Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
AirX schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:15:
[...]

@Peeters1: zo te zien staat jouw Blackbird direct naast de erfgrens. Heeft jouw installateur nog een berekening gemaakt of het geluid binnen de eisen van het bouwbesluit valt? (https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking)

En zijn er nog andere Blackbird eigenaren hier die zich hiermee hebben beziggehouden?
Staat min 2 meter van de erfgrens en grenst aan de berging van de buren. Hun woonhuizen is op mininaal 8 meter afstand. De Blackbird maakt nagenoeg geen geluid. Mijn buurman wist niet eens dat daar een Blackbird stond ipv een zonnepanelen.
Ga eens kijken bij de WeHeat fabriek in Duizel, om de week geven ze op de zaterdagmorgen een rondleiding voor particulieren. Dan kun je hem op vol vermogen horen draaien.

Heb de Blackbird op max. vermogen 70% staan, en nachtverlaging op 50%.
COP is gemiddeld 5

[ Voor 4% gewijzigd door Peeters1 op 20-05-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:41
Peeters1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:52:
Groot verschil tov van een Quatt, zoals mijn buurman heeft, bij kouder dan 7 gr gaat die over op gas. Temp bij Quatt max 35 gr. en werkt met f-gassen.
Blackbird draait op propaan, gaat tot max 70 gr, niet dat je dat veel moet doen, en draait bij -7 gr buiten nog steeds op de warmtepomp. Vanaf februari in gebruik, voor de verwarming nog steeds geen gas verbruikt. Begrijp van WeHeat dat veel klanten spijt hebben om niet meteen op all-electric over te gaan bij aankoop. Gezien mijn huur CV heb ik daarom eerst gekozen voor hybride oplossing. Over een paar jaar kan ik met dezelfde Blackbird all electric draaien na wat kleine aanpassingen. Mijn andere buurman afgelopen weekend gesproken, hij wist niet dat ik vanaf begin februari een Blackbird heb, had geen geluid gehoord. Ik trouwens ook niet. Ok wanneer ik buiten ben, een klein beetje, vermogen is makkelijk via de app te regelen.
Je buurman heeft dan een en ander nog niet goed ingesteld als zijn Quatt bij 7 graden overschakelt op gas. Ook Quatt is All-Electric ready dus ook die kan in principe zonder gasketel. Maar inderdaad als je ook tapwater wil verwarmen dan moet je wel voldoende vermogen hebben en heb je meestal een duo Quatt nodig van samen minstens 8 kW. (Als je die meteen samen koopt dan is dat relatief goedkoop) Dat de Quatt bij 7 graden bij je buurman toch overschakelt kan bijv. zijn omdat de Quart op een comfortstand staat en/of dat er een te hoge nachtverlaging wordt toegepast. Maar het kan ook zijn dat er (verkeerde) prijzen voor stroom en gas zijn ingevoerd waardoor het qua prijs gunstiger kan zijn om op gas over te schakelen. In het algemeen zie ik dat de Quatt bij anderen een prima rendement heeft en weinig gas voor verwarming verbruikt. Door de relatief lage prijs heeft Quatt een prima terugverdientijd. En de prijs is na het plaatsen van nieuw glas, op dit moment, doorslaggevend om evt. voor de Quatt te gaan. Ik ben er ook nog niet zeker van dat mijn huis All-Electric geschikt is en dan kan een hybride opstelling, de meest geschikte installatie zijn.

Maar dat de WeHeat stil is, dat is goed om te horen maar op zich had ik dat ook verwacht. Persoonlijk vond ik het ombouwen van de WeHeat 8kW naar een Full Eletric opstelling, waarvan ik vooraf dacht dat dit een eenvoudig klusje was, qua prijs enorm tegenvallen. Prijzen van €13000 werden er genoemd. En toch kijk ik opnieuw in dit topic omdat ik met vergunningsplichtig ben. Ik moet allerlei gegevens aanleveren. Mogenlijk is het een voordeel dat de lucht van de WeHeat 8 kw naar boven wordt geblazen omdat hij bij ons, op een soort ommuurde balkon (bak) zou komen te staan. Zet je de Weheat relatief hoog op dat afdak, dan kan hij toch zijn koudelucht , die naar beneden zakt, relatief goed kwijt. (Mogenlijk krijgen we geen toestemming om een wp zichtbaar op de beoogde zijgevel te plaatsen) Telkens moet ik mijn argumenten heroverwegen. Welke factoren geven de doorslag? Ondertussen komt er weer nieuw regeringsbeleid aan. De energieleveranciers rekenen terugleverkosten. Gaan die vervallen als als de salderingsregeling eraf gaat? Verlaging van de energiebelasting? Voor een gewone consument is die hele energietransitie niet meer te overzien.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 13:00
WAF1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Maar dat de WeHeat stil is, dat is goed om te horen maar op zich had ik dat ook verwacht. Persoonlijk vond ik het ombouwen van de WeHeat 8kW naar een Full Eletric opstelling, waarvan ik vooraf dacht dat dit een eenvoudig klusje was, qua prijs enorm tegenvallen. Prijzen van €13000 werden er genoemd. En toch kijk ik opnieuw in dit topic omdat ik met vergunningsplichtig ben. Ik moet allerlei gegevens aanleveren. Mogenlijk is het een voordeel dat de lucht van de WeHeat 8 kw naar boven wordt geblazen omdat hij bij ons, op een soort ommuurde balkon (bak) zou komen te staan. Zet je de Weheat relatief hoog op dat afdak, dan kan hij toch zijn koudelucht , die naar beneden zakt, relatief goed kwijt. (Mogenlijk krijgen we geen toestemming om een wp zichtbaar op de beoogde zijgevel te plaatsen) Telkens moet ik mijn argumenten heroverwegen. Welke factoren geven de doorslag? Ondertussen komt er weer nieuw regeringsbeleid aan. De energieleveranciers rekenen terugleverkosten. Gaan die vervallen als als de salderingsregeling eraf gaat? Verlaging van de energiebelasting? Voor een gewone consument is die hele energietransitie niet meer te overzien.
13.000 voor ombouwen? Voor 13k kan je een (complete) full-electric laten plaatsen toch? Als je al een 8kW variant hebt, heb je alleen boilervat, nieuwe binnenunit en installatie(materiaal) nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
De ombouw van de BB van Hybride naar All-Electric kost circa 4.300€ incl installatie.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
Louis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:30:
De ombouw van de BB van Hybride naar All-Electric kost circa 4.300€ incl installatie.
De prijs van ongeveer € 4.300 voor hybride naar all-electric Blackbird is mij ook geoffreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
WAF1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Je buurman heeft dan een en ander nog niet goed ingesteld als zijn Quatt bij 7 graden overschakelt op gas. Ook Quatt is All-Electric ready dus ook die kan in principe zonder gasketel. Maar inderdaad als je ook tapwater wil verwarmen dan moet je wel voldoende vermogen hebben en heb je meestal een duo Quatt nodig van samen minstens 8 kW. (Als je die meteen samen koopt dan is dat relatief goedkoop) Dat de Quatt bij 7 graden bij je buurman toch overschakelt kan bijv. zijn omdat de Quart op een comfortstand staat en/of dat er een te hoge nachtverlaging wordt toegepast. Maar het kan ook zijn dat er (verkeerde) prijzen voor stroom en gas zijn ingevoerd waardoor het qua prijs gunstiger kan zijn om op gas over te schakelen. In het algemeen zie ik dat de Quatt bij anderen een prima rendement heeft en weinig gas voor verwarming verbruikt. Door de relatief lage prijs heeft Quatt een prima terugverdientijd. En de prijs is na het plaatsen van nieuw glas, op dit moment, doorslaggevend om evt. voor de Quatt te gaan. Ik ben er ook nog niet zeker van dat mijn huis All-Electric geschikt is en dan kan een hybride opstelling, de meest geschikte installatie zijn.

Volgens mijn buurman met de Quatt klopt bij 7 gr plus de omschakeling van elektriciteit/Quatt naar bestaande CV met de technische gegevens, en hij heeft met Quatt daar ook contact over gehad.
De Quatt maat veel meer lawaai dan mijn Blackbird. Ook bij de technische gegevens komt dat naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmeijlink
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 21:33
Een algemene vraag, maar omdat ik de weheat heb past die wellicht hier het beste.
Mijn situatie: weheat blackbird is aangesloten op buffervat. Buffervat is aangesloten op verwarmingsleidingen/vloerverwarming. Buffervat wordt middels stooklijn warm gehouden (watertemperatuur buffervat is 20 graden bij 20 graden buiten).
Vraag: nu het stookseizoen voorbij is ... kan ik de weheat dan ook uit doen? Ik lees online dat dit niet slim is vanwege levensduur warmtepomp, maar is dit echt zo? Nu we een periode ingaan waarbij de buitentemperatuur overdag (ruim) boven 18 graden ligt en dat de binnentemperatuur constant op 20/21 graden staat (en de thermostaat die op 18 graden staat ook niks doet/vraagt ...).
Waarom moet dat buffervat op temperatuur gehouden worden?? De omgevingstemperatuur waar het buffervat staat is nu ook constant 19 graden. Ok, de warmtepomp slaat ook niet heel veel aan, maar toch ... als ik dat beetje electra van de warmtepomp voor 3 maanden kan besparen.
Mijn vermogenslimiet van de blackbird heb ik inmiddels wel op 60% staan; stille uren op 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:28

AirX

Tweak Guru

hmeijlink schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:54:
Een algemene vraag, maar omdat ik de weheat heb past die wellicht hier het beste.
Mijn situatie: weheat blackbird is aangesloten op buffervat. Buffervat is aangesloten op verwarmingsleidingen/vloerverwarming. Buffervat wordt middels stooklijn warm gehouden (watertemperatuur buffervat is 20 graden bij 20 graden buiten).
Vraag: nu het stookseizoen voorbij is ... kan ik de weheat dan ook uit doen? Ik lees online dat dit niet slim is vanwege levensduur warmtepomp, maar is dit echt zo? Nu we een periode ingaan waarbij de buitentemperatuur overdag (ruim) boven 18 graden ligt en dat de binnentemperatuur constant op 20/21 graden staat (en de thermostaat die op 18 graden staat ook niks doet/vraagt ...).
Waarom moet dat buffervat op temperatuur gehouden worden?? De omgevingstemperatuur waar het buffervat staat is nu ook constant 19 graden. Ok, de warmtepomp slaat ook niet heel veel aan, maar toch ... als ik dat beetje electra van de warmtepomp voor 3 maanden kan besparen.
Mijn vermogenslimiet van de blackbird heb ik inmiddels wel op 60% staan; stille uren op 50%.
Kun je niet simpelweg je stooklijn omlaag brengen naar onder de omgevingstemperatuur van je buffervat? Dan zou hij niets moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mits genoeg systeemiinhoud kan buffervat gewoon weg, alleen maar slecht voor efficiëntie, nog buiten het nutteloze warmhouden nu. Maar de WP kan idd gewoon uit.
Of er een programma inzit die af en toe circulatiepomp aanzet kan alleen @Weheat ons vertellen.
Full electric is ook een mooie optie om de WP jaarrond bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:27
Gekke vraag misschien, maar als het buffervat op de vloerverwarmingsverdeler aangesloten zit, kan je het verwarmen toch blokkeren en zo met het water je woning koelen? Ik weet niet of de wp het water ook kan koelen en zo dus voor een constante koeling kan zorgen in de woning.

