Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:42
Ditbenik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:37:
Mengverdeler of niet?

Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).

Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.
Wat bedoel je precies met 'naregeling met kleppen via evohome'? Heb je meerdere kleppen in je systeem? Als het slechts 1 klep is bij de vloerverwarming, die er iig of uit laten halen of open zetten en stroom eraf.

En hoe wordt je buffervat aangesloten, in de retour of als parallel systeem? Als je naregeling toepast zoals Evohome wordt een buffervat parallel geadviseerd meen ik. Om je systeemvolume te vergroten doen ze het in de retour, zodat je WP bij defrosts niet te kort komt aan warmte.

Bij mij was dezelfde keuze, en heb besloten het hele Evohome achter me te laten als regeling. Ik heb nu een honeywell T6 hangen die de WP aanstuurt op basis van de temperatuur in de woonkamer. De Evohome is nog wel 'aan', maar regelt eigenlijk alleen maar de knoppen op de radiatoren - hij genereert zelf geen warmtevraag meer naar een ketel.

Dit zorgt voor veel rust in het systeem. Buffervat ook helemaal niet nodig (vraag me ook af of dat bij jouw met VV wel moet).

Mengverdeler en klep(pen) t.z.t. eruit halen...die beperken de flow alleen maar.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-05 15:57
RNacoustics schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:13:
[...]

Die dunne kabel is voor PWM besturing. daarmee wordt de toerental geregeld via controller (binnenunit)
Bij mij zit de 230v kabel van de circulatiepomp ook op de binnenunit aangesloten.
Kan je een foto maken van jou situatie?

Ik zou als ik jou was, dit ook maar even navragen bij CB.
@BillieT En hoe is het nu verlopen. Heb nog geen foto's gezien van jou situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
fresj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
[...]

Ik heb het vat niet extra geïsoleerd. Sterker nog, de installatie staat in een enkelstenen schuurtje tegen mijn huis aan. Dat schuurtje moet ik nog isoleren. Misschien dat het 2-3 keer 5 minuten is. Dat zou al 0,75 zijn, maar zeker niet meer dan dat. Ik was er zelf ook best verbaasd over.

Als ik jouw ervaring lees, en ook de berichten hierboven lees, lijkt het me misschien wel slim om het boilervat op het elektrisch verwarmingselement onderin het boilervat te laten werken, zodat de warmtepomp helemaal losgekoppeld is van het boilervat en die stabieler kan draaien.

Iemand ervaring met de booster in de binnenunit? Werkt die fijn?
Ja, 0,75kWh zou een stilstandsverlies van ~30W betekenen. Dat is nog steeds erg goed voor een 300L vat.
Mijn WeHeat 200L vat heeft bij 50gr boilertemp een stilstandsverlies van ongeveer 40W.

Zoals ik al zei, de effectieve COP (therm boilervat in / wp elek in) van een SWW run ligt nog steeds boven de 1 (in mijn geval 1,1 a 1,6 afh van buitentemp en specifieke run). Dus daarmee is opwarmen via de wp nog steeds voordeliger dan puur elektrisch.

Ik heb geen ervaring met de BUH uit de binnenunit, maar ik verwacht dat deze behoorlijk inefficient zal zijn voor een SWW run omdat het hele aanvoercircuit van de wp opgewarmd moet worden. Ik verwacht dat opwarmen met een BUH direct in het boilervat een stuk efficienter zal zijn. Die kan zijn warmte alleen kwijt aan het boilerwater, dus COP van ongeveer 1.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-05 23:18
Wordt vervolgd :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1G7l22TF9TEVvbOBeApnQoE_IM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IdLAab4PzCxGgZiIuiGgsJrO.gif?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
Zo, ziet er spectaculair uit.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 21:57
RNacoustics schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:48:
[...]

Zo, ziet er spectaculair uit.
Noem mij vervelend; maar doet me denken aan een artikeltje onlangs dat onderhoudsbedrijven niet op die plekken willen werken ;-)

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
martinusv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:18:
[...]

Ja, 0,75kWh zou een stilstandsverlies van ~30W betekenen. Dat is nog steeds erg goed voor een 300L vat.
Mijn WeHeat 200L vat heeft bij 50gr boilertemp een stilstandsverlies van ongeveer 40W.

Zoals ik al zei, de effectieve COP (therm boilervat in / wp elek in) van een SWW run ligt nog steeds boven de 1 (in mijn geval 1,1 a 1,6 afh van buitentemp en specifieke run). Dus daarmee is opwarmen via de wp nog steeds voordeliger dan puur elektrisch.

Ik heb geen ervaring met de BUH uit de binnenunit, maar ik verwacht dat deze behoorlijk inefficient zal zijn voor een SWW run omdat het hele aanvoercircuit van de wp opgewarmd moet worden. Ik verwacht dat opwarmen met een BUH direct in het boilervat een stuk efficienter zal zijn. Die kan zijn warmte alleen kwijt aan het boilerwater, dus COP van ongeveer 1.
Dank, dus wat ik dacht te zien - BUH in vat efficiënter dan WP-run kan dan eigenlijk niet. Tenzij er veel verlies is in de aanvoer. Ik ga het nog eens goed testen zodra ik er extra elektra heb aangesloten en de BUH in vat opnieuw aangesloten kan worden. Hopelijk kan dat ingesteld worden dat die altijd gebruikt moet worden.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 12:19
Beste Tweakers,

Ik heb een offerte voor plaatsing/koppeling van de Flint ontvangen van €3066 incl. subsidie.
De isobuizen van 32mm en de elektra en datakabel zijn al geheel door mij aangelegd van CVketel tot waar de Flint komt.
Vinden jullie dit een acceptabele offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 22:53
jelleeelco schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:30:
[...]

Wat bedoel je precies met 'naregeling met kleppen via evohome'? Heb je meerdere kleppen in je systeem? Als het slechts 1 klep is bij de vloerverwarming, die er iig of uit laten halen of open zetten en stroom eraf.

En hoe wordt je buffervat aangesloten, in de retour of als parallel systeem? Als je naregeling toepast zoals Evohome wordt een buffervat parallel geadviseerd meen ik. Om je systeemvolume te vergroten doen ze het in de retour, zodat je WP bij defrosts niet te kort komt aan warmte.

Bij mij was dezelfde keuze, en heb besloten het hele Evohome achter me te laten als regeling. Ik heb nu een honeywell T6 hangen die de WP aanstuurt op basis van de temperatuur in de woonkamer. De Evohome is nog wel 'aan', maar regelt eigenlijk alleen maar de knoppen op de radiatoren - hij genereert zelf geen warmtevraag meer naar een ketel.

Dit zorgt voor veel rust in het systeem. Buffervat ook helemaal niet nodig (vraag me ook af of dat bij jouw met VV wel moet).

Mengverdeler en klep(pen) t.z.t. eruit halen...die beperken de flow alleen maar.
Met een kleppenregeling bedoel ik dat elke kamer die een vloerverwarming heeft apart wordt geregeld voor de gewenste temperatuur. Dat is ook wat ik wil omdat sommige kamers niet verwarmd hoeven te worden en andere wel. Dat gebeurt met de HCI80 die met thermotoren de groepen dicht of opendraaid, zie foto. Ik zou dit niet willen missen en ben benieuwd hoe jij dat dan doet.

Waar het buffervat gaat komen weet ik nog niet. Ik zal daar ook kritisch meekijken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLvQit4eMUrLYhM951pT9W_2Wi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSt0jbV1jktkz5DjSPC1VSBM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 11:50
Ik ontving via een recent opgerichte lokale Weheat gebruikersgroep een waarschuwing die ik met toestemming hier ook even wil delen.
Vanochtend zag ik deze schade aan de isolatie van de toevoer- en retourleiding van mijn Blackbird, waarschijnlijk een Steenmarter op zoek naar materiaal om een nest te maken. Mijn leiding ligt in de voortuin en gaat via een kelderkoekoek de kelder in. Steenmarters komen overal , dus ook op een platdak.
Mogelijke bescherming tegen steenmarters:

- kippengas rondom de leidingen op de bodem of dak, of gaas rondom de leiding leggen.
- inspuiten met anti steenmarter spray ( wordt ook gebruikt om autoleidingen te beschermen)
- WC blokjes aan de leidingen bevestigen
- een bewegingssensorlamp gericht op de leidingen.

IK stuur dit ook door naar Weheat ter info en eventueel advies.
Als iemand nog andere suggesties heeft om de marters te verjagen, we horen het graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAjnTTfyx8nAlHz8sDQjUO75sWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HvAZOkSb2TUMwpgYQLPSNIS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28
RFIDguru schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:52:
Ik ontving via een recent opgerichte lokale Weheat gebruikersgroep een waarschuwing die ik met toestemming hier ook even wil delen.

[...]

[Afbeelding]
Dan woon je in de buurt ;-) zit in dezelfde mailgroep :-)

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

• RNacoustics
RFIDguru schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:52:

[...]

[Afbeelding]
Dank voor de info. Hier in Noord-Holland komen Steenmarters bijna niet voor. Er vliegen hier wel veel kraaien, dus houdt de boel in de gaten.

