Hier de tweaker waarnaar @
Carboy54 gisteren refereerde

. Sinds gisteren warme voetjes met de Weheat Flint! Na de meeste van de voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan te hebben, gisteren met @
Stoker de installatie afgemaakt en de Flint in bedrijf gesteld. Eindelijk, want precies drie jaar naartoe gewerkt. Voelde als een heugelijke dag

.
Veel dank aan alle tweakers in dit topic en alle andere WP gerelateerde topics. Ik heb er ontzettend veel van opgestoken en gaandeweg een steeds helderder plaatje gevormd van wat in onze woning de beste oplossing zou zijn.
Eerste indruk/ervaring
Ik ben erg blij met de Flint en met hoe we 'm geïnstalleerd hebben. Het misstaat niet in de voortuin. De unit is redelijk compact en valt door zijn donkere kleur redelijk weg tegen de gevel. Ook de installatie binnen is lekker compact. Zie foto onderaan deze post. Fijn, want zo blijft er lekker veel ruimte in de trapkast voor opslag.
Het geluidsniveau is meer dan acceptabel. Ook tijdens defrosts, waarvan er met het huidige weer elk uur eens plaatsvindt. We slapen er recht onder, als je niet weet dat er een WP staat te draaien, dan hoor je 't niet.
Jammer genoeg nog niks kunnen tweaken. De buitenunit verbindt nog niet met de server van Weheat, we moeten het dus nog even doen met de stooklijn die we nog net wel hebben kunnen instellen. Wordt aan gewerkt. We ontvangen een nieuwe antenne, kijken of dat 't oplost!
Ik deel graag mijn situatie en hoe ik tot mijn keuzes gekomen ben, zou leuk zijn als ik daarmee iets terug kan geven aan deze mooie community en kan bijdragen aan het optimaliseren van het Weheat platform:
Mijn situatie
We wonen met ons gezin in een tussenwoning uit bouwjaar '95 met een oppervlakte van 110m2. Na een verbouwing 2-3 jaar terug de benedenverdieping voorzien van vloerverwarming met 5 groepen, 10cm h.o.h. Gasverbruik sindsdien zo'n 500m3 per jaar, inclusief SWW. Best weinig dus. In de keuken gebruiken we na de verbouwing ook geen gas meer (inductie en Quooker).
Zoektocht
Onze drijfveer om over te stappen was voor een belangrijk deel ideologisch (verder verduurzamen, van het gast af). Het moest qua investering echter ook reëel blijven, in relatie tot jaarlijkse besparing/terugverdientijd. Met zo'n laag gasverbruik als het onze is de te realiseren besparing ook bescheiden.
Een tweede factor die van belang bleek, was de plaatsing van de buitenunit. Beperkende factoren hierin: perceelbreedte van 5.30m, geen kruipruimte en geen vrij toegankelijke koof of andere mooie oplossing om vanaf de begane bij de CV ruimte op zolder te geraken.
Over de afgelopen drie jaar hebben we zeker tien offertes opgevraagd. Bij voorkeur bij lokale partijen, maar ook een aantal landelijke spelers gevraagd. Bij geen van deze partijen bleek het advies zodanig als je op basis van het te investeren bedrag mag verwachten. Ik zal wel eens bijdehand of betweterig zijn overgekomen

, maar als ik 10-15k ga uitgeven, dan doe ik dat alleen bij een partij die me qua kennis van zaken en eerlijk en duurzaam handelen kan overtuigen.
Door het gebrek aan kennis en de goudgerande offertes besloot ik om er nog eens rustig over na te denken en ontstond ook het idee om de aanleg zoveel mogelijk zelf te doen. Goede ervaringen met Weheat hier op Tweakers en het gegeven dat ik met bovengenoemde heren een partij vond die zelf installeren actief stimuleert, maar wel actief betrokken is en waar nodig meehelpt, gaven de doorslag.
Oplossing
- De Flint staat tegen de voorgevel, grofweg in het midden. Daarmee valt hij precies binnen de geluidseisen volgens de Wpac rekentool
- Formeel moet er volgens de welsttandsregels van onze gemeente een omkasting omheen. Die regel is er vooral om al die lelijke roomwitte units aan het oog te onttrekken denk ik... Dus ik voel me met de prima smoelende Flint vooralsnog vrijgesteld.
- De Buitenunit is uitsluitend aangesloten op de verdeler van de vloerverwarming, die bevindt zich in de trapkast, vanaf de voorgevel zo'n drie meter de woning in. De leidingen lopen onder het keukenblok door.
- We verwarmen dus alleen beneden. Boven staan de ramen vrijwel altijd open en op de kamers van de kids hangen elektrische kacheltjes voor de enkele keer dat ze behoefte hebben aan extra warmte.
- SWW gaan we verwarmen met een Atlantic WPB, dat wordt het volgende projectje