Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Dan moet je het vermogen ernaast leggen. Dit zou ook gewoon door de hitte buiten kunnen zijn die je buitenunit/-leidingen opwarmt en na een uurlijks pomprondje is de temperatuur weer gladgestreken met de rest van de leidinginhoud in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:54
Zou kunnen, maar dan vind ik de lijn van de opwarming wel knap steil... en het zakken avn de temperatuur vrij traag...

Bij mij komt de watertemperatuur niet boven onze kamertemperatuur uit, blijft er zelfs nog iets onder...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gelderland01 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:42:
Hallo Allen, met veel plezier heb ik alle 360 pagina’s doorgenomen. Bedankt vooraf op het delen van alle info. Bij ons word een flint geleverd over een aantal maanden. Graag zou ik nog jullie advies willen over het volgende:

De ribbelslang met voor en nadelen heb ik gelezen. Echter wat is een beter alternatief voor de ribbelslang op het dak? Zal 4meter over het dak gaan voordat deze door het dak op vloerverwarming wordt aangesloten.

Ik ga de flint alleen voor verwarmen gebruiken en heb dr prima vertrouwen in na het lezen van alle pagina’s.

T.z.t. een forum zoeken voor een stand alone voor warm water.

Alvast bedankt gr
Gebruik RVS flex met kunststof MLB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWG3Gg8q1dE_O6iwg-WdbDuu6nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiLdKS7dOVKMuhzlNVIdtiHY.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Sinds 11 juni issues met de Sparrow full electric.

Setup: Sparrow, presassemble binnen unit, 300L boiler en 50L buffervat.
Bovenverdieping traditioneel, onder vloerverwarming met hybride verdeler (leidingen aanvoer RVS).

Zodra kraan dichtzet naar bovenverdieping en flow alleen via vloer gaat. Warmt SWW niet meer goed op en krijg je pendelend gedrag te zien aan uit. Daarbij wordt CV aanvoer warm de preassembled uit. Terwijl thermostaat op 19.5 staat. Doordat het water heeft wordt schakeld de WP weer uit. SWW interne pomp blijft draaien waardoor temperatuur daalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap30u3wpwLPHnI1a8nRJRsDjPIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3Y0a7iVWLPJlyadLjS0vbGf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjd_S5oR2QnkU0piFNW-X9-pWbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAGK9HubKehGaepxnbRu9UAz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bulletje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:49:

Bovenverdieping traditioneel, onder vloerverwarming met hybride verdeler (leidingen aanvoer RVS).

Zodra kraan dichtzet naar bovenverdieping en flow alleen via vloer gaat. Warmt SWW niet meer goed op en krijg je pendelend gedrag te zien aan uit. Daarbij wordt CV aanvoer warm de preassembled uit. Terwijl thermostaat op 19.5 staat. Doordat het water heeft wordt schakeld de WP weer uit. SWW interne pomp blijft draaien waardoor temperatuur daalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pomploze verdeler op de vvw?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:27
bulletje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was het daarvoor wel goed?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Carboy54 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Pomploze verdeler op de vvw?
Nee Therminon Vloerverwarmingsunit met pomp in verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Was het daarvoor wel goed?
Voor het pinksterweekend ging het goed zo leek.. zou data in portal even moeten bekijken. Sinds 11 juni is de mogelijkheid in de app aangezet voor koelen. (voorheen alleen via portal website mogelijk) Zag toen netjes koelen staan. Alleen als kraan dichtzet om flow naar stalen leidingen bovenverdieping te stoppen i.v.m. condens lijkt het mis te gaan kwam ik de 18e achter. Weekend van Pinxteren 7 /8 /9 juni leek het nog allemaal goed te werken en stonden de kranen ook al om en koelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
.. En jou CV watertemp loopt dus ook op, ook al heb je geen warmtevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37
Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:35:
Die heb ik een paar dagen geleden ook gezien, liep naar 69 graden oid? Moet de grafiek er nog ff bijpakken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:35:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzAK1Pv8O8MoxtF3ICHS36Juz6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Do5CgrvIkpVqDT2qYpOiK4x.jpg?f=fotoalbum_large

Gevraagde temp is 10 graden constant qua vraag. Temperatuur WP in is dan ook steeds 0.1 hoger dan wat er weer uitgaat in de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
Herbiek616 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Die heb ik een paar dagen geleden ook gezien, liep naar 69 graden oid? Moet de grafiek er nog ff bijpakken..
Ja bij preassembled wordt CV dan warm tegelijk terwijl SWW warm moet worden. Begeven moment is de temperatuur te hoog en zie ik bij de verdeler 38 graden in.... en de WP slaat dan ook weer uit. Ook te zien in de pieken. Erg vreemd gedrag. Status blijft dan ook SWW aangeven. In homeassistant zie je dan ook uren lang SWW verwarmen aanstaan terwijl die alleen 300L vat aan het afkoelen is i.p.v. verwarmen. SWW pompje in preassembled blijft dan gewoon doordraaien.... Soms zie je dan backup heater aan uit gaan voor minuutje ofzo...

Hopelijk snel een oplossing loopt bij Weheat als het goed is maar is al sinds 11 juni aan de gang. Rechtstreeks kun je helaas niet terecht. Gelukkig lijkt het met kogelkraan open dat issue er niet is en/of niet opvalt in de waarde. Maar kan niet geheel gebruikmaken van de installatie nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmO-pEaS_QP9NHXGQB_Nkk1J9cY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxHmaaIhopg3tcM6WpFCq9s5.png?f=fotoalbum_large

Homeassistant gecombineerd grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZlXoQZVppiTNWPqx_ZcfvS1loQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qORiqnScoIvVvuuenAX4P2Wa.jpg?f=fotoalbum_large
Tussen die tijden had ik de kranen dichtgezet, omdat alles weer goed zou zijn. Men dacht dat Weheat de software had aangepast. Effect zie je meteen, na ontdekken kraan weer open en spontaan weer goed.

