Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09
Razer schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:19:
Bij meer mensen de warmtepomp momenteel offline?
[Afbeelding]
Ja maar dat is hier normaal. Hij heeft maar af en toe verbinding hier. Bijzondere keuze dat zon warmtepomp geen wifi mogelijkheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-10 16:22
[Afbeelding]
Nou ja zeg...ik kwam even hier om juist dat te vragen! Idd offline, ook in HA geen updates.

Stroomverbruik loopt wel door (meterkast meter) dus de WP draait wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
[Afbeelding]
Hier in Noord-Holland geen last van. Wel is vandaag door het zonnetje de BB af en toe in standby mode gegaan. (scheelt weer stroom _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:15
[Afbeelding]
Ja bij mij ook., zelfde tijdstip. Nu weer online.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnie27 op 02-01-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Inmiddels hier weer online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-07 23:21
bbbrumbrum schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 01:14:
[...]

Ik zie hier meer toevalligheid dan bewijs van de oorzaak.
We kunnen niet zien wat de WP doet en waarom. Alleen een traag reagerend afgiftesysteem?

Wat is "te" laag? Juist omdat de waterdruk niet gemeten word zou die er ook geen last van moeten hebben.
Ik zie over een periode van een week dat de waterdruk (gemeten door de cv) gestaag afneemt. De warmtepomp produceerde normaal totdat de druk lager dan 1,3 bar was. Na bijvullen direct weer normale productie.
Waarschijnlijk wordt de druk wel gemeten in de Flint maar niet zichtbaar voor de gebruiker.
Ik los het op door de cv druk in Home Assistant te checken en een mail te sturen als deze te laag is. Echter de grens stond op 1,2 bar wat eerst voor mijn cv goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
jeanfrancois schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:38:
[...]

Ik zie over een periode van een week dat de waterdruk (gemeten door de cv) gestaag afneemt. De warmtepomp produceerde normaal totdat de druk lager dan 1,3 bar was. Na bijvullen direct weer normale productie.
Waarschijnlijk wordt de druk wel gemeten in de Flint maar niet zichtbaar voor de gebruiker.
Ik los het op door de cv druk in Home Assistant te checken en een mail te sturen als deze te laag is. Echter de grens stond op 1,2 bar wat eerst voor mijn cv goed was.
Oeff...1.2 is wel laag hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-10 22:52
Zou een expert toelichting / uitleg willen geven over de volgende situatie?

Onze Blackbird, Hybryde aangesloten, is tussen 22.00 en 07.00 gelimiteerd op 50% vermogen. Anders gaat hij op koude nachten als deze continu volle bak verwarmen (3500 watt) en dan volgt een ontdooicyclus omdat ie bevroren is. Daarna weer volle vak verwarmen, omdat de watertemperatuur flink gezakt is. En dat tig keer achter elkaar. Met een idioot stroomverbruik in de ochtend en dan moet de dag nog beginnen...

Maar goed daarvoor was ik nu niet hier. Vanwege die limitatie vraagt de BB hulp van de ketel, lijkt me prima. Ik zie vervolgens het volgende in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVAfD8rXxp5mEcxMq6UME3HETuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VObCbQu4qIQdWFCfkM182ruC.png?f=fotoalbum_large

CV ketel is niet geactiveerd. Lijkt me vreemd, want die is wel degelijk aan het loeien. Daarnaast ben ik even bij de ketel gaan kijken. Die staat op " verwarmen voor warmwaterbedrijf ". Is dat dan wel goed aangesloten / wordt hij wel juist aangestuurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtLXXz-YZceRpvoP0hCGrTHKsKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nVlGCM0a6GZrjFoCmPHGl9F5.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens blijft die ketel maar verwarmen, terwijl de gewenste temepratuur al ruim is bereikt. " Watertemperatuur huis in" en "gevraagde watertemperatuur" liggen inmiddels mijlen ver uit elkaar.

Ik heb serieus m'n twijfels bij deze situatie en of alles hier wel goed gaat. Wellicht kan iemand het me uitleggen? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Dropsen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:13:

Onze Blackbird, Hybryde aangesloten, is tussen 22.00 en 07.00 gelimiteerd op 50% vermogen. Anders gaat hij op koude nachten als deze continu volle bak verwarmen (3500 watt) en dan volgt een ontdooicyclus omdat ie bevroren is. Daarna weer volle vak verwarmen, omdat de watertemperatuur flink gezakt is. En dat tig keer achter elkaar. Met een idioot stroomverbruik in de ochtend en dan moet de dag nog beginnen...

Maar goed daarvoor was ik nu niet hier. Vanwege die limitatie vraagt de BB hulp van de ketel, lijkt me prima. Ik zie vervolgens het volgende in de app:

[Afbeelding]

CV ketel is niet geactiveerd. Lijkt me vreemd, want die is wel degelijk aan het loeien. Daarnaast ben ik even bij de ketel gaan kijken. Die staat op " verwarmen voor warmwaterbedrijf ". Is dat dan wel goed aangesloten / wordt hij wel juist aangestuurd?

[Afbeelding]

Vervolgens blijft die ketel maar verwarmen, terwijl de gewenste temepratuur al ruim is bereikt. " Watertemperatuur huis in" en "gevraagde watertemperatuur" liggen inmiddels mijlen ver uit elkaar.

Ik heb serieus m'n twijfels bij deze situatie en of alles hier wel goed gaat. Wellicht kan iemand het me uitleggen? Thanks!
Wat voor thermostaat heb je? Wat zijn de instellingen vwb de aansturing (kun je in de app zien)? Opentherm of Aan/Uit? Kun je ook iets vertellen over het afgiftesysteem en de mate van isolatie van de woning? Wie heeft de installatie gedaan? Heb je fotos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen probleem, alleen weinig marge bij lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
Dropsen schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je BB met deze buitentemperaturen nu al zo hard moet werken, dan klopt er iets niet.

- Is je thermostaat en ketel via opentherm aangesloten?
- Worden de radiatoren wel voldoende warm en zijn deze waterzijdig nog afgeknepen? Ik vind jouw watertemperatuur huis in namelijk behoorlijk hoog.

Edit: ik denk dat je het in de afgifte systeem moet zoeken. Lijkt wel dat de installatie z'n warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
Satefan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Wat voor thermostaat heb je? Wat zijn de instellingen vwb de aansturing (kun je in de app zien)? Opentherm of Aan/Uit? Kun je ook iets vertellen over het afgiftesysteem en de mate van isolatie van de woning? Wie heeft de installatie gedaan? Heb je fotos?
Ik kopieer even uit een eerdere post:

Wij hebben recent thuis (2 onder 1 kap uit 1972, redelijk geïsoleerd) een Blackbird laten installeren, in hybride opstelling naast onze (oude) Remeha ketel met een buffervat. We koken nog op gas en hebben momenteel geen ruimte voor een boilervat, dus voorlopig in deze opstelling. Wellicht over een tijdje full electric, maar dan moeten we eerst de zolder gaan verbouwen. De installatie is uitgevoerd door Janssen Bramer.

We hebben meerdere traditionele radiatoren (en een convector) en vloerverwarming in de keuken/garage. Woonkamer (nog) niet. Honeywell T6R in woonkamer of keuken afhankelijk van of de kachel aanstaat, opentherm aangestuurd. De vloerverwarming is momenteel nog aangesloten met een mengverdeler met pomp, die staat nog op de planning om vervangen te worden door een open verdeler.

Alle radiatoren hebben naregeling (knoppen met losse sensor) en speedcomfort ventilatoren. Beneden staan alle radiatoren op 17 graden, alle radiatoren boven op 15 graden. Comfortverwarming in de woonkamer doen we met airco of houtkachel. Boven verwarmen we enkel in de werkkamer hoger dan 15 graden, ook met airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVIoSch390IxV4UfnKbqpObEtgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ9NqZ8NEm1Fip6ANNwtXudg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OjK9M7-PiB0FetObc9-dpGkLBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrCbW54yDSxaCbXanYkkdKBq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKyoj_3dqPucaOObFLc1CCviK6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f50dPQ4X1zGEqbK4DDM74oDA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
RNacoustics schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:37:
[...]

Als je BB met deze buitentemperaturen nu al zo hard moet werken, dan klopt er iets niet.

- Is je thermostaat en ketel via opentherm aangesloten?
- Worden de radiatoren wel voldoende warm en zijn deze waterzijdig nog afgeknepen? Ik vind jouw watertemperatuur huis in namelijk behoorlijk hoog.

Edit: ik denk dat je het in de afgifte systeem moet zoeken. Lijkt wel dat de installatie z'n warmte niet kwijt kan.
Zie antwoord hierboven. Alle radiatoren worden inderdaad middels de slimme knoppen afgeknepen. Via Homey worden de radiatoren dichtgezet zodra er een raam in de ruimte opengaat.
Radiatoren worden overigens wel allemaal warm, als in, 30 / 35 graden of zo, want zolang de ketel zich er niet mee bemoeit is dat ongeveer de maximale temperatuur uit de BB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik kopieer even uit een eerdere post:

Wij hebben recent thuis (2 onder 1 kap uit 1972, redelijk geïsoleerd) een Blackbird laten installeren, in hybride opstelling naast onze (oude) Remeha ketel met een buffervat. We koken nog op gas en hebben momenteel geen ruimte voor een boilervat, dus voorlopig in deze opstelling. Wellicht over een tijdje full electric, maar dan moeten we eerst de zolder gaan verbouwen. De installatie is uitgevoerd door Janssen Bramer.

We hebben meerdere traditionele radiatoren (en een convector) en vloerverwarming in de keuken/garage. Woonkamer (nog) niet. Honeywell T6R in woonkamer of keuken afhankelijk van of de kachel aanstaat, opentherm aangestuurd. De vloerverwarming is momenteel nog aangesloten met een mengverdeler met pomp, die staat nog op de planning om vervangen te worden door een open verdeler.

Alle radiatoren hebben naregeling (knoppen met losse sensor) en speedcomfort ventilatoren. Beneden staan alle radiatoren op 17 graden, alle radiatoren boven op 15 graden. Comfortverwarming in de woonkamer doen we met airco of houtkachel. Boven verwarmen we enkel in de werkkamer hoger dan 15 graden, ook met airco.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan over de installatie weinig zeggen, te weinig verstand van. Maar dat er iets niet goed zit aangesloten/ niet goed werkt lijkt me duidelijk: de WP stuurt water uit, en in je huis komt water binnen dat 12 graden warmer is? hier klopt echt iets niet.

Sidenote.... veravang die 2-wandcontactdoos door eentje met 4 en haal die stekkerdoos weg.

Sidenote2... Mooie ketel! Ik heb zelf net (na 18 jaar!) mijn Quinta 35c vervangen. En alleen omdat de 3-wegklep kapot was en reparatie niet meer loonde. Prachtige en betrouwbare ketel.

Maar...in jouw situatie zou ik niet eens op forum zelf gaan neuzen maar direct de installateur terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
jelleeelco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Kan over de installatie weinig zeggen, te weinig verstand van. Maar dat er iets niet goed zit aangesloten/ niet goed werkt lijkt me duidelijk: de WP stuurt water uit, en in je huis komt water binnen dat 12 graden warmer is? hier klopt echt iets niet.

Sidenote.... veravang die 2-wandcontactdoos door eentje met 4 en haal die stekkerdoos weg.

Sidenote2... Mooie ketel! Ik heb zelf net (na 18 jaar!) mijn Quinta 35c vervangen. En alleen omdat de 3-wegklep kapot was en reparatie niet meer loonde. Prachtige en betrouwbare ketel.

Maar...in jouw situatie zou ik niet eens op forum zelf gaan neuzen maar direct de installateur terug halen.
Dat eerste zit gelukkig net iets anders, dat is wel water uit de ketel en die temperatuur klopt wel. Alleen vraag ik me dus af waarom de ketel op “warmwater bedrijf” staat en niet op CV stand. En ook waarom de app niet aangeeft dat de ketel wordt aangestuurd(ik ga er gemakshalve vanuit dat dit vanuit de BB wordt aangestuurd, anders wordt het nog interessanter…)

De ketel komt uit 2004 en zolang die het nog doet en we nog op gas koken veranderen we er niets aan. Prima ketel inderdaad, kan zonder problemen 2 douches tegelijk van warm water voorzien.

