Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Hier nu met de BB een cop van 3. Ook wel n beetje jaloers op een cop van 4. Ik zal niet zeggen ‘als ik dat geweten had’. Maar als ik dat geweten had…Diesje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:31:
[...]
Die hoge COP is echt bizar bij deze temperaturen. Ik zit rond de 2,5.
Hier een Sparrow met vloerverwarming. 14 ontdooicycli in de afgelopen 24 uur. 19,5 graden in huis, 33 graden water in de vloer. Systeem staat wel zo ongeveer max te werken met een COP die na een ontdooicyclus ca 4,5 is en dan langzaam afloopt naar 3,3. Dan weer een ontdooicyclus. Ik moet wel nog meer gaan isoleren in huis want als we een keer echt vorst krijgen ga ik het mogelijk niet redden. Met echte vorst vaak wel mooier weer (zonnig en droog), dus minder ontdooicycli en 's middags instraling van de zon. Maar dat is wel een beetje wensdenken...illuvattarr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:15:
Vraagje aan anderen met een Sparrow; welke watertemperatuur wordt bij jullie behaald momenteel in deze koudere dagen?
Het valt bij mij wel tegen. Na het aanpassen van de vvw verdeler naar een open verdeler, staat de sparrow nu al een uur of 4 op vol vermogen te verwarmen. Maar de geleverde watertemperatuur komt niet boven de 34-35 uit, welke dan ongeveer 33.5 is als het de vvw ingaat. [Afbeelding]
Sparrow kan ook nog op de boost stand worden gezet (130%), staat nu op 100%.
Gevraagde watertemperatuur van 23 graden lijkt me heel laag? Inkomende temp van 27? Wat voor afgiftesysteem zit hier aan vast?Stoker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:35:
Die Cop is een getal. We weten niet hoe ze dit berekenen of met welke sensoren (zijn het B.V. dezelfde) ze dit berekenen.
De blackbird bij de buren:
[Afbeelding]
Edit: Lijkt erop dat de thermostaat lager is gezet. De kamertemp is hoger dan setpoint.
Of ik snap er niets van

[ Voor 11% gewijzigd door Satefan op 19-01-2025 18:36 ]
Ik heb al twee keer het verzoek gedaan aan WH maar ik krijg geen enkele reactie op mijn mailtjes😡
Ok... dat is op afstand heel lastig met zekerheid te beoordelen...STIMPPYYY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Bedankt. Ga ik doen. Morgen is er weer contact met de installateur.
Ik heb de bypass boven opengedraaid en het lijkt dat de vloer beneden nu warm wordt. Of in iedergeval ‘lauw’ ipv koud.
/edit
Hmm, vaag. De watertempratuur huis in is nu zelfs 34 graden op 100%. Met boost kwam deze niet uit boven de 30gr.
Maar.....
1/ dan heb je in ieder geval voor het eerst wat warmte. mooi!
2/ "lauw" is al heel wat. het is een enorme plaat beton dus "warm worden" gaat met iets van een halve graad per uur. Duurt daarmee zomaar 24uur voordat het echt warm is.
3/ als ik het goed begrijp:
- bypass bij badkamer open
- en dan vloer beneden warm
?????
Dat is redelijk idioot.
Dat betekent eigenlijk:
- vloer boven en vloer beneden staan in serie in plast van parallel
(dus eerst door badkamer en daarna door woonkamer in plaats van naast elkaar door badkamer en woonkamer)
- vloer badkamer stond tot nog toe "dicht", er kon geen flow door, en dus ook niet door de woonkamer
- nu de bypass open staat gaat het nog steeds niet door de badkamer maar "passeert die" en gaat naar de woonkamer
dat is heel erg maf....
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zo is er een wereldmerk waar wij afwijkingen van 20% hebben gezien..
Om een betrouwbare COP te berekenen heb je een aantal (gekalibreerde) sensoren nodig. Klopt de flow niet of het opgenomen vermogen niet, dan is het getal eigenlijk niks waard
Om een voorbeeld te geven: (ja was helaas aan het defrosten..
![]() | ![]() |
Heb je zo’n zelfde afwijking met je flow, dan heb je al een valse bingo.
Wat mij betreft kan je een beter kijken/ goed beeld krijgen van de afstelling als je kijkt naar wat je gebruikt en hoelang/strak hij draait.
Super! Debiet van mijn systeem ligt momenteel zo tussen de 1100 en 1250/1270. Daar moet dus nog wel wat gebeuren begrijp ik om die te verhogen. Het systeem staat helemaal open, maar de mengverdeler van de vloerverwarming moet nog aangepast worden naar een open verdeler.Kirvis schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Zie onder:
Nog wel even omrekenen naar liter per uur als je het antwoord hebt.
[Afbeelding]
Heeft de plaatsing van het buffervat ook nog invloed op de flow? Ik ben nog steeds wel erg benieuwd waarom de installateur in mijn geval voor een serie opstelling heeft gekozen als die niet in de we heat installatiehandleiding staat. Ik moet het nog aan hem vragen.Dropsen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:38:
[...]
Nog even een quote naar m’n eigen bericht met foto’s van de installatie. Het buffervat zit serieel in de retour (is dat hetzelfde in warmtepompenland?) toch zie ik bij elke defrost Delta T tot 10 graden zakken:
[Afbeelding]
Is het dan momenteel wel zo aangesloten dat eerst het buffervat wordt leeggetrokken bij een Defrost? Het is een 50 Liter vat. Ik kan even niet zo goed vinden wanneer je zou kiezen voor een buffer installatie parallel of in serie.
Het viel me op dat in de installatiehandleiding van de BlackBird nergens een opstelling wordt genoemd met een buffer in serie. Enkel parallel…
Ja of een houtkachel, wel minder duurzaam dan die andere 2 ,maar toch. Als backup prima geschikt! 😉 Je kan dus prima helemaal FE? 😂RNacoustics schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Ja, of een houtkachelNog niet echt nodig gehad. BB draait als een zonnetje.[Afbeelding]
Laat het wel even zo staan. Wat ik nu in iedergeval weet is dat zowel aanvoer as retour van de vvw in de badkamer boven warm werden toem de bypass dichstond. Vreemde is dat de vloer niet warm was op de badkamer.Stefannn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Ok... dat is op afstand heel lastig met zekerheid te beoordelen...
Maar.....
1/ dan heb je in ieder geval voor het eerst wat warmte. mooi!
2/ "lauw" is al heel wat. het is een enorme plaat beton dus "warm worden" gaat met iets van een halve graad per uur. Duurt daarmee zomaar 24uur voordat het echt warm is.
3/ als ik het goed begrijp:
- bypass bij badkamer open
- en dan vloer beneden warm
?????
Dat is redelijk idioot.
Dat betekent eigenlijk:
- vloer boven en vloer beneden staan in serie in plast van parallel
(dus eerst door badkamer en daarna door woonkamer in plaats van naast elkaar door badkamer en woonkamer)
- vloer badkamer stond tot nog toe "dicht", er kon geen flow door, en dus ook niet door de woonkamer
- nu de bypass open staat gaat het nog steeds niet door de badkamer maar "passeert die" en gaat naar de woonkamer
dat is heel erg maf....
Ik denk dat ik het voor nu even laat zoals het is. 34gr in heb ik niet eerder gezien in iedergeval. De rest mag de installateur uit komen zoeken.
Even laten staan is wel handig ja.STIMPPYYY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:41:
[...]
Laat het wel even zo staan. Wat ik nu in iedergeval weet is dat zowel aanvoer as retour van de vvw in de badkamer boven warm werden toem de bypass dichstond. Vreemde is dat de vloer niet warm was op de badkamer.
Ik denk dat ik het voor nu even laat zoals het is. 34gr in heb ik niet eerder gezien in iedergeval. De rest mag de installateur uit komen zoeken.
Veel te koud om al die ellende te hebben.
Ik vroeg me af…
Heb je de druk wel eens gecheckt?
Ik vraag me nu ook spontaan af of er wellicht lucht in systeem en in de pomp zit danwel zat?
Als er lucht in de pomp zit dan heb je geen flow. (Dat kan je overigens horen, dan heb je een hoog gierend geluid, een soort koffiemolen). En ergens op dit forum was ook al de conclusie dat de weheat geen echte flow meter heeft maar dat afleidt van de pomp. Dus als daar lucht in zit kan je heel verkeerde flow, en daarmee heel verkeerde power getallen krijgen.
Door het openzetten van de bypass maak je namelijk een soort snelweg van het circuit en kan een eventuele luchtbelletjes de pomp schieten.
Maar dit is echt iets voor installateur.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 19-01-2025 19:48 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
2 december aangevraagd, twee weken later uitbetaald.M.ichel schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:43:
Heeft al iemand die in dec 2024 ISDE heeft aangevraagd een reactie van RVO ontvangen? 🙂
Is wel een moment opname he...zegt niet heel veel over COP over de hele dag.Diesje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:31:
[...]
Die hoge COP is echt bizar bij deze temperaturen. Ik zit rond de 2,5.
Ik zit nu ook op 5.3... (moment)
Heb je mijn vorige post wel gelezen?RNacoustics schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Daarom weerhoudt het mij om nu al naar FE te migreren. Ik zie het voorlopig hybride even aan.
Echt prachtig die strakke leidingen, vakwerk. Complimenten.CyberFR schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:37:
Joris en zijn team hebben recht een puik en installatie achter gelaten.
(Bij mij wat meer flex leiding en knietjes)
[ Voor 13% gewijzigd door wbdj op 20-01-2025 10:01 ]
Ja zeker. Maar ik kijk nog even kat uit de boom. We hebben nog niet eens echte vorst gehad.
update 20/01/2025:Schaaferr schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:01:
ik heb 6 maanden niet kunnen slapen
In mijn slaapkamer wegens geluid van de weheat Blackbird. Ik heb tijdelijk geslapen op een andere verdieping maar ook daar had ik veel last. Het probleem lijkt nu opgelost.