Ik weet überhaupt niet of de BB kan koelen, het is iets waar ik aan dacht toen ik je post las🤷‍♂️

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Koeling zou deze zomer beschikbaar moeten komen voor de Blackbird.... volgens mij is het nog niet live.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 20:28
Peeters1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Volgens mijn buurman met de Quatt klopt bij 7 gr plus de omschakeling van elektriciteit/Quatt naar bestaande CV met de technische gegevens, en hij heeft met Quatt daar ook contact over gehad.
De Quatt maat veel meer lawaai dan mijn Blackbird. Ook bij de technische gegevens komt dat naar voren.
Ik snap niet dat hier op het forum de Quatt vergeleken wordt met bv een Blackbird. Ja het zijn beide warmtepompen, maar dan ook totaaaal anders qua opbouw, afgegeven vermogen (ookal heb je de dua Quatt) , geluid, enz enz.

Dan iets anders. De Quatt installaties zijn vaak in 1 dag. Dat klinkt mooi voor de consument, maar de montage is vaak zo-zo, zullen we maar zeggen. Begint al met het gebruik van het type leiding.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:23
Voor de koeling moet denk ik wel goed rekening gehouden worden met bestaande leidingwerk of dit wel geschikt is hiervoor.
Door koeling kan er condens ontstaan op leidingen met mogelijk ook corrosie op het leidingwerk.
Veel leidingen zijn natuurlijk destijds aangelegd met als doel het doorlaten van warm/heet CV water.

Als bij ons de Weheat werkend is ga ik deze alleen gebruiken voor het verwarmen. Koelen gaat middels de machines die daarvoor gemaakt zijn -> airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:09
Kevin1990 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:29:
Voor de koeling moet denk ik wel goed rekening gehouden worden met bestaande leidingwerk of dit wel geschikt is hiervoor.
Door koeling kan er condens ontstaan op leidingen met mogelijk ook corrosie op het leidingwerk.
Veel leidingen zijn natuurlijk destijds aangelegd met als doel het doorlaten van warm/heet CV water.

Als bij ons de Weheat werkend is ga ik deze alleen gebruiken voor het verwarmen. Koelen gaat middels de machines die daarvoor gemaakt zijn -> airco's
En ondanks dat alles ben ik groot fan van vloerkoeling :)
Ik merk dat mijn airco ook gewoon minder aanstaat. RLV is wel iets om de gaten te houden inderdaad maar een beetje systeem meet de vochtigheid in de ruimte zodat je niet onder het dauwpunt komt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kevin1990 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:29:

LW en WW’s zijn ook gemaakt om te koelen.

Leidingwerk is geen probleem zolang je boven dauwpunt blijft.
Wat je bij vloerkoeling over het algemeen sowieso al doet.

Alleen met fancoils (met condensafvoer) kun je de Ta echt significant onder dauwpunt brengen, en dan wil je idd wel je leidingen ed goed geisoleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Alleen met fancoils (met condensafvoer) kun je de Ta echt significant onder dauwpunt brengen, en dan wil je idd wel je leidingen ed goed geisoleerd hebben.
Met mijn huidige warmtepomp doen we koeling alleen 's nachts, merk dat dat significant minder energie kost dan overdag, zeker als het buiten 30+ graden is. Vraag me af of die zwarte Blackbird hetzelfde verschil heeft.
Overigens doen we het in de winter net andersom, overdag zoveel mogelijk verwarmen omdat de buitentemperatuur dan juist wat hoger is, is er meer energie uit te halen dan 's nachts.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:09
ik koel en verwarm gewoon wanneer ik het koud of warm heb :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Tijgerkracht schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Met mijn huidige warmtepomp doen we koeling alleen 's nachts, merk dat dat significant minder energie kost dan overdag, zeker als het buiten 30+ graden is. Vraag me af of die zwarte Blackbird hetzelfde verschil heeft.
Overigens doen we het in de winter net andersom, overdag zoveel mogelijk verwarmen omdat de buitentemperatuur dan juist wat hoger is, is er meer energie uit te halen dan 's nachts.
Overdag is in de zomer de elektriciteit wel significant goedkoper als je een dynamisch contract hebt. Ook leveren de zonnepanelen dan. Dat pleit wel weer voor overdag koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Klopt maar als er gekeken wordt naar bestaande bouw waar de leidingen van de normale radiatoren/convectoren in de cement dek vloer liggen of via een koof lopen is isoleren niet mogelijk natuurlijk.
Bij ons op de bovenste verdieping (later opgebouwd zie ik dit bijvoorbeeld terug dat er stalen leidingen vanaf de CV ruimte naar boven gaan en daar in een ruimte via een verdeler door de grond naar de radiatoren lopen. Ik heb al het zichtbare leidingwerk in de koof en CV ruimte extra geïsoleerd.
De verdeler is nagenoeg niet te isoleren.

Op de begane grond gekozen voor een vloerverwarming verdeler van composiet zodat deze niet kan oxideren aan de buitenzijde met op termijn doorroesten. Uiteraard zal dit niet snel gebeuren maar zie het over een aantal jaren wat het CV leidingwerk dan doet.

Overigens ondersteunt ons Tado systeem koelen niet of ik weet niet dat het mogelijk is. Hij meet de temperatuur in de ruimte en opent de thermostaat kraan wanneer er warmte nodig is. Wel heb ik vorige week gelezen dat Tadoi bezig is met een nieuw systeem at beter geschikt is voor warmtepompen. Wellicht dat daar wel mogelijk is om te koelen.

Zelf ga ik hier denk ik geen gebruik van maken en koelen met een airco's. Die kunnen wanneer het echt koud wordt ook ondersteunen met het verwarmen wanneer dit nodig is.

Ik ben van menng dat dit beter koelt omdat deze lucht verplaatst. Natuurlijk zijn er convectoren met ventilatoren die ook lucht verplaatsen echter ben ik allergisch voor draden of kaels en kabelgootjes. Misschien zijn ze er ook op een batterij of acu dat zou voor mij een betere oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kevin1990 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Klopt maar als er gekeken wordt naar bestaande bouw waar de leidingen van de normale radiatoren/convectoren in de cement dek vloer liggen of via een koof lopen is isoleren niet mogelijk natuurlijk.
Bij ons op de bovenste verdieping (later opgebouwd zie ik dit bijvoorbeeld terug dat er stalen leidingen vanaf de CV ruimte naar boven gaan en daar in een ruimte via een verdeler door de grond naar de radiatoren lopen. Ik heb al het zichtbare leidingwerk in de koof en CV ruimte extra geïsoleerd.
De verdeler is nagenoeg niet te isoleren.

Op de begane grond gekozen voor een vloerverwarming verdeler van composiet zodat deze niet kan oxideren aan de buitenzijde met op termijn doorroesten. Uiteraard zal dit niet snel gebeuren maar zie het over een aantal jaren wat het CV leidingwerk dan doet.

Overigens ondersteunt ons Tado systeem koelen niet of ik weet niet dat het mogelijk is. Hij meet de temperatuur in de ruimte en opent de thermostaat kraan wanneer er warmte nodig is. Wel heb ik vorige week gelezen dat Tadoi bezig is met een nieuw systeem at beter geschikt is voor warmtepompen. Wellicht dat daar wel mogelijk is om te koelen.

Zelf ga ik hier denk ik geen gebruik van maken en koelen met een airco's. Die kunnen wanneer het echt koud wordt ook ondersteunen met het verwarmen wanneer dit nodig is.

Ik ben van menng dat dit beter koelt omdat deze lucht verplaatst. Natuurlijk zijn er convectoren met ventilatoren die ook lucht verplaatsen echter ben ik allergisch voor draden of kaels en kabelgootjes. Misschien zijn ze er ook op een batterij of acu dat zou voor mij een betere oplossing zijn
Je airco is ook draadloos?

Of je goten ed nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van je huis, evenzoveel huizen waar je geen airco geplaatst krijgt zonder koven ed.

Tado zou ik sowieso buiten knikkeren, beter gewoon alles fatsoenlijk inregelen.
Airco koelt beter omdat het ontvochtigd.
Wat fancoil met lage Ta ook kunnen, maar dan moet je idd wel geïsoleerde leidingen hebben, net als een airco.

Ieder (huis) zn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Of je goten ed nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van je huis, evenzoveel huizen waar je geen airco geplaatst krijgt zonder koven ed.

Wat fancoil met lage Ta ook kunnen, maar dan moet je idd wel geïsoleerde leidingen hebben, net als een airco.

Ieder (huis) zn ding.
Bij het plaatsen van de airco's heb ik inderdaad geen kabels of iets over de binnenmuren lopen.
En inderdaad ieder huis heeft bepaalde eigenschappen waardoor er dingen wel en niet mogelijk zijn.
Wat betreft Tado heb ik deze aangeschaft voordat ik uberhaupt aan een warmtepomp dacht.

Nog niet verdiept in een goed en betaalbaar systeem met zoneregeling want dat vind ik wel belangrijk en fijn.
We hebben 8 verschillende zones die ik wel wil kunnen aansturen per ruimte om een systeem efficient te maken en gericht te stoken en met airco's te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

Vraag: nu het stookseizoen voorbij is ... kan ik de weheat dan ook uit doen? Ik lees online dat dit niet slim is vanwege levensduur warmtepomp, maar is dit echt zo?
Als ik leverancier/installateur was zou ik vrij snel zeggen dat je 'm beter niet uit kunt doen. Je bent je monitoring kwijt. Als de boel weer aan gaat en stuk blijft is wellicht lastiger te achterhalen wat er aan de hand was.
Zelf zet ik hem wel het grootste deel van de tijd uit. Een vijfkanaals IoT-temperatuursensor is leuk, maar zo'n 3 kWh in de week vind ik daarvoor te veel. Het is een gok, mogelijk gaat hij er eerder van stuk. Het scheelt dat ik hem af en toe aan moet zetten voor het tapwater.
Bij Weheat hadden ze niet op deze use case gerekend, dus ik moet vooralsnog af en toe de installateur bellen om de legionellarun op te starten als dat niet vanzelf gebeurt.
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:12:
[...]
Of er een programma inzit die af en toe circulatiepomp aanzet kan alleen @Weheat ons vertellen.
Full electric is ook een mooie optie om de WP jaarrond bezig te houden.
Hij blijft inderdaad altijd de circulatiepomp af en toe aanzetten, ook als je de stooklijn op 10 graden hebt staan.
Of je met all-electric de WP bezig houdt, hangt van je verbruik af. Met onze ~150-300 liter (krap 9 kWh verwarming) afgelopen week is hij anderhalf uur zoet geweest op 50% vermogen (om zoveel mogelijk zonnestroom te kunnen gebruiken). De rest van de tijd gaat hij dus uit...

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 13:05
ik zie in eerdere posts (bv zeekoe dd 28 feb), dat de BlackBird app het momentane (elektrische) vermogen in, (thermisch) vermogen uit en de COP kan weergeven.
Is het ook mogelijk om dit te integreren over de tijd en zo opgenomen en geleverde vermogen over een bepaalde periode te berekenen ? bv een dag, week, maand of anderszins ?
(En daarmee het gebruik van afzonderlijke elektriciteit en warmte kWh meters overbodig te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Ieder (huis) zn ding.
Wat zou je dan aanraden ipv Tado?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MrBlueEyes schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Wat zou je dan aanraden ipv Tado?
Waterzijdig inregelen.

Maar misschien moet ik het iets nuanceren: ik snap de wens om sommige kamers (werk, studie, slaapkamer pubers) van "slaap" naar "werk" temperatuur te kunnen brengen.
Echter, moet je dan de naregeling enkel op die kamers toepassen, en de bulk (woonkamer, keuken) gewoon altijd open laten staan.
Je WP kan z'n vermogen niet kwijt in enkel die kleine kamers.
En in een goed geisoleerd huis waar 24/7 gestookt word, zijn de temperatuursverschillen sowieso al niet zo groot, en nog minder als er ook een WTW installatie aanwezig is.

