Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:28
fresj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:02:
Ik heb nog twee 'dingetjes' in m'n systeem die ik niet kan verklaren (Sparrow FE).

De eerste is dat de 'temperatuur huis in' bijna altijd lager is dan de 'temperatuur in' bij de warmtepomp. Hoe kan het water dat m'n huis in gaat nu kouder zijn dan het water dat terug warmtepomp in gaat?

Ik heb een parallel buffervat en m'n vermoeden is dat het daar iets mee te maken heeft. Maar snap niet precies hoe het werkt.

Het klopt dat ik lange leidingen heb die ik nog beter moet isoleren, maar dat verklaart niet waarom 'huis in' lager is dan 'warmtepomp in'.

[Afbeelding]

M'n tweede vraag is, hoe het kan dat de Sparrow FE bij dezelfde 'vermogen in' soms verschillende watertemperaturen kan maken. Zie screenshots. Op het ene moment maaktie 29,6 graad met een vermogen van 1,43 kW. Het andere moment maaktie 37,6 graden met 880 W. (Voor SWW was dat, maakt het geldt ook voor enkel verwarmen op verschillende momenten). Het is dan bij ongeveer gelijke buitentemperaturen. Iemand een idee hoe dat kan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Over dat vermogen... bij je temp van 35 is de aanvoer slechts 3 graden lager. Dus de wp hoeft veel minder hard te werken dan als de watertemperatuur 29 is en aanvoer 23... dan is je deltaT gewoon een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jelleeelco schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:47:
[...]

Over dat vermogen... bij je temp van 35 is de aanvoer slechts 3 graden lager. Dus de wp hoeft veel minder hard te werken dan als de watertemperatuur 29 is en aanvoer 23... dan is je deltaT gewoon een stuk hoger.
Zonder de flow te weten (in beide situaties) kun je dat niet stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06 17:35
jj85 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:50:
[...]

Zit er geen flowmeter in de WeHeat warmtepompen? Hoe bepaalt hij dan z'n warmtevermogen/COP :? ?
Volgens mij niet nee, de WP haalt vermoedelijk de flow uit het PWM signaal van de wilo pomp.....althans als zij de juiste pomp type/merk kennen. Bij mij heb ik het vermoeden dat ze de Wilo Para ST denken te lezen, en dat is niet de pomp die ik heb waardoor de flow te laag wordt ingeschat.

Echter: melden ze in het dashboard/app een hogere COP, en vermoedelijk is dit getal statistisch ipv werkelijk

[ Voor 11% gewijzigd door Pluimvee op 28-12-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Satefan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:48:
Vanmorgen staat de BB hier flink te snorren. Op zich logisch, want het is maar een halve graad. Het typische is dat de gevraagde watertemperatuur 31 graden is, maar de temperatuur Huis is 35.4 graden is. Je zou denken dat de BB dan niet zo hard zou hoeven werken?

[Afbeelding]

groet,

Satefan
Sensoren hebben een afwijking, tot wel 1%. Tevens hangt het erg sterk vanaf of ze zijn gedompeld (in het water zitten) of clamp-on sensoren zijn, scheelt ook wel 1-2%. Dus hou rekening met een 3% verschil tussen de temperatuur sensoren. Als de kabels van de sensoren zijn ingekort/verlengd dan zijn de afwijkingen nog sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
fresj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:02:

M'n tweede vraag is, hoe het kan dat de Sparrow FE bij dezelfde 'vermogen in' soms verschillende watertemperaturen kan maken.
Luchttemperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, wind, etc zijn allemaal factoren die verschil maken in hoeveel energie uit de lucht kan worden gehaald. Tevens de 'bevriezing' van de Warmtepomp is een belangrijke factor: hoeveel de convector is bevroren en geen lucht meer doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Ronnie27 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:26:
De Flint staat vandaag ook flink te snorren. Maar is nog steeds erg stil. Hoor hem niet op mijn carport, ook geen resonantie. Gemiddeld in vermogen is rond de 900 watt volgens home wizard. Bijna elk uur een defrost. Heeft de hele nacht gevroren en het is ook erg vochtig hier in het oosten van het land.
Gemiddelde cop is 4,22 .
Met elke uur een defrost en een COP van boven de 4 (met deze buiten temperaturen) vraag ik mij af of deze niet de defrost COP (veelal 20+) heeft meegenomen in het gemiddelde!
Mijn WP heeft nu een defrost elke 5-6 uur en de COP zakt van boven 4 (na defrost) tot 2 (net voor de defrost) omdat de convector langzaam dichtvriest.
Hoe is de COP gedurende de dag / uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
wbdj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:39:
Zit je sensor mss op kunststof buis?
Yep! Belangrijk verschil met een dompel sensor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13:13
Pluimvee schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:40:
[...]

Met elke uur een defrost en een COP van boven de 4 (met deze buiten temperaturen) vraag ik mij af of deze niet de defrost COP (veelal 20+) heeft meegenomen in het gemiddelde!
Mijn WP heeft nu een defrost elke 5-6 uur en de COP zakt van boven 4 (na defrost) tot 2 (net voor de defrost) omdat de convector langzaam dichtvriest.
Hoe is de COP gedurende de dag / uur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX5tQSVmEktkiVXn7HcMb5X01fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EURraqtH4pqoHPvLJTyAZWgc.jpg?f=fotoalbum_large

Denk inderdaad, dat de pieken ook mee genomen worden. Dit is van 28 december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:08
Ik begrijp hier toch niet veel van. De target temperatuur en de room temperatuur zijn hetzelfde. Toch 'denkt' de BB dat er flink gestookt moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvDmXxc4WOXHIphT08NMrF1txK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LofgGtRWaLm4kMfPTWmFtu84.png?f=fotoalbum_large

Dit is sinds 08:00 aan de gang, het compressor % varieert van 57% tot 100%.

08:00 is precies de tijd dat de vermogensbeperking van de nacht stopt en de BB op 100% mag draaien. Even naar de grafiek van gister gekeken en toen gebeurde precies hetzelfde. Dat is dan geen toeval lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zsGH_u43MmT_xE0SE8HuuXrdKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5G31xLQfNfeg6WUN6Kk0Ud5.png?f=fotoalbum_large

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar de thermostaat (T6R) rapporteert een luchtvochtigheid van 99%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v1jzSByJa7TA4U-uT-QnM0xb_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9PuFf6sFsnbIOYijD4osnMY.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

Groet,

Satefan

[ Voor 32% gewijzigd door Satefan op 29-12-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Satefan schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:23:
Ik begrijp hier toch niet veel van. De target temperatuur en de room temperatuur zijn hetzelfde. Toch 'denkt' de BB dat er flink gestookt moet worden.

[Afbeelding]

Dit is sinds 08:00 aan de gang, het compressor % varieert van 57% tot 100%.

08:00 is precies de tijd dat de vermogensbeperking van de nacht stopt en de BB op 100% mag draaien. Even naar de grafiek van gister gekeken en toen gebeurde precies hetzelfde. Dat is dan geen toeval lijkt me.

[Afbeelding]

Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, maar de thermostaat (T6R) rapporteert een luchtvochtigheid van 99%.

[Afbeelding]

Iemand een idee?

Groet,

Satefan
Dit “probleem” is dus al 14 hele minuten (!!!) aan de gang? Mss eerst ff aankijken voor panisch posten?

Niemand heeft hier een idee, de grafieken zijn niet goed genoeg, en er is geen technische manual aanwezig die het gedrag en voorwaarden van de Duizelse kabouters beschrijft…..
Het zou niet raar zijn dat Taanvoer bijvoorbeeld 2gr hoger zou mogen zijn dan Ttarget voordat hij afslaat…. Truimte heeft ook een hysterese.

Rv van 99% is wederom nutteloos zonder context (met name Tbuiten, tenzij dit binnen gemeten is), maar heb je de laatste dagen wel eens naar buiten gekeken? Het is vaak mistig.

Kun je aangeven op welke tijdstippen de unit aan het defrosten was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Panisch posten? Dat val wel mee.

Ik constateer een situatie die ik niet goed begrijp en zie dat gister om 08:00, precies hetzelfde gebeurde. Als iets 2 keer gebeurd is het toeval, bij 3 keer wordt het een patroon ;-)

Er is geen defrost geweest in de afgelopen 12 uur.

Ik heb de kamertemperatuur net, bij wijze van proef, 2 graden verlaagd. De BB stopt met verwarmen van de ruimte, maar gaat over in DWH Heating, terwijl de temperatuur van het vat (bodem) boven de 50 graden is (staat ingesteld op 55 graden). Lijkt me ook typisch. Maar ik zal het even aankijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
wbdj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:39:
Zit je sensor mss op kunststof buis?
Nee, geen kunststof. Sensor ook al geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Satefan schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:23:

Even naar de grafiek van gister gekeken en toen gebeurde precies hetzelfde. Dat is dan geen toeval lijkt me.

[Afbeelding]
Aan de COP te zien volgt er na deze ogenschijnlijk nutteloze opwarming, een defrost cyclus. Ik vermoed dat de BB de boel even lekker opwarmt om daar de benodigde thermische energie uit te halen voor de defrost zonder de binnen (of WW) temperatuur nadelig te beïnvloeden.
De status van de BB toevoegen in je grafiek kan uitsluitsel geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Pluimvee schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:54:
[...]

