Jpiek schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:57:
Na een pittig berichtje van mijn kant richting instalateur, kortweg: Jullie doen aannames mbt complexiteit van installatie losse WPD en willen blijkbaar liever bij eigen assortiment (Weheat) blijven, krijg ik dan nu een offerte voor een Remeha Azorra Ace 250L (R290)
1846,=
725,= subsidie
wederom 1250,= installatie
Technische schouw 150,=
Totaal 3246,=
Ik weet het ff niet, 250L lijkt me best veel, zat zelf aan 150L (2 personen) te denken, wat we aan SWW gebruiken is nu niet bepaald veel (ca 233m3 gas)
En ik twijfel sterk of we die 250L wel kwijt kunnen...
Andere suggestie is een Thermische batterij, grappig genoeg zat ik daar zelf vanochtend ook naar te kijken. Nadeel is dat die erg prijzig zijn (zit ik zo weer op 5K) en COP1 doen. 't is wel weer lekker als soort van accu om een hoop PV in op te slaan..
Ik denk dat je het het beste terug kan brengen naar:
- wil ik goedkoop, elektrische boiler van formaat dat past (zelf te berekenen door tapwaterverbruik te meten met een emmer en dan even te rekenen hoeveel liter van welke temperatuur je nodig hebt)
- wil ik goed en duurzaam, WeHeat indirect boilervat van 300liter
De WPB lijkt een middenweg die eigenlijk voor geen van de twee paden de juiste keuze is.
Elektrische boiler spreekt voor zich. Snel, stil, goedkoop, onderhoudsvriendelijk.
Daar tegenover:
Boilervat is RVS dus heeft geen onderhoud nodig.
Het boilervat wordt straks door WeHeat ook als batterij gebruikt, dan kun je beter een grotere hebben. (Stilstandverlies tussen 200 en 300 Liter label A WeHeat vat is uit m'n hoofd 10W meer.)
Je boilervat kan laden met thermisch vermogen van je WP, wat een elektrische boiler nooit kan halen.
Je kan met een element in je tapwater vat alsnog energie affakkelen als er negatieve stroomprijzen zijn of je als je beloning kan krijgen voor netbalancering.
Een warmtepomp zou helpend zijn voor peak shaving en kan met 1000W opgenomen vermogen nog steeds 3000/4000W thermisch vermogen leveren. Gunstig als we straks naar een capaciteitstarief gaan voor onze netwerkkosten.