drboneym schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Geen gekke gedachte hoor.
Ik zit bij m'n schoonpa, die is alleen en vaak 2 á 3 weken weg voor werk, ook te dubben. Daar denk ik aan een opstelling waar je een boilervat opstelt als hygiënevat: je CV water zit in het vat (en kun je dus bufferen), je koude water gaat vanuit het net de spiraal in en wordt ná deze spiraal door een doorstroomtoestel op bijvoorbeeld 50° gebracht.
Voordelen
Geen 200+ liter stilstaand water dus geen legionella cycli
In plaats van COP 1 dan ook je tapwater voor een groot deel duurzaam verwarmt
Geen 11kW vermogen nodig om je gewenste temp te halen
Geen extra buffervat nodig in je WP circuit
Warmtepomp blijft 24/7 operationeel op verwarming
Als er slimme regelingen komen kun je toch nog PV overschotten of lage EPEX prijzen bufferen, dat kan eventueel ook met een elektrisch element via de geschroefde ingang
Nadelen
Nog steeds een naverwarmer nodig met COP1 (maar die begint met 20-30° ipv 10)
Je moet waarschijnlijk de spiraal wel doorspoelen voordat je gaat douchen (3liter schat ik?)
Hoe ga je die doorstromer dimensioneren?
Voor sommigen: je hebt een buffervat in je CV systeem
Hoe ga je in de zomer je buffer warm krijgen (en dus je SWW voorverwarmen) als er geen vraag is?
Laat ik me nu precies hetzelfde afvragen, maar dan met een cv ketel.
Ik lees nogal wat problemen, lage efficiency en gedoe met all-electric vwb SWW.
Ik ga niet van het gas af. Te zeer verknocht aan mn gasfornuis
Als je de koudwater aanvoer door de spiraal van je buffervat laten lopen. Krijgt je cv (of doorstromer) water binnen van een graad of 30-35.
Zal uiteraard geleidelijk aan kouder worden, maar altijd beter dan de standaard temperatuur van een graad of 12-15.
Geen stilstandverliezen, geen problemen met legionella-runs en SWW runs, en altijd genoeg warm water.
Spiraal doorspoelen lijkt me alleen nodig als je langer dan een week geen warm water getapt hebt.
Alleen de inhoud van de spiraal warmt op en is dus legionella-gevoelig.
Tja, en 's zomers als je verwarming uit staat?
Handmatig (kranen) je cv-circuit kortsluiten zodat er een klein circuit ontstaat met alleen je buffervat?
En dan maar puzzelen wat een handig tijdstip/temperatuur is.
Een zomer programma in je thermostaat zetten : heel even warmte vragen en een zomer stooklijn die tot 50 graden gaat? Zoiets.
Mischien loont het niet eens. Je krijgt dan toch ook te maken met stilstandverliezen.
Maar, met een goed geisoleerd buffervat van, zeg, 100 liter zou je een eind moeten komen.
M'n huidige warmtepomp (oer-Elga) is het aan het begeven en mn cv-ketel is ook op leeftijd.
Dit jaar moet het hele spul vervangen worden. Buffervat (serie) wil ik sowieso.
Nieuwe CW5 ketel met BB P60 en voorverwarmd 'koud' water.
Of een boiler (Nexus 200 of Itho 180 met losse laadmodule) en een BB P80
?????
Iemand al zoiets gedaan met een hygiene boiler als buffervat? Lijkt me zo voor de hand liggen, al zou je het alleen maar 's winters gebruiken.
grateful for your expert views
groeten, Hans.