• the noise
Maarten58 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:11:
Beste Tweakers,

Ik heb een offerte voor plaatsing/koppeling van de Flint ontvangen van €3066 incl. subsidie.
De isobuizen van 32mm en de elektra en datakabel zijn al geheel door mij aangelegd van CVketel tot waar de Flint komt.
Heb je een onderbouwing/offerteregels?

• jelleeelco
Ditbenik schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:35:
[...]

Met een kleppenregeling bedoel ik dat elke kamer die een vloerverwarming heeft apart wordt geregeld voor de gewenste temperatuur. Dat is ook wat ik wil omdat sommige kamers niet verwarmd hoeven te worden en andere wel. Dat gebeurt met de HCI80 die met thermotoren de groepen dicht of opendraaid, zie foto. Ik zou dit niet willen missen en ben benieuwd hoe jij dat dan doet.

Waar het buffervat gaat komen weet ik nog niet. Ik zal daar ook kritisch meekijken.[Afbeelding]
Ah ok. Ik heb alleen beneden vloerverwarming (wel 75m2) en die staat altijd open. Als jij ook groepen altijd open hebt staan kun je je afvragen of een buffervat nodig is.

Ik heb nu alles open staan. Mocht het te warm worden, dan draait de Evohome (niet aangesloten op een CV of warmtepomp) de radiatorknoppen alsnog dicht.

• Maarten58
@the noise : wat bedoel je precies?

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:53
Maarten58 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:11:
Beste Tweakers,

Zit er een buffervat bij?

• the noise
Maarten58 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:39:
@the noise : wat bedoel je precies?
Zonder uitwerking van de losse posten is het wat lastig meekijken. Of heb je geen gespecificeerde aanbieding gekregen?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Ditbenik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:37:
Mengverdeler of niet?

Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).

Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.
Ik heb ongeveer hetzelfde, ook EvoHome, beneden 7 groeps mengverdeler, boven 6 groeps mengverdeler.
Alles wordt prima warm met 30 graden, ook met de Elga Ace.
Gaan eind januari (is nu de planning) ook naar BB80 met 300L boiler.
Laat voorlopig niks aanpassen aan de mengverdelers, het werkt nu prima.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Maarten58
Zonder buffervat, wat ik nu wens is het:
€2680,75 ; dat doen we!
We hoorden van installateurs dat het met 9 radiatoren, 15m2 vv, dat het zonder buffervat kon. Ik moet zeggen dat 47cm doorsnede niet te doen was in onze situatie.

[ Voor 26% gewijzigd door Maarten58 op 19-12-2024 17:21 ]

• Maarten58
Er zal totale istallatie zijn, alleen: ik leg de isobuizen van 32mm aan met elektra en stuurdraad van cvketel tot flint. En ik maak een grindkuil ter plekke.
Ook komt er een vuilfilter.

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15
Maarten58 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:19:
[...]

€2680,75 ; dat doen we!
We hoorden van installateurs dat het met 9 radiatoren, 15m2 vv, dat het zonder buffervat kon. Ik moet zeggen dat 47cm doorsnede niet te doen was in onze situatie.
Mag ik vragen van wie je deze offerte hebt? Ik heb er nu een van 1200 euro meer liggen. Vind ik net even te veel voor een Flint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten58
Ik mag geen reclame maken, maar dit is van De Groene Generatie. Zeg a.u.b. niet dat het via mij komt.

• Ronnie27
Maarten58 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:19:
[...]

€2680,75 ; dat doen we!
Dan heb je een mooie prijs, ik was 3384 euro kwijt voor mijn Flint,.daar zat een buffervat bij. Heb alleen een extra groep door een bevriende elektricien laten doen. Ik had nog een vrije leiding in de buurt van de pomp. Was zo gebeurt.
Heb 10 radiatoren, maar op de slaapkamers heb ik ze dicht gedaan (3.stuks) werd mij te warm daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronnie27 op 19-12-2024 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-05 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26Jo7Pi5JElSGcw5_w_VCbZGEX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFHwMimo3t5Z64GJvaz5vwgA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7KgYxcnA9AEw2PdtqKSf34TqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1eSrvei58MxDz7JBaCJpiKI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcVjPqWuKnagb6XoQSfu_ROKsmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ecj5KPSSXUYUN9dTmIIndtW6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05 00:27

ErikVers

e-Duurzaam

fresj schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
[...]

Ik heb het vat niet extra geïsoleerd. Sterker nog, de installatie staat in een enkelstenen schuurtje tegen mijn huis aan. Dat schuurtje moet ik nog isoleren. Misschien dat het 2-3 keer 5 minuten is. Dat zou al 0,75 zijn, maar zeker niet meer dan dat. Ik was er zelf ook best verbaasd over.

Als ik jouw ervaring lees, en ook de berichten hierboven lees, lijkt het me misschien wel slim om het boilervat op het elektrisch verwarmingselement onderin het boilervat te laten werken, zodat de warmtepomp helemaal losgekoppeld is van het boilervat en die stabieler kan draaien.

Iemand ervaring met de booster in de binnenunit? Werkt die fijn?
Weet je zeker dat je monitoring klopt? Dan zou deze 300L boiler een uniek product worden; hij heeft een A label met 48W stilstandverlies waarmee je op 1152Wh uitkomt per 24h.

Dit gaat normaal uit van delta van 45 graden tussen omgevingstemperatuur waar je boiler staat en temperatuur in de boiler. Bijvoorbeeld 20/65 of in jouw geval 15/60. Is je vat 50 graden dan zal het vast iets lager zijn dan de officiële 1152Wh alleen heb je ook nog leidingverliezen die we nu niet mee rekenen.

Ben benieuwd hoe er dan hier over 200/300Wh per 24h aan stilstandverlies kan worden gesproken?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Ronnie27 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:39:
[...]

Dan heb je een mooie prijs, ik was 3384 euro kwijt voor mijn Flint,.daar zat een buffervat bij. Heb alleen een extra groep door een bevriende elektricien laten doen. Ik had nog een vrije leiding in de buurt van de pomp. Was zo gebeurt.
Heb 10 radiatoren, maar op de slaapkamers heb ik ze dicht gedaan (3.stuks) werd mij te warm daar.
@Ronnie27 Dan valt het prijsverschil nog mee! Ik heb nog een groep nodig; wie is je elektricien?8)7 In het oosten..?

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten58 op 20-12-2024 01:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
the noise schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:53:
[...]

Noem mij vervelend; maar doet me denken aan een artikeltje onlangs dat onderhoudsbedrijven niet op die plekken willen werken ;-)
Gelukkig heeft een warmtepomp (Weheat heeft het zelfs in de manual staan) geen onderhoud nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:18
jelleeelco schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:58:
[...]

Gelukkig heeft een warmtepomp (Weheat heeft het zelfs in de manual staan) geen onderhoud nodig....
Dat zal best, maar de praktijk leert dat er altijd onverwachte complicaties kunnen optreden.
Overigens, zwaartekracht werkt ook tijdens installatie. Op de foto's die ik hier langs zie komen mis ik valbeveiliging. Hoe worden de arbo-regels hier opgevolgd? Of mis ik iets op de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-05 09:09
Hi, ik ben benieuwd of jullie standaard de 3kw elektrische element nemen bij de Sparrow. Mijn woning geeft een nodig vermogen van ongeveer 9kw aan bij -10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Laatst online: 29-05 11:23
maxdevries13 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:59:
Hi, ik ben benieuwd of jullie standaard de 3kw elektrische element nemen bij de Sparrow. Mijn woning geeft een nodig vermogen van ongeveer 9kw aan bij -10 graden.
De Sparrow heeft een vermogen van 6 kW bij -10 bij een aanvoer van 35 graden, dus dan kom je theoretisch gezien precies 3 kW tekort. Je moet dan wel zorgen dat je de voorgemonteerde binnenunit met ingebouwde BUH neemt en niet dat er een BUH in het boilervat zit, dan heb je er niets aan voor je CV systeem.

De voorgemonteerde binnenunit is duurder dan de compacte binnenunit, maar dat lijkt me in deze situatie wel de meest veilig optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 15:27
jelleeelco schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:58:
[...]

Ik heb daar bij WeHeat een rondleiding gehad.
Daar werd het ook medegedeeld.
Een andere bezoeker had de vraag over onderhoud gesteld omdat hij een offerte met service-contract had ontvangen van een installateur .
Niet nodig was het antwoord.
Zelf gewoon eens kijken of de buitenunit schoon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15
201WD schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:19:
[...]

Ik heb daar bij WeHeat een rondleiding gehad.
Daar werd het ook medegedeeld.
Een andere bezoeker had de vraag over onderhoud gesteld omdat hij een offerte met service-contract had ontvangen van een installateur .
Niet nodig was het antwoord.
Zelf gewoon eens kijken of de buitenunit schoon is.
Geen filters die schoongemaakt moeten worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Ollie71 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:24:
[...]

Alleen de vuilscheider, maar die zit binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fresj
ErikVers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:32:
[...]

Weet je zeker dat je monitoring klopt? Dan zou deze 300L boiler een uniek product worden; hij heeft een A label met 48W stilstandverlies waarmee je op 1152Wh uitkomt per 24h.

Dit gaat normaal uit van delta van 45 graden tussen omgevingstemperatuur waar je boiler staat en temperatuur in de boiler. Bijvoorbeeld 20/65 of in jouw geval 15/60. Is je vat 50 graden dan zal het vast iets lager zijn dan de officiële 1152Wh alleen heb je ook nog leidingverliezen die we nu niet mee rekenen.

Ben benieuwd hoe er dan hier over 200/300Wh per 24h aan stilstandverlies kan worden gesproken?
Ik heb het gemeten met een slimme meter in de meterkast en dan via de app. Daar kon ik precies de piekjes van 3 kW zien, meestal snachts, en dat waren er 1-3 per dag voor circa 5 minuten. Maar als ik de berichten hier lees kan dat bijna niet kloppen, dus wellicht heb ik iets over het hoofd gezien. We hadden destijds ook elektrische kacheltjes, maar die gaven piekjes van 2 kW over langere tijd. En koken uiteraard, maar dat kon ik ook apart herkennen.

Het elektrisch element is momenteel niet aangesloten, maar zodra ik een extra groep heb en hem weer aan kan sluiten, ga ik het wellicht eens preciezer meten met een slimme stekker.

==================================

Weet iemand van hier aan de hand is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIRD50DjUOaG1SinLKm6Vqtxng0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0xlIXs8N2WKJsgb0jHt9q6F.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een parallel buffervat. Watertemperatuur tussen WP en buffervat zakt ineens, watertemperatuur tussen buffervat en huis blijft gelijk. Watertemperatuur tussen WP en buffervat komt vervolgens weer in één klap omhoog.

En dat alles terwijl de warmtepomp uitstaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
Kirvis schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:43:
[...]

Hier gaat ie nu lekker op de stooklijn met 185 watt (Sparrow). Hij had wel even een reset nodig en ik begrijp nog steeds niets van het gedrag.

[Afbeelding]

Wat gebeurde er?
  • Als de thermostaat (Toon, OT) om warmte vroeg dan ging de WP pas aan als de 'gevraagde temp' op 40 graden stond.
  • De temp uit bleef dan meestal rond de 23/24 graden hangen met 500 watt in
  • Toen het warmer werd moduleerde hij niet terug en ging hij pendelen omdat dan snel de doeltemp weer bereikt was (zie screenshot hieronder)
  • Ik heb toen het max vermogen op 20% gezet en toen bleef hij pendelen (omdat de doeltemp in de woonkamer dan snel was bereikt)
  • Heel irritant dat ie niet uit zichzelf verder terug ging moduleren
[Afbeelding]

Toen heb ik het volgende gedaan:
  • Stooklijn ingesteld
  • Gezien het verschil tussen 'temp uit' en 'temp huis in' heb ik alle waarden in de stooklijn met 2 graden verlaagd, omdat hij daar op leek te sturen (en ja, de sensor is geisoleerd).
  • Als ik dan de limiet er vanaf haalde dan schoot ie weer meteen naar 500 watt en veel hogere temperaturen dan de gevraagde temp
  • Toen heb ik de limiet weer ingesteld op 20% en ging het goed. Weinig verbruik en stabiele temperatuur in huis dus acceptabel
  • Toen hij een legionellarun ging doen de limiet naar 100% gezet
  • Na de legionellerun ging ie meteen weer terug naar 190 watt, alsof ie een reset had gehad!
  • Nu draait ie al de hele nacht en dag op rond de 190 watt voor verwarming
  • Vanmorgen een SWW run en vanmiddaf een legionellarun gedaan
  • Temperatuur in de huiskamer is mooi stabiel met rond de 19.5 graden (was ingesteld op 19 graden)
[Afbeelding]

Voor nu werkt dit prima, omdat de zon niet schijnt (dan wordt het huis snel te warm). En met 190 watt kost het per dag ongeveer 4.5 kWh om het huis op temperatuur te houden, wat naar mijn idee meer dan prima is.

Maar eigenlijk wil ik dat ie dit gedrag laat zien op de OT aansturing en dan dus ook zo ver terugmoduleert als nu. Want dan gaat ie op een zeker moment uit en wordt het nog zuiniger.

Nog idealer zou zijn als je een gewenst temperatuurbereik kunt instellen in plaats van een setpoint, bijvoorbeeld tussen de 19 en 20 graden. Dan schakelt ie niet meteen uit als het 19 graden is en zou ie dus langere runs moeten maken zonder te pendelen.

Iemand enig idee waarom ie in eerste instantie de limiet nodig had om op de juiste manier terug te moduleren?
UPDATE

Het systeem draait nu ruim twee dagen op de stooklijn en lijkt steeds beter te gaan werken. De WP stuurt overduidelijk op de Watertemperatuur huis in parameter en niet op de Watertemperatuur uit parameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eXMQ4ymrZxywme3W9l5WOJ5saM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlVmlCag030FqNWt0eUf5ka8.png?f=fotoalbum_large

Dit versterkt mijn overtuiging dat de opzet met de sensor voor de temp huis in verbeterd moet worden en niet afhankelijk moet zijn van een gebruiker die hem zelf isoleert.@Weheat, lezen julie mee? Enige suggestie mbt hoe dit verbeterd kan worden?

Verbruik
Hij draait, zelf met de lagere temperaturen van gisteren en vannacht, op tussen de 190 en de 350 watt, waar ik wel blij van wordt. Zie screenshots hieronder voor het verbruik gisteren en vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9orjl1zRf6sB7Lge4u7hIvQTEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1V70lgfwibARnTZo54XwXoU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqMkjkOGKa0bXCQ4CNkT5kY0agc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIQWqBXAk3cBxdsbpRu29Cqk.jpg?f=fotoalbum_tile

Uitschakeling
Wat ik nog niet helemaal begrijp is wanneer de WP nu uitschakelt als ie op stooklijn staat. Je ziet in het eerste screenshot hierboven dat ie na een SWW run gisteren op Standby bleef, en op een zeker moment weer ging verwarmen. Het is mij nog niet geheel duidelijk waarom ie niet meteen weer ging verwarmen na die SWW run en waarom ie inschakelde.

Iemand enig idee hoe dit zit?

CV pomp schakelt elk uur in bij Standby
Wat wel apart was is dat de pomp elk uur even aan ging. Dat was te zien in de temperatuur die opeens veranderde in de grafieken en in het stroomverbruik van de binnenunit (zie onder). Dit heb ik bij gebruik van de thermostaat nooit zien gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k4zBvbG3hr5fwBNpVgZyd11KIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxzTtEw9BlPcvuTzfiDngPZN.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waarom de pomp elk uur even kort aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
fresj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:37:
[...]

Weet iemand van hier aan de hand is?

[Afbeelding]

Heb een parallel buffervat. Watertemperatuur tussen WP en buffervat zakt ineens, watertemperatuur tussen buffervat en huis blijft gelijk. Watertemperatuur tussen WP en buffervat komt vervolgens weer in één klap omhoog.

En dat alles terwijl de warmtepomp uitstaat...
Geinig, dit is precies waar mijn post hierboven over gaat. Ik zag ook opeens een verandering in temperatuur in de grafieken terwijl de WP op standby stond.

In mijn geval schakelde de pomp heel even in, en ik denk dat dit bij jou ook het geval is. Hij pompt dan warm water vanuit het huis richting de sensor waardoor de temp opeens rap stijgt.

Als je een kWh meter op je binnenunit hebt staan zou je dat moeten kunnen zien aan de hand van een klein piekje in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Ollie71 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:24:
[...]

Nee,
Gewoon buitenkant controleren zorgen dat hij vrij is van vuil of bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
Maarten58 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 01:20:
[...]

@Ronnie27 Dan valt het prijsverschil nog mee! Ik heb nog een groep nodig; wie is je elektricien?8)7 In het oosten..?
Hij beunt alleen bij familie en vrienden. Maar anders zou ik 500 euro bij moeten betalen voor een extra groep aan leggen. Hij vond dat schandalig duur. Koste mij 50 euro en een bak koffie😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@Ronnie27 Dank voor je reactie. Ik zal de Groene Generatie vragen wat het kost als zij het doen.
Wij gaan als mijn vrouw thuis is vanavond de offerte bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fresj
Kirvis schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:25:
[...]

Geinig, dit is precies waar mijn post hierboven over gaat. Ik zag ook opeens een verandering in temperatuur in de grafieken terwijl de WP op standby stond.

In mijn geval schakelde de pomp heel even in, en ik denk dat dit bij jou ook het geval is. Hij pompt dan warm water vanuit het huis richting de sensor waardoor de temp opeens rap stijgt.

Als je een kWh meter op je binnenunit hebt staan zou je dat moeten kunnen zien aan de hand van een klein piekje in het verbruik.
Volgens mij gaat het om hetzelfde inderdaad. Ik heb geen slimme meter op m'n binnenunit maar zie wel snachts piekjes precies op het hele uur van 40 watt. Denk inderdaad dat die pompen dan iets aan het doen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzmuxuTGO9cMa8imaIehX57dP5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SPOlvWU8kJ33pOyNFk6unxY.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vermoeden is de de WP uitschakelt na een SWW run omdat ie anders water van 40+ graden mogelijk in vloerverwarming zou kunnen gieten. Dat het een soort beveiliging is. In mijn geval onnodig en omdat ik nog een mengverdeler heb. (Dat zijn 4 pompen in totaal inc. die van het boilervat, zonde eigenlijk, ongeveer evenveel als de buitenunit qua verbruik lijkt het, al kan ik dat nog niet precies zien).