Aan de COP te zien volgt er na deze ogenschijnlijk nutteloze opwarming, een defrost cyclus. Ik vermoed dat de BB de boel even lekker opwarmt om daar de benodigde thermische energie uit te halen voor de defrost zonder de binnen (of WW) temperatuur nadelig te beïnvloeden.
De status van de BB toevoegen in je grafiek kan uitsluitsel geven
Ik check het verloop van de status meestal even in HA. Vooralsnog geen spoor van een defrost whatsoever. Maar goed, geen paniek, ik zal morgen zien of er weer ongeveer hetzelfde gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Satefan schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:59:
[...]
Ik check het verloop van de status meestal even in HA. Vooralsnog geen spoor van een defrost whatsoever.
Dan ligt vermoedelijk je HA interface eruit. Kijk even in je WH portal/App naar de status

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Pluimvee schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:08:
[...]

Dan ligt vermoedelijk je HA interface eruit. Kijk even in je WH portal/App naar de status
De HA interface doet het wel (behalve dat Power Used het nog steeds niet doet). Resultaat is hetzelfde. Zo te zien geen defrost te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-QgjpqYvnWc-t-4hbVtSJMaK_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4yJSYPDCu2BrhfImK7FecsE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
Satefan schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:21:
[...]

De HA interface doet het wel (behalve dat Power Used het nog steeds niet doet). Resultaat is hetzelfde. Zo te zien geen defrost te zien.

[Afbeelding]
Ik zie in die gele lijn toch een defrost? Althans bij mij is een hoge status lijn een defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go8IrFF8SQZ0TCmPvLxl8yDpxbU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A8QTCJ70WX0JmO7InlOmRM1k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Sorry, was een onhandig plaatje. Het was een DHW cycle.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqPzM2w9JD1oVgM4qlyk8OPW3ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQlCvM5yCmBVvxPoyUTzYcvL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
Gisteren (28 dec) was een mooie dag om het defrost gedrag van mijn Sparrow all-electric te bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq-jq3PxoFn_v8V5w7NYur4hPi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xbv0ONBiN9HgXH4IjkztD8Q5.png?f=fotoalbum_large
Over de hele dag maar liefst 9 cycli. (naast 1x standby en 1x SWW run)
Elke cyclus duurt 21 a 25min en verloopt volgens een vast patroon. In combinatie met opstarten verlies je dus 9x ~30min is 4,5uur aan effectieve draaitijd over een dag verdeeld. In combinatie met een SWW run verlies je dan ~6u aan CV verwarmcapaciteit over een dag. Dat is behoorlijk veel en heb ik me niet gerealiseerd bij aanschaf.

Inzoomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ASfHmDznDMxOukHUGAPXES2168=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0em3sGsS9sElK0OnWqqrSeLB.png?f=fotoalbum_large
1ste deel defrost: ~2min
Pout = 0, Pin ~ 90W
Tuit zakt naar Tin
2de deel defrost: ~2min
Pout laat piek zien van 2 a 5kW; dit is wsch een schatting van het opgenomen vermogen ?
Pin toont ook een piekje
Tuit zakt onder Tin; er wordt warmte uit het systeem gehaald.
3de deel defrost: ~18min
Pout loopt langzaam op van 1500 naar 1900W
Pin ligt rond de 55W constant
Tin - Tuit stijgt langzaam van 0,4 naar 0,9 => warmteopname neemt toe, want de flow is constant.
Tin zakt 5 a 10gr per cyclus, er wordt dus behoorlijk warmte uit het CV systeem getrokken.
in mijn geval bij een volume van ~120l (50l seriebuffer + CV systeem) => Q=0,70 a 1,4kWh
4de deel defrost: ~1min
Pout piekt naar 3 a 5kW
Pin piekt laat ook een piekje zien
5de deel defrost: ~1min
Pout=0, Pin=15W
Tuit gaat naar Tin.

Gedurende de hele defrost blijft de binnenunit constant ~38W gebruiken (hetzelfde als tijdens verwarmen); dus flow in het CV circuit blijft constant.

In de aanloop naar een defrost zie je (bij een ongeveer constante Tuit en Pout) dat de COP geleidelijk terugloopt. De wp gaat meer elektriciteit opnemen en ook meer geluid maken. Een teken dat hij vastloopt. Ik heb het idee dat de defrost aan de late kant start en dat daarmee efficiency verloren gaat.
De defrost duurt ook best wel lang, met als gevolg dat er vervolgens een overshoot in warmtevraag ontstaat met hernieuwd versneld dichtvriezen. Ik vraag me af of dit niet beter kan.

PS:
ik constateer een vreemde bug voor de 'status' grafiek. Deze verdwijnt zodra je uitzoomt. Bij inzoomen komt deze weer terug. Lijkt me niet functioneel en triviaal om op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56
@martinusv
Gisteren was ook wel een uitzonderlijke dag.
Rond de 0c en mist (hier iig).

Mijn Panasonic gisteren 12 defrosts.
Mijn moeder heeft een sparrow 60 en woont hemelsbreed 600m ver en die had maar 4 defrosts.
En hun stoken het warmer in huis dan ik (80jaar)
Is wel een tussenwoning en ik 2 onder1kap.

Dus zoals gisteren is niet de standaard.
Bij mij is een defrost overigens maar 9m, en bij mijn moeder dus ook een 30m.

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 29-12-2024 18:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M.ichel
  • Laatst online: 21-05 23:11
Onder andere naar aanleiding van dit topic en de verschillende ervaringen, plus reacties vanuit WeHeat zelf, hebben wij eerder dit jaar ervoor gekozen om een Blackbird te bestellen en te gaan voor All-electric. In een latere post zal ik mijn ervaring met zowel WeHeat als de installatiepartner delen.

Twee weken geleden is alles geïnstalleerd, en er is van alles mis gegaan. 6 monteurs verder zou het nu allemaal goed geïnstalleerd moeten zijn. Ik heb echter het gevoel dat er een aantal zaken niet kloppen. Nu het de afgelopen dagen best wel koud was, vielen ons de performance van de installatie heel zwaar tegen.

Tijdens de installatie heb ik de installateur al op een aantal evidente fouten gewezen. Die zijn allemaal uiteindelijk hersteld of er is voor een workaroud gekozen. Ik heb het gevoel dat er nog steeds zaken binnen de installatie niet kloppen. Helaas heb ik niet voldoende inhoudelijke kennis om dat te beoordelen. Ik hoop dat er tweakers die die kennis wel hebben eens mee willen kijken en hun feedback kunnen geven.

De volgende gegevens van onze set-up zijn van belang:
  • Blackbird P80
  • Afgemonteerde binnenunit met backup heater
  • 50L buffervat
  • 300L SWW boilervat
  • Honeywell T6R via Opentherm
  • Afgiftesysteem vnl. radiatoren, 1x convector, geen vloerverwarming
  • CV-leidingen 22mm en 15mm
  • Verwijderde CV-ketel had aanvoertemperatuur van max 50 graden
Schematisch ziet de huidige installatie er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzrjrUmJ-hMoSD3G7mWtp0DRkjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TTT17WJ5gRPppZw3Gfno1id.png?f=fotoalbum_large

Belangrijk detail hierbij is dat de boel door de installateur verkeerd is aangesloten op de binnenunit. Het verwarmingssysteem had eigenlijk op Y aangesloten moeten worden en SWW op X. Omdat anders de leidingen opnieuw aangelegd moesten worden, heeft de installateur de bedrading van de circulatiepompen aangepast. De draden op de printplaat zijn verwisseld en daarmee leek het probleem ook opgelost.

Als ik het goed begrijp is het buffervat hier serieel aangesloten. Ik lees op verschillende plekken dat parallel aansluiten de voorkeur geniet en dat serieel aansluiten zelfs afgeraden wordt.

In de app zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q66D_pk5OLC8gtY0IXDBpVbJuUA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mJ6580NYc4QTn4t8QCnsOKy8.png?f=fotoalbum_large

We hebben geen CV-ketel meer, dus ik snap niet hoe die hier op actief kan staan. Ik zag bij screenshots van andere gebruikers dat CV-ketel daar niet meer tussen staat. De SWW circulatiepomp staat ook niet in de app, maar functioneert wel (bij opwarmen SWW gaat die draaien, maar dat is in zijn geheel niet in de app of portal te zien.

Daarnaast hebben we best wel een behoorlijk bedrag extra betaald voor de afgemonteerde binnenunit met backup heater. Bij ons staat de WP tijdens de stille uren (20:00-7:00) op maximaal 30% vermogen in verband met het geluid. Ik had verwacht dat wanneer het de WP echt niet lukt om de boel op temperatuur te krijgen, dat de backup heater bijspringt. Dat gebeurt echter niet, met als gevolg dat wanneer de stille uren voorbij zijn, de Blackbird echt als een malle gaat draaien. Daarvan is weer het gevolg dat hij soms om de 20 minuten ging ontdooien, waardoor alle opgewekte warmte weer zo goed als verloren ging.

Het was nu een paar graden boven 0, en we hebben nu al dat het niet lekker loopt. Het zit mij echt niet lekker, zeker met het oog op de dagen waarop het gaat vriezen.

Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen :)

[ Voor 5% gewijzigd door M.ichel op 30-12-2024 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 22:47
M.ichel schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:31:
Onder andere naar aanleiding van dit topic en de verschillende ervaringen, plus reacties vanuit WeHeat zelf, hebben wij eerder dit jaar ervoor gekozen om een Blackbird te bestellen en te gaan voor All-electric. In een latere post zal ik mijn ervaring met zowel WeHeat als de installatiepartner delen.

