Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Jeweetje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:13:
Wij willen ook graag de foto’s zien van het buffervat en pomp aansluitingen 😉.
Welke afstand mogelijk is, is afhankelijk van een aantal zaken, bijvoorbeeld elke diameter leiding/welk merk. Blackbird heeft een stroming van 1.3m3 per uur nodig. Verder is het aan te raden om wat dikkere isolatie te gebruiken.
10 meter is bijvoorbeeld normaal gesproken geen probleem met 32mm. Verder kan zelfs ook, maar dat kun je dan het beste samen met de installateur bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
jpvdheijn schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Kun je met dat kleine buffervat all ellectric gaan? Wij hebben zelf een tapwater WPB en geen CV meer en geen vloerverwarming.
Wanneer je zelf al op een andere manier voor warm water om te douchen kunt zorgen. Dan zou ik met de installateur kortsluiten of je al electric kunt gaan, kans is groot. Zeker wanneer je zelden gas van de cv gebruikt voor de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47
@Peeters1 bedankt voor je info, de vraag over afstanden was van iemand anders.
Ben vooral geïnteresseerd naar de aansluitingen en extra equipment binnen en hoe dit uitgevoerd is.
Hoe minder hoe beter wat mij betreft, zou graag zonder buffervat uitvoeren, hier ca 100m2 vvw.
Is de 6kw versie identiek en staat deze los van de Sparrow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jeweetje schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:10:
@Peeters1 bedankt voor je info, de vraag over afstanden was van iemand anders.
Ben vooral geïnteresseerd naar de aansluitingen en extra equipment binnen en hoe dit uitgevoerd is.
Hoe minder hoe beter wat mij betreft, zou graag zonder buffervat uitvoeren, hier ca 100m2 vvw.
Is de 6kw versie identiek en staat deze los van de Sparrow?
Zie pagina 40 van de installatiehandleiding voor het simpelste schema :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:47
Dankjewel, deze al eerder voorbij zien komen, maar zie helaas alleen de 1e pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
AirX schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:28:
[...]

Hoeveel van die Wagner matjes had je nodig?
4 stuks

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

De Blackbird heeft toch drie poten? Of kijk ik niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 21:33
Meer info over oa. installatie, plaatsing, uiterlijk heb ik ook hier gevonden:

YouTube: Plaatsing Weheat warmtepomp door Installatiehuis - Blackbird blijkt ...

• dikkieB
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03-2024
Heeft iemand al ervaring met een ATAG ONE thermostaat icm een Blackbird (bij mij in een hybride opstelling met een ATAG Q38S cv)?
De ONE (geen ONE Zone) is een Openterm thermostaat. De Jong en WeHeat hadden op het moment van de offerte hier nog geen ervaring mee. Ik ben nl. best tevreden over die ATAG ONE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag38FDJSopYcKqhrHNBJRfL-Frk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wV6CrlwtlocIBdWVfVJM5q0.jpg?f=fotoalbum_large

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
dikkieB schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:47:
De ONE (geen ONE Zone) is een Openterm thermostaat. De Jong en WeHeat hadden op het moment van de offerte hier nog geen ervaring mee. Ik ben nl. best tevreden over die ATAG ONE.
Ik heb geen ervaring met deze Atag One maar als je 'm prettig vind werken dan zou ik 'm gewoon proberen. Mijn 15 jaar oude Remeha Celcia 20 werkt ook gewoon prima en een DIYLess ook. Is ook wel duurzaam om spullen zo lang mogelijk te gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Uiteindelijk is de thermostaat straks enkel een fancy ruimtetemperatuursensor.
Bedienen doe je 'm niet want hele dag zelfde temperatuur.
Mocht je een kleine nachtverlaging gebruiken dan kan dat gewoon in de WP ingegeven worden.

Zou dus niet teveel waarde hechten aan een specifieke thermostaat.

• Peeters1
rud schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:50:
[...]

De Blackbird heeft toch drie poten? Of kijk ik niet goed?
4 poten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLi
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik zie verschillende aansluitmethodes voor het buffervat. Installateur zegt parallel maar in dit forum zie ik vaak serieel als beste optie. Wie kan simpel uitleggen wat de voor- en nadelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voordeel aan parralel is er niet echt. Het maakt de installatie vooral minder foutgevoelig voor de installateur, echter is qua efficientie vd WP het vat zelf natuurlijk een grote fout.

Als je 'm echt nodig hebt (door te weinig systeeminhoud, maar dat is meestal niet zo) dan heeft een seriele buffer het minste nadelen.

Als je enkel verwarming ermee doet, je hebt bvb 100m2 10HOH 12groepen liggen, dan kan je installatie niet simpeler, gewoon rechtstreeks de WP op de VVW verdeler en gaan, een buffervat voegt daaar niets toe, niet qua flow, niet qua energieinhoud voor defrosts (daar kan sowieos niets op tegen tientallen tonnen beton rondom de VVW slangen), niet voor langere runs (dan is de WP gewoon veel te groot of stooklijn slecht ingesteld,), die 50ltr van zo'n vatje blaft de WP in luttele minuten "vol".

Maar eea is ook zeker afhankelijk van de situatie; dus beschrijf je afgifte systeem eens.
VVW/radiatoren? Gasverbruik? Naregeling aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLi
Momenteel gas CV-ketel. Heb offerte WeHeat full electric liggen.
Situatie boven: allen convector-radiatoren.
Beneden: 2 grote convectorputten + 3 kleine normale radiatoren.
Gasverbruik op jaarbasis circa 1500 m3. Huis (uit 1993) is goed geïsoleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door DaLi op 17-02-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DaLi schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:27:
Momenteel gas CV-ketel. Heb offerte WeHeat full electric liggen.
Situatie boven: allen convector-radiatoren.
Beneden: 2 grote convectorputten + 3 kleine normale radiatoren.
Gasverbruik op jaarbasis circa 1500 m3. Huis (uit 1993) is goed geïsoleerd.
En op welke aanvoertemp draai je nu?
Ga je de radiatoren&convectoren boosten?

Vermogen klopt iig goed obv koevlaas: ~8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLi
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:32:
[...]

En op welke aanvoertemp draai je nu?
Ga je de radiatoren&convectoren boosten?

Vermogen klopt iig goed obv koevlaas: ~8kW.
Ketel staat op max 55 maar huidige temp is 37 graden.
Boosten nog niet meegenomen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DaLi schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Ketel staat op max 55 maar huidige temp is 37 graden.
Boosten nog niet meegenomen,
Waarom niet lager?

Zou eerst testen hoe laag je kan gaan, evt inclusief boosters. 40gr is toch wel een beetje het ideale maximum. Ondanks dat de blackbird die 55gr gewoon kán leveren moet je dat niet willen, dat kost gewoon heel veel extra energie door de lagere COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

bbbrumbrum schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:23:
Uiteindelijk is de thermostaat straks enkel een fancy ruimtetemperatuursensor.
Bedienen doe je 'm niet want hele dag zelfde temperatuur.
Mocht je een kleine nachtverlaging gebruiken dan kan dat gewoon in de WP ingegeven worden.

Zou dus niet teveel waarde hechten aan een specifieke thermostaat.
TL;DR - een thermostaat waar je de regeling kunt aanpassen is vooralsnog best handig.

WeHeat heeft nog geen regeling obv kamertemperatuur. Dit betekent dat de PID-regelaar van de thermostaat gebruikt wordt. Bij installatie kreeg ik een eenvoudige Honeywell T87M2018 meegeleverd. Na bovenstaand berichtje van @jvlagsma heb ik ook een Remeha Celcia 20 op de kop getikt en zijn PID-instellingen overgenomen (per DM, P=5, I=85, D=Booster=ja). Eerste resultaat was dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG6qLQdW0rPK4Qecl_m1XELoReM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X93cYhL2OuxWWWhjFWqpDF7S.png?f=user_large

Het is niet moeilijk om te zien hoe laat ik de thermostaat heb vervangen... :)

Vandaag is hij wat grilliger, maar bij deze thermostaat kan ik tenminste de PID-regelaar bijstellen.

WeHeat gaf per mail aan dat ergens volgende winter een "eigen" watertemperatuurregeling obv kamertemperatuur wordt verwacht.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom zou je de PID regeling willen instellen? Zorg eerst dat je stooklijn goed staat voordat je de basis gaat corrigeren.
En dan nog zou dat alleen een stooklijncorrectie moeten zijn, wellicht dat dat is wat Weheat bedoelt met watertemperatuurregeling obv ruimte temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Ik had verwacht dat de stooklijn invloed zou hebben op de regeling, maar bij WeHeat is de keus (deze winter in ieder geval):
- een "pure" stooklijn zonder verdere modulatie; de watertemperatuur wordt enkel door de buitentemperatuur bepaald, de thermostaat doet aan/uit - hoe slim of opentherm die ook is.
- afgaan op de watertemperatuur die de thermostaat voorschrijft.

Aan mijn vorige thermostaat (simpele Honeywell modulation dus) was niets in te stellen. Wat mijn huidige thermostaat allemaal kan, dat ben ik nog aan het ontdekken. Ik heb hem nog niet erop kunnen betrappen stooklijn en PID-regelaar te kunnen combineren.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoezo zou stooklijn zonder modulatie zijn?

Wat is "de regeling"?

De WP regelt gewoon naar het vermogen dat nodig is om de afgifte te compenseren op de gegeven aanvoertemperatuur bepaald door stooklijn en buitentemp.

Watertemperatuur die de thermostaat voorschrijft is toch gewoon stooklijn, of zit hier dan nog een correctiefactor over? Dan is het gewoon stooklijn + ruimtecompensatie.

Blijf het magisch vinden dat mensen een thermostaat allemaal dingen toedichten die hij niet kan weten.

Stooklijn is gewoon iets wat iteratief manueel moet worden vastgesteld, een thermostaat weet niet hoe hard de WP werkt en hoe de bewoners het comfort ervaren.
Dit is juist het gedeelte waar de nieuwe WP-spelers de "AI" troefkaart opgooien, maar een domme slimme thermostaat gaat dit nevernooitniet lukken, iig nooit zonder input van de gebruikers.
En dan nog, beter om dit gewoon direct in de WP aan te passen, en de thermostaat alleen laten doen waar hij voor is, de ruimtetemperatuur meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:11:
Voordeel aan parralel is er niet echt. Het maakt de installatie vooral minder foutgevoelig voor de installateur, echter is qua efficientie vd WP het vat zelf natuurlijk een grote fout.

Als je 'm echt nodig hebt (door te weinig systeeminhoud, maar dat is meestal niet zo) dan heeft een seriele buffer het minste nadelen.

Als je enkel verwarming ermee doet, je hebt bvb 100m2 10HOH 12groepen liggen, dan kan je installatie niet simpeler, gewoon rechtstreeks de WP op de VVW verdeler en gaan, een buffervat voegt daaar niets toe, niet qua flow, niet qua energieinhoud voor defrosts (daar kan sowieos niets op tegen tientallen tonnen beton rondom de VVW slangen), niet voor langere runs (dan is de WP gewoon veel te groot of stooklijn slecht ingesteld,), die 50ltr van zo'n vatje blaft de WP in luttele minuten "vol".

Maar eea is ook zeker afhankelijk van de situatie; dus beschrijf je afgifte systeem eens.
VVW/radiatoren? Gasverbruik? Naregeling aanwezig?
Je mist de reden dat fabrikanten een parallel buffervat verplichten: een hydraulische scheiding tussen wp en afgiftesysteem. Nogal handig in bestaande woningen waar je anders het hele afgiftesysteem op de kop moet gooien terwijl de bewoners dat niet willen of wanneer het niet mogelijk is. Het buffervat voorkomt dan klachten als gevolg van ruis of stromingsgeluiden tijdens ontdooicyclussen.
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:58:

Wat is "de regeling"?

De WP regelt gewoon naar het vermogen dat nodig is om de afgifte te compenseren op de gegeven aanvoertemperatuur bepaald door stooklijn en buitentemp.

Watertemperatuur die de thermostaat voorschrijft is toch gewoon stooklijn, of zit hier dan nog een correctiefactor over? Dan is het gewoon stooklijn + ruimtecompensatie.

Blijf het magisch vinden dat mensen een thermostaat allemaal dingen toedichten die hij niet kan weten.

Stooklijn is gewoon iets wat iteratief manueel moet worden vastgesteld, een thermostaat weet niet hoe hard de WP werkt en hoe de bewoners het comfort ervaren.
Dit is juist het gedeelte waar de nieuwe WP-spelers de "AI" troefkaart opgooien, maar een domme slimme thermostaat gaat dit nevernooitniet lukken, iig nooit zonder input van de gebruikers.
En dan nog, beter om dit gewoon direct in de WP aan te passen, en de thermostaat alleen laten doen waar hij voor is, de ruimtetemperatuur meten.
Met de modulatie in de stooklijn wordt de ruimte invloed bedoelt. Dus correctie van de stooklijn door de regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkieB
Weheat schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:03:
[...]

Om eventuele verwarring te voorkomen: de warmtepomp wordt aangestuurd door een directe/bedrade verbinding met thermostaat of EMS. De 4G verbinding is voor de extra functionaliteit: inzage in uw verbruik, firmware updates en binnenkort slimme warmteplannen.
De Blackbird heeft ondersteuning voor OpenTherm en dus ook voor Home Assistant via de OpenTherm gateway.
Dat is mooi. Sinds gisteren heb ik ook een WeHeat Blackbird warmtepomp. Nu wil ik deze ook graag in mijn Home Assistant zichtbaar maken via de Openterm gateway integratie.
Het is mij alleen niet duidelijk wat ik moet invullen bij “Pad of URL”? De ATAG thermostaat communiceert via een URL http://192.168.1.123. Moet ik dan invullen socket://192.168.1.123? En waar komt het ID vandaan, of wordt die automatisch gegenereerd?

• dikkieB

• Louis
Het zijn er echt 4.... kijk nog maar eens goed...

