Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Last
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:42
Ook hier de laatste tijd vreemd SWW gedrag. Staat handmatig ingesteld op 45 graden (Blackbird 8kW met 200 liter boilervat in 2-persoons huishouden). Verwarmt nu aldoor tot boven de 65 graden en zo te zien geen legionellaruns meer. Zouden ze bij @Weheat de software triggers voor SWW en legionella gewoon verwisseld hebben???

[ Voor 3% gewijzigd door Last op 19-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:25
Biker_007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:31:
Helaas koelen werkt hier totaal niet, CB heeft case lopen bij @Weheat . Had na ruim een maand toch wel verwacht enige vooruitgang te zien.

[Afbeelding]
Heb je een BB? Ik zie grafieken die heel veel op die van jou lijken. Er gaat echt iets in de aansturing niet goed met de warmtepomp.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:07

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

We delen graag een update over hoe wij bij Weheat omgaan met een toenemende realiteit voor all-electric huishoudens: netcongestie. In sommige situaties zien we dat bij piekbelasting van het net in combinatie met zonnepanelen (zoals 's avonds of op zonnige dagen) de netspanning lokaal kort oploopt tot boven de veilige grens. Warmtepompen kunnen dan uit voorzorg tijdelijk uitschakelen om de interne elektronica te beschermen.
We willen dit actief voorkomen, zowel via software als via een gerichte hardware-aanpassing.

Onze aanpak: slimme regeling + fysieke robuustheid

1. Slimme regeling: anticiperen via warmtapwater-buffering
Onze software is uitgebreid met een voorspellend model dat onder andere kijkt naar:
tijdstip, buitentemperatuur, tapwatertemperatuur
verwachte netspanning op basis van weermodellen
Op basis hiervan activeren we de warmtepomp iets eerder om het tapwatervat te laden vóór een verwachte piek. Mocht de pomp daarna tijdelijk begrensd worden, dan is er nog steeds voldoende warm tapwater beschikbaar.
Deze functionaliteit wordt uitgerold via firmware-updates op bestaande installaties. Voor de gebruiker werkt dit volledig autonoom, er hoeft niets ingesteld te worden.

2. Hardware-upgrade: spanningsbestendigheid vergroten
In sommige installaties merken we dat de warmtepomp, met name tijdens actieve koeling, gevoeliger reageert op spanningspieken. Daarom hebben we een upgrade-kit ontwikkeld die de installatie robuuster maakt tegen verhoogde netspanning.
We detecteren op afstand (aan de hand van serienummer en firmware) of een unit in aanmerking komt voor de upgrade. De installateur ziet dit in het serviceportaal via een bijbehorende foutcode en ontvangt bij bestelling automatisch de juiste kit (alleen kabel, of kabel + board).

Waarom dit relevant is
We willen voorkomen dat gebruikers tijdens warme dagen zonder koeling of warm tapwater komen te zitten, en tegelijk bijdragen aan netstabiliteit. Uiteraard zonder in te leveren op de levensduur van componenten.

Voor meer informatie zie https://www.weheat.nl/inz...t-en-wat-wij-daaraan-doen

www.weheat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 09:00
Weheat schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:39:

1. Slimme regeling: anticiperen via warmtapwater-buffering
Gaat dit niet in tegen het idee van de toekomstige WeHeat Intelligence, waarbij je juist het SWW en de vloerverwarming wil opwarmen op zonnige momenten als stroom goedkoop is?

In mijn geval verwarmt het systeem nu tot 55/65°C vlak vóór de verwachte netcongestie—terwijl er hier lokaal helemaal geen spanningspiek is. Het lijkt erop dat het model (nog) geen rekening houdt met lokale netspanning.

Je zou zelfs kunnen stellen dat juist op het moment van hoge spanning de warmtepomp moet draaien, om die spanning te verlagen door verhoogde stroomvraag – al is dat effect van die paar warmtepompen natuurlijk beperkt.

Kortom: transparantie is top, maar ik twijfel of dit de optimale strategie is, ook al zal het ongetwijfeld gebaseerd zijn op praktijkervaring. Maar het kost mij nu onnodige draaiuren (en op duurdere uren) zoals vanochtend: de temperatuur van het vat stond al op de ingestelde temperatuur, zowel boven als onder. Dan hoef je volgens mij niet nog een keer door te verwarmen om zeker te zijn van warm water: er zit dan genoeg in het SWW vat.

In geval van een delta tussen boven en onder kan ik me nog voorstellen dat je dan preventief de boel alvast weer verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:29
Allemaal leuk en aardig, maar als ik met 28 graden de koelstand aanzet en dat werkt vervolgens 2 dagen niet, we gaan nu dag 3 in, dan noem ik dat alles behalve slim of besparend of iets dat met het net te maken heeft. Wie gaat die upgrade kit betalen, ik neem aan dat dit gratis is. Sorry om zo als een botte eikel binnen te komen, maar mensen leggen een hoop geld neer en dan moeten dingen gewoon werken. Dat staat even los van de nette communicatie en de slimme gasten die bij jullie werken. Want beide waardeer ik ook enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:00
arjenhiemstra schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Heb je een BB? Ik zie grafieken die heel veel op die van jou lijken. Er gaat echt iets in de aansturing niet goed met de warmtepomp.
Wij hebben een Sparrow. CB gaf aan dat er bij uitval koelen een melding was dat er een ontdooi cyclus start. Ik heb hier het vermoeden dat het koelen alleen werkt bij buitentemperatuur boven 27 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Biker_007 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Wij hebben een Sparrow. CB gaf aan dat er bij uitval koelen een melding was dat er een ontdooi cyclus start. Ik heb hier het vermoeden dat het koelen alleen werkt bij buitentemperatuur boven 27 graden.
Check thx. Ontdooi cyclus lijkt mij ook bijzonder.... bij koelen zou er warmte onttrokken moeten worden aan de woning, waar zou er dan iets ontdooit moeten worden denk ik dan?

CB gaf bij mij aan dat het iets met water temp vanuit huis te maken heeft, dat ondanks de hoge binnen temp de temp van het water al te laag zou zijn om te koelen. Maar er gaat gewoon water van 23 graden naar de BB dus dat lijkt mij ruim voldoende om er een paar graden af te halen. Na 3 minuten wat gerommel stopt de BB ermee en dit herhaald zich totdat het koelen vele uren later uiteindelijk echt start (water temp is dan een halve graad hoger). Dit is nog niet eens voldoende tijd om het hele water volume van het systeem (>180 liter) 1x rond te pompen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-lRzDqFYnA2ixnEx3F0SdO18nE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMAjnHUJDaeJHfzl0jTVQjrv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8IapECsxG9iqw3iVkbmDolSj0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vPl5MJhBUcK2QynXpThYc3ZL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
aloft schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Die 14 watt zie ik ook sinds een paar dagen. Is redelijke gelijk aan wat mijn meter in de meterkast meet. Dat vermogen in klopt ook onder belasting wel aardig, ik zie ook regelmatig pieken (langer dan paar minuten) boven de 16A als hij flink aan het werk moet.

