Bijvoorbeeld een EV batterijtje aan een Fronius gen 24+
Klopt maar dan haal je idd die terugverdientijd niet...STIMPPYYY schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:11:
[...]
Thuisaccu kan natuurlijk nu al ingezet worden voor de handel (heb er zelf geen laten plaatsen overigens, idd pas na 27 eens kijken weer)
Sinds enige tijd, weet niet precies wanneer, zegt de nieuwe app dat hij mijn thermostaat niet kan vinden. Gek genoeg geeft de thermostaat zelf én de module aan de WP wel groene verbinding. Enige mogelijkheid is hem nu op stooklijn zetten, omdat hij anders onnodig ging verwarmen. Iemand zelfde issue? Betreft een standaard Sparrow setup met Honeywell T6R.
/f/image/sYCylkvAlYVJ9FEdihgJo7sl.png?f=fotoalbum_large)
Zoals ik al schreef, het is voor een ieder verschillend. Wij zijn met z'n vieren thuis, waarvan twee opgroeiende kids (meisje van 14 en jongen van 11). Vooral mijn dochter wil nog al lang douchen...Jpiek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:59:
[...]
Hoezo verminderd comfort ? Als de boiler groot genoeg is voor het gebruik, wat met minder dan 1m3 gas niet zo heel hoog is...
We zijn maar met twee personen, waarvan er 1 werkt en 1 overdag thuis is...
Als we met z'n tweeen waren of drieen zou ik het ook niet zo gauw een probleem vinden. Dan vind ik als nog die paar tientjes de moeite niet, maar ook dat is persoonlijk!
Wij hebben 300L met 2 kleinere kids (4 en 7, dus 4p in totaal), maar die kleinste vinden het heerlijk om lang te douchen / spelen in de douche (30 min soms). Kan je verzekeren dat 300L echt ruim-voldoende is voor het douchen. Dan idd wel de BB die 'm binnen 45 min weer op 50 graden heeft...jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Zoals ik al schreef, het is voor een ieder verschillend. Wij zijn met z'n vieren thuis, waarvan twee opgroeiende kids (meisje van 14 en jongen van 11). Vooral mijn dochter wil nog al lang douchen...
Als we met z'n tweeen waren of drieen zou ik het ook niet zo gauw een probleem vinden. Dan vind ik als nog die paar tientjes de moeite niet, maar ook dat is persoonlijk!
Iets anders: voorheen deed onze BB de legionella run ergens op vrijdag, maar nu is hij vandaag gestart, precies om 13 uur (wanneer de stroom het goedkoopst is). Als dat vanuit WeHeat bewust zo is aangepast, dan is dat een mooie stap richting slim verwarmen
. Bij anderen ook nu een Legionella run?
edit: wij zijn met 6 personen, een douche, bad en een 300L WeHeat boiler op 55 graden. Nog geen tekort aan warmwater gehad.
En nog ff offtopic wat betreft een thuisaccu: ik heb de Homevolt van Tibber en houd er een dashboard van bij (voor degene die het interessant vindt: homevolt.me). Terugverdientijd werd geadverteerd op 5 jaar maar begon op 7+ en is inmiddels teruggelopen naar 6 jaar (ivm zon-energie).

edit: wij zijn met 6 personen, een douche, bad en een 300L WeHeat boiler op 55 graden. Nog geen tekort aan warmwater gehad.
En nog ff offtopic wat betreft een thuisaccu: ik heb de Homevolt van Tibber en houd er een dashboard van bij (voor degene die het interessant vindt: homevolt.me). Terugverdientijd werd geadverteerd op 5 jaar maar begon op 7+ en is inmiddels teruggelopen naar 6 jaar (ivm zon-energie).
[ Voor 9% gewijzigd door Gies123 op 04-06-2025 13:20 ]
Mja, ik bekijk het vanuit het standpunt dat we toch een keer gasloos moeten (brief van de gemeente onlnags gekregen met hun 'plannen'). Dan liever eerder dan later, bovendien, een gasloos huis is meer waard.jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Zoals ik al schreef, het is voor een ieder verschillend. Wij zijn met z'n vieren thuis, waarvan twee opgroeiende kids (meisje van 14 en jongen van 11). Vooral mijn dochter wil nog al lang douchen...
Mochten we het huis ooit uit moeten is het nog sneller en beter te verkopen...
Weet niet of die legionella run al vanuit Weheat intellligence is...maar dat was idd wel de bedoeling! Ze gaven tijdens de tweakersdag aan dat SWW qua verbruik in de toekomst 'praktisch' gratis wordt (lees zonnestroom danwel negatieve prijzen ten tijde van SWW/Legionella).Gies123 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:19:
Iets anders: voorheen deed onze BB de legionella run ergens op vrijdag, maar nu is hij vandaag gestart, precies om 13 uur (wanneer de stroom het goedkoopst is). Als dat vanuit WeHeat bewust zo is aangepast, dan is dat een mooie stap richting slim verwarmen. Bij anderen ook nu een Legionella run?
Wel goed te horen dat je met 300L en 6 personen uit komt. Ik zou niet uitkomen, dat weet ik nu al (twee badkamers, beide met stortdouche en 1 met bad). uiteraard geloof ik best dat het uiteindelijk te managen valt en mss in de praktijk best meevalt, maar ik ken mijn gezin: dat vat hoeft maar 1`x leeg te zijn en ik krijg het de rest van mijn leven te horen
Mhh de huidige honeywell is aan/uit. Ik begrijp dat de installateurs open therm adviseren en dan de T6R. Maar dit zou dus niet uitmaken en ik kan hem beter op stooklijn sturen en heb ik de thermostaat niet nodig?jelleeelco schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:38:
[...]
Gewoon laten hangen en de WP op stooklijk aansturen. Toch het beste in mijn ervaring. Zonesysteem werkt niet lekker met een WP, althans in de meeste gevallen wat ik zo begrepen heb.
Beter de WP op stooklijn zetten, en de honeywell gebruiken om radiatoren boven eventueel beetje af te knijpen mocht het te warm worden.
Had dezelfde situatie en heb in eerste instantieen heb de evohomen vervangen voor een T6. Op OT toch onrustig gedrag van de WP. Overgegaan op stooklijn, en WP draaide 24/7 op een laag vermogen.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Ik heb om diezelfde discussie (en vergelijkbare situatie) gekozen voor 500L vat. Neemt niet heel veel meer ruimte in beslag tov 300L . Dat gaat tot nu toe goed op 50 graden en intensief watergebruik.jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:27:
[...]
Wel goed te horen dat je met 300L en 6 personen uit komt. Ik zou niet uitkomen, dat weet ik nu al (twee badkamers, beide met stortdouche en 1 met bad). uiteraard geloof ik best dat het uiteindelijk te managen valt en mss in de praktijk best meevalt, maar ik ken mijn gezin: dat vat hoeft maar 1`x leeg te zijn en ik krijg het de rest van mijn leven te horen
Ik had in eerste instantie ook gevraagd om 2x200L vanuit WeHeat maar dat kon niet (samen met de BB) volgens de installateur. Dus 300L gedaan en dus blij mee, al heb ik nog geen winter meegemaakt.aloft schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:24:
[...]
Ik heb om diezelfde discussie (en vergelijkbare situatie) gekozen voor 500L vat. Neemt niet heel veel meer ruimte in beslag tov 300L . Dat gaat tot nu toe goed op 50 graden en intensief watergebruik.
Of een normale boiler of doorstromer.Jpiek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Het is wat 1m3 kost bij een gebruik van ca 133m3 inderdaad...
[...]
Klopt, maar die gaat pas volgend jaar in, ik moet eerst een jaar onder die 500m3 blijven.
[...]
Nou, ik zat meer te denken aan CV weghalen en een WPB van 2000-2500 ophangen, dan nog ff 725,= subsidie vangen.
