en wat zie je in de grafieken in de portal (dus niet in HA) als je kijkt naar 'vermogen in' en 'status' ?RNacoustics schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:12:
[...]
koelmodus staat bij mij uit. Ik heb ouderwetse gietijzeren radiatoren. Ik wil geen condensvorming en roest!
aloft schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:15:
[...]
en wat zie je in de grafieken in de portal (dus niet in HA) als je kijkt naar 'vermogen in' en 'status' ?
:strip_exif()/f/image/sK6ElCkae3NOcvKOpJKc47fK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door RNacoustics op 26-06-2025 21:26 ]
Hier het zelfde, sinds een aantal weken zie ik een verbruik van 14 watt van de FE BB buiten unit. Dit was hiervoor 0 watt.RNacoustics schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:38:
Ik was een paar weken op vakantie. Nu zie ik in HA, dat de BB vanaf 13 juni elke dag 340 watt verbruikt. Dat is ie 14 watt wat Weheat in de app ook aangeeft. Daarvoor had ik dat niet.
Weten jullie wat er veranderd is?
koelmodus staat uit.
Meer mensen dit?
Niet echt op gelet aangezien hij al een tijdje standby staat, maar idd sinds 13 juni 13,7 - 14 watt
Ah ik begreep je wellicht verkeerd; ja, ik zie ook 14 watt verbruik in standby sinds een tijdje, dat was eerst 0 watt. Maar die 14 watt is gelijk aan wat mijn Homewizard energiemeter in de groepenkast meet, dus dat klopt best aardig.
Mijn vermoeden is dat ze dat statisch toegevoegd hebben om het stroomverbruik meer in lijn te hebben met het daadwerkelijke gebruik.
Ik meet zelf niet het stroomverbruik van de binnenunit, dus daar kan ik niets over zeggen, die zal eigenlijk ook wel een paar watt verbruiken in standby.
Mijn vermoeden is dat ze dat statisch toegevoegd hebben om het stroomverbruik meer in lijn te hebben met het daadwerkelijke gebruik.
Ik meet zelf niet het stroomverbruik van de binnenunit, dus daar kan ik niets over zeggen, die zal eigenlijk ook wel een paar watt verbruiken in standby.
Hier hadden ze prima een 6kW kunnen installeren lijkt me.Carboy54 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:36:
Zeer interessante case van een niet optimaal werkende Blackbird met veel voorkomende installatie fouten.
YouTube: Warmtepompinspectie tussenwoning – Geluid & Comfortproblemen onderzocht
Ja oké, dat doe ik ook inderdaad. Maar wellicht niet extreem nauwkeurig.RNacoustics schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb onder helpers een nieuw intergral aangemaakt op basis van vermogen in van de BB.
Intergratie Trapeziumregel methode. De energie verbruikswaarden in kWh klopt aardig met de opgegeven vermogen. Ik heb de indentiteit "energie verbruik warmtepomp" genoemd en wordt nu als individueel apparaat in energie dashboard geregistreerd.
[Afbeelding]
Bij mij geeft ie op dagen dat ik alleen SWW doe ook zo’n 350 watt aan, als ik koel is het eerder 5 a 7 kW
Wat @aloft ook al zegt:RNacoustics schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:38:
Ik was een paar weken op vakantie. Nu zie ik in HA, dat de BB vanaf 13 juni elke dag 340 watt verbruikt. Dat is ie 14 watt wat Weheat in de app ook aangeeft. Daarvoor had ik dat niet.
Weten jullie wat er veranderd is?
In standby rapporteerde onze BB 0W terwijl de kWh-meters in de meterkast 13W aangaven (13W buitenunit; 0W binnenunit). Sindskort rapporteert WeHeat zelf nu 14W in standby (i.p.v. 0W) - het werkelijke verbruik volgens de meterkast is niet veranderd.
Rapportage past nu veel beter - vrijwel perfect - bij het werkelijke verbruik. Gebruik bij verwarmen etc klopt ook vrijwel precies!
Ik probeer met mijn blackbird te koelen, maar zie de hele tijd it gedrag. Wat kan er aan de hand zijn. De vloerverwarming heeft voldoende afgiftecapaciteit en staat helemaal open.
:strip_exif()/f/image/eanPxo8H5As7n0tFe5zq9EXE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Ditbenik op 27-06-2025 00:16 ]
Dat kwartje viel bij ij ook pas heel laat. Klopt idd, mijn Modbus kWh meter doet hetzelfde...aloft schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:02:
Ah ik begreep je wellicht verkeerd; ja, ik zie ook 14 watt verbruik in standby sinds een tijdje, dat was eerst 0 watt. Maar die 14 watt is gelijk aan wat mijn Homewizard energiemeter in de groepenkast meet, dus dat klopt best aardig.
Wel wat()t) meer denk ik, tenminste, bij mij zit ook de waterpomp op de binnenunit.... Heb het ooit wel gemeten, doe ik niet meer maar was wel tot 90w meen ik..Ik meet zelf niet het stroomverbruik van de binnenunit, dus daar kan ik niets over zeggen, die zal eigenlijk ook wel een paar watt verbruiken in standby.
Bij mij gebruikt de binnenunit als er een pomp draait zo'n 55-70W. In standby 0W.Jpiek schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:49:
[...]
Dat kwartje viel bij ij ook pas heel laat. Klopt idd, mijn Modbus kWh meter doet hetzelfde...
[...]
Wel wat()t) meer denk ik, tenminste, bij mij zit ook de waterpomp op de binnenunit.... Heb het ooit wel gemeten, doe ik niet meer maar was wel tot 90w meen ik..
Zou ook zomaar kunnen ik had nog wat meer op die stekker zitten (OTGW en Remeha gateway), uitiendelijk weggehaald, niet handig, stekker ging niet terug aan als deze stroomloos was geweest/uit wdc gehaald.. (ja, ondanks de 'allway on' setting)..AlteKiet schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Bij mij gebruikt de binnenunit als er een pomp draait zo'n 55-70W. In standby 0W.
Het koelen door de warmtepomp lijkt hier normaal te werken, maar hij doet dit met minimaal vermogen en dat lijkt wat onhandig voor mijn situatie. Compressor 16%, pakt ongeveer 250-350 W.
Ik heb 3 verdiepingen met vloerverwarming. De vloer van de begane grond is vrij koel, ongeveer 19 graden. De vloer van de eerste verdieping is ongeveer 22 graden en van de zolder ongeveer 24. De warmtepomp lijkt steeds ongeveer 1 graden van het water af te willen halen dat binnenkomt in de warmtepomp. Probleem is, dat de gemiddelde temperatuur van het water dan meer dan 1 graden hoger is dan de vloertemperatuur beneden. Ik zit dus de begane grond vloer te verwarmen, de eerste verdieping op temperatuur te houden en de zolder lichtjes te koelen... Daardoor koelt het huis minimaal af en maakt de warmtepomp de watertemperatuur ongeveer 0,1 graden per 3 uur minder...
Nu vraag ik mij af, wanneer er met meer vermogen gekoeld zou worden, lost dit dan het probleem op, gezien de begane grond en eerste verdieping dan meer/daadwerkelijk koelen? Of zit er niets anders op dan ofwel handmatig de verdiepingen een voor een te doen ofwel de verdelers per verdieping te automatiseren?...
Ik heb 3 verdiepingen met vloerverwarming. De vloer van de begane grond is vrij koel, ongeveer 19 graden. De vloer van de eerste verdieping is ongeveer 22 graden en van de zolder ongeveer 24. De warmtepomp lijkt steeds ongeveer 1 graden van het water af te willen halen dat binnenkomt in de warmtepomp. Probleem is, dat de gemiddelde temperatuur van het water dan meer dan 1 graden hoger is dan de vloertemperatuur beneden. Ik zit dus de begane grond vloer te verwarmen, de eerste verdieping op temperatuur te houden en de zolder lichtjes te koelen... Daardoor koelt het huis minimaal af en maakt de warmtepomp de watertemperatuur ongeveer 0,1 graden per 3 uur minder...
Nu vraag ik mij af, wanneer er met meer vermogen gekoeld zou worden, lost dit dan het probleem op, gezien de begane grond en eerste verdieping dan meer/daadwerkelijk koelen? Of zit er niets anders op dan ofwel handmatig de verdiepingen een voor een te doen ofwel de verdelers per verdieping te automatiseren?...
Gisteren heeft de Blackbird tot 21:00 staan koelen, prima.Tijgerkracht schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:00:
[...]
