21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Heel mooi gedaan!Chimsie78 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:39:
Na een aantal maanden meelezen, medio maart besloten om een Blackbird aan te schaffen.
Vandaag de laatste hand gelegd aan de installatie door het isolatiewerk buiten af te ronden.
Heel eerlijk, de realisatie was super leerzaam, maar wel heel veel werk,
omdat ik toch wel een beetje trost ben op het eind resultaat wil ik graag de foto's delen.
[Afbeelding]
Voorraadkast op de bg leeggehaald om ruimte te maken.
[Afbeelding]
Gaten door de (draag)muur voor het leidingwerk naar de WP.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bestaande VVW verdeler vervangen voor een open verdeler
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eind resultaat.
Mooi dat jij dit meet, zodat wij gewoon kunnen vertrouwen op de API versiesTijgerkracht schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:30:
Vorige week e.e.a. aan het leidingwerk veranderd waardoor de Kamstrup nu echt in de aanvoer/retour van de Blackbird zit. Ik moet zeggen dat de waardes voor COP en flow aardig overeen komen.
Er wordt gemeten met twee Shelly EM 50 voor de buiten en de binnenunit.
De Kamstrup meet debiet en aanvoer/retour temperatuur en het uitgangs vermogen.
De meeste waardes komen aardig overeen.
[Afbeelding]
Nu moet @Weheat nog de entiteit "energieverbruik" weer voor HA aanbieden!Barryvdh schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Mooi dat jij dit meet, zodat wij gewoon kunnen vertrouwen op de API versies
Niet alleen de fabrikanten. Genoeg installateurs die zweren bij een parallel buffervat omdat het 'rust' brengt in de installatie. Ja amahoela...het brengt 'rust' voor de installateur ten kosten van efficiency en dus kosten voor de eigenaar. Die installateur die bij de Groene Nerds mocht leeglopen was daar heel stellig in, altijd parallel buffervat, want... Diezelfde installateur gaf ook aan dat een onderhoudscontract ECHT NODIG was. Terwijl Weheat zelf aangeeft dat er geen onderhoud nodig isSebastiaanPs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:25:
[...]
De discussie wel/geen parallel buffervat komt vaak terug. Helaas zijn er een aantal fabrikanten die dat blijven aanraden. Daar doen ze hun klanten helaas echt te kort mee!
Hier alle data op een rijtje:
1. Experiment door Renewable Heating Hub (link) met een Panasonic L/W warmtepomp wat aantoont: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Zelfde link die @Carboy54 ook noemde.
2. Data van meer dan 50 installaties met gecertificeerde kWh en warmtemeters in de UK, waaruit blijkt dat installaties zonder hydraulische scheiding (zoals parallel buffervat) een veel betere COP hebben dan systemen met hydraulische scheiding. Link.
3. Data van een mede-Tweaker (link) die maarliefst twee hydraulische scheidingen in zijn systeem had: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49!
Zie ook: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Hier nog uitleg door HeatGeek.
Dus voor de gebruiker betekent dat parallel buffervat (1) extra installatiekosten, (2) extra benodigde ruimte en, het belangrijkst, (3) een flink lagere COP, dus hogere energierekening.
Onder simpele voorwaarden is een parallel buffervat helemaal niet nodig, namelijk: een groot deel of zelfs het hele afgiftesysteem permanent open, zodat je altijd het minimumvermogen kwijt kan en er altijd voldoende waterinhoud is voor effectieve defrosts.
Als installateur zou ik de keuze gewoon aan de klant voorleggen. “Wil je deze nadelen vermijden door (een groot deel van) je afgifte altijd open te zetten?” De afgifte in ruimtes waar het te warm wordt kun je wat knijpen.
Is dat niet een mooie oplossing?
Overigens, tijdens de Tweakersdag met 1 van de 'knappe koppen' gesproken en die was helemaal niet zo stellig over een parallel buffervat. Hij zei ook dat het helemaal van de situatie afhangt. Ik weet niet wat ze in hun officiele documentatie aangeven.
Wat we ook niet moeten vergeten...ook de gebruikers moeten wennen aan een warmtepomp. Mijn installateur vertelde dat ze regelmatig zien dat mensen nog steeds de thermostaat bedienen alsof het een CV ketel is. s'Morgens lekker naar 21, dan overdag naar 15, en dan in de avond weer naar 21. Warmtepomp redelijk van slag... tja dan bellen ze zo'n klant om te vertellen hoe en wat, maar het gaat er maar lastig in.
Ik heb vrijwel alle pagina's over dit onderwerp gelezen, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Ik overweeg om de Weheat Flint aan te schaffen. Volgens de fabrikant zou ik daarmee ongeveer €870 per jaar kunnen besparen, met een terugverdientijd van 3 jaar en 9 maanden.
Mijn gasverbruik ligt rond de 750 m³ per jaar. Met mijn dynamisch energiecontract via Zonneplan kwam ik in 2024 uit op een totale gasrekening van ongeveer €865.
Onze woning is uitstekend geïsoleerd, we gebruiken uitsluitend vloerverwarming, koken op inductie en we hebben zonnepanelen. De thermostaat staat doorgaans op 21 graden (In de Winter maanden).
Mijn vraag is: Is het voor mij verstandig om de Flint aan te schaffen?
Als ik de berekening van Weheat volg, zou ik flink besparen op mijn gasverbruik. Maar het klinkt bijna té mooi om waar te zijn. Klopt dit wel in de praktijk?
Ik hoor graag jullie ervaringen of inzichten. Alvast bedankt!
Wellicht dat je nu je nog kan salderen, veel bespaart op je gas (alleen je douche/warm water dus nog gas, ca 100m3 per persoon per jaar?), maar zodra salderen er af is in 2027 zal je natuurlijk wel moeten betalen voor je stroom. In de winter zal je dat niet kunnen opvangen met je zonnepanelen, ook niet met accu's. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat je zoveel bespaart. Afhankelijk van de gasprijs, kWh prijs en COP zal je natuurlijk wel goed kunnen besparen. Volgens mij bespaarde ik ca 40% op mijn totale energiekosten van Essent, voor stroom ipv gas (met full electric wel).SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:55:
Goedemiddag beste Tweakers,
Ik heb vrijwel alle pagina's over dit onderwerp gelezen, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Ik overweeg om de Weheat Flint aan te schaffen. Volgens de fabrikant zou ik daarmee ongeveer €870 per jaar kunnen besparen, met een terugverdientijd van 3 jaar en 9 maanden.
Mijn gasverbruik ligt rond de 750 m³ per jaar. Met mijn dynamisch energiecontract via Zonneplan kwam ik in 2024 uit op een totale gasrekening van ongeveer €865.
Onze woning is uitstekend geïsoleerd, we gebruiken uitsluitend vloerverwarming, koken op inductie en we hebben zonnepanelen. De thermostaat staat doorgaans op 21 graden (In de Winter maanden).
Als ik de berekening van Weheat volg, zou ik flink besparen op mijn gasverbruik. Maar het klinkt bijna té mooi om waar te zijn. Klopt dit wel in de praktijk?
