Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:49
water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:28:
water_escape in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Gister een goed gesprek gehad met @Stoker . Nu ben ik benieuwd of er meer mensen in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten en welke keuze ze hebben gemaakt of dit de juiste keuze was.

Naar berekening is ongeveer 8kw (1600m3gas) FEWP nodig. 1990 woning en prima isolatie.

Op dit moment gebruiken we geen gas, de afgelopen 3 jaar hebben we het huis warm gehouden dmv 3.5kw airco in de keuken en open aansluitend de open haard in de woonkamer of de 6kw airco als we te laat thuis kwamen om de haard nog aan te maken.

De woning heeft enkel VVW (130m2) en dan het warm water voor de badkamer.

Optie 1:
Kies je nu voor een te zware WP om veilig te zitten -> Itho Daalderop Amber 12kw - 9kw

Optie 2:
Kies je nu voor een te lichte WP? Bij echt koud weer kan je dan bijstoken met de haard of airco's. -> Weheat Sparrow 9kw-6kw
Ik zou niet met @Stoker in discussie willen gaan hierover, hij weet veel meer dan ik wat dat betreft. Maar...het feit dat je woning de afgelopen 3 jaar met aircos en open haard is warmgehouden, zou voor mij leidend zijn in de beslissing.

Je kunt uiteraard een zware WP nemen die het hele huis op z'n sloffen aan kan, Wat ga je echter doen, gaan de airco's de deur uit? gaat de openhaard de deur uit? Zo niet - zou ik juist voor een lichtere WP gaan die het in de meeste gevallen prima aankan. Heb je echt 'nood' qua temperatuur, dan kun je met de airco's aanvullen, desnoods met open haard.

Als je de open haard sowieso (voor de sfeer etc) in de winter gebruikt, dan lijkt me dat je dat toch echt als een aanvulling moet zien. M.a.w. niet de gehele benodigde capaciteit hoeft uit de WP te komen.

EDIT - even goed gelezen, je geeft zelf optie 2 als mogelijkheid aan dus je bent van plan om de aircos en de open haard houden. Zou in dat geval voor mij een makkelijke beslissing zijn - de Amber/BB is weer een stuk duurder dan een Sparrow, en dat verschil maak je wss nooit goed in hogere efficientie.

[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 27-05-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 11:10
JeroenVerweij schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Leuk dilemma, zo precies op de grens qua gasverbruik. Ik had gisteren een adviseur over de vloer voor mogelijk een Sparrow bij ons. Dat gaat bij ons wel passen (max 1200m3 gasverbruik) maar hij gaf aan dat ze tot 1500m3 gas (exclusief tapwater dus) een Sparrow durven adviseren. Daarboven wordt het tricky.

Geen idee of je er iets mee kunt maar dan weet je in ieder geval wat gisteren tegen mij werd gezegd.

Misschien nog qua aanvulling: die 1600m3, is dat comfortabel stoken voor je? Of heb je toen op zeg 18 graden gestookt vanwege kosten ofzo, en zou je idealiter op 19,5 willen stoken? Dat kan dan mogelijk de doorslag geven voor een grotere WP.

Succes met de afweging!
Dank. 1550m3 ex water idd. Water is 150m3.
Dit is normaal gestookt, zeg 20graden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RNacoustics schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Als je daar plek voor heb, ergens een plat dak (geen dakkapel!), kan je ook de Blackbird P80 overwegen.
Ik heb heel veel ruimte in de tuin. Dan liever geen geluid of resonantie op het platte dak - wat tegen 2 slaapkamers aan zit.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb heel veel ruimte in de tuin. Dan liever geen geluid of resonantie op het platte dak - wat tegen 2 slaapkamers aan zit.
Dan helemaal een Sparrow.....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
jelleeelco schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Ik zou niet met @Stoker in discussie willen gaan hierover, hij weet veel meer dan ik wat dat betreft. Maar...het feit dat je woning de afgelopen 3 jaar met aircos en open haard is warmgehouden, zou voor mij leidend zijn in de beslissing.

Je kunt uiteraard een zware WP nemen die het hele huis op z'n sloffen aan kan, Wat ga je echter doen, gaan de airco's de deur uit? gaat de openhaard de deur uit? Zo niet - zou ik juist voor een lichtere WP gaan die het in de meeste gevallen prima aankan. Heb je echt 'nood' qua temperatuur, dan kun je met de airco's aanvullen, desnoods met open haard.

Als je de open haard sowieso (voor de sfeer etc) in de winter gebruikt, dan lijkt me dat je dat toch echt als een aanvulling moet zien. M.a.w. niet de gehele benodigde capaciteit hoeft uit de WP te komen.

EDIT - even goed gelezen, je geeft zelf optie 2 als mogelijkheid aan dus je bent van plan om de aircos en de open haard houden. Zou in dat geval voor mij een makkelijke beslissing zijn - de Amber/BB is weer een stuk duurder dan een Sparrow, en dat verschil maak je wss nooit goed in hogere efficientie.
Klopt, de airco's en open haard blijven zeker.
Nu stook ik iedere dag de haard in de winter.

De sparrow en de Amber zijn gelijk. Amber is iets duurder, maar ook meer subsidie. Dus volgens mij zit het qua aanschafkosten hetzelfde. Verbruik weet ik niet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:32:
[...]

De sparrow en de Amber zijn gelijk. Amber is iets duurder, maar ook meer subsidie. Dus volgens mij zit het qua aanschafkosten hetzelfde. Verbruik weet ik niet.
In dat geval zou ik het advies van @Stoker vertrouwen. Mss dat nog andere zaken belangrijk kunnen zijn, zoals hoe Weheat als fabrikant werkt en hoe Itho werkt. Ik weet dat Itho ook gewoon top kwaliteit is, daar kun je geen buil aan vallen dacht ik. Maar kun je de Itho ook met een app bedienen, straks aansturen met dynamische tarieven, etc? Dat zou dan voor mij een overweging worden.

Overigens, app ligt er weer even uit. Mss dat ze aan het updaten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08-06 13:11
water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:32:
[...]

De Amber komt uit China en heeft een lokale besturing. De Sparrow wordt in Nederland Duizel geassembleerd en heeft een besturing en beheer via de cloud.
Wellicht een overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
RNacoustics schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:38:
[...]

De Amber komt uit China en heeft een lokale besturing. De Sparrow wordt in Nederland Duizel geassembleerd en heeft een besturing en beheer via de cloud.
Wellicht een overweging?
Ik denk minder belangrijk? of ?
Beide kunnen in Home Assistant.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:42
water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Klopt bij beide op dat gebied grote community.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Weheat kun je niet aansturen via HA. Wel via de app/cloud, software updates OTA, etc. Hoe zit dat met Amber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:57
jelleeelco schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Weheat kun je niet aansturen via HA. Wel via de app/cloud, software updates OTA, etc. Hoe zit dat met Amber?
Weheat direct niet, maar het werkt (oa.) gewoon met een OpenTherm thermostaat, die kan je natuurlijk wel aansturen in HA (afhankelijk van het type)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 12:12
jelleeelco schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:37:
[...]
Overigens, app ligt er weer even uit. Mss dat ze aan het updaten zijn?
Jup, hier ook al een groot deel van de ochtend. Kan mij niet voorstellen dat ze de app aan het updaten zijn, eerder de api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Werkt bij jullie ook het verplicht opnieuw inloggen van de app niet?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:11
Nope….

Homevolt dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Barryvdh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Weheat direct niet, maar het werkt (oa.) gewoon met een OpenTherm thermostaat, die kan je natuurlijk wel aansturen in HA (afhankelijk van het type)
Ja...op die manier is mijn CV ketel ook aan te sturen via HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
gazzzman61 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:27:
Werkt bij jullie ook het verplicht opnieuw inloggen van de app niet?
Ik heb de app even verwijderd en opnieuw geinstalleerd, dan zie je als je opnieuw moet inloggen het "pagina niet gevonden" schermpje...

Dus ligt eruit bij Weheat.

