coen_l schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:53:
[...]
Stroomverbruik:
Kunt u ook het stroomverbruik zien van vorige week zondag 24-3 tot donderdag 28-3, en zou u deze willen delen?
Een kennis met een Toshiba verbruikte deze dagen 10kW enkel cv, geen tapwater. Thermostaat 19,5 graden, goed geïsoleerde vrijstaande jaren 30 woning (125m2 beganegrond).
Ijsvorming:
De defrost cyclus dient inderdaad om de verdamper vorst vrij te maken. Waar ik me (nog) niet prettig bij voel is de kans op eventuele ijsvorming en sneeuwophoping op-en-om de buitenunit.
De voorgestelde optie uit een ander bericht, "verwamingslint of mat", zou een laatste redmiddel zijn maar is niet iets wat me de twijfel weg doet nemen.
Ik zou een rondleiding als ik jou was een rondleiding in de WeHeat fabriek in Duizel regelen, is 1x per 2 weken op de zaterdagmorgen, erg leerzaam. En zal je twijfel over de eventuele ijsvorming wegnemen.
Ik zou een rondleiding als ik jou was een rondleiding in de WeHeat fabriek in Duizel regelen, is 1x per 2 weken op de zaterdagmorgen, erg leerzaam. En zal je twijfel over de eventuele ijsvorming wegnemen.
Als ik tijd heb zal ik mijn extra elektriciteit verbruik inschatten voor die periode, met mijn Blackbird.
Als ik tijd heb zal ik mijn extra elektriciteit verbruik inschatten voor die periode, met mijn Blackbird.
Dank voor uw reactie. Een rondleiding klinkt erg interessant, ga erachteraan.Peeters1 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:04:
Ben heel benieuwd naar uw verbruik.
10 kWh bedoel je denk ik? Ik vrees dat het alsnog appels met peren vergelijken is.coen_l schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:53:
Stroomverbruik:
Kunt u ook het stroomverbruik zien van vorige week zondag 24-3 tot donderdag 28-3, en zou u deze willen delen?
Een kennis met een Toshiba verbruikte deze dagen 10kW enkel cv, geen tapwater. Thermostaat 19,5 graden, goed geïsoleerde vrijstaande jaren 30 woning (125m2 beganegrond).
Mijn warmtevraag (vermogen dat het huis in is gegaan) van 24-3 0:00 t/m 28-3 23:59 is 89 kWh, voor een goed geisoleerde tussenwoning uit '69. Met 10 kWh in zou je dan op een COP van 8.9 uitkomen, kleine kans dat die Toshiba dat haalt. Ik zit met een gemiddelde watertemperatuur van 21 graden (nachtverlaging) op een COP van 3.82 voor verwarmen. NB mijn cijfertjes kunnen een beetje rammelen, want ze komen uit mijn eigen logging, maar ik verwacht wel dat ze in de buurt komen van de werkelijkheid.
Ik ga er überhaupt niet vanuit dat we zekerheid hebben van stroomlevering de komende decennia, o.a. daarom heb ik een houtkacheltje staan. Een paar dagen niet douchen overleven we wel...coen_l schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:23:
Bovenstaande vertelde de installateur mij ook toen ik hier naar vroeg. De sneeuw zou zo verdwenen zijn met een defrost cyclus (70°). Ik ben er echter niet zo zeker van dat dit echt afdoende is. Ben bang voor ijs-aangroei/ ophoping, aan- en om de machine.
In mijn beleving koelt het smeltwater, na gelang buitentemperatuur, snel af en vriest weer het op een ander plek waar aan.
Hoe staan jullie hier in?
[ Voor 4% gewijzigd door zeekoe op 31-03-2024 21:57 ]
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2
24-3: 12.5kWh. Huis 240m2 met Jaga DHH en klein gedeelte vloerverwarming 24/7 op 20,2 gradencoen_l schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:53:
[...]
Stroomverbruik:
28-3: 10,9kWh
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Ik kan geen betrouwbaar cijfer geven over mijn elektriciteitsverbruik over de periode 24/3 t/m 28/3 2024, ook niet vergeleken met dezelfde periode toen ik de Blackbird nog niet had. Verbruik elektrische auto loopt er doorheen, en ook terug geleverde elektriciteit en/of saldering.
Globale vergelijking over de periode vanaf 6 februari 2024 tot op heden, tov dezelfde periode 2023 geeft wel een kleine stijging aan, maar kan geen betrouwbare vergelijking geven.
Maar ik ga op jaarbasis uit van extra 2.000 kWh, COP is gemiddeld 5. en dat ik 1.000 m3 minder gas verbruik.En eigenlijk geen gas meer verbruik voor de verwarming, vanaf 6 februari 2024 geen gas meer verbruikt voor de verwarming. Blackbird draait meestal op een laag vermogen. Ik maak een afdruk van situatie nu:
Globale vergelijking over de periode vanaf 6 februari 2024 tot op heden, tov dezelfde periode 2023 geeft wel een kleine stijging aan, maar kan geen betrouwbare vergelijking geven.
Maar ik ga op jaarbasis uit van extra 2.000 kWh, COP is gemiddeld 5. en dat ik 1.000 m3 minder gas verbruik.En eigenlijk geen gas meer verbruik voor de verwarming, vanaf 6 februari 2024 geen gas meer verbruikt voor de verwarming. Blackbird draait meestal op een laag vermogen. Ik maak een afdruk van situatie nu:
/f/image/t8cpWnek5YPFVFAxhPSHdSni.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Peeters1 op 31-03-2024 22:23 ]
Klopt! ik heb het aangepast in mijn post.zeekoe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:55:
[...]
10 kWh bedoel je denk ik? Ik vrees dat het alsnog appels met peren vergelijken is.
Het verbruik, 10kWh, is uitgelezen op het display van de Toshiba warmtepomp. Het lijkt me dan toch wel betrouwbaar.
Al is een COP van 8.9 erg onwaarschijnlijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/I7MeHZC3Bw7taloyCcYypWqI.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door coen_l op 31-03-2024 22:54 ]
Ik geloof de 10 kWh ook wel hoor.
Maar mogelijk meet je iets anders, of zijn de omstandigheden anders (wind, buitentemperatuur).
Als ik zo naar het plaatje kijk: zou het kunnen zijn dat dit enkel het verbruik van de donderdag is? Dan komt het aardig overeen met dat van Louis op die dag. Ik zit op 4.4 kWh op 28/3 met een overdagse temperatuur van 18.4 graden in de woonkamer.
Als ik zo naar het plaatje kijk: zou het kunnen zijn dat dit enkel het verbruik van de donderdag is? Dan komt het aardig overeen met dat van Louis op die dag. Ik zit op 4.4 kWh op 28/3 met een overdagse temperatuur van 18.4 graden in de woonkamer.
[ Voor 23% gewijzigd door zeekoe op 02-04-2024 10:22 ]
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2
gert H schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
WeHeat
Bedrijfsaccount WeHeat
www.weheat.nl
lonkhuijzen schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:00:
@WeHeat
heb je ook Energie-Efficiëntie Metingen beschikbaar bij 45°C en 55°C?
Mijn huis heeft ergens tussen de 45°C en 55°C nodig om warm te blijven namelijk.
We hebben helaas geen cijfers voor alle mogelijke temperaturen in een gecertificeerde lab-omgeving. De cijfers van 55°C hebben we wel. De Blackbird heeft een SCOP van 3.61 bij 55°C. De COPs bij verschillende lucht-temperaturen zijn zoals hieronder:
Lucht temperatuur COP
-7 2.35
2 3.51
7 4.37
12 6.50
-10 2.05
Nu ben ik wel wat in verwarring.
Op de site van WeHeat wordt een COP bij 7/55 vermeld van 2,89, dat lijkt me toch wel wezenlijk anders dan de hier vermelde 4,37.
toon ingeklapte bericht
Ik begrijp de verwarring maar beiden zijn correct, ze zijn namelijk bij verschillende vermogens gemeten.
De COP van 2.89 is op het maximale vermogen gemeten, deze is eigenlijk alleen bedoeld als calibratiepunt in de NEN-14825 norm. De COP van 4,37 is gemeten bij de deellast die hoort bij 7 graden buitenluchttemperatuur, deze is dus realistisch als je bij een buitenluchttemperatuur van -10 het maximale vermogen nodig hebt. De COP van 2.89 is wat dat betreft niet realistisch.
Ik snap dat het misschien een ingewikkeld (technisch) verhaal is. Als u meer wilt weten is onze klantenservice altijd beschikbaar voor meer informatie!
We zullen de website aanpassen zodat er hopelijk minder verwarring ontstaat.
Als die aanpassing meer helderheid verschaft is dat mooi.
Ter verduidelijking toch nog maar even: als ik kijk naar de NEN-14825 norm denk ik dat bij -10C de COP van 2,05 geldt voor 55C waterafgifte maar dat bij en buitenluchttemperatuur van 7C de genoemde COP van 4,37 bij een veel lagere watertemperatuur dan 55C geldt.
De genoemde COP van 2,89 geldt wel bij 7C luchttemperatuur en 55C water (conform EN-14511).
Is dat een juiste conclusie?
WeHeat
Bedrijfsaccount WeHeat
www.weheat.nl
@WeHeat
Mijn huis heeft ergens tussen de 45°C en 55°C nodig om warm te blijven namelijk.
We hebben helaas geen cijfers voor alle mogelijke temperaturen in een gecertificeerde lab-omgeving. De cijfers van 55°C hebben we wel. De Blackbird heeft een SCOP van 3.61 bij 55°C. De COPs bij verschillende lucht-temperaturen zijn zoals hieronder:
Lucht temperatuur COP
-7 2.35
2 3.51
7 4.37
12 6.50
-10 2.05
Op de site van WeHeat wordt een COP bij 7/55 vermeld van 2,89, dat lijkt me toch wel wezenlijk anders dan de hier vermelde 4,37.
toon ingeklapte bericht
Ik begrijp de verwarring maar beiden zijn correct, ze zijn namelijk bij verschillende vermogens gemeten.
De COP van 2.89 is op het maximale vermogen gemeten, deze is eigenlijk alleen bedoeld als calibratiepunt in de NEN-14825 norm. De COP van 4,37 is gemeten bij de deellast die hoort bij 7 graden buitenluchttemperatuur, deze is dus realistisch als je bij een buitenluchttemperatuur van -10 het maximale vermogen nodig hebt. De COP van 2.89 is wat dat betreft niet realistisch.
Ik snap dat het misschien een ingewikkeld (technisch) verhaal is. Als u meer wilt weten is onze klantenservice altijd beschikbaar voor meer informatie!
Ter verduidelijking toch nog maar even: als ik kijk naar de NEN-14825 norm denk ik dat bij -10C de COP van 2,05 geldt voor 55C waterafgifte maar dat bij en buitenluchttemperatuur van 7C de genoemde COP van 4,37 bij een veel lagere watertemperatuur dan 55C geldt.
De genoemde COP van 2,89 geldt wel bij 7C luchttemperatuur en 55C water (conform EN-14511).
Wat ik begreep van mijn kennis is het zondag tot dondedag, als ik naar het zwarte blokje kijk komt het overeen met uw beredenering.zeekoe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:20:
Ik geloof de 10 kWh ook wel hoor.Maar mogelijk meet je iets anders, of zijn de omstandigheden anders (wind, buitentemperatuur).

Zal het nog eens navragen...
Ik denk dat die 10kWh de schaal aangeeft van het bovenste streepje op de y-as.coen_l schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:02:
[...]
