Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
Jan2023 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Toch is dit nu net de aangewezen partij om je vragen neer te leggen.!
Je wil toch met hun samenwerken door dingen zelf te doen.

In dit topic zegt de ene dit en de andere weer dat , goedbedoeld natuurlijk , maar je installateur mag het aansluiten.
Dat heet nu binnen je project, scope afbakening. Van te voren met je leverancier goed afspreken wat zij aan levering/werkzaamheden doen en wat je zelf doet. Heb ik ook zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
RNacoustics schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Ik heb een Blackbird P80 en dat soort geluiden zijn bij mij niet bekend. De compressor/ventilator draait hier tussen de 20 en max 80% (limit instelling) Ik hoor alleen als ik buiten sta, de ventilator zachtjes blazen vanaf zo'n 50%. Gelukkig hoor ik door mijn zware dakconstructie verder binnen helemaal niets.
Hier hetzelfde, bij de legionalla run, nu 2 keer gezien, dan is het vermogen wat hoog (+70%), maar binnen hoor je dan helemaal niks. Blackbird staat op het dak van beton, naast een dakterras en daar hoor je hem wel wat blazen, maar de vogels en blaffende honden maken meer geluid.
Ben dus zeer tevreden over het geluid.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10 18:14

Jan2023

KISS

RNacoustics schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Dat heet nu binnen je project, scope afbakening. Van te voren met je leverancier goed afspreken wat zij aan levering/werkzaamheden doen en wat je zelf doet. Heb ik ook zo gedaan.
Ja , en weet je het niet dan vraag je het , niks om je voor te schamen.

Maar heb mijn reaktie al verwijderd , zag later al zoveel respons , zal nu toch duidelijk zijn .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-10 08:45
RNacoustics schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Ik heb een Blackbird P80 en dat soort geluiden zijn bij mij niet bekend. De compressor/ventilator draait hier tussen de 20 en max 80% (limit instelling) Ik hoor alleen als ik buiten sta, de ventilator zachtjes blazen vanaf zo'n 50%. Gelukkig hoor ik door mijn zware dakconstructie verder binnen helemaal niets.
Dit is ook alleen bij de Sparrow. Flint en de Bb hebben dit niet.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
@Stoker Dus de Sparrow kan een hoge toon produceren die moeilijk te duiden is? Dan ben ik hierbij gewaarschuwd..!
Niet zo best..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Vandaag HA met Weheat intergratie geïnstalleerd. Viel mij op dat dit via een aparte account loopt.
Via dit account is alleen informatie uit te lezen en kun je geen instellingen in wijzigen. (This integration does not provide any actions) Dat wordt dus nog een uitdaging om via een script via portal account de instellingen te kunnen aanpassen.
Voorlopig dus alleen monitoring/logging via HA. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Maarten58 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:56:
@Stoker Dus de Sparrow kan een hoge toon produceren die moeilijk te duiden is? Dan ben ik hierbij gewaarschuwd..!
Niet zo best..
Weet niet of dit “niet zo best is” ik ben net langs de pomp gelopen, dan draait hij als een naaimachine. Zonder pieptoon.

Zoals ik al zei, die Amber uit mijn vorige bericht maakte eerst ook zo’n toon en lijkt ook steeds minder te worden.

In alle eerlijkheid. Ik heb nu m’n 3e warmtepomp staan, ik weer niet of het waar is maar: ik heb het gevoel dat een warmtepomp na een wintertje knallen soepeler loopt dan een nieuwe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
Dank voor je fijne vertrouwenwekkende boodschap @Stoker !! Dat geeft de burger moed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:22
Over 2 weken komen ze de BB plaatsen. Ook hier een verdeler issue... Nu hangt er een pompverdeler zonder flowmeters. Gevolg is dat deze ondanks CV aanvoer niet warmer wordt dan max 25 graden. Waarschijnlijk gooit hij het water vooral rond maar instellen van dat ding is zeer lastig. Er zit ook geen stelschroef op om de mate van mengen te regelen.

Bij de technische schouw samen met de installateur vastgesteld dat deze verdeler hem zeker niet gaat worden met een WP. Ze zouden met een voorstel komen. Nu willen ze een nieuwe pompverdeler gaan terugplaatsen met flowmeters en regelbare bypass. Ze zijn van mening dat, gezien er ook radiatoren in huis hangen, de WP ook op hogere temperaturen moet kunnen werken.

