Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:42
The - DDD schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:42:

Is er ergens een beetje na te lezen wat de verschillen zijn tussen stooklijn en vraagtemperatuur gestuurd verwarmen? Ik zou het prima voor lief nemen als de warmtepomp gewoon een vaste systeem temperatuur probeert te handhaven en circuleert en dat de afgifte systemen open en dicht gaan afhankelijk van warmtebehoefte.
Ook een OT aansturing is gebaseerd op een stooklijn, alleen een stooklijn die in je thermostaat is geprogrammeerd.

Wat is een stooklijn
De stooklijn geeft aan welke temperatuur CV water moet worden aangeboden in welke condities. Deze temperatuur wordt in OT de Control Setpoint genoemd, afgekort als Tset. Het aangeboden water (Ta) zal door de CV of WP naar dit Tset worden gebracht door verwarming van de retour water (Tr).
Je zult begrijpen dat als er groot verschil zit tussen Tr en Ta (wordt deltaT genoemd) dat de bron (CV/WP) flink zijn best moet doen, en daarmee is een plotselinge wijziging in Tset ook ongewenst.

Nu kunnen de condities om Tset te bepalen heel simpel zijn, of heel complex. Een simpel systeem baseert zich enkel op Tbuiten of enkel op het verschil tussen Tkamer en Tdoel

Een complexer systeem maakt gebruik van zowel Tbuiten, als Tkamer, Tdoel, en ook van Tr, Ta. Nog complexere systemen nemen ook de windsnelheid mee (immers is je energieverlies van de woning dan groter) en de thermische energie van zoninstraling. Daarnaast komen nog factoren als: antipendel, legionella, stille uren, defrost cyclus, en dynamische energie prijzen. Heel veel complexiteit waarbij comfort de belangrijkste voorwaarde is.

Wat is het slimste
1. Bij een OT aansturing is je kamerthermostaat de baas en is de WP verplicht de instructies van deze op te volgen. Dus als de thermostaat plotseling om 55 graden vraagt dan zal de WP de Ta naar toe gaan werken.
Omdat de thermostaat - zonder hulp - geen weet heeft van Ta, Tret, en Tbuiten moet hij deze van de WP krijgen. EDIT: Omdat de thermostaat de master is, moet deze daar expliciet om vragen

Ik heb gezien dat de BB deze waardes wel doorgeeft, echter alleen als hele decimalen en geen floats
(@Weheat Waarom is dit ?!)

Als je al een kamerthermostaat hebt die iets slims met die getallen kan doen dan zal hij dus op dit moment geen nauwkeurige getallen van de BB krijgen. Tevens zal in een thermostaat de Tkamer en Tdoel als leidend blijven en daarmee is deze sturing afhankelijk van aanzuiging koude lucht door afzuigkap, openen van deuren en additionele warmtebronnen zoals een IR-paneel of gashaard.

2. In de Stooklijn aansturing in de WP wordt de stooklijn bepaald door Tbuiten. Echter WeHeat gaf aan dat thermostaten die geen Tkamer en Tdoel doorgeven niet goed met de WP werken (zoals de Google Nest). Dat betekent dat WeHeat wel degelijk ook iets doet met deze gegevens maar de portal geeft expliciet aan hier niets mee toe doen indien voor de stooklijn sturing wordt gekozen.
Voordeel van deze sturing vindt ik dat hij puur op Tbuiten een bepaalde watertemperatuur aanhoudt, en dit is bij ons 1:1 de temperatuur van de vloer in de benedenverdieping en radiatoren op de bovenverdieping. Dus afhankelijk van Tbuiten heb ik een bepaalde Tvloer. De Tbinnen heeft hier verder geen invloed op en dat maakt dat de bijverwarming ook echt bij verwarmt en niet de WP uitschakeld .

3. In de Aan/uit aansturing wordt ook de stooklijn in de WP gebruikt, maar nu om het buffervat op temperatuur te houden. Hier is de thermostaat alleen de baas over het wel of niet toevoeren van water vanuit dit buffervat terwijl de WP de baas is over de temperatuur van dit water (wederom afhankelijk van Tbuiten).

Mijn ervaring
Ik ben zelf nog erg aan het experimenteren wat het meeste comfortabel is maar heb het meeste comfort als mijn vloer een bepaalde temperatuur heeft. Ik ben de stooklijn aan het aanpassen om de kamertemperatuur (Tkamer) op de 20 graden te krijgen/houden.

Echte tweaker
Een combinatie van Tbinnen, en Tbuiten zou ik optimaal vinden, en.... als echte tweaker ben ik natuurlijk mijn eigen aansturing aan het maken, die alle complexiteit zoals hiervoor vermeld meeneemt in zijn stooklijn *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjzqfQxecBnmIwiRjXAOPV6DXyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LquMJ760gND5RdFqTLHmOUr0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Kirvis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:41:
[...]
Voortijdig gestopt omdat de WP inderdaad bleef draaien en niet uit ging, maar met name omdat de kamertemp opeens niet meer werd doorgegeven; die stond opeens op -1.

Zou mooi zijn als de WP leidend is mbt de stooklijn, maar ik wel een range kan instellen qua kamertemperatuur, waardoor die op Standby gaat als de temp te hoog wordt.
Met de Toon op aan/uit geeft deze in het OT protocol DataId 24 niet meer door en weet de WP de kamertemperatuur niet meer. Dus ja: dat wordt als -1 getoond

Mee eens dat een combinatie van meerdere variabele in de stooklijn een mooie oplossing zou zijn. Zie mijn post hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10 17:01
void1 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:20:
Ik heb een offerte ontvangen van Combine Energy uit Obdam/Schagen voor een WeHeat-warmtepomp. Heeft iemand ervaring over hun installatie en service?
Hier dezelfde vraag. Ook ik heb een offerte liggen van Combine Energy uit Obdam. Online is er weinig informatie te vinden over deze partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:08
Pluimvee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:57:
[...]

Ook een OT aansturing is gebaseerd op een stooklijn, alleen een stooklijn die in je thermostaat is geprogrammeerd.
Idd. Ik heb via SSH het bestand waar de stooklijn in zou moeten staan bij onze Toon bekeken, maar wordt er helaas geen wijs uit. Was mijn idee of ik kon kijken of ik het zo aan kon passen dat ie meer richting de stooklijn van de Sparrow zou gaan.
Echte tweaker
Een combinatie van Tbinnen, en Tbuiten zou ik optimaal vinden, en.... als echte tweaker ben ik natuurlijk mijn eigen aansturing aan het maken, die alle complexiteit zoals hiervoor vermeld meeneemt in zijn stooklijn *O*

[Afbeelding]
Ben je nu serieus zelf een OT thermostaat aan het bouwen?

Cool!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:27
Kirvis schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:05:

[...]

Ben je nu serieus zelf een OT thermostaat aan het bouwen?

Cool!!!!
Elders op internet zou de reactie "Ben je gek ofzo?" zijn. Maar hier is het gewoon een mooie uitdaging. (En als het niet lukt, een andere thermostaat is zo weer aangesloten.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:27
Ronnie27 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb dezelfde situatie als jou, sinds 6 december een Flint in huis. Alleen radiatoren en verwarmde ook met een 3,5 kw airco. Sinds de Flint veel meer comfort. Moet zelfs wennen dat het boven veel warmer is. Heerlijk warm in de badkamer. Stroomverbruik is nu wel meer geworden dan met de airco. Ik wil in de zomer de radiatoren upgraden.
Mijn partner was behoorlijk tegen een warmtepomp nemen. Doel is natuurlijk om het goedkoper te gaan stoken met veel meer comfort, dat ze vanzelf bij vrienden en familie aan gaat geven dat we veel eerder een WP hadden moeten nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
The - DDD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:58:
[...]
Elders op internet zou de reactie "Ben je gek ofzo?" zijn. Maar hier is het gewoon een mooie uitdaging. (En als het niet lukt, een andere thermostaat is zo weer aangesloten.)
Binnen mijn kennissenkring is dit - op enkele na - idd de reactie. _O-
Maar zoals je zegt, ik heb de WP zo weer op zijn eigen stooklijn gezet en/of een standaard thermostaat aangesloten.

Vooralsnog draait hij mooi en stabiel, communiceert hij met Home Assistant zodat ik alles kan volgen, heb een klein schermpje in de huiskamer, en heb ik nu:

1. een standaard stooklijn obv de thermische eigenschappen van de woning - deze houdt de kamer op temperatuur
2. een aanpassing op deze stooklijn indien er een delta ontstaat tussen Tkamer en Tdoel - deze warmt extra op of laat het iets kouder worden
3. Een limitatie in aanpassing verhoging van Tset tussen 6-8 uur en 16-20 uur - deze moet er voor zorgen dat de WP niet gaat boosten tijdens hoge electra prijzen (obv Tr)

Ben nog bezig met
4. gelimiteerde verhogingen van Tset indien de Tbuiten rond het vriespunt ligt - deze moet ervoor zorgen dat de WP minder snel/niet hoeft te defrosten (obv Tr)
5. In de nabije toekomst zal ik - via Home Assistant - ook voorspellingen willen gebruiken voor wat betreft wind, electra prijs, zon instraling, etc om de WP bijvoorbeeld de vloer extra op te warmen als buffer.

Maar zoals gezegd mis ik de cijfers achter de komma vanuit de WP over de OT interface om dit met de juiste accuraatheid te kunnen |:(

O ja: ik wil mogelijk ook een tweede OT interface toevoegen om zelf de CV ketel aan te sturen zodat deze niet samen met de WP draait maar als alternatief:
1. Als de WP het niet trekt en de CV moet helpen dan is voor de CV de Tdelta (tussen Tr en Ta) te klein en gaat deze pendelen (=inefficient). Het is dan beter om de CV het geheel over te laten nemen
2. Ditzelfde indien de electra prijs te hoog, of de COP te laag wordt. Dan is Gas goedkoper
3. Tijdens een defrost van de WP kan de CV helpen om de Tvloer (Tr) in stand te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Pluimvee op 07-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:21
Vraagje over plaatsen van extra demping...

Ik heb van die Wagner dempende tegeltjes gekocht (10x10x2.5cm). Nou staat de WP nu opgesteld als volgt:
- beschermende rubbertjes (geen demping, puur bescherming van bitumen dak)
- tegels (30x30x5?) 3 op een rij
- Bigfoot onderblok
- Bigfoot

Nu wil ik per kant de 3 30x30 tegels vervangen voor 2x opsluitband van 20x100x6cm, op elkaar met die wagner tegels ertussen. Twee naast elkaar, en dan of 6 in totaal (begin, midden en eind), dan wel 8 (4 rijtjes van twee verdeeld over de 100cm).

Nu is mijn vraag, zouden jullie de onderste opsluitband OOK op wagner tegels zetten of gewoon de beschermplaatjes voor de bitumen gebruiken? Zou dat veel uitmaken?

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:21
jelleeelco schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:17:
Vraagje over plaatsen van extra demping...

Ik heb van die Wagner dempende tegeltjes gekocht (10x10x2.5cm). Nou staat de WP nu opgesteld als volgt:
- beschermende rubbertjes (geen demping, puur bescherming van bitumen dak)
- tegels (30x30x5?) 3 op een rij
- Bigfoot onderblok
- Bigfoot

Nu wil ik per kant de 3 30x30 tegels vervangen voor 2x opsluitband van 20x100x6cm, op elkaar met die wagner tegels ertussen. Twee naast elkaar, en dan of 6 in totaal (begin, midden en eind), dan wel 8 (4 rijtjes van twee verdeeld over de 100cm).

Nu is mijn vraag, zouden jullie de onderste opsluitband OOK op wagner tegels zetten of gewoon de beschermplaatjes voor de bitumen gebruiken? Zou dat veel uitmaken?

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn!
Ik denk dat je dit proefondervindelijk moet onderzoeken. Wat gebeurd met je (resonantie) geluid? Zorg in ieder geval dat je WP op zo'n hoogte altijd stabiel staat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Ik denk dat je dit proefondervindelijk moet onderzoeken. Wat gebeurd met je (resonantie geluid)? Zorg in ieder geval dat je WP op zo'n hoogte altijd stabiel staat!
ja goed punt. Hier twijfel ik dus over: de stabiliteit. Een opsluitband die op 2.5mm plaatjes op het dak staat is gevoelsmatig een stuk stabieler dan dat die op rubberen tegels van 2,5cm staat.