Ik ga binnenkort ook de stooklijn proberen. Welke stooklijn heb je genomen? Vermogenslimiet staat nu op max 20 procent en 4 uur per dag max 30 procent. Om te kijken of ie dan langer aan blijft op laag niveau en minder vaak uitschakelt.

En vraagje algemeen: hoe hebben jullie de sensor geïsoleerd? Heb er nu buismateriaal omheen gedaan maar dat lijkt niet ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door fresj op 20-12-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Kirvis schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:25:
[...]

Bij mij wordt de wp gestuurd via Tado thermostaat op open term en ik zie ook dat in standby de circulatiepomp elk uur even draait.

Ik zie dat jouw CV circulatiepomp op een veel lager vermogen ( ~20W) loopt dan bij mij (~38W).
Wie heeft dat ingesteld ?
Of heb jij een parallel buffervat met 2de pomp ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
fresj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:20:
[...]

Volgens mij gaat het om hetzelfde inderdaad. Ik heb geen slimme meter op m'n binnenunit maar zie wel snachts piekjes precies op het hele uur van 40 watt. Denk inderdaad dat die pompen dan iets aan het doen zijn.

[Afbeelding]

Mijn vermoeden is de de WP uitschakelt na een SWW run omdat ie anders water van 40+ graden mogelijk in vloerverwarming zou kunnen gieten. Dat het een soort beveiliging is.
Dit denk ik niet, omdat ie in andere gevallen wel meteen door ging met verwarmen na SWW. En gisteren bleef ie echt uren lang op Standby staan na de SWW run.
Ik ga binnenkort ook de stooklijn proberen. Welke stooklijn heb je genomen? Vermogenslimiet staat nu op max 20 procent en 4 uur per dag max 30 procent. Om te kijken of ie dan langer aan blijft op laag niveau en minder vaak uitschakelt.
Hieronder de stooklijn die ik heb ingesteld. Ben dus nog aan het testen of en hoe bij bijgesteld moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4G9gkldf4QbQ7Cgx5jpqRbhxbw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OrOkybmSy2BF6BjeQpFtGUKK.png?f=user_large

Het nadeel is wel dat ie blijft stoken, ook als dat in principe niet nodig is. Vandaag stond bijvoorbeeld de zon op het huis en werd het snel warmer dan 20 graden. Dat is wel een nadeel vind ik.
En vraagje algemeen: hoe hebben jullie de sensor geïsoleerd? Heb er nu buismateriaal omheen gedaan maar dat lijkt niet ideaal.
Buisisolatie met een uitsparing en daar weer een stukje losse buisisolatie overheen gemaakt met tiewraps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
martinusv schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:31:
[...]

Ik zie dat jouw CV circulatiepomp op een veel lager vermogen ( ~20W) loopt dan bij mij (~38W).
Wie heeft dat ingesteld ?
Of heb jij een parallel buffervat met 2de pomp ?
De pomp wordt aangestuurd vanuit de binnenunit met een PWM signaal.

Wij hebben 2 pompen: een voor CV en een voor SWW. De eerste draait meestal op ~20 watt en de tweede draait meestal op ~40 watt.

Als Weheat de software goed heeft geprogrammeerd dan wordt de pomp aangestuurd op basis van het uitgegeven vermogen en de delta T, zie onderstaande formule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_dlLKM0m1Me6UHMZ4XQ2Fb4r2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QA17zDthYD75R1lGOeH2EIOq.png?f=user_large

Als je het maximale vermogen en debiet van de pomp opzoekt zou je theoretisch gezien moeten kunnen berekenen of het vermogen dat ie op een bepaald moment vraagt ongeveer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
Vraagje, hoe hebben jullie je vermogens limiet en stille uren ingesteld (welke percentage )en waarom hebben jullie dit aangepast? Welk effect heeft het gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door Ronnie27 op 20-12-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Kirvis schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:18:
[...]

De pomp wordt aangestuurd vanuit de binnenunit met een PWM signaal.

Wij hebben 2 pompen: een voor CV en een voor SWW. De eerste draait meestal op ~20 watt en de tweede draait meestal op ~40 watt.

Als Weheat de software goed heeft geprogrammeerd dan wordt de pomp aangestuurd op basis van het uitgegeven vermogen en de delta T, zie onderstaande formule.

[Afbeelding]

Als je het maximale vermogen en debiet van de pomp opzoekt zou je theoretisch gezien moeten kunnen berekenen of het vermogen dat ie op een bepaald moment vraagt ongeveer klopt.
Ik gok dat het debiet in de warmtepomp zelf gemeten wordt en daarmee het geproduceerde thermische vermogen berekend wordt. Ik zou niet weten hoe je het uitgaande vermogen eenvoudig op een andere manier kunt bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
RFIDguru schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:08:
[...]

Ik gok dat het debiet in de warmtepomp zelf gemeten wordt en daarmee het geproduceerde thermische vermogen berekend wordt. Ik zou niet weten hoe je het uitgaande vermogen eenvoudig op een andere manier kunt bepalen.
Dat denk ik dus niet.

De pomp wordt modulerend aangestuurd met een PWM signaal vanuit de binnenunit (daarom lopen er ook twee kabels naartoe).

Mijn aanname is dat die informatie wordt gebruikt om het output vermogen te berekenen. Immers, als je weet hoeveel debiet de pomp levert doordat je hem zelf modulerend aanstuurt, waarom zou je dan nog een aparte debietmeter in de pomp zetten?

Als je installateur bent kan je in het portal zien wat het debiet is in liter per minuut, dus die data is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
RFIDguru schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:08:
[...]

Blijft de vraag op basis waarvan WeHeat de circulatiepompen instelt.
Vlak na installatie (half okt) stonden bij mij beide pompen (CV en SWW) op het zelfde vermogen van ~50W.
Na een paar weken tot op heden is dat ingesteld op CV=36W en SWW=44W.
Dit levert obv dT en Pout voor de CV een flow van ~1250l/u en voor SWW van 1400l/u
In het systeem van Kirvis is de flow duidelijk lager (~1000l/u) obv het screenshot in de 20 dec post.

Ik verwacht idd ook dat de wp nog een eigen flow meting doet om Pout te bepalen.
De flow kan niet alleen obv van de PWM instelling van de circulatiepomp worden bepaald omdat de CV systeem opvoerhoogte als onbekende parameter mee speelt.
De nauwkeurigheid van de gerapporteerde Pout wordt daarmee bepaald door die van de interne flowmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Kirvis schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:31:
[...]

Dat denk ik dus niet.

De pomp wordt modulerend aangestuurd met een PWM signaal vanuit de binnenunit (daarom lopen er ook twee kabels naartoe).

Mijn aanname is dat die informatie wordt gebruikt om het output vermogen te berekenen. Immers, als je weet hoeveel debiet de pomp levert doordat je hem zelf modulerend aanstuurt, waarom zou je dan nog een aparte debietmeter in de pomp zetten?

Als je installateur bent kan je in het portal zien wat het debiet is in liter per minuut, dus die data is bekend.
Ik weet niet of de relatie tussen het PWM signaal en het debiet voldoende nauwkeurig is. Ik kan me indenken dat de weerstand in de leidingen ook invloed heeft op het debiet. Maar dat ligt aan de constructie van de pomp. Als die per omwenteling een vaste hoeveelheid water doorstuurt, dan zal hooguit het toerental teruglopen bij veel weerstand. Als je het werkelijke toerental meet (met een sensor) heb je feitelijk een debietmeter die pompt. Maar geen idee of dit soort pompen zo werken, heb me er niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
Heeft iemand dit al eens gezien ?

Een glitch in de SWW sensors; het lijkt 1 sample punt waar beide sensoren -1grC aangeven.
En dit triggert een SWW run terwijl de daadwerkelijke SWW temp (boven en onder) nog ruim voldoende is.
Na 15min SWW schakelt de pomp weer over op verwarmen.

(Ook de kamertemp toont de -1grC glitch .....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUtE3oZ6Q1n4j9EDaqhrO5CUFaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJTXUwQrjHHFNlNjGUlujYUv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
  • Laatst online: 14:01
Achter wat voor groepen in de meterkast hebben jullie de Blackbird geplaatst.
een aardlekautomaat B16 of C16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:38

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
jelleeelco schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:27:
[...]

Dit was precies de reden voor mij om 800e meer te betalen voor een vakman...
Wat is volgens jou een vakman? Ben ook in meerdere offerte trajecten momenteel..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
RoDo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:03:
In de installatiehandleiding staat B. Hier wordt een Sparrow ook specifiek op type B groepen aangesloten door de installateur.

"• Een 20 A type B zekering en een aardlekschakelaar (RCD) met een waarde van 30 mA voor de warmtepomp.
• Een tweede 16 A type B zekering voor de binnenunit - als er een elektrische verwarming aanwezig is."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 15:35
RFIDguru schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:47:
[...]

Ik weet niet of de relatie tussen het PWM signaal en het debiet voldoende nauwkeurig is. Ik kan me indenken dat de weerstand in de leidingen ook invloed heeft op het debiet. Maar dat ligt aan de constructie van de pomp. Als die per omwenteling een vaste hoeveelheid water doorstuurt, dan zal hooguit het toerental teruglopen bij veel weerstand. Als je het werkelijke toerental meet (met een sensor) heb je feitelijk een debietmeter die pompt. Maar geen idee of dit soort pompen zo werken, heb me er niet in verdiept.
@Kirvis , @martinusv ,
Klopt…
Pwm signaal bepaalt de “power” van de pomp, niet de flow.
Bij het ingestelde power level heeft de pomp vervolgens een “pomp curve” dat is een flow/stuwdruk verhouding.
Als het cv circuit een sterke weerstand heeft dan is er weinig flow maar veel stuwdruk.
Als het cv circuit weinig weerstand heeft dan is er veel flow en weinig stuwdruk.
Bij dezelfde pwm setting dus.

Warmtepomp heeft dus een aparte flow meter.
Warmtepomp controller heeft een “gewenste flow”
En stuurt de pwm dusdanig aan dat die flow gehaald wordt.

Dat zal bij installaties met een cv circuit met hogere weerstand dus voor dezelfde flow een hogere pwm setting zijn dan voor een systeem met lage weerstand.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyduda
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-03 11:21
heroIII schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:45:
Na drie weken heb ik het gevoel dat deze nog niet draait zoals het zou moeten (kunnen).

Voorheen ongeveer 3.200m3 gasverbruik en daarom besloten om 2 x een BB te nemen in cascade opstelling. Bij de installatie heeft de instalateur uiteindelijk voor een andere optie gekozen waarbij 1 BB het SWW aanstuurt en de andere de verwarming (master-slave?). Wel zal de eerste BB bijspringen als de tweede het niet trekt. Ook hebben we een 300L boilervat van WeHeat en een 100L buffervat van Valliant.

Mijn bevinding is dat de warmtepomp hele korte runs maakt en (bijna) nooit de doel temperatuur haalt.
Ik heb hem nu op een stooklijn ingesteld aangezien het met de thermostaat nog onrustiger werd. De installateur gaat zeer binnenkort nieuwe Open Therm thermostaten plaatsen en denkt daarmee het probleem op te lossen. Heeft iemand met meer kennis enig idee of dit waarschijnlijk is?

[Afbeelding]
Je hebt twee warmtepompen die beide op OpenTherm geregeld kunnen worden. Heb je een thermostaat die alleen aan/uit kan doen of eentje die OpenTherm regelt?
Ik weet niet alles wat er aan data bij OpenThermover de lijn gaat, maar de gevraagde temperatuur en de werkelijke temperatuur evenals het type ketel zijn zonder meer gegevens die over de lijn gaan.
Met OpenTherm kan hij moduleren. Daarnaast vraag ik mij af of je een unit hebt die de cascade regeling doet. Als je die hebt dan ligt het aan het type of hij warmtepompen herkent of niet. Als deze niet herkent worden zal je huis aan/uit worden gestookt met hoge aanvoer temperatuur. Als de ene master is en de andere slave, heb je zo’n kastje mogelijk niet nodig en komt het aan op de regeling van WeHeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heyduda schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:52:
[...]

Je hebt twee warmtepompen die beide op OpenTherm geregeld kunnen worden. Heb je een thermostaat die alleen aan/uit kan doen of eentje die OpenTherm regelt?
Ik weet niet alles wat er aan data bij OpenThermover de lijn gaat, maar de gevraagde temperatuur en de werkelijke temperatuur evenals het type ketel zijn zonder meer gegevens die over de lijn gaan.
Met OpenTherm kan hij moduleren. Daarnaast vraag ik mij af of je een unit hebt die de cascade regeling doet. Als je die hebt dan ligt het aan het type of hij warmtepompen herkent of niet. Als deze niet herkent worden zal je huis aan/uit worden gestookt met hoge aanvoer temperatuur. Als de ene master is en de andere slave, heb je zo’n kastje mogelijk niet nodig en komt het aan op de regeling van WeHeat.
Moduleren kan ook zonder Opentherm.

Ben wel benieuwd hoe eea aangesloten is, en hoe het regeltechnisch in elkaar zit, of bvb de WP’s elkaar afwisselen ivm gelijke uren en of ook bij defrosts word gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
RoDo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:03:
Conform de richtlijnen van Weheat, B20 zekering + Aardlek via aparte Fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:08:
[...]

Conform de richtlijnen van Weheat, B20 zekering + Aardlek via aparte Fase.
.??? Mag dat? (In Nederland)?
B20 achter de 25A hoofdgroep zonder extra vermogens bewaking (zoals bij laadpalen)?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zo de 2 BBirds snorren hier inmiddels naar tevredenheid. Over bemeten wellicht met totaal 22 kW bij +7 maar helaas vereist vanwege nieuwbouw voorschriften.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/837V-q68XxnB3yeL2uBe5MRXNFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJvS0f4F4pIf6bbVbSanC6dH.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Zo, mijn saldering spaarpot is nu op, of te wel, jaar stroom verbruik staat nu op 0.
De BB heeft de afgelopen 2 maanden gemiddeld zo'n 30kWh per etmaal verbruikt.
Vorig jaar verbruikte ik in dezelfde perioden gemiddeld per etmaal 10m3 gas. is 600m3 over die 2 maanden.
Nu maar een paar m3 gas, tijdens o.a. defrost.
Ik heb dus al honderden Euro's bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
  • Laatst online: 14:01
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:26:
[...]

B20 achter de 25A hoofdgroep zonder extra vermogens bewaking (zoals bij laadpalen)?
Ik vraag het mijn ook af...
Dan zou je eventueel kunnen kiezen voor een aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
Zo de 2 BBirds snorren hier inmiddels naar tevredenheid. Over bemeten wellicht met totaal 22 kW bij +7 maar helaas vereist vanwege nieuwbouw voorschriften.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi vakwerk (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:26:
[...]

Op de aparte fase, zit alleen de buitenunit op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:42:
[...]

Dat kan natuurlijk bijna nergens, je wilt de rest van je huis ook over de fases verdelen.

Maar met een alamat zit je het veiligst, dan ben je onafhankelijk van bovenliggende beschermingen die door andere apparaten getriggerd zouden kunnen worden.

B20 lijkt me ook schromelijk overdreven voor een inverter WP die geen BUH heeft. En eigenlijk kan dat ivm selectiviteitseisen niet in een 3x25A aansluiting, maarja, het is niet anders. Zou zelf gewoon een 16A plaatsen, ben ook wel benieuwd waarom @Weheat hier voor een 20A kiest, wellicht alvast op het buitenland gericht waar zware (1x100A) enkelfasige aansluitingen wél de norm zijn. Maar dan nog steeds is het niet nódig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:42:
[...]

Aparte fase, als in “fase direct op de hoofdaansluiting waar verder niks op zit”?
Dat is “raar”, meestal heb je een 3x25A hoofdaansluiting waar 3x aardlek op zit en dan maximaal 4x16A per aardlek. In totaal dus maximaal 12x 16A.

Of bedoel je:
3x 25A hoofdaansluiting waar je achter 1 van die fases 1x 20A hangt?
Dan ga je dus naar maximaal 8x16A + 1x20A
Dat zou dan inderdaad mogen maar is wel een beetje “zonde” want je “mist” dan 3x 16A “die je had kunnen hebben”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:00:
[...]

Aparte fase, als in “fase direct op de hoofdaansluiting waar verder niks op zit”?
Dat is “raar”, meestal heb je een 3x25A hoofdaansluiting waar 3x aardlek op zit en dan maximaal 4x16A per aardlek. In totaal dus maximaal 12x 16A.

Of bedoel je:
3x 25A hoofdaansluiting waar je achter 1 van die fases 1x 20A hangt?
Dan ga je dus naar maximaal 8x16A + 1x20A
Dat zou dan inderdaad mogen maar is wel een beetje “zonde” want je “mist” dan 3x 16A “die je had kunnen hebben”.
Dat laatste. Weheat adviseert dit ook. Zie ook hoofdstuk 3.1 aansluit vermogen in de BB installatie handleiding. Wellicht inderdaad overkill. Het zou met een 16A alamat ook moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-05 09:42
Na ruim een maand een Sparrow P60 te hebben gebruikt kan ik niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben.
Het huis is lekker warm, het systeem lijkt echt te leren en waar in het begin nog wat aan/uit gedrag was, en hogere vs lagere temperaturen blijft de machine nu lekker snorren, op relatief warme dagen zoals deze week lekker op lage frequentie (tussen de 22% compressorvermogen en 36%) en dit is de temperatuur die ik de afgelopen 2 jaar heb gemeten als meest voorkomend hier, dus dat is prima.

De temperatuur in huis is lekker constant nu en behaaglijk, anders dan met mijn eigen instellingen van de CV.
Zelfs de houten trap kraakt niet meer :-)

Ik was bang voor geluid, en kon kiezen uit een opstelling op de grond, die dan een paar cm boven mijn vesterbank uit zou steken, wat ik niet mooi vond, of op een erker boven de eetkamer. Dat is een houten dakopbouw dus berucht voor geluid.

