Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Wij wel, maar vrees dat dat buiten Tweakers zwaar tegenvalt. Het zou fabrikanten sieren als de marketing afdeling meer in lijn met de techniek opereerde. Voor de gevestigde orde zijn alle specs wel te krijgen, maar voor startups zoals WeHeat, Adlar, Quatt en DeWarmte is nog steeds bij lange na niet alle technische info beschikbaar.Stoker schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:03:
Het gaat om de transparantie, het zijn niet de kleine lettertjes, het staat keihard onder de specificaties. En dat wil ik hiermee zeggen.
Eens dat itho’s 120er bijna overeen komt met de bb, maar voordat je tot aanschaf overgaat, ga je als het goed is toch de cijfers met elkaar vergelijken, toch?
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-04-2024 08:14 ]
Als je het dan als 3e installateur niet eens bent met de andere offertes, dan heb je wel wat uit te leggen daar aan tafel kan ik je vertellen.
Naamplaatjes zeggen niks, vergelijk appels met appels, dus te leveren vermogen bij bv -7 met bv 35*C
[ Voor 11% gewijzigd door Stoker op 28-04-2024 08:34 ]
Volgens de website van Bengglas beter dan HR++:
U-waardes [W/(m²K)] (lager is beter):
HR++: 1.1
HR+++: 0.7/0.8
Bengglas: 0.4
Bron: https://bengglas.nl/veelgestelde-vragen/ Begrippen - Wat is de U-waarde per glassoort?
Ik ben benieuwd naar wat je bron zegt, maar in het gesprek op de VSK heb ik het toch echt als 12 kW bij een buitentemperatuur van -10 °C begrepen.Stoker schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:54:
Ik vermoed dat het een spraakverwarring is.
Voor zover ik weet hebben ze voor de 6kW variant er een iets kleinere compressor ingezet dan voor de 8kW variant. Voor de 12kW variant zal er dan een grotere compressor inkomen. En wellicht nog een aanpassing van de verdamper, om het hogere vermogen op te kunnen nemen.
Heeft iemand al iets over een 12kW variant gehoord/gelezen verder?
"Voor de 12kw-er is intern een roadmap, maar er is geen concreet plan om deze binnen bv een jaar op de markt te brengen."
"Het juiste antwoord op deze vraag is dus dat de Bb 8kw-er vergelijkbaar met bv de Itho Amber 120"
Wanneer wordt de 6kw-er gereleased?
"Deze zomer. waarschijnlijk juni, wordt de Sparow 6kw gereleased en een maand later, de BB 6kw."
[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 29-04-2024 12:09 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HWwnl6zQYxq4WjZhRlFKwCuO.jpg?f=user_large)
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Aanvullend heeft de voorgemonteerde binnen-unit dus ook een backup heater:Stoker schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:07:
Ik heb kort contact gehad met Weheat.
Heeft iemand al iets over een 12kW variant gehoord/gelezen verder?
"Voor de 12kw-er is intern een roadmap, maar er is geen concreet plan om deze binnen bv een jaar op de markt te brengen."
"Het juiste antwoord op deze vraag is dus dat de Bb 8kw-er vergelijkbaar met bv de Itho Amber 120"
Wanneer wordt de 6kw-er gereleased?
"Deze zomer. waarschijnlijk juni, wordt de Sparow 6kw gereleased en een maand later, de BB 6kw."
https://www.weheat.nl/zakelijk/producten/overig/binnenunit
Al is dat natuurlijk minder efficient.De voorgemonteerde binnenunit heeft een afmeting van 39 x 35 x 15 cm, is uitgerust met twee circulatiepompen en een 3 kW backup heater,[..]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik lees Full electric ready, en de prijs van de Blackbird is lager dan de adviesprijs. Is dit niet de prijs van de hybride-variant?Tristan_87 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:23:
Dit is iig een offerte voor een Full Electric opstelling. Dus volledig van het gas af. CV wordt dan dus verwijderd. Het lijkt me bijna dat je dan wel rekening moet houden met dat binnendeel maar ja, assumpties.
Ik begrijp dat de monteur er ook iets aan moet verdienen, maar totaal 3630 monteurskosten?
Stel dat ze met 2 man 2 dagen bezig zijn, dus 32 uur dan is dat 113 euro per uur.
Aansluitmateriaal is ook al 1100 euro, vind ik persoonlijk ook erg veel.
Als dit het verdienmodel is, dan haak ik af.
Voor 3630 euro koop je 3000 m3 gas (als het 1.15 per m3 gas is),
dan kan ik met mijn huidige hybride systeem nog wel 10 jaar voorruit
En dan heb ik je alleen de installatie kosten voor de monteurs.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Eens, heb daarom ook vriendelijk bedankt ;-). Ze hadden het over 3 dagen installatie zelfs. Dan zit je op 75 per uur.Tijgerkracht schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
[...]
Ik begrijp dat de monteur er ook iets aan moet verdienen, maar totaal 3630 monteurskosten?
Stel dat ze met 2 man 2 dagen bezig zijn, dus 32 uur dan is dat 113 euro per uur.
Aansluitmateriaal is ook al 1100 euro, vind ik persoonlijk ook erg veel.
Als dit het verdienmodel is, dan haak ik af.
Voor 3630 euro koop je 3000 m3 gas (als het 1.15 per m3 gas is),
dan kan ik met mijn huidige hybride systeem nog wel 10 jaar voorruit
En dan heb ik je alleen de installatie kosten voor de monteurs.
Ik snap helemaal niks van deze offerte. Mag je nu zelf als een bingokaart gaan aankruisen wat je graag geïnstalleerd wil hebben?axeaxeaxe schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:56:
[...]
Ik lees Full electric ready, en de prijs van de Blackbird is lager dan de adviesprijs. Is dit niet de prijs van de hybride-variant?
Wat heb je besproken tijdens de schouw? En wat zijn jou wensen?
Verder nog een paar vragen;
Heb je een buffervat nodig?
Heb je een buh nodig? Of kan je anders beter zonder bij doen of voor een 8kw gaan? (Prijs van een buh ligt wat hoog)
[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 29-04-2024 18:55 ]
[ Voor 99% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-04-2024 22:28 ]
Kan plaatsing technisch voordelen hebben.
Wat is het voordeel van twee pompen ten opzichte van een driewegklep?Stoker schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:24:
All electric is voorgemonteerd, compact is het kleine kastje waar je zelf de waterpomp en de 3 wegklep of 2e waterpomp op aan moet sluiten.
De voorgemonteerde heeft ook een buh
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
…….en pakweg 1000piek
Als het goed is wel. Eind mei krijgen wij een Blsckbitd alleen voor het CV gedeelte waarbij er een extra 2.5kW back up heater wordt geplaatst.martinusv schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:33:
Is het ook mogelijk om de compact binnen unit met een losse backup heater te combineren ?
Ja dat kan. Wel een electric print aanschaffen, zie onderstaande afbeeldingen.martinusv schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:33:
Is het ook mogelijk om de compact binnen unit met een losse backup heater te combineren ?
Boven is electric, onder hybride.
:strip_exif()/f/image/voAznTM3qIBdpHGXpTsP3eqB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze doen hetzelfde, maar weheat kreeg de melding dat de 3 weg kleppen vaak vast gaan zitten (ja het kan, nee niet vaak). Dus met 2 pompen voorkom je dat, je hebt wel extra terugslagkleppen te monteren.AirX schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:16:
[...]
Wat is het voordeel van twee pompen ten opzichte van een driewegklep?
Dit zijn vaste prijzen. Volgens hen heb ik wel een buffervat nodig (heb overal opbouw vvw in 6 zones, dus weinig volume en soms staat alles dicht). BUH hebben we niet over gehad, stond wel op de offerte dus ik denk standaard (bij hen). Later gaven ze aan dat dit de compacte variant was, maar dat strookt niet met de afmetingen van het kastje en buh die erin zit. Maar ga toch niet verder met deze installateur, dus geen moeite meer gedaan om dit uit te pluizen.Stoker schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:55:
Oké duidelijk. Zijn de uren het is het materiaal dan vaste prijzen? Of op nacalculatie?
