Hallo,
Ik lees al een tijdje mee in diverse topics, o.a. Weheat warmtepompen
Voordat ik offertes ga opvragen, wil ik toch nog even een dubbelcheck op mijn situatie, zodat ik sterk(er) sta bij eventuele onderhandelingen en wensenpakket.
De stadsverwarming kan opgezegd worden, dat is geen belemmering.
- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden (onbekend) kW, waterinhoud in totaal (onbekend) liter, er wordt maar 1 echt gebruikt voor verwarming, de rest staat effectief altijd dicht;
- 200 liter nodig
Eigenlijk zijn de belangrijkste vragen die ik op dit moment open heb staan:
- welk vermogen ik nodig heb;
- of een (kleine) buffer nog nodig is;
- 800 * 8 / 1650 = 3,88 kW
- 850 * 8 / 1650 = 4,12 kW
Ik heb geen (nauwkeurige) data van de winter '21, maar januari '24 was ook enigszins fris. Toen waren de 3 koudste dagen 9, 10 en 11 januari. Gedurende die 3 dagen heb ik ca. 270 kWh aan warmte gebruikt, wat neerkomt op gemiddeld ca. 3,75 kW over die 3 dagen.
Nog een derde rekenmethode is met de graaddagen over de maand januari 2024. Heel die maand heb ik ca. 1600 kWh gebruikt aan warmte. Januari 2024 kende 504,9 graaddagen in mijn regio (Twente), wat neerkomt op een verlies van ca. 132 W/K.
Berekend naar -10 buitentemperatuur (en 19 binnen). Komt dat op een benodigd vermogen van 3,83 kW.
Als ik deze graaddagenberekening doe over de afgelopen 2 stookseizoenen (de 6 maanden okt - mrt), dan levert dat ongeveer hetzelfde beeld op:
1 okt '23 - 31 mrt '24:
6600 kWh / 2063,8 graaddagen / 24 h = 133 W/K * 29 graden (-10 buiten) = 3,86 kW
1 okt '24 - 31 mrt '25:
7200 kWh / 2342,66 graaddagen / 24 h = 128 W/K * 29 graden (-10 buiten) = 3,71 kW
Uit alle 3 deze rekenmethoden komen grofweg dezelfde getallen (133 W/K warmteverlies, en ca. 4 kW benodigd vermogen).
Is er nog iets op of aan te merken op deze berekeningen of de uitkomst? Doe ik het goed, of kan het nauwkeuriger?
Ik hoor het graag. Het bepaalt namelijk de keuze tussen iets als een Flint (4 kW) of toch eerder een Blackbird P60 (6 kW).
Met de oppervlakte van ca. 55 m2, en 3 groepen, kom ik middels een vuistregel van ca. 7 m leiding / m2 vloer op 3 lussen van gemiddeld ca. 130 meter per lus (1 lus is iets langer weet ik van infraroodbeelden, dus ik denk eerder 2 lussen van ca. 120 m en eentje van 140+).
De systeeminhoud van de leidingen in alleen deze vloer zal rond 45 liter liggen, wat waarschijnlijk wel een seriële buffer nodig maakt? Is dan 50 liter buffer altijd voldoende?
Ook hier ontvang ik graag jullie inzichten over.
Ik lees al een tijdje mee in diverse topics, o.a. Weheat warmtepompen
Voordat ik offertes ga opvragen, wil ik toch nog even een dubbelcheck op mijn situatie, zodat ik sterk(er) sta bij eventuele onderhandelingen en wensenpakket.
Woonsituatie
2-onder-1-kap woning uit 2004 (gekocht in 2020), goed geïsoleerd, energielabel A, stadsverwarming, zonnepanelen (4,8 kWp Oost-West), thuisaccu (5 kWh).De stadsverwarming kan opgezegd worden, dat is geen belemmering.
