand geeft).

Alles gemeten met een Kamstrup 403.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
Gameboy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Naar eigen zeggen heeft een WeHeat WP toch vrijwel geen onderhoud nodig? Alleen eventueel blaadjes en vuil uit de wisselaar halen, meer meer zou het niet moeten zijn toch?
Dat denk ik ook.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vraag is of je installateur kan/wil helpen met instellingen waar je zelf niet bij kunt als je geen contract hebt?

Dat is op zich wel een nadeel, er is een hele bulk aan instellingen waar je zelf niet bijkomt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:38
Herbiek616 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Deze pomp hangt aan de achterkant van het houten schot (onder de schuine kap op zolder) waar de CV ketel aan de voorkant tegen aan gemonteerd is. Mijn gehoor is zelf niet optimaal voor hoge en lage tonen en ik hoor die hoge toon niet, maar mijn vrouw hoort wel degelijk een hoge toon.

We horen wel beiden een soort brom als die aan staat, die ook de etage eronder in de slaapkamer en badkamer te horen is. Mijn vrouw hoort die hoge toon daar overigens ook.

Mijn vrouw heeft je filmpje net bekeken/beluisterd en zij zegt dat de pieptoon bij ons nog harder is (kan wellicht aan opname liggen).

Onze Blackbird P80 (geen FE) is ongeveer 2 maand geleden geïnstalleerd en hoorden deze pomp alleen draaien tijdens de paar keer dat we koelen hebben geprobeerd. Ben bang dat we dit ding de hele dag horen brommen als het koude seizoen weer gaat beginnen.

Nou wordt de ketel ruimte over een aantal maand wel afgetimmerd en kunnen we wat doen aan geluidsisolatie aan de binnenzijde, maar ben bang dat als dit geluid nu al de etage eronder te horen is dat die geluidisolatie (houten verdiepingsvloer) ook een oplossing gaat zijn. We maakten ons vooraf voornamelijk zorgen over geluid buiten, maar nooit rekening gehouden dat die pomp meer lawaai maakt dan de CV pomp!

Overigens hebben we alleen vloerverwarming met 15 groepen verdeeld over 2 vloerverwarmings verdelers die voorzien zijn van hun eigen pomp.
Laat de vloerverwarming verdeler maar vervangen door een pomploze uitvoering, afhankelijk hoe je systeem is opgebouwd maak je de aanvoer en retour leiding met 28 of 22 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Tijgerkracht schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Ik heb ook het idee dat de pomp altijd op hetzelfde toerental draait en minimaal 20L/min wil verpompen.
Volgens mij is dat met 22 mm buis toch best wel een dingetje.
Op het 300L vat haal ik zelfs minder dan 18L/min en daar zit veel minder buis tussen (vermoedelijk de warmtewisselaar coil in het vat die veel weerstand geeft).

Alles gemeten met een Kamstrup 403.
Volgens mij wordt er geadverteerd dat de WeHeat ook in bestaande opstellingen kan dus dat betekent kans op oudere opstellingen met kleinere leiding diameters en/of afgiftesystemen die minder optimaal zijn voor een warmtepomp.

Wij hebben zelf vanaf de CV ruimte 22mm naar de vloerverwarming lopen en 2x een aftakking naar 2 convectoren op de verdieping van de CV met een diameter van 16mm.
Naar de bovenste verdieping 28mm naar de verdeler van de convectoren op die verdieping met een kleinere diameter dan 16mm. (ouderwetse flexibele slang voor CV systeem)

