Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-07 21:58
Kirvis schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:23:
Over het koelen: is er iemand die weleens tijdens het koelbedrijf een hoger compressor percentage heeft gezien dan het minimum?
Nee, bij mijn BB zie ik alleen 20 %. Ik zie wel het opgenomen vermogen vanuit het net oplopen door de dag heen en in de avond weer afnemen, waarschijnlijk een relatie met de buitentemperatuur. Maar dus wel 20 % compressor.

Met de 2 afgelopen hete dagen kwam hij wel in de buurt van de stooklijn, maar hij haalde het net niet. Ik vermoed dat als de temperatuur daalt hij wel de stooklijn haalt en dan ook regelmatig zal stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Barryvdh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Ja klopt. Begrijp sowieso niet helemaal wat ie vandaag doet, want hij geeft aan dat hij SWW verwarmt, maar geen vermogen gebruikt (behalve de 14W stand-by)
Haha, hier niet anders. S’ochtends zie ik hem koelen en dan stopt hij na een minuut of 20. Kijk je later in de portal en bij de grafiek Koelen, dan is het gewoon een vlakke lijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:41
nurk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Dat maakt zeker wel een verschil. Je pompt eerst water van 18 graden door de vloer, en nadat de pomp is gestopt stijgt dit binnen een uur naar 24... je pompt dan dus letterlijk water van 24 graden door je vloer heen... Zeker als je geen buffervat hebt is dit pure waste van COP[Afbeelding]
Dit is echt absolute kul, je vloer warmt het water op en niet vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:41
IdioticCircles schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:29:
Iemand ook dat de watertemperatuur in en uit enorm dicht op elkaar liggen bij koelen? En dat de watertemperatuur die naar binnen gaat de vloer in een stuk lager ligt dan watertemperatuur de warmtepomp uit? Kloppen de sensoren wel en heeft dit invloed op de manier waarop er gekoeld wordt?

Er wordt gekoeld via 120m² aan vloerverwarming.

[Afbeelding]
Als je in en uit dicht op elkaar liggen lijkt er ergens een bypass in je circuit te zitten met weinig opname/afgifte. mogelijk moet je een radiator dicht draaien.

Hoe heb je de vloer water in temperatuur bepaald dat je concludeert dat deze veel kouder is dan warmtepomp uit?

[ Voor 6% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 02-07-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:03
RNacoustics schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:52:
Ondanks dat ik alleen radiatoren heb, was ik wel benieuwd hoe het koelen met de BB werkt.
[...]

De radiatoren werden lekker koud. Na een tijdje koelen kwam er condens op de radiatoren.
Wellicht met een hogere temperatuur had je geen condens gehad ?

Klinkt alsof ik het wellicht toch ook eens wil proberen. Ik had verwacht dat het niet veel zou doen met radiatoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:25
Jpiek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Ja, dat weet ik wel zeker. Het was voor mij dan ook een experimentje wat de koelmodus doet. Koude radiatoren voegen verder weinig toe aan verkoeling van het huis. Nu de ramen open, werkt veel rapper _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:21
Jpiek schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Klinkt alsof ik het wellicht toch ook eens wil proberen. Ik had verwacht dat het niet veel zou doen met radiatoren...
Ik heb in mijn vorige woning twee 3-weg kleppen in de aan/afvoer gezet, bij koelen kon daarmee de waterstroom omgedraaid worden (koud onder de radiator in, warm boven eruit). Dat in combinatie met radiator fans werkte best heel goed!
Poor mans oplossing maar als je ff niet anders kan.... :twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Irmimi schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Ongeveer 80m2. Voor zover ik weet staan alle groepen open.
Zou het kunnen dat die 80m2 toch te weinig is om die +- 4kW aan koelvermogen weg te stouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdioticCircles
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-07 15:27
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Als je in en uit dicht op elkaar liggen lijkt er ergens een bypass in je circuit te zitten met weinig opname/afgifte. mogelijk moet je een radiator dicht draaien.

Hoe heb je de vloer water in temperatuur bepaald dat je concludeert dat deze veel kouder is dan warmtepomp uit?
Er zit geen bypass in het systeem en ik heb geen radiatoren. 3 pomploze verdelers, 1 per verdieping, 18 groepen. Het hele systeem is nieuw aangelegd met een warmtepomp in gedachte.

Water temperatuur in vloer wordt gemeten bij de toevoer van het vloerverwarmingscircuit.

De in en uit warmtepomp meting komen beiden van de warmtepomp buitenunit zelf, voor zover ik dat kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:32
Ik heb de koelmodus op de BB weer heel gauw uitgezet want met traditionele radiatoren met HeatFans is het meer een gimmick. Kwalijker is dat de BB gisterenmiddag 3(!) legionellaruns heeft gedaan zonder aanwijsbare oorzaak en kost me 2,20 euro (i.c.m. het koelen).

Is het nou zó moeilijk een warmtepomp goed aan te sturen?!

[ Voor 28% gewijzigd door Gies123 op 03-07-2025 08:59 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Gies123 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:53:
Kwalijker is dat de BB gisterenmiddag 3(!) legionellaruns heeft gedaan zonder aanwijsbare oorzaak en kost me 2,20 euro (i.c.m. het koelen).
Wat was de temperatuur in je SWW vat op het einde van elk van deze legionella runs ? Waarschijnlijker is dat hij vanwege een bepaalde reden (zie aantal berichten hierboven) de legionella-run heeft moeten afbreken en dan op een later moment weer heeft gestart om wel de juiste eindtemperatuur te bereiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RNacoustics
Gies123 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:53:
Ik heb de koelmodus op de BB weer heel gauw uitgezet want met traditionele radiatoren met HeatFans is het meer een gimmick. Kwalijker is dat de BB gisterenmiddag 3(!) legionellaruns heeft gedaan zonder aanwijsbare oorzaak en kost me 2,20 euro (i.c.m. het koelen).

Is het nou zó moeilijk een warmtepomp goed aan te sturen?!
Als ik dit allemaal zo lees, dan zit aan de SWW systeem van Weheat de nodige haken en ogen aan.
Ik wacht nog een jaartje om naar FE te migreren, Als het dan nog steeds gedoe is, neem ik een elektrische boiler. Kan ik het t.z.t allemaal zelf regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
aloft schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Wat was de temperatuur in je SWW vat op het einde van elk van deze legionella runs ? Waarschijnlijker is dat hij vanwege een bepaalde reden (zie aantal berichten hierboven) de legionella-run heeft moeten afbreken en dan op een later moment weer heeft gestart om wel de juiste eindtemperatuur te bereiken.
Juist, klopt! De ondertemp in de boiler was de eerste keer 50 graden, bij de 2e run werd de boel verwarmd tot 60 graden en de 3e keer tot 65 graden en tussendoor ging de BB inderdaad koelen.

Met andere woorden: het koelen zat de legionellarun in de weg. Ik heb mijn lesje geleerd: de BB gaat nooit meer op koelen (want dat doe ik wel met de airco).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-07 13:47
RNacoustics schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Als ik dit allemaal zo lees, dan zit aan de SWW systeem van Weheat de nodige haken en ogen aan.
Ik wacht nog een jaartje om naar FE te migreren, Als het dan nog steeds gedoe is, neem ik een elektrische boiler. Kan ik het t.z.t allemaal zelf regelen.
Zou ik zeker doen. Hebben wij naar alle tevredenheid. Ja de boiler heeft een niet al te beste COP. MAar aan de andere kant een stuk simpeler en mijn gevoel zegt ook betrouwebaarder. HEeft de warmtepomp storing? -> Dan heb je in ieder geval nog wel warm water. Wij hebben voor storingen een back up heater en airco's komen lnog dit jaar om helemaal safe te zijn.
En mocht de boiler kuren geven dan is het even niet die dag douchen of bij een bekende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
RNacoustics schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat het voor de warmtepomp lastig is om steeds te switchen tussen enerzijds het sww warm te houden (of zelfs een legionellarun te doen) en anderzijds het huis te koelen. Het koelsysteem moet dan omgedraaid worden. Eigenlijk zijn het tegengestelde belangen: je wilt warm (heet) water uit de WP voor het sww maar ook gekoeld water voor in het afgiftesysteem. Die combinatie kán weheat regelen maar ga ik niet gebruiken want we hebben ook een L-L warmtepomp hangen die veel efficienter koelt. Wanneer je de WP (FE) gebruikt voor verwarmen huis en verwarmen sww dan gaat het m.i. prima.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aloft
Gies123 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Met andere woorden: het koelen zat de legionellarun in de weg. Ik heb mijn lesje geleerd: de BB gaat nooit meer op koelen (want dat doe ik wel met de airco).
Lees even een aantal berichten hierboven terug: de theorie is nu dat het niets met koelen te maken heeft, maar met een bescherming van de compressor in dit warme weer.

Als dit klopt: een software update zou wenselijk zijn om met dit soort temperaturen (waarbij de kans groot is dat de legionella-run niet afgemaakt kan worden) de run dan uit te stellen tot later op de avond (na de dynamische piek tijden ;-) ) zodat de legionella-run in 1 keer afgemaakt kan worden.

