Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:18
Ik zag de koelfunctie van de week in de app voorbij komen.

Wij gaan hier geen gebruik van maken. Bij ons hebben we de mogelijkheid om airco’s te gebruiken waarbij er nog een paar bij geplaatst worden. Dit is sowieso efficiënter.
Wel ben ik benieuwd naar mensen die hier wel gebruik van gaan maken en wat hun ervaringen zijn en wat voor afgifte systeem zij hebben en hoe het leidingwerk zit.
Bij ons hebben we op de begane grond en op de 1e verideping hebben we voor 99% kunststof leidingen liggen en ook een composiet verdeler voor de vloerverwarming wat denk ik wel raadzaam is voor de koelfuntie te gebruiken. Van de 1e naar de 2e verdieping stalen leidingen, ouderwets verdeelblok en flexibele kunststof slangen naar de radiatoren toe.
Ik vermoed dat de stalen leidingen en het oude verdeelblok bij ons aangepast zouden moeten worden voor het koelen. Overigens wel alle zichtbare leidingen die bereikbaarzijn na-geïsoleerd met buisisolatie.

Overigens is met slimme thermostaten wel een uitdaging denk ik om de koelfunctie in te schakelen. Als ik kijk naar onze situatie hebben wij een Tado Open therm met zoneregeling die de verwarmingsbron (WeHeat) alleen aanstuurt met warmtevraag en in de kamer waar deze warmte nodig is de thermostaatknop de kraan open zet voor flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Vraag over de WeHeat Blackbird gebruikers.
Hoe hoog staat de watertemperatuur voor het CV gedeelte?

Wij hebben de WeHeat alleen voor de verwarming en hebben overal Jaga Tempo convectoren en op de begane grond centrale vloerverwarming. De watertemperatuur staat nu op 40 graden. (Dit heeft de installateur aan het eind van de installatie gedaan)

Ik wilde via de app de open therm thermostaat aanzetten als sturing maar de app geeft aan niks te hebben gevonden. Wij hebben een draadloos Tado open therm met zoneregeling. Overigens heb ik dit wel geprobeerd wanneer de WeHeat niet draait.

Verder valt mij op dat de binnen unit van de WeHeat Blackbird af en toe de circulatiepomp aan stuurt. Ik kan nog geen constante erin vinden of dit iedere dag is of een dagdeel. Is dit met een reden?

En heeft er iemand een back-up heater in zijn/haar systeem gemonteerd zitten?
Wij wel mocht de WeHeat het of niet trekken of storing geven en niet werken. Hier ben ik wel benieuwd of andere gebruikers dit ook hebben en hoe dit is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Kevin1990 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:06:
Wij hebben de WeHeat alleen voor de verwarming en hebben overal Jaga Tempo convectoren en op de begane grond centrale vloerverwarming. De watertemperatuur staat nu op 40 graden. (Dit heeft de installateur aan het eind van de installatie gedaan)
Maximum 40 of vast 40?
Indien vast, dat veranderen naar een fatsoenlijke stooklijn gaat je geld schelen bij gelijk comfort.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:02
Kevin1990 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:59:
Ik zag de koelfunctie van de week in de app voorbij komen.

Wij gaan hier geen gebruik van maken. Bij ons hebben we de mogelijkheid om airco’s te gebruiken waarbij er nog een paar bij geplaatst worden. Dit is sowieso efficiënter.
Wel ben ik benieuwd naar mensen die hier wel gebruik van gaan maken en wat hun ervaringen zijn en wat voor afgifte systeem zij hebben en hoe het leidingwerk zit.
Bij ons hebben we op de begane grond en op de 1e verideping hebben we voor 99% kunststof leidingen liggen en ook een composiet verdeler voor de vloerverwarming wat denk ik wel raadzaam is voor de koelfuntie te gebruiken. Van de 1e naar de 2e verdieping stalen leidingen, ouderwets verdeelblok en flexibele kunststof slangen naar de radiatoren toe.
Ik vermoed dat de stalen leidingen en het oude verdeelblok bij ons aangepast zouden moeten worden voor het koelen. Overigens wel alle zichtbare leidingen die bereikbaarzijn na-geïsoleerd met buisisolatie.

Overigens is met slimme thermostaten wel een uitdaging denk ik om de koelfunctie in te schakelen. Als ik kijk naar onze situatie hebben wij een Tado Open therm met zoneregeling die de verwarmingsbron (WeHeat) alleen aanstuurt met warmtevraag en in de kamer waar deze warmte nodig is de thermostaatknop de kraan open zet voor flow.
Extra aanvulling op @Proton_ ;
Ik ga er maar vanuit dat je een pomploze verdeler hebt..:
Stel je stooklijn af op het afgifte systeem van de primaire ruimte. In dit geval denk ik de vloerverwarming op de bg?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 31-05-2024 10:45 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Extra aanvulling op @Proton_ ;
Ik ga er maar vanuit dat je een pomploze verdeler hebt..:
Stel je stooklijn af op het afgifte systeem van de primaire ruimte. In dit geval denk ik de vloerverwarming op de bg?
de pomp van de composiet vloerverwarming verdeler is gedemonteerd en het leidingwerk direct aangesloten hierop.
Er is nu 1 circulatie pomp gemonteerd voor het systeem.

Ter verduidelijking we gebruiken de warmtepomp alleen voor het verwarmen van het huis. Het tapwater wordt gedaan door een boiler die niet op het systeem aangesloten van de WeHeat.

Inderdaad de primaire ruimte waar naar alle waarschijnlijkheid verwarmd dient te worden is de begane grond met centrale vloerverwarming. De andere ruimtes zijn bijna allemaal slaapkamers, 1 logeerkamer/werkruimte, wasruimte en 1 hobbykamer waar bijna niet gestookt hoeft te worden tenzij de temperatuur erg laag wordt.

Kan de stooklijn door mij ingesteld worden of alleen door de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Proton_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Maximum 40 of vast 40?
Indien vast, dat veranderen naar een fatsoenlijke stooklijn gaat je geld schelen bij gelijk comfort.
Kan ik dat zelf inzien of alleen door de installateur/WeHeat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Ik ken de WeHeat apparaten verder niet, maar een vaste Ta is een grote no-no in warmtepompland.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Kevin1990 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:06:
Vraag over de WeHeat Blackbird gebruikers.
Hoe hoog staat de watertemperatuur voor het CV gedeelte?

Ik wilde via de app de open therm thermostaat aanzetten als sturing maar de app geeft aan niks te hebben gevonden. Wij hebben een draadloos Tado open therm met zoneregeling. Overigens heb ik dit wel geprobeerd wanneer de WeHeat niet draait.

Verder valt mij op dat de binnen unit van de WeHeat Blackbird af en toe de circulatiepomp aan stuurt. Ik kan nog geen constante erin vinden of dit iedere dag is of een dagdeel. Is dit met een reden?

En heeft er iemand een back-up heater in zijn/haar systeem gemonteerd zitten?
Wij wel mocht de WeHeat het of niet trekken of storing geven en niet werken. Hier ben ik wel benieuwd of andere gebruikers dit ook hebben en hoe dit is aangesloten.
Update:

Net de installateur gesproken. De WeHeat wordt volgende week op afstand ingeregeld. Ik krijg de aanpassingen te horen met onderbouwing en de Open/therm functie wordt aangezet.
Ik ga ervan uit dat dit goed gaat komen 8)

De back-up heater zou niet aangestuurd kunnen worden door de WeHeat binn unit maar de installateur gaf aan een relais te kunnen plaatsen waardoor deze niet meer handmatig (stekker in stopcontact steken) maar automatisch door de WeHeat aangestuurd wordt. Hier wordt een bepaalde tijd ingesteld en wanneer de WeHeat het niet binnen deze tijd voor elkaar krijgt de temperatuur te halen de heater bij springt. Even afwachten maar als dit lukt ben ik hier zeker blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik heb nu 2 interessante offertes waar ik een keuze tussen wil maken.

1 werkt met een (optioneel) onderhoudscontract die je per jaar betaald waarbij ze 1x per 2 jaar langskomen om o.a. de blackbird schoon te maken.
Ze zeggen dat ik de pompen bij mijn vloerverwarming moet verwijderen en vervangen voor doorstroomvloerverwarming.

