Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45
Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Blijkbaar ben je snel tevreden.
Ik vroeg je eerder ook al naar voorbeelden, op het koelen na, zijn er volgens mij juist heel weinig problemen met de warmtepompen. De problemen die je leest is 99 procent van de tijd een installatie fout door een installateur. Volgens mij draait 99,9÷ van de de warmtepompen van WeHeat in het veld gewoon prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:14
Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Blijkbaar ben je snel tevreden.
Dat kan. Ik had zelf ook wat gedoe rondom de installatie maar dat lag niet aan weheat maar aan de installateur. Ik lees dit forum pas sinds oktober ongeveer. Misschien zijn er voor die tijd veel problemen geweest? Welke problemen constateer jij met weheat warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-10 10:40

Jan2023

KISS

reiniero schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Dat kan. Ik had zelf ook wat gedoe rondom de installatie maar dat lag niet aan weheat maar aan de installateur. Ik lees dit forum pas sinds oktober ongeveer. Misschien zijn er voor die tijd veel problemen geweest? Welke problemen constateer jij met weheat warmtepompen?
@Razer en @reiniero

Als jullie nu eens de moeite nemen om wat berichten hiervoor te lezen moet het toch wel duidelijk worden.
Fijn weekend
_/-\o_

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Razer
Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:15:
[...]

@Razer en @reiniero

Als jullie nu eens de moeite nemen om wat berichten hiervoor te lezen moet het toch wel duidelijk worden.
Fijn weekend
_/-\o_
Ik draai bijna 2 jaar in dit topic mee en ik lees alles, je roept maar wat om te roepen zonder concreet te worden. Zie hieronder.
Razer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:20:
[...]

Ik vroeg je eerder ook al naar voorbeelden, op het koelen na, zijn er volgens mij juist heel weinig problemen met de warmtepompen. De problemen die je leest is 99 procent van de tijd een installatie fout door een installateur. Volgens mij draait 99,9÷ van de de warmtepompen van WeHeat in het veld gewoon prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Tijgerkracht schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Koelen werkt hier nog steeds niet met de Blackbird.
Zette vandaag de aan/uit thermostaat aan, gaat ie verwarmen. Het is buiten 30 graden, doe normaal.
Koelen staat ingesteld in de app met stooklijn op 18.
Verder staat de Blackbird al 6 weken uit
Heb vandaag de instelling veranderd van Aan/uit thermostaat naar Stooklijn.
Ook parameter stooklijn 25 graden aangepast en op 15 graden gezet.
Wat schetst mijn verbazing hij begon met koelen....

De Blackbird bleef vervolgens ongeveer 2 uur lang koelen, waarbij de temperatuur van het CV water niet onder 18 graden is gekomen. Na 2 uur kwam deze in pendelgedrag waarbij de temperatuur steeds verder omhoog ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9AHK8MMjUFQ3WNPT8xctvA3IDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hOvoRAcfjzLlcy4ncjCJAMv.png?f=fotoalbum_large

Buiten koelde het inmiddels redelijk af en het lijkt erop dat de Blackbird nu een soort van stooklijn aan het volgen is? Terwijl voor koelen alles op 18 graden staat, zie ik eerst 15 graden als doel temperatuur en later is dit 17,5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F17lyugSJYVw_BX5Xsj3J5g33GU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJYsoUkfpiLdokBO7vGyEXBS.png?f=fotoalbum_large

Schiet mij maar lek, maar hier klopt niet veel van of ik begrijp het niet.
Dit was met de Elga wel veel makkelijker, gewoon koelmodus aanzetten en hij kiest de stooklijn voor koelen.

Ik zie nu dat nadat de Blackbird van Koelen naar Standby is gegaan, de pomp voor het CV circuit nog een uur nadraaitijd heeft. @Weheat Van mij mag dit soort informatie over pomp nadraaitijd na koelen in de handleiding. Nu is het niet duidelijk waarom de pomp blijft draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgerkracht op 14-06-2025 21:48 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:15:
[...]

@Razer en @reiniero

Fijn weekend
_/-\o_
Je kan niet een percentage problemen afleiden uit de reacties in een topic: users die tevreden zijn posten immers niet elke dag "weer geen problemen". Maar voor wat het waard is, die van mij werkt prima zonder gezeik.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-10 19:11
Ieder zijn eigen keuze.
Ik ben in elk geval super tevreden met WeHeat Flint en een gasloze woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-10 18:04
Bij mij draait de BB vanaf november prima en ben tot nu best wel tevreden.
Enige nadeel is, dat je op de softwarematige besturing weinig grip hebt. Natuurlijk wist ik van te voren dat Weheat anders werkt dan de meest reguliere warmtepomp fabrikanten. Daar heb ik voor gekozen. Het is nog volop in ontwikkeling en moeten wij "ongeduldige" tweakers daar rekening mee houden.
Zo maak ik bewust nog niet de overstap naar FE variant. Het regelen van de SWW instellingen vind ik nu nog teveel gedoe. Ik wil daar zelf de volledige regie over hebben. Ik heb geen haast en wacht de verdere ontwikkelingen geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

teacher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Je kan niet een percentage problemen afleiden uit de reacties in een topic: users die tevreden zijn posten immers niet elke dag "weer geen problemen". Maar voor wat het waard is, die van mij werkt prima zonder gezeik.
Ja wat je zegt.
Wellicht heeft Weheat inmiddels een gigantisch marktaandeel , mooi voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jan2023 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Ja wat je zegt.
Wellicht heeft Weheat inmiddels een gigantisch marktaandeel , mooi voor het milieu.
1000 eenheden per maand in nu nog alleen Nederland 🤗

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
Carboy54 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Dat zijn er heel wat! Weet je toevallig ook bij benadering hoeveel de grotere fabrikanten per maand doen? Om het in perspectief te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siebke
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-10 17:56
Hier lijkt het koelen iets beter te werken dan een maand geleden, zijn nu wat langere runs van +/- 1 uur of iets langer.

Om op een eerdere vraag terug te komen.....

Wat ik wel nog steeds niet begrijp is dat de AUX-pomp uitgaat zodra de BB stopt met koelen terwijl de interne pomp wel door blijft lopen. Lijkt me totaal onlogisch aangezien dan de interne pomp als het ware "door" de AUX pomp heen zou moeten pompen. In de praktijk lijkt het water dan te circuleren "over" de parallelle buffer. Kortom totaal niet effectief. Zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYdTblFXkiR9dnX5bBQgvSn_jso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4Hn0avjb2V9Rgi8RX1ea9B7.png?f=fotoalbum_large

Bij het verwarmen werkt het wel zelfs als de interne pomp stopt loopt de AUX pomp nog een tijdje na iets wat logisch is gezien het parallel buffervat.in de installatie.

iemand enig idee...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IdioticCircles
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-10 15:55
Bij ons is twee weken terug de Sparrow geïnstalleerd door Coolblue met 300 liter boilervat. Prima installatie, 2 dagen met 4 man (waarvan twee in opleiding). Alles was netjes geïnstalleerd. Enkel jammer dat ze de leidingen binnen niet isoleren, maar kleine klus om het zelf te doen.

Over de Sparrow zelf best tevreden. Prima COP en ziet er mooi uit. Wel twijfels over de buitentemperatuur sensor en welk effect dat heeft op het gedrag van de warmtepomp, de unit wordt erg warm in de zon. Enkel SWW verwarmd tot nu. Minpuntjes bij Weheat zitten tot zover op de software en met name instelbaarheid, lokale toegang, zelf kunnen automatiseren SWW/verwarmen/koelen (op basis van zonnepanelen, energietarieven, thuisbatterij, gebruikstijden), het niet direct kunnen koelen.

Op basis van de minpuntjes zou ik Weheat op dit moment ook niet aanbevelen. Er zijn zat mooie warmtepompen waarbij je wel gewoon zelf zaken kan instellen, automatiseren en optimaliseren, danwel via de warmtepomp of via home assistant. Geen reden eigenlijk om een Weheat te kiezen boven andere warmtepompen wanneer basisinstellingen ontbreken, tenzij je ze er leuk uit vindt zien of je de BB op een plat dak wil.

Ik verwacht dat een aantal instellingen/automatiseringen rond SWW er uiteindelijk wel komen, maar met meer lokale toegang had ik die grotendeels zelf al ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 17:42
Carboy54 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:44:
Nieuwe koelcheck-functionaliteit nu beschikbaar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uitgebreide info vind je hier:

https://support.weheat.nl...warmtepomp?language=nl_NL
Ik zal mijn installateur dan even aan zijn jasje trekken, want heb 75m2 vloerverwarming maar hij staat op "niet geschikt om te koelen".

Via de portal koelen aan staan en het werkt op zich prima, alleen vandaag wat raar gedrag (aan/uit/aan/uit ipv lange runs zoals vorige week).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-10 11:28
jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Ik zal mijn installateur dan even aan zijn jasje trekken, want heb 75m2 vloerverwarming maar hij staat op "niet geschikt om te koelen".

Via de portal koelen aan staan en het werkt op zich prima, alleen vandaag wat raar gedrag (aan/uit/aan/uit ipv lange runs zoals vorige week).
Bij mij lijkt hij wel langer te koelen, maar tijdens het koelen is er maar eventjes een vermogen in/uit, en daarna blijft hij wel status koelen, maar is ie alleen aan het rondpompen. En dan weer 5 minuutje koelen en dan weer rondpompen.
Wellicht dat hij anders te snel bij de 18 graden komt, wat slecht is. Maar heb het idee dat hij nu niet zoveel koelt want zodra het vermogen stopt loopt de temperatuur uit weer snel op, en die IN neemt nog niet veel af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEnyaPmtYo6o7_S4YV0gSc_fi8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bwNCcUuHU03MfyAug5jUFaEw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Barryvdh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Bij mij lijkt hij wel langer te koelen, maar tijdens het koelen is er maar eventjes een vermogen in/uit, en daarna blijft hij wel status koelen, maar is ie alleen aan het rondpompen. En dan weer 5 minuutje koelen en dan weer rondpompen.
Wellicht dat hij anders te snel bij de 18 graden komt, wat slecht is. Maar heb het idee dat hij nu niet zoveel koelt want zodra het vermogen stopt loopt de temperatuur uit weer snel op, en die IN neemt nog niet veel af.

[Afbeelding]
Ik weet het ook niet...vorige week blijf hij eindeloos draaien op 16%, maar die 18 graden werd ook nooit gehaald. Ik denk dat het afgifste systeem gewoon nog te weinig warmte afgeeft. Want er zit telkens een graad verschil tussen aanvoer en retour. Als de retour bv 20 graden is, dan koelt hij naar 19 graden.

Installateur heeft net teruggebeld en ze hebben het aangepast (het stond vroeger goed, maar de nieuwe app heeft al die instellingen overschreven). Ik heb nu de koelcheck aangezet, we zullen gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Installateur heeft net teruggebeld en ze hebben het aangepast (het stond vroeger goed, maar de nieuwe app heeft al die instellingen overschreven). Ik heb nu de koelcheck aangezet, we zullen gaan zien.
Ah, ligt het aan de nieuwe app? Hier kan ik ook niet meer koelen volgens de app. Coolblue had dat nog niet eerder gehoord en verwees me naar weheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Swatfireglide schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Niet als er beloofd is een warmtepomp te leveren met koelfunctie zoals in dit geval. Bovendien heeft de functie aan gestaan en is die vervolgens uitgeschakeld...
Waarom zou je willen koelen als je systeem er niet geschikt voor is? Als je oude radiatoren hebt heeft die hele koelfunctie geen enkele zin, je loopt alleen maar het risico je afgiftesysteem te beschadigen (condens).

Dus dat een apparaat kijkt of het kan of niet, is op zich niet veel op tegen lijkt me. Ik ben alleen benieuwd welke logica er achter hun 'koeltest' zit. Want stel je hebt VV, en LTV convectoren, en je WP zegt doodleuk "nope, we kunnen niet koelen"?

Ik zou het logischer vinden dat het systeem die check doet om vervolgens een 'advies' uit te brengen, maar dat de klant (of desnoods de installateur na een goede analyse) het kan overrulen.

[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
reiniero schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Ah, ligt het aan de nieuwe app? Hier kan ik ook niet meer koelen volgens de app. Coolblue had dat nog niet eerder gehoord en verwees me naar weheat.
Ja. Bij installatie had de installateur keurig aangegeven dat ik VV had en radiatoren (deels LTV). Maar de nieuwe app heeft alles naar "radiatoren" gezet.

Ze krijgen momenteel veel telefoontjes om het allemaal aan te passen. Dit kan CB gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
@Carboy54 @Stoker Hebben jullie al wat meer gehoord over een eventuele release datum van de LTV convectoren van Weheat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03
IdioticCircles schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:31:
Enkel jammer dat ze de leidingen binnen niet isoleren, maar kleine klus om het zelf te doen.
Ben er zelf ook mee bezig geweest. Merk dat de pompen ook wel heet worden. Was op zoek of daar oplossingen voor zijn, maar die zijn wel erg prijzig, dat loont niet bepaald:

https://www.google.com/search?q=dab+pomp+isolatie
https://www.google.com/search?q=wilo+isolatieschaal

Afbeeldingslocatie: https://benem.nl/media/bss/webp/media/catalog/product/cache/a25057e3659b3de11fbc9b7cd195c4a0/6/0/60189434.webp
Afbeeldingslocatie: https://cdn.techniekwebshop.nl/thumbnails/ProductAfbeelding/2BA/image-thumb__7863846__ProductDetail/8712423012424-fdf-20231027074303581_185811778.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:06
Ook zelf gedaan :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OunZtlXuGBuaLkehx58QCWPpjWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJg1IoQixUcc3pv9WTO4E3d6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-Y0hpCSFg8BH4dvlR45ex_uAFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhbElVIibgZKRUuQlyPBcC9G.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de warme leidingen, zou ik de retour ook moeten doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Jpiek schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:28:
Ook zelf gedaan :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen de warme leidingen, zou ik de retour ook moeten doen ?
Mijn boerenverstand zei: wel doen. Alle warmte die het systeem verlaat op plekken waar ik het niet nodig heb mag wat mij betreft nog wel een rondje mee circuleren ipv verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
phYzar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Mijn boerenverstand zei: wel doen. Alle warmte die het systeem verlaat op plekken waar ik het niet nodig heb mag wat mij betreft nog wel een rondje mee circuleren ipv verdwijnen.
Mja, zit nog een beetje vast in het oude CV systeem denk ik : grote verschillen, beter rendement (zo is mijn verteld).

Leidingen isoleren in woonruimte doe ik dan wer niet, afgifte is afgift imho...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Even een superblonde vraag...

Als ik de CV weg haal/laat halen ben ik ook de drukmeter van de installatie kwijt.

Moet/kan er dan gewoon zoiets op de leiding ?
https://www.warmteservice...-0-4-bar-63-mm/p/47251155

bijvoorbeeld waar eerst de CV op zat ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAbF_hDpJq-oJUJiDTrUD0_YrpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3OUMBMCnG7Dl68RT94uaTlZH.jpg?f=user_large

Volgens mij wordt dat zagen en dan een knelkoppeling met schroefbus er op ?
https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus/p75461

Ga installatie ws. laten doen maar dan weet ik wat ik aan 'meerwerk' op moet geven.

Op de andere zou ik dan zo een willen :

https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

en dan daar een Shelly Plus Uni op om de druk in Homey te zien te krijgen (om te monitoren en een melding te krijgen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Dan heb je werk genoeg.
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-10 18:17
jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:47:
@Carboy54 @Stoker Hebben jullie al wat meer gehoord over een eventuele release datum van de LTV convectoren van Weheat?
Nee helaas.

Had tot een uurtje terug een afspraak staan om morgen bijgepraat te worden;)

Maar heb een installatie die uitloopt. nieuwtjes moeten dus even wachten!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Vandaag is de installatie van mijn weheat in stand alone modes klaar. Wat ik me afvraag is de verhalen over de stooklijn. Er zit nu een Honeywell lyricus t6 op in open therm. Van wat ik op dit forum lees is het gebruik van de stooklijn beter. Hoe hebben jullie de instellingen voor de stooklijn bepaald? Steeds uitproberen en kijken welke temperatuur het in huis oplevert? En waarom is het beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
obed112 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:24:
. Hoe hebben jullie de instellingen voor de stooklijn bepaald? Steeds uitproberen en kijken welke temperatuur het in huis oplevert? En waarom is het beter?
Zoals een groene golf op een doorgaande weg ziiniger rijd dan steeds volgas naar het volgende rode verkeerslicht...

Globaal inschatten en voorzichtig bijregelen. Is alleen nu wel het verkeerde seizoen eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:35
Vandaag is de installatie van mijn weheat in stand alone modes klaar. Wat ik me afvraag is de verhalen over de stooklijn. Er zit nu een Honeywell lyricus t6 op in open therm. Van wat ik op dit forum lees is het gebruik van de stooklijn beter. Hoe hebben jullie de instellingen voor de stooklijn bepaald? Steeds uitproberen en kijken welke temperatuur het in huis oplevert? En waarom is het beter?
Bij ons draait de BB naar tevredenheid op de T6. Je moet hem wel even de kans geven om het huis een paar keer te verwarmen zodat het systeem zich kan inregelen. Bij koud weer loopt de BB gewoon continue en is de temperatuur constant, daar is dus geen winst te behalen.

Bij ons zorgde de stooklijn voor minder comfort, omdat deze geen rekening houdt met zon of wind.
Als het hard waait en bewolkt is werd het koud en bij veel zon te warm. Om de vrede in huis te bewaren is het ook fijn dat de temperatuur met een druk op de knop een halve graad omhoog kan.

Zou me qua besparing er dus niet teveel bij voorstellen. Volgens mij moet je het vooral leuk vinden om de perfecte stooklijn in te stellen. Als je dat niet interesseert zou ik hem lekker op de thermostaat laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Elwin.92 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:17:
[...]
Bij ons draait de BB naar tevredenheid op de T6. Je moet hem wel even de kans geven om het huis een paar keer te verwarmen zodat het systeem zich kan inregelen. Bij koud weer loopt de BB gewoon continue en is de temperatuur constant, daar is dus geen winst te behalen.
Goed tehrmostaat dan de T6, mijn eTwist liep te stuiteren als een gek, zelfs bij temp onder 0.
Niet heel grappig om dagen met 50kWh te zien.
Met stooklijn zakte dat naar 25kWh max...

[quote]
Bij ons zorgde de stooklijn voor minder comfort, omdat deze geen rekening houdt met zon of wind.
Als het hard waait en bewolkt is werd het koud en bij veel zon te warm. Om de vrede in huis te bewaren is het ook fijn dat de temperatuur met een druk op de knop een halve graad omhoog kan.
[quote]

Herkenbaar en idd het grote nadeel.
daarom heb ik hier nu een hybride regeling in gebruik met Homey en een OTGW..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Goed tehrmostaat dan de T6, mijn eTwist liep te stuiteren als een gek, zelfs bij temp onder 0.
Niet heel grappig om dagen met 50kWh te zien.
Met stooklijn zakte dat naar 25kWh max...

[quote]
[quote]

Herkenbaar en idd het grote nadeel.
daarom heb ik hier nu een hybride regeling in gebruik met Homey en een OTGW..
Grappig, ik heb totaal geen last gehad van temperatuur schommelingen op stooklijn. Wat ik van stooklijn juist fijn vond is dat hij gewoon een watertemp aanhoudt en die blijft leveren. WP draaide continue, op +/- 25% en tijdens de koude dagen op wat hogere percentages.

Enige dat ik wel nadelig vond was dat hij s'nachts soms wat harder ging werken omdat de buitentemp daalde, zonder dat het huis nou noemenswaardig veel energie verloor. Echter...temp zat bijna altijd op de 21 graden.

Met OT ging de WP uit als doeltemp +0.5 graad gehaald was, en ging weer aan als de WP een graad of zo eronder zat. Waardoor de WP dus aan/uit/aan/uit ging, soms meerdere keren per dag. Stooklijn? Runs van wel een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07:49
Stooklijn moet je gewoon uitproberen en bijstellen.
Ik vond het veel beter werken dan OpenTherm en de pomp loopt dan heel rustig je hebt weinig schommelingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mphoogeveen schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:16:
[...]

ik heb zo'n isolatie shell link besteld, tbv thermishce isolatie, maar zal denk ik ook wat geluid wegnemen.

heb hem nog niet binnen, als ik ervaring heb zal ik het laten weten.
En?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:02:
[...]
Enige dat ik wel nadelig vond was dat hij s'nachts soms wat harder ging werken omdat de buitentemp daalde, zonder dat het huis nou noemenswaardig veel energie verloor. Echter...temp zat bijna altijd op de 21 graden.

Met OT ging de WP uit als doeltemp +0.5 graad gehaald was, en ging weer aan als de WP een graad of zo eronder zat. Waardoor de WP dus aan/uit/aan/uit ging, soms meerdere keren per dag. Stooklijn? Runs van wel een week.
Precies dat dus, (m'n quote ging de mist in)...

Vandaar dus nu een stooklijn aangestuurd met OT (OTGW) en met kleine correcties op basis van de door de thermostaat gemeten temperatuur (nou ja, tempsensor in Homey, want gelijkmatiger)...

Thermostaat hang er alleen nog maar aan om (via Homey) een hogere of lagere kamertemperatuur in te stellen.

Wellicht dat ik die ooit nog eens 'vervang' door een tablet waarmee je de temperatuur in kunt stellen en in een Homey dashboard nog wat andere interresante gegevens kunt tonen.

Maar da's voor een regenachtige zondag als alle andere klussen gedaan zijn (voorlopig nog ff niet dus :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Wanneer je de stooklijn gebruikt regel je de temperatuur toch door de aanvoertemperatuur bij bepaalde buitentemperaturen aan te passen? Je kunt dan toch niet meer op thermostaat de kamertemperatuur instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
Flint staat nu te koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpEb6YEnMgnZfmiHpv5LBbPgYgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmOk9plzxGYt5P1VVGc849sC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
Elwin.92 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:17:
[...]

Zou me qua besparing er dus niet teveel bij voorstellen. Volgens mij moet je het vooral leuk vinden om de perfecte stooklijn in te stellen. Als je dat niet interesseert zou ik hem lekker op de thermostaat laten draaien.
Hier exact hetzelfde. Met stooklijn vloog de temperatuur alle kanten op. Een koude dag met veel wind werd het veel te koud, volgende dag de wind weg maar wel iets zon en het werd veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
obed112 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:35:
Wanneer je de stooklijn gebruikt regel je de temperatuur toch door de aanvoertemperatuur bij bepaalde buitentemperaturen aan te passen? Je kunt dan toch niet meer op thermostaat de kamertemperatuur instellen?
Normaal gesproken niet, maar mijn Weheat staat niet op stooklijn maar op thermostaat.

Ik heb een OTGW ertussen zitten en stuur daarmee via Homey een gewenste aanvoertemperatuur naar de warmtepomp.

En die kan ik verhogen/verlagen al naar gelang de instelling van de thermostaat, maar bv ook op de opbrengst van mijn panelen (indicator van hoeveel zonlicht/warmte we in huis krijgen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Persoonlijk vind ik het koelen met de airco toch fijner aanvoelen.
Een koude tegelvloer vind ik minder fijn aanvoelen.
Ik laat de Flint deze week nog wel op koelstand staan maar daarnaast ook de airco aan.
Volgende week nog eens kijken wat ik ga doen met het koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10 17:45
Volgens mij koelt een airco ook veel efficiënter. Ik heb er eentje hangen op de overloop op 1ste verdieping. koude lucht daalt dus ook beneden als we de deur naar de hal open hebben blijft het max 22 graden.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:05
Even een dubbelcheck hier voordat ik bij de installateur ga vragen.

Er heeft zojuist een Legionellarun plaatsgevonden die uiteraard ook in 1x succesvol is geweest. Echter viel mij op toen ik naar buiten liep dat het nat was onder de aanvoer en afvoer water aansluiting bij de buitenunit. Het is mij nog niet eerder opgevallen dat dit plaatsvond.

Is dit normaal? Of is dit reden om even aan de installateurs jasje te trekken?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JwL0X90w/IMG-2948.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Dbm12 op 17-06-2025 16:29 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Tijgerkracht schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Heb vandaag de instelling veranderd van Aan/uit thermostaat naar Stooklijn.
Ook parameter stooklijn 25 graden aangepast en op 15 graden gezet.
Wat schetst mijn verbazing hij begon met koelen....

De Blackbird bleef vervolgens ongeveer 2 uur lang koelen, waarbij de temperatuur van het CV water niet onder 18 graden is gekomen. Na 2 uur kwam deze in pendelgedrag waarbij de temperatuur steeds verder omhoog ging.

[Afbeelding]

Buiten koelde het inmiddels redelijk af en het lijkt erop dat de Blackbird nu een soort van stooklijn aan het volgen is? Terwijl voor koelen alles op 18 graden staat, zie ik eerst 15 graden als doel temperatuur en later is dit 17,5

[Afbeelding]

Schiet mij maar lek, maar hier klopt niet veel van of ik begrijp het niet.
Dit was met de Elga wel veel makkelijker, gewoon koelmodus aanzetten en hij kiest de stooklijn voor koelen.

Ik zie nu dat nadat de Blackbird van Koelen naar Standby is gegaan, de pomp voor het CV circuit nog een uur nadraaitijd heeft. @Weheat Van mij mag dit soort informatie over pomp nadraaitijd na koelen in de handleiding. Nu is het niet duidelijk waarom de pomp blijft draaien.
Anyway, vandaag met zowel alleen Stooklijn als met Aan/Uit+Stooklijn geprobeerd te koelen.
Nada, noppes, niks.
Bij alleen Stooklijn doet de Blackbird helemaal niks, pomp gaat niet aan.
Bij Aan/Uit+Stooklijn gaat de pomp wel draaien, Vraagtemp CV water gaat wel naar 15 graden, maar gaat niet koelen. Net alsof de Blackbird meent te moeten gaan verwarmen met 15 graden CV water ofzo.
Kortom, dit is gewoon ruk.

Tapwater maken gaat prima, in een half uur is het 300L vat weer op temperatuur
en van de winter was het ook top met Aan/Uit+Stooklijn regeling.

Maar koelen werkt gewoon niet.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dbm12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:28:
Even een dubbelcheck hier voordat ik bij de installateur ga vragen.

Er heeft zojuist een Legionellarun plaatsgevonden die uiteraard ook in 1x succesvol is geweest. Echter viel mij op toen ik naar buiten liep dat het nat was onder de aanvoer en afvoer water aansluiting bij de buitenunit. Het is mij nog niet eerder opgevallen dat dit plaatsvond.

Is dit normaal? Of is dit reden om even aan de installateurs jasje te trekken?
[Afbeelding]
Idd, even installateur laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:30:
[...]

Anyway, vandaag met zowel alleen Stooklijn als met Aan/Uit+Stooklijn geprobeerd te koelen.
Nada, noppes, niks.
Bij alleen Stooklijn doet de Blackbird helemaal niks, pomp gaat niet aan.
Bij Aan/Uit+Stooklijn gaat de pomp wel draaien, Vraagtemp CV water gaat wel naar 15 graden, maar gaat niet koelen. Net alsof de Blackbird meent te moeten gaan verwarmen met 15 graden CV water ofzo.
Kortom, dit is gewoon ruk.

Tapwater maken gaat prima, in een half uur is het 300L vat weer op temperatuur
en van de winter was het ook top met Aan/Uit+Stooklijn regeling.

Maar koelen werkt gewoon niet.
Heb je ook de koelfunctie aangezet vanuit de app of de portal
Die werkt met een stooklijn waar je 2 temperaturen kan instellen niet lager dan 18 graden.
Dat zit onder een ander stuk dan de aansturing met de stooklijn of opentherm.

Op zich verder wel opmerkelijk dat je bij de verwarmen stooklijn als minimaal 15 kan ingeven, en bij het koelen minimaal 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
jeroendh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:49:
[...]

Heb je ook de koelfunctie aangezet vanuit de app of de portal
Die werkt met een stooklijn waar je 2 temperaturen kan instellen niet lager dan 18 graden.
Dat zit onder een ander stuk dan de aansturing met de stooklijn of opentherm.

Op zich verder wel opmerkelijk dat je bij de verwarmen stooklijn als minimaal 15 kan ingeven, en bij het koelen minimaal 18.
Jazeker, in het web portaal en in de app staat de koelfunctie aan.
Het heeft zondag ook een paar uur gewerkt, nu niet.
Het cv wateris inmiddels boven de 23 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:59
In tegenstelling tot vorige week, toen koelen meteen werkte bij aanzetten in de portal, gisteren aangezet en tot nu toe nu helemaal niets. Laat ‘m nog wel even zo staan, maar ben erg blij als ze volgende week airco’s komen plaatsen hier.

Ook de bb80

/edit: wel is gisteren trouwens een poos het stroom eraf geweest. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de voorwaarden. Dan nog, dat zou wel suf zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-06-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Nu online
Er lijkt bij mij een verandering in het opwarmen van het SWW te zijn gekomen.
Deze staat ingesteld op 50 graden. En voorheen als de bovenste sensor 47 aangaf ging hij verwarmen. Telkens precies op de 47 graden. De onderste sensor was dan vaak al 40 graden ofzo. Helemaal geen probleem. En een duidelijk patroon, bovenste sensor 3 graden onder ingestelde temperatuur = verwarmen.

Nu is hij gister en vandaag het SWW gaan verwarmen met de volgende temperaturen.
Gister: Boven 51,9 en onder 44,9 graden
Vanochtend: Boven 50 en onder 45,3 graden

Dit is wel heel afwijkend van de voorgaande weken. Iemand anders dit ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
Beste Tweakers,

Ik heb de Sparrow helaas nog niet, en koelen zal ik vermoedelijk niet doen (geen behoefte aan), maar wat lees ik veel problemen over koelen! Dan werkt het, daarna weer niet, bij anderen is de aansluiting of update niet correct en werkt het helemaal niet, maar wat is WeHeat aan het doen om het zo te laten mislukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:15:
In tegenstelling tot vorige week, toen koelen meteen werkte bij aanzetten in de portal, gisteren aangezet en tot nu toe nu helemaal niets. Laat ‘m nog wel even zo staan, maar ben erg blij als ze volgende week airco’s komen plaatsen hier.

Ook de bb80

/edit: wel is gisteren trouwens een poos het stroom eraf geweest. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de voorwaarden. Dan nog, dat zou wel suf zijn.
Ik zie in de grafieken nu dat hij 2x geprobeerd heeft om te starten met koelen. Daarna is gestopt, geen idee waarom het niet werkt... wellicht omdat de buitentemperatuur te laag was (<16gr). Voelt nu een beetje als hit en mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:18
jeroendh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:14:
Er lijkt bij mij een verandering in het opwarmen van het SWW te zijn gekomen.
Deze staat ingesteld op 50 graden. En voorheen als de bovenste sensor 47 aangaf ging hij verwarmen. Telkens precies op de 47 graden. De onderste sensor was dan vaak al 40 graden ofzo. Helemaal geen probleem. En een duidelijk patroon, bovenste sensor 3 graden onder ingestelde temperatuur = verwarmen.

Nu is hij gister en vandaag het SWW gaan verwarmen met de volgende temperaturen.

Dit is wel heel afwijkend van de voorgaande weken. Iemand anders dit ook opgevallen?
Ja bij mij ook. Er is iets raars aan de hand want gisteren ging hij opeens het sww opwarmen naar meer dan 65 graden terwijl het geen legionella run was en de boventemp gewoon 54 graden en ondertemp 52 graden. As we speak is hij weer de boiler aan het verwarmen naar boven de ingestelde waarde van 55 (de boventemp was sowieso nog meer dan 60 graden van gisteren). Ik snap er niks van en heb de indruk dat @Weheat onze machines gebruikt voor wat testjes. Op zich vind ik dat geen probleem, maar laat het dan even weten.

Ook nu: geen Legionella run, maar toch verwarmen tot 65 graden.... kost ook serieus wat stroom, dus liever een uurtje later wanneer de stroomprijs 0 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gddg-6TI37kVrVDwfXZzxzc2SWc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j1wc1JcmaJvk70nyrfN5LOap.png?f=user_large

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gies123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Ja bij mij ook. Er is iets raars aan de hand want gisteren ging hij opeens het sww opwarmen naar meer dan 65 graden terwijl het geen legionella run was en de boventemp gewoon 54 graden en ondertemp 52 graden. As we speak is hij weer de boiler aan het verwarmen naar boven de ingestelde waarde van 55 (de boventemp was sowieso nog meer dan 60 graden van gisteren). Ik snap er niks van en heb de indruk dat @Weheat onze machines gebruikt voor wat testjes. Op zich vind ik dat geen probleem, maar laat het dan even weten.

Ook nu: geen Legionella run, maar toch verwarmen tot 65 graden.... kost ook serieus wat stroom, dus liever een uurtje later wanneer de stroomprijs 0 is.

[Afbeelding]
Niet toevallig Intelligence aanstaan? Overigens geloof ik niet zozeer dat WeHeat zomaar wat testjes uitvoert. Dat zou wel heel kneuterig zijn. Daarvoor zullen ze vast voldoende test opstellingen hebben of test groepen. Een minder geslaagde (silent) update zou natuurlijk atlijd kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-06-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:48
Ik heb ook nog steeds raar gedrag met het SWW verwarmen van mijn boilervat. Hij gaat op aparte tijden het water verwarmen tot 55 graden, terwijl mijn instelling op 50 graden staat. Ik zie ook dat hij al een aantal weken geen legionella-run doet, maar misschien valt dat sinds kort onder status 'SWW verwarmen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzpvgUQDD2F2Aw1sweE9h1Gy4Es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAvAqR0nzeD0CqKcgw6eliMu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ooit Intelligence aangezet, maar dat is op afstand weer teruggezet naar Manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:39
Maarten58 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:15:
Beste Tweakers,

Ik heb de Sparrow helaas nog niet, en koelen zal ik vermoedelijk niet doen (geen behoefte aan), maar wat lees ik veel problemen over koelen! Dan werkt het, daarna weer niet, bij anderen is de aansluiting of update niet correct en werkt het helemaal niet, maar wat is WeHeat aan het doen om het zo te laten mislukken?
Omdat wat fout gaat hier wordt gepost. Koelen met Flint gaat hier best goed. Vloerverwarming en Belgisch hardstenen vloer. Wel korte runs van half uur, want dan is het water 18 graden. Tip: laat vloerventilator in laagste stand over de vloer blazen dan is koeling stukken beter. Laat de hittegolf maar komen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:15:
[...]

Niet toevallig Intelligence aanstaan? Overigens geloof ik niet zozeer dat WeHeat zomaar wat testjes uitvoert. Dat zou wel heel kneuterig zijn. Daarvoor zullen ze vast voldoende test opstellingen hebben of test groepen. Een minder geslaagde (silent) update zou natuurlijk atlijd kunnen.
Yes, goed punt. Maar ga dit gelijk uitzetten want dit is verre van intelligent. Dank voor de tip!

Edit: huh ik weet 100% zeker dat die Intelligence optie aan stond maar nu niet meer. ‘Iemand’ heeft hem uitgezet?! Ik vind het erg vervelend als andere op afstand dingen doen met mijn spullen zonder mij erbij te betrekken… de BB draaide namelijk gewoon goed maar nu is het ruk imho.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrckDgeUyUS96g-uRWoPxu28whw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6DgP6PgFI6ue1AGykSD916jt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Gies123 op 18-06-2025 10:49 ]

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06:43
Vreemd. Ik had al een hele lange tijd niet in de portal gekeken.
Mijn instellingen waren dus gewijzigd. Ik had hem op Opentherm staan en bij de stooklijn instellingen op andere temperaturen.
Ook het stukje stil of efficiënt stond anders.
Nu maar weer gezet op maximale efficiëntie, stooklijn temperaturen verlaagd en weer op Opentherm gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gies123
Kevin1990 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:48:
Vreemd. Ik had al een hele lange tijd niet in de portal gekeken.
Mijn instellingen waren dus gewijzigd. Ik had hem op Opentherm staan en bij de stooklijn instellingen op andere temperaturen.
Ook het stukje stil of efficiënt stond anders.
Nu maar weer gezet op maximale efficiëntie, stooklijn temperaturen verlaagd en weer op Opentherm gezet.
Dat bedoel ik, hier dus hetzelfde. Laat verdorie iedereen met zijn poten van mijn settings afblijven...
Doet de installateur dit of @Weheat ?

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:51
KPN heeft ooit mijn modem op afstand geüpdatet en settings verwijderd. Sindsdien maak ik screenshots van alle instellingen van het ding. Doen ‘jullie’ (ik heb geen weheat) dat ook bij de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Jailhouse schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:06:
KPN heeft ooit mijn modem op afstand geüpdatet en settings verwijderd. Sindsdien maak ik screenshots van alle instellingen van het ding. Doen ‘jullie’ (ik heb geen weheat) dat ook bij de warmtepomp?
Ik kom er nu net pas achter dat er dingen aangepast zijn, dus screenshots heb ik nog niet, maar als het blijft gebeuren ga ik dat zeker doen. Net de installateur (CB) gebeld en die wist (nog) van niets maar gaan het uitzoeken en komen er op terug, waarbij benadrukt werd dat zij nooit iets aanpassen zonder overleg. Ik vermoed ook dat het bij WeHeat zelf vandaan komt.

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Zojuist een update van de app binnengehaald, versie was 4.01 nu is het versie 4.1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zie in de grafieken nu dat hij 2x geprobeerd heeft om te starten met koelen. Daarna is gestopt, geen idee waarom het niet werkt... wellicht omdat de buitentemperatuur te laag was (<16gr). Voelt nu een beetje als hit en mis.
BB staat inmiddels weer te koelen, toch de voorwaarden die niet voldeden in mijn geval. Dus werkt hier naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:40:
[...]

BB staat inmiddels weer te koelen, toch de voorwaarden die niet voldeden in mijn geval. Dus werkt hier naar behoren.
Hier staat ie nu ineens ook te koelen, heel apart, 2 dagen niks en nu ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
201WD schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:30:
Zojuist een update van de app binnengehaald, versie was 4.01 nu is het versie 4.1.0
Wat is er nieuw:
- Notificaties
- Verbeterde analytics
Ik werd inderdaad gevraagd in de app of ik notificaties wilde toestaan, verder merk ik geen verschillen. (Die analytics zal slaan op hun app-analytics, niet de inzichten of stats voor die-hards hé, renamed naar "geavanceerde data".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siebke
Hier ook de laatste 2 weken vreemd SWW gedrag. Settings in app en portal staan duidelijk op handmatig en op max 40 graden.

(Ik heb een zonneboiler die SWW voorverwarmt dus feitelijk alleen SWW verwarming van de BB nodig in de winter. vandaar de setting van 40 graden omdat uit niet bestaat)

Afgelopen 2 weken 2x "SWW verwarmen" run naar 55 graden en vandaag opeens eens run naar 65 graden. Dit terwijl het vat +/- op 55 graden stond. Dus veel hoger dan de ingestelde 40 graden.

Ik zou het nog snappen als ik de "intelligence" mode had aan staan maar reeds meerdere keren gecheckt en telkens geeft de app als de portal handmatig weer.

Kortom erg vreemd en totaal niet wenselijk dat de BB SWW gaat verwarmen, zonneboiler levert met gemak 65+ graden op dit moment.

Lijkt dan toch een bug in de handmatige modus of Weheat is met ons aan het "testen".....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
siebke schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:40:
Hier ook de laatste 2 weken vreemd SWW gedrag. Settings in app en portal staan duidelijk op handmatig en op max 40 graden.

(Ik heb een zonneboiler die SWW voorverwarmt dus feitelijk alleen SWW verwarming van de BB nodig in de winter. vandaar de setting van 40 graden omdat uit niet bestaat)

Afgelopen 2 weken 2x "SWW verwarmen" run naar 55 graden en vandaag opeens eens run naar 65 graden. Dit terwijl het vat +/- op 55 graden stond. Dus veel hoger dan de ingestelde 40 graden.

Ik zou het nog snappen als ik de "intelligence" mode had aan staan maar reeds meerdere keren gecheckt en telkens geeft de app als de portal handmatig weer.

Kortom erg vreemd en totaal niet wenselijk dat de BB SWW gaat verwarmen, zonneboiler levert met gemak 65+ graden op dit moment.