Deze post niet om Atlaspower en Weheat af te zeiken, maar wel als waarschuwing en te lering om bij jullie installaties geluid te voorkomen.
Hier mijn situatie en de tijdslijn:
Maart - Augustus 2024 ik heb mijn jaren 70 hoekwoning volledig gerenoveerd en naar energielabel A+++ gekregen. Er zijn dakkapellen en een uitbouw geplaatst. Woning is nu gasloos.
Omstreeks mei 2024 contact gezocht met Weheat wegens goede recensies in dit topic. Ik werd doorverwezen naar hun geronomeerde installateur AtlasPower.
In Juni begonnen met de schouw door Atlaspower. Er waren uiteindelijk 3 afspraken nodig om dit voor elkaar te krijgen. Tijdens de schouw was de constructie van de dakkapel goed zichtbaar voor atlaspower zodat de sitautie goed beoordeeld kon worden. Ik heb duidelijk om advies gevraagd: "ik ga in de dakkapel slapen, kan de 8 kW blackbird op het dak geïnstalleerd worden zonder dat ik deze hoor en last krijg van geluid/trillingen" . Er werd mij uitgelegd dat de bb de allerstilste warmtepomp is en dat ik er echt geen last van zou hebben. Ze hadden goede ervaringen het plaatsen van de bb op dit soort dakkapellen.
Omstreeks juni/juli is het traject van installatie begonnen. Ik denk dat er 10 afspraken zijn geweest voordat de Blackbird gestart kon worden. Er was een verkeerd boilervat geleverd (Inventum 300l, terwijl ik Weheat 300l had) besteld. Afspraken werden geannuleerd. Voor sommige afspraken was niet met voldoende tijd ingepland. Situatie tijdens de nieuwe afspraak was anders dan dat was aangenomen waardoor ze niet genoeg tijd hadden. Verkeerde materialen mee, etc. Al met al hele goede bedoelingen en alles is uiteindelijk gelukt, maar deze periode kostte mij veel energie.
Onstreeks augustus 2024 1e startup van de full electric 8 kW blackbird met 300l boilervat en 50l buffervat. Gelijk enorm lawaai, alsof er een vrachtwagen met uitlaat stond te bulderen in mijn slaapkamer. De werknemers van Atlaspower verzekerden me dat dit alleen met de startup en lucht in het systeem te maken had. Echter het geluid bleef aanhouden. Vanaf 40% compressor vermogen, en bulderend hard tijdens de 100% sww run. Het was mij duidelijk dat er geluidskoppeling was tussen de bb buitenunit en mijn dak. Het kostte echter veel moeite om atlaspower te overtuigen.
Periode augustus 2024 tot en met januari 2025. Tientallen keren contact gehad met atlaspower. Er zijn tientallen afspraken geweest. Afspraken werden verzet, afgezegd, ploegen moesten op vrijdag naar Friesland, Flevoland, en belden mij dan af omdat het te ver was. Verzetten de afspraak op naar zaterdag waar ze weer te druk waren, en kwamen uiteindelijk op zondag opdagen. Heel weekend verpest!
Er moest een thermostaat geïnstalleerd worden, dit heeft uiteindelijk 4 afspraken gekost omdat ze de verkeerde thermostaat hadden meegenomen (3x dezelfde) en uiteindelijk nog 2x teruggekomen om hem goed in te stellen. Er is een lekkage aan het buffervat geweest. De binnen unit is vervangen. De inlaat combinatie was verkeerd geïnstalleerd en lekte op mijn gloednieuwe vloer en gestucte muren 3x voor teruggeweest. 2x teruggeweest om leidingen beter te beugelen en isoleren. Ook een stuk of 5 keer teruggeweest voor het geluid.
Het vervelende was dat iedereen ook voor afzonderlijke dingen kwam. Degene die voor het geluid kwam kon niet naar de thermostaat kijken. En degene die voor het geluid kwam niet naar de inlaat combinatie etc. Daarom deze periode tot vermoeiens toe met Atlaspower aan het bellen en mailen geweest en veel dagen vrij genomen van werk om atlaspower te kunnen ontvangen. Erg vervelend als ze dan niet op kwamen dagen!
Aan het geluid werd het volgende gedaan:
1. Stond eerst op 4 rubberen blokjes
2. Uiteindelijk een rubberen mat en betonnen tegel geplaatst onder de rubberen blokjes. Dit lostte het probleem niet op
3. Ik ben daarna zelf het dak opgeweest met iemand van Atlaspower. Geconstateerd dat de veren onder de bb buitenunit in het rubberen blokje zakte waardoor de schuimen behuizing van de bb contact maakte met de rubberen tegel. Zo ontstond de koppeling tussen en dak en de buitenunit en daardoor het geluid.
4. Na meerdere weken wachten (4) heb ik nu 4 hardere blokjes gekregen en zojuist tussen de veren van de bb en de rubberen blokken geplaatst. De veren kunnen nu weer vrij bewegen, er is geen contact meer, geen geluid (althans zeer minimaal niet storend geluid boven de 80%, dat is acceptabel)
Zie foto,
Je ziet de manier van ondersteuning: rubber tegel - betontegel - rubber blok - schuim blok. de buitenunit staat nu vrij. Let bij jullie installatie op dat ze het zo installeren! Of iig stevige big blocks gebruiken waarbij de schuimen behuizing geen contact maakt met de blocks.
Weheat hierin: meerdere keren gebeld. Elke keer te horen dat ik gewoon met de installateur dit moest oplossen. Ik gaf aan dit te begrijpen immers ik heb de aankoop bij Atlaspower gedaan en niet bij Weheat. Wel heb ik weheat gevraagd met de situatie mee te kijken en ze hebben beloofd dit te doen.
Ik heb ook wel het idee gehad dat weheat een aantal keer met atlaspower contact heeft gehad maar ik heb dit een hele vervelende periode gevonden. Atlaspower gaf aan dat ze weheat om een oplossing hadden gevraagd en dat hierover werd nagedacht en dat ik op een antwoord van weheat moest wachten. Weheat gaf aan dat ze atlaspower al hadden geïnstrueerd en dat de bal bij atlaspower lag. Deze periode heeft 6 maanden geduurd, belachelijk. Er zat soms 6 weken tussen een nieuwe afspraak.
In al die tijd ben ik snachts wakker geworden van het geluid in mijn logeerkamer op de 1e verdieping. En heb ik überhaupt niet geslapen in mijn master bedroom onder de dakkapellen.
Uiteindelijk ben ik zelf het dak opgegaan om de schuimen blokken te plaatsen. Toen atlaspower er was, was het slecht weer en konden zij het niet doen. Ik durfde het niet aan om op een nieuwe afspraak te wachten dus heb het zelf maar geplaatst
Goed klinkt allemaal vrij heftig of niet?
Hier ook even een positieve draai want dit is echt niet bedoeld om atlaspower en weheat in kwaad daglicht te zetten:
-alles is nu wel gewoon opgelost. Ik heb een stille warmtepomp die geen ruimte in neemt omdat hij op het dak staat en efficiënt draait
-atlaspower ondanks alle tegenslagen heeft me altijd vriendelijk te woord gestaan en is wel door blijven werken tot het was opgelost. Ondanks alle on handigheden hebben ze me niet in de steek gelaten. Ik geloof dat er gewoon goede bedoelingen waren.
-na vele ervaringen in dit topic, gaat een Blackbird installatie meestal gewoon goed. Hier was het een stom samenspel door de dakconstructie in mijn dakkapel en de ondersteuning van de Blackbird die niet goed was. Weheat zal hier inmiddels van geleerd hebben. En zo niet laat ik ze in elk geval ook dit topic zien. Ik ben denk ik een uitzonderlijke situatie, en heb pech gehad. Dat betekent natuurlijk niet dat jullie ook problemen gaan hebben!
Toevallig start jet een sww run op 100% en het geluid is stukken minder dan eerst. Maar ik hoor toch nog een brom. Ik denk toch reden om weheat een keertje langs te laten komen.
Ow, en als je je op de foto stoort aan het water op de gloednieuwe dakkapel, ik ook! Nog een puntje dat ik afhandel met de aannemer.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties op mijn post!
Update 2 dagen later:
Ik ben niet meer genuanceerd. Vannacht zijn we beiden weer meerdere keren wakker geworden door het brommende geluid alsof er een vrachtwagen voor mn raam staat, door het hele huis heen. Nu gebeurt dit tijdens korte stukken van een kwartier? Terwijl de pomp rond de 50-60% draait (het is niet de defrost run). Vreemd genoeg draait hij even later op dezelfde toeren zknder geluid.
Ik wil gewoon van het geluid af, zelfs als ik daarvoor van de Weheat Blackbird af moet. Zeker na jullie reacties op mijn posts vind ik het zo dom dat ik hen op advies van Atlaspower op mijn dakkapel heb laten plaatsen. Als de weheat blackbird zoveel lawaai kan maken op een plat dak, zelfs al gebeurt het maar in een paar gevallen zou ik nooit een risico hebben genomen om hem aan te schaffen. Wat er in mijn hoofd gaat is de warmtepomp teruggegeven en mijn geld terugvragen. Ik weet niet waar ze voor openstaan maar ik heb hier 13.5k euro voor betaald! En wou dat ik een andere partij een warmtepomp aan mijn gemetselde gevel had laten hangen, of gewoon op de grond....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vorige week ben ik goed geholpen door een gecombineerd team van Weheat en Atlaspower. Complimenten voor het opzetten daarvan en het samenwerken.
Het team heeft de ondersteuning en het leidingwerk van de buite unit netter gemaakt. De theorie is volgens weheat dat ik lange tijd geluid hebt gehad doordat de rubberen blokken contact maakten met de buitenunit waardoor deze niet vrij kon bewegen. Dit probleem was 2 weken terug opgelost doordat we de Wagner blokjes ertussen hebben geplaatst. Echter vorige week had ik weer flink geluid. De theorie van weheat was dat de poten waren aangebroken en er daarbij veel geluid ontstaat. Er zijn nu de volgende maatregelen genomen:
1. Grotere rubberen tegels en grotere stoeptegels, om het gewicht beter over het dak te verdelen
2. Het leidingwerk van de buitenunit opnieuw ingetapet. Dit was te strak gedaan waardoor het niet vrij kon bewegen
Vorige week donderdag en vrijdag leek alles goed. Weheat heeft de pomp getest tussen 0% en 100% en het was echt heel stil in huis.
