Hierbij ook mijn ervaringen, FE Blackbird, 300l boiler, 100l buffer, aan-/uit zoneregeling, installateur Atlas Power.
Situatie: hoekhuis uit 1900, omg. Utrecht, ca 200m2, redelijk nageisoleerde muren+dak+vloer+HR++ glas (maar kan altijd beter). BG vvw, slaapkamers radiatoren, Evohome zonesysteem. Gasverbruik ooit 2700m3 (alle kamers stevig warm), maar na zoneregeling, verlaging slaapkamer temperatuur, verlaging BG temperatuur, BG airco L/L warmtepomp, bezwaren gas, naar 1200m3 gebracht. Oud huis, dus altijd nog meer te doen aan isolatie en kierdichting, etc.
Rehema Calenta ketel uit 2010 was aan vervanging toe (storingen+resets nodig). Keuze: nieuwe ketel, hybride, FE WP? Beleid overheid wisselend, adviezen installateurs zeer wisselend, veel nonsense in omloop, dan zelf nadenken en onderzoeken: NL 2050 moet van gas af dus op tijd beginnen, WP techniek al decennia oud en bewezen, nieuwe systemen steeds beter, hybride is soort noodgreep tussenfase met dubbele techniek die je zou kunnen overslaan, gas toenemend duurder, etc. Veel zonnepanelen, dus WP extra interessant na 2027 ivm wegvallen saldering. Diverse oplossingen tegen het licht gehouden, vond Weheat interessant vanwege innovatieve product, dakopstelling, flink vermogen, 4G, made in+for NL, potentiele nieuwe features voor NL markt (dynamisch tarief), relatief scherpe prijs (vlg met zware Panasonic etc). Via Weheat site aantal installateurs gesproken (sommige geen reactie). Advies was overal direct FE te gaan (nieuwe CV ketel zou uiteraard ook deur naar andere partijen weer open zetten). Veel gelezen, tweakers, youtubes gekeken, Groene nerds etc, en overtuigd geraakt dat FE kan, ook in oud huis met radiatoren (ok, minder goed dan in nieuwbouw, zelfde geldt voor cv). Gekozen voor partij met veel ervaring met dit product, zeer goed telefonisch meedenken met oplossing, bevlogen, overtuigend, relatief lokale installateur (een monteur woont op 15 km), scherpe prijs, goed opvolgen van offerte traject: Atlas Power. Schouw deden ze week na accorderen offerte, met 2 personen, duidelijk ervaren professionals, zeer geinteresseerd, ze namen genoeg tijd maar ook tijdsefficient (van A tot Z gedetailleerd doorlopen plan, nameten ruimte, foto’s van dak, route plaatsen pomp, route buizen, installatie ruimte, details, meterkast, etc). Na schouw werden paar kleine dingen gewijzigd/toegevoegd, prijs hetzelfde, geen gedoe.
Installatie mid december, twee volle dagen. Eerste dag 4 man (2 ervaren, 2 minder ervaren met Weheat nog), tweede dag 2 man (1 ervaren, 1 minder ervaren). Stevige klus, vergeleken met vervangen CV ketel door enkele monteur in ochtendje. Dakplaatsing Blackbird vergeleken met monoblock naast huis kost installateurs ook zeker wat meer tijd.
Blackbird staat op lange dakkapel, zeer goed zelf bereikbaar met laddertje via aanbouw, dus ik kan er zelf makkelijk bij indien nodig. Atlas plaatste op rubber tegels met daarop betontegel. Leidingen zijn 32mm kunststof met isolatie, door het oude rookgaskanaal getrokken, dus geen hak-/breekwerk nodig.
Boiler en buffer onder trap (krap) maar het past.
Alles weer aangesloten op bestaande afgifte systeem, water koud/warm, extra electra groepen geplaatst, geactiveerd, getest, app geinstalleerd, uitleg gekregen. Team gaf duidelijk uitleg wat er ging gebeuren, stelde op juiste moment vragen en heeft alles keurig netjes achtergelaten, dozen, oude ketel etc allemaal netjes afgevoerd. Gasleiding kraan dicht en ook netjes afgedopt. Opvolgbelletje gekregen de dag erop, netjes. Wel druk in die branche geloof ik, ivm eindejaarsrun op warmtepompen en gebrek aan ervargen installatiecapaciteit. Technisch personeel is schaars. Veel ex-zonnepaneel technici, met electrische/IT skills (en dak!), maar minder hydraulische skills. ISDE subsidie eind december aangevraagd maar nog niet binnen.
Paar dingen hebben nog mijn opvolgaandacht, net als meer hier op het forum. Verwarming: het werkt! SWW prima, verwarming ook ok, maar trager dan met cv, te verwachten. Brom/geluid: waarneembaar binnen bij hogere vermogen en lage buitentemperatuur, brom werd erger met dubbele beton tegel eronder, en ook erger met alleen de rubber tegel. Nu minder brom na goed waterpas zetten met wat rubber matjes. Ik kan er prima onder slapen, mini brom maar (de airco buitenunit is ander verhaal, daar zou ik niet onder kunnen slapen, zitten ook veren en tegels onder). Na defrost stampt de Blackbird direct op 100% flink door, maar brom geluid binnen is acceptabel voor nu (misschien nog wat te tweaken). Blaasgeluid buiten valt echte reuze mee en op warme dagen als iedereen buiten zit waarschijnlijk weinig lasturen en nauwelijks geluid. Verbruik: hoger dan verwacht, 30-40kWh of meer op koude dagen (airco L/L nu uit, cv weg, dus 100% weheat) en ik heb wat hoge stooklijn (lagere COP) ivm gesloten mengverdeler en radiatoren. Eens kijken hoe verbruik het over stookseizoen/jaar gaat, vergeleken met gas. Ben wel benieuwd hoe het met -10C gaat (koud vermoed ik) en met -20C (houtkachel aan of hotel in).
Toestelregeling: aan-/uit met (hogere) stooklijn, ivm radiatoren en zoneregeling. Blackbird draait relatief kalm erop, geen start-stops, redt het met moduleren. Zoneklep vvw en mengverdeler met pomp (70W vrijwel continu) zitten er nog in en beperken de flow wat (is al veel over geschreven op dit forum). Dunne 15mm leidingen naar enkele radiatoren ook beperkend (vervangen geen optie nu), maar wordt uiteindelijk wel warm, voornamelijk radiator met domme thermostaatknop ipv evohome HR92 thermostaatknop (teveel dicht). Soms gesuis door radiator thv de thermostaatknop, beetje dichtdraaien helpt. Misschien na de winter met Atlas toch conversie naar open verdeler zonder pomp, lagere stooklijn, mits radiatoren dan nog voldoende warm water krijgen. Paar leidingen misschien verzwaren, en nog beter inregelen. Paar leidingen nog voorzien van extra mantel isolatie.
Tot nu toe wel aardig tevreden dus. Wel veel veel grotere ingreep dan met cv, en toch wat stress over de gok “gaat dit wel goedkomen?”, wat vinden buren van ufo op het dak?, etc.
Zelf beetje handig zijn en redelijk snappen hoe het werkt en kunnen rekenen helpt ook.
So far so good. Dank voor alle inzet op het forum!