[ Voor 30% gewijzigd door bulletje op 23-06-2025 18:20 . Reden: grafiek huis in temperatuur (cv) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:35
Grafieken voor de status koelen?

hebben jullie daar ook last van? Als ik de grafiek bekijk van de laatste drie uur dan kan ik zien dat er gekoeld is. In de grafieken van 24 uur, gisteren, enz, zie ik dat de status koelen steeds op 0 staat. Dat laatste is zeker niet juist, in mijn geval heeft de blackbird gisteren wel degelijk gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ditbenik schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:33:

hebben jullie daar ook last van? Als ik de grafiek bekijk van de laatste drie uur dan kan ik zien dat er gekoeld is. In de grafieken van 24 uur, gisteren, enz, zie ik dat de status koelen steeds op 0 staat. Dat laatste is zeker niet juist, in mijn geval heeft de blackbird gisteren wel degelijk gekoeld.
Had koelen hier nog niet aanstaan alleen de flow naar de rest van het huis afgesloten i.v.m stalenleidingen. Terwijl vloer gewoon flow had en geschikt is voor koelen. Vervolg zou zijn koelstand aanzetten.

Wel een update voor koelen als niet zou werken van 19 juni op de site.
https://www.weheat.nl/inz...t-en-wat-wij-daaraan-doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Als jou cv warm wordt als dat niet moet, dan zit er waarschijnlijk troep in de terugslagklep en blijft hij geopend. Je krijgt dan een ongewenste trek over het cv circuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9VhScObugFxzv1VURzjoG38Yjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vF8r5IM4hJE2UqSn7PSh1oaZ.jpg?f=fotoalbum_large

Laten we zeggen:
Als je dhw aan het draaien bent, en je aanvoer of retour van het cv circuit is een halve meter na vertakking warm, dan zit de klep vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:43:
Als jou cv warm wordt als dat niet moet, dan zit er waarschijnlijk troep in de terugslagklep en blijft hij geopend. Je krijgt dan een ongewenste trek over het cv circuit.

[Afbeelding]

Laten we zeggen:
Als je dhw aan het draaien bent, en je aanvoer of retour van het cv circuit is een halve meter na vertakking warm, dan zit de klep vast.
Terugslag klep heeft installateur preventief al vervangen van CV circuit. Dus zou theorie dicht moeten zijn... is kunstof van binnen. Dan zou het ook moeten zijn als met kranen open en dicht dus groot circuit en kleiner circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:55
Welke dakdoorvoer raden jullie aan voor een plat dak?

Wil naast alles voor een Blackbird ook 1 buis voor de kabel van de zonnepanelen erdoorheen voeren (als dat gaat, anders gaat die door de gevel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:42
Ditbenik schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:33:

Dit zie ik ook, maar in Home Assistant zie je wel in die periode de status 'Cooling', dus dat lijkt een issue in de portal te zijn met weergeven van de juiste status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:53
bulletje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:56:
[...]

Ja bij preassembled wordt CV dan warm tegelijk terwijl SWW warm moet worden. Begeven moment is de temperatuur te hoog en zie ik bij de verdeler 38 graden in.... en de WP slaat dan ook weer uit. Ook te zien in de pieken. Erg vreemd gedrag. Status blijft dan ook SWW aangeven. In homeassistant zie je dan ook uren lang SWW verwarmen aanstaan terwijl die alleen 300L vat aan het afkoelen is i.p.v. verwarmen. SWW pompje in preassembled blijft dan gewoon doordraaien.... Soms zie je dan backup heater aan uit gaan voor minuutje ofzo...

Hopelijk snel een oplossing loopt bij Weheat als het goed is maar is al sinds 11 juni aan de gang. Rechtstreeks kun je helaas niet terecht. Gelukkig lijkt het met kogelkraan open dat issue er niet is en/of niet opvalt in de waarde. Maar kan niet geheel gebruikmaken van de installatie nu.

[Afbeelding]

Homeassistant gecombineerd grafiek
[Afbeelding]
Tussen die tijden had ik de kranen dichtgezet, omdat alles weer goed zou zijn. Men dacht dat Weheat de software had aangepast. Effect zie je meteen, na ontdekken kraan weer open en spontaan weer goed.
Als je tijdens het verwarmen van het sww vat merkt dat je cv circuit warm wordt , kan je dan eens de pomp van de vloerverwarming verdeler uitzetten.

Mocht je verschik merken / zien zou je dat dan willen terugkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bulletje schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Terugslag klep heeft installateur preventief al vervangen van CV circuit. Dus zou theorie dicht moeten zijn... is kunstof van binnen. Dan zou het ook moeten zijn als met kranen open en dicht dus groot circuit en kleiner circuit.
Zit de retour van het sww vat wel als laatste naar de Sparrow en ook na het seriële buffervat ??

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 23-06-2025 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
Carboy54 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Zit de retour van het sww vat wel als laatste naar de Sparrow en ook na het seriële buffervat ??
Ja eerst SWW retour daar boven zit CV retourAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFAo5ZaQd9uks4Gg9caQ8tOENIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeMkPjdM5P4PcEsD9IXInIRv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:38:
[...]

Als je tijdens het verwarmen van het sww vat merkt dat je cv circuit warm wordt , kan je dan eens de pomp van de vloerverwarming verdeler uitzetten.

Mocht je verschik merken / zien zou je dat dan willen terugkoppelen?
Zal dat eens proberen moet dan wel de kranen dichtzetten naar andere circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Ja eerst SWW retour daar boven zit CV retour[Afbeelding]
Waar zit de keerklep in je huidige situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:52:
[...]

Waar zit de keerklep in je huidige situatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Ccbbtwqsmwlxi9ee-7LQxmXzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4VBRB4072sDOHbY7Hd2veNu.jpg?f=fotoalbum_large

Waterleiding klep, keerklep op de unit zelf. Waarvan die van CV al vervangen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7rIo0qSjsU2MT731jJKPLdnIPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKYxSvfC8BHjCLMAF9HtobEH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Schakelen naar koelen

Wie iemand van jullie een handige truc om het koelen van de blackbird om te schakelen anders dan met het portal of de app?