Wat ik begreep van mijn kennis is het zondag tot dondedag, als ik naar het zwarte blokje kijk komt het overeen met uw beredenering.![]()
Zal het nog eens navragen...
Het verbruik komt dan donderdag ergens net onder de 5kWh.
Per periode kan de schaal anders worden
Klopt, de COP van 4,37 is bij een zogenoemde deellast bij 7 graden buitenluchttemperatuur. Hierbij is zowel het vermogen als de watertemperatuur aangepast op de buitenluchttemperatuur. In dit geval betekent dit een vermogen van ~35% en een watertemperatuur van 36 graden.gert H schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:59:
gert H schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
WeHeat
Bedrijfsaccount WeHeat
www.weheat.nl
@WeHeat
Lucht temperatuur COP
-7 2.35
2 3.51
7 4.37
12 6.50
-10 2.05
toon ingeklapte bericht
Deze methode met verschillende deellasten zorgt voor 1 getal, de SCOP, die een goede weergave geeft van de prestaties van een warmtepomp gedurende het hele jaar. Let er wel op dat deze SCOP en specifieke COP lastig te vertalen zijn naar een praktijksituatie van een specifiek huis.
www.weheat.nl
@Weheat ; nu we het toch over efficientie hebben; Jullie blackbird en sparrow verbruiken in standby zo'n 30W volgens de datasheet. Dit kost dus alleen al aan standby verbruik 263kWh per jaar. Ik kan me niet voorstellen dat het actief houden van enkele microcontrollers en een 4g modem 30Watt moet verbruiken. Is dit iets wat jullie in een revisie nog gaan verbeteren?
De Blackbird verbruikt 16W als hij standby staat. Gemeten door homewizard P1 meter die op die groep zit waar alleen de warmtepomp en binnenunit op zit. Dus 140kWh.
Wat denk je dat de pomp van je vloerverwarming doet ;-)
Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision
Kijk, dat scheelt al de helft met de opgave, mooi! Dan mogen ze de datasheet wel eens aanpassenLouis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:08:
De Blackbird verbruikt 16W als hij standby staat. Gemeten door homewizard P1 meter die op die groep zit waar alleen de warmtepomp en binnenunit op zit. Dus 140kWh.
Bij ons is het afgereden om de pomp van de vloerverwarming uit te zetten. Is een systeem van net een jaar oud. Zou ermee te maken hebben dat de pomp dan vast kan gaan zitten wanneer die stil staat voor een langere tijd. Daarom laten wij hem altijd aan staan.Tele schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:36:
[...]
Kijk, dat scheelt al de helft met de opgave, mooi! Dan mogen ze de datasheet wel eens aanpassenDe pompen verbruiken natuurlijk ook, maar die staan niet 24/365 aan... dat scheelt nogal. Sluipverbruik reduceren is een makkelijke win
Zonde van het verbruik, daar heb je dit soort schakelaars met interval voor; https://www.icy.nl/product/vloerverwarming-pompschakelaar/Kevin1990 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:45:
[...]
Bij ons is het afgereden om de pomp van de vloerverwarming uit te zetten. Is een systeem van net een jaar oud. Zou ermee te maken hebben dat de pomp dan vast kan gaan zitten wanneer die stil staat voor een langere tijd. Daarom laten wij hem altijd aan staan.
Wel even opletten dat deze inschakelen bij lage temperatuur aanvoer van de warmtepomp.
Zet deze ertussen: https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.htmlKevin1990 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:45:
[...]
Bij ons is het afgereden om de pomp van de vloerverwarming uit te zetten. Is een systeem van net een jaar oud. Zou ermee te maken hebben dat de pomp dan vast kan gaan zitten wanneer die stil staat voor een langere tijd. Daarom laten wij hem altijd aan staan.
Deze laat je pomp in de zomer als je hem niet gebruikt elke 24 uur even draaien.
Zou een dergelijke schakelaar ook niet handig zijn voor de WeHeat circulatie pomp om deze minder energie te laten verbruiken?Louis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:08:
[...]
Zet deze ertussen: https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
Deze laat je pomp in de zomer als je hem niet gebruikt elke 24 uur even draaien.
Ik wil voorkomen dat de pomp vast gaat staan. geadviseerd door de Warmteservice om er geen pomp schakelaar tussen te zetten namelijk omdat het een nieuw systeem is die niet veel energie verbruikt op jaarbasis.
Terechte opmerking, we zullen het meenemen.Tele schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:36:
[...]
Kijk, dat scheelt al de helft met de opgave, mooi! Dan mogen ze de datasheet wel eens aanpassenDe pompen verbruiken natuurlijk ook, maar die staan niet 24/365 aan... dat scheelt nogal. Sluipverbruik reduceren is een makkelijke win
We zijn continue bezig om het standby verbruik van nieuwe modellen te verminderen.
Dit is niet nodig, de circulatie-pompen aangesloten op onze binnenunit zullen uitstaan wanneer mogelijk en zelf elke 24u even draaien. Voor eventuele extra vloerverwarming-circulatie-pompen zit een extra aansluiting op onze binnenunit.Louis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:08:
[...]
Zet deze ertussen: https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
www.weheat.nl
Op de boiler zit ook nog een elektrische heater voor het geval de warmtepomp het niet kan leveren dus SWW blijf je altijd houden.GoEV6 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:32:
[...]
Je hebt dan 2 dagen ook geen SWW. Ik wil bij de keus van een WP minimaal het comfort en de zekerheid van werking hebben als bij mij CV.
(SWW = Sanitair Warm Water = douche + kraanwater)
[ Voor 7% gewijzigd door DaLi op 05-04-2024 11:56 ]
Verdeler ombouwen naar pomploos. Dubbele efficientiewinst.Kevin1990 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:45:
[...]
Ik weet niet of dat gaat met de warmtepomp. ik denk dat de vloerverwarming "te" veel slanglengte heeft.bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:48:
[...]
Verdeler ombouwen naar pomploos. Dubbele efficientiewinst.
Gaat om een vloeroppervlakte van ±65m² waar de slangen nog geen 10cm afstand hebben onderling met 7 groepen. Pomp zal niet voor niks geleverd worden met de verdeler.
Kans dat hierdoor de andere circulatie pomp (van de WeHeat) harder moet werken. En in combinatie met de andere verdiepingen misschien te weinig flow geeft waardoor de vloerverwarming minder efficiënt wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Kevin1990 op 05-04-2024 13:42 ]
Veel? Da’s weinig!Kevin1990 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:20:
[...]
Ik weet niet of dat gaat met de warmtepomp. ik denk dat de vloerverwarming "te" veel slanglengte heeft.
Gaat om een vloeroppervlakte van ±65m² waar de slangen nog geen 10cm afstand hebben onderling met 7 groepen. Pomp zal niet voor niks geleverd worden met de verdeler.
Kans dat hierdoor de andere circulatie pomp (van de WeHeat) harder moet werken. En in combinatie met de andere verdiepingen misschien te weinig flow geeft waardoor de vloerverwarming minder efficiënt wordt.
Waar haal je deze wijsheden vandaan? Want het is het tegenovergestelde wat gangbaar is bij WP’s.
Ja, de Blackbird waterpomp moet harder werken, maar die paar watt verdien je makkelijk terug door een nutteloze pomp eruit te slopen en een hogere COP door lagere aanvoertemp omdat een pomploze verdeler niet mengt.
ik denk dat mijn zin niet helemaal correct was en daarom onduidelijk.bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:52:
[...]
Veel? Da’s weinig!
Waar haal je deze wijsheden vandaan? Want het is het tegenovergestelde wat gangbaar is bij WP’s.
Ja, de Blackbird waterpomp moet harder werken, maar die paar watt verdien je makkelijk terug door een nutteloze pomp eruit te slopen en een hogere COP door lagere aanvoertemp omdat een pomploze verdeler niet mengt.
Met veel bedoelde ik eigenlijk dat er een x aantal meter slang ligt op de begane grond. De totale lengte weet ik niet enkel hoeveel cm ze uit elkaar liggen en hoeveel groepen er aanwezig zijn. Ten tijde van de verbouwing heb ik me niet verdiept hierin. Achteraf misschien meer moeten documenteren en voorbereiden op een warmtepomp.
Mijn gedachte hierin is dat alleen de waterpomp van de WeHeat onvoldoende capaciteit heeft om het water naar de begane grond te pompen. te verdelen over de 7 groepen en daarna weer retour te sturen naar de verdiepingen daarboven. Zeker wanneer er ook warmte wordt gevraagd in andere kamers.
Ik hoop dat dit een duidelijkere uitleg is
Ik heb net op internet wat filmpjes gevonden om dit voor elkaar te krijgen.
Gelijk even de installateur een mail gestuurd of dit winst oplevert voor de efficiëntie en ook of dit gelijk gedaan kan worden door de installateur.
[ Voor 18% gewijzigd door Kevin1990 op 05-04-2024 16:08 ]
Blackbird
Itho
Ik draai nu ruim twee weken met een Itho Daalderop I-WPV 150 liter, en wil hier mijn ervaringen delen. TL;DR: boven verwachting goed!
Mijn specifieke situatie/wensen:
Wijzigingen die nodig waren:
:strip_exif()/f/image/GbTT9qSgAds8I9XvGdbBDanR.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste legionellarun ging direct vlekkeloos. En snel zat (let niet op de hobbels tot 19:30, er zat nog wat lucht in het systeem):
/f/image/fGoghpxorX0knzdqYDENNKb0.png?f=fotoalbum_large)
Grappig is dat de temperatuur soms enorm dipt, maar dat ik daar tot op heden nog niets van gemerkt heb bij de kraan. De temperatuursensor zit ergens halverwege het vat. Hier op dit dieptepunt kwam er nog steeds gloeiend heet water uit de kraan:
/f/image/FM31QqQJjs51RjbBRNVRNxmU.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik me afvroeg of het water dan wel goed gemengd wordt, heb ik de pomp ook een poos "los" aangezet. De temperatuur zakte nauwelijks in. Kennelijk lukt het Itho enerzijds om het hele vat op een hoge temperatuur te krijgen bij het opwarmen (dat is één van hun zelfbenoemde sterke punten) en anderzijds om het hoge temperatuur-water eruit te laten komen zelfs tijdens het opwarmen (ze zeggen iets als 'door uniek ontwerp blijft gelaagdheid langer in stand').
Een keer ben ik expres gaan douchen tijdens het opwarmen, hier tussen ongeveer 19:35 en 19:47. Je ziet dat zelfs op 70% vermogen de warmtepomp het bijna bij kan houden (4 liter per minuut zal zo'n 10 kW vragen, terwijl er nu zo'n 5-6 kW ingestopt wordt, dus heel gek is dat niet).
/f/image/WZCvYijMoc7tKM7qPQ9ZWZfX.png?f=fotoalbum_large)
Hier is er dus 4.16 kWh in gestopt met een COP van gemiddeld 3.34 bij een buitentemperatuur van ~11 graden, met de (douche)kraan open.
Ik ben benieuwd hoe het in de winter werkt, maar verwacht geen grote problemen.
Ik draai nu ruim twee weken met een Itho Daalderop I-WPV 150 liter, en wil hier mijn ervaringen delen. TL;DR: boven verwachting goed!
Mijn specifieke situatie/wensen:
- Ik heb een 1x 40 A stroomaansluiting en wilde daarom een boiler zonder elektrisch element (immers, dan kan dat zaakje al 32 A trekken).
