• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
Lapwing94 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:02:
Sinds vorige week hebben we een Blackbird met een 300L boilervat. Ik weet niet of dit al eerder besproken is, maar is het normaal dat het eerste stuk van de uitgaande leiding vanaf het boilervat erg warm (bijna heet) aanvoelt? Het stuk gaat vanaf het vat horizontaal ongeveer een meter richting de muur, daarna buigt de leiding naar beneden.
Ik zat er zelf aan te denken om dat stuk alsnog na te isoleren. Iemand hier ervaring mee of tips?
(Ik ben op dit moment niet thuis en heb daarom even niet een betere foto)

[Afbeelding]
Het is al eerder genoemd, maar eerste waar ik aan dacht was Thermosifon inderdaad.
Zie deze link voor meer uitleg:
https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/thermosifon

Warm water bovenin de pijp koelt af, zakt naar beneden in de pijp en gaat retour naar de buffer.
Daar wordt weer warmwater uit gehaald en dit stuk blijft zich herhalen. Kost je dus onnodige energie ook.
Zover ik het goed begreep

En verder mag je volgens mij warm water leidingen niet isoleren i.v.m. legionella

[ Voor 13% gewijzigd door Hortz op 17-07-2025 10:08 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:16
podestm2 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:55:
[...]
als je dat die paar meters isoleert, zal er een groter deel van de gradiënt zijn dat warm genoeg blijft voor Legionella. Het is een klein risico, maar blijft kleiner door die pijpen af te koelen.
Volgens mij is bij dagelijks gebruik van je leidingen (en deze komt uit het vat dus stroomt door bij ieder moment dat je warm water pakt) de kans op ontwikkeling van legionella nagenoeg nihil.

Een legionellerun vindt in principe eens per week plaats, en een week is wat men ook aanhoud bij de kans op ontwikkeling van legionella.
Gebruik je langer dan een week geen warm water moet je sowieso je leidingen doorspoelen...

Ik zou de leidingen gewoon isoleren en het standaard advies aan houden om bij een week niet gebruik de kranen lang genoeg door laten lopen...

• Jpiek
Hortz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:05:
[...]

En verder mag je volgens mij warm water leidingen niet isoleren i.v.m. legionella
Bij dagelijks gebruik heb je weinig kans op ontwikkeling van legionella, bij langer niet gebruiken van de leiding moet je die altijd eerst door laten lopen...

Al mijn leidingen lopen langs de vloer, waar laten isolatie overheen gegaan is...

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
Jpiek schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Al mijn leidingen lopen langs de vloer, waar laten isolatie overheen gegaan is...
Dat is allemaal prima, het is ook geen vaste regel.

Algemeen advies blijft wel, isoleer warmwater leidingen niet.
Voor koud drinkwater is het anders i.v.m potentieel condens

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:22
RCdeWit schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:53:
Ik heb nu twee offertes van installateurs liggen, allebei voor een Weheat Sparrow. Qua installatie en prijspunt liggen ze bij elkaar, met één verschil. De ene zegt dat we een buffervat van 100L per se nodig hebben, de ander zegt dat een buffervat volstrekt onnodig is.

We hebben vloerverwarming liggen op drie verdiepingen; pak 'm beet 100m2. Volgens installateur twee zou dat voldoende buffercapacitieit moeten bieden. Als dat inderdaad het geval is, bespaar ik liever de paar honderd euro op een buffervat. En eventueel plaatsen we die later bij als blijkt dat het systeem teveel gaat pendelen.

Ik vind het raar dat twee gekwalificeerde mensen precies het tegenovergestelde zeggen. Dit zou toch redelijk objectief moeten zijn? Wat zijn jullie ervaringen en verwachtingen met wel/geen buffervat?
De meeste installateurs grijpen snel naar buffervaten. Ik heb een offerte liggen voor een Sparrow bij een vloerverwarming beneden van circa 60m2. Daar adviseert mijn installateur een buffervat van 50L omdat de inhoud van de vloerverwarming rond de 100L ligt. Dat is volgens mij de minimuminhoud die de Sparrow nodig heeft. Ik zou denken dat een 100L buffervat sowieso te groot is bij jouw vloerverwarming. De keuze zou moeten gaan tussen 50L buffervat of niks. Ik neig naar de installateur die zegt 'niks'. @Stoker eens?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Ik heb al het zichtbare leidingwerk voordat het een muur of grond in gaat geïsoleerd. Ik heb geen WeHeat boilervat maar een normale boiler.
Ding staat uit mijn hoofd altijd op 80 graden alleen in de nachten stookt die niet en is de ondergrens 55 graden. Aangezien we dan toch geen water tappen blijft de temperatuur best stabiel met een beetje verlies. Kans op legionella lijkt mij niet heel groot met deze temperaturen...
Alles wat geïsoleerd is stroomt iedere dag door -> douche. in de vloer takt die af naar het bad wat niet vaak gebruikt wordt en de wastafels in de badkamer. Ook hier gebruiken we niet vaak warm water maar de hoofdleiding wordt dus wel regelmatig gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Kevin1990 op 17-07-2025 11:44 ]

• RCdeWit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-09 17:11
Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:41:
[...]

De meeste installateurs grijpen snel naar buffervaten. Ik heb een offerte liggen voor een Sparrow bij een vloerverwarming beneden van circa 60m2. Daar adviseert mijn installateur een buffervat van 50L omdat de inhoud van de vloerverwarming rond de 100L ligt. Dat is volgens mij de minimuminhoud die de Sparrow nodig heeft. Ik zou denken dat een 100L buffervat sowieso te groot is bij jouw vloerverwarming. De keuze zou moeten gaan tussen 50L buffervat of niks. Ik neig naar de installateur die zegt 'niks'. @Stoker eens?
Thanks. Ik heb de installateur van de vloerverwarming gevraagd of hij een inschatting heeft voor het systeemvolume, maar nog niks terug gehoord.

Ik zit nu een beetje te grasduinen door de kennisbank van Weheat, en ze zeggen dat de Sparrow zelfs maar een systeeminhoud van 60L nodig heeft: https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NL

• Pr088
RCdeWit schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Thanks. Ik heb de installateur van de vloerverwarming gevraagd of hij een inschatting heeft voor het systeemvolume, maar nog niks terug gehoord.

Ik zit nu een beetje te grasduinen door de kennisbank van Weheat, en ze zeggen dat de Sparrow zelfs maar een systeeminhoud van 60L nodig heeft: https://support.weheat.nl...ervat-zijn?language=nl_NL
Precies. Voor de ontdooicyclus kan een kleine buffer wel handig zijn. Maar op jouw 100m2 een buffer van 100l zetten lijkt me echt een overkill. Als je standaard 16mm slangen in de vloer hebt (12mm) binnenmaat, 10cm afstand van elkaar, dan kom je grofweg op 113-115 liter inhoud.

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 17-07-2025 12:28 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• Jpiek
Kevin1990 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:42:
Alles wat geïsoleerd is stroomt iedere dag door -> douche. in de vloer takt die af naar het bad wat niet vaak gebruikt wordt en de wastafels in de badkamer. Ook hier gebruiken we niet vaak warm water maar de hoofdleiding wordt dus wel regelmatig gebruikt.
Dat is het dus, het moet langdurig (meer dan een week ofzo) stilstaan met een temp tussen 30-40 C dan kan legionella ontstaan. Niet al het even deze temp. heeft want dan zou je niet eens fatsoenlijk kunnen douchen (onder de 30c is met te koud en boven de 40 is knap heet)...

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:12
@RCdeWit Staan deze groepen allemaal permanent open?