Edit: reken ik het jaarlijks onderhoud niet mee.... Overigens is de CV ook binnen onafzienbare tijd aan vervanging toe. Wist ik al toen ik de WP kocht. met het idee, nog heel ff door op Hybride en kijken wat dat doet.
Dus geen WPB kopen beteken een gasboiler oid kopen voor SWW...
Ik heb de T6R ook. Ook beneden vvw en badkamer boven. Het is dat deze bij de installatie zat, maar vrij nutteloos ding. Sowieso echt matig ano 2025, maar dat terzijde.Terrie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Mhh de huidige honeywell is aan/uit. Ik begrijp dat de installateurs open therm adviseren en dan de T6R. Maar dit zou dus niet uitmaken en ik kan hem beter op stooklijn sturen en heb ik de thermostaat niet nodig?
Hij zou 'uiteindelijk' leren en gevraagde watertemp daarop zelf afstemmen. Doettie ook, maar stooklijn werkt gewoon veel beter en kan je zelf veel nauwkeuriger inrichten. Nu in de zomer staat hij bij mij gewoon op opentherm, maar enige reden is dat stooklijn voor mij met dit weer overbodig is. Dat kan dus op aan/uit ook.
Met dynamische tarieven , bevalt hier prima.Tijgerkracht schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:58:
[...]
Vanaf eind maart tot begin oktober puur op zonnestroom.
En als het hard waait in de winter op windenergie.
4 maanden wat betalen en 8 maanden geld terug krijgen.
Bij Weheat in de test/demo ruimte staat een bb in een opstelling voor meerdere appartementenGies123 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:32:
[...]
Ik had in eerste instantie ook gevraagd om 2x200L vanuit WeHeat maar dat kon niet (samen met de BB) volgens de installateur. Dus 300L gedaan en dus blij mee, al heb ik nog geen winter meegemaakt.
Da's 233m3 * 8 = grofweg 1860 kWh extra * 0,28 = 520,= per jaar...
Dat is maar 98 euro minder dan gas..
Als je zonnepanelen hebt, ziet het plaatje er anders uit:Jpiek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Je verbruik dan alleen van nov t/m feb stroom = 520/3 =173,- de resterende 8 maanden vang je op met je zonnepanelen. Maakt een verschil van 444,- euro
Wat voor type/model doorstromer kan je adviseren ( 7 - 11 kW ), en hoe integreer je dat op de uitgang van je voorraadvat ?
Schakelt die dan automatisch in als de inkomende temperatuur vanuit je voorraadvat onder de 40 graden komt?
ik durf nog niet te zeggen of ik die volle 8 maanden voldoende opwek/over heb voor die boiler. Doorstroom wordt iig lastig als je 's avonds gaat douchen...RNacoustics schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:45:
[...]
Als je zonnepanelen hebt, ziet het plaatje er anders uit:
Je verbruik dan alleen van nov t/m feb stroom = 520/3 =173,- de resterende 8 maanden vang je op met je zonnepanelen. Maakt een verschil van 444,- euro
Ik probeer nl wel op de lange termijn te denken, dus na einde saldering..
233 m3 * 8 = inderdaad ongeveer 1860 kWh, maar dat is het geleverde vermogen.Jpiek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Stel de warmtepomp presteert matig met een SCOP van 3, dan heb je 1860 / 3 = 621 kWh nodig.
Komt een deel van die stroom uit je zonnepanelen dan is dat vanaf 2027 gratis (want geen saldering).
621 * 0,25 (mijn gemiddelde van 2024 met dynamisch contract) = 157 euro per jaar.
Maar hier doen we dus zeker in de zomer een groot deel alles op de zonnepanelen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hier hetzelfde: Sparrow met T6. Begin mei in gebruik genomen. Ca. 1x week verliest de Sparrow zijn verbinding met de T6. Gebruikt dan volgens mij de stooklijn als aansturing en gaat ongewenst verwarmen. Alleen stroom van de T6 lost het (tijdelijk) op. Mij niet duidelijk waar het probleem ligt.XeNoBiTe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:
Sinds enige tijd, weet niet precies wanneer, zegt de nieuwe app dat hij mijn thermostaat niet kan vinden. Gek genoeg geeft de thermostaat zelf én de module aan de WP wel groene verbinding. Enige mogelijkheid is hem nu op stooklijn zetten, omdat hij anders onnodig ging verwarmen. Iemand zelfde issue? Betreft een standaard Sparrow setup met Honeywell T6R.
[Afbeelding]
Communicatie unit van T6 minuutje stroomloos halen.XeNoBiTe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:
[Afbeelding]
Hier inmiddels smart stekker er op en gaat die 1x per week stroomloos. Heb dit issue ook bijna maandelijks ervaren.
Stooklijn in de weheat app gebruiken en thermostaat puur voor check temperatuur. Hier met de tado v3 en geen problemen ondervonden.
Thanks, dat was inderdaad de truc. Systeem draait net maandje en wil inderdaad met de herfst op stooklijn gaan instellen ipv via de thermostaat. Laat hem nu ook gewoon op 15 graden staan in stooklijn, dan blijft ‘ie sowieso de komende maanden uit.
Kiek, dat doe ik ook met de Nef IT, maar dan nog een tikkie lager. Anders begint ie in de nacht toch nog te sputteren.
Ook maar even wat lager gezet. Wel irritant dat je met de nieuwe app de stooklijn buiten de app/op de WH site moet invullen. Voelt beetje goedkoop, maar zal vast goedkomen later.
Daarom noemde ik in mijn eerste bericht ook een wpb en niet een electrische boiler...Tijgerkracht schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:16:
[...]
233 m3 * 8 = inderdaad ongeveer 1860 kWh, maar dat is het geleverde vermogen.
Stel de warmtepomp presteert matig met een SCOP van 3, dan heb je 1860 / 3 = 621 kWh nodig.
Prijsverschil icm subsidie is nagenoeg nihil voor zover aanwezig...
Zit alleen nog met BUH, is dat echt nodig ? BB kan het prima alleen, zou dus alleen zijn voor als de BB uitvalt ?
Thanks! Ik proefde deze tendens al een beetje in het topic, maar ga de T6R dan niet afnemen. Voorlopig laten configureren op stooklijn en dan verder kijken wanneer ik er woon (september ergens) hoe ik eventueel binnen temperatuur ga bekijken/monitoren.STIMPPYYY schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:58:
[...]
Ik heb de T6R ook. Ook beneden vvw en badkamer boven. Het is dat deze bij de installatie zat, maar vrij nutteloos ding. Sowieso echt matig ano 2025, maar dat terzijde.
Hij zou 'uiteindelijk' leren en gevraagde watertemp daarop zelf afstemmen. Doettie ook, maar stooklijn werkt gewoon veel beter en kan je zelf veel nauwkeuriger inrichten. Nu in de zomer staat hij bij mij gewoon op opentherm, maar enige reden is dat stooklijn voor mij met dit weer overbodig is. Dat kan dus op aan/uit ook.
Ik heb ook een T6R, maar draai op stooklijn. Wel handig dat hij draadloos is want had thermostaat aansluiting gebruikt voor tablet met home assistant. En bij de warmtepomp een opentherm Mqtt gateway, die kan lokaal de temperatuur, watertemperatuur, ventilator e.d. doorgeeft, dan ben je niet afhankelijk van de cloud voor monitoring.Terrie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:15:
[...]
Thanks! Ik proefde deze tendens al een beetje in het topic, maar ga de T6R dan niet afnemen. Voorlopig laten configureren op stooklijn en dan verder kijken wanneer ik er woon (september ergens) hoe ik eventueel binnen temperatuur ga bekijken/monitoren.