Verder nog een paar vragen;
Heb je een buffervat nodig?
Heb je een buh nodig? Of kan je anders beter zonder bij doen of voor een 8kw gaan? (Prijs van een buh ligt wat hoog)
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Wat kan als eindgebruiker wel/niet ingesteld worden?
Ah, handleidingen gevonden
https://www.weheat.nl/zakelijk/tools-en-info
[ Voor 25% gewijzigd door Tijgerkracht op 02-05-2024 15:49 ]
Valt me wel tegen, zit alleen als extra een vloerverwarmingverdeler bij.
Verder geen uitsplitsing van kosten.
Veel te veel geld. In hybride warmtepompen investeren is net zoiets als een hd ready tv. Iedereen kocht het, terwijl full hd toch echt de beste optie was. Als je tussen de 10-15k gaat investeren in een warmtepomp, gaat het vrij lang duren voordat je het terugverdient. Meer dan 10 jaar. Lekker wachten totdat de prijs zakt.201WD schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:26:
Dat is erg veel geld.
Als ik de grafieken bekijk, kun je niet echt spreken van voorrang voor de een of het ander.AirX schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:23:
Weten jullie of het bereiden van tapwater voorrang heeft op verwarmen/koelen via je afgiftesysteem?
Wat ik wel vaak zie: als het tapwater ongeveer toe is om weer op te warmen naar de ingestelde temperatuur, dan zie je dat het verwarmingssysteem eerst bijwarmte als dat nodig is en dat aansluitend (door de 3-wegklep) daarna het tapwater (=boiler = SWW) opgewarmd wordt.
Wanneer schakelt hij om naar SWW? Als thermostaat setpoint bereikt is?DaLi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:44:
[...]
Als ik de grafieken bekijk, kun je niet echt spreken van voorrang voor de een of het ander.
Wat ik wel vaak zie: als het tapwater ongeveer toe is om weer op te warmen naar de ingestelde temperatuur, dan zie je dat het verwarmingssysteem eerst bijwarmte als dat nodig is en dat aansluitend (door de 3-wegklep) daarna het tapwater (=boiler = SWW) opgewarmd wordt.
Normaal gesproken kun je dit instellen. In de winter heb je soms 24/7 warmtevraag, als SWW dan geen voorrang krijgt heb je een koude douche. Daarnaast is vaak ook een tijd instelbaar waarna hij weer terugschakelt naar ruimte verwarming. Bijvoorbeeld 60min, dan zal hij elk uur om en om verwarming en SWW afwisselen tot SWW setpoint bereikt is.
Als je 24x7 warmtevraag hebt, denk ik dat je warmtepomp te klein in vermogen is.bbbrumbrum schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Wanneer schakelt hij om naar SWW? Als thermostaat setpoint bereikt is?
Normaal gesproken kun je dit instellen. In de winter heb je soms 24/7 warmtevraag, als SWW dan geen voorrang krijgt heb je een koude douche. Daarnaast is vaak ook een tijd instelbaar waarna hij weer terugschakelt naar ruimte verwarming. Bijvoorbeeld 60min, dan zal hij elk uur om en om verwarming en SWW afwisselen tot SWW setpoint bereikt is.
Maar feitelijk wordt de aanvoertemperatuur naar de verwarming hoger als de warmtevraag niet snel genoeg bereikt wordt. De WP stuurt dus warmer water in de verwarming, gaat dan resultaat afwachten of de kamertemperatuur hoger wordt. In die tussentijd schakelt ie naar tapwater/boiler-verwarming.
Mocht de boiler niet op temperatuur kunnen komen dan zit er ook nog een elektrische verwarmingselement op/in. Maar met de winters van de afgelopen jaren en de vooruitzichten, gaan we die denk ik niet meer in werking zien.
Reviews op product: Honeywell Lyric T6 zijn niet zo positief. Zelf kijk ik naar de Plugwise Anna, omdat die lokaal goed integreert in HA en ook officieel door Weheat ondersteunt wordt. Dan zou ik via HA op basis van weervoorspelling en dynamische prijzen de verwarming een halve graad hoger en lager kunnen zetten om load naar voordelige uren te verplaatsen.Barryvdh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:33:
Zijn jullie tevreden over de Honeywell Lyric T6(R) thermostaat die vaak standaard aangeboden wordt? Of zijn er andere thermostaten die beter werken? Wil vooral ook koppelen met home assistant (evt OpenTherm gateway).
[ Voor 12% gewijzigd door AirX op 07-05-2024 10:59 ]
Op Tweakers komen de meeste thermostaten niet zo goed naar bovenAirX schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:58:
[...]
Reviews op product: Honeywell Lyric T6 zijn niet zo positief. Zelf kijk ik naar de Plugwise Anna, omdat die lokaal goed integreert in HA en ook officieel door Weheat ondersteunt wordt. Dan zou ik via HA op basis van weervoorspelling en dynamische prijzen de verwarming een halve graad hoger en lager kunnen zetten om load naar voordelige uren te verplaatsen.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
MrBlueEyes schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:41:
Ik kreeg in één van mijn opgevraagde offertes ook het advies "Bioverwarmingsvloeistof" te gebruiken in het verwarmingssysteem wat o.a. een besparing van 30% zou opleveren. Hebben mensen hier ervaring mee?
Ja, zo klinkt het inderdaad, maar ze hebben allemaal prachtige voordelen opgesomd.
ZIe: https://combine-energy.nl/bio-warmtepompvloeistof/
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Onlangs vroeg iemand dat ook bij WeHeat.MrBlueEyes schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:17:
[...]
Ja, zo klinkt het inderdaad, maar ze hebben allemaal prachtige voordelen opgesomd.
Daar zagen ze er de voordelen er niet van in.
Dat denk ik niet. Hij hoeft niet 24/7 op volvermogen te lopen. Kan ook op onderste modulatiegrens zijn.DaLi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:00:
[...]
Als je 24x7 warmtevraag hebt, denk ik dat je warmtepomp te klein in vermogen is.
Maar feitelijk wordt de aanvoertemperatuur naar de verwarming hoger als de warmtevraag niet snel genoeg bereikt wordt. De WP stuurt dus warmer water in de verwarming, gaat dan resultaat afwachten of de kamertemperatuur hoger wordt. In die tussentijd schakelt ie naar tapwater/boiler-verwarming.
Mocht de boiler niet op temperatuur kunnen komen dan zit er ook nog een elektrische verwarmingselement op/in. Maar met de winters van de afgelopen jaren en de vooruitzichten, gaan we die denk ik niet meer in werking zien.
Je stooklijn staat dan perfect ingesteld, als de totale energie die de WP je woning inbrengt exact gematcht is met het warmteverlies.
De WP stuurt geen warmer water de woning in, bij toenemen van het vermogen zal de dT toenemen, of de waterflow, of beiden. De stooklijn (dus de buitentemperatuur) bepaald de Ta.
De WP kijkt ook niet naar kamertemperatuur, maar naar de waterretourtemperatuur, daarop regelt hij vermogen.
De thermostaat is een harde cutoff, als hij niet snel genoeg op retourwater reageert door bv plotselinge zoninval. Alhoewel de kamertemperatuur soms wel word gebruikt om de stooklijn dynamisch te shiften.
De boiler komt altijd op temperatuur, zeker met een R290 zal hij nooit het element nodig hebben, dat is typisch iets voor R32 en ouder om de legionella cyclus temperatuur te behalen.
Met nul onderbouwing en context.MrBlueEyes schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:17:
[...]