Laatst werden ook de radiatoren heet terwijl er iemand aan het douchen was (dat gebeurt niet elke keer). Duidelijk water uit de ketel, want het was te warm om uit de BB te kunnen zijn gekomen. Ik twijfel er daarom steeds meer aan of het allemaal wel goed is geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:05:
[...]
Laatst werden ook de radiatoren heet terwijl er iemand aan het douchen was (dat gebeurt niet elke keer). Duidelijk water uit de ketel, want het was te warm om uit de BB te kunnen zijn gekomen. Ik twijfel er daarom steeds meer aan of het allemaal wel goed is geïnstalleerd.
Ohhh....maar dit is een probleem in je ketel. Ik had precies hetzelfde: zodra mensen gingen douchen werd alles warm en bleef het maar draaien..

Bij mij bleek de driewegklep kapot te zijn, dat is een zwakke plek van deze ketels. Ik zou de onderhoudsmonteur van de ketel een belletje geven. Ik was, voordat ik doorhad wat er aan de hand was, 24m3 per dag verder... (100m3 in krap 4 dagen).

Het kan zijn dat het motortje stuk is, die is eenvoudig en relatief goedkoop te vervangen. Maar het binnenwerk van de driewegklep kan ook kapot zijn waardoor het motortje niet eens de klep kan bedienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:42
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Alle radiatoren worden inderdaad middels de slimme knoppen afgeknepen. Via Homey worden de radiatoren dichtgezet zodra er een raam in de ruimte opengaat.
Oei, met een buffervat in serie aangesloten en radiatoren die kunnen worden afgesloten heb je grote kans op problemen. Stel homey zet meerdere radioatoren dicht, en de thermostaat vraagt de BB om 30 graden en het wordt maar niet warmer in huis, dan gaat de 'slimme' thermostaat zichzelf aanleren om steeds warmer water van de BB te vragen.

Voor iedereen geef ik het advies om niet meerdere 'slimme' systemen in te zetten. Slimme radiatoren, met slimme thermostaten, en een slimme WP werken niet goed samen. Ikzelf heb de BB gewoon op een stooklijn aansturing gezet en laat de thermostaat buiten beschouwing. Ook staat de vloerverwarming altijd open zodat er ten alle tijden voldoende systeem volume is. De BB draait als een zonnetje, bijna 24hr constant, op zijn laagste modulatie (20%), met een constante aanvoer temp van 28 graden en een COP van 4 of hoger.

Ik adviseer ook geen nachtverlaging toe te passen. Immers is de electra prijs snachts het laagst en wil je niet dat de BB in de ochtend hard moet werken om de boel op temperatuur te krijgen (met slechtere COP tot gevolg tegen hogere E-prijzen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Pluimvee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Oei, met een buffervat in serie aangesloten en radiatoren die kunnen worden afgesloten heb je grote kans op problemen. Stel homey zet meerdere radioatoren dicht, en de thermostaat vraagt de BB om 30 graden en het wordt maar niet warmer in huis, dan gaat de 'slimme' thermostaat zichzelf aanleren om steeds warmer water van de BB te vragen.

Voor iedereen geef ik het advies om niet meerdere 'slimme' systemen in te zetten. Slimme radiatoren, met slimme thermostaten, en een slimme WP werken niet goed samen. Ikzelf heb de BB gewoon op een stooklijn aansturing gezet en laat de thermostaat buiten beschouwing. Ook staat de vloerverwarming altijd open zodat er ten alle tijden voldoende systeem volume is. De BB draait als een zonnetje, bijna 24hr constant, op zijn laagste modulatie (20%), met een constante aanvoer temp van 28 graden en een COP van 4 of hoger.

Ik adviseer ook geen nachtverlaging toe te passen. Immers is de electra prijs snachts het laagst en wil je niet dat de BB in de ochtend hard moet werken om de boel op temperatuur te krijgen (met slechtere COP tot gevolg tegen hogere E-prijzen).
Ik kan dit alleen maar onderschrijven... ik had ook begrepen dat men bij naregeling/zone-regeling het buffervat parallel aansloten. Wat een buffervatje van 50L dan voor zin heeft weet ik ook niet, want dat heeft een WP binnen een paar minuten volgeblaft.

Ik had zonesysteem van Honeywell. Nu de T6 beneden hangen, Opentherm verbonden met de Weheat. De honeywell nog wel aanstaan (maar staat nergens op aangesloten en stuurt dus ook geen warmtevraag), meer om de temperatuur in de kamers te kunnen controleren. Radiatorknoppen (HR92) zijn er nu af, maar komen er straks weer op met een ingestelde temp van 30 graden - m.a.w. evohome knijpt ze nooit dicht.

Eindsituatie is boven overal Jaga's en met heatboosters (beneden hebben we 75m3 vv). Heatboosters controleren dan de temp door meer- of minder warmte uit de convector te halen. En inderdaad, temp in woonkamer constant op 20.5 graden, geen nachtverlaging en zelfs bij weekendje weg ook NIET meer verlagen.

Sparrow draait ook hier bijna continue, Ta 28-30graden en compressor draait tussen de 16-55% (afhankelijk van buitentemperatuur natuurlijk). COP tussen de 5 en 6.

[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 03-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:05:
[...]
(ik ga er gemakshalve vanuit dat dit vanuit de BB wordt aangestuurd, anders wordt het nog interessanter…)
Ik denk dat dit een verkeerde aanname is. De BB stuurt via OT de CV aan. De ketel gaat zelf aan voor WW indien deze flow detecteert in de WW leiding.

Wel is het bij de meeste ketels dat WW mbv een warmtewisselaar en drie-weg klep dmv CV water wordt opgewarmt (intergas heeft deze circuits gescheiden). Als de drieweg klep stuk is dan kan bij WW afname ook je CV warm worden. Tevens kan de CV warm worden in de naloop van WW afname.

Omdat je CV in serie is aangesloten met de BB, en ik op de foto geen terugslagklep zie, kan de CV water gaan rondpompen.

Ik adviseer om de CV parallel aan te sluiten om bovenstaande probleem te voorkomen, maar ook omdat de meeste CV's niet voldoende kunnen terugmoduleren om 'bij' te verwarmen en hierdoor gaan pendelelen (=inefficient).

[ Voor 12% gewijzigd door Pluimvee op 03-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Pluimvee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat dit een verkeerde aanname is. De BB stuurt via OT de CV aan. De ketel gaat zelf aan voor WW indien deze flow detecteert in de WW leiding.

Wel is het bij de meeste ketels dat WW mbv een warmtewisselaar en drie-weg klep dmv CV water wordt opgewarmt (intergas heeft deze circuits gescheiden). Als de drieweg klep stuk is dan kan bij WW afname ook je CV warm worden. Tevens kan de CV warm worden in de naloop van WW afname.

Omdat je CV in serie is aangesloten met de BB, en ik op de foto geen terugslagklep zie, kan de CV water gaan rondpompen.
Inderdaad - bij deze ketel hoeft geen terugslagklep gemonteerd te worden omdat er een driewegklep in de CV ketel zit. Moet die het wel doen natuurlijk...

Dit klinkt echt exact hetzelfde als bij mij vorig jaar. Enige verschil is dat ik (toen) geen WP had. Maar een kapotte driewegklep verklaart alle symptomen:

- CV staat als gedeactiveerd in Weheat
- CV draait toch, maar in warmwater stand
- Verwarming wordt warm, Ta is (veel) hoger dan wat thermostaat vraagt en wat WP levert
- Conclusie is dan ook (volgens mij) dat je SWW blijft 'hangen' na SWW vraag en warm water de CV leiding in stuurt.

M.a.w. snel een monteur laten komen voor de ketel. Ik mijn geval (vanwege het hoge gasverbruik en dat het loeiheet werd in huis) een slimme stekker op de CV gezet en als ik warm water wilde, CV aan...was ik klaar, CV uit.

[ Voor 10% gewijzigd door jelleeelco op 03-01-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:27
reiniero schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Wij hebben geen elektrisch element er bij. De cv is als niet beschikbaar ingesteld.
Is dat een instelling die je als eindgebruiker kan doen? Want dan kan ik namelijk kijken of de boel het red met enkel de warmtepomp en is de CV zuiver voor SWW.

Mijn CV moet een CV circuit hebben om restwarmte uit de warmtewisselaar weg te spoelen. (In principe is 1 radiatortje voldoende, ben ook erg benieuwd hoe dit zou gaan als de CV in serie met de WP aangesloten is en de warmtepomp in rust is. Gaat er dan wel voldoende circulatie zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
The - DDD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:58:
[...]

ben ook erg benieuwd hoe dit zou gaan als de CV in serie met de WP aangesloten is en de warmtepomp in rust is. Gaat er dan wel voldoende circulatie zijn?)
Daarom zit tussen de aanvoer en afvoer onder de ketel een bypass leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
[...]

Is dat een instelling die je als eindgebruiker kan doen? Want dan kan ik namelijk kijken of de boel het red met enkel de warmtepomp en is de CV zuiver voor SWW.

Mijn CV moet een CV circuit hebben om restwarmte uit de warmtewisselaar weg te spoelen. (In principe is 1 radiatortje voldoende, ben ook erg benieuwd hoe dit zou gaan als de CV in serie met de WP aangesloten is en de warmtepomp in rust is. Gaat er dan wel voldoende circulatie zijn?)
Nee als eindgebruiker kan je amper iets instellen. Het enige wat je kan instellen zijn vermogens limiet, stille uren, thermostaat en koelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
jelleeelco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Inderdaad - bij deze ketel hoeft geen terugslagklep gemonteerd te worden omdat er een driewegklep in de CV ketel zit. Moet die het wel doen natuurlijk...

Dit klinkt echt exact hetzelfde als bij mij vorig jaar. Enige verschil is dat ik (toen) geen WP had. Maar een kapotte driewegklep verklaart alle symptomen:

- CV staat als gedeactiveerd in Weheat
- CV draait toch, maar in warmwater stand
- Verwarming wordt warm, Ta is (veel) hoger dan wat thermostaat vraagt en wat WP levert
- Conclusie is dan ook (volgens mij) dat je SWW blijft 'hangen' na SWW vraag en warm water de CV leiding in stuurt.

M.a.w. snel een monteur laten komen voor de ketel. Ik mijn geval (vanwege het hoge gasverbruik en dat het loeiheet werd in huis) een slimme stekker op de CV gezet en als ik warm water wilde, CV aan...was ik klaar, CV uit.
Ja, dit zou het zomaar eens kunnen zijn, het lijkt er iig wel op. Dank voor het mee denken! Ik ga straks meteen een slimme stekker er tussen zetten, kleine moeite om voorlopig de CV even handmatig te schakelen. Scheelt een boel euro’s.

Ik zal ook de knoppen van de radiatoren eens helemaal openzetten om het systeem meer volume te geven. Al druist het nog wel tegen m’n gevoel in om de radiatoren open te laten staan als de ramen op de kamers openstaan. Denk dat ik die automatisering er wel nog even in laat. Hoe doen jullie dat? Wel verwarmen voor de buitenwereld? (Of zie ik dat verkeerd haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
[...]
Eenvoudig de OT aansluiting tussen de WP en de ketel loshalen. Bij mij gaat de WP niet in storing, maar hij heeft ook nog geen hulp nodig gehad. De ketel doet voor WW gewoon zijn werk. Eventueel kun je de ketel ook in zomerstand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Ja, dit zou het zomaar eens kunnen zijn, het lijkt er iig wel op. Dank voor het mee denken! Ik ga straks meteen een slimme stekker er tussen zetten, kleine moeite om voorlopig de CV even handmatig te schakelen. Scheelt een boel euro’s.

Ik zal ook de knoppen van de radiatoren eens helemaal openzetten om het systeem meer volume te geven. Al druist het nog wel tegen m’n gevoel in om de radiatoren open te laten staan als de ramen op de kamers openstaan. Denk dat ik die automatisering er wel nog even in laat. Hoe doen jullie dat? Wel verwarmen voor de buitenwereld? (Of zie ik dat verkeerd haha)
Eerlijk gezegd wordt het met de huidige radiatoren (T11/T22) op de studeer/slaapkamers al niet echt warm met een Ta van 28-30. Met heatboosters enigszins te doen maar nu het kouder wordt is dat steeds lastiger.