Portal werkt nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jelleeelco schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Amber is lokaal uit te lezen met modbus, ook met tools gemaakt door enkele tweakers, en daarmee goed te integreren in HA, zie dit topic: Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp

Wat hoger tweakergehalte dan de Weheat en alles lokaal. Geen updates, maar die heb je eigenlijk ook niet nodig aangezien stooklijn, moment van SWW, etc. al gewoon in te stellen zijn (en via de integraties te overrulen)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Aiolos schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Amber is lokaal uit te lezen met modbus, ook met tools gemaakt door enkele tweakers, en daarmee goed te integreren in HA, zie dit topic: Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp

Wat hoger tweakergehalte dan de Weheat en alles lokaal. Geen updates, maar die heb je eigenlijk ook niet nodig aangezien stooklijn, moment van SWW, etc. al gewoon in te stellen zijn (en via de integraties te overrulen)
Ok, goed te weten. Dus als je met dynamische tarieven iets wil doen, zul je dat zelf moeten bouwen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:47
Installateur langs geweest vanwege mecold ipv weheat. Warmtepomp blijft in standby staan na wederom reset werkt hij weer. Case aangemaakt bij weheat om dit probleem te volgen. Lijkt steeds of hij terug gaat naar in gebruik proces. Tevens zijn er foto's gemaakt van de unit buiten waarvan de zijkant lijkt te werken en scheef op elkaar staat. Sparrow heeft kunstof met metaal bekleding en boven kunstof staat scheef. App lijkt ook steeds te crashen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 12:12
App werkt weer. Ik zie dat ‘data for diehards’ er nu ook is. Misschien was dit al bekend, maar zeg het toch even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:59
Funnyman schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:51:
Installateur langs geweest vanwege mecold ipv weheat. Warmtepomp blijft in standby staan na wederom reset werkt hij weer. Case aangemaakt bij weheat om dit probleem te volgen. Lijkt steeds of hij terug gaat naar in gebruik proces. Tevens zijn er foto's gemaakt van de unit buiten waarvan de zijkant lijkt te werken en scheef op elkaar staat. Sparrow heeft kunstof met metaal bekleding en boven kunstof staat scheef. App lijkt ook steeds te crashen vandaag.
Bij mij staan de sparrow delen ook niet 100% recht op elkaar. Zal niet veel af doen aan functionaliteit maar viel mij laatst op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v90drtqh2sq_mVidpckEN-WHc6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60F5laPMGrm62Jhkc6PY8GUa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funnyman
De storingsmonteur heeft het bronzen rooster los gehaald en hem wat meer in vorm geduwd. Hij sluit nu beter aan maar hij vond het wel raar dat hij uit verband was geraakt. Hij staat wel aardig in de zon en hij was aardig warm vanwege de vele zon van afgelopen weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funnyman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlfhmsrEWcNs6HAkg0SPhI_dEKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPiFwJFBgVkUTRe79UlZiLa0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:50
Vandaag was het zover. Mijn Sparrow werd geïnstalleerd inclusief 300L boiler maar zonder buffervat. Alles ging voorspoedig en om 14:30 werden de tests uitgevoerd om te zien of alles goed werkte. Dat bleek zo te zijn en dus volgde al snel de legionella run die na 1,5 uur klaar was. Door het slechte weer maar meteen de thermostaat op 21 geslingerd om het eens een nachtje aan te kijken hoe hij presteert.

Helaas wel twee lekkagepunten gevonden (Aanvoerleiding van WP bij binnenunit en aanvoerleiding naar SWWvat), dus ik zal ze morgen even bellen om dat op te komen lossen. Tis gelukkig slechts een druppeltje hier en daar.

Verder erg tevreden over de sparrow. Hij draait nu met ongeveer 300 W en voert water aan van 29 graden met een vermogen van 2200 W dus een COP van 7 nog wat.

Aanvraag voor het verwijderen van gas is gedaan en gascontract is opgezegd.

Het moet nog zomer worden maar ik kijk uit naar de winter :D

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
precies schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:33:
App werkt weer. Ik zie dat ‘data for diehards’ er nu ook is. Misschien was dit al bekend, maar zeg het toch even.
Bij mij nog niet overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:07
Barryvdh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Bij mij nog niet overigens
Als app niet werkt probeer dit dan eens :
Ga,naar het menu apps in je gsm.
Selecteer dan de weheat app en klik dan eens op openen.
Werkt dat wel ?
Vervolgens terug en dan rechtstreeks je weheat app openen.
Dat werkte bij mij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:00
Dbm12 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:15:
Vandaag was het zover. Mijn Sparrow werd geïnstalleerd inclusief 300L boiler maar zonder buffervat. Alles ging voorspoedig en om 14:30 werden de tests uitgevoerd om te zien of alles goed werkte. Dat bleek zo te zijn en dus volgde al snel de legionella run die na 1,5 uur klaar was. Door het slechte weer maar meteen de thermostaat op 21 geslingerd om het eens een nachtje aan te kijken hoe hij presteert.

Helaas wel twee lekkagepunten gevonden (Aanvoerleiding van WP bij binnenunit en aanvoerleiding naar SWWvat), dus ik zal ze morgen even bellen om dat op te komen lossen. Tis gelukkig slechts een druppeltje hier en daar.

Verder erg tevreden over de sparrow. Hij draait nu met ongeveer 300 W en voert water aan van 29 graden met een vermogen van 2200 W dus een COP van 7 nog wat.

Aanvraag voor het verwijderen van gas is gedaan en gascontract is opgezegd.

Het moet nog zomer worden maar ik kijk uit naar de winter :D
Nog getwijfeld over een Blackbird? Of wordt dit een makkie?

Zit zelf in een woning uit '99 met 144m2. Geen verdere verduurzaming. Wonen er nog maar net. Beneden vvw en boven radiatoren. Gasverbruik was 1800m3 (incl koken en douchen). Twijfel wat te doen.. Zijn bereid om zelf nog verder te isoleren (sowieso vloer), glas te vervangen (maar is al grotendeels hr++) en LTV radiatoren op te hangen. Twijfel dus een beetje qua BB of Sparrow, ook qua plaatsing (rijtjeshuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Mitashi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:03:
[...]

Zit zelf in een woning uit '99 met 144m2. Geen verdere verduurzaming. Wonen er nog maar net. Beneden vvw en boven radiatoren. Gasverbruik was 1800m3 (incl koken en douchen). Twijfel wat te doen.. Zijn bereid om zelf nog verder te isoleren (sowieso vloer), glas te vervangen (maar is al grotendeels hr++) en LTV radiatoren op te hangen. Twijfel dus een beetje qua BB of Sparrow, ook qua plaatsing (rijtjeshuis)
Zie eerdere berichten over mijn vraag. Ikk twijfel ook voor de Sparrow, maar met 1500 + m3 wordt die te licht. Bij jouw 1800+ dus veel te licht. Dan kom je dus aan een BB. Daar heb ik geen plek voor, dus zal het een Amber of ander merk gaan worden van 8kw

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dbm12
Mitashi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:03:
[...]

Wonen zelf in een woning uit 1968 met 145m2. Met ongeveer 1000m3 verbruik. Ik wilde hem in mijn voortuin hebben en daarmee viel de blackbird sowieso af.
Vervolgens gekeken of we het zouden redden en wat tests gedaan afgelopen winter met 48 uur verwarming aan tijdens vorst qua verbruik. Dat gaf de doorslag na doorrekenen capaciteit.

Met andere woorden. Meten is weten als je twijfelt nog even een winter tests uitvoeren en verbruik noteren zodat je daarop je benodigde capaciteit kan berekenen.

Elk huis is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
201WD schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:46:
[...]

Als app niet werkt probeer dit dan eens :
Ga,naar het menu apps in je gsm.
Selecteer dan de weheat app en klik dan eens op openen.
Werkt dat wel ?
Vervolgens terug en dan rechtstreeks je weheat app openen.
Dat werkte bij mij .
Vanochtend overigens wel weer. Portal en HomeAssistant deden het wel gewoon iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:07
Vanmiddag een melding ontvangen in het WeHeat portal menu van mijn Flint
De update stond gereed met nieuwe functionaliteiten, deze bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Nu online
201WD schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:54:
Vanmiddag een melding ontvangen in het WeHeat portal menu van mijn Flint
De update stond gereed met nieuwe functionaliteiten, deze bevestigd.
Ik heb m ook gehad voor mijn Blackbird.
Maar wat de nieuwe functionaliteiten zijn is mij nog niet duidelijk.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:54
Weet iemand de maat van de hydraulische aansluitingen van de Blackbird?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:48
Hendrik Keizer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:57:
Weet iemand de maat van de hydraulische aansluitingen van de Blackbird?
1" binnendraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-06 16:18
Mijn Blackbird is eerder deze week geïnstalleerd, in een hybride/parallelle opstelling met mijn Nefit CV-ketel.
Na een keurige inspectie zie ik echter het volgende:

1. De control unit is aangesloten op de CV-ketel via een aan/uit-signaal (on/off), terwijl mijn ketel gebruikmaakt van het OpenTherm-protocol (maar het reageerd an on/off ook).

2. Er is geen terugslagklep geïnstalleerd.

Vragen:

1. Is een eenvoudige wisseling van de connectoren op de Weheat control unit van CV-aan/uit naar CV-OpenTherm voldoende, of moet ik de installateur inschakelen om de software te configureren?

2. Is het ontbreken van de terugslagklep een installatiefout of betreft dit een optionele toevoeging?

Alvast bedankt voor uw reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
void1 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:32:
Mijn Blackbird is eerder deze week geïnstalleerd, in een hybride/parallelle opstelling met mijn Nefit CV-ketel.
Na een keurige inspectie zie ik echter het volgende:

1. De control unit is aangesloten op de CV-ketel via een aan/uit-signaal (on/off), terwijl mijn ketel gebruikmaakt van het OpenTherm-protocol (maar het reageerd an on/off ook).

2. Er is geen terugslagklep geïnstalleerd.

Vragen:

1. Is een eenvoudige wisseling van de connectoren op de Weheat control unit van CV-aan/uit naar CV-OpenTherm voldoende, of moet ik de installateur inschakelen om de software te configureren?

2. Is het ontbreken van de terugslagklep een installatiefout of betreft dit een optionele toevoeging?

Alvast bedankt voor uw reacties
Waarom bel je de installateur niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• void1
  • Laatst online: 05-06 16:18
GoEV6 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Waarom bel je de installateur niet?
Dat ga ik ook doen, maar ik wilde hier eerst even wat steun voor mijn argumenten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:49

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ze komen volgende week van coolblue de warmtepomp installeren. Ik heb een honeywell evo en thermostast knoppen die ik kan laten installeren. Zie alleen dat setpoint en kamer temp niet beschikbaar zijn.