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Het lijkt erop dat Weheat gisteren instellingen heeft veranderd. Ik merk zowel in mijn huis als dat van mijn zoon die inmiddels ook een Blackbird heeft dat de aanvoertemperatuur een stuk hoger is dan nodig en bijgevolg de COP ook een heel stuk lager dan eerder. Merken anderen dit ook?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
Jan Treur schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:13:
... dat de aanvoertemperatuur een stuk hoger is dan nodig en bijgevolg de COP ook een heel stuk lager dan eerder.
Het is ook kouder vandaag dus wat mij betreft logisch dat de Ta wat hoger is.
Het lijkt erop dat Weheat gisteren instellingen heeft veranderd.
Precies dit blijft toch echt wel mijn irritatie knopje merk ik. Het gebrek aan communicatie over wijzigingen is een bron voor achterdocht. Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om bijvoorbeeld in de portal een samenvatting van 'verbeteringen' weer te geven. Het zou ook richting gebruikers kunnen tonen wat de waarde is van remote control. Maar eigenlijk zou ik de control willen hebben om zelf het moment van upgraden te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
jvlagsma schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:58:
Het is ook kouder vandaag dus wat mij betreft logisch dat de Ta wat hoger is.
Ja dat realiseer ik me en ook veel veel wind met dus mogelijk meer tocht.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

bbbrumbrum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:58:

Wat is "de regeling"?

[...]
Hoe ik het begrijp werkt het als volgt:
- De thermostaat bedenkt de watertemperatuur. Hiervoor had ik een Honeywell T87M2018, dat leek een eenvoudige PID-regelaar die nogal snel reageerde (en icm de Blackbird-regeling lekker begon te oscilleren). De Remeha Celcia 20 lijkt ook in de basis een PID-regelaar, die in principe niet naar de buitentemperatuur kijkt.
- De Blackbird (in OpenTherm-modus) krijgt de gevraagde watertemperatuur en regelt daar naartoe. Enige grens is een statisch maximum (bij mij nu 47 graden). De buitentemperatuur wordt buiten beschouwing gelaten. Zo ook de kamertemperatuur. Dit was goed te zien toen mijn Blackbird per ongeluk op "geen buffervat" stond ingesteld: beide pompen gingen aan bij het opwarmen, na een halfuurtje was het buffervat op de gevraagde temperatuur. De woonkamer was nog ijzig koud, maar de secundaire pomp ging uit. Pas toen het buffervat (heel traag...) afgekoeld was, begon het zaakje weer te draaien. Inmiddels werkt dat gelukkig een stuk beter.

Ik ken de stooklijn als een dynamisch maximum op de watertemperatuur, maar dat is bij de Blackbird dus (vooralsnog) niet het geval.

Via mail heb ik van WeHeat begrepen dat er volgende winter een modus komt waarbij de Blackbird inderdaad de kamertemperatuur en doeltemperatuur doorkrijgt van de thermostaat, en verder alles zelf regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 09:21
zeekoe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Via mail heb ik van WeHeat begrepen dat er volgende winter een modus komt waarbij de Blackbird inderdaad de kamertemperatuur en doeltemperatuur doorkrijgt van de thermostaat, en verder alles zelf regelt.
Dat laatste is voor mij een voorwaarde. Ik wil gewoon temp kunnen bedienen via de thermostaat ipv een aparte regeling met allemaal afhankelijkheden. Maargoed wij hebben dan ook nog gewoon T33 radiatoren en geen VV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkieB
Ik vraag me af of mijn Blackbird al goed is afgesteld, dan wel dat ik misschien zelf onjuiste keuzes heb gemaakt.
Ik zie de afgelopen dagen COP’s van 2,9 - 3,6. De woonkamer komt altijd prima op temperatuur. 4/3 van de begane grond heeft vloerverwarming, de lagerliggende voorkamer heeft een convector(put) met speedcomforts.
Ik heb de vloerverwarming en de convector teruggeregeld zodat het boven ook warm wordt. De woonkamer was altijd al sneller warm.
Moet ik misschien op de werkkamers toch maar lagetemperatuur radiatoren laten installeren? Er zitten nu wel speedcomforts op. Die gaan overigens pas draaien >33°V, tenzij je de voeler loskoppelt.
Ik weet niet of deze grafiek jullie voldoende info geeft of dat ik juist andere opties moet aanvinken.
Ik gebruik de ATAG One als Opentherm thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZAcY9bHXOMnXIagkVt48-cKF-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg8gvdw6qwQIB0FvCYnwWCX5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkieB
Kan iemand mij uitleggen wat de parameter “watertemperatuur huis in” is? Deze ligt veel lager dan de “watertemperatuur in”
De watertemperatuur IN is natuurlijk de ingaande temp die de Blackbird meet en v.v. “watertemperatuur uit” de uitgaande temperatuur.
NB ik heb een hybride opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Het is de bedoeling dat "Watertemperatuur huis in" de temperatuur is van het water dat je huis in gaat. ;) Ik heb zelf een opstelling met een parallel buffervat, en hier zit de sensor na het buffervat net voordat de leidingen naar beneden gaan naar de convectoren. Je zou verwachten dat die min of meer gelijk is aan de "Water uit". Mijn "water huis in"-sensor meet consequent ongeveer 1,5 graad te laag - ook als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een infraroodthermometer op de leidingen.

Het lijkt erop dat jouw "Water huis in"-sensor los slingert en de temperatuur van je stookhok meet. Het zou eruit kunnen zien een soort metalen staafje aan een snoer wat met een tie-wrapje om de CV-buis geknoopt kan zitten. Wellicht een idee voor @Weheat om monitoring op losse sensoren te doen? Moet niet heel ingewikkeld zijn.

Situatie bij mij (ik ben met m'n thermostaat aan het klooien, vandaar dat hij nog niet op temperatuur is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YbC4b4s_MGXboxjQ8MCexICi5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MH5E2XQa0rDu38EaXT4Ch85C.png?f=user_large

Je COP is sterk afhankelijk van de watertemperatuur die je warmtepomp maakt. Zou je ook eens een grafiekje kunnen plaatsen met de "water uit" erbij?

Op de speedcomforts kun je wellicht een tijdschakelaar zetten; zolang je thermostaat hoog staat stroomt er water doorheen. Juist met lagere temperaturen zou je willen dat ze aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
dikkieB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:59:
Ik zie de afgelopen dagen COP’s van 2,9 - 3,6.
Dat is met deze buitentemperaturen niet heel vreemd
De gevraagde watertemperatuur is wat de thermostaat berekent. Vraag is waarom die waarde af en toe zo enorm onderuit zakt, dat hoort niet volgens mij. Het moet een rustige doorlopende lijn zijn.

Ik kijk vaak naar Water temperatuur uit (dat maakt de WP), water temperatuur gevraagd (van de thermostaat) en de COP (zodat je weet wanneer dat WP verwarmt), met daarbij kamer temperatuur en gewenste kamer temperatuur. Je kunt dan aan de start en stop grenzen van de COP zien waarom dat ie start of stopt. Voor stops maak je onderscheid tussen regelstop en vraagstop. Verder wil je zien dat watertemperatuur uit goed de gevraagde watertemperatuur volgt, zonder te veel overshoots, dus WP moet doen wat de thermostaat opdraagt.

Water temperatuur huis in kan lager zijn dan watertemperatuur uit omdat de buizen niet geisoleerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Hier ligt de afgelopen dagen de COP op 4,0-4,2
20,2 graden binnen. Thermostaat Tado
Systeem Jaga DBH in woonkamer en vloerverarming in de keuken.

Systeem maakt mooi lange runs en verbruikt 11-15 kWh per 24 uur.
Ik klaag niet :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkieB
zeekoe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:05:
Het is de bedoeling dat "Watertemperatuur huis in" de temperatuur is van het water dat je huis in gaat. ;) Ik heb zelf een opstelling met een parallel buffervat, en hier zit de sensor na het buffervat net voordat de leidingen naar beneden gaan naar de convectoren. Je zou verwachten dat die min of meer gelijk is aan de "Water uit". Mijn "water huis in"-sensor meet consequent ongeveer 1,5 graad te laag - ook als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een infraroodthermometer op de leidingen.

Het lijkt erop dat jouw "Water huis in"-sensor los slingert en de temperatuur van je stookhok meet. Het zou eruit kunnen zien een soort metalen staafje aan een snoer wat met een tie-wrapje om de CV-buis geknoopt kan zitten. Wellicht een idee voor @Weheat om monitoring op losse sensoren te doen? Moet niet heel ingewikkeld zijn.

Situatie bij mij (ik ben met m'n thermostaat aan het klooien, vandaar dat hij nog niet op temperatuur is).

[Afbeelding]

Je COP is sterk afhankelijk van de watertemperatuur die je warmtepomp maakt. Zou je ook eens een grafiekje kunnen plaatsen met de "water uit" erbij?

Op de speedcomforts kun je wellicht een tijdschakelaar zetten; zolang je thermostaat hoog staat stroomt er water doorheen. Juist met lagere temperaturen zou je willen dat ze aan staan.
Je hebt gelijk. Ik was een paar dagen afwezig, maar bij thuiskomst meteen gekeken en inderdaad was de sensor los geschoten. Waarschijnlijk is er bij het samenbinden van de kabels iets te hard aan de kabel getrokken. Bedankt voor de uitleg en de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Louis schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:40:
Hier ligt de afgelopen dagen de COP op 4,0-4,2
20,2 graden binnen. Thermostaat Tado
Systeem Jaga DBH in woonkamer en vloerverarming in de keuken.

Systeem maakt mooi lange runs en verbruikt 11-15 kWh per 24 uur.
Ik klaag niet :-)
Netjes. Zou je een grafiekje van je watertemperatuur (huis in of uit de warmtepomp), afgegeven vermogen en buitentemperatuur willen delen?

Mijn vraagvermogen is vrij laag t.o.v. wat de warmtepomp aankan en ik had aangenomen dat mijn COP daarom lager is. Maar ik zit net onder de 4, terwijl ik 17-27 kWh verbruik heb. Waarschijnlijk is jouw gevraagde watertemperatuur een stuk lager, ik ben benieuwd wat dat doet en of boosterventilators voor mij nog zin hebben (meer stroomverbruik en complexer systeem zijn de nadelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
De boosters verdubbelen je afgifte, dus je aanvoertemp kan ook flink omlaag. Die paar watt zou ik me niet druk over maken tov de COP winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
zeekoe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:35:
[...]

Netjes. Zou je een grafiekje van je watertemperatuur (huis in of uit de warmtepomp), afgegeven vermogen en buitentemperatuur willen delen?

Mijn vraagvermogen is vrij laag t.o.v. wat de warmtepomp aankan en ik had aangenomen dat mijn COP daarom lager is. Maar ik zit net onder de 4, terwijl ik 17-27 kWh verbruik heb. Waarschijnlijk is jouw gevraagde watertemperatuur een stuk lager, ik ben benieuwd wat dat doet en of boosterventilators voor mij nog zin hebben (meer stroomverbruik en complexer systeem zijn de nadelen).
Hier een foto van de laatste 3 uur. Hij is net op standby gesprongen. Tot nu toe vandaag 16kWh verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm7Dy7645e8Llci2z0BbNVRsqJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyyAzPCCyvURPHCeo7D7ssgv.png?f=fotoalbum_large

onze gevraagde temperaturen liggen niet zo veel uit elkaar alleen mijn gewenste kamer temperatuur ligt bijna 2 graden hoger. Ik denk dat dit echt ligt aan het DBH systeem van Jaga

Ook valt mij op dat jouw watertemperatuur uit hoger ligt als watertemperatuur huis is en bij mij is dat omgekeerd.

heb ook nog een screenshot van zelfde tijdstip als jou gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt-9K0ZBBVwVrV-h48PEjIJg_M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Co4KcKg3Q42Z5vmI3ySwS3e2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Martud schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:03:
Ik zie heel veel prijzen, grafieken, enzovoort, maar kan iemand vertellen hoeveel minder gas hij/zij met een WeHeat heeft gestookt, bijvoorbeeld in januari 2024 ten opzichte van januari 2023 en hoeveel meer stroomverbruik in diezelfde periode?
Ik kan via Homewizard zien wat verbruik is in februari tot nu toe van de Blackbird:
275kWh
0M3 gas voor verwarming
20,2 graden continue nu. Heb in begin getest met nacht-verlaging maar dan verbruik je toch meer. Zelfs met Jaga DBH systeem.

[ Voor 1% gewijzigd door Louis op 27-02-2024 08:27 . Reden: balckbird toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
dikkieB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:59:
Ik vraag me af of mijn Blackbird al goed is afgesteld, dan wel dat ik misschien zelf onjuiste keuzes heb gemaakt.
Ik zie de afgelopen dagen COP’s van 2,9 - 3,6. De woonkamer komt altijd prima op temperatuur. 4/3 van de begane grond heeft vloerverwarming, de lagerliggende voorkamer heeft een convector(put) met speedcomforts.
Ik heb de vloerverwarming en de convector teruggeregeld zodat het boven ook warm wordt. De woonkamer was altijd al sneller warm.
Moet ik misschien op de werkkamers toch maar lagetemperatuur radiatoren laten installeren? Er zitten nu wel speedcomforts op. Die gaan overigens pas draaien >33°V, tenzij je de voeler loskoppelt.
Ik weet niet of deze grafiek jullie voldoende info geeft of dat ik juist andere opties moet aanvinken.

[Afbeelding]
Over de speedcomforts.
Misschien is volgende een optie:
https://gathering.tweaker...message/73369176#73369176
Heel simpel en goedkoop.
Start nu op 25 graden. Kind kan de was doen 😉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Vandaag met de kou is de COP wel iets lager. Tussen de 3.6 en 3.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Louis schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Hier een foto van de laatste 3 uur. Hij is net op standby gesprongen. Tot nu toe vandaag 16kWh verbruikt.
[Afbeelding]

onze gevraagde temperaturen liggen niet zo veel uit elkaar alleen mijn gewenste kamer temperatuur ligt bijna 2 graden hoger. Ik denk dat dit echt ligt aan het DBH systeem van Jaga.
Dankje. Interessant. Mijn verbruik van de warmtepomp is 7 kWh elektriciteit, levert 25 kWh verwarming tot 18:00 die dag.