- Om deze reden heb ik de Blackbird ook op 70% ingesteld. Hij kan dus nóg beter dan dit.
- De douche doet zo'n 4 liter per minuut. Gewone bespaarkop, maar het schijnt weinig te zijn.
- Indien nodig op te hangen (ik was eerst bang voor te hoge vloerbelasting).
- Enige warmtepompvat wat zo klein te krijgen is.
- Laagste warmteverlies (26 Watt meen ik) wat ik kon vinden in vergelijking met concurrenten.
- Geen elektrisch element dus.
Wijzigingen die nodig waren:
- De Itho heeft een pomp die het tapwater door een warmtewisselaar pompt. Deze moest samen met de driewegklep op de "Valve"-aansluiting.
- Een ander soort temperatuursensor erin.
- Geen wijziging die nodig was: de Blackbird hybride-printplaat kon blijven hangen. Er hoeft geen elektrisch element aangestuurd te worden, en de rest van de aansluitingen zitten er al op.
:strip_exif()/f/image/GbTT9qSgAds8I9XvGdbBDanR.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste legionellarun ging direct vlekkeloos. En snel zat (let niet op de hobbels tot 19:30, er zat nog wat lucht in het systeem):
/f/image/fGoghpxorX0knzdqYDENNKb0.png?f=fotoalbum_large)
Grappig is dat de temperatuur soms enorm dipt, maar dat ik daar tot op heden nog niets van gemerkt heb bij de kraan. De temperatuursensor zit ergens halverwege het vat. Hier op dit dieptepunt kwam er nog steeds gloeiend heet water uit de kraan:
/f/image/FM31QqQJjs51RjbBRNVRNxmU.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik me afvroeg of het water dan wel goed gemengd wordt, heb ik de pomp ook een poos "los" aangezet. De temperatuur zakte nauwelijks in. Kennelijk lukt het Itho enerzijds om het hele vat op een hoge temperatuur te krijgen bij het opwarmen (dat is één van hun zelfbenoemde sterke punten) en anderzijds om het hoge temperatuur-water eruit te laten komen zelfs tijdens het opwarmen (ze zeggen iets als 'door uniek ontwerp blijft gelaagdheid langer in stand').
Een keer ben ik expres gaan douchen tijdens het opwarmen, hier tussen ongeveer 19:35 en 19:47. Je ziet dat zelfs op 70% vermogen de warmtepomp het bijna bij kan houden (4 liter per minuut zal zo'n 10 kW vragen, terwijl er nu zo'n 5-6 kW ingestopt wordt, dus heel gek is dat niet).
/f/image/WZCvYijMoc7tKM7qPQ9ZWZfX.png?f=fotoalbum_large)
Hier is er dus 4.16 kWh in gestopt met een COP van gemiddeld 3.34 bij een buitentemperatuur van ~11 graden, met de (douche)kraan open.
Ik ben benieuwd hoe het in de winter werkt, maar verwacht geen grote problemen.
Nog een aanvulling. Gisteren even van de stille modus afgehaald, om hem op 100% te draaien (en grappig genoeg iets stiller werd omdat de dakkapel minder mee resoneerde :-))
/f/image/Obsv0yZeK3cNGT20lmSsxb2g.png?f=fotoalbum_large)
Na een poosje heb ik hem uitgezet (vraagtemperatuur omlaag) maar het lijkt erop dat de Itho de warmte kwijt kan in het vat.
Het vermogen is dan krap 9,5 kW. Mijn douche verbruikt 4 liter per minuut. 4 * 60 = 240 liter water per uur opwarmen van 10 naar 38 graden celcius kost 7,8 kWh. Vermoedelijk zou ik dus met deze buitentemparatuur (17 graden celcius) voldoende hebben aan een vat van een paar liter omdat er meer warmte in kan dan ik er ooit uit kan laten lopen...
/f/image/Obsv0yZeK3cNGT20lmSsxb2g.png?f=fotoalbum_large)
Na een poosje heb ik hem uitgezet (vraagtemperatuur omlaag) maar het lijkt erop dat de Itho de warmte kwijt kan in het vat.
Het vermogen is dan krap 9,5 kW. Mijn douche verbruikt 4 liter per minuut. 4 * 60 = 240 liter water per uur opwarmen van 10 naar 38 graden celcius kost 7,8 kWh. Vermoedelijk zou ik dus met deze buitentemparatuur (17 graden celcius) voldoende hebben aan een vat van een paar liter omdat er meer warmte in kan dan ik er ooit uit kan laten lopen...
[ Voor 14% gewijzigd door zeekoe op 09-04-2024 14:47 ]
Mooi om te zien dat deze combinatie zo goed werkt! De I-WPV 200 lijkt me ideaal vanwege de wandmontage en het lage verlies. Jammer van het ontbreken van een element, maar als dat nodig is kan dat altijd extern worden opgelost.zeekoe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:47:
Heb je nog een partij gevonden die het voor minder doet? Ik kom ook overal rond de 8k uit netto met subsidie verrekend. Ik val buiten het werkgebied van De Jong. (Zuid - Holland dus)Raimundus schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:06:
Beste allen,
Hierbij de offerte van de enige partij die in mijn regio wilt leveren (of interesse toont om te willen leveren). Graag jullie mening.[Afbeelding]
Het gaat ook nog eens om de meest basis installatie.
Enorm verschil met een "Chinese" DeWarmte die in de basis netto 3k is met verrekking subsidie. Komt zeker nog wat bij en is niet all-electric ready als de blackbird. Maarja 3 a 4k verschil bij aanschafkosten is ook een flink verschil in terugverdientijd.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Vandaag een training gehad bij Weheat. Heeft er iemand ervaring met de softwarematige vorstbeveiliging van de Blackbird? Dus als ik op wintersport ga, gaat de waterpomp uit zichzelf pompen en misschien zelf de compressor aan bij een lage watertemperatuur?
Overigens heel gaaf ontwerp en mooie achterliggende gedachte!
Overigens heel gaaf ontwerp en mooie achterliggende gedachte!
[ Voor 18% gewijzigd door Stoker op 12-04-2024 21:12 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Grote kostprijs verschil zit in de bouw van warmtepomp. In eigenlijk elke andere warmtepomp zit een waterpomp en elektrisch buh element, in de blackbird dus niet, die kan je optioneel aanschaffen.MrBlueEyes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:40:
[...]
Heb je nog een partij gevonden die het voor minder doet? Ik kom ook overal rond de 8k uit netto met subsidie verrekend. Ik val buiten het werkgebied van De Jong. (Zuid - Holland dus)
Enorm verschil met een "Chinese" DeWarmte die in de basis netto 3k is met verrekking subsidie. Komt zeker nog wat bij en is niet all-electric ready als de blackbird. Maarja 3 a 4k verschil bij aanschafkosten is ook een flink verschil in terugverdientijd.
Er zit een goed idee achter bij Weheat.. zo heb je zelf als eindgebruiker de grootste keuze in wat wel en wat niet. Overigens later ook prima uit te breiden.
Ik heb de volgende offerte gehad voor een Full Electric opstelling van een WeHeat 6KW.MrBlueEyes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:40:
[...]
Heb je nog een partij gevonden die het voor minder doet? Ik kom ook overal rond de 8k uit netto met subsidie verrekend. Ik val buiten het werkgebied van De Jong. (Zuid - Holland dus)
Ik had het idee dat dit een prima prijs is.
:strip_exif()/f/image/qUopYLGSIJr579p5dWs8Iozl.jpg?f=fotoalbum_large)
Blackbird is toch 8kw en een Sparrow 6kw ?Tristan_87 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:28:
[...]
Ik heb de volgende offerte gehad voor een Full Electric opstelling van een WeHeat 6KW.
Ik had het idee dat dit een prima prijs is.[Afbeelding]
Vallen die opties van inregelen en afstellen niet onder de installatiekosten ?
Ziet er in het eerste of uit, maar als ik dan kritisch kijk dan heb ik toch een aantal vragen: (en dan ben ik benieuwd of de installateur m vaker neergezet heeft)
Welke binnenunit wordt daarbij geleverd, weetje dat ook?
Zit er een waterpomp bij? Die zit nl niet std in de BB
Ik zie een tapwatervat staan, gaat dit met een klep of met een 2e pomp?
Wat valt er onder inregelen? Als je een wp geinstalleerd krijgt, dan wordt hij toch ALTIJD ingeregeld, of wordt hij anders alleen aangesloten?
@201WD
Nee je hebt sinds kort idd een 6kw en een 8kw (bij -10!!)
Wat valt er onder inregelen? Als je een wp geinstalleerd krijgt, dan wordt hij toch ALTIJD ingeregeld, of wordt hij anders alleen aangesloten?
@201WD
[ Voor 28% gewijzigd door Stoker op 15-04-2024 20:13 ]
Al lang voor je op wintersport gaat.Stoker schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:04:
Vandaag een training gehad bij Weheat. Heeft er iemand ervaring met de softwarematige vorstbeveiliging van de Blackbird? Dus als ik op wintersport ga, gaat de waterpomp uit zichzelf pompen en misschien zelf de compressor aan bij een lage watertemperatuur?
Daarnaast zit er een hardwarematige vorstklep op waarvan je hoopt dattie het doet als de stroom uitvalt...
Een 6 kW liggende unit? Da's ook nieuw voor mij, staat op de website ook nog niets over.Stoker in "WeHeat blackbird warmtepomp"
[ Voor 21% gewijzigd door zeekoe op 15-04-2024 20:16 ]
Dat zijn 2 goede vragen. Ik ga dat eens navragen.Stoker schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:08:
Ziet er in het eerste of uit, maar als ik dan kritisch kijk dan heb ik toch een aantal vragen: (en dan ben ik benieuwd of de installateur m vaker neergezet heeft)
Jep! Is ook net pas uit, of staaat op een punt op gereleased te worden.zeekoe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:16:
[...]
Al lang voor je op wintersport gaat.Onder de 5 graden buitentemperatuur pompt hij al constant het water rond. Verder zal hij altijd het water op de vraagtemperatuur proberen te houden. Volgens mij zakken de meeste thermostaten in rust naar 10 graden vraagtemperatuur, dus ja, dan zal de compressor uiteindelijk ook aangaan.
Daarnaast zit er een hardwarematige vorstklep op waarvan je hoopt dattie het doet als de stroom uitvalt...
[...]
Een 6 kW liggende unit? Da's ook nieuw voor mij, staat op de website ook nog niets over.
En goeie feedback van de vorstbeveiliging!!
Klopt inderdaad. Werd mij ook verteld. Wat ik wel vreemd vind is naast het inregelen, een warmtepomp moet lijkt mij standaard functionerend opgeleverd worden dus hoezo heeft deze standaard geen pomp?Stoker schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:20:
[...]
Jep! Is ook net pas uit, of staaat op een punt op gereleased te worden.
Zelfde geldt voor een boiler/buffer combivat.
Afgelopen zaterdag nog in Duizel geweest, daar werd nog geen 6kw blackbird genoemd.Stoker schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:20:
[...]
Jep! Is ook net pas uit, of staaat op een punt op gereleased te worden.
Wel dat er 2 binnen units zijn oud model en een nieuw model.
In de BB zit standaard geen waterpomp, dus eigenlijk alleen een tsa/ platenwisselaar en het systeem om warmte op te wekken, mooi technisch verhaal.
Enfin, je moet dus zelf een waterpomp toevoegen. Die fancy overkapping en dubbele uitlaat aan de achterkant zit er std bij de buitenunit. De binnenunit is een extra optie, dit hebben ze gedaan vanwege de mogelijkheden; Alleen cv, cv + tapwater dmv een klep, cv + tapwater dmv een 2e waterpomp, en nog twee opties (voorgemonteerd zo uit het hoofd).
Enfin, je moet dus zelf een waterpomp toevoegen. Die fancy overkapping en dubbele uitlaat aan de achterkant zit er std bij de buitenunit. De binnenunit is een extra optie, dit hebben ze gedaan vanwege de mogelijkheden; Alleen cv, cv + tapwater dmv een klep, cv + tapwater dmv een 2e waterpomp, en nog twee opties (voorgemonteerd zo uit het hoofd).
Ik heb de vragen maar eens bij de installateur neergelegd, kom er op terug!Stoker schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:08:
Mijn laatste offerte die ik kreeg was ook een 6kW variant (zag ik pas later).zeekoe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:16:
[...]
Al lang voor je op wintersport gaat.Onder de 5 graden buitentemperatuur pompt hij al constant het water rond. Verder zal hij altijd het water op de vraagtemperatuur proberen te houden. Volgens mij zakken de meeste thermostaten in rust naar 10 graden vraagtemperatuur, dus ja, dan zal de compressor uiteindelijk ook aangaan.
[...]
Een 6 kW liggende unit? Da's ook nieuw voor mij, staat op de website ook nog niets over.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Tsja, dit type is nog niet te vinden op de ISDE Meldcodelijst dus weet niet hoe ze aan die 3375 euro retour komen (dat is de subsidie op de Blackbird namelijk).Tristan_87 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:28:
[...]
Ik heb de volgende offerte gehad voor een Full Electric opstelling van een WeHeat 6KW.
Ik had het idee dat dit een prima prijs is.[Afbeelding]
Al met al en onzekerheden in de offerte komt het qua prijs overeen met mij eerdere offerte (en uitgevoerd) door De Jong, die geen verassingen rekent, gewoon standaardprijzen, soms zit het mee, soms zit het tegen, maar wel met alle materialen die nodig zijn voor een compleet werkend systeem, zitten in de offerte. Geen addertjes.
Zojuist heb ik de installateur gesproken. Het inregelen van de warmtepomp gebeurt standaard. Echter is het inregelen van het systeem per ruimte niet inbegrepen omdat dit heel erg afhankelijk is van het type woning etc. Verder wordt de waterpomp standaard mee geïnstalleerd en heb ik het combivat laten wijzigen naar een WeHeat Buffervat en een Weheat Boilervat. Afhankelijk van de situatie wordt daar ook een pomp tussen geplaatst. Het betreft dus een sluitende offerte met alles inclusief.
Wat is de reden van het wissel van het combi vat naar 2 losse vaten?Tristan_87 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:59:
Zojuist heb ik de installateur gesproken. Het inregelen van de warmtepomp gebeurt standaard. Echter is het inregelen van het systeem per ruimte niet inbegrepen omdat dit heel erg afhankelijk is van het type woning etc. Verder wordt de waterpomp standaard mee geïnstalleerd en heb ik het combivat laten wijzigen naar een WeHeat Buffervat en een Weheat Boilervat. Afhankelijk van de situatie wordt daar ook een pomp tussen geplaatst. Het betreft dus een sluitende offerte met alles inclusief.
Dit neemt natuurlijk meer ruimte in beslag als 1 vat wat gecombineerd is.
Overigens laten wij ook een WeHeat Blackbird plaatsen van 8kW. Er werd wel gesproken over een 6kW Blackbird maar toch gegaan voor de 8kW. Misschien een beetje over bemeten maar wil geen risico lopen dat ik in de kou zit. Ook een extra back up verwarmingselement wordt geplaatst om kou te voorkomen.
De installatie die ik laat plaatsen is een Full Electric. Moet ik er wel bij zeggen dat Full Electric alleen voor het CV systeem is. We hebben een normale koperen boilervat staan van 150l van het merk Itho Daalderop.
Achteraf had ik mij beter moeten verdiepen in een warmtepomp en gelijk voor een warmtepomp boiler moeten gaan maar deze staat er nu sinds oktober 2023 dus ga ik niet vervangen.
[ Voor 26% gewijzigd door Kevin1990 op 16-04-2024 15:33 ]
Kwaliteit van de 2 losse vaten was volgens hem beter en deze vaten zijn net nieuw. Tijdens opstellen van de offerte waren deze nog niet beschikbaar. Prijstechnisch gezien verschilt het ook amper.Kevin1990 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:32:
[...]
Wat is de reden van het wissel van het combi vat naar 2 losse vaten?
Dit neemt natuurlijk meer ruimte in beslag als 1 vat wat gecombineerd is.
Dus ze regelen niets in, fabrieksinstellingen en gas erop.Tristan_87 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:59:
Dat is erg kort door de bocht. Er schijnt gewoon een veel verschil te zitten in een huis waarbij je bijv. 10 afzonderlijke ruimtes hebt die moeten worden ingeregeld of 1 enkele groep met vloerverwarming. Juridisch gezien moeten ze inregelen en als je dat niet wilt moet je daar zelf afstand van nemen. Dus basis inregelen doen ze wel. Bij geavanceerde inregeling komen er extra kosten bij kijken.bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:00:
[...]
Dus ze regelen niets in, fabrieksinstellingen en gas erop.
heb je wel een vat nodig? Met een vat heb je ook weer een extra (afgaande) pomp nodig..Tristan_87 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:38:
[...]
Kwaliteit van de 2 losse vaten was volgens hem beter en deze vaten zijn net nieuw. Tijdens opstellen van de offerte waren deze nog niet beschikbaar. Prijstechnisch gezien verschilt het ook amper.
Oké, dat is dan positief! Heb je ook foto;s van de installatie, denk aan de binnenunit, pompjes, kleppen etc?DaLi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:12:
[...]
Tsja, dit type is nog niet te vinden op de ISDE Meldcodelijst dus weet niet hoe ze aan die 3375 euro retour komen (dat is de subsidie op de Blackbird namelijk).
Al met al en onzekerheden in de offerte komt het qua prijs overeen met mij eerdere offerte (en uitgevoerd) door De Jong, die geen verassingen rekent, gewoon standaardprijzen, soms zit het mee, soms zit het tegen, maar wel met alle materialen die nodig zijn voor een compleet werkend systeem, zitten in de offerte. Geen addertjes.
Als ik de adviesprijzen bekijk van de BB kan ik het nl bijna niet geloven dat dit een complete installatie is.., laat mij graag verrassen
Je doelt op een buffervat? Bij mij leeft het idee dat je deze altijd nodig hebt. Correct me if I'm wrong.Stoker schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:50:
[...]
heb je wel een vat nodig? Met een vat heb je ook weer een extra (afgaande) pomp nodig..
Afhankelijk van de situatie worden er 1 of 2 water pompen geplaatst, dit zit bij de prijs in. De technische schouw zal hier vast meer duidelijkheid in bieden.
:strip_exif()/f/image/wmo0O7w4mizBv4dJAc98cFSj.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, die is zeker niet altijd nodig, hangt af van je systeem. Vaak wordt een buffervat wel toegepast omdat het altijd werkt. (Maar in de praktijk niet nodig is). De vragen zijn dus; Heb jij een vat nodig? heb jij plaats voor een vat?, wil jij extra betalen voor een vat EN pomp?
Wij kunnen vanaf hier moeilijk op voorhand iets over zeggen, Wat zegt jou installateur nadat hij is wezen kijken ?
[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 16-04-2024 18:22 ]
Ik heb geen idee hoe ik de inhoud van het systeem zou moeten berekenen. Wij hebben een simpele recht toe recht aan tussenwoning waarvan de begane grond volledig gaat worden voorzien van vloer verwarming.Stoker schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:23:
[Afbeelding]
Wij kunnen vanaf hier moeilijk op voorhand iets over zeggen, Wat zegt jou installateur nadat hij is wezen kijken ?
Als dat vat eraf gaat scheelt dat weer zo'n 550 euro.
En extra waterpomp, dus nog een keer 150-200? En minimaal 4 puntstukken, ook weer paar tientjes?
Het volume van een radiator kan je eenvoudig online opzoeken (L x B x H + type). Volume in de leiding of vloerverwarming: oppervlakte x lengte vd buizen. Alles dan wel in dezelfde eenheid.
Ik kan je hier bij helpen als dit nuttig voor je is, stuur dan even een dm, geen probleem
Het volume van een radiator kan je eenvoudig online opzoeken (L x B x H + type). Volume in de leiding of vloerverwarming: oppervlakte x lengte vd buizen. Alles dan wel in dezelfde eenheid.
Ik kan je hier bij helpen als dit nuttig voor je is, stuur dan even een dm, geen probleem
Als je dat doet moet je wel een systeem hebben wat je niet dicht zet anders kun je niet rekenen hiermee.Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:12:
En extra waterpomp, dus nog een keer 150-200? En minimaal 4 puntstukken, ook weer paar tientjes?
Wij hebben bijvoorbeeld zoneregeling waarbij alle zones uit staan en pas open gaan wanneer de regeling de thermostaat knop open zet en de ketel / warmtepomp aanstuurt.
Als je zo'n systeem hebt is hoeveelheid leidingwater wat in de aanvoer en retour leidingen zit tot de thermostaatkraan beperkt. Wij hebben wel gekozen voor een buffervat voor de installatie die eind mei gaat plaats vinden.
100% eens @Kevin1990
Om een idee te geven; Ik heb thuis een Amber 65 draaien op 4 groepen vvw in 50m2, zonder vat en zonder pendelfeestje
Om een idee te geven; Ik heb thuis een Amber 65 draaien op 4 groepen vvw in 50m2, zonder vat en zonder pendelfeestje
Ah dat is mooi! Wij hebben dus ook de vloerverwarming als 1 zone staan met Tado. Hierdoor zet die de vloerverwarming compleet dicht. Dan valt dus alles na de thermostaatknop weg voor leidingwater. Wij hebben een vloeroppervlakte beneden van 65m². Verdeeld over 7 groepen.Stoker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:46:
100% eens @Kevin1990
Als ik alleen het leidingwerk voor tussen de ketel en vloerverwarming neem kom je max aan een paar liter en is dus een buffervat nodig.
Ik denk sowieso niet dat een buffervat kwaad kan. Zeker als je niet 100% zeker weet of er genoeg leidingwater aanwezig is voor alle warmte afgifte systemen. Daarom hebben wij wel gekozen voor een buffervat van 50l.
Zelf ben ik van mening dat als je alleen de ruimtes die je op dat moment wilt verwarmen open zet en dus heel gericht verwarmd je nog efficiënter om gaat met de energie. zelf zie ik dat terug in de stookkosten voor het CV systeem van eind oktober tot en met nu van ±450m³.
Hoekhuis uit 1994 met 3 woonlagen waarbij de bovenste woonlaag later is opgebouwd waarvan de isolatie waarde wel een stuk minder goed zijn. Bovenste dak extra isoleren vorig jaar met 3cm extra PIR isolatie. Nu in totaal 8cm. Meer kon niet vanwege de dakrand.
Overigens wordt er wel nog extra geïsoleerd door bodem isolatie. Op termijn vervangen van alle kozijnen en ramen maar dit is een flinke investering.
Een vraag over de temperatuurregeling bij beneden vloerverwarming (+-40m² 10cm hoh) en boven 3 radiatoren (type 20).