Beneden en badkamer zijn met vloerverwarming, rest van de kamers lage temp radiatoren. Wat zouden jullie qua thermostaat doen?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellup123
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Ik kan momenteel geen sww meer verwarmen. Verwarmen van het huis werkt wel gewoon. Stroom er al een keer afgehaald, maar heeft niet geholpen. Status blijft staan op ' 'klaarmaken' .Heb een Blackbird en horizontaal boilervat van Itho. Iemand hetzelfde probleem?

[ Voor 8% gewijzigd door Hellup123 op 29-05-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
Hellup123 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:23:
Ik kan momenteel geen sww meer verwarmen. Verwarmen van het huis werkt wel gewoon. Stroom er al een keer afgehaald, maar heeft niet geholpen. Status blijft staan op ' 'klaarmaken' .Heb een Blackbird en horizontaal boilervat van Itho. Iemand hetzelfde probleem?
Stap zo een keer onder de douche dan kan ik je het vertellen. Staand itho vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:45
Hier dochter net gedoucht - SWW sloeg gelijk aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Ik zit eens in mijn home assistant te kijken en er viel mij iets op wat ik niet in het topic kon terugvinden.
Ik heb een Sparrow P60 met de volgende Debiet:

Central heating pump flow / Circulatiepomp CV: 1.0 m3/h

Maar bij SWW runs is deze maar:
DWH Pump flow / Circulatiepomp SWW: 0,8 m3/h

Is daar een bekende reden voor dat het voor SWW lager is? Of is dit toch iets wat ik met mijn installateur moet bespreken?

[ Voor 12% gewijzigd door Dbm12 op 29-05-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
Geen probleem hierzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellup123
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Ben er inmiddels achter dat SWW soms wel verwarmd wordt. Namelijk tot 40 graden. Ook al is de gewenste temperatuur hoger, dan nog verwarmt hij maar tot 40 graden. Lijkt of de gewenste temperatuur niet aankomt bij de binnenunit. Vreemd, want in de app en in de portal staat de gewenste temperatuur juist aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:35
Hellup123 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:03:
[...]

Ben er inmiddels achter dat SWW soms wel verwarmd wordt. Namelijk tot 40 graden. Ook al is de gewenste temperatuur hoger, dan nog verwarmt hij maar tot 40 graden. Lijkt of de gewenste temperatuur niet aankomt bij de binnenunit. Vreemd, want in de app en in de portal staat de gewenste temperatuur juist aangegeven.
Zitten de sensoren wel goed op boiler? Misschien verkeerd om? Even een grafiek uit je portal delen van een SWW run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Nu online
Ik probeer een goede stooklijn in te stellen.
Blackbird P80 met nu nog zonder SWW maar wel met buffervat van 50 liter.
Huis is van 1999 met energielabel B. Overal dubbel HR glas.
Beneden 65 m2 vloerverwarming en boven 1 HT radiator open in de badkamer.
Met chatGPT geprobeerd maar deze stelt de stooklijn veel te hoog in en ging de warmtepomp aan bij een kamertemperatuur van 20,5 ºC en een buitentemperatuur van 14,7 ºC:
code:
1
2
3
4
5
-20 ºC: 40 ºC
  9 ºC: 38 ºC
 15 ºC: 35 ºC
 20 ºC: 30 ºC
 25 ºC: 25 ºC

Nu zelf wat verlaagd naar:
code:
1
2
3
4
5
-20 ºC: 42 ºC
  9 ºC: 32 ºC
 15 ºC: 22 ºC
 20 ºC: 20 ºC
 25 ºC: 18 ºC

Maar weet niet of dit nu eigelijk wel goed is.

De reden om naar stooklijn over te gaan is het volgende.
Sinds ik een kWh meter bij de indoorunit heb aangesloten, viel me op dat de circulatiepomp heel vaak aangaat, elke paar minuten wel en dan elke keer 45 watt trekt.
Nu op stooklijn gaat die maar 1 keer per uur aan en dat is veel zuiniger.

Wie kan mij adviseren t.a.v een juiste stooklijn?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
Hellup123 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:03:
[...]

En is hij juist aangesloten op de binnen unit? De temp sensor van itho eruit gehaald en van weheat geplaatst? Ook de PWM eraf zodat de circulatie pomp niet op stand-by komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:17
gazzzman61 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:14:

Stooklijn instellen is geen kwestie van een formule, instellen en klaar...

Je stelt globaal een lijn in en gaat dan, met kleine stapjes, deze aanpassen tot je bij elke buitentemperatuur de juiste temperatuur binnen hebt. Lange adem, veel geduld en niet te grote sprongen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
JeroenVerweij schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:24:
Ik meld mij ook in dit topic. Ik was al even bezig om het topic bij te lezen en dingen lijken nu wat in een stroomversnelling te gaan komen. De gemeente biedt sinds kort namelijk een aanvullende subsidie (500 tot 1000 euro) en vanuit mijn nieuwe werkgever heb ik ook ~1125 budget. Dit naast de ISDE subsidie.

Kort onze situatie:
  • Vrijstaande woning
  • Bouwjaar 1956
  • 127 m2 oppervlakte
  • ~1200m3 gas? Schatting
  • Deels vloerverwarming (in aangebouwde keuken van 25m2). Verder overal radiatoren
  • HR++ glas door het hele huis
  • Nieuw dak + isolatie, 5 jaar oud
  • Spouwmuurisolatie (EPS parels)
  • Nog geen vloerisolatie (behalve in de aangebouwde keuken) maar ik ga zelf ~14cm glaswol aanbrengen
  • Natuurlijke ventilatie
  • Ik moet nog op kierenjacht :)
Ik neig zelf naar een Sparrow als standalone warmtepomp, dus alleen voor verwarmen woning en niet voor SWW. SWW kan dan later met een warmtepompboiler, gebruikmakend van de dakdoorvoeren van de CV die dan weggaat.
Ik zou de Sparrow in eerste instantie nog wel willen combineren met de CV (CV dus als backup). Ik weet namelijk nog niet of de Sparrow het goed gaat trekken in de winter met ons huidige afgiftesysteem, aangezien we hier nog geen jaar wonen.

Redenen waarom ik zelf aan deze oplossing denk:
  1. We koken nog op gas en hebben een nogal duur fornuis (Falcon). Dat vervangen door een inductie variant kost ook zo “ff” 5k+. Gaan we niet direct doen met de andere plannen die we ook nog hebben.
  2. We willen stap voor stap de woning én het afgiftesysteem verder verbeteren maar wel al profiteren van een aanzienlijk lager gasverbruik én toch ook voorsorteren op gasloos.
  3. De Sparrow heeft een laag minimum vermogen dus kan bij verdere verbetering van de woning ook nog efficiënt draaien.
  4. Ik ben er zelf met mijn beperkte kennis van overtuigd dat 2 gescheiden systemen (voor verwarming en SWW) mogelijk efficiënter is. En “veiliger”: als 1 van de 2 stuk is, kun je of nog warm douchen of je hebt nog een warm huis. Uiteraard laat ik mij graag overtuigen indien ik het mis heb.
Misschien niet helemaal de juiste volgorde om eerst de WP te plaatsen en daarna het huis nog verder te verbeteren. Maar gezien de beschikbare subsidies nu wel financieel interessant.

Volgende week hopelijk een afspraak met 2 installateurs en dan weet ik meer. Tot die tijd ga ik dit topic nog verder bijlezen maar is feedback altijd welkom.
Inmiddels 2 installateurs over de vloer gehad voor een offerte voor de Sparrow P60 in (in eerste instantie) hybride opstelling. Er zit zo’n 1600 euro tussen.

Beide kwamen wel met een inhoudelijk vergelijkbaar voorstel. Het enige wat verschilt is de installatie van het buffervat. 1 van de installateurs zegt sowieso parallel aan te sluiten en de ander stelde in serie voor maar parallel kon ook.

Nu heb ik hierover gelezen in het topic maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de voorkeur heeft in mijn situatie. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

De adviseurs gaven wel wat uitleg maar ik begrijp het toch onvoldoende denk ik om een goede inschatting te maken.

Verder heel veel zin in dat de Sparrow er komt :) Ik hoop ergens eind augustus/begin september hier foto’s te kunnen delen van de installatie en lekker mee te doen in dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
JeroenVerweij schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Inmiddels 2 installateurs over de vloer gehad voor een offerte voor de Sparrow P60 in (in eerste instantie) hybride opstelling. Er zit zo’n 1600 euro tussen.

Beide kwamen wel met een inhoudelijk vergelijkbaar voorstel. Het enige wat verschilt is de installatie van het buffervat. 1 van de installateurs zegt sowieso parallel aan te sluiten en de ander stelde in serie voor maar parallel kon ook.

Nu heb ik hierover gelezen in het topic maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de voorkeur heeft in mijn situatie. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

De adviseurs gaven wel wat uitleg maar ik begrijp het toch onvoldoende denk ik om een goede inschatting te maken.