De meerprijs van 3 pogingen ten opzichte van 1 run zal overigens beperkt zijn: de opgeslagen warmte van run 1 en 2 gaan niet verloren. Je hebt natuurlijk wel wat extra kosten door het weer opstarten van die run. Zal dubbeltjeswerk zijn denk ik. Maar blijft zonde , dat volgens mij met een software update prima te voorkomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17
Gies123 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat het voor de warmtepomp lastig is om steeds te switchen tussen enerzijds het sww warm te houden (of zelfs een legionellarun te doen) en anderzijds het huis te koelen. Het koelsysteem moet dan omgedraaid worden. Eigenlijk zijn het tegengestelde belangen: je wilt warm (heet) water uit de WP voor het sww maar ook gekoeld water voor in het afgiftesysteem. Die combinatie kán weheat regelen maar ga ik niet gebruiken want we hebben ook een L-L warmtepomp hangen die veel efficienter koelt. Wanneer je de WP (FE) gebruikt voor verwarmen huis en verwarmen sww dan gaat het m.i. prima.
De backup-heater zou toch ook het boilervat op temperatuur kunnen houden tijdens het koelen. Maar inderdaad, koelen en SWW vind de BB wel iets van. Gisteren koelen uitgezet rond 21:00 (overigens wel nu goed gegaan, 24 uur lang) en daarna direct een SWW omdat onder temp te laag was. Dus de thresholds met koelen aan liggen wat anders vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:39:
[...]

Zou ik zeker doen. Hebben wij naar alle tevredenheid. Ja de boiler heeft een niet al te beste COP. MAar aan de andere kant een stuk simpeler en mijn gevoel zegt ook betrouwebaarder.
Ach, die COP 1 geldt alleen voor de wintermaanden. De rest van het jaar vang ik op met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 16:33
Nog steeds issue, als ik mechanische de kogelkraan dichtzet naar bovenverdieping verwarming en SWW wil verwarmen loopt de huis in temperatuur op. CV circuit wordt dan warm en dan slaat de Sparrow daarna af en blijft SWW status staan waardoor pomp blijft doorlopen. Krijg je e-mail van Weheat je probleem lijkt opgelost. Nee is niet opgelost.... en het is reproduceerbaar ook. Al voorgesteld dat ze met installateur op locatie komen. Tot heden... zijn de nog niet ingegaan op die uitnodiging. Storing zoeken lijkt me makkelijk in plaats van af en toe wel en dan niet...

Indien SWW stand aanstaat zie je de temperatuur direct oplopen (preassembled cv uit) sensor zit verderop net voor vertakking naar boven en naar vloer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW3e3sTZw0ALsCUuwzNVpo9lNHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AsncqeHW56U4wP8tTPuqpMQO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door bulletje op 03-07-2025 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-07 10:34

HBconsult

Creatief spelen met energie

Soms moet je ook gewoon een beetje logisch blijven denken.............
Techniek kan veel, maar niet alles.
Verwarmen en koelen zijn natuurlijk tegenstrijdige eisen. Gelijktijdig gaat dus niet.
Direct na elkaar is ook niet handig.
Die dingen hebben gewoon tijd nodig

Zo ook hoge temperatuur ( tapwater/boiler) en lage temperatuur( verwarmen) Dat is wel minder ingewikkeld dan koelen vs verwarmen maar toch ook een uitdaging
Als je dat apart kunt doen is het veel eenvoudiger.
Mijn 13jr oude zonneboiler (150Ltr) met buiten 1 paneel is netjes afgeslagen op 90 graden.......anders gaat de fluitketel aan de slag. :-)

Bedenk dat een boormachine met opzetstukken, bijvoorbeeld vlakschuren ook altijd minder goed werkt dan een echte aparte vlakschuurmachine.
Multitasking is niet alleen voor mannen een probleem............

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
arjenhiemstra schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Zou het kunnen dat die 80m2 toch te weinig is om die +- 4kW aan koelvermogen weg te stouwen?
Ja dat is sowieso te weinig. Als t erg meezit kun je een keer 20-25W/m2 met vloerkoeling halen. Dus dan is het sommetje 25*80=2000W koelvermogen in je vloer. Als het minimun van de WP dan 4000W is dan lukt dat niet nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevin1990
RNacoustics schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Ach, die COP 1 geldt alleen voor de wintermaanden. De rest van het jaar vang ik op met zonnepanelen.
Ik doe precies hetzelfde. En geen gedoe dat er ongewenst geen warm water is of even geen verwarming of koeling.
Die laatste gebruik ik sowieso niet met de WeHeat.

Gewoon 2 aparte systemen dat ze beide kunnen doen waar ze goed in zijn zonder belemmering. 8)

WeHeat = CV systeem in de winter
Airco = Koelen
Boiler & Quooker = Tapwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Pompie2025 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:58:
Sinds gisteren het koelen aangezet en afgelopen nacht een aantal korte runs gedaan, Nog niet helemaal optimaal. Ik heb een vloerverwarming en heb de pomp op standje 2 gezet. Ik zag ook hier een aantal reacties over de stooklijn, ik heb die tijdelijk aangezet ipv opentherm.

Echter staat de warmtepomp al lang op SWW verwarmen, maar doet niks. Lijkt me niet juist, hoe kan ik dit ‘resetten’?
[Afbeelding]
Heb je ook een preassebled unit? Zo ja kun je eens voelen of tijdens die SWW run uitvoer CV warm wordt?
Zo ja koelstand uitzetten kijken of SWW dan wel weer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Fr33z schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Ja dat is sowieso te weinig. Als t erg meezit kun je een keer 20-25W/m2 met vloerkoeling halen. Dus dan is het sommetje 25*80=2000W koelvermogen in je vloer. Als het minimun van de WP dan 4000W is dan lukt dat niet nee.
Ah natuurlijk! Dat getal heb ik idd wel eens eerder voorbij zien komen. Vandaar dat het hier met iets van 150m2 wel prima werkt met het elfde hoeveelheid vermogen.
Overigens heb ik het idee dat het 1e verdieping deel zowel de 1e verdieping als de bg eronder koelt wat mss dit getal nog wat positief beïnvloed. Mijn plafond is duidelijk koud aan zowel de boven- als onderkant :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:23:
[...]

Ik doe precies hetzelfde. En geen gedoe dat er ongewenst geen warm water is of even geen verwarming of koeling.
Die laatste gebruik ik sowieso niet met de WeHeat.

Gewoon 2 aparte systemen dat ze beide kunnen doen waar ze goed in zijn zonder belemmering. 8)

WeHeat = CV systeem in de winter
Airco = Koelen
Boiler & Quooker = Tapwater
Precies, met een all-in-one systeem, heb je altijd met compromissen te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:14
Spul hier intussen binnen.
Nefit Multiline gedemonteerd, koelgas terugpompen ging perfect. Unit staat nu op marktplaats.
Opbouw Blackbird kan beginnen.

Ik laat de de Nefit Trendline even buiten het verwarmings en Sww proces.
Warm water middels de 100L Ariston Veliz.
Koeling middels MHI in woon- en slaapkamert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
dit is het weheat topic, niet jouw persoonlijke blog

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 04-07-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 12:02
10:00 uur, SWW tijd ... je kan er de klok op gelijk zetten tegenwoordig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Met een Mono zou je ongeveer hetzelfde moeten kunnen doen. Verschil met de Duo is dat ik deze een boost kan geven terwijl er geen stroom op de dal/nachtaansluiting zit doro de timerknop op 60 of 120 minuten te zetten. dat is iets meer WAF dan met een knop de nachtstroom aanzetten...

Maar volgens mij zou hij ook op de dagaansluiting de ketel ' gewoon moeten kunnen opwarmen zonder de knop te gebruiken. We gaan het zien.

[...]

Ja, dat ga is sowieso doen, maar ik bedoel meer mijn contract bij mijn leverancier, ik vrees dat ik qua vastrecht gewoon nog een heel jaar kwijt ben, is contract immers >:)

Ik zal er eens mail of chat aan wagen...
Oke, oke misschien toch iets gaan maken met een klikaanklikuit schakelaar of ander slim aan te sturen apparaat en dan via Home Assist eens proberen als ik alles goed geïntegreerd heb.

Als ik het mij goed herinner heeft Stedin in ons geval als netbeheerder dit doorgegeven aan destijds Vattenfall en werd dit in mindering gebracht. Bij de jaarafrekening als ik het goed heb. Good luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-07 16:52
Hey allemaal!

Ik ben aan het orienteren voor een wp.

Ik kreeg het advies om voor een bosch-nefit, vaillant, itho-daalderop te gaan vanuit een installateur.

Verhaal erbij dat gegeven wordt:
In aanschaf wat duurder, maar zitten organisaties achter die niet zomaar failliet gaan en waar je meer garantie heb op langere termijn servicing en onderhoud.

Op de hardware zoals quatt/weheat is niet zoveel aan te merken maar de software, aansturing en doorontwikkeling is een risico. Wat als quatt failliet gaat…

Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze hierop…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Boefje79

Mijn Nefit Multiline staat op marktplaats. Nooit redelijke ondersteuning van Bosch Nefit gehad. Ze wisten het zelf ook niet.
Na 2 of 3 jaar was ie van de markt.
Daarna zelf alles maar uitgezocht en heeft ie super gedraaid.