Twee weken geleden is alles geïnstalleerd, en er is van alles mis gegaan. 6 monteurs verder zou het nu allemaal goed geïnstalleerd moeten zijn. Ik heb echter het gevoel dat er een aantal zaken niet kloppen. Nu het de afgelopen dagen best wel koud was, vielen ons de performance van de installatie heel zwaar tegen.

Tijdens de installatie heb ik de installateur al op een aantal evidente fouten gewezen. Die zijn allemaal uiteindelijk hersteld of er is voor een workaroud gekozen. Ik heb het gevoel dat er nog steeds zaken binnen de installatie niet kloppen. Helaas heb ik niet voldoende inhoudelijke kennis om dat te beoordelen. Ik hoop dat er tweakers die die kennis wel hebben eens mee willen kijken en hun feedback kunnen geven.

Wij hebben gekozen voor de Blackbird P80 met 50L buffervat, afgemonteerde binnenunit en een 300L SWW boilervat. Schematisch ziet de huidige installatie er als volgt uit:

[Afbeelding]

Belangrijk detail hierbij is dat de boel door de installateur verkeerd is aangesloten op de binnenunit. Het verwarmingssysteem had eigenlijk op Y aangesloten moeten worden en SWW op X. Omdat anders de leidingen opnieuw aangelegd moesten worden, heeft de installateur de bedrading van de circulatiepompen aangepast. De draden op de printplaat zijn verwisseld en daarmee leek het probleem ook opgelost.

Als ik het goed begrijp is het buffervat hier serieel aangesloten. Ik lees op verschillende plekken dat parallel aansluiten de voorkeur geniet en dat serieel aansluiten zelfs afgeraden wordt.

[Afbeelding]

We hebben geen CV-ketel meer, dus ik snap niet hoe die hier op actief kan staan. Ik zag bij screenshots van andere gebruikers dat CV-ketel daar niet meer tussen staat. De SWW circulatiepomp staat ook niet in de app, maar functioneert wel (bij opwarmen SWW gaat die draaien, maar dat is in zijn geheel niet in de app of portal te zien.

Daarnaast hebben we best wel een behoorlijk bedrag extra betaald voor de afgemonteerde binnenunit met backup heater. Bij ons staat de WP tijdens de stille uren (20:00-7:00) op maximaal 30% vermogen in verband met het geluid. Ik had verwacht dat wanneer het de WP echt niet lukt om de boel op temperatuur te krijgen, dat de backup heater bijspringt. Dat gebeurt echter niet, met als gevolg dat wanneer de stille uren voorbij zijn, de Blackbird echt als een malle gaat draaien. Daarvan is weer het gevolg dat hij soms om de 20 minuten ging ontdooien, waardoor alle opgewekte warmte weer zo goed als verloren ging.

Het was nu een paar graden boven 0, en we hebben nu al dat het niet lekker loopt. Het zit mij echt niet lekker, zeker met het oog op de dagen waarop het gaat vriezen.

Bij mij een vergelijkbaar verhaal. De performance blijft zwaar achter met wat ik verwacht had. Hij maakt veel herrie ondanks de extra matten die inmiddels geïnstalleerd zijn. Volgens de monteur draait hij echter nooit op 100% want dat is niet nodig. Nou, met de temperaturen van de laatste paar dagen draait hij vaak op 100% met alle herrie die er bij komt kijken. Ik heb inmiddels zelf wat trillingsdempende matten besteld die hier in het forum werden aangeraden. Ik heb ze nog niet binnen maar hopelijk helpt dat wat. (Wagner MP-4E)
Bij een demo bij Weheat hoorden we niks. Volgens de verkoper/rondleider in de fabriek draaide het systeem toen op maximaal vermogen maar achteraf gezien geloof ik daar geen bal van.

In de app/website zie ik ook een CV ketel die wij ook niet hebben. Soms gaat hij ook aan volgens die info. Ik heb daar een paar keer contact met weheat over gehad en ze zeggen dat dit geen probleem is. Het zou doorgegeven worden aan het ontwikkelteam. Ze schermen met fancy AI softwarealgoritmes maar een niet bestaande CV ketel ook niet in het overzicht zetten is blijkbaar nogal lastig. Ook de aan/uit thermostaat staat in het overzicht, die hebben we ook niet, we hebben die Honeywell T6.

Zo'n plaatje met de leidingen zal ik ook eens maken, dat heb ik nu niet. Het valt me wel op dat jij twee pompen hebt en ik drie. In een van de eerdere offertes die ik had stonden er ook twee maar de verkoper (DeJong, tegenwoordig WeHeat Service) vertelde toen dat ze dat niet meer mochten aanbieden. Waarom weet ik niet.

(sorry als dit weer een wat negatieve post is. Maar met de kennis van nu had ik niet voor een WeHeat oplossing gekozen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
M.ichel schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:31:

Wij hebben gekozen voor de Blackbird P80 met 50L buffervat, afgemonteerde binnenunit en een 300L SWW boilervat. Schematisch ziet de huidige installatie er als volgt uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kun je iets meer vertellen over het afgiftesysteem? Vloerverwarming? Radiatoren? Wat voor thermostaat heb je? Staat deze op OpenTherm, Stooklijn of Aan/Uit?

Ik draai hier met een BlackBird (FE) en ben tot nu to tevreden. Lage temperatuur verwarming is wel echt anders, maar so far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 20:46

AirX

Tweak Guru

Satefan schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:57:
[...]

Kun je iets meer vertellen over het afgiftesysteem? Vloerverwarming? Radiatoren? Wat voor thermostaat heb je? Staat deze op OpenTherm, Stooklijn of Aan/Uit?

Ik draai hier met een BlackBird (FE) en ben tot nu to tevreden. Lage temperatuur verwarming is wel echt anders, maar so far so good.
En leidingdikte/-diameter is ook handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
AirX schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:19:
[...]

En een foto van de installatie is ook altijd interessant om te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
Ronnie27 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb mijn Flint gekoppeld met een 1 fase meter van Home Wizard. Het valt mij op dat in de app van weheat het stroomverbruik altijd iets minder is dan bij Home Wizard.[Afbeelding]
Meet afwijking of de circulatie pomp rekent de warmtepomp niet mee. Maar genoeg info om te weten dat ik er ook voor en meter voor ga zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
The - DDD schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:09:
[...]

Meet afwijking of de circulatie pomp rekent de warmtepomp niet mee. Maar genoeg info om te weten dat ik er ook voor en meter voor ga zetten.
Circulatiepomp wordt idd niet meegenomen omdat de binnenunit (als het goed is aangesloten) op een aparte groep staat. Zit dus ook niet in de Homewizard data.

Ik heb ook een HW meter en op die groep alleen de buitenunit van de WP. Het is kneiternauwkeurg... het lastige is alleen dat de WP en HW verschillende update intervallen hebben - dus als je op het exacte moment kijkt naar dashboard van de WP en naar de HW meter, kan HW wat meer verbruik weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
jelleeelco schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:15:
[...]

Circulatiepomp wordt idd niet meegenomen omdat de binnenunit (als het goed is aangesloten) op een aparte groep staat. Zit dus ook niet in de Homewizard data.

Ik heb ook een HW meter en op die groep alleen de buitenunit van de WP. Het is kneiternauwkeurg... het lastige is alleen dat de WP en HW verschillende update intervallen hebben - dus als je op het exacte moment kijkt naar dashboard van de WP en naar de HW meter, kan HW wat meer verbruik weergeven.
De pomp verbruikt max 50 watt, als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ronnie27 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:17:
[...]

De pomp verbruikt max 50 watt, als ik mij niet vergis.
Bedoel je daarmee dat het wel op dezelfde groep kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
jelleeelco schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:18:
[...]

Bedoel je daarmee dat het wel op dezelfde groep kan?
Nee, zit op een aparte groep. Bij mij tenminste. Zag op ketelklets, dat het ook door installateurs op 1 groep wordt geplaatst en waarom dat niet echt handig is.

YouTube: Voorkom warmtepomp vorstschade

[ Voor 36% gewijzigd door Ronnie27 op 30-12-2024 12:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 11:50
Frustratiemomentje. We komen net (beetje grieperig) terug van een paar dagen met de familie. Thermostaat stond op 18, we willen graag naar 19.5. Zoonlief duikt het bad in en trekt de boiler zo ver leeg dat er eerst een SWW run wordt gedaan. Daarna eindelijk verwarming, maar al na 15 minuten een ontdooicycle. Toen die afgelopen was was het tijd voor de wekelijkse legionellarun. Kom op Weheat, ik wil dat kunnen overrulen! Mijn huis is nog steeds niet comfortabel. Dat water kan ook wel later op de dag. En niet meteen volle bak gaan verwarmen, maar geleidelijk zodat ik niet meteen na 15 minuten weer een ontdooicyclus voor de kiezen krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RFIDguru ik lees nogal wat conflicterende requirements in je post :)
Dit is een gevalletje 'works as coded'.

Antilegionella is een veiligheidsfeature die daarom niet eenvoudig een override mag krijgen.
Je kunt het beste zoeken naar een manier om x uur van tevoren de thermostaat een slinger te geven zodat het al 19.5 graden is wanneer je het wil hebben in plaats van dat het nog 1.5 graad warmer moet worden op dat moment.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
Proton_ schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:03:
@RFIDguru ik lees nogal wat conflicterende requirements in je post :)
Dit is een gevalletje 'works as coded'.