Volgens de handleiding van de Blackbird P80 moet je de buitenunit afzekeren op 20A (hoewel ze verderop weer in de handleiding aangeven dat je installatie in staat moet zijn om 2x 16A te leveren.

Meeste installateurs gaan voor die 16A inderdaad. Ik heb hem wel op 20A laten monteren.
Je hebt tegenwoordig in je woning minimaal 1x25a of 3x25a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:40
ietse schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:31:
[...]

Hier koelt de sparrow nagenoeg de hele dag door. Op 16% idd maar lager dan 19 word het niet echt en daar doet hij heeeeeeeel lang over om daar te komen.
Exact hetzelfde gedrag hier met de Sparrow. En ik snap het niet: WAAROM houdt hij s'nachts op met koelen? de watertemperatuur is s'nachts snel koud, zonder veel energie. Zeker met warme dagen in het vooruitzicht wil ik die plaat beton zo koud mogelijk hebben, zo vroeg mogelijk. Zodat het huis gewoon veel minder opwarmt.

nee, in plaats daarvan gaat hij pas tegen een uur of 11 met actief koelen. Dan is de watertermperatuur al weer aardig opgelopen en duurt het onwijs lang voordat het weer rond de 19 graden is.

Weheat Intelligence klinkt leuk, maar ik bepaal liever zelf de strategie als dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
PKAWA schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:28:
Goedemiddag,

Ik ben zelf op zoek naar een all electric oplossing om mijn vrijstaande woning te verwarmen.
Nou is de afweging voornamelijk tussen quatt en weheat en heb dit topic en het topic van Quatt gevolgd.
Maar het is een aanzienlijke investering en zou graag willen weten of er mensen zijn die uiteindelijk liever een quatt hadden laten installeren?
Of wellicht nog een andere optie.
Ik vraag dit omdat er mbt koelen en de software an sich toch wel redelijk wat klachten lijken te zijn, waardoor ik me afvraag of ik niet een product koop dat vervolgens zelf gaat doen wat het wilt.

Grt,
Peter.
Het is en blijft natuurlijk jou keuze waar je voor gaat.
Iedere situatie /woning en wensen zijn weer anders.
Laat je goed voorlichten door enkele installateurs en maak dan een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Goedemiddag,

Ik ben zelf op zoek naar een all electric oplossing om mijn vrijstaande woning te verwarmen.
Nou is de afweging voornamelijk tussen quatt en weheat en heb dit topic en het topic van Quatt gevolgd.
Maar het is een aanzienlijke investering en zou graag willen weten of er mensen zijn die uiteindelijk liever een quatt hadden laten installeren?
Of wellicht nog een andere optie.
Ik vraag dit omdat er mbt koelen en de software an sich toch wel redelijk wat klachten lijken te zijn, waardoor ik me afvraag of ik niet een product koop dat vervolgens zelf gaat doen wat het wilt.

Grt,
Peter.
Quatt sprak me gewoon niet aan. Twee units op het dak ipv 1. Geimporteerd/relabeld vanuit China.
En ja, er zijn dingen bij Weheat die ik mss anders had gewild, zoals meer zelf controle over het koelen. Met verwarmen heb ik die controle overigens wel.

Maar dat koelen staan nog redelijk in de kinderschoenen. BIj Weheat heb ik wel het idee dat ze luisteren naar de klant en zeker naar de ervaringen op dit forum. De tweakersdag was zeer interessant, ze hebben visie over hoe een WP ingezet kan worden icm dynamsiche tarieven bijvoorbeeld. Heel innovatief bedrijf.

Ben heel tevreden dat ik voor de Weheat heb gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
of ik niet een product koop dat vervolgens zelf gaat doen wat het wilt.

Grt,
Peter.
Vraag jezelf goed af wat je wilt kunnen besturen aan je warmtepomp. Ik was gewend bij mijn vorige warmtepomp zo ongeveer alles in te kunnen stellen, deels remote (bijv. iets super simpels als temp setpoint in je woonkamer remote veranderen).

Bij WeHeat warmtepompen kun je helemaal niets van dit alles en het product doet inderdaad wat het wilt (of wat WeHeat wil) en daar heb je als gebruiker maar mee te doen.
Ik moet nu na een half jaar gebruik constateren dat het eerder slechter dan beter aan het worden is. (functionaliteit wordt zomaar uit de app gehaald, downgrade niet mogelijk, SWW run tijd niet in te stellen, SWW temp niet remote in te stellen etc. etc.)

Voor een modern huis met slimme energiesturing e.d. op dit moment gewoon niet een geschikt product. Ze zeggen dat het beter gaat worden maar ik heb er nog iets van gezien helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Vraag jezelf goed af wat je wilt kunnen besturen aan je warmtepomp. Ik was gewend bij mijn vorige warmtepomp zo ongeveer alles in te kunnen stellen, deels remote (bijv. iets super simpels als temp setpoint in je woonkamer remote veranderen).

Bij WeHeat warmtepompen kun je helemaal niets van dit alles en het product doet inderdaad wat het wilt (of wat WeHeat wil) en daar heb je als gebruiker maar mee te doen.
Ik moet nu na een half jaar gebruik constateren dat het eerder slechter dan beter aan het worden is. (functionaliteit wordt zomaar uit de app gehaald, downgrade niet mogelijk, SWW run tijd niet in te stellen, SWW temp niet remote in te stellen etc. etc.)

Voor een modern huis met slimme energiesturing e.d. op dit moment gewoon niet een geschikt product. Ze zeggen dat het beter gaat worden maar ik heb er nog iets van gezien helaas...
Ik snap je reactie mbt SWW, daar hoor/lees ik meer klachten over. Hier zijn ze wel degelijk serieus mee bezig. Echter, je reactie mbt remote dingen regelen? Daar is Weheat juist heel sterk in?

Alles gaat via de app of de portal. Setpoint van je temp in woonkamer veranderen? Bedoel je daarmee de gewenste temperatuur (want dat gaat via thermostaat) of iets anders?

En welke functionaliteit is uit de app gehaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Ik snap je reactie mbt SWW, daar hoor/lees ik meer klachten over. Hier zijn ze wel degelijk serieus mee bezig. Echter, je reactie mbt remote dingen regelen? Daar is Weheat juist heel sterk in?
De vraag was doet de WeHeat wat ie wilt( of kunnen wij dat bepalen.)

Dus inderdaad, WeHeat is daar heel sterk in, maar wat kunnen wij als gebruiker? Nagenoeg niets...