Nu over naar de Blackbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
boefje79 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:16:

zitten organisaties achter die niet zomaar failliet gaan
Da's een belofte die gewoon niet waar te maken is.. elke toko kan omvallen, zie V&D, zie Blokker, Stella, Imtech etc, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
Jpiek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Da's een belofte die gewoon niet waar te maken is.. elke toko kan omvallen, zie V&D, zie Blokker, Stella, Imtech etc, etc..
Zo hoorde ik het ook, maar toen ik doorvroeg kwam er een verhaal over jarenlange reputatie en stichtingen die er “achter zitten”. Ik krijg de vinger er niet achter.

Maarja, weheat/quatt zijn wel jonge bedrijven en wat als is natuurlijk wel een vraag, ook voor de gevestigde orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Hey allemaal!

Ik kreeg het advies om voor een bosch-nefit, vaillant, itho-daalderop te gaan vanuit een installateur.

In aanschaf wat duurder, maar zitten organisaties achter die niet zomaar failliet gaan en waar je meer garantie heb op langere termijn servicing en onderhoud.

Op de hardware zoals quatt/weheat is niet zoveel aan te merken maar de software, aansturing en doorontwikkeling is een risico. Wat als quatt failliet gaat…

Het lijkt mij aannemlijker dat een Bosch minder snel failiet zal gaan dan een nieuwe speler. Maar daar heb je toch weinig zicht op. Kunnen ook zomaar besluiten te stoppen met een tak of in de verkoop gooien, who knows.

Als je een WeHeat overweegt, dan is de BB het enige model op de markt geschikt voor platdak (laag model). Tweede punt is de online dienst, wil je daar afhankelijk van zijn. Je kunt niets lokaal helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Hey allemaal!

Tja ik denk deels een verkooppraatje om een duurdere machine te plaatsen. Failliet kan elk bedrijf.
Zijn buiten warmtepompen ook grote automerken failliet gegaan zoals Saab. Denk je degelijk Scandinavisch te rijden stoppen ze ermee...
Dus ja je hebt kans dat het bedrijf stopt met bestaan door wat voor reden dan ook maar dan ook met de merken die aangeboden worden om te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Beste medetweakers,

Graag jullie advies, ik heb de volgende woning:

Woning
Jaren '30 grondig nageisoleerd door vorige bewoner, energielabel B, 130m2
Bouwjaar 1937, vrijstaand, aangeschaft in december 2024.
Schuimbetonvloer 70 cm met vloerverwarming 10 cm, buisdikte 16mm (schat in 14mm binnenmaat), oppervlak circa 60m2 in woonkamer, keuken, bijkamer en bijkeuken
Vloerverwarming circa 60m2 op 7 groepen, elk 1 leiding van (schat ik) 90m.
HR++-glas in kunststof kozijnen (90% van de woning, ook boven)
Eenvoudige spouwmuurisolatie met pur-achtige substantie
Dakisolatie met steenwol
Houten verdiepingsvloer, onderzijde geïsoleerd
Enkele kleine glas-in-lood-raampjes enkel glas en een oude originele voordeur (voor de winter zelf kierdicht maken)
Met na-isolatie en kierafdichting in de hal gaat het richting label A schat ik.

Verwarming
Verwarmingssituatie CV-ketel op vloerverwarming (60m2, alleen begane grond) en radiatoren boven
De radiatoren boven worden nauwelijks gebruikt, kan wat mij betreft op LT
Badkamer verwarmt met elektrische vloerverwarming
Keuken met Qooker en inductie - CV-ketel is nagenoeg alleen voor verwarming en douche/bad.

Warmtevraag nog te bepalen
- Indicatie: vorige bewoners circa 1100-1300 m3 gasverbruik
- Op koude dagen in december en januari pieken van 9 kuub per dag, meestal tussen de 6-8 m3.

Familiesituatie
Huishouden: nu 2 personen, ik en mijn partner. Komende jaren rekening houden met gezinsuitbreiding
Ik overweeg een Weheat Warmtepomp. Mooi merk, kijk uit naar de dynamische aansturing i.c.m. dynamisch contract dat ik heb.

Elektriciteit (bijzaak)
Verder nog 4800Wp zonnepanelen op plat dak zuid (10-15 graden hellingshoek)
Overweeg op het voorhuis op oost-west nog elk 4-5 panelen te leggen van 450-470.
2 EV's met Easee thuislaadpaal / Slim Laden via Tibber. Samen 40k km's p.j. goed voor 7500-8000kwh verbruik

Discussie / Mijn overwegingen en vragen
Ik overweeg een Sparrow of een BlackBird P80.
Installateur over de vloer gehad. Hij schat in dat op basis van mijn vloerverwarming een buffervat van 50l in serie in de retour handig is en adviseert een BB. Ik zat zelf te denken aan een Sparrow, ik zou denken dat 6kw in de winter bij -10 voldoende is.

Hij geeft aan toch te willen kiezen voor de zekerheid van meer vermogen van de BB, die overigens sjeik zou staan op mijn platte dak en het geluid kan dan goed naar boven.
Hij voorspelt dat de BB laag genoeg kan moduleren. Ik lees in de datasheet 1,8kw minimumvermogen is circa 400W input?
De meerprijs is me op zichzelf om het even, ik zoek vooral een systeem dat goed rendement levert en goed in staat is mijn woning te verwarmen, zonder overdimensioneren. Kunnen jullie me wat slimme gedachtes of observaties meegeven?

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 04-07-2025 14:23 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28
Allen, met veel interesse dit topic gelezen. WeHeat is een grote kanshebber voor mijn volgende WP.
Momenteel 100% verwarmd gedurende 2jr met Quatt Duo V1.

Ik ga in ieder geval voor een 300L boilervat, verwarm met Jaga LTV incl boosters met watertemp 30-35 graden, zonder problemen. Ketel springt nooit bij (alleen SWW).

Ter info (mocht iemand het willen weten)
- Huis 230m2
- Historisch gas incl sww 1550 m3
- Energie C (voor plaatsen Quatt, voorzetwanden, Jaga LTV en vraaggestuurde ventilatie), reeds HR++ en dakisolatie.
- Huidig gas ±220m3 voor SWW
- Huidig warmteverbruik (heel 2024 middels Quatt) 11 MW precies

Mijn dilemma is dit
- Sparrow P60 met FE pre assembled incl 3kWh BUH.
Volgens mijn berekeningen zou ik ergens tussen de 98-99% van de tijd toe kunnen met de Sparrow (dus zonder gebruik van de BUH)
of
- Blackbird P80 met FE compact 2 pompen of 3-weg klep.

De BB is iets meer passen en meten op het dak, maar zou moeten passen. De Sparrow kan zo op een van de sets bigfoots van de Quatt.

Ik ben benieuwd of iemand hier een sterke mening of advies over heeft. M.i. zou (advies)prijs Sparrow/FE pre assembled vs. BB P80 FE compact dichtbij elkaar moeten liggen na aftrek subsidie.

Grappig gezien bovenstaande vraag :*)

[ Voor 6% gewijzigd door thoomie op 04-07-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Pr088 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:31:
Hij geeft aan toch te willen kiezen voor de zekerheid van meer vermogen van de BB, die overigens sjeik zou staan op mijn platte dak en het geluid kan dan goed naar boven.
Hij voorspelt dat de BB laag genoeg kan moduleren. Ik lees in de datasheet 1,8kw minimumvermogen is circa 400W input?
jaren 60 huis, geen VV en geen betonvloer, ca 1800m3 gas verbruik. Nu een BB P80. de Weheat kan NIET laag genoeg moduleren...

watertemp. ligt hier wel gemiddeld wat hoger aangezien we dus alleen (grote, niet specifiek LT) radiatoren en 2 convectorputten hebben : 30-45C (zomer - winter)

Overcapaciteit is niet erg nuttig imho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:29
Jpiek schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:03:
[...]

jaren 60 huis, geen VV en geen betonvloer, ca 1800m3 gas verbruik. Nu een BB P80. de Weheat kan NIET laag genoeg moduleren...

watertemp. ligt hier wel gemiddeld wat hoger aangezien we dus alleen (grote, niet specifiek LT) radiatoren en 2 convectorputten hebben : 30-45C (zomer - winter)

Overcapaciteit is niet erg nuttig imho...
Kan je ergens een datasheet vinden tot hoever een weheat warmtepomp thermisch terug kan moduleren ?

Bij een mitsubishi electric is dat prima uit een databook te halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:10
En er wordt weer wat gekoeld. Nog steeds relatief korte runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siYg82OExFfekGj9ip6vQtlyqUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1v3jzrfAuv525jly2YSkZ50.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Beste medetweakers,

Woning
Schuimbetonvloer 70 cm met vloerverwarming 10 cm, buisdikte 16mm (schat in 14mm binnenmaat), oppervlak circa 60m2 in woonkamer, keuken, bijkamer en bijkeuken
Dakisolatie met steenwol
Enkele kleine glas-in-lood-raampjes enkel glas en een oude originele voordeur (voor de winter zelf kierdicht maken)

Verwarming
Verwarmingssituatie CV-ketel op vloerverwarming (60m2, alleen begane grond) en radiatoren boven
Keuken met Qooker en inductie - CV-ketel is nagenoeg alleen voor verwarming en douche/bad.