[ Voor 60% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-05-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 12:16

zeekoe

zeekoe

martinusv schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:10:
ik zie in eerdere posts (bv zeekoe dd 28 feb), dat de BlackBird app het momentane (elektrische) vermogen in, (thermisch) vermogen uit en de COP kan weergeven.
Is het ook mogelijk om dit te integreren over de tijd en zo opgenomen en geleverde vermogen over een bepaalde periode te berekenen ? bv een dag, week, maand of anderszins ?
(En daarmee het gebruik van afzonderlijke elektriciteit en warmte kWh meters overbodig te maken)
Ik miste dat ook, en heb (o.a. daarvoor) Bluebird gemaakt: https://github.com/zeekoe/bluebird/

Vervolgens kun je met bv Grafana min of meer doen wat je wilt. Niet perfect, als de stroom uitvalt heb je ook geen data, en het is een beetje puzzelen hoe je goed integreert. Maar voor mij goed genoeg.

Ik heb nu dit setje queries, dat lijkt het aardig te doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
SELECT integral("mean_in",1h)/1000 as Pin,
integral("mean_fan",1h)/1000 as Pfan,
integral("mean_out",1h)/1000 as Pout,
integral("mean_out",1h)  / integral("mean_in",1h) as COP
FROM (
  SELECT MEAN("cm_mass_power_out") AS mean_out,
MEAN("cm_mass_power_in") AS mean_in,
MEAN("fan_power") AS mean_fan
  FROM "blackbird"
  WHERE $timeFilter
  GROUP BY time(1m) fill(0)
) WHERE $timeFilter

SELECT integral("mean",1h)/1000 as Pdefrost, integral("mean",1h)  / integral("mean_in",1h) as COPdefrost
FROM (
  SELECT MEAN("cm_mass_power_out") AS mean,
MEAN("cm_mass_power_in") AS mean_in
  FROM "blackbird"
  WHERE $timeFilter AND "state" = 90
) where $timeFilter

SELECT integral("mean",1h)/1000 as Pwater, integral("mean",1h)  / integral("mean_in",1h) as COPwater
FROM (
  FROM "blackbird"
  WHERE $timeFilter AND ("state" = 150 or "state" = 160)
) where $timeFilter

SELECT integral("mean",1h)/1000 as Pheat, integral("mean",1h)  / integral("mean_in",1h) as COPheat
FROM (
  FROM "blackbird"
  WHERE $timeFilter AND "state" = 70
) where $timeFilter

Zou mooi zijn als Weheat het ook in de portal inbouwt.

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
zeekoe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Ik miste dat ook, en heb (o.a. daarvoor) Bluebird gemaakt: https://github.com/zeekoe/bluebird/
[..]

Wel nice dat er dus een API is: https://github.com/zeekoe/bluebird/issues/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Okay, mooi bewijs dat het technisch recht-toe-recht-aan geimplementeerd kan worden.
Zou idd mooi zijn als het een standaard feature vanuit de WeHeat portal wordt want de gemiddelde gebruiker (incl mijzelf) zal dit niet eventjes nabouwen.
Hoop dat het op de WeHeat sw roadmap staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Waterzijdig inregelen.

Maar misschien moet ik het iets nuanceren: ik snap de wens om sommige kamers (werk, studie, slaapkamer pubers) van "slaap" naar "werk" temperatuur te kunnen brengen.
Echter, moet je dan de naregeling enkel op die kamers toepassen, en de bulk (woonkamer, keuken) gewoon altijd open laten staan.
En in een goed geisoleerd huis waar 24/7 gestookt word, zijn de temperatuursverschillen sowieso al niet zo groot, en nog minder als er ook een WTW installatie aanwezig is.
Dat werkt hier echt niet, de woonkamer wordt dan veel te warm. Stel deze is 21 graden, dochter komt thuis, zet haar kamer van 19 naar 21...dat duurt dan een uur...ondertussen blijft de vloerverwarming van de woonkamer opgewarmd worden.

Heb hier badkamer en gang altijd open, alsook een fancoil unit in de werkkamer. De fancoil zelf slaat alleen aan als er warmtevraag is (waardoor het cv water meer afkoeld).

Elk huis is anders, dus voor ieder huis zul je moeten kijken wat de mogelijkheden zijn.

Daarnaast hebben we de CV pomp op max 70% vermogen gezet, zo krijgen we hoge flow als er veel open staat en lagere flow als er veel dicht staat.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Waterzijdig inregelen.

Ik begrijp wat je schrijft.

Daar is het buffervat ook deels voor dat de warmtepomp daar zijn warmte in kwijt kan toch? En voorrkomt ook onnodig pendelen van de warmtepomp wanneer er in 1 bepaalde ruimte verwarming wordt gevraagd bijvoorbeeld de werkkamer?
Mijn logica is dat ruimtes die niet gebruikt worden niet verwarmd hoeven te worden. Dus wanneer er verwarming wordt gevraagd in 1 ruimte en niet beneden meegeteld stook je beneden niet en in de kamer waar warmte gevraagd wordt wel om efficiënter om te gaan met warmte.

Bovenstaande is nergens op gebaseerd alleen mijn gedachte hoe om te gaan met energie en warmte.

Een WTW hebben wij overigens niet in ons huis. Hier heb ik mij niet in verdiept maar volgens mij is het dan nodig om met de mees ideale opstelling in elke kamer toevoer en retour te hebben voor lucht toch?
Als dat zo is zal het voor veel bestaande woningen met een wat grotere inhoud en meerdere woonlagen minder makkelijk om dit tet realiseren tenzij er eventueel verbouwd wordt of met een koof gewerkt wordt. Die laatste is natuurlijk niet ideaal in mijn optiek.
En er moet ook ruimte zijn voor een WTW. Ik ken iemand die een installatie heeft maar ik vong het toch wel een flink formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
AirX schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:15:
[...]

@Peeters1: zo te zien staat jouw Blackbird direct naast de erfgrens. Heeft jouw installateur nog een berekening gemaakt of het geluid binnen de eisen van het bouwbesluit valt? (https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking)

En zijn er nog andere Blackbird eigenaren hier die zich hiermee hebben beziggehouden?
Als ik het aan ChatGPT vraag, zou hij, op basis van de gegeven 49dB bij 1m, op 3 meter van de erfgrens moeten staan (in vrije lucht) om onder de 40dB te blijven (2.82 om precies te zijn).

Maar dat is in vrije lucht dus:
Ja, de berekening die ik heb gemaakt is voor vrije lucht. In een vrije veld situatie, waar er geen reflecties of andere obstakels zijn die het geluid kunnen beïnvloeden, volgt het geluidsniveau de inverse kwadratenwet zoals eerder beschreven.

In realistische situaties kunnen echter factoren zoals reflecties van muren, grondabsorptie, vegetatie, en andere obstakels het geluidsniveau beïnvloeden. Deze factoren kunnen ervoor zorgen dat het geluidsniveau minder snel afneemt dan in een ideale vrije veld situatie.

Maar voor een theoretische berekening in een vrije veld situatie, zoals gevraagd, is de afstand van ongeveer 2.82 meter waar het geluidsniveau van de warmtepomp 40 dB(A) zal zijn correct.
Op 2 meter is het (volgens ChatGPT) 43 dB, dus voor overdag prima en wellicht met stille modus ook 's nachts voldoende.

Maar dit is dus geen officiële berekening, aangezien ik het geluidsvermogen niet weet. En ook geen idee wat de impact is van omhoogrichten van de ventilator, want WPAC zal wellicht vanuit gaan dat het naar voren gericht is?

[ Voor 8% gewijzigd door Barryvdh op 23-05-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafra
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-08 20:45
Ik heb geen meetgegevens, maar mijn Blackbird staat c.a. 2 meter van de dakrand van mijn garage. Als hij in werking is dan hoor ik hem niet als ik in mijn tuin bij de garage sta. Wellicht omdat de fan horizontaal staat?

[ Voor 0% gewijzigd door Mafra op 23-05-2024 11:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Barryvdh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Als ik het aan ChatGPT vraag, zou hij, op basis van de gegeven 49dB bij 1m, op 3 meter van de erfgrens moeten staan (in vrije lucht) om onder de 40dB te blijven (2.82 om precies te zijn).

[Afbeelding]

Maar dat is in vrije lucht dus:

[...]

Op 2 meter is het (volgens ChatGPT) 43 dB, dus voor overdag prima en wellicht met stille modus ook 's nachts voldoende.

Maar dit is dus geen officiële berekening, aangezien ik het geluidsvermogen niet weet. En ook geen idee wat de impact is van omhoogrichten van de ventilator, want WPAC zal wellicht vanuit gaan dat het naar voren gericht is?
het moet niet gekker worden om dit via ChatGPT te vragen, sorry daar is echt wat meer bij nodig.

ik vraag me gewoon af waarom dat WeHeat nog steeds weigert de verplichte geluidsvermogen die door een erkend lab (bv Kiwa) is bepaald vrij te geven.

je hebt wettelijk maar twee mogelijkheden, of via de berekening van de tool WPAC (dus geen ChatGPT) en daarbij heb je gewoon de juiste geluidsvermogen bij 100% vol vermogen nodig.
of je meet achteraf door een erkend geluidsbureau conform de wettelijke eisen (=Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) en van toepassing zijnde aanvullingen hierop), hou hierbij rekening mee dat je in principe bij deze meting uitgaat van de 40 dB limit (simulatie van de nacht).
nadeel van meten is tweeledig, extra kosten (van circa 1.500-3.000 euro per meting, de kans bestaat dat je dus meerdere metingen nodig hebt) en je de warmtepomp moet verplaatsen (dus extra kosten hiervoor + extra meting)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
MacD007 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:10:
[...]

het moet niet gekker worden om dit via ChatGPT te vragen, sorry daar is echt wat meer bij nodig.

ik vraag me gewoon af waarom dat WeHeat nog steeds weigert de verplichte geluidsvermogen die door een erkend lab (bv Kiwa) is bepaald vrij te geven.
Ja dat snap ik, het was meer ter indicatie in optimale geval (vrije lucht).
Ik heb de vraag uitstaan per e-mail maar helaas nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Meer mensen die naar een rondleiding gaan op 8 juni?
https://www.weheat.nl/customer-care/aanmelden-rondleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Barryvdh schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:49:
@Weheat is er wellicht een publieke roadmap? Ik zie wat dingen in het topic voorbij komen die ik verder niet kan terugvinden of ze nu wel/niet er zijn, of nog komen.

- Koelen (beschikbaar vanaf de zomer?)
- Lokale (netwerk) toegang in plaats van alleen 4G?
- Stooklijn / watertemperatuur instellingen
Reactie @Weheat per e-mail (schuingedrukt is mijn vraag):
Geluidsvermogen / Geluidsdruk
Op het forum komen regelmatig vragen over het geluidsvermogen. Ik begrijp dat de geluidsdruk op 1m wel gegeven is, maar geluidsvermogen nodig is voor WPAC berekeningen ivm erfgrens ed. Hebben jullie die? En hebben jullie ook cijfers van de 'stille modus'?

- Ik heb (nog) geen cijfers, we zijn bezig met testen, dit volgt later.

Feature roadmap
Is er een roadmap beschikbaar voor features ed?

- We hebben intern een roadmap, deze is niet beschikbaar voor publicate.

Er zijn wat dingen genoemd in blogs/social media/Tweakers, maar niet helemaal duidelijk of het nu beschikbaar is, nog komt, of wellicht niet. Oa:

- Koelen, komt er aan, binnen paar weken, we zullen dat dan ook communiceren met onze klanten, inclusief uitleg.
- Lokaal netwerk, in principe niet, het idee is juist dat we van afstand de pompen kunnen uitlezen, updaten en meekijken.
- Stooklijn, watertemperatuur, voorlopig alleen voor installateurs, mogelijk in de toekomst ook voor consumenten.

