ik heb 6 maanden niet kunnen slapen
In mijn slaapkamer wegens geluid van de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.
Deze post niet om Atlaspower en Weheat af te zeiken, maar wel als waarschuwing en te lering om bij jullie installaties geluid te voorkomen.
Hier mijn situatie en de tijdslijn:
Maart - Augustus 2024 ik heb mijn jaren 70 hoekwoning volledig gerenoveerd en naar energielabel A+++ gekregen. Er zijn dakkapellen en een uitbouw geplaatst. Woning is nu gasloos.
Omstreeks mei 2024 contact gezocht met Weheat wegens goede recensies in dit topic. Ik werd doorverwezen naar hun geronomeerde installateur AtlasPower.
In Juni begonnen met de schouw door Atlaspower. Er waren uiteindelijk 3 afspraken nodig om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens de schouw was de constructie van de dakkapel goed zichtbaar voor atlaspower zodat de sitautie goed beoordeeld kon worden. Ik heb duidelijk om advies gevraagd: "ik ga in de dakkapel slapen, kan de 8 kW blackbird op het dak geïnstalleerd worden zonder dat ik deze hoor en last krijg van geluid/trillingen" . Er werd mij uitgelegd dat de bb de allerstilste warmtepomp is en dat ik er echt geen last van zou hebben. Ze hadden goede ervaringen het plaatsen van de bb op dit soort dakkapellen.
Omstreeks juni/juli is het traject van installatie begonnen. Ik denk dat er 10 afspraken zijn geweest voordat de Blackbird gestart kon worden. Er was een verkeerd boilervat geleverd (Inventum 300l, terwijl ik Weheat 300l had) besteld. Afspraken werden geannuleerd. Voor sommige afspraken was niet met voldoende tijd ingepland. Situatie tijdens de nieuwe afspraak was anders dan dat was aangenomen waardoor ze niet genoeg tijd hadden. Verkeerde materialen mee, etc. Al met al hele goede bedoelingen en alles is uiteindelijk gelukt, maar deze periode kostte mij veel energie.
Onstreeks augustus 2024 1e startup van de full electric 8 kW blackbird met 300l boilervat en 50l buffervat. Gelijk enorm lawaai, alsof er een vrachtwagen met uitlaat stond te bulderen in mijn slaapkamer. De werknemers van Atlaspower verzekerden me dat dit alleen met de startup en lucht in het systeem te maken had. Echter het geluid bleef aanhouden. Vanaf 40% compressor vermogen, en bulderend hard tijdens de 100% sww run. Het was mij duidelijk dat er geluidskoppeling was tussen de bb buitenunit en mijn dak. Het kostte echter veel moeite om atlaspower te overtuigen.
Periode augustus 2024 tot en met januari 2025. Tientallen keren contact gehad met atlaspower. Er zijn tientallen afspraken geweest. Afspraken werden verzet, afgezegd, ploegen moesten op vrijdag naar Friesland, Flevoland, en belden mij dan af omdat het te ver was. Verzetten de afspraak op naar zaterdag waar ze weer te druk waren, en kwamen uiteindelijk op zondag opdagen. Heel weekend verpest!
Er moest een thermostaat geïnstalleerd worden, dit heeft uiteindelijk 4 afspraken gekost omdat ze de verkeerde thermostaat hadden meegenomen (3x dezelfde) en uiteindelijk nog 2x teruggekomen om hem goed in te stellen. Er is een lekkage aan het buffervat geweest. De binnen unit is vervangen. De inlaat combinatie was verkeerd geïnstalleerd en lekte op mijn gloednieuwe vloer en gestucte muren 3x voor teruggeweest. 2x teruggeweest om leidingen beter te beugelen en isoleren. Ook een stuk of 5 keer teruggeweest voor het geluid.
Het vervelende was dat iedereen ook voor afzonderlijke dingen kwam. Degene die voor het geluid kwam kon niet naar de thermostaat kijken. En degene die voor het geluid kwam niet naar de inlaat combinatie etc. Daarom deze periode tot vermoeiens toe met Atlaspower aan het bellen en mailen geweest en veel dagen vrij genomen van werk om atlaspower te kunnen ontvangen. Erg vervelend als ze dan niet op kwamen dagen!
