Nee hoor links om is altijd dicht en rechtsom bij open.jelleeelco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:50:
[...]
Ja dat had ik ook gevonden. Dus beetje tegengesteld van al het andere? Normaal is linksom toch iets dicht draaien en rechtsom open.
Ik heb ook even de pomp op de verdeler aangezet (zonder het ventiel te openen dus geen bijmenging vanuit de retour) maar weet niet of dat wel kan /schadelijk is. Toen zag ik debiet idd naar 2L per minuut gaan (zonder dat 1-1.5).
Snap er niets van...bedoel je met de debiet meters?Razer schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Nee hoor links om is altijd dicht en rechtsom bij open.
Op een radiator bv is linksom open en rechtsom dicht. Rechtsom is met klok mee, linksom tegen klok in.
Toch? Is dat hetzelfde voor de debiet meters?
[ Voor 73% gewijzigd door jelleeelco op 16-01-2025 15:33 ]
Lefty-loosy = linksom = tegen de klok in = openjelleeelco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:27:
[...]
Snap er niets van...bedoel je met de debiet meters?
Op een radiator bv is linksom open en rechtsom dicht. Rechtsom is met klok mee, linksom tegen klok in.
Toch? Is dat hetzelfde voor de debiet meters?
Righty-tighty = rechtsom = met de klok mee = dicht
Dat geldt voor alle kranen en ook voor je debietmeters.
Probeer het maar bij je buitenkraan of WC fontein kraantje. Met al die Quookers tegenwoordig weten mensen niet meer hoe het heurt
Ja man ik was er inmiddels achter, altijd al moeite gehad met linksom rechtsom. Met die klok snap ik het welKirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:39:
[...]
Lefty-loosy = linksom = tegen de klok in = open
Righty-tighty = rechtsom = met de klok mee = dicht
Dat geldt voor alle kranen en ook voor je debietmeters.
Probeer het maar bij je buitenkraan of WC fontein kraantje. Met al die Quookers tegenwoordig weten mensen niet meer hoe het heurt
jelleeelco schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:58:
[...]
Ja man ik was er inmiddels achter, altijd al moeite gehad met linksom rechtsom. Met die klok snap ik het wel
Data issue. Volgens Weheat app en Home Assistant heeft BB hier vanmorgen in 5 minuten 400 kWh verbruikt (vanmorgen van 06:10 tot 06:15). Kan natuurlijk niet. Weheat site grafiek laat normaal verloop zien.
Iemand ervaring mee? Melden bij Weheat? Het geeft wat data corruptie (totaal verbruik en gemiddelde COP).
Iemand ervaring mee? Melden bij Weheat? Het geeft wat data corruptie (totaal verbruik en gemiddelde COP).
[ Voor 11% gewijzigd door wbdj op 16-01-2025 20:05 ]
Yes. Dit kom vaker voor en probleem is bekend bij WeHeat (en wordt aan gewerkt als het goed is). Ligt aan de onderliggende services die deze data doorgeven aan zowel de app als de HA integratie.wbdj schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:03:
Data issue. Volgens Weheat app en Home Assistant heeft BB hier vanmorgen in 5 minuten 400 kWh verbruikt (vanmorgen van 06:10 tot 06:15). Kan natuurlijk niet. Weheat site grafiek laat normaal verloop zien.
Iemand ervaring mee? Melden bij Weheat?
Je moet geduld hebben of extra verwarming gaan inzetten tot je huis weer 19C is.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:50:
[...]
Bedankt voor je hulp zover. Heb ‘m op stooklijn gezet. Monteurs hebben zo te zien ook de boost aangezet.
/edit
Zie in de grafieken van de laatste 3 uur dat de BB om het half uur gaat ontdooien. Dus verarmen 30 min, daarna ontdooien voor 20 min. Kan nooit goed zijn.
Je huis was te ver afgekoeld voor een (onderbemeten) warmtepomp om weer recht te trekken. 15C in je woonkamer is echt koud.
Wat je ook kan doen is bv eerst de keuken opwarmen (rest dicht) dan paar groepen woonkamer enz.
Ik zou even elektrisch of met kachel bijstoken totdat het 20C is. Een dag aanhouden En dan de WP aanzetten.
Op je plaatje zag je wel een thermische uitgang vermogen van >8kw. Wat goed is.
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-01-2025 20:40 ]
Heb je hier nog iets op gevonden? Mijn Flint werkt met een Wilo circulatiepomp. Sinds ik hem op stooklijn heb staan draait de Flint bijna de hele dag op minimum vermogen, maar daardoor valt het geluid van de pomp mij nu ook op. De laatste dagen hoor ik regelmatig een brommend/resonerend geluid uit de leidingen komen. Het geluid blijft gelijk wanneer ik de radiator open of dicht draai, dus het moet wel van de pomp komen?amiroo schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:16:
[...]
Heeft iemand een oplossing voor het brommende geluid van de binnencirculatiepomp?
in mijn geval heeft de hybride Sparrow mooie lange runs. maar het betekent ook dat ik de hele tijd het geluid van de circulatiepomp hoor (ongeacht het WP-vermogensniveau).
We hebben momenteel de houtkachel aan. De temperatuur stijgt hiermee nu tot 17,2 graden. Als ik die flink stook de hele dag kom je wel op 20 vermoed ik.Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:39:
[...]
Je moet geduld hebben of extra verwarming gaan inzetten tot je huis weer 19C is.
Je huis was te ver afgekoeld voor een (onderbemeten) warmtepomp om weer recht te trekken. 15C in je woonkamer is echt koud.
Wat je ook kan doen is bv eerst de keuken opwarmen (rest dicht) dan paar groepen woonkamer enz.
Ik zou even elektrisch of met kachel bijstoken totdat het 20C is. Een dag aanhouden En dan de WP aanzetten.
Op je plaatje zag je wel een thermische uitgang vermogen van >8kw. Wat goed is.
Wat ik echter niet snap is hoe het opstoken van de ruimte het ‘probleem’ verholpen gaat worden. De vloer is koud en er komt weinig tot geen warmte bij. Dat gedrag heb je lijkt mij ook als je hier tot 20gr opstookt en daarna de WP weer aanzet. Als dat onlogisch klinkt, dat kan. Ik weet er niet veel van namelijk
Ik had een aantal radiatoren etc dicht staan (op 4 slaapkamers hebben we die, staan altijd dicht in principe) en tevens de vvw boven beperkt, maar kreeg te horen dat de flow slecht was. Dus alles moest open en nu was het beter/goed.
Hoop dat het snel wordt opgelost want eigenlijk is het geen doen zo. De enige warmte die we in huis hebben is van het boilervat en de houtkachel.
Er is een schouw gedaan en zou moeten passen. Heb het expliciet gevraagd. Ben tot nu toe behoorlijk teleurgesteld (en gefrustreerd inmiddels
Ik herken het gedrag van mensen die overbemeten CV ketels gewend zijn. Die zijn niet gewend dat het zo lang duurt.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:24:
[...]
We hebben momenteel de houtkachel aan. De temperatuur stijgt hiermee nu tot 17,2 graden. Als ik die flink stook de hele dag kom je wel op 20 vermoed ik.
Wat ik echter niet snap is hoe het opstoken van de ruimte het ‘probleem’ verholpen gaat worden. De vloer is koud en er komt weinig tot geen warmte bij. Dat gedrag heb je lijkt mij ook als je hier tot 20gr opstookt en daarna de WP weer aanzet. Als dat onlogisch klinkt, dat kan. Ik weet er niet veel van namelijk.
Ik had een aantal radiatoren etc dicht staan (op 4 slaapkamers hebben we die, staan altijd dicht in principe) en tevens de vvw boven beperkt, maar kreeg te horen dat de flow slecht was. Dus alles moest open en nu was het beter/goed.
Hoop dat het snel wordt opgelost want eigenlijk is het geen doen zo. De enige warmte die we in huis hebben is van het boilervat en de houtkachel.
Er is een schouw gedaan en zou moeten passen. Heb het expliciet gevraagd. Ben tot nu toe behoorlijk teleurgesteld (en gefrustreerd inmiddels)
Ik zag een retourtemp uit je vloer van 17C, volgens mij was dat na een dag stoken, dat je zei.
Dan was je vloer ook wel heel koud geworden.
Hoe lang heeft eea wel niet uitgestaan?
Trouwens wat voor een kasteel heb je als je met de houtkachel vol aan maar 17,2C haalt?
De theorie is dat je met externe warmte in je huis je vloer ook mee opwarmt zodat de WP met een goede basis kan doorwarmen:
Wat is je warmteverlies?
Als je huis echt huge is kan je er altijd nog een warmtepomp bij aan laten knuppen in cascade.
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 16-01-2025 21:29 ]
Goede vraag. Ik denk lang. Heel eerlijk gezegd, wij zijn midden december verhuist. Het was de eerste dagen echt koud in huis. Zal rond de 17/18 graden zijn geweest. Dat is zo gebleven totdat ik er klaar mee was en alle zone thermostaten op 30 graden heb gezet. Of dat het probleem verhielp weet ik niet, maar daarna was het zeker een dag of 1,5 later 21.5gr (veel te warm i.i.g.). Ik heb toen op de thermostaat van de CV handmatig de temperatuur ingesteld op 20 graden. Wilde graag continu 1 temp (dag/nacht). Maar op een of andere reden werd het alleen maar kouder en was de vloer niet warm meer. Ik heb dit geprobeerd te fixen door maar weer het automatische programma te laten draaien (klok) en de thermostaten op 30 te zetten (dag of 5 voor de installatie), maar om een of andere reden hielp dat niet. Vloer bleef koud. Toen de hoop maar opgegeven met dat waardeloze systeem in de hoop dat bij het plaatsen van de BB dit probleem verholpen zou zijn.Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:27:
[...]
Ik herken het gedrag van mensen die overbemeten CV ketels gewend zijn. Die zijn niet gewend dat het zo lang duurt.
Ik zag een retourtemp uit je vloer van 17C, volgens mij was dat na een dag stoken, dat je zei.
Dan was je vloer ook wel heel koud geworden.
Hoe lang heeft eea wel niet uitgestaan?
Lang verhaal kort: minimaal 2 dagen volledig uit, maximaal een week tot langer slecht tot uit.
Btw idd best ‘huge’ (denk ik). Grote glazen pui -5.5 bij 5 ofzo met nog veel glas rondom.
Dit is de status nu:
[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 21:37 ]
Je zit nu 10kw je huis in te pompen.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:34:
[...]
Goede vraag. Ik denk lang. Heel eerlijk gezegd, wij zijn midden december verhuist. Het was de eerste dagen echt koud in huis. Zal rond de 17/18 graden zijn geweest. Dat is zo gebleven totdat ik er klaar mee was en alle zone thermostaten op 30 graden heb gezet. Of dat het probleem verhielp weet ik niet, maar daarna was het zeker een dag of 1,5 later 21.5gr (veel te warm i.i.g.). Ik heb toen op de thermostaat van de CV handmatig de temperatuur ingesteld op 20 graden. Wilde graag continu 1 temp (dag/nacht). Maar op een of andere reden werd het alleen maar kouder en was de vloer niet warm meer. Ik heb dit geprobeerd te fixen door maar weer het automatische programma te laten draaien (klok) en de thermostaten op 30 te zetten (dag of 5 voor de installatie), maar om een of andere reden hielp dat niet. Vloer bleef koud. Toen de hoop maar opgegeven met dat waardeloze systeem in de hoop dat bij het plaatsen van de BB dit probleem verholpen zou zijn.
Lang verhaal kort: minimaal 2 dagen volledig uit, maximaal een week tot langer slecht tot uit.
Btw idd best ‘huge’ (denk ik). Grote glazen pui -5.5 bij 5 ofzo met nog veel glas rondom.
Dit is de status nu:
[Afbeelding]
De meeste huizen zijn dan met 4 uur al te warm.
Dus je hebt naregeling?
Gooi al die motortjes er maar af.
Zit de WP thermostaat in de woonkamer?