[ Voor 73% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-05-2024 00:04 ]
Met de 3-wegklep dus. Gedachtegang was dat 8kW in principe voldoende zou moeten zijn, maar ik ben hier niet zo zeker van. Groter formaat is er niet though. Dus als ik CV aangesloten laat, kan ik dat een winter 'proefdraaien' en indien geen probleem, alsnog van gas af. In slechtste geval verbruik ik wel wat gas en moet ik ofwel eerst extra isoleren, of ik blijf vastrecht + paar kuub betalen..Handleiding
Optioneel: 3-wegklep aansluiten
Indien u een All-electric systeem heeft kan de 3-wegklep aangesloten worden op de “3-wegklep” connector van de control bridge (zie Figuur 15 of Figuur 16). Let op de normaalstand van de 3-wegklep. De klep wordt aan gestuurd tijdens DHW bedrijf en is spanningsloos tijdens CV bedrijf. De gebruikte klep moet veer-retour zijn.
Zitten hier nog nadelen aan, behalve natuurlijk vastrecht en eventueel onderhoud van CV.
Nergens voor nodig. WP heeft (optioneel) backup heater, en anders een bouwmarkt straalkachel. Maar wat is je historisch gasverbruik dan? En je afgifte systeem en huidige aanvoer temperatuur?Barryvdh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:35:
Bij een All-Electric (normale, niet compact), kan je dan ook je CV ketel blijven gebruiken, als fall-back? Ofwel hybride maar wel met boilervat.
[...]
Met de 3-wegklep dus. Gedachtegang was dat 8kW in principe voldoende zou moeten zijn, maar ik ben hier niet zo zeker van. Groter formaat is er niet though. Dus als ik CV aangesloten laat, kan ik dat een winter 'proefdraaien' en indien geen probleem, alsnog van gas af. In slechtste geval verbruik ik wel wat gas en moet ik ofwel eerst extra isoleren, of ik blijf vastrecht + paar kuub betalen..
Zitten hier nog nadelen aan, behalve natuurlijk vastrecht en eventueel onderhoud van CV.
Historisch heb ik niet echt, alleen sinds 1 juni vorig jaar (ivm verhuizing + nieuwe vloer/vloerverwarming).bbbrumbrum schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:29:
[...]
Nergens voor nodig. WP heeft (optioneel) backup heater, en anders een bouwmarkt straalkachel. Maar wat is je historisch gasverbruik dan? En je afgifte systeem en huidige aanvoer temperatuur?
/f/image/eqpFvpGr33NgjePiiV0znxHk.png?f=fotoalbum_large)
Dus geschat verbruik voor afgelopen jaar is ca 1700-1800, maar volgens mij was deze winter niet zo streng. Dan komt verbruik voor verwarming op ca 1500 m3 gas.
1800*8/1650 = 8,7, afronden naar boven = 9 kW (Koevlaas methode).
Als ik vanuit ga dat zolder niet verwarmd hoeft te worden: ca 180m2 woonoppervlakte, energielabel A = 180 * 50 = 9 kW
Maar boven is het niet zo goed geïsoleerd (huis uit 1995). En als ik warmteverliesberekening doe kom ik eerder op 10/11 uit.
Ook andere installateur die Daikin offerte stuurde, had een 10kW warmtepomp gekozen ipv 8.
Begane grond + 1ste verdieping is vloerverwarming, nu ca 35 max aanvoertemperatuur. Dat werd in de winter wel goed warm (21 geen probleem)
Maar zit idd wel 3kW backup-heater bij, geen idee hoe efficient dat is tov gas though. Mijn vrouw gaat het niet waarderen als we dalijk in de winter met 19,5 graden moeten doen omdat het anders net niet kan
(Zie evt ook topic Barryvdh in "Advies warmtepomp (vrijstaand huis, 1995, vloerverwarming)")
[ Voor 5% gewijzigd door Barryvdh op 08-05-2024 18:32 ]
WVB is wel obv -10…. Hoe vaak dat nog gaat voorkomen? Daarnaast, typeplaatje vermogen zegt ook niet altijd evenveel, een Itho Amber “12kW” doet (uit m’n hoofd) minder dan de Blackbird bij A-7W35.Barryvdh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Historisch heb ik niet echt, alleen sinds 1 juni vorig jaar (ivm verhuizing + nieuwe vloer/vloerverwarming).
[Afbeelding]
Dus geschat verbruik voor afgelopen jaar is ca 1700-1800, maar volgens mij was deze winter niet zo streng. Dan komt verbruik voor verwarming op ca 1500 m3 gas.
Als ik vanuit ga dat zolder niet verwarmd hoeft te worden: ca 180m2 woonoppervlakte, energielabel A = 180 * 50 = 9 kW
Maar boven is het niet zo goed geïsoleerd (huis uit 1995). En als ik warmteverliesberekening doe kom ik eerder op 10/11 uit.
Ook andere installateur die Daikin offerte stuurde, had een 10kW warmtepomp gekozen ipv 8.
Begane grond + 1ste verdieping is vloerverwarming, nu ca 35 max aanvoertemperatuur. Dat werd in de winter wel goed warm (21 geen probleem)
Maar zit idd wel 3kW backup-heater bij, geen idee hoe efficient dat is tov gas though. Mijn vrouw gaat het niet waarderen als we dalijk in de winter met 19,5 graden moeten doen omdat het anders net niet kan
(Zie evt ook topic Barryvdh in "Advies warmtepomp (vrijstaand huis, 1995, vloerverwarming)")
Maar ipv overkill aan WP neerzetten beter gewoon de root cause aanpakken… isoleren dus!
Haha ja, beneden heb ik meeste al gedaan hoor. Dus rest levert minder op in verhouding .bbbrumbrum schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:54:
[...]
WBV is wel obv -10…. Hoe vaak dat nog gaat voorkomen? Daarnaast, typeplaatje vermogen zegt ook niet altijd evenveel, een Itho Amber “12kW” doet (uit m’n hoofd) minder dan de Blackbird bij A-7W35.
Maar ipv overkill aan WP neerzetten beter gewoon de root cause aanpakken… isoleren dus!
Eens. Beide zijn qua vermogen idd met elkaar te vergelijken, iig in de specs, verder zijn ze totaal verschillend in opbouw en dus benodigde componenten.bbbrumbrum schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:54:
[...]
WVB is wel obv -10…. Hoe vaak dat nog gaat voorkomen? Daarnaast, typeplaatje vermogen zegt ook niet altijd evenveel, een Itho Amber “12kW” doet (uit m’n hoofd) minder dan de Blackbird bij A-7W35.
Als ik het vergelijk moet maken met een Amber:
Ca 1200m3 durf ik nog wel aan met een “9,5”
Daarboven, zeg 1600m3 een “12”. Het voordeel dat je hebt met deze warmtepomp dat de buh bij de prijs in zit, die de BB niet.
Je kan het “risico” nemen met de BB8, dan kan je of accepteren dat het binnen 18gr is bij -10, of je kan de houtkachel aansteken als je die hebt, of je kan een trui pakken die ene week per 5 jaar. Of een electrisch kacheltje bij de bouwmarkt halen, of ruimtes afsluiten die je dan toch niet gaat gebruiken…, Of je gaat naar de buren en vraagt hoe daar de koffie smaakt.
Je ziet dat er meerdere oplossingen zijn, persoonlijk zou ik zeker geen 10 of 12kw’er nemen voor die 5dagen in 3 jaar dat het zo koud is….. liever een airco die kan ondersteunen. maar dat is mijn mening;)
Wij hebben een soort gelijke situatie qua huis.Barryvdh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:29:
[...]
Historisch heb ik niet echt, alleen sinds 1 juni vorig jaar (ivm verhuizing + nieuwe vloer/vloerverwarming).
[Afbeelding]
Niet helemaal natuurlijk. Dat kan bijna niet...
Hoekhuis uit 1994 met 3 woonlagen oppervlakte circa 175m2.
Beneden centrale vloerverwarming. De rest van het huis lage temperatuur Jaga radiatoren.
Open therm thermostaat met zone regeling per kamer.
Wij laten over een paar weken een Blsckbitd 8kW plaatsen alleen voor CV gedeelte.