En vandaag lijkt koeling weer wel te werken.
Niks aan de parameters veranderd, zag dat buitentemperatuur 22 graden werd, zet Aan/Uit op aan en hup direct in koelmodus. Zie wel dat ie veel minder verbruikt dan voorgaande keren, toen zat de Blackbird op 450 watt toaal, nu rond de 300 watt. Dat is wel behoorlijk wat minder.
[Afbeelding]
Heb nog even terug zitten kijken en ik zie soms na een DHW run dat de toestand even in Heating komt.
Ik vermoed om warmte even kwijt te raken uit de buiten unit.
@Weheat Zou het 'affakkelen van warmte' er dan voor zorgen dat de Blackbird niet in Koelmodus komt?
[Afbeelding]
Nav:
Uw warmtepomp zal beginnen met koelen als:
Koelen is aangezet in de instellingen.
Er in de afgelopen 24 uur niet is verwarmd.
De buitentemperatuur 22°C of hoger is geweest in de afgelopen 18 uur.
De huidige watertemperatuur 1 graad hoger is dan de watertemperatuur ingesteld in de koellijn.
Vandaag nada, noppes, niks.
Thermostaat staat al een paar uur aan, buitensensor geeft meer dan 23 graden aan, maar hij gaat niet koelen.
@Weheat waaom gister wel en vandaag niet?
Zie nu pas dat ie weer na de DWH run, voor 4 minuten in de Heating stand is geweest,
kennelijk om wat rest warmte af te fakkelen. Dus mijn vermoeden is dat ie 24 uur lang niet meer gaat koelen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PIJfO5f4uFmFlLveIGD2DFjn.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Tijgerkracht op 27-06-2025 15:07 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hier exact hetzelfde, met als (hopelijk) tijdelijk maatregel de verdeler op de begane grond maar dicht gedraaid om alle koeling naar slaapkamers te sturen.IdioticCircles schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:48:
Het koelen door de warmtepomp lijkt hier normaal te werken, maar hij doet dit met minimaal vermogen en dat lijkt wat onhandig voor mijn situatie. Compressor 16%, pakt ongeveer 250-350 W.
Gelukkig werkt het koelen na de update wel en is merkbaar maar de 16%2kw koelvermogen is erg beperkt voor onze situatie met veel zon inval en overal vloerverwarming.
@Weheat waarom heeft de flint meer koelvermogen dan de zwaardere Sparrow?
Mijn sparrow koelt zonder dat ik überhaupt de thermostaat aanraak. Deze staat op 21 en heb ik uit gezet. (Honeywell T6)Tijgerkracht schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:50:
[...]
Gisteren heeft de Blackbird tot 21:00 staan koelen, prima.
Thermostaat staat al een paar uur aan, buitensensor geeft meer dan 23 graden aan, maar hij gaat niet koelen.
Aansturing in de portal staat op opentherm.
Koelen gaat op basis van stooklijn. Indien watertemperatuur in minimaal 1 graag hoger is dan de stooklijn.
Indien hij deze grens bereikt gaat hij op standby, blijft de circululatiepomp doordraaien en exact 1 uur later gaat hij weer koelen.
CV Water is nu 22.6 graden stooklijn staat op 17 graden, gister een koeling run van 10 uur...aan een stuk, tot 17.5 graden water uit en 19.5 graden retour.jeroendh schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:10:
[...]
Mijn sparrow koelt zonder dat ik überhaupt de thermostaat aanraak. Deze staat op 21 en heb ik uit gezet. (Honeywell T6)
Aansturing in de portal staat op opentherm.
Koelen gaat op basis van stooklijn. Indien watertemperatuur in minimaal 1 graag hoger is dan de stooklijn.
Indien hij deze grens bereikt gaat hij op standby, blijft de circululatiepomp doordraaien en exact 1 uur later gaat hij weer koelen
Probleem is dat ie na een DHW run voor 4 minuten in Heating mode staat, daarna gaat ie gewoon niet meer koelen, ik vermoed voor 24 uur, daarna weer wel...ga het morgen wel zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Tijgerkracht op 27-06-2025 15:36 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Zelfde gedrag hier te zien, weinig resultaat denk ik en erg slecht voor de compressor/fan.Ditbenik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:14:
Ik probeer met mijn blackbird te koelen, maar zie de hele tijd it gedrag. Wat kan er aan de hand zijn. De vloerverwarming heeft voldoende afgiftecapaciteit en staat helemaal open.
[Afbeelding]
Over 2 weken wordt bij mij de Blackbird P80 geinstalleerd.
Deze komt op een houten dak met bitumen. Installateur legt daar rubberen tegels op en dan komt de Blackbird met big foots.
Nu wilde ik zelf eigenlijk stapelen als volgt:
- Bitumen dak
- Rubberen tegel 4cm
- 2x Opzetbandje
- 3x rubberen ontdreunings blokje
Dit om geluidsoverlast te voorkomen. De installateur gaf aan dat de Blackbird dan wel stukje hoger komt. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Opzetbandje kan ik nog overslaan, maar die ontdreuningsblokjes hebben bij mijn andere warmtepomp (voor zwembad) wel erg geholpen.
Deze komt op een houten dak met bitumen. Installateur legt daar rubberen tegels op en dan komt de Blackbird met big foots.
- Bitumen dak
- Rubberen tegel 4cm
- 2x Opzetbandje
Dit om geluidsoverlast te voorkomen. De installateur gaf aan dat de Blackbird dan wel stukje hoger komt. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Opzetbandje kan ik nog overslaan, maar die ontdreuningsblokjes hebben bij mijn andere warmtepomp (voor zwembad) wel erg geholpen.
Blackbird met Big Foots? Hoe gaat hij deze aan de schokbrekers van de BB monteren??alikebab1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:50:
Over 2 weken wordt bij mij de Blackbird P80 geinstalleerd.
- Bitumen dak
- Rubberen tegel 4cm
- 2x Opzetbandje
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De pootjes zitten ook niet helemaal in 1 lijn, let dus op met plaatsing.
Wise enough to play the fool
Is de portal en home assistant integratie bij jullie ook down?
Krijg de volgende melding uit de integratie “Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 504, message='Gateway Time-out',”
Krijg de volgende melding uit de integratie “Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: 504, message='Gateway Time-out',”
Als ik in Homewizard kijk lijkt hij wel gewoon door te gaan met koelen. Probleem bij mij is dat de vloerverwarming verdelers schakelen op het signaal via de weheat cloud en dat werkt nu dus niet. Hopelijk snel opgelost met de hittegolf die eraan komt!
Dit is wel bizar. Je kunt dus echt helemaal niks meer. Zal wel opgelost worden, maar dan nog.
Is opgelost, portal, website en HA integrate doen het weerSTIMPPYYY schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:39:
Dit is wel bizar. Je kunt dus echt helemaal niks meer. Zal wel opgelost worden, maar dan nog.
Vanmorgen om 9:34 is er gestart met koelen, dat lijkt dan precies 24 uur te zijn nadat er voor 4 minuten is verwarmd (het affakkelen van warmte na de DHW run)Tijgerkracht schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:50:
[...]
Gisteren heeft de Blackbird tot 21:00 staan koelen, prima.
Zie nu pas dat ie weer na de DWH run, voor 4 minuten in de Heating stand is geweest,
kennelijk om wat rest warmte af te fakkelen. Dus mijn vermoeden is dat ie 24 uur lang niet meer gaat koelen.
[Afbeelding]
Hopelijk blijft ie nu de rest van de week koelen want het gaat warm worden de komende dagen
Ik heb dit dus ook. Er is voor mij na die update nog niet iets merkbaars veranderd. Kan mijn installateur er iets mee of moet Weheat vertellen waarom het niet werkt.Ditbenik schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 00:14:
[Afbeelding]
Update: Koel curve aangepast zodat hij niet te snel in de stress schiet. Hij maakt nu langere runs op 33%, maar af en toe schiet hij plots naar 67% waardoor de temperatuur snel daalt en hij onder de threshold komt. @weheat herkennen jullie dit gedrag? waarom doet hij dit (flint p40)nurk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Kleine update: Runs duren nu 45 min, doel staat op 18 flat. Echter als uitgaande temperatuur 17.9 heeft bereikt lijkt hij te stoppen. Pomp moduleert ook niet verder terug dan 33%.. denk maar even Coolblue bellen of ze hier mee kunnen helpen. Krijgen andere het wel voor elkaar dat een flint verder terug moduleert?