API toegang
Is er ook API toegang (of op de planning)? Dit ivm integraties zoals HomeAssistant, bijv uitlezen binnen/buiten/water temperatuur en COP, en wellicht zelfs aansturing? (Bij voorkeur in combinatie met lokale toegang ipv 4G dus)

- Dit volgt, mogelijk eind dit jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Barryvdh op 23-05-2024 12:55 . Reden: Verduidelijking vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Barryvdh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Lokaal netwerk, in principe niet, het idee is juist dat we van afstand de pompen kunnen uitlezen, updaten en meekijken.
Stooklijn, watertemperatuur, voorlopig alleen voor installateurs, mogelijk in de toekomst ook voor consumenten.

[...]
Jammer, zou graag zien dat er ondersteuning is in een lokaal netwerk met voorkeur voor Home Assistant.
Wat als 4G eruit ligt of de server van weheat is gehacked, heeft dan iedereen met een Blackbird een probleem?
(Dat is ook mijn punt van aandacht bij o.a. SolarEdge omvormers, die kunnen op afstand uitgezet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Tijgerkracht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Jammer, zou graag zien dat er ondersteuning is in een lokaal netwerk met voorkeur voor Home Assistant.
Wat als 4G eruit ligt of de server van weheat is gehacked, heeft dan iedereen met een Blackbird een probleem?
(Dat is ook mijn punt van aandacht bij o.a. SolarEdge omvormers, die kunnen op afstand uitgezet worden).
Zoals ik het begrijp wordt de 4G verbinding gebruik om hem in te stellen, niet direct aan te sturen. Aansturing is op basis van je lokale OpenTherm thermostaat toch? (Of evt ingestelde stooklijn)
(Blackbird failliet of gehackt is inderdaad wel vervelender..)

[ Voor 4% gewijzigd door Barryvdh op 23-05-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tijgerkracht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Dat werkt hier echt niet, de woonkamer wordt dan veel te warm. Stel deze is 21 graden, dochter komt thuis, zet haar kamer van 19 naar 21...dat duurt dan een uur...ondertussen blijft de vloerverwarming van de woonkamer opgewarmd worden.

Heb hier badkamer en gang altijd open, alsook een fancoil unit in de werkkamer. De fancoil zelf slaat alleen aan als er warmtevraag is (waardoor het cv water meer afkoeld).

Elk huis is anders, dus voor ieder huis zul je moeten kijken wat de mogelijkheden zijn.

Daarnaast hebben we de CV pomp op max 70% vermogen gezet, zo krijgen we hoge flow als er veel open staat en lagere flow als er veel dicht staat.
Dan staat de flow van je WK te hoog, pf die van je kleine kamertjes te laag, of daar is te weinig afgifte. Of je gehele Ta staat te hoog.

Zoneregeling is een te makkelijke (en te duur) oplossing, als je alles ingeregeld hebt en het blijkt nog steeds qua comfort niet te voldoen, dan kun je het toepassen, maar dan weet je ook precies wat er nodig is, en accepteer je het efficientieverlies in ruil voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Dan staat de flow van je WK te hoog, pf die van je kleine kamertjes te laag, of daar is te weinig afgifte. Of je gehele Ta staat te hoog.

Zoneregeling is een te makkelijke (en te duur) oplossing, als je alles ingeregeld hebt en het blijkt nog steeds qua comfort niet te voldoen, dan kun je het toepassen, maar dan weet je ook precies wat er nodig is, en accepteer je het efficientieverlies in ruil voor comfort.
Wat is WK? Flow varieert hier tussen 10 en 15 l/minuut.
Elke slaapkamer heeft 2 vloerverwarmings ringen.
Leg me dan maar eens uit hoe dat moet, dochter zit op kamers, van Ma-Vr is de kamer 17 graden,
in het weekend moet deze 21 zijn.
Dat krijg je echt niet voor elkaar zonder zone regeling en het is zonde om die kamer altijd op 21 graden te houden. Dus om die kamer warm te krijgen moet de vloer van de woonkamer geknepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Tijgerkracht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Wat is WK? Flow varieert hier tussen 10 en 15 l/minuut.
Elke slaapkamer heeft 2 vloerverwarmings ringen.
Leg me dan maar eens uit hoe dat moet, dochter zit op kamers, van Ma-Vr is de kamer 17 graden,
in het weekend moet deze 21 zijn.
Dat krijg je echt niet voor elkaar zonder zone regeling en het is zonde om die kamer altijd op 21 graden te houden. Dus om die kamer warm te krijgen moet de vloer van de woonkamer geknepen worden.
Ik heb iets vergelijkbaars (nu HomeMatic), maar zoals ik het begrijp zou je het eigenlijk willen naregelen zodat je normaal gesproken je verdelers dicht hebt op de slaapkamers, maar als je het warmer wil hebben, ze ruim vooraf open zet. Alleen stuur je dan niet de thermostaat direct aan voor de slaapkamers, je laat ze alleen meedraaien met beneden. (Al werkt dat natuurlijk niet als het beneden te warm is, want dan stookt hij niet bij. Maar als je continu op temperatuur houdt, wellicht wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Barryvdh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars (nu HomeMatic), maar zoals ik het begrijp zou je het eigenlijk willen naregelen zodat je normaal gesproken je verdelers dicht hebt op de slaapkamers, maar als je het warmer wil hebben, ze ruim vooraf open zet. Alleen stuur je dan niet de thermostaat direct aan voor de slaapkamers, je laat ze alleen meedraaien met beneden. (Al werkt dat natuurlijk niet als het beneden te warm is, want dan stookt hij niet bij. Maar als je continu op temperatuur houdt, wellicht wel?)
Yep, dat doe ik in principe ook maar dan met EvoHome, die mag van mij alleen de afsluiters van de vloerverwarming bedienen. Sterker ik heb op de hele beneden verdieping 1 HR91 radiator knop, die knijpt wel wat als het warmer wordt, maar gaat bijna nooit helemaal dicht. Voor de slaapkamers wel gewoon thermische afsluiters. Via Home Assistant wordt de huidige hybride (te kleine) warmtepomp aangestuurd.
EvoHome vind ik echt een draak in deze, is HomeMatic beter denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Tijgerkracht schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Yep, dat doe ik in principe ook maar dan met EvoHome, die mag van mij alleen de afsluiters van de vloerverwarming bedienen. Sterker ik heb op de hele beneden verdieping 1 HR91 radiator knop, die knijpt wel wat als het warmer wordt, maar gaat bijna nooit helemaal dicht. Voor de slaapkamers wel gewoon thermische afsluiters. Via Home Assistant wordt de huidige hybride (te kleine) warmtepomp aangestuurd.
EvoHome vind ik echt een draak in deze, is HomeMatic beter denk je?
Geen idee, enige is dat de verdeler traploos/proportioneel open/dicht kan, maar dat gaat wel via HomeMatic zelf, je kan niet de zones direct aansturen. Dus alleen vraagtemperatuur > huidige temp -> zone gaat open. (Of als je op koelmodus zet, andersom). Maar hoe dat in de praktijk werkt weet ik niet, want heb nu nog CV. Nadeel van HomeMatic is ook dat het geen OpenTherm is verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
zeekoe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Vervolgens kun je met bv Grafana min of meer doen wat je wilt. Niet perfect, als de stroom uitvalt heb je ook geen data, en het is een beetje puzzelen hoe je goed integreert. Maar voor mij goed genoeg.
.......
Mooi stukje applicatie sw.
En heb jij dan nu ook de COP waardes voor de maanden, feb, maart en april beschikbaar ?
Ben erg geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09 09:21
Weten jullie of ze de Sparrow 6kw ook al hebben draaien voor de demo?
Dan zou ik wel interesse hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:34
Eriklu schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Weten jullie of ze de Sparrow 6kw ook al hebben draaien voor de demo?
Dan zou ik wel interesse hebben...
Vorige maand nog niet draaiend gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
Ja ik wil ook eerst een uitgebreide installatie manual zien met de (door kiwa?) gevalideerde waarden op db en cop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
Eriklu schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:51:
Ja ik wil ook eerst een uitgebreide installatie manual zien met de (door kiwa?) gevalideerde waarden op db en cop
De COP komt wel van Kiwa al.
Weheat schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:09:
[..]

De geluidsdruk is vastgesteld op 49 dB(A) op 1 meter afstand waarmee we een van de stilste warmtepompen van Nederland zijn, deze metingen zijn volgens de EN-12102 norm uitgevoerd bij de TÜV.
Onze vermelde SCOP en andere COPs zijn gemeten volgens de EN-14825 bij kiwa.

We staan altijd open voor verdere (technische) feedback of vragen, bij voorkeur via contact@weheat.nl .

[ Voor 17% gewijzigd door Barryvdh op 24-05-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Barryvdh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:12:
[...]

De COP komt wel van Kiwa al.

[...]
ik vrees dat WeHeat dus blijkbaar deze gegevens niet beschikbaar heeft, ze zetten zich hiermee eigenlijk direct buiten spel. Ik vraag me ook af of zij dan wel een energielabel voor hun warmtepompen hebben, want ook die kon ik bij hun niet zien.
En deze zijn ze verplicht te hebben zodraa de warmtepompen worden aangeboden, ik vrees dat de toezichthouder hier maar eens naar moet gaan kijken.
overgens zijn de gegevens om aan de geluidseisen te voldoen, en dat is dus GEEN geluidsdruk, ook verplicht, zonder zou je namelijk verplicht worden om achteraf te gaan meten, betaald WeHeat dan deze meting (kosten circa 1.500- 3.000 euro extra ).
Mensen die op dit moment naar deze warmtepompen kijken geef ik een duidelijk advies; eis vooraf dat je een order plaatst deze gegevens (Geluidsvermogen (ook voor de stille modus), CE verklaring en Handleiding, Energielabel (en daar bedoel ik dus niet (ja, we hebben A++ of zo iets, maar de echte label conform de EU regelgeving), want achteraf ben je altijd de gebeten hond en moet je maar hopen dat ze dit alsnog leveren. :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barryvdh
MacD007 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:12:
[...]

ik vrees dat WeHeat dus blijkbaar deze gegevens niet beschikbaar heeft, ze zetten zich hiermee eigenlijk direct buiten spel. Ik vraag me ook af of zij dan wel een energielabel voor hun warmtepompen hebben, want ook die kon ik bij hun niet zien.
En deze zijn ze verplicht te hebben zodraa de warmtepompen worden aangeboden, ik vrees dat de toezichthouder hier maar eens naar moet gaan kijken.
overgens zijn de gegevens om aan de geluidseisen te voldoen, en dat is dus GEEN geluidsdruk, ook verplicht, zonder zou je namelijk verplicht worden om achteraf te gaan meten, betaald WeHeat dan deze meting (kosten circa 1.500- 3.000 euro extra ).
Mensen die op dit moment naar deze warmtepompen kijken geef ik een duidelijk advies; eis vooraf dat je een order plaatst deze gegevens (Geluidsvermogen (ook voor de stille modus), CE verklaring en Handleiding, Energielabel (en daar bedoel ik dus niet (ja, we hebben A++ of zo iets, maar de echte label conform de EU regelgeving), want achteraf ben je altijd de gebeten hond en moet je maar hopen dat ze dit alsnog leveren. :(
Deze dan?
Blackbird 8kW:
https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1438536
Blackbird 6kW: https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/2013851
Sparrow: https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1953058

Geluidsvermogensniveau (buiten):
51dB(A) voor de Blackbird
44dB(A) voor de Sparrow

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faz6J4toU4vD218B2nwF04MPBiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vzks08H9xAyF5QS2LwNFrGTs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Barryvdh op 24-05-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Barryvdh schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Deze dan? https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1438536

Geluidsvermogensniveau (buiten):
51dB(A) voor de Blackbird
44dB(A) voor de Sparrow

[Afbeelding]
Gelukkig hebben ze dit blijkbaar wel op orde, pluspunt voor WeHeat. Echter ik kon deze nog steeds niet op hun site vinden, blijkbaar hebben ze hem zeer goed weggestopt. Waar heb jij deze vandaan ?