Het wordt natuurlijk al met al best al hoog: 2x opsluitband is al 12cm, met nog 2,5cm tegels ertussen is het toch een geheel van 14,5cm hoog.

De opsluitbanden zijn loodzwaar en het al echt niet 'omkeepen', maar gevoelsmatig te hoog om er ook nog 2,5cm plaatjes onder te plaatsen.

Dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT2O9UD5bG3esILjtwQ-cRcIhHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu5DvGV7r4oWLttUaiYJMnQ7.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: OEF....ik zie nu dat een opsluitband van bv 30x100x6cm al 37kg weegt. Dat zou per kant 72kg zijn.

Zou het voldoende zijn om de tegels te vervangen door 1 opsluitband en de opsluitband op de wagner tegels (dus op het bitumen) te plaatsen?

[ Voor 29% gewijzigd door jelleeelco op 07-01-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:45
jelleeelco schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:42:
[...]

ja goed punt. Hier twijfel ik dus over: de stabiliteit. Een opsluitband die op 2.5mm plaatjes op het dak staat is gevoelsmatig een stuk stabieler dan dat die op rubberen tegels van 2,5cm staat.

Het wordt natuurlijk al met al best al hoog: 2x opsluitband is al 12cm, met nog 2,5cm tegels ertussen is het toch een geheel van 14,5cm hoog.

De opsluitbanden zijn loodzwaar en het al echt niet 'omkeepen', maar gevoelsmatig te hoog om er ook nog 2,5cm plaatjes onder te plaatsen.

Dit is de huidige situatie:
[Afbeelding]

EDIT: OEF....ik zie nu dat een opsluitband van bv 30x100x6cm al 37kg weegt. Dat zou per kant 72kg zijn.

Zou het voldoende zijn om de tegels te vervangen door 1 opsluitband en de opsluitband op de wagner tegels (dus op het bitumen) te plaatsen?
Ik had m om te proberen het gebrom te verminderen even op tegels , die op rubber tegeldragertjes staan gezet en toen werd het geluid juist een stuk meer. Het hangt af van je dakconstructie, of er een balk onder loopt of niet, hoeveel rubberen dragertjes, hoeveel gewicht je toevoegt....etc etc. Probeer het eerst zo simpel mogelijk zou ik zeggen.

Ik ben wel benieuwd naar di Wagner tegeltjes, heb ik voorbij zien komen, maar ben benieuwd of het werkt. Op de site gaven ze aan onder iedere hoek een tegeltje te plaatsen, dus 4 in totaal per bigfoot, en die dan op tegels. Dat zou dus een hoop schelen in gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irmimi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 14:50
Sinds eind november 2024 heb ik een Flint warmtepomp. De installatie is gedaan door Coolblue en ik ben tot nu toe erg tevreden over de werking van de warmtepomp en de service van Coolblue.

In het begin heb ik wel wat problemen gehad met de thermostaat (Nefit Easy), deze bleek na installatie toch niet goed te communiceren met de warmtepomp (ondanks een extra kastje dat er door de installateur van WeHeat tussen was geplaatst). Mijn warmtepomp ging daardoor de hele tijd aan/uit en uiteindelijk was het nooit de gewenste temperatuur (19 graden). Cooblue heeft dit netjes opgelost door de thermostaat te vervangen voor een Honeywell Round modulation. Maar ook met die thermostaat ging de warmtepomp vaak aan/uit, al was de temperatuur wel constanter. Uiteindelijk heb ik de instellingen in overleg met Coolblue op stooklijn gezet en ben daar heel tevreden over. De warmtepomp draait nu veel rustiger en de temperatuur in huis is ook heel stabiel. Daarnaast vind ik het mbt comfort erg fijn, het voelt nu altijd warm in mijn huis en de vloerverwarming lijkt nooit af te koelen.

Ik vind het zelf leuk om de besparing bij te houden (omdat ik veel mensen in mijn omgeving heb die beweren dat je met een warmtepomp niet kan besparen of dat je deze nooit kan terug verdienen..). Nu vroeg ik me af of er een manier is om de besparing te berekenen per dag op basis van het werkelijke stroom- en gasverbruik, waarbij ik vergelijk met hoeveel gas en stroom ik zou hebben gebruikt die dag als ik geen warmtepomp had gehad.

Ik had ergens gelezen dat je het gasverbruik dat je zou hebben gehad zonder warmtepomp kan berekenen door je stroomverbruik (min je stroomverbruik door apparaten anders dan de warmtepomp) te vermenigvuldigen met de gemiddelde COP en dan te delen door 8. Uiteraard tel je er daarna nog de extra kosten van het stroomverbruik bij op. Ik kan niet meer terugvinden waar ik dat heb gelezen, en twijfel ook of het klopt. Kan iemand mijn vertellen of deze berekening ongeveer klopt en mij uitleggen waar die 8 vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:52
Irmimi schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:45:
Ik had ergens gelezen dat je het gasverbruik dat je zou hebben gehad zonder warmtepomp kan berekenen door je stroomverbruik (min je stroomverbruik door apparaten anders dan de warmtepomp) te vermenigvuldigen met de gemiddelde COP en dan te delen door 8. Uiteraard tel je er daarna nog de extra kosten van het stroomverbruik bij op. Ik kan niet meer terugvinden waar ik dat heb gelezen, en twijfel ook of het klopt. Kan iemand mijn vertellen of deze berekening ongeveer klopt en mij uitleggen waar die 8 vandaan komt?
Berekening klopt ongeveer. De factor 8 komt van de hoeveelheid warmte die 1 kuub gas oplevert bij verbranding in een CV ketel. De warmte wordt dan uitgedrukt in kWh. In één kuub gas zit voor ongeveer 9,5 kWh warmte. Ik denk dat de factor 8 een iets te lage waarde is omdat een cv ketel best wel een efficiënt ding is en ook nog energie haalt uit de condensatie van waterdamp bij het voorverwarmen van de aangezogen lucht. Maar of het nu 8, 8,5 of 9 is, maakt ook weer niet zo heel veel uit. Veel berekeningen uit de losse pols gaan makkelijker als je met een factor 10 rekent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
RFIDguru schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:02:
[...]

Berekening klopt ongeveer. De factor 8 komt van de hoeveelheid warmte die 1 kuub gas oplevert bij verbranding in een CV ketel. De warmte wordt dan uitgedrukt in kWh. In één kuub gas zit voor ongeveer 9,5 kWh warmte. Ik denk dat de factor 8 een iets te lage waarde is omdat een cv ketel best wel een efficiënt ding is en ook nog energie haalt uit de condensatie van waterdamp bij het voorverwarmen van de aangezogen lucht. Maar of het nu 8, 8,5 of 9 is, maakt ook weer niet zo heel veel uit. Veel berekeningen uit de losse pols gaan makkelijker als je met een factor 10 rekent. ;)
Fijn dat het ongeveer blijkt te kloppen! Heel precies hoeft het voor mij ook niet te zijn, dus ik hou het maar conservatief en laat het op 8 staan. De gemiddelde COP is natuurlijk ook maar een gok, want die haal ik niet zo eenvoudig uit het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
mabori schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:24:
[...]

Ik had m om te proberen het gebrom te verminderen even op tegels , die op rubber tegeldragertjes staan gezet en toen werd het geluid juist een stuk meer. Het hangt af van je dakconstructie, of er een balk onder loopt of niet, hoeveel rubberen dragertjes, hoeveel gewicht je toevoegt....etc etc. Probeer het eerst zo simpel mogelijk zou ik zeggen.

Ik ben wel benieuwd naar di Wagner tegeltjes, heb ik voorbij zien komen, maar ben benieuwd of het werkt. Op de site gaven ze aan onder iedere hoek een tegeltje te plaatsen, dus 4 in totaal per bigfoot, en die dan op tegels. Dat zou dus een hoop schelen in gewicht.
Dank voor je reactie! Weet je welke site dat was? Die tegeltjes zijn 10x10cm en de bigfoot is dacht ik niet veel breder. Plus bij mij staat die op nog een extra rubberen onderblok, zoals op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:53
Irmimi schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:06:
[...]

Fijn dat het ongeveer blijkt te kloppen! Heel precies hoeft het voor mij ook niet te zijn, dus ik hou het maar conservatief en laat het op 8 staan. De gemiddelde COP is natuurlijk ook maar een gok, want die haal ik niet zo eenvoudig uit het dashboard.
@RFIDguru
De waarde 8 klopt inderdaad met de uitleg die @RFIDguru.
In mijn ervaring is dat echter zeker geen “lage” waarde. Toen ik van het gas af ging was mijn besparing meer dan ik op basis daarvan had verwacht (dus effectief zelfs lager dan 8). Nu zijn verschillende seizoenen niet volledig vergelijkbaar en is mijn stook gedrag ook anders dan voorheen.
Gasketels zijn inderdaad efficiënt als ze continu aanstaan, maar ze gaan vaak aan en uit en tijdens het opstarten zijn ze minder efficiënt. Ik kan het niet helemaal verklaren maar die “8” is zeker geen te lage waarde.
Heel grof komt “1kWh Electra voor de warmtepomp” grofweg overeen met “0.5m3 gas”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:24
Irmimi schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:06:
[...]

Conservatief zou een hoger getal zijn toch? Nu heb je makkelijker voordeel. Iets wat we natuurlijk allemaal graag willen als warmtepompbezitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
mabori schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:24:
[...]

@jelleeelco , Ik ben geen bouwkundige, maar dit zou je inderdaad eerst kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
rijmer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Conservatief zou een hoger getal zijn toch? Nu heb je makkelijker voordeel. Iets wat we natuurlijk allemaal graag willen als warmtepompbezitter.
Idd, 8 is jezelf rijk rekenen, 10 is conservatief. Immers er zit gemiddeld 9,3 kWh in 1 kuub (NL) gas (33,4MJoule). Als je 8 zou gebruiken reken je dat er maar 28,8 MJ in 1 kuub aardgas zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:19
Nog meer mensen die geen data van de BB/WeHeat doorkrijgen via de HA integratie? Bij mij sinds gisteravond niet meer, terwijl de andere sensoren in HA goed werken (opbrengst zonnepanelen bijvoorbeeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzd9g_Z001woc9FvuRyDS6Za-iQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkuJGfOVlMzoeExPRxrYpmtZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pluimvee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Idd, 8 is jezelf rijk rekenen, 10 is conservatief. Immers er zit gemiddeld 9,3 kWh in 1 kuub (NL) gas (33,4MJoule). Als je 8 zou gebruiken reken je dat er maar 28,8 MJ in 1 kuub aardgas zit.
Ja, en welke CV ketel is er optimaal afgesteld? Weinig denk ik.

Over het algemeen word op het forum met 8,5-8,8 gerekend.

De 8 komt uit de koevlaas formule.

Enige manier om het zeker te weten is een Kamstrup achter je CV te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:03:
Nog meer mensen die geen data van de BB/WeHeat doorkrijgen via de HA integratie? Bij mij sinds gisteravond niet meer, terwijl de andere sensoren in HA goed werken (opbrengst zonnepanelen bijvoorbeeld):

[Afbeelding]
Ik dacht ik kijk even voor je...Hier ook niet,

Wat je even moet doen: laatste update van HA installeren. Na opstarten krijg je dan automatisch de melding dat de autorisatie van Weheat is verlopen. Als je geen update hebt staan, dan naar de Weheat integratie gaan en de autorisatie vernieuwen. Je wordt dan naar de website gelinked, voert je username/password voor Weheat in en autoriseert het voor HA.

[ Voor 12% gewijzigd door jelleeelco op 08-01-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-10 00:43

[Afbeelding]
Dat heb ik regelmatig, dat moet je handmatig opnieuw autoriseren en dan werkt het weer. Gisteren had ik dat ook en vorige week ook een paar keer. Mogelijk heeft dat te maken met een software update van WeHeat, ik heb nu meldingen (mail en app) en ook Electicity Used (in Home Assistant) werkt nu, tot voor kort klopte die waarde helemaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Jimmie5887 op 08-01-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics

[Afbeelding]
Ik denk dat de account bij Weheat is verlopen. Ik moest mij ook opnieuw aanmelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pluimvee schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:57:
[...]

