Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik begrijp nu van mijn installateur dat koelen iets anders reageert dan verwarmen icm Aan/Uit thermostaat.
Vanmorgen rond 7:30 de thermostaat Aan gezet en vrijwel direct ging de Blackbird koelen.
Echter gisteravond rond 23:00 thermostaat Uit en de Blackbird bleef tot 01:20 door gaan met koelen.

Volgens de installateur volgt bij koelen de stooklijn, die staat ingesteld op 17 graden.
Om 01:20 was het CV water 16.9 graden en de Blackbird stopte met koelen, maar ging dus niet meer uit zichtzelf aan (dat is ook prima), pas op het moment dat de thermostaat weer op Aan ging.

@Weheat: Wel apart dat het schakelgedrag met Aan wel op de thermostaat reageert en bij Uit dus niet, of klopt dit niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq_ASrNZlmrdLcOc7n5tvkcyT0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMHv4BMJzyoCkinpCc301oeu.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:01
Tijgerkracht schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:31:
Ik begrijp nu van mijn installateur dat koelen iets anders reageert dan verwarmen icm Aan/Uit thermostaat.
Vanmorgen rond 7:30 de thermostaat Aan gezet en vrijwel direct ging de Blackbird koelen.
Echter gisteravond rond 23:00 thermostaat Uit en de Blackbird bleef tot 01:20 door gaan met koelen.

Volgens de installateur volgt bij koelen de stooklijn, die staat ingesteld op 17 graden.
Om 01:20 was het CV water 16.9 graden en de Blackbird stopte met koelen, maar ging dus niet meer uit zichtzelf aan (dat is ook prima), pas op het moment dat de thermostaat weer op Aan ging.

@Weheat: Wel apart dat het schakelgedrag met Aan wel op de thermostaat reageert en bij Uit dus niet, of klopt dit niet?

[Afbeelding]
Dat hele koelen staat toch volledig los van je thermostaat? Ik had begrepen dat zodra je koelen aanzet, het systeem gaat koelen als het aan de voorwaarden voldoet (x uur niet verwarmd, temp laatste x uur > x graden, etc). En gaan koelen volgens 'koellijn', dus weersafhankelijk.

Raar dat een thermostaat hier invloed op heeft.... ik heb mijn Sparrow nu op OT gezet, maar hij gaat gewoon koelen en blijft koelen als ik het aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Ah ok. Ik draai bij +7 nog geen 190 watt, de Sparrow kan echt laag terug moduleren. Die stelligheid...tja. Als het niet nodig is, is het niet nodig. Een installatie gaat er niet rustiger van draaien. Sterker nog, er zijn hier mensen die eerst een buffervat hadden laten installeren op aanraden van de installateur, om het vervolgens een tijd later uit te laten halen. Ik meen me te herinneren dat dat juist voor een rustigere installatie zorgde..

Je opmerking over vloer/thermische opslag doet mij vermoeden dat je niet echt snapt waar een serieel buffervat voor is....
Je haalt wat zaken door elkaar. Wanneer een parallel buffervat wordt omgebouwd naar een seriële variant of een systeem zonder buffer dan zal dat voor rustiger regelgedrag zorgen. Een parallel vat zorgt veelal voor menging, een hoger benodigde aanvoertemperatuur, lager rendement en hoger energieverbruik door temperatuur en extra circulatiepomp. Bij een serieel buffervat zijn al deze nadelen niet van toepassing. Er kan geen menging optreden, geen hogere aanvoertemperatuur dan noodzakelijk en ook geen lager rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05

AirX

Tweak Guru

jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Dat hele koelen staat toch volledig los van je thermostaat? Ik had begrepen dat zodra je koelen aanzet, het systeem gaat koelen als het aan de voorwaarden voldoet (x uur niet verwarmd, temp laatste x uur > x graden, etc). En gaan koelen volgens 'koellijn', dus weersafhankelijk.

Raar dat een thermostaat hier invloed op heeft.... ik heb mijn Sparrow nu op OT gezet, maar hij gaat gewoon koelen en blijft koelen als ik het aanzet.
Weet iemand of de Weheat warmtepompen op een opentherm koelsignaal reageren? En heeft iemand dat al uitgeprobeerd of wil iemand dat uitproberen? https://www.resideo.com/n...rwarmen-koelen-t87hc2011/

Lijkt mij wel handig om via OT koelen aan/uit te kunnen zetten. Dat kan dan namelijk via OTGW en Home Assistent. Ook een goede backup-optie voor als de Weheat app/cloud niet werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door AirX op 30-06-2025 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Kijk even of tie heel kort in heating mode heeft gestaan, daardoor, althans dat denk ik heeft de Blackbird hier 24 uur niet gekoel. Gaat nu 2 dagen wel goed en het blijft 23 graden binnen
Dit gebeurt er voordat koelen afslaat en dus niet meer start. Vermogen loopt heel even op en dan is het klaar. Waarom, geen idee. Het is niet verwarmen of iets anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zDrGtxSAG5jmt5B9J2UOwsRshQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJniAH6E9AgIJtxJOjuXmA61.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Als koelen los staat van de thermostaat en de Blackbird geen idee heeft wat de temperatuur in huis is, want er is alleen een Aan/Uit thermostaat, hoe weer de Blackbird dan uberhaupt of er gekoeld moet worden?
Elk huis is anders, dus het ene huis wil misschien koelen als het buiten 25 graden is en een ander veel beter geisoleerd huis als het buiten 30 graden is. Weer een andere met veel ramen op het zuiden (en weinig zonwering) als het buiten 22 graden is.

Had juist gedacht met de Aan/Uit thermostaat aan te kunnen geven dat ie 'actie' mag ondernemen, of dat nu koelen is bij 22 graden buitentemperatuur of hoger of verwarmen als het buiten koud is.
Anyway, de handleiding, App en website/portal zijn hier niet duidelijk over hoe die aansturing nu daadwerkelijk is.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Insert12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Je haalt wat zaken door elkaar. Wanneer een parallel buffervat wordt omgebouwd naar een seriële variant of een systeem zonder buffer dan zal dat voor rustiger regelgedrag zorgen. Een parallel vat zorgt veelal voor menging, een hoger benodigde aanvoertemperatuur, lager rendement en hoger energieverbruik door temperatuur en extra circulatiepomp. Bij een serieel buffervat zijn al deze nadelen niet van toepassing. Er kan geen menging optreden, geen hogere aanvoertemperatuur dan noodzakelijk en ook geen lager rendement.
Nee hoor. Ik heb het niet gehad over parallel ombouwen naar serieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Tijgerkracht schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:06:
[...]

Als koelen los staat van de thermostaat en de Blackbird geen idee heeft wat de temperatuur in huis is, want er is alleen een Aan/Uit thermostaat, hoe weer de Blackbird dan uberhaupt of er gekoeld moet worden?
Elk huis is anders, dus het ene huis wil misschien koelen als het buiten 25 graden is en een ander veel beter geisoleerd huis als het buiten 30 graden is. Weer een andere met veel ramen op het zuiden (en weinig zonwering) als het buiten 22 graden is.

Had juist gedacht met de Aan/Uit thermostaat aan te kunnen geven dat ie 'actie' mag ondernemen, of dat nu koelen is bij 22 graden buitentemperatuur of hoger of verwarmen als het buiten koud is.
Anyway, de handleiding, App en website/portal zijn hier niet duidelijk over hoe die aansturing nu daadwerkelijk is.
De handleiding vond ik juist zo simpel, de voorwaarden helder: die staan helemaal los van je thermostaat. Als aan de voorwaarden is voldaan, dan gaat hij koelen (zou moeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 12:15
Het zou inderdaad zo moeten zijn dat hij gaat koelen als het water in het systeem warmer is dan de koelcurve. Echter bij mij was het verschil 5 graden en hij deed niks. Toen ik hem op stooklijn zette, begon hij wat meer te doen, maar nog steeds niet overtuigend.
Vandaag doet hij ook niet veel, maar zie dat de watertemperatuur rond de 19 graden ligt. Terwijl het binnen duidelijker warmer is.