De ander werkt zonder onderhoudscontract, maar met garantie (5 jaar op product en installatie) en zegt dat alleen nodig is om te komen als er iets is.
Pompen bij vloerverwarming lijkt voor hun geen probleem, maar adviseren na te vragen bij de vloerverwarming installateur.

Zijn er nog adviezen waarop te letten bij de offertes?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-09 23:49
MrBlueEyes schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:52:

1 werkt met een (optioneel) onderhoudscontract die je per jaar betaald waarbij ze 1x per 2 jaar langskomen om o.a. de blackbird schoon te maken.
Ze zeggen dat ik de pompen bij mijn vloerverwarming moet verwijderen en vervangen voor doorstroomvloerverwarming.

De ander werkt zonder onderhoudscontract, maar met garantie (5 jaar op product en installatie) en zegt dat alleen nodig is om te komen als er iets is.
Pompen bij vloerverwarming lijkt voor hun geen probleem, maar adviseren na te vragen bij de vloerverwarming installateur.

Ik heb een rondleiding en uitleg gehad bij We Heat , onderhoud/contract, niet nodig werd daar gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 09-09 21:57
Barryvdh schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:07:
[...]

13.000 voor ombouwen? Voor 13k kan je een (complete) full-electric laten plaatsen toch? Als je al een 8kW variant hebt, heb je alleen boilervat, nieuwe binnenunit en installatie(materiaal) nodig toch?
Inderdaad €13000 totaal. WeHeat 8 kW Blackbird zou hybride ongeveer €8500, misschien €9000 bij ons thuis kosten, inclusief thermostaat en buffervat. (Mijn aanbod is verlopen ik kan de prijs niet zo snel terugvinden) De subsidie was er dan dacht ik al af. En inderdaad dacht ik een boilervat e.d. en klaar. Maar dan moest ik ineens €13000 betalen, en die prijs viel mij heel erg tegen.

Bovendien weten we ook nog niet of ons huis daadwerkenlijk geschikt is voor Full Electric. Bij het testen met CV op 50 graden bleek dat toen het vroor, het huis niet voldoende op temperatuur bleef. Omdat we dit (voor) jaar de buitenboel gingen laten schilderen, hebben we met spoed, eerst hr++ glas in de bestaande kozijnen laten. En ik snap heel goed dat mijn man daarna zo'n forse uitgave voor de Blackbird dan niet meer zag zitten. Er moet dus een goedkoper alternatief komen. Mijn voorkeur gaat daarbij dan uit naar de Quatt, die is vrij stil. En er komt ook een koelmodule voor Quatt uit, die geschikt is voor radiatoren. Voor onze situatie mogenlijk geschikt. Over tien jaar moeten we misschien dan weer een nieuwe keuze maken en gaan we voor propaan, de Quatt is dan al terugverdient. De dubbelle subsidie voor het glas, hebben we dan nu wel binnen.

Maar de dingen veranderen allemaal zo snel. Vandaag las ik voor het eerst, dat er over wordt nagedacht ook grootverbruikers van stroom, waterpomp, elektrische auto, meer netbeheer kosten te laten betalen. (Betaal je al niet meer als je een 3 fase kast heb?) Je doet je best om mee te gaan in de energietransitie maar op een geven moment zijn je beslissingen allemaal niet meer te overzien. In mijn gemeente heb ik ook nog een vergunning nodig om de warmtepomp op de gewenste plek te plaatsen en de welstandscomissie doet er ook nog eens een plasje overheen. En we lopen al vast als we de aanvraag via de omgevingswet moeten doen. We zijn er een beetje moe van, dus komt er een warmtepomp? In ieder geval geen dure.

[ Voor 4% gewijzigd door WAF1 op 03-06-2024 14:33 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 07:33
201WD schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Ik heb een rondleiding en uitleg gehad bij We Heat , onderhoud/contract, niet nodig werd daar gezegd.
Ik heb inmiddels 13 winters een 'oer' Elga draaien. Behalve een enkele restart nooit iets aan hoeven doen. Onderhoudsvrij.
Ik zou ook niet weten wat je er preventief aan zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 14:10
hans_u schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb inmiddels 13 winters een 'oer' Elga draaien. Behalve een enkele restart nooit iets aan hoeven doen. Onderhoudsvrij.
Ik zou ook niet weten wat je er preventief aan zou kunnen doen.
True, maar de installateur waar ik offerte van had bood wel aan dat de garantie van 2 jaar naar 5 jaar op het systeem verlengd werd bij afname onderhoudscontract (115 per jaar). Maar het is een beetje vaag zelf. Volgens mij geeft WeHeat garantie op sommige onderdelen voor 5 jaar, en een omruilservice met deelwaarde voor 3-5 jaar. Maar de installateur zal ook onderzoekskosten/reparatiekosten hebben, ook al is de hardware gratis.. (+ je hebt iets meer zekerheid dat er ook iemand komt als je in de winter in de kou zit wellicht..)

[ Voor 6% gewijzigd door Barryvdh op 03-06-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Ieder zijn eigen keuze en het is jou geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe thermostaat, die straks ook met een Blackbird moet kunnen werken.

Een van de partijen waar ik een offerte opvroeg, kwam met de volgende lijst van thermostaten die zouden werken met de Blackbird. Zeker de Plugwise Anna klinkt interessant. Heeft iemand daar ervaring mee samen met de Blackbird?

Honeywell round modulation
Honeywell lyric T6/T6R WIFI
Honeywell Chronotherm Touch modulation
Honeywell EvoHome
Tado smart home systems
Remeha ISense
Plugwise Anna

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gert H
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-08-2024
Kent iemand de COP waardes van de Sparrow? Ik bedoel die volgens EN 14511, ik kan ze nergens vinden (op de website staan alleen de waardes volgens EN 14825).

Weet iemand hoe je de Blackbird of de Sparrow kunt laten samenwerken met een Watts systeem voor de naregeling, dat zit nu in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Heb een offerte aangevraagd, maar helaas geen gehoor.

Jammer, dat weheat niet zelf de installaties fasciliteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 16:20
Serge1011 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:09:
Heb een offerte aangevraagd, maar helaas geen gehoor.

Jammer, dat weheat niet zelf de installaties fasciliteert.
Bij wie? Hier via de Jong gewoon snelle reactie.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
Net mail van Weheat:
Meer ontwikkelingen bij Weheat 🚀

Als Weheat gebruiker krijgt u deze updates er gratis bij. En daar blijft het niet bij. We zijn continu bezig met innovaties om uw ervaring te verbeteren.

Een voorproefje van wat er komt:
Dynamische tarieven: We zijn bezig met de integratie van dynamische tarieven, zodat uw warmtepomp automatisch gebruikmaakt van de goedkoopste energieprijzen. Zo bespaart u nog meer op uw energiekosten.

Slimmer gebruik van zonne-energie: Uw warmtepomp kan binnenkort extra warmte laten opslaan wanneer uw zonnepanelen een overschot aan energie produceren. Dit zorgt ervoor dat u minder afhankelijk bent van het net en helpt netcongestie te verminderen.

Koppeling met smart systemen: We werken aan het naadloos integreren van de warmtepomp met andere slimme systemen in uw huis. Dit betekent dat alles perfect op elkaar afgestemd wordt voor een nog efficiënter energiegebruik.

Bent u tevreden met onze warmtepomp?

Het grootste compliment dat u ons kunt geven is om dit aan anderen te vertellen. Bestelt iemand een Weheat warmtepomp met uw referentie? Dan ontvangt u van ons een cashback van maar liefst €150 op uw aankoop. Zo bespaar u Weheat dure reclamekosten en geven we deze besparing terug aan onze gebruikers.

Dus als iemand een referaat nodig heeft laat maar weten ;-)

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Louis schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:48:
Net mail van Weheat:

[..]
Ik heb mijn Blackbird al besteld helaas ;)

Overigens met de nieuwe voor-gemonteerde binnenunit met 3kW backup-heater geintegreerd, maar lijkbaar is die nog niet direct leverbaar helaas. Hopelijk wel binnenkort om nog wat te koelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Net mail van Weheat:
Meer ontwikkelingen bij Weheat 🚀

Als Weheat gebruiker krijgt u deze updates er gratis bij. En daar blijft het niet bij. We zijn continu bezig met innovaties om uw ervaring te verbeteren.

