Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38
jelleeelco schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:14:
[...]

Ja, de thermostaat vraagt dan 60 graden aanvoertemperatuur. Eigenlijk bewijst dit voor mij dat zelfs een verlaging van een paar graden gedurende een weekendje weg beter achterwege kan worden gelaten. Kost veel te veel energie om alles weer warm te krijgen.

Maar ik zou willen dat er een modus was waarmee je kon zeggen: naar 20.5 graden in 12 uur. Ipv dat hij nu zomaar die 20.5 probeert te gaan.
Dt is te ondervangen door zelf elke 4-5 uur de thermostaat met 0.5 te verhogen voordat je weer thuis komt, niet ideaal maar werkt wel :)

Ik heb ook al feedback formulier ingevuld bij Weheat dat er een instel mogelijkheid moet komen waar je kunt kiezen uit een WP only regeling waar het 6 uur mag duren voordat die x graden gestegen is, comfort instelling waar kortstondig wel CV bijgeschakeld mag worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BillieTurf schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:29:
[...]

Dat zou een wereldoplossing zijn, ik merk dit het zelfde. Heb nu een week de warmtepomp, merk dat ik het anders je huis verwarming is dat traditioneel met een CV ketel, gasverbruik vind ik nog aan de 'hoge' kant omdat het systeem meent dat het in 15 minuten tijd verwarmd moet worden.

Snachts laat ik het afkoelen naar 18,5 en daarna weer verwarmen naar 19. Volgens mij kan ik beter 24/7 de temperatuur op 20 graden zetten. De vloerverwarming wordt niet zo warm als bij de CV ketel.

Daarnaast nog een vraag aan de experts. Circulatiepomp draait terwijl de warmtepomp standby staat (dus uit) dit zorgt ervoor dat er op een gegeven moment ook koud water rondgepompt wordt en de vloer dus nog sneller afkoelt dan die warm wordt. Ik wil die graag uit hebben als de pomp ook uit staat. Wie o wie kan mij helpen.

Het is overigens niet altijd zo dat de circulatiepomp draait. Ik ben er nog niet achter wat nu maakt dat deze wel of niet draait. Storend is het in ieder geval.
Vorstbeveiliging? Wat was de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:44
[...]

Daarnaast nog een vraag aan de experts. Circulatiepomp draait terwijl de warmtepomp standby staat (dus uit) dit zorgt ervoor dat er op een gegeven moment ook koud water rondgepompt wordt en de vloer dus nog sneller afkoelt dan die warm wordt. Ik wil die graag uit hebben als de pomp ook uit staat. Wie o wie kan mij helpen.
Ik heb geen weheat dus kan het niet specifiek voor de weheat zeggen.
Maar het is in algemene zin vrij gebruikelijk dat de circulatiepomp blijft draaien of “behoorlijk veel” draait.

Enerzijds staat een monoblock buiten. Om bevriezing te voorkomen zal circulatie geactiveerd worden zodra er ook maar het minste risico is er op enige component bevriezing optreedt. En bedenk daarbij dat de condensor veel kouder is dan de buitentemperatuur.

Anderzijds heeft een gebruikelijk systeem geen water sensoren in de vloer of radiatoren. De enige manier waarop het systeem weet in hoeverre de vloer danwel radiatoren op temperatuur zijn is middels de temperatuur van het circulatie water. Meestal is de circulatie daarom constant. In principe kan een “slimme” controller ook elk half een 5 minuten draaien om een sampled te nemen, gecombineerd met mooie zelflerende voorspel algoritmes.. maar goed .. dat is “in principe”….

Nb…
Ik heb zelf mijn controller volledig zelf gemaakt. Ik heb speciaal daarvoor een temperatuur sensor in de vloer. Middels een speciaal daarvoor meegestorte separate buis. Dat heeft echter vrijwel niemand.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-06 23:12
fresj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:16:
[...]

Ah, dus hij leert wel degelijk? Ik ben na ongeveer 1,5 week overgestapt op vermogenslimieten omdat ik de pomp teveel onnodig omhoog, omlaag en dan weer uit vond gaan. Nu met een vermogenslimiet draait ie constant 24 uur per dag, al warmtie wel wat langzamer op na een SWW-run.

Misschien heb ik dat te vroeg gedaan en moet ik de WP de tijd geven om het huis te leren kennen. Blijft wel de vraag over: is het beter en zuiniger als de WP elke dag 5-6 uur uit staat of als ie 24/7 op laag niveau pruttelt? Ik geloof dat elke uit/aan een kwartiertje van de levensduur kost, hoorde ik ergens een keer?
Ja dat gedrag is bij mij weg nu, dus ik neem aan dat het systeem leert. Heb trouwens ook een Honeywell T6 OT. Wellicht dat die ook leert dus wie van beiden de baas is weet ik niet, maar het werkt goed.

Verder heb ik nog een verdeler met pomp met thermostaatkraan op de aanvoer. Dat lijkt wel een dingetje. Als ie daar tegen de thermostaattemperatuur aankomt stopt de doorstroom door d evloer, en kan ie zn warmte niet kwijt en gaat ie hard de temperatur opvoeren in de hoop op een reactie van de kamertemperatuur, die natuurlijk niks meer doet.

Ik hou de temperatuur nu dus gewoon lekker constant en dan kan ie het met een lage watertemperatuur makkelijk bijbenen, en blijft dus gewoon lekker constant doordraaien op laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 21-07 16:11
Tot dusver wat ik verwachtte: beter kleine stapjes omhoog dan 2-3 graden. Maar ik dacht dat de Sparrow max 9kW kon leveren bij +7. Het is nu 6.8 C en Sparrow levert bijna 11kW...iemand een idee hoe dat kan?
10 a 20% overschatting van het geleverde vermogen (en COP).
Daarmee komen de COP waardes van de Sparrow ook dichter bij die van de BB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 20:18
Vraag: Waar laat de Flint zijn condenswater?
Is daar een afvoerslang op aan te sluiten?

(Reden: wonen in een woonboerderij en de aangrenzende kapschuur heeft een 'open' zolder waar de buitenunit kan staan. Maar dan moet ik het vocht laten weglopen met een slang..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nooky12345
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-07 21:58
[...]

Het is overigens niet altijd zo dat de circulatiepomp draait. Ik ben er nog niet achter wat nu maakt dat deze wel of niet draait. Storend is het in ieder geval.
Uit de gebruikershandleiding van Weheat het volgende over de circulatiepomp:

2.1. Circulatiepomp
Elk kwartier gaat de circulatiepomp draaien om te kijken wat de water temperatuur in het huis is.
De temperatuursensor die dit meet zit in de warmtepomp buiten. Wanneer het buiten koud is
koelt het water na verloop van tijd af. Om goed te monitoren wat de huidige watertemperatuur
is van het water in leidingen, gaat de pomp regelmatig even aan om dit te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07 10:10
the noise schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:40:

(Reden: wonen in een woonboerderij en de aangrenzende kapschuur heeft een 'open' zolder waar de buitenunit kan staan. Maar dan moet ik het vocht laten weglopen met een slang..)
Ik ga een grindbak maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36

TM4

Ben een beetje door deze thread aan het lopen en kwam deze opmerking tegen.

1.3.2 Richtlijnen voor de Beschermingszone
De beschermingszone is het directe gebied rondom de warmtepomp dat vrij moet blijven van mogelijke gevaren. In
deze zone mogen geen ramen, deuren, ventilatieopeningen, lichtkokers, dakramen of andere ventilatieopeningen
aanwezig zijn. Bovendien mogen er geen ontstekingsbronnen aanwezig zijn, zoals wandcontactdozen,
lichtschakelaars, lampen, elektrische bedieningspanelen of andere permanente ontstekingsbronnen

Hoe zit dit met de Flint? Ik zou 'm willen plaatsen vlak naast een uitstapdakraam. Quatt heb ik daar niet over gehoord. Is dat voor dit model wel een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TM4 schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:19:
Ben een beetje door deze thread aan het lopen en kwam deze opmerking tegen.

1.3.2 Richtlijnen voor de Beschermingszone
De beschermingszone is het directe gebied rondom de warmtepomp dat vrij moet blijven van mogelijke gevaren. In
deze zone mogen geen ramen, deuren, ventilatieopeningen, lichtkokers, dakramen of andere ventilatieopeningen
aanwezig zijn. Bovendien mogen er geen ontstekingsbronnen aanwezig zijn, zoals wandcontactdozen,
lichtschakelaars, lampen, elektrische bedieningspanelen of andere permanente ontstekingsbronnen

Hoe zit dit met de Flint? Ik zou 'm willen plaatsen vlak naast een uitstapdakraam. Quatt heb ik daar niet over gehoord. Is dat voor dit model wel een probleem?
Quatt is R32, Flint is R290. Voor R290 zijn er strengere regels imv ontploffingsgevaar.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-12-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

bbbrumbrum schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:20:
[...]

Quatt is R32, Flint is R290.
Klopt. Is dat dus een probleem vlak naast een dakraam? Flint is dan voor mij waarschijnlijk geen optie als dat niet kan.

BTW - betreft een uitstapdakraam voor een zolder - geen slaapkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door TM4 op 22-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
En nog een vraag; wat voor gat in de muur heb je nodig; is diameter 80mm genoeg of heb je er 2 gaten voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
the noise schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:40:

Van atlaspower begreep ik dat er geen afvoer is. Om die reden raden ze af hem aan de gevel te hangen aangezien die groen zou worden vanwege condens water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-07 15:50
TM4 schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:22:
[...]

