Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 20:57
STIMPPYYY schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Thanks, de installateurs voeren 'm af als ik dat wil (kosteloos),

Ja die verkopen hem wel of hij gaat naar de ijzerboer..
Tip: zelf verkopen of afvoeren

Bedoel je 'onder de warmtepomp' -> beneden. Bij staat de WP op een platdak en de boiler komt op zolder -> boven de WP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:49
De RVS flexen die Carboy laat zien zitten ook op mijn Blackbird (want, geleverd & geplaatst door Carboy/Stoker). Deze zaten er initieel niet op, maar ik had toch wel wat resonanties. Na het plaatsen van deze werd dat echt stukken stukken minder en ik hoorde alleen een hele lichte brom direct onder de BB bij ongeveer 57%, daaronder en daarboven niet. Ook zorgen dat de betontegels en rubberen tegels in het midden van de veerpoot liggen helpt, ik heb van de week 1 van de betontegels meer in het midden van een van de veerpoten gedingest. Ik hoor de BB nagenoeg nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-04 17:22
Voor het eerst zie ik vandaag dat de BB meer vermogen verbruikt heeft t.o.v. opbrengst van mijn zonnepanelen en stroomverbruik. WP verbruik 25kWh en volgens de slimme meter heb ik maar 20kWh verbruikt. Dit komt ondanks de kou, dat vandaag de zon scheen.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 13-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02 12:06
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Mag ik vragen waar je die betontegels vandaan hebt? Bij mij hebben ze stoeptegels gebruikt. Ook zwaar, maar ik vermoed veel minder massa per cm2 dan die begontegels.
Ze zijn hetzelfde, zover ik weer worden stoeptegels gemaakt van cement. Je hebt ze wel van verschillende diktes. Ik wil nog wel proberen meer massa toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:31
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Dat hangt dan toch echt van je plaatsing / dak / etc af. Staat bij ons op een houten dak boven een trapgat. Alleen als hij tegen zijn ontdooipunt aanzit begin ik hem te horen dat het storend wordt. Nog niet eens op de aangrenzende slaapkamers, wel op de overloop (ik vind het irritant genoeg om de demping aan te passen, maar mijn vrouw hoort het niet eens).
Mijn buitenunit staat op een soort inpandig balkon op de 1e verdieping aan de voorkant van de woning uit 2004. Het is niet volledig inpandig maar de ondergrond wel, dat is gewoon een stevige betonnen constructie boven de garage. Mijn woning heeft een splitlevel verdieping waardoor de woonkamer ook op de 1e verdieping is en zo ongeveer direct naast de buitenunit. Als ik op de bank zit, zit ik een meter of 2 van de buitenunit af. En dan hoor je het door de raampartij dus flink brommen de hele dag op koude dagen.

Ik wil hem dus ergens anders gaan zetten. Ofwel ergens in de tuin aan de andere kant van de woning ofwel een zonnepaneel opofferen en op het dak. Bij het dak twijfel ik wel of dat handig is met slapen direct eronder. Er zit dan niet meer zoals nu enkel een raampartij tussen maar een gedegen dakconstructie, maar dan nog lijkt het me sterk dat je het niet hoort tijdens koude nachten. Iemand hier ervaring mee? Is de buitenunit te horen op een betonnen huis uit 2004? Of beter zover mogelijk achter in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Maarten58 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Heb je wel de update voor de Sparrow gehad?
Geen idee, kan ik dat ergens zien? Maar die update gaat toch om de ontdooi cyclus? Mijn probleem zit echt in het normaal draaien van de buitenunit wat ik erg goed hoor op koude dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:37
Ik heb nog v0.7.9, maar zie dat de pomp die wij vandaag hebben neergezet al v0.7.12 heeft.

Ik ben echt enthousiaster over de Sparrow dan voorheen. Wat ik begreep van Weheat is dat deze “defrostupdate/ventilatorupdste” voornamelijk voor de Sparrow is, ze kennen deze problemen minder bij de Flint en Blackbird.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
Schaaferr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Ze zijn hetzelfde, zover ik weer worden stoeptegels gemaakt van cement. Je hebt ze wel van verschillende diktes. Ik wil nog wel proberen meer massa toe te voegen.
1. Rvs flex
2. dikke rubberen tegels (50x50x5 bij die twee Blackbirds)
3. Dikke tegels gebruiken (60x60x4, 10-15kg per stuk. Zie Blackbirds ) -massa massa massa-

(Hou wel rekening met de maximale belasting)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dji8kV6ukMldpjsuCqXytEXpYlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXjrWJuov4F4SNPnr5NT01ij.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA7DkvXfQLmVEKzRrQpiXcydjvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnDWhOpHDrEDCGOzNvL1BQfd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVs09tXWYR3syfT-sKj73lV2aPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9tVi3SivfTGTS9eKhHo7BmA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg8zA3pQ1ll1ukRL1aFZd0L4z6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Omp78ZFApY2ketQH6pUuHBkH.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben jou plaatje aan het bekijken en zie een opstapeling van allerlei blokken.

Wat wij doen (blijkt goed te werken..):
Als je een bb plaats direct op een dak, dan ben je een puntbelasting. Wij willen direct onder de blackbird een zware tegel, dan krijg je een vlakbelasting en een enorme massa die je lastig in beweging kan krijgen, daaronder weer een dikke rubbere tegel om een dakvlak te beschermen en extra massa toe te voegen. En natuurlijk altijd de leiding ontkoppelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoker op 13-01-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 16:28
Stoker schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:28:
[...]

1. Rvs flex
2. dikke rubberen tegels (50x50x5 bij die twee Blackbirds)
3. Dikke tegels gebruiken (60x60x4, 10-15kg per stuk. Zie Blackbirds ) -massa massa massa-

(Hou wel rekening met de maximale belasting)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik ben jou plaatje aan het bekijken en zie een opstapeling van allerlei blokken.

Als je een bb plaats direct op een dak, dan ben je een puntbelasting. Wij willen direct onder de blackbird een zware tegel, dan krijg je een vlakbelasting en een enorme massa die je lastig in beweging kan krijgen, daaronder weer een dikke rubbere tegel om een dakvlak te beschermen en extra massa toe te voegen. En natuurlijk altijd de leiding ontkoppelen.
Die tegels van 60x60x4 wegen wel wat meer dan 10-15kg lijkt me? Eerder 36kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:25:
Ik heb nog v0.7.9, maar zie dat de pomp die wij vandaag hebben neergezet al v0.7.12 heeft.

Ik ben echt enthousiaster over de Sparrow dan voorheen. Wat ik begreep van Weheat is dat deze “defrostupdate/ventilatorupdste” voornamelijk voor de Sparrow is, ze kennen deze problemen minder bij de Flint en Blackbird.
Ik neem aan dat wij zelf als consument niet kunnen zien welke versie erop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:09:
[...]

Die tegels van 60x60x4 wegen wel wat meer dan 10-15kg lijkt me? Eerder 36kg...
Zal het?

Ik heb ze wel eens in de hand, maar 36kilo is een hoop hoor..

Je kan natuurlijk eerst beginnen met 1 of 2 kleinere tegels van 40x40, maar deze joekels werken goed!

[ Voor 14% gewijzigd door Stoker op 14-01-2025 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Ik neem aan dat wij zelf als consument niet kunnen zien welke versie erop staat?
Ik weet het niet, kan je eens kijken in de buurt van je serienummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:36:
[...]

Zal het?

Ik heb ze wel eens in de hand, maar 36kilo is een hoop hoor..

Je kan natuurlijk eerst beginnen met 1 of 2 kleinere tegels van 40x40, maar deze joekels werken goed!
Ja opgezocht, betonnen tegels van 60x60x4 zijn 36 kg. Je bent gewoon sterker dan je denkt!

En nee helaas, bij het serienummer staat niets. Kan nergens in de app iets vinden over firmware versie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-04 17:41
Goed voor m'n zelfvertrouwen die 36 kg :*)

Wij zijn weer terug bij "af" :+

Op de aanbouw past geen Blackbird & de Sparrow komt net voor het raam te staan in plaats van eronder, niet echt mooi. Concullega's van Weheat worden wel iets lager, maar die zijn weer te zwaar. Dus nu toch weer aan het kijken naar een BB op het dak, is eigenlijk onze enige reeele optie behalve een cv-ketel :'( . Ik vind het zelf alleen eng met geluid.

Onze dakopbouw binnen > buiten is: gips > klimaatfolie > tengels > balk 20 cm/houtvezel 20 cm > houten dakbeschot 18 mm > bitumen. Balken zijn 3.5 m lang en h.o.h. varieert tussen de 55 en 59 cm op de beoogde plek van de Blackbird. Heeft iemand een (positief) verhaal in een vergelijkbare situatie?

Edit: Ik heb nog een vraag: iemand nog tips voor een 150 of 200 L boiler die je kan hangen en die goed werkt met de BB?

[ Voor 7% gewijzigd door WeerNsKlussers op 14-01-2025 09:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-04 17:20
jelleeelco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Zeker wel!

Je kunt dit checken door de Community API te gebruiken.

Voor de code, zie Github.

Je vult je heat pump ID in (die staat in de URL van je portal), je emailadres en wachtwoord voor de portal en dan run je het script.

Ik run het script bijvoorbeeld in Google Colab: gewoon plakken en uitvoeren. En als je een error krijgt kan je de AI vragen je te helpen.

Let wel: ik ben zelf absoluut geen programmeur maar het is me zo wel gelukt.

In de eerste response (van de drie) zie je aan het einde de firmware versie staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOce_OPm29OM_up7b-mV4UPIP5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pbuqweScHlDvkI5OJ77GERPe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Zeker wel!

Je vult je heat pump ID in (die staat in de URL van je portal), je emailadres en wachtwoord voor de portal en dan run je het script.

Ik run het script bijvoorbeeld in Google Colab: gewoon plakken en uitvoeren. En als je een error krijgt kan je de AI vragen je te helpen.

In de eerste response (van de drie) zie je aan het einde de firmware versie staan.

[Afbeelding]
Gaaf, dank je wel!!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kirvis
En? Gelukt?

Je kunt trouwens ook makkelijk de energy use data in een CSV bestand opslaan zodat je die kunt downloaden en bijvoorbeeld in Excel kunt analyseren.

Dan heb je de energy input en -output per status per dag (zoals ik de code hieronder heb ingesteld).

