Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 09:26
Zou het sww gedeelte van de Amber op een zonneboiler aangesloten kunnen worden?

Ik heb deze: https://www.123-kaminofen...00-liter-met-2-wisselaars

De onderste wisselaar is voor de zonnecollectoren. De bovenste wisselaar gebruik ik nu voor de cv retourleiding.
Indien er een Amber zou komen hoop ik die wisselaar daarmee te kunnen gebruiken.
Het vat is 400 liter, dat is erg ruim omdat we ook een douche wtw hebben. Ik zou dus aan een half vat ook al voldoende hebben.

In de zomer zullen de collectoren het vat voldoende verwarmen, maar in de wintermaanden doen de collectoren niet zoveel.

Zou ik de Amber via de bovenste wisselaar kunnen gebruiken voor sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Shutdown98 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:45:
Zou het sww gedeelte van de Amber op een zonneboiler aangesloten kunnen worden?

Ik heb deze: https://www.123-kaminofen...00-liter-met-2-wisselaars

De onderste wisselaar is voor de zonnecollectoren. De bovenste wisselaar gebruik ik nu voor de cv retourleiding.
Indien er een Amber zou komen hoop ik die wisselaar daarmee te kunnen gebruiken.
Het vat is 400 liter, dat is erg ruim omdat we ook een douche wtw hebben. Ik zou dus aan een half vat ook al voldoende hebben.

In de zomer zullen de collectoren het vat voldoende verwarmen, maar in de wintermaanden doen de collectoren niet zoveel.

Zou ik de Amber via de bovenste wisselaar kunnen gebruiken voor sww?
Beetje schraal qua wisseloppervlak, die bovenste spiraal. Welk formaat Amber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik doe nu 650M3 gas incl. Sww. Koken is electrisch.
Maar stook ook de houtkachel savonds in de winter.
Ik reken met 1000M3.
Zou er met een Amber 65 moeten kunnen komen denk ik.
Bjj -10 kan altijd de nog de houtkachel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Het is wat bewerkelijk... Maar... kan @Shutdown98 niet met platenwisselaar het glycol circuit te scheiden van CV, en dan met 3-weg klep en (ook nog eens een pomp) de onderste spiraal ook mee pakken?

Alleen die bovenste spiraal is wellicht te krap.

(Kennis van mij heeft potentieel vergelijkbaar 'issue' met een Zonneboiler op OEG vat met 2 spiralen, dus ben wel benieuwd)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
bbbrumbrum schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Beetje schraal qua wisseloppervlak, die bovenste spiraal. Welk formaat Amber?
Ik denk dat ik me in het type boiler heb vergist.
Ik heb deze (of vergelijkbare): https://www.123-kaminofen...eneboiler-met-1-wisselaar

De spiraal die nu gebruikt wordt door de cv retour loopt van onder naar boven, niet alleen het bovenste deel.

Dan lijkt ie een stuk groter te zjjn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ronald schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:31:
Het is wat bewerkelijk... Maar... kan @Shutdown98 niet met platenwisselaar het glycol circuit te scheiden van CV, en dan met 3-weg klep en (ook nog eens een pomp) de onderste spiraal ook mee pakken?

Alleen die bovenste spiraal is wellicht te krap.

(Kennis van mij heeft potentieel vergelijkbaar 'issue' met een Zonneboiler op OEG vat met 2 spiralen, dus ben wel benieuwd)
Dat lijkt me inderdaad wat bewerkelijk...
Maar het lijkt er op dat de warmtewisselaar langer is en wellicht genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Shutdown98 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat ik me in het type boiler heb vergist.
Ik heb deze (of vergelijkbare): https://www.123-kaminofen...eneboiler-met-1-wisselaar

De spiraal die nu gebruikt wordt door de cv retour loopt van onder naar boven, niet alleen het bovenste deel.

Dan lijkt ie een stuk groter te zjjn...
:F

Hygienespiraal is niet bedoeld voor CV.

