Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillieT
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedemorgen samen,

Ik ga jullie meenemen in mijn verhaal rondom de WeHeat:
Er was eens een 33 jarige kerel die al jaren aan het nadenken is over een warmtepomp, wel/niet/wel/niet, offerte na offerte. Toen ik een tijd geleden een draadloze stofzuiger wilde kopen bij Coolblue zag ik opeens: Warmtepomp van Coolblue en ik dacht: Waarom niet en wat houdt me nog tegen?

Coolblue op bezoek gehad, offerte meer dan prima. Beste prijs/kwaliteit gezien de warmtepomp qua vermogen. Waarom niet? YOLO! Offerte bevestigd.

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver. 2 man sterk uit Tilburg afgereden naar het zonnige zuiden met de WeHeat warmtepomp. (foto 1) Twee zeer kundige gasten van 24 en 26 jaar. Leuke kerels die ook niet te beroerd waren om mee te denken hoe de leidingen e.d. het beste weg te kunnen werken. Het enige wat mij nog een raadsel was: Hoe krijgen ze dat apparaat eigenlijk op het dak? Na een paar uur kwam ook daar antwoord op, want daar kwam opeens een kraan aanrijden van heb ik me jouw daar. (foto 3) De kraan had binnen een minuut of 30 het apparaat op het dak en was meteen weer weg.

Rond een uur of 4 waren de heren klaar.

De Warmtepomp draait nu een paar dagen, maar loop tegen een paar dingen aan. Wellicht kunnen andere hier mij mee helpen.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Vraag 1:
Bij de warmtepomp zit een pomp die het water rond pompt door het CV net. Logisch, maar deze draait nu 24/7. Kan deze ook uit/op een lager pitje draaien? Er ontstaat nu de situatie dat als het 'afkoelt' omdat het systeem enorm door schiet (zie vraag 3) er op een gegeven moment 'koud' water rondgepompt wordt.

Daarbij moet ik de radiatoren nu vol openzetten om de 'flow' kwijt te kunnen. Anders beginnen de leidingen te 'suizen'

Vraag 2:
Ik lees op het forum een aantal gebruikers die het hebben over de sensor isoleren. Welke sensor is dit, kan een van jullie hier een foto van maken. Ik denk dat hier voor mij ook veel winst te behalen valt, maar ben technisch te beperkt om het juiste aan de wijzen in het CV hok.

Vraag 3:
Scenarioschets: 18 graden in de nacht. 19,0 overdag. Het is 05:00 en het systeem wordt wakker en begint te draaien. De CV Ketel moet meteen bijspringen en begint gas te verbruiken, waarom is dit? Denk dat de WP het in zijn eentje ook prima had kunnen draaien.
WP draait vervolgens op VOL vermogen. temperatuur begint te stijgen.
19,0 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,2 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,5 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,7 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,9 - Systeem komt tot stilstand. Zonder rustige 'afbouw'.

Conclusie, het systeem schiet enorm door. In de WeHeat app kan ik zien dat de gewenste kamertemperatuur al bereikt is, maar toch blijft het systeem vol 'gas' geven.

Vraag 4:
Mijn vloerverwarming heeft een mengverdeler en een sensor die pas de pomp aan laat slaan als de leidingen een gewenste temperatuur van 35 graden bereikte. Gezien er nu een Warmtepomp draait heb ik besloten om die ertussenuit te halen. Vraag is: Is dit nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeen
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-05 17:44
RNacoustics schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:00:
[...]

Persoonlijk zou ik niet meer in een R32 WP investeren. Vanaf 2027 mag deze koudemiddel niet meer verkocht worden. Als je in de toekomst gasloos wil draaien, Dan kun je beter in een FE WP(R290) investeren, die zelfstandig de boiler voldoende warm (+60 graden) kan krijgen. Dat red een R32 WP pomp niet en heb je altijd een hulp verwarmingselement nodig.
Dat die vanaf 2027 niet meer verkocht mag worden was ik nog niet eens tegengekomen in mijn zoektocht, goede om te weten idd!

Gezien de andere vragen (buffervat, instellen zonder app, onderhoudscontract): enig idee hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38
Maarten58 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:18:
Ik ben bezig om de Flint te krijgen, maar om de installatiekosten te drukken leg ik buizen aan en elektra. Nu blijkt volgens de installateur dat er ook een datakabel (3x0,5) moet komen tussen de Flint en de binnenunit.
Klopt dat? Ik dacht dat alles met wifi ging...
Dat van die kabel klopt ja. Sterker nog, er zit helemaal geen WiFi op, niet op de binnenunit en niet op de buitenunit. Alles werkt met 4g verbinding op Vodafone netwerk. Bijzondere keuze want als je slecht bereik hebt is dat toch wel erg lastig met data inzien en instellingen wijzigen etc. Had van mij wel WiFi als backup bij gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-05 15:57
Badeen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:08:
[...]

Dat die vanaf 2027 niet meer verkocht mag worden was ik nog niet eens tegengekomen in mijn zoektocht, goede om te weten idd!

Gezien de andere vragen (buffervat, instellen zonder app, onderhoudscontract): enig idee hiervan?
Heb je deze topic al doorgespit? Daar vind je heel veel antwoorden op jou vragen.

Bediening en logging werkt bij Weheat in de cloud via een portal of app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:34
Badeen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:35:
Ik ben mij aan het orienteren op een warmtepomp. Via een duurzaamheidsadviseur kreeg ik WeHeat aangeraden, maar vanuit een installateur krijg ik juist het advies om gewoon bij de onderhoudspartij van mijn cv een "standaard" remeha elga ace te doen. Graag hoor ik wat jullie denken:

Woning uit '49, dakisolatie, spouwmuurisolatie, triple glas. vloerisolatie onbekend. Woning wordt verwarmd (beneden) met 45-50m2 vloerverwarming (verdeler met eigen pomp). verwarming boven staat alleen in kantoor en de badkamer aan, dmv radiatoren. Jaarverbruik incl. SWW is nu rond de 1300m3, ik schat dat het ca 1000m3 voor verwarmen is. Ik zou graag naar volledig gasloos gaan, maar ik heb nog geen plek gevonden waar ik het buffervat (staan/liggend) kwijt kan.

Als ik de input van de installateur erbij pak (50W systeemvermogen nodig per m2 vv) kom ik op 2,5kW vermogen uit, plus dan wat extra voor de twee radiatoren = 4-6kW vermogen nodig. De installateur geeft alleen aan een gezonde scepsis te hebben tegen "bedrijven die nog maar net op de markt zijn/ nog niet lang meedraaien". Reden hiervoor is voornamelijk omvallen van het bedrijf. Vandaar de voorkeur vanuit hem ook om de Elga Ace te doen, deze partij bestaat al wat langer. Deze Elga Ace zou gewoon door de onderhoudspartij van de CV geïnstalleerd worden (maar is wel duurder in prijs). Voor de Elga Ace krijg ik vanuit hen de 4kW aangeboden.

Vanuit CB heb ik inmiddels een offerte gekregen voor een Flint. Prima prijs. CB geeft aan dat het zonder buffervat te installeren is (voldoende buffer in het systeem).

Ik had alleen eigenlijk nog een paar vragen:
  • Wat denken jullie van installatie zonder buffervat?
  • Is de Flint een goede optie of moet ik toch naar de Sparrow kijken?
  • Is de warmtepomp ook in te stellen zonder gebruik van de app?
  • Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)
Heb voor dezelfde keuze gestaan. Voor mij was een Elga uiteindelijk veel en veel te duur voor oude technologie. Remega Elga is oud apparaat, kan niet FE en verbruikt nog altijd wat gas (althans, als ik de verhalen om mij heen hoor). Fijn dat de installateur probeert mee te denken maar argument "Weheat als bedrijf zou kunnen omvallen" is niet echt een argument dat een installateur moet maken, dat is een 'business' risico die je zelf moet afwegen. Ik zou eerder van instalateur verwachten dat hij met technische op-/aanmerkingen komt.

Met jouw gasverbruik zou ik de Flint laten voor wat het is en een Sparrow nemen. Dan kun je later eventueel ook naar FE (Flint doet geen SWW) zonder te hoeven investeren in een nieuwe WP. Mijn gasverbruik was iets lager, en toch voor een Sparrow gegaan. Geen moment spijt van: ik weet niet of het nou echt aan de Sparrow vs Flint ligt, maar COP van de Sparrow is erg hoog. De unit is stil, goed gedempt.

En inderdaad gaat logging etc via 4G van Vodafone. Dit is overigens niet het 4G mobiele netwerk maar een speciaal IOT netwerk. Ik dacht dat ze ook op de roadmap hadden staan om locale integratie mogelijk te maken, maar dat dat nu nog geen prioriteit had.

Nog je vragen:

Wat denken jullie van installatie zonder buffervat?
Prima. Uit data van Intergas blijkt dat als je een systeem hebt met minimaal 2 radiatoren, je zelfs geen buffervat nodig zou hebben. Met 45m2 vloerverwarming zou je genoeg moeten hebben. Buffervat moet ook weer verwarmd worden en is duurder in aanschaf/installatie. En...mocht het nou ECHT niet goed komen, kun je later alsnog een buffervat in de retour opnemen.

Is de Flint een goede optie of moet ik toch naar de Sparrow kijken?
In jouw geval zou ik naar de Sparrow kijken

Is de warmtepomp ook in te stellen zonder gebruik van de app?
Nee, (nog) niet maar werkt echt prima

Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)
Veel verschillende meningen over. Sommigen (die installateur die bij "de groene nerds' podcast voorbij komt zegt dat het echt onderhoud nodig heeft, iedere twee jaar. Uit de praktijk blijkt dat als ze komen, letterlijk de behuizing aan de buitenkant schoonmaken en weer weg gaan. Er wordt niets doorgemeten oid (het is een gesloten F-gassen systeem). Als je zelf zorgt dat de unit vrij blijft van bladeren etc... ik neem bv geen onderhoudscontract. Ik ga geen 10e per maand betalen om dat ding 1x per twee jaar schoon te laten maken aan de buitenkant, dat kan ik zelf ook. Zie ook de youtuber Ketelklets, die een stuk erover heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door jelleeelco op 17-12-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15
Edit: alles staat hierboven al. Sorry

Ik ben bezig met offertetraject bij CB en zij bieden een servicecontract van 10 euro per maand aan. Dat dat vind ik nogal wat voor een warmtepomp die eigenlijk geen service nodig heeft, aldus de verkoper aan de telefoon.

Hoe staan jullie hier tegenover?

[ Voor 8% gewijzigd door Ollie71 op 17-12-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:02:
Goedemorgen samen,

Ik ga jullie meenemen in mijn verhaal rondom de WeHeat:
Er was eens een 33 jarige kerel die al jaren aan het nadenken is over een warmtepomp, wel/niet/wel/niet, offerte na offerte. Toen ik een tijd geleden een draadloze stofzuiger wilde kopen bij Coolblue zag ik opeens: Warmtepomp van Coolblue en ik dacht: Waarom niet en wat houdt me nog tegen?

Coolblue op bezoek gehad, offerte meer dan prima. Beste prijs/kwaliteit gezien de warmtepomp qua vermogen. Waarom niet? YOLO! Offerte bevestigd.

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver. 2 man sterk uit Tilburg afgereden naar het zonnige zuiden met de WeHeat warmtepomp. (foto 1) Twee zeer kundige gasten van 24 en 26 jaar. Leuke kerels die ook niet te beroerd waren om mee te denken hoe de leidingen e.d. het beste weg te kunnen werken. Het enige wat mij nog een raadsel was: Hoe krijgen ze dat apparaat eigenlijk op het dak? Na een paar uur kwam ook daar antwoord op, want daar kwam opeens een kraan aanrijden van heb ik me jouw daar. (foto 3) De kraan had binnen een minuut of 30 het apparaat op het dak en was meteen weer weg.

Rond een uur of 4 waren de heren klaar.

De Warmtepomp draait nu een paar dagen, maar loop tegen een paar dingen aan. Wellicht kunnen andere hier mij mee helpen.

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Vraag 1:
Bij de warmtepomp zit een pomp die het water rond pompt door het CV net. Logisch, maar deze draait nu 24/7. Kan deze ook uit/op een lager pitje draaien? Er ontstaat nu de situatie dat als het 'afkoelt' omdat het systeem enorm door schiet (zie vraag 3) er op een gegeven moment 'koud' water rondgepompt wordt.

Daarbij moet ik de radiatoren nu vol openzetten om de 'flow' kwijt te kunnen. Anders beginnen de leidingen te 'suizen'

Vraag 2:
Ik lees op het forum een aantal gebruikers die het hebben over de sensor isoleren. Welke sensor is dit, kan een van jullie hier een foto van maken. Ik denk dat hier voor mij ook veel winst te behalen valt, maar ben technisch te beperkt om het juiste aan de wijzen in het CV hok.

Vraag 3:
Scenarioschets: 18 graden in de nacht. 19,0 overdag. Het is 05:00 en het systeem wordt wakker en begint te draaien. De CV Ketel moet meteen bijspringen en begint gas te verbruiken, waarom is dit? Denk dat de WP het in zijn eentje ook prima had kunnen draaien.
WP draait vervolgens op VOL vermogen. temperatuur begint te stijgen.
19,0 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,2 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,5 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,7 - alles draait nog steeds 100% CV + WP
19,9 - Systeem komt tot stilstand. Zonder rustige 'afbouw'.

Conclusie, het systeem schiet enorm door. In de WeHeat app kan ik zien dat de gewenste kamertemperatuur al bereikt is, maar toch blijft het systeem vol 'gas' geven.

Vraag 4:
Mijn vloerverwarming heeft een mengverdeler en een sensor die pas de pomp aan laat slaan als de leidingen een gewenste temperatuur van 35 graden bereikte. Gezien er nu een Warmtepomp draait heb ik besloten om die ertussenuit te halen. Vraag is: Is dit nodig?
Vraag 1: Onjuist. Als het goed is, is die pomp uit als de Sparrow in Standby staat. Als dat niet het geval is (kun je zien in de app: Circulatiepomp CV - geactiveerd / gedeactiveerd) dan hebben ze iets verkeerd aangesloten). En ja... je moet flow creeeren. Een CV pompt 'een beetje water' maar wel heel heet water kort rond. Een warmtepomp, als het allemaal goed is afgesteld, pompt het liefst veel water met een hele lage temperatuur rond. Dus, hoge flow inderdaad.

Vraag 2: Die van mij is al geisoleerd en kan er dus geen foto meer van maken. Maar vanuit de binnenunit van de Weheat loopt een draad naar de aanvoerbuis van je CV (de buis waarop de pomp is aangesloten). Daar zit ergens een klemmetje met een sensor op vastgeklikt. Maak anders wat fotos en dan kunnen we denk ik wel helpen.

Vraag 3: Als jij zegt dat je CV pomp 24/7 draait dan draait je Sparrow ook 24/7...Daarnaast, hoe is het allemaal aangesloten. Wat voor thermostaat gebruikt je, wat voor CV ketel. Zit de thermostaat op de Weheat binnenunit (aan/uit of OT?) , en de ketel weer op de Weheat (aan/uit of OT)?

Vraag 4: dit kan niet zonder meer, het hangt af van wat voor verdeler je hebt. Sommige mengverdelers (met pomp) kun je ombouwen tot een gesloten verdeler zonder pomp. Maar niet alle... Ik draai nu met nog steeds een open verdeler met pomp (geschikt voor hoge temperaturen) en tot nu toe werkt het prima. Uiteraard zou het beter zijn als de WP 30 graden water maakt, het water direct de vloer in gaat zonder eerst nog te worden bijgemengd met koud retour water. Maar dat is voor later...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Ollie71 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:48:
Edit: alles staat hierboven al. Sorry

Ik ben bezig met offertetraject bij CB en zij bieden een servicecontract van 10 euro per maand aan. Dat dat vind ik nogal wat voor een warmtepomp die eigenlijk geen service nodig heeft, aldus de verkoper aan de telefoon.

Hoe staan jullie hier tegenover?
Nog grappig: Weheat stelt in haar documentatie dat er geen onderhoud nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
fresj schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:46:
Wij hebben nu een week de Sparrow + boilervat, full electric dus. Zeker niet ontevreden, al denk ik dat het nog beter kan.

WP schakelt zichzelf zo'n 3-5 keer per dag uit, soms echt voor veel uren achter elkaar. Verder draait-ie soms op ca. 250 Watt (16 % compressor), maar soms ook op 300-500 Watt (ca. 28 % compressor). Als ik het stabieler wil, ga ik stooklijn proberen. Aan de andere kant, een warmtepomp die uit staat voor 2-5 uur is op zich ook best zuinig... Nog even het gedrag aankijken dus.

Verder is ook mijn 'temperatuur huis in' ca. 2,5 graden lager dan 'warmtepomp' uit. Moet de lange leidingen (onder huis door in kruipruimte) nog beter isoleren en ook de sensor ga ik isoleren na de berichten hier gelezen te hebben.

[Afbeelding]
afgelopen 24 uur

[Afbeelding]
afgelopen 3 dagen

[Afbeelding]
Ziet er toch prima uit? En idd, sensor isoleren zal al schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieT
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:57:
[...]

Vraag 1: Onjuist. Als het goed is, is die pomp uit als de Sparrow in Standby staat. Als dat niet het geval is (kun je zien in de app: Circulatiepomp CV - geactiveerd / gedeactiveerd) dan hebben ze iets verkeerd aangesloten). En ja... je moet flow creeeren. Een CV pompt 'een beetje water' maar wel heel heet water kort rond. Een warmtepomp, als het allemaal goed is afgesteld, pompt het liefst veel water met een hele lage temperatuur rond. Dus, hoge flow inderdaad.
Ik zie in de app niets staan over de circulatiepomp.
ik zal zodra ik thuis ben een foto sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:08:
[...]

Ik zie in de app niets staan over de circulatiepomp.
ik zal zodra ik thuis ben een foto sturen.
Even het 'Huis' verder open klikken...

Dit is als je de app opent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivXQOYAT2BB0TBcL0Ctu8fqXAsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17xL1VRwPZh8zDgxUArrcq2K.jpg?f=fotoalbum_large

En als je op het pijltje naar beneden klikt (naast "huis") krijg je dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcXqhrscI20rbGFMha3wlhVkiAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InMu5TVclDeBR52EMHaflr48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieT
Ok, als ik deze data moet geloven staat nu de pomp uit. Ik ga straks kijken wat die daadwerkelijk doet. Als nu blijkt dat die toch draait, is die dan verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:41:
[...]

Ok, als ik deze data moet geloven staat nu de pomp uit. Ik ga straks kijken wat die daadwerkelijk doet. Als nu blijkt dat die toch draait, is die dan verkeerd aangesloten?
Ja - als 'Circulatiepomp CV1' (en 2 overigens, die gaan altijd tegelijk aan of uit) op UIT staat maar je pomp draait wel, dan hebben de heren van CB de pomp direct op het stopcontact aangesloten en dus niet op de Weheat. Da's dan wel een dingetje...(kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd).

De weheat controleert deze pomp (in mijn geval althans) als een modulerende pomp, niet enkel aan/uit.

[ Voor 8% gewijzigd door jelleeelco op 17-12-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieT
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:42:
[...]

Ja - als 'Circulatiepomp CV1' (en 2 overigens, die gaan altijd tegelijk aan of uit) op UIT staat maar je pomp draait wel, dan hebben de heren van CB de pomp direct op het stopcontact aangesloten en dus niet op de Weheat. Da's dan wel een dingetje...(kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd)
Dat hebben ze dus wel gedaan. Zit met een stekker in het stopcontact. Ben hier niet blij mee. Water VLIEGT door de leidingen heen. Ook als de WP niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:44:
[...]

Dat hebben ze dus wel gedaan. Zit met een stekker in het stopcontact. Ben hier niet blij mee. Water VLIEGT door de leidingen heen. Ook als de WP niet draait.
Ja dat is wel heel knullig. En volgens mij niet zoals de installatie instructies het voorschrijven.

Mss dat @Carboy54 of @Stoker hier nog wat zinnigs over kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:05

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:45:
[...]

Ja dat is wel heel knullig. En volgens mij niet zoals de installatie instructies het voorschrijven.

Mss dat @Carboy54 of @Stoker hier nog wat zinnigs over kunnen zeggen?
Is een PWM pomp toerental geregeld die via de binnenunit moet worden aangesloten. 😵😵😵

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 21:59
Ik ben mij aan het orienteren op een warmtepomp. Via een duurzaamheidsadviseur kreeg ik WeHeat aangeraden, maar vanuit een installateur krijg ik juist het advies om gewoon bij de onderhoudspartij van mijn cv een "standaard" remeha elga ace te doen. Graag hoor ik wat jullie denken:

Woning uit '49, dakisolatie, spouwmuurisolatie, triple glas. vloerisolatie onbekend. Woning wordt verwarmd (beneden) met 45-50m2 vloerverwarming (verdeler met eigen pomp). verwarming boven staat alleen in kantoor en de badkamer aan, dmv radiatoren. Jaarverbruik incl. SWW is nu rond de 1300m3, ik schat dat het ca 1000m3 voor verwarmen is. Ik zou graag naar volledig gasloos gaan, maar ik heb nog geen plek gevonden waar ik het buffervat (staan/liggend) kwijt kan.

Als ik de input van de installateur erbij pak (50W systeemvermogen nodig per m2 vv) kom ik op 2,5kW vermogen uit, plus dan wat extra voor de twee radiatoren = 4-6kW vermogen nodig. De installateur geeft alleen aan een gezonde scepsis te hebben tegen "bedrijven die nog maar net op de markt zijn/ nog niet lang meedraaien". Reden hiervoor is voornamelijk omvallen van het bedrijf. Vandaar de voorkeur vanuit hem ook om de Elga Ace te doen, deze partij bestaat al wat langer. Deze Elga Ace zou gewoon door de onderhoudspartij van de CV geïnstalleerd worden (maar is wel duurder in prijs). Voor de Elga Ace krijg ik vanuit hen de 4kW aangeboden.

Vanuit CB heb ik inmiddels een offerte gekregen voor een Flint. Prima prijs. CB geeft aan dat het zonder buffervat te installeren is (voldoende buffer in het systeem).

• Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)
Tja, wat is goed genoeg op een gegeven moment.
- M'n vaste CV onderhoudsbedrijf heeft weinig zin in een warmtepomp
- Heb CB / Atlas / MastersinSolar vergeleken
- Kies voor Hybride met een stand-alone buitenunit
- De flint in bestelling
- Qua onderhoud doe ik nu al ieder jaar zelf schoonmaken van de L-L warmtepompen/airco's. Veel draaiende delen zitten er volgens mij niet in die onderhoudsgevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieT
Carboy54 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:51:
[...]

Is een PWM pomp toerental geregeld die via de binnenunit moet worden aangesloten. 😵😵😵
En nu in jip en janneke taal die in kan terugkoppelen aan CB :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:44:
[...]

Bij mij lopen er zelfs 2 snoeren van de circulatiepomp naar de binnenunit. 1 sensor besturing + 230v
Er is maar 1 (dikkere snoer) van de binnenunit op stopcontact aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieT
RNacoustics schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:52:
[...]

Bij mij lopen er zelfs 2 snoeren van de circulatiepomp naar de binnenunit. 1 sensor + 230v
Er is maar 1 (dikkere snoer) van de binnenunit op stopcontact aangesloten.
Zo heb ik het ook, Maar die pomp draait dus 24/7 op vol vermogen. Waar die sensor goed voor is, is me nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:54:
[...]

Zo heb ik het ook, Maar die pomp draait dus 24/7 op vol vermogen. Waar die sensor goed voor is, is me nog niet duidelijk.
Dus je circulatiepomp zit dus wel aangesloten op de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieT
RNacoustics schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:55:
[...]

Dus je circulatiepomp zit dus wel aangesloten op de binnenunit?
Volgensmij niet, 1 kabel loopt van die wiko pomp naar het stopcontact en een gaat naar de CV leiding (sensor denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
BillieT schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:04:
[...]

Volgensmij niet, 1 kabel loopt van die wiko pomp naar het stopcontact en een gaat naar de CV leiding (sensor denk ik)
Die dunne kabel is voor PWM besturing. daarmee wordt de toerental geregeld via controller (binnenunit)
Bij mij zit de 230v kabel van de circulatiepomp ook op de binnenunit aangesloten.
Kan je een foto maken van jou situatie?

Ik zou als ik jou was, dit ook maar even navragen bij CB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
Het valt mij op dat heel veel huishoudens kiezen voor installatie door CB, wellicht door de prijs. Maar steeds vaker heb ik het idee dat het naregelen of zelfs een juiste installatie via de kennis op dit forum moet worden opgelost. Ik zou dan toch maar voor een hogere prijs van een vakman kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
counter12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:22:
Het valt mij op dat heel veel huishoudens kiezen voor installatie door CB, wellicht door de prijs. Maar steeds vaker heb ik het idee dat het naregelen of zelfs een juiste installatie via de kennis op dit forum moet worden opgelost. Ik zou dan toch maar voor een hogere prijs van een vakman kiezen.
Dit was precies de reden voor mij om 800e meer te betalen voor een vakman...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:56
Er komen hier ook genoeg installaties voorbij van zogenaamde 'vak'mensen waar alsnog het e.e.a. niet klopt. Daarbij komt hier op Tweakers natuurlijk veel volk welke hun installatie nog verder wil optimaliseren waar wellicht de huis-tuin keukengebruiker gewoon tevreden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:27:
[...]

Dit was precies de reden voor mij om 800e meer te betalen voor een vakman...
Als het echt om 800 euro zou gaan en je dan zeker zou weten dat je een vakman krijgt, dan snap ik het.
Maar in mijn geval was de eerste vakman 17 duizend duurder, vakman 2 was 2500 duurder en vakman 3 via de Weheat website heeft nooit gereageerd. Toen werd het coolblue. Dan is het ook nog de vraag wat voor kwaliteit de vakmannen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
counter12 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:22:
Ach, die kleine schoonheidsfoutjes kan je overal treffen. Het lig vaak aan de ondeskundigheid van de monteur zelf en niet zo zeer aan CB.
Ik heb dan ook zelf nog wat pleisters op de wonden aangebracht. Verder ben ik dik tevreden.
En ja, wij zijn misschien niet de standaard consument, maar controlfreaks, die de vinger aan de pols houdt. Als leek ben je vaak aan de goden overgeleverd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-05 21:15
@BillieT

Hebben ze de extra afgaandepomp in een stopcontact gezet? hoe ga je dan je warmte reguleren?

Er zijn een paar gevallen dat je een buffervat zonder pomp kan laten functioneren (mijn voorkeur).

Heb je bv een parallel opstelling ivm zonneregeling, dan heb je extra pomp nodig; deze moet je dan:
1 aansluiten op de printplaat (AUX)
2 instellen in de portal. Je warmtepomp gaat dan regelen op de watertempatuur (uit?) van de warmtepomp en op basis van de woningtemperatuur laat hij die pomp draaien. (niet pwm pomp).

Als het nu door de woning vliegt, dan kan je ook even de instellingen wijzigen. Neemt niet weg dat het volgens mij niet zo aangesloten moet zijn.

Extra aanvulling; (heb nu je verhaal van installatie gelezen |:( ).

Hebben ze de pwm sturing aangesloten op de printplaat? (rechtsbovening) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0PzHk5T7Vfd8MM2TZgNkvXck6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eBLokr2MGUB5dQn7mCoNlKi.jpg?f=fotoalbum_large

Antwoord op vraag 4;
Laat die pomp lekker zitten, maar sloop de hele verdeler eruit.

Wij hebben laatst een verdeler omgebouwd, om het toch een keer te proberen (iom de klant). Eind van de week toch maar omgebouwd naar de pomploze verdeler, een dag later was het 21*C binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50YuaETCs2Vog4VHNQeAfvJpFpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp5fFYZD282TQSnCkzsEyEwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0taKBlsWK8YtBMdoW3XsHTKH40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIli7Qwao9Fb9YXqtX3hRV9k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Stoker op 17-12-2024 14:20 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
Volgens mij zie ik regelmatig reacties hier op het forum van in ieder geval drie personen. Die zou ik dan als eerste benaderen voor installatie. Niet alle reacties op dit forum zijn van echte tweakers, Heel vaak worden dezelfde vragen gesteld of problemen gemeld. Buffervat ja of nee, verdeler met pomp of zonder pomp etc, wel of geen hybride. Ik zie dan van deze 3 personen hele goede opmerkingen cq adviezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
reiniero schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:33:
[...]

Als het echt om 800 euro zou gaan en je dan zeker zou weten dat je een vakman krijgt, dan snap ik het.
Maar in mijn geval was de eerste vakman 17 duizend duurder, vakman 2 was 2500 duurder en vakman 3 via de Weheat website heeft nooit gereageerd. Toen werd het coolblue. Dan is het ook nog de vraag wat voor kwaliteit de vakmannen leveren.
17k duurder voor dezelfde WP installatie?? Das geen vakman, das een oplichter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

1300m3 gas krijg je absoluut niet weg met een Flint. ik denk dat een Sparrow het grotendeels red. maar je mogelijk met een koude week een extra trui binnen moet aantrekken.

1. Prima te doen, mits je afgifte systeem voldoende inhoud heeft, bij een Sparrow ca. 60L, maar dit kan ook minder zijn als je ingefreesde vvw hebt.
2. Zie hierboven. Beide prima. maar je er zijn nog wat hiccups (bijvoorbeeld tapwater met 40% opwarmen, ja duurt langer dan gewenst)
3. Nee zonder app doet de pomp het niet, alleen water wordt dan rondgepompt. Een installeer moet via de portal de pomp inbedrijfstellen; denk aan; Type verwarming hoog/laag. Heb je een buffervat? Heb je sww?
4. Nee niet nodig. Pompen zijn onderhoudsvrij, staat zelfs in de handleiding. De monoblokjes worden fabriekaf koeltechnisch opgeleverd. Haal 1x per jaar het blad uit de buitenunit. Reinig je filters, check je inlaatcombinatie en overdrukventiel. Als je op de een of andere dag niet anders hoort, dan zou ik persoonlijk de installateur/leverancier bellen om te checken.

Portal bij IBS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80a8D1ORnvwzYEe7UGmUklDe-x8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60OfeeciyN9SbMeCcSyYnqjL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIMwCSfr6BOuGnezAp0z7NaqYDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLuheH6OyjR8aDrWDYTJ11N9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi-FA8ZRtIdwfXr6p-VqiCw9r7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBGErT4Ts42ZsHfF6iJfUp8R.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door Stoker op 17-12-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeen
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:39:
[...]

Heb voor dezelfde keuze gestaan. Voor mij was een Elga uiteindelijk veel en veel te duur voor oude technologie. Remega Elga is oud apparaat, kan niet FE en verbruikt nog altijd wat gas (althans, als ik de verhalen om mij heen hoor). Fijn dat de installateur probeert mee te denken maar argument "Weheat als bedrijf zou kunnen omvallen" is niet echt een argument dat een installateur moet maken, dat is een 'business' risico die je zelf moet afwegen. Ik zou eerder van instalateur verwachten dat hij met technische op-/aanmerkingen komt.

Met jouw gasverbruik zou ik de Flint laten voor wat het is en een Sparrow nemen. Dan kun je later eventueel ook naar FE (Flint doet geen SWW) zonder te hoeven investeren in een nieuwe WP. Mijn gasverbruik was iets lager, en toch voor een Sparrow gegaan. Geen moment spijt van: ik weet niet of het nou echt aan de Sparrow vs Flint ligt, maar COP van de Sparrow is erg hoog. De unit is stil, goed gedempt.

En inderdaad gaat logging etc via 4G van Vodafone. Dit is overigens niet het 4G mobiele netwerk maar een speciaal IOT netwerk. Ik dacht dat ze ook op de roadmap hadden staan om locale integratie mogelijk te maken, maar dat dat nu nog geen prioriteit had.

Nog je vragen:

Wat denken jullie van installatie zonder buffervat?
Prima. Uit data van Intergas blijkt dat als je een systeem hebt met minimaal 2 radiatoren, je zelfs geen buffervat nodig zou hebben. Met 45m2 vloerverwarming zou je genoeg moeten hebben. Buffervat moet ook weer verwarmd worden en is duurder in aanschaf/installatie. En...mocht het nou ECHT niet goed komen, kun je later alsnog een buffervat in de retour opnemen.

Is de Flint een goede optie of moet ik toch naar de Sparrow kijken?
In jouw geval zou ik naar de Sparrow kijken

Is de warmtepomp ook in te stellen zonder gebruik van de app?
Nee, (nog) niet maar werkt echt prima

Is een onderhoudscontract aan te bevelen om mee af te sluiten of is een onderhoudscontract op de cv voldoende? (immers is dat toch de fallback optie)
Veel verschillende meningen over. Sommigen (die installateur die bij "de groene nerds' podcast voorbij komt zegt dat het echt onderhoud nodig heeft, iedere twee jaar. Uit de praktijk blijkt dat als ze komen, letterlijk de behuizing aan de buitenkant schoonmaken en weer weg gaan. Er wordt niets doorgemeten oid (het is een gesloten F-gassen systeem). Als je zelf zorgt dat de unit vrij blijft van bladeren etc... ik neem bv geen onderhoudscontract. Ik ga geen 10e per maand betalen om dat ding 1x per twee jaar schoon te laten maken aan de buitenkant, dat kan ik zelf ook. Zie ook de youtuber Ketelklets, die een stuk erover heeft.
Dank voor de uitgebreide reactie! De overweging Flint/Sparrow zal ik nog even met het hoger management moeten bespreken, zit ruim 2k verschil in qua prijs. De vraag die ook nog beantwoord moet worden door de leidinggevende is of het realistisch wordt geacht om naar FE te gaan in de komende x jaar (meestal volgt ze daarin mijn advies, dus tijd om dat voor mezelf ook eens in te schatten qua realisme). Onderhoudscontract laat ik er wel uit, met een doekje over de buitenunit wil ik ook wel doen voor 120 eu per jaar 8)7
Stoker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:27:
[...]

1300m3 gas krijg je absoluut niet weg met een Flint. ik denk dat een Sparrow het grotendeels red. maar je mogelijk met een koude week een extra trui binnen moet aantrekken.

1. Prima te doen, mits je afgifte systeem voldoende inhoud heeft, bij een Sparrow ca. 60L, maar dit kan ook minder zijn als je ingefreesde vvw hebt.
2. Zie hierboven. Beide prima. maar je er zijn nog wat hiccups (bijvoorbeeld tapwater met 40% opwarmen, ja duurt langer dan gewenst)
3. Nee zonder app doet de pomp het niet, alleen water wordt dan rondgepompt. Een installeer moet via de portal de pomp inbedrijfstellen; denk aan; Type verwarming hoog/laag. Heb je een buffervat? Heb je sww?
4. Nee niet nodig. Pompen zijn onderhoudsvrij, staat zelfs in de handleiding. De monoblokjes worden fabriekaf koeltechnisch opgeleverd. Haal 1x per jaar het blad uit de buitenunit. Reinig je filters, check je inlaatcombinatie en overdrukventiel. Als je op de een of andere dag niet anders hoort, dan zou ik persoonlijk de installateur/leverancier bellen om te checken.
Ik denk dat ik (als ik jouw reactie en die van @jelleeelco zo lees) die FE dus beter wel kan laten zitten. Gewoon hybride, met een cv als achterwacht voor de koude dagen.

[ Voor 16% gewijzigd door Badeen op 17-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Badeen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:28:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie! De overweging Flint/Sparrow zal ik nog even met het hoger management moeten bespreken, zit ruim 2k verschil in qua prijs. De vraag die ook nog beantwoord moet worden door de leidinggevende is of het realistisch wordt geacht om naar FE te gaan in de komende x jaar (meestal volgt ze daarin mijn advies, dus tijd om dat voor mezelf ook eens in te schatten qua realisme). Onderhoudscontract laat ik er wel uit, met een doekje over de buitenunit wil ik ook wel doen voor 120 eu per jaar 8)7
Echt....met dat gasverbruik ga voor een Sparrow. Ik heb ook die afweging gemaakt. En ja, het is een financiële afweging want op de koude dagen springt de CV gewoon bij. Dus hoevaak gebeurt dat, hoeveel gas verstookt je dan, en weegt dat op tegen de 2000 extra kosten.

Bij mij ging het meer om het totaal plaatje. Naast dat @Stoker mij telefonisch had uitgelegd dat een Sparrow echt beter is in mijn situatie (ik houd van een overgedimensioneerd huis mbt voorzieningen, dus een te zwakke WP paste niet in dat plaatje), kwam de installateur na de schouw met hetzelfde. Plus, voor mij een dingetje: Flint is Chinees apparaat met Weheat software. Plaatstaal opgebouwd. De Sparrow is een Nederlands product (weliswaar onderdelen uit andere landen) maar volledig in NL ontworpen en in elkaar gezet. De unit is gebouwd om resonantie tegen te gaan: de behuizing is van EPS. En ik moet zeggen....ik hoor nauwelijks iets, alleen >75% en als ik er pal ondersta. Ons comfort in huis is gigantisch gestegen na de installatie van de WP, terwijl mijn vrouw eigenlijk niets dan twijfels had.

Maar...geen tikkende leidingen meer (continue warm water van 28-30graden), veel minder condensatie aan de binnenkant van de kozijnen, veel constantere binnentemperatuur. Enige dat nog gedaan moet worden is het vervangen van de oude radiatoren (over een paar weken).

Oh....en sinds dag 1, NUL gas verbruikt voor CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

[...]

Ik denk dat ik (als ik jouw reactie en die van @jelleeelco zo lees) die FE dus beter wel kan laten zitten. Gewoon hybride, met een cv als achterwacht voor de koude dagen.
Als je in de toekomst gasloos wil, zou ik nu die extra 2k investering voor lief nemen. Je moet het zo verkopen: Vrouw, ik heb 120 euries per jaar bespaard, kunnen we voor het optimale gaan 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
[...]

[...]

Dan maak je je installatie wel heel eenvoudig. maar trek wel die verdeler met pomp van de muur ajb.

Flint zal trouwens wel aardig aan die 1000m3 moeten trekken, een Sparrow (zoals bij @jelleeelco ) zal het veel gemakkelijker aan kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 17-12-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:38:
[...]

Dan maak je je installatie wel heel eenvoudig. maar trek wel die verdeler met pomp van de muur ajb.

Flint zal trouwens wel aardig aan die 1000m3 moeten trekken, een Sparrow (zoals bij @jelleeelco ) zal het veel gemakkelijker aan kunnen.
Oh ja, die gesloten verdeler moet ook bij mij nog van de muur... maar prestaties zijn nu al zo goed, dat ik me afvraag of ik het verschil ga merken.

