Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 20:30
Vlak voor kerst wordt bij mij een Weheat Flint geïnstalleerd.
Ik zal dan verslag doen van de installatie en de resultaten voor mijn gas- en elektriciteitsverbruik.

Even wat achtergrond informatie:

Huis is een geschakelde bungalow 141m2, bouwjaar 1973. Het is in 2016 gerenoveerd waarbij cv ketel, alle leidingen en radiatoren zijn vervangen. Ook overal dubbel glas.
Later nog vloerisolatie, muurisolatie en gedeeltelijk nieuwe dakisolatie.
Verwarming bestaat uit 7 zones met Honeywell EvoHome.
Gasverbruik voor verwarming was 1500 m3 (2020) en is nu 853 m3.
Dit door de isolatie maatregelen, klimaat en aanpassingen stookgedrag.
Temperatuur overdag 18,5 ‘s avonds 20,5 en ‘s nachts 16 graden.
Volgens berekening heb ik een warmtepomp nodig van 4,13kW. Omdat er nog plannen zijn voor verdere verbetering gekozen voor 4kW. Dat zal in een strenge winter onvoldoende zijn maar de cv kan altijd nog bijspringen.
Nu zijn er 1001 merken en modellen van 4kW. Mijn keuze is de Weheat Flint. Deze omdat de Flint
- R290 koudemiddel gebruikt
- Een hoge aanvoer temperatuur kan geven (ik heb geen vloerverwarming)
- Samenwerkt met mijn cv en thermostaat
- Koppelbaar is met Home Assistant (waarmee ik nu al mijn cv, verlichting, zonneschermen en beveiliging regel)
- Weinig geluid produceert (is de belofte)

Offerte traject

Bij 2 verschillende bedrijven offerte aangevraagd. Daar zat nog al een verschil in prijs in. Bij navraag waar dit verschil uit voortkwam werd algauw de prijs €700 lager. Ook de andere partij had plotseling een kortingsactie.
Toch gekozen voor de iets duurdere omdat de voorwaarden beter waren.

Schouw

Ik heb zelf een extra groep aangelegd. Bij de schouw gekeken naar 2 mogelijke plaatsen.
Op dak boven slaapkamers: niet doen I.v.m. mogelijk geluid via houten dak. Moest dan ook 1 zonnepaneel weg I.v.m. de ruimte.
Op dak boven garage: voldoende ruimte en korte afstand naar cv ruimte.
Uit de schouw geen opmerkingen.

Wordt vervolgd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-05 22:49
Een vraag voor de experts, wat bepaalt de tijdsduur van het ontdooi window (vd verdamper)? Onze Blackbird 80 neemt hier telkens ongeveer 15 minuten voor en in deze tijd zakt de Ta van 32 naar 18 graden. Na de defrost gaat de WP richting max vermogen, voor een langere tijd, zoals eerder gedeeld (zowel met T6/OpenTherm en op stooklijn). Wij hebben hybride opstelling dus geen backup heater, geen buffervat, wel vloerverwarming begane grond (in huiskamer T6), wat convectors (met heat fan) en radiatoren. Als ik de defrost tijd kan reduceren, en de VVW temp (huis in) niet zo ver zakt, kan ik flink wat vermogen besparen schat ik zo. Nu gaan er temperatuur -en vermogens schokken door het systeem heen, elke 1 a 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:53
jeanfrancois schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:37:
Vlak voor kerst wordt bij mij een Weheat Flint geïnstalleerd.
Ik zal dan verslag doen van de installatie en de resultaten voor mijn gas- en elektriciteitsverbruik.

Even wat achtergrond informatie:

Huis is een geschakelde bungalow 141m2, bouwjaar 1973. Het is in 2016 gerenoveerd waarbij cv ketel, alle leidingen en radiatoren zijn vervangen. Ook overal dubbel glas.
Later nog vloerisolatie, muurisolatie en gedeeltelijk nieuwe dakisolatie.
Verwarming bestaat uit 7 zones met Honeywell EvoHome.
Gasverbruik voor verwarming was 1500 m3 (2020) en is nu 853 m3.
Dit door de isolatie maatregelen, klimaat en aanpassingen stookgedrag.
Temperatuur overdag 18,5 ‘s avonds 20,5 en ‘s nachts 16 graden.
Volgens berekening heb ik een warmtepomp nodig van 4,13kW. Omdat er nog plannen zijn voor verdere verbetering gekozen voor 4kW. Dat zal in een strenge winter onvoldoende zijn maar de cv kan altijd nog bijspringen.
Nu zijn er 1001 merken en modellen van 4kW. Mijn keuze is de Weheat Flint. Deze omdat de Flint
- R290 koudemiddel gebruikt
- Een hoge aanvoer temperatuur kan geven (ik heb geen vloerverwarming)
- Samenwerkt met mijn cv en thermostaat
- Koppelbaar is met Home Assistant (waarmee ik nu al mijn cv, verlichting, zonneschermen en beveiliging regel)
- Weinig geluid produceert (is de belofte)

Offerte traject

Bij 2 verschillende bedrijven offerte aangevraagd. Daar zat nog al een verschil in prijs in. Bij navraag waar dit verschil uit voortkwam werd algauw de prijs €700 lager. Ook de andere partij had plotseling een kortingsactie.
Toch gekozen voor de iets duurdere omdat de voorwaarden beter waren.

Schouw

Ik heb zelf een extra groep aangelegd. Bij de schouw gekeken naar 2 mogelijke plaatsen.
Op dak boven slaapkamers: niet doen I.v.m. mogelijk geluid via houten dak. Moest dan ook 1 zonnepaneel weg I.v.m. de ruimte.
Op dak boven garage: voldoende ruimte en korte afstand naar cv ruimte.
Uit de schouw geen opmerkingen.

Wordt vervolgd…
Ik heb nu een week de Flint op mijn carport staan en hij is echt heel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:42
Ronnie27 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb nu een week de Flint op mijn carport staan en hij is echt heel stil.
Hier een Sparrow op houten dakconstructie en alleen hoorbaar >75%. Wil toch nog beetje extra dempende massa toevoegen om dat laatste ook weg te halen.

Overigens alleen hoorbaar op de overloop, in de aangrenzende slaapkamers niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelleeelco
Hier wordt je toch vrolijk van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hL94UJvFDx_6WSgiRh3Epp_Nzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuA7kaJHx8dFmDaSPBcEXh5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Nog maar even een vergelijk tussen de meting van de Sparrow en van de kW meter in de meterkast (WP is enige op die groep).

Er zit af en toe een vertraging in de update van de Sparrow, ik vermoed door de 4G verbinding. Maar meestal slechts enkele seconden. De meting van de Sparrow is erg nauwkeurig (opgenomen vermogen) dus ik ga ervan uit dat het afgegeven vermogen ook wel klopt. Mooie COP met deze buitentemperatuur....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwUuxqz6-mMex6gtHROP0oFSICQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDtlQDaPS4t9OKtLb1HQNLlw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:09
jelleeelco schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:05:
Nog maar even een vergelijk tussen de meting van de Sparrow en van de kW meter in de meterkast (WP is enige op die groep).

Er zit af en toe een vertraging in de update van de Sparrow, ik vermoed door de 4G verbinding. Maar meestal slechts enkele seconden. De meting van de Sparrow is erg nauwkeurig (opgenomen vermogen) dus ik ga ervan uit dat het afgegeven vermogen ook wel klopt. Mooie COP met deze buitentemperatuur....

[Afbeelding]
Dat is wel een stuk hogere COP dan onze flint. Heb jij een pomploze verdeler?
Zie ook dat de sparrow veel verder terug moduleert, onze flint doet minimaal 33%. De flint heeft vandaag tot nu toe een COP van 4,79 en staat nu alweer een poosje uit omdat het warm genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
reiniero schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:31:
[...]

Zie ook dat de sparrow veel verder terug moduleert, onze flint doet minimaal 33%. De flint heeft vandaag tot nu toe een COP van 4,79 en staat nu alweer een poosje uit omdat het warm genoeg is.
COP zegt niets zonder data over buiten- en aanvoer temperatuur.