Hoe stuur je de WH op basis van dynamische tarieven? Hoe zorg je dat SWW run gedaan wordt op het moment dat jij dat wilt?
Hoe zorg je dat de woning nog even extra opgewarmd wordt als de meting is dat je nog wat energie over hebt? enz.

Zelfs de feature om de compressor op percentage te limiteren (de BB maakt hier veel te veel lawaai) hebben ze uit de app gesloopt en omgedoopt tot een geluid feature die niet werkt (extra savings setting == hoger verbruik :? ). Heating curve, kan niet meer via de app. Cooling mode settings kan niet meer via de app.

Het product is van lokale bodem wat ik geweldig vind, de ideeën zijn innovatief maar het blijft tot nu toe voornamelijk bij woorden imho

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 14:48
Weheat schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:39:
We delen graag een update over hoe wij bij Weheat omgaan met een toenemende realiteit voor all-electric huishoudens: netcongestie.
...
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb stroom zat over dag. Ik zou daarom liever bufferen op het moment dat de stroom bijna niets kost in plaats van voor noppes of negatief te moeten terugleveren. Daarnaast woon ik op een plek waar netcongestie niet echt aan de orde lijkt te zijn.

Derhalve zou ik toch echt graag de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen wanneer ik warmte maak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feico.de.boer
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:37:
[...]

...

Het product is van lokale bodem wat ik geweldig vind, de ideeën zijn innovatief maar het blijft tot nu toe voornamelijk bij woorden imho
Mijn grootste bezwaar is dat Weheat constant aanpassingen maakt in de software en deze zonder keuze of informatie vooraf doorvoert. Op deze manier voel ik me een beetje een proefproject zonder er invloed op te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feico.de.boer
feico.de.boer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb stroom zat over dag. Ik zou daarom liever bufferen op het moment dat de stroom bijna niets kost in plaats van voor noppes of negatief te moeten terugleveren. Daarnaast woon ik op een plek waar netcongestie niet echt aan de orde lijkt te zijn.

Derhalve zou ik toch echt graag de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen wanneer ik warmte maak.
Ter illustratie schets ik even mijn probleem ...
Ik zie vandaag dat de SWW ondanks een gevraagde 55 graden gaat verwarmen tot 65 lijkt het. Dat doet de WP nu al in de ochtend terwijl de boventemp nog boven de 55 zat omdat gisteren ook al tot 65 werd opgestookt. In de ochtend leveren mijn zonnepanelen het minst op in verband met plaatsing en fysieke beperkingen (bomenrij in de weg). Vanaf een uur of 11 gaat het los en rond 1300 uur zit ik op een mooie dag op zo'n 6-7 kW. Mijn batterijen (3x Sessy) krijgen dit niet weg dus dan is een mooi moment om extra stroom weg te trekken. Aangezien we water genoeg hebben voor twee douchebeurten in de ochtend kan dat opwarmen wel even wachten tot er stroom over is.

Ik durf dan ook wel te stellen dat Weheat nooit de intelligentie kan creeeren voor elk huishouden, vooral ook omdat ze niet alle parameters van dat huishouden kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
feico.de.boer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Mijn grootste bezwaar is dat Weheat constant aanpassingen maakt in de software en deze zonder keuze of informatie vooraf doorvoert. Op deze manier voel ik me een beetje een proefproject zonder er invloed op te hebben.
herkenbaar... mijn tolerantie voor dit soort dingen is best hoog als de basis goed is maar daar rommelt het helaas ook

En ik heb getwijfeld of ik er iets over moet posten of niet, want tja, als door teveel klachten te weinig mensen een WeHeat kopen en ze van de markt gaan.... dan heb ik geen werkende WH meer vrees ik, zonder WH app of portal gebeurt er helemaal niets namelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feico.de.boer
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:49:
[...]

herkenbaar... mijn tolerantie voor dit soort dingen is best hoog als de basis goed is maar daar rommelt het helaas ook

En ik heb getwijfeld of ik er iets over moet posten of niet, want tja, als door teveel klachten te weinig mensen een WeHeat kopen en ze van de markt gaan.... dan heb ik geen werkende WH meer vrees ik, zonder WH app of portal gebeurt er helemaal niets namelijk...
Zoals ik het nu ervaar is het een product waarvan de software/firmware ontwikkeling aan alle kanten rammelt en geeft het geen goed gevoel. Een gebruiker verwacht stabiliteit en niet verrassingen.

Ik juig toe dat er nieuwe ontwikkelingen zijn, maar rol dit niet zomaar uit zonder informatie vooraf en vooral niet, verander plotsteling de verwachte werking. Laat gebruikers zelf beslissen.

Overigens, ik zeg niet dat de software ontwikkeling bij Weheat slecht is. Ik heb daar totaal geen zicht op. Maar ik loop al een tijdje me in de IT en met alles wat ik zie is dit wel een onderbuikgevoel wat ik er bij krijg ... onvolwassen software development.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:37:
[...]

De vraag was doet de WeHeat wat ie wilt( of kunnen wij dat bepalen.)

Dus inderdaad, WeHeat is daar heel sterk in, maar wat kunnen wij als gebruiker? Nagenoeg niets...

Hoe stuur je de WH op basis van dynamische tarieven? Hoe zorg je dat SWW run gedaan wordt op het moment dat jij dat wilt?
Hoe zorg je dat de woning nog even extra opgewarmd wordt als de meting is dat je nog wat energie over hebt? enz.

Zelfs de feature om de compressor op percentage te limiteren (de BB maakt hier veel te veel lawaai) hebben ze uit de app gesloopt en omgedoopt tot een geluid feature die niet werkt (extra savings setting == hoger verbruik :? ). Heating curve, kan niet meer via de app. Cooling mode settings kan niet meer via de app.

Welke warmtepomp kan dit dan wel, out-of-the-box? En ik bedoel niet via Home Assistant of allerlei ingewikkelde tools. Het moet ook werken voor mensen die niet technisch onderlegd zijn. Weheat bouwt natuurlijk een WP model dat iedereen kan gebruiken. Wij zijn natuurlijk een vrij uitzonderlijke groep gebruikers (3% van de customer base ongeveer).

Bijna alle dingen die jij wilt staan bij hun op de roadmap voor dit jaar. En ze zijn met betatesters in het veld aan het testen dat mensen zelf hun SWW schedule kunnen maken, het blijkt in de praktijk echter nog verdomd lastig te zijn om dat goed in te stellen.

En ja. Je koopt een product op basis van hoe het NU werkt. Beloftes heb je in principe niets aan. Ik heb (zeker na de tweakersdag) vol vertrouwen dat het alleen maar beter gaat worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Welke warmtepomp kan dit dan wel, out-of-the-box? En ik bedoel niet via Home Assistant of allerlei ingewikkelde tools. Het moet ook werken voor mensen die niet technisch onderlegd zijn. Weheat bouwt natuurlijk een WP model dat iedereen kan gebruiken. Wij zijn natuurlijk een vrij uitzonderlijke groep gebruikers (3% van de customer base ongeveer).

