Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:13
STIMPPYYY schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Heb hier recent ook een warmteverliesbereking laten uitvoeren, is dat ik het niet heb betaald, maar was echt ‘not impressed’ zeg maar…

Beetje meten en wat isolatiewaardes invoeren. Allemaal leuk en aardig, maar ik dacht oprecht dat ze met warmtebeeldcamera’s en toch metingen etc aan de slag gingen. Kortom, ik hecht er niet teveel waarde aan. Het geeft m.i. een redelijke indicatie die je vrij eenvoudig zelf kunt stellen.
Ik heb de Sparrow nog steeds niet, maar wij stoken met CV-temp van 40 graden (echt koude dagen max 45), en het is dan 19,5 de hele dag. Na 22 u gaat de CV uit, tot 6 u. En als de CV de hele dag uit staat (als we afwezig zijn), en dan verlaagt de temp naar 18.
Dat is dus de praktijk als verliesberekening, ik heb geen meting. Maar we zijn dacht ik wel klaar voor de Sparrow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mathske1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:05:
[...]

Neen, eerste keer dat ik hiervan hoor zelfs. Is dit in NL vrij gebruikelijk, in BE voor zover ik weet niet. Zelf ook ervaringen mee? Of anderen? En is dit dan de moeite?

bedankt alvast voor de reacties ;)
Zelf geen ervaring mee, maar zeker als je nog gaat bouwen (in eigen beheer) dan zou ik dit zeker overwegen.
Je water gaat gewoon (zeker in de winter) warmer het voorraadvat in, wat weer voor minder benodigde opwarming zorgt. Is een apart topic over.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 21:35
ZeRoC00L schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:24:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar zeker als je nog gaat bouwen (in eigen beheer) dan zou ik dit zeker overwegen.
Je water gaat gewoon (zeker in de winter) warmer het voorraadvat in, wat weer voor minder benodigde opwarming zorgt. Is een apart topic over.
Warm water kost me ca 600 kWh per jaar schat ik, via mijn Sparrow. Warmteterugwinning van douchewater zou me misschien 200 kWh besparen? Lijkt me al veel. De energie komt minimaal 50% van mijn zonnepanelen, hou ik hooguit 100 kWh over wat ik echt zou kunnen besparen. Dat kost ca €30 per jaar. Dan wordt de terugverdientijd wel erg lang hoor! En als je het voor het milieu doet, bedenk dan dat zo'n warmtewisselaar ook een aardig beslag legt op grondstoffen en energie om 'm te maken. Als je met gas stookt verdien je 'm natuurlijk sneller terug, maar die warmtepompen zijn veel te efficiënt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
RFIDguru schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:09:
[...]

Warm water kost me ca 600 kWh per jaar schat ik, via mijn Sparrow. Warmteterugwinning van douchewater zou me misschien 200 kWh besparen? Lijkt me al veel. De energie komt minimaal 50% van mijn zonnepanelen, hou ik hooguit 100 kWh over wat ik echt zou kunnen besparen. Dat kost ca €30 per jaar. Dan wordt de terugverdientijd wel erg lang hoor! En als je het voor het milieu doet, bedenk dan dat zo'n warmtewisselaar ook een aardig beslag legt op grondstoffen en energie om 'm te maken. Als je met gas stookt verdien je 'm natuurlijk sneller terug, maar die warmtepompen zijn veel te efficiënt ;)
Zoals gezegd, geen ervaring mee, maar je zou (aanname ?) een kleiner boilervat kunnen nemen, omdat het bijgemengde water warmer is.
En zoals aangegeven, check de details in het Douche WTW topic.

[ Voor 3% gewijzigd door ZeRoC00L op 11-06-2025 09:11 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

belmonde schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 01:19:
[...]

Hoe kan dit verschil ontstaan met de Daikin ?
R32 versus R290 wellicht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Na een pittig berichtje van mijn kant richting instalateur, kortweg: Jullie doen aannames mbt complexiteit van installatie losse WPD en willen blijkbaar liever bij eigen assortiment (Weheat) blijven, krijg ik dan nu een offerte voor een Remeha Azorra Ace 250L (R290)

1846,=
725,= subsidie
wederom 1250,= installatie
Technische schouw 150,=

Totaal 3246,=

Ik weet het ff niet, 250L lijkt me best veel, zat zelf aan 150L (2 personen) te denken, wat we aan SWW gebruiken is nu niet bepaald veel (ca 233m3 gas)
En ik twijfel sterk of we die 250L wel kwijt kunnen...

Andere suggestie is een Thermische batterij, grappig genoeg zat ik daar zelf vanochtend ook naar te kijken. Nadeel is dat die erg prijzig zijn (zit ik zo weer op 5K) en COP1 doen. 't is wel weer lekker als soort van accu om een hoop PV in op te slaan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Jpiek schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:57:
Na een pittig berichtje van mijn kant richting instalateur, kortweg: Jullie doen aannames mbt complexiteit van installatie losse WPD en willen blijkbaar liever bij eigen assortiment (Weheat) blijven, krijg ik dan nu een offerte voor een Remeha Azorra Ace 250L (R290)

1846,=
725,= subsidie
Technische schouw 150,=

Totaal 3246,=

Ik weet het ff niet, 250L lijkt me best veel, zat zelf aan 150L (2 personen) te denken, wat we aan SWW gebruiken is nu niet bepaald veel (ca 233m3 gas)

Andere suggestie is een Thermische batterij, grappig genoeg zat ik daar zelf vanochtend ook naar te kijken. Nadeel is dat die erg prijzig zijn (zit ik zo weer op 5K) en COP1 doen. 't is wel weer lekker als soort van accu om een hoop PV in op te slaan..
Ik zou nog steeds gaan voor de goedkoopste oplossing. Een normale boiler.
Ja een COP van 1 maar qua techniek de meest simepele en ik denk ook minst storingsgevoelig. Is een dom ding dat verwarmd als het nodig is met een element. Wellicht kun je hem nog wel slim aansturen met het overschot van de zon of indien van toepassing daluren met een dynamisch erngie contract.

En als je zelf al aangeeft dat het gas niet heel veel is wordt een dure installatie neerzetten toch wel eem flinke investering. Beter gaan voor een lagere investering.

Ja ik zit soms te kijken en dat ik denk dat is veel energie die 2500W die die trekt maar aan de andere kant die investering was wel een stuk lager. Moet ik wel zeggen dat wij voor een koperen boilervat hebben gekozen die een stuk duurder is dan RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwin.92
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:28
Heeft er iemand al (goede) met het koelen met de Blackbird? Een airco erbij is door welstand en geluid ingewikkeld.

Blijven er 2 opties over met fancoils of kleine warmtepompen zoals de Quatt Chill of Innova WLHP.

Heeft iemand al ervaring met 1 van die technieken icm de Blackbird?

Heeft @Weheat plannen om iets vergelijkbaars als Quatt te gaat ontwikkelen/ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 09:55

1846,=
725,= subsidie
Technische schouw 150,=

Totaal 3246,=

Ik denk dat je het het beste terug kan brengen naar:
- wil ik goedkoop, elektrische boiler van formaat dat past (zelf te berekenen door tapwaterverbruik te meten met een emmer en dan even te rekenen hoeveel liter van welke temperatuur je nodig hebt)
- wil ik goed en duurzaam, WeHeat indirect boilervat van 300liter
De WPB lijkt een middenweg die eigenlijk voor geen van de twee paden de juiste keuze is.

Elektrische boiler spreekt voor zich. Snel, stil, goedkoop, onderhoudsvriendelijk.