Vergeet ook niet de vaste kosten van de gasmeter en het twee jaarlijks onderhoud van de cv ketel mee te nemen. Bij FE met de Flint kan dat de deur uit. Ook gaat jouw energie label daardoor naar een gunstiger niveau en wordt jouw huis meer waard in de toekomst wellicht.SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:55:
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 02-06-2025 13:24 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik wordt hier gillend gek van (valt wel mee, maar het klinkt leuk). Je investeerd een klap geld in een apparaat om energie te besparen etc...en wat rapporteerd het ding niet (op een fatsoenlijke manier)...hoeveel energie deze verbruiktRNacoustics schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Nu moet @Weheat nog de entiteit "energieverbruik" weer voor HA aanbieden!

Ja niet ideaal nee. Maargoed ik heb een benadering in mijn HomeAssistant gedaan op basis van integraal van huidige vermogen. Geeft in elk geval een beetje een goed beeld in mijn Energy Dashboard van op welke moment de warmtepomp iets doet.Satefan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Ik wordt hier gillend gek van (valt wel mee, maar het klinkt leuk). Je investeerd een klap geld in een apparaat om energie te besparen etc...en wat rapporteerd het ding niet (op een fatsoenlijke manier)...hoeveel energie deze verbruikt
CV ketel afgelopen December vervangen voor een nieuwe, niet omdat het moest. Puur omdat het kon, vorige was 12 jaar oud.Carboy54 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Vergeet ook niet de vaste kosten van de gasmeter en het twee jaarlijks onderhoud van de cv ketel mee te nemen. Bij FE met de Flint kan dat de deur uit. Ook gaat jouw energie label daardoor naar een gunstiger niveau en wordt jouw huis meer waard in de toekomst wellicht.
Ik heb ook een berekening laten maken door onze grote vriend gpt, daar heeft hij indd ook aan dat 870 euro per jaar best veel is, het zou meer tussen de 100 a 200 euro zijn. Wat opzich ook niet heel slecht is. Flinkt kost met alles eraf rond de 1500 euro. Dat is een terug verdient tijd van ongeveer rond de 6 a 7 jaar..Barryvdh schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Wellicht dat je nu je nog kan salderen, veel bespaart op je gas (alleen je douche/warm water dus nog gas, ca 100m3 per persoon per jaar?), maar zodra salderen er af is in 2027 zal je natuurlijk wel moeten betalen voor je stroom. In de winter zal je dat niet kunnen opvangen met je zonnepanelen, ook niet met accu's. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat je zoveel bespaart. Afhankelijk van de gasprijs, kWh prijs en COP zal je natuurlijk wel goed kunnen besparen. Volgens mij bespaarde ik ca 40% op mijn totale energiekosten van Essent, voor stroom ipv gas (met full electric wel).
Maar is het hybride of Full Electric? Want FE bespaart idd ruim 200 euro per jaar voor je gasaansluiting nog.SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:55:
[...]
CV ketel afgelopen December vervangen voor een nieuwe, niet omdat het moest. Puur omdat het kon, vorige was 12 jaar oud.
Wat ook niet helpt, is dit, rechtstreeks van de portal gekopieerd :jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Niet alleen de fabrikanten. Genoeg installateurs die zweren bij een parallel buffervat omdat het 'rust' brengt in de installatie. Ja amahoela...het brengt 'rust' voor de installateur ten kosten van efficiency en dus kosten voor de eigenaar. Die installateur die bij de Groene Nerds mocht leeglopen was daar heel stellig in, altijd parallel buffervat, want... Diezelfde installateur gaf ook aan dat een onderhoudscontract ECHT NODIG was. Terwijl Weheat zelf aangeeft dat er geen onderhoud nodig is.
Overigens, tijdens de Tweakersdag met 1 van de 'knappe koppen' gesproken en die was helemaal niet zo stellig over een parallel buffervat. Hij zei ook dat het helemaal van de situatie afhangt. Ik weet niet wat ze in hun officiele documentatie aangeven.
Wat we ook niet moeten vergeten...ook de gebruikers moeten wennen aan een warmtepomp. Mijn installateur vertelde dat ze regelmatig zien dat mensen nog steeds de thermostaat bedienen alsof het een CV ketel is. s'Morgens lekker naar 21, dan overdag naar 15, en dan in de avond weer naar 21. Warmtepomp redelijk van slag... tja dan bellen ze zo'n klant om te vertellen hoe en wat, maar het gaat er maar lastig in.
dan vraag je er imho ook een beetje om dat de WP aangestuurd wordt als CV..Aansturingsmethode
Kies "OpenTherm-thermostaat", "Aan/Uit-thermostaat", of "Stooklijn". Een OpenTherm-thermostaat geeft in de meeste gevallen de beste ervaring.
Via BerekenHet.nl (link):SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:55:
Uitgaande van 750 m3 gasverbruik
Full electric warmtepomp met sCOP 4.5 (realistisch)
HR gasketelrendement van 95% (realistisch voor de combinatie verwarming en SWW)
Prijs warmtepomp inclusief installatie en na subsidie: €1500 (obv jouw post hier; lijkt wel erg goedkoop?)
Gasaansluiting gaat weg
Standaard energieprijzen.
->> dus netto investering €1500, klopt dat?
Daarna besparing €940/jaar
Terugverdientijd 1,6 jaar
Staat of valt met de vraag of dat investeringsbedrag klopt
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb vooral last van dat het legionellaprogramma soms niet in 1 keer wordt afgemaakt. Is dat bij jou niet ook het geval?I.p. schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:30:
Meer mensen waar de legionella run afwijkt? Normaal altijd om 13:00, ook na reset van dag. Maar vandaag opeens om 16:00 (als de opbrengst van de zonnepanelen al drastisch minder is).
Stopt bij mij af en toe terwijl het nog niet niet klaar is. Wel het hele vat boven de 60 graden, maar het is een beetje een raadsel hoever ie nu precies wil verwarmen. En dan gaat ie na een tijdje weer verder. En soms dat nog een keer. Geen idee waarom.
Redelijk irritant wel. Want als het goed gaat is het programma altijd om 16:00 wel klaar, maar nu springt ie soms ineens aan als ik in de tuin zit te eten...
Zie in de grafiek wat er gebeurt.
/f/image/i00I1M8ylWRuAmd25pqSWCRq.png?f=fotoalbum_large)
Hoe wil je 940,= per jaar besparen bij een :SebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:42:
[...]
totale gasrekening van ongeveer €865.
Vaste kosten gas: volgens het CBS zijn deze kosten gemiddeld € 337 per jaar (apr 2025).Jpiek schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:49:
[...]
Hoe wil je 940,= per jaar besparen bij een :
[...]
Als hij full electric gaat tenminste!
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Bij 'totale gasrekening' ging ik er vanuit dat die er bij in zitten... maar eens, vaste laten scheelt en flinke hap naarmate je gasverbruik lager wordt...SebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:52:
[...]
Vaste kosten gas: volgens het CBS zijn deze kosten gemiddeld € 337 per jaar (apr 2025).
Als hij full electric gaat tenminste!
Sinds wanneer schrijven wij niet meer af op een gasketel als je spreekt over terugverdientijd Plus het onderhoud €xxxJpiek schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:56:
[...]
Bij 'totale gasrekening' ging ik er vanuit dat die er bij in zitten... maar eens, vaste laten scheelt en flinke hap naarmate je gasverbruik lager wordt...
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-06-2025 15:00 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Eens, die horen er idd ook bij.Carboy54 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:58:
[...]
Sinds wanneer schrijven wij niet meer af op een gasketel als je spreekt over terugverdientijd Plus het onderhoud €xxx
Ja goed punt maar op die warmtepomp schrijf je ook af toch? In dit geval zal de afschrijving elkaar niet veel ontlopen als de totale kosten van de Flint inclusief installatie en na subsidie echt €1500 zijn.Carboy54 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:58:
[...]
Sinds wanneer schrijven wij niet meer af op een gasketel als je spreekt over terugverdientijd Plus het onderhoud €xxx
Als je over terugverdientijd spreekt zit daar dus de afschrijving naar 0 in verwerkt van de warmtepomp.SebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:05:
[...]
Ja goed punt maar op die warmtepomp schrijf je ook af toch? In dit geval zal de afschrijving elkaar niet veel ontlopen als de totale kosten van de Flint inclusief installatie en na subsidie echt €1500 zijn.
Mee eens. Stooklijn was bij mij echt het allerbeste. Lekker pruttelen op 200-300watt, continue.Jpiek schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:32:
[...]
Wat ook niet helpt, is dit, rechtstreeks van de portal gekopieerd :
[...]
dan vraag je er imho ook een beetje om dat de WP aangestuurd wordt als CV..
Maar als je een ketel van December dus weghaalt, dan schrijf je in 1x echt heel veel af...Carboy54 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:58:
[...]
Wat ik gemerkt heb. Voor dat ik de warmtepomp nam, heel veel berekend mbt terugverdientijd, etc etc. Echt letterlijk de dag nadat hij was geinstalleerd er niet eens meer over nagedacht. Alleen maar genoten van het veel prettigere klimaat in huis, minder schommelingen in temperatuur, etc.
Dus ja... belangrijk voor aanschaf om te kijken of je geen kat-in-de-zak koopt. Erna...gewoon genieten.
Volgens https://www.weheat.nl/producten/flint is Hybride 1529 na subsidie, All-Electric 5.352. Ik ga er vanuit dat het dus hybride is, en je niet de gasaansluiting kan weghalen.SebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Via BerekenHet.nl (link):
Full electric warmtepomp met sCOP 4.5 (realistisch)
HR gasketelrendement van 95% (realistisch voor de combinatie verwarming en SWW)
Prijs warmtepomp inclusief installatie en na subsidie: €1500 (obv jouw post hier; lijkt wel erg goedkoop?)
Gasaansluiting gaat weg
->> dus netto investering €1500, klopt dat?
Behoorlijk prijsverschil. Dat maak je volgens mij nooit goed met lagere energie kosten.Barryvdh schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Volgens https://www.weheat.nl/producten/flint is Hybride 1529 na subsidie, All-Electric 5.352. Ik ga er vanuit dat het dus hybride is, en je niet de gasaansluiting kan weghalen.
Beter dan de SWW gewoon houden via gas en CV gedeelte via de WP. Scheelt je een hoop geld in initiele investering, de meerprijs van FE haal je er niet uit.
Dat kun je zo makkelijk nog niet zeggen. Alleen aan vastrecht en onderhoud haal je dat er in 10 jaar al uit.jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:38:
[...]
Behoorlijk prijsverschil. Dat maak je volgens mij nooit goed met lagere energie kosten.
Beter dan de SWW gewoon houden via gas en CV gedeelte via de WP. Scheelt je een hoop geld in initiele investering, de meerprijs van FE haal je er niet uit.
Laat staan wanneer je tussendoor je cv ketel nog moet vervangen. Mij cv was 20 jaar oud, dus keuze voor all electric was vrij makkelijk vorig jaar.
Dat klopt, maar de persoon die de vraag stelde had net zijn CV ketel vervangen... dan wordt het een ander verhaal.kipfel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:04:
[...]
Dat kun je zo makkelijk nog niet zeggen. Alleen aan vastrecht en onderhoud haal je dat er in 10 jaar al uit.
Laat staan wanneer je tussendoor je cv ketel nog moet vervangen. Mij cv was 20 jaar oud, dus keuze voor all electric was vrij makkelijk vorig jaar.
"aan vastrecht en onderhoud haal je dat er in 10 jaar al uit". Het is echt afhankelijk van de situatie. Ik ga ervan uit dat je <500m3 verbruikt voor alleen SWW, dan zit je bij Stedin op 186e per jaar.
Tel daar je verbruik bij op (+/- 200m3), wat onderhoudskosten voor de CV, etc en dat afzetten tegen de investeringskosten en extra elektra kosten (nog even ervan uitgaan dat Weheat de 'gratis' SWW nog niet heeft, Weheat intelligence moet zich nog bewijzen).
Dan kom je denk ik mss niet/net niet aan die 10 jaar. Daarnaast, een break-even point van 10 jaar op een apparaat met een levensduur van +/- 15 jaar vind ik geen valide business case. Plus dat je zit met extra aanslag op je ruimte, potentieel minder comfort ivm beschikbaarheid warm water, etc.
Als je voor de optie staat om CV te vervangen of naar SWW te gaan via de WP, moet je ook de afweging maken voor een warmtepomp boiler.
Klopt dat wel?jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:38:
[...]
Behoorlijk prijsverschil. Dat maak je volgens mij nooit goed met lagere energie kosten.
Ik doe de berekening nog een keer, obv de hier genoemde prijzen voor hybride en full electric: obed112 in "Weheat warmtepompen"
Eerst hybride
Verwarming volledig door de warmtepomp door de lage warmtevraag, SWW door gasketel met 187 m3 gas per jaar
Hybride warmtepomp met sCOP 4.5 (realistisch)
HR gasketelrendement van 95%
Prijs warmtepomp inclusief installatie en na subsidie: €4199
Gasaansluiting blijft
->> netto investering €4199
Daarna besparing €452/jaar
Terugverdientijd 9,3 jaar
Nu full electric
Alle data hetzelfde maar nu geen gasaansluiting meer en investering €8475
Terugverdientijd 9,0 jaar
Dus vanaf 9 jaar is full electric juist goedkoper! En daarna loopt het voordeel elk jaar met ~€500 op.
En dan reken ik nog niet eens mee:
- met full electric geen onderhoud gasketel
- met full electric waarschijnlijk hogere woningwaarde en beter energielabel
Ik zou zelf in het geval van @SultanPindakaas full electric gaan!
Edit: bedragen aangepast, nu inclusief installatie conform de bedragen in de genoemde post.
[ Voor 23% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-06-2025 19:08 ]
Ik kan je nu al zeggen dat je berekening niet klopt... de eerste zin gaat het al fout! Die 5352 is EXCLUSIEF INSTALLATIE... die 1529 overigens ook.SebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:27:
[...]
Klopt dat wel?
Ik doe de berekening nog een keer, één keer voor full electric met investering €5352 incl installatie en na subsidie, één keer voor hybride €1529
Eerst hybride
Verwarming volledig door de warmtepomp door de lage warmtevraag, SWW door gasketel met 187 m3 gas per jaar
Hybride warmtepomp met sCOP 4.5 (realistisch)
HR gasketelrendement van 95%
Prijs warmtepomp inclusief installatie en na subsidie: €1529
Gasaansluiting blijft
->> netto investering €1529
Daarna besparing €452/jaar
Terugverdientijd 3,4 jaar
Nu full electric
Alle data hetzelfde maar nu geen gasaansluiting meer en investering €5352
Terugverdientijd 5,7 jaar
Dus na 6 jaar is full electric juist al goedkoper! En daarna loopt het voordeel ieder jaar verder op.