Bijna alle dingen die jij wilt staan bij hun op de roadmap voor dit jaar. En ze zijn met betatesters in het veld aan het testen dat mensen zelf hun SWW schedule kunnen maken, het blijkt in de praktijk echter nog verdomd lastig te zijn om dat goed in te stellen.

En ja. Je koopt een product op basis van hoe het NU werkt. Beloftes heb je in principe niets aan. Ik heb (zeker na de tweakersdag) vol vertrouwen dat het alleen maar beter gaat worden.
`

Zo lastig kan dat niet zijn toch? Kies tijdstip en dag - done. Maar goed, ben geen programmeur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

[...]
[...]
Klopt, helemaal eens, mijn fout idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

Dat is geen argument, WeHeat maakt het onmogelijk om dit te doen. Daikin, Mitsubishi, Vaillant hebben een deel van deze mogelijkheden ingebouwd of maken het mogelijk om te besturen. Ingewikkeld of niet, het kan
Zolang de feature niet in handen is van de gebruikers is het zonder waarde. Slechts woorden zoals ik eerder aan gaf.
En een SWW schedule verdomd lastig? Dat is gewoon triest als dat echt zo is. Maar geef mij een simpele api met aan/uit of set target temp sww en ik programmeer het zelf wel
Klopt, helemaal eens, mijn fout idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:22:
[...]

`

Zo lastig kan dat niet zijn toch? Kies tijdstip en dag - done. Maar goed, ben geen programmeur :+
Ik loop al een tijdje mee in software ontwikkeling. In een groeiende markt is de gretigheid om de eerste te zijn enorm hoog. En het is best complex: je hebt vele tientallen variabelen op huis, wijk, regionaal en landelijk niveau. En soms ontbreken variabelen. Naarmate de AI landelijk haar werk doet zal de zwaarte van elke variabele wijzigen. Een variabele die handmatig overruled wordt heeft weer impact op de rest, en het resultaat moet weer binnen voorwaarden blijven.

Dus ja, als je dit dan ook nog asap op markt brengt, dan hoop ik dat er afgewogen is of rollback zinvol is. Maar goed: ik werk er niet; dit is slechts een beeld van (een stukje) data science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Jailhouse schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Ik loop al een tijdje mee in software ontwikkeling. In een groeiende markt is de gretigheid om de eerste te zijn enorm hoog. En het is best complex: je hebt vele tientallen variabelen op huis, wijk, regionaal en landelijk niveau. En soms ontbreken variabelen. Naarmate de AI landelijk haar werk doet zal de zwaarte van elke variabele wijzigen. Een variabele die handmatig overruled wordt heeft weer impact op de rest, en het resultaat moet weer binnen voorwaarden blijven.

Dus ja, als je dit dan ook nog asap op markt brengt, dan hoop ik dat er afgewogen is of rollback zinvol is. Maar goed: ik werk er niet; dit is slechts een beeld van (een stukje) data science.
Ik bedoel gewoon een statische instelling. Niet een AI gestuurd dynamisch ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdioticCircles
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:43
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Het voelt een beetje alsof Weheat het wiel opnieuw probeert uit te vinden op een aantal aspecten van de aansturing van een warmtepomp. Dat is leuk als Weheat uiteindelijk op iets beters uitkomt.. als... Maar het gesloten systeem dat ze hebben is voor een tweaker vooral frustrerend. Een hoop zaken rond SWW en koelen die gewoon nu al efficiënter kunnen mag je niet zelf instellen.

Weheat/de warmtepomp zullen waarschijnlijk nooit zoveel weten van onze situatie (de woning, verwarmingssysteem, elektra, zonnepanelen, thuisbatterij, weer en weersverwachting, levensstijl, sww/koel/verwarm behoefte) in ons huis als ons gezin en ons smart home systeem. Dat maakt de Weheat benadering voor een gesloten 'intelligente aansturing' op afstand waarschijnlijk een beetje dom. Ik snap dat je deze aansturing aan wil bieden voor de gebruiker die zelf geen zin in tweaken heeft, maar laat alsjeblieft de optie open voor wanneer je er wel zin, tijd en verstand voor hebt.

Geef bijvoorbeeld ten minste de optie om de gewenste sww temperatuur in te stellen via andere systemen als een OpenTherm thermostaat of (nog liever) home assistant. Mijn thermostaat kan prima uitlezen wat de gewenste sww temperatuur is, maar aanpassen via de thermostaat is te veel gevraagd voor de warmtepomp. Home Assistant laat ik dan wel met de thermostaat communiceren.. Deze kleine simpele optie aanbieden lost al onze problemen met sww runs op stomme tijden op. Ik vertrouw liever eerst op mn eigen intelligente aansturing totdat ik mijzelf mag verwonderen met de intelligente aansturing van anderen. En als de warmtepomp door die optie open te stellen ontregelt kan worden, dan krijg ik wat meer twijfels over de huidige aansturing en staat van de warmtepomp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:36:
Zolang de feature niet in handen is van de gebruikers is het zonder waarde. Slechts woorden zoals ik eerder aan gaf.
En een SWW schedule verdomd lastig? Dat is gewoon triest als dat echt zo is. Maar geef mij een simpele api met aan/uit of set target temp sww en ik programmeer het zelf wel
Dit denkt bijna iedereen. In de zaal op de tweakersdag was een betatester aanwezig. Helaas mocht hij niets zeggen (geheimhoudingsplicht) maar hij bevestigde toen de presentator aangaf hoe moeilijk het kan zijn.

Ik heb zelf bewust niet gekozen voor SWW via de WP, mede omdat er (nog) geen handmatige/dan wel slimme aansturing is. En zoals gezegd, ik koop niet op basis van een roadmap maar wat het apparaat nu kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Dit denkt bijna iedereen. In de zaal op de tweakersdag was een betatester aanwezig. Helaas mocht hij niets zeggen (geheimhoudingsplicht) maar hij bevestigde toen de presentator aangaf hoe moeilijk het kan zijn.

Ik heb zelf bewust niet gekozen voor SWW via de WP, mede omdat er (nog) geen handmatige/dan wel slimme aansturing is. En zoals gezegd, ik koop niet op basis van een roadmap maar wat het apparaat nu kan.
Je kan ook gewoon de slider verzetten naar 60 graden of stroom eraf gooien om de legionella run te starten. Ik kan oprecht (nog) niet geloven dat een instelling die er al min of meer inzit niet uit te breiden is met datum en tijd.