Bij een oud cv-ketel systeem was het zo dat als het beneden op temperatuur was, de cv-ketel het signaal kreeg dat er niet meer verwarmd hoeft te worden en daardoor de radiatoren boven niet meer warm werden. Dat hebben we toen opgelost met zonekleppen en 2 thermostaten.
Nu zijn we ons aan het oriënteren voor een WeHeat Blackbird. Tijdens mijn gesprek met de Weheat installateur gaf ik aan dat ik me zorgen maak over temperatuurverschillen boven en beneden. De installateur gaf aan dat we een soortgelijke oplossing kunnen bedenken met 2 thermostaten.
Nu staan er op de offerte de volgende onderdelen:
- Weheat all electric compacte binnenunit
- 2 terugslagkleppen
- 2 Wilo circulatiepompen
- honeywell HCC100 tbv sturing twee kleppen
- 2x thermostaat Honeywell round
Ik heb het een en ander gelezen over naregelingen bij warmtepompen en dat dat ten koste kan gaan van efficiency. Ik vraag me dan ook af: is de geboden oplossing een goede oplossing in mijn situatie? Of zal het ten koste gaan van de efficiency/COP? Hoe zouden anderen dit aangepakt hebben?
Bij een oud cv-ketel systeem was het zo dat als het beneden op temperatuur was, de cv-ketel het signaal kreeg dat er niet meer verwarmd hoeft te worden en daardoor de radiatoren boven niet meer warm werden. Dat hebben we toen opgelost met zonekleppen en 2 thermostaten.
Nu zijn we ons aan het oriënteren voor een WeHeat Blackbird. Tijdens mijn gesprek met de Weheat installateur gaf ik aan dat ik me zorgen maak over temperatuurverschillen boven en beneden. De installateur gaf aan dat we een soortgelijke oplossing kunnen bedenken met 2 thermostaten.
- 2 terugslagkleppen
Ik heb het een en ander gelezen over naregelingen bij warmtepompen en dat dat ten koste kan gaan van efficiency. Ik vraag me dan ook af: is de geboden oplossing een goede oplossing in mijn situatie? Of zal het ten koste gaan van de efficiency/COP? Hoe zouden anderen dit aangepakt hebben?
Ik denk dat wij een soort gelijk systeem hebben met onze Tado waarbij op de thermostaat kranen van de radiatoren een slimme thermostaat knop zit die ruimte meet maar ook per kamer de unit aanstuurt die de ketel aanstuurt en dus in de toekomst ook de warmtepomp. Ik heb gelezen dat er al mensen zijn die het Tado systeem gebruiken. Met gebruik op een CV ketel ben ik zeer tevreden over dit systeem. Wat die gaat doen met de warmtepomp weet ik niet. Wat betreft de efficiency/COP kan ik je nog niet veel zeggen.Highintensity schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:50:
Een vraag over de temperatuurregeling bij beneden vloerverwarming (+-40m² 10cm hoh) en boven 3 radiatoren (type 20).
- 2 terugslagkleppen
Wel dat met een CV ketel een stuk gerichter verwarmd en daardoor ruimtes die niet verwarmd hoeven te worden ook niet verwarmd worden waardoor de energie alleen gebruikt wordt in de ruimtes waar jij het wilt.
Lijkt mij met een warmtepomp niet anders. Echter is het volgens mij wel van belang dat je de ruimtes die je verwarmd niet te ver af laat koelen zodat de warmtepomp niet enorm veel warmte moet leveren in een bepaalde ruimte. Een CV ketel kan natuurlijk veel sneller verwarmen denk ik
Ik weet niet om hoeveel ruimtes het gaat maar Tado is vind ik een goed product voor een prima prijs. In ons vorige huis hadden we Honeywell Evo Home (soort gelijk systeem als Tado) maar was wel een stuk duurder waardij ik Tado ook een eleganter systeem vind hoe het eruit ziet.
Vandaag een offerte-aanvraag gedaan bij WeHeat. De installateur is Jacobs Installatie in Lelystad. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er een reactie/afspraak/offerte komt. Een andere lokale installateur (niet via WeHeat) is hier geweest en zou een offerte aanleveren. Helaas is het zover nog niet gekomen.
Situatie: Woning uit 2002, goede isolatie, maar links en rechts wat tocht niet goed sluitende buitendeuren achter. Dat moet natuurlijk eerst aangepakt worden. Wij verwarmen met de vloerverwarming (nu op stadsverwarming), wonen hier met z'n 4-en en douchen dagelijks. Er liggen 20 zonnepanelen (6400Wp totaal) op het dak die ruim voorzien in onze stroombehoefte en we leveren een flink deel per jaar terug.
De wens is om tegen een redelijke investering van de stadsverwarming af te kunnen.
De WeHeat kan op het garagedak direct naast de woning en door het dak kan deze aangesloten worden naar de meterkast (1.5 meter afstand van dakdoorvoer). Er is ruimte voor een boilervat.
Ik zal de vorderingen etc hier posten.
grt,
Satefan
Situatie: Woning uit 2002, goede isolatie, maar links en rechts wat tocht niet goed sluitende buitendeuren achter. Dat moet natuurlijk eerst aangepakt worden. Wij verwarmen met de vloerverwarming (nu op stadsverwarming), wonen hier met z'n 4-en en douchen dagelijks. Er liggen 20 zonnepanelen (6400Wp totaal) op het dak die ruim voorzien in onze stroombehoefte en we leveren een flink deel per jaar terug.
De wens is om tegen een redelijke investering van de stadsverwarming af te kunnen.
De WeHeat kan op het garagedak direct naast de woning en door het dak kan deze aangesloten worden naar de meterkast (1.5 meter afstand van dakdoorvoer). Er is ruimte voor een boilervat.
Ik zal de vorderingen etc hier posten.
grt,
Satefan
[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 17-04-2024 15:24 ]
Zie mijn eerdere post in dit forum: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78592340Stoker schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:52:
[...]
Oké, dat is dan positief! Heb je ook foto;s van de installatie, denk aan de binnenunit, pompjes, kleppen etc?
Als ik de adviesprijzen bekijk van de BB kan ik het nl bijna niet geloven dat dit een complete installatie is.., laat mij graag verrassen
Ik lees verderop dat je verbruik 450 m3 per jaar is. Mijn verbruik was ruim 650 m3, voornamelijk voor verwarmen van de woonkamer. Ik zie nu in de praktijk dat de Blackbird niet echt onder de 2 kW kan stoken. En dat ik niet meer dan 5 kW nodig heb gehad (in mijn geval om bij -5 graden celcius de woonkamer naar 18,5 graden op te warmen terwijl de rest van het huis een graad of 12 was - oud huis met lage temperatuur-convectoren, klein systeemvolume, parallel buffervat).Kevin1990 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:32:
Overigens laten wij ook een WeHeat Blackbird plaatsen van 8kW. Er werd wel gesproken over een 6kW Blackbird maar toch gegaan voor de 8kW. Misschien een beetje over bemeten maar wil geen risico lopen dat ik in de kou zit. Ook een extra back up verwarmingselement wordt geplaatst om kou te voorkomen.
Weheat heeft niet heel precieze data over COP bij verschillende A/W-temperaturen, maar ik vermoed dat je in jouw geval een significant hogere COP kan halen met een 6 kW (sparrow?).
Kun je misschien op een manier terugzien wat je piekverbruik was in m3/uur? (bv zelf bijgehouden, of slimme gasmeter) Ben alweer kwijt of je het grofweg moest delen door tien of vermenigvuldigen om op kilowattjes te komen, maar daar ben je snel genoeg achter.
Ik heb bij ombouwen naar all electric mijn paralelle buffervat gehouden, ook al heb ik een open systeem. Belangrijkste reden: mijn leidingen zitten op de muur en suizen behoorlijk bij hoge pompsnelheden. Op deze manier kan de warmtepomp snel het buffervat én de boiler volstoppen met warmte, terwijl ik met een zo laag mogelijke snelheid circulatiepomp door de rest van het systeem heen laat lopen. Ik heb dit allemaal zelf beredeneerd zonder vakkennis dus kan iets missen, maar het werkt wel mooi stil en lijkt aardig efficiënt. De warmte uit het boilervat "verlies" ik gewoon op zolder (binnen de thermische schil van het huis) die daardoor ook enigszins comfortabeler is.
Ja ik snap je. Das ook goed natuurlijk, keurig opgelost!
[ Voor 86% gewijzigd door Stoker op 17-04-2024 22:22 ]
Het gasverbruik is bij ons inderdaad niet hoog.zeekoe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:24:
[...]
Ik lees verderop dat je verbruik 450 m3 per jaar is. Mijn verbruik was ruim 650 m3, voornamelijk voor verwarmen van de woonkamer. Ik zie nu in de praktijk dat de Blackbird niet echt onder de 2 kW kan stoken. En dat ik niet meer dan 5 kW nodig heb gehad (in mijn geval om bij -5 graden celcius de woonkamer naar 18,5 graden op te warmen terwijl de rest van het huis een graad of 12 was - oud huis met lage temperatuur-convectoren, klein systeemvolume, parallel buffervat).
Weheat heeft niet heel precieze data over COP bij verschillende A/W-temperaturen, maar ik vermoed dat je in jouw geval een significant hogere COP kan halen met een 6 kW (sparrow?).
Kun je misschien op een manier terugzien wat je piekverbruik was in m3/uur? (bv zelf bijgehouden, of slimme gasmeter) Ben alweer kwijt of je het grofweg moest delen door tien of vermenigvuldigen om op kilowattjes te komen, maar daar ben je snel genoeg achter.
Piek is geweest op 8 januari 2024 -> 8,461m³
In deze week ook het meeste verbruikt -> 45m³.
Ik heb gekeken vanaf eind oktober tot en met vandaag hiervoor.
Dit heeft verschillende redenen:
- Zone regeling door Tado waardoor ik per ruimte kan verwarmen (verdieping beneden zo ingesteld dat dit 1 ruimte is met gang en WC)
- Verwarmd met airco’s in de kamer waar soms thuis gewerkt wordt. Dit is de bovenste verdieping en daardoor slechter geïsoleerd als de andere 2 verdiepingen. Elektriciteit is goedkoper dan gas. Zeker omdat we zonnepanelen hebben.
- Enkel gasverbruik voor CV. Tapwater door boiler. Keuken door Quooker (boiler gaat wel nog op keuken aangesloten worden)
Ik denk dat het gasverbruik nog lager had gekund. Nu ik in alle ruimtes LT radiatoren heb opgehangen.
4x Jaga Tempo 200cm x 60cm type 20 (3 op de bovenste verdieping, 1 in de grote kamer op de 1e verideping
1x Jaga Tempo 70cm x 90cm type 16 op bovenste verdieping in de gang. Deze radiator heeft 1x aan gestaan in 1 jaar
1x Jaga Tempo 160cm x 60cm type 20 in de 2e kamer op de 1e verdieping.
CV water temperatuur staat nu op 45 graden maar kan na het vervangen van de radiatoren denk ik nog een stuk omlaag. Zeker wanneer na de installatie van de warmtepomp ook de vloerverwarmingspomp weg gehaald wordt zodat er geen koud water meer gemengd wordt (Tip gehad eerder in dit topic)
Ook nog een bypass verwijderen in het leidingwerk om dit kleine stukje verlies op te vangen.
Wat betreft een 6kW unit. De Sparrow wil ik niet omdat hij op het bovenste platte dak komt. Hij vangt dan veel wind. De unit zal best getest zijn op harde wind maar als ik he tniet op oef te zoeken doe ik dat liever niet. 6kW Blackbird kan maar als die niet onder de 2kW kan moduleren is dat maar zo. Wellicht dat het in de toekomst wel kan.
