Beste medetweakers,
Graag jullie advies, ik heb de volgende woning:
Woning
Jaren '30 grondig nageisoleerd door vorige bewoner, energielabel B, 130m2
Bouwjaar 1937, vrijstaand, aangeschaft in december 2024.
Schuimbetonvloer 70 cm met vloerverwarming 10 cm, buisdikte 16mm (schat in 14mm binnenmaat), oppervlak circa 60m2 in woonkamer, keuken, bijkamer en bijkeuken
Vloerverwarming circa 60m2 op 7 groepen, elk 1 leiding van (schat ik) 90m.
HR++-glas in kunststof kozijnen (90% van de woning, ook boven)
Eenvoudige spouwmuurisolatie met pur-achtige substantie
Dakisolatie met steenwol
Houten verdiepingsvloer, onderzijde geïsoleerd
Enkele kleine glas-in-lood-raampjes enkel glas en een oude originele voordeur (voor de winter zelf kierdicht maken)
Met na-isolatie en kierafdichting in de hal gaat het richting label A schat ik.
Verwarming
Verwarmingssituatie CV-ketel op vloerverwarming (60m2, alleen begane grond) en radiatoren boven
De radiatoren boven worden nauwelijks gebruikt, kan wat mij betreft op LT
Badkamer verwarmt met elektrische vloerverwarming
Keuken met Qooker en inductie - CV-ketel is nagenoeg alleen voor verwarming en douche/bad.
Warmtevraag nog te bepalen
- Indicatie: vorige bewoners circa 1100-1300 m3 gasverbruik
- Op koude dagen in december en januari pieken van 9 kuub per dag, meestal tussen de 6-8 m3.
Familiesituatie
Huishouden: nu 2 personen, ik en mijn partner. Komende jaren rekening houden met gezinsuitbreiding
Ik overweeg een Weheat Warmtepomp. Mooi merk, kijk uit naar de dynamische aansturing i.c.m. dynamisch contract dat ik heb.
Elektriciteit (bijzaak)
Verder nog 4800Wp zonnepanelen op plat dak zuid (10-15 graden hellingshoek)
Overweeg op het voorhuis op oost-west nog elk 4-5 panelen te leggen van 450-470.
2 EV's met Easee thuislaadpaal / Slim Laden via Tibber. Samen 40k km's p.j. goed voor 7500-8000kwh verbruik
Discussie / Mijn overwegingen en vragen
Ik overweeg een Sparrow of een BlackBird P80.
Installateur over de vloer gehad. Hij schat in dat op basis van mijn vloerverwarming een buffervat van 50l in serie in de retour handig is en adviseert een BB. Ik zat zelf te denken aan een Sparrow, ik zou denken dat 6kw in de winter bij -10 voldoende is.
Hij geeft aan toch te willen kiezen voor de zekerheid van meer vermogen van de BB, die overigens sjeik zou staan op mijn platte dak en het geluid kan dan goed naar boven.
Hij voorspelt dat de BB laag genoeg kan moduleren. Ik lees in de datasheet 1,8kw minimumvermogen is circa 400W input?
De meerprijs is me op zichzelf om het even, ik zoek vooral een systeem dat goed rendement levert en goed in staat is mijn woning te verwarmen, zonder overdimensioneren. Kunnen jullie me wat slimme gedachtes of observaties meegeven?
[
Voor 4% gewijzigd door
Pr088 op 04-07-2025 14:23
]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW