Ik vroeg je eerder ook al naar voorbeelden, op het koelen na, zijn er volgens mij juist heel weinig problemen met de warmtepompen. De problemen die je leest is 99 procent van de tijd een installatie fout door een installateur. Volgens mij draait 99,9÷ van de de warmtepompen van WeHeat in het veld gewoon prima.
Dat kan. Ik had zelf ook wat gedoe rondom de installatie maar dat lag niet aan weheat maar aan de installateur. Ik lees dit forum pas sinds oktober ongeveer. Misschien zijn er voor die tijd veel problemen geweest? Welke problemen constateer jij met weheat warmtepompen?
@Razer en @reinieroreiniero schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:28:
[...]
Dat kan. Ik had zelf ook wat gedoe rondom de installatie maar dat lag niet aan weheat maar aan de installateur. Ik lees dit forum pas sinds oktober ongeveer. Misschien zijn er voor die tijd veel problemen geweest? Welke problemen constateer jij met weheat warmtepompen?
Als jullie nu eens de moeite nemen om wat berichten hiervoor te lezen moet het toch wel duidelijk worden.
Fijn weekend
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik draai bijna 2 jaar in dit topic mee en ik lees alles, je roept maar wat om te roepen zonder concreet te worden. Zie hieronder.Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:15:
[...]
@Razer en @reiniero
Als jullie nu eens de moeite nemen om wat berichten hiervoor te lezen moet het toch wel duidelijk worden.
Fijn weekend
Razer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:20:
[...]
Ik vroeg je eerder ook al naar voorbeelden, op het koelen na, zijn er volgens mij juist heel weinig problemen met de warmtepompen. De problemen die je leest is 99 procent van de tijd een installatie fout door een installateur. Volgens mij draait 99,9÷ van de de warmtepompen van WeHeat in het veld gewoon prima.
Heb vandaag de instelling veranderd van Aan/uit thermostaat naar Stooklijn.Tijgerkracht schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:38:
[...]
Koelen werkt hier nog steeds niet met de Blackbird.
Zette vandaag de aan/uit thermostaat aan, gaat ie verwarmen. Het is buiten 30 graden, doe normaal.
Koelen staat ingesteld in de app met stooklijn op 18.
Verder staat de Blackbird al 6 weken uit
Ook parameter stooklijn 25 graden aangepast en op 15 graden gezet.
Wat schetst mijn verbazing hij begon met koelen....
De Blackbird bleef vervolgens ongeveer 2 uur lang koelen, waarbij de temperatuur van het CV water niet onder 18 graden is gekomen. Na 2 uur kwam deze in pendelgedrag waarbij de temperatuur steeds verder omhoog ging.
/f/image/1hOvoRAcfjzLlcy4ncjCJAMv.png?f=fotoalbum_large)
Buiten koelde het inmiddels redelijk af en het lijkt erop dat de Blackbird nu een soort van stooklijn aan het volgen is? Terwijl voor koelen alles op 18 graden staat, zie ik eerst 15 graden als doel temperatuur en later is dit 17,5
/f/image/MJYsoUkfpiLdokBO7vGyEXBS.png?f=fotoalbum_large)
Schiet mij maar lek, maar hier klopt niet veel van of ik begrijp het niet.
Dit was met de Elga wel veel makkelijker, gewoon koelmodus aanzetten en hij kiest de stooklijn voor koelen.
Ik zie nu dat nadat de Blackbird van Koelen naar Standby is gegaan, de pomp voor het CV circuit nog een uur nadraaitijd heeft. @Weheat Van mij mag dit soort informatie over pomp nadraaitijd na koelen in de handleiding. Nu is het niet duidelijk waarom de pomp blijft draaien.
[ Voor 7% gewijzigd door Tijgerkracht op 14-06-2025 21:48 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Je kan niet een percentage problemen afleiden uit de reacties in een topic: users die tevreden zijn posten immers niet elke dag "weer geen problemen". Maar voor wat het waard is, die van mij werkt prima zonder gezeik.Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:15:
[...]
@Razer en @reiniero
Fijn weekend
Wise enough to play the fool
Bij mij draait de BB vanaf november prima en ben tot nu best wel tevreden.
Enige nadeel is, dat je op de softwarematige besturing weinig grip hebt. Natuurlijk wist ik van te voren dat Weheat anders werkt dan de meest reguliere warmtepomp fabrikanten. Daar heb ik voor gekozen. Het is nog volop in ontwikkeling en moeten wij "ongeduldige" tweakers daar rekening mee houden.
Zo maak ik bewust nog niet de overstap naar FE variant. Het regelen van de SWW instellingen vind ik nu nog teveel gedoe. Ik wil daar zelf de volledige regie over hebben. Ik heb geen haast en wacht de verdere ontwikkelingen geduldig af.
Enige nadeel is, dat je op de softwarematige besturing weinig grip hebt. Natuurlijk wist ik van te voren dat Weheat anders werkt dan de meest reguliere warmtepomp fabrikanten. Daar heb ik voor gekozen. Het is nog volop in ontwikkeling en moeten wij "ongeduldige" tweakers daar rekening mee houden.
Zo maak ik bewust nog niet de overstap naar FE variant. Het regelen van de SWW instellingen vind ik nu nog teveel gedoe. Ik wil daar zelf de volledige regie over hebben. Ik heb geen haast en wacht de verdere ontwikkelingen geduldig af.
Ja wat je zegt.teacher schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Je kan niet een percentage problemen afleiden uit de reacties in een topic: users die tevreden zijn posten immers niet elke dag "weer geen problemen". Maar voor wat het waard is, die van mij werkt prima zonder gezeik.
Wellicht heeft Weheat inmiddels een gigantisch marktaandeel , mooi voor het milieu.
1000 eenheden per maand in nu nog alleen Nederland 🤗Jan2023 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:33:
[...]
Ja wat je zegt.
Wellicht heeft Weheat inmiddels een gigantisch marktaandeel , mooi voor het milieu.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat zijn er heel wat! Weet je toevallig ook bij benadering hoeveel de grotere fabrikanten per maand doen? Om het in perspectief te zetten.Carboy54 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:36:
[...]
1000 eenheden per maand in nu nog alleen Nederland 🤗
Hier lijkt het koelen iets beter te werken dan een maand geleden, zijn nu wat langere runs van +/- 1 uur of iets langer.
Om op een eerdere vraag terug te komen.....
Wat ik wel nog steeds niet begrijp is dat de AUX-pomp uitgaat zodra de BB stopt met koelen terwijl de interne pomp wel door blijft lopen. Lijkt me totaal onlogisch aangezien dan de interne pomp als het ware "door" de AUX pomp heen zou moeten pompen. In de praktijk lijkt het water dan te circuleren "over" de parallelle buffer. Kortom totaal niet effectief. Zie onderstaande screenshot.
/f/image/g4Hn0avjb2V9Rgi8RX1ea9B7.png?f=fotoalbum_large)
Bij het verwarmen werkt het wel zelfs als de interne pomp stopt loopt de AUX pomp nog een tijdje na iets wat logisch is gezien het parallel buffervat.in de installatie.
iemand enig idee...?
Om op een eerdere vraag terug te komen.....
Wat ik wel nog steeds niet begrijp is dat de AUX-pomp uitgaat zodra de BB stopt met koelen terwijl de interne pomp wel door blijft lopen. Lijkt me totaal onlogisch aangezien dan de interne pomp als het ware "door" de AUX pomp heen zou moeten pompen. In de praktijk lijkt het water dan te circuleren "over" de parallelle buffer. Kortom totaal niet effectief. Zie onderstaande screenshot.
/f/image/g4Hn0avjb2V9Rgi8RX1ea9B7.png?f=fotoalbum_large)
Bij het verwarmen werkt het wel zelfs als de interne pomp stopt loopt de AUX pomp nog een tijdje na iets wat logisch is gezien het parallel buffervat.in de installatie.
iemand enig idee...?
Bij ons is twee weken terug de Sparrow geïnstalleerd door Coolblue met 300 liter boilervat. Prima installatie, 2 dagen met 4 man (waarvan twee in opleiding). Alles was netjes geïnstalleerd. Enkel jammer dat ze de leidingen binnen niet isoleren, maar kleine klus om het zelf te doen.
Over de Sparrow zelf best tevreden. Prima COP en ziet er mooi uit. Wel twijfels over de buitentemperatuur sensor en welk effect dat heeft op het gedrag van de warmtepomp, de unit wordt erg warm in de zon. Enkel SWW verwarmd tot nu. Minpuntjes bij Weheat zitten tot zover op de software en met name instelbaarheid, lokale toegang, zelf kunnen automatiseren SWW/verwarmen/koelen (op basis van zonnepanelen, energietarieven, thuisbatterij, gebruikstijden), het niet direct kunnen koelen.
Op basis van de minpuntjes zou ik Weheat op dit moment ook niet aanbevelen. Er zijn zat mooie warmtepompen waarbij je wel gewoon zelf zaken kan instellen, automatiseren en optimaliseren, danwel via de warmtepomp of via home assistant. Geen reden eigenlijk om een Weheat te kiezen boven andere warmtepompen wanneer basisinstellingen ontbreken, tenzij je ze er leuk uit vindt zien of je de BB op een plat dak wil.
Ik verwacht dat een aantal instellingen/automatiseringen rond SWW er uiteindelijk wel komen, maar met meer lokale toegang had ik die grotendeels zelf al ingebouwd.
Over de Sparrow zelf best tevreden. Prima COP en ziet er mooi uit. Wel twijfels over de buitentemperatuur sensor en welk effect dat heeft op het gedrag van de warmtepomp, de unit wordt erg warm in de zon. Enkel SWW verwarmd tot nu. Minpuntjes bij Weheat zitten tot zover op de software en met name instelbaarheid, lokale toegang, zelf kunnen automatiseren SWW/verwarmen/koelen (op basis van zonnepanelen, energietarieven, thuisbatterij, gebruikstijden), het niet direct kunnen koelen.
Op basis van de minpuntjes zou ik Weheat op dit moment ook niet aanbevelen. Er zijn zat mooie warmtepompen waarbij je wel gewoon zelf zaken kan instellen, automatiseren en optimaliseren, danwel via de warmtepomp of via home assistant. Geen reden eigenlijk om een Weheat te kiezen boven andere warmtepompen wanneer basisinstellingen ontbreken, tenzij je ze er leuk uit vindt zien of je de BB op een plat dak wil.
Ik verwacht dat een aantal instellingen/automatiseringen rond SWW er uiteindelijk wel komen, maar met meer lokale toegang had ik die grotendeels zelf al ingebouwd.
Ik zal mijn installateur dan even aan zijn jasje trekken, want heb 75m2 vloerverwarming maar hij staat op "niet geschikt om te koelen".Carboy54 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:44:
Nieuwe koelcheck-functionaliteit nu beschikbaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uitgebreide info vind je hier:
https://support.weheat.nl...warmtepomp?language=nl_NL
Via de portal koelen aan staan en het werkt op zich prima, alleen vandaag wat raar gedrag (aan/uit/aan/uit ipv lange runs zoals vorige week).
Bij mij lijkt hij wel langer te koelen, maar tijdens het koelen is er maar eventjes een vermogen in/uit, en daarna blijft hij wel status koelen, maar is ie alleen aan het rondpompen. En dan weer 5 minuutje koelen en dan weer rondpompen.jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Ik zal mijn installateur dan even aan zijn jasje trekken, want heb 75m2 vloerverwarming maar hij staat op "niet geschikt om te koelen".