Een voorproefje van wat er komt:
Dynamische tarieven: We zijn bezig met de integratie van dynamische tarieven, zodat uw warmtepomp automatisch gebruikmaakt van de goedkoopste energieprijzen. Zo bespaart u nog meer op uw energiekosten.

Slimmer gebruik van zonne-energie: Uw warmtepomp kan binnenkort extra warmte laten opslaan wanneer uw zonnepanelen een overschot aan energie produceren. Dit zorgt ervoor dat u minder afhankelijk bent van het net en helpt netcongestie te verminderen.

Koppeling met smart systemen: We werken aan het naadloos integreren van de warmtepomp met andere slimme systemen in uw huis. Dit betekent dat alles perfect op elkaar afgestemd wordt voor een nog efficiënter energiegebruik.

Bent u tevreden met onze warmtepomp?

Het grootste compliment dat u ons kunt geven is om dit aan anderen te vertellen. Bestelt iemand een Weheat warmtepomp met uw referentie? Dan ontvangt u van ons een cashback van maar liefst €150 op uw aankoop. Zo bespaar u Weheat dure reclamekosten en geven we deze besparing terug aan onze gebruikers.

Krijg net hetzelfde mailtje ;)

Het slimmer gebruik maken van zonne-energie vind ik voor mij een interessante ontwikkeling.
Het dynamische gedeelte iets minder maar ik ben wel benieuwd hoe dit vorm gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Net mail van Weheat:

Maar waar sla je die warmte op dan? Dan heb je een buffervat nodig? Ik heb namelijk zonder buffervat besteld ivm genoeg buffer in vloerverwarming. Maar dat wil je niet echt gaan opstoken natuurlijk. (Hooguit overdag met gratis stroom 1 graad hoger opwarmen zodat je savonds niet hoef op te warmen oid)

Of je boilervat iets hoger stokken wellicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Barryvdh op 07-06-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:17
Ik zou graag de boiler opstoken op een tijdschema vanuit mijn opentherm kamerthermostaat. Zo kan ik zelf bepalen wanneer het mij het beste uit komt ivm ligging zonnepanelen ed. Moeilijker hoeft het niet te wezen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
Ik ben overigens wel blij dat er meer gecommuniceerd wordt nu, en er interactie met gebruikers wordt gezocht. Positieve ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Maar waar sla je die warmte op dan? Dan heb je een buffervat nodig? Ik heb namelijk zonder buffervat besteld ivm genoeg buffer in vloerverwarming. Maar dat wil je niet echt gaan opstoken natuurlijk. (Hooguit overdag met gratis stroom 1 graad hoger opwarmen zodat je savonds niet hoef op te warmen oid)

Of je boilervat iets hoger stokken wellicht.
Ik vermoed in het buffer gedeelte. Als je geen buffervat hebt zal dit dus in je leidingwerk gaan zitten.
Ik heb wel een buffervat genomen dus bij mij in het buffervat.

Overigens denk ik dat dit geen wereldschokkend verschil op gaat leveren. Maar wl goed dat er ook zo nagedacht wordt om wat efficiënter met energie om te gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Ik heb mijn Blackbird al besteld helaas ;)

Overigens met de nieuwe voor-gemonteerde binnenunit met 3kW backup-heater geintegreerd, maar lijkbaar is die nog niet direct leverbaar helaas. Hopelijk wel binnenkort om nog wat te koelen in de zomer.
Ah dat is fijn! Wij hebben nog een externe heater in het systeem zitten. Ben benieuwd hoe de binnenunit eruit ziet. Wil je hier foto's van delen wanneer die geplaatst is?
Wij hebben gelukkig voldoende ruimte in de CV ruimte zodat de heater naast de binnenunit geplaatst is.
De binnen unit schakelt een relais wanneer het systeem merkt dat in een bepaalde tijd de watertemperatuur niet gehaald gaat worden en het relais zorgt ervoor dat de heater 40 graden stookt in het systeem als bijverwarming in het leidingwerk.

Overigens zei de installateur dat dit in de praktijk waarschijnlijk bijna nooit voor zal komen omdat de WeHeat tot -23 nog steeds kan verwarmen. Gok niet dat we dit temperaturen snel mee gaan maken in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Kevin1990 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Ah dat is fijn! Wij hebben nog een externe heater in het systeem zitten. Ben benieuwd hoe de binnenunit eruit ziet. Wil je hier foto's van delen wanneer die geplaatst is?
Wij hebben gelukkig voldoende ruimte in de CV ruimte zodat de heater naast de binnenunit geplaatst is.
De binnen unit schakelt een relais wanneer het systeem merkt dat in een bepaalde tijd de watertemperatuur niet gehaald gaat worden en het relais zorgt ervoor dat de heater 40 graden stookt in het systeem als bijverwarming in het leidingwerk.

Overigens zei de installateur dat dit in de praktijk waarschijnlijk bijna nooit voor zal komen omdat de WeHeat tot -23 nog steeds kan verwarmen. Gok niet dat we dit temperaturen snel mee gaan maken in Nederland.
Ja klopt, maar ik heb het ook als backup omdat ik twijfel op 8kW genoeg is op de koudste dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 07:33
Kevin1990 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Ik vermoed in het buffer gedeelte. Als je geen buffervat hebt zal dit dus in je leidingwerk gaan zitten.
Ik heb wel een buffervat genomen dus bij mij in het buffervat.
Ben hier ook wel benieuwd naar, maar veel verschil kan het niet gaan maken.
Hoe groot is een buffervat? 50 of 100 liter?

Ik ben van plan om mn gesloten verdelers te vervangen door open verdelers. En dan mag de temperatuur in het hele systeem niet hoger worden dan in mijn geval een graad of 35 (grotendeels parket op vloerverwarming).

Of er moeten mogelijkheden zijn om je buffervat hoger te stoken en bij te mengen met koud/retour water tot je gewenste (verwarmings) water temperatuur. Zou mooi zijn. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft iemand met een weheat warmtepomp deze al eens aan een opentherm gateway gehangen voor statistieken en thermostaatbesturing? [OTGW] OpenTherm gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Tele schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:57:
Heeft iemand met een weheat warmtepomp deze al eens aan een opentherm gateway gehangen voor statistieken en thermostaatbesturing? [OTGW] OpenTherm gateway
Nog niet, lijkt me wel interessant maar vroeg me af wat meerwaarde zou zijn. Statistieken kan je ook uit portal/API halen toch? En afhankelijk van de thermostaat kan je die koppelen toch, of kan je dan meer dingen regelen?
Welke thermostaat heb je nu? Ik krijg een Lyric T6R en die kan je volgens mij ook via HA aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Barryvdh schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:51:
[...]

True, maar de installateur waar ik offerte van had bood wel aan dat de garantie van 2 jaar naar 5 jaar op het systeem verlengd werd bij afname onderhoudscontract (115 per jaar). Maar het is een beetje vaag zelf. Volgens mij geeft WeHeat garantie op sommige onderdelen voor 5 jaar, en een omruilservice met deelwaarde voor 3-5 jaar. Maar de installateur zal ook onderzoekskosten/reparatiekosten hebben, ook al is de hardware gratis.. (+ je hebt iets meer zekerheid dat er ook iemand komt als je in de winter in de kou zit wellicht..)
Gewoon even bij Weheat melden / vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
201WD schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Gewoon even bij Weheat melden / vragen
Op de website staat bij de FAQ
Welke garantie zit er op de Blackbird?

In de eerste 2 jaar bieden we een volledige omruilgarantie. Tussen het derde en vijfde jaar bieden we een deelgarantie op onderdelen die installateurs zelfstandig kunnen vervangen. Dit omvat 100% dekkingskosten voor onderdelen zoals de ventilator, bovenkap en pootjes. Bovendien faciliteren we in deze periode een volledige omruil, waarbij respectievelijk 30%, 60% of 80% van de nieuwprijs niet wordt vergoed.

‍Wat kan ik doen als mijn Blackbird warmtepomp niet naar behoren werkt?