Als het een hygienevat is, gaat de Amber geen water door een spiraal pompen, maar door het vat.

Maar, kan dus zeker: alleen hoe ga je die spiraal weer schoon genoeg krijgen voor SWW?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-01-2024 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Denk dat @Shutdown98 even goed moet kijken hoe zijn vat aangesloten is... Dat vat hoort CV water in het vat te zitten, niet de binnenste spiraal...

Zou de boel een hoop eenvoudiger maken als het goed zit ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
In het vat zit drinkwater.
De onderste spiraal is voor de zonnecollector die daar (warme) glycol doorheen pompt.
Door de tweede spiraal gaat nu de retour van de cv.
Zo is het nu aangesloten, het is een zonneboiler die 400 liter water verwarmt.
Omleggen kan natuurlijk, maar de collectoren moeten hun warmte op een goede manier kwijt kunnen.
Het cv water is altijd redelijk schoon geweest door meerlagenbuis cv leidingen, maar zal dan wel gespoeld moeten worden.

Wat zou dan de meest handige manier zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Shutdown98 op 06-01-2024 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Shutdown98 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:17:
In het vat zit drinkwater.
De onderste spiraal is voor de zonnecollector die daar (warme) glycol doorheen pompt.
Door de tweede spiraal gaat nu de retour van de cv.
Zo is het nu aangesloten, het is een zonneboiler die 400 liter water verwarmt.
Omleggen kan natuurlijk, maar de collectoren moeten hun warmte op een goede manier kwijt kunnen.
Het cv water is altijd redelijk schoon geweest door meerlagenbuis cv leidingen, maar zal dan wel gespoeld moeten worden.

Wat zou dan de meest handige manier zijn?
In een hygiene boiler/vat zit GÉÉN drinkwater.

Dus eerst uitzoeken welk (type) vat je nu exact hebt staan en wat waarop is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
[...]

In een hygiene boiler/vat zit GÉÉN drinkwater.

Dus eerst uitzoeken welk (type) vat je nu exact hebt staan en wat waarop is aangesloten.
Het staat zelfs in de omschrijving....
"Bent u op zoek naar een hygiëneboiler met wisselaar 400 liter om bijvoorbeeld uw warmtepomp op aan te sluiten? Of wilt u een zonneboiler met buffervat"

Ik heb dus een hygieneboiler als buffervat voor zonnecollectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Shutdown98 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Het staat zelfs in de omschrijving....
"Bent u op zoek naar een hygiëneboiler met wisselaar 400 liter om bijvoorbeeld uw warmtepomp op aan te sluiten? Of wilt u een zonneboiler met buffervat"

Ik heb dus een hygieneboiler als buffervat voor zonnecollectoren.
Merk en typenr graag. Plaatjes doen het ook goed. Marketing BS kunnen we niets mee. Je posts spreken elkaar continu tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Mijn posts spreken elkaar niet tegen...
Ik had een vergissing gemaakt in het type boiler. Dat heb ik ook aangegeven.

Het systeem komt bij 123 vandaan, vandaar dat ik daarnaartoe link en is 3 jaar oud.

Maar er zit geen typeplaatje op het vat en de installateur heeft op de offerte geen specifiek vat benoemd.
Dat is denk ik ook het probleem. Ik kan niet specfieker zijn.
Instalateur was een cowboy helaas die vanwege leveringsproblemen ook een te groot vat heeft geplaatst.

Ik kan fotos plaatsen van de aansluitingen, maar zoals ik eerder beschreef zo zit het aangesloten:

400 liter drinkwater. Onder koud in en boven warmer eruit.
Onderste spiraal is voor zonnecollectoren met glycol om het drinkwater te verwarmen.
Cv retour gaat onder in het vat erin en boven er uit door de tweede spiraal.

Dat de aansluitingen wellicht niet conform zijn dat zou kunnen. Maar een zonneboiler verwarmt drinkwater en kan ondersteuning bieden voor cv door de retour door het vat te laten lopen. Volgens mij gebeurd dat best vaak, maar ik ben geen expert.