Ook die 33% is in energetische eenheid (W) afhankelijk vd buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-05 09:47
Ik heb recent een weheat sparrow laten installeren en ben op zich tevreden maar ik heb het idee dat 'ie vaak onnodig lang vermogen is aan hettrekken. Dan is de gevraagde watertemperatuur binnen behaald en de kamertemperatuur ook zo goed als maar dan blijft 'ie 2.5kW trekken op 100% ipv rustig zakken naar 300-500w ofzo om met vloerverwarming de temperatuur gelijk te houden. Hoe komt dit? Trouwens, dit doet ie ook wel als de gewenste SWW temperatuur behaald is. Op onderstaand plaatje zou je denken dat ie bezig is met SWW verwarmen maar de status is gewoon regulier 'verwarmen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5yKX8a1ER0PlmMl8AXois-vu6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4pObFifqYvjWKPFcHmEBvjn.jpg?f=fotoalbum_large

En waar hebben jullie de instellingen op staan qua max vermogen en stille uren? Wat is daar het efficienst om te zorgen dat ie rustiger en stiller draait snachts zonder veel temperatuur te verliezen?

Daarnaast heb ik trouwens nog een vloerverwarming van de oude situatie met gesloten verdeler die het terugvoer water dus mengt met het aanvoerwater en ook nog een pomp erop. Is het het efficiëntst om hier een open verdeler zonder menging van te maken en kan je de pomp op de verdeler dan ook verwijderen?

[ Voor 28% gewijzigd door illuvattarr op 15-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Nope. Nog steeds de normale HT verdeler met pomp. Verder beneden 75m2 vloerverwarming en temperatuur op 20.5 constant. Boven staan alle radiatoren open en 1x met heatbooster uitgerust.

Worden over paar weken vervangen voor jaga stradas.

Maar ik ben ook verbaasd over de COP. Ik had even gedacht dat het door de Sparrow gerapporteerde opgenomen vermogen te laag zou zijn, maar sinds gisteren staat de Sparrow op een eigen groep met kW meter en het is echt 1:1 gelijk. Bovenstaande was natuurlijk moment opname, maar als ik over de dag bekijk (vandaag) dan is die COP erg hoog. En ja, hij moduleert erg ver terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8la754GH3njrS86FaC9MWYMcb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyOgr3VhZXZmeEiSVDf2JCaA.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens jammer dat je alleen data van vandaag en huidige week kan zien, en niet verder terug kan kijken in de app.

[ Voor 26% gewijzigd door jelleeelco op 15-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
illuvattarr schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:12:
Ik heb recent een weheat sparrow laten installeren en ben op zich tevreden maar ik heb het idee dat 'ie vaak onnodig lang vermogen is aan hettrekken. Dan is de gevraagde watertemperatuur binnen behaald en de kamertemperatuur ook zo goed als maar dan blijft 'ie 2.5kW trekken op 100% ipv rustig zakken naar 300-500w ofzo om met vloerverwarming de temperatuur gelijk te houden. Hoe komt dit? Trouwens, dit doet ie ook wel als de gewenste SWW temperatuur behaald is. Op onderstaand plaatje zou je denken dat ie bezig is met SWW verwarmen maar de status is gewoon regulier 'verwarmen'.

[Afbeelding]

En waar hebben jullie de instellingen op staan qua max vermogen en stille uren? Wat is daar het efficienst om te zorgen dat ie rustiger en stiller draait snachts zonder veel temperatuur te verliezen?

Daarnaast heb ik trouwens nog een vloerverwarming van de oude situatie met gesloten verdeler die het terugvoer water dus mengt met het aanvoerwater en ook nog een pomp erop. Is het het efficiëntst om hier een open verdeler zonder menging van te maken en kan je de pomp op de verdeler dan ook verwijderen?
Welke thermostaat heb je? Ik heb een Honeywell T6 en die schijnt icm Weheat heel goed te werken.

Qua instellingen heb ik niets gewijzigd: max is 100% en stille uren 80% tussen 21:00-07:00.

Maar ik zie de Sparrow echt bijna nooit op 80% draaien, tenzij het wat kouder is en we veel deuren naar buiten open hebben gehad (en ruimten beneden is paar graden afgekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
jelleeelco schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:11:
[...]

Welke thermostaat heb je? Ik heb een Honeywell T6 en die schijnt icm Weheat heel goed te werken.

Qua instellingen heb ik niets gewijzigd: max is 100% en stille uren 80% tussen 21:00-07:00.

Maar ik zie de Sparrow echt bijna nooit op 80% draaien, tenzij het wat kouder is en we veel deuren naar buiten open hebben gehad (en ruimten beneden is paar graden afgekoeld).
Ik heb ook de honeywell t6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

[Afbeelding]

Deze temperatuur is met VVW? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Neem even contact op met je installateur.
Hier met de sparrow 60 dat ook gehad.
Toen hebben ze van afstand de software aangepast nu loopt die rustig zonder steeds naar enorme hoge temperaturen te gaan ondanks de WA laag stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
bbbrumbrum schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:17:
[...]

Deze temperatuur is met VVW? 8)7
Yes op de slaapkamers zijn nog radiatoren maar die gebruik ik nooit en staan dicht. Verder alles vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
SpikeHome schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:18:
[...]

Neem even contact op met je installateur.
Hier met de sparrow 60 dat ook gehad.
Toen hebben ze van afstand de software aangepast nu loopt die rustig zonder steeds naar enorme hoge temperaturen te gaan ondanks de WA laag stond.
Sorry wat bedoel je met WA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-03 22:16
vraag: ik heb de Sparrow all-electric met BUH (voorgemonteerde binnenunit) nu heb ik de BUH gelukkig nog nooit zien bijspringen en is het tot op heden warm genoeg in huis. is er een manier om hem eens te testen ben wel nieuwsgierig naar de werking.

ik kan via homewizard socket zien dat het binnendeel (voorgemonteerde unit (2 pompen en BUH) en daarnaast nog een extra CV pomp) nooit meer dan 67 watt hebben gevraagd.

Groet Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
[...]

Heb ook een Flint. Alleen radiatoren in huis. Hoekwoning 2008Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obEvazPY0nuIrYU1bdmyjbkEF6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8IPuCi4K4RRDleg8HFD1lfX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Black Bird P80 kan flink terug moduleren. 🤗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78WEGzdpcUNY3GbSqVi1KT8oEWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LTR2tazMNvf4E5iZlWJ4HT1.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:58:

[Afbeelding]
Dat is goed om te zien, bijna net zo laag als de 4kW Elga.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 22:06
Klein beetje off-topic: Ik wil uiteindelijk ook een Weheat warmtepomp, alleen met mijn huidige oude radiatoren kan ik niet lager dan 60 graden met mijn CV.

Ik heb mijn woning al waar mogelijk laten isoleren, neg enkele ramen zijn dubbel glas maar die worden binnenkort vervangen door HR++ (wat de rest al is).

Vloerverwarming is momenteel geen optie, welke maatregelen kan ik nog uitvoeren om wel met een warmtepomp mijn woning warm te houden?
Ik was nu aan kijken naar Jaga Stada radiatoren maar kwam toen iets tegen dat ik beter Type 33 radiatoren kan installeren. Wat is jullie ervaring/advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-05 22:50

[Afbeelding]
Laagste wat ik hier met de P80 heb gezien is 540 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ngommers schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:11:
Klein beetje off-topic: Ik wil uiteindelijk ook een Weheat warmtepomp, alleen met mijn huidige oude radiatoren kan ik niet lager dan 60 graden met mijn CV.

Ik heb mijn woning al waar mogelijk laten isoleren, neg enkele ramen zijn dubbel glas maar die worden binnenkort vervangen door HR++ (wat de rest al is).

Vloerverwarming is momenteel geen optie, welke maatregelen kan ik nog uitvoeren om wel met een warmtepomp mijn woning warm te houden?
Ik was nu aan kijken naar Jaga Stada radiatoren maar kwam toen iets tegen dat ik beter Type 33 radiatoren kan installeren. Wat is jullie ervaring/advies?
Voor een WP zul je echt met lagere temperaturen moeten kunnen verwarmen. Met enkele aanpassingen is dat vaak goed mogelijk.

In de kern: afgifte upgraden door bijv T33 radiatoren of convectoren te plaatsen die goed zijn geboost met mooi stille fans. Dan moet het lukken. Plan de campagne is dan de komende maanden upgraden en CV temp omlaag, daarna evalueren en wrs de warmtepomp erin.

Zie voor T33 en convectors bij WP: T33 vs convector i.c.m. lucht/water warmtepomp

En voor boosten met fans: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Edit: p.s. en vergeet het oude verwarmingsregime met CV ketel. Met een warmtepomp verwarm je 24/7 of hooguit 0.5-1.0 graden nachtverlaging. 24/7 verwarmen maakt een lagere CV temp ook makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-12-2024 14:19 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Kun je in de WeHeaty app kijken onder settings/control of hij wel op OpenTherm staat en niet op Aan/Uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Satefan schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:16:
[...]