Hou wel rekening dat de op het energielabel niet de benodigde geluidsvermogen is die voor de geluidseisen gebruikt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 24-05-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Dan vraag ik me toch af: waar rekenen de installateurs nu mee qua geluid wanneer ze een Weheat warmtepomp plaatsen en moeten doorrekenen of wat ze doen wel aan de regelgeving voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Barryvdh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Als je alles goed hebt ingeregeld heb je in veel gevallen helemaal geen thermostaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Dat ziet er officieel indrukwekkend uit.
Maar als ik de getallen voor geluidsvermogen bekijk:
BlackBird 6kW (=BlackBird 8kW) is 51dB
Sparrow 6kW is 44 dB
dan kan ik me niet voorstellen dat dit onder dezelfde omstandigheden is gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriklu
stil icm goede scop bij AT 50 is prio 1 voor mij, omdat het op de erfgrens geplaatst moet worden (tussenwoning) en geen gezeik wil hebben. Verbruiken maar rond de 1000m3 dus 6kw zou meer dan genoeg moeten zijn
Maar in onze regio (de Liemers) zitten nog niet echt heel betrouwbaar ogende installateurs die weheat voeren... dus hopelijk zakt die markt nu goed in met het domme rijksbeleid en gaan ze weer eens werken om klanten te pleasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
martinusv schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:11:
[...]

Dat ziet er officieel indrukwekkend uit.
Maar als ik de getallen voor geluidsvermogen bekijk:
BlackBird 6kW (=BlackBird 8kW) is 51dB
Sparrow 6kW is 44 dB
dan kan ik me niet voorstellen dat dit onder dezelfde omstandigheden is gemeten.
De specsheet geeft ook geluidsdruk op 1m aan 49dB(A) voor de Blackbird en 43.7dB(A) voor Sparrow, dus lijkt wel overeen te komen. Alleen weet ik niet wat de impact is van het liggend ontwerp, ik kan me voorstellen dat dat liggend ontwerp nog impact heeft op het geluid richting erfgrens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ik heb bevestiging van Weheat dat ze nog werken aan (het laten meten?) en publiceren van de officiële geluidsparameters voor de berekeningen die nodig zijn voor installateurs om vast te stellen dat de installatie aan het bouwbesluit voldoet. Dus wat je moet invullen bij deze tool https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Wel beetje bijzonder dat installateurs dus nu aan de slag zijn zonder dat ze met deze informatie aannemelijk kunnen maken dat de installatie aan de regelgeving voldoet :?. Bij een tussenwoning of tweekapper heb je deze informatie altijd nodig.

[ Voor 60% gewijzigd door AirX op 25-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zonder energielabel zouden ze überhaupt niet voorkomen op de subsidielijst van de RVO. Dat is de eerste stap die fabrikanten in NL maken voor hun business case. Zonder subsidie weinig business.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:49:
[...]

Zonder energielabel zouden ze überhaupt niet voorkomen op de subsidielijst van de RVO. Dat is de eerste stap die fabrikanten in NL maken voor hun business case. Zonder subsidie weinig business.
ja, klopt, echter zijn ze blijkbaar zelf vergeten zich te verdiepen in de voorwaarden die bij een energielabel horen, deze dient namelijk op hun site te staan, een vermelding zoals ze dat nu doen met A+++ is hierbij dus niet voldoende.
:? wat is daar nu zo moeilijk aan, overigens heb ik ook geen handleiding van hun product kunnen vinden, idem de CE verklaring, ook die zijn ze verplicht te publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AirX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:24:
Ik heb bevestiging van Weheat dat ze nog werken aan (het laten meten?) en publiceren van de officiële geluidsparameters voor de berekeningen die nodig zijn voor installateurs om vast te stellen dat de installatie aan het bouwbesluit voldoet. Dus wat je moet invullen bij deze tool https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Wel beetje bijzonder dat installateurs dus nu aan de slag zijn zonder dat ze met deze informatie aannemelijk kunnen maken dat de installatie aan de regelgeving voldoet :?. Bij een tussenwoning of tweekapper heb je deze informatie altijd nodig.
Kunnen ze dus niet, het probleem is dat het aan de geluidseisen te voldoen conform de huidig BBL (Bouwbesluit) bei de eigennaar van de woning ligt. Dus leg deze eis gewoon in het koopcontract goed vast.

Nu de juiste gegevens ontbreken en je wel deze warmtepomp wilt plaatsen heb je alleen nog één mogelijkheid, namelijk op locatie meten (door een gecertificeerd bedrijf conform de eisen, kosten al snel 1.500 - 3.000 euro per meting, voldoet deze dus niet zul je opnieuw moeten meten).

In feite niets, nog erger eigenlijk zouden ze het product niet eens mogen verkkopen omdat je dus niet kunt vaststellen of dit product in jou situatie wel aan de eisen kan voldoen.
Helaas kan ik hier maar één advies geven, geen opdracht geven voordat deze gegevens bekend zijn.
Sorry WeHeat, jullie weten dit al lang, en dan gewoon volhouden met de verkeerde geluidswaarden (= geluidsdruk) met de hoop dat de consument daar intrapt. (in mijn ogen is dat dus misleiding, tenminste lijkt het er veel op.). :(

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 25-05-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:21:
[...]

ja, klopt, echter zijn ze blijkbaar zelf vergeten zich te verdiepen in de voorwaarden die bij een energielabel horen, deze dient namelijk op hun site te staan, een vermelding zoals ze dat nu doen met A+++ is hierbij dus niet voldoende.
:? wat is daar nu zo moeilijk aan, overigens heb ik ook geen handleiding van hun product kunnen vinden, idem de CE verklaring, ook die zijn ze verplicht te publiceren.
Eens maar in heel veel situaties is geluid op een plat dak helemaal geen issue. Veel zaken zijn bij Wefabricate nog in voorbereiding. Ik heb zelf nog een aantal opmerkingen geplaatst bij hun in de fabriek over propaan veiligheid. Dat heb je met start ups helaas maar gelukkig wel met een kapitaal krachtige partner achter dit afwijkende innovatieve concept. De fabriek is ongeveer berekend op ik schat 20x de huidige productie 😆dus wij kunnen er nog veel meer van verwachten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHu12fBwYdmxyDoqLLtV3XTh6xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxeS4HDm3aCc3Z4J5G7uNx1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0Pc_s3qHmKu9o2TZQBYgIkbTQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cxc5vtByBDIoLtPCsSIKT0i1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZf4RgC_BD_dj3aLCitXPPBdlbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJMduXCZ2buxN40e64xzvNIM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 19:40 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
MacD007 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:21:
[...]

De gebruikshandleiding (en installatie handleiding) staat overigens hier: https://www.weheat.nl/zakelijk/tools-en-info

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stoker
Volgende maand sluit ik de eerste aan op een houten uitbouw. Zijn er tweakers die hiervan op de hoogte gehouden willen worden? Kan wel wat extra foto’s documentatie maken.

[ Voor 84% gewijzigd door Stoker op 25-05-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Eens maar in heel veel situaties is geluid op een plat dak helemaal geen issue. Veel zaken zijn bij Wefabricate nog in voorbereiding. Ik heb zelf nog een aantal opmerkingen geplaatst bij hun in de fabriek over propaan veiligheid. Dat heb je met start ups helaas maar gelukkig wel met een kapitaal krachtige partner achter dit afwijkende innovatieve concept. De fabriek is ongeveer berekend op ik schat 20x de huidige productie 😆dus wij kunnen er nog veel meer van verwachten.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja ruimte genoeg daar en ziet er ook allemaal netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Eens maar in heel veel situaties is geluid op een plat dak helemaal geen issue. Veel zaken zijn bij Wefabricate nog in voorbereiding. Ik heb zelf nog een aantal opmerkingen geplaatst bij hun in de fabriek over propaan veiligheid. Dat heb je met start ups helaas maar gelukkig wel met een kapitaal krachtige partner achter dit afwijkende innovatieve concept. De fabriek is ongeveer berekend op ik schat 20x de huidige productie 😆dus wij kunnen er nog veel meer van verwachten.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sorry, ik heb in de wettelijke eis art. 3.8 bouwbesluit echt niet kunnen lezen dat er voor de WeHeat de geluidseisen niet van toepassing zou zijn.
Dus ja ook de WeHeat zal hieraan moeten voldoen, en juist, daarvoor heb je dus de juiste geluidswaarden nodig, en je raad het denk ik wel, dat is het geluidsvermogen op 100% vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Sorry, ik heb in de wettelijke eis art. 3.8 bouwbesluit echt niet kunnen lezen dat er voor de WeHeat de geluidseisen niet van toepassing zou zijn.
Dus ja ook de WeHeat zal hieraan moeten voldoen, en juist, daarvoor heb je dus de juiste geluidswaarden nodig, en je raad het denk ik wel, dat is het geluidsvermogen op 100% vol vermogen.
Dat bedoelde ik niet. In veel gevallen voldoet de Weheat in de praktijk zowieso aan de eisen. Ik monteer dagelijks warmtepompen en hij behoort echt tot de stillere warmtepompen op de markt. Nauwelijks hoorbaar en voldoet zeker aan de geluidseisen op vol vermogen op slechts enkele meters van de erfgrens bouwbesluit of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 25-05-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ben benieuwd hoe de geluidseisen werken als je hem begrensd. Telt dat mee voor maximaal geluid waarmee je moet rekenen. En hoe zit dat als de installateur (of Weheat) dat voor je instelt en je dat zelf als gebruiker niet kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
AirX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:11:
Ben benieuwd hoe de geluidseisen werken als je hem begrensd. Telt dat mee voor maximaal geluid waarmee je moet rekenen. En hoe zit dat als de installateur (of Weheat) dat voor je instelt en je dat zelf als gebruiker niet kunt veranderen.
Nee helaas, en dat zou ook gek zijn want juist defrosten gebeurt in de de tijd dat de WP continue draait en bij Max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Technician- schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:08:
[...]

Nee helaas, en dat zou ook gek zijn want juist defrosten gebeurt in de de tijd dat de WP continue draait en bij Max vermogen.
Begrijp ik het goed dat de defrost het meeste geluid maakt en je daar het geluid van wilt meten? En dat het geluid van de defrost niet softwarematig in te perken is? Anders zou het toch gewoon een softwarematige begrenzing zijn die de max toeren van compressor en fan bepaalt en daarmee max geluid en vermogen (lager dus)? (Ook voor de defrost?). Ik begrijp niet dat als je het vermogen en daarmee het geluid beperkt dat dat niet zou mogen, met als eventuele waarborg dat alleen de installateur/fabrikant de wijziging kan maken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

[ Voor 45% gewijzigd door AirX op 26-05-2024 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:03:
[...]

Dat bedoelde ik niet. In veel gevallen voldoet de Weheat in de praktijk zowieso aan de eisen. Ik monteer dagelijks warmtepompen en hij behoort echt tot de stillere warmtepompen op de markt. Nauwelijks hoorbaar en voldoet zeker aan de geluidseisen op vol vermogen op slechts enkele meters van de erfgrens bouwbesluit of niet.
Nogmaals, wat jij vind is totaal onbelangrijk en is zeer subjectief, de enige manier om dat objectief aan te kunnen tonen is nu juist de wettelijk bepaalde geluidsvermogen, en juist deze weten ze blijkbaar nog niet eens. Dus lijkt me jou mening in deze een beetje voorbarig.
Ik wens WeHeat overigens wel een mooie waarde toe, zeker omdat het een Nederlandse start-up is, maar ook zie ik hier weer exact de zelfde fouten die we in het verleden bij de andere Nederlandse warmtepompen startups hebben gezien. Ik had eigenlijk verwacht dat ze ondertussen van andermans fouten zouden leren. Blijkbaar dus niet.