[ Voor 4% gewijzigd door Shutdown98 op 06-01-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Shutdown98
Met een correct aangesloten hygiëneboiler:
- Tap je water door de zilver gevisualiseerde spiraal die op plaatje van onder naar boven loopt.
- Verwarmd de zonnecollector met glycol-mengsel via de rood-blauwe gevisualiseerde spiraal.
- Verwarmd de CV het water om de spiralen heen.
Er zit dus GEEN drinkbaar water in het vat. De tapwaterspiraal wordt verwarmd door het vuile water in het vat.

Hele punt van een hygiëneboiler is dat je geen grote plens warm tapwater hebt, en dus geen legionella zorg hebt. Je spreekt dus wel degelijk jezelf tegen... Wat je linkte is een hygiëneboiler, maar je beschrijft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nogmaals, een hygieneboiler/vat heeft geen 400ltr drinkwater. Ik gok zo’n 30ltr in de hygienespiraal.
Maar daar hoort GEEN CV water doorheen te lopen!!!

Je bent idd geen expert. We proberen je te helpen maar dan moet je wel even wat nuttige informatie geven.

Fotos dan maar?

Edit: @Ronald was me voor. :)

[ Voor 24% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-01-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Shutdown98 je hebt een eigen topic. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Zie fotosAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZJp18FjFE9cYqnrOnpPLftshyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDTwlTMascfhgSQhmY7DeIcb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29w0fvKISf_kjwO8NEDO2xmwGHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGUxVHJVB8HsRkiizapTxGuu.jpg?f=fotoalbum_large

Blauw is water in en uit
Rood is zonneboiler glycol in en uit
Groen is cv in en uit

Ik ben geen expert, maar in het vat zit 400 liter drinkwater... of dat nou hoort of nietAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5Xvawgf9pC512QlDzYhezClcPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky6xFYxCyfaxJsQu47WcO4aM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door Shutdown98 op 06-01-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
Dankjewel :)

Ik had net fotos gepost in het itho topic.
Zelf even opnieuw hier plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Service van de zaak; ze staan nu hier. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:11:
@Shutdown98
Met een correct aangesloten hygiëneboiler:
- Tap je water door de zilver gevisualiseerde spiraal die op plaatje van onder naar boven loopt.
- Verwarmd de zonnecollector met glycol-mengsel via de rood-blauwe gevisualiseerde spiraal.
- Verwarmd de CV het water om de spiralen heen.
Er zit dus GEEN drinkbaar water in het vat. De tapwaterspiraal wordt verwarmd door het vuile water in het vat.

Hele punt van een hygiëneboiler is dat je geen grote plens warm tapwater hebt, en dus geen legionella zorg hebt. Je spreekt dus wel degelijk jezelf tegen... Wat je linkte is een hygiëneboiler, maar je beschrijft dat niet.
Ok, dat is dus de manier zoals het zou moeten als ik een amber zou willen...
De 400 liter gaat dan als een buffer dienen voor de warmtepomp.

Dat is niet zoals het nu is gedaan.
Hoe ga je dan om met koelen van de warmtepomp in de zomer?
Dat lukt dan niet als de zonnecollectoren de buffer gaan verwarmen.
Daarbij verlies je denk ik ook veel efficientie van de zonnecollectoren als je primair een buffer gaat verwarmen die je niet gaat gebruiken als je die het meest verwarmt.

Het hele uitgangspunt van een zonneboiler gaat min of meer verloren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Buffervaten zijn nooit goed voor de efficiëntie. Beste is gewoon rechtstreeks WP op VVW.

Maar: je kunt de Amber het vat gewoon als “normale” SWW boiler laten verwarmen dmv een 3wegklep. Als de zonneboiler het vat niet op temp krijgt, doet de Amber dat dus.