[ Voor 20% gewijzigd door AgeOfPanic op 30-06-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EEBB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-06 17:27
Heb je alle radiatoren en/of vloerverwarming open staan? Als je bijvoorbeeld radiatorthermostaten of thermische motoren hebt zullen deze nu dicht staan. Het is immers warm genoeg in huis. Als de warmtepomp dan wil koelen zal deze enkel over de by-pass of het buffervat draaien.

Ik heb zelf vloerverwarming. Daarvan heb ik alle thermische motoren los gehaald zodat alle zones open volledig open zijn. Bij mij koelt de BB bijna hele dag. Hij stopt alleen voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-07 17:18
jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Vloerverwarmingspompen - als de pomp veel wattage vraagt dan is je verdeler mss aan de oude kant? Sowieso, je wilt een verdeler die NIET bijmengt met retourwater. Dus of vervangen voor een hybride verdeler (die alleen bij temp >xx graden gaat bijmengen), of een volledige LTV verdeler (geen menging meer mogelijk). Ik heb gekozen voor een Hybride verdeler omdat ik nog steeds een gasketel heb aangesloten en niet het risico wil lopen dat de vloer kapot gaat (als om wat voor reden dan ook de gasketel ineens besluit aan te gaan, driewegklep kapot is en SWW in vloerverwarming gaat, etc). Ik heb zelf de pomp van de hybride verdeler gekoppeld aan de Weheat binnenunit, waardoor ik extra flow heb. Er wordt dus niet bijgemengd, maar wel extra rondgepompt door de vloer. Vloer warmt daardoor een stuk sneller op. Overigens, wattage is minimaal - die pomp draait op 15-20 watt.
Dank voor je antwoord. Volgens mij wordt er geen retourwater bijgemengd. De retourleidingen lope volgens mij naar de ketel terug.

Is aan de hand van bijgaande fotos te zeggen of dit verandering behoeft? Ik heb daar onvoldoende verstand van. Er zitten twee systemen met elk hun eigen pomp en elk twee thermometers .
Het meest linker systeem heeft ventielen die vanuit de thermostaat van badkamer en slaapkamers apart worden aangestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IF8EJKonsKogF5RrEIwpRXbtes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yr0kxJTC57PAFY6G0zuNGKN2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOZIyRhV0S4z4JZSlIEmvQwhY1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYSTTXxqpOVaF8SVfftZsSNU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-07 22:23
aloft schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:02:
De BB had vandaag wat aparte dingetjes; om 13:00 startte hij netjes de legionella run, maar nog voordat hij op temperatuur was, werd die afgebroken en ging weer koelen. Een tijd later weer hetzelfde. Vanavond, nadat het boilervat ook flink gebruikt was, werd alsnog de run volledig gedaan, maar dat was qua dynamisch tarief in het spitsuur (20-22, net de duurste uren op een dag). Na deze volledige run ging hij ook weer terug naar koelen.

Je zou verwachten dat hij die legionella-run om 13:00 gewoon afmaakt en koelen op een lagere prioriteit zet.

[Afbeelding]
Ja ik word ook best wel leip van legionellaruns die niet worden afgemaakt door mij Sparrow. Steeds totdat ie bijna op temperatuur is, maar dan toch net voor het einde stoppen. Maar dat doet ie ook als de koelmodus niet aan staat (en er ook geen verwarmingsvraag is). Heeft regelmatig 3 pogingen nodig om het te halen, maar soms ook maar 1. Geen pijl op te trekken en volgens mij heel onnodig.

Iemand een idee waarom dit gedrag bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20
RayDelft schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:48:
Dank voor je antwoord. Volgens mij wordt er geen retourwater bijgemengd.
De verdelers op de foto zijn zeker mengverdelers (merk Robot). Had zelf exact dezelfde hangen (inmiddels vervangen) en ze hebben geen aanpasbare mengverhouding, en ook een erg krappe diameter voor de aanvoer en retour, dus niet erg geschikt voor lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEBB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-06 17:27
Je kan het volgende eens proberen:
-De thermostaatkranen boven de pompen volledig open draaien (op 60gr of hoger)
-Bovenop de pomp zit een schakelaar, die staat zo te zien op stand 1. Je kan de pomp harder laten draaien door deze schakelaar op 2 of 3 te zetten. Het stroomgebruik neemt dan iets toe. Als je last krijgt van suizen in de leidingen dan weer terugzetten.
-Ik zie 4 thermische motoren. Deze kan je waarschijnlijk los klikken door op het knopje voorop te drukken. Misschien moet je een beetje bovenop de thermische motoren drukken om ze los te krijgen.

Dit is dan de "koelstand" van je CV systeem.

Als je weer wilt gaan verwarmen (oktober) moet alles weer terug gezet worden zoals het nu is. Dan zet je de koelmodus van de warmtepomp ook weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6VxRq0CqDkilt66kwiZefb2RyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVCkrECcrIK4KF3R8b6kl5Bf.jpg?f=fotoalbum_large
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:25
janzuilhof schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:16:
[...]

Ja ik word ook best wel leip van legionellaruns die niet worden afgemaakt door mij Sparrow. Steeds totdat ie bijna op temperatuur is, maar dan toch net voor het einde stoppen. Maar dat doet ie ook als de koelmodus niet aan staat (en er ook geen verwarmingsvraag is). Heeft regelmatig 3 pogingen nodig om het te halen, maar soms ook maar 1. Geen pijl op te trekken en volgens mij heel onnodig.

Iemand een idee waarom dit gedrag bestaat?
Dit heb ik laatst ook aan @Stoker gevraagd. En die kwam met het volgende antwoord.

Het kan een bescherming van de compressor zijn, Itho heeft dit
Visueel gemaakt, als het te warm is, dan wordt de compressor ook te warm. Dan kan hij zn legionella niet afmaken op de compressor (Itho gaat dan verder op de buh). Dus breekt hij de run af en moet
Hij het later proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUf1FUph_FF87CpxD1_lPtZcicc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tJ4QkWlti3bgFMDofd9W07M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Laatst online: 05-07 17:18
phYzar schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:26:
[...]

De verdelers op de foto zijn zeker mengverdelers (merk Robot). Had zelf exact dezelfde hangen (inmiddels vervangen) en ze hebben geen aanpasbare mengverhouding, en ook een erg krappe diameter voor de aanvoer en retour, dus niet erg geschikt voor lage temperatuur.
Dank . Dus dat hele boeltje moet vervangen worden .
En wat beveel je dan aan en welke kosten zullen er ongeveer mee gemoeid zijn ? Reeds dank .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RayDelft schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Dank voor je antwoord. Volgens mij wordt er geen retourwater bijgemengd. De retourleidingen lope volgens mij naar de ketel terug.

Is aan de hand van bijgaande fotos te zeggen of dit verandering behoeft? Ik heb daar onvoldoende verstand van. Er zitten twee systemen met elk hun eigen pomp en elk twee thermometers .
Het meest linker systeem heeft ventielen die vanuit de thermostaat van badkamer en slaapkamers apart worden aangestuurd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi, dit zijn zoals ik kan zien HT verdelers, deze mengen idd retourwater (vanuit de vloer, niets te maken met de retourleiding naar je ketel) bij om zo een aanvoertemperatuur van 60 graden aan te kunnen.

Op termijn is het beste deze te vervangen voor of LT verdelers, dan wel hybride verdelers als je nog je ketel houdt. Hoeft echt niet direct. Ik merkte wel verschil - vloer werd sneller warm en verbruik werd lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

jeroendh schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Dit heb ik laatst ook aan @Stoker gevraagd. En die kwam met het volgende antwoord.

Visueel gemaakt, als het te warm is, dan wordt de compressor ook te warm. Dan kan hij zn legionella niet afmaken op de compressor (Itho gaat dan verder op de buh). Dus breekt hij de run af en moet
Hij het later proberen

[Afbeelding]
Wat zou er gebeuren als je zelf met een spiraal in je boilervat ervoor zorgt dat je de temperatuur in de boiler (60 graden) haalt? Neemt de Weheat dat mee, dus dat hij dan geen nieuwe run start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-07 22:03
AirX schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:00:
[...]