Ik denk dat ik dat tegen de zomer ga doen, als ik de WP wil ga gebruiken om ook te koelen (ja, ben al druk bezig waar ik maar kan om de leidingen te isoleren!).

Oh en @Badeen , wat heb ik toch een mazzel dat mijn vrouw niets, maar dan ook niet met WP, zonnepanelen, etc te maken wil hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:37:
[...]
. Ons comfort in huis is gigantisch gestegen na de installatie van de WP,
Dit is ook wel eens leuk om te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 11:50
[...]

[...]

Ik ben meteen voor FE gegaan en heb daar tot nu toe geen spijt van. Voordeel, ik kon helemaal van het gas af en dat bespaart alleen al 480 Euro per jaar aan vaste gaskosten, gasnetbeheer en onderhoudscontract CV ketel. De meerkosten verdien je zo heel snel terug! Misschien is het koudwatervrees, maar ik snap echt niet dat mensen kiezen voor hybride. Ook met een jonge CV ketel, verlies nemen en all electric gaan! Scheelt je duizenden Euro's over de levensduur van een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
RFIDguru schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:54:
[...]

Ik ben meteen voor FE gegaan en heb daar tot nu toe geen spijt van. Voordeel, ik kon helemaal van het gas af en dat bespaart alleen al 480 Euro per jaar aan vaste gaskosten, gasnetbeheer en onderhoudscontract CV ketel. De meerkosten verdien je zo heel snel terug! Misschien is het koudwatervrees, maar ik snap echt niet dat mensen kiezen voor hybride. Ook met een jonge CV ketel, verlies nemen en all electric gaan! Scheelt je duizenden Euro's over de levensduur van een WP.
Daarom heb ik ook al met aanschaf van een BB in de toekomst geïnvesteerd. Maar ik wil wel even afwachten hoe de BB tijdens hele koude dagen zich gaat gedragen in mijn woning. Ik doe het even in stapjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Hangt echt van je situatie af. Ik heb begin van het jaar een nieuwe CV ketel opgehangen voor 4500e... met name om hoeveelheid SWW aan te kunnen (CW6 ketel). Twee badkamers en wil de mogelijkheid hebben dat mensen in beide badkamers tegelijk douchen / in bad gaan. Met een WP voor SWW ga ik daarmee op comfort en mogelijkheden inleveren.

Plus ik wil juist beide opties open houden: gas en elektra. Daar betaal ik die paar honderd euro aan vaste lasten graag voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Laatst online: 29-05 21:18
HarmPeters69 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:43:
Een vraag voor de experts, wat bepaalt de tijdsduur van het ontdooi window (vd verdamper)? Onze Blackbird 80 neemt hier telkens ongeveer 15 minuten voor en in deze tijd zakt de Ta van 32 naar 18 graden. Na de defrost gaat de WP richting max vermogen, voor een langere tijd, zoals eerder gedeeld (zowel met T6/OpenTherm en op stooklijn). Wij hebben hybride opstelling dus geen backup heater, geen buffervat, wel vloerverwarming begane grond (in huiskamer T6), wat convectors (met heat fan) en radiatoren. Als ik de defrost tijd kan reduceren, en de VVW temp (huis in) niet zo ver zakt, kan ik flink wat vermogen besparen schat ik zo. Nu gaan er temperatuur -en vermogens schokken door het systeem heen, elke 1 a 2 uur.
Helaas geen response gehad, ondergesneeuwd door andere onderwerpen🤐.
Daarom een repost, misschien een vraag voor @Stoker of @Carboy54 of natuurlijk een andere expert😉. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

HarmPeters69 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:33:
[...]

Daarom een repost, misschien een vraag voor @Stoker of @Carboy54 of natuurlijk een andere expert😉. Thanks!
Hoeveel inhoud heeft jouw systeem bij benadering en jouw vvw? Met pomp?? Eventueel vergroten met een seriële buffer van 50 liter. Mijn systeem zakt met radiatoren tot ongeveer 27 graden door voldoende waterinhoud ( lees warmte )

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Wat ik de afgelopen periode gezien heb, is dat de warmtepompen van Weheat defrosten wanneer nodig, ik weet niet op welke waardes ze dit sturen.

Amber doet dit anders, die gaat preventief ontdooien, elk uur, maar minder hard. Panasonic gaat ook door totdat het niet meer gaat en gaat dan ook volgas ontdooien.

Je hebt altijd een paar minuten nodig om om te schakelen van verwarmen naar koelen (wat feitelijk gebeurd tijdens een defrost) en weer terug

Dus:
1. Verwarmen
2. Omschakelen
3. Defrosten
4. Omschakelen
1. Verwarmen
2.
3.
4. Etc

Als jij je systeem kan vergroten, zoals @Carboy54 zegt, dan zal je watertemperatuur minder in elkaar donderen

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 17-12-2024 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 22:47
HarmPeters69 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:33:
[...]

Zo ziet het defrosten van vorige week er bij mij uit. Status is weer verdwenen uit de legenda dus maar COP gepakt om ontdooimoment te bepalen (ik heb full electric dus CV klopt niet). Defrosten duurt een klein kwartiertje en de temperatuur zakt een graad of 6. Daarna moet hij weer flink aan de bak. Ik heb normale radiatoren (huis uit begin jaren 70), geen vloerverwarming maar wel een 50 l buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0U9aRp5LXQHqmNODxmd-_TNaTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKkIq5kGZ85UOfLsj9D8omkx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66h0Nrt6qLIBNlbQBnuxGISfLRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7A1581VSQkdspaKNO8OHX4IN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
Carboy54 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:46:
[...]

Hoeveel inhoud heeft jouw systeem bij benadering en jouw vvw? Met pomp?? Eventueel vergroten met een seriële buffer van 50 liter. Mijn systeem zakt met radiatoren tot ongeveer 27 graden door voldoende waterinhoud ( lees warmte )
@Carboy54 , Goede vraag: boven 3 ouderwetse radiatoren, ca 20m leiding (x2). Beneden 2 radiatoren, 3 nieuwe Jaga convectorputten (type 11, 140cm breed). VVW oppervlakte ~70m2 maar steek van bouwjaar 1993 (20-25cm). Heb je een vuistregel voor inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

HarmPeters69 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:51:
[...]

@Carboy54 , Goede vraag: boven 3 ouderwetse radiatoren, ca 20m leiding (x2). Beneden 2 radiatoren, 3 nieuwe Jaga convectorputten (type 11, 140cm breed). VVW oppervlakte ~70m2 maar steek van bouwjaar 1993 (20-25cm). Heb je een vuistregel voor inhoud?
Probleem van Jaga's is dat er nauwelijks waterinhoud in zit met weinig warmte. Heeft jouw vvw nog een pomp in de verdeler??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
Carboy54 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:14:
[...]

Probleem van Jaga's is dat er nauwelijks waterinhoud in zit met weinig warmte. Heeft jouw vvw nog een pomp in de verdeler??
Yep en ik realiseer mij dat deze vvw mengpomp een optimiser schakelaar heeft met minimale temp van 25gr, ander exemplaar reeds besteld. Maw als aanvoer onder 25gr zakt zal vvw pomp uitschakelen, en valt groot deel waterinhoud weg tenzij de centrale distripomp ook circulatie geeft door vloer (bij uitgeschakelde vvw pomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HarmPeters69 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:58:
[...]

Yep en ik realiseer mij dat deze vvw mengpomp een optimiser schakelaar heeft met minimale temp van 25gr, ander exemplaar reeds besteld. Maw als aanvoer onder 25gr zakt zal vvw pomp uitschakelen, en valt groot deel waterinhoud weg tenzij de centrale distripomp ook circulatie geeft door vloer (bij uitgeschakelde vvw pomp).
Met een ander exemplaat bedoel je neem ik aan een pomploze verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:13:
[...]

Ik denk dat hij een pomp schakelaar bedoelt...

Zat met hetzelfde probleem: pompschakelaar geleverd door leverancier ging bij 27 graden Ta niet aan. Dus vervangen voor 2x Homewizard stekkers. 1 bij de Weheat binnenunit en 1 op de pomp. Als weheat binnenunit >5 watt komt (dan stuurt hij CV pomp aan), gaat ook de stekker bij de VV pomp aan.

Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:19:
[...]

Ik denk dat hij een pomp schakelaar bedoelt...

Zat met hetzelfde probleem: pompschakelaar geleverd door leverancier ging bij 27 graden Ta niet aan. Dus vervangen voor 2x Homewizard stekkers. 1 bij de Weheat binnenunit en 1 op de pomp. Als weheat binnenunit >5 watt komt (dan stuurt hij CV pomp aan), gaat ook de stekker bij de VV pomp aan.

Werkt perfect.
Draait dit wel lokaal op de HW? Maw ook zonder WIFI?

Perfect zou ik het niet noemen, pomploos is simpeler en efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:03:
[...]

Draait dit wel lokaal op de HW? Maw ook zonder WIFI?

Perfect zou ik het niet noemen, pomploos is simpeler en efficiënter.
Helemaal met je eens hoor. Maar in mijn situatie werkt dit 'perfect'. Ik kan geen snoer trekken van de binnenunit naar de pomp van de vv, en dit bootst dat na.

Maar idd, pomploos zou nog beter zijn. Wat ik me wel afvraag: is het zo dat met een verdeler met pomp bij een defrost de WP het water uit de vv niet kan gebruiken? Of maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
En nee, werkt idd niet zonder wifi. Stekkers krijgen signaal via wifi, dus als dat uitvalt dan doet die het niet.

[ Voor 75% gewijzigd door jelleeelco op 18-12-2024 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:13
Hier snap ik toch weinig van. Maar t kan aan mij liggen?

De temperatuur is de afgelopen 12 uur steady 22.7 graden. Het setpoint is 22.5. Vannacht schakelt de BB even uit. De kamertemperatuur gaat niet omlaag en blijft 22.7. Dan slaat de BB toch weer aan, terwijl er geen verlaging van de gemeten kamertemperatuur is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYDO31C33AmW2J2BQp0tW8hexxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uUvh2UvloowvbkTs2joeY1AC.png?f=fotoalbum_large

Is dit 'normaal'? Of 'denkt' t algorithme van de BB vooruit en gaat vast verwarmen omdat het misschien straks kouder wordt?

Systeem is FE, VVW en thermostaat is een Honeywell T6R (systeem ingesteld op OT uiteraard).

groet,

Satefan

[ Voor 5% gewijzigd door Satefan op 18-12-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 21:17
Satefan schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:15:
Hier snap ik toch weinig van. Maar t kan aan mij liggen?

De temperatuur is de afgelopen 12 uur steady 22.7 graden. Het setpoint is 22.5. Vannacht schakelt de BB even uit. De kamertemperatuur gaat niet omlaag en blijft 22.7. Dan slaat de BB toch weer aan, terwijl er geen verlaging van de gemeten kamertemperatuur is geweest.

[Afbeelding]

Is dit 'normaal'? Of 'denkt' t algorithme van de BB vooruit en gaat vast verwarmen omdat het misschien straks kouder wordt?

Systeem is FE, VVW en thermostaat is een Honeywell T6R (systeem ingesteld op OT uiteraard).

groet,

Satefan
Als je een modulerende opentherm thermostaat hebt dan geeft hij de opdracht om te verwarmen op basis van de gevraagde watertemperatuur in je systeem, en niet puur het verschil tussen gemeten en gevraagde kamertemperatuur. Uit m'n hoofd, als Water huis in 3* lager is dan gevraagde watertemperatuur systeem begint Verwarmen tot 3* hierboven om nog enigzins een run te maken.

Je thermostaat die bedenkt hoeveel graden systeemtemperatuur hij wil, natuurlijk op basis van gemeten vs gevraagde kamertemperatuur, maar als de kamertemperatuur bereikt is is de gewenste systeemtemperatuur niet per definitie 0 ofwel Uit ofwel niet verwarmen maar kan deze best nog een waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-03 11:21
jelleeelco schreef op maandag 16 december 2024 @ 07:02:
[...]

Heel raar verhaal... dat een premium installateur niet weet dat een Flint geen SWW kan aanmaken. Dat er twee warmtepompen worden geïnstalleerd voor SWW en verwarming.

Wat voor soort huis is het? En levert de Flint nu verwarming en de Sparrow SWW of is het een dermate groot huis dat er twee warmtepompen nodig zijn voor verwarming?