Daar tegenover:
Boilervat is RVS dus heeft geen onderhoud nodig.
Het boilervat wordt straks door WeHeat ook als batterij gebruikt, dan kun je beter een grotere hebben. (Stilstandverlies tussen 200 en 300 Liter label A WeHeat vat is uit m'n hoofd 10W meer.)
Je boilervat kan laden met thermisch vermogen van je WP, wat een elektrische boiler nooit kan halen.
Je kan met een element in je tapwater vat alsnog energie affakkelen als er negatieve stroomprijzen zijn of je als je beloning kan krijgen voor netbalancering.
Een warmtepomp zou helpend zijn voor peak shaving en kan met 1000W opgenomen vermogen nog steeds 3000/4000W thermisch vermogen leveren. Gunstig als we straks naar een capaciteitstarief gaan voor onze netwerkkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 22:29
belmonde schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 01:19:
[...]

Hoe kan dit verschil ontstaan met de Daikin ?
Dat weet ik nog niet, het viel me 2 weken geleden op toen ik eea vergeleek. Dus ik moet het nog eens uitzoeken

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
drboneym schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Ik denk dat je het het beste terug kan brengen naar:
- wil ik goedkoop, elektrische boiler van formaat dat past (zelf te berekenen door tapwaterverbruik te meten met een emmer en dan even te rekenen hoeveel liter van welke temperatuur je nodig hebt)
- wil ik goed en duurzaam, WeHeat indirect boilervat van 300liter
De WPB lijkt een middenweg die eigenlijk voor geen van de twee paden de juiste keuze is.

Elektrische boiler spreekt voor zich. Snel, stil, goedkoop, onderhoudsvriendelijk.

Daar tegenover:
Boilervat is RVS dus heeft geen onderhoud nodig.
Het boilervat wordt straks door WeHeat ook als batterij gebruikt, dan kun je beter een grotere hebben. (Stilstandverlies tussen 200 en 300 Liter label A WeHeat vat is uit m'n hoofd 10W meer.)
Je boilervat kan laden met thermisch vermogen van je WP, wat een elektrische boiler nooit kan halen.
Je kan met een element in je tapwater vat alsnog energie affakkelen als er negatieve stroomprijzen zijn of je als je beloning kan krijgen voor netbalancering.
Een warmtepomp zou helpend zijn voor peak shaving en kan met 1000W opgenomen vermogen nog steeds 3000/4000W thermisch vermogen leveren. Gunstig als we straks naar een capaciteitstarief gaan voor onze netwerkkosten.
Zitten er geen anodes in het RVS boilervat die eens in de zoveel tijd vervangen moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
300L kan ik niet kwijt, 200L wordt al een uitdaging. Hij moet hangen want staan wordt ook en probleem, tenzij wéér alle leidingen aangepast worden.

Met elektrisch zou ik ws genoeg hebben aan 80 liter (we hadden voorheen een CV met boiler van 80 Liter en nooit tekort).

Vraag is ff wat een 80 literboiler zou verbruiken... is dat toch gewoon 233m3 * 8 = ca 1800kWh ?

'k heb een Itho-Daalderop Green Energy Smartboiler 80L gezien die kan verwarmen met PV productie dmv een P1 meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:00:
300L kan ik niet kwijt, 200L wordt al een uitdaging. Hij moet hangen want staan wordt ook en probleem, tenzij wéér alle leidingen aangepast worden.

Met elektrisch zou ik ws genoeg hebben aan 80 liter (we hadden voorheen een CV met boiler van 80 Liter en nooit tekort).

Vraag is ff wat een 80 literboiler zou verbruiken... is dat toch gewoon 233m3 * 8 = ca 1800kWh ?

'k heb een Itho-Daalderop Green Energy Smartboiler 80L gezien die kan verwarmen met PV productie dmv een P1 meter..
Is die prijs al met subsidie eraf? Ik zie dat er een behoorlijk prijsverschil zit tussen de 200 en 250L versie (600e)...

Nou vond ik 1250e in die offerte voor installatie van de WPB ook wel aardig aan de prijs zeg. Dat waren de installatie kosten voor mijn Sparrow...

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 11-06-2025 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Ik vind het vooral grappig dat de kosten voor installatie van een losse WPB exact hetzelfde zijn. Lijkt alsof er gewoon en vaste prijs voor gerekend wordt (lees : ruim voldoende)...

'k zit ff naar die Itho-Daalderop te kijken, maar ben ik gek als ik denk dat dat zelfs voor een relatieve leek nog wel zelf te plaatsen is ?

CV ketel gaat er af, CV-leiding dop ik af, gas idem. En de rest van de aansluitingen is al gewoon aanwezig; warmwaterleiding, koudwaterleiding incl inlaatcombinatie...

Plaatsing/afstand van de leidingen lijkt, als ik de handleiding moet geloven, vrij standaard te zijn. Hooguit is de afstand tot de muur anders en daar zitten nokken met verschillend formaat voor bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is het weheat topic. Wil je nu een breed advies over welke producten je in jouw huis kan toepassen, open dan een eigen topic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
jawaligt schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:12:
Weet iemand hoeveel ampère (vermogen) de Weheat Flint in de praktijk maximaal trekt?

Ik kreeg van Coolblue een spec sheet waar 12A op staat. Op de spec sheet die ik eerder van de Weheat website heb gedownload staat 6A.

Maar er is vast een handige Tweaker die heeft gemeten/bij gehouden wat het in de praktijk is.

Reden = wij hebben een groep waar verder alleen een klein airco'tje op zit dat max 5.2A trekt als hij maximaal aan het verwarmen is.

Lijkt mij dat dit best te combineren valt maar ik ben benieuwd naar praktijkervaringen.
Ik meet mijn verbruik via Home wizard. Ik heb de Flint op een aparte groep.
Op deze afbeelding werkte ik nog met OpenTherm. Dan krijg je met radiatoren behoorlijk schommelingen. Verbruik heb ik nog niet boven de 1700 watt gezien. De circulatiepomp heb ik op een andere groep. Die zit op 50 watt. Hoop dat je hier wat aan hebt. Die 1800 watt klopt wel denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haKzRA5q8eMJJ-W3kLdGQwwjMWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9tpSWfyqug7kWqpjPg2fmht.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ronnie27 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Op deze afbeelding werkte ik nog met OpenTherm. Dan krijg je met radiatoren behoorlijk schommelingen. Verbruik heb ik nog niet boven de 1700 watt gezien. De circulatiepomp heb ik op een andere groep. Die zit op 50 watt. Hoop dat je hier wat aan hebt. Die 1800 watt klopt wel denk ik.

[Afbeelding]
Top, dankjewel. Ik heb het inmiddels ook op YouTube aan Rick van Ketel Klets gevraagd. Hij geeft aan dat volgens de sticker op de warmtepomp zelf zijn Flint max 9A verbruikt.

Imo komt dat behoorlijk goed overeen met de 1700 watt die jij meet.

9+5,2 is 14,2A dus dat zou dan prima op die groep van mij moeten passen.

Blijft voor mij wel de vraag waarom ik van Coolblue een datasheet kreeg met 12A erop. Er zijn toch niet meerdere versies van de Flint in omloop? (of althans geen versies met andere elektrische karakteristieken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-06 14:49

1846,=
725,= subsidie
Technische schouw 150,=

Totaal 3246,=

Ik zou een R290 toestel niet in mijn huis willen hebben.
Zit die lucht inlaat en uitlaten die je eventueel nodig hebt, bij de installatie inbegrepen?