Wat zou er gebeuren als je zelf met een spiraal in je boilervat ervoor zorgt dat je de temperatuur in de boiler (60 graden) haalt? Neemt de Weheat dat mee, dus dat hij dan geen nieuwe run start?
Uiteraard, hij is niet geïnteresseerd in de bron dus zodra set point is gehaald dan is die voorwaarde afgecheckt. Je zou dus via HA iets kunnen schrijven als if status is sww verwarmen or legionella and duration >1u, power on wcd spiraal.

Wel even apart afzekeren dat stopcontact, eigenlijk mag er ook vaak niet meer dan 10A door een wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

drboneym schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Uiteraard, hij is niet geïnteresseerd in de bron dus zodra set point is gehaald dan is die voorwaarde afgecheckt. Je zou dus via HA iets kunnen schrijven als if status is sww verwarmen or legionella and duration >1u, power on wcd spiraal.

Wel even apart afzekeren dat stopcontact, eigenlijk mag er ook vaak niet meer dan 10A door een wcd.
En mooie mogelijkheid om wat zonne-energie af te fakkelen 8). Als te hoge temperaturen buiten het probleem zijn is dat een mooie oplossing denk ik. Dan is namelijk ook altijd veel zon.

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 30-06-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:10
Insert12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:20:
[...]

Het doet zeker wel wat. Een Sparrow heeft een minimumvermogen van 1.4kW bij -10 en een maximum van 6kW bij die temperatuur. Bij +7 wordt een maximaal vermogen van 9kW opgegeven. Het minimumvermogen is op dat moment naar verwachting ook zo'n 50% hoger en schat ik op dus ruim 2kW. Om bij hogere buitentemperaturen dat minimale vermogen in een afgiftesysteem kwijt te raken heb je systeeminhoud nodig zodat je pendelgedrag voorkomt. Daarnaast helpt de systeeminhoud om de gemiddelde watertemperatuur wat minder ver omlaag te laten gaan bij een defrost zodat er ná defrost minder gecompenseerd hoeft te worden door de compressor.

Op welke manier een serieel buffervat efficiëntie verminderd is me een raadsel overigens. Met een parallel geschakeld vat zou ik je gelijk geven maar met serieel is er geen verminderd rendement. Het is enkel en alleen een verdikt stuk leiding waar water maar op één manier doorheen kan.
Nee dat is volstrekt onwaar. Hoe kom.je er bij dat een extra buffervat veel zou doen voor je afgifte? Ja als je t niet isoleert is je buffervat een soort radiator die misschien 200-400W extra 'afgeeft' aan de opstelruimte maar dat bedoel.je vast niet.

Je noemt veel termen maar ik zie allemaal maar een klok/klepel verhaal dat overal net mis zit.

Op zich maakt t waarschijnlijk maar 500 euro uit op t totaal dus doe wat je leuk vindt. Maar technisch zijn de voordelen beperkt of niet aanwezig dus de noodzaak is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 20:48
[...]

Hij het later proberen
Klinkt logisch, maar dan zou ik aan WeHeat willen vragen om dan de inhaalpoging niet om 20:00-21:00 te starten, maar ergens later op de avond/nacht ( wellicht rekening houdend met evt 'nachtlimiet', maar dat heb ik uitstaan). Bv dinsdag is het tarief om 20:00-21:00 77 cent per KwH (en de uren ervoor en erna zijn ook prijzig), dan wil je geen legionella-run hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:42
roel-online schreef op maandag 30 juni 2025 @ 00:26:
[...]

Ben wel benieuwd naar welke installateur je hebt gevonden in BE die WeHeat doet. Kun je de naam delen?
Ik woon ook in België en heb een WeHeat offerte gekregen van een Nederlandse installateur die ook wel in BE wilde komen installeren.
Dat was 15.250 euro inclusief 21% btw voor een Weheat Blackbird P80 11kW (A7/W35) en een 300 liter boilervat.

Jammer genoeg doet Coolblue nog geen WeHeat in België want ik denk dat die nog iets goedkoper zouden zijn.
Dat weet ik zo net nog niet. Ik heb een initiële offerte van Coolblue.nl gehad P80, 300L. Verder geen ingewikkelde zaken, geen buffervat, dakdoorvoer, elektra etc etc ligt er allemaal al. Ik vind het een bizar hoog bedrag. Ben nu het forum aan het doorspitten naar offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-07 10:54
jeroendh schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Heerlijk, 31 gaden en al 45 uur aan het koelen, met 2x tussenpose voor het SWW verwarmen.
De Sparrow doet het hier prima, met 47m2 vloerverwarming en 2 fancoils.
Enige nadeel: draait maar op 16%, dus het water wordt er niet heel snel kouder op.
Momenteel maakt die 18,3 graden water.
Hier ook al enige tijd aan het koelen met onze Sparrow. Doet het aardig. Is standaard 4 graden koeler binnen dan buiten dus dat is lekker.

Wat me wel verbaast is dat ie idd altijd op 900 prm (16% = het minimum) bijft draaien. Ook lijkt ie altijd een verschil van een halve graad tussen aanvoer en retour te willen houden: als gedurende de dag de temperatuur van de aanvoer langzaam oploopt dan loopt de temp van de retour ook op, op zo'n manier dat er steeds een halve graad tussen zit.

Wat mij betreft mag ie het lekker wat kouder houden, want met deze temperaturen gaat er bij ons niets condenseren.

Iemand enig idee waar die 0.5 graad vandaan komt en of dat nog in te stellen is ergens (door de installateur bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
[...]

Hij het later proberen

[Afbeelding]
Sja, voor vandaag zou dat van alles verklaren. Maar voor al die andere keren de afgelopen maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:30
Kirvis schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:42:
[...]

Iemand enig idee waar die 0.5 graad vandaan komt en of dat nog in te stellen is ergens (door de installateur bijvoorbeeld)?
Betekent dat niet eigenlijk gewoon dat het systeem verzadigd is? Als het verschil groot is moet hij hard werken, als het verschil te klein is kan hij zijn warmte (in dit geval kou) niet kwijt. Wat is jouw afgiftesysteem?

Bij mij zit er zo’n 3 graden tussen WP in en WP uit. T huis in is 1 graden hoger dan WP uit, dus daar zit iets van verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
precies schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Betekent dat niet eigenlijk gewoon dat het systeem verzadigd is? Als het verschil groot is moet hij hard werken, als het verschil te klein is kan hij zijn warmte (in dit geval kou) niet kwijt. Wat is jouw afgiftesysteem?

Bij mij zit er zo’n 3 graden tussen WP in en WP uit. T huis in is 1 graden hoger dan WP uit, dus daar zit iets van verlies.
Zo dan, drie graden verschil? Daar kom ik ook niet aan, ik zit ook met die halve graad. Maar ik denk dat je gelijk hebt en dat het afgifte system gewoon niet meer warmte kan opnemen.

In mijn geval logisch. Beneden weliswaar 75m2 vv maar boven 4 traditionele radiatoren en slechts 1 jaga met heatboosters. Als ik die aanzet gaat deltaT van -0.8 naar -2.2 dus dat doet vrij veel (ook enige kamer die in de nacht echt goed afkoelt).

Ben benieuwd naar volgend jaar, dan zijn alle radiatoren voor jaga's (of equivalent) vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
precies schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:44:
[...]

Wij hebben ongeveer 100 m2 aan vloerverwarming. Geen andere afgiftemethoden.

Hij draait altijd op 16% (het minimum), dus naar mijn idee zou ie best wat harder kunnen draaien om de vloer op temperatuur te houden als het warmer wordt. Zeker met onze zonnepanelen kan ie overdag best nog wat harder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Laatst online: 15:13
Kirvis schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Wij hebben ongeveer 100 m2 aan vloerverwarming. Geen andere afgiftemethoden.