Grafiekje van temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vrX2gKTCZjPkI-iKGY5SiRwSGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZgA1vpAzoPPbLc6VRe13H0C.png?f=fotoalbum_large

En vermogen (bliksemschichtje):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SDIJbjevPcnDp_9-wVtEhZgOUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BfuFVpOizEdblg0kpzdPGVE.png?f=fotoalbum_large

De COP is eventjes boven de vier en zakt dan snel af naar ongeveer 3.4. Als ik naar jouw stroomverbruik en de "water in" kijk dan vermoed ik dat mijn warmtevraag te laag is waardoor de Blackbird niet op z'n efficiëntst kan werken. Had ik maar niet zo goed moeten isoleren :P
Óf het is toch die 2 graden hogere vraagtemperatuur die het verschil maakt. Dan zouden ventilatortjes vanaf ongeveer deze buitentemperaturen zin hebben qua verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door zeekoe op 28-02-2024 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:23
Ik volg het onderwerp sinds korte tijd over de WeHeat Blackbird intensief en heb veel gelezen. Zowel de goede maar ook de kritische reacties.

Ik zou graag van de ervaringsdeskundige graag hun mening willen over dingen die goed bevallen maar ook de wat mindere ervaringen.

• Hoe is het geluid van zowel de binnenunit als de buitenunit? (ook met trillingen, bij ons komt een warmtepomp op het platte dak te staan. Deze is wel van houtskelet. Dakopbouw uit 2001)
• Afgifte aan de CV? We stoken voor 90-95% beneden met de centrale vloerverwarming. In de slaapkamers zijn nu nog normale convectoren met 1 plaat maar die kunnen vervangen worden. Ik weet niet wat de CV water temperatuur is bij andere gebruikers en of dit erg terug te zien is in het verbruik?
• Is deze goed te regelen met een Tado Open Therm met zonneregeling? (draadloos systeem)
• Verbruik met de koudere dagen eerder dit jaar en met de aangenamere dagen?

Zelf wil ik hem al All-Electric inzetten ter vervanging van onze CV-ketel.
We hebben een Itho Daalderop 150l koperen boiler die nog geen half jaar in gebruik is dus de warmtepomp zal primair alleen voor de CV gebruikt worden maar is het mogelijk om met een 3-wegklep als de boiler leeg raakt de warmtepomp bij te laten springen zonder nog een groot boilervat te plaatsen? Ik wil wel voorkomen dat die bij elke keer warmwater de warmtepomp aan gaat. Is dit in te stellen als die meet dat de watertemperatuur onder een bepaalde waarde komt?

Zijn er mensen die na de installatie iets toch anders hadden gedaan als ze nogmaals een WeHeat Blackbird zouden nemen?

Ik hoor graag van jullie! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat is die Itho preciee? Klinkt als een e-boiler? Als je die dmv Blackbird wil vullen dient er wel een fatsoenlijke spiraal in te zitten.

Als je de WP echt goed (efficiënt) wilt laten lopen is het beste om alles waterzijdig goed in te regelen en de naregeling zoveel mogelijk niet te gebruiken.

Qua trillingen is er een heel topic hier op Tweakers. Eigenlijk kun je het altijd wel stil genoeg krijgen, maar verschilt enorm per huis en WP.

• Kevin1990
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:51:
Wat is die Itho preciee? Klinkt als een e-boiler? Als je die dmv Blackbird wil vullen dient er wel een fatsoenlijke spiraal in te zitten.
Klopt! het gaat om onderstaande.

https://www.warmteservice...50-liter-2500W/p/18056165

Ik wil eigenlijk alleen maar de WeHeat als back up laten werken dus ofwel het bijvullen van de het boilervat van Itho of danwel mocht er een storing zijn dat ik in ieder geval iets aan warm water heb. Weet niet hoe dit mogelijk is. Wat ik niet wil is nog een extra boilervat voor het tapwater. Primai zal de WeHeat het CV moeten verwaren.
we hebben gekozen voor een grote boiler vanwege de regendouche en 2 persoons hoekbad. Het is 1x voorgekomen dat die het bad niet helemaal vol kreeg maar de boiler is zelf lerend en net op een punt waarbij er normaal nooit warm water vraag is. Gelukkig heeft het bad zelf ook een heater dus dit was geen ramp.

Bedoel je met waterzijdig dat het regelen via de Tado niet te doen en dus geen zonneregeling te gebruiken?
Bij ons staat alleen in de woonkamer een schema aan waarbij het in de nacht af mag koelen tot 17.5 graden. Overdag op 18 graden staat (wij werken niet thuis) en in de avond op 19 graden staat. In de praktijk wordt dit voor 95% zo gebruikt zonder aan het schema te komen. Enkel met een thuiswerkdag of in het weekend wordt de temperatuur weleens verhoogd. Echter nooit hoger dan 19 graden gewenste kamertemperatuur omdat de verwarming lang na gloeit.

Boven stoken we nagenoeg niet. Alle kamers staan op 12 graden. Dus daaronder slaat de CV met koude dagen wel eens aan maar bijna nooit en staat niet lang te stoken.

Wat betreft de trillingen. Goed om te horen dat dit niet erg veel is.

• Louis
Kevin1990 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:11:
Ik volg het onderwerp sinds korte tijd over de WeHeat Blackbird intensief en heb veel gelezen. Zowel de goede maar ook de kritische reacties.

Ik zou graag van de ervaringsdeskundige graag hun mening willen over dingen die goed bevallen maar ook de wat mindere ervaringen.

• Hoe is het geluid van zowel de binnenunit als de buitenunit? (ook met trillingen, bij ons komt een warmtepomp op het platte dak te staan. Deze is wel van houtskelet. Dakopbouw uit 2001)
• Afgifte aan de CV? We stoken voor 90-95% beneden met de centrale vloerverwarming. In de slaapkamers zijn nu nog normale convectoren met 1 plaat maar die kunnen vervangen worden. Ik weet niet wat de CV water temperatuur is bij andere gebruikers en of dit erg terug te zien is in het verbruik?
• Is deze goed te regelen met een Tado Open Therm met zonneregeling? (draadloos systeem)
• Verbruik met de koudere dagen eerder dit jaar en met de aangenamere dagen?

Zelf wil ik hem al All-Electric inzetten ter vervanging van onze CV-ketel.
We hebben een Itho Daalderop 150l koperen boiler die nog geen half jaar in gebruik is dus de warmtepomp zal primair alleen voor de CV gebruikt worden maar is het mogelijk om met een 3-wegklep als de boiler leeg raakt de warmtepomp bij te laten springen zonder nog een groot boilervat te plaatsen? Ik wil wel voorkomen dat die bij elke keer warmwater de warmtepomp aan gaat. Is dit in te stellen als die meet dat de watertemperatuur onder een bepaalde waarde komt?

Zijn er mensen die na de installatie iets toch anders hadden gedaan als ze nogmaals een WeHeat Blackbird zouden nemen?

Ik hoor graag van jullie! 8)
Geluid binnenunit: Er zit een pomp die je heel lichtjes hoort. Bij ons hangt ie op een open zolder. Op de overloop op de eerst verdieping hoor je het dan lichtjes door de open trap.
Geluid buitenunit: Hij staat hier op de uitbouw eerst 3 grote rubbers tegels (door weheat geleverd) en daarop heb ik zelf nog onder de 4 pootjes https://www.ventilatiesho...Lmh76I38r9bsaAptIEALw_wcB gezet. Ik hoor niks binnen en ook buiten moet ik op het platte dak klimmen wil ik het horen. Ik denk dat de pootjes van weheat zelf ook veel schelen omdat ze verend zijn opgesteld.

Hier staat CV temp op 40 graden. Beneden alleen in keuken en hal vloerverwarming rest JAGA DBH radiatoren. Temperatuur continue op 20,2 graden. Geen nachtverlaging meer. Boven hebben we nog de originele radiatoren uit 2005 hangen. Vrijstaand huis is 240m2 totaal.

Hier ook Tado thermostaat maar alleen unit in de woonkamer. De rest van de slaapkamer radiatoren draaien we open als we dat willen maar meestal staan die dicht.

Verbruik: Heel februari 323kWh door de warmtepomp. Eergisteren met de bijna 0 tijdens de defrost heeft hij heel klein beetje gas gebruikt. Voor de rest alleen gas voor warm water en koken verbruikt.

Installatie: door De Jong en heel tevreden over.
Kosten: Hier in het dorp is een inkoop collectief met Weheat geweest waardoor we nog een cashback actie hadden. Totaal was ik nu €4.555 kwijt na cashback en subsidie.

Wat had ik achteraf anders gedaan: Dan was ik gelijk naar full-electric gegaan met de Weheat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Geluid/trillingen: de circulatiepomp hoor je bij ons (oude leidingen) door het huis suizen. Dat zou bij een CV ook zo zijn geweest met dezelfde pomp. Hij staat op een houten dakkapel, en ik was zenuwachtig over het geluid. Buren (rijtjeshuis) horen niets, ikzelf hoor het vanaf 40-50% vermogen tot 2 verdiepingen lager in het trapgat. Maar: de CV was harder te horen... Geluid heb je altijd bij warmte. In de woonkamer hoor ik niets. Bij het aanwarmen in de ochtend hoor ik 'm soms als ik vroeg wakker ben op de slaapkamer.
Installatie: door De Jong en tevreden over. Ergens op pagina 3-4 van dit topic kun je zien wat voor kunstwerkje ze ervan gemaakt hebben.

Ik hoop binnenkort een Itho I-WPV 150 liter eraan te knopen; die is bedoeld voor warmtepompen. Dan ga ik wat dingen anders doen. Niet het buffervat, dat hou ik parallel: ik vind het heel prettig om de secundaire pomp terug te kunnen schroeven in vermogen zodat het stiller is in huis. De primaire pomp vult dan het buffervat en boilervat en draait op volle toeren (of stand 2). Mogelijk wordt het e.e.a. stiller als ik over ga op 28 mm, nu zitten er stukjes 22 mm-buis tussen.

Betreft jouw boiler: ik denk dat de spiraal te klein is om er voldoende vermogen in kwijt te kunnen, eerder zou ik dan je huidige op marktplaats zetten en een nieuw vat erin. Let wel dat het gebruikelijk is met warmtepompen het water op lage temperatuur te houden vanwege de efficientie, klinkt alsof je dat nu niet doet (anders is 150 liter opeens "weinig" en niet "veel" :-)).
Wellicht dat ik gekozen had voor de andere vogel, de 6 kW - maar die was er toen nog niet. Ik merk dat mijn vermogensvraag vaak te laag is waardoor hij minder efficient is, en aan 6 kW heb ik tot onder de -5 voldoende.

Wat ik verder anders had gedaan: nóg grotere convectoren ophangen in de woonkamer, bv T20x280x40 ipv de T20x240x40 die ik nu heb. Nog lagere temperatuur zonder de complexiteit van ventilatortjes.

Ook heb ik na installatie op het thuiswerkkantoor een flink forsere convector opgehangen. Hij was mooi bemeten op de ruimte conform warmteverliesberekening, maar ook hier wordt de rest van het huis niet gestookt dus 't werd niet lekker warm.

Verbruik: kan ik iets over zeggen, maar is appels met peren vergelijken. Hangt heel erg af van je benodigde watertemperatuur en vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door zeekoe op 29-02-2024 12:19 ]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
zeekoe schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:06:
[...]

Dankje. Interessant. Mijn verbruik van de warmtepomp is 7 kWh elektriciteit, levert 25 kWh verwarming tot 18:00 die dag.
Dat is een COP van 3,57, gezien de buitentemperatuur niet echt super hoog maar ook niet slecht, zou deze meer richting 4 verwachten.
Grafiekje van temperaturen:

[Afbeelding]

En vermogen (bliksemschichtje):

[Afbeelding]

De COP is eventjes boven de vier en zakt dan snel af naar ongeveer 3.4. Als ik naar jouw stroomverbruik en de "water in" kijk dan vermoed ik dat mijn warmtevraag te laag is waardoor de Blackbird niet op z'n efficiëntst kan werken. Had ik maar niet zo goed moeten isoleren :P
Óf het is toch die 2 graden hogere vraagtemperatuur die het verschil maakt. Dan zouden ventilatortjes vanaf ongeveer deze buitentemperaturen zin hebben qua verbruik.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Kevin1990
Louis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:04:
[...]

Geluid binnenunit: Er zit een pomp die je heel lichtjes hoort. Bij ons hangt ie op een open zolder. Op de overloop op de eerst verdieping hoor je het dan lichtjes door de open trap.
Geluid buitenunit: Hij staat hier op de uitbouw eerst 3 grote rubbers tegels (door weheat geleverd) en daarop heb ik zelf nog onder de 4 pootjes https://www.ventilatiesho...Lmh76I38r9bsaAptIEALw_wcB gezet. Ik hoor niks binnen en ook buiten moet ik op het platte dak klimmen wil ik het horen. Ik denk dat de pootjes van weheat zelf ook veel schelen omdat ze verend zijn opgesteld.

Hier staat CV temp op 40 graden. Beneden alleen in keuken en hal vloerverwarming rest JAGA DBH radiatoren. Temperatuur continue op 20,2 graden. Geen nachtverlaging meer. Boven hebben we nog de originele radiatoren uit 2005 hangen. Vrijstaand huis is 240m2 totaal.

Hier ook Tado thermostaat maar alleen unit in de woonkamer. De rest van de slaapkamer radiatoren draaien we open als we dat willen maar meestal staan die dicht.

Verbruik: Heel februari 323kWh door de warmtepomp. Eergisteren met de bijna 0 tijdens de defrost heeft hij heel klein beetje gas gebruikt. Voor de rest alleen gas voor warm water en koken verbruikt.

Installatie: door De Jong en heel tevreden over.
Kosten: Hier in het dorp is een inkoop collectief met Weheat geweest waardoor we nog een cashback actie hadden. Totaal was ik nu €4.555 kwijt na cashback en subsidie.