Als jij dagelijks warmtepompen plaatst en hier de stelling plaatst : “ voldoet zeker aan de geluidseisen op vol vermogen op slechts enkele meters van de erfgrens bouwbesluit of niet.“ en dat zonder een beschikbare geluidsvermogen vraag ik me echt af waarop je dat baseerd. Of heb je elke keer een door een erkend bedrijf een geluidsmeting ( a 1.500-3.000 euro) laten uitvoeren?
Want dat is je enige manier om de conform de wettelijke regels uit te kunnen voeren. Zelf met je telefoon iets meten zit helaas in de wettelijke eisen er niet bij.

jij hebt dan ook waarschijnlijk ook de CE verklaring beschikbaar? Want helaas kon ik die bij WeHeat op hun site niet vinden, mogelijk dat ik niet goed gekeken heb, zou je deze hier dan kunnen posten, ik denk dat je hier een aantal mensen blij mee kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AirX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:11:
De bepaling van het geluidsvermogen wordt niet op een locatie uitgevoerd maar in een lab met vooraf bepaalde opstelling en is een combinatie van diverse metingen en berekeningen en mogen ook alleen uitgevoerd worden door een hiervoor aangewezen en gecertificeerde instelling, denk hierbij aan Kiwa of Tuv.
Defrosts worden hier overigens ook in meegenomen.

De geluidsvermogen wordt dus bepaald op basis van 100% vol vermogen, eigen aanpassingen cq instellingen die je zelf ( wel of niet kunt doen) hebben geen enkele uitwerking op dat geluidsvermogen, de enige instelling waar rekening mee wordt gehouden is de vast ingestelde silent modus (er zijn merken die zelfs meerdere van deze silent modus hebben, die dan echter ook elk bepaald moeten worden, een dergelijke bepaling is echter heel duur).

Wil je op je eigen locatie gaan meten kan dat ook, ook hier zijn een hele rij aan voorwaarden hoe je dit moet laten doen beschreven in het Handleiding meten en rekenen Industrielawaai met specifieke aanvullingen voor warmtepompen vanuit wettelijke bepalingen. En ook dan zul je op 100% vermogen moeten gaan meten, dus niet een of andere instelling die jij graaf zou willen hebben.

Ook hier worden eisen gesteld aan het bedrijf die deze meting(en) uitvoert alsmede aan de opstelling en gebruikte meetapparatuur. Zeker als er geen juiste tonale geluidswaarden beschikbaar zijn moet je deze ook nog gaan beoordelen. Een dergelijke meting is behoorlijk duur, reken hierbij ergens tussen de 1.500 - 3.000 euro voor een enkele meting. Is de uitslag negatief zul je na aanpassing van je installatie ( = verplaatsing) de meting moeten herhalen, en dus extra kosten moeten maken.

Juist ivm deze relatief hoge kosten heeft de overheid de mogelijkheid gegeven om dit ook via een berekening te kunnen bepalen en hebben hiervoor zelfs een tool laten ontwikkelen (Wpac tool). Het enige wat je daarvoor nodig hebt is echter wel de juiste geluidswaarde e n dat is dus niet de geluidsdruk maar de eerder genoemde genormde geluidsvermogen ( op 100% vol vermogen) die een fabrikant beschikbaar moet stellen.

Het geluidsvermogen wat je ziet bij het energielabel voldoet echter niet aan de hiervoor gestelde eisen en mag je dus niet hiervoor gebruiken.

Heb je hulp nodig voor een juiste berekening mag je me een pm sturen, dan wil ik je wel helpen, wel merk maakt voor mij niets uit zolang de juiste gegevens beschikbaar zijn. Voor de WeHeat kan dit nu dus nog niet.

Be denk dat conform de huidige wetgeving BBL (bouwbesluit) de eigenaar alleen aansprakelijk is voor het toepassen van de wettelijke eisen, dat gaat in de toekomst wel veranderen maar zover zijn we nog niet (mn bij verbouwing, waar het plaatsen van een warmtepomp in een bestaande woning onder valt).
Bij klachten cq handhaving door de gemeente kan het dus wel gebeuren als niet aan de normen wordt voldaan dat een verplichte verwijdering cq aanvullende maatregelen geeist worden, het begint veelal met een stillegging van het toestel met een dwangsom, ik denk dat je zeker bij een FE in de winter daar zeker niet op zit te wachten. Ik heb het zien gebeuren.
Bedenk ook dat diverse gemeenten ook eigen voorwaarden, mn vanuit de nieuwe omgevingswetgeving aan het plaatsen van een warmtepomp kunnen stellen, dit is per gemeente en kan zelfs binnen een gemeente nog verschillen. Dus informeer je vooraf aan welke aanvullende eisen je moet voldoen.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 26-05-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MacD007 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Nogmaals, wat jij vind is totaal onbelangrijk en is zeer subjectief, de enige manier om dat objectief aan te kunnen tonen is nu juist de wettelijk bepaalde geluidsvermogen, en juist deze weten ze blijkbaar nog niet eens. Dus lijkt me jou mening in deze een beetje voorbarig.
Ik wens WeHeat overigens wel een mooie waarde toe, zeker omdat het een Nederlandse start-up is, maar ook zie ik hier weer exact de zelfde fouten die we in het verleden bij de andere Nederlandse warmtepompen startups hebben gezien. Ik had eigenlijk verwacht dat ze ondertussen van andermans fouten zouden leren. Blijkbaar dus niet.

Als jij dagelijks warmtepompen plaatst en hier de stelling plaatst : “ voldoet zeker aan de geluidseisen op vol vermogen op slechts enkele meters van de erfgrens bouwbesluit of niet.“ en dat zonder een beschikbare geluidsvermogen vraag ik me echt af waarop je dat baseerd. Of heb je elke keer een door een erkend bedrijf een geluidsmeting ( a 1.500-3.000 euro) laten uitvoeren?
Want dat is je enige manier om de conform de wettelijke regels uit te kunnen voeren. Zelf met je telefoon iets meten zit helaas in de wettelijke eisen er niet bij.

jij hebt dan ook waarschijnlijk ook de CE verklaring beschikbaar? Want helaas kon ik die bij WeHeat op hun site niet vinden, mogelijk dat ik niet goed gekeken heb, zou je deze hier dan kunnen posten, ik denk dat je hier een aantal mensen blij mee kunt maken.
Ambtelijke molens zijn indrukwekkend en ondoorgrondelijk. In de praktijk loopt het met de modernste monobloc warmtepompen niet zon vaart. Mijn hele woonplaats hangt vol met lelijke rammelende airco's die te hooi en te gras worden geplaatst en niemand die je er over hoort. Maar voor een warmtepomp maken wij het dus op papier vaak bijna onmogelijk. Nogmaals als je je als installateur goed oriënteert op de juiste plaats is bijna alles mogelijk zeker met een Weheat en als ik twijfel haal ik niet in. Nooit een klacht gehad. Ambtenaren worden niet geboren maar wel gemaakt 😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Ambtelijke molens zijn indrukwekkend en ondoorgrondelijk. In de praktijk loopt het met de modernste monobloc warmtepompen niet zon vaart. Mijn hele woonplaats hangt vol met lelijke rammelende airco's die te hooi en te gras worden geplaatst en niemand die je er over hoort. Maar voor een warmtepomp maken wij het dus op papier vaak bijna onmogelijk. Nogmaals als je je als installateur goed oriënteert op de juiste plaats is bijna alles mogelijk zeker met een Weheat en als ik twijfel haal ik niet in. Nooit een klacht gehad. Ambtenaren worden niet geboren maar wel gemaakt 😭
ja, allemaal duidelijk, echter als je nu een WeHeat plaatst kun je dat eigenlijk, zeker in een stedelijk gebied, met aan beide zijden een buurman, alleen puur op de gok gaan doen en daarbij leg je als installateur ook nog het risico helemaal bij de klant neer.
Want bij handhaving kijkt de gemeente alleen de klant aan, jij bent helemaal buiten schot.
Je hebt helemaal gelijk dat gemeenten nu nog niet proactief op dit soort zaken ageren, maar dit uitsluitend na klachten (van de buren dus) gaan kijken.
Je vergeet dat de geluidseisen voor airco's en warmtepompen (buitenunits) nog heel jong is, dit is pas per 1-4-2021 in werking getreden. Dus units die voor die datum geplaatst zijn hoeven aan deze redelijk strenge eisen dus totaal niet voldoen.

En ik weet ook uit eigen ervaring dat de klachten van buren steeds meer worden, ook vrij logisch, want er komen steeds meer van deze dingen op woningen en mensen kennen steeds meer hun rechten en worden steeds mondiger. op zich is dat een goede ontwikkeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:39
MacD007 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:20:
[...]

De bepaling van het geluidsvermogen wordt niet op een locatie uitgevoerd maar in een lab met vooraf bepaalde opstelling en is een combinatie van diverse metingen en berekeningen en mogen ook alleen uitgevoerd worden door een hiervoor aangewezen en gecertificeerde instelling, denk hierbij aan Kiwa of Tuv.
Defrosts worden hier overigens ook in meegenomen.

De geluidsvermogen wordt dus bepaald op basis van 100% vol vermogen, eigen aanpassingen cq instellingen die je zelf ( wel of niet kunt doen) hebben geen enkele uitwerking op dat geluidsvermogen, de enige instelling waar rekening mee wordt gehouden is de vast ingestelde silent modus (er zijn merken die zelfs meerdere van deze silent modus hebben, die dan echter ook elk bepaald moeten worden, een dergelijke bepaling is echter heel duur).

Wil je op je eigen locatie gaan meten kan dat ook, ook hier zijn een hele rij aan voorwaarden hoe je dit moet laten doen beschreven in het Handleiding meten en rekenen Industrielawaai met specifieke aanvullingen voor warmtepompen vanuit wettelijke bepalingen. En ook dan zul je op 100% vermogen moeten gaan meten, dus niet een of andere instelling die jij graaf zou willen hebben.

Ook hier worden eisen gesteld aan het bedrijf die deze meting(en) uitvoert alsmede aan de opstelling en gebruikte meetapparatuur. Zeker als er geen juiste tonale geluidswaarden beschikbaar zijn moet je deze ook nog gaan beoordelen. Een dergelijke meting is behoorlijk duur, reken hierbij ergens tussen de 1.500 - 3.000 euro voor een enkele meting. Is de uitslag negatief zul je na aanpassing van je installatie ( = verplaatsing) de meting moeten herhalen, en dus extra kosten moeten maken.

Juist ivm deze relatief hoge kosten heeft de overheid de mogelijkheid gegeven om dit ook via een berekening te kunnen bepalen en hebben hiervoor zelfs een tool laten ontwikkelen (Wpac tool). Het enige wat je daarvoor nodig hebt is echter wel de juiste geluidswaarde e n dat is dus niet de geluidsdruk maar de eerder genoemde genormde geluidsvermogen ( op 100% vol vermogen) die een fabrikant beschikbaar moet stellen.

Het geluidsvermogen wat je ziet bij het energielabel voldoet echter niet aan de hiervoor gestelde eisen en mag je dus niet hiervoor gebruiken.

Heb je hulp nodig voor een juiste berekening mag je me een pm sturen, dan wil ik je wel helpen, wel merk maakt voor mij niets uit zolang de juiste gegevens beschikbaar zijn. Voor de WeHeat kan dit nu dus nog niet.