Hij draait altijd op 16% (het minimum), dus naar mijn idee zou ie best wat harder kunnen draaien om de vloer op temperatuur te houden als het warmer wordt. Zeker met onze zonnepanelen kan ie overdag best nog wat harder gaan.
hier hetzelfde. werkt verder prima maar zou een tikje harder mogen koelen.
denk dat dit niet gebeurd door bescherming van de compressor maar dat is gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:11
H.Spuybroek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:57:
[...]

@MrBlueEyes Hoeveel rubberen tegels heb je gekocht? Ik krijg volgende week mijn Blackbird namelijk;) Moet nog even voorbereidingen doen.
Ik had er 3. Maar meer is misschien wat strakker/mooier om te zien. Met 3 kon ik alle poten op de tegels kwijt.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-07 20:51
Wat een feest is het koelen met de Flint nu. Binnen is het rond de 20,5-21,5 graden door de vloerkoeling. (+/- 120m2 vloerverwarming, geen radiatoren)

Na de update heb ik 1 dag lange runs gehad, daarna doet 'ie runs van een paar uur waarbij aan het einde van de run het vermogen een piekje heeft, de temp uit onder de 15 graden gaat en hij weer een uur wacht met opstarten. Hebben anderen dit ook? Op zich maakt het voor het comfort niet uit, het is voldoende koel in huis. Wel lijken de start/stops me minder goed voor de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwBGmeVNVhmIV3T45UcQ_xUlEnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bocSY8W77SXzkFvxrcnHCYu5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mbps op 01-07-2025 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Mbps schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:07:

Na de update heb ik 1 dag lange runs gehad, daarna doet 'ie runs van een paar uur waarbij aan het einde van de run het vermogen een piekje heeft, de temp uit onder de 15 graden gaat en hij weer een uur wacht met opstarten. Hebben anderen dit ook? Op zich maakt het voor het comfort niet uit, het is voldoende koel in huis. Wel lijken de start/stops me minder goed voor de compressor.
Ik zie hetzelfde hier, zodra hij 0.1 graad onder de gevraagde watertemperatuur komt bij 'water uit', dan stopt het koelen en start een uur later weer op. Afhankelijk van de buitentemperatuur duren die runs dus korter of langer voordat hij de temperatuur weer bereikt.

Enige wat ik kan doen om de runs langer te maken in de stooklijn temperatuur naar beneden bij te zetten. Maar ergens zit natuurlijk het kantelpunt met condensatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:25
aloft schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Ik zie hetzelfde hier, zodra hij 0.1 graad onder de gevraagde watertemperatuur komt bij 'water uit', dan stopt het koelen en start een uur later weer op. Afhankelijk van de buitentemperatuur duren die runs dus korter of langer voordat hij de temperatuur weer bereikt.

Enige wat ik kan doen om de runs langer te maken in de stooklijn temperatuur naar beneden bij te zetten. Maar ergens zit natuurlijk het kantelpunt met condensatie etc.
Dit klopt helemaal zoals het aangeven is in de portal.

Uw warmtepomp zal beginnen met koelen als:

Koelen is aangezet in de instellingen.
Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd.
De buitentemperatuur 22°C of hoger is geweest in de afgelopen 18 uur.
De huidige watertemperatuur 1 graad hoger is dan de watertemperatuur ingesteld in de koellijn.

Hier zit er meestal 0.7 tot 1.0 graag tussen water in en uit.
De water uit temperatuur neemt wel langzaam toe nu, omdat hij niet met meer vermogen koelt. Echter is het zeker wel aangenaam binnen nu. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:48
Hebben andere ook last met Sparrow dat fan beveiliging los komt en je dit steeds moet aanduwen?
Schroef indraaien lijkt me niet de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4cul_C9Z1Ny_Yky_wiR7hWuzi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRFFPGZnsze5KVVW0l5Uz1r1.jpg?f=fotoalbum_large

Huidig probleem met kogelkranen dichtzetten naar bovenverdieping zodat koelen mogelijk zou zijn is nog niet opgelost. Als die kranen dicht staan en SWW moet verwarmt worden, gaat de temperatuur van CV omhoog en slaat de pomp weer uit maar blijft SWW interne pomp draaien totdat kranen weer openstaan...
resultaat 300L vat koelt langzaam omdat water continue door WP heen gaat en zijn warmte daar afgeeft.

Al voorgesteld dat @Weheat en installateur komen om te kijken en op te lossen maar helaas. Weer bijna 4 weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
jeroendh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:47:
[...]

De water uit temperatuur neemt wel langzaam toe nu, omdat hij niet met meer vermogen koelt. Echter is het zeker wel aangenaam binnen nu. 8)
Water uit loopt hier ook langzaam op. Je ziet het opgenomen vermogen ook wel langzaam oplopen (vanochtend 400 Watt, nu 600 Watt). COP neemt langzaam af. Compressor blijft wel op 20 % staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
jeroendh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Dit klopt helemaal zoals het aangeven is in de portal.

Uw warmtepomp zal beginnen met koelen als:

Koelen is aangezet in de instellingen.
Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd.
De buitentemperatuur 22°C of hoger is geweest in de afgelopen 18 uur.
De huidige watertemperatuur 1 graad hoger is dan de watertemperatuur ingesteld in de koellijn.

Hier zit er meestal 0.7 tot 1.0 graag tussen water in en uit.
Ik zie hetzelfde, en ook hier zou hij van mij best wat harder mogen draaien. Stooklijn staat op 17 graden continue, maar dat wordt nooit gehaald. Laagste wat ik gezien heb is 18.7 water uit.

Binnen is het 23.5 en buiten 36 dus op zich best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
bulletje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
Hebben andere ook last met Sparrow dat fan beveiliging los komt en je dit steeds moet aanduwen?

[Afbeelding]

Huidig probleem met kogelkranen dichtzetten naar bovenverdieping zodat koelen mogelijk zou zijn is nog niet opgelost. Als die kranen dicht staan en SWW moet verwarmt worden, gaat de temperatuur van CV omhoog en slaat de pomp weer uit maar blijft SWW interne pomp draaien totdat kranen weer openstaan...
resultaat 300L vat koelt langzaam omdat water continue door WP heen gaat en zijn warmte daar afgeeft.

Al voorgesteld dat @Weheat en installateur komen om te kijken en op te lossen maar helaas. Weer bijna 4 weken verder.
nop, nooit last van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

[Afbeelding]
Mijne staat inderdaad wel een beetje 'open' aan de onderkant (de bronzen plaat), maar er is niets los ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
[...]

Er gebeurt hier hetzelfde. Echter gaat de BB daarna niet meer aan bij mij. Jammer de vloer wordt wel koel met zo’n lange run (22 tot 0800). Vooralsnog werkt het hier niet goed met de BB. Misschien keer resetten oid, maar geen haast mee ivm airco’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Er gebeurt hier hetzelfde. Echter gaat de BB daarna niet meer aan bij mij. Jammer de vloer wordt wel koel met zo’n lange run (22 tot 0800). Vooralsnog werkt het hier niet goed met de BB. Misschien keer resetten oid, maar geen haast mee ivm airco’s.
Wat je kunt proberen is de koellijn lager zetten: zet m bijvoorbeeld eens op 17 graden ipv 18 graden (dat kan via de portal). Hij haalt die temperatuur waarschijnlijk nooit (althans, niet bij mij), maar daarmee voorkom je wel dat ie afslaat.

Als ie die temperatuur wel haalt dan moet je goed kijken of je geen condens krijgt op je systeem, anders kan je prima de temp nog wat lager zetten. Het gaat tenslotte niet om wat de Watertemperatuur uit precies is, maar om wat er daadwerkelijk je huis in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Hij is trouwens wel hard aan het werk. Als onderstaande gegevens uit de portal kloppen, dan is het verschil tussen de ingaande en uitgaande lucht maar liefst 6 graden!!!

Lekker warme tuin zullen we maar zeggen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap1SnQk8wc7jURwUowDVS7XWOqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fPCAJ9LTa1q8pnTnsjew4wCP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 18:09
Bij mij doet koelen vandaag en gisteren niks. Geen idee waarom niet. Hij heeft alleen 2x 1 minuutje gekoeld en toen meteen weer gestopt.. Staat op 16/18 graden nu voor koelen, en hij zegt ook 18 graden doeltemperatuur voor water, maar doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:08
Ik heb alleen klassieke gietijzeren radiatoren, dus koelen met de WP is voor mij geen optie.
Nu buiten 36 graden en binnen op de begane grond dankzij screens voor de ramen zo'n 25 graden.
Maar de hitte moet niet dagenlang gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Kirvis schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:03:
[...]

Wat je kunt proberen is de koellijn lager zetten: zet m bijvoorbeeld eens op 17 graden ipv 18 graden (dat kan via de portal). Hij haalt die temperatuur waarschijnlijk nooit (althans, niet bij mij), maar daarmee voorkom je wel dat ie afslaat.

Als ie die temperatuur wel haalt dan moet je goed kijken of je geen condens krijgt op je systeem, anders kan je prima de temp nog wat lager zetten. Het gaat tenslotte niet om wat de Watertemperatuur uit precies is, maar om wat er daadwerkelijk je huis in gaat.
Heeft helaas geen nut. Staat hier op 15 graden. Watertemp was de gehele run tussen de 18.6 en 18.2 wat netjes is op 20% vermogen. Geen condens overigens

Ik heb vanmiddag eens geprobeerd koelen uit te zetten en na 2 uur stond er nog ‘koelen’ ipv standby. Maar weer aangezet nu :).

Wel jammer want juist het koel houden van de vloer helpt goed met een airco. De zon staat bij ons de gehele dag achter op de woning en met een glazen pui warmt de vloer dan gauw op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterhav
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:08

[Afbeelding]

Hier hetzelfde issue; ik heb hem pas sinds vorige week maar het viel mij inderdaad ook gelijk op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh5lIlSSLKXBzsnAkQ7iIcTsXqg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOzBdPXuK0DGoeZj4fNo6nwX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXoWhClIWoofHffBuXGyzYn7CQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KiU36oAOXaVh4UUPIaUnsGZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Mocht er iemand een oplossing hebben dan hoor ik het graag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07 20:44
Barryvdh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:01:
Bij mij doet koelen vandaag en gisteren niks. Geen idee waarom niet. Hij heeft alleen 2x 1 minuutje gekoeld en toen meteen weer gestopt.. Staat op 16/18 graden nu voor koelen, en hij zegt ook 18 graden doeltemperatuur voor water, maar doet niks.
Ook paar keer gehad. Stroom eraf en er weer op fixte het. Irritant maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irmimi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 14:50
Ik loop een beetje te worstelen met het koelen met de WeHeat....

In de instellingen heb ik koelen aangezet en de temperatuur op 18 graden. Mijn huis heeft vloerverwarming en geen radiatoren.

Wat er in de praktijk gebeurt is dat de warmtepomp tien keer per dag heel kort even koelt naar 18 graden en dan weer uitgaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de warmtepomp langer blijft koelen? Want nu wordt er dus op het heetst van de dag niet meer gekoeld omdat dan de tien keer op zijn :'(

In het dashboard zie ik ook wat vreemde dingen. Daarin zie ik niet terug dat er gekoeld wordt (status koelen staat altijd op 0%) en staat wel echt een schrikbarend hoge temperatuur bij Luchttemperatuur in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG7aKYshBT9LjUi2Z51k8S7Oi94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9oORBp2Jh0HqauwerGDLqI7N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdioticCircles
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-07 12:29
Vandaag besloot de Sparrow 2 keer een volledige legionella run te doen.. het is al jammer dat je geen controle over de legionella run hebt, maar om het nu twee keer te doen, zonder reden op een ongunstige tijd..

Koelen gaat aardig, maar blijft hangen op 16% vermogen waarmee de 'koellijn' helemaal niet wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
Irmimi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:20:
Ik loop een beetje te worstelen met het koelen met de WeHeat....

In de instellingen heb ik koelen aangezet en de temperatuur op 18 graden. Mijn huis heeft vloerverwarming en geen radiatoren.

Wat er in de praktijk gebeurt is dat de warmtepomp tien keer per dag heel kort even koelt naar 18 graden en dan weer uitgaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de warmtepomp langer blijft koelen? Want nu wordt er dus op het heetst van de dag niet meer gekoeld omdat dan de tien keer op zijn :'(

In het dashboard zie ik ook wat vreemde dingen. Daarin zie ik niet terug dat er gekoeld wordt (status koelen staat altijd op 0%) en staat wel echt een schrikbarend hoge temperatuur bij Luchttemperatuur in.

[Afbeelding]
Stooklijn wat lager zetten. Bijvoorbeeld 17 graden bij 30 graden buitentemperatuur en 16 graden bij 40 graden buitentemperatuur. Gaat best zonder condensatie.
Maar het duurt ook even voor je warmtepomp snapt hoeveel
Koeling er nodig is. Bij mij worden de runs steeds langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Hier al een paar dagen prima dat koelen.
Heeft ie bij jou misschien even een paar minuten in Verwarmen gestaan?
Dat had ik vorige week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
Flintstone087 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Stooklijn wat lager zetten. Bijvoorbeeld 17 graden bij 30 graden buitentemperatuur en 16 graden bij 40 graden buitentemperatuur. Gaat best zonder condensatie.
Maar het duurt ook even voor je warmtepomp snapt hoeveel
Koeling er nodig is. Bij mij worden de runs steeds langer.
Dat ga ik eens proberen dan. Ik durfde het niet zo heel goed vanwege die waarschuwing voor condensatie. Ik snap sowieso niet zo goed waar ik die eventuele condensatie in de gaten moet houden, bij de verdeler?
Goed om te horen dat de warmtepomp ook uit zichzelf langere runs gaat draaien, alleen jammer dat dat leermoment van de warmtepomp nu is :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
De BB maakt nu ook geen warm water meer aan. Gaat lekker.

Oh daar gaatie weer… thermostaat gereset.

[ Voor 30% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-07-2025 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 22:03
[quote]bulletje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:

[Afbeelding]

Hier hetzelfde probleem bij de Sparrow. De kunststof behuizing is uitgezet zodat de fan beveiliging niet meer goed kan aansluiten. Duidelijk een ontwerp fout. CB heeft het bij Weheat aangekaart maar nog geen reactie. Kan het zelf wel herstellen maar dat gaat me te ver bij een 2 maanden oude machine. Positief bericht: het koelen werkt na de update hier ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 22:03

[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem bij de Sparrow. De kunststof behuizing is uitgezet zodat de fan beveiliging niet meer goed kan aansluiten. Duidelijk een ontwerp fout. CB heeft het bij Weheat aangekaart maar nog geen reactie. Kan het zelf wel herstellen maar dat gaat me te ver bij een 2 maanden oude machine. Positief bericht: het koelen werkt na de update hier ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 20:59
Wat een feest is het koelen met de Flint nu. Binnen is het rond de 20,5-21,5 graden door de vloerkoeling. (+/- 120m2 vloerverwarming, geen radiatoren)

[Afbeelding]
Netjes! Bij mij komt de compressor helaas nog niet boven de 16% en water temp nog niet onder de 20. Ben bang dat het komt door de nog missende calibratie run(s). Heb jij koelen al langer draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-07 11:36
Hoi! Hier nogmaals een Flint P40 gebruiker :*)

Op deze hete dag 38 graden blijft het binnen lekker koel 23/24 graden. Functionaliteit werkt dus ben tot nu toe best tevreden met Weheat. Alleen het kan nog veel beter :)

paar dingen die me opvallen:

- Circulatiepomp blijft doordraaien ook nadat koelrun is afgebroken... dit lijkt me niet echt bevorderend voor de COP, een uur lang blijft hij water rondpompen als de pomp op stand-by staat waardoor vloer weer iets opwarmt. Ik zie dat de pomp continue 45 watt trekt.. @Weheat kan dit opgelost worden? is het niet handiger als de pomp uit blijft? _/-\o_
- Na aanpassen koelcure zijn de runs wat langer... compressor op 33% voor ong 2 uur, maar dan gaat de compressor weer tandje harder waardoor temperatuur door de ondergrens zakt en afgebroken wordt @Weheat herkennen jullie dit? is dit op te lossen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc_W8dvuSqE-_ct-VprnIFUb8LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4Ha4O95lokstQxH33DxD89Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompie2025
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-07 18:38
Sinds gisteren het koelen aangezet en afgelopen nacht een aantal korte runs gedaan, Nog niet helemaal optimaal. Ik heb een vloerverwarming en heb de pomp op standje 2 gezet. Ik zag ook hier een aantal reacties over de stooklijn, ik heb die tijdelijk aangezet ipv opentherm.