En dan reken ik nog niet eens mee:
- met full electric geen onderhoud gasketel
- met full electric waarschijnlijk hogere woningwaarde en beter energielabel
Ik zou in het geval van @SultanPindakaas dus zeker full electric gaan!
Ah kijk dan klopt ie niet inderdaad. Hoofdletters is niet nodig hoor.jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:35:
[...]
Ik kan je nu al zeggen dat je berekening niet klopt... de eerste zin gaat het al fout! Die 5352 is EXCLUSIEF INSTALLATIE
Weet iemand wat de bedragen zijn voor hybride en full electric inclusief installatie, dan kan ik mijn post corrigeren
Nee maar wel lekker duidelijkSebastiaanPs schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:37:
[...]
Ah kijk dan klopt ie niet inderdaad. Hoofdletters is niet nodig hoor.
Weet iemand wat de bedragen zijn voor hybride en full electric inclusief installatie, dan kan ik mijn post corrigeren
Installatiekosten zijn altijd zeer afhankelijk van de situatie. Komt de WP in de voortuin, of moet die met een kraan op het dak? Hoe lang is het trace van WP naar binnen, waar komt het buffervat, hoe groot, etc? FE is nog veel arbeidsintensiever: verwijderen gasketel, extra leidingen, etc.
Ik zou zeggen reken op 2k voor hybride en 3-3500 voor FE, zit ik dan goed @Stoker of @Carboy54?
HybrideBarryvdh schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:24:
[...]
Maar is het hybride of Full Electric? Want FE bespaart idd ruim 200 euro per jaar voor je gasaansluiting nog.
Voor de HA fans - je kunt zelf entiteiten maken / gebruiken door middel van Helpers - en daarmee - op basis van actueel verbruik (W) omzetten naar kWh historie (ergens in dit topical heb ik dat al kort aangegeven)Satefan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Ik wordt hier gillend gek van (valt wel mee, maar het klinkt leuk). Je investeerd een klap geld in een apparaat om energie te besparen etc...en wat rapporteerd het ding niet (op een fatsoenlijke manier)...hoeveel energie deze verbruikt
Ow, handig om te weten! Dank je wel.Lager schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:28:
Bij een beter energielabel past ING, afhankelijk naar welke categorie je gaat, automatisch de rente aan in jouw voordeel. Dus als je een grote hypotheek hebt staan heb je hier best nog wel wat voordeel bij.
Kan je die link hier nog een keer delen? zou ik je zeer erkentelijk zijn.Pandabeer35 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:11:
[...]
Voor de HA fans - je kunt zelf entiteiten maken / gebruiken door middel van Helpers - en daarmee - op basis van actueel verbruik (W) omzetten naar kWh historie (ergens in dit topical heb ik dat al kort aangegeven)
De weheat flint kost €1529 na aftrek van subsidie. Daar komt installatie overheen, je zit zo aan €5000,- euro.
Dit weet ik omdat ik aankomende week zelf de flint laat installeren in stand alone modus om mijn huidige cv te vervangen. Warm water gaat al via de warmtepomp boiler, dus dit is de laatste stap om van het gas af te kunnen komen.
Als dit zo is, ik geloof je zeker. Dan is het totaal niet rendable voor mij om eeen warmte pomp te laten plaatsen. 5k is een roi van 10+ jaar. Niet de moeite waard vind ik.obed112 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:04:
Een weheat flint laten installeren voor €1529??
De weheat flint kost €1529 na aftrek van subsidie. Daar komt installatie overheen, je zit zo aan €5000,- euro.
Dit weet ik omdat ik aankomende week zelf de flint laat installeren in stand alone modus om mijn huidige cv te vervangen. Warm water gaat al via de warmtepomp boiler, dus dit is de laatste stap om van het gas af te kunnen komen.
Dat ligt net aan het huis, hoeveel moet er gebeuren en doe je zelf ook iets etc. Ik was nog geen 5000 kwijt en daar ging de subsidie nog van af. Nog een wpboiler erbij en ik was voor 4500 klaar en van gas af. Dit was wel bij Coolblue, bij een echte/betere installateur kost het vast meer maar word het als het goed is ook beter afgewerkt.obed112 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:04:
Qua vermogen verwacht ik op een blackbird uit te komen en deze kan op het platte dak van de aanbouw geplaatst worden.
In het bestaande huis wordt nu alles verwarmd met conventionele radiatoren die nu met tado per stuk aangestuurd worden. Tijdens de verbouwing hoop ik er daar twee tot vier van te kunnen vervangen door fancoils om ook actief te kunnen koelen. De aanbouw zal ca 25m2 vvw krijgen.
Daarnaast zal er een boilervat bijkomen van ongeveer 150liter (is bedoeld voor 1 persoon).
De technische ruimte zal broodnodige bergruimte in beslag nemen dus de volgende vraag rijst:
Als de technische ruimte slim wordt ingedeeld (dus compact, maar ook genoeg werkruimte indien een monteur erbij moet), Wat zouden dan ongeveer de minimale afmetingen zijn om alles wat nodig is te plaatsen?
Volledig electries, inc montage met aftrek subsidie kwam u uit op 4500 euro? Dat valt eigenlijk nog best mee, vind ik persoonlijk.reiniero schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Dat ligt net aan het huis, hoeveel moet er gebeuren en doe je zelf ook iets etc. Ik was nog geen 5000 kwijt en daar ging de subsidie nog van af. Nog een wpboiler erbij en ik was voor 4500 klaar en van gas af. Dit was wel bij Coolblue, bij een echte/betere installateur kost het vast meer maar word het als het goed is ook beter afgewerkt.
Klopt. Maar dan had ik wel zelf al stroom aangelegd naar de plek van de buitenunit en een plek waar hij kan staan, kabel van de thermostaat naar de plek van de binnenunit en nog wat dingetjes.SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:58:
[...]
Volledig electries, inc montage met aftrek subsidie kwam u uit op 4500 euro? Dat valt eigenlijk nog best mee, vind ik persoonlijk.
En de boiler zelf geïnstalleerd en toch subsidie gekregen, wat niet iedereen netjes zal vinden.
Denk niet dat dit realistisch is. Vorig jaar lagen de subsidies een stuk hoger. Om een goed beeld te krijgen van de kosten is het dus van belang als je wilt vergelijken met anderen om te vragen wanneer ze het hebben laten plaatsvinden.SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:58:
[...]
Volledig electries, inc montage met aftrek subsidie kwam u uit op 4500 euro? Dat valt eigenlijk nog best mee, vind ik persoonlijk.
Een weheat flint laten installeren in standalone en een warmtepomp boiler voor €4500 euro na aftrek subsidies in 2025 en àlles laten installeren door een installateur, dat gaat voor dat bedrag zeker niet lukken.
Duidelijk, dank u wel voor uw reactie.obed112 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:54:
[...]
Denk niet dat dit realistisch is. Vorig jaar lagen de subsidies een stuk hoger. Om een goed beeld te krijgen van de kosten is het dus van belang als je wilt vergelijken met anderen om te vragen wanneer ze het hebben laten plaatsvinden.
Een weheat flint laten installeren in standalone en een warmtepomp boiler voor €4500 euro na aftrek subsidies in 2025 en àlles laten installeren door een installateur, dat gaat voor dat bedrag zeker niet lukken.