Gekozen voor die oplossing, wie niet waagt die niet wint.
De Sparrow staat op de bigfoots rauw op het dak, zoals opgesteld door de installateur (CB).

Na 2 weken draaien eind november, het was wat kouder dus het gevraagd vermogen hoger, was duidelijk dat rond de 68% compressorvermogen en hoger een brom te horen is. Daaronder nauwelijks, slechts heel zachtjes.
Omdat het wat kouder was en de brom bij hogere vermogens wel goed te horen was , en na rondkijken op het forum voor oplossingen heb ik tegelrubbers gekocht en onder iedere bigfoot 2 betontegels gelegd afgesteund op de rubber tegeldragers.

Helaas verergerde dat het probleem, blijkbaar had ik het gewicht en de stijfheid nu zo getuned dat vanaf 34% op heel specifieke plekken in de keuken een hele diepe zware brom te horen was die echt heel naar was. Wel grappig. Een halve meter verderop kon het weer stil zijn.
Zojuist de tegels en rubbers weer weggehaald en de pomp op zijn oude plek gezet. De tegels op rubbers tussen de poten gezet om zo wat massa op het dak te hebben. Nu is de brom zelfs een stuk achter dan in de eerste situatie en de nare tonen zijn helemaal weg. Pas vanaf 74% begin je hem te horen in de keuken, maar niet zo storend en met de radio zachtjes aan merk je het eigenlijk niet, dus ik laat het zo .

Erg tevreden dus al met al en tip: als je last hebt van gebrom en je wilt het zelf oplossen: gewoon proberen. Bij mij werkte de oplossing averechts maar is na herstellen van de oude situatie het 'gebrom' alsnog minder geworden. Het kan dus aan hele kleine dingetjes liggen en een beetje massa hier en daar kan een hoop betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:57:
[...]

Dat kan natuurlijk bijna nergens, je wilt de rest van je huis ook over de fases verdelen.

Maar met een alamat zit je het veiligst, dan ben je onafhankelijk van bovenliggende beschermingen die door andere apparaten getriggerd zouden kunnen worden.

B20 lijkt me ook schromelijk overdreven voor een inverter WP die geen BUH heeft. En eigenlijk kan dat ivm selectiviteitseisen niet in een 3x25A aansluiting, maarja, het is niet anders. Zou zelf gewoon een 16A plaatsen, ben ook wel benieuwd waarom @Weheat hier voor een 20A kiest, wellicht alvast op het buitenland gericht waar zware (1x100A) enkelfasige aansluitingen wél de norm zijn. Maar dan nog steeds is het niet nódig.
Selectiviteit is een onderwerp op zich.
Je moet de beide karakteristieken over elkaar heen leggen; een B20A is het advies van WeHeat. In je meterkast zit als je 3x25A hebt een C25A

Dat zijn dus twee verschillende karakteristieken en is een trap/stap verschil.
B versus C en 20A versus 25A

Vroeger met de smelt zekering sprak men over factor 1.6 verschil. Tegenwoordig (laatste 15 jaar) is het van belang dat de tabellen elkaar niet mogen kruizen.

Je geeft aan dat de B20A niet nodig is, ben ff benieuwd wat is max W van de BB? Zal toch niet voor de grap zijn dat men niet een B16A maar een B20A voorschrijft.

Je kunt met een goede verdeling prima nog andere groepen op de fase zetten waar je WeHeat op zit als je maar goed nadenkt over de verdeling. Een C25A klopt er niet zomaar uit, alleen tip; pak dit op in een los topic 😜👍

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 21-12-2024 12:32 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:10:
[...]

Dat laatste. Weheat adviseert dit ook. Zie ook hoofdstuk 3.1 aansluit vermogen in de BB installatie handleiding. Wellicht inderdaad overkill. Het zou met een 16A alamat ook moeten kunnen?
Zou kunnen alleen waarom het risico nemen dat je compressor na een defrost met -8 je B16 eruit tikt?
Als je dan ligt te slapen heb je een potentiele verassing in de ochtend 😜

Uiteraard laadpaal enkel met load balancing en verder altijd opletten met je verdeling in de kast.

Mocht je twijfelen; vraag een specialist je meterkast te beoordelen op tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
ErikVers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:29:
[...]

Zou kunnen alleen waarom het risico nemen dat je compressor na een defrost met -8 je B16 eruit tikt?
Als je dan ligt te slapen heb je een potentiele verassing in de ochtend 😜

Uiteraard laadpaal enkel met load balancing en verder altijd opletten met je verdeling in de kast.

Mocht je twijfelen; vraag een specialist je meterkast te beoordelen op tips.
Een gecertificeerde elektricien heeft voor mij de groepenkast beoordeelt en ingedeeld.
Ik heb nog geen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:57:
[...]

Een gecertificeerde elektricien heeft voor mij de groepenkast beoordeelt en ingedeeld.
Ik heb nog geen laadpaal.
Kun je dan ook zijn plan met alle verbruikers en de verdeling daarvan over de fases en aardlekken delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:07:
[...]

Kun je dan ook zijn plan met alle verbruikers en de verdeling daarvan over de fases en aardlekken delen?
Lijkt mij off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:10:
[...]

Handleiding
zie hoofdstuk 13: aansluitwaarde 230V, 16A.

Maximale vermogen dat hij daadwerkelijk gaat trekken kan je uitrekenen met lijstje onderaan hoofdstuk 13:
Bij -10C, 7.5kW met een cop van 2.7. Dan is electrisch vermogen 7.5kW/2.7 =2,7kW
En dus de stroom 2700W/230V = 11A
Dat gaat makkelijk op een 16A automaat.

[edit]
oh... electrisch verwarmings element is 3000W, dat komt neer op 3000W/230V = 13A
Kan op zich ook op een 16A automaat maar niet tegelijk met de warmtepomp.
Ook niet op een 20A automaat want 11A + 13A =24A.
Tja.. zolang ze niet tegelijk aan staan is het geen probleem
Geen idee hoe wegert dat regelt.

Aangezien aansluitwaarde op 16A staat zou het toch goed moeten zijn lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door Stefannn op 21-12-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:34:
[...]

Maximale vermogen dat hij daadwerkelijk gaat trekken kan je uitrekenen met lijstje onderaan hoofdstuk 13:
Bij -10C, 7.5kW met een cop van 2.7. Dan is electrisch vermogen 7.5kW/2.7 =2,7kW
Eens als dat de data is, goed punt om dan aan WeHeat te vragen. Normaal doe je de stap pas boven potentieel max vermogen van 3600W

Ik doe even de aanname dat dus de BB wel meer dan die 2700W die je noemt kan trekken. Het gaat om wat er in het allerergste geval kan worden opgenomen en daar pas je je installatieautomaat op af.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 21-12-2024 13:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SafX0gFOsNfbGIdYr1bOTGPvIlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EoQNuqh3I0uQ2A03Euh1CZq.jpg?f=fotoalbum_large
* teacher heeft ook wat naar boven gesjouwd....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 22:47
martinusv schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:40:
Heeft iemand dit al eens gezien ?

Een glitch in de SWW sensors; het lijkt 1 sample punt waar beide sensoren -1grC aangeven.
En dit triggert een SWW run terwijl de daadwerkelijke SWW temp (boven en onder) nog ruim voldoende is.
Na 15min SWW schakelt de pomp weer over op verwarmen.

(Ook de kamertemp toont de -1grC glitch .....)

[Afbeelding]
Dat soort glitches zie ik om de haverklap voorbij komen. Net als niet bestaande apparaten die aan gaan (aan/uit thermostaat, CV ketel). Volgens WeHeat is dat niet iets om je zorgen over te maken. Kan zijn maar ik vind het wel slordig en storend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RFIDguru
ErikVers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:36:
[...]

Eens als dat de data is, goed punt om dan aan WeHeat te vragen. Normaal doe je de stap pas boven potentieel max vermogen van 3600W

Ik doe even de aanname dat dus de BB wel meer dan die 2700W die je noemt kan trekken. Het gaat om wat er in het allerergste geval kan worden opgenomen en daar pas je je installatieautomaat op af.
Ik heb contact gehad met Weheat over de automaat voor een Sparrow. Voor een BB wordt een 20A versie aanbevolen, voor een Sparrow is 16A genoeg. Het gaat niet over de continue stroom, maar over de inschakelpiek van met name de compressor. Overigens kunnen dergelijke automaten een forst hogere spiekstroom verwerken dan hun nominale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RFIDguru schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb contact gehad met Weheat over de automaat voor een Sparrow. Voor een BB wordt een 20A versie aanbevolen, voor een Sparrow is 16A genoeg. Het gaat niet over de continue stroom, maar over de inschakelpiek van met name de compressor. Overigens kunnen dergelijke automaten een forst hogere spiekstroom verwerken dan hun nominale waarde.
Welke inschakelpiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
Als de warmtepomp (compressor) aanslaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:34:
[...]

Handleiding

[edit]
oh... electrisch verwarmings element is 3000W, dat komt neer op 3000W/230V = 13A
Kan op zich ook op een 16A automaat maar niet tegelijk met de warmtepomp.
Ook niet op een 20A automaat want 11A + 13A =24A.
Tja.. zolang ze niet tegelijk aan staan is het geen probleem
Geen idee hoe wegert dat regelt.

