Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefandevries
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-10 21:16
Hallo allemaal!

Sinds een aantal dagen heb ik de Weheat Sparrow P60. Tot nu toe tevreden. Ik mis alleen de functie dat ik zelf kan instellen wanneer de warmte pomp het boiler vat gaat verwarmen. Ik merk op dat hij dit automatisch doet wanneer het vat 'leeg' is geraakt.
Ik heb een dynamisch energie contract. Vandaag zijn 's nachts de prijzen lager dan 's avonds. Ik en mijn partner hebben gedoucht toen de elektriciteit prijzen erg hoog waren. Ik zou daarom graag het boiler vat weer willen opwarmen wanneer de prijzen het laagst zijn (in dit geval s nachts rond 03:00 uur).
Extra voordeel is dan ook dat de warmte nog steeds naar de woonkamer wordt gestuurd in plaats van het boiler vat :)

Iemand weet of dit kan?

[ Voor 8% gewijzigd door stefandevries op 11-01-2025 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-10 11:33
stefandevries schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:00:
Hallo allemaal!

Sinds een aantal dagen heb ik de Weheat Sparrow P60. Tot nu toe tevreden. Ik mis alleen de functie dat ik zelf kan instellen wanneer de warmte pomp het boiler vat gaat verwarmen. Ik merk op dat hij dit automatisch doet wanneer het vat 'leeg' is geraakt.
Ik heb een dynamisch energie contract. Vandaag zijn 's nachts de prijzen lager dan 's avonds. Ik en mijn partner hebben gedoucht toen de elektriciteit prijzen erg hoog waren. Ik zou daarom graag de boiler vat weer willen opwarmen wanneer de prijzen het laagst zijn (in dit geval s nachts rond 03:00 uur).
Extra voordeel is dan ook dat de warmte nog steeds naar de woonkamer wordt gestuurd in plaats van het boiler vat :)

Iemand weet of dit kan?
Voor zover ik weet, en kan zien in de WeHeat App/Portal kan dit niet. Ik zou ook graag een 'voorkeurs window' willen instellen. Bij mij zou dat dan overdag zijn, als het zonnetje schijnt omdat ik dan met de PV panelen stroom opwek. Het zou top zijn als WeHeat een soort 'sun trigger' heeft die meet of de zon schijnt en op basis daarvan het opwarmen van het boilervat prioriteit geeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
Hierbij ook mijn ervaringen, FE Blackbird, 300l boiler, 100l buffer, aan-/uit zoneregeling, installateur Atlas Power.

Situatie: hoekhuis uit 1900, omg. Utrecht, ca 200m2, redelijk nageisoleerde muren+dak+vloer+HR++ glas (maar kan altijd beter). BG vvw, slaapkamers radiatoren, Evohome zonesysteem. Gasverbruik ooit 2700m3 (alle kamers stevig warm), maar na zoneregeling, verlaging slaapkamer temperatuur, verlaging BG temperatuur, BG airco L/L warmtepomp, bezwaren gas, naar 1200m3 gebracht. Oud huis, dus altijd nog meer te doen aan isolatie en kierdichting, etc.

Rehema Calenta ketel uit 2010 was aan vervanging toe (storingen+resets nodig). Keuze: nieuwe ketel, hybride, FE WP? Beleid overheid wisselend, adviezen installateurs zeer wisselend, veel nonsense in omloop, dan zelf nadenken en onderzoeken: NL 2050 moet van gas af dus op tijd beginnen, WP techniek al decennia oud en bewezen, nieuwe systemen steeds beter, hybride is soort noodgreep tussenfase met dubbele techniek die je zou kunnen overslaan, gas toenemend duurder, etc. Veel zonnepanelen, dus WP extra interessant na 2027 ivm wegvallen saldering. Diverse oplossingen tegen het licht gehouden, vond Weheat interessant vanwege innovatieve product, dakopstelling, flink vermogen, 4G, made in+for NL, potentiele nieuwe features voor NL markt (dynamisch tarief), relatief scherpe prijs (vlg met zware Panasonic etc). Via Weheat site aantal installateurs gesproken (sommige geen reactie). Advies was overal direct FE te gaan (nieuwe CV ketel zou uiteraard ook deur naar andere partijen weer open zetten). Veel gelezen, tweakers, youtubes gekeken, Groene nerds etc, en overtuigd geraakt dat FE kan, ook in oud huis met radiatoren (ok, minder goed dan in nieuwbouw, zelfde geldt voor cv). Gekozen voor partij met veel ervaring met dit product, zeer goed telefonisch meedenken met oplossing, bevlogen, overtuigend, relatief lokale installateur (een monteur woont op 15 km), scherpe prijs, goed opvolgen van offerte traject: Atlas Power. Schouw deden ze week na accorderen offerte, met 2 personen, duidelijk ervaren professionals, zeer geinteresseerd, ze namen genoeg tijd maar ook tijdsefficient (van A tot Z gedetailleerd doorlopen plan, nameten ruimte, foto’s van dak, route plaatsen pomp, route buizen, installatie ruimte, details, meterkast, etc). Na schouw werden paar kleine dingen gewijzigd/toegevoegd, prijs hetzelfde, geen gedoe.

Installatie mid december, twee volle dagen. Eerste dag 4 man (2 ervaren, 2 minder ervaren met Weheat nog), tweede dag 2 man (1 ervaren, 1 minder ervaren). Stevige klus, vergeleken met vervangen CV ketel door enkele monteur in ochtendje. Dakplaatsing Blackbird vergeleken met monoblock naast huis kost installateurs ook zeker wat meer tijd.

Blackbird staat op lange dakkapel, zeer goed zelf bereikbaar met laddertje via aanbouw, dus ik kan er zelf makkelijk bij indien nodig. Atlas plaatste op rubber tegels met daarop betontegel. Leidingen zijn 32mm kunststof met isolatie, door het oude rookgaskanaal getrokken, dus geen hak-/breekwerk nodig.
Boiler en buffer onder trap (krap) maar het past.

Alles weer aangesloten op bestaande afgifte systeem, water koud/warm, extra electra groepen geplaatst, geactiveerd, getest, app geinstalleerd, uitleg gekregen. Team gaf duidelijk uitleg wat er ging gebeuren, stelde op juiste moment vragen en heeft alles keurig netjes achtergelaten, dozen, oude ketel etc allemaal netjes afgevoerd. Gasleiding kraan dicht en ook netjes afgedopt. Opvolgbelletje gekregen de dag erop, netjes. Wel druk in die branche geloof ik, ivm eindejaarsrun op warmtepompen en gebrek aan ervargen installatiecapaciteit. Technisch personeel is schaars. Veel ex-zonnepaneel technici, met electrische/IT skills (en dak!), maar minder hydraulische skills. ISDE subsidie eind december aangevraagd maar nog niet binnen.

Paar dingen hebben nog mijn opvolgaandacht, net als meer hier op het forum. Verwarming: het werkt! SWW prima, verwarming ook ok, maar trager dan met cv, te verwachten. Brom/geluid: waarneembaar binnen bij hogere vermogen en lage buitentemperatuur, brom werd erger met dubbele beton tegel eronder, en ook erger met alleen de rubber tegel. Nu minder brom na goed waterpas zetten met wat rubber matjes. Ik kan er prima onder slapen, mini brom maar (de airco buitenunit is ander verhaal, daar zou ik niet onder kunnen slapen, zitten ook veren en tegels onder). Na defrost stampt de Blackbird direct op 100% flink door, maar brom geluid binnen is acceptabel voor nu (misschien nog wat te tweaken). Blaasgeluid buiten valt echte reuze mee en op warme dagen als iedereen buiten zit waarschijnlijk weinig lasturen en nauwelijks geluid. Verbruik: hoger dan verwacht, 30-40kWh of meer op koude dagen (airco L/L nu uit, cv weg, dus 100% weheat) en ik heb wat hoge stooklijn (lagere COP) ivm gesloten mengverdeler en radiatoren. Eens kijken hoe verbruik het over stookseizoen/jaar gaat, vergeleken met gas. Ben wel benieuwd hoe het met -10C gaat (koud vermoed ik) en met -20C (houtkachel aan of hotel in).
Toestelregeling: aan-/uit met (hogere) stooklijn, ivm radiatoren en zoneregeling. Blackbird draait relatief kalm erop, geen start-stops, redt het met moduleren. Zoneklep vvw en mengverdeler met pomp (70W vrijwel continu) zitten er nog in en beperken de flow wat (is al veel over geschreven op dit forum). Dunne 15mm leidingen naar enkele radiatoren ook beperkend (vervangen geen optie nu), maar wordt uiteindelijk wel warm, voornamelijk radiator met domme thermostaatknop ipv evohome HR92 thermostaatknop (teveel dicht). Soms gesuis door radiator thv de thermostaatknop, beetje dichtdraaien helpt. Misschien na de winter met Atlas toch conversie naar open verdeler zonder pomp, lagere stooklijn, mits radiatoren dan nog voldoende warm water krijgen. Paar leidingen misschien verzwaren, en nog beter inregelen. Paar leidingen nog voorzien van extra mantel isolatie.

Tot nu toe wel aardig tevreden dus. Wel veel veel grotere ingreep dan met cv, en toch wat stress over de gok “gaat dit wel goedkomen?”, wat vinden buren van ufo op het dak?, etc.

Zelf beetje handig zijn en redelijk snappen hoe het werkt en kunnen rekenen helpt ook.

So far so good. Dank voor alle inzet op het forum!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljz9mLoYLSRU90CbGTtzmo1BwO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JVsJHBzPUfmTa3s3YXtMN1X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7KlatdPcsqnti-BVmvy75PbL-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11hawqS7xSTwdGZJA3RgiCZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI8XD5Ainy2yoFJjrDgf_xcquSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD8MJ3f5wFqn79rVSsMMgXpk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7KgYxcnA9AEw2PdtqKSf34TqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1eSrvei58MxDz7JBaCJpiKI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:18
Schaaferr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Ja precies die schuim/rubber blokjes heb ik nu en lijken goed te werken. De bb zelf staat al op veren dus die heb je niet extra nodig.
Ik zou nooit een warmtepomp plaatsen op een dakkapel waar men onder slaapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:13
Dbm12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:44:
Ik ben bezig met meerdere offertes opvragen voor een Sparrow voor zowel SWW als verwarming.
Een korte vraag waar ik niet uitkom en na mijn offertegesprek met Coolblue ook geen duidelijk antwoord op kreeg is of de backup heater die in de interne binnenunit zit zowel gebruikt kan worden voor SWW als verwarming. Coolblue gaf aan dat hij als het goed is alleen voor SWW zal zijn.

Op https://www.weheat.nl/producten/overig/binnenunit zie ik het volgende staan:

[...]

Maar daar staat dus niet expliciet dat de backup heater voor beide of slechts voor SWW of verwarming is.

Reden voor de vraag is dat ik met mijn eigen berekeningen tot -8 op basis van historisch gasverbruik (tot 8 jaar terug) het moet redden met 5.4KW. Maar voor mijn gemoedsrust zou ik het fijn vinden als de backup heater dan wel SWW als verwarming kan bijspringen voor die gevallen dat het nog eens kouder wordt in Nederland.

Iemand hier ervaring/kennis van?
Veel installateurs bieden niet standaard de voorgemonteerde binnen units aan van weheat (en sommige helemaal nooit volgens mij), daar zit de BUH in zowel SWW als CV circuit. Als alternatief zet je installateur dan een compact binnenunit en draaien ze een 3kw element in je boilervat die als backup kan dienen, aangestuurd op je printplaatje van je compacte unit. Dit om kosten te besparen.

Als prijs de prioriteit heeft (en dat is vaak het geval) dan bieden wij ook deze manier aan, maar we bespreken wel de voor en nadelen van de 'grote binnenunit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02 12:06
wbdj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:11:
Hierbij ook mijn ervaringen, FE Blackbird, 300l boiler, 100l buffer, aan-/uit zoneregeling, installateur Atlas Power.

Situatie: hoekhuis uit 1900, omg. Utrecht, ca 200m2, redelijk nageisoleerde muren+dak+vloer+HR++ glas (maar kan altijd beter). BG vvw, slaapkamers radiatoren, Evohome zonesysteem. Gasverbruik ooit 2700m3 (alle kamers stevig warm), maar na zoneregeling, verlaging slaapkamer temperatuur, verlaging BG temperatuur, BG airco L/L warmtepomp, bezwaren gas, naar 1200m3 gebracht. Oud huis, dus altijd nog meer te doen aan isolatie en kierdichting, etc.

Rehema Calenta ketel uit 2010 was aan vervanging toe (storingen+resets nodig). Keuze: nieuwe ketel, hybride, FE WP? Beleid overheid wisselend, adviezen installateurs zeer wisselend, veel nonsense in omloop, dan zelf nadenken en onderzoeken: NL 2050 moet van gas af dus op tijd beginnen, WP techniek al decennia oud en bewezen, nieuwe systemen steeds beter, hybride is soort noodgreep tussenfase met dubbele techniek die je zou kunnen overslaan, gas toenemend duurder, etc. Veel zonnepanelen, dus WP extra interessant na 2027 ivm wegvallen saldering. Diverse oplossingen tegen het licht gehouden, vond Weheat interessant vanwege innovatieve product, dakopstelling, flink vermogen, 4G, made in+for NL, potentiele nieuwe features voor NL markt (dynamisch tarief), relatief scherpe prijs (vlg met zware Panasonic etc). Via Weheat site aantal installateurs gesproken (sommige geen reactie). Advies was overal direct FE te gaan (nieuwe CV ketel zou uiteraard ook deur naar andere partijen weer open zetten). Veel gelezen, tweakers, youtubes gekeken, Groene nerds etc, en overtuigd geraakt dat FE kan, ook in oud huis met radiatoren (ok, minder goed dan in nieuwbouw, zelfde geldt voor cv). Gekozen voor partij met veel ervaring met dit product, zeer goed telefonisch meedenken met oplossing, bevlogen, overtuigend, relatief lokale installateur (een monteur woont op 15 km), scherpe prijs, goed opvolgen van offerte traject: Atlas Power. Schouw deden ze week na accorderen offerte, met 2 personen, duidelijk ervaren professionals, zeer geinteresseerd, ze namen genoeg tijd maar ook tijdsefficient (van A tot Z gedetailleerd doorlopen plan, nameten ruimte, foto’s van dak, route plaatsen pomp, route buizen, installatie ruimte, details, meterkast, etc). Na schouw werden paar kleine dingen gewijzigd/toegevoegd, prijs hetzelfde, geen gedoe.

Installatie mid december, twee volle dagen. Eerste dag 4 man (2 ervaren, 2 minder ervaren met Weheat nog), tweede dag 2 man (1 ervaren, 1 minder ervaren). Stevige klus, vergeleken met vervangen CV ketel door enkele monteur in ochtendje. Dakplaatsing Blackbird vergeleken met monoblock naast huis kost installateurs ook zeker wat meer tijd.

Blackbird staat op lange dakkapel, zeer goed zelf bereikbaar met laddertje via aanbouw, dus ik kan er zelf makkelijk bij indien nodig. Atlas plaatste op rubber tegels met daarop betontegel. Leidingen zijn 32mm kunststof met isolatie, door het oude rookgaskanaal getrokken, dus geen hak-/breekwerk nodig.

Alles weer aangesloten op bestaande afgifte systeem, water koud/warm, extra electra groepen geplaatst, geactiveerd, getest, app geinstalleerd, uitleg gekregen. Team gaf duidelijk uitleg wat er ging gebeuren, stelde op juiste moment vragen en heeft alles keurig netjes achtergelaten, dozen, oude ketel etc allemaal netjes afgevoerd. Gasleiding kraan dicht en ook netjes afgedopt. Opvolgbelletje gekregen de dag erop, netjes. Wel druk in die branche geloof ik, ivm eindejaarsrun op warmtepompen en gebrek aan ervargen installatiecapaciteit. Technisch personeel is schaars. Veel ex-zonnepaneel technici, met electrische/IT skills (en dak!), maar minder hydraulische skills. ISDE subsidie eind december aangevraagd maar nog niet binnen.

Paar dingen hebben nog mijn opvolgaandacht, net als meer hier op het forum. Verwarming: het werkt! SWW prima, verwarming ook ok, maar trager dan met cv, te verwachten. Brom/geluid: waarneembaar binnen bij hogere vermogen en lage buitentemperatuur, brom werd erger met dubbele beton tegel eronder, en ook erger met alleen de rubber tegel. Nu minder brom na goed waterpas zetten met wat rubber matjes. Ik kan er prima onder slapen, mini brom maar (de airco buitenunit is ander verhaal, daar zou ik niet onder kunnen slapen, zitten ook veren en tegels onder). Na defrost stampt de Blackbird direct op 100% flink door, maar brom geluid binnen is acceptabel voor nu (misschien nog wat te tweaken). Blaasgeluid buiten valt echte reuze mee en op warme dagen als iedereen buiten zit waarschijnlijk weinig lasturen en nauwelijks geluid. Verbruik: hoger dan verwacht, 30-40kWh of meer op koude dagen (airco L/L nu uit, cv weg, dus 100% weheat) en ik heb wat hoge stooklijn (lagere COP) ivm gesloten mengverdeler en radiatoren. Eens kijken hoe verbruik het over stookseizoen/jaar gaat, vergeleken met gas. Ben wel benieuwd hoe het met -10C gaat (koud vermoed ik) en met -20C (houtkachel aan of hotel in).
Toestelregeling: aan-/uit met (hogere) stooklijn, ivm radiatoren en zoneregeling. Blackbird draait relatief kalm erop, geen start-stops, redt het met moduleren. Zoneklep vvw en mengverdeler met pomp (70W vrijwel continu) zitten er nog in en beperken de flow wat (is al veel over geschreven op dit forum). Dunne 15mm leidingen naar enkele radiatoren ook beperkend (vervangen geen optie nu), maar wordt uiteindelijk wel warm, voornamelijk radiator met domme thermostaatknop ipv evohome HR92 thermostaatknop (teveel dicht). Soms gesuis door radiator thv de thermostaatknop, beetje dichtdraaien helpt. Misschien na de winter met Atlas toch conversie naar open verdeler zonder pomp, lagere stooklijn, mits radiatoren dan nog voldoende warm water krijgen. Paar leidingen misschien verzwaren, en nog beter inregelen. Paar leidingen nog voorzien van extra mantel isolatie.

Tot nu toe wel aardig tevreden dus. Wel veel veel grotere ingreep dan met cv, en toch wat stress over de gok “gaat dit wel goedkomen?”, wat vinden buren van ufo op het dak?, etc.

Zelf beetje handig zijn en redelijk snappen hoe het werkt en kunnen rekenen helpt ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Klinkt als een goede ervaring. Bij mij hebben die schuim blocks de situatie dus beter gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom hier niet gekozen voor een buitendeel op de grond in de hoek, waar nu de ladder staat ongeveer? Denk op den duur dat te daarmee meer tevreden was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Interessant, dank je. Of hij een goed punt heeft dat is de vraag. Kun je het op zelfs 40 graden zetten zoals hij aan het begin suggereert? Lange reactie coming in. Of skip naar mijn conclusie.

Hij zegt dat

1) De ziekte komt weinig voor met als bron thuis. Dit kan echter prima onderrapportage zijn, omdat de symptomen heel mild kunnen zijn en lijken op griep. Dat wil niet zeggen dat het voor jou of een ander niet dodelijk kan zijn door leeftijd of (onwetend) immuun gecompromitteerd zijn. Lijkt me daarom een drogreden.

2) Hij zegt dat de bacterie veel gevonden wordt en dat het om de hoeveelheid gaat. Dat klopt en is me bekend, en daar zijn de maatregelen en vereisten (!) juist voor bedoeld. Zie mijn post waar Stefannn op reageerde: Desembrood in "Weheat warmtepompen"

Hij geeft verdere uitleg over punten die ook in mijn post terugkomen. Dat groei afhangt van stilstand en temperatuur. Hij zegt dat temperatuur te controleren is. En stilstand hangt van factoren af zoals doorstroomverwarmer (geen stilstand) of warmwatertank (stilstaand warm water) en verbruik.

Vanzelfsprekend wordt in een gezin veel verbruikt. Ben je alleenstaand en gebruik je voor een alleenstaande normaalgesproken ook nog weinig warm water (zoals ik), dan moet je meer oppassen en bewust kranen gebruiken die anders te lang stilstaan.

3) Hij zegt dat er voor huishoudelijk gebruik geen regulering rond minimale temperatuur is. Dat is echter in de UK, bij ons in NL is dit er wel.

4) Hij toont dat legionella onder 20 niet groeit, daarboven wel en uiteindelijk langzamer of niet meer groeit bij nog hogere temperaturen. Dit gaf ik ook aan in mijn post. Hij houdt echter iets andere waarden aan. Echter niet voor niets is in NL de normale vereiste 60 graden bij woning met circulatieleiding of 55 zonder. Pas dan weet je zekerder dat het voldoende afsterft.

Hij toont dat het boven de 50 al 90% afsterft in 2 uur. Het gaat om die 10%. Die is hitteresistenter. Gaat niet dood bij 50 graden of pas na veel langere tijd. Bij 55 is het 90% in 20 minuten en 100% in 5 tot 6 uur. Bij 60 graden 90% in 2 minuten en 100% in 30 minuten. Etc. Daarom wordt ook 55 als minimum aangehouden in NL, en als je dat niet constant haalt die 60 graden eens per week 20 minuten (blijft minimumvereiste echter, vaker is beter). Anders overleeft er teveel.

5) Verbranding: Hij geeft aan dat in douchekoppen het meeste wordt aangetroffen door de 37 graden daar. Dit is natuurlijk lokaal en door menging met koudwater. Daarna toont hij hoe gauw je verbrand bij hogere temperaturen. Maar dat is bij een douchekop of badmengkraan vanzelfsprekend meestal alleen in de warmwaterleiding zelf. Bij andere kranen wil je wel 55 of 60 kunnen halen, sterker nog dat moet in NL en dat heeft ermee te maken dat daarmee de hele leiding zo vrij mogelijk blijft van legionellagroei. Dat heet water verbrandingsgevaar geeft, want dit is zijn punt, wil niet zeggen dat het niet vereist is zulk heet water in de leidingen en uit de kraan te kunnen krijgen.

6) Kosten & efficiënte. Dit is iedereen en zeker hier inderdaad bekend.

7) Ah kijk. Zoals in mijn post aangegeven, moet je inderdaad toch oppassen. Als je zelf ouder bent, bezoek krijgt dat ouder is of een minder immuunsysteem heeft. Of, mijn toevoeging, met de nieuwe bewoners die jouw systeem inclusief bewoners in de leidingen en tank krijgen. Daarmee komen we terug op: je neemt simpelweg een risico.

8] Zegt dat 50 graden de standaard instelling is. Dit is opnieuw in de UK. In Duitsland zou het bijvoorbeeld 55 zijn omdat zij net als NL wel minimale vereisten hebben.

9) Zegt dat 40 graden theoretisch het minimum is. Maar ook dat je tot 49 graden beter wel bewust kunt zijn van anti-legionellaruns. Die daar niet en in NL dus verplicht zijn waardoor 'bewust zijn van' net even een te lage vereiste is.

10) Ah, toch wel soms 60 graden door je leidingen voor een paar minuten. Mijn punt in de tweede post https://gathering.tweaker...message/81284046#81284046. Echter hoeft dit van hem maar een keer per jaar of na vakantie. Vergeet daarbij biofilm (kalk etc) en doet alsof het alles afdoodt, maar als het er eenmaal zit is het niet zomaar weg met een keertje doorspoelen. Vandaar de NL vereiste van 55 graden aan het tapwaterpunt. Niet een keer per jaar maar het hele jaar door.

11) Zegt dat 60 graden voor legionella run niet nodig is, 50 is voldoende want doodt legionella. "Hangt af van hoe lang je het wilt draaien en hoeveel je wilt doden". Even los van het feit dat hier in NL vereisten voor zijn.. 10% leeft nog na 2 uur zegt hij zelf. Die populatie groeit weer. Is hitteresistenter want heeft vorige week 50 graden overleeft, en dus overleeft de week erop misschien wel een hoger percentage? En dat komt dan je leidingen in en groeit ook daar. Herhaal en herhaal tot het overal zit. Nee die minimale 60 graden om het in minimaal 20 minuten echt af te doden in je warmwatertank zoals vereist in NL, is echt niet voor niets.

12) Ook hier "we suggest" tegenover NL "u moet hieraan voldoen". "You'll be fine at 50 degrees".. Toont grafiek waarin hun aanbeveling is 60 graden minimaal bij 25% verbruik van het opgeslagen water per dag, dan 55 graden tot 37,5% verbruik van het opgeslagen water, en dan 50 graden bij tot 75% verbruik. En nog lager met anti-legionellacycle vanaf 50% verbruik. Oh maar als je kwetsbaar bent, dan toch zonder of met anti-legionellacycle altijd 60 graden ipv. 55 tot 37,5% verbruik, 55 graden ipv. 50 tot 75% verbruik, en pas 50 graden bij 100% verbruik.

Weer zonder naar de rest van de leidingen te kijken in dit verhaal.

De NL regulering komt best in de buurt van hun non-risicovolle suggesties, met de minimale 55 graden en daaronder minimaal wekelijkse desinfectie run.

13) Lagere temperatuur is betere COP en lagere rekeningen 'zonder extra legionella risico' zolang je stilstaand water voorkomt en ongebruikte WC's doorspoelt. En die van hem staat op 45 graden zonder anti-legionellacycle. Tja.

Conclusie:
Niks echt nieuws dus behalve verschil in regulering UK en NL waarbij NL strenger is.

Het leunt in principe volledig op zijn punt dat ziekte er niet zo vaak van komt (onderrapportage zeer mogelijk, drogreden en je weet nooit of jij er toevallig wél aan overlijdt). En je dus risico kunt nemen (behalve dan in uitzonderingen waar jij of je gasten of nieuwe bewoners onder kunnen vallen..). En of ja je kunt maar beter een gezin zijn dat voldoende water verbruikt (en dus niet toevallig minder douchen of alleenstaand zijn ofzo).

Ik vind het geen sterk verhaal en eigenlijk zegt hij niks anders dan wat ik al postte. Maar hij komt tot een andere beslissing omdat hij een andere risico-inschatting maakt en in de UK woont waar onze minimale vereisten in NL niet gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Boilervat 300 liter op verhoging plaatsen

Over twee weken wordt bij ons een blackbird en boilervat van 300 liter geplaatst. In de technische ruimte lopen ook dikke ventilatiebuizen. Als het boilervat ervoor komt te staan, komt het voor mijn gevoel ver de ruimte in wat ik niet zo mooi vind. Nu zat ik te denken om het boilervat op een stevig plateau te plaatsen met poten die ik over de ventilatiebuis heen kan zetten zodat het boilervat toch tegen de want komt. Zijn daar bezwaren tegen en heeft iemand dat misschien ook al eens gedaan? Zijn er eventueel ook onderstellen voor te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Schaaferr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:08:
[...]
Bij mij hebben die schuim blocks de situatie dus beter gemaakt.
Die dikkere of die Wagner, of beide? Zelf gekocht (link?) of via Atlas? Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Technician- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Waarom hier niet gekozen voor een buitendeel op de grond in de hoek, waar nu de ladder staat ongeveer? Denk op den duur dat te daarmee meer tevreden was geweest.
Voorkeur voor op dak, houden we meer tuin over. Wel een gok met geluid (in tuin of aan gevel ook als ik andere fora lees)

[ Voor 10% gewijzigd door wbdj op 11-01-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-10 19:25
HarmPeters69 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:36:
[...]

@illuvattarr Ik heb geen advies voor een stooklijn en deze is volgens mij ook niet nodig icm T6. De WP wordt aangestuurd door gewenste aanvoertemp die van T6 komt, bij mijn weten. In ons geval is dit vrijwel een vlakke lijn (als gewenste kamertemp constant is en buitentemperatuur constant). Zie jij wel fluctuaties bij gebruik T6?
Ja bij mij zag ik de afgelopen weken rare dingen met de T6. Er worden vaak te hoge temperaturen gevraagd, of de warmtepomp blijft gewoon doorstoken op 100% terwijl de gewenste temperatuur bereikt is. Ik zag bijvoorbeeld vandaag dat er een temperatuur van 46 graden werd gevraagd om de binnentemp van 19.5 vast te houden met 0.5 graden buitentemperatuur. En gister werd er 33 graden gevraagd om 20 graden vast te houden met dezelfde buitentemperatuur. Dus allemaal van zo'n vreemde situaties. Wel alleen op koude dagen bij minder dan ongeveer 3/4 graden. Dan lijkt de thermostaat te vergeten dat ie op opentherm werkt bij vloerverwarming, en stookt ie vaak veel te lang door op 100%. Op wat warmere dagen werkt het wel prima, dan moduleert ie goed terug naar 300-400w met hoge cop.

[ Voor 13% gewijzigd door illuvattarr op 12-01-2025 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:33
Dbm12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:44:
Reden voor de vraag is dat ik met mijn eigen berekeningen tot -8 op basis van historisch gasverbruik (tot 8 jaar terug) het moet redden met 5.4KW. Maar voor mijn gemoedsrust zou ik het fijn vinden als de backup heater dan wel SWW als verwarming kan bijspringen voor die gevallen dat het nog eens kouder wordt in Nederland.

Iemand hier ervaring/kennis van?
Hier speelt ook een persoonlijke voorkeur. Als je met 100% van de allerkoudste dagen door wil komen zonder ook maar iets van “extra aandacht” dan moet je overdimensioneren.

Als het je enkel om de gemoedsrust en extreme gevallen gaat dan is het voldoende om 1 of 2 straal kacheltjes van 3kW aan te schaffen. Die kosten minder dan 100 euro. Werkt echt prima als oplossing voor extreme gevallen. Extra electriciteit kosten zijn nihil omdat je ze vrijwel niet zal gebruiken.
Daarbij werkt je warmtepomp efficiënter als die “niet zwaarder is dan noodzakelijk” is want met name in het voor en naseizoen zal die dan langer stabiel op het laagste modulatie nivo kunnen draaien in plaats van aan/uit te gaan moeten regelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
illuvattarr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:49:
[...]

Ja bij mij zag ik de afgelopen weken rare dingen met de T6. Er worden vaak te hoge temperaturen gevraagd, of de warmtepomp blijft gewoon doorstoken op 100% terwijl de gewenste temperatuur bereikt is. Ik zag bijvoorbeeld vandaag dat er een temperatuur van 46 graden werd gevraagd om de binnentemp van 19.5 vast te houden met 0.5 graden buitentemperatuur. En gister werd er 33 graden gevraagd om 20 graden vast te houden met dezelfde buitentemperatuur. Dus allemaal van zo'n vreemde situaties. Wel alleen op koude dagen bij minder dan ongeveer 3/4 graden. Dan lijkt de thermostaat te vergeten dat ie op opentherm werkt bij vloerverwarming, en stookt ie vaak veel te lang door op 100%. Op wat warmere dagen werkt het wel prima, dan moduleert ie goed terug naar 300-400w met hoge cop.
Euh misschien veel defrostst en is dit vermogen niet gewoon nodig?
Zou mooi zijn als je nu nog op 30% door kun kabbelen. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-10 12:46
Pandabeer35 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:59:
[...]

@Kirvis hoe stel je dat in op de Toon? Krijg volgende week een BB en heb een rooted Toon hangen die ik in OT wil aankoppelen
Je gaat in het standaard menu van Toon naar de “Instellingen —> Verwarming” en klikt dan op het pennetje naast “Verwarmingsinstallatie”. Dan selecteer je de optie “Handmatig” en kan je de waardes aanpassen.

Dan zie je het volgende scherm en daar kan je de max temp instellen en de opwarmsnelheid.

Ik zou m hier op de max instellen voor de huidige buitentemperatuur (proefondervindelijk uit te vogelen door de stooklijn in te stellen), anders gaat ie alsnog meteen naar de max die je hier instelt.

Helaas kan je niet lager dan 1 graad per uur instellen, want voor een systeem met warmtepomp en vvw is dat nog aan de snelle kant. Heb geprobeerd dit aan te passen in de template via SSH toegang tot mijn geroote toon maar helaas pakt ie dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS0K6hzkOnKqhDQOrJ_T8fKq-G0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UExkpKH8cj1jAt7mRbxpi6SU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
Desembrood schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Interessant, dank je. Of hij een goed punt heeft dat is de vraag. Kun je het op zelfs 40 graden zetten zoals hij aan het begin suggereert? Lange reactie coming in. Of skip naar mijn conclusie.

Hij zegt dat

1) De ziekte komt weinig voor met als bron thuis. Dit kan echter prima onderrapportage zijn, omdat de symptomen heel mild kunnen zijn en lijken op griep. Dat wil niet zeggen dat het voor jou of een ander niet dodelijk kan zijn door leeftijd of (onwetend) immuun gecompromitteerd zijn. Lijkt me daarom een drogreden.

2) Hij zegt dat de bacterie veel gevonden wordt en dat het om de hoeveelheid gaat. Dat klopt en is me bekend, en daar zijn de maatregelen en vereisten (!) juist voor bedoeld. Zie mijn post waar Stefannn op reageerde: Desembrood in "Weheat warmtepompen"

Hij geeft verdere uitleg over punten die ook in mijn post terugkomen. Dat groei afhangt van stilstand en temperatuur. Hij zegt dat temperatuur te controleren is. En stilstand hangt van factoren af zoals doorstroomverwarmer (geen stilstand) of warmwatertank (stilstaand warm water) en verbruik.

Vanzelfsprekend wordt in een gezin veel verbruikt. Ben je alleenstaand en gebruik je voor een alleenstaande normaalgesproken ook nog weinig warm water (zoals ik), dan moet je meer oppassen en bewust kranen gebruiken die anders te lang stilstaan.

3) Hij zegt dat er voor huishoudelijk gebruik geen regulering rond minimale temperatuur is. Dat is echter in de UK, bij ons in NL is dit er wel.

4) Hij toont dat legionella onder 20 niet groeit, daarboven wel en uiteindelijk langzamer of niet meer groeit bij nog hogere temperaturen. Dit gaf ik ook aan in mijn post. Hij houdt echter iets andere waarden aan. Echter niet voor niets is in NL de normale vereiste 60 graden bij woning met circulatieleiding of 55 zonder. Pas dan weet je zekerder dat het voldoende afsterft.

Hij toont dat het boven de 50 al 90% afsterft in 2 uur. Het gaat om die 10%. Die is hitteresistenter. Gaat niet dood bij 50 graden of pas na veel langere tijd. Bij 55 is het 90% in 20 minuten en 100% in 5 tot 6 uur. Bij 60 graden 90% in 2 minuten en 100% in 30 minuten. Etc. Daarom wordt ook 55 als minimum aangehouden in NL, en als je dat niet constant haalt die 60 graden eens per week 20 minuten (blijft minimumvereiste echter, vaker is beter). Anders overleeft er teveel.

5) Verbranding: Hij geeft aan dat in douchekoppen het meeste wordt aangetroffen door de 37 graden daar. Dit is natuurlijk lokaal en door menging met koudwater. Daarna toont hij hoe gauw je verbrand bij hogere temperaturen. Maar dat is bij een douchekop of badmengkraan vanzelfsprekend meestal alleen in de warmwaterleiding zelf. Bij andere kranen wil je wel 55 of 60 kunnen halen, sterker nog dat moet in NL en dat heeft ermee te maken dat daarmee de hele leiding zo vrij mogelijk blijft van legionellagroei. Dat heet water verbrandingsgevaar geeft, want dit is zijn punt, wil niet zeggen dat het niet vereist is zulk heet water in de leidingen en uit de kraan te kunnen krijgen.

7) Ah kijk. Zoals in mijn post aangegeven, moet je inderdaad toch oppassen. Als je zelf ouder bent, bezoek krijgt dat ouder is of een minder immuunsysteem heeft. Of, mijn toevoeging, met de nieuwe bewoners die jouw systeem inclusief bewoners in de leidingen en tank krijgen. Daarmee komen we terug op: je neemt simpelweg een risico.

8] Zegt dat 50 graden de standaard instelling is. Dit is opnieuw in de UK. In Duitsland zou het bijvoorbeeld 55 zijn omdat zij net als NL wel minimale vereisten hebben.

9) Zegt dat 40 graden theoretisch het minimum is. Maar ook dat je tot 49 graden beter wel bewust kunt zijn van anti-legionellaruns. Die daar niet en in NL dus verplicht zijn waardoor 'bewust zijn van' net even een te lage vereiste is.

10) Ah, toch wel soms 60 graden door je leidingen voor een paar minuten. Mijn punt in de tweede post https://gathering.tweaker...message/81284046#81284046. Echter hoeft dit van hem maar een keer per jaar of na vakantie. Vergeet daarbij biofilm (kalk etc) en doet alsof het alles afdoodt, maar als het er eenmaal zit is het niet zomaar weg met een keertje doorspoelen. Vandaar de NL vereiste van 55 graden aan het tapwaterpunt. Niet een keer per jaar maar het hele jaar door.

11) Zegt dat 60 graden voor legionella run niet nodig is, 50 is voldoende want doodt legionella. "Hangt af van hoe lang je het wilt draaien en hoeveel je wilt doden". Even los van het feit dat hier in NL vereisten voor zijn.. 10% leeft nog na 2 uur zegt hij zelf. Die populatie groeit weer. Is hitteresistenter want heeft vorige week 50 graden overleeft, en dus overleeft de week erop misschien wel een hoger percentage? En dat komt dan je leidingen in en groeit ook daar. Herhaal en herhaal tot het overal zit. Nee die minimale 60 graden om het in minimaal 20 minuten echt af te doden in je warmwatertank zoals vereist in NL, is echt niet voor niets.

12) Ook hier "we suggest" tegenover NL "u moet hieraan voldoen". "You'll be fine at 50 degrees".. Toont grafiek waarin hun aanbeveling is 60 graden minimaal bij 25% verbruik van het opgeslagen water per dag, dan 55 graden tot 37,5% verbruik van het opgeslagen water, en dan 50 graden bij tot 75% verbruik. En nog lager met anti-legionellacycle vanaf 50% verbruik. Oh maar als je kwetsbaar bent, dan toch zonder of met anti-legionellacycle altijd 60 graden ipv. 55 tot 37,5% verbruik, 55 graden ipv. 50 tot 75% verbruik, en pas 50 graden bij 100% verbruik.