Verder heel veel zin in dat de Sparrow er komt :) Ik hoop ergens eind augustus/begin september hier foto’s te kunnen delen van de installatie en lekker mee te doen in dit topic!
Volgens mij hangt wel/geen buffervat met name af van hoeveel volume je afgiftesysteem heeft. Een van de installateurs hier kan daar vast iets over zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Satefan schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Volgens mij hangt wel/geen buffervat met name af van hoeveel volume je afgiftesysteem heeft. Een van de installateurs hier kan daar vast iets over zeggen.
@JeroenVerweij Klopt waterinhoud voor P60 minimaal 60 liter. Is het twijfelachtig seriële buffer van 50 ltr in de retour. Wil je zoneregeling dan een parallel buffer met afgaande pomp. Voor de efficiency geen parallel buffer plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 30-05-2025 13:05 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Carboy54 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:02:
[...]

@JeroenVerweij Klopt waterinhoud voor P60 minimaal 60 liter. Is het twijfelachtig seriële buffer van 50 ltr in de retour. Wil je zoneregeling dan een parallel buffer met afgaande pomp. Voor de efficiency geen parallel buffer plaatsen.
Dank! Ik ga eens rekenen maar 60 liter wordt twijfelachtig denk ik. Geen zoneregeling dus dan vermoed ik toch seriële buffer. Ik zal uiteraard nog met de installateurs checken met deze info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Terrie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:04:
Ze komen volgende week van coolblue de warmtepomp installeren. Ik heb een honeywell evo en thermostast knoppen die ik kan laten installeren. Zie alleen dat setpoint en kamer temp niet beschikbaar zijn.

Beneden en badkamer zijn met vloerverwarming, rest van de kamers lage temp radiatoren. Wat zouden jullie qua thermostaat doen?
Ik heb de meest simpele Honeywell en dat is prima ivm komende updates Weheat intelligentie. Een slimme/duurdere thermostaat zou dan juist een conflict maken hoe ik het begrijp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:28
gazzzman61 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:14:
Blackbird P80 met nu nog zonder SWW maar wel met buffervat van 50 liter.
Huis is van 1999 met energielabel B. Overal dubbel HR glas.
Beneden 65 m2 vloerverwarming en boven 1 HT radiator open in de badkamer.
Met chatGPT geprobeerd maar deze stelt de stooklijn veel te hoog in en ging de warmtepomp aan bij een kamertemperatuur van 20,5 ºC en een buitentemperatuur van 14,7 ºC:
code:
1
2
3
4
5
-20 ºC: 40 ºC
  9 ºC: 38 ºC
 15 ºC: 35 ºC
 20 ºC: 30 ºC
 25 ºC: 25 ºC

Nu zelf wat verlaagd naar:
code:
1
2
3
4
5
-20 ºC: 42 ºC
  9 ºC: 32 ºC
 15 ºC: 22 ºC
 20 ºC: 20 ºC
 25 ºC: 18 ºC

Maar weet niet of dit nu eigelijk wel goed is.

De reden om naar stooklijn over te gaan is het volgende.
Sinds ik een kWh meter bij de indoorunit heb aangesloten, viel me op dat de circulatiepomp heel vaak aangaat, elke paar minuten wel en dan elke keer 45 watt trekt.
Nu op stooklijn gaat die maar 1 keer per uur aan en dat is veel zuiniger.

Ik heb deze waardes. Zie nu dat de hogere buiten temperaturen er niet op staan. Maar wat minder belangrijk. Zoals je in de grafiek ziet is de lijn brij liniearAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_WH9f0QHYgAiPaFoo9NMkU2M-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvqkCCmTY2w2jqyDndH8jMlb.jpg?f=fotoalbum_large.

Iets verlagen en lang wachtem en observeren. Jammer dat het stookseizoen over is.

Maar ik zou je HT radiator vervangen voor een LT.
Wij hebbem beneden vloerverwarming, boven JagaTempo.

Wij hebben geen HR+ glas. Huis uit 1994 met oud energie label A en na al het verduurzamen A+++ dus reken maat met A voor isolatie waardes.
Alleen CV gedeelte met de Blackbird P80. Warm water met een boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Terrie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:04:

Gewoon laten hangen en de WP op stooklijk aansturen. Toch het beste in mijn ervaring. Zonesysteem werkt niet lekker met een WP, althans in de meeste gevallen wat ik zo begrepen heb.

Beter de WP op stooklijn zetten, en de honeywell gebruiken om radiatoren boven eventueel beetje af te knijpen mocht het te warm worden.

Had dezelfde situatie en heb in eerste instantieen heb de evohomen vervangen voor een T6. Op OT toch onrustig gedrag van de WP. Overgegaan op stooklijn, en WP draaide 24/7 op een laag vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:57
In het kader van optimaal gebruik maken van dynamische energietarieven wil ik de legionella run van maandag om 13:00 naar zondag verplaatsen.
Hoe kan ik dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Carboy54 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Voor de efficiency plaats je beter geen parallel buffervat, maar WeHeat zelf adviseert natuurlijk wel buffervat in parallel als gepaste oplossing voor élke woning en als beter presterende oplossing voor 9 van de 10 situaties. (Vorige week nog overleg gehad daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
mvhooft schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:56:
In het kader van optimaal gebruik maken van dynamische energietarieven wil ik de legionella run van maandag om 13:00 naar zondag verplaatsen.
Hoe kan ik dat doen?
Via de installateur, die kan dat.
Op de tweakersdag heb ik begrepen dat we dit in de toekomst (nog dit jaar) zelf kunnen aanpassen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
drboneym schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Voor de efficiency plaats je beter geen parallel buffervat, maar WeHeat zelf adviseert natuurlijk wel buffervat in parallel als gepaste oplossing voor élke woning en als beter presterende oplossing voor 9 van de 10 situaties. (Vorige week nog overleg gehad daar)
En wat was de eenduidige uitkomst van dat overleg mbt bovenstaand?
En indien parallel:
Vat als extra inhoud middels 2 aansluitingen parallel aan de dichtbijzijnde afgifte punt?
Of
Vat middels 4 aansluitingen als open verdeler?

[ Voor 15% gewijzigd door Hendrik Keizer op 31-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Ja net als de cv ketel op 80 graden want dan hoor je de klant niet meer dat het koud is. In 95 van de 100 situaties plaatsen wij alleen indien nodig een seriële buffer. Wel dient de installatie dan te worden fijn getuned en gemonitord door de installateur of eigenaar en heb je een aanzienlijk efficiëntere verwarming dan met een parallel buffer. Maar daar is de gemiddelde installateur te lui voor of moet het systeem er in 1 dag worden in geschopt. Op een aantal gebieden ontbreekt het bij Weheat nog aan ervaring.

Verplicht leesvoer: https://renewableheatingh...properly-and-efficiently/

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
Carboy54 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Ja net als de cv ketel op 80 graden want dan hoor je de klant niet meer dat het koud is. In 95 van de 100 situaties plaatsen wij alleen indien nodig een seriële buffer. Wel dient de installatie dan te worden fijn getuned en gemonitord door de installateur of eigenaar en heb je een aanzienlijk efficiëntere verwarming dan met een parallel buffer. Maar daar is de gemiddelde installateur te lui voor of moet het systeem er in 1 dag worden in geschopt. Op een aantal gebieden ontbreekt het bij Weheat nog aan ervaring.

Na 3 jaar proefdraaien met een Elga Ace 4kW en sinds januari dit jaar over naar een Blackbird.
Installateur wilde in eerste instantie het 50L buffervat er tussen laten zitten.
Deze week is de installateur geweest (wilde e.e.a. anders hebben) en is het buffervat er alsnog tussenuit gehaald. We hebben 80 m2 vloerverwarming beneden, grote radiator in de gang, een fancoil in de werkkamer en een jaga strada in de badkamer die altijd open staan. De slaapverdieping heeft 60 m2 vloerverwarming maar dat is in zones verdeeld.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Carboy54 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:00:
[...]

Het is lastig zo'n reactie in platte tekst, maar ik had in mijn bericht niet een felle toon die ik dan wel weer lijk te lezen in je reactie ('dan hoor je de klant niet meer', 'gemiddelde installateur te lui' 'in 1 dag worden geschopt'). Ik neem het niet persoonlijk hoor, maar ik hoop niet dat ik ook een toontje uitstraalde want dat was m'n bedoeling niet

Maar over dat advies van het parallel buffervat: WeHeat zelf raadt dit aan, en ik weet zeker dat zij veel meer knappere koppen hebben rondlopen die hier langer over na hebben gedacht dan dat ik dat heb gedaan. Voor mij is het soms een uitdaging om alle gedachtegangen te volgen, maar ik zoek juist de samenwerking met zo'n fabrikant omdat ik niet alleen vertrouw in hun product maar ook in hun technische expertise rondom de implementatie van hun producten. Dus zo'n advies neem ik dan gewoon aan.