Let op: je hoeft alleen in regels 18, 19 en 20 iets aan te passen om het te laten werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
!pip install weheat==2025.1.14
!pip install python-keycloak

import weheat
import datetime
import json
import csv

from keycloak import KeycloakOpenID  # install with pip install python-keycloak
from weheat import ApiClient, Configuration, HeatPumpApi, HeatPumpLogApi, EnergyLogApi

# input your information here
auth_url = 'https://auth.weheat.nl/auth/'
api_url = 'https://api.weheat.nl'
realm_name = 'Weheat'
my_client_id = 'WeheatCommunityAPI'  # client ID and secret provided by Weheat
my_client_secret = ''
username = 'YOUREMAIL'  # username and password used for the online portal
password = 'YOURPASSWORD'
my_heat_pump_id = 'HEATPUMPID'  # your heat pump UUID

# Get the access token from keycloak
keycloak_open_id = KeycloakOpenID(server_url=auth_url,
                                  client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,
                                  client_secret_key=my_client_secret)

token_response = keycloak_open_id.token(username, password)
keycloak_open_id.logout(token_response['refresh_token'])

# Create the cinfiguration object
config = Configuration(host=api_url, access_token=token_response['access_token'])

# with the client the APIs can be accessed
with ApiClient(configuration=config) as client:
    # Getting all heat pumps that the user has access to
    response = HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info()

if response.status_code == 200:
        print(f'My heat pump: {response.data}')

# Getting the latest log of the heat pump
    response = HeatPumpLogApi(client).api_v1_heat_pumps_heat_pump_id_logs_latest_get_with_http_info(
        heat_pump_id=my_heat_pump_id)

print(f'My heat pump logs: {response.data}')

# Getting the energy logs of the heat pump in a specific period
    # interval can be  "Minute", "FiveMinute", "FifteenMinute", "Hour", "Day", "Week", "Month", "Year"

start_time = datetime.datetime.now() - datetime.timedelta(days=364) 
    end_time = datetime.datetime.now()  # End time: Now
    interval = "Day" 

response = EnergyLogApi(client).api_v1_energy_logs_heat_pump_id_get_with_http_info(
        heat_pump_id=my_heat_pump_id,
        start_time=start_time,
        end_time=end_time,
        interval=interval
    )

# Assuming response.data is a list of EnergyViewDto objects
        energy_logs = response.data

# Get the header row using the to_dict() method and extracting keys
        header = list(energy_logs[0].to_dict().keys()) if energy_logs else []  

# Write to CSV file
        with open('energy_logs.csv', 'w', newline='') as csvfile:
            writer = csv.DictWriter(csvfile, fieldnames=header)

# Convert EnergyViewDto objects to dictionaries for writing
            writer.writeheader()  # Write the header row
            writer.writerows([item.to_dict() for item in energy_logs])  # Write the data rows

print("Energy logs saved to energy_logs.csv")

Er zit op dit moment nog een fout in de backend van Weheat mbt de energy reporting waar ze mee bezig zijn. Dat is een algemeen probleem dat effect heeft op alles, zowel op de portal als op de API als op de HA integration.

Wees dus niet verbaasd als je opeens hele vreemde waarden in de tabel ziet verschijnen. In mijn geval is dat op 23 december, warbij er opeens 187 kWh aan stroom is verbruikt voor heating. :P

Daar wordt dus aan gewerkt.

Ik zit de afgelopen 3 weken op een gemiddelde COP van 6.4 voor verwarmen en 4.3 voor SWW (als deze cijfers wel kloppen natuurlijk, vergelijk met Homewizard klopt aardig trouwens. Toch wel grote afwijkingen te zien nog, soms wel 40%).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt1c6OF9-FDUhXq-kdV5fglJIeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yh90VebZ6HJV9IkIyM23pcjj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:40
Kirvis schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:03:
[...]

En? Gelukt?

Je kunt trouwens ook makkelijk de energy use data in een CSV bestand opslaan zodat je die kunt downloaden en bijvoorbeeld in Excel kunt analyseren.

Dan heb je de energy input en -output per status per dag (zoals ik de code hieronder heb ingesteld).

Let op: je hoeft alleen in regels 18, 19 en 20 iets aan te passen om het te laten werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
!pip install weheat

import weheat
import datetime
import json
import csv

from weheat import ApiClient, Configuration, HeatPumpApi, HeatPumpLogApi, EnergyLogApi

realm_name = 'Weheat'
my_client_secret = ''

client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,

config = Configuration(host=api_url, access_token=token_response['access_token'])

response = HeatPumpLogApi(client).api_v1_heat_pumps_heat_pump_id_logs_latest_get_with_http_info(

# interval can be  "Minute", "FiveMinute", "FifteenMinute", "Hour", "Day", "Week", "Month", "Year"

interval = "Day" 

response = EnergyLogApi(client).api_v1_energy_logs_heat_pump_id_get_with_http_info(
        start_time=start_time,
        end_time=end_time,
        interval=interval
    )

# Write to CSV file

writer.writerows([item.to_dict() for item in energy_logs])  # Write the data rows

Er zit op dit moment nog een fout in de backend van Weheat mbt de energy reporting waar ze mee bezig zijn. Dat is een algemeen probleem dat effect heeft op alles, zowel op de portal als op de API als op de HA integration.

Wees dus niet verbaasd als je opeens hele vreemde waarden in de tabel ziet verschijnen. In mijn geval is dat op 23 december, warbij er opeens 187 kWh aan stroom is verbruikt voor heating. :P

Ik zit de afgelopen 3 weken op een gemiddelde COP van 6.4 voor verwarmen en 4.3 voor SWW (als deze cijfers wel kloppen natuurlijk, vergelijk met Homewizard klopt aardig trouwens. Toch wel grote afwijkingen te zien nog, soms wel 40%).

[Afbeelding]
Het zou fijn zijn als de app een export functie gaat ondersteunen voor verbruik en efficiëntie enz. in plaats van dat je met een csv gaat klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 16:50
Het zou fijn zijn als de app een export functie gaat ondersteunen voor verbruik en efficiëntie enz. in plaats van dat je met een csv gaat klooien.
Volgens het wensenlijstje [url="https://pad.riseup.net/p/8B97xYbCGIzpijZ2pSd2-keep"] van de tweakersdag jl sept, item 30, zou de app deze functionaliteit afgelopen kwartaal al gekregen moeten hebben.

Vraag aan @WeHeat : wanneer kunnen we dit verwachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:41

Jan2023

KISS

Schaaferr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Wat vind je dan van mijn leidingwerk, is daar iets te verbeteren?

[Afbeelding]
Die WP staat niet waterpas , hij zweeft links achter zowiezo met een pootje in de lucht !
En op rechts achter zijn de onderleg blokjes aan het verschuiven door de trillingen denk ik .
Ga die photo maar eens uitvergroten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 14-01-2025 17:28 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

En? Gelukt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
!pip install weheat

import weheat
import datetime
import json
import csv

realm_name = 'Weheat'
my_client_secret = ''

client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,

interval = "Day" 

start_time=start_time,
        end_time=end_time,
        interval=interval
    )

# Write to CSV file

[Afbeelding]
Nee nog niet gelukt. Kreeg allerlei foutmeldingen en had tussen de meetings door nog niet de tijd gevonden om er in te duiken.

Terzijde... morgen wordt de nieuwe hybride verdeler geplaatst. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Bv nu maakt de WP 34 graden aan, dat is als het bij de VV aankomt 33 graden. Maar het water in de vv (gemeten met het metertje op de verdeler) is slechts 27/28 graden. Door te mengen met het retourwater gaat dat dus in 1 klap 5-6graden naar beneden.

Ben benieuwd of dat na morgen anders is (ik verwacht van wel) als dat het water van 33 graden direct de vloer ingaat, zonder bijmengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• telemachus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-04 23:01
Schaaferr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:12:
[...]

Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.

Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....
Heel herkenbaar verhaal helaas. Afgelopen november heb ik een blackbird laten plaatsen op mijn houten dakkapel door Return on Energy. Nu word ik helaas ook echt gek van de resonantie.

Ik wist wel dat er een risico op resonantie bestond, maar overal las/hoorde ik dat dit risico bij de blackbird echt minimaal was. Misschien naïef van mij, maar ik had niet verwacht dat het zo erg kan zijn als dat het nu is. Als ik wist dat dit risico zo groot was, had ik het ook nooit laten plaatsen.

De resonantie is zo heftig dat ik denk dat er misschien wel fouten zijn gemaakt bij de plaatsing van de BB. Ik ga weer contact opnemen met Return on Energy. Helaas zit ik een hele drukke periode in mijn leven, en heb ik hier eigenlijk helemaal geen tijd voor. Echt balen dus.

Ik ben heel benieuwd welke oplossing jij uiteindelijk kiest @Schaaferr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
jelleeelco schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Nee nog niet gelukt. Kreeg allerlei foutmeldingen en had tussen de meetings door nog niet de tijd gevonden om er in te duiken.

Terzijde... morgen wordt de nieuwe hybride verdeler geplaatst. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Bv nu maakt de WP 34 graden aan, dat is als het bij de VV aankomt 33 graden. Maar het water in de vv (gemeten met het metertje op de verdeler) is slechts 27/28 graden. Door te mengen met het retourwater gaat dat dus in 1 klap 5-6graden naar beneden.

Ben benieuwd of dat na morgen anders is (ik verwacht van wel) als dat het water van 33 graden direct de vloer ingaat, zonder bijmengen.
Dit wil ik ook gaan doen dus ben hier ook heel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
jelleeelco schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Ter info, wat versta jij onder een hybride verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Technician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Ik ben bezig met hetzelfde in mijn woning, maar is nogal druk bij cv installateurs dus hopelijk kan il dit zsm laten doen. Het moet wel flink schelen op koude dagen zoals nu. Als mijn warmtepomp verwacht dat ie zeg 31 graden aan mijn vvw levert, dan komt er na mengen eigenlijk 23-25 graden in. Scheelt flink en op koude dagen lijkt het me een behoorlijke impact hebben. Hierdoor heb ik momenteel mijn warmtepomp even laag staan en verwarm ik met aircos totdat de verdeler is aangepast. Ik neem aan dat er bedoeld wordt een open verdeler zonder pomp, ipv de mengverdeler.

@jelleeelco Er is trouwens zeker niet altijd een nieuwe verdeler nodig. De huidige verdeler aanpassen door de pomp er tussen uit te halen en het mengen te stoppen moet vaak prima kunnen, en is een stuk goedkoper. Ik zou een lokale installatiebedrijfje contacteren met de vraag of ze het aan willen passen. Let ook op erop dat de flow van water niet wordt geknepen door smalle leidingen. Zie deze video YouTube: Maak van je MENGVERDELER een Lage Temperatuur Vloerverwarming Verdeler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Technician- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Een verdeler die onder de 45/50 graden niet bijmengt en het water direct de vloer in stuurt, zonder pomp.

Pas bij een temperatuur >45 (instelbaar) gaat een ventiel open, gaat de pomp draaien en wordt er retourwater bijgemengt.

Het betreft de verdeler van Therminon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
illuvattarr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Ik ben bezig met hetzelfde in mijn woning, maar is nogal druk bij cv installateurs dus hopelijk kan il dit zsm laten doen. Het moet wel flink schelen op koude dagen zoals nu. Als mijn warmtepomp verwacht dat ie zeg 31 graden aan mijn vvw levert, dan komt er na mengen eigenlijk 23-25 graden in. Scheelt flink en op koude dagen lijkt het me een behoorlijke impact hebben. Hierdoor heb ik momenteel mijn warmtepomp even laag staan en verwarm ik met aircos totdat de verdeler is aangepast. Ik neem aan dat er bedoeld wordt een open verdeler zonder pomp, ipv de mengverdeler.

@jelleeelco Er is trouwens zeker niet altijd een nieuwe verdeler nodig. De huidige verdeler aanpassen door de pomp er tussen uit te halen en het mengen te stoppen moet vaak prima kunnen, en is een stuk goedkoper. Ik zou een lokale installatiebedrijfje contacteren met de vraag of ze het aan willen passen. Let ook op erop dat de flow van water niet wordt geknepen door smalle leidingen. Zie deze video YouTube: Maak van je MENGVERDELER een Lage Temperatuur Vloerverwarming Verdeler!
Dat heb ik uiteraard laten controleren door de installateur maar mijn verdeler kon niet worden aangepast naar een LTV verdeler.

Wilde ik ook niet, ik wilde een hybride verdeler omdat ik ook nog een cv ketel aangesloten heb en die dus mogelijk bij springt op koude dagen, WP die niet werkt, geen stroom (CV op backup), kids die aan thermostaat zitten etc of welke andere reden dan ook dat er opeens heet water naar de vv wordt gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fresj
Ook wij willen zorgen dat onze verdeler geen retourwater meer bijmengt. Verschil tussen 'huis in' en het metertje op onze verdeler is bij ons zo'n 3 tot wel 5 graden.

Nu heeft een warmtepompadviseur ons gezegd dat het mogelijk is met de knop/aansluiting rechtsboven op de verdeler. Maar daar niet meer bij gezegd hoe en krijg ook meer geen contact. Heeft iemand een idee wat hij bedoelt? Zie foto's.

Een andere optie lijkt viadit YouTube filmpje.

Nu vroeg ik me af: Wat zou een betere optie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-YN9VL0A58W_YOfbDXm8ttRF_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNt8WOAip6YLUCBshmzFxIDk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fq4BvoaUY1XB1zkNK0gVW_M7WRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afAIg7ridZWbJfIpImaU6ggh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door fresj op 14-01-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
fresj schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:21:
Ook wij willen zorgen dat onze verdeler geen retourwater meer bijmengt. Verschil tussen 'huis in' en het metertje op onze verdeler is bij ons zo'n 3 tot wel 5 graden.

Nu heeft een warmtepompadviseur ons gezegd dat het mogelijk is met de knop/aansluiting rechtsboven op de verdeler. Maar daar niet meer bij gezegd hoe en krijg ook meer geen contact. Heeft iemand een idee wat hij bedoelt? Zie foto's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt me niet te kloppen.. zet hem maar eens op 50 graden, dan wordt alsnog water van 30 graden gemengd tot 23-25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 14:19
Even een check.

Morgen wordt de installatie afgemaakt, maar ik wil de zoneregeling eraf hebben. Beneden wil ik overal in iedere ruimte dezelfde temperatuur (nu 4 thermostaten). Boven heb ik nog op 4 kamers radiatoren die doorgaans altijd uitstaan. Gaat dit problemen geven in efficiëntie, als in wil de WP ook niet liever dat je die openzet continu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:38
fresj schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ding niet, maar er zou een stelschroef oid in de groene cirkeltje van het 2de plaatje moeten zitten. Er zit een kortsluiting tussen aanvoer en retour die je met dat stelschroefje dicht kan draaien.
Googlen op lage temperatuur verdeler of meng verdeler oid.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 11:26
Kirvis schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Zeker wel!

[Afbeelding]
Leuk dit. Blijkbaar is mijn Sparrow nog prehistorisch.

firmware_version='heat_pump_v0.6.5'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schaaferr
  • Laatst online: 12-02 12:06
telemachus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Heel herkenbaar verhaal helaas. Afgelopen november heb ik een blackbird laten plaatsen op mijn houten dakkapel door Return on Energy. Nu word ik helaas ook echt gek van de resonantie.

Ik wist wel dat er een risico op resonantie bestond, maar overal las/hoorde ik dat dit risico bij de blackbird echt minimaal was. Misschien naïef van mij, maar ik had niet verwacht dat het zo erg kan zijn als dat het nu is. Als ik wist dat dit risico zo groot was, had ik het ook nooit laten plaatsen.

De resonantie is zo heftig dat ik denk dat er misschien wel fouten zijn gemaakt bij de plaatsing van de BB. Ik ga weer contact opnemen met Return on Energy. Helaas zit ik een hele drukke periode in mijn leven, en heb ik hier eigenlijk helemaal geen tijd voor. Echt balen dus.

Ik ben heel benieuwd welke oplossing jij uiteindelijk kiest @Schaaferr.
Wow heel vervelend om te horen. Hier ook een hele drukke periode in mijn leven dus ik kan de tijd die ik besteed aan het oplossen niet echt missen. Morgenochtend komen Atlaspower en Weheat met een team gezamenlijk langs. Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-04 12:20
Weet iemand toevallig hoe hoog de pootjes onder het Weheat boilervat zijn? Ivm schuin aflopend dak maar 1,70m ruimte aan 1 kant (halverwege het vat echter genoeg ruimte voor de uitgang boven aan te sluiten. Het vat is volgens de tekening 1602mm echter zijn hier de pootjes niet bijgerekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:39
@janzuilhof Is jouw Sparrow soms tweedehands:-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
Stefannn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Ik heb dit ding niet, maar er zou een stelschroef oid in de groene cirkeltje van het 2de plaatje moeten zitten. Er zit een kortsluiting tussen aanvoer en retour die je met dat stelschroefje dicht kan draaien.
Googlen op lage temperatuur verdeler of meng verdeler oid.
Bedankt! Gewoon opendraaien dus en kijken of ik erachter iets kan aandraaien. Spannend wel, want ben echt een leek, maar ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

En? Gelukt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
!pip install weheat

import weheat
import datetime
import json
import csv

realm_name = 'Weheat'
my_client_secret = ''

client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,

interval = "Day" 

start_time=start_time,
        end_time=end_time,
        interval=interval
    )

# Write to CSV file

[Afbeelding]
Ik krijg alleen maar foutmeldingen en de AI helpt ook niet echt... Ik krijg de volgende foutmelding:

AttributeError Traceback (most recent call last)
<ipython-input-5-a92e4403bc28> in <cell line: 35>()
33
34 # with the client the APIs can be accessed
---> 35 with ApiClient(configuration=config) as client:
36 # Getting all heat pumps that the user has access to
37 response = HeatPumpApi(client).api_v1_heat_pumps_get_with_http_info()

AttributeError: __enter_

Dit had jij niet? En je doet gewoon boven in +Code en dan copy/paste, verandert de drie regels 18/19 en 20 en that's it?

EDIT: gelukt! Even gekeken op Github, en in jouw code de "!pip install weheat" aangepast naar "!pip install weheat==2025.1.14" en toen werkte het.

Code is succesvol en alles gesaved naar energy_logs.csv. Maar waar kan ik deze file nu vinden?
EDIT - ook gelukt inmiddels :)

En helaas nog steeds de 0.7.9 versie en nog niet de .12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
fresj schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:45:
[...]

Bedankt! Gewoon opendraaien dus en kijken of ik erachter iets kan aandraaien. Spannend wel, want ben echt een leek, maar ik ga het proberen!
Zie deze: tcw82 in "Vloerverwarming niet optimaal"
In mijn verdeler zit zo'n ding die kun je dichtschroeven.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:21
I.p. schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:50:
Weet iemand toevallig hoe hoog de pootjes onder het Weheat boilervat zijn? Ivm schuin aflopend dak maar 1,70m ruimte aan 1 kant (halverwege het vat echter genoeg ruimte voor de uitgang boven aan te sluiten. Het vat is volgens de tekening 1602mm echter zijn hier de pootjes niet bijgerekend.
Mijn 300l weheat heeft 30 mm ronde pootjes. Incl. pootjes ca 1585mm hoog aan de buitenrand en ca 1610mm in het midden, maar daar komt warmwater koppeling nog op (1700mm moet lukken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

iApp schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:03:
[...]

Gelijk aangepast in de woonkamer (de belangrijkste kamer :D ). Delta is nu 4 graden. De langste groep (30 meter) is voluit, de andere groepen licht afgeknepen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels erachter dat dit de optimale instellingen zijn:
+ Thermostaat dag en nacht op 20.0 graden
+ Warmtepomp vermogen op 30-50% limiet instellen
+ Als gevolg staat 'ie de hele dag rustig te draaien -> 30kWh verbruik per dag (voor 183m2 / 439m3 ruimte)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
iApp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Inmiddels erachter dat dit de optimale instellingen zijn:
+ Thermostaat dag en nacht op 20.0 graden
+ Warmtepomp vermogen op 30-50% limiet instellen
+ Als gevolg staat 'ie de hele dag rustig te draaien -> 30kWh verbruik per dag (voor 183m2 / 439m3 ruimte)
Wat had je precies gedaan om een zo laag mogelijke deltaT te bereiken in je vvw?

Ik ben nu zelf bezig om zsm mijn mengverdeler met pomp te laten aanpassen naar een open verdeler zonder pomp omdat wat water wat mijn vvw instroomt door het mengen direct een graad of 6-7 kwijtraakt. Heb je nog andere tips als die verdeler aangepast is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
illuvattarr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Wat had je precies gedaan om een zo laag mogelijke deltaT te bereiken in je vvw?

Ik ben nu zelf bezig om zsm mijn mengverdeler met pomp te laten aanpassen naar een open verdeler zonder pomp omdat wat water wat mijn vvw instroomt door het mengen direct een graad of 6-7 kwijtraakt. Heb je nog andere tips als die verdeler aangepast is?
Het beste is als je met deze buiten temperatuur de warmtepomp de hele dag kunt laten 'pruttelen', niet aan/uit schakelen. Heb hier ook nog een mengverdeler beneden (boven niet) en toch blijft de woonkamer 21.5 met tussen de 500-800 watt van de warmtepomp.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
wbdj schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Mijn 300l weheat heeft 30 mm ronde pootjes. Incl. pootjes ca 1585mm hoog aan de buitenrand en ca 1610mm in het midden, maar daar komt warmwater koppeling nog op (1700mm moet lukken)
Bedankt! Heb je voor mij nog de maat tussen vloer en de leegloop van de tank (onderste opening)? (liefst onderkant en hart leegloopt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
I.p. schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Bedankt! Heb je voor mij nog de maat tussen vloer en de leegloop van de tank (onderste opening)? (liefst onderkant en hart leegloopt)
Ik kwam deze tegen. Misschien heb je er iets aan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuuektnYgI3IhsFjQG1TINeYvsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R8wM9e7usdzxVnPhxtQR0G6o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Laatst online: 11:21
I.p. schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:46:
[...]
Is bij mij ca 65mm (bovenstaande tekening 32.5mm + 30mm pootje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Nu online
Tijgerkracht schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Het beste is als je met deze buiten temperatuur de warmtepomp de hele dag kunt laten 'pruttelen', niet aan/uit schakelen. Heb hier ook nog een mengverdeler beneden (boven niet) en toch blijft de woonkamer 21.5 met tussen de 500-800 watt van de warmtepomp.
Dit werkt (hier) niet bij een hybride opstelling, de CV gaat namelijk bijspringen als WP (teveel) begrensd wordt
; dit om toch de gevraagde aanvoertemp te halen. Ik had verwacht dat bij een full electric (ik zit nog in dubio) de BUH bijspringt bij afknijpen vermogen WP. Is het in te stellen bij welke use-case de BUH bijspringt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
Satefan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik kwam deze tegen. Misschien heb je er iets aan!

[Afbeelding]
Die had ik ook al gevonden, maar de maat tot de grond staat er niet goed op vermeld.
wbdj schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:41:
[...]

Is bij mij ca 65mm (bovenstaande tekening 32.5mm + 30mm pootje)
Bedankt, daar heb ik voldoende aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
illuvattarr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Met welke buitentemperatuur was dat? Dit weekend zat ie wel grotendeels op de 100% om de temperatuur op 20 te houden, met nachtlimiet op 80% (huis uit 1995, voorheen 1800m3 gas, nu full electric BB).