:strip_exif()/f/image/gRIEqHEVnSb6taCdZJaB13qE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JzhqF2StUG57fzJ5OTOjgM68.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JLkdzhxst9aZVOfr13Gfs91n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yvi0JYmt6tR9qnwdN5MwrGXd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0nxBQ0W35bgKbzcqcfd7iVvw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/egZ5KSLoQbyhV8TPcNakg63T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CKsX9BzMDCqFMcAQn9C7R391.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas dit weekend was er weer veel geluid. Het is iets minder hard dan eerst, maar nu is het wel continu aanwezig terwijl het voorheen alleen op een paar operating gebieden was. De oorzaak van het geluid is dus helaas nog niet gevonden en zeker nog niet opgelost.
Wat vreemd is dus dat er donderdag en vrijdag geen geluid was, en zaterdag en zondag wel. Het geluid wordt dus ergens door veroorzaakt en lijkt dus op te lossen te zijn? Wellicht heeft het inderdaad met de vorst te maken, ik ben weer het dak opgeweest en er is veel ijs bij de poten. Dit is smeltwater van de warmtewisselaar dat zo de poten inloopt.
Hi
:strip_exif()/f/image/2pPw20LvDiVbPwZQF76rzkkL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2JEbun6mTSefLhyeWbUl8sEx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gV8744D86OPCYSxskiSg6XSC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu viel me op dat door de manier waarop de Big Foots gemonteerd zijn, de dempende werking van de veren volgens mij (deels) teniet gedaan wordt. De bouten steken zo ver uit dat ze tegen de warmtepomp aankomen, en de veer zijn werk dus niet goed kan doen.
Even te check bij anderen met een Sparrow: dit is niet normaal, toch? Of heeft iedereen zo'n verbinding tussen de voeten en warmtepomp (zie foto)?
:strip_exif()/f/image/o5bTcDMhMfdsDPwlwG7wLZY8.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het zijn, dat door de ijspegels de veerpoten overbrugt worden en daardoor weer de trillingen van de WP doorgegeven wordt? Je zou die ijspegels kunnen weghalen en horen of het geluid dan hopelijk wegvalt.Schaaferr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:51:
[...]
update 20/01/2025:
Vorige week ben ik goed geholpen door een gecombineerd team van Weheat en Atlaspower. Complimenten voor het opzetten daarvan en het samenwerken.
Het team heeft de ondersteuning en het leidingwerk van de buite unit netter gemaakt. De theorie is volgens weheat dat ik lange tijd geluid hebt gehad doordat de rubberen blokken contact maakten met de buitenunit waardoor deze niet vrij kon bewegen. Dit probleem was 2 weken terug opgelost doordat we de Wagner blokjes ertussen hebben geplaatst. Echter vorige week had ik weer flink geluid. De theorie van weheat was dat de poten waren aangebroken en er daarbij veel geluid ontstaat. Er zijn nu de volgende maatregelen genomen:
1. Grotere rubberen tegels en grotere stoeptegels, om het gewicht beter over het dak te verdelen
2. Het leidingwerk van de buitenunit opnieuw ingetapet. Dit was te strak gedaan waardoor het niet vrij kon bewegen
Vorige week donderdag en vrijdag leek alles goed. Weheat heeft de pomp getest tussen 0% en 100% en het was echt heel stil in huis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas dit weekend was er weer veel geluid. Het is iets minder hard dan eerst, maar nu is het wel continu aanwezig terwijl het voorheen alleen op een paar operating gebieden was. De oorzaak van het geluid is dus helaas nog niet gevonden en zeker nog niet opgelost.
Wat vreemd is dus dat er donderdag en vrijdag geen geluid was, en zaterdag en zondag wel. Het geluid wordt dus ergens door veroorzaakt en lijkt dus op te lossen te zijn? Wellicht heeft het inderdaad met de vorst te maken, ik ben weer het dak opgeweest en er is veel ijs bij de poten. Dit is smeltwater van de warmtewisselaar dat zo de poten inloopt.
Hi[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]er fotos van afgelopen zaterdag:
Zijn de veerpoten aan de onderkant geborgd aan de big-foots? Lijkt inderdaad dat de draadeinden te lang zijn. Je zou er een stukje vanaf kunnen zagen.janzuilhof schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:26:
De compressor van mijn Sparrow maakt met deze temperaturen duidelijk meer geluid dan eerder. Ik hoor het soms ook binnen. Of het dan de compressor zelf is of trillingen die worden doorgegeven weet ik niet, lastig te achterhalen. Buitenunit staat op de grond, maar wel dicht tegen de gevel.
Nu viel me op dat door de manier waarop de Big Foots gemonteerd zijn, de dempende werking van de veren volgens mij (deels) teniet gedaan wordt. De bouten steken zo ver uit dat ze tegen de warmtepomp aankomen, en de veer zijn werk dus niet goed kan doen.
Even te check bij anderen met een Sparrow: dit is niet normaal, toch? Of heeft iedereen zo'n verbinding tussen de voeten en warmtepomp (zie foto)?
[Afbeelding]
Het viel mij dit weekend en vanochtend ook voor het eerst op dat de BB het bromgeluid maakt. Hier waren de veerpootjes ook vastgevroren en kon dus niet meer vrij bewegen. Een zacht tikje tegen de BB en hij veerde weer goed en het geluid was direct weg.Schaaferr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:51:
[...]
:strip_exif()/f/image/7aYulyRZPHs1Zx3PknyMYP02.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel veel zaken uit jouw overzicht staan bij mij niet in de app (bijvoorbeeld gegevens over de ventilator). Hoe heb jij dit tevoorschijn gekregen?Stoker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:35:
Die Cop is een getal. We weten niet hoe ze dit berekenen of met welke sensoren (zijn het B.V. dezelfde) ze dit berekenen.
De blackbird bij de buren:
[Afbeelding]
Klopt. Afzagen of nog makkelijker even vervangen met bijv deze:janzuilhof schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:26:
De bouten steken zo ver uit dat ze tegen de warmtepomp aankomen, en de veer zijn werk dus niet goed kan doen.
https://www.google.com/se...apidStrut+Hammerfix+G2+M8
Zo, ziet er heftig uit!tisssmartijn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Het viel mij dit weekend en vanochtend ook voor het eerst op dat de BB het bromgeluid maakt. Hier waren de veerpootjes ook vastgevroren en kon dus niet meer vrij bewegen. Een zacht tikje tegen de BB en hij veerde weer goed en het geluid was direct weg.
[Afbeelding]
Is installateur view, heb je als normale eindgebruiker niet.AgeOfPanic schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Heel veel zaken uit jouw overzicht staan bij mij niet in de app (bijvoorbeeld gegevens over de ventilator). Hoe heb jij dit tevoorschijn gekregen?
Ik kreeg toen ik nog met een airco verwarmde als tip om strooizout om de airco te gebruiken. Door het ijs had ik een behoorlijke resonantie.Schaaferr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:51:
[...]
update 20/01/2025:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hi[Afbeelding]
[Afbeelding]
InstalleursaccountAgeOfPanic schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Heel veel zaken uit jouw overzicht staan bij mij niet in de app (bijvoorbeeld gegevens over de ventilator). Hoe heb jij dit tevoorschijn gekregen?
Als dit verder aanvriest zit de ijsplaat straks vast tegen de verdamper, en beschadigd deze zelfs.tisssmartijn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Het viel mij dit weekend en vanochtend ook voor het eerst op dat de BB het bromgeluid maakt. Hier waren de veerpootjes ook vastgevroren en kon dus niet meer vrij bewegen. Een zacht tikje tegen de BB en hij veerde weer goed en het geluid was direct weg.
[Afbeelding]
Hoe moet dat ijs ontdooien en weglopen met zo’n horizontale opstelling?
Ik zou er een stalen lekbak met verwarming onder maken.
Bij mij maakt de Sparrow ook meer geluid met dit koude weer. Vooral als hij tegen een defrost aan zit.janzuilhof schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:26:
De compressor van mijn Sparrow maakt met deze temperaturen duidelijk meer geluid dan eerder. Ik hoor het soms ook binnen. Of het dan de compressor zelf is of trillingen die worden doorgegeven weet ik niet, lastig te achterhalen. Buitenunit staat op de grond, maar wel dicht tegen de gevel.
[Afbeelding]
Ik heb het max vermogen daarom teruggezet naar 80%. Hij gedraagt zich nu wat minder agressief en heb de indruk dat hij ook minder snel dichtvriest.
Wat betreft de bouten in de bigfoots. Die zijn bij mij ingekort dus raken de Sparrow niet. Hij staat puur op zijn veerpoten.
Het was me al eerder opgevallen, maar er is een 'extra verbruik' bij deze temperaturen. Ik vermoed een vorstbeveiliging of een dichtvriesverzachter oid. Het gaat om 160W extra verbruik ten opzichte van de situatie dat dit niet aan de hand is.
Onderstaand zie je grafieken die het illustreren. In de bovenste grafiek zie je de werkgraad van de compressor. In de onderste grafiek het verbruik van de buitenunit, gemeten met een HomeWizard onafhankelijke meter.
Ik had de WP stil gezet (compressor naar nul in de app) om te zien of dat verbruik er dan nog steeds is. Dat is niet zo. In standby gaat het verbruik naar 7W. Daarna gaat de pomp weer aan, de compressor gaat even naar 50% en daarna terug naar 33% en blijft daar. Het opgenomen verbruik volgt eerst de werkgraad van de compressor, maar na een paar minuten komt er 160W bij. Best veel bij een opgenomen vermogen van 330W.
De laatste grafiek geeft an wat dat doet met je COP.