Klopt. Is dat dus een probleem vlak naast een dakraam? Flint is dan voor mij waarschijnlijk geen optie als dat niet kan.

BTW - betreft een uitstapdakraam voor een zolder - geen slaapkamer.
Heb je een foto van jou situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

RNacoustics schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:05:
[...]

Heb je een foto van jou situatie?
Kan ik later evt. wel plaatsen, maar het is niet lastig voor te stellen.
Plat dak van 5x5 voor een klein puntdakje met uitstapdakraam in het midden. Aan de rechterkant van het uitstapdakraam een airco en aan de linkerkant ruimte.
Zit tussen 2 buren en moet dus uitkijken dat de unit niet te dicht op mijn buren zit. Daarom blijft m.i. links vlak naast het uitstapdakraam de beste optie. Vond Quatt ook.

Rest van het dak staan 3 rijen zonnepanelen. Theoretisch zou de warmtepomp nog verderop tussen 1 van de rijen zonnepanelen passen, maar dan ben je wel een beetje aan het rommelen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
manmetdehamer schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:45:
[...]

Van atlaspower begreep ik dat er geen afvoer is. Om die reden raden ze af hem aan de gevel te hangen aangezien die groen zou worden vanwege condens water
Ok, dank je. Als daar niet in voorzien is en de unit het gewoon ergens 'laat lopen' dan is dat wel lastiger te ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TM4 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:27:
[...]

Kan ik later evt. wel plaatsen, maar het is niet lastig voor te stellen.
Plat dak van 5x5 voor een klein puntdakje met uitstapdakraam in het midden. Aan de rechterkant van het uitstapdakraam een airco en aan de linkerkant ruimte.
Zit tussen 2 buren en moet dus uitkijken dat de unit niet te dicht op mijn buren zit. Daarom blijft m.i. links vlak naast het uitstapdakraam de beste optie. Vond Quatt ook.

Rest van het dak staan 3 rijen zonnepanelen. Theoretisch zou de warmtepomp nog verderop tussen 1 van de rijen zonnepanelen passen, maar dan ben je wel een beetje aan het rommelen lijkt me.
Er is meer over te vinden in het topic, maar de kern van het verhaal was dat het propaan zwaarder is dan lucht en het dus over de bodem (in jou geval het dak) zal verplaatsen. De opening van je dakraam moet dus (een stuk) hoger zitten dan het dak om veilig te zijn. Exacte bematingen in de richtlijn, maar die zijn wellicht strenger dan nodig. Van de andere kant zijn ze er met een reden. Kans is klein, maar niet nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:55
martinusv schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:01:
[...]

10 a 20% overschatting van het geleverde vermogen (en COP).
Daarmee komen de COP waardes van de Sparrow ook dichter bij die van de BB.
Ik begreep van een eerdere reactie dat de 9kW niet piek vermogen is maar vermogen geleverd over een langere periode. En idd dat mijn Sparrow niet uren achter elkaar die 10.5 kW levert.

Vind ik een stuk aannemelijker verhaal dan dat Weheat het stukje vermogensberekening niet op orde heeft alleen voor de Sparrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

bbbrumbrum schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:41:
[...]

Er is meer over te vinden in het topic, maar de kern van het verhaal was dat het propaan zwaarder is dan lucht en het dus over de bodem (in jou geval het dak) zal verplaatsen. De opening van je dakraam moet dus (een stuk) hoger zitten dan het dak om veilig te zijn. Exacte bematingen in de richtlijn, maar die zijn wellicht strenger dan nodig. Van de andere kant zijn ze er met een reden. Kans is klein, maar niet nul.
Uitstapdakraam, dus onderkant raam zit op vrijwel dezelfde hoogte als het dak. Zal het morgen wel even voorleggen aan coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
TM4 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:08:
[...]

Uitstapdakraam, dus onderkant raam zit op vrijwel dezelfde hoogte als het dak. Zal het morgen wel even voorleggen aan coolblue.
Als het raam een raam is om op het dak te komen zou ik me niet hele grote zorgen maken. Ja, propaan is zwaarder dan lucht en ja het zakt naar beneden. Maar dan moet het op moment van lekkage wel volledig windstil zijn, je raam open staan en echt alle propaan uit je unit lopen.

Ik zou de keuze voor een WP daar niet van laten afhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4

TM4

jelleeelco schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:54:
[...]

Als het raam een raam is om op het dak te komen zou ik me niet hele grote zorgen maken. Ja, propaan is zwaarder dan lucht en ja het zakt naar beneden. Maar dan moet het op moment van lekkage wel volledig windstil zijn, je raam open staan en echt alle propaan uit je unit lopen.

Ik zou de keuze voor een WP daar niet van laten afhangen.
Ben ook niet zo bang voor gevaarlijke situaties, maar als dit een veiligheidsvoorschrift is lijkt het me niet verstandig hier vanaf te wijken (bij bijv. verkoop huis of verzekeringswerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4

TM4

Gesprek aangevraagd met Coolblue. Telefonisch ook al gesproken, maar de dame v/d centrale kon me niet verder helpen. Ik zie nog wel een mogelijkheid om unit te plaatsen aan de rechterzijde van mijn dak in de lengterichting.
Zit dan wel direct tegen de grens van mijn buren aan (ook plat dak). Aan de andere kant, als zij daar last van zouden hebben zou ik het ook moeten hebben. Het is geen dakkapel waar het geluid naar toe blaast.

Telefooncentrale Quatt reageert helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-07 20:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

TM4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:22:
Gesprek aangevraagd met Coolblue. Telefonisch ook al gesproken, maar de dame v/d centrale kon me niet verder helpen. Ik zie nog wel een mogelijkheid om unit te plaatsen aan de rechterzijde van mijn dak in de lengterichting.
Zit dan wel direct tegen de grens van mijn buren aan (ook plat dak). Aan de andere kant, als zij daar last van zouden hebben zou ik het ook moeten hebben. Het is geen dakkapel waar het geluid naar toe blaast.

Het is ook vijf voor twaalf in warmtepompland 🙃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
TM4 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:22:

CB werkt heel snel. Als je met de adviseur je wensen doorspreekt, krijg je direct daarna via je mail de offerte binnen. Bij akkoord offerte nog dit jaar, kan je nog gebruik maken van de 2024 subsidie regeling.

En mocht vanwege omgevingseisen het niet lukken, kan je altijd er weer vanaf zien.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 23-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05:55
Stel ik zet het warmwaterspiraal uit de prijslijst 7203-5859-4400 in mijn boilervat om te dienen als backup bij storing, kan ik die voeden of sturen vanuit de printplaat en meenemen in de regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintjuhh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-07 18:42
drboneym schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:00:
Stel ik zet het warmwaterspiraal uit de prijslijst 7203-5859-4400 in mijn boilervat om te dienen als backup bij storing, kan ik die voeden of sturen vanuit de printplaat en meenemen in de regeling?
De warmtespiraal wordt gewoon aangesloten op de printplaat inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heroIII
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-07 20:49
Carboy54 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
Zo de 2 BBirds snorren hier inmiddels naar tevredenheid. Over bemeten wellicht met totaal 22 kW bij +7 maar helaas vereist vanwege nieuwbouw voorschriften.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed om te horen en te zien dat het goed gaat met de twee BBs. Ik heb dezelfde opzet maar begrijp het gedrag van de installatie nog niet helemaal. Zou je eens de grafieken willen delen zodat ik kan zien hoe een normale run eruit ziet? Ik vind die van mij nog steeds teveel pendelen. Hij haalt de temperatuur wel maar niet op een optimale manier lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
heroIII schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:18:
[...]

Goed om te horen en te zien dat het goed gaat met de twee BBs. Ik heb dezelfde opzet maar begrijp het gedrag van de installatie nog niet helemaal. Zou je eens de grafieken willen delen zodat ik kan zien hoe een normale run eruit ziet? Ik vind die van mij nog steeds teveel pendelen. Hij haalt de temperatuur wel maar niet op een optimale manier lijkt mij.
Kun je die van jou ook delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

heroIII schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:18:
[...]

Ze draaien beide continu aan een stuk door op 22 graden vloer temperatuur omdat de woning nog in aanbouw is. Van pendelen is geen sprake. Pendelen komt meestal wanneer de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en/off de stooklijn te hoog staat. Verdelers zonder pomp uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihf9xRL_Q7QyPb12RBU_quwfaN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5fMKtAP3hmuoPE8DlKnvd3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3wzlSw74DU5HaFjRbtuaipLVCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxSB72PjR7zxT4tv44vBBEpC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Carboy54 op 23-12-2024 19:13 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heroIII
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-07 20:49
bbbrumbrum schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:40:
[...]

Kun je die van jou ook delen?
Ik heb vandaag niets aangepast maar er is duidelijk iets veranderd na 19.00 uur vanavond. Of het is het zelflerende karakter van de warmtepomp of er is door de installateur een setting gewijzigd??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM0joSjkm9EbhyHOYjLJMZ_MdAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot3HyjC5ZWXzuez5I0PZobfS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:59:
[...]

Het is ook vijf voor twaalf in warmtepompland 🙃
Ja maar WAAROM dan?? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Enerzijds wordt de subsidie minder maar alle getekende contracten VOOR 2025 krijgen nog de 2024 subsidie.
Anderzijds zit er (net als bij zonnepanelen) behoorlijk de klad in warmtepompen. Er is een negatief sentiment.