Overigens maakt het mij echt totaal niets uit. Ben daar niet mee bezig. Of er nu om 1 uur of 9 uur in de avond een SWW plaastvind intereseert mij niet.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 20-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Dat is geen argument, WeHeat maakt het onmogelijk om dit te doen. Daikin, Mitsubishi, Vaillant hebben een deel van deze mogelijkheden ingebouwd of maken het mogelijk om te besturen. Ingewikkeld of niet, het kan
Het is voor Weheat wel degelijk een argument. Dat jij daar anders in staat, prima (en als tweaker begrijpelijk).

Zij willen voorkomen dat mensen met een API zelf de WP gaan aansturen zonder ook maar enige kennis te hebben van de parameters van de techniek. De firmware engineer gaf toe zelf ook wat getweaked te hebben als test (op zijn eigen warmtepomp) en vervolgens moest constateren dat er schade was aan de WP.

En uiteraard als er mensen zijn die de WP met een API gaan aansturen en de compressor gaat kapot binnen een paar jaar -2x raden bij wie ze de schuld leggen.

Dus dat Weheat iedere ontwikkeling eerst uitgebreid wil testen en zeker wil zijn dat het niet ten koste gaat van de levensduur van de WP vind ik juist een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:11:
[...]

Je kan ook gewoon de slider verzetten naar 60 graden of stroom eraf gooien om de legionella run te starten. Ik kan oprecht (nog) niet geloven dat een instelling die er al min of meer inzit niet uit te breiden is met datum en tijd.
Tja dat wist ik allemaal toen niet. Er speelde overigens meer redenen waarom ik ook liever SWW via gas heb. Had net een nieuwe CV ketel opghangen a 5k, en om die nu in 1x af te schrijven...Plus ik heb liever 'ongelimiteerd' warm water. Noem het een gevoel, comfort, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Tja dat wist ik allemaal toen niet. Er speelde overigens meer redenen waarom ik ook liever SWW via gas heb. Had net een nieuwe CV ketel opghangen a 5k, en om die nu in 1x af te schrijven...Plus ik heb liever 'ongelimiteerd' warm water. Noem het een gevoel, comfort, etc...
Doelde meer op mijn intiele punt, breidt die SWW run uit zelf kiezen van datum en tijd :). Nieuwe CV aschrijven zou ik persoonlijk ook niet snel doen. Al had die van ons ook nog wel minimaal 10 jaar mee gekunnen. Maar geod, dat is het voordeel van verhuizen. Voel je het niet direct :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdioticCircles
STIMPPYYY schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:11:
[...]

Exact.. Wanneer ik nu wil bufferen doe ik handmatig in de app de temperatuur omhoog gooien.. Maar ja, daar heb ik niet altijd tijd voor, ik heb ook een leven. Dus laat ik dat het liefst geautomatiseerd aansturen. Die slimme aansturing kan weheat zelf nooit doen, want die weet niet hoeveel mijn zonnepanelen terug leveren, hoeveel capaciteit de batterij heeft, wat voor energie contract er is. Ik vind het niet gek dat een 'goed systeem' moeilijk intelligent is in te regelen op afstand door Weheat. Je kan niet rekening houden met alle randvoorwaarden voor een slimme aansturing en de wensen van ieder huishouden met de paar variabelen die de warmtepomp meet en die je online over de wijk op kan halen. Probeer het dan ook niet. Maak iets dat goed genoeg is voor de meeste huishoudens en maak je systeem open zodat je systeem beter kan zijn voor de huishoudens die meer kunnen aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:41
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:49:
dan heb ik geen werkende WH meer vrees ik, zonder WH app of portal gebeurt er helemaal niets namelijk...
Ik kan me vaag herinneren ergens iets gelezen te hebben dat dat afgedekt was en het spul door een andere partij in de lucht gehouden zal worden...

Heb alleen geen idee meer waar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Ik kan me vaag herinneren ergens iets gelezen te hebben dat dat afgedekt was en het spul door een andere partij in de lucht gehouden zal worden...

Heb alleen geen idee meer waar..
Klopt... in dat geval zullen een aantal installateurs het beheer van de servers en functionaliteit overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdioticCircles
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Het is voor Weheat wel degelijk een argument. Dat jij daar anders in staat, prima (en als tweaker begrijpelijk).

Zij willen voorkomen dat mensen met een API zelf de WP gaan aansturen zonder ook maar enige kennis te hebben van de parameters van de techniek. De firmware engineer gaf toe zelf ook wat getweaked te hebben als test (op zijn eigen warmtepomp) en vervolgens moest constateren dat er schade was aan de WP.

En uiteraard als er mensen zijn die de WP met een API gaan aansturen en de compressor gaat kapot binnen een paar jaar -2x raden bij wie ze de schuld leggen.

Dus dat Weheat iedere ontwikkeling eerst uitgebreid wil testen en zeker wil zijn dat het niet ten koste gaat van de levensduur van de WP vind ik juist een pre.
Er is best wat ruimte tussen niets openstellen en alle instellingen open maken zonder grenzen te stellen in de API. Maar ja, wel vreemd dat er bij Weheat zoveel angst is. Of is het toch meer de warmtepomp voor installateurs dan voor gebruikers. Er wordt namelijk wel een hoop afhankelijkheid van de installateur en Weheat gecreëerd bij de gebruiker. Misschien zien ze lucratieve abonnementen voor zich in het verre vooruitzicht.

De warmtepomptakken van Mitsubishi en Daikin zijn natuurlijk ook failliet gegaan door al die ingebouwde toegankelijkheid, niemand die nog zo'n snel kapot gaande warmtepomp wil /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
IdioticCircles schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:33:
[...]
De warmtepomptakken van Mitsubishi en Daikin zijn natuurlijk ook failliet gegaan door al die ingebouwde toegankelijkheid, niemand die nog zo'n snel kapot gaande warmtepomp wil /s
Waarom ben je dan voor een Weheat gegaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Dat WH het control mechanisme verbergt voor de gebruiker is prima en juist een pluspunt. Ik zie meer slecht geïnstalleerde en afgestelde warmtepompen dan andersom.

Maar er zijn settings die prima aan de gebruiker gegeven kunnen worden zonder het control mechanisme van de WP zelf te hoeven exposen.

Simpel voorbeeld(
Zoiets simpels als een target temp voor SWW kan echt niet moeilijk zijn, het kan nu al handmatig via de app, dan kan super eenvoudig ook aan de API toegevoegd worden. Desnoods met een beperking zoals Max 1x per uur de temp te wijzigen oid.
De rest wordt dan nog steeds geregeld binnen de control space die WH vaststelt, geen gevaar voor de WP.

Maar mss moet ik maar eens naar WH toe als dat nog een keer mogelijk is, wellicht denk ik er daarna anders over….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:43
Volgens mijn app is Weheat nu al een week bezig met die koelcheck, gebeurt daar wel iets? Kan ik nog zaken controleren aan mijn kant om zeker te weten dat alles goed staat voor het koelen? Systeem staat iig ingesteld op vloerverwarming en LT radiatoren. De conventionele radiatoren in huis zijn dichtgedraaid.