Echter staat de warmtepomp al lang op SWW verwarmen, maar doet niks. Lijkt me niet juist, hoe kan ik dit ‘resetten’?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXIEXqigb9ym30uzG0W8xGOxczw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iR0zgKnCqFBBcNZewneFd6U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:40

[Afbeelding]
Als het werkt is het hier ook een feestje inderdaad!
Gisterochtend viel het koelen stil, geen idee waarom. Daarna rond 18:00 even kort de BB van de stroom gehad. Hierna eerst een legionella run om daarna na een korte standby te gaan koelen om 19:30. Die koelrun loopt nog steeds! Dus al bijna 28 uur zonder onderbreking! Het kan dus toch :P
Huis is de hele dag heerlijk koel gebleven zo rond de 22,5 graden, briljant!

dT zit continue tussen rond rond de 1,5 en 2 graden (twee verdiepingen met enkel vloerverwarming)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q88saSiHfCDUnLUx1NGQK_qBozY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYASPVAfwcoNWGIgt4lzleKd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-07-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:56
En dat heb ik dus ook, ik zag hem even op koelen staan en dat was het dan.
Heb jij ook een BB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
Met mijn radiatoren met heatboosters nu de 17 graden watertemperatuur gehaald, in een hele lance run sinds gisteren 19:00 met 16% compressor en 237w powerin met een COP van 8 toch 2kW aan koelvermogen. Zie nu de eerste condensatie druppels. Dus meer koelen dan dit zit er niet in.

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 02-07-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:36
Mijn flint koelt steeds een halfuur maximaal, enig idee waar dit aan kan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81MQi3aIA9br0HE9CnCKnbiF6kY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BikpV2Sqk1Fi99hmoOMezAUQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:18

euh

JurjenS7 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:47:
Mijn flint koelt steeds een halfuur maximaal, enig idee waar dit aan kan liggen?
[Afbeelding]
Hij koelt (tenminste hier) totdat je tWater uit de gevraagde watertemp (wat je als koellijn hebt ingesteld) bereikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boQmK8GXiwmAJqA8lLOfxLL264k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8xVDQieDtqs2xd5s3r1dNoih.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door euh op 02-07-2025 08:29 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
arjenhiemstra schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Als het werkt is het hier ook een feestje inderdaad!
Gisterochtend viel het koelen stil, geen idee waarom. Daarna rond 18:00 even kort de BB van de stroom gehad. Hierna eerst een legionella run om daarna na een korte standby te gaan koelen om 19:30. Die koelrun loopt nog steeds! Dus al bijna 28 uur zonder onderbreking! Het kan dus toch :P
Huis is de hele dag heerlijk koel gebleven zo rond de 22,5 graden, briljant!

dT zit continue tussen rond rond de 1,5 en 2 graden (twee verdiepingen met enkel vloerverwarming)

[Afbeelding]
Ik heb gisteren de thermostaat gereset en vervolgens op stooklijn gezet ipv opentherm. Benieuwd of dat bij jou ook werkt ipv BB van stroom af.

Volgens mij moet stooklijn helemaal niets uitmaken ipv opentherm, want niet verwarmen, maar we zullen zien. Valt wel op na stroom van thermostaat (t6r) af te halen dat de BB daarna weer alles oppakt (sww deed het ook niet meer-BB bleef in koelen staan zonder iets te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
STIMPPYYY schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Ik heb gisteren de thermostaat gereset en vervolgens op stooklijn gezet ipv opentherm. Benieuwd of dat bij jou ook werkt ipv BB van stroom af.

Volgens mij moet stooklijn helemaal niets uitmaken ipv opentherm, want niet verwarmen, maar we zullen zien. Valt wel op na stroom van thermostaat (t6r) af te halen dat de BB daarna weer alles oppakt (sww deed het ook niet meer-BB bleef in koelen staan zonder iets te doen)
Heb het systeem lang op stooklijn gehad maar de laatste weken inderdaad op OpenTherm omdat ik juist het gevoel had dat de koelissues misschien deels kwamen doordat het systeem niet op OpenTherm stond (maar ik kan dat niet echt goed onderbouwen).
Zojuist maar weer terug gezet naar stooklijn. Ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
euh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:00:
[...]

Hij koelt (tenminste hier) totdat je tWater uit de gevraagde watertemp (wat je als koellijn hebt ingesteld) bereikt.
[Afbeelding]
Lijkt bij mij inderdaad ook te zijn... schakelt ie uit, binnen no time is de circulerende water temperatuur weer 4 graden warmer en uur later wordt het kunstje herhaald
Lijkt me heel inefficient..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:18

euh

JurjenS7 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:59:
[...]

Lijkt bij mij inderdaad ook te zijn... schakelt ie uit, binnen no time is de circulerende water temperatuur weer 4 graden warmer en uur later wordt het kunstje herhaald
Ik denk als je wil dat ie blijft koelen, je de koellijn lager moet instellen. Minimum is 15 zie ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nurk
JurjenS7 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:59:
[...]

blijft bij jou de cirulatiepomp ook doordraaien nadat hij is gestopt met koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
nurk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:18:
[...]

blijft bij jou de cirulatiepomp ook doordraaien nadat hij is gestopt met koelen?
Bij mij ook, een uur lang, heb er geen probleem mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
nurk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Yes
euh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Ik denk als je wil dat ie blijft koelen, je de koellijn lager moet instellen. Minimum is 15 zie ik
Ben beetje bang met condensatie etc, heb nog buizen naar 1e/2e verdieping radiatoren (maar daar is momenteel geen circulatie, alleen beneden waar ik vloerverwarming heb en buizen kunststof zijn) en kan er ook condensatie ontstaan tussen mijn plakpvc en zandcement?

[ Voor 5% gewijzigd door JurjenS7 op 02-07-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVPP
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-07 23:34
[...]

Hi, ik heb dit thuis ook. De BlackBird levert continu zo’n 3,8 kW aan koelvermogen, haalt dan de ondergrens en schakelt vervolgens ongeveer een uur uit. Ik vind dit vreemd, want volgens het productspecificatieblad heeft het apparaat een vermogensbereik van 1,8 tot 8 kW. Je zou dus verwachten dat het systeem ook op een lager vermogen kan draaien, zodat de temperatuur niet onder de ingestelde waarde zakt. De installateur zegt dat dit “normaal” is, maar daar geloof ik weinig van. Door die onderbroken koeling daalt de binnentemperatuur ook nauwelijks. Heeft iemand hier een idee over?

Ik zie bij anderen op dit forum juist wel mooie, geleidelijke temperatuurlijnen gedurende de dag.

Verder vind ik het echt waardeloos dat je niet bij alle instellingen kunt, terwijl de installateur dat wel kan. Ik zou graag zelf wat meer controle willen hebben over wat er gebeurt.

Overige info:
– Temperatuurverschil tussen in- en uitgaand blijft steeds iets meer dan 1 graad
– Aan/uit-thermostaat
– 100L buffer parallel aangesloten
– Geen tapwater
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw3TgHGZ-Nab7odZim-Ml3rURO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6i7LNQOlvZ7N1MY59F7GApx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
LVPP schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Hi, ik heb dit thuis ook. De BlackBird levert continu zo’n 3,8 kW aan koelvermogen, haalt dan de ondergrens en schakelt vervolgens ongeveer een uur uit. Ik vind dit vreemd, want volgens het productspecificatieblad heeft het apparaat een vermogensbereik van 1,8 tot 8 kW. Je zou dus verwachten dat het systeem ook op een lager vermogen kan draaien, zodat de temperatuur niet onder de ingestelde waarde zakt. De installateur zegt dat dit “normaal” is, maar daar geloof ik weinig van. Door die onderbroken koeling daalt de binnentemperatuur ook nauwelijks. Heeft iemand hier een idee over?