- Op koude dagen in december en januari pieken van 9 kuub per dag, meestal tussen de 6-8 m3.

Familiesituatie
Huishouden: nu 2 personen, ik en mijn partner. Komende jaren rekening houden met gezinsuitbreiding
Ik overweeg een Weheat Warmtepomp. Mooi merk, kijk uit naar de dynamische aansturing i.c.m. dynamisch contract dat ik heb.

Elektriciteit (bijzaak)
Overweeg op het voorhuis op oost-west nog elk 4-5 panelen te leggen van 450-470.
2 EV's met Easee thuislaadpaal / Slim Laden via Tibber. Samen 40k km's p.j. goed voor 7500-8000kwh verbruik

Installateur over de vloer gehad. Hij schat in dat op basis van mijn vloerverwarming een buffervat van 50l in serie in de retour handig is en adviseert een BB. Ik zat zelf te denken aan een Sparrow, ik zou denken dat 6kw in de winter bij -10 voldoende is.

De meerprijs is me op zichzelf om het even, ik zoek vooral een systeem dat goed rendement levert en goed in staat is mijn woning te verwarmen, zonder overdimensioneren. Kunnen jullie me wat slimme gedachtes of observaties meegeven?
Ik denk dat de BlackBird P80 te groot is. Kun je niet voor de BlackBird P60 gaan?
Ik merk dat bij ons de warmtepomp erg vaak op 20% draait en ik heb het gevoel dat als ik een 6kW had gehad dat die nog wat minder verbruikt. Moet ik wel zeggen dat we niet echt nog een hele koude winter hebben gehad sinds de warmtepomp er staat.
Bij ons draait die als stand alone voor het CV gedeelte met een back up heater ingebouwd. Ook een bufervat van 50l. Beneden vloerverwarming met ongeveer zelfde woningoppervlak. Boven allemaal Jaga's hangen met heat fans. Werkt best wel goed op 1 kamer na. Als je nog ouderwetse radiatoren hebt zou ik zeker over gaan voor convectoren wat veel efficiënter is. Worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor een leuke prijs gebruikt. Wel wat geduld hebben met de juiste afmetingen en model.

Tapwater doe ik niet met de warmtepomp en koelen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Kevin1990 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat de BlackBird P80 te groot is. Kun je niet voor de BlackBird P60 gaan?
Ik merk dat bij ons de warmtepomp erg vaak op 20% draait en ik heb het gevoel dat als ik een 6kW had gehad dat die nog wat minder verbruikt. Moet ik wel zeggen dat we niet echt nog een hele koude winter hebben gehad sinds de warmtepomp er staat.
Bij ons draait die als stand alone voor het CV gedeelte met een back up heater ingebouwd. Ook een bufervat van 50l. Beneden vloerverwarming met ongeveer zelfde woningoppervlak. Boven allemaal Jaga's hangen met heat fans. Werkt best wel goed op 1 kamer na. Als je nog ouderwetse radiatoren hebt zou ik zeker over gaan voor convectoren wat veel efficiënter is. Worden regelmatig aangeboden op marktplaats voor een leuke prijs gebruikt. Wel wat geduld hebben met de juiste afmetingen en model.

Tapwater doe ik niet met de warmtepomp en koelen ook niet.
Tapwater ga ik wel doen en ik zou het backup-deel achterwege willen laten. De Jaga's vind ik nogal aan de prijs, dus daar ga ik nu niet voor, de grote verbouwing boven komt later wel en de verwarming staat daar nauwelijks aan. Badkamer heeft elektrische vloerverwarming. Dank voor je eerste reactie.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:16
Hey allemaal!

Jou keuze, je hebt advies gevraagd.
Hier zit je nu in het WeHeat forum.
Dan zou ik voor Bosch gaan en als dat niet lukt Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Vandaag een radiator vervangen, nadat ik alles weer had afgevuld en ontlucht te hebben, stroom er weer opgezet. Hierna een Vreemd geluid van de circulatie pomp. Stroom hier maar weer er afgehaald en helpdesk van Coolblue gebeld. Bleek dat de circulatie pomp waarschijnlijk ergens vast zat. Coolblue heeft handmatig de circulatie pomp weer aan de praat gekregen en het buffervat ontlucht. Kunnen ze blijkbaar ook online doen. Alles werkt weer, goed opgelost door Coolblue en weer een ervaring rijker. Weten jullie of je het buffervat van de Flint ook zelf kan ontluchten en hoe je dat kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Beste medetweakers,

Woning
Dakisolatie met steenwol

Verwarming

Familiesituatie

Elektriciteit (bijzaak)

Wellicht is het verstandig op een warmteverlies berekening te laten maken, dan krijg je ook te zien wat er aan warmtebehoefte per ruimte noodzakelijk is en waar je wellicht nog winst kan behalen.

Als je dat weet kan je gericht gaan zoeken naar een warmtepomp, en daarbij de transport leidingen en afgifte op elkaar gaan afstemmen.
Zomaar een warmtepomp plaatsen zonder ontwerp gaat je problemen geven , en is zonde van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
bulletje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:25:
Nog steeds issue, als ik mechanische de kogelkraan dichtzet naar bovenverdieping verwarming en SWW wil verwarmen loopt de huis in temperatuur op. CV circuit wordt dan warm en dan slaat de Sparrow daarna af en blijft SWW status staan waardoor pomp blijft doorlopen. Krijg je e-mail van Weheat je probleem lijkt opgelost. Nee is niet opgelost.... en het is reproduceerbaar ook. Al voorgesteld dat ze met installateur op locatie komen. Tot heden... zijn de nog niet ingegaan op die uitnodiging. Storing zoeken lijkt me makkelijk in plaats van af en toe wel en dan niet...

Indien SWW stand aanstaat zie je de temperatuur direct oplopen (preassembled cv uit) sensor zit verderop net voor vertakking naar boven en naar vloer.
[Afbeelding]
Issue lijkt gevonden. Pomp van de verdeler duwt de cv klep open. Binnenkort draad trekken van de verdelerpomp naar de preassembled unit hopelijk issue opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Issue lijkt gevonden. Pomp van de verdeler duwt de cv klep open. Binnenkort draad trekken van de verdelerpomp naar de preassembled unit hopelijk issue opgelost.
Draai de witte knop waar je de bijmenging kan regelen maar eens helemaal open ( naar links ) dan is je probleem wellicht ook op gelost .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
201WD schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Jou keuze, je hebt advies gevraagd.
Hier zit je nu in het WeHeat forum.
Dan zou ik voor Bosch gaan en als dat niet lukt Quatt
Dat het mijn keuze is, snap ik 😉

Ik ben benieuwd hoe weheat-kiezers dat zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:11:
[...]

Draai de witte knop waar je de bijmenging kan regelen maar eens helemaal open ( naar links ) dan is je probleem wellicht ook op gelost .
De knop manual vs automatic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:39:
[...]

De knop manual vs automatic?
Ja inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:54:
[...]

Volgens mijn klopt hier niet veel van. Een Sparrow gaat niet 'rustiger' draaien als er een serieel buffervat is. Als het systeem volume te klein is, zal de Sparrow moeite hebben om een defrost fatsoenlijk uit te voeren.

Maar zodra je redelijk vloerverwarming hebt (of in dit geval 70L systeeminhoud) is een serieel buffervat totale overkill. Doet niets, vermindert efficiente en kost alleen maar geld.

Niet doen dus.
Van jouw inzicht klopt niet veel.

Je bent geen buffervat nodig voor deze situatie, maar een 'volumiser' zoals de Engelsen het noemen. Dat is een vat in de retourleiding om extra inhoud te krijgen. Daarbij is geen 2e pomp nodig en de defrosts profiteren er ook van.
Ik zou die 110 liter aanhouden. De installateur heeft in deze gelijk.
6 groepen is simpelweg te weinig.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Ah ok. Ik draai bij +7 nog geen 190 watt, de Sparrow kan echt laag terug moduleren. Die stelligheid...tja. Als het niet nodig is, is het niet nodig. Een installatie gaat er niet rustiger van draaien. Sterker nog, er zijn hier mensen die eerst een buffervat hadden laten installeren op aanraden van de installateur, om het vervolgens een tijd later uit te laten halen. Ik meen me te herinneren dat dat juist voor een rustigere installatie zorgde..

Je opmerking over vloer/thermische opslag doet mij vermoeden dat je niet echt snapt waar een serieel buffervat voor is....
Pas op. Je kunt niet generaliseren.

Daar waar buffervaten zijn verwijderd, waren er genoeg groepen aanwezig. In zulke situaties zijn ze onnodig.

60 liter is het minimaal benodigde. De vloer is precies dat. Dat gaat je merken. Hier is een serieel vat nodig.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:33
Knowbody schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:59:
[...]

Je bent geen buffervat nodig voor deze situatie, maar een 'volumizer' zoals de Engelsen het noemen. Dat is een vat in de retourleiding om extra inhoud te krijgen. Daarbij is geen 2e pomp nodig en de defrosts profiteren er ook van.
Qua terminologie: in het Nederlands wordt dat wel gewoon een buffervat in de retour genoemd. Een thermische buffer door het volume water wat erin zit.