[Afbeelding]
/f/image/NSt4KgAP378EIIX920ZWv71R.png?f=fotoalbum_large)
Wij zitten er ook naar te kijken een WeHeat aan te schaffen maar als ik dit zo lees dan twijfel ik er aan.STIMPPYYY schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:39:
Stel ze gaan failliet dan zit je met een soort dure baksteen?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik snap werkelijk niet wat @Weheat aan het doen is om zoveel twijfel te zaaien. Ik was en ben serieus bezig om een Sparrow aan te schaffen, maar echt, ik twijfel nu na aanbetalling na december wel of het een goede keuze is!
Nee, er is contractueel vastgelegd dat een aantal installateurs dan de cloudomgeving in de lucht houden.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:18:
[...]
Wij zitten er ook naar te kijken een WeHeat aan te schaffen maar als ik dit zo lees dan twijfel ik er aan.
Stel ze gaan failliet dan zit je met een soort dure baksteen?
Dus geen VanMoof perikelen...
Ik ben ook onderweg met een Blackbird, een Sparrow en een Flint, maar dit helpt inderdaad niet echt.Maarten58 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:33:
Ik snap werkelijk niet wat @Weheat aan het doen is om zoveel twijfel te zaaien. Ik was en ben serieus bezig om een Sparrow aan te schaffen, maar echt, ik twijfel nu na aanbetalling na december wel of het een goede keuze is!
Hebben die installateurs daar de kennis en kunde voor? En is het in te zien hoe dit geregeld is?Jpiek schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Nee, er is contractueel vastgelegd dat een aantal installateurs dan de cloudomgeving in de lucht houden.
Wellicht dat het bij andere merken ook een ding is trouwens, maar die zijn vaak minder ver dan WeHeat qua geavanceerde en zelflerende features lijkt het?
Weet je waar dat staat? Ben ook wel benieuwd wat in de lucht houden betekent. Tevens kan die transitieperiode ook even duren. Al heb ik geen spanning dat ze snel failliet gaan.Jpiek schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Nee, er is contractueel vastgelegd dat een aantal installateurs dan de cloudomgeving in de lucht houden.
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-06-2025 22:53 ]
Voor de twijfelaars: hier blijft de cop-waarde fors achter bij de beloofde waardes ( consequent zo’n 35% lager). Terugverdienen wordt zo moeilijk. De warmtepomp slaat ook onnodig aan. Ben al maanden bezig om antwoorden te krijgen, installateur zegt het steeds bij Weheat neer te leggen, maar vervolgens horen we niets. Zelf meermaals Weheat benaderd, die verwijzen naar de installateur. En zo kunnen we geen kant op: je kunt ook niet zomaar een andere installateur bellen. Als het goed werkt is het vast fantastisch, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd.
Cop loopt achter, baseer je dit op de interne meting of heb je een losse warmtemeter ( kamstrup) in je installatieOmdatikhetzeg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:08:
Voor de twijfelaars: hier blijft de cop-waarde fors achter bij de beloofde waardes ( consequent zo’n 35% lager). Terugverdienen wordt zo moeilijk. De warmtepomp slaat ook onnodig aan. Ben al maanden bezig om antwoorden te krijgen, installateur zegt het steeds bij Weheat neer te leggen, maar vervolgens horen we niets. Zelf meermaals Weheat benaderd, die verwijzen naar de installateur. En zo kunnen we geen kant op: je kunt ook niet zomaar een andere installateur bellen. Als het goed werkt is het fantastisch, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd.
@Ramon_1984 gebaseerd op de gegevens zoals verstrekt in de app of het webportal van Weheat.
Ik heb gister vriendelijk bedankt voor de offerte en ga maar door met de zoektocht. De Weheat wordt'm niet, koelt niet goed lees ik hier en ook dat je voor elk wissewasje een installateur moet benaderen. Na 3x wordt ie ook gek van je en kom je onderop de stapel.Hendrik Keizer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:34:
[...]
Ik ben ook onderweg met een Blackbird, een Sparrow en een Flint, maar dit helpt inderdaad niet echt.
Oké, dat blijft lastig een interne meting is nooit zo nauwkeurig.Omdatikhetzeg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:40:
@Ramon_1984 gebaseerd op de gegevens zoals verstrekt in de app of het webportal van Weheat.
Vaak ligt het probleem niet bij de warmtepomp maar bij verkeerde installatie/afgifte systeem.
Hoe hoger de aanvoer temperatuur des te lager de cop.
Gebruik je een stooklijn?
@Ramon_1984 Ik denk dat het buffervat (dat zogenaamd heel gunstig zou zijn) het probleem is (parallel aangesloten, 100 liter). En de aansturing…. Maar goed, Weheat wil er niets over zeggen, althans niet tegen mij. En installateur geeft niet thuis (erkennen dat hij onnodig aanslaat), zeggen het bij Weheat neergelegd hebben maar inmiddels maanden en vele mails verder en nog steeds geen antwoord (laat staan een oplossing). En zelf helaas te weinig verstand van de materie…
Dat is inderdaad vervelend, de flint is wel voldoende om het historisch gasverbruik op te vangen?Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:19:
@Ramon_1984 Ik denk dat het buffervat (dat zogenaamd heel gunstig zou zijn) het probleem is (parallel aangesloten, 100 liter). En de aansturing…. Maar goed, Weheat wil er niets over zeggen, althans niet tegen mij. En installateur geeft niet thuis (erkennen dat hij onnodig aanslaat), zeggen het bij Weheat neergelegd hebben maar inmiddels maanden en vele mails verder en nog steeds geen antwoord (laat staan een oplossing). En zelf helaas te weinig verstand van de materie…
Een buffervat parallel aansluiten is nooit een goed idee, bijmenging gaat ten koste van een hogere aanvoer temperatuur en dat kost je cop. Liever geen of een buffervat in je retour om de defrosts op te vangen.
Mocht je in noord holland wonen ben ik wel bereid om je te helpen
Dank je. Helaas woon ik een heel eind uit de buurt. Er zou een 50 liter vat komen (‘dat doen we standaard, omdat je pomp dan efficiënter werkt’ was het argument…). Die bleek niet leverbaar dus ‘kregen’ we zonder meerprijs een 100 liter vat. Dat zou alleen maar nog gunstiger zijn… Met wat ik hier inmiddels allemaal gelezen heb zou ik daar achteraf nooit meer mee akkoord gaan, maar daar heb ik nu niks aan. En als zij niet erkennen wat er mis is, gaan ze het ook niet oplossen vrees ik…Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:25:
[...]
Dat is inderdaad vervelend, de flint is wel voldoende om het historisch gasverbruik op te vangen?
Een buffervat parallel aansluiten is nooit een goed idee, bijmenging gaat ten koste van een hogere aanvoer temperatuur en dat kost je cop. Liever geen of een buffervat in je retour om de defrosts op te vangen.
Mocht je in noord holland wonen ben ik wel bereid om je te helpen
Over het verwarmen zelf geen klachten, huis blijft net gemak op temperatuur en schakelt ook makkelijk een tandje bij (graad omhoog in een uurtje). Wel verbruiken we sowieso weinig, waardoor we wel een goede scop nodig hebben om de installatie terug te verdienen. Juist omdat de prestaties van de Flint zo goed zouden zijn werd het voor ons interessant…dus dat maakt het wel zuur.
Een 50 of 100 liter vat maakt niet het verschil, alleen wel in serie met het afgifte systeem.Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:37:
[...]
Dank je. Helaas woon ik een heel eind uit de buurt. Er zou een 50 liter vat komen (‘dat doen we standaard, omdat je pomp dan efficiënter werkt’ was het argument…). Die bleek niet leverbaar dus ‘kregen’ we zonder meerprijs een 100 liter vat. Dat zou alleen maar nog gunstiger zijn… Met wat ik hier inmiddels allemaal gelezen heb zou ik daar achteraf nooit meer mee akkoord gaan, maar daar heb ik nu niks aan. En als zij niet erkennen wat er mis is, gaan ze het ook niet oplossen vrees ik…
Over het verwarmen zelf geen klachten, huis blijft net gemak op temperatuur en schakelt ook makkelijk een tandje bij (graad omhoog in een uurtje). Wel verbruiken we sowieso weinig, waardoor we wel een goede scop nodig hebben om de installatie terug te verdienen. Juist omdat de prestaties van de Flint zo goed zouden zijn werd het voor ons interessant…dus dat maakt het wel zuur.
Een warmtepomp dat met gemak een woning een graad kan verhogen kan dus prima met een lage stooklijn de woning op temperatuur houden.