Echte tweaker

[Afbeelding]
Lekker bezig! :) Ik kwam deze 'open' opentherm thermostaat nog tegen, het zou toch tof zijn om onze eigen weheat proof opentherm firmware daarvoor te kunnen bouwen :9~

https://diyless.com/product/opentherm-thermostat3

Afbeeldingslocatie: https://diyless.com/products/opentherm-thermostat3/carousel/opentherm-thermostat3-1.webp

Standaard gebruikt deze een PI regeling, maar;
Stock firmware is not open source, but you can write your own firmware adding new cool features that fits your needs the best. DIYLESS Thermostat is based on Espressif's ESP32 Soc, which enables BLE/WiFi connectivity and allows writing a firmware using Arduino IDE, VS Code or IDF (Eclipse) IDE.
Also you can use ready-made firmwares like ESPHome, Tasmota etc.

If the stock firmware fits almost all your needs and only a few feature(s) are missing - we can consider adding them to the next version, please report a request or an issue report into our thermostat repo.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaartenBreddels
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:14
Hallo,

ik ben aan het kijken naar een warmtepomp (hybride) en was vooral aan het vergelijken tussen de Quatt en WeHeat oplossingen en mijn keuze lijkt een WeHeat Sparrow te worden.

Omdat ik op mindergas.nl mijn huidige gasgebruik bij houd, hoef ik geen warmteverliesberekening te maken (want dat kan je daar uit goed bepalen) om in te schatten wat voor warmtepomp ik nodig heb.
Ik had zoveel vragen die niet snel in een enkele berekening of simpele spreadsheet uit te drukken was, dat ik een simpel Python scriptje had geschreven, wat inmiddels ge-explodeerd is in een volledige simulatie op basis van historische data van het KNMI, en de datasheets van WeHeat en Quatt.

Ik heb de app gezet op: https://py.cafe/app/maartenbreddels/heat-pump-analysis (als je rechts boven op editor drukt kan je de code bekijken.

Deze app beantwoord voor mij een paar vragen (antwoorden tussen haakjes).
* Hoeveel van de warmteenergie kan de WP elke dag leveren? (Bijna alles)
* Hoeveel kom ik te kort en zou de gasketel of andere toekomstige backup moeten opvangen? (0.1%)
* Hoeveel kwh/m3 elektra/gas ga ik gebruiken en besparen? (gas van 2454 naar 2m3, 3638 kWh door WP)
* Wat zijn de kosten en besparing? (68% - 1330 euro).
* Wat is de binnentemperatuur zijn opde koudste dag van het jaar als de gasketel er niet zal zijn (18 graden in 2024, 10 graden in 1997 )
* Hoeveel energie (warmte en verbruik) wordt geleverd en verbruikt in welke temperatuur range (i.e. welke temperatuur/COP staat de WP het meest in te draaien (tussen de 6 en 10 graden lijkt het belangrijkst om op te letten).
* Maakt de watertemperatuur veel uit (@35 graden zit ik op 72% besparing, @55 graden 64% besparing)
* TODO: hoeveel energie heb ik over voor SWW? Aantal minuten water @40 graden.

Deze vragen heb ik een beetje inzichtelijk gemaakt met bovenstaande app. Ik heb alles uitgedrukt in kwh en m3 om makkelijk te kunnen vergelijken met stroomverbruikt/opbrengst en gasverbruik (daarom de dubbele assen).
De meeste aannames zijn aan te passen (via sliders en inputs), en er zit een belangrijk aanname in voor de COP als functie van buitentemperatuur en water temperatuur.

Vooral deze aanname van de COP ben ik wat onzeker over. Deze zijn gebaseerd op de datasheet van WeHeat en Quatt, welke beide bepaald zijn volgens een andere norm (zie code comments), en voor Quatt moest ik wat waarden uitlezen uit een grafiek.
Als het goed is zou wanneer je je WP hoger belast dan de deellast genoemd in de datasheet mijn berekening een pessimistisch model moeten zijn voor de warmtepomp. Ik heb in het 2e tabblad ook aan figure gemaakt waar ik de waarde uit de sheet het geplot met de waarden die het model gebruikt, om te kunnen vergelijken hoe ver je bij de datasheet waarden vandaan zit. Als de waarden van hoger zijn dan de deellast waarden uit de datasheet zou de efficiency hoger kunnen uitpakken (de aanname is dat deellast de COP verlaagt).

Mijn huidig gasverbruik voor 2024 (grote vrijstaande woning - isolatie in progress) is ~2400 m3. Toch kom ik uit op een Sparrow (6kW) die 99% van mijn warmtebehoefte kan voorzien. Toch zie ik veel mensen een veel grotere Blackbird - 8kW WP, wat mij een beetje doet twijfelen aan dit model - dus weer voorzichtig.

Het zou leuk zijn als mensen met een Sparrow of Flint (of een Quatt) zouden kunnen controleren of dit model een beetje klopt met hun bevindingen van 2024, bijv het elektra verbruik en de sCOP (average COP).

De code is open source (MIT), dus vrij om te lezen, gebruiken en aan te passen, en hopelijk nuttig voor anderen. Feedback is welkom.

PS: als iemand de waarden voor de blackbird in het formaat wilt zetten, als je ze even overtypt van https://content.weheat.nl...ird-product-specification zet ik ze er graag bij.

Een screenshot voor mijn situatie, gesimuleerd voor 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8thf0C69UcB1ivmoG57Sd2Dhci0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YNsznRi0QBiHLJsaGTXGMmOX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Tele schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Lekker bezig! :) Ik kwam deze 'open' opentherm thermostaat nog tegen, het zou toch tof zijn om onze eigen weheat proof opentherm firmware daarvoor te kunnen bouwen :9~

[Afbeelding]

[...]
Heb ik ook wel interesse in. De huidige Honeywell Round modulation is wel heel beperkt. Ik wil met de gevraagde watertemperatuur kunnen tunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
[...]

[Afbeelding]

[...]
Er is ook een OpenTherm Gateway die je tussen een thermostaat kan zetten om uit te breiden; https://otgw.tclcode.com/ met Topic: [OTGW] OpenTherm gateway
En een HomeAssistant OpenTherm module: https://github.com/Laxilef/OTGateway waarmee je waarschijnlijk elk random device kan gebruiken als input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
Pluimvee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Ok, rekenen was al nooit mijn sterkste punt |:(
Ik ga het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Ja, en welke CV ketel is er optimaal afgesteld? Weinig denk ik.
Over het algemeen word op het forum met 8,5-8,8 gerekend.
De 8 komt uit de koevlaas formule.
Die formule wordt gebruikt om het vermogen van een WP te bepalen, en dan moet je inderdaad een lager getal gebruiken om genoeg vermogen te hebben. We praten nu over de financiele voordelen van een WP boven een CV, en dan moet je de andere kant op rekenen
[...]
Goed idee! Ik zal eens kijken of ik er één kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Barryvdh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:14:
[...]
Er is ook een OpenTherm Gateway die je tussen een thermostaat kan zetten om uit te breiden; https://otgw.tclcode.com/ met Topic: [OTGW] OpenTherm gateway
En een HomeAssistant OpenTherm module: https://github.com/Laxilef/OTGateway waarmee je waarschijnlijk elk random device kan gebruiken als input.
Oeps: Deze ken ik nog niet (https://github.com/Laxilef/OTGateway) thanks _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Pluimvee op 08-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
[...]
Het zou toch tof zijn om onze eigen weheat proof opentherm firmware daarvoor te kunnen bouwen :9~
Ja, zeker..... en deze thermostaat was ik nog niet tegengekomen. De meeste (op ali) zijn met een aan/uit relais en hebben geen OT aansluiting. Mijn eigen is tevens op ESP geprogrammeerd, met een een OT shield. Ik was van plan om een touchscreen op Ali te bestellen, totdat ik bedacht dat je de gebruiker helemaal niet wilt toestaan de kamer target aan te passen. Daar is een WP/VV systeem te traag voor.

Maar misschien bestel ik er wel 1 en kijk ik of ik hem kan flashen. Vooralsnog zit ik in de prototyping fase om vooral te analyseren wat wel werkt, en wat niet.

Ik denk dat ik hier (https://github.com/Alexwijn/SAT) een fork van maak zodat deze mijn proto kan aansturen en ik eenvoudiger verschillende algoritmes kan uitproberen obv voorspellingen van het KNMI, ENTSO, etc

Maar helaas is de vakantie voorbij, dus de tijd is weer beperkt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:08
[...]

Die heb ik ;-) en die komt er straks bij de BB80 ook weer in (Kamstrup 403),
ben vooral geinteresseerd in de flow.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
MaartenBreddels schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:27:
Hallo,

ik ben aan het kijken naar een warmtepomp (hybride) en was vooral aan het vergelijken tussen de Quatt en WeHeat oplossingen en mijn keuze lijkt een WeHeat Sparrow te worden.

Omdat ik op mindergas.nl mijn huidige gasgebruik bij houd, hoef ik geen warmteverliesberekening te maken (want dat kan je daar uit goed bepalen) om in te schatten wat voor warmtepomp ik nodig heb.
Ik had zoveel vragen die niet snel in een enkele berekening of simpele spreadsheet uit te drukken was, dat ik een simpel Python scriptje had geschreven, wat inmiddels ge-explodeerd is in een volledige simulatie op basis van historische data van het KNMI, en de datasheets van WeHeat en Quatt.
Wow, wat een mooie post, ik mis alleen, of ik lees niet goed, of je all electric of hybride wilt gaan.
Ik zat op 1800 m3 gas per jaar gemiddeld, hebben nog wel wat geisoleerd en kom aan een 4 kW Elga (hybride) te kort.
Op koudste dag in Jan 2022 hadden we 130 kWh aan warmte nodig,
we gaan nu all-electric dus dat moet met de BB80 wel lukken.

Overigens lijkt het erop dat je vermogen van 6kW x 24 uur doet als maximum warmte die geproduceerd kan worden op een dag. Maar die vlieger gaat niet op.
Bij buiten temp tussen 0 en 5 graden en veel vocht (>98%) komt er zeker elk uur een defrost voorbij.
Dus de warmtepomp levert dan 5? 10? 15? minuten geen vermogen en kan zelfs warmte (tijdelijk) onttrekken aan de woning. Ik reken zelf met max 20 uur op vol vermogen; liefst minder omdat mensen hem vaak 's nachts op laag vermogen zetten ivm geluid (dat is bij mij bij de Elga 4kW ook zo), hoop dat het met de BB80 niet hoeft.

Overigems 2400 m3 gas is volgens koevlaas (https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule)
2400 * 8 / 1650 = 11.6 kW, is afgerond 12kW aan vermogen nodig bij -10.

[ Voor 24% gewijzigd door Tijgerkracht op 08-01-2025 17:22 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBreddels
Tijgerkracht schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Wow, wat een mooie post, ik mis alleen, of ik lees niet goed, of je all electric of hybride wilt gaan.
Ik zat op 1800 m3 gas per jaar gemiddeld, hebben nog wel wat geisoleerd en kom aan een 4 kW Elga (hybride) te kort.
Op koudste dag in Jan 2022 hadden we 130 kWh aan warmte nodig,
we gaan nu all-electric dus dat moet met de BB80 wel lukken.
Dank je! We gaan eerst hybride, en in de toekomst (na verdere isolatie) misschien all electric, of met een beetje houtstook.
[...]

Overigens lijkt het erop dat je vermogen van 6kW x 24 uur doet als maximum warmte die geproduceerd kan worden op een dag. Maar die vlieger gaat niet op.
Bij buiten temp tussen 0 en 5 graden en veel vocht (>98%) komt er zeker elk uur een defrost voorbij.
Dus de warmtepomp levert dan 5? 10? 15? minuten geen vermogen en kan zelfs warmte (tijdelijk) onttrekken aan de woning. Ik reken zelf met max 20 uur op vol vermogen; liefst minder omdat mensen hem vaak 's nachts op laag vermogen zetten ivm geluid (dat is bij mij bij de Elga 4kW ook zo), hoop dat het met de BB80 niet hoeft.
Ja, daar houd ik geen rekening mee in mijn model. Volgens ChatGPT houd EN14825 rekening met defrost cycles. Als ik voor de Sparrow kijk in hun tabel bij T=-10, staat daar 5.5 kW (bij 35 graden) en 5.6 kW bij 55 graden bij deellast. Als de Sparrow bij T=-10, 24uur x 5.5 kW kan leveren, dan vermoed ik dat ze heel dicht in de buurt van 24uur x 6kW kunnen komen bij hogeren temperaturen. Ik weet niet of iemand daar cijfers over heeft?
[...]