Antilegionella is een veiligheidsfeature die daarom niet eenvoudig een override mag krijgen.
Je kunt het beste zoeken naar een manier om x uur van tevoren de thermostaat een slinger te geven zodat het al 19.5 graden is wanneer je het wil hebben in plaats van dat het nog 1.5 graad warmer moet worden op dat moment.
Ik had de thermostaat wel geprogrammeerd om op tijd aan te gaan, maar vanwege ziekte zijn we eerder naar huis gegaan dan verwacht. Maar een soort nood-override zou wel fijn zijn. Legionella kan echt wel een paar uurtjes wachten (weet niet of dat wettelijk ook mag). Maar ik snap ook wel dat je het zo simpel mogelijk moet maken voor de gemiddelde consument. Ik ben echter niet gemiddeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
Satefan schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:57:
[...]

Ah scherp! Heb de post aangepast. We hebben een Honeywell T6R via Opentherm en het afgiftesysteem bestaat vnl. uit radiatoren, 1x convector en geen vloerverwarming. Aanvoertemperatuur van de oude CV was max 50 graden, maar zo hoog heb ik hem nog nooit zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
AirX schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:19:
[...]

We hebben 22mm en 15mm leidingen. Dat is volgens mij gebruikelijk, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
RFIDguru schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:52:
We komen net (beetje grieperig) terug van een paar dagen met de familie.
Als het om een paar dagen gaat, dan zou ik de thermostaat volgende keer op een constante temperatuur laten. (Ik vindt dit zelf ook lastig om los te laten, want voelt tegenstrijdig af en toe). Werken met LTV betekent gewoon dat je te maken hebt met een langzaam systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.ichel
Jimmie5887 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:08:
[...]

Bij mij een vergelijkbaar verhaal. De performance blijft zwaar achter met wat ik verwacht had. Hij maakt veel herrie ondanks de extra matten die inmiddels geïnstalleerd zijn. Volgens de monteur draait hij echter nooit op 100% want dat is niet nodig. Nou, met de temperaturen van de laatste paar dagen draait hij vaak op 100% met alle herrie die er bij komt kijken. Ik heb inmiddels zelf wat trillingsdempende matten besteld die hier in het forum werden aangeraden. Ik heb ze nog niet binnen maar hopelijk helpt dat wat. (Wagner MP-4E)
Bij een demo bij Weheat hoorden we niks. Volgens de verkoper/rondleider in de fabriek draaide het systeem toen op maximaal vermogen maar achteraf gezien geloof ik daar geen bal van.

In de app/website zie ik ook een CV ketel die wij ook niet hebben. Soms gaat hij ook aan volgens die info. Ik heb daar een paar keer contact met weheat over gehad en ze zeggen dat dit geen probleem is. Het zou doorgegeven worden aan het ontwikkelteam. Ze schermen met fancy AI softwarealgoritmes maar een niet bestaande CV ketel ook niet in het overzicht zetten is blijkbaar nogal lastig. Ook de aan/uit thermostaat staat in het overzicht, die hebben we ook niet, we hebben die Honeywell T6.

Zo'n plaatje met de leidingen zal ik ook eens maken, dat heb ik nu niet. Het valt me wel op dat jij twee pompen hebt en ik drie. In een van de eerdere offertes die ik had stonden er ook twee maar de verkoper (DeJong, tegenwoordig WeHeat Service) vertelde toen dat ze dat niet meer mochten aanbieden. Waarom weet ik niet.

(sorry als dit weer een wat negatieve post is. Maar met de kennis van nu had ik niet voor een WeHeat oplossing gekozen.)
Heel vervelend ook! Ergens wel een geruststelling om te lezen dat ik in elk geval niet de enige ben die met teleurstelling zit. En dat ik dus niet de enige ben die een 'spook' CV-ketel in de app ziet :X

Hij heeft hier ook een behoorlijke tijd op 100% gedraaid, waarbij de gevraagde watertemperatuur rond de 32 graden was. Dat hij daarvoor zo ontzettend hard moest draaien met een buitentemperatuur van 2 graden maakt me wel een beetje ongerust.

Het klopt overigens dat er geen derde circulatiepomp aanwezig is. Deze manier van aansluiten staat ook niet meer in de standaard documentatie van WeHeat. Er is ook heel veel mis gegaan bij het aansluiten. Daarom heb ik ook zoveel monteurs over de vloer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
M.ichel schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:20:
[...]

Ah scherp! Heb de post aangepast. We hebben een Honeywell T6R via Opentherm en het afgiftesysteem bestaat vnl. uit radiatoren, 1x convector en geen vloerverwarming. Aanvoertemperatuur van de oude CV was max 50 graden, maar zo hoog heb ik hem nog nooit zien komen.
Die heb ik ook, icm met de BB en een 300L vat (zonder buffer, want vloerverwarming). Het OpenTherm protocol zal op basis van de gevraagde temperatuur en de actuele kamertemperatuur aan de warmtepomp een bepaalde temperatuur vragen. Hoe hoger het verschil, hoe warmer de aanvoertemperatuur zal zijn. Dit kun je natuurlijk even uitproberen door de thermostaat (tijdelijk) wat hoger te zetten. Worden de radiatoren wel goed (en gelijkmatig) warm?

50 graden wil je ook niet halen met een warmtepomp. Dan gaat de efficiency hard naar beneden (dus stroomverbruik omhoog). De vraag is dus of het afgifte systeem om kan gaan met lagere temperaturen (mits er niets structureels met de installatie mis is natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Satefan schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:23:
[...]

Als het om een paar dagen gaat, dan zou ik de thermostaat volgende keer op een constante temperatuur laten. (Ik vindt dit zelf ook lastig om los te laten, want voelt tegenstrijdig af en toe). Werken met LTV betekent gewoon dat je te maken hebt met een langzaam systeem.
4 dagen buitenshuis en anderhalve graad verlaging is toch niet zo extreem zou je denken. Toen ik het instelde had ik hier ca 5 uur tijd voor ingeschat. Maar ja, dan gaat er veel verwarmingstijd verloren door dingen die ik nu geen prioriteit zou geven. Maar goed, nadenken met een grieperige kop valt ook niet mee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
RFIDguru schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:33:
[...]

4 dagen en anderhalve graad lager is toch niet zo extreem zou je denken. Toen ik het instelde had ik hier ca 5 uur tijd voor ingeschat. Maar ja, dan gaat er veel verwarmingstijd verloren door dingen die ik nu geen prioriteit zou geven. Maar goed, nadenken met een grieperige kop valt ook niet mee...
Ik snap het. Ik had tot November stadsverwarming. Oneindig veel capaciteit van heet water. 'Even bijverwarmen' was dus nooit een probleem. Net als oneindig lang douchen. Als je maar betaald natuurlijk.

Nu met lage temperatuurverwarming is het gewoon anders en moet er links en rechts aangepast worden. Het contant houden van de temperatuur is rendabeler dan nachtverlaging etc.

Doordat we nu op de BB draaien ben ik me veel bewuster van het warmteverlies van de woning en ben nu (enigzins) systematisch bezig om het afgiftesysteem, warmteverlies en instellingen te optimaliseren. Leuk om te doen, maar soms ook frustrerend. Vooral de 'beslissingen' die de BB neemt zijn af en toe ondoorgrondelijk.

Wat ik wel merk is dat proberen een zo constant mogelijke situatie te creëeren het beste werkt. Hoe rustiger het systeem kan draaien, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
Satefan schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:30:
[...]

Die heb ik ook, icm met de BB en een 300L vat (zonder buffer, want vloerverwarming). Het OpenTherm protocol zal op basis van de gevraagde temperatuur en de actuele kamertemperatuur aan de warmtepomp een bepaalde temperatuur vragen. Hoe hoger het verschil, hoe warmer de aanvoertemperatuur zal zijn. Dit kun je natuurlijk even uitproberen door de thermostaat (tijdelijk) wat hoger te zetten. Worden de radiatoren wel goed (en gelijkmatig) warm?

50 graden wil je ook niet halen met een warmtepomp. Dan gaat de efficiency hard naar beneden (dus stroomverbruik omhoog). De vraag is dus of het afgifte systeem om kan gaan met lagere temperaturen (mits er niets structureels met de installatie mis is natuurlijk)?
Alles wordt goed en gelijkmatig warm, gelukkig! Ik zie vooral dat bij in mijn ogen relatief lage temperaturen (bijvoorbeeld 32 graden) de Blackbird er enorme moeite mee heeft. Maximale wat er met de CV als aanvoer werd gebruikt in het verleden was 42 graden, toen het echt koud was. Op basis daarvan had ik het idee dat dit afgiftesysteem zich wel voor nu zou moeten lenen hiervoor. En dit is zo vooraf ook met de installateur besproken.

VVW is echt geen optie voor ons. LTV eventueel wel, maar voor mij is het nu een groot vraagteken of de BB het dan wel trekt. Dan is het niet opeens dat de aanvoertemperatuur 20 graden wordt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
Satefan schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:38:
[...]

Ik snap het. Ik had tot November stadsverwarming. Oneindig veel capaciteit van heet water. 'Even bijverwarmen' was dus nooit een probleem. Net als oneindig lang douchen. Als je maar betaald natuurlijk.

Nu met lage temperatuurverwarming is het gewoon anders en moet er links en rechts aangepast worden. Het contant houden van de temperatuur is rendabeler dan nachtverlaging etc.