Dan kunt u contact opnemen met de installateur. Die voert dan op afstand al een eerste analyse uit, om zo snel mogelijk tot een passende oplossing te komen.
Ik heb dit gemaild:
Daarnaast had ik nog een aanvullende vraag mbt garantie. Ik begrijp dat jullie een omruil faciliteren en op een aantal onderdelen 100% garantie de 1ste 5 jaar. Valt hieronder ook de kosten van reparatie door de installateur, of wordt dit vanuit jullie zelf gefaciliteerd?
Antwoord:
Garantie: wij faciliteren zelf (nog) geen reparaties, wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voorals wordt een eventueel benodigde reparatie door de installateur gedaan.
Daarop maak ik uit dat WeHeat garantie geeft op de onderdelen, niet op de (kosten van) de reparatie van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Ja klopt, maar ik heb het ook als backup omdat ik twijfel op 8kW genoeg is op de koudste dagen.
+1 -> Daarom heb ik ook een verwarmingselement genomen. Weliswaar wel een externe. Ik wist toen niet dat er ook een module was waar dit in zit. En ach stopt de WeHeat door een probleem (ga ik niet van uit) dan kan ik alsnog het verwarmingselement zelf aanzetten handmatig door even om te leiden.

Wat is de meerprijs van de unit met ingebouwde verwarmingselement als ik vragen mag?

Overigens heb ik als backup ook nog 2 aurco's in 2 kamers hangen en een sierhaard in de woonkamer met een 1.5kW verwarmingselement (niet veel maar zat er nou eenmaal in)
Komen nog 2 airco's bij zodat ik in elke slaapkamer en in de woonkamer ben voorzien van airco's voor te koelen en in de winter als backup voor het verwarmen als er iets is met de WeHeat.

1 kamer heeft dan nog geen airco maar dat is een hobbykamer dus (nog) niet van groot belang maar wellicht dat ik er tegen de tijd daar ook 1 ophang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
hans_u schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Ben hier ook wel benieuwd naar, maar veel verschil kan het niet gaan maken.
Hoe groot is een buffervat? 50 of 100 liter?

Ik ben van plan om mn gesloten verdelers te vervangen door open verdelers. En dan mag de temperatuur in het hele systeem niet hoger worden dan in mijn geval een graad of 35 (grotendeels parket op vloerverwarming).

Of er moeten mogelijkheden zijn om je buffervat hoger te stoken en bij te mengen met koud/retour water tot je gewenste (verwarmings) water temperatuur. Zou mooi zijn. Iemand?
Hoe groot het buffervat en of deze nodig verschilt per huis en CV systeem. Wij hebben een buffervat van 50l.
Begane grond hebben we centrale vloerverwarming en boven convectoren. Het huis heeft 3 woonlagen.
Wij hebben een Thermostaat systeem waarbij elke kamer zijn eigen zone heeft dus alle convectoren en vloerverwarming staat dicht tenzij er warmtevraag is.

Voor je water temperatuur hoef je je geen zorgen te maken als deze goed is ingesteld op een maximale temperatuur. Maar dit kan ook met moderne CV ketels waarbij de CV temperatuur ingesteld wordt op een bepaalde temperatuur en zal als het goed is niet warmer worden.

Op onze vloerverwarming zat een thermostaatknop met een draad die de temperatuur meette en daardoor automatisch smoorde of dicht ging wanneer de temperatuur te hoog was. Nooit gebruikt en ons thermostaatknop erop gezet. Gaat altijd goed zolang je het vooraf goed inregelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Tele schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:57:
Bij ons staat die niet op de Opentherm stand. Heb de installateur wel gevraagd om op afstand nog wat te wijzigen om te kijken of het werkt. Echter weet ik niet of dit ook efficiënter wordt daardoor of iets en als dat zo zou zijn is dat denk ik verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Kevin1990 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:14:
[...]

+1 -> Daarom heb ik ook een verwarmingselement genomen. Weliswaar wel een externe. Ik wist toen niet dat er ook een module was waar dit in zit. En ach stopt de WeHeat door een probleem (ga ik niet van uit) dan kan ik alsnog het verwarmingselement zelf aanzetten handmatig door even om te leiden.

Wat is de meerprijs van de unit met ingebouwde verwarmingselement als ik vragen mag?
In mijn offerte kwamen de prijzen overeen met onderstaande tabel. Ik heb alleen een offerte van de voorgemonteerde (dus de duurste variant hieronder, niet de Compact), maar zo te zien 1144 euro duurder dus (8936 vs 7792 euro)

Ik denk dat bij Compact dan nog ene losse heater aangeschaft moet worden, en evt een pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:22:
[...]

In mijn offerte kwamen de prijzen overeen met onderstaande tabel. Ik heb alleen een offerte van de voorgemonteerde (dus de duurste variant hieronder, niet de Compact), maar zo te zien 1144 euro duurder dus (8936 vs 7792 euro)

Ik denk dat bij Compact dan nog ene losse heater aangeschaft moet worden, en evt een pomp?

[...]
Wij hebben inderdaad een losse circulatie pomp en verwarmingselement (2kW lees ik nu). Bij ons doet de WeHeat alleen het CV gedeelte. Ik heb vorig jaar oktober voordat ik zat te kijken naar een warmtepomp al een Itho Daalderop koperen boiler gemonteerd met 150l wat ruim voldoende ist voor ons.

Geen idee welke uitvoering we precies hebben. Weet wel dat het de 8kW is en 50l buffervat.
Totaalprijs bij ons inclusief installatie €9750,- inclusief BTW. Hier moet ik de subsidie nog voor aanvragen die ik dan weer ontvang. Subsidiebedrag €3375,- dus netto investering van €6375,-

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1990 op 07-06-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Kevin1990 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Wij hebben inderdaad een losse circulatie pomp en verwarmingselement (2kW lees ik nu). Bij ons doet de WeHeat alleen het CV gedeelte. Ik heb vorig jaar oktober voordat ik zat te kijken naar een warmtepomp al een Itho Daalderop koperen boiler gemonteerd met 150l wat ruim voldoende ist voor ons.

Geen idee welke uitvoering we precies hebben. Weet wel dat het de 8kW is en 50l buffervat.
Totaalprijs bij ons inclusief installatie €9750,- inclusief BTW. Hier moet ik de subsidie nog voor aanvragen die ik dan weer ontvang. Ik dacht dat dit ± €3350,- is?
Ja ik heb de all-electric variant, jij hybride dan dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Ja ik heb de all-electric variant, jij hybride dan dus?
Volgens mij noemen ze het wel de hybride variant maar hij is stand alone. Ik zie hybride een samenwerking van een gasgestookte CV ketel en de WeHeat.
Dus ik heb 2 gescheiden systemen.

-Voor het CV gedeelte (WeHeat met als back-up verwarmingselement van 2kW)
-Voor het tapwater de 150l boiler en in de keuken een Quooker

Ik ben content met deze opstelling. Ik had sowieso geen zin in een 300l boilervat die samenwerkt met de warmtepomp door de ruimte maar ook het gewicht. De verdiepingsvloer waar de boiler staat is een zwevende betonvloer. Dit komt omdat de verdieping later is opgebouwd en de druk per vierkante meter niet te groot mag zijm de 150l vond ik al spannend. Dan wordt deze nog 2x zo groot.

En de CV ruimte bevind zich in de ruimte daar beneden. Ik weet niet of alle componenten van de All-Electric versie dicht bij elkaar moeten staan? Als dit wel zo is zou dit bij ons al wat meer werk geven en de CV ruimte komen te vervallen. Huis is groot genoeg maar benut de ruimte graag optimaal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
MrBlueEyes schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:52:

Klopt het dat je voor de Weheat doorstroomvloerverwarming moet hebben en niet met pompen bij de verdelers die ik nu heb?

Beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxKW9CPQAv-6OPvfE-TgjybRCwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X42gzI0bWwBpEQpdOKraGbtn.jpg?f=fotoalbum_large

Boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psb-AwBdAC9mwAQ01g1GbFmXY-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QecVtL5mWBgGfSngdJvXO4qN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
MrBlueEyes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Klopt het dat je voor de Weheat doorstroomvloerverwarming moet hebben en niet met pompen bij de verdelers die ik nu heb?

Beneden:
[Afbeelding]

Boven:
[Afbeelding]
Ik weet niet of het moet of juist niet.
Bij ons is de pomp er tussenuit gehaald omdat deze retour water mengde met aanvoer waardoor het dus langer duurt voordat de vloerverwarming opwarmt.
Systeem was een jaar oud.