Het zal een functie hebben, maar ik zou toch graag begrijpen wat het is. Iemand enig idee?
:strip_exif()/f/image/mDhHOgjlnIxuN3KNtkaSXXdJ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/fQsT3mWS0vxTivHckFnweKLo.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FsjRpjL0upGkdx6oiMOo8Qwg.png?f=user_large)
update van bovenstaande post:martinusv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:19:
[...]
Ja mee eens. De instellingen voor SWW en de samenwerking met CV verwarmen zijn verre van optimaal.
Obv analyse van mijn systeem (Sparrow, 200l boiler, ~18liter aanvoercircuit) kom ik tot de volgende conclusies/leerpunten:
- lange runs met grote boiler dT leveren betere efficiency (=warmte vat in / opgenomen elektriciteit wp)
- het opdelen van de legionella cyclus in meerdere runs levert efficiency verlies omdat het toevoer water steeds opnieuw van laag naar hoog opgewarmd moet worden. Dit verlies kan voorkomen worden door de cyclus in 1 run bij hoog vermogen uit te voeren
- het verdient de voorkeur om SWW bij hoog vermogen uit te voeren; hierdoor blijft de run kort en wordt het normale CV verwarmen zo min mogelijk verstoort
- het verdient voorkeur om een SWW bij hoge deltaT (Tstop - Tstart of Tboven -Tonder) uit te voeren omdat het opwarmen van het aanvoercircuit dan relatief minder meeweegt in de efficiency.
WeHeat verbeter mogelijkheden:
Om tot een hogere efficiency voor SWW gebruik te komen zijn volgende instelopties nodig:
- insteloptie voor SWW vermogen op hoog of laag; nu wordt dit ogenschijnlijk random gekozen en staat meestal op laag wat leidt tot in-efficiency
- insteloptie voor tijdstip van SWW run,
- keuze mogelijkheid om de legionella cyclus in 1 run uit te kunnen voeren; (zo mogelijk in combinatie met middeling van gevraagde watertemperatuur voor en na een run)
- instellen van de hysterese waarde voor een SWW run; dit staat nu op 3grC en leidt bij laag SWW gebruik tot korte en in-efficiente runs
Vandaag is de legionalla cyclus in 1 run bij hoog vermogen uitgevoerd en dat levert een significante efficiency verbetering op.
In vergelijking met vorige week:
vandaag, 20 jan: 44min op Pout.gemiddeld van 6,6kW => COP effectief=1.10
13 jan: 104min op Pout.gemiddeld van 3,5kW => COPeffectief=0,84
(beide cycli verwarmen van 55 naar 65grC, COPeffectief = warmte vat in / opgenomen elek energie, vorige week tijdens run geen CV warmtevraag, vandaag wel)
Geen idee waardoor het opwarm vermogen van de legionella run bepaald wordt, maar duidelijk bewijs dat een run met hoog vermogen efficienter is.
@Weheat Nu ook nog de SWW run standaard met hoog opwarmvermogen uitvoeren.
Dat is serieus veel ijs. Ik verwijs graag naar mijn eerdere posts:tisssmartijn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:12:
[...]
[Afbeelding]
- AirX in "Weheat warmtepompen"
- AirX in "Weheat warmtepompen"
Ik zou een warmtelint plaatsen onder de warmtepomp, in de afvoer en wellicht een wikkel om de pootjes. Dan kun je de boel altijd laten smelten, zeker wanneer de Blackbird ergens hoog op een lastig bereikbaar dak staat. En stel je eens voor wat er gebeurt als er in een etmaal 30-50 cm sneeuw valt. Ik vrees dat dat zonder warmtelint niet goed gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 20-01-2025 19:44 ]
Wel typisch dat die bigfoot helemaal uit het midden van die tegel zit en het opsluitbandje zo scheef staat.janzuilhof schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:26:
[Afbeelding]
Ik zou met krijt of zo even een streep naast die bigfoot zetten op de tegel in de huidige positie .
En na enige tijd gaan zien of die WP verder verschoven is .
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
De Flint is voorzien van bodem verwarming. Dat is het lint wat kronkelend is gemonteerd op de bodem. Die gaat onder bepaalde omstandigheden aan. Dat zou een verklaring kunnen zijn.Koplopert schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:03:
Over de Flint:
Het was me al eerder opgevallen, maar er is een 'extra verbruik' bij deze temperaturen. Ik vermoed een vorstbeveiliging of een dichtvriesverzachter oid. Het gaat om 160W extra verbruik ten opzichte van de situatie dat dit niet aan de hand is.
Onderstaand zie je grafieken die het illustreren. In de bovenste grafiek zie je de werkgraad van de compressor. In de onderste grafiek het verbruik van de buitenunit, gemeten met een HomeWizard onafhankelijke meter.
Ik had de WP stil gezet (compressor naar nul in de app) om te zien of dat verbruik er dan nog steeds is. Dat is niet zo. In standby gaat het verbruik naar 7W. Daarna gaat de pomp weer aan, de compressor gaat even naar 50% en daarna terug naar 33% en blijft daar. Het opgenomen verbruik volgt eerst de werkgraad van de compressor, maar na een paar minuten komt er 160W bij. Best veel bij een opgenomen vermogen van 330W.
De laatste grafiek geeft an wat dat doet met je COP.
Het zal een functie hebben, maar ik zou toch graag begrijpen wat het is. Iemand enig idee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja die horen er standaard onder. Dat zal zeker helpen.Kirvis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:18:
Over bigfoots gesproken: die van ons staat rechtstreeks op de tegels, zonder bigfoot eronder. Hij staat achter onze schuur dus qua geluid hebben wij zelf weinig last, maar als ik in de schuur staat lijkt het wel behoorlijk door te trillen.
Kan het alsnog plaatsen van bigfoots dat verhelpen?
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het lijkt vooral de voorpoot of lijkt dat maar?Schaaferr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Hi[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het water loopt ook rond de isolatie / behuizing naar beneden.
Misschien iets van een rand erop zetten zoals bij een water dorpel, zodat het water niet terug kan slaan/lopen naar de poot maar naar beneden valt...
Morgenvroeg eens kijken of er bij mij veel ijs onder de BB komt...
Dat ie zo uit het midden staat is vooral omdat ik de grindbak eigenlijk gemaakt had met het oog op de warmtepomp een kwartslag gedraaid. Bij de installatie last minute besloten 'm toch zo neer te zetten. Paste precies ongeveer. Opsluitbandje staat daar een beetje shabby om een bergje zand tegen te houdenJan2023 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:07:
[...]
Wel typisch dat die bigfoot helemaal uit het midden van die tegel zit en het opsluitbandje zo scheef staat.
Ik zou met krijt of zo even een streep naast die bigfoot zetten op de tegel in de huidige positie .
En na enige tijd gaan zien of die WP verder verschoven is .
Heb m laatst wel zelf een stukkie verschoven toen ie van gewoon behoorlijk brommen overging in een soort oscillerend brompatroon. Een kant een stukje verplaatsen deed wonderen.
Aansluiting op het leidingwerk kan ook veel doen, hoe is deze gemaakt? Met andere woorden; is er geen overdracht via het leidingwerk?Kirvis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:18:
Over bigfoots gesproken: die van ons staat rechtstreeks op de tegels, zonder bigfoot eronder. Hij staat achter onze schuur dus qua geluid hebben wij zelf weinig last, maar als ik in de schuur staat lijkt het wel behoorlijk door te trillen.
Kan het alsnog plaatsen van bigfoots dat verhelpen?
[Afbeelding]
50 cm flexibele buizen, dus wat wat betreft wel ok dacht ik. Het is denk ik vooral het getril van de voeten op de tegels dat versterkend werkt.Stoker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Aansluiting op het leidingwerk kan ook veel doen, hoe is deze gemaakt? Met andere woorden; is er geen overdracht via het leidingwerk?
Voorgestelde oplossing is nu de pootjes met blokjes afplakken om te voorkomen dat er water inloopt. Het inderdaad vooral de voorpoot, dit komt doordat de tegel daarvan recht onder de warmtewisselaar staat en het water dus recht vanaf die tegel naar het pootje loopt. Ik denk dat aftapen wel zou kunnen helpen.DjAntoon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:43:
[...]
Het lijkt vooral de voorpoot of lijkt dat maar?
Het water loopt ook rond de isolatie / behuizing naar beneden.
Misschien iets van een rand erop zetten zoals bij een water dorpel, zodat het water niet terug kan slaan/lopen naar de poot maar naar beneden valt...
Morgenvroeg eens kijken of er bij mij veel ijs onder de BB komt...
Hoe is de situatie nu bij je? Ben je al wat wijzer geworden?STIMPPYYY schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:41:
[...]
Laat het wel even zo staan. Wat ik nu in iedergeval weet is dat zowel aanvoer as retour van de vvw in de badkamer boven warm werden toem de bypass dichstond. Vreemde is dat de vloer niet warm was op de badkamer.
Mag ik vragen waarom je eerst een Amber 65 had, en of je wat kunt zeggen over de verschillen? Op technisch vlak zag ik vooral dat de Amber een vrij hoog minimum vermogen heeft (30% geloof ik), maar zijn je nog andere dingen opgevallen in de praktijk (geluid bijvoorbeeld)?Stoker schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Wel grappig om erbij te vermelden; hiervoor had ik een Amber 65, minder krachtig (op papier,praktijk moet nog blijken, maar die draaide op een watertemperatuur van 31-32 bij vergelijkbare temperaturen. Alleen dan langer op hetzelfde vermogen. Ik zie dat Weheat het anders doet, even heel veel gas geven dan daarna terug moduleren. Voor beide wat te zeggen;)
Wij hebben vloerverwarming beneden (maar aangelegd als bijverwarming, met pompverdeler). Twee radiatoren beneden, geboost met flink wat fans. Alle slaapkamers voorzien van radiatoren, staan allemaal open.