Staar je niet blind, dat een gewone boiler een COP 1 heeft. Dat is alleen relevant voor de 4 winter maanden. de rest van het jaar vang je het op met zonnepanelen. Kijk, dan wordt het verschil t.o.v. een WPB of FE WP van energie verbruik over het hele jaar een stuk kleiner. Even aan rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Mee eens, sinds 23-3 heb ik maar 3 dagen gehad dat ik minder dan 5kWh terugleverde...
even lomp gerekend zijn dat 78 dagen dat ik dus op mijn panelen de boiler warm had kunnen stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Laatst online: 14-06 16:20
Hi allemaal, ik heb een Sparrow in de achtertuin staan op een niet al te fraaie plek. Ik ben benieuwd of een van jullie ervaring hebben met het gebruik van omkasting. Mijn installateur zegt dat dit het rendement belemmert. Wat is jullie mening hierover?
En is er een specifieke kast die jullie gebruiken? het gaat mij om zowel een esthetische afwerking als een geluidsisolatie. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-06 18:28
jawaligt schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Blijft voor mij wel de vraag waarom ik van Coolblue een datasheet kreeg met 12A erop. Er zijn toch niet meerdere versies van de Flint in omloop? (of althans geen versies met andere elektrische karakteristieken)
Flint plus 3kW backup heater wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Stroomverbruik van zo'n boilertje valt best mee.
Hier 50ltr zit ik op 35-40 kwh p/mnd.
En lekker snel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:01
Ronnie27 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik schrik wel een beetje van deze verbruik cijfers. Ze zijn bij mij deze week bezig met het installeren van een flint in stand alone modus maar als dit verbruik normaal is mogen ze hem van mij houden. De airco verwarmt de gehele benedenverdieping voor maar een fractie, net iets meer dan 5 kWh gemiddeld in januari per dag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HKrBd37JhwiS-2GhN0ie2tN4mM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7lrZ4D9ML6DfG0V2IZF2qcIp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 09:55
obed112 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:09:
[...]

Ik schrik wel een beetje van deze verbruik cijfers. Ze zijn bij mij deze week bezig met het installeren van een flint in stand alone modus maar als dit verbruik normaal is mogen ze hem van mij houden. De airco verwarmt de gehele benedenverdieping voor maar een fractie, net iets meer dan 5 kWh gemiddeld in januari per dag.[Afbeelding]
Maar 1000 kWh (grofweg) voor je verwarming een jaar lang geregeld te hebben is echt helemaal niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
drboneym schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:21:
[...]

Maar 1000 kWh (grofweg) voor je verwarming een jaar lang geregeld te hebben is echt helemaal niet veel?
1000 kWh voor een heel jaar verwarmen is niet veel. In de afbeelding die ik laat zien (verwarmen met airco) heb ik het alleen over de beneden verdieping, een warmtepomp doet een heel huis.

Wanneer ik die meer dan 21 kWh ( uit de geposte afbeelding van hw over de flint er bij pak) op een redelijk normale januari dag en dat ga doorrekenen kom ik op een verbruik uit ver boven de 2000kwh per jaar voor het verwarmen van een woning met de weheat flint. Dat vind ik wel erg veel in vergelijking met airco’s want die zijn dan zuiniger, zo ver mijn eigen praktijk ervaring gaat. Ik vind de warmte van radiatoren wel erg prettig daarom vind ik weheat interessant, maar het verbruik moet wel enigszins redelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

obed112 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:37:
[...]

1000 kWh voor een heel jaar verwarmen is niet veel. In de afbeelding die ik laat zien (verwarmen met airco) heb ik het alleen over de beneden verdieping, een warmtepomp doet een heel huis.

Wanneer ik die meer dan 21 kWh ( uit de geposte afbeelding van hw over de flint er bij pak) op een redelijk normale januari dag en dat ga doorrekenen kom ik op een verbruik uit ver boven de 2000kwh per jaar voor het verwarmen van een woning met de weheat flint. Dat vind ik wel erg veel in vergelijking met airco’s want die zijn dan zuiniger, zo ver mijn eigen praktijk ervaring gaat. Ik vind de warmte van radiatoren wel erg prettig daarom vind ik weheat interessant, maar het verbruik moet wel enigszins redelijk blijven.
2000x0.25=42 euro per maand voor verwarmen. Je maakt Nederland jaloers. Airco verwarm je geen huis mee wel de lucht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Carboy54 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:41:
[...]

2000x0.25=42 euro per maand voor verwarmen. Je maakt Nederland jaloers. Airco verwarm je geen huis mee wel de lucht.
Weheat zorgt voor stralingswarmte, airco’s niet, dus dat vind ik wel veel prettiger. Je kunt wel degelijk je huis verwarmen de airco, dat doe ik al jaren met een verbruik beneden de 1000 kWh per jaar.

Eigenlijk zou ik graag van anderen willen weten hoeveel stroom ze verbruiken om een rijtjeshuis op temperatuur te houden met de weheat flint en ook wat ze daarvoor ongeveer aan gas verbruikten om hier een beter beeld bij te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11
obed112 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:49:
[...]
Eigenlijk zou ik graag van anderen willen weten hoeveel stroom ze verbruiken om een rijtjeshuis op temperatuur te houden met de weheat flint en ook wat ze daarvoor ongeveer aan gas verbruikten om hier een beter beeld bij te krijgen.
Dec: 158 kWh
Jan: 251 kWh
Feb :233 kWh
Maa: 124 kWh
Apr: 39 kWh
Mei: 5 kWh

Dat is de buitenunit (de flint zelf dus) exclusief sww. Binnenunit meet ik niet. Geregeld via een tado v3 opentherm op 20,7 graden.
Eerder circa 500 m3 gas per jaar, inclusief sww.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
obed112 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 23:09:
[...]

Ik schrik wel een beetje van deze verbruik cijfers. Ze zijn bij mij deze week bezig met het installeren van een flint in stand alone modus maar als dit verbruik normaal is mogen ze hem van mij houden. De airco verwarmt de gehele benedenverdieping voor maar een fractie, net iets meer dan 5 kWh gemiddeld in januari per dag.[Afbeelding]
Ik verwarmde ook mijn huis met een airco. Met koude dagen , moest de cv meehelpen. Nu kan de Flint het alleen af, zonder cv. Stroomverbruik was ook bij de airco minder dan de Flint, maar ben toch blij met de overstap . Geen koude lucht meer tijdens de defrost en het hele huis is nu verwarmt. Kreeg ook schimmel in de badkamer. Nu met de Flint, niet meer. Soms moet je keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
[...]

Weheat zorgt voor stralingswarmte, airco’s niet, dus dat vind ik wel veel prettiger. Je kunt wel degelijk je huis verwarmen de airco, dat doe ik al jaren met een verbruik beneden de 1000 kWh per jaar.

Hier mijn cijfers, sinds januari ben ik op stooklijn gaan verwarmen ipv OpenTherm. Bevalt stukken beter.
Ik heb alleen radiatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTkpwuGsQEAwN6wmVyvc_MhWuSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpKK6ArWXuiAksSD1xpyMP2n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Ik denk dat het best lastig is om zulke vergelijkingen te maken op basis van wat info hier. Ieder huis is verschillend. Zelfs huizen van dezelfde bouwperiode kunnen anders zijn: de een heeft een tegelvloer met moderne vloerverwarming, de ander een houten vloer met radiatoren. Airco's hebben een lagere COP dan warmtepompen, dus je haalt minder energie uit de lucht. Daar staat tegenover dat als je wegbent, je wss alles uitzet. Ben je weer thuis, aircos aan het is (beter gezegd 'voelt') weer warm.

Een warmtepomp laat je (idealiter op stooklijn) rustig doordraaien. Je hele huis is continue op dezelfde, aangename temperatuur. Comfort is veel hoger, verbruik t.o.v. airco's mss ook maar eerder door ander gedrag dan dat aircos zuiniger zouden zijn. Voor je huis lijkt het me ook 'beter'.

Als je naar je eigen situatie kijkt zou je je gasverbruik als uitgangspunt kunnen nemen, dat is het 'minst inaccuraat'.

In mijn geval - de Sparrow heeft in Januarie 576kWh verbruikt, dat is 149e. Gemiddeld verbruikte ik in Januari tussen de 200-250m3 aan gas, dat is 252 - 315e.

En al zou het me meer hebben gekost - het comfort, lagere luchtvochtigheid door constante warmte, is het (mij) allemaal meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
jelleeelco schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:46:
[...]