Zoals het nu gaat vind ik het heel onhandig. Ik heb een een evohome waarbij ik de evohome ook kan omschakelen naar koelen (dat moet ook, want de kleppen van de verdeler moeten open en de pomp moet aan). Maar als ik hier het koelen uitzet, dan weet de blackbird dat niet en gaat hij steeds proberen te koelen, gaat pendelen en in de standby enz, enz. (dit omdat het koelwater natuurlijk niet weg kan). Voor mijn huisgenoten vind ik dit vreselijk onhandig. Zij moeten dus twee handelingen uitvoeren: koelen aan of uitzetten op de evohome en daarnaast ook nog eens in de app van weheat. Dat is uitermate gebruiksonvriendelijk. Wat ik wil is dat ik het een ander kan koppelen in Homey of Home assistant. Voor de gebruikers in huis is het het handigst als het evohome paneel leidend is. Het is leuk dat tegenwoordig alles via de app gaat, maar soms wil je mensen het gewoon makkelijk maken en een touchpaneel hebben of zelfs fysieke knop. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:53:
[...]

[Afbeelding]

Waterleiding klep, keerklep op de unit zelf. Waarvan die van CV al vervangen is.
[Afbeelding]
https://dunninkzwolle.nl/...4Lc6e2-GrNhhoCFZAQAvD_BwE

Deze mis ik nu in de instalatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Die zitten bij de uitgangen van de preassembled unit onderaan niet op foto te zien wel circel erom staan. 1 daarvan voor CV is onlangs al vervangen omdat men vermoede er wat tussen zou zitten maar was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Die zitten bij de uitgangen van de preassembled unit onderaan niet op foto te zien wel circel erom staan. 1 daarvan voor CV is onlangs al vervangen omdat men vermoede er wat tussen zou zitten maar was niet het geval.
Hoe zit je buffervat aangesloten?
Parallel of in serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:02
WeerNsKlussers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:06:
Welke dakdoorvoer raden jullie aan voor een plat dak?

Wil naast alles voor een Blackbird ook 1 buis voor de kabel van de zonnepanelen erdoorheen voeren (als dat gaat, anders gaat die door de gevel).
Wij hebben omdat de CV ketel kwam te vervallen de verse lucht en rookafvoerkanalen gebruikt om naar binnen te gaan.
Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
Ditbenik schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:13:
Schakelen naar koelen

Wie iemand van jullie een handige truc om het koelen van de blackbird om te schakelen anders dan met het portal of de app?

Zoals het nu gaat vind ik het heel onhandig. Ik heb een een evohome waarbij ik de evohome ook kan omschakelen naar koelen (dat moet ook, want de kleppen van de verdeler moeten open en de pomp moet aan). Maar als ik hier het koelen uitzet, dan weet de blackbird dat niet en gaat hij steeds proberen te koelen, gaat pendelen en in de standby enz, enz. (dit omdat het koelwater natuurlijk niet weg kan). Voor mijn huisgenoten vind ik dit vreselijk onhandig. Zij moeten dus twee handelingen uitvoeren: koelen aan of uitzetten op de evohome en daarnaast ook nog eens in de app van weheat. Dat is uitermate gebruiksonvriendelijk. Wat ik wil is dat ik het een ander kan koppelen in Homey of Home assistant. Voor de gebruikers in huis is het het handigst als het evohome paneel leidend is. Het is leuk dat tegenwoordig alles via de app gaat, maar soms wil je mensen het gewoon makkelijk maken en een touchpaneel hebben of zelfs fysieke knop. Hoe doen jullie dat?
Vooralsnog heb je bij WeHeat in dit soort gevallen gewoon pech vrees ik.
Het is wachten tot WeHeat opties via een API / Integratie beschikbaar gaat maken (mocht dat ooit gaan gebeuren, naar ik begrijp van andere posts heeft dat geen prio bij WeHeat) of dat een tweakert een een of andere optie knutselt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
arjenhiemstra schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Vooralsnog heb je bij WeHeat in dit soort gevallen gewoon pech vrees ik.
Het is wachten tot WeHeat opties via een API / Integratie beschikbaar gaat maken (mocht dat ooit gaan gebeuren, naar ik begrijp van andere posts heeft dat geen prio bij WeHeat) of dat een tweakert een een of andere optie knutselt
Je kan Evohome wel via de API aansturen toch? Als je iets van HomeAssistant hebt kan je triggeren dat hij een actie uitvoert zodra de Weheat op koelen gaat. (En als ie van koelen af gaat weer andere actie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZeRWdVHcA0ZZ9uNj21AfnxzccI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RftzWlXGfU9tvk9jJ6zOkpJi.png?f=fotoalbum_large

Andersom gaat helaas nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Weheat schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:11:
Hoi allemaal,

We lezen alle reacties hier op Tweakers mee zoals jullie weten, dank daarvoor!

De eerste update van de koelfunctie, die al veel oplost, rolt binnen 3 dagen uit. Hieronder vind je de belangrijkste punten:

1. Soms conflicteren regels tussen startvoorwaarden koelen vs bescherming van de warmtepomp. Nu we meer data hebben verzameld tijdens warme dagen, zien we dat de startcondities verlicht kunnen worden waardoor de beveiliging minder snel aanslaat. Als de warmte niet weg kan, gaat de pomp pendelen of ontstaat er condens. Met de nieuwe bandbreedte houden we de compressor veilig zonder onnodig blokkeren.

2. Bij het aanzetten van de koelstand kies je voortaan zelf welk afgiftesysteem voor koeling wordt gebruikt, zodat je niet meer afhankelijk bent van de instellingen die aangegeven zijn bij inbedrijfstelling. Houd er wel rekening mee dat traditionele radiatoren niet geschikt zijn om te koelen.

3. De 'koelcheck' wordt afgerond. We wachtten met het doorvoeren van de resultaten tot bovengenoemde was doorgevoerd. De meeste mensen (die langer dan 3 zonnige dagen gekoeld hebben) zullen dus ook binnen 48 uur door de test heen zijn. We hebben ook de bewoording hiervan veranderd, omdat het feitelijk geen 'test' is maar een actieve monitoring terwijl je gewoon koelt. Koelen staat dus gewoon al aan terwijl we nog aan het monitoren zijn.

4. DHW schedule, eerder over gedeeld: ‘Op basis van een voorspelling op het net activeren we vroegtijdig de warmtepomp om het tapwatervat proactief te laden vóór verwachte piekbelasting. Als de pomp dan tijdelijk offline moet, heeft de gebruiker tóch warm tapwater’). – Echter, mocht je hier last van ondervinden, stuur dan een mail naar tweakers@weheat.nl met het onderwerp ‘DHW Schedule’. Begin volgende week nemen we dan contact met je op om een oplossing hiervoor te vinden.