Op dit moment (+6 graden), heb ik hem wel op stooklijn 27-28 graden, dat is ca 20-30% compressor met COP van 4.5 en delta T van 2 graden. Zou verwachten dat de COP wel iets hoger zou zijn.

Afgelopen weekend zakte COP wel onder de 3 bij mij, wat eigenlijk niet zou moeten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-04 16:09

HBconsult

Creatief spelen met energie

Mengverdeler. (dat is niet handig)
Die kan beter vervangen worden door een directe aansluiting op je systeem. Die verdelers zijn niet heel duur en dan heb je ook de modernere flowmeters er op om de circuits goed in te stellen. De circulatiepomp van de warmtepomp kan dat prima aan.
Dat heb ik hier ook (laten doen),...............maar dan komt er nog een ander klusje kijken.
Tenminste als je zoals ik een combi van vloerverwarming en radiatoren hebt.
(Opnieuw) Waterzijdig inregelen van de radiatoren is dan absoluut noodzakelijk, want de extra lengtes van de vloerverwarming leveren natuurlijk extra weerstand op.
Dus de radiatoren allemaal moeten knijpen ( voetventiel) om voldoende flow door de vloerverwarming te krijgen.

Succes

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Coolblue komt met iets nieuws....

https://www.coolblue.nl/w...pomp-bij-coolblue-energie

* Zien we online een storing? Dan lossen we het voor je op

En wat als ze storingen zien in een installatie zonder service contract... Neem aan dat je dan als klant ook pro-actief bericht krijgt dat er iets niet klopt in de installatie. Dit klinkt echt als 10 euro gebakken lucht per maand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irmimi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-03 19:55
Razer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:09:

En wat als ze storingen zien in een installatie zonder service contract... Neem aan dat je dan als klant ook pro-actief bericht krijgt dat er iets niet klopt in de installatie. Dit klinkt echt als 10 euro gebakken lucht per maand...
Ik vind het ook maar een erg vage dienst die ze aanbieden....
Ik wilde sowieso binnenkort op zoek naar een installateur die zowel voor mijn CV-ketel als warmtepomp onderhoud wil doen (lijkt mij makkelijker om dat in één keer te doen), dus ik ben op zich ook wel geïnteresseerd in een onderhouds/servicecontract bij Coolblue, maar dan moet het wel echt iets toevoegen. Zeker als ik daarnaast ook nog ergens anders een apart contract voor mijn CV-ketel moet afsluiten.

Ik ga onderstaande vragen eens stellen bij Coolblue..

We staan altijd voor je klaar om langs te komen bij een probleem
Kan ik hieruit concluderen dat wanneer je een probleem hebt en het valt buiten de garantietermijn die er sowieso op de warmtepomp + installatie zit je Coolblue in ieder geval niet hoeft te bellen?

Zien we online een storing? Dan lossen we het voor je op
Hiervan is mij tijdens de installatie verteld dat ze dit sowieso monitoren en ik neem ook aan dat ze contact opnemen als ze iets zien dat niet klopt.....

Jaarlijkse online prestatie check van jouw warmtepomp
Geen idee wat dit inhoudt, en ook wat vervolgens de actie gaat zijn als blijkt dat de warmtepomp niet goed presteert. Krijg je dan advies over hoe dat te verbeteren, worden er instellingen aangepast?

Installatiegarantie verlengd naar 5 jaar
Dit lijkt me het enige echte voordeel. Maar er zit volgens mij al twee jaar garantie op de installatie, ik vraag me af welke problemen met de installatie zich nog voordoen op een later moment?

Onderhoudsbeurt bij Coolblue Energie voor lager tarief
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk welk onderhoud een warmtepomp nodig heeft. Ik vond op de site van WeHeat wel deze checklist https://content.weheat.nl...ecklist_Weheat_warmtepomp.
Daarnaast is 'een lager tarief' natuurlijk ook wel erg vaag, is dat ipv 200 euro 199 euro, of....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Irmimi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Ik wilde sowieso binnenkort op zoek naar een installateur die zowel voor mijn CV-ketel als warmtepomp onderhoud wil doen (lijkt mij makkelijker om dat in één keer te doen), dus ik ben op zich ook wel geïnteresseerd in een onderhouds/servicecontract bij Coolblue, maar dan moet het wel echt iets toevoegen. Zeker als ik daarnaast ook nog ergens anders een apart contract voor mijn CV-ketel moet afsluiten.

Kan ik hieruit concluderen dat wanneer je een probleem hebt en het valt buiten de garantietermijn die er sowieso op de warmtepomp + installatie zit je Coolblue in ieder geval niet hoeft te bellen?

Hiervan is mij tijdens de installatie verteld dat ze dit sowieso monitoren en ik neem ook aan dat ze contact opnemen als ze iets zien dat niet klopt.....

Geen idee wat dit inhoudt, en ook wat vervolgens de actie gaat zijn als blijkt dat de warmtepomp niet goed presteert. Krijg je dan advies over hoe dat te verbeteren, worden er instellingen aangepast?

Dit lijkt me het enige echte voordeel. Maar er zit volgens mij al twee jaar garantie op de installatie, ik vraag me af welke problemen met de installatie zich nog voordoen op een later moment?

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk welk onderhoud een warmtepomp nodig heeft. Ik vond op de site van WeHeat wel deze checklist https://content.weheat.nl...ecklist_Weheat_warmtepomp.
Daarnaast is 'een lager tarief' natuurlijk ook wel erg vaag, is dat ipv 200 euro 199 euro, of....?
Welk onderhoud wil je laten uitvoeren aan een Weheat? Die zijn onderhoudsvrij. Als je zelf in staat bent de compressor vrij van bladeren te houden (als hij op een plek staat waar bladeren een issue zijn), dan is het zonde van je geld. Staat je WP op het dak en kan er in principe geen blad oid inkomen, heb je nul onderhoud aan een warmtepomp.

Dat vuilfilter (zit binnen) gewoon door de CV monteur laten schoonmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
jelleeelco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:38:
[...]

Welk onderhoud wil je laten uitvoeren aan een Weheat? Die zijn onderhoudsvrij. Als je zelf in staat bent de compressor vrij van bladeren te houden (als hij op een plek staat waar bladeren een issue zijn), dan is het zonde van je geld. Staat je WP op het dak en kan er in principe geen blad oid inkomen, heb je nul onderhoud aan een warmtepomp.

Dat vuilfilter (zit binnen) gewoon door de CV monteur laten schoonmaken...
Het onderhoud dat ik wil laten uitvoeren is het onderhoud dat nodig is. Wat dat is, is dus voor mij niet helemaal duidelijk, mede doordat ik hier al een paar keer gelezen heb dat er helemaal geen onderhoud nodig is.
Dat komt niet helemaal overeen met de checklist die WeHeat zelf op hun website heeft staan. Daar staan wel een aantal dingen op die gecontroleerd moeten worden (en die ik niet zelf kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Irmimi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Het onderhoud dat ik wil laten uitvoeren is het onderhoud dat nodig is. Wat dat is, is dus voor mij niet helemaal duidelijk, mede doordat ik hier al een paar keer gelezen heb dat er helemaal geen onderhoud nodig is.
Dat komt niet helemaal overeen met de checklist die WeHeat zelf op hun website heeft staan. Daar staan wel een aantal dingen op die gecontroleerd moeten worden (en die ik niet zelf kan).
Oh, ik ben benieuwd wat er dan op hun checklist staat want in hun handleiding staat dat onderhoud niet nodig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
jelleeelco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Oh, ik ben benieuwd wat er dan op hun checklist staat want in hun handleiding staat dat onderhoud niet nodig is!
Je kan 'm hier vinden: https://content.weheat.nl...ecklist_Weheat_warmtepomp

Het zal vast allemaal niet zo spannend zijn, maar ik kan zelf gewoon niks en zou niet weten waar ik een ciculatiepomp op moet controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Irmimi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Je kan 'm hier vinden: https://content.weheat.nl...ecklist_Weheat_warmtepomp

Het zal vast allemaal niet zo spannend zijn, maar ik kan zelf gewoon niks en zou niet weten waar ik een ciculatiepomp op moet controleren :)
nou...of hij draait als hij moet draaien misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
HarmPeters69 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Dit werkt (hier) niet bij een hybride opstelling, de CV gaat namelijk bijspringen als WP (teveel) begrensd wordt
; dit om toch de gevraagde aanvoertemp te halen. Ik had verwacht dat bij een full electric (ik zit nog in dubio) de BUH bijspringt bij afknijpen vermogen WP. Is het in te stellen bij welke use-case de BUH bijspringt?
O, echt, bij de Elga (nog een week dan wordt de BB80 geplaatst), kun je buiten temp voor backup inschakelen,
dus hier doet boven de 5 graden de CV ketel niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Razer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:09:

Interessant, ik zie het als verzekering van 60 maandenx10€ = 600€ om het product (van 12.745€) voor 3 jaar extra garantie te voorzien - mits het 10€ blijft. Ik ga advies aanvragen en een jaar lidmaatschap overwegen. Kan het altijd nog opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
iApp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Interessant, ik zie het als verzekering van 60 maandenx10€ = 600€ om het product (van 12.745€) voor 3 jaar extra garantie te voorzien - mits het 10€ blijft. Ik ga advies aanvragen en een jaar lidmaatschap overwegen. Kan het altijd nog opzeggen.
Maar het eerste jaar zul je het niet nodig zijn. Er zit 2 jaar garantie op de installatie dus de eerste 2 jaar betaal je voor niks lijkt me? Daarna haal je er pas mogelijk voordeel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

reiniero schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Maar het eerste jaar zul je het niet nodig zijn. Er zit 2 jaar garantie op de installatie dus de eerste 2 jaar betaal je voor niks lijkt me? Daarna haal je er pas mogelijk voordeel uit.
Je moet het binnen 6 maanden na installatie afsluiten. Dus in het beste geval betaal je 54 maanden x 10€. Ik heb ze gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
iApp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Je moet het binnen 6 maanden na installatie afsluiten. Dus in het beste geval betaal je 54 maanden x 10€. Ik heb ze gemaild.
daar gaat je financieel voordeel omdat je van het gas af bent 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irmimi
iApp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Voor zover ik begrijp verlengt het niet de garantie op de Warmtepomp zelf (productgarantie). Het is (onder andere) een verlenging van de garantie op de installatie. Coolblue geeft sowieso 2 jaar productgarantie en 2 jaar garantie op de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Ja dus in de eerste 2 jaar krijg je alleen: monitoring op fouten in je installatie, nu mag ik er toch van uit gaan op installaties waar door mensen meer dan 6000+ euro betaald is, en alleen de installateur toegang heeft tot het platform waar fouten aan het licht komen dat ik ook een seintje krijg als men bij de installateur dit signaal krijgt / ziet.

Dus ja... 10 euro per maand gebakken lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Barryvdh schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Met welke buitentemperatuur was dat? Dit weekend zat ie wel grotendeels op de 100% om de temperatuur op 20 te houden, met nachtlimiet op 80% (huis uit 1995, voorheen 1800m3 gas, nu full electric BB).

Op dit moment (+6 graden), heb ik hem wel op stooklijn 27-28 graden, dat is ca 20-30% compressor met COP van 4.5 en delta T van 2 graden. Zou verwachten dat de COP wel iets hoger zou zijn.

Afgelopen weekend zakte COP wel onder de 3 bij mij, wat eigenlijk niet zou moeten toch?
Hier ongeveer hetzelfde (BB FE). Ik heb de stooklijn op 29 graden staan (6 graden buitentemp hier nu). Dan pruttelt hij lekker door tussen de 20 en 30% meestal. De COP is dan rondt de 4. Mijn delta T is 2.6 a 3 graden. Als het kouder wordt dan zakt de COP inderdaad onder de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Satefan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:03:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde (BB FE). Ik heb de stooklijn op 29 graden staan (6 graden buitentemp hier nu). Dan pruttelt hij lekker door tussen de 20 en 30% meestal. De COP is dan rondt de 4. Mijn delta T is 2.6 a 3 graden. Als het kouder wordt dan zakt de COP inderdaad onder de 3.
Delta T hier tussen de 3 en 4 graden, max 31 aanvoer met de Elga 4kW, maar de COP is tussen 5.5 en 5.9.
Rond de 500 watt electra en 3000 watt aan warmte, dan valt de BB een beetje tegen,
of wacht het is hier meer dan 8 graden buiten (westen van Nederland).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8D99589wcsUKm8D2vtW6R4wrTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WGLeBZso10EiNSCs67aaTrgI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgerkracht op 15-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Irmimi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:33:
[...]

CB heeft weer een nieuwe verdien model aangeboord. Tegenwoordig worden er allerlei diensten (onderhoud, streaming, garanties, verzekeringen, etc.) aangeboden. Voor je het weet, loop je er op leeg!

Ik kan makkelijk bij mijn BB, om hem sneeuw, bladeren vrij te houden. En de vuilscheider kan je zelf ook makkelijk onderhouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Delta T hier tussen de 3 en 4 graden, max 31 aanvoer met de Elga 4kW, maar de COP is tussen 5.5 en 5.9.
Rond de 500 watt electra en 3000 watt aan warmte, dan valt de BB een beetje tegen,
of wacht het is hier meer dan 8 graden buiten (westen van Nederland).

[Afbeelding]
Ah cool! Je hebt een Kamstrup geïnstalleerd.

Kan je ook eens een vergelijking tussen de Power Out van de WP zelf en de berekening obv de Kamstrup posten?

Ben erg benieuwd hoe betrouwbaar het debiet is dat de WP rapporteert.

Lezen is moeilijk soms. Je hebt helemaal geen Weheat zie ik nu pas.

[ Voor 4% gewijzigd door Kirvis op 15-01-2025 17:58 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 16:18
Sinds maandag 6 januari is hier een Flint geïnstalleerd. Hierbij mijn bevindingen, wellicht hebben anderen er wat aan. Het is nogal een epistel geworden!

Het gaat om een rijtjeshuis in de stad. De flint staat in de achtertuin tegen de zijschutting, een meter van de gevel af en blaast dwars op de tuin. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. De benedenverdieping heeft veel thermische massa. Installatie door CoolBlue. De Flint is parallel aangesloten op het circuit, beneden bij de verdeler voor de vloerverwarming, mét pomp. Na een paar keer wel/niet/wel/niet-advies vond CB dat er toch een buffervat moest komen.

De installatie
De bewuste dag stonden er twee frisse jongens van Coolblue voor de deur. Ze hadden er zin in, wilden geen koffie. Ik denk dat ze hoopten met de lunch klaar te zijn. Dat lukte niet. De muur bleek taaier dan gedacht met vastlopende boren, het loodgieterswerk viel tegen en er moest een kabeltracé gevonden worden naar zolder voor een verbinding tussen de binnenunit en de ketel. Dat laatste had ik al telefonisch én bij de schouw aangekaart, maar verder dan ‘ja maar je thermostaat is toch draadloos’ kwamen ze niet. Het vullen van het systeem en het buffervat en ontluchten duurde eindeloos. Misschien doordat het buffervat ook in de kelder staat, en de vulkraan op zolder is. Uiteindelijk waren ze om vier uur klaar. De installatie binnen vind ik redelijk netjes geworden, al hadden ze de bekabeling wel wat netter kunnen afwerken, in plaats van de boel een beetje bij elkaar binden. Misschien doe ik dat zelf nog wel.

Verwarming
Hij werkt! Het huis wordt warm. Wel ben ik na een paar dagen overgestapt van aansturing door de thermostaat (T6R) naar stooklijn. Bij verwarming op thermostaat vond ik het veel te onrustig. Dat komt ook doordat we een huis met veel thermische massa hebben. Bijvoorbeeld, als je de oven aan hebt, wordt het warmer in huis. Dat wil zeggen: de lucht wordt warmer, de constructie niet (zo snel). Daardoor gaat de wp uit. Daarna zakt de tempertuur weer, de wp gaat aan als je onder de ingestelde temperatuur komt en gaat verwarmen. Ondertussen zakt de temperatuur verder, want traag. Wp wil nog harder en schakelt de ketel bij. Bij sturen op stooklijn pruttelt de wp lekker door. De eerste gok voor instellingen voor de stooklijn lijkt de afgelopen dagen prima te werken.

Geluid
Wat mij betreft maakt de buitenunit drie verschillende geluiden: (1) heel hoog, maat mijn 40+ oren horen het nog prima. Niet hard en wmb niet storend. De inverter? (2) windgeruis, dat valt me alleszins mee en (3) een veel lager geluid, als een stationaire vrachtwagen, maar niet hard. Binnen hoor ik het nauwelijks door het glas van de achterpui op een dikke meter afstand. Dat zal de compressor zijn. Ook bij defrosts merk ik geen extra geluid van de buitenunit. Sowieso merk ik weinig verschil in geluid bij verschillende compressorstanden.
Wel vind ik dat de binnenpomp best veel geluid maakt. Het is een soort snerp. De pomp hangt in een soort halve kelder in de woonkamer. In de woonkamer hoor je het minimaal, in de gang een beetje meer. Ook de leidingen naar zolder maken geluid. Die landen aan in de slaapkamer, worden daar gesplitst (t-stukken) voor de eerste verdieping en de zolder. Dat maakt best wat geluid. Niet dat ik er niet van kan slapen, maar minder zou beter zijn. Radiatoren verder open zetten vermindert het geluid, terwijl je toch meer flow door dit deel van de leidingen verwacht. WeHeat deelt de flow niet, maar die kan je natuurlijk wel berekenen, omdat je de deltaT en het outputvermogen hebt. Dat heb ik dan maar gedaan. De flow is ongeveer 19 l/m. Dat lijkt me aan de hoge kant. Ik overweeg daarom om WH te vragen om de flow wat lager in te stellen, in de hoop dat dat minder geluid maakt.

Home Assistant
De HA-integratie is geweldig! Ik weet niet wie die heeft gemaakt, maar hulde! Ik heb een mooi dashboard gebouwd, zie de screenshots Best verslavend!
(Operating hours, starts en defrosts werken nog niet)

Performance
De Flint staat er nu een dikke week. Bij temperaturen rond het vriespunt heeft de wp een COP van ergens tussen de 3.5 en 4. Heel acceptabel, denk ik. Ik heb wel een paar dingen geobserveerd die zou willen delen.
• Defrosts: bij de ‘juiste’ omstandigheden zijn het er veel! Het meest dat ik heb gezien is 48 minuten verwarmen, en dan 8 minuten defrost, en dat dan uren achtereen. Op zich geen probleem. De wp werkt wel harder na een defrost, wat weer een snellere defrost in de hand werkt. Ik heb niet het idee dat de wp meer geluid maakt bij een defrost.
• Moduleren: Er zijn vaste stapjes voor de compressor: 33%, 40%, 47% etc. Lager dan 33% gaat hij niet. Dat is op zich jammer. Boven een graad of 7 lijkt dat teveel voor mijn huis, en is dus de oplossing af en toe uit. Dat lijken redelijk lange perioden te zijn, orde grootte een uur, dus hij gaat niet heel vaak schakelen. Zou die minimale stand softwarematig zijn, of kan de hardware niet lager? Voor de Sparrow heb ik veel lagere waarden voorbij zien komen, maar dat is natuurlijk ook een andere machine.
• Zoals te zien is op aangevoegde screenshot, stapt het afgenomen vermogen omlaag en daarmee de COP omhoog, ergens vroeg in de ochtend. Dat wordt bevestigd door de HomeWizard-meter die er tussen zit. Het lijkt erop dat er een vorstbeveiliging uit gaat oid. Het verschil is 165 W, best fors! Dat zorgt er dus voor dat bij hogere temperaturen de COP omhoog schiet.
• Zoals ook te zien op aangevoegde screenshot: het opgenomen vermogen zoals gerapporteerd door WH is hoger dan alleen van de buitenunit. Voor de binnenunit heb ik ook een meting, maar die neemt ook de pomp voor de vloerverwarming mee (27W). Als ik daarvoor corrigeer dan klopt het opgenomen vermogen vrij precies en neemt WH dus ook het vermogen van de binnenunit en pomp mee.
• De wp neemt op rgelmatige intervallen meer vermogen op, als een piekje, je ziet het ook in het compressorvermogen. Dat zijn geen defrosts. Waarom dat is kan ik niet bedenken.

Buitentemperatuur
Ik haal de buitentemperatuur op drie manieren binnen: Via het KNMI, de meting van de Flint, en een temperatuursensor die op het kozijn van de voordeur is geplakt. De laatste screenshot geeft die temperaturen. Opvallend is dat ze best verschillen. Daarnaast zie je aan het einde dat de temperatuur die de Flint doorgeeft ineens omhoog schiet. Dat gebeurt net nadat de flint in standby is gegaan. Dat laat zien dat de wp zelf best veel invloed heeft op de gemeten temperatuur van de wp zelf.

De vloerverdeler met pomp
Een onderwerp dat vaak terugkomt op dit forum! Daarom heb ik de moeite genomen een paar temperatuursensors te plakken op de aanvoer en retour van de verdeler. Wat je ziet is dat de temperatuur de vloer in een dikke graad lager is dan de aanvoer vanuit de wp. De retour van de vloer is weer lager dan de retour uit de rest van het huis. Ik vind het weinig dramatisch, en aangezien ik ook nog een ketel heb, laat ik het voorlopig zo. Hoe groot het verschil is hangt natuurlijk af van hoe de boel is geïnstalleerd en hoe hoog de flow is door de wp en door de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4XssrYvokLK_bN6mi6yP5LCKbw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QOX5cU2SDVa1G2UvurtN6wQC.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cw99nu1cAa3uO_JIfYnZERx3ys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eShUJZ2CU5xQ5UGsOjzJr4Z4.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM3icoY7RxilPlCFTCzbE6WR0_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IjVld1QAL11MRm5NqKdQj7hX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGIkqYUKoSKXxss1IPIWvEoZzzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjiOmbqdngcfQNFaz44z37ER.jpg?f=fotoalbum_large

Domme vraag, maar waar hoort deze kraan op te staan? Niet op 5?
Zojuist is de FE BB in werking gesteld. Staat op platdak, hoor er gelukkig niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:54:
[Afbeelding]

Domme vraag, maar waar hoort deze kraan op te staan? Niet op 5?
Zojuist is de FE BB in werking gesteld. Staat op platdak, hoor er gelukkig niks van.
Op 5 zetten, als dat de hoogste stand is. Je wilt zo min mogelijk weerstand om de flow zo hoog mogelijk te krijgen in de FE opstelling.