Ik heb al dagen niets anders als pogingen tot koelen, tot 10 per dag. Alleen hij blijft niet koelen. Wat staat er dan in de weg om het hele systeem naar de 18 graden te brengen? Het water is nu 23 / 24 graden en ook warmer als de WP in de zon komt te taan. Buitentemperatuur is regelmatig (ver) boven de 22 graden.

Het is bloedheet in huis in de ruimtes waar geen airco hangt maar wel vloerverwarming ligt. Die dus " uit " is. Frustrerend! @Weheat Verlos ons eens, ligt het dan aan het afgiftesysteem? Of wat gaat er mis...

[ Voor 4% gewijzigd door Dropsen op 20-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdioticCircles
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Waarom ben je dan voor een Weheat gegaan als ik vragen mag?
Dat vraag ik me soms ook af..

Nee, was in de markt voor een r290 warmtepomp, Weheat leek me wel sympathiek en ze gingen ook nog eens een tweakersdag organiseren. Kennis en klantcontact bij Coolblue was ik ook veel meer tevreden over dan de andere installateurs die bij mij over de vloer waren gekomen. Installatie via Coolblue bij vrienden was ook goed gegaan. Dus toen was ik akkoord gegaan met hun offerte. Was het hele huis aan het verbouwen dus planning was ook belangrijk, kon niet oneindig nadenken en installateurs langs laten komen.

Dat ik vervolgens niet helemaal tevreden ben met de uitkomsten van de tweakersdag en verbaast ben dat je wel echt heel weinig dan wel via de app/portal dan wel via de thermostaat in kan stellen is vooral jammer voor mij. En de houding van en de communicatie vanuit Weheat vind ik ook jammer.

Die warmtepomp staat er nu en zal jaren meegaan. We zullen verhuist zijn voor er een nieuwe nodig is. Maar in de nieuwe woning komt geen Weheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:25
Met de komst van deze nieuwe "intelligentie" ben ik blij dat ik net op tijd offline ben gegaan. Ik kan de pomp vanaf mijn OT thermostaat voldoende besturen en meet temperaturen van buitenaf. Zolang de pomp werkt mag ie blijven. Als ie kapot gaat komt er een ander merk in. Ik blijf dit topic met interesse volgen maar zal niet veel kunnen bijdragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:39
Hier weer vrolijk de sww verwarmd naar 60+ graden (staat op max. 55 graden), op een ongunstig tijdstip (dynamische energietarieven). Top! Geef me dan op zijn minst de mogelijkheid om het tijdstip van de dag in te stellen wanneer er een sww run mag plaatsvinden. Legionellarun is niet meer nodig, want die hebben we nu dagelijks (op mijn kosten uiteraard). Kom op @Weheat, dit is gepruts onder de maat en moet beter.

Ik begin inmiddels teleurgesteld te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJlGCXchHq-ZZrVOzr7zUthqqaU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7isgLssmNTPHk2sM04xD5XSG.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellup123
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-06 15:56
Hellup123 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:23:
Ik kan momenteel geen sww meer verwarmen. Verwarmen van het huis werkt wel gewoon. Stroom er al een keer afgehaald, maar heeft niet geholpen. Status blijft staan op ' 'klaarmaken' .Heb een Blackbird en horizontaal boilervat van Itho. Iemand hetzelfde probleem?
Blijkbaar hebben ze deze instelling bij mij al 3 weken geleden aangezet. Ik heb hier toen een melding van gemaakt bij Weheat (nooit reactie gehad) en bij mijn installateur. Die snapt er helaas ook niks van. Blijkbaar is er vanuit Weheat ook geen communicatie naar mijn installateur geweest voordat deze nieuwe instellingen gepusht werden. Mooi waardeloos. 3 weken bezig geweest om een oplossing te vinden voor mijn probleem, blijkt het gewoon 'design' te zijn. Je hoopt altijd dat een product (software) doorontwikkelt, maar in dit geval lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Vreemd ook dat de functionaliteit om de temperatuur van je SWW aan te passen nog steeds in de app zit, terwijl je dat in de praktijk dus helaas niet meer kunt. Begin best wel spijt te krijgen van mijn aanschaf van een Weheat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:19
Dropsen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:09:
Volgens mijn app is Weheat nu al een week bezig met die koelcheck, gebeurt daar wel iets? Kan ik nog zaken controleren aan mijn kant om zeker te weten dat alles goed staat voor het koelen? Systeem staat iig ingesteld op vloerverwarming en LT radiatoren. De conventionele radiatoren in huis zijn dichtgedraaid.

Ik heb al dagen niets anders als pogingen tot koelen, tot 10 per dag. Alleen hij blijft niet koelen. Wat staat er dan in de weg om het hele systeem naar de 18 graden te brengen? Het water is nu 23 / 24 graden en ook warmer als de WP in de zon komt te taan. Buitentemperatuur is regelmatig (ver) boven de 22 graden.

Het is bloedheet in huis in de ruimtes waar geen airco hangt maar wel vloerverwarming ligt. Die dus " uit " is. Frustrerend! @Weheat Verlos ons eens, ligt het dan aan het afgiftesysteem? Of wat gaat er mis...
Die van mij is sinds zondag met de koelcheck bezig.
Gister na 2 pogingen een lange run van 6 uur.
Vandaag na 9 pogingen van 3 minuten, is hij nu wel aan het koelen. Waarom die nu de 10e keer wel doorgaat geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Dat WH het control mechanisme verbergt voor de gebruiker is prima en juist een pluspunt. Ik zie meer slecht geïnstalleerde en afgestelde warmtepompen dan andersom.

Maar er zijn settings die prima aan de gebruiker gegeven kunnen worden zonder het control mechanisme van de WP zelf te hoeven exposen.

Simpel voorbeeld(
Zoiets simpels als een target temp voor SWW kan echt niet moeilijk zijn, het kan nu al handmatig via de app, dan kan super eenvoudig ook aan de API toegevoegd worden. Desnoods met een beperking zoals Max 1x per uur de temp te wijzigen oid.
De rest wordt dan nog steeds geregeld binnen de control space die WH vaststelt, geen gevaar voor de WP.

Maar mss moet ik maar eens naar WH toe als dat nog een keer mogelijk is, wellicht denk ik er daarna anders over….
Die 'meer controle' over SWW gaat ook komen dit jaar, daar zijn ze achter de schermen hard mee aan het werk. API gaat er nooit komen, dat hebben ze ook duidelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
jeroendh schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Die van mij is sinds zondag met de koelcheck bezig.
Gister na 2 pogingen een lange run van 6 uur.
Vandaag na 9 pogingen van 3 minuten, is hij nu wel aan het koelen. Waarom die nu de 10e keer wel doorgaat geen idee.
Ik zie hetzelfde gedrag...in de ochtend een aantal keren van 5 minuten (ongeveer), en dan vervolgens runs van 11:30-12:00 tot 21:00.