5. In de koelcurve is het nu mogelijk om de minimumtemperatuur lager dan 18 graden te zetten. Houd er wel rekening mee dat dit het risico op condens verhoogt, wat schade kan veroorzaken.

We monitoren dus actief. Zien we risico voor componenten (bijv. de compressor), dan pauzeren we koelen automatisch. Zo kunnen we onze garantietermijn blijven garanderen.

We geven het toe: we zijn beter in techniek dan in praten 😉. We werken aan helderdere communicatie, zo denken we bijvoorbeeld aan een webinar om onze plannen uit te leggen en jullie vragen live te beantwoorden. Daar komen we snel op terug.

Dank in ieder geval voor alle feedback so far!

Groet,
Team Weheat
Ik kreeg vorige week de melding dat koelen mogelijk is en het heeft ook gewerkt. Ik had hem nu wat lager gezet, maar krijg de melding dat koelen uitgeschakeld is omdat het niet mogelijk is.

Ik heb alleen voerverwarming, dus dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:53
Kreeg net ook de meldingen dat koelen uit staat omdat mijn woning er niet geschikt voort zou zijn. Ik heb koelen al een paar dagen uitstaan. Kan het ook gewoon weer aanzetten in de app. Met dit weer niet nodig nauturlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-06-2025 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
STIMPPYYY schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:35:
Kreeg net ook de meldingen dat koelen uit staat omdat mijn woning er niet geschikt voort zou zijn. Ik heb koelen al een paar dagen uitstaan. Kan het ook gewoon weer aanzetten in de app. Met dit weer niet nodig nauturlijk.
Hier ook net melding dat koelen uit is geschakeld, geen idee waarom, had vorige week juist mooie lange runs , tot wel 7 uur achter elkaar. Volgens de app omdat de woning/afgifte systeem niet geschikt zou zijn. We hebben meer dan 140 m2 vloerverwarming met hart op hart <10 cm, totaal 13 groepen ove 2 etages. En een fancoil in de werkkamer die het daar kon afkoelen tot 21 graden.

@weheat, waarom is koeling uitgeschakeld, het begon net lekker te werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYNy_KnUu-JTOVYOuFc5hivPBPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYUDKMNTVrFDIJg3vGiETHIL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Tijgerkracht op 24-06-2025 19:34 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:39:
[...]

Hier ook net melding dat koelen uit is geschakeld, geen idee waarom, had vorige week juist mooie lange runs , tot wel 7 uur achter elkaar. Volgens de app omdat de woning/afgifte systeem niet geschikt zou zijn. We hebben meer dan 140 m32 vloerverwarming met hart op hart <10 cm, totaal 13 groepen ove 2 etages. En een fancoil in de werkkamer die het daar kon afkoelen tot 21 graden.

@weheat, waarom is koeling uitgeschakeld, het begon net lekker te werken

[Afbeelding]
Kan je 'm niet weer inschakelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Kan je 'm niet weer inschakelen dan?
Kan hem wel aanzetten, maar in de app blijft commentaar staan dat ie uit staat, ondanks dat het vinkje op aan staat.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Kan hem wel aanzetten, maar in de app blijft commentaar staan dat ie uit staat, ondanks dat het vinkje op aan staat.
Oh, das raar. Kan 'm wel inschakelen in de app als zowel de portal. Overigens nog niet gedaan. Zal straks eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Hoe zit je buffervat aangesloten?
Parallel of in serie
In de retour vanaf de vloerverwarming. (serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:00:
[...]

In de retour vanaf de vloerverwarming. (serie)
Staat de rechterknop op je vloerverwarmings verdeler helememaal dicht gedraaid?
Aangezien jij een hybride vloerverwarmings verdeler hebt en nu kan ik het mis hebben.
Misschien dat @Carboy54 of @Stoker of iemand anders dat wel weet.

Een hybride verdeler kan je hydraulisch actief maken zonder bijmengen, dan dient er in de retour na de vloerverwarmings verdeler nog een keerklep geplaats te worden om ongewenste stroming tegen te gaan.

Maar ik kan het ook mis hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Aangezien jij een hybride vloerverwarmings verdeler hebt en nu kan ik het mis hebben.

Een hybride verdeler kan je hydraulisch actief maken zonder bijmengen, dan dient er in de retour na de vloerverwarmings verdeler nog een keerklep geplaats te worden om ongewenste stroming tegen te gaan.

Zal straks nog een foto maken van bij de verdeler. Maar thermostaat staat op 60 aanvoer zou niet zo hoog mogen zijn. Merkte in begin als ik die dicht draaiden naar bijvoorbeeld 30 dat aanvoer WP cv hoger werd naar boven de 45. Naar 60 graden ging aanvoer temp lager (winter periode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:28
Ditbenik schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:13:
Schakelen naar koelen

Als je handig bent met http requests dan kan je het request bekijken in de netwerk tab van WeHeat portal en die (na verkrijgen token via api) nabootsen. Doe ik nu ook om de koeltemperatuur o.b.v. het dauwpunt in huis in te stellen. Heb een Z-wave Aeotec aërQ die temp/vochtigheid + dauwpunt communiceert met Fibaro Home Center 3, die vervolgens via een Quick App integratie de 2 koeltemperaturen in de WeHeat koelcurve bijwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Ramon_1984 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Ja das wel lastig; ik heb hier een foto van een ombouwbare;
Pomp eruit, buisje er tussen en dan het klepeltje (messing imbusje) verdraaien zodat er geen vermening meer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbVUUhjKoQeQruwr6-cKIo-ccu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeVPJyfUQBW8pRscIRLzWHPi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Heeft iemand met de BB al ervaring met het koelen met gebooste radiotoren/jaga’s (zonder vvw)? Zo ja ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
Elwin.92 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:56:
Heeft iemand met de BB al ervaring met het koelen met gebooste radiotoren/jaga’s (zonder vvw)? Zo ja ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Ik heb vvw beneden en 9 stuks strada hybrid boven. Tot nu toe werkt koelen niet al te best. Hij koelt af en toe heel even, dan zie ik de temperatuur warmtepomp uit naar 18 gaan en daarna direct weer de temperatuur van het leidingwater (+-22). Pomp staat wel continue aan maar of het nou zoveel doet, betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Nu online
precies schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Ik heb vvw beneden en 9 stuks strada hybrid boven. Tot nu toe werkt koelen niet al te best. Hij koelt af en toe heel even, dan zie ik de temperatuur warmtepomp uit naar 18 gaan en daarna direct weer de temperatuur van het leidingwater (+-22). Pomp staat wel continue aan maar of het nou zoveel doet, betwijfel het.
Klinkt alsof je wel genoeg afgifte vermogen hebt dan als de watertemperatuur zo hard toeneemt. Zou een screenshot van zo’n cyclus kunnen delen?