Lijkt dan toch een bug in de handmatige modus of Weheat is met ons aan het "testen".....
Hier heb ik de afgelopen 2 weken ook al regelmatig 55 graden gezien ipv 50 graden. Maar dus niet elke keer. Geen idee waarom, verder ook geen aandacht aan gegeven. Maar meerdere hebben er dus 'last' van zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jep, ik stond vanmorgen onder de douche en ik had veeeeel water. 65 graden dus kennelijk net een legionella run gedraaid, terwijl die op maandagmiddag hoort te staan... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Kunnen jullie zien of het ook echt een legionella run is? (via de grafieken op de portal)

Want ik zie sinds een paar weken geen legionella run meer, maar wel op allerlei afwijkende momenten het vat verwarmen naar 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Hier staat ie nu ineens ook te koelen, heel apart, 2 dagen niks en nu ineens wel.
Oh wacht, hij staat wel op koelen maar doet helemaal niks... 0% compressor. Lol, werkt goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Oh wacht, hij staat wel op koelen maar doet helemaal niks... 0% compressor. Lol, werkt goed 8)7
Hier heeft ie net 2 uur staan koelen, om 13:00 begon de legionella run, dus ik ben benieuwd of tie straks weer automatisch gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
teacher schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:35:
Jep, ik stond vanmorgen onder de douche en ik had veeeeel water. 65 graden dus kennelijk net een legionella run gedraaid, terwijl die op maandagmiddag hoort te staan... :?
Kans is groot dat het geen legionellarun was, want ik heb al meerdere dagen achter elkaar een 65+ gradenrun... (nog niks van de installateur gehoord trouwens)

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Tijgerkracht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Hier heeft ie net 2 uur staan koelen, om 13:00 begon de legionella run, dus ik ben benieuwd of tie straks weer automatisch gaat koelen.
Wow @Weheat , moet niet gekker worden, het lijkt lekker te werken vandaag.
~11:30 gestart met koelen, water temperatuur ging lekker omlaag en de fancoil in de werkkamer maakt het aangenaam.
~13:00 legionalla run (in 1:25h, dat is rap, zeker het 300L top 41 graden, bottom 26 graden,
dus hij moest even lekker aan de bak
~13:25 even een kwartiertjes in standby
~13:40 hij gaat weer koelen en er is weer verkoeling in de werkkamer (en de 140 m2 vloer wordt gekoeld).

Zo gaat ie goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqGglAv-terkTDFmm5wHf92aZ7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBZ8t37twmouONep8APMCcDA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siebke
aloft schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:52:
Kunnen jullie zien of het ook echt een legionella run is? (via de grafieken op de portal)

Want ik zie sinds een paar weken geen legionella run meer, maar wel op allerlei afwijkende momenten het vat verwarmen naar 65 graden.
Is bij mij zeker geen legionella run. Status is "SWW Verwarmen" en dan vorige week tot 55 graden en vandaag opeens 65. Ook ik zie geen legionella run, maar die heb ik al lang niet meer gezien omdat het invoerwater al 65+ is vanuit de zonneboiler.

Bij de 65 zou je nog kunnen twijfelen maar bij de 2x spontaan naar 55 graden niet met een temperatuurinstelling van 40.... er lijkt een bug in de handmatige settings te zitten of we worden als proefkonijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
siebke schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Is bij mij zeker geen legionella run. Status is "SWW Verwarmen" en dan vorige week tot 55 graden en vandaag opeens 65. Ook ik zie geen legionella run, maar die heb ik al lang niet meer gezien omdat het invoerwater al 65+ is vanuit de zonneboiler.

Bij de 65 zou je nog kunnen twijfelen maar bij de 2x spontaan naar 55 graden niet met een temperatuurinstelling van 40.... er lijkt een bug in de handmatige settings te zitten of we worden als proefkonijn gebruikt.
Of je zonneboiler zorgt voor verwarring bij weheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siebke
Tijgerkracht schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Of je zonneboiler zorgt voor verwarring bij weheat.
Tot vorige week werkte het vanaf de installatie prima en ook zoals verwacht. Dus zou zeker kunnen dat er nu iets veranderd is in de aansturing maar gezien de meerdere meldingen hier verwacht ik van niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gies123
siebke schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Ik heb contact gehad met WeHeat en er is inderdaad iets niet in orde (afgelopen week bij mij geen Legionella run maar meerdere keren 65+ graden stokerij). Ze gaan er naar kijken en laten het nog weten.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroendh
  • Nu online
jeroendh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:14:
Bij mij is die nu wel 2x netjes naar de ingestelde temperatuur van 50 graden gegaan. Alleen normaal wordt de run getriggerd door de bovenste sensor. Dit leek deze 2x door de onderste sensor te zijn getriggerd.
Als de onderste sensor de 50 graden bereikt springt hij direct naar stand-by.

Tevens zijn mijn legionella runs altijd tot max 64 graden en stopt die na het bereiken van deze temperatuur.
Alle bovengenoemde 65(+) graden heb ik nog nooit gezien. 300L vat met Sparrow btw :)

Met het koelen heb ik al een paar dagen een vreemd patroon. (Misschien de koelcheck?)
Als die eenmaal koelt doet die het wel prima op een 16%, al mag de watertemperatuur uit wel wat sneller naar beneden.

Maandag:
- 10x korte run van 3/5 minuten met tussen poses van 15 minuten per run
- Run van 1 uur; 15 min pauze
- Run van 8 uur; 15 min pauze
- 2x korte run van 5 minuten
- Buiten temperatuur te laag

Dinsdag:
- 4x korte run van 3/5 minuten met tussen poses van 15 minuten per run
- Run van 30 minuten; 15 min pauze
- Run van 7:15 uur
- SWW verwarmen; 30 min pauze
- Koelen
- Precies om 22:00 (Ingaan nachtstand; fluisterstand) 50W verbruik lager met zelfde compressor percentage a 16%

Woensdag:
- 5x korte run van 3/5 minuten met tussen poses van 15 minuten per run
- Run van 2 uur; 15 min pauze
- Weer begonnen met koelen om 13:15 tot 20:12 (7 uur). Waarom hij nu gestopt is geen idee. Gevraagde temperatuur naar 10 graden en status standby. Luchttemperatuur in was nog ruim 26 graden. De watertemperatuur uit 18.4 en water in 19.1.
- Na 1 uur pauze nu weer aan het koelen

Bij het op stand-by gaan na het koelen blijft de circulatie pomp nog precies 1 uur na draaien. Echter kan hij wel per direct overschakelen tussen koelen en SWW, zoals op de dinsdag.

Tevens bij de korte runs ook vaak een onderbreking van 15 minuten in de data. Lijkt heel toevallig samen te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroendh op 18-06-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
jeroendh schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Bij mij is die nu wel 2x netjes naar de ingestelde temperatuur van 50 graden gegaan. Alleen normaal wordt de run getriggerd door de bovenste sensor. Dit leek deze 2x door de onderste sensor te zijn getriggerd.
Als de onderste sensor de 50 graden bereikt springt hij direct naar stand-by.

Tevens zijn mijn legionella runs altijd tot max 64 graden en stopt die na het bereiken van deze temperatuur.
Alle bovengenoemde 65(+) graden heb ik nog nooit gezien. 300L vat met Sparrow btw :)

Met het koelen heb ik al een paar dagen een vreemd patroon. (Misschien de koelcheck?)
Als die eenmaal koelt doet die het wel prima op een 16%, al mag de watertemperatuur uit wel wat sneller naar beneden.

Maandag:
- 10x korte run van 3/5 minuten met tussen poses van 15 minuten per run
- Run van 1 uur; 15 min pauze
- Run van 8 uur; 15 min pauze
- 2x korte run van 5 minuten
- Buiten temperatuur te laag

Dinsdag:
- 4x korte run van 3/5 minuten met tussen poses van 15 minuten per run
- Run van 7:15 uur
- SWW verwarmen; 30 min pauze
- Koelen
- Precies om 22:00 (Ingaan nachtstand; fluisterstand) 50W verbruik lager met zelfde compressor percentage a 16%

Woensdag:
- 5x korte run van 3/5 minuten met tussen poses van 15 minuten per run
- Run van 2 uur; 15 min pauze
- Weer begonnen met koelen om 13:15 tot heden.

Bij het op stand-by gaan na het koelen blijft de circulatie pomp nog precies 1 uur na draaien. Echter kan hij wel per direct overschakelen tussen koelen en SWW, zoals op de dinsdag.

Tevens bij de korte runs ook vaak een onderbreking van 15 minuten in de data. Lijkt heel toevallig samen te gaan.
Hier koelt de sparrow nagenoeg de hele dag door. Op 16% idd maar lager dan 19 word het niet echt en daar doet hij heeeeeeeel lang over om daar te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
  • Laatst online: 04-10 14:08
Heeft iemand hier ervaring met kapotte buitenunits van de Blackbird? Of storingen waarbij de buitenunit niet meer herkend wordt?

Gisteravond ging ik douche en sprong de BB aan om
SWW te verwarmen. Vrij snel nadat de BB aansprong viel hij opeens stil en begon op de binnenunit het lampje geel te knipperen. Aan en uit zetten heeft geen effect gehad. Tijdens die storing blijft de CV circulatiepomp continue draaien. App had sindsdien ook geen verbinding meer.