Be denk dat conform de huidige wetgeving BBL (bouwbesluit) de eigenaar alleen aansprakelijk is voor het toepassen van de wettelijke eisen, dat gaat in de toekomst wel veranderen maar zover zijn we nog niet (mn bij verbouwing, waar het plaatsen van een warmtepomp in een bestaande woning onder valt).
Bij klachten cq handhaving door de gemeente kan het dus wel gebeuren als niet aan de normen wordt voldaan dat een verplichte verwijdering cq aanvullende maatregelen geeist worden, het begint veelal met een stillegging van het toestel met een dwangsom, ik denk dat je zeker bij een FE in de winter daar zeker niet op zit te wachten. Ik heb het zien gebeuren.
Bedenk ook dat diverse gemeenten ook eigen voorwaarden, mn vanuit de nieuwe omgevingswetgeving aan het plaatsen van een warmtepomp kunnen stellen, dit is per gemeente en kan zelfs binnen een gemeente nog verschillen. Dus informeer je vooraf aan welke aanvullende eisen je moet voldoen.
Bij de rekentool van onze overheid zit een handleiding. Twee citaten hieruit:
"Er wordt in de rekentool geen rekening gehouden met de richtingsafhankelijke geluidafstraling van de buitenunit."
"De rekentool is gebaseerd op geluid van buitenunits dat in alle richtingen evenveel afstraalt."
Als ik de discussie een beetje volg heeft de Blackbird juist wel een richtingsafhankelijke uitstraling (naar boven). Dat maakt de Blackbird een speciaal geval, dat niet valt onder het toepassingsgebied van de rekentool. Immers, met de rekentool zullen de berekende waarden te te negatief zijn.
Je mag/kunt een alternatieve beoordeling doen, als invulling op het gelijkwaardigheidsprincipe uit artikel 4.7 van de Omgevingswet, De gelijkwaardigheid bestaat dan uit een afwijking van de rekenvoorschriften als bedoeld in artikel 4.1 lid 2 van de Omgevingswet en artikel 4.107 lid 2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
Sinds de invoering van het Bbl is voorafgaande toestemming door de gemeente niet vereist, indien voor het plaatsen van de Blackbird geen melding is vereist.
Rest de vraag, hoe de gelijkwaardigheid aan te tonen (aannemelijk te maken). Wat ik mij kan voorstellen is dat WeHeat een soort algemene gelijkwaardigheid laat opstellen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mjier schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Bij de rekentool van onze overheid zit een handleiding. Twee citaten hieruit:
"Er wordt in de rekentool geen rekening gehouden met de richtingsafhankelijke geluidafstraling van de buitenunit."
"De rekentool is gebaseerd op geluid van buitenunits dat in alle richtingen evenveel afstraalt."
Als ik de discussie een beetje volg heeft de Blackbird juist wel een richtingsafhankelijke uitstraling (naar boven). Dat maakt de Blackbird een speciaal geval, dat niet valt onder het toepassingsgebied van de rekentool. Immers, met de rekentool zullen de berekende waarden te te negatief zijn.
Je mag/kunt een alternatieve beoordeling doen, als invulling op het gelijkwaardigheidsprincipe uit artikel 4.7 van de Omgevingswet, De gelijkwaardigheid bestaat dan uit een afwijking van de rekenvoorschriften als bedoeld in artikel 4.1 lid 2 van de Omgevingswet en artikel 4.107 lid 2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
Sinds de invoering van het Bbl is voorafgaande toestemming door de gemeente niet vereist, indien voor het plaatsen van de Blackbird geen melding is vereist.
Rest de vraag, hoe de gelijkwaardigheid aan te tonen (aannemelijk te maken). Wat ik mij kan voorstellen is dat WeHeat een soort algemene gelijkwaardigheid laat opstellen.
Betaald dan WeHeat dit onderzoek, want die moet je wel dan laten toetsen of dit ook echt wel een gelijkwaardigheid is. Los van de benodigde tijd kost een dergelijk onderzoek door bv TNO heel veel geld, want zij doen dat niet gratis.

Art 4.1 BbL zegt overigens heel wat anders:
bron: BBL art. 4.1 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koS4ruLqx4rlNy5ld3Q05Cxt_LM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P1nvXZF8r7CrWPpsmL3Pa1rh.png?f=fotoalbum_large

artikel 4.107 lid 2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is uitsluitend op nieuwbouw van toepassing. bij een plaatsing van een warmtepomp bij een bestaande woning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dufoADMtuOX46YyxzVcsDFVz7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ahMhdNTDxdVAYw0gG46eYDps.png?f=user_largebron: Praktijkboek Bbl

hier zie je dat voor nieuwbouw artikel 4.107 van toepassing is
en voor bestaande bouw moet je kijken naar 5.4 en 5.14

zie hier de eisen voor bestaande bouw (verbouw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldt63Z5icf06VwAc-yblwjKFvsk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/749hz8koGhvB8JRaxgISFbLV.png?f=user_large
bron: Praktijkboek Bbl

en dat is het zelfde als in het oude BB 2012 stond;
Artikel 3.8. Aangrenzend perceel Bouwbesluit 2012 (bestaande bouw)
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
MacD007 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Betaald dan WeHeat dit onderzoek, want die moet je wel dan laten toetsen of dit ook echt wel een gelijkwaardigheid is. Los van de benodigde tijd kost een dergelijk onderzoek door bv TNO heel veel geld, want zij doen dat niet gratis.

Art 4.1 BbL zegt overigens heel wat anders:
bron: BBL art. 4.1 [Afbeelding]

artikel 4.107 lid 2 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is uitsluitend op nieuwbouw van toepassing. bij een plaatsing van een warmtepomp bij een bestaande woning

[Afbeelding]bron: Praktijkboek Bbl

hier zie je dat voor nieuwbouw artikel 4.107 van toepassing is
en voor bestaande bouw moet je kijken naar 5.4 en 5.14

zie hier de eisen voor bestaande bouw (verbouw)
[Afbeelding]
bron: Praktijkboek Bbl

en dat is het zelfde als in het oude BB 2012 stond;
Artikel 3.8. Aangrenzend perceel Bouwbesluit 2012 (bestaande bouw)
Een installatie voor warmte- of koudeopwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB, bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai.
Dank voor je aanvulling. Om het niet onnodig langdradig te maken heb ik de verwijzingslijn van de verbouwvoorschriften volgens Bbl hoofdstuk 5 naar artikel 4.107 met een correctie van de vereiste geluidsniveau afgesneden.
Het punt dat ik duidelijk probeer te maken is dat de voorgeschreven rekenmethode niet aansluit op het ontwerp van de Blackbird, en dat je daar op basis van gelijkwaardigheid gewoon van mag afwijken.
Waarbij aangetekend dat dat in het oude Bouwbesluit een gelijkwaardigheid nog "ten genoegen van het bevoegd gezag worden aangetoond". De toetsing vooraf is verdwenen. Dus hoe hiermee omgegaan gaat worden is nog onduidelijk.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Carboy54 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Juist , die oudere en goedkope airco's maken idd meer geluid dan deze warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mjier schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Dank voor je aanvulling. Om het niet onnodig langdradig te maken heb ik de verwijzingslijn van de verbouwvoorschriften volgens Bbl hoofdstuk 5 naar artikel 4.107 met een correctie van de vereiste geluidsniveau afgesneden.
Het punt dat ik duidelijk probeer te maken is dat de voorgeschreven rekenmethode niet aansluit op het ontwerp van de Blackbird, en dat je daar op basis van gelijkwaardigheid gewoon van mag afwijken.
Waarbij aangetekend dat dat in het oude Bouwbesluit een gelijkwaardigheid nog "ten genoegen van het bevoegd gezag worden aangetoond". De toetsing vooraf is verdwenen. Dus hoe hiermee omgegaan gaat worden is nog onduidelijk.
nogmaals, ik heb dat dus niet zien staan, de geluidseisen van de de overheid en de BBL zijn onafhankelijk van het ontwerp en de berekening houd hierbij rekening met in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) en aanvullende wettelijke bepalingen voor warmtepompen is bepaald, dat laatste is als je gaat meten.

Dus als men niet over de juiste geluidsvermogen (zoals het nu is) beschikt is de enige manier om te kunnen aantonen dat een installatie aan de vereiste waarden (45/40 dB op d erfgrens) voldoet is het meten en wel conform de ook in de Bbl gestelde eisen. niet meer en niet minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 201WD
@MacD007 Mogelijk kun je een nieuw topic starten over het bouwbesluit en over geluidsoverlast. En voor de mensen die willen weten hoeveel geluid een WeHeat maakt, ga ergens luisteren waar er een in gebruik is of vraag een rondleiding aan bij WeHeat. Ze hebben ze daar buiten werkend opgesteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
MacD007 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:12:
[...]

nogmaals, ik heb dat dus niet zien staan, de geluidseisen van de de overheid en de BBL zijn onafhankelijk van het ontwerp en de berekening houd hierbij rekening met in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI) en aanvullende wettelijke bepalingen voor warmtepompen is bepaald, dat laatste is als je gaat meten.

Dus als men niet over de juiste geluidsvermogen (zoals het nu is) beschikt is de enige manier om te kunnen aantonen dat een installatie aan de vereiste waarden (45/40 dB op d erfgrens) voldoet is het meten en wel conform de ook in de Bbl gestelde eisen. niet meer en niet minder.
Je zult niet de eerste, en zeker niet de laatste zijn die verdwaald in de bouwregelgeving. Het Bbl is een zogeheten Algemene Maatregel van Bestuur, die uitvoering geeft aan de Omgevingswet. Het gelijkwaardigheidbeginsel staat omschreven in de Omgevingswet.
De mogelijke gelijkwaardigheid betreft overigens niet de vereiste waarden op de erfgrens, maar de bepaling daarvan. Het doel van de rekentool is om op een laagdrempelige manier vooraf te kunnen bepalen of de plaats van de warmtepomp voldoet, zonder te hoeven meten (achteraf).
Als we hebben vastgesteld dat de Blackbird buiten het toepassingsgebied van de rekentool valt, is het niet meer dan logisch dat hier een alternatief voor komt. Anders zou WeHeat vanwege het ontwerp oneigenlijk worden benadeeld door de rekentool. En het is nu juist het doel van de regelgeving dat er een gelijk speelveld is tussen de verschillende fabrikaten.
Hoe dat precies vorm zal moeten krijgen mag WeHeat uitzoeken. Mijn betoog hier is slechts dat je volgens het gelijkwaardigheidsprincipe altijd iets beters mag bedenken. Dat heet innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Juist, dan wens ik hun heel veel plezier en dan kunnen ze in de tussentijd ook maar wat extra geld opzij leggen om daar de geluidsmeting voor hun klanten te betalen, gezien hun prijs ben ik bang dat deze club niet erg lang in de markt ligt.
De berekening gaat gewoon uit van een bol bron, ik zie hier niet waarom ze hiermee problemen mee hebben want zelf claimen ze wel met bepaalde geluidsdruk die conform de zelfde norm zijn bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Laatst online: 23:37
AirX schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Begrijp ik het goed dat de defrost het meeste geluid maakt en je daar het geluid van wilt meten? En dat het geluid van de defrost niet softwarematig in te perken is? Anders zou het toch gewoon een softwarematige begrenzing zijn die de max toeren van compressor en fan bepaalt en daarmee max geluid en vermogen (lager dus)? (Ook voor de defrost?). Ik begrijp niet dat als je het vermogen en daarmee het geluid beperkt dat dat niet zou mogen, met als eventuele waarborg dat alleen de installateur/fabrikant de wijziging kan maken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Een stukje sjoemelsoftware is wat je nodig hebt, bij controle ff een vinkje kunnen zetten in de app en 50% vermogen vragen is zogenaamd 100% :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoker
Juist, dan wens ik hun heel veel plezier en dan
........
ben ik bang dat deze club niet erg lang in de markt ligt.
@MacD007 , ik vind je toch wel erg negatief, heb je slechte ervaring met de Weheat, BB of is het uit eigen ervaring met de Quatt?

Tuurlijk heb je een punt dat alle details beschikbaar moeten zijn om je klanten te informeren, maar ik denk dat je je punt gemaakt hebt op dit forum.