Dus een raam gaat hier niet snel open :). Op de slaapkamer waar wij slapen is niet eens een radiator, maar raam s'nachts wel open.

Maar ik laat alles vol open staan. Liever veel flow met lage Ta dan minder flow en hogere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Hoe doen jullie dat? Wel verwarmen voor de buitenwereld?
Op de slaapkamers heb ik thermostaatkranen die opengaan indien onder bepaalde temperatuur, en staan per saldo meestal dicht.
Op de benedenverdieping (vv) en in de badkamer (radiatoren) staat alles geheel open.
Onder de verschillende bureaus (mijzelf en kinderen) heb ik IR-panelen hangen. voor de rest stijgt de warme lucht van beneden door naar de gemeenschappelijke ruimtes boven

ps Vrijstaande woning uit 2007 - 218m2

[ Voor 3% gewijzigd door Pluimvee op 03-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
.

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 03-01-2025 20:17 . Reden: Niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-10 22:26
reiniero schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Qua geluid: wij hebben geen BB maar een flint. Die maakt beduidend minder geluid dan van te voren gedacht.
Niet kunnen inloggen herken ik wel. Bij mij hielp het om het wachtwoord niet automatisch te laten invullen maar echt zelf in te vullen. Lijkt me een bug in de app.
Je kan overigens ook op de portal website de data bekijken en instellingen wijzigen. Daar kan je ook meer data zien en betere grafieken. De app is best wel summier.
Dank je wel voor de tip. Had inderdaad gemerkt dat zelf wachtwoord invullen wel goed gaat. Probleem met autofill ofzo.
Ik zou graag een optie hebben om data langer terug te kunnen kijken en om een grafiek te zien met percentage compressor en snelheid van de ventilator.
Ik vind het lastig om te bepalen wat ik kan doen aan het maximale geluid. Ik zou de stilte uren kunnen uitbreiden of maximale inzet van de compressor kunnen verlagen, maar ik weet niet wat dat doet op efficiëntie en op levensduur van de pomp.
Weet iemand waar je daar meer informatie over kunt vinden?

Nog een andere vraag. Als ik het goed begrepen heb, reguleert onze huidige simpele thermostaat de kleppen van de vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Als die open staan, dan zou er warmtevraag zijn. Kan dat kloppen? Of reguleert een thermostaat altijd direct de warmtepomp/CV ketel? Ik vraag me namelijk af of het zin heeft om een betere thermostaat aan te schaffen dan de simpele aan/uit thermostaat die we nu hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door AgeOfPanic op 03-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Dank je wel voor de tip. Had inderdaad gemerkt dat zelf wachtwoord invullen wel goed gaat. Probleem met autofill ofzo.
Ik zou graag een optie hebben om data langer terug te kunnen kijken en om een grafiek te zien met percentage compressor en snelheid van de ventilator.
Ik vind het lastig om te bepalen wat ik kan doen aan het maximale geluid. Ik zou de stilte uren kunnen uitbreiden of maximale inzet van de compressor kunnen verlagen, maar ik weet niet wat dat doet op efficiëntie en op levensduur van de pomp.
Weet iemand waar je daar meer informatie over kunt vinden?

Nog een andere vraag. Als ik het goed begrepen heb, reguleert onze huidige simpele thermostaat de kleppen van de vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping. Als die open staan, dan zou er warmtevraag zijn. Kan dat kloppen? Of reguleert een thermostaat altijd direct de warmtepomp/CV ketel? Ik vraag me namelijk af of het zin heeft om een betere thermostaat aan te schaffen dan de simpele aan/uit thermostaat die we nu hebben.
Kleppen open zetten en stekker eruit... en op termijn kleppen verwijderen, zorgen alleen maar voor minder flow.

Je kan andere thermostaat aanschaffen als je opentherm wil, de ervaringen zijn erg goed met de Honeywell T6. Maar je kan ook met stooklijn gaan werken, dan is de buitentemperatuur leidend en niet de binnentemperatuur. Allemaal afhankelijk van je huis/voorkeuren/isolatie etc.

Over het 'stiller' maken: ik weet niet hoe de situatie nu is, maar je kunt er een tegel+dempende mat+ tegel extra onder zetten...deze:

https://www.ventilatiesho...Lmh76I38r9bsaAptIEALw_wcB

[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 03-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-10 12:46
Pluimvee schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:10:
[...]

I second that!

Hier inmiddels ook weer terug naar de stooklijn.

Onze Toon stond nog op een temp van 60 graden ingesteld met 3 graden per uur verwarmen. Die eerst terug gezet naar 24 graden en max 1 graad per uur verwarmen.

Het gedrag werd iets beter, maar de warmtepomp ging dan wel meteen water van 24 graden maken terwijl dat totaal onnodig was en er weer pendelgedrag ontstond.

Met de stooklijn weer geactiveerd schommelde schommelde het vermogen van onze Sparrow vannacht tussen de 500 watt en de 900 watt en vandaag overdag tussen de 600 en de 380 watt.

Met deze temperaturen prima vind ik.

Ook merk ik een duidelijke verbetering in comfort met de stooklijn ten opzichte van de OT thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Kirvis schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:34:
[...]

I second that!

Hier inmiddels ook weer terug naar de stooklijn.

Onze Toon stond nog op een temp van 60 graden ingesteld met 3 graden per uur verwarmen. Die eerst terug gezet naar 24 graden en max 1 graad per uur verwarmen.

Het gedrag werd iets beter, maar de warmtepomp ging dan wel meteen water van 24 graden maken terwijl dat totaal onnodig was en er weer pendelgedrag ontstond.

Met de stooklijn weer geactiveerd schommelde schommelde het vermogen van onze Sparrow vannacht tussen de 500 watt en de 900 watt en vandaag overdag tussen de 600 en de 380 watt.

Met deze temperaturen prima vind ik.

Ook merk ik een duidelijke verbetering in comfort met de stooklijn ten opzichte van de OT thermostaat.
Als je puur met een stooklijn werkt, wat doe je dan met vakantie? Gewoon op temperatuur houden? En hoe stel je dan in dat je een hogere temperatuur in huis wil? Pas je dan de stooklijn aan?
Hoe zou ik er trouwens voor kunnen zorgen dat de kleppen altijd open staan.
Dit is trouwens een foto van onze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6YEFid8crSecN865U_YC5GdJo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ew7ROdP3EfkjfyfPzep4CqB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik lees bij de instellingen dat bij een aan/uit thermostaat een buffervat in parallel gewenst is. Voor zover ik kan beoordelen, staat hij bij ons in serie. Werkt dit beter als ik met de stooklijn ga werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
AgeOfPanic schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Als je puur met een stooklijn werkt, wat doe je dan met vakantie? Gewoon op temperatuur houden? En hoe stel je dan in dat je een hogere temperatuur in huis wil? Pas je dan de stooklijn aan?
Hoe zou ik er trouwens voor kunnen zorgen dat de kleppen altijd open staan.
Dit is trouwens een foto van onze situatie:
[Afbeelding]
Ik lees bij de instellingen dat bij een aan/uit thermostaat een buffervat in parallel gewenst is. Voor zover ik kan beoordelen, staat hij bij ons in serie. Werkt dit beter als ik met de stooklijn ga werken?
Je kleppen hebben toch een motor die de klep open en dicht zet? Zodra die open is, stekker eruit...kan hij ook niet meer dicht.

Zover ik weet heeft de wijze van hoe een buffervat geïnstalleerd wordt niet zo zeer te maken met je thermostaat maar eerder met je afgifte systeem. Heb je heel weinig water inhoud, dan is een buffer serieel aanbevolen. Dan kan de WP zijn warmte uit het buffervat halen voor de defrosts.

Parallel wordt het met name aangesloten als je een systeem hebt met naregeling. In feite scheidt je dan je afgifte systeem van je WP en wordt het buffervat er tussen gezet. De voor- en nadelen dan wel wenselijkheid van buffervaten (zowel serieel als retour) zijn aan wat discussie onderhevig. Let wel, ik heb er 0 verstand van maar heb veel verschillende adviezen gezien. Ook testen waaruit bleek dat een installatie met buffervat (parallel) aanmerkelijk slechter presteerde dan geen buffervat.

Intergas heeft recentelijk data vrijgegeven over hun installed base en zien dat buffervat eigenlijk vanaf 2 radiatoren in het systeem al niet meer nodig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-10 19:25
Ik heb nu een maand we Weheat sparrow en ben op zich tevreden. Het houdt mijn huis uit 2004 met vloerverwarming en energielabel A goed warm.
Twee dingen worstel ik nog een beetje mee;
  • Op dagen dat het kouder is dan zeg 4 graden en er is geen zon (m'n huis heeft grote ramen op de zonkant die goed het huis verwarmen op koude dagen), dan maakt de buitenunit behoorlijk wat geluid wat redelijk goed hoorbaar is binnen. En dat constant. Het rare is dat het niet altijd gebeurt, soms draait de compressor op bijvoorbeeld 50% en hoor je zo goed als niks binnen en andere keren draait ie op 40% en lijkt het alsof ie opstijgt. Het gaat ook echt om het blazen van de lucht en niet trillingen. De buitenunit staan op een solide ondergrond op een balkon. De stille uren snachts blijf ik maar mee stoeien. Welk percentage stellen jullie hiervoor in? Of andere tips om het geluid te beperken? De WP is nog aangesloten op vvw met een gesloten verdeler met menging en eigen pomp, waardoor het opwarmen heel lang duurt en ik de thermostaat nooit aanpas. Ik ben nog van plan die te vervangen voor een openverdeler zonder menging. Kan dat ook helpen om het geluidsniveau te verminderen?
  • Soms blijft de WP onnodig hard draaien terwijl de watertemp-huis-in hoger is dan de gevraagde temperatuur. Gebeurt wel eens bij warmtewisselingen bijvoorbeeld door veel zon in huis of koken, of toen het even geleden eventjes erg koud was buiten. Als ik zie dst dit gebeurt dan moet ik hem handmatig even uitzetten op 0% en dan weer aan. Zie dit bijvoorbeeld;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYabaWdY7wGvrtrPMvkB1FIrb6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTK47IwqeIFPeNTHapq1wUeZ.jpg?f=fotoalbum_large
Hopelijk heeft iemand wat tips voor me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
RNacoustics schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Daarom zit tussen de aanvoer en afvoer onder de ketel een bypass leiding.
Ik bedoel vooral in het geval de pomp van de warmtepomp uit staat en de pomp in de CV aan gaat, dan zuigt ie toch zijn eigen aanvoer aan op de retour als er geen verdere flow in het systeem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
[...]

Nog niet voor lange tijd weggeweest sinds de installatie.

Als wij 2 weken op vakantie zouden gaan zou ik hem naar thermostaat modus zetten en dan op een constante 17 graden denk ik. Ligt ook beetje aan het seizoen: midden in de winter zou ik de verlaging iets minder hard inzetten denk ik, maar dat is een kwestie van testen.

En dan op vakantie twee dagen voor thuiskomst weer de stooklijn modus aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-10 22:49
illuvattarr schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:39:
Ik heb nu een maand we Weheat sparrow en ben op zich tevreden. Het houdt mijn huis uit 2004 met vloerverwarming en energielabel A goed warm.
  • Op dagen dat het kouder is dan zeg 4 graden en er is geen zon (m'n huis heeft grote ramen op de zonkant die goed het huis verwarmen op koude dagen), dan maakt de buitenunit behoorlijk wat geluid wat redelijk goed hoorbaar is binnen. En dat constant. Het rare is dat het niet altijd gebeurt, soms draait de compressor op bijvoorbeeld 50% en hoor je zo goed als niks binnen en andere keren draait ie op 40% en lijkt het alsof ie opstijgt. Het gaat ook echt om het blazen van de lucht en niet trillingen. De buitenunit staan op een solide ondergrond op een balkon. De stille uren snachts blijf ik maar mee stoeien. Welk percentage stellen jullie hiervoor in? Of andere tips om het geluid te beperken? De WP is nog aangesloten op vvw met een gesloten verdeler met menging en eigen pomp, waardoor het opwarmen heel lang duurt en ik de thermostaat nooit aanpas. Ik ben nog van plan die te vervangen voor een openverdeler zonder menging. Kan dat ook helpen om het geluidsniveau te verminderen?
  • Soms blijft de WP onnodig hard draaien terwijl de watertemp-huis-in hoger is dan de gevraagde temperatuur. Gebeurt wel eens bij warmtewisselingen bijvoorbeeld door veel zon in huis of koken, of toen het even geleden eventjes erg koud was buiten. Als ik zie dst dit gebeurt dan moet ik hem handmatig even uitzetten op 0% en dan weer aan. Zie dit bijvoorbeeld;[Afbeelding]
Bijna vergelijkbare situatie. Vandaag bleef ie hangen op 100% en flink doordraaien terwijl de gewenste kamertemperatuur 20 was, de gemeten tep 20,3 ; aanvoer gevraagd 33 grden en geleverd werd 37,5 dus aan alle kanten had ie al af moeten slaan.