Kun je in de WeHeaty app kijken onder settings/control of hij wel op OpenTherm staat en niet op Aan/Uit?
Het staat op opentherm en dat werkt ook als ik deze verbinding check in de weheat app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
Ronnie27 schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:43:
[...]

Heb ook een Flint. Alleen radiatoren in huis. Hoekwoning 2008[Afbeelding]
Dan win ik toch nog ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi5hOwaMyJ7nLy9wPhqfpONRlZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ksqQzM5XzT1THPYX8XKXO6G6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-05 15:57

[Afbeelding]
Bij Weheat praat men in de specificaties, over laag temperatuur toepassing 35 graden en hoog temperatuur toepassing 55 graden. Is dat een softwarematige instelling? Bij hoog temp liggen de spec's van COP waardes veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:53:
[...]

Bij Weheat praat men in de specificaties, over laag temperatuur toepassing 35 graden en hoog temperatuur toepassing 55 graden. Is dat een softwarematige instelling? Bij hoog temp liggen de spec's van COP waardes veel lager.
Bij installatie voeren ze dat in idd. Als je nog radiatoren hebt en hybride bv wordt het hoog temperatuur toepassing.

Weet niet of het wat uitmaakt, heb in mijn geval de Ta nog niet boven de 35/36 graden gezien (en dat was hoog....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28
Satefan schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:15:
[...]

Laagste wat ik hier met de P80 heb gezien is 540 watt.
Hier ook minimaal 540 watt.. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen @Carboy54 ?

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-05 22:44

[Afbeelding]
Bij mij gaat de bb terug tot 20% met 600w, weet jij waarom dit verschil zo groot is @Carboy54 ?
Heb alleen radiatoren geen vvw, tnt altijd rond de 30 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
illuvattarr schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:22:
[...]

Het staat op opentherm en dat werkt ook als ik deze verbinding check in de weheat app.
Dat moet goed zijn dan. Het valt me wel op dat het water dat bij jou het huis in gaat bijna 40 graden is (bij mij is het meestal 30 graden, alleen toen het van de week 2 graden was, was het hoger). Terwijl het verschil tussen het setpoint en de kamertemperatuur helemaal niet zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Satefan schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:14:
[...]

Dat moet goed zijn dan. Het valt me wel op dat het water dat bij jou het huis in gaat bijna 40 graden is (bij mij is het meestal 30 graden, alleen toen het van de week 2 graden was, was het hoger). Terwijl het verschil tussen het setpoint en de kamertemperatuur helemaal niet zo groot is.
Ik begrijp het ook niet. Hij blijft onnodig hard werken om te verwarmen terwijl alle beoogde temperaturen behaald worden. Vorige week zag ik soms nog dat ie rustig rond de 20 graden kamertemp schommelde (met ook 20 ingesteld) met constant een lage temperatuur bijpompen van 25-30 graden zoiets. En daarmee werkte ie dus op redelijk laag vermogen van 400-600W met hoge COP van 5-6. Maar sinds afgelopen week blijft ie constant maar flinnk bijverwarmen en ik snap niet waarom.

/edit;
Nu ik de thermostaat op 19,5 zet ipv op 20 lijkt ie prima de stand in te gaan die ik hierboven beschrijf met een vermogen van ongeveer 500-600W en COP van 6 om de aanvoertemperatuur 32 te behalen. Kan het zijn dat het zit in de gemeten kamertemperatuur van 19,9 graden wat net geen 20 is zoals ingesteld op de thermostaat? Dus dat ie dan net niet 20 graden haalt en maar blijft pompen op 2+kW?

[ Voor 18% gewijzigd door illuvattarr op 15-12-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:35
illuvattarr schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:22:
[...]

Ik begrijp het ook niet. Hij blijft onnodig hard werken om te verwarmen terwijl alle beoogde temperaturen behaald worden. Vorige week zag ik soms nog dat ie rustig rond de 20 graden kamertemp schommelde (met ook 20 ingesteld) met constant een lage temperatuur bijpompen van 25-30 graden zoiets. En daarmee werkte ie dus op redelijk laag vermogen van 400-600W met hoge COP van 5-6. Maar sinds afgelopen week blijft ie constant maar flinnk bijverwarmen en ik snap niet waarom.

/edit;
Nu ik de thermostaat op 19,5 zet ipv op 20 lijkt ie prima de stand in te gaan die ik hierboven beschrijf met een vermogen van ongeveer 500-600W en COP van 6 om de aanvoertemperatuur 32 te behalen. Kan het zijn dat het zit in de gemeten kamertemperatuur van 19,9 graden wat net geen 20 is zoals ingesteld op de thermostaat? Dus dat ie dan net niet 20 graden haalt en maar blijft pompen op 2+kW?
Je hebt vloerverwarming met gesloten verdeler toch?
dus met eigen circulatiepomp die mengt?

dan heb je kans dat de thermostaat die daarop zit het welletjes vindt en de boel afsluit.
Dan kan je kamerthermostaat wel aangeven dat de warmtepomp meer moet stoken maar dan vertikt de verdeler het op het warme water te accepteren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:39:
[...]

dan heb je kans dat de thermostaat die daarop zit het welletjes vindt en de boel afsluit.
Dan kan je kamerthermostaat wel aangeven dat de warmtepomp meer moet stoken maar dan vertikt de verdeler het op het warme water te accepteren.
Ik heb inderdaad een gesloten verdeler met pomp, en ben in contact met de leverancier om deze te vervangen voor een open verdeler zonder pomp (of de bestaande hiervoor aan te passen).

De thermostaat van mijn huidige verdeler staat begrensd op 45 graden en die temperatuur haalt ie zo goed als nooit kijkende op de temperatuurmeter van de verdeler. Die komt niet veel boven de 30 uit, zelfs als mijn warmtepomp 40 er naartoe voert. Ik denk dus dat dat komt doordat ie het retour water mengt met het aanvoerwater? Hopelijk kan ik deze in ieder geval op korte termijn vervangen voor een open verdeler.

Echter loopt de warmtepomp nu wel steady op 500-600W als ik thermostaat op 19,5 ipv 20 zet. De kamertemperatuur was de hele tijd 19,9 graden en daardoor bleef ie maar pompen met 1,5-2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
vraag: ik ben bezig met homeassistent. (Dit weekend opgestart)

Nu ben ik op zoek naar het percentage van de compressor vermogen dat hij gebuikt (in home Assistant). wordt deze data niet doorgegeven of kijk ik met mijn neus...

Groet Martijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 27-05 11:32
janzuilhof schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:51:
Zijn er meer mensen die last hebben van het geluid als de buitenunit aanvriest? Het gaat dus niet om de defrost zelf, maar vooral de periode ervoor. Mijn Sparrow klinkt dan echt alsof ie opstijgt, niveautje 'dit is niet cool voor mijn buren'. Ik hoor het heel duidelijk door mijn triple glas heen. Terwijl het ventilatorgeluid normaal prima acceptabel is.

Het duurt ook behoorlijk lang. Mijn gevoel zegt dat de defrost veel eerder zou moeten starten.

Iemand die dit herkent?
Ja herkenbaar, afgezien van het geluid vlak voor een ontdooi cyclus, heb ik het gevoel dat deze ook te laat start.
Zie hieronder een snapshot van een ontdooi cyclus:
- vanaf 15:30u loopt de wp buitentemp terug en neemt het opgenomen vermogen toe terwijl het uitgaande vermogen ongeveer constant (~4000W) blijft,
- gerapporteerde buitentemp daalt van +1,5 naar -1,5grC (dit wordt veroorzaakt door het aanvriezen want de werkelijk buiten temp blijft ongeveer constant en ligt rond +2,0grC )
- opgenomen vermogen stijgt van 800W naar 1300W
- om 16:38 wordt een ontdooicyclus gestart, deze duurt tot 17:02u, dus 24min
Na het ontdooien is de gerapporteerde buitentemp 2,3grC
Hierna start de wp op hoog vermogen met verwarmen om het warmteverlies tijdens de ontdooicyclus weer goed te maken
Ik heb het gevoel dat de ontdooicyclus eerder zou moeten starten. Voordat de hele wp aangevroren is en om te voorkomen dat het opgenomen vermogen significant toeneemt met een sterk verlaagde COP ( en hoge geluidsproductie) tot gevolg.
En dan zou de ontdooicyclus wsch ook korter kunnen duren.

