AirX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:11:
Ben benieuwd hoe de geluidseisen werken als je hem begrensd. Telt dat mee voor maximaal geluid waarmee je moet rekenen. En hoe zit dat als de installateur (of Weheat) dat voor je instelt en je dat zelf als gebruiker niet kunt veranderen.
De bepaling van het geluidsvermogen wordt niet op een locatie uitgevoerd maar in een lab met vooraf bepaalde opstelling en is een combinatie van diverse metingen en berekeningen en mogen ook alleen uitgevoerd worden door een hiervoor aangewezen en gecertificeerde instelling, denk hierbij aan Kiwa of Tuv.
Defrosts worden hier overigens ook in meegenomen.
De geluidsvermogen wordt dus bepaald op basis van 100% vol vermogen, eigen aanpassingen cq instellingen die je zelf ( wel of niet kunt doen) hebben geen enkele uitwerking op dat geluidsvermogen, de enige instelling waar rekening mee wordt gehouden is de vast ingestelde silent modus (er zijn merken die zelfs meerdere van deze silent modus hebben, die dan echter ook elk bepaald moeten worden, een dergelijke bepaling is echter heel duur).
Wil je op je eigen locatie gaan meten kan dat ook, ook hier zijn een hele rij aan voorwaarden hoe je dit moet laten doen beschreven in het Handleiding meten en rekenen Industrielawaai met specifieke aanvullingen voor warmtepompen vanuit wettelijke bepalingen. En ook dan zul je op 100% vermogen moeten gaan meten, dus niet een of andere instelling die jij graaf zou willen hebben.
Ook hier worden eisen gesteld aan het bedrijf die deze meting(en) uitvoert alsmede aan de opstelling en gebruikte meetapparatuur. Zeker als er geen juiste tonale geluidswaarden beschikbaar zijn moet je deze ook nog gaan beoordelen. Een dergelijke meting is behoorlijk duur, reken hierbij ergens tussen de 1.500 - 3.000 euro voor een enkele meting. Is de uitslag negatief zul je na aanpassing van je installatie ( = verplaatsing) de meting moeten herhalen, en dus extra kosten moeten maken.
Juist ivm deze relatief hoge kosten heeft de overheid de mogelijkheid gegeven om dit ook via een berekening te kunnen bepalen en hebben hiervoor zelfs een tool laten ontwikkelen (Wpac tool). Het enige wat je daarvoor nodig hebt is echter wel de juiste geluidswaarde e n dat is dus niet de geluidsdruk maar de eerder genoemde genormde geluidsvermogen ( op 100% vol vermogen) die een fabrikant beschikbaar moet stellen.
Het geluidsvermogen wat je ziet bij het energielabel voldoet echter niet aan de hiervoor gestelde eisen en mag je dus niet hiervoor gebruiken.
Heb je hulp nodig voor een juiste berekening mag je me een pm sturen, dan wil ik je wel helpen, wel merk maakt voor mij niets uit zolang de juiste gegevens beschikbaar zijn. Voor de WeHeat kan dit nu dus nog niet.
Be denk dat conform de huidige wetgeving BBL (bouwbesluit) de eigenaar alleen aansprakelijk is voor het toepassen van de wettelijke eisen, dat gaat in de toekomst wel veranderen maar zover zijn we nog niet (mn bij verbouwing, waar het plaatsen van een warmtepomp in een bestaande woning onder valt).
Bij klachten cq handhaving door de gemeente kan het dus wel gebeuren als niet aan de normen wordt voldaan dat een verplichte verwijdering cq aanvullende maatregelen geeist worden, het begint veelal met een stillegging van het toestel met een dwangsom, ik denk dat je zeker bij een FE in de winter daar zeker niet op zit te wachten. Ik heb het zien gebeuren.
Bedenk ook dat diverse gemeenten ook eigen voorwaarden, mn vanuit de nieuwe omgevingswetgeving aan het plaatsen van een warmtepomp kunnen stellen, dit is per gemeente en kan zelfs binnen een gemeente nog verschillen. Dus informeer je vooraf aan welke aanvullende eisen je moet voldoen.
[
Voor 18% gewijzigd door
MacD007 op 26-05-2024 09:51
]