Ik heb ook even handmatig een limiet ingesteld en daarna er weer afgehaald en toen is ie de rest van de dag in standby gegaan omdat het ruim warm genoeg was. Vreemde situatie.
Heb jij een mengverdeler met pomp en thermostaatknop? Ik wel namelijk en geef de thermostaatknop de schuld. Die staat nu op 40 graden, dus wellicht slaat de toevoer naar de vloerverwarming dan dicht en is er dus geen afgifte meer. Ik durf die knop niet hoger te zetten want ik wil niet dat er te heet water de vloer in gaat. (maar misschien zitten hier mensen die weten of dat niet nog in de mengverdeler wordt geregeld en dat er automatisch kouder water wordt bijgemengd? Wat doet die thermostaatknop daar eigenlijk?)

Anyway, ik zou van een slimme pomp verwachten dat als die merkt dat er , wanneer er 33 graden gevraagd wordt en 37,5 geleverd dat ie dan zelf even wat vermogen terugneemt, met als check nota bene dat de kamertemperatuur al boven de wenswaarde is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-10 22:01
Kirvis schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:49:
[...]

Het huidige wattage komt bij mij aardig overeen, scheelt idd een paar watt.

[Afbeelding][Afbeelding]

Maar als ik kijk naar de totalen per tijdseenheid dan zit er een groot verschil tussen wat Homewizard rapporteert en wat de Weheat app rapporteert bij de grafieken.

[Afbeelding][Afbeelding]

De Weheat app zit er altijd onder, wat mij zorgen baart als het om de betrouwbaarheid van de COP berekening gaat.
Dat dacht ik ook maar die gegevens lopen een paar uur achter denk ik. Als ik kijk naar de vorige dag dan klopt het bij mij redelijk. homewizard 19.8Kwh ,flint 19.4 Kwh.

Daarnaast nog 1 kwh voor de binnenunit met circulatie pomp. Maar die neemt de portal UI niet mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:13
jelleeelco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Intergas heeft recentelijk data vrijgegeven over hun installed base en zien dat buffervat eigenlijk vanaf 2 radiatoren in het systeem al niet meer nodig is.
Klein side note: Intergas gebruikt een hybride opstelling waar bij defrost je CV ketel gaat stoken om vermogen te genereren in plaats van dat hij dat uit een systeem haalt. Super slim natuurlijk, maar niet de WeHeat way, dus de data van dat rapport klopt maar ook vooral voor Intergas opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
The - DDD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:42:
[...]
Ik bedoel vooral in het geval de pomp van de warmtepomp uit staat en de pomp in de CV aan gaat, dan zuigt ie toch zijn eigen aanvoer aan op de retour als er geen verdere flow in het systeem is?
Inderdaad!
Ik adviseer daarom (en om andere redenen) een parallel schakeling van CV en WP, en zou in serie schakeling zeker een terugslagklep in deze overbrugging plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pluimvee
[...]
Als je puur met een stooklijn werkt, wat doe je dan met vakantie? Gewoon op temperatuur houden?
Met vakantie houden wij het huis gewoon op temperatuur.
- Winter = kortere vakanties en enkele bewoners blijven thuis
- Voor-/najaar = kortere vakanties, minder verwarming, minimale voordeel om te wijzigen
- Zomer = verwarming (en koeling) staat uit
[...]
En hoe stel je dan in dat je een hogere temperatuur in huis wil? Pas je dan de stooklijn aan?
Je kunt de stooklijn aanpassen om in lijn te brengen met de thermische eigenschappen van je woning en afgiftesysteem. Voor mijn woning/afgiftesysteem heb ik onderstaande (paarse) stooklijn in de BB geconfigureerd. Die ligt iets boven de W35 (lage temp) stooklijn maar onder de W55 (hoge temp) stooklijn waar WP's op worden gespecificeerd (NEN-14825)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYnHsQQac_w_NNfcZ5PG9fcq8oE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NGoGsjCZYv8R6gy6eHrbmXBa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
mabori schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:15:
[...]
Bijna vergelijkbare situatie. Vandaag bleef ie hangen op 100% en flink doordraaien terwijl de gewenste kamertemperatuur 20 was, de gemeten tep 20,3 ; aanvoer gevraagd 33 grden en geleverd werd 37,5 dus aan alle kanten had ie al af moeten slaan.
Als de WP wordt aangestuurd dmv OT dan volgt hij de aangevraagde watertemp. De kamertemp en gemeten temp doen in OT aansturing er niet toe, en dat is nu eenmaal de OT specificatie: de thermometer is de baas (Master) en als die CV water aanvraagt dan moet de WP (slave) daar gehoor aan geven. (overigens heb ik wel ideeen om dit te verbeteren en daar ' slimmer' mee om te gaan)

Wel zou de WP moeten luisteren naar de 33 graden en niet eveel door moeten schieten met de Ta. Echter kan het zijn dat hij net is aangegaan en wil voorkomen te gaan pendelen, of hij staat aan de vooravond van een defrost en heeft zichzelf geleerd dat het afgiftesysteem te weinig thermische buffer heeft als hij niet eerst even goed doorverwarmd.
Ik ben beniewd naar je retour temperatuur vanuit je woning naar de WP aan het einde van een defrost.

Verder: Is het een FE systeem? Heb je een VV? heb je een serie of parallel buffer? Hoe dik zijn de leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
The - DDD schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Ik ken geen situatie, dat de CV ketel wel draait en de WP niet. In principe is de WP leidend en indien nodig schakelt de WP de CV ketel bij. De CV ketel draait alleen in z'n eentje als er warm water getapt wordt. Maar dan zorg een 3 wegklep, dat de water flow alleen binnen de CV ketel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
mabori schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:15:
[...]

Ik heb ook even handmatig een limiet ingesteld en daarna er weer afgehaald en toen is ie de rest van de dag in standby gegaan omdat het ruim warm genoeg was. Vreemde situatie.
Heb jij een mengverdeler met pomp en thermostaatknop? Ik wel namelijk en geef de thermostaatknop de schuld. Die staat nu op 40 graden, dus wellicht slaat de toevoer naar de vloerverwarming dan dicht en is er dus geen afgifte meer. Ik durf die knop niet hoger te zetten want ik wil niet dat er te heet water de vloer in gaat. (maar misschien zitten hier mensen die weten of dat niet nog in de mengverdeler wordt geregeld en dat er automatisch kouder water wordt bijgemengd? Wat doet die thermostaatknop daar eigenlijk?)

Anyway, ik zou van een slimme pomp verwachten dat als die merkt dat er , wanneer er 33 graden gevraagd wordt en 37,5 geleverd dat ie dan zelf even wat vermogen terugneemt, met als check nota bene dat de kamertemperatuur al boven de wenswaarde is.....
Heb je jou situatie al aan je installateur voorgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Pluimvee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Met vakantie houden wij het huis gewoon op temperatuur.
- Winter = kortere vakanties en enkele bewoners blijven thuis
- Voor-/najaar = kortere vakanties, minder verwarming, minimale voordeel om te wijzigen
- Zomer = verwarming (en koeling) staat uit

[....]

Je kunt de stooklijn aanpassen om in lijn te brengen met de thermische eigenschappen van je woning en afgiftesysteem. Voor mijn woning/afgiftesysteem heb ik onderstaande (paarse) stooklijn in de BB geconfigureerd. Die ligt iets boven de W35 (lage temp) stooklijn maar onder de W55 (hoge temp) stooklijn waar WP's op worden gespecificeerd (NEN-14825)

[Afbeelding]
Dank je wel. Dat klinkt logisch. Ik zal eens overleggen met de installateur. Dat moet sowieso, want als ik ons circuit bekijk, dan lijkt het alsof bij ons het warme water vanuit de warmtepomp eerst het huis in gaat en pas daarna door het buffervat gaat. Bij de beschrijvingen die ik op internet hebt gezien gaat warm water eerst door buffervat en daarna wel of niet naar het huis.

[ Voor 12% gewijzigd door AgeOfPanic op 04-01-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:36
drboneym schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Klein side note: Intergas gebruikt een hybride opstelling waar bij defrost je CV ketel gaat stoken om vermogen te genereren in plaats van dat hij dat uit een systeem haalt. Super slim natuurlijk, maar niet de WeHeat way, dus de data van dat rapport klopt maar ook vooral voor Intergas opstellingen.
Waarom stel je dit als een feit? Een Xtend zal alleen de ketel bijschakelen wanneer de watertemperatuur te laag wordt. Daarnaast is het bijschakelen van de ketel instelbaar: helemaal niet, alleen als het nodig is of altijd.

Het gaat om actieve / altijd beschikbare water volume in het systeem. Dus als er 150 liter in je systeem zit, dan is een buffervat van 20 liter niet zo zinvol. Bij vloerverwarming is er ook nog beton als buffer aanwezig. Dan is buffervat bijna nooit nodig. Je kunt ook lezen dat als je naregeling hebt waarbij alle zones kunnen dichtlopen, een buffervat wel nodig is. Waarbij een seriebuffer in de retour i.c.m. een bypass vaak efficienter is dan een parallel buffervat.

[ Voor 26% gewijzigd door Fullpower op 04-01-2025 13:34 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Fullpower schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Waarom stel je dit als een feit? Een Xtend zal alleen de ketel bijschakelen wanneer de watertemperatuur te laag wordt. Daarnaast is het bijschakelen van de ketel instelbaar: helemaal niet, alleen als het nodig is of altijd.

Het gaat om actieve / altijd beschikbare water volume in het systeem. Dus als er 150 liter in je systeem zit, dan is een buffervat van 20 liter niet zo zinvol. Bij vloerverwarming is er ook nog beton als buffer aanwezig. Dan is buffervat bijna nooit nodig. Je kunt ook lezen dat als je naregeling hebt waarbij alle zones kunnen dichtlopen, een buffervat wel nodig is. Waarbij een seriebuffer in de retour i.c.m. een bypass vaak efficienter is dan een parallel buffervat.
En op welke stand stonden de systemen die getest waren in het rapport?Kijk maar eens wat de meeste installateurs instellen op parameter P130 en P131.

Aangaande het buffervat, er zijn naast belangen rondom beschikbaar volume en efficiëntie bijvoorbeeld ook belangen rondom geluid. De gemiddelde Henk en Ingrid ruilt graag een halve COP in tegen geen suizende leidingen op z'n slaapkamer en daar is het parallele buffervat perfect voor. Alle huizen die nog ergens radiatoren gebruiken als hoofdverwarming zijn prima geholpen met een parallel opgesteld buffervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:36
drboneym schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:44:
[...]

En op welke stand stonden de systemen die getest waren in het rapport?Kijk maar eens wat de meeste installateurs instellen op parameter P130 en P131.

Aangaande het buffervat, er zijn naast belangen rondom beschikbaar volume en efficiëntie bijvoorbeeld ook belangen rondom geluid. De gemiddelde Henk en Ingrid ruilt graag een halve COP in tegen geen suizende leidingen op z'n slaapkamer en daar is het parallele buffervat perfect voor. Alle huizen die nog ergens radiatoren gebruiken als hoofdverwarming zijn prima geholpen met een parallel opgesteld buffervat.
Natuurlijk, er kunnen meerdere redenen zijn om een buffervat te plaatsen. Het wordt vaak toegevoegd aan de installatie terwijl dat dat niet hoeft. Er moet over nagedacht of het echt nodig is of niet. Zo'n vat kost je altijd efficientie en kost ook geld.