Qua buffercapaciteit: je kijkt nu alleen naar het water. Als je alleen radiatoren, convectoren en/of droogbouw vvw hebt, dan is dat terecht. Als je vvw in zandcement of bijv anhydriet hebt, dan is dat een vele malen grotere buffer dan het water.

10 m2 zandcement van zeg 7 cm dik maakt 0,7 m3 zandcement. Met een dichtheid van 1500 kg/m3 is dat 1.050 kg. De soortelijke warmte van zandcement is 830 J/(kgK), dus je hebt 871.500 J nodig om al dat zandcement 1 graad op te warmen (of af te koelen tijdens een defrost). Dat is ongeveer 0,24 kWh.
De soortelijke warmte van water is 4186 J/(kgK), dus je hebt 418.600 J nodig om bijv 100 liter water 1 graad op te warmen. Dat is 0,12 kWh.
Dus 10 m2 vvw in zandcement is al een 2x zo grote buffer als 100 liter water!

Ikzelf heb ook slechts 6 vvw groepen in 41m2 zandcement en verder radiatoren; defrosts gaan probleemloos. Mijn warmtepomp staat beschut in de tuin.
Als je warmtepomp op het dak in de volle wind staat, dan kunnen defrosts langer duren en meer energie kosten. Zou ik ook rekening mee houden.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ietse schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:08:
[...]

hier hetzelfde. werkt verder prima maar zou een tikje harder mogen koelen.
denk dat dit niet gebeurd door bescherming van de compressor maar dat is gokken.
Inderdaad is dat gokken.

Hij gaat niet dieper koelen vanwege kans op een te hoog dauwpunt. Als dat niet wordt gemeten, dan is de 18 graden en redelijk veilige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Mbps schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:07:
Wat een feest is het koelen met de Flint nu. Binnen is het rond de 20,5-21,5 graden door de vloerkoeling. (+/- 120m2 vloerverwarming, geen radiatoren)

Na de update heb ik 1 dag lange runs gehad, daarna doet 'ie runs van een paar uur waarbij aan het einde van de run het vermogen een piekje heeft, de temp uit onder de 15 graden gaat en hij weer een uur wacht met opstarten. Hebben anderen dit ook? Op zich maakt het voor het comfort niet uit, het is voldoende koel in huis. Wel lijken de start/stops me minder goed voor de compressor.

[Afbeelding]
Dit is volkomen logisch gedrag.

Het beton pakket is afgekoeld en kan alleen nog maar op temperatuur worden gehouden. Het is logisch dat de warmtepomp dan niet meer hard hoeft te werken. Hij kan niet anders als pauzeren, want op zijn laagste snelheid is het koelvermogen nog te hoog.

Tot 3 starts per uur wordt door compressor fabrikanten als normaal gevonden. Daarmee haal je alsnog 20 jaar levensduur.

Pendelen is iets heel anders. Daar is sprake als er me paar minuten en nieuwe poging wordt gedaan.
Warmtepompen pendelen eigenlijk niet, de firmware beschermt daartegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:44
[...]

Je bent geen buffervat nodig voor deze situatie, maar een 'volumiser' zoals de Engelsen het noemen. Dat is een vat in de retourleiding om extra inhoud te krijgen. Daarbij is geen 2e pomp nodig en de defrosts profiteren er ook van.
Dit is dan ook te gemakkelijk, niet waar?

Heb je droogbouw, dan klopt jou opmerking, maar heb je vvw in beton (zoals ik bv thuis heb), dan gaat het prima. Heb 4 groepen met een Sparrow icm een geïsoleerde betonnen vloer, wij hebben geen koude vloer gehad- en ook geen ijsklont aan de achterkant van mijn warmtepomp gehad.

Door het grote modulerende bereik van de ('moderne') warmtepompen heb je geen extra inhoud nodig om rustig te kunnen draaien; wel een extra volume als je geen complete defrost kan halen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Stoker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Dit is dan ook te gemakkelijk, niet waar?

Heb je droogbouw, dan klopt jou opmerking, maar heb je vvw in beton (zoals ik bv thuis heb), dan gaat het prima. Heb 4 groepen met een Sparrow icm een geïsoleerde betonnen vloer, wij hebben geen koude vloer gehad- en ook geen ijsklont aan de achterkant van mijn warmtepomp gehad.

Door het grote modulerende bereik van de ('moderne') warmtepompen heb je geen extra inhoud nodig om rustig te kunnen draaien; wel een extra volume als je geen complete defrost kan halen.
Grote bereik is mooi, maar het gaat om de ontdooi cyclus. Dat is het moment dat ie voluit gaat.
Dat laatste is de enige reden dat er voldoende inhoud is tbv succesvolle defrosts. Welke ruimtetemperatuur er heerst speelt ook een rol mee, evenals de verschillende soorten vloerverwarming. Ingefreesd of natbouw.

Mooi dat het goed gaat met maar 4 groepen.

Als de verwarming moet opstarten in de winter kan dat wel een uitdaging zijn met weinig inhoud. Allemaal zaken die bepalend zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 06-07-2025 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
dat is precies wat ik bedoel; er zijn installateurs die een 50 of 100l toepassen om pendelen tegen te gaan, terwijl je idd in inhoud nodig hebt tijdens een defrost.

Ik denk dat wij het op heel veel punten (grotendeels) met elkaar eens zijn, dus verder is deze discussie niet nodig, ben blij dat er iemand hier op het forum ook een keer een andere weg kiest dan de cowboys met parallelle opstelling. 👍

[ Voor 58% gewijzigd door Stoker op 06-07-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Onze installateur doet deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RKrosOt19OiKZVDEXNINj6JoOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahIbIAVed8rkjZ2Dew3FZCO1.png?f=fotoalbum_large

Maar ik moet eerst het huidige patchwork nog wat opschonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Prima. Serieel, dus alleen volume vergroten. Je hebt wss te weinig inhoud in je radiatoren/jagas of vloerverwarming.

Heb je een grote woning met veel afgifte, dan is het waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-07 12:46
[...]

En jij mist enige fatsoensnormen. Maar dat geheel terzijde.

Groot onderzoek van Intergas gaf zelfs aan dat bij een hun (hybride) warmtepompen een serieel buffervat (ja, zo noemen we dat idd in Nederland) bij slechts 2 radiatoren al niet nodig was.

Weheat geeft aan dat de Sparrow 60L systeemvolume nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
jelleeelco schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:31:
[...]

En jij mist enige fatsoensnormen. Maar dat geheel terzijde.

Groot onderzoek van Intergas gaf zelfs aan dat bij een hun (hybride) warmtepompen een serieel buffervat (ja, zo noemen we dat idd in Nederland) bij slechts 2 radiatoren al niet nodig was.

Weheat geeft aan dat de Sparrow 60L systeemvolume nodig heeft.
Laten we het erop houden dat elke woning uniek is dat vraagt elke keer een andere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Beste allen,

Inmiddels ben ik weer een paar stappen verder in het proces van overstappen van Quatt Hybride naar Weheat FE. Ik heb een partij gevonden die in communicatie en kundigheid een goed gevoel geeft. Graag zou ik jullie om advies vragen t.a.v de offerte.

Achtergrond informatie
- Huis 230 m2 met goede na isolatie (dak, voorzetwanden, HR++), vraaggestuurde ventilatie, tzt WTW ventilatie volgt.
- Jaga LTV met boosters
- Berekend systeemvolume ongeveer 75 liter
- Verwarmen afgelopen 2 jaar met aanvoertemp 35 graden probleemloos
- Historisch gasverbruik 1550 m3 (waarvan 220m3 SWW)

Ik ben voornemens om een Sparrow aan te gaan schaffen.

Een dakdoorvoer, elektra (2 groepen), leidingen door dak (hergebruik), verzwaarde opstelplaats incl bigfoots zijn allemaal al aanwezig. De installateur heeft ook benadrukt dat het inderdaad een simpele installatie is. Hij zei 1.5d.

Dan de offerte, redelijk netjes opgesteld, maar benodigde materiaal en arbeid zit enigszins verspreid in de diverse posten, daarom ben ik benieuwd wat jullie vinden.

Offerte incl. BTW
Sparrow 6kW 5070.00
Binnenunit FE incl BUH 2412.00
Verwijderen CV ketel. 215.00
Boiler 300L 2800.00
Waterzijdig aansl. buiten 228.00
Elektrisch aansluiten + IBS 425.00
Waterzijdig binnen incl magneetfilter en grofvuil filter. 1100.00
Totaal ex. subsidie ~12.250

Al met al destilleer ik grofweg 2800 arbeid incl. materiaal los van grote delen (buitenunit, binnenunit, boilervat). Met de wetenschap dat een aantal zaken al aanwezig zijn (leiding binnen > buiten, 2 groepen elektra, bigfoots, opstelplaats), wat vinden jullie van deze bedragen?

Daarnaast een losse vraag, iemand een idee wat een grofvuil filter zou moeten zijn naast magneetfilter, ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen.

Heel veel dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
thoomie schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:37:
Beste allen,

Inmiddels ben ik weer een paar stappen verder in het proces van overstappen van Quatt Hybride naar Weheat FE. Ik heb een partij gevonden die in communicatie en kundigheid een goed gevoel geef. Graag zou ik jullie om advies vragen t.a.v de offerte.