Je wilt immers dat het energie verlies wordt gecompenseerd, dat kan als je het goed instelt met een een goede stooklijn.
Hier nergens last van. Sparrow verwarmt en koelt naar behoren(woning 1921 110m2 vvw begane grond . Boven niks). Ben helemaal tevreden en sla niet gelijk door wanneer er even niet iets bereikbaar is. Ja hier en daar wat extra functionaliteit is handig maar dat zit blijkbaar in de pijpleiding.
Even wat positiviteit naar al de negativiteit.
Hier ook prima tevreden met verwarmen. Ik meet ook alles met een Kamstrup en zie dat er meer warmte wordt geleverd dan de Blackbird zelf aangeeft.ietse schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:44:
Hier nergens last van. Sparrow verwarmt en koelt naar behoren(woning 1921 110m2 vvw behandeling. Boven niks). Ben helemaal tevreden en sla niet gelijk door wanneer er even niet iets bereikbaar is. Ja hier en daar wat extra functionaliteit is handig maar dat zit blijkbaar in de pijpleiding.
Had wel problemen met koelen, maar ook dat gaan nu een paar dagen goed en hopelijk blijft dat zo met die warmte
Ik ook niet, heb het ergens gelezen en is hier onlangs op dit forum nog bevestigd...STIMPPYYY schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:52:
[...]
Weet je waar dat staat? Ben ook wel benieuwd wat in de lucht houden betekent. Tevens kan die transitieperiode ook even duren. Al heb ik geen spanning dat ze snel failliet gaan.
Ik ga er vanuit dat zij die kennis ofwel zelf hebben of garant staan voor het inhuren van die kennis. IT is niet hetzelfde als loodgieten om het ff lullig te zeggen.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:48:
[...]
Hebben die installateurs daar de kennis en kunde voor? En is het in te zien hoe dit geregeld is?
Wellicht dat het bij andere merken ook een ding is trouwens, maar die zijn vaak minder ver dan WeHeat qua geavanceerde en zelflerende features lijkt het?
Ze hebben er iig goed over nagedacht, bij hoeveel van jouw (en mijn) cloudbased services die we afnemen is dat het geval ?
Als je een installateur hebt die geen aftersales wilmle eren zou dat juist degene zijn die ik aan de straatkant zou zetten. Die gaat dat bij een ander merk ook doen...medu80 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:45:
[...]
lees ik hier en ook dat je voor elk wissewasje een installateur moet benaderen. Na 3x wordt ie ook gek van je en kom je onderop de stapel.
Als zijn installateur stoïcijns weigert : een willekeurige loodgieter en iedereen met twee rechterhanden kan de leidingen toch aanpassen zodat het buffervat serieel iov paralel aangesloten komt te zitten?Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:50:
[...]
Een 50 of 100 liter vat maakt niet het verschil, alleen wel in serie met het afgifte systeem.
Volgens mij staat het ook op de site. Had het destijds gelezen in hun FAQ oid. Maar de details ontbreken. Wat ik ook begrijp.Jpiek schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:47:
[...]
Ik ook niet, heb het ergens gelezen en is hier onlangs op dit forum nog bevestigd...
Valt mee, WeHeat is beter in marketing dan andere fabrikanten waardoor het lijkt alsof ze de enige zijn die hier goed in zijn. Andere merken kunnen ook koelen en met PV ingang of gestuurd worden op basis van dynamische tarieven. De spullen om dat werkend te maken voor de Atag wp van m'n ouders hebben we inmiddels besteld. Gewoon Homewizard spulletjes die een 230V contact op de warmtepomp schakelen en daarna gaat de wp aan de slag.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:48:
[...]
Hebben die installateurs daar de kennis en kunde voor? En is het in te zien hoe dit geregeld is?
WeHeat had er in mijn optiek goed aan gedaan om lokale bediening mogelijk te maken. Gewoon een scherm bij het regelkastje waarmee je instellingen kunt aanpassen. Alles online moeten doen is voor mij echt een no-go.
Dank je. Ik heb de installatie ook getest met een stooklijn, maar ook dan blijft het probleem met onnodig aanslaan. En daar komt bij dat de de buitentemperatuur sensor sterk reageert op de zon, kan tot wel 6 graden hoger aangeven dan de daadwerkelijke temperatuur. Dus terug naar open therm die het op zich goed doet: mooie lage, gelijkmatige warmtevraag.Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:50:
[...]
Een 50 of 100 liter vat maakt niet het verschil, alleen wel in serie met het afgifte systeem.
Een warmtepomp dat met gemak een woning een graad kan verhogen kan dus prima met een lage stooklijn de woning op temperatuur houden.
Je wilt immers dat het energie verlies wordt gecompenseerd, dat kan als je het goed instelt met een een goede stooklijn.
Als ik zeker zou weten dat dat het enige probleem is zou dat kunnen, maar het onnodig aanspringen lijkt in de aansturing van de warmtepomp te zitten (niet met de warmtevraag, dat is duidelijk).Jpiek schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Als zijn installateur stoïcijns weigert : een willekeurige loodgieter en iedereen met twee rechterhanden kan de leidingen toch aanpassen zodat het buffervat serieel iov paralel aangesloten komt te zitten?
Ik weet ook niet of het kan, het vat heeft 4 in/uitgangen, sluit je er twee af dan? Daarnaast vind ik ook wel dat ik een installatie mag verwachten die doet (en presteert) zoals beloofd, niet dat ik een externe partij moet betalen om dat ding aan de verwachtingen te laten voldoen… . Sowieso kun je natuurlijk niet zomaar overstappen naar een andere installateur😢
Welk vat hebben ze geïnstalleerd?Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:37:
[...]
Als ik zeker zou weten dat dat het enige probleem is zou dat kunnen, maar het onnodig aanspringen lijkt in de aansturing van de warmtepomp te zitten (niet met de warmtevraag, dat is duidelijk).
Ik weet ook niet of het kan, het vat heeft 4 in/uitgangen, sluit je er twee af dan? Daarnaast vind ik ook wel dat ik een installatie mag verwachten die doet (en presteert) zoals beloofd, niet dat ik een externe partij moet betalen om dat ding aan de verwachtingen te laten voldoen… . Sowieso kun je natuurlijk niet zomaar overstappen naar een andere installateur😢
Heb je hier een foto van, type en model ?
@Carboy54 beetje oftopic , maar weet jij of de heat geek boilers binnenkort in Nederland leverbaar zijn ?
https://newarkcylinders.c...-z-eZdJ8M6c-9rqH5t3HTR5EY
https://newarkcylinders.c...-z-eZdJ8M6c-9rqH5t3HTR5EY
Kijk, alles wat je hier boven zegt is ook precies waarin het 'normale' publiek en tweakers in verschillen. WeHeat probeert een relatief laagdrempelig product te leveren waarin mensen ontzorgt worden, want de kansen voor het merk aanzienlijk vergroot ten opzichte van andere merken, maar ook klanten toegang geeft tot functionaliteit die bij andere merken voor hen onbereikbaar blijft (want kennis- en technische drempels).Insert12 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:15:
[...]
Valt mee, WeHeat is beter in marketing dan andere fabrikanten waardoor het lijkt alsof ze de enige zijn die hier goed in zijn. Andere merken kunnen ook koelen en met PV ingang of gestuurd worden op basis van dynamische tarieven. De spullen om dat werkend te maken voor de Atag wp van m'n ouders hebben we inmiddels besteld. Gewoon Homewizard spulletjes die een 230V contact op de warmtepomp schakelen en daarna gaat de wp aan de slag.
WeHeat had er in mijn optiek goed aan gedaan om lokale bediening mogelijk te maken. Gewoon een scherm bij het regelkastje waarmee je instellingen kunt aanpassen. Alles online moeten doen is voor mij echt een no-go.
Ironisch dat de sterke punten van WeHeat, waardoor het zich onderscheid van anderen, hier als nadelen benoemd worden. Niet iedereen wil een part-time baan hebben in het aansturen van zijn warmtepomp

[ Voor 12% gewijzigd door ntram op 29-06-2025 12:10 ]
Mee eens, maar het leidingwerk is van jou, zou wat moois zijn als vanaf nu alleen de Weheat installateur daar nu nog maar aan kan/mag werken.Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:37:
[...]
Als ik zeker zou weten dat dat het enige probleem is zou dat kunnen, maar het onnodig aanspringen lijkt in de aansturing van de warmtepomp te zitten (niet met de warmtevraag, dat is duidelijk).
Ik draai nu nog hybride, er komt een aparte boiler, ook apart van de Weheat, gaat gewoon gewoon geinstalleerd worden door een andere partij...