Ik zie momenteel om de 2 a 3 uur defrosts. Is normaal, begrijp ik onder deze omstandigheden. Ze duren tussen 16 en 23 minuten per stuk,
Zou het verstandig zijn om alsnog een buffervat te laten installeren? Zou dat de duur van de defrosts aanzienlijk verkorten en leiden tot betere ervaringen?
Je boft hier momenteel om het uur. Dit is normaal gedrag.APriem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:41:
Situatie: Nieuwe Sparrow warmtepomp. Hybride opstelling, geen warmwater boiler. Ook geen buffervat.
Wij hebben vloerverwarming beneden (maar aangelegd als bijverwarming, met pompverdeler). Twee radiatoren beneden, geboost met flink wat fans. Alle slaapkamers voorzien van radiatoren, staan allemaal open.
Ik zie momenteel om de 2 a 3 uur defrosts. Is normaal, begrijp ik onder deze omstandigheden. Ze duren tussen 16 en 23 minuten per stuk,
Zou het verstandig zijn om alsnog een buffervat te laten installeren? Zou dat de duur van de defrosts aanzienlijk verkorten en leiden tot betere ervaringen?
WeHeat zou vandaag langskomen (zijn er nog niet) om er naar te komen kijken. Wat we in iedergeval wel weten is dat de backup-heater niets doet.Razer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:50:
[...]
Hoe is de situatie nu bij je? Ben je al wat wijzer geworden?
Vloer is helaas toch niet verder opgewarmd en is de aanvoer gewoon weer max 30/31gr. Die 34 was een foutje in de app denk ik.
Laat het weten.
Hoe zou de backup-heater uberhaupt moeten werken eigenlijk? Ik zie mijn compressor wel eens op 100 procent zitten, maar de backup-heater springt niet aan. Dat is prima, want niet nodig, maar vroeg me af hoe je hem wel aan 'krijgt' of dat dat alleen is als er een storing is oid.STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:50:
[...]
WeHeat zou vandaag langskomen (zijn er nog niet) om er naar te komen kijken. Wat we in iedergeval wel weten is dat de backup-heater niets doet.
Vloer is helaas toch niet verder opgewarmd en is de aanvoer gewoon weer max 30/31gr. Die 34 was een foutje in de app denk ik.
Laat het weten.
Ik weet wel dat ik de BB ook over de 100% kan zetten, als de groep maar hoog genoeg gezekerd is.
Ja dat mag zeker..MaartenBreddels schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Mag ik vragen waarom je eerst een Amber 65 had, en of je wat kunt zeggen over de verschillen? Op technisch vlak zag ik vooral dat de Amber een vrij hoog minimum vermogen heeft (30% geloof ik), maar zijn je nog andere dingen opgevallen in de praktijk (geluid bijvoorbeeld)?
Na 15 maanden weet ik juist wel- of juist niet waarom iemand een Amber zou moeten kiezen.
Weheat krijgt steeds meer warmtepomp-aandeel, ik vond het nodig om ook over deze pompen uit eerste hand te kunnen adviseren.
:strip_exif()/f/image/NZiPagOQIGZTMvxE7Dnjkoh7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn de verschillen?
Ja das niet zo moeilijk, wat is er hetzelfde zou je bijna kunnen zeggen…
Connectiviteit/ instelbaarheid
Wat ik enorm prettig vind aan de Weheat Sparrow is dat je maar op de app hoeft te kijken je weet de status, ik weet dat ik iets meer toegang heb dan de gebruikers.. maar dat is echt een enorm pluspunt. Bij de Amber moet je altijd naar de binnenunit lopen (zonder HA integratie) om instellingen aan te passen of de status te zien. Daar en tegen kan je bij de Itho Daalderop Amber wel bijna alles zelf aanpassen; Wanneer ga je legionella draaien, wanneer terugmoduleren, Delta T voor stoppen of herstart- los van elkaar. Eigenlijk alles wat Weheat voor de warmtepomp zelf in beheer heeft (ook wat voor te zeggen)
Snelheid van warm water
Wat ook opvalt is de snelheid van warm water. Itho Daalderop Amber maakt écht snel warm water, zelfs de kleinste van de serie; Amber 65. Dit viel mij aan het begin al op, maar nu valt het weer op. Amber maakt -gevoelsmatig- sneller warm water dan de Sparrow. (lees: alle andere pompen met ca. hetzelfde vermogen)
Gewicht/ brouwkwaliteit
De Sparrow weegt ca 80kilo, die echt eenvoudig alleen op de plek te krijgen, dat is niet te doen met de Amber, die weegt namelijk ca. 120kilo. Dit komt voornamelijk door de metalen behuizing VS. De EPP behuizing van Weheat.
Wat merk je daar dan van?
Bij de Weheat Sparrow hoor ik af en toe de brom van de compressor, iets wat ik nagenoeg nooit heb gehoord van de Amber 65. Dit kan te maken hebben dat de Sparrow een ‘zwaardere’ warmtepomp is dan de 65. (Komt overeen met de 95. De 95 of 120 hoor je de compressor ook meer dan de 65), maar wat ook opvalt is dat het plaatmateriaal van Itho’s warmtepomp dikker is dan bijvoorbeeld het plaatmateriaal van een Panasonic, maar ook de afwerking, hij is volledig van binnen geïsoleerd (leidingen én plaatmateriaal)
Ventilatorgeluid
De ventilator van de Amber is heel stil en moduleert een stuk minder dan de ventilator van de Sparrow. (= een voor en nadeel). Als de ventilator flink aan de bak moet bij de Sparrow, dan is die dominant aan de compressor, inmiddels pittige gesprekken gehad, en dit is aangepast.
Defrost
Amber defrost preventief, ca 1x per uur, maar dan wel heel tam. Weheat’s Sparrow doet het op behoefte, het kan dus zomaar 2-3-4-5uur tussen zitten. Ze hebben wel de defrost iets minder agressief afgesteld en is wat mij betreft daarna ook veel beter. Ik denk dat de Weheat hier dus beter in is.
DHZ installatie
Weheat warmtepompen hebben hier zeker het voordeel; Bijna plug and play. 1x stuurkabel tussen binnen en buitenunit + de meegeleverde appendageset.
Ja hebt wel altijd een installateur nodig om de warmtepomp te installeren/in werking te stellen. Ik weet niet zeker of de geleverde pompen ook gekoppeld zijn aan een installateur. (Zou mij niks verbazen).
Wat is de betere van de twee?
Daar ga ik geen antwoord op geven, beter nog; daar KAN ik geen antwoord op geven.
In mijn situatie past de Amber 65 beter; iets stiller, kan zelf meer tunen en ik mis de app niet (mijn vrouw zal dan ook minder vaak daarover beginnen

Ik kan zo 100.000 andere situaties opnoemen waarin ik een Sparrow zou adviseren boven de Amber warmtepomp. Het gaat echt om de situatie, dat is maatwerk, en dat blijft het.
[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 21-01-2025 21:32 ]
Niemand geweest. Hele dag aan het wachten. Begin er een beetje spijt van te krijgen dat ik niet voor een lokale installateur ben gegaan die een Daikin wilde plaatsen.STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:50:
[...]
WeHeat zou vandaag langskomen (zijn er nog niet) om er naar te komen kijken. Wat we in iedergeval wel weten is dat de backup-heater niets doet.
Laat het weten.
Kan alsnog natuurlijk.
Wordt vervolgd in ieder geval.
Blij dat ik een airco heb in de woonkamer om lokaal te verwarmen, maar dat is nog steeds niet genoeg om samen met de warmtepomp het hele huis op te warmen deze koude dagen. Wel een flink nadeel. Hopelijk lukt het wel om +- 20 graden vast te houden als ik dat binnenkort eens haal als het wat warmer wordt buiten hopelijk.
Lukt het de sparrow bij jullie goed om de temperatuur vast te houden? Doe je dat dan met thermostaat of stooklijn? En welke stooklijn waardes doen het goed?
Ja dit is de lastigste tijd.. ik sprak vanmiddag iemand en die zei; waarom heeft mijn warmtepomp nu meer moeite dan vorig jaar met -4?illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:57:
Vorige week is mijn vvw verdeler aangepast naar een open verdeler zonder mengen om goed samen te werken met mijn sparrow. Die werkt op zich prima nu, maar doordat de warmtepomp toen uit heeft moeten staan is het in huis (energielabel A van 20j oud) flink afgekoeld en opwarmen is me nog steeds niet gelukt. De aanvoertemp wordt nooit hoger dan een graad of 32 en er zitten constant defrosts, sww of legionella runs tussen waardoor temperatuur telkens weer terug zakt.
Blij dat ik een airco heb in de woonkamer om lokaal te verwarmen, maar dat is nog steeds niet genoeg om samen met de warmtepomp het hele huis op te warmen deze koude dagen. Wel een flink nadeel. Hopelijk lukt het wel om +- 20 graden vast te houden als ik dat binnenkort eens haal als het wat warmer wordt buiten hopelijk.
Lukt het de sparrow bij jullie goed om de temperatuur vast te houden? Doe je dat dan met thermostaat of stooklijn? En welke stooklijn waardes doen het goed?
Mist en vorst…
Normaal zou ik zeggen, geef het de tijd. Maar dat heb je gedaan.
Maar komende dagen wordt het veel zachter en gunstiger voor de warmtepomp dus zeg ik: geef het de tijd
Nouja ik hoop vooral dat het wel lukt om 20 graden vast te houden als het eenmaal opgewarmd is..Stoker schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:31:
[...]
Ja dit is de lastigste tijd.. ik sprak vanmiddag iemand en die zei; waarom heeft mijn warmtepomp nu meer moeite dan vorig jaar met -4?
Mist en vorst…
Normaal zou ik zeggen, geef het de tijd. Maar dat heb je gedaan.
Maar komende dagen wordt het veel zachter en gunstiger voor de warmtepomp dus zeg ik: geef het de tijd
Dus 24/7 en geen nachtverlaging toepassen nu.illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:42:
[...]
Nouja ik hoop vooral dat het wel lukt om 20 graden vast te houden als het eenmaal opgewarmd is..
Gisteren bv 9x defrosts incl SWW en legionalla runs. Vandaag tot dusver 7x defrost.
Watertermp varieert tussen ongeveer 32 en 38grC.
Bedoel je de gevraagde of geleverde watertemp?martinusv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:05:
Mee eens. Ik heb de thermostaat in de woonkamer (Tado V3 OT) nu 24/7 op 19.5 staan en de Sparrow op max 80% compressor en dat werkt prima. Nog wel na iedere defrost enige overshoot maar minder dan voorheen bij 100% max compressor.
Gisteren bv 9x defrosts incl SWW en legionalla runs. Vandaag tot dusver 7x defrost.
Watertermp varieert tussen ongeveer 32 en 38grC.
En hoe is je ervaring met de tado? Mijn honeywell t6 thermostaat heb ik niet zo'n goede ervaringen mee recentelijk op koude dagen. Gevraagde temperaturen zijn erg raar en variabel, en vaak onrealistisch hoog met bv 60 graden.
Bijvoorbeeld; de ene keer wordt 46 watertemp gevraagd om 19.5 graden binnen vast te houden. En de andere keer wordt 33 watertemp gevraagd om 20 graden binnen vast te houden. Beiden met ongeveer 0.5 graden buitentemp, daar heb ik specifiek op gelet. Er is dus geen pijl op te trekken helaas.
Iemand ervaring met honeywell t6? Moet ik daar nog iets op instellen/veranderen? In de settings in de app zie ik dat het verwarmingssysteem op 'Gas' staat maar ik kan het niet veranderen.
[ Voor 8% gewijzigd door illuvattarr op 21-01-2025 18:32 ]
Hoe tevreden ben je met de Tado? Is daar iets aan in te stellen als je met een warmtepomp verwarmt? Zie je bijvoorbeeld soms onrealistische temperaturen?martinusv schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:29:
Geleverde temp.
Tijdens een defrost loopt de gevraagde temp met paar graden op en na de defrost zie je dan typisch overshoot van de geleverde temp.
Dit is bij max 80% compressor echter aanzienlijk minder dan bij 100%.
Zie een typisch verloop na defrost hieronder.
[Afbeelding]
Mijn honeywell kan ik niks aan veranderen en gedraagt zich vaak raar, zoals 60 graden watertemp vragen of het voorbeeld wat ik hierboven beschrijf.
Ik vind je heel geduldig. Ik had allang een aangetekende brief gestuurd waarbij ik ze in gebreke zou stellen, en dat ze 2 weken hebben om het op te lossen. Lukt dat niet, dan koop ontbinden en mogen ze het hele zaakje op eigen rekening in oude staat herstellen.STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Niemand geweest. Hele dag aan het wachten. Begin er een beetje spijt van te krijgen dat ik niet voor een lokale installateur ben gegaan die een Daikin wilde plaatsen.
Kan alsnog natuurlijk.
Wordt vervolgd in ieder geval.
Onacceptabel hoe dit aangepakt wordt.
Hoe lang heeft de warmtepomp dan uitgestaan? Het was hier in 2 uurtjes gepiept. Huis was niet afgekoeld en ik heb een energie C huis uit 1978...illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:57:
Vorige week is mijn vvw verdeler aangepast naar een open verdeler zonder mengen om goed samen te werken met mijn sparrow. Die werkt op zich prima nu, maar doordat de warmtepomp toen uit heeft moeten staan is het in huis (energielabel A van 20j oud) flink afgekoeld en opwarmen is me nog steeds niet gelukt. De aanvoertemp wordt nooit hoger dan een graad of 32 en er zitten constant defrosts, sww of legionella runs tussen waardoor temperatuur telkens weer terug zakt.
Ik ben redelijk tevreden over de Tado. Het enige wat ik kan instellen is de max aanvoertemp en die heb ik op 45gr gezet. In de WeHeat app zie ik dat de vraagtemp regelmatig naar 40 (of heel soms na een lange SWW run naar zelfs 45) gaat, maar dit wordt bijgesteld zodra de kamertemp de vraagtemp nadert. Ik heb de Sparrow watertemp nooit boven de 41 gezien. Ik probeer schommelingen in de gevraagde temp dan ook te voorkomen en heb max compressor op 80% staan om het overshoot gedrag te verkleinen.illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:53:
[...]
Hoe tevreden ben je met de Tado? Is daar iets aan in te stellen als je met een warmtepomp verwarmt? Zie je bijvoorbeeld soms onrealistische temperaturen?
Mijn honeywell kan ik niks aan veranderen en gedraagt zich vaak raar, zoals 60 graden watertemp vragen of het voorbeeld wat ik hierboven beschrijf.
Temperatuur vasthouden gaat hier prima. 19.5 binnentemperatuur (constant) met stooklijn. Zie instellingen hieronder.illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:57:
Wat is bij jou nu de deltaT warmtepomp in en uit? Ik zag in je eerder post 5,5 graad (en 4,2 graden verschil tussen huis in en warmtepomp in). Er wordt dus best wat warmte door je huis onttrokken, en blijkbaar verlies je net zoveel als het huis niet warmer wordt. Die deltaT is een stuk hoger dan bij mij, die is meestal maar 1,5 graad (ook tijdens een SWW run).
Lijkt me moeilijker voor jouw pomp om die hogere deltaT te overbruggen. Misschien heeft dat er nog iets mee te maken dat je niet boven de 32 graden komt bij verwarmen? Of is de deltaT bij SWW verwarmen net zo hoog?
Ik zou 'm in ieder geval ff op stooklijn zetten, en ook geneigd zijn het compressorvermogen terug te zetten. Weet niet hoeveel vermogen jouw huis nodig heeft om rustig aan warmer te worden natuurlijk, maar uit je verhaal maak ik op dat je Sparrow heen en weer schiet tussen joekelen en defrosten.
Over hoeveel defrosts gaat het dan eigenlijk? Hier waren het er maar 4 in de afgelopen 24 uur. Ik zou overigens willen dat het er meer waren want dat uur met overbodig veel geluid voordat ie gaat defrosten bevalt me matig

:strip_exif()/f/image/bxGntdti1jWqqCKoay0mL7Ki.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door janzuilhof op 21-01-2025 21:05 ]
Ik denk dat die hoge deltaT op mijn screenshot komt doordat mijn huis kouder is en hij daardoor natuurlijk veel warmte kwijtraakt. Ik heb ff de data van december bekeken en toen had ik met een mengverdeler en een buitentemp van ongeveer 6.5 graden een deltaT van 2-2. 5 graden om 20 binnen vast te houden. Ook momenteel bij sww opwarmen afgelopen middag is de deltaT ongeveer 1 graad. Dus dat valt wel mee.janzuilhof schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:05:
[...]
Temperatuur vasthouden gaat hier prima. 19.5 binnentemperatuur (constant) met stooklijn. Zie instellingen hieronder.
Wat is bij jou nu de deltaT warmtepomp in en uit? Ik zag in je eerder post 5,5 graad (en 4,2 graden verschil tussen huis in en warmtepomp in). Er wordt dus best wat warmte door je huis onttrokken, en blijkbaar verlies je net zoveel als het huis niet warmer wordt. Die deltaT is een stuk hoger dan bij mij, die is meestal maar 1,5 graad (ook tijdens een SWW run).
Lijkt me moeilijker voor jouw pomp om die hogere deltaT te overbruggen. Misschien heeft dat er nog iets mee te maken dat je niet boven de 32 graden komt bij verwarmen? Of is de deltaT bij SWW verwarmen net zo hoog?
Ik zou 'm in ieder geval ff op stooklijn zetten, en ook geneigd zijn het compressorvermogen terug te zetten. Weet niet hoeveel vermogen jouw huis nodig heeft om rustig aan warmer te worden natuurlijk, maar uit je verhaal maak ik op dat je Sparrow heen en weer schiet tussen joekelen en defrosten.
Over hoeveel defrosts gaat het dan eigenlijk? Hier waren het er maar 4 in de afgelopen 24 uur. Ik zou overigens willen dat het er meer waren want dat uur met overbodig veel geluid voordat ie gaat defrosten bevalt me matig.
[Afbeelding]
Toen merkte ik soms wel raar gedrag van zowel de gevraagde temperatuur van de thermostaat als de warmtepomp zelf, zoals onlogische gevraagde temperaturen en de warmtepomp die vaak de gevraagde temperatuur overshoot en dan maar op 100% blijft doorgaan (hier heb ik veel screenshots van en gemeld bij weheat maar niks gehoord).
Nu heb ik dus een open verdeler die niet mengt. Als ik nu mijn huis op temperatuur heb (hopelijk morgen of overmorgen als het wat warmer wordt) dan houd ik de deltaT eens in de gaten en of die verschilt met stooklijn en thermostaat en of die hopelijk lager wordt dan 2 graden nu ik geen mengverdeler meer heb.
Wat voor huis heb jij? De mijne is uit 2004 met energielabel A en alles geïsoleerd dus. De ruimte met vloerverwarming is wel een splitlevel met een erg hoge ruimte (5m) en op beide levels vloerverwarming. Misschien dat dat ervoor zorgt dat opwarmen zo lastig is op koude dagen?
[ Voor 12% gewijzigd door illuvattarr op 21-01-2025 21:39 ]
Nu geeft er 1 van de 2 aan dat Weheat de prijzen iets verhoogd heeft. @Stoker klopt dit?
Als ik zo online kijk zijn de prijzen nog gelijk aan die van eind 2024.
1972 maar behoorlijk goed nageïsoleerd. Verwarm alleen beneden en boven de badkamer. Er verdwijnt via het trapgat ook wel wat naar boven, maar dat is alleen in de gang met een dichte deur naar de huiskamer. Gang is dan ook kouder dan de huiskamer.illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:24:
[...]