De benedenverdieping is voor 80% voorzien van vloerverwarming, badkamer boven is voorzien van VVW (op zelfde verdeler dan benedenverdieping dus doet altijd mee) en boven hangen nog 3 radiatoren op de slaapkamers waarvan er 2 niet eens zijn aangesloten. We stoken als test al de hele winter de CV op 45 graden, zelfs met -7 op de benedenverdieping geen problemen en dan wordt de vloerverwarming nog niet eens warmer dan 25 graden. Boven hebben we hooguit 2x een uurtje een elektrisch kacheltje aan gehad op de kinderkamer op de koudste dagen (voor mij geen reden om de hele CV hoger te moeten stoken). De CV ketel pendelt wel behoorlijk op deze setting maar goed, dat ding gaat toch weg :)

De nieuwe instelbare pompverdeler zal het vast beter doen dan de huidige verdeler, maar als ik hier mee lees vraag ik mij af in hoeverre de WP hiermee een goed rendement gaat halen. Zijn er uberhaupt plaatsen waar de WP meer dan 45 graden levert tot ca. -5? Ik verwacht dat dit alleen op uitzonderlijk koude dagen nodig zou zijn om de bovenverdieping bij te warmen. Nu staat er tenslotte bijna niks aan, als straks overal al eens 45 graden door stroomt met evt. fans erop wordt het al stukken beter dan nu. Overall gezien lijkt het mij dan gunstiger om dan maar even wat elektrisch bij te stoken dan dat de WP jaarrond niet optimaal kan draaien.

Gevoelsmatig wil de installateur hier gewoon voor de veilige en makkelijke weg gaan. Maar als dan toch voor een pompverdeler gekozen wordt: zou het dan niet sowieso een hybride verdeler moeten zijn? Of zakt met een hybride verdeler alsnog het rendement van de WP aanzienlijk door de (vermoedelijk) lagere flow a.g.v. thermostaatkraan en ventielen op deze verdelers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik zou altijd kiezen voor een gesloten verdeler als je nooit warmen dan 40 graden (max 45) gaat stoken.
Als je straks niet bijmengt gaat er dus warmer water je vloer in en hoeven de radiatoren beneden toch minder te doen.
Ik draai hier ook hybride met maar weinig vloerverwarming maar wel met Jaga DBH's. Hij is niet boven de 35 graden geweest. Dus dat wordt een klusje voor de zomer.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Jimmie5887 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Ik had ze hier gekocht: https://www.ventilatiesho...trilmat-100-x-100-x-20mm/
Hier in de buurt oefenen ze af toe met van die helikopters. Dat vind ik wel cool, maar liever niet op het dak en al helemaal niet als ik wil slapen ;)
En hielp het?

Op laag vermogen lijkt het hier ook dat er een helicopter landt. Heb de warmtepomp op stoeptegels geplaatst. Met onder de stoeptegels 4x 10x10x2cm rubberen matjes. Helpt iets. Maar niet tevreden.

Ik sta op het punt Coolblue aansprakelijk te stellen voor een hoop ellende. Die partij adviseert niet. Ze plempen het er gewoon op en sturen de rekening.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
I.p. schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:20:
Over 2 weken komen ze de BB plaatsen. Ook hier een verdeler issue... Nu hangt er een pompverdeler zonder flowmeters. Gevolg is dat deze ondanks CV aanvoer niet warmer wordt dan max 25 graden. Waarschijnlijk gooit hij het water vooral rond maar instellen van dat ding is zeer lastig. Er zit ook geen stelschroef op om de mate van mengen te regelen.

Bij de technische schouw samen met de installateur vastgesteld dat deze verdeler hem zeker niet gaat worden met een WP. Ze zouden met een voorstel komen. Nu willen ze een nieuwe pompverdeler gaan terugplaatsen met flowmeters en regelbare bypass. Ze zijn van mening dat, gezien er ook radiatoren in huis hangen, de WP ook op hogere temperaturen moet kunnen werken.