Ik denk dat het best lastig is om zulke vergelijkingen te maken op basis van wat info hier. Ieder huis is verschillend. Zelfs huizen van dezelfde bouwperiode kunnen anders zijn: de een heeft een tegelvloer met moderne vloerverwarming, de ander een houten vloer met radiatoren. Airco's hebben een lagere COP dan warmtepompen, dus je haalt minder energie uit de lucht. Daar staat tegenover dat als je wegbent, je wss alles uitzet. Ben je weer thuis, aircos aan het is (beter gezegd 'voelt') weer warm.

Een warmtepomp laat je (idealiter op stooklijn) rustig doordraaien. Je hele huis is continue op dezelfde, aangename temperatuur. Comfort is veel hoger, verbruik t.o.v. airco's mss ook maar eerder door ander gedrag dan dat aircos zuiniger zouden zijn. Voor je huis lijkt het me ook 'beter'.

Als je naar je eigen situatie kijkt zou je je gasverbruik als uitgangspunt kunnen nemen, dat is het 'minst inaccuraat'.

In mijn geval - de Sparrow heeft in Januarie 576kWh verbruikt, dat is 149e. Gemiddeld verbruikte ik in Januari tussen de 200-250m3 aan gas, dat is 252 - 315e.

En al zou het me meer hebben gekost - het comfort, lagere luchtvochtigheid door constante warmte, is het (mij) allemaal meer dan waard.
Het is ook geen enkel probleem wanneer mijn stroomverbruik met 500 kWh stijgt ten opzichte van de airco’s, of de cop waarde beter is dat weet ik niet zeker, doordat ik enkel radiatoren heb zal ik de aanvoer temperatuur naar 50 graden moeten zetten waardoor de efficiëntie wat lager zal uitvallen dan wanneer je dit combineert met vloerverwarming.

Comfort en klimaat is belangrijk dus 500 kWh meer verbruiken vind ik een goede oplossing maar het moet redelijk blijven. Wanneer het stroomverbruik met 1500 kWh stijgt ten opzichte van de airco, dan ga ik er in de praktijk geen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
obed112 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Het is ook geen enkel probleem wanneer mijn stroomverbruik met 500 kWh stijgt ten opzichte van de airco’s, of de cop waarde beter is dat weet ik niet zeker, doordat ik enkel radiatoren heb zal ik de aanvoer temperatuur naar 50 graden moeten zetten waardoor de efficiëntie wat lager zal uitvallen dan wanneer je dit combineert met vloerverwarming.

Comfort en klimaat is belangrijk dus 500 kWh meer verbruiken vind ik een goede oplossing maar het moet redelijk blijven. Wanneer het stroomverbruik met 1500 kWh stijgt ten opzichte van de airco, dan ga ik er in de praktijk geen gebruik van maken.
Je plaat radiatoren vervangen voor convectoren scheelt enorm in de gewenste aanvoer temperatuur.
Bij ons staat de Blackbird aanvoer temperatuur erg laag vind ik zelf maar prima om het aangenaam te maken.
Beneden hebben we centrale vloerverwarming, op de andere 2 verdiepingen allemaal convectoren hangen. Ook nog heat fans gemonteerd voor nog meer rendement dus lager energievraag wat resulteert in een gunstiger verbruik 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8mUyszJKJXttbgBWZxbxuOQ5sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te7bXddOuGROqnUoMaGNe7q9.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens als de buitentemperatuur hoger is dan 15 graden stoken we niet omdat het huis door het glas en de ligging zelf al aangenaam is qua temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 12-06-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
obed112 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:49:
[...]
50c hoeft niet, bij ons is de stooklijn ingesteld op 43C bij 0c, 50c is in theorie pas nodig bij -10

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Hierbij overzicht wat bij ons de overgang naar FE heeft betekend qua cijfers. Ons doel was van het gas af, maar financieel levert het ook wat op blijkt nu. Misschien is dit leerzaam voor anderen.

Ons huis is geen doorsnee huis vanwege de leeftijd. Toch kan het uit, met name door LTV.

Om te kunnen vergelijken heb ik het prijspeil van juni 2025 gepakt en deze terug verwerkt i.c.m. de verbruikscijfers van 2023 & 2024.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0lYh9SsHwwRY3bMicIAFU6_yIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dodMlnTIea3P19MlecNtzAc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
netevolutions schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:18:
Hierbij overzicht wat bij ons de overgang naar FE heeft betekend qua cijfers. Ons doel was van het gas af, maar financieel levert het ook wat op blijkt nu. Misschien is dit leerzaam voor anderen.

Ons huis is geen doorsnee huis vanwege de leeftijd. Toch kan het uit, met name door LTV.

Om te kunnen vergelijken heb ik het prijspeil van juni 2025 gepakt en deze terug verwerkt i.c.m. de verbruikscijfers van 2023 & 2024.

[Afbeelding]
De vaste kosten voor gas vind ik erg hoog. Ik betaalde 21,- per/maand en nu 15,50 doordat ik veel minder gas verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:12
https://www.ad.nl/economi...-thuisbatterij~adf524503/

Interessant artikel in het AD dat aansluit bij het verhaal van een paar weken geleden tijdens de Tweakers-dag.
Het blijft in mijn ogen afwachten of dit op de lange termijn netto/bruto daadwerkelijk voordeliger zal zijn dan een batterijopslag. De tijd zal het leren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HenkAB14 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:48:

Interessant artikel in het AD dat aansluit bij het verhaal van een paar weken geleden tijdens de Tweakers-dag.
Het blijft in mijn ogen afwachten of dit op de lange termijn netto/bruto daadwerkelijk voordeliger zal zijn dan een batterijopslag. De tijd zal het leren...
Mooi verhaal idd. Maar van de energie in mijn vloer kan ik niet koken of TV kijken...

En de meeste stroom wek ik op in de zomer, als ik geen warmte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RNacoustics schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:26:
[...]

De vaste kosten voor gas vind ik erg hoog. Ik betaalde 21,- per/maand en nu 15,50 doordat ik veel minder gas verbruikt.
Jij zit wss bij Stedin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Nu online
jelleeelco schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:00:
[...]

Mooi verhaal idd. Maar van de energie in mijn vloer kan ik niet koken of TV kijken...

En de meeste stroom wek ik op in de zomer, als ik geen warmte nodig heb.
Maar het werkt echt wel, zeker in de koude maanden met overdag de zon en koude nachten.
Overdag de warmtepomp zijn werk laten doen ipv 's-nachts
Vloerverwarming in de gehele woning en goed geïsoleerd.
Daar kan geen thuisaccu tegenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
201WD schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Maar het werkt echt wel, zeker in de koude maanden met overdag de zon en koude nachten.
Moet je wel vloerverwarming in heel de woning hebben... bij ons kan het op de bovenste verdieping al niet. 1e verideping hebben we het niet laten doen met verbouwen. Achteraf spilt van...
Beneden wel.
Ik denk wel dat hierdoor ik de delta T erg klein kan houden wat weer resulteert in lager stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
201WD schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Mwah...zelfs tijdens zonnige dagen in de winter is de opbrengst minimaal. Ik lever in de winter echt niets terug aan het net, wat betekent dat mijn warmtepomp (of huis) al volledig gebruik maakt van de zonne-energie.

Met een thuisaccu kan ik tijdens de goedkope uren vol laden, om vervolgens tijdens de dure uren te gebruiken.

Ik zeg niet dat dit een goed argument is om een thuisaccu aan te schaffen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kevin1990 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:57:
[...]

Moet je wel vloerverwarming in heel de woning hebben... bij ons kan het op de bovenste verdieping al niet. 1e verideping hebben we het niet laten doen met verbouwen. Achteraf spilt van...
Beneden wel.
Ik denk wel dat hierdoor ik de delta T erg klein kan houden wat weer resulteert in lager stroomverbruik.
Het blijft gerommel in de marge. Ook met een thuisbatterij. Theoretisch kun je goedkoop laden om dure uren te vermijden (ot te verkopen), het blijft pennies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
jelleeelco schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 00:32:
[...]