En waarom 'moet' aan/uit regeling?
Door slechte communicatie met WeHeat, waar ook WeHeat debet aan was, meende Atlas dit te kunnen aanbieden. Dit heeft Atlas dan ook bij drie klanten geïnstalleerd, om vervolgens wat te moeten aanpassen bij deze drie klanten. WeHeat heeft daar deels de kosten voor op zich genomen.
Op zich had het ook met een Blackbird gekund. Gezien de afstand tot de buren en het geluid heb ik gekozen voor twee kleine warmtepompen met weinig geluid. Je moet rekenen met COP, vermogen, buitentemperatuur en temperatuur van het verwarmingssysteem. Met de 50 graden test heb ik gezien dat het huis met 48 graden warm bleef, maar wel meerdere uren achter elkaar 1m3 per uur verstookt. Dat is 9kW, uren achter elkaar op 48 graden, bij lage buitentemperatuur.
Om twee warmtepompen te besturen is een doosje nodig. Cascade regeling. Helaas voldoet de geboden MC4 Celcia niet. Die kan alleen aan/uit. Dat moet nog vervangen worden. Mijn waarschuwing aan allen: cascade voor all electric met Remeha MC4 Celcia werkt niet goed. Dit is de oorzaak van de aan/uit regeling. Alternatief is geen regeling, dan wordt één warmtepomp belast tot hij het niet meer red, waarna de andere bijspringt. Ik overweeg dit, omdat dit energetisch een stuk beter is. Ik moet wel zeggen dat ik het probleem bij Atlas heb neergelegd, alleen bewegen zij niet zo snel. De nazorg is er, maar ze lopen minder snel als voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
bbbrumbrum schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:23:
[...]

Beetje onsamenhangend verhaal.

Als je Flint SWW maakt dan is het logisch dat die een lagere COP heeft.

Open verdeler sowieso doen.

23gr Ta gaat wss problemen regelingtechnisch geven omdat je retourtemp in de buurt van kamertemp komt.

Wat was je gasverbruik? Als je met zo'n lage Ta toe kan dan zou ik ja VVW niet ondersteunend noemen.

Waarom heb je geen 1 All-electric Blackbird ipv 2 kleinere WP's genomen? Je hebt voor SWW geen 4kW nodig.
Ik kan nu beide warmtepompen vergelijken, omdat ze beide tegelijkertijd aanstaan. Je ziet dan dat de ene COP hoger is dan de andere. Altijd. En nee, de Flint kan geen SWW maken, was het maar zo’n feest. Dit hebben ze bij WeHeat nog niet aangezet.

De ondersteunende VVW heb ik alleen beneden. Boven hebben wij onze werkkamers en slaapkamers. Deze worden met lage aanvoer temperatuur totaal niet warm. Daarom moest de VVW pas aanslaan bij 26 graden.

Alhoewel ik ook aan een open verdeler heb gedacht, doe ik dat pas nadat boven betere warmteafgifte is.

Ons gasverbruik is in de afgelopen 10 jaar tussen 1600 en 1000 geweest, waarbij het met 1000 niet comfortabel was. Afgelopen jaar hadden we 1150. Dat was redelijk, maar qua comfort nog niet optimaal.

Het is vanwege geluid (2x37dB =40 dB; 40dB <49,6 dB) en afstand tot de buren dat ik liever twee kleine had dan een grote. Daarnaast deel ik het dak met de buren. Resonantie zou niet fijn zijn. De warmtepompen hangen nu aan de gevel boven het platte dak. Met de huidige Sparrow en Flint samen heb ik overigens met capaciteit en zal ik niet gauw in de kou komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
RNacoustics schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:37:
[...]

Waarom niet 1 WP systeem? 2 WP's maken zo'n 3 dB meer geluid. En maakt de installatie alleen maar ingewikkelder.
2x37dB = 40 dB
40dB < 49,6 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Heyduda schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:59:
[...]

Door slechte communicatie met WeHeat, waar ook WeHeat debet aan was, meende Atlas dit te kunnen aanbieden. Dit heeft Atlas dan ook bij drie klanten geïnstalleerd, om vervolgens wat te moeten aanpassen bij deze drie klanten. WeHeat heeft daar deels de kosten voor op zich genomen.
Op zich had het ook met een Blackbird gekund. Gezien de afstand tot de buren en het geluid heb ik gekozen voor twee kleine warmtepompen met weinig geluid. Je moet rekenen met COP, vermogen, buitentemperatuur en temperatuur van het verwarmingssysteem. Met de 50 graden test heb ik gezien dat het huis met 48 graden warm bleef, maar wel meerdere uren achter elkaar 1m3 per uur verstookt. Dat is 9kW, uren achter elkaar op 48 graden, bij lage buitentemperatuur.
Om twee warmtepompen te besturen is een doosje nodig. Cascade regeling. Helaas voldoet de geboden MC4 Celcia niet. Die kan alleen aan/uit. Dat moet nog vervangen worden. Mijn waarschuwing aan allen: cascade voor all electric met Remeha MC4 Celcia werkt niet goed. Dit is de oorzaak van de aan/uit regeling. Alternatief is geen regeling, dan wordt één warmtepomp belast tot hij het niet meer red, waarna de andere bijspringt. Ik overweeg dit, omdat dit energetisch een stuk beter is. Ik moet wel zeggen dat ik het probleem bij Atlas heb neergelegd, alleen bewegen zij niet zo snel. De nazorg is er, maar ze lopen minder snel als voor de installatie.
Ik snap je, maar het blijft toch vreemd. Dat een premium installateur als Atlas niet weet dat de Flint geen SWW kan doen. Terwijl iedere leek dit op de website van Weheat zelf kan lezen.

Maar eerlijk gezegd, als je huis met 48-50 graden krap-aan warm te houden is, zou ik eerst beginnen met isoleren. Een WP vindt 48-50 graden echt niet fijn. Het kan, maar je COP dondert in elkaar, je gaat veel kW verstoken.

En dat je twee warmtepompen installeert snap ik ergens nog; 1 voor SWW en 1 voor CV bijvoorbeeld. Maar twee WP (ook nog verschillende) om het aantal benodigde kW te verkrijgen komt mij dan best inefficient en vreemd over (beetje Quatt idee). Dan was je misschien met een WP van een ander merk en groter vermogen beter uitgeweest.

Kreeg je wel 2x subsidie?

[ Voor 5% gewijzigd door jelleeelco op 18-12-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Heyduda schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
[...]

2x37dB = 40 dB
40dB < 49,6 dB
Dat is bij vol vermogen...

Het blijft een raar verhaal, ik snap echt niet waarom ze 2 warmtepompen hebben aangeboden om een bepaalde capaciteit te halen. 1500-1600 m3 per jaar is juist het bereik van een Blackbird en niet zozeer van een Flint of Sparrow. En twee samen voegen, aansturen, etc is je installatie nodeloos ingewikkeld maken.

Een vriend van mij heeft bv een huis met 2 CV ketels vanwege het oppervlakte en de lange strekking van het huis (>500m2). Daar zouden dan wel 2 warmtepompen moeten komen, maar worden dan onafhankelijk van elkaar aangestuurd (twee thermostaten).

Ben je nog van plan om de radiatoren op de verdiepingen te vervangen? Ik heb bv T11 en T22 radiatoren, veel te 'zwak' om met 28 graden Ta de ruimtes op te warmen. Ik voor nu er ventilatoren onder geplaatst. De ruimte met de T22 radiator is nu op temperatuur te krijgen, het verschil is enorm (ruimte gaat van 17-18 naar 20-21 graden). Dit kan behoorlijk goedkoop en makkelijk (heatbooster, zoek op het forum naar het topic hierover) en DIY. Niet die kant-en-klare units, veel te duur en veel te beperkt.

Dan later vervangen voor Jaga Strada's (ook daar ventilatoren in...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
drboneym schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:26:
[...]

Als je een modulerende opentherm thermostaat hebt dan geeft hij de opdracht om te verwarmen op basis van de gevraagde watertemperatuur in je systeem, en niet puur het verschil tussen gemeten en gevraagde kamertemperatuur. Uit m'n hoofd, als Water huis in 3* lager is dan gevraagde watertemperatuur systeem begint Verwarmen tot 3* hierboven om nog enigzins een run te maken.

Je thermostaat die bedenkt hoeveel graden systeemtemperatuur hij wil, natuurlijk op basis van gemeten vs gevraagde kamertemperatuur, maar als de kamertemperatuur bereikt is is de gewenste systeemtemperatuur niet per definitie 0 ofwel Uit ofwel niet verwarmen maar kan deze best nog een waarde hebben.
Bedankt voor de uitleg en dat zou eea kunnen verklaren. In het onderstaande plaatje zou het dan om de "Target Water Temperature" en "Temperature water house in" gaan? De doeltemperatuur van de kamer is behaald en het systeem levert een hogere water temp dan het target. Je zou dan denken dat het systeem op standby zou kunnen springen. Andere optie is nog dat de delta tussen de kamertemp en setpoint hoger moet zijn dan .2 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLw0S-b5zJFQSdMoe0IeDS6eFsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQI6K7SbX2WlOM0irfQSI8Ss.png?f=fotoalbum_large

Misschien moet ik het allemaal loslaten 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Satefan op 18-12-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:37:
[...]

Dat is bij vol vermogen...

Het blijft een raar verhaal, ik snap echt niet waarom ze 2 warmtepompen hebben aangeboden om een bepaalde capaciteit te halen. 1500-1600 m3 per jaar is juist het bereik van een Blackbird en niet zozeer van een Flint of Sparrow. En twee samen voegen, aansturen, etc is je installatie nodeloos ingewikkeld maken.

Een vriend van mij heeft bv een huis met 2 CV ketels vanwege het oppervlakte en de lange strekking van het huis (>500m2). Daar zouden dan wel 2 warmtepompen moeten komen, maar worden dan onafhankelijk van elkaar aangestuurd (twee thermostaten).

Ben je nog van plan om de radiatoren op de verdiepingen te vervangen? Ik heb bv T11 en T22 radiatoren, veel te 'zwak' om met 28 graden Ta de ruimtes op te warmen. Ik voor nu er ventilatoren onder geplaatst. De ruimte met de T22 radiator is nu op temperatuur te krijgen, het verschil is enorm (ruimte gaat van 17-18 naar 20-21 graden). Dit kan behoorlijk goedkoop en makkelijk (heatbooster, zoek op het forum naar het topic hierover) en DIY. Niet die kant-en-klare units, veel te duur en veel te beperkt.

Dan later vervangen voor Jaga Strada's (ook daar ventilatoren in...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ik snap je, maar het blijft toch vreemd. Dat een premium installateur als Atlas niet weet dat de Flint geen SWW kan doen. Terwijl iedere leek dit op de website van Weheat zelf kan lezen.

Maar eerlijk gezegd, als je huis met 48-50 graden krap-aan warm te houden is, zou ik eerst beginnen met isoleren. Een WP vindt 48-50 graden echt niet fijn. Het kan, maar je COP dondert in elkaar, je gaat veel kW verstoken.

En dat je twee warmtepompen installeert snap ik ergens nog; 1 voor SWW en 1 voor CV bijvoorbeeld. Maar twee WP (ook nog verschillende) om het aantal benodigde kW te verkrijgen komt mij dan best inefficient en vreemd over (beetje Quatt idee). Dan was je misschien met een WP van een ander merk en groter vermogen beter uitgeweest.

Kreeg je wel 2x subsidie?
Voor het vermogen heb ik beide nodig. De subsidie is per apparaat. Eén aanvraag voor twee apparaten.
Mijn rekensom zegt dat het nog steeds voordelig is. Ik verwacht een fors lagere rekening en veel minder CO2 uitstoot. Eén warmtepomp zou te luid zijn geweest. Ik had verwacht dat de cascade regeling gewoon POTS (plain of the shelf) geïnstalleerd kon worden. Niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
bbbrumbrum schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:13:
[...]

@bbbrumbrum , @jelleeelco , @Stoker , @Carboy54 Moraal van verhaal is om het beschikbaar systeemvolume in te zetten bij defrost, dus niet (per ongeluk) VVW pomp uitschakelen en bij voorkeur radiatoren open zetten. Thanks. Nu nog 3 punten van aandacht, een reactie wordt op prijs gesteld.

1. Waarom VVW pomp schakelen met sensor?
De VVW (op begane grond) is de oorzaak van geluidsoverlast op de 1e verdieping. Zelfs als radiatoren op 1e verdieping uitstaan, bevestigd door koude leidingen (dus geen bypass) horen we hard suizen. Ook als de distri-pomp uitstaat. Installateur heeft geen monteurs beschikbaar (de Jong, nu Weheat). Daarom de VVW pompschakelaar. Beter misschien deze VVW pomp direct aansturen vanuit binnenunit, of de VVW pomp parallel schakelen aan distri-pomp. Ik dacht dat misschien een stukje ander leading materiaal de propagatie van de VVW pomp kan stoppen, bijvoorbeeld een (kunststof) mof. Zie foto voor opstelling. VVW pomp is 1 jaar oud en is op zichzelf stil qua geluid (en vraagt weinig vermogen).

2. Waarom de VVW niet pomploos, evt andere verdeler?
Volgens installateur kan dit niet omdat ik radiatoren en convectorputten heb maar de praktijk is dat Ta tussen 25 en 35 graden ligt en de CV ketel kunnen we begrenzen, deze laatste zou nooit mee moeten doen (E-ready, koude winter afwachten). Evt kan een sensor de Ta bewaken en gelijk de distri-pomp uitschakelen?