Achtergrond informatie
- Huis 230 m2 met goede na isolatie (dak, voorzetwanden, HR++), vraaggestuurde ventilatie, tzt WTW ventilatie volgt.
- Jaga LTV met boosters
- Berekend systeemvolume ongeveer 75 liter
- Verwarmen afgelopen 2 jaar met aanvoertemp 35 graden probleemloos
- Historisch gasverbruik 1550 m3 (waarvan 220m3 SWW)

Ik ben voornemens om een Sparrow aan te gaan schaffen.

Een dakdoorvoer, elektra, leidingen door dak (hergebruik), verzwaarde opstelplaats incl bigfoots zijn allemaal al aanwezig. De installateur heeft ook benadrukt dat het inderdaad een simpele installatie is. Hij zei 1.5d.

Dan de offerte, redelijk netjes opgesteld, maar benodigde materiaal en arbeid zit enigszins verspreid in de diverse posten, daarom ben ik benieuwd wat jullie vinden.

Offerte incl. BTW
Sparrow 6kW 5070.00
Binnenunit FE incl BUH 2412.00
Verwijderen CV ketel. 215.00
Boiler 300L 2800.00
Waterzijdig aansl. buiten 228.00
Elektrisch aansluiten + IBS 425.00
Waterzijdig binnen incl magneetfilter en grofvuil filter. 1100.00

Al met al grofweg 2800 arbeid incl. materiaal los van grote delen (buitenunit, binnenunit, boilervat). Met de wetenschap dat een aantal zaken al aanwezig zijn (leiding binnen > buiten, elektra, bigfoots, opstelplaats), wat vinden jullie van deze bedragen?

Daarnaast een losse vraag, iemand een idee wat een grofvuil filter zou moeten zijn naast magneetfilter, ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen.

Heel veel dank alvast.
Gaat hier de subsidie van de Sparrow nog vanaf?
Ik had vorig jaar een voorstel liggen voor iets minder dan 13 duizend euro inclusief btw en met subsidie nog niet inbegrepen. Wel met een 200L buffervat, dat scheelt iets van € 400?
Het elektrisch aansluiten vraagt niet om een nieuwe groep, ervan uitgaande dat de Quatt ook een 1-fase 16A groep gebruikte?

Het lijkt niet onredelijk, maar wel wat aan de hoge kant. Mijn inschatting (n=1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 23:56
Mijn BB P80 is offline sinds 15.43.
Kan ik dit zelf verhelpen @Weheat (power cyle?) of gewoon wachten tot ie weer online komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3cjMh_yq7_z9t4nHT2eUarKvXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnVfQhZSdlACrdwGd7o7MhJn.png?f=fotoalbum_large
De Weheat HA plugin werkt nog wel naar behoren, maar dat is een andere manier van verbinden natuurlijk

Edit: hij is vanzelf weer on-line gekomen. Zal wel een glitch (in 4G) geweest zijn dan.
Gekke is wel, de Portal grafiek loopt gewoon door, dus er is data gelogged wat zou betekenen dat er uitwisseling is geweest.

Najaaaaaaa.... laat maar zitten :-P

[ Voor 19% gewijzigd door DaCootMeister op 07-07-2025 20:22 ]

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-07 09:48
Ja, mijn Sparrow P60 was ook een tijdje offline.

Bij inspectie van de laatste SWW run zie ik dat alle temperaturen (wp in/uit, SWW boven/onder) vanmiddag om 14:12u een sprong van 1,8 a 1,9grC maken. Lijkt op een software matige aanpassing van gemeten temperaturen. Vreemd.

Iemand ander dit ook gezien ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4g7F0mnET7LfANBxnE6Fg4SLwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFKWE1BIIWgWikSZDSaRhxKK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:40
martinusv schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:03:

Bij inspectie van de laatste SWW run zie ik dat alle temperaturen (wp in/uit, SWW boven/onder) vanmiddag om 14:12u een sprong van 1,8 a 1,9grC maken. Lijkt op een software matige aanpassing van gemeten temperaturen. Vreemd.

[Afbeelding]
Nee, hier geen sprong, maar rond 14:15 was de Blackbird wel even offline

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:05
Sinds anderhalve maand pas de warmtepomp (sparrow FE), maar het valt mij op dat bij SWW en de legionella run de compressor altijd op 40% staat. Nooit hoger ondanks dat de “stilteniveau” op normaal staat. Als gevolg hiervan ben je erg afhankelijk van de buitentemperatuur hoe lang een SWW of legionella run duurt en daar kan behoorlijk tijdverschil in zitten, naast de boiler start temperatuur.

Nu maakt het in de zomer niet zoveel uit hoe lang dit duurt gezien hij niet zoveel andere dingen hoeft te doen. Maar in de winter wil je zo kort mogelijk bezig zijn met het verwarmen van je boiler lijkt mij.

Uit ervaring van andere, schakelt de warmtepomp in de winter bij tot aan 99% bij ander (verwarming) verbruik? En is het in de zomer altijd slechts 40%?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11

[Afbeelding]
Bij mij Sparrow is er om 14:12:34 ook even geen data geweest. Maar geen sprong in de boiler temperatuur.
Gebeurd wel vaker dat hij even geen data doorgeeft.
Toevallig bij jullie gister ook om 21:04?
En altijd precies 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Dbm12 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:23:
Sinds anderhalve maand pas de warmtepomp (sparrow FE), maar het valt mij op dat bij SWW en de legionella run de compressor altijd op 40% staat. Nooit hoger ondanks dat de “stilteniveau” op normaal staat. Als gevolg hiervan ben je erg afhankelijk van de buitentemperatuur hoe lang een SWW of legionella run duurt en daar kan behoorlijk tijdverschil in zitten, naast de boiler start temperatuur.

Nu maakt het in de zomer niet zoveel uit hoe lang dit duurt gezien hij niet zoveel andere dingen hoeft te doen. Maar in de winter wil je zo kort mogelijk bezig zijn met het verwarmen van je boiler lijkt mij.

Uit ervaring van andere, schakelt de warmtepomp in de winter bij tot aan 99% bij ander (verwarming) verbruik? En is het in de zomer altijd slechts 40%?
Blijkbaar heeft WeHeat SWW zo ingesteld dat de compressor default op 40% draait. Dat zie ik ook bij mijn Sparrow bij zowel legionella als standaard SWW run.
Echter als je een SWW handmatig forceert naar hogere temp dan gaat de compressor wel op 75 of 80% draaien totdat de doel temp binnen 5grC bereikt is. (Zie de grafiek in mijn bovenstaande post)
Wat hiervan de achterliggende reden is is mij onduidelijk. In mijn ogen duurt de SWW/legionella run op deze manier onnodig lang. En wordt bij gelijktijdige warmtevraag in de winter onnodig vaak onderbroken met een slecht SWW efficiency tot gevolg.

@Weheat waarom wordt SWW/legionella niet op een hoger (bv 80%) compressor vermogen uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:43
martinusv schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Blijkbaar heeft WeHeat SWW zo ingesteld dat de compressor default op 40% draait. Dat zie ik ook bij mijn Sparrow bij zowel legionella als standaard SWW run.
Echter als je een SWW handmatig forceert naar hogere temp dan gaat de compressor wel op 75 of 80% draaien totdat de doel temp binnen 5grC bereikt is. (Zie de grafiek in mijn bovenstaande post)
Wat hiervan de achterliggende reden is is mij onduidelijk. In mijn ogen duurt de SWW/legionella run op deze manier onnodig lang. En wordt bij gelijktijdige warmtevraag in de winter onnodig vaak onderbroken met een slecht SWW efficiency tot gevolg.

@Weheat waarom wordt SWW/legionella niet op een hoger (bv 80%) compressor vermogen uitgevoerd.
SWW cyclus op 40% lijkt me niet handig.
Misschien gedaan om betere geluid of efficiëntie cijfers te lagen tijden de certificatie testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:33
Mijn BB80 gaat wel heel vaak op unavailable.
Hebben jullie dit ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5OEOehCX7WkLN1RGerNaQiDKFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQCYqoYe59njqcLz3ELtTHir.png?f=fotoalbum_large

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
gazzzman61 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:45:
Hebben jullie dit ook?
[Afbeelding]
Yes same here. In mijn grafieken is het net gatenkaas.
martinusv schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Ja dat gedrag heb ik ook gemerkt dat zodra ik de temperatuur handmatig aanpas in de boiler de compressor harder begint en daarna weer afzakt naar 40% om de run af te maken.
Ok dan is het standaard gedrag niet specifiek voor mijn unit.

Ik ben echter ook erg benieuwd of dit gedrag alleen in de zomer gebeurd, dan maakt het niet zoveel uit alleen kost het meer tijd. Of dat in de winter het ook gebeurd.

@Weheat wellicht iets van uitleg van jullie kant hoe dit precies werkt?

[ Voor 60% gewijzigd door Dbm12 op 08-07-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Hebben jullie dit ook?
[Afbeelding]
Ja, hier sinds 6 juli en lijkt steeds frequenter te worden. Ik vermoed issues met 4G connectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Portal is ook niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:09:
Portal is ook niet bereikbaar.
En de APP en HA ook niet. Alles lig plat!