Het blijft gerommel in de marge. Ook met een thuisbatterij. Theoretisch kun je goedkoop laden om dure uren te vermijden (ot te verkopen), het blijft pennies...
Ik denk dat het meest voordelige is een kleine thuisbatterij met het systeem wat WeHeat aan het ontwikkelen is.
En in de winter wek je inderdaad een heel stuk minder op.
Opwek bij ons:

- Oktober 2024 341kWh
- November 2024 132kWh
- December 2024 72kWh
- Januari 202 116kWh
- Februari 2025 297kWh

Zeker in december en januari wordt er minimaal terug geleverd aan het net...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kevin1990 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:24:
[...]

Ik denk dat het meest voordelige is een kleine thuisbatterij met het systeem wat WeHeat aan het ontwikkelen is.
En in de winter wek je inderdaad een heel stuk minder op.
Opwek bij ons:

- Oktober 2024 341kWh
- November 2024 132kWh
- December 2024 72kWh
- Januari 202 116kWh
- Februari 2025 297kWh

Zeker in december en januari wordt er minimaal terug geleverd aan het net...
Misschien wel. Maar het is voor mij een al verloren race, wat Weheat doet. Ik zie een thuisaccu als een parallel buffervat in een WP opstelling: het brengt rust in de installatie. Ik wil helemaal niet dat mijn WP in de winter 'snachts opeens harder gaat draaien omdat dan de tarieven laag zijn. Of dat het overdag 2 graden warmer is (ze gaven aan dat volgens bepaalde normen een paar graden verschil je niet zou merken - nou...als het beneden 22 is is het gewoon onaangenaam warm in de winter, terwijl 21 perfect is en 20.5 wat aan de koele kant).

Een accu zorgt ervoor dat je altijd de laagste tarieven hebt: dat klein beetje dat je teruglevert aan het net (je wilt toch niet je WP aanslingeren omdat er een kWh of 2 worden teruggeleverd?).

Nu is het nog allemaal veel te duur (300-500e per Wattpiek). Maar nu al zijn de prijzen enorm aan het dalen en gaan ze in China (voor alleen de cellen) naar 30-40e per Wattpiek. Over een paar jaar koop je een 30-40kWh accu, voor een paar duizend euro. En dat verdien je echt wel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:07
Wie weet hoe lang die ‘koelcheck’ duurt? Gisteren aangezet. Heeft even gedraaid en systeemwater koelde inderdaad. Test geslaagd zou ik zeggen. Maar hij doet niks.
En het is best warm vandaag ☀️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbFpXD2ULJtkvyHaV2glHNdF-yo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4xjjvfzvu8pOJUygd4cDpnrf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Flintstone087 op 13-06-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
jelleeelco schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Misschien wel. Maar het is voor mij een al verloren race, wat Weheat doet. Ik zie een thuisaccu als een parallel buffervat in een WP opstelling: het brengt rust in de installatie. Ik wil helemaal niet dat mijn WP in de winter 'snachts opeens harder gaat draaien omdat dan de tarieven laag zijn. Of dat het overdag 2 graden warmer is (ze gaven aan dat volgens bepaalde normen een paar graden verschil je niet zou merken - nou...als het beneden 22 is is het gewoon onaangenaam warm in de winter, terwijl 21 perfect is en 20.5 wat aan de koele kant).

Een accu zorgt ervoor dat je altijd de laagste tarieven hebt: dat klein beetje dat je teruglevert aan het net (je wilt toch niet je WP aanslingeren omdat er een kWh of 2 worden teruggeleverd?).

Nu is het nog allemaal veel te duur (300-500e per Wattpiek). Maar nu al zijn de prijzen enorm aan het dalen en gaan ze in China (voor alleen de cellen) naar 30-40e per Wattpiek. Over een paar jaar koop je een 30-40kWh accu, voor een paar duizend euro. En dat verdien je echt wel terug.
Het stukje van de WeHeat wanneer die gaat verwarmen zie je precies andersom.
De WeHeat gaat verwarmen op een gunstig moment en dat is over het algemeen overdag wanneer de dynamische stroomprijzen laag zijn en juist in de avonden hoog en de nachten en vroeg in de ochtend iets lager.

Dus hij verwarmt overdag intensiever het huis waardoor die de rest van de avond/nacht minder hard aan de gang moet om het op temperatuur te houden. Waarbij een bijkomend iets is dat waarschijnlijk in de nacht de temperatuur daardoor iets zal dalen. Zo lees ik het artikel maar corrigeer me uiteraard als ik het mis heb. ;)

Ik heb dus wel een thuisbatterij in de vorm van onze EV. Helaas maar 1 fase maar echt top!
De auto die het kon was het probleem niet (Nissan en Mitsubishi kunnen het) maar de lader (Wallbox) was het probleem om te vinden. Niet meer nieuw te leveren maar met geluk in Belgje nieuw gekocht bij een particulier.
Daarnaast heb ik nog een paar plug in batterijen in bestelling staan om echt los te komen van het net.
In totaal heb ik er 3 in bestelling maar doe afstand van 1. Die kan alleen laden met overchot waar de andere 2 ook laden met dynamische prijzen dus lage prijzen.

Voordeel van de EV is dat ik handel met de energieprijzen omdat ik zelf bepaal wanneer ik 4.5kWh terug ga leveren en de plug in baterijen alleen de vraag van het huis voorziet. Maar die kan maar met maximaal 800W ontladen dus genoeg voor de avonden en nachten als er al gekookt is 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:46
Juich het principe toe hoor, maar het doel is toch altijd de gevraade-temp behalen. Met stooklijn afstemmen probeer je dat in principe te finetunen. Dat kan overboort (prima overigens), maar dan zit je straks overdag met 24graden en in de avond, wanneer je juist lekker koel wilt als je naar bed gaat, met 21 graden bv. Zullen zien :).

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-06-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:54
Flintstone087 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:57:
Wie weet hoe lang die ‘koelcheck’ duurt? Gisteren aangezet. Heeft even gedraaid en systeemwater koelde inderdaad. Test geslaagd zou ik zeggen. Maar hij doet niks.
En het is best warm vandaag ☀️

[Afbeelding]
Geen idee, staat er bij mij ook al even en heeft gister goed gewerkt over de gehele dag volgens mij. Zal zo eens de lijntjes in de portal eens bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBossie
  • Laatst online: 16-06 21:46
Kevin1990 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:59:
[...]

De WeHeat gaat verwarmen op een gunstig moment en dat is over het algemeen overdag wanneer de dynamische stroomprijzen laag zijn en juist in de avonden hoog en de nachten en vroeg in de ochtend iets lager.
In mijn beleving is dat in deze periode het geval maar in de donkere periode van het jaar zijn de stroomprijzen in de nacht lager dan overdag.

Minder vraag, meer wind leidt tot relatief lagere prijzen in de nacht. Op dit moment hebben we absoluut lage prijzen overdag vanwege de toevoeging van zon (en wat minder vraag dan in de winter overdag).

Ervaar jij dat andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
MBossie schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:20:
[...]

In mijn beleving is dat in deze periode het geval maar in de donkere periode van het jaar zijn de stroomprijzen in de nacht lager dan overdag.

Minder vraag, meer wind leidt tot relatief lagere prijzen in de nacht. Op dit moment hebben we absoluut lage prijzen overdag vanwege de toevoeging van zon (en wat minder vraag dan in de winter overdag).

Ervaar jij dat andersom?
Ah ja zie het nu inderdaad! Dus ik neem mijn woorden terug denk ik :P
We hebben zelf sinds half december een dynamisch energie contract en sinds april die EV / thuisbatterij en sinds die tijd is het overdag goedkoop en in de avond duur.

Maar ik zit nu in de geschiedenis te kijjken en in december 2024 waren de dakuren veelal laat in de avond en/of vroeg in de ochtend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kevin1990 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Dit is vooral in de zomer. In de winter heb je vaker lagere prijzen in de nacht door hogere windopbrengst en minder afname.