Aan het geluid werd het volgende gedaan:
1. Stond eerst op 4 rubberen blokjes
2. Uiteindelijk een rubberen mat en betonnen tegel geplaatst onder de rubberen blokjes. Dit lostte het probleem niet op
3. Ik ben daarna zelf het dak opgeweest met iemand van Atlaspower. Geconstateerd dat de veren onder de bb buitenunit in het rubberen blokje zakte waardoor de schuimen behuizing van de bb contact maakte met de rubberen tegel. Zo ontstond de koppeling tussen en dak en de buitenunit en daardoor het geluid.
4. Na meerdere weken wachten (4) heb ik nu 4 hardere blokjes gekregen en zojuist tussen de veren van de bb en de rubberen blokken geplaatst. De veren kunnen nu weer vrij bewegen, er is geen contact meer, geen geluid (althans zeer minimaal niet storend geluid boven de 80%, dat is acceptabel)
Zie foto,
Je ziet de manier van ondersteuning: rubber tegel - betontegel - rubber blok - schuim blok. de buitenunit staat nu vrij. Let bij jullie installatie op dat ze het zo installeren! Of iig stevige big blocks gebruiken waarbij de schuimen behuizing geen contact maakt met de blocks.
Weheat hierin: meerdere keren gebeld. Elke keer te horen dat ik gewoon met de installateur dit moest oplossen. Ik gaf aan dit te begrijpen immers ik heb de aankoop bij Atlaspower gedaan en niet bij Weheat. Wel heb ik weheat gevraagd met de situatie mee te kijken en ze hebben beloofd dit te doen.
Ik heb ook wel het idee gehad dat weheat een aantal keer met atlaspower contact heeft gehad maar ik heb dit een hele vervelende periode gevonden. Atlaspower gaf aan dat ze weheat om een oplossing hadden gevraagd en dat hierover werd nagedacht en dat ik op een antwoord van weheat moest wachten. Weheat gaf aan dat ze atlaspower al hadden geïnstrueerd en dat de bal bij atlaspower lag. Deze periode heeft 6 maanden geduurd, belachelijk. Er zat soms 6 weken tussen een nieuwe afspraak.
In al die tijd ben ik snachts wakker geworden van het geluid in mijn logeerkamer op de 1e verdieping. En heb ik überhaupt niet geslapen in mijn master bedroom onder de dakkapellen.
Uiteindelijk ben ik zelf het dak opgegaan om de schuimen blokken te plaatsen. Toen atlaspower er was, was het slecht weer en konden zij het niet doen. Ik durfde het niet aan om op een nieuwe afspraak te wachten dus heb het zelf maar geplaatst
Goed klinkt allemaal vrij heftig of niet?
Hier ook even een positieve draai want dit is echt niet bedoeld om atlaspower en weheat in kwaad daglicht te zetten:
-alles is nu wel gewoon opgelost. Ik heb een stille warmtepomp die geen ruimte in neemt omdat hij op het dak staat en efficiënt draait
-atlaspower ondanks alle tegenslagen heeft me altijd vriendelijk te woord gestaan en is wel door blijven werken tot het was opgelost. Ondanks alle on handigheden hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik geloof dat er gewoon goede bedoelingen waren.
-na vele ervaringen in dit topic, gaat een Blackbird installatie meestal gewoon goed. Hier was het een stom samenspel door de dakconstructie in mijn dakkapel en de ondersteuning van de Blackbird die niet goed was. Weheat zal hier inmiddels van geleerd hebben. En zo niet laat ik ze in elk geval ook dit topic zien. Ik ben denk ik een uitzonderlijke situatie, en heb pech gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat jullie ook problemen gaan hebben!
Toevallig start jet een sww run op 100% en het geluid is stukken minder dan eerst. Maar ik hoor toch nog een brom. Ik denk toch reden om weheat een keertje langs te laten komen.
Ow, en als je je op de foto stoort aan het water op de gloednieuwe dakkapel, ik ook! Nog een puntje dat ik afhandel met de aannemer.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn post!
Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.
Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....
[
Voor 13% gewijzigd door
Schaaferr op 13-01-2025 06:11
]