Ik zie bij anderen op dit forum juist wel mooie, geleidelijke temperatuurlijnen gedurende de dag.

Verder vind ik het echt waardeloos dat je niet bij alle instellingen kunt, terwijl de installateur dat wel kan. Ik zou graag zelf wat meer controle willen hebben over wat er gebeurt.

Overige info:
– Temperatuurverschil tussen in- en uitgaand blijft steeds iets meer dan 1 graad
– Aan/uit-thermostaat
– 100L buffer parallel aangesloten
– Geen tapwater
[Afbeelding]
In de winter haal je die 1.8kW wel. Maar lager dan 20% (ong 350w) moduleert hij niet terug. Dat de BB er vervolgens ruim 3,5/4kW uit perst gaat er niet door veranderen. Dat vermogen moet je dus minimaal kwijt kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nurk
Tijgerkracht schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Bij mij ook, een uur lang, heb er geen probleem mee
waarom geen probleem mee? ik snap dat je er niet veel van merkt, maar wat hij doet is een uur lang weer "warm" water door je vloer heen gooien terwijl hij hiervoor heeft lopen koelen... lijkt me inefficient :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
nurk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:35:
[...]

waarom geen probleem mee? ik snap dat je er niet veel van merkt, maar wat hij doet is een uur lang weer "warm" water door je vloer heen gooien terwijl hij hiervoor heeft lopen koelen... lijkt me inefficient :|
Nee, dat water warmt gewoon weer op door de warmte die in je vloer zit, of dat nu stilstaat of beweegt, dat maakt dan toch geen verschil. Ik zie hier een dT van 2 tot 3 graden, dus dat betekend dat het water wat terugkomt continu 2 tot 3 graden warmer is.
Mogelijk dat hij een uur blijft pompen om eventuele condens op de leidingen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.bierhuizen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-07 15:41
ajsmit1 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:54:
[...]

Hier helaas ook hetzelfde probleem, ook aangekaart bij de installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Tijgerkracht schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Nee, dat water warmt gewoon weer op door de warmte die in je vloer zit, of dat nu stilstaat of beweegt, dat maakt dan toch geen verschil. Ik zie hier een dT van 2 tot 3 graden, dus dat betekend dat het water wat terugkomt continu 2 tot 3 graden warmer is.
Mogelijk dat hij een uur blijft pompen om eventuele condens op de leidingen te voorkomen?
bij mij is dT na 9 minuten 0 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
[...]

Je wilt juist dat hij blijft pompen, als hij net is afgeslagen op te koud koelwater, het water moet weer opwarmen door warmte uit de vloer te onttrekken voordat hij weer aan een nieuwe cyclus begint. Het is dus geen probleem en je redenering is fout, de implementatie van WeHeat is juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
JurjenS7 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:47:
[Afbeelding]
Koellijn lager leggen in de online portal. Maar het kan ook zijn dat je afgifte systeem niet geschikt is (normale radiatoren of vloerverwarming met te weinig dichtheid van de ingefreesde leidingen).

PS: Screenshot met legenda en Y-as kan trouwens helpen met te zien wat er echt misgaat. Maar het lijkt erop dat je afgifte systeem vrij beperkt is (zeer rappe daling van koelwater temperatuur) en misschien de koellijn wat te hoog (waardoor de gevraagde water temperatuur ook snel bereikt is)

[ Voor 20% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 02-07-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Koellijn lager leggen in de online portal. Maar het kan ook zijn dat je afgifte systeem niet geschikt is (normale radiatoren of vloerverwarming met te weinig dichtheid van de ingefreesde leidingen).

PS: Screenshot met legenda en Y-as kan trouwens helpen met te zien wat er echt misgaat. Maar het lijkt erop dat je afgifte systeem vrij beperkt is (zeer rappe daling van koelwater temperatuur) en misschien de koellijn wat te hoog (waardoor de gevraagde water temperatuur ook snel bereikt is)
Over afgifte: volledige beneden verdieping vloerverwarming 48m2 10cm hoh, dat is enige wat nu openstaat. Rest van huis radiatoren staat dicht Dit was eind van mijn vorige koelcyclus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb4CcbmO58Den5maUeVc9EribMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EsZY1bdvaUWrgbQGRJNqNfSz.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door JurjenS7 op 02-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
JurjenS7 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Over afgifte: volledige beneden verdieping vloerverwarming 48m2 10cm hoh, dat is enige wat nu openstaat. Rest van huis radiatoren staat dicht Dit was eind van mijn vorige koelcyclus: [Afbeelding]
Zou die andere radiatoren ook even openzetten (48m2 vloerverwarming is niet heel veel) en je koellijn kan wel iets lager 17c moet kunnen. Gewoon even de leidingen langs lopen en letten op condens.

[ Voor 3% gewijzigd door AlphaBlack_NL op 02-07-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 18:09
Sjapy Vien schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 02:17:
[...]

En dat heb ik dus ook, ik zag hem even op koelen staan en dat was het dan.
Heb jij ook een BB?
Ja klopt. Begrijp sowieso niet helemaal wat ie vandaag doet, want hij geeft aan dat hij SWW verwarmt, maar geen vermogen gebruikt (behalve de 14W stand-by)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandhaas82
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-07 13:10
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Zou die andere radiatoren ook even openzetten (48m2 vloerverwarming is niet heel veel) en je koellijn kan wel iets lager 17c moet kunnen. Gewoon even de leidingen langs lopen en letten op condens.
Ik heb ondervonden dat het openzetten van radiatoren eerder averechts werkt. Het koude water loopt rechtstreeks door de radiator richting de retour (zonder afgifte). Daardoor zakt Tin sneller en Tuit dus ook. Na het dichtdraaien van radiatoren werden de koelcycli langer. Inmiddels werkt het koelen hier naar behoren. Ik denk overigens wel dat 48m2 aan de krappe kant is om voldoende koelvermogen kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaBlack_NL
Zandhaas82 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Ik heb ondervonden dat het openzetten van radiatoren eerder averechts werkt. Het koude water loopt rechtstreeks door de radiator richting de retour (zonder afgifte). Daardoor zakt Tin sneller en Tuit dus ook. Na het dichtdraaien van radiatoren werden de koelcycli langer. Inmiddels werkt het koelen hier naar behoren. Ik denk overigens wel dat 48m2 aan de krappe kant is om voldoende koelvermogen kwijt te kunnen.
Daar heb je denk ik inderdaad gelijk in. Zie dat de kant van de radiator waar het water binnenkomt inderdaad veel kouder en het water direct richting de retour 'valt'. Desondanks lijkt het hier wel te lukken met normale radiatoren en boosters voor lange tijd 2kW weg te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 12:15
Hier ook temperatuur van water in systeem rond de 25 graden met gevraagde temperatuur van 18 graden en systeem dat op standby staat. Ook over de afgelopen uren nauwelijks koelactiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
[...]

Lijkt mij een leermodus. De warmtepomp leert zo hoe snel je huis weer opwarmt en kan dan betere koelstrategie maken. Vooral handig als er later met dynamische tarieven en zonnestroom rekening wordt gehouden. Bij mij wordt het 'doelloos' water rondpompen steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
AlphaBlack_NL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:14:
[...]

zit wel condens langs bepaalde leidingen en koppelingen, heb hem nu op 17 graden gezet, nu draait ie wel continu, maar dit lijkt te zijn omdat hij 17 graden niet aantikt (waar hij 18 wel aantikt en dan afslaat)
Temperatuur delta is namelijk nog steeds 3 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurk
Tijgerkracht schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Dat maakt zeker wel een verschil. Je pompt eerst water van 18 graden door de vloer, en nadat de pomp is gestopt stijgt dit binnen een uur naar 24... je pompt dan dus letterlijk water van 24 graden door je vloer heen... Zeker als je geen buffervat hebt is dit pure waste van COPAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc_W8dvuSqE-_ct-VprnIFUb8LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4Ha4O95lokstQxH33DxD89Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurk
Flintstone087 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Lijkt mij een leermodus. De warmtepomp leert zo hoe snel je huis weer opwarmt en kan dan betere koelstrategie maken. Vooral handig als er later met dynamische tarieven en zonnestroom rekening wordt gehouden. Bij mij wordt het 'doelloos' water rondpompen steeds minder.
Dat zou kunnen... vraag me wel af hoe lang die leermodus moet zijn. koelmodus staat al aantal weken aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Nu online
Klopt dat is of dat een aanname, die leermodus. Zag dat Daikin bijvoorbeeld gewoon werkt met een offset. Lijkt mij veel praktischer.