Doordat we nu op de BB draaien ben ik me veel bewuster van het warmteverlies van de woning en ben nu (enigzins) systematisch bezig om het afgiftesysteem, warmteverlies en instellingen te optimaliseren. Leuk om te doen, maar soms ook frustrerend. Vooral de 'beslissingen' die de BB neemt zijn af en toe ondoorgrondelijk.

Wat ik wel merk is dat proberen een zo constant mogelijke situatie te creëeren het beste werkt. Hoe rustiger het systeem kan draaien, hoe beter.
Het lijk erop dat de tijd verdeeld wordt tussen verwarming en legionella. 45 minuten legionella, toen 45 minuten verwarmen en nu weer verder met legionella (nog 2 graden, had het effe afgemaakt...).
Overigens heb ik een gat in de data van 13:16 tot 13:31. Nog meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
M.ichel schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:40:
[...]

Alles wordt goed en gelijkmatig warm, gelukkig! Ik zie vooral dat bij in mijn ogen relatief lage temperaturen (bijvoorbeeld 32 graden) de Blackbird er enorme moeite mee heeft. Maximale wat er met de CV als aanvoer werd gebruikt in het verleden was 42 graden, toen het echt koud was. Op basis daarvan had ik het idee dat dit afgiftesysteem zich wel voor nu zou moeten lenen hiervoor. En dit is zo vooraf ook met de installateur besproken.

VVW is echt geen optie voor ons. LTV eventueel wel, maar voor mij is het nu een groot vraagteken of de BB het dan wel trekt. Dan is het niet opeens dat de aanvoertemperatuur 20 graden wordt, toch?
De aanvoertemperatuur zal niet lager gaan worden. Maar een efficiente afgifte systeem zorgt er wel voor dat je gelijkmatiger verwarmt.

Op het plaatje dat je deelde is de gevraagde watertemperatuur 42 graden, terwijl het verschil tussen de kamertemperatuur en de doeltemperatuur op zich niet schokkend is. Dat lijkt me toch wel hoog. Maximaal hier is 31 graden of zo. Maar dit is misschien meer een vraag voor de experts/installateurs hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:28
Hier al buitentemperatuur van -3 tot +2 de afgelopen dagen. Thermostaat vraagt meestal rond de 34/35 graden (19.5 constant).

Maar merk de Flint het water toch niet op temperatuur gehouden krijgt. Elke 90 minuten even CV bij, aanvoer huis in even naar 36, om vervolgens weer 1.5u te dalen naar graad of 31 waarna CV weer even bij springt. Flint in de tussentijd wel constant op 100 procent aan het draaien.

Hij trekt het hier aardig tot een graad of 5/6 buiten, daaronder heeft die het zwaar.

Wellicht komende jaren afgifte en isolatie nog wat verder in stapjes verbeteren zodat een aanvoer van rond de 28-30 graden genoeg gaat zijn bij dit soort omstandigheden.

[ Voor 14% gewijzigd door Razer op 30-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:16
@M.ichel @Jimmie5887 En daarom kijk ik nog de kat uit de boom, voordat ik overstapt naar All electric.
De 28e was een koude dag. Mijn hybride BB heeft toen maar 4 x defrost gedraaid en duurde een kwartier per keer met tussenpozen van 3 uur. Ik moet wel zeggen, dat de CV ketel moest bijspringen, maar heeft alles bij elkaar 3,5m3 gas gekost + Warmwater.

Ik vraag mij af hoe groot jullie afgifte systeem is. Wat ik hier lees, is dat een all electric veel harder moet werken, helemaal als alles tegelijk gevraagd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
RNacoustics schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:03:
@M.ichel @Jimmie5887 En daarom kijk ik nog de kat uit de boom, voordat ik overstapt naar All electric.
De 28e was een koude dag. Mijn hybride BB heeft toen maar 4 x defrost gedraaid en duurde een kwartier per keer met tussenpozen van 3 uur. Ik moet wel zeggen, dat de CV ketel moest bijspringen, maar heeft alles bij elkaar 3,5m3 gas gekost + Warmwater.

Ik vraag mij af hoe groot jullie afgifte systeem is. Wat ik hier lees, is dat een all electric veel harder moet werken, helemaal als alles tegelijk gevraagd wordt.
Zo zag 28 december er bij mij uit; 19 ontdooicycli.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6W3fxga6DWcFmWpsZkF2uxx3qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCL3W7i6Zdc4olxFpnlUcCpm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Hier mijn overzicht van de 28e. 6 ontdooicycli. Full Electric installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BL46p2l-FWHPR895Y3ti3ahOB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z19P0FbImYxoaDioxLLFOZBG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jimmie5887 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:39:
[...]

Zo zag 28 december er bij mij uit; 19 ontdooicycli.

[Afbeelding]
Dat is wel heel erg veel. Dan moet je WP wel heel erg hard werken. Ik vraag mij af of je afgifte systeem wel match met je WP installatie en instellingen daarbij? Of je hebt last van heel veel warmte verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-06 14:02
Over de Flint: waarom is hij niet All Electric ready? Je kunt toch zelf een WPB binnen zetten? Of heeft dat te maken met het vermogen, zodat hij altijd op momenten de CVketel nodig heeft?
Of is er iets met de schakeling van de binnenunit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
Maarten58 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:24:
Over de Flint: waarom is hij niet All Electric ready? Je kunt toch zelf een WPB binnen zetten? Of heeft dat te maken met het vermogen, zodat hij altijd op momenten de CVketel nodig heeft?
Als je zelf een WPB boiler in je woning zet is de Flint ook All Electric ready. Vanuit WeHeat is op deze WP uitgeschakeld dat deze een boilervat kan verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:03
Maarten58 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:24:
Klopt, zo hebben wij dat ook.
WPB voor warm water en flint voor verwarming. Gas aansluiting word volgens jaar weg gehaald.
De binnenunit kan softwarematig geen waterboilervat verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-06 14:02
@reiniero @Razer we hebben op de valreep voor de Sparrow kunnen kiezen, dus we kunnen op termijn met extra groep het gas eraf gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 19:51
Hallo, vraagje aan degenen die een Sparrow via Coolblue hebben laten installeren. Ik heb mijn situatie en installatie wensen gedetailleerd telefonisch met CB doorgesproken en vervolgens een offerte gekregen. Komt CB na de schouw vaak nog met "onvoorziene" meerkosten? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
ajsmit1 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:40:
Hallo, vraagje aan degenen die een Sparrow via Coolblue hebben laten installeren. Ik heb mijn situatie en installatie wensen gedetailleerd telefonisch met CB doorgesproken en vervolgens een offerte gekregen. Komt CB na de schouw vaak nog met "onvoorziene" meerkosten? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Bij mij kwamen ze erachter dat ik 5 meter leiding a 50 euro /meter extra nodig was. Dus 250 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
RNacoustics schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:14:
[...]

Dat is wel heel erg veel. Dan moet je WP wel heel erg hard werken. Ik vraag mij af of je afgifte systeem wel match met je WP installatie en instellingen daarbij? Of je hebt last van heel veel warmte verlies?
Wij hebben geen vloerverwarming maar gewoon radiatoren en een convectorput (met heatboosters). Wel in '22 de muren opnieuw laten isoleren en dat scheelde al veel in het gasverbruik (van 1750 naar 1300 m3). De 45-50 gradentest afgelopen jaar ging ook goed maar de WP heeft het nu zwaar. Binnenkort gaan we nog kijken of het glas vervangen moet worden, dat zou ook nog wel behoorlijk wat kunnen verbeteren qua isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-06 14:36
Jimmie5887 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:09:
[...]

Wij hebben geen vloerverwarming maar gewoon radiatoren en een convectorput (met heatboosters). Wel in '22 de muren opnieuw laten isoleren en dat scheelde al veel in het gasverbruik (van 1750 naar 1300 m3). De 45-50 gradentest afgelopen jaar ging ook goed maar de WP heeft het nu zwaar. Binnenkort gaan we nog kijken of het glas vervangen moet worden, dat zou ook nog wel behoorlijk wat kunnen verbeteren qua isolatie.
Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar hier dan mijn inschatting :
Het lijkt er op dat je tegen de beperkingen van je afgifte systeem aanloopt.
1.300 m3 gas is op zich goed voor een 8 KwH warmtepomp.
Koevlaas komt op 1.300*8/1650 = 6.3KwH
De BB zou nog 7.5KwH moeten halen bij -10 buitentemperatuur.
So-far-so-good zou je zeggen.

Edoch, de capaciteit van 7.5 KwH (zeg maar netto warmte) die Weheat opgeeft bij -10 graden is bij een afgifte van 35 graden. En dan een cop van 2,7.
dat wil zeggen dat de BB zo'n 2.800 Watt trekt. (7.5/2,7). Zal wel zo ongeveer z'n max zijn.
Heb je een hogere afgifte temperatuur dan daalt je cop. Zeg eens 2 ?
Met nog steeds dezelfde 2.800 watt die er dan in gaat, creeer je 5.6 watt warmte. (2,8*2).
Niet genoeg dus.

Ik ken je cijfers niet en ook die van de BB niet bij hoge(re) afgifte temperaturen, maar ik zou het toch in deze hoek zoeken. Met een groot vraagteken en onzekerheid of je het warm genoeg gaat krijgen als het buiten ooit nog eens ècht koud zou gaan worden.
Succes, groeten, Hans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
hans_u schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:03:
[...]

Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar hier dan mijn inschatting :
Het lijkt er op dat je tegen de beperkingen van je afgifte systeem aanloopt.
1.300 m3 gas is op zich goed voor een 8 KwH warmtepomp.
Koevlaas komt op 1.300*8/1650 = 6.3KwH
De BB zou nog 7.5KwH moeten halen bij -10 buitentemperatuur.
So-far-so-good zou je zeggen.

Edoch, de capaciteit van 7.5 KwH (zeg maar netto warmte) die Weheat opgeeft bij -10 graden is bij een afgifte van 35 graden. En dan een cop van 2,7.
dat wil zeggen dat de BB zo'n 2.800 Watt trekt. (7.5/2,7). Zal wel zo ongeveer z'n max zijn.
Heb je een hogere afgifte temperatuur dan daalt je cop. Zeg eens 2 ?
Met nog steeds dezelfde 2.800 watt die er dan in gaat, creeer je 5.6 watt warmte. (2,8*2).
Niet genoeg dus.

Ik ken je cijfers niet en ook die van de BB niet bij hoge(re) afgifte temperaturen, maar ik zou het toch in deze hoek zoeken. Met een groot vraagteken en onzekerheid of je het warm genoeg gaat krijgen als het buiten ooit nog eens ècht koud zou gaan worden.
Succes, groeten, Hans.
Even je eenheden verbeteren, daar klopt zo niets van, je haalt energie en vermogen door elkaar.

En in het specificatieblad staat gewoon wat je nu allemaal moeilijk aan het beredeneren bent.
Het vermogen wat je noemt is overigens "deellast", geen idee wat vollast (wellicht de genoemde "Prated: 8kW") dan is, maar het insinueerd dat de BB bij Tb-10 met Ta35 en 7.5kW nog niet op z'n tenen loopt.

Voor Tb-10 en Ta55gr staat ook gewoon een deellast van 7.5kW met een COP van idd 1.9.

https://content.weheat.nl...ird-Product-Specification

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
Op de laatste dag van het jaar maar even de balans opmaken vwb het stroomverbruik van de WeHeat BlackBird (Full Electric installatie). Het gaat niet alleen om geld, maar dit is wel onderdeel van de bredere businesscase natuurlijk.

Ik heb het totale verbruik van het huis bekeken voor November en December van dit jaar. Dit vergelijken we dan met het langjarig gemiddelde (5+ jaar) van mijn stroomverbruik voor dezelfde maanden. Geen exacte aanpak, maar op zich goed genoeg.

In November heeft de warmtepomp 135 kWh verbruikt. Dat kostte me 49,50 Euro aan stroom.
In December heeft de warmtepomp 312 kWh verbruikt a 115 Euro aan stroom.

Voorheen was het maandbedrag voor de stadswarmte 240 euro per maand. In de maanden dat er verwarmt moet worden is stoken op de WP vooralsnog (veel) voordeliger vergeleken met stadswarmte.

We wekken meer stroom op met de zonnepanelen dan we verbruiken. De jaarrekening van GreenChoice komt volgende maand en de indicatie is nu dat ik over het hele contractjaar 292 euro terug krijg (door saldering natuurlijk).

In de maanden dat er niet verwarmt hoeft te worden loopt de besparing per maand alleen maar op (Maart tot en met September meestal). Dan hoeft de installatie alleen maar warm water voor de sanitaire voorzieningen te maken.

We gaan zien hoe het in Januari en Februari gaat. Vooralsnog ziet dit er goed uit allemaal.

Er zijn nog wel wat verbeterpunten zoals verdere isolatie/tochtvrij maken van de woning en bekijken of ik mijn stroomtarief omlaag kan krijgen. Ik heb een 3-jarig contract (eind Jan 2027) bij GreenChoice a 0,37 ct per kWh, maar zonder terugleverkosten. Volgens GC kan ik kosteloos van het contract af. De vraag is of dit de moeite waard is als ik wel terugleverkosten zou moeten betalen. Hier ga ik de komende tijd eens induiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 31-12-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-06 14:36
bbbrumbrum schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:20:
[...]

Even je eenheden verbeteren, daar klopt zo niets van, je haalt energie en vermogen door elkaar.

En in het specificatieblad staat gewoon wat je nu allemaal moeilijk aan het beredeneren bent.
Het vermogen wat je noemt is overigens "deellast", geen idee wat vollast (wellicht de genoemde "Prated: 8kW") dan is, maar het insinueerd dat de BB bij Tb-10 met Ta35 en 7.5kW nog niet op z'n tenen loopt.

Voor Tb-10 en Ta55gr staat ook gewoon een deellast van 7.5kW met een COP van idd 1.9.

https://content.weheat.nl...ird-Product-Specification
top.
haha, ja vd eenheden wist ik dat ik niet goed zat. Idee was hopelijk wèl duidelijk...
dank voor de link naar het specificatieblad.
Ik zie behoorlijk hoge COP's terwijl er hier op het forum werkelijke COP's gerapporteerd worden die soms echt wel lager liggen. Hoe zit dit???

Overigens een (deellast !) vermogen van 7.5 Kw en een COP van 1.9 (bij -10/55) suggereert dat de BB dan 3.950 Watt trekt (7.5/1.9). Kan haast niet kloppen, zou je zeggen.

Mijn BB project schuift door naar 'ergens' volgend jaar vanwege een installateur die het af liet weten. Ik volg jullie echte ervaringen met veel belangstelling.

Fijne jaarwisseling allemaal.

groeten, Hans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
hans_u schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:11:
[...]

top.
haha, ja vd eenheden wist ik dat ik niet goed zat. Idee was hopelijk wèl duidelijk...
dank voor de link naar het specificatieblad.
Ik zie behoorlijk hoge COP's terwijl er hier op het forum werkelijke COP's gerapporteerd worden die soms echt wel lager liggen. Hoe zit dit???
Zal te maken hebben met verschillende omstandigheden waarin de warmtepomp zijn werk moet doen. De fabrikanten zullen hun metingen in een lab doen met ideale omstandheden etc. Beetje zoals verbruikscijfers bij een auto.
Overigens een (deellast !) vermogen van 7.5 Kw en een COP van 1.9 (bij -10/55) suggereert dat de BB dan 3.950 Watt trekt (7.5/1.9). Kan haast niet kloppen, zou je zeggen.
Waarom niet? Het piekverbruik van de BB hier tikt soms ook 3500 watt aan. Het verwarmen van het boilervat naar 55 graden is minder efficient dan bij bijvoorbeeld een aanvoertemperatuur van 30 graden. Als het dan 1 graad is buiten dan moet de WP er goed aan trekken. Nu duurt het verwarmen van het tapwater gelukkig niet de hele dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Satefan op 31-12-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieneuvic
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 21:59
Heeft iemand hier een idee wat het modulerende bereik is van een Weheat Sparrow P60 bij A7W35?

In het productspecificatieblad van Weheat staat namelijk alleen het bereik aangegeven bij A-10W35, alleen is het vaker boven nul in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-05 11:32
Ik weet wat je er mee wil berekenen.

Mijn flint 40 Past zijn vermogen aan in stapjes van ongeveer 50 tot 100 watt. Het laagste wat ik nu gezien heb is 270 watt tot 1.2kw.

Daarnaast laat die zijn circulatie pomp constant draaien. Het gevolg is dat de deltaT zakt.

Wat in de spec staat zijn de test van de nen14825. Daar wordt de pomp in deellast gezet om een bepaald vermogen te halen bij een bepaalde temp. (dit om de type aan/uit te kunnen vergelijken).
Dit betekend gewoon dat die meer kan leveren als die op vol vermogen zou draaien.

Voor de test met -10 kan die draaien op 6Kw maar voor de test staat die op 5.5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7jdZTfee8CzmUlVphTJK5aDKkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcCB8Nq5jr2pSJXmBJpxeaTY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieneuvic
thomk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:20:
Ik weet wat je er mee wil berekenen.
De uitkomst van de warmteverliesberekening geeft aan dat de altijd optredende warmteverliezen 4000 W zijn, de niet altijd gelijktijdig optredende 1250 W en de systeemverliezen 600 W. Het totaal komt daarmee op ongeveer 6000 W, bij een buitentemperatuur van -10 graden Celcius. Alleen is het vaker boven nul in Nederland, en ben ik benieuwd naar de mogelijkheden van de Sparrow om terug te moduleren naar een laag vermogen zodat er geen sprake is van pendelen of te vaak aan- en uit schakelen.
Mijn flint 40 Past zijn vermogen aan in stapjes van ongeveer 50 tot 100 watt. Het laagste wat ik nu gezien heb is 270 watt tot 1.2kw.

Daarnaast laat die zijn circulatie pomp constant draaien. Het gevolg is dat de deltaT zakt.

Wat in de spec staat zijn de test van de nen14825. Daar wordt de pomp in deellast gezet om een bepaald vermogen te halen bij een bepaalde temp. (dit om de type aan/uit te kunnen vergelijken).
Dit betekend gewoon dat die meer kan leveren als die op vol vermogen zou draaien.

Voor de test met -10 kan die draaien op 6Kw maar voor de test staat die op 5.5

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, waar is de volledige tabel met deellast vermogen te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
Aha ik zie misschien wat je bedoeld. Het vermogens bereik van de sparrow van bij
Bij A-10W35 1.4 - 6 kW
cop is 2.77 dus input vermogen min is 1.4/2.77 is ongeveer 500 watt.
Dan zou ik verwachten dat minimaal vermogen bij +2 graden 4.53 * 500watt=2.2KW is.
Hmm bij +7 en +12 is die toevallig ook 2.2KW (dat snap ik dan weer niet)

Dit is maar een vermoede dat het ongeveer zo zal werken.
zie voor spec https://www.aircozonderst...manual_Sparrow_NL_R01.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:56
blieneuvic schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:51:
Heeft iemand hier een idee wat het modulerende bereik is van een Weheat Sparrow P60 bij A7W35?