Voor CV ondersteuning word het vat in zn geheel dan niet gebruikt. Nadeel is dat je dan ook niet zonnewarmte voor je CV kan gebruiken.
Ofja, dat kan wel maar dat word een dure en complexe aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:29:
Buffervaten zijn nooit goed voor de efficiëntie. Beste is gewoon rechtstreeks WP op VVW.

Maar: je kunt de Amber het vat gewoon als “normale” SWW boiler laten verwarmen dmv een 3wegklep. Als de zonneboiler het vat niet op temp krijgt, doet de Amber dat dus.

Voor CV ondersteuning word het vat in zn geheel dan niet gebruikt. Nadeel is dat je dan ook niet zonnewarmte voor je CV kan gebruiken.
Ofja, dat kan wel maar dat word een dure en complexe aangelegenheid.
Ok, dat lijkt een prima oplossing.
Komt er op neer dat de amber via de tweede spiraal de boiler gaat verwarmen en de cv ondersteuning vervangt.
Verwarmen en koelen gaat dan apart van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou graag weten hoeveel kWh er daadwerkelijk nu van Zonnecollectoren naar ruimteverwarming gaan.

Zon en warmtevraag gaan niet zo denderend samen namelijk.

@bbbrumbrum https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Opstelling C... geen onbedoelde menging, dus geen ramp voor efficiëntie als de afgifte voldoende open staat voor de WP.

Dit is de enige manier die ik ooit in gedachte had... dus snapte de dicussie niet. Maar het wordt dus zelden zo gedaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:30:
Ik zou graag weten hoeveel kWh er daadwerkelijk nu van Zonnecollectoren naar ruimteverwarming gaan.
pracitsch 0 over het stooksesoen gezien. voor CV is het volledig nutteloos in de praktijk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:38:
[...]

pracitsch 0 over het stooksesoen gezien. voor CV is het volledig nutteloos in de praktijk.
Het was dan ook een retorische vraag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Shutdown98 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Ok, dat lijkt een prima oplossing.
Komt er op neer dat de amber via de tweede spiraal de boiler gaat verwarmen en de cv ondersteuning vervangt.
Verwarmen en koelen gaat dan apart van de boiler.
Indien het een inderdaad een hygiene vat betreft dus niet, de spiraal is voor het drinkwater.
De Amber verwarmt het vieze cv-water in het vat zelf.

Maar dat hebben @Ronald en ik inmiddels al aardig wat keren duidelijk proberen te maken.

Je moet dit wel ff goed uitzoeken, want worstcase staat je drinkwater nu in contact met (onbehandeld) staal.
Ronald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:30:

Zon en warmtevraag gaan niet zo denderend samen namelijk.

@bbbrumbrum https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Opstelling C... geen onbedoelde menging, dus geen ramp voor efficiëntie als de afgifte voldoende open staat voor de WP.

Dit is de enige manier die ik ooit in gedachte had... dus snapte de dicussie niet. Maar het wordt dus zelden zo gedaan 8)7
Klopt, maar nog wel een secundaire pomp nodig.
Probleem komt vooral als je SWW uit je hygiene vat wil halen zonder naverwarming. 40grC is een beetje warm voor VVW.

[ Voor 36% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-01-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:21:
[...]

Indien het een inderdaad een hygiene vat betreft dus niet, de spiraal is voor het drinkwater.
De Amber verwarmt het vieze cv-water in het vat zelf.

Maar dat hebben @Ronald en ik inmiddels al aardig wat keren duidelijk proberen te maken.

Je moet dit wel ff goed uitzoeken, want worstcase staat je drinkwater nu in contact met (onbehandeld) staal.
Op basis van de meldcode kom ik bij de boiler uit zoals aangegeven.
Er staat een aansluitschema bij die gedownload kan worden: https://www.123-kaminofen..._schema_hygieneboiler.pdf
Dan lijkt me dat de boiler correct is aangesloten en de optie zoals je voorstelt mogelijk moet zijn.
Pagina: 1