Uit het niets herstelde de situatie vanochtend heel kort. Totdat hij weer SWW ging verwarmen, precies hetzelfde geel knipperen en geen connectie. Niks te zien aan bekabeling binnen en buiten. Geen breuken, geen lekken niks. Ook geen kortsluiting want de groep blijft gewoon aan.

Installateur kwam ik aanvankelijk niet verder mee, die deden eerst alsof ik niet snapte hoe alles werkt. Inmiddels hebben ze de vraag uitstaan bij WeHeat wat nu te doen. Gelukkig is het in de zomer, maar we zitten dadelijk wel zonder warm water. Geen idee wat er nou aan de hand is, maar hij is nog steeds offline en geen seconde meer in de lucht geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-10 12:37
@Weheat is er toevallig al concrete informatie over een lokale lan/wifi interface voor het inzien en beheren van het apparaat ?
Ben in de markt voor een warmtepomp maar geen lokale aansturing is voor mij een no-go.
Kan daar wel op wachten maar dan moet dat wel heel concreet zijn!
Mag ook wat naders zijn natuurlijk, modbus oid dan lost de community het wel op ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ctrl-tab op 18-06-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@ctrl-tab zo'n concrete vraag zou ik via mail stellen, dan heb je het 'zwart op wit'.

Ik vermoed overigens dat het antwoord 'Nee' gaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
M.ichel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:31:
Heeft iemand hier ervaring met kapotte buitenunits van de Blackbird? Of storingen waarbij de buitenunit niet meer herkend wordt?

Gisteravond ging ik douche en sprong de BB aan om
SWW te verwarmen. Vrij snel nadat de BB aansprong viel hij opeens stil en begon op de binnenunit het lampje geel te knipperen. Aan en uit zetten heeft geen effect gehad. Tijdens die storing blijft de CV circulatiepomp continue draaien. App had sindsdien ook geen verbinding meer.

Uit het niets herstelde de situatie vanochtend heel kort. Totdat hij weer SWW ging verwarmen, precies hetzelfde geel knipperen en geen connectie. Niks te zien aan bekabeling binnen en buiten. Geen breuken, geen lekken niks. Ook geen kortsluiting want de groep blijft gewoon aan.

Installateur kwam ik aanvankelijk niet verder mee, die deden eerst alsof ik niet snapte hoe alles werkt. Inmiddels hebben ze de vraag uitstaan bij WeHeat wat nu te doen. Gelukkig is het in de zomer, maar we zitten dadelijk wel zonder warm water. Geen idee wat er nou aan de hand is, maar hij is nog steeds offline en geen seconde meer in de lucht geweest
Heb je de buiten unit en binnen unit al eens 15 minuten helemaal van stroom gehaald, vervolgens om de beurt weer ingeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nooky12345
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-10 12:48
STIMPPYYY schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Ik had hier eerst ook last van, maar na contact met de installateur hebben we besloten om de stroom van zowel de binnenunit als de buitenunit af te halen en daarna werkte het koelen beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nooky12345
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-10 12:48
Gies123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb contact gehad met WeHeat en er is inderdaad iets niet in orde (afgelopen week bij mij geen Legionella run maar meerdere keren 65+ graden stokerij). Ze gaan er naar kijken en laten het nog weten.
Ik ben benieuwd. Heb zelf ook last van dit gedrag dat afwijkt van mijn instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Deze ochtend weer, na een douchebeurt tussen 6-7 verwarmt hij -terecht- terug naar 50 graden en is daarmee klaar om 07:30 .

Maar klokslag 09:00 start het SWW verwarmen weer (terwijl temperatuur zowel boven als onder boven de ingestelde 50 graden zit.

Gister startte deze om 09:30 .

Gelukkig is vandaag de dynamische energieprijs om 09:00 nu redelijk laag (gisteren was hij nog behoorlijk hoog tov een uur later).

Hopelijk vindt WeHeat snel de oplossing, want dit is zonde van de energie.

Update: als test heb ik de doel temperatuur verlaagd naar 49 graden. 5 minuten later blijft het doorgaan met SWW verwarmen. Een update van de instellingen lijkt het gedrag dus niet te onderbreken.

Update 2: Gestopt bij 55 graden na 32 minuten verwarmen. Andere keren stopte hij ook bij 55 of 65 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door aloft op 19-06-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-10 20:09
Hier vergelijkbare SWW eigenaardigheden, plotseling wordt er tot 60 graden in plaats van de ingestelde 55 verwarmd.
Het viel me bovendien op dat ik tegenwoordig standaard een 14 Watt standby verbruik zie.
Daarnaast viel me vandaag op dat ik 3,96 kW gebruikte voor de SWW, lijkt me aan de hoge kant voor een 16A aansluiting. Mogelijk een meet en/of afrondingsfout, maar toch slordig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwLDI_FlnqE-LeE9lubJrBYs3Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCxAzmDhYgyhxkJaYA7Ee2rE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-10 20:09
feico.de.boer schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:36:
...

Daarnaast viel me vandaag op dat ik 3,96 kW gebruikte voor de SWW, lijkt me aan de hoge kant voor een 16A aansluiting. Mogelijk een meet en/of afrondingsfout, maar toch slordig.

...
Vermogen in zelfs 4,11 kW ... !?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh1LKRtAPFBZsScv066xB8a9OuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6vUwQNGQzGEUy5kMcvziRXjR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft

Het viel me bovendien op dat ik tegenwoordig standaard een 14 Watt standby verbruik zie.
Die 14 watt zie ik ook sinds een paar dagen. Is redelijke gelijk aan wat mijn meter in de meterkast meet. Dat vermogen in klopt ook onder belasting wel aardig, ik zie ook regelmatig pieken (langer dan paar minuten) boven de 16A als hij flink aan het werk moet.

Volgens de handleiding van de Blackbird P80 moet je de buitenunit afzekeren op 20A (hoewel ze verderop weer in de handleiding aangeven dat je installatie in staat moet zijn om 2x 16A te leveren.

Meeste installateurs gaan voor die 16A inderdaad. Ik heb hem wel op 20A laten monteren.

[ Voor 8% gewijzigd door aloft op 19-06-2025 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
hier verschil tussen gister en vandaag.
gister continue koelen, vandaag grillig.
geen idee wat veranderd is, buitentemp is gelijk met gister.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDTuaOlcYCcTIHiPEyB_fuS2Z5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPALeJ3MMpAaA6qcZg0zK2Ro.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Vanmorgen om 8:38 de Aan/Uit thermostaat een slinger gegeven om alvast koelen te starten (binnen is het 24 graden).
Echter hij deed niets, CV pomp ging wel aan, maar er werd niet gekoeld.
Rond 10:05 heel even koelen voor een paar minuten, WTF is er aan de hand.

Ik heb de indruk, dat de Blackbird pas gaat koelen als de buiten temperatuur sensor meer dan 22 graden aangeeft.
Om 10:05 is de Blackbird voor 2 minuten gaan koelen omdat de zon even op de sensor stond en deze omhoog schoot.
Om 10:07 is die daar weer mee gestopt.
Om 11:07 kwam de zon weer door en was de temperatuur weer net boven de 22 graden.

Volgens mij is dit niet wenselijk.
Binnen is het 24 graden, maar dat weet @Weheat niet omdat een Aan/Uit thermostaat gebruiken.
Dus koelen mag gewoon 's morgen om 6:00 al beginnen, dan is het lekker koel buiten en kan
de buiten-unit de warmte prima snel afvoeren.

De Blackbird staat nu 1:15h te koelen met CV water van ~18.4 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGtBdaBn-t6KBJCUVzenDz8H9ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBCkaDbZb0pd7Si9muUbLUV6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:24:
Vanmorgen om 8:38 de Aan/Uit thermostaat een slinger gegeven om alvast koelen te starten (binnen is het 24 graden).
Echter hij deed niets, CV pomp ging wel aan, maar er werd niet gekoeld.
Rond 10:05 heel even koelen voor een paar minuten, WTF is er aan de hand.

Ik heb de indruk, dat de Blackbird pas gaat koelen als de buiten temperatuur sensor meer dan 22 graden aangeeft.
Om 10:05 is de Blackbird voor 2 minuten gaan koelen omdat de zon even op de sensor stond en deze omhoog schoot.
Om 10:07 is die daar weer mee gestopt.
Om 11:07 kwam de zon weer door en was de temperatuur weer net boven de 22 graden.

