Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:07
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee in diverse topics, o.a. Weheat warmtepompen

Voordat ik offertes ga opvragen, wil ik toch nog even een dubbelcheck op mijn situatie, zodat ik sterk(er) sta bij eventuele onderhandelingen en wensenpakket.
Woonsituatie
2-onder-1-kap woning uit 2004 (gekocht in 2020), goed geïsoleerd, energielabel A, stadsverwarming, zonnepanelen (4,8 kWp Oost-West), thuisaccu (5 kWh).

De stadsverwarming kan opgezegd worden, dat is geen belemmering.
Historisch gasverbruik
Op basis van mijn verbruik aan stadsverwarming equivalent aan ongeveer 800 - 850 m3 aardgas.
Afgiftesysteem:
- ca. 55 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 3 groepen, 3 daarvan staan (straks) altijd open;
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden (onbekend) kW, waterinhoud in totaal (onbekend) liter, er wordt maar 1 echt gebruikt voor verwarming, de rest staat effectief altijd dicht;
SWW:
- plek voor boiler is aanwezig
- 200 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
Eigenlijk heb ik al heel sterk een voorkeur voor WeHeat, omdat het een Nederlands bedrijf is met vrijwel alles in eigen huis ontwikkeld, innovatief design en slimme aansturing.
Wie gaat het installeren?
Installateur, met zelf mogelijk iets aan voorwerk (elektra, v.v. verdeler, waterleiding, afvoer, alles wat ik van tevoren kan voorbereiden).

Eigenlijk zijn de belangrijkste vragen die ik op dit moment open heb staan:

- welk vermogen ik nodig heb;
- of een (kleine) buffer nog nodig is;
Welk vermogen heb ik nodig?
Op basis van de Koevlaas formule kom ik op grofweg ergens rond de 4 kW uit:
- 800 * 8 / 1650 = 3,88 kW
- 850 * 8 / 1650 = 4,12 kW

Ik heb geen (nauwkeurige) data van de winter '21, maar januari '24 was ook enigszins fris. Toen waren de 3 koudste dagen 9, 10 en 11 januari. Gedurende die 3 dagen heb ik ca. 270 kWh aan warmte gebruikt, wat neerkomt op gemiddeld ca. 3,75 kW over die 3 dagen.

Nog een derde rekenmethode is met de graaddagen over de maand januari 2024. Heel die maand heb ik ca. 1600 kWh gebruikt aan warmte. Januari 2024 kende 504,9 graaddagen in mijn regio (Twente), wat neerkomt op een verlies van ca. 132 W/K.

Berekend naar -10 buitentemperatuur (en 19 binnen). Komt dat op een benodigd vermogen van 3,83 kW.

Als ik deze graaddagenberekening doe over de afgelopen 2 stookseizoenen (de 6 maanden okt - mrt), dan levert dat ongeveer hetzelfde beeld op:

1 okt '23 - 31 mrt '24:
6600 kWh / 2063,8 graaddagen / 24 h = 133 W/K * 29 graden (-10 buiten) = 3,86 kW

1 okt '24 - 31 mrt '25:
7200 kWh / 2342,66 graaddagen / 24 h = 128 W/K * 29 graden (-10 buiten) = 3,71 kW

Uit alle 3 deze rekenmethoden komen grofweg dezelfde getallen (133 W/K warmteverlies, en ca. 4 kW benodigd vermogen).

Is er nog iets op of aan te merken op deze berekeningen of de uitkomst? Doe ik het goed, of kan het nauwkeuriger?

Ik hoor het graag. Het bepaalt namelijk de keuze tussen iets als een Flint (4 kW) of toch eerder een Blackbird P60 (6 kW).
Heb ik een buffer nodig?
Mijn vloerverwarming ligt in een van onderen geïsoleerde betonvloer, HoH afstand 15 cm. De exacte opbouw en dikte van de dekvloer is mij niet helemaal bekend, maar het is een cementbetonnen dekvloer met natuurstenen tegels. De leidingen zijn gelegd in een noppensysteem (de naam is me even ontschoten).

Met de oppervlakte van ca. 55 m2, en 3 groepen, kom ik middels een vuistregel van ca. 7 m leiding / m2 vloer op 3 lussen van gemiddeld ca. 130 meter per lus (1 lus is iets langer weet ik van infraroodbeelden, dus ik denk eerder 2 lussen van ca. 120 m en eentje van 140+).

De systeeminhoud van de leidingen in alleen deze vloer zal rond 45 liter liggen, wat waarschijnlijk wel een seriële buffer nodig maakt? Is dan 50 liter buffer altijd voldoende?