Wij hebben een normale boiler voor warm water in de badkamer (150l koper Itho Daalderop, duur kreng) en de Blackbird voorzien van een Losse backup heater die wordt aangestuurd door de compacte binnenunit. Ik zag toen ik nog op aan/uit draaide de backup heater na de defrost vaak eventjes inschakelen. Nadien over gegaan op stooklijn en daarna bijna niet meer gezien. De defrost waren vaak rond het vriespunt buiten overigens.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:12:
[...]
Daarom noemde ik in mijn eerste bericht ook een wpb en niet een electrische boiler...
Prijsverschil icm subsidie is nagenoeg nihil voor zover aanwezig...
Zit alleen nog met BUH, is dat echt nodig ? BB kan het prima alleen, zou dus alleen zijn voor als de BB uitvalt ?
Ik hou wel van een backup en heb er daarom voor gekozen. Stel dat de Blackbird storing geeft zal de circulatiepomp gaan draaien en de backup heater ondersteunen.
In de badkamer een elektrische handdoeken radiator en dus niet op de CV en nog 2 airco's in huis. Hier komen er nog meer bij. Owja ook beneden nog een sfeerhaard met een heater mocht die nodig zijn.
Zal allemaal wat teveel van het goede zijn maar ach voor men eigen gemoedsrust...
Je verhaal van de boiler snap ik wel qua verbruik. Echter denk ik wel dat gas op termijn een stuk duurder zal gaan worden omdat we erg afhankelijk zijn van een land wat beetje anti Europa is en de boel op stelten zet...
Neem je met je berekening wel alles mee? Onderhoudscontract, onderhoud/storingen, vastrecht en gasprijs die naar alle waarschijnlijkheid gaat stijgen door bovenstaande en onder het mom van verduurzamen en ontmoedigen. (Dat is ook gebeurd met diesels natuurlijk, en zo vervuilend zijn die krengen niet meer)
Ik heb een warmtepomp boiler overwogen maar toch gekozen voor een normale boiler die wat minder storingsgevoelig is. Ja verbruik is hoger maar is een veel simpeler ding voor installatie en delen die defect kunnen raken
Enne voor je verbruik, na salderen zal de vraag naar batterijen een stuk groter worden om eigen energie zelf te gaan verbruiken. Ik heb er een paar in bestelling staan en zoek nog een passende oplossing om de boiler naast het normale tijdschema te laten stoken (Nu van 10.00-17.00 op 80 graden, daaruiten alleen bijstoken onder de 55 graden)
Ok, ik kan de bestaande binnenunit houden en daar kan een backupheater op ? Ik was in de veronderstelling dat de BUH in de binnenunit zat en een nieuwe binnenunit binne een jaar zou ik toch wel kapitaalvernietiging vinden...Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:45:
[...]
Wij hebben een normale boiler voor warm water in de badkamer (150l koper Itho Daalderop, duur kreng) en de Blackbird voorzien van een Losse backup heater die wordt aangestuurd door de compacte binnenunit.
Maar een losse BUH is dus gewoon een electrisch element wat anagestuurd word door de compacte binnenunit zoals die nu de CV aanstuurt ?
Niet tot op de cent, maar die laatste 233m3 worde zo wel hel duur, de CV moet binnenkort toch vervangen worden én ik wil/moet toch van het gas af. Dat was sowieso ons doel dus dat gaan we ook gewoon doorzetten.Je verhaal van de boiler snap ik wel qua verbruik. Echter denk ik wel dat gas op termijn een stuk duurder zal gaan worden omdat we erg afhankelijk zijn van een land wat beetje anti Europa is en de boel op stelten zet...
Neem je met je berekening wel alles mee?
Die richting heb ik ook bekeken, ben aan het monitoren wat ik nodig heb om 8 v/d 12 mnd NOM/XOM te daaien en dat gaat toch aardig richting 5kWh of er overeen, en daar zou dan nog een electrische boiler bij moeten komen.Ik heb een warmtepomp boiler overwogen maar toch gekozen voor een normale boiler die wat minder storingsgevoelig is. Ja verbruik is hoger maar is een veel simpeler ding voor installatie en delen die defect kunnen raken![]()
Enne voor je verbruik, na salderen zal de vraag naar batterijen een stuk groter worden om eigen energie zelf te gaan verbruiken. Ik heb er een paar in bestelling staan en zoek nog een passende oplossing om de boiler naast het normale tijdschema te laten stoken (Nu van 10.00-17.00 op 80 graden, daaruiten alleen bijstoken onder de 55 graden)
Dan kom ik al uit op 2 a 3 x Homewizard of een Evamate ,met 5 extra batterijen...
Ik zou, met de wijsheid van nu, geen T6 hebben gekocht en gewoon mijn oude thermostaat laten hangen (honeywell Evo Home). Stooklijn draait veel en veel beter/stabieler/rustiger.Terrie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Mhh de huidige honeywell is aan/uit. Ik begrijp dat de installateurs open therm adviseren en dan de T6R. Maar dit zou dus niet uitmaken en ik kan hem beter op stooklijn sturen en heb ik de thermostaat niet nodig?
Als je HomeAssistent hebt, kun je heel makkelijk een accu simuleren...dan kun je zien als je bv een accu van 10kWh hebt, of die vol/leeg raakt gedurende de dagen.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Ok, ik kan de bestaande binnenunit houden en daar kan een backupheater op ? Ik was in de veronderstelling dat de BUH in de binnenunit zat en een nieuwe binnenunit binne een jaar zou ik toch wel kapitaalvernietiging vinden...
Maar een losse BUH is dus gewoon een electrisch element wat anagestuurd word door de compacte binnenunit zoals die nu de CV aanstuurt ?
[...]
Niet tot op de cent, maar die laatste 233m3 worde zo wel hel duur, de CV moet binnenkort toch vervangen worden én ik wil/moet toch van het gas af. Dat was sowieso ons doel dus dat gaan we ook gewoon doorzetten.
[...]
Die richting heb ik ook bekeken, ben aan het monitoren wat ik nodig heb om 8 v/d 12 mnd NOM/XOM te daaien en dat gaat toch aardig richting 5kWh of er overeen, en daar zou dan nog een electrische boiler bij moeten komen.
Dan kom ik al uit op 2 a 3 x Homewizard of een Evamate ,met 5 extra batterijen...
Ben er zo achter gekomen dat 9,2 te laag is, 18 veel te hoog, voor mij is 13.8 ideaal (SolarEdge accu systeem).
Onze back up heater zit in het leidingwerk en al het water gaat daar dus altijd doorheen. Aangesloten op een stopcontact op een aparte groep. Naast de backup heater zit een waterdicht doosje waar een relais in zit. De compace binnenunit stuurt het relais aan en die op zijn beurt weer de backup heater. Ten tijde van onze installatie kwam de uitgebreide binnenunit net uit maar dit werkt ook prima.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Ok, ik kan de bestaande binnenunit houden en daar kan een backupheater op ? Ik was in de veronderstelling dat de BUH in de binnenunit zat en een nieuwe binnenunit binne een jaar zou ik toch wel kapitaalvernietiging vinden...
[...]
Niet tot op de cent, maar die laatste 233m3 worde zo wel hel duur, de CV moet binnenkort toch vervangen worden én ik wil/moet toch van het gas af. Dat was sowieso ons doel dus dat gaan we ook gewoon doorzetten.
[...]
Die richting heb ik ook bekeken, ben aan het monitoren wat ik nodig heb om 8 v/d 12 mnd NOM/XOM te daaien en dat gaat toch aardig richting 5kWh of er overeen, en daar zou dan nog een electrische boiler bij moeten komen.
Niet zo sjiek als de WeHeat unit maar ach -> Cv-ruimte deur dicht en je ziet er niks meer van en dat hou ik graag zo want anders is er iets mis met een installatie.
Met daarnaast ook de airco’s, elektrische handoeken radiator en de heater die in de sfeerhaard zit (dit was niet de reden maar het zat erop) ben ik qua verwarming denk ik wel aardig ingedekt.