Vond het niet erg om elke radiator met ventilatoren vol te hangen of te vervangen voor convectoren, maar dan moet het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Klinkt alsof de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan, dat zou met 9 groepen vloerverwarming niet zo snel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-06 22:06
Hier had ik vanochtend ook de melding dat koelen niet mogelijk was , ik denk dat men bezig is zoals gemeld met de software.
Vorige week kreeg ik nog een paar bolletjes ijs aangeboden via de app met de melding koelen is mogelijk.
In de loop van de ochtend het koelen weer aangezet. Maar de melding dat het niet mogelijk is blijft aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m2QEZtvTfALCcXgRjXvbieVw-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQQ235Q92Bq7ZRCQ39N0kVed.png?f=fotoalbum_large

Krijg de keuze nu in de app. Selecteer je vvw dan kan je naar volgende. Je kan ook beide kiezen

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Laatst online: 16:02
Ik snap dat mensen graag willen koelen met de WeHeat maar een airco is vele malen efficiënter.
Koop een Daikin, Mitsubishi of LG en je bent van het gedoe af.
WeHeat voor verwarmen. Airco voor koelen en als back up. Zo doe ik het ni deels en komen kog meer aircos bij. Veel efficiënter ook doordat de koude lucht verplaatst wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Kevin1990 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:30:
Ik snap dat mensen graag willen koelen met de WeHeat maar een airco is vele malen efficiënter.
WeHeat voor verwarmen. Airco voor koelen en als back up. Zo doe ik het ni deels en komen kog meer aircos bij. Veel efficiënter ook doordat de koude lucht verplaatst wordt
De Blackbird koelde hier met max 450 watt.
Fancoil maakte het prima koel in de werkkamer en de vloer beneden en boven zorgden voor voldoende afkoeling van het beton.
Het bleef prima 22 graden is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Nu online
De reden dat ik de BB koos is omdat dit zo ongeveer de enige warmtepomp was die ik kon plaatsen door alle welstandseisen in beschermd stadsgezicht.
Tijgerkracht schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:35:
[...]

De Blackbird koelde hier met max 450 watt.
Fancoil maakte het prima koel in de werkkamer en de vloer beneden en boven zorgden voor voldoende afkoeling van het beton.
Het bleef prima 22 graden is huis.
Kan je je grafiek van zo’n dag delen? Ben benieuwd de of je continue kan koelen en wat de temp in en out is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ja vandaag hier ook 3 daikins laten plaatsen. Is niet te vergelijken natuurlijk. Dus meer uit interesse nu. Maar goed dat is ook niet gratis en vermoed dat als je vvw hebt dat de koelstand toch net ff de temp wat behapbaarder maakt als het warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Heeft er iemand een onderhoudscontract? Wat betalen jullie daar voor?

Ik heb nu (jaar na installatie) voorstel voor onderhoudscontract om de garantie op de installatie te verlengen van 2 naar 5 jaar + 1x per 2 jaar onderhoud + storingslijn voor 15 euro per maand, of 19 euro p/m inclusief voorrijkosten/arbeidsloon bij storing. Weheat zegt zelf tegenwoordig op de website 'laat je informeren over onderhoud door je installateur'

Het onderhoud geloof ik opzich wel, alleen extra garantie is wellicht wel de moeite. De garantie van Weheat zelf is na 2 jaar alleen voor ventilatorbladen/plastic kap/pootjes, maar dat lijkt me niet zo boeiend in vergelijking met de rest. (En daarna iets van korting op vervangen oid, maar daar komt natuurlijk ook nog uurloon voor de installateur bij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elwin.92 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:58:
[...]

De reden dat ik de BB koos is omdat dit zo ongeveer de enige warmtepomp was die ik kon plaatsen door alle welstandseisen in beschermd stadsgezicht.

[...]

Kan je je grafiek van zo’n dag delen? Ben benieuwd de of je continue kan koelen en wat de temp in en out is.
Zie 24 juni 12:39
Tijgerkracht in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 8% gewijzigd door Tijgerkracht op 24-06-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruthrakh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
[...]

Staat de pomp van je vloerverwarming ook aan, als je een gesloten verdeler hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
Stoker schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Ja das wel lastig; ik heb hier een foto van een ombouwbare;
Pomp eruit, buisje er tussen en dan het klepeltje (messing imbusje) verdraaien zodat er geen vermening meer is.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO4QoPnbI93ljQo5KdgclZu61q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nkba9bMP8l6hHo2ss8eJJVaT.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat staat op max 60. Pomp draait continu van de verdeler en komt de aanvoer boven de 40 graden dan gaat het automatisch ventiel in werking en knijpt die de aanvoer en gaar er een deel terug naar de retour. Retour komt dan in de buffer van 50L terecht vlak voordat deze naar buiten gaat naar de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:27:
[...]

[Afbeelding]

Thermostaat staat op max 60. Pomp draait continu van de verdeler en komt de aanvoer boven de 40 graden dan gaat het automatisch ventiel in werking en knijpt die de aanvoer en gaar er een deel terug naar de retour. Retour komt dan in de buffer van 50L terecht vlak voordat deze naar buiten gaat naar de WP.
Wat is de stand van de witte knop naast je stop contact?
Is die volledig dicht gedraaid?

En wat is de reden dat de verdeler niet is vervangen voor een pomploze ?

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-06-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Wat is de stand van de witte knop naast je stop contact?
Is die volledig dicht gedraaid?