Dan nog - het blijft gerommel in de marge qua besparing. En ik vraag me af wat beter is voor een WP: continue op bepaald vermogen draaien, of heen en weer op basis van uurprijzen (straks zelfs kwartierprijzen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Nu online
Nu tijd om te koelen.
Zojuist het koelen geactiveerd in de Flint .
Vanavond als ik thuis kom eens ervaren wat hij vandaag doet.
Airco uitgezet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gex
  • Laatst online: 08:53

gex

De gekste

Ik wilde hier vanochtend koelen aanzetten, blijkt de optie uitgeschakeld te zijn (Blackbird), vervolgens gebeld met de leverancier en die geven aan dat het door een software update zou komen, maar zie hier nog geen meldingen, nu afwachten tot de leverancier het weer aanzet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-06 19:37
Koelen weer aangezet op de Sparrow FE. Tot nu toe werkte het slecht waarbij het leek of de Sparrow herstarte/vastliep met korte runs. Ik vraag me vooral af of het aan onze Sparrow ligt of dat er meerdere zijn waarbij koelen niet goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-06 20:43
Mijn SWW verwarmen doet raar. Instelling staat op 50 graden. Vanochtend vroeg heeft hij na het douchen het weer opgewarmd naar 50 graden, en nu is hij al 2 keer aan het verwarmen naar 55/56 graden. Er wordt wel warm water gebruikt, maar in kleine hoeveelheden (je ziet de temperatuur van zowel boven als onder in het vat ook niet extreem dalen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZsYpvfl_Eq6_fFdnTeXqnR4PKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dauQURX29udpMLf9sLpqfjp5.png?f=user_large

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Je ziet in de grafiek dat hij ook wel van een hogere temperatuur afkomt, maar dat is in verband met een legionella run die eerder deze week was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gex schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:27:
Ik wilde hier vanochtend koelen aanzetten, blijkt de optie uitgeschakeld te zijn (Blackbird), vervolgens gebeld met de leverancier en die geven aan dat het door een software update zou komen, maar zie hier nog geen meldingen, nu afwachten tot de leverancier het weer aanzet....
Kijk je in de app of in de portal? In de app staat die bij mij ook uitgezet omdat ik "verwarm met traditionele radiatoren". Nou...heb toch echt een plak beton met vloerverwarming liggen en dat is toen door installateur ook zo ingesteld!

Maar ga naar de portal - daar kun je het gewoon inschakelen.

Sparrow draait hier sinds vanmorgen te koelen. Nog te kort om iets te zeggen, maar temp van vloer daalt wel. Alle waarden kloppen met wat je bij koelen zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Biker_007 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:30:
Koelen weer aangezet op de Sparrow FE. Tot nu toe werkte het slecht waarbij het leek of de Sparrow herstarte/vastliep met korte runs. Ik vraag me vooral af of het aan onze Sparrow ligt of dat er meerdere zijn waarbij koelen niet goed werkt.
Hier werkt hij prima...

Check anders je temperaturen even (naar WP, uit WP, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Hier inderdaad ook in de app niet meer beschikbaar, wel in de portal. Zojuist aangezet om te testen en begint meteen met koelen. Heb de lijn linear op 18 graden. Eens zien wat er gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
  • Nu online
Net even in portal gekeken.
Daar stond een melding/update, deze even bevestigd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryPD8-VIXknyN49dVscZ-uLn1zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RvRSsGEMluiu3ujIefPQil3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33
201WD schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:59:
Net even in portal gekeken.
Daar stond een melding/update, deze even bevestigd.[Afbeelding]
Welke info zit er achter de link?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Uj4SqLBa3nJg4qlrsJAWQlHJF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpmcvMTJ4ixPlSkQsi47oWOw.jpg?f=fotoalbum_large

In afwachting van verdere uitleg.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 13-06-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gex
  • Laatst online: 08:53

gex

De gekste

jelleeelco schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Kijk je in de app of in de portal? In de app staat die bij mij ook uitgezet omdat ik "verwarm met traditionele radiatoren". Nou...heb toch echt een plak beton met vloerverwarming liggen en dat is toen door installateur ook zo ingesteld!

Maar ga naar de portal - daar kun je het gewoon inschakelen.

Sparrow draait hier sinds vanmorgen te koelen. Nog te kort om iets te zeggen, maar temp van vloer daalt wel. Alle waarden kloppen met wat je bij koelen zou verwachten.
In de app werkt het inderdaad niet, heb nu in de portal aangezet, maar gebeurd nog niets, even afwachten dan maar, vind het wel vreemd dat app zegt dat het niet is ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Nu online
Kijk dat zijn mooie cijfers.
Dat scheelt best veel.

https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij

[ Voor 38% gewijzigd door 201WD op 13-06-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik denk dat het sterk afhangt van type woning en afgifte systeem. In mijn situatie zal het minder rooskleurig er uit zien. Ik heb namelijk uitsluitend radiatoren en een houten vloer, dus minder thermische massa. In de wintermaanden van nov t/m feb heb je niets aan zonnepanelen. je zou wel kunnen gokken met een dynamisch energie contract, dus bij lage tarieven de WP ietsje harder laten werken. Overig zet ik eind van de dag de houtkachel aan. De WP suddert via stooklijn op zo'n 19 graden en de kachel doet de rest. Scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat het sterk afhangt van type woning en afgifte systeem. In mijn situatie zal het minder rooskleurig er uit zien. Ik heb namelijk uitsluitend radiatoren en een houten vloer, dus minder thermische massa. In de wintermaanden van nov t/m feb heb je niets aan zonnepanelen. je zou wel kunnen gokken met een dynamisch energie contract, dus bij lage tarieven de WP ietsje harder laten werken. Overig zet ik eind van de dag de houtkachel aan. De WP suddert via stooklijn op zo'n 19 graden en de kachel doet de rest. Scheelt ook weer.
Dit geldt met name voor vvw of gelijksoortige massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 08:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1GmwEYl1g5rLZgqQLlJPI3cat0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kYaYV9WYWaj6ZtHhqYaSNcxV.png?f=fotoalbum_large

Mijn Koelen van mijn Flint ook aangezet;
Huis met Volledig vloerverwarming hoh 10cm, alle groepen open 150m2

Koelen gaat aan, maar gaat ook na 14 minuten weer uit, compressor start op 50%, zakt snel naar 33% en dan richting 0, daarna doet hij elk uur precies hetzelfde. Water uit gaat netjes richting de 19 graden, en de retour heeft start op 22 en daalt naar 21, dan stopt hij... hoe zorg ik ervoor dat hij niet stopt met koelen maar doorgaat? Iemand enig idee?

Update: Zojuist stooklijn op 18 graden flat gezet en hij zit nu al 40 min te pruttelen op 33% water... Ben benieuwd of hij straks ook zakt naar de 16%. 🤞

[ Voor 9% gewijzigd door nurk op 13-06-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57
nurk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:18:
[Afbeelding]

Koelen gaat aan, maar gaat ook na 14 minuten weer uit, compressor start op 50%, zakt snel naar 33% en dan richting 0, daarna doet hij elk uur precies hetzelfde. Water uit gaat netjes richting de 19 graden, en de retour heeft start op 22 en daalt naar 21, dan stopt hij... hoe zorg ik ervoor dat hij niet stopt met koelen maar doorgaat? Iemand enig idee?
Koelen werkt hier nog steeds niet met de Blackbird.
Zette vandaag de aan/uit thermostaat aan, gaat ie verwarmen. Het is buiten 30 graden, doe normaal.
Koelen staat ingesteld in de app met stooklijn op 18.
Verder staat de Blackbird al 6 weken uit

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raar dat koelen bij jullie niet werkt.

Hier werkt het super. Buiten is het 32 graden, binnen 22.5.