Overigems 2400 m3 gas is volgens koevlaas (https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule)
2400 * 8 / 1650 = 11.6 kW, is afgerond 12kW aan vermogen nodig bij -10.
Bedankt voor de link, ik had het op tweakers wel eens langs zitten komen. Dit soort vuistregels waren voor mij een motivatie om dit model te maken om de detailsvragen te beantwoorden . Ik denk dat voor hybrid deze vuistregels aan de hoge kant zitten, omdat je al snel aan >80% van de warmtevraag kan voldoen (en met hybrid kan je je een modelfoutje zoals in mijn programma makkelijk veroorloven). Voor all electric kan ik mij voorstellen dat het fijn is om aan de veilige kant te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
Hallo,

Ik heb de app gezet op: https://py.cafe/app/maartenbreddels/heat-pump-analysis (als je rechts boven op editor drukt kan je de ..........
.......
[Afbeelding]
Leuk! Ik had iets simpelere in excel gemaakt voor mijn huis.

Als ok in e grafiek kijk bij daily heat consumption en die staat soms rond de 80m3 (!) Dan zou dat ca 800 kW zijn per dag. Dat is per uur natuurlijk veel meer dan een 6kW Sparrow kan leveren, of zie ik iets verkeerd?

Ik kom van 900m3 met een Sparrow en die moet hard werken rond het vriespunt as met defrosts wordt je huis niet warm.
Ik had zelf geen flint willen hebben als ik het zo bekijk.

Ook koevlaas geeft toch wel een hogere indicatie voor een verbruik van 2400m3. Ik zou nog eens checken of er geen foutje in een van je formules zit.

Wellicht kun je het verbruik per uur nog uit je slimme meter halen.

Ik zat de afgelopen 2 jaar nergens boven de 0,6m3 per uur voor verwarmen, dus ca 6kW. Mocht de Sparrow het dan niet trekken dan zit er nog de BUH in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 09:24
MaartenBreddels schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Dank je! We gaan eerst hybride, en in de toekomst (na verdere isolatie) misschien all electric, of met een beetje houtstook.

[...]

Ja, daar houd ik geen rekening mee in mijn model. Volgens ChatGPT houd EN14825 rekening met defrost cycles. Als ik voor de Sparrow kijk in hun tabel bij T=-10, staat daar 5.5 kW (bij 35 graden) en 5.6 kW bij 55 graden bij deellast. Als de Sparrow bij T=-10, 24uur x 5.5 kW kan leveren, dan vermoed ik dat ze heel dicht in de buurt van 24uur x 6kW kunnen komen bij hogeren temperaturen. Ik weet niet of iemand daar cijfers over heeft?

[...]

Bedankt voor de link, ik had het op tweakers wel eens langs zitten komen. Dit soort vuistregels waren voor mij een motivatie om dit model te maken om de detailsvragen te beantwoorden . Ik denk dat voor hybrid deze vuistregels aan de hoge kant zitten, omdat je al snel aan >80% van de warmtevraag kan voldoen (en met hybrid kan je je een modelfoutje zoals in mijn programma makkelijk veroorloven). Voor all electric kan ik mij voorstellen dat het fijn is om aan de veilige kant te zitten.
Gaat het je trouwens puur om kosten of heb je ook milieu-overwegingen.
op beide vlakken moet je die houtstook dan wel meewegen. imo duur en ook niet erg milieuvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBreddels
mabori schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Leuk! Ik had iets simpelere in excel gemaakt voor mijn huis.

Als ok in e grafiek kijk bij daily heat consumption en die staat soms rond de 80m3 (!) Dan zou dat ca 800 kW zijn per dag. Dat is per uur natuurlijk veel meer dan een 6kW Sparrow kan leveren, of zie ik iets verkeerd?
Ik had de assen verkeerd gelabeled, links en rechts had ik m3 en kWh verwisseld, het staat nu goed, dat was dus 80kWh (24*6kW=144kWh).
mabori schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:56:

Ik kom van 900m3 met een Sparrow en die moet hard werken rond het vriespunt as met defrosts wordt je huis niet warm.
Ik had zelf geen flint willen hebben als ik het zo bekijk.

Ook koevlaas geeft toch wel een hogere indicatie voor een verbruik van 2400m3. Ik zou nog eens checken of er geen foutje in een van je formules zit.

Wellicht kun je het verbruik per uur nog uit je slimme meter halen.

Ik zat de afgelopen 2 jaar nergens boven de 0,6m3 per uur voor verwarmen, dus ca 6kW. Mocht de Sparrow het dan niet trekken dan zit er nog de BUH in.
Heb je misschien wat data voor me van de Sparrow, stroomverbruikt/COP/etc over de afgelopen dagen, of hoe vaak hij defrost cycles doet.
Misschien kan ik iets beter in het model krijgen hoe het bij lagere temperaturen gaat.

Ik bedoelde dat koevlaas idd een hogere indicatie heeft dan mijn model, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalDutch
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:10
Ik ben van plan om binnenkort een Blackbird te laten plaatsen door Coolblue op mijn losstaande garage, met de boiler en een buffervat op de badkamer op de eerste verdieping. De leidingen zullen ongeveer 15 meter lang zijn. Het huis is volledig gestript, dus de leidingen kunnen waarschijnlijk door de vloer of grond getrokken worden. Is die 15 meter lengte een probleem voor de werking van het systeem, of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 14% gewijzigd door DigitalDutch op 08-01-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MaartenBreddels schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Ik had de assen verkeerd gelabeled, links en rechts had ik m3 en kWh verwisseld, het staat nu goed, dat was dus 80kWh (24*6kW=144kWh).

[...]

Heb je misschien wat data voor me van de Sparrow, stroomverbruikt/COP/etc over de afgelopen dagen, of hoe vaak hij defrost cycles doet.
Misschien kan ik iets beter in het model krijgen hoe het bij lagere temperaturen gaat.

Ik bedoelde dat koevlaas idd een hogere indicatie heeft dan mijn model, niet minder.
Random COPs hebben geen zin, die zijn heel erg afhankelijk van afgiftesysteem en instellingen, alsook het weer. Denk dat de cijfers van Weheat uit het lab nog niet eens zo verkeerd zijn.
En anders data over het gehele stookseizoen nemen. Totaal opgewekt vd totaal e-verbruik, heb je meteen alles meegenomen in de sCOP: defrosts, standby verbruik etc.

Wel prachtig dat je het zo aanpakt, maar wat het toevoegt boven koevlaas en een maximaalverbruik-dag narekenen is me niet helemaal duidelijk. Koevlaas vind zijn oorsprong in de begindagen van de WPs waarbij de installateurs vage ISSO normeringen gebruikten (heb zelfs gehoord van alle radiatoren qua vermogen optellen) en mensen met veeeeeelste zware warmtepompen opzadelden. Koevlaas was een flinke verbetering en blijkt tot op heden aardig aan te sluiten bij de praktijk.
DigitalDutch schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:37:
Ik ben van plan om binnenkort een Blackbird te laten plaatsen door Coolblue op mijn losstaande garage, met de boiler en een buffervat op de badkamer op de eerste verdieping. De leidingen zullen ongeveer 15 meter lang zijn. Het huis is volledig gestript, dus de leidingen kunnen waarschijnlijk door de vloer of grond getrokken worden. Is die 15 meter lengte een probleem voor de werking van het systeem, of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Zorgen dat ze fatsoenlijke leidingen gebruiken, dus Terrendis 32mm buiten en onder de grond, rest met normale MLB of 28mm metaal en dat ook goed (!) isoleren, dus niet pre-isolated Uponor met 4mm “isolatie”.

Dus niet die 20mm ribbelrietjes die ze vaker gebruiken, dat is voor korte afstanden eigenlijk al niet ideaal, laat staan voor serieuzere afstand zoals bij jou.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:42
Hallo,

Ik heb de app gezet op: https://py.cafe/app/maartenbreddels/heat-pump-analysis (als je rechts boven op editor drukt kan je de code bekijken.

Deze app beantwoord voor mij een paar vragen (antwoorden tussen haakjes).
* Hoeveel van de warmteenergie kan de WP elke dag leveren? (Bijna alles)
* Hoeveel kom ik te kort en zou de gasketel of andere toekomstige backup moeten opvangen? (0.1%)
* Hoeveel kwh/m3 elektra/gas ga ik gebruiken en besparen? (gas van 2454 naar 2m3, 3638 kWh door WP)
* Wat zijn de kosten en besparing? (68% - 1330 euro).
* Wat is de binnentemperatuur zijn opde koudste dag van het jaar als de gasketel er niet zal zijn (18 graden in 2024, 10 graden in 1997 )
* Hoeveel energie (warmte en verbruik) wordt geleverd en verbruikt in welke temperatuur range (i.e. welke temperatuur/COP staat de WP het meest in te draaien (tussen de 6 en 10 graden lijkt het belangrijkst om op te letten).
* Maakt de watertemperatuur veel uit (@35 graden zit ik op 72% besparing, @55 graden 64% besparing)
* TODO: hoeveel energie heb ik over voor SWW? Aantal minuten water @40 graden.

Deze vragen heb ik een beetje inzichtelijk gemaakt met bovenstaande app. Ik heb alles uitgedrukt in kwh en m3 om makkelijk te kunnen vergelijken met stroomverbruikt/opbrengst en gasverbruik (daarom de dubbele assen).
De meeste aannames zijn aan te passen (via sliders en inputs), en er zit een belangrijk aanname in voor de COP als functie van buitentemperatuur en water temperatuur.

Vooral deze aanname van de COP ben ik wat onzeker over. Deze zijn gebaseerd op de datasheet van WeHeat en Quatt, welke beide bepaald zijn volgens een andere norm (zie code comments), en voor Quatt moest ik wat waarden uitlezen uit een grafiek.
Als het goed is zou wanneer je je WP hoger belast dan de deellast genoemd in de datasheet mijn berekening een pessimistisch model moeten zijn voor de warmtepomp. Ik heb in het 2e tabblad ook aan figure gemaakt waar ik de waarde uit de sheet het geplot met de waarden die het model gebruikt, om te kunnen vergelijken hoe ver je bij de datasheet waarden vandaan zit. Als de waarden van hoger zijn dan de deellast waarden uit de datasheet zou de efficiency hoger kunnen uitpakken (de aanname is dat deellast de COP verlaagt).

Mijn huidig gasverbruik voor 2024 (grote vrijstaande woning - isolatie in progress) is ~2400 m3. Toch kom ik uit op een Sparrow (6kW) die 99% van mijn warmtebehoefte kan voorzien. Toch zie ik veel mensen een veel grotere Blackbird - 8kW WP, wat mij een beetje doet twijfelen aan dit model - dus weer voorzichtig.

Het zou leuk zijn als mensen met een Sparrow of Flint (of een Quatt) zouden kunnen controleren of dit model een beetje klopt met hun bevindingen van 2024, bijv het elektra verbruik en de sCOP (average COP).

De code is open source (MIT), dus vrij om te lezen, gebruiken en aan te passen, en hopelijk nuttig voor anderen. Feedback is welkom.

PS: als iemand de waarden voor de blackbird in het formaat wilt zetten, als je ze even overtypt van https://content.weheat.nl...ird-product-specification zet ik ze er graag bij.

[Afbeelding]
Zoals hierboven al gezegd: obv de Koevlaas formule en ervaring van anderen gaat een warmtepomp met een max vermogen van zo’n 6 kW bij -7 of -10 buiten veel te klein zijn om een huis met gasverbruik van 2400 m3 te verwarmen. Ik zou dat toch niet naast je neerleggen. Het grote nadeel van een te kleine warmtepomp is (1) het wordt koud binnen en (2) als je WP veel op hoog vermogen draait dan is dat slecht voor de COP en het kan geluidsoverlast geven.