Persoonlijk ben ik van mening dat wij als Tweakers op de forum juist onze ervaring kunnen delen er samen van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

elektriekert schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:44:
[...]

Een stukje sjoemelsoftware is wat je nodig hebt, bij controle ff een vinkje kunnen zetten in de app en 50% vermogen vragen is zogenaamd 100% :+
Tsja, software is alles tegenwoordig. Ik zag dat je de stille stand in de BB ook zelf kunt definiëren. En andersom geredeneerd: het zou toch mooi zijn als je met software één soort hardware voor verschillende situaties geschikt kunt maken. Alleen stukje fraude moeten we oplossing voor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Stoker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:14:
[...]

@MacD007 , ik vind je toch wel erg negatief, heb je slechte ervaring met de Weheat, BB of is het uit eigen ervaring met de Quatt?

Tuurlijk heb je een punt dat alle details beschikbaar moeten zijn om je klanten te informeren, maar ik denk dat je je punt gemaakt hebt op dit forum.

Persoonlijk ben ik van mening dat wij als Tweakers op de forum juist onze ervaring kunnen delen er samen van leren.
helemaal mee eens, echter mag je je ogen ook niet voor de mogelijk wat negatieve punten sluiten, en we hebben dat ook gezien bij Quatt of DeWarmte.
Wat ik gewoon jammer vind dat men blijkbaar steeds het wiel opnieuw wil uitvinden en niet gaat leren van andermans fouten.
En helaas juist dat zie ik weer bij WeHeat, een hoop bombarie over hoe goed ze wel niet zijn, maar wel esseniele zaken gewoon vergeten. De klanten die daar dan in deze valkuil vallen hadden mogelijk die keuze niet gemaakt als ze dat hadden geweten.
En ik zie hier op tweakers daar ook onze functie in, tenslotte zijn we hier geen reklamezuil voor wat voor merk dan ook.
Als je mijn posts bij Quatt en DeWamte hebt gezien, ook deze waren soms niet mals. En nee ik heb niets tegen WeHeat, ik mis alleen belangrijke zaken, zaken die er wel toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
Dat was ook bij Quatt en andere startups. Na verloop van tijd wordt het helder. Mag mischien niet 100% volgens de regels zijn, maar blijkbaar wordt de soep ook niet zo heet gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Shutdown98 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:19:
Dat was ook bij Quatt en andere startups. Na verloop van tijd wordt het helder. Mag mischien niet 100% volgens de regels zijn, maar blijkbaar wordt de soep ook niet zo heet gegeten.
dat moet je dan maar hopen, ik weet dat soms de soep wel erg heet gegeten word en ja dan moet je dus op je blaren gaan zitten. met dergelijke bedragen gooi ik niet graag met een dobbelsteen en al helemaal niet met een 12 zijdige dobbelsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Barryvdh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:45:
[...]

[...]
Update:
Koelen: alle informatie met betrekking tot koelen volgt binnen 2 weken, Wij hebben onze veelgesteld informatie aangevuld met informatie over koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Gisteren en vandaag is de WeHeat bij ons geïnstalleerd.
Vanmiddag naast de machine gestaan op het dak en vond het geluid meevallen. Moet wel zeggen dat een paar daken verderop vaklui bezig waren met het vervangen van het dak. Binnen hoorde ik de buitenunit wat maar niet hinderlijk wellicht dat ik hier in de avond uren anders over denk. Dit kan ik eventueel nog opvangen met het monteren van trillengsmatjes onder de pootjes. (Deze staan nu op 30x30 tegels op het platte dak)

Moet er wel bij zeggen dat de WeHeat 7kW uitgaand vermogen gaf. Alle rzones open gezet in huis (zoneregeling)} en met koud water waarmee het systeem een uur geleden gevuld was.

In het stookseizoen zal dit natuurlijk niet altijd voorkomen dat alle ruimtes verwarming nodig hebben en zal het buffervat een hogere watertemperatuur hebben wanneer deze vaker gebruikt wordt in een pertiode.

We gaan het beleven hoe dit bevalt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netevolutions
  • Niet online
Koelfunctie is voor mij nu beschikbaar in de portal, nog niet in de app.
Betreft firmware versie v0.5.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KK7aVdPfgSGkJYNmwzpTvqwAmg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NIr0I2w8WPai0y3OcWYMwnl5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHXsyPVvhaHlTir6FN19UAFQvv4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TcxsbM8i8CBNv7JnSHR8GLNj.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
netevolutions schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:37:
Ze hebben er vandaag ook Blog over geplaatst: https://www.weheat.nl/post/kan-een-warmtepomp-ook-koelen

[ Voor 52% gewijzigd door Barryvdh op 28-05-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding][Afbeelding]
en hoe moet je nu zorgen dat je condensvrij met bv radiatoren kunt gaan koelen ? of moet je een opvanggoot onder je radiatoren en leidingen leggen ?
wat meer uitleg zou denk ik wel handig geweest zijn, want dit is wel erg sumier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
MacD007 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:18:
[...]

en hoe moet je nu zorgen dat je condensvrij met bv radiatoren kunt gaan koelen ? of moet je een opvanggoot onder je radiatoren en leidingen leggen ?
wat meer uitleg zou denk ik wel handig geweest zijn, want dit is wel erg sumier.
Niet. Je kan je niet onder het dauwpunt koelen zonder dat er condens ontstaat. Allemaal hartstikke leuk dat ze het vrijgegeven hebben, maar het is iets complexer dan alleen het vinkje aanzetten..

1. Je warmtepomp moet ervoor geschikt zijn, check
2. Leidingwerk en koppelingen isoleren zodat het dauwpunt buiten je isolatie ligt. Nou dat is echt werk voor een specialist op dit gebied. Heb wel eens een offerte voorbij zien komen van isolatiekosten die 2x zo hoog waren als installatie van de warmtepomp zelf.
3. Geschikt afggiftensysteen. als je onder het dauwpunt gaat koelen, krijg je dus hier ook condens, dus natte voeten, of druppels onder je radiatoren. Bv fancoils zijn erg geschikt om mee te koelen (koude lucht van het systeem te onttrekken), maar ook hier moet je het condens afvoeren.

Als ik een tip mag geven als je perse wilt gaan koelen:
Kijk hier heel erg mee uit. Je kan er heel veel mee slopen. Als je toch wil gaan koelen, koel dan met een watertemperatuur net boven het dauwpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
MacD007 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:18:
[...]

Ze hebben dat dus ik de blog en in de FAQ wel staan overigens: https://www.weheat.nl/faq
Ik weet niet hoe het verder naar bestaande klanten gecommuniceerd is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stoker schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:35:
[...]

Niet. Je kan je niet onder het dauwpunt koelen zonder dat er condens ontstaat. Allemaal hartstikke leuk dat ze het vrijgegeven hebben, maar het is iets complexer dan alleen het vinkje aanzetten..

1. Je warmtepomp moet ervoor geschikt zijn, check
2. Leidingwerk en koppelingen isoleren zodat het dauwpunt buiten je isolatie ligt. Nou dat is echt werk voor een specialist op dit gebied. Heb wel eens een offerte voorbij zien komen van isolatiekosten die 2x zo hoog waren als installatie van de warmtepomp zelf.
3. Geschikt afggiftensysteen. als je onder het dauwpunt gaat koelen, krijg je dus hier ook condens, dus natte voeten, of druppels onder je radiatoren. Bv fancoils zijn erg geschikt om mee te koelen (koude lucht van het systeem te onttrekken), maar ook hier moet je het condens afvoeren.

Als ik een tip mag geven als je perse wilt gaan koelen:
Kijk hier heel erg mee uit. Je kan er heel veel mee slopen. Als je toch wil gaan koelen, koel dan met een watertemperatuur net boven het dauwpunt.
Juist, dat bedoelde ik dus ook, alleen een gemiddelde consument snapt daar dus helemaal niets van en denk, ik heb het warm, dus vinkje plaatsen en dan krijg ik het weer lekker koel. :) consument eerst eens blij,

tot dat deze de vijver in zijn woonkamer ontdekt en denk, oeps mijn verwarming is lek, :? , aan condens zal hij eerst niet denken, dat komt dan pas later. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netevolutions
  • Niet online
WeHeat zal de watertemperatuur bij koelen niet lager maken dan 18 graden. Je kunt het dus niet zelf lager instellen, en daarmee beschermen ze de consumenten die niet kunnen lezen ;). Je kunt de mate van koeling en de hellingshoek van de koellijn zelf een klein beetje aanpassen.
  • Bij 22 graden buiten temp minimaal 18 graden water temp door leiding.
  • Bij 40 graden buiten temp maximaal 22 graden water temp door leiding.
Mee eens dat het afgiftesysteem alles bepaalt of dit zinvol is. Dat staat wel netjes uitgelegd.
Ik vind het super dat dit zo beschikbaar komt.

Mogelijk is koelfunctie ook alleen beschikbaar in systemen met instelling LTV?

[ Voor 2% gewijzigd door netevolutions op 29-05-2024 10:20 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
netevolutions schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:18:
[...]

WeHeat zal de watertemperatuur bij koelen niet lager maken dan 18 graden. Je kunt het dus niet zelf lager instellen, en daarmee beschermen ze de consumenten die niet kunnen lezen ;). Je kunt de mate van koeling en de hellingshoek van de koellijn zelf een klein beetje aanpassen.
  • Bij 22 graden buiten temp minimaal 18 graden water temp door leiding.
  • Bij 40 graden buiten temp maximaal 22 graden water temp door leiding.
Mee eens dat het afgiftesysteem alles bepaalt of dit zinvol is. Dat staat wel netjes uitgelegd.
Ik vind het super dat dit zo beschikbaar komt.

Mogelijk is koelfunctie ook alleen beschikbaar in systemen met instelling LTV?
Beetje jammer als je alles netjes voorbereid hebt met fancoils met condensafvoer en geisoleerde leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Beetje jammer als je alles netjes voorbereid hebt met fancoils met condensafvoer en geisoleerde leidingen.
Kan je dan lager of waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Barryvdh schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Kan je dan lager of waarom?
Ja, heb hier een paar zomers in de keet met alleen een grote fancoil gedraaid op een Pana 5kW F monoblock, gewoon Ta6gr. Dat waren ook zomers met 40gr, de condensafvoer was hard nodig :+

Ik snap de keus wel, maar het is wel een beetje jammer. Zorg er dan voor dat lagere aanvoertemps alleen worden vrijgegeven icm een Rv sensor oid (bij VVW). In het geval van fancoils met erg lage Ta zo dit dan na goedkeuring door Weheat ofzo worden vrijgeveven? Geen idee hoe precies, maar alle andere WPs kunnen het ook, zijn wel instellingen die redelijk verstopt zitten in de menus, maar het kan wel.

Maarja, het is altijd de afweging tussen Henk en Ingrid die dit niet snappen en Tweakers die het onderste uit de kan willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Ja, heb hier een paar zomers in de keet met alleen een grote fancoil gedraaid op een Pana 5kW F monoblock, gewoon Ta6gr. Dat waren ook zomers met 40gr, de condensafvoer was hard nodig :+

Ik snap de keus wel, maar het is wel een beetje jammer. Zorg er dan voor dat lagere aanvoertemps alleen worden vrijgegeven icm een Rv sensor oid (bij VVW). In het geval van fancoils met erg lage Ta zo dit dan na goedkeuring door Weheat ofzo worden vrijgeveven? Geen idee hoe precies, maar alle andere WPs kunnen het ook, zijn wel instellingen die redelijk verstopt zitten in de menus, maar het kan wel.

Maarja, het is altijd de afweging tussen Henk en Ingrid die dit niet snappen en Tweakers die het onderste uit de kan willen halen.
Nouja, het is net een nieuwe feature en ze zijn druk aan het ontwikkelen, dus als er vraag naar is dan kan dat wellicht in de toekomst nog komen natuurlijk.
Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.