De kamer van mijn dochter heeft als enige al een echte LTV convector (jaga) met heatbooster. het is daar heerlijk koel, zo'n 22 graden ook. De andere kamers een stuk warmer, dus het werkt echt goed!

Ik hoop dat @Weheat gauw met de eigen convetoren uitkomt, dan gaan we de rest ook aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
Sparrow pruttelt hier op 16% compressor vermogen al een aantal uur achter elkaar te koelen. Temp gaat heel rustig omlaag. ATM temp uit 20.1 graden. 110m2 vvw verdeeld over zo’n 14 groepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Koelen werkt hier nog steeds niet met de Blackbird.
Zette vandaag de aan/uit thermostaat aan, gaat ie verwarmen. Het is buiten 30 graden, doe normaal.
Koelen staat ingesteld in de app met stooklijn op 18.
Verder staat de Blackbird al 6 weken uit
[edit]
Ik haal mijn klaagzang maar even weg, voegt niet zoveel toe, dat kan beter naar @WeHeat en CB... beetje last van oplopende frustratie denk ik :/

[ Voor 47% gewijzigd door arjenhiemstra op 13-06-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
arjenhiemstra schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Hier werkt het ook voor geen meter (BB80, 150m2 vloerverwarming 18mm buis, dus dat zou geen issue moeten zijn)
CB kan het niet fixen, de engineer van WeHeat had het over fietsen zonder ketting ofzo en het zou opgelost zijn maar het draaide maar 1 minuut en daarna niet meer en was de support afdeling dicht. Maandag gaan we er weer naar kijken en ondertussen kun je 0,0 met je warmtepomp, het werkt niet, je ziet niets, je kunt niets instellen of controleren, niets... :(
leuk product als het werkt, waardeloos als je issues hebt... of als @Weheat niet meer bestaat of besluit geen support meer te geven ben je de sjaak... ik moet er niet aan denken
Zo'n spijt van de aanschaf, mijn eigen domme fout uiteraard... maar was ik maar voor 1 van de klassieke merken gegaan
Hè toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torbs
  • Laatst online: 09:08
De use case voor het slim verwarmen en koelen is gepost door weheat. Hier de link voor de geïnteresseerden: https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Nu online
RNacoustics schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Zonnepanelen heb je elke dag wat aan.
Het levert altijd wat op.
Natuurlijk stukken minder in de wintermaanden maar toch opbrengst.
Dynamische tarieven , met zonnepanelen, is niet gokken , maar stukken goedkoper dan een contract met normale tarieven.
Geen terugleverkosten en maandelijks opzegbaar.
Ik heb maar een 4 tal maanden waarin ik moet betalen.
De rest van het jaar is geld krijgen.
En dat met een warmtepomp en EV laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruthrakh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 17:30
Hier hetzelfde beeld met koelen als bij een aantal anderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oru4UJlNJyhYx6Az7s4CSGT2CHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMJ9k1Hj5bAEXRDChpKKQOfV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ruthrakh op 14-06-2025 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-06 19:37
jelleeelco schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:41:
[...]

Hier werkt hij prima...

Check anders je temperaturen even (naar WP, uit WP, etc)
Water temperatuur (uit/in) komen niet in de buurt van de gevraagde temperatuur. Het koelen maakt korte runs bij luchttemperatuur onder 24.5 graden en lijkt dan vast te lopen.
Als de luchttemperatuur boven 24.5 blijft, gaat het koelen wel langer door, maar max op 16%. Met 200m2 vloerverwarming doet het wel iets maar effect is zeer gering met < 2kw vermogen en alleen als lucht temp boven 25 graden is.
Ik ben (behalve het koelen) best tevreden over de Sparrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:52
Torbs schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:45:
De use case voor het slim verwarmen en koelen is gepost door weheat. Hier de link voor de geïnteresseerden: https://www.weheat.nl/inzichten/warmtepomp-als-thuisbatterij
Interessant! Ik heb zelf nog geen warmtepomp, maar er komt een moment in het ‘optimaliseren van mijn woning’ en dan wil ik goed beslagen ten ijs komen…

Anyway: het lijkt me stug dat weheat maar 1 UC heeft. Ik neem zonder meer aan dat dit de meest rooskleurige was. Goede marketingkeuze denk ik. Later zullen ze ook wel een UC publiceren voor een gemiddelde rijtjeswoning (aanname). In deze use case zie ik een constante kamertemperatuur van 20 graden, ik zou heel benieuwd zijn wat er gebeurt met een graadje hoger of lager. En zouden ze geen de warmteverliesberekening hebben gemaakt, daarmee zou je denk ik het vermogen van je huisbatterij kunnen berekenen?

Ben benieuwd hoe de reacties in dit forum gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-06 17:34

Jan2023

KISS

Torbs schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:45:
Doe dit verhaal er ook maar bij :

Wat mij wel opvalt in dit topic zijn de vele postings van de gebruikers waar het toch niet zo lekker loopt.
Zal wel door de stormachtige ontwikkeling van het bedrijf komen , of zijn de verwachtingen te hoog bij de gebruikers?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33
Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:55:
[...]

Doe dit verhaal er ook maar bij :

Wat mij wel opvalt in dit topic zijn de vele postings van de gebruikers waar het toch niet zo lekker loopt.
Zal wel door de stormachtige ontwikkeling van het bedrijf komen , of zijn de verwachtingen te hoog bij de gebruikers?
Op welke zaken 'wat toch niet zo lekker loopt' doel je?
Koelen lijkt inderdaad bij sommigen nu nog niet helemaal lekker te werken, maar benieuwd wat je nog meer bent tegen gekomen / je zorgen om maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Razer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Op welke zaken 'wat toch niet zo lekker loopt' doel je?
Koelen lijkt inderdaad bij sommigen nu nog niet helemaal lekker te werken, maar benieuwd wat je nog meer bent tegen gekomen / je zorgen om maakt.
Om nu alles te benoemen gaat wat ver , volg/lees dit topic gewoon enkele weken zou ik zeggen.
En wakker lig ik er niet van , maar als je het vergelijkt met het topic van de Itho Amber is het daar heerlijk rustig.
Dat zegt toch genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:52
Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:01:
[...]

Om nu alles te benoemen gaat wat ver , volg/lees dit topic gewoon enkele weken zou ik zeggen.
En wakker lig ik er niet van , maar als je het vergelijkt met het topic van de Itho Amber is het daar heerlijk rustig.
Dat zegt toch genoeg.
Hoe groot is de ‘silent majority ‘ van tevreden gebruikers dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennodR
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:43
Biker_007 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:30:
Wij hebben precies hetzelfde. Koelen lijkt vast te lopen, vervolgens gaat de Sparrow in stand by en start even later weer het koelen. Hij haalt hierdoor de water doeltemperatuur niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxda1_dmvXOwQL7HblDDDQQmcdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG3YurbsyY3Ftc1k27Z4GmvJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nurk
nurk schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:18:
[Afbeelding]

Update: Zojuist stooklijn op 18 graden flat gezet en hij zit nu al 40 min te pruttelen op 33% water... Ben benieuwd of hij straks ook zakt naar de 16%. 🤞
Kleine update: Runs duren nu 45 min, doel staat op 18 flat. Echter als uitgaande temperatuur 17.9 heeft bereikt lijkt hij te stoppen. Pomp moduleert ook niet verder terug dan 33%.. denk maar even Coolblue bellen of ze hier mee kunnen helpen. Krijgen andere het wel voor elkaar dat een flint verder terug moduleert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5A5xUtILUTeKTW9uvU0luR0ksQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lw9GTNIxCjubIuBgRcQ0kQRn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLmfAblw3LX2EIOT4GYRkTyZzM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jonplwLPv4tFwa6ah5rxOHBF.jpg?f=fotoalbum_large

Even vergeten, moet dit niet op 0.1 staan ipv 0.5 (bypass)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:07
nurk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:50:
[...]