Voor de boiler heb ik geen backup. Alhoewel zit er nog een kogelkraan omdat eerst de CV als backup diende dus ik zou eventueel nog een extra kleine boiler in de CV ruimte kunnen plaatsen hiervoor. De warmwater leiding voor de keuken ligt er ook al maar dat gebeurd door een Quooker. Maar om daar nou nog een extra boiler voor op te hangen vind ik wel erg extreem… Daarom een normale boiler waar als eht goed is minder snel storingen optreeft dan een geavanceerder (ook zuiniger) systeem.
Overigens heb ik wel overwogen om via de WeHeat het warm water te laten lopen maar ik kon de 300l boiler niet kwijt maar wilde wel graag een grote variant omdat het langer duurt voordat het water warm wordt. De reden dat het niet kon is omdat de vloer van deze ruimte niet teveel gewicht per vierkante meter mag hebben. Daarom gekozen voor de 150l boiler die hangt aan de muur en op een boilerstoel staat. Niet teveel druk op de grond maar wel stevig. Die staat overigens in een nis achter de wasmachine en droger dus ik zie hem niet eens 😉
Off topic:
Voor je thuisbatterijen is ook heel veel een andere denkwijze en bewuster apparaten aanzetten zoals wasmachine, wasdroger en vaatwasser. Koken moet sowieso vaak rond een vast tijdstip maar die andere machines kunnen vaak best op een ander moment aan om de zonne energie optimaal te kunnen benutten.
Voor je thuisbatterijen. Ben je een grootverbruiker in de avond kun je dat proberen te reduceren. Met de batterijen die jij benoemd blijft het vermogen wat afgegeven kan worden vrij beperkt en ook het opladen. Wil je het stevig aanpakken zou ik voor een echt batterij systeem gaan. Ik ben gecharmeerd van Enphase maar vind dat echt nog veel te duur. Daarom de thuisbatterijen. In 1e instantie had ik HW besteld 1x maar daarna kwam onze energieleverancier met een actie waarbij ik bijna het dubbele opslag capaciteit (2 units) kon kopen voor een fractie meer als 1x HW. Is wel wat beperkter als je uitbreid, dan doet HW het beter. Wel doen kunnen die andere overweg met ons dynamische energie contract waardoor het voor ons interessanter is. Ik zou onze EV thuis batterij minder hard kunnen laten ontladen en zo de nachten doorkomen maar die is meer voor de handel.
Laad/ontlaadt capaciteit van de SolarEdge is ruim voldoende. Juist de integratie met het SolarEdge systeem maakt het interessant omdat je je omvormer kan aansturen (afknijpen, zero export, uitschakelen, etc). Dat kan Enphase/Sigenstore etc niet.Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:35:
[...]
Off topic:
Voor je thuisbatterijen is ook heel veel een andere denkwijze en bewuster apparaten aanzetten zoals wasmachine, wasdroger en vaatwasser. Koken moet sowieso vaak rond een vast tijdstip maar die andere machines kunnen vaak best op een ander moment aan om de zonne energie optimaal te kunnen benutten.
Voor je thuisbatterijen. Ben je een grootverbruiker in de avond kun je dat proberen te reduceren. Met de batterijen die jij benoemd blijft het vermogen wat afgegeven kan worden vrij beperkt en ook het opladen. Wil je het stevig aanpakken zou ik voor een echt batterij systeem gaan. Ik ben gecharmeerd van Enphase maar vind dat echt nog veel te duur. Daarom de thuisbatterijen. In 1e instantie had ik HW besteld 1x maar daarna kwam onze energieleverancier met een actie waarbij ik bijna het dubbele opslag capaciteit (2 units) kon kopen voor een fractie meer als 1x HW. Is wel wat beperkter als je uitbreid, dan doet HW het beter. Wel doen kunnen die andere overweg met ons dynamische energie contract waardoor het voor ons interessanter is. Ik zou onze EV thuis batterij minder hard kunnen laten ontladen en zo de nachten doorkomen maar die is meer voor de handel.
De huidige modellen van SE doen inderdaad 5kW laden/ontladen. De nieuwere modellen (Q2/3 2025) gaan naar 20kW....lijkt me voldoende.
Geen HA, wel een Homey die eea naar een Excel sheet dumpt, daar hangen ook weer een aantal formules aan...komt goedjelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:23:
[...]
Als je HomeAssistent hebt, kun je heel makkelijk een accu simuleren...
Met het lage laad en ontlaad capaciteit bedoel ik de plug in thuisbatterij mee waar naar verwezen wordt. Niet een batterij systeem van in houw geval Solar Edge of in mijn geval Enphase.jelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:57:
[...]
Laad/ontlaadt capaciteit van de SolarEdge is ruim voldoende. Juist de integratie met het SolarEdge systeem maakt het interessant omdat je je omvormer kan aansturen (afknijpen, zero export, uitschakelen, etc). Dat kan Enphase/Sigenstore etc niet.
De huidige modellen van SE doen inderdaad 5kW laden/ontladen. De nieuwere modellen (Q2/3 2025) gaan naar 20kW....lijkt me voldoende.
Overigens kan Enphase ook aangestuurd worden op alleen eigen verbruik maar zeker met een dynamisch energiecontract en geen terugleverboete is dat niet relevant. Je wilt de accu in de meeste gunstige tijden volstoppen en de rest terug geven aan het net en in de avond weer gebruik maken van de stroom uit de accu om verbruikers te voeden met stroom zoals de warmtepomp.
Ik ben er op tegen om een thuisbatterij in huis te hebben vandaar de plug in batterij voor in de blokhut en de EV buiten op de oprit. Enphase heeft de batterijen die buiten geplaatst kunnen worden maar vind ik nog veel te kostbaar. De EV doet hetzelfde en is nog op meerdere fronten te gebruiken. Alleen dan dient die even niet als thuisbatterij.
IDD beetje off topic allemaalKevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:09:
[...]
Met het lage laad en ontlaad capaciteit bedoel ik de plug in thuisbatterij mee waar naar verwezen wordt. Niet een batterij systeem van in houw geval Solar Edge of in mijn geval Enphase.
Overigens kan Enphase ook aangestuurd worden op alleen eigen verbruik maar zeker met een dynamisch energiecontract en geen terugleverboete is dat niet relevant. Je wilt de accu in de meeste gunstige tijden volstoppen en de rest terug geven aan het net en in de avond weer gebruik maken van de stroom uit de accu om verbruikers te voeden met stroom zoals de warmtepomp.
Ik ben er op tegen om een thuisbatterij in huis te hebben vandaar de plug in batterij voor in de blokhut en de EV buiten op de oprit. Enphase heeft de batterijen die buiten geplaatst kunnen worden maar vind ik nog veel te kostbaar. De EV doet hetzelfde en is nog op meerdere fronten te gebruiken. Alleen dan dient die even niet als thuisbatterij.
En NEE! Hier in huis komt ook GEEN accu... als ik er een neem komt die in de schuur te staan. Ik neem geen risico.
[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 05-06-2025 12:17 ]
Dacht al dat ik de foto's nog ergens had van de back up heater.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:
[...]
[...]
[...]
Zie hieronder de 2 foto's. Dit was nog niet het eind resultaat. Ik heb de leidingen nog geisoleerd en op deze foto's werd de back up heater nog niet aangestuurd door de compacte binnenunit. Om dit mogelijk te maken moet er via de installateurs account wat instellingen gewijzigd worden.
Als die een x tijd niet zijn doel temperatuur haalt van de gewenste water temperatuur gaat die aan. Ik heb hem op de minimale temperatuur staan van 40 graden (op de bovenkant van de backup heater kun je dit instellen handmatig)
:strip_exif()/f/image/C0OgGeXrxny1Nf9VyOehDFrz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IDKuBgwIKBiHgQ7c4rJmyl2K.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben inderdaad Enphase liggen.jelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:16:
[...]
