Kevin1990 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:44:
[...]
De reden van de vergelijking voor de subsidie is omdat toch eerst de installatie plaats moet hebben gevonden en ook zijn betaald voordat er aanspraak op de subsidie gedaan kan worden. Daarbij heb ik 2 installateurs vergeleken met hetzelfde product en dus ook de subsidie (als ik het goed heb een bedrag van €3375,-) waarvan ik al een prijs heb mogen ontvangen. Partij 3 komt binnen 2 weken voor de schouw.
juist, dat klopt zo snel je het over exact de zelfde warmtepomp hebt en alleen het verschil de installerende partij is, zo snel dat echter niet meer klopt kom je dus uit op het vergelijken van appels met peren, je hebt namelijk ook de LG in het visier.
dus beter is om hier echt netto te gaan vergelijken, het gaat er uiteindelijk om wat ben je onder de streep kwijt.
De LG 7kW monoblock heeft een subsidiebedrag van €3075,-
Nadeel van de LG is dat die zwaarder is, R32 middel gebruikt maar wel R290 ready is aldus de installateur. Als de WeHeat de warmtepomp wordt dan hoeft dit niet meer vervangen te worden. Wel had de installateur over onderhoud contract waar ik van WeHeat niks over eventueel onderhoud hoor.
R290 ready ???, ik zou daar toch echt de vraagtekens (heel groot) bij willen zetten.
zorg dat je dat zwart op wit krijgt en dat de ombouw kosten voor de leverancier zijn.
Gezien de laatste ontwikkelingen en de nieuwe F-gassen verordening van de EU hoef je nu nog geen zorgen te maken over R32, het zag er namelijk eerst wel een stuk slechter uit. na de levensduur van circa 15 jaar zul je toch over gaan op andere koudemiddelen. vergeet niet dat R290 ook zijn (best grote) nadelen heeft.
onderhoud is bij een warmtepomp iets heel anders dan bij een CV.
Veel onderhoud kun je zelf doen mits je voldoende hebt nagedacht op de locatie en berijkbaarheid van een warmtepomp. Helaas word dat bij de aanschaf vaak vergeten. dus boven op het dak terwijl je daar nagenoeg niet meer kunt komen

dat is dus een voorgeprogrammerde plek voor ellende, niet nu, maar later dus wel.
Wat betreft of het vermogen van de warmtepomp wel nodig is ben ik en ook de installateurs die ik over de vloer heb gehad van mening dat dit niet nodig is. Echter ben ik van mening dat de 7kW (LG) of 8kW (WeHeat) beter tot zijn recht komen om de volgende reden. Als het echt wat kouder wordt zal een kleinere warmtepomp harder moeten werken om toch de warmtevraag te kunnen leveren en daardoor minder efficiënt wordt.
Dit is eigenlijk alleen maar gebaseerd op de gedachte van mij overigens. De airco’s die ik heb gemonteerd in 2 slaapkamers zijn ook zwaar over bemeten (3.5kW per stuk)
wat bij het overbemeten van warmtepompen vaak wordt vergeten is dat niet alleen de bovengrens omhoog gaat, op zich is dat prima, juist voor die 2-4 dagen per jaar dat het (voor ons dan) echt koud word. (Een gemiddelde zweed denkt daar waarschijnlijk anders over en lacht je toe)
Maar veel belangrijker, dus ook de
ondergrens gaat omhoog, en laten we nu juist in die regio wonen waar het niet zo koud gaat worden maar we wel een beetje warmte in huis willen hebben.
is die ondergrens dan te hoog, dus de warmtepomp kan niet laag genoeg moduleren, ga je dus veel meer verbruiken dan eigenlijk nodig is. lijkt me niet echt wenselijk vooral omdat je op de zuinige toer wilt. En dat blijft dan dus de komende 15 jaar (circa 40-50% van je draaiuren van je warmtepomp zitten echter in dat gebied!)
Dus een goede berekening wat je nu echt nodig hebt kan je later 15 jaar lang van een hoop extra onnodige kosten besparen.

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rij te zitten maar wil wel een nette prijs voor een product waar ik denk dat sommige partijen grof willen verdienen aan werkzaamheden die ze makkelijk wordt gemaakt. Geld verdienen willen we allemaal maar wel op een eerlijke manier. Als ik je zo hoor vind je de prijs alsnog erg hoog. Wat zou voor een WeHeat Blackbird 8kW in onze situatie een redelijke prijs moeten zijn volgens jou?
sorry, maar juist die prijs is voor mij een reden om juist niet voor de Weheat te kiezen, los van andere aspecten waar ik niet echt vrolijk van ga worden. Ik denk dat de prijs veel te hoog is voor het product (sorry).
wil je meer zou ik eens gaan kijken naar een Amber (kost ook het nodige) of je gaat voor een hele andere strategie, nu hybride en later een upgrade naar FE en dat voor duidelijk lagere prijs.
Wat betreft de E-CV ketel. Hier ben ik mee bezig geweest maar deze zijn wel een stuk goedkoper dan een warmtepomp maar gebruiken zoveel meer stroom. En ja ik heb nu een elektrische boiler staan en geen warmtepomp boiler en misschien had ik het achteraf anders gedaan maar het apparaat hangt er nu sinds een half jaartje. Daar komt bij dat de vloer waar deze op staat niet teveel belasting mag hebben per vierkante meter dus een grotere warmtepomp boiler was niet mogelijk. Hij staat nu op de bovenste verdieping die er later is opgebouwd en staat op een “zwevende betonvloer”.
met dit in het achterhoofd zou ik wel weten wat te doen)
nee, een E-CV ketel is geen vervanging voor een warmtepomp maar moet meer gezien worden in een hybride toepassing waar je geen SWW meer nodig hebt omdat dat al op een andere manier is opgelost en wel wilt kiezen voor een hybride warmtepomp die een E-CV ketel met COP=1 alleen nodig heeft als backup voor zeer korte tijd en waar dus die COP=1 te verwaarlozen is.