Heb eea gerapporteerd naar de installateur maar nog geen antwoord gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7QEy4r4asNQG7cjbx2MLSjbTEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Gc6SnDXGji2gbfky6Pf3zsC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
illuvattarr schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:48:
[...]

Ik heb inderdaad een gesloten verdeler met pomp, en ben in contact met de leverancier om deze te vervangen voor een open verdeler zonder pomp (of de bestaande hiervoor aan te passen).

De thermostaat van mijn huidige verdeler staat begrensd op 45 graden en die temperatuur haalt ie zo goed als nooit kijkende op de temperatuurmeter van de verdeler. Die komt niet veel boven de 30 uit, zelfs als mijn warmtepomp 40 er naartoe voert. Ik denk dus dat dat komt doordat ie het retour water mengt met het aanvoerwater? Hopelijk kan ik deze in ieder geval op korte termijn vervangen voor een open verdeler.

Echter loopt de warmtepomp nu wel steady op 500-600W als ik thermostaat op 19,5 ipv 20 zet. De kamertemperatuur was de hele tijd 19,9 graden en daardoor bleef ie maar pompen met 1,5-2kW.
Het is maar een gok hoor....
maar in je post hier staat je water-uit op 44.3C
Dus als de thermostaatkraan van de verdeler op 45 staat dan kan die best al aan het knijpen zijn.
NB: ik gok zo dat zo'n thermostaatkraan makkelijk 5 graden kan afwijken.

kortom...
- thermostaat op 19.9
- warmtepomp wil power toevoegen
- verdeler begrenst de boel op 45graden (ingesteld) maar in werkelijkheid 41 of zo

(het is maar een gok)

Je kan kijken wat er gebeurt als je de verdeler op 50 graden zet
-> doen als je thuis bent en na een uur checken, dan heb je geen kans dat de boel oververhit raakt

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:39:
[...]

offtopic:
een mengverdeler is altijd een open verdeler, dat is makkelijk te onthouden want je moet een LTV ventiel dicht draaien om hem te laten stoppen met mengen/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Proton_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:23:
[...]

offtopic:
een mengverdeler is altijd een open verdeler, dat is makkelijk te onthouden want je moet een LTV ventiel dicht draaien om hem te laten stoppen met mengen/
Ok... sowieso "dank" want ik worstel er altijd mee
het staat op "off topic" maar juist daarom..... wat mij betreft is het "on topic".

opgezocht hier

volgens betreffende link:
open = geen pomp = mengt niet
gesloten = met pomp = mengt wel

Ik wil niet beweren dat die link klopt... maar het staat er wel zo...
en juist omdat ik het niet zeker weet voeg ik altijd maar "met circulatie pomp" toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:21:
[...]

Dus als de thermostaatkraan van de verdeler op 45 staat dan kan die best al aan het knijpen zijn.

kortom...
- thermostaat op 19.9
- verdeler begrenst de boel op 45graden (ingesteld) maar in werkelijkheid 41 of zo

(het is maar een gok)

-> doen als je thuis bent en na een uur checken, dan heb je geen kans dat de boel oververhit raakt
Bedankt voor je advies. Ik ga het even proberen. Ik was in de veronderstelling dat de begrenzer op de verdeler NA het mengen meet omdat de vloerverwarming niet warmer mag worden dan 45? Of zit die juist VOOR het mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
illuvattarr schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:43:
[...]

Bedankt voor je advies. Ik ga het even proberen. Ik was in de veronderstelling dat de begrenzer op de verdeler NA het mengen meet omdat de vloerverwarming niet warmer mag worden dan 45? Of zit die juist VOOR het mengen?
Ik heb jouw verdeler niet gezien dus kan het niet weten. Zal er ook vanaf hangen of hij modern of oud is.
Mijn verdeler had een thermostaatkraan met externe mechanische voeler (dat kan je zien, is een hol ijzerdraadje waar een kern in op en neer beweegt, ongeveer zoals in de handrem van je fiets). En die zit dan inderdaad op de input van je vloer om die te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:21:
[...]

kortom...
- thermostaat op 19.9

(het is maar een gok)

De begrenzer is inderdaad aangesloten met een draadje NA de pomp dus ik denk pas ook na het mengen. Ik heb hem eens op 52 ofzo gezet. Nu even kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Louis schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:03:
[...]

Hier ook minimaal 540 watt.. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen @Carboy54 ?
De stooklijn staat op 20 graden ivm nieuwe vloeren opstook protocol. Vermogen op max 20% @slem

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:35:
[...]

De stooklijn staat op 20 graden ivm nieuwe vloeren opstook protocol. Vermogen op max 20% @slem
Ah, dat verklaart eea natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:18

Obe

mphoogeveen schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:59:
vraag: ik ben bezig met homeassistent. (Dit weekend opgestart)

Nu ben ik op zoek naar het percentage van de compressor vermogen dat hij gebuikt (in home Assistant). wordt deze data niet doorgegeven of kijk ik met mijn neus...
Volgens mij is dit onderdeel van deze PR. Er zijn alleen nog wat blokkades voor het gemerged kan worden. Ik miste ook al wat data...

https://github.com/home-assistant/core/pull/129632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28
Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:35:
[...]

Maar hoe kan hij bij mij op 20% compressor dan toch 540watt verbruiken en bij jou dus veel minder?

Dit staat toch los van de stooklijn of opentherm instelling. 20% compressor = bepaald vermogen

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Stefannn
elk hydraulisch schema met een gewone open verdeler (buiten vloerverwarming-varianten) heeft pompen aan zowel primaire (ketel) zijde en secundaire(cv-afgifte) zijde, net als bij mengende vloerverwarmingsverdelers-met-pomp. Om van een pomploze vloerverdeler een mengende vloerverdeler te maken voeg je eenvoudig een gewone open verdeler toe.

Maar ik ben het met je eens dat pomploos vs mengend een duidelijker onderscheid is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Louis vermogen = toerental x koppel.
Het toerental wordt door de besturing geregeld (in Hz of %), het koppel volgt uit het drukverschil dat de compressor ziet en dat is weer afhankelijk van het temperatuursverschil (~aanvoertemp - buitentemp).
Dus bij andere temperaturen zie je andere vermogens bij hetzelfde toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Proton_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:36:
@Stefannn
elk hydraulisch schema met een gewone open verdeler (buiten vloerverwarming-varianten) heeft pompen aan zowel primaire (ketel) zijde en secundaire(cv-afgifte) zijde, net als bij mengende vloerverwarmingsverdelers-met-pomp. Om van een pomploze vloerverdeler een mengende vloerverdeler te maken voeg je eenvoudig een gewone open verdeler toe.

Maar ik ben het met je eens dat pomploos vs mengend een duidelijker onderscheid is.
A… dank voor de uitleg.
Ik leer duidelijk wat bij…

Voor de context….
In 2008 is de serre bij mijn huis aangebouwd en heb ik zelf de vloerverwarming gedaan.
Toen nog met een gas ketel.
Ik legde toen een heel normale verdeler met circulatie pomp aan.
Ik denk dat je dat nu dus “gesloten verdeler” noemt.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat je toen niks anders kon krijgen (danwel alleen heel specialistisch).

In 2015 kwam de warmtepomp, een water/water Vaillant Vws36/4.1.
Toen heb ik de pomp er tussenuit gesloopt en de warmtepomp rechtstreeks op de verdeler gezet.
Dat zou dan dus een “open verdeler” zijn.
Nb… warmtepompen waren toen nog niet zo heel gangbaar.

Ik heb er voor gezorgd dat de gasketel nooit op de vloerverwarming komt zodat de boel niet oververhit.

Reden dat de pomp er tussenuit is dat daarmee het warmtepomp water niet vermengd wordt met retour water. Want dat vernaggelt mijns inziens de cop.

Maar goed…
Ik denk dat het wel redelijk goed zit.
Alleen heb ik nooit wat bij gekocht. Ik heb de boel gewoon “gesloopt”/“aangepast”. Daardoor ben ik duidelijk niet uptodate met terminologie, benamingen, verkrijgbare componenten.

Dank in ieder geval.
Weer wat bijgeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:44:
[...]