• RCdeWit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-09 17:11
PVPaneel schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:54:
@RCdeWit Staan deze groepen allemaal permanent open?
We hebben een verdeler per verdieping, we kunnen er nog een beetje mee gaan spelen. Het klinkt wel heel comfortabel om het hele huis gewoon altijd op 19 a 20 graden te laten warmen/koelen.

Tegelijkertijd mag het op de bovenverdieping wel iets koeler zijn in de winter. Maar ook als we de de temperaturen verschillend inregelen, kunnen we alles non-stop laten stromen, toch?

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-10 23:51
Jpiek schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Dat is het dus, het moet langdurig (meer dan een week ofzo) stilstaan met een temp tussen 30-40 C dan kan legionella ontstaan. Niet al het even deze temp. heeft want dan zou je niet eens fatsoenlijk kunnen douchen (onder de 30c is met te koud en boven de 40 is knap heet)...
Dingen draaien ook legionella cycles dus legionella is geen argument. Isoleren lijkt mij verstandig.

• post.p
Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Precies. Voor de ontdooicyclus kan een kleine buffer wel handig zijn. Maar op jouw 100m2 een buffer van 100l zetten lijkt me echt een overkill. Als je standaard 16mm slangen in de vloer hebt (12mm) binnenmaat, 10cm afstand van elkaar, dan kom je grofweg op 113-115 liter inhoud.
Precies dit, gebaseerd op de informatie omtrent minimaal systeeminhoud. CoolBlue heeft verstand van zaken als ik het vergelijk met installateurs.

Buffervat kan naast bovenstaand zinvol zijn in de zomer voor koeling om pendelgedrag te voorkomen/verminderen. Het minimale opgenomen vermogen ligt rond de 300 Watt waar er met een hoge buitentemperatuur. al meer dan 2kW geleverd wordt als ik het goed heb. Ik zou vooral proberen om de afgifte te maximaliseren met fancoils zoals de Jaga hybrid convectoren (aanrader)

• post.p
Vraag aangaande de verdeler van de vloerverwarming. Heb nu een open type met pomp, 7 groepen. In de winter merk ik niet echt een issue; water gaat er 2 tot 2,5 graden warmer in dan dat het er uit komt.

Wat is de onderbouwing dat deze pompen toch vervangen worden door gesloten, pomploze exemplaren?

• post.p
RCdeWit schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:59:
[...]

We hebben een verdeler per verdieping, we kunnen er nog een beetje mee gaan spelen. Het klinkt wel heel comfortabel om het hele huis gewoon altijd op 19 a 20 graden te laten warmen/koelen.

Tegelijkertijd mag het op de bovenverdieping wel iets koeler zijn in de winter. Maar ook als we de de temperaturen verschillend inregelen, kunnen we alles non-stop laten stromen, toch?
Flow maximaliseren is aan te raden, meer flow = betere cop.

Dus zoveel mogelijk flow altijd zonder dat het te warm wordt is het beste. Knijpen ipv dicht/open zetten.

• Pr088
post.p schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Flow maximaliseren is aan te raden, meer flow = betere cop.

Dus zoveel mogelijk flow altijd zonder dat het te warm wordt is het beste. Knijpen ipv dicht/open zetten.
Met knijpen bedoel je de aanvoertemperatuur lager zetten?

• Jpiek
post.p schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Dingen draaien ook legionella cycles dus legionella is geen argument. Isoleren lijkt mij verstandig.
Niet in het vat, hooguit in de leidingen, maar zoals gezegd, die moet je na een week niet gebruiken sowieso door laten stromen en dan is het gevaar geweken.

• post.p
mabori schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:55:
Zijn er gebruikers die kunnen vertellen hoe de legionellarun wordt gestart: heb je hier nog wat over in te stellen qua tijden of koppeling met teruglevering zonnepanelen of wordt dat van afstand gedaan?
Overdag is soms handig ivm stroom uit zonnepanelen, maar einde dag soms ook wel lekker net voordat het bad gevuld wordt bijv.

De manual zegt : "Standaard activeren we één keer per week een preventieve cyclus die het vat gedurende 20
minuten tot boven de 60 graden brengt om legionella te voorkomen. Deze methode is zowel
energie- als kostenefficiënt en voldoet aan alle geldende regelgeving omtrent Legionella
Preventie."
Dit.

Plus ChatGPT:

*knip* integraal plakken van AI tekst is niet behulpzaam, eigen duiding wel.
Samenvatting:
Weheat voorkomt legionella met:
Automatische thermische desinfectie (>60 °C)
Elektrisch element voor verhitting
Indirect tapwatersysteem bij de meeste vaten

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 18-07-2025 17:23 ]

• Pr088
post.p schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Dit.

Plus ChatGPT:

[*knip*]
Slimme regeling en logging
Wil je weten of jouw specifieke Weheat-model dit ondersteunt, of hoe vaak die cyclus draait, dan kan ik je helpen zoeken in de handleiding of installatievoorschriften. Laat even weten welk model (bijv. Sparrow + 200L vat) je hebt.
Uit mijn ervaring in dit topic meen ik me te herinneren dat je dan contact met WeHeat of je installateur moet opnemen, je kunt (vooralsnog) niet zelf tijdstip van de legionellarun instellen.

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 18-07-2025 17:24 ]

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-10 16:41
Gisteren voor het eerst toch even een proef run gedaan met de nieuwe WP
Wat me opviel is het geluid van de pomp, nu zag ik in eerdere post al een "dab pomp isolatie" maar gaat dit echt helpen ? iemand ervaring hier mee ?
of andere tips om het geluid binnen te beperken

Ik zag ook dat de compressor maar op 33 % liep wel een hele mooie COP van 9.2

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:02
Sinds begin mei staat hier een Sparrow met 300L boilervat. Tot nu toe helemaal tevreden. Alleen merk ik dat sinds ik ben gaan koelen en hierdoor de kogelkranen richting 2 fancoils open staan, er tijdens het verwarmen van het vat er langzaam warmwater richting 1 fancoil gaat.

Echter heb ik geen idee hoe dit kan ontstaan. Op bijgaande foto zie je in rood en blauw de stroming van het water naar het vat. En in het oranje hoe het water richting een fancoil gaat die een etage lager staat.
Na ongeveer 1 uur komt het warme water weer boven en gaat in de richting van de gele pijl. Daar zit ook de sensor huis in, en deze gaat dan ook na ongeveer 1 uur ook veel meer warmte registreren. Zie ook de grafiek van de legionella run van vandaag. Mede hierdoor duurt de run te lang en stopt hij ermee terwijl hij bijna klaar was. :-(

Het leiding werk is zelf aangelegd trouwens. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzJVR025HYGeEkXShaiIYE-SJrQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiOS5druSFZFLX6ReylFrcvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHGS5NfqrwHaXDbA8QtdEigcfo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcjzzirvSw6ajmzXn5BzHTqo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQm16OhVFeYP-rSy34JWqfX8UTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1q32XCupJ8659rqn90Z8Z88.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlN_SmwyYhFsDS0WG9n_CNPpjQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXXICUGklzt8Ucjx0l4zQvkX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNJNSToYpUgA9cgbBf34BjPX-64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXmK8I8nONhNxzzQJZbldWV8.jpg?f=fotoalbum_tile

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:03
Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Je liters zeggen al genoeg. Maar en paar checkvragen;
Heb je naregeling?
Droogbouw of juist lekker in het beton?

Maar die 100l is al voldoende voor de defrosts voor een Sparrow.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jeroendh ik denk te zien dat de retour van de fancoils dichter bij de warmtepomp zit dan de retour van het SWW vat. De fancoil retour heeft dus een lagere druk en dat brengt een heel klein beetje circulatie op gang.
Je hebt geen driewegklep die iets afsluit, een circulatiepomp die uit staat is praktisch een open verbinding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jeroendh
Proton_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:53:
@jeroendh ik denk te zien dat de retour van de fancoils dichter bij de warmtepomp zit dan de retour van het SWW vat. De fancoil retour heeft dus een lagere druk en dat brengt een heel klein beetje circulatie op gang.
Je hebt geen driewegklep die iets afsluit, een circulatiepomp die uit staat is praktisch een open verbinding.
Er zit inderdaad 1 fancoil retour na de retour van het SWW vat. (Net voor de aftakking met het expansievat) Echter is dit niet de fancoil waar het warme water naar toe stroomt. Het water gaat eerst de richting op van de oranje pijlen, en komt dan daarna (na ongeveer 1 uur) via de gele pijlen terug.
En indien ik de kogelkraan van deze rechter dichtzet heb ik het probleem niet.

De fancoil die dus na het SWW vat zit wordt pas na ongeveer 1 uur iets warmer (ca 4/5 graden) als het water al de andere kan op gegaan is. Dit is ook te zien in de watertemperaturen die beide fancoils meten. De ander meet dan ongeveer een 38/40 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCnSYYESUxkEYHf_4rk_jY9Ga8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yzLV4nW0knE2smz2hrpx6Zs.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Leiding schema toegevoegd

[ Voor 28% gewijzigd door jeroendh op 18-07-2025 07:29 ]

• Kevin1990
  • Nu online
[...]

Dit.

[*knip*]
Samenvatting
Wil je weten of jouw specifieke Weheat-model dit ondersteunt, of hoe vaak die cyclus draait, dan kan ik je helpen zoeken in de handleiding of installatievoorschriften. Laat even weten welk model (bijv. Sparrow + 200L vat) je hebt.
Dan hoef ik mij zeker geen zorgen te maken met de 80+ die de boiler elke dag stookt en in de nacht tot 55 gradem dag in dag uit.
Goed om te horen!

[ Voor 45% gewijzigd door Proton_ op 18-07-2025 17:24 ]

• Kevin1990
  • Nu online
rob2011 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:30:
Gisteren voor het eerst toch even een proef run gedaan met de nieuwe WP
Wat me opviel is het geluid van de pomp, nu zag ik in eerdere post al een "dab pomp isolatie" maar gaat dit echt helpen ? iemand ervaring hier mee ?
of andere tips om het geluid binnen te beperken

Ik zag ook dat de compressor maar op 33 % liep wel een hele mooie COP van 9.2
Hier ben ik ook nog steeds benieuwd naar maar heb nog geen mensen gezien op het forum die dit hebben aangechaft en de ervaringen delen.
Als iemand dit heeft gebruikt. Kan dit gedeeld worden met de ervaring? 8)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

Dit.

[*knip*]
Samenvatting
Dat hele ChatGPT stuk klopt echt geen zak van, zulke AI hallucinaties wordt dit topic niets beter van.

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 18-07-2025 17:24 ]

• post.p
phYzar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:53:
[...]

Dat hele ChatGPT stuk klopt echt geen zak van, zulke AI hallucinaties wordt dit topic niets beter van.
Ik leer graag, wat klopt er precies niet?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22
Ff tussendoor:

De kogel is bijna door de kerk, ik ben steeds meer geneigd om gewoon over te stappen naar een FE WP, en WeHeat spreekt nog steeds aan.

Ik heb zojuist een eigen topic gemaakt: Welke WeHeat WP voor Gameboy

Input daarop zou ik fijn vinden ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
post.p schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Ik leer graag, wat klopt er precies niet?
Het boilervat wordt periodiek verhit tot >60 °C, meestal 65–70 °C.
Dit gebeurt bijvoorbeeld 1x per week automatisch of op een instelbaar schema.
Deze verhitting is voldoende om legionellabacteriën te doden.
Elektrisch bijverwarmingselement
Veel Weheat-systemen hebben een elektrisch element (backup heater) dat speciaal bedoeld is om het vat extra te verwarmen bij deze legionellacyclus.
De warmtepomp zelf warmt vaak op tot maximaal 55 °C; het bijverwarmingselement zorgt voor de hogere temperatuur.
Gesloten tapwatersysteem (indirect systeem)
Bij indirecte boilervaten wordt het tapwater via een warmtewisselaar opgewarmd, zonder dat het stilstaand water in het vat direct wordt gebruikt als tapwater.
Hierdoor is er minder kans op stilstand en biofilmvorming in leidingen of het vat.
Slim regelsysteem

Via de bijbehorende app of het regelsysteem kan de gebruiker controleren of en wanneer een legionellacyclus is uitgevoerd.
Sommige modellen hebben een logboekfunctie voor legionellabeheer, vooral interessant voor VvE’s of utiliteitsbouw.

Doorgehaald wat niet klopt

• Jpiek
Gevalletje ChatGPT vult hevonden gegevens aan met wat wellicht logisch lijkt of uit een niet relevante bron komt.

Soms/vaak is CatGPT ook niet veel meer dan zoekresultaten in 1 verhaaltje gegoten.

Je kunt er soms leuk mee sparren mits je zelf enige kennis hebt van het onderwerp én je de uitkomst dubbelchecked...

• post.p
arjenhiemstra schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Het boilervat wordt periodiek verhit tot >60 °C, meestal 65–70 °C.
Dit gebeurt bijvoorbeeld 1x per week automatisch of op een instelbaar schema.
Deze verhitting is voldoende om legionellabacteriën te doden.
Elektrisch bijverwarmingselement
Veel Weheat-systemen hebben een elektrisch element (backup heater) dat speciaal bedoeld is om het vat extra te verwarmen bij deze legionellacyclus.
De warmtepomp zelf warmt vaak op tot maximaal 55 °C; het bijverwarmingselement zorgt voor de hogere temperatuur.
Gesloten tapwatersysteem (indirect systeem)
Bij indirecte boilervaten wordt het tapwater via een warmtewisselaar opgewarmd, zonder dat het stilstaand water in het vat direct wordt gebruikt als tapwater.
Hierdoor is er minder kans op stilstand en biofilmvorming in leidingen of het vat.
Slim regelsysteem

Via de bijbehorende app of het regelsysteem kan de gebruiker controleren of en wanneer een legionellacyclus is uitgevoerd.
Sommige modellen hebben een logboekfunctie voor legionellabeheer, vooral interessant voor VvE’s of utiliteitsbouw.

Doorgehaald wat niet klopt
Dank je, ben het niet helemaal met je eens op hetgeen je gecorrigeerd hebt maar dat terzijde. Mijn punt was dat er geen kans op legionella is omdat het ding legionella runs draait, in tegenstelling tot wat @Jpiek eerder aangaf. En dat dit 'hoogstens enkel in de leidingen gebeurt' kan ik niet plaatsen.

• Jpiek
Ik heb niet beweerd dat het ding geen legionellaruns draait ? Of staat er een punt verkeerd in je zin ?

Edit: sloeg je aan op 'Niet in het vat' ? Dat ging over het risico van ontwikkelen van legionella; niet in het vat, want legionellaruns...

Juist omdat hij legionellaruns draait kan alleen in leidingen legionella ontstaan als je een leiding langer dan een week niet gebruikt. En dan moet je die altijd door laten lopen, geïsoleerde leiding of niet (want daar begon deze discussie mee...)

[ Voor 16% gewijzigd door Jpiek op 19-07-2025 10:31 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:46
post.p schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Dank je, ben het niet helemaal met je eens op hetgeen je gecorrigeerd hebt maar dat terzijde. Mijn punt was dat er geen kans op legionella is omdat het ding legionella runs draait, in tegenstelling tot wat @Jpiek eerder aangaf. En dat dit 'hoogstens enkel in de leidingen gebeurt' kan ik niet plaatsen.
Zoveel weet ik er niet van, maar voor een WeHeat klopt (op dit moment) precies wat jpiek aangeeft.