Maar het ging mij om dat er met nogal wat stelligheid werd gesteld dat de hybride van Intergas, de Xtend, altijd de ketel bijschakeld. En dat klopt gewoon niet. Het kan zijn dat dat de voorkeur is van een installateur, maar dat staat m.i. los van de Xtend.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The - DDD
RNacoustics schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Ik ken geen situatie, dat de CV ketel wel draait en de WP niet. In principe is de WP leidend en indien nodig schakelt de WP de CV ketel bij. De CV ketel draait alleen in z'n eentje als er warm water getapt wordt. Maar dan zorg een 3 wegklep, dat de water flow alleen binnen de CV ketel loopt.
De ketel die wij hebben loopt na SWW na op CV circuit met de pomp om restwarmte te lozen. Vandaar mijn zorg. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
RNacoustics schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Heb je jou situatie al aan je installateur voorgelegd?
Nee nog niet. Hij heeft een maand probleemloos gelopen en nu duikt het op een toevallig make iemand anders hier ook gisteren melding van op het forum.

Vandaag zelfde. Buiten lekker 6 gradendus helemaal niet koud, gevraagde watertemp 30, geleverd/huis in 32,5 en maar doorpompen op 100%.
Handmatig maar weer even gelimiteerd op 70% en vollast, daarna schakelde ie gewoon terug naar 49% omdat dat ruim voldoende was.

Maandag even bij installateur nagaan of die in de data iets kan vinden.

Ondertussen wel benieuwd of meer mensen dit hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
drboneym schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Een buffervat doet niets en geeft geen warmte af. Ik zie liever extra radiatoren om de minimum waterinhoud zonder een buffer te moeten gebruiken te kunnen realiseren. Suizende leidingen verhelpen het zeker niet. Wel waterzijdig inregelen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
mabori schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:17:
[...]
Hij heeft een maand probleemloos gelopen en nu duikt het op een toevallig make iemand anders hier ook gisteren melding van op het forum.

Vandaag zelfde. Buiten lekker 6 graden dus helemaal niet koud,
Ik vermoed dan idd een voorbereiding op een defrost. Met 6 graden buiten kan de lucht uit de WP zomaar tegen/onder vriespunt komen en een defrost noodzakelijk maken.
Enkele grafieken rondom het event kunnen meer inzicht geven, zoals een aankomende defrost en de retourtemp aan het einde van een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Carboy54 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Een buffervat doet niets en geeft geen warmte af. Ik zie liever extra radiatoren om de minimum waterinhoud zonder een buffer te moeten gebruiken te kunnen realiseren. Suizende leidingen verhelpen het zeker niet. Wel waterzijdig inregelen.
Ik ben het helemaal met je eens, beste op het stuk systeeminhoud is gewoon voldoende inhoud in de afgifte op relevante plekken.

Wat ik heb gezien in de prakijk is dat de doorlaat van een regel- of thermostaatkraan in deels open of zelfs ook in volledig open stand geeft - in combinatie met de hoge flow van je primaire pomp - in de praktijk toch echt vaak geluid geeft. En dat is ín de leefruimtes (denk radiator op stand 1 op de slaapkamer), dus ten nadele van het wooncomfort.

Vaak is dat bij de regel of thermostaatkraan van de radiatoren, soms is dat ook een suis in de leiding zelf. Plaatsing van een parallel buffervat heeft daar zeker een goed effect op doordat de flow gewoon lager staat. Dat ten koste van je rendement, dat wel.

Warerzijdig inregelen zou hier misschien ook verschil kunnen maken, maar de doorlaat van een standaard kraan die ik in de praktijk tegenkom is volgens mij gewoon te krap. Dus dan zou vervanging van de kraan voor een exemplaar met grote doorlaat een optie zijn? En is dat onderaan de streep dan nog zoveel effectiever dan dat buffervat plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
drboneym schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, beste op het stuk systeeminhoud is gewoon voldoende inhoud in de afgifte op relevante plekken.

Wat ik heb gezien in de prakijk is dat de doorlaat van een regel- of thermostaatkraan in deels open of zelfs ook in volledig open stand geeft - in combinatie met de hoge flow van je primaire pomp - in de praktijk toch echt vaak geluid geeft. En dat is ín de leefruimtes (denk radiator op stand 1 op de slaapkamer), dus ten nadele van het wooncomfort.

Vaak is dat bij de regel of thermostaatkraan van de radiatoren, soms is dat ook een suis in de leiding zelf. Plaatsing van een parallel buffervat heeft daar zeker een goed effect op doordat de flow gewoon lager staat. Dat ten koste van je rendement, dat wel.

Warerzijdig inregelen zou hier misschien ook verschil kunnen maken, maar de doorlaat van een standaard kraan die ik in de praktijk tegenkom is volgens mij gewoon te krap. Dus dan zou vervanging van de kraan voor een exemplaar met grote doorlaat een optie zijn? En is dat onderaan de streep dan nog zoveel effectiever dan dat buffervat plaatsen?
Bij een goed ontworpen parallel installatie dient de primaire en secundaire flow gelijk te zijn.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 27-10 16:52
illuvattarr schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:39:
  • Soms blijft de WP onnodig hard draaien terwijl de watertemp-huis-in hoger is dan de gevraagde temperatuur. Gebeurt wel eens bij warmtewisselingen bijvoorbeeld door veel zon in huis of koken, of toen het even geleden eventjes erg koud was buiten. Als ik zie dst dit gebeurt dan moet ik hem handmatig even uitzetten op 0% en dan weer aan. Zie dit bijvoorbeeld;[Afbeelding]
Ik herken je eerste punt vooral heel goed. Warmtepomp maakt bij lage buitentemperatuur echt veel herrie, binnen goed te horen en ik vrees bij de buren ook. En inderdaad soms op 40% veel meer geluid dan andere keren op 60%. Heeft volgens mij grotendeels te maken met het bevriezen, die herrie lijkt er te zijn wanneer er ijsvorming is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Carboy54 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Bij een goed ontworpen parallel installatie dient de primaire en secundaire flow gelijk te zijn.
Eens.

Zondagochtend, low effort, ik ga wel weer een andere keer in de parallel buffer discussie. Fijne zondag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mabori
Pluimvee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Ik vermoed dan idd een voorbereiding op een defrost. Met 6 graden buiten kan de lucht uit de WP zomaar tegen/onder vriespunt komen en een defrost noodzakelijk maken.
Enkele grafieken rondom het event kunnen meer inzicht geven, zoals een aankomende defrost en de retourtemp aan het einde van een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooxRP8rKcgQZ5a-TNbw7AqWZrk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEJyWHn1EqhLbKP9oLwLiq4s.png?f=fotoalbum_large

Dat zou het wel kunnen zijn ja. Het is eerder wel wat kouder geweest maar dan kwamen we van boven naar beneden richting de 4 of 6 graden. nu komen we van onder. Wat vreemd is, is dat het systeem juist door met 100% in te zetten op een defrost, de temperatuur afneemt, en een defrost noodzakelijk wordt. Terwijl wanneer iets minder vermogen wordt gebruikt de defrost niet nodig lijkt. Die heb ik dan met de hand getriggerd, door de limiet te stellen en daarna had het systeem meteen door dat het eigenlijk wel warm genoeg was.

En nu ik deze grafieken zie, ik drukte per ongeluk op het 'verkeerde' lijntje: status CV, nooit naar gekeken want ik heb geen CV maar die schiet af en te aan. Vreemd. Elektrisch element zou ik nog kunnen verwachten maar een vraag naar CV slaat nergens op. Morgen anders maar eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Pluimvee schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:05:

[Afbeelding]
Waar haal jij de waardes uit de NEN richtlijn vandaan? Als ik daar op ga zoeken moet ik 160 euro betalen voor toegang tot het volledige document. Vind het wel interessant om door te nemen, ook als het gaat om de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
Bij ons is het ook rond het vriespunt. De BB is vanochtend 2 keer in defrost gegaan.
Na 7.00 uur staat de limiet op 80%. Als ik hem op 100% zet, duikt de COP onder de 2 en gaat hij veel meer in defrost mode, wat inefficiënt is. s'nachts heb ik hem nu ingesteld op 60% en is de BB niet in defrost gegaan, maar heeft wel de CV ketel bijgeschakeld. Tot nu vanaf 00.00 uur en nu 18Kwh en 2m3 gas verbruikt. Zo probeer ik e.a. te finetunen.

Geen last van het geluid. Alleen als ik buiten voor mijn keuken staat, hoor ik hem wel wat blazen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Van de week heb ik een thermische camera gekocht. Een UNI-T Uti85A. Dit is een 'budget versie' omdat hij maar een klein scherm heeft met een lage resolutie (lees, kleine plaatjes op je PC). Maar het is voldoende om de verdeler van de vloerverwarming en de radiatoren eens onder de loep te nemen.

De 5 groepen op de verdeler bleken niet superveel verschil in aanvoer en afvoer temperatuur te hebben. Op 1 groep zat er maar 1 graad verschil tussen aanvoer en afvoer. Met wat afstellen heb ik alle 5 de groepen nu op een delta T van 4 graden. Dat zou voldoende moeten zijn.

Dit plaatje is meer ter lering en vermaak, ik heb niet het hele proces vastgelegd in individuele voor en na plaatjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVAuAfg1sbdc57gggVUBrSiKq7c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rsTyunvaaOJjl3ATou58xNek.jpg?f=user_large

De radiator in de gang had eenzelfde probleem waarbij het warme water er aan de onderkant gelijk weer doorloopt. Hier heb ik het voetventiel wat meer geknepen. Nu ook 4 graden delta T.

Ik heb ook de installatie bij de beide pompen even bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDxHFcpTnA15E3mD9BVRXQypdVo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gqPGwjADJBMevV2MNpUgPPQn.jpg?f=user_large

Deze is van de verwarming. Is het de moeite waard om de pompen ook wat beter te isoleren?

Groet,

Satefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Deze wilde ik toch nog wel even delen n.a.v. mijn eerdere post over de stooklijn.

Dit is het verbruik van gisteren, volgens de kWh meter van Homewizard en daaronder een screenshot van de portal. Hij had eergisteren een legionellarun gedaan, dus geen SWW hoeven verwarmen gisteren.

Je ziet in onderstaande grafiek dat ie duidelijk varieert tussen de defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc-CXYOF7u9tbLXH2qdFK4IeoLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxTCTALL8m7UhUXZy6yYaHqr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFlrRkjJv7OALASDUCFK5h4gPwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBX7pjDHW9mQRcBck8PIr8yN.jpg?f=fotoalbum_large

Hypothetische vraag: zou je niet veel beter en sneller de defrosts kunnen doen met de warmte uit je SWW vat? Dat kost natuurlijk energie, maar de temperatuur van het water is veel hoger, dus ben je ook sneller klaar met de defrost en kan ie daarna weer lekker door met verwarmen.

Zou aardig zijn als je dat als optie hebt in de app: of ie de vloer of je SWW vat gebruikt als warmtebron voor de defrosts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:16:
Bij ons is het ook rond het vriespunt. De BB is vanochtend 2 keer in defrost gegaan.
Na 7.00 uur staat de limiet op 80%. Als ik hem op 100% zet, duikt de COP onder de 2 en gaat hij veel meer in defrost mode, wat inefficiënt is. s'nachts heb ik hem nu ingesteld op 60% en is de BB niet in defrost gegaan, maar heeft wel de CV ketel bijgeschakeld. Tot nu vanaf 00.00 uur en nu 18Kwh en 2m3 gas verbruikt. Zo probeer ik e.a. te finetunen.