Ook hier ontvang ik graag jullie inzichten over.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:15
Misschien domme vraag, maar ben zelf onbekend met stadsverwarming: is die 800-850 m3 voor verwarmen én warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
Eerste vraag die mij te binnen schiet is met welke temperatuur water die ene radiator wordt verwarmd.
Als dat veel hoger is dan waarop je met WP wilt gaan verwarmen loop je kans dat afgifte van die radiator te laag gaat zijn…. Of je moet WP op hogere T laten draaien, maar dat komt Cop niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
beekc1 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:50:
Misschien domme vraag, maar ben zelf onbekend met stadsverwarming: is die 800-850 m3 voor verwarmen én warm water?
Nee, geen domme vraag. Ik heb een inschatting gedaan van de energie die puur voor verwarmen geldt. Ik heb niet veel warmte nodig voor SWW/tapwater, maar wellicht toch iets meer dan ik had ingeschat ;)

Mijn totale verbruik is ca. 28,5 GJ/jaar, maar daarvan zal denk ik bij nader inzien eerder iets van 3 GJ voor SWW worden gebruikt. Met een rekenwaarde van 31,6 m3 gas-equivalent per GJ is de pure verwarmingsbehoefte eerder rond de 800 m3 uitkomen, en niet zozeer bij de 850 m3 in de buurt komen.

Als ik alles meeneem, is het rond de 900 m3 voor de gehele woning, incl. SWW/tapwater. Dat maakt dat uit de Koevlaas formule iets meer benodigd vermogen komt (4,36 kW), maar de overige rekenmethodes worden er niet anders van, die zijn op basis van de totale verbruikte energie, zoals gemeten door de Kamstrup warmtemeter (en bijgehouden in Home Assistant).

Verder is de radiator in de werkkamer degene die het langste leidingtraject heeft. Vanaf de warmtebron is het ca. 5 meter van 26/3 mm meerlagenbuis naar een verdeelblok, en daarna nog ca. 7 meter 16/2 mm MLB naar het onderblok.

Op "volle toeren" is de aanvoer van de radiator handwarm, of net iets warmer. Er is veel verlies in de vloer (maar dat is dan vloerverwarming ;) ). Ik schat in dat het niet warmer is dan 45 graden op koude dagen, en daarmee wordt de werkkamer makkelijk en snel (genoeg) warm.

En als er toch te weinig vermogen/afgifte overblijft met nog veel lagere temperaturen, dan kan er altijd nog een fancoil komen. Ook handig voor koeling in de zomer. Maar met een lagere aanvoertemperatuur is er ook minder verlies onderweg naar de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
3 GJ voor warm water in niet veel. Een gemiddeld huishouden zit op 10 GJ.

Met 4 kW Flint zit je in mijn ogen op het randje. Ik zat zelf in vergelijkbare situatie kwa afweging vermogen. Ik ben voor comfort zekerheid gegaan en heb 6 kW Sparrow laten installeren (3 weken geleden).

Moet er wel bij vertellen dat ik geen vloerverwarming heb en dat er voor de winter nog een Jaga geïnstalleerd gaat worden in de huiskamer.

Succes met je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
GJ hoef je niet om te rekenen via vage gasequivalenten…
Kan direct naar kWh (op dit forum i.i.g. de gebruikelijke eenheid).

Gaat dus om 8000kWh wat gewoon inc SWW is.
Delen door de 1650 draai uren uit Koevlaas geeft je bijna 5 kW.

Iets hoger dan je hebt via graaddagen …

Het benodigde vermogen moet wel bij een koud weer gemaakt moeten kunnen worden. De weheats specificeren volgens mij bij A7/35, en verliezen een behoorlijk percentage percentage bij -10 of -7 …

De 4kW gaat dus zeker onvoldoende zijn. De 6kW’s waarschijnlijk maar net…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ronald
Op de site staat:
Flint Vermogen (A-10/W35) 4 kW
Sparrow Vermogen (A-10/W35) 6 kW
Dus dat lijkt me op zich OK.

@Gameboy Voordeel van de 6 kW variant is natuurlijk meer reserve cq vaker deellast draaien, nadeel is minder modulatieruimte naar onderen dus risico op heel korte runs.
Wat ik uit het topic begrijp is dat gedrag thermostaatafhankelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Proton_ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:34:
@Ronald
Op de site staat:
Flint Vermogen (A-10/W35) 4 kW
Sparrow Vermogen (A-10/W35) 6 kW
Dus dat lijkt me op zich OK.
Ja, de opgegeven vermogens zijn bij -10 graden buitentemperatuur inderdaad ;) Maar ik had ook ergens gezien dat de Flint bij -10 buiten niet helemaal 4 kW doet, maar 3,7 kW. Dat zou dan idd wel heel krap worden, als ik nooit het elektrische element wil inschakelen.
@Gameboy Voordeel van de 6 kW variant is natuurlijk meer reserve cq vaker deellast draaien, nadeel is minder modulatieruimte naar onderen dus risico op heel korte runs.
Wat ik uit het topic begrijp is dat gedrag thermostaatafhankelijk.
Ik balanceer op het randje, dat besef ik goed. Een 6 kW Blackbird heeft zeker (meer dan) voldoende vermogen voor alle situaties, maar is ook weer enkele duizenden euro's duurder. Daarmee koop ik wel een stuk zekerheid af, dat is zeker waar.