Edit: en weer in de lucht :)

[ Voor 9% gewijzigd door RNacoustics op 08-07-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-07 14:57

[Afbeelding]
Die sprong in temperatuur komt zeer waarschijnlijk door een tijdelijke onderbreking in de metingen. Alles wordt direct achter elkaar geplakt in de grafiek zonder dat je ziet dat er een "gat" in de tijd zit. Zou mooier zijn als de tijdas een echte tijdas was en dat er dan gewoon geen data wordt weergegeven als er ook geen data is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-07 14:14
Knowbody schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Grote bereik is mooi, maar het gaat om de ontdooi cyclus. Dat is het moment dat ie voluit gaat.
Dat laatste is de enige reden dat er voldoende inhoud is tbv succesvolle defrosts. Welke ruimtetemperatuur er heerst speelt ook een rol mee, evenals de verschillende soorten vloerverwarming. Ingefreesd of natbouw.

Mooi dat het goed gaat met maar 4 groepen.

Als de verwarming moet opstarten in de winter kan dat wel een uitdaging zijn met weinig inhoud. Allemaal zaken die bepalend zijn.
Hier BB P80 in een huis uit 1992, 4 groepen vloerverwarming, en wat radiatoren. Geen buffers, geen sww. Opgestart in begin januari, niet gezegd dat het overal werkt, maar hier tot nu toe probleemloos.Het grootste probleem was de vastvriezende voorpoot. Hopelijk opgelost met de extra afwateringsring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
RFIDguru schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Die sprong in temperatuur komt zeer waarschijnlijk door een tijdelijke onderbreking in de metingen. Alles wordt direct achter elkaar geplakt in de grafiek zonder dat je ziet dat er een "gat" in de tijd zit. Zou mooier zijn als de tijdas een echte tijdas was en dat er dan gewoon geen data wordt weergegeven als er ook geen data is.
Binnen HA zie ik die uitvallen wel. Af en toe is het een gatenkaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msm8vlcoXE5EFEhL-eVBHrNUe10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8wNAEuSoc1TNbyqPfM1OMs0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
RFIDguru schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Ah, ja klopt. Bij nadere inspectie zie ik dat er idd een sprong in de tijd van 9min gekoppeld is aan deze hick-up.
Ze hebben dus problemen met de datacollectie. Vreemd en niet goed natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Hebben jullie dit ook?
[Afbeelding]
Geen vuiltje aan de lucht hier...

Gelukkig maar want hij wordt via OTGW en Homey gemonitored. Ik zou helemaal gek worden van de meldingen in dat geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jpiek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Geen vuiltje aan de lucht hier...

Gelukkig maar want hij wordt via OTGW en Homey gemonitored. Ik zou helemaal gek worden van de meldingen in dat geval..
Haal jij dan alle gegevens op, via Weheat OpenTherm interface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Een deel, voor zover Opentherm en de BB deze doorgeeft, en ik haal nog wat qua verbruik uit de ModbuskWh meter en uit de kamerthermostaat.

maar de OTGW geeft aan wanneer de binnenmodule van de Weheat offline is, dus dat zou ik zeker merken...

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-07 12:52

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Beste Tweakers,

Later deze maand rollen we onze koeling-update uit. De meeste verbeteringen waar jullie om vroegen staan erin; enkele functies komen gefaseerd kort daarna. Jullie feedback was goud, dank daarvoor! Hieronder lees je per onderwerp wat er straks nieuw is.
  • Slim compressorbeheer
  • We stemmen starts en stops voortdurend af op de warmte afgifte van jouw huis. Stroomt de warmte soepel weg (goede afgifte)? Dan starten we vlot opnieuw. Loopt het stroever, dan nemen we extra pauze. Zo vermijd je onnodige starts en bespaar je energie én slijtage.
  • Glasheldere metingen
  • Voor elke koelcyclus laten we de circulatiepomp kort draaien. Zo leggen we de starttemperatuur nauwkeurig vast en voorkom jij meetfouten bij de switch van tapwater naar verwarming.
  • Energiezuinige na verdeling
  • Na het koelen pulseert de circulatiepomp op lage toeren. Zo houdt je vloer de koude of warmte mooi gelijkmatig, zonder onnodig energieverbruik of slijtage.
  • Adaptieve koeltest & slimme start
  • Met onze meetdata voorspellen we precies wanneer je warmtepomp lang genoeg koelt voor resultaat. Het algoritme leert mee en past de startconditie direct aan zodra jouw installatie verandert. Zo start koeling alleen als het echt loont.
  • Slim koelen zonder condens
  • Weheat Intelligence gaat verder dan enkel koelvraag. Via live-weerdata berekenen we constant het dauwpunt. Dreigt condens? Dan pauzeren we de koeling direct. Jij blijft koel, je vloer droog.
  • Slimmere regellogica
  • Met onze nieuwste inzichten scherpen we de koelsturing aan: geavanceerde ventilator sturing, dynamische vermogens regeling en slimme firmware-upgrades. Resultaat: nóg betrouwbaarder en zuiniger.
  • Automatisch de juiste regelmethode
  • Weheat herkent modulerend-, aan/uit- en OpenTherm-signalen en past zijn aansturing daarop aan. Liever handmatig finetunen? Je kiest in één klik de beste optie. Zo werkt je warmtepomp altijd op de slimste strategie. Sneak peak van het scherm design hieronder. Dit kan nog wijzigen ;)
Wat merk jij ervan?
  • Maximaal koelvermogen binnen de grenzen van je systeem (typisch ~3 °C onder buitentemp).
  • Efficiënter verbruik dankzij geoptimaliseerde start en stoptijden.
  • Zelflerend comfort: past zich automatisch aan bij veranderingen in huis of installatie.
We kijken uit naar de livegang van deze functionaliteiten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GomrBNrA0roDlTjjuLFrRQ3AqKs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F0CU0fuvAigh4Cr8VWqaqeV6.png?f=user_large

Hieronder nog wat comments op topics die we vaker voorbij zien komen.
aloft schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:02:
De BB had vandaag wat aparte dingetjes; om 13:00 startte hij netjes de legionella run, maar nog voordat hij op temperatuur was, werd die afgebroken en ging weer koelen. Een tijd later weer hetzelfde. Vanavond, nadat het boilervat ook flink gebruikt was, werd alsnog de run volledig gedaan, maar dat was qua dynamisch tarief in het spitsuur (20-22, net de duurste uren op een dag).
Onze warmtepompen zijn uitgerust met meerdere beveiligingen die direct ingrijpen zodra een sensor een te hoge temperatuur detecteert. De legionellacyclus stopt meteen om slijtage te voorkomen en de levensduur van de pomp te verlengen. Vervolgens plant het systeem de cyclus automatisch opnieuw in op het eerstvolgende voordelige tariefmoment. Dit kan op het eerste gezicht als “duurder” verwarmen overkomen, maar het vermindert de kans op storingen en houdt de extra energiekosten minimaal.

Ons Weheat Intelligence-platform blijft leren en verbeteren. Dankzij jullie waardevolle meldingen sturen we onze roadmap voortdurend bij en schakelen we snel. We onderzoeken zelfs of we de legionellacyclus in de toekomst niet alleen op basis van het tarief, maar ook op de actuele buffer- en buitentemperatuur kunnen plannen.
Dbm12 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:12:
Is de portal en home assistant integratie bij jullie ook down?
Krijg de volgende melding uit de integratie “Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 504, message='Gateway Time-out',”
Jullie spraken over korte haperingen in onze portal en app. Ter verduidelijking: de volgende maatregelen om downtime te beperken, zijn al sinds de lancering van onze dienst ingebouwd:
  • Warmtepomp = onafhankelijk
  • Elke pomp regelt lokaal zijn warmte- en koelcurve. De cloud is alleen voor monitoring en fine-tuning, dus ook zonder internet blijft je installatie gewoon draaien.
  • Monitoring & back-up servers
  • We hebben alles wat je van een moderne softwareontwikkelaar mag verwachten geregeld: 24/7 monitoring en back-up servers. Dit zorgt ervoor dat verstoringen vaak al opgelost zijn voordat je ze merkt.
  • Escrow-regeling
  • In het (onwaarschijnlijke) geval dat Weheat wegvalt, ligt onze volledige servicetoolset notarieel in escrow. Zo behoud je altijd de controle over je pomp—nu én in de toekomst.
Kortom: downtime blijft minimaal door deze mechanismen, waardoor de platformen slechts kortstondig niet beschikbaar zijn.
Ramon_1984 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Laten we het erop houden dat elke woning uniek is dat vraagt elke keer een andere aanpak.
We merken dat de vraag “buffervat in serie of parallel?” vaak terugkomt. Logisch, want het korte antwoord is: het hangt af van jouw installatie.