Geen last van het geluid. Alleen als ik buiten voor mijn keuken staat, hoor ik hem wel wat blazen.
Vergelijkbare situatie. Rond vriespunt, en Sparrow is sinds 00:00 4x in defrost gegaan. Alleen in de ochtend (rond 07-08 uur) is de CV lichtjes bijgeschakeld. Nu 11.8kWh aan stroom en 0.1m3 gas verbruikt. COP voor de dag (tot nu toe) is nog 4.34 wat ik erg netjes vind, schommelt nu rond de 3.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-10 15:45
Satefan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:22:
Van de week heb ik een thermische camera gekocht. Een UNI-T Uti85A. Dit is een 'budget versie' omdat hij maar een klein scherm heeft met een lage resolutie (lees, kleine plaatjes op je PC). Maar het is voldoende om de verdeler van de vloerverwarming en de radiatoren eens onder de loep te nemen.

De 5 groepen op de verdeler bleken niet superveel verschil in aanvoer en afvoer temperatuur te hebben. Op 1 groep zat er maar 1 graad verschil tussen aanvoer en afvoer. Met wat afstellen en heb ik alle 5 de groepen nu op een delta T van 4 graden. Dat zou voldoende moeten zijn.

Dit plaatje is meer ter lering en vermaak, ik heb niet het hele proces vastgelegd in individuele voor en na plaatjes.
[Afbeelding]

De radiator in de gang had eenzelfde probleem waarbij het warme water er aan de onderkant gelijk weer doorloopt. Hier heb ik het voetventiel wat meer geknepen. Nu ook 4 graden delta T.

Ik heb ook de installatie bij de beide pompen even bekeken:
[Afbeelding]

Deze is van de verwarming. Is het de moeite waard om de pompen ook wat beter te isoleren?

Groet,

Satefan
Ik zou zelf de pomp niet isoleren. Een vuistregel in de elektronica is dat elke 10 graden warmtestijging een halvering van de levensduur oplevert. Ik heb het dan over de elektronische besturing van de pomp en een eventueel bedieningspaneel op de pomp. Hoe temperatuurstijging bij het mechanische gedeelte uitpakt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
jelleeelco schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Vergelijkbare situatie. Rond vriespunt, en Sparrow is sinds 00:00 4x in defrost gegaan. Alleen in de ochtend (rond 07-08 uur) is de CV lichtjes bijgeschakeld. Nu 11.8kWh aan stroom en 0.1m3 gas verbruikt. COP voor de dag (tot nu toe) is nog 4.34 wat ik erg netjes vind, schommelt nu rond de 3.4.
Heb je nog je (resonantie)geluid weten te reduceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
RFIDguru schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Ik zou zelf de pomp niet isoleren. Een vuistregel in de elektronica is dat elke 10 graden warmtestijging een halvering van de levensduur oplevert. Ik heb het dan over de elektronische besturing van de pomp en een eventueel bedieningspaneel op de pomp. Hoe temperatuurstijging bij het mechanische gedeelte uitpakt weet ik niet.
Vooral elektrolytische condensatoren zijn daar gevoelig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
Kirvis schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:27:
Deze wilde ik toch nog wel even delen n.a.v. mijn eerdere post over de stooklijn.

Dit is het verbruik van gisteren, volgens de kWh meter van Homewizard en daaronder een screenshot van de portal. Hij had eergisteren een legionellarun gedaan, dus geen SWW hoeven verwarmen gisteren.

Je ziet in onderstaande grafiek dat ie duidelijk varieert tussen de defrosts.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hypothetische vraag: zou je niet veel beter en sneller de defrosts kunnen doen met de warmte uit je SWW vat? Dat kost natuurlijk energie, maar de temperatuur van het water is veel hoger, dus ben je ook sneller klaar met de defrost en kan ie daarna weer lekker door met verwarmen.

Zou aardig zijn als je dat als optie hebt in de app: of ie de vloer of je SWW vat gebruikt als warmtebron voor de defrosts.
jij hebt de sparrow maar mijn flint 40 doet het heel anders.
Ook hier snap ik niets van. Als die terug schakelt in vermogen dan wordt de cop lager. (dan had die beter wat langer op hoger cop kunnen draaien en dan even uit zetten. Ook dan heb je misschien geen defrost nodig.)

Ik had de stook lijn flat gezet op 27 graden. Dus onafhankelijk van de buiten temp.
Dit is dezelfde periode. Ik heb veel meer defrost maar ze duren ongeveer 5 minuten. (ontrekken van warmte uit water). De state duurt 10 min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eCt0_T-wFpkJIUweL68nDNXPe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oi2P8YHGbQfcbKsnWYfxr4sa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door thomk op 05-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:02
Kirvis schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:27:]
Analytisch antwoord :)
Nee.
SWW staat namelijk op hoge temperatuur en is dus met slechte cop gemaakt.

Energetisch het beste is om het met “maar weinig warmer water” voor elkaar te krijgen omdat je dat met de beste cop maakt.

Daar zit dan weer wel een maximum aan omdat je altijd verliezen hebt van afkoelende leidingen en stroom voor de pomp. Dus “er een uur over doen” is ook weer niet goed.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Heb je nog je (resonantie)geluid weten te reduceren?
Nog niet. Installateur al wel gesproken en we maken binnenkort een afspraak om het aan te pakken.

Ik ben van plan om de huidige situatie te veranderen. Nu ligt er: dakbescherming, tegel, rubberonderblok, bigfoot (onderblok is rubberen onderdeel dat bij de bigfoot hoort).

Ik wil naar:
Dempende mat (wagner. 6 stuks op het dak, 2 naast elkaar en om de 50cm)
Opsluitband 20x100x5cm
Dempende mat (wederom 2 naast elkaar, om de 50cm)
Opsluitband 20x100x5
Dan de bigfoots (met onderstuk) en daar staat WP aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-10 15:45
RNacoustics schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Vooral elektrolytische condensatoren zijn daar gevoelig voor.
Het speelt eigenlijk bij alle componenten, alleen elektrolytische condensatoren hebben sowieso een lagere levensduur en daar zie je het probleem vaak als eerste. Overigens niet alleen op componentniveau, maar het speelt bijvoorbeeld ook bij soldeerverbindingen. Geheugenchips verliezen hun data ook sneller als ze warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Stefannn schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:50:
[...]

Analytisch antwoord :)
Nee.
SWW staat namelijk op hoge temperatuur en is dus met slechte cop gemaakt.

Energetisch het beste is om het met “maar weinig warmer water” voor elkaar te krijgen omdat je dat met de beste cop maakt.

Daar zit dan weer wel een maximum aan omdat je altijd verliezen hebt van afkoelende leidingen en stroom voor de pomp. Dus “er een uur over doen” is ook weer niet goed.
Makes total sense! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peace23
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-06 23:10
Vraagje hier of iemand advies kan geven over de plaatsing van de warmtepomp in verband met het geluid en mogelijk overlast.

Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een Sparrow warmtepomp. Het gaat om een tussenwoning, energielabel A huis uit 2012. Momenteel is in overleg de beste plek voor de installatie van de Sparrow naast mijn voordeur naast de erfgrens van mijn buren ook in verband met de kortste route naar mijn huidige CV installatie.

De installateur geeft aan geen garantie te kunnen geven op mogelijk geluidsoverlast (nadat ik hier vragen over heb gesteld) en biedt geen oplossingen aan mocht het gebeuren. Wel geeft hij aan dat er geluiddempende kasten zijn in het geval dat er overlast zou zijn, alleen is de kans hierop heel licht en waarschijnlijk alleen bij maximaal vermogen bij lage temperaturen. Er zit wel ongeveer >2 meter afstand tot de ramen van de buren.

Is het beter om de locatie van de warmtepomp te verplaatsen richting tuin of is het risico wat betreft geluidsoverlast te overzien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pluimvee
Gisteravond de stooklijn iets verhoogd waardoor (bij 2° buiten) de Ta (outlet, huis in) werd verhoogd van 29° naar 33°. De BB ging gelijk aan de slag om de Tretour (inlet, uit huis) van 27° naar een Ta van 33° (ipv 29°) brengen. Een deltaT van 6° (ipv 2°) dus het vermogen omhoog (compressor sneller) en temperatuur van de afgevoerde lucht kwam ver onder het vriespunt (van 2° in naar -3° uit).

Gevolg: het vocht in de buitenlucht bevriest op de convector, daardoor wordt de lucht doorstroom steeds slechter, gaat de Fan gaat steeds sneller draaien, de compressor harder draaien en de COP zakt in -> het wordt tijd voor een defrost.

Na deze defrost gaat de WP het verlies aan warmte weer goed maken door eerst weer een hogere Ta aan te bieden dan gevraagd, totdat de Tr weer in de buurt komt van wat deze was voor de defrost. Echter heeft dit wederom tot gevolg dat de T-lucht van boven, tot onder 0° komt en wederom een defrost nodig was. De hele nacht heeft de WP deze cyclus (om de 90 minuten) doorlopen.

Vanochtend kwam hij eindelijk in een rustigere stand. De retour uit huis (Tr) was ondertussen rond de 30° gekomen, buiten temperatuur was gezakt naar 1,4° maar de deltaT (inlet -> outlet) was maar 3°. Hierdoor kan de WP rustiger draaien en - met grootste voordeel - de buitenlucht zakt van 1,4° naar 1,0° en blijft dus boven het vriespunt!

Voor mij een belangrijk bewijs dat het beter is om de aangevraagde temperatuur zoveel mogelijk constant te houden, zeker met buitentemperaturen rond het vriespunt. En als je de Ta al wilt wijzigen om dit dan in kleine stapjes te doen zodat de WP hier niet met vol vermogen gehoor aan gaat geven.

Ook hierdoor is nachtverlaging niet aan te raden en zal menig OT aansturing (thermostaat) niet geschikt zijn. Daarnaast geeft dit ook aanleiding om het debiet hoog genoeg te houden, en de juiste diameter van leidingen te hebben. Heel anders dan bij een CV draait de WP beter indien Tr en Ta maar een kleine delta hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
peace23 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:29:
Vraagje hier of iemand advies kan geven over de plaatsing van de warmtepomp in verband met het geluid en mogelijk overlast.

Ik ben momenteel bezig met de aanschaf van een Sparrow warmtepomp. Het gaat om een tussenwoning, energielabel A huis uit 2012. Momenteel is in overleg de beste plek voor de installatie van de Sparrow naast mijn voordeur naast de erfgrens van mijn buren ook in verband met de kortste route naar mijn huidige CV installatie.

De installateur geeft aan geen garantie te kunnen geven op mogelijk geluidsoverlast (nadat ik hier vragen over heb gesteld) en biedt geen oplossingen aan mocht het gebeuren. Wel geeft hij aan dat er geluiddempende kasten zijn in het geval dat er overlast zou zijn, alleen is de kans hierop heel licht en waarschijnlijk alleen bij maximaal vermogen bij lage temperaturen. Er zit wel ongeveer >2 meter afstand tot de ramen van de buren.

Is het beter om de locatie van de warmtepomp te verplaatsen richting tuin of is het risico wat betreft geluidsoverlast te overzien?
Hmm apart sinds 2025 is de installateur verantwoordelijk voor de geluidsoverlast

https://www.geluidslabel....eluidsregels%20niet%20mag.
Zie ook video van YouTube: Warmtepomp in huis: INSTALLATEUR deelt CRUCIALE TIPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
mabori schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:37:
[...]
Wat vreemd is, is dat het systeem juist door met 100% in te zetten op een defrost, de temperatuur afneemt, en een defrost noodzakelijk wordt. Terwijl wanneer iets minder vermogen wordt gebruikt de defrost niet nodig lijkt. Die heb ik dan met de hand getriggerd, door de limiet te stellen en daarna had het systeem meteen door dat het eigenlijk wel warm genoeg was.
Dit onderschrijf ik dus door mijn eigen ervaring met het 'abrupt' aanpassen van de stooklijn. Hierdoor raakte de WP in een cyclus van teveel vermogen -> bevriezing -> defrost -> teveel vermogen ........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero

Zelf hebben wij geen sparrow maar een flint, die is in theorie iets stiller dan de sparrow. Hij staat bij ons ook in de voortuin op de erfgrens. Hij is binnen gewoon niet te horen. Ook bij de buren niet. Zelfs met het raam open en de flint op 70% was hij gewoon niet te horen. Het scheelt wel als hij op de grond staat, dan krijg je geen/amper trillingen.
Er zijn vast mensen met een sparrow die hun ervaringen ook kunnen delen mbt geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
De regels zijn duidelijk: installateur is verantwoordelijk en behoort dit te weten:
- max geluid op erfgrens is 45dBA overdag en 40dBA snachts.
- de Sparrow geeft 43.7dBA op 1m afstand bij nominale last
- geluidsdruk wordt 6dBA lager met elke verdubbeling in afstand (2, 4, 8 meter).