IDD beetje off topic allemaalmaar wel interessant. Ik snap je opmerking van de lage laad/ontlaad met stekkerbatterijen... heb je ook geen 'home backup' en dat maakt het voor mij juist zo interessant. Overigens. Enphase is leuk als je enphase zonnepanelen hebt. Heb je SolarEdge, dan beter of een SE systeem, dan wel een echt AC-zijdig aangesloten accu zoals Sigenstore.
En NEE! Hier in huis komt ook GEEN accu... als ik er een neem komt die in de schuur te staan. Ik neem geen risico.
Plug in batterij is voor de nachten waarbij de WeHeat nog niet hard aan de bak hoeft. De plug in batterijen die ik heb besteld kunnen 1200W laden en 800W ontladen en 800W laden en 800W ontladen (2 verschillende accu's. De HW laat ik wel komen maar verkoop ik denk ik)
En inderdaad geen thuisbatterijen in huis. Ondanks dat ze aangeven dat het gewoon veilig is. Puur uit principe wil ik dat niet hebben. Dus in de blokhut 12m verderop in de tuin.
Ok, dus geen standaard Weheat oplossing/device dus...Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:35:
[...]
Onze back up heater zit in het leidingwerk en al het water gaat daar dus altijd doorheen. Aangesloten op een stopcontact op een aparte groep. Naast de backup heater zit een waterdicht doosje waar een relais in zit. De compace binnenunit stuurt het relais aan en die op zijn beurt weer de backup heater. Ten tijde van onze installatie kwam de uitgebreide binnenunit net uit maar dit werkt ook prima.
Overweeg ik ook nog steds, hangt er een beetje vanaf hoe 'snel' Weheat met een oplossing komt mbt planbare SWW en Legionella run...Overigens heb ik wel overwogen om via de WeHeat het warm water te laten lopen maar ik kon de 300l boiler niet kwijt maar wilde wel graag een grote variant omdat het langer duurt voordat het water warm wordt.
Wassen en vaatwasser draaien al overdag, avond en nacht is vnl de BB, inderdaad inductieplaat, en natuurlijk de TV en verlichting.Off topic:
Voor je thuisbatterijen is ook heel veel een andere denkwijze en bewuster apparaten aanzetten zoals wasmachine, wasdroger en vaatwasser
[...]
Met de batterijen die jij benoemd blijft het vermogen wat afgegeven kan worden vrij beperkt en ook het opladen.
Ik heb meteen al voorzien in een aparte groep, voor boielr of voor thuisaccu's. Dus die Plugins kan ik zo vrij schakelen en dan kan ik 1600 of 2000 W laden en ontladen. En dat is in principe genoeg..
Neen inderdaad geen WeHeat back up heater. Toen de warmtepomp bij ons geplaatst werd was de binnenunit met heater er nog net niet. En ook hier weer. 2 aparte systemen. Stel de WeHeat schakelt toch niet de backup heater maar wel de circulatie pomp met een storing kan ik dit handmatig wel doen. Even het relais zonder de binnenunit te gebruiken bekrachtigen. Beetje houtje touwtje maar mocht het nodig zijn is het mogelijk. Als je een WeHeat oplossing wilt hebben zul je binnenunit moeten vervangen en oe je het zelf beschrijft kapitaal vernietiging.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:32:
[...]
Ok, dus geen standaard Weheat oplossing/device dus...
[...]
Overweeg ik ook nog steds, hangt er een beetje vanaf hoe 'snel' Weheat met een oplossing komt mbt planbare SWW en Legionella run...
[...]
Wassen en vaatwasser draaien al overdag, avond en nacht is vnl de BB, inderdaad inductieplaat, en natuurlijk de TV en verlichting.
Ik heb meteen al voorzien in een aparte groep, voor boielr of voor thuisaccu's. Dus die Plugins kan ik zo vrij schakelen en dan kan ik 1600 of 2000 W laden en ontladen. En dat is in principe genoeg..
Goed dat je al een aparte groep hebt. Altijd handig!
En TV's en verlichting van deze tijd gebruiken niet veel energie. Het zijn alle slimme apparaten, modules en spullen die continu in verbinding staan met internet die allemaal een beetje verbruiken waardoor alles bij elkaar opgeteld toch best wat sluipverbruik geeft. Koelkast en vriezer natuurlijk ook met het verbruik.
Afgerond verbruiken wij met het huis in rust tussen de 200 en 300W per uur in de nachten.
Gister en vandaag de installateurs van CB binnen gehad. Weheat P60 met 300L boiler en zonder buffer. Deze was eerst wel bedacht bij intekenen, maar ze vonden mijn systeem groot genoeg (90liter in vvw). Uiteindelijk geen thermostaat laten ophangen, ga zelf er pas over 3 maanden wonen en eerst met stooklijn proberen. (Als het winter wordt..)
Uiteindelijk gekeken naar wat er gedaan is, had ik hem ook zelf kunnen installeren. Technisch niet heel moeilijk, zie foto waar ook mijn WTW op staat:)
:strip_exif()/f/image/QdzlORyOaZgfMql3qTvEkiwF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dQalcoPELQ1OkrOro8oCTCL.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk gekeken naar wat er gedaan is, had ik hem ook zelf kunnen installeren. Technisch niet heel moeilijk, zie foto waar ook mijn WTW op staat:)
:strip_exif()/f/image/QdzlORyOaZgfMql3qTvEkiwF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dQalcoPELQ1OkrOro8oCTCL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xyt7Tp8vVlQDa6CIW47GyejU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow, tussen de 200-300..ik zou willen dat ik daar aan kom. Zit toch met gemak op de 400-500 continue (draait ook een professionele router, veel switches etc).Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Neen inderdaad geen WeHeat back up heater. Toen de warmtepomp bij ons geplaatst werd was de binnenunit met heater er nog net niet. En ook hier weer. 2 aparte systemen. Stel de WeHeat schakelt toch niet de backup heater maar wel de circulatie pomp met een storing kan ik dit handmatig wel doen. Even het relais zonder de binnenunit te gebruiken bekrachtigen. Beetje houtje touwtje maar mocht het nodig zijn is het mogelijk. Als je een WeHeat oplossing wilt hebben zul je binnenunit moeten vervangen en oe je het zelf beschrijft kapitaal vernietiging.
Goed dat je al een aparte groep hebt. Altijd handig!
En TV's en verlichting van deze tijd gebruiken niet veel energie. Het zijn alle slimme apparaten, modules en spullen die continu in verbinding staan met internet die allemaal een beetje verbruiken waardoor alles bij elkaar opgeteld toch best wat sluipverbruik geeft. Koelkast en vriezer natuurlijk ook met het verbruik.
Afgerond verbruiken wij met het huis in rust tussen de 200 en 300W per uur in de nachten.
Wij hebben aardig wat apparatuur wat toch in rust wat stroom vraagt maar elke ochtend kijk ik even uit nieuwsgierigheid naar ons Enphase systeem en de P1 meter van Home Wizard en die geven beide altijd tussen de 1.9 en 2.5kW aan gerekend vanaf 00.00 tot 07.00.jelleeelco schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:37:
[...]
Wow, tussen de 200-300..ik zou willen dat ik daar aan kom. Zit toch met gemak op de 400-500 continue (draait ook een professionele router, veel switches etc).
Dus dat zit afgerond op 270W en 360W. Zitten dan geen grootverbruikers bij en dus ook geen WeHeat of boiler etc. Quooker gaat om de x aantal tijd heel even bij verwarmen voor ±1min.
Als ik laat douche dan red ik bovenstaand niet want dan staat de boiler een tijd te verwarmen. Maar bovenstaande is wel zonder dat onze EV het laatste stukje energie tot 00.30-01.00 het huis en net op stuurt.