En doel is van het gas af te gaan omdat wij zo weinig gebruiken en het zonde vind van het vastrecht en ik nu 14 zonnepanelen heb liggen waarbij er nog 9 bij komen. Dus dat die iets minder efficiënt is op laag vermogen neem ik maar voor lief.
Ik laat er zelfs een extra verwarmingselement van 2.5kW in het leidingwerk zetten mocht de Blackbird het niet aan kunnen zodat deze bij verwarmt of storing hebben. Want ik ben wel van de zekerheden inbouwen.
Ik zie in de installatiehandleiding dat zowel de Blackbird buitenunit als het boilervat op een 20A B karakteristiek automaat geplaatst moet worden.
Is het bij jullie ook aangesloten op 20A, of gewoon op een 16A groep?
Dat zeiden ze inderdaad vooraf maar ze hebben gewoon 2x 16A ABB in de meterkast erbij gezet.Reintjuhh schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:27:
Ik zie in de installatiehandleiding dat zowel de Blackbird buitenunit als het boilervat op een 20A B karakteristiek automaat geplaatst moet worden.
Waarom twee keer 16A?DaLi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:38:
[...]
Dat zeiden ze inderdaad vooraf maar ze hebben gewoon 2x 16A ABB in de meterkast erbij gezet.
1x binnenunit (heater) en 1x buitenunit.
Staat inderdaad in 3.1 van https://storage.pardot.co...al_Blackbird_NL_R09_1.pdf. Ze raden een 20A B-karakteristiek zekering aan.Reintjuhh schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:27:
Wel bijzonder vind ik eigenlijk. Volgens specs zou hij max 16A moeten trekken. Als je bedrading daarop gedimensioneerd is kun je daar toch geen 20A B zekering gaan plaatsen? Als de warmtepomp op bekabeling van 16A dan kortsluiting krijgt, krijgt de kabel max 20A te verduren wat we niet verstandig lijkt. (Oververhitting). Als ik https://installo.nl/b-of-...an-deze-blog-weet-je-het/ lees zou je eerder een 16A B of eventueel C-karakteristiek zekering verwachten.
Als er een 2.5mm² draad gebruikt wordt zal oververhitting niet voorkomen. Ik zou sowieso geen dunnere draden gebruiken.AirX schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 07:21:
[...]
Staat inderdaad in 3.1 van https://storage.pardot.co...al_Blackbird_NL_R09_1.pdf. Ze raden een 20A B-karakteristiek zekering aan.
Wel bijzonder vind ik eigenlijk. Volgens specs zou hij max 16A moeten trekken. Als je bedrading daarop gedimensioneerd is kun je daar toch geen 20A B zekering gaan plaatsen? Als de warmtepomp op bekabeling van 16A dan kortsluiting krijgt, krijgt de kabel max 20A te verduren wat we niet verstandig lijkt. (Oververhitting). Als ik https://installo.nl/b-of-...an-deze-blog-weet-je-het/ lees zou je eerder een 16A B of eventueel C-karakteristiek zekering verwachten.
Ik denk dat 16A volstaat. Hij kan minder vermogen over die ene groep verwerken maar hij zal dus eerder afslaan dan een 20A automaat.
Dank voor de reacties. Ik ga het dan op 16A houden. Heb namelijk nog twee flexomaten van ABB over. Die zijn er niet in 20A.
Ik las bovenstaande stukje "toevallig" en het deed mij aan onze situatie denken maar in een andere volgorde.Kevin1990 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:23:
[...]
Hoekhuis uit 1994 met 3 woonlagen waarbij de bovenste woonlaag later is opgebouwd waarvan de isolatie waarde wel een stuk minder goed zijn. Bovenste dak extra isoleren vorig jaar met 3cm extra PIR isolatie. Nu in totaal 8cm. Meer kon niet vanwege de dakrand.
Overigens wordt er wel nog extra geïsoleerd door bodem isolatie. Op termijn vervangen van alle kozijnen en ramen maar dit is een flinke investering.
Wij wonen in een hoekhuis uit 1993. Wij hebben net de dubbele ramen net laten vervangen door hr++ glas, in de bestaande kozijnen. Het hout was nog goed en de kozijnen zijn dit jaar aan een schilderbeurt toe. Misschien is dat in jullie situatie ook een goed idee, maar misschien zijn jullie kozijnen bijna op.
Afwegingen:
-De energiegcoach had aangeven dat de dubbele ramen niet vervangen hoefde te worden.
-De makenlaar had aangegeven dat vervangen door kustof en hr+++, de waarde van het huis niet spectaculair zou verhogen. (Daar hoefde we het dus niet voor te doen)
-Tot voor kort wist ik niet dat je in een bestaande kozijnen hr++ glas kon plaatsen en dat je subsidie kon krijgen als je je al bestaande dubbelle ramen vervangt. Dubbele subsidie bij twee maatregelen.
-Na het testen van de CV op 50 graden, bleek dat het vervangen van het glas (in ons geval) toch nodig is als we een (hybride) wp gaan aanschaffen.
- Volgens een leverancier zou de kosten van nieuwe kunstofkozijnen met hr++ glas in ons geval ongeveer €25000 kosten. (Volgens hem kon er bij ons geen hr+++ glas in)
Uiteindenlijk verschillende offertes opgevraagd om hr++ glas te plaasten in bestaande kozijnen. Bij twee verschillende aanbieders zat meer dan €2000 verschil! De aanbieder in mijn woonplaats die had voorlopig geen tijd. Voor de laagste offerte gegaan, €5500 voor iets meer dan 22 m3 inclusief arbeid. Dit verdien je qua stoken niet terug maar deze stap zal wel bijdragen aan het comfort. We zijn waren inderdaad van de koudeval af. (Jaren eerder moeten doen) Ook in de zomer zullen we in combinatie met zonnewering van de extra isolatie tegen de warmte profiteren. Door ook een wp te plaasten (dubbele maatregel) krijg ik €1000 subsidie voor het glas en betaal ik dus op het eind €4500. Maar met een goede onderhoudsbeurt (dat ook geld kost) kunnen de kozijnen weer jaren mee. Wij vonden het prijsverschil tussen wel of geen kunstofkozijnen te groot. En als het bij verkoop ook niet de prijs opbrengt, dan vind ik dat niet een rendabele inverstering. Natuurlijk heb je met kunstofkozijnen minder onderhoud en hebben de kozijnen een hogere isolatiewaarden maar dat weegt niet op tegen het grote kostenverschil. Natuurlijk zal er vast een partij zijn die goedkopere kunstofkozijnen kan leveren maar dat zal niet een verschil van tienduizend euro zijn.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
16A werkt prima. Hij is hier ook met 16A aangesloten en heeft de gehele winter goed gedraaid.Reintjuhh schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:11:
Dank voor de reacties. Ik ga het dan op 16A houden. Heb namelijk nog twee flexomaten van ABB over. Die zijn er niet in 20A.
Hier een 16C genomen toen we toch de boel upgrade...
waarom zou je je VVW dicht willen hebben, dat is je main heat point, die hoort eigenlijk altijd open te zijn. Helaas worden er nog zone systmen gebruiken met een warmtepomp waar dat helemaal niet handig is.Kevin1990 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:23:
[...]
Ah dat is mooi! Wij hebben dus ook de vloerverwarming als 1 zone staan met Tado. Hierdoor zet die de vloerverwarming compleet dicht. Dan valt dus alles na de thermostaatknop weg voor leidingwater. Wij hebben een vloeroppervlakte beneden van 65m². Verdeeld over 7 groepen.
Als ik alleen het leidingwerk voor tussen de ketel en vloerverwarming neem kom je max aan een paar liter en is dus een buffervat nodig.
ik zou eerder iets aan je zone systeem doen en dat zeker niet op je VVW gaan zetten.
Ik denk sowieso niet dat een buffervat kwaad kan. Zeker als je niet 100% zeker weet of er genoeg leidingwater aanwezig is voor alle warmte afgifte systemen. Daarom hebben wij wel gekozen voor een buffervat van 50l.
Zelf ben ik van mening dat als je alleen de ruimtes die je op dat moment wilt verwarmen open zet en dus heel gericht verwarmd je nog efficiënter om gaat met de energie. zelf zie ik dat terug in de stookkosten voor het CV systeem van eind oktober tot en met nu van ±450m³.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
@MacD007 VVW dicht, tsja dat heb ik hier ook, 5 zones...begane grond is 1 zone en 4 slaap/studie/werk kamers. Ook al is de woonkamer op temperatuur en de werk kamer of studie kamer niet, tjsa dan gaat EvoHome de vloerverwarming van de woonkamer tijdelijk dichtzetten op te voorkomen dat het daar te warm wordt.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik wil het volgende idee even tegen jullie aanhouden.
Heb nu een Elga Ace Hybride van 4 kW, dit is net te weinig als het < 5 graden komt (en zeker bij vorst).
We komen van 1800 m3 gas en nu onder de 400 m3, waarvan +/- 200 m2 voor SWW.
Is het een idee om een kleine Blackbird van 6 kW voor alleen SWW een boilervat te laten verwarmen.
Met de mogelijkheid dat de 6 kW bij kou en vorst mee kan helpen met de Elga?
Ik wil de huidige investering niet zomaar even wegdoen (Elga is 2 jaar oud), maar wel van het gas af.
Heb nu een Elga Ace Hybride van 4 kW, dit is net te weinig als het < 5 graden komt (en zeker bij vorst).
Is het een idee om een kleine Blackbird van 6 kW voor alleen SWW een boilervat te laten verwarmen.
Ik wil de huidige investering niet zomaar even wegdoen (Elga is 2 jaar oud), maar wel van het gas af.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Humor, redelijk vergelijkbare cijfers als die ik heb. Met dien verstande dat mijn ('oer") Elga al vanaf winter 2012 draait. Nog nooit een verkeerde klap gegeven. Zonder enig onderhoud. Chapeau !Tijgerkracht schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:21:
Antwoord op je vraag : wat je ooit geinvesteerd hebt, is niet relevant. ("don't cry over spoilt milk" zeggen ze zo mooi in Engeland).
Als je alleen naar financien kijkt : wat kost je huidige opzet? En wat kost een evt. nieuwe opzet? Wat is het verschil per jaar? En over hoeveel jaar hebben we het?
Heb je zelf zonnepanelen? Wat gaat het betekenen als de saldering afgebouwd wordt? (liever meer elektrisch en minder gas).
Een Elga aanhouden om emotionele motieven (is pas twee jaar oud) lijkt me geen goede motivatie.
Mijn geval is een tikkie anders : m'n Elga begint aan het eind van z'n technische en economische levensduur te komen :
de warmtewisselaar lekt. Een beetje. drie keer per jaar bijvullen, valt mee te leven
doet soms gekke dingen bij de defrosts
ik kan er niets aan meten. Staat dmv dipswitches op 'stooklijn-hoog'. Ik heb lage-temp verwarming, maar capaciteit is eigenlijk te klein voor een groot, oud, vrijstaand huis
ik laat 'm draaien zolang als ik denk dat het iets bijdraagt (heb iets stroom over). Bij langer rond of onder vriespunt zet ik 'm handmatig uit en de cv-ketel aan. Elga kan het dan ook niet meer warm krijgen.
Mn cv ketel is inmiddels ook op leeftijd. Is alleen in gebruik voor tapwater en een enkele koude dag. Geeft af en toe storing maar doet het weer na een reset.......