3. In geval dat ik wel de VVW verdeler vervang naar pomploze variant, hoe zit het met flow?
Zie foto bijgevoegd, de WP aanvoer loopt onder CV langs en hier zit eerste T-splitsing (begane grond convectors/radiatoren), daarna gaat aanvoer verder naar 2e splitsing, namelijk naar VVW verdeler maar ook naar boven (distri-pomp zit in retour!). Bij pomploos VVW verdeler krijg ik dan nog genoeg water binnen?, water zal de weg van minste weerstand nemen. Wellicht moet de VVW verdeler als eerste in de keten komen.

Wat is wijsheid op deze punten? Wellicht kan ik iemand anders vinden in de buurt van Eindhoven die wat leidingwerk optimalizatie uit kan voeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WE30GBz3gQVAy3FYA4tibVmBjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwOvHpeiRW02Sl9IuRPv54TL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Heyduda schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:27:
[...]

2x37dB = 40 dB
40dB < 49,6 dB
Volgens mij moet je met waarde Lwa-MAX rekenen = 48 dB (A). Dus 2 Flints =48 +3 = 51dB
Met 1 Flint en 1 Sparrow kom je nog hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:19:
[...]

@bbbrumbrum , @jelleeelco , @Stoker , @Carboy54 Moraal van verhaal is om het beschikbaar systeemvolume in te zetten bij defrost, dus niet (per ongeluk) VVW pomp uitschakelen en bij voorkeur radiatoren open zetten. Thanks. Nu nog 3 punten van aandacht, een reactie wordt op prijs gesteld.

1. Waarom VVW pomp schakelen met sensor?
De VVW (op begane grond) is de oorzaak van geluidsoverlast op de 1e verdieping. Zelfs als radiatoren op 1e verdieping uitstaan, bevestigd door koude leidingen (dus geen bypass) horen we hard suizen. Ook als de distri-pomp uitstaat. Installateur heeft geen monteurs beschikbaar (de Jong, nu Weheat). Daarom de VVW pompschakelaar. Beter misschien deze VVW pomp direct aansturen vanuit binnenunit, of de VVW pomp parallel schakelen aan distri-pomp. Ik dacht dat misschien een stukje ander leading materiaal de propagatie van de VVW pomp kan stoppen, bijvoorbeeld een (kunststof) mof. Zie foto voor opstelling. VVW pomp is 1 jaar oud en is op zichzelf stil qua geluid (en vraagt weinig vermogen).

2. Waarom de VVW niet pomploos, evt andere verdeler?
Volgens installateur kan dit niet omdat ik radiatoren en convectorputten heb maar de praktijk is dat Ta tussen 25 en 35 graden ligt en de CV ketel kunnen we begrenzen, deze laatste zou nooit mee moeten doen (E-ready, koude winter afwachten). Evt kan een sensor de Ta bewaken en gelijk de distri-pomp uitschakelen?

3. In geval dat ik wel de VVW verdeler vervang naar pomploze variant, hoe zit het met flow?
Zie foto bijgevoegd, de WP aanvoer loopt onder CV langs en hier zit eerste T-splitsing (begane grond convectors/radiatoren), daarna gaat aanvoer verder naar 2e splitsing, namelijk naar VVW verdeler maar ook naar boven (distri-pomp zit in retour!). Bij pomploos VVW verdeler krijg ik dan nog genoeg water binnen?, water zal de weg van minste weerstand nemen. Wellicht moet de VVW verdeler als eerste in de keten komen.

Wat is wijsheid op deze punten? Wellicht kan ik iemand anders vinden in de buurt van Eindhoven die wat leidingwerk optimalizatie uit kan voeren.[Afbeelding]
Het is wat lastig te zien op je foto's, maar zit de pomp van de Weheat nou in je retourleiding aangesloten?

Daarnaast, je hebt een intergas ketel. Die heeft dacht ik geen drieweg-klep en zou dan gemonteerd moeten worden. Althans, dit hebben de mensen mij verteld toen ze hier de weheat kwamen installeren (ik heb een Nefit en die heeft een driewegklep, vandaar dat dat niet nodig was). Kan BS verhaal zijn of verkeerd begrepen...

Ik zie ook geen vuilfilter in je foto's (op de retour naar de WP).

Daarnaast, ik ben geen kenner maar ik dacht dat een VV pomp alleen het water in de vloer rondpompte. En dus niet in het totale circuit. Dus als je VV pomp draait, maar CV (of WP) draait niet, zou je boven niets moeten horen aan leiding geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 18-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:45:
[...]

Bedankt voor de uitleg en dat zou eea kunnen verklaren. In het onderstaande plaatje zou het dan om de "Target Water Temperature" en "Temperature water house in" gaan? De doeltemperatuur van de kamer is behaald en het systeem levert een hogere water temp dan het target. Je zou dan denken dat het systeem op standby zou kunnen springen. Andere optie is nog dat de delta tussen de kamertemp en setpoint hoger moet zijn dan .2 graden.

[Afbeelding]

Ben toch wat verbaasd over het lage COP van de BBs die ik hier voorbij zie komen. Ik snap, het is 2 graden warmer waar ik ben, maar gisteren was het dezelfde temp en de COP was tussen de 7 en de 8.

Dit is de Sparrow vandaag... Waar wordt COP dan door bepaald, ook door afgifte? Target watertemp scheelt maar 1 graad met mijn Sparrow...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmgPlAoMp0S0z7JcVSbFnv710x8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVRPcekHEPHYGerddoehjKJb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:10:
[...]

Ben toch wat verbaasd over het lage COP van de BBs die ik hier voorbij zie komen. Ik snap, het is 2 graden warmer waar ik ben, maar gisteren was het dezelfde temp en de COP was tussen de 7 en de 8.

Dit is de Sparrow vandaag... Waar wordt COP dan door bepaald, ook door afgifte? Target watertemp scheelt maar 1 graad met mijn Sparrow...

[Afbeelding]
Dit is bij mij nu. (Blackbird) Wel 1 graad kouder buiten, maar gevraagde watertemperatuur is 1 graad lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9F9dgs8vqkQwP8k-D-P5gPU7soM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YokP8fhYyfcFg6MiYezxw273.png?f=fotoalbum_large

Wellicht dat 20% de laagste stand is, en hij dus niet verder terug kan moduleren? Vermogen uit lucht is hetzelfde maar denk dat de BB niet lager kan in ingangsvermogen?

[ Voor 7% gewijzigd door Barryvdh op 18-12-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:43:
[...]

Het is wat lastig te zien op je foto's, maar zit de pomp van de Weheat nou in je retourleiding aangesloten?

Daarnaast, je hebt een intergas ketel. Die heeft dacht ik geen drieweg-klep en zou dan gemonteerd moeten worden. Althans, dit hebben de mensen mij verteld toen ze hier de weheat kwamen installeren (ik heb een Nefit en die heeft een driewegklep, vandaar dat dat niet nodig was). Kan BS verhaal zijn of verkeerd begrepen...

Ik zie ook geen vuilfilter in je foto's (op de retour naar de WP).

Daarnaast, ik ben geen kenner maar ik dacht dat een VV pomp alleen het water in de vloer rondpompte. En dus niet in het totale circuit. Dus als je VV pomp draait, maar CV (of WP) draait niet, zou je boven niets moeten horen aan leiding geluid.
Let wel, de VVW pomp pompt geen water naar boven, maar het geluid propageert door de leidingen naar boven, ook in het geval er geen flow is naar boven. Bij de radiatoren komt het geluid ¨eruit¨. Idee is dat een wijziging aan het leidingwerk een ander effect kan hebben, qua akoestiek.

Vuilfilter zit bij expansievat, onder het plafond, niet te zien op foto's.

Als je inzoomt zie je dat aanvoerleiding de Intergas kortsluit, maw de CV staan parallel aan de leiding. Er is mij verzekerd dat dit hydraulisch werkt...

Misschien dat @Stoker of @Carboy54 , of andere expert, hier ervaring mee heeft, het gaat mijn kennis te boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Barryvdh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:46:
[...]

Dit is bij mij nu. (Blackbird) Wel 1 graad kouder buiten, maar gevraagde watertemperatuur is 1 graad lager.

[Afbeelding]

Wellicht dat 20% de laagste stand is, en hij dus niet verder terug kan moduleren? Vermogen uit lucht is hetzelfde maar denk dat de BB niet lager kan in ingangsvermogen?
Lijkt er idd op dat de Sparrow heel wat verder terug kan moduleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:22:
[...]

Let wel, de VVW pomp pompt geen water naar boven, maar het geluid propageert door de leidingen naar boven, ook in het geval er geen flow is naar boven. Bij de radiatoren komt het geluid ¨eruit¨. Idee is dat een wijziging aan het leidingwerk een ander effect kan hebben, qua akoestiek.

Vuilfilter zit bij expansievat, onder het plafond, niet te zien op foto's.

Als je inzoomt zie je dat aanvoerleiding de Intergas kortsluit, maw de CV staan parallel aan de leiding. Er is mij verzekerd dat dit hydraulisch werkt...

Misschien dat @Stoker of @Carboy54 , of andere expert, hier ervaring mee heeft, het gaat mijn kennis te boven :)
Maak eens een foto van je expansievat/vuilfilter. En nog steeds, op de foto's die je laat zien lijkt het alsof de pomp van de Weheat in je retourleiding zit aangesloten. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badeen
[...]

Bij mij ging het meer om het totaal plaatje. Naast dat @Stoker mij telefonisch had uitgelegd dat een Sparrow echt beter is in mijn situatie (ik houd van een overgedimensioneerd huis mbt voorzieningen, dus een te zwakke WP paste niet in dat plaatje), kwam de installateur na de schouw met hetzelfde. Plus, voor mij een dingetje: Flint is Chinees apparaat met Weheat software. Plaatstaal opgebouwd. De Sparrow is een Nederlands product (weliswaar onderdelen uit andere landen) maar volledig in NL ontworpen en in elkaar gezet. De unit is gebouwd om resonantie tegen te gaan: de behuizing is van EPS. En ik moet zeggen....ik hoor nauwelijks iets, alleen >75% en als ik er pal ondersta. Ons comfort in huis is gigantisch gestegen na de installatie van de WP, terwijl mijn vrouw eigenlijk niets dan twijfels had.
Dat had ik nog niet eerder gehoord, goed om wel in overweging te nemen. Wat bij mij wel in de twijfel werkt is dat bang ben (koudwatervrees?) dat de warmtepomp de hele tijd gaat pendelen omdat ie z'n vermogen niet kwijt kan. Maargoed, dat kan de huidige CV natuurlijk ook niet (die is ook al de hele tijd aan het pendelen ondanks zn vermogen zo laag mogelijk instellen..).

Maar...geen tikkende leidingen meer (continue warm water van 28-30graden), veel minder condensatie aan de binnenkant van de kozijnen, veel constantere binnentemperatuur. Enige dat nog gedaan moet worden is het vervangen van de oude radiatoren (over een paar weken).

Oh....en sinds dag 1, NUL gas verbruikt voor CV.
Geen gasverbruik is wel echt heel netjes dat dat te doen is!
Stoker schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:38:
[...]

Yes, zal ernaar kijken om die dan ook op de to-do list te zetten (voor van de zomer waarschijnlijk).
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:44:
[...]

Oh en @Badeen , wat heb ik toch een mazzel dat mijn vrouw niets, maar dan ook niet met WP, zonnepanelen, etc te maken wil hebben :)
Hier wil ze er ook niks mee te maken hebben, behalve de eindkeuze :P Gister dus ook even de presentatie gedaan en er is iig akkoord op de Flint, Sparrow krijg ik er nog niet lekker doorheen..
[...]

Ik denk dat bij mij de uitdaging toch ligt op de locatie waar de grote boiler moet komen. Stiekem (tegen beter weten in denk ik) dacht ik dat ik daar wel ruimte voor kon maken, maar dat gaat echt nog wel een uitdaging worden... Ik zag al wat liggende exemplaren voorbij komen, wellicht dat dat nog een mooi is om mij eens in te verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:24:
[...]

Lijkt er idd op dat de Sparrow heel wat verder terug kan moduleren...
Het specificatieblad van de Blackbird komt overigens wel overeen met de energiemetingen. Bij jou 11.9 tov de +12 en COP 8.6 ipv 8.4.

Ik zou verwachten dat mijn COP dan iig boven de 6.4 zou moeten liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnPqmI5K0V6UVgDQ0FWcTfYUmpw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ThwkOO9hMamJMhMMpvG3jgmw.png?f=user_large

En terugmoduleren zou tot 1.8 kW moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAMpUBF31Jiq8nvEwJOZNuTeRPQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ahLibcmfasZMh2UEmT2zd7lI.png?f=user_large.

Ter referentie, het is nu wel 12 graden, maar zelfde resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwyLVGXVkQ-XoSwvx-EXlRjyH0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVlod60jjNQE8sBtUmDt9KTK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Barryvdh op 18-12-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Badeen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:07:

Hier wil ze er ook niks mee te maken hebben, behalve de eindkeuze :P Gister dus ook even de presentatie gedaan en er is iig akkoord op de Flint, Sparrow krijg ik er nog niet lekker doorheen..
Da's best een risico. Dan neemt ze de beslissing louter op basis van het eindbedrag, zonder te realiseren wat het voor comfort, geluid, toekomstbestendigheid betekent. Het is een aanschaf voor (minimaal) de komende 15 jaar, dat is mss ook wel goed om te realiseren.