In het productspecificatieblad van Weheat staat namelijk alleen het bereik aangegeven bij A-10W35, alleen is het vaker boven nul in Nederland.
Ik i.e. de sparrow bij mijn moeder naar 16% terug moduleren zo een 250w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieneuvic
Super, bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen kan de Sparrow dusdanig ver terug moduleren dat dit wel passend is voor ons huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomk
Als voorbeeld zie je hoe mijn flint terug moduleert.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDH9QnvdSnRWVtj9iwh1rcCg2T8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTSuEGsVe4LeGX7JlUBX6xaD.png?f=fotoalbum_large

De donker blauwe lijn is het input vermogen tussen max 1.2kw en 311 watt.
Deze gebruik ik voor de vloer verwarming van de vrijstaande woning.

Ik heb ook een warmte berekening laten doen en die kwamen toen op 11Kw. 17000eur inclusief installatie
Ik heb het nu zelf gedaan en was ongeveer 5000 eur kwijt.
Overigengs gaat deze warmtepomp het denk ik net reden tot -5. Vervanging van mijn Brink 25Kw door een kanaal airco staat nog op de planning voor als het echt koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieneuvic
thomk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:49:
Als voorbeeld zie je hoe mijn flint terug moduleert.[Afbeelding]

De donker blauwe lijn is het input vermogen tussen max 1.2kw en 311 watt.
Deze gebruik ik voor de vloer verwarming van de vrijstaande woning.

Ik heb ook een warmte berekening laten doen en die kwamen toen op 11Kw. 17000eur inclusief installatie
Ik heb het nu zelf gedaan en was ongeveer 5000 eur kwijt.
Overigengs gaat deze warmtepomp het denk ik net reden tot -5. Vervanging van mijn Brink 25Kw door een kanaal airco staat nog op de planning voor als het echt koud wordt.
Aha, en gebruik je de Flint dan voor zowel de vloerverwarming als SWW? Wat is het vloeroppervlak van je woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
Dat wordt niet ondersteund. Hoewel er wel een sww aansluiting op de binnen unit zit is het denk ik software matig uitgeschakeld.

Ik heb alleen op de beganegrond vloerverwarming van ongeveer 130m2. Een warp speetherm systeem die met een Ta van 27.5 graad en Tkamer van 20 graden een afgifte heeft van
55w/m2 x 0.8 (hout vloer) x 130 = 5.7kw

[ Voor 45% gewijzigd door thomk op 31-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Weet iemand hoe de flow van de flint wordt ingesteld. Mijn flint binnen unit gebruikt altijd 40 watt. Dus lijkt de flow vast.
Als ik uitreken wat de flow is door DeltaT te nemen tussen in en uit warmtepomp dan en vervolgens de flow te berekenen met chatgpt dan kom ik 1.17m3/u
De installatie handleiding van de flint zegt:
An optimal flow rate of 0.65m³/h is required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:12
RFIDguru schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:44:
[...]

Het lijk erop dat de tijd verdeeld wordt tussen verwarming en legionella. 45 minuten legionella, toen 45 minuten verwarmen en nu weer verder met legionella (nog 2 graden, had het effe afgemaakt...).
Overigens heb ik een gat in de data van 13:16 tot 13:31. Nog meer mensen last van?
Ja, heb erover geklaagd via Coolblue. Heb al verschillende keren gezien dat het legionellaprogramma onderbroken wordt terwijl het prima op weg is. Antwoord dat ik kreeg is dat ik het vermogen teveel begrensd zou hebben. Maar aangezien de temperatuur netjes oploopt lijkt dat me de reden niet. Toen kreeg ik te horen dat het programma na 40min automatisch stopt o.i d, en het dan later weer gaat proberen. Vind ik wonderbaarlijk, een vat van 200 liter 20 graden warmer maken bij een lage buitentenperatuur gaat toch sowieso niet werken :).

Heb ook al eens gehad dat het vat steeds boven de 60 graden kwam en dan toch net te vroeg stopte, en daar in een soort loop raakte. Lastige daarbij is dat het programma na de start het vat eerst een paar graden afkoelt doordat de watertemperatuur in lager.

Ik dacht hetzelfde als jij: komop, maak het gewoon ff in 1 keer af. En als je een slimme warmtepomp bent, warm dan voor het legionellaprogramma mijn huis ff een half graadje extra op ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18
janzuilhof schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Ja, heb erover geklaagd via Coolblue. Heb al verschillende keren gezien dat het legionellaprogramma onderbroken wordt terwijl het prima op weg is. Antwoord dat ik kreeg is dat ik het vermogen teveel begrensd zou hebben. Maar aangezien de temperatuur netjes oploopt lijkt dat me de reden niet. Toen kreeg ik te horen dat het programma na 40min automatisch stopt o.i d, en het dan later weer gaat proberen. Vind ik wonderbaarlijk, een vat van 200 liter 20 graden warmer maken bij een lage buitentenperatuur gaat toch sowieso niet werken :).

Heb ook al eens gehad dat het vat steeds boven de 60 graden kwam en dan toch net te vroeg stopte, en daar in een soort loop raakte. Lastige daarbij is dat het programma na de start het vat eerst een paar graden afkoelt doordat de watertemperatuur in lager.

Ik dacht hetzelfde als jij: komop, maak het gewoon ff in 1 keer af. En als je een slimme warmtepomp bent, warm dan voor het legionellaprogramma mijn huis ff een half graadje extra op ofzo.
Zelfde ervaring met legionella. 3 runs van 60 min op 40% vermogen (geen limiet ingesteld).

Ik hoop dat weheat ons wat meer invloed geeft op het gedrag rondom SWW/legionella of dat die werkelijk slim wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
reiniero schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:27:
[...]

Klopt, zo hebben wij dat ook.
WPB voor warm water en flint voor verwarming. Gas aansluiting word volgens jaar weg gehaald.
De binnenunit kan softwarematig geen waterboilervat verwarmen.
Heb je dan nog een extra backup electriwch element nodig of is het enkel een kwestie van de pomp laten configureren tot geen gas CV beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Jimmie5887 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:09:
[...]

Je kan kijken naar radiatoren verzwaren met klassieke units. Zo wil ik hier een flinke type 21 radiator naar een type 22 of 33 upgraden als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:50
The - DDD schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Je kan kijken naar radiatoren verzwaren met klassieke units. Zo wil ik hier een flinke type 21 radiator naar een type 22 of 33 upgraden als het nodig is.
Kijk naar fancoils De oplossing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS4lbXyUYQrbbJdyOMxwva4vjsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1brzEw9iwCuZGZNS00e0tpN.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
The - DDD schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Heb je dan nog een extra backup electriwch element nodig of is het enkel een kwestie van de pomp laten configureren tot geen gas CV beschikbaar?
Wij hebben geen elektrisch element er bij. De cv is als niet beschikbaar ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
janzuilhof schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:11:
[...]

precies.
Het legionella programma wordt steeds na ongeveer 45min onderbroken om te verwarmen.
In mijn geval (200l boiler op 50gr) zijn daar meestal 3 runs voor nodig.
Na elke SWW run gaat de wp vol aan de bak om het temp verlies weg te werken met soms invriezen tot gevolg.
Alleen in het geval dat er geen warmtevraag is wordt de legionella run in 1 run doorgezet tot de eindtemp van 64gr maar dat is in de winter nooit het geval.
Ik heb ook het gevoel dat dit intelligenter moet kunnen maar dit heeft bij WeHeat blijkbaar geen priorteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:24
Mag je de warmtepomp verplaatsen na ingebruikname? Ivm de balken is het voor de belasting eigenlijk beter om hem een kwartslag te draaien (bedenk ik me uiteraard achteraf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6jBGeWPF1N-3pW9-r0nPbGSa3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCUrL8TqoHrLl19uihexJbSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hij weegt ca 80 kg en volgens de handleiding:
Kantel de warmtepomp nooit meer dan 30° ten opzichte van het horizontale vlak. Er kan olie uit het
oliereservoir lopen.
• Klim, zit of sta nooit op de warmtepomp of binnenunit.
• Zorg altijd dat de warmtepomp waterpas staat in beide richtingen. De pomp mag niet meer dan 5° scheef
staan.
• Zorg altijd dat de warmtepomp nog niet wordt belast voordat u de warmtepomp op het gewenste
installatieoppervlak plaatst.
Je mag hem dus niet gebruiken voor plaatsen, dus ik denk ook niet verplaatsen toch? (al is het maar kwartslag draaien en zorgen dat je geen 30 graden kantelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
We hebben nog een ander probleem, waar ik inmiddels een beetje gek van word. Het is een bepaald zoemende toon die je uiteindelijk door het hele huis hoort.

https://voca.ro/15669zxh1aWR

Is er iemand die een idee heeft wat dit geluid is? Ik vermoed dat het van de buitenunit komt, want ik hoor het onder het dak waar die staat het hardst. Ik kan niet zomaar bij de WP komen, omdat de toegang tot dat platte dak het makkelijkste is via de buren. En die gun ik na 6 monteurs ook even rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
M.ichel schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:10:
We hebben nog een ander probleem, waar ik inmiddels een beetje gek van word. Het is een bepaald zoemende toon die je uiteindelijk door het hele huis hoort.

