Vlak voor kerst wordt bij mij een Weheat Flint geïnstalleerd.
Ik zal dan verslag doen van de installatie en de resultaten voor mijn gas- en elektriciteitsverbruik.
Even wat achtergrond informatie:
Huis is een geschakelde bungalow 141m2, bouwjaar 1973. Het is in 2016 gerenoveerd waarbij cv ketel, alle leidingen en radiatoren zijn vervangen. Ook overal dubbel glas.
Later nog vloerisolatie, muurisolatie en gedeeltelijk nieuwe dakisolatie.
Verwarming bestaat uit 7 zones met Honeywell EvoHome.
Gasverbruik voor verwarming was 1500 m3 (2020) en is nu 853 m3.
Dit door de isolatie maatregelen, klimaat en aanpassingen stookgedrag.
Temperatuur overdag 18,5 ‘s avonds 20,5 en ‘s nachts 16 graden.
Volgens berekening heb ik een warmtepomp nodig van 4,13kW. Omdat er nog plannen zijn voor verdere verbetering gekozen voor 4kW. Dat zal in een strenge winter onvoldoende zijn maar de cv kan altijd nog bijspringen.
Nu zijn er 1001 merken en modellen van 4kW. Mijn keuze is de Weheat Flint. Deze omdat de Flint
- R290 koudemiddel gebruikt
- Een hoge aanvoer temperatuur kan geven (ik heb geen vloerverwarming)
- Samenwerkt met mijn cv en thermostaat
- Koppelbaar is met Home Assistant (waarmee ik nu al mijn cv, verlichting, zonneschermen en beveiliging regel)
- Weinig geluid produceert (is de belofte)
Offerte traject
Bij 2 verschillende bedrijven offerte aangevraagd. Daar zat nog al een verschil in prijs in. Bij navraag waar dit verschil uit voortkwam werd algauw de prijs €700 lager. Ook de andere partij had plotseling een kortingsactie.
Toch gekozen voor de iets duurdere omdat de voorwaarden beter waren.
Schouw
Ik heb zelf een extra groep aangelegd. Bij de schouw gekeken naar 2 mogelijke plaatsen.
Op dak boven slaapkamers: niet doen I.v.m. mogelijk geluid via houten dak. Moest dan ook 1 zonnepaneel weg I.v.m. de ruimte.
Op dak boven garage: voldoende ruimte en korte afstand naar cv ruimte.
Uit de schouw geen opmerkingen.
Wordt vervolgd…
Ik zal dan verslag doen van de installatie en de resultaten voor mijn gas- en elektriciteitsverbruik.
Even wat achtergrond informatie:
Huis is een geschakelde bungalow 141m2, bouwjaar 1973. Het is in 2016 gerenoveerd waarbij cv ketel, alle leidingen en radiatoren zijn vervangen. Ook overal dubbel glas.
Later nog vloerisolatie, muurisolatie en gedeeltelijk nieuwe dakisolatie.
Verwarming bestaat uit 7 zones met Honeywell EvoHome.
Gasverbruik voor verwarming was 1500 m3 (2020) en is nu 853 m3.
Dit door de isolatie maatregelen, klimaat en aanpassingen stookgedrag.
Temperatuur overdag 18,5 ‘s avonds 20,5 en ‘s nachts 16 graden.
Volgens berekening heb ik een warmtepomp nodig van 4,13kW. Omdat er nog plannen zijn voor verdere verbetering gekozen voor 4kW. Dat zal in een strenge winter onvoldoende zijn maar de cv kan altijd nog bijspringen.
Nu zijn er 1001 merken en modellen van 4kW. Mijn keuze is de Weheat Flint. Deze omdat de Flint
- R290 koudemiddel gebruikt
- Een hoge aanvoer temperatuur kan geven (ik heb geen vloerverwarming)
- Samenwerkt met mijn cv en thermostaat
- Koppelbaar is met Home Assistant (waarmee ik nu al mijn cv, verlichting, zonneschermen en beveiliging regel)
- Weinig geluid produceert (is de belofte)
Offerte traject
Bij 2 verschillende bedrijven offerte aangevraagd. Daar zat nog al een verschil in prijs in. Bij navraag waar dit verschil uit voortkwam werd algauw de prijs €700 lager. Ook de andere partij had plotseling een kortingsactie.
Toch gekozen voor de iets duurdere omdat de voorwaarden beter waren.
Schouw
Ik heb zelf een extra groep aangelegd. Bij de schouw gekeken naar 2 mogelijke plaatsen.
Op dak boven slaapkamers: niet doen I.v.m. mogelijk geluid via houten dak. Moest dan ook 1 zonnepaneel weg I.v.m. de ruimte.
Op dak boven garage: voldoende ruimte en korte afstand naar cv ruimte.
Uit de schouw geen opmerkingen.
Wordt vervolgd…