Als je een ventiel hebt om het mengen te stopen dan dat ook helemaal dicht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Op 5 zetten, als dat de hoogste stand is. Je wilt zo min mogelijk weerstand om de flow zo hoog mogelijk te krijgen in de FE opstelling.

Als je een ventiel hebt om het mengen te stopen dan dat ook helemaal dicht zetten.
Thanks, zojuist op 6 gezet en boven ook opengezet.

Weer een domme vraag, maar hoe ziet dat ventiel er uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 09:48
Koplopert schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:05:
Sinds maandag 6 januari is hier een Flint geïnstalleerd. Hierbij mijn bevindingen, wellicht hebben anderen er wat aan. Het is nogal een epistel geworden!

Het gaat om een rijtjeshuis in de stad. De flint staat in de achtertuin tegen de zijschutting, een meter van de gevel af en blaast dwars op de tuin. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. De benedenverdieping heeft veel thermische massa. Installatie door CoolBlue. De Flint is parallel aangesloten op het circuit, beneden bij de verdeler voor de vloerverwarming, mét pomp. Na een paar keer wel/niet/wel/niet-advies vond CB dat er toch een buffervat moest komen.

De installatie
De bewuste dag stonden er twee frisse jongens van Coolblue voor de deur. Ze hadden er zin in, wilden geen koffie. Ik denk dat ze hoopten met de lunch klaar te zijn. Dat lukte niet. De muur bleek taaier dan gedacht met vastlopende boren, het loodgieterswerk viel tegen en er moest een kabeltracé gevonden worden naar zolder voor een verbinding tussen de binnenunit en de ketel. Dat laatste had ik al telefonisch én bij de schouw aangekaart, maar verder dan ‘ja maar je thermostaat is toch draadloos’ kwamen ze niet. Het vullen van het systeem en het buffervat en ontluchten duurde eindeloos. Misschien doordat het buffervat ook in de kelder staat, en de vulkraan op zolder is. Uiteindelijk waren ze om vier uur klaar. De installatie binnen vind ik redelijk netjes geworden, al hadden ze de bekabeling wel wat netter kunnen afwerken, in plaats van de boel een beetje bij elkaar binden. Misschien doe ik dat zelf nog wel.

Verwarming
Hij werkt! Het huis wordt warm. Wel ben ik na een paar dagen overgestapt van aansturing door de thermostaat (T6R) naar stooklijn. Bij verwarming op thermostaat vond ik het veel te onrustig. Dat komt ook doordat we een huis met veel thermische massa hebben. Bijvoorbeeld, als je de oven aan hebt, wordt het warmer in huis. Dat wil zeggen: de lucht wordt warmer, de constructie niet (zo snel). Daardoor gaat de wp uit. Daarna zakt de tempertuur weer, de wp gaat aan als je onder de ingestelde temperatuur komt en gaat verwarmen. Ondertussen zakt de temperatuur verder, want traag. Wp wil nog harder en schakelt de ketel bij. Bij sturen op stooklijn pruttelt de wp lekker door. De eerste gok voor instellingen voor de stooklijn lijkt de afgelopen dagen prima te werken.

Geluid
Wat mij betreft maakt de buitenunit drie verschillende geluiden: (1) heel hoog, maat mijn 40+ oren horen het nog prima. Niet hard en wmb niet storend. De inverter? (2) windgeruis, dat valt me alleszins mee en (3) een veel lager geluid, als een stationaire vrachtwagen, maar niet hard. Binnen hoor ik het nauwelijks door het glas van de achterpui op een dikke meter afstand. Dat zal de compressor zijn. Ook bij defrosts merk ik geen extra geluid van de buitenunit. Sowieso merk ik weinig verschil in geluid bij verschillende compressorstanden.
Wel vind ik dat de binnenpomp best veel geluid maakt. Het is een soort snerp. De pomp hangt in een soort halve kelder in de woonkamer. In de woonkamer hoor je het minimaal, in de gang een beetje meer. Ook de leidingen naar zolder maken geluid. Die landen aan in de slaapkamer, worden daar gesplitst (t-stukken) voor de eerste verdieping en de zolder. Dat maakt best wat geluid. Niet dat ik er niet van kan slapen, maar minder zou beter zijn. Radiatoren verder open zetten vermindert het geluid, terwijl je toch meer flow door dit deel van de leidingen verwacht. WeHeat deelt de flow niet, maar die kan je natuurlijk wel berekenen, omdat je de deltaT en het outputvermogen hebt. Dat heb ik dan maar gedaan. De flow is ongeveer 19 l/m. Dat lijkt me aan de hoge kant. Ik overweeg daarom om WH te vragen om de flow wat lager in te stellen, in de hoop dat dat minder geluid maakt.

Home Assistant
De HA-integratie is geweldig! Ik weet niet wie die heeft gemaakt, maar hulde! Ik heb een mooi dashboard gebouwd, zie de screenshots Best verslavend!
(Operating hours, starts en defrosts werken nog niet)

Performance
De Flint staat er nu een dikke week. Bij temperaturen rond het vriespunt heeft de wp een COP van ergens tussen de 3.5 en 4. Heel acceptabel, denk ik. Ik heb wel een paar dingen geobserveerd die zou willen delen.
• Defrosts: bij de ‘juiste’ omstandigheden zijn het er veel! Het meest dat ik heb gezien is 48 minuten verwarmen, en dan 8 minuten defrost, en dat dan uren achtereen. Op zich geen probleem. De wp werkt wel harder na een defrost, wat weer een snellere defrost in de hand werkt. Ik heb niet het idee dat de wp meer geluid maakt bij een defrost.
• Moduleren: Er zijn vaste stapjes voor de compressor: 33%, 40%, 47% etc. Lager dan 33% gaat hij niet. Dat is op zich jammer. Boven een graad of 7 lijkt dat teveel voor mijn huis, en is dus de oplossing af en toe uit. Dat lijken redelijk lange perioden te zijn, orde grootte een uur, dus hij gaat niet heel vaak schakelen. Zou die minimale stand softwarematig zijn, of kan de hardware niet lager? Voor de Sparrow heb ik veel lagere waarden voorbij zien komen, maar dat is natuurlijk ook een andere machine.
• Zoals te zien is op aangevoegde screenshot, stapt het afgenomen vermogen omlaag en daarmee de COP omhoog, ergens vroeg in de ochtend. Dat wordt bevestigd door de HomeWizard-meter die er tussen zit. Het lijkt erop dat er een vorstbeveiliging uit gaat oid. Het verschil is 165 W, best fors! Dat zorgt er dus voor dat bij hogere temperaturen de COP omhoog schiet.
• Zoals ook te zien op aangevoegde screenshot: het opgenomen vermogen zoals gerapporteerd door WH is hoger dan alleen van de buitenunit. Voor de binnenunit heb ik ook een meting, maar die neemt ook de pomp voor de vloerverwarming mee (27W). Als ik daarvoor corrigeer dan klopt het opgenomen vermogen vrij precies en neemt WH dus ook het vermogen van de binnenunit en pomp mee.
• De wp neemt op rgelmatige intervallen meer vermogen op, als een piekje, je ziet het ook in het compressorvermogen. Dat zijn geen defrosts. Waarom dat is kan ik niet bedenken.

Buitentemperatuur
Ik haal de buitentemperatuur op drie manieren binnen: Via het KNMI, de meting van de Flint, en een temperatuursensor die op het kozijn van de voordeur is geplakt. De laatste screenshot geeft die temperaturen. Opvallend is dat ze best verschillen. Daarnaast zie je aan het einde dat de temperatuur die de Flint doorgeeft ineens omhoog schiet. Dat gebeurt net nadat de flint in standby is gegaan. Dat laat zien dat de wp zelf best veel invloed heeft op de gemeten temperatuur van de wp zelf.

De vloerverdeler met pomp
Een onderwerp dat vaak terugkomt op dit forum! Daarom heb ik de moeite genomen een paar temperatuursensors te plakken op de aanvoer en retour van de verdeler. Wat je ziet is dat de temperatuur de vloer in een dikke graad lager is dan de aanvoer vanuit de wp. De retour van de vloer is weer lager dan de retour uit de rest van het huis. Ik vind het weinig dramatisch, en aangezien ik ook nog een ketel heb, laat ik het voorlopig zo. Hoe groot het verschil is hangt natuurlijk af van hoe de boel is geïnstalleerd en hoe hoog de flow is door de wp en door de vloer.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de rapportage. Ik ben een weekje langer in het bezit van een Flint. En probeer het gedrag te doorgronden.

Mijn installatie is anders: radiatoren en EvoHome met 7 groepen.

De minimale waarde voor de compressor is inderdaad 33%, daaronder schakelt hij uit.

Bij mij geeft dat het volgende ongewenste effect:
Bij de witte pijl gaat de Flint op Standby
Bij de rode pijl zien we vervolgens de kamer temperatuur dalen.
Even later wordt er een hogere temperatuur en dus meer heat demand gevraagd (Groene pijl)
De Flint reageert hier niet op en een half uur later gaat de CV aan (Paarse pijl).
Dit terwijl de Flint niets staat te doen.

Ondertussen daalt natuurlijk ook de watertemperatuur ( Blauwe pijl) Dit moet later weer opgebouwd worden.
Iemand een idee hoe ik dit effect kan oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf-IevHPJDWWIhQXDsE2dnMNYYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3kkaRk6tDeuVc8BaJfSbKiP.jpg?f=fotoalbum_large

Stooklijn instellen i.p.v. OpenTherm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Thanks, zojuist op 6 gezet en boven ook opengezet.

Weer een domme vraag, maar hoe ziet dat ventiel er uit?
Bij onze verdeler is dat een inbus rechts, onder de thermostaatkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYySch8CHw7j1HYzvXJywBR6-m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9dtEZYgrQtf2awsIUWCrHhf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jeanfrancois schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Obv mijn ervaring met de Sparrow zou ik dat zeker eens proberen.

Zo te zien heb je alles al goed in de smiezen, dus stel hem in en kijk het 1-2 dagen aan. Als het te warm of te koud wordt kan je altijd de stooklijn zelf een beetje tweaken.

En dan bekijken hoe het gaat met het stroom- en gasverbruik.

En als het het bevalt hem je hem zo weer terug gezet.

[ Voor 57% gewijzigd door Kirvis op 15-01-2025 20:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:43:
[...]

Obv mijn ervaring met de Sparrow zou ik dat zeker eens proberen.

Zo te zien heb je alles al goed in de smiezen, dus stel hem in en kijk het 1-2 dagen aan. Als het te warm of te koud wordt kan je altijd de stooklijn zelf een beetje tweaken.

En dan bekijken hoe het gaat met het stroom- en gasverbruik.

En als het het bevalt hem je hem zo weer terug gezet.
Hier sinds vanmiddag een hybride verdeler en het verschil is enorm... kan nog niets zeggen over stroomverbruik oid maar watertemperatuur in de vv is nu in ieder geval hetzelfde als de temperatuur dat aankomt... vloer is ook warmer (oppervlakte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmPeters69
  • Nu online
jelleeelco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Hier sinds vanmiddag een hybride verdeler en het verschil is enorm... kan nog niets zeggen over stroomverbruik oid maar watertemperatuur in de vv is nu in ieder geval hetzelfde als de temperatuur dat aankomt... vloer is ook warmer (oppervlakte).
Goed nieuws, welke type heb je laten installeren (Therminon)? Heb je ook getest onder welke condities de pomp aanslaat?
Ik ga over 1 maand hetzelfde (laten) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:29:
[...]