Over onze typische use cases (bestaande bouw vóór 2010 gebouwd met matige isolatie en met gecombineerde afgiftesystemen of enkel radiatoren) worden vaak overlegd met alle lagen binnen hun organisatie. Dus van accountmanagers en tech support tot echte nerds diep aan de achterkant, en op al die lagen wordt een hydraulisch neutraal ontwerp onderschreven als voorkeur (kan met buffervat maar ook met evenwichtsfles).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
drboneym schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Het is lastig zo'n reactie in platte tekst, maar ik had in mijn bericht niet een felle toon die ik dan wel weer lijk te lezen in je reactie ('dan hoor je de klant niet meer', 'gemiddelde installateur te lui' 'in 1 dag worden geschopt'). Ik neem het niet persoonlijk hoor, maar ik hoop niet dat ik ook een toontje uitstraalde want dat was m'n bedoeling niet

Maar over dat advies van het parallel buffervat: WeHeat zelf raadt dit aan, en ik weet zeker dat zij veel meer knappere koppen hebben rondlopen die hier langer over na hebben gedacht dan dat ik dat heb gedaan. Voor mij is het soms een uitdaging om alle gedachtegangen te volgen, maar ik zoek juist de samenwerking met zo'n fabrikant omdat ik niet alleen vertrouw in hun product maar ook in hun technische expertise rondom de implementatie van hun producten. Dus zo'n advies neem ik dan gewoon aan.

Over onze typische use cases (bestaande bouw vóór 2010 gebouwd met matige isolatie en met gecombineerde afgiftesystemen of enkel radiatoren) worden vaak overlegd met alle lagen binnen hun organisatie. Dus van accountmanagers en tech support tot echte nerds diep aan de achterkant, en op al die lagen wordt een hydraulisch neutraal ontwerp onderschreven als voorkeur (kan met buffervat maar ook met evenwichtsfles).
Dit onderwerp is al zooo vaak voorbij gekomen op de diverse forums hier. Tweak maar eens bij de meer ervaren forums zoals van Panasonic en Itho Amber. Dit is al zo vaak onderwerp van discusdie geweest met een eensluidend oordeel. Wij hebben hun al een jaar geleden gewezen op de veiligheids voorschriften inzake R290. Ook nu nog zie ik dezelfde fouten voorbij komen dus ik zou niet blind varen op hun expertise op een aantal gebieden. Bij alle mij bekende merken waar wij cursussen hebben gevolgd zijn ze inmiddels tot de conclusie gekomen dat het onder voorwaarden helemaal niet nodig is om een parallel buffer te plaatsen. Legio voorbeelden hier die dit kunnen onderschrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2025 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Tijgerkracht schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Na 3 jaar proefdraaien met een Elga Ace 4kW en sinds januari dit jaar over naar een Blackbird.
Installateur wilde in eerste instantie het 50L buffervat er tussen laten zitten.
Deze week is de installateur geweest (wilde e.e.a. anders hebben) en is het buffervat er alsnog tussenuit gehaald. We hebben 80 m2 vloerverwarming beneden, grote radiator in de gang, een fancoil in de werkkamer en een jaga strada in de badkamer die altijd open staan. De slaapverdieping heeft 60 m2 vloerverwarming maar dat is in zones verdeeld.
Prima voorbeeld waarom hier geen buffer geplaatst hoeft te worden: voldoende inhoud voor een stabiele werking en volledige defrost. Een seriële buffer is niets anders dan een geïsoleerde radiator die het volume vergroot. De zoneregeling boven vergroot het volume maar is niet noodzakelijk voor bovenstaande voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Carboy54 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Tweak maar eens bij de meer ervaren forums zoals van Panasonic en Itho Amber. Dit is al zo vaak beschreven hier. Wij hebben hun al een jaar geleden gewezen op de veiligheids voorschriften inzake R290. Ook nu nog zie ik dezelfde fouten voorbij komen dus ik zou niet blind varen op hun expertise op een aantal gebieden. Bij alle mij bekende merken waar wij cursussen hebben gevolgd zijn ze inmiddels tot de conclusie gekomen dat het onder voorwaarden helemaal niet nodig is om een parallel buffer te plaatsen. Legio voorbeelden hier die dit kunnen onderschrijven.
Ik zal er eens wat rondneuzen daar, thanks voor de tip.

Volgens mij gaat het prima met de ontwerpen die ik hier voorbij zie komen, ik lees weinig klachten/storingen die ik zou counteren met een parallel buffervat in ieder geval (vice versa ook niet trouwens). Wellicht ben ik zelf wat voorzichtiger ingesteld en jij wat meer eigengereid op het gebied van onze systeemkeuzes. Ik ben ook pas 2.5 jaar zakelijk bezig met warmtepompen, waarvan pas een jaar op volle stoom (2 á 3 WeHeat installaties per week).

Ik zal ook je link van het vorige bericht erbij pakken, lekker leesvoer voor het weekend. Ik stel me graag lerend op, maar het zal geen onmiddelijke 180° zijn als het gaat om die adviezen van WeHeat in de wind te slaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
drboneym schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Volgens mij gaat het prima met de ontwerpen die ik hier voorbij zie komen, ik lees weinig klachten/storingen die ik zou counteren met een parallel buffervat in ieder geval (vice versa ook niet trouwens). Wellicht ben ik zelf wat voorzichtiger ingesteld en jij wat m eer eigengereid op het gebied van onze systeemkeuzes. Ik ben ook pas 2.5 jaar zakelijk bezig met warmtepompen, waarvan pas een jaar op volle stoom (2 á 3 WeHeat installaties per week).

Ik zal ook je link van het vorige bericht erbij pakken, lekker leesvoer voor het weekend. Ik stel me graag lerend op, maar het zal geen onmiddelijke 180° zijn als het gaat om die adviezen van WeHeat in de wind te slaan.
Niet eigengereid maar jarenlang ervaring inzake dit onderwerp. :) Vijf jaar geleden was het bij Panasonic volgens de cursus niet mogelijk en kwamen ze bij mij kijken. En nu je raadt het al. 🥴Bij Itho wordt het gewoon in het ontwerp aangegeven. Flow, inhoud, leidingdiameter, afgiftesysteem en geen menging bij sww dat is de basis voor een goede installatie zonder parallel buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Carboy54 op 31-05-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:55
Ik heb mijn SWW vat op 50 graden ingesteld staan. Gisteravond is er veel warm water verbruikt en verwarmde hij logischerwijs weer naar 50 graden.

Vanochtend om 09:00 sprong hij weer aan, en verwarmde het water naar 55 graden. Legionella run was eerder deze week geweest.

Is hier een logische verklaring voor? Eerste stappen van WeHeat intelligence? (had ik wel aangezet in de app, maar is na een paar dagen ook weer op afstand 'uitgezet') .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuzG5P5cKgwnmJfBVdH7l_fExqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnmSaPeAP0g562GJFHnUQ7HX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
Goedemiddag, ik twijfel tussen een Flint en een intergas Xtend. Zal worden gebruikt in een tuinhuis (geïsoleerd, vloerverwarming). Opstelling met een cv (voor sww) maar ik verwacht in de praktijk stand-alone te gaan draaien.

Ik kom niet echt achter de totale kosten van een Flint incl installatie en subsidie. Op de website staat EUR 1500 ex installatie incl subsidie maar waar kom je uiteindelijk op uit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
drboneym schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Volgens mij gaat het prima met de ontwerpen die ik hier voorbij zie komen, ik lees weinig klachten/storingen die ik zou counteren met een parallel buffervat in ieder geval (vice versa ook niet trouwens). Wellicht ben ik zelf wat voorzichtiger ingesteld en jij wat meer eigengereid op het gebied van onze systeemkeuzes. Ik ben ook pas 2.5 jaar zakelijk bezig met warmtepompen, waarvan pas een jaar op volle stoom (2 á 3 WeHeat installaties per week).

De discussie wel/geen parallel buffervat komt vaak terug. Helaas zijn er een aantal fabrikanten die dat blijven aanraden. Daar doen ze hun klanten helaas echt te kort mee!

Hier alle data op een rijtje:

1. Experiment door Renewable Heating Hub (link) met een Panasonic L/W warmtepomp wat aantoont: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Zelfde link die @Carboy54 ook noemde.
2. Data van meer dan 50 installaties met gecertificeerde kWh en warmtemeters in de UK, waaruit blijkt dat installaties zonder hydraulische scheiding (zoals parallel buffervat) een veel betere COP hebben dan systemen met hydraulische scheiding. Link.
3. Data van een mede-Tweaker (link) die maarliefst twee hydraulische scheidingen in zijn systeem had: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49!

Zie ook: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Hier nog uitleg door HeatGeek.

Dus voor de gebruiker betekent dat parallel buffervat (1) extra installatiekosten, (2) extra benodigde ruimte en, het belangrijkst, (3) een flink lagere COP, dus hogere energierekening.

Onder simpele voorwaarden is een parallel buffervat helemaal niet nodig, namelijk: een groot deel of zelfs het hele afgiftesysteem permanent open, zodat je altijd het minimumvermogen kwijt kan en er altijd voldoende waterinhoud is voor effectieve defrosts.

Als installateur zou ik de keuze gewoon aan de klant voorleggen. “Wil je deze nadelen vermijden door (een groot deel van) je afgifte altijd open te zetten?” De afgifte in ruimtes waar het te warm wordt kun je wat knijpen.

Is dat niet een mooie oplossing?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dus altijd WeHeat hier meeleest: doe je klanten niet te kort en wijzig dit beleid!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:25:
[...]

De discussie wel/geen parallel buffervat komt vaak terug. Helaas zijn er een aantal fabrikanten die dat blijven aanraden. Daar doen ze hun klanten helaas echt te kort mee!

