Ook een OT aansturing is gebaseerd op een stooklijn, alleen een stooklijn die in je thermostaat is geprogrammeerd.The - DDD schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:42:
Is er ergens een beetje na te lezen wat de verschillen zijn tussen stooklijn en vraagtemperatuur gestuurd verwarmen? Ik zou het prima voor lief nemen als de warmtepomp gewoon een vaste systeem temperatuur probeert te handhaven en circuleert en dat de afgifte systemen open en dicht gaan afhankelijk van warmtebehoefte.
Wat is een stooklijn
De stooklijn geeft aan welke temperatuur CV water moet worden aangeboden in welke condities. Deze temperatuur wordt in OT de Control Setpoint genoemd, afgekort als Tset. Het aangeboden water (Ta) zal door de CV of WP naar dit Tset worden gebracht door verwarming van de retour water (Tr).
Je zult begrijpen dat als er groot verschil zit tussen Tr en Ta (wordt deltaT genoemd) dat de bron (CV/WP) flink zijn best moet doen, en daarmee is een plotselinge wijziging in Tset ook ongewenst.
Nu kunnen de condities om Tset te bepalen heel simpel zijn, of heel complex. Een simpel systeem baseert zich enkel op Tbuiten of enkel op het verschil tussen Tkamer en Tdoel
Een complexer systeem maakt gebruik van zowel Tbuiten, als Tkamer, Tdoel, en ook van Tr, Ta. Nog complexere systemen nemen ook de windsnelheid mee (immers is je energieverlies van de woning dan groter) en de thermische energie van zoninstraling. Daarnaast komen nog factoren als: antipendel, legionella, stille uren, defrost cyclus, en dynamische energie prijzen. Heel veel complexiteit waarbij comfort de belangrijkste voorwaarde is.
Wat is het slimste
1. Bij een OT aansturing is je kamerthermostaat de baas en is de WP verplicht de instructies van deze op te volgen. Dus als de thermostaat plotseling om 55 graden vraagt dan zal de WP de Ta naar toe gaan werken.
Omdat de thermostaat - zonder hulp - geen weet heeft van Ta, Tret, en Tbuiten moet hij deze van de WP krijgen. EDIT: Omdat de thermostaat de master is, moet deze daar expliciet om vragen
Ik heb gezien dat de BB deze waardes wel doorgeeft, echter alleen als hele decimalen en geen floats
(@Weheat Waarom is dit ?!)
Als je al een kamerthermostaat hebt die iets slims met die getallen kan doen dan zal hij dus op dit moment geen nauwkeurige getallen van de BB krijgen. Tevens zal in een thermostaat de Tkamer en Tdoel als leidend blijven en daarmee is deze sturing afhankelijk van aanzuiging koude lucht door afzuigkap, openen van deuren en additionele warmtebronnen zoals een IR-paneel of gashaard.
2. In de Stooklijn aansturing in de WP wordt de stooklijn bepaald door Tbuiten. Echter WeHeat gaf aan dat thermostaten die geen Tkamer en Tdoel doorgeven niet goed met de WP werken (zoals de Google Nest). Dat betekent dat WeHeat wel degelijk ook iets doet met deze gegevens maar de portal geeft expliciet aan hier niets mee toe doen indien voor de stooklijn sturing wordt gekozen.
Voordeel van deze sturing vindt ik dat hij puur op Tbuiten een bepaalde watertemperatuur aanhoudt, en dit is bij ons 1:1 de temperatuur van de vloer in de benedenverdieping en radiatoren op de bovenverdieping. Dus afhankelijk van Tbuiten heb ik een bepaalde Tvloer. De Tbinnen heeft hier verder geen invloed op en dat maakt dat de bijverwarming ook echt bij verwarmt en niet de WP uitschakeld .
3. In de Aan/uit aansturing wordt ook de stooklijn in de WP gebruikt, maar nu om het buffervat op temperatuur te houden. Hier is de thermostaat alleen de baas over het wel of niet toevoeren van water vanuit dit buffervat terwijl de WP de baas is over de temperatuur van dit water (wederom afhankelijk van Tbuiten).
Mijn ervaring
Ik ben zelf nog erg aan het experimenteren wat het meeste comfortabel is maar heb het meeste comfort als mijn vloer een bepaalde temperatuur heeft. Ik ben de stooklijn aan het aanpassen om de kamertemperatuur (Tkamer) op de 20 graden te krijgen/houden.
Echte tweaker
Een combinatie van Tbinnen, en Tbuiten zou ik optimaal vinden, en.... als echte tweaker ben ik natuurlijk mijn eigen aansturing aan het maken, die alle complexiteit zoals hiervoor vermeld meeneemt in zijn stooklijn
:strip_exif()/f/image/nu5DvGV7r4oWLttUaiYJMnQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KkuJGfOVlMzoeExPRxrYpmtZ.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/YNsznRi0QBiHLJsaGTXGMmOX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/utn7GBucUxpm3EsCLr9Okkoa.png?f=user_large)
/f/image/VXjkuNo3glSVlaodLq42UnBX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EtzIsfPTnMMKEQQY37eX3kmI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UmuM3E677djiFCcrhRnQQBU0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6RZKoASDm3sKOA9bUJ1rfGkO.png?f=fotoalbum_large)