Wij hebben hier behoorlijk wat vierkante meters vloerverwarming, maar op het advies van de installateur is er wel een buffervat geïnstalleerd. Voor zover ik kan beoordelen in serie. Leiding komt terug uit het huis, loopt naar buffervat en van daaruit naar de binnenunit.
Waarom zou dit tot verlies van COP leiden?
Het is vooral een parallel buffervat waarmee de COP achter holt.AgeOfPanic schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:43:
Ik begrijp na de uitleg te hebben gelezen nog steeds niet waarom de COP naar beneden gaat als je onnodig een buffervat installeert.
Wij hebben hier behoorlijk wat vierkante meters vloerverwarming, maar op het advies van de installateur is er wel een buffervat geïnstalleerd. Voor zover ik kan beoordelen in serie. Leiding komt terug uit het huis, loopt naar buffervat en van daaruit naar de binnenunit.
Waarom zou dit tot verlies van COP leiden?
In eerdere berichten is een onderzoek in de UK gedeeld.
Ik heb zelf vorige week het seriele buffervat laten verwijderen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Krijg je gouden leidingen?? Destijds (vorig jaar) was de 'gangbare' prijs tussen de verschillende installateurs 2900-3200e voor een Flint, hybride. Als je daar nu 5k (incl subsidie) voor betaalt heb je of een uitzonderlijke situatie of een uitzonderlijk dure installateur.obed112 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:04:
Sultan, gewoon meerdere offertes opvragen. Bij de heren die hier actief zijn weet je dat je wss iets meer betaald dan de dozenschuivers van CoolBlue, maar de kwaliteit, nazorg etc is er dan ook wel naar.SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:22:
[...]
Als dit zo is, ik geloof je zeker. Dan is het totaal niet rendable voor mij om eeen warmte pomp te laten plaatsen. 5k is een roi van 10+ jaar. Niet de moeite waard vind ik.
@RNacousticsPandabeer35 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:23:
[...]
ADD on integral toevoegen aan HA
https://www.home-assistant.io/integrations/integration/
En dan onder helpers een nieuwe helper maken op basis van integral - de sensor actuele vermogen als source en kiezen voor Linker/Left Riemann
Succes
Onderstaande screenshot van mijn installatie sinds ik de custom integratie testte (werkt nu ook met de versie van gisteren zonder problemen)
Scheelt @Weheat weer wat APi calls 😁
[Afbeelding]
Ps - heb ook een helper voor het opgewekte vermogen natuurlijk
Snel een warmtepomp aanschaffen en dan ook meteen van het gas af gaan.SultanPindakaas schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:55:
Flint is een goede keuze.
Mijn huis met ook alleen vvw kan hij makkelijk verwarmen hij stond hier op 22-23 graden.
Sinds kort kan de Flint ook het sanitair water doen , dus FE.
We hebben het allemaal over grote verschillen tussen Full electric en hybride qua installatie; maar het grootste verschil zit in de hardware.jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:40:
[...]
Nee maar wel lekker duidelijk
Installatiekosten zijn altijd zeer afhankelijk van de situatie. Komt de WP in de voortuin, of moet die met een kraan op het dak? Hoe lang is het trace van WP naar binnen, waar komt het buffervat, hoe groot, etc? FE is nog veel arbeidsintensiever: verwijderen gasketel, extra leidingen, etc.
Ik zou zeggen reken op 2k voor hybride en 3-3500 voor FE, zit ik dan goed @Stoker of @Carboy54?
Het leidingwerk vanaf de warmtepomp is bij beide systemen identiek; beide binnenmaats 26mm. Neemt de installateur een kleinere binnenmaat bij hybride? Dan heb je een installateur die het niet begrepen heeft.
Het grote verschil zit dus in de hardware;
- De (veel) duurdere binnenunit van Weheat,
- Een tapwatervat.
Het aansluiten van het vat op de binnenunit is pakweg 3-400euro aan extra materiaal en 1/2-1 dag aan arbeid. Natuurlijk hangt het af waar het vat komt te staan tov de rest van
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik heb meerdere offertes opgevraagd!!!jelleeelco schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:32:
[...]
Krijg je gouden leidingen?? Destijds (vorig jaar) was de 'gangbare' prijs tussen de verschillende installateurs 2900-3200e voor een Flint, hybride. Als je daar nu 5k (incl subsidie) voor betaalt heb je of een uitzonderlijke situatie of een uitzonderlijk dure installateur.
Kijk op de site van coolblue, bij hybride installatie ben je bij de flint al meer dan €4000 kwijt.
/f/image/HPMDQcCzs4j79hHEJvXIhHRc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door obed112 op 03-06-2025 10:13 ]
Op zich logisch dat het duurder is geworden.CB was ongeveer 3200 in 2024. Weheat heeft de prijzen een beetje verhoogd, en de subsidie is met 650,- naar beneden gegaan.obed112 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:04:
[...]
Ik heb meerdere offertes opgevraagd!!!
Kijk op de site van coolblue, bij hybride installatie ben je bij de flint al meer dan €4000 kwijt.[Afbeelding]
Maar nog al een verschil tussen ~4100 en 5000...
Ben wel blij dat ik mijn Sparrow in 2024 heb laten installeren zeg, als ik die prijzen zo nu zie. Ik had eigenlijk verwacht dat de prijzen zouden dalen door het wegvalen van de vraag, maar het tegendeel lijkt het geval te zijn.
BB sinds September, heeft gedraait op thermostaat tot ongeveer begin Januari, daarna stooklijn, eerst die van Weheat, daarna die via Opentherm/OTGW. dus ook sindsdien pas echt zuinig gaan 'stoken'.
Stroomverbruik : 6049 vw 5192 door de BB
Teruglevering : 3214
gasverbruik : 228
Vorig (contract)jaar was dit :
Stroom : 1206
Teruglevering : 3535
gas : 1777
Resultaat is zo'n 800 euro terug te ontvangen en maandbedrag van 188,= naar 130,=
edit:
Kosten voor gas zijn nu :
Gas: 233m3 117,56
(calorische waarde 1.04)
belasting 163,84
Dus verbruikkosten : 281,40
Leverkosten 98,27
Netbeheer 239,62
Dus vaste kosten : 337,89
Wat resulteert in een all-in gas prijs van 2,657 per m3 !
No-brainer : we gaan dus voor gasloos
[ Voor 22% gewijzigd door Jpiek op 03-06-2025 11:25 ]
Ik wil ook een radiator vervangen/afkoppelen en wil dat in de volgende volgorde doen.STIMPPYYY schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:16:
Ik wil een radiator weghalen/afkoppelen. Neem aan dat dit geen issue moet zijn of dit nu een WP BB of CV betreft toch? Voor de zekerheid. Van het weekend even doen.
1 cv, Flint en circulatiepomp van het stroom halen
2 radiatoren aftappen.
3 radiatoren vervangen
4 cv installatie weer bijvullen 1,8 bar
5 radiatoren van beneden naar boven ontluchten
6 stroom er weer opzetten
7 eventueel nog een paar keer ontluchten.
Klopt dit of mis ik nog iets
Koffie?Ronnie27 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:29:
[...]
Ik wil ook een radiator vervangen/afkoppelen en wil dat in de volgende volgorde doen.
2 radiatoren aftappen.
3 radiatoren vervangen
Volgens mij hoeft de CV of WP niet van het stroom zodra je aftapper of voetventiel kunt dichtzetten. Maar dat is wel een beetje de reden dat ik het vraag, is dat ook zo.Ronnie27 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:29:
[...]