Tapwater door boiler en quooker.
We krijgen een back up heater, beneden hebben we een sfeerhaard met 1.5kW heater en nu 2 airco's waar er nog 2 of 3 geplaatst gaan worden.
Je gas verbruik is wel flink maar je gewenste kamer temperatuur ook.
Ik denk dat efficiënter stoken en wellicht met een iets lagere temperatuur veel scheelt!
Zeker met vloerverwarming of LT radiatoren moet dit kunnen.
Je isolatie waarde ken ik natuurlijk niet. Wij hebben het dak Iets na geïsoleerd met het vervangen van het dak en pas bodem isolatie gedaan door Tomzon bodem zeil. De vloer isolatie komt later. HR++ glas is in onze situatie een enorme investering die later gedaan zal worden
- plat dak plaatsing. Ik heb een dakkapel vlak bij cv en zonneboiler ruimte wat de installatie makkelijk maakt, maar daaronder wel slaapkamer van dochter.
- mogelijkheid voor koelen
- Als ik het zo lees zijn er al de nodige verbeteringen doorgevoerd in de app en aansturing en instelling mogelijkheden wat wel vertrouwen geeft.
- full electric optie met mogelijkheid om ander merk boiler te verwarmen (in mijn geval zonneboiler van 400 liter met een extra spiraal).
Ik gebruik in de winter savonds ook een houtkachel, dus mijn netto gasverbruik van het afgelopen jaar zal ik wat moeten plussen.
Ik heb 700M3 gas verbruikt aan cv en sww de afgelopen 12 maanden en heb ongeveer 1-1,5 kuub hout gestookt afgelopen winter. Dat zou gelijk staan aan ongeveer 240 kuub gas.
Koevlaas: 940x8=7520/1650=4,56
Ik zou dan voldoende hebben aan de 6Kw versie die er (net) is.
Huis is 2 onder 1 kap 1929 en flink na-geisoleerd.
135M2, vvw in keuken en badkamer (ongeveer 14M2)
Radiatoren LT jaga door het hele huis. Beneden 2 grotere met ventilatoren.
Vloer, muur, dakisolatie en grotendeels HR++ en een kleiner deel HR+++.
Zonnepanelen leveren nu ongeveer 1200Kw terug per jaar.
We verwarmen eigenlijk alleen beneden en de badkamer. De radiatoren boven staan dicht. Heel soms de werkkamer even aan als we daar wat langer zijn.
Insteek is dus te gaan voor de nieuwe 6Kw Blackbird.
Ik zal niet aan de 80 liter systeem inhoud komen dus buffer zal moeten lijkt me.
Heb offertes gevraagd van een aantal installateurs rondom mijn woonplaats Zutphen, maar ik zie nog geen "Jansen" bij mij in de buurt...
Als iemand een tip heeft graag.
Lijkt bovenstaande logisch?
Hoe groot is de spiraal van je zonneboiler? En waar zit die in het vat?Shutdown98 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:28:
De BB lijkt voor mijn situatie een ideale oplossing.
- plat dak plaatsing. Ik heb een dakkapel vlak bij cv en zonneboiler ruimte wat de installatie makkelijk maakt, maar daaronder wel slaapkamer van dochter.
- mogelijkheid voor koelen
- Als ik het zo lees zijn er al de nodige verbeteringen doorgevoerd in de app en aansturing en instelling mogelijkheden wat wel vertrouwen geeft.
- full electric optie met mogelijkheid om ander merk boiler te verwarmen (in mijn geval zonneboiler van 400 liter met een extra spiraal).
Ik gebruik in de winter savonds ook een houtkachel, dus mijn netto gasverbruik van het afgelopen jaar zal ik wat moeten plussen.
Ik heb 700M3 gas verbruikt aan cv en sww de afgelopen 12 maanden en heb ongeveer 1-1,5 kuub hout gestookt afgelopen winter. Dat zou gelijk staan aan ongeveer 240 kuub gas.
Koevlaas: 940x8=7520/1650=4,56
Ik zou dan voldoende hebben aan de 6Kw versie die er (net) is.
Huis is 2 onder 1 kap 1929 en flink na-geisoleerd.
135M2, vvw in keuken en badkamer (ongeveer 14M2)
Radiatoren LT jaga door het hele huis. Beneden 2 grotere met ventilatoren.
Vloer, muur, dakisolatie en grotendeels HR++ en een kleiner deel HR+++.
Zonnepanelen leveren nu ongeveer 1200Kw terug per jaar.
We verwarmen eigenlijk alleen beneden en de badkamer. De radiatoren boven staan dicht. Heel soms de werkkamer even aan als we daar wat langer zijn.
Insteek is dus te gaan voor de nieuwe 6Kw Blackbird.
Ik zal niet aan de 80 liter systeem inhoud komen dus buffer zal moeten lijkt me.
Heb offertes gevraagd van een aantal installateurs rondom mijn woonplaats Zutphen, maar ik zie nog geen "Jansen" bij mij in de buurt...
Als iemand een tip heeft graag.
Lijkt bovenstaande logisch?
Heb je een link of exact typenr?Shutdown98 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:12:
Spiraal gaat het hele vat door en heeft een oppervlakte van 6M2
6m2 van boven tot onder klinkt nl als een hygiëne boiler.
Dit is de boiler: https://www.123-kaminofen...eneboiler-met-1-wisselaar
Dit zijn de aansluitschemas: https://www.123-kaminofen..._schema_hygieneboiler.pdf
Het is blijkbaar een apart model...
Het vat is gevuld met sww
Glycol gaat door de onderste spiraal
En wat de hygienespiraal lijkt te zijn gaat (nu) de retour van de cv.
Dat is conform aansluitschema 1.
Straks is het idee om die spiraal te gebruiken om het vat te verwarmen voor sww door de BB en doe ik verder niks meer met cv of warmtepomp ondersteuning.
Enkel sww.
[ Voor 3% gewijzigd door Shutdown98 op 12-05-2024 23:01 ]
Er is ook (nog) geen API oid om dat uit te halen toch? Alleen OpenTherm Gateway tussen je thermostaat en de warmtepomp hangen om die waardes te monitoren, maar dat is niet voor je verbruik enzo toch?
https://www.produktdatenbank-get.at/#/
Met daarin een overzicht van een grote berg Lucht Water warmtepompen
https://www.produktdatenb...tom.field_28)&sort(+name)
@Weheat kunnen de Blackbird en de Sparrow daar aan toegevoegd worden?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Het is dus geen Amber geworden?Shutdown98 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:00:
We hebben het er eerder over deze boiler gehad in dit topic: Warmtepomp op zonneboilervat?
Dit is de boiler: https://www.123-kaminofen...eneboiler-met-1-wisselaar
Dit zijn de aansluitschemas: https://www.123-kaminofen..._schema_hygieneboiler.pdf
Het is blijkbaar een apart model...
Het vat is gevuld met sww
Glycol gaat door de onderste spiraal
En wat de hygienespiraal lijkt te zijn gaat (nu) de retour van de cv.
Dat is conform aansluitschema 1.
Straks is het idee om die spiraal te gebruiken om het vat te verwarmen voor sww door de BB en doe ik verder niks meer met cv of warmtepomp ondersteuning.
Enkel sww.
Maar @Ronald en ik hebben in dat topic al heel vaak gezegd: SWW mag ALLEEN door de RVS hygienespiraal, die kun je dus niet voor iets anders gebruiken.
Het vat zelf is NIET met SWW gevuld, tenzij je aardig wat ijzer tekort komt in je dieet.
Vlakbij de cv en boiler ruimte op zolder, electra makkelijk aan te voeren (buis ligt er al) en ook geluid (voor de buren) geen probleem. Wellicht wel naar intern ivm trillingen. Dat is een belangrijk aandachtspunt.
Een andere plek plaatsen wordt veel verder weg van de boiler met 10+ meter buis en ook door meerdere muren en een slaapkamer. Ook voor electra lastiger traject. Daarmee ook flink duurder.