En wat is de reden dat de verdeler niet is vervangen voor een pomploze ?
Staat op automatisch.
Zat eerst een stalen verdeler deze is door de installateur geplaatst zodat ook kan koelen omdat deze niet kan roesten. Keuze verdeler is van installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
bulletje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Staat op automatisch.
Zat eerst een stalen verdeler deze is door de installateur geplaatst zodat ook kan koelen omdat deze niet kan roesten. Keuze verdeler is van installateur.
Bijzondere keuze, kan zijn dat je leiding naar je binnen unit niet voldoende diameter hebben maar eigenlijk plaats je het liefst een pomploze verdeler .

Ik zou het aankaarten bij de installateur en vragen of hij de verdeler kan vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:48
bulletje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij zetten ook altijd nog een keerklep tussen het cv circuit en je sww retour. Dus boven dat geïsoleerde t stuk op die staande leiding. Zo pomp je sww pomp niet water je cv systeem in.

Wel opletten dat je expansievat dan áchter die keerklep zit zodat beide circuits bediend worden.

Edit, hmm in het schema met serie buffetvat zit die keerklep niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bnC95sEyuHMlnvZwgGi2F49_5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHzidd9v5TeGDdICVkAvT0OV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn andere hunch, bypass knalt open als je je systeem voor de helft dicht zet. Dus opnieuw afstellen als de afsluiters dicht staan.

[ Voor 23% gewijzigd door drboneym op 25-06-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Bijzondere keuze, kan zijn dat je leiding naar je binnen unit niet voldoende diameter hebben maar eigenlijk plaats je het liefst een pomploze verdeler .

Ik zou het aankaarten bij de installateur en vragen of hij de verdeler kan vervangen.
Issue loopt bij installateur en Weheat
Oppervlak is voldoende +50 L extra moet goed zijn.
Diameter is 22 zou ook goed moeten zijn lijkt me. Pomploos vs niet pomploos zou kunnen maar zou niet mogen zijn dat CV warm wordt tijdens SWW verwarmen waardoor die pomp in soort storing valt. Alleen door kogelkraan naar bovenverdieping dicht te zetten. Flow is er genoeg en stel dat er een blokkade zou zijn dan zit er nog een drukventiel tussen aanvoer en retour. Zou geen warmwater uitmogen komen uit de preassembled dus werd gedacht aan de klep welke dus al vervangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
drboneym schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Wij zetten ook altijd nog een keerklep tussen het cv circuit en je sww retour. Dus boven dat geïsoleerde t stuk op die staande leiding. Zo pomp je sww pomp niet water je cv systeem in.

Wel opletten dat je expansievat dan áchter die keerklep zit zodat beide circuits bediend worden.

Edit, hmm in het schema met serie buffetvat zit die keerklep niet

[Afbeelding]

Mijn andere hunch, bypass knalt open als je je systeem voor de helft dicht ze. Dus opnieuw afstellen als de afsluiters dicht staan.
Dit schema heeft geen pomp op de vloerverwarmings verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:23:
[...]

Dit schema heeft geen pomp op de vloerverwarmings verdeler
Klopt, en ook geen bovenverdieping met afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
drboneym schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Klopt, en ook geen bovenverdieping met afsluiters.
De afsluiters naar boven zijn ervoor om het systeem te beschermen tegen condens als we willen koelen omdat boven niet geschikt is en onder wel ivm aanleg nieuwe RVS leidingen en die verdeler.

Alleen blijf het raar vinden dat als ik de kraan dus omzet naar boven de vloer gewoon intakt blijft en dus flow heeft. De warmte begint dan ook bij preassembled unit CV uit en niet via retour uit SWW die gaat naar buiten weer richting de pomp. Je zien dan gewoon pendelend gedrag bij SWW verwarmen omdat sensor temperatuur huis in (CV) warm wordt.

Heb Weheat ook gemaild maar nog geen reactie gehad. Installateur wacht op Weheat. Gelukkig nu warmwater om te douchen want dat koelde af en werd niet warm in die situatie. Maar moet gewoon kunnen koelen met dat ding. SWW pomp zou ook moeten stoppen als die gaat pendelen/ storing valt maar status blijft dan SWW verwarmen terwijl dus CV warm wordt.. Hoop dat ze snel een oplossing hebben loopt al sinds 11 juni, en 18 juni nogmaals gemeld incl. Weheat.

Hoop dat het sneller gaat in de winter mocht er dan een storing zijn.
@Weheat lezen jullie mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
bulletje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:32:
[...]

De afsluiters naar boven zijn ervoor om het systeem te beschermen tegen condens als we willen koelen omdat boven niet geschikt is en onder wel ivm aanleg nieuwe RVS leidingen en die verdeler.

Alleen blijf het raar vinden dat als ik de kraan dus omzet naar boven de vloer gewoon intakt blijft en dus flow heeft. De warmte begint dan ook bij preassembled unit CV uit en niet via retour uit SWW die gaat naar buiten weer richting de pomp. Je zien dan gewoon pendelend gedrag bij SWW verwarmen omdat sensor temperatuur huis in (CV) warm wordt.

Heb Weheat ook gemaild maar nog geen reactie gehad. Installateur wacht op Weheat. Gelukkig nu warmwater om te douchen want dat koelde af en werd niet warm in die situatie. Maar moet gewoon kunnen koelen met dat ding. SWW pomp zou ook moeten stoppen als die gaat pendelen/ storing valt maar status blijft dan SWW verwarmen terwijl dus CV warm wordt.. Hoop dat ze snel een oplossing hebben loopt al sinds 11 juni, en 18 juni nogmaals gemeld incl. Weheat.

Hoop dat het sneller gaat in de winter mocht er dan een storing zijn.
@Weheat lezen jullie mee.
Helder. Zet je afsluiters maar eens dicht en draai je bypass dicht (wp in bedrijf en vvw pomp draaien).