Ik wil ook een radiator vervangen/afkoppelen en wil dat in de volgende volgorde doen.
2 radiatoren aftappen.
3 radiatoren vervangen
In de situatie van coolblue wordt de installatie als hybride uitgevoerd. Bij mij gaat die als stand alone functioneren, ze moeten dus cv ketel verwijderen en paar andere dingen uitvoeren wat niet hoeft bij een hybride installatie. Ook komt er een nieuwe thermostaat, dat samen verklaard het verschil tussen €4100 en €5000 die coolblue prijs is ook meer een vanaf prijs.jelleeelco schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Op zich logisch dat het duurder is geworden.CB was ongeveer 3200 in 2024. Weheat heeft de prijzen een beetje verhoogd, en de subsidie is met 650,- naar beneden gegaan.
Ben wel blij dat ik mijn Sparrow in 2024 heb laten installeren zeg, als ik die prijzen zo nu zie. Ik had eigenlijk verwacht dat de prijzen zouden dalen door het wegvalen van de vraag, maar het tegendeel lijkt het geval te zijn.
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ok - ik vind het nogal aan de prijs, laat ik het zo zeggen.obed112 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:35:
[...]
In de situatie van coolblue wordt de installatie als hybride uitgevoerd. Bij mij gaat die als stand alone functioneren, ze moeten dus cv ketel verwijderen en paar andere dingen uitvoeren wat niet hoeft bij een hybride installatie. Ook komt er een nieuwe thermostaat, dat samen verklaard het verschil tussen €4100 en €5000 die coolblue prijs is ook meer een vanaf prijs.
Klopt. Ik was voor de BB P80 hybride + 50L buffervat incl. subsidie en installatie zo'n 6000 euro kwijt.jelleeelco schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:59:
[...]
Op zich logisch dat het duurder is geworden.CB was ongeveer 3200 in 2024. Weheat heeft de prijzen een beetje verhoogd, en de subsidie is met 650,- naar beneden gegaan.
+1RNacoustics schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:38:
[...]
Klopt. Ik was voor de BB P80 hybride + 50L buffervat incl. subsidie en installatie zo'n 6000 euro kwijt.
Ik iets meer omdat bij ons de CV-ketel kwam te vervallen en er een back-up heater geplaatst werd.
Ze noemen het hybride omdat de Blackbird alleen het CV systeem doet zei de installateur.
Maakt mij niet uit welke naam het beestje krijgt, als het maar luistert en dat doet die.
Overigens wel in 2024 laten plaatsen.
Mijn eerdere post met terugverdientijden voor hybride en full electric voor de netheid nog even aangepast, zie: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Ieder zijn eigen afwegingen en keuzes uiteraard!
Ieder z'n eigen keuze inderdaad.SebastiaanPs schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:27:
@SultanPindakaas
Mijn eerdere post met terugverdientijden voor hybride en full electric voor de netheid nog even aangepast, zie: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Hier ging het er vooral om gasloos te worden zodat er minder geld naar landen gaat waar je eigenlijk geen zaken mee wilt doen. Daarnaast kostte 350 m2 (we draaiden al 3 jaar hybride) ons nu bijna 600 euro per jaar en dat zal elk jaar meer worden. Na 10 jaar is dat 6000 euro.
En dan heb ik het CV onderhoudscontract met verplicht pakkingen vervangen elke 2 jaar (ja dat moet van Remeha) er nog niet bijgerekend. Een koelkast is in principe onderhoudsvrij (afgezien van het feit dat je hem van binnen af en toe moet schoonmaken) en dat verwacht ik van een warmtepomp eigenlijk ook (een keer per jaar de kap van de Blackbird in de was zetten lijkt me prima
Wanneer je een warmtepomp neemt zoals de flint en deze in stand alone plaatst dan kan die natuurlijk geen warm water. Oplossing hiervoor is niet hem laten uitbouwen tot full electric maar een warmtepomp boiler. Je kunt hierdoor namelijk 2 keer subsidie aanvragen waardoor je in totaal ruwe schatting €7000,- euro kwijt bent en van het gas af kan voor een veel lager bedrag. Hierdoor wordt de terugverdientijd aanzienlijk lager omdat je in deze variant dus ook van het gas af kan. Je hebt alleen 2 apparaten inplaats van 1.SebastiaanPs schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:27:
@SultanPindakaas
Een hoog temperatuur circuit voor tapwater
Een laag temperatuur circuit voor verwarming
Soms is een aparte oplossing handiger en flexibeler.
Ter overweging :-)
Harry
Waarvan één 24/7 en de andere veel meer 'on demand' (niet bij het pakken van SWW, wel bij het opwarmen)HBconsult schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:42:
Je moet je natuurlijk altijd blijven afvragen of het wel zo logisch is om 2 verschillende circuits via 1 bron te laten lopen.
Een hoog temperatuur circuit voor tapwater
Een laag temperatuur circuit voor verwarming
Flint kan ook uitgebreid worden naar FE. Toestellen hebben vorige week een update ontvangen en kunnen vanaf nu dus ook het sww verzorgen, moet je natuurlijk wel het eea aanpassen en een sww boilervat erbij plaatsen.obed112 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:11:
[...]
Wanneer je een warmtepomp neemt zoals de flint en deze in stand alone plaatst dan kan die natuurlijk geen warm water. Oplossing hiervoor is niet hem laten uitbouwen tot full electric maar een warmtepomp boiler. Je kunt hierdoor namelijk 2 keer subsidie aanvragen waardoor je in totaal ruwe schatting €7000,- euro kwijt bent en van het gas af kan voor een veel lager bedrag. Hierdoor wordt de terugverdientijd aanzienlijk lager omdat je in deze variant dus ook van het gas af kan. Je hebt alleen 2 apparaten inplaats van 1.
Ik heb de sparrow installatiehandleiding er eens bij gepakt en daar zie ik het volgende staan:Dbm12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:00:
Ik zit eens in mijn home assistant te kijken en er viel mij iets op wat ik niet in het topic kon terugvinden.
Ik heb een Sparrow P60 met de volgende Debiet:
Central heating pump flow / Circulatiepomp CV: 1.0 m3/h
Maar bij SWW runs is deze maar:
DWH Pump flow / Circulatiepomp SWW: 0,8 m3/h
Is daar een bekende reden voor dat het voor SWW lager is? Of is dit toch iets wat ik met mijn installateur moet bespreken?
Pagina 12Een doorstroom van 1 tot 2 m³/u door de spoel, met een optimale doorstroom van 1,3 m³/u in beide circuits
in het geval van een all-electric installatie.
https://www.aircozonderst...source=chatgpt.com#page16
Nu moet dat volgens mij voor de sparrow 1,0 m³/u zijn. (Foutje handleiding?)
Kan iemand eens kijken die ook een sparrow heeft wat zijn SWW debiet is bij SWW run?
[ Voor 3% gewijzigd door Dbm12 op 03-06-2025 22:15 ]
De uitbreiding van de Flint ben ik van op de hoogte. De uitbreiding daarvan is erg kostbaar, een warmtepomp boiler is na aftrek van subsidie vele malen goedkoper. Scheelt duizenden euro’s.201WD schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:10:
[...]
Flint kan ook uitgebreid worden naar FE. Toestellen hebben vorige week een update ontvangen en kunnen vanaf nu dus ook het sww verzorgen, moet je natuurlijk wel het eea aanpassen en een sww boilervat erbij plaatsen.