Hier alle data op een rijtje:

1. Experiment door Renewable Heating Hub (link) met een Panasonic L/W warmtepomp wat aantoont: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Zelfde link die @Carboy54 ook noemde.
2. Data van meer dan 50 installaties met gecertificeerde kWh en warmtemeters in de UK, waaruit blijkt dat installaties zonder hydraulische scheiding (zoals parallel buffervat) een veel betere COP hebben dan systemen met hydraulische scheiding. Link.
3. Data van een mede-Tweaker (link) die maarliefst twee hydraulische scheidingen in zijn systeem had: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49!

Zie ook: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Hier nog uitleg door HeatGeek.

Dus voor de gebruiker betekent dat parallel buffervat (1) extra installatiekosten, (2) extra benodigde ruimte en, het belangrijkst, (3) een flink lagere COP, dus hogere energierekening.

Onder simpele voorwaarden is een parallel buffervat helemaal niet nodig, namelijk: een groot deel of zelfs het hele afgiftesysteem permanent open, zodat je altijd het minimumvermogen kwijt kan en er altijd voldoende waterinhoud is voor effectieve defrosts.

Als installateur zou ik de keuze gewoon aan de klant voorleggen. “Wil je deze nadelen vermijden door (een groot deel van) je afgifte altijd open te zetten?” De afgifte in ruimtes waar het te warm wordt kun je wat knijpen.

Is dat niet een mooie oplossing?
Ik heb de discussie vaker voorbij zien komen en eraan deelgenomen.

Ok even hardop denken..

Volgens mij is grootste ding in dat advies van WeHeat dat een suboptimaal afgiftesysteem (mengverdelers, thermostaatknoppen, dunne hoofdleiding, dunne aftakkingen) opgevangen kan worden met een parallel buffervat, in plaats van het afgiftesysteem zelf te renoveren.

Ik snap wat je bedoelt met alles open zetten en ruimtes knijpen waar je niet stookt. Maar wat ik vaak tegenkom:

Enkel radiatoren met hoofdleiding 22 met aftakkingen met meerdere platen op 15.

Benedenverdieping vloerverwarming met gesloten verdeler en boven radiatoren die uitstaan.

In beide situaties kun je met toepassing van parallel buffervat met succes een gasvrije woning realiseren die goedkoper stookt dan op gas, zonder het afgiftesysteem te renoveren.

Dat betekent andersom dan natuurlijk ook dat met succes een woning gasvrij maken zonderparallel buffervat toe te passen dat, volgens mij bij een gros van de bestaande NL bouw, het afgiftesysteem grondig bestudeerd en /of gerenoveerd moet worden?

Niet heel Tweakers gedacht, maar misschien is de inschatting van de fabrikanten/overheid/indtallatiebranche dat de markt op dit moment gericht is om de grootste stap als eerste zetten - gasloos gaan- deels ten nadele van het rendement maar ten gunste van hun afzet, de doelen rondom CO2, en de maandlasten van de eindgebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
En dan heb ik hier nog wat kortsluiting in mijn hoofd:

CV ketel in serie.
Moet het horizontale lijntje tussen B1 en B2 dan niet onderbroken zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYbVUa3yuWujhbhRgs6ahFUbHQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/98n7T2RtZzOOQlSEkyAWGPKF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

@drboneym
Tot dat het energie netwerk plat gaat door een te hoog stroom verbruik.
Mede ook door buh die dat parallele buffervat nog een boost moeten geven in een koude winter.

En de terugverdien tijd , waar zoveel mensen op geilen , te hoog wordt door de onnodig hoge elektra rekening.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Hendrik Keizer schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:53:
En dan heb ik hier nog wat kortsluiting in mijn hoofd:

CV ketel in serie.
Moet het horizontale lijntje tussen B1 en B2 dan niet onderbroken zijn?

[Afbeelding]
Nee hoor, op deze manier hoeft de WP niet door de cv ketel heen te duwen en kan die gewoon rechtdoor pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Nou, laat WTS maandag dan maar komen voor een schouwing en Blackbird offerte. Indien nodig kan het Nefit 4 pijps 50 liter buffervaatje er wel weer tussen worden geknoopt.
Het werkt allemaal net even anders dan mijn thermosifon van de Zűndapp.

[ Voor 17% gewijzigd door Hendrik Keizer op 31-05-2025 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Jan2023 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:57:
@drboneym
Mede ook door buh die dat parallele buffervat nog een boost moeten geven in een koude winter.

En de terugverdien tijd , waar zoveel mensen op geilen , te hoog wordt door de onnodig hoge elektra rekening.
Ok ff advocaat van de duivel :

Of je kiest ervoor de WP haters gelijk te geven : "Bij een warmtepomp moet je duizenden euro's investeren omdat alle radiatoren eruit moeten en je vloer moet opengebroken worden want er moet overal vloerverwarming in anders werkt het niet en dat verdien je nooit meer terug...'.

Ideale situaties bestaan niet, en imho kun je beter een 'niet 100% rendement' WP hebben, gaslos zijn en geen 1800m3 gas verbranden én van het gas af kunnen, dan het grot van de pre (1980, 1990 ?) wonineg dusdanig verbouwen om er VV ed in de móeten proppen.

Ga je toch al verbouwen ? Check. Ga je dit doen voor je in je net gekochte huis gaat wonen ? Check.
Ga ik dan doen in mijn al opgeknapte jaren "60 woning met houten vloeren ? Amenooitniet.

ff voor de goede orde:
Vloerisolatie en bodemisolatie : 2500,=
Nieuw dak vanaf de balken opnieuw opgebouwd : 14000,=
12 Zonnepanelen a 410kW WP 8000,=
BB p80 incl installatie en subsidie : ca 9000,=

Gas van 1800m3 jaar/ terug naar ca 200m3 SW

todo : CV ketel vv door WPB/Boilervat/Elec. boiler.

helaas de duurste maanden de WP op OT gehad ipv stooklijn, desondanks :

verbruik WP : 5180 8 0,28 = 1450,=
Verbruik cv vorig jaar : 1800-200=1600 * 1,20 = 1920,=

Maar met panelen :
Netverbruik 6000kWh
Opwek 4400kWh
teruglevering : 2675kWh

Ik hoef maar een goeie 3300kWh af te rekenen : 924,=

ja duurt f voor ik heb het terugverdient, qua waarde huis zal ik echter grote stappen maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jpiek schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Ok ff advocaat van de duivel :

Of je kiest ervoor de WP haters gelijk te geven : "Bij een warmtepomp moet je duizenden euro's investeren omdat alle radiatoren eruit moeten en je vloer moet opengebroken worden want er moet overal vloerverwarming in anders werkt het niet en dat verdien je nooit meer terug...'.

Ideale situaties bestaan niet, en imho kun je beter een 'niet 100% rendement' WP hebben, gaslos zijn en geen 1800m3 gas verbranden én van het gas af kunnen, dan het grot van de pre (1980, 1990 ?) wonineg dusdanig verbouwen om er VV ed in de móeten proppen.

Ga je toch al verbouwen ? Check. Ga je dit doen voor je in je net gekochte huis gaat wonen ? Check.
Ga ik dan doen in mijn al opgeknapte jaren "60 woning met houten vloeren ? Amenooitniet.

ff voor de goede orde:
Vloerisolatie en bodemisolatie : 2500,=
Nieuw dak vanaf de balken opnieuw opgebouwd : 14000,=
12 Zonnepanelen a 410kW WP 8000,=
BB p80 incl installatie en subsidie : ca 9000,=

Gas van 1800m3 jaar/ terug naar ca 200m3 SW

todo : CV ketel vv door WPB/Boilervat/Elec. boiler.

helaas de duurste maanden de WP op OT gehad ipv stooklijn, desondanks :

verbruik WP : 5180 8 0,28 = 1450,=
Verbruik cv vorig jaar : 1800-200=1600 * 1,20 = 1920,=

Maar met panelen :
Netverbruik 6000kWh
Opwek 4400kWh
teruglevering : 2675kWh

Ik hoef maar een goeie 3300kWh af te rekenen : 924,=

ja duurt f voor ik heb het terugverdient, qua waarde huis zal ik echter grote stappen maken...
@drboneym @Jan2023 @Jpiek
Ik denk dat je als installateur de keuze zou moeten bespreken met de klant.
Het hangt helemaal af van de specifieke situatie.

Bijv die woning die @drboneym noemde: mix radiatoren en vvw, hoofd CV leiding 22 mm. Vvw verdeler nog met pomp.
Wat doe jij nu in die situatie @drboneym ? Standaard parallel buffervat plaatsen, CV leiding zo laten, wel/niet vvw verdeler ombouwen of vervangen?

Ik denk bespreken met de klant:
- optie A: wel parallel buffervat plaatsen, hoofd CV leiding kleine diameter laten, vvw verdeler niet vervangen. Consequentie: SCOP 3. En dat de komende 15+ jaar. Als de klant daarvoor kiest: OK!
- optie B: géén parallel buffervat, maar wel hoofd CV leiding upgraden en vvw verdeler ombouwen of vervangen. SCOP 5.