De boiler is wel een dingetje inderdaad :-)
Vandaag een mail gestuurd naar 123 met de vraag hoe het zit. Koppel het antwoord wel terug hier. Ben zelf natuurlijk ook benieuwd. 123 is een duits bedrijf, kan het zijn dat ze daar anders omgaan met boilers of deze anders noemen?
Ik heb nog geen instelling gezien om 'm op koelen te zetten. De planning was volgens mij om die optie deze zomer aan te kunnen bieden.Barryvdh schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:00:
Voor na-regeling zou ik mijn regeling moeten aansluiten op een change-over contact om te detecteren of hij in koel of verwarm-modus staat. Maar die zie ik niet in de handleiding: https://content.weheat.nl/Installation_manual_Blackbird_NL
Er is ook (nog) geen API oid om dat uit te halen toch? Alleen OpenTherm Gateway tussen je thermostaat en de warmtepomp hangen om die waardes te monitoren, maar dat is niet voor je verbruik enzo toch?
Nou... Dat kon nog wel eens mee/tegenvallen. Wij stoken vrijwel alleen de woonkamer, de twee verdiepingen erboven koelen bij flinke vorst af naar een graad of 11. En toch maakte de 16 cm houtvezelplaat op zolder een enorm verschil voor de afkoeling van de woonkamer in de winter. Ik deed toen nog niet aan harde metingen, maar bij vergelijkbare omstandigheden was het een verschil van afkoelen tot 15 of 13,5 graden in de ochtend.Barryvdh schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:25:
[...]
Haha ja, beneden heb ik meeste al gedaan hoor. Dus rest levert minder op in verhouding .
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2
Ik kan niet zo inschatten of en bij welke temperaturen de (zwarte, vol in de zon) warmtepomp oververhit zou raken zonder de waterkoeling, heeft iemand daar gevoel bij?
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2
Ahja, op Facebook stond dat het kon, maar dat is dan nog niet helemaal/overal uitgerold dus. Installateur zei vandaag inderdaad ook dat dat binnenkort nog kwam.zeekoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:50:
Ik heb nog geen instelling gezien om 'm op koelen te zetten. De planning was volgens mij om die optie deze zomer aan te kunnen bieden.
https://www.facebook.com/...rd4UHY7EkpR17Dgl/?app=fbl
Maar denk dat ik heb via home assistant en kamer temperatuur ook wel kan schakelen wellicht.
Ja true. Denk dat ik de gok maar moet nemen en in slechtste geval paar dagen per jaar de backup heater gebruiken .zeekoe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:50:
Nou... Dat kon nog wel eens mee/tegenvallen. Wij stoken vrijwel alleen de woonkamer, de twee verdiepingen erboven koelen bij flinke vorst af naar een graad of 11. En toch maakte de 16 cm houtvezelplaat op zolder een enorm verschil voor de afkoeling van de woonkamer in de winter. Ik deed toen nog niet aan harde metingen, maar bij vergelijkbare omstandigheden was het een verschil van afkoelen tot 15 of 13,5 graden in de ochtend.
Zijn er tweakers die hun BB ervaring willen delen: gas vs elektriciteitsverbruik, behaalde (s)COP, .....
Ben erg benieuwd. Sta zelf op het punt om een keuze te maken tussen een BB 6kW en Vaillant AroThermPlus VWL55/6
dan zou de keuze vrij makkelijk moeten zijn: Vaillant AroThermPlus VWL55/6martinusv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:29:
Het stookseizoen is voorbij.
Zijn er tweakers die hun BB ervaring willen delen: gas vs elektriciteitsverbruik, behaalde (s)COP, .....
Ben erg benieuwd. Sta zelf op het punt om een keuze te maken tussen een BB 6kW en Vaillant AroThermPlus VWL55/6
bij de BB zijn in mijn ogen nog veel te veel onduidelijkheden en voor de prijs hoef je die keuze ook niet te maken, daarvoor zijn er veel goedkopere modelen te koop.
Ja, ik weet, dit is natuurlijk vloeken hier op het BB forum, maar wel de werkelijkheid. Probeer maar eens (voorbeeld) de geluidsvermogen van de BB te vinden, bij de Vaillant heb je zelfs de keuze uit diverse silent modi, best handig voor de 40dB limiet.
[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 14-05-2024 09:38 ]
- Koelen (beschikbaar vanaf de zomer?)
- Lokale (netwerk) toegang in plaats van alleen 4G?
- Stooklijn / watertemperatuur instellingen
Weheat schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:58:
[...]
De Blackbird kan zeker koelen, dit hebben we afgelopen zomer succesvol getest in meerdere test huishoudens. Komende zomer zullen we dit uitrollen voor al onze klanten.
Weheat schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Wij hebben niet de capaciteit om alle gewenste functionaliteit tegelijk te implementeren. Wij willen eerst de nodige instellingen mogelijk maken via de 4G verbinding. Onze hardware is wel voorbereid op lokale toegang. Over deze instellingen gesproken, we gaan deze maand de volgende instellingen beschikbaar maken voor consumenten:
- Stille uren: hoe hard mag de warmtepomp draaien op welke momenten
- SWW temperatuur: wat is de gewenste sanitair warm water temperatuur
- Aansturingsmethode: OpenTherm, Stooklijn, Aan/uit
Onderschat de beleving niet. Ik sta voor dezelfde keuze tussen een BB en een Vaillant AroThermPlus VWL55/6. Het liefst zou ik een BB willen op de dakkapel. Mooi uit het zicht, geen apparaat in de tuin. Maar ja, bij de BB heb ik wel vragen over geluid, zelf instellingen kunnen regelen (zie ook post van Barry), toegankelijkheid voor onderhoud (stel dat die toch een keer insneeuw op de dakkapel. Of een storing in de winter, de installateur moet er dan wel bij kunnen komen).MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:36:
[...]
dan zou de keuze vrij makkelijk moeten zijn: Vaillant AroThermPlus VWL55/6
bij de BB zijn in mijn ogen nog veel te veel onduidelijkheden en voor de prijs hoef je die keuze ook niet te maken, daarvoor zijn er veel goedkopere modelen te koop.
Ja, ik weet, dit is natuurlijk vloeken hier op het BB forum, maar wel de werkelijkheid. Probeer maar eens (voorbeeld) de geluidsvermogen van de BB te vinden, bij de Vaillant heb je zelfs de keuze uit diverse silent modi, best handig voor de 40dB limiet.
Dus als de open eindjes zijn opgelost heb ik een duidelijke voorkeur. Tot die tijd blijf ik dit forum met belangstelling volgen.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
ja, dat is juist, en ik denk dat dit iedereen ook zelf moet gaan doen, want ieder beoordeeld dit toch naar zijn eigen voorkeur.Mjier schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Onderschat de beleving niet. Ik sta voor dezelfde keuze tussen een BB en een Vaillant AroThermPlus VWL55/6. Het liefst zou ik een BB willen op de dakkapel. Mooi uit het zicht, geen apparaat in de tuin. Maar ja, bij de BB heb ik wel vragen over geluid, zelf instellingen kunnen regelen (zie ook post van Barry), toegankelijkheid voor onderhoud (stel dat die toch een keer insneeuw op de dakkapel. Of een storing in de winter, de installateur moet er dan wel bij kunnen komen).
Dus als de open eindjes zijn opgelost heb ik een duidelijke voorkeur. Tot die tijd blijf ik dit forum met belangstelling volgen.
Maar mn de aspecten die je zelf ook noemde zouden mij dus juist voor de Vaillant laten kiezen, mn omdat ze de meeste gewoon, alleen al door hun gekozen ontwerp niet meer kunnen wijzigen.
daarnaast heb ik zelf grote vraagtekens bij een montage op een dakkapel, denk mn even aan onderhoud en bij storingen, vaak is dan die hoogte, mede gericht op arboeisen, niet echt handig.
Montage op het dakkapel/plat dak is denk ik voor velen wel een pluspunt, juist omdat het expliciet gepromoot wordt. Ik heb tot nu toe hier iig geen klachten voorbij horen komen daarover. En ik ga er vanuit dat zo goed als iedereen hem op een plat dak heeft (anders kies je niet voor de Blackbird..)MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:15:
[...]
ja, dat is juist, en ik denk dat dit iedereen ook zelf moet gaan doen, want ieder beoordeeld dit toch naar zijn eigen voorkeur.
Maar mn de aspecten die je zelf ook noemde zouden mij dus juist voor de Vaillant laten kiezen, mn omdat ze de meeste gewoon, alleen al door hun gekozen ontwerp niet meer kunnen wijzigen.
daarnaast heb ik zelf grote vraagtekens bij een montage op een dakkapel, denk mn even aan onderhoud en bij storingen, vaak is dan die hoogte, mede gericht op arboeisen, niet echt handig.
Dakkapel kan ik overigens begrijpen met arbo-eisen ed, maar ik heb bijvoorbeeld een redelijk grote aanbouw waar meer dan genoeg ruimte om op te werken en makkelijk te bereiken.
:strip_exif()/f/image/tZcizE3uLOeKy1o82JURwJS2.jpg?f=fotoalbum_large)
Als bij mij de keuze op de BB valt maak ik een uitstapvenster boven de dakkapel. Binnen plaats ik dan een zekeringspunt. Zo kun je jezelf binnen aanlijnen en vanaf de vliering veilig op de dakkapel stappen.Barryvdh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Montage op het dakkapel/plat dak is denk ik voor velen wel een pluspunt, juist omdat het expliciet gepromoot wordt. Ik heb tot nu toe hier iig geen klachten voorbij horen komen daarover. En ik ga er vanuit dat zo goed als iedereen hem op een plat dak heeft (anders kies je niet voor de Blackbird..)
Dakkapel kan ik overigens begrijpen met arbo-eisen ed, maar ik heb bijvoorbeeld een redelijk grote aanbouw waar meer dan genoeg ruimte om op te werken en makkelijk te bereiken.
[Afbeelding]
op een goed begaanbaar plat dak kan ik het begrijpen. daar heb je helemaal gelijk in.Barryvdh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Montage op het dakkapel/plat dak is denk ik voor velen wel een pluspunt, juist omdat het expliciet gepromoot wordt. Ik heb tot nu toe hier iig geen klachten voorbij horen komen daarover. En ik ga er vanuit dat zo goed als iedereen hem op een plat dak heeft (anders kies je niet voor de Blackbird..)
[Afbeelding]
Heb jij overigens de geluidsvermogens waardes van deze pompen, want WeHeat lijkt deze niet te willen geven.
Nee maar ik zal er een mailtje aan wagen.MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:40:
[...]
op een goed begaanbaar plat dak kan ik het begrijpen. daar heb je helemaal gelijk in.
Heb jij overigens de geluidsvermogens waardes van deze pompen, want WeHeat lijkt deze niet te willen geven.
Ja, welke waardes moeten er nu in de rekentool van de overheid ingevuld worden voor de weheat warmtepompen?
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Dat zijn dus de geluidvermogen waardes (LwA), helaas zet WeHeat juist deze geluidswaarde niet in zijn spec's en ook niet ergens anders op hun site. Helaas zetten zij daarvoor de geluidsdruk (Lp op 1m) in de spec's, alleen met deze waarde kun je dus helemaal niets ( en dat weten ze ook donders goed , dat zie je overigens ook bij ander merken, daar zijn de geluidsvermogens ergens diep weggestopt.Tele schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:56:
[...]
Ja, welke waardes moeten er nu in de rekentool van de overheid ingevuld worden voor de weheat warmtepompen?
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Het punt is namelijk dat ze met de geluidsdruk een veel mooiere sier kunnen maken, want die getallen zijn dus een stuk lager en veel mensen snappen daar ook helemaal niets van, beide hebben namelijk als eenheid de dB, dus lijkt het het zelfde.
Heb je overigens hulp nodig met de Wpac tool, laat het me dan even via een pm weten, ik help je graag. Er zijn al veel tweakers hier je voorgegaan.
er is hier op tweakers ook een apart forum over de geluidseisen bij warmtepompen: De WPAC (warmtepompen en airco’s) geluidseisen rekentool
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 14-05-2024 12:14 ]
Ik wil gaan voor een stille, betaalbare propaan based monoblock en zo kom ik tot mijn shortlist.MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:36:
[...]
dan zou de keuze vrij makkelijk moeten zijn: Vaillant AroThermPlus VWL55/6
Plaatsing op garagedak en dan is de BB esthetisch wel mooier. Maar de summiere info verstrekking van WeHeat is wel een nadeel.
Meerdere installateurs geraadpleegd en krijg tegengestelde adviezen. VWL 55/6 komt ongeveer 2500Euro duurder uit dan BB 6kW.
Een installateur die beide types installeert heeft sterke voorkeur voor de BB en stelt dat de Vaillant meer geluid produceert en moeilijk is in te regelen.
Mijn offerte kwam overigens overeen met de adviesprijzen zoals hierboven genoemd, alleen zonder installatie(materiaal) en boiler nog.
Ik heb antwoord van 123 en het is dus een hygieneboiler waarbij het vat is gevuld met vuil cv water en het sww door de rvs spiraal gaat.Shutdown98 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:33:
De Amber is nog steeds een optie. Ook een mooi model, maar de plek op de dakkapel voor een Blackbird is wel heel erg aantrekkelijk.
Vlakbij de cv en boiler ruimte op zolder, electra makkelijk aan te voeren (buis ligt er al) en ook geluid (voor de buren) geen probleem. Wellicht wel naar intern ivm trillingen. Dat is een belangrijk aandachtspunt.
Een andere plek plaatsen wordt veel verder weg van de boiler met 10+ meter buis en ook door meerdere muren en een slaapkamer. Ook voor electra lastiger traject. Daarmee ook flink duurder.
De boiler is wel een dingetje inderdaad :-)
Vandaag een mail gestuurd naar 123 met de vraag hoe het zit. Koppel het antwoord wel terug hier. Ben zelf natuurlijk ook benieuwd. 123 is een duits bedrijf, kan het zijn dat ze daar anders omgaan met boilers of deze anders noemen?
Zoals jullie al dachten dus...
Voor mij een grote verassing
Afijn... back ontopic:
Hoe kan ik met deze boiler en de Blackbird het beste full electric (met een beetje zonnewarmte) gaan?
Als ik de boiler zoals nu met de cv als 400L buffer laat dienen heb ik in de winter een vat wat de temperatuur van de retour heeft (35-40 graden?)
Sww zal dan naverwarmt moeten worden.
In de zomer hogere temperaturen door de zonneboiler, dat is fijn voor sww, maar ik wil ook kunnen koelen. Ik zou dan een bypass voor de koelmodus moeten hebben?
Of...??
Is een gewone boiler van 200L niet veel eenvoudiger? met driewegklep en spiraal een boilervat opwarmen.Shutdown98 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:14:
[...]
Ik heb antwoord van 123 en het is dus een hygieneboiler waarbij het vat is gevuld met vuil cv water en het sww door de rvs spiraal gaat.
Zoals jullie al dachten dus...
Voor mij een grote verassing![]()
Afijn... back ontopic:
Hoe kan ik met deze boiler en de Blackbird het beste full electric (met een beetje zonnewarmte) gaan?
Als ik de boiler zoals nu met de cv als 400L buffer laat dienen heb ik in de winter een vat wat de temperatuur van de retour heeft (35-40 graden?)
Sww zal dan naverwarmt moeten worden.
In de zomer hogere temperaturen door de zonneboiler, dat is fijn voor sww, maar ik wil ook kunnen koelen. Ik zou dan een bypass voor de koelmodus moeten hebben?
Of...??
Maar heb nu een 3 jaar oud zonneboiler systeem met heatpipes en 400liter hygieneboiler wat op zich prima functioneert.
Beetje zonde om die weg te laten halen.
De zoektocht is in eerste instantie naar integratie om van het gas af te kunnen. Bijvoorbeeld met de BB.
Die heeft wel de voorkeur in verband met de platdak plaatsing.
Mocht er iets extra nodig zijn sta ik daar zeker voor open...
Liever niet de zonneboiler weghalen... beetje zonde geld
helemaal mee eens, juist de combinatie zonneboiler en warmtepomp moet toch prima moeten kunnen. Wat is het type 400l hygieneboiler en welke aansluitingen heeft deze ? ook een aansluiting om daar de CV op aan te sluiten ?Shutdown98 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:38:
Dat denk ik wel.
Maar heb nu een 3 jaar oud zonneboiler systeem met heatpipes en 400liter hygieneboiler wat op zich prima functioneert.
Beetje zonde om die weg te laten halen.
De zoektocht is in eerste instantie naar integratie om van het gas af te kunnen. Bijvoorbeeld met de BB.
Die heeft wel de voorkeur in verband met de platdak plaatsing.
Mocht er iets extra nodig zijn sta ik daar zeker voor open...
Liever niet de zonneboiler weghalen... beetje zonde geld
Maak anders even een P&I schema van je huidige installatie ?
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 14-05-2024 18:57 ]
Maar gewoon met een driewegklep zou ook moeten werken.
De zonnewarmte wordt dan alleen niet voor ruimteverwarming gebruikt. Het scheelt in ieder geval een hoop complexiteit want de zonneboiler kan veel heter worden dan de maximale temperatuur van je warmtepomp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het gaat hier zowiezo niet over geld (maar het moet niet te gek worden).Proton_ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:08:
@Shutdown98 Denk aan de sunk cost fallacy
De zonnewarmte wordt dan alleen niet voor ruimteverwarming gebruikt. Het scheelt in ieder geval een hoop complexiteit want de zonneboiler kan veel heter worden dan de maximale temperatuur van je warmtepomp.
Ik heb nu een rekening van €80,- per maand voor gas en electra dus berekeningen zijn een beetje zinloos en waag ik me maar niet aan.
Het gaat meer over comfort en millieu.
Koelen in de zomer (zonder aircos)
Van het gas af en liefst zonder (dat dan wel weer) een hele forse afschrijving.
Het is ook wel een leuk gevoel dat de jaren van investeren en isoleren uiteindelijk een bijna 0 op de meter 1929 2 onder 1 kap gaat opleveren
Dit is de boiler:
https://www.123-kaminofen...eneboiler-met-1-wisselaar
Dit zijn de aansluit scenarios. Ik heb nu de eerste:
https://www.123-kaminofen..._schema_hygieneboiler.pdf
Hier het aansluit schema:
https://www.123-kaminofen...oiler%20aansluitingen.pdf
De cv/warmtepomp aansluiting is er, maar zonder spiraal en gedraagt zich dan als een buffer van 400L
:strip_exif()/f/image/9oNIxBWB3eKTINVQCy0CyYqI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Raimundus op 14-05-2024 20:16 ]
Een simpele oplossing spreekt me wel aan. Dat de boiler geen ondersteuning aan de WP geeft is ook geen probleem. Buffertje bjjplaatsen kan prima en de opbrengst van een dergelijke setup is ook discutabel. Daarnaast kan ik in de zomer gewoon koelen.Proton_ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:08:
Geen probleem dus als het verwarmen niet via een spiraal gaat?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben ook wel benieuwd, mooi om te vergelijken met/toe te voegen aan Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"martinusv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:29:
[ Voor 148% gewijzigd door DaLi op 15-05-2024 22:24 ]
@Peeters1: zo te zien staat jouw Blackbird direct naast de erfgrens. Heeft jouw installateur nog een berekening gemaakt of het geluid binnen de eisen van het bouwbesluit valt? (https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking)Peeters1 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:17:
Gisteren heeft de installatie van de Blackbird warmtepomp bij ons plaatsgevonden, zie foto. Volgende week de ISDE subsidie aanvragen bij www.ISDE.nl [Afbeelding]
En zijn er nog andere Blackbird eigenaren hier die zich hiermee hebben beziggehouden?
Toen maakten wp's nog meer geluid.
Nu zijn ze al veel stiller.
Paar weken terug bij een bb staan luisteren.
Ik hoorde hem niet moest op dak om er in te kijken of hij draaide...
Om te voorkomen dat het ondersneeuwt.martinusv schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:29:
Bij deze herhaald verzoek aan BB bezitters om hun verbruiks/COP ervaring te delen.
Ontzettend moeilijk om exact in te schatten. Het is dus maar een voorbeeldje.martinusv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:27:
[...]
Om te voorkomen dat het ondersneeuwt.
Bij deze herhaald verzoek aan BB bezitters om hun verbruiks/COP ervaring te delen.
Hoe meer voorbeeldjes, hoe duidelijker het beeld kan worden.
Verbruik
Maar als je vorig jaar april 2023 met april 2024 vergelijkt, toen was hert warmer en meer zon zelfs, dan:
- Heb ik 92 m3 minder gas gebruikt = 92 * 1,36 = 125 euro bespaard op gas.
- Heb ik 206 kWh meer stroom = 206 * 0,36 = 74 euro meer uitgegeven op stroom.
Dat is dan een besparing van 51 euro in april 2024. Maar omdat het vorig jaar in april warmer was, zou bij gelijke temperaturen het voordeel nog een stuk hoger moeten zijn.
COP
Voorbeeldje van de laatste week van april. De COP verschilt of die de verwarming aan moet sturen (heb ik vast op 19.5 graden staan, water in schommelt dan zo tussen 25 en 31 graden), of de boiler moet opverwarmen, die stond bij mij op 45 graden. (inmiddels op 40).
De hoge piek is de wekelijkse 20 minuten opwarming naar 60 graden tegen legionella overigens.
COP tijdens verwarming bijwerken: schommelt zo tussen 5.0 en 6.5.
COP tijdens boiler opwarmen: gemiddeld rond 3.0.
En dat bij 2-kapper, geen vloerverwarming maar 2 grote convectorputten + overal in huis convector-radiatoren.
/f/image/wfR6nPG9Dy5fg1mY7vNIuXzL.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddelde gas afgelopen jaren in Feb: 217 m3martinusv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:27:
[...]
Om te voorkomen dat het ondersneeuwt.
Feb '24: 38m3
kWh weheat 330kWh
Gemiddelde gas afgelopen jaren in mrt: 203 m3
Mrt '24: 39 m3
kWh weheat 291kWh
Gemiddelde gas afgelopen jaren in apr: 125 m3
Apr '24: 32 m3
kWh weheat 196kWh
Verbruik geen gas meer voor verwarmen.
COP ligt heel erg aan de buiten temperatuur. Van 4,0-4,5 in Feb
3,5 toen het 2 graden was
5,0 toen het 10 graden was
Geluid nooit wat gehoord moet echt de aanbouw op om hem te horen.
Altijd 20.2 graden binnen met Jaga DBH en klein beetje vloerverwarming.
Ik ben super tevreden.
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Om verbruik te vergelijken: dit zegt niets zonder graaddagen en de geleverde warmte (dus niet electrische kWh).Louis schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:32:
[...]
Gemiddelde gas afgelopen jaren in Feb: 217 m3
Feb '24: 38m3
kWh weheat 330kWh
Gemiddelde gas afgelopen jaren in mrt: 203 m3
Mrt '24: 39 m3
kWh weheat 291kWh
Gemiddelde gas afgelopen jaren in apr: 125 m3
Apr '24: 32 m3
kWh weheat 196kWh
Verbruik geen gas meer voor verwarmen.
COP ligt heel erg aan de buiten temperatuur. Van 4,0-4,5 in Feb
3,5 toen het 2 graden was
5,0 toen het 10 graden was
Geluid nooit wat gehoord moet echt de aanbouw op om hem te horen.
Altijd 20.2 graden binnen met Jaga DBH en klein beetje vloerverwarming.
Ik ben super tevreden.
Voor de COP te vergelijken moet je ook je stooklijn vermelden, watertemperatuur heeft een evengoed groot effect op de efficientie, net als de buitentemperatuur.
Overigens is ~480m3 gas (4MWh warmte of 1600kWh electrisch met COP2.5) wel een heeeeel fors SWW verbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-05-2024 23:03 ]
Maar dat maakt de businesscase voor FE alleen maar aantrekkelijker.Louis schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:43:
Dat krijg je met pubers die 2x per dag onder de douche staan ;-)
En je kunt dmv de watertemp ook instellen hoe lang ze kúnnen douchen, op=op.
Dit door verschillende factoren
- isolatie woning
- inhoud woning en ligging
- type woning
- opstelling warmtepomp (hybride / all Electric)
- tapwater door warmtepomp of anders zoals boiler of zonneboiler
- warmte vraag
- efficiëntie van afgifte systeem (normale radiatoren, convectoren/LT radiatoren, vloerverwarming)
- thermostaat systeem met of zonder zoneregeling
- water temperatuur van de warmtepomp voor zowel CV water en tapwater
Als ik kijk naar ons huis en gasverbruik is die erg laag. Ik vermoed op jaarbasis nog geen 600m3. Wel efficient stoken per ruimte en kan nog veel beter door het leidingwerk anders te doen wat ook gedaan wordt wanneer de WeHeat Blackbird volgende week geplaatst wordt. Bypass die niet nodig is en de pomp van de vloerverwarming verwijderen.
Ter voorbereiding op de warmtepomp heb ik alle radiatoren die op de 1e en 2e verdieping nog hingen vervangen voor Jaga Tempo's. Beneden centrale vloerverwarming aanwezig.
[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 18-05-2024 22:51 ]
Het gaat om een oud hoekhuis eind 17e eeuw, 140m2, 3 verdiepingen, matig tot redelijk geïsoleerd (met achterzetramen, voorzetwanden, etc.). Oude houten vloeren/balken met Fermacell toplaag. 9 Jaga LTV radiatoren en 1 booster. Het huis is prima warm te houden met een gasketel met regime 30-55 graden. Gasverbruik is in paar jaar teruggebracht naar 1450 m3/jaar (verwarming + SWW). De installatie staat op zolder.
Uitdagingen
- Binnen: Het gewicht van zowel boiler als buffervat op zolder was een probleem in dit huis. Ook was er geen enkele ruimte. De technische ruimte bevindt onder een schuin dak in een afgesloten ruimte van ong. 1m bij 1m. We slapen op zolder naast deze ruimte.
- Buiten: De enige plek voor de buitenunit is een plat dak tussen 2 daken in. Dit dak bestaat uit een eenvoudig constructie (balkjes, houten plaat, beperkte isolatie). Hieronder is een slaapkamer waar af en toe geslapen wordt. Kans op geluidsoverlast en trillingen was redelijk groot. Maar er is geen andere mogelijkheden voor plaatsing van een buitenunit.
Ik heb veel zaken overwogen, ook hybride oplossingen, maar het liep wel iedere keer vast op geluidsoverlast bij hogere warmtevraag. De WeHeat Blackbird kwam als geroepen: monoblok, full elektrisch, R290, voldoende vermogen, temperatuurbereik goed, innovatief ontwerp, beloften t.a.v. geluid/trillingen, en afvoer lucht naar boven. Ik heb het aangedurfd en ben heel tevreden tot nu toe.
Omdat ik door gewicht en ruimte geen groot boilervat en buffervat kon plaatsen, maar toch minimaal 180L warm water nodig vond, heb ik gekozen voor een praktische oplossing: wel een buffervat, en daarnaast een Flamco Thermflex PCM verwarmer i.p.v. een boilervat. Dit is een elektrische zoutbatterij van Sunamp (zie ervaringen van anderen op dit forum). Dit betekent dus dat Blackbird alleen de verwarming doet.
De installateur kwam met het idee om het buffervat te gebruiken als voorverwarming van de Thermflex. Koud tapwater stroomt eerst door het hygiëne vat en wordt daar opgewarmd, waarna het door de Thermflex verder wordt verwarmd tot gewenste temperatuur. Geen issues met legionella. Dit principe van voorverwarmen werkt, denk ik, vooral in de koude maanden; in de warme maanden, wanneer buffervat niet echt meedoet, wordt bij ons de Thermflex idealiter 100% opgeladen met zonnestroom. Daar moet ik nog wel wat voor doen (dynamisch schakelen). Overigens kunnen we het buffervat ook (handmatig) omzeilen met een bypass, bijv wanneer passief koelen een optie wordt. We hebben na wat zoekwerk gekozen voor een 80L hygiëne buffervat van OEG en de Flamco Thermflex 6E. Beide hebben goede afmetingen voor in een kleine ruimte.
Eerste ervaringen
- Blackbird ging eerste dag flink tekeer
- Dit werd vooral veroorzaakt doordat onze thermostaat nog niet goed was ingesteld. Ik had alles nog staan op oude instellingen/grote nachtverlaging. Nadat ik stapjes maakte van 0,5 tot 1 graad werd de Blackbird rustig en ging mooie runs maken.
- Ook heb ik de Blackbird nu op max. vermogen 70% staan, en nachtverlaging op 50%.
- Hoorbaar windgeruis zowel onder het platte dak, als ook op zij-daken.
- Dit is een les: de plek tussen de 2 daken was te nauw, als een trechter. De Blackbird heeft veel (zijwaartse) ruimte nodig voor aanvoer van lucht. Dit heb ik opgelost door de Blackbird te verhogen en op 3 zware stenen met extra rubber te leggen zodat er veel meer ruimte is voor aanvoer van lucht. Hiermee is het windruis bijna weg.
- Het beschermdakje op de Blackbird zorgt voor licht waar te nemen zijwaartse luchtstroom, tegen ons dak aan, en ik heb liever een opwaartse stroom (het oorspronkelijke idee). Misschien het dakje er toch maar af?
- De Blackbird is licht hoorbaar in de kamer onder het platte dak, maar dat is zeer acceptabel. En logisch gezien de constructie. Het geluid van de CV op zolder (slaapkamer) is nu helemaal weg.
- De Flamco Thermflex werkt super, het is een simpel en betrouwbaar systeem.
- Ik zie een warmteverlies bij stilstand van ongeveer 1,3 kWh per 30 uur. De spec zegt warmteverlies van 27W/uur.
- Het voorverwarmen via buffervat lijkt heel goed te werken. Bij een buffer temperatuur van 33 graden zorgt het vat voor een delta T van 11 graden (bij koud water van 19,7 naar 31,1 graden.)
- Ik wil de Flextherm nog 'uitgesteld' kunnen laden bij zonopbrengst/lage stroomprijs, tegenwoordig zit er een potentiaal vrij contact in om dit te bewerkstelligen. Hiermee moet ik nog aan de slag.
- Installatie
- De Blackbird is nu softwarematig ingesteld als hybride systeem (maar dan zonder gasketel) met LTV en parallel buffer. Er zijn 2 pompen, de standaard Wilo die WeHeat gebruikt en een Grundfos Alpha pomp voor aansturing afgiftesysteem
- Installateur heeft netjes gewerkt, er is sprake geweest van veel maatwerk in kleine ruimte. De Blackbird in bedrijf stellen was heel simpel (voor installateur).
- Door het maatwerk, en o.a. door de prijs van de Flamco en OEG is dit geen installatie voor een standaardprijs, maar daar was het ons niet om te doen. Kwaliteit van de oplossing en uitvoering en de flexibiliteit van de installateur is belangrijker.
Tussen de regels door lees ik ook al aardig wat monitoring. Zeker met zo'n exotische opstelling is dat erg interessant
Heb je ook een thermische meting?
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.