Kan natuurlijk niet in jullie portemonee kijken, maar realiseer je dat als een Flint continue aan de bak moet om het warm te houden, het een stuk ongunster 'stoken' is dan met een Sparrow die het veel rustiger aan kan doen. Plus dat de CV alsnog bij zal moeten springen.

[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 18-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Barryvdh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:24:
[...]

Het specificatieblad van de Blackbird komt overigens wel overeen met de energiemetingen. Bij jou 11.9 tov de +12 en COP 8.6 ipv 8.4.

Ik zou verwachten dat mijn COP dan iig boven de 6.4 zou moeten liggen.
Overigens is het wel zo dat ik een voorgemonteerde binnen-unit heb, dus met 2 pompen erin. Ik weet niet hoeveel deze verbruiken en of dit meegeteld wordt in het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Barryvdh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:37:
[...]

Overigens is het wel zo dat ik een voorgemonteerde binnen-unit heb, dus met 2 pompen erin. Ik weet niet hoeveel deze verbruiken en of dit meegeteld wordt in het verbruik.
Lijkt me niet - mijn stroomverbruik van binnenunit en pomp zitten ook niet in de berekening van de power consumption van de Weheat (op de portal).

En opgenomen vermogen is heel nauwkeurig (heb een aparte groep met kW meter waar alleen de warmtepomp op staat). Enige dat ik niet kan verifieren is het afgegeven vermogen. Ik vind de COP namelijk wel erg hoog...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvMRjJ0CvGnbn3EagPJrFcw_5fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnKp3kIOic0GTpJSWxKLHHKx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door jelleeelco op 18-12-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:54
Heyduda schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:25:
[...]

Ik kan nu beide warmtepompen vergelijken, omdat ze beide tegelijkertijd aanstaan. Je ziet dan dat de ene COP hoger is dan de andere. Altijd. En nee, de Flint kan geen SWW maken, was het maar zo’n feest. Dit hebben ze bij WeHeat nog niet aangezet.

De ondersteunende VVW heb ik alleen beneden. Boven hebben wij onze werkkamers en slaapkamers. Deze worden met lage aanvoer temperatuur totaal niet warm. Daarom moest de VVW pas aanslaan bij 26 graden.

Alhoewel ik ook aan een open verdeler heb gedacht, doe ik dat pas nadat boven betere warmteafgifte is.

Ons gasverbruik is in de afgelopen 10 jaar tussen 1600 en 1000 geweest, waarbij het met 1000 niet comfortabel was. Afgelopen jaar hadden we 1150. Dat was redelijk, maar qua comfort nog niet optimaal.

Het is vanwege geluid (2x37dB =40 dB; 40dB <49,6 dB) en afstand tot de buren dat ik liever twee kleine had dan een grote. Daarnaast deel ik het dak met de buren. Resonantie zou niet fijn zijn. De warmtepompen hangen nu aan de gevel boven het platte dak. Met de huidige Sparrow en Flint samen heb ik overigens met capaciteit en zal ik niet gauw in de kou komen te zitten.
Atlas Power had bij mij ook de Flint geadviseerd. Zou geschikt zijn om een 300 liter op te warmen. Atlas Power toen gewezen op het feit dat bij Weheat stond aangegeven dat de Flint alleen maar hybride zou kunnen. Adviseur gaf mij aan dat ik hem op zijn woord moest geloven en dat het echt kon. Weheat moest dat nog van hun site afhalen. Ik heb zelf contact gezocht met Weheat en die gaven aan dat het absoluut niet kon. Weheat heeft diezelfde dag contact gezocht met Atlas Power om het hun nog is duidelijk te maken dat de Flint daar niet voor geschikt is. En dan heb ik het over ongeveer twee maanden geleden. Meteen afgehaakt. Geen vertrouwen in zo’n installateur cq adviseur van Atlas Power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:26:
[...]

Maak eens een foto van je expansievat/vuilfilter. En nog steeds, op de foto's die je laat zien lijkt het alsof de pomp van de Weheat in je retourleiding zit aangesloten. Klopt dat?
Yep, staat in initial posts, distri pomp is verplaatst van aanvoer naar retour eerder dit jaar, dit om akoestiek te veranderen, zonder veel resultaat. Zie foto bovenkant (nu met correcte pomp schakelaar):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6dgRWANBZQRA-TL6OtMU7KkpY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLJ6cwsRftxAVrHBEYxuVLLh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WE30GBz3gQVAy3FYA4tibVmBjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwOvHpeiRW02Sl9IuRPv54TL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HarmPeters69 op 18-12-2024 14:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
Vorige week heb ik in de afvoer van de afzuigkap aan de buitenkant een klep geplaatst. Dat maakt al een flink verschil.

Vandaag verder aan de slag geweest met het opsporen van de oorzaken van tocht over de vloer. Het is niet altijd voelbaar en daarom lastig te traceren, maar vandaag waait het flink om het huis dus een uitgelezen kans om weer op jacht te gaan.

In de achterste hal van het huis bij de tussendeur op de vloer een waxine-lichtje geplaatst. Dit is de tussendeur naar de bergruimte/garage. Het waxinelichtje waait gelijk uit, zoveel tocht komt er onder de deur vandaan. Zeker als de temperatuur rond de 2 a 3 graden is verliezen we hierdoor veel warmte vermoed ik.

Gelijk een plakkende tochtstrip op de deur geplaatst om te zien of dit helpt. Nou, en of dit helpt! Wederom even het waxinelichtje geplaatst. Niets meer aan de hand.

Eens kijken of zich dit ook vertaald naar meer standby-tijd voor de BB.

Groet,

Satefan

[ Voor 13% gewijzigd door Satefan op 18-12-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Vandaag mooie lange run's, OK het is niet koud. 11 graden. Vraag me wel af waar die vibraties toch vandaan komen?
Hele dag op zo'n 20% en vermogen in 550 Watt en COP van 5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWHLJKclFYQCUaVpQyW8o4unOl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXsLjv2XCZrNAsoyxdNlRT99.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RNacoustics op 18-12-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 11:08

AirX

Tweak Guru

Satefan schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:10:
Vorige week heb ik in de afvoer van de afzuigkap aan de buitenkant een klep geplaatst. Dat maakt al een flink verschil.

Vandaag verder aan de slag geweest met het opsporen van de oorzaken van tocht over de vloer. Het is niet altijd voelbaar en daarom lastig te traceren, maar vandaag waait het flink om het huis dus een uitgelezen kans om weer op jacht te gaan.

In de achterste hal van het huis bij de tussendeur op de vloer een waxine-lichtje geplaatst. Dit is de tussendeur naar de bergruimte/garage. Het waxinelichtje waait gelijk uit, zoveel tocht komt er onder de deur vandaan. Zeker als de temperatuur rond de 2 a 3 graden is verliezen we hierdoor veel warmte vermoed ik.

Gelijk een plakkende tochtstrip op de deur geplaatst om te zien of dit helpt. Nou, en of dit helpt! Wederom even het waxinelichtje geplaatst. Niets meer aan de hand.

Groet,

Satefan
Misschien een keer een blowerdoortest inclusief rapportage laten uitvoeren om alle luchtlekken en koudebruggen op te sporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
Ik heb zowel een elektrisch verwarmingselement in m'n boilervat 300L van Weheat, als een elektrische booster in de binnenunit zitten. Beiden zijn momenteel nog uitgeschakeld, dus ik kan niks testen, maar ik vroeg me alvast af: wat is eigenlijk een zuinigere manier om het boilervat mee te verwarmen?

De booster in de binnenunit werkt via de spiraal van 2,6m2 in het vat, de ander onderin als elektrisch element onderin het vat, net als een waterkoker. Beide zijn 3 Kw. Het verwarmingselement onderin het boilervat hebben we een tijdje werkend gehad toen we nog geen warmtepomp hadden, en dat was eigenlijk best efficient. Hij ging elke dag maar 5 minuutjes op 3Kw om het vat op 55 graden te houden. De warmtepomp nu moet een uurtje werken met 1Kw vermogen om het boilervat op 47 graden te houden. Voor legionella 3 uur op 1-1.5 Kw.

Of zou het het beste zijn om ze allebei ingeschakeld te laten (dan moet ik een extra kabel onder m'n huis neerleggen naar de binnenunit toe), zodat ie zelf uitvogelt wat het zuinigst is? Lijkt me niet dat de software al zo slim is.

Verder werkt de warmtepomp overigens al heel prima zonder deze elektrische backup-elementen, zeker voor verwarming. Aanvoertemperatuur is zo rond de 25 graden. De warmtepomp moet dus wel ineens heel veel harder werken voor het boilervat.

Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 5% gewijzigd door fresj op 18-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
Barryvdh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:46:
[...]

[Afbeelding]

Hier gaat ie nu lekker op de stooklijn met 185 watt (Sparrow). Hij had wel even een reset nodig en ik begrijp nog steeds niets van het gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4GOoM6WuBnpvpY8GAICYwA_s-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aG2CwwRAj9niwzpGUjmZpOpG.png?f=fotoalbum_large

Wat gebeurde er?
  • Als de thermostaat (Toon, OT) om warmte vroeg dan ging de WP pas aan als de 'gevraagde temp' op 40 graden stond.
  • De temp uit bleef dan meestal rond de 23/24 graden hangen met 500 watt in
  • Toen het warmer werd moduleerde hij niet terug en ging hij pendelen omdat dan snel de doeltemp weer bereikt was (zie screenshot hieronder)
  • Ik heb toen het max vermogen op 20% gezet en toen bleef hij pendelen (omdat de doeltemp in de woonkamer dan snel was bereikt)
  • Heel irritant dat ie niet uit zichzelf verder terug ging moduleren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poavBXZUb4HX2nhicS5JQ4rWP4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIW1sRIeIJt4tF12zqYbkicu.jpg?f=fotoalbum_large

Toen heb ik het volgende gedaan:
  • Stooklijn ingesteld
  • Gezien het verschil tussen 'temp uit' en 'temp huis in' heb ik alle waarden in de stooklijn met 2 graden verlaagd, omdat hij daar op leek te sturen (en ja, de sensor is geisoleerd).
  • Als ik dan de limiet er vanaf haalde dan schoot ie weer meteen naar 500 watt en veel hogere temperaturen dan de gevraagde temp
  • Toen heb ik de limiet weer ingesteld op 20% en ging het goed. Weinig verbruik en stabiele temperatuur in huis dus acceptabel
  • Toen hij een legionellarun ging doen de limiet naar 100% gezet
  • Na de legionellerun ging ie meteen weer terug naar 190 watt, alsof ie een reset had gehad!
  • Nu draait ie al de hele nacht en dag op rond de 190 watt voor verwarming
  • Vanmorgen een SWW run en vanmiddaf een legionellarun gedaan
  • Temperatuur in de huiskamer is mooi stabiel met rond de 19.5 graden (was ingesteld op 19 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7FQotJc4eCQreEjydQKv0nuPTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeijeCyRAbh03KfOKuV46cqn.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu werkt dit prima, omdat de zon niet schijnt (dan wordt het huis snel te warm). En met 190 watt kost het per dag ongeveer 4.5 kWh om het huis op temperatuur te houden, wat naar mijn idee meer dan prima is.

Maar eigenlijk wil ik dat ie dit gedrag laat zien op de OT aansturing en dan dus ook zo ver terugmoduleert als nu. Want dan gaat ie op een zeker moment uit en wordt het nog zuiniger.

Nog idealer zou zijn als je een gewenst temperatuurbereik kunt instellen in plaats van een setpoint, bijvoorbeeld tussen de 19 en 20 graden. Dan schakelt ie niet meteen uit als het 19 graden is en zou ie dus langere runs moeten maken zonder te pendelen.

Iemand enig idee waarom ie in eerste instantie de limiet nodig had om op de juiste manier terug te moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
fresj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:31:
Ik heb zowel een elektrisch verwarmingselement in m'n boilervat 300L van Weheat, als een elektrische booster in de binnenunit zitten. Beiden zijn momenteel nog uitgeschakeld, dus ik kan niks testen, maar ik vroeg me alvast af: wat is eigenlijk een zuinigere manier om het boilervat mee te verwarmen?

De booster in de binnenunit werkt via de spiraal van 2,6m2 in het vat, de ander onderin als elektrisch element onderin het vat, net als een waterkoker. Beide zijn 3 Kw. Het verwarmingselement onderin het boilervat hebben we een tijdje werkend gehad toen we nog geen warmtepomp hadden, en dat was eigenlijk best efficient. Hij ging elke dag maar 5 minuutjes op 3Kw om het vat op 55 graden te houden. De warmtepomp nu moet een uurtje werken met 1Kw vermogen om het boilervat op 47 graden te houden. Voor legionella 3 uur op 1-1.5 Kw.

Of zou het het beste zijn om ze allebei ingeschakeld te laten (dan moet ik een extra kabel onder m'n huis neerleggen naar de binnenunit toe), zodat ie zelf uitvogelt wat het zuinigst is? Lijkt me niet dat de software al zo slim is.