Volgens mij doet een Daikin (r32) bijvoorbeeld wel bovenataande.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Satefan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Ik zou zeker de leiding van het boilervat nog isoleren. Ik merk hier dat, zeker met de hogere buitentemperaturen, de ruimte waar het boilervat staat nóg warmer wordt. Zo'n vat heeft dus best nog wat verlies. Ik overweg om een soort slaapzak om de boiler te maken om de verliezen te beperken. In de winter zal het alleen maar meer zijn natuurlijk.
Eerst de installateur zijn fout laten oplossen, daarna pas isoleren.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:20
Ronnie27 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Ik werd ook door Coolblue gebeld voor een onderhoudscontract. Vond het veel te duur, ga ik dus niet doen.
Wat CB aanbied, is geen onderhoudscontract, maar een garantie verlenging van 2 naar 5 jaar. daarbij zit ook helpdesk hulp op afstand bij. Preventieve onderhoud aan huis dus niet! Je moet zelf je WP schoon houden en je waterdruk en vuilfilter bijhouden.

• STIMPPYYY
Dat koelen is ook echt 3x niks he. Aangezet vanochtend en doet helemaal niets. Hebt er zo echt geen kont aan. Maar goed /rantmodus off.

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:45:
Dat koelen is ook echt 3x niks he. Aangezet vanochtend en doet helemaal niets. Hebt er zo echt geen kont aan. Maar goed /rantmodus off.
Beste opties:
1. verwarmen: WP
2. koelen: Airco
3. SWW: Elektrische Boiler.

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:32
Sinds woensdag is mijn blackbird aan het draaien, het werkt tot nu toe allemaal goed. Op welk stilte niveau hebben jullie de bb gezet? Ik heb hem van zacht geroezemoes naar lichte regen gezet. In de nacht bibliotheek ingesteld als stilte niveau. Ik ben benieuwd naar jullie instellingen.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:49
H.Spuybroek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:51:
Sinds woensdag is mijn blackbird aan het draaien, het werkt tot nu toe allemaal goed. Op welk stilte niveau hebben jullie de bb gezet? Ik heb hem van zacht geroezemoes naar lichte regen gezet. In de nacht bibliotheek ingesteld als stilte niveau. Ik ben benieuwd naar jullie instellingen.
Totaal niet relevant wat andere mensen hebben ingesteld, want afhankelijk van zoveel factoren welk geluidsniveau je zou willen kiezen.

Woon je vrijstaand met flinke afstand naar de buren? Hoeveel vermogen heb je nodig? Waar staat de WP geplaatst, plat dak / vrij op de grond? Etc.

Straks als het kouder wordt zul je zelf moeten gaan ervaren welke instellingen prettig werken.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Dat komt omdat het niet condenserend koelen is.

Als je het echt koeler wil (laten voelen vooral), heb je een airco nodig die wel condenserend koelt. Of een warmtepomp die dat kan, maar dan moet je afgiftesysteem daar ook geschikt voor zijn.

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-10 00:43
H.Spuybroek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:51:
Dit zijn mijn instellingen. Mijn BB staat op een plat dak met extra rubber tegels en stoeptegels tegen het trillen en geluid. Dit werkt redelijk goed voor onze situatie. 's nachts wel op een lage stand vanwege het geluid. Overdag heb ik daar geen last van.
Wij hebben klassieke radiatoren en een convectorput met ventilatoren. Geen vloerverwarming, wel goede isolatie.
Temperatuur van de boiler staat op 45 graden. Dat is warm genoeg voor ons en de boiler van 300 l is groot genoeg voor een gezin van 4, bij deze stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceAmi4zt9CTqKy7_AEtZU0_ycgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/epFnW8OTIkMXZWHMdkoDbAyu.png?f=user_large

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:32
Razer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Totaal niet relevant wat andere mensen hebben ingesteld, want afhankelijk van zoveel factoren welk geluidsniveau je zou willen kiezen.

Woon je vrijstaand met flinke afstand naar de buren? Hoeveel vermogen heb je nodig? Waar staat de WP geplaatst, plat dak / vrij op de grond? Etc.

Straks als het kouder wordt zul je zelf moeten gaan ervaren welke instellingen prettig werken.
Ja, dat weet ik ook. Ik was gewoon benieuwd ;) of de meeste hem op het zachtste niveau standaard zetten b.v.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat is “koelen”?

Dat is voor groot deel bepaald door je afgiftesysteem (geen fancoils neem ik aan) en ander groot deel door je watertemperatuur.

Als ik hier het water op 5gr zet en de Biddle Deco100 voluit laat lopen dan is het eerder (veeel) te koud dan 3x niks.

Maar zelfs met vloerkoeling voorkom je dat (een deel van) je massa opwarmt. De energie blijft ergens he, zonder koeling zou het sowieso (langer) warm(er) zijn geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-07-2025 08:15 ]

• STIMPPYYY
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Wat is “koelen”?

Dat is voor groot deel bepaald door je afgiftesysteem (geen fancoils neem ik aan) en ander groot deel door je watertemperatuur.

Als ik hier het water op 5gr zet en de Biddle Deco100 voluit laat lopen dan is het eerder (veeel) te koud dan 3x niks.

Maar zelfs met vloerkoeling voorkom je dat (een deel van) je massa niet opwarmt. De energie blijft ergens he, zonder koeling zou het sowieso (langer) warm(er) zijn geweest.
Wanneer je koelen aanzet er ook iets gebeurt ipv 0% compressor. Het doet niks. Hoe je het ook noemt.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:05
RNacoustics schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:31:
[...]

Wat CB aanbied, is geen onderhoudscontract, maar een garantie verlenging van 2 naar 5 jaar. daarbij zit ook helpdesk hulp op afstand bij. Preventieve onderhoud aan huis dus niet! Je moet zelf je WP schoon houden en je waterdruk en vuilfilter bijhouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOQSe2WsFCl8k4tt7gTuqsZFm14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/li1Vu1fnfmjsbcwhRZge5kDv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqJeNX5HvesmuRx9ewX7IMe_AJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Td3TJtSSvl0sUTHtkgtHKaPU.jpg?f=fotoalbum_large

Vindt het nog steeds duur. Garantie van 2 naar 5 jaar, maar moet het eerste jaar al direct betalen.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25
Ronnie27 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vindt het nog steeds duur. Garantie van 2 naar 5 jaar, maar moet het eerste jaar al direct betalen.
Is ook duur. Voornaamste is inderdaad de verlengde garantie maar die word dan wel heel duur. En als ze langs komen voor "onderhoud" krijg je 100 euro korting? Wat moet dat normaal dan kosten? Vind het allemaal maar onduidelijk en veel dingen zou je ook als standaard service verwachten.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30

AirX

Tweak Guru

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook wel matig dat je zelf de kosten van een eventuele hoogwerker moet vergoeden. Is dat ook zo bij gedoe binnen de installatiegarantie? Dat zou wel erg jammer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door AirX op 20-07-2025 08:26 ]

• Pr088
reiniero schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:12:
[...]

