Ik zou niet met @Stoker in discussie willen gaan hierover, hij weet veel meer dan ik wat dat betreft. Maar...het feit dat je woning de afgelopen 3 jaar met aircos en open haard is warmgehouden, zou voor mij leidend zijn in de beslissing.water_escape schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:28:
water_escape in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Gister een goed gesprek gehad met @Stoker . Nu ben ik benieuwd of er meer mensen in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten en welke keuze ze hebben gemaakt of dit de juiste keuze was.
Naar berekening is ongeveer 8kw (1600m3gas) FEWP nodig. 1990 woning en prima isolatie.
Op dit moment gebruiken we geen gas, de afgelopen 3 jaar hebben we het huis warm gehouden dmv 3.5kw airco in de keuken en open aansluitend de open haard in de woonkamer of de 6kw airco als we te laat thuis kwamen om de haard nog aan te maken.
De woning heeft enkel VVW (130m2) en dan het warm water voor de badkamer.
Optie 1:
Kies je nu voor een te zware WP om veilig te zitten -> Itho Daalderop Amber 12kw - 9kw
Optie 2:
Kies je nu voor een te lichte WP? Bij echt koud weer kan je dan bijstoken met de haard of airco's. -> Weheat Sparrow 9kw-6kw
Je kunt uiteraard een zware WP nemen die het hele huis op z'n sloffen aan kan, Wat ga je echter doen, gaan de airco's de deur uit? gaat de openhaard de deur uit? Zo niet - zou ik juist voor een lichtere WP gaan die het in de meeste gevallen prima aankan. Heb je echt 'nood' qua temperatuur, dan kun je met de airco's aanvullen, desnoods met open haard.
Als je de open haard sowieso (voor de sfeer etc) in de winter gebruikt, dan lijkt me dat je dat toch echt als een aanvulling moet zien. M.a.w. niet de gehele benodigde capaciteit hoeft uit de WP te komen.
EDIT - even goed gelezen, je geeft zelf optie 2 als mogelijkheid aan dus je bent van plan om de aircos en de open haard houden. Zou in dat geval voor mij een makkelijke beslissing zijn - de Amber/BB is weer een stuk duurder dan een Sparrow, en dat verschil maak je wss nooit goed in hogere efficientie.
[ Voor 7% gewijzigd door jelleeelco op 27-05-2025 11:28 ]