Overigens gaat koelen nu wel door sinds dat ik mijn T6R een schop heb gegeven en van opentherm weer terug ben op Stooklijn. BB was echt even van slag gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
Hier zie ik als ik naar afgelopen week kijk steeds iets langere koelperiodes. Dat leren mag van mij wel iets sneller gaan! Helaas is het nog niet zoals ik hoopte. Het scheelt wel dat de tien keer koelen niet al op zijn voor het heetst van de dag.

Wat ik nog niet helemaal snap is waarom er staat dat de gevraagde watertemperatuur 18 graden is. Ik heb deze gisteren op 17 graden gezet. Ook vind ik het vreemd om te zien dat de gevraagde watertemperatuur omhoog gaat, waarom is dit niet gewoon altijd 17 graden? Soms gaat de gevraagde watertemperatuur zelfs naar 22 graden. Wat is de verklaring hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JWYiUGkQTLYdMp-ukq-vCiQUoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hD8hkt0lteUxJpBrGLCJ0qAn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Irmimi schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:44:
Hier zie ik als ik naar afgelopen week kijk steeds iets langere koelperiodes. Dat leren mag van mij wel iets sneller gaan! Helaas is het nog niet zoals ik hoopte. Het scheelt wel dat de tien keer koelen niet al op zijn voor het heetst van de dag.

Wat ik nog niet helemaal snap is waarom er staat dat de gevraagde watertemperatuur 18 graden is. Ik heb deze gisteren op 17 graden gezet. Ook vind ik het vreemd om te zien dat de gevraagde watertemperatuur omhoog gaat, waarom is dit niet gewoon altijd 17 graden? Soms gaat de gevraagde watertemperatuur zelfs naar 22 graden. Wat is de verklaring hiervoor?

[Afbeelding]
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? En staan alle groepen open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
arjenhiemstra schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? En staan alle groepen open?
Ongeveer 80m2. Voor zover ik weet staan alle groepen open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Hier werkt koelen heel goed, al warmt het huis mij nog teveel op. Ik zit zelf in Rome (daar is het al wat langer snikheet), maar volgens mijn vrouw is het 'lekker koel' thuis. Temp is echter 24 graden binnen (buiten 35-36?). Dus mss is dat wel goed.

Zaterdag om 12:00 heb ik de Sparrow aangezet om te gaan koelen. Hij is tot nu slechts 1x een half uurtje uit geweest, dus enorm lange runs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwizh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-07 14:50
Hier vanaf zondagavond tot vanmorgen gekoeld. Alleen onderbroken door SWW runs. Vanmorgen 10:00 door de SWW run onderbroken, maar daarna is koelen niet meer gestart. Wel startte om 13:00 een legionella run, maar deze werd al onderbroken voordat de 60 graden was bereikt om een of andere reden. Helaas door koelen in- en uitschakelen en spelen met de instellingen nog geen succes gehad. Heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpZVuT5saeM-93-8jPskNhZcPV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XogRy1Xgh9zvLV31aO3tZ5w5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Qwizh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:19:
Hier vanaf zondagavond tot vanmorgen gekoeld. Alleen onderbroken door SWW runs. Vanmorgen 10:00 door de SWW run onderbroken, maar daarna is koelen niet meer gestart. Wel startte om 13:00 een legionella run, maar deze werd al onderbroken voordat de 60 graden was bereikt om een of andere reden. Helaas door koelen in- en uitschakelen en spelen met de instellingen nog geen succes gehad. Heeft iemand een idee?
Een (mogelijke) verklaring is eerder genoemd. Kort gezegd: bescherming van de compressor bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwizh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-07 14:50
aloft schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Een (mogelijke) verklaring is eerder genoemd. Kort gezegd: bescherming van de compressor bij deze temperaturen.
Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt, want de legionella run is zojuist weer gestart. Dan ga ik ervan uit dat ie ook wel weer verder gaat met koelen daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas82
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-07 13:10
Irmimi schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:44:

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de gevraagde watertemperatuur die weergegeven wordt in de grafiek de temperatuur is van de ingestelde stooklijn en niet die van de koelcurve die je in de koelmodus in kunt stellen. Zodra je de stooklijn aanpast wordt de grafiek ook aangepast. Of dit bij aansturing via OpenTherm ook zo is heb ik niet getest. Ik heb dit overigens als feedback aangegeven bij WeHeat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
Over het koelen: is er iemand die weleens tijdens het koelbedrijf een hoger compressor percentage heeft gezien dan het minimum?

Dat betekent dus:
  • Sparrow: 16%
  • BB: 20%
  • Flint: 33%
(Als ik de percentages goed begrijp vanuit dit forum.)

Ik probeer te begrijpen welke keuzes @Weheat heeft gemaakt in de aansturing van de koelmodus en zou graag willen weten waarom onze Sparrow nooit boven de 16% uit komt, terwijl de gevraagde temperatuur niet gehaald wordt.

Wellicht is dat een bewuste keuze, maar ik zou graag begrijpen waarom.

Benieuwd of anderen hun WP wel harder hebben zien werken dan het minimum tijdens het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Ondanks dat ik alleen radiatoren heb, was ik wel benieuwd hoe het koelen met de BB werkt.
Na dat ik hem op koelmode had gezet, begon de WP gelijk te koelen, echter sloeg hij na een paar minuten weer uit. Na dat ik de WP een schop (herstart) gegeven hebt begon hij weer te koelen en bleef hij wel doorgaan. Ik had de onderwaarden op 18 graden ingesteld en hij ging ook naar de 18 graden. De radiatoren werden lekker koud. Na een tijdje koelen kwam er condens op de radiatoren. Ik heb de boel maar weer uit gezet. De BB werkt in ieder geval wel.
Nu het hier in Noord-Holland sterk afkoelt, heb ik de ramen tegen elkaar weer open gezet. Het huis koelt weer lekker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:23:
Over het koelen: is er iemand die weleens tijdens het koelbedrijf een hoger compressor percentage heeft gezien dan het minimum?

Dat betekent dus:
  • Sparrow: 16%
  • BB: 20%
  • Flint: 33%
(Als ik de percentages goed begrijp vanuit dit forum.)

Ik probeer te begrijpen welke keuzes @Weheat heeft gemaakt in de aansturing van de koelmodus en zou graag willen weten waarom onze Sparrow nooit boven de 16% uit komt, terwijl de gevraagde temperatuur niet gehaald wordt.

Wellicht is dat een bewuste keuze, maar ik zou graag begrijpen waarom.

Benieuwd of anderen hun WP wel harder hebben zien werken dan het minimum tijdens het koelen.
Je, heel even in begin, maar snel naar de 20% (BB) met een gemiddelde COP van 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdioticCircles
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-07 12:29
Iemand ook dat de watertemperatuur in en uit enorm dicht op elkaar liggen bij koelen? En dat de watertemperatuur die naar binnen gaat de vloer in een stuk lager ligt dan watertemperatuur de warmtepomp uit? Kloppen de sensoren wel en heeft dit invloed op de manier waarop er gekoeld wordt?

Er wordt gekoeld via 120m² aan vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyWx5rflPz5nr69UGZLloOxK6vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA7shs05IT8ySbiEtzs3LRrY.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 93 ... 95 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.