Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-06 10:39
Fbosman schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:02:
We hebben nu twee weken een Blackbird. ..2 personen en hebben een 200 liter boiler van Weheat
Het lijkt erop dat die snel warmte verliest, hij moet elke dag weer opwarmen.
[Afbeelding]
Warmteverlies boiler is afhankelijk van A. hoeveelheid warmwatergebruik, B ingestelde temperatuur (55C is wat veel, probeer eens of je met bijv. 48C uit kan), C. omgevingstemperatuur boiler (koude kelder, of ventilatie rooster naar buiten bijv, dat is evt na te isoleren)

[ Voor 36% gewijzigd door wbdj op 25-01-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-05 11:32
We hebben nu twee weken een Blackbird. Na een moeilijke aanvangsperiode draait de verwarming nu goed.
Alleen wel veel trillingsgeluid, dat gaan we nodig aanpakken.
We zijn met 2 personen en hebben een 200 liter boiler van Weheat
Is dit een normaal plaatje?
[Afbeelding]
Ik weet niet helemaar hoe je aan de grafiekjes komt maar volgens de spec van weheat verlies je 41 watt per uur als het water 65 graden is en de omgevings temp 20 graden is. Daar lijk je ruim boven te zitten.

Als ik naar je grafiek kijk dan gok ik dat je van 55 naar 52 graden gaat in 12 uur. Daarnaast ga ik er vanuit dat de omgeving temp 20 graden is. Dan komt chat op 58 watt.

Als je wat naukeurige berekening wil maken moet je over zolang mogelijke periode geen warm water gebruiken en kijken hoeveel de temp zakt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 11:32
We hebben nu twee weken een Blackbird. Na een moeilijke aanvangsperiode draait de verwarming nu goed.
Alleen wel veel trillingsgeluid, dat gaan we nodig aanpakken.
We zijn met 2 personen en hebben een 200 liter boiler van Weheat
Is dit een normaal plaatje?
Ik ben in nov jl een paar weken op vakantie geweest en heb hiermee het stilstandsverlies van mijn 200l boilervat nauwkeurig kunnen bepalen door het temp verval na een legionellacyclus te bekijken. Het vat is netjes aangesloten met thermische syphons en alle leidingen zijn geisoleerd. De onverwarmde zolderruimte waar de boiler is opgesteld zal ongeveer 15gr zijn. Bij 50gr boilertemp is het stilstandsverlies 49W.
Bij een boilertemp van 50gr zakt deze ongeveer 0,21gr/uur, dus over een dag zo'n 5gr. De hysterese in de SWW cyclus is 3gr dus dat betekent dat er (zonder warm water gebruik) elke 15 a 16u een SWW run nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bggsikYmWPlg-A-jieB_az5S5lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqfQ3ZnvxlXiJN8BUiYl0KOw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-06 16:31
martinusv schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:14:
[...]

Ik ben in nov jl een paar weken op vakantie geweest en heb hiermee het stilstandsverlies van mijn 200l boilervat nauwkeurig kunnen bepalen door het temp verval na een legionellacyclus te bekijken. Het vat is netjes aangesloten met thermische syphons en alle leidingen zijn geisoleerd. De onverwarmde zolderruimte waar de boiler is opgesteld zal ongeveer 15gr zijn. Bij 50gr boilertemp is het stilstandsverlies 49W.
Bij een boilertemp van 50gr zakt deze ongeveer 0,21gr/uur, dus over een dag zo'n 5gr. De hysterese in de SWW cyclus is 3gr dus dat betekent dat er (zonder warm water gebruik) elke 15 a 16u een SWW run nodig is.

[Afbeelding]
Dat lijkt aardig op mijn grafiek (die komt trouwens van Home Assistant). Dank je wel.
Het verval valt me tegen, denk dat de isolatie van de boiler wel beter had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 22:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Boilervaten worden volgens een EN getest bij 60°C/20°C als ik me niet vergis
en krijgen dan een energielabel.
Een verlies van 1,2 kWh/24 uur is voor een 200 liter vat (helaas) nog heel gebruikelijk,
maar <0,8 kWh is vandaag ook mogelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
Fbosman schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Dat lijkt aardig op mijn grafiek (die komt trouwens van Home Assistant). Dank je wel.
Het verval valt me tegen, denk dat de isolatie van de boiler wel beter had gekund.
Ja, ik vraag me af of dat nog te verbeteren is door er een extra isolatie deken overheen te maken, of dat het toch de verbindingen naar buiten zijn die voor de verliezen zorgen.

Overigens is de matige efficiency van de legionella en SWW runs wat mij betreft een groter aandachtspunt. (zie mijn post van 17 jan: https://gathering.tweaker...uote_message/81348518/186
In mijn systeem wordt minder dan de helft van de gerapporteerde legionella en SWW run energie daadwerkelijk aan het boilervat toegevoegd. De totale efficiency (warmte boiler in / elek opgenomen) is maar ternauwernood boven de 1. (1,25 over enkele 10tallen geanlyseerde runs). Maw het rendement van de warmtepomp boiler is nauwelijks beter dan die van een volledig elektrische boiler. Dat vind ik toch wel teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:09:
Een verlies van 1,2 kWh/24 uur is voor een 200 liter vat (helaas) nog heel gebruikelijk,
Ja, die WeHeat 200l heeft een spec van 41W maar zit daar in de praktijk met 50 a 55W toch ruim boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peace23
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-05 07:28
Vraagje over mijn verdeler, er wordt binnenkort een sparrow geïnstalleerd. Hebben jullie advies of het nodig is mijn verdeler aan te laten passen? De installateur geeft aan dat het niet nodig is. Alvast bedankt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yGXHQRUkKcuBWj6f-2ZGgSQkZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKj2OChTRBArjX4iMi4chHA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-05 22:50
peace23 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:31:
Vraagje over mijn verdeler, er wordt binnenkort een sparrow geïnstalleerd. Hebben jullie advies of het nodig is mijn verdeler aan te laten passen? De installateur geeft aan dat het niet nodig is. Alvast bedankt! [Afbeelding]
Ik heb de verdeler hier direct laten vervangen met het plaatsen van de BlackBird. Je wilt gewoon zoveel mogelijk flow hebben. Die knietjes en knikjes en thermostaatkraan helpen allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:42
thomk schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:25:
Mijn flint ljkt veel moeite te hebben met het inregelen van de compressor op een stabiele waarde als die zijn rpm wijzigd. Doordat de rpm contant schakeld tussen 30% en 40% zakt die steeds terug in cop en probeert dan weer een optimale instelling te krijgen.
Het lijkt erop dat dit minimaal 10 min kost. De cop varieert tussen de 5 en 6.2.
Hebben andere flint gebruikers dit zelfde probleem?

[Afbeelding]
Je bedoelt dat de cop sterk wisselt? Dat heb ik ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ3IAQ3iKeVlbTpXuCn8DwlwfVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SseNSeXQ4G5pFtHlcqRmqz1T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Kirvis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Over die CV ketel die in het portal staat: die staat er altijd, ongeacht of je hem wel of niet hebt.
Hier niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKo4oamL1XtEKmeetNbaH-MUqtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQgj3cFCtE1lOFQ6PdxPeFEE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:32
peace23 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:31:
Vraagje over mijn verdeler, er wordt binnenkort een sparrow geïnstalleerd. Hebben jullie advies of het nodig is mijn verdeler aan te laten passen? De installateur geeft aan dat het niet nodig is. Alvast bedankt! [Afbeelding]
Ik heb hem ook vervangen, ik denk dat je achteraf spijt krijgt en het alsnog moet (laten) doen. Ik kan nu goed aanvoer water van 25 graden in mijn vloer kwijt, dat gaat met een meng / pomp verdeler niet werken.

Wat denk je wat je dan ook nog aan stroom bespaart over een jaar? Die pomp doet misschien wel 50W...

[ Voor 6% gewijzigd door DjAntoon op 25-01-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
Ik bedoel: hij staat altijd genoemd in het dashboard, zelfs al heb je een FE installatie en dus helemaal geen ketel meer.

En ik zie hem hier in jouw screenshot toch echt twee keer terug komen.

Onnodige vervuiling van je dashboard IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:00
Jan2023 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Boven heb je een gesloten verdeler zonder pomp , helaas zonder flowmeters .
En wat die bypass daar moet ?

Beneden heb je een mengverdeler met pomp.
Zie dat de zoneregelaars ( gelukkig ) als oud vuil tussen de slangen liggen.

Maar zo jammer dit dat een installateur die verdeler niet veranderd als er een laag temperatuur systeem ( WP ) wordt geinstalleerd.

8)7
Ze komen de installatie nog afmaken. Heb ik beneden ook een gesloten verdeler nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Kirvis schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Ik bedoel: hij staat altijd genoemd in het dashboard, zelfs al heb je een FE installatie en dus helemaal geen ketel meer.

En ik zie hem hier in jouw screenshot toch echt twee keer terug komen.

Onnodige vervuiling van je dashboard IMO.
Ah zo. Ja dan snap ik je helemaal. Het dashboard (en met name de grafieken) heeft echt wel meer aandacht nodig vanuit WeHeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
Dank voor de informatie over de boiler.

Nu keek ik naar het gedrag van de BB vannacht. Die heeft echt wel moeite om een constant toerental en vermogen te vinden.
Dat zou toch niet moeten? De gevraagde temp stond steeds op 33 graden en de buitentemperatuur daalde een beetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDbcORXskggn_KmrfIjR_EF3xL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbytj4Z5B2uwzQhtjVzdBN09.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 19:37
martinusv schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Ja, ik vraag me af of dat nog te verbeteren is door er een extra isolatie deken overheen te maken, of dat het toch de verbindingen naar buiten zijn die voor de verliezen zorgen.

Overigens is de matige efficiency van de legionella en SWW runs wat mij betreft een groter aandachtspunt. (zie mijn post van 17 jan: https://gathering.tweaker...uote_message/81348518/186
In mijn systeem wordt minder dan de helft van de gerapporteerde legionella en SWW run energie daadwerkelijk aan het boilervat toegevoegd. De totale efficiency (warmte boiler in / elek opgenomen) is maar ternauwernood boven de 1. (1,25 over enkele 10tallen geanlyseerde runs). Maw het rendement van de warmtepomp boiler is nauwelijks beter dan die van een volledig elektrische boiler. Dat vind ik toch wel teleurstellend.
Dat is voor mensen die de boiler al hebben aangeschaft al te laat, inclusief mijzelf.
Maar ik vraag me vaak af of je…
- voor een wat kleiner huis…
- met alleen douche…
- en niet teveel bewoners…
Niet beter af bent met een doorstroom verwarmer.

Met een spaardouchkop moet dat direct kunnen werken, zonder spaar douchekop zal je ook en warmte terugwin op de douche afvoer moeten nemen.

Met vergelijkbare meting heb ik aangetoond dat mijn boiler per dag 1.2kWh standverlies heeft terwijl we met zijn tweeen ook voor 1.2kWh per dag douchen.

Dat heeft dan behalve het “geld” voordeel ook het voordeel dat dat ding geen ruimte inneemt. Vooral bij kleiner huizen is het best wel een bijna onmogelijke puzzel dat ding te plaatsen.
Je zal wel wat moeten doen aan stroombewaking op de meterkast maar dat is vrij simpel, vergelijkbaar met de bewaking die je bij een laadpaal hebt.

Voor hen die het al hebben te laat. Voor mensen die nog overwegen “een gedachte”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
STIMPPYYY schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ze komen de installatie nog afmaken. Heb ik beneden ook een gesloten verdeler nodig?
Ja.
Die pomp vernaggelt het rendement.

Als ze een beetje handig zijn vervangen ze niet de hele boel maar halen ze de pomp er tussenuit en verplaatsen de aanvoer van rechts boven naar de vrij gekomen pomp aansluiting rechts onder. (Heb ik bij mij thuis ook gedaan).

Pomp is nodig met gasketel.
Die pompt het water “snel” rond.
Gasketel mengt daar dan water van bijvoorbeeld 70 graden bij maar temperatuur door de vloer blijft dan op 35 of zoiets.

Dat “mengen” wil je bij warmtepomp juist niet, het brengt de temperatuur van de ingang omlaag. Defacto moet de warmtepomp dus op een hogere temperatuur draaien om voldoende vloerverwarming te hebben. En hogere temperatuur = lagere cop = lager rendement = meer electrische energie nodig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Ja.

Als ze een beetje handig zijn vervangen ze niet de hele boel maar halen ze de pomp er tussenuit en verplaatsen de aanvoer van rechts boven naar de vrij gekomen pomp aansluiting rechts onder. (Heb ik bij mij thuis ook gedaan).

Gasketel mengt daar dan water van bijvoorbeeld 70 graden bij maar temperatuur door de vloer blijft dan op 35 of zoiets.

Dat “mengen” wil je bij warmtepomp juist niet, het brengt de temperatuur van de ingang omlaag. Defacto moet de warmtepomp dus op een hogere temperatuur draaien om voldoende vloerverwarming te hebben. En hogere temperatuur = lagere cop = lager rendement = meer electrische energie nodig.
Dat klinkt goed. De opdracht van de WeHeat monteur was inderdaad pomp er tussenuit. Om niets aan het toeval over te laten, heb je misschien een foto hoe het er bij jou uitziet. Anders zorg ik dat er een nieuwe verdeler is voordat ze langskomen. Dan kunnen ze die plaatsen.

En de bypass boven bij mij moet ook weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:30:
[...]

Dat is voor mensen die de boiler al hebben aangeschaft al te laat, inclusief mijzelf.
- met alleen douche…

Met een spaardouchkop moet dat direct kunnen werken, zonder spaar douchekop zal je ook en warmte terugwin op de douche afvoer moeten nemen.

Met vergelijkbare meting heb ik aangetoond dat mijn boiler per dag 1.2kWh standverlies heeft terwijl we met zijn tweeen ook voor 1.2kWh per dag douchen.

Dat heeft dan behalve het “geld” voordeel ook het voordeel dat dat ding geen ruimte inneemt. Vooral bij kleiner huizen is het best wel een bijna onmogelijke puzzel dat ding te plaatsen.
Je zal wel wat moeten doen aan stroombewaking op de meterkast maar dat is vrij simpel, vergelijkbaar met de bewaking die je bij een laadpaal hebt.

Voor hen die het al hebben te laat. Voor mensen die nog overwegen “een gedachte”.
Grappig. Wij hebben de afgelopen 2 weken onze badkamer later verbouwen. Om toch te kunnen douchen hebben we een mobiele douche gehuurd, met een doorstroomverwarmer dus. Het is zeker geen luxe, maar je hebt een straal(tje) warm water. Ik had verwacht dat de dames hier in huis hier wel even 2 weken door de zure appel heen moesten bijten, maar het ging best heel aardig. Toch zijn we allemaal blij dat we vanaf morgen weer onder een 'normale' douche kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-05 20:50
dunklefaser schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:09:
En de Nestore?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:54
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:30:
[...]

- met alleen douche…

Als ik hier zo lees naar FE ervaring, dan is dat inderdaad voor mij de vraag, of ik daar in de toekomst moet gaan investeren 8)7 Ik zie bij FE gebruikers de volgende klachten voorbijkomen:

1. Legionella run's op onlogische tijden, waar je geen invloed op heb
2. Veel meer defrost per dag, door dat WP regelmatig op 100% draait
3. Extra energie door stilstand verlies.

Wij hebben nu nog de BB in hybride draaien en loopt met ingestelde stooklijn als een zonnetje. Douchen op gas kost geen drol. Ik heb dit jaar nog geen 10m3 gas verbruikt. Oké, vastrecht kost natuurlijk ook geld, maar ombouwen naar FE kost zo'n 4k.

Wij zijn met z'n tweeën, dus een doorstromer voor de douch is ook een idee. Is een stuk goedkoper en mijn 3fase aansluiting is daar ook geschikt voor. Indien nodig, kan ik de zekeringen nog laten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 22:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Isolatie top - maar de rest ...

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
STIMPPYYY schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Dat klinkt goed. De opdracht van de WeHeat monteur was inderdaad pomp er tussenuit. Om niets aan het toeval over te laten, heb je misschien een foto hoe het er bij jou uitziet. Anders zorg ik dat er een nieuwe verdeler is voordat ze langskomen. Dan kunnen ze die plaatsen.

En de bypass boven bij mij moet ook weg?
1/
Foto hier onder, maar "met enige terughoudendheid".
Dit betreft een zelf aangelegde installatie uit 2008, toentertijd gas.
Die heb ik vervolgens 3x omgebouwd (ge-experimneteerd met zonneboiler en later warmtepomp in verschillende scenarios).
Derhalve is het nu wel een flinke knutselpartij geworden.
- Het begon met een verdeler zoals jij hebt (op gas)
- Op een gegeven moment heb ik die doorgezaagd (input & output van elkaar los gehaald)
- Pomp is er inmiddels tussenuit
Nu:
- aanvoer vanaf de warmtepomp via de witte leiding & blauwe klep naar de balk boven
- retour naar warmtepomp via de witte leiding van balk onder
- Thermostaatkraan zit er nog wel maar is afgedopt

2/ bypass "bijplaatsen" lijkt me niet nodig maar de bypass die er zit kan je laten zitten. als je die op 0.5 of hoger zet gaat die nooit open en heb je er geen last van.

nb, text op de muur is "van vroeger" toen de boel nog op gas via thermostaatkraan ging, nu niet meer relevant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQB-zOnyOgXbrun2FFGLhxdDGSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJQ5AooaAlUiGi3WHwkHyvq7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 26-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Satefan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Grappig. Wij hebben de afgelopen 2 weken onze badkamer later verbouwen. Om toch te kunnen douchen hebben we een mobiele douche gehuurd, met een doorstroomverwarmer dus. Het is zeker geen luxe, maar je hebt een straal(tje) warm water. Ik had verwacht dat de dames hier in huis hier wel even 2 weken door de zure appel heen moesten bijten, maar het ging best heel aardig. Toch zijn we allemaal blij dat we vanaf morgen weer onder een 'normale' douche kunnen staan.
Grappig ... >>> eerlijk gezegd juist "heel erg leuk", ik heb dit scenario al een poos in mijn hoofd maar geen praktijkervaring.
Dat was waarschijnlijk geen 3 fase?
Op 1fase is het zeer zeker erg minimaal.
Op 3 fase zou je ook zonder warmte terugwin op de afvoer heel behoorlijk moeten kunnen douchen.
Je moet dan wel (net als bij een laadpaal) stroombewaking op de meterkast hebben zodat je met de volle 3x16A kan douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

STIMPPYYY schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ja .
Als het even kan met flow regelaars , dan zie je ook wat beter wat er gebeurt.
Je kan dan met een lagere aanvoer temperatuur werken voor die vloer , scheelt weer in het elektra verbruik.

Boven en beneden zijn nu volstrekt niet in verhouding met elkaar.
Is de VVW boven er later aan toegevoegd?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:33
Die stook je alleen electrisch en kan dan 110C opslaan en daardoor heeft de E20 220L een opslag capaciteit van 20kwh. Door vacuüm een heel laag stilstandsverlies.

Al zal die 20kwh te hoog zijn aangegeven want water van <40C kun je niks meer mee.
En het is alleen SWW opslag.
Of je moet via een wisselaar sanitaire water terugpompen de boiler in voor verwarming.
Maar das allemaal niet te doen joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Grappig ... >>> eerlijk gezegd juist "heel erg leuk", ik heb dit scenario al een poos in mijn hoofd maar geen praktijkervaring.
Dat was waarschijnlijk geen 3 fase?
Op 1fase is het zeer zeker erg minimaal.
Op 3 fase zou je ook zonder warmte terugwin op de afvoer heel behoorlijk moeten kunnen douchen.
Je moet dan wel (net als bij een laadpaal) stroombewaking op de meterkast hebben zodat je met de volle 3x16A kan douchen.
Klopt, 1 fase, dus beperkt qua water. Maar om nou te zeggen dat het heel slecht was, viel wel mee. Overigens, in de zomer douche ik meestal lauw tot koud, dus dan zou het helemaal goed moeten kunnen met 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
waarom 2 graden warmer maken?
Temperatuur wordt gemeten door weheat een kamstrup en 2 DS18 sensoren ingepakt op de leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UttNk3LBmiYH-8hotYMSxDxYJ24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mu6Wls05GJ8POYXEM1FkXB3o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxnp5Mmbrt_eVNtHGzjQ_rHf7EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPyl8HZQIbLkTPuqeFcugJXD.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:59
Tijgerkracht schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:27:
Temperatuur wordt gemeten door weheat een kamstrup en 2 DS18 sensoren ingepakt op de leidingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heb ik ook al verschillende keren gepost ;)
Geen idee why... meestal duurt het een paar uur en dan loopt de aanvoertemp weer meer richting de gevraagde temp. Lijkt soms wat lang te duren voordat die terug gaat moduleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
martinusv schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:10:
[...]
Ik zal van de week de warmtebeeldcamera eens op de weheat 300L boiler zetten (even uitgeleend). Mijn boiler staat op de begane grond in een onverwarmde (maar geisoleerde) ruimte. Met een graad of 5 overdag verlies ik 0,2 graad per uur. De aansluitingen/leidingen zijn goed geisoleerd, de aansluiting van het tapwater kan misschien nog wat strakker geïsoleerd.

Even een slaapzaak bij action kopen en eroverheen draperen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 26-01-2025 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-05 09:47
Tijgerkracht schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zie ik ook veel bij mijn sparrow vooral als er externe temp invloeden zijn zoals zon, vries of in huis koken waardoor warmte even omhoog gaat. Dan is de gevraagde temp behaald maar blijft de compressor op max power doorgaan. Ik zet dan zelf de limiet op 0% en dan weer op 100. Vervolgens gaat ie rustig aan naar de gewenste temp moduleren en houdt ie het vast zonder overshoots.

Dit is wel een terugkomend probleem en heb @Weheat er al over gemaild maar geen antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Jan2023 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Ja .
Als het even kan met flow regelaars , dan zie je ook wat beter wat er gebeurt.
Je kan dan met een lagere aanvoer temperatuur werken voor die vloer , scheelt weer in het elektra verbruik.

Boven en beneden zijn nu volstrekt niet in verhouding met elkaar.
Is de VVW boven er later aan toegevoegd?
Lijkt mij niet, maar kan…. Het is nieuwbouw van 2014/2015. Boven is alleen vloerverwarming op de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
illuvattarr schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Dit zie ik ook veel bij mijn sparrow vooral als er externe temp invloeden zijn zoals zon, vries of in huis koken waardoor warmte even omhoog gaat. Dan is de gevraagde temp behaald maar blijft de compressor op max power doorgaan. Ik zet dan zelf de limiet op 0% en dan weer op 100. Vervolgens gaat ie rustig aan naar de gewenste temp moduleren en houdt ie het vast zonder overshoots.

Dit is wel een terugkomend probleem en heb @Weheat er al over gemaild maar geen antwoord gekregen.
Die verhoogde temperatuur lijkt vooral na een defrost te zijn. Soort van compensatie van de warmte die is onttrokken aan de woning. Althans dat denk ik

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:23
DjAntoon schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Ik heb hem ook vervangen, ik denk dat je achteraf spijt krijgt en het alsnog moet (laten) doen. Ik kan nu goed aanvoer water van 25 graden in mijn vloer kwijt, dat gaat met een meng / pomp verdeler niet werken.

Wat denk je wat je dan ook nog aan stroom bespaart over een jaar? Die pomp doet misschien wel 50W...
Nieuwe pompen doen 16-18watt. En een verdeler met pomp (maar geen menging met retourwater) kan juist weer hogere flow geven. Dus water direct de vloer in, ja. Pomp perse weg, nee...(hangt van je situatie af lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Mss dat ik het verkeerd begrijp, maar in jouw screenshot staat de CV ketel toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Mss dat ik het verkeerd begrijp, maar in jouw screenshot staat de CV ketel toch ook?
Nee. Ik had het verkeerd begrepen 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Ja.

Sorry maar volgens mij is dit een denkfout die vaak wordt gemaakt. Ik kan er naast zitten hoor, en laat me graag corrigeren. Maar een pomp ansich vernaggelt je rendement niet. Een verdeler die niet mengt maar wel een pomp heeft kan juist voor extra flow in je systeem zorgen op dezelfde manier als men soms 2 wilo pompen in serie zet om extra flow te maken.

Een gasketel is juist minder afhankelijk van flow omdat het water veel heter is. Een WP heeft juist hoge flow nodig om het systeem continue te voorzien van de lagere Ta.

Een verdeler zonder menging maar met pomp kan dus prima werken. In mijn geval (20mm leiding naar de verdeler) zorgt ervoor dat de pomp op de verdeler het water sneller door de vloer jaagt, maar op een lagere temperatuur dan als ik de pomp uit heb. Het scheelt in mijn geval dus stroom van de WP (en pomp doet 16watt, en binnenunit van weheat daalt met 8 watt als pomp op de verdeler aanstaat, dus 8 watt extra- verwaarloosbaar).

Key is dacht ik flow flow en flow...en dus niet mengen op beperken (qua ventielopening) in je verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17
RNacoustics schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Als ik hier zo lees naar FE ervaring, dan is dat inderdaad voor mij de vraag, of ik daar in de toekomst moet gaan investeren 8)7 Ik zie bij FE gebruikers de volgende klachten voorbijkomen:

Wij hebben nu nog de BB in hybride draaien en loopt met ingestelde stooklijn als een zonnetje. Douchen op gas kost geen drol. Ik heb dit jaar nog geen 10m3 gas verbruikt. Oké, vastrecht kost natuurlijk ook geld, maar ombouwen naar FE kost zo'n 4k.

Wij zijn met z'n tweeën, dus een doorstromer voor de douch is ook een idee. Is een stuk goedkoper en mijn 3fase aansluiting is daar ook geschikt voor. Indien nodig, kan ik de zekeringen nog laten verhogen.
Toch even wat nuancering, ja er valt nog wel het een en ander te tweaken. Voordeel is dat dit makkelijk kan door de ingebouwde 4G verbinding.

1. Is zeker een punt samen met invloed op SWW (tijd, vermogen enz)
2. Dat heeft elke warmtepomp, hoe dichter bij max vermogen je nodig hebt hoe langer die dus ook moet compenseren. Dat er regelmatig overshoot plaats vindt valt nog wel iets aan te tweaken.
3. Die herken ik niet. Elke boiler heeft stilstandsverlies, dat heeft niks met WeHeat te maken. En anders laat je toch Itho vat installeren (zoals ik heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Over doorstroomverwarmers: helaas voor ons te laat, maar ik vind dit idee wel echt heel elegant.

Vanaf 10 min legt ie uit hoe het werkt.

In mijn ogen echt een idee waarbij je denkt “waarom ben ik hier niet zelf op gekomen”.

Sowieso een stuk zuiniger dan een elektrische doorstromer met een COP van 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Sorry maar volgens mij is dit een denkfout die vaak wordt gemaakt. Ik kan er naast zitten hoor, en laat me graag corrigeren. Maar een pomp ansich vernaggelt je rendement niet. Een verdeler die niet mengt maar wel een pomp heeft kan juist voor extra flow in je systeem zorgen op dezelfde manier als men soms 2 wilo pompen in serie zet om extra flow te maken.

Een gasketel is juist minder afhankelijk van flow omdat het water veel heter is. Een WP heeft juist hoge flow nodig om het systeem continue te voorzien van de lagere Ta.

Een verdeler zonder menging maar met pomp kan dus prima werken. In mijn geval (20mm leiding naar de verdeler) zorgt ervoor dat de pomp op de verdeler het water sneller door de vloer jaagt, maar op een lagere temperatuur dan als ik de pomp uit heb. Het scheelt in mijn geval dus stroom van de WP (en pomp doet 16watt, en binnenunit van weheat daalt met 8 watt als pomp op de verdeler aanstaat, dus 8 watt extra- verwaarloosbaar).

Key is dacht ik flow flow en flow...en dus niet mengen op beperken (qua ventielopening) in je verdeler.
Key is “wat voor flow je het over hebt”.
In dit geval (bekijk de plaatjes van @STIMPPYYY er maar op na) gaat het om een circulatie pomp in het vloerverwarming circuit. Het gaat dus NIET om de flow door de warmtepomp.

Dus…
Bij gelijkblijvende flow door de warmtepomp zal de afgegeven energie van de warmtepomp volledig bepaald worden door het in/uit verschil.
De gemiddelde vloertemperatuur bepaalt de warmte afgifte naar de kamer dus die zal onafhankelijk zijn van het wel/niet hebben van een circulatie pomp.

Stel dat de vloer een warmtebehoefte heeft die overeenkomt met 6 graden delta T vanuit de warmtepomp.
Stel dat de vloer een gemiddelde temperatuur van 33 graden nodig heeft om in zijn energie behoefte te kunnen voorzien.

Zonder circulatiepomp stelt zich dat in op 36 graden in, 30 graden uit.
Met een circulatiepomp die de boel bijvoorbeeld een factor 3 vermengt gaat er 34 graden de vloer in en komt er 32 uit.
Die 32 is dan ook de retour temperatuur naar de warmtepomp.
De warmtepomp gaat dan 38 graden (6 graden hoger) maken om dezelfde energie te leveren.
Die 38 graden gaat dan de de verdeler van de vloerverwarming in en wordt direct terug gemengd naar 34 graden.

Alles bij elkaar… de warmtepomp levert MET circulatie pomp 38 graden en ZONDER circulatie pomp 36 graden. De cop is in het eerste geval dus slechter.

Nb…
Een serie pomp die de flow door de warmtepomp verhoogt danwel voorkomt dat die inzakt bij een strek restrictief systeem is dus een ander geval. Een dergelijke pomp komt de cop juist ten goede omdat de delta T over de warmtepomp dan lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Kirvis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:48:
Over doorstroomverwarmers: helaas voor ons te laat, maar ik vind dit idee wel echt heel elegant.

In mijn ogen echt een idee waarbij je denkt “waarom ben ik hier niet zelf op gekomen”.

Idee is niet nieuw. Bestaat al heel lang.
Key is dat de heat exchanger groot genoeg is om het water instant te kunnen opwarmen. Vat moet daarom toch gauw op 50 graden of zo staan. Dat is maar een matige winst ten opzichte van direct vanuit het vat douchen.
Het “kan”. Niks mis mee. Maar ook niet wereld schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:19:
[...]

Die stook je alleen electrisch en kan dan 110C opslaan en daardoor heeft de E20 220L een opslag capaciteit van 20kwh. Door vacuüm een heel laag stilstandsverlies.

Al zal die 20kwh te hoog zijn aangegeven want water van <40C kun je niks meer mee.
En het is alleen SWW opslag.
Of je moet via een wisselaar sanitaire water terugpompen de boiler in voor verwarming.
Maar das allemaal niet te doen joh.
@Technician-
Ik dacht ook alleen aan SWW, voor een douche of handwas _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:11:
[...]

Key is “wat voor flow je het over hebt”.
In dit geval (bekijk de plaatjes van @STIMPPYYY er maar op na) gaat het om een circulatie pomp in het vloerverwarming circuit. Het gaat dus NIET om de flow door de warmtepomp.

Dus…
Bij gelijkblijvende flow door de warmtepomp zal de afgegeven energie van de warmtepomp volledig bepaald worden door het in/uit verschil.
De gemiddelde vloertemperatuur bepaalt de warmte afgifte naar de kamer dus die zal onafhankelijk zijn van het wel/niet hebben van een circulatie pomp.

Stel dat de vloer een warmtebehoefte heeft die overeenkomt met 6 graden delta T vanuit de warmtepomp.
Stel dat de vloer een gemiddelde temperatuur van 33 graden nodig heeft om in zijn energie behoefte te kunnen voorzien.

Zonder circulatiepomp stelt zich dat in op 36 graden in, 30 graden uit.
Met een circulatiepomp die de boel bijvoorbeeld een factor 3 vermengt gaat er 34 graden de vloer in en komt er 32 uit.
Die 32 is dan ook de retour temperatuur naar de warmtepomp.
De warmtepomp gaat dan 38 graden (6 graden hoger) maken om dezelfde energie te leveren.
Die 38 graden gaat dan de de verdeler van de vloerverwarming in en wordt direct terug gemengd naar 34 graden.

Alles bij elkaar… de warmtepomp levert MET circulatie pomp 38 graden en ZONDER circulatie pomp 36 graden. De cop is in het eerste geval dus slechter.

Nb…
Een serie pomp die de flow door de warmtepomp verhoogt danwel voorkomt dat die inzakt bij een strek restrictief systeem is dus een ander geval. Een dergelijke pomp komt de cop juist ten goede omdat de delta T over de warmtepomp dan lager is.
Maar hier snap ik je niet..."Met een circulatiepomp die de boel bijvoorbeeld een factor 3 vermengt gaat er 34 graden de vloer in en komt er 32 uit."

Mijn circulatiepomp mengt helemaal niets. Er komt (bv) 30 graden water aan en hij 'perst' het water gewoon met een hogere snelheid door de vloer heen. Er wordt niets bijgemengd vanuit de retour. Exact hetzelfde als een extra pomp in serie, alleen niet achter elkaar maar op een andere plek in het systeem (vlak voor het de vloer in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Maar hier snap ik je niet..."Met een circulatiepomp die de boel bijvoorbeeld een factor 3 vermengt gaat er 34 graden de vloer in en komt er 32 uit."

Mijn circulatiepomp mengt helemaal niets. Er komt (bv) 30 graden water aan en hij 'perst' het water gewoon met een hogere snelheid door de vloer heen. Er wordt niets bijgemengd vanuit de retour. Exact hetzelfde als een extra pomp in serie, alleen niet achter elkaar maar op een andere plek in het systeem (vlak voor het de vloer in gaat.
Klopt… maar dat is dus niet de circulatie pomp waar het in mijn reply op de post van @STIMPPYYY over ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@jelleeelco
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Weet jij hoe ik kan regelen dat er geen menging plaatsvindt, het is de Therminon 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Maarten58 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:22:
[...]

@Technician-
Ik dacht ook alleen aan SWW, voor een douche of handwas _/-\o_
Deze zijn echt voor de utiliteit bv sportclubs ed.
Die hebben vaak een groot dak voor veel PV panelen. (Overproductie) En veel warmwater verbruik.
Dan is zo’n boiler van 7K nog een keer te plaatsen.
Maar die hebben bv de afgelopen weken alle opwek met gas of iets anders moeten doen en die boiler moeten uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:48:

Maar zo'n doorstromer gebruik je maar voor een korte duur.
Dat doe ik nu ook met mijn Atag CV ketel in ECO stand. Gaat dus alleen aan, als wij gaan douchen. Daarna uit. Dus totaal geen stilstand verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:38
RNacoustics schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Geen gekke gedachte hoor.

Ik zit bij m'n schoonpa, die is alleen en vaak 2 á 3 weken weg voor werk, ook te dubben. Daar denk ik aan een opstelling waar je een boilervat opstelt als hygiënevat: je CV water zit in het vat (en kun je dus bufferen), je koude water gaat vanuit het net de spiraal in en wordt ná deze spiraal door een doorstroomtoestel op bijvoorbeeld 50° gebracht.

Voordelen
Geen 200+ liter stilstaand water dus geen legionella cycli
In plaats van COP 1 dan ook je tapwater voor een groot deel duurzaam verwarmt
Geen 11kW vermogen nodig om je gewenste temp te halen
Geen extra buffervat nodig in je WP circuit
Warmtepomp blijft 24/7 operationeel op verwarming
Als er slimme regelingen komen kun je toch nog PV overschotten of lage EPEX prijzen bufferen, dat kan eventueel ook met een elektrisch element via de geschroefde ingang

Nadelen
Nog steeds een naverwarmer nodig met COP1 (maar die begint met 20-30° ipv 10)
Je moet waarschijnlijk de spiraal wel doorspoelen voordat je gaat douchen (3liter schat ik?)
Hoe ga je die doorstromer dimensioneren?
Voor sommigen: je hebt een buffervat in je CV systeem
Hoe ga je in de zomer je buffer warm krijgen (en dus je SWW voorverwarmen) als er geen vraag is?

[ Voor 3% gewijzigd door drboneym op 26-01-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:57

Jan2023

KISS

STIMPPYYY schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Lijkt mij niet, maar kan…. Het is nieuwbouw van 2014/2015. Boven is alleen vloerverwarming op de badkamer.
Aha , dan begrijp ik waarom die bypass op die verdeler zit , je hebt boven radiatoren .
Dan er is rekening mee gehouden dat die allemaal dicht kunnen staan , vandaar die bypass.
Zeker ook naregeling boven ?

Vraag , om het beeld compleet te krijgen ?
Draai je hybride of full elektric voor je verwarming ?

En wat is nu je minimum watertemperatuur van de WP om het boven voldoende op temperatuur te krijgen ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netevolutions
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
drboneym schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Voordelen
Als er slimme regelingen komen kun je toch nog PV overschotten of lage EPEX prijzen bufferen, dat kan eventueel ook met een elektrisch element via de geschroefde ingang

Nadelen
Je moet waarschijnlijk de spiraal wel doorspoelen voordat je gaat douchen (3liter schat ik?)
Hoe ga je in de zomer je buffer warm krijgen (en dus je SWW voorverwarmen) als er geen vraag is?
Ik heb zo’n soort oplossing. Een 80L OEG hygiene vat als buffer voor WP met temp van 28-35 graden. Dit vat zorgt voor deltaT van 15-18 graden voor koud water aanvoer. Naverwarming vindt bij mij plaats door een Flamco Flextherm zoutbatterij. Die laadt ik 1 per etmaal tijdens het beste ‘moment’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/678zilFHfkFYA5n5uhhLoDtuUZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8b5kI6xP6X8BNZRnwKPDHJ6h.jpg?f=fotoalbum_large

Zomers staat WP uit, en doet zoutbatterij het alleen. Aanvoer temp koud water is op dat moment dan ook 10-12 gr hoger. En meer zonopbrengst.

Ben er erg tevreden over.
Nadeel: geen goedkope oplossing.

Alternatief buffervat is de Heat Geek mini store. Alles draait inderdaad om grootte van oppervlak van spiraal.

[ Voor 10% gewijzigd door netevolutions op 26-01-2025 17:59 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:kunnen we de doorstromers laten voor wat het is in het weheat topic? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Het vermogen van je cirqulatie pomp is grotendeels bepaald door het hoogte verschil wat je moet overbruggen. De wilco dit bij de flint wordt geleverd trekt bij mij 40Watt. Ik heb zo'n 4 meter hoogte verschil te overbruggen.
De bochten en leiding dikte hebben maar beperkte invloed.
Mij leidingen lopen via het platfond. Ongeveer 2.5 meter voor de retour en 1.5 meter voor de aanvoer. Warmte pomp hangt ongeveer 1 meter boven de grond.

[ Voor 13% gewijzigd door thomk op 26-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
thomk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:34:
[...]

Het vermogen van je cirqulatie pomp is grotendeels bepaald door het hoogte verschil wat je moet overbruggen. De wilco dit bij de flint wordt geleverd trekt bij mij 40Watt. Ik heb zo'n 4 meter hoogte verschil te overbruggen.
Mij leidingen lopen via het platfond. Ongeveer 2.5 meter voor de retour en 1.5 meter voor de aanvoer. Warmte pomp hangt ongeveer 1 meter boven de grond.
Helaas… net andersom.
Duwen voor hoogteverschil omhoog wordt geleverd door het “trekken” van het water dat weer naar beneden stroomt.
Leiding diameter en bochten zijn verantwoordelijk voor hydrologische weerstand. Die neemt dus toe met de stroomsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Helaas… net andersom.
Duwen voor hoogteverschil omhoog wordt geleverd door het “trekken” van het water dat weer naar beneden stroomt.
Leiding diameter en bochten zijn verantwoordelijk voor hydrologische weerstand. Die neemt dus toe met de stroomsnelheid.
Dat dacht ik eerst ook maar bleek niet waar te zijn.Toen ik mijn afvroeg waarmij men verbruik van de pomp zo hoog was ben ik toch maar eens de specs gaan lezen.

Als ik de Wilco spec lees dan zie ik dat anders. Het hoogte verschill is een belangrijke factor voor de keuze van je pomp (hoeveel watt). Ook chatgpt denk hier anders over.

Zie ook de spec van de wilco para 8-75.
https://wilo.com/oem/en/P...0bbfTL3_product_downloads

Verder heb ik lage delta T van 2 graden dus de flow is goed. Mocht weheat de flow regelen dan is dat vrijwel niet merkbaar in het verbruik. Het schommelt ergens tussen de 38 en 40 watt. Tenzij die in standbij staat dan verbruikt de binnen unit maar 2 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-05 11:50
martinusv schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook weer eens naar mijn 200l Weheat boiler gekeken. In 15 uur loopt mijn boiler terug van 51 naar 47,1 graden (geen water verbruikt). Met een soortelijke warmte van water van 4186 J/(kg.K) is dat een energieverlies van 3,27 MJ. Over 15 uur (54000 seconden) is dat ruim 60 W stilstandsverlies. Opwarmen gaat in 58 minuten, van 47,0 naar 50,8 graden. Elektrisch vermogen is gemiddeld 1 kW, dus nagenoeg 1 kWh aan energie. De gemiddelde output van de Sparrow was ca 3,85 kW. Om het water 3,8 graden op te warmen is een energie nodig van 3,18 MJ. Over 58 minuten is dat een vermogen van 914 W.
Rara hoe kan dat? Er gaat volgens Weheat 3,85 kW in, maar effectief lijkt het maar 0,91 kW. Er zal vast wat verloren gaan in het watercircuit van de warmtepomp en de spiraal in de boiler, dat moet immers van ca 30 graden (vloer) naar 50 verwarmd worden. Maar het water in de spiraal was al bijna 50 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Woqb4Tl8fU_cY8fXAA2k-TxA8tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cjRudK6kfDAGYaMnhwSVfQrP.png?f=fotoalbum_large

In de afbeelding zie je wel dat als het verwarmen start, de temperatuur onder en boven even dippen onder het niveau van onder vlak voor de start. Kan zijn dat het water turbulent wordt en er nog kouder water in het vat zit onder het niveau van de onderste sensor, of het is het effect dat er initieel wat kouder water door de spiraal loopt omdat dat grotendeels nog op 30 graden was (in de pomp en in de leidingen). Als we kijken naar de tweede helft van het opwarmen, dan loopt de temperatuur lineair op. Ik heb uitgerekend dat daarvoor een thermisch vermogen van 1,65 kW nodig is. Elektrisch gaat er 1,05 kW de warmtepomp in. Blijkbaar gaat er veel energie verloren of zit er meer water in de pomp + buizen dan in het boilervat zelf...
Waar blijft die 3,85 - 1,65 kW = 2.2 kW? Iemand zinnige opmerkingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
thomk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Dat dacht ik eerst ook maar bleek niet waar te zijn.Toen ik mijn afvroeg waarmij men verbruik van de pomp zo hoog was ben ik toch maar eens de specs gaan lezen.

Als ik de Wilco spec lees dan zie ik dat anders. Het hoogte verschill is een belangrijke factor voor de keuze van je pomp (hoeveel watt). Ook chatgpt denk hier anders over.

Zie ook de spec van de wilco para 8-75.
https://wilo.com/oem/en/P...0bbfTL3_product_downloads

Verder heb ik lage delta T van 2 graden dus de flow is goed. Mocht weheat de flow regelen dan is dat vrijwel niet merkbaar in het verbruik. Het schommelt ergens tussen de 38 en 40 watt. Tenzij die in standbij staat dan verbruikt de binnen unit maar 2 watt.
Helaas... dat is toch echt anders.
"opvoer druk" is inderdaad een standaard specificatie van pompen. Maar dat is de druk bij een open systeem zonder retour. Opvoer druk is de kolom water die de pomp omhoog kan drukken bij een flow van precies 0.
In een gesloten systeem is er bij een flow van 0 echter nergens een drukverschil.

Als chatgpt daar anders over denkt dan vrees ik dat zij terug naar school moet. Ik kan mijn natuurkunde opleiding in delft aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:38
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:32:
[...]Als chatgpt daar anders over denkt dan vrees ik dat zij terug naar school moet. Ik kan mijn natuurkunde opleiding in delft aanraden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpGwnJ9YQoMNmg-spP91ZjiLuwM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/mYkWL7cLIwWc68ZohqdIiJ3a.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoDo
  • Laatst online: 22:08
Sinds vorige week ben ik ook in het bezit van een BB. Nu zie ik in het schema dat mijn COP bij een ondooi-cyclus aanzienlijk stijgt naar 28. Is dit een normaal verschijnsel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8PtNqOzZ1Vu8-UAb_c9hGTL-tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JawyEFW7cKOqjJM8OB8AQI0k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
RFIDguru schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb ook weer eens naar mijn 200l Weheat boiler gekeken. In 15 uur loopt mijn boiler terug van 51 naar 47,1 graden (geen water verbruikt). Met een soortelijke warmte van water van 4186 J/(kg.K) is dat een energieverlies van 3,27 MJ. Over 15 uur (54000 seconden) is dat ruim 60 W stilstandsverlies. Opwarmen gaat in 58 minuten, van 47,0 naar 50,8 graden. Elektrisch vermogen is gemiddeld 1 kW, dus nagenoeg 1 kWh aan energie. De gemiddelde output van de Sparrow was ca 3,85 kW. Om het water 3,8 graden op te warmen is een energie nodig van 3,18 MJ. Over 58 minuten is dat een vermogen van 914 W.
Rara hoe kan dat? Er gaat volgens Weheat 3,85 kW in, maar effectief lijkt het maar 0,91 kW. Er zal vast wat verloren gaan in het watercircuit van de warmtepomp en de spiraal in de boiler, dat moet immers van ca 30 graden (vloer) naar 50 verwarmd worden. Maar het water in de spiraal was al bijna 50 graden.

[Afbeelding]

In de afbeelding zie je wel dat als het verwarmen start, de temperatuur onder en boven even dippen onder het niveau van onder vlak voor de start. Kan zijn dat het water turbulent wordt en er nog kouder water in het vat zit onder het niveau van de onderste sensor, of het is het effect dat er initieel wat kouder water door de spiraal loopt omdat dat grotendeels nog op 30 graden was (in de pomp en in de leidingen). Als we kijken naar de tweede helft van het opwarmen, dan loopt de temperatuur lineair op. Ik heb uitgerekend dat daarvoor een thermisch vermogen van 1,65 kW nodig is. Elektrisch gaat er 1,05 kW de warmtepomp in. Blijkbaar gaat er veel energie verloren of zit er meer water in de pomp + buizen dan in het boilervat zelf...
Waar blijft die 3,85 - 1,65 kW = 2.2 kW? Iemand zinnige opmerkingen?
1/
temperatuursensoren extrapoleren naar het hele vat gaat gepaard met fouten. De sensor meet (waarschijnlijk??) dicht bij de wand. Daar is het altijd koeler omdat een vat aan de wand afkoelt. Er ontstaat ook een stroming van koud water van boven naar beneden langs de wand omdat goed water warmer is dan warm water EN omdat de koeling aan de wand plaats vindt.
Maarrrr.... dat zou eigenlijk het omgekeerde effect moeten hebben.... dan is de "bulk" minder afgekoeld dan de sensoren laten zien...

2/
ik vertrouw de cop niet.
Op het meetpunt dat je gehighlight hebt:
Tboiler ongeveer 45graden gemiddeld
Tbuiten 2.3graden

Thermodyndamische cop (de cop exclusief alle verliezen en daarmee het max haalbare)

zie hier, in graden kelvin: cop_max = Thot / (Thot-Tcold) = (273+45) / (45-2.3) = 7.4

Op zich kan de cop=3.8 dus ok zijn.
En toch vertrouw ik het niet....
In verwarming bedrijf zit je bij temperaturen rond de 35 binnen en rond het vriespunt buiten toch op een lagere cop???

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 26-01-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
drboneym schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Geen gekke gedachte hoor.

Ik zit bij m'n schoonpa, die is alleen en vaak 2 á 3 weken weg voor werk, ook te dubben. Daar denk ik aan een opstelling waar je een boilervat opstelt als hygiënevat: je CV water zit in het vat (en kun je dus bufferen), je koude water gaat vanuit het net de spiraal in en wordt ná deze spiraal door een doorstroomtoestel op bijvoorbeeld 50° gebracht.

Voordelen

Nadelen
Laat ik me nu precies hetzelfde afvragen, maar dan met een cv ketel.
Ik lees nogal wat problemen, lage efficiency en gedoe met all-electric vwb SWW.
Ik ga niet van het gas af. Te zeer verknocht aan mn gasfornuis :-(

Als je de koudwater aanvoer door de spiraal van je buffervat laten lopen. Krijgt je cv (of doorstromer) water binnen van een graad of 30-35.
Zal uiteraard geleidelijk aan kouder worden, maar altijd beter dan de standaard temperatuur van een graad of 12-15.
Geen stilstandverliezen, geen problemen met legionella-runs en SWW runs, en altijd genoeg warm water.
Spiraal doorspoelen lijkt me alleen nodig als je langer dan een week geen warm water getapt hebt.
Alleen de inhoud van de spiraal warmt op en is dus legionella-gevoelig.

Tja, en 's zomers als je verwarming uit staat?
Handmatig (kranen) je cv-circuit kortsluiten zodat er een klein circuit ontstaat met alleen je buffervat?
En dan maar puzzelen wat een handig tijdstip/temperatuur is.
Een zomer programma in je thermostaat zetten : heel even warmte vragen en een zomer stooklijn die tot 50 graden gaat? Zoiets.
Mischien loont het niet eens. Je krijgt dan toch ook te maken met stilstandverliezen.
Maar, met een goed geisoleerd buffervat van, zeg, 100 liter zou je een eind moeten komen.

M'n huidige warmtepomp (oer-Elga) is het aan het begeven en mn cv-ketel is ook op leeftijd.
Dit jaar moet het hele spul vervangen worden. Buffervat (serie) wil ik sowieso.

Nieuwe CW5 ketel met BB P60 en voorverwarmd 'koud' water.
Of een boiler (Nexus 200 of Itho 180 met losse laadmodule) en een BB P80

?????

Iemand al zoiets gedaan met een hygiene boiler als buffervat? Lijkt me zo voor de hand liggen, al zou je het alleen maar 's winters gebruiken.

grateful for your expert views ;)

groeten, Hans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
thomk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:34:
[...]

In mijn geval: pomp staat op het dak en water gaat voornamelijk naar beneden... 36-38 watt van de binnenunit wat dus naar 29watt gaat als ik de pomp op de VV aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Vandaag even tijd gehad om in HA te klooien. Eindelijk gelukt om HA te upgraden zodat ik de nieuwe entiteiten kan zien. Bleek iets simpels. Zie nu dus de compressor entiteiten ook. Daarna nog een template sensor gemaakt die de Delta T laat zien. Was ook even pielen maar dus ook gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3KElkQ00ZsZUlgLclie9EjiC8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCLNJLrYFn3MRpYKfOTdXmjm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
Stefannn schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Helaas... dat is toch echt anders.
"opvoer druk" is inderdaad een standaard specificatie van pompen. Maar dat is de druk bij een open systeem zonder retour. Opvoer druk is de kolom water die de pomp omhoog kan drukken bij een flow van precies 0.
In een gesloten systeem is er bij een flow van 0 echter nergens een drukverschil.

Als chatgpt daar anders over denkt dan vrees ik dat zij terug naar school moet. Ik kan mijn natuurkunde opleiding in delft aanraden.
Zou je kennis eens willen delen met formules oid. En uitleggen waarom pomp fabriekanten ongelijk hebben.
Die hebben het allemaal over een opvoer hoogte zodat je een juiste pomp kiest als je bijvoorbeeld drie verdiepingen wilt verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:26:
[...]

In mijn geval: pomp staat op het dak en water gaat voornamelijk naar beneden... 36-38 watt van de binnenunit wat dus naar 29watt gaat als ik de pomp op de VV aan zet.
Die denkfout hoor ik vaak.
In een gesloten circuit maakt het niks uit of de pomp in de kelder of de derde verdieping staat. Het leidingwerk horizontaal loopt 30meter lang op 1 meter constant of 30 meter de lucht in loopt.

De wet van de communicerende vaten geldt nl, je gaat omhoog maar ook weer naar beneden wat elkaar opheft.

Enige wat de pompdruk doet is weerstand overwinnen van de vernauwingen (en ruwheid) om het water in beweging te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Technician- schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Die denkfout hoor ik vaak.
In een gesloten circuit maakt het niks uit of de pomp in de kelder of de derde verdieping staat. Het leidingwerk horizontaal loopt 30meter lang op 1 meter constant of 30 meter de lucht in loopt.

De wet van de communicerende vaten geldt nl, je gaat omhoog maar ook weer naar beneden wat elkaar opheft.

Enige wat de pompdruk doet is weerstand overwinnen van de vernauwingen (en ruwheid) om het water in beweging te houden.
Hmm, hoezo denkfout? Ik gaf alleen maar mijn situatie aan en juist dat hetzelfde wattage van de pomp verbruikt wordt terwijl bij mij pomp boven staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
jelleeelco schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Hmm, hoezo denkfout? Ik gaf alleen maar mijn situatie aan en juist dat hetzelfde wattage van de pomp verbruikt wordt terwijl bij mij pomp boven staat...
Oh sorry dan bedoel ik niet jou. Maar mensen denken vaak dat het energie kost om met cv leiding omhoog te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
thomk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Zou je kennis eens willen delen met formules oid. En uitleggen waarom pomp fabriekanten ongelijk hebben.
Die hebben het allemaal over een opvoer hoogte zodat je een juiste pomp kiest als je bijvoorbeeld drie verdiepingen wilt verwarmen.
Fabrikanten hebben geen ongelijk.
Opvoerhoogte is een term voor de druk die het systeem kan leveren. Dat heeft echter voor een gesloten systeem niks met hoogte te maken. Het is gewoon een andere term voor druk.
De reden dat ze “hoogte” gebruiken is omdat pompen een pomp karakteristiek hebben. Dat geeft het verband tussen druk en flow aan. Maximale flow als er vrijwel geen druk hoeft te worden geleverd, maximale druk als de flow helemaal tot 0 gedaald is. Die druk wordt “opvoerhoogte” genoemd omdat het de lengte van een kolom water is die de pomp omhoog kan duwen totdat de flow stopt.
Vergelijk het met een wip in de speeltuin. Je hoeft daar ook geen noemenswaardige kracht te leveren om iemand omhoog te duwen aangezien de persoon aan de andere kant naar beneden gaat.

Nb.. ik houd er verder over op. Het wordt teveel off topic.

Zie meer bijvoorbeeld hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:49
Weet iemand waar de 4g module zit in een Flint ?
Zit dat buiten in de warmtepomp of zit dat in de binnen-unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
201WD schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:20:
Weet iemand waar de 4g module zit in een Flint ?
Zit dat buiten in de warmtepomp of zit dat in de binnen-unit?
In de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Gisteren weer een sww periode gehad.
De boiler moest van 49 naar 53 graden.
Daar heeft de BB meer dan 6 uur over gedaan. Dat lijkt me veel te lang, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Inmiddels weer wat dagen verder. Met dit weer gaat alles goed, benieuwd naar de weken waarbij de temperatuur weer onder de nul duikt.

Het was hier met 32gr aanvoer de afgelopen 2 dagen 20.8gr binnen. Zelfs mijn vrouw vindt het te warm. Zou mooi zijn als we rond de 30gr aanvoer uitkomen (of lager).

Wat ik wel een bijzonder fenomeen vind is dat de BB volle bak aan de slag gaat na een defrost waardoor vervolgens de watertemp in een graad of 2-3 hoger oploopt dan gevraagd. Daarmee is de retour wel weer snel op temperatuur, maar zou verwachten dat hij rustiger opstart om naar die gevraagde watertemp te komen.

Verbruik moet nog wel omlaag vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbrNR14ejvW17v3TeD_LyXph35g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WaJr0qAytNAQpEgl89qlRVf1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-01-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Fbosman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:05:
Daar heeft de BB meer dan 6 uur over gedaan. Dat lijkt me veel te lang, klopt dat?
Was de 49 graden de boventemperatuur van het vat? (neem aan van wel) Wat was de temperatuur onder in het vat? Is/was er een beperking qua vermogen ingesteld op de BB ?

[ Voor 28% gewijzigd door Satefan op 27-01-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-05 15:27
In mei "krijg" ik een Sparrow. De offerte is in de maak.
Mede door dit fantastische forum heb ik mij goed kunnen inlezen.

Voor deze installatie wil ik nieuw leidingwerk. 35mm.
Ook krijg ik een nieuwe open verdeler met flowmeters tbv de vloerverwarming.
Radiatoren, vijf stuks, worden vervangen voor Jaga's.
300 liter boilervat en een buffervat.
Magneet vuilfilter heb ik ook aan gedacht.
Tevens twee kw/meters van Home-wizard voor de energie monitoring.

Zijn er nog aanvulling waar ik zeker naar moet vragen zodat ik deze kan laten meenemen in de installatie.
Ik wil een zo optimaal mogelijk systeem.

Alvast bedankt voor jullie feedback.
Dit kan heel erg waarderen!

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:06:
Inmiddels weer wat dagen verder. Met dit weer gaat alles goed, benieuwd naar de weken waarbij de temperatuur weer onder de nul duikt.

Het was hier met 32gr aanvoer de afgelopen 2 dagen 20.8gr binnen. Zelfs mijn vrouw vindt het te warm. Zou mooi zijn als we rond de 30gr aanvoer uitkomen (of lager).

Wat ik wel een bijzonder fenomeen vind is dat de BB volle bak aan de slag gaat na een defrost waardoor vervolgens de watertemp in een graad of 2-3 hoger oploopt dan gevraagd. Daarmee is de retour wel weer snel op temperatuur, maar zou verwachten dat hij rustiger opstart om naar die gevraagde watertemp te komen.

Verbruik moet nog wel omlaag vind ik.

[Afbeelding]
Ik ben het met je eens dat het verbruik hoog is. Bij 10 graden buitentemp alsnog 1000 watt aan verbruik. Al heb ik wel de indruk dat jij een behoorlijk huis hebt en dus sowieso veel energie nodig hebt om het op temperatuur te houden.

Wat je kunt proberen om die vermogenspiek na een defrost te beperken is het volgende:
  • Stel eerst de stooklijn nog wat lager in, als jullie het nog te warm vinden
  • Kijk dan wat het compressor percentage is als ie rustig staat te verwarmen
  • Stel de limiet in de settings op dat percentage of 10 procentpunt erboven
  • Kijk hoe dat werkt
Je dwingt de WP dan om niet die overshoot te doen, waardoor die na een defrost meteen weer op z'n oude vermogen door pruttelt.

Hier heb ik al 2 weken het max vermogen op 50% staan en dat werkt tot nu toe prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Mrwandelfreak schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:17:

Zijn er nog aanvulling waar ik zeker naar moet vragen zodat ik deze kan laten meenemen in de installatie.

Zorg dat alle benodigde materialen/werkzaamheden (turn key) in de offerte staat, zodat de scope binnen project helder is. O.a. afgifte systeem optimaal na geregeld, afwerking met goten, leiding isolatie, elektra, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Ik ben het met je eens dat het verbruik hoog is. Bij 10 graden buitentemp alsnog 1000 watt aan verbruik. Al heb ik wel de indruk dat jij een behoorlijk huis hebt en dus sowieso veel energie nodig hebt om het op temperatuur te houden.

Wat je kunt proberen om die vermogenspiek na een defrost te beperken is het volgende:
  • Stel eerst de stooklijn nog wat lager in, als jullie het nog te warm vinden
  • Kijk dan wat het compressor percentage is als ie rustig staat te verwarmen
  • Stel de limiet in de settings op dat percentage of 10 procentpunt erboven
  • Kijk hoe dat werkt
Je dwingt de WP dan om niet die overshoot te doen, waardoor die na een defrost meteen weer op z'n oude vermogen door pruttelt.

Hier heb ik al 2 weken het max vermogen op 50% staan en dat werkt tot nu toe prima.
Klopt, opzich niet heel vreemd. Heb 'm weer een graad bijgesteld naar beneden (30), waardoor de compressor rond de 900w zit op 36%.
De verschillen tussen aanvoer en retour zijn nu nog maar 3,5gr. Wat logisch is gezien de temperatuur buiten en feit dat er geen defrost nodig is.

Wat ik wel vreemd vind is dat er vanaf de eerste legionella run (15 januari) er tot vandaag geen is geweest. Ik meen gelezen te hebben dat er 1x per week een legionella run wordt gedaan.

Ga in iedergeval met jouw input aan de slag.

Volgens mij zit het magneet vuilfilter er standaard bij.

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Satefan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Was de 49 graden de boventemperatuur van het vat? (neem aan van wel) Wat was de temperatuur onder in het vat? Is/was er een beperking qua vermogen ingesteld op de BB ?
49 was de ondertemperatuur. Er zit geen beperking op vermogen.
Ik zie de temp van het vat eerst dalen totdat het ongeveer gelijk is aan de onder temp van de warmtepomp. Daarna gaat het heel langzaam omhoog. 0.1 graad per kwartier en als er dan een ontdooi cyclus nodig is is die winst weer dees weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 22:28
Vraagje: hoe krijg ik mijn COP omhoog? Sinds vorige week donderdag in bezit van Blackbird P80, 200L boilervat en 50L buffer.
Vindt die 3,2 nog niet geweldig, of ben ik te kritisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfThbmHL9jLU6uqDpiXmSIYgR10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PR4f7s0wjgNWWYBhmbRCEYRw.png?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
DaCootMeister schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:03:
Vraagje: hoe krijg ik mijn COP omhoog? Sinds vorige week donderdag in bezit van Blackbird P80, 200L boilervat en 50L buffer.
Vindt die 3,2 nog niet geweldig, of ben ik te kritisch?

[Afbeelding]
Je WP lijkt hele tijd aan uit te gaan, en als die aan gaat staat die op hoog vermogen aan.
Gebruik je 1 constante temperatuur door de hele dag heen?
Stooklijn regeling of thermostaat?
Zonering?

Je zult echt meer info moeten geven willen mensen je hier wat over kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Razer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Je WP lijkt hele tijd aan uit te gaan, en als die aan gaat staat die op hoog vermogen aan.
Gebruik je 1 constante temperatuur door de hele dag heen?
Stooklijn regeling of thermostaat?
Zonering?

Je zult echt meer info moeten geven willen mensen je hier wat over kunnen zeggen.
En geef ook even aan welke thermostaat (merk/type), en hoe deze is ingesteld (Opentherm of Aan/Uit) in het WeHeat portal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Fbosman schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:05:
Dat lijkt me veel te lang.
Hier is de Blackbird vorige week geïnstalleerd en werd er direct een legionalle cyclus doorlopen om te kijken / controleren of alles in orde was.
Het ingaande water was toen 7 graden, dus het hele vat, 300 liter was 7 graden.
Om 16:00 gestart en rond 19:30 was de boel boven de 60, buiten was het een graad of 2 en er was 1 defrost.
Rond 17:00 had ik de Home Assistant integratie aan de praat (nadat de installateurs weg waren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2J-HNWkA3frhCnhAeUbax7mjTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E21ISsoDBvCnYGqclSstVuI9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RNacoustics
Ik ga ook met HA intergratie aan de slag. Naast monitoring en logging, wil ik met settings e.e.a. uitproberen.
Vraag me alleen af of dat kan. Mijn wens is om de limit en stooklijn parameters te kunnen instellen.
Bedoeling is e.e.a. te automatiseren. Ik heb al een tijd de BB op stooklijn ingesteld en dat bevalt mij prima. Ik kan nog wel in de portal de kamertemperatuur uitlezen, terwijl de kamerthermostaat geen invloed meer heeft. Het zou mooi zijn dat ik met de uitgelezen kamertemperatuur toch de stooklijn instellingen automatisch dmv Api kan beïnvloeden. Zeker als bijvoorbeeld de zon naar binnen schijnt, of dat we voor de gezelligheid de houtkachel aanzetten, dan wil je niet dat de BB met te hoog vermogen blijft doorkachelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:51:
Ik ga ook met HA intergratie aan de slag. Naast monitoring en logging, wil ik met settings e.e.a. uitproberen.
Vraag me alleen af of dat kan. Mijn wens is om de limit en stooklijn parameters te kunnen instellen.
Bedoeling is e.e.a. te automatiseren. Ik heb al een tijd de BB op stooklijn ingesteld en dat bevalt mij prima. Ik kan nog wel in de portal de kamertemperatuur uitlezen, terwijl de kamerthermostaat geen invloed meer heeft. Het zou mooi zijn dat ik met de uitgelezen kamertemperatuur toch de stooklijn instellingen automatisch dmv Api kan beïnvloeden. Zeker als bijvoorbeeld de zon naar binnen schijnt, of dat we voor de gezelligheid de houtkachel aanzetten, dan wil je niet dat de BB met te hoog vermogen blijft doorkachelen.
Ben benieuwd hoe ver je komt, want hier heb ik ook wel interesse in (stiuatie is vergelijkbaar). Vraag mij alleen af hoe dat zou moeten werken met vloerverwarming ivm langzaam afkoelen en opwarmen van de vloer. Zon en kachel zijn vrij directe hittebronnen die ook weer snel wegvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Er is op dit moment via Home Assistant niets in te stellen, misschien komt dat nog.
Lijkt me een kwestie van openzetten van die spullen in Home Assistant en niet alleen sensoren uitlezen, maar ook kunnen pushen van instructies.
Waar Weheat denk ik wel voor wil waken is dat elke 10 minuten de instellingen veranderen.

Maar wat ik zelf wel zou willen is geforceerd tapwater verwarmen, desnoods 5 graden hoger dan normaal
op moment dat de zonnepanelen staan te knallen op het dak; ipv dat dat gebeurt rond 17:00 als de stroomprijs hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ben benieuwd hoe ver je komt, want hier heb ik ook wel interesse in (stiuatie is vergelijkbaar). Vraag mij alleen af hoe dat zou moeten werken met vloerverwarming ivm langzaam afkoelen en opwarmen van de vloer. Zon en kachel zijn vrij directe hittebronnen die ook weer snel wegvallen.
Ik heb zeer oude gietijzeren radiatoren (oud huis) en deze hebben een behoorlijk grote massa. maar de massa van een vloerverwarming i.c.m. beton is natuurlijk veel groter en reageert dus trager.
Als ik de stooklijn een graadje veranderd, dan merk ik dat al binnen een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Er is op dit moment via Home Assistant niets in te stellen, misschien komt dat nog.
Lijkt me een kwestie van openzetten van die spullen in Home Assistant en niet alleen sensoren uitlezen, maar ook kunnen pushen van instructies.
Waar Weheat denk ik wel voor wil waken is dat elke 10 minuten de instellingen veranderen.

Maar wat ik zelf wel zou willen is geforceerd tapwater verwarmen, desnoods 5 graden hoger dan normaal
op moment dat de zonnepanelen staan te knallen op het dak; ipv dat dat gebeurt rond 17:00 als de stroomprijs hoog is.
Er moet toch wel een truc zijn om dmv een script de settings te wijzigen? Nu kan een gebruiker via de app of portal dit ook handmatig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Er moet toch wel een truc zijn om dmv een script de settings te wijzigen? Nu kan een gebruiker via de app of portal dit ook handmatig aanpassen.
Vast wel te doen met wat python.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Zeker!

Als het je lukt om onderstaand script te laten runnen via HA, dan kan je alles instellen wat je wilt dat je normaal gesproken ook in het portal kan doen.

Ik heb geen volledige documentatie van alle opties, maar je kunt veel achterhalen door in Chrome naar het portal te gaan en dan met Inspect bij de Network tab de query te achterhalen.

Als ik dit script test in Google Colab dan werkt het. Heb het verder nog niet geprobeerd om het via HA werkend te krijgen.

Hoor graag als iemand dat lukt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
!pip install weheat==2025.1.14
!pip install python-keycloak

import weheat
import datetime
import json
import requests

from keycloak import KeycloakOpenID  # install with pip install python-keycloak
from weheat import ApiClient, Configuration, HeatPumpApi, HeatPumpLogApi, EnergyLogApi

# input your information here
auth_url = 'https://auth.weheat.nl/auth/'
api_url = 'https://api.weheat.nl'
realm_name = 'Weheat'
my_client_id = 'WeheatCommunityAPI'  # client ID and secret provided by Weheat
my_client_secret = ''
username = 'EMAIL'  # username and password used for the online portal
password = 'PASSWORD'
# my_heat_pump_id = 'HEATPUMPID'  # your heat pump ID
my_control_board_id = 'CONTROLBOARDID'  # your control board ID

# Get the access token from keycloak
keycloak_open_id = KeycloakOpenID(server_url=auth_url,
                                  client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,
                                  client_secret_key=my_client_secret)

token_response = keycloak_open_id.token(username, password)
keycloak_open_id.logout(token_response['refresh_token'])

# Create the configuration object
config = Configuration(host=api_url, access_token=token_response['access_token'])

# Change settings
url = "https://api.weheat.nl/api/v1/control-boards/" + my_control_board_id + "/settings"
headers = {
    "accept": "application/json, text/plain, */*",
    "accept-encoding": "gzip, deflate, br, zstd",
    "accept-language": "en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8",
    "Content-Type": "application/json",
    "Authorization": f"Bearer {token_response['access_token']}"
}
payload = {
       "settings": {
           "ControlMethod": 1,  # Heating Curve = 1, Opentherm Thermostate = 4
           "AbsoluteMaxRpm": 2750 # For the Sparrow, 100% = 5520 rpm
       },
       "updateImmediately": False  # Add updateImmediately
   }
try:
    response = requests.get(url, headers=headers, data=json.dumps(payload))
    response.raise_for_status()  # Raise HTTPError for bad responses (4xx or 5xx)
    print(response.status_code)
    print(response.text)
except requests.exceptions.HTTPError as errh:
    print(f"HTTP Error: {errh}")
    print(f"Response content: {response.content}")  # Print the error response content
except requests.exceptions.RequestException as err:
    print(f"Other Error: {err}")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Kirvis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:12:
[...]
Als het je lukt om onderstaand script te laten runnen via HA, dan kan je alles instellen wat je wilt dat je normaal gesproken ook in het portal kan doen.
Moet kunnen: https://www.home-assistant.io/integrations/python_script/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Zeker!

Ik heb geen volledige documentatie van alle opties, maar je kunt veel achterhalen door in Chrome naar het portal te gaan en dan met Inspect bij de Network tab de query te achterhalen.

Als ik dit script test in Google Colab dan werkt het. Heb het verder nog niet geprobeerd om het via HA werkend te krijgen.

Hoor graag als iemand dat lukt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
!pip install weheat==2025.1.14
!pip install python-keycloak

import weheat
import datetime
import json
import requests

from keycloak import KeycloakOpenID  # install with pip install python-keycloak
from weheat import ApiClient, Configuration, HeatPumpApi, HeatPumpLogApi, EnergyLogApi

# input your information here
auth_url = 'https://auth.weheat.nl/auth/'
api_url = 'https://api.weheat.nl'
realm_name = 'Weheat'
my_client_id = 'WeheatCommunityAPI'  # client ID and secret provided by Weheat
my_client_secret = ''
username = 'EMAIL'  # username and password used for the online portal
password = 'PASSWORD'
# my_heat_pump_id = 'HEATPUMPID'  # your heat pump ID
my_control_board_id = 'CONTROLBOARDID'  # your control board ID

# Get the access token from keycloak
keycloak_open_id = KeycloakOpenID(server_url=auth_url,
                                  client_id=my_client_id,
                                  realm_name=realm_name,
                                  client_secret_key=my_client_secret)

token_response = keycloak_open_id.token(username, password)
keycloak_open_id.logout(token_response['refresh_token'])

# Create the configuration object
config = Configuration(host=api_url, access_token=token_response['access_token'])

# Change settings
url = "https://api.weheat.nl/api/v1/control-boards/" + my_control_board_id + "/settings"
headers = {
    "accept": "application/json, text/plain, */*",
    "accept-encoding": "gzip, deflate, br, zstd",
    "accept-language": "en-US,en;q=0.9,nl;q=0.8",
    "Content-Type": "application/json",
    "Authorization": f"Bearer {token_response['access_token']}"
}
payload = {
       "settings": {
           "ControlMethod": 1,  # Heating Curve = 1, Opentherm Thermostate = 4
           "AbsoluteMaxRpm": 2750 # For the Sparrow, 100% = 5520 rpm
       },
       "updateImmediately": False  # Add updateImmediately
   }
try:
    response = requests.get(url, headers=headers, data=json.dumps(payload))
    response.raise_for_status()  # Raise HTTPError for bad responses (4xx or 5xx)
    print(response.status_code)
    print(response.text)
except requests.exceptions.HTTPError as errh:
    print(f"HTTP Error: {errh}")
    print(f"Response content: {response.content}")  # Print the error response content
except requests.exceptions.RequestException as err:
    print(f"Other Error: {err}")
Dank je wel (y) Mooie uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Nog een belangrijk punt: je moet je control board ID zien te achterhalen (en dus niet je heat pump ID die in de URL van je portal staat).

Dat achterhalen gaat het snelst door in Chrome te kijken naar de query en dat het ID te kopieren:
  • Open je Weheat portal
  • Klik rechts en dan "inspect"
  • Maak het Inspect window wat breder
  • Klik op de Network tab in het Inspect window
  • Klik ergens op in de Portal (Instellingen bijvoorbeeld)
  • Je ziet dan meteen dat er al requests worden gedaan.
  • Klik op settings/ links om te openen en de ID van de control board te kopieren.
  • Happy playing!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAdKwPzM77-Bcl_9eqybowpNDj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSeGl3ZzAbnZYLHmHgTjgfT8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Je kan ook met een REST integratie werken. Zie voorbeeldje op Barryvdh in "Weheat warmtepompen"

En dan zoiets (weet even niet precies welke payload/call, maar dat kan je uit vorige opmerkingen of dev tools halen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  weheat_change_setting:
    url: 'https://api.weheat.nl/api/v1/control-boards/<jouw id>'
    method: PUT
    headers:
      content-type: application/json
      Authorization: "Bearer {{ state_attr('sensor.weheat_api_token', 'access_token') }}"
    payload: '{ .. }'

En dan kan je automatisering maken en dat script aanroepen met bepaalde variabelen/payload; https://www.home-assistant.io/integrations/rest_command/

Ik weet overigens niet hoe tof WeHeat dat vind, want zoals ik eerder opmerkte hebben ze het bewust nog niet in de Python SDK/API zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Barryvdh op 27-01-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:49
Oké bedankt voor de info.
Waarom ik dat wil weten. Ivm dekking Vodafone.
Bereik is hier minimaal.
Morgen buiten eens testen met een 4g kaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-05 09:47
Dit zou voor mij idd een ideale functie zijn. Dat de stooklijn pauzeert als ie ziet dat de kamertemp hoger wordt dan een bepaalde waarde. En als ie vervolgens weer zakt dat de stooklijn dan weer aanspringt. Ik heb een huis met grote ramen op het zuiden dus zelfs op koude winterdagen als de zon schijnt is het zo 22 graden binnen overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
illuvattarr schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Dit zou voor mij idd een ideale functie zijn. Dat de stooklijn pauzeert als ie ziet dat de kamertemp hoger wordt dan een bepaalde waarde. En als ie vervolgens weer zakt dat de stooklijn dan weer aanspringt. Ik heb een huis met grote ramen op het zuiden dus zelfs op koude winterdagen als de zon schijnt is het zo 22 graden binnen overdag.
Bij mij zelfde situatie. Gratis warmte _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
illuvattarr schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Huh, gewoon aan/uit contact monteren, heb ik ook en zo instellen dat je op aan/uit schakelt, dat gebruikt bij de Blackbird dezeflde stooklijn als puur stooklijn werken.
De installateurs van Coolblue wisten dat ook nog niet, maar het werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Huh, gewoon aan/uit contact monteren, heb ik ook en zo instellen dat je op aan/uit schakelt, dat gebruikt bij de Blackbird dezeflde stooklijn als puur stooklijn werken.
De installateurs van Coolblue wisten dat ook nog niet, maar het werkt hier prima.
Dit begrijp ik niet.

Waar monteer je dat aan/uit contact op precies? En waarom?

Als ik instel dat de Sparrow op aan/uit schakelt dan gebruikt ie idd de stooklijn, maar hij gaat zeker niet uit bij een bepaalde temperatuur. Die setting is ook alleen te gebruiken als je een parallel buffervat hebt met een aparte pomp richting je CV systeem dacht ik.

Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv

Als je belang hecht aan correcte meting van het geleverde warmte vermogen / energie dan zou ik een Kamstrup warmtemeter laten installeren.
De waardes die de Sparrow laat zien zijn niet nauwkeurig, zoals hier al eerder besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Tijgerkracht schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Ik begreep dat als je de stooklijn in combinatie met aan/uit thermostaat gebruikt, dat het als ware als een tweetrapsraket werkt. De wp maakt via stooklijn de water temperatuur aan en de Thermostaat bediend de achterliggende afgifte systeem?
Pagina: 1 ... 51 ... 85 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.