Goed nieuws, welke type heb je laten installeren (Therminon)? Heb je ook getest onder welke condities de pomp aanslaat?
Ja, Therminon. Hetzelfde overigens als de Robot, komt uit exact dezelfde fabriek.

Wanneer de pomp aanslaat (en ventiel opendraait) kun je zelf bepalen. De pompschakelaar (waar 2 stekkers inzitten) meet de temperatuur van de aanvoer. Je kunt instellen bij welke temperatuur hij aan moet. Ik heb hem nu op 40 graden staan. Dus als Ta>40graden is dan slaat hij aan, daaronder gaat het aanvoerwater direct de vloer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• telemachus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-04 23:01
Schaaferr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Wow heel vervelend om te horen. Hier ook een hele drukke periode in mijn leven dus ik kan de tijd die ik besteed aan het oplossen niet echt missen. Morgenochtend komen Atlaspower en Weheat met een team gezamenlijk langs. Ik ben erg benieuwd!
Hopelijk hebben ze vandaag iets voor je kunnen betekenen! Ik ben erg benieuwd.

Als je eenmaal je begint te storen aan geluiden, dan wordt het heel lastig om rationeel te blijven en dingen in perspectief te zien (in mijn ervaring). Ik probeer er bewust van te zijn dat dit ook wel de koudste maanden van het jaar zijn. Niet dat dit het geluid acceptabel maakt. Succes met de situatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Laatst online: 05:45
jeanfrancois schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor de rapportage. Ik ben een weekje langer in het bezit van een Flint. En probeer het gedrag te doorgronden.

Mijn installatie is anders: radiatoren en EvoHome met 7 groepen.

De minimale waarde voor de compressor is inderdaad 33%, daaronder schakelt hij uit.

Bij mij geeft dat het volgende ongewenste effect:
Bij de witte pijl gaat de Flint op Standby
Bij de rode pijl zien we vervolgens de kamer temperatuur dalen.
Even later wordt er een hogere temperatuur en dus meer heat demand gevraagd (Groene pijl)
De Flint reageert hier niet op en een half uur later gaat de CV aan (Paarse pijl).
Dit terwijl de Flint niets staat te doen.

Ondertussen daalt natuurlijk ook de watertemperatuur ( Blauwe pijl) Dit moet later weer opgebouwd worden.
Iemand een idee hoe ik dit effect kan oplossen?
[Afbeelding]

Ik heb sinds 6 december een Flint, maar met uitzondering dat mijn vrouw een keer de thermostaat te hoog heeft gezet en ik een test had gedaan met het vermogen s'nachts op 50% te zetten heeft mijn cv nooit meer meegeholpen.
Ik heb beneden 5 radiatoren en boven 2 radiatoren open staan en deze hebben een normale draaiknop. Bij mij staat de Flint op open therm.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronnie27 op 15-01-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-04 22:59
[...]

En? Gelukt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
!pip install weheat==2025.1.14

import weheat
import datetime
import json
import csv

realm_name = 'Weheat'
my_client_secret = ''

client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,

interval = "Day" 

start_time=start_time,
        end_time=end_time,
        interval=interval
    )

# Write to CSV file

[Afbeelding]
Wat moet er bij die my_heat_pump_id? Is dat het serienummer of het deel wat achter https://portal.weheat.nl/nl/heat-pumps/ staat? Of nog wat anders?

edit: wat achter de URL staat. Maar ik kreeg nog wat meer errors omdat ik de file weheat.py genoemd had.
(het werkt nu maar als je interval Hour of lager zet krijg je errors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
HarmPeters69 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:29:
[...]

Wat ik wel vreemd vind: de vloer is bij de verdeler 26-27 graden (gemeten met infrarood thermometer). Dat was 23-24. Maar de vloer verder in de ruimte is juiste koeler: van eigenlijk constant en overal 22.3 is het nu schommelend tussen de 20.6 en 24.

Ik denk dat ik iemand moet laten komen om waterzijdig in te regelen, want ook alle flow meters staan tussen de 0.5-1L/min. Als ik de pomp van de verdeler zelf aan zet dan schiet het gelijk naar 2L/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
jelleeelco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:46:
[...]

Wat ik wel vreemd vind: de vloer is bij de verdeler 26-27 graden (gemeten met infrarood thermometer). Dat was 23-24. Maar de vloer verder in de ruimte is juiste koeler: van eigenlijk constant en overal 22.3 is het nu schommelend tussen de 20.6 en 24.

Ik denk dat ik iemand moet laten komen om waterzijdig in te regelen, want ook alle flow meters staan tussen de 0.5-1L/min. Als ik de pomp van de verdeler zelf aan zet dan schiet het gelijk naar 2L/min.
Dat is niet zo moeilijk om zelf te doen toch?
Draai alle verdelers dicht, begin met kwart slag open te draaien en ga zorgen dat je de retouren zo gelijk mogelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Hoelang duurt het opstarten ? Staat hier nu vanaf gisteren 18:00 uur aan en boiilervat is warm na SWW, maar beneden is het geen graad warmer- nu 15,5gr (boilervat was warm rond 23:45 gisteren)

Gevoelskatig klopt hier iets niet. Watertemp huis in is 25gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:39:
Hoelang duurt het opstarten ? Staat hier nu vanaf gisteren 18:00 uur aan en boiilervat is warm na SWW, maar beneden is het geen graad warmer- nu 15,5gr (boilervat was warm rond 23:45 gisteren)

Gevoelskatig klopt hier iets niet. Watertemp huis in is 25gr.
15.5 als kamertemperatuur beneden? Oei!

Kan je zien met welke temperatuur het water je vloer in gaat? Ik zie op je eerdere foto geen thermometer op je verdeler zitten.

Voel anders even of het water daar wel warm is. 25 graden moet je wel kunnen voelen.

Er lijkt iets mis te gaan met het afgifte systeem als ik dit zo lees.

Heeft de BB wel de hele nacht verwarmd? Check de de grafieken in de portal even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:52:
[...]

15.5 als kamertemperatuur beneden? Oei!

Kan je zien met welke temperatuur het water je vloer in gaat? Ik zie op je eerdere foto geen thermometer op je verdeler zitten.

Voel anders even of het water daar wel warm is. 25 graden moet je wel kunnen voelen.

Er lijkt iets mis te gaan met het afgifte systeem als ik dit zo lees.

Heeft de BB wel de hele nacht verwarmd? Check de de grafieken in de portal even.
Zal zo kijken, maar lijkt erop dat er steeds legionella en ontdooien tussenstaan. Er wordt maar heel kort verwarmt.

Nu is hij bv al 15 min aan het ontdooien.

Dit zijn nu de waardes. Heb stille uren eraf gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRrNuKZmw-lKF6pGR84yAUowwmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5dNKRh5Bp12PXCdXPSFa6oeL.png?f=fotoalbum_large

Hmm, net de Thermostaat verplaats en stille uren eraf gehaald en lijkt ineens te gaan verwarmen. Vvw wordt i.i.g. op een aantal plekken nu warm. Compressor draait wel 100%

[ Voor 31% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:55:
[...]

Dat is niet zo moeilijk om zelf te doen toch?
Draai alle verdelers dicht, begin met kwart slag open te draaien en ga zorgen dat je de retouren zo gelijk mogelijk krijgt.
Haha ik kom er al niet achter wat nou "open" en "dicht" is op die debiet meters. Er gebeurt namelijk helemaal niets, welke kant ik ook opdraai. Hij blijft op 0.5-1 staan. Of is het gewoon naar 'klok mee= dicht, klok tegen=open)?

Vanmorgen was de vloer wel een stuk warmer dan gisteren en al helemaal warmer dan dat hij was. De vloertemp is nu 24, bijna overal (1 deel 22) en dat bij een buitentemperatuur van 9. Ik heb de vloer alleen op 24 gezien toen het vroor en de aanvoertemp tegen de 37 graden zat, nu is die 27.

M.a.w. het werk en was zoals gewoonlijk weer veel te ongeduldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Irmimi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Voor zover ik begrijp verlengt het niet de garantie op de Warmtepomp zelf (productgarantie). Het is (onder andere) een verlenging van de garantie op de installatie. Coolblue geeft sowieso 2 jaar productgarantie en 2 jaar garantie op de installatie.
De wettelijke garantie is idd 2 jaar. Maar als je warmtepomp na 5 jaar kapot gaat kun je wel degelijk nog een beroep doen op de verkoper. De wet gaat ervan uit dat als je een bepaald apparaat koopt met een bepaalde prijs je er ook een reële tijd van gebruik moet kunnen maken.

Daarom zijn ook die "5jaar garantie voor €150 extra" aanbiedingen BS. Die 5 jaar heb je in de meeste situaties sowieso, alleen kost het je meer moeite om te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48
jelleeelco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:02:
[...]

Daarom zijn ook die "5jaar garantie voor €150 extra" aanbiedingen BS. Die 5 jaar heb je in de meeste situaties sowieso, alleen kost het je meer moeite om te krijgen.
Ik denk dat veel mensen dit wel weten maar geen zin hebben aan eindeloos gezeur om garantie. Dan kan je die 150 euro bijvoorbeeld zien als afkoop van gezeur bij eventuele garantie aanvraag.
Maar idd, dat zou niet moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Haha ik kom er al niet achter wat nou "open" en "dicht" is op die debiet meters.
Righty-tighty, lefty-loosy ;-)

Je hebt een pomp op de verdeler toch?

Dan zou je, als je hem helemaal open zet, verschil moeten zien in de debietmeter als je je verdeler pomp aan of uit zet. Dat is bij ons althans goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:56:
[...]

Zal zo kijken, maar lijkt erop dat er steeds legionella en ontdooien tussenstaan. Er wordt maar heel kort verwarmt.

Nu is hij bv al 15 min aan het ontdooien.

Dit zijn nu de waardes. Heb stille uren eraf gehaald.

[Afbeelding]

Hmm, net de Thermostaat verplaats en stille uren eraf gehaald en lijkt ineens te gaan verwarmen. Vvw wordt i.i.g. op een aantal plekken nu warm. Compressor draait wel 100%
Vind het niet gek dat ie op 100% draait als de thermostaat om 40 graden water vraagt.

Wordt het nu wel warm?

Misschien even op de stooklijn zetten totdat ie op temperatuur is en dan kijken hoe de thermostaat zich gedraagt? Welke thermostaat heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:44:
[...]

Vind het niet gek dat ie op 100% draait als de thermostaat om 40 graden water vraagt.

Wordt het nu wel warm?

Misschien even op de stooklijn zetten totdat ie op temperatuur is en dan kijken hoe de thermostaat zich gedraagt? Welke thermostaat heb je?
Een draadloze Honeywell T6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/869-4l8b8-aNNS8-nlDguKNB9K4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jpjzuoHnJ5tvl2AX633EShD.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de grafieken tot nu toe. Volgens mij verwarmt hij prima, maar nu staat hij dus weer in ontdooien ipv verwarmen. Dat schiet dus niet op. Met een uur verwarmen ga je zo'n oppervlakte aan vvw nooit warm krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

WeerNsKlussers schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:43:
Goed voor m'n zelfvertrouwen die 36 kg :*)

Wij zijn weer terug bij "af" :+

Op de aanbouw past geen Blackbird & de Sparrow komt net voor het raam te staan in plaats van eronder, niet echt mooi. Concullega's van Weheat worden wel iets lager, maar die zijn weer te zwaar. Dus nu toch weer aan het kijken naar een BB op het dak, is eigenlijk onze enige reeele optie behalve een cv-ketel :'( . Ik vind het zelf alleen eng met geluid.