De NL regulering komt best in de buurt van hun non-risicovolle suggesties, met de minimale 55 graden en daaronder minimaal wekelijkse desinfectie run.

13) Lagere temperatuur is betere COP en lagere rekeningen 'zonder extra legionella risico' zolang je stilstaand water voorkomt en ongebruikte WC's doorspoelt. En die van hem staat op 45 graden zonder anti-legionellacycle. Tja.

Conclusie:
Niks echt nieuws dus behalve verschil in regulering UK en NL waarbij NL strenger is.

Het leunt in principe volledig op zijn punt dat ziekte er niet zo vaak van komt (onderrapportage zeer mogelijk, drogreden en je weet nooit of jij er toevallig wél aan overlijdt). En je dus risico kunt nemen (behalve dan in uitzonderingen waar jij of je gasten of nieuwe bewoners onder kunnen vallen..). En of ja je kunt maar beter een gezin zijn dat voldoende water verbruikt (en dus niet toevallig minder douchen of alleenstaand zijn ofzo).

Ik vind het geen sterk verhaal en eigenlijk zegt hij niks anders dan wat ik al postte. Maar hij komt tot een andere beslissing omdat hij een andere risico-inschatting maakt en in de UK woont waar onze minimale vereisten in NL niet gelden.
Er is wel een ontwikkeling dat Nl regels gaat versoepelen omdat de thermische maatregelen eigenlijk niet zorgen dat Legionella non Pneumophila worden vernietigd.
Dat ziet men omdat gewoon een heel groot percentage van de monsternames overnorm hoeveelheden non pneumophila laat zien.
Deze bacterie leidt niet tot de veteranenziekte, dat is pneumophila.

De grenswaarde non-pneumophila is in NL heel laag zodat bijna elke instelling worstelt met overschrijdingen.
Er is discussie gaande om alleen nog de gevaarlijke variant te bemeteren en hierop extra maatregelen te nemen.

En die variant heb ik bijna nog nooit gemeten, behalve in gebouwen die bv een jaar leeg stonden en weer open gingen en eerst bemeterd werden.

Vind dit zo’n mooi rapport, hier staat exact in wat ik dacht en discussie over had met wateradvies bureaus die maar bleven strooien met spoelacties voor gebruikers, nog meer keerkleppen en aanpassingen, en niks hielp, dat gaat maar door.

https://tvvl.nl/wp-conten...Less-is-More-TM2-2024.pdf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-10 11:33
Beste tweakers, eerst even opmerken dat dit forum bijzonder nuttig is en alle posts en reacties bijzonder gewaardeerd worden! Mag ook geroepen worden.

Ik heb een vraag over het inregelen van de pomploze verdeler van de vloerverwarming.

Door op de verdeler de flowmeters in te regelen kan ik de inkomende temperatuur op de BlackBird afstellen. Hoe minder flow, hoe groter het verschil tussen de inkomende en uitgaande temperatuur. Als ik de flow verlaag, is de delta T hier omgeveer 3.5 graden. Als ik meer flow in de vloerverwarming inregel, dan gaat de delta T naar een graad of een halve graad.

Omdat ik niet thuis ben in de materie van warmteoverdracht en merk dat ik soms 'de verkeerde kant om denk', stel ik hier de vraag maar. Wat is een goede instelling hier? Zoveel mogelijk flow? Of een grotere delta T. Of ligt de waarheid ergens in het midden?

Groet,

Satefan

[ Voor 15% gewijzigd door Satefan op 12-01-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Desembrood schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Hij zegt dat

Conclusie:

En ook dank @Tijgerkracht: verhaal ook bekeken op YouTube.
Bovenstaande analyse van @Desembrood onderschrijf ik.

Daarmee voel ik me eigenlijk wel happy met “zonder beperking laten afkoelen” gecombineerd met 1x per 2 dagen legionella run naar 60 graden. Die is dan zeer zeker wel minimaal 20 minuten.

Met de kanttekening dat mijn douchewater in praktijk nooit te koud is. Dus ik weet vrij zeker dat het bovenste water in de boiler minimaal 40 graden is en dus ook minder dan 48uur geleden op 60 heeft gestaan.

Note: in mijn geval betreft het overigens een zonneboiler, geen weheat boiler (maar we kwamen hier vanwege de legionella onzekerheid op weheat). Dat betekent dat mijn boiler in de zomer veel veel vaker op 60 staat en dus jaarlijks een complete legionella reset krijgt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:06

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
Satefan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:02:
Beste tweakers, eerst even opmerken dat dit forum bijzonder nuttig is en alle posts en reacties bijzonder gewaardeerd worden! Mag ook geroepen worden.

Ik heb een vraag over het inregelen van de pomploze verdeler van de vloerverwarming.

Door op de verdeler de flowmeters in te regelen kan ik de inkomende temperatuur op de BlackBird afstellen. Hoe minder flow, hoe groter het verschil tussen de inkomende en uitgaande temperatuur. Als ik de flow verlaag, is de delta T hier omgeveer 3.5 graden. Als ik meer flow in de vloerverwarming inregel, dan gaat de delta T naar een graad of een halve graad.

Omdat ik niet thuis ben in de materie van warmteoverdracht en merk dat ik soms 'de verkeerde kant om denk', stel ik hier de vraag maar. Wat is een goede instelling hier? Zoveel mogelijk flow? Of een grotere delta T. Of ligt de waarheid ergens in het midden?

Groet,

Satefan
Van belang is met name een zo hoog mogelijke flow waarbij de retour temperatuur van de verschillende strings zo goed mogelijk gelijkwaardig zijn om te zorgen dat de ingestelde delta van de warmtepomp kan worden behaalt door de warmtepomp zelf. Delta regelt de warmtepomp niet de vloerverdeler.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
Satefan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:02:

Groet,

Satefan
Paar richtlijnen:
1/ “alle afnemers in je huis moeten naar dezelfde delta T”. Als je dus een radiator ergens hebt die een veel grotere delta T hebt moet je noodgedwongen de flow beperken om in de range van de radiator te komen.
Dit doe je omdat de retours allemaal bij elkaar gemengd worden en als je een retour van een “laag delta T afnemer” mengt met die van een “hoog delta T afnemer” dan heb je het input water van die “laag delta T afnemer” onnodig hoog opgestookt en dus onnodig slechtere cop.

2/ vervolgens is “hoe lager de delta T” hoe efficiënter. Want bij dezelfde gemiddelde temperatuur heeft een lage delta T een lagere input temperatuur en dus betere cop.

3/ maar…. De circulatie pomp gebruikt meer stroom als die harder moet pompen. Dus er is ook wel een maximum aan het streven naar lage delta T. Als je met 4000liter per uur zou willen pompen zou je een enorme druk moeten opbouwen. Druk gaat kwadratisch met de flow. Dus dat gaat gewoon niet.
Praktisch gezien is een delta T van 2 a 3 graden in voor & naseizoen en nu met deze vrieskou 5 a 7 graden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-10 16:07
Weet iemand de aansluitmaat van de CV leidingen van een Blackbird P80?
En waar kan ik de Blackbird P80 kopen zonder installatie. I.v.m dat wil ik zelf gaan doen.
En als er nog tips en tricks zijn dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.

Groeten Iggi

[ Voor 3% gewijzigd door Iggi op 12-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 14:08
Zijn er mensen hier die een Blackbird hebben laten plaatsen en hiervoor een vergunning hebben aangevraagd? Ik zag vanochtend twee aanvragen in de mail voorbij komen en was in de veronderstelling dat de BB vergunningsvrij is. Maar omdat hij hoger is dan 50cm, moet er blijkbaar toch een vergunning worden aangevraagd. Hij is hier al geplaatst, dus ik heb het redelijk benauwd. We moeten dan nu een vergunning aanvragen en als die wordt afgewezen hebben we een heel groot probleem.

We zijn hierop zowel door Weheat als de installateur(s) niet gewezen, terwijl blijkbaar in heel Nederland een vergunning moet worden aangevraagd als een warmtepomp op het dak geplaatst wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:29
M.ichel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:40:
Zijn er mensen hier die een Blackbird hebben laten plaatsen en hiervoor een vergunning hebben aangevraagd? Ik zag vanochtend twee aanvragen in de mail voorbij komen en was in de veronderstelling dat de BB vergunningsvrij is. Maar omdat hij hoger is dan 50cm, moet er blijkbaar toch een vergunning worden aangevraagd. Hij is hier al geplaatst, dus ik heb het redelijk benauwd. We moeten dan nu een vergunning aanvragen en als die wordt afgewezen hebben we een heel groot probleem.

We zijn hierop zowel door Weheat als de installateur(s) niet gewezen, terwijl blijkbaar in heel Nederland een vergunning moet worden aangevraagd als een warmtepomp op het dak geplaatst wordt
Staat hier al 4 jaar een warmtepomp op het platte dak en heb geen vergunning aangevraagd.
Buurman heeft 4 airco's hangen en ook allemaal zonder vergunning.
Weer wel van iemand die 2 airco's aan de voorgevel had gehangen en die had een probleem, moest verplaatst worden naar de zijkant van het hoekhuis

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
Iggi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:16:
Weet iemand de aansluitmaat van de CV leidingen van een Blackbird P80?
En waar kan ik de Blackbird P80 kopen zonder installatie. I.v.m dat wil ik zelf gaan doen.
En als er nog tips en tricks zijn dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.

Groeten Iggi
De aansluitmaat is 1 inch. Let bij zelfinstallatie op de aangescherpte regels van het RVO per 2025. Illegale in bedrijf stellingen via videobellen of bonnetjes via de mail worden per direct afgewezen. Doe dus zaken met partijen die jou hier wel op de juiste wijze mee kunnen ondersteunen.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 12-01-2025 13:01 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:45

Je moet natuurlijk zelf ook kijken wat er wel kan en mag.
Maar ik zou het zo laten en niets aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-10 12:58
stefandevries schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:00:
Hallo allemaal!

Ik heb een dynamisch energie contract. Vandaag zijn 's nachts de prijzen lager dan 's avonds. Ik en mijn partner hebben gedoucht toen de elektriciteit prijzen erg hoog waren. Ik zou daarom graag het boiler vat weer willen opwarmen wanneer de prijzen het laagst zijn (in dit geval s nachts rond 03:00 uur).

Iemand weet of dit kan?
Ik dacht dat Weheat ondertussen ook rekening hield met dynamische tarieven of is dat nog in de testfase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-10 17:02

Ik had via https://omgevingswet.overheid.nl/home vergunningcheck gedaan. Er wordt heel snel geadviseerd om bij je gemeente te informeren. Hangt dus ook sterk van je gemeente af.

Edit: er zijn div. aandachtspunten: o.a. geluidsniveau op erfgrens, hoogte van dak, (zag ergens grens 5 meter?). gaan er wijzigingen plaatsvinden aan de draagconstructie.

[ Voor 8% gewijzigd door RNacoustics op 12-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een slordige installatie met al die kunststof buis .
Ik zou mijn kapot schamen als ik zelf zo iets zou maken .
En ook nog automatische ontluchters met een propaan toestel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
Herw76 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:01:
[...]

En de koppelingen waren ook in de aanbieding welke de flow onnodig beperken. Daar zijn buigijzers voor te koop. Dus advies: zet de automatische ontluchters na ontluchten dicht!

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 12-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:25

Jan2023

KISS

Schaaferr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:01:
ik heb 6 maanden niet kunnen slapen
In mijn slaapkamer wegens geluid van de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.

Deze post niet om Atlaspower en Weheat af te zeiken, maar wel als waarschuwing en te lering om bij jullie installaties geluid te voorkomen.

Hier mijn situatie en de tijdslijn:

Maart - Augustus 2024 ik heb mijn jaren 70 hoekwoning volledig gerenoveerd en naar energielabel A+++ gekregen. Er zijn dakkapellen en een uitbouw geplaatst. Woning is nu gasloos.

Omstreeks mei 2024 contact gezocht met Weheat wegens goede recensies in dit topic. Ik werd doorverwezen naar hun geronomeerde installateur AtlasPower.

In Juni begonnen met de schouw door Atlaspower. Er waren uiteindelijk 3 afspraken nodig om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens de schouw was de constructie van de dakkapel goed zichtbaar voor atlaspower zodat de sitautie goed beoordeeld kon worden. Ik heb duidelijk om advies gevraagd: "ik ga in de dakkapel slapen, kan de 8 kW blackbird op het dak geïnstalleerd worden zonder dat ik deze hoor en last krijg van geluid/trillingen" . Er werd mij uitgelegd dat de bb de allerstilste warmtepomp is en dat ik er echt geen last van zou hebben. Ze hadden goede ervaringen het plaatsen van de bb op dit soort dakkapellen.

