Stoker schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Ja dat mag zeker..
Na 15 maanden weet ik juist wel- of juist niet waarom iemand een Amber zou moeten kiezen.
Weheat krijgt steeds meer warmtepomp-aandeel, ik vond het nodig om ook over deze pompen uit eerste hand te kunnen adviseren.
[Afbeelding]
Wat zijn de verschillen?
Ja das niet zo moeilijk, wat is er hetzelfde zou je bijna kunnen zeggen…
Connectiviteit/ instelbaarheid
Wat ik enorm prettig vind aan de Weheat Sparrow is dat je maar op de app hoeft te kijken je weet de status, ik weet dat ik iets meer toegang heb dan de gebruikers.. maar dat is echt een enorm pluspunt. Bij de Amber moet je altijd naar de binnenunit lopen (zonder HA integratie) om instellingen aan te passen of de status te zien. Daar en tegen kan je bij de Itho Daalderop Amber wel bijna alles zelf aanpassen; Wanneer ga je legionella draaien, wanneer terugmoduleren, Delta T voor stoppen of herstart- los van elkaar. Eigenlijk alles wat Weheat voor de warmtepomp zelf in beheer heeft (ook wat voor te zeggen)
Snelheid van warm water
Wat ook opvalt is
de snelheid van warm water. Itho Daalderop Amber maakt écht snel warm water, zelfs de kleinste van de serie; Amber 65. Dit viel mij aan het begin al op, maar nu valt het weer op. Amber maakt -gevoelsmatig- sneller warm water dan de Sparrow. (lees: alle andere pompen met ca. hetzelfde vermogen)
Gewicht/ brouwkwaliteit
De Sparrow weegt ca 80kilo, die echt eenvoudig alleen op de plek te krijgen, dat is niet te doen met de Amber, die weegt namelijk ca. 120kilo. Dit komt voornamelijk door de metalen behuizing VS. De EPP behuizing van Weheat.
Wat merk je daar dan van?
Bij de Weheat Sparrow hoor ik af en toe de brom van de compressor, iets wat ik nagenoeg nooit heb gehoord van de Amber 65. Dit kan te maken hebben dat de Sparrow een ‘zwaardere’ warmtepomp is dan de 65. (Komt overeen met de 95. De 95 of 120 hoor je de compressor ook meer dan de 65), maar wat ook opvalt is dat het plaatmateriaal van Itho’s warmtepomp dikker is dan bijvoorbeeld het plaatmateriaal van een Panasonic, maar ook de afwerking, hij is volledig van binnen geïsoleerd (leidingen én plaatmateriaal)
Ventilatorgeluid
De ventilator van de Amber is heel stil en moduleert een stuk minder dan de ventilator van de Sparrow. (= een voor en nadeel). Als de ventilator flink aan de bak moet bij de Sparrow, dan is die dominant aan de compressor, inmiddels pittige gesprekken gehad, en dit is aangepast.
Defrost
Amber defrost preventief, ca 1x per uur, maar dan wel heel tam. Weheat’s Sparrow doet het op behoefte, het kan dus zomaar 2-3-4-5uur tussen zitten. Ze hebben wel de defrost iets minder agressief afgesteld en is wat mij betreft daarna ook veel beter. Ik denk dat de Weheat hier dus beter in is.
DHZ installatie
Weheat warmtepompen hebben hier zeker het voordeel; Bijna plug and play. 1x stuurkabel tussen binnen en buitenunit + de meegeleverde appendageset.
Ja hebt wel altijd een installateur nodig om de warmtepomp te installeren/in werking te stellen. Ik weet niet zeker of de geleverde pompen ook gekoppeld zijn aan een installateur. (Zou mij niks verbazen).
Wat is de betere van de twee?
Daar ga ik geen antwoord op geven, beter nog; daar KAN ik geen antwoord op geven.
In
mijn situatie past de Amber 65 beter; iets stiller, kan zelf meer tunen en ik mis de app niet (mijn vrouw zal dan ook minder vaak daarover beginnen

‘zitje weer te kijken?’ )
Ik kan zo 100.000 andere situaties opnoemen waarin ik een Sparrow zou adviseren boven de Amber warmtepomp. Het gaat echt om de situatie, dat is maatwerk, en dat blijft het.