Alle orders die nu worden binnengehaald zijn “boterham voor 2025”, maar het aantal nieuwe orders in 2025 is waarschijnlijk uiterst laag. Niks in het eerste half jaar. Extreem weinig in het tweede half jaar.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:09:
[...]

Enerzijds wordt de subsidie minder maar alle getekende contracten VOOR 2025 krijgen nog de 2024 subsidie.
Anderzijds zit er (net als bij zonnepanelen) behoorlijk de klad in warmtepompen. Er is een negatief sentiment.

Alle orders die nu worden binnengehaald zijn “boterham voor 2025”, maar het aantal nieuwe orders in 2025 is waarschijnlijk uiterst laag. Niks in het eerste half jaar. Extreem weinig in het tweede half jaar.
Haha ja dat weet ik, mijn vraag was sarcastisch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-07 18:03
Stefannn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:09:
[...]

Niemand die het weet. Gas kost weer meer dan 1,30 euro. Wie kan rekenen, kiest voor een warmtepomp. Die lagere subsidie speelt nu. Dat is over een jaar iedereen weer vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Flintstone087 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:28:
[...]
Wie kan rekenen, kiest voor een warmtepomp.
Ik denk vooral, wie het geld heeft liggen kiest voor een warmtepomp.

Als je ervoor moet lenen is het een hele lastige business case om rond te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-07 17:39
[...]

Niemand die het weet. Gas kost weer meer dan 1,30 euro. Wie kan rekenen, kiest voor een warmtepomp. Die lagere subsidie speelt nu. Dat is over een jaar iedereen weer vergeten.
De markt is vraag en aanbod. Nu in de laatste dagen van 2024 is het sentiment vooral dat je straks subsidie "verliest". Dat geeft consumenten een gevoel van urgentie, met druk op de markt en hogere prijzen tot gevolg. In 2025 zal de vraag dalen, en daarmee ook de prijzen. Er komt een nieuw evenwicht, want een warmtepomp is nog steeds rendabel. Die goedkope hybride-pompjes worden minder aantrekkelijk, maar daar gaat het klimaat niet onder lijden. Hybride is naar mijn persoonlijke mening een doodlopende tussenweg. De basis blijft isoleren-> ventileren-> kierdichting-> LTV-afgifte ->wartmepomp. Wat nu gebeurt is een noodzakelijke correctie op eerder beleid van verplichten en subsidiëren als gevolg van een lobby van de industrie om zoveel mogelijk gemakkelijk te installeren omzet te genereren. Dat kunnen we nu achter ons laten, en ons bezig houden met een aanpak met visie.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Kan iemand iets zeggen over hoe zuiver de kWh en actueel vermogen metingen zijn van een Flint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Mjier schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:36:
[...]

De markt is vraag en aanbod. Nu in de laatste dagen van 2024 is het sentiment vooral dat je straks subsidie "verliest". Dat geeft consumenten een gevoel van urgentie, met druk op de markt en hogere prijzen tot gevolg. In 2025 zal de vraag dalen, en daarmee ook de prijzen. Er komt een nieuw evenwicht, want een warmtepomp is nog steeds rendabel. Die goedkope hybride-pompjes worden minder aantrekkelijk, maar daar gaat het klimaat niet onder lijden. Hybride is naar mijn persoonlijke mening een doodlopende tussenweg. De basis blijft isoleren-> ventileren-> kierdichting-> LTV-afgifte ->wartmepomp. Wat nu gebeurt is een noodzakelijke correctie op eerder beleid van verplichten en subsidiëren als gevolg van een lobby van de industrie om zoveel mogelijk gemakkelijk te installeren omzet te genereren. Dat kunnen we nu achter ons laten, en ons bezig houden met een aanpak met visie.
Naast dat de subsidie wordt verminderd, speelt er nog een andere zaak, namelijk dat de saldering vanaf 2027 wordt afgeschaft. Nu is het nog lucratief om met je WP in de wintermaanden te stoken, met de energie die je in de zomermaanden hebt opgespaard. Dat vervalt straks. Dus het voordeel om i.p.v. gas met stroom te stoken, wordt een stuk minder.
Bij hele koude dagen/weken moeten de WP's hard werken en halen als je mazzel hebt net een COP van 2 en is je voordeel weg. Ook dat moet je in je business case meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Laatst online: 21-07 17:39
RNacoustics schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:50:
[...]

Naast dat de subsidie wordt verminderd, speelt er nog een andere zaak, namelijk dat de saldering vanaf 2027 wordt afgeschaft. Nu is het nog lucratief om met je WP in de wintermaanden te stoken, met de energie die je in de zomermaanden hebt opgespaard. Dat vervalt straks. Dus het voordeel om i.p.v. gas met stroom te stoken, wordt een stuk minder.
Bij hele koude dagen/weken moeten de WP's hard werken en halen als je mazzel hebt net een COP van 2 en is je voordeel weg. Ook dat moet je in je business case meenemen.
Heb je gelijk in. In mijn hoofd had ik dat voordeel allang afgeschreven. Dat de saldering zou ophouden is al heel lang bekend. De enige vraag was wanneer er iemand voldoende lef zou hebben om het gewoon te doen. Wat betreft COP, in HA hou ik de elektra- en gasprijzen inclusief opslagen bij. Door die te delen heb je de minimale COP waarbij een WP voordeliger is in gebruik dan gas. Hierbij de resultaten vanaf oktober. Met uitzondering van een paar pieken heb je al voordeel bij een COP boven 2-2,5.
En om terug te gaan naar het Topic-onderwerp, Weheat is meen ik bezig met regelingen voor dynamische tarieven. Wanneer je in gebruik die pieken weet te omzeilen maximaliseer je je voordeel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgWA-OHI5ydNzl0ofbeBUHj4d74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnzNVZasdujm5NymfGzhS0II.jpg?f=fotoalbum_large

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 20:14
RNacoustics schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:50:
[...]

Hoeveel dagen per jaar is het dan -7 dat je Wp een cop van 2 heeft?

Hier draait de Wp zelfs vandaag voor de helft van de pv.
Hier 4c nu cop van bijna 7.

Heb al 13 jaar pv en 12jaar een Wp.
Altijd geweten dat salderen stopt.
Net zoals wegenbelasting op ev.

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 24-12-2024 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-07 17:01
The - DDD schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:43:
Kan iemand iets zeggen over hoe zuiver de kWh en actueel vermogen metingen zijn van een Flint?
Ik heb mijn Flint gekoppeld met een 1 fase meter van Home Wizard. Het valt mij op dat in de app van weheat het stroomverbruik altijd iets minder is dan bij Home Wizard.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ps9rBMl2Gxba47mk_GBEML7hoE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yL5sBtKIJgYpUUx8KdStmuu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Sowieso heb je gelijk: “niemand die het weet”.

My 2cents:
Bij gelijkblijvend politiek klimaat zal het kwa orders in 2025 toch heel mager blijven. Vergelijkbaar met de zonnepanelen. Ondanks alles zijn zonnepanelen eigenlijk net zo rendabel als in 2020, welliswaar wat boetes maar energieprijzen zijn gestegen en de aanschaf is voordeliger.
De grootste reden dat de zonnepanelen markt op de kop ligt:
- de mensen “die kunnen rekenen” hebben ze inmiddels gekocht.
- het “sentiment” is negatief en de mensen die ze nog niet hebben zijn de “volgers” die nu helemaal niks meer durven.
Dat kan met de warmtepomp in ieder geval in 2025 vergelijkbaar gaan. Alle mensen “die kunnen rekenen” hebben nog net voor het jaareinde besteld.
Je hebt wel sowieso gelijk dat niks eeuwig is, in 2026 echt wel weer nieuwe kansen.

Maar… gister op nieuws dat Qatar dreigt met gaslevering stoppen. Dat kan zowel het sentiment als de gasprijs een draai geven. Dus je hebt heel gelijk…. “Niemand die het weet”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
The - DDD schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:43:
Totaal dag verbruik klopt niet echtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMI4n10xqLg0ITWhIa6rgbXOVxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rJgWN023IXkHPaxYVJVPfdg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:28
Mjier schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:14:
[...]

Heb je gelijk in. In mijn hoofd had ik dat voordeel allang afgeschreven. Dat de saldering zou ophouden is al heel lang bekend. De enige vraag was wanneer er iemand voldoende lef zou hebben om het gewoon te doen. Wat betreft COP, in HA hou ik de elektra- en gasprijzen inclusief opslagen bij. Door die te delen heb je de minimale COP waarbij een WP voordeliger is in gebruik dan gas. Hierbij de resultaten vanaf oktober. Met uitzondering van een paar pieken heb je al voordeel bij een COP boven 2-2,5.
En om terug te gaan naar het Topic-onderwerp, Weheat is meen ik bezig met regelingen voor dynamische tarieven. Wanneer je in gebruik die pieken weet te omzeilen maximaliseer je je voordeel.[Afbeelding]
Kun je die HA berekening delen? Ik krijg medio januari de BB - en ben benieuwd om voordeel door te rekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:23
Ronnie27 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb mijn Flint gekoppeld met een 1 fase meter van Home Wizard. Het valt mij op dat in de app van weheat het stroomverbruik altijd iets minder is dan bij Home Wizard.[Afbeelding]
Bij het verbruik in van home wizzard zie je het totale verbruik van je woning op dat moment, bij het verbruik van We Heat staat het verbruik van je Flint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-07 15:43
Beste allemaal,

Momenteel zijn wij ons ook aan het oriënteren op een (hybride) warmtepomp installatie. Gisteren is hier een lokale installateur langsgekomen die graag een weheat sparrow wilt installeren hier. Volgens de installateur was onze situatie een erg makkelijke situatie om te installeren (plat dak, cv ongeveer 2 meter van de buitenunit locatie vandaan en ik heb al een nieuwe groep aangelegd tot aan de cv ketel).