Wat had ik achteraf anders gedaan: Dan was ik gelijk naar full-electric gegaan met de Weheat.
Die aanschafprijs ga ik niet redden. En elk huis en installatie is natuurlijk anders. Voodeel bij ons is dat het buffervat als het goed is op de plaats van de CV kan hangen in de CV ruimte. Deze is wel beperkt H=1.80m x B=0.90m x D=0.45m.

Wel een ruimte met een deur waardoor als het goed is de pomp niet veel gehoord kan worden. Anders wordt dit na isoleren voor het geluid aan de binnenzijde van de deur en wanden die grenzen aan de gang.

De vloerverwarming beneden die wij hebben ben ik niet zo bang voor alleen de ruimtes boven. MAar dat ga ik ervaren en anders toch meer de airco gebruiken in de vrtrekken waar deze hangen of toch voor een LT radiator gaan. Helaas allergisch voor draden over de muur of vloer dus alleen in onze slaapkamer kan een systeem met ventilatoren zoals de Jaga Strada Hybride. De andere zullen dan zonder ventilator geplaatst worden. Worden de ruimtes voldoende warm boven? Bij ons wordt er nagenoeg niet gestookt boven maar als de temperatuur in een kamer onder de 12 graden gaat springt de CV-ketel aan die wordt gestuurd door Tado.

Warmtevraag bij ons is (vind ik) niet hoo. vanaf eind oktober tot en met vandaag ±400m³ waarvan eind oktober tot half november voor de badkamer warm water nog werd gedaan door de CV-ketel.
Daarom wil ik ook graag naar All-Electric om niet over een tijd nogmaals iets om te bouwen en naar All-Electric te moeten overstappen en het scheelt weer een CV-ketel die wat ruimte inneemt.

De dempers is wel een goede optie! Deze gebruiken wij ook ons werk. ons dak staat onder een lichte hoek dus om de WeHeat buitenunit waterpas te zetten zal er tpoch gespeeld m,oeten worden met rubberen tegels/trillingsmatjes. (ik neem aan dat de WeHeat dan het stilste is waterpas)

• Kevin1990
zeekoe schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:18:
Geluid/trillingen: de circulatiepomp hoor je bij ons (oude leidingen) door het huis suizen. Dat zou bij een CV ook zo zijn geweest met dezelfde pomp. Hij staat op een houten dakkapel, en ik was zenuwachtig over het geluid. Buren (rijtjeshuis) horen niets, ikzelf hoor het vanaf 40-50% vermogen tot 2 verdiepingen lager in het trapgat. Maar: de CV was harder te horen... Geluid heb je altijd bij warmte. In de woonkamer hoor ik niets. Bij het aanwarmen in de ochtend hoor ik 'm soms als ik vroeg wakker ben op de slaapkamer.
Installatie: door De Jong en tevreden over. Ergens op pagina 3-4 van dit topic kun je zien wat voor kunstwerkje ze ervan gemaakt hebben.

Ik hoop binnenkort een Itho I-WPV 150 liter eraan te knopen; die is bedoeld voor warmtepompen. Dan ga ik wat dingen anders doen. Niet het buffervat, dat hou ik parallel: ik vind het heel prettig om de secundaire pomp terug te kunnen schroeven in vermogen zodat het stiller is in huis. De primaire pomp vult dan het buffervat en boilervat en draait op volle toeren (of stand 2). Mogelijk wordt het e.e.a. stiller als ik over ga op 28 mm, nu zitten er stukjes 22 mm-buis tussen.

Betreft jouw boiler: ik denk dat de spiraal te klein is om er voldoende vermogen in kwijt te kunnen, eerder zou ik dan je huidige op marktplaats zetten en een nieuw vat erin. Let wel dat het gebruikelijk is met warmtepompen het water op lage temperatuur te houden vanwege de efficientie, klinkt alsof je dat nu niet doet (anders is 150 liter opeens "weinig" en niet "veel" :-)).
Wellicht dat ik gekozen had voor de andere vogel, de 6 kW - maar die was er toen nog niet. Ik merk dat mijn vermogensvraag vaak te laag is waardoor hij minder efficient is, en aan 6 kW heb ik tot onder de -5 voldoende.

Wat ik verder anders had gedaan: nóg grotere convectoren ophangen in de woonkamer, bv T20x280x40 ipv de T20x240x40 die ik nu heb. Nog lagere temperatuur zonder de complexiteit van ventilatortjes.

Ook heb ik na installatie op het thuiswerkkantoor een flink forsere convector opgehangen. Hij was mooi bemeten op de ruimte conform warmteverliesberekening, maar ook hier wordt de rest van het huis niet gestookt dus 't werd niet lekker warm.

Verbruik: kan ik iets over zeggen, maar is appels met peren vergelijken. Hangt heel erg af van je benodigde watertemperatuur en vermogen.
Duidelijk het is dus niet erg storend het geluid maar wel hoorbaar. Even uit mijn hoofd gaan er 22mm stalen leidingen naar de bovenste verdieping waar die door een verdeler en met flexibele leidingen naar de 4 radiatoren. 3x naar een slaapkamer en 1 naar de gang (vermoed 15 of 16mm.
op de 1e verdieping liggen 16mm uponor leidingen naar de andere 2 slaapkamers.
er gaan 2 uponor 20mm leidingen naar de vloerverwarming waarbij de afstand ±4m bedraagt tot de composiet verdeler.

Voor de boiler. De boiler krijgt een 2 persoonshoekbad goed gevuld. Moet ik er wel bij zeggen dat de watertemperatuur in de boiler op 60 graden staat en een zelfleverend systeem is waarbij er bij ons bijna altijd rond op dezelfde tijd gedouched wordt of in bad. 1x meegemaakt dat het bad niet volledig gevuld kon worden met warm water maar in het bad zit een heater die ook het water in het bad kan verwarmen. Ik heb deze boiler op de ECO stand staan. in de nachten en doordeweeks overdag zakt die volgens mij terug naar 55 graden. ER zit een boost functie op maar die heb ik niet eerder gebruikt. Dit omdat de boiler achter een wasmachgine en daarbovenop een wasdroger staat en daarnaast een kast (boiler staat in een nis)
Geen app bediening mogelijk wat ik wel jammer vind. Foute informatie gekregen door de verkopende partij maar ik wilde een koperen vat omdat deze geen anodes nodig heeft. We hebben wel een water ontharder.

Een groter boilervat is niet mogelijk door de zwende vloer. Hij staat op de bovenste verdieping die later is opgebouwd en de druk per vierkante meter mag niet te groot zijn. is inderdaad wel een boiler die op hoge temperaturen gestookt kan worden us geen lage temperaturen. dit ook in verband met bacterie vorming.

Is er iets waardoor de WeHeat wel aan bij kan springen wanneer er warm water wordt gevraagd en op de 1 of andere manier toch geen warm water bevat? Ookal is dit lagere temperatuur. Wat ik niet wil is dat deze elke keer bij het douchen aan gaat. Zonde van de energie en ik denk ook niet erg bevordelijk voor de levensduur met steeds kortstondig opstarten.

En het is inderdaad appels met peren vergelijken maar toch benieuwd naar energie verbruik. In de zomer worden er extra panelen bij ons bijgeplaatst in verband met 99% alles elektrisch doen op het CV gedeelte nu nog na en het elektrisch rijden. Ik ben aan het berekenen hoeveel panelen er extra nodig zijn en ik ook kwijt kan namelijk ;)

• zeekoe

zeekoe

zeekoe

Kevin1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:52:
Die aanschafprijs ga ik niet redden. En elk huis en installatie is natuurlijk anders. Voodeel bij ons is dat het buffervat als het goed is op de plaats van de CV kan hangen in de CV ruimte. Deze is wel beperkt H=1.80m x B=0.90m x D=0.45m.
Snap ik. We zijn hier al jaren aan het sparen voor een Triple Solar-achtige oplossing, en toen was opeens alles goedkoop. :)
Kevin1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:11:
En het is inderdaad appels met peren vergelijken maar toch benieuwd naar energie verbruik. In de zomer worden er extra panelen bij ons bijgeplaatst in verband met 99% alles elektrisch doen op het CV gedeelte nu nog na en het elektrisch rijden. Ik ben aan het berekenen hoeveel panelen er extra nodig zijn en ik ook kwijt kan namelijk ;)
Waarschijnlijk kun je wel beredeneren wat je gasverbruik voor CV was in een "normaal" jaar. Doe dat maal 10, dan heb je grofweg de kWh voor verwarming. Deel dat door de verwachte SCOP (zeg maar 4), en je zit een eind in de richting voor de benodigde kWh stroom.
Wil je dat je nog een beetje zelf opwekt voor je warmtepomp, dan kun je overwegen om wat panelen in oostelijke richting te leggen. Waarschijnlijk wat minder opbrengst, maar wel meer eigen gebruik.

• Kevin1990
zeekoe schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Snap ik. We zijn hier al jaren aan het sparen voor een Triple Solar-achtige oplossing, en toen was opeens alles goedkoop. :)

[...]

Waarschijnlijk kun je wel beredeneren wat je gasverbruik voor CV was in een "normaal" jaar. Doe dat maal 10, dan heb je grofweg de kWh voor verwarming. Deel dat door de verwachte SCOP (zeg maar 4), en je zit een eind in de richting voor de benodigde kWh stroom.
Wil je dat je nog een beetje zelf opwekt voor je warmtepomp, dan kun je overwegen om wat panelen in oostelijke richting te leggen. Waarschijnlijk wat minder opbrengst, maar wel meer eigen gebruik.
Volgens je beredenering zou dat grofweg het volgende zijn.

500x10:4=1250kWh

Dit is een schatting. Gebruik vanaf eind oktober tot en met nu ia 405 aan gas.
Als ik hem 50% hoger pak. Even wat overdreven

750x10:4=1875kWh

Dan hebben we denk ik een koud jaar te pakken.

Nu 14 panelen liggen er vanaf half april tot en met vandaag 4950kWh hebben opgewekt.
Volgens de installateur zouden ze 5700kWh op jaarbasis.

Er komen er 9 bij wat 3750kWh op zou moeten brengen. Dit vanwege extra airco's en een elektrische auto.

Van de eigen opgewekte stroom gebruiken snap ik de gedachte maar we hebben een auto gekocht die met een speciale lader terug zou moeten kunnen leveren aan het huis (thuisbatterij op wielen)
De lader is nu meer dan €6000,- dus tot die tijd salderen. Daarna zullen andere aanbieders waarschijnlijk ook met soort gelijke laders op de markt komen.

Maar terugkomend op de WeHeat hoor ik toch ook wel goede ervaringen zelfs met ouderwetse radiatoren. Uiteraard zijn LT radiatoren en vloerverwarming veel efficiënter natuurlijk.

Ben wel benieuwd of iemand een WeHeat heeft met warm water boiler en hoe dit is aangesloten.
Ik weet überhaupt niet of dit met een 3weg klep te realiseren is

[ Voor 9% gewijzigd door Kevin1990 op 29-02-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kevin1990 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:13:
[...]

Volgens je beredenering zou dat grofweg het volgende zijn.

500x10:4=1250kWh

Dit is een schatting. Gebruik vanaf eind oktober tot en met nu ia 405 aan gas.
Als ik hem 50% hoger pak. Even wat overdreven

750x10:4=1875kWh

Dan hebben we denk ik een koud jaar te pakken.

Nu 14 panelen liggen er vanaf half april tot en met vandaag 4950kWh hebben opgewekt.
Volgens de installateur zouden ze 5700kWh op jaarbasis.

Er komen er 9 bij wat 3750kWh op zou moeten brengen. Dit vanwege extra airco's en een elektrische auto.

Van de eigen opgewekte stroom gebruiken snap ik de gedachte maar we hebben een auto gekocht die met een speciale lader terug zou moeten kunnen leveren aan het huis (thuisbatterij op wielen)
De lader is nu meer dan €6000,- dus tot die tijd salderen. Daarna zullen andere aanbieders waarschijnlijk ook met soort gelijke laders op de markt komen.

Maar terugkomend op de WeHeat hoor ik toch ook wel goede ervaringen zelfs met ouderwetse radiatoren. Uiteraard zijn LT radiatoren en vloerverwarming veel efficiënter natuurlijk.

Ben wel benieuwd of iemand een WeHeat heeft met warm water boiler en hoe dit is aangesloten.
Ik weet überhaupt niet of dit met een 3weg klep te realiseren is
10kWh is wel heeeel optimistisch, op het forum word normaal 8-8.5kWh/m3 aangehouden. Dat komt meer in de buurt wat je CV ketel daadwerkelijk aan energie eruit weet te halen ipv de theoretische waarde.

Met zoveel aircos hoeft je LW natuurlijk niet de gehele warmtevraag van je huis te lunnen leveren.

PV heeft in principe natuurlijk niets met verwarming te maken, maar als je de energiebehoefte van de WP’s kunt compenseren is dat wel lekker natuurlijk.

Welke auto met V2X heb je?
Er zijjn hier al wel mensen die zelf een V2L poort hebben gebruikt om terug te leveren icm DC-AC PSU en een PV omvormer.

Boilervat met 3-weg gewoon mogelijk, zie fotos eerder in dit topic.

Ouderwetse radiatoren moet je nooit willen, niet als in ongeboost met een Ta van >50gr.
Het is heel leuk voor de marketing afdeling dat de WP (zoals iederen R290) het kan, maar je loopt letterlijk leeg op de energiekosten dan.
Terwijl met wat grotere (T33) radiatoren plaatsen of wat fans (boosten) je de afgifte drastisch vergroot en Ta flink omlaag kan, en dus je electrische (!) energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
bbbrumbrum schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 06:38:
[...]

10kWh is wel heeeel optimistisch, op het forum word normaal 8-8.5kWh/m3 aangehouden. Dat komt meer in de buurt wat je CV ketel daadwerkelijk aan energie eruit weet te halen ipv de theoretische waarde.

Met zoveel aircos hoeft je LW natuurlijk niet de gehele warmtevraag van je huis te lunnen leveren.