Serieus....die bovenste aansluiting uit je 300L vat die naar de binnen unit gaat,Terrie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:25:
Gister en vandaag de installateurs van CB binnen gehad. Weheat P60 met 300L boiler en zonder buffer. Deze was eerst wel bedacht bij intekenen, maar ze vonden mijn systeem groot genoeg (90liter in vvw). Uiteindelijk geen thermostaat laten ophangen, ga zelf er pas over 3 maanden wonen en eerst met stooklijn proberen. (Als het winter wordt..)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
moet je die eens voelen na een legionella run...en dan na 4 uur nog eens voelen.
Waarom geen warmtesifon?
Weet je wat hier gaat plaatsvinden?
EinRohrZirkulation
Warmte uit je vat gaat via die leiding omhoog.
Zie o.a.:
https://www.linkedin.com/...DNlEHwW5D-HKuZIDNDz84XAEc
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Nice!Terrie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel nog de leidingen isoleren denk ik toch als je zo goed bezig bent
WeHeat kwam iets te laat om hetzelfde te doen als jij nu doet.
Ten tijde dat wij in ons nieuwe huis aan het verbouwen waren was een warmtepomp nog niet in mij opgekomen en ook geen WTW. Achteraf had ik het zoals jouw gedaan denk ik maar het zit nu en geen zin meer om te investeren voor de zooi om te bouwen. Het werkt en is qua verbruik acceptabel
Waarom heb je een BUH, terwijl je een aparte boiler hebt?Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:45:
[...]
Wij hebben een normale boiler voor warm water in de badkamer (150l koper Itho Daalderop, duur kreng) en de Blackbird voorzien van een Losse backup heater die wordt aangestuurd door de compacte binnenunit. Ik zag toen ik nog op aan/uit draaide de backup heater na de defrost vaak eventjes inschakelen. Nadien over gegaan op stooklijn en daarna bijna niet meer gezien. De defrost waren vaak rond het vriespunt buiten overigens.
Ik hou wel van een backup en heb er daarom voor gekozen. Stel dat de Blackbird storing geeft zal de circulatiepomp gaan draaien en de backup heater ondersteunen.
In de badkamer een elektrische handdoeken radiator en dus niet op de CV en nog 2 airco's in huis. Hier komen er nog meer bij. Owja ook beneden nog een sfeerhaard met een heater mocht die nodig zijn.
Zal allemaal wat teveel van het goede zijn maar ach voor men eigen gemoedsrust...![]()
Je verhaal van de boiler snap ik wel qua verbruik. Echter denk ik wel dat gas op termijn een stuk duurder zal gaan worden omdat we erg afhankelijk zijn van een land wat beetje anti Europa is en de boel op stelten zet...
Neem je met je berekening wel alles mee? Onderhoudscontract, onderhoud/storingen, vastrecht en gasprijs die naar alle waarschijnlijkheid gaat stijgen door bovenstaande en onder het mom van verduurzamen en ontmoedigen. (Dat is ook gebeurd met diesels natuurlijk, en zo vervuilend zijn die krengen niet meer)
Ik heb een warmtepomp boiler overwogen maar toch gekozen voor een normale boiler die wat minder storingsgevoelig is. Ja verbruik is hoger maar is een veel simpeler ding voor installatie en delen die defect kunnen raken![]()
Ik zit nog te twijfelen of ik naar Weheat FE ga migreren, of een losse boiler neemt.
Ik vind aan de Weheat nog teveel haken en ogen aan zitten en t.o.v. een losse boiler weinig voordeel biedt.
Weheat heeft een SCOP van max 2,7 t.o.v COP = 1 bij een boiler. en dat voordeel is alleen voor de 4 wintermaanden.
rest vang je af met zonnepanelen. Ook heb je meer last van defroses en Legionella runs en opwarmen op gewenste tijden, nu nog slecht te managen is.
Als de Blackbird een storing krijgt om wat voor reden schakelt de circulatie pomp in om bevriezen te voorkomen en kan de backup heater toch het systeem en dus het huis voorzien van warmte.RNacoustics schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:36:
[...]
Waarom heb je een BUH, terwijl je een aparte boiler hebt?
Ik zit nog te twijfelen of ik naar Weheat FE ga migreren, of een losse boiler neemt.
Ik vind aan de Weheat nog teveel haken en ogen aan zitten en t.o.v. een losse boiler weinig voordeel biedt.
Weheat heeft een SCOP van max 2,7 t.o.v COP = 1 bij een boiler. en dat voordeel is alleen voor de 4 wintermaanden.
rest vang je af met zonnepanelen. Ook heb je meer last van defroses en Legionella runs en opwarmen op gewenste tijden, nu nog slecht te managen is.
En toen ik nog op Aan/uit aansturing zat omdat de Opentherm nog niet werkte ging de heater even aan na een defrost waardoor het water weer snel op temperatuur kwam.
Weet niet hoe dat zit als ik in het najaar weer op stooklijn ovoerga. Dit heb ik niet in de gaten gehouden. Toen lag de focus op het goed waterzijdig inregelen zodat de Blackbird ver kon terugmoduleren en het aangenaam werd in huis. (Lees niet te warm en niet te koud)
Toch fijn dat als er wat is dat er toch nog warmte wordt afgegeven door de heater. Anders wordt het wel wat snel fris in huis. We hebben een hoekhuis waar de wind vaak op staat.
Het glas staat nog op het verlanglijstje om nog wat beter te isoleren maar dat is best kostbaar...
BUH is voor verwqrmen van het CV water, ter voorkoming van bevriezing en om je huis toch nog warm te krijgen.RNacoustics schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:36:
[...]
Waarom heb je een BUH, terwijl je een aparte boiler hebt?
Een Boiler is voor warm water, dus twee geheel verschillende dingen. Alleen doet mijn GAS-ketel nu natuurlijk beide.
Zou mooi zijn als je iets kan verzinnen dan Boiler ook meteen BUH kan zijn. al is het maar om het CV water boven nul te houden. Dat je installatie tegen bevriezen je water gaat dumpen zit je ook niet op te wachten...
Yep, vorstsbeveiliging, is bij mij al eens defect gegaan :
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82334492
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82334492
Dat is denk ik niet echt mogelijk want je boiler is stilstaand water tot je de kraan open zet maar hij circuleert dan niet maar de warmte neemt af omdat het uit de boiler gaat.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:08:
[...]
BUH is voor verwqrmen van het CV water, ter voorkoming van bevriezing en om je huis toch nog warm te krijgen.
Een Boiler is voor warm water, dus twee geheel verschillende dingen. Alleen doet mijn GAS-ketel nu natuurlijk beide.
Zou mooi zijn als je iets kan verzinnen dan Boiler ook meteen BUH kan zijn. al is het maar om het CV water boven nul te houden. Dat je installatie tegen bevriezen je water gaat dumpen zit je ook niet op te wachten...
Daarnaast geef je zelf al aan dat het 2 verschillende systemen zijn en dus ook met 2 verschillende temperaturen. Als ik even kijk naar onze situatie stookt de boiler overdag tot 80 graden en in de nachten mag die verlagen tot 55 graden. Ik wil beide temperaturen niet in het CV systeem hebben vanwege de vloerverwarming. En het goeft in de andere kamers ook geen sauna te worden met lage temperatuur wandconvectoren in combinatie met heat fans...
Je kunt de boiler temperatuur natuurlijk niet aansturen. Een back up heater darintegen staat bij ons ingesteld op 40 graden wat ook het minimale is. Ook veel voor oor de vloerverwarming maar zit wel relatief in de veilige zone voor de temperaturen die door de vloer mag gaan volgens mij.
Back up heater is prima ding vind ik. Niet dat ik er gebruik van heb moeten maken door storing maar gewoon omdat ik het fijn vind.