Dank voor je input iig! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
beekc1 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:34:
3 GJ voor warm water in niet veel. Een gemiddeld huishouden zit op 10 GJ.
Ik ben dan denk ik niet een gemiddeld huishouden. Ik verbruik idd niet heel veel (warm) water in mijn eentje ;)
Met 4 kW Flint zit je in mijn ogen op het randje. Ik zat zelf in vergelijkbare situatie kwa afweging vermogen. Ik ben voor comfort zekerheid gegaan en heb 6 kW Sparrow laten installeren (3 weken geleden).
Ah kijk! Het is nu nog een beetje vroeg om te vragen hoe het bevalt? :P Echte ervaring over een heel stookseizoen is er nog niet...
Moet er wel bij vertellen dat ik geen vloerverwarming heb en dat er voor de winter nog een Jaga geïnstalleerd gaat worden in de huiskamer.

Succes met je afweging.
Dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ronald schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:02:
GJ hoef je niet om te rekenen via vage gasequivalenten…
Kan direct naar kWh (op dit forum i.i.g. de gebruikelijke eenheid).

Gaat dus om 8000kWh wat gewoon inc SWW is.
Delen door de 1650 draai uren uit Koevlaas geeft je bijna 5 kW.

Iets hoger dan je hebt via graaddagen …

Het benodigde vermogen moet wel bij een koud weer gemaakt moeten kunnen worden. De weheats specificeren volgens mij bij A7/35, en verliezen een behoorlijk percentage percentage bij -10 of -7 …

De 4kW gaat dus zeker onvoldoende zijn. De 6kW’s waarschijnlijk maar net…
Zoals al aangegeven was, zijn de vermogens van 4 kW (eigenlijk 3,7 heb ik ergens gelezen) van de Flint, en 6 kW van de Blackbird P60/Sparrow bij -10 buitentemperatuur ;)

Bij 7 graden is het 6 kW voor de Flint en 9 kW voor de BB P60 en de Sparrow.

Dat is dan nog wel een vraag van mij: Gaat de Koevlaas formule uit van het berekende/benodigde vermogen bij A7/W35? Want dan is het niet echt spannend meer ;)

Eh, nope, dat had ik zelf ook heel snel kunnen vinden ;) Koevlaas gaat uit van -10 buitentemp voor het minimum-vermogen.

Maar aangezien nog niemand op de andere berekeningen is ingegaan, doe ik de voorlopige aanname dat die wel kloppen. Althans dat er geen overduidelijke grove fouten mee gemaakt zijn. Dat is ook fijn ;)

Dank voor ieders input tot nu toe!

[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 19-07-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee, de Koevlaasformule geeft het vermogen dat bij -10 geleverd moet kunnen worden.
Als de warmtepomp dat vermogen bij -10 kan leveren, dan heeft hij rond het vriespunt nog voldoende reserve om je huis te blijven verwarmen tussen de defrosts door.
Of het bij jou ooit nog -10 wordt is dus niet relevant :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Proton_ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:57:
Nee, de Koevlaasformule geeft het vermogen dat bij -10 geleverd moet kunnen worden.
Als de warmtepomp dat vermogen bij -10 kan leveren, dan heeft hij rond het vriespunt nog voldoende reserve om je huis te blijven verwarmen tussen de defrosts door.
Of het bij jou ooit nog -10 wordt is dus niet relevant :)
Right, dat is wel een belangrijke nuance, dank!

Dan wordt de keuzerichting alweer wat duidelijker, voor de pomp zelf dan.

Heeft iemand nog suggesties voor de vraag over een al dan niet nodig buffervat? En zo ja hoe groot en hoe ingepast in de leidingen (serieel/parallel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:48
Toen ik offertes opvroeg voor de Blackbird had ik geen keuze om wel of geen buffervat te nemen. Dat ging om een grotere oppervlakte vloerverwarming, het enige wat ik kon kiezen was het formaat van het vat.

Verder zou ik ook voor een 6kW model gaan. Dat geeft wat meer flexibiliteit als bijv gezinsamenstelling verandert. Maar dan hoeft de warmtepomp ook minder op vol vermogen te draaien, zeker gedurende de nacht kan dat fijn zijn.