De benedenverdieping is voor 80% voorzien van vloerverwarming, badkamer boven is voorzien van VVW (op zelfde verdeler dan benedenverdieping dus doet altijd mee) en boven hangen nog 3 radiatoren op de slaapkamers waarvan er 2 niet eens zijn aangesloten. We stoken als test al de hele winter de CV op 45 graden, zelfs met -7 op de benedenverdieping geen problemen en dan wordt de vloerverwarming nog niet eens warmer dan 25 graden. Boven hebben we hooguit 2x een uurtje een elektrisch kacheltje aan gehad op de kinderkamer op de koudste dagen (voor mij geen reden om de hele CV hoger te moeten stoken). De CV ketel pendelt wel behoorlijk op deze setting maar goed, dat ding gaat toch weg :)

De nieuwe instelbare pompverdeler zal het vast beter doen dan de huidige verdeler, maar als ik hier mee lees vraag ik mij af in hoeverre de WP hiermee een goed rendement gaat halen. Zijn er uberhaupt plaatsen waar de WP meer dan 45 graden levert tot ca. -5? Ik verwacht dat dit alleen op uitzonderlijk koude dagen nodig zou zijn om de bovenverdieping bij te warmen. Nu staat er tenslotte bijna niks aan, als straks overal al eens 45 graden door stroomt met evt. fans erop wordt het al stukken beter dan nu. Overall gezien lijkt het mij dan gunstiger om dan maar even wat elektrisch bij te stoken dan dat de WP jaarrond niet optimaal kan draaien.

Gevoelsmatig wil de installateur hier gewoon voor de veilige en makkelijke weg gaan. Maar als dan toch voor een pompverdeler gekozen wordt: zou het dan niet sowieso een hybride verdeler moeten zijn? Of zakt met een hybride verdeler alsnog het rendement van de WP aanzienlijk door de (vermoedelijk) lagere flow a.g.v. thermostaatkraan en ventielen op deze verdelers?
Als je een beetje weet wat je doet (bewust dat je hem niet moet oversteken): geen pomp. Dat vernaggelt je cop.
Ik heb zelf de pomp er tussenuit gehaald en aanvoer/retour op de vrij gekomen pomp aansluitingen aangesloten. Dat is echter een wat “hobby achtige” oplossing die een monteur niet wil doen. Wel super goedkoop kwa materiaal.
Met zoveel vloerverwarming is het ook helemaal niet logisch dat je hoger temperatuur water nodig hebt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 12:42
iApp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]

En hielp het?

Op laag vermogen lijkt het hier ook dat er een helicopter landt. Heb de warmtepomp op stoeptegels geplaatst. Met onder de stoeptegels 4x 10x10x2cm rubberen matjes. Helpt iets. Maar niet tevreden.

Ik sta op het punt Coolblue aansprakelijk te stellen voor een hoop ellende. Die partij adviseert niet. Ze plempen het er gewoon op en sturen de rekening.
Kun je fotos plaatsen? Ik kwam er achter dat de positionering van de veerpootjes bij de BB per kant verschilt, en er aan 1 kant 2 zitten, schuin tegenover elkaar. Bij mij stond aan de rechterkant een van de veerpoten maar half op de tegel. Nadat ik dit gefixed had was de resonantie compleet verdwenen.

Op dit plaatje kun je misschien een beetje zien wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecp_pOUtgPDOG3yoZC-9ZBOhuN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWFXBt5f4aRpNAX0QV8RvPi4.png?f=fotoalbum_large

Ik heb toevallig nog even staan luisteren een uurtje terug (omdat ik zag dat er een sww run liep op 46% compressor). Niets te horen. Wij slapen recht onder de BB. Ook s'nachts helemaal niets aan geluid waar te nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Satefan op 29-01-2025 22:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn-dULmqO-DDysEclhjKFNSb4us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3yfz0Se5xCUJh0HkeMPEM5T.jpg?f=fotoalbum_large

Positie van de tegels is aan jezelf. Pootjes zijn zo wel duidelijk 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
I.p. schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:20:

Hoeveel groepen gaat het om?

Ik noem het vaak je “primaire warntebehoefte”, in jou geval de vvw beneden en miss wel de badkamer. De rest volgt. Ik zou pomploos en lage temp adviseren, de radiatoren op de 1e verdieping laten volgen/geopend houden indien wenselijk. Bypass zou je wat mij betreft moeten voorkomen door een minimale doorlaat/volume te garanderen. (Bv voldoende groepen altijd geopend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:15
RNacoustics schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:28:
Vandaag HA met Weheat intergratie geïnstalleerd. Viel mij op dat dit via een aparte account loopt.
Via dit account is alleen informatie uit te lezen en kun je geen instellingen in wijzigen. (This integration does not provide any actions) Dat wordt dus nog een uitdaging om via een script via portal account de instellingen te kunnen aanpassen.
Voorlopig dus alleen monitoring/logging via HA. :?
Dat klopt. Je kunt vooralsnog alleen uitlezen.