Zijn de vloerverwarmingsverdelers wel pomploos gemaakt?
[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-01-2025 21:54 ]
Sinds vorige week draait er hier ook een BB. Het enige wat nog niet is vervangen zijn de verdelers. Momenteel hebben we nog mengverdelers maar de tweede verdieping wordt bij ons niet warm genoeg. Gisteren begon de BB zelfs te pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kon terwijl de groepen op die verdieping al dagen openstaan. Ik geloof dat bij ons het probleem is opgelost als de we verdelers vervangen.
Je pompt idd 10 kw aan warmte energie de vloer in. Dat is behoorlijke wat: de meeste standaard CV ketels hebben een max vermogen van 25-30 kW, en die hebben dat (bijna) nooit nodig voor het CV bedrijf.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:34:
[...]
Goede vraag. Ik denk lang. Heel eerlijk gezegd, wij zijn midden december verhuist. Het was de eerste dagen echt koud in huis. Zal rond de 17/18 graden zijn geweest. Dat is zo gebleven totdat ik er klaar mee was en alle zone thermostaten op 30 graden heb gezet. Of dat het probleem verhielp weet ik niet, maar daarna was het zeker een dag of 1,5 later 21.5gr (veel te warm i.i.g.). Ik heb toen op de thermostaat van de CV handmatig de temperatuur ingesteld op 20 graden. Wilde graag continu 1 temp (dag/nacht). Maar op een of andere reden werd het alleen maar kouder en was de vloer niet warm meer. Ik heb dit geprobeerd te fixen door maar weer het automatische programma te laten draaien (klok) en de thermostaten op 30 te zetten (dag of 5 voor de installatie), maar om een of andere reden hielp dat niet. Vloer bleef koud. Toen de hoop maar opgegeven met dat waardeloze systeem in de hoop dat bij het plaatsen van de BB dit probleem verholpen zou zijn.
Dit is de status nu:
[Afbeelding]
Gooi idd die motortjes eraf als die er nog op zitten en zet alles helemaal open: alle vvw groepen, alle thermostaatkranen en alle kranen op de radiatoren. Zo maximaliseer je de flow.
Je warmtepomp werkt nu met een delta T (verschil tussen aanvoer en retour) van bijna 10 graden. Er van uit gaande dat de flow estimate van de Wilo pomp correct is, kom je met zo’n delta T uit op een flow van 860 liter per uur. Dat is veel te laag voor de Blackbird. Die heeft een flow van 1300 l per uur nodig namelijk.
Het probleem zit m dus in je afgiftesysteem. Door alles helemaal open te zetten kan de flow hopelijk omhoog.
Kijk of je het volgende kunt achterhalen:
- Temperatuur water voordat het de vloer in gaat
- Temp water als het de vloer uit komt
- Zelfde voor de radiatoren
- Zit er niet ergens in het systeem een bypass die nog open staat? (Denk het niet gezien de delta T)
- Staan je pompen op de vvw verdelers aan? Zo nee, meteen inschakelen om de flow te verhogen.
Verder: welke diameter hebben leidingen?
Naregeling is er af. Dat waren thermostaten (of thermostaatkranen, weet niet wat het nu is) op iedere groep aangestuurd door een Henco unit. Die kranen zijn eraf en de unit staat uit.Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:52:
[...]
Je zit nu 10kw je huis in te pompen.
De meeste huizen zijn dan met 4 uur al te warm.
Dus je hebt naregeling?
Gooi al die motortjes er maar af.
Zit de WP thermostaat in de woonkamer?
Zijn de vloerverwarmingsverdelers wel pomploos gemaakt?
Thermostaat staat in de woonkamer idd.
Er zit beneden (dat is waar het om gaat voor nu imo) zit wel een pomp.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 22:13 ]
Ik zal morgen proberen wat beter te reageren op de berichten (bedankt allemaal voor het meedenken)Kirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:11:
[...]
Je pompt idd 10 kw aan warmte energie de vloer in. Dat is behoorlijke wat: de meeste standaard CV ketels hebben een max vermogen van 25-30 kW, en die hebben dat (bijna) nooit nodig voor het CV bedrijf.
Gooi idd die motortjes eraf als die er nog op zitten en zet alles helemaal open: alle vvw groepen, alle thermostaatkranen en alle kranen op de radiatoren. Zo maximaliseer je de flow.
Je warmtepomp werkt nu met een delta T (verschil tussen aanvoer en retour) van bijna 10 graden. Er van uit gaande dat de flow estimate van de Wilo pomp correct is, kom je met zo’n delta T uit op een flow van 860 liter per uur. Dat is veel te laag voor de Blackbird. Die heeft een flow van 1300 l per uur nodig namelijk.
Het probleem zit m dus in je afgiftesysteem. Door alles helemaal open te zetten kan de flow hopelijk omhoog.
Kijk of je het volgende kunt achterhalen:Kortom, probeer te achterhalen waar al die energie die de BB maakt blijft. Als het allemaal de vloer in gaat zul je geduld moeten hebben vrees ik.
- Temperatuur water voordat het de vloer in gaat
- Temp water als het de vloer uit komt
- Zelfde voor de radiatoren
- Zit er niet ergens in het systeem een bypass die nog open staat? (Denk het niet gezien de delta T)
- Staan je pompen op de vvw verdelers aan? Zo nee, meteen inschakelen om de flow te verhogen.
Verder: welke diameter hebben leidingen?
Dit is hoe de vvw beneden er nu bij staat
:strip_exif()/f/image/36mdsuk1EJGgtYs9OEwq2k1Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6U0cJQnQbzdu8qxICuDrxj4e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9mmcNG5t2SwBVjZXxhJupsX3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MHnuDhLuDbRtt7TEx7KGQ9xa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan mij trouwens wel herinneren dat de vorige bewoner het had over zones die hij had afgeknepen om energie te besparen. Ik heb dit gezegd tijdens de installatie. Ik weet niet of dat met het eraf halen van die motortjes is gebeurd. Kan ik zelf iets opendraaien nog (proberen waard)
[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 22:24 ]
Ja dit is een probleem, de bb installateur had de gehele verdeler moeten vervangen voor een pomploze of hybride verdeler.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Ik zal morgen proberen wat beter te reageren op de berichten (bedankt allemaal voor het meedenken)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan mij trouwens wel herinneren dat de vorige bewoner het had over zones die hij had afgeknepen om energie te besparen. Ik heb dit gezegd tijdens de installatie. Ik weet niet of dat met het eraf halen van die motortjes is gebeurd. Kan ik zelf iets opendraaien nog (proberen waard)
Nu je zegt dat het ervoor al koud was, kan het zelfs zo zijn dat de pomp in die verdeler soms vastloopt.
I.i.g. gaat er te weinig water in de verdeler en wordt er teveel gemengd.
Zet die pomp eens op stand 3 (nu op stand 2)
En de thermostaatkraan vol open?
Aanvoerleiding naar de verdeler ziet er ook niet zo groot uit qua diameter. Welke diameter heeft die meerlagenbuis (witte)? En hoe loopt die naar beneden daar links? Ziet eruit of die daar ook eens een T-splitsing heeft.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Ik zal morgen proberen wat beter te reageren op de berichten (bedankt allemaal voor het meedenken)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door AirX op 16-01-2025 22:34 ]
Heb m op 3 staan en nu hoor ik de pomp en water erdoorheen lopen (net zoals bij een CV zeg maar). Temperatuur loopt direct op (nu 25 ipv 20). Hoorde net helemaal niks i.i.g. en voel er water doorheen lopen. Dat was net zeker niet.Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:28:
[...]
Ja dit is een probleem, de bb installateur had de gehele verdeler moeten vervangen voor een pomploze of hybride verdeler.
Nu je zegt dat het ervoor al koud was, kan het zelfs zo zijn dat de pomp in die verdeler soms vastloopt.
I.i.g. gaat er te weinig water in de verdeler en wordt er teveel gemengd.
Zet die pomp eens op stand 3 (nu op stand 2)
En de thermostaatkraan vol open?
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 16-01-2025 22:43 ]
Zal morgen eens meten. Maar ziet er vrij dik uit. Dit is wat erachter zit.AirX schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Aanvoerleiding naar de verdeler ziet er ook niet zo groot uit qua diameter. Welke diameter heeft die meerlagenbuis (witte)? En hoe loopt die naar beneden daar links? Ziet eruit of die daar ook eens een T-splitsing heeft.
:strip_exif()/f/image/RB3Dq2ZcbTBw8mgbcfJIMayY.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar is die schouw op gebaseerd?STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:24:
[...]
We hebben momenteel de houtkachel aan. De temperatuur stijgt hiermee nu tot 17,2 graden. Als ik die flink stook de hele dag kom je wel op 20 vermoed ik.
Wat ik echter niet snap is hoe het opstoken van de ruimte het ‘probleem’ verholpen gaat worden. De vloer is koud en er komt weinig tot geen warmte bij. Dat gedrag heb je lijkt mij ook als je hier tot 20gr opstookt en daarna de WP weer aanzet. Als dat onlogisch klinkt, dat kan. Ik weet er niet veel van namelijk.
Er is een schouw gedaan en zou moeten passen. Heb het expliciet gevraagd. Ben tot nu toe behoorlijk teleurgesteld (en gefrustreerd inmiddels)
Bij mijn ouders had Atlas Power de hele houtkachel niet meegerekend en wilden ze ongeboost met radiatoren gaan draaien. Dat had nevernooitnietgewerkt. Met alles geboost is het kiele kiele (met een zwaardere WP dan ze aanboden), dus gaan nu ook nog een paar T22's vervangen door T33.
Maar als je een hele dag moet stoken om het met de houtkachel boven de 20gr te krijgen, dan heb je wel echt een serieus warmteverlies. In veel huizen is het binnen een (paar) uur al standje zwembroek op de bank.
Behouden van warmte is het probleem niet. Het op temperatuur krijgen wel (groot oppervlak).bbbrumbrum schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:28:
[...]
Waar is die schouw op gebaseerd?
Bij mijn ouders had Atlas Power de hele houtkachel niet meegerekend en wilden ze ongeboost met radiatoren gaan draaien. Dat had nevernooitnietgewerkt. Met alles geboost is het kiele kiele (met een zwaardere WP dan ze aanboden), dus gaan nu ook nog een paar T22's vervangen door T33.
Maar als je een hele dag moet stoken om het met de houtkachel boven de 20gr te krijgen, dan heb je wel echt een serieus warmteverlies. In veel huizen is het binnen een (paar) uur al standje zwembroek op de bank.
Verklaart ook niet waarom de badkamer vvw ook geen steek warmer wordt en koud blijft. Dat is een kleine ruimte.
Overduidelijk je afgifte waar iets niet goed gaat.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:01:
[...]
Behouden van warmte is het probleem niet. Het op temperatuur krijgen wel (groot oppervlak).
Verklaart ook niet waarom de badkamer vvw ook geen steek warmer wordt en koud blijft. Dat is een kleine ruimte.
Hoe is de temp nu?
Ik zie twee opties:
- Bel je installateur en vraag of die langs komt met een warmtebeeldcamera en of hij het systeem waterzijdig wil inregelen
- Huur zelf een warmtebeeldcamera en probeer te achterhalen welke lussen van je vvw wel of niet warm worden
Benieuwd naar het vervolg en naar wat je installateur zegt. Die heeft natuurlijk in een bestaande situatie geïnstalleerd, maar is IMHO wel verantwoordelijk voor een goed advies over de (on)mogelijkheden.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:57:
[...]
Ga overleggen vandaag, bedankt. Sowieso zal er iets tijdelijks geregeld moeten worden. Het is nu 16,6 graden.
Check ook even hoe het nu precies zit met de verplichting voor installateurs om waterzijdig in te regelen.
[ Voor 28% gewijzigd door Kirvis op 17-01-2025 08:38 ]
Ga overleggen vandaag, bedankt. Sowieso zal er iets tijdelijks geregeld moeten worden. Het is nu 16,6 graden.Kirvis schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:36:
[...]