Als je naast Koevlaas een andere methode wil gebruiken om je benodigde WP vermogen te schatten, dan zou ik je dagverbruik gas op enkele zeer koude dagen gebruiken om je warmtebehoefte in te schatten.

Bijv: gasverbruik 20 m3 op een dag met daggemiddelde temp van -1 gr. Dus verschil tussen binnen en buiten van 21 graden. Bij -8 buiten is dat verschil 28 graden. Dus 28/21 * 20 =26,667 m3 gasverbruik bij daggemiddelde -8. Als je uitgaat van 8.5 kWh warmte per m3 dan heb je dus 227 kWh warmte per 24 uur nodig. Delen door 20 verwarmingsuren (3 uur reserveren voor defrosts en 1 uur voor SWW) maakt 11.3 kW vermogen warmtepomp nodig.

Of een grafiek maken met de daggemiddelde Tbuiten op de x-as en je gasverbruik op de y-as. Als je een aantal zeer koude dagen hebt gehad (daggemiddelde onder 0 gr) dan kun je deze lijn extrapoleren naar -8 bijvoorbeeld (afhankelijk van je ontwerptemperatuur). Daggemiddelden voor jouw regio kun je via de KNMI website vinden maar die had je geloof ik al gevonden.

Hier de grafiek die ik had gemaakt voor de keuze van mijn warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yddo0sI9_N8EqcBFagzIPxucUfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/utn7GBucUxpm3EsCLr9Okkoa.png?f=user_large

Succes!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
Hallo,

...
Je berekening is veel te optimistisch, dat komt onder andere omdat je gebruik maakt van de gemiddelde etmaal temperaturen. In de praktijk varieert de buiten temperatuur sterk over een etmaal en de COP vs buiten temperatuur relatie is niet lineair en dus geeft dat een nogal sterke afwijking.

Je kan in de zelfde KNMI data de hoogste en laagste temperatuur vinden en het uur dat dit plaatsvond, dan kan je met een simpele sinusvormige interpolatie een redelijke schatting maken van de temperatuur door de dag heen, en dat als input gebruiken voor je berekeningen.
code:
1
2
3
4
TN        = Minimum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Minimum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TNH       = Uurvak waarin TN is gemeten / Hourly division in which TN was measured
TX        = Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Maximum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TXH       = Uurvak waarin TX is gemeten / Hourly division in which TX was measured

Ten minste dat is wat ik een aantal jaar geleden gedaan heb, toen ik de zelfde exercitie heb doorlopen.

Met een aantal waarden uit het databook van de fabrikant kan je ook een functie fitten voor de COP als functie van buiten temperatuur en Ta die je probeerd te maken. Daarmee kan je dan een stuk realistischer het benodigde vermogen benaderen. Je doet nu een lineaire interpolatie van COP, terwijl het een exponentiele functie is met (TBuiten-TAanvoer) in de exponent.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
Ik heb sinds begin december een Sparrow FE en was tot nu toe erg tevreden met de prestaties van de pomp. Wel gebruikte ik de stooklijn omdat die rustiger/stabieler leek te werken dan de OT Tado X thermostaat die ook nieuw is sinds december.

Nu daalde gisteravond de buitentemperatuur van de WP plots tot -7 graden binnen enkele minuten, en het vermogen nam heel snel toe. Buiten bleek dat de WP een heel hard blazend maar ook een schrapend geluid maakte, alsof er iets in de WP zat (er zat ook ijs aan beide binnenkanten). Een geluid dat niet normaal was en ook niet acceptabel voor ons of de buren.

Vanochtend gebeld met CB en advies was om terug te gaan naar OT (had ik uiteraard zelf kunnen bedenken/proberen, maar soit). Toen schoot de Sparrow inderdaad direct in de ontdooimodus. Moet nu nog wel zien of het geluid daarna ook weg is, maar vermoed van wel. Toch vind ik het gek dat de ontdooicyclus blijkbaar niet naar behoren werkt met de stooklijn. Hebben anderen daar ook ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Jimmie5887 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Dat heb ik regelmatig, dat moet je handmatig opnieuw autoriseren en dan werkt het weer. Gisteren had ik dat ook en vorige week ook een paar keer. Mogelijk heeft dat te maken met een software update van WeHeat, ik heb nu meldingen (mail en app) en ook Electicity Used (in Home Assistant) werkt nu, tot voor kort klopte die waarde helemaal niet.
Electricity used zou al sinds nov/december in HomeAssistant moeten zitten, alleen is dat niet altijd even stabiel. Soms verspringt de waarde ineens, maar meestal klopt het wel. Hier waren ze ook mee bezig.

In de afgelopen release 2025.1 zit nu ook totale energy output, compressor percentage/rpm en wat binary sensors voor bijspringen van de electric heater en status van de pompen van binnen-unit.

Dat opnieuw inloggen had ik ook, maar heeft volgens mij niet zoveel met HomeAssistant te maken, alleen met WeHeat back-end waarbij de tokens ineens niet meer geldig waren. Hopelijk komt dat niet te vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Barryvdh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Electricity used zou al sinds nov/december in HomeAssistant moeten zitten, alleen is dat niet altijd even stabiel. Soms verspringt de waarde ineens, maar meestal klopt het wel. Hier waren ze ook mee bezig.

In de afgelopen release 2025.1 zit nu ook totale energy output, compressor percentage/rpm en wat binary sensors voor bijspringen van de electric heater en status van de pompen van binnen-unit.

Dat opnieuw inloggen had ik ook, maar heeft volgens mij niet zoveel met HomeAssistant te maken, alleen met WeHeat back-end waarbij de tokens ineens niet meer geldig waren. Hopelijk komt dat niet te vaak voor.
Moeten we hiervoor de integratie weer even opnieuw toevoegen aan HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Satefan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Moeten we hiervoor de integratie weer even opnieuw toevoegen aan HA?
Ik heb net gekeken en alles stond er meteen al bij.

Heel cool!

@Barryvdh, is het mogelijk om ook zaken als debiet enzo in HA te krijgen? Die kan ik als 'gewone' consument helaas niet zien in de WH app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Heren, vraagje. Zoals @Carboy54 en @Stoker al meerdere keren hebben aangegeven is het het beste om je open verdeler (dus HT verdeler met pomp) te vervangen voor een gesloten verdeler (LT zonder pomp).

Ik dacht, het valt wel mee... tot nu toe werkt het idd prima. Maar... mijn vrouw vond het toch wat te frisjes in huis (met een temp van 20.5...ugh mij al te warm) dus ik heb de thermostaat op 21 gezet. De WP staat nu op nachtstand 60% en dat was niet voldoende om de boel op 21 te brengen. De CV is vannacht bijgesprongen en draait ook nu nog zachtjes mee. Het is heel weinig (sinds 22:00 vannacht mss 0.3m3), maar ik snap het wel. De huidige verdeler is volgens mij het probleem: er gaat water met 38 graden in, om vervolgens met 24 graden eruit te komen...deltaT van 12 graden! Dit komt natuurlijk deels door de lagere buitentemperatuur en dus hoger verlies van de warmte (vloer is slecht geisoleerd, alleen beperkte bodem isolatie) maar ook dat het warme water van de WP wordt bijgemengd door de HT verdeler.

Dus - ipv in de zomer wil ik toch met enige spoed de verdeler vervangen. Maar dan, wat is wijsheid - en hier heb ik wat guidance nodig! Ik heb dus nog steeds een CV ketel draaien die kan bijspringen. Op zich is de gevraagde watertemperatuur niet hoger geweest dan 42 graden (behalve die ene keer dat ik de temp van 18 in 1x naar 20,5 zette na een weekendje weg, toen werd 60graden gevraagd maar nooit gehaald). Ik twijfel over drie opties:

- Normale pomploze LT verdeler. Risico dat de CV bijspringt en er te heet water de vloer in komt. Ik kan de temp wel onder controle houden maar als 1 van de kinderen een keer de themostaat per ongeluk te hoog zet kan dat natuurlijk gebeuren. Aan de andere kant, de Sparrow zou het huis echt warm moeten kunnen houden en misschien is de reden dat de CV bijspringt wel dat het water in de verdeler nu gemengd wordt.

- Normale pomploze LT verdeler, en de CV ketel fysiek loskoppelen van de Weheat binnenunit. Kan hij ook niet meer aangestuurd worden.

- Hybride verdeler. Dit heeft mijn voorkeur omdat het alle opties open houdt en wss het meest safe is. Maar... is een hybride verdeler in de 'LT' stand echt hetzelfde als een normale LT verdeler? M.a.w. verlies ik alleen 'geld' door de hogere aanschaf of is het ook een slechtere LT verdeler?

Ik hoor heel graag jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:59:
Heren, vraagje. Zoals @Carboy54 en @Stoker al meerdere keren hebben aangegeven is het het beste om je open verdeler (dus HT verdeler met pomp) te vervangen voor een gesloten verdeler (LT zonder pomp).

Ik dacht, het valt wel mee... tot nu toe werkt het idd prima. Maar... mijn vrouw vond het toch wat te frisjes in huis (met een temp van 20.5...ugh mij al te warm) dus ik heb de thermostaat op 21 gezet. De WP staat nu op nachtstand 60% en dat was niet voldoende om de boel op 21 te brengen. De CV is vannacht bijgesprongen en draait ook nu nog zachtjes mee. Het is heel weinig (sinds 22:00 vannacht mss 0.3m3), maar ik snap het wel. De huidige verdeler is volgens mij het probleem: er gaat water met 38 graden in, om vervolgens met 24 graden eruit te komen...deltaT van 12 graden! Dit komt natuurlijk deels door de lagere buitentemperatuur en dus hoger verlies van de warmte (vloer is slecht geisoleerd, alleen beperkte bodem isolatie) maar ook dat het warme water van de WP wordt bijgemengd door de HT verdeler.

Dus - ipv in de zomer wil ik toch met enige spoed de verdeler vervangen. Maar dan, wat is wijsheid - en hier heb ik wat guidance nodig! Ik heb dus nog steeds een CV ketel draaien die kan bijspringen. Op zich is de gevraagde watertemperatuur niet hoger geweest dan 42 graden (behalve die ene keer dat ik de temp van 18 in 1x naar 20,5 zette na een weekendje weg, toen werd 60graden gevraagd maar nooit gehaald). Ik twijfel over drie opties:

- Normale pomploze LT verdeler. Risico dat de CV bijspringt en er te heet water de vloer in komt. Ik kan de temp wel onder controle houden maar als 1 van de kinderen een keer de themostaat per ongeluk te hoog zet kan dat natuurlijk gebeuren. Aan de andere kant, de Sparrow zou het huis echt warm moeten kunnen houden en misschien is de reden dat de CV bijspringt wel dat het water in de verdeler nu gemengd wordt.

- Normale pomploze LT verdeler, en de CV ketel fysiek loskoppelen van de Weheat binnenunit. Kan hij ook niet meer aangestuurd worden.

- Hybride verdeler. Dit heeft mijn voorkeur omdat het alle opties open houdt en wss het meest safe is. Maar... is een hybride verdeler in de 'LT' stand echt hetzelfde als een normale LT verdeler? M.a.w. verlies ik alleen 'geld' door de hogere aanschaf of is het ook een slechtere LT verdeler?

De warmtepomp doet 3x zoveel volume als de cv pomp met een veel lagere delta. Dus niets hybride. Zet je ketel op max 40 graden of pas de optie toe beschreven in de Itho manual met zone 1 temperatuur regelaar en extra pomp en sluit deze conform deze beschrijving aan in de binnenunit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:08:
[...]

De warmtepomp doet 3x zoveel volume als de cv pomp met een veel lagere delta. Dus niets hybride. Zet je ketel op max 40 graden of pas de optie toe beschreven in de Itho manual met zone 1 temperatuur regelaar en extra pomp en sluit deze conform deze beschrijving aan in de binnenunit.
Dank voor je snelle reactie! Wat bedoel je met de Itho manual? Van welk product is dat, dan kan ik zoeken.

Gewoon ter fine informatie, kloppen mijn aannames:
- CV springt nu bij OMDAT de vloerverdeler bijmengt... dus als die NIET bij zou mengen, zou de Sparrow het makkelijk redden zonder CV?