De reden is dat de eeprom chip waar de settings op staan een beperkt aantal “write” acties aan kan. Dit is hier al eerder geopperd en schijnbaar een bekend probleem van die chips.

Je zou denken dat dat niet uitmaakt als je 10.000 tot 100.000 write acties kan doen, maar als je dat geautomatiseerd via HA gaat doen waardoor er meerdere malen per dag wijzigingen onder chip kunnen worden gezet dan tikt dat toch wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27

AirX

Tweak Guru

Satefan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Kun je fotos plaatsen? Ik kwam er achter dat de positionering van de veerpootjes bij de BB per kant verschilt, en er aan 1 kant 2 zitten, schuin tegenover elkaar. Bij mij stond aan de rechterkant een van de veerpoten maar half op de tegel. Nadat ik dit gefixed had was de resonantie compleet verdwenen.

Op dit plaatje kun je misschien een beetje zien wat ik bedoel:
[Afbeelding]

Ik heb toevallig nog even staan luisteren een uurtje terug (omdat ik zag dat er een sww run liep op 46% compressor). Niets te horen. Wij slapen recht onder de BB. Ook s'nachts helemaal niets aan geluid waar te nemen.
Heb jij een houten dak? (Dakkapel?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:22
Stoker schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Hoeveel groepen gaat het om?

Ik noem het vaak je “primaire warntebehoefte”, in jou geval de vvw beneden en miss wel de badkamer. De rest volgt. Ik zou pomploos en lage temp adviseren, de radiatoren op de 1e verdieping laten volgen/geopend houden indien wenselijk. Bypass zou je wat mij betreft moeten voorkomen door een minimale doorlaat/volume te garanderen. (Bv voldoende groepen altijd geopend)
De verdeler heeft 7 groepen en deze staan altijd open (al moeten ze straks wel worden ingeregeld t.o.v. elkaar). Daarbij beneden ook nog 3 grote radiatoren in de woonkamer en keuken die altijd open staan en een kleinere in de gang.

Precies zoals jij het benoemt heb ik het zelf ook in gedachte. Woonkamer, keuken en badkamer hebben zat afgifte voor ltv. De rest zie ik wel en stook ik desnoods elektrisch bij die ene koude dag, of ik vervang tzt de radiatoren voor ltv radiatoren. Morgen maar weer eens contact opnemen om ze te overtuigen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
AirX schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Heb jij een houten dak? (Dakkapel?)
Nee, beton. Maar toch was de resonantie goed te horen. Ondergrond en constructie waar de BB op staat maakt natuurlijk verschil. Maar goede plaatsing en rubberen tegels etc klaarblijkelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
STIMPPYYY schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:34:
Sorry voor de kaap van dit topic. Ik wil mijn verdeler vervangen, maar is zoiets dan prima of zijn hier nog specifieke zaken waar je dan op moet letten?

https://www.technim.nl/ve...gcCa59F4tCY4aAv7CEALw_wcB
Bedankt voor jullie reacties op deze vraag. Zat nog te lezen deze ochtend en composiet verdelers lijken beter geïsoleerd dan rvs verdelers. Prijstechnisch wel stuk duurder. Wat geniet de voorkeur hier? Beide zijn geschikt voor vloerverkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27

AirX

Tweak Guru

Satefan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Nee, beton. Maar toch was de resonantie goed te horen. Ondergrond en constructie waar de BB op staat maakt natuurlijk verschil. Maar goede plaatsing en rubberen tegels etc klaarblijkelijk ook.
Hmm, dan ben ik wel benieuwd of er hier tweakers zijn die hem zonder geluidsoverlast op een echte houten dakkapel hebben weten te plaatsen. Wie kan hier meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone087
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:25
Weet iemand waarom mijn Flint om de twee uur even gas geeft en twee keer zo hard gaat draaien? Duurt maar paar minuten en daarna zakt ie weer om rustig door te pruttelen op 33 procent/365 Watt. Hij staat op een lage stooklijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQvadEoLg-55dPMESuXCgo6bdZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LX4DG8NtL33CaBU1VDTRnldu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Flintstone087 op 30-01-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:46:
[...]