Overduidelijk je afgifte waar iets niet goed gaat.
Hoe is de temp nu?
Ik zie twee opties:
- Bel je installateur en vraag of die langs komt met een warmtebeeldcamera en of hij het systeem waterzijdig wil inregelen
- Huur zelf een warmtebeeldcamera en probeer te achterhalen welke lussen van je vvw wel of niet warm worden
Lijkt inderdaad iets met je afgiftesysteem. Op de foto zie een leiding met blauwe mantel op een t-splitsing. Heeft de leiding met rode mantel dat ook? Lijkt wel alsof je vloerverwarming die leiding deelt met nog meer afgiftesystemen.STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:39:
[...]
Zal morgen eens meten. Maar ziet er vrij dik uit. Dit is wat erachter zit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De rode leiding heeft dat inderdaad ook ja.AirX schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:22:
[...]
Lijkt inderdaad iets met je afgiftesysteem. Op de foto zie een leiding met blauwe mantel op een t-splitsing. Heeft de leiding met rode mantel dat ook? Lijkt wel alsof je vloerverwarming die leiding deelt met nog meer afgiftesystemen.. Dan hou je niet veel flow (water) over voor je vloer. Of hoort het bij een bypass-constructie? Ben benieuwd wat de installateur ervan zegt.
Ik ben ook benieuwd. Inmiddels maar weer de houtkachel aan en een kleine heater voor de kids. Maar dit houd je zo geen weken vol.
Dit is de vvw boven voor de badkamer. Simpel, maar werkte prima. Beter dan beneden
[ Voor 25% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-01-2025 09:04 ]
Is dat nou een soort bypass aan de linkerkant van je badkamer vvw verdeler? Die staat wel dicht toch?STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:41:
[...]
Dit is de vvw boven voor de badkamer. Simpel, maar werkte prima. Beter dan beneden
@STIMPPYYY
Is de verdeler wel goed afgesteld?
Retour temperatuur moet van alle groepen ongeveer gelijk zijn.
Is de verdeler wel goed afgesteld?
Retour temperatuur moet van alle groepen ongeveer gelijk zijn.
Ik ben nog niet helemaal uit met mijn nieuwe verdeler (hybride). De flowmeters staan eigenlijk continue op bijna 0, dat lijkt me toch niet goed. En ook is de vloer toch echt kouder (gemeten met infrarood thermometer) dan voorheen.
Nou zie ik wel dat het water dat de vloer in gaat een stuk warmer is, het komt makkelijk op 35-40 graden. Maar de temperatuur in huis blijft dalen in plaats van dat het omhoog gaat. Nu kan dat te maken hebben met dat het vannacht opeens behoorlijk kouder werd, en de WP vrij vaak in defrost schiet.
Andere 'idee' dat ik heb is dat de flow gewoon te laag is zonder een extra pomp die aanstaat. Op zich een vrij simpel leiding systeem in huis. Vanaf de CV/warmtepomp lopen twee circuits naar beneden. Op het ene circuit is een kleine radiator aangesloten (T11 en de badkamer radiator), en de vloerverwarming (tot eerste verdieping is het oud 27mm dubbelwandig staal, vanaf daar 20mm uponor en ja, als ik geweten had dat ik een WP zou nemen had ik gelijk 32mm genomen! Maar dat kan nu niet meer gewijzigd worden).
Tweede circuit gaat de andere kant van het huis naar beneden en is overal 27mm staal met de aftakkingen naar de radiatoren (T22, T22, kleine jaga, een radiator in de gang en een nog kleinere jaga in de wc).
Ik heb nu alles open staan, en mss moet ik juist dingen dicht draaien om meer flow te krijgen naar de vloeverwarming? Ben beetje lost. Ik denk dat het hiervoor beter werkte maar toen had ik ook geen flowmeters die me op andere gedachten konden brengen. Maar ja, de pomp draaide wel altijd als de WP draaide, dus die flow is er dan sowieso?
Ook zie ik dat als ik de tthermostaat op de hybride verdeler verder open zet, de flowmeters ineens naar 2 gaan. Maar de thermostaat staat op 45 en het water dat naar binnen komt is 35, dus dan moet hij toch helemaal niets afknijpen?
Ik ga straks de installateur even bellen en vragen of ik zonder problemen de pomp van de pomp schakelaar kan afhalen en wederom kan aansturen via de Weheat (als weheat binnenunit >5 watt verbruikt, zet pomp aan).
Ik weet nog niet of dat 'straffeloos' kan met een hybride verdeler.
Nou zie ik wel dat het water dat de vloer in gaat een stuk warmer is, het komt makkelijk op 35-40 graden. Maar de temperatuur in huis blijft dalen in plaats van dat het omhoog gaat. Nu kan dat te maken hebben met dat het vannacht opeens behoorlijk kouder werd, en de WP vrij vaak in defrost schiet.
Andere 'idee' dat ik heb is dat de flow gewoon te laag is zonder een extra pomp die aanstaat. Op zich een vrij simpel leiding systeem in huis. Vanaf de CV/warmtepomp lopen twee circuits naar beneden. Op het ene circuit is een kleine radiator aangesloten (T11 en de badkamer radiator), en de vloerverwarming (tot eerste verdieping is het oud 27mm dubbelwandig staal, vanaf daar 20mm uponor en ja, als ik geweten had dat ik een WP zou nemen had ik gelijk 32mm genomen! Maar dat kan nu niet meer gewijzigd worden).
Tweede circuit gaat de andere kant van het huis naar beneden en is overal 27mm staal met de aftakkingen naar de radiatoren (T22, T22, kleine jaga, een radiator in de gang en een nog kleinere jaga in de wc).
Ik heb nu alles open staan, en mss moet ik juist dingen dicht draaien om meer flow te krijgen naar de vloeverwarming? Ben beetje lost. Ik denk dat het hiervoor beter werkte maar toen had ik ook geen flowmeters die me op andere gedachten konden brengen. Maar ja, de pomp draaide wel altijd als de WP draaide, dus die flow is er dan sowieso?
Ook zie ik dat als ik de tthermostaat op de hybride verdeler verder open zet, de flowmeters ineens naar 2 gaan. Maar de thermostaat staat op 45 en het water dat naar binnen komt is 35, dus dan moet hij toch helemaal niets afknijpen?
Ik ga straks de installateur even bellen en vragen of ik zonder problemen de pomp van de pomp schakelaar kan afhalen en wederom kan aansturen via de Weheat (als weheat binnenunit >5 watt verbruikt, zet pomp aan).
Ze komen nu mijn kant op. Inderdaad kwamen ze met dezelfde vragen en conclusie. Ik wil graag op iedereen reageren, maar dat lukt nu niet ivm met mijn werk. Ik zal jullie op de hoogte houden. Nogmaals, echt super dat iedereen meedenkt. Dank daarvoor.
Succes! Laat weten hoe het verlopen is!STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:51:
Ze komen nu mijn kant op. Inderdaad kwamen ze met dezelfde vragen en conclusie. Ik wil graag op iedereen reageren, maar dat lukt nu niet ivm met mijn werk. Ik zal jullie op de hoogte houden. Nogmaals, echt super dat iedereen meedenkt. Dank daarvoor.
Lees al een tijd mee en mij valt op dat er veel problemen worden gemeld die in mijn ogen door de installateur voorkomen kunnen worden. Niet goed werkende thermostaat, verkeerder verdeler in vloerverwarming, trilling doordat verkeerd dempmateriaal is gebruikt enz.
Dit is toch allemaal te voorkomen als de installateur bij de intake dit soort zaken goed bekijkt, met je bespreekt en met een oplossing komt en dan alles in één keer installeert?
Coolblue is een een grote speler (aan het worden). Gaat kwantiteit ten kosten van kwaliteit? Daarvan las is dat die in het weekend niet bereikbaar zijn bij een probleem/storing.
Lijkt mij allemaal erg frustrerend. is dit niet grotendeels te voorkomen door vooraf hierover duidelijke afspraken te maken?
Dit is toch allemaal te voorkomen als de installateur bij de intake dit soort zaken goed bekijkt, met je bespreekt en met een oplossing komt en dan alles in één keer installeert?
Coolblue is een een grote speler (aan het worden). Gaat kwantiteit ten kosten van kwaliteit? Daarvan las is dat die in het weekend niet bereikbaar zijn bij een probleem/storing.
Lijkt mij allemaal erg frustrerend. is dit niet grotendeels te voorkomen door vooraf hierover duidelijke afspraken te maken?
Ik lees met veel belangstelling mee omdat eind februari ditzelfde traject doorga. Wij hebben 3 parallele circuits, rad/conv (begane grond)+rad (boven)+VVW. Ik laat in de eerste 2 regelventielen plaatsen, met flow meters, zodat ik deze 2 groepen evt wat kan knijpen. Worst case de VVW pomp elektrisch anders aansluiten wat jij suggereert of direct op net aansluiten met een thermo-schakelaar. Goed om uit te zoeken of de menger dan nog werkt bij hogere temp en niet mengt bij lage temp.-)jelleeelco schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:42:
Ik ben nog niet helemaal uit met mijn nieuwe verdeler (hybride). De flowmeters staan eigenlijk continue op bijna 0, dat lijkt me toch niet goed. En ook is de vloer toch echt kouder (gemeten met infrarood thermometer) dan voorheen.
@jelleeelco @STIMPPYYY Heel veel succes met het naregelen van jullie vvw! Vvw installatie blijkt toch complexer te zijn dan alleen radiatoren?
De installateur dient alle werkzaamheden uit te voeren, wat binnen de scope valt van de opdracht. En dient tijdens de schouw de afgesproken werkzaamheden en te leveren materialen op papier vastgelegd te worden. Probleem is vaak, dat de klant niet altijd weet wat er allemaal aan werkzaamheden en spullen nodig zijn. Dus ben je aan de goden overgeleverd. ze voeren snel de makkelijke taken uit en vermijden het werk wat veel tijd kost (o.a. naregelen, afwerking) De installateur van CB kwam zonder mij te vragen met een draadloze Tado thermostaat. Ik zei dat we dat niet hebben afgesproken, dus pak maar weer in. En zo kan ik nog wel een paar dingen opnoemen. Ik had het geluk dat mijn dak wel geschikt is en de positie t.o.v. erfgrens ook goed uitkwam. Denk maar niet de installateur hier mee aan kwam om daar op te letten. Dat had ik zelf, ook dankzij jullie expertise, vooraf al uitgezocht.
Ik heb zelf de leidingen na geïsoleerd en de radiatoren na geregeld.
De installateur dient alle werkzaamheden uit te voeren, wat binnen de scope valt van de opdracht. En dient tijdens de schouw de afgesproken werkzaamheden en te leveren materialen op papier vastgelegd te worden. Probleem is vaak, dat de klant niet altijd weet wat er allemaal aan werkzaamheden en spullen nodig zijn. Dus ben je aan de goden overgeleverd. ze voeren snel de makkelijke taken uit en vermijden het werk wat veel tijd kost (o.a. naregelen, afwerking) De installateur van CB kwam zonder mij te vragen met een draadloze Tado thermostaat. Ik zei dat we dat niet hebben afgesproken, dus pak maar weer in. En zo kan ik nog wel een paar dingen opnoemen. Ik had het geluk dat mijn dak wel geschikt is en de positie t.o.v. erfgrens ook goed uitkwam. Denk maar niet de installateur hier mee aan kwam om daar op te letten. Dat had ik zelf, ook dankzij jullie expertise, vooraf al uitgezocht.
Ik heb zelf de leidingen na geïsoleerd en de radiatoren na geregeld.
Bij het installeren van een wp dient er ook geinventariseerd te worden of de verdelers en leidingen daar geschikt voor zijn. Omdat deze een veel hogere flow nodig heeft vanwege de (veel) lagere aanvoertemperatuur.
Daarnaast is het ook belangrijk om de verdeler goed in te regelen, het beste is om dat op de
retourtemperatuur te doen. Met een mengverdeler is het inregelen lastig of soms zelfs onmogelijk door een beperking van de flow en omdat er koud water bijgemengd wordt.
Daarnaast is het ook belangrijk om de verdeler goed in te regelen, het beste is om dat op de
retourtemperatuur te doen. Met een mengverdeler is het inregelen lastig of soms zelfs onmogelijk door een beperking van de flow en omdat er koud water bijgemengd wordt.
Inmiddels met de installateur van de verdeler gesproken. Ten eerste stond het motortje (dat bij te hoge aanvoer temp open gaat zodat er retourwater gemengd kan worden) op de handmatige stand ipv automatische stand. Dat gefixed.HarmPeters69 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:53:
[...]
Ik lees met veel belangstelling mee omdat eind februari ditzelfde traject doorga. Wij hebben 3 parallele circuits, rad/conv (begane grond)+rad (boven)+VVW. Ik laat in de eerste 2 regelventielen plaatsen, met flow meters, zodat ik deze 2 groepen evt wat kan knijpen. Worst case de VVW pomp elektrisch anders aansluiten wat jij suggereert of direct op net aansluiten met een thermo-schakelaar. Goed om uit te zoeken of de menger dan nog werkt bij hogere temp en niet mengt bij lage temp.-)
Toen heeft hij wat uitleg gegeven over hoe het werkt. En de thermostaatknop op de verdeler moest ik gewoon op maximaal zetten. De verdeler heeft zelf een interne begrenzing dat er nooit meer dan 60 graden doorkomt, en met mengen van retourwater zal je dat sowieso nooit halen.
Ik gaf hem nameljk het volgende scenario aan:
- ik zet thermostaat op de vv op maximaal
- ik zet handmatig de pomp van de vv aan (door stekker uit de pompschakelaar te halen en direct op stopcontatct te steken)
- flowmeters gaan direct naar 2-2.5L/min
- als ik pomp weer UIT doe, blijven de flowmeters op 2-2.5L/min staan
- als ik dan thermostaat knop weer op 45graden zet, dan pleurt het weer in elkaar en gaat het naar 0-0.5L/min
Dit klopt volgens hem. De thermostaatknop knijpt de flow gewoon af. De pomp bouwt druk op, en als die druk er eenmaal is en je haalt de stekker erweer uit, blijft de druk bestaan, totdat je de flow weer afknijpt door de thermostaat dicht(er) te draaien.
Hij gaf aan dat het opwarmen eventueel langzamer kan gaan dan met de vv pomp aan, omdat de pomp van de WP nu alles moet rondpompen. Als ik het te langzaam vond gaan was het geen enkel probleem om de pomp van de vv los te koppelen van de pompschakelaar en bv altijd aan te laten, of mee te laten lopen met de warmtepomp-pomp...
De Weheat app is weer van het padje af. Ik zou vandaag al 416kWh verbruikt hebben. Portal geeft wel goed aan.
Integratie met HA is nu ook weer raar... staat als sinds vanmorgen 09.35 op "defrosting" terwijl hij volgens de app en de portal aan het verwarmen is.RNacoustics schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:08:
De Weheat app is weer van het padje af. Ik zou vandaag al 416kWh verbruikt hebben. Portal geeft wel goed aan.
EDIT - moest weer opnieuw authenticeren...moet wel vaak de laatste tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door jelleeelco op 17-01-2025 12:15 ]
Doet de 'power consumption' het bij jou wel? (Blackbird P80 heat pump Electricity used)RNacoustics schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:08:
Dag,
Is waterzijdig inregelen opnieuw nodig met een warmtepomp als dit voorheen.met de cv ketel al gedaan was? (Heb enkel radiatoren)
Is waterzijdig inregelen opnieuw nodig met een warmtepomp als dit voorheen.met de cv ketel al gedaan was? (Heb enkel radiatoren)
Ja, want je flows is nu totaal anders.slem schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:45:
Dag,
Bedankt nuttige info, fijn dat installateur ervaring heeft met dit product. Ik ben benieuwd wat het effect is van de mengklep setting (auto vs manual) en of je zonder de VVW pomp nu de vloer warm krijgt.jelleeelco schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Inmiddels met de installateur van de verdeler gesproken. Ten eerste stond het motortje (dat bij te hoge aanvoer temp open gaat zodat er retourwater gemengd kan worden) op de handmatige stand ipv automatische stand. Dat gefixed.
Toen heeft hij wat uitleg gegeven over hoe het werkt. En de thermostaatknop op de verdeler moest ik gewoon op maximaal zetten. De verdeler heeft zelf een interne begrenzing dat er nooit meer dan 60 graden doorkomt, en met mengen van retourwater zal je dat sowieso nooit halen.
Ik gaf hem nameljk het volgende scenario aan:
- ik zet thermostaat op de vv op maximaal
- ik zet handmatig de pomp van de vv aan (door stekker uit de pompschakelaar te halen en direct op stopcontatct te steken)
- flowmeters gaan direct naar 2-2.5L/min
- als ik pomp weer UIT doe, blijven de flowmeters op 2-2.5L/min staan
- als ik dan thermostaat knop weer op 45graden zet, dan pleurt het weer in elkaar en gaat het naar 0-0.5L/min
Dit klopt volgens hem. De thermostaatknop knijpt de flow gewoon af. De pomp bouwt druk op, en als die druk er eenmaal is en je haalt de stekker erweer uit, blijft de druk bestaan, totdat je de flow weer afknijpt door de thermostaat dicht(er) te draaien.
Hij gaf aan dat het opwarmen eventueel langzamer kan gaan dan met de vv pomp aan, omdat de pomp van de WP nu alles moet rondpompen. Als ik het te langzaam vond gaan was het geen enkel probleem om de pomp van de vv los te koppelen van de pompschakelaar en bv altijd aan te laten, of mee te laten lopen met de warmtepomp-pomp...
Ik vraag mij wel af wat de functie is van de externe thermostaat kraan op de ¨verdeler¨, weet je waarom deze is toegevoegd (zit ook iets vergelijkbaar in de verdeler)? Heb je gekozen voor de Base of Flex?
Alleen Energy usage geeft per dag en week nu vreemde waardes aan.Satefan schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:22:
[...]
Doet de 'power consumption' het bij jou wel? (Blackbird P80 heat pump Electricity used)
Ja, je water flow is veel hoger. Ik heb voetventielen opnieuw getuned.slem schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:45:
Dag,
Edit: zorg voor een Delta T van 5 graden. Ik heb dit nu globaal via de portal van de WP ingeregeld, maar wil per radiator dit nog verder finetunen, zodat de Delta T per radiator zoveel mogelijk gelijk is.
[ Voor 24% gewijzigd door RNacoustics op 17-01-2025 14:39 ]
Installateur is Vloerverwarming Nederland - die doen niets anders dan vloerverwarming installerenHarmPeters69 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Bedankt nuttige info, fijn dat installateur ervaring heeft met dit product. Ik ben benieuwd wat het effect is van de mengklep setting (auto vs manual) en of je zonder de VVW pomp nu de vloer warm krijgt.
Ik vraag mij wel af wat de functie is van de externe thermostaat kraan op de ¨verdeler¨, weet je waarom deze is toegevoegd (zit ook iets vergelijkbaar in de verdeler)? Heb je gekozen voor de Base of Flex?
En dit type leveren ze nu standaard uit, ook bij HTV uitvoeringen omdat deze verdeler alle kanten op kan. Of het de base of Flex is zou ik je niet kunnen vertellen, ik dacht dat alleen met een aansluting te maken had.
Die mengklep setting doet helemaal niets zolang de temperatuur van het water < mijn ingestelde setpoint (op de pomp schakelaar, in mijn geval 45 graden). Die blijft gewoon dicht. Pas als Ta >45 graden draait hij open en wordt automatisch retourwater met aanvoer gemengd.
En sinds het telefoongesprek met installateur de installatie laten draaien (flow staat op 2-2.5L/min) en de vloer is al 2 graden extra opgewarmd (24 graden versus 22).
Ik vind de retour echter nog wat aan de lage kant (25 graden met een aanvoer van 38) en heb daarom de pomp nu aangezet puur om te kijken wat het doet.
En wat de functie is van die thermostaatknop, dat snap ik zelf ook niet helemaal...waarom zit die erop als ik hem vollopen moet zetten... Als ik ze de volgende keer spreek vraag ik dat. Mijn vermoeden is dat het een 'hybride' verdeler is en dus ook een HTV verdeler kan zijn. Dus als er alleen maar heet water in komt (echt >60 graden) dan zul je hem op 45 bv moeten zetten. Maar als je een LTV systeem hebt dan gewoon vol open.
[ Voor 12% gewijzigd door jelleeelco op 17-01-2025 13:54 ]
De thermostaatknop zit er standaard op. Ik was namelijk net in contact met Warmteservice over de verschillen tussen Robot en Therminon. Bij de eerste zit er een pomp schakelaar bij, bij de laatste zou de pomp continu draaien (tenzij men zelf een pomp schakelaar installeerd). Kreeg de indruk dat het de bedoeling is dat de VVW pomp aanstaat bij warmtevraag, maw de hybride verdeler is geen pomploze verdeler.jelleeelco schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Installateur is Vloerverwarming Nederland - die doen niets anders dan vloerverwarming installeren
En dit type leveren ze nu standaard uit, ook bij HTV uitvoeringen omdat deze verdeler alle kanten op kan. Of het de base of Flex is zou ik je niet kunnen vertellen, ik dacht dat alleen met een aansluting te maken had.
Die mengklep setting doet helemaal niets zolang de temperatuur van het water < mijn ingestelde setpoint (op de pomp schakelaar, in mijn geval 45 graden). Die blijft gewoon dicht. Pas als Ta >45 graden draait hij open en wordt automatisch retourwater met aanvoer gemengd.
En sinds het telefoongesprek met installateur de installatie laten draaien (flow staat op 2-2.5L/min) en de vloer is al 2 graden extra opgewarmd (24 graden versus 22).
Ik vind de retour echter nog wat aan de lage kant (25 graden met een aanvoer van 38) en heb daarom de pomp nu aangezet puur om te kijken wat het doet.
En wat de functie is van die thermostaatknop, dat snap ik zelf ook niet helemaal...waarom zit die erop als ik hem vollopen moet zetten... Als ik ze de volgende keer spreek vraag ik dat. Mijn vermoeden is dat het een 'hybride' verdeler is en dus ook een HTV verdeler kan zijn. Dus als er alleen maar heet water in komt (echt >60 graden) dan zul je hem op 45 bv moeten zetten. Maar als je een LTV systeem hebt dan gewoon vol open.
Maar goed jouw installateur heeft vast voldoende ervaring inmiddels en ik zal deze eens vragen voor een quote.-)
Nee zeker niet de bedoeling dat de pomp altijd aan gaat bij warmtevraag - het kan, hoeft niet, kan geen kwaad als je het doet. Als je veel flow in je systeem hebt zeker niet nodig. Ook in mijn geval niet nodig, maar ik ben gewoon lekker aan het testen wat voor mij het prettigste werkt.HarmPeters69 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:19:
[...]
De thermostaatknop zit er standaard op. Ik was namelijk net in contact met Warmteservice over de verschillen tussen Robot en Therminon. Bij de eerste zit er een pomp schakelaar bij, bij de laatste zou de pomp continu draaien (tenzij men zelf een pomp schakelaar installeerd). Kreeg de indruk dat het de bedoeling is dat de VVW pomp aanstaat bij warmtevraag, maw de hybride verdeler is geen pomploze verdeler.
Maar goed jouw installateur heeft vast voldoende ervaring inmiddels en ik zal deze eens vragen voor een quote.-)
Die pompschakelaar is niet van Therminon of Robot, wordt gewoon los meegeleverd. Maar daar zit wel het verschil, Robot is voor de installatiemarkt en heeft meer ondersteuning. Therminon is meer voor de OEM leveranciers die installeren/leveren aan bedrijven die voor anderen installeren. Althans, zo begreep ik het (Vloervewarming Nederland bv kan ik niet direct offerte/opdracht geven, dat gaat via de leverancier van de 'vloer' bij wie ik alles besteld heb).
Verder zijn de Robot en de Therminon EXACT hetzelfde procuct.
EDIT ik kijk nu even bij de Robot op Warmteservice, en ook op hun eigen site. De pomp schakelaar die meegeleverd wordt bij de Robot is alleen voor het afsluitventiel. De pomp wordt dan direct op stroom aangesloten en draait dus altijd.
Ik heb een dubbele pomp schakelaar erbij gekregen, dus met twee stopcontacten. De pomp en het electronische ventiel zitten hierin en die gaan pas aan (pomp aan en ventiel open) zodra de Ta>Tingesteld op schakelaar.
[ Voor 20% gewijzigd door jelleeelco op 17-01-2025 15:46 ]
Zit iemand hier in het beta programma van de weheat sparrow? Wat zijn de nieuwe functies die eraan komen?
Ik mis zelf wel heel erg het rekening kunnen houden met dynamische tarieven of op z'n minst het in kunnen stellen wanneer sww en legionalle sessies plaats moeten vinden
Ik mis zelf wel heel erg het rekening kunnen houden met dynamische tarieven of op z'n minst het in kunnen stellen wanneer sww en legionalle sessies plaats moeten vinden
Wij hebben inmiddels ook onze verdeler laten ombouwen naar eentje die geen retourwater bijmengt. Zie foto's voor de oude situatie en de nieuwe situatie. Heel benieuwd wat het de komende dagen gaat doen en of er nog steeds genoeg water rondgepompt kan worden nu de pomp er tussenuit is. In elk geval zijn 'huis in' en het metertje op de verdeler nu gelijk! Dus dat is heel fijn. Binnenkort een update.
oude situatie
nieuwe situatie
oude situatie
nieuwe situatie
@RNacousticsEdit: zorg voor een Delta T van 5 graden. Ik heb dit nu globaal via de portal van de WP ingeregeld, maar wil per radiator dit nog verder finetunen, zodat de Delta T per radiator zoveel mogelijk gelijk is.
Is dit een installateurs functie ?
Als gebruiker kan ik de Delta T niet beïnvloeden. Ik zie dat deze varieert met de Pout.
De flow (=opgenomen vermogen van de binnenunit) blijft constant.
Van de dynamische tarieven snap ik wel dat het implementeren tijd kost. Dat lijkt me nog niet zo simpel met veel variabelen.illuvattarr schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:40:
Zit iemand hier in het beta programma van de weheat sparrow? Wat zijn de nieuwe functies die eraan komen?
Maar het niet zelf kunnen instellen van een (venster)tijd voor sww en legionellarun is echt een beetje belachelijk. Vooral omdat die nu vaak blijken plaats te vinden op de meest ongunstige momenten, als het verbruik in het hele land al hoog is en de prijzen dus ook. Bij ons vaak een sww run ‘s ochtends direct na het douchen, terwijl de A.I. na meer dan drie maanden toch zou kunnen weten dat de volgende douchebeurt pas weer de volgende dag is… en dan moet hij soms aan het eind van de dag, als de stroom wéér duur is, nog een tussentijdse opwarmrun draaien ook. Kortom, van de intelligente functies waarvan Weheat zo hoog opgeeft heb ik eerlijk gezegd nog niet zo veel gemerkt.
Hebben contact met Weheat. Probleem is nog niet opgelost. Kan zijn dat de WP te krap is voor de woning. Wat ik meedere keren heb gevraagd tijdens het proces. Ook aan de installateurs. Maar zou allemaal prima moeten passen.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:51:
Ze hebben iets met die bypass gedaan en de groepen afgesteld van de vvw beneden. Uit een berekening volgde dat er 10kW nodig was. Met boost komt hij nu op 9,3kW. Dus ja, dat zou te weinig zijn. Maar mijn verwachting is dan dat er minimaal iets van vloer warm wordt.
De aanvoer van 30gr (waar hij niet bovenkomt) kan hij ook kwijt.
Op dit moment weet ik niet meer helaas.
Linksboven in de retour (op de voor ombouw foto) zit nog een reduceerventiel, heb je die er ook uitgehaald?fresj schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:32:
Wij hebben inmiddels ook onze verdeler laten ombouwen naar eentje die geen retourwater bijmengt. Zie foto's voor de oude situatie en de nieuwe situatie. Heel benieuwd wat het de komende dagen gaat doen en of er nog steeds genoeg water rondgepompt kan worden nu de pomp er tussenuit is. In elk geval zijn 'huis in' en het metertje op de verdeler nu gelijk! Dus dat is heel fijn. Binnenkort een update.
[Afbeelding] oude situatie
[Afbeelding] nieuwe situatie
Is te voorkomen door te kiezen voor een ervaren betrouwbare lokale warmtepomp installateur die de tijd neemt voor je klaar staat en dus daarom ook wat duurder is. Kwalitatief goed monteren in 1 dag kan niet!GoEV6 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:12:
Lees al een tijd mee en mij valt op dat er veel problemen worden gemeld die in mijn ogen door de installateur voorkomen kunnen worden. Niet goed werkende thermostaat, verkeerder verdeler in vloerverwarming, trilling doordat verkeerd dempmateriaal is gebruikt enz.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja mee eens. De instellingen voor SWW en de samenwerking met CV verwarmen zijn verre van optimaal.Last schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Van de dynamische tarieven snap ik wel dat het implementeren tijd kost. Dat lijkt me nog niet zo simpel met veel variabelen.
Maar het niet zelf kunnen instellen van een (venster)tijd voor sww en legionellarun is echt een beetje belachelijk. Vooral omdat die nu vaak blijken plaats te vinden op de meest ongunstige momenten, als het verbruik in het hele land al hoog is en de prijzen dus ook. Bij ons vaak een sww run ‘s ochtends direct na het douchen, terwijl de A.I. na meer dan drie maanden toch zou kunnen weten dat de volgende douchebeurt pas weer de volgende dag is… en dan moet hij soms aan het eind van de dag, als de stroom wéér duur is, nog een tussentijdse opwarmrun draaien ook. Kortom, van de intelligente functies waarvan Weheat zo hoog opgeeft heb ik eerlijk gezegd nog niet zo veel gemerkt.
Obv analyse van mijn systeem (Sparrow, 200l boiler, ~18liter aanvoercircuit) kom ik tot de volgende conclusies/leerpunten:
- lange runs met grote boiler dT leveren betere efficiency (=warmte vat in / opgenomen elektriciteit wp)
- het opdelen van de legionella cyclus in meerdere runs levert efficiency verlies omdat het toevoer water steeds opnieuw van laag naar hoog opgewarmd moet worden. Dit verlies kan voorkomen worden door de cyclus in 1 run bij hoog vermogen uit te voeren
- het verdient de voorkeur om SWW bij hoog vermogen uit te voeren; hierdoor blijft de run kort en wordt het normale CV verwarmen zo min mogelijk verstoort
- het verdient voorkeur om een SWW bij hoge deltaT (Tstop - Tstart of Tboven -Tonder) uit te voeren omdat het opwarmen van het aanvoercircuit dan relatief minder meeweegt in de efficiency.
WeHeat verbeter mogelijkheden:
Om tot een hogere efficiency voor SWW gebruik te komen zijn volgende instelopties nodig:
- insteloptie voor SWW vermogen op hoog of laag; nu wordt dit ogenschijnlijk random gekozen en staat meestal op laag wat leidt tot in-efficiency
- insteloptie voor tijdstip van SWW run,
- keuze mogelijkheid om de legionella cyclus in 1 run uit te kunnen voeren; (zo mogelijk in combinatie met middeling van gevraagde watertemperatuur voor en na een run)
- instellen van de hysterese waarde voor een SWW run; dit staat nu op 3grC en leidt bij laag SWW gebruik tot korte en in-efficiente runs
Die 10kW misschien nodig voor 20C binnen bij -10C buiten. Dat komt zelden voor.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Uit een berekening volgde dat er 10kW nodig was. Met boost komt hij nu op 9,3kW.
Met 9kW en 0C buiten zou het binnen warm moeten blijven
Vraagje, hoe kun je op een juiste manier de WP volledig resetten? Ding is van padje af...
CV ketel draait nu al de hele dag mee. Heel minimaal, maar toch. Ruimte is 21.1 graden en gewenste temp is 21, maar toch blijft de thermostaat 52 graden water vragen en CV blijft aan.
Nu net de binnenunit van stroom gehaald voor 2 min. WP is nu in standby en CV geactiveerd?? Begrijp er geen jota van...
CV ketel draait nu al de hele dag mee. Heel minimaal, maar toch. Ruimte is 21.1 graden en gewenste temp is 21, maar toch blijft de thermostaat 52 graden water vragen en CV blijft aan.
Nu net de binnenunit van stroom gehaald voor 2 min. WP is nu in standby en CV geactiveerd?? Begrijp er geen jota van...
@fresj nu nog die te kleine geknepen knietjes er tussen uit en mogelijk het reduceer ventiel. Alles houdt die 1200 liter per uur ! Teveel tegen.Frans H schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:01:
[...]
Linksboven in de retour (op de voor ombouw foto) zit nog een reduceerventiel, heb je die er ook uitgehaald?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ok alles gereset. Eerst WP en binnenunit. WP in standby, binnenunit bleef 74watt verbruiken en wilo pomp draaide vol. Thermostaat bleef 50 graden vragen terwijl temperatuur allang bereikt was.
Ook de thermostaat even van stroom af, nu eindelijk alles weer normaal!
Ook de thermostaat even van stroom af, nu eindelijk alles weer normaal!
Iemand anders zei het ook al. Je kan dit losdraaien, dat is een kapje. Daaronder zit een ventiel. Dat moet helemaal open staanSTIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Hebben contact met Weheat. Probleem is nog niet opgelost. Kan zijn dat de WP te krap is voor de woning. Wat ik meedere keren heb gevraagd tijdens het proces. Ook aan de installateurs. Maar zou allemaal prima moeten passen.
Ze hebben iets met die bypass gedaan en de groepen afgesteld van de vvw beneden. Uit een berekening volgde dat er 10kW nodig was. Met boost komt hij nu op 9,3kW. Dus ja, dat zou te weinig zijn. Maar mijn verwachting is dan dat er minimaal iets van vloer warm wordt.
De aanvoer van 30gr (waar hij niet bovenkomt) kan hij ook kwijt.
Op dit moment weet ik niet meer helaas.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is dat naar links of rechts? En moet je dan aan die schroef draaien? Domme vragen, sorry. Ben momenteel aan het inlezen in vvw systemen.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Iemand anders zei het ook al. Je kan dit losdraaien, dat is een kapje. Daaronder zit een ventiel. Dat moet helemaal open staan
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-01-2025 19:14 ]
Tegen wijzers van klok. Zowel het kapje als de schroef. Ik dacht hier vanochtend al aan maar het lijkt me dat die installateur dit wel bekeken heeft.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:13:
[...]
Is dat naar links of rechts? En moet je dan aan die schroef draaien? Domme vragen, sorry. Ben momenteel aan het inlezen in vvw systemen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Nee hoor, Ik houd de verhouding van Temp in en out van de WP in de gaten. Het inregelen kost wel heel veel tijd. Als ik iets aangepast (waterzijdig inregelen) heb, dan zie ik het een paar dagen aan. Ik wil nog de temperatuur (invoer en uitvoer) per radiator gaan meten. Zoek daar nog een handige tool voor.martinusv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:39:
[...]
@RNacoustics
Is dit een installateurs functie ?
Als gebruiker kan ik de Delta T niet beïnvloeden. Ik zie dat deze varieert met de Pout.
De flow (=opgenomen vermogen van de binnenunit) blijft constant.
Door de leidingen te isoleren, heb ik al het verschil tussen temp-out WP en temp-in woning teruggebracht op 0,9 graad. was in begin 2,4 graad. Het temperatuur verloop van de wp is nu veel constanter.