Bij de lg (daar ben ik uiteindelijk op uitgekomen) heb je een silent mode en dan is het afgegeven vermogen ook wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Antonl91 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:17:
Toen ik offertes opvroeg voor de Blackbird had ik geen keuze om wel of geen buffervat te nemen. Dat ging om een grotere oppervlakte vloerverwarming, het enige wat ik kon kiezen was het formaat van het vat.
Was dat dan een parallel aangesloten vat? Of een serieel? Ik wil denk ik hoe dan ook geen parallel vat. Dat lijkt me niet nodig als de vloer altijd meedoet in de circulatie.
Verder zou ik ook voor een 6kW model gaan. Dat geeft wat meer flexibiliteit als bijv gezinsamenstelling verandert. Maar dan hoeft de warmtepomp ook minder op vol vermogen te draaien, zeker gedurende de nacht kan dat fijn zijn.

Bij de lg (daar ben ik uiteindelijk op uitgekomen) heb je een silent mode en dan is het afgegeven vermogen ook wat minder.
Goede punten! Ik neem dit mee ;)

Dank voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:13
Misschien ook nog in overweging te nemen is dat je niet alleen nu in je eentje woont maar hoe lang wil je er blijven wonen? Tov de levensduur van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Jarno schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:44:
Misschien ook nog in overweging te nemen is dat je niet alleen nu in je eentje woont maar hoe lang wil je er blijven wonen? Tov de levensduur van de pomp.
Ook een goed punt. Zeg nooit nooit, maar ik heb geen verhuisplannen binnen afzienbare tijd.

Wie weet verandert de situatie, en wordt het allemaal anders, maar ik mik erop om in ieder geval een levensduur van een WP hier te blijven wonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
Prijsverschil tussen Flint en BB-6 is iets meer dan 1300 euro op hun website (excl. installatie, maar dat mag niet veel verschillen). Over 15 jaar is dat minder dan 8 euro per maand voor garantie warm te zitten :-)

Maar volgens mij neigde je keuze toch al naar BB. Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
beekc1 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:27:
Prijsverschil tussen Flint en BB-6 is iets meer dan 1300 euro op hun website (excl. installatie, maar dat mag niet veel verschillen). Over 15 jaar is dat minder dan 8 euro per maand voor garantie warm te zitten :-)

Maar volgens mij neigde je keuze toch al naar BB. Of niet?
Ja, ik heb een mooi groot plat dak (aangebouwde garage), dus daar kan ik een BB denk ik prima kwijt ;) Ik zat daar al een hele tijd naar te gluren idd...

Er zitten ook wat beweegbare ramen in de gevel boven het dak, en er zit een doorvoer voor de afzuigkap in, maar ik verwacht dat er nog wel een plekje te vinden is ;)

Ik weet iig weer wat meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDGG
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:33
In mijn beleving zit je met de Flint op het randje. Of eigenlijk net er onder. Ik zou eerder gaan voor de P60 (Sparrow of BB). Dan heb je iets meer vermogen als het nodig is en een wmtp die niet op zijn top hoeft te lopen. Al besef ik me dat het zelden -10 zal worden en waarschijnlijk ook niet langdurig. Stel dat het in de nacht een keer -10 is, zal het dat overdag niet zijn en je hebt natuurlijk nog de beschikking over 3KW elektrisch vermogen. Maar toch...

Ik zou een buffervat (serieel) nemen van 50L. Puur voor de ontdooicyclus. Pendelgedrag ben ik wat minder bang voor omdat een WH vrij ver terug kan moduleren.

www.degoenegeneratie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
JDGG schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:12:
In mijn beleving zit je met de Flint op het randje. Of eigenlijk net er onder. Ik zou eerder gaan voor de P60 (Sparrow of BB). Dan heb je iets meer vermogen als het nodig is en een wmtp die niet op zijn top hoeft te lopen. Al besef ik me dat het zelden -10 zal worden en waarschijnlijk ook niet langdurig. Stel dat het in de nacht een keer -10 is, zal het dat overdag niet zijn en je hebt natuurlijk nog de beschikking over 3KW elektrisch vermogen. Maar toch...

Ik zou een buffervat (serieel) nemen van 50L. Puur voor de ontdooicyclus. Pendelgedrag ben ik wat minder bang voor omdat een WH vrij ver terug kan moduleren.
Dank voor je input!

Ik denk inderdaad dat een BB P60 met 50 L seriele buffer (en 200L SWW vat) nu de basis van het plan gaat zijn. Eens zien in hoeverre dat bij de ideeën van diverse installateur(s) aansluit. Na de bouwvak dan... ;)

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
Lastst bij een huis gezien hoe er 7kW aan WP werd opgesteld, ik had 1,5 berekend. Grote voordeel is dat het iig stil is en dat je op uren kunt sturen. Toch iets dat we pre-2022 niet konden voorstellen

diskeltische lurker

Pagina: 1