Omstreeks juni/juli is het traject van installatie begonnen. Ik denk dat er 10 afspraken zijn geweest voordat de Blackbird gestart kon worden. Er was een verkeerd boilervat geleverd (Inventum 300l, terwijl ik Weheat 300l had) besteld. Afspraken werden geannuleerd. Voor sommige afspraken was niet met voldoende tijd ingepland. Situatie tijdens de nieuwe afspraak was anders dan dat was aangenomen waardoor ze niet genoeg tijd hadden. Verkeerde materialen mee, etc. Al met al hele goede bedoelingen en alles is uiteindelijk gelukt, maar deze periode kostte mij veel energie.

Onstreeks augustus 2024 1e startup van de full electric 8 kW blackbird met 300l boilervat en 50l buffervat. Gelijk enorm lawaai, alsof er een vrachtwagen met uitlaat stond te bulderen in mijn slaapkamer. De werknemers van Atlaspower verzekerden me dat dit alleen met de startup en lucht in het systeem te maken had. Echter het geluid bleef aanhouden. Vanaf 40% compressor vermogen, en bulderend hard tijdens de 100% sww run. Het was mij duidelijk dat er geluidskoppeling was tussen de bb buitenunit en mijn dak. Het kostte echter veel moeite om atlaspower te overtuigen.

Periode augustus 2024 tot en met januari 2025. Tientallen keren contact gehad met atlaspower. Er zijn tientallen afspraken geweest. Afspraken werden verzet, afgezegd, ploegen moesten op vrijdag naar Friesland, Flevoland, en belden mij dan af omdat het te ver was. Verzetten de afspraak op naar zaterdag waar ze weer te druk waren, en kwamen uiteindelijk op zondag opdagen. Heel weekend verpest!

Er moest een thermostaat geïnstalleerd worden, dit heeft uiteindelijk 4 afspraken gekost omdat ze de verkeerde thermostaat hadden meegenomen (3x dezelfde) en uiteindelijk nog 2x teruggekomen om hem goed in te stellen. Er is een lekkage aan het buffervat geweest. De binnen unit is vervangen. De inlaat combinatie was verkeerd geïnstalleerd en lekte op mijn gloednieuwe vloer en gestucte muren 3x voor teruggeweest. 2x teruggeweest om leidingen beter te beugelen en isoleren. Ook een stuk of 5 keer teruggeweest voor het geluid.

Het vervelende was dat iedereen ook voor afzonderlijke dingen kwam. Degene die voor het geluid kwam kon niet naar de thermostaat kijken. En degene die voor het geluid kwam niet naar de inlaat combinatie etc. Daarom deze periode tot vermoeiens toe met Atlaspower aan het bellen en mailen geweest en veel dagen vrij genomen van werk om atlaspower te kunnen ontvangen. Erg vervelend als ze dan niet op kwamen dagen!

Aan het geluid werd het volgende gedaan:
1. Stond eerst op 4 rubberen blokjes
2. Uiteindelijk een rubberen mat en betonnen tegel geplaatst onder de rubberen blokjes. Dit lostte het probleem niet op
3. Ik ben daarna zelf het dak opgeweest met iemand van Atlaspower. Geconstateerd dat de veren onder de bb buitenunit in het rubberen blokje zakte waardoor de schuimen behuizing van de bb contact maakte met de rubberen tegel. Zo ontstond de koppeling tussen en dak en de buitenunit en daardoor het geluid.
4. Na meerdere weken wachten (4) heb ik nu 4 hardere blokjes gekregen en zojuist tussen de veren van de bb en de rubberen blokken geplaatst. De veren kunnen nu weer vrij bewegen, er is geen contact meer, geen geluid (althans zeer minimaal niet storend geluid boven de 80%, dat is acceptabel)

Zie foto,

Je ziet de manier van ondersteuning: rubber tegel - betontegel - rubber blok - schuim blok. de buitenunit staat nu vrij. Let bij jullie installatie op dat ze het zo installeren! Of iig stevige big blocks gebruiken waarbij de schuimen behuizing geen contact maakt met de blocks.

Weheat hierin: meerdere keren gebeld. Elke keer te horen dat ik gewoon met de installateur dit moest oplossen. Ik gaf aan dit te begrijpen immers ik heb de aankoop bij Atlaspower gedaan en niet bij Weheat. Wel heb ik weheat gevraagd met de situatie mee te kijken en ze hebben beloofd dit te doen.

Ik heb ook wel het idee gehad dat weheat een aantal keer met atlaspower contact heeft gehad maar ik heb dit een hele vervelende periode gevonden. Atlaspower gaf aan dat ze weheat om een oplossing hadden gevraagd en dat hierover werd nagedacht en dat ik op een antwoord van weheat moest wachten. Weheat gaf aan dat ze atlaspower al hadden geïnstrueerd en dat de bal bij atlaspower lag. Deze periode heeft 6 maanden geduurd, belachelijk. Er zat soms 6 weken tussen een nieuwe afspraak.

In al die tijd ben ik snachts wakker geworden van het geluid in mijn logeerkamer op de 1e verdieping. En heb ik überhaupt niet geslapen in mijn master bedroom onder de dakkapellen.

Uiteindelijk ben ik zelf het dak opgegaan om de schuimen blokken te plaatsen. Toen atlaspower er was, was het slecht weer en konden zij het niet doen. Ik durfde het niet aan om op een nieuwe afspraak te wachten dus heb het zelf maar geplaatst

Goed klinkt allemaal vrij heftig of niet?

Hier ook even een positieve draai want dit is echt niet bedoeld om atlaspower en weheat in kwaad daglicht te zetten:
-alles is nu wel gewoon opgelost. Ik heb een stille warmtepomp die geen ruimte in neemt omdat hij op het dak staat en efficiënt draait
-atlaspower ondanks alle tegenslagen heeft me altijd vriendelijk te woord gestaan en is wel door blijven werken tot het was opgelost. Ondanks alle on handigheden hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik geloof dat er gewoon goede bedoelingen waren.
-na vele ervaringen in dit topic, gaat een Blackbird installatie meestal gewoon goed. Hier was het een stom samenspel door de dakconstructie in mijn dakkapel en de ondersteuning van de Blackbird die niet goed was. Weheat zal hier inmiddels van geleerd hebben. En zo niet laat ik ze in elk geval ook dit topic zien. Ik ben denk ik een uitzonderlijke situatie, en heb pech gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat jullie ook problemen gaan hebben!

Toevallig start jet een sww run op 100% en het geluid is stukken minder dan eerst. Maar ik hoor toch nog een brom. Ik denk toch reden om weheat een keertje langs te laten komen.

Ow, en als je je op de foto stoort aan het water op de gloednieuwe dakkapel, ik ook! Nog een puntje dat ik afhandel met de aannemer.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn post!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker veel haakse bochten in die installatie.

Heb je al een slangetje aan die inlaatcombinatie gedaan ?
Die gaat zo waterschade opleveren als die open gaat .

EDIT :
Nog even terug gelezen , inlaatcombinatie is verbeterd maak ik op uit je verhaal.

HULDE voor je positieve insteek !

Persoonlijk zou ik helemaal klaar zijn met dat bedrijf.
8)7

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Carboy54 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Mee eens en de koppelingen waren ook in de aanbieding welke de flow onnodig beperken. Daar zijn buigijzers voor te koop. Dus zet de automatische ontluchters na ontluchten dicht!
Wij maken alles met cv- buis en zoveel mogelijk buigen .
Het is een sport om zo veel mogelijk te buigen .
Buitenunit sluiten we aan met flex. slangen om geluid naar binnen te voorkomen .
En bij r290 altijd handontuchters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT_XYYZgsouxllJbabXKNm5J8QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwEonI5jQPC5QhAJbZhROmWN.jpg?f=fotoalbum_large

Installatie op dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
  • Laatst online: 04-10 14:08
RNacoustics schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ik had via https://omgevingswet.overheid.nl/home vergunningcheck gedaan. Er wordt heel snel geadviseerd om bij je gemeente te informeren. Hangt dus ook sterk van je gemeente af.

Edit: er zijn div. aandachtspunten: o.a. geluidsniveau op erfgrens, hoogte van dak, (zag ergens grens 5 meter?). gaan er wijzigingen plaatsvinden aan de draagconstructie.
Ja dat had ik gedaan, maar blijkbaar dus niet goed. In mijn geval is de maximale hoogte 10 meter. Daar komen we niet overheen. Geluidsdruk op de erfgrens is minimaal, in de tuin hoor je het sowieso niet en de buren kunnen binnen ook niks horen als hij op maximaal vermogen draait. Draagconstructie is ook ongewijzigd. Enige is dat het wel gedeeltelijk zichtbaar is vanaf de 'openbare ruimte' en dat is een ding waar ze hier heel moeilijk over doen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:23:
[...]

Hier speelt ook een persoonlijke voorkeur. Als je met 100% van de allerkoudste dagen door wil komen zonder ook maar iets van “extra aandacht” dan moet je overdimensioneren.

Als het je enkel om de gemoedsrust en extreme gevallen gaat dan is het voldoende om 1 of 2 straal kacheltjes van 3kW aan te schaffen. Die kosten minder dan 100 euro. Werkt echt prima als oplossing voor extreme gevallen. Extra electriciteit kosten zijn nihil omdat je ze vrijwel niet zal gebruiken.
Daarbij werkt je warmtepomp efficiënter als die “niet zwaarder is dan noodzakelijk” is want met name in het voor en naseizoen zal die dan langer stabiel op het laagste modulatie nivo kunnen draaien in plaats van aan/uit te gaan moeten regelen.
Eens, we hebben momenteel ook al twee 2KW COP1 kacheltjes die we in november en december hebben gebruikt, waarbij in november de CV nog niet aan is geweest en in december alleen met de feestdagen i.v.m. bezoek (toch ongezellig zo een ding aan ;-) ).
Maar dit jaar is natuurlijk ook wederom ontzettend warm verlopen met vrijwel geen echte vorst tot nu toe. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit inderdaad prima zal werken als additionele verwarming.

Echter, qua comfort en zekerheid is het ingebouwd hebben als backup een “fijner” gevoel waardoor je niet de kachels nodig zal hebben en direct het voor SWW en CV water kan gebruiken.

Nu ik weet dat ik een voorgemonteerde binnenunit moet hebben (dank @drboneym) kan ik daar ook gericht naar vragen en zien wat dit met de kosten doet. Als dit acceptabel is dan kies ik graag voor gemak en comfort voor het geval we toch nog eens een ijskoude winter krijgen. Maar dat zal ik moeten uitvragen bij de installateurs die langskomen. Anders is inderdaad de bestaande kacheltjes meer dan prima.
In mijn regio zijn er de afgelopen 8 jaar 22 dagen geweest waar het kouder dan -2 is geweest (etmaalgemiddelde) waarvan de langste periode in 2021 is geweest met 7 dagen echt koud weer (-6/-2 etmaalgemiddelde).

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalDutch
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-10 19:00
Weet iemand of het boiler- en buffervat van WeHeat ook kan worden opgehangen? Ik zie hier alleen maar staande foto's namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
M.ichel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Ja dat had ik gedaan, maar blijkbaar dus niet goed. In mijn geval is de maximale hoogte 10 meter. Daar komen we niet overheen. Geluidsdruk op de erfgrens is minimaal, in de tuin hoor je het sowieso niet en de buren kunnen binnen ook niks horen als hij op maximaal vermogen draait. Draagconstructie is ook ongewijzigd. Enige is dat het wel gedeeltelijk zichtbaar is vanaf de 'openbare ruimte' en dat is een ding waar ze hier heel moeilijk over doen zo te zien.
Je moet geen slapende honden wakker maken .
Gewoon een warmtepomp plaatsen .
Niemand die het ziet vooral een blackbird op een dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
DigitalDutch schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:45:
Weet iemand of het boiler- en buffervat van WeHeat ook kan worden opgehangen? Ik zie hier alleen maar staande foto's namelijk.
In opdracht door mij is de buffervat opgehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ivwOf8v0dBZE_KGgcNLVgGAGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qCu47xRmjrOY26HokAuKjCe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
M.ichel schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Bij mij staat de BB op 3m hoogte op plat dak van mijn keuken en ruim 3m vanaf de erfgrens. En vanaf de straat niet zichtbaar. Ik maak mij dan ook geen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 27-10 16:23
Even een update op mijn post van 29 dec jl (https://gathering.tweaker...uote_message/81155812/160)
Het was gisteren (11 jan) weer een defrost feest met mist en buitentemp rond het vriespunt.
De sparrow had er 11 nodig. Maar vergeleken met 28 dec duren de defrosts nu 11 a 13 min, dat was eerder 22 a 24min. Ook lijkt de defrost eerder te starten met minder lang draaien op lage COP en veel geluid.
Omdat de defrost korter duurt zakt de binnen temp minder en reageert de wp na de defrost minder heftig met overshoot. De 11 defrosts duren ongeveer 2,5uur in totaal. Ook wordt de SWW run nu op hoog vermogen uitgevoerd zodat deze slechts een half uur duurt. Totale off-time van de wp over 24 uur is daarmee ongeveer 3uur waarbij dat op 28 dec voor 9 defrosts en 1 SWW run ongeveer 4.5 uur was.
Wat mij betreft een hele verbetering.
Ik weet niet of de wp leert of dat WeHeat instellingen heeft aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlK6_5kb_3NQPwy2YZUYyZNs_Pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTyfTTQOhSsaP0Bfb1pR2aF8.png?f=fotoalbum_large

PS:
Heeft iemand een idee hoe het vermogen van de SWW run wordt bepaald ?
Vandaag werd deze weer op laag vermogen uitgevoerd terwijl ik niks aan de instellingen heb veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:17:
[...]