Volgens mij is dit niet wenselijk.
Binnen is het 24 graden, maar dat weet @Weheat niet omdat een Aan/Uit thermostaat gebruiken.
Dus koelen mag gewoon 's morgen om 6:00 al beginnen, dan is het lekker koel buiten en kan
de buiten-unit de warmte prima snel afvoeren.

De Blackbird staat nu 1:15h te koelen met CV water van ~18.4 graden

[Afbeelding]
Hier ook hoor. Ding staat als sinds gisteren op 'koelen' met 0% compressor. Doet helemaal niets. Totaal waardeloze functie zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
Nooky12345 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Ik ben benieuwd. Heb zelf ook last van dit gedrag dat afwijkt van mijn instellingen
Ze hebben me (nog) niet teruggebeld, maar het opwarmen naar 65+ graden heeft vandaag niet plaatsgevonden. Ik blijf het in de gaten houden of het toch weer optreedt. Zo niet, dan neem ik aan dat WeHeat het issue gevonden heeft en dat ze die patch op korte termijn uitrollen naar de andere BB80 bezitters.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gies123
Hier vergelijkbare SWW eigenaardigheden, plotseling wordt er tot 60 graden in plaats van de ingestelde 55 verwarmd.

[Afbeelding]
Hier de binnenunit op 16A afgezekerd en de buitenunit op 20A. Volgens mij is 16A voor de buitenunit echt te weinig dus zou ik de installateur vragen deze te vervangen door 20A (of zelf even doen).

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Wat betreft koelen, op de website van Weheat staat het volgende

De warmtepomp begint alleen met koelen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

- Koelen is geactiveerd in de app of portal.
- Er zijn minder dan 10 koelcycli uitgevoerd in de afgelopen 24 uur.
- De warmtepomp heeft niet verwarmd in de afgelopen 24 uur.
- De buitentemperatuur is in de afgelopen 18 uur minimaal 22 °C geweest.
- De huidige watertemperatuur is hoger dan de ingestelde temperatuur van de koellijn.

Het lijkt er bij mij echter op dat de buitentemperatuur zowiezo boven de 22 °C moet zijn wil koelen actief worden. Althans dat is het gedrag dat ik vanmorgen zag.
@Weheat kunnen jullie dit bevestigen?
Zo ook de nadraaitijd van de pomp van een uur, dit staat niet in de laatste versie van de handleiding,
te vinden op: https://content.weheat.nl/User_manual_blackbird_NL

Blijf ik er nog steeds bij dat een geforceerde koelstand de meest handige oplossing, had ik bij de Elga Ace 4k ook (alleen moest dat op het display ingesteld worden, zou hier mooi in de app kunnen).

Aha, op deze site staat wat anders:

Goed om te weten: als de koelstand is geactiveerd, betekent dit niet per definitie dat de warmtepomp direct gaat koelen. Koeling wordt pas actief als:

- Koelen is geactiveerd in de app of portal.
- Er zijn minder dan 10 koelcycli uitgevoerd in de afgelopen 24 uur.
- De warmtepomp heeft niet verwarmd in de afgelopen 24 uur.
- De buitentemperatuur hoger dan minimaal 22 °C is.
- De huidige watertemperatuur is hoger dan de ingestelde temperatuur van de koellijn

Dus het klopt dat de buitentemperatuur minimaal 22 °C moet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Tijgerkracht op 19-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKAWA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-07 17:32
Goedemiddag,

Ik ben zelf op zoek naar een all electric oplossing om mijn vrijstaande woning te verwarmen.
Nou is de afweging voornamelijk tussen quatt en weheat en heb dit topic en het topic van Quatt gevolgd.
Maar het is een aanzienlijke investering en zou graag willen weten of er mensen zijn die uiteindelijk liever een quatt hadden laten installeren?
Of wellicht nog een andere optie.
Ik vraag dit omdat er mbt koelen en de software an sich toch wel redelijk wat klachten lijken te zijn, waardoor ik me afvraag of ik niet een product koop dat vervolgens zelf gaat doen wat het wilt.

Grt,
Peter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jpiek
PKAWA schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:28:

Ik vraag dit omdat er mbt koelen en de software an sich toch wel redelijk wat klachten lijken te zijn, waardoor ik me afvraag of ik niet een product koop dat vervolgens zelf gaat doen wat het wilt.
Ik heb maar van 2 dingen spijt :

1 Ik had met en lichtere versie uit kunnen komen, de p80 is echt overkill gebleken
2 ik had meteen All=-electric moeten gaan ipv eerst hybride

oorzaak van beide : koudwatervrees (Pun intended, blijkbaar letterlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Goedemiddag,

Ik ben zelf op zoek naar een all electric oplossing om mijn vrijstaande woning te verwarmen.
Nou is de afweging voornamelijk tussen quatt en weheat en heb dit topic en het topic van Quatt gevolgd.
Maar het is een aanzienlijke investering en zou graag willen weten of er mensen zijn die uiteindelijk liever een quatt hadden laten installeren?

Grt,
Peter.
Ik heb Quatt nooit overwogen; wilde gewoon de Blackbird op het dak hebben omdat deze plat is
en niet zo'n toren op het platte dak zal zijn.
Waar ik vooral erg tevreden over ben is de stilte van dit apparaat.
Voorheen een Elga Ace 4k hybride en die kon je ondanks de 1.20m grote bigfoots, tegels en rubbermatten binnen gewoon horen. De Blackbird, daar horen we helemaal niks, maar dan ook echt niks van.

Het koelen wil af an toe nog niet zo als ik wil, maar begin nu wel te begrijpen wanneer er gekoeld kan worden (dus minimaal 22 graden buiten, zie eerdere post). De handleiding is daar totaal niet duidelijk over.

Qua verwarming is het echt een monster van een machine, al waren er in jan/feb met die 14 dagen mist en geen wind best veel ontdooicyclussem, maar daar had elke warmtepomp toen last van.

Ik zou nu zeker weer voor een Blackbird kiezen, mede omdat ik weer dat deze echt stil is en geen trillingen doorgeeft in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Jpiek schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Ik heb maar van 2 dingen spijt :

1 Ik had met en lichtere versie uit kunnen komen, de p80 is echt overkill gebleken
2 ik had meteen All=-electric moeten gaan ipv eerst hybride

oorzaak van beide : koudwatervrees (Pun intended, blijkbaar letterlijk)
Dat had ik dus 3 jaar geleden met de start van hybride met de Elga Ace 4k.
Spijt van hybride omdat we dus zeker all electric konden gaan.
En 4kW was gewoon veel te weinig om uberhaupt all electric te gaan.
Na een beetje rekenen kwamen we op 9kW vermogen uit bij -10...dus toen de Blackbird gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
Goedemiddag,

Grt,
Peter.
Quatt heb ik hier nooit overwogen. Ik krijg altijd het idee dat ze daar een aantal jaar terug leven ofzo, tot voor kort (of nog steeds?) kon je geeneens full Electric met quatt. En de oplossing van 2 buitenunits op elkaar is ook wat... bijzonder.
Met onze Flint ben ik wel blij. Geen sww dus daar geen problemen mee en over koelen had de installateur meteen al gezegd dat ik daar weinig van moet verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
reiniero schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:39:
[...]

Quatt heb ik hier nooit overwogen. Ik krijg altijd het idee dat ze daar een aantal jaar terug leven ofzo, tot voor kort (of nog steeds?) kon je geeneens full Electric met quatt. En de oplossing van 2 buitenunits op elkaar is ook wat... bijzonder.
Met onze Flint ben ik wel blij. Geen sww dus daar geen problemen mee en over koelen had de installateur meteen al gezegd dat ik daar weinig van moet verwachten.
Heeft ook z'n voordelen natuurlijk, ook voor de portomonnee. Plus die zijn ook bezig met aanvullende airco's en thuisbatterijen etc... zitten zeker niet stil volgens mij. Verder weinig kaas van gegeten. Maar R290 en full-electric zou ik persoonlijk altijd kiezen plus het estetische voordeel van de BB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNjKtWin2kYEoWtSnGxBKwTrZiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a97CunhWBNCEspd32yfaOdXR.png?f=fotoalbum_large

Blijft toch vreemd dit. Heel even koelen en dan niks meer 🧐

[ Voor 19% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-06-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-10 17:42
Helaas koelen werkt hier totaal niet, CB heeft case lopen bij @Weheat . Had na ruim een maand toch wel verwacht enige vooruitgang te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE_9o5AsgvE5pG9bbsjmHJQhip8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QgT0D66h8nRjOZT5hygWI7Bc.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 89 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.