Onze dakopbouw binnen > buiten is: gips > klimaatfolie > tengels > balk 20 cm/houtvezel 20 cm > houten dakbeschot 18 mm > bitumen. Balken zijn 3.5 m lang en h.o.h. varieert tussen de 55 en 59 cm op de beoogde plek van de Blackbird. Heeft iemand een (positief) verhaal in een vergelijkbare situatie?

Edit: Ik heb nog een vraag: iemand nog tips voor een 150 of 200 L boiler die je kan hangen en die goed werkt met de BB?
De I WPV boiler van Itho werkt prima samen en leverbaar van 150 tot 270 liter en kunnen worden opgehangen. Ook horizontaal leverbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dSgTfhFDp2qOKNs1wl_gSYUQm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyPd1HJDuDlHYlkyu4fmYcKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWFLk0Df_vsyR9goqDcKBpS7wis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3QwevWTbfnZJ0PmlQfJTNul.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Een draadloze Honeywell T6.

[Afbeelding]

Dit zijn de grafieken tot nu toe. Volgens mij verwarmt hij prima, maar nu staat hij dus weer in ontdooien ipv verwarmen. Dat schiet dus niet op. Met een uur verwarmen ga je zo'n oppervlakte aan vvw nooit warm krijgen.
Ik zou m echt even op de stooklijn zetten.

Wat er nu gebeurt is dat ie steeds harder gaat werken om naar 40/45 graden te gaan, zoals de thermostaat vraagt. Je ziet in de grafiek dat ie als gevolg daarvan steeds sneller bevriest en dus steeds sneller een defrost nodig heeft.

Ik vermoed dat als je hem op de standaard stooklijn zet hij veel rustiger gaat lopen. Eventueel kan je de waarden van de stooklijn nog iets aanpassen als dat nodig lijkt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 16-01-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
jelleeelco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Haha ik kom er al niet achter wat nou "open" en "dicht" is op die debiet meters. Er gebeurt namelijk helemaal niets, welke kant ik ook opdraai. Hij blijft op 0.5-1 staan. Of is het gewoon naar 'klok mee= dicht, klok tegen=open)?

Vanmorgen was de vloer wel een stuk warmer dan gisteren en al helemaal warmer dan dat hij was. De vloertemp is nu 24, bijna overal (1 deel 22) en dat bij een buitentemperatuur van 9. Ik heb de vloer alleen op 24 gezien toen het vroor en de aanvoertemp tegen de 37 graden zat, nu is die 27.

M.a.w. het werk en was zoals gewoonlijk weer veel te ongeduldig.
bedankt voor het delen van je ervaring. Als ik het goed begrijp is je flow dus waarschijnlijk lager omdat de pomp op de vloerverdeler onder 40 graden niet meer aan staat. Maar kan daardoor juist beter zijn warmte kwijt aan z'n vloer? Zoiets?

Of heb je nog iets aangepast aan de pomp in de binnenunit?

EDIT: Ik twijfel nog of wij onze verdeler moeten aanpassen via een inregelventiel zoals hierboven eerder beschreven, met behoud van de pomp, of om echt de pomp er tussenuit te halen en de aanvoer aan te sluiten op het ondersteblok, zoals in het Youtubefilmpje dat hier eerder voorbij kwam. In het tweede geval moet de pomp in de binnenunit harder werken neem ik aan, maar die suist nu al behoorlijk via de leidingen. Is er een optie die in principe beter is?

[ Voor 20% gewijzigd door fresj op 16-01-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kerkers
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Misschien nog even als algemene toelichting:
Er is sprake van een complex massa-veersysteem, waarbij er in dit geval sprake is van een stapeling van meerdere massa's en veren (denk aan: de zijmuren ("vaste wereld), met hierop de verende balklaag, daarop de verende laag aan dakbedekking, vervolgens een rubber tegel, met hierop een tegel (massa), met daarop weer een verende blok, en nog een verend plaatje, daarop de veren van de BB, en als laatste de uiteindelijke trillende massa (de BB). Om in de praktijk tot een zo goed mogelijk werkende trillingsisolatie te kunnen komen, is het het meest effectief om te streven naar een éénmassa-veersysteem welke op de (een) "vaste wereld" geplaatst is.

Wat kun je mi dus doen:
  • BB met lange balken rechtstreeks afsteunen op de onderliggende muren (die balken moet dan wel zeer zwaar en stijf zijn, anders introduceer je weer een nieuwe veer); - lijkt me geen haalbare optie
  • nieuwe "vaste wereld" maken: als indicatieve vuistregel: de massa waarop je het massa-veersysteem (de BB met ingebouwde veren) plaatst dient minimaal 4x zo groot te zijn dan de afgeveerde massa. Je praat dan dus over een "blok" van meer dan 300 kg.
  • Indien dat vwb maximale daklast toelaatbaar is, dan zou je dat kunnen realiseren met een betonplaat van 150 x 100 x 10 cm. Dit geeft dus een goede indicatie van hoeveel betontegels je idealiter nodig hebt.
  • Indien je zo'n "betonplaat" maakt met betontegels, is het wel goed om er toch een dunne rubbermat onder te leggen zodat deze plaat goed/vlak aanligt op het dak.
  • Met extra veren/rubber blokken tussen de BB en je nieuwe vaste wereld ben je de door Weheat berekende massa-veerfrequentie aan het wijzigen, dus dat zou ik in eerste instantie achterwege laten (kan altijd nog). Het leidt normaliter wel tot een slappere veer, maar dat is alleen effectiever indien er een oneindig zware "vaste wereld" onder zit.
Hopelijk heb je (Schaaferr) hier iets aan, succes iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Ik zou m echt even op de stooklijn zetten.

Wat er nu gebeurt is dat ie steeds harder gaat werken om naar 40/45 graden te gaan, zoals de thermostaat vraagt. Je ziet in de grafiek dat ie als gevolg daarvan steeds sneller bevriest en dus steeds sneller een defrost nodig heeft.

Ik vermoed dat als je hem op de standaard stooklijn zet hij veel rustiger gaat lopen. Eventueel kan je de waarden van de stooklijn nog iets aanpassen als dat nodig lijkt te zijn.
Bedankt voor je hulp zover. Heb ‘m op stooklijn gezet. Monteurs hebben zo te zien ook de boost aangezet.

/edit

Zie in de grafieken van de laatste 3 uur dat de BB om het half uur gaat ontdooien. Dus verarmen 30 min, daarna ontdooien voor 20 min. Kan nooit goed zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
kerkers schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Misschien nog even als algemene toelichting:
Er is sprake van een complex massa-veersysteem, waarbij er in dit geval sprake is van een stapeling van meerdere massa's en veren (denk aan: de zijmuren ("vaste wereld), met hierop de verende balklaag, daarop de verende laag aan dakbedekking, vervolgens een rubber tegel, met hierop een tegel (massa), met daarop weer een verende blok, en nog een verend plaatje, daarop de veren van de BB, en als laatste de uiteindelijke trillende massa (de BB). Om in de praktijk tot een zo goed mogelijk werkende trillingsisolatie te kunnen komen, is het het meest effectief om te streven naar een éénmassa-veersysteem welke op de (een) "vaste wereld" geplaatst is.

Wat kun je mi dus doen:
  • BB met lange balken rechtstreeks afsteunen op de onderliggende muren (die balken moet dan wel zeer zwaar en stijf zijn, anders introduceer je weer een nieuwe veer); - lijkt me geen haalbare optie
  • nieuwe "vaste wereld" maken: als indicatieve vuistregel: de massa waarop je het massa-veersysteem (de BB met ingebouwde veren) plaatst dient minimaal 4x zo groot te zijn dan de afgeveerde massa. Je praat dan dus over een "blok" van meer dan 300 kg.
  • Indien dat vwb maximale daklast toelaatbaar is, dan zou je dat kunnen realiseren met een betonplaat van 150 x 100 x 10 cm. Dit geeft dus een goede indicatie van hoeveel betontegels je idealiter nodig hebt.
  • Indien je zo'n "betonplaat" maakt met betontegels, is het wel goed om er toch een dunne rubbermat onder te leggen zodat deze plaat goed/vlak aanligt op het dak.
  • Met extra veren/rubber blokken tussen de BB en je nieuwe vaste wereld ben je de door Weheat berekende massa-veerfrequentie aan het wijzigen, dus dat zou ik in eerste instantie achterwege laten (kan altijd nog). Het leidt normaliter wel tot een slappere veer, maar dat is alleen effectiever indien er een oneindig zware "vaste wereld" onder zit.
Hopelijk heb je (Schaaferr) hier iets aan, succes iig.
Dit is dan ook te verklaren, waarom ik totaal geen last heb van resonantie geluid en dus binnen niets hoor.
De situatie van mijn keuken uitbouw met plat dak bestaat uit spouwmuren (vaste massa)
De dakconstructie bestaat uit zware dikke houten balken, met daarop 28mm dikke planken.
Op de planken lig als dakbedekking mastiek, met daar boven op grove kiezelstenen. De gehele dakconstructie vormt dus één zware massa. De BB staat bij mij alleen op rubberen tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 12:51
Helaas net gebeld door de isntallateur.

WeHeat loopt achter/heeft vertraging met de levering van de Flint. Installatie datum is van 12 Feb. naar 5 Maart gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satefan
Twee weken terug heb ik de debietmeters van de vloerverwarming ingesteld om (dacht ik) de flow wat beter te verdelen. Ik had de dagen daarna de indruk dat de vloerverwarming toch niet helemaal lekker mee deed. De debietmeters stonden dus niet helemaal open.

Gistermiddag de debietmeters helemaal open gezet (volgens mij staan ze nu pas voor het eerst echt maximaal open). Ik zie nu dat de BB (nog) rustiger draait. Afgezonderd van een korte DHW run draait hij heel steady op +/- 580 watt en de compressor op 20%. In de dagen ervoor zag ik regelmatig de compressor harder gaan draaien (naar 31% oid), maar nu helemaal niet. Het weer is nu ook wel weer wat anders natuurlijk, maar het valt me op dat het nu wel heel rustig draait zo (onderste blauwe lijn is Input Power).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ooTcB4eydDVIgAQyL8AZGRhdG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0YyeezZY5aSfXlVoXoC8z3r.png?f=fotoalbum_large

De vloerverwarming voelt ook lekker warm aan nu (aanvoertemp is 29 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Righty-tighty, lefty-loosy ;-)

Je hebt een pomp op de verdeler toch?

Dan zou je, als je hem helemaal open zet, verschil moeten zien in de debietmeter als je je verdeler pomp aan of uit zet. Dat is bij ons althans goed te zien.
Ja dat had ik ook gevonden. Dus beetje tegengesteld van al het andere? Normaal is linksom toch iets dicht draaien en rechtsom open.

Ik heb ook even de pomp op de verdeler aangezet (zonder het ventiel te openen dus geen bijmenging vanuit de retour) maar weet niet of dat wel kan /schadelijk is. Toen zag ik debiet idd naar 2L per minuut gaan (zonder dat 1-1.5).
Pagina: 1 ... 46 ... 78 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.