Is ook duur. Voornaamste is inderdaad de verlengde garantie maar die word dan wel heel duur. En als ze langs komen voor "onderhoud" krijg je 100 euro korting? Wat moet dat normaal dan kosten? Vind het allemaal maar onduidelijk en veel dingen zou je ook als standaard service verwachten.
De verlengde garantie is natuurlijk ook bullsh*t. Van een warmtepomp mag je echt wel een levensduur van minstens 10 jaar verwachten. In het Nederlandse garantierecht voor consumenten moet Coolblue dus ook gewoon na 2 jaar en na 5 jaar opdraven. Klassiek gevalletje van alles afschuiven op "2 jaar Fabrieksgarantie"

• Jpiek
Het is dan ook 'geen gezeur' garantie, niet iedereen is bij machte om reparatie op basis van productverantwoordelijkheid/redelijke levensduur af te dwingen.

Al kun je imho dat geld beter in een goede rechtsbijstandverzekering stoppen, heb je veel meer plezier van..

• RNacoustics
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderhoud aan huis is optioneel en zit dus niet in die 15,- p/m
Ik kreeg voor de "service contract" een aanbieding van 10,- p/m. Heb mijn garantie dus wel verlengd naar 5 jaar. Ik wil bij defecten/storingen ook dan nog een beroep op hen kunnen doen.

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:05
RNacoustics schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:15:
[...]

De onderhoud aan huis is optioneel en zit dus niet in die 15,- p/m
Ik kreeg voor de "service contract" een aanbieding van 10,- p/m. Heb mijn garantie dus wel verlengd naar 5 jaar. Ik wil bij defecten/storingen ook dan nog een beroep op hen kunnen doen.
Is die 10 euro het eerste jaar en wat ga je de jaren daarna dan betalen???

• RNacoustics
Jpiek schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:49:
Het is dan ook 'geen gezeur' garantie, niet iedereen is bij machte om reparatie op basis van productverantwoordelijkheid/redelijke levensduur af te dwingen.

Al kun je imho dat geld beter in een goede rechtsbijstandverzekering stoppen, heb je veel meer plezier van..
Ik denk dat je dan kwa premie duurder uit ben. Ik ga mijn service contract van de CV binnenkort opzeggen. Die ketel gaat er t.z.t. er toch uit. Compenseer het maandelijkse bedrag weer.

• RNacoustics
Ronnie27 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Is die 10 euro het eerste jaar en wat ga je de jaren daarna dan betalen???
Ik denk dat het na een jaar 15,- wordt. Als je het te duur vind, kan je altijd het nog opzeggen.
Ik voel die paar centen niet.

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat het na een jaar 15,- wordt. Als je het te duur vind, kan je altijd het nog opzeggen.
Ik voel die paar centen niet.
Maar het blijft weggegooid geld.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01
H.Spuybroek schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Ja, dat weet ik ook. Ik was gewoon benieuwd ;) of de meeste hem op het zachtste niveau standaard zetten b.v.
Max besparing, geen stille modus. De Blackbird is zo stil. Platdak beton

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• AirX

AirX

Tweak Guru

Hier nog een interessante post van iemand met een unimount met Sparrow op schuin dak: https://www.linkedin.com/...-7349335003706654722-KdRH

Wel dacht ik: dan kun je nog steeds niet bij je condensor toch :?

[ Voor 15% gewijzigd door AirX op 20-07-2025 12:59 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Maar het blijft weggegooid geld.
Eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYoQ5RjVmGuFePh9OYHzOqOVSnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJgdJnlSiOwKe0GSeyc9KyWp.jpg?f=fotoalbum_large

Op 800 units van 3 merken wellicht 5 serieuze issues gehad. Meestal direct na levering. Allen onder garantie fabriek.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 20-07-2025 14:48 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• AirX

AirX

Tweak Guru

Carboy54 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Eens:

[Afbeelding]

Op 800 units van 3 merken wellicht 5 serieuze issues gehad. Meestal direct na levering. Allen onder garantie fabriek.
Mooi en aardig die AI, maar dit zijn de officiële garantievoorwaarden: https://storage.pardot.co...rwaarden_new_branding.pdf. Volgens mij krijg je als eindgebruiker helemaal geen service van Weheat bij problemen.

Je koopt denk ik je warmtepomp bij je installateur en niet bij Weheat. Je installateur maakt gebruik van de garantieregeling van Weheat. Jij spreekt je installateur aan. Met je installateur maak je ook serviceafspraken.

Wel fijn dat je zo weinig problematische exemplaren hebt gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door AirX op 20-07-2025 15:22 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AirX schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Mooi en aardig die AI, maar dit zijn de officiële garantievoorwaarden: https://storage.pardot.co...rwaarden_new_branding.pdf. Volgens mij krijg je als eindgebruiker helemaal geen service van Weheat bij problemen.

Je koopt denk ik je warmtepomp bij je installateur en niet bij Weheat. Je installateur maakt gebruik van de garantieregeling van Weheat. Jij spreekt je installateur aan. Met je installateur maak je ook serviceafspraken.

Wel fijn dat je zo weinig problematische exemplaren hebt gehad.
Dat komt overeen met de info. Voordeel van monoblocs is de geringe uitval en vaak online of per telefoon op te lossen problemen. De aansprakelijkheid ligt inderdaad bij de installateur/leverancier die het verhaalt bij Wehheat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jpiek
RNacoustics schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat je dan kwa premie duurder uit ben.
Rechtsbijstand nodule 'Consument en Wonen' is bij mij 10,50 voor 2 personen.. Basis is 0,57
Ik ga mijn service contract van de CV binnenkort opzeggen. Die ketel gaat er t.z.t. er toch uit. Compenseer het maandelijkse bedrag weer.
Dara heb ik dan weer geen abbo voor, dat betaal ik zelf wel 8)

• Jpiek
AirX schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:41:
Hier nog een interessante post van iemand met een unimount met Sparrow op schuin dak: https://www.linkedin.com/...-7349335003706654722-KdRH

Wel dacht ik: dan kun je nog steeds niet bij je condensor toch :?
Zat er bij die Unimount geen 'klep' voor/onder ? Die je kunt open ela eej luik en dant bij je WP kunt ?
(zie op de foto's ook iets glimmend en de hele dakcontructie is ook groter dan het oppervlak van de WP..

• AirX

AirX

Tweak Guru

Jpiek schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:52:
[...]

Zat er bij die Unimount geen 'klep' voor/onder ? Die je kunt open ela eej luik en dant bij je WP kunt ?
(zie op de foto's ook iets glimmend en de hele dakcontructie is ook groter dan het oppervlak van de WP..
Er onder ja. Maar dan kan je toch nog steeds niet achter de warmtepomp komen?

• Jpiek
Hmm, niet zonder halsbrekende toeren idd...

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-10 14:43
drboneym schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Herkenbaar en niets problematisch zo te horen. Dat is de circulatiepomp die dat hoogfrequente geluid maakt. Die kan soms vervelend gaan resoneren zodat dat geluid versterkt wordt. Bij één klant heb ik ooit de pomp later nog verplaatst van overloop naar knieschot kast ivm geluidaoverlast.

Je kan proberen de zwarte kap eraf te halen, is het dan meer, minder? Grenst dit aan een leefruimte of valt het op en wil je uitsluiten of dit OK is of niet?
Hi, ik ben al tijden aan het orienteren op een All Electric (als volledige vervanging van mijn absoluut aan vervanging toe zijnde HR ketel). Kanshebbers waren de Quatt, BoschNefit Compress 2000 AWF en de Weheat in welke vorm dan ook.

Over de Quatt ben ik steeds minder enthousiast
De Bosch idem,
Blijft over de Weheat.

Ik had bijna de keuze gemaakt, tot ik deze post over de het geluid van de binnenunit lees. Geluid is voor mij absoluut een ding om dat ik zwaar tinnitus heb. Daarom komt het buitendeel ver van mijn woning op de oprit te staan ipv op garage dak.