PV heeft in principe natuurlijk niets met verwarming te maken, maar als je de energiebehoefte van de WP’s kunt compenseren is dat wel lekker natuurlijk.

Welke auto met V2X heb je?
Er zijjn hier al wel mensen die zelf een V2L poort hebben gebruikt om terug te leveren icm DC-AC PSU en een PV omvormer.

Boilervat met 3-weg gewoon mogelijk, zie fotos eerder in dit topic.

Ouderwetse radiatoren moet je nooit willen, niet als in ongeboost met een Ta van >50gr.
Het is heel leuk voor de marketing afdeling dat de WP (zoals iederen R290) het kan, maar je loopt letterlijk leeg op de energiekosten dan.
Terwijl met wat grotere (T33) radiatoren plaatsen of wat fans (boosten) je de afgifte drastisch vergroot en Ta flink omlaag kan, en dus je electrische (!) energieverbruik.
Ik lees je bericht en las mijn bericht nog even terug en ja dat is wel erg optimistisch inderdaad. Maar dit is natuurlijk wel over een heel jaar. Waar bij ons vanaf april tot oktober geen warmtevraag is voor de verwarming. Het kan natuurlijk dat een enkele dag in april een dag wat kouder is maar de laatste jaren is april toch al wel snel een maand waar de temperaturen oké zijn. Dus als je april tot oktober niet stookt maar wel in de herfst en winter dan is het elektrisch verbruik 20kWh ;)

We hebben een gebruikte Nissan Leaf uit 2018 gekocht. Ik heb 13 jaar in de auto's gezeten (werkplaats en service adviseur) waar ik aardig wat auto's heb gezien. Zelf zat ik bij Mitsubishi dus ook de Outlander PHEV meegemaakt.

De Nissan Leaf heeft de optie van V2G in ieder geval. V2X weet ik niet maar vind ik ook niet interessant want ik hoef niet terug te leveren aan het net wanneer het salderen er af is door middel van de auto.
In Japan zijn ze lopen ze voor met accu technieken en dus ook met het bi-directioneel laden van elektrische auto's maar ook sommige modellen van de Outlander PHEV kunnen dit al bij de 1e generatie.

De Leaf is aangeschaft vanwege de relatief lage aanschafprijs waarbij er subsidie van toepassing is maar ook de mogelijkheid tot V2G optie. De bekendste lader die nu op de markt is. Is van Wallbox model Quasar waar er binnenkort de Quasar 2 uit komt. Maar deze lader is mij zeker nu er nog gesaldeerd mag worden veel te duur... Dus er komt nu eerst een normale laadpaal met load balancing en de optie om alleen groen te laden door de zonnepanelen en wanneer er een lader komt die beter geprijsd is hang ik die erbij. Wellicht dat ik zelf over ga op een hybride auto.
De meterkast wordt uitgebreid (hangen nu 2 kasten waarvan er nog 4 vrije groepen zijn maar een laadpaal heeft al plaats nogdig voor 4 automaten.

De 2 aanwezige airco’s staan ieder geheel op een aparte groep. Hierdoor kan ik per groep nog 1 airco bijplaatsen. Het komt nagenoeg nooit voor dat ze beide vol vermoen aan zullen staan. Ik heb de airco’s van LG 3.5kW dus wel wat overbemeten voor de slaapkamers. Er komt er nog 1 in de woonkamer en nog 1 in een slaapkamer. Houd ik 2 slaapkamers over waar nog geen airco’s hangen.

Over de WeHeat BlackBird en normale radiatoren deel ik je mening dat dit niet ideaal is. Echter wordt er bij ons bijna niet gestookt. Ik heb het advies gehad van een installateur die volgende week komt voor een schouw die aangeeft omdat je warmtevraag bij de radiatoren laag is zou ik niet direct overstappen op LT radiatoren en het eerst 1 winter aankijken of het bevalt. Ik denk dat ik de CV temperatuur op ±50 graden zet om te kijken wat dit gaat doen als ik voor de WeHeat warmtepomp ga. We hebben in totaal nog 6 radiatoren hangen die vervangen zouden kunnen worden maar zeker van Jaga zijn de radiatoren niet erg goedkoop. Zal het zeker waard zijn. Op onze slaapkamer hebben we sinds februari 2023 welgeteld 1x gestookt en dit was om het systeem te ontluchten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louis
Even een dikke shoutout naar De Jong en Weheat.
Gisteren ochtend was om 9.00 uur een software update gedaan op de Blackbird. Hierdoor kwam er een connecting failure tussen de Tado thermostaat en de ketel. Er kwam alleen nog maar een gevraagde watertemp van 35 graden of 0. Hierdoor ging het systeem continue aan/uit... en ook elke keer heel klein beetje gas verbruikt.
Dat willen we natuurlijk niet. Ik check zelf elke dag wel even de grafieken dus viel mij gelijk op dus belde naar de Jong. Deze keken mee en zagen direct dat het niet klopte. Ze gingen er mee aan de slag en ik zou terug gebeld worden. Later die dag telefoon terug en opentherm kabel tussen de Tado en de binnenunit verwijderd.
Helaas bleef hij 35 of 0 graden water vragen. Ze hebben toen opgeschaald naar Weheat.
Vandaag telefoontje van technische man van weheat gehad.
Heldere uitleg wat issue was. Ik heb in de Tado instellingen verwijderd dat ik een CV ketel heb zodat de Tado niet meer gek de CV aan gaat sturen met 35/0.

2 min wachten en de Weheat Blackbird draait weer als van ouds. Monteur appte mij later nog dat hij ook zag dat het nu goed eruit zag en we hebben afgesproken dat ze mij volgende keer appen als er een update is om te monitoren dat het nu direct zonder issue gaat.

Als ik online lees hoe de communicatie van een ander merk met een Q is dan ben ik heel blij dat ik gekozen heb voor de Blackbird.
Gewoon goede service van De Jong en Weheat!

[ Voor 7% gewijzigd door Louis op 01-03-2024 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvlagsma
Louis schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:56:
Gewoon goede service van De Jong en Weheat!
Goede service begint met melden wanneer je een update doet. Je moet volgens mij proactieve leveranciers belonen en niet de brandenblussers die de brand zelf hebben veroorzaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
Dat zou nog een puntje van verbetering kunnen zijn. De Jong was zelf aan het monitoren of bij de klanten de update goed gegaan was alleen ik was sneller met bellen voor ze bij mij waren aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBJansen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-09 09:56
Mafra schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:15:
Bij mij wordt binnenkort de blackbird geïnstalleerd, full electric, met boiler van 300 liter. Gas verwarmingsketel wordt verwijderd. De prijs zonder subsidie, inclusief plaatsing is c.a. €9.500. De subsidie van €3375 (vanaf 2024) kunnen wij na plaatsing terugvragen.
Ik ben vandaag een rondje aan het bellen naar verschillende installateurs voor een prijsindicatie voor een Blackbird warmtepomp incl. plaatsing van een 300 liter boilervat. Ik kom bij lange na niet in de buurt van wat jij hebt betaald. Welke installateur heb jij ingeschakeld?
Tot nu toe liggen de prijzen die ik heb gehoord exclusief subsidie en inclusief plaatsen tussen de 12.000 en 16.000 euro. Voor dat geld ga ik zelf toch nog even verder kijken...
Overigens wel gehoord dat eind april een update komt om te kunnen gaan koelen met de Blackbird, leuk voor de huidige gebruikers om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
RBJansen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Ik ben vandaag een rondje aan het bellen naar verschillende installateurs voor een prijsindicatie voor een Blackbird warmtepomp incl. plaatsing van een 300 liter boilervat. Ik kom bij lange na niet in de buurt van wat jij hebt betaald. Welke installateur heb jij ingeschakeld?
Tot nu toe liggen de prijzen die ik heb gehoord exclusief subsidie en inclusief plaatsen tussen de 12.000 en 16.000 euro. Voor dat geld ga ik zelf toch nog even verder kijken...
Overigens wel gehoord dat eind april een update komt om te kunnen gaan koelen met de Blackbird, leuk voor de huidige gebruikers om te weten!
Het volgende staat op de website van Weheat.nl:

Als leverancier, hanteren wij de volgende adviesprijzen voor de Blackbird-pomp 8kW, exclusief installatiekosten: €6.953,- incl. btw voor de hybride opstelling en €7792 incl. btw voor de all-electric versie. Na aftrek van de landelijke subsidie van €3.375, komt dit neer op €3.578,- voor de hybride Blackbird en €4417,- voor de all-electric uitvoering, incl. btw. Let op: deze prijzen zijn exclusief installatiekosten. Er zit standaard een buffervat van 50 liter bij en een vulfilter.

De installatiekosten van de Blackbird in hybride vorm bij mij waren begin 2024 € 1.500 incl BTW, per situatie is dat natuurlijk verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBJansen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-09 09:56
Peeters1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Het volgende staat op de website van Weheat.nl:

Als leverancier, hanteren wij de volgende adviesprijzen voor de Blackbird-pomp 8kW, exclusief installatiekosten: €6.953,- incl. btw voor de hybride opstelling en €7792 incl. btw voor de all-electric versie. Na aftrek van de landelijke subsidie van €3.375, komt dit neer op €3.578,- voor de hybride Blackbird en €4417,- voor de all-electric uitvoering, incl. btw. Let op: deze prijzen zijn exclusief installatiekosten. Er zit standaard een buffervat van 50 liter bij en een vulfilter.

De installatiekosten van de Blackbird in hybride vorm bij mij waren begin 2024 € 1.500 incl BTW, per situatie is dat natuurlijk verschillend.
Dat klopt en is inderdaad om en na bij de prijs die ik ook terugzie in een gespecificeerde offerte die ik heb gekregen. Deze partij rekent dan echter nog extra circa:
- 1900 voor een RVS boilervat
- 600 voor een buffervat (wat dus onterecht/onnodig is als Weheat die er al bij levert)
- 750 aansluitmateriaal
- 3350 hoofd- + hulpmonteur
- 180 logistieke kosten
- 270 in bedrijfstellen
Zo zit je al tegen de 15K aan voor een full electric installatie, zonder dan de subsidie. Ook al zijn zij duur t.o.v. andere prijsindicaties die ik telefonisch heb gekregen, ik vind het alsnog een behoorlijk bedrag wat er bovenop komt als de goedkoopste zo'n 12K rekent.

[ Voor 6% gewijzigd door RBJansen op 06-03-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
Dat zijn toch enorme prijsverschillen waar installateurs dan mee tellen. Tuurlijk is het ene huis het andere niet Maar vooral bij de "extra" posten lopen de verschillen hard op. Buffervat 484 vs 600. RVS boilervat 1800 vs 1900 en dan die laatste posten loopt het hard op. Bij mij was installatie 1815 incl BTW. Een verschil 2.735€

Kortom je hebt dan zo 3.000 prijs verschil tussen 2 dezelfde offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik ben ook bezig met een WeHeat Black Bird 8kW warmtepomp in hybride opstelling.
Hiermee bedoel ik dat de warmtepomp de CV-ketel vervangt en komt te vervallen en daarmee de warmtevraag op zich neemt voor de kamers.

De warmtapwater vraag wordt nu voorzien van onze elektrische Itho Daalderop mono plus 150l koperen boiler

Ik heb een aantal installateurs uitgenodigd waar er nog 1 langs moet komen. Allemaal zien ze hetzelfde en krijgen dezelfde werkzaamheden. Ook iemand uitgenodigd die een LG aanbiedt. Wat opvalt is dat er 1 partij is die een stuk hoger uit komt voor exact dezelfde werkzaamheden.

Er is 1 partij die boven de €12.000,- uit komt in onze situatie zonder de aftrek van de subsidie.
Andere bieden rond de €10.000,- aan zonder subsidie.

Ik ga hier geen partjen in noemen omdat ik dat slecht vind voor het imago en de persoon leek deskundig maar de prijzen lagen te ver uiteen. Een LG is overigens niet heel veel duurder 7kW monoblock scheelt nog geen 10% qua aanschaf.

Onze situatie voor de installatie:

- 1 groep extra trekken naar de CV ruimte doe ik
- Geen gaten door het dak of gevel. De rookafvoer enf verse lucht toevoer van de CV zal gebruikt worden
- Plat dak te bereiken met een kraan of lift voor de WeHeat, technische mannen kunnen via bovenste verdieping via het dak naar het dak waar de WeHeat komt te staan.
- leidingen gaan door de centrale afvoer unit op het dak en dan door de 80mm buizen naar de CV ruimte
- Gechatte afstand van WeHeat naar buffervat ±5-6m maximaal
- Tado Open therm zoneregeling draadloos. De aanstuur unit hangt al in de CV ruimte op nog geen meter afstand van de CV-ketel

Lang verhaal kort. Werkzaamheden om naar binnen te gaan zijn niet groot. elektra doe ik zelf

IS het bedrag van ±€10.000,- veel voor een installatie die alleen het CV-water moet verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kevin1990 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:27:
Ik ben ook bezig met een WeHeat Black Bird 8kW warmtepomp in hybride opstelling.
Hiermee bedoel ik dat de warmtepomp de CV-ketel vervangt en komt te vervallen en daarmee de warmtevraag op zich neemt voor de kamers.

De warmtapwater vraag wordt nu voorzien van onze elektrische Itho Daalderop mono plus 150l koperen boiler

Ik heb een aantal installateurs uitgenodigd waar er nog 1 langs moet komen. Allemaal zien ze hetzelfde en krijgen dezelfde werkzaamheden. Ook iemand uitgenodigd die een LG aanbiedt. Wat opvalt is dat er 1 partij is die een stuk hoger uit komt voor exact dezelfde werkzaamheden.

Er is 1 partij die boven de €12.000,- uit komt in onze situatie zonder de aftrek van de subsidie.
Andere bieden rond de €10.000,- aan zonder subsidie.
vergelijken zonder de juiste subsidie mee te nemen is niet echt handig, mn omdat verschillende warmtepompen ook verschillende subsidies hebben, vergelijk dus altijd met de netto prijzen.
Ik ga hier geen partjen in noemen omdat ik dat slecht vind voor het imago en de persoon leek deskundig maar de prijzen lagen te ver uiteen. Een LG is overigens niet heel veel duurder 7kW monoblock scheelt nog geen 10% qua aanschaf.