Een mogelijkheid om lokaal instellingen te kunnen doen is het garanderen van onafhankelijkheid van de leverancier. Nu moet je maar hopen dat een derde partij fatsoenlijk de server online houdt wanneer WeHeat onverhoopt failliet zou gaan. Doen ze dat niet, dan heb je geen mogelijkheid om ooit nog iets aan instellingen te wijzigen mocht je je woning eens gaan verbouwen bijvoorbeeld. Met een display er bij heb je die mogelijkheid wél.ntram schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Kijk, alles wat je hier boven zegt is ook precies waarin het 'normale' publiek en tweakers in verschillen. WeHeat probeert een relatief laagdrempelig product te leveren waarin mensen ontzorgt worden, want de kansen voor het merk aanzienlijk vergroot ten opzichte van andere merken, maar ook klanten toegang geeft tot functionaliteit die bij andere merken voor hen onbereikbaar blijven (want kennis- en technische drempels). Ironisch dat de sterke punten van WeHeat, waardoor het zich onderscheid van anderen, hier als nadelen benoemd worden. Niet iedereen wil een part-time baan hebben in het aansturen van zijn warmtepompHet is ook wel eens fijn om niet over zaken na te hoeven denken, en dat het gewoon werkt. Natuurlijk zijn er door deze aanpak wel hick-ups, maar hoe staan die in verhouding tot de problemen waar je tegen aan loop dat je het allemaal zelf regelt. Hoe gaat dat allemaal werken als je er niet bent.
Dat gaat niet om part time met instellingen te spelen maar om het draaiend kunnen houden van een investering van duizenden euro's bij onvoorziene omstandigheden. Er blijken bovendien zo nu en dan eens wat bugs naar boven te komen. Dan wil je helemaal de controle kunnen nemen als het nodig is. Kun je dat zelf niet, dan moet je installateur dat in elk geval lokaal kunnen doen.
Het 100 liter buffervat van Weheat zelf, met een extra circulatie pomp van Evosta.Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:03:
[...]
Welk vat hebben ze geïnstalleerd?
Heb je hier een foto van, type en model ?
:strip_exif()/f/image/9Ap31CdM7no5sWQj8zNSxWUK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/djplJidfNq3J8VHNJ8NVBt8u.jpg?f=fotoalbum_large)
Het wordt waarschijnlijk een Weheat Sparrow
Inmiddels ben ik me flink aan het inlezen en heb ik een offerte van Coolblue voor Weheat Sparrow P60 (9Kw).
Deze wint het denk ik van een eveneens geoffreerde Daikin 8 Kw via Verenigng Eigen Huis . De Weheat komt zo’n 700 euro duurder uit maar die offreerden ook gelijk een thermostaat mee en een onderhoudscontract.
Ik wil/durf nog niet geheel van het gas af . Dus het wordt een hybride opstelling.
Ik leg hier graag wat vragen neer:
THERMOSTAAT
Geoffreerd wordt een bedrade “Honeywell T6 Modulation “. Mij is niet duidelijk welke dat dan precies is . Als dat de Honeywell T6 Lyric is, dan houd ik m’n hart vast. Ik heb daar inmiddels veel ellende over gelezen, ver thermostaten die een eigen leven gaan leiden, midden in de zomer naar 25 graden gaat stoken enz enz. Heeft iemand ervaring , of raden jullie een andere thermostaat aan ?
BUFFERVAT
Een buffervat is door Coolblue niet opgenomen in de offerte of geadviseerd.. Is die nu wel of niet aan te raden en waarom ? We hebben vooral vloerverwarming in huis met wat extra radiatoren .
SERVICECONTRACT
Ik sluit die gewoonlijk nooit af en neem liever “ on demand “ een product of dienst af. Maar hier twijfel ik omdat een WP voor mij een nieuw avontuur is. Hebben jullie een oordeel over de pro’s en con’s ?
WEERSAFHANKELIJKE REGELING
Mijn huidige systeem werkt weersafhankelijk . Geen idee waarmee die externe sensor praat. Is dat met de ketel? Of met de huidige binnenthermostaat (Vaillant) ? Is het relevant dat die regeling wordt behouden ? Of neemt de software van Weheat een dergelijke functie over ?
WIE BEPAALT DE WARMTEBRON?
Als mijn kamerthermostaat een bepaalde temperatuur vraagt . Waar wordt dan bepaald of de Weheat of m’n CV ketel aanspringt ? Dat zal vast goed gaan maar ik wil graag begrijpen waar en wat wordt aangestuurd in de samenwerking tussen ketel en pomp.
VLOERVERWARMINGSPOMPEN
Momenteel zijn er twee vloerverwarmingspompen in huis. Die verbruiken aardig wat. Daarom zit er een thermische pompschakelaar voor die aanspring als de aanvoer temperatuur boven de 25 graden komt.
Als er geen warmtevraag is gaan de pompen dus uit.
Is deze schakelaar handhaafbaar als ik de Weheat aanschaf ? Of is om een of andere reden aan te bevelen de pompen continu te laten draaien ?
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Inmiddels ben ik me flink aan het inlezen en heb ik een offerte van Coolblue voor Weheat Sparrow P60 (9Kw).
Deze wint het denk ik van een eveneens geoffreerde Daikin 8 Kw via Verenigng Eigen Huis . De Weheat komt zo’n 700 euro duurder uit maar die offreerden ook gelijk een thermostaat mee en een onderhoudscontract.
Ik wil/durf nog niet geheel van het gas af . Dus het wordt een hybride opstelling.
THERMOSTAAT
Geoffreerd wordt een bedrade “Honeywell T6 Modulation “. Mij is niet duidelijk welke dat dan precies is . Als dat de Honeywell T6 Lyric is, dan houd ik m’n hart vast. Ik heb daar inmiddels veel ellende over gelezen, ver thermostaten die een eigen leven gaan leiden, midden in de zomer naar 25 graden gaat stoken enz enz. Heeft iemand ervaring , of raden jullie een andere thermostaat aan ?
BUFFERVAT
Een buffervat is door Coolblue niet opgenomen in de offerte of geadviseerd.. Is die nu wel of niet aan te raden en waarom ? We hebben vooral vloerverwarming in huis met wat extra radiatoren .
SERVICECONTRACT
Ik sluit die gewoonlijk nooit af en neem liever “ on demand “ een product of dienst af. Maar hier twijfel ik omdat een WP voor mij een nieuw avontuur is. Hebben jullie een oordeel over de pro’s en con’s ?
Mijn huidige systeem werkt weersafhankelijk . Geen idee waarmee die externe sensor praat. Is dat met de ketel? Of met de huidige binnenthermostaat (Vaillant) ? Is het relevant dat die regeling wordt behouden ? Of neemt de software van Weheat een dergelijke functie over ?
Als mijn kamerthermostaat een bepaalde temperatuur vraagt . Waar wordt dan bepaald of de Weheat of m’n CV ketel aanspringt ? Dat zal vast goed gaan maar ik wil graag begrijpen waar en wat wordt aangestuurd in de samenwerking tussen ketel en pomp.
VLOERVERWARMINGSPOMPEN
Momenteel zijn er twee vloerverwarmingspompen in huis. Die verbruiken aardig wat. Daarom zit er een thermische pompschakelaar voor die aanspring als de aanvoer temperatuur boven de 25 graden komt.
Is deze schakelaar handhaafbaar als ik de Weheat aanschaf ? Of is om een of andere reden aan te bevelen de pompen continu te laten draaien ?
de hele upgradezoektocht is heir ook afgerond en komende week wordt een afspraak gemaakt om een weheat te laten installeren. Alles is uitgezocht, de laatste stap is alleen nog een alternatief zoeken voor de tado's, ik heb de oude v3+, maar deze gaan niet helemaal optimaal werken meer begreep ik.
Smart aansturing is echter wel zo prettig: gezien we een samengesteld gezin zijn, is 1 complete verdieping om de week slechts bewoond. Daarbij wil ik ook graag de koelfunctie kunnen gebruiken no need saying.
Welke alternatieven hebben mensen hier daarvoor in gebruik?
indien relevant: de radiatoren gaan ' henrad compact vento' worden naar alle waarschijnlijkheid.
Smart aansturing is echter wel zo prettig: gezien we een samengesteld gezin zijn, is 1 complete verdieping om de week slechts bewoond. Daarbij wil ik ook graag de koelfunctie kunnen gebruiken no need saying.