Verder werkt de warmtepomp overigens al heel prima zonder deze elektrische backup-elementen, zeker voor verwarming. Aanvoertemperatuur is zo rond de 25 graden. De warmtepomp moet dus wel ineens heel veel harder werken voor het boilervat.

Wat zijn jullie ervaringen?
5 min op 3kW => 0,25kWh
Dat betekent over 24h een warmteverlies van het boilervat van slechts 10W.
Dat is extreem weinig. Hoe heb jij dat vat geïsoleerd ?

Overigens is mijn ervaring (Sparrow full electric met voorgemonteerde binnenunit en 200L vat) dat de SWW run extreem inefficiënt is. Minder dan de helft van het door de wp gegenereerde thermisch vermogen wordt effectief aan het boilerwater toegevoegd. Waar de rest blijft is mij niet helemaal duidelijk: leidingverlies, overschatting van de COP, ...... Het goede nieuws is dat effectieve COP (therm in / elek in) nog wel significant boven de 1,0 blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:43:
[...]

Hier gaat ie nu lekker op de stooklijn met 185 watt (Sparrow). Hij had wel even een reset nodig en ik begrijp nog steeds niets van het gedrag.

[Afbeelding]

Wat gebeurde er?
  • Als de thermostaat (Toon, OT) om warmte vroeg dan ging de WP pas aan als de 'gevraagde temp' op 40 graden stond.
  • De temp uit bleef dan meestal rond de 23/24 graden hangen met 500 watt in
  • Toen het warmer werd moduleerde hij niet terug en ging hij pendelen omdat dan snel de doeltemp weer bereikt was (zie screenshot hieronder)
  • Ik heb toen het max vermogen op 20% gezet en toen bleef hij pendelen (omdat de doeltemp in de woonkamer dan snel was bereikt)
  • Heel irritant dat ie niet uit zichzelf verder terug ging moduleren
[Afbeelding]

Toen heb ik het volgende gedaan:
  • Stooklijn ingesteld
  • Gezien het verschil tussen 'temp uit' en 'temp huis in' heb ik alle waarden in de stooklijn met 2 graden verlaagd, omdat hij daar op leek te sturen (en ja, de sensor is geisoleerd).
  • Als ik dan de limiet er vanaf haalde dan schoot ie weer meteen naar 500 watt en veel hogere temperaturen dan de gevraagde temp
  • Toen heb ik de limiet weer ingesteld op 20% en ging het goed. Weinig verbruik en stabiele temperatuur in huis dus acceptabel
  • Toen hij een legionellarun ging doen de limiet naar 100% gezet
  • Na de legionellerun ging ie meteen weer terug naar 190 watt, alsof ie een reset had gehad!
  • Nu draait ie al de hele nacht en dag op rond de 190 watt voor verwarming
  • Vanmorgen een SWW run en vanmiddaf een legionellarun gedaan
  • Temperatuur in de huiskamer is mooi stabiel met rond de 19.5 graden (was ingesteld op 19 graden)
[Afbeelding]

Voor nu werkt dit prima, omdat de zon niet schijnt (dan wordt het huis snel te warm). En met 190 watt kost het per dag ongeveer 4.5 kWh om het huis op temperatuur te houden, wat naar mijn idee meer dan prima is.

Maar eigenlijk wil ik dat ie dit gedrag laat zien op de OT aansturing en dan dus ook zo ver terugmoduleert als nu. Want dan gaat ie op een zeker moment uit en wordt het nog zuiniger.

Nog idealer zou zijn als je een gewenst temperatuurbereik kunt instellen in plaats van een setpoint, bijvoorbeeld tussen de 19 en 20 graden. Dan schakelt ie niet meteen uit als het 19 graden is en zou ie dus langere runs moeten maken zonder te pendelen.

Iemand enig idee waarom ie in eerste instantie de limiet nodig had om op de juiste manier terug te moduleren?
Heel apart. Wel goed te zien dat jouw Sparrow ook zo'n hoge COP heeft. Lijkt me toch echt een verschil te zitten tussen de Sparrow en de andere modellen.

Maar ik heb juist rustige runs, de hele dag (runs van 24 uur en langer) met 230-250 watt continue. Geen grote uitschieters naar boven of onder. Maar, ik heb geen SWW op de WP, misschien scheelt dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1mZAqaU9kprogqiybUZ_ChT2Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoYaKUKpjvhApkPjL9g0vOFN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 27-05 11:32
Heel apart. Wel goed te zien dat jouw Sparrow ook zo'n hoge COP heeft. Lijkt me toch echt een verschil te zitten tussen de Sparrow en de andere modellen.

Maar ik heb juist rustige runs, de hele dag (runs van 24 uur en langer) met 230-250 watt continue. Geen grote uitschieters naar boven of onder. Maar, ik heb geen SWW op de WP, misschien scheelt dat.

[Afbeelding]
Mijn Sparrow draait ook lange rustige runs zolang ik de thermostaat temp niet aanpas en er geen SWW run draait.

En zoals ik hier al eerder heb opgemerkt. Ik heb sterk de indruk dat het gerapporteerde uitgangsvermogen (en daarmee de COP) in het portal van de Sparrow behoorlijk overschat wordt.
Het zou mooi zijn als er iemand is die dit zou kunnen verifieren met een Kamstrup vermogensmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
martinusv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:23:
[...]

Mijn Sparrow draait ook lange rustige runs zolang ik de thermostaat temp niet aanpas en er geen SWW run draait.

En zoals ik hier al eerder heb opgemerkt. Ik heb sterk de indruk dat het gerapporteerde uitgangsvermogen (en daarmee de COP) in het portal van de Sparrow behoorlijk overschat wordt.
Het zou mooi zijn als er iemand is die dit zou kunnen verifieren met een Kamstrup vermogensmeter.
Ik begrijjp wat je zegt. Maar het zou heel raar zijn als Weheat een model op de markt brengt dat er zo naast zou zitten qua metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
martinusv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:56:
[...]

5 min op 3kW => 0,25kWh

Overigens is mijn ervaring (Sparrow full electric met voorgemonteerde binnenunit en 200L vat) dat de SWW run extreem inefficiënt is. Minder dan de helft van het door de wp gegenereerde thermisch vermogen wordt effectief aan het boilerwater toegevoegd. Waar de rest blijft is mij niet helemaal duidelijk: leidingverlies, overschatting van de COP, ...... Het goede nieuws is dat effectieve COP (therm in / elek in) nog wel significant boven de 1,0 blijft.
Ik heb het vat niet extra geïsoleerd. Sterker nog, de installatie staat in een enkelstenen schuurtje tegen mijn huis aan. Dat schuurtje moet ik nog isoleren. Misschien dat het 2-3 keer 5 minuten is. Dat zou al 0,75 zijn, maar zeker niet meer dan dat. Ik was er zelf ook best verbaasd over.

Als ik jouw ervaring lees, en ook de berichten hierboven lees, lijkt het me misschien wel slim om het boilervat op het elektrisch verwarmingselement onderin het boilervat te laten werken, zodat de warmtepomp helemaal losgekoppeld is van het boilervat en die stabieler kan draaien.

Iemand ervaring met de booster in de binnenunit? Werkt die fijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:38
martinusv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:56:
[...]

5 min op 3kW => 0,25kWh

Het verlies is dan 10 watt per uur. Over 24 uur gezien 250 watt. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:22

Groet,

Satefan
En hoe heb jij je ventilatie georganiseerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Guido7619 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:54:
[...]
Het verlies is dan 10 watt per uur. Over 24 uur gezien 250 watt. toch?
Zo werken watts niet. Watt x uur = wattuur.
10 watt x 24 uur = 240 wattuur = 0.24 kWh.
Watts per uur kom je tegen als ramp rate bij opregelende elektriciteitscentrales.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
martinusv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:23:
[...]

Ik ga er vanuit dat er geen flowmeter in de WP zit, maar dat ie het PWM signaal dat naar de pomp wordt gestuurd gebruikt om de flow af te leiden.

De binnenunit stuurt immers de modulerende Wilo pomp aan met dat signaal en als dat goed is gecalibreerd zou je daar de flow uit moeten kunnen afleiden.

Neemt niet weg dat ook ik benieuwd zou zijn naar hoe dat in vergelijking met een Kamstrup zou zijn.

Heb erover nagedacht om er eentje te laten plaatsen bij de installatie maar vond de kosten wat hoog voor een ‘nerdy hebbedingetje’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:28

Groet,

Satefan
Die klep in afvoer afzuigkap voor tocht / koude ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
rijmer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:18:
[...]

En hoe heb jij je ventilatie georganiseerd?
Het huis is voorzien van ramen met ventilatieroosters en er is mechanische ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
201WD schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:19:
[...]

Die klep in afvoer afzuigkap voor tocht / koude ?
Correct. Aan de buitenkant zat alleen een rooster, zonder van die afsluitklepjes zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 22:53
Mengverdeler of niet?

Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).

Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 21:17
Satefan schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]

Je opmerking is terecht. Maar er zit wel een verklaring achter.

Om een lekkere lange run te maken komt de warmtepomp pas in beweging als de Temperature water house drie graden kouder is dan target water Temperature. Die stookt hij dan drie graden boven de target.

Dit om te voorkomen dat bij een verschil van 0,1 graad dat alles dan in actie komt, om te stoppen wanneer dit verschil overbrugd is.

• Stefannn
  • Laatst online: 09:07
Ditbenik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:37:
Mengverdeler of niet?

Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).

Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.
In principe “geen meng verdeler”. Die mixt het afgekoelde water met nieuw warm water uit de warmtepomp. Die moet dan hogere temperatuur maken dan zonder meng verdeler en krijgt dan een slechtere cop.

Dat gezegd hebbende… als je het met een gasketel op 30 graden warm krijgt dan zal dat zonder aanpassingen met een warmtepomp ook wel lukken. Echter…. Weet je zeker dat dat op 30 graden lukt?
Je kan de gasketel wel op 30 graden instellen maar die gaat op zijn minimale modulatie nivo werken.
Ik was ooit heel blij dat ik de gasketel naar 30 graden kon draaien maar toen ik geen meten bleek dat het minimale nivo ronde de 50 lag.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 22:53
Stefannn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:27:
[...]

In principe “geen meng verdeler”. Die mixt het afgekoelde water met nieuw warm water uit de warmtepomp. Die moet dan hogere temperatuur maken dan zonder meng verdeler en krijgt dan een slechtere cop.

Dat gezegd hebbende… als je het met een gasketel op 30 graden warm krijgt dan zal dat zonder aanpassingen met een warmtepomp ook wel lukken. Echter…. Weet je zeker dat dat op 30 graden lukt?
Je kan de gasketel wel op 30 graden instellen maar die gaat op zijn minimale modulatie nivo werken.
Ik was ooit heel blij dat ik de gasketel naar 30 graden kon draaien maar toen ik geen meten bleek dat het minimale nivo ronde de 50 lag.
Ja, ik meet de temperaturen en dit is inderdaad de waarde die het systeem ingaat, bovendien doet de techneco elga nu het meeste werk en springt de gasketel alleen bij als het buiten onder de 10 graden komt. Is mijn mengverdeler om te bouwen, is het een kwestie van pomp eruit. Ik heb ergens gelezen dat sommige verdeleres met een sleutel om te zetten zijn in wel of niet mengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Gister heb ik (zoals eerder gepost) een oorzaak van de tocht over de vloer gevonden en aangepakt. Mijn vermoeden bestond dat door overmatige tocht het erg lang duurde voordat mijn huis op temperatuur kwam.

Sterker nog, de 'mooie lange runs' deden me ook vermoeden dat door de lage temperatuurverwarming met de WP het systeem die laatste .2 of .3 graden voor de gevraagde kamertemperatuur niet kon halen. Het systeem stond eigenlijk 24/7 aan. Gevoelsmatig kost dat veel energie. De vloerverwarming wordt afgekoeld door de tocht over de vloer. De gedachte is dat de WP niet 24/7 aan hoeft te staan om ons huis op temperatuur te houden. In zo'n situatie is er dan blijkbaar (iets) meer warmteverlies dan dat er warmte wordt toegevoegd aan het huis.

Nu is het buiten op het moment natuurlijk relatief warm (12+ graden), dus de situatie is anders dan toen het vorige week nog 2 graden was. Maar toch merk ik aan het klimaat in huis dat het tochtprobleem grotendeels opgelost lijkt.

Dit is de activiteit van de WP van vannacht. Of beter, inactiviteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA-ShThpArxPf_i5LRdm10Sgljg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2mi5eKSpYpuTBPMskuOvepo.png?f=fotoalbum_large

Na de DHW run gisteravond is de WP niet meer aan geweest. De kamertemperatuur zakt met .4 graad per 7 uur ongeveer, terwijl er normaal geventileerd wordt in huis. Eens kijken hoe dit vandaag loopt en als het van de week weer wat kouder wordt. Maar het lijkt erop dat ik de zaak hier steeds meer onder controle krijg.

Groet,

Satefan

[ Voor 13% gewijzigd door Satefan op 19-12-2024 09:24 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 85 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.