NB met optie A (5/3=) 1,667 x zo hoge stookkosten en dat vele jaren lang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Laatst online: 08-06 16:58
Ik heb dan toch gekozen voor een Weheat oplossing voor SWW (Blackbird upgrade). Dus geen WPB, vanwege de relatief lange opwarmtijd maar ook de pittige prijs (bij installatie door professional).
In dezelfde week dat ik een offerte goedkeurde krijg ik bericht van Vattenfall dat elektra +5ct gaat per kWh, maar gas -8ct/m3 (modelcontract). Dit is geen goede trend maar het is zoals het is.-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
Jan2023 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:57:
@drboneym

Dat gebeurt niet vanwege een iets lagere COP. Wel als de hele buurt rond etenstijd de elektrische auto aan een 11kW lader hangt en vervolgens de inductiekookplaat aan slingert.
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Bijv die woning die @drboneym noemde: mix radiatoren en vvw, hoofd CV leiding 22 mm. Vvw verdeler nog met pomp.
Wat doe jij nu in die situatie @drboneym ? Standaard parallel buffervat plaatsen, CV leiding zo laten, wel/niet vvw verdeler ombouwen of vervangen?

- optie A: wel parallel buffervat plaatsen, hoofd CV leiding kleine diameter laten, vvw verdeler niet vervangen. Consequentie: SCOP 3. En dat de komende 15+ jaar. Als de klant daarvoor kiest: OK!
- optie B: géén parallel buffervat, maar wel hoofd CV leiding upgraden en vvw verdeler ombouwen of vervangen. SCOP 5.

Optie C: open verdeler (geen buffervat) en dus secundaire pomp, 22mm standleiding en pomploze verdeler. Zo wordt het bij m'n ouders uitgevoerd volgende maand, de 22mm standleiding kan niet vervangen worden doordat deze in de betonvloer ligt. Dan maak toch maar je het beste van de situatie die er is.

In je vorige post was de COP sprong overigens nog van 3.4 naar 4.7. Dat is 1,38 maal zo hoog ipv 1,667. Scheelt toch bijna 30% op de stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Insert12 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 23:30:
[...]
de 22mm standleiding kan niet vervangen worden doordat deze in de betonvloer ligt. Dan maak toch maar je het beste van de situatie die er is.
Kijk dat lijkt me nu een hele goede reden.
In je vorige post was de COP sprong overigens nog van 3.4 naar 4.7. Dat is 1,38 maal zo hoog ipv 1,667. Scheelt toch bijna 30% op de stookkosten.
Klopt deze sprong was vanwege twee hydraulische scheidingen (parallel buffervat en vvw verdeler met pomp) in dit genoemde voorbeeld en zoals in punt 3 dat ik voordroeg.
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennodR
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06 08:37
Zijn er meer mensen met dit scherm sinds de nieuwe app? Als ik op koelen bij instellingen klik krijg ik dit. In vorige app kon ik gewoon de koellijn instellen. Bericht klopt ook niet want heb overal LT vloerverwarming met kunststof verdeler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My3TRg2zRP21dcbON244Gi3bG5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLlBUd2ZhrkUNBCu75cI1Qqz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02
MennodR schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:51:
Zijn er meer mensen met dit scherm sinds de nieuwe app? Als ik op koelen bij instellingen klik krijg ik dit. In vorige app kon ik gewoon de koellijn instellen. Bericht klopt ook niet want heb overal LT vloerverwarming met kunststof verdeler. [Afbeelding]
Same here.
Het kan absoluut niet dat Weheat bepaalt of ik wel of niet gebruik kan maken van deze functie. Ronduit schandalig.
@Weheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
Hier kan ik het wel. (Misschien vanwege installateursportal?)

Maar ik heb alleen vvw geconfigureerd. Is dat bij jou/julllie ook zo? Anders kijken of je installateur die instelling kan aanpassen zodat koelen wel weer gebruikt kan worden?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
Koelfunctie kunnen wij met Sparrow FE en alleen vloerverwarming selecteren.
Helaas werkt het koelen hier niet. De koel runs zijn paar minuten op 16% waarbij de doel watertemperatuur (18 graden) niet gehaald wordt.
Volgens mij komt de Sparrow hier in een fout situatie en reset elke keer. Dit denk ik omdat de thermostaat bij bij het stoppen van het koelen aangeeft dat verbinding met verwarming verbroken is. Heb het paar weken terug gemeld bij CB maar nog geen terugkoppeling of oplossing gezien.
Zijn er Sparrow gebruikers die wel lange koel runs hebben op hoger vermogen dan 16%?
Want dan weet ik of het aan onze unit/setup ligt of het meer een algemeen probleem is bij Sparrow @Weheat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGjLIO0a-KaLjtRAePI_XHs81hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meHnydEFYjYmbqB3vIAvZAux.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8I9KxGmessUqTRDdYzE6KnE5K8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRIRzyjvYfPVhIPw87V6Sfoc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Bedankt @drboneym, @Carboy54, @SebastiaanPs voor jullie berichten over het buffervat gisteren! Erg interessant om te volgen en zeer nuttige linkjes gedeeld.

Ik heb inmiddels akkoord gegeven op een offerte voor een Sparrow P60. Na alle subsidies, regelingen en cashbacks verdien ik dat ding in minder dan 4 jaar terug in hybride opstelling. Een no-brainer dus!

Als t goed is installatie medio/eind augustus. Over de datum ga ik morgen bellen. Ik kan in ieder geval niet wachten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-06 13:13
JeroenVerweij schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:43:
Bedankt @drboneym, @Carboy54, @SebastiaanPs voor jullie berichten over het buffervat gisteren! Erg interessant om te volgen en zeer nuttige linkjes gedeeld.

Ik heb inmiddels akkoord gegeven op een offerte voor een Sparrow P60. Na alle subsidies, regelingen en cashbacks verdien ik dat ding in minder dan 4 jaar terug in hybride opstelling. Een no-brainer dus!

Als t goed is installatie medio/eind augustus. Over de datum ga ik morgen bellen. Ik kan in ieder geval niet wachten :)
Beter hybride dan niets doen maar zou toch iedereen aanraden om van het gas af te gaan en de hybride stap over te slaan. De vaste leveringskosten voor gas zullen enorm stijgen de komende jaren omdat de totale kosten stijgen en het aantal gebruikers daalt, de kosten per gebruiker zullen dus fors hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Biker_007 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:35:
Koelfunctie kunnen wij met Sparrow FE en alleen vloerverwarming selecteren.
Helaas werkt het koelen hier niet. De koel runs zijn paar minuten op 16% waarbij de doel watertemperatuur (18 graden) niet gehaald wordt.
Volgens mij komt de Sparrow hier in een fout situatie en reset elke keer. Dit denk ik omdat de thermostaat bij bij het stoppen van het koelen aangeeft dat verbinding met verwarming verbroken is. Heb het paar weken terug gemeld bij CB maar nog geen terugkoppeling of oplossing gezien.
Zijn er Sparrow gebruikers die wel lange koel runs hebben op hoger vermogen dan 16%?
Want dan weet ik of het aan onze unit/setup ligt of het meer een algemeen probleem is bij Sparrow @Weheat [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb deze foutmelding ook een keer gehad met een BB, was destijds een software-update waar die in bleef hangen.Toen heb ik de klant m van de stroom laten halen. Toen ook niet meer teruggekomen. Wel nog even contact mee gehad met Weheat, verder geen acties genomen.

Heb jij toevallig een storingsmelding gehad van CB? (krijgen zij al het goed is een pushmelding van)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
obed112 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Beter hybride dan niets doen maar zou toch iedereen aanraden om van het gas af te gaan en de hybride stap over te slaan. De vaste leveringskosten voor gas zullen enorm stijgen de komende jaren omdat de totale kosten stijgen en het aantal gebruikers daalt, de kosten per gebruiker zullen dus fors hoger zijn.
Met hybride kan ook de intentie zijn om eerst te ervaren hoe het gaat, of juist die eerste stap te maken, verder te isoleren en later je tapwater erbij te schuiven.

Maar idd een mooie stap!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
obed112 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Ik snap je helemaal en we gaan uiteindelijk ook zeker die stap maken. Eerder in dit topic heb ik al eens uiteengezet waarom we in onze situatie in eerste instantie voor deze tussenstap kiezen (waarbij de Sparrow natuurlijk wel ‘all-electric ready’ is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:31
MennodR schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:51:
Zijn er meer mensen met dit scherm sinds de nieuwe app? Als ik op koelen bij instellingen klik krijg ik dit. In vorige app kon ik gewoon de koellijn instellen. Bericht klopt ook niet want heb overal LT vloerverwarming met kunststof verdeler. [Afbeelding]
Hier dezelfde melding. Ik vermoed dat dat na de update is gekomen van een paar dagen geleden.
Reset heeft niet geholpen.

Edit: via de portal is de koelmodus nog wel in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door reiniero op 01-06-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
drboneym schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:46:
[...]

Ik heb de discussie vaker voorbij zien komen en eraan deelgenomen.

Ok even hardop denken..

Volgens mij is grootste ding in dat advies van WeHeat dat een suboptimaal afgiftesysteem (mengverdelers, thermostaatknoppen, dunne hoofdleiding, dunne aftakkingen) opgevangen kan worden met een parallel buffervat, in plaats van het afgiftesysteem zelf te renoveren.

Ik snap wat je bedoelt met alles open zetten en ruimtes knijpen waar je niet stookt. Maar wat ik vaak tegenkom:

Enkel radiatoren met hoofdleiding 22 met aftakkingen met meerdere platen op 15.

Benedenverdieping vloerverwarming met gesloten verdeler en boven radiatoren die uitstaan.