Nu heb ik zojuist de offerte ontvangen en schrik ik best wel; de kosten zijn 12800 (excl. subsidie) voor de sparrow P60 met 50L buffervat en een expansievat. Zijn dit normale voor een weheat installatie?
Wij hebben nog geen andere offerte opgevraagd, maar ik lees online toch veel meer verhalen van 4-6k betalen incl subsidie (bijv. bij quatt).

We hebben ook een offerte voor de flint ontvangen voor 10600, maar deze is zeker weten te klein om de gehele woning goed aan te kunnen, dus dit zie ik niet zitten.

Zijn dit de prijzen? Of kan het goedkoper? Ik ben zelf namelijk wel enthousiast over weheat, maar 12.8k vind ik erg veel geld voor een hybride warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
201WD schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:57:
[...]

Bij het verbruik in van home wizzard zie je het totale verbruik van je woning op dat moment, bij het verbruik van We Heat staat het verbruik van je Flint.
Nee hoor, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE_g-KKnNZ28iufVQq2pRKtkJn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YA6IMetL3lz1ea3iKdaKFRmd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Ronnie27 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:04:
[...]

Totaal dag verbruik klopt niet echt[Afbeelding]
Apart. Mijn Sparrow geeft bijna exact hetzelfde weer als de homewizard meter...scheelt 1-3 watt max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
tomruijgrok123 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:02:
Beste allemaal,

Momenteel zijn wij ons ook aan het oriënteren op een (hybride) warmtepomp installatie. Gisteren is hier een lokale installateur langsgekomen die graag een weheat sparrow wilt installeren hier. Volgens de installateur was onze situatie een erg makkelijke situatie om te installeren (plat dak, cv ongeveer 2 meter van de buitenunit locatie vandaan en ik heb al een nieuwe groep aangelegd tot aan de cv ketel).

Nu heb ik zojuist de offerte ontvangen en schrik ik best wel; de kosten zijn 12800 (excl. subsidie) voor de sparrow P60 met 50L buffervat en een expansievat. Zijn dit normale voor een weheat installatie?
Wij hebben nog geen andere offerte opgevraagd, maar ik lees online toch veel meer verhalen van 4-6k betalen incl subsidie (bijv. bij quatt).

We hebben ook een offerte voor de flint ontvangen voor 10600, maar deze is zeker weten te klein om de gehele woning goed aan te kunnen, dus dit zie ik niet zitten.

Zijn dit de prijzen? Of kan het goedkoper? Ik ben zelf namelijk wel enthousiast over weheat, maar 12.8k vind ik erg veel geld voor een hybride warmtepomp.
Dat is flink aan de prijs! Ik heb bij CB voor de Blackbird P80 + buffervat en installatie, 9k ex subsidie betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
tomruijgrok123 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:02:
Beste allemaal,

Bezopen prijzen. Serieus. De Sparrow kostte mij 6k netto. Geen buffervat/expansievat maar dat kan niet zo duur zijn (buffervat is 500 en expansievat kost niet veel).

Ik zou lekker wachten en me goed oriënteren. Ja de subsidie gaat naar beneden maar de installateurs zullen volgend jaar heel ruim in hun tijd zitten en dan gaan de prijzen vanzelf naar beneden.

Offerte va de Flint bij CB was 3250 Inc subsidie, Sparrow 5250.

Edit: ik had dezelfde situatie. Sparrow op plat dak boven het CV hok. Persoonlijk zou ik die installateur met pek en veren mijn huis uit flikkeren want die probeert gewoon een slaatje te slaan uit de subsidiestress...

Vraag gewoon offerte aan bij CB. Je hebt ws voor 2025 nog wel een offerte in de mail (was bij 1 dag). Als je accepteert heb je iig de subsidie veilig gesteld en als bij de schouw blijkt dat je iets anders wilt etc kun je er altijd onderuit.

[ Voor 12% gewijzigd door jelleeelco op 24-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
jelleeelco schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:23:
[...]

Bezopen prijzen. Serieus. De Sparrow kostte mij 6k netto. Geen buffervat/expansievat maar dat kan niet zo duur zijn (buffervat is 500 en expansievat kost niet veel).

Ik zou lekker wachten en me goed oriënteren. Ja de subsidie gaat naar beneden maar de installateurs zullen volgend jaar heel ruim in hun tijd zitten en dan gaan de prijzen vanzelf naar beneden.

Offerte va de Flint bij CB was 3250 Inc subsidie, Sparrow 5250.

Edit: ik had dezelfde situatie. Sparrow op plat dak boven het CV hok. Persoonlijk zou ik die installateur met pek en veren mijn huis uit flikkeren want die probeert gewoon een slaatje te slaan uit de subsidiestress...

Vraag gewoon offerte aan bij CB. Je hebt ws voor 2025 nog wel een offerte in de mail (was bij 1 dag). Als je accepteert heb je iig de subsidie veilig gesteld en als bij de schouw blijkt dat je iets anders wilt etc kun je er altijd onderuit.
Wanneer was dit? En met of zonder boilervat?

Ik heb in november een stuk of 5 offertes opgevraagd voor Sparrow FE en allemaal zaten ze rond de 11 duizend. CB zat op 10.800 uit m'n hoofd, het goedkoopst inderdaad. Was zonder meerwerk, met buffer en boilervat. Netto dus subsidie er al af.

Heb ook gehoord dat prijzen sinds de zomer enorm zijn gestegen ivm de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De prijs van de Sparrow gaat vanuit Weheat per 2025 omlaag met 295 euro (dacht excl BTW). Blackbird gaat ook omlaag. De Flint gaat juist wat omhoog. @Carboy54 @Stoker jullie kunnen dit vast bevestigen of ontkrachten?

(edit: zie reactie Stoker hieronder voor daadwerkelijke prijswijzigingen)

De totaalprijs blijft, korting of niet, waarschijnlijk hoger dan eerder dit jaar. Want het lijkt er inderdaad op dat het sinds de zomer is gestegen om te verdienen aan de run vanwege lagere subsidie.

Mijn offerte was recent rond 13.500. Voor Sparrow, binnenunit, Itho I-WPV, pomploze verdeler, elektra.

Gelukkig leveren verwijderde gasketel en verdeler leveren ook nog wel wat op. Alle beetjes helpen.

Bij Coolblue vorige week offerte gehad voor 13.060 exclusief subsidie voor bijna dezelfde configuratie, alleen dan met Weheat boiler en zonder nieuwe verdeler, met meerprijs voor de elektra.

De prijs hierboven van in de 12k voor een vrij kale installatie is dan ook aan de hoge kant, bezopen lijkt me overdreven bij de huidige marktprijzen. Maar je kunt beter bij Coolblue of andere lokale installateur aankloppen.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-07 18:31
Desembrood schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:29:
De prijs van de Sparrow gaat vanuit Weheat per 2025 omlaag met 295 euro (dacht excl BTW). Blackbird gaat ook omlaag. De Flint gaat juist wat omhoog. @Carboy54 @Stoker jullie kunnen dit vast bevestigen of ontkrachten?

Voor de Sparrow wordt de lagere subsidie dus deels goedgemaakt door de lagere prijs.

De totaalprijs blijft, korting of niet, waarschijnlijk hoger dan eerder dit jaar. Want het lijkt er inderdaad op dat het sinds de zomer is gestegen om te verdienen aan de run vanwege lagere subsidie.

Mijn offerte was recent rond 13.500. Voor Sparrow, binnenunit, Itho I-WPV, pomploze verdeler, elektra.

Bij Coolblue vorige week offerte gehad voor 13.060 exclusief subsidie voor bijna dezelfde configuratie, alleen dan met Weheat boiler en zonder nieuwe verdeler, met meerprijs voor de elektra.

De prijs hierboven van in de 12k voor een vrij kale installatie is dan ook aan de hoge kant, bezopen lijkt me overdreven bij de huidige marktprijzen. Maar je kunt beter bij Coolblue of andere lokale installateur aankloppen.
Even onder voorbehoud:
Ze hebben de prijzen uit elkaar gehaald, dus je kan de bb of sparrow kopen zonder appendageset.
Dus ja. Goedkoper. Maar als je 100% dezelfde pomp wil hebben als in 2024, betaal je hetzelfde.

Edit: de Flint wordt 150€ duurder en de binnenunits worden alles iets duurder (tientjes werk) Allemaal ex btw overigens

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 21:01 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
  • Laatst online: 11-07 10:54
jelleeelco schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:19:
[...]

