Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-05 15:57
STIMPPYYY schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:29:
[...]

Thanks!
Pfoe, echt geen idee. Weet niet wat het is. Buffervat warm, hoe kan ik dat zien of hoe merk ik dat? En wat is parralel, kan ik dat ergens aan zien.

Volgens mij zijn de jongens die hier zijn geweest zeker niet onkundig geweest en was dit niet de eerste weheat. Ze zijn 2 dagen kei hard aan het werk geweest in ieder geval.
Dat is die lage zwarte vat. voel even of de aanvoer en afvoer leiding warm wordt.
Staan die 2 rode afsluitkranen onder bij je boilervat open?
Wanneer komt de installateur bij je langs? Dit is echt balen, zeker nu het behoorlijk koud is!

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 18-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:26
fresj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:09:
Update van iemand die de mengverdeler heeft laten ombouwen naar een verdeler die geen retourwater kan bijmengen. Zie foto onderaan voor nieuwe situatie.

- Meest blij ben ik met dat de meter op de aanvoer van de verdeler nu zelfs 0,1/0,2 graad hoger is dan de 'huis in'. Eerder had ik daar 5 graden verlies bij een 'huis in' van 30 graden. Vloer werd dus ook nooit echt warmer dan 25 graden aangezien 30/32 graden ongeveer de max aanvoertemperatuur bij ons is.

- Dat de 'huis in' nu zelfs lager is dan de meter op de verdeler betekent volgens mij ook dat die 'huis in' sensor die op de leiding zit onderrapporteert. Lijkt me logisch ook, omdat ie aan de buitenkant op de leiding zit. Goed om rekening mee te houden, bijvoorbeeld als je je warmteverlies van WP naar 'huis in' wil monitoren. (ik had de sensor al geïsoleerd).

- Grote vraag is nu hoe de vloer gaat opwarmen zonder verdelerpomp die die 25 graden of minder erdoorheen jast. Na de aanpassing gisteren (duurde 3-4 uurtjes) was de kamertemperatuur gezakt van 19,5 graden naar 18,9 (buitendeur veel open ivm gereedschap halen) en begon de WP met opwarmen. Steeg aanvankelijk snel naar 19,2, maar ik denk dat dat kwam omdat twee mensen thuis kwamen en met hun lichaam de boel verwarmden. Want nu is de kamertemperatuur 18,8. Op zich vind ik dat niet gek, want opwarmen duurde bij ons sowieso lang (een halve graad per 24 uur bij circa +2 graden), en sinds gisteravond (onder 0-temps) zijn er 8 defrosts geweest en 2 SWW-runs. Ik gun het nog even de tijd dus. Ook omdat @jelleeelco al had gezegd dat het langzamer ging.

- Mocht het toch allemaal niet lekker werken, heb ik in elk geval op dit forum al fijne tips gekregen (dank @Frans H en @Carboy54 ) Er zit blijkbaar nog een reduceerventiel op mijn verdeler (moest ik googelen). Daar kan ik aan proberen te draaien of anders er tussen uit laten halen. Ook werden de 'geknepen knietjes' genoemd, ik neem aan de scherpe haakse bochten die de leidingen bij de verdeler maken en flow beperken. En als eerste zou ik proberen om te spelen met het dichter draaien van de radiatoren boven en bepaalde groepen op de verdeler, voor een zo goed mogelijk warmteafgifte op de BG (die is voor ons het belangrijkst momenteel).

Dank allen voor de tips! Over een paar dagen wellicht een nieuwe update. Hopelijk hebben mensen er wat aan.

[Afbeelding]

Situatie huis: tussenwoning ca 115m2, BG vloerverwarming, vloerisolatie R=5, triples glas, spouwmuurisolatie, boven 1 x triple glas, verder oud dubbelglas en radiatoren. Dakisolatie komt in feb. Parallel buffervat, lange leidingen van WP naar 'huis in' (nu ca 2,5 graad verlies, nog isoleren)
Jij had dus een parallel buffervat (nu nog steeds) en een vvw verdeler met menging en pomp (dit laatste nu omgebouwd).
Ter inspiratie voor jou zie hier de ervaring van deze Tweaker, die een vergelijkbare set-up had: COP enorm verbeterd na aanpassingen!
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:52
STIMPPYYY schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:55:
[...]

De aanvoer leidingen zijn warm (je kan ze wel vastpakken, maar niet gek lijkt mij met 30gr aanvoer temp?). Retour is lauwig.

De aanvoer van de vvw beneden is niet echt warm. Ondanks dat er dus +30gr aanvoer is.

Ik zal het in de gaten houden. Ik zie wel regelmatig Verwarmen - SWW. Ging ervan uit dat dit de warmtepomp zelf was en gewoon het huis aan het verwarmen is. Als ik het zo lees is dat het boilervat.
Verwarmen - sww is de doucheboiler. En als hij de doucheboiler doet kan hij het huis niet doen.
Er zal dus sowieso vaak genoeg “geen doucheboiler maar verwarming” gedaan moeten worden.

Dus… er gaat 30 graden richting verwarmings systeem… en het komt enigszins afgekoeld weer terug…
Dan is het zaak om uit te vogelen “waar” dat heen gaat.
Overal voelen.
In kaart brengen wat wel werkt en wat niet werkt.

Nb…
Bij storings zoeken begin je meestal alle “notoire foutpunten te checken”. Maar dat heb je inmiddels wel gedaan.
Fase 2 (daar ben je nu) is “methodisch insluiten”. De hele keten tussen warmtepomp en vloerverwarming langslopen en in kaart brengen. Beginnend bij de warmtepomp en dan concluderen “vanaf welk punt het niet meer werkt”

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 18-01-2025 09:47 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
Stefannn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Verwarmen - sww is de doucheboiler. En als hij de doucheboiler doet kan hij het huis niet doen.
Er zal dus sowieso vaak genoeg “geen doucheboiler maar verwarming” gedaan moeten worden.

Dus… er gaat 30 graden richting verwarmings systeem… en het komt enigszins afgekoeld weer terug…
Dan is het zaak om uit te vogelen “waar” dat heen gaat.
Overal voelen.
In kaart brengen wat wel werkt en wat niet werkt.

Nb…
Bij storings zoeken begin je meestal alle “notoire foutpunten te checken”. Maar dat heb je inmiddels wel gedaan.
Fase 2 (daar ben je nu) is “methodisch insluiten”. De hele keten tussen warmtepomp en vloerverwarming langslopen en in kaart brengen. Beginnend bij de warmtepomp en dan concluderen “vanaf welk punt het niet meer werkt”
Bedankt, goed punt. Kan iemand met een BB bevestigen als er staat wat ik op de afbeelding plaats dat de WP dus boilervat verwarmt? Als dat zo is, dan is dat het enige wat er al die tijd gebeurt.

Kan ik bijvoorbeeld de vvw beneden dichtzetten om boven te beginnen (of andersom). Begrijp wel dat je daarmee de flow afsluit en de WP z’n warmte niet kwijt kan?
We wonen hier net een maand. Ik zou niet weten hoe de leidingen lopen door de muren, die zie je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-05 23:18
STIMPPYYY schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Bedankt, goed punt. Kan iemand met een BB bevestigen als er staat wat ik op de afbeelding plaats dat de WP dus boilervat verwarmt? Als dat zo is, dan is dat het enige wat er al die tijd gebeurt.

Kan ik bijvoorbeeld de vvw beneden dichtzetten om boven te beginnen (of andersom). Begrijp wel dat je daarmee de flow afsluit en de WP z’n warmte niet kwijt kan?
We wonen hier net een maand. Ik zou niet weten hoe de leidingen lopen door de muren, die zie je niet.
Op de afbeelding staat dat hij je huis aan het verwarmen is en niet SWW. Bij mij is SWW net verwarmt maar dan staat er ‘SWW verwarmen’ ipv ‘Verwarmen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 27-05 11:32
Dbm12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:52:
Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een FE Sparrow installatie en Coolblue komt hier als beste uit de bus qua prijs 11K versus 14K versus 15K (inclusief subsidie). Prijzig, maar als ik goed in dit topic kijk voor een FE aansluiting prima in lijn voor volledige overgang naar SWW en verwarming.

Enige twijfel die ik nog heb is aangaande het buffervat. Mijn wens is om deze niet te installeren ondanks dat ik alleen radiatoren heb. Ik wil mijn volledige woning verwarmen waardoor alle radiatoren altijd open zullen staan en dus flow zullen genereren.
Een korte schatting qua systeeminhoud (L water) met 11 radiatoren verspreid over 3 verdiepingen en leidingwerk kom ik uit rond de 80 - 100 liter.

Dit zou, wat ik kan vinden, voldoende moeten zijn om zonder buffervat te kunnen werken en dit zal ook in theorie efficiënter zijn dan met een buffervat in serie in de retour (aldus Intergas onderzoek).

Ik wil niet de discussie van buffervaten oplaaien, maar een buffervat van 50L toevoegen in de retour heeft dat nog ergens anders toegevoegde waarde voor dan voor de ontdooisessies waar je dan de energie uit haalt? Of kan ik hem inderdaad beter weg laten?
Ik heb een Sparrow full electric met 50l retour buffervat. Afgifte systeem combinatie van radiatoren en vvw met always-on inhoud van ongeveer 60l. In combinatie met buffervat dus ongeveer 110l.
Ik zie tijdens defrosts dat de Tin ongeveer 5gr zakt, bv van 30 naar 25gr. In mijn situatie wel nuttig om het buffervat te hebben voor defrosts.

vraagje: heeft iemand een idee hoeveel liter water er in de wp zelf zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-04 16:50
fresj schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:09:
Update van iemand die de mengverdeler heeft laten ombouwen naar een verdeler die geen retourwater kan bijmengen. Zie foto onderaan voor nieuwe situatie.

- Meest blij ben ik met dat de meter op de aanvoer van de verdeler nu zelfs 0,1/0,2 graad hoger is dan de 'huis in'. Eerder had ik daar 5 graden verlies bij een 'huis in' van 30 graden. Vloer werd dus ook nooit echt warmer dan 25 graden aangezien 30/32 graden ongeveer de max aanvoertemperatuur bij ons is.

- Dat de 'huis in' nu zelfs lager is dan de meter op de verdeler betekent volgens mij ook dat die 'huis in' sensor die op de leiding zit onderrapporteert. Lijkt me logisch ook, omdat ie aan de buitenkant op de leiding zit. Goed om rekening mee te houden, bijvoorbeeld als je je warmteverlies van WP naar 'huis in' wil monitoren. (ik had de sensor al geïsoleerd).

- Grote vraag is nu hoe de vloer gaat opwarmen zonder verdelerpomp die die 25 graden of minder erdoorheen jast. Na de aanpassing gisteren (duurde 3-4 uurtjes) was de kamertemperatuur gezakt van 19,5 graden naar 18,9 (buitendeur veel open ivm gereedschap halen) en begon de WP met opwarmen. Steeg aanvankelijk snel naar 19,2, maar ik denk dat dat kwam omdat twee mensen thuis kwamen en met hun lichaam de boel verwarmden. Want nu is de kamertemperatuur 18,8. Op zich vind ik dat niet gek, want opwarmen duurde bij ons sowieso lang (een halve graad per 24 uur bij circa +2 graden), en sinds gisteravond (onder 0-temps) zijn er 8 defrosts geweest en 2 SWW-runs. Ik gun het nog even de tijd dus. Ook omdat @jelleeelco al had gezegd dat het langzamer ging.