En de koppelingen waren ook in de aanbieding welke de flow onnodig beperken. Daar zijn buigijzers voor te koop. Dus advies: zet de automatische ontluchters na ontluchten dicht!
Ja, de radius van de gebruikte kniekoppelingen is wel heel klein!

De automatische ontluchter op de BB buitenunit wel open laten?

[ Voor 23% gewijzigd door RNacoustics op 12-01-2025 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
RNacoustics schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Buiten is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herw76
RNacoustics schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Zo sluiten doe het zelfers het aan .
Als een particulier er €10000 + voor betaald mag het wel wat professioneler zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Herw76 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Wij maken alles met cv- buis en zoveel mogelijk buigen .
Het is een sport om zo veel mogelijk te buigen .
Buitenunit sluiten we aan met flex. slangen om geluid naar binnen te voorkomen .
En bij r290 altijd handontuchters
Welke pandoorvoer gebruik je op deze foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Technician- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Welke pandoorvoer gebruik je op deze foto?
Deze gebruiken we waar ik werk .
Ik weet effe niet welk merk het is .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
Nu ik weet dat ik een voorgemonteerde binnenunit moet hebben (dank @drboneym) kan ik daar ook gericht naar vragen en zien wat dit met de kosten doet. Als dit acceptabel is dan kies ik graag voor gemak en comfort voor het geval we toch nog eens een ijskoude winter krijgen. Maar dat zal ik moeten uitvragen bij de installateurs die langskomen. Anders is inderdaad de bestaande kacheltjes meer dan prima.
In mijn regio zijn er de afgelopen 8 jaar 22 dagen geweest waar het kouder dan -2 is geweest (etmaalgemiddelde) waarvan de langste periode in 2021 is geweest met 7 dagen echt koud weer (-6/-2 etmaalgemiddelde).
Ik heb de Sparrow P60 met voorgemonteerde binnenunit en 200l WeHeat boilervat.
Een voordeel hiervan is dat de BUH in principe voor zowel CV als SWW gebruikt kan worden, maar daar heb je als gebruiker geen toegang toe. Alleen de installateur kan dit instellen.
Verder zitten pompen en BUH netjes weggewerkt in 1 kastje.
Met de kennis van nu zou ik echter een compacte binnenunit met BUH in het boilervat overwegen.
Verwarmen met BUH in boilervat geeft een COP van 1. Alle elektrische energie wordt direct in warmte omgezet. Bij een BUH in de binnenunit wordt het hele SWW toevoercircuit opgewarmd. Dat geeft in mijn geval ( ~10m x2 aan/af-voerleiding) 60 a 70% warmteverlies. (en ja alle leidingen zijn geisoleerd)
Dus als je doel van de BUH primair SWW opwarmen is, kies dan voor een compacte binnenunit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:32
Ik heb sinds twee dagen een proef draaien van de komende defrost update.

Ik ben erg kritisch geweest naar Duizel en het hier met meerdere mensen over gesproken. (Dank voor het luisterende oor en actie-reactie @Weheat )

Nu de nieuwe update draait is de Sparrow rustiger, gevoelsmatig binnen stabielere temperatuur maar bovenal (mijn kritieke punt) minder ventilator geluid.

Wat is het verschil in defrost?
Ipv 5u draaien tussen de defrosts is dat nu in dezelfde situatie 3u. Defrosttijd was ca 35min en is nu 25min, maar ook het geluid van de ventilator is minder en stopt eerder ivm de defrost.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 12-01-2025 18:27 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Stoker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:26:

Ik ben erg kritisch geweest naar Duizel en het hier met meerdere mensen over gesproken. (Dank voor het luisterende oor en actie-reactie @Weheat )

Nu de nieuwe update draait is de Sparrow rustiger, gevoelsmatig binnen stabielere temperatuur maar bovenal (mijn kritieke punt) minder ventilator geluid.

Ipv 5u draaien tussen de defrosts is dat nu in dezelfde situatie 3u. Defrosttijd was ca 35min en is nu 25min, maar ook het geluid van de ventilator is minder en stopt eerder ivm de defrost.
Aha, interessant.
Lijkt dat de update al uitgerold is ?
Bij mij is de defrost tijd van de Sparrow sinds gisteren minder dan 15min (was eerdere 25 a 30min).
Zie mijn post hierboven. https://gathering.tweaker...uote_message/81291318/177

[ Voor 3% gewijzigd door martinusv op 12-01-2025 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Ik heb onze stooklijn behoorlijk aangepast door de gevraagde temperaturen bij -20 en bij 9 graden omlaag te brengen. Ik vind het trouwens gek dat daar qua instellingen geen stap tussen zit voor bijvoorbeeld -5 of 0 graden.
Voor nu lijkt dit tot een rustiger systeem te leiden zonder de hoge pieken qua compressor snelheid. Ons huis is goed geïsoleerd en de watertemperatuur stond vrij hoog ingesteld, dus elke keer als de thermostaat om warmte vroeg sloeg het systeem vrij hard aan. Hier vind ik het weer gek dat je in de grafieken niet de snelheid van de compressor kunt selecteren. Alleen het vermogen in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Nee volgens mij niet officieel 🤫.

Hoorde dat ze bij een andere tweaker ook een test hebben draaien. Meer weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
martinusv schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:47:
[...]

Aha, interessant.
Lijkt dat de update al uitgerold is ?
Bij mij is de defrost tijd van de Sparrow sinds gisteren minder dan 15min (was eerdere 25 a 30min).
Zie mijn post hierboven. https://gathering.tweaker...uote_message/81291318/177
Ik herken wat Stoker en jij schrijven. Ook hier zijn defrost een stuk korter. Varieert nu tussen de 12 en 20 min waar het voorheen 22 a 25 min was. Ben benieuwd of hiermee ook het geluid vlak voor defrost is verdwenen. Zal eens opletten komende dagen.

Op je eerdere vraag over SWW. Het is afhankelijk van te overbruggen temperatuur. Als temperatuur verschil groter is dan 10 graden, gaat die hier op max vermogen. Zodra die 10 graden van doeltemperatuur af is schakelt die terug naar 40%. Heb dit ook al eens aangekaart dat wat mij betreft dit op bijv. 5 graden van doeltemperatuur mag.
De legionellarun is helemaal een apart verhaal. Doet die in 3 runs met elke run iets hoger vermogen. Laatste run was 40%, 50% en 55%, geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Stoker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:26:

Dus het geluidsniveau is minder? Ik merk dat ik toch behoorlijk last heb van het geluid wat de buiten unit van mijn sparrow produceert op koude dagen van minder dan zeg 4 graden. Constant een hard brommend geluid alsof er een draaiende scooter naast mn huis staat de hele dag. Snachts zet ik hem daardoor terug om te kunnen slapen maar dan koelt m'n woning natuurlijk best af. Ik zit hier best wel mee en overweeg de buitenunit te gaan laten verplaatsen naar verderweg achter in de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-10 17:22
Gekke storing uit het niets.

De Flint hoeft al twee dagen niets te doen. De houtkachel houdt de boel gezellig warm. Toch opeens, uit het niets, meldt de Honeywell T6 een storing. Rood lampje van de Weheat binnenunit brandt. Pomp draait niet. Pas nadat heel de installatie twee keer spanningsvrij was gemaakt was ie weer in orde. Heel merkwaardig. @Weheat Maar wat te doen als je een keer een week op vakantie bent? Dan vriest de boel kapot. Waarom meldt de app niets? En waarom is er geen digitale reset mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Krijg net een appje (ja ze lezen wel degelijk mee;)) dat ze de update al naar meerdere sparrows hebben gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
@illuvattarr , jij hebt het over de compressor denk ik.

Wij hebben het over de defrost en de ventilator.

Defrosts waren wat mij betreft te agressief en de ventilator liep te lang en te hard door, dat is aangepast.

Hoor jij de compressor brommen of is het contactgeluid naar het leidingsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Stoker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:20:
@illuvattarr , jij hebt het over de compressor denk ik.

Wij hebben het over de defrost en de ventilator.

Defrosts waren wat mij betreft te agressief en de ventilator liep te lang en te hard door, dat is aangepast.

Hoor jij de compressor brommen of is het contactgeluid naar het leidingsysteem?
Het gaat inderdaad om het brommen van de compressor (of ook het draaien vd ventilator?). Vooral op dagen kouder dan +- 4 graden geeft het behoorlijk geluidsoverlast. Hierdoor twijfel ik flink om de buitenunit te verplaatsen van een balkon naar ergens in de tuin aan de andere kant vd woning. Is dat te doen met leidingen die een stuk via buiten lopen? (onder het huis zit verder overal een kruipruimte)

[ Voor 17% gewijzigd door illuvattarr op 12-01-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-10 12:33
Ditbenik schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:11:

Over twee weken wordt bij ons een blackbird en boilervat van 300 liter geplaatst. In de technische ruimte lopen ook dikke ventilatiebuizen. Als het boilervat ervoor komt te staan, komt het voor mijn gevoel ver de ruimte in wat ik niet zo mooi vind. Nu zat ik te denken om het boilervat op een stevig plateau te plaatsen met poten die ik over de ventilatiebuis heen kan zetten zodat het boilervat toch tegen de want komt. Zijn daar bezwaren tegen en heeft iemand dat misschien ook al eens gedaan? Zijn er eventueel ook onderstellen voor te koop?
Zolang het een degelijk plateau is zie ik geen bezwaar. Hier komt het vat op de vliering van de garage. Deze is echter niet stevig genoeg voor een 300l vat. Ik ga een (overkill) ijzeren frame lassen waar hij op komt te staan. Het frame wordt met chemische ankers aan de muur bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-10 16:52
Grappig, ik zat net in mn portal te loeren en het viel me op dat m'n Sparrow gisteren 3 defrosts had (niet gemerkt, lag te tukken / was niet thuis). Inderdaad ineens 10 á 15min ipv 30 ofzo.

Verklaring snel gevonden dus, merci @stoker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Ditbenik schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:11:
Bouwmarkt, paar grote bouwstenen (beton)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
illuvattarr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Het gaat inderdaad om het brommen van de compressor (of ook het draaien vd ventilator?). Vooral op dagen kouder dan +- 4 graden geeft het behoorlijk geluidsoverlast. Hierdoor twijfel ik flink om de buitenunit te verplaatsen van een balkon naar ergens in de tuin aan de andere kant vd woning. Is dat te doen met leidingen die een stuk via buiten lopen? (onder het huis zit verder overal een kruipruimte)
Ik denk dan de ventilator, compressor hoor ik alleen als ik uit de nacht kom (op 30 of 40% gestaan). Dan na n uur of 8 gaat hij even kort naar 90%, daarna weer naar 70-60-50-40%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_44zJfZztEFKLhDCo40crtyZhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vP34OjnKacyiTi3MbYRE3Jy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
DigitalDutch schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:45:
De Weheat boiler niet. Itho heeft een I-WPV boiler die kan worden opgehangen zonder extra 2e steun tot en met 200 liter en met extra steun tot 270 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaaferr
wbdj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:14:
[...]

Die dikkere of die Wagner, of beide? Zelf gekocht (link?) of via Atlas? Bvd.
De wagners hebben het beter gemaakt. En ze zijn geleverd door Atlaspower zonder meerprijs. Ze gaven nog advies om het ook eens zonder de dikke rubberen tegel te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaaferr
Jan2023 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Lekker veel haakse bochten in die installatie.

Heb je al een slangetje aan die inlaatcombinatie gedaan ?
Die gaat zo waterschade opleveren als die open gaat .

EDIT :
Nog even terug gelezen , inlaatcombinatie is verbeterd maak ik op uit je verhaal.

HULDE voor je positieve insteek !

Persoonlijk zou ik helemaal klaar zijn met dat bedrijf.
8)7
Tja ik ben er ook helemaal klaar mee, maar heb ook weinig keuze behalve de manier van werken te accepteren. Ik heb immers voor levering 100% van de factuur geleverd en heb geen poot meer om op te staan. Juridische stappen lijken me geen zin te hebben en vooral omdat ze nog steeds welwillend zijn en hun best doen om het te verhelpen.