Onze situatie voor de installatie:

- 1 groep extra trekken naar de CV ruimte doe ik
- Geen gaten door het dak of gevel. De rookafvoer enf verse lucht toevoer van de CV zal gebruikt worden
- Plat dak te bereiken met een kraan of lift voor de WeHeat, technische mannen kunnen via bovenste verdieping via het dak naar het dak waar de WeHeat komt te staan.
- leidingen gaan door de centrale afvoer unit op het dak en dan door de 80mm buizen naar de CV ruimte
- Gechatte afstand van WeHeat naar buffervat ±5-6m maximaal
- Tado Open therm zoneregeling draadloos. De aanstuur unit hangt al in de CV ruimte op nog geen meter afstand van de CV-ketel

Lang verhaal kort. Werkzaamheden om naar binnen te gaan zijn niet groot. elektra doe ik zelf

IS het bedrag van ±€10.000,- veel voor een installatie die alleen het CV-water moet verwarmen?
Ja, veel te veel, heb je overigens wel het genoemde vermogen nodig vooral omdat je eigenlijk een FE gaat komen maar eigenlijk daar maar 70% van gaat gebruiken omdat je SWW dus elders gaat halen.

hoeveel geluid maakt die Weheat nu echt (ik kan namelijk nog steeds geen juiste geluidsvermogen waarde vinden, ze doen daar helaas een beetje geheimzinnig over.) ps. heb je hulp nodig voor het berekenen mag je me gerust een pm sturen.

ik vraag me werkelijk af of een hybride in combinatie met een e-cv (of iets dergelijks niet handiger, en vooral goedkoper is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:24:
[...]

vergelijken zonder de juiste subsidie mee te nemen is niet echt handig, mn omdat verschillende warmtepompen ook verschillende subsidies hebben, vergelijk dus altijd met de netto prijzen.

[...]

Ja, veel te veel, heb je overigens wel het genoemde vermogen nodig vooral omdat je eigenlijk een FE gaat komen maar eigenlijk daar maar 70% van gaat gebruiken omdat je SWW dus elders gaat halen.

hoeveel geluid maakt die Weheat nu echt (ik kan namelijk nog steeds geen juiste geluidsvermogen waarde vinden, ze doen daar helaas een beetje geheimzinnig over.) ps. heb je hulp nodig voor het berekenen mag je me gerust een pm sturen.

ik vraag me werkelijk af of een hybride in combinatie met een e-cv (of iets dergelijks niet handiger, en vooral goedkoper is).
De reden van de vergelijking voor de subsidie is omdat toch eerst de installatie plaats moet hebben gevonden en ook zijn betaald voordat er aanspraak op de subsidie gedaan kan worden. Daarbij heb ik 2 installateurs vergeleken met hetzelfde product en dus ook de subsidie (als ik het goed heb een bedrag van €3375,-) waarvan ik al een prijs heb mogen ontvangen. Partij 3 komt binnen 2 weken voor de schouw.

De LG 7kW monoblock heeft een subsidiebedrag van €3075,-
Nadeel van de LG is dat die zwaarder is, R32 middel gebruikt maar wel R290 ready is aldus de installateur. Als de WeHeat de warmtepomp wordt dan hoeft dit niet meer vervangen te worden. Wel had de installateur over onderhoud contract waar ik van WeHeat niks over eventueel onderhoud hoor.

Wat betreft of het vermogen van de warmtepomp wel nodig is ben ik en ook de installateurs die ik over de vloer heb gehad van mening dat dit niet nodig is. Echter ben ik van mening dat de 7kW (LG) of 8kW (WeHeat) beter tot zijn recht komen om de volgende reden. Als het echt wat kouder wordt zal een kleinere warmtepomp harder moeten werken om toch de warmtevraag te kunnen leveren en daardoor minder efficiënt wordt.
Dit is eigenlijk alleen maar gebaseerd op de gedachte van mij overigens. De airco’s die ik heb gemonteerd in 2 slaapkamers zijn ook zwaar over bemeten (3.5kW per stuk)

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rij te zitten maar wil wel een nette prijs voor een product waar ik denk dat sommige partijen grof willen verdienen aan werkzaamheden die ze makkelijk wordt gemaakt. Geld verdienen willen we allemaal maar wel op een eerlijke manier. Als ik je zo hoor vind je de prijs alsnog erg hoog. Wat zou voor een WeHeat Blackbird 8kW in onze situatie een redelijke prijs moeten zijn volgens jou?

Wat betreft de E-CV ketel. Hier ben ik mee bezig geweest maar deze zijn wel een stuk goedkoper dan een warmtepomp maar gebruiken zoveel meer stroom. En ja ik heb nu een elektrische boiler staan en geen warmtepomp boiler en misschien had ik het achteraf anders gedaan maar het apparaat hangt er nu sinds een half jaartje. Daar komt bij dat de vloer waar deze op staat niet teveel belasting mag hebben per vierkante meter dus een grotere warmtepomp boiler was niet mogelijk. Hij staat nu op de bovenste verdieping die er later is opgebouwd en staat op een “zwevende betonvloer”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kevin1990 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:44:
[...]
Nadeel van de LG is dat die zwaarder is, R32 middel gebruikt maar wel R290 ready is aldus de installateur.
"R290 ready" bestaat niet. Compleet andere drukken, veiligheidseisen en olie.
Is ook zinloos omdat R32 gedurende de levensduur beschikbaar zal zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Proton_ schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:12:
[...]

"R290 ready" bestaat niet. Compleet andere drukken, veiligheidseisen en olie.
Is ook zinloos omdat R32 gedurende de levensduur beschikbaar zal zijn.
Oké hier had ik mij nog niet in verdiept omdat ik nog niet alle documentatie had gehad van de installateur.
Maar een verkooppraatje dus... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
Dan zou bij mij die installateur al gelijk afvallen door dit soort onzin verkooppraatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kevin1990 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:44:
[...]

De reden van de vergelijking voor de subsidie is omdat toch eerst de installatie plaats moet hebben gevonden en ook zijn betaald voordat er aanspraak op de subsidie gedaan kan worden. Daarbij heb ik 2 installateurs vergeleken met hetzelfde product en dus ook de subsidie (als ik het goed heb een bedrag van €3375,-) waarvan ik al een prijs heb mogen ontvangen. Partij 3 komt binnen 2 weken voor de schouw.
juist, dat klopt zo snel je het over exact de zelfde warmtepomp hebt en alleen het verschil de installerende partij is, zo snel dat echter niet meer klopt kom je dus uit op het vergelijken van appels met peren, je hebt namelijk ook de LG in het visier.
dus beter is om hier echt netto te gaan vergelijken, het gaat er uiteindelijk om wat ben je onder de streep kwijt.
De LG 7kW monoblock heeft een subsidiebedrag van €3075,-
Nadeel van de LG is dat die zwaarder is, R32 middel gebruikt maar wel R290 ready is aldus de installateur. Als de WeHeat de warmtepomp wordt dan hoeft dit niet meer vervangen te worden. Wel had de installateur over onderhoud contract waar ik van WeHeat niks over eventueel onderhoud hoor.
R290 ready ???, ik zou daar toch echt de vraagtekens (heel groot) bij willen zetten.
zorg dat je dat zwart op wit krijgt en dat de ombouw kosten voor de leverancier zijn.
Gezien de laatste ontwikkelingen en de nieuwe F-gassen verordening van de EU hoef je nu nog geen zorgen te maken over R32, het zag er namelijk eerst wel een stuk slechter uit. na de levensduur van circa 15 jaar zul je toch over gaan op andere koudemiddelen. vergeet niet dat R290 ook zijn (best grote) nadelen heeft.
onderhoud is bij een warmtepomp iets heel anders dan bij een CV.
Veel onderhoud kun je zelf doen mits je voldoende hebt nagedacht op de locatie en berijkbaarheid van een warmtepomp. Helaas word dat bij de aanschaf vaak vergeten. dus boven op het dak terwijl je daar nagenoeg niet meer kunt komen :? dat is dus een voorgeprogrammerde plek voor ellende, niet nu, maar later dus wel.
Wat betreft of het vermogen van de warmtepomp wel nodig is ben ik en ook de installateurs die ik over de vloer heb gehad van mening dat dit niet nodig is. Echter ben ik van mening dat de 7kW (LG) of 8kW (WeHeat) beter tot zijn recht komen om de volgende reden. Als het echt wat kouder wordt zal een kleinere warmtepomp harder moeten werken om toch de warmtevraag te kunnen leveren en daardoor minder efficiënt wordt.
Dit is eigenlijk alleen maar gebaseerd op de gedachte van mij overigens. De airco’s die ik heb gemonteerd in 2 slaapkamers zijn ook zwaar over bemeten (3.5kW per stuk)
wat bij het overbemeten van warmtepompen vaak wordt vergeten is dat niet alleen de bovengrens omhoog gaat, op zich is dat prima, juist voor die 2-4 dagen per jaar dat het (voor ons dan) echt koud word. (Een gemiddelde zweed denkt daar waarschijnlijk anders over en lacht je toe)
Maar veel belangrijker, dus ook de ondergrens gaat omhoog, en laten we nu juist in die regio wonen waar het niet zo koud gaat worden maar we wel een beetje warmte in huis willen hebben.
is die ondergrens dan te hoog, dus de warmtepomp kan niet laag genoeg moduleren, ga je dus veel meer verbruiken dan eigenlijk nodig is. lijkt me niet echt wenselijk vooral omdat je op de zuinige toer wilt. En dat blijft dan dus de komende 15 jaar (circa 40-50% van je draaiuren van je warmtepomp zitten echter in dat gebied!) :(
Dus een goede berekening wat je nu echt nodig hebt kan je later 15 jaar lang van een hoop extra onnodige kosten besparen. :Y
Ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rij te zitten maar wil wel een nette prijs voor een product waar ik denk dat sommige partijen grof willen verdienen aan werkzaamheden die ze makkelijk wordt gemaakt. Geld verdienen willen we allemaal maar wel op een eerlijke manier. Als ik je zo hoor vind je de prijs alsnog erg hoog. Wat zou voor een WeHeat Blackbird 8kW in onze situatie een redelijke prijs moeten zijn volgens jou?
sorry, maar juist die prijs is voor mij een reden om juist niet voor de Weheat te kiezen, los van andere aspecten waar ik niet echt vrolijk van ga worden. Ik denk dat de prijs veel te hoog is voor het product (sorry).

wil je meer zou ik eens gaan kijken naar een Amber (kost ook het nodige) of je gaat voor een hele andere strategie, nu hybride en later een upgrade naar FE en dat voor duidelijk lagere prijs.
Wat betreft de E-CV ketel. Hier ben ik mee bezig geweest maar deze zijn wel een stuk goedkoper dan een warmtepomp maar gebruiken zoveel meer stroom. En ja ik heb nu een elektrische boiler staan en geen warmtepomp boiler en misschien had ik het achteraf anders gedaan maar het apparaat hangt er nu sinds een half jaartje. Daar komt bij dat de vloer waar deze op staat niet teveel belasting mag hebben per vierkante meter dus een grotere warmtepomp boiler was niet mogelijk. Hij staat nu op de bovenste verdieping die er later is opgebouwd en staat op een “zwevende betonvloer”.
met dit in het achterhoofd zou ik wel weten wat te doen)
nee, een E-CV ketel is geen vervanging voor een warmtepomp maar moet meer gezien worden in een hybride toepassing waar je geen SWW meer nodig hebt omdat dat al op een andere manier is opgelost en wel wilt kiezen voor een hybride warmtepomp die een E-CV ketel met COP=1 alleen nodig heeft als backup voor zeer korte tijd en waar dus die COP=1 te verwaarlozen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
MacD007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:24:
[...]

juist, dat klopt zo snel je het over exact de zelfde warmtepomp hebt en alleen het verschil de installerende partij is, zo snel dat echter niet meer klopt kom je dus uit op het vergelijken van appels met peren, je hebt namelijk ook de LG in het visier.
dus beter is om hier echt netto te gaan vergelijken, het gaat er uiteindelijk om wat ben je onder de streep kwijt.

[...]
R290 ready ???, ik zou daar toch echt de vraagtekens (heel groot) bij willen zetten.
zorg dat je dat zwart op wit krijgt en dat de ombouw kosten voor de leverancier zijn.
Gezien de laatste ontwikkelingen en de nieuwe F-gassen verordening van de EU hoef je nu nog geen zorgen te maken over R32, het zag er namelijk eerst wel een stuk slechter uit. na de levensduur van circa 15 jaar zul je toch over gaan op andere koudemiddelen. vergeet niet dat R290 ook zijn (best grote) nadelen heeft.
onderhoud is bij een warmtepomp iets heel anders dan bij een CV.
Veel onderhoud kun je zelf doen mits je voldoende hebt nagedacht op de locatie en berijkbaarheid van een warmtepomp. Helaas word dat bij de aanschaf vaak vergeten. dus boven op het dak terwijl je daar nagenoeg niet meer kunt komen :? dat is dus een voorgeprogrammerde plek voor ellende, niet nu, maar later dus wel.

[...]
wat bij het overbemeten van warmtepompen vaak wordt vergeten is dat niet alleen de bovengrens omhoog gaat, op zich is dat prima, juist voor die 2-4 dagen per jaar dat het (voor ons dan) echt koud word. (Een gemiddelde zweed denkt daar waarschijnlijk anders over en lacht je toe)
Maar veel belangrijker, dus ook de ondergrens gaat omhoog, en laten we nu juist in die regio wonen waar het niet zo koud gaat worden maar we wel een beetje warmte in huis willen hebben.
is die ondergrens dan te hoog, dus de warmtepomp kan niet laag genoeg moduleren, ga je dus veel meer verbruiken dan eigenlijk nodig is. lijkt me niet echt wenselijk vooral omdat je op de zuinige toer wilt. En dat blijft dan dus de komende 15 jaar (circa 40-50% van je draaiuren van je warmtepomp zitten echter in dat gebied!) :(
Dus een goede berekening wat je nu echt nodig hebt kan je later 15 jaar lang van een hoop extra onnodige kosten besparen. :Y

[...]

sorry, maar juist die prijs is voor mij een reden om juist niet voor de Weheat te kiezen, los van andere aspecten waar ik niet echt vrolijk van ga worden. Ik denk dat de prijs veel te hoog is voor het product (sorry).

wil je meer zou ik eens gaan kijken naar een Amber (kost ook het nodige) of je gaat voor een hele andere strategie, nu hybride en later een upgrade naar FE en dat voor duidelijk lagere prijs.