Aangezien aansluitwaarde op 16A staat zou het toch goed moeten zijn lijkt me.
Er staan dus twee verschillende aansluitwaarde in het installatie document. Lekker duidelijk allemaal!
En de elektrisch verwarmingselement mag nooit op dezelfde groep van de buitenunit aangesloten worden. Dus dat is geen issue.

@Weheat, moet de BB nu op 16A of 20A afgezekerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

Dan heb ik het goed gedaan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36

TM4

Allen - ik heb op dit moment een offerte lopen bij Quatt maar communicatie via salesteam gaat daar nu erg stroef (wacht al ruim een week op antwoord op een simpele vraag en offerte is inmiddels verlopen).
Flint P40 zie ik ook wel zitten maar is nu wel kort dag om alles in gang te zetten en nog in aanmerking te komen voor volledige subsidie. Volgens mij moet ik dan een aanbetaling doen in 2024.
Zijn er nog mogelijkheden om (omgeving Haarlem) voor dit jaar om een offerte voor een Flint P40 4 KW inclusief installatie af te tikken en zo volledige subsidie veilig te stellen? Had al een offerte van Quatt, vraag ging alleen om een detail en mijn installatie is volgens mij niet ingewikkeld (plat dak, makkelijk bereikbaar via zolder waar heea geinstalleerd moet worden en mijn CV ketel hangt).

Geen haast met plaatsing. Uiteraard zoek ik wel naar een betrouwbaar bedrijf. Tijdje geleden een weheat installateur gebeld maar daar had ik toen geen goed gevoel bij en heb toen gekozen voor het quatt traject (er vanuit gaande dat die heea goed zouden begeleiden en dat blijkt dus niet helemaal te kloppen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
[...]

Wij hadden al twee automaten in de groepenkast zitten na onze verbouwing 2 jaar geleden. Voor de binnenunit een 3-fase B16 (gewone automaat) en voor de buitenunit een 3-fase C16 (aardlekautomaat).

(Toen dachten we nog aan een NIBE systeem)

Onze Sparrow draait prima op 1 van de fasen van de automaat. De andere fasen zijn in beide gevallen niet aangesloten.

Uiteraard wel gezorgd dat binnen- en buitenunit op een aparte fase zitten ivm BUH in boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:08:
Allen - ik heb op dit moment een offerte lopen bij Quatt maar communicatie via salesteam gaat daar nu erg stroef (wacht al ruim een week op antwoord op een simpele vraag en offerte is inmiddels verlopen).
Flint P40 zie ik ook wel zitten maar is nu wel kort dag om alles in gang te zetten en nog in aanmerking te komen voor volledige subsidie. Volgens mij moet ik dan een aanbetaling doen in 2024.
Zijn er nog mogelijkheden om (omgeving Haarlem) voor dit jaar om een offerte voor een Flint P40 4 KW inclusief installatie af te tikken en zo volledige subsidie veilig te stellen? Had al een offerte van Quatt, vraag ging alleen om een detail en mijn installatie is volgens mij niet ingewikkeld (plat dak, makkelijk bereikbaar via zolder waar heea geinstalleerd moet worden en mijn CV ketel hangt).

Geen haast met plaatsing. Uiteraard zoek ik wel naar een betrouwbaar bedrijf. Tijdje geleden een weheat installateur gebeld maar daar had ik toen geen goed gevoel bij en heb toen gekozen voor het quatt traject (er vanuit gaande dat die heea goed zouden begeleiden en dat blijkt dus niet helemaal te kloppen).
Check de WeHeat site, klik op de knop "Vind een installateur", zoek een paar lokale / landelijke.
Bel ze maandag op, en leg je vraag voor... WeHeat werkt met verschillende installateurs, allemaal andere aanpak etc. Op je vraag kun je hier geen ander antwoord verwachten.

https://www.weheat.nl/vind-een-installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Razer schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:28:
[...]

Check de WeHeat site, klik op de knop "Vind een installateur", zoek een paar lokale / landelijke.
Bel ze maandag op, en leg je vraag voor... WeHeat werkt met verschillende installateurs, allemaal andere aanpak etc. Op je vraag kun je hier geen ander antwoord verwachten.

https://www.weheat.nl/vind-een-installateur
Ga ik zeker doen, in de tussentijd staat mijn DM open en hoop ik toch nog op wat input op mijn vraag. Wellicht zit er nog iemand anders in dit last-minute traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:08:

Je kan het nog via Coolblue proberen. Om voor de subsidie regeling van 2024 in aanmerking te komen, moet je dit jaar nog opdracht plaatsen. Maar er is bij RVO een overgangsregeling, dat je in 2025 mag installeren.

Quatt werkt nog met R32 koudemiddel. Ik persoonlijk zou daar niet meer in investeren. R32 mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:32:
[...]

Ga ik zeker doen, in de tussentijd staat mijn DM open en hoop ik toch nog op wat input op mijn vraag. Wellicht zit er nog iemand anders in dit last-minute traject.
Gebruik werkspot.nl ; dan krijg je installatiebureaus's in je buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Je hebt het sowieso goed gedaan.
Je kan nu alleen geen extra groepen op die hoofdfase aansluiten.

Die “piekstromen” is naar mijn mening beetje onzin. Zo’n zekering is traag genoeg.
Met B16 gaat hij het echt wel doen.

Mijn advies:
- nu laten zitten, er zit niks fout (ten minste zolang je inderdaad enkel de B20 op die ene hoofdfase hebt zitten)
- mocht je later meer groepen nodig hebben vervangen door een B16, dan kan je 3 groepen bijmaken.

B20 in installatie handleiding zetten is mijns inziens een beetje “misdadig”. Dat past op geen enkele manier bij wat in Nederland gebruikelijk is. En gezien de normaal last van 11A ook werkelijk nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Stefannn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:48:
[...]

Je hebt het sowieso goed gedaan.
Je kan nu alleen geen extra groepen op die hoofdfase aansluiten.

Die “piekstromen” is naar mijn mening beetje onzin. Zo’n zekering is traag genoeg.
Met B16 gaat hij het echt wel doen.

Mijn advies:
- nu laten zitten, er zit niks fout (ten minste zolang je inderdaad enkel de B20 op die ene hoofdfase hebt zitten)
- mocht je later meer groepen nodig hebben vervangen door een B16, dan kan je 3 groepen bijmaken.

B20 in installatie handleiding zetten is mijns inziens een beetje “misdadig”. Dat past op geen enkele manier bij wat in Nederland gebruikelijk is. En gezien de normaal last van 11A ook werkelijk nergens voor nodig.
Ach, voor mijn situatie voldoende groepen. En die 20A, baat het niet dan schaadt het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

teacher schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:39:
[Afbeelding]
* teacher heeft ook wat naar boven gesjouwd....
Sjouwen is niet het punt. Goed installeren wel 🤗wordt het een d.h.z project?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
mabori schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:14:
Na ruim een maand een Sparrow P60 te hebben gebruikt kan ik niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben.
Het huis is lekker warm, het systeem lijkt echt te leren en waar in het begin nog wat aan/uit gedrag was, en hogere vs lagere temperaturen blijft de machine nu lekker snorren, op relatief warme dagen zoals deze week lekker op lage frequentie (tussen de 22% compressorvermogen en 36%) en dit is de temperatuur die ik de afgelopen 2 jaar heb gemeten als meest voorkomend hier, dus dat is prima.

De temperatuur in huis is lekker constant nu en behaaglijk, anders dan met mijn eigen instellingen van de CV.
Zelfs de houten trap kraakt niet meer :-)

Ik was bang voor geluid, en kon kiezen uit een opstelling op de grond, die dan een paar cm boven mijn vesterbank uit zou steken, wat ik niet mooi vond, of op een erker boven de eetkamer. Dat is een houten dakopbouw dus berucht voor geluid.

Gekozen voor die oplossing, wie niet waagt die niet wint.
De Sparrow staat op de bigfoots rauw op het dak, zoals opgesteld door de installateur (CB).

Na 2 weken draaien eind november, het was wat kouder dus het gevraagd vermogen hoger, was duidelijk dat rond de 68% compressorvermogen en hoger een brom te horen is. Daaronder nauwelijks, slechts heel zachtjes.
Omdat het wat kouder was en de brom bij hogere vermogens wel goed te horen was , en na rondkijken op het forum voor oplossingen heb ik tegelrubbers gekocht en onder iedere bigfoot 2 betontegels gelegd afgesteund op de rubber tegeldragers.

Helaas verergerde dat het probleem, blijkbaar had ik het gewicht en de stijfheid nu zo getuned dat vanaf 34% op heel specifieke plekken in de keuken een hele diepe zware brom te horen was die echt heel naar was. Wel grappig. Een halve meter verderop kon het weer stil zijn.
Zojuist de tegels en rubbers weer weggehaald en de pomp op zijn oude plek gezet. De tegels op rubbers tussen de poten gezet om zo wat massa op het dak te hebben. Nu is de brom zelfs een stuk achter dan in de eerste situatie en de nare tonen zijn helemaal weg. Pas vanaf 74% begin je hem te horen in de keuken, maar niet zo storend en met de radio zachtjes aan merk je het eigenlijk niet, dus ik laat het zo .

