Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-05 11:23
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Ik begreep dat als je de stooklijn in combinatie met aan/uit thermostaat gebruikt, dat het als ware als een tweetrapsraket werkt. De wp maakt via stooklijn de water temperatuur aan en de Thermostaat bediend de achterliggende afgifte systeem?
Volgens mij niet.

Het idee is imo als volgt:
  • De WP houdt het water in een parallel geschakeld buffervat op temperatuur volgens de stooklijn, dus met constante flow.
  • Zodra er warmtevraag is uit de woning, dan gaat de pomp die water uit het buffervat haalt aan en wordt er warm water het huis in gepompt.
Ik heb het wel geprobeerd met aan/uit, maar dat werkte in mijn geval exact hetzelfde als gewoon de 'normale' aan/uit setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:55
illuvattarr schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Dit zou voor mij idd een ideale functie zijn. Dat de stooklijn pauzeert als ie ziet dat de kamertemp hoger wordt dan een bepaalde waarde. En als ie vervolgens weer zakt dat de stooklijn dan weer aanspringt. Ik heb een huis met grote ramen op het zuiden dus zelfs op koude winterdagen als de zon schijnt is het zo 22 graden binnen overdag.
Je wil toch juist een stooklijn die zorgt voor de goede stabiele temperatuur? Als de zon binnen schijnt en je schakelt je warmtepomp uit, dan krijg je toch weer dat je watertemperatuur van je vloer inzakt en daarna weer meer moeite is om op te warmen? En je andere ruimtes (indien van toepassing) worden dan kouder.

Ik neem aan dat de BB stopt met verwarmen zodra de watertemperatuur hoger is dan de stooklijn toch? Dus bij warme kamer zal dat ook het geval zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:28
Barryvdh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Je wil toch juist een stooklijn die zorgt voor de goede stabiele temperatuur? Als de zon binnen schijnt en je schakelt je warmtepomp uit, dan krijg je toch weer dat je watertemperatuur van je vloer inzakt en daarna weer meer moeite is om op te warmen? En je andere ruimtes (indien van toepassing) worden dan kouder.

Ik neem aan dat de BB stopt met verwarmen zodra de watertemperatuur hoger is dan de stooklijn toch? Dus bij warme kamer zal dat ook het geval zijn toch?
Ik wil dan ook niet met de botte bijl de WP in/uitschakelen, maar wel op het moment dat het in kamer al voldoende warm is minder hard laten lopen. Zeg maar een dynamisch stooklijn gedrag. Nu is stooklijn nog een statisch gedrag. Zou mooi zijn als ik dat via een script dit kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:06
Barryvdh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Dit laatste lijkt te kloppen. Bij mij was vandaag de Temperatuur Uit hoger dan de gevraagde temperatuur (+3 graden). De BB schakelde uit (Stand By)...en na 90 minuten (ongeveer) schakelde de BB weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Satefan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Dit laatste lijkt te kloppen. Bij mij was vandaag de Temperatuur Uit hoger dan de gevraagde temperatuur (+3 graden). De BB schakelde uit (Stand By)...en na 90 minuten (ongeveer) schakelde de BB weer in.
Wordt de gevraagde temperatuur bepaalt door de huis in sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:32
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Ik begreep dat als je de stooklijn in combinatie met aan/uit thermostaat gebruikt, dat het als ware als een tweetrapsraket werkt. De wp maakt via stooklijn de water temperatuur aan en de Thermostaat bediend de achterliggende afgifte systeem?
Correct, de warmtepomp gaat aan als het contact gesloten is, en uit als het contact open is.
Verder houdt ie tijdens aan tijd de stooklijn aan.
Het is echter niet de kamer thermostaat die e.e.a. doet, puur de stooklijn in de Blackbird.
EvoHome is dus niet verbonden met de Blackbird en Weheat ziet dus ook niet de gevraagde kamer temperatuur.

Zoals ik het hier heb, en dat had ik al met de Elga Ace 4kW, is 1 Shelly contact verbonden met EvoHome,
zodat Home Assistant weet wanneer er warmtevraag is in huis.
Maar zoals je kunt zien (onderste lijn) doet EvoHome aan...uit...aan...uit...aan..uit...en dat elk half uur.
Dus heb ik Shelly WP Force ertussen die aan het aan/uit contact van de Blackbird zit.
Je ziet op vrijwel hetzelfde moment de Blackbird van status veranderen.

De Blackbird houdt verder netjes de stooklijn aan, nou ja, hij zit er in het algemeen iets boven en zeker na een deforst wat hoger omdat ie dan lijkt te compenseren voor de warmte die is onttrokken aan het huis.

Overigens, schakelt die ook op de dure elektra uren (tussen (6:00 en 9:00 en tussen 17:00 en 21:00) de warmtepomp uit. Die gegevens komen dan weer van Zonneplan

Overigens doet de vloerverwarming beneden en boven voldoende de warmte bufferen om max 0.5 graden verschil in de kamer te krijgen (tot nu toe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7UN2XuAAqh5_FIpa6Bp6fQazWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hX9EPM7xWffiAXipWoS5O2YP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tijgerkracht op 27-01-2025 16:52 ]

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Kirvis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Volgens mij niet.

Het idee is imo als volgt:
  • De WP houdt het water in een parallel geschakeld buffervat op temperatuur volgens de stooklijn, dus met constante flow.
  • Zodra er warmtevraag is uit de woning, dan gaat de pomp die water uit het buffervat haalt aan en wordt er warm water het huis in gepompt.
Ik heb het wel geprobeerd met aan/uit, maar dat werkte in mijn geval exact hetzelfde als gewoon de 'normale' aan/uit setting.
Nee, ik heb geen parallel buffervat en ook geen extra pomp, zie mijn andere post.
Overigens is een parallel buffervat killing voor de COP, maar wel noodzakelijk als alle kamers dicht kunnen lopen (moet je wel een groot buffervat hebben, want 50l is te weinig).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Wordt de gevraagde temperatuur bepaalt door de huis in sensor?
Nee, door de gevraagde temp via de stooklijn (als ik je vraag goed begrijp). Dus de 'Watertemperatuur huis in' t.o.v. 'Gevraagde watertemperatuur'. De laatste wordt bepaalt door of de stooklijn (in mijn geval) of de kamerthermostaat uiteraard.

Ik denk deze schakeling een beveiliging is voor als het WP z'n warmte onvoldoende kwijt kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Satefan op 27-01-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

iApp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Inmiddels erachter dat dit de optimale instellingen zijn:
+ Thermostaat dag en nacht op 20.0 graden
+ Warmtepomp vermogen op 30-50% limiet instellen
+ Als gevolg staat 'ie de hele dag rustig te draaien -> 30kWh verbruik per dag (voor 183m2 / 439m3 ruimte)
Inmiddels ben ik tevreden met de Weheat stooklijn. De Tado X gebruik ik niet meer voor het moduleren van de BBP80.

Vraag: één kamer krijg ik niet warm met de vloerverwarming. Het liefst voer ik de waterdruk op; zodat er sneller warm water doorheen stroomt en de delta kleiner wordt. Dat kan niet in de Weheat app. Ik overweeg vloerverwarming verdelers, zodat die ene kamer alle aandacht krijgt als de rest van het huis op temperatuur is. Helaas moet er dan een loodgieter komen om vier draaiknoppen op de aanvoer van de 4 verdelers te zetten; want ik ga niet 20 zones inregelen. Hebben jullie andere suggesties - kan Weheat bijvoorbeeld iets doen?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
iApp schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Inmiddels ben ik tevreden met de Weheat stooklijn. De Tado X gebruik ik niet meer voor het moduleren van de BBP80.

Vraag: één kamer krijg ik niet warm met de vloerverwarming. Het liefst voer ik de waterdruk op; zodat er sneller warm water doorheen stroomt en de delta kleiner wordt. Dat kan niet in de Weheat app. Ik overweeg vloerverwarming verdelers, zodat die ene kamer alle aandacht krijgt als de rest van het huis op temperatuur is. Helaas moet er dan een loodgieter komen om vier draaiknoppen op de aanvoer van de 4 verdelers te zetten; want ik ga niet 20 zones inregelen. Hebben jullie andere suggesties - kan Weheat bijvoorbeeld iets doen?
Ha, ik heb precies hetzelfde, 1 slaapkamer krijg ik erg slecht warm,
maar dat blijkt dan precies de slaapkamer te zijn met de meeste ramen (stuk of acht),
waarvan 2 stuks nog oude thermopane glas van bijna 30 jaar oud.
Andere slaapkamers hebben inmiddels trippel glas.
Heb zelfde de knoppen van die 2 groepen eraf gehaald en nog halen we amper de 20 graden.
Kamer is 12 m2 en er staat een 2 persoonsbed, grote kast en kleedjes op de vloer,
dus vermoeden is ook dat er te weinig warmte uit de vloer in de kamer komt.

Zijn van plan ook hier alles tripel glas te maken en dan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-06 19:23
RFIDguru schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Ik heb ook weer eens naar mijn 200l Weheat boiler gekeken. In 15 uur loopt mijn boiler terug van 51 naar 47,1 graden (geen water verbruikt). Met een soortelijke warmte van water van 4186 J/(kg.K) is dat een energieverlies van 3,27 MJ. Over 15 uur (54000 seconden) is dat ruim 60 W stilstandsverlies. Opwarmen gaat in 58 minuten, van 47,0 naar 50,8 graden. Elektrisch vermogen is gemiddeld 1 kW, dus nagenoeg 1 kWh aan energie. De gemiddelde output van de Sparrow was ca 3,85 kW. Om het water 3,8 graden op te warmen is een energie nodig van 3,18 MJ. Over 58 minuten is dat een vermogen van 914 W.
Rara hoe kan dat? Er gaat volgens Weheat 3,85 kW in, maar effectief lijkt het maar 0,91 kW. Er zal vast wat verloren gaan in het watercircuit van de warmtepomp en de spiraal in de boiler, dat moet immers van ca 30 graden (vloer) naar 50 verwarmd worden. Maar het water in de spiraal was al bijna 50 graden.

[Afbeelding]

In de afbeelding zie je wel dat als het verwarmen start, de temperatuur onder en boven even dippen onder het niveau van onder vlak voor de start. Kan zijn dat het water turbulent wordt en er nog kouder water in het vat zit onder het niveau van de onderste sensor, of het is het effect dat er initieel wat kouder water door de spiraal loopt omdat dat grotendeels nog op 30 graden was (in de pomp en in de leidingen). Als we kijken naar de tweede helft van het opwarmen, dan loopt de temperatuur lineair op. Ik heb uitgerekend dat daarvoor een thermisch vermogen van 1,65 kW nodig is. Elektrisch gaat er 1,05 kW de warmtepomp in. Blijkbaar gaat er veel energie verloren of zit er meer water in de pomp + buizen dan in het boilervat zelf...
Waar blijft die 3,85 - 1,65 kW = 2.2 kW? Iemand zinnige opmerkingen?
Ja, dat heb ik ook geconstateerd. Zelfs als je meeweegt dat het gerapporteerde vermogen / COP 20 a 25% te hoog is dan gaat nog steeds bijna de helft van het vermogen/energie verloren. Volume toevoerleidingen is max 15 a 20l, dus minder dan 10% van het boilervat. Dus daar kan het ook niet inzitten.
Maar waar gaat die warmte dan wel naar toe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 20:35
Razer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Je WP lijkt hele tijd aan uit te gaan, en als die aan gaat staat die op hoog vermogen aan.
Gebruik je 1 constante temperatuur door de hele dag heen?
Stooklijn regeling of thermostaat?
Zonering?

Je zult echt meer info moeten geven willen mensen je hier wat over kunnen zeggen.
Sorry, goed dat je ernaar vraagt @Razer ;

- Heb een OpenTherm aansturing via Plugwise Anna. Deze herkent de Blackbird wel, maar heeft een te oude HW versie om echt een WP te herkennen. Nu wordt generiek OpenTherm gebruikt.
- Heb 1 constante temp ingesteld
- Heb zonering per kamer, gelijke temp als de hoofdthermostaat (een aantal staan uit) mbv Tado
- Heb nog hoogtemp radiatoren/convectoren

Misschien moet ik m eens op stooklijn zetten. Maar wat dan gaat werken in mijn situatie is zeker trial and error omdat ieder huis anders is, of is er een vuistregel?

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:09
martinusv schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Ja, dat heb ik ook geconstateerd. Zelfs als je meeweegt dat het gerapporteerde vermogen / COP 20 a 25% te hoog is dan gaat nog steeds bijna de helft van het vermogen/energie verloren. Volume toevoerleidingen is max 15 a 20l, dus minder dan 10% van het boilervat. Dus daar kan het ook niet inzitten.
Maar waar gaat die warmte dan wel naar toe ?
Kan je de cop vergelijken met de gerapporteerde cop bij “vergelijkbare temperatuur in verwarmings modus”.
Cq… in verwarmings modus zit je waarschijnlijk lager. Misschien kan je dat extrapoleren?
Mijn gokje is dat de gerapporteerde cop zwaar afwijkt (gevoelsmatig kan die niet echt meer dan 2 zijn).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Tijgerkracht schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:24:
[...]

Ha, ik heb precies hetzelfde, 1 slaapkamer krijg ik erg slecht warm,
maar dat blijkt dan precies de slaapkamer te zijn met de meeste ramen (stuk of acht),
waarvan 2 stuks nog oude thermopane glas van bijna 30 jaar oud.
Andere slaapkamers hebben inmiddels trippel glas.
Heb zelfde de knoppen van die 2 groepen eraf gehaald en nog halen we amper de 20 graden.
Kamer is 12 m2 en er staat een 2 persoonsbed, grote kast en kleedjes op de vloer,
dus vermoeden is ook dat er te weinig warmte uit de vloer in de kamer komt.

Zijn van plan ook hier alles tripel glas te maken en dan verder kijken.
8 ramen op 12m2? Dat lijkt het glazen huis! :P

Zonder gekheid; hier hebben we de kamer (24m2) die slecht verwarmd wordt vorig jaar voorzien van een nieuwe betonvloer (40 cm epdm, 30 cm beton en nog wat folies), 3 zone vloerverwarming en een nieuw dak (met 10 cm isolatie á 4.0 rd waarde). Alles is HR++ en de sluitende delen hebben dubbele tochtstrips. Met de warmtecamera zie ik dat de muren in de hoekjes tot wel 7 graden kouder is dan de kamer temperatuur, maar dat zie ik in het hele huis.

Het heeft in mijn ogen met het vermogen van de BBP80 (3.5 kWh) en de circulatiesnelheid te maken. Ik heb Weheat een mail gestuurd.
In een utopische wereld krijgt iApp toegang tot de Weheat installateursapp en mag hij zelf spelen met alle instellingen. :o

Of iApp koopt een tweede warmtepomp voor beneden. :9~

[ Voor 6% gewijzigd door iApp op 27-01-2025 18:22 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Sinds een week of 3 draai ik hier ook op een stooklijn ipv de T6R thermostaat. Dat ging heel prima in de koude periode. De BB vertoonde een heel net rustig stookgedrag met 2 a 3 defrosts per 24 uur. Heel netjes.

Nu is het vandaag hier 11 graden geweest, en de BB draait op 20% van het vermogen. Lager gaat niet zo te zien, hij verbruikt altijd tussen de 560 a 600 watt. Daarmee wordt de Temperatuur Uit 3+ graden hoger dan de gevraagde temperatuur, waardoor de BB op Standby ging, en na een tijdje weer aanschakelt.

De ventilatie-roosters staan open en de mechanische ventilatie draait 24 uur per dag. De tussendeur van de woonkamer staat open en er verdwijnt wel wat warmte naar boven op deze manier.

Het is hiermee vandaag de hele dag 23.2 graden in huis en die wordt niet lager in de tijd dat de BB op standby staat.

De oplossing is denk ik om weer op de opentherm thermostaat over te schakelen, zodat de BB langere tijd uit staat. Eens even proberen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 16:45
Satefan schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:19:
Sinds een week of 3 draai ik hier ook op een stooklijn ipv de T6R thermostaat. Dat ging heel prima in de koude periode. De BB vertoonde een heel net rustig stookgedrag met 2 a 3 defrosts per 24 uur. Heel netjes.

Nu is het vandaag hier 11 graden geweest, en de BB draait op 20% van het vermogen. Lager gaat niet zo te zien, hij verbruikt altijd tussen de 560 a 600 watt. Daarmee wordt de Temperatuur Uit 3+ graden hoger dan de gevraagde temperatuur, waardoor de BB op Standby ging, en na een tijdje weer aanschakelt.

De ventilatie-roosters staan open en de mechanische ventilatie draait 24 uur per dag. De tussendeur van de woonkamer staat open en er verdwijnt wel wat warmte naar boven op deze manier.

Het is hiermee vandaag de hele dag 23.2 graden in huis en die wordt niet lager in de tijd dat de BB op standby staat.

De oplossing is denk ik om weer op de opentherm thermostaat over te schakelen, zodat de BB langere tijd uit staat. Eens even proberen maar.
Uhhh, wat dacht je van een lagere watertemperatuur in je stooklijn bij hogere buitentemperaturen? BB zal dan nog steeds op z'n minimale (20%?) vermogen draaien, maar eerder stoppen.
Stooklijn is een kwestie van trial-and-error.

Ik begrijp dat de temperatuur opgevoerd wordt tot 3 graden boven de stooklijn en dat BB weer gaat verwarmen als de temperatuur tot 3 graden onder de stooklijn daalt.
Persoonlijk vind ik deze range van 6 graden nogal fors en zou 'm graag instelbaar willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
hans_u schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Uhhh, wat dacht je van een lagere watertemperatuur in je stooklijn bij hogere buitentemperaturen? BB zal dan nog steeds op z'n minimale (20%?) vermogen draaien, maar eerder stoppen.
Stooklijn is een kwestie van trial-and-error.

Ik begrijp dat de temperatuur opgevoerd wordt tot 3 graden boven de stooklijn en dat BB weer gaat verwarmen als de temperatuur tot 3 graden onder de stooklijn daalt.
Persoonlijk vind ik deze range van 6 graden nogal fors en zou 'm graag instelbaar willen zien...
Ja, dat ga ik eens proberen. Eens kijken hoe dit in de praktijk gaat werken. De lagere stooklijn zal de gevraagde watertemperatuur ook verlagen, dus het verschil tussen aanvoer en gevraagd wordt eerder bereikt.

Het zou overigens handig zijn als er in de interface waar je de stooklijn instelt ook 2 knoppen zitten waarmee je de hele stooklijn met een graad kan verhogen/verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistert_1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-02 18:14
We hebben recent een Weheat Flint-warmtepomp laten plaatsen, maar tot nu toe levert hij vooral problemen op. De warmtepomp schiet regelmatig in storing, volgens de installateur omdat de flow niet hoog genoeg is.