A… dank voor de uitleg.
Ik leer duidelijk wat bij…

Voor de context….
In 2008 is de serre bij mijn huis aangebouwd en heb ik zelf de vloerverwarming gedaan.
Toen nog met een gas ketel.
Ik legde toen een heel normale verdeler met circulatie pomp aan.
Ik denk dat je dat nu dus “gesloten verdeler” noemt.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat je toen niks anders kon krijgen (danwel alleen heel specialistisch).

In 2015 kwam de warmtepomp, een water/water Vaillant Vws36/4.1.
Toen heb ik de pomp er tussenuit gesloopt en de warmtepomp rechtstreeks op de verdeler gezet.
Dat zou dan dus een “open verdeler” zijn.
Nb… warmtepompen waren toen nog niet zo heel gangbaar.

Ik heb er voor gezorgd dat de gasketel nooit op de vloerverwarming komt zodat de boel niet oververhit.

Reden dat de pomp er tussenuit is dat daarmee het warmtepomp water niet vermengd wordt met retour water. Want dat vernaggelt mijns inziens de cop.

Maar goed…
Ik denk dat het wel redelijk goed zit.
Alleen heb ik nooit wat bij gekocht. Ik heb de boel gewoon “gesloopt”/“aangepast”. Daardoor ben ik duidelijk niet uptodate met terminologie, benamingen, verkrijgbare componenten.

Dank in ieder geval.
Weer wat bijgeleerd.
Alleen is het net andersom....een open verdeler mengt bij, een gesloten verdeler juist niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:53:
[...]

Alleen is het net andersom....een open verdeler mengt bij, een gesloten verdeler juist niet :)
En daarom noemen wij het pomp loos of pomp houdend dan begrijpt iedereen het 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-03 11:21
Heb sinds 5 weken een installatie die Atlas power geïnstalleerd met twee warmtepompen. Besteld had ik twee flints om full electric te gaan. Communicatie probleem, die kan geen SWW maken. Eén flint is vervangen door een sparrow. De sparrow maakt meer herrie dan de flint, zeker meer trillingen.
Nu hebben we wel overcapaciteit. Kennelijk heeft WeHeat een Remeha cascade regeling Celcia MC4 meegeleverd. Een geval van jammer dan. Deze geeft aan de thermostaat door dat er gasketels geïnstalleerd zijn. Voorlopig heb ik dus een aan uit schakeling. Bah. Zonder gaat het helaas niet. Dan zou een pomp standaard gebruikt gaan worden.
Ik merk dat de flint in de praktijk een lagere COP heeft dan de sparrow. Door de overcapaciteit heb ik ze allebei naar een lager vermogen omlaag gebracht. Zijn ze stiller.
Met betrekking tot onze (ondersteunende) vloerverwarming kan ik zeggen dat ik de vloerverwarmingspomp nu aan laat gaan bij 26 graden, als ik geen radiatoren had gehad, zou dit naar 23 omlaag zijn gegaan, of een open verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Heyduda schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:30:
Heb sinds 5 weken een installatie die Atlas power geïnstalleerd met twee warmtepompen. Besteld had ik twee flints om full electric te gaan. Communicatie probleem, die kan geen SWW maken. Eén flint is vervangen door een sparrow. De sparrow maakt meer herrie dan de flint, zeker meer trillingen.
Nu hebben we wel overcapaciteit. Kennelijk heeft WeHeat een Remeha cascade regeling Celcia MC4 meegeleverd. Een geval van jammer dan. Deze geeft aan de thermostaat door dat er gasketels geïnstalleerd zijn. Voorlopig heb ik dus een aan uit schakeling. Bah. Zonder gaat het helaas niet. Dan zou een pomp standaard gebruikt gaan worden.
Ik merk dat de flint in de praktijk een lagere COP heeft dan de sparrow. Door de overcapaciteit heb ik ze allebei naar een lager vermogen omlaag gebracht. Zijn ze stiller.
Met betrekking tot onze (ondersteunende) vloerverwarming kan ik zeggen dat ik de vloerverwarmingspomp nu aan laat gaan bij 26 graden, als ik geen radiatoren had gehad, zou dit naar 23 omlaag zijn gegaan, of een open verdeler.
Heel raar verhaal... dat een premium installateur niet weet dat een Flint geen SWW kan aanmaken. Dat er twee warmtepompen worden geïnstalleerd voor SWW en verwarming.

Wat voor soort huis is het? En levert de Flint nu verwarming en de Sparrow SWW of is het een dermate groot huis dat er twee warmtepompen nodig zijn voor verwarming?

En waarom 'moet' aan/uit regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

[Afbeelding]

Nog even een tip: isoleer de temperatuur sensor op je aanvoer leiding. Je hebt een afwijking van meer dan 3 graden. Of je hebt hele lange buitenleidingen en is het echt 3 graden verlies.

Ik had een afwijking van 2 graad. Na isolatie 0.3.

Scheelt weer in foutieve data waarmee warmtepomp werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roqme
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-05 09:47
amiroo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:30:
[...]

Ik bedoelde de handleiding van de VR33 openTherm (OT) module zoals @jelleeelco hierboven zei.
Misschien is de installateur vergeten de VR33 module aan te sluiten.
Ja, de verbinding moet van BUS naar OT. Maar controleer eerst de handleiding om het duidelijk te maken. (en zoals je zeker weet, koppel de ketelvoeding van tevoren los)
Een update: de Flint warmtepomp lijkt sinds vrijdag goed te werken!

De installateur en Weheat dachten dat de CV ketel in werking trad door de flow van de warmtepomp (en dus niet omdat de CV een signaal kreeg om bij te springen). O.b.v. jullie reacties heb ik de aansluting in de CV ketel van BUS naar OT gezet, hierna leek het probleem al verholpen. Daarna belde de installateur en deze was verbaasd omdat ik de aansluiting in de binnenunit niet heb aangepast. De Tado is namelijk aangesloten op de binnenunit (dit was al via OT) en de binnenunit vervolgens via aan/uit op de BUS aansluiting van de CV ketel. In overleg met de installateur heb ik ook nog de aansluiting in de binnenunit verplaatst van Aan/uit naar OT. De CV is de afgelopen dagen alleen bijgesprongen bij enkele defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 00:19
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:06:
[...]

Nog even een tip: isoleer de temperatuur sensor op je aanvoer leiding. Je hebt een afwijking van meer dan 3 graden. Of je hebt hele lange buitenleidingen en is het echt 3 graden verlies.

Dat is een goede tip! Welke sensor bedoel je dan? Buiten bij de pomp? Of binnen naast de indoor unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Dropsen schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:40:
[...]

Dat is een goede tip! Welke sensor bedoel je dan? Buiten bij de pomp? Of binnen naast de indoor unit?
Die naast de indoor unit, die is aangesloten op je aanvoer (dus van WP naar binnen toe). In mijn geval zit de aanvoer buis naast een leiding kanaal waar best wat koude lucht uit komt. De sensor zat daar vlak bij.

Dus als de thermostaat zeg 30 graden watertemperatuur wil, en de WP ziet dat er bij aanmaken van 30 graden er maar 27 graden het huis in gaan, zal hij extra gaan draaien om die 27 graden huis-in te gaan verhogen (althans, ik denk dat het zo werkt - lijkt me dat de WP compenseert voor leidingverlies). Dus hij gaat dan onnodig extra warm water maken.

Als temp-in correct is dan is het mss 30 graden WP uit en 29,7 graden huis-in.

[ Voor 47% gewijzigd door jelleeelco op 16-12-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
roqme schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:03:
[...]

Een update: de Flint warmtepomp lijkt sinds vrijdag goed te werken!

De installateur en Weheat dachten dat de CV ketel in werking trad door de flow van de warmtepomp (en dus niet omdat de CV een signaal kreeg om bij te springen). O.b.v. jullie reacties heb ik de aansluting in de CV ketel van BUS naar OT gezet, hierna leek het probleem al verholpen. Daarna belde de installateur en deze was verbaasd omdat ik de aansluiting in de binnenunit niet heb aangepast. De Tado is namelijk aangesloten op de binnenunit (dit was al via OT) en de binnenunit vervolgens via aan/uit op de BUS aansluiting van de CV ketel. In overleg met de installateur heb ik ook nog de aansluiting in de binnenunit
verplaatst van Aan/uit naar OT. De CV is de afgelopen dagen alleen bijgesprongen bij enkele defrosts.
Ik had in de nacht van 13/14 december een stuk of 11 defrosten (vochtigheidsgraad behoorlijk hoog en rond de 2 graden) , maar de Flint was de cv hierbij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15
Weers Afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roqme
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-05 09:47
Ronnie27 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:44:
[...]

Ik had in de nacht van 13/14 december een stuk of 11 defrosten (vochtigheidsgraad behoorlijk hoog en rond de 2 graden) , maar de Flint was de cv hierbij niet nodig.
Dat zal wellicht te maken hebben met een verschillend systeem. Wij hebben geen buffervat en de vloerverwarming (45m2) was net voldoende om zonder buffervat uit te kunnen. De CV is 9x bijgesprongen en het totale gasverbruik is < 0,5m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Beetje onsamenhangend verhaal.

Als je Flint SWW maakt dan is het logisch dat die een lagere COP heeft.

Open verdeler sowieso doen.

23gr Ta gaat wss problemen regelingtechnisch geven omdat je retourtemp in de buurt van kamertemp komt.

Wat was je gasverbruik? Als je met zo'n lage Ta toe kan dan zou ik ja VVW niet ondersteunend noemen.

Waarom heb je geen 1 All-electric Blackbird ipv 2 kleinere WP's genomen? Je hebt voor SWW geen 4kW nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Waarom niet 1 WP systeem? 2 WP's maken zo'n 3 dB meer geluid. En maakt de installatie alleen maar ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Ronnie27 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:44:
[...]

11 x defrosten is wel heel veel. Lijkt mij ten kosten gaan voor efficiëntie. Als je de stille uren wat lager zet, zal de WP minder hard moeten werken en dus minder defrosten. Wel zal dan je CV eerder aangesproken worden.
Je moet dus even tweaken wat de juiste balans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:51:
[...]

11 x defrosten is wel heel veel. Lijkt mij ten kosten gaan voor efficiëntie. Als je de stille uren wat lager zet, zal de WP minder hard moeten werken en dus minder defrosten. Wel zal dan je CV eerder aangesproken worden.
Hier defrost de Flint bij temperaturen rond vriespunt ook standaard elke 55 minuten, kunt er zelfs klok op gelijk zetten dus lijkt een vast schema te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Razer schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:52:
[...]

Hier defrost de Flint bij temperaturen rond vriespunt ook standaard elke 55 minuten, kunt er zelfs klok op gelijk zetten dus lijkt een vast schema te zijn.
Bij mij maar 2 keer die nacht. Ik heb mijn BB in de nacht op 50% staan. De CV doet soms even mee, maar kosten nog geen 0,2 M3 gas. Overdag, als de BB naar vol vermogen gaat, dan kan af en toe de BB in defrost gaan. Maar ik zie geen vaste patroon in defrost gedrag. Hangt dus sterk van buitentemperatuur en ingestelde vermogen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:04:
[...]

Bij mij maar 2 keer die nacht. Ik heb mijn BB in de nacht op 50% staan. De CV doet soms even mee, maar kosten nog geen 0,2 M3 gas. Overdag, als de BB naar vol vermogen gaat, dan kan af en toe de BB in defrost gaan. Maar ik zie geen vaste patroon in defrost gedrag. Hangt dus sterk van buitentemperatuur en ingestelde vermogen af.
Volgens mij zit er verschil in het BB defrost gedrag en het defrost gedrag van de Flint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:04:
[...]

Hier gedurende de hele nacht niet, maar op de 13e overdag 2x. Maar wel met iets van 4-5 uur verwarmen er tussen. Staat gewoon op 80% tijdens de stille uren.

CV is na de eerste dag niet meer aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:19:
[...]

Hier gedurende de hele nacht niet, maar op de 13e overdag 2x. Maar wel met iets van 4-5 uur verwarmen er tussen. Staat gewoon op 80% tijdens de stille uren.

CV is na de eerste dag niet meer aan geweest.
Mijn BB moet met full-radiators en oud vrijstaand huis, ietsjes harder werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 15:27
bbbrumbrum schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:23:
[...]

Beetje onsamenhangend verhaal.

Als je Flint SWW maakt dan is het logisch dat die een lagere COP heeft.

Open verdeler sowieso doen.

23gr Ta gaat wss problemen regelingtechnisch geven omdat je retourtemp in de buurt van kamertemp komt.

Wat was je gasverbruik? Als je met zo'n lage Ta toe kan dan zou ik ja VVW niet ondersteunend noemen.

Waarom heb je geen 1 All-electric Blackbird ipv 2 kleinere WP's genomen? Je hebt voor SWW geen 4kW nodig.
Flint kan geen sww doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:29:
[...]

Mijn BB moet met full-radiators en oud vrijstaand huis, ietsjes harder werken.
Aha...maar dan woon je wel lekker vrijstaand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:06:
[...]

Dit heb ik ook gedaan. Door meerlaagsbuizen was de readout heel slecht en had ik vaak meer dan 3 graden verschil. Nu is het verschil gedaald naar 1.8 graden ongeveer.

Moet de 50 cm flexibele buis buiten nog isoleren en denk dan dat het beter wordt.

Maar in het algemeen snap ik niet waarom @Weheat kiest voor zo’n goedkope flutoplossing met dat klemmetje.

Toen het vandeweek zo koud was werd het verschil groter en schoot ie steeds naar 1500 watt input en ging ie pendelen.

Als deze parameter zo belangrijk is voor een goede werking van de pomp, waarom dan niet kiezen voor een sensor ín de buis in plaats van erop?

Ik denk echt dat dit de gemiddelde COP van veel
Installaties flink naar beneden brengt door deze flutoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:55:
[...]

Maar in het algemeen snap ik niet waarom @Weheat kiest voor zo’n goedkope flutoplossing met dat klemmetje.

Toen het vandeweek zo koud was werd het verschil groter en schoot ie steeds naar 1500 watt input en ging ie pendelen.

Als deze parameter zo belangrijk is voor een goede werking van de pomp, waarom dan niet kiezen voor een sensor ín de buis in plaats van erop?

Ik denk echt dat dit de gemiddelde COP van veel
Installaties flink naar beneden brengt door deze flutoplossing.
Dat is niet de keuze van Weheat, maar gebruikte materialen van de installateur. Ik heb ook de sensor ingepakt en scheelt toch 1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:03:
[...]

Dat is niet de keuze van Weheat, maar gebruikte materialen van de installateur. Ik heb ook de sensor ingepakt en scheelt toch 1 graad.
Ik dacht dat het was meegeleverd met de Weheat binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:29:
[...]

Ik dacht dat het was meegeleverd met de Weheat binnenunit?
Ik zie overal op dit forum op foto’s hetzelfde ding meekomen dus ga er vanuit dat het standaard vanuit Weheat wordt meegeleverd.

Mochten er mensen een andere, betere oplossing hebben dan hoor ik dat graag.

Bestaat er eigenlijk een oplossing waarbij de sensor in de buis wordt gestoken?

Als onze pomp dit vreemde gedrag blijft vertonen ga ik de installateur vragen dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:51:
[...]

Ok ga ik de volgende keer uitproberen, temperatuur was 2,4 graden tijdens het defrosten. Toen het weer warmer werd was het afgelopen met defrosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:40
Kirvis schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:55:
[...]

Als deze parameter zo belangrijk is voor de goede werking van de pomp, en dat is ie zondermeer, waarom dan niet regelen op de water temperatuur uit de pomp die helemaal onder controle is en er hooguit een beetje naast zit maar veel betrouwbaarder is dan zo'n flut sensor die nooit op een goede plek terecht komt want installateurs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:26:
[...]

Ik zie overal op dit forum op foto’s hetzelfde ding meekomen dus ga er vanuit dat het standaard vanuit Weheat wordt meegeleverd.

Mochten er mensen een andere, betere oplossing hebben dan hoor ik dat graag.

Bestaat er eigenlijk een oplossing waarbij de sensor in de buis wordt gestoken?

Als onze pomp dit vreemde gedrag blijft vertonen ga ik de installateur vragen dit aan te passen.
Er bestaan ongetwijfeld stukjes buis met ingebouwde temperatuur meters die je vervolgens tussen een bestaande buis kan plaatsen. Maar of het echt nodig is... daarnaast, als je de huidige sensor gewoon goed isoleert is het probleem eigenlijk al verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
jvlagsma schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:18:
[...]

Als deze parameter zo belangrijk is voor de goede werking van de pomp, en dat is ie zondermeer, waarom dan niet regelen op de water temperatuur uit de pomp die helemaal onder controle is en er hooguit een beetje naast zit maar veel betrouwbaarder is dan zo'n flut sensor die nooit op een goede plek terecht komt want installateurs..
Omdat als je bv 10 meter buitenleiding hebt je daar mss voor wilt compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:40
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:21:
[...]

Omdat als je bv 10 meter buitenleiding hebt je daar mss voor wilt compenseren?
Goed punt, maar waarom heb ik 'm dan ook nodig als ik < 1 meter buitenleiding heb.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mphoogeveen
voor de geïnteresseerden in HA; Sinds dit weekend HomeAssistant draaien en leuk dashboard gebouwd voor de Sparrow.

doel is om alles te kunnen sturen vanuit 1 dashboard straks... (Warmtepomp, verlichting, etc.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j1qjMyyZKD4HktOC4ay4urOf3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aqgZfN0Pz9JrvNNqbwE3ZvNf.png?f=fotoalbum_large

Groet Martijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:19:
[...]
daarnaast, als je de huidige sensor gewoon goed isoleert is het probleem eigenlijk al verholpen.
Maar dit is precies mijn punt: je betaalt (tien)duizenden euro’s voor een nieuwe installatie met een warmtepomp, en dan ben je dus voor een goede werking daarvan toch nog afhankelijk van hoe goed de installateur een sensor van een paar tientjes installeert.

Dit moet op zo’n installatie gewoon helemaal foolproof zijn.

WIJ zitten hele avonden op dit forum om onze installatie zo optimaal mogelijk te krijgen, maar dat doet de gemiddelde gebruiker echt niet. Je kunt m.i. niet van de gemiddelde gebruiker verwachten dat ze wel even die sensor goed isoleren.

En dat is overall funest voor de SCOP van alle Weheat pompen, dus ze hebben er wel degelijk belang bij om dit goed te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
mphoogeveen schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:27:
voor de geïnteresseerden in HA; Sinds dit weekend HomeAssistant draaien en leuk dashboard gebouwd voor de Sparrow.

doel is om alles te kunnen sturen vanuit 1 dashboard straks... (Warmtepomp, verlichting, etc.)

[Afbeelding]
Nice! Hier ga ik zeker wat van jatten.

Hoe heb jij de gemiddelde COP berekend die we hier zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

[Afbeelding]
Netjes man! Mooi dashboard! Heb zelf al jaren HA maar kom er maar niet aan toe om een fatsoenlijk dashboard te maken. Deze ga ik even schaamteloos kopiëren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:37:
[...]

Maar dit is precies mijn punt: je betaalt (tien)duizenden euro’s voor een nieuwe installatie met een warmtepomp, en dan ben je dus voor een goede werking daarvan toch nog afhankelijk van hoe goed de installateur een sensor van een paar tientjes installeert.

Dit moet op zo’n installatie gewoon helemaal foolproof zijn.

WIJ zitten hele avonden op dit forum om onze installatie zo optimaal mogelijk te krijgen, maar dat doet de gemiddelde gebruiker echt niet. Je kunt m.i. niet van de gemiddelde gebruiker verwachten dat ze wel even die sensor goed isoleren.

En dat is overall funest voor de SCOP van alle Weheat pompen, dus ze hebben er wel degelijk belang bij om dit goed te doen!
Ja je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Niet all-electric, maar ook geen SWW-only?

Maar als ze hem in cascade met een Sparrow zetten hebben ze alle full-electric appendages nodig alsook de spullen en regeling voor cascade. Klinkt hopeloos ingewikkeld, zeker in een markt waar veel installateurs al moeite genoeg hebben met een “standaard” installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphoogeveen
Kirvis schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:39:
[...]

Nice! Hier ga ik zeker wat van jatten.

Hoe heb jij de gemiddelde COP berekend die we hier zien?
is gewoon een functie als je het veld maakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5Ne3LQyDEEmikeE_22ToD1Wpiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FR81MurUYLHh5Q4GMTVTd5g6.png?f=fotoalbum_large

Groet Martijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 22:47

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Ik ben hier ook mee aan het spelen maar COP gaat nogal eens mis. Ergens deze maand was er een COP van 7E47 gerapporteerd waardoor de hele statistiek verpest is. Ik moet nog eens kijken of daar niet een outlier filter overheen kan zodat die hele gekke waardes er uit gehaald worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA933J6qYMjGfh2krm2Su1EXU5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u1aCAJxDCbhkF7RT5TZ6GtXY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
roqme schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:12:
[...]

Dat zal wellicht te maken hebben met een verschillend systeem. Wij hebben geen buffervat en de vloerverwarming (45m2) was net voldoende om zonder buffervat uit te kunnen. De CV is 9x bijgesprongen en het totale gasverbruik is < 0,5m3.
Ik heb wel een buffervat en radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 11:50
mphoogeveen schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:28:
[...]

is gewoon een functie als je het veld maakt

[Afbeelding]
Is een gemiddelde cop wel echt dé gemiddelde cop?
Stel dag 1 verbruiken wel 25 kWh en maken we 100 kWh warmte (cop=4)
Op dag 2 verbruiken we 4 kWh en maken we 32 kWh (cop=8)
Over 2 dagen gemiddeld zou dan simpel geredeneerd cop=(4+8)/2=6 zijn, maar als we rekenen met de definitie van cop, wordt het de totale opbrengst gedeeld door totaal elektrische energie. Dan is het cop=(100+32)/(25+4)=4.55
Ofwel, je kunt niet eenvoudig de cop-getallen middelen omdat je dan te weinig weging hebt van de "dure" dagen. Is dat eenvoudig op te lossen in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
RFIDguru schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:32:
[...]

Over 2 dagen gemiddeld zou dan simpel geredeneerd cop=(4+8)/2=6 zijn, maar als we rekenen met de definitie van cop, wordt het de totale opbrengst gedeeld door totaal elektrische energie. Dan is het cop=(100+32)/(25+4)=4.55
Ofwel, je kunt niet eenvoudig de cop-getallen middelen omdat je dan te weinig weging hebt van de "dure" dagen. Is dat eenvoudig op te lossen in HA?
Correct! Het gemiddelde nemen van alle waarden uit HA geeft een vertekend beeld. Je moet de totalen idd optellen voordat je ze deelt om een correcte SCOP te berekenen.

Sowieso heb je in HA alleen (historische) data op 30 sec intervals. Als je deze om wilt zetten in de totale opgenomen of uitgegeven energie dan moet je die eerst extrapoleren naar seconden en dan optellen om op het totaal te komen.

Dit is mij gelukt in Excel met Powerquery en de benadering klopt aardig.

Ik denk alleen niet dat is eenvoudig in HA te reproduceren is, omdat het best wel grote databestanden zijn (elke 30 seconden een meetpunt van ongeveer 15 parameters is best wat data).

Je kunt wel berekeningen doen in HA, maar ik vraag me af of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
RFIDguru schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:32:
[...]

goede vraag, zover was ik nog niet. net het weekend HA geïnstalleerd, maar ga me hier binnenkort eens verder in verdiepen...

Groet Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:00:
[...]

Correct! Het gemiddelde nemen van alle waarden uit HA geeft een vertekend beeld. Je moet de totalen idd optellen voordat je ze deelt om een correcte SCOP te berekenen.

Sowieso heb je in HA alleen (historische) data op 30 sec intervals. Als je deze om wilt zetten in de totale opgenomen of uitgegeven energie dan moet je die eerst extrapoleren naar seconden en dan optellen om op het totaal te komen.

Dit is mij gelukt in Excel met Powerquery en de benadering klopt aardig.

Ik denk alleen niet dat is eenvoudig in HA te reproduceren is, omdat het best wel grote databestanden zijn (elke 30 seconden een meetpunt van ongeveer 15 parameters is best wat data).

Je kunt wel berekeningen doen in HA, maar ik vraag me af of dit mogelijk is.
Kun je dan niet beter een totaal "opgenomen vermogen" en "totaal afgegeven vermogen" per dag bijhouden? Zodat je per dag totale opbrengsten en kosten hebt.

Dan tel je iedere 15 seconden het afgegeven vermogen op bij een teller, die dat weer per 15sec verdisconteerd. Totaal opgenomen vermogen zou ik dan uit een meter halen die het al bij houdt als teller, homewizard bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:59:
[...]

Kun je dan niet beter een totaal "opgenomen vermogen" en "totaal afgegeven vermogen" per dag bijhouden? Zodat je per dag totale opbrengsten en kosten hebt.