Ik heb uiteindelijk wel gekozen voor een BUH (niks meer dan een warmte element in het boilervat) voor een stukje gemoedsrust in de eerste plaatst en met het idee voor in de toekomst om overtollig opgewekte energie op te slaan in de vorm van warm water.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:12:
[...]
Tot nu toe heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt, maar het voelt wel goed om te hebben.
Daarom met de toevoeging 'alleen om het CV water boven nul te houden. Bv een boilervat met en warmtespiraal onderin waar je dan CV water door laat lopen.Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:54:
[...]
Dat is denk ik niet echt mogelijk want je boiler is stilstaand water tot je de kraan open zet maar hij circuleert dan niet maar de warmte neemt af omdat het uit de boiler gaat.
Doet de BB niks warmt het CV water een beetje op van het warme water in het boilervat. Doe de BB wel wat, geeft 'ie nog wat warmte af aan het boilervat.
warm water stijgt op, dus bovenin zou je dan het water in het boilervat verder omhoog kunne breneg op een of ander manier..
Zomaar ff een brainfart, geen idee of dit werkend te krijgen is...
Wij hebben geen VVW en geen fancoils en dus dat probleem ook niet.
edit:
Bedenk me net, we hebben een Cordivari buffervat, kan dar niet gewoon en warmtelemen ingeschroefd worden ?
:strip_exif()/f/image/RZT4eD6OSsc0m14hQ67XVCBG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Jpiek op 05-06-2025 18:24 ]
Boilervat of buffervat?Nooky12345 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:12:
[...]
Ik heb uiteindelijk wel gekozen voor een BUH (niks meer dan een warmte element in het boilervat) voor een stukje gemoedsrust in de eerste plaatst en met het idee voor in de toekomst om overtollig opgewekte energie op te slaan in de vorm van warm water.
Tot nu toe heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt, maar het voelt wel goed om te hebben.
Want als die in het boilervat zit zal je warm water hebben maar geen warm huis.
Ik heb het andersom. Koud douchen en daarna opwarmen op de bank
Goed voor de weerstand, huid en beursKevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Boilervat of buffervat?
Met dat boilervat is denk ik niet goed te reguleren. Want waar denk je dat het warmte element van de boiler zit? Ik vermoed onderin. En als de Blackbird het wel doet raak je warmte kwijt door het extra leiding werk en misschien ook een stukje in de boiler toch? Ik denk niet dat het een heel efficiënte opstelling wordt als het überhaupt mogelijk is.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:16:
[...]
Daarom met de toevoeging 'alleen om het CV water boven nul te houden. Bv een boilervat met en warmtespiraal onderin waar je dan CV water door laat lopen.
Doet de BB niks warmt het CV water een beetje op van het warme water in het boilervat. Doe de BB wel wat, geeft 'ie nog wat warmte af aan het boilervat.
warm water stijgt op, dus bovenin zou je dan het water in het boilervat verder omhoog kunne breneg op een of ander manier..
Zomaar ff een brainfart, geen idee of dit werkend te krijgen is...
Wij hebben geen VVW en geen fancoils en dus dat probleem ook niet.
edit:
Bedenk me net, we hebben een Cordivari buffervat, kan dar niet gewoon en warmtelemen ingeschroefd worden ?
[Afbeelding]
Ik denk dat de foto van je buffervat meer kans van slagen heeft. Kun je niet kijken of bijvoorbeeld warmteservice het buffervat in het assortiment heeft? Als ze dat hebben weten ze de aansluitingen en kunnen ze wellicht een inschreef warmte element leveren. Schroef je dat er zelf in en check je de werking. Als dat werkt laat je de installateur het laatste stukje elektra aansturing doen bij de binnenunit
Mijn 300L boilervat heeft redelijk wat capaciteit om warmte in op te slaan (staat standaard op 43 graden in een huishouden van 4 personen -> ruim voldoende om in te halen op een ander gesprek). Ik heb zelf geen buffervat, maar ook al had ik er één, dan gaat dat nog maar om 50 of 100 L aan potentiële capaciteit. Geen warm huis inderdaad, wel warm water.Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Boilervat of buffervat?
Denkt het wel, is op mijn verzoek op de offerte gezet, is namelijk wat slanker dan het aangeboden model. Moet ff zoeken welk model het was.Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Kun je niet kijken of bijvoorbeeld warmteservice het buffervat in het assortiment heeft? Als ze dat hebben weten ze de aansluitingen en kunnen ze wellicht een inschreef warmte element leveren. Schroef je dat er zelf in en check je de werking. Als dat werkt laat je de installateur het laatste stukje elektra aansturing doen bij de binnenunit
Edit: is gewoon deze
https://www.warmteservice...oor-warmtepomp/p/03609140
Aansluiten op binnenuit is wellicht niet eens nodig, jan aan/uit met een slimme schakelaar en dan via Homey. Die doet toch al de OTGW aansturing...
[ Voor 9% gewijzigd door Jpiek op 05-06-2025 20:26 ]
Dan kun je denk ik met relatief kleine investering zelf je back up heater toevoegen.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Denkt het wel, is op mijn verzoek op de offerte gezet, is namelijk wat slanker dan het aangeboden model. Moet ff zoeken welk model het was.
Edit: is gewoon deze
https://www.warmteservice...oor-warmtepomp/p/03609140
Aansluiten op binnenuit is wellicht niet eens nodig, jan aan/uit met een slimme schakelaar en dan via Homey. Die doet toch al de OTGW aansturing...
Nu nog die thuisbatterij en de back up heater doet een tijdje gratis zijn werk bij storing
Die batterij gaat er zeker komen voor het einde van de salderingsregeling. Al hoop ik de BuH niet te hoeven gebruiken...Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:55:
[...]
Dan kun je denk ik met relatief kleine investering zelf je back up heater toevoegen.
Nu nog die thuisbatterij en de back up heater doet een tijdje gratis zijn werk bij storing
Dank voor je feedback!Tijgerkracht schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:43:
[...]
Serieus....die bovenste aansluiting uit je 300L vat die naar de binnen unit gaat,
moet je die eens voelen na een legionella run...en dan na 4 uur nog eens voelen.
Waarom geen warmtesifon?
Weet je wat hier gaat plaatsvinden?
EinRohrZirkulation
Warmte uit je vat gaat via die leiding omhoog.
Zie o.a.:
https://www.linkedin.com/...DNlEHwW5D-HKuZIDNDz84XAEc
Ja, hij is constant warm en nu ook nog steeds. Dus als ik het goed begrijp moet er eigenlijk een U vorm boven het vat gecreëerd worden zodat de warmte niet wegloopt.
We dachten het zelf al te isoleren, maar dat heeft geen zin dus. De andere leidingen naar en van de warmtepomp zijn dat ook niet, leek me wel aan te raden.
[ Voor 8% gewijzigd door Terrie op 06-06-2025 09:41 ]
Ik vraag mij af, hoeveel mensen een stand alone wp (zonder SWW) hebben, zonder BUH. De Flint heeft een verwarmingslint, maar de Sparrow en Blackbird niet.Jpiek schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:08:
[...]
BUH is voor verwqrmen van het CV water, ter voorkoming van bevriezing en om je huis toch nog warm te krijgen.
Edit: Dus, stel dat ik de CV ketel eruit gooit en mijn BB stand alone gaat verwarmen, is het dan verstandig om dan ook een BUH te installeren?