Apart. Mijn Sparrow geeft bijna exact hetzelfde weer als de homewizard meter...scheelt 1-3 watt max.
Het huidige wattage komt bij mij aardig overeen, scheelt idd een paar watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbQ9NqmdBGT1YBSm3Kogri0727o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7C8fodvxI5NFmdi7TD9GFnda.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSH8cRApng_ieUI1CIFRESzYGfg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Za0DHOBjW6eRKHXc3UlakEtq.png?f=fotoalbum_tile

Maar als ik kijk naar de totalen per tijdseenheid dan zit er een groot verschil tussen wat Homewizard rapporteert en wat de Weheat app rapporteert bij de grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXV1k0W6decvDdupb7t5uAHRRRc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OiLXEtdTFzjwKx3HD8xd5m3s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEB9CNLGP2ANEM1mEAcKfz905t0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZWuFWUlrZWEqVzr1owtMAxvO.png?f=fotoalbum_tile

De Weheat app zit er altijd onder, wat mij zorgen baart als het om de betrouwbaarheid van de COP berekening gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stoker schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:30:
[...]

Even onder voorbehoud:
Ze hebben de prijzen uit elkaar gehaald, dus je kan de bb of sparrow kopen zonder appendageset.
Dus ja. Goedkoper. Maar als je 100% dezelfde pomp wil hebben als in 2024, betaal je hetzelfde.
En dus altijd mee bestellen anders ontbreekt ook die fraaie isolatie kap. Dus prijzen dalen niet. Wishful thinking.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 24-12-2024 23:04 . Reden: Beroepsdeformatie, sorry... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:57:
[...]

En dus altijd mee bestellen anders ontbreekt ook die fraaie isolatie kap. Dus prijzen dalen niet. Wishfull thinking.
Goed om te weten hoe het echt zit. (Edit: zie aangevulde reactie Stoker hierboven voor de daadwerkelijke prijswijzigingen, er gaat idd niks omlaag)

Hoop dat ze wel het normale pakket aanschaffen. Ga ik wel vanuit. En anders hebben ze er vast op voorraad liggen, het is geen klein bedrijf. Ik stel mezelf maar even gerust haha.. ha

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-07 15:43
RNacoustics schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:20:
[...]

Dat is flink aan de prijs! Ik heb bij CB voor de Blackbird P80 + buffervat en installatie, 9k ex subsidie betaald.
Ben je tevreden over de installatie van CB?
fresj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:05:
[...]

Ik heb in november een stuk of 5 offertes opgevraagd voor Sparrow FE en allemaal zaten ze rond de 11 duizend. CB zat op 10.800 uit m'n hoofd, het goedkoopst inderdaad. Was zonder meerwerk, met buffer en boilervat. Netto dus subsidie er al af.

Oei dat klinkt niet best als ik het zo hoor. Met die prijzen denk ik dat ik nog even zou wachten....

Op de website van weheat staat een adviesprijs van 2697euro exclusief installatie. Ik vind een goede 6k voor installatie best wel gortig voor iets waar ze waarschijnlijk een ochtendje bezig met 3-4 man.

Anyways ik ga nog eens wat meer offertes opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
fresj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:05:
[...]

CoolBlue was November, zoals vermeld zonder buffer- of boilervat (hybride, niet FE).

[ Voor 5% gewijzigd door jelleeelco op 25-12-2024 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:49:
[...]
De Weheat app zit er altijd onder, wat mij zorgen baart als het om de betrouwbaarheid van de COP berekening gaat.
Heel eerlijk kijk ik niet naar de rapportage van de COP per dag in de WP. Je kunt niet terugkijken (alleen vandaag/deze week), dus wat informatie betreft niet echt nuttig. Wil je het echt berekenen dan moet je SCOP gaan berekenen met graaddagen.

Wat nog wel zou kunnen is dat de HomeWizard echt realtime is. Ik weet niet of het overzicht (Per dag) in de app ook realtime is, of bv per uur wordt geupdate. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de afwijking. Eigenlijk heeft dat alleen zin om te vergelijken als je de vorige dag kan bekijken, want dan heb je en afgesloten periode van 24h en heb je eventuele vertragingen geëlimineerd.

EDIT: Net gechecked en idd...Homewizard gaf aan 4.7kW voor vandaag, de WP 4.62. Ik kijk net weer er de WP is geupdate naar 4.72 terwijl HW nog op 4.7 staat.

Ik ben superblij met de Sparrow. Zoals gezegd veel hoger comfort dan met de CV ketel als verwarming. Geen gas meer voor verwarming (als ik tenminste die thermostaat met rust laat) en veel goedkoper. Ik kijk af en toe naar de COP van dat moment, en naar het kW gebruik op een dag en vertaal dat dan naar wat ik aan gas verbruik kwijt zou zijn geweest. Dit klopt meestal behoorlijk.

Daarnaast, al die info over COP etc is nu beetje mosterd na de maaltijd: hij staat er, is betaald. Kan er nu toch niets meer aan veranderen behalve van genieten.

Installateur komt nog 1x terug om toch iets meer demping aan te brengen, want bij >75% (draait gij bijna nooit, maar goed) geeft het toch wat geluid.

[ Voor 18% gewijzigd door jelleeelco op 25-12-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:16:
[...]

Ik ben superblij met de Sparrow. Zoals gezegd veel hoger comfort dan met de CV ketel als verwarming. Geen gas meer voor verwarming (als ik tenminste die thermostaat met rust laat) en veel goedkoper.
Zeker heel erg blij met de Sparrow. Scheelt echt enorm in de kosten: vorig jaar rond deze tijd makkelijk 6 kuub per dag verbruik plus electra, en nu zitten we rond de 6-7 kWh per dag voor cv en warm water (en toen was het warmer dan nu!).
Daarnaast, al die info over COP etc is nu beetje mosterd na de maaltijd: hij staat er, is betaald. Kan er nu toch niets meer aan veranderen behalve van genieten.
Hier ben ik het niet mee eens: de COP zegt niet alleen iets over de out-of-the-box efficiëntie van de warmtepomp die je hebt aangeschaft, maar ook over hoe efficiënt het hele systeem is ingeregeld.

Het is mijn sterke overtuiging dat veel installaties nog makkelijk 20-30% efficiënter kunnen na installatie.

Als je daar als Tweaker een beetje lol in hebt om te spelen en uit te proberen met de (beperkte) mogelijkheden die het systeem biedt kan je daar op termijn alsnog veel mee besparen.

En om eerlijk te zijn is het ook wel een beetje een sport.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RNacoustics
tomruijgrok123 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:02:
[...]

Ben je tevreden over de installatie van CB?
Op zich wel. Zijn met 4 man bijna hele dag bezig geweest. Moest wel hier en daar nog wat puntjes op de ie zetten. O.a. isolatie aangebracht op buiten unit. Gelukkig kan ik er makkelijk bij. Heb boven een deur naar het platte dak. Door de massa van het dak, hoor ik zelfs bij vol vermogen van de WP, binnen totaal niets. o<:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW6Xj3Bd9ZHUgL4WGB5c-VWKJEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1sqCvApbMa3bBTtRIj14E4W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSFIOyQeMbUCZ3pgAo1NEb2NnTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35YpQiDTpVYPkLuaccEmBDxS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd666
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 14:43

Sjoerd666

www.rhd.demon.nl

diekgait schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:24:
[...]

Ik heb hetzelfde met Flint en de T6R. Heb je hier al een oplossing voor gevonden?
Nee nog niet, is nu al weken zo. Ik heb de tado x besteld na het kerstdiner. Zal kijken of dat wel werkt.
Wil alleen een chique thermostaat waarmee ik vanaf vakantie de temperatuur kan regelen (laag en hoog voor aankomst)

Zal proberen een update te geven. Lees wel op tweakers dat de T6 vaker communicatie problemen heeft ook met ketels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:38

zeekoe

zeekoe

Zijn er meer mensen met convectoren hier, die aan nachtverlaging doen en last hebben van een te snelle regeling?
Ik heb net een rustiger thermostaat en probeer nu zonder te veel handwerk aan vermogensbegrenzing te werken. Maar als het relatief warm is buiten (graad of 8 - 9 zoals vandaag) dan krijg ik zulk soort gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i24STcIg4pE1hnVC7OV5FzMVnbk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sxHasLd4vpoCOG1tLkGFOTSQ.png?f=user_large

Erg fris tussen 6:53 en 8:05. Ik ben er ook al met Weheat over aan het mailen, maar eerder met net iets minder detail, had dat nog geen resultaat.

Met vloerverwarming zul je hier allemaal geen last van hebben, maar ik zie niet hoe ik dit goed krijg aan 'mijn' kant. Ik vermoed dat er te veel D in de PID-regeling van de Blackbird zit. Heeft iemand hier succes gehad met het (laten) aanpassen van de interne regelaar van de Blackbird?

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

• fresj
Kirvis schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:58:

de COP zegt niet alleen iets over de out-of-the-box efficiëntie van de warmtepomp die je hebt aangeschaft, maar ook over hoe efficiënt het hele systeem is ingeregeld.
Dit vraag ik me af. Als je in of rondom je huis ergens warmte verliest, denk ik niet dat de Sparrow dit meeneemt in de COP-berekening. Het hangt er vanaf hoe die het uitgaand vermogen berekend, wat volgens mij nog niet helemaal duidelijk is.

Als het bijvoorbeeld adhv de uitgaande watertemperatuur is, dan zit de hele COP-berekening in de buitenunit van je warmtepomp, en dan zegt COP dus niets over de efficiëntie van de rest van je systeem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:05
fresj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:40:
[...]

Dit vraag ik me af. Als je in of rondom je huis ergens warmte verliest, denk ik niet dat de Sparrow dit meeneemt in de COP-berekening. Het hangt er vanaf hoe die het uitgaand vermogen berekend, wat volgens mij nog niet helemaal duidelijk is.