- Is een hybride verdeler (waarvan ze zeggen dat het met laagwater aanvoer niet bijmengt) dan slechter dan een normale LT verdeler? Zowel Robot als WTH verkopen specifieke hybride verdelers.

Ik moet namelijk (ivm 5-jaar garantie op de vloer/tegels/vloerverwarming) naar de installateur om de verdeler te vervangen en wil eventuele discussie voor zijn. Toen ik ze een maand of 3 geleden vroeg over de huidige verdeler, en of die met een WP kon of beter vervangen kon worden, kreeg ik alleen maar discussie over hoe onzinnig een warmtepomp was en dat ik beter met aircos kon gaan werken. Leuk, maar dat was mijn vraag toen niet :).

Alvast enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Dank voor je snelle reactie! Wat bedoel je met de Itho manual? Van welk product is dat, dan kan ik zoeken.

Gewoon ter fine informatie, kloppen mijn aannames:
- CV springt nu bij OMDAT de vloerverdeler bijmengt... dus als die NIET bij zou mengen, zou de Sparrow het makkelijk redden zonder CV?

- Is een hybride verdeler (waarvan ze zeggen dat het met laagwater aanvoer niet bijmengt) dan slechter dan een normale LT verdeler? Zowel Robot als WTH verkopen specifieke hybride verdelers.

Ik moet namelijk (ivm 5-jaar garantie op de vloer/tegels/vloerverwarming) naar de installateur om de verdeler te vervangen en wil eventuele discussie voor zijn. Toen ik ze een maand of 3 geleden vroeg over de huidige verdeler, en of die met een WP kon of beter vervangen kon worden, kreeg ik alleen maar discussie over hoe onzinnig een warmtepomp was en dat ik beter met aircos kon gaan werken. Leuk, maar dat was mijn vraag toen niet :).

Alvast enorm bedankt!
Info staat in de TS en wordt ook meegeleverd met de warmtepomp door Itho.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-10 22:22

Ik zit in hetzelfde schuitje en neig naar een hybride verdeler. De meerprijs valt mee en een aantal types kunnen gemakkelijk pomploos gemaakt worden als ik dat wil in de toekomst. Koelen, met 18gr, wordt ook ondersteund. En het inschakelen van de pomp of menger is instelbaar. En wat je schrijft we houden de installatie flexibel tegen redelijke meerprijs (beperkt gasrecht, onderhoud CV-ketel, iets duurdere verdeler), voor situaties dat het plots extreem koud wordt, door overheid beleid aangaande ¨elektra grootverbruiker¨, gas/elektra verhouding (belasting), etc. Ik heb het over een vrijstaande woning van 1993 (185m2) met maar 5 VVW groepen en ook radiatoren en convectors, wellicht is de trade-off anders voor een moderner (en kleiner) huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
Carboy54 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Info staat in de TS en wordt ook meegeleverd met de warmtepomp door Itho. Cv springt bij door te weinig afgifte / warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ja maar ik heb geen Itho :) ik heb een Weheat Sparrow...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Ja maar ik heb geen Itho :) ik heb een Weheat Sparrow...
Ah ja sorry. Maakt op zich niet uit. Kijk in onze TS van de Amber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Laatst online: 21:30
Sinds september hebben we een Blackbird in hybrideopstelling met de 'oude' CV ketel, gecombineerd met een remeha eTwist RF (valt weinig op in te stellen), Opentherm en Modulerend.

In de woonkamer/serre open keuken convectorputten met fans en een hele forse radiator (3 platen, 260cm/40cm).

ivm met partner met de nodige fysieke problemen is de kamertemperatuur bij ons aan de hoge kant (22-23C)

Voor we de warmtepomp hadden een hele tijd met de CV op 50C gedraaid zonder problemen.
Op zich is het huis ook prima warm te krijgen. Alleen is imho de COP nu aan de lage kant (rond of onder de 3) en de Blackbird loopt volgens mij behoorlijk te pendelen..
De temperatuur in de woonkamer heeft soms overshoot, dwz dat de temperatuur hoger wordt dan ingesteld.

Nu wil ik eigenlijk in de portal van Weheat de aansturing op aan/uit zetten en de stooklijn aanpassen.

Ik heb echter geen idee waar te beginnen, letterlijk.

Zijn er hier mensen die mij hiermee kunnen helpen ?

Oja, ik heb een Homey Pro draaien waar o.a. de eTwist aan gekoppeld is, dus ik kan e.e.a. aan waardes en verbruik etc aanleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Ah ja sorry. Maakt op zich niet uit. Kijk in onze TS van de Amber.
Ja gelezen. Het verhaal in de handleiding van de Amber gaat mij dan (technisch gezien) wat te ver.

Ik kan de CV makkelijk begrenzen op 40 graden en ook het vermogen terugschroeven naar 6.9kW (staat nu nog op 12kW van de max 36 of zo).

Maar als een hybride verdeler EXACT werkt zoals een LT verdeler met een Ta <=40 graden is een hybride voor mij 'geruststellender'... Helaas zijn de leidingen van de CV naar de vloerverwarming 'slechts' 22mm en niet meer aan te passen (zijn vorig jaar bij grote verbouwing vervangen en zijn in de muren weggewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10 08:56
Ik zie dat mijn Flint elke keer de CV inschakelt wanneer de gevraagde temperatuur na 60 minuten nog niet bereikt is. Dat vind ik vrij snel, aangezien het om een delta van 0.5 graden gaat met vloerverwarming.

Zonde van het gas, want de Flint zou het prima alleen moeten kunnen. Herkennen jullie dit? En weet iemand misschien een manier waarop ik dit kan voorkomen?

Enige wat ik kan bedenken is de CV aanvoertemperatuur lager zetten dan de warmtepomp, zodat hij in anti-pendel modus schiet, maar dat vind ik niet echt een nette oplossing.

De Flint werkt via opentherm en gaat tot max. 40 graden in lage temperatuur modus. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsUUlF1fNlJE7ZQloU3IXzfBQWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VXjkuNo3glSVlaodLq42UnBX.png?f=fotoalbum_large
De dip in de blauwe lijn zijn defrosts, daar lijkt het niet mee te maken te hebben. Gele lijn is de cv aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje en neig naar een hybride verdeler. De meerprijs valt mee en een aantal types kunnen gemakkelijk pomploos gemaakt worden als ik dat wil in de toekomst. Koelen, met 18gr, wordt ook ondersteund. En het inschakelen van de pomp of menger is instelbaar. En wat je schrijft we houden de installatie flexibel tegen redelijke meerprijs (beperkt gasrecht, onderhoud CV-ketel, iets duurdere verdeler), voor situaties dat het plots extreem koud wordt, door overheid beleid aangaande ¨elektra grootverbruiker¨, gas/elektra verhouding (belasting), etc. Ik heb het over een vrijstaande woning van 1993 (185m2) met maar 5 VVW groepen en ook radiatoren en convectors, wellicht is de trade-off anders voor een moderner (en kleiner) huis.
Hier een tussenwoning van 185m2 uit 1978 met beneden 8 vvw groepen (75m2) en boven radiatoren (binnenkort allen jaga convectoren met heatboosters). Uitbouw is van 2024 en super goed geisoleerd. Hele huis is voorzien van HR++ met nieuwe kunstof kozijnen. Alleen begane grond (bestaande bouw) is problematisch - oude Kwaaitaalvloer die ondersteund is met stalen constructie en daarom moeilijk/niet van onderen te isoleren. Er liggen wel speciale korrels in de kruipruimte die het water tegenhouden (korrels uit de waterwin-indusrie, er kan geen water doorheen) waardoor het droog is, maar echt isoleren doet het denk ik niet. Kan nog verbeteren door er DOWA chips in te laten spuiten maar dan kan ik er later erg moeilijk bij.

Welke hybride verdeler ben je tegengekomen?

[ Voor 21% gewijzigd door jelleeelco op 09-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
LeBrun schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:35:
Ik zie dat mijn Flint elke keer de CV inschakelt wanneer de gevraagde temperatuur na 60 minuten nog niet bereikt is. Dat vind ik vrij snel, aangezien het om een delta van 0.5 graden gaat met vloerverwarming.

Zonde van het gas, want de Flint zou het prima alleen moeten kunnen. Herkennen jullie dit? En weet iemand misschien een manier waarop ik dit kan voorkomen?

Enige wat ik kan bedenken is de CV aanvoertemperatuur lager zetten dan de warmtepomp, zodat hij in anti-pendel modus schiet, maar dat vind ik niet echt een nette oplossing.

De Flint werkt via opentherm en gaat tot max. 40 graden in lage temperatuur modus. [Afbeelding]
De dip in de blauwe lijn zijn defrosts, daar lijkt het niet mee te maken te hebben. Gele lijn is de cv aan/uit
Dit is mij / meerdere mensen opgevallen. Het zou heel mooi zijn als weheat een optie zou hebben waarbij je kan aangeven hoe lang hij erover mag doen om de gewenste temperatuur te bereiken.

Bv - ik stel in van 20 naar 21, maar hij mag er 24 uur over doen... dan kan de weheat een iets hogere Ta maken en dan 24 uur lang. In plaats van dat het bijna direct 'moet' en de CV bijgeschakeld wordt.

Misschien dat @Weheat meeleest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Hier een tussenwoning van 185m2 uit 1978 met beneden 8 vvw groepen (75m2) en boven radiatoren (binnenkort allen jaga convectoren met heatboosters). Uitbouw is van 2024 en super goed geisoleerd. Hele huis is voorzien van HR++ met nieuwe kunstof kozijnen. Alleen begane grond (bestaande bouw) is problematisch - oude Kwaaitaalvloer die ondersteund is met stalen constructie en daarom moeilijk/niet van onderen te isoleren. Er liggen wel speciale korrels in de kruipruimte die het water tegenhouden (korrels uit de waterwin-indusrie, er kan geen water doorheen) waardoor het droog is, maar echt isoleren doet het denk ik niet. Kan nog verbeteren door er DOWA chips in te laten spuiten maar dan kan ik er later erg moeilijk bij.

Welke hybride verdeler ben je tegengekomen?
Op een Facebook post (fact checked? :) ) kreeg ik met name de volgende twee merken terug: Robot maar vooral Therminon. Ik ben in conclaaf met iemand die het werk zou willen doen. Ik heb ik totaal 3 parallele cicruits (VVW, radiatoren boven, en convectors/radiators begane grond), en ik laat gelijk regelventielen plaatsen in de twee niet-VVW groepen, dit om de diverse flows te kunnen sturen (op de verdeler zitten al regelaars natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Kirvis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Heel cool!

@Barryvdh, is het mogelijk om ook zaken als debiet enzo in HA te krijgen? Die kan ik als 'gewone' consument helaas niet zien in de WH app.
Kan een installateur dat wel zien dan? Ik heb alles wat ik relevant vond lijken toegevoegd aan de HomeAssistant integratie ondertussen, verder zie ik bij mij niet echt ingevuld velden waar ik iets mee kan in de API response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Op een Facebook post (fact checked? :) ) kreeg ik met name de volgende twee merken terug: Robot maar vooral Therminon. Ik ben in conclaaf met iemand die het werk zou willen doen. Ik heb ik totaal 3 parallele cicruits (VVW, radiatoren boven, en convectors/radiators begane grond), en ik laat gelijk regelventielen plaatsen in de twee niet-VVW groepen, dit om de diverse flows te kunnen sturen (op de verdeler zitten al regelaars natuurlijk).
Dat therminon ziet er goed uit, maar begrijp niet het verschil tussen de Flex en de Base uitvoering. Ook... hoe werkt het dan? Als er een aanvoer komt bv >45 graden gaat de pomp werken en wordt er retourwater bijgemengd tot bv 35 graden? En moet dit dan worden aangesloten op de binnenunit van de Weheat of juist niet, en wordt alles in de verdeler geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Dat therminon ziet er goed uit, maar begrijp niet het verschil tussen de Flex en de Base uitvoering. Ook... hoe werkt het dan? Als er een aanvoer komt bv >45 graden gaat de pomp werken en wordt er retourwater bijgemengd tot bv 35 graden? En moet dit dan worden aangesloten op de binnenunit van de Weheat of juist niet, en wordt alles in de verdeler geregeld?
Base vs Flex, verschil zit in montage system begrijp ik (flex is torsieloos), weet niet de details. Verder pluk ik van Therminon website: De Hybride verdeler is uitgerust met een slimme regeling die
ervoor zorgt dat het vloerverwarmingsysteem altijd optimaal presteert. De werking van de
verdeler verandert automatisch op basis van de actieve warmtebron (cv of warmtepomp)

https://therminon.nl/prod.../hybrid-line/hybrid-base/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Kirvis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Heel cool!