Via de portal koelen aan staan en het werkt op zich prima, alleen vandaag wat raar gedrag (aan/uit/aan/uit ipv lange runs zoals vorige week).
Wellicht dat hij anders te snel bij de 18 graden komt, wat slecht is. Maar heb het idee dat hij nu niet zoveel koelt want zodra het vermogen stopt loopt de temperatuur uit weer snel op, en die IN neemt nog niet veel af.
/f/image/bwNCcUuHU03MfyAug5jUFaEw.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet het ook niet...vorige week blijf hij eindeloos draaien op 16%, maar die 18 graden werd ook nooit gehaald. Ik denk dat het afgifste systeem gewoon nog te weinig warmte afgeeft. Want er zit telkens een graad verschil tussen aanvoer en retour. Als de retour bv 20 graden is, dan koelt hij naar 19 graden.Barryvdh schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:05:
[...]
Bij mij lijkt hij wel langer te koelen, maar tijdens het koelen is er maar eventjes een vermogen in/uit, en daarna blijft hij wel status koelen, maar is ie alleen aan het rondpompen. En dan weer 5 minuutje koelen en dan weer rondpompen.
Wellicht dat hij anders te snel bij de 18 graden komt, wat slecht is. Maar heb het idee dat hij nu niet zoveel koelt want zodra het vermogen stopt loopt de temperatuur uit weer snel op, en die IN neemt nog niet veel af.
[Afbeelding]
Installateur heeft net teruggebeld en ze hebben het aangepast (het stond vroeger goed, maar de nieuwe app heeft al die instellingen overschreven). Ik heb nu de koelcheck aangezet, we zullen gaan zien.
Ah, ligt het aan de nieuwe app? Hier kan ik ook niet meer koelen volgens de app. Coolblue had dat nog niet eerder gehoord en verwees me naar weheat.jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Installateur heeft net teruggebeld en ze hebben het aangepast (het stond vroeger goed, maar de nieuwe app heeft al die instellingen overschreven). Ik heb nu de koelcheck aangezet, we zullen gaan zien.
Waarom zou je willen koelen als je systeem er niet geschikt voor is? Als je oude radiatoren hebt heeft die hele koelfunctie geen enkele zin, je loopt alleen maar het risico je afgiftesysteem te beschadigen (condens).Swatfireglide schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Niet als er beloofd is een warmtepomp te leveren met koelfunctie zoals in dit geval. Bovendien heeft de functie aan gestaan en is die vervolgens uitgeschakeld...
Dus dat een apparaat kijkt of het kan of niet, is op zich niet veel op tegen lijkt me. Ik ben alleen benieuwd welke logica er achter hun 'koeltest' zit. Want stel je hebt VV, en LTV convectoren, en je WP zegt doodleuk "nope, we kunnen niet koelen"?
Ik zou het logischer vinden dat het systeem die check doet om vervolgens een 'advies' uit te brengen, maar dat de klant (of desnoods de installateur na een goede analyse) het kan overrulen.
[ Voor 11% gewijzigd door jelleeelco op 16-06-2025 12:27 ]
Ja. Bij installatie had de installateur keurig aangegeven dat ik VV had en radiatoren (deels LTV). Maar de nieuwe app heeft alles naar "radiatoren" gezet.reiniero schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:26:
[...]
Ah, ligt het aan de nieuwe app? Hier kan ik ook niet meer koelen volgens de app. Coolblue had dat nog niet eerder gehoord en verwees me naar weheat.
Ze krijgen momenteel veel telefoontjes om het allemaal aan te passen. Dit kan CB gewoon doen.