Erg tevreden dus al met al en tip: als je last hebt van gebrom en je wilt het zelf oplossen: gewoon proberen. Bij mij werkte de oplossing averechts maar is na herstellen van de oude situatie het 'gebrom' alsnog minder geworden. Het kan dus aan hele kleine dingetjes liggen en een beetje massa hier en daar kan een hoop betekenen.
Ah, dus hij leert wel degelijk? Ik ben na ongeveer 1,5 week overgestapt op vermogenslimieten omdat ik de pomp teveel onnodig omhoog, omlaag en dan weer uit vond gaan. Nu met een vermogenslimiet draait ie constant 24 uur per dag, al warmtie wel wat langzamer op na een SWW-run.

Misschien heb ik dat te vroeg gedaan en moet ik de WP de tijd geven om het huis te leren kennen. Blijft wel de vraag over: is het beter en zuiniger als de WP elke dag 5-6 uur uit staat of als ie 24/7 op laag niveau pruttelt? Ik geloof dat elke uit/aan een kwartiertje van de levensduur kost, hoorde ik ergens een keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4

TM4

RNacoustics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:36:
[...]

Je kan het nog via Coolblue proberen. Om voor de subsidie regeling van 2024 in aanmerking te komen, moet je dit jaar nog opdracht plaatsen. Maar er is bij RVO een overgangsregeling, dat je in 2025 mag installeren.

Quatt werkt nog met R32 koudemiddel. Ik persoonlijk zou daar niet meer in investeren. R32 mag vanaf 2027 niet meer verkocht worden.
Coolblue is wel een goed bedrijf, net even op hun site gekeken. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Maarten58 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:42:
[...]

Gebruik werkspot.nl ; dan krijg je installatiebureaus's in je buurt.
Zijn er geen voordelen om het door een installateur te laten doen die bij weheat is aangesloten? Vind het sowieso wel prettig als je een beetje professioneel geholpen wordt. Zeker met subsidie en nazorg.. Wellicht een optie als de rest niet lukt..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 12:08

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Carboy54 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:20:
[...]

Sjouwen is niet het punt. Goed installeren wel 🤗wordt het een d.h.z project?
Gedeeltelijk wel, maar heb ook bevriende installateur. :Y
offtopic:
leuk verhaal: we waren samen op de tweakers dag, en op een gegeven moment was ik hem kwijt; vond ik hem in de instructieruimte druk in gesprek met een weheat techneut met stiften en whiteboards; kennelijk zat er een klein foutje in de weheat installatietekening :o ..

Gisteren kwam ook de klober dubbele dakdoorvoer binnen: die gaat het ook een stuk makkelijker maken.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwproducten.nl/voeG46nB.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 21-12-2024 18:41 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
TM4 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:32:
[...]

Offertes 2024 tellen volgens mij ook nog mee voor een subsidieaanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
201WD schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:01:
[...]

Offertes 2024 tellen volgens mij ook nog mee voor een subsidieaanvraag
Volgens RVO niet, maar volgens hun mag je zelf ook niets doen…..

Edit: @Technician- hieronder heeft gelijk, normaal is installatiedatum geldend maar daar hebben ze nu een regeling voor getroffen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-12-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:00
bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:33:
[...]

Volgens RVO niet, maar volgens hun mag je zelf ook niets doen…..
Jawel, en RVO schrijft het heel helder.
Er moet een bewijs van koop zijn in 2024. Een getekende offerte, schrijven installateur of ander aankoopbewijs.

Dus je kunt nu nog relaxt wat inkopen en vlg jaar montage laten doen met 2024 subsidie.

Van de site van RVO:
Let op: Voor warmtepompen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas in 2025 worden geïnstalleerd, geldt een overgangsregeling. Als u in 2025 de subsidie aanvraagt en een bewijs van aanschaf uit 2024 aanlevert, ontvangt u de subsidie die gold in 2024. Dit bewijs kan zijn: een kopie van de opdracht of opdrachtbevestiging uit 2024, een digitaal getekende offerte of een digitale schriftelijke bevestiging van het installatiebedrijf.

[ Voor 35% gewijzigd door Technician- op 21-12-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Weekendje weg en de thermostaat op 18 gezet (ipv 20.5). Vanmorgen vanuit hotel op 20.5 gezet. Sparrow ging gelijk vol aan de bak, gevraagde watertemperatuur van 60 graden en CV sprong bij (zij het zeer miniem). Thermostaat naar 18.5 gezet. Watertemperatuur werd 35 ipv 60 en CV sloeg dan ook af. Sparrow bleef 100% draaien.

Tot dusver wat ik verwachtte: beter kleine stapjes omhoog dan 2-3 graden. Maar ik dacht dat de Sparrow max 9kW kon leveren bij +7. Het is nu 6.8 C en Sparrow levert bijna 11kW...iemand een idee hoe dat kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSDpm4al3ZbDE65SAoyrSFBkTOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILfbOnbcqDfjEzGJABcJtuBX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jelleeelco schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:31:
Weekendje weg en de thermostaat op 18 gezet (ipv 20.5). Vanmorgen vanuit hotel op 20.5 gezet. Sparrow ging gelijk vol aan de bak, gevraagde watertemperatuur van 60 graden en CV sprong bij (zij het zeer miniem). Thermostaat naar 18.5 gezet. Watertemperatuur werd 35 ipv 60 en CV sloeg dan ook af. Sparrow bleef 100% draaien.

Tot dusver wat ik verwachtte: beter kleine stapjes omhoog dan 2-3 graden. Maar ik dacht dat de Sparrow max 9kW kon leveren bij +7. Het is nu 6.8 C en Sparrow levert bijna 11kW...iemand een idee hoe dat kan?

[Afbeelding]
60gr? Jezus. Doet je thermostaat dat? Wederom bewijs dat we zo snel van die stoorzenders af moeten.

Maar je vergeet de factor tijd, de specsheet geeft een vermogen op dat hij voor langere tijd kan leveren, ik neem aan dat hij dit bij jou niet uren heeft volgehouden?
De 9kW Pana van mn ouders levert ook af en toe richting de 11kW, en mijn 5kW heb ik ook al over de 6 gezien. Let wel: de Kamstrup is het niet altijd eens met wat de WP meet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:49:
[...]

60gr? Jezus. Doet je thermostaat dat? Wederom bewijs dat we zo snel van die stoorzenders af moeten.

Maar je vergeet de factor tijd, de specsheet geeft een vermogen op dat hij voor langere tijd kan leveren, ik neem aan dat hij dit bij jou niet uren heeft volgehouden?
De 9kW Pana van mn ouders levert ook af en toe richting de 11kW, en mijn 5kW heb ik ook al over de 6 gezien. Let wel: de Kamstrup is het niet altijd eens met wat de WP meet.....
Ja, de thermostaat vraagt dan 60 graden aanvoertemperatuur. Eigenlijk bewijst dit voor mij dat zelfs een verlaging van een paar graden gedurende een weekendje weg beter achterwege kan worden gelaten. Kost veel te veel energie om alles weer warm te krijgen.

Maar ik zou willen dat er een modus was waarmee je kon zeggen: naar 20.5 graden in 12 uur. Ipv dat hij nu zomaar die 20.5 probeert te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillieTurf
  • Laatst online: 21-03 19:50
jelleeelco schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:14:
[...]

Ja, de thermostaat vraagt dan 60 graden aanvoertemperatuur. Eigenlijk bewijst dit voor mij dat zelfs een verlaging van een paar graden gedurende een weekendje weg beter achterwege kan worden gelaten. Kost veel te veel energie om alles weer warm te krijgen.

Maar ik zou willen dat er een modus was waarmee je kon zeggen: naar 20.5 graden in 12 uur. Ipv dat hij nu zomaar die 20.5 probeert te gaan.
Dat zou een wereldoplossing zijn, ik merk dit het zelfde. Heb nu een week de warmtepomp, merk dat ik het anders je huis verwarming is dat traditioneel met een CV ketel, gasverbruik vind ik nog aan de 'hoge' kant omdat het systeem meent dat het in 15 minuten tijd verwarmd moet worden.

Snachts laat ik het afkoelen naar 18,5 en daarna weer verwarmen naar 19. Volgens mij kan ik beter 24/7 de temperatuur op 20 graden zetten. De vloerverwarming wordt niet zo warm als bij de CV ketel.

Daarnaast nog een vraag aan de experts. Circulatiepomp draait terwijl de warmtepomp standby staat (dus uit) dit zorgt ervoor dat er op een gegeven moment ook koud water rondgepompt wordt en de vloer dus nog sneller afkoelt dan die warm wordt. Ik wil die graag uit hebben als de pomp ook uit staat. Wie o wie kan mij helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9fF_JVet4yrSNrQDcVo2TsUmx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecdf9cJzeXTh9zgwTjnbqTWI.jpg?f=fotoalbum_large

Het is overigens niet altijd zo dat de circulatiepomp draait. Ik ben er nog niet achter wat nu maakt dat deze wel of niet draait. Storend is het in ieder geval.
Pagina: 1 ... 39 ... 85 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.