Tijd voor een vervanger waar ik meer aan kan meten en weten. En die ook m'n tapwater regelt.
Propaan dus.
Probleem : ik heb geen plek voor een grote zware unit. Plat dakje, een grote unit zit mn zonnepanelen in de weg....
Blackbird lijkt me op het lijf geschreven. Ik volg dit forum met grote interesse. En zou een blackbird wel aandurven. Ik kom er nog op terug.
Keep up the good works.
groeten, Hans.
Lijkt mij ook, ik heb vanaf begin februari een Blackbird 8kW voldoet prima.
Ziet er interessant uit, zeker omdat ik ook een warmtepomp wil op mijn platte dak van aanbouw (houtskeletbouw).
Alleen twijfel ik of 8kWh voldoende gaat zijn, aangezien we nu een verbruik hebben van ca 1800m3 gas (1500m3 voor verwarming). Met de koevlaas method: 1800 * 8 / 1650 = 8.7 -> minimaal 9 kWh.
Ik kan hem natuurlijk als hybride inzetten (tijdelijk?) om te kijken of hij geen gas verbruikt een jaar lang, maar er is niet echt een backup om dan van het gas af te gaan toch. (In sommige warmtepompen heb je een elektrische heater nog optioneel)
Alleen twijfel ik of 8kWh voldoende gaat zijn, aangezien we nu een verbruik hebben van ca 1800m3 gas (1500m3 voor verwarming). Met de koevlaas method: 1800 * 8 / 1650 = 8.7 -> minimaal 9 kWh.
Ik kan hem natuurlijk als hybride inzetten (tijdelijk?) om te kijken of hij geen gas verbruikt een jaar lang, maar er is niet echt een backup om dan van het gas af te gaan toch. (In sommige warmtepompen heb je een elektrische heater nog optioneel)
De oplossing is veel simpler:Tijgerkracht schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:21:
Vervang je huidige (hybride) warmtepomp voor een warmtepomp die het in zijn eentje afkan. 6-8 kW.
Verwarm daarmee een boilervat, of zet een WPB neer (is niet veel duurder dan een los vat en heeft nog subsidie ook, en kan zomaar goedkoper zijn)
De investering moet je toch maken, dus waarom dat gekke hybride systeem aanhouden
Het bleek destijds niet de juiste keuze, zo moet je het maar zien.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als aanvulling; En je hebt geen optionele 3 weg klep/ extra pomp nodig.
Maar hoe oud is je ketel die die 1800m3 verstookt en welke temperatuur stook je?
Verder;
Hoe is de woning geisoleerd, kan je bv nog iets met extra isolatie of tochtstrip..?
Hoe is je afgifte systeem? Kan je nog ventilatoren plaatsen onder radiatoren, is er waterzijdig ingeregeld?
Maar hoe oud is je ketel die die 1800m3 verstookt en welke temperatuur stook je?
Verder;
Hoe is de woning geisoleerd, kan je bv nog iets met extra isolatie of tochtstrip..?
Hoe is je afgifte systeem? Kan je nog ventilatoren plaatsen onder radiatoren, is er waterzijdig ingeregeld?
[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 26-04-2024 12:10 ]
Er zit in thermostaatknop op de vloerverwarming unit. Als deze aangestuurd wordt door Tado zal de gehele verdieping niet gestookt worden. Er liggen 7 groepen inclusief de WC en gang.MacD007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:09:
[...]
waarom zou je je VVW dicht willen hebben, dat is je main heat point, die hoort eigenlijk altijd open te zijn. Helaas worden er nog zone systmen gebruiken met een warmtepomp waar dat helemaal niet handig is.
ik zou eerder iets aan je zone systeem doen en dat zeker niet op je VVW gaan zetten.
[...]
Efficienter stoken omdat de verdieping beneden met een beetje zon al snel opwarmt. Als er boven gestookt moet worden wil ik niet dat ook de beneden verdieping mee gaat lopen met heel veel leidingwerk.
De begane grond warmt onnodig nog extra op en boven komt de kamer minder snel op de juiste temperatuur omdat het warme water ook naar een verdieping gaat waar dit niet nodig is.
Ik ben van mening hoe gerichter je stookt hoe efficiënter een systeem. ongeacht warmtepomp of CV-ketel
Dat is toevallig dat het een vergelijkbare situatie is!WAF1 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:21:
[...]
Ik las bovenstaande stukje "toevallig" en het deed mij aan onze situatie denken maar in een andere volgorde.
Wij wonen in een hoekhuis uit 1993. Wij hebben net de dubbele ramen net laten vervangen door hr++ glas, in de bestaande kozijnen. Het hout was nog goed en de kozijnen zijn dit jaar aan een schilderbeurt toe. Misschien is dat in jullie situatie ook een goed idee, maar misschien zijn jullie kozijnen bijna op.
Afwegingen:
-De energiegcoach had aangeven dat de dubbele ramen niet vervangen hoefde te worden.
-De makenlaar had aangegeven dat vervangen door kustof en hr+++, de waarde van het huis niet spectaculair zou verhogen. (Daar hoefde we het dus niet voor te doen)
-Tot voor kort wist ik niet dat je in een bestaande kozijnen hr++ glas kon plaatsen en dat je subsidie kon krijgen als je je al bestaande dubbelle ramen vervangt. Dubbele subsidie bij twee maatregelen.
-Na het testen van de CV op 50 graden, bleek dat het vervangen van het glas (in ons geval) toch nodig is als we een (hybride) wp gaan aanschaffen.
- Volgens een leverancier zou de kosten van nieuwe kunstofkozijnen met hr++ glas in ons geval ongeveer €25000 kosten. (Volgens hem kon er bij ons geen hr+++ glas in)
Uiteindenlijk verschillende offertes opgevraagd om hr++ glas te plaasten in bestaande kozijnen. Bij twee verschillende aanbieders zat meer dan €2000 verschil! De aanbieder in mijn woonplaats die had voorlopig geen tijd. Voor de laagste offerte gegaan, €5500 voor iets meer dan 22 m3 inclusief arbeid. Dit verdien je qua stoken niet terug maar deze stap zal wel bijdragen aan het comfort. We zijn waren inderdaad van de koudeval af. (Jaren eerder moeten doen) Ook in de zomer zullen we in combinatie met zonnewering van de extra isolatie tegen de warmte profiteren. Door ook een wp te plaasten (dubbele maatregel) krijg ik €1000 subsidie voor het glas en betaal ik dus op het eind €4500. Maar met een goede onderhoudsbeurt (dat ook geld kost) kunnen de kozijnen weer jaren mee. Wij vonden het prijsverschil tussen wel of geen kunstofkozijnen te groot. En als het bij verkoop ook niet de prijs opbrengt, dan vind ik dat niet een rendabele inverstering. Natuurlijk heb je met kunstofkozijnen minder onderhoud en hebben de kozijnen een hogere isolatiewaarden maar dat weegt niet op tegen het grote kostenverschil. Natuurlijk zal er vast een partij zijn die goedkopere kunstofkozijnen kan leveren maar dat zal niet een verschil van tienduizend euro zijn.
Het glas heb ik even vooruit geschoven op langere termijn.
Vreemd dat er geen HR+++ glas in gezet kan worden.
Helaas moet er bij ons ook het houtwerk vervangen worden omdat dit vurenhout is wat er gebruikt is. Daarom zal dit flink in de papieren lopen wat je zelf ook aangeeft in je bericht voor kunststof.
Hierdoor wordt de investering een stuk groter. We hebben daarom ervoor gekozen om eerst alles elektrisch te doen en waarschijnlijk nog extra zonnepanelen te plaatsen. Dit is afhankelijk met wat de slimme mensen in Den Haag besluiten wat voor extra kosten je voor de eigenaren van zonnepanelen krijgt…
Hoeveel verdiepingen heeft jullie huis en wat is jullie afgifte systeem? Wij hebben namelijk beneden centrale vloerverwarming van een jaar oud en boven heb ik alle normale radiatoren vervangen voor LT convectoren van Jaga Tempo Type 20 gebruikt. Wel gebrukkt gekocht maar als je goed zoekt is er genoeg te koop voor een goede prijs. Nieuw vind ik ze wel erg duur!
Door het vervangen van de radiatoren en dat wij zelf in iedere ruimte afzonderlijk kunnen stoken maakt het dat met 45 graden prima gestookt kan worden en zelfs nog wat efficienter als de warmtepomp komt en er wat aangepast wordt in het systeem.
En heb je al een keuze gemaakt met de warmtepomp en hoe deze installatie opgebouwd wordt?
omdat je voor HR+++ glas gewoon meer ruimte nodig hebt plus je krijgt voor alleen het HR+++ glas (los) geen subsidie, mn omdat hier dan het verlies door de kozijnen te groot zou kunnen worden. Maar bouwtechnisch kan het dus vrijwel nooit.Kevin1990 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:34:
[...]
Dat is toevallig dat het een vergelijkbare situatie is!
Helaas moet er bij ons ook het houtwerk vervangen worden omdat dit vurenhout is wat er gebruikt is. Daarom zal dit flink in de papieren lopen wat je zelf ook aangeeft in je bericht voor kunststof.
Hierdoor wordt de investering een stuk groter. We hebben daarom ervoor gekozen om eerst alles elektrisch te doen en waarschijnlijk nog extra zonnepanelen te plaatsen. Dit is afhankelijk met wat de slimme mensen in Den Haag besluiten wat voor extra kosten je voor de eigenaren van zonnepanelen krijgt…
Hoeveel verdiepingen heeft jullie huis en wat is jullie afgifte systeem? Wij hebben namelijk beneden centrale vloerverwarming van een jaar oud en boven heb ik alle normale radiatoren vervangen voor LT convectoren van Jaga Tempo Type 20 gebruikt. Wel gebrukkt gekocht maar als je goed zoekt is er genoeg te koop voor een goede prijs. Nieuw vind ik ze wel erg duur!
Door het vervangen van de radiatoren en dat wij zelf in iedere ruimte afzonderlijk kunnen stoken maakt het dat met 45 graden prima gestookt kan worden en zelfs nog wat efficienter als de warmtepomp komt en er wat aangepast wordt in het systeem.
En heb je al een keuze gemaakt met de warmtepomp en hoe deze installatie opgebouwd wordt?
Bengglas zou wel moeten passen. Nog beter dan triple glas en krijg je ook subsidie opMacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:53:
[...]
omdat je voor HR+++ glas gewoon meer ruimte nodig hebt plus je krijgt voor alleen het HR+++ glas (los) geen subsidie, mn omdat hier dan het verlies door de kozijnen te groot zou kunnen worden. Maar bouwtechnisch kan het dus vrijwel nooit.
[...]
https://bengglas.nl/
Ons huis heeft drie woonlagen dus begane grond met twee verdiepingen. Het platte dak hebben we vorig jaar helemaal vol gelegd met zonnepanelen zo'n 6100 wp. Maar omdat we om het dak een 90 cm hoge muur hebben, hebben we veel extra schaduw waardoor de opbrengst lager is. Natuurlijk hebben we wel omvormers gebruikt. We hebben gekozen voor een O/W opstelling omdat we er rekening mee hielden dat de salderingsregeling zou worden afgeschaft maar wat dus niet doorging. Maar uit milieu oogpunt wil ik zoveel mogelijk van mijn/onze eigen stroom gebruiken dus mogelijk toch de juiste beslissing maar tegelijkertijd valt de opbrengst tot nu toe iets tegen. Hoe hoog de daadwerkelijke opbrengst zal zijn dat weten we nog niet, de beste maanden qua zon die moeten nog komen.Kevin1990 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:34:
[...]