Historisch gasverbruik
Op basis van mijn verbruik aan stadsverwarming equivalent aan ongeveer 800 - 850 m3 aardgas.Afgiftesysteem:
- ca. 55 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 3 groepen, 3 daarvan staan (straks) altijd open;- 4 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden (onbekend) kW, waterinhoud in totaal (onbekend) liter, er wordt maar 1 echt gebruikt voor verwarming, de rest staat effectief altijd dicht;
SWW:
- plek voor boiler is aanwezig- 200 liter nodig
Warmtepompvoorkeur:
Eigenlijk heb ik al heel sterk een voorkeur voor WeHeat, omdat het een Nederlands bedrijf is met vrijwel alles in eigen huis ontwikkeld, innovatief design en slimme aansturing.Wie gaat het installeren?
Installateur, met zelf mogelijk iets aan voorwerk (elektra, v.v. verdeler, waterleiding, afvoer, alles wat ik van tevoren kan voorbereiden).Eigenlijk zijn de belangrijkste vragen die ik op dit moment open heb staan:
- welk vermogen ik nodig heb;
- of een (kleine) buffer nog nodig is;
Welk vermogen heb ik nodig?
Op basis van de Koevlaas formule kom ik op grofweg ergens rond de 4 kW uit:- 800 * 8 / 1650 = 3,88 kW
- 850 * 8 / 1650 = 4,12 kW
Ik heb geen (nauwkeurige) data van de winter '21, maar januari '24 was ook enigszins fris. Toen waren de 3 koudste dagen 9, 10 en 11 januari. Gedurende die 3 dagen heb ik ca. 270 kWh aan warmte gebruikt, wat neerkomt op gemiddeld ca. 3,75 kW over die 3 dagen.
Nog een derde rekenmethode is met de graaddagen over de maand januari 2024. Heel die maand heb ik ca. 1600 kWh gebruikt aan warmte. Januari 2024 kende 504,9 graaddagen in mijn regio (Twente), wat neerkomt op een verlies van ca. 132 W/K.
Berekend naar -10 buitentemperatuur (en 19 binnen). Komt dat op een benodigd vermogen van 3,83 kW.
Als ik deze graaddagenberekening doe over de afgelopen 2 stookseizoenen (de 6 maanden okt - mrt), dan levert dat ongeveer hetzelfde beeld op:
1 okt '23 - 31 mrt '24:
6600 kWh / 2063,8 graaddagen / 24 h = 133 W/K * 29 graden (-10 buiten) = 3,86 kW
1 okt '24 - 31 mrt '25:
7200 kWh / 2342,66 graaddagen / 24 h = 128 W/K * 29 graden (-10 buiten) = 3,71 kW
Uit alle 3 deze rekenmethoden komen grofweg dezelfde getallen (133 W/K warmteverlies, en ca. 4 kW benodigd vermogen).
Is er nog iets op of aan te merken op deze berekeningen of de uitkomst? Doe ik het goed, of kan het nauwkeuriger?
Ik hoor het graag. Het bepaalt namelijk de keuze tussen iets als een Flint (4 kW) of toch eerder een Blackbird P60 (6 kW).
Heb ik een buffer nodig?
Mijn vloerverwarming ligt in een van onderen geïsoleerde betonvloer, HoH afstand 15 cm. De exacte opbouw en dikte van de dekvloer is mij niet helemaal bekend, maar het is een cementbetonnen dekvloer met natuurstenen tegels. De leidingen zijn gelegd in een noppensysteem (de naam is me even ontschoten).Met de oppervlakte van ca. 55 m2, en 3 groepen, kom ik middels een vuistregel van ca. 7 m leiding / m2 vloer op 3 lussen van gemiddeld ca. 130 meter per lus (1 lus is iets langer weet ik van infraroodbeelden, dus ik denk eerder 2 lussen van ca. 120 m en eentje van 140+).
De systeeminhoud van de leidingen in alleen deze vloer zal rond 45 liter liggen, wat waarschijnlijk wel een seriële buffer nodig maakt? Is dan 50 liter buffer altijd voldoende?
Ook hier ontvang ik graag jullie inzichten over.
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh