Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
De temperatuur-sensor meet wel erg wisselvalig.

Na defrost is het 6 graden, inmiddels is het 0.7 graden. Buienradar geeft 3 graden aan. Kan het mij allemaal wel voorstellen na een defrost of tijdens een run, maar toch... valt gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-05 22:40
Schaaferr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:51:
[...]

update 20/01/2025:
Vorige week ben ik goed geholpen door een gecombineerd team van Weheat en Atlaspower. Complimenten voor het opzetten daarvan en het samenwerken.

Het team heeft de ondersteuning en het leidingwerk van de buite unit netter gemaakt. De theorie is volgens weheat dat ik lange tijd geluid hebt gehad doordat de rubberen blokken contact maakten met de buitenunit waardoor deze niet vrij kon bewegen. Dit probleem was 2 weken terug opgelost doordat we de Wagner blokjes ertussen hebben geplaatst. Echter vorige week had ik weer flink geluid. De theorie van weheat was dat de poten waren aangebroken en er daarbij veel geluid ontstaat. Er zijn nu de volgende maatregelen genomen:

1. Grotere rubberen tegels en grotere stoeptegels, om het gewicht beter over het dak te verdelen
2. Het leidingwerk van de buitenunit opnieuw ingetapet. Dit was te strak gedaan waardoor het niet vrij kon bewegen

Vorige week donderdag en vrijdag leek alles goed. Weheat heeft de pomp getest tussen 0% en 100% en het was echt heel stil in huis.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas dit weekend was er weer veel geluid. Het is iets minder hard dan eerst, maar nu is het wel continu aanwezig terwijl het voorheen alleen op een paar operating gebieden was. De oorzaak van het geluid is dus helaas nog niet gevonden en zeker nog niet opgelost.

Wat vreemd is dus dat er donderdag en vrijdag geen geluid was, en zaterdag en zondag wel. Het geluid wordt dus ergens door veroorzaakt en lijkt dus op te lossen te zijn? Wellicht heeft het inderdaad met de vorst te maken, ik ben weer het dak opgeweest en er is veel ijs bij de poten. Dit is smeltwater van de warmtewisselaar dat zo de poten inloopt.

Hi[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]er fotos van afgelopen zaterdag:
Die grotere tegels zien er wel goed uit. Bij mij hebben ze er gewoon wat halve tegels bijgelegd. Dat lijkt mij niet zo'n hele goede oplossing om het trillen te verminderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwY-xQaWg4WNe-XtjhB0I-CrQy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pmlXGcD8wvgnBs9bKSUMcJM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-05 16:08
nav discussie in dit forum over nauwkeurigheid van de opgenomen en geleverde energie heb ik eens wat getallen op een rij gezet voor mijn Sparrow P60.
Het betreft de periode 17 okt t/m 31 dec, 2024.

Het opgenomen vermogen/energie van de buitenunit wordt gemonitord door een Homewizard kWh meter. De dag en totaalwaardes heb ik vergeleken met de dagrapportages van de Sparrow zoals uitgelezen met het Python API script.
Over bovenstaande periode waren er 2 dagen met spikes (>100kWh / dag) in het gerapporteerde verbruik. Deze dagen heb ik buiten beschouwing gelaten.
Als ik dan het totaalverbruik van de buitenunit bekijk dan geeft de Homewizard meter 741kWh en de Sparrow rapportage 749kWh. Dat is 1,1% nauwkeurigheid, dus erg goed. Als ik per dag bekijk dan is de gemiddelde dagafwijking minder dan 1% met uitschieters naar boven op dagen dat er weing energie wordt verbruikt. Ook de momentane vermogens HomeWizard vs WeHeat app komen erg goed overeen. Conclusie is dan ook dat rapportage van het opgenomen elektrische vermogen en energie erg nauwkeurig is.

Dan het geleverde warmte vermogen en energie. Ik heb geen warmtemeter in mijn systeem daarom gebruik ik een indirecte methode. Ik heb vorig jaar het warmteverlies van mijn woning bepaald ahv van gasverbruik en graaddagen. Dit warmteverlies is 150W/K. Ik kan nu mbv de graaddagen over de periode, het dag en totale warmteverlies uitrekenen en dit vergelijken met de rapportage van de Sparrow.
Over de periode levert dit resp 3082 en 3708kWh. Een overschatting van 20% in de Sparrow rapportage. Maw het door de Sparrow gerapporteerde warmte vermogen en energie (en COP) is ongeveer 20% te hoog.
@Weheat , dit moet beter kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:16
hans_u schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Vraagje : komt dit door de AMBER(s) of door the Itho/Daalderop boilers?
Nee, gewoon water uit de warmtepomp.

Je zet de waterpomp aan, na 5min is het water warmer dan een andere warmtepomp.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:33
STIMPPYYY schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:37:
De temperatuur-sensor meet wel erg wisselvalig.

Na defrost is het 6 graden, inmiddels is het 0.7 graden. Buienradar geeft 3 graden aan. Kan het mij allemaal wel voorstellen na een defrost of tijdens een run, maar toch... valt gewoon op.
Klopt, heb ik ook al een keer gemeld. Alsof warmte van defrost langs de sensor gaat. Duurt niet lang en hij is zo weer terug op "normale" niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
martinusv schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:23:
nav discussie in dit forum over nauwkeurigheid van de opgenomen en geleverde energie heb ik eens wat getallen op een rij gezet voor mijn Sparrow P60.
Het betreft de periode 17 okt t/m 31 dec, 2024.

Het opgenomen vermogen/energie van de buitenunit wordt gemonitord door een Homewizard kWh meter. De dag en totaalwaardes heb ik vergeleken met de dagrapportages van de Sparrow zoals uitgelezen met het Python API script.
Over bovenstaande periode waren er 2 dagen met spikes (>100kWh / dag) in het gerapporteerde verbruik. Deze dagen heb ik buiten beschouwing gelaten.
Als ik dan het totaalverbruik van de buitenunit bekijk dan geeft de Homewizard meter 741kWh en de Sparrow rapportage 749kWh. Dat is 1,1% nauwkeurigheid, dus erg goed. Als ik per dag bekijk dan is de gemiddelde dagafwijking minder dan 1% met uitschieters naar boven op dagen dat er weing energie wordt verbruikt. Ook de momentane vermogens HomeWizard vs WeHeat app komen erg goed overeen. Conclusie is dan ook dat rapportage van het opgenomen elektrische vermogen en energie erg nauwkeurig is.

Dan het geleverde warmte vermogen en energie. Ik heb geen warmtemeter in mijn systeem daarom gebruik ik een indirecte methode. Ik heb vorig jaar het warmteverlies van mijn woning bepaald ahv van gasverbruik en graaddagen. Dit warmteverlies is 150W/K. Ik kan nu mbv de graaddagen over de periode, het dag en totale warmteverlies uitrekenen en dit vergelijken met de rapportage van de Sparrow.
Over de periode levert dit resp 3082 en 3708kWh. Een overschatting van 20% in de Sparrow rapportage. Maw het door de Sparrow gerapporteerde warmte vermogen en energie (en COP) is ongeveer 20% te hoog.
@Weheat , dit moet beter kunnen lijkt mij.
Ben absoluut geen expert maar dit lijkt me ook niet een heel betrouwbare methode. Ten eerste n=1. Ten tweede, ik betwijfel of temperatuur alleen van invloed is op het warmteverlies van een woning. Zaken als luchtvochtigheid en wind spelen ook een rol.

Alleen te verifiëren met een Kamstrup oid in je systeem. Al het andere is koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter H
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05 14:07
Voor de data-gedreven mensen onder ons het verschil in weersomstandigheden de afgelopen dag en afgelopen week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO0GBT-RkSYe0LIrXuR-SUnXnDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmzdYDdofBUTQFjHAcS4cNJy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFv3AhF0nlw75uYopfb4Bm_qbes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1d6XHSmoxkKW4rRe5NHwnQsO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kBLIGqNNVH-wgBu5NpuiNKMN9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8TC7t3rLcdMmFixsP6EF2kp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-05 23:04
Carboy54 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Bij zijn grote broer de Amber is dat na een update gewijzigd naar tot 5 minuten na een defrost.
Ik zag bij mij het zelfde gebeuren. Uitgangsvermogen blijft gelijk maar ingangsvermogen neemt toe of af.
Bij mij was dat op 9 jan inderdaad ook zo ongeveer 150watt. En volgens weheat was dit het verwarmingslint. Dat bij 7 graden boven 0 zou uitschakelen. En blijkbaar bij 4 graden weer inschakeld.

goed te zien op deze grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K64KxiXl1cVfjTtueJS5_gPGbk0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D0tCK7Z4RqD18h2Ssl6uVHuR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyG1JfiznMV-7_ZBPW-Dy7WIiOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G9m9i3wLx9Q4wvpgKE2bL9Zv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
jelleeelco schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Ben absoluut geen expert maar dit lijkt me ook niet een heel betrouwbare methode. Ten eerste n=1. Ten tweede, ik betwijfel of temperatuur alleen van invloed is op het warmteverlies van een woning. Zaken als luchtvochtigheid en wind spelen ook een rol.

Alleen te verifiëren met een Kamstrup oid in je systeem. Al het andere is koffiedik kijken.
Het zal niet op een paar procent nauwkeurig zijn, maar omdat ik over een langere periode kijk zullen specifieke weersinvloeden uitmiddelen en durf ik wel te stellen dat er in mijn systeem een significante overschatting van geleverd vermogen en energie wordt aangegeven, ordegrootte 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:14
Razer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Nee, de pomp van je CV gaat dan ook aan, dus die 'duwt' even klein pufje warm water het circuit in, hier dezelfde ketel. Als WP nu uit staat en ik warm water vraag doe, zie je daarna op sensor op een radiator iets verder weg, heel even een tiende graden piekje.

Tzerra Ace-Matic hier :)
Zoals ik een in serie gezette CV bij een WP begrijp, worden de retour en aanvoer aansluitingen van de CV beiden met een T-stuk op de circuit aanvoer aangesloten. Als er niks tussen die twee zit, dan krijg je toch een kort circuit direct onder de CV als de WP waterpomp niet aan staat wanneer er geen keerklep tussen zit?

Ik weet niet hoe de matic precies werkt, maar een Tzerra Ace gaat na warm water productie het CV circuit een minuutje rondpompen. Ook in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-03 22:53
Ik ben benieuwd of iemand nog weet waar dit installatieschema (juli 2024) vandaan komt (dus all-electric met buffer in serie). Ik kom het in de handleidingen van nu niet tegen (alleen parallel). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCPYFOFsDT4RAG5uLUoIkFx4f6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6HzolEWyYp7pVKx5nOCqI2Z.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 11:51
The - DDD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:17:
[...]

Zoals ik een in serie gezette CV bij een WP begrijp, worden de retour en aanvoer aansluitingen van de CV beiden met een T-stuk op de circuit aanvoer aangesloten. Als er niks tussen die twee zit, dan krijg je toch een kort circuit direct onder de CV als de WP waterpomp niet aan staat wanneer er geen keerklep tussen zit?

Ik weet niet hoe de matic precies werkt, maar een Tzerra Ace gaat na warm water productie het CV circuit een minuutje rondpompen. Ook in de zomer.
Je ziet het goed voor je. Je vertrouwt dan op je primaire circulatiepomp, dat is je weheat pwm pomp, om een soort voorwaartse stuwing te creëren waardoor de cv niet zichzelf gaar aanzuigen. Die pomp staat ook altijd mee aan wanneer je cv ketel ingeschakeld wordt door weheat. Maar, slim omgaan met je t stukken helpt, en keerklep helpt beter, dus dat doen wij daarom ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYTsZfuuZUEfFLgAUS-_Zp_KRxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4evPAglF7nlN9KTmUVnbblL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 11:51
Ditbenik schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:22:
Ik ben benieuwd of iemand nog weet waar dit installatieschema (juli 2024) vandaan komt (dus all-electric met buffer in serie). Ik kom het in de handleidingen van nu niet tegen (alleen parallel). [Afbeelding]
Astu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znCjNuyiQm_tfjBgf7hoV2O1PuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te78Qj9Tdq68dCrAixD4FbSx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 15:22
Bij ons thuis zou CB vrijdag 7 februari een FE Sparrow komen installeren in 1 dag.
Ze zeiden dat ze door de ervaringen van FE installaties de afgelopen tijd toch meer tijd willen reserveren.
Om geen risico te lopen dat wij het weekend geen warm water en verwarming hebben omdat de installatie uitloopt van vrijdag naar maandag vroegen ze of ze al een dag eerder konden beginnen.

Persoonlijk vind ik het goed dat CB hier door ervaring achter komt, meer tijd voor de installatie wil nemen en dit vooraf communiceert naar ons. Ik heb liever dat ze meer tijd nemen zodat alles goed werkt. Helaas voor ons kon het voor onze planning niet, dus de gehele installatie schuift naar Maart. Dat is voor ons geen probleem, want er is geen haast bij, maar keek er stiekem wel al naar uit om de installatie werkend te hebben in huis.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:14
The - DDD schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:17:
[...]

Werkt hier gewoon prima, en pompt inderdaad na watervraag altijd minuut warm wat er rond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYjcGDPMyxDFuhqbS4kcgsl849w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4BGEksiSGX65AKxbYg9Vu4o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:14
@drboneym @Razer Thanks voor de uitleg en foto’s. We gaan het zien. En ik zal niet direct uit m’n panty gaan als ze geen keerklep plaatsen. 🥳😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Barryvdh schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Hoe zou de backup-heater uberhaupt moeten werken eigenlijk? Ik zie mijn compressor wel eens op 100 procent zitten, maar de backup-heater springt niet aan. Dat is prima, want niet nodig, maar vroeg me af hoe je hem wel aan 'krijgt' of dat dat alleen is als er een storing is oid.

Ik weet wel dat ik de BB ook over de 100% kan zetten, als de groep maar hoog genoeg gezekerd is.
Zal het zo vragen. Ben er ook benieuwd naar. WeHeat zou hier zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
Ligt de website van WeHeat er weer uit?
nou niet de website die doet t wel maar de koppeling naar de sparrow.
Krijg sinds gisteravond de melding offline (sinds 18:20).
https://portal.weheat.nl

[ Voor 27% gewijzigd door SpikeHome op 23-01-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:41
SpikeHome schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:19:
Ligt de website van WeHeat er weer uit?
nou niet de website die doet t wel maar de koppeling naar de sparrow.
Krijg sinds gisteravond de melding offline (sinds 18:20).
https://portal.weheat.nl
Geen problemen met t portal hier op dit moment (of gister).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
@Satefan ok tnx

Bij mij staat er dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEVjR1GEydsAJvnYUVSwoeMn5UQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tzunsRYwYKdtDHk6CwLLiKgU.jpg?f=user_large

Hij draait natuurlijk wel :P

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 23-01-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-05 09:45
martinusv schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Het zal niet op een paar procent nauwkeurig zijn, maar omdat ik over een langere periode kijk zullen specifieke weersinvloeden uitmiddelen en durf ik wel te stellen dat er in mijn systeem een significante overschatting van geleverd vermogen en energie wordt aangegeven, ordegrootte 20%.
Dat zie ik van Sparrow gebruikers ook steeds terugkomen. Dan vraag ik mij af, is de Sparrow dan veel efficiënter dan de Blackbird? Of wordt de COP van de Sparrow te rooskleurig weergegeven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
@Weheat Heb de Blackbird nu een paar dagen en wat me opvalt is dat DWH run direct start zodra de BB80 denkt dat het nodig is. Echter, dat was vanmorgen op het moment dat de stroomprijs relatief hoog was.
Het 300L boilervat zat nog prima op 44.2 graden, dus er was eigenlijk nog genoeg warm water.
DHW staat ingesteld op 45 graden; zou pas hoeven te warmen als tie onder de 40 komt.
Kan dus prima uitgesteld worden tot in de middag, zeg rond 13:00 als stroom goedkoper is (24 cent ipv 33 cent). Sterker, dan doen de zonnepanelen ook mee, dus dan is het eigenlijk gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAb8Mgo_0x17Ffd4u-gzqx5KiPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bauGYFo2gYVQkgmY2C23wrAa.png?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:22
Tijgerkracht schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:08:
@Weheat Heb de Blackbird nu een paar dagen en wat me opvalt is dat DWH run direct start zodra de BB80 denkt dat het nodig is. Echter, dat was vanmorgen op het moment dat de stroomprijs relatief hoog was.
Het 300L boilervat zat nog prima op 44.2 graden, dus er was eigenlijk nog genoeg warm water.
DHW staat ingesteld op 45 graden; zou pas hoeven te warmen als tie onder de 40 komt.
Kan dus prima uitgesteld worden tot in de middag, zeg rond 13:00 als stroom goedkoper is (24 cent ipv 33 cent). Sterker, dan doen de zonnepanelen ook mee, dus dan is het eigenlijk gratis.

[Afbeelding]
https://www.weheat.nl/ai
Slimme integratie
Onze warmtepompen integreren naadloos met jouw smarthome-systeem, waardoor je eenvoudig de controle en monitoring via jouw smartphone kunt uitvoeren. Daarnaast neemt deze optimalisatie ook het gebruik van eventuele zonnepanelen mee en wordt het verbruik aangepast op basis van de vraag van het elektriciteitsnet. Dit leidt tot een efficiënter energieverbruiken verhoogde besparingen, zelfs wanneer de energieprijzen negatief zijn en je betaald krijgt voor jouw verbruik.

[..]
Deze geavanceerde algoritmes zijn nog in ontwikkeling. Wilt u als een van de eersten proefdraaien met deze nieuwe functionaliteiten? Meld u dan aan voor de bèta-gebruikerstesten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:11:
[...]

Zal het zo vragen. Ben er ook benieuwd naar. WeHeat zou hier zo moeten zijn.
De backup-heater moet werken als een discrepantie is in aanvraag van warmte (thermostaat) en wat de WP kan leveren. Echter zitten er nogal wat variabelen die hiermee te maken hebben. Een daarvan van directe invloed is de flow. Als de flow niet optimaal is (bij mij bijvoorbeeld 1.0 pv de gewenste 1.3) dan slaat de backup-heater niet aan en zal deze niet werken.
Flow nu is 1.1, nog steeds niet optimaal, maar wel beter. Of de backup-heater hiermee zou kunnen bijspringen weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-05 09:28
Heb me aangemeld, en meerdere malen opgevolgd met ze, maar helaas blijft het stil. "Ze gaan er naar kijken."

Zou heel graag nieuwe functionaliteiten testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Kirvis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Heb me aangemeld, en meerdere malen opgevolgd met ze, maar helaas blijft het stil. "Ze gaan er naar kijken."

Zou heel graag nieuwe functionaliteiten testen...
Heb me ook net aangemeld, ik ben benieuwd.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:23:
[...]

De backup-heater moet werken als een discrepantie is in aanvraag van warmte (thermostaat) en wat de WP kan leveren. Echter zitten er nogal wat variabelen die hiermee te maken hebben. Een daarvan van directe invloed is de flow. Als de flow niet optimaal is (bij mij bijvoorbeeld 1.0 pv de gewenste 1.3) dan slaat de backup-heater niet aan en zal deze niet werken.
Flow nu is 1.1, nog steeds niet optimaal, maar wel beter. Of de backup-heater hiermee zou kunnen bijspringen weet ik niet.
Als met dit weer je backup-heater moet aanslaan met een blackbird is er wel wat anders aan de hand, toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Niemand geweest. Hele dag aan het wachten. Begin er een beetje spijt van te krijgen dat ik niet voor een lokale installateur ben gegaan die een Daikin wilde plaatsen.
Kan alsnog natuurlijk.

Wordt vervolgd in ieder geval.
De WeHeat monteur is net weg. Bovenstaande was een foutje van de planningsafdeling bij WeHeat.

Hele fijne monteur met veel kennis en heeft alles goed nagekeken. Nam zijn tijd, is hier zeker 2 tot 3 uur geweest. Heeft alles uitgelegd, nagemeten en gerapporteerd.

Er zijn zeker een aantal punten uitgekomen die verbeterd moeten worden.

1. Flow is nu 1.1 (alles open, ook de radiatoren -> die dicht is 1.0) wat dus 1.3 moet zijn. Gezien het oppervlak hier zou je dat ook echt wel moeten halen.
2. De BB is op het platdak geplaatst dicht tegen de buitenmuur aan (horizontaal). Deze moet vertikaal worden geplaatst zodat er geen koude val ontstaat door de ventilator tegen de muur. Dus van de muur af.
3. Isolatietape was niet goed aangebracht en is opnieuw gedaan
4. Backup-heater is vervangen, maar slaat niet aan als de flow niet in orde is in huis. De oude backup-heater werkte ook, maar dus uit voorzorg vervangen en getest. Overigens waar daar nieuwe firmware voor en deze is ook gelijk geinstalleerd.
5. Er zat lucht in het systeem
6. Er missen twee ontluchtingsventielen en een bypass (staan in het installatieschema)
7. Verdeler na laten kijken en pomploos maken (zoals ik eerder las hier).
8. Er missen betontegels onder de BB. Staat nu alleen op een rubber-matje waar hij uiteindelijk in zal gaan verzakken waarmee je de dempende werking zal verliezen. Wel grappig trouwens dat het eerste plaatje wat je ziet op de homepage van een BB zonder betontegels is. Alleen rubber dus.

Installatie was verder goed en netjes aangebracht. De twee ontluchtingsventieltjes hadden de installateurs al iets van aangegeven bij mijn vrouw, dat vertelde ze net toevallig (wist ik niet).

Rapport is opgemaakt en is verstuurd naar de installateur voor de overige punten.

Wellicht is het de buitentemepratuur, maar ik merk dat de radiatoren nu wel echt warm worden en niet meer lauw.
De vloerverwarming is nog lauw (boven en beneden) en de WeHeat monteur gaf aan dat deze zeker ook gewoon warm moet kunnen worden. Tenminste, de BB moet dit gewoon kunnen leveren. Echter is de temperatur nu gestegen tot 20.4 graden in huis. Dit heeft enerzijds te maken met de zon (veel glas achter), anderzijds de kacheltjes die we aan hebben gehad met de houtkachel, maar ook doordat de BB toch wel warmteafgite doet aan de vloer. De kacheltjes en houtkachel zijn sinds gisteren niet in gebruik en ik heb het idee dat de vloer iets van warmte aan het afgeven is. Hij staat nu in standby (ingesteld op 20gr).
Een aantal van jullie gaven dat ook wel aan: 0.5gr per dag. Komend vanaf een ijskoude vloer ben je een week verder. Dat komt overeen. De weersomstandigheden werken dan niet mee.

Al met al kwestie van optimaliseren, aankijken de komende weken en vloerverdeler aanpakken voor nu. Daarna verder de situatie beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:54:
[...]

De WeHeat monteur is net weg. Bovenstaande was een foutje van de planningsafdeling bij WeHeat.
Hier is de Blackbird afgelopen dinsdag geïnstalleerd, de vloer was behoorlijk afgekoeld en de Blackbird heeft bijna 2 dagen op 100% vermogen staan draaien om de boel weer bij te trekken....en het was koud.
Het is nu rond de 6 graden hier en de Blackbird is terug gezakt naar 31% vermogen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Hele fijne monteur met veel kennis en heeft alles goed nagekeken. Nam zijn tijd, is hier zeker 2 tot 3 uur geweest. Heeft alles uitgelegd, nagemeten en gerapporteerd.