Dat is toevallig dat het een vergelijkbare situatie is!
Inderdaad kan je met het verbeteren van je afgiftesysteem je de grootste stappen kan maken. Het liefst zou ik beneden voor vloerverwarming gaan maar dat zit er voorlopig niet in want dan moet de hele beneden verdieping op de schop met o.a. een nieuwe keuken. (Ook een beetje zonde van de houtenvloer) Daarom gekozen om de bestaande T33 uit te rusten met ventilatoren. Op de T22 in de open keuken, moeten ze nog worden geplaatst. Op de slaapkamers qua afgifte nog geen aanpassingen gedaan. Maar we zitten ook in een situatie dat we de slaapkamers niet veel gebruiken en ook onze jongste op uitvliegen staat. Bij voorkeur steek ik dus niet te veel geld in de radiatoren van de slaapkamers.
Eerder keek ik al naar de Weheat omdat deze o.a. ook erg geschikt is voor een platdak. Maar de activiteit in dit topic valt mij tegen. Hoe goed presteert de Weheat? Waarom kiezen mensen deze pomp? Persoonlijk vond ik de prijs die ik kreeg voor FE-opstelling tegen vallen. Niet duurder dan andere bekende merken maar wel duurder dan bijv. de Quatt. Op dit moment neigingen we naar de Quatt in een hybride opstelling. Samen met de hr++ ramen hebben we dan voorlopig flink in duurzaamheid geïnvesteerd. Maar op zich lijkt mij de WeHeat nog steeds een mooie pomp. Ik ben ook benieuwd hoe de Weheat de zoneregeling werkt? Bij ons werd de Tado aangeraden. Hoe werkt dat bij jou?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Groot verschil tov van een Quatt, zoals mijn buurman heeft, bij kouder dan 7 gr gaat die over op gas. Temp bij Quatt max 35 gr. en werkt met f-gassen.
Blackbird draait op propaan, gaat tot max 70 gr, niet dat je dat veel moet doen, en draait bij -7 gr buiten nog steeds op de warmtepomp. Vanaf februari in gebruik, voor de verwarming nog steeds geen gas verbruikt. Begrijp van WeHeat dat veel klanten spijt hebben om niet meteen op all-electric over te gaan bij aankoop. Gezien mijn huur CV heb ik daarom eerst gekozen voor hybride oplossing. Over een paar jaar kan ik met dezelfde Blackbird all electric draaien na wat kleine aanpassingen. Mijn andere buurman afgelopen weekend gesproken, hij wist niet dat ik vanaf begin februari een Blackbird heb, had geen geluid gehoord. Ik trouwens ook niet. Ok wanneer ik buiten ben, een klein beetje, vermogen is makkelijk via de app te regelen.
Blackbird draait op propaan, gaat tot max 70 gr, niet dat je dat veel moet doen, en draait bij -7 gr buiten nog steeds op de warmtepomp. Vanaf februari in gebruik, voor de verwarming nog steeds geen gas verbruikt. Begrijp van WeHeat dat veel klanten spijt hebben om niet meteen op all-electric over te gaan bij aankoop. Gezien mijn huur CV heb ik daarom eerst gekozen voor hybride oplossing. Over een paar jaar kan ik met dezelfde Blackbird all electric draaien na wat kleine aanpassingen. Mijn andere buurman afgelopen weekend gesproken, hij wist niet dat ik vanaf begin februari een Blackbird heb, had geen geluid gehoord. Ik trouwens ook niet. Ok wanneer ik buiten ben, een klein beetje, vermogen is makkelijk via de app te regelen.
No way dat Quatt max Ta35 doet, dat is klinkklare onzin, elke R32 gaat sowieso wel minimaal tot Ta55 op de compressor.Peeters1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:52:
Groot verschil tov van een Quatt, zoals mijn buurman heeft, bij kouder dan 7 gr gaat die over op gas. Temp bij Quatt max 35 gr. en werkt met f-gassen.
De 7gr is gewoon instelbaar en hij kan in principe ook full electric ingezet worden, maar zo verkopen/installeren ze m nog niet.
Kwalitief zou ik de Quatt wel iets lager inschatten dan de Blackbird, maar ook qua vermogen zijn ze natuurlijk totaal niet vergelijkbaar.
En kleine aanpassing? Het toevoegen boilervat&3-weg + installatie kost wss net zoveel of meer dan de WP zelf (door de subsidie).
ja, met vacum glas zou het kunnen, als het maar niet zo vresselijk duur is, zelfs met subsidie.Sir Bacon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:40:
[...]
Bengglas zou wel moeten passen. Nog beter dan triple glas en krijg je ook subsidie op
een quatt draait prima, ook bij -10 graden, dan heeft hij hem verkeerd ingesteld.Peeters1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:52:
en wat heeft die van jou nu gekost ? incl. de installatie en alles er bij ?

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 27-04-2024 00:01 ]
Beter dan HR++ glas of iets minder?Sir Bacon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:40:
[...]
Bengglas zou wel moeten passen. Nog beter dan triple glas en krijg je ook subsidie op
Kijk toch eens voor de grap op marktplaats voor een Jaga Tempo of Strade op marktplaats. Ik heb voor minder dan de helft van de nieuwwaarde radiatoren aangeschaft. Gebruikt maar in nog zeer goede staat.WAF1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:35:
[...]
Ons huis heeft drie woonlagen dus begane grond met twee verdiepingen. Het platte dak hebben we vorig jaar helemaal vol gelegd met zonnepanelen zo'n 6100 wp. Maar omdat we om het dak een 90 cm hoge muur hebben, hebben we veel extra schaduw waardoor de opbrengst lager is. Natuurlijk hebben we wel omvormers gebruikt. We hebben gekozen voor een O/W opstelling omdat we er rekening mee hielden dat de salderingsregeling zou worden afgeschaft maar wat dus niet doorging. Maar uit milieu oogpunt wil ik zoveel mogelijk van mijn/onze eigen stroom gebruiken dus mogelijk toch de juiste beslissing maar tegelijkertijd valt de opbrengst tot nu toe iets tegen. Hoe hoog de daadwerkelijke opbrengst zal zijn dat weten we nog niet, de beste maanden qua zon die moeten nog komen.
Inderdaad kan je met het verbeteren van je afgiftesysteem je de grootste stappen kan maken. Het liefst zou ik beneden voor vloerverwarming gaan maar dat zit er voorlopig niet in want dan moet de hele beneden verdieping op de schop met o.a. een nieuwe keuken. (Ook een beetje zonde van de houtenvloer) Daarom gekozen om de bestaande T33 uit te rusten met ventilatoren. Op de T22 in de open keuken, moeten ze nog worden geplaatst. Op de slaapkamers qua afgifte nog geen aanpassingen gedaan. Maar we zitten ook in een situatie dat we de slaapkamers niet veel gebruiken en ook onze jongste op uitvliegen staat. Bij voorkeur steek ik dus niet te veel geld in de radiatoren van de slaapkamers.
Eerder keek ik al naar de Weheat omdat deze o.a. ook erg geschikt is voor een platdak. Maar de activiteit in dit topic valt mij tegen. Hoe goed presteert de Weheat? Waarom kiezen mensen deze pomp? Persoonlijk vond ik de prijs die ik kreeg voor FE-opstelling tegen vallen. Niet duurder dan andere bekende merken maar wel duurder dan bijv. de Quatt. Op dit moment neigingen we naar de Quatt in een hybride opstelling. Samen met de hr++ ramen hebben we dan voorlopig flink in duurzaamheid geïnvesteerd. Maar op zich lijkt mij de WeHeat nog steeds een mooie pomp. Ik ben ook benieuwd hoe de Weheat de zoneregeling werkt? Bij ons werd de Tado aangeraden. Hoe werkt dat bij jou?
In totaal heb ik 4x Jaga Tempo 200cm x 60cm Type 20, 1x Jaga Tempo 160cm x 60cm type 20, en 1x 70cm x 90cm type 16 hangen.
Beneden dan centrale vloerverwarming van een jaar oud.
Ik begirjp dat je benedden niet alles overhoop wilt gooien wat ik zeker begrijp hoor! Dan is het aanpassen van je huidige situatie een goede oplossing zeker als je ook extra glas isolatie doet. En fijn dat er veel zonnepanelen liggen.
Ik horo overigens wisselende verhalen over Quatt. En als ik kijk naar het vermogen is deze wel een heel stuk minder dan de WeHeat Blackbird.
Bij ons wordt de WeHeat Blackbird eind mei geinstalleerd waarbij we geen gas meer gaan gebruiken. Een boiler hebben we al voor al het warme tapwater en koken doen we al niet meer op gas. Dus alleen het CV gedeelte draait nog op gas.
Ik wilde ervoor zorgen dat de koude periode achterwege was zodat we geen verwarming nodig zouden hebben.
We hebben wel een Tado OpenTherm draadloos systeem al in gebruik met de CV ketel en deze gaat ook gebruikt worden met de WeHeat Blackbird.
Hoe hoog staat de CV temperatuur bij jullie op dit moment. Bij ons staat deze op 45 graden. Voor 95% stoken we alleen op de begane grond. De laatste 5% is om de kou uit de kamers te houden en de laatste paar weken voor onze nieuwe aanwinst in het gezin.
Wat betreft je zonnepanelen. De goede maanden gaan juist nu komen qua opbrengst. Ik weet niet hoe lang ze er al liggen? Wij hebben 14 panelen die net een jaar liggen en ±5500kWh hebben opgeleverd. Wel komen er later dit jaar nog panelen bij op de blokhut. Ook vanwege een elektrische auto en we gaan nog een paar airco’s plaatsen die ook gebruikt kunnen worden om bij te verwarmen mocht dit nodig zijn.
precies
appels / peren, ander vermogen, andere mogelijkheden
en hybride vs gewoon geen hybride (tussenstap)\
appels / peren, ander vermogen, andere mogelijkheden
en hybride vs gewoon geen hybride (tussenstap)\
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Barryvdh schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:34:
Heeft iemand al iets over een 12kW variant gehoord/gelezen verder? Ik zie het, behalve deze post, nergens terug namelijk.Sir Bacon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:45:
Gisteren ben ik op de VSK beaurs even langsgelopen om naar de Weheat Blackbird te kijken. Ik heb ook met iemand van Weheat gesproken. Hier een paar bevindingen/opmerkingen.
- [..]
- Er zijn nu versies in 6 kW en 8 kW vermogen. Er wordt gewerkt aan een 12 kW versie, dat is de grootste die ze uit de bestaande maatvoering kunnen halen.
- [..]
Ik vermoed dat het een spraakverwarring is.
De 8kw-er is een 8kw bij -10, dit komt bij de meeste sommige merken overeen als een 12kw of zelf meer.
Ik zal het eens navragen bij ons verse contact!
De 8kw-er is een 8kw bij -10, dit komt bij de meeste sommige merken overeen als een 12kw of zelf meer.
[ Voor 65% gewijzigd door Stoker op 28-04-2024 08:05 ]
Niet de meeste merken, de Itho Amber is hier wel een goed voorbeeld van. Anderen zoals Panasonic wijken minder af, maar Vaillant bijvoorbeeld doet het heel netjes met marketing vermogebs die ook daadwerkelijk bij <-5gr gehaald worden.Stoker schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:54:
Ik vermoed dat het een spraakverwarring is.
De 8kw-er is een 8kw bij -10, dit komt bij de meeste merken overeen als een 12kw.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.