[...]
met dit in het achterhoofd zou ik wel weten wat te doen)

[...]

nee, een E-CV ketel is geen vervanging voor een warmtepomp maar moet meer gezien worden in een hybride toepassing waar je geen SWW meer nodig hebt omdat dat al op een andere manier is opgelost en wel wilt kiezen voor een hybride warmtepomp die een E-CV ketel met COP=1 alleen nodig heeft als backup voor zeer korte tijd en waar dus die COP=1 te verwaarlozen is.
Het onderhoud wat hieronder valt en zelf kan is door ons prima te doen. Het dak waar deze op staat is via het andere dak met een trap goed bereikbaar. Gisteren nog op het dak geweest om wat maten op te nemen voor eventuele plaatsing van een warmtepomp.

In onze situatie is een hybride warmtepomp met een CV-ketel een grotere ingreep met wat er moet gebeuren. De reden van alleen de warmtepomp is dat de rook afvoer en toevoer van de huidige CV-ketel gebruikt kan worden voor de leidingen waar dit met een hybride warmtepomp niet kan. Daarnaast vervalt dan de CV-ketel niet waar ik juist vanaf wil vanwege het gas en daar komt nog bij dat de ruimte waar de CV-ketel hangt te beperkt is om nog veel bij te hangen. Als de CV-ketel vervalt is er natuurlijk wel een stuk meer ruimte. En waar je goed aan doet is denk ik per huis verschillend en per situatie.

De E-CV is bij mij in ieder geval afgevallen door het stroomverbruik wat bij ons echt serieus is. Dit heb ik door laten rekenen en kom met de zonnepanelen opbrengst niet weg voor ons huidige stroomverbruik en wat de E-CV verbruikt waarbij ik juist ervoor wil zorgen dat de stroom die ik afneem bij een aanbieder beperkt tot 0 is.

Daar hebben we ook een auto gekocht die het mogelijk maakt bi-directioneel te laden. De lader hiervoor is veel te duur (€6000,-) dus zolang er gesaldeerd kan worden komt deze er nog niet.
Toekomst muziek maar je ken het maar hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebhoutje
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-08 19:42
Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje over de Weheat pomp in combinatie met Tado. Ik lees dat sommige hier gebruik van maken, maar Tado noemt Weheat niet als warmtepomp leverancier waarmee ze werken. Merken jullie hier iets van qua werking van de apparaten met elkaar?

Daarnaast zie ik dat ze bij Tado het product Balance hebben. Waardoor je met een dynamisch energiecontract veel kan besparen.

https://www.tado.com/nl-nl/pers/tado-balance-launch
https://support.tado.com/...balance-voor-warmtepompen

Wie maakt hier al gebruik van? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Ik ga in Mei verhuizen en ik wil graag overstappen naar een dynamisch energiecontract. Nu ben ik op zoek naar de beste oplossing qua warmtepomp ism bijv een tado/plugwise om het meeste voordeel eruit te halen. Wie is hier al bezig?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 11:47
Ik kan echt nergens vinden dat Weheat een buffervat en vuilfilter standaard meelevert.
Alle offertes die ik heb rekenen extra kosten voor een vuilfilter en tegen meerprijs optioneel een buffervat.
Overigens fluctueren de bedragen hier tussen de 7900 en 8500 euro netto voor een hybride 8kw blackbird installatie (subsidie van 3375 euro is er dus al af dan).

Dat maakt een Quatt of eigenlijk Quatt Duo - om juist te vergelijken - toch wel erg scherp qua prijs. Er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil in zitten, maar het maakt voor mij de beslissing er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Reintjuhh schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:45:
Ik kan echt nergens vinden dat Weheat een buffervat en vuilfilter standaard meelevert.
Alle offertes die ik heb rekenen extra kosten voor een vuilfilter en tegen meerprijs optioneel een buffervat.
Overigens fluctueren de bedragen hier tussen de 7900 en 8500 euro netto voor een hybride 8kw blackbird installatie (subsidie van 3375 euro is dus al af dan).

Dat maakt een Quatt of eigenlijk Quatt Duo - om juist te vergelijken - toch wel erg scherp qua prijs. Er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil in zitten, maar het maakt voor mij de beslissing er niet makkelijker op.
Begin februari 2024 is bij mij een hybride Blackbird geïnstalleerd. Is standaard met een buffervat van 50 lt en een vuilfilter geplaatst, zonder extra kosten. In februari heb ik toen daarvan een foto geplaatst. Tot op heden geen gas verbruikt voor de cv. Mijn kosten waren € 8200 incl BTW en incl installatie. ISDE subsidie heb ik deze week binnengekregen via knip inderdaad € 3.375. Dus netto kom ik uit op ongeveer € 5.000. Extra kosten was € 200 voor dak doorvoer, en € 250 voor een T6 thermostaat.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 08-11-2024 00:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 11:47
Voor dat netto bedrag (of iets hoger) zou ik direct tekenen. Offertes van €3000 hoger die ik heb, zie dat maar eens terug te verdienen.

Het probleem is dat er aan mijn kant (Zuid Holland) niet zoveel installateurs zitten. Dat komt de prijs niet ten goede natuurlijk. Overigens moet ik de electra dan nog zelf doen, maar dat is niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Ik zou zeggen neem eens contact met de Jong Verwarmings techniek op voor installatie. Bij mij is begin februari ook in hybride de blackbird geïnstalleerd. Ik was ook meer in de richting het bedrag van Peeters kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Beste allen,

Hierbij de offerte van de enige partij die in mijn regio wilt leveren (of interesse toont om te willen leveren). Graag jullie mening.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zb6NGZ5aQ7OR5BzqlhPH88zGE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiZmGWdU7ru674xpyclNnm76.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafra
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-08 20:45
Buffervat is volgens mij inbegrepen bij WeHeat warmtepomp. Ik vind de installatiekosten (de 3 vermelde regels) vrij hoog. Ik zie dat prijzen excl. BTW zijn, daar gaat deze leverancier nog eens extra op verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@Peeters1 ik ben benieuwd naar je besparingen. Ik neem aan hoger electraverbruik en lager gasverbruik sinds de weheat geinstalleerd is. Overall een goede besparing? Kan je daar iets meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mafra schreef op maandag 25 maart 2024 @ 01:20:
Buffervat is volgens mij inbegrepen bij WeHeat warmtepomp. Ik vind de installatiekosten (de 3 vermelde regels) vrij hoog. Ik zie dat prijzen excl. BTW zijn, daar gaat deze leverancier nog eens extra op verdienen.
@Raimundus Offertes aan particulieren moeten of indien deze excl. BTW zijn een extra post over de BTW hebben, anders mag je indien dit niet vermeld word er van uitgaan dat dit incl BTW is.
Ik zie zowel geen vermelding excl BTW als geen aparte post BTW dus zijn dit prijzen incl BTW
Voor een 6 kW is dit met subsidie aan de zeer hoge kant, ik zou naar een ander merk gaan omkijken, 6 kW is overigens voor een FE aan de zeer lage kant.
Ik denk dat er veel betere en vooral goedkopere alternatieven te vinden zijn.

Heb je wel naar je besparing gekeken? Wat is hier je ROI ? Zou zo maar kunnen dat deze tussen 10-15 jaar ligt, levensduur kun je rekenen ook tussen 12-15 jaar. In dergelijke situaties zou een ROI max 50% van de levensduur mogen zijn, hier dus 7,5 jaar, met een 6 kW ga je dat dus nooit halen, met een schatting van 600-800 euro netto winst per jaar. Zelfs bij 1.000 euro netto winst zit je nog aan ruim 11 jaar, met onderhoud zelfs richting de 15 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 25-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik heb vorige week getekend voor een WeHeat Blackbird 8kW warmtepomp.
De Jong had een goed aanbod maar ging iemand toch een stukje lager zitten. Ik had bij deze partij een goed gevoel. Installatie datum 27 mei 2024.

Ik heb op 1 kamer na in de tussentijd allemaal lage temperatuur convectoren met wandbevestiging gemonteerd van Jaga op nog 1 kamer na. (Deze moet ik nog aanschaffen, eerst 1 ophangen in de gang die ik nog klaar heb staan)

Wij nemen een All Eletric opstelling met 50l buffervat en de WeHeat gaat samenwerken met een Tado Open Therm met zoneregeling (draadloze variant)

Als optie heb ik gekozen om een elektrisch verwarmingselement extra te laten monteren van 2.5kW in het CV systeem mocht de warmtepomp het zwaar krijgen of dat er toch ineens veel vermogen gevraagd wordt zodat het verwarmingselement mee kan helpen voor de warmtevraag.

Al het warm tapwater gaat bij ons al buiten de CV-ketel om door een 150l boilervat uit 2023.

Ik zie alleen dat er gesproken wordt over subsidies van €3375m- waarbij de subsidie die wij op de offerte ebben staan lager is namelijk €3150,- (KA25415)
Ik weet niet waar dit verschil hem in zit?

Overigens bereid ik de electra zelf voor. 2 extra groepen, 1 voor we WeHeat naar het dak en 1 voor het verwarmingselement in de CV-ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Peeters1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:43:
[...]

Begin februari 2024 is bij mij een hybride Blackbird geïnstalleerd. Is standaard met een buffervat van 50 lt en een vuilfilter geplaatst, zonder extra kosten. In februari heb ik toen daarvan een foto geplaatst. Tot op heden geen gas verbruikt voor de cv. Mijn kosten waren € 8200 incl BTW en incl installatie. ISDE subsidie heb ik deze week binnengekregen via www.ISDE.nl, inderdaad € 3.375. Dus netto kom ik uit op ongeveer € 5.000. Extra kosten was € 200 voor dak doorvoer, en € 250 voor een T6 thermostaat.
Jouw installatie bedrag is erg laag! Fijn natuurlijk ;)
Hoeveel meer electra verbruik je geschat door de WeHeat?
Ik kom via deze site uit op een ander subsidie bedrag? Waar heb jij het subssidie bedrag gevonden?

https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafra
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-08 20:45
Subsidie voor Blackbird is per 1-1-2024 verhoogd naar € 3.375. Zie ISDE lijst van 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Mafra schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:52:
Subsidie voor Blackbird is per 1-1-2024 verhoogd naar € 3.375. Zie ISDE lijst van 2024.
Ah ik zie het nu! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peeters1
hmeijlink schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:19:
@Peeters1 ik ben benieuwd naar je besparingen. Ik neem aan hoger electraverbruik en lager gasverbruik sinds de weheat geinstalleerd is. Overall een goede besparing? Kan je daar iets meer over vertellen?
Vanaf installatie op 6 februari geen gas meer verbruikt voor warm water verwarming. Alleen 1x een defrost gehad.
Natuurlijk meer verbruik electriciteit, omdat er ook zonnepanelen en opladen elektrische auto door heen loopt, kan ik daar geen betrouwbaar cijfer van geven. Blackbird draait meestal op een laag vermogen.Gemiddeld COP meestal tussen de 4 en de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gert H
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-08-2024
WeHeat
Bedrijfsaccount WeHeat
www.weheat.nl

lonkhuijzen schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:00:
@WeHeat

heb je ook Energie-Efficiëntie Metingen beschikbaar bij 45°C en 55°C?

Mijn huis heeft ergens tussen de 45°C en 55°C nodig om warm te blijven namelijk.
We hebben helaas geen cijfers voor alle mogelijke temperaturen in een gecertificeerde lab-omgeving. De cijfers van 55°C hebben we wel. De Blackbird heeft een SCOP van 3.61 bij 55°C. De COPs bij verschillende lucht-temperaturen zijn zoals hieronder:

Lucht temperatuur COP
-7 2.35
2 3.51
7 4.37
12 6.50
-10 2.05

Nu ben ik wel wat in verwarring.
Op de site van WeHeat wordt een COP bij 7/55 vermeld van 2,89, dat lijkt me toch wel wezenlijk anders dan de hier vermelde 4,37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
gert H schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
WeHeat
Bedrijfsaccount WeHeat
www.weheat.nl

@WeHeat

Waarom his dat zo ? wat voor afgifte systeem heb je ? mogelijk is dat door geringe aanpassingen ook om laag te brengen.
Mijn huis heeft ergens tussen de 45°C en 55°C nodig om warm te blijven namelijk.
We hebben helaas geen cijfers voor alle mogelijke temperaturen in een gecertificeerde lab-omgeving. De cijfers van 55°C hebben we wel. De Blackbird heeft een SCOP van 3.61 bij 55°C. De COPs bij verschillende lucht-temperaturen zijn zoals hieronder:

Lucht temperatuur COP
-7 2.35
2 3.51
7 4.37
12 6.50
-10 2.05

Op de site van WeHeat wordt een COP bij 7/55 vermeld van 2,89, dat lijkt me toch wel wezenlijk anders dan de hier vermelde 4,37.
dit soort gegevens zijn leuk en aardig maar zegt eigenlijk voor je eigen situatie helemaal niets uit, zeker als je ook nog aangeeft dat je denkt dat je die 55 graden nodig hebt. Jou COP zou nog wel eens nog veel slechter kunnen zijn.
want dan wordt het voor een warmtepomp, ongeacht welk merk je ook pakt toch wel erg lastig, en zul je eigenlijk moeten afvragen of een warmtepomp voor jou wel zo'n goed idee is.
vergeet niet, een warmtepomp heeft zijn beperkingen en is echt niet overall toepassbaar, hoewel de fabrikanten je dat wel willen laten geloven.