Overigens, ik zou iedereen aanraden om een deel van de factuur open te laten totdat een afname brief is getekend. En met warmtepomp zeker niet meer dan de helft vooraf te betalen... Als ik dat ook had gedaan had ik tenminste nog wat pressie middel om ze efficiënter aan het werk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Technician- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Ik zou nooit een warmtepomp plaatsen op een dakkapel waar men onder slaapt.
Nee ik was ook skeptisch. Maar ik had atlaspower 2 alternatieve locaties geboden, op het platte dan van mn uitbouw, of met een sparrow aan de gevel, maar ze gaven echt aan dat op de dakkapel de beste locatie was en ik me geen zorgen moest maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
In mijn slaapkamer wegens geluid van de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.

Deze post niet om Atlaspower en Weheat af te zeiken, maar wel als waarschuwing en te lering om bij jullie installaties geluid te voorkomen.

Hier mijn situatie en de tijdslijn:

Maart - Augustus 2024 ik heb mijn jaren 70 hoekwoning volledig gerenoveerd en naar energielabel A+++ gekregen. Er zijn dakkapellen en een uitbouw geplaatst. Woning is nu gasloos.

Omstreeks mei 2024 contact gezocht met Weheat wegens goede recensies in dit topic. Ik werd doorverwezen naar hun geronomeerde installateur AtlasPower.

In Juni begonnen met de schouw door Atlaspower. Er waren uiteindelijk 3 afspraken nodig om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens de schouw was de constructie van de dakkapel goed zichtbaar voor atlaspower zodat de sitautie goed beoordeeld kon worden. Ik heb duidelijk om advies gevraagd: "ik ga in de dakkapel slapen, kan de 8 kW blackbird op het dak geïnstalleerd worden zonder dat ik deze hoor en last krijg van geluid/trillingen" . Er werd mij uitgelegd dat de bb de allerstilste warmtepomp is en dat ik er echt geen last van zou hebben. Ze hadden goede ervaringen het plaatsen van de bb op dit soort dakkapellen.

Omstreeks juni/juli is het traject van installatie begonnen. Ik denk dat er 10 afspraken zijn geweest voordat de Blackbird gestart kon worden. Er was een verkeerd boilervat geleverd (Inventum 300l, terwijl ik Weheat 300l had) besteld. Afspraken werden geannuleerd. Voor sommige afspraken was niet met voldoende tijd ingepland. Situatie tijdens de nieuwe afspraak was anders dan dat was aangenomen waardoor ze niet genoeg tijd hadden. Verkeerde materialen mee, etc. Al met al hele goede bedoelingen en alles is uiteindelijk gelukt, maar deze periode kostte mij veel energie.

Onstreeks augustus 2024 1e startup van de full electric 8 kW blackbird met 300l boilervat en 50l buffervat. Gelijk enorm lawaai, alsof er een vrachtwagen met uitlaat stond te bulderen in mijn slaapkamer. De werknemers van Atlaspower verzekerden me dat dit alleen met de startup en lucht in het systeem te maken had. Echter het geluid bleef aanhouden. Vanaf 40% compressor vermogen, en bulderend hard tijdens de 100% sww run. Het was mij duidelijk dat er geluidskoppeling was tussen de bb buitenunit en mijn dak. Het kostte echter veel moeite om atlaspower te overtuigen.

Periode augustus 2024 tot en met januari 2025. Tientallen keren contact gehad met atlaspower. Er zijn tientallen afspraken geweest. Afspraken werden verzet, afgezegd, ploegen moesten op vrijdag naar Friesland, Flevoland, en belden mij dan af omdat het te ver was. Verzetten de afspraak op naar zaterdag waar ze weer te druk waren, en kwamen uiteindelijk op zondag opdagen. Heel weekend verpest!

Er moest een thermostaat geïnstalleerd worden, dit heeft uiteindelijk 4 afspraken gekost omdat ze de verkeerde thermostaat hadden meegenomen (3x dezelfde) en uiteindelijk nog 2x teruggekomen om hem goed in te stellen. Er is een lekkage aan het buffervat geweest. De binnen unit is vervangen. De inlaat combinatie was verkeerd geïnstalleerd en lekte op mijn gloednieuwe vloer en gestucte muren 3x voor teruggeweest. 2x teruggeweest om leidingen beter te beugelen en isoleren. Ook een stuk of 5 keer teruggeweest voor het geluid.

Het vervelende was dat iedereen ook voor afzonderlijke dingen kwam. Degene die voor het geluid kwam kon niet naar de thermostaat kijken. En degene die voor het geluid kwam niet naar de inlaat combinatie etc. Daarom deze periode tot vermoeiens toe met Atlaspower aan het bellen en mailen geweest en veel dagen vrij genomen van werk om atlaspower te kunnen ontvangen. Erg vervelend als ze dan niet op kwamen dagen!

Aan het geluid werd het volgende gedaan:
1. Stond eerst op 4 rubberen blokjes
2. Uiteindelijk een rubberen mat en betonnen tegel geplaatst onder de rubberen blokjes. Dit lostte het probleem niet op
3. Ik ben daarna zelf het dak opgeweest met iemand van Atlaspower. Geconstateerd dat de veren onder de bb buitenunit in het rubberen blokje zakte waardoor de schuimen behuizing van de bb contact maakte met de rubberen tegel. Zo ontstond de koppeling tussen en dak en de buitenunit en daardoor het geluid.
4. Na meerdere weken wachten (4) heb ik nu 4 hardere blokjes gekregen en zojuist tussen de veren van de bb en de rubberen blokken geplaatst. De veren kunnen nu weer vrij bewegen, er is geen contact meer, geen geluid (althans zeer minimaal niet storend geluid boven de 80%, dat is acceptabel)

Zie foto,

Je ziet de manier van ondersteuning: rubber tegel - betontegel - rubber blok - schuim blok. de buitenunit staat nu vrij. Let bij jullie installatie op dat ze het zo installeren! Of iig stevige big blocks gebruiken waarbij de schuimen behuizing geen contact maakt met de blocks.

Weheat hierin: meerdere keren gebeld. Elke keer te horen dat ik gewoon met de installateur dit moest oplossen. Ik gaf aan dit te begrijpen immers ik heb de aankoop bij Atlaspower gedaan en niet bij Weheat. Wel heb ik weheat gevraagd met de situatie mee te kijken en ze hebben beloofd dit te doen.

Ik heb ook wel het idee gehad dat weheat een aantal keer met atlaspower contact heeft gehad maar ik heb dit een hele vervelende periode gevonden. Atlaspower gaf aan dat ze weheat om een oplossing hadden gevraagd en dat hierover werd nagedacht en dat ik op een antwoord van weheat moest wachten. Weheat gaf aan dat ze atlaspower al hadden geïnstrueerd en dat de bal bij atlaspower lag. Deze periode heeft 6 maanden geduurd, belachelijk. Er zat soms 6 weken tussen een nieuwe afspraak.

In al die tijd ben ik snachts wakker geworden van het geluid in mijn logeerkamer op de 1e verdieping. En heb ik überhaupt niet geslapen in mijn master bedroom onder de dakkapellen.

Uiteindelijk ben ik zelf het dak opgegaan om de schuimen blokken te plaatsen. Toen atlaspower er was, was het slecht weer en konden zij het niet doen. Ik durfde het niet aan om op een nieuwe afspraak te wachten dus heb het zelf maar geplaatst

Goed klinkt allemaal vrij heftig of niet?

Hier ook even een positieve draai want dit is echt niet bedoeld om atlaspower en weheat in kwaad daglicht te zetten:
-alles is nu wel gewoon opgelost. Ik heb een stille warmtepomp die geen ruimte in neemt omdat hij op het dak staat en efficiënt draait
-atlaspower ondanks alle tegenslagen heeft me altijd vriendelijk te woord gestaan en is wel door blijven werken tot het was opgelost. Ondanks alle on handigheden hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik geloof dat er gewoon goede bedoelingen waren.
-na vele ervaringen in dit topic, gaat een Blackbird installatie meestal gewoon goed. Hier was het een stom samenspel door de dakconstructie in mijn dakkapel en de ondersteuning van de Blackbird die niet goed was. Weheat zal hier inmiddels van geleerd hebben. En zo niet laat ik ze in elk geval ook dit topic zien. Ik ben denk ik een uitzonderlijke situatie, en heb pech gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat jullie ook problemen gaan hebben!

Toevallig start jet een sww run op 100% en het geluid is stukken minder dan eerst. Maar ik hoor toch nog een brom. Ik denk toch reden om weheat een keertje langs te laten komen.

Ow, en als je je op de foto stoort aan het water op de gloednieuwe dakkapel, ik ook! Nog een puntje dat ik afhandel met de aannemer.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn post!

Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.

Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.

Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Jeetje heftig verhaal, heel vervelend dat je slaap er daardoor aan gaat. Je kan als installateur een keer een fout maken, maar fix het dan ook..

Het lastige aan jou verhaal is dat alles al gemonteerd is op de dakkapel en het leidingwerk daaronder. Dus niet zomaar een middagje sleutelen en ze daar niet happig op zijn (voor jou niet boeiend, maar miss meer het missende vertrouwen) Ook heb je een liggende pomp die niet zomaar ergens anders geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 09:16
Morgen begint bij ons de installatie van de BlackBird. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten (zo min mogelijk koppelingen, na-isolatie etc.). Heb zelf een VVW systeem waar een pomp op zit en een systeem van Henco (digitaal ding). Laat ze wel even nakijken wat ik hiermee moet.

Verder lijkt mij het mij vrij eenvoudig. Platdak grenst aan de CV-ruimte boven op zolder. Dus kwestie van BB op het dak (gelukkig is het plafond van beton van de aanbouw) en dan kabels naar boven leiden. Dan ben je er al. Er staan 2 dagen voor ingepland. Is een FE.

CV wordt weggehaald evenals zonneboiler. Zal ik deze laten afvoeren of kan je die nog verkopen?

[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-01-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-10 12:46
Hi,

In een hybride opstelling heb ik wat vreemd gedrag. Ik ben overgestapt op de verwarmingsleiding om de watertemperatuur te stabiliseren, die te veel fluctueerde.

Wat ik merk is dat de WP soms zelf en de gas CV om onduidelijke redenen cyclisch is.

De vraag was rond de 30, de WP schommelde tussen 32-33 en de gas CV tussen 33 en 40. (de gas CV is Intergas en de thermostaat staat op OT, maar omdat ik de verwarmingsleiding gebruik, weet ik niet zeker of dat nog uitmaakt).
De wp & cv zijn gemonteerd in een schuur buiten die niet verwarmd is, dus er is wat warmteverlies op de leidingen.

Gisteren stond de gas CV de hele dag aan, op laag vermogen; 3,8 m3.

Bekijk de grafieken van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Je5OY2KCgzLPCmunNL4AIYcaQuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRjuM8QcRNc5wuinrP0R1eN3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:13:
Morgen begint bij ons de installatie van de BlackBird. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten (zo min mogelijk koppelingen, na-isolatie etc.). Heb zelf een VVW systeem waar een pomp op zit en een systeem van Henco (digitaal ding). Laat ze wel even nakijken wat ik hiermee moet.

Verder lijkt mij het mij vrij eenvoudig. Platdak grenst aan de CV-ruimte boven op zolder. Dus kwestie van BB op het dak (gelukkig is het plafond van beton van de aanbouw) en dan kabels naar boven leiden. Dan ben je er al. Er staan 2 dagen voor ingepland. Is een FE.

CV wordt weggehaald evenals zonneboiler. Zal ik deze laten afvoeren of kan je die nog verkopen?
Volgende week wordt hier de BB80 geinstalleerd, op platdak van beton, ben benieuwd of bij jou de BB hoorbaar is binnen en welke dempingsmaatregelen er genomen worden.
Heb nu nog de Elga 4kW hybride en die hoor ik wel, maar dat lijkt via de koudeleiding te komen, niet via de Bigfoots.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Bij mij gaat de CV + hybridge Elga 4kW naar een familielid, installatie is 4 jaar oud dus die kan nog wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Tijgerkracht schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Bij mij gaat de CV + hybridge Elga 4kW naar een familielid, installatie is 4 jaar oud dus die kan nog wel even mee.
CV (combi - Nefit. Flinke jongen) is een jaar of 11 oud. Zonneboiler idem (100L).

Zal laten weten hoe het klinkt allemaal. Ga ervanuit dat we niets horen. Niet voor niets een platdak model natuurlijk. Dan moet je 'm niet zo in de markt zetten :). Voordeel is dat op het dak van de bijkeuken is en daar komen we alleen om te wassen. Dat dak loopt wel door in de woonkamer/keuken.

[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-01-2025 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-10 12:46

Zou je ketel zeker op MP zetten. Al is het maar voor de onderdelen en dat je hem niet zelf hoeft weg te brengen. ;-)

Onze oude Nefit was binnen 2 dagen opgehaald (gratis).