Dat klopt. Je kunt vooralsnog alleen uitlezen.

De reden is dat de eeprom chip waar de settings op staan een beperkt aantal “write” acties aan kan. Dit is hier al eerder geopperd en schijnbaar een bekend probleem van die chips.

Je zou denken dat dat niet uitmaakt als je 10.000 tot 100.000 write acties kan doen, maar als je dat geautomatiseerd via HA gaat doen waardoor er meerdere malen per dag wijzigingen onder chip kunnen worden gezet dan tikt dat toch wel aan.
Dan kan een fanatieke app gebruiker dat handmatig ook niet te vaak doen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 21:28
Flintstone087 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:37:
Weet iemand waarom mijn Flint om de twee uur even gas geeft en twee keer zo hard gaat draaien? Duurt maar paar minuten en daarna zakt ie weer om rustig door te pruttelen op 33 procent/365 Watt. Hij staat op een lage stooklijn.[Afbeelding]
Geen idee, wel erg benieuwd. Ik zie exact hetzelfde bij mijn Flint. Met vorst kan het in ieder geval niets meer te maken hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13
Hier ook....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0d79ze8pGSeM1pUguDBv8K52_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZdIg3KAs4D1Jc1G8fd1CtB7p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-10 21:24
Sinds een week hebben wij een Weheat Sparrow naast het huis. Deze is geplaatst als een hybride systeem in combinatie met een buffervat van 100 liter. We hebben hiervoor gekozen omdat we een Tado-systeem in huis gebruiken en geen vloerverwarming hebben.

Het systeem werkt beter dan verwacht en we merken al een flinke besparing op het gasverbruik. We hebben echter sinds de installatie het probleem dat de radiatoren suizen. Ik vermoed dat dit komt doordat de verkeerde pomp is gebruikt waardoor het water te hard rond gepompt word.

Aangezien er een parallel buffervat is geplaatst, moeten er twee circulatiepompen worden geplaatst. Indien mogelijk, wordt er één aangesloten op de PWM-uitgang en de andere op de AUX-uitgang van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYF9A3AkoKGiFvFrl1YeektemPg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZdRkFcsR3nPydEZN21BSXwwg.png?f=user_large

Bij ons zijn echter twee dezelfde pompen gebruikt, namelijk de Wilo Para 25/8-75/IPWM1. Aangezien er maar één op de PWM-aansluiting zit, ga ik ervan uit dat de tweede pomp, indien van stroom voorzien, altijd op vol vermogen zal draaien omdat dit een pomp is die bedoeld is om aangestuurd te worden doormiddel van een PWM signaal.

Ik kan echter nergens vinden of dit het geval is bij dit type pomp en of we het vermogen niet kunnen regelen met een PWM-controller.

Ik heb dit uiteraard gemeld bij de installateur en wacht nog op antwoord, maar ik wilde alvast wat onderzoek doen, zodat we dit eventueel makkelijker kunnen oplossen zonder de pomp te hoeven vervangen.

In de installatiehandleiding van de Blackbird wordt namelijk ook specifiek genoemd dat dit een andere pomp moet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZxy3oYI2GJZkY4jMEckbJQRPIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbAy7PYSRi7T3csnt8iAt23l.jpg?f=fotoalbum_large"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• firefly112
Voor de geen die het interessant vind door de warmtepomp in Home assistent te zetten en de data te combineren met de dynamische energieprijzen en de volgende addon: https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost

kan je exact zien hoeveel euro's het draaien van je Weheat warmtepomp gekost heeft aan stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4enzeDhqt77XL9nYSPEUXe82jA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRQmybLP0sWeImQqkq6lUAuf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
firefly112 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:44:
Sinds een week hebben wij een Weheat Sparrow naast het huis. Deze is geplaatst als een hybride systeem in combinatie met een buffervat van 100 liter. We hebben hiervoor gekozen omdat we een Tado-systeem in huis gebruiken en geen vloerverwarming hebben.