Ik denk dat die hoge deltaT op mijn screenshot komt doordat mijn huis kouder is en hij daardoor natuurlijk veel warmte kwijtraakt. Ik heb ff de data van december bekeken en toen had ik met een mengverdeler en een buitentemp van ongeveer 6.5 graden een deltaT van 2-2. 5 graden om 20 binnen vast te houden. Ook momenteel bij sww opwarmen afgelopen middag is de deltaT ongeveer 1 graad. Dus dat valt wel mee.
Toen merkte ik soms wel raar gedrag van zowel de gevraagde temperatuur van de thermostaat als de warmtepomp zelf, zoals onlogische gevraagde temperaturen en de warmtepomp die vaak de gevraagde temperatuur overshoot en dan maar op 100% blijft doorgaan (hier heb ik veel screenshots van en gemeld bij weheat maar niks gehoord).
Nu heb ik dus een open verdeler die niet mengt. Als ik nu mijn huis op temperatuur heb (hopelijk morgen of overmorgen als het wat warmer wordt) dan houd ik de deltaT eens in de gaten en of die verschilt met stooklijn en thermostaat en of die hopelijk lager wordt dan 2 graden nu ik geen mengverdeler meer heb.
Wat voor huis heb jij? De mijne is uit 2004 met energielabel A en alles geïsoleerd dus. De ruimte met vloerverwarming is wel een splitlevel met een erg hoge ruimte (5m) en op beide levels vloerverwarming. Misschien dat dat ervoor zorgt dat opwarmen zo lastig is op koude dagen?
Om 9:00 zijn de mannen begonnen en om 16:00 werd de opstart procedure doorlopen.
Bestaande Elga Ace 4kW en Tzerra Ace 28 zijn netjes verwijderd.
Eerste indruk van de performance, bizar.
Water in het 300L vat was 7 graden, om 16:00 legionella run gestart en rond 19:20 was het vat op 65 graden met één defrost tussendoor, ondanks de mist en buiten 1 graden.
Qua performance lijkt de Blackbird wat aan de voorzichtige kant te zitten.
De Kamstrup 403 geeft iets hogere temperatuur aan waardoor totale output vermogen in combinatie met de flow uit de kamstrup dus iets hoger is.
Hij staat op een plat dak van 20 cm beton met 10 cm piepschuim op de eerste etage met rubberblokken en tegels. Binnen horen we echt helemaal niks. Met 7 vloer groepen beneden een radiator in de hal, een fancoil in de werkkamer en een Jaga Strada in de badkamer is er kennelijk voldoende flow tot 20 L/m.
In groen de gegevens van de Kamstup 403, in oranje die via de Weheat integratie in Home Assistant.
/f/image/TRQ0GG84l0QbiqB2u8E3gpqu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PG1xJZaS3H206sSBBdqHvMU9.png?f=fotoalbum_large)
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hmm okee, bedankt voor je reacties. Heb je het nu de afgelopen weken ook constant 19.5 gehouden? Oftewel opwarmen van zeg 16 graden tot bijvoorbeeld 20 heb je nooit gedaan?janzuilhof schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:15:
[...]
1972 maar behoorlijk goed nageïsoleerd. Verwarm alleen beneden en boven de badkamer. Er verdwijnt via het trapgat ook wel wat naar boven, maar dat is alleen in de gang met een dichte deur naar de huiskamer. Gang is dan ook kouder dan de huiskamer.
Warm houden lukte bij mij in december ook wel okee met buitentemperatuur van 3-5 graden, echter wel met een deltaT van 2-3 graden dus. Dus dat moet dalijk hopelijk wel goedkomen met een open verdeler.
Zou graag het sww verwarmen willen kunnen uitstellen.
Ja, al paar weken niet aan de stooklijn gezeten. Maar ik vermoed dat wat meer opwarmen ook wel zou lukken aangezien de compressor meestal tussen de 20% (na ontdooien) en 40% (dichtgevroren) schommelt als het vriest.illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Hmm okee, bedankt voor je reacties. Heb je het nu de afgelopen weken ook constant 19.5 gehouden? Oftewel opwarmen van zeg 16 graden tot bijvoorbeeld 20 heb je nooit gedaan?
Warm houden lukte bij mij in december ook wel okee met buitentemperatuur van 3-5 graden, echter wel met een deltaT van 2-3 graden dus. Dus dat moet dalijk hopelijk wel goedkomen met een open verdeler.
Ja de prijzen zijn iets verhoogd. Tientjes werk per onderdeel, Maar toch.jeroendh schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:14:
Eind 2024 heb ik een aantal offertes opgevraagd voor een Sparrow FE. Deze week weer contact gehad met 2 installateurs om na een globale offerte eens langs te komen om een gerichte offerte te maken.
Nu geeft er 1 van de 2 aan dat Weheat de prijzen iets verhoogd heeft. @Stoker klopt dit?
Als ik zo online kijk zijn de prijzen nog gelijk aan die van eind 2024.
Een paar vragen die hier iemand misschien weet.
Hier is alles nageregeld. Tado V3, op dit moment met 10 radiator knoppen. Daar gaat dit jaar 18m2 vloerverwarming bij komen die ook nageregeld zal zijn, deze ruimte komt aan de woonkamer aan, maar is ook af te sluiten. Dus vandaar. Maart komt er een Flint.
- Begrijp ik het goed dat als je hem op stooklijn zet dat de warmtepomp dan het circulerende water constant op 1 temperatuur probeert te houden? Terwijl thermostaat gestuurd afhangt van de thermostaat, maar aangezien ik Tado V3 heb zal dat ook een stooklijn zijn die naargelang warmte vraag aan of uit gezet wordt.
- Als ik stooklijn stook via de warmtepomp, stookt de warmtepomp het cricuit dan altijd naar deze temperatuur?
- Ik verwacht dat ze de CV in serie gaan zetten, buffer vat parallel. Wat denken jullie? Ik denk overigens dat ik onder mijn CV een keerplek nodig ga hebben. Mijn Remeha Tzera Ace 39C circuleert namelijk na SWW leveren even na om de warmtewisselaars af te koelen en ik kan me zo voorstellen dat in de zomer, als de circuit pomp aangestuurd door de WeHeat binnen module stil staat ik anders een kortsluiting heb onder mijn CV en deze dan in storing zal gaan omdat de retour veel te hoog is. Iemand hier kennis of ervaring mee?
- Wat is het gedrag als de warmtevraag te hoog is volgens de binnen module? Ik heb proefondervindelijk gemerkt dat ik mijn woonkamer met 3000 Watt afgifte de afgelopen dagen op 20 graden kan houden. Dit wordt nog beter, ik heb een enorm warmtelek in mijn woonkamer vanwege een stuk ongeisoleerd heelsteensmuur en een half steens stukje muur (met binnen dekdeur, naar de garage). Maar ik kan me zo voorstellen dat als ik op andere verdiepingen dan ook warmtevraag heb, dat de Flint het dan even niet bij kan houden. Stookt de gas CV dan bij of neemt die het over? En gebeurt dit totdat het circuit weer bijgewarmd is of wordt dit voor langere duur gedaan?
Nee, de pomp van je CV gaat dan ook aan, dus die 'duwt' even klein pufje warm water het circuit in, hier dezelfde ketel. Als WP nu uit staat en ik warm water vraag doe, zie je daarna op sensor op een radiator iets verder weg, heel even een tiende graden piekje.The - DDD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:04:
- Ik verwacht dat ze de CV in serie gaan zetten, buffer vat parallel. Wat denken jullie? Ik denk overigens dat ik onder mijn CV een keerplek nodig ga hebben. Mijn Remeha Tzera Ace 39C circuleert namelijk na SWW leveren even na om de warmtewisselaars af te koelen en ik kan me zo voorstellen dat in de zomer, als de circuit pomp aangestuurd door de WeHeat binnen module stil staat ik anders een kortsluiting heb onder mijn CV en deze dan in storing zal gaan omdat de retour veel te hoog is. Iemand hier kennis of ervaring mee?
Tzerra Ace-Matic hier
[ Voor 17% gewijzigd door Razer op 22-01-2025 08:32 ]
Ja, dat zou heel fijn zijn. Je kunt het wel een beetje nabootsen door de gewenste SWW temperatuur tijdelijk zo laag mogelijk in te stellen. Niet vergeten om het weer terug te zetten, anders krijg je een koude of lauwe douche. Werkt overigens niet voor het anti-legionella programma. Zou daar ook graag de mogelijkheid hebben om het een halve dag uit te stellen.kipfel schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:55:
Hier is de sparrow ondertussen al sinds 19:15 bezig met sww verwarmen. 300 Liter vat was ook redelijk leeg. Alleen niet handig dat we nu de hele avond geen verwarming hebben. Temperatuur is al meer dan een graad gedaald.
Zou graag het sww verwarmen willen kunnen uitstellen.
Die omstandigheden zijn wat ik heb kunnen zien een buitentemperatuur van onder de 4 graden. In het begin werd dit extra verbruik niet geraporteerd, daar heb ik al eens over gepost:Carboy54 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:32:
[...]
De Flint is voorzien van bodem verwarming. Dat is het lint wat kronkelend is gemonteerd op de bodem. Die gaat onder bepaalde omstandigheden aan. Dat zou een verklaring kunnen zijn.
https://gathering.tweaker...message/81015138#81015138
Inmiddels is dat opgelost en wordt het wel netjes gerapporteerd. Ik hoop alleen wel dat @Weheat dit nog iets slimmer gaat maken. Misschien alleen tijdens de defrost? Want het kan toch niet zo zijn dat dit lint continue moet aanstaan onder de 4 graden. Als dat wel zo is zijn we mooi misleid en mag WeHeat haar specsheet wel aan gaan passen.
Vraagje : komt dit door de AMBER(s) of door the Itho/Daalderop boilers?Stoker schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Snelheid van warm water
Wat ook opvalt is de snelheid van warm water. Itho Daalderop Amber maakt écht snel warm water, zelfs de kleinste van de serie; Amber 65. Dit viel mij aan het begin al op, maar nu valt het weer op. Amber maakt -gevoelsmatig- sneller warm water dan de Sparrow. (lees: alle andere pompen met ca. hetzelfde vermogen)
Dat lint is ook niet altijd aan, hier niet tenminste. Als ik kijk als de flint stand-by staat omdat de kamer goed op temperatuur is dan gaat het lint een half uur aan en dan een kwartier uit, weer half uur aan etc. Hij gebruikt dan 32W extra.diekgait schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:46:
[...]