Huis in sensor liefst niet gelijk achter je pomp trouwens maar op de plek het verst weg vóór de eerste vertakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Mbps schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Als je handig bent met http requests dan kan je het request bekijken in de netwerk tab van WeHeat portal en die (na verkrijgen token via api) nabootsen. Doe ik nu ook om de koeltemperatuur o.b.v. het dauwpunt in huis in te stellen. Heb een Z-wave Aeotec aërQ die temp/vochtigheid + dauwpunt communiceert met Fibaro Home Center 3, die vervolgens via een Quick App integratie de 2 koeltemperaturen in de WeHeat koelcurve bijwerkt.
Interessante gedachte om het zo te doen. Ik heb geprobeerd wat te loggen maar ik kom er nog niet achter hoe dat request er uit moet zien. Chatgpt vertelde mij ook dat hij/zij in het netwerkverkeer niet iets kon vinden wat leek op een request om het koelen aan of uit te zetten. Als iemand daar nog wel een suggestie voor heeft, hou ik mij aanbevolen.

Een andere gedachte is om misschien te sturen op het opentherm protocol. Ik heb er ook een OTGW tussen hangen, dus ik kan de vraag vanuit mijn evohome beinvloeden, maar ik ben niet helemaal zeker of er tijdens het koelen door de blackbird iets met opentherm sturing wordt gedaan. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ditbenik schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Een andere gedachte is om misschien te sturen op het opentherm protocol. Ik heb er ook een OTGW tussen hangen, dus ik kan de vraag vanuit mijn evohome beinvloeden, maar ik ben niet helemaal zeker of er tijdens het koelen door de blackbird iets met opentherm sturing wordt gedaan. Weet iemand dat?
Het lijkt me dat als de BB het aansturen van koelen via OT accepteert hij ook zou via de Evohome aan moeten schakelen lijkt me...

De OTGW heeft beperkte suppport voor koelen ;

CE=state
Cooling enable — When using external control of the cooling plant (via the CL command), the gateway sends a cooling enable bit in MsgID 0 that can be manipulated using the CE command. Initially the bit is set to 1. When external control of the cooling plant is disabled, the cooling enable bit is controlled by the thermostat.
Examples: CE=1, CE=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:45
[...]

Bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKA79yCSvC2ip_YV4LbKFRHCzUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAjaN9r8qJEolDgjUZY98Udi.png?f=fotoalbum_large

Ik vroeg het me ook al af, het lijkt in elk geval niet effectief te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
bulletje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:27:
[...]

[Afbeelding]

Ja dit is een hybride verdeler;
Ik dacht altijd; als het water onder de 35*C (wat ingesteld is) blijft, dan is het 'als een verdeler zonder pomp'. en gaat het daarboven, dan gaat het klepje om en gaat hij het warme water mengen; een mengverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
feico.de.boer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Bedoel je zoiets?
[Afbeelding]

Ik vroeg het me ook al af, het lijkt in elk geval niet effectief te koelen.
Ja behoorlijk vergelijkbaar. Afgelopen nacht 29 korte cyclusjes gehad. Zou de WP niet maximaal 10 keer per dag te gaan koelen? Overigens, is dit gedrag niet behoorlijk slecht voor de fans door steeds aan en uit te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5bVJz75WcPDUhI7hxnfWX9LUhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXy9jMC48ArC9oIeQrhNPpi9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:28
Barryvdh schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:17:

Ik heb nu (jaar na installatie) voorstel voor onderhoudscontract om de garantie op de installatie te verlengen van 2 naar 5 jaar + 1x per 2 jaar onderhoud + storingslijn voor 15 euro per maand, of 19 euro p/m inclusief voorrijkosten/arbeidsloon bij storing. Weheat zegt zelf tegenwoordig op de website 'laat je informeren over onderhoud door je installateur'

Het onderhoud geloof ik opzich wel, alleen extra garantie is wellicht wel de moeite. De garantie van Weheat zelf is na 2 jaar alleen voor ventilatorbladen/plastic kap/pootjes, maar dat lijkt me niet zo boeiend in vergelijking met de rest. (En daarna iets van korting op vervangen oid, maar daar komt natuurlijk ook nog uurloon voor de installateur bij)
Ja, ik heb via CB de garantie termijn verlengd naar 5 jaar. Kost me nu 10 euro per maand. Let op! Dit is geen onderhoudscontract! Wel voor storingen en support op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Is bij jullie ook de buitentemperatuur verdwenen in de portal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:02:
Yep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
STIMPPYYY schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:02:
Nee maar een tijdje terug wel de temperatuur huis in. Ik denk sommige verdwijnen op het moment dat je het deselecteert…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torbs
  • Laatst online: 22:07
Stoker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Ik dacht altijd; als het water onder de 35*C (wat ingesteld is) blijft, dan is het 'als een verdeler zonder pomp'. en gaat het daarboven, dan gaat het klepje om en gaat hij het warme water mengen; een mengverdeler.
Dit is ook hoe ik het begrepen heb. Dus wanneer temperatuur laag genoeg is vindt er geen mening plaats en stroomt het water door zoals een verdeler zonder pomp behalve dat hier dus wel de pomp blijft werken dacht ik. Bij een te hoge temperatuur past deze automatisch het mengen aan zodat er geen hoge temperaturen door de vloer lopen.

Bij mij wordt deze binnenkort geplaatst dus dan zal ik het wel gaan ondervinden hoe die precies werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:09
precies schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Nee maar een tijdje terug wel de temperatuur huis in. Ik denk sommige verdwijnen op het moment dat je het deselecteert…
Wat bedoel je hier met deselecteert? Bij mij mist namelijk ook al een tijdje de temperatuur huis in in de portal. Hij is er wel, want via HA zie ik hem wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay1w_m_FRY_53BgW3feZEUz663A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AnJKBucVu8jzfDgXG2yAMXr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Dropsen schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Wat bedoel je hier met deselecteert? Bij mij mist namelijk ook al een tijdje de temperatuur huis in in de portal. Hij is er wel, want via HA zie ik hem wel gewoon.

[Afbeelding]
Dacht dat je in de grafieken bedoelde, daar verdwijnt regelmatig wat. Als ik in de HTTP request kijk is dat daar dan nog wel terug te vinden.

Ik zie bij het overzicht ook geen buitentemperatuur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:30
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:06:
[...]

Ummm...dit is nieuwe type hybride verdeler van Therminon. Speciaal voor hybride installaties. Als watertemp <ingestelde temp blijft is de opening net zo groot als bij een LT verdeler.

Echt onzin om te vervangen.