Als het bijvoorbeeld adhv de uitgaande watertemperatuur is, dan zit de hele COP-berekening in de buitenunit van je warmtepomp, en dan zegt COP dus niets over de efficiëntie van de rest van je systeem.
Volgens mij wordt de COP berekend op basis van het verschil tussen de verbruikte energie (kWh van de WP) en de energetische waarde van de uitgaande watertemperatuur (op basis van de soortelijke warmte van water: bijna 4.2 joule per gram per graad celsius. 1 joule is 1 watt (per seconde)). Dus de COP zegt iets over de efficiency van de WP, waarbij deze het meest beïnvloed wordt door de buitentemperatuur.

Het verbruik gemeten over een periode zegt dan iets over de efficiency van het afgifte-systeem en warmteverlies van de woning).

Ik heb hier in huis een aantal tochtpunten die ik nu aan het aanpakken ben. Het grootste tochtpunt is de familie die vrolijk boven alle ramen en deuren open zet. Ik kan het verschil in verbruik over een dag duidelijk zien.

Helaas lijk ik de enige in het gezin die af gaat op data, en wat minder op emotie en/of gewoonte. Hier wordt ook nog aan gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Carboy54 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
Zo de 2 BBirds snorren hier inmiddels naar tevredenheid. Over bemeten wellicht met totaal 22 kW bij +7 maar helaas vereist vanwege nieuwbouw voorschriften.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ha Carboy, hebben jullie hier stugge buis rechtstreeks op de buitenunit gezet?

Ik twijfel wat wij hiermee moeten, ik zie dat wel lukken stug 28mm met een messing Viega 28 2 delige koppeling naar vlakdichtende nippel bijvoorbeeld.Maar ik ben qua vibraties wat voorzichtig met rechtstreeks met stugge delen op de buitenunit te zetten.

Wij zijn net overgestapt van voorgeïsoleerde RVS ribbelbuis DN25 naar 28mm RVS buis met Armaflex HT isolatie, echt zoveel fijner werker voor het werk buiten, ook strakker en betere flow. Maar omdat ik niet stugge pijp op de buitenunit wil zetten is het dus nu DN25 gewapende flexibele aansluitslang op de stugge leiding voor de krul door de dakdoorvoer en voor de koppeling naar de buitenunit toe (zie afbeelding van een project van vorige week).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkxVz-ALU3rlKS3ScYv-sjhXxaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbZvkS6CgfAkZRftW4MjjNzf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Op zich heb je gelijk, maar de WP haalt zijn beste rendement met een dT van 2-5 graden en een zo laag mogelijke Ta. En die twee komen weer uit je afgifte systeem... dus een efficient afgifte systeem (LTV, convectoren en vloerverwarming zonder pomp) zorgen ervoor dat je WP zijn beste rendement kan behalen.

Afstellen en naregelen zie ik dan ook vooral als aanpassingen in je afgifte systeem (in mijn geval nog wat radiatoren vervangen en verdeler van de vv vervangen, al heb ik over dat laatste mijn twijfels).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

drboneym schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:58:
[...]

Ha Carboy, hebben jullie hier stugge buis rechtstreeks op de buitenunit gezet?

Ik twijfel wat wij hiermee moeten, ik zie dat wel lukken stug 28mm met een messing Viega 28 2 delige koppeling naar vlakdichtende nippel bijvoorbeeld.Maar ik ben qua vibraties wat voorzichtig met rechtstreeks met stugge delen op de buitenunit te zetten.

Wij zijn net overgestapt van voorgeïsoleerde RVS ribbelbuis DN25 naar 28mm RVS buis met Armaflex HT isolatie, echt zoveel fijner werker voor het werk buiten, ook strakker en betere flow. Maar omdat ik niet stugge pijp op de buitenunit wil zetten is het dus nu DN25 gewapende flexibele aansluitslang op de stugge leiding voor de krul door de dakdoorvoer en voor de koppeling naar de buitenunit toe (zie afbeelding van een project van vorige week).

[Afbeelding]
MLB 32 mm aan RVS flex van een meter in een metalen koker. Dubbel geïsoleerd. Langs muren pas je een koker toe van 13 cm breed met MLB geïsoleerd plus extra schil isolatie. De door jou gebruikte tape blijft kwetsbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3-WPZDlmCPKjlYDTn3f8ukyT5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6pq1mliLyRNTuSePxi9mMxb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_wWPE4OkfjgqgEz1V5eRn9uxW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR5JKzGrlqhchDh2JpJ6udig.jpg?f=fotoalbum_large

RVS flex 1 1/4 met verloop naar 1 voor max flow naar MLB 32

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 26-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fresj
jelleeelco schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:15:
[...]

Op zich heb je gelijk, maar de WP haalt zijn beste rendement met een dT van 2-5 graden en een zo laag mogelijke Ta. En die twee komen weer uit je afgifte systeem... dus een efficient afgifte systeem (LTV, convectoren en vloerverwarming zonder pomp) zorgen ervoor dat je WP zijn beste rendement kan behalen.

Afstellen en naregelen zie ik dan ook vooral als aanpassingen in je afgifte systeem (in mijn geval nog wat radiatoren vervangen en verdeler van de vv vervangen, al heb ik over dat laatste mijn twijfels).
Waarom twijfels over vervangen van je verdeler?

Ik ben dat ook van plan, om de pomp er tussenuit te halen althans. Temperatuur op m'n verdeler is 2-5 graden lager dan 'huis in' en ook de pomp zelf verbruikt energie. Dat is een logische stap dan toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
[...]

Je kunt het (thermische) uitgaand vermogen maar op één manier berekenen: door het verschil in temp in en temp uit bij de warmtepomp en het debiet in liter per minuut te gebruiken. Dan weet je immers hoeveel energie er achter is gebleven in het huis.

IMHO zegt het wel degelijk wat over de efficiëntie van je hele systeem: als je je huis warm kunt krijgen met een Ta van 23 graden en een delta T van 2 graden dan is je (S)COP automatisch veel hoger dan wanneer je systeem met een Ta van 30 graden en een delta T van 5 graden werkt.

En dat is waarom ik dit goed in de gaten houd: wat kan ik nog tweaken in de instellingen van de warmtepomp en thermostaat zodat het geheel zo zuinig mogelijk werkt.

Daar valt denk ik echt nog een hele wereld in te winnen: alles luistert veel nauwer dan met een CV ketel.

En je maakt mij niet wijs dat elk systeem meteen optimaal werkt na de installatie.

• RNacoustics
Carboy54 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:57:
[...]

En dus altijd mee bestellen anders ontbreekt ook die fraaie isolatie kap. Dus prijzen dalen niet. Wishful thinking.
Ik zag bij CB een foto van de BB, maar nu zonder hood, wel dezelfde prijs. Zal nu wel een optie zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-07 23:21
Vervolg op mijn ervaring met installatie Flint

Installatie

Monteurs - 4 man sterk - zijn mooi op tijd.

Waar staat het materiaal?
Dat staat er niet want dat zou door de monteurs meegenomen worden. Dus weer terug naar het bedrijf om warmtepomp op te halen. Twee blijven en kunnen gelukkig aan de slag met het boren en leggen van de aan- en afvoerleidingen.

Dat is nu de 2e keer dat het met voorbereiding mis loopt. De eerste keer heb ik een halve dag zitten wachten op het leveren van het materiaal. Toen dat niet kwam gebeld: monteurs nemen het zelf mee…
Maar ja, installatie gaat toch niet door omdat installateur failliet is.
Nieuwe afspraak met andere installateur.

Als alles compleet is wordt de buitenunit en het leidingwerk bij de cv gedaan.
Ik heb nog een vraag waarom het buffervat in serie wordt geplaatst en niet parallel.
Maar het blijkt volgens het WeHeat installatie schema te zijn. Een AVDO bypass zorgt voor de doorstroming als geen van de zones een warmtevraag heeft.
Als laatste de montage van de regelunit en de temperatuur sensoren.
Account aangemaakt op WeHeat portal voor de app.
Hierna zelftest gestart, dit duurt een half uurtje en daarna is de installatie gereed.

Morgen eens kijken hoe het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY1uX_Rs9k3QjspXFxivY-yjnVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeGEywUWzxxTHagsdielbA7C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FIPbE4rsZ7Fr7pJO6bjRIVz94A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OKnDRccUZLsqiiZ732AvZfd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kumYpbEFDHC3Xo2-g0cNPId7hJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlrBsxg8hvKfVQQxGP3qzX0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ti5qVw3IUuMwrNOdNF67a7VVyqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhPPnMprUnwL3VSe4cl9Y1FS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-07 23:08
Hoi, heb je behalve een getekende offerte nog iets nodig om van de 2024 ISDE bedragen gebruik te maken? Moet je ook iets invullen bij RVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Niet online
ISDE vraag je na de installatie aan. Je hebt daarbij tzt. een getekende offerte/opdracht uit 2024 nodig, en de rest van wat je normaal gesproken nodig hebt zoals de meldcode en foto's.

https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen

https://www.rvo.nl/subsid...-gegevens-bij-uw-aanvraag

[ Voor 17% gewijzigd door Desembrood op 27-12-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-07 22:42
Satefan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:25:
[...]
Volgens mij wordt de COP berekend op basis van het verschil tussen de verbruikte energie (kWh van de WP) en de energetische waarde van de uitgaande watertemperatuur (op basis van de soortelijke warmte van water: bijna 4.2 joule per gram per graad celsius. 1 joule is 1 watt (per seconde)).
Heeft iemand de uitgaande energie na kunnen rekenen (hetgeen idd de basis is voor de COP)?
Het gebruikte electrische vermogen komt prima overeen met de P1 uitlezing op de electrameter maar de uitgaande energie kan ik niet herleiden uit de metingen van de BB zelf.