Hartelijk dank! Roi van 9 jaar is indd wel iets om over na te denken...SebastiaanPs schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:27:
@SultanPindakaas
Dit is helemaal geen no-brainer. Je all-in gas prijs is helemaal niet 2,6 per m3. Omgerekend, ja...maar niet dat iedere m3 extra 2,6 kost.Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:18:
Ik heb mijn eindafrekening van Greenchoice binnen.
BB sinds September, heeft gedraait op thermostaat tot ongeveer begin Januari, daarna stooklijn, eerst die van Weheat, daarna die via Opentherm/OTGW. dus ook sindsdien pas echt zuinig gaan 'stoken'.
Stroomverbruik : 6049 vw 5192 door de BB
Teruglevering : 3214
gasverbruik : 228
Vorig (contract)jaar was dit :
Stroom : 1206
Teruglevering : 3535
gas : 1777
Resultaat is zo'n 800 euro terug te ontvangen en maandbedrag van 188,= naar 130,=
edit:
Kosten voor gas zijn nu :
Gas: 233m3 117,56
(calorische waarde 1.04)
belasting 163,84
Dus verbruikkosten : 281,40
Leverkosten 98,27
Netbeheer 239,62
Dus vaste kosten : 337,89
Wat resulteert in een all-in gas prijs van 2,657 per m3 !
No-brainer : we gaan dus voor gasloos
Daarnaast, dit is gewoon een nieuw investeringsmoment die je ook op die manier moet beoordelen. Je vaste kosten van gas zijn overigens lager dan dat wat je noteert: beneden de 500m3 val je in het lagere tarief, bij Steding is dit bv 186e per jaar ipv 239e.
Dus 568e per jaar voor SWW, da's nog geen 5 tientjes in de maand. Daarvoor moet je de BB/Flint aanpassen, je huidige binnenunit in 1x afschrijven en daanraast dus ruim 4k betalen. Dan duurt het 7 jaar voordat je breakeven hebt.
Zet nou die 4k op een index fonds en kijk over 4 jaar wat je hebt...
En, in tegenstelling tot een WP, levert SWW via WP volgens mij geen extra comfort op. Mss dat het water wat sneller warm is, maar daar staat tegenover dat als iemand 20min douched het wel voorbij is. Dan moet de WP gaan draaien voor SWW, en in die tijd kan hij niet het huis warm houden. Of vice versa. Heb toch al paar keer voorbij zien komen hier op het forum dat het huis koud was omdat hij SWW aan het verwarmen was.
Ik zou echt nooit naar SWW via de WP gaan, ook een losse WPB zie ik niet zitten (als die leeg is duurt het vrij lang voordat het allemaal is opgewarmd). De besparing is m.i. minimaal en het comfort is lager. Voor die 5 tientjes in de maand hoef ik me geen zorgen te maken dat als dochterlief in de winter een half uur douched, het huis s'nachts niet op temperatuur blijft.
[ Voor 19% gewijzigd door jelleeelco op 04-06-2025 11:08 ]
Waar denk je dat de stroom vandaan komt waarop je WP draait...Tijgerkracht schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Ieder z'n eigen keuze inderdaad.
Hier ging het er vooral om gasloos te worden zodat er minder geld naar landen gaat waar je eigenlijk geen zaken mee wilt doen.
Het is wat 1m3 kost bij een gebruik van ca 133m3 inderdaad...jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Dit is helemaal geen no-brainer. Je all-in gas prijs is helemaal niet 2,6 per m3. Omgerekend, ja...maar niet dat iedere m3 extra 2,6 kost.
Klopt, maar die gaat pas volgend jaar in, ik moet eerst een jaar onder die 500m3 blijven.Daarnaast, dit is gewoon een nieuw investeringsmoment die je ook op die manier moet beoordelen. Je vaste kosten van gas zijn overigens lager dan dat wat je noteert: beneden de 500m3 val je in het lagere tarief, bij Steding is dit bv 186e per jaar ipv 239e.
Nou, ik zat meer te denken aan CV weghalen en een WPB van 2000-2500 ophangen, dan nog ff 725,= subsidie vangen.Dus 568e per jaar voor SWW, da's nog geen 5 tientjes in de maand. Daarvoor moet je de Flint aanpassen, je huidige binnenunit in 1x afschrijven en daanraast dus ruim 4k betalen. Dan duurt het 7 jaar voordat je breakeven hebt.
Edit: reken ik het jaarlijks onderhoud niet mee.... Overigens is de CV ook binnen onafzienbare tijd aan vervanging toe. Wist ik al toen ik de WP kocht. met het idee, nog heel ff door op Hybride en kijken wat dat doet.
Dus geen WPB kopen beteken een gasboiler oid kopen voor SWW...
[ Voor 11% gewijzigd door Jpiek op 04-06-2025 11:18 ]
Een normale boiler hebben wij voor gekozen. dus Blackbird voor het CV systeem en de boiler voor alleen de badkamer te voorzien van warm water.jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Dit is helemaal geen no-brainer. Je all-in gas prijs is helemaal niet 2,6 per m3. Omgerekend, ja...maar niet dat iedere m3 extra 2,6 kost.
Daarnaast, dit is gewoon een nieuw investeringsmoment die je ook op die manier moet beoordelen. Je vaste kosten van gas zijn overigens lager dan dat wat je noteert: beneden de 500m3 val je in het lagere tarief, bij Steding is dit bv 186e per jaar ipv 239e.
Dus 568e per jaar voor SWW, da's nog geen 5 tientjes in de maand. Daarvoor moet je de BB/Flint aanpassen, je huidige binnenunit in 1x afschrijven en daanraast dus ruim 4k betalen. Dan duurt het 7 jaar voordat je breakeven hebt.
Zet nou die 4k op een index fonds en kijk over 4 jaar wat je hebt...
En, in tegenstelling tot een WP, levert SWW via WP volgens mij geen extra comfort op. Mss dat het water wat sneller warm is, maar daar staat tegenover dat als iemand 20min douched het wel voorbij is. Dan moet de WP gaan draaien voor SWW, en in die tijd kan hij niet het huis warm houden. Of vice versa. Heb toch al paar keer voorbij zien komen hier op het forum dat het huis koud was omdat hij SWW aan het verwarmen was.
Ik zou echt nooit naar SWW via de WP gaan, ook een losse WPB zie ik niet zitten (als die leeg is duurt het vrij lang voordat het allemaal is opgewarmd). De besparing is m.i. minimaal en het comfort is lager. Voor die 5 tientjes in de maand hoef ik me geen zorgen te maken dat als dochterlief in de winter een half uur douched, het huis s'nachts niet op temperatuur blijft.
In de keuken hebben we bij het plaatsen van een nieuwe keuken gelijk gekozen voor een Quooker die alleen een koud water aansluiting nodig heeft. Kan ook met warm water aansluiting maar ach dit werkt prima.
Quooker kan ik overigens iedereen aanraden. En ik zelf drink niet eens thee
Ok, dan wordt het wel een ander rekensommetje en zou het best gunstig kunnen zijn. Ik zou nog steeds niet 'ok' zijn met het verminderde comfort, maar dat is natuurlijk afhankelijk van ieders persoonlijke situatie!Jpiek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Nou, ik zat meer te denken aan CV weghalen en een WPB van 2000-2500 ophangen, dan nog ff 725,= subsidie vangen.