Als je naar FE gaat, en het boilervat staat onder de warmtepomp, laat dan een warmtesifon aanleggen bij de ingang en uitgang van het SWW circuit van de warmtepomp, alsmede een sifon bij de warmwaterleiding.

Daarmee voorkom je een hoop warmteverlies bij stilstand doordat warm water automatisch naar boven loopt.

Voor meer info, zie hier.

Dus, vraag of ze die sifons meteen willen aanleggen bij de plaatsing.

[ Voor 4% gewijzigd door Kirvis op 13-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
- Die inlaatcombinatie kan eenvoudig met stukje slang/tuinslang in die afvoerbuis worden aangesloten. Had installateur moeten doen, maar ja.
- Geluid. Bij mij ook iets meer brom in huis direct na ontdooicyclus, daarna weer minder. Hopelijk kan installateur, of kun je evt zelf, toch wat te doen met meer/minder tegels, meer/minder rubber blokjes, langere balk eronder om last te verdelen, unit iets verplaatsen/draaien om net op andere balk in dak te staan. Anders in gesprek gaan over ruilen met Sparrow ergens op de grond. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Herw76 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Ik zal dopjes van die automatische ontluchters dichtdraaien; bedankt voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Zou je ketel zeker op MP zetten. Al is het maar voor de onderdelen en dat je hem niet zelf hoeft weg te brengen. ;-)

Onze oude Nefit was binnen 2 dagen opgehaald (gratis).

Als je naar FE gaat, en het boilervat staat onder de warmtepomp, laat dan een warmtesifon aanleggen bij de ingang en uitgang van het SWW circuit van de warmtepomp, alsmede een sifon bij de warmwaterleiding.

Daarmee voorkom je een hoop warmteverlies bij stilstand doordat warm water automatisch naar boven loopt.

Voor meer info, zie hier.

Dus, vraag of ze die sifons meteen willen aanleggen bij de plaatsing.
Thanks, de installateurs voeren 'm af als ik dat wil (kosteloos),

Bedoel je 'onder de warmtepomp' -> beneden. Bij staat de WP op een platdak en de boiler komt op zolder -> boven de WP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:09

Onze cv ketel (9jaar oud) kreeg ik nog 100 euro voor. Zo'n ding is vrij zwaar en zit vol metaal. Hij is dus altijd geld waard voor metaalhandelaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-10 12:58
AgeOfPanic schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:53:
Ik heb onze stooklijn behoorlijk aangepast door de gevraagde temperaturen bij -20 en bij 9 graden omlaag te brengen. Ik vind het trouwens gek dat daar qua instellingen geen stap tussen zit voor bijvoorbeeld -5 of 0 graden.
Voor nu lijkt dit tot een rustiger systeem te leiden zonder de hoge pieken qua compressor snelheid. Ons huis is goed geïsoleerd en de watertemperatuur stond vrij hoog ingesteld, dus elke keer als de thermostaat om warmte vroeg sloeg het systeem vrij hard aan. Hier vind ik het weer gek dat je in de grafieken niet de snelheid van de compressor kunt selecteren. Alleen het vermogen in en uit.
Had dit weekend de stooklijn gebruikt, maar weet niet of ik dat helemaal ideaal vond. Wellicht ook omdat het zo koud was dat de BB hard moest werken om de temperatuur vast te houden.

Ik heb nu bij de thermostaat (T6R) de 'optimale start-stop' aangezet, naar mijn idee doet hij dan ook wat rustiger. Nu heb ik bijv thermostaat op 19 graden staan. Het is 19.1 binnen (dus hoeft in principe niet aan) maar hij vraag watertemperatuur van 26 graden en BB draait 'rustig' op 46% (COP van 3.8, deltaT van 3.4 graden).

Maar weet niet of dat nu door die instelling komt, of dat het altijd al zo was. Het is iig niet zo dat hij nu 100% doet, of 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Schaaferr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:12:
[...]

Update 2 dagen later:

Ik denk even hardop mee:
Die blackbird heb je nu eenmaal en is betaald, dus laten we eens kijken wat er wel kan:
Op de dakkapel heb je er te veel last van. Kan die blackbird naar een andere locatie?
Heb je een plat dak? Kan hij beneden in de tuin staan? Dat kost iets meer leiding, maar je hebt hem dan wel lekker ver van je bed staan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
teacher schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik denk even hardop mee:
Die blackbird heb je nu eenmaal en is betaald, dus laten we eens kijken wat er wel kan:
Op de dakkapel heb je er te veel last van. Kan die blackbird naar een andere locatie?
Heb je een plat dak? Kan hij beneden in de tuin staan? Dat kost iets meer leiding, maar je hebt hem dan wel lekker ver van je bed staan.
Ja, dank je voor het meedenken. Ik heb net dezelfde soort vragen aan atlaspower gesteld.

Zaken die ik in gedachten heb:
1. Binnen het huidige platte dak van de dakkapel verplaatsen in de hoop dat hij boven een houten balk oid iets steviger staat
2. Naar het platte dak van de uitbouw verplaatsen. Dat geeft 12 meter extra leidingwerk buitenom. En de opbouw van dat dak is hetzelfde als de dakkapel, dus dan verplaats ik het geluidsprobleem naar de woonkamer. Overigens hoor ik hem op d huidige locatie door het gehele huid (behalve de woonkamer)
3. Naar de grond verplaatsen. Echter de Blackbird is een liggend model dus dat doe je niet zomaar. Dan neemt hij 2x2m van mijn 10x10m tuin in. Dan 4. De Blackbird 8 kW vervangen door een equivalent aan sparrow/flint buitenunit en aan de buiten muur hangen (8m extra leidingwerk) of op de begane grond zetten (15m extra leidingwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je zou naar een sparrow kunnen gaan (als dat uitkomt qua vermogen). Met extra leidingwerk, dat is nu eenmaal zo.
Het voordeel is dat je de rest van het systeem gewoon kan blijven gebruiken en dat scheelt kosten. Of een mooi afdakje maken voor fietsen en daar je blackbird op zetten.

Ik denk nog steeds hardop: zitten er flexibele stukken tussen de unit en leidingen? Zo nee, kunnen trillingen via het leidingwerk doorgegeven worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
teacher schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:24:
Je zou naar een sparrow kunnen gaan (als dat uitkomt qua vermogen). Met extra leidingwerk, dat is nu eenmaal zo.
Het voordeel is dat je de rest van het systeem gewoon kan blijven gebruiken en dat scheelt kosten. Of een mooi afdakje maken voor fietsen en daar je blackbird op zetten.

Ik denk nog steeds hardop mee: zitten er flexibele stukken tussen de unit en leidingen? Zo nee, kunnen trillingen via het leidingwerk doorgegeven worden.
@Schaaferr hardop denken is prima om het wellicht op te lossen. Hier nieuwbouw villa op houten dak van de woonkamer met goede isolatie, rubber tegels60x60, beton tegels en rvs flex slangen. Geen geluid waarneembaar. Dus optimaliseer de huidige opstelling eerst. Verplaatsen kan altijd nog en pas nacht reductie toe naar bv 50%. Proberen zou ik zeggen. Een Sparrow maakt meer geluid. Vaak zijn de leidingen ook de boos doener.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSgKsuzbSCtc4H0AlmBB8gKZSd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-01-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
@Carboy54 Ik dacht dat de Sparrow van zijn tegenvallende geluid af was na de software update, dmv kortere en minder defrosts en minder boost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
Carboy54 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:49:
[...]

@Schaaferr hardop denken is prima om het wellicht op te lossen. Hier nieuwbouw villa op houten dak van de woonkamer met goede isolatie, rubber tegels60x60, beton tegels en rvs flex slangen. Geen geluid waarneembaar. Dus optimaliseer de huidige opstelling eerst. Verplaatsen kan altijd nog en pas nacht reductie toe naar bv 50%. Proberen zou ik zeggen. Een Sparrow maakt meer geluid. Vaak zijn de leidingen ook de boos doener.

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit, flinke jongens ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
Maarten58 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:05:
@Carboy54 Ik dacht dat de Sparrow van zijn tegenvallende geluid af was na de software update, dmv kortere en minder defrosts en minder boost?
Dat gaat een stuk beter inderdaad maar zijn niet zo snel tevreden. 3 uur is vaak te lang tussen de defrosts. Beter nog eerder en korter. Er wordt aan gewerkt 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10 17:45
Carboy54 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:30:
[...]
Dat gaat een stuk beter inderdaad maar zijn niet zo snel tevreden. 3 uur is vaak te lang tussen de defrosts. Beter nog eerder en korter. Er wordt aan gewerkt 🤗
Gaan ze dit ook voor de blackbird doen?

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Maarten58 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:05:
Ik heb een Sparrow en op dagen kouder dan ongeveer 4 graden zonder zon gaat hij flink tekeer. En ik heb er dan wel echt last van. Lijkt alsof er constant een draaiende scooter/motor naast je woning staat. Hierdoor moet ik hem snachts flink terugzetten en ook overdag ben ik er behoorlijk klaar mee. Ik wil hem gaan verplaatsen naar achterin de tuin.

@Schaaferr wat hierboven genoemd werd met wisselen naar een Sparrow zou ik je niet aanbevelen. Dat hoor je net zo goed op koude dagen als je je in de kamer bevindt naast/onder de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Haakse bocht in leiding buitenunit schijnt ook trilling (leiding) te reduceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-

Dat doet niemand en is ook niet vergunningsplichtig in de meeste gemeenten.
Alleen plaatsing in de voortuin een meter uit de gevel is vergunningplichtig.

Je moet wel (zelf) voldoen aan de erfgrens geluidsnorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
illuvattarr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb een Sparrow en op dagen kouder dan ongeveer 4 graden zonder zon gaat hij flink tekeer. En ik heb er dan wel echt last van. Lijkt alsof er constant een draaiende scooter/motor naast je woning staat. Hierdoor moet ik hem snachts flink terugzetten en ook overdag ben ik er behoorlijk klaar mee. Ik wil hem gaan verplaatsen naar achterin de tuin.

@Schaaferr wat hierboven genoemd werd met wisselen naar een Sparrow zou ik je niet aanbevelen. Dat hoor je net zo goed op koude dagen als je je in de kamer bevindt naast/onder de buitenunit.
Heb je wel de update voor de Sparrow gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Laatst online: 27-10 16:22
Maarten58 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Heb je wel de update voor de Sparrow gehad?
Hoe kunnen we checken of die update is toegepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Hoe kunnen we checken of die update is toegepast?
@Stoker Zou het kunnen zeggen; ik heb de Sparrow jammer genoeg nog niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Stoker schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:16:
Krijg net een appje (ja ze lezen wel degelijk mee;)) dat ze de update al naar meerdere sparrows hebben gestuurd!
Zie deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaaferr
wbdj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Wat vind je dan van mijn leidingwerk, is daar iets te verbeteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ykgmrvFdrF7_qBbd3PYqgO4b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4auQGh5qYeOCPEUQdbYOwQTu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Schaaferr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]
Als het veilig kan, aan voelen of het op spanning staat (en trilt). Zou iets vrij moeten kunnen bewegen ivm beweging buitenunit en ook trillingsvrij door die dakdoorvoer moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:49:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je die betontegels vandaan hebt? Bij mij hebben ze stoeptegels gebruikt. Ook zwaar, maar ik vermoed veel minder massa per cm2 dan die begontegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Net even gekeken naar de de frosts. Was rond de 20-30min meestal, zit nu meer tussen de 10 en 15 min. Heb de update denk ik dan gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
illuvattarr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Dat hangt dan toch echt van je plaatsing / dak / etc af. Staat bij ons op een houten dak boven een trapgat. Alleen als hij tegen zijn ontdooipunt aanzit begin ik hem te horen dat het storend wordt. Nog niet eens op de aangrenzende slaapkamers, wel op de overloop (ik vind het irritant genoeg om de demping aan te passen, maar mijn vrouw hoort het niet eens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

[Afbeelding]
Ik vind de BB wel eng op de scheve betonnen stenen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

[Afbeelding]
Het lijkt zonder flexibele delen aangesloten te zijn.
Als de evt onbalans of trillingen door je leidingwerk gaan, gaat vanwege je doorvoer je dak ook meebewegen. Het kan zomaar zijn dat dat je probleem verergert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
wbdj schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Wij plaatsen standaard RVS flexen om dat te reduceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAO1mn1MeetrvRQ1m3Rs6-3aD9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lm1Tw9Hem6ybaO8lEPGLvJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Mag ik vragen waar je die betontegels vandaan hebt? Bij mij hebben ze stoeptegels gebruikt. Ook zwaar, maar ik vermoed veel minder massa per cm2 dan die begontegels.
Grotere rubber tegels gebruiken met 60x60 betontegels. Verlaagt de druk per vierkante cm.

Pagina: 1 ... 45 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.