De Sparrow op de erfgrens (binnen 1 m) lijkt mij dus niet verstandig en zou minimaal 2 meter aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 27-10 16:52

Mijn Sparrow klinkt een groot deel van de tijd heel acceptabel. Maar ik ben er inmiddels wel achter dat bij lage buitentemperaturen (lees: als de buitenunit bevriest) het geluid echt veel harder wordt. Zelfs met maximumvermogen ingesteld op 30% is het door mijn pui met triple glas heen te horen, en ook in de slaapkamer (waar het raam op een heel klein kiertje staat).

Dus wat je installateur zegt over alleen kans op overlast bij lage temperaturen en maximaal vermogen klopt niet in mijn ervaring :). Vooral kans op overlast bij lage temperaturen, ook als de warmtepomp op lager vermogen draait.

edit: Bij mij staat ie in de achtertuin tegen de erfgrens aan. Hem ergens anders plaatsen zou wat moeten schelen natuurlijk, maar het geluid is bij vlagen zo hard dat ik vermoed dat de buren het ook dan 's nachts nog wel horen. Ik overweeg wel nog wat te experimenteren met de buitenunit een kwartslag draaien (blaast nu voor de pui langs) en een meer geluidwerend schuttingdeel te plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door janzuilhof op 05-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 12:13

Bij mij staat de Sparrow op het garagedak. Ik kan de input van @janzuilhof volledig onderschrijven.
Wanneer de Sparrow bij matige temperaturen (>5grC) op laag vermogen (<60%) draait dan is hij amper hoorbaar. Echter bij temperaturen rond het vriespunt en met veel vocht (vanochtend) dan gaat hij dichtvriezen en neemt het geluidsnivo behoorlijk toe en is hij goed hoorbaar. Na een defrost gaat hij meestal op vol vermogen weer aan de slag en ook dit is hoorbaar.
Bij plaatsing op de erfgrens zul je nooit aan de geluidsnorm voldoen en daarmee dus af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
reiniero schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Zelf hebben wij geen sparrow maar een flint, die is in theorie iets stiller dan de sparrow. Hij staat bij ons ook in de voortuin op de erfgrens. Hij is binnen gewoon niet te horen. Ook bij de buren niet. Zelfs met het raam open en de flint op 70% was hij gewoon niet te horen. Het scheelt wel als hij op de grond staat, dan krijg je geen/amper trillingen.
Er zijn vast mensen met een sparrow die hun ervaringen ook kunnen delen mbt geluid.
Wij hebben Blackbirds, Sparrows, Panasonic J en L en Itho Ambers draaien. De Sparrow maakt veel geluid tijdens defrosts. De Itho Amber is by far dan de stilste daaropvolgend de Panasonic L serie. Pas dus op als geluid een belangrijke issue is. De Blackbird is een fraaie oplossing voor met name platte daken waar niet altijd geluid prioriteit heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 05-01-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Wij hebben Blackbirds, Sparrows, Panasonic J en L en Itho Ambers draaien. De Sparrow maakt veel geluid tijdens defrosts. De Itho Amber is by far dan de stilste daaropvolgend de Panasonic L serie. Pas dus op als geluid een belangrijke issue is. De Blackbird is een fraaie oplossing voor met name platte daken waar niet altijd geluid prioriteit heeft.
Met de wepac sheet van de Overheid kan je aardig simuleren of je op de erfgrens nog binnen de geluidsnorm valt.
Hanteer daarbij wel de opgegeven Lwa-MAX waardes van de fabrikant een niet de dB(A) waardes op 1m afstand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48
Sparrow is tijdens ontdooien wat mij betreft geruisloos, de tijd ervoor zeer zeker niet. De ontdooicyclus begint pas als die helemaal dicht gevroren is, met flink wat lawaai ervoor. Als ik de verhalen van andere fabrikanten lees gaat de Sparrow in vergelijking laat (en daardoor dus ook lang) deze cyclus in. Lijkt mij kwestie van software tweaken.
Overshoot zie ik ook regelmatig, krijg het idee dat gevraagde watertemperatuur vanuit thermostaat niks doet. Opzich weinig problemen mee, of thermostaat nou benodigde TA berekend of warmtepomp maakt weinig uit. Behalve afgelopen 24 uur wanneer overshoot zo groot was dat warmtepomp 4x stand-by ging tussen de defrosten door...

[ Voor 3% gewijzigd door Swatfireglide op 05-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Ok, hier snap ik dus niks van: waarom blijft ie nu draaien en gaat ie niet gewoon in Standby?

Sparrow met stooklijn ingesteld. Hij draait nu op z’n allerlaagste vermogen en maakt nog steeds water dat meer dan 1 graad warmer het huis in gaat dan gevraagd volgens de stooklijn.

Iemand enig idee hoe dat zit?

Waarom gaat ie niet gewoon uit nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlo6SDmYLM__NqEhhDjsE_-JM3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CfRGSGmjjbRpwTXILZHuzGvI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:48
Kirvis schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:15:
Ok, hier snap ik dus niks van: waarom blijft ie nu draaien en gaat ie niet gewoon in Standby?

Sparrow met stooklijn ingesteld. Hij draait nu op z’n allerlaagste vermogen en maakt nog steeds water dat meer dan 1 graad warmer het huis in gaat dan gevraagd volgens de stooklijn.

[Afbeelding]
Over algemeen stopt die pas op het moment dat kamertemperatuur +-0,5 graden hoger dan ingesteld. Zie geen kamertemperatuur staan in je screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Swatfireglide schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Over algemeen stopt die pas op het moment dat kamertemperatuur +-0,5 graden hoger dan ingesteld. Zie geen kamertemperatuur staan in je screenshot.
Klopt, want ik hem m ingesteld op de stooklijn. Hij negeert de kamertemperatuur (die ik wel in de grafieken kan zien overigens) dus volledig.

Mijn vraag is dus: welke parameter bepaalt wanneer hij op standby gaat in de stooklijn modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[Afbeelding]
Het gaat er niet om wat het huis in gaat, maar wat eruit komt, uiteindelijk zal Tr richting Ta lopen. Maar alleen Weheat weet wat de voorwaarden zijn voor het stoppen vd WP.

Dus beter maak je een goeie grafiek, waar het punt dat hij wel uitgaat ook in zit, dan kun je wellicht je eigen vraag beantwoorden, want niemand weet het antwoord op je vraag hier. Zeker omdat er nog vele andere factoren kunnen meewegen waar je nu niet naar kijkt en wij ook geen zicht op hebben. Dat kan onderling vergelijken van verschillende installaties ook lastig maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-10 11:44
Pluimvee schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:43:
Let op dat hier 2 PID regelaars actief zijn:
1) die van je thermostaat: die regelt aan de hand van kamer temperatuur en setpoint uit wat de gevraagde watertemperatuur moet zijn (de oranje lijn)
2) die van de WP: die regelt de dat de output temperatuur gelijk is aan de grvraagde watertemperatuur
Klopt. De thermostaat vind ik al vrij optimaal inmiddels; een stooklijn icm ruimtecompensatie. Het resultaat in stabiele situatie vind ik nu mooi, maar het heeft wel tot gevolg het "oranje" setpoint daalt inderdaad, bij een stap in de vraagtemperatuur.
Rond 6:45 gaat de thermostaat om een lagere watertemperatuur vragen terwijl de output temperatuur hoog blijft: dus de WP gaat uit in afwachting dat deze temperatuur daalt. Rond 6:55 lijkt ook de pomp te stoppen. Rond 7:45 lijkt er een cyclus van de pomp te starten, en dan stort de output temperatuur pas in en start de WP weer op.
Interessante analyse van de pompen. Ik heb een parallel vat. De secundaire pomp blijft doorpompen. De primaire pomp (blackbird -> vat) zal inderdaad uit staan tussen 6:55 en 7:45. Wellicht zou het verkorten van die tijd dan ook al helpen om hem sneller weer op gang te hebben? Maar dat is volgens mij ook niet iets waar we als gebruiker invloed op hebben.
Er lijkt iets met je afgifte systeem aan de hand te zijn: hij kan de warmte niet kwijt. Heb je genoeg flow in je systeem?
Kun je ook de pompsnelheid in je grafieken meenemen (is alleen op de WH website terug te vinden, niet in de app)
De pompsnelheid zal niet aangeleverd worden; de pompen die ik heb zijn aan/uit, de snelheid is alleen met de hand te regelen.
Ik verwarm eigenlijk alleen de woonkamer, met twee grote convectoren. Die kunnen inderdaad niet de warmte kwijt die de Blackbird probeert te leveren. Maar ik vind dat de Blackbird te veel probeert te leveren.

Vandaag, op een koudere dag, zie ik soortgelijk gedrag maar dan zonder regelstop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_OIjy2_uKtaLMIBHBbW9yi-8Xg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3XApPUQqtgEdCzHgHBERPRCM.png?f=user_large

Een flinke under/overshoot. Klopt mijn analyse dat de PID-regelaar van de Blackbird wat rustiger afgesteld zou moeten worden om lekker met mijn systeem te werken? En zijn er mensen die zoiets voor elkaar gekregen hebben bij @Weheat ?

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee

Duurde bij mij wel 90 minuten voordat hij in standby ging. Ta bleef 30 op een Tr van 28,8 terwijl de Tset langzaam zakte omdat de buitentemperatuur vandaag omhoog vloog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQy7MM1saRVyw1YfK1FJxue-JLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ED8bo0AUsZavgty5fUWtmKvo.png?f=fotoalbum_large

Om 18:30 proeft hij even aan de temperaturen en om 19:00 gaat hij weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
zeekoe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:56:
[...]
De pompsnelheid zal niet aangeleverd worden; de pompen die ik heb zijn aan/uit, de snelheid is alleen met de hand te regelen.
Ik verwarm eigenlijk alleen de woonkamer, met twee grote convectoren. Die kunnen inderdaad niet de warmte kwijt die de Blackbird probeert te leveren. Maar ik vind dat de Blackbird te veel probeert te leveren.
Andere convectoren of boosters plaatsen zodat het afgiftesysteem zijn warmte beter kwijt kan
zeekoe schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:56:
Vandaag, op een koudere dag, zie ik soortgelijk gedrag maar dan zonder regelstop:

Een flinke under/overshoot. Klopt mijn analyse dat de PID-regelaar van de Blackbird wat rustiger afgesteld zou moeten worden om lekker met mijn systeem te werken?
Of de PID regeling van de WP te agressief staat betwijfel ik. De PID van de thermostaat heeft meer invloed.
Wat ik zie is:
- Je nachtverlaging erg laag gaat. De grafiek geeft 17.3 graden als minimale kamertemp
- Doeltemperatuur van 18,5, hetgeen een opwarming van de ruimte vraagt van 1,2 graden. Best aanzienlijk
- Om dit snel voor elkaar te krijgen vraagt de thermostaat een Tset van 45 graden
- Deze Tset daalt naarmate de Troom nabij de Troomset komt
- Om 11:15 vraagt de thermostaat nog steeds om 40 graden, echter is de Tret (water in) al 45 graden en gaat de WP dus verder teug moduleren
- Rond 11:40 begint de Tset vanuit de thermostaat weer te stijgen.
- Rond 12:00 raakt de Tret te ver onder de gevraagde Tset en gaat de WP weer hoger draaien.
- Mijn inziens reageert hij binnen proporties, met een kleine stijging in Power-in

ps De gele lijn (power heat) moet je niet teveel in detail (te kleine resolutie) naar kijken . Die wordt berekend uit het verschil tussen Tret en Ta en de flow van het water. Een klein verschil in 1 van deze waardes samen met een te grote meetresolutie kan een groot verschil maken in de grafische weergave.

Overigens:
1. Je verliest 2 graden tussen de WP en de invoer in je huis!
2. De retour water en wat je huis in gaat zijn gelijk, hetgeen betekent dat je geen warmte in je huis af geeft

Zit de sensor op de juiste leiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
Pluimvee schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Duurde bij mij wel 90 minuten voordat hij in standby ging. Ta bleef 30 op een Tr van 28,8 terwijl de Tset langzaam zakte omdat de buitentemperatuur vandaag omhoog vloog.