En nu de pomp bij ons weg is draait er dus niet 24/7 een pomp en dus een verbruiker.
Nu alleen wanneer er warmte vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
Het kan beide... maar die pomp en thermostaat zorgt ervoor dat als je op hoge water temperatuur stookt zoals vroeger met een CV je geen 65 graden in je vloer krijgt.

Ik heb hem er ook nog tussen met een pomp schakelaar. In de zomer staat hij uit alleen elke 24 uur gaat hij even aan. Dat is dan 0,1kwh per week verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Louis schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:49:
Het kan beide... maar die pomp en thermostaat zorgt ervoor dat als je op hoge water temperatuur stookt zoals vroeger met een CV je geen 65 graden in je vloer krijgt.

Ik heb hem er ook nog tussen met een pomp schakelaar. In de zomer staat hij uit alleen elke 24 uur gaat hij even aan. Dat is dan 0,1kwh per week verbruik
Ja, een van de partijen waar ik een offerte opvroeg zei dat ik hem echt moest vervangen voor doorstroomvloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
MrBlueEyes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Ja, een van de partijen waar ik een offerte opvroeg zei dat ik hem echt moest vervangen voor doorstroomvloerverwarming.
Wellicht dat je kan vragen aan beide installateurs waarom er gekozen wordt om de pomp wel of niet weg te halen.
En ook bij WeHeat zelf navragen wat de meest efficiënte oplossing is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Als je een pomp laat zitten, dan vermeng je het water. Haal de pomp weg. dan druk/trek je het water door de vloer heen. Daarnaast heb je geen vreemde trek van de 'mengpomp' in het systeem EN is de doorlaat van de aansluiting op een pomploze verdeler vaak groter (1" tov 1/2 of 3/4")

Ik heb geen harde cijfers; maar mijn eerste klant heeft een verdeler met pomp, systeem draait goed. maar minder goed dan systemen van daarna. Gevoelsmatig moet de WP harder werken; watertemperatuur ligt een paar graden hoger dan bv in mijn systeem (tis mn buurman, zelfde woning:))

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 12-06-2024 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

@MrBlueEyes Verdeler gewoon altijd vervangen voor een pomploze verdeler. Een CV doet 400 liter per uur een warmtepomp al gauw 1200-1500 liter. Door de mengverdeler te houden ( het woord zegt het al ) stook je standaard een hogere temperatuur in jouw systeem met een lager volume. Het maakt jouw systeem inefficient, minder comfortabel en ligt het eerder pendelen daardoor voor de hand. Ook de doorlaat is zoals @Stoker meldt vaak te klein door thermostaat en venturi in de leiding. Uitzondering is als je een parallel buffervat met afgaande pomp toe wil passen onder hogere temperaturen voor andere afdelingen of met een regeling in zone's bij te weinig volume inhoud overblijvende zone's. Ook dan een andere verdeler met losse pomp en temperatuur regelaar. Die kan zijn volledige volume wel kwijt wanneer dat nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwNWyG5qGwvFruabZLnWesLuBsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2mpRwno3UrdWtjLayp3Nzo43.webp?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 12-06-2024 19:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Carboy54 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:08:
@MrBlueEyes Verdeler gewoon altijd vervangen voor een pomploze verdeler. Een CV doet 400 liter per uur een warmtepomp al gauw 1200-1500 liter. Door de mengverdeler te houden ( het woord zegt het al ) stook je standaard een hogere temperatuur in jouw systeem met een lager volume. Het maakt jouw systeem inefficient, minder comfortabel en ligt het eerder pendelen daardoor voor de hand. Ook de doorlaat is zoals @Stoker meldt vaak te klein door thermostaat en venturi in de leiding. Uitzondering is als je een parallel buffervat met afgaande pomp toe wil passen onder hogere temperaturen voor andere afdelingen of met een regeling in zone's bij te weinig volume inhoud overblijvende zone's. Ook dan een andere verdeler met losse pomp en temperatuur regelaar. Die kan zijn volledige volume wel kwijt wanneer dat nodig is.

[Afbeelding]
Ik heb vloerverwarming beneden en op mijn enige etage. Dat is alle verwarming in mijn woning. Kan ik dan nog wel die 1e etage minder warm stoken dan beneden? Daar is namelijk de slaapkamer etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

MrBlueEyes schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:09:
[...]

Ik heb vloerverwarming beneden en op mijn enige etage. Dat is alle verwarming in mijn woning. Kan ik dan nog wel die 1e etage minder warm stoken dan beneden? Daar is namelijk de slaapkamer etc.
Zolang je de minimum waterinhoud respecteert is dat geen probleem en anders plaats je een serieel buffervat van 50 liter in de retour naar de warmtepomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik heb recent 2 offertes opgevraagd voor een blackbird warmtepomp. We willen komende week akkoord geven op onze voorkeur. De prijzen verschillen niet veel van elkaar en liggen rond de 10k na aftrek subsidie.

Aanbod is een 6kw blackbird (of 8kw voor gelijke prijs), binnenunit zonder 3kw element, 200 liter boiler mét 3kw element. Daarnaast wordt de pomp van de vloerverwarming verwijderd. We hebben ongeveer 60m2 vloerverwarming dus een buffervat zou dan niet nodig zijn.

We gebruiken nu ongeveer 800 kuub gas per jaar.

Zijn er eventueel nadelen aan een te grote warmtepomp van 8kw voor zo weinig verbruik? Kan de BB 8kw dat prima aan bij lage capaciteitsvraag? Voordeel zou zijn dat een 3kw element in de binnenunit niet nodig is omdat dat prijzig zou zijn.

De installateur adviseerde om voor de bovenverdieping een losse airco te kiezen en niet te koelen via ventilatorconvectoren. Die zijn duur en traag. Voordeel is wel dat het allemaal mooi in 1 fraai systeem zit. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Voorlopig kiezen we even nog niet voor koeling denk ik, eerst maar eens betere zonwering aanschaffen en kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonny2x4
  • Registratie: November 2004
De 6kW zou verder terug moduleren en bij een verbruik van 800 kuub schat ik zo in dat die variant beter is. Maar das echt een gok, je installateur moet je daar een beter en passend advies in kunnen geven.

Dat 3kW element is volgens mij alleen nodig bij extreme kou, als de WP het alleen niet geregeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
Jonny2x4 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:12:
De 6kW zou verder terug moduleren en bij een verbruik van 800 kuub schat ik zo in dat die variant beter is. Maar das echt een gok, je installateur moet je daar een beter en passend advies in kunnen geven.

Dat 3kW element is volgens mij alleen nodig bij extreme kou, als de WP het alleen niet geregeld krijgt.
Bedankt! Dat ga ik specifiek even navragen.
Want 8kw nemen voor de extreem koude dagen lijkt me ook niet zinvol als hij dan de rest van de tijd minder efficiënt is.

Bij extreme kou zal ook eerder het afgiftesysteem de bottleneck zijn denk ik, de vloerverwarming heeft ook maar een maximale capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Veel verschil zal het niet maken, zijn wss grotendeels hetzelfde.
Of er echt efficiëntie winst is zou je uit de datasheets op moeten kunnen maken, maaar weet niet of er inmiddels fatsoenlijke (met vermogen/efficientie grafieken) beschikbaar zijn.

Volgens koevlaas kun je met iets meer dan 4kW toe, dus zowel de 8kW als het noodelement zijn overkill.
Wat doet de BB 6kW aan vermogen bij A-7W35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
bbbrumbrum schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:28:
Of er echt efficiëntie winst is zou je uit de datasheets op moeten kunnen maken, maaar weet niet of er inmiddels fatsoenlijke (met vermogen/efficientie grafieken) beschikbaar zijn.

Volgens koevlaas kun je met iets meer dan 4kW toe, dus zowel de 8kW als het noodelement zijn overkill.
Net iets meer dan 6kw. Het opgegeven vermogen van de Blackbirds zijn de specs bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
archito schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:03:
Ik heb recent 2 offertes opgevraagd voor een blackbird warmtepomp. We willen komende week akkoord geven op onze voorkeur. De prijzen verschillen niet veel van elkaar en liggen rond de 10k na aftrek subsidie.

Aanbod is een 6kw blackbird (of 8kw voor gelijke prijs), binnenunit zonder 3kw element, 200 liter boiler mét 3kw element. Daarnaast wordt de pomp van de vloerverwarming verwijderd. We hebben ongeveer 60m2 vloerverwarming dus een buffervat zou dan niet nodig zijn.