Is er iemand die een idee heeft wat dit geluid is? Ik vermoed dat het van de buitenunit komt, want ik hoor het onder het dak waar die staat het hardst. Ik kan niet zomaar bij de WP komen, omdat de toegang tot dat platte dak het makkelijkste is via de buren. En die gun ik na 6 monteurs ook even rust.
Klinkt als de pomp die op 100÷ vermogen draait?
Al eens gecheckt bij de pomp of het geluid daar vandaan komt? Die van mij maakt alleen dit geluid als de pomp op 100÷ draait, maar doet die volgens mij nooit (PWM gestuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
Razer schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Al eens gecheckt bij de pomp of het geluid daar vandaan komt? Die van mij maakt alleen dit geluid als de pomp op 100÷ draait, maar doet die volgens mij nooit (PWM gestuurd).
We hebben een afgemonteerde binnenunit met pompen die volgens mij ook PWM gestuurd is. Ik hoor het geluid alleen niet bij de binnenunit. De pompen maken wel geluid maar niet dat scherpe geluid, dat je vooral aan het einde van de geluidsopname hoort.

Ik kan niet zien met welke snelheid de circulatiepomp draaide, alleen dat de compressor op 20% zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Razer schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Je kan het testen, door even de vermogenslimiet in stapjes met 10% te verlagen en dan luisteren wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
RNacoustics schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:35:
[...]

Je kan het testen, door even de vermogenslimiet in stapjes met 10% te verlagen en dan luisteren wat het effect is.
Alleen bij uit/standby wordt dit geluid niet gemaakt, voor de rest bij alle standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
M.ichel schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:10:

wij horen ongeveer hetzelfde geluid, in verschillende ruimtes in onze woning. Het klinkt als een brom van pompgeluid inderdaad, maar bij de pompen zelf (wij hebben er 3 voor verwarming), horen we net weer een ander geluid. Het lijkt alsof de brom van de pomp verplaatst wordt door de verwarmingsbuizen op een gekke manier.

de warmtepomp zelf is heel stil, en fluit alleen zachtjes als je er naast staat.

[ Voor 4% gewijzigd door fresj op 01-01-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
Welk merk adviseer je en heb je meer info hierover .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
M.ichel schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:33:
[...]

Alleen bij uit/standby wordt dit geluid niet gemaakt, voor de rest bij alle standen.
Oh, dan lijkt de buiten unit niet het probleem te zijn. Lijkt dus meer resonantie door circulatiepomp(en) in je afgifte (buizen) systeem. Had je voor de installatie van je WP daar geen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:50
Ronnie27 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Welk merk adviseer je en heb je meer info hierover .
De info is van Innova airleafs

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
RNacoustics schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Oh, dan lijkt de buiten unit niet het probleem te zijn. Lijkt dus meer resonantie door circulatiepomp(en) in je afgifte (buizen) systeem. Had je voor de installatie van je WP daar geen last van?
Kan je testen als de compressor uit is en de pompen aan. Bv tijdens een ontluchtingsprogramma.
Worden die warmtepompen aangesloten met een stukje RVS flex of vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 20:46

AirX

Tweak Guru

Barryvdh schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:49:
Mag je de warmtepomp verplaatsen na ingebruikname? Ivm de balken is het voor de belasting eigenlijk beter om hem een kwartslag te draaien (bedenk ik me uiteraard achteraf).

[Afbeelding]

Hij weegt ca 80 kg en volgens de handleiding:

[...]

Je mag hem dus niet gebruiken voor plaatsen, dus ik denk ook niet verplaatsen toch? (al is het maar kwartslag draaien en zorgen dat je geen 30 graden kantelt)
Ben geen expert, maar het lijkt mij dat het vergelijkbaar is met het verplaatsen van een koelkast. Zit immers vergelijkbare koeltechnische techniek in. Dus eerst een tijdje uit laten, dan verplaatsen, dan weer tijdje rust geven en dan inschakelen. En natuurlijk voorzichtig met je verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
RNacoustics schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Nee, en we wonen hier al twee jaar. Nog nooit dit geluid gehoord, en na de installatie van de BB viel het me direct op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 20:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk83yLWZwwuxAvn9OZgc6dm6nAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMgtSdf89e2tQGRbNisHkcZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het eind van de middag warmt het niet op. Flint gaat kort aan en weer uit voordat temperatuur bereikt is.
Uiteindelijk blijkt de waterdruk te laag te zijn. Oorzaak is kleine lekkage bij een koppeling.
Gek dat er geen melding of controle is op de waterdruk.
Morgen installateur bellen om de koppeling aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:40
Wij draaien sinds een aantal maanden ook een Blackbird. Voor nu alleen voor verwarming. Warm water gaat nog via de CV. Het huis wordt goed warm gehouden, maar ik vind de buitenunit wel duidelijk meer geluid maken dan ik had gedacht. Ik weet niet of er nog veel te tunen is. Heb niet heel veel verstand van de instellingen.
Ik las dat er op afstand zaken ingesteld kunnen worden. Gebeurt dat automatisch door Weheat of moet ik daar zelf achteraan?
Bijkomend probleem is dat ik momenteel niet in de app kan komen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kom niet voorbij het inlogscherm. Heb de app ook al opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
thomk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:57:
Weet iemand hoe de flow van de flint wordt ingesteld. Mijn flint binnen unit gebruikt altijd 40 watt. Dus lijkt de flow vast.
Als ik uitreken wat de flow is door DeltaT te nemen tussen in en uit warmtepomp dan en vervolgens de flow te berekenen met chatgpt dan kom ik 1.17m3/u
De installatie handleiding van de flint zegt:

[...]
Gevonden. Bij de flint zit een wilo 8-75. Deze kan 8 meter max. En ik heb iets minder dan 4.5 meter aan opvoer hoogte. 5/8*75=42 watt. De flow heeft relatief weinig invloed op het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jeanfrancois schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:54:
[Afbeelding]

Aan het eind van de middag warmt het niet op. Flint gaat kort aan en weer uit voordat temperatuur bereikt is.
Uiteindelijk blijkt de waterdruk te laag te zijn. Oorzaak is kleine lekkage bij een koppeling.
Ik zie hier meer toevalligheid dan bewijs van de oorzaak.
We kunnen niet zien wat de WP doet en waarom. Alleen een traag reagerend afgiftesysteem?

Wat is "te" laag? Juist omdat de waterdruk niet gemeten word zou die er ook geen last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
AgeOfPanic schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:47:
Wij draaien sinds een aantal maanden ook een Blackbird. Voor nu alleen voor verwarming. Warm water gaat nog via de CV. Het huis wordt goed warm gehouden, maar ik vind de buitenunit wel duidelijk meer geluid maken dan ik had gedacht. Ik weet niet of er nog veel te tunen is. Heb niet heel veel verstand van de instellingen.
Ik las dat er op afstand zaken ingesteld kunnen worden. Gebeurt dat automatisch door Weheat of moet ik daar zelf achteraan?
Bijkomend probleem is dat ik momenteel niet in de app kan komen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kom niet voorbij het inlogscherm. Heb de app ook al opnieuw geïnstalleerd.
Qua geluid: wij hebben geen BB maar een flint. Die maakt beduidend minder geluid dan van te voren gedacht.
Niet kunnen inloggen herken ik wel. Bij mij hielp het om het wachtwoord niet automatisch te laten invullen maar echt zelf in te vullen. Lijkt me een bug in de app.
Je kan overigens ook op de portal website de data bekijken en instellingen wijzigen. Daar kan je ook meer data zien en betere grafieken. De app is best wel summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jeanfrancois schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:54:
[Afbeelding]

Ik krijg via de Atag ketel app een melding. Zou inderdaad handig zijn, dat je de waterdruk ook kan zien in de Weheat app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
Ik snap dit niet van mijn flint warmte pomp. Terug in vermogen levert een hogere cop op zonder dat de Tin en Tout veranderen. Dit al meerdere keren gezien.
Ergens klopt er iets niet. Of het is inderdaad zo dat bij verhogen van input de output niet verhoogd wordt doordat de WP in een inefficiente mode draait.
Ga toch eens kijken of ik een kwh meter voor stroom en water kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORCKXqp-_JwSrxgBoH0vofT1FiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qoHWwlqMoZejPPdEbxnuGj6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VnXbL1knNT3fMXDRbnCChiWdFU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oo68Bx6bqBYH6jb7FkgJvflL.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUGqmJ1aCfDB2lp9Avk13p7pAzs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ia6dL1qrAtASerF3VZ7t8jaI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door thomk op 02-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:45
thomk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:26:
Ik snap dit niet van mijn flint warmte pomp. Terug in vermogen levert een hogere cop op zonder dat de Tin en Tout veranderen. Dit al meerdere keren gezien.
Ergens klopt er iets niet. Of het is inderdaad zo dat bij verhogen van input de output niet verhoogd wordt doordat de WP in een inefficiente mode draait.
Ga toch eens kijken of ik een kwh meter voor stroom en water kan aansluiten.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij je tweede plaatje is de buitentemperatuur 0.7 graden hoger, logisch dat dan je cop stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Bij meer mensen de warmtepomp momenteel offline?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfzWxquf9Qa0oqYkbeIvRFFQYtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRSc4Hqwb3xt2heHkxlUcnt6.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 41 ... 87 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.