Vooraf hadden we meerdere installateurs langs voor offertes, maar niemand heeft het over een minimale flow gehad. In ons geval willen we de warmtepomp eigenlijk alleen gebruiken voor de vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Dit is echter een ouder systeem met een mengverdeler en een eigen pomp. De huidige installateur zegt dat deze mengverdeler eerst vervangen moet worden, waarna de warmtepomp wél goed zou draaien.

Ondanks dat ik al twee radiatoren in de woonkamer open heb staan én er een bypass op de vloerverwarming zit, is dat nog steeds niet voldoende. Pas wanneer ik boven een aantal radiatoren openzet, gaat het een stuk beter.

Wat me verder opvalt, is dat er in de leiding naar boven nauwelijks knieën of T-stukken zitten, terwijl er richting de vloerverwarming (onder andere bij de ketel) juist wel veel koppelingen zijn aangebracht: zo’n 14 bij de warmtepomp/cv-ketel zelf en nog eens 12 in de kelder bij de vloerverwarming. Ik begrijp dat je liefst zo weinig mogelijk koppelingen in de leidingen wilt hebben om de flow niet te beperken. In de kelder kan ik die wellicht nog zelf vervangen, omdat het mijn eigen installatie is. Maar als ik bij de ketel dingen aanpas, vervalt mogelijk mijn garantie op de installatiewerkzaamheden.

Nu vraag ik me af hoe groot de invloed van al die bochten en T-stukken nou echt is op de flow. Is dat de voornaamste oorzaak, of ligt het probleem vooral bij de oude mengverdeler/pomp van de vloerverwarming? Zijn er misschien nog andere aandachtspunten waar ik naar zou moeten kijken?

Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
mistert_1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:52:
We hebben recent een Weheat Flint-warmtepomp laten plaatsen, maar tot nu toe levert hij vooral problemen op. De warmtepomp schiet regelmatig in storing, volgens de installateur omdat de flow niet hoog genoeg is.

Vooraf hadden we meerdere installateurs langs voor offertes, maar niemand heeft het over een minimale flow gehad. In ons geval willen we de warmtepomp eigenlijk alleen gebruiken voor de vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Dit is echter een ouder systeem met een mengverdeler en een eigen pomp. De huidige installateur zegt dat deze mengverdeler eerst vervangen moet worden, waarna de warmtepomp wél goed zou draaien.

Ondanks dat ik al twee radiatoren in de woonkamer open heb staan én er een bypass op de vloerverwarming zit, is dat nog steeds niet voldoende. Pas wanneer ik boven een aantal radiatoren openzet, gaat het een stuk beter.

Wat me verder opvalt, is dat er in de leiding naar boven nauwelijks knieën of T-stukken zitten, terwijl er richting de vloerverwarming (onder andere bij de ketel) juist wel veel koppelingen zijn aangebracht: zo’n 14 bij de warmtepomp/cv-ketel zelf en nog eens 12 in de kelder bij de vloerverwarming. Ik begrijp dat je liefst zo weinig mogelijk koppelingen in de leidingen wilt hebben om de flow niet te beperken. In de kelder kan ik die wellicht nog zelf vervangen, omdat het mijn eigen installatie is. Maar als ik bij de ketel dingen aanpas, vervalt mogelijk mijn garantie op de installatiewerkzaamheden.

Nu vraag ik me af hoe groot de invloed van al die bochten en T-stukken nou echt is op de flow. Is dat de voornaamste oorzaak, of ligt het probleem vooral bij de oude mengverdeler/pomp van de vloerverwarming? Zijn er misschien nog andere aandachtspunten waar ik naar zou moeten kijken?

Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen!
Met een warmtepomp werk je (in de regel) met lagere temperaturen dan met een ketel. Om toch dezelfde energie-afgifte te hebben zul je dus veel meer water door het afgiftesysteem moeten krijgen. Daarnaast mengt de mengverdeler koud water bij. Zonde, want dat betekent dat de WP dus warmer water moeten aanleveren dan eigenlijk nodig is.

Je geeft aan dat het beter gaat als de radiatoren boven open staan. Dus met meer flow genereren zit je in de goede richting.

Op afstand is het natuurlijk lastig om een oordeel te vellen, maar een paar fotos van de installatie (en zeker de verdeler), en je instellingen / aansturing van de flint helpen de experts hier wellicht. Weet je ook welke specifieke melding die storing dan betreft?

groet,

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistert_1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-02 18:14
Nee, helaas ken ik de exacte foutcode niet. Op mijn Honeywell-thermostaat verschijnt de melding “pressure too low”, maar volgens de installateur – die de foutcodes kan uitlezen – gaat het eigenlijk om een flow-error.

Ik heb wat foto’s toegevoegd. De grote bruine leidingen lopen naar de radiatoren boven. De witte, flexibele slangen gaan door de muur naar de kelder, waar de verdeler zit. Hopelijk geeft dit een duidelijker beeld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKKJsyy37k-YuQ8G_CsRLiOVT2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqOXMrXt4w0mnx6lA6La0YyN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5laqdvXIh6s2bkAO5slVlwZpfkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwvepkvF9ru7s0mp467Wzh0l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db7QcKkTi9iJfoaRGyDK5XrrjeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfmKsSRgEUYPmrVS1zpj6PQI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqWvArxgGEplZ5u0vL4iCsERxWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I38ctWnPVEwFqPKjRgxOGiz9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbCk9ckotQ_1t2_6iTixDcQzmD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZJLOYaqt55FO7LZCdWqqOVq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 68% gewijzigd door mistert_1 op 27-01-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 22:47
Fbosman schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:02:
We hebben nu twee weken een Blackbird. Na een moeilijke aanvangsperiode draait de verwarming nu goed.
Alleen wel veel trillingsgeluid, dat gaan we nodig aanpakken.
We zijn met 2 personen en hebben een 200 liter boiler van Weheat
Het lijkt erop dat die snel warmte verliest, hij moet elke dag weer opwarmen.
Is dit een normaal plaatje?
[Afbeelding]
Wij hebben ook maanden last gehad van trillingsgeluid. @Weheat is een keer langsgekomen en heeft extra rubberen matten onder de tegels geplaatst. Dat hielp maar een beetje. Afgelopen weekend heb ik, op advies van iemand in dit forum, Wagner MP-4E trillingsdempende matjes onder de poten geplaatst. Dat scheelt echt enorm en heeft ons probleem opgelost (nog een slag om de arm omdat het pas twee dagen is). En mogelijk komt het nog terug als alles onder het ijs zit, dat schijnt te kunnen maar dat weet ik pas weer als het gaat vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:03
Jimmie5887 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:43:
[...]

Wij hebben ook maanden last gehad van trillingsgeluid. @Weheat is een keer langsgekomen en heeft extra rubberen matten onder de tegels geplaatst. Dat hielp maar een beetje. Afgelopen weekend heb ik, op advies van iemand in dit forum, Wagner MP-4E trillingsdempende matjes onder de poten geplaatst. Dat scheelt echt enorm en heeft ons probleem opgelost (nog een slag om de arm omdat het pas twee dagen is). En mogelijk komt het nog terug als alles onder het ijs zit, dat schijnt te kunnen maar dat weet ik pas weer als het gaat vriezen.
Link waar ik die matjes zou kunnen aanschaffen - na installatie van WP ook last van trillingen van 30-70% compressor - was toen ook kouder dan nu, maar idee dat Chanook helicopter in de woonkamer landde - heb de buiten unit op platte dak boven het woongedeelte / uitbouw.

Maar nu de laatste dagen bij geregeld een keer 50 % geen directe hinder - komt dat door de kou? Of doordat de buiten unit nu beter ‘ingezakt’ is in de rubber tegels die eronder liggen - nu is het echt acceptabel- maar zit niet te wachten tot ze weer met de helicopter voorbij komen 🫣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:55
Barryvdh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:37:
[...]

En dan kan je automatisering maken en dat script aanroepen met bepaalde variabelen/payload; https://www.home-assistant.io/integrations/rest_command/

Ik weet overigens niet hoe tof WeHeat dat vind, want zoals ik eerder opmerkte hebben ze het bewust nog niet in de Python SDK/API zitten.
Reactie van WeHeat developer waarom niet:
Changing settings too often may reduce the lifetime of the device. As you can imagine, the normal use case is changing it often during, or right after commissioning, and then rarely change it afterwards.
Wellicht goed om mee op te letten voordat je elk uur loopt te schakelen.

cc @Kirvis @RNacoustics @Satefan @Tijgerkracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15
Jimmie5887 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:43:
[...]

Ik hoor de BB helemaal niet op mijn plattedak (wel van beton). Ook niet bij vol vermogen/kou etc.
De WeHeat monteur is hier geweest en heeft geconstateerd dat deze enkel op rubber-tegels is geplaatst (de eerste foto op de site van WeHeat van de BB laat een identiek beeld zien), maar volgens hem moeten daar bovenop dus beton-tegels. BB dus direct op betontegel en daaronder rubbertegels. Ik zal eens in de gaten houden of dit een verandering brengt in het waarnemen van geluiden in huis. Ze komen het binnenkort aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Barryvdh schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:19:
[...]

[...]

Elke uur de settings veranderen lijkt mij ook niet ideaal. Dat ben ik ook niet van plan. Maar vooral aan/uit schakelen van de wp lijkt mij helemaal slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-04 18:38
Hoi,
Om het oscillerende gedrag van BB te diagnosticeren heb ik vanmorgen alle temperaturen van de verwarmingslijn ingesteld op 32 graden.

De BB doet rare dingen.
Doeltemperatuur constant 32 graden, compressor fluctueert tussen 1080 en 1380 rpm (wat overeenkomt met 22%-30%) elke 3-4 minuten; als gevolg daarvan fluctueert de uitlaattemperatuur tussen 33 en 34 graden.

Dit is een hybride opstelling, maar vandaag heb ik de gas CV uitgezet om factoren te elimineren.

Dit gedrag lijkt vrij inefficiënt. Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIYJj_UE-TZ5F8qzT_9U0Rk-C5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t33rgDA5omskaYfO0CdoV41Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
cata02 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:40:
Hoi,
Om het oscillerende gedrag van BB te diagnosticeren heb ik vanmorgen alle temperaturen van de verwarmingslijn ingesteld op 32 graden.

De BB doet rare dingen.
Doeltemperatuur constant 32 graden, compressor fluctueert tussen 1080 en 1380 rpm (wat overeenkomt met 22%-30%) elke 3-4 minuten; als gevolg daarvan fluctueert de uitlaattemperatuur tussen 33 en 34 graden.

Dit is een hybride opstelling, maar vandaag heb ik de gas CV uitgezet om factoren te elimineren.

Dit gedrag lijkt vrij inefficiënt. Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

[Afbeelding]
Stook je met radiatoren? Ik zie af en toe ook zo'n modulerend gedrag. Dan zit de wp precies op een kantelpunt. Ik vermoed dat het te maken heeft met snellere afkoeling van radiatoren t.o.v. vloerverwarming, waar de water temperatuur door de massa minder varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 15:06
cata02 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:40:
Hoi,

De BB doet rare dingen.

[Afbeelding]
Waarom is het eigenlijk inefficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:45
mistert_1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:04:
Nee, helaas ken ik de exacte foutcode niet. Op mijn Honeywell-thermostaat verschijnt de melding “pressure too low”, maar volgens de installateur – die de foutcodes kan uitlezen – gaat het eigenlijk om een flow-error.

Ik heb wat foto’s toegevoegd. De grote bruine leidingen lopen naar de radiatoren boven. De witte, flexibele slangen gaan door de muur naar de kelder, waar de verdeler zit. Hopelijk geeft dit een duidelijker beeld!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had ook zo'n oranje pomp verdeler, ik ben blij dat ik die vervangen heb, voldoende flow met 4 groepen op een open henco verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Tijgerkracht schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Nee, ik heb geen parallel buffervat en ook geen extra pomp, zie mijn andere post.
Overigens is een parallel buffervat killing voor de COP, maar wel noodzakelijk als alle kamers dicht kunnen lopen (moet je wel een groot buffervat hebben, want 50l is te weinig).
Ik snap dat jij geen parallel buffervat hebt met deze opstelling, maar mijn opmerking daarover komt zeker niet uit de lucht vallen, zie screenshot hieronder.

Zoals ik het hier lees blijft de WP altijd draaien op de stooklijn en trekt ie water uit het buffervat richting CV als de thermostaat aan springt, maar jij hebt het dus anders ingeregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xopy4Y63CX26mxv3Nr6ZwjGAsSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/inzSMydIhLBpluE2TB5TPwjI.png?f=fotoalbum_large

Jij hebt, als echte Tweaker, wel een next-level setup gemaakt zo die ik zelf niet zo snel zou reproduceren ivm garantie vanuit de installateur enzo.

Toch wel benieuwd hoe je dit nu precies hebt aangesloten, uit nieuwsgierigheid.

Voor zover ik begrijp luister je dus naar de thermostaat of die aan of uit gaat.

Als die aan gaat bepaal je via HA of je dat signaal door wilt geven aan de WP.

Dan heb je nog een Shelly op de WP aangesloten. Maar waar heb je die op aangesloten? Op de “gas heater on/off” aansluiting van je binnenunit?

Ik zou het het liefst zo regelen dat de thermostaat alleen bepaalt wanneer de WP aan of uit moet en dat de watertemperatuur door de stooklijn bepaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
RNacoustics schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Elke uur de settings veranderen lijkt mij ook niet ideaal. Dat ben ik ook niet van plan. Maar vooral aan/uit schakelen van de wp lijkt mij helemaal slecht.
Ik ga er vanuit dat de ontwikkelaar doelt op de compressor start/stops. Als dat te vaak gebeurt dan kan dat de levensduur van de warmtepomp beïnvloeden.

Kan me niet voorstellen dat het aanpassen van de DHW temperatuur (bijvoorbeeld) invloed heeft op de levensduur.

Sowieso draaien wij nu altijd op de stooklijn, wat er juist voor zorgt dat de WP bij deze temperaturen altijd draait en er dus geen start/stops zijn. Heel goed voor de levensduur dus t.o.v. het pendelgedrag dat de meeste mensen hier met de OT aansturing lijken te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Barryvdh schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:19:
[...]

[...]

Waarschijnlijk komt dat door het type geheugen dat in de weheat zit, een eeprom heeft inderdaad een bepaalde levensduur, regelmatig aanpassen is geen probleem. Maar als je dat dagelijks blijft doen en misschien zelfs per uur, ja dan gaat het hard. 10000 keer zou geen probleem moeten zijn. (Uitgaande van een eeprom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Vraag, en wellicht weten jullie het.

Mijn watertemp-uit en -in verschilt sinds aansluiting best wat. Dit is de afgelopen week gedaald van een verschil van 10graden tot 3,5 graden de afgelopen 2 dagen.

Echter wat ik zie is dat tijdens de legionella run dit verschil ook bestaat. Betekent dan dat dit verschil al ontstaat tussen warmtepomp, buffervat en boilervat. Dus niet binnen het leidingwerk van de woning.
De reden dat ik het vraag is omdat ik zie dat de watertemp huis-in niet omhoog gaat tijdens de legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pski3NAI9A0L3HlPJ70N4befK7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftnJ91ftf3ymDxJg1gMRVjEJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 11:19

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Stomme vraag maar volgende maand komt Coolblue bij mij een WeHeat Flint 6 kW installeren, ik heb beneden in een jaren 80 tussenwoning vorige maand vloerverwarming aan laten leggen en boven heb ik nog een drietal oude radiatoren hangen.

Hebben jullie tips op waar ik op moet letten bij de installatie?

Bijvoorbeeld, nu merk ik dat mijn cv vaak aan het pendelen is, zou het handig zijn om te vragen om alvast een bypass te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@ArmouredSPony
Ik zou geen bypass installeren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:44
ArmouredSPony schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:07:
Stomme vraag maar volgende maand komt Coolblue bij mij een WeHeat Flint 6 kW installeren, ik heb beneden in een jaren 80 tussenwoning vorige maand vloerverwarming aan laten leggen en boven heb ik nog een drietal oude radiatoren hangen.

Hebben jullie tips op waar ik op moet letten bij de installatie?

Bijvoorbeeld, nu merk ik dat mijn cv vaak aan het pendelen is, zou het handig zijn om te vragen om alvast een bypass te installeren?
Grappig, zelfde situatie hier.
De schouw persoon gaf aan dat ze werken met dikke en flex leidingen. En dat een stooklijn niet nodig is. Gewon de Tado laten regelen. Ik heb de indruk dat deze wel kennis van zeken heeft.
1 gek ding wel: het plaatsen van 1 extra groep kon ik beter uitbesteden want daar hebben ze een fixed price voor van 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:13:
Vraag, en wellicht weten jullie het.

Mijn watertemp-uit en -in verschilt sinds aansluiting best wat. Dit is de afgelopen week gedaald van een verschil van 10graden tot 3,5 graden de afgelopen 2 dagen.

Echter wat ik zie is dat tijdens de legionella run dit verschil ook bestaat. Betekent dan dat dit verschil al ontstaat tussen warmtepomp, buffervat en boilervat. Dus niet binnen het leidingwerk van de woning.
De reden dat ik het vraag is omdat ik zie dat de watertemp huis-in niet omhoog gaat tijdens de legionella run.

[Afbeelding]
Bedoel je dat je tijdens 1 legionellarun ook grote verschillen in de delta T ziet? Dus tijdens dezelfde run verschillen van 10 en 3.5 graden en alles er tussenin?

Dat laatste zou niet moeten mogen.

Wat ik zelf zie bij een legionellarun of een SWW run is dat de delta T ongeveer gelijk blijft op 3 graden, de compressorsnelheid blijft ook gelijk maar het vermogen in (en uit) loopt langzaam op. Dat is logisch, want hij moet steeds een iets hogere temperatuur hebben om het vat op de doeltemperatuur te krijgen.

Dat je watertemperatuur huis in niet verandert tijdens de legionellarun is logisch: die meet de temperatuur van het water dat je CV systeem in gaat en zou dus niet mogen veranderen als je SWW circuit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Bedoel je dat je tijdens 1 legionellarun ook grote verschillen in de delta T ziet? Dus tijdens dezelfde run verschillen van 10 en 3.5 graden en alles er tussenin?

Dat laatste zou niet moeten mogen.

Wat ik zelf zie bij een legionellarun of een SWW run is dat de delta T ongeveer gelijk blijft op 3 graden, de compressorsnelheid blijft ook gelijk maar het vermogen in (en uit) loopt langzaam op. Dat is logisch, want hij moet steeds een iets hogere temperatuur hebben om het vat op de doeltemperatuur te krijgen.

Dat je watertemperatuur huis in niet verandert tijdens de legionellarun is logisch: die meet de temperatuur van het water dat je CV systeem in gaat en zou dus niet mogen veranderen als je SWW circuit loopt.
Nee, het is inderdaad wel een vaste waarde (dus die 4,4graden). Inderdaad compressor snelheid op een snelheid.

Maar dan klopt het inderdaad gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:49
Hier een Blackbird P80 onder de 400 watt verbruik minder dan een camping waterkoker. Vrijstaande woning 1997 met pomploze vloerverwarming zonder buffer met maximale flow over 10 meter leiding van 32 mm MLB. Vloer temperatuur 25 graden. Antwoord op de vraag hoe laag het minimum vermogen van de P80 is. Heel laag dus voor 11 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QG-pQIsKqW2-F67JrenDpboHh2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnufqiykQrxOjurcDZGEMgbs.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Carboy54 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:57:
Hier een Blackbird P80 onder de 400 watt verbruik minder dan een camping waterkoker. Vrijstaande woning 1997 met pomploze vloerverwarming zonder buffer met maximale flow over 10 meter leiding van 32 mm MLB. Vloer temperatuur 25 graden. Antwoord op de vraag hoe laag het minimum vermogen van de P80 is. Heel laag dus voor 11 kW

[Afbeelding]
Op welk % draait de compressor dan @Carboy54 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 22:05
Ik begin steeds minder vertrouwen te krijgen in de installatie en/of software van mijn Blackbird
Vanochtend om 07:00 begonnen met de SWW van 49 naar 55 graden. Daar was hij om 12:00 (!) mee klaar, vrij snel daarna begonnen aan de legionella run en die loopt nu (19:00) nog steeds, Een beetje heet water gebruikt voor de afwas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usPBbUWtUy3M93TGU8zZpjuk_Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HsnccoyntxZP96OkX8ONpKng.png?f=fotoalbum_large

Mede opmerkzaam door een post in dit forum: niet alleen de temperatuur van de warmtepomp loopt langzaam op, maar ook de temperatuur die het huis in gaat. Dat laatste zou toch niet moeten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfHE-Ud9nYVLqgw7N-hv8cHFY5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gAIeTQWaEixOuGUlklqgFR9O.png?f=fotoalbum_large

de sww stijgt maar heel langzaam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpCjDLh1LA6RZEyhqr8midGeems=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EShEjejpA1zPrzICfyvovDb0.png?f=fotoalbum_large

wat is jullie gedachte hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:28
Satefan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:58:
[...]

Dat zal 20%. Maar omdat hij op lagere temperatuur (25 graden water uit) draait gaat er dan ook minder vermogen in.

Als je op 20% draait en rond de 28-30 graden water dan doet hij 560watt

@Carboy54 wat is je watertemperatuur dat de warmtepomp in gaat dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Louis op 28-01-2025 19:17 ]

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:39
Fbosman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:07:
Ik begin steeds minder vertrouwen te krijgen in de installatie en/of software van mijn Blackbird
Vanochtend om 07:00 begonnen met de SWW van 49 naar 55 graden. Daar was hij om 12:00 (!) mee klaar, vrij snel daarna begonnen aan de legionella run en die loopt nu (19:00) nog steeds, Een beetje heet water gebruikt voor de afwas
[Afbeelding]

Mede opmerkzaam door een post in dit forum: niet alleen de temperatuur van de warmtepomp loopt langzaam op, maar ook de temperatuur die het huis in gaat. Dat laatste zou toch niet moeten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huh hoe kan jouw "water huis in" oplopen terwijl SWW draait? Die zou juist moeten zakken. Ging er ook warm water richting je radiatoren/vloerverwarming?

Kan je eens foto posten vanuit weheat portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier is een SWW run (ook een BB P80) meestal in 90 minuten wel klaar. Het lijkt wel of er tijdens het opwarmen van het vat (SWW of Legionella) water 'lekt' naar de verwarming. Zitten de pompen wel goed aangesloten op de binnen-unit (connectoren niet verwisseld)? Je gaat haast denken dat er iets ergens verkeerd zit aangesloten. Kun je checken welke van de 2 pompen actief is bij een SWW run?

Dit slaat misschien nergens op, maar probeer maar een beetje mee te denken...

Satefan

[ Voor 15% gewijzigd door Satefan op 28-01-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Louis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Dat zal 20%. Maar omdat hij op lagere temperatuur (25 graden water uit) draait gaat er dan ook minder vermogen in.

Dat betekent dat de retour temperatuur naar de warmtepomp lager is, en daardoor de water uit (van de warmtepomp) temperatuur ook lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Swatfireglide schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Huh hoe kan jouw "water huis in" oplopen terwijl SWW draait? Die zou juist moeten zakken. Ging er ook warm water richting je radiatoren/vloerverwarming?

Misschien als de sensoren vlak bij de klep zit dan kan er door geleiding toch de temperatuur wat stijgen, zonder dat er warmer water doorheen gaat. (Tijdens SWW toch helemaal niets?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Swatfireglide schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70fV1A9i72H8keUDnKrg2v5TqGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pbf9SSykOOz9kmKVJUpsBzxj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
DjAntoon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Misschien als de sensoren vlak bij de klep zit dan kan er door geleiding toch de temperatuur wat stijgen, zonder dat er warmer water doorheen gaat. (Tijdens SWW toch helemaal niets?)
de verwarming is merkbaar warmer, het gaat echt het systeem in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:39
Fbosman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Sluit me aan bij DjAntoon vermoedelijk een klep die niet werkt en/of verkeerd is geïnstalleerd. Heb je de binnenunit van WeHeat of installatie met losse pompen? Heb je daar foto's van, dan zijn er hier vast installateurs die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Swatfireglide schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Sluit me aan bij DjAntoon vermoedelijk een klep die niet werkt en/of verkeerd is geïnstalleerd. Heb je de binnenunit van WeHeat of installatie met losse pompen? Heb je daar foto's van, dan zijn er hier vast installateurs die daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
lastig te fotograferen, misschien kun je er wat uit opmaken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uA-otzU1PHDdSU2YyPqqIv-z0U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qpmObfPrOODncXXlMSTNCJci.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t5by3y_kIpyrwfVfz2xZtQQYbM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/15MQCCF1vTSgnyXmPpJe8rxW.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saGfOXPg72RN95DVymSVL8XqM6g=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BpohIV4dMzWhZlO1E6vjbJUW.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feIAr3VBi7lkAWGjFSDadxr9g6w=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/P1x1cwYuYapOhE3t5jWdDjZa.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-NjDHJb6sSd0DpuTCh1rfJGF4A=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/HnE2zR3YJCbhw84PLZeFyJR3.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-N0RimZELOGXE0M26zyg6TeR-A=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/itOFKRYNRJyGXPbr3i0GaXXn.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Alleen al die vuilafscheider zit volgens mij al raar. Ik heb altijd begrepen dat deze als laatste in de keten (koude retour) naar de warmtepomp. Ik zie toch goed dat hier onder en boven aftakkingen zitten? Of is dat met een buffer anders. (Ik heb geen buffer geen SWW)

Jij hebt een buffer en een SWW vat?

[ Voor 6% gewijzigd door DjAntoon op 28-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Carboy54 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:57:

[Afbeelding]
Kan het zijn dat mijn BB een minimale aanlevertemperatuur heeft in 1 van de installateurs-instellingen? De gevraagde temperatuur is nu al ruim een uur 26.2 graden, maar de Temperatuur Uit (bij de WP dus) is strak 28.5 graden. Het blijft hier ook 22.9 graden binnen.

groet,

Satefan

Edit: Dit staat in de handleiding van de BB "• Minimale water temperatuur tijdens gebruik van de warmtepomp is 15⁰C." - het zou dus lager moeten kunnen dan mijn 28.5 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Satefan op 28-01-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
DjAntoon schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:10:
Alleen al die vuilafscheider zit volgens mij al raar. Ik heb altijd begrepen dat deze als laatste in de keten (koude retour) naar de warmtepomp. Ik zie toch goed dat hier onder en boven aftakkingen zitten? Of is dat met een buffer anders. (Ik heb geen buffer geen SWW)

Jij hebt een buffer en een SWW vat?
ja, beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
STIMPPYYY schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik hoor de BB helemaal niet op mijn plattedak (wel van beton). Ook niet bij vol vermogen/kou etc.
De WeHeat monteur is hier geweest en heeft geconstateerd dat deze enkel op rubber-tegels is geplaatst (de eerste foto op de site van WeHeat van de BB laat een identiek beeld zien), maar volgens hem moeten daar bovenop dus beton-tegels. BB dus direct op betontegel en daaronder rubbertegels. Ik zal eens in de gaten houden of dit een verandering brengt in het waarnemen van geluiden in huis. Ze komen het binnenkort aanpassen.
Wij hebben een balkenplafond. Daarop een dubbele laag rubberen tegels en een betontegel. Daar staat de BB op. Dat trilde behoorlijk boven de 40-50%. Met die wagnermatten tussen beton en pootjes lijkt dat nu weg te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmie5887
Pandabeer35 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Link waar ik die matjes zou kunnen aanschaffen - na installatie van WP ook last van trillingen van 30-70% compressor - was toen ook kouder dan nu, maar idee dat Chanook helicopter in de woonkamer landde - heb de buiten unit op platte dak boven het woongedeelte / uitbouw.

Maar nu de laatste dagen bij geregeld een keer 50 % geen directe hinder - komt dat door de kou? Of doordat de buiten unit nu beter ‘ingezakt’ is in de rubber tegels die eronder liggen - nu is het echt acceptabel- maar zit niet te wachten tot ze weer met de helicopter voorbij komen 🫣
Ik had ze hier gekocht: https://www.ventilatiesho...trilmat-100-x-100-x-20mm/
Hier in de buurt oefenen ze af toe met van die helikopters. Dat vind ik wel cool, maar liever niet op het dak en al helemaal niet als ik wil slapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Heb je nog wat overzichtsfotos van de gehele installatie?

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de leidingen van en naar de warmtepomp lopen, waar je pomp(en) zitten (of je ene pomp en de driewegklep) en of er keerkleppen zijn geïnstalleerd.

Ik zie bij de ene pomp die op de foto staat wel een keerklep zitten. Ben wel benieuwd welke kant die pomp nu op pompt en welke kant de flow op gaat.

Sluit me ook aan bij een eerdere opmerking dat ik de positie van het vuilfilter wat vreemd vindt.

Lukt het om een paar oversichtsfotos te maken waarbij je ook aangeeft wat wat is? Dus welke leidingen komen waar vandaan etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Satefan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Kan het zijn dat mijn BB een minimale aanlevertemperatuur heeft in 1 van de installateurs-instellingen? De gevraagde temperatuur is nu al ruim een uur 26.2 graden, maar de Temperatuur Uit (bij de WP dus) is strak 28.5 graden. Het blijft hier ook 22.9 graden binnen.

groet,

Satefan

Edit: Dit staat in de handleiding van de BB "• Minimale water temperatuur tijdens gebruik van de warmtepomp is 15⁰C." - het zou dus lager moeten kunnen dan mijn 28.5 graden.
Volgens mij stelt de installateur tijdens de inbedrijfstelling in of het een lage temp installatie of een hoge temp installatie is.

Al naar gelang die instelling zal de WP naar mijn idee lager of hogere temperaturen gaan maken.

@Carboy54, weet jij hoe dat zit?

Edit: onze Sparrow zit met dit weer op een minimum van 900 tpm voor de condensator, ongeveer 200 watt gebruik en een min watertemperatuur van rond de 21 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Kirvis op 28-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalDutch
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:29
Hallo, zouden jullie aanbevelen om de binneninstallatie (boiler, buffervat en binnenunit) in de garage te plaatsen, of liever achter een wandkast in de badkamer? Ik begrijp dat het wat extra tijd kan kosten voordat je warm water hebt als de boiler in de (losstaande) garage staat, en dat er mogelijk iets meer warmteverlies is doordat de garage kouder is, maar lijkt me dat dit minimaal is. Wat is jullie ervaring met deze afwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Fbosman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Gaat het bij de aanvoer of bij de retour het systeem in?

Ik vraag dit omdat ze bij ons beide keerkleppen waren vergeten te plaatsen en het warme water van de legionella run via de verkeerde kant de vloer in werd gedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
DigitalDutch schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:46:
Hallo, zouden jullie aanbevelen om de binneninstallatie (boiler, buffervat en binnenunit) in de garage te plaatsen, of liever achter een wandkast in de badkamer? Ik begrijp dat het wat extra tijd kan kosten voordat je warm water hebt als de boiler in de (losstaande) garage staat, en dat er mogelijk iets meer warmteverlies is doordat de garage kouder is, maar lijkt me dat dit minimaal is. Wat is jullie ervaring met deze afwegingen?
Als er ruimte is altijd dicht bij de badkamer, scheelt een hoop verlies, bovendien heb je sneller warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
Kirvis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Heb je nog wat overzichtsfotos van de gehele installatie?

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de leidingen van en naar de warmtepomp lopen, waar je pomp(en) zitten (of je ene pomp en de driewegklep) en of er keerkleppen zijn geïnstalleerd.

Ik zie bij de ene pomp die op de foto staat wel een keerklep zitten. Ben wel benieuwd welke kant die pomp nu op pompt en welke kant de flow op gaat.

Sluit me ook aan bij een eerdere opmerking dat ik de positie van het vuilfilter wat vreemd vindt.

Lukt het om een paar oversichtsfotos te maken waarbij je ook aangeeft wat wat is? Dus welke leidingen komen waar vandaan etc?
ik zal het proberen, maar ik heb nu al genoeg munitie om de installateur eens voor een goed gesprek (en meer) uit te nodigen. Het zou fijn zijn (en verstandig) als @Weheat zich hier ook mee zou bemoeien. Het is een van door hun aanbevolen installateurs en het is van het begin al treurnis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Kirvis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Volgens mij stelt de installateur tijdens de inbedrijfstelling in of het een lage temp installatie of een hoge temp installatie is.

Al naar gelang die instelling zal de WP naar mijn idee lager of hogere temperaturen gaan maken.

@Carboy54, weet jij hoe dat zit?

Edit: onze Sparrow zit met dit weer op een minimum van 900 tpm voor de condensator, ongeveer 200 watt gebruik en een min watertemperatuur van rond de 21 graden.
Is afhankelijk van de instelling stooklijn die bepaalt hoog of lage temperatuur of staat deze op open therm thermostaat? De hoge buitentemperatuur heeft ook zijn invloed op het maximale minimum vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 28-01-2025 21:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Carboy54 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Is afhankelijk van de instelling stooklijn die bepaalt hoog of lage temperatuur of staat deze op open therm thermostaat? De hoge buitentemperatuur heeft ook zijn invloed op het maximale minimum vermogen.
Bij mij staat de WP op een stooklijn ingesteld. 26 graden bij 9 graden buitentemp. Maar hij zakt niet onder de 28.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Satefan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Bij mij staat de WP op een stooklijn ingesteld. 26 graden bij 9 graden buitentemp. Maar hij zakt niet onder de 28.5.
Denk dat het net aan de Delta grens is van afslaan en omdat het nu afkoeld buiten blijft hij op minimum doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Louis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:17:
[...]

25.2 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-06 21:29
@Carboy54 De Sparrow wordt bij ons geplaatst, maar daar is een nieuwe meterkast voor nodig en Liander kan dat pas over een jaar doen, zeggen ze. Helaas voor de reeds geaccepteerde subsidie. Ik ga, zoals afgesproken, de buizen, elektrokabel en datakabel zelf aanleggen. Weet jij of de 4-aderige draad die ik gekocht heb goed is als datakabel? Wel als zodanig gekocht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXFnQeJPIf-k0m6jCF1E7KAApOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y05b0Nb19yJeH5s8jtUUcKku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX-jR0MrKLDRNSYMvB7WJ37l8lE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNCBxmdH2IwPO4f5sCJH5FY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9Iexdm1VHEozlGSA3-P-i4aQHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3ExD5VOIRchy0GZ7EryPL95.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Maarten58 op 29-01-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Satefan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:58:
[...]

20% niet eerder gezien overigens onder de 400 watt. In nieuwe vvw van 70 m2

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 29-01-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 18:57
Bedoel je dan in de hybride opstelling of altijd?
Want voor onze All electric variant (alleen voor CV water) is wel een bypass geplaatst.
De circulatie pomp blijft draaien onder een bepaalde temperatuur tegen het bevriezen van het water of iets dergelijks.
We hebben bij geen warmtevraag alle (Tado) thermostaatknoppen dicht zitten dus dan zou de circulatie pomp tegen dichte afsluiters aan het duwen zijn wat warmte ontwikkeling veroorzaakt in de circulatie pomp.

Daarom een bypass gemonteerd die opent wanneer bovenstaande situatie zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tisssmartijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:58
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit had ik ook. Hier zat er een stukje vuil vast in de keerklep achter de SWW pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:48
Fbosman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:57:
[...]

ik zal het proberen, maar ik heb nu al genoeg munitie om de installateur eens voor een goed gesprek (en meer) uit te nodigen. Het zou fijn zijn (en verstandig) als @Weheat zich hier ook mee zou bemoeien. Het is een van door hun aanbevolen installateurs en het is van het begin al treurnis.
Even hierop reply om in deze verhaallijn te blijven.

Ik zie geen 2e pomp, en geen driewegklep. Als je zowel je boilervat als je verwarming mee wil laten doen heb je óf nog een pomp voor CV nodig, óf een driewegklep. Beide zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 05-06 11:06
Stoker schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Ja dat mag zeker..

Na 15 maanden weet ik juist wel- of juist niet waarom iemand een Amber zou moeten kiezen.

Weheat krijgt steeds meer warmtepomp-aandeel, ik vond het nodig om ook over deze pompen uit eerste hand te kunnen adviseren.

[Afbeelding]

Wat zijn de verschillen?
Ja das niet zo moeilijk, wat is er hetzelfde zou je bijna kunnen zeggen…

Connectiviteit/ instelbaarheid
Wat ik enorm prettig vind aan de Weheat Sparrow is dat je maar op de app hoeft te kijken je weet de status, ik weet dat ik iets meer toegang heb dan de gebruikers.. maar dat is echt een enorm pluspunt. Bij de Amber moet je altijd naar de binnenunit lopen (zonder HA integratie) om instellingen aan te passen of de status te zien. Daar en tegen kan je bij de Itho Daalderop Amber wel bijna alles zelf aanpassen; Wanneer ga je legionella draaien, wanneer terugmoduleren, Delta T voor stoppen of herstart- los van elkaar. Eigenlijk alles wat Weheat voor de warmtepomp zelf in beheer heeft (ook wat voor te zeggen)

Snelheid van warm water
Wat ook opvalt is de snelheid van warm water. Itho Daalderop Amber maakt écht snel warm water, zelfs de kleinste van de serie; Amber 65. Dit viel mij aan het begin al op, maar nu valt het weer op. Amber maakt -gevoelsmatig- sneller warm water dan de Sparrow. (lees: alle andere pompen met ca. hetzelfde vermogen)

Gewicht/ brouwkwaliteit
De Sparrow weegt ca 80kilo, die echt eenvoudig alleen op de plek te krijgen, dat is niet te doen met de Amber, die weegt namelijk ca. 120kilo. Dit komt voornamelijk door de metalen behuizing VS. De EPP behuizing van Weheat.

Wat merk je daar dan van?
Bij de Weheat Sparrow hoor ik af en toe de brom van de compressor, iets wat ik nagenoeg nooit heb gehoord van de Amber 65. Dit kan te maken hebben dat de Sparrow een ‘zwaardere’ warmtepomp is dan de 65. (Komt overeen met de 95. De 95 of 120 hoor je de compressor ook meer dan de 65), maar wat ook opvalt is dat het plaatmateriaal van Itho’s warmtepomp dikker is dan bijvoorbeeld het plaatmateriaal van een Panasonic, maar ook de afwerking, hij is volledig van binnen geïsoleerd (leidingen én plaatmateriaal)

Ventilatorgeluid
De ventilator van de Amber is heel stil en moduleert een stuk minder dan de ventilator van de Sparrow. (= een voor en nadeel). Als de ventilator flink aan de bak moet bij de Sparrow, dan is die dominant aan de compressor, inmiddels pittige gesprekken gehad, en dit is aangepast.

Defrost
Amber defrost preventief, ca 1x per uur, maar dan wel heel tam. Weheat’s Sparrow doet het op behoefte, het kan dus zomaar 2-3-4-5uur tussen zitten. Ze hebben wel de defrost iets minder agressief afgesteld en is wat mij betreft daarna ook veel beter. Ik denk dat de Weheat hier dus beter in is.

DHZ installatie
Weheat warmtepompen hebben hier zeker het voordeel; Bijna plug and play. 1x stuurkabel tussen binnen en buitenunit + de meegeleverde appendageset.

Ja hebt wel altijd een installateur nodig om de warmtepomp te installeren/in werking te stellen. Ik weet niet zeker of de geleverde pompen ook gekoppeld zijn aan een installateur. (Zou mij niks verbazen).

Wat is de betere van de twee?
Daar ga ik geen antwoord op geven, beter nog; daar KAN ik geen antwoord op geven.

In mijn situatie past de Amber 65 beter; iets stiller, kan zelf meer tunen en ik mis de app niet (mijn vrouw zal dan ook minder vaak daarover beginnen |:( ‘zitje weer te kijken?’ )

Ik kan zo 100.000 andere situaties opnoemen waarin ik een Sparrow zou adviseren boven de Amber warmtepomp. Het gaat echt om de situatie, dat is maatwerk, en dat blijft het.
Wat mij opvalt bij de Sparrow: naast het ventilatorgeluid en de brom van de compressor (die vooral goed te horen wordt als het echt koud is), hoor ik constant een soort hoog geluid. Klinkt een beetje als een suizende leiding of een ringetje dat los zit ofzo. Het is niet de ventilator zelf, dat hebben monteurs van Coolblue al een keer uitgesloten door de ventilator los aan te zetten. Ik begreep van hen dat iemand anders er ook over heeft geklaagd, maar heb nog geen oplossing gekregen maar ook niet gehoord dat dit bij de Sparrow normaal is.

Zelf heb ik aandachtig naar best wat andere warmtepompen geluisterd, en daar hoor ik dit geluid niet. Afgelopen week was ik nog bij een Vaillant Arotherm en ik werd toch wel een tikkie jaloers op hoe rustig die klonkt.

Nu heb jij al veel warmtepompen voorbij zien komen, en nu zelf een Sparrow. Herken jij wat ik hierboven omschrijf en hoort dit geluid dus misschien wel gewoon bij de Sparrow? Of hoor jij als de warmtepomp op laag vermogen draait echt alleen de ventilator zoals bij veel andere warmtepompen het geval is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
tisssmartijn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Dit had ik ook. Hier zat er een stukje vuil vast in de keerklep achter de SWW pomp.
ik heb de radiatoren en vloerverwarming dichtgedraaid, nu was in een dik uurtje de legionella run klaar.
het zit hem dus in de installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Maarten58 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:41:
@Carboy54 De Sparrow wordt bij ons geplaatst, maar daar is een nieuwe meterkast voor nodig en Liander kan dat pas over een jaar doen, zeggen ze. Helaas voor de reeds geaccepteerde subsidie. Ik ga, zoals afgesproken, de buizen, elektrokabel en datakabel zelf aanleggen. Weet jij of de 4-aderige draad die ik gekocht heb goed is als datakabel? Wel als zodanig gekocht.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet @Stoker dit misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Fbosman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:24:
[...]

ik heb de radiatoren en vloerverwarming dichtgedraaid, nu was in een dik uurtje de legionella run klaar.
het zit hem dus in de installatie...
Nu kijken of dit zo blijft als alleen de radiatoren, of alleen de vloerverwarming dicht staat. Dan ben je weer een stap verder. Je hebt dit ook bij een SWW run toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
Satefan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Nu kijken of dit zo blijft als alleen de radiatoren, of alleen de vloerverwarming dicht staat. Dan ben je weer een stap verder. Je hebt dit ook bij een SWW run toch?
Idd. Dit is al genoeg aanleiding om de installateur achter zijn broek te zitten. Er is iets met de keerkleppen niet in orde.
@Weheat die installateur is door jullie aanbevolen en gedraagt zich niet, vriendelijke uitgedrukt, optimaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Sorry voor de kaap van dit topic. Ik wil mijn verdeler vervangen, maar is zoiets dan prima of zijn hier nog specifieke zaken waar je dan op moet letten?

https://www.technim.nl/ve...gcCa59F4tCY4aAv7CEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:34:
Sorry voor de kaap van dit topic. Ik wil mijn verdeler vervangen, maar is zoiets dan prima of zijn hier nog specifieke zaken waar je dan op moet letten?

Deze zit er bij mij op. Lijkt dezelfde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0f-W69P40OGuJxIX3M5cGUDk5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIgsRKD69hpIwO3s0HTXR86d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maarten58 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:41:
@Carboy54 De Sparrow wordt bij ons geplaatst, maar daar is een nieuwe meterkast voor nodig en Liander kan dat pas over een jaar doen, zeggen ze. Helaas voor de reeds geaccepteerde subsidie. Ik ga, zoals afgesproken, de buizen, elektrokabel en datakabel zelf aanleggen. Weet jij of de 4-aderige draad die ik gekocht heb goed is als datakabel? Wel als zodanig gekocht.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is geen datakabel, maar een kabel voor kleine amperages: stuurstroom voor relaiskasten oid.
janzuilhof schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Wat mij opvalt bij de Sparrow: naast het ventilatorgeluid en de brom van de compressor (die vooral goed te horen wordt als het echt koud is), hoor ik constant een soort hoog geluid. Klinkt een beetje als een suizende leiding of een ringetje dat los zit ofzo. Het is niet de ventilator zelf, dat hebben monteurs van Coolblue al een keer uitgesloten door de ventilator los aan te zetten. Ik begreep van hen dat iemand anders er ook over heeft geklaagd, maar heb nog geen oplossing gekregen maar ook niet gehoord dat dit bij de Sparrow normaal is.

Zelf heb ik aandachtig naar best wat andere warmtepompen geluisterd, en daar hoor ik dit geluid niet. Afgelopen week was ik nog bij een Vaillant Arotherm en ik werd toch wel een tikkie jaloers op hoe rustig die klonkt.

Nu heb jij al veel warmtepompen voorbij zien komen, en nu zelf een Sparrow. Herken jij wat ik hierboven omschrijf en hoort dit geluid dus misschien wel gewoon bij de Sparrow? Of hoor jij als de warmtepomp op laag vermogen draait echt alleen de ventilator zoals bij veel andere warmtepompen het geval is?
Tijdens de weheat dag viel mij dat ook op, het klonk als een PWM regeling.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
Hoeveel mm2 is het? Denk het wel! Je hebt er 3 aders nodig overigens. En let op de volgorde!!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:34:

aansluitmaat en doorlaat! Je kan wel 1” aansluiting hebben, maar alsnog een kleine Kogelkraan. Bij @Satefan is het een flink gat! (En dat wil je!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-06 16:36
Stoker schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Hoeveel mm2 is het? Denk het wel! Je hebt er 3 aders nodig overigens. En let op de volgorde!!
op de kabel staat 0.75 mm. Als stroomkabel voor de warmtepomp niet gebruiken! Maar als datakabel mag het geen probleem zijn. Al is het gebruikelijker om een twisted pair kabel te gebruiken, dan krijg je "gratis" storingsonderdrukking in je kabel. Maar voor bijvoorbeeld een thermostaat verwacht ik geen problemen. Het ligt helemaal aan de toepassing of deze kabel geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@Stoker het is 0,75mm2 volgens mij, zo staat het op de buitenkant, en de 3 kabels hebben nummering: 1, 2 en 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
De 230V kabel is XMVK 2,5mm buitenkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Ik weet ook niks van de aansluiting, dit had ik vernomen uit een offerte. Datakabel. En de kabelwinkel gaf me deze 4x 0,75. Ik vermoed dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoezo moet je een andere meterkast of stroomaansluiting? Je hebt 2 keer 16a nodig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
teacher schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:51:
Hoezo moet je een andere meterkast of stroomaansluiting? Je hebt 2 keer 16a nodig.
@teacher Dat komt omdat dit een VVE is met 1 aansluiting voor 4 woonlagen met 40A! Boven- en benedenhuis. 8)7
Dat is al niet echt in orde, maar zeker niet met nog een Sparrow erbij. Vandaar dat we in ons souterrain een eigen meterkast willen hebben met 3x25A. En de aanluiting van de Sparrow is toch 1x16A?

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten58 op 29-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Als het goed is heeft iedereen met een Flint, Sparrow of BB zo'n datakabel. Alleen, bij ons ga ik om kosten te drukken, alles zelf aanleggen, dat heeft ook met de verbouwing te maken, waarbij de buizen al onder de grond zijn aangelegd. Ze steken buiten boven de grond uit. Nu alleen nog doortrekken naar waar de Sparrow komt.
Het belangrijkste is of ik deze 4-aderige 0,75mm kabel kan gebruiken (Bohm Kabel, YSLY, K-2243-1022909026). Er waren tegenstrijdige berichten hierboven.. Ik ga hem heus niet gebruiken om de Sparrow op 230V aan te sluiten! En het echte aansluiten doen de installateurs. _/-\o_

Ik hoop op een reactie!

[ Voor 31% gewijzigd door Maarten58 op 29-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
Maarten58 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:00:
Als het goed is heeft iedereen met een Flint, Sparrow of BB zo'n datakabel. Alleen, bij ons ga ik om kosten te drukken, alles zelf aanleggen, dat heeft ook met de verbouwing te maken, waarbij de buizen al onder de grond zijn aangelegd. Ze steken buiten boven de grond uit. Nu alleen nog doortrekken naar waar de Sparrow komt.
Het belangrijkste is of ik deze 4-aderige 0,75mm kabel kan gebruiken (Bohm Kabel, YSLY, K-2243-1022909026). Er waren tegenstrijdige berichten hierboven.. Ik ga hem heus niet gebruiken om de Sparrow op 230V aan te sluiten! En het echte aansluiten doen de installateurs. _/-\o_
Het lastige van jouw kabel is dat het stugge kabel is met massieve kern. Die is lastig aan een connector te monteren, maar ik weet niet of er een klemmenstrook is of een connector. Even navragen bij de installateur of deze kabel geschikt is. Ik had de 2 groepen ook zelf aangelegd, maar de datakabel heeft de installateur gedaan. Overigens, als ik het nog een keer moest doen zou ik een dikkere kabel gebruiken voor de warmtepomp. Nu 3 x 2.5 mm². Die wordt handwarm bij 2 kW. Is wel veilig, maar geeft extra verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
RFIDguru schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Het lastige van jouw kabel is dat het stugge kabel is met massieve kern. Die is lastig aan een connector te monteren, maar ik weet niet of er een klemmenstrook is of een connector. Even navragen bij de installateur of deze kabel geschikt is. Ik had de 2 groepen ook zelf aangelegd, maar de datakabel heeft de installateur gedaan. Overigens, als ik het nog een keer moest doen zou ik een dikkere kabel gebruiken voor de warmtepomp. Nu 3 x 2.5 mm². Die wordt handwarm bij 2 kW. Is wel veilig, maar geeft extra verlies.
@RFIDguru Mijn datakabel is beslist geen stugge kabel met een massieve kern, ik weet niet hoe je daarbij komt, want de foto's laten het zien. En ik weet, zoals ik reeds schreef, niets van deze aansluiting, het kan connector zijn, of gewoon contacten binnen de Sparrow waar de draden moeten worden aangesloten, geen idee. Maar deze kabel laat zich voor beide toepassingen gebruiken, hij is soepel en dun genoeg.

Ik zou gewoon graag van een installateur, (@Stoker ofzo), willen horen of deze kabel precies is waar om gevraagd wordt. Ik wil de installateurs, die over een tijd de Sparrow gaan plaatsen, niet lastig vallen met mijn zelfbouw wens en problemen! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFIDguru
Maarten58 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:54:
[...]

@RFIDguru Mijn datakabel is beslist geen stugge kabel met een massieve kern, ik weet niet hoe je daarbij komt, want de foto's laten het zien. En ik weet, zoals ik reeds schreef, niets van deze aansluiting, het kan connector zijn, of gewoon contacten binnen de Sparrow waar de draden moeten worden aangesloten, geen idee. Maar deze kabel laat zich voor beide toepassingen gebruiken, hij is soepel en dun genoeg.

Ik zou gewoon graag van een installateur, (@Stoker ofzo), willen horen of deze kabel precies is waar om gevraagd wordt. Ik wil de installateurs, die over een tijd de Sparrow gaan plaatsen, niet lastig vallen met mijn zelfbouw wens en problemen! |:(
Ik had jouw kabel even opgezocht en zag een plaatje met ogenschijnlijk massieve kern draad. Inzoomen laat inderdaad zien dat het een kabel is met vele losse aders, dus veel soepeler. Excuses, niet goed gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:48
Maarten58 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Mij ontgaat toch niet de ironie dat je jouw installateur niet wil lastig vallen en daarom hier kosteloos advies wil inwinnen van....installateurs!

Voor de verder rest: RTFM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixyt2GbTGCa9OhyIH1T6Cmszm88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5WAeCV0GuLY7dpTl6dzWpANw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door drboneym op 29-01-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
Iedereen helpt iedereen toch op dit forum, installateurs tot amateurs, met tweaken. Ik tweak de installatie, met instemming van de installateurs.

Ik doe de elektra, metselen, beton storten, afvoeren, en aanvoeren, houtskelet muren bouwen, stuken.
Daar val ik ook niet de klusbedrijven voor lastig. Gelukkig word ik met schade en schande wijs.

Edit: @drboneym Dank je zeer voor je datablad. Ik kan mijn 4-aderige gebruiken! Dan blijft er een draad over, noprob! _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door Maarten58 op 29-01-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 08:05
(reeds beantwoord)

[ Voor 93% gewijzigd door wbdj op 29-01-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Je moet alleen rekening houden met de diameter, te groot krijg je ze niet in de stekker. Ik gebruik altijd de grijze aderhulsjes, maar weet zo niet welke maat dit is! Mijn kabel past hier strak in, en deze past strak in de stekker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSjKSTiYfoaNhekaS7kc5L2Zyfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEAcVl8NQQlIIpYz4X7GU4xZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fWvwr_qA3dTPwlLd1E6t-f__XE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiyx17a9c3syI5rfFyhgPTG2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_LiFIT_OPx3wr28fUn0RCzQm-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOm1TgN5w1K4AJtjnCA3LGww.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
[...]

Dit herken ik ook bij mijn Sparrow. Klinkt een beetje als een coil/stroom achting geluid (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven) Ik heb er een hokje omheen staan, dus miss is dat. De veroorzaker.

Ik heb dit ook wel eens bij de zwaardere Ambers gehoord, toen was het een expansieventiel die niet helemaal lekker uitgelijnd was op de koppeling, iets met de hand geholpen en toen was het geluid minder.

Een maand later navraag gedaan bij de klant, toen was het geluid bij die Amber weer minder, en eerlijk gezegd heb ik ook het idee dat het hier minder wordt.

Verder draait hij bij mij wel echt rustig hoor.. wat was het verschil met die Vaillant dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 05-06 11:06
Stoker schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:57:
Je moet alleen rekening houden met de diameter, te groot krijg je ze niet in de stekker. Ik gebruik altijd de grijze aderhulsjes, maar weet zo niet welke maat dit is! Mijn kabel past hier strak in, en deze past strak in de stekker!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ja hier wisselt het ook hoe hard het is. En zolang iedereen binnen zit ook niet echt een probleem hoor. Wordt in de zomer waarschijnlijk wel wat irritant bij SWW verwarmen.

Die Vaillant had echt alleen een heeeel licht ventilatorgeluid. Volgens de eigenaar wordt het ook nooit echt harder dan dat, alleen als het vriest. Maar wat me dus vooral opviel was het ontbreken van dat hoge toontje. En ik heb eerder ook bijv Panasonic, Quatt (schijnt wel ook te gaan piepen bij lage temperatuur), Atag en vast wel meer gehoord zonder hoge tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
@Stoker dank voor je foto's, ik denk dat mijn kabel (6mm) inorde is voor jouw plug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Satefan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Hier is een SWW run (ook een BB P80) meestal in 90 minuten wel klaar. Het lijkt wel of er tijdens het opwarmen van het vat (SWW of Legionella) water 'lekt' naar de verwarming. Zitten de pompen wel goed aangesloten op de binnen-unit (connectoren niet verwisseld)? Je gaat haast denken dat er iets ergens verkeerd zit aangesloten. Kun je checken welke van de 2 pompen actief is bij een SWW run?

Dit slaat misschien nergens op, maar probeer maar een beetje mee te denken...

Satefan
@Fbosman wordt meestal veroorzaakt door installatie fout waardoor de retour niet als laatste is gemonteerd naar de warmtepomp en het retourwater van de sww boiler over een verdeler loopt via de retour. Oplossing is dan keerklep ertussen. Gevolg warme vloer en hele lange sww runs.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
[...]

Ik heb een Blackbird P80 en dat soort geluiden zijn bij mij niet bekend. De compressor/ventilator draait hier tussen de 20 en max 80% (limit instelling) Ik hoor alleen als ik buiten sta, de ventilator zachtjes blazen vanaf zo'n 50%. Gelukkig hoor ik door mijn zware dakconstructie verder binnen helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door Jan2023 op 29-01-2025 17:37 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1 ... 52 ... 87 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.