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 28-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weheat
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 11:10

Weheat

Bedrijfsaccount Weheat

www.weheat.nl

gert H schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:32:
WeHeat
Bedrijfsaccount WeHeat
www.weheat.nl

@WeHeat

Lucht temperatuur COP
-7 2.35
2 3.51
7 4.37
12 6.50
-10 2.05

Ik begrijp de verwarring maar beiden zijn correct, ze zijn namelijk bij verschillende vermogens gemeten.
De COP van 2.89 is op het maximale vermogen gemeten, deze is eigenlijk alleen bedoeld als calibratiepunt in de NEN-14825 norm. De COP van 4,37 is gemeten bij de deellast die hoort bij 7 graden buitenluchttemperatuur, deze is dus realistisch als je bij een buitenluchttemperatuur van -10 het maximale vermogen nodig hebt. De COP van 2.89 is wat dat betreft niet realistisch.
Ik snap dat het misschien een ingewikkeld (technisch) verhaal is. Als u meer wilt weten is onze klantenservice altijd beschikbaar voor meer informatie!

We zullen de website aanpassen zodat er hopelijk minder verwarring ontstaat.

www.weheat.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Als jullie gewoon duidelijke, volledige technische databladen publiceren dan is deze verwarring niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLi
Ervaring van nieuwe installatie.

Huis 1993, goed geïsoleerd, beneden 2 convectorputten + 3 kleine normale radiatoren. Boven allen convector-radiatoren. Gezien veel reacties dat bij hybride alsnog de ketel nooit aangaat, gekozen voor full electric via De Jong. 17 februari offerte getekend, installatie afgelopen week.

Kosten (excl. BTW): All-Electric Blackbird + binnenunit 6995 + Installatie 1517 (dat is inclusief aanleggen 2 extra groepen + Thermostaat Honeywell T6 bedraad 165 + Buffervat Parallel 400 + Boiler 300ltr 1435 + Demontage/afvoer CV-ketel 100. BTW dan 2228, totaal afgerond: 12.840.
Subsidie 3375. Netto complete installatie: 9.465 euro.

Installatie door 2 personen, werken netjes en alles wordt afgestemd. Kan niet anders zeggen dat het hele proces vlot en goed verlopen is. Het duurt een aantal dagen voordat het systeem zichzelf ingeleerd heeft, dat zie je ook in de grafieken al na 3 dagen dat ie anders reageert. Dus rustig afwachten en volgende week wat zaken doorspreken of er instellingen aangepast dienen te worden om nog zuiniger te worden. Zo is de SWW (Sanitair Warm Water, ofwel de boiler) ingesteld op 55 graden maar ik schat dat deze wel naar beneden kan, afhankelijk of we dan met de douchetijd nog ruim uit kunnen komen. Dat kun je zelf instellen in de portal.
Afijn, nu eerst eens rustig achterover zitten om het resultaat te bekijken.

Heb overigens nog wel gas om te koken, bekijken we later, is wel een dingetje om over te stappen. En we hebben ook een gashaard voor de gezelligheid hoewel we die door de enorme gasprijzen de afgelopen 2 jaar vrijwel niet aan hebben gehad.

Op verzoek wat foto's want dat willen potentiële gebruikers hier graag zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRnBUCI7nvteBk31EsV6DBy-GK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flL2IhRw91piLnh3gDA4sIj6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8rtaaqwi2YJyf2xwJfl_3kpAjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lDTi7v5pLP9KmZFah6wGlLJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JuXz7MGqJxxBgyOq1X0d83k8eM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g38gYuCMtYzDjmmYNYlfP5c3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwRbMt_Yt3AkhtDR2hebbdkqrXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQF78g4G2t2MXSbwDyArgQrN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
DaLi schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:56:
Ervaring van nieuwe installatie.

Huis 1993, goed geïsoleerd, beneden 2 convectorputten + 3 kleine normale radiatoren. Boven allen convector-radiatoren. Gezien veel reacties dat bij hybride alsnog de ketel nooit aangaat, gekozen voor full electric via De Jong. 17 februari offerte getekend, installatie afgelopen week.

Kosten (excl. BTW): All-Electric Blackbird + binnenunit 6995 + Installatie 1517 (dat is inclusief aanleggen 2 extra groepen + Thermostaat Honeywell T6 bedraad 165 + Buffervat Parallel 400 + Boiler 300ltr 1435 + Demontage/afvoer CV-ketel 100. BTW dan 2228, totaal afgerond: 12.840.
Subsidie 3375. Netto complete installatie: 9.465 euro.

Installatie door 2 personen, werken netjes en alles wordt afgestemd. Kan niet anders zeggen dat het hele proces vlot en goed verlopen is. Het duurt een aantal dagen voordat het systeem zichzelf ingeleerd heeft, dat zie je ook in de grafieken al na 3 dagen dat ie anders reageert. Dus rustig afwachten en volgende week wat zaken doorspreken of er instellingen aangepast dienen te worden om nog zuiniger te worden. Zo is de SWW (Sanitair Warm Water, ofwel de boiler) ingesteld op 55 graden maar ik schat dat deze wel naar beneden kan, afhankelijk of we dan met de douchetijd nog ruim uit kunnen komen. Dat kun je zelf instellen in de portal.
Afijn, nu eerst eens rustig achterover zitten om het resultaat te bekijken.

Heb overigens nog wel gas om te koken, bekijken we later, is wel een dingetje om over te stappen. En we hebben ook een gashaard voor de gezelligheid hoewel we die door de enorme gasprijzen de afgelopen 2 jaar vrijwel niet aan hebben gehad.

Op verzoek wat foto's want dat willen potentiële gebruikers hier graag zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het een interssant apparaat en de installatie ziet er netjes uit. Is er al ervaring met de werking bij 2 dagen sneeuw? De luchtstroom wordt volgens mij door sneeuw erg beperkt waardoor de warmteproductie ook (flink) zal afnemen. In jouw situatie kan je er volgens mij makkelijk bij maar als hij bijvoorbeeld op een dakkapel staat wordt het een stuk lastiger....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLi
GoEV6 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Ik vind het een interssant apparaat en de installatie ziet er netjes uit. Is er al ervaring met de werking bij 2 dagen sneeuw? De luchtstroom wordt volgens mij door sneeuw erg beperkt waardoor de warmteproductie ook (flink) zal afnemen. In jouw situatie kan je er volgens mij makkelijk bij maar als hij bijvoorbeeld op een dakkapel staat wordt het een stuk lastiger....
2 dagen sneeuw. Uiteraard denk je over zoiets ook na. Maar van de andere kant wordt de kans op 2 dagen sneeuw al steeds kleiner de laatste jaren. Mocht het echter op een gegeven moment tóch even nodig zijn dan kun je een elektrisch kacheltje kortstondig aanzetten (of in ons geval kunnen we ook nog even de airtco op verwarmen zetten).

En over mijn overdenkingen om van het aardgas af te kunnen heb ik inmiddels gezien dat een ombouwsetje van aardgas naar propaansproeier van een gasfornuis circa 15 euro kost en dat van de gashaard wellicht iets meer is maar niet duur.
Sinds 1 februari is het af laten sluiten van de gasaansluiting weer gratis overigens.
Vastrecht en netbeheerskosten worden dan in mijn geval circa 250 euro minder per jaar. Het koken op gas zal geschat zo'n 70 euro per jaar kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
DaLi schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:14:
[...]

2 dagen sneeuw. Uiteraard denk je over zoiets ook na. Maar van de andere kant wordt de kans op 2 dagen sneeuw al steeds kleiner de laatste jaren. Mocht het echter op een gegeven moment tóch even nodig zijn dan kun je een elektrisch kacheltje kortstondig aanzetten (of in ons geval kunnen we ook nog even de airtco op verwarmen zetten).

En over mijn overdenkingen om van het aardgas af te kunnen heb ik inmiddels gezien dat een ombouwsetje van aardgas naar propaansproeier van een gasfornuis circa 15 euro kost en dat van de gashaard wellicht iets meer is maar niet duur.
Sinds 1 februari is het af laten sluiten van de gasaansluiting weer gratis overigens.
Vastrecht en netbeheerskosten worden dan in mijn geval circa 250 euro minder per jaar. Het koken op gas zal geschat zo'n 70 euro per jaar kosten.
Je hebt dan 2 dagen ook geen SWW. Ik wil bij de keus van een WP minimaal het comfort en de zekerheid van werking hebben als bij mij CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:28

AirX

Tweak Guru

Van Weheat vernam ik dat bij defrosts de ventilator de andere kant opblaast, dus naar beneden. De luchtstroom en warmte zou moeten helpen bij sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Als je echt zeker wilt zijn zou je nog een warmtemat of -lint onder de warmtepomp op het platdak kunnen leggen. Wanneer de sneeuw een probleem is steek je de stekker in het stopcontact en weg sneeuw :). Kost niet zoveel, zo’n systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen_l
  • Laatst online: 14-08 10:48
AirX schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:40:
Van Weheat vernam ik dat bij defrosts de ventilator de andere kant opblaast, dus naar beneden. De luchtstroom en warmte zou moeten helpen bij sneeuw.
Bovenstaande vertelde de installateur mij ook toen ik hier naar vroeg. De sneeuw zou zo verdwenen zijn met een defrost cyclus (70°). Ik ben er echter niet zo zeker van dat dit echt afdoende is. Ben bang voor ijs-aangroei/ ophoping, aan- en om de machine.

In mijn beleving koelt het smeltwater, na gelang buitentemperatuur, snel af en vriest weer het op een ander plek waar aan.

Hoe staan jullie hier in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

coen_l schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Bovenstaande vertelde de installateur mij ook toen ik hier naar vroeg. De sneeuw zou zo verdwenen zijn met een defrost cyclus (70°). Ik ben er echter niet zo zeker van dat dit echt afdoende is. Ben bang voor ijs-aangroei/ ophoping, aan- en om de machine.

In mijn beleving koelt het smeltwater, na gelang buitentemperatuur, snel af en vriest weer het op een ander plek waar aan.

Hoe staan jullie hier in?
Het zal zeker weer ergens anders bevriezen. Bijvoorbeeld in je afvoer. Vraag is of het te erg gaat worden. Als de warmtepomp op een moeilijk te bereiken plaats staat zou ik toch tracing/warmtelint plaatsen, ook bij/in de afvoer. Dan kun je die bij nood aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
@DaLi hoe heb je de aansturing ingeregeld? OpenTherm thermostaat, aan/uit thermostaat of stooklijn? En hoe ziet (gemiddeld) stroomverbruik eruit?

[ Voor 18% gewijzigd door hmeijlink op 31-03-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLi
hmeijlink schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:49:
@DaLi hoe heb je de aansturing ingeregeld? OpenTherm thermostaat, aan/uit thermostaat of stooklijn? En hoe ziet (gemiddeld) stroomverbruik eruit?
Aansturing OpenTherm met Honeywell T6 thermostaat bedraad, degene die De Jong erbij aanbeveelt.
Thermostaat heb ik continue op 19.5 graden staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRXOJqF5KROTuo9fk_keJOMwOCM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wbpdW48Z6bwJRWfYLv097hGE.png?f=user_large

Stroomverbruik is lastig te meten, de Blackbird zit met een directe kabel vanuit meterkast verbonden.
Maar als ik zie wat ik normaal aan stroom verbruik en het verbruik van de afgelopen 3 dagen, dan heeft het systeem circa 7 à 8 kWh per dag gebruik. Je kunt dat uiteraard alleen vergelijken met andere systemen op dezelfde dagen met dezelfde temperaturen. Het is dus maar een indicatie.

IJsvroming waar eerder over gevraagd werd. De handleiding zegt hierover:
Het is normaal dat er op koude dagen ijsvorming optreedt op de verdamper, het geelkleurige metalen raster onder de ventilator. Dit ijs wordt automatisch verwijderd tijdens een 'defrost cyclus' die enkele minuten duurt. Tijdens deze cyclus kan er kortstondig stoom uit de warmtepomp komen.

[ Voor 15% gewijzigd door DaLi op 31-03-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen_l
  • Laatst online: 14-08 10:48
DaLi schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Stroomverbruik is lastig te meten, de Blackbird zit met een directe kabel vanuit meterkast verbonden.
Maar als ik zie wat ik normaal aan stroom verbruik en het verbruik van de afgelopen 3 dagen, dan heeft het systeem circa 7 à 8 kWh per dag gebruik. Je kunt dat uiteraard alleen vergelijken met andere systemen op dezelfde dagen met dezelfde temperaturen. Het is dus maar een indicatie.

IJsvroming waar eerder over gevraagd werd. De handleiding zegt hierover:
Het is normaal dat er op koude dagen ijsvorming optreedt op de verdamper, het geelkleurige metalen raster onder de ventilator. Dit ijs wordt automatisch verwijderd tijdens een 'defrost cyclus' die enkele minuten duurt. Tijdens deze cyclus kan er kortstondig stoom uit de warmtepomp komen.
Stroomverbruik:
Kunt u ook het stroomverbruik zien van vorige week zondag 24-3 tot donderdag 28-3, en zou u deze willen delen?

Een kennis met een Toshiba verbruikte deze dagen 10kWh enkel cv, geen tapwater. Thermostaat 19,5 graden, goed geïsoleerde vrijstaande jaren 30 woning (125m2 beganegrond).

Ijsvorming:
De defrost cyclus dient inderdaad om de verdamper vorst vrij te maken. Waar ik me (nog) niet prettig bij voel is de kans op eventuele ijsvorming en sneeuwophoping op-en-om de buitenunit.

De voorgestelde optie uit een ander bericht, "verwamingslint of mat", zou een laatste redmiddel zijn maar is niet iets wat me de twijfel weg doet nemen.

(edit: kW naar Kwh)

[ Voor 0% gewijzigd door coen_l op 31-03-2024 22:31 . Reden: Foutje aangepast kW naar kWh ]

Pagina: 1 ... 4 ... 109 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.