1. Flow is nu 1.1 (alles open, ook de radiatoren -> die dicht is 1.0) wat dus 1.3 moet zijn. Gezien het oppervlak hier zou je dat ook echt wel moeten halen.
2. De BB is op het platdak geplaatst dicht tegen de buitenmuur aan (horizontaal). Deze moet vertikaal worden geplaatst zodat er geen koude val ontstaat door de ventilator tegen de muur. Dus van de muur af.
4. Backup-heater is vervangen, maar slaat niet aan als de flow niet in orde is in huis. De oude backup-heater werkte ook, maar dus uit voorzorg vervangen en getest. Overigens waar daar nieuwe firmware voor en deze is ook gelijk geinstalleerd.
6. Er missen twee ontluchtingsventielen en een bypass (staan in het installatieschema)
8. Er missen betontegels onder de BB. Staat nu alleen op een rubber-matje waar hij uiteindelijk in zal gaan verzakken waarmee je de dempende werking zal verliezen. Wel grappig trouwens dat het eerste plaatje wat je ziet op de homepage van een BB zonder betontegels is. Alleen rubber dus.

Installatie was verder goed en netjes aangebracht. De twee ontluchtingsventieltjes hadden de installateurs al iets van aangegeven bij mijn vrouw, dat vertelde ze net toevallig (wist ik niet).

Rapport is opgemaakt en is verstuurd naar de installateur voor de overige punten.

Wellicht is het de buitentemepratuur, maar ik merk dat de radiatoren nu wel echt warm worden en niet meer lauw.
De vloerverwarming is nog lauw (boven en beneden) en de WeHeat monteur gaf aan dat deze zeker ook gewoon warm moet kunnen worden. Tenminste, de BB moet dit gewoon kunnen leveren. Echter is de temperatur nu gestegen tot 20.4 graden in huis. Dit heeft enerzijds te maken met de zon (veel glas achter), anderzijds de kacheltjes die we aan hebben gehad met de houtkachel, maar ook doordat de BB toch wel warmteafgite doet aan de vloer. De kacheltjes en houtkachel zijn sinds gisteren niet in gebruik en ik heb het idee dat de vloer iets van warmte aan het afgeven is. Hij staat nu in standby (ingesteld op 20gr).
Een aantal van jullie gaven dat ook wel aan: 0.5gr per dag. Komend vanaf een ijskoude vloer ben je een week verder. Dat komt overeen. De weersomstandigheden werken dan niet mee.

Al met al kwestie van optimaliseren, aankijken de komende weken en vloerverdeler aanpakken voor nu. Daarna verder de situatie beoordelen.
Dit is toch wel voorzichtig positief! Wel benadrukt jouw situatie dat de installatie en het afgiftesysteem echt heel belangrijk is.

Is er al een vermoeden van de oorzaak van de lage flow?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
teacher schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Dit is toch wel voorzichtig positief! Wel benadrukt jouw situatie dat de installatie en het afgiftesysteem echt heel belangrijk is.

Is er al een vermoeden van de oorzaak van de lage flow?
Ja zeker. Begin het wel weer wat positiever in te zien allemaal. Ook een hoop geleerd, dat is zeker leuk (was echt compleet noob, nog steeds, maar snap het nu toch wel beter :) ) Blijft toch een mooi stukje techniek (3,5kW in en bijna 11kW eruit).

Sowieso moet er een bypass geplaatst worden, kan helpen. En we (WeHeat en ik) vermoeden de verdeler en de pomp. Die pomp moet er sowieso tussenuit. Al is het maar voor het onnodige stroomverbruik. Ik weet niet of dat zomaar kan of dat er dan ook een nieuwe verdeler moet komen.

Ik weet dat de radiatoren nu echt warm worden, de vloerverdeler boven wordt warm. Er zit 1 raditor beneden (2e badkmer beneden op de begane grond, zo'n handoekenrek zeg maar) en wordt ook warm. De aanvoerleiding beneden op de VVW is ook warm. De verdeler is koud en die leidingen zijn ook lauwig. Als ik de pomp eruit trek dan wordt de aanvoer echt warm ook.

[ Voor 25% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-05 14:15
@STIMPPYYY Kun je de flow in de verdeler niet meer open zetten? Zit er ook een reductie kraantje in de retour? Heeft ie een radiatorknop? Helemaal openzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Maarten58 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:24:
@STIMPPYYY Kun je de flow in de verdeler niet meer open zetten? Zit er ook een reductie kraantje in de retour? Heeft ie een radiatorknop? Helemaal openzetten?
Helaas niet, is allemaal al gedaan. Is ook wel echt een groot oppervlak met 11 groepen (160m2). Dus zal niet binnen een dag opwarmen zeg maar. Maar goed, dat heeft niets met de flow te maken die beter moet. Denk dat je daar op doelt.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-01-2025 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Ja zeker. Begin het wel weer wat positiever in te zien allemaal. Ook een hoop geleerd, dat is zeker leuk (was echt compleet noob, nog steeds, maar snap het nu toch wel beter :) ) Blijft toch een mooi stukje techniek (3,5kW in en bijna 11kW eruit).

Sowieso moet er een bypass geplaatst worden, kan helpen. En we (WeHeat en ik) vermoeden de verdeler en de pomp. Die pomp moet er sowieso tussenuit. Al is het maar voor het onnodige stroomverbruik. Ik weet niet of dat zomaar kan of dat er dan ook een nieuwe verdeler moet komen.

Ik weet dat de radiatoren nu echt warm worden, de vloerverdeler boven wordt warm. Er zit 1 raditor beneden (2e badkmer beneden op de begane grond, zo'n handoekenrek zeg maar) en wordt ook warm. De aanvoerleiding beneden op de VVW is ook warm. De verdeler is koud en die leidingen zijn ook lauwig. Als ik de pomp eruit trek dan wordt de aanvoer echt warm ook.
Waarom moet die pomp er 'sowieso' uit? Het probleem met een mengverdeler zoals je nu hebt is dat hij koud retourwater bijmengt en de vloer instuurt. De BB maakt bv 30 graden aan en ipv die 30 graden de vloer in te douwen wordt er eerst 25 van gemaakt. Daar zit je verlies dacht ik.

Ik heb ook mijn mengverdeler vervangen voor een hybride verdeler. Die controleert de inkomende temperatuur en als die > een ingestelde temp is, dan gaat er een ventiel open en gaat de pomp lopen. Ik heb juist voor een hybride gekozen omdat ik (nog) niet weet hoe bij hele koude dagen de watertemp zal zijn als de CV mogelijk bijspringt, en niet mijn vloer wil vernaggelen.

Die pomp heb ik nu continue aanstaan. Ik vermoed gewoon mijn situatie en kan voor een ieder anders zijn, maar in mijn geval staan de debiet meters op de nieuwe verdeler met de pomp uit op 0.5-1L/min. Als ik de pomp aanzet, zit het tussen de 2.5-3Lmin. Ik merk dat de vloer wat beter op temperatuur blijft en dat de wp minder hard hoeft te werken (allemaal 'gevoel' en geen harde data!).

Wat ik wel duidelijk heb gezien (even over stroomverbruik). De pomp in mijn verdeler (Therminon hybride) verbruikt 16watt... zodra ik hem aandoe, zie ik het stroomverbruik van de Weheat binnenunit (waar de pomp van Weheat op aangesloten is) dalen, van 36-38watt naar 28-29 watt. Dus het netto extra verbruik is 6-9 watt extra, dat zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Waarom moet die pomp er 'sowieso' uit? Het probleem met een mengverdeler zoals je nu hebt is dat hij koud retourwater bijmengt en de vloer instuurt. De BB maakt bv 30 graden aan en ipv die 30 graden de vloer in te douwen wordt er eerst 25 van gemaakt. Daar zit je verlies dacht ik.

Ik heb ook mijn mengverdeler vervangen voor een hybride verdeler. Die controleert de inkomende temperatuur en als die > een ingestelde temp is, dan gaat er een ventiel open en gaat de pomp lopen. Ik heb juist voor een hybride gekozen omdat ik (nog) niet weet hoe bij hele koude dagen de watertemp zal zijn als de CV mogelijk bijspringt, en niet mijn vloer wil vernaggelen.

Die pomp heb ik nu continue aanstaan. Ik vermoed gewoon mijn situatie en kan voor een ieder anders zijn, maar in mijn geval staan de debiet meters op de nieuwe verdeler met de pomp uit op 0.5-1L/min. Als ik de pomp aanzet, zit het tussen de 2.5-3Lmin. Ik merk dat de vloer wat beter op temperatuur blijft en dat de wp minder hard hoeft te werken (allemaal 'gevoel' en geen harde data!).

Wat ik wel duidelijk heb gezien (even over stroomverbruik). De pomp in mijn verdeler (Therminon hybride) verbruikt 16watt... zodra ik hem aandoe, zie ik het stroomverbruik van de Weheat binnenunit (waar de pomp van Weheat op aangesloten is) dalen, van 36-38watt naar 28-29 watt. Dus het netto extra verbruik is 6-9 watt extra, dat zijn de kosten ook niet.
Heb een oudere Wilo pomp en die zou rond de 450kW verbruiken jaarlijks op stand 3. Dacht te hebben gelezen dat de flow omhooggaat van een pomploze verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:08
thomk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Ik zag bij mij het zelfde gebeuren. Uitgangsvermogen blijft gelijk maar ingangsvermogen neemt toe of af.
Bij mij was dat op 9 jan inderdaad ook zo ongeveer 150watt. En volgens weheat was dit het verwarmingslint. Dat bij 7 graden boven 0 zou uitschakelen. En blijkbaar bij 4 graden weer inschakeld.

goed te zien op deze grafieken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanochtend ging de buitentemperatuur gemeten door de Flint boven de 4 graden, maar het verwarmingslint blijft aan. De wp kort uit en aan zetten zorgt ervoor dat die extra 160W verdwijnt. Als de hystere inderdaad aan < 4 graden en uit >7 graden is, dan zou hij nu nog aan hebben gestaan, als ik deze interventie niet had gedaan. Is dat wel echt nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW_34Hk2_KojKb-VTt3OyR_KXBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9tVUIKmQP3iyV5fRmYm6iQ5q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Dat zie ik van Sparrow gebruikers ook steeds terugkomen. Dan vraag ik mij af, is de Sparrow dan veel efficiënter dan de Blackbird? Of wordt de COP van de Sparrow te rooskleurig weergegeven?
Ik denk dat laatste, althans voor mijn systeem.
Als ik de sCOP over de periode okt t/m dec '24 uitreken obv van de Sparrow logging dan kom ik op 5,5.
Met de gecorrigeerde waardes obv warmtevelies en graaddagen op 4,5.
De spec voor de Sparrow voor laagtemperatuur (35grC) toepassing is 4,78.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Heb een oudere Wilo pomp en die zou rond de 450kW verbruiken jaarlijks op stand 3. Dacht te hebben gelezen dat de flow omhooggaat van een pomploze verdeler.
Flow gaat omhoog omdat een mengverdeler de flow beperkt. Maar in een verdeler die NIET mengt (en dus geen flow beperkende ventielen heeft) zal de flow niet toenemen door het wegnemen van de pomp, maar door het weghalen van de flow beperkende ventielen.

Ik heb bv 20mm leidingen vanuit een bepaald punt (tot daar 27mm dubbelwandig) naar de verdeler. De pomp in de verdeler vergroot juist de flow had ik begrepen, maar laat daar graag iemand met meer kennis iets over toelichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@jelleeelco Ik heb onze CVketel op max 45graden staan, wat alleen op erg koude dagen 45 is, maar meestal 40graden. Ik denk dat de vloer daar geen probleem mee heeft, mijn vw in elk geval niet. Vandaar dat ik erop vertrouw dat het nooit te warm zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Maarten58 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:17:
@jelleeelco Ik heb onze CVketel op max 45graden staan, wat alleen op erg koude dagen 45 is, maar meestal 40graden. Ik denk dat de vloer daar geen probleem mee heeft, mijn vw in elk geval niet. Vandaar dat ik erop vertrouw dat het nooit te warm zou worden.
Klopt, dat is ook een mogelijkheid om het risico te beperken. Blijft een 'software'-matige bescherming en voor mij daarom niet beschermend genoeg. Ik heb bv gezien dat bij mijn ketel de temp op 40 graden stond maar er toch 50graden werd gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@jelleeelco Dat is vreemd, dat max geen max is en jouw ketel gewoon de temp verhoogt. Bij mij is max zoals ik het lees en dus maximaal. Ik geloof dat jij dit soort instellingen niet vertrouwt. Tja, daar ben je vrij in. Maar ik heb, zoals ik meldde, hoogstens 45 gezien, altijd 40, 42, 43, 44.., nooit meer dan max,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfie81
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-01 21:48
Sinds gisteren (na een installatie van 3 dagen) eindelijk een weheat sparrow P60 in een all electric opstelling draaien. Als thermostaat heb ik een tado x. Deze wordt officieel niet ondersteund maar hij wordt wel herkend. Enig probleem is de temperatuur in huis niet uitgelezen wordt. Portal van weheat geeft aan dat het 20 graden is terwijl de thermostaat 18 aangeeft. Iemand ervaring dat het wel mogelijk is om huidige temperatuur op te halen?
Overigens kan ik ook de gevraagde temperatuur niet wijzigen en die staat ook op 20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Maarten58 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:25:
@jelleeelco Dat is vreemd, dat max geen max is en jouw ketel gewoon de temp verhoogt. Bij mij is max zoals ik het lees en dus maximaal. Ik geloof dat jij dit soort instellingen niet vertrouwt. Tja, daar ben je vrij in. Maar ik heb, zoals ik meldde, hoogstens 45 gezien, altijd 40, 42, 43, 44.., nooit meer dan max,
Dit is niet de enige reden, maar als de thermostaat om wat voor reden dan ook 60 graden water nodig heeft en dat ook nodig is, kan het tenminste. Ik houd niet van beperkingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08
diekgait schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Kijk dat is goed om te horen. Dan zal WeHeat het binnenkort ook wel oplossen.
Quatt heeft dit ook (Quatt en Flint gebruiken soortgelijke controllers in de buitenunit)

Bij oud model Quatt gaat bodemverwarming aan <4grC en weer uit >7grC.
Bij nieuwe modellen gaat bodemvewarming aan <0grC en weer uit >0grC.

Toevallig dit voor het Quatt topic eens in kaart gebracht (op basis van temperatuurgegevens uit de Bilt). Hoeveel langer zou de oude Quatt de verwarming aan hebben staan t.o.v. nieuwe model. Best een groot verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eavEkA7e0r_Xzx8WoxusMUMaNX0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oOGQJw7uS0c3ke2dLZdfk7ZX.png?f=user_large

Conclusie in het Quatt topic is dat dit waarschijnlijk niet zomaar met een software update opgelost kan worden (anders wat dat al wel gedaan). De BPV wordt door de buitenunit zelf aangestuurd. Het is maar de vraag of de sotware van de buitenunit op afstand bijgewerkt kan worden. Maar aangezien een Flint in de outdoor unit een 4G bordje heeft zitten.. is dit wellicht best mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
alfie81 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:27:
Sinds gisteren (na een installatie van 3 dagen) eindelijk een weheat sparrow P60 in een all electric opstelling draaien. Als thermostaat heb ik een tado x. Deze wordt officieel niet ondersteund maar hij wordt wel herkend. Enig probleem is de temperatuur in huis niet uitgelezen wordt. Portal van weheat geeft aan dat het 20 graden is terwijl de thermostaat 18 aangeeft. Iemand ervaring dat het wel mogelijk is om huidige temperatuur op te halen?
Overigens kan ik ook de gevraagde temperatuur niet wijzigen en die staat ook op 20
Als jij je temperatuur op Tado omhoog zet, gaat hij een hogere gevraagde watertemperatuur naar de binnenunit van je Sparrow sturen.

Kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur worden door je Tado niet aan Weheat doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Koplopert schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Vanochtend ging de buitentemperatuur gemeten door de Flint boven de 4 graden, maar het verwarmingslint blijft aan. De wp kort uit en aan zetten zorgt ervoor dat die extra 160W verdwijnt. Als de hystere inderdaad aan < 4 graden en uit >7 graden is, dan zou hij nu nog aan hebben gestaan, als ik deze interventie niet had gedaan. Is dat wel echt nodig?

[Afbeelding]
Grappig ik heb gisteren hetzelfde gedaan. En uit en aan zetten helpt. Kijken of we dat kunen automaitseren met homeassistant. Api calls om vermogen in te stellen werkt in elk geval.

Maar eigenlijk in de berekening van de scop voor de weheat een behoorlijke 'fout'. Volgens de spec van weheat heeft de flint de volgende cop's
* 7graden 2200 watt cop 6.4
* 2graden 2500 watt cop 4.7

Bij 7 graden heb ik een vergelijkbare cop van rond de 6.4. Input is dan 2200/6.4 =344Watt
Maar bij 4 graden is die bij mij al veel lager
Bij 2 graden, volgens weheat, zou de input 2500/4.7=532watt zijn O-) >:)

Maar dat is zonder lint verwarming.
Als de lint verwarming zou aanstaan dan zou de cop, zoals bij mij, 2500/(532+150)=3.6 :-( :-( :-(
Die 3.6 komt ook aardig overeen met de waarde die ik zie.

Nu werkt de NEN14825 zo dat ze een aantal deellasten bereken daar een lijn doorheen trekken en zo dus op een goede scop kan uitkomen. De leverancier levert dan een app/programma bij zodat het test instituut de goede deellasten kan instellen. En als die instellingen zonder lint verwarming zijn dan krijg je wel goede scops.

Misschien mag dit allemaal zomaar maar is op ze minst zeer misleidend.
Die scop van 4.9 haal je dus in de praktijd dus lang niet.

Misschien zie ik het verkeerd of heeft iemand wel goede scop bij 2 graden.
Voorlopig ruikt mijn warmtepomp nog naar diesel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
thomk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Grappig ik heb gisteren hetzelfde gedaan. En uit en aan zetten helpt. Kijken of we dat kunen automaitseren met homeassistant. Api calls om vermogen in te stellen werkt in elk geval.

Maar eigenlijk in de berekening van de scop voor de weheat een behoorlijke 'fout'. Volgens de spec van weheat heeft de flint de volgende cop's
* 7graden 2200 watt cop 6.4
* 2graden 2500 watt cop 4.7

Bij 7 graden heb ik een vergelijkbare cop van rond de 6.4. Input is dan 2200/6.4 =344Watt
Maar bij 4 graden is die bij mij al veel lager
Bij 2 graden, volgens weheat, zou de input 2500/4.7=532watt zijn O-) >:)

Maar dat is zonder lint verwarming.
Als de lint verwarming zou aanstaan dan zou de cop, zoals bij mij, 2500/(532+150)=3.6 :-( :-( :-(
Die 3.6 komt ook aardig overeen met de waarde die ik zie.

Nu werkt de NEN14825 zo dat ze een aantal deellasten bereken daar een lijn doorheen trekken en zo dus op een goede scop kan uitkomen. De leverancier levert dan een app/programma bij zodat het test instituut de goede deellasten kan instellen. En als die instellingen zonder lint verwarming zijn dan krijg je wel goede scops.

Misschien mag dit allemaal zomaar maar is op ze minst zeer misleidend.
Die scop van 4.9 haal je dus in de praktijd dus lang niet.

Misschien zie ik het verkeerd of heeft iemand wel goede scop bij 2 graden.
Voorlopig ruikt mijn warmtepomp nog naar diesel :)
Sjoemel diesel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
Zo eerste "normale" dag voor onze Sparrow.
Alle andere dagen wat het huis zo goed als open met het plaatsen van HR++ glas en defrost's
Zie de wp nog wel af en toe onnodig op standby gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdm5WIYSpo7YgkH5RyaWns3EGhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgAYE08JiVnzzGB3NvobvXUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E762o7PbIfjouYifqEd9aOWQxNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpT5jsewDpO97L1XfWqVs5l7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik best tevreden hiermee mag zijn, geen vloerverwarming en alleen maar Jaga's met heatboosters.
Ben wel benieuwd wat andere doen met dit weer.

[ Voor 37% gewijzigd door CyberFR op 23-01-2025 19:12 ]

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-05 22:40
[...]

Wat bedoel je met horizontaal en verticaal? Verticaal als is haaks op de muur? Bij ons staat hij haaks op de muur op 30 cm afstand want dat moest blijkbaar. Er is plek zat en hij kan ook gewoon een meter verderop maar hij staat nu bijna tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-05 12:51
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Wow, 450kW dat je huis niet afbrand. Je bedoelt waarschijnlijk 450kWh.
Dat is dan iets van 50W bij vol bedrijf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-05 15:00
Bij mij is na ongeveer 1,5 maand Flint eind december een printplaat in de buitenunit kapot gegaan. Deze is eergisteren (3 weken gas stoken verder...) vervangen.

Nu gedraagt de Flint zich anders dan voorheen. Zie bijv. bijgevoegde afbeelding van de data van gisteren, bijna 2 uur lang staat warmtepomp in standby terwijl wel de CV ketel aangezet wordt.

Vandaag hetzelfde gedrag maar voor veel kortere periodes. Warmtepomp standby, CV aan.

Atlas zegt
U had de vraag gesteld over de warmtepomp dat hij wanneer hij uit de ontdooi cyclus komt het verwarmen wordt opgepakt door de cv en niet door de warmtepomp.
Wij hebben antwoord gekregen van de technische dienst en zij geven aan dat de cv de pomp wat kracht bij geeft. Dit is heel normaal om te zien en niks zorgwekkends. Hij werkt gewoon naar behoren.
Snap ik het nou niet, of klopt het niet wat zij zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkXaHua4DXDQLEf0-pqJUWTWXwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqtdCbYCIqQ7iAzrwIzOBKjI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 22:26
[...]

Lucht in systeem!
Dat zal de grootste boosdoener geweest zijn.
Zie hier: die mogelijke oorzaak gaf ik in mijn laatste post nog aan
Maar ook met de opmerking dat je een installateur nodig had. Teveel onzekerheden om er zelf achter te komen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryvdh
thomk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Gebruik je de normale api om vermogen aan te passen of doe je dat (automatisch) via een browser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanfrancois
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-05 20:30
Mbps schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:59:
Bij mij is na ongeveer 1,5 maand Flint eind december een printplaat in de buitenunit kapot gegaan. Deze is eergisteren (3 weken gas stoken verder...) vervangen.

Nu gedraagt de Flint zich anders dan voorheen. Zie bijv. bijgevoegde afbeelding van de data van gisteren, bijna 2 uur lang staat warmtepomp in standby terwijl wel de CV ketel aangezet wordt.

Vandaag hetzelfde gedrag maar voor veel kortere periodes. Warmtepomp standby, CV aan.

Atlas zegt

[...]

Snap ik het nou niet, of klopt het niet wat zij zeggen?

[Afbeelding]
Ik had met mijn Flint ook periodes van soms 4 uur dat de WP stand-by staat en de CV aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2rGiVnSE9KGpT0f1rTOAfUuW6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMTL8KCiFEum0L5I48TOIovE.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren overgegaan op Stooklijn ipv OpenTherm en het lijkt nu veel stabieler te werken. Geen gas meer verbruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomk
Barryvdh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Gebruik je de normale api om vermogen aan te passen of doe je dat (automatisch) via een browser?
Die api kan je gewoon bekijken als je de portal gebruikt met chrome developer tools onder de network tab.

Dit is bijvoorbeeld een curl request om de heatingcurve in te stellen
curl 'https://api.weheat.nl/api/v1/control-boards/dc679e42-94ff-4c26-ab16-ed1996cfb528/settings' \
-X 'PATCH' \
-H 'Accept: application/json, text/plain, */*' \
-H 'Accept-Language: en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8,de;q=0.7,ru;q=0.6' \
-H 'Authorization: Bearer hidden' \
-H 'Cache-Control: no-cache' \
-H 'Connection: keep-alive' \
-H 'Content-Type: application/json' \
-H 'DNT: 1' \
-H 'Origin: https://portal.weheat.nl' \
-H 'Pragma: no-cache' \
-H 'Referer: https://portal.weheat.nl/' \
-H 'Sec-Fetch-Dest: empty' \
-H 'Sec-Fetch-Mode: cors' \
-H 'Sec-Fetch-Site: same-site' \
-H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/132.0.0.0 Safari/537.36' \
-H 'sec-ch-ua: "Not A(Brand";v="8", "Chromium";v="132", "Google Chrome";v="132"' \
-H 'sec-ch-ua-mobile: ?0' \
-H 'sec-ch-ua-platform: "Windows"' \
--data-raw '{"settings":{"ControlMethod":1,"HeatingCurveY":[27,27,27,20,18]},"updateImmediately":false}'

De bearer key krijg via de inlog api. Maar waarschijnlijk kan het ook gewoon met een token zoals de HA integratie

En zou ziet de json erbij mij uit van de latest api
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
{
    "timestamp": "2025-01-23T22:33:16.11Z",
    "state": 70,
    "rpmCtrl": null,
    "error": null,
    "errorDecodedDtcNone": null,
    "errorDecodedDtcContinue": null,
    "errorDecodedDtcCompressorOff": null,
    "errorDecodedDtcDefrostForbidden": null,
    "errorDecodedDtcRequestService": null,
    "errorDecodedDtcUseHeatingCurve": null,
    "errorDecodedDtcDhwForbidden": null,
    "errorDecodedDtcError": null,
    "errorDecodedDtcInactive": null,
    "controlBridgeStatus": 3472887825,
    "controlBridgeStatusDecodedWaterPump": true,
    "controlBridgeStatusDecodedDhwValve": null,
    "controlBridgeStatusDecodedGasBoiler": false,
    "controlBridgeStatusDecodedElectricHeater": false,
    "controlBridgeStatusDecodedWaterPump2": true,
    "inputStatus": null,
    "currentControlMethod": null,
    "signalStrength": null,
    "t1": null,
    "t2": null,
    "tSpareNtc": null,
    "tBoard": null,
    "tAirIn": 7.09,
    "tAirOut": null,
    "tWaterIn": 25.15,
    "tWaterOut": 27.61,
    "tWaterHouseIn": 27.704786,
    "rpm": 3660,
    "rpmLimiter": null,
    "rpmLimiterType": null,
    "pCompressorIn": null,
    "pCompressorOut": null,
    "pCompressorInTarget": null,
    "tInverter": null,
    "tCompressorIn": null,
    "tCompressorOut": null,
    "tCompressorInTransient": null,
    "tCompressorOutTransient": null,
    "deltaTCompressorInSuperheat": null,
    "compressorPowerLowAccuracy": null,
    "fan": null,
    "fanPower": null,
    "valve": null,
    "cmMassPowerIn": 751.39996,
    "cmMassPowerOut": 3375.0266,
    "temperatureErrorIntegral": null,
    "onOffThermostatState": 0,
    "thermostatStatus": null,
    "tRoom": 20.769531,
    "tRoomTarget": 20,
    "tThermostatSetpoint": 27,
    "otBoilerStatus": null,
    "otBoilerFeedTemperature": null,
    "otBoilerReturnTemperature": null,
    "inverterInputVoltage": null,
    "centralHeatingPwmRequestedDutyCycle": null,
    "centralHeatingFlow": null,
    "dhwPwmRequestedDutyCycle": null,
    "dhwFlow": null,
    "indoorUnitHeaterTemperature": null,
    "indoorUnitInputCurrent": null,
    "sinr": null,
    "coolingStatus": null,
    "debugVariable1": null,
    "debugVariable2": null,
    "debugVariable3": null,
    "debugVariable4": null,
    "debugVariable5": null,
    "interval": 15
}

[ Voor 45% gewijzigd door thomk op 24-01-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
thomk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:12:
[...]

Die api kan je gewoon bekijken als je de portal gebruikt met chrome developer tools onder de network tab.
Klopt ja, dat had ik wel gezien, maar dacht dat dat voor de CommunityAPI afgeschermd was. Had nog niet zelf geprobeerd, maar dacht @Kirvis wel.

Maar WeHeat was nog niet direct van plan het toe te voegen aan HomeAssistant:
https://github.com/wefabr...2#issuecomment-2593354516
Agreed. This is a major target of this integration, but due to technical reasons will not be implemented yet.
[..]
It is actually an issue on the heat pump firmware which we do not want to expose this easily to the public yet. This will be resolved at some point but I do not have a timeline for that now.
[..]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Jimmie5887 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Wat bedoel je met horizontaal en verticaal? Verticaal als is haaks op de muur? Bij ons staat hij haaks op de muur op 30 cm afstand want dat moest blijkbaar. Er is plek zat en hij kan ook gewoon een meter verderop maar hij staat nu bijna tegen de muur.
Nu staat hij relatief dicht tegen de muur, in het verlengde daarvan (lange deel). Moet dus met de korte zijde waardoor hij dus met de fan van de muur afstaat.
Stefannn schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Lucht in systeem!
Dat zal de grootste boosdoener geweest zijn.
Zie hier: die mogelijke oorzaak gaf ik in mijn laatste post nog aan
Maar ook met de opmerking dat je een installateur nodig had. Teveel onzekerheden om er zelf achter te komen.
Lucht zal zeker niet meehelpen. De casus is bij ons ook wat ingewikkelder denk ik dan menig 'standaard' woning. Wij hebben veel glas achter, de hele achterzijde eigenlijk met een pui van 5x5.5. Dus als er zon opstaat gaat de temperatuur snel omhoog.

Scenario nu zit mij toch echt niet helemnaal lekker:

-temperatuur buiten is 8 graden, BB draait aanzielijk beter met dit weer.
-temperatuur in huis was gisteren 20.4 (zon heeft reop gestaan) waardoor de BB in standby ging. Vloer verloor zijn warmte weer gedurende de dag. Deze begon net iets warmer te worden.
-In de avond daalde de temp tot 19,5 om 22:00.
-Heb de BB in boost-modus staan en heeft de hele nacht op 100-110% staan stampen (vanaf 21:00) om nu om 09:00 op 20gr. uit te komen. Vloer was 'lauw' in de ochtend. Maar in iedergeval voel je dat er nu warmte in is gegaan.
-Heb de temeperatuur nu ingesteld op 21,5 om de vloer nu warm te krijgen ipv lauwig. Hij moet het vasthouden op het totale oppervlakte van 160m2 en niet beperkte delen (dus bv waar de thermostaat staat).

Mijn conclusie is:

-BB moet minimaal 35gr in het huis sturen om deze op temperatuur te krijgen, de aanvoer naar de vloer is dan rond de 25-30gr.
-Radiatoren zijn echt warm met 35gr huis in, dat is niet nodig (had niet verwacht dat de BB deze zo warm kon krijgen). Warmte moet naar de vloer.

Ik voorzie het volgende scenario:

-temperatuur daalt weer buiten, de BB kan met minus temperatuur geen 35gr het huis insturen heb ik afgelopen week gezien -> vloer aanvoer temp daalt tot 23 graden -> vloer koelt af -> huis koelt af -> BB moet harder werken en gaat vaker ontdooien. Cyclus herhaalt zich.

OF

-vloer is warm en de BB kan deze temperatuur stabiel houden. Liefst op 20gr. Ik zie dit scenario niet snel gebeuren eerlijk gezegd.

Vragen die ik heb:

-Is een aanvoer water temeperatuur uit van 38,9 gr en een watertemepratuur huis in van 35,4 niet erg veel verschil. De leiding van BB naar binnen zijn niet heel lang. Dat is een verschil van meer dan 4 graden over een korte afstand.

-Is het een misvatting dat vloerverwarming ook echt 'warm' moet zijn? Zo nee, is de BB instaat om dit wel te kunnen? Het is geen probleem als dit niet hoort en binnen is het stabiel 20gr, maar ik wil natuurlijk wel dat de BB dit kan als er om gevraagd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBTIz8SaJ9_QUiOsC6scJRaQsEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xd7qtsVLthISI8Kk1j6Zr9oU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
Barryvdh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Klopt ja, dat had ik wel gezien, maar dacht dat dat voor de CommunityAPI afgeschermd was. Had nog niet zelf geprobeerd, maar dacht @Kirvis wel.

Maar WeHeat was nog niet direct van plan het toe te voegen aan HomeAssistant:
https://github.com/wefabr...2#issuecomment-2593354516

[...]

Idd, dit heb ik geprobeerd, maar helaas zonder succes.

Als ik via een Python script de API aanroep met het requests package, dan werkt gek genoeg een GET request wel, maar bij een PATCH request krijg ik een 405 Client error.

Toch wel benieuwd wat @thomk daar dan anders in doet.

Dit is mijn script:

[code]

CODE VERWIJDERD VOOR LEESBAARHEID POST

[/code]

Verhip! Dit werkt!

Ik gebruikte de verkeerde endpoint. Als ik idd de control-board endpoint met control board ID gebruik in plaats van de Heat pump endpoint met heat pump ID dan werkt het wel!!!

Cool!

Nu kan ik gaan kijken of ik in bepaalde omstandigheden (veel productie zon dus veel instraling), in combinatie met de kamertemp (>20 graden) via home assistant kan overschakelen op Opentherm zodat de WP op Standby gaat.

En dan later weer terug naar de stooklijn als de zon weg is of de temp daalt te hard.

[ Voor 53% gewijzigd door Kirvis op 24-01-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:58

-temperatuur in huis was gisteren 20.4 (zon heeft reop gestaan) waardoor de BB in standby ging. Vloer verloor zijn warmte weer gedurende de dag. Deze begon net iets warmer te worden.
-Heb de BB in boost-modus staan en heeft de hele nacht op 100-110% staan stampen (vanaf 21:00) om nu om 09:00 op 20gr. uit te komen. Vloer was 'lauw' in de ochtend. Maar in iedergeval voel je dat er nu warmte in is gegaan.
-Heb de temeperatuur nu ingesteld op 21,5 om de vloer nu warm te krijgen ipv lauwig. Hij moet het vasthouden op het totale oppervlakte van 160m2 en niet beperkte delen (dus bv waar de thermostaat staat).

Mijn conclusie is:

-BB moet minimaal 35gr in het huis sturen om deze op temperatuur te krijgen, de aanvoer naar de vloer is dan rond de 25-30gr.
-Radiatoren zijn echt warm met 35gr huis in, dat is niet nodig (had niet verwacht dat de BB deze zo warm kon krijgen). Warmte moet naar de vloer.

-temperatuur daalt weer buiten, de BB kan met minus temperatuur geen 35gr het huis insturen heb ik afgelopen week gezien -> vloer aanvoer temp daalt tot 23 graden -> vloer koelt af -> huis koelt af -> BB moet harder werken en gaat vaker ontdooien. Cyclus herhaalt zich.

OF

-vloer is warm en de BB kan deze temperatuur stabiel houden. Liefst op 20gr. Ik zie dit scenario niet snel gebeuren eerlijk gezegd.

Vragen die ik heb:

-Is een aanvoer water temeperatuur uit van 38,9 gr en een watertemepratuur huis in van 35,4 niet erg veel verschil. De leiding van BB naar binnen zijn niet heel lang. Dat is een verschil van meer dan 4 graden over een korte afstand.

-Is het een misvatting dat vloerverwarming ook echt 'warm' moet zijn? Zo nee, is de BB instaat om dit wel te kunnen? Het is geen probleem als dit niet hoort en binnen is het stabiel 20gr, maar ik wil natuurlijk wel dat de BB dit kan als er om gevraagd wordt.

[Afbeelding]
Je gebruikt nu een opentherm thermostaat toch? Die is de baas en geeft de BB aan hoe hoog de aanvoertemperatuur moet zijn. Als de zon bij jou lekker naar binnen schijnt gaat de temp. bij jouw thermostaat vermoedelijk lekker omhoog. (overigens geef je wel aan hoe hoog je de temp. nu hebt ingesteld maar niet hoe hoog deze voorheen was). En dus zal je BB niets doen. Klinkt voor mij alsof stooklijn voor jou prettiger kan werken. Wel met het risico dat je een sauna krijgt als de zon ook lekker schijnt. Op stooklijn blijft de BB namelijk doordraaien op basis van de buitentemp..
Dat je vloer lauw aanvoelt lijkt mij wel correct. Hoe lager de aanvoertemp. (waarmee je het dus warm genoeg binnen krijgt) hoe zuiniger je BB.
Ik kan me dus niet echt in je conclusies vinden.
Waarom draai je de radiatoren niet dicht? Dan gaat de warmte zeker de vloer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-05 09:45
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Nu staat hij relatief dicht tegen de muur, in het verlengde daarvan (lange deel). Moet dus met het korte deel van de muur af.

[...]

Lucht zal zeker niet meehelpen. De casus is bij ons ook wat ingewikkelder denk ik dan menig 'standaard' woning. Wij hebben veel glas achter, de hele achterzijde eigenlijk met een pui van 5x5.5. Dus als er zon opstaat gaat de temperatuur snel omhoog.

Mijn conclusie is:

OF

Vragen die ik heb:

[Afbeelding]
4graden verschil tussen temp uit en huis in is wel heel groot. Zijn je (binnen)leidingen geïsoleerd? Je kan proberen de binnen sensor te isoleren. Ik had zonder isolatie een temp verschil van 2,4 graden. Na isolatie nu zo'n 1 graad. Hoe groter het verschil, des te harder gaat de WP werken om de gewenste huis in temperatuur te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
CyberFR schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:36:
Zo eerste "normale" dag voor onze Sparrow.
Alle andere dagen wat het huis zo goed als open met het plaatsen van HR++ glas en defrost's
Zie de wp nog wel af en toe onnodig op standby gaan.

Ik denk dat ik best tevreden hiermee mag zijn, geen vloerverwarming en alleen maar Jaga's met heatboosters.
Ben wel benieuwd wat andere doen met dit weer.
Bij mij (Sparrow P60, full electric, stukje vvw en hoofdzakelijk klassieke radiatoren) gisteren ook een rustige dag. Water temp huis in tussen de 30 en 34grC, compressor vermogen tussen de 20 en 40%. Dagverbruik buitenunit 13,5kWh, binnenunit 0,9kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii-lkYTaRM6JEu3kq0qQPgAs_k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4Y2lJWve9GSaB59PgS2HxG8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:01:

Wat bedoel je precies met "de aanvoer naar de vloer is rond de 25-30 graden"? Heb je een thermometer op de aanvoer van je verdeler zitten? Zo ja, wat is de temperatuur die hij daar aangeeft?

Ik zie in je screenshot dat je warmtepomp inderdaad met een delta T van rond de 10 graden aan het stampen is. Dat is een enorm verschil, wat verklaart waarom ie zo hard moet werken.

Probeer eens in kaart te brengen waar die warmte blijft: gaat dit de vloer in? Of blijft het ergens anders.

Om dat te doen kan je het volgende op een rijtje zetten:
  • Temp warmtepomp uit
  • Temp huis in (kan onbetrouwbaar zijn, zie hieronder)
  • Temp vloer in (thermometer verdeler)
  • Temp vloer uit (thermometer verdeler)
  • Temp warmtepomp in
Zet al die waarden eens op een rijtje en kijk dan of je kunt achterhalen waar de grootste delta zit.
Ja, dat is een groot verschil en klopt waarschijnlijk niet. Hier is al meerdere malen over gesproken op dit forum, maar wat er aan de hand is is dat Weheat ervoor gekozen heeft om een hele goedkope clip-on sensor te gebruiken die op de buis die het huis in gaat geklemd wordt. Afhankelijk van wat voor buis je hebt (metaal of knuststof) en of het geheel goed contact maakt en of het geheel geisoleerd is, is deze meting rete onbetrouwbaar.

Op zicht maakt dit voor het functioneren niet uit: zodra de WP weet bij welke (foutieve) temp huis in het huis op temperatuur blijft, dan zal die daar op blijven sturen.

Maar in dit soort gevallen is het wel irritant omdat je er niet op kunt vertrouwen met je probleemoplossing.
Ja, dat is een misvatting. Was voor mij ook wennen toen wij twee jaar geleden naar een huis met alleen vvw verhuisden.

Vloerverwarming betekent niet per se dat je een voelbaar warme vloer hebt. Als dat constant het geval zou zijn dan zou de temperatuur bij een enigsinds goed geisoleerd huid binnen no-time enorm oplopen door het grote oppervlak.

Bij ons heeft de vloer een constante temperatuur van 20-21 graden en dat is voldoende om alles op temperatuur te houden.

Wat ik nog meer zie

In je screenshot staat nog steeds een gevraagde temnperatuur vanuit de thermostaat van 60 graden. Dat zal de WP nooit halen en wil je ook niet, maar dat zorgt er wel voor dat hij enorm aggressief zal blijven reageren op wat de thermostaat vraagt.

Mijn advies: vergeet de thermostaat voor nu even en stel een stooklijn in.

Dat is al meerdere malen langs gekomen hier op het forum.

Als de temperatuur van de lucht in huis even iets warmer wordt door de instraling van de zon, dan wil je niet dat de WP op standby gaat. Je wilt dat ie gewoon lekker blijft pruttelen en de warmte in de vloer houdt, want zodra de zon weg is is die warmte zo weer uit de lucht en wordt het al snel weer onaangenaam. Je wilt juist dat de wamte in de massa blijft (= de vloer).

En dat het dan even een keer 21 graden wordt als de zon schijnt dat moet je maar accepteren. Dat gebeurde ook toen je nog een ketel had, maar toen lette je er niet op waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:52:
[...]

4graden verschil tussen temp uit en huis in is wel heel groot. Zijn je (binnen)leidingen geïsoleerd? Je kan proberen de binnen sensor te isoleren. Ik had zonder isolatie een temp verschil van 2,4 graden. Na isolatie nu zo'n 1 graad. Hoe groter het verschil, des te harder gaat de WP werken om de gewenste huis in temperatuur te halen.
Ga ik doen, wil sowieso wat leidingwerk nog na-isoleren. Moet ook nog de CV pijp afdichten (geen dakpannen meer, dus die zit nog leeg door het dak).
Dat verschil is trouwens kleiner bij lagere temp-uit (tot 2 graden). Dat is dan wel gek eigenlijk.
Kirvis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Wat bedoel je precies met "de aanvoer naar de vloer is rond de 25-30 graden"? Heb je een thermometer op de aanvoer van je verdeler zitten? Zo ja, wat is de temperatuur die hij daar aangeeft?

Ik zie in je screenshot dat je warmtepomp inderdaad met een delta T van rond de 10 graden aan het stampen is. Dat is een enorm verschil, wat verklaart waarom ie zo hard moet werken.

Probeer eens in kaart te brengen waar die warmte blijft: gaat dit de vloer in? Of blijft het ergens anders.

Om dat te doen kan je het volgende op een rijtje zetten:
  • Temp warmtepomp uit
  • Temp huis in (kan onbetrouwbaar zijn, zie hieronder)
  • Temp vloer in (thermometer verdeler)
  • Temp vloer uit (thermometer verdeler)
  • Temp warmtepomp in
Zet al die waarden eens op een rijtje en kijk dan of je kunt achterhalen waar de grootste delta zit.

[...]

Ja, dat is een groot verschil en klopt waarschijnlijk niet. Hier is al meerdere malen over gesproken op dit forum, maar wat er aan de hand is is dat Weheat ervoor gekozen heeft om een hele goedkope clip-on sensor te gebruiken die op de buis die het huis in gaat geklemd wordt. Afhankelijk van wat voor buis je hebt (metaal of knuststof) en of het geheel goed contact maakt en of het geheel geisoleerd is, is deze meting rete onbetrouwbaar.

Op zicht maakt dit voor het functioneren niet uit: zodra de WP weet bij welke (foutieve) temp huis in het huis op temperatuur blijft, dan zal die daar op blijven sturen.

Maar in dit soort gevallen is het wel irritant omdat je er niet op kunt vertrouwen met je probleemoplossing.

[...]

Ja, dat is een misvatting. Was voor mij ook wennen toen wij twee jaar geleden naar een huis met alleen vvw verhuisden.

Vloerverwarming betekent niet per se dat je een voelbaar warme vloer hebt. Als dat constant het geval zou zijn dan zou de temperatuur bij een enigsinds goed geisoleerd huid binnen no-time enorm oplopen door het grote oppervlak.

Bij ons heeft de vloer een constante temperatuur van 20-21 graden en dat is voldoende om alles op temperatuur te houden.

Wat ik nog meer zie

In je screenshot staat nog steeds een gevraagde temnperatuur vanuit de thermostaat van 60 graden. Dat zal de WP nooit halen en wil je ook niet, maar dat zorgt er wel voor dat hij enorm aggressief zal blijven reageren op wat de thermostaat vraagt.

Mijn advies: vergeet de thermostaat voor nu even en stel een stooklijn in.

Dat is al meerdere malen langs gekomen hier op het forum.

Als de temperatuur van de lucht in huis even iets warmer wordt door de instraling van de zon, dan wil je niet dat de WP op standby gaat. Je wilt dat ie gewoon lekker blijft pruttelen en de warmte in de vloer houdt, want zodra de zon weg is is die warmte zo weer uit de lucht en wordt het al snel weer onaangenaam. Je wilt juist dat de wamte in de massa blijft (= de vloer).

En dat het dan even een keer 21 graden wordt als de zon schijnt dat moet je maar accepteren. Dat gebeurde ook toen je nog een ketel had, maar toen lette je er niet op waarschijnlijk.
Thanks. Inderdaad de aanvoer welke de verdeler weergeeft. Moet even exact kijken wat deze nu aangeeft. Al heb ik hier gelezen dat dit ook niet helemaal accuraat kan zijn.

Zal inderdaad proberen te bekijken waar de warmte blijft. Meest logisch is de vloer in. Als ik de pomp van het stroom haal loopt de temperatuur van de verdeler ver op. Geen idee of dit een indicatie is verder. Kan mss zijn dat de retour zo koud blijft omdat de vloer dus nog niet in z'n totaal goed genoeg is opgewarmt.

De 60gr aanvoer komt omdat ik 21,5 vraag en mijn honeywell vind dat hij dit nodig heeft. Als je deze op 20 zet daalt de gevraagde temp naar 30-38gr. Begreep van de monteur van WeHeat dat deze je huis 'leert' en afstemt waar-nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK0_bp7tHrKtxLeRu_eGs5KV7OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAy9bNmgg7CZNb0aSaWVQc4D.png?f=fotoalbum_large

Wat is dit eigenlijk voor raar gedoe? CV-ketel heb ik helemaal niet. Elektrisch verwarmingselement, is dat die binnen-unit? Die moet toch gewoon geactiveerd staan.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Ga ik doen, wil sowieso wat leidingwerk nog na-isoleren. Moet ook nog de CV pijp afdichten (geen dakpannen meer, dus die zit nog leeg door het dak).
Dat verschil is trouwens kleiner bij lagere temp-uit (tot 2 graden). Dat is dan wel gek eigenlijk.

[...]

Thanks. Inderdaad de aanvoer welke de verdeler weergeeft. Moet even exact kijken wat deze nu aangeeft. Al heb ik hier gelezen dat dit ook niet helemaal accuraat kan zijn.

Zal inderdaad proberen te bekijken waar de warmte blijft. Meest logisch is de vloer in. Als ik de pomp van het stroom haal loopt de temperatuur van de verdeler ver op. Geen idee of dit een indicatie is verder. Kan mss zijn dat de retour zo koud blijft omdat de vloer dus nog niet in z'n totaal goed genoeg is opgewarmt.

De 60gr aanvoer komt omdat ik 21,5 vraag en mijn honeywell vind dat hij dit nodig heeft. Als je deze op 20 zet daalt de gevraagde temp naar 30-38gr. Begreep van de monteur van WeHeat dat deze je huis 'leert' en afstemt waar-nodig.

[Afbeelding]

Wat is dit eigenlijk voor raar gedoe? CV-ketel heb ik helemaal niet. Elektrisch verwarmingselement, is dat die binnen-unit? Die moet toch gewoon geactiveerd staan.
Zet voor nu eens je warmtepomp op stooklijn op een aanvoer temperatuur van 35 graden voor elke buiten temperatuur.

Dat forceert je WP om 24/7 35 graden water te gaan leveren. Dit gaat veel beter voor jouw situatie zijn nu, en het maakt het troubleshooten veel makkelijker.

Ook zal je WP dadelijk veel rustiger gaan draaien. Omzetten naar stooklijn is letterlijk 1 minuut in de app of web applicatie. Vergeet niet voor elke temperatuur even 35 graden in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Razer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Zet voor nu eens je warmtepomp op stooklijn op een aanvoer temperatuur van 35 graden voor elke buiten temperatuur.

Dat forceert je WP om 24/7 35 graden water te gaan leveren. Dit gaat veel beter voor jouw situatie zijn nu, en het maakt het troubleshooten veel makkelijker.

Ook zal je WP dadelijk veel rustiger gaan draaien. Omzetten naar stooklijn is letterlijk 1 minuut in de app of web applicatie. Vergeet niet voor elke temperatuur even 35 graden in te vullen.
Done, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Razer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Dat is idd een hele goeie en maakt het makkelijker om zaken uit te sluiten tijdens het oplossen van het probleem omdat je een belangrijke variabele weghaalt.

Let er op dat de warmtepomp nu gaat proberen te zorgen dat de “temp huis in” op 35 graden komt met deze instelling. Ongeacht of die temperatuur klopt of niet.

Als dat is gelukt (check de portal), dan kan je gaan doen wat ik eerder voorstelde: namelijk alle temperaturen onder elkaar gaan zetten.

Daar waar het verschil het grootst is blijft de meeste warmte hangen. (En ik hoop dat dat je vloer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Dat is idd een hele goeie en maakt het makkelijker om zaken uit te sluiten tijdens het oplossen van het probleem omdat je een belangrijke variabele weghaalt.

Let er op dat de warmtepomp nu gaat proberen te zorgen dat de “temp huis in” op 35 graden komt met deze instelling. Ongeacht of die temperatuur klopt of niet.

Als dat is gelukt (check de portal), dan kan je gaan doen wat ik eerder voorstelde: namelijk alle temperaturen onder elkaar gaan zetten.

Daar waar het verschil het grootst is blijft de meeste warmte hangen. (En ik hoop dat dat je vloer is)
Die app/portal is verslavend :). Maar valt mij op dat nu de BB goed op gang komt, de vloer warmer wordt de watertemp-in hoger wordt. Op de afbeelding was het 10graden, nu is het nog 8,4.

Zal ‘m nu voorlopig even op 35gr stooklijn houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Die app/portal is verslavend :). Maar valt mij op dat nu de BB goed op gang komt, de vloer warmer wordt de watertemp-in hoger wordt. Op de afbeelding was het 10graden, nu is het nog 8,4.

Ben benieuwd naar een nieuwe screenshot over een paar uur, dan kun je langzaam wat conclusies gaan trekken zeker na de metingen dir @Kirvis aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Wat bedoel je precies met "de watertemp-in hoger wordt"? Op je laatste screenshot was die al 35.2 graden en nu met de instelling op de stooklijn zou hij dat ook moeten zijn.

Of bedoel je dat de delta T tussen Watertemperatuur in en Watertemperatuur uit kleiner wordt? Zie screenshot hieronder van de portal (bezig met legionella atm).

Want dat is wat je wilt: je wilt naar een delta T van tussen de 2 en de 5 graden idealiter omdat je warmtepomp dan het meest efficient werkt. Als ie constant de temperatuur van het inkomende water met 10 graden moet verwarmen verhogen dan blijft ie op max vermogen doorblazen.

En ik zou m dus echt even het hele weekend laten doorgaan op deze manier om te kijken of je wat warmte in die vloer kan krijgen. Mocht het nu uiteindelijk te warm worden, dan stel je de temperatuur in de stooklijn iets lager in, of pak je weer verschillende temperaturen al naar gelang de buitentemperatuur.

Dit was in mijn geval een kwestie van uitproberen en kijken wat comfortabel is, en is echt een kwestie van dagen omdat je system nu eenmaal traag reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR_pqUVPYXefXGA6lntYoktMdZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/znJM0vmBgJp0W91DzGodDdW3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Wat bedoel je precies met "de watertemp-in hoger wordt"? Op je laatste screenshot was die al 35.2 graden en nu met de instelling op de stooklijn zou hij dat ook moeten zijn.

Of bedoel je dat de delta T tussen Watertemperatuur in en Watertemperatuur uit kleiner wordt? Zie screenshot hieronder van de portal (bezig met legionella atm).

Want dat is wat je wilt: je wilt naar een delta T van tussen de 2 en de 5 graden idealiter omdat je warmtepomp dan het meest efficient werkt. Als ie constant de temperatuur van het inkomende water met 10 graden moet verwarmen verhogen dan blijft ie op max vermogen doorblazen.

En ik zou m dus echt even het hele weekend laten doorgaan op deze manier om te kijken of je wat warmte in die vloer kan krijgen. Mocht het nu uiteindelijk te warm worden, dan stel je de temperatuur in de stooklijn iets lager in, of pak je weer verschillende temperaturen al naar gelang de buitentemperatuur.

Dit was in mijn geval een kwestie van uitproberen en kijken wat comfortabel is, en is echt een kwestie van dagen omdat je system nu eenmaal traag reageert.

[Afbeelding]
Bedankt voor het advies.Ze moeten nog de bypass volgens instalatieschema aanbrengen bij mij. Mijn logische intepretatie zou dan zijn dat er warm water de aanvoer in gaat, maar ook een deel langs de bypass terug retour in gaat waardoor het verschil kleiner wordt. Maar dat zou een vertekend beeld gaan geven.

*ik heb echt het gevoel dat ik domme vragen blijf stellen, sorry 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Bedankt voor het advies.Ze moeten nog de bypass volgens instalatieschema aanbrengen bij mij. Mijn logische intepretatie zou dan zijn dat er warm water de aanvoer in gaat, maar ook een deel langs de bypass terug retour in gaat waardoor het verschil kleiner wordt. Maar dat zou een vertekend beeld gaan geven.

Domme vragen zijn er niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Dat lijkt me niet wenselijk: als je gaat mengen via de bypass dan gaat je delta T omlaag maar gaat er ook een deel van de energie niet je vloer in.

Welk installatieschema is dat waar die bypass in staat?

Edit:

Stel dat je WP 10 kW aan vermogen nodig heeft om die 10 graden aan delta T te overbruggen. En stel dat door die bypass de delta T terug gaat naar 5 graden.

Dan betekent dat dus (grosso modo) dat er 5 kW aan warmte niet je vloer in gaat, maar terug gaat naar je WP.

Ook betekent dat dat er nog maar 5 kW aan energie je vloer in gaat, dus dat lijkt me niet wenselijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Kirvis op 24-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
@STIMPPYYY , ben wel benieuwd deel vanavond nog eens een screenshot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gaat sinds vandaag en gevoelsmatig met de stooklijn echt veel beter. De vloer beneden is ook warm zoals het hoort!

Gaat de goede kant op.

Omtrent die bypass. Ik zal proberen het installatieschema op te zoeken, maar de WeHeat monteur heeft het laten zien in zijn officiele documentatie en het schema. Vond het ook al een beetje gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpckH0HOggoMlXpzTYi8TllS42M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/caY68sC2yJBJt1cOiEAogyty.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-01-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:17:
Gaat sinds vandaag en gevoelsmatig met de stooklijn echt veel beter. De vloer beneden is ook warm zoals het hoort!

Gaat de goede kant op.

Ik zal proberen het installatieschema op te zoeken, maar de WeHeat monteur heeft het laten zien in zijn officiele documentatie en het schema.

[Afbeelding]
Ah kijk! De delta T tussen warmtepomp uit en -in is al teruggelopen naar 7 graden. Dat is al beter dan de 9 graden die we eerder zagen.

Ook trekt je pomp 1000 watt minder uit het net op het moment dus dat is al winst.

Nu nog even al die tussen temperaturen opzoeken om te bepalen waar (het grootste deel) van die 7 graden verschil naartoe gaat.

Hoe is het met de temperatuur in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Ah kijk! De delta T tussen warmtepomp uit en -in is al teruggelopen naar 7 graden. Dat is al beter dan de 9 graden die we eerder zagen.

Ook trekt je pomp 1000 watt minder uit het net op het moment dus dat is al winst.

Nu nog even al die tussen temperaturen opzoeken om te bepalen waar (het grootste deel) van die 7 graden verschil naartoe gaat.

Hoe is het met de temperatuur in huis?
Ja, zeker. Temperatuur is goed. Nu 20 graden stabiel.

Het fijne van de stooklijn voor ons is dat we de houtkacel af en toe ook aan kunnen doen. Dat is voor de sfeer, maar geeft toch wel behoorlijk wat warmte.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-01-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-05 12:51
@STIMPPYYY Ik heb ongeveer een vergelijkbaar huis denk ik, ook veel glas. Ben ook nog zoekende.
Ik ben het even kwijt, maar jij hebt een echte open verdeler? Geen pomp verdeler of aangepaste, want dat zou de verschijnselen kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DjAntoon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:51:
@STIMPPYYY Ik heb ongeveer een vergelijkbaar huis denk ik, ook veel glas. Ben ook nog zoekende.
Ik ben het even kwijt, maar jij hebt een echte open verdeler? Geen pomp verdeler of aangepaste, want dat zou de verschijnselen kunnen verklaren.
Ik heb een verdeler met een pomp. Boven is het een pomploze verdeler (open denk ik?)

Beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8j4chTDI7t-gqR-Z-ue_96gBcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U0cJQnQbzdu8qxICuDrxj4e.jpg?f=fotoalbum_large

Boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVanuNk0-26-VSgSWokL-06bk5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arHe489XzuULkfgQbwVBAREF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:36
Het was een warme dag vandaag. De Flint draait op een stooklijn. Ik snap niet waarom de Flint een beroep op de cv doet, ook al is het bijna niets. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hjveTJRfFIhYSuSBBRcshO3gBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6LanLodBuBqoblK2gctvw3s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 22:26
@STIMPPYYY
Je hebt al veel reacties… ik heb niet alles gelezen…

Bij deze “my 2 cents”…

1/
Ik denk dat “lucht in het systeem” de hoofd oorzaak van je probleem was.
Ik heb er nog eens over na gedacht… dat is behoorlijk kwalijk.
Dat heeft helemaal niks met de weheat te maken maar alles met heel slordige installatie. Ook nog een aantal ontluchters vergeten.
Systeem met lucht erin opleveren is echt extreem fout. Jij bent dan nog op tweakers gaan zoeken, maar iemand die dat niet doet heeft gewoon een compleet niet werkend systeem.
Defacto heeft de installateur het systeem opgeleverd met nog niet het minimum van “hij doet het wel ongeveer”.

2/ daarnaast heb je best een groot huis en best een systeem met veel vertakkingen. Wat je opmerkt met “woonkamer moet warmer worden” is niet raar. Dat betekent gewoon “inregelen”.
Je hoeft voorlopig niet bang te zijn dat je installatie te klein is. “Waterzijdig inregelen” betekent dat je alles boven wat moet gaan knijpen, dus defacto relatief meer naar de woonkamer sturen. De bedoeling is dat je de boel in balans brengt zodanig dat de warmte afgifte de verhouding woonkamer<>rest_huis heeft die overeenkomt met je comfort wens.

Wat je nu ziet is dat die balans nog heel erg verkeerd is (veel te veel boven, te weinig woonkamer). Dat is helemaal niet raar. Je moet gewoon gaan inregelen. Maar…….
Dat maakt het des te kwalijker dat ze het systeem met lucht erin hebben opgeleverd.
Combinatie “balans niet goed” en “lucht erin” gaf je een startpunt waar je als “niet expert” niet uit kwam.
Hoef je je niet voor te schamen.
“Lucht erin” is geen “vergeet puntje”.
“Lucht eruit halen en checken” hoort gewoon bij fatsoenlijk opleveren.
(Ik knutsel met regelmaat aan mijn installatie, zorgvuldig ontluchten is een heel belangrijke in-bedrijf-stelling stap)

3/
Je hebt het over een bypass.
Waar dan?
Je hebt al een bypass bij de badkamer. Een extra is tussen aanvoer en retour echt niet nodig.
Een bypass tussen aanvoer en retour is ook meer een “bescherming tegen overdruk” bij normaal gebruik moet die nooit open gaan.
Dus…
- tussen aanvoer en retour niet gewenst en bovendien al aanwezig.
- of hadden ze een andere plek in gedachten? ( het woord bypass wordt voor meerder locaties gebruikt)

Alles bij elkaar….
De weheat treft op dit moment niet echt blaam.
Ik ben echter extreem niet onder de indruk van de vakkennis van de installateur…..

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Ik heb een verdeler met een pomp. Boven is het een pomploze verdeler (open denk ik?)

Beneden
[Afbeelding]
Dit is een oude foto toch?

Wat geeft die thermometer daar op dit moment aan?

En staat die thermostaatkraan daarboven inmiddels helemaal open?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:57:
[...]

Dit is een oude foto toch?

Wat geeft die thermometer daar op dit moment aan?

En staat die thermostaatkraan daarboven inmiddels helemaal open?
Ga morgen kijken. Maar de kraan staat inderdaad helemaal open. Wel leuk om te zien, dit is een weergave van de afgelopen 24 uur. Vanaf het moment dat de BB rustiger is gaan draaien, is het moment dat ik de stooklijn heb ingesteld. Of het is toeval.

Ohja, en heb net wat zitten hobbyen op zolder. CV doorvoer helemaal luchtdicht gemaakt. Sensor wat meer afgeschermd en ik heb 2 tochluiken direct achter het boilervat en het leidingwerk. Dat is de schoorsteen en daar zitten 2 gaasjes met gaten achter om troep eruit te verwijderen. Die moet ik nog luchdicht maken morgen. Dat zal allemaal ook niet meehelpen. Maar dat soort dingen besef je pas als je er rust is.

Volgende stap is het leidingwerk beter isoleren op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJXvKlsY_p0LGMdzQzCwXjsmTyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwYwaloZVlraCGSL33vE75Ck.png?f=fotoalbum_large

/edit

Vannacht wat meer defrost, maar kamertemp is strak 21.3 en 35gr watertemp huis-in is geen issue. Kijk het komende dagen aan. 21.3 is wel iets te warm.
Verschil tussen watertemp-in en uit is gedaald tot minder dan 5 graden. Gisteren dus 10.

[ Voor 28% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-01-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:38
1200s schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:21:
Hallo tweakers, ik vraag dit opnieuw in het forum: heeft iemand ervaring met plugwise Anna in combinatie met de blackbird warmtepomp? Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met Tado. Bedankt!
Ja, ik heb een Anna.
Koppelt prima via OpenTherm met de Weheat.
Helaas heb ik een te oude hardware versie (klaarblijkelijk) zodat ik nog steeds een gasvlammetje/cv zie bij verwarmen ipv een warmtepomp icoontje, maar verder werkt ie goed! ;)
Als je een nieuwe Anna koopt heb je dit "probleem" hoogstwaarschijnlijk niet.

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:04:
[...]

/edit

Vannacht wat meer defrost, maar kamertemp is strak 21.3 en 35gr watertemp huis-in is geen issue. Kijk het komende dagen aan. 21.3 is wel iets te warm.
Verschil tussen watertemp-in en uit is gedaald tot minder dan 5 graden. Gisteren dus 10.
Je kunt altijd als het te warm wordt je stooklijn met 1 of 2 graden verlagen. Als de WP maar constant blijft draaien zodat je massa in de vloer niet afkoelt (wat je dus op stooklijn ziet).

Ik verwacht ook dat je COP nu veel hoger is dan eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:04:
[...]

/edit

En wat is het vermogen dat er nu in gaat? Want uiteindelijk wil je ook wel dat ie een beetje zuiniger wordt.

Als ie constant staat te blazen op 2,5 kW dan krijg je een forse energierekening voor je kiezen straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-05 14:03

Jan2023

KISS

STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Beneden
[Afbeelding]

Boven
[Afbeelding]
Boven heb je een gesloten verdeler zonder pomp , helaas zonder flowmeters .
En wat die bypass daar moet ?

Beneden heb je een mengverdeler met pomp.
Zie dat de zoneregelaars ( gelukkig ) als oud vuil tussen de slangen liggen.

Maar zo jammer dit dat een installateur die verdeler niet veranderd als er een laag temperatuur systeem ( WP ) wordt geinstalleerd.

8)7

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Razer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Je kunt altijd als het te warm wordt je stooklijn met 1 of 2 graden verlagen. Als de WP maar constant blijft draaien zodat je massa in de vloer niet afkoelt (wat je dus op stooklijn ziet).

Ik verwacht ook dat je COP nu veel hoger is dan eerder.
Idd! Verlagen is makkelijk gedaan. Probeer hem eens op 32 graden te zetten bijvoorbeeld en kijk wat er dan gebeurt met de kamertemperatuur.

En uiteindelijk niet vergeten weer verschillende temperaturen in te stellen voor de buitentemperatuur.

Over de COP: heb daar nog eens over nagedacht. Leuk als je zo hoog mogelijk is, maar uiteindelijk is er maar één ding dat echt telt en dat is je stroomverbruik. Dat wil je dus zo laag mogelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-05 12:55
Hallo
Ik wil graag een Tado Thermostaat maar weet niet welke. Moet ik de V3 of de X kopen
Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 08:54
Iggi schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:42:
Hallo
Ik wil graag een Tado Thermostaat maar weet niet welke. Moet ik de V3 of de X kopen
Ik hoor het graag.
Een X wordt niet ondersteund door Weheat, zie: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Dus maakt het je keuze eenvoudig.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:41
Kirvis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:12:
[...]
Over de COP: heb daar nog eens over nagedacht. Leuk als je zo hoog mogelijk is, maar uiteindelijk is er maar één ding dat echt telt en dat is je stroomverbruik. Dat wil je dus zo laag mogelijk hebben.
In de basis klopt dat natuurlijk. Maar een warmtepomp (of eigenlijk een installatie) die in staat is een hogere COP te halen verlaagt het stroomverbruik omdat deze minder hard hoeft te werken als de warmtevraag hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Satefan schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:40:
[...]

In de basis klopt dat natuurlijk. Maar een warmtepomp (of eigenlijk een installatie) die in staat is een hogere COP te halen verlaagt het stroomverbruik omdat deze minder hard hoeft te werken als de warmtevraag hoger is.
Uiteraard!

Maar ging er over nadenken n.a.v. de laatste screenshot van @STIMPPYYY.

Je ziet daar dat de COP al beter is geworden tov het eerste screenshot dat hij gisteren deelde (3.5 tov 3.0).

Maar nog steeds stond de BB te stampen op 2,5 kW. Dat is bij deze temperaturen echt een enorm hoog verbruik en voorspelt niet veel goed voor als het weer kouder wordt. Persoonlijk heb ik liever een COP van 3.5 bij een vermogen van 400 watt dan een COP van 5 bij een vermogen van 1000 watt bij dezelfde buitentemperatuur.

Dit alles heeft natuurlijk alles te maken met hoeveel energie je huis verliest en er dus door de warmtepomp weer ingestopt moet worden om het comfortabel te houden.

Dus ja, de COP is zeker belangrijk voor de overall efficiëntie van je gehele systeem, maar zegt IMHO zeker niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Over die CV ketel die in het portal staat: die staat er altijd, ongeacht of je hem wel of niet hebt.

Weheat heeft er, vermoedelijk door tijdgebrek, voor gekozen om elke eindgebruiker hetzelfde dashboard met dezelfde parameters te laten zien, dus ook de dingen te laten zien die je misschien niet hebt.

En het elektrisch verwarmingselement wil je juist niet aan hebben staan als je die hebt. Bij ons zie die in de boiler als backup. Als die aan gaat dat trekt ie meteen 3000 watt extra uit het net (met een COP van 1), dus die wil je echt alleen aan hebben staan als het echt nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomk
Mijn flint ljkt veel moeite te hebben met het inregelen van de compressor op een stabiele waarde als die zijn rpm wijzigd. Doordat de rpm contant schakeld tussen 30% en 40% zakt die steeds terug in cop en probeert dan weer een optimale instelling te krijgen.
Het lijkt erop dat dit minimaal 10 min kost. De cop varieert tussen de 5 en 6.2.
Hebben andere flint gebruikers dit zelfde probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qiQTJ4N6eLgv1oT_wKQH2fkU1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfQqDfevuoqntrkKWBxLwvaf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-05 12:55
gratiz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Een X wordt niet ondersteund door Weheat, zie: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Dus maakt het je keuze eenvoudig.
De V3+ staat niet in de lijst. Maar werkt die wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-05 15:15
We hebben nu twee weken een Blackbird. Na een moeilijke aanvangsperiode draait de verwarming nu goed.
Alleen wel veel trillingsgeluid, dat gaan we nodig aanpakken.
We zijn met 2 personen en hebben een 200 liter boiler van Weheat
Het lijkt erop dat die snel warmte verliest, hij moet elke dag weer opwarmen.
Is dit een normaal plaatje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZU1CeOOAFI9qaIcbfcLPjgVTcV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPWZBO242mypZ5xQVBuYrwoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:36
thomk schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:25:
Mijn flint ljkt veel moeite te hebben met het inregelen van de compressor op een stabiele waarde als die zijn rpm wijzigd. Doordat de rpm contant schakeld tussen 30% en 40% zakt die steeds terug in cop en probeert dan weer een optimale instelling te krijgen.
Het lijkt erop dat dit minimaal 10 min kost. De cop varieert tussen de 5 en 6.2.
Hebben andere flint gebruikers dit zelfde probleem?

[Afbeelding]
Mijn Flint: ik heb hem op stooklijn staan. Huis met radiatoren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzsR0vRv_PKbuGpL_-N2xPIdkEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa7gyps7LmHvoPkNkWqe8AB8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 08:54
Iggi schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Deze staat erin onder 'Tado Slimme Thermostaat V3'

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Over open en gesloten verdelers: deze uitleg van Ketel Klets op YouTube is heel helder.

De moeite van het terugkijken waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
Ik heb een V3+ en die werkt prima samen met de Sparrow P60.
Gebruik hem via OpenTherm aansturing.
Het enig nadeel is dat er altijd enige overshoot plaatsvindt na een defrost of SWW run als de kamertemp dan paar tienden terug valt. De gevraagde water temp van de thermostaat loopt dan op en de Sparrow gaat na herstart op hoog vermogen draaien om de gevraagde temp te maken en doet dat meestal met enige overshoot. Maar dit is meer een WeHeat dan een Tado probleem zoals hier ook al beschreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Uiteraard!

Maar ging er over nadenken n.a.v. de laatste screenshot van @STIMPPYYY.

Je ziet daar dat de COP al beter is geworden tov het eerste screenshot dat hij gisteren deelde (3.5 tov 3.0).

Maar nog steeds stond de BB te stampen op 2,5 kW. Dat is bij deze temperaturen echt een enorm hoog verbruik en voorspelt niet veel goed voor als het weer kouder wordt. Persoonlijk heb ik liever een COP van 3.5 bij een vermogen van 400 watt dan een COP van 5 bij een vermogen van 1000 watt bij dezelfde buitentemperatuur.

Dit alles heeft natuurlijk alles te maken met hoeveel energie je huis verliest en er dus door de warmtepomp weer ingestopt moet worden om het comfortabel te houden.

Dus ja, de COP is zeker belangrijk voor de overall efficiëntie van je gehele systeem, maar zegt IMHO zeker niet alles.
Heb ‘m naar beneden bijgesteld. Het was hier vanochtend 21,5gr en daarna 22. Echt te warm.

Laat ‘m nu even zo staan. Kamer temp nog steeds 21.5. Vrees ook wel een beetje voor koudere dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3OzhLSmOW1v84yPpx0wM8uvDcw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NMjek1wR7gqjuAwSYGKjNIud.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 50 ... 81 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.