Hoe heftig is het geluid van het binnendeel? en is daar wat aan te doen. Ik heb een woning volledig op vloerverwarming. met dik uitgevoerde hoofdaanvoer naar de verdeler beneden en apart naar de verdeler op zolder. Ziet mij eruit als 25/32 mm ( kan nu even niet meten) Iemand ervaring met de Weheat icm deze dikkere leidingen?

En de leidingen vanaf de weheat naar het ketelhok waar de boiler en buffervat komen te staan. Ga je die horen?

Dank !

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
WPMC schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Hi, ik ben al tijden aan het orienteren op een All Electric (als volledige vervanging van mijn absoluut aan vervanging toe zijnde HR ketel). Kanshebbers waren de Quatt, BoschNefit Compress 2000 AWF en de Weheat in welke vorm dan ook.

De Bosch idem,
Blijft over de Weheat.

Ik had bijna de keuze gemaakt, tot ik deze post over de het geluid van de binnenunit lees. Geluid is voor mij absoluut een ding om dat ik zwaar tinnitus heb. Daarom komt het buitendeel ver van mijn woning op de oprit te staan ipv op garage dak.

Hoe heftig is het geluid van het binnendeel? en is daar wat aan te doen. Ik heb een woning volledig op vloerverwarming. met dik uitgevoerde hoofdaanvoer naar de verdeler beneden en apart naar de verdeler op zolder. Ziet mij eruit als 25/32 mm ( kan nu even niet meten) Iemand ervaring met de Weheat icm deze dikkere leidingen?

En de leidingen vanaf de weheat naar het ketelhok waar de boiler en buffervat komen te staan. Ga je die horen?

Dank !
Met de buitenunit op de oprit is een echte monoblock (alles buiten met binnen alleen een 3wegklep en de boiler toch veel logischer?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:43
[...]

De Bosch idem,
Blijft over de Weheat.

Dank !
Geen ervaring met de weheat maar wel met andere merken ( Panasonic, mitsubishi electric, lg en remeha ) eigelijk is het voor alle merken hetzelfde , zodra het vermogen van de warmtepomp boven de 5kw thermisch komt dien je de transport leidingen te vergroten naar 28 staal of 32 alupex.

Zo te lezen is dit bij jouw al gebeurd dus is de kans heel groot dat je de binnen unit niet gaat horen

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

De Bosch idem,
Blijft over de Weheat.

Dank !
Je kan kiezen voor een kleine binnenunit met losse pomp die je kan plaatsen daar waar het geen overlast kan veroorzaken in de aanvoer. Leidingdikte minimaal 26 mm inwendig heb je geen last van geluiden als je geen haakse knietjes gebruikt maar bochten perst.

• WPMC
BarryH schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Met de buitenunit op de oprit is een echte monoblock (alles buiten met binnen alleen een 3wegklep en de boiler toch veel logischer?
je bedoelt, totaal geen binnendeel? suggesties?

• WPMC
Carboy54 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Je kan kiezen voor een kleine binnenunit met losse pomp die je kan plaatsen daar waar het geen overlast kan veroorzaken in de aanvoer. Leidingdikte minimaal 26 mm inwendig heb je geen last van geluiden als je geen haakse knietjes gebruikt maar bochten perst.
Losse pomp ipv de standaard pomp in het binnendeel van WeHeat bedoel je? Zou kunnen maar begrijp dat het meer in de leidingen zit? En tja die zitten al 15 jaar in de zandcement dekvloer. Geen idee hoe. Bij de verdeler zit ik wel haakse bochtjes ( messing zitten op de dikke witte leidingen

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:43
WPMC schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:20:
[...]

je bedoelt, totaal geen binnendeel? suggesties?
Bij een Panasonic, valliant , lg en vast nog wel meer merken zit de pomp in de buitenunit.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Dank !
Klonk alsof het puur in de binnenunit zat en niet via de leidingen propageerde, is immers ook een erg hoge toon zo te horen. Klopt dat @drboneym en @MarkWP?

Kan de technische ruimte wel wat isoleren, maar hierboven wordt gezegd dat je het dan nog steeds kunt horen? Ben ook benieuwd naar meer ervaringen van mensen hierover dus.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-10 19:03
Sorcerer8472 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:48:
[...]

Klonk alsof het puur in de binnenunit zat en niet via de leidingen propageerde, is immers ook een erg hoge toon zo te horen. Klopt dat @drboneym en @MarkWP?

Kan de technische ruimte wel wat isoleren, maar hierboven wordt gezegd dat je het dan nog steeds kunt horen? Ben ook benieuwd naar meer ervaringen van mensen hierover dus.
Op het filmpje was het typisch het hoog frequente geluid van de circulatiepomp zelf, geen leidingruis. Zoals ik al zei, pomp vervangen voor SCU en handmatig op minder toeren zetten moet werken. Verder gaat acoustische isolatie natuurlijk ook iets doen, o.a. ook het bekende schuimmatje tegen de muur om een staande golf te breken.

Edit. Sorry ik dacht dat ik terug moest komen op de originele post van klachten.

In essentie hoor je de binnenunit van de weheat minder dan je cv ketel. Als die op dezelfde plaats komt te hangen ga je erop vooruit qua geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door drboneym op 21-07-2025 08:15 ]

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-10 14:41
Ik heb sinds deze week een Weheat Sparrow met 300ltr. boiler. Nu valt me op dat het verwarmen van het water steeds in de nacht gebeurt, ik zou eigenlijk liever hebben dat dit overdag gebeurt ivm rechtstreeks verbruik uit de zonnepanelen.

Kan ik hier zelf iets voor instellen?

• STIMPPYYY
drboneym schreef op maandag 21 juli 2025 @ 07:59:
[...]

Op het filmpje was het typisch het hoog frequente geluid van de circulatiepomp zelf, geen leidingruis. Zoals ik al zei, pomp vervangen voor SCU en handmatig op minder toeren zetten moet werken. Verder gaat acoustische isolatie natuurlijk ook iets doen, o.a. ook het bekende schuimmatje tegen de muur om een staande golf te breken.

Edit. Sorry ik dacht dat ik terug moest komen op de originele post van klachten.

In essentie hoor je de binnenunit van de weheat minder dan je cv ketel. Als die op dezelfde plaats komt te hangen ga je erop vooruit qua geluid.
Het is een hoogfrequent geluid als de pomp draait. Dat is veel irritanter geluid dan een CV. Zeker voor mensen met tinitus. Heb ‘m op zolder staan. Daar hoor je niets van. Je moet in de ruimte zijn om ‘m te horen.

• Pr088
Ik heb een offerte liggen voor een Sparrow met een 300L sww-boilervat en een voorgemonteerde binnenunit met 3kW bijverwarmelement. Nu heeft het 300l boilervat van WeHeat bij mijn weten ook een verwarmingselement van 3kW.

Is dat niet 'dubbelop'? Twee keer elektrisch bijverwarmen is toch niet nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 21-07-2025 14:53 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:52:
Ik heb een offerte liggen voor een Sparrow met een 300L sww-boilervat en een voorgemonteerde binnenunit met 3kW bijverwarmelement. Nu heeft het 300l boilervat van WeHeat bij mijn weten ook een verwarmingselement van 3kW.

Die zit niet standaard in de boiler gemonteerd. Kan als optie.

• Gameboy
Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:52:

Je stookt je huis niet warm met SWW water toch? :P

De backup-heater in de binnenunit is vooral bedoeld voor het naverwarmen van CV water, wanneer er onverhoopt te weinig WP vermogen het CV systeem in gaat (extreme kou, of WP is stuk). Dan heb je nog dat 3 kW element als (bij)verwarming. Dat zal in de praktijk zelden tot nooit voorkomen.

De heater in je SWW vat is uitsluitend voor het verwarmen van het water in datzelfde vat. Dat kan niet voor je huisverwarming worden gebruikt, want het warmt het kraanwater in het vat zelf op, niet het water in de spiraal.

Correct me if Im wrong ;)

• Pr088
Carboy54 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Die zit niet standaard in de boiler gemonteerd. Kan als optie.
Als ik o.a. hier kijk https://heatxpert.nl/product/weheat-boilervat/ dan lijkt het 3kw element standaard in de boiler. Dat is dus niet zo?

• Pr088
Gameboy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Je stookt je huis niet warm met SWW water toch? :P

De backup-heater in de binnenunit is vooral bedoeld voor het naverwarmen van CV water, wanneer er onverhoopt te weinig WP vermogen het CV systeem in gaat (extreme kou, of WP is stuk). Dan heb je nog dat 3 kW element als (bij)verwarming. Dat zal in de praktijk zelden tot nooit voorkomen.

De heater in je SWW vat is uitsluitend voor het verwarmen van het water in datzelfde vat. Dat kan niet voor je huisverwarming worden gebruikt, want het warmt het kraanwater in het vat zelf op, niet het water in de spiraal.

Correct me if Im wrong ;)
Dus eigenlijk kan ik het beste kiezen voor een binnenunit met element zodat deze in voorkomende omstandigheden zowel kan bijspringen in het verwarmen van de woning als bij het verwarmen van het warm water in het boilervat. Begrijp ik het dan goed?

• Gameboy
Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Dus eigenlijk kan ik het beste kiezen voor een binnenunit met element zodat deze in voorkomende omstandigheden zowel kan bijspringen in het verwarmen van de woning als bij het verwarmen van het warm water in het boilervat. Begrijp ik het dan goed?
Die laatste situatie (Backup-heater ook voor SWW verwarming) heb ik niet goed op de korrel, maar daar ben ik ook wel benieuwd naar! Zou mooi zijn als dat ook zou kunnen, liefst met aansturing wanneer dit kan (bij negatieve stroomprijzen bijvoorbeeld ;) )

• Pr088
Gameboy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Die laatste situatie (Backup-heater ook voor SWW verwarming) heb ik niet goed op de korrel, maar daar ben ik ook wel benieuwd naar! Zou mooi zijn als dat ook zou kunnen, liefst met aansturing wanneer dit kan (bij negatieve stroomprijzen bijvoorbeeld ;) )
Dat hoop ik te kunnen ;) Maar om er nu (als het nodig is) twee elementen voor aan te schaffen... Is misschien wat overdreven.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:31:
[...]

Als ik o.a. hier kijk https://heatxpert.nl/product/weheat-boilervat/ dan lijkt het 3kw element standaard in de boiler. Dat is dus niet zo?
Dat staat er helemaal niet. Aansluitingen voor wordt bedoeld Extra gat in de boiler. Zoals reeds gemeld optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 21-07-2025 15:59 ]

• Pr088
Carboy54 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Dat staat er helemaal niet. Aansluitingen voor wordt bedoeld Extra gat in de boiler. Zoals reeds gemeld optie.
Het is maar hoe je de volgende zin "Met kenmerken zoals aansluitingen voor temperatuursensoren en een elektrisch verwarmingselement van 3 kW" leest. Maar goed, jij weet er vast meer van dan ik. Weet je toevallig ook wat een 3kW element ongeveer kost? 5 tientjes?

• Gameboy
[...]

De interpretatie van de betreffende zin hangt helemaal af van het al dan niet lezen van van een komma (die er standaard niet in hoort voor het woord "en"):

Zo staat het op de site:
Met kenmerken zoals aansluitingen voor temperatuursensoren en een elektrisch verwarmingselement van 3 kW
Dit lees je meestal als "aansluitingen voor temperatuursensoren" *en* "aansluitingen voor een elektrisch verwarmingselement van 3 kW"

Maar je kunt dit ook eenvoudig lezen als:
Met kenmerken zoals (aansluitingen voor temperatuursensoren) en (een elektrisch verwarmingselement van 3 kW)
En dan wordt het helemaal anders, dan is de interpretatie dat er alleen "aansluitingen zijn voor temperatuursensoren" en dat het 3 kW element standaard aanwezig is.

Subtiel, maar ik snap wel dat dit op meerdere manieren wordt opgevat ;)

Deze vraag blijft wel open staan:

Kan het element in de binnenunit ook worden ingezet voor (bij)verwarming van SWW?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Het is maar hoe je de volgende zin "Met kenmerken zoals aansluitingen voor temperatuursensoren en een elektrisch verwarmingselement van 3 kW" leest. Maar goed, jij weet er vast meer van dan ik. Weet je toevallig ook wat een 3kW element ongeveer kost? 5 tientjes?
Na meer dan 50 Weheat vaten geleverd te hebben klopt jouw eerste stelling inderdaad. 🤗

• arjenhiemstra
Gameboy schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Dan kan zeker; probeer maar eens de WH in nachtmodus helemaal uit te zetten. Als de WH dan bepaalt dat het nodig is om SWW te verwarmen gaat hij dat vrolijk op de backup heater doen…. 8)7 8)7
En uiteraard geen mogelijkheid om dat uit te zetten maar ik zal niet weer gaan renten over de control beperkingen van WeHeat :X

• jeroendh
Als je de criteria zou weten wanneer hij wil gaan verwarmen zou je nog een beetje kunnen spelen met de ingestelde temperatuur. Alleen snap ik hier sinds kort niks meer van. Normaal als de bovenste sensor 3 graden onder ingesteld kwam ging hij verwarmen.
Echter was dit het scenario gister. (Ingesteld op 50)

01:30 uur SWW verwarmen.
Boven: 54,1
Onder: 46,4

En na een douchebeurt om 22:40 nogmaals SWW verwarmen.
Boven: 50,3
Onder: 44,3

Beide keren had best gewacht kunnen worden tot in de ochtend als de zon scheen. Sterker nog de 1e keer was het vat zelfs nog 4 graden boven ingesteld.

Zie ook mijn eerdere reactie: jeroendh in "Weheat warmtepompen"

2 dagen later kwam Weheat met een reactie:
Weheat schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:11:
4. DHW schedule, eerder over gedeeld: ‘Op basis van een voorspelling op het net activeren we vroegtijdig de warmtepomp om het tapwatervat proactief te laden vóór verwachte piekbelasting. Als de pomp dan tijdelijk offline moet, heeft de gebruiker tóch warm tapwater’). – Echter, mocht je hier last van ondervinden, stuur dan een mail naar tweakers@weheat.nl met het onderwerp ‘DHW Schedule’. Begin volgende week nemen we dan contact met je op om een oplossing hiervoor te vinden.
Na aanleiding hiervan heb ik op 29 juni naar het opgegeven adres een mail gestuurd. En op 8 juli nog een reminder. Echter tot op heden geen reactie mogen ontvangen van ze.

Qua communicatie loopt het wel stroef, je kan ze ook niet meer bellen.
De cashback die "snel" zou worden overgemaakt nadat ik op 12 mei de benodigde gegevens daarvoor heb opgegeven wacht ik ook nog op. En als je feedback achterlaat op de site kan je ook heel lang wachten op een antwoord.

Tot zover mijn geklaag >:)
Verder doet de pomp het prima hier, ook met koelen. O+

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-10 07:01
[...]

Ik baal er goed van dat die 'extra optie' voor het verwarmingselement standaard in de boiler zit. Die aansluiting lekt namelijk (schijnt vaker te gebeuren en die fitting is dan niet goed getaped) en ze zijn nu al 3x gekomen om dat te verhelpen zonder resultaat.
1x geprobeerd verder aan te draaien (werkt niet)
2de keer alleen waterpomptang mee maar te weinig vlees om de moer er weer uit te draaien. Geen ander gereedschap mee.
3de keer ook gereedschap niet op orde. Naar lokale bouwmarkt, verkeerde maat sleutel gekocht, andere klus die voor ging....

3 weken verder en een kuub water weg, wel klaar met het gepruts.

Ik wil nog een keer posten wat ze gedaan hebben (al met al positief over de plaatsing en afwerking), maar hier heb ik wel de balen van zo voor de vakantie voor de deur. Dan wil je alles gewoon dicht hebben zitten.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Wat zou het toch geweldig zijn als ze net wat meer opties zouden geven. Bijvoorbeeld verschillende tijdvakken + temperaturen voor het boilervat, om zo opwarmen overdag te stimuleren.

Omdat ik nog steeds aan het oriënteren ben op opties vroeg ik me ook af wat WeHeat nu kan qua PV-gestuurd werken. Behalve dat het "aangekondigd" wordt, kan ik niet echt iets vinden over hoe het werkt, en of het nou wel of niet bestaat?

Op de website staat: "De Weheat-warmtepomp start automatisch zodra je panelen meer leveren dan je verbruikt. Hij laadt een buffervat en de massa van je woning op met warmte (of koelte). ’s Avonds geniet je van gratis comfort en tap je minder stroom én gas af."

Hoe werkt dit dan? Ik kan er nergens informatie over vinden. De boiler lijkt me ook laaghangend fruit om efficiënt eigen PV te gebruiken trouwens. Inclusief deze hoger opstoken overdag.

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:33
Sorcerer8472 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:30:
Wat zou het toch geweldig zijn als ze net wat meer opties zouden geven. Bijvoorbeeld verschillende tijdvakken + temperaturen voor het boilervat, om zo opwarmen overdag te stimuleren.
+1000

Vandaag hier ook. Vrouw werken dus die staat op tijd onder de douche. Ik werkte vandaag thuis en douche dus later. WP slaat om 08:30 aan, maar dat had best 2 uurtjes later gemogen. Om 08:30 doen de zonnepanelen nog niet veel (lessenaarsdak op het zuiden). om 10:30 gaat het richting de 3000 watt. Daar had de boel best op mogen wachten.

Overigens, een soort industrie-standaard 'volgorde protocol' voor huishoudelijke apparaten zou handig zijn. Je zet de apparaten aan die je wil laten draaien (vaatwasser, wasmachine, verwarmen boilervat) en ze wachten netjes in volgorde tot het vorige apparaat in de chain klaar is. Dan kun je overdag optimaal gebruik maken van de zonne-energie.

• arjenhiemstra
Niet helaas

Sterker, zelfs als je de wp ‘s nachts uit zet (nachtverlaging) gaat het systeem in de nacht het water vrolijk met de cop 1 backup heater opwarmen, daarna was mijn batterij half leeg :? 8)7 :X

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

arjenhiemstra schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:09:
[...]

Niet helaas

Sterker, zelfs als je de wp ‘s nachts uit zet (nachtverlaging) gaat het systeem in de nacht het water vrolijk met de cop 1 backup heater opwarmen, daarna was mijn batterij half leeg :? 8)7 :X
@Weheat hebben jullie hier een reactie op? Klinkt als valse beloftes op de website. Of missen we iets?

Door mensen wat meer controle te geven kunnen we het zelf oppakken. Zul je zien dat tweakers oplossingen en integraties in elkaar klussen waar iedereen wat aan heeft...

Op naar een hogere cop :p

• STIMPPYYY
Sorcerer8472 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:30:

Omdat ik nog steeds aan het oriënteren ben op opties vroeg ik me ook af wat WeHeat nu kan qua PV-gestuurd werken. Behalve dat het "aangekondigd" wordt, kan ik niet echt iets vinden over hoe het werkt, en of het nou wel of niet bestaat?

Op de website staat: "De Weheat-warmtepomp start automatisch zodra je panelen meer leveren dan je verbruikt. Hij laadt een buffervat en de massa van je woning op met warmte (of koelte). ’s Avonds geniet je van gratis comfort en tap je minder stroom én gas af."

Hoe werkt dit dan? Ik kan er nergens informatie over vinden. De boiler lijkt me ook laaghangend fruit om efficiënt eigen PV te gebruiken trouwens. Inclusief deze hoger opstoken overdag.
Haren gaan direct overeind staan als ik dat soort dingen lees. Zeker als het totaal niet waar is. Je kan niks instellen en iets van slimmigheid heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Zag onlangs dat je bij andere geronemeerde merken zelfs meerdere instellingen op dezelfde dag kan doen inc verschillende temp instellingen.

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
Heb een offerte ontvangen, voor een blackbird, backup heater 3kw en boilervat van 200L.

Prijs ruim 15k

Is toch veel te duur?

• Pr088
rayvonrk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:07:
Heb een offerte ontvangen, voor een blackbird, backup heater 3kw en boilervat van 200L.

Prijs ruim 15k

Is toch veel te duur?
Met of zonder subsidie? Ik heb een offerte liggen voor 14.350 inc. btw. Inclusief subsidie komt dat neer op 11.775.

• Pr088
STIMPPYYY schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:34:
[...]

Haren gaan direct overeind staan als ik dat soort dingen lees. Zeker als het totaal niet waar is. Je kan niks instellen en iets van slimmigheid heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Zag onlangs dat je bij andere geronemeerde merken zelfs meerdere instellingen op dezelfde dag kan doen inc verschillende temp instellingen.
Huh? Ik overweeg juist deze warmtepomp vanwege de slimme techniek zoals laden/bufferen van de vloer en strategisch verwarmen van het boilervat tijdens zonuren. Dat blijkt helemaal niet instelbaar?

https://www.weheat.nl/inzichten/de-nieuwe-weheat-app

Dit deel van de website van WeHeat suggereert dat de updates in de vernieuwde app van 15 mei 2025 zitten. Maar dat is dus niet zo? :X

[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 22-07-2025 08:52 ]

• rayvonrk
Pr088 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:48:
[...]

Met of zonder subsidie? Ik heb een offerte liggen voor 14.350 inc. btw. Inclusief subsidie komt dat neer op 11.775.
Zonder subsidie. Prijs is wel > 15k ( ga het exacte bedrag niet noemen)

• Pr088
rayvonrk schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Zonder subsidie. Prijs is wel > 15k ( ga het exacte bedrag niet noemen)
Tja, zonder exacte prijs en de situatie in je woning kunnen we er denk ik weinig over zeggen.
Waarom zou je de exacte prijs niet noemen? Ik ken je installateur toch niet? Als je die zou willen beschermen?

E.e.a. is ook afhankelijk of je installateur veel leidingwerk moet doen of je elektrawerk moet laten doen.
Bij mij zit in de 14k bijvoorbeeld ook aanleg van elektra van meterkast aan de voorzijde naar ketelhok aan de achterzijde. Dat wordt nog wel een klusje.

• rayvonrk
Pr088 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Tja, zonder exacte prijs en de situatie in je woning kunnen we er denk ik weinig over zeggen.
Waarom zou je de exacte prijs niet noemen? Ik ken je installateur toch niet? Als je die zou willen beschermen?
E.e.a. is ook afhankelijk of je installateur veel leidingwerk moet doen of je elektrawerk moet laten doen.
Bij mij zit in de 14k bijvoorbeeld ook aanleg van elektra van meterkast aan de voorzijde naar ketelhok aan de achterzijde. Dat wordt nog wel een klusje.
Elektra moet ik zelf regelen, voor de buiten unit alleen door de muur heen. (Simpel dus)
Pagina: 1 ... 96 ... 126 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.