We gebruiken nu ongeveer 800 kuub gas per jaar.

Zijn er eventueel nadelen aan een te grote warmtepomp van 8kw voor zo weinig verbruik? Kan de BB 8kw dat prima aan bij lage capaciteitsvraag? Voordeel zou zijn dat een 3kw element in de binnenunit niet nodig is omdat dat prijzig zou zijn.

De installateur adviseerde om voor de bovenverdieping een losse airco te kiezen en niet te koelen via ventilatorconvectoren. Die zijn duur en traag. Voordeel is wel dat het allemaal mooi in 1 fraai systeem zit. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Voorlopig kiezen we even nog niet voor koeling denk ik, eerst maar eens betere zonwering aanschaffen en kijken hoe dat gaat.
Gaan ze de pomp verwijderen. Of gaan ze de verdeler vervangen voor een pomploze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
Stoker schreef op maandag 17 juni 2024 @ 06:28:
[...]

Gaan ze de pomp verwijderen. Of gaan ze de verdeler vervangen voor een pomploze?
Ze vervangen de verdeler voor een pomploze. Van composiet in plaats van de huidige metalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Top! Vaak hebben die verdelers met pomp een kleine doorlaat, vandaar de vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archito
bbbrumbrum schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:28:

Ik moet wel zeggen dat we weinig en kort douchen dus aandeel verwarming is groot in die 800 kuub. En we stoken vrij zuinig, alleen woonkamer en keuken op 19 graden. Dus er moet ook wel overmaat in zitten als nieuwe bewoners ook boven willen stoken en 20/21 graden lekker vinden. 😉

Vorige stookseizoenen waren erg warm, dus ik reken met 900 kuub voor een gemiddeld seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Hoe zou @Weheat hier tegenover staan?
Met de 8kW versie, kleine boiler, instant bijverwarmen, heb je geen 200L vat en geen 55 graden meer nodig.
YouTube: How We Invented The Worlds First COMBI HEAT PUMP!

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
@Tijgerkracht , je link lijkt niet te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
@Barryvdh @MrBlueEyes @Kevin1990 @Jan Treur @MartSensen , @zeekoe , , en andere BB- eigenaren, ik ben de TS aan het updaten, gaat niet zo snel ivm beschikbare tijd. Hebben jullie foto's- en andere tips & tricks (bv de app) die ik daar kan posten?

Hoor het graag!

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 17-06-2024 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Stoker schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:49:
@Barryvdh @MrBlueEyes @Kevin1990 @Jan Treur @MartSensen , @zeekoe , , en andere BB- eigenaren, ik ben de TS aan het updaten, gaat niet zo snel ivm beschikbare tijd. Hebben jullie foto's- en andere tips & tricks (bv de app) die ik daar kan posten?

Hoor het graag!
Ja, de juiste geluidswaarde voor de modelen zou denk ik voor mogelijke potentieele kopers welkom zijn zodat ze ook conform de wet en regelgeving in hun eigen situatie kunnen toesten dat deze warmtepomp ook echt zo stil is al ze beweren.
@paQ schreef in zijn post namelijk "En hij "maakt" 51 dB geluid...
Sja zonder dat verder te specificeren kan dat van alles zijn."
ja, en daar kun je helaas niet zo veel mee. ik snap ook niet waarom dit merk daar nu zo'n groot probleem over maakt. Wettelijk zijn ze zelf verplicht om deze gegevens beschikbaar te maken.

en je zou de hier door iemand al geposte energielabel in de TS kunnen plaatsen, idem links van de CE verklaring van overeenstemming (" CE Label") en handleidingen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh

Hoor het graag!
Energielabels:
Barryvdh in "WeHeat blackbird warmtepomp"

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 17-06-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Barryvdh schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:54:
[...]

Energielabels:
Blackbird 8kW:
https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1438536
Blackbird 6kW: https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/2013851
Sparrow: https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/1953058
mooi, maar helaas werken je links niet, formeel moet WeHeat deze informatie op hun site hebben staan (minimaal een link), dus ze voldoen hier al niet aan wettelijke eisen.

Kijk je dan op die site: EPREL – Europees productregister voor energie-etikettering ; site : https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/spaceheaters

zoek dan op de naam We Heat en niet op WeHeat.
Blackbird P60 : https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/2013851

hier zie je ook waar die 51 dB vandaan komen, namelijk van het energielabel, alleen zijn dat dus andere geluidswaarden die niet op vol vermogen zijn getoetst, dus het geluid zal zeker een heel stuk hoger liggen.
vergelijk de waarden die van een willekeurige warmtepomp van de geluidswaarden van het energielabel met de echte geluidsvormogens die je voor de plaatsing nodig hebt, daar zit een behoorlijk verschil tussen.

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 17-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
MacD007 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:01:
[...]
mooi, maar helaas werken je links niet, formeel moet WeHeat deze informatie op hun site hebben staan (minimaal een link), dus ze voldoen hier al niet aan wettelijke eisen.

Kijk je dan op die site: EPREL – Europees productregister voor energie-etikettering ; site : https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/spaceheaters

zoek dan op de naam We Heat en niet op WeHeat.
Blackbird P60 : https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/2013851

hier zie je ook waar die 51 dB vandaan komen, namelijk van het energielabel, alleen zijn dat dus andere geluidswaarden die niet op vol vermogen zijn getoetst, dus het geluid zal zeker een heel stuk hoger liggen.
vergelijk de waarden die van een willekeurige warmtepomp van de geluidswaarden van het energielabel met de echte geluidsvormogens die je voor de plaatsing nodig hebt, daar zit een behoorlijk verschil tussen.

[...]
Oh oeps, ik had gewoon mijn vorige link gequote, maar blijkbaar zijn de links veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990

Hoor het graag!
Ik heb de blackbird nu inmiddels 3 weken maar die zal pas gaan draaien wanneer het kouder gaat worden. Tot nu toe nog niet aan gehad.
Waar zou je foto's van willen hebben?

Gebruik ervaring kan ik helaas nog niet delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Voorbeelden van de app. Printscreens van menu’s; welke instellingen je als gebruiker zelf kan maken en welke niet.

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 17-06-2024 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:48:
Voorbeelden van de app. Printscreens van menu’s; welke instellingen je als gebruiker zelf kan maken en welke niet.

Thanks!
Geen probleem. Zie onderstaand wat print screens vanaf de portal (desktop)
De WeHeat is nog niet ingesteld door de installateur op afstand. Dit komt nog maar wij gebruiken hem alleen voor CV gedeelte waardoor we hem ook nog niet hebben hoeven gebruiken na de installatie.
Hij werkt overigens wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N34R3nUE5kuQU9wmHn1tu5fhOVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WoNl9BliQ2VqoPvyeQcWT3W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8sJW7yRabAdI0hQ4nS01uqXBDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9XbrAGO04G0eyoXKNeRQEpE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQTZ4SxE3oLqtDbEQfAn2AfMC10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjopchsBdNkDSljpAbGcl9tF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nley0npx6ffC9TksabfK3mXcA34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHjKPLGCeIq4GuPenVpyMjNY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRDoRjBlX3onqJ4xKj05OP5knIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCMfs4yN4tcgpEE9EZS5LfC6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4DGEs10eAiywfW1AlVGqGRRSMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0jP6bpzYUKTCkB6X98gnxmp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUiEw2TD6nijBglLt1G7bwXPiHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61acRW4neCJntMHddn2RwhCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cUuPWbzj43_PIRAIFTaLp04eHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZ6O5WRhj7OE3TVGFcVzlfpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4slU9hQzW4smLsZHnVuNi1BZij0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QtHpA1bn74PLG1u7sfUHAjs.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder nog wat foto's van de buitenunit en de onderdelen in de CV ruimte.
De kabels zijn nu netjes bij elkaar gebonden en de leidingen geïsoleerd.
Het verwarminselement is aangesloten op een aparte groep (het dubbele stopcontact wat op de foto nog niet is benut)
Deze heeft een ingestelde temperatuur van 40 graden.
Op de foto is nog niet de aangesloten opstelling te zien waar het verwarmingselement wordt aangestuurd door een relais. Het relais op zijn beurt weer door de WeHeat binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwC54Hsy8cKXxKksTeKfmIlfF70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3fW5pp5TX5H0yDyUKnkblBo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1DZj7hEmbxUeDjQxZmnxCPgIp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oilwo9l1C49CekhuCxPfEYxb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7AsP_hGU-9mQglcdPIb4e-Deew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDKuBgwIKBiHgQ7c4rJmyl2K.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk0S5zB5N8v_dKfGaBLpcAE6vWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0OgGeXrxny1Nf9VyOehDFrz.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je iets aan deze foto's en informatie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
@Kevin1990 Gaaf, jazeker! vooral die instellingen zijn mooi om te benoemen! ik ben reete druk, dus ik probeer ze tussendoor te posten in de TS.

is inmiddels toegevoegd aan de TS!