Serie-opstelling
  • Slim bij installaties met (te) weinig systeem inhoud.
  • Er is altijd voldoende systeeminhoud voor een ontdooi cyclus
  • Het systeem kan meer bufferen en hoeft dus minder te pendelen in het tussenseizoen
Parallel-opstelling
  • Handig als je al (groot) nageregeld systeem hebt
  • Zorgt voor een stabiele flow over de warmtepomp
  • Geeft meer vrijheid om pompsnelheden of zones apart te regelen
  • Maakt installeren op oude afgiftesystemen met beperkte diameters mogelijk
In de praktijk kiezen onze installateurs per project: woningtype, afgiftesysteem, regelstrategie en gewenst comfort spelen allemaal een rol. Twijfel je? Kijk dan eerst in onze documentatie op support.weheat.nl . Daar vind je ook rekenvoorbeelden om de minimale systeeminhoud per kW te bepalen. Voor de echte diehards zijn er nog meer details te vinden op internet, bijvoorbeeld op warmtepomp-weetjes.nl.

Kortom: beide varianten werken prima—mits goed berekend en ingeregeld. Voor de beste installatie vraag je je installateur om dit uit te rekenen 😉.
bulletje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
Hebben andere ook last met Sparrow dat fan beveiliging los komt en je dit steeds moet aanduwen?
Schroef indraaien lijkt me niet de bedoeling.
We zien dit gelukkig weinig voorkomen. Mocht dit nog niet zijn opgelost, we hebben hier een nette oplossing voor. Installateurs kunnen dit opvragen via ons support team.

We waarderen jullie betrokkenheid enorm – samen maken we Weheat steeds beter!

Groeten,
Team Weheat

[ Voor 4% gewijzigd door Weheat op 08-07-2025 17:26 ]

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Goeie reactie van Weheat, geeft vertrouwen! Ben wel benieuwd hoe het dan zit met mensen die het idee hadden toch niet de installatie te kunnen gebruiken toen de cloud er even uit lag?

En gelijk een vraag: wij zitten te denken aan het nemen van een all-electric installatie bij een verbouwing, gelijk van het gas af. De Sparrow lijkt een goede match. Huis is vrij oud, maar we gaan het zeer goed isoleren (op de oude aanbouw na) en het is niet supergroot, dus ik verwacht dat all-electric wel mogelijk is.

Echter over een jaar of twee gaan we ook de huidige aanbouw vervangen. De Sparrow zou dan moeten worden verplaatst en de woning zou tijdelijk geen verwarming hebben. Is dat een beetje te doen of is het heel onhandig / kostbaar?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Weheat schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:01:
Beste Tweakers,

Later deze maand rollen we onze koeling-update uit. De meeste verbeteringen waar jullie om vroegen staan erin; enkele functies komen gefaseerd kort daarna. Jullie feedback was goud, dank daarvoor! Hieronder lees je per onderwerp wat er straks nieuw is.
Mooi verhaal, maar het is me nog niet duidelijk hoe koeling met Aan/Uit thermostaat werkt.
Ik zie dat zodra Thermostaat Aan gaat, de koelmodus meestal start, maar bij Uit dus niet stopt.
Klopt dit gedrag of is dit straks anders met de update?

Ook zie ik soms na een Legionalle run heel even Heating modus; het lijkt erop dat er daarna 18 uur niet gekoeld kan worden (let wel de thermostaat heeft niks gedaan in die periode).

En tot slot; hoe weet de warmtepomp of deze überhaupt moet gaan koelen bij een Aan/Uit thermostaat,
er is geen kamertemperatuur bekend. Dat ie niet per ongeluk gaat verwarmen als de Aan/Uit thermostaat een signaal heeft en het is buiten toevallig (in de nacht) onder de 20 graden.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Zowel bij aan/uit als bij stooklijn heeft de Weheat geen kamertemp. in beide gevallen, dus niet voor koelen en en ook niet voor verwarmen.

Lijkt mij dat het uitgangspunt dan de buitentemp. is icm de stooklijn cs koellijn die je zelf ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Kleine vraag, heeft iemand de totale lengte van een blackbird incl. aangesloten appendages. Ik heb maar beperkte opstelruimte beschikbaar in de lengte, vanwege schuin weglopen van de opstelplaats. De aansluitingen zouden eigenlijk meteen een haakse bocht moeten maken (lijkt me niet het grootste probleem, gezien dat nu al het geval is voor 1 van de 2 aansluitingen).

Overigens zou de BB rondom wel nagenoeg vrij zijn (voor aanzuigen en wegblazen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Jpiek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:16:
Zowel bij aan/uit als bij stooklijn heeft de Weheat geen kamertemp. in beide gevallen, dus niet voor koelen en en ook niet voor verwarmen.

Lijkt mij dat het uitgangspunt dan de buitentemp. is icm de stooklijn cs koellijn die je zelf ingesteld hebt.
Met een daadwerkelijke aan uit thermostaat is dit uiteraard juist. Maar als je een OpenTherm thermostaat hebt aangesloten en de sturing op aan/uit of stooklijn zet heeft de WeHeat zeker nog de kamer temp. Of die er wat mee doet, geen idee..... Maar ik zie in HA de kamer temp netjes doorlopen bij alle vormen van aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:04
Iemand anders ook het probleem dat het koppelen van WeHeat aan HA mislukt? Op mobiel is er na het drukken op Link account enkel een leeg scherm, op desktop komt er de melding “error while obtaining access token”.

Update: was blijkbaar een DNS probleem in mijn docker container.

[ Voor 13% gewijzigd door precies op 09-07-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:45
Mijn ervaring met de installatie van de Blackbird is helaas niet zo positief.

Monteurs deden alles prima, einde van de middag was het tijd om Blackbird op het dak te zetten en aan te sluiten. We zagen al gauw dat de trilplaat los hing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_pdO5KUih73HZYEF42EAL8DZlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23hofLnSVxhwlJAL5jtrwa4J.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet dus een nieuwe BlackBird komen..

Nog even de vraag of WeHeat of de installateur (Atlas Power) dat gaat doen.

Ik had mij dit toch anders voorgesteld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
alikebab1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:24:

Monteurs deden alles prima, einde van de middag was het tijd om Blackbird op het dak te zetten en aan te sluiten. We zagen al gauw dat de trilplaat los hing.

[Afbeelding]

Wat balen! Gelukkig wel garantie werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alikebab1

[Afbeelding]

Update op bovenstaande: net gebeld door Atlas Power, krijg morgen een nieuwe uit voorraad, mijn complimenten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

Lijkt meer op transportschade of tijdens het takelen. De dempers zijn niet gemaakt voor zijwaardse krachten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Ik heb vandaag tijdens een SWW run wat raars gezien met de circulatiepomp SWW. Deze is op 3/4 van de run kort (30 sec) op “gedeactiveerd” gegaan. Waarna het daarna weer doorliep.

Nu heb ik vorig week ook gezien dat de circulatiepomp op “gedeactiveerd” stond in plaats van “stand-by” wat ook te zien was in het vermogen van de sparrow, 6W in plaats van 12W. Maar ik kan nergens op support.weheat.nl vinden wat die status “gedeactiveerd” betekent voor de SWW circulatiepomp. Het is ook duidelijk zichtbaar in HA doordat er geen gegevens doorkomen.

Iemand dit ook wel eens gezien en weten jullie wat de “gedeactiveerd” status betekent op de SWW circulatiepomp of wat die veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123

[Afbeelding]

Oei, dat is niet goed, maar het wordt direct goed opgepakt lees ik.
Grappig is wel dat bij mij de trilling dempende Wagner matjes er echt niet tussen mochten (installatie boys waren hier heel stellig over) want dat zou de werking van de speciale, trillingdempende voetjes van de BB teniet doen of zelfs resonanties teweeg brengen. Ik heb ze dus nog liggen maar ongebruikt. Ik heb nu op het dak liggen: rubber matje, stoeptegel en daarop direct de BB. Werkt tot nu toe uitstekend, maar die Wagner matjes liggen me aan te kijken... zal ik ze er toch onder schuiven of niet? Ik moet morgen toch ff het dak op dus...

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gies123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Grappig is wel dat bij mij de trilling dempende Wagner matjes er echt niet tussen mochten (installatie boys waren hier heel stellig over) want dat zou de werking van de speciale, trillingdempende voetjes van de BB teniet doen of zelfs resonanties teweeg brengen. Ik heb ze dus nog liggen maar ongebruikt. Ik heb nu op het dak liggen: rubber matje, stoeptegel en daarop direct de BB. Werkt tot nu toe uitstekend, maar die Wagner matjes liggen me aan te kijken... zal ik ze er toch onder schuiven of niet? Ik moet morgen toch ff het dak op dus...
Hoezo, het werkt toch? En als ze stellig zijn en je hebt garantie gezeik gaat het ongetwijfeld gedoe opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 14:08
Beetje suffe vraag, maar ik kan niet vinden waar ik het tijdstip aanpas van de legionellapreventiecyclus. Moet dat via de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Wooters schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:33:
Beetje suffe vraag, maar ik kan niet vinden waar ik het tijdstip aanpas van de legionellapreventiecyclus. Moet dat via de installateur?
Ja, dat moet nu nog via de installateur.
WeHeat heeft aangegeven tijdens de tweakers dag dat dit in de toekomst zelf kunt doen of via de slimmere aansturing dat ie dat slimmer gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
Gies123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Dank voor je reactie. Ik moet wel zeggen dat de Blackbird van zichzelf al erg goed veert, het is net een beetje een trampoline.

Ik zou het dus ook eerst zonder blokjes kunnen proberen, dan staat die ook weer wat lager = steviger.
Pagina: 1 ... 94 ... 96 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.