[Afbeelding]

Om 18:30 proeft hij even aan de temperaturen en om 19:00 gaat hij weer aan.
Als ik kijk naar de installatie zit inderdaad op de retour van de boiler.
Ik zelf heb ook 32mm buis en heb een klein puntje geboord in een koppeling van 2mm oid. Als de clip verwijderd en vast zet met een tirewrap dan werkt dat perfekt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUrNbN8-jmEsUA1eAog6WZjjYAI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RhaVt1JmXVp1kCnFqu4SNEkT.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door thomk op 05-01-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
thomk schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Als ik kijk naar de installatie zit inderdaad op de retour van de boiler.
Ik zelf heb ook 32mm buis en heb een klein puntje geboord in een koppeling van 2mm oid. Als de clip verwijderd en vast zet met een tirewrap dan werkt dat perfekt
[Afbeelding]
Wow, dat is mijn installatie!

Lopen hier nu niet twee verschillende installaties door elkaar in de thread? (Pluimvee reageert op Zeekoe hierboven dacht ik…)

Over de foto die je post: de sensor zat idd heel even op de retour zodat ik in de gaten kon houden of er niet te warm water via de retour de vloer in ging. Ze hadden de keerkleppen vergeten bij de installatie.

Inmiddels is dat opgelost en zit de sensor weer op de juiste plek. En het geheel ziet er ook een stuk netter uit overigens.

Ben wel benieuwd naar jouw oplossing met dat gaatje zonder klem: kan je daar een foto van posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:26

[Afbeelding]
Ik zie hetzelfde bij de sparrow 60 van mijn moeder.
die draait op WA met aan/uit thermostaat.
Eerder als de thermostaat uit ging stopte de sparrow.
Maar nu al enkele dagen draait die gewoon door.
Vannacht ook hele nacht op 16% gedraaid, temperatuur in huis is wel gewoon goed hoor 22c 24/7 voor mensen van 80jaar is dat comfortabel.
Allee snap ik niet waarom de sparrow niet meer uit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fypht0DUVPxMb_7r3VKTEcDCvpk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JMh8WjcN2CL1BAbMJEr4rGeJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
En blijft jullie WP een beetje staan met de storm??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
SpikeHome schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:36:
[...]
Ik zie hetzelfde bij de sparrow 60 van mijn moeder.
die draait op WA met aan/uit thermostaat.
Eerder als de thermostaat uit ging stopte de sparrow.
Maar nu al enkele dagen draait die gewoon door.
Vannacht ook hele nacht op 16% gedraaid, temperatuur in huis is wel gewoon goed hoor 22c 24/7 voor mensen van 80jaar is dat comfortabel.
Allee snap ik niet waarom de sparrow niet meer uit gaat.
Met aan/uit thermostaat is de WP de master en bepaalt de stooklijn de optimale verwarming. Ik kan mij zo voorstellen dat met de huidige buitentemperatuur, de Ta en Tr die hij meet en met het gedrag (aan/uit schakelen) van de thermostaat dat de WP lekker blijft pruttelen. En dat blijkt succesvol.

Overigens is de aan/uit thermostaat bedoelt voor een zoneregeling met parallel buffervat waarbij de thermostaat een tweede pomp naar de huiskamer regelt en de WP het buffervat op (stooklijn) temperatuur houdt. Klopt dit met het systeem bij uw moeder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Nu online
jelleeelco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:41:
En blijft jullie WP een beetje staan met de storm??
Hier nu windkracht 9 met windstoten van 105. Volgens Weheat moet de BB stormen van windkracht 11 kunnen doorstaan.

Edit: Was maar voor korte duur. Storm in een glas water _O-

[ Voor 14% gewijzigd door RNacoustics op 06-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Pluimvee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Met aan/uit thermostaat is de WP de master en bepaalt de stooklijn de optimale verwarming. Ik kan mij zo voorstellen dat met de huidige buitentemperatuur, de Ta en Tr die hij meet en met het gedrag (aan/uit schakelen) van de thermostaat dat de WP lekker blijft pruttelen. En dat blijkt succesvol.

Overigens is de aan/uit thermostaat bedoelt voor een zoneregeling met parallel buffervat waarbij de thermostaat een tweede pomp naar de huiskamer regelt en de WP het buffervat op (stooklijn) temperatuur houdt. Klopt dit met het systeem bij uw moeder?
Ik heb dit gisteren getest door onze Toon op Aan/Uit te zetten en de istelling in de WP ook op Aan/Uit.

Voortijdig gestopt omdat de WP inderdaad bleef draaien en niet uit ging, maar met name omdat de kamertemp opeens niet meer werd doorgegeven; die stond opeens op -1.

Zou mooi zijn als de WP leidend is mbt de stooklijn, maar ik wel een range kan instellen qua kamertemperatuur, waardoor die op Standby gaat als de temp te hoog wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 12:13
Hier een mooi voorbeeld van de 'domheid' van het legionella programma.
De legionelle run start om 13u en loopt door beperkte warmtevraag 1u door. De SWW boven temp is dan 62,8grC. Dus 1,5grC en ongeveer 10min verwarmen verwijderd van de target 64grC. Echter het programma stopt om op laag vermogen te gaan verwarmen en na 45min een nieuwe run te starten om naar 64grC te verwarmen. Dit duurt nu ongeveer 30min. Dat is ongeveer 20min langer dan wanneer de 1ste run
doorgezet zou zijn. Dus 20min onnodig op hoge temp en lage COP gedraaid.
Dit moet toch beter kunnen lijkt me.
Vraag me af of andere wp merken dit ook zo doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKK2NJmDeYgyBzQ4kJsqkwJkNqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uen8XGxasSfCItIgFrbuwqA8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
Situatie hier: Tado v3, klassieke radiatoren, Flint WP aanstaande, bijverwarming (nu feitelijk hoofdverwarming) in de woonkamer met een airco.
Gas CV met een aanvoer van maximaaal 55 graden gaat uitstekend.

En dit jaar nog beter omdat er nog een enorm warmtelek in de woonkamer opgelost gaat worden. (Blijk een stukje steensmuur zonder spouw te hebben van 6 m2 en een stukje halfsteens naar de garage.) 3,5kW Airco houd woonkamer warm met zo'n 1100 Watt continue verbruik in de afgelopen koude dagen, maar dat zal deels zo hoog zijn vanwege dit koudelek. Als dat lek weg is, zal de airco prima met 500 Watt de boel warm moeten kunnen houden.

Zit met interesse mee te lezen over een stooklijn en vraag temperatuur etc.

Wat is nou de beste manier van stoken met een warmtepomp en een huis met 100% naregeling.

Ik ga uiteraard mijn stookgedrag aanpassen aan de wens van de warmtepomp. Dus meer constante temperaturen en waarschijnlijk een badkamer die veel meer uren lekker warm zal zijn en een hal radiator die altijd wat warmte zal kunnen afgeven.

Mij lijkt het niet verkeerd om een weersafhankelijke systeem temperatuur te draaien en verder zoveel mogelijk alles contstant te houden. De Tado thermostaat zal via OpenTherm een vraag temperatuur wensen, maar als de WP op stooklijn staat, dan negeert ie die input toch gewoon?

Is er ergens een beetje na te lezen wat de verschillen zijn tussen stooklijn en vraagtemperatuur gestuurd verwarmen? Ik zou het prima voor lief nemen als de warmtepomp gewoon een vaste systeem temperatuur probeert te handhaven en circuleert en dat de afgifte systemen open en dicht gaan afhankelijk van warmtebehoefte.

Na een verbouwing komt er een stukje vloerverwarming bij, dus alle kans om middels lange runs op een rustig tempo warmte in het huis te brengen. Ook hebben de radiatoren bij 45 graden aanvoer voldoende capaciteit om mijn ouderwetste stookgedrag te kunnen hebben. Ik kan dus nog wat lager gaan met mijn aanvoer als de huis temperatuur constanter geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
@martinusv Weheat zal blij zijn met je opbouwende kritiek, ze zullen hier best meelezen. Bovendien heeft de BB? een direct verbinding, dus geloof maar dat al deze data verzameld word en gebruikt voor het verbeteren van het gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:15
The - DDD schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:42:
Situatie hier: Tado v3, klassieke radiatoren, Flint WP aanstaande, bijverwarming (nu feitelijk hoofdverwarming) in de woonkamer met een airco.
Gas CV met een aanvoer van maximaaal 55 graden gaat uitstekend.

En dit jaar nog beter omdat er nog een enorm warmtelek in de woonkamer opgelost gaat worden. (Blijk een stukje steensmuur zonder spouw te hebben van 6 m2 en een stukje halfsteens naar de garage.) 3,5kW Airco houd woonkamer warm met zo'n 1100 Watt continue verbruik in de afgelopen koude dagen, maar dat zal deels zo hoog zijn vanwege dit koudelek. Als dat lek weg is, zal de airco prima met 500 Watt de boel warm moeten kunnen houden.

Zit met interesse mee te lezen over een stooklijn en vraag temperatuur etc.

Wat is nou de beste manier van stoken met een warmtepomp en een huis met 100% naregeling.

Ik ga uiteraard mijn stookgedrag aanpassen aan de wens van de warmtepomp. Dus meer constante temperaturen en waarschijnlijk een badkamer die veel meer uren lekker warm zal zijn en een hal radiator die altijd wat warmte zal kunnen afgeven.

Mij lijkt het niet verkeerd om een weersafhankelijke systeem temperatuur te draaien en verder zoveel mogelijk alles contstant te houden. De Tado thermostaat zal via OpenTherm een vraag temperatuur wensen, maar als de WP op stooklijn staat, dan negeert ie die input toch gewoon?

Is er ergens een beetje na te lezen wat de verschillen zijn tussen stooklijn en vraagtemperatuur gestuurd verwarmen? Ik zou het prima voor lief nemen als de warmtepomp gewoon een vaste systeem temperatuur probeert te handhaven en circuleert en dat de afgifte systemen open en dicht gaan afhankelijk van warmtebehoefte.

Na een verbouwing komt er een stukje vloerverwarming bij, dus alle kans om middels lange runs op een rustig tempo warmte in het huis te brengen. Ook hebben de radiatoren bij 45 graden aanvoer voldoende capaciteit om mijn ouderwetste stookgedrag te kunnen hebben. Ik kan dus nog wat lager gaan met mijn aanvoer als de huis temperatuur constanter geregeld wordt.
Ik heb dezelfde situatie als jou, sinds 6 december een Flint in huis. Alleen radiatoren en verwarmde ook met een 3,5 kw airco. Sinds de Flint veel meer comfort. Moet zelfs wennen dat het boven veel warmer is. Heerlijk warm in de badkamer. Stroomverbruik is nu wel meer geworden dan met de airco. Ik wil in de zomer de radiatoren upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
martinusv schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:53:
Hier een mooi voorbeeld van de 'domheid' van het legionella programma.
De legionelle run start om 13u en loopt door beperkte warmtevraag 1u door. De SWW boven temp is dan 62,8grC. Dus 1,5grC en ongeveer 10min verwarmen verwijderd van de target 64grC. Echter het programma stopt om op laag vermogen te gaan verwarmen en na 45min een nieuwe run te starten om naar 64grC te verwarmen. Dit duurt nu ongeveer 30min. Dat is ongeveer 20min langer dan wanneer de 1ste run
doorgezet zou zijn. Dus 20min onnodig op hoge temp en lage COP gedraaid.
Dit moet toch beter kunnen lijkt me.
Dom zou ik het niet willen noemen. Het is net wat je wilt en persoonlijk zou ik een legionella niet voor een CV warmtevraag willen laten gaan. Zeker bij een OT aansturing dan is de thermostaat de master en moet de WP (volgens specs) gehoor geven aan de master!

Maar: Nog mooier is als je de outlet van je WW-boiler door je CV water kan laten stromen. Laat ik daar nu net met ze over hebben gebrainstormd en mogelijk dat ik dit zelf in 2025 in elkaar ga knutselen :*)
Pagina: 1 ... 42 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.