[ Voor 18% gewijzigd door Stoker op 18-06-2024 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Zijn er gebruikers die deze week de koelfunctie gaan testen? (en ons hier op de hoogte willen houden? 8) )

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kevin1990 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Geen probleem. Zie onderstaand wat print screens vanaf de portal (desktop)
De WeHeat is nog niet ingesteld door de installateur op afstand. Dit komt nog maar wij gebruiken hem alleen voor CV gedeelte waardoor we hem ook nog niet hebben hoeven gebruiken na de installatie.
Hij werkt overigens wel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder nog wat foto's van de buitenunit en de onderdelen in de CV ruimte.
De kabels zijn nu netjes bij elkaar gebonden en de leidingen geïsoleerd.
Het verwarminselement is aangesloten op een aparte groep (het dubbele stopcontact wat op de foto nog niet is benut)
Deze heeft een ingestelde temperatuur van 40 graden.
Op de foto is nog niet de aangesloten opstelling te zien waar het verwarmingselement wordt aangestuurd door een relais. Het relais op zijn beurt weer door de WeHeat binnenunit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb je iets aan deze foto's en informatie? ;)
als ik je foto's zie van de buitenunit; zou je niet beter onder de poten van de unit rubberen tegels plaatsen, ook om je dakbedeking te beschermen en ook om trillingen een beetje te dempen. onder de ene poot leek of dat gewoon een betonen tegel was, of is dat al een rubberen tegel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7qVK4nPvrdiSTXqvxEkjWUaN5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OnWOe5bX6RkacIZ9df74D9T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Stoker op 24-06-2024 18:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:45
Vorige week is ook bij ons een Blackbird waterpomp van Weheat geïnstalleerd. We hebben gekozen voor de all electric variant en zijn daarmee volledig van het gas af.

Vanavond zie ik voor het eerst dat de koelfunctie actief is. Ik ben benieuwd of ik er wat van ga merken…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB9YnMMLgvIGbQLnjG7wCEEaDB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yjnEh2lzLITigD6s6gNpIf8D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NFxDrygLv_FTgCsbYGVrrLSKgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Goi9AyVb4USaGiMXMQp2Iqb4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn1oaoGFQKoyibcrqiqLsKTT7qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mTfZ4GI2Kk3V2c4jkqa0dMGA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdas
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 18:31
Stoker schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:06:
Zijn er gebruikers die deze week de koelfunctie gaan testen? (en ons hier op de hoogte willen houden? 8) )

https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Ik heb sinds een paar weken een Blackbird op het dak. Die heeft nog niet veel gedaan maar gisteravond is hij voor het eerst gaan koelen. Mijn thermostaat (Bosch Easy Control met Opentherm adapter) geeft helaas geen kamer temperatuur door. Heb er zelf ook nog niet veel van gemerkt. Wachten tot het echt warm wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meEpgHQFq-pon4ynqeMUm9gqjxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9V0DmKHhIkKO84EAhqghXLeT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door mdas op 25-06-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Oke mooi! @mdas en @TTSS , willen jullie foto's maken van de verdeler/binnenunit/pomp/etc?

Er is weinig beeldmateriaal beschikbaar.

Ik heb hier alvast het een en ander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjSxQfwPuUOPQHlmBthAlNfeq7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG1Jqg1KfOEqRDHQ6KjswMD7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUlGaqdK4QoW5usSkrWCudh9IaY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMQkJbklukciHH3o4KoqLu52.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LFmdWeMs-3TOCbg3sAZzLrBK0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYaHy7DSIoSXA40a7SOCEr6v.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdfwBp4lFq16r2w-FMEJcPPkopc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9YyfaRXfjKmg1LkynOwGrSK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDHRT2VW7KluLp3pkesSuHDqTwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qwcol7l3bgnmMMNay9Lgt0QB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AxwZrGd_O9wV5tABB7Rg46d68s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3F64tnf0Dy7qTZod5ReHIU7j.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-bVxRBmbud_MQ6GORQyMNT2ddM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQhILVHtb4Ni0IKFi3EO6eQv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwMqjlY3B6vJopys9G9EABQ6itw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKfRs4mtF2gGPM8QJhP2EmuB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 146% gewijzigd door Stoker op 25-06-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Er komen zo te zien steeds meer installateurs bij, maar ik zie nu ook dat Coolblue Energie er op verschillende plaatsen bij staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUiBQWRYSK5gMnnXu8p9Y1VMokY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2cfmE3jgTLxTXWa2uX9XSk3O.png?f=fotoalbum_large

Ik zie op https://www.coolblue.nl/energie nog niks staan over warmtepompen, alleen zonnepanelen enzo. Maar zou wel cool zijn als Coolblue ze ook gaat verkopen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:21
En ik zie een 'keurmerk' premium installateur. Benieuwd hoe weheat dat bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Eriklu schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:19:
En ik zie een 'keurmerk' premium installateur. Benieuwd hoe weheat dat bepaalt.
Ik heb (toevallig) bij een Premium installateur besteld (Jan Janssen Koeltechniek), komen als het goed is volgende week. Ik heb wel van WeHeat feedback vraag gehad of je tevreden was met opvolging van offerte aanvraag (en positief beantwoord). Dus wellicht kijken ze naar installateurs met goed feedback en die X aantal verkocht hebben? Ik weet dat degene die ik heb, ook wel voornamelijk WeHeat verkoopt als warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
MacD007 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:51:
[...]

als ik je foto's zie van de buitenunit; zou je niet beter onder de poten van de unit rubberen tegels plaatsen, ook om je dakbedeking te beschermen en ook om trillingen een beetje te dempen. onder de ene poot leek of dat gewoon een betonen tegel was, of is dat al een rubberen tegel ?
Dit zijn gewone normale tegels niet van rubber. Ik heb nog wel kleine rubberen anti trillingsmatjes liggen van 10x10. Zou voldoende moeten zijn denk ik?
Echter de zonnepanelen montage systeem voor een plat dak en de ballast liggen er ook los op. Dus weet niet of dit uit maakt voor de WeHeat.
Dakbedekking is overigens in 2023 volledig vervangen van dat dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Kevin1990 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Dit zijn gewone normale tegels niet van rubber. Ik heb nog wel kleine rubberen anti trillingsmatjes liggen van 10x10. Zou voldoende moeten zijn denk ik?
Echter de zonnepanelen montage systeem voor een plat dak en de ballast liggen er ook los op. Dus weet niet of dit uit maakt voor de WeHeat.
Dakbedekking is overigens in 2023 volledig vervangen van dat dak
oke, normale betontegels onder een warmtepomp zullen gaan trillen, dat kun je eigenlijk niet vermijden. Nu is het natuurlijk wel zo dat betontegels op een bitumendakbedekking op den duur (door trillingen, warmte en koude) de oppervlakte kunnen beschadigen. Dat zal niet direct zichtbaar zijn, door deze te vervangen door rubberen tegels voorkom je dat dus. het was ook maar een goedbedoelde tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
De Blackbird heeft van die flexibele pootjes (zou niet weten hoe je t anders noemt).

Het gebruik van tegels wordt geadviseerd in de training. De ene installateur kiest voor tegels, dat is prima, de ander voor rubber.

Persoonlijk zou ik in jou situatie er ook nog iets onder leggen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik met jou huidige opstelling ook geen problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 27-06-2024 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Alle tips zijn welkom!

Het zijn inderdaad normale beton tegels.
Zouden misschien anti trillingsmatjes helpen zoals op de foto? Deze zijn niet dik dus geen rubberen tegels waardoor de ondergrond van de pootjes toch hard en stijf blijven maar toch de eventuele trillingen kan opvangen voor de dakbedekking.
de groeven op de matten lopen haaks op elkaar (ene zijde van boven naar beneden en andere zijde van links naar rechts zeg maar waardoor alle richtingen de trillingen opgevangen worden)

En mocht het handig of raadzaam zijn. Kleinere matten, gelijke matten met de tegels of grotere matten gebruiken?