Ben er zelf ook mee bezig geweest. Merk dat de pompen ook wel heet worden. Was op zoek of daar oplossingen voor zijn, maar die zijn wel erg prijzig, dat loont niet bepaald:IdioticCircles schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:31:
Enkel jammer dat ze de leidingen binnen niet isoleren, maar kleine klus om het zelf te doen.
https://www.google.com/search?q=dab+pomp+isolatie
https://www.google.com/search?q=wilo+isolatieschaal

Mijn boerenverstand zei: wel doen. Alle warmte die het systeem verlaat op plekken waar ik het niet nodig heb mag wat mij betreft nog wel een rondje mee circuleren ipv verdwijnen.Jpiek schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:28:
Ook zelf gedaan :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen de warme leidingen, zou ik de retour ook moeten doen ?
Mja, zit nog een beetje vast in het oude CV systeem denk ik : grote verschillen, beter rendement (zo is mijn verteld).phYzar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:32:
[...]
Mijn boerenverstand zei: wel doen. Alle warmte die het systeem verlaat op plekken waar ik het niet nodig heb mag wat mij betreft nog wel een rondje mee circuleren ipv verdwijnen.
Leidingen isoleren in woonruimte doe ik dan wer niet, afgifte is afgift imho...
Even een superblonde vraag...
Als ik de CV weg haal/laat halen ben ik ook de drukmeter van de installatie kwijt.
Moet/kan er dan gewoon zoiets op de leiding ?
https://www.warmteservice...-0-4-bar-63-mm/p/47251155
bijvoorbeeld waar eerst de CV op zat ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3OUMBMCnG7Dl68RT94uaTlZH.jpg?f=user_large)
Volgens mij wordt dat zagen en dan een knelkoppeling met schroefbus er op ?
https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus/p75461
Ga installatie ws. laten doen maar dan weet ik wat ik aan 'meerwerk' op moet geven.
Op de andere zou ik dan zo een willen :
https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it
en dan daar een Shelly Plus Uni op om de druk in Homey te zien te krijgen (om te monitoren en een melding te krijgen)...
Als ik de CV weg haal/laat halen ben ik ook de drukmeter van de installatie kwijt.
Moet/kan er dan gewoon zoiets op de leiding ?
https://www.warmteservice...-0-4-bar-63-mm/p/47251155
bijvoorbeeld waar eerst de CV op zat ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3OUMBMCnG7Dl68RT94uaTlZH.jpg?f=user_large)
Volgens mij wordt dat zagen en dan een knelkoppeling met schroefbus er op ?
https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus/p75461
Ga installatie ws. laten doen maar dan weet ik wat ik aan 'meerwerk' op moet geven.
Op de andere zou ik dan zo een willen :
https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it
en dan daar een Shelly Plus Uni op om de druk in Homey te zien te krijgen (om te monitoren en een melding te krijgen)...
Dan heb je werk genoeg.Carboy54 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:36:
[...]
1000 eenheden per maand in nu nog alleen Nederland 🤗
Nee helaas.jelleeelco schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:47:
@Carboy54 @Stoker Hebben jullie al wat meer gehoord over een eventuele release datum van de LTV convectoren van Weheat?
Had tot een uurtje terug een afspraak staan om morgen bijgepraat te worden;)
Maar heb een installatie die uitloopt. nieuwtjes moeten dus even wachten!
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Vandaag is de installatie van mijn weheat in stand alone modes klaar. Wat ik me afvraag is de verhalen over de stooklijn. Er zit nu een Honeywell lyricus t6 op in open therm. Van wat ik op dit forum lees is het gebruik van de stooklijn beter. Hoe hebben jullie de instellingen voor de stooklijn bepaald? Steeds uitproberen en kijken welke temperatuur het in huis oplevert? En waarom is het beter?
Zoals een groene golf op een doorgaande weg ziiniger rijd dan steeds volgas naar het volgende rode verkeerslicht...obed112 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:24:
. Hoe hebben jullie de instellingen voor de stooklijn bepaald? Steeds uitproberen en kijken welke temperatuur het in huis oplevert? En waarom is het beter?
Globaal inschatten en voorzichtig bijregelen. Is alleen nu wel het verkeerde seizoen eigenlijk...
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.