Welke alternatieven hebben mensen hier daarvoor in gebruik?
indien relevant: de radiatoren gaan ' henrad compact vento' worden naar alle waarschijnlijkheid.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Heerlijk, 31 graden en niet koelen. Vanochtend even en nu noppes.
Ik vraag mij af of het vat wel goed is aangesloten .Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Het 100 liter buffervat van Weheat zelf, met een extra circulatie pomp van Evosta. [Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.warmte365.nl/...buffervaten-65A5AEB5.html hier kan je de handleiding downloaden
Heerlijk, 31 gaden en al 45 uur aan het koelen, met 2x tussenpose voor het SWW verwarmen.STIMPPYYY schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:17:
Heerlijk, 31 graden en niet koelen. Vanochtend even en nu noppes.
De Sparrow doet het hier prima, met 47m2 vloerverwarming en 2 fancoils.
Enige nadeel: draait maar op 16%, dus het water wordt er niet heel snel kouder op.
Momenteel maakt die 18,3 graden water.
Bij mij is het de blackbird. Werkt dus nog niet goed daar
Dank je. Ik denk het wel, ik heb ook nog even gekeken. Het vat staat gedraaid, dat maakt het misschien onduidelijker. De leiding met de wilo circulatiepomp is warm water tussen het buffervat en de pomp, met de vuilafscheider koud water tussen het buffervat en de pomp. De evosta zit op warm water dat vanuit het buffervat het huis in gaat en koud water aansluiting die daarbij hoort zit aangesloten op de koud water retour van de cv.Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:33:
[...]
Ik vraag mij af of het vat wel goed is aangesloten .
https://www.warmte365.nl/...buffervaten-65A5AEB5.html hier kan je de handleiding downloaden
Hij was eerst ook verkeerd aangesloten, maar er werd me verzekerd dat het nu goed was.
Aah jah inderdaad, het vat staat gedraaid en ik heb nog niet genoeg koffie opOmdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:57:
[...]
Dank je. Ik denk het wel, ik heb ook nog even gekeken. Het vat staat gedraaid, dat maakt het misschien onduidelijker. De leiding met de wilo circulatiepomp is warm water tussen het buffervat en de pomp, met de vuilafscheider koud water tussen het buffervat en de pomp. De evosta zit op warm water dat vanuit het buffervat het huis in gaat en koud water aansluiting die daarbij hoort zit aangesloten op de koud water retour van de cv.
Hij was eerst ook verkeerd aangesloten, maar er werd me verzekerd dat het nu goed was.
Zitten erop de radiatoren naregelingen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 29-06-2025 15:02 ]
Deels, maar we hebben alles continu volledig openstaan.Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:59:
[...]
Aah jah inderdaad, het vat staat gedraaid en ik heb nog niet genoeg koffie op
Zitten erop de radiatoren naregelingen?
Een echte hybride verdeler heeft een regelbare klep op temperatuur die bij een xx temperatuur de stand wijzigt van mengen of niet. Deze heeft ook standaard grotere venturies dan een normale verdeler. Met een capaciteit die wel tot 4x groter is dan een omgebouwde standaard verdeler om de tot 4x grotere flow van een warmtepomp te kunnen verwerken. Er zijn dus hybride verdelers en hybride warmtepomp verdelers met een grotere flow.Stoker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:37:
[...]
Ja dit is een hybride verdeler;
Ik dacht altijd; als het water onder de 35*C (wat ingesteld is) blijft, dan is het 'als een verdeler zonder pomp'. en gaat het daarboven, dan gaat het klepje om en gaat hij het warme water mengen; een mengverdeler.
Lees hier de toelichting:
https://www.wasco.nl/artikel/4810302
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb je al eens geprobeerd om de instelling van de pomp die naar de radiatoren gaat te veranderen?Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:08:
[...]
Deels, maar we hebben alles continu volledig openstaan.
Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Het 100 liter buffervat van Weheat zelf, met een extra circulatie pomp van Evosta. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 34% gewijzigd door Carboy54 op 29-06-2025 16:16 ]
Als je Sikkens kwaliteitsverf op een vuile ondergrond smeert valt het er na een jaar ook af. Weheat overal de schuld van geven is niet terecht. De COP van Weheat is hier al voldoende bewezen. COP is afhankelijk van vele factoren buiten de warmtepomp zelf om en dat is de verantwoordelijkheid van de installateur. Weheat is een fabriek en heeft geen installateurs in dienst om afgifte problemen en fouten voor jou te herstellen. Dus dien je hiervoor de installateur aansprakelijk te stellen en niet Weheat. Je zal het in het afgiftesysteem zelf moeten zoeken. Ook dat er onnodig veel knietjes worden gebruikt zegt het nodige. Installateurs noemen dat grote stappen snel thuis.Omdatikhetzeg schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:08:
Voor de twijfelaars: hier blijft de cop-waarde fors achter bij de beloofde waardes ( consequent zo’n 35% lager). Terugverdienen wordt zo moeilijk. De warmtepomp slaat ook onnodig aan. Ben al maanden bezig om antwoorden te krijgen, installateur zegt het steeds bij Weheat neer te leggen, maar vervolgens horen we niets. Zelf meermaals Weheat benaderd, die verwijzen naar de installateur. En zo kunnen we geen kant op: je kunt ook niet zomaar een andere installateur bellen. Als het goed werkt is het vast fantastisch, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd.
Kijk even of tie heel kort in heating mode heeft gestaan, daardoor, althans dat denk ik heeft de Blackbird hier 24 uur niet gekoel. Gaat nu 2 dagen wel goed en het blijft 23 graden binnenSTIMPPYYY schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:51:
Bij mij is het de blackbird. Werkt dus nog niet goed daar
Ja, die staat goed. Probleem is meer dat het afgifte systeem ‘genegeerd’ wordt door de warmtepomp, waarna hij aanslaat.Ramon_1984 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:01:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om de instelling van de pomp die naar de radiatoren gaat te veranderen?
Beetje flauw, deze vergelijking. Ik heb nergens gezegd dat de warmtepomp zelf niet goed is: ik zeg dat hij bij mij niet goed draait en dat dat oplossen een probleem is., waardoor ik inmiddels spijt als haren op mijn hoofd heb. Als leek wendt ik me dan inderdaad tot de installateur. Die geven aan een deel niet te kunnen verklaren, dat bij Weheat neer te leggen maar daar komt al maanden niets van terug. Daarnaast heb ik inmiddels twijfels bij dat buffervat/de installatie, maar ik ben een consument, geen professional. Als ik het allemaal zeker wist zou het niet zo moeilijk zijn😉. En even overstappen naar een ander bedrijf kan niet, omdat ik mbt de aansturing/instellingen afhankelijk ben van de installateur. Als ik ‘even’ een ander bedrijf had kunnen bellen had ik dat allang gedaan. Dus zoals ik al zei: vast een fantastisch ding als het goed werkt, maar als je een probleem hebt ben je enorm afhankelijk.Carboy54 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Als je Sikkens kwaliteitsverf op een vuile ondergrond smeert valt het er na een jaar ook af. Weheat overal de schuld van geven is niet terecht. De COP van Weheat is hier al voldoende bewezen. COP is afhankelijk van vele factoren buiten de warmtepomp zelf om en dat is de verantwoordelijkheid van de installateur. Weheat is een fabriek en heeft geen installateurs in dienst om afgifte problemen en fouten voor jou te herstellen. Dus dien je hiervoor de installateur aansprakelijk te stellen en niet Weheat. Je zal het in het afgiftesysteem zelf moeten zoeken. Ook dat er onnodig veel knietjes worden gebruikt zegt het nodige. Installateurs noemen dat grote stappen snel thuis.
Hallo,
Wel of geen buffervat? Ik weet dat deze vraag al meerdere keren voorbij is gekomen.
Momenteel een offerte ontvangen voor een WE heat Sparrow met 300 liter boiler en 110 liter buffervat.
Woning:
2-1 kap overal HR ++, spouw en vloerisolatie.
Gehele beneden verdieping VVW, HoH 10cm. +- 65m2 (dacht 5 groepen kan ook 6 zijn)
Bovenverdieping airco's.
Installateur geeft aan dat de buffervat nodig is voor pendelen en defrost. Ondanks mijn medeling dat het systeem dat uit het "beton" kan halen gaf hij aan dat een buffervat beter is maar kan ook gewoon zonder buffer installeren.
Wat is nu wijsheid?
Wel of geen buffervat? Ik weet dat deze vraag al meerdere keren voorbij is gekomen.
Momenteel een offerte ontvangen voor een WE heat Sparrow met 300 liter boiler en 110 liter buffervat.
Woning:
Gehele beneden verdieping VVW, HoH 10cm. +- 65m2 (dacht 5 groepen kan ook 6 zijn)
Bovenverdieping airco's.
Installateur geeft aan dat de buffervat nodig is voor pendelen en defrost. Ondanks mijn medeling dat het systeem dat uit het "beton" kan halen gaf hij aan dat een buffervat beter is maar kan ook gewoon zonder buffer installeren.
Wat is nu wijsheid?
Je ruilt rendement in voor stabiliteit. Die afweging moet je zelf maken; ik ben iets te voorzichtig geweest achteraf.
Wise enough to play the fool
Wat een bouwwerk al die kunststof leidingen .Omdatikhetzeg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:21:
[...]
[Afbeelding]
Dat is toch geen vakwerk
Wijsheid is om wel een buffervat te bestellen maar hem serieel in de retour op te nemen. De systeeminhoud van je vloer is met een liter of 70 niet gek groot. Door een buffervat van een liter of 50 toe te voegen in de retourleiding vergroot je je systeeminhoud behoorlijk wat de Sparrow rustiger zal laten draaien.Reintd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:41:
Hallo,
Woning:
Bovenverdieping airco's.
Wat is nu wijsheid?
Waarom niet helemaal van het gas af .RayDelft schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:01:
THERMOSTAAT
BUFFERVAT
SERVICECONTRACT
VLOERVERWARMINGSPOMPEN
De besparing met hybride is minimaal.
En kies een echte installateur niet coolbue .
Wat bedoel je met ik ben iets te voorzichtig geweest achteraf?teacher schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:06:
Je ruilt rendement in voor stabiliteit. Die afweging moet je zelf maken; ik ben iets te voorzichtig geweest achteraf.
Ik weet het☹️. Was ook eerst verkeerd aangesloten en er is ook behoorlijke schade veroorzaakt (die is wel vergoed, maar het gaf wel een hoop ellende). Installateur had een onderaannemer gestuurd. Gevraagd om een ander installatieteam, maar dat weigerden ze. En het betrof een grote, goed bekend staande premium installateur dus het was geen kwestie van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten….Herw76 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:10:
[...]
Wat een bouwwerk al die kunststof leidingen .
Dat is toch geen vakwerk
Bij ons doet hij ook nog niks met koelen. Moet hiervoor de aansturing op stooklijn staan? Ik had hem op aan/uit thermostaat staan, maar die vraagt natuurlijk niet om koelen.
Koelen is een aparte aansturing en functie die je aan kan zetten. Dit kan zowel in de app als de portal.AgeOfPanic schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:07:
Bij ons doet hij ook nog niks met koelen. Moet hiervoor de aansturing op stooklijn staan? Ik had hem op aan/uit thermostaat staan, maar die vraagt natuurlijk niet om koelen.
De gekozen aansturing (stooklijn, aan/uit of OpenTherm) heeft hier niks mee te maken.
Daarnaast moet de pomp aan een aantal voorwaarden voldoen eer hij begint met koelen. Dit staat er ook bij vermeld.
Ja, ik had de optie tot koelen al aangezet, maar hij deed niks. Vroeg me af of de thermostaat nog invloed had. Nu ik de aansturing op stooklijn heb gezet, lijkt er wel meer activiteit te zijn. Misschien is dit toeval.
De BB had vandaag wat aparte dingetjes; om 13:00 startte hij netjes de legionella run, maar nog voordat hij op temperatuur was, werd die afgebroken en ging weer koelen. Een tijd later weer hetzelfde. Vanavond, nadat het boilervat ook flink gebruikt was, werd alsnog de run volledig gedaan, maar dat was qua dynamisch tarief in het spitsuur (20-22, net de duurste uren op een dag). Na deze volledige run ging hij ook weer terug naar koelen.
Je zou verwachten dat hij die legionella-run om 13:00 gewoon afmaakt en koelen op een lagere prioriteit zet.
Je zou verwachten dat hij die legionella-run om 13:00 gewoon afmaakt en koelen op een lagere prioriteit zet.
/f/image/D03regVm3GkOcELoclXxcPIK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door aloft op 29-06-2025 22:14 ]
Ben wel benieuwd naar welke installateur je hebt gevonden in BE die WeHeat doet. Kun je de naam delen?mathske1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 00:13:
Ik heb ondertussen via een aantal installateurs (Vaillant, Viessmann, Nibe) offertes mogen ontvangen, maar via dit forum ben ik met bijzondere aandacht WeHeat gaan volgen & heb ondertussen ook een BE installateur gevonden.
Ik woon ook in België en heb een WeHeat offerte gekregen van een Nederlandse installateur die ook wel in BE wilde komen installeren.
Dat was 15.250 euro inclusief 21% btw voor een Weheat Blackbird P80 11kW (A7/W35) en een 300 liter boilervat.
Jammer genoeg doet Coolblue nog geen WeHeat in België want ik denk dat die nog iets goedkoper zouden zijn.
Volgens mijn klopt hier niet veel van. Een Sparrow gaat niet 'rustiger' draaien als er een serieel buffervat is. Als het systeem volume te klein is, zal de Sparrow moeite hebben om een defrost fatsoenlijk uit te voeren.Insert12 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:10:
[...]
Wijsheid is om wel een buffervat te bestellen maar hem serieel in de retour op te nemen. De systeeminhoud van je vloer is met een liter of 70 niet gek groot. Door een buffervat van een liter of 50 toe te voegen in de retourleiding vergroot je je systeeminhoud behoorlijk wat de Sparrow rustiger zal laten draaien.
Maar zodra je redelijk vloerverwarming hebt (of in dit geval 70L systeeminhoud) is een serieel buffervat totale overkill. Doet niets, vermindert efficiente en kost alleen maar geld.
Niet doen dus.
Besparing met hybride is juist het grootste gedeelte. SWW besparing is minimaal, terwijl de extra kosten heel hoog zijn.Herw76 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:12:
[...]
Waarom niet helemaal van het gas af .
De besparing met hybride is minimaal.
En kies een echte installateur niet coolbue .
Daarnaast - er zijn genoeg mensen hier die zeer tevreden zijn met de installatie van Coolblue. En er zijn genoeg mensen met slechte ervaring met een "echte" installateur.
Heb zelf de Sparrow en heb zelf een T6 opgehangen. Had achteraf niet gehoeven, want ik ben ook over op stooklijn (veel rustiger en langere runs). Je zou in dat geval je thermostaat niet hoeven te vervangen (en later zelf ophangen gaat makkelijk, plus een stuk goedkoper).RayDelft schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:01:
THERMOSTAAT
BUFFERVAT
SERVICECONTRACT
VLOERVERWARMINGSPOMPEN
Sparrow heeft 60L nodig om een defrost goed uit te voeren. Als je voornamelijk vloerverwarming hebt (afhankelijk van je oppervlakte) heb je geen buffervat nodig. Als je nou alleen radiatoren zou hebben, dan mss wel (als is dat ook discutabel).
Service contract - WP van Weheat heeft geen onderhoud nodig. Als je zelf de unit vrij kan houden van bladeren en zo, is het zonde van je geld.
Warmtebron - als je op OpenTherm draait, bepaalt de thermostaat of WP aan gaat of niet. Als je op stooklijn draait, bepaalt de temperatuurmeter van de WP het. Dit werkte voor mij ideaal...
Vloerverwarmingspompen - als de pomp veel wattage vraagt dan is je verdeler mss aan de oude kant? Sowieso, je wilt een verdeler die NIET bijmengt met retourwater. Dus of vervangen voor een hybride verdeler (die alleen bij temp >xx graden gaat bijmengen), of een volledige LTV verdeler (geen menging meer mogelijk). Ik heb gekozen voor een Hybride verdeler omdat ik nog steeds een gasketel heb aangesloten en niet het risico wil lopen dat de vloer kapot gaat (als om wat voor reden dan ook de gasketel ineens besluit aan te gaan, driewegklep kapot is en SWW in vloerverwarming gaat, etc). Ik heb zelf de pomp van de hybride verdeler gekoppeld aan de Weheat binnenunit, waardoor ik extra flow heb. Er wordt dus niet bijgemengd, maar wel extra rondgepompt door de vloer. Vloer warmt daardoor een stuk sneller op. Overigens, wattage is minimaal - die pomp draait op 15-20 watt.
Het doet zeker wel wat. Een Sparrow heeft een minimumvermogen van 1.4kW bij -10 en een maximum van 6kW bij die temperatuur. Bij +7 wordt een maximaal vermogen van 9kW opgegeven. Het minimumvermogen is op dat moment naar verwachting ook zo'n 50% hoger en schat ik op dus ruim 2kW. Om bij hogere buitentemperaturen dat minimale vermogen in een afgiftesysteem kwijt te raken heb je systeeminhoud nodig zodat je pendelgedrag voorkomt. Daarnaast helpt de systeeminhoud om de gemiddelde watertemperatuur wat minder ver omlaag te laten gaan bij een defrost zodat er ná defrost minder gecompenseerd hoeft te worden door de compressor.jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Volgens mijn klopt hier niet veel van. Een Sparrow gaat niet 'rustiger' draaien als er een serieel buffervat is. Als het systeem volume te klein is, zal de Sparrow moeite hebben om een defrost fatsoenlijk uit te voeren.
Maar zodra je redelijk vloerverwarming hebt (of in dit geval 70L systeeminhoud) is een serieel buffervat totale overkill. Doet niets, vermindert efficiente en kost alleen maar geld.
Niet doen dus.
Op welke manier een serieel buffervat efficiëntie verminderd is me een raadsel overigens. Met een parallel geschakeld vat zou ik je gelijk geven maar met serieel is er geen verminderd rendement. Het is enkel en alleen een verdikt stuk leiding waar water maar op één manier doorheen kan.
Excuses, snap niet heel veel van je verhaal maar dat ligt wss aan mij. Ik heb het idee dat je 'minimaal vermogen' verward met 'minimaal opgenomen vermogen'. Het minimum vermogen van de Sparrow bij +7 is volgens jouw 2kw? Wat bedoel je daarmee, dat het 2000 watt trekt of 2000watt 'maakt'?Insert12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:20:
[...]
Het doet zeker wel wat. Een Sparrow heeft een minimumvermogen van 1.4kW bij -10 en een maximum van 6kW bij die temperatuur. Bij +7 wordt een maximaal vermogen van 9kW opgegeven. Het minimumvermogen is op dat moment naar verwachting ook zo'n 50% hoger en schat ik op dus ruim 2kW. Om bij hogere buitentemperaturen dat minimale vermogen in een afgiftesysteem kwijt te raken heb je systeeminhoud nodig zodat je pendelgedrag voorkomt. Daarnaast helpt de systeeminhoud om de gemiddelde watertemperatuur wat minder ver omlaag te laten gaan bij een defrost zodat er ná defrost minder gecompenseerd hoeft te worden door de compressor.
Op welke manier een serieel buffervat efficiëntie verminderd is me een raadsel overigens. Met een parallel geschakeld vat zou ik je gelijk geven maar met serieel is er geen verminderd rendement. Het is enkel en alleen een verdikt stuk leiding waar water maar op één manier doorheen kan.
Mijn Sparrow, draaiend op stooklijn, verbruikte tussen de 190watt - 800 watt ongeveer bij temperaturen van afgelopen winter. Voordat ik stooklijn draaide veel en veel meer, omdat hij constant aan/uit ging.
Als je veel vloerverwarming hebt is de vloer je 'seriele' buffer.
Serieel buffervat is enkel en alleen om systeemvolume te vergroten voor de defrosts. Als je al het minimale volume van 60L hebt, is het onzin om een extra vat neer te zetten.
Qua efficientie: WP moet nu een extra 50L warm houden. Natuurlijk gaat dat ten koste van de efficientie.
[ Voor 15% gewijzigd door jelleeelco op 30-06-2025 09:29 ]
Kun je draaien op de stooklijn en dan toch nog gebruik maken van features zoals verbruik optimaliseren adhv dynamisch elektriciteitstarief?
Ik dacht trouwens dat een buffervat hier ook nuttig voor is, niet alleen voor defrosts zoals wat hierboven werd gezegd?
Ik dacht trouwens dat een buffervat hier ook nuttig voor is, niet alleen voor defrosts zoals wat hierboven werd gezegd?
Buffervat van 50L voor opslaan van energie is nutteloos... veel en veel te weinig opslag.Sorcerer8472 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:05:
Kun je draaien op de stooklijn en dan toch nog gebruik maken van features zoals verbruik optimaliseren adhv dynamisch elektriciteitstarief?
Je vloer....daar kan veel energie in.
Bij +7 is het thermisch afgegeven vermogen aan het afgiftesysteem naar mijn verwachting zo'n 2kW. De COP is bij die temperaturen wellicht wel 7 en dan heb je dus een opgenomen vermogen van zo'n 280 watt. Dus nee, ik verwar minimaal vermogen niet met minimaal opgenomen vermogen.jelleeelco schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Excuses, snap niet heel veel van je verhaal maar dat ligt wss aan mij. Ik heb het idee dat je 'minimaal vermogen' verward met 'minimaal opgenomen vermogen'. Het minimum vermogen van de Sparrow bij +7 is volgens jouw 2kw? Wat bedoel je daarmee, dat het 2000 watt trekt of 2000watt 'maakt'?
Mijn Sparrow, draaiend op stooklijn, verbruikte tussen de 190watt - 800 watt ongeveer bij temperaturen van afgelopen winter. Voordat ik stooklijn draaide veel en veel meer, omdat hij constant aan/uit ging.
Als je veel vloerverwarming hebt is de vloer je 'seriele' buffer.
Serieel buffervat is enkel en alleen om systeemvolume te vergroten voor de defrosts. Als je al het minimale volume van 60L hebt, is het onzin om een extra vat neer te zetten.
Qua efficientie: WP moet nu een extra 50L warm houden. Natuurlijk gaat dat ten koste van de efficientie.
Je stelligheid omtrent een serieel buffervat is wat vreemd. Een vloer is een thermische opslag en staat los van je systeeminhoud. Het verlies van een seriële buffer is te verwaarlozen overigens. Kijk je naar een vat van 200 liter (pagina 9 van dit document: https://installtek.nl/img...ure%20email%20formaat.pdf) dan zie je een sitlstandverlies van 33 watt. Dat is echt heel weinig.
Heb hier Aan/Uit in combinatie met stooklijn.Sorcerer8472 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:05:
De Aan/Uit wordt hier gestuurd vanuit Home Assistant om de dure uren te vermijden.
Maak meestal runs van 8 uur of als het heel koud is gewoon continu aan.
Nu ook met koelen, start om 9:00 tot 23:00, 's nachts mag hij nu uit, dan warmt het water weer wat op, en 's morgens vanaf 9:00 weer aan zodra de zonnepanelen voldoende opwekken.
(tot 23:00 pakt de Blackbird stroom uit de accu's).
Als Weheat met een eigen thermostaat systeem komt overwegen we over te stappen, maar moet wel per slaapkamer kunnen regelen. Nu is dat EvoHome en dat is verre van ideaal.
@MrBlueEyes Hoeveel rubberen tegels heb je gekocht? Ik krijg volgende week mijn Blackbird namelijk;) Moet nog even voorbereidingen doen.MrBlueEyes schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb 50 x 50 x 4,5 rubberen tegels gekocht bij de Hornbach en er onder gelegd. Dit lijkt inderdaad enorm te helpen. Bedankt voor de tip!
Ah ok. Ik draai bij +7 nog geen 190 watt, de Sparrow kan echt laag terug moduleren. Die stelligheid...tja. Als het niet nodig is, is het niet nodig. Een installatie gaat er niet rustiger van draaien. Sterker nog, er zijn hier mensen die eerst een buffervat hadden laten installeren op aanraden van de installateur, om het vervolgens een tijd later uit te laten halen. Ik meen me te herinneren dat dat juist voor een rustigere installatie zorgde..Insert12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Bij +7 is het thermisch afgegeven vermogen aan het afgiftesysteem naar mijn verwachting zo'n 2kW. De COP is bij die temperaturen wellicht wel 7 en dan heb je dus een opgenomen vermogen van zo'n 280 watt. Dus nee, ik verwar minimaal vermogen niet met minimaal opgenomen vermogen.
Je stelligheid omtrent een serieel buffervat is wat vreemd. Een vloer is een thermische opslag en staat los van je systeeminhoud. Het verlies van een seriële buffer is te verwaarlozen overigens. Kijk je naar een vat van 200 liter (pagina 9 van dit document: https://installtek.nl/img...ure%20email%20formaat.pdf) dan zie je een sitlstandverlies van 33 watt. Dat is echt heel weinig.
Je opmerking over vloer/thermische opslag doet mij vermoeden dat je niet echt snapt waar een serieel buffervat voor is....
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.