Flow = 1.1m3/h = 0,30ltr/sec
Delta T = 28.2 - 26.9 = 1.3 °C
1ltr, 1°C verwarmen = 4.18kJ

0.3 l/s x 1.3°C x 4.18kJ = 1747W !

Dit wijkt nogal af van de 2.38kW die WeHeat berekend en ik kom met deze berekening op een COP van 1747 / 565 = 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lVnRJa6WB8mR5TW1Kgg2XZBuVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnRH6ZF2AFIl1OO6wI0Pwp54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yNmOt75HQfILnS2CpBqACSZOhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FegCjWGyEQhsvrHTJQihG1Uv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-07 19:57

ErikVers

e-Duurzaam

Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:38:
[...]

Heeft iemand de uitgaande energie na kunnen rekenen (hetgeen idd de basis is voor de COP)?
Het gebruikte electrische vermogen komt prima overeen met de P1 uitlezing op de electrameter maar de uitgaande energie kan ik niet herleiden uit de metingen van de BB zelf.

Dit wijkt nogal af van de 2.38kW die WeHeat berekend en ik kom met deze berekening op een COP van 1747 / 565 = 3

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Benieuwd naar andere input.

Een berekende cop van 3 bij A4W28 is niet heel top maar kan een moment opname zijn (opstartende unit) of op vollast.

Een cop van 4.5/5.0 + is de standaard momenteel bij A7W35 dus met wat warmer buiten en fors hogere water temp. Elke graad lager water komt op 2% rendement winst.

Dus A7W28 zou op 5.7 moeten uitkomen in praktijk. Als A7W35 COP 5.0 is.

Wat geeft WeHeat zelf op in de datasheets? En dan bedoel ik dus welk vermogen opgenomen en afgegeven (kun je uiteraard mee je COP berekenen) bij welke Ambiant en welke Water temp

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 21-07 16:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een behoorlijk verschil.

Interessant dat jij de flow van de circulatiepomp kunt aflezen.
Ik heb een Sparrow all electric en kan dat niet zien.
Heb jij een installateursaccount ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Let op dat hier 2 PID regelaars actief zijn:
1) die van je thermostaat: die regelt aan de hand van kamer temperatuur en setpoint uit wat de gevraagde watertemperatuur moet zijn (de oranje lijn)
2) die van de WP: die regelt de dat de output temperatuur gelijk is aan de grvraagde watertemperatuur

Rond 6:45 gaat de thermostaat om een lagere watertemperatuur vragen terwijl de output temperatuur hoog blijft: dus de WP gaat uit in afwachting dat deze temperatuur daalt. Rond 6:55 lijkt ook de pomp te stoppen. Rond 7:45 lijkt er een cyclus van de pomp te starten, en dan stort de output temperatuur pas in en start de WP weer op.

Er lijkt iets met je afgifte systeem aan de hand te zijn: hij kan de warmte niet kwijt. Heb je genoeg flow in je systeem?
Kun je ook de pompsnelheid in je grafieken meenemen (is alleen op de WH website terug te vinden, niet in de app)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
maxdevries13 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:48:
Hoi, heb je behalve een getekende offerte nog iets nodig om van de 2024 ISDE bedragen gebruik te maken? Moet je ook iets invullen bij RVO?
Na betaling is ISDE aan te vragen. Je hebt factuur en bankafschrift nodig. Inloggen met DigiD. 10 minuutjes werk. Subsidie was binnen 14 dagen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oei…
Ik heb het net nagerekend, ik kom op hetzelfde uit.
Enige dat ik kan verzinnen is dat het een “moment opname” betreft.
1.3C in/out verschil is extreem weinig. Is dat wellicht kortstondig en de rest een gemiddelde?
Als je dit een paar keer herhaalt. Komt er dan hetzelfde uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
Stefannn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:21:
[...]

Oei…
Ik heb het net nagerekend, ik kom op hetzelfde uit.
Enige dat ik kan verzinnen is dat het een “moment opname” betreft.
1.3C in/out verschil is extreem weinig. Is dat wellicht kortstondig en de rest een gemiddelde?
Als je dit een paar keer herhaalt. Komt er dan hetzelfde uit?
De waardes zijn gemiddelden over hele dagen. Mijn WP draait continue op een allerlaagste pitje heerlijk te zoemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIxAysSb3iA3ATi3O3y9Vb2EISs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JlXl57TWpjr5Zi181ExiWThe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
ErikVers schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:42:
[...]

Benieuwd naar andere input.

Een berekende cop van 3 bij A4W28 is niet heel top maar kan een moment opname zijn (opstartende unit) of op vollast.

Een cop van 4.5/5.0 + is de standaard momenteel bij A7W35 dus met wat warmer buiten en fors hogere water temp. Elke graad lager water komt op 2% rendement winst.

Dus A7W28 zou op 5.7 moeten uitkomen in praktijk. Als A7W35 COP 5.0 is.

Wat geeft WeHeat zelf op in de datasheets? En dan bedoel ik dus welk vermogen opgenomen en afgegeven (kun je uiteraard mee je COP berekenen) bij welke Ambiant en welke Water temp
De WP draait al een aantal dagen op allerlaagste vermogen (20%) en dit zijn dus geen moment opnames.

De luchttemperatuur (Ambiant) is momenteel 4 en de EN14825 stooklijn komt dan op 28 graden watertemp, hetgeen de WP dan ook mooi aanhoudt. De specs geven een COP 4,6 bij A2W29 en een COP 5,9 bij A7W26 (De W35 stooklijn volgens EN14825)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:40:
[...]

De waardes zijn gemiddelden over hele dagen. Mijn WP draait continue op een allerlaagste pitje heerlijk te zoemen.

[Afbeelding]
mm... dat is raar.
in dit plaatje staat "toerental" 900, vorige 1.1m3/hr. Is daar een eenheids fout?
is de 1.1m3/hr in werkelijkheid een toerental en is de daadwerkelijke flow lager?
1100liter/uur is wel erg hoog moet ik zeggen. dat zou dan trouwens ook wel de erg lage delta T verklaren.

Is wel een vrij belangrijk ding... betreft zomaar "1" op je cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Flintstone087 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:16:
[...]

Na betaling is ISDE aan te vragen. Je hebt factuur en bankafschrift nodig. Inloggen met DigiD. 10 minuutjes werk. Subsidie was binnen 14 dagen binnen.
Second dit, foto's hoeft niet.

Er is een mogelijkheid om extra documentatie toe te voegen via een knop onder het kopje Overig.

Ik verwacht dat hier de 2024 getekende overeenkomsten geupload zullen gaan worden. (Dit lijkt me ook wel wat fraudegevoelig, je kan zo een offerte antidateren, tekenen en uploaden).

Waar je een opmerking of aantekening kan maken dat het hoge tarief nog van toepassing is moet nog blijken, dat zie ik nu nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Stefannn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:47:
[...]

mm... dat is raar.
in dit plaatje staat "toerental" 900, vorige 1.1m3/hr. Is daar een eenheids fout?
is de 1.1m3/hr in werkelijkheid een toerental en is de daadwerkelijke flow lager?
1100liter/uur is wel erg hoog moet ik zeggen. dat zou dan trouwens ook wel de erg lage delta T verklaren.

Is wel een vrij belangrijk ding... betreft zomaar "1" op je cop.
De 900 toeren is de compressor (die draait op zijn minimale stand - 20%).

De 1100 ltr/hr wordt via PWM uit de Wilo pomp gelezen. Deze wordt tevens met PWM aangestuurd (83%) en ik vindt zelf deze ook erg hoog, maar kan deze niet zelf verlagen. Heb hier WeHeat voor nagevraagd want er zit wat ruis in de leidingen en mijn afgifte systeem kan op deze snelheid zijn warmte niet kwijt (daardoor inlet temperatuur hoog is).
WeHeat geeft overigens in hun specs aan dat er een optimale flow moet zijn van 1.3 m3/h. Dus dat klopt dan weer wel.
Ik dacht aan een PWM kabelbreuk, maar als ik de PWM kabel van de pomp los haal dan gaat de pomp nog sneller draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
drboneym schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:08:
[...]

Second dit, foto's hoeft niet.

Er is een mogelijkheid om extra documentatie toe te voegen via een knop onder het kopje Overig.

Ik verwacht dat hier de 2024 getekende overeenkomsten geupload zullen gaan worden. (Dit lijkt me ook wel wat fraudegevoelig, je kan zo een offerte antidateren, tekenen en uploaden).

Waar je een opmerking of aantekening kan maken dat het hoge tarief nog van toepassing is moet nog blijken, dat zie ik nu nergens terug.
Om vragen over antidateren van een offerte voor te zijn heb ik een aanbetaling laten doen. De datum van overschrijven met de aanbetalingsfactuur zijn niet te antidateren. Dit omdat de WP pas 1 april kan worden geleverd, en dan is de installatie pas eind april/mei en de subsidie aanvraag pas daarna zal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flintstone087
Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:26:
[...]