Bij mij is dezelfde geinstalleerd (als vervanging van een HT verdeler). Die heeft echter een dubbele pompschakelaar: als temp hoger is dan ingestelde temp, pas dan gaat pomp aan en wordt het aanvoerwater gemengd met retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
drboneym schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Helder. Zet je afsluiters maar eens dicht en draai je bypass dicht (wp in bedrijf en vvw pomp draaien).

Huis in sensor liefst niet gelijk achter je pomp trouwens maar op de plek het verst weg vóór de eerste vertakking.
Zal dit eens proberen, bypass helemaal dicht draaien en kranen dicht. Verwacht er niet veel van maar wie weet helpt het. Begreep van de installateur wel dat ze bezig zijn omdat er meer problemen zijn met koelen. Alleen niet duidelijk of dit hetzelfde is als de rest had. Daar werd SWW warm en bij mij juist niet :? Duurt allemaal erg lang voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Doet koelen het bij jullie net zo goed als bij mij vandaag.

Ik bedoel, de Aan/Uit thermostaat staat al ruim 20 minuten aan, CV water is 23 graden, buiten is het 26 gradem en de Blackbird blijft in Standby staan.

Koelen staat aan, Stooklijn voor koelen staat op 17 graden (net aangepast van 18 naar 17).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzxYJZuUAu9e4s4KEInXOsa5QwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18TPayBnV9n2v8TeUdDDa1A2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Barryvdh schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:17:

Je garantie is veel langer dan die 2 jaar. Nederland heeft geen wettelijk vastgelegde termijn... als je een apparaat koopt van 6k dan mag je er van uit gaan dat die het langer doet dan 2 jaar. Enige is - die verlengde garantie naar 5 jaar, is prettig omdat je dan geen discussie hebt met de verkoper.

Of dat je dat zoveel geld moet kosten, vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:28
Tijgerkracht schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:57:
Het koelen doet het hier goed. Om de zoveel tijd schiet de temperatuursensor onder de 15 graden en stopt 'ie een uurtje. Op warmere dagen was dat issue minder aanwezig. M'n zoontjes klaagden dat ze het koud hadden vanmorgen. :P

Wat ik me wel afvraag is: wat zijn de criterea van WeHeat om weer te gaan verwarmen? Context: vannacht dreigde de temperatuur onder de ingestelde 20 graden van de OT thermostaat te komen. Je ziet volgens mij dat die vannacht een aantal uur om watertemperatuur van +/- 26 graden vraagt. Als ik het goed zie, negeert de Flint dat gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54KdWMFfYrk8C9ip3wi1TW1W-T8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRoupcuFnRCh3heCEvFqhzUr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Tijgerkracht schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:57:

Ik bedoel, de Aan/Uit thermostaat staat al ruim 20 minuten aan, CV water is 23 graden, buiten is het 26 gradem en de Blackbird blijft in Standby staan.

Koelen staat aan, Stooklijn voor koelen staat op 17 graden (net aangepast van 18 naar 17).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YmDsT4mHI5VuYaBmJRXAaqATKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBjIYa4lmHNbRv1m9yhN6Agj.png?f=fotoalbum_large

Bij mij doet ie het nu in fases van paar uur. De 24 uurs grafiek is niet heel duidelijk met status, maar hij heeft van 11 tot 3 zitten koelen, met redelijk stabiele temperatuur. Terwijl hij eerst steeds pendelde en uit sprong.

Target is ca 18 graden, hij schiet af en toe door naar 17.7 maar dat is prima, eerst sloeg ie dan meteen af maar nu gaat ie door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Klopt - al is die 35 graden zelf in te stellen op de pompschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
bulletje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Zal dit eens proberen, bypass helemaal dicht draaien en kranen dicht. Verwacht er niet veel van maar wie weet helpt het. Begreep van de installateur wel dat ze bezig zijn omdat er meer problemen zijn met koelen. Alleen niet duidelijk of dit hetzelfde is als de rest had. Daar werd SWW warm en bij mij juist niet :? Duurt allemaal erg lang voor een oplossing.
Helaas kraan dicht en bypass wordt cv aanvoer warm en stopt de wp met draaien. Dus kranen maar weer open gezet en bypass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
jelleeelco schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Ummm...dit is nieuwe type hybride verdeler van Therminon. Speciaal voor hybride installaties. Als watertemp <ingestelde temp blijft is de opening net zo groot als bij een LT verdeler.

Echt onzin om te vervangen.

Bij mij is dezelfde geinstalleerd (als vervanging van een HT verdeler). Die heeft echter een dubbele pompschakelaar: als temp hoger is dan ingestelde temp, pas dan gaat pomp aan en wordt het aanvoerwater gemengd met retour.
Een andere optie ipv vervangen:
Ik had dezelfde verdeler in mijn vorige huis, bij installatie WP heeft de installateur de blokjes met de pomp vervangen door blokjes met alleen in/uit aansluiting. Blijkbaar zijn er ombouwsetjes voor te koop, was iets van 100 euro oid. Stuk goedkoper dan vervangen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:28
jelleeelco schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Je garantie is veel langer dan die 2 jaar. Nederland heeft geen wettelijk vastgelegde termijn... als je een apparaat koopt van 6k dan mag je er van uit gaan dat die het langer doet dan 2 jaar. Enige is - die verlengde garantie naar 5 jaar, is prettig omdat je dan geen discussie hebt met de verkoper.

Of dat je dat zoveel geld moet kosten, vraag ik me af.
Ja, erg duur voor een apparaat dat eigenlijk geen onderhoud nodig heeft behalve een keer per jaar afstoffen.
Dus je betaalt puur voor die extra garantie, dat is dan 4jr x 180pj = 720Euro (of 4x228=912Euro incl service) dat is een significant deel van de nieuwprijs.
Mijn pomp is van okt 2024 dus ik ga het nog een jaartje aanzien.
Bij na 1 juli instappen moet je ook nog eens 78,75 opstartkosten betalen.
Het is natuurlijk een makkelijk en aantrekkelijk verdienmodel voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zeer interessante case van een niet optimaal werkende Blackbird met veel voorkomende installatie fouten.

YouTube: Warmtepompinspectie tussenwoning – Geluid & Comfortproblemen onderzocht

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.