[ Voor 9% gewijzigd door RNacoustics op 06-06-2025 10:56 ]
Okee, Warmteservice zegt dat daar geen verwarmingselement in kan, vreemd...Kevin1990 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Ik denk dat de foto van je buffervat meer kans van slagen heeft. Kun je niet kijken of bijvoorbeeld warmteservice het buffervat in het assortiment heeft? Als ze dat hebben weten ze de aansluitingen en kunnen ze wellicht een inschreef warmte element leveren. Schroef je dat er zelf in en check je de werking. Als dat werkt laat je de installateur het laatste stukje elektra aansturing doen bij de binnenunit
Ik heb een Sparrow zonder BUH / SWW. Ik denk dat je empirisch zal moeten kijken of er een BUH nodig is... Als de CV ketel ingeschakeld werd verwarmen afgelopen winter, of de WP heeft bij de koude dagen continue op 100% gedraaid, dan zal het mss moeten?RNacoustics schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Ik vraag mij af, hoeveel mensen een stand alone wp (zonder SWW) hebben, zonder BUH. De Flint heeft een verwarmingslint, maar de Sparrow en Blackbird niet.
Edit: Dus, stel dat ik de CV ketel eruit gooit en mijn BB stand alone gaat verwarmen, is het dan verstandig om dan ook een BUH te installeren?
Ik heb de CV ketel er nog wel tussen zitten, maar hij gaat niet aan voor CV, alleen voor SWW.
Ik weet overigens niet of dat verwarmingslint in de Flint hiervoor bedoelt is, ik dacht dat dat alleen maar was zodat het condenswater niet in de WP al bevriest.
Dit is precies wat ik overweeg, alleen is de vloer van mijn benedenverdieping iets minder: circa 53m2. De sleuven moeten nog gefreesd worden.bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:11:
Voordeel aan parralel is er niet echt. Het maakt de installatie vooral minder foutgevoelig voor de installateur, echter is qua efficientie vd WP het vat zelf natuurlijk een grote fout.
Als je 'm echt nodig hebt (door te weinig systeeminhoud, maar dat is meestal niet zo) dan heeft een seriele buffer het minste nadelen.
Als je enkel verwarming ermee doet, je hebt bvb 100m2 10HOH 12groepen liggen, dan kan je installatie niet simpeler, gewoon rechtstreeks de WP op de VVW verdeler en gaan, een buffervat voegt daaar niets toe, niet qua flow, niet qua energieinhoud voor defrosts (daar kan sowieos niets op tegen tientallen tonnen beton rondom de VVW slangen), niet voor langere runs (dan is de WP gewoon veel te groot of stooklijn slecht ingesteld,), die 50ltr van zo'n vatje blaft de WP in luttele minuten "vol".
Maar eea is ook zeker afhankelijk van de situatie; dus beschrijf je afgifte systeem eens.
VVW/radiatoren? Gasverbruik? Naregeling aanwezig?
Geeft 53m2 vloeroppervlak voldoende inhoud om te kunnen draaien zonder buffervat?
Ik heb een paar installateurs gevraagd om een offerte. De eerste die kwam meldde dat een 50 liter buffervat een must is voor de Flint. Ik wacht nu de volgende installateurs af.
De vloerverwarming op de begane grond zou de basistemperatuur moeten leveren, fijn-regeling kan met de airco. Die airco is voorgaande winters de basisverwarming geweest.
Warm water wil ik met een 'domme boiler', in combinatie met aan/uit schakeling met HomeWizard op de goedkoopste uren van de dag.
Idem hier, vandaar mij opmerking dat het dan eigenljk alleen tegen bevriezing is bij uitval WP.jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Ik heb een Sparrow zonder BUH / SWW. Ik denk dat je empirisch zal moeten kijken of er een BUH nodig is... Als de CV ketel ingeschakeld werd verwarmen afgelopen winter, of de WP heeft bij de koude dagen continue op 100% gedraaid, dan zal het mss moeten?
Ik heb de CV ketel er nog wel tussen zitten, maar hij gaat niet aan voor CV, alleen voor SWW.
Exact.Ik weet overigens niet of dat verwarmingslint in de Flint hiervoor bedoelt is, ik dacht dat dat alleen maar was zodat het condenswater niet in de WP al bevriest.
Ik denk niet dat het nodig is. Bij mij is het ook een optie geweest die ik graag toegevoegd wilde hebben in het systeem. Extra veiligheid meer niet.Jpiek schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Idem hier, vandaar mij opmerking dat het dan eigenljk alleen tegen bevriezing is bij uitval WP.
[...]
Exact.
Stel dat... Heb ik een back up
Volgens mij is dit echt onzin... een flint heeft 50l aan water nodig voor defrosts, maar dat wil niet zeggen dat je een buffervat van 50l nodig hebt.mj_smit schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:41:
[...]
De eerste die kwam meldde dat een 50 liter buffervat een must is voor de Flint.
@Stoker heb jij van deze keerkleppen een merk en typenummer? Ik gebruik nu vaak die Apollo 28mm knel klep, heel fijn maar soms wat hongerig qua ruimte.Stoker schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:46:
[...]
Wordt standaard meegeleverd bij Weheat
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Alvast dank en fijn weekend!
Mooi.Tijgerkracht schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:30:
Vorige week e.e.a. aan het leidingwerk veranderd waardoor de Kamstrup nu echt in de aanvoer/retour van de Blackbird zit. Ik moet zeggen dat de waardes voor COP en flow aardig overeen komen.
Er wordt gemeten met twee Shelly EM 50 voor de buiten en de binnenunit.
De Kamstrup meet debiet en aanvoer/retour temperatuur en het uitgangs vermogen.
De meeste waardes komen aardig overeen.
[Afbeelding]
Is er iemand die een Kamstrup aan een Sparrow P60 systeem gekoppeld heeft ?
Want ik heb de indruk dat daar de vermogensmeting minder nauwkeurig is.
Wow, vandaag een offerte ontvangen voor all Electric sparrow a 11,5k euro(waar subsidie al af is) van coolblue.nl energy(ex buffervat, ex elektrische installatie en niet op dak geïnstalleerd), dus een goede 5k voor een dagje installeren lijkt me wel heel veel. Hier meer mensen deze ervaring?
[ Voor 4% gewijzigd door remielowik op 06-06-2025 21:30 ]
Klinkt idd als scriptverkoper.jelleeelco schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:00:
[...]
Volgens mij is dit echt onzin... een flint heeft 50l aan water nodig voor defrosts, maar dat wil niet zeggen dat je een buffervat van 50l nodig hebt.

Je hebt een buffervat nodig als je te weinig systeeminhoud hebt. maar er zijn genoeg 'maar-en" te verzinnen waarom je dat vat kan voorkomen.
>> systeem vergroten door aanpassing van een radiator.
>> veel beton om een leidingen van de vvw
>> etc
[ Voor 28% gewijzigd door Stoker op 06-06-2025 20:31 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Een Sparrow van 11,5kW bestaat niet?remielowik schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:43:
Wow, vandaag een offerte ontvangen voor all Electric sparrow a 11,5k(waar subsidie al af is) van coolblue.nl energy(ex buffervat, ex elektrische installatie en niet op dak geïnstalleerd), dus een goede 5k voor een dagje installeren lijkt me wel heel veel. Hier meer mensen deze ervaring?
hoeveel m3 verbruiken jullie - welk verbruik denkt CB te gaan compenseren met deze Sparrow?
Stoker schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:33:
[...]
Een Sparrow van 11,5kW bestaat niet? 11,5 duizend euro denk ik dat er bedoeld wordt
hoeveel m3 verbruiken jullie - welk verbruik denkt CB te gaan compenseren met deze Sparrow?
Ah! Ik zie nog een ( dingetje staan.
… tis een lange dag geweest!
Goed weekend en wees een beetje lief voor elkaar 😘
Euro niet kW waarvan dus ongeveer 5k(euro) aan installatiekosten.Stoker schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:33:
[...]
Een Sparrow van 11,5kW bestaat niet?
[ Voor 9% gewijzigd door remielowik op 06-06-2025 21:34 ]
Het was dan ook tijd voor een biertje, zei je nog net tegen mij.Stoker schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:13:
Ah! Ik zie nog een ( dingetje staan.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.