- Mocht het toch allemaal niet lekker werken, heb ik in elk geval op dit forum al fijne tips gekregen (dank @Frans H en @Carboy54 ) Er zit blijkbaar nog een reduceerventiel op mijn verdeler (moest ik googelen). Daar kan ik aan proberen te draaien of anders er tussen uit laten halen. Ook werden de 'geknepen knietjes' genoemd, ik neem aan de scherpe haakse bochten die de leidingen bij de verdeler maken en flow beperken. En als eerste zou ik proberen om te spelen met het dichter draaien van de radiatoren boven en bepaalde groepen op de verdeler, voor een zo goed mogelijk warmteafgifte op de BG (die is voor ons het belangrijkst momenteel).

Dank allen voor de tips! Over een paar dagen wellicht een nieuwe update. Hopelijk hebben mensen er wat aan.

[Afbeelding]

Situatie huis: tussenwoning ca 115m2, BG vloerverwarming, vloerisolatie R=5, triples glas, spouwmuurisolatie, boven 1 x triple glas, verder oud dubbelglas en radiatoren. Dakisolatie komt in feb. Parallel buffervat, lange leidingen van WP naar 'huis in' (nu ca 2,5 graad verlies, nog isoleren), BUH nog uitgeschakeld ivm meterkast nog 1-fase.
Ventiel moet je er echt uithalen want opendraaien helpt maar een heel klein beetje, het blijft een heel klein gaatje waar je flow door moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:23
martinusv schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Ik heb een Sparrow full electric met 50l retour buffervat. Afgifte systeem combinatie van radiatoren en vvw met always-on inhoud van ongeveer 60l. In combinatie met buffervat dus ongeveer 110l.
Ik zie tijdens defrosts dat de Tin ongeveer 5gr zakt, bv van 30 naar 25gr. In mijn situatie wel nuttig om het buffervat te hebben voor defrosts.
Hier ook full electric met buffervat. Afgifte enkel radiatoren, in combinatie met buffervat totaal 110-120L. Bij defrost zakt temperatuur in 4 a 5 graden. Hier blijft het buffervat voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

Je bent een beetje ongeduldig (begrijpelijk). Maar helaas….
Je bent nu in fase 2. Dat wil zeggen dat je niet zomaar iets kan doen om het warm te krijgen. Dat betekent dat je methodisch de probleem locatie moet zoeken. Pas als je weet “waar” het zit kan je aan oplossing denken.

Ik heb geen weheat, het is nu wel heel handig om exact te weten “wat” alles in de app betekent.

Anyway… zoals eerder gezegd:
- als je op de app bevestigd hebt gezien dat hij huis staat te verwarmen en niet boiler
- check dat de buis op zolder die richting huis gaat inderdaad warm wordt.
- en vervolgens alle afnemers langslopen en voelen of je iets van warmte voelt.
Op die manier breng je in kaart waar de warmte blijft.

Dat gezegd hebbende, en dat zeker doen…
Ik begin een beetje te vermoeden dat je te weinig flow hebt. Dat wil zeggen… dat de warmtepomp een hoge (normale) flow meet maar dat er in werkelijkheid niet veel flow is.
Dus… volgende test (maar bovenstaande zeker doen)….
a/
- hoe ziet het opwarm patroon van de boiler er uit? Hoeveel tijd aan en hoeveel tijd uit en hoeveel koelt hij in die tijd af?
Reden: als hij heel groot deel van de tijd aan het opwarmen is dan is dat waarschijnlijk met erg laag vermogen. Immers… als je dat ding met hoog vermogen zo lang zou verwarmen zou de temperatuur enorm oplopen.

b/ kan je ergens op de app aflezen hoeveel liter per uur hij pompt? Ik gok dat dat er “ok” uit ziet want de app denkt dat hij 10kW levert maar als de flow-meting 10x teveel aangeeft dan is dat vermogen ook 10x te veel.

c/ Testje dat je kan doen:
- zet de bypass die je hebt (bij de badkamer vvw geloof ik maar dat maakt niet uit) op 0
- voelen of de leiding nu wel warm wordt
- als hij inderdaad warm wordt… in stapjes van 0.1 omhoog totdat hij niet meer warm wordt.
Dat is een indicatie van de drukval die de pomp opbouwt. Als dat heel laag is dan is de flow echt veel minder dan de warmtepomp denkt

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stefannn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Je bent een beetje ongeduldig (begrijpelijk). Maar helaas….
Je bent nu in fase 2. Dat wil zeggen dat je niet zomaar iets kan doen om het warm te krijgen. Dat betekent dat je methodisch de probleem locatie moet zoeken. Pas als je weet “waar” het zit kan je aan oplossing denken.

Ik heb geen weheat, het is nu wel heel handig om exact te weten “wat” alles in de app betekent.

Anyway… zoals eerder gezegd:
- als je op de app bevestigd hebt gezien dat hij huis staat te verwarmen en niet boiler
- check dat de buis op zolder die richting huis gaat inderdaad warm wordt.
- en vervolgens alle afnemers langslopen en voelen of je iets van warmte voelt.
Op die manier breng je in kaart waar de warmte blijft.

Dat gezegd hebbende, en dat zeker doen…
Ik begin een beetje te vermoeden dat je te weinig flow hebt. Dat wil zeggen… dat de warmtepomp een hoge (normale) flow meet maar dat er in werkelijkheid niet veel flow is.
Dus… volgende test (maar bovenstaande zeker doen)….
a/
- hoe ziet het opwarm patroon van de boiler er uit? Hoeveel tijd aan en hoeveel tijd uit en hoeveel koelt hij in die tijd af?
Reden: als hij heel groot deel van de tijd aan het opwarmen is dan is dat waarschijnlijk met erg laag vermogen. Immers… als je dat ding met hoog vermogen zo lang zou verwarmen zou de temperatuur enorm oplopen.

b/ kan je ergens op de app aflezen hoeveel liter per uur hij pompt? Ik gok dat dat er “ok” uit ziet want de app denkt dat hij 10kW levert maar als de flow-meting 10x teveel aangeeft dan is dat vermogen ook 10x te veel.

c/ Testje dat je kan doen:
- zet de bypass die je hebt (bij de badkamer vvw geloof ik maar dat maakt niet uit) op 0
- voelen of de leiding nu wel warm wordt
- als hij inderdaad warm wordt… in stapjes van 0.1 omhoog totdat hij niet meer warm wordt.
Dat is een indicatie van de drukval die de pomp opbouwt. Als dat heel laag is dan is de flow echt veel minder dan de warmtepomp denkt
Bedankt weer voor je uitgebreide antwoord. Ook andere die hebben gereageerd.

ik ga straks verder testen. We gaan zo maar met de kids weg en even wat leuke dingen doen. Focus op iets anders.

Er worden straks ook wat kacheltjes gebracht en maandag volgt er vanuit de installateur een oplossing. Weheat is er ook flink mee bezig samen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@STIMPPYYY , @Diesje , @RNacoustics , @M.ichel ,

Kan iemand met een blackbird deze tracé van het opwarmen van het boilervat met zijn/haar data vergelijken?
Als het inderdaad zo is dat de flow van de blackbird niet klopt dat heeft @STIMPPYYY een veel lagere power dan de app laat zien. In dat geval warmt het boilervat dus veel langzamer op dan bij iemand met een goed werkende blackbird.
(Met andere woorden… je kan de opwarmsnelheid van het boilervat als alternatieve vermogens meter gebruiken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diesje
Stefannn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:47:

Kan iemand met een blackbird deze tracé van het opwarmen van het boilervat met zijn/haar data vergelijken?
Als het inderdaad zo is dat de flow van de blackbird niet klopt dat heeft @STIMPPYYY een veel lagere power dan de app laat zien. In dat geval warmt het boilervat dus veel langzamer op dan bij iemand met een goed werkende blackbird.
(Met andere woorden… je kan de opwarmsnelheid van het boilervat als alternatieve vermogens meter gebruiken).
Hij staat bij mij op stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yypGqFfi4iLXSuvkSFxrOVX_Dcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iD8CpMEnXuz6MIDFP4lzhqA6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Dank (namens @STIMPPYYY ).
Dat moet je dan dus vergelijken met het linkerdeel van deze grafiek.
Lastig dat die app geen goede eenheden heeft.
De bedoeling is dat je de steilheid vergelijkt (aantal graden per uur).
Daar kan ik verder niet bij helpen. Ik heb geen weheat.

@STIMPPYYY > jij bent aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:32
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:36:
[...]

Jij had dus een parallel buffervat (nu nog steeds) en een vvw verdeler met menging en pomp (dit laatste nu omgebouwd).
Ter inspiratie voor jou zie hier de ervaring van deze Tweaker, die een vergelijkbare set-up had: COP enorm verbeterd na aanpassingen!
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Gebruiker deed 2 dingen: buffer naar serie en veel grotere leiding naar vv verdeler en deze pomploos maken. De leiding was zelfs maar 20mm!
Dat je die vergroot en niet meer mengt is logisch dat je COP gigantisch verbeterd.
Het is jammer dat dan niet gemeten is wat het effect is van het parallelle buffervat.
Maar een “open loop system” is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:34
Technician- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Gebruiker deed 2 dingen: buffer naar serie en veel grotere leiding naar vv verdeler en deze pomploos maken. De leiding was zelfs maar 20mm!
Dat je die vergroot en niet meer mengt is logisch dat je COP gigantisch verbeterd.
Het is jammer dat dan niet gemeten is wat het effect is van het parallelle buffervat.
Maar een “open loop system” is altijd beter.
Bij mij is het laatst deel van de leiding ook maar 20mm. Werkt wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics

Ik heb geen FE WP en dus geen boilervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.ichel
  • Laatst online: 21-05 23:11

Dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw3woAZT9JZoqLULtA_ty7EZbSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP6BAM2hP1EtU7iPT9xar5SY.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht was echt een drama, er kwam iemand lallend uit de kroeg thuis en ging ‘s nachts douchen. Daardoor kon de BB het tijdens de stille modus allemaal niet bolwerken en heeft hij een paar uur nodig gehad om het weer goed op temperatuur te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
Ik zie ook dat na elke defrost van ca. 12 minuten de temperatuur van het water met ongeveer 10 tot 12 graden daalt. Geen idee of ik daar nog iets aan kan doen om dat te verbeteren. Vind dat wel heel fors als ik lees dat andere installaties in dit topic maar 5 graden verliezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
JA! dank!
M.ichel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:38:
Vannacht was echt een drama, er kwam iemand lallend uit de kroeg thuis en ging ‘s nachts douchen. Daardoor kon de BB het tijdens de stille modus allemaal niet bolwerken en heeft hij een paar uur nodig gehad om het weer goed op temperatuur te krijgen
Dat is dekfacto heel handig voor deze vergelijking! Dan heb je een mooie opwarm-run vanuit een flinke drain.
@STIMPPYYY : jij bent aan zet... vergelijken met je eigen gedrag.

(beetle lastig zonder eenheden, maar de tijdschaal is 24 uur, en de top zal wel 60 graden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.ichel
Stefannn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:01:
[...]

JA! dank!

[...]

Dat is dekfacto heel handig voor deze vergelijking! Dan heb je een mooie opwarm-run vanuit een flinke drain.
@STIMPPYYY : jij bent aan zet... vergelijken met je eigen gedrag.

(beetle lastig zonder eenheden, maar de tijdschaal is 24 uur, en de top zal wel 60 graden zijn.
De hoogste temperatuur is 52,5 graden. Dat is de laatste blauwe piek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesje
M.ichel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Dit?

[Afbeelding]

Hier heb ik ook last van, zo'n 10 graden daalt de temperatuur bij defrost. FE opstelling met 100 liter boilervat parallel.

[ Voor 3% gewijzigd door Diesje op 18-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.ichel
Diesje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Hier heb ik ook last van, zo'n 10 graden daalt de temperatuur bij defrost. FE opstelling met 100 liter boilervat parallel.
Oh dat vind ik nog pittiger. Ik heb “maar” een buffervat van 50 liter. Die van mij is serieel aangesloten. Je zou verwachten dat je met een buffervat van 100 liter een minder grote daling van de temperatuur hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
M.ichel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:39:
Ik zie ook dat na elke defrost van ca. 12 minuten de temperatuur van het water met ongeveer 10 tot 12 graden daalt. Geen idee of ik daar nog iets aan kan doen om dat te verbeteren. Vind dat wel heel fors als ik lees dat andere installaties in dit topic maar 5 graden verliezen
Je hebt het dan over de water temperatuur huis in?
Hier is dat nog wel meer, gaat van piek 35 graden naar ongeveer 20 graden. (Data weheat)

Geen buffervat, geen SWW. full electric meest simpele BB installatie.
Vloerverwarming van 30 jaar geleden maar 4 groepen.

Ik merk dus wel heel goed dat de vloer en radiators afkoelen.
Installatie draait nog maar net een weekje. BB moet nu wel werken, compressor 100%.
Ik zie dat niet als een probleem, het is koud buiten -2 graden, erg vochtig,

Ik was erg bang of ik de warmte wel kwijt kon, flow en afgifte systeem. Vooralsnog lijkt dat geen probleem.
Ik heb wel een nieuwe open vloerverdeler geplaatst, retour water uit de vloer is het koudst, retour radiatoren is hoger. (Retouren hangen vol met sensors op domotica systeem)
Ik ben de flow van de groepen wat aan het tweaken, 1 groep werd bij mij veel warmer, en reageert sneller, misschien een veel kortere groep? Door de flow van deze groep wat te beperken krijg ik de temperatuur beter in de buurt van de rest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POFPianbdHkSxQ5UyNb7d3W4xJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjNBUTb43Bu9aBWnZhXmAuw0.png?f=fotoalbum_large

Maar we krijgen het wel warm in huis, ons comfort is heel veel verbeterd na een periode van enkel airco en pelletkachel. (Vorige winter beetje gas cv ketel)
Nu gaat de pelletkachel enkel nog een beetje aan 's avonds voor de tv.

Ik moet nog wel alle leidingen isoleren, wilde eerst wel eens zien of alles goed dicht was. (Alles zelf geïnstalleerd met hulp op afstand) Ik verwacht Joris deze week. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 18-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Diesje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Wát daalt er 10gr?

En 50 of 100ltr, de energie in beide vatjes is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesje
[...]

Hier zie je dus dat hij nu SWW verwarmt. Bij jou was hij dus de woning aan het verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT_6bDoRWZCnjbYvsHQVzVtb2Ok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k1NmPtof0S8CcSY7dqs7hRxF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Diesje op 18-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Wát daalt er 10gr?

'Watertemperatuur huis in' daalt met zo'n 10 graden bij defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-05 14:43
Hoorde vanochtend van een installateur (voornamelijk NIBE) dat er gisteren wel tientallen klanten problemen hadden met dichtvriezen (zelfs na 10 defrost pogingen) en de pomp in storing ging. Reden hiervoor zou het uitzonderlijk vochtige weer i.r.t. vorst zijn geweest.

Hoe heeft de BB zich bij jullie gehouden met deze omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57
I.p. schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:03:
Hoorde vanochtend van een installateur (voornamelijk NIBE) dat er gisteren wel tientallen klanten problemen hadden met dichtvriezen (zelfs na 10 defrost pogingen) en de pomp in storing ging. Reden hiervoor zou het uitzonderlijk vochtige weer i.r.t. vorst zijn geweest.

De weersomstandigheden zijn inderdaad redelijk bijzonder en lastig. Niet representatief in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:23

Sparrow heeft afgelopen 24 uur 16 defrost gedaan. Gelukkig genoeg power over om het warm te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:53

De BB heeft zich hier kranig geweerd zo te zien. 2 defrosts tussen 20:00 en 08:00:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R-p2jB8YrxC2Yi4tPnncunxPLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDa2Pxm1FQlGAaDU2CtCAfW6.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur zo rond de -1 graad.

Groet,

Satefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
@Satefan Maar bij jou doet hij het verder ook wel erg makkelijk zo te zien. Als ik naar vermogen in kijk na de defrost (compressor 100%?) en hoever deze dan terug zakt. Ik zou huiverig worden hoe dat in het voor en na seizoen moet gaan worden.

De mijne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3-8uekE7jEDCEFXSeBtih0b5-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uaGbvvKyN5SAgRgrY0ubRd1m.png?f=fotoalbum_large

Die gaat dus van defrost naar defrost met 100% compressor. Daarbij word de kamer temperatuur nog netjes gehaald. Al besef ik me terdege (En al lang voordat ik aan dit avontuur begon) dat als het nog kouder word (Maar dan wel minder vochtig waarschijnlijk) ik het niet alleen haal met de BB. Geen probleem voor ons, de 5kW airco als ook de pelletkachel mogen dan gaan helpen.

[ Voor 59% gewijzigd door DjAntoon op 18-01-2025 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23

Hier heeft onze sparrow t/m nu 8 defrosts gedaan. Tijd van de defrosts is rond de 10-12 min per keer.

Max vermogen staat nog steeds op 50%.

Gisteren legionella run dus SWW nog warm genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N2J8eby5jGcA9MvbkZJpxPRCN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W6QDy5XvARSyoGDvTUFNCJCI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
DjAntoon schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:31:
@Satefan Maar bij jou doet hij het verder ook wel erg makkelijk zo te zien. Als ik naar vermogen in kijk na de defrost (compressor 100%?) en hoever deze dan terug zakt. Ik zou huiverig worden hoe dat in het voor en na seizoen moet gaan worden.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat ik inderdaad wat overgedimensioneerd ben. De BB moduleert niet veel verder terug dan 560 watt oid (hoewel @Carboy54 een tijdje terug een vloerverwarmingprotocol liet zien waarbij ook de BB op 300 watt draaide geloof ik?). Mijn ruimte houdt heel aardig warmte vast volgens mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PfTG56CA2S5eS_s90rOlO_cMM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ubq4b3PgxQxIoKf6eSuJ9gUn.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je de BB uit gaan. De woonkamer is dan 22.5 graden (roze lijn). Deze zakt langzaam naar 21.8 alvorens de BB weer aanslaat (dit is dus aansturing via de Honeywell thermostaat). Hij heeft dus ruim 3 uur niet gedraaid vandaag.

Het stookseizoen begint bij ons meestal eind oktober/begin november en in Maart stoken we meestal ook al niet meer.

Ook hier stoken we nog af en toe een vuurtje op (tijdens bovenstaande grafiek niet natuurlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 18-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pjotr Wipneus
  • Laatst online: 29-05 22:47
Hier de tweaker waarnaar @Carboy54 gisteren refereerde :). Sinds gisteren warme voetjes met de Weheat Flint! Na de meeste van de voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan te hebben, gisteren met @Stoker de installatie afgemaakt en de Flint in bedrijf gesteld. Eindelijk, want precies drie jaar naartoe gewerkt. Voelde als een heugelijke dag :).

Veel dank aan alle tweakers in dit topic en alle andere WP gerelateerde topics. Ik heb er ontzettend veel van opgestoken en gaandeweg een steeds helderder plaatje gevormd van wat in onze woning de beste oplossing zou zijn.

Eerste indruk/ervaring
Ik ben erg blij met de Flint en met hoe we 'm geïnstalleerd hebben. Het misstaat niet in de voortuin. De unit is redelijk compact en valt door zijn donkere kleur redelijk weg tegen de gevel. Ook de installatie binnen is lekker compact. Zie foto onderaan deze post. Fijn, want zo blijft er lekker veel ruimte in de trapkast voor opslag.
Het geluidsniveau is meer dan acceptabel. Ook tijdens defrosts, waarvan er met het huidige weer elk uur eens plaatsvindt. We slapen er recht onder, als je niet weet dat er een WP staat te draaien, dan hoor je 't niet.

Jammer genoeg nog niks kunnen tweaken. De buitenunit verbindt nog niet met de server van Weheat, we moeten het dus nog even doen met de stooklijn die we nog net wel hebben kunnen instellen. Wordt aan gewerkt. We ontvangen een nieuwe antenne, kijken of dat 't oplost!

Ik deel graag mijn situatie en hoe ik tot mijn keuzes gekomen ben, zou leuk zijn als ik daarmee iets terug kan geven aan deze mooie community en kan bijdragen aan het optimaliseren van het Weheat platform:

Mijn situatie
We wonen met ons gezin in een tussenwoning uit bouwjaar '95 met een oppervlakte van 110m2. Na een verbouwing 2-3 jaar terug de benedenverdieping voorzien van vloerverwarming met 5 groepen, 10cm h.o.h. Gasverbruik sindsdien zo'n 500m3 per jaar, inclusief SWW. Best weinig dus. In de keuken gebruiken we na de verbouwing ook geen gas meer (inductie en Quooker).

Zoektocht
Onze drijfveer om over te stappen was voor een belangrijk deel ideologisch (verder verduurzamen, van het gast af). Het moest qua investering echter ook reëel blijven, in relatie tot jaarlijkse besparing/terugverdientijd. Met zo'n laag gasverbruik als het onze is de te realiseren besparing ook bescheiden.
Een tweede factor die van belang bleek, was de plaatsing van de buitenunit. Beperkende factoren hierin: perceelbreedte van 5.30m, geen kruipruimte en geen vrij toegankelijke koof of andere mooie oplossing om vanaf de begane bij de CV ruimte op zolder te geraken.

Over de afgelopen drie jaar hebben we zeker tien offertes opgevraagd. Bij voorkeur bij lokale partijen, maar ook een aantal landelijke spelers gevraagd. Bij geen van deze partijen bleek het advies zodanig als je op basis van het te investeren bedrag mag verwachten. Ik zal wel eens bijdehand of betweterig zijn overgekomen >:) , maar als ik 10-15k ga uitgeven, dan doe ik dat alleen bij een partij die me qua kennis van zaken en eerlijk en duurzaam handelen kan overtuigen.

Door het gebrek aan kennis en de goudgerande offertes besloot ik om er nog eens rustig over na te denken en ontstond ook het idee om de aanleg zoveel mogelijk zelf te doen. Goede ervaringen met Weheat hier op Tweakers en het gegeven dat ik met bovengenoemde heren een partij vond die zelf installeren actief stimuleert, maar wel actief betrokken is en waar nodig meehelpt, gaven de doorslag.

Oplossing
- De Flint staat tegen de voorgevel, grofweg in het midden. Daarmee valt hij precies binnen de geluidseisen volgens de Wpac rekentool
- Formeel moet er volgens de welsttandsregels van onze gemeente een omkasting omheen. Die regel is er vooral om al die lelijke roomwitte units aan het oog te onttrekken denk ik... Dus ik voel me met de prima smoelende Flint vooralsnog vrijgesteld.
- De Buitenunit is uitsluitend aangesloten op de verdeler van de vloerverwarming, die bevindt zich in de trapkast, vanaf de voorgevel zo'n drie meter de woning in. De leidingen lopen onder het keukenblok door.
- We verwarmen dus alleen beneden. Boven staan de ramen vrijwel altijd open en op de kamers van de kids hangen elektrische kacheltjes voor de enkele keer dat ze behoefte hebben aan extra warmte.
- SWW gaan we verwarmen met een Atlantic WPB, dat wordt het volgende projectje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y216oly9BwNO5wZvNJUl3O0UmIg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/JeEezpt52DZh9ZDyHjaxBQzb.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DjAntoon schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Je hebt het dan over de water temperatuur huis in?
Hier is dat nog wel meer, gaat van piek 35 graden naar ongeveer 20 graden. (Data weheat)

Geen buffervat, geen SWW. full electric meest simpele BB installatie.
Vloerverwarming van 30 jaar geleden maar 4 groepen.

Ik merk dus wel heel goed dat de vloer en radiators afkoelen.
Installatie draait nog maar net een weekje. BB moet nu wel werken, compressor 100%.
Ik zie dat niet als een probleem, het is koud buiten -2 graden, erg vochtig,

Ik was erg bang of ik de warmte wel kwijt kon, flow en afgifte systeem. Vooralsnog lijkt dat geen probleem.
Ik heb wel een nieuwe open vloerverdeler geplaatst, retour water uit de vloer is het koudst, retour radiatoren is hoger. (Retouren hangen vol met sensors op domotica systeem)
Ik ben de flow van de groepen wat aan het tweaken, 1 groep werd bij mij veel warmer, en reageert sneller, misschien een veel kortere groep? Door de flow van deze groep wat te beperken krijg ik de temperatuur beter in de buurt van de rest.
[Afbeelding]

Maar we krijgen het wel warm in huis, ons comfort is heel veel verbeterd na een periode van enkel airco en pelletkachel. (Vorige winter beetje gas cv ketel)
Nu gaat de pelletkachel enkel nog een beetje aan 's avonds voor de tv.

Ik moet nog wel alle leidingen isoleren, wilde eerst wel eens zien of alles goed dicht was. (Alles zelf geïnstalleerd met hulp op afstand) Ik verwacht Joris deze week. :)
Als de vv 30 jaar oud is, zijn het dan nog van die zwarte buizen? Ik heb begrepen dat je dan met een WP moet oppassen omdat die buizen niet luchtdicht zijn en er dus lucht in de buizen kan komen, waardoor er zwarte rommel in je systeem komt.

Ongetwijfeld iemand met echte kennis die dit verhaal kan bevestigen dan wel naar het rijk der Broodjes Aap verbannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Wát daalt er 10gr?

Maar betekent het met een 50L vat in de retour, dat je water in je vv op temperatuur blijft? Een Sparrow gebruikt dacht ik 50-60L voor een defrost?

Benieuwd naar het temperatuurverloop bij mensen met een vat in de retour versus geen vat..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjAntoon
jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Als de vv 30 jaar oud is, zijn het dan nog van die zwarte buizen? Ik heb begrepen dat je dan met een WP moet oppassen omdat die buizen niet luchtdicht zijn en er dus lucht in de buizen kan komen, waardoor er zwarte rommel in je systeem komt.

Ongetwijfeld iemand met echte kennis die dit verhaal kan bevestigen dan wel naar het rijk der Broodjes Aap verbannen...
Klopt daar was ik ook bang voor, maar dat hebben we gecontroleerd en er stond het juiste DIN nummer op.

Gevonden DIN4726:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BmKeoq4pdCPR0VULza2gmvm578=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwGICd476z3XNRTUYlTSsdJ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door DjAntoon op 18-01-2025 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr Wipneus
Hier het temperatuurverloop bij ons (Flint, 40m2 vvw, geen buffervat)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iOnW0rDuQReTGxGAu7dh4A_yGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKPzZxe4j1UkGx6pfs9sPwG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pjotr Wipneus schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:33:
Hier het temperatuurverloop bij ons (Flint, 40m2 vvw, geen buffervat)
[Afbeelding]
Springt de CV ketel nog bij? Die van mij komt er nu wel een beetje bij af en toe. Het is heel minimaal, ik denk max 0.3-0.5m3 over 24 uur, maar toch... alsof hij na de defrosts de CV gebruikt om het water weer snel op temperatuur te hebben.

Vraag ik me gelijk af, hoe zou dat zijn als ik hem FE had aangesloten (en CV alleen voor sww)? Betekent dat dat mijn huis dus niet geschikt is voor FE of kan ik dat zo niet stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:50
Nu ook officieel van het gas af door middel van een WEHEAT BlackBird geïnstalleerd door WattSlimmer _/-\o_ . Na de verhuizing 2 jaar terug naar deze woning al wel een paar keer gekeken of we van het gas af zouden kunnen - vorige bewoners (jong, groter gezin) verstookte ruim 1400 m3 - dat moest in onze hoekwoning van 2002 (met uitbouw in 2004) toch anders kunnen.

Kort na verhuizing alles waterzijdig laten inregelen - radiatoren en 2 convectorplaten in de woonkamer/eetkamer/keuken en overige ruimtes ook radiatoren, maar die gebruiken we nagenoeg niet.

Opstelling is een BB FE met een 100 liter buffervat en een 200 liter Boilervat. We zouden eerst de CV als back up houden, maar voor de start afgelopen donderdagochtend al met elkaar besloten om de 13 jaar oude CV toch maar eruit te halen, gaf ook meer ruimte in de technische ruimte op zolder.

De BB buitenunit staat op de uitbouw op het platte dak - ons woongedeelte, als de compressor > 70% dan hoor je 'm wel iets, maar zeker niet storend - we treffen het ook direct met de mist en de lage temperatuur.

Defrost een paar keer per dag - na douchen direct SWW netje weer op temperatuur - de warmtepomp houdt ons huis lekker warm en douchewater perfect op temperatuur.

Afgelopen tijd met de CV nog de 50 graden test gedaan en de radiatoren en convectorplaten voorzien van Speedcomfort met Heatbooster aansturing via Home Assistant.

Naast de installatie van de BB heeft WattSlimmer ook nog 13 zonnepanelen geplaatst met Enphase omvormers / gateway en komt er over enkele weken nog een batterij van 15 kW (Emaldo) - dan hebben we een aardige stap gemaakt richting duurzaam omgaan met energie.

Ik blijf graag meelezen op dit forum maar op dit moment ben ik erg happy met de installatie en draait alles als een zonnetje

Even wat foto's toegevoegd van de installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmH6kQZ2FzKyc7D7wYummYpq_Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGGe2kf4VNFidb2yFQan5Cf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oixEhLAd9_HmCeJtkjYVJwpdwH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX9W4LnpQqiIbIOmyMdnOT0h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybx6kxLzv9zDdQIeGMhbd4b8fEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGpVEz61S3thjoxvA3w92zxt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evzv2DbySB90hpma19rs3SdL4f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTsn2o4lacFrLJpYaNWPb6hP.png?f=fotoalbum_large

Volgend projectje is de mechanische ITO module koppelen aan HA en inregelen - dan weer hard sparen voor het upgrade van onze woonkamer/eetkamer/keuken met onder andere vloerverwarming en waarschijnlijk nieuwe openslaande deuren.

Alle bijdragers van de afgelopen weken, bedankt voor jullie input, kon ik op voorhand me al even inlezen en vooraf genieten van alles wat ging gebeuren... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr Wipneus
jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Springt de CV ketel nog bij? Die van mij komt er nu wel een beetje bij af en toe. Het is heel minimaal, ik denk max 0.3-0.5m3 over 24 uur, maar toch... alsof hij na de defrosts de CV gebruikt om het water weer snel op temperatuur te hebben.

Vraag ik me gelijk af, hoe zou dat zijn als ik hem FE had aangesloten (en CV alleen voor sww)? Betekent dat dat mijn huis dus niet geschikt is voor FE of kan ik dat zo niet stellen.
Bij mij draait de Flint zelfstandig de CV. We gebruiken gas dus alleen nog (tijdelijk) voor sww.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:33
Pandabeer35 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:27:
Nu ook officieel van het gas af door middel van een WEHEAT BlackBird geïnstalleerd door WattSlimmer _/-\o_ . Na de verhuizing 2 jaar terug naar deze woning al wel een paar keer gekeken of we van het gas af zouden kunnen - vorige bewoners (jong, groter gezin) verstookte ruim 1400 m3 - dat moest in onze hoekwoning van 2002 (met uitbouw in 2004) toch anders kunnen.

Kort na verhuizing alles waterzijdig laten inregelen - radiatoren en 2 convectorplaten in de woonkamer/eetkamer/keuken en overige ruimtes ook radiatoren, maar die gebruiken we nagenoeg niet.

Opstelling is een BB FE met een 100 liter buffervat en een 200 liter Boilervat. We zouden eerst de CV als back up houden, maar voor de start afgelopen donderdagochtend al met elkaar besloten om de 13 jaar oude CV toch maar eruit te halen, gaf ook meer ruimte in de technische ruimte op zolder.

De BB buitenunit staat op de uitbouw op het platte dak - ons woongedeelte, als de compressor > 70% dan hoor je 'm wel iets, maar zeker niet storend - we treffen het ook direct met de mist en de lage temperatuur.

Defrost een paar keer per dag - na douchen direct SWW netje weer op temperatuur - de warmtepomp houdt ons huis lekker warm en douchewater perfect op temperatuur.

Afgelopen tijd met de CV nog de 50 graden test gedaan en de radiatoren en convectorplaten voorzien van Speedcomfort met Heatbooster aansturing via Home Assistant.

Naast de installatie van de BB heeft WattSlimmer ook nog 13 zonnepanelen geplaatst met Enphase omvormers / gateway en komt er over enkele weken nog een batterij van 15 kW (Emaldo) - dan hebben we een aardige stap gemaakt richting duurzaam omgaan met energie.

Ik blijf graag meelezen op dit forum maar op dit moment ben ik erg happy met de installatie en draait alles als een zonnetje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgend projectje is de mechanische ITO module koppelen aan HA en inregelen - dan weer hard sparen voor het upgrade van onze woonkamer/eetkamer/keuken met onder andere vloerverwarming en waarschijnlijk nieuwe openslaande deuren.

Alle bijdragers van de afgelopen weken, bedankt voor jullie input, kon ik op voorhand me al even inlezen en vooraf genieten van alles wat ging gebeuren... O-)
Vind alleen jammer dat installateurs altijd knietjes gebruiken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
SpikeHome schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:06:
[...]

Vind alleen jammer dat installateurs altijd knietjes gebruiken :P
Hoezo altijd....hier is geen knietje gebruikt. Hangt echt van je installateur af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 17:51

Jan2023

KISS

the noise schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:06:
[...]

De weersomstandigheden zijn inderdaad redelijk bijzonder en lastig. Niet representatief in ieder geval.
Ik denk dat als je een warmtepomp gaat ontwerpen voor representatief weer dat het niet goed komt .
Naar mijn mening moet het ontwerp rekening houden met uitersten , zo,n ding koop je niet voor 3 jaar.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Hoezo altijd....hier is geen knietje gebruikt. Hangt echt van je installateur af 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dOlvqIT0aJuSqqYDcQAMnjqZTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itEWGoMLCB262JB7qewxBMrh.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon een goede installateur,-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Wat me opvalt is dat na tijdens een defrost de buitentemperatuur opeens fors omhoog gaat. Die sensor zit dus niet op een afgeschermde plek maar wordt beïnvloed door de WP. Best kwalijk design...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:42
jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:37:
Wat me opvalt is dat na tijdens een defrost de buitentemperatuur opeens fors omhoog gaat. Die sensor zit dus niet op een afgeschermde plek maar wordt beïnvloed door de WP. Best kwalijk design...
Dat viel mij ook op. Zoals vandaag was de flint een paar uur uit en was het 0,8 graden volgens hem. Vervolgens gaat hij weer aan en meteen daalt de temperatuur naar 0,1 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Da's een Itho...niet vloeken hier he :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
reiniero schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Dat viel mij ook op. Zoals vandaag was de flint een paar uur uit en was het 0,8 graden volgens hem. Vervolgens gaat hij weer aan en meteen daalt de temperatuur naar 0,1 graden.
Nou hier gaat het van -1 naar +7!! Knappe defrost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:15
jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Da's een Itho...niet vloeken hier he :*)
Op dat stukje leiding kan ook prima een Weheat draaien;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:37:
Voor een monoblock de gebruikelijke plaats. Bij een aantal merken zoals de Itho Amber zit er 1 meter verlenging in de kast om het te verplaatsen. Je kan de draad ook zelf verlengen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Pandabeer35 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

TJa knietjes, ieder z’n ding. Ga je het leidingwerk nog wel voorzien van isolatie? Komt je rendement ten goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:50
Nog even een vraagje - probeer WeHeat add on in Home Assistant te installeren, na invullen van een naam, user (mijn mail adres) en wachtwoord, kom ik op de site van WeHeat maar geeft een foutmelding

'client niet gevonden'

Wat gaat er verkeerd?

toevoeging: ik kom ook niet meer uit de loop - als ik opnieuw de integratie start gaat deze gelijk naar de WeHeat website met dezelfde foutmelding :'(

Update: gelukt - iets anders invullen dan eigen user en wachtwoord :+

https://support.weheat.nl...integratie?language=nl_NL

[ Voor 41% gewijzigd door Pandabeer35 op 18-01-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Carboy54 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Voor een monoblock de gebruikelijke plaats. Bij een aantal merken zoals de Itho Amber zit er 1 meter verlenging in de kast om het te verplaatsen. Je kan de draad ook zelf verlengen.
Ik had dit gedrag ook al gezien, maar vraag me nu af: gebruikt ie de buitentemperatuur niet om te bepalen of er een defrost moet komen?

Mijn gedachte was dat als de temperatuur plotseling snel daalt, de WP het signaal krijgt dat ie bevroren is en dan dus een defrost cyclus start.

Als dat is zo is dan zou je die sensor dus juist niet moeten verplaatsen want dat is het dus “by design”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Ik had dit gedrag ook al gezien, maar vraag me nu af: gebruikt ie de buitentemperatuur niet om te bepalen of er een defrost moet komen?

Mijn gedachte was dat als de temperatuur plotseling snel daalt, de WP het signaal krijgt dat ie bevroren is en dan dus een defrost cyclus start.

Als dat is zo is dan zou je die sensor dus juist niet moeten verplaatsen want dat is het dus “by design”.
Het is juist dat de temperatuur stijgt tijdens een defrost...niet daalt vóór een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• telemachus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 18:12
Sinds een aantal dagen ben ik aan het experimenteren met aansturing dmv de stooklijn ipv opentherm. Dit lijkt tot nu toe wel beter en constanter te gaan dan met opentherm.

Ik merk alleen wel dat de 'temperature house in' steeds achterblijft op de target temperatuur. Is dit normaal? Ik kan me niet herinneren dat dit met opentherm het geval was ook.

Succes iedereen met deze temperaturen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuY_pkLnpF_nkYzB6We4BF3UoGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UU1AD1PaUc6zRqMwzytAWlqh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaaferr
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-02 12:06
STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:18:
[...]

Lijkt inderdaad al helemaal tegen de wijzers in te staan. Als ik ‘m met de klok meedraai dan gaat hij naar binnen.

Was nog even over die bypass aan het lezen. Dat ventiel moet dichtstaan toch? Bij mij wijst deze naar onder, dus helemaal omhoog draaien?
Ik heb het probleem wel gehad. Monteur had m'n vv omgebouwd naar open verdelers maar was vergeten het kraantje om te draaien. Verwarming deed t dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 17:13
Ik had nog twee vragen. Ik ben aan het kijken of we in plaats van met de thermostaat de Blackbird gaan regelen met een stooklijn. Ik had begrepen dat daarvoor de verdelers van de begane grond open gezet moeten worden. Die worden nu aangestuurd door de thermostaat. Wij hebben echter ook vloerverwarming op de eerste verdieping. Hoe zouden we daar dan de temperatuur regelen? Door de verdelers af te knijpen indien nodig?
Een van de doelen is om ervoor te zorgen dat de BB zo rustig mogelijk draait, omdat wij het geluid op onze oprit vrij duidelijk kunnen horen (binnen geen problemen). Hoe zit dat als we full electric zouden gaan en de BB water met hogere temperatuur voor het boilervat moet maken? Gaat hij dan altijd volle kracht draaien om die temperatuur te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
AgeOfPanic schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:12:
Ik had nog twee vragen. Ik ben aan het kijken of we in plaats van met de thermostaat de Blackbird gaan regelen met een stooklijn. Ik had begrepen dat daarvoor de verdelers van de begane grond open gezet moeten worden. Die worden nu aangestuurd door de thermostaat. Wij hebben echter ook vloerverwarming op de eerste verdieping. Hoe zouden we daar dan de temperatuur regelen? Door de verdelers af te knijpen indien nodig?
Een van de doelen is om ervoor te zorgen dat de BB zo rustig mogelijk draait, omdat wij het geluid op onze oprit vrij duidelijk kunnen horen (binnen geen problemen). Hoe zit dat als we full electric zouden gaan en de BB water met hogere temperatuur voor het boilervat moet maken? Gaat hij dan altijd volle kracht draaien om die temperatuur te halen?
Mijn advies zou zijn om alles helemaal open te zetten om je flow te maximaliseren. Met als bijvangst dat het boven iets warmer wordt.

Als het echt te oncomfortabel wordt boven kan je wat groepen iets dichter gaan zetten, maar zou het nooit helemaal dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
jelleeelco schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Ik heb een Sparrow FE sinds mid december en oude huis inmiddels echt goed geïsoleerd (behalve dak, dat komt in feb). Sparrow draait vanaf buitentemp van +6/7 graden meestal op laagste stand (tussen 16% en 29% compressor).

Maar merk ook dat warmtepomp met z'n lage temperatuur gewoon een enorm langzaam systeem is, zeker icm vloerverwarming. Als hij dan veel dingen tegelijk moet doen (verwarming, boilervat, defrosts, legionella), dan wordt het volgens mij gewoon sowieso een beetje lastig met dit mistige en koude weer. Iets van een backup of andersoortige bijverwarming is naar mijn mening daarom sowieso wel handig, merk ik nu. Wij hebben ook nog geen werkende BUH omdat onze meterkast pas in april naar 3-fase kan. Niet dat we het koud hebben, alles werkt prima, maar het is wel even wennen om niet meer met gas a la minute iets warm te krijgen. Voorbeeldje: toen laatst de buitendeur lang open stond, ging ik toch meteen een beetje stressen: 'als ik een graad of 2 verlies, duurt het met dit misschien wel 3 dagen om dat weer goed te maken.'

Maar ik zou dus zeggen dat het lichtjes bijspringen van je gasketel niet per se betekent dat je huis niet ready is voor FE. BUH zou iets soortgelijks kunnen doen volgens mij. Zolang je huis warm is en je het verbruik acceptabel vindt...

[ Voor 5% gewijzigd door fresj op 19-01-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr Wipneus
fresj schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Maar merk ook dat warmtepomp met z'n lage temperatuur gewoon een enorm langzaam systeem is, zeker icm vloerverwarming. Als hij dan veel dingen tegelijk moet doen (verwarming, boilervat, defrosts, legionella), dan wordt het volgens mij gewoon sowieso een beetje lastig met dit mistige en koude weer. Iets van een backup of andersoortige bijverwarming is naar mijn mening daarom sowieso wel handig, merk ik nu. Wij hebben ook nog geen werkende BUH omdat onze meterkast pas in april naar 3-fase kan. Niet dat we het koud hebben, alles werkt prima, maar het is wel even wennen om niet meer met gas a la minute iets warm te krijgen. Voorbeeldje: toen laatst de buitendeur lang open stond, ging ik toch meteen een beetje stressen: 'als ik een graad of 2 verlies, duurt het met dit misschien wel 3 dagen om dat weer goed te maken.'
Heb je vloerverwarming? Dat duurt inderdaad lang om op te warmen, vanwege de massa. De andere kant is dat het ook lang duurt om het af te koelen. Ik denk dat je er niet zo bang voor hoeft te zijn als de deur even open staat. Ja, de kamertemperatuur dipt even, maar zodra de deur weer dicht is, verwarmt de lucht in de kamer weer snel bij doordat er nog vrijwel net zoveel warmte in je vloer/muren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gisteren de hele dag weggeweest. Vandaag weer wat aandacht voor de WP issues.

Moet nog de berichten goed teruglezen, maar ben weer boven begonnen.

Er zijn twee dingen die mij opvallen aan de installatie.

1. Het buffervat bevat een cold en hot water inlet. Beide leidingen zijn koud. Ook wanneer de BB aan het verwarmen is. Zowel de cold als hot water inlet zijn aangesloten op de retour leidingen. Zonder veel kennis vraag ik mij af of dat klopt. Moet hot water inlet niet of de aanvoer zitten?

2. De aanvoer die binnenkomt, dus het eerste stuk wat je ziet bij mij zowel aan de linker als rechterzijde zijn warmer dan wanneer ze naar de binnen-unit lopen. Dus van uiterste naar uiterste. Dat kan is in beide gevallen wellicht een meter of 2/2.5. Dat lijkt mij veel verlies voor zo’n kleine afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Pjotr Wipneus schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:12:
Hier de tweaker waarnaar @Carboy54 gisteren refereerde :). Sinds gisteren warme voetjes met de Weheat Flint! Na de meeste van de voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan te hebben, gisteren met @Stoker de installatie afgemaakt en de Flint in bedrijf gesteld. Eindelijk, want precies drie jaar naartoe gewerkt. Voelde als een heugelijke dag :).

Veel dank aan alle tweakers in dit topic en alle andere WP gerelateerde topics. Ik heb er ontzettend veel van opgestoken en gaandeweg een steeds helderder plaatje gevormd van wat in onze woning de beste oplossing zou zijn.

Eerste indruk/ervaring
Ik ben erg blij met de Flint en met hoe we 'm geïnstalleerd hebben. Het misstaat niet in de voortuin. De unit is redelijk compact en valt door zijn donkere kleur redelijk weg tegen de gevel. Ook de installatie binnen is lekker compact. Zie foto onderaan deze post. Fijn, want zo blijft er lekker veel ruimte in de trapkast voor opslag.
Het geluidsniveau is meer dan acceptabel. Ook tijdens defrosts, waarvan er met het huidige weer elk uur eens plaatsvindt. We slapen er recht onder, als je niet weet dat er een WP staat te draaien, dan hoor je 't niet.

Jammer genoeg nog niks kunnen tweaken. De buitenunit verbindt nog niet met de server van Weheat, we moeten het dus nog even doen met de stooklijn die we nog net wel hebben kunnen instellen. Wordt aan gewerkt. We ontvangen een nieuwe antenne, kijken of dat 't oplost!

Ik deel graag mijn situatie en hoe ik tot mijn keuzes gekomen ben, zou leuk zijn als ik daarmee iets terug kan geven aan deze mooie community en kan bijdragen aan het optimaliseren van het Weheat platform:

Mijn situatie
We wonen met ons gezin in een tussenwoning uit bouwjaar '95 met een oppervlakte van 110m2. Na een verbouwing 2-3 jaar terug de benedenverdieping voorzien van vloerverwarming met 5 groepen, 10cm h.o.h. Gasverbruik sindsdien zo'n 500m3 per jaar, inclusief SWW. Best weinig dus. In de keuken gebruiken we na de verbouwing ook geen gas meer (inductie en Quooker).

Zoektocht
Onze drijfveer om over te stappen was voor een belangrijk deel ideologisch (verder verduurzamen, van het gast af). Het moest qua investering echter ook reëel blijven, in relatie tot jaarlijkse besparing/terugverdientijd. Met zo'n laag gasverbruik als het onze is de te realiseren besparing ook bescheiden.
Een tweede factor die van belang bleek, was de plaatsing van de buitenunit. Beperkende factoren hierin: perceelbreedte van 5.30m, geen kruipruimte en geen vrij toegankelijke koof of andere mooie oplossing om vanaf de begane bij de CV ruimte op zolder te geraken.

Over de afgelopen drie jaar hebben we zeker tien offertes opgevraagd. Bij voorkeur bij lokale partijen, maar ook een aantal landelijke spelers gevraagd. Bij geen van deze partijen bleek het advies zodanig als je op basis van het te investeren bedrag mag verwachten. Ik zal wel eens bijdehand of betweterig zijn overgekomen >:) , maar als ik 10-15k ga uitgeven, dan doe ik dat alleen bij een partij die me qua kennis van zaken en eerlijk en duurzaam handelen kan overtuigen.

Door het gebrek aan kennis en de goudgerande offertes besloot ik om er nog eens rustig over na te denken en ontstond ook het idee om de aanleg zoveel mogelijk zelf te doen. Goede ervaringen met Weheat hier op Tweakers en het gegeven dat ik met bovengenoemde heren een partij vond die zelf installeren actief stimuleert, maar wel actief betrokken is en waar nodig meehelpt, gaven de doorslag.

Oplossing
- De Flint staat tegen de voorgevel, grofweg in het midden. Daarmee valt hij precies binnen de geluidseisen volgens de Wpac rekentool
- Formeel moet er volgens de welsttandsregels van onze gemeente een omkasting omheen. Die regel is er vooral om al die lelijke roomwitte units aan het oog te onttrekken denk ik... Dus ik voel me met de prima smoelende Flint vooralsnog vrijgesteld.
- De Buitenunit is uitsluitend aangesloten op de verdeler van de vloerverwarming, die bevindt zich in de trapkast, vanaf de voorgevel zo'n drie meter de woning in. De leidingen lopen onder het keukenblok door.
- We verwarmen dus alleen beneden. Boven staan de ramen vrijwel altijd open en op de kamers van de kids hangen elektrische kacheltjes voor de enkele keer dat ze behoefte hebben aan extra warmte.
- SWW gaan we verwarmen met een Atlantic WPB, dat wordt het volgende projectje :)

[Afbeelding]
Mooi kompakt zo onder de trap .

Werkt de Flint met een externe circulatie pomp ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:15:

1. Het buffervat bevat een cold en hot water inlet. Beide leidingen zijn koud. Ook wanneer de BB aan het verwarmen is. Zowel de cold als hot water inlet zijn aangesloten op de retour leidingen. Zonder veel kennis vraag ik mij af of dat klopt. Moet hot water inlet niet of de aanvoer zitten?

2. De aanvoer die binnenkomt, dus het eerste stuk wat je ziet bij mij zowel aan de linker als rechterzijde zijn warmer dan wanneer ze naar de binnen-unit lopen. Dus van uiterste naar uiterste. Dat kan is in beide gevallen wellicht een meter of 2/2.5. Dat lijkt mij veel verlies voor zo’n kleine afstand
Wellicht om een keer wat info samen te vatten, of een eigen topic. De info over je problemen staat nu in vele Posts verspreid door dit topic.

Aangaande punt 1 de buffer: als hij als seriebuffer is aangesloten dan klopt dat zo.
Aangaande punt 2 zul je het moeten verduidelijken met een foto of schematische uitleg, heb nu geen idee wat je bedoeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:31
Vorige week hebben wij ook de Sparrow laten installeren. Kwamen van 1100-1200m3 gas.
Joris en zijn team hebben recht een puik en installatie achter gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKqUzX07eGPAvDK0XvgW1R1q7yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1AEYAiFjUy9mfcnKn916IU3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op1rX7Fevw3Y2As-pOvjG8-QBwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBsBkOAz4DW5nUA938vARdju.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HEFP9VGZvPvC0IR1dlDqir6wEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3ceLKnHkBfjVkz0nt9OgyNC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2oDoJ33u6lW1V1Av0U7aEIwr2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LBM41z2vpDOyX7GlBvpqC1X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SpH1LLx54KkIeFJyMeyRDMvYjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAWM4FIWiA7dp1YQbFhMXLGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7mOf_6Ryl0McyZkUu97_xxNGkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8Ebuu9pFXkGvUU8rNegTF3k.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben alleen Jaga's in huis dus vandaar (helaas, wat een ruimte slurpend ding... 😏)
Vorige week had hij mijn huis zo warm,.ondanks het huis dagen open stond voor installeren WP en de paar raampjes (24) die we lieten vervangen naar HR++.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5Fb8vbCve6snETiWiAFsoND6oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz5DkBMjKjY6Bq9FitTmOle0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOlGsEQSmUx0IUitgZv8jDeQl0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7cKZWfzvCmJhy3oSAoyAiE8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRztzhfYFoy51ahd2ZpV8Ujw3sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJHnT2WaJVDLHVY1SAh2V8uf.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is het nu een defrost festijn, zo'n 9 tot 12 per 24h, waar telkens de huiskamer temp een 0.5c zakt. En soms beslist de WP om gelijk daarna de sww op te warmen en zakt huiskamer temp. 1c. Wat hier erg als oncomfortabel wordt ervaren.

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bbbrumbrum schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Wellicht om een keer wat info samen te vatten, of een eigen topic. De info over je problemen staat nu in vele Posts verspreid door dit topic.

Aangaande punt 1 de buffer: als hij als seriebuffer is aangesloten dan klopt dat zo.
Aangaande punt 2 zul je het moeten verduidelijken met een foto of schematische uitleg, heb nu geen idee wat je bedoeld.
Ja, inderdaad. Lijkt mij beter. Ik ga het even beter uitwerken en dan evt eigen topic openen. Denk ook dat ik het nu niet helemaal correct heb verwoord. Als ik lees over FE en serie-parralel lijkt het gewoon correct en parralel aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-01-2025 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pjotr Wipneus
Jan2023 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Mooi kompakt zo onder de trap .

Werkt de Flint met een externe circulatie pomp ?
Dat was inderdaad het doel, om het zo compact mogelijk te houden. Ik heb er eerder een uittrekbare kast in gemaakt en wilde die zoveel mogelijk behouden. Het was best een uitdaging, maar met de expertise en het betere leidingwerk van Stoker prima gelukt!

Na wat inlezen over benodigde expansievolume heb ik gekozen voor een 5 litervaatje (Extravarem, besteld in België) . Met mijn systeemvolume zou ik volgens de berekeningen aan 2L ook al voldoende hebben, maar waarom de grens opzoeken/? ;)

De Flint gebruikt inderdaad een externe pomp, die wordt aangestuurd via de compacte binnenunit. Hiervoor zat er op dezelfde plek een verdeler met een zelfde pomp (Wilo Para). Daardoor weet ik dat 'ie best wat geluid en resonantie geeft. Deze nieuwe verdeler kwam met ontkoppelingsrubbers, dat lijkt goed te werken. Het geluid hoor ik nu met open kast nog te goed, 't is precies een vervelende frequentie. Met een koofje om de verdeler en de trapkast weer dicht, zal 't (vrijwel) weg zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
CyberFR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:37:
Vorige week hebben wij ook de Sparrow laten installeren. Kwamen van 1100-1200m3 gas.
Joris en zijn team hebben recht een puik en installatie achter gelaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben alleen Jaga's in huis dus vandaar (helaas, wat een ruimte slurpend ding... 😏)
Vorige week had hij mijn huis zo warm,.ondanks het huis dagen open stond voor installeren WP en de paar raampjes (24) die we lieten vervangen naar HR++.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas is het nu een defrost festijn, zo'n 9 tot 12 per 24h, waar telkens de huiskamer temp een 0.5c zakt. En soms beslist de WP om gelijk daarna de sww op te warmen en zakt huiskamer temp. 1c. Wat hier erg als oncomfortabel wordt ervaren.
Idd mooi geworden, denk dat @Stoker duidelijker is op het forum;)

Helaas is met deze temperaturen en luchtvochtigheid er niets te doen aan het aantal defrosts, bijvoorbeeld de Itho daalderop Amber doet het elk uur(!)

Er wordt wel gewerkt aan iets meer instellingsvrijheid bij Weheat, iig iets met geluid maar vast in de toekomst ook meer. (Deze klacht hoor ik helaas vaker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Pjotr Wipneus schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Dat was inderdaad het doel, om het zo compact mogelijk te houden. Ik heb er eerder een uittrekbare kast in gemaakt en wilde die zoveel mogelijk behouden. Het was best een uitdaging, maar met de expertise en het betere leidingwerk van Stoker prima gelukt!

Na wat inlezen over benodigde expansievolume heb ik gekozen voor een 5 litervaatje (Extravarem, besteld in België) . Met mijn systeemvolume zou ik volgens de berekeningen aan 2L ook al voldoende hebben, maar waarom de grens opzoeken/? ;)

De Flint gebruikt inderdaad een externe pomp, die wordt aangestuurd via de compacte binnenunit. Hiervoor zat er op dezelfde plek een verdeler met een zelfde pomp (Wilo Para). Daardoor weet ik dat 'ie best wat geluid en resonantie geeft. Deze nieuwe verdeler kwam met ontkoppelingsrubbers, dat lijkt goed te werken. Het geluid hoor ik nu met open kast nog te goed, 't is precies een vervelende frequentie. Met een koofje om de verdeler en de trapkast weer dicht, zal 't (vrijwel) weg zijn verwacht ik.
En ook mooi geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bbbrumbrum schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:32:
[...]

Toch nog een vraag. Aangaande punt 1. Wellicht was mijn vorige vraag niet helder genoeg. Dus dubbel check

Sowieso zou deze parralel aangesloten moeten zijn en niet in serie lees ik voor een fe opstelling.

De cold water inlet van het buffervat deelt zijn leiding met de coil inlet van het boilervat. Deze leiding komt van de warmtepomp. Zie foto met text voor mijn opstelling.
Ik zie bijvoorbeeld in de opstelling die ik google heb gevonden dat deze leiding is aangesloten op de coil inlet van het boilervat en hot water inlet van het buffervat (dus hot water inlet ipv cold water inlet zoals bij mij)

De hot water inlet is dus bij mij aangesloten op de retour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn96y6zID1D4B2CgWwxQgYTWXko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psBYeVIt410npmeWvFqx5lPn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C_P-ohuemBrW6tcRhkXhl2_pcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1EAxnvu4S4ImXR4dqmfj54u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnqcLACvrSlfNjIMdNjjaz-Ickc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQy1oqeisR20QzCtot9biRkV.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo , ik heb een flint en ik zie dat de cv sinds kort soms op actief staat maar voor de rest gebeurt er niets. Ik kan in home wizard zien dat er geen gasvraag is. Wat is dan de reden , dat de cv niet op gedeactiveerd blijft staan?

De piek is van tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Toch nog een vraag. Aangaande punt 1. Wellicht was mijn vorige vraag niet helder genoeg. Dus dubbel check

Sowieso zou deze parralel aangesloten moeten zijn en niet in serie lees ik voor een fe opstelling.

De cold water inlet van het buffervat deelt zijn leiding met de coil inlet van het boilervat. Deze leiding komt van de warmtepomp. Zie foto met text voor mijn opstelling.
Ik zie bijvoorbeeld in de opstelling die ik google heb gevonden dat deze leiding is aangesloten op de coil inlet van het boilervat en hot water inlet van het buffervat (dus hot water inlet ipv cold water inlet zoals bij mij)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
FE of niet heeft niets met (manier van aansluiten van) buffer te maken. Dat word bepaald door je afgiftesysteem en of je installateur er iets van snapt.

Op de 2e foto (waar is die van??) staat de buffer ook in serie in de retour.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Met dit weer, moet mijn BB behoorlijk hard werken. Toch is de WP afgelopen nacht maar 3x in defrost gegaan.
Over de afgelopen 24 uur 6x. Wel heb ik zo'n 30kWh verbruikt. gemiddelde COP van 2,2, watertemperatuur gemiddeld 40 graden. Ook is de CV bijgesprongen met een verbruik van zo'n 4 m3. Ik vraag mij dan ook af, of ik t.z.t. op all-electric kan overstappen. Ik vrees, dat ik met ons oud huis, bouwkundig dan heel zwaar moet gaan investeren. Ben voorlopig blij met de hybride oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hé, ik zie in eens andere foto's/ installatie. Beetje verwarrend zo!

Als je buffervat op de retourleiding zit, dan vermoed ik dat deze in serie staat en als deze koud blijft, dan is er toch echt iets aan de hand in je afgifte (CV).
Zijn die leidingen achter de rode afsluitkranen wel warm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
RNacoustics schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:02:
Met dit weer, moet mijn BB behoorlijk hard werken. Toch is de WP afgelopen nacht maar 3x in defrost gegaan.
Over de afgelopen 24 uur 6x. Wel heb ik zo'n 30kWh verbruikt. gemiddelde COP van 2,2, watertemperatuur gemiddeld 40 graden. Ook is de CV bijgesprongen met een verbruik van zo'n 4 m3. Ik vraag mij dan ook af, of ik t.z.t. op all-electric kan overstappen. Ik vrees, dat ik met ons oud huis, bouwkundig dan heel zwaar moet gaan investeren. Ben voorlopig blij met de hybride oplossing.
30kWh is toch niet hard werken? Bij COP2.2 is dat 66kWh thermisch, en als we 20% voor de DFs rekenen slechts 53kWh thermisch.
Dit terwijl de BB gedurende 24hr x 8kW - 20%DF = 154kWh thermisch je huis in zou moeten kunnen pompen.

Je 4m3 gas is ook nog eens ~35kWh thermisch, samen met de geleverde 53 (=88kWh) door de BB past dit makkelijk binnen de 154 die hij zou kunnen leveren. Je hebt een heeeele ruime marge over zelfs!

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb een vraagje over het verschillen tussen de temperatuur sensors in mijn BB. Een poosje terug zag ik posts van iemand die een verlaagde temperatuur zag in zijn house-in sensor ten opzichten van de water-out. Die kreeg het advies zijn house-in sensor wat te isoleren.

Ik zie het omgekeerde verschil. Mijn house-in sensor meet ruim twee graden warmer dan mijn water-out aan de uitgang van de pomp. Dat kan niet waar zijn lijkt me.

Wat zijn de gevolgen van een onjuiste sensor? De pomp lijkt te sturen op de house-in sensor, die ligt in de buurt van de target temperature (nu met een stooklijn, voorheen ook met opentherm aansturing). Als de sensor een te hoge temperatuur aangeeft komt er koeler water mijn huis in dan de sensor aangeeft, maar ik ben verder wel tevreden over het binnenklimaat, alles werkt naar tevredenheid.

Als de water-out sensor juist te laag aangeeft, klopt dan misschien de COP inschatting niet goed? Dan komen er meer graden bij in de pomp dan de meting aangeeft.

Of zijn beide sensors in de buitenunit vaker relatief wat lager als het koud is buiten? Aan de isolatie van de sensors valt weinig te klussen als eigenaar vermoed ik, maar dan zou de weergegeven COP wel ongeveer moeten kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW-8l884sRXhr0C8_0IbKdtWH6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCRqkiqv3B8P04YzO3iJXdtW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierr
  • Laatst online: 22:13
Ik heb hetzelfde probleem. Via de leverancier is de vraag neergelegd bij Weheat of dit problemen geeft in de aansturing van de BB. Volgens WH zou dit geen problemen veroorzaken. Bij mij werkt het verder ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
STIMPPYYY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:15:

Eerlijk gezegd.... de installateur moet het oplossen.
De echte "check dingen" heb je wel gehad. Er is iets structureel mis. Laat je niet afschepen met "onvoldoende capaciteit", je zou toch minimaal tot 18graden moeten kunnen komen.

zonder detail fotos durf ik niet goed te zeggen of iets goed of fout zit maar het moet wel logisch zijn ja.
groot temperatuur verloop over zon korte afstand betekent dat het water erin stil staat.

Ook niet doorslaan in "rotding". Alles zo lezende denk ik dat hij verkeerd is geïnstalleerd of er is echt een pomp of klep stuk. In alle gevallen iets dat de installateur moet oplossen. Hij moet een werkende installatie opleveren.

NB, vriend van mij had iets vergelijkbaars. "deed het niet of nauwelijks". Daar bleek een kabel niet goed vast te zitten en sensor op verkeerde leiding gezet. NB: met sensor op verkeerde leiding klopt er ook geen b al van wat de app zegt.
Toen dat was opgelost werkte alles als een zonnetje.

Dit type warmtepomp is nog relatief nieuw. Je hebt dikke kans dat je installateur dit minder dan een jaar doet. Dat draagt er ook toe bij dat installateurs moeite hebben met foutboeken. Vergissing bij installatie zal altijd wel voor blijven komen. Maar foutzoeken moeten ze nog een beetje leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberFR
Stoker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Idd mooi geworden, denk dat @Stoker duidelijker is op het forum;)

Helaas is met deze temperaturen en luchtvochtigheid er niets te doen aan het aantal defrosts, bijvoorbeeld de Itho daalderop Amber doet het elk uur(!)

Er wordt wel gewerkt aan iets meer instellingsvrijheid bij Weheat, iig iets met geluid maar vast in de toekomst ook meer. (Deze klacht hoor ik helaas vaker).
Helaas is niet anders. Nu deed hij de defrost->sww run>defrost. Was nog maar 19.5c in de huiskamer heb de gas kachel maar aangezet voor het eerst in 4 jaar tijd. Na 15-30m was het alweer 21.5c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObZFM13LQBGqWwfBSEj2wNP5qhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vU74NhzpGTKJuODiQ8U7l7AQ.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 00:19
Kirvis schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:11:
[...]

Je pompt idd 10 kw aan warmte energie de vloer in. Dat is behoorlijke wat: de meeste standaard CV ketels hebben een max vermogen van 25-30 kW, en die hebben dat (bijna) nooit nodig voor het CV bedrijf.

Gooi idd die motortjes eraf als die er nog op zitten en zet alles helemaal open: alle vvw groepen, alle thermostaatkranen en alle kranen op de radiatoren. Zo maximaliseer je de flow.

Je warmtepomp werkt nu met een delta T (verschil tussen aanvoer en retour) van bijna 10 graden. Er van uit gaande dat de flow estimate van de Wilo pomp correct is, kom je met zo’n delta T uit op een flow van 860 liter per uur. Dat is veel te laag voor de Blackbird. Die heeft een flow van 1300 l per uur nodig namelijk.

Het probleem zit m dus in je afgiftesysteem. Door alles helemaal open te zetten kan de flow hopelijk omhoog.

Kijk of je het volgende kunt achterhalen:
  • Temperatuur water voordat het de vloer in gaat
  • Temp water als het de vloer uit komt
  • Zelfde voor de radiatoren
  • Zit er niet ergens in het systeem een bypass die nog open staat? (Denk het niet gezien de delta T)
  • Staan je pompen op de vvw verdelers aan? Zo nee, meteen inschakelen om de flow te verhogen.
Kortom, probeer te achterhalen waar al die energie die de BB maakt blijft. Als het allemaal de vloer in gaat zul je geduld moeten hebben vrees ik.

Verder: welke diameter hebben leidingen?
Zou je me willen laten weten met welke formule je de flow van 860 L/u hebt berekend? Het lukt me niet op het getal te reproduceren op basis van het screenshot.

Ik zou graag ook eens de flow van m’n eigen systeem in HA willen plotten om te zien hoe die zich gedurende de dag (en nacht) ontwikkelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 00:19
Dropsen schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik kopieer even uit een eerdere post:

Wij hebben recent thuis (2 onder 1 kap uit 1972, redelijk geïsoleerd) een Blackbird laten installeren, in hybride opstelling naast onze (oude) Remeha ketel met een buffervat. We koken nog op gas en hebben momenteel geen ruimte voor een boilervat, dus voorlopig in deze opstelling. Wellicht over een tijdje full electric, maar dan moeten we eerst de zolder gaan verbouwen. De installatie is uitgevoerd door Janssen Bramer.

We hebben meerdere traditionele radiatoren (en een convector) en vloerverwarming in de keuken/garage. Woonkamer (nog) niet. Honeywell T6R in woonkamer of keuken afhankelijk van of de kachel aanstaat, opentherm aangestuurd. De vloerverwarming is momenteel nog aangesloten met een mengverdeler met pomp, die staat nog op de planning om vervangen te worden door een open verdeler.

Alle radiatoren hebben naregeling (knoppen met losse sensor) en speedcomfort ventilatoren. Beneden staan alle radiatoren op 17 graden, alle radiatoren boven op 15 graden. Comfortverwarming in de woonkamer doen we met airco of houtkachel. Boven verwarmen we enkel in de werkkamer hoger dan 15 graden, ook met airco.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even een quote naar m’n eigen bericht met foto’s van de installatie. Het buffervat zit serieel in de retour (is dat hetzelfde in warmtepompenland?) toch zie ik bij elke defrost Delta T tot 10 graden zakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1aEK4E1N9G1DpwN6j3F4oSvh7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSsVAoTjrnoAejuGl8peOWaI.jpg?f=fotoalbum_large

Is het dan momenteel wel zo aangesloten dat eerst het buffervat wordt leeggetrokken bij een Defrost? Het is een 50 Liter vat. Ik kan even niet zo goed vinden wanneer je zou kiezen voor een buffer installatie parallel of in serie.

Het viel me op dat in de installatiehandleiding van de BlackBird nergens een opstelling wordt genoemd met een buffer in serie. Enkel parallel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Dropsen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Zou je me willen laten weten met welke formule je de flow van 860 L/u hebt berekend? Het lukt me niet op het getal te reproduceren op basis van het screenshot.

Ik zou graag ook eens de flow van m’n eigen systeem in HA willen plotten om te zien hoe die zich gedurende de dag (en nacht) ontwikkelt :)
Zie onder:

Nog wel even omrekenen naar liter per uur als je het antwoord hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N9F4Ueo85HGqV6Nr3u9S9a5zHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXkwlIaDOCJ4PG9pQP7hGtfr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kirvis op 19-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
CyberFR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Helaas is niet anders. Nu deed hij de defrost->sww run>defrost. Was nog maar 19.5c in de huiskamer heb de gas kachel maar aangezet voor het eerst in 4 jaar tijd. Na 15-30m was het alweer 21.5c

[Afbeelding]
Daarom weerhoudt het mij om nu al naar FE te migreren. Ik zie het voorlopig hybride even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

AirX

Tweak Guru

Ik zie hier best vaak berichten voorbijkomen met:
1) met minder compressor % is de warmtepomp stiller
2) limiteren van de warmtepomp in de nacht (stille modus)
3) geregeld defrosts als de warmtepomp steeds tegen zijn max loopt.

Pleit dit ervoor om met een Blackbird (modulerende warmtepomp) altijd voor de 8kW te gaan ipv de 6kW? Of kun je als je bijvoorbeeld maar 4-5 kW nodig hebt toch het beste voor de 6kW gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-05 09:47
Vraagje aan anderen met een Sparrow; welke watertemperatuur wordt bij jullie behaald momenteel in deze koudere dagen?

Het valt bij mij wel tegen. Na het aanpassen van de vvw verdeler naar een open verdeler, staat de sparrow nu al een uur of 4 op vol vermogen te verwarmen. Maar de geleverde watertemperatuur komt niet boven de 34-35 uit, welke dan ongeveer 33.5 is als het de vvw ingaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvzUS7j3JvzBkwnDQFuPujVAsdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEovUmZaZeYeMW7bZDHyxEAr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
illuvattarr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:15:
Vraagje aan anderen met een Sparrow; welke watertemperatuur wordt bij jullie behaald momenteel in deze koudere dagen?

Het valt bij mij wel tegen. Na het aanpassen van de vvw verdeler naar een open verdeler, staat de sparrow nu al een uur of 4 op vol vermogen te verwarmen. Maar de geleverde watertemperatuur komt niet boven de 34-35 uit, welke dan ongeveer 33.5 is als het de vvw ingaat. [Afbeelding]
Heb exact hetzelfde gehad. Weet niet wat er aan de hand was, maar thermostaat bleef 60 graden (later 52) vragen terwijl het echt niet nodig was. WaterIn kwam kom ook niet verder dan 39, en CV was ook hele dag ingeschakeld.

Uiteindelijk heb ik alles gereset (stroom van buitenunit, binnenunit en thermostaat eraf), 5min gewacht en alles weer opgestart. Sindsdien loopt het normaal.

Maar ik heb van installateur begrepen dat bij grote wijzigingen het systeem soms opnieuw moet leren. Weet niet of dat in dit geval ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan

Het valt bij mij wel tegen. Na het aanpassen van de vvw verdeler naar een open verdeler, staat de sparrow nu al een uur of 4 op vol vermogen te verwarmen. Maar de geleverde watertemperatuur komt niet boven de 34-35 uit, welke dan ongeveer 33.5 is als het de vvw ingaat. [Afbeelding]
Wat is het afgiftesysteem? Hoe is er geïsoleerd? Welke thermostaat?

Met een aanvoertemperatuur van 33 graden zou je het warmer moeten krijgen dan 16.9 graden binnen? Gevraagde temperatuur van 60 graden is ook bijzonder hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 19-01-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
jelleeelco schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Heb exact hetzelfde gehad. Weet niet wat er aan de hand was, maar thermostaat bleef 60 graden (later 52) vragen terwijl het echt niet nodig was. WaterIn kwam kom ook niet verder dan 39, en CV was ook hele dag ingeschakeld.

Uiteindelijk heb ik alles gereset (stroom van buitenunit, binnenunit en thermostaat eraf), 5min gewacht en alles weer opgestart. Sindsdien loopt het normaal.

Maar ik heb van installateur begrepen dat bij grote wijzigingen het systeem soms opnieuw moet leren. Weet niet of dat in dit geval ook zo is.
Het gaat niet echt om de gevraagde temperatuur. Of die nu 60 of 50 is, allebei prima als ie aan het opwarmen is. Daarna werk ik toch met de stooklijn omdat de thermostaat rare temperaturen vraagt opkoude dagen.
Het gaat er juist om dat het water niet warmer dan +- 33 bij mijn vvw aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Satefan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Wat is het afgiftesysteem? Hoe is er geïsoleerd? Welke thermostaat?

Met een aanvoertemperatuur van 33 graden zou je het warmer moeten krijgen dan 16.9 graden binnen? Gevraagde temperatuur van 60 graden is ook bijzonder hoog.
Thermostaat is honeywell t6 opentherm, maar dat maakt toch niet uit? Het gaat er enkel om dat de watertemperatuur niet hoger wordt dan een graad of 35. Mn huis is energielabel a en de leidingen zijn geisoleerd.

De gevraagde temperatuur van 60 slaat idd nergens op, maar ik merk al langer dat mijn thermostaat rare dingen doet en rare temperaturen vraagt. Hij leert blijkbaar niet dat er geen cv ketel is die 60 graden kan leveren maar een warmtepomp. Daarom zette ik hem ook op stookpijn als de gewenste temp bereikt is.

En de temperatuur in huis is zeker wel stijgende met 33 in de vvw. Enkel duurt het erg lang als er ook defrostsessies tussen zitten de hele tijd. En de max van mijn vvw 40 graden wordt dus gewoon niet gehaald. Dat is denk de kern van het probleem hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
illuvattarr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:38:
[...]

Thermostaat is honeywell t6 opentherm, maar dat maakt toch niet uit? Het gaat er enkel om dat de watertemperatuur niet hoger wordt dan een graad of 35. Mn huis is energielabel a en de leidingen zijn geisoleerd.

De gevraagde temperatuur van 60 slaat idd nergens op, maar ik merk al langer dat mijn thermostaat rare dingen doet en rare temperaturen vraagt. Hij leert blijkbaar niet dat er geen cv ketel is die 60 graden kan leveren maar een warmtepomp. Daarom zette ik hem ook op stookpijn als de gewenste temp bereikt is.

En de temperatuur in huis is zeker wel stijgende met 33 in de vvw. Enkel duurt het erg lang als er ook defrostsessies tussen zitten de hele tijd. En de max van mijn vvw 40 graden wordt dus gewoon niet gehaald. Dat is denk de kern van het probleem hier?
Altijd lastig om op afstand te interpreteren.

De gevraagde temperatuur van 60 graden zorgt ervoor dat je WP echt hard moet draaien. De themorstaat bepaalt immers de gevraagde temperatuur en daardoor draait de WP op zo'n hoog vermogen. Met deze temperaturen betekent dat dat er veel defrosts zijn.

Ik stuur hooguit 30 graden de vloerverwarming in. Het duurt dan stukken langer voordat de boel op temperatuur is dan met 40 natuurlijk.

Ik ben zelf zeker nog lerende, maar heb al wel gemerkt dat met een langzaam systeem als een LTV (icm VVW) je niet in 1 keer veel vermogen van het systeem kan vragen.

Misschien is het een idee om de WP even op een stooklijn te laten draaien. Zorgen dat de watertemperatuur 30 graden is en kijken of het dan allemaal wat rustiger draait. En nog wel opwarmt natuurlijk. Of zorgen dat je via de themostaat een lagere gevraagde temperatuur krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFR
RNacoustics schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Daarom weerhoudt het mij om nu al naar FE te migreren. Ik zie het voorlopig hybride even aan.
Ja begrijpelijk. Hier zou ik het makkelijk aan moeten kunnen. Helaas teveel defrost tussen de sww run er tussen door. ;)
Wellicht een pellet kachel of straalkachel als backup?

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:56
illuvattarr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Het gaat niet echt om de gevraagde temperatuur. Of die nu 60 of 50 is, allebei prima als ie aan het opwarmen is. Daarna werk ik toch met de stooklijn omdat de thermostaat rare temperaturen vraagt opkoude dagen.
Het gaat er juist om dat het water niet warmer dan +- 33 bij mijn vvw aankomt.
Herkenbaar... hier kom ik zonder CV niet boven 33 graden, dit omdat er gewoon bijna elk uur een defrost is waardoor water temp zakt... Vervolgens weer op 100% vermogen verder etc. Om uur later weer in te kakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diesje
Aangezien Weheat nog geen rekening houdt met dynamische prijzen de volgende vraag: kan het kwaad als ik morgen de BB voor 6 a 7 uur begrens op 20%?

En dan gaat het me puur of het goed is voor de Blackbird. Dat het kouder wordt in huis begrijp ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Diesje op 19-01-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Diesje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:00:
Aangezien Weheat nog geen rekening houdt met dynamische prijzen de volgende vraag: kan het kwaad als ik morgen de BB voor 6 a 7 uur begrens op 20%?
Het kan geen kwaad natuurlijk. Je zult alleen, afhankelijk van je situatie, niet voldoende vermogen hebben om de woning/sww te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
CyberFR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Ja begrijpelijk. Hier zou ik het makkelijk aan moeten kunnen. Helaas teveel defrost tussen de sww run er tussen door. ;)
Wellicht een pellet kachel of straalkachel als backup?
Ja, of een houtkachel _O- Nog niet echt nodig gehad. BB draait als een zonnetje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYixrlK5X8oVw3urFS3R9H3-7_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfYWGuaJTY5HE8ptabwtalx6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kerkers
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

Klopt het dat het geïnstalleerd is volgens onderstaande schema uit de installatiehandleiding (pag 59) ?
Ik kan ahv de foto's niet zien of er een keerklep (P) geïnstalleerd is ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TElLUWIynq5aB9O4Bx5AT_ViDnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLNaFI9ls5gySPyQdgPMDxOh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door kerkers op 19-01-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Razer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Herkenbaar... hier kom ik zonder CV niet boven 33 graden, dit omdat er gewoon bijna elk uur een defrost is waardoor water temp zakt... Vervolgens weer op 100% vermogen verder etc. Om uur later weer in te kakken.
Ik heb mijn BB op 80% draaien. De aantal defrost run's vallen reuzen mee. Met die 80% moet je natuurlijk wel je woning op temperatuur kunnen houden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stefannn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Eerlijk gezegd.... de installateur moet het oplossen.
De echte "check dingen" heb je wel gehad. Er is iets structureel mis. Laat je niet afschepen met "onvoldoende capaciteit", je zou toch minimaal tot 18graden moeten kunnen komen.

zonder detail fotos durf ik niet goed te zeggen of iets goed of fout zit maar het moet wel logisch zijn ja.
groot temperatuur verloop over zon korte afstand betekent dat het water erin stil staat.

Ook niet doorslaan in "rotding". Alles zo lezende denk ik dat hij verkeerd is geïnstalleerd of er is echt een pomp of klep stuk. In alle gevallen iets dat de installateur moet oplossen. Hij moet een werkende installatie opleveren.

NB, vriend van mij had iets vergelijkbaars. "deed het niet of nauwelijks". Daar bleek een kabel niet goed vast te zitten en sensor op verkeerde leiding gezet. NB: met sensor op verkeerde leiding klopt er ook geen b al van wat de app zegt.
Toen dat was opgelost werkte alles als een zonnetje.

Dit type warmtepomp is nog relatief nieuw. Je hebt dikke kans dat je installateur dit minder dan een jaar doet. Dat draagt er ook toe bij dat installateurs moeite hebben met foutboeken. Vergissing bij installatie zal altijd wel voor blijven komen. Maar foutzoeken moeten ze nog een beetje leren.
Bedankt. Ga ik doen. Morgen is er weer contact met de installateur.
Ik heb de bypass boven opengedraaid en het lijkt dat de vloer beneden nu warm wordt. Of in iedergeval ‘lauw’ ipv koud.

/edit

Hmm, vaag. De watertempratuur huis in is nu zelfs 34 graden op 100%. Met boost kwam deze niet uit boven de 30gr.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 19-01-2025 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Gevraagd 21, maar staat de hele dag half vermogen te draaien, binnen nu 20.4-20.7 (open trapgat)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWbUE3OU397w4XVAXL-WQL8u3oM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MeBALm2dLOnyXJhEaGDORGV9.png?f=fotoalbum_large

Wel grappig om erbij te vermelden; hiervoor had ik een Amber 65, minder krachtig (op papier,praktijk moet nog blijken, maar die draaide op een watertemperatuur van 31-32 bij vergelijkbare temperaturen. Alleen dan langer op hetzelfde vermogen. Ik zie dat Weheat het anders doet, even heel veel gas geven dan daarna terug moduleren. Voor beide wat te zeggen;)

[ Voor 29% gewijzigd door Stoker op 19-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Stoker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Gevraagd 21, maar staat de hele dag half vermogen te draaien, binnen nu 20.4-20.7 (open trapgat)[Afbeelding]
Die hoge COP is echt bizar bij deze temperaturen. Ik zit rond de 2,5.
Pagina: 1 ... 48 ... 85 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.