Strange. Ik zie geen nieuwe entiteiten. Heb de integratie opnieuw toegevoegd maar zie bijvoorbeeld compressor % er niet tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Strange. Ik zie geen nieuwe entiteiten. Heb de integratie opnieuw toegevoegd maar zie bijvoorbeeld compressor % er niet tussen staan.
Kijk je in de integratie zelf en daar? Of in je dashboard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Base vs Flex, verschil zit in montage system begrijp ik (flex is torsieloos), weet niet de details. Verder pluk ik van Therminon website: De Hybride verdeler is uitgerust met een slimme regeling die
ervoor zorgt dat het vloerverwarmingsysteem altijd optimaal presteert. De werking van de
verdeler verandert automatisch op basis van de actieve warmtebron (cv of warmtepomp)

https://therminon.nl/prod.../hybrid-line/hybrid-base/
Ah ok, dat zal het verschil mss zijn. Wel een dure verdeler (8 groeps is bijna 1000e en dan komt installatie er nog bij). Maar opzich vind ik dat een acceptabele meerprijs als 'verzekering' van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Kijk je in de integratie zelf en daar? Of in je dashboard...
Ik kijk in de integratie zelf. Dit is wat ik zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aZfkwHrHPTvXt3w2AZLxk5tMKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EtzIsfPTnMMKEQQY37eX3kmI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
Dat is vreemd. Ik zie veel meer... mss domme vraag maar is HA volledig up2date? Mss opnieuw opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Dit is mij / meerdere mensen opgevallen. Het zou heel mooi zijn als weheat een optie zou hebben waarbij je kan aangeven hoe lang hij erover mag doen om de gewenste temperatuur te bereiken.

Bv - ik stel in van 20 naar 21, maar hij mag er 24 uur over doen... dan kan de weheat een iets hogere Ta maken en dan 24 uur lang. In plaats van dat het bijna direct 'moet' en de CV bijgeschakeld wordt.

Misschien dat @Weheat meeleest ;)
Ah goed om te horen dat het in ieder geval niet aan mijn setup ligt. Het zou inderdaad fijn zijn als we hier iets meer controle over kunnen krijgen in de portal, of desnoods via settings waar de installateur bij kan.

Wat vind je van het idee om dan maar de aanvoertemperatuur van de CV laag te zetten? Zitten daar nog nadelen aan die ik misschien over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Net met de installateur gebeld. Humor: de Robot en de Therminon zijn hetzelfde. De Robot is meer voor het installateurs/vakhandel gebied en er is dus veel ondersteuning vanuit Robot. De therminon is meer voor b2b zoals mijn installateur (die via een vakhandel is ingeschakeld) en dus zelf garantie etc regelt.

Voorts werkt een hybride idd exact hetzelfde als een LTV tot Ta van 45graden (instelbaar). Mocht het een keer -10 worden en de WP trekt het niet en de CV springt bij, zit ik niet of in de kou of met een kapotte vloer.

Ze halen ook de klep weg. Ze raden aan om de bypass te laten zitten maar daar heb ik mijn twijfels bij. Dat is eigenlijk alleen van toepassing als de CV is bijgesprongen, Ta>45graden EN de thermostaat staat dicht, wat ik me in niet echt veel gevallen kan voorstellen.

Weet ook niet of het iets aan efficientie kost als ik het laat zitten.

Ze gaan gelijk aan de gang en komen snel met prijs, kunnen met 1-2weken al installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door jelleeelco op 09-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics

Van vloerverwarming heb ik weinig verstand van.

Doordat je s'nachts je wp op 60% heb staan, kan je wp zelfstandig de gevraagde temperatuur niet leveren, dus springt de CV bij. Dat is ook in mijn situatie zo. Als ik mijn BB s'nachts de limit hoger zet, kleven daar 3 nadelen aan.
A: de wp zal bij koudere nachten vaker in defrost gaan
B: De COP duikt onder de 2, dus wordt het duurder dan met gas stoken.
C: s'nacht kans op meer herrie

Je moet dus met instellen van de vermogen limit, de kantelpunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Van vloerverwarming heb ik weinig verstand van.

Doordat je s'nachts je wp op 60% heb staan, kan je wp zelfstandig de gevraagde temperatuur niet leveren, dus springt de CV bij. Dat is ook in mijn situatie zo. Als ik mijn BB s'nachts de limit hoger zet, kleven daar 3 nadelen aan.
A: de wp zal bij koudere nachten vaker in defrost gaan
B: De COP duikt onder de 2, dus wordt het duurder dan met gas.
C: s'nacht kans op meer herrie

Je moet dus met instellen van de vermogen limit, de kantelpunt vinden.
Ja dat weet ik, het was ook alleen vannacht. Mijn vrouw vond het te koud, temp op 21 gezet (komende van 20.5) en dat ging gepaard met 100% van de Sparrow. Dat maakte toch wat geluid (we hebben nog niet extra demping toegepast).

Aantal defrosts was juist laag, slechts 2x vanacht. Sinds vanmorgen is hij naar 100% gegaan en iedere 1,5-2uur een defrost.
Ik heb de COP nog nooit beneden de 3 gezien gelukkig...

Maar andere verdeler en extra demping zou al een hoop verschil moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Ja dat weet ik, het was ook alleen vannacht. Mijn vrouw vond het te koud, temp op 21 gezet (komende van 20.5) en dat ging gepaard met 100% van de Sparrow. Dat maakte toch wat geluid (we hebben nog niet extra demping toegepast).

Aantal defrosts was juist laag, slechts 2x vanacht. Sinds vanmorgen is hij naar 100% gegaan en iedere 1,5-2uur een defrost.
Ik heb de COP nog nooit beneden de 3 gezien gelukkig...

Maar andere verdeler en extra demping zou al een hoop verschil moeten maken.
Het kan zijn, dat de Sparrow de COP waardes te rooskleurig weergeeft. Heb je dit ook gecheckt met power in en daadwerkelijk afgegeven vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Het kan zijn, dat de Sparrow de COP waardes te rooskleurig weergeeft. Heb je dit ook gecheckt met power in en daadwerkelijk afgegeven vermogen?
Power in meet ik met een 1-fase meter in de meterkast van HomeWizard. Die is 1:1 gelijk met wat de Sparrow rapporteert.

Afgegeven vermogen kan ik niet meten, maar als ik kijk naar wat dat vermogen aan gas zou zijn geweest klopt het redelijk.

Het lijkt me ook vreemd als Weheat bij de Flint en de BB wel een goede/juist afgegeven vermogen weergeeft en bij alleen de Sparrow niet. Voor hetzelfde geld zou ik zeggen, mss is de BB wel onderschat? Het blijft lastig. Maar van mijn installateur heb ik begrepen dat ze over de hele linie betere COPs zien bij de Sparrow dan bij de BB. Is ook een totaal ander design en mss heeft de horizontale opstelling van de compressor van de BB er meer mee te maken dan met een (behoorlijke) afwijking in de metingen van de Sparrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
[...]

[Afbeelding]
Klik even door op een van de entiteiten en dan op More info. Je krijgt dan de grafiek te zien.

Daarna kon ik bovenaan de Sparrow toevoegen en zag ik alle daaraan gekoppelde entiteiten, inclusief de nieuw toegevoegde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Net met de installateur gebeld. Humor: de Robot en de Therminon zijn hetzelfde. De Robot is meer voor het installateurs/vakhandel gebied en er is dus veel ondersteuning vanuit Robot. De therminon is meer voor b2b zoals mijn installateur (die via een vakhandel is ingeschakeld) en dus zelf garantie etc regelt.

Voorts werkt een hybride idd exact hetzelfde als een LTV tot Ta van 45graden (instelbaar). Mocht het een keer -10 worden en de WP trekt het niet en de CV springt bij, zit ik niet of in de kou of met een kapotte vloer.

Ze halen ook de klep weg. Ze raden aan om de bypass te laten zitten maar daar heb ik mijn twijfels bij. Dat is eigenlijk alleen van toepassing als de CV is bijgesprongen, Ta>45graden EN de thermostaat staat dicht, wat ik me in niet echt veel gevallen kan voorstellen.

Weet ook niet of het iets aan efficientie kost als ik het laat zitten.

Ze gaan gelijk aan de gang en komen snel met prijs, kunnen met 1-2weken al installeren.
Haha, bedankt voor het inzicht. Mooi dat je al op zo'n korte termijn bandwidth krijgt.

Over de klep/bypass heb ik een vraag. Bij onze Intergas ketel heeft Weheat geen klep geplaatst maar een bypass (lijkt op kortsluiting). Gisteren was er een monteur van Hoppenbrouwers (voor CV ketel) en hij noemde dat normaal een klep geplaatst wordt, die geschakeld wordt door de binnenunit. In ieder geval bij Daikin. Heb jij straks dan ook zoiets:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5K7dEJkALReaYOf25JQXRpq18A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmuM3E677djiFCcrhRnQQBU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Haha, bedankt voor het inzicht. Mooi dat je al op zo'n korte termijn bandwidth krijgt.

Over de klep/bypass heb ik een vraag. Bij onze Intergas ketel heeft Weheat geen klep geplaatst maar een bypass (lijkt op kortsluiting). Gisteren was er een monteur van Hoppenbrouwers (voor CV ketel) en hij noemde dat normaal een klep geplaatst wordt, die geschakeld wordt door de binnenunit. In ieder geval bij Daikin. Heb jij straks dan ook zoiets:[Afbeelding]
Hmm, nee ik heb het over een andere klep.

Bij mijn vloerverwarming beneden zit een klep van Honeywell, die was aangesloten op een BDR91T (Honeywell). Was onderdeel van het Evohome systeem dat ik had draaien waarbij iedere zone uit/aan kan.

Deze staat nu altijd open (stroom is er af), maar zelfs in de open-stand beperkt het de flow. Ik gebruik hem niet meer en daardoor moet hij weg.

De bypass zit ook bij mijn vloerverwarming, had ook te maken dat als CV draait maar de thermostaatkraan van de vv blijft dicht dat dan de cv zijn warmte niet kwijt kan, en met een bypass blijft het water rondpompen.

In jouw geval zou ik een 3-weg klep verwachten en geen bypass. De intergas heeft geen 3-weg klep in de CV ketel, en daarom moet er 1 in het circuit. MIjn ketel heeft dat wel en daardoor hoefde er geen klep gemonteerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Over de klep/bypass heb ik een vraag. Bij onze Intergas ketel heeft Weheat geen klep geplaatst maar een bypass (lijkt op kortsluiting). Gisteren was er een monteur van Hoppenbrouwers (voor CV ketel) en hij noemde dat normaal een klep geplaatst wordt, die geschakeld wordt door de binnenunit. In ieder geval bij Daikin. Heb jij straks dan ook zoiets:[Afbeelding]
Ze komen binnen een week of zo installeren, totale kosten vielen mee: 965,- voor een 8-groeps hybride verdeler met debietmeters etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepstar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-09 19:52
[...]

[Afbeelding]
Ik moest de integratie even reloaden voordat de nieuwe entities zichtbaar werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36
LeBrun schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:35:

De Flint werkt via opentherm en gaat tot max. 40 graden in lage temperatuur modus. [Afbeelding]
CV bedrijf van je CV-ketel op zomerstand / uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Komen hier binnenkort de FE blackbird installeren. Inmiddels is de schouw gedaan en buffervat (50L) is niet noodzakelijk volgens adviseur. Gaat om een vrij groot oppervlakte. Ben erg benieuwd. Installatie volgt volgende week.