Ik zie wel dat hij steeds sneller een lagere temp bereikt. Gisteren was watertemp rond dit tijdstip 20.5. Nu was het al beneden de 20 (19.x) rond een uur of 12.

Ik vermoed dat ze proberen te analyseren hoe snel je retourwater opwarmt, met welk vermogen, en bij welke buitentemperatuur. Ik zie het maar als dat de WP aan het 'leren' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
Dropsen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:09:

Herkenbaar, heb je het al gemeld aan de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
Biker_007 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Herkenbaar, heb je het al gemeld aan de installateur?
Ja, en die geven aan dat de instellingen goed staan. Zo weet ik ook dat deze momenteel op vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren staat. Kunnen zij nog meer controleren / aanpassen / voor me doen?

Je zegt herkenbaar: ben jij wel verder gekomen tot een oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door Dropsen op 20-06-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 14:05
niet sjiek.

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 20-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
Dropsen schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Ja, en die geven aan dat de instellingen goed staan. Zo weet ik ook dat deze momenteel op vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren staat. Kunnen zij nog meer controleren / aanpassen / voor me doen?

Je zegt herkenbaar: ben jij wel verder gekomen tot een oplossing?
Hier nog geen oplossing, maar CB zag wel foutmelding aan het einde van de 3-5 min cyclussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Biker_007 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Hier nog geen oplossing, maar CB zag wel foutmelding aan het einde van de 3-5 min cyclussen.
Aha! Weet je ook wat voor foutmelding? Dan kan ik wellicht mijn installateur ook even de goede kant op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:47
IdioticCircles schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:33:
Ik ben even benieuwd waar dit op gebaseerd is?
Mitsubishi Electric is niet failliet en ik ken geen voorbeelden van kapotte Mitsubishi warmtepompen door toegankelijkheid (voor bijv slimme aansturing, zoals ik ook gebruik met HA)?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gex
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20

gex

De gekste

Hier staat warm water op klaarmaken, maar er gebeurd al uren niets, enig idee wat te doen?

Dit is gebeurd na kiezen hogere temperatuur.
Ook na nodige verbruik vam warm water geen verandering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IdioticCircles
SebastiaanPs schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Ik ben even benieuwd waar dit op gebaseerd is?
Mitsubishi Electric is niet failliet en ik ken geen voorbeelden van kapotte Mitsubishi warmtepompen door toegankelijkheid (voor bijv slimme aansturing, zoals ik ook gebruik met HA)?
Dat was een flauwe sarcastische opmerking van mij in relatie tot de eventuele 'angst' bij Weheat om gebruikers toegang te geven tot instellingen van een product zoals een warmtepomp. Ik ken inderdaad ook geen voorbeelden van stukgaande warmtepompen door slimme aansturing door de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03:47
IdioticCircles schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:05:
[...]

Dat was een flauwe sarcastische opmerking van mij in relatie tot de eventuele 'angst' bij Weheat om gebruikers toegang te geven tot instellingen van een product zoals een warmtepomp. Ik ken inderdaad ook geen voorbeelden van stukgaande warmtepompen door slimme aansturing door de gebruiker.
Ah kijk oké ik snap hem haha. Bij Mitsubishi kun je via de zogenaamde “CN105” poort (dezelfde poort als waar hun eigen WiFi adapter op werkt) een ESP aansluiten waardoor je in combinatie met Home Assistant uitgebreide mogelijkheden hebt en het precies kan tweaken ( ;) ) naar je eigen situatie. Je kunt inderdaad geen gekke dingen doen waardoor je je warmtepomp kapot kunt maken :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:12
Ik ben de koelmodus aan het uitproberen op mijn BB80, maar tot nu toe lukt het niet. Weet iemand waarom hij maar 5 à 10 minuten draait en daarna uitschakelt voordat de stooklijn is bereikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KR40zQp4RvbnsHSLNwFi0ITafc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBRXDJoyizoadVGjnVprVfjb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:07

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

Hoi allemaal,

We lezen alle reacties hier op Tweakers mee zoals jullie weten, dank daarvoor!

De eerste update van de koelfunctie, die al veel oplost, rolt binnen 3 dagen uit. Hieronder vind je de belangrijkste punten:

1. Soms conflicteren regels tussen startvoorwaarden koelen vs bescherming van de warmtepomp. Nu we meer data hebben verzameld tijdens warme dagen, zien we dat de startcondities verlicht kunnen worden waardoor de beveiliging minder snel aanslaat. Als de warmte niet weg kan, gaat de pomp pendelen of ontstaat er condens. Met de nieuwe bandbreedte houden we de compressor veilig zonder onnodig blokkeren.

2. Bij het aanzetten van de koelstand kies je voortaan zelf welk afgiftesysteem voor koeling wordt gebruikt, zodat je niet meer afhankelijk bent van de instellingen die aangegeven zijn bij inbedrijfstelling. Houd er wel rekening mee dat traditionele radiatoren niet geschikt zijn om te koelen.

3. De 'koelcheck' wordt afgerond. We wachtten met het doorvoeren van de resultaten tot bovengenoemde was doorgevoerd. De meeste mensen (die langer dan 3 zonnige dagen gekoeld hebben) zullen dus ook binnen 48 uur door de test heen zijn. We hebben ook de bewoording hiervan veranderd, omdat het feitelijk geen 'test' is maar een actieve monitoring terwijl je gewoon koelt. Koelen staat dus gewoon al aan terwijl we nog aan het monitoren zijn.

4. DHW schedule, eerder over gedeeld: ‘Op basis van een voorspelling op het net activeren we vroegtijdig de warmtepomp om het tapwatervat proactief te laden vóór verwachte piekbelasting. Als de pomp dan tijdelijk offline moet, heeft de gebruiker tóch warm tapwater’). – Echter, mocht je hier last van ondervinden, stuur dan een mail naar tweakers@weheat.nl met het onderwerp ‘DHW Schedule’. Begin volgende week nemen we dan contact met je op om een oplossing hiervoor te vinden.

5. In de koelcurve is het nu mogelijk om de minimumtemperatuur lager dan 18 graden te zetten. Houd er wel rekening mee dat dit het risico op condens verhoogt, wat schade kan veroorzaken.

We monitoren dus actief. Zien we risico voor componenten (bijv. de compressor), dan pauzeren we koelen automatisch. Zo kunnen we onze garantietermijn blijven garanderen.

We geven het toe: we zijn beter in techniek dan in praten 😉. We werken aan helderdere communicatie, zo denken we bijvoorbeeld aan een webinar om onze plannen uit te leggen en jullie vragen live te beantwoorden. Daar komen we snel op terug.