Ik zie een patroon met de flow in de grafiek in de portal waarbij als alleen de vloerverwarming draait er een flow is van 0.9 en de bypass een klein beetje meeloopt. (Afgesteld op maximale druk van -0.5bar)
Met het meelopen van andere zones gaat de flow naar 1.1-1.3.
Het pompgeluid blijft ten alle tijden identiek waaruit ik concludeer dat het toerental hetzelfde blijft.
Voordat we de warmtepomp kregen zat er een pomp op onze verdeler die ingesteld kon worden en duidelijk te horen was wanneer deze op een laag of hoog toerental draait.
De Wilo pomp die nu in het cv-systeem wordt aangestuurd door WeHeat geeft atijd hetzelfde geluid.
Wellicht heeft iemand nog een optie om het geluid te beperken en nog beter de pomp niet altijd volgas te laten draaien? Ik zag een zwarte behuizing die je kon monteren maar weet niet of dit heel erg helpt.
Ik heb de deur van de CV-ruimte al voorzien van een zwarte foam voor geluidsisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
Kevin1990 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Volgens mij wordt er geadverteerd dat de WeHeat ook in bestaande opstellingen kan dus dat betekent kans op oudere opstellingen met kleinere leiding diameters en/of afgiftesystemen die minder optimaal zijn voor een warmtepomp.

Wij hebben zelf vanaf de CV ruimte 22mm naar de vloerverwarming lopen en 2x een aftakking naar 2 convectoren op de verdieping van de CV met een diameter van 16mm.
Naar de bovenste verdieping 28mm naar de verdeler van de convectoren op die verdieping met een kleinere diameter dan 16mm. (ouderwetse flexibele slang voor CV systeem)
Als je niet genoeg flow kunt maken, dan is een vaak gehanteerde oplossing een parallel buffervat. Maar of dat altijd een goede oplossing is vraag ik me wel eens af.
Een pomploze verdeler werkt wel super, blij dat ik die vervangen heb, mijn aan/af voer is wel 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:14:
[...]

Ja, nu ik het ook zie... Dat is wel heel duur.
Weheat warmtepompen behoeven geen onderhoud. Geld kun je beter in je zak steken... Als je zelf de WP vrij kan houden van blaadjes en zo.

Mss dat ze 1x per 2 jaar langskomen om buitenunit schoon te maken. Dure schoonmaakbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
DjAntoon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Als je niet genoeg flow kunt maken, dan is een vaak gehanteerde oplossing een parallel buffervat. Maar of dat altijd een goede oplossing is vraag ik me wel eens af.
Een pomploze verdeler werkt wel super, blij dat ik die vervangen heb, mijn aan/af voer is wel 22mm.
Klopt maar als dat de beste oploissing zou zijn geweest had de installateur dat denk ik graag verkocht aan ons ;)
Daarom is het bij sommige toepassingen van de warmtepomp (WeHeat in dit geval) beter om bepaalde instellingen vrij te geven voor klanten om suizen etcetra tegen te gaan. Iemand aan de andere kant van het beeldscherm die een mail of melding ontvangt kan natuurlijk niet ervaren wat wij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Herbiek616 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Ok, aftimmeren gaat schelen maar hoeveel is dan de vraag. Als er daarna nog klachten zijn, pomp wisselen voor handmatig instelbare wilo scu pomp en op laagste stand zetten, je installateur vragen de instelling te wijzigen voor primaire pomp van pwm naar aan uit.

Pomp wisselen kan natuurlijk ook nu al, aansluiten op ch pomp en geen pwm en dan werkt het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
Gameboy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Naar eigen zeggen heeft een WeHeat WP toch vrijwel geen onderhoud nodig? Alleen eventueel blaadjes en vuil uit de wisselaar halen, veel meer zou het niet moeten zijn toch?
Ik werd ook door Coolblue gebeld voor een onderhoudscontract. Vond het veel te duur, ga ik dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ronnie27 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Ik werd ook door Coolblue gebeld voor een onderhoudscontract. Vond het veel te duur, ga ik dus niet doen.
Heb je de installatie ook door hen laten doen? En zo ja, ben je tevreden over het hele traject? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
Gameboy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:23:
[...]