Die omstandigheden zijn wat ik heb kunnen zien een buitentemperatuur van onder de 4 graden. In het begin werd dit extra verbruik niet geraporteerd, daar heb ik al eens over gepost:
Inmiddels is dat opgelost en wordt het wel netjes gerapporteerd. Ik hoop alleen wel dat @Weheat dit nog iets slimmer gaat maken. Misschien alleen tijdens de defrost? Want het kan toch niet zo zijn dat dit lint continue moet aanstaan onder de 4 graden. Als dat wel zo is zijn we mooi misleid en mag WeHeat haar specsheet wel aan gaan passen.
/f/image/m57eztsjYEcRDaUrxMqF6Dbs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BYVtngADgquFnXxTN3MZ7hWC.png?f=fotoalbum_large)
Ik had het vollediger moeten verwoorden. Altijd aan onder de 4 graden als de pomp verwarmt. Het verbruik dat jij daar laat zien is echter niet het lint maar de circulatie pomp die aangaat om bevriezing tegen te gaan. Het lint verbruikt veel meer +- 140 watt.reiniero schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:22:
[...]
Dat lint is ook niet altijd aan, hier niet tenminste. Als ik kijk als de flint stand-by staat omdat de kamer goed op temperatuur is dan gaat het lint een half uur aan en dan een kwartier uit, weer half uur aan etc. Hij gebruikt dan 32W extra.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat niet de pomp die aan en uit gaat? Mijn lint gebruikt 160W.reiniero schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:22:
[...]
Dat lint is ook niet altijd aan, hier niet tenminste. Als ik kijk als de flint stand-by staat omdat de kamer goed op temperatuur is dan gaat het lint een half uur aan en dan een kwartier uit, weer half uur aan etc. Hij gebruikt dan 32W extra.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit: wat @diekgait zegt
Bij zijn grote broer de Amber is dat na een update gewijzigd naar tot 5 minuten na een defrost.diekgait schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:46:
[...]
Die omstandigheden zijn wat ik heb kunnen zien een buitentemperatuur van onder de 4 graden. In het begin werd dit extra verbruik niet geraporteerd, daar heb ik al eens over gepost:
Ik heb hem afgelopen 2 weken ook op stooklijn staan. Eerst deed ik wat nachtverlaging maar dat was niet zo ideaal omdat hij dan sochtends hard aan de slag moest. Nu is de stooklijn meestal rond 27-30 graden en blijft woonkamer redelijk stabiel op 20 graden, slaapkamers draaien mee en zit tussen de 18 en 19 meestal, wat ook prima is.illuvattarr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:32:
[...]
Hmm okee, bedankt voor je reacties. Heb je het nu de afgelopen weken ook constant 19.5 gehouden? Oftewel opwarmen van zeg 16 graden tot bijvoorbeeld 20 heb je nooit gedaan?
Opzich bevalt het wel prima, minder schommelingen als bijv deur even openstaat of we houtkachel voor de sfeer doen, hij houdt gewoon zijn water temperatuur aan.
/f/image/OGkIbH1iQpy9qUqNWNAa0igc.png?f=fotoalbum_large)
Hij blijft nu al paar dagen constant op 100% een hogere temperatuur aanleveren... Waarom niet rustig terug moduleren en gewoon 33 graden leveren? Dat houdt het huis namelijk prima op 19.5/20 graden met dit soort temperaturen.
Juist extra naar stooklijn omgeschakeld om hier zelf invloed op te kunnen uitoefenen.
Kijk dat is goed om te horen. Dan zal WeHeat het binnenkort ook wel oplossen.Carboy54 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:03:
[...]
Bij zijn grote broer de Amber is dat na een update gewijzigd naar tot 5 minuten na een defrost.
Momenteel/per dag/per/maand etc........
Die getallen zijn er maar ik kan ze nergens vinden.
Alternatief is dat ik een Homewizzard module in de meterkast zet bij de WP aansluiting.
Maar liever zie ik het bij WH
Weet iemand iets meer?
Harry
Ja de HomeAssistant integratie of zelf uit de API halenHBconsult schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:14:
Ik mis in de portal ( en de app) nog steeds de mogelijkheid om het stroomverbruik te zien.
Alternatief is dat ik een Homewizzard module in de meterkast zet bij de WP aansluiting.
Weet iemand iets meer?
Maar is niet zo betrouwbaar als een meter in de groepenkast.
Ja, open de app, klik onderin op 'Warmtepomp'.HBconsult schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:14:
Ik mis in de portal ( en de app) nog steeds de mogelijkheid om het stroomverbruik te zien.
Weet iemand iets meer?
Klik op vermogen in / vermogen uit:
En tada (helaas wel alleen per dag / week):
/f/image/A38khbldMqrlT2gh3PYOTXbH.png?f=fotoalbum_large)
Het zou al heel wat zijn als dit scherm wordt uitgebreid met een 'per maand' optie en dan terug kunnen bladeren...Razer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Ja, open de app, klik onderin op 'Warmtepomp'.
Klik op vermogen in / vermogen uit:
En tada (helaas wel alleen per dag / week):
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/x27WsWxGHuQxFqDGATBtmidk.jpg?f=fotoalbum_large)
Net even op het garagedak geklommen om de tegels wat beter te leggen. 1 van de veerpoten van de BB stond over het randje van de tegel. De laatste dagen maakte de BB meer geluid, en in dit topic beschreef iemand dat het door ijsvorming zou kunnen komen. Ook bij mij bleek de 'voorpoot' enigzins ingevroren te zitten.
Ik heb de BB een paar duwtjes gegeven en lijkt nu weer los te kunnen bewegen. Straks eens even luisteren of het nu qua resonanties wat beter gaat.
Het is weer een paar graden boven nul de komende dagen, dus hopelijk ook even geen verdere ijsvorming!
Groet,
Satefan
Misschien een idee als iemand de mogelijkheden heeft om te 3D printen om iets te maken wat er overheen geschoven kan worden zodat water niet meer in de veren kan komen, een soort van deur dorpel ontwerp waardoor water naar beneden valt en niet terug kruipt.Satefan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:38:
Mag ik van u 1 warmtepomp met IJs alstublieft?
[Afbeelding]
De laatste dagen maakte de BB meer geluid, en in dit topic beschreef iemand dat het door ijsvorming zou kunnen komen. Ook bij mij bleek de 'voorpoot' enigzins ingevroren te zitten.
Ik heb de BB een paar duwtjes gegeven en lijkt nu weer los te kunnen bewegen.
Vandaag geen geluid 🏡👌Schaaferr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Voorgestelde oplossing is nu de pootjes met blokjes afplakken om te voorkomen dat er water inloopt. Het inderdaad vooral de voorpoot, dit komt doordat de tegel daarvan recht onder de warmtewisselaar staat en het water dus recht vanaf die tegel naar het pootje loopt. Ik denk dat aftapen wel zou kunnen helpen.
Dus het lijkt er wel echt op dat met de grotere tegels en de wagner blokjes het oud probleem met het bulderende geluid rond 50-60% en boven de 80% is verholpen.
Dan werd het probleem de afgelopen dagen, en vorig weekend veroorzaakt door het vastvriezen van de pootjes. Atlaspower heeft nog een paar ideeën om dat op te lossen, ze komen morgen langs.
Ik had dezelfde gedachten. Ik heb een 3D printer en kan in FreeCAD ontwerpen. Ik ga er eens naar kijken. Zal eventuele voortgang hier posten.DjAntoon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:12:
[...]
Misschien een idee als iemand de mogelijkheden heeft om te 3D printen om iets te maken wat er overheen geschoven kan worden zodat water niet meer in de veren kan komen, een soort van deur dorpel ontwerp waardoor water naar beneden valt en niet terug kruipt.
Ik kom deze wel tegen maar ik kan me niet voorstellen dat het zo'n gekke groentint echt is
https://tweakers.net/i/jo...zCxrWp2r.jpg?f=user_large
[ Voor 100% gewijzigd door drboneym op 22-01-2025 15:19 ]
Ik ben zeer geïnteresseerd als je een oplossing hebt.Satefan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Ik had dezelfde gedachten. Ik heb een 3D printer en kan in FreeCAD ontwerpen. Ik ga er eens naar kijken. Zal eventuele voortgang hier posten.
Ik vraag me af of als hij op stooklijn staat, ook maar iets doet met de gevraagde water temperatuur uit de (OT) thermostaat.Razer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:31:
Echt geen idee wat er aan de hand is maar de Flint blijft op 100% door gaan gaat of uit door thermostaat of 100%..., op stooklijn blijft die ook gewoon op 100% door gaan terwijl watertemperatuur al lang gehaald is. [Afbeelding]
Ik zou het gewoon eens even aankijken, de mijne staat sinds gisteren op stooklijn, en ik zie nu voor het eerst wat gedrag wat ik verwacht.
Gevraagde watertemp is op stooklijn de ingestelde stooklijn temperatuur.DjAntoon schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:44:
[...]
Ik vraag me af of als hij op stooklijn staat, ook maar iets doet met de gevraagde water temperatuur uit de (OT) thermostaat.
Ik zou het gewoon eens even aankijken, de mijne staat sinds gisteren op stooklijn, en ik zie nu voor het eerst wat gedrag wat ik verwacht.
Bij OT-aansturing komt de gevraagder watertemp uit de OT thermostaat.
De lyric T6 vraagt 35 graden. Het dashboard geeft nog steeds 35 graden aan.
Nu op stooklijn heb ik deze een stuk hoger gezet, en ik zie nu ook temperaturen een beetje hoger als 35 graden. (huis in) Maar omdat de BB op 100% draait komt hij waarschijnlijk niet hoger bij mij met dit weer.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.