Dank in ieder geval voor alle feedback so far!

Groet,
Team Weheat

[ Voor 4% gewijzigd door Weheat op 20-06-2025 17:15 . Reden: punt 5 toegevoegd ]

www.weheat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Flint staat hier in de koelmodus.
Tegelvloer met daar onder de vloerverwarming is aardig koud.
Je voelt dat hij gekoeld wordt.
Meestal met een cop van 9.2 tot 10.2
Compressor draait dan op iets van 33 procent.
Koelmodus werkt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
201WD schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:15:
Flint staat hier in de koelmodus.
Tegelvloer met daar onder de vloerverwarming is aardig koud.
Je voelt dat hij gekoeld wordt.
Meestal met een cop van 9.2 tot 10.2
Compressor draait dan op iets van 33 procent.
Koelmodus werkt dus.
Gisteren en vandaag heeft hij lekker lange runs gemaakt. Buiten is het ~28, binnen 22 (beneden). De enige kamer met een echte LTV (Jaga Strada met heatboosters) is heerlijk koel (23 versus 25/26 voor de andere kamers met nog normale radiatoren).

Zodra de LTVs van Weheat beschikbaar zijn (@Weheat enig nieuws over timelines?) ga ik alle radiatoren in huis vervangen voor LTVs (hopeljk de Weheat, anders wordt het Jaga Strada).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:59
@Weheat , als gebruiker wil ik minimaal over de volgende functionaliteiten volledig regie hebben:

1.Verwarmen; zelf op gewenste tijden de watertemperatuur kunnen instellen. Lukt nu aardig.
2. Heetwater SWW voorziening; Zelf kunnen bepalen wanneer de warmwater voorziening geactiveerd wordt. Lukt nu niet! Als dit niet mogelijk is, komt bij mij geen Weheat boiler in huis.

Niets meer, niets minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT-5fy7z6O-Ac735tMThC6Vgf8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkygF1tBtbCXcVVGJXSdC1nV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpEb6YEnMgnZfmiHpv5LBbPgYgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmOk9plzxGYt5P1VVGc849sC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFfmB2RIiH7GAl9zYV44AozT2vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNxVk1Myx7iWyTDnwNDHLIQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
Ik kan temperatuur in de portal naar 15 graden zetten en het koelen werkt nu al bijna een uur!

Enige vreemde is dat de doel watertemperatuur van de verwarm stooklijn getoond wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkqcozBIbv_mQ4Pmow9Wn0QbULQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSNsOS8ShBReIRrm3gLHwMtv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Biker_007 op 20-06-2025 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Weheat schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:11:

We monitoren dus actief. Zien we risico voor componenten (bijv. de compressor), dan pauzeren we koelen automatisch. Zo kunnen we onze garantietermijn blijven garanderen.
Top!
zo denken we bijvoorbeeld aan een webinar om onze plannen uit te leggen en jullie vragen live te beantwoorden. Daar komen we snel op terug.

Dank in ieder geval voor alle feedback so far!

Groet,
Team Weheat
Dat zou ik iig al een super initiatief vinden, daar maak ik heel graag tijd voor vrij! En deze terugkoppeling is al heel fijn! Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 20-06-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
jelleeelco schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:47:
[...]

API gaat er nooit komen, dat hebben ze ook duidelijk gemaakt.
Waar hebben ze dat duidelijk gemaakt? Dat dit (ok mogelijk) wel zou komen was juist 1 van de factoren om voor WeHeat te kiezen (I know, mijn risico)

API is er namelijk feitelijk al met bijv. de HA integratie. WeHeat spreek daar zelf ook van API en de URL is zelfs https://api.weheat.nl :P

Verder staat er; "There is currently no way to control the heat pump via this integration."

Daar staat expliciet niet dat het niet gaat komen, er staat dat het er nu niet is.

Op WeHeat support toch echt dat er nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd naast de huidige functionaliteit om sensor uit te lezen. Tenminste zo lees ik dat maar misschien interpreteer ik dan teveel naar mijn eigen wensen...

"Functionaliteiten
Momenteel haalt de Weheat integratie een aantal sensoren van je warmtepomp op. Hiermee zal je meer inzicht krijgen in het energieverbruik en de efficiëntie van je warmtepomp. In de komende tijd zullen er meer functies aan toegevoegd gaan worden.
"

Niet meer sensoren maar er staat meer functies!

Ik geef direct toe, nergens staat dat je ook maar iets kan instellen of dat dit mogelijk gaat worden maar het zou toch wel heel triest zijn voor een dergelijk innovatief bedrijf om daar niets mee te doen... Als dit nooit gaat komen dan vraag ik mij misschien toch af; "Wat zou een BB80 op Vraag en Aanbod doen?" :X :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:17
arjenhiemstra schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Waar hebben ze dat duidelijk gemaakt? Dat dit (ok mogelijk) wel zou komen was juist 1 van de factoren om voor WeHeat te kiezen (I know, mijn risico)

API is er namelijk feitelijk al met bijv. de HA integratie. WeHeat spreek daar zelf ook van API en de URL is zelfs https://api.weheat.nl :P

Verder staat er; "There is currently no way to control the heat pump via this integration."

Daar staat expliciet niet dat het niet gaat komen, er staat dat het er nu niet is.

Op WeHeat support toch echt dat er nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd naast de huidige functionaliteit om sensor uit te lezen. Tenminste zo lees ik dat maar misschien interpreteer ik dan teveel naar mijn eigen wensen...

"Functionaliteiten
Momenteel haalt de Weheat integratie een aantal sensoren van je warmtepomp op. Hiermee zal je meer inzicht krijgen in het energieverbruik en de efficiëntie van je warmtepomp. In de komende tijd zullen er meer functies aan toegevoegd gaan worden.
"

Niet meer sensoren maar er staat meer functies!

Ik geef direct toe, nergens staat dat je ook maar iets kan instellen of dat dit mogelijk gaat worden maar het zou toch wel heel triest zijn voor een dergelijk innovatief bedrijf om daar niets mee te doen... Als dit nooit gaat komen dan vraag ik mij misschien toch af; "Wat zou een BB80 op Vraag en Aanbod doen?" :X :Y)
Ik denk dat het in zijn algemeenheid zinvol is om producten te kopen op basis van wat ze op het moment van aanschaf kunnen, niet op wat mogelijke verwachtingen/wensen zijn. Als je dat namelijk niet doet, heb je eigenlijk alleen maar kans op teleurstellingen (immers: sommige wensen komen er toch niet of duren te lang of zijn niet haalbaar).

Daarmee zeg ik niet “sukkel”, maar hoop dat het helpt om het van een andere kant te bekijken.

Ik hoop oprecht voor je dat je wensen snel vervuld worden door WeHeat
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.