Kleine update: Runs duren nu 45 min, doel staat op 18 flat. Echter als uitgaande temperatuur 17.9 heeft bereikt lijkt hij te stoppen. Pomp moduleert ook niet verder terug dan 33%.. denk maar even Coolblue bellen of ze hier mee kunnen helpen. Krijgen andere het wel voor elkaar dat een flint verder terug moduleert?

[Afbeelding]
Nee 33 procent is minimum dat Flint kan. De runs worden wel wat langer, maar inderdaad bij 17,9 stopt ie ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nurk
Flintstone087 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Nee 33 procent is minimum dat Flint kan. De runs worden wel wat langer, maar inderdaad bij 17,9 stopt ie ermee.
dat zou slecht nieuws zijn. Mijn uitgaand vermogen is 3.1KW tijdens de 33% compressorverbruik... Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, als ik naar de specs kijk lijkt dit redelijk in lijn... :'( Zou het verruimen van de hysterese iets kunnen betekenen? Ik hoop dat de helpdesk hier nog iets mee kan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5ZPZ4hSNuJmCI7x6DM8WQULcuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Tn0bYo975fj8YwFwPmxBLcv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door nurk op 14-06-2025 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuwe koelcheck-functionaliteit nu beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4reJaPZDKI0DWOlwE8gmNDoK2tM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BNadSqhjXioiofFwrutcr4FD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BYtoVOCYJegWmS-1YNoFNa4-gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvpXfWejlmiEfGiwqGd8111d.png?f=fotoalbum_large

Uitgebreide info vind je hier:

https://support.weheat.nl...warmtepomp?language=nl_NL

[ Voor 36% gewijzigd door Carboy54 op 14-06-2025 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:49
Carboy54 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:44:
Nieuwe koelcheck-functionaliteit nu beschikbaar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uitgebreide info vind je hier:

https://support.weheat.nl...warmtepomp?language=nl_NL
Wederom ben ik het er niet mee eens dat een leverancier kan bepalen of de consument de mogelijkheid heeft tot wel of niet koelen. Als je een combimagnetron koopt en de leverancier schakelt vervolgens de magnetron functie uit dan heeft die gewoon rechtszaak aan zijn broek die ze zullen verliezen. Zelfde geld voor WeHeat, het is wachten tot ze een (terechte) rechtszaak aan hun broek krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:43
Swatfireglide schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Wederom ben ik het er niet mee eens dat een leverancier kan bepalen of de consument de mogelijkheid heeft tot wel of niet koelen. Als je een combimagnetron koopt en de leverancier schakelt vervolgens de magnetron functie uit dan heeft die gewoon rechtzaak aan zijn broek die ze zullen verliezen. Zelfde geld voor WeHeat, het is wachten tot ze een (terechte) rechtzaak aan hun broek krijgen.
Zou je het ook andersom kunnen beredeneren?
Als je leverancier je laat koelen met een ongeschikt systeem, dan kan er door condens flinke schade optreden.
Zou de leverancier dan aansprakelijk zijn doordat zij deze mogelijkheid zonder beperking hebben vrijgegeven aan onwetende consumenten?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
SebastiaanPs schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Zou je het ook andersom kunnen beredeneren?
Als je leverancier je laat koelen met een ongeschikt systeem, dan kan er door condens flinke schade optreden.
Zou de leverancier dan aansprakelijk zijn doordat zij deze mogelijkheid zonder beperking hebben vrijgegeven aan onwetende consumenten?
Ze mogen (mogelijk moeten) waarschuwen en ze mogen het systeem beveiligen dat die bijv. max 5x per dag aangaat om te koelen. Maar geheel uitschakelen van functies is echt een no-go.

Ken jij één andere warmtepomp leverancier die de koelfunctie uitschakelt zonder de mogelijkheid als consument om dit zelf te overrulen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Swatfireglide schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Ze mogen (mogelijk moeten) waarschuwen en ze mogen het systeem beveiligen dat die bijv. max 5x per dag aangaat om te koelen. Maar geheel uitschakelen van functies is echt een no-go.

Ken jij één andere warmtepomp leverancier die de koelfunctie uitschakelt zonder de mogelijkheid als consument om dit zelf te overrulen?
Ik ken genoeg warmtepompen die überhaupt niet standaard kunnen koelen zonder bijbetaling 🤗 en wat is het punt. Systeem geschikt dan kan je gratis en voor niets koelen en straks nog dynamisch ook. Weheat gaat op zeker en dat is prima. En het wordt niet uitgeschakeld maar niet ingeschakeld dat is juridisch het verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 14-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
Carboy54 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Ik ken genoeg warmtepompen die überhaupt niet standaard kunnen koelen zonder bijbetaling 🤗 en wat is het punt. Systeem geschikt dan kan je gratis en voor niets koelen en straks nog dynamisch ook. Weheat gaat op zeker en dat is prima. En het wordt niet uitgeschakeld maar niet ingeschakeld dat is juridisch het verschil.
Niet als er beloofd is een warmtepomp te leveren met koelfunctie zoals in dit geval. Bovendien heeft de functie aan gestaan en is die vervolgens uitgeschakeld...

[ Voor 6% gewijzigd door Swatfireglide op 14-06-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:58:
[Afbeelding]

Even vergeten, moet dit niet op 0.1 staan ipv 0.5 (bypass)
Ik heb hem op 0.5 staan waardoor er echt alleen met weinig flow in het systeem via de bypass gaat. Weet niet of dit goed of slecht is. We hebben 1 open groep van de vloerverwarming. Voor de rest zone regeling.
Debiet is bij ons met alleen de vloerverwarming ongeveer 0.9 en met meerdere open tussen de 1.0 en 1.3

[ Voor 8% gewijzigd door Kevin1990 op 14-06-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Carboy54 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Daar ben ik het helemaal niet mee eens, koeling heeft hier even gedraaid en nu zie ik ook die melding in de app dat ie wacht op data. Ik snap nog steeds niet welke data er dan nodig is.
Heb hier 3 jaar gedraaid met een Elga Ace 4kW, stond prima te koelen, boven en beneden vloerverwarming.
Dus waarom als ik nu de aan/uit thermostaat aan zet, gaat ie verwarmen?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Kevin1990 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb hem op 0.5 staan waardoor er echt alleen met weinig flow in het systeem via de bypass gaat. Weet niet of dit goed of slecht is. We hebben 1 open groep van de vloerverwarming. Voor de rest zone regeling.
Debiet is bij ons met alleen de vloerverwarming ongeveer 0.9 en met meerdere open tussen de 1.0 en 1.3
Hier ook op 0.5 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Jailhouse schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:08:
[...]

Hoe groot is de ‘silent majority ‘ van tevreden gebruikers dan?
Geen idee hoeveel gebruikers er bij weheat zijn.

Ik begrijp waar je naar toe wil , dat je uitsluitend de sores op fora leest .
Maar dat zijn er dan wel veel is mijn indruk.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 14-06-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11
Jan2023 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Geen idee hoeveel gebruikers er bij weheat zijn.

Ik begrijp waar je naar toe wil , dat je uitsluitend de sores op fora leest .
Maar dat zijn er dan wel veel is mijn indruk.
Veel? Ik lees eigenlijk vrij weinig klachten over de Weheat warmtepompen hier. Ja er word weleens wat verprutst door een installateur en de koelfunctie werkt bij veel mensen nog niet (goed) of niet meer. Maar verder valt het reuze mee is mijn indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

reiniero schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Veel? Ik lees eigenlijk vrij weinig klachten over de Weheat warmtepompen hier. Ja er word weleens wat verprutst door een installateur en de koelfunctie werkt bij veel mensen nog niet (goed) of niet meer. Maar verder valt het reuze mee is mijn indruk.
Blijkbaar ben je snel tevreden.

[ Voor 26% gewijzigd door Jan2023 op 14-06-2025 17:17 ]

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.