Om vragen over antidateren van een offerte voor te zijn heb ik een aanbetaling laten doen. De datum van overschrijven met de aanbetalingsfactuur zijn niet te antidateren. Dit omdat de WP pas 1 april kan worden geleverd, en dan is de installatie pas eind april/mei en de subsidie aanvraag pas daarna zal zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHmMLSdr88D-108pXAzZt4dPK-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgnIaVlgXrGvcdTX5xFTtKwL.png?f=fotoalbum_large

Er is één addertje onder het gras. Het budget ISDE 2024. Op=op. In december zijn er heel veel pompen verkocht ivm lagere subsidie 2025. Als er in het voorjaar nog subsidie aangevraagd moet worden zou het kunnen dat de 2024 pot leeg is. Voor alle zekerheid haast maken met installeren en met betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
jeanfrancois schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:37:
Vervolg op mijn ervaring met installatie Flint

Installatie

Monteurs - 4 man sterk - zijn mooi op tijd.

Waar staat het materiaal?
Dat staat er niet want dat zou door de monteurs meegenomen worden. Dus weer terug naar het bedrijf om warmtepomp op te halen. Twee blijven en kunnen gelukkig aan de slag met het boren en leggen van de aan- en afvoerleidingen.

Dat is nu de 2e keer dat het met voorbereiding mis loopt. De eerste keer heb ik een halve dag zitten wachten op het leveren van het materiaal. Toen dat niet kwam gebeld: monteurs nemen het zelf mee…
Maar ja, installatie gaat toch niet door omdat installateur failliet is.
Nieuwe afspraak met andere installateur.

Als alles compleet is wordt de buitenunit en het leidingwerk bij de cv gedaan.
Ik heb nog een vraag waarom het buffervat in serie wordt geplaatst en niet parallel.
Maar het blijkt volgens het WeHeat installatie schema te zijn. Een AVDO bypass zorgt voor de doorstroming als geen van de zones een warmtevraag heeft.
Als laatste de montage van de regelunit en de temperatuur sensoren.
Account aangemaakt op WeHeat portal voor de app.
Hierna zelftest gestart, dit duurt een half uurtje en daarna is de installatie gereed.

Morgen eens kijken hoe het werkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je Vloerverwarming of radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
fresj schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:11:
[...]

Waarom twijfels over vervangen van je verdeler?

Ik ben dat ook van plan, om de pomp er tussenuit te halen althans. Temperatuur op m'n verdeler is 2-5 graden lager dan 'huis in' en ook de pomp zelf verbruikt energie. Dat is een logische stap dan toch?
Oh ik weet dat het 'beter' is om het te vervangen. Maar zoals laatst, ging toch de CV aan (eigen fout, van 18 graden in 1x naar 20.5) en was de gevraagde watertemperatuur 60 graden. Dat bereikte het overigens nooit, max was 40, maar ik vind het dan toch een prettig idee dat er geen hoge temperatuur de vloer in kan.

Daarnaast, zoals het nu werkt werkt het eigenljk heel goed. Mss kan het nog beter, maar een nieuwe verdeler is ook weer paar honderd euro en ik weet niet of ik dat aan comfort/besparing eruit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:19:
[...]

De 900 toeren is de compressor (die draait op zijn minimale stand - 20%).

De 1100 ltr/hr wordt via PWM uit de Wilo pomp gelezen. Deze wordt tevens met PWM aangestuurd (83%) en ik vindt zelf deze ook erg hoog, maar kan deze niet zelf verlagen. Heb hier WeHeat voor nagevraagd want er zit wat ruis in de leidingen en mijn afgifte systeem kan op deze snelheid zijn warmte niet kwijt (daardoor inlet temperatuur hoog is).
WeHeat geeft overigens in hun specs aan dat er een optimale flow moet zijn van 1.3 m3/h. Dus dat klopt dan weer wel.
Ik dacht aan een PWM kabelbreuk, maar als ik de PWM kabel van de pomp los haal dan gaat de pomp nog sneller draaien.
Als ik het goed begrijp ben je zelf installateur, gezien je toegang tot extra informatie? Heel jammer dat dat niet zichtbaar is voor de mensen zelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-07 23:21
Ronnie27 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:44:
[...]

Heb je Vloerverwarming of radiatoren?
Radiatoren, met de cv stookte ik op ~ 40gr water temperatuur. Met een Honeywell EvoHome met 7 zones. Daarom ook dat buffervat.

[ Voor 12% gewijzigd door jeanfrancois op 27-12-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
jeanfrancois schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:25:
[...]

Radiatoren, met de cv stookte ik op ~ 40gr water temperatuur. Met een Honeywell EvoHome met 7 zones. Daarom ook dat buffervat.
Ok bij mij ook radiatoren en een buffervat. Ik heb een Honeywell round thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:37
Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:19:
[...]

De 1100 ltr/hr wordt via PWM uit de Wilo pomp gelezen. Deze wordt tevens met PWM aangestuurd (83%) en ik vindt zelf deze ook erg hoog, maar kan deze niet zelf verlagen.
Zit er geen flowmeter in de WeHeat warmtepompen? Hoe bepaalt hij dan z'n warmtevermogen/COP :? ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Vanmorgen staat de BB hier flink te snorren. Op zich logisch, want het is maar een halve graad. Het typische is dat de gevraagde watertemperatuur 31 graden is, maar de temperatuur Huis is 35.4 graden is. Je zou denken dat de BB dan niet zo hard zou hoeven werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RrzHWgjHboODYtjWQTNqfAPUK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mCzwoTeD8gjAQ6IrFJqI38f.png?f=fotoalbum_large

groet,

Satefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
De Flint staat vandaag ook flink te snorren. Maar is nog steeds erg stil. Hoor hem niet op mijn carport, ook geen resonantie. Gemiddeld in vermogen is rond de 900 watt volgens home wizard. Bijna elk uur een defrost. Heeft de hele nacht gevroren en het is ook erg vochtig hier in het oosten van het land.
Gemiddelde cop is 4,22 .

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnie27 op 28-12-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:48:
Vanmorgen staat de BB hier flink te snorren. Op zich logisch, want het is maar een halve graad. Het typische is dat de gevraagde watertemperatuur 31 graden is, maar de temperatuur Huis is 35.4 graden is. Je zou denken dat de BB dan niet zo hard zou hoeven werken?

[Afbeelding]

groet,

Satefan
Dit is me ook een paar keer opgevallen. Maar uiteindelijk wordt die gevraagde temperatuur gewoon bereikt. Snap niet zo goed hoe het werkt.

Blijf me wel verbazen over de lage COP van de BB. Ik dacht dat volgens de specs het 2.7 ongeveer zou zijn bij -10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:26:
[...]

Dit is me ook een paar keer opgevallen. Maar uiteindelijk wordt die gevraagde temperatuur gewoon bereikt. Snap niet zo goed hoe het werkt.

Blijf me wel verbazen over de lage COP van de BB. Ik dacht dat volgens de specs het 2.7 ongeveer zou zijn bij -10?
Mijn punt is juist dat de temperatuur "Huis In" ruim 35 graden is, flink boven de gevraagde temperatuur (op dit plaatje). Maar goed, het is nu allemaal weer wat meer in lijn. Het is wel erg mistig hier, maar dat zou niet gek veel invloed moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:57:
[...]

Mijn punt is juist dat de temperatuur "Huis In" ruim 35 graden is, flink boven de gevraagde temperatuur (op dit plaatje). Maar goed, het is nu allemaal weer wat meer in lijn. Het is wel erg mistig hier, maar dat zou niet gek veel invloed moeten hebben?
Dat bedoelde ik ook...de WP geeft een hogere watertemperatuur af dan gevraagd, maar langzaam aan daalt die en wordt de gevraagde temp gehaald.

Geen idee of mist van invloed is. De Sparrow heeft met deze buiten temps een COP van 5-5.9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fresj
Ik heb nog twee 'dingetjes' in m'n systeem die ik niet kan verklaren (Sparrow FE).

De eerste is dat de 'temperatuur huis in' bijna altijd lager is dan de 'temperatuur in' bij de warmtepomp. Hoe kan het water dat m'n huis in gaat nu kouder zijn dan het water dat terug warmtepomp in gaat?

Ik heb een parallel buffervat en m'n vermoeden is dat het daar iets mee te maken heeft. Maar snap niet precies hoe het werkt.

Het klopt dat ik lange leidingen heb die ik nog beter moet isoleren, maar dat verklaart niet waarom 'huis in' lager is dan 'warmtepomp in'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBGh5qWtTYIt_l3Udige8nst_YQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CEFYslDJvmBtND847Bxhqa1O.png?f=fotoalbum_large

M'n tweede vraag is, hoe het kan dat de Sparrow FE bij dezelfde 'vermogen in' soms verschillende watertemperaturen kan maken. Zie screenshots. Op het ene moment maaktie 29,6 graad met een vermogen van 1,43 kW. Het andere moment maaktie 37,6 graden met 880 W. (Voor SWW was dat, maakt het geldt ook voor enkel verwarmen op verschillende momenten). Het is dan bij ongeveer gelijke buitentemperaturen. Iemand een idee hoe dat kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaO3_wsYQS1V6wlnq2FaY1CgH5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTlWJk2QGdKpiOxSABBqGkpY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPb6M_OjH9Tx7a-Xc1AHr0zzYI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qks4vdy6VEFpLg0H0MzE302T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:31
Zit je sensor mss op kunststof buis?
Pagina: 1 ... 40 ... 96 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.