Lijkt inderdaad al helemaal tegen de wijzers in te staan. Als ik ‘m met de klok meedraai dan gaat hij naar binnen.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:16:
[...]
Tegen wijzers van klok. Zowel het kapje als de schroef. Ik dacht hier vanochtend al aan maar het lijkt me dat die installateur dit wel bekeken heeft.
Was nog even over die bypass aan het lezen. Dat ventiel moet dichtstaan toch? Bij mij wijst deze naar onder, dus helemaal omhoog draaien?
[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-01-2025 19:19 ]
Dan staat hij open. Helaas.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Lijkt inderdaad al helemaal tegen de wijzers in te staan. Als ik ‘m met de klok meedraai dan gaat hij naar binnen.
Voor warmtepompen heb je een groter ventiel nodig met groter diameter of ertussen uit halen. . Gewoon het hele ding vervangen en geen knietjes gebruiken.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Iemand anders zei het ook al. Je kan dit losdraaien, dat is een kapje. Daaronder zit een ventiel. Dat moet helemaal open staan
[Afbeelding]
Welke diameter en wat is het alternatief voor knietjes?Carboy54 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:23:
[...]
Voor warmtepompen heb je een groter ventiel nodig met groter diameter of ertussen uit halen. . Gewoon het hele ding vervangen en geen knietjes gebruiken.
Bypass: stuur a.u.b. foto want daarover is spraakverwarring. Bypass “van wat”.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Lijkt inderdaad al helemaal tegen de wijzers in te staan. Als ik ‘m met de klok meedraai dan gaat hij naar binnen.
Was nog even over die bypass aan het lezen. Dat ventiel moet dichtstaan toch? Bij mij wijst deze naar onder, dus helemaal omhoog draaien?
Dicht is bij bypass “hoog getal”. Het getal geeft aan boven welke druk hij open gaat. 0 is dus altijd open. 0.4 is open boven 0.4 bar.
Ik heb net al je posts nog eens gelezen. Uit eerdere app screenshots concludeer ik dat de warmtepomp wel degelijk 10kW levert. Dat is niet weinig. Enig idee waar dat blijft?
Als dat bijvoorbeeld in een koude kelder gedumpt wordt kan het zijn dat er domweg geen warmte meer over is.
Die 10kW moet “ergens” heel warm zijn.
Zelfs onze DHZ ers doen het beter :-)the noise schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Welke diameter en wat is het alternatief voor knietjes?
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-01-2025 19:37 ]
Ja, begrijp er ook niers van. Alleen de radiatoren zijn lauw/warm-ishStefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:31:
[...]
Bypass: stuur a.u.b. foto want daarover is spraakverwarring. Bypass “van wat”.
Dicht is bij bypass “hoog getal”. Het getal geeft aan boven welke druk hij open gaat. 0 is dus altijd open. 0.4 is open boven 0.4 bar.
Ik heb net al je posts nog eens gelezen. Uit eerdere app screenshots concludeer ik dat de warmtepomp wel degelijk 10kW levert. Dat is niet weinig. Enig idee waar dat blijft?
Als dat bijvoorbeeld in een koude kelder gedumpt wordt kan het zijn dat er domweg geen warmte meer over is.
Die 10kW moet “ergens” heel warm zijn.
Bypass stond op 0,5 en net naar 0,1 gezet. Maar uit jouw post lees ik dus dat 0,5 ‘dicht’ is.
:strip_exif()/f/image/Y86krJIQThBRfjSKv9Vmo4HO.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens is de aanvoer van de vvw beneden, die dikkere leiding aan de rechterzijde, warm. Maar ik voel niks aan andere leidingen die warm worden beneden in dat vvw systeem. De pomp staat op 3.
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-01-2025 19:39 ]
Ja die bypass moet op 0.5 staanSTIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:37:
[...]
Ja, begrijp er ook niers van. Alleen de radiatoren zijn lauw/warm-ish
Bypass stond op 0,5 en net naar 0,1 gezet. Maar uit jouw post lees ik dus dat 0,5 ‘dicht’ is.
[Afbeelding]
Overigens is de aanvoer van de vvw beneden, die dikkere leiding aan de rechterzijde, warm. Maar ik voel niks aan andere leidingen die warm worden beneden in dat vvw systeem. De pomp staat op 3.
Ik bedoel deze post.
10kW en redelijk warm water uit en flink afgekoeld terug. Kan je niet leidingen gaan volgen en voelen?
Enige waar ik leidingen kan volgen is in de kelder en boven op zolder. Maar ik vermoed dat dit niet de leidingen zijn die je bedoelt.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:42:
[...]
Ja die bypass moet op 0.5 staan
Ik bedoel deze post.
10kW en redelijk warm water uit en flink afgekoeld terug. Kan je niet leidingen gaan volgen en voelen?
:strip_exif()/f/image/kyHp0UknohPxXeTvT07GHXZe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pSia0UHs27GtdOMlJYxESChb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3XFytHJD9qv5WzwN3AQ4kWdH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gArtCMipjbegx1QkdKA2raUP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OcnZCWpNnYPHqnlfJ9SEU6dz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/54ikO0CwpWhUET2OGwBu00Oi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2D0VZefH3ZxJLXyRVQs9rcL1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt wat lastig op afstand.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:50:
[...]
Enige waar ik leidingen kan volgen is in de kelder en boven op zolder. Maar ik vermoed dat dit niet de leidingen zijn die je bedoelt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik bedoel aanvoer/ afvoer van warmtepomp proberen te volgen tot vloerverwarming. En met de hand de temperatuur voelen. Die 10kW gaat “ergens” heen.
Overigens is het behoorlijk groot zo te zien. Opwarming van vloer zal niet sneller dan met 0.5 graad per 1 of 2 uur gaan.
Vandaag heeft Joris een IBS gedaan van een nieuwe Flint bij een tweaker. Aangenaam verast door de goede kwaliteit van deze bij Amitime geproduceerde unit. Stil en degelijk met fraaie afwerking iets wat je van deze fabriek mag verwachten. Het is het kleinere broertje van de Itho Amber die ook kwalitatief vergelijkbaar is met goede ervaringen. Het grote verschil zit in de toegepaste software lokaal versus de server van Weheat. Zoek de verschillen :-)
Flint::strip_exif()/f/image/Zob96IZMI1W54uXRtYYEO6tI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lb272QlsblWBGmJxdnITdW6W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gfNXH5nBG2xjjDRqGwMnpFL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho Amber:
:strip_exif()/f/image/LliIuqWCywCXrfsofMzX0OQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Flint:
:strip_exif()/f/image/Zob96IZMI1W54uXRtYYEO6tI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lb272QlsblWBGmJxdnITdW6W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gfNXH5nBG2xjjDRqGwMnpFL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho Amber:
:strip_exif()/f/image/LliIuqWCywCXrfsofMzX0OQA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja op z'n minst iets van controle hierover is wel echt nodig als functie @WeheatLast schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Van de dynamische tarieven snap ik wel dat het implementeren tijd kost. Dat lijkt me nog niet zo simpel met veel variabelen.
Er zit ook zeker geen AI achter. Het is gewoon als het sww minder is dan X graden van de ingestelde temperatuur dan gaat ie opwarmen.
Tijdens het opnieuw starten van de warmtepomp kwam ik erachter dat de legionella run daarmee wel een beetje in te stellen is. Nadat de stroom erweer op ging, ging ie een uur later ofzo alweer een legionellarun doen terwijl dat 1 dag geleden al gedaan was. Nu heb ik dus op een zondagavond even de stroom eraf gehaald en nu vindt de legionella run plaats op zondagavonden als de prijzen laag zijn
Ga het proberen. Meeste zit weggewerkt (zo niet alles). Het is wel groter dan gemiddeld ja. Nu warmt de vloer helemaal niet op.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Dat wordt wat lastig op afstand.
Ik bedoel aanvoer/ afvoer van warmtepomp proberen te volgen tot vloerverwarming. En met de hand de temperatuur voelen. Die 10kW gaat “ergens” heen.
Overigens is het behoorlijk groot zo te zien. Opwarming van vloer zal niet sneller dan met 0.5 graad per 1 of 2 uur gaan.
Gevoelsmatig zou iemand met expertise of een deskundige installateur hier misschien wel de oplossing zijn. Zoals een aantal hier
Die Chinezen kunnen best mooie spullen makenCarboy54 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:03:
Vandaag heeft Joris een IBS gedaan van een nieuwe Flint bij een tweaker. Aangenaam verast door de goede kwaliteit van deze bij Amitime geproduceerde unit. Stil en degelijk met fraaie afwerking iets wat je van deze fabriek mag verwachten. Het is het kleinere broertje van de Itho Amber die ook kwalitatief vergelijkbaar is met goede ervaringen. Het grote verschil zit in de toegepaste software lokaal versus de server van Weheat. Zoek de verschillen :-)
Flint: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Itho Amber:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee of het wat zegt. Maar waar de boiler etc staat zijn dit de enige 2 leidingen van alles wat er ligt die warm zijn. De rest is vrijwel koud.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:59:
[...]
Dat wordt wat lastig op afstand.
:strip_exif()/f/image/YDRNm3Kl06VIjGhZoWypr6Uc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-01-2025 20:46 ]
Dat is het geval als het douchewater wordt opgewarmd. Dat moet je op de app kunnen zien.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Geen idee of het wat zegt. Maar waar de boiler etc staat zijn dit de enige 2 leidingen van alles wat er ligt die warm zijn. De rest is vrijwel koud.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op deze stond de temperatuur “warmtepomp uit” op 31 graden en “huis in” op 29. Dat past bij “verwarmen”. Als het douchewater wordt opgewarmd is dat veel hoger.
Op zich is dat niet raar.
Ik geloof niet dat je dat kan onderbreken (?? Weet ik niet, ik heb geen weheat). Zoniet dan moet je wachten tot hij je huis weer probeert.
De leidingen rechts moeten dan warm worden. Ik gok zo de leidingen die rechts schuin de vloer in gaan. Een wordt 29 graden, de ander komt met 22 graden terug.
Wat je nog kan proberen is de thermostaat kraan van de verdeler afhalen. En dan testen of de stift op en neer kan (indrukken met een munt tussen vinger en stift want je moet best hard drukken). Thermostaat kraan eraf, stift naar buiten = maximale flow.
Op hoeveel heb je je douchewater ingesteld?
Voor zover ik gelezen heb is dat de “doel temperatuur”, niet de legionella run. Dus als je die erg hoog hebt staan dan komt hij nooit aan verwarmen toe. Voor nu kan dat wel naar 50, als alles werkt maar bekijken of je dat zo wil houden.
Alles nog eens terug gelezen. Hier lijkt het begonnen te zijn? Je zou zeggen dat je het omgekeerde moet doen van wat je toen gedaan hebt. “Wat bedoel je met thermostaat van cv”? Electrische thermostaat? Of een radiator knop?STIMPPYYY schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:34:
[...]
. Ik heb toen op de thermostaat van de CV handmatig de temperatuur ingesteld op 20 graden. Wilde graag continu 1 temp (dag/nacht). Maar op een of andere reden werd het alleen maar kouder en was de vloer niet warm meer. I
(Nb.. ik heb geen weheat, ik ben energie hobbyist, op zich is dit wel een intrigerend probleem. En ik zit nu 2 uur te wachten op jfk airport New York)
@STIMPPYYY
Nog even over aan het denken…
Ik gok zo dat de leidingen links van de warmtepomp van het dak komen?
Die moeten dus de temperatuur “warmtepomp in en uit” hebben die in de app staan. Dat kan je dus ongeveer voelen.
Als de boel NIET de boiler links aan het opwarmen is dan moeten de leidingen rechts de “temperatuur in en uit” huis hebben. Dat moet je ook kunnen voelen.
Dat is wel een belangrijke check.
Als dat er WEL is dan gaat de warmte in ieder geval je huis in. Dan zit het probleem NIET op zolder.
Als dat er NIET is dan gaat de warmte niet eens je huis in. Dan weet je dus dat het probleem WEL op zolder zit.
Die moeten dus de temperatuur “warmtepomp in en uit” hebben die in de app staan. Dat kan je dus ongeveer voelen.
Als de boel NIET de boiler links aan het opwarmen is dan moeten de leidingen rechts de “temperatuur in en uit” huis hebben. Dat moet je ook kunnen voelen.
Als dat er WEL is dan gaat de warmte in ieder geval je huis in. Dan zit het probleem NIET op zolder.
Als dat er NIET is dan gaat de warmte niet eens je huis in. Dan weet je dus dat het probleem WEL op zolder zit.
Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een FE Sparrow installatie en Coolblue komt hier als beste uit de bus qua prijs 11K versus 14K versus 15K (inclusief subsidie). Prijzig, maar als ik goed in dit topic kijk voor een FE aansluiting prima in lijn voor volledige overgang naar SWW en verwarming.
Enige twijfel die ik nog heb is aangaande het buffervat. Mijn wens is om deze niet te installeren ondanks dat ik alleen radiatoren heb. Ik wil mijn volledige woning verwarmen waardoor alle radiatoren altijd open zullen staan en dus flow zullen genereren.
Een korte schatting qua systeeminhoud (L water) met 11 radiatoren verspreid over 3 verdiepingen en leidingwerk kom ik uit rond de 80 - 100 liter.
Dit zou, wat ik kan vinden, voldoende moeten zijn om zonder buffervat te kunnen werken en dit zal ook in theorie efficiënter zijn dan met een buffervat in serie in de retour (aldus Intergas onderzoek).
Ik wil niet de discussie van buffervaten oplaaien, maar een buffervat van 50L toevoegen in de retour heeft dat nog ergens anders toegevoegde waarde voor dan voor de ontdooisessies waar je dan de energie uit haalt? Of kan ik hem inderdaad beter weg laten?
Enige twijfel die ik nog heb is aangaande het buffervat. Mijn wens is om deze niet te installeren ondanks dat ik alleen radiatoren heb. Ik wil mijn volledige woning verwarmen waardoor alle radiatoren altijd open zullen staan en dus flow zullen genereren.
Een korte schatting qua systeeminhoud (L water) met 11 radiatoren verspreid over 3 verdiepingen en leidingwerk kom ik uit rond de 80 - 100 liter.
Dit zou, wat ik kan vinden, voldoende moeten zijn om zonder buffervat te kunnen werken en dit zal ook in theorie efficiënter zijn dan met een buffervat in serie in de retour (aldus Intergas onderzoek).
Ik wil niet de discussie van buffervaten oplaaien, maar een buffervat van 50L toevoegen in de retour heeft dat nog ergens anders toegevoegde waarde voor dan voor de ontdooisessies waar je dan de energie uit haalt? Of kan ik hem inderdaad beter weg laten?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord als eerste.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:30:
@STIMPPYYY
De leidingen rechts (buffervat) komen van buiten. Er stond een zonneboiler en die leidingen hebben ze buiten hergebruikt. Zijn daarvoor geschikt. Wat die leidingen links zijn (aanvoer en retour hebben de installateurs het gemarkeerd) komen van beneden vermoed ik (komen door de vloer heen). Kan niet zien waarheen.
Vandaar dat ik het vroeg. Beide kanten zijn koud. Het lijkt wel alsof de backup heater de boiler verwarmt en de warmte niet eens die leidingen in gaat. Wat dan wel weer raar is aangezien de radiatoren lauw/warm zijn en volgens mij niet geschikt zijn voor een warmtepomp (dat wist ik, gebrui ze nauwelijks tot niet). Kan natuurlijk zijn dat ik net heb gevoeld tijdens ontdooien stand. Kans is groot aangezien er 30 minuten wordt verwarmd en 20 min ontdooit. De installateur gaf aan dat hier ook meteen het probleem zit. De BB is lekker bezig met opwarmen en dan gaat er iets van warmte in en gaat hij weer ontdooien omdat hij te hard moet werken. Klinkt aannemelijk?
Ga ik morgen proberen!Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Dat is het geval als het douchewater wordt opgewarmd. Dat moet je op de app kunnen zien.
Op deze stond de temperatuur “warmtepomp uit” op 31 graden en “huis in” op 29. Dat past bij “verwarmen”. Als het douchewater wordt opgewarmd is dat veel hoger.
Op zich is dat niet raar.
Ik geloof niet dat je dat kan onderbreken (?? Weet ik niet, ik heb geen weheat). Zoniet dan moet je wachten tot hij je huis weer probeert.
De leidingen rechts moeten dan warm worden. Ik gok zo de leidingen die rechts schuin de vloer in gaan. Een wordt 29 graden, de ander komt met 22 graden terug.
Wat je nog kan proberen is de thermostaat kraan van de verdeler afhalen. En dan testen of de stift op en neer kan (indrukken met een munt tussen vinger en stift want je moet best hard drukken). Thermostaat kraan eraf, stift naar buiten = maximale flow.
Op hoeveel heb je je douchewater ingesteld?
Voor zover ik gelezen heb is dat de “doel temperatuur”, niet de legionella run. Dus als je die erg hoog hebt staan dan komt hij nooit aan verwarmen toe. Voor nu kan dat wel naar 50, als alles werkt maar bekijken of je dat zo wil houden.
[...]
Alles nog eens terug gelezen. Hier lijkt het begonnen te zijn? Je zou zeggen dat je het omgekeerde moet doen van wat je toen gedaan hebt. “Wat bedoel je met thermostaat van cv”? Electrische thermostaat? Of een radiator knop?
(Nb.. ik heb geen weheat, ik ben energie hobbyist, op zich is dit wel een intrigerend probleem. En ik zit nu 2 uur te wachten op jfk airport New York)
Dat hele verhaal over de thermostaat mag je vergeten. Die was onderdeel van de CV, zonneboiler systeem en de Henco thermostaten. Die zijn allemaal verwijderd en geen onderdeel meer van het systeem. Zat net nog de boekjes te lezen en daar heb ik zelf in het begin lopen rommelen aan die Henco digitale unit. Na het lezen zie ik dat ik daar de stand per zone heb ingesteld op een X voorgeprogrammeerd progrmma van Henco (dag - avond of 9-17 bijvoorbeeld). Vandaar dat er op een gegeven moment geen warmte meer was waarschijnlijk. Beetje dom, maar goed. Dat is verleden tijd.
Succes met de vlucht
Wij hebben een FE Sparrow zonder buffervat, maar wel met twee verdiepingen vloerverwarming.Dbm12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:52:
Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een FE Sparrow installatie en Coolblue komt hier als beste uit de bus qua prijs 11K versus 14K versus 15K (inclusief subsidie). Prijzig, maar als ik goed in dit topic kijk voor een FE aansluiting prima in lijn voor volledige overgang naar SWW en verwarming.
Werkt tot nu toe prima met de defrosts.
Het grote verschil is wel dat de vloerverwarming in 100 m2 gietcement van 5 cm dik ligt, wat dus behoorlijk wat warmte vasthoudt en kan leveren.
Geen idee of dat bij alleen radiatoren ook het geval zal zijn.
Dan is het kwa leidingen andersom. Vanaf rechts van de warmtepomp, die moeten zo warm aanvoelen als de app zegt. Links naar het huis. Als dat koud blijft is er dus niks mis met de radiatoren en vloerverwarming maar zit het probleem al op zolder.STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord als eerste.
De leidingen rechts (buffervat) komen van buiten. Er stond een zonneboiler en die leidingen hebben ze buiten hergebruikt. Zijn daarvoor geschikt. Wat die leidingen links zijn (aanvoer en retour hebben de installateurs het gemarkeerd) komen van beneden vermoed ik (komen door de vloer heen). Kan niet zien waarheen.
Vandaar dat ik het vroeg. Beide kanten zijn koud. Het lijkt wel alsof de backup heater de boiler verwarmt en de warmte niet eens die leidingen in gaat. Wat dan wel weer raar is aangezien de radiatoren lauw/warm zijn en volgens mij niet geschikt zijn voor een warmtepomp (dat wist ik, gebrui ze nauwelijks tot niet). Kan natuurlijk zijn dat ik net heb gevoeld tijdens ontdooien stand. Kans is groot aangezien er 30 minuten wordt verwarmd en 20 min ontdooit. De installateur gaf aan dat hier ook meteen het probleem zit. De BB is lekker bezig met opwarmen en dan gaat er iets van warmte in en gaat hij weer ontdooien omdat hij te hard moet werken. Klinkt aannemelijk?
Dan is verhaal van “te weinig vermogen” voorlopig nog even compleet irrelevant. Het doet gewoon niks.
Een vriend van mij had met een weheat een verkeerd geplaatste sensor. En een niet goed aangesloten draad.
Ik vermoed dus heel erg een installatie fout. Als er op zolder al niks geen warmte wordt gemaakt “is dat gewoon fout”.
Wellicht aanvoer en retour verwisseld. Misschien heb je gelijk met die backup heater, dat kan je aan je stroomverbruik zien (als je geen app hebt gewoon old school op display in meterkast)
Anyway… dan houdt het foutzoeken hier wel een beetje op. Dat wordt heel indringend met installateur praten. Niet weg laten komen met praatjes van inregelen of capaciteit.
Als er geen warmte van zolder het huis in gaat dan is de installatie niet-werkend opgeleverd.
Nb..
Is even vloeken. Maar als het gefixt is ga je het wel weer leuk vinden. Had bovenstaande vriend ook.
Is geheid gewoon iets stoms.
Heeft al iemand die in dec 2024 ISDE heeft aangevraagd een reactie van RVO ontvangen? 🙂
Staat die zonneboiler er nog? En weet je zeker dat die leidingen rechtstreeks van de WP naar binnen lopen? Niet dat je je dak staat te verwarmen zeg maar...STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:21:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord als eerste.
De leidingen rechts (buffervat) komen van buiten. Er stond een zonneboiler en die leidingen hebben ze buiten hergebruikt. Zijn daarvoor geschikt.
Want zoals @Stefannn al aangaf, als de leidingen binnen die van de WP niet eens warm worden is het echt een fout in de installatie.
Ja, had op 8 dec aanvraag ingediend en afgelopen week (na 5 weken) mijn subsidie ontvangen.M.ichel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:43:
Heeft al iemand die in dec 2024 ISDE heeft aangevraagd een reactie van RVO ontvangen? 🙂
Ja begin december half november aangevraagd en 7 januari bericht dat het niet binnen 8 weken gaat lukken.M.ichel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:43:
[ Voor 3% gewijzigd door reiniero op 18-01-2025 14:52 ]
Leidingen boven zijn warm. Vloer deze ochtend identiek als de afgelopen 5 dagen. Koud.Stefannn schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:19:
[...]
Dan is het kwa leidingen andersom. Vanaf rechts van de warmtepomp, die moeten zo warm aanvoelen als de app zegt. Links naar het huis. Als dat koud blijft is er dus niks mis met de radiatoren en vloerverwarming maar zit het probleem al op zolder.
Dan is verhaal van “te weinig vermogen” voorlopig nog even compleet irrelevant. Het doet gewoon niks.
Een vriend van mij had met een weheat een verkeerd geplaatste sensor. En een niet goed aangesloten draad.
Ik vermoed dus heel erg een installatie fout. Als er op zolder al niks geen warmte wordt gemaakt “is dat gewoon fout”.
Wellicht aanvoer en retour verwisseld. Misschien heb je gelijk met die backup heater, dat kan je aan je stroomverbruik zien (als je geen app hebt gewoon old school op display in meterkast)
Anyway… dan houdt het foutzoeken hier wel een beetje op. Dat wordt heel indringend met installateur praten. Niet weg laten komen met praatjes van inregelen of capaciteit.
Als er geen warmte van zolder het huis in gaat dan is de installatie niet-werkend opgeleverd.
Nb..
Is even vloeken. Maar als het gefixt is ga je het wel weer leuk vinden. Had bovenstaande vriend ook.
Is geheid gewoon iets stoms.
Las gisteren dat mogelijk de pomp kapot kan zijn? Deze draait dan wel en wordt warm, maar komt geen warmte de vloer in. Helaas in de aanvoer leiding ook niet echt warm volgens mij. Valt ook weinig warmte de vloer in te pompen dan.
Hier 7 december aangevraagd (warmtepomp en glas) en 19 december geld op de rekening.M.ichel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:43:
Warme leidingen komen van de warmtepomp? > dan doet die het dus wel.STIMPPYYY schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:36:
[...]
Leidingen boven zijn warm. Vloer deze ochtend identiek als de afgelopen 5 dagen. Koud.
Las gisteren dat mogelijk de pomp kapot kan zijn? Deze draait dan wel en wordt warm, maar komt geen warmte de vloer in. Helaas in de aanvoer leiding ook niet echt warm volgens mij. Valt ook weinig warmte de vloer in te pompen dan.
Koude leidingen bedoel je de leidingen op zolder? > dan stuurt hij dus geen warm water het huis is.
Ik ben geen weheat kenner, maar ik geloof dat er in dat middelste kastje een klep zit of zo? Om te kiezen tussen verwarmen en douchewater?
> check op de app of douchewater of verwarming actief is.
> cq.. wacht totdat verwarming actief is en check of er dan wel warmte richting de verwarming gaat.
Dit is wel een “key” ding. Uiteindelijk is het een samenspel van verwarm apparaat en afgifte systeem. Als je heel zeker weet dat er vanaf de zolder geen warmte richting afgifte systeem gaat dan is het een heel erg duidelijk ding dat de weheat installateurs moeten oplossen.
De aanvoer leidingen zijn warm (je kan ze wel vastpakken, maar niet gek lijkt mij met 30gr aanvoer temp?). Retour is lauwig.Stefannn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:45:
[...]
Warme leidingen komen van de warmtepomp? > dan doet die het dus wel.
Koude leidingen bedoel je de leidingen op zolder? > dan stuurt hij dus geen warm water het huis is.
Ik ben geen weheat kenner, maar ik geloof dat er in dat middelste kastje een klep zit of zo? Om te kiezen tussen verwarmen en douchewater?
> check op de app of douchewater of verwarming actief is.
> cq.. wacht totdat verwarming actief is en check of er dan wel warmte richting de verwarming gaat.
Dit is wel een “key” ding. Uiteindelijk is het een samenspel van verwarm apparaat en afgifte systeem. Als je heel zeker weet dat er vanaf de zolder geen warmte richting afgifte systeem gaat dan is het een heel erg duidelijk ding dat de weheat installateurs moeten oplossen.
De aanvoer van de vvw beneden is niet echt warm. Ondanks dat er dus +30gr aanvoer is.
Ik zal het in de gaten houden. Ik zie wel regelmatig Verwarmen - SWW. Ging ervan uit dat dit de warmtepomp zelf was en gewoon het huis aan het verwarmen is. Als ik het zo lees is dat het boilervat.
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-01-2025 08:56 ]
Dat is inderdaad het verwarmen van het boilervat. Hoe vaak is regelmatig? Als er veel warm water is gebruikt is het wel logisch dat hij gaat bijverwarmen. En het water in het vat koelt op den duur af dus dan gaat hij ook verwarmenSTIMPPYYY schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:55:
[...]
De aanvoer leidingen zijn warm (je kan ze wel vastpakken, maar niet gek lijkt mij met 30gr aanvoer temp?). Retour is lauwig.
De aanvoer van de vvw beneden is niet echt warm. Ondanks dat er dus +30gr aanvoer is.
Ik zal het in de gaten houden. Ik zie wel regelmatig Verwarmen - SWW. Ging ervan uit dat dit de warmtepomp zelf was en gewoon het huis aan het verwarmen is. Als ik het zo lees is dat het boilervat.
Update van iemand die de mengverdeler heeft laten ombouwen naar een verdeler die geen retourwater kan bijmengen. Zie foto onderaan voor nieuwe situatie.
- Meest blij ben ik met dat de meter op de aanvoer van de verdeler nu zelfs 0,1/0,2 graad hoger is dan de 'huis in'. Eerder had ik daar 5 graden verlies bij een 'huis in' van 30 graden. Vloer werd dus ook nooit echt warmer dan 25 graden aangezien 30/32 graden ongeveer de max aanvoertemperatuur bij ons is.
- Dat de 'huis in' nu zelfs lager is dan de meter op de verdeler betekent volgens mij ook dat die 'huis in' sensor die op de leiding zit onderrapporteert. Lijkt me logisch ook, omdat ie aan de buitenkant op de leiding zit. Goed om rekening mee te houden, bijvoorbeeld als je je warmteverlies van WP naar 'huis in' wil monitoren. (ik had de sensor al geïsoleerd).
- Grote vraag is nu hoe de vloer gaat opwarmen zonder verdelerpomp die die 25 graden of minder erdoorheen jast. Na de aanpassing gisteren (duurde 3-4 uurtjes) was de kamertemperatuur gezakt van 19,5 graden naar 18,9 (buitendeur veel open ivm gereedschap halen) en begon de WP met opwarmen. Steeg aanvankelijk snel naar 19,2, maar ik denk dat dat kwam omdat twee mensen thuis kwamen en met hun lichaam de boel verwarmden. Want nu is de kamertemperatuur 18,8. Op zich vind ik dat niet gek, want opwarmen duurde bij ons sowieso lang (een halve graad per 24 uur bij circa +2 graden), en sinds gisteravond (onder 0-temps) zijn er 8 defrosts geweest en 2 SWW-runs. Ik gun het nog even de tijd dus. Ook omdat @jelleeelco al had gezegd dat het langzamer ging.
- Mocht het toch allemaal niet lekker werken, heb ik in elk geval op dit forum al fijne tips gekregen (dank @Frans H en @Carboy54 ) Er zit blijkbaar nog een reduceerventiel op mijn verdeler (moest ik googelen). Daar kan ik aan proberen te draaien of anders er tussen uit laten halen. Ook werden de 'geknepen knietjes' genoemd, ik neem aan de scherpe haakse bochten die de leidingen bij de verdeler maken en flow beperken. En als eerste zou ik proberen om te spelen met het dichter draaien van de radiatoren boven en bepaalde groepen op de verdeler, voor een zo goed mogelijk warmteafgifte op de BG (die is voor ons het belangrijkst momenteel).
Dank allen voor de tips! Over een paar dagen wellicht een nieuwe update. Hopelijk hebben mensen er wat aan.
:strip_exif()/f/image/KemSu8CSByCxhqTTNaLRRbvh.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie huis: tussenwoning ca 115m2, BG vloerverwarming, vloerisolatie R=5, triples glas, spouwmuurisolatie, boven 1 x triple glas, verder oud dubbelglas en radiatoren. Dakisolatie komt in feb. Parallel buffervat, lange leidingen van WP naar 'huis in' (nu ca 2,5 graad verlies, nog isoleren), BUH nog uitgeschakeld ivm meterkast nog 1-fase.
- Meest blij ben ik met dat de meter op de aanvoer van de verdeler nu zelfs 0,1/0,2 graad hoger is dan de 'huis in'. Eerder had ik daar 5 graden verlies bij een 'huis in' van 30 graden. Vloer werd dus ook nooit echt warmer dan 25 graden aangezien 30/32 graden ongeveer de max aanvoertemperatuur bij ons is.
- Dat de 'huis in' nu zelfs lager is dan de meter op de verdeler betekent volgens mij ook dat die 'huis in' sensor die op de leiding zit onderrapporteert. Lijkt me logisch ook, omdat ie aan de buitenkant op de leiding zit. Goed om rekening mee te houden, bijvoorbeeld als je je warmteverlies van WP naar 'huis in' wil monitoren. (ik had de sensor al geïsoleerd).
- Grote vraag is nu hoe de vloer gaat opwarmen zonder verdelerpomp die die 25 graden of minder erdoorheen jast. Na de aanpassing gisteren (duurde 3-4 uurtjes) was de kamertemperatuur gezakt van 19,5 graden naar 18,9 (buitendeur veel open ivm gereedschap halen) en begon de WP met opwarmen. Steeg aanvankelijk snel naar 19,2, maar ik denk dat dat kwam omdat twee mensen thuis kwamen en met hun lichaam de boel verwarmden. Want nu is de kamertemperatuur 18,8. Op zich vind ik dat niet gek, want opwarmen duurde bij ons sowieso lang (een halve graad per 24 uur bij circa +2 graden), en sinds gisteravond (onder 0-temps) zijn er 8 defrosts geweest en 2 SWW-runs. Ik gun het nog even de tijd dus. Ook omdat @jelleeelco al had gezegd dat het langzamer ging.
- Mocht het toch allemaal niet lekker werken, heb ik in elk geval op dit forum al fijne tips gekregen (dank @Frans H en @Carboy54 ) Er zit blijkbaar nog een reduceerventiel op mijn verdeler (moest ik googelen). Daar kan ik aan proberen te draaien of anders er tussen uit laten halen. Ook werden de 'geknepen knietjes' genoemd, ik neem aan de scherpe haakse bochten die de leidingen bij de verdeler maken en flow beperken. En als eerste zou ik proberen om te spelen met het dichter draaien van de radiatoren boven en bepaalde groepen op de verdeler, voor een zo goed mogelijk warmteafgifte op de BG (die is voor ons het belangrijkst momenteel).
Dank allen voor de tips! Over een paar dagen wellicht een nieuwe update. Hopelijk hebben mensen er wat aan.
:strip_exif()/f/image/KemSu8CSByCxhqTTNaLRRbvh.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie huis: tussenwoning ca 115m2, BG vloerverwarming, vloerisolatie R=5, triples glas, spouwmuurisolatie, boven 1 x triple glas, verder oud dubbelglas en radiatoren. Dakisolatie komt in feb. Parallel buffervat, lange leidingen van WP naar 'huis in' (nu ca 2,5 graad verlies, nog isoleren), BUH nog uitgeschakeld ivm meterkast nog 1-fase.
Ik denk even mee. Kan het zijn dat er ergens een keerklep verkeerd is gemonteerd? Wordt je buffervat wel warm? staat deze parallel?STIMPPYYY schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:55:
[...]
De aanvoer leidingen zijn warm (je kan ze wel vastpakken, maar niet gek lijkt mij met 30gr aanvoer temp?). Retour is lauwig.
Dit is wat ik altijd zie. Ik heb nog niets anders gezien dan dit als er staat verwarmen.M.ichel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Dat is inderdaad het verwarmen van het boilervat. Hoe vaak is regelmatig? Als er veel warm water is gebruikt is het wel logisch dat hij gaat bijverwarmen. En het water in het vat koelt op den duur af dus dan gaat hij ook verwarmen
We gebruiken weinig warm water. Beneden duurt het vrij lang (moet keer een boilertje plaatsen) en douchen doen we 1x pd kort en de kindjes willen zeker niet elke dag. Hebben een normale douche (geen regendouche)
:strip_exif()/f/image/l9CbtSD1eztt6YtGlaanG9m4.jpg?f=fotoalbum_large)
Boiler stond op 55 en heb ik naar 50gr gezet.
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-01-2025 09:28 ]
Thanks!RNacoustics schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik denk even mee. Kan het zijn dat er ergens een keerklep verkeerd is gemonteerd? Wordt je buffervat wel warm? staat deze parallel?
Pfoe, echt geen idee. Weet niet wat het is. Buffervat warm, hoe kan ik dat zien of hoe merk ik dat? En wat is parralel, kan ik dat ergens aan zien.
Volgens mij zijn de jongens die hier zijn geweest zeker niet onkundig geweest en was dit niet de eerste weheat. Ze zijn 2 dagen kei hard aan het werk geweest in ieder geval.
Heb trouwens foto eerder geplaatst van de installatie. Wellicht kan je het daar op zien?
[ Voor 24% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-01-2025 09:33 ]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/kBkEnakeBxKE9HB6POQObK5N.png?f=fotoalbum_large)