In beide situaties kun je met toepassing van parallel buffervat met succes een gasvrije woning realiseren die goedkoper stookt dan op gas, zonder het afgiftesysteem te renoveren.

Dat betekent andersom dan natuurlijk ook dat met succes een woning gasvrij maken zonderparallel buffervat toe te passen dat, volgens mij bij een gros van de bestaande NL bouw, het afgiftesysteem grondig bestudeerd en /of gerenoveerd moet worden?

Niet heel Tweakers gedacht, maar misschien is de inschatting van de fabrikanten/overheid/indtallatiebranche dat de markt op dit moment gericht is om de grootste stap als eerste zetten - gasloos gaan- deels ten nadele van het rendement maar ten gunste van hun afzet, de doelen rondom CO2, en de maandlasten van de eindgebruiker.
Voor wat betreft jouw hoofdleiding bedenk het volgende: verwarm direct daar waar het nodig is. Water kan 2 kanten op. Neem een verdeler zonder pomp en voedt deze rechtstreeks met minimaal 26 mm inwendig en gebruik de daar nu aangesloten 22 mm voor de overige afgifte punten. Nogmaals het goede voorbeeld van Itho:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

Bedenk ook dat vaak 2x22 volgens bovenstaand voorbeeld ook voldoende kan zijn. Alles afhankelijk van de plaatselijke situatie en het vermogen van de warmtepomp. In dit voorbeeld draaid tot volle tevredenheid een 12 kW warmtepomp volgens voorbeeld 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 01-06-2025 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Soms word ik wel lichtelijk jaloers om al die prachtige, moderne aansluitingen met verdelers enzo.. :'(

Hier gaat gewoon een 22mm leiding door de kruipruimte, takt zich af bij de serre, leiding naar rechts voor de convectorputten, leiding naar boven voor twee (kleine) bovenkamertjes (ook 22mm) kamer 1, aftakking, kamer 2 (beide 15mm). 1x 140*40 T20, 1x 14*40 T10

Leiding beneden gaat dan links naar de voorkant van het huis, takt af naar een huge radiator (250*60 T33 van 2020) op de voorgevel, leiding gaat vervolgens richting hal, gaat met 15mm omhoog, takt af voor een kleine 98*84 T10 radiator en vervolgens de slaapkamer in voor een 160*40 (T20) en een 60*40 radiator (T10)

Alles staat gewoon open....

Dat is het dan... otoh wel lekker simpel denk ik...

Radiatoren boven wil ik nog wel vergroten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
SebastiaanPs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Dan plaatsen wij dus een parallel buffervat, hoofdleiding intact laten, en dan bouwen we de verdeler om naar open als die én hangt waar we de WP inkoppelen (dan kunnen de verdeler direct voeden met 28mm stalen leiding) én alleen als deze het grootste deel van de woning verwarmd. Dus niet ombouwen bij 6m2 keuken en thats it, dan zie ik die verdeler meer als radiator.

Klant laten kiezen vind ik tricky omdat 95% klappert met de oren als we al beginnen over een buffervat. Een typische klant zoekt in mijn beleving vaker ons advies dan een eigen keuze.

Ik ga van de week nog eens de bronnen van jullie doorlezen. Morgen weer een BlackBird FE zetten met parallel buffervat bij radiatoren only huis met matige isolatie. Één radiator gaan we vervangen voor een 240cm Jaga zonder boosters, dus dat gaat wel helpen.

Hieronder een foto van waar ik het moet gaan opkoppelen, de CV ketel was al weggehaald. Daar kan ik beginnen met de rest ook wegslopen in ieder geval. Dar is weinig meer waard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhbqNT3490NJ4XvHgs1_XGpBGPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJP4rXGIltI0zAOWL7x7l5Jj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 18:25
JeroenVerweij schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:43:
Hoe kom je op een terugverdientijd van 4 jaar? Ik heb ook net een offerte binnen en die komt op een terugverdientijd van 9 jaar, na aftrek ISDE subsidie en gemeentesubsidie. Ons huidig gasverbruik voor verwarming is 900 m3. Hoeveel gas gebruik je nu?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:57
Na een aantal maanden meelezen, medio maart besloten om een Blackbird aan te schaffen.
Vandaag de laatste hand gelegd aan de installatie door het isolatiewerk buiten af te ronden.

Heel eerlijk, de realisatie was super leerzaam, maar wel heel veel werk,
omdat ik toch wel een beetje trost ben op het eind resultaat wil ik graag de foto's delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkvOtkPfC1eO_kp6uKCKpqJQpRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXl7oqI3JDd7LFwk0JD0jzi8.jpg?f=fotoalbum_high
Voorraadkast op de bg leeggehaald om ruimte te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OakwXW6jnHqdTelbUgJ6heQO_Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRGXQOQKBBSmdtp7Ifgx94Tw.jpg?f=fotoalbum_large
Gaten door de (draag)muur voor het leidingwerk naar de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is7rWGerRNeWC-OUNUDX2Wmtijs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2N108lOYjKjJAPiRkq0Z2dr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xOT-6kCUG_t7OpeFEuk7Llu3h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hulyOskUQTNCrhgIeePA479.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeAcGkALjiGg2UnXU5VEuPPc2jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64vCREVci62uLWotVUJaDYNU.jpg?f=fotoalbum_large
Bestaande VVW verdeler vervangen voor een open verdeler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guvEx2p3jPHXdBvLM6Fm7sUSraU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J3I6VRo1rgKxXn4xhrsVTGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/808ByJRKbZHPjMwebCjLsghTssM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXqHjeI8znvTJ4readJnCOak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7RT7qg-5ZaXfQK1P302EajbEqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsKDqWDBBiaFhkmKRU98k40b.jpg?f=fotoalbum_large
Eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:49

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
jelleeelco schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:38:
[...]

Gewoon laten hangen en de WP op stooklijk aansturen. Toch het beste in mijn ervaring. Zonesysteem werkt niet lekker met een WP, althans in de meeste gevallen wat ik zo begrepen heb.

Beter de WP op stooklijn zetten, en de honeywell gebruiken om radiatoren boven eventueel beetje af te knijpen mocht het te warm worden.

Had dezelfde situatie en heb in eerste instantieen heb de evohomen vervangen voor een T6. Op OT toch onrustig gedrag van de WP. Overgegaan op stooklijn, en WP draaide 24/7 op een laag vermogen.
Ja, de evo heb ik op de plank liggen. Complete huis heb ik totaal geen idee van wat hij gaat doen in de winter. Ben met complete renovatie bezig en hiervoor heb ik er nooit gewoond. Uiteraard berekend qua vermogen en isolatie schil, maar het blijft straks gewoon testen:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
DeKim schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Hoe kom je op een terugverdientijd van 4 jaar? Ik heb ook net een offerte binnen en die komt op een terugverdientijd van 9 jaar, na aftrek ISDE subsidie en gemeentesubsidie. Ons huidig gasverbruik voor verwarming is 900 m3. Hoeveel gas gebruik je nu?
Ik heb:
- ISDE-subsidie
- Gemeentelijke subsidie
- Behoorlijke vergoeding/declaratie mogelijkheid bij werkgever
- Cashback via referal

Gasverbruik gok ik zo’n 1200m3 (woon hier nog geen jaar). En door aanbesteding via de gemeente was de offerte al scherp. Dus ja, dan wordt t wel een eenvoudige beslissing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:11
Ik vroeg me af wat betrouwbaarder is voor een all-electic opstelling, een systeem met een driewegklep of eentje met aparte pompen voor het CV circuit en SWW circuit? Met de dubbele pompen lijkt me de kans kleiner dat er 60 - 70 graden de vloer wordt ingestuurd door een vastzittende driewegklep?

Weet iemand trouwens wat de hoogte van de Sparrow is inclusief bigfoots? Blijft dit onder de 1 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Chimsie78 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:39:
Na een aantal maanden meelezen, medio maart besloten om een Blackbird aan te schaffen.
Vandaag de laatste hand gelegd aan de installatie door het isolatiewerk buiten af te ronden.

Heel eerlijk, de realisatie was super leerzaam, maar wel heel veel werk,
omdat ik toch wel een beetje trost ben op het eind resultaat wil ik graag de foto's delen.

[Afbeelding]
Voorraadkast op de bg leeggehaald om ruimte te maken.

[Afbeelding]
Gaten door de (draag)muur voor het leidingwerk naar de WP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bestaande VVW verdeler vervangen voor een open verdeler

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eind resultaat.
Keurig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
WvM82 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:56:
Ik vroeg me af wat betrouwbaarder is voor een all-electic opstelling, een systeem met een driewegklep of eentje met aparte pompen voor het CV circuit en SWW circuit? Met de dubbele pompen lijkt me de kans kleiner dat er 60 - 70 graden de vloer wordt ingestuurd door een vastzittende driewegklep?

Weet iemand trouwens wat de hoogte van de Sparrow is inclusief bigfoots? Blijft dit onder de 1 meter?
Weheat geeft de voorkeur aan een 2 losse pompen. Eenvoudiger aan te passen/uit te wisselen in het geval dat. Persoonlijk is het ook gemakkelijker installeren. (Scheelt dus ook weer tijd en dus geld).

Nee Sparrow blijft niet onder de 1m.

Pagina: 1 ... 85 ... 87 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.