Heb je de installatie ook door hen laten doen? En zo ja, ben je tevreden over het hele traject? :)
Ja, alles goed gegaan. 2 weken terug gebeld door Coolblue, de Flint deed het goed volgens de cijfers in hun systeem. Heb de Flint sinds 6 december vorig jaar. Als weheat zelf zegt dat de Flint eigenlijk geen of nauwelijks onderhoud nodig is, dan ga ik daar maar van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapwing94
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:31
Sinds vorige week hebben we een Blackbird met een 300L boilervat. Ik weet niet of dit al eerder besproken is, maar is het normaal dat het eerste stuk van de uitgaande leiding vanaf het boilervat erg warm (bijna heet) aanvoelt? Het stuk gaat vanaf het vat horizontaal ongeveer een meter richting de muur, daarna buigt de leiding naar beneden.
Ik zat er zelf aan te denken om dat stuk alsnog na te isoleren. Iemand hier ervaring mee of tips?
(Ik ben op dit moment niet thuis en heb daarom even niet een betere foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zNke_qWSVw37PdNPZ8Xbz_oNeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifozy4g6IbNS0gTzueS7cQdi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:00
Lapwing94 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:02:
Sinds vorige week hebben we een Blackbird met een 300L boilervat. Ik weet niet of dit al eerder besproken is, maar is het normaal dat het eerste stuk van de uitgaande leiding vanaf het boilervat erg warm (bijna heet) aanvoelt? Het stuk gaat vanaf het vat horizontaal ongeveer een meter richting de muur, daarna buigt de leiding naar beneden.
Ik zat er zelf aan te denken om dat stuk alsnog na te isoleren. Iemand hier ervaring mee of tips?

[Afbeelding]
Ik zou zeker de leiding van het boilervat nog isoleren. Ik merk hier dat, zeker met de hogere buitentemperaturen, de ruimte waar het boilervat staat nóg warmer wordt. Zo'n vat heeft dus best nog wat verlies. Ik overweg om een soort slaapzak om de boiler te maken om de verliezen te beperken. In de winter zal het alleen maar meer zijn natuurlijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jpiek
Na eerder verzoek voor een Weheat App voor Homey heb ik @Gies123 samen kunnen brengen met Evdpol.

Eerste announcement is nu een feit :

https://community.homey.a...ee-warm-household/139878/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym

[Afbeelding]
Deze vorm van warmte lekken heet ook wel een thermosifon, warmte wordt weg gesifonneerd uit je vat door een soort interne werveling. Het antwoord is daarop is een thermostop plaatsen, dat kan door een u bocht, plaatsing van een thermostop klepje. Sterk warmtegeleidende materialen hebben hier ook meer last van, koper bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCdeWit
Ik heb nu twee offertes van installateurs liggen, allebei voor een Weheat Sparrow. Qua installatie en prijspunt liggen ze bij elkaar, met één verschil. De ene zegt dat we een buffervat van 100L per se nodig hebben, de ander zegt dat een buffervat volstrekt onnodig is.

We hebben vloerverwarming liggen op drie verdiepingen; pak 'm beet 100m2. Volgens installateur twee zou dat voldoende buffercapacitieit moeten bieden. Als dat inderdaad het geval is, bespaar ik liever de paar honderd euro op een buffervat. En eventueel plaatsen we die later bij als blijkt dat het systeem teveel gaat pendelen.

Ik vind het raar dat twee gekwalificeerde mensen precies het tegenovergestelde zeggen. Dit zou toch redelijk objectief moeten zijn? Wat zijn jullie ervaringen en verwachtingen met wel/geen buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podestm2
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-10 21:35

[Afbeelding]
Ik ben geen loodgieter, dus ik geef alleen mijn amateur -interpretatie. Mijn eerste instinct is om alle leidingen te isoleren, maar ons installateur zei dat hij het eerste deel van de uitlaat van de Watertank niet -geïsoleerde zou achterlaten. In mijn voorbeeld heeft de Watertank 3 meter naar de dichtstbijzijnde kraan. Hij gaf een paar redenen, maar degene die ik het beste begreep, was dat er een gradiënt van warmte langs die pijp van hete (tank) naar kamertemperatuur (kraan) zal zijn, als je dat die paar meters isoleert, zal er een groter deel van de gradiënt zijn dat warm genoeg blijft voor Legionella. Het is een klein risico, maar blijft kleiner door die pijpen af te koelen.
Pagina: 1 ... 95 ... 124 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.