Dan tel je iedere 15 seconden het afgegeven vermogen op bij een teller, die dat weer per 15sec verdisconteerd. Totaal opgenomen vermogen zou ik dan uit een meter halen die het al bij houdt als teller, homewizard bv.
Ja maar hoe ga je dat doen in HA?

Als je een Homewizard meter hebt (zoals ik) dan kan je makkelijk het opgenomen vermogen per tijdseenheid bepalen.

Maar voor het afgenomen vermogen ben je afhankelijk van de 30-sec intervals vanuit de warmtepomp zelf die je dan vervolgens op de een of andere manier moet omrekenen naar totale output per tijdeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:58:
[...]

Ja maar hoe ga je dat doen in HA?

Als je een Homewizard meter hebt (zoals ik) dan kan je makkelijk het opgenomen vermogen per tijdseenheid bepalen.

Maar voor het afgenomen vermogen ben je afhankelijk van de 30-sec intervals vanuit de warmtepomp zelf die je dan vervolgens op de een of andere manier moet omrekenen naar totale output per tijdeenheid.
Ik denk dat je met een SQL integratie moet gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat je met een SQL integratie moet gaan werken...
Zou kunnen, maar dan moet je ook nog een eigen database gaan opbouwen waar de gegevens uit HA naartoe worden gestuurd.

Je kunt via HA 2 weken op detailniveau terugkijken.

Data die ouder is is alleen nog op uurniveau te zien helaas. Ik los dit nu op door elke twee weken een CSV'tje te downloaden en die allemaal te combineren in een grote dataset. Helaas nog wel grotendeels handmatig in Excel met Powerquery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 12:19
Ik ben bezig om de Flint te krijgen, maar om de installatiekosten te drukken leg ik buizen aan en elektra. Nu blijkt volgens de installateur dat er ook een datakabel (3x0,5) moet komen tussen de Flint en de binnenunit.
Klopt dat? Ik dacht dat alles met wifi ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:36
Maarten58 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:18:
Ik ben bezig om de Flint te krijgen, maar om de installatiekosten te drukken leg ik buizen aan en elektra. Nu blijkt volgens de installateur dat er ook een datakabel (3x0,5) moet komen tussen de Flint en de binnenunit.
Klopt dat? Ik dacht dat alles met wifi ging...
dat is zeker waar! op die manier communiceert de binnen met buiten unit.
zelf heb ik een thermostaat kabel(4x0.8) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:28
Ik ben mij aan het orienteren op een warmtepomp. Via een duurzaamheidsadviseur kreeg ik WeHeat aangeraden, maar vanuit een installateur krijg ik juist het advies om gewoon bij de onderhoudspartij van mijn cv een "standaard" remeha elga ace te doen. Graag hoor ik wat jullie denken:

Woning uit '49, dakisolatie, spouwmuurisolatie, triple glas. vloerisolatie onbekend. Woning wordt verwarmd (beneden) met 45-50m2 vloerverwarming (verdeler met eigen pomp). verwarming boven staat alleen in kantoor en de badkamer aan, dmv radiatoren. Jaarverbruik incl. SWW is nu rond de 1300m3, ik schat dat het ca 1000m3 voor verwarmen is. Ik zou graag naar volledig gasloos gaan, maar ik heb nog geen plek gevonden waar ik het buffervat (staan/liggend) kwijt kan.

Als ik de input van de installateur erbij pak (50W systeemvermogen nodig per m2 vv) kom ik op 2,5kW vermogen uit, plus dan wat extra voor de twee radiatoren = 4-6kW vermogen nodig. De installateur geeft alleen aan een gezonde scepsis te hebben tegen "bedrijven die nog maar net op de markt zijn/ nog niet lang meedraaien". Reden hiervoor is voornamelijk omvallen van het bedrijf. Vandaar de voorkeur vanuit hem ook om de Elga Ace te doen, deze partij bestaat al wat langer. Deze Elga Ace zou gewoon door de onderhoudspartij van de CV geïnstalleerd worden (maar is wel duurder in prijs). Voor de Elga Ace krijg ik vanuit hen de 4kW aangeboden.

Vanuit CB heb ik inmiddels een offerte gekregen voor een Flint. Prima prijs. CB geeft aan dat het zonder buffervat te installeren is (voldoende buffer in het systeem).

Ik had alleen eigenlijk nog een paar vragen:
  • Wat denken jullie van installatie zonder buffervat?
  • Is de Flint een goede optie of moet ik toch naar de Sparrow kijken?
  • Is de warmtepomp ook in te stellen zonder gebruik van de app?
  • Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
Wij hebben nu een week de Sparrow + boilervat, full electric dus. Zeker niet ontevreden, al denk ik dat het nog beter kan.

WP schakelt zichzelf zo'n 3-5 keer per dag uit, soms echt voor veel uren achter elkaar. Verder draait-ie soms op ca. 250 Watt (16 % compressor), maar soms ook op 300-500 Watt (ca. 28 % compressor). Als ik het stabieler wil, ga ik stooklijn proberen. Aan de andere kant, een warmtepomp die uit staat voor 2-5 uur is op zich ook best zuinig... Nog even het gedrag aankijken dus.

Verder is ook mijn 'temperatuur huis in' ca. 2,5 graden lager dan 'warmtepomp' uit. Moet de lange leidingen (onder huis door in kruipruimte) nog beter isoleren en ook de sensor ga ik isoleren na de berichten hier gelezen te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V63fw0wQbK2LIy88QtEePhce08o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSPKgkrMMAT2wP0hSAuRJShp.png?f=fotoalbum_large
afgelopen 24 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLv_2MOvT6t01Qw22brEentuuGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZAF9bzVdzCiyoEs1YyJh8Fw.png?f=fotoalbum_large
afgelopen 3 dagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFX5Ylv7yyEpBSoA-uw9CgMt38s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBQr0nYkoRmyxxsAgC5xCP7L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Badeen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:35:
Ik ben mij aan het orienteren op een warmtepomp. Via een duurzaamheidsadviseur kreeg ik WeHeat aangeraden, maar vanuit een installateur krijg ik juist het advies om gewoon bij de onderhoudspartij van mijn cv een "standaard" remeha elga ace te doen. Graag hoor ik wat jullie denken:

Woning uit '49, dakisolatie, spouwmuurisolatie, triple glas. vloerisolatie onbekend. Woning wordt verwarmd (beneden) met 45-50m2 vloerverwarming (verdeler met eigen pomp). verwarming boven staat alleen in kantoor en de badkamer aan, dmv radiatoren. Jaarverbruik incl. SWW is nu rond de 1300m3, ik schat dat het ca 1000m3 voor verwarmen is. Ik zou graag naar volledig gasloos gaan, maar ik heb nog geen plek gevonden waar ik het buffervat (staan/liggend) kwijt kan.

Als ik de input van de installateur erbij pak (50W systeemvermogen nodig per m2 vv) kom ik op 2,5kW vermogen uit, plus dan wat extra voor de twee radiatoren = 4-6kW vermogen nodig. De installateur geeft alleen aan een gezonde scepsis te hebben tegen "bedrijven die nog maar net op de markt zijn/ nog niet lang meedraaien". Reden hiervoor is voornamelijk omvallen van het bedrijf. Vandaar de voorkeur vanuit hem ook om de Elga Ace te doen, deze partij bestaat al wat langer. Deze Elga Ace zou gewoon door de onderhoudspartij van de CV geïnstalleerd worden (maar is wel duurder in prijs). Voor de Elga Ace krijg ik vanuit hen de 4kW aangeboden.

Vanuit CB heb ik inmiddels een offerte gekregen voor een Flint. Prima prijs. CB geeft aan dat het zonder buffervat te installeren is (voldoende buffer in het systeem).

Ik had alleen eigenlijk nog een paar vragen:
  • Wat denken jullie van installatie zonder buffervat?
  • Is de Flint een goede optie of moet ik toch naar de Sparrow kijken?
  • Is de warmtepomp ook in te stellen zonder gebruik van de app?
  • Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)
Persoonlijk zou ik niet meer in een R32 WP investeren. Vanaf 2027 mag deze koudemiddel niet meer verkocht worden. Als je in de toekomst gasloos wil draaien, dan kun je beter in een FE WP(R290) investeren, die zelfstandig de boiler voldoende warm (+60 graden) kan krijgen. Dat red een R32 WP pomp niet en heb je altijd een hulp verwarmingselement nodig.
Pagina: 1 ... 37 ... 85 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.