Ben ook blij dat het snel gebeurt. Wonen er net, maar snap niks van de complexiteit die nu is neergezet. Zit een zonneboiler systeem op en een combi-CV met een thermostaat (Nefit) eronder en daaronder zit weer een vaag ding van Nefit. Beneden op de vvw zit een systeem van Henco met allerlei instellingen en dan heb je nog thermostaten voor verschillende zones. Snap er werkelijk geen ruk van. Veel te complex :)

[ Voor 48% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-01-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
joepstar schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Ik moest de integratie even reloaden voordat de nieuwe entities zichtbaar werden.
Help hier ook niet. Maar vraag me af of dit voor de BB ook te zien is al? Jij zit op een Sparrow? Mischien zit daar het euvel?

Ik zit nog op een versie van vorig jaar. Update naar 25.1 wil niet. Maar dit hoort hier niet thuis in dit topic natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Help hier ook niet. Maar vraag me af of dit voor de BB ook te zien is al? Jij zit op een Sparrow? Mischien zit daar het euvel?

Ik zit nog op een versie van vorig jaar. Update naar 25.1 wil niet. Maar dit hoort hier niet thuis in dit topic natuurlijk.
De nieuwe info zit in de update 25.1 dacht ik, dus als dat niet lukt dan werkt het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
MaartenBreddels schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:31:
[...]

[...]

Vanaf maandag tot nu volgens de app cop 4.87
Energy in 79.3kWh out 380kWh.

Alleen gisteren al 6 defrosts, temperatuur buiten zakte snel naar 2 graden. Als de temperatuur langzamer zakt gaat het beter denk ik.

Wel jammer dat de kamertemperatuur over de nacht heen zakt tot ca 19.5, alsof ie zelf een nachtverlaging doet, en dan in de ochtend , ls het buiten nog koud is, keihard gaat werken met slecht COP, om er weer 20 van te maken. Heb OT thermostaat constant op 20 graden.

Ook vreemd, maar CB reageert niet op mijn vraag, dus wellicht weet iemand of het zo hoort: ik heb een all electric maar de status CV staat af en toe op hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
mabori schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Alleen gisteren al 6 defrosts, temperatuur buiten zakte snel naar 2 graden. Als de temperatuur langzamer zakt gaat het beter denk ik.

Wel jammer dat de kamertemperatuur over de nacht heen zakt tot ca 19.5, alsof ie zelf een nachtverlaging doet, en dan in de ochtend , ls het buiten nog koud is, keihard gaat werken met slecht COP, om er weer 20 van te maken. Heb OT thermostaat constant op 20 graden.

Ook vreemd, maar CB reageert niet op mijn vraag, dus wellicht weet iemand of het zo hoort: ik heb een all electric maar de status CV staat af en toe op hoog.
Heb je stille uren aanstaan? Indien ja, staat dat mss te laag om aan het warmteverlies van de woning te kunnen voldoen en moet hij in de ochtend vol aan de bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
jelleeelco schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Heb je stille uren aanstaan? Indien ja, staat dat mss te laag om aan het warmteverlies van de woning te kunnen voldoen en moet hij in de ochtend vol aan de bak?
Nee de pomp staat gewoon op constant gebruik 100%. Thermostaat op 20 constant, :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
mabori schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Nee de pomp staat gewoon op constant gebruik 100%. Thermostaat op 20 constant, :?
Wat is dan de activiteit van de WP s'nachts? Op zich niet vreemd als het s'nachts sneller afkoelt binnen want het is buiten ook een stuk kouder in de nacht (meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepstar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-09 19:52
Satefan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Ik heb een Blackbird. Home assistant core 2025.1.1. Door op add entry te drukken kun je nogmaals je account 'linken'. Daarna stonden de extra entities erbij bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nt tnt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 12:00
Ik vraag mij wat af over de redundantie in WeHeat warmtepompen.
Hypotetische vraag.
1. Stel er is geen 4G verbinding, kan ik lokaal dan nog wel met mijn WeHeat verbinden?
2. Voor het idee, WeHeat is failliet, 4G eruit, kan ik dan, zolang de app nog op mijn telefoon staat instellingen op de warmtepomp aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Nt tnt schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:35:
Ik vraag mij wat af over de redundantie in WeHeat warmtepompen.
Hypotetische vraag.
1. Stel er is geen 4G verbinding, kan ik lokaal dan nog wel met mijn WeHeat verbinden?
2. Voor het idee, WeHeat is failliet, 4G eruit, kan ik dan, zolang de app nog op mijn telefoon staat instellingen op de warmtepomp aanpassen?
Ik vermoed, weet wel bijna zeker dat het anrwoord op beide vragen 'Nee' is.
De warmtepompen van WeHeat hebben voor zover bekend geen lokale communicatie verbinding, ik vind het ook erg jammer dat alles via de cloud moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Tijgerkracht schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:49:
[...]

De warmtepompen van WeHeat hebben voor zover bekend geen lokale communicatie verbinding, ik vind het ook erg jammer dat alles via de cloud moet.
Dit staat in de knowledgebase van WeHeat:

Vraag:
Wat gebeurt er als Weheat failliet gaat, kun je dan nog bij de warmtepomp instellingen?
Antwoord:
Al onze producten kunnen "standalone" draaien middels de aansturing vanuit een thermostaat.
Er wordt nog gewerkt aan lokaal aansturen.

Als er sprake is van een faillissement dan ligt er bij een notaris de opdracht om de beheertool van de warmtepomp te verspreiden onder een aantal installateurs

bron: https://support.weheat.nl...iliet-gaat?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44
Tijgerkracht schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Ik ook, ook dat er geen WiFi op zit vind ik een bijzondere keuze. Om een of andere manier heeft onze flint slecht bereik en kan ik vaak niks inzien qua data en geen instellingen wijzigen. Dan had WiFi wel fijn geweest, op z'n minst als backup optie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
reiniero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Ik ook, ook dat er geen WiFi op zit vind ik een bijzondere keuze. Om een of andere manier heeft onze flint slecht bereik en kan ik vaak niks inzien qua data en geen instellingen wijzigen. Dan had WiFi wel fijn geweest, op z'n minst als backup optie oid.
Als backup zou ik het ook wel snappen. Maar als primaire verbinding snap ik dat WeHeat voor een 4G verbinding gaat. Het is nagenoeg onderhoudsvrij.

Als iedereen met een WeHeat WP op het lokale wifi-netwerk gaat aansluiten dan krijgt de support-afdeling van WeHeat daar ongetwijfeld een deel van de issues op hun desk. Met de 4G dekkingsgraad die er in NL is zou het toch wel goed moeten gaan. Maar ik snap dat het balen is als je in een gebied zit waar de dekking niet zo goed is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Kan een installateur dat wel zien dan? Ik heb alles wat ik relevant vond lijken toegevoegd aan de HomeAssistant integratie ondertussen, verder zie ik bij mij niet echt ingevuld velden waar ik iets mee kan in de API response.
Ja, een installateur kan veel meer zien dan wij "gepeupel", waaronder ook de flow in L/m die de pomp levert.

Is er geen documentatie over de Weheat API beschikbaar ergens? Of moet je gewoon maar zien wat er terug komt in de output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Razer schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:21:
[...]

CV bedrijf van je CV-ketel op zomerstand / uit zetten.
Dank! Ik ga eens in de handleiding van mijn ketel duiken om te kijken hoe ik dit doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
mabori schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Ik heb hetzelfde. Tado X staat constant op 19,5 en WP zonder limiet. Maar elke nacht daalt de temperatuur max een halve graad. Vervolgens soms bijna een halve dag voor nodig om weer tot 19,5 te komen.

Dat het kouder is snachts zou niet uit moeten maken, daar zou WP of thermostaat (vooraf) op moeten kunnen inspelen.

Ik dacht: misschien komt het omdat wij zelf de kamer uitgaan. Dat is natuurlijk ook een litertje of 10 van 38 graden, of een kilootje of 150 van 38 graden, dat je verliest in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Kirvis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Ja, een installateur kan veel meer zien dan wij "gepeupel", waaronder ook de flow in L/m die de pomp levert.

Is er geen documentatie over de Weheat API beschikbaar ergens? Of moet je gewoon maar zien wat er terug komt in de output?
De API die HomeAssistant e.d. gebruikt is hetzelfde als wat het portal gebruikt, dus als je je dev tools opent en kijkt zie je de data voorbijkomen. Zie ook https://github.com/wefabricate/wh-python

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 10:47
Ik volg het forum al even en ben enthousiast geworden over de Weheat warmtepompen. Ik wil naar een AE oplossing. Mijn CV ketel hangt momenteel op de slaapkamer in een kast. Als deze aanslaat hoor je dit, in de nacht staat deze altijd uit wat met een CV ketel prima kan.

Met een warmtepomp zal er een stuk minder nachtverlaging zijn en er ook in de nacht water rondgepompt worden door de CV. Maakt dit geluid? Hoorbaar/vergelijkbaar met het aanslaan van CV of stukken stiller? Het gaat dan voornamelijk om het geluid van de installatie binnen, buiten zal niet hoorbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 27-10 16:52
vinxion schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:56:
Ik volg het forum al even en ben enthousiast geworden over de Weheat warmtepompen. Ik wil naar een AE oplossing. Mijn CV ketel hangt momenteel op de slaapkamer in een kast. Als deze aanslaat hoor je dit, in de nacht staat deze altijd uit wat met een CV ketel prima kan.

Met een warmtepomp zal er een stuk minder nachtverlaging zijn en er ook in de nacht water rondgepompt worden door de CV. Maakt dit geluid? Hoorbaar/vergelijkbaar met het aanslaan van CV of stukken stiller? Het gaat dan voornamelijk om het geluid van de installatie binnen, buiten zal niet hoorbaar zijn.
Ik heb een all electric Sparrow, en hoor zeker geluid bij de binnenunit. Voornamelijk het rondpompen van water. Lastig te vergelijken, maar ik denk dat het wat meer geluid maakt dan mijn cv-ketel deed. Ik heb er zelf geen last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmPeters69
We hebben de kern van dit ontdooi-cycli probleem al eerder besproken en ik kwam erachter dat het kan helpen om de OT thermostaat 1a2 maal daags even van de spanning te halen, dit geeft mijn Blackbird rust en is ook wat vriendelijker voor mijn portomonee. Onderstaande naar WeHeat gestuurd. vorige keer was de response dat er later een ¨ECO¨ mode geimplementeerd zal worden.

Probleemomschrijving:
Ik zie een progressief gedrag waarbij de ondooi-cycli zich steeds sneller opvolgen en de vermogensvraag langzaam oploopt tot het moment dat de CV ketel zelfs bijspringt, dit bij een constant ingestelde temperatuur en bij nagenoeg constante buiten temperatuur. Uiteindelijk kan ik dit patroon doorbreken door even de OpenTherm thermostaat van de spanning te halen, dit laatste heeft als gevolg dat de regeling onderbroken wordt en de BlackBird een kwartiertje uitgeschakeld. Na deze ¨afkoelingsperiode¨ is het gedrag voor enkele uren rustig, een opgenomen vermogen van ca. 1000W, tot de volgende defrost...

Daarom ik wil u vriendelijk vragen een optie in te bouwen om het opgenomen vermogen bij het ingaan vd defrost op te slaan. Dan bij verlaten van de defrost te starten voor 10 of 15 minuten met dit vermogen. Hierna kunt u weer switchen naar OpenTherm.

Zie graph:
- Bij een continue OT gevraagde temperatuur (19.5gr) komt er op enig moment, in dit geval na 3 uur, een defrost cycle. Dit is redelijk.
- Echter na de ontdooicyclus gaat de warmtepomp vol aan om zo snel mogelijk de gevraagde watertemperatuur te halen. Het leidt zelfs tot een overshoot dus een alternatief is de PID regeling aan te passen zodat er wat langzamer naar het gevraagde setpoint geregeld wordt. (Ta zit door defrost rond 20gr en er wordt rond de 30gr gevraagd).
- Gevolg van dit hoge gevraagde vermogen is dat er sneller bevriezing plaatsvindt en dus veel eerder een nieuwe ontdooicyclus start.
- Zie het progressieve verloop.

Hopelijk bent u in staat een oplossing aan te bieden op de korte termijn, want dit gaan uw klanten voelen in de portemonnee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcldnYohNiTs1Se0ffJS_tsWv7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RZKoASDm3sKOA9bUJ1rfGkO.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 43 ... 124 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.