Ik hoor graag jullie mening hierover!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bXCzRYjN1hyMrrbnh4WLMyvc28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUnBhA5YqjoQXkC01YFwIiiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc4eruLB5FUmgTAD8yc-GLCzLEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N97ZFRnNdcuAYe550kI2j6K4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Kevin1990 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:43:
Alle tips zijn welkom!

Het zijn inderdaad normale beton tegels.
Zouden misschien anti trillingsmatjes helpen zoals op de foto? Deze zijn niet dik dus geen rubberen tegels waardoor de ondergrond van de pootjes toch hard en stijf blijven maar toch de eventuele trillingen kan opvangen voor de dakbedekking.
de groeven op de matten lopen haaks op elkaar (ene zijde van boven naar beneden en andere zijde van links naar rechts zeg maar waardoor alle richtingen de trillingen opgevangen worden)

En mocht het handig of raadzaam zijn. Kleinere matten, gelijke matten met de tegels of grotere matten gebruiken?

Ik hoor graag jullie mening hierover!
Maar heb je er last van dan? Wellicht even afwachten en bij issues je installateur voor feedback vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Maar heb je er last van dan? Wellicht even afwachten en bij issues je installateur voor feedback vragen?
De WeHeat is eind mei geinstalleerd. voor het CV systeem. De temperatuur is aangenaam waardoor we de WeHeat nog niet hebben gebruikt. Ik heb dus nog geen gebruikerservaring. Echter omdat ik las over de dakbedekking dacht ik wellicht dat die matten dit zouden kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Je kan m er onder leggen, dit kan geen kwaad, maar verwacht er ook niet zo veel van, maar das meer een inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:26:
Je kan m er onder leggen, dit kan geen kwaad, maar verwacht er ook niet zo veel van, maar das meer een inschatting.
Rubberen tegels een betere optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
Ik plaats ze wel. Tegel kost tussen de 15 en 20E/stk. Kies wel voor de dikkere variant (4,5cm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg1ySmeOMFPMzz7Ii4yo_6DIFU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLonJCpykck0F6iYcfCyoTkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Stoker op 27-06-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:34:
Ik plaats ze wel. Tegel kost tussen de 15 en 20E/stk. Kies wel voor de dikkere variant (4,5cm).
[Afbeelding]
Hoeveel tegels gebruik je en welke afmetingen?
Ga ik deze ook plaatsen. Haal ik de betontegels weg of leg ik deze op de rubberen tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axeaxeaxe
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-06 12:53
Barryvdh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:16:
Er komen zo te zien steeds meer installateurs bij, maar ik zie nu ook dat Coolblue Energie er op verschillende plaatsen bij staat.

[Afbeelding]

Ik zie op https://www.coolblue.nl/energie nog niks staan over warmtepompen, alleen zonnepanelen enzo. Maar zou wel cool zijn als Coolblue ze ook gaat verkopen :o
Klopt, ben benaderd door WeHeat of Coolblue contact met mij mocht opnemen voor een offerte. Dit ging allemaal vrij vlot en netjes. Coolblue biedt op dit moment alleen de 8kW hybride aan en de prijs daarvoor lag op hetzelfde niveau als andere installateurs die wel ook de 6kW en full-electric aanbieden. Voor mij op dit moment niet interessant. Ik ben er namelijk nog niet uit welke van de 4 varianten het wordt (6/8/hybride/fe)

[ Voor 41% gewijzigd door axeaxeaxe op 27-06-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
3 tegels onder de pomp. standaard 40x40x4,5. Ik zou eerst de betontegels vervangen voor rubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
axeaxeaxe schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:46:
Klopt, ben benaderd door WeHeat of Coolblue contact met mij mocht opnemen voor een offerte. Dit ging allemaal vrij vlot en netjes. Coolblue biedt op dit moment alleen de 8kW hybride aan en de prijs daarvoor lag op hetzelfde niveau als andere installateurs die wel ook de 6kW en full-electric aanbieden. Voor mij op dit moment niet interessant. Ik ben er namelijk nog niet uit welke van de 4 varianten het wordt (6/8/hybride/fe)
Wat gaat CB doen doen? Alleen leveren of ook installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axeaxeaxe
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-06 12:53
Installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:47:
3 tegels onder de pomp. standaard 40x40x4,5. Ik zou eerst de betontegels vervangen voor rubber.
Zoiets?
https://www.hornbach.nl/p...00WgA_EAQYDyABEgLLJfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Ben heel benieuwd.. tis namelijk niet zoals de zonnepanelenmarkt. Extra zonnepaneeltje erbij of eraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTSS
Stoker schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:23:
Oke mooi! @mdas en @TTSS , willen jullie foto's maken van de verdeler/binnenunit/pomp/etc?

Er is weinig beeldmateriaal beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bVVFtI9S66ObL3BaXiYjTG_ccw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jow83XV7Pc1DuvXgdt0xAtam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiQ6MwvmYz4thOQdq1pZoXuFH5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1zp8dtTPVheCYjXKByE78R0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeNxRp3eEJI7UB1slkMgOkx_JU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKXGR7qoBeRptGdxXNNVaHCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC0cb4FRulrtwcmgfk1wR1VQdc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVZ6ERSMkqdG8FSqSJdFNC5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSpnwx0eA4rHQPuPTdZJFDiN0dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu7XvFlSE5LxW3tpkQpIyzOL.jpg?f=fotoalbum_large

@Stoker hopelijk heb je hier wat aan.

Sinds eergisteren zie ik een nieuwe firmwareversie staan bij de instellingen (0.5.4). Sindsdien koelt de warmtepomp niet meer. Dat was wel het geval bij 0.5.3. Moet ook zeggen dat ik helaas geen verschil heb gemerkt in de temperatuur binnen. Jammer, want met deze temperaturen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Mooie fotos! Mag ik ze gebruiken in de TS?

Maar heb jij 3 pompen in je systeem zitten?

Verder zie ik die 2delinge koppeling, bovenop je vat. Is dat een RVS koppeling geperst op koper, of... standaard c-staal? -O-

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 27-06-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:55
Stoker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:17:
Mooie fotos! Mag ik ze gebruiken in de TS?

Maar heb jij 3 pompen in je systeem zitten?

Verder zie ik die 2delinge koppeling, bovenop je vat. Is dat een RVS koppeling geperst op koper, of... standaard c-staal? -O-
Messing wartel met stalen toeter naar pers, zit ook nog een rubber in
https://encrypted-tbn0.gs...7jdOWnGtd9I001IEty9id9w&s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Ja tis een vlakke aansluiting. maar koper op staal, gaat dat goed?

mag ik je foto's gebruiken voor de TS?

[ Voor 24% gewijzigd door Stoker op 27-06-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
Stoker schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:09:
Ja tis een vlakke aansluiting. maar koper op staal, gaat dat goed?

mag ik je foto's gebruiken voor de TS?
Dat mag zeker! Voor de rest moet je mij niet te veel vragen 😉. Zelf snap ik namelijk weinig van al die leidingen en dergelijke. Ik ga er vanuit dat de installateurs goed werk hebben geleverd.

Alles werkt prima en ben erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Super! Ga ze toevoegen.

Staal met koper kan een dingetje wezen, chemische reacties. Heb toevallig daar laatst iemand over gesproken van Vsh

[ Voor 33% gewijzigd door Stoker op 27-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
TTSS schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:05:
[...]
Sinds eergisteren zie ik een nieuwe firmwareversie staan bij de instellingen (0.5.4). Sindsdien koelt de warmtepomp niet meer. Dat was wel het geval bij 0.5.3. Moet ook zeggen dat ik helaas geen verschil heb gemerkt in de temperatuur binnen. Jammer, want met deze temperaturen…
Inmiddels zitten we op v0.5.5 zie ik, update op 15:56:52 te zien aan de hik in de grafiek (kamertemp -1 gr)
Ik had gehoopt dat de uurlijkse circulatiepomp starts er uit zouden zijn maar dat zie ik nog niet terug.
Pagina: 1 ... 8 ... 108 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.