Edit: reken ik het jaarlijks onderhoud niet mee.... Overigens is de CV ook binnen onafzienbare tijd aan vervanging toe. Wist ik al toen ik de WP kocht. met het idee, nog heel ff door op Hybride en kijken wat dat doet.
Als je een upgrade naar FE van je wp te duur vind, kan je ook gewoon een elektrische boiler kopen.Jpiek schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Het is wat 1m3 kost bij een gebruik van ca 133m3 inderdaad...
[...]
Klopt, maar die gaat pas volgend jaar in, ik moet eerst een jaar onder die 500m3 blijven.
[...]
Nou, ik zat meer te denken aan CV weghalen en een WPB van 2000-2500 ophangen, dan nog ff 725,= subsidie vangen.
Waar het mij vooral om gaat is, dat als vanaf 2027 de salderingsregeling wegvalt, de stroom die je terug levert geen cent meer waard is. De sport is dan, dat je zo min mogelijk van het elektriciteitsnet gaat verbruiken en leveren. Met een flinke Weheat boiler van 300 liter of standaard boiler i.c.m. zonnepanelen (heb ik toch al liggen) kan je aardig bufferen. Alle beetjes helpen, om zo min mogelijk geld aan energie te spenderen.
Zie ook mijn kosten/baten berekening: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82387862
Klopt, maar dan zit je in de winter met SWW met een COP van 1... Dan een WPB. Maar nogmaals...ik wil geen genoegen nemen met het (in mijn situatie) verminderde comfort voor een paar tientjes besparing in de maand.RNacoustics schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Als je een upgrade naar FE van je wp te duur vind, kan je ook gewoon een elektrische boiler kopen.
Waar het mij vooral om gaat is, dat als vanaf 2027 de salderingsregeling wegvalt, de stroom die je terug levert geen cent meer waard is. De sport is dan, dat je zo min mogelijk van het elektriciteitsnet gaat verbruiken en leveren. Met een flinke Weheat boiler van 300 liter of standaard boiler i.c.m. zonnepanelen (heb ik toch al liggen) kan je aardig bufferen. Alle beetjes helpen, om zo min mogelijk geld aan energie te spenderen.
Zie ook mijn kosten/baten berekening: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82387862
Daarnaast - een thuisaccu doet hetzelfde en beter (kan de stroom voor alles gebruiken)...
Vanaf eind maart tot begin oktober puur op zonnestroom.jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:07:
[...]
Waar denk je dat de stroom vandaan komt waarop je WP draait...
En als het hard waait in de winter op windenergie.
Hoezo verminderd comfort ? Als de boiler groot genoeg is voor het gebruik, wat met minder dan 1m3 gas niet zo heel hoog is...jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:34:
[...]
Ok, dan wordt het wel een ander rekensommetje en zou het best gunstig kunnen zijn. Ik zou nog steeds niet 'ok' zijn met het verminderde comfort, maar dat is natuurlijk afhankelijk van ieders persoonlijke situatie!
We zijn maar met twee personen, waarvan er 1 werkt en 1 overdag thuis is...
Staar je niet blind op een COP van 1. Dat geldt alleen voor 4 maanden (nov t/m feb) de rest vang je af met zonnepanelen. een Weheat SWW haalt ook maar hooguit een SCOP van 2,7. over het hele jaar zijn dus de verschillen niet zo heel groot. Die investeringsverschil is t.o.v. een elektrische boiler zo'n 4000 euro.jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:50:
[...]
Klopt, maar dan zit je in de winter met SWW met een COP van 1... Dan een WPB. Maar nogmaals...ik wil geen genoegen nemen met het (in mijn situatie) verminderde comfort voor een paar tientjes besparing in de maand.
Daarnaast - een thuisaccu doet hetzelfde en beter (kan de stroom voor alles gebruiken)...
off topic: Thuisbatterijen vergen helemaal een hoge investering! Haal je momenteel er echt niet uit.
[ Voor 8% gewijzigd door RNacoustics op 04-06-2025 12:09 ]
Heb het 300L vat op 43 graden staan, gaat ook prima met z'n drieën.phYzar schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:09:
Heb een Sparrow met een 300liter boilervat. Het is me nog niet gelukt de boventemperatuur onder de 50 te krijgen (staat op 55), zelfs met 40 minuten de douche aan (meerdere personen achter elkaar) en wanneer ik het bad vul is er nog water genoeg over om te douchen. Ja, dan gaat hij op een gegeven moment wel bijverwarmen, en dan heb je geen CV, maar dat kon de gas-ketel ook niet parallel, dus daar ben ik niet op achteruit gegaan in comfort.
Ja, moet nog even moed verzamelen om hem lager te zetten (komend vanaf gasketel vond ik afstappen van 'eindeloos warm water' wel spannend), maar qua efficientie is dat misschien wel een slim idee.Tijgerkracht schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:10:
[...]
Heb het 300L vat op 43 graden staan, gaat ook prima met z'n drieën.
daar komt de WPB toch als voordeligste uit ?RNacoustics schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Zodra de bovenste sensor in het vat onder de 40 graden zakt, schakelt de warmtepomp aan.phYzar schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:12:
[...]
Ja, moet nog even moed verzamelen om hem lager te zetten (komend vanaf gasketel vond ik afstappen van 'eindeloos warm water' wel spannend), maar qua efficientie is dat misschien wel een slim idee.
Maar dan heb je dus nog minimaal 100L water van 40 graden (sensor zit op 2/3).
De onderste sensor geeft dan soms 33 graden aan.
De elektrische boiler die je daar aanhaalt is wel aardig aan de prijs vind ik.RNacoustics schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Als je een upgrade naar FE van je wp te duur vind, kan je ook gewoon een elektrische boiler kopen.
Ja klopt, ik had naar een Daalderop gekeken, maar het kan natuurlijk goedkoper.Hendrik Keizer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:39:
[...]
De elektrische boiler die je daar aanhaalt is wel aardig aan de prijs vind ik.
Ik denk dat het verschil t.o.v. een WPB dan niet zo heel groot is. Wel kan de installatie van een WPB hoger uitvallen.
Thuisbatterijen, mits je goed shopt, hebben een terugverdientijd gelijk aan een WP (voorbeeld van een Flint van 5k) denk tussen de 6 en 9 jaar afhankelijk van capaciteit en verbruik. Kan nog sneller...RNacoustics schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:06:
[...]
Staar je niet blind op een COP van 1. Dat geldt alleen voor 4 maanden (nov t/m feb) de rest vang je af met zonnepanelen. een Weheat SWW haalt ook maar hooguit een SCOP van 2,7. over het hele jaar zijn dus de verschillen niet zo heel groot. Die investeringsverschil is t.o.v. een elektrische boiler zo'n 4000 euro.
off topic: Thuisbatterijen vergen helemaal een hoge investering! Haal je momenteel er echt niet uit.
EDIT - pas vanaf 2027!
Thuisaccu kan natuurlijk nu al ingezet worden voor de handel (heb er zelf geen laten plaatsen overigens, idd pas na 27 eens kijken weer)jelleeelco schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:06:
[...]
Thuisbatterijen, mits je goed shopt, hebben een terugverdientijd gelijk aan een WP (voorbeeld van een Flint van 5k) denk tussen de 6 en 9 jaar afhankelijk van capaciteit en verbruik. Kan nog sneller...
EDIT - pas vanaf 2027!
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.