Wat bedoel je precies met 'naregeling met kleppen via evohome'? Heb je meerdere kleppen in je systeem? Als het slechts 1 klep is bij de vloerverwarming, die er iig of uit laten halen of open zetten en stroom eraf.Ditbenik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:37:
Mengverdeler of niet?
Bij alle informatie over de verdelers ben ik toch wat in verwarring geraakt en zou ik graag jullie mening horen. In januari plaatst Atlas bij ons de blackbird met 300 l boilervat en 50 liter buffervat. We gaan van het gas af (we hebben nu een Techneco Elga en een grote Intergas CW6 ketel).
Op de benedenverdieping is er vloerverwarming met een naregeling met kleppen gestuurd door de Evohome. Het is een mengverdeler met pomp en thermostaatknop. Op de bovenverdieping zijn nu nog twee kamers met een elk een gewone radiator. De watertemperatuur van ons huidige systeem is 30 graden. De radiatoren krijgen de kamers daarmee wel warm, maar het duurt lang. Misschien moet ze vervangen worden door ltv radiatoren die ook kunnen koelen, maar dat zit nu niet in de offerte. Ook lees ik in de offerte niets over het aanpassen van de vloerverdeler, maar wat moet er in mijn geval nu gebeuren? Ik ben het spoor bijster en zou jullie hulp erg op prijs stellen.
En hoe wordt je buffervat aangesloten, in de retour of als parallel systeem? Als je naregeling toepast zoals Evohome wordt een buffervat parallel geadviseerd meen ik. Om je systeemvolume te vergroten doen ze het in de retour, zodat je WP bij defrosts niet te kort komt aan warmte.
Bij mij was dezelfde keuze, en heb besloten het hele Evohome achter me te laten als regeling. Ik heb nu een honeywell T6 hangen die de WP aanstuurt op basis van de temperatuur in de woonkamer. De Evohome is nog wel 'aan', maar regelt eigenlijk alleen maar de knoppen op de radiatoren - hij genereert zelf geen warmtevraag meer naar een ketel.
Dit zorgt voor veel rust in het systeem. Buffervat ook helemaal niet nodig (vraag me ook af of dat bij jouw met VV wel moet).
Mengverdeler en klep(pen) t.z.t. eruit halen...die beperken de flow alleen maar.