Aangezien er een parallel buffervat is geplaatst, moeten er twee circulatiepompen worden geplaatst. Indien mogelijk, wordt er één aangesloten op de PWM-uitgang en de andere op de AUX-uitgang van de binnenunit.

[Afbeelding]"
Waarom een parallel buffervat? Heb je een volledig nageregeld systeem?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
Tijgerkracht schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Waarom een parallel buffervat? Heb je een volledig nageregeld systeem?
Dat klopt in huis zijn alle radiators voorzien van Tado thermostaat knoppen.
ik hoop ook in de toekomst het buffervat te kunnen gebruiken om de warmtepomp het buffervat te laten verwarmen indien de energie prijzen laag zijn, zo dat in het later stadium ik de warmte uit het buffervat kan halen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@firefly112 cosmetische correctie: tempratuur (1 x tempraturr )-> temperatuur
Buffervaatje van 100 l om significant (warmte)energie te bufferen? Ik zou er maar niet op rekenen dat dit lukt.

[ Voor 42% gewijzigd door dunklefaser op 30-01-2025 14:53 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 07:33:
[...]

Bedankt voor jullie reacties op deze vraag. Zat nog te lezen deze ochtend en composiet verdelers lijken beter geïsoleerd dan rvs verdelers. Prijstechnisch wel stuk duurder. Wat geniet de voorkeur hier? Beide zijn geschikt voor vloerverkoeling.
Never mind. Ze gaan de huidige verdeler ombouwen en de pomp er tussenuit halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8j4chTDI7t-gqR-Z-ue_96gBcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U0cJQnQbzdu8qxICuDrxj4e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
Buffervat van 100 liter zit bij een systeem aanvoer van 55 graden maximaal 0,25 a 0,3 kWh aan warmte in.

Aangezien een sparrow op laaglast ongeveer 1400 watt minimaal levert, zal een buffervat van 100 liter je misschien een 10 minuten aan warmte in huis kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart030
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:58
Weet iemand waarom mijn Flint om de twee uur even gas geeft en twee keer zo hard gaat draaien? Duurt maar paar minuten en daarna zakt ie weer om rustig door te pruttelen op 33 procent/365 Watt. Hij staat op een lage stooklijn.[Afbeelding]
Bij mij slaat de cv soms aan tijdens een standby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Cd1p81edzHnI8Ji6C-RZn5WrfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljOeRI47z15WhZikvE76tw4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Bart030 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Bij mij slaat de cv soms aan tijdens een standby
[Afbeelding]
Dit gebeurde hier ook vaker... (ook tijdens niet defrost tijden).
WP op stand-by omdat temperatuur gehaald is, maar vervolgens wel CV aan... Ik heb hierna het CV bedrijf op mijn ketel uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 13:21

Het systeem werkt beter dan verwacht en we merken al een flinke besparing op het gasverbruik. We hebben echter sinds de installatie het probleem dat de radiatoren suizen. Ik vermoed dat dit komt doordat de verkeerde pomp is gebruikt waardoor het water te hard rond gepompt word.

[Afbeelding]

Bij ons zijn echter twee dezelfde pompen gebruikt, namelijk de Wilo Para 25/8-75/IPWM1. Aangezien er maar één op de PWM-aansluiting zit, ga ik ervan uit dat de tweede pomp, indien van stroom voorzien, altijd op vol vermogen zal draaien omdat dit een pomp is die bedoeld is om aangestuurd te worden doormiddel van een PWM signaal.

Ik kan echter nergens vinden of dit het geval is bij dit type pomp en of we het vermogen niet kunnen regelen met een PWM-controller.

Ik heb dit uiteraard gemeld bij de installateur en wacht nog op antwoord, maar ik wilde alvast wat onderzoek doen, zodat we dit eventueel makkelijker kunnen oplossen zonder de pomp te hoeven vervangen.

In de installatiehandleiding van de Blackbird wordt namelijk ook specifiek genoemd dat dit een andere pomp moet zijn.

[Afbeelding]"
Ben benieuwd naar de reacties op je post...

Bij onze Blackbird 8kW All Electric (alleen cv-water) zelfde issue.
Begane grond centrale vloerverwarming (pomploos gemaakt) geen bijgeluiden.
1e veridpeing waar de circulatie pomp zit hoor ik in 2 kamers suizen. (2x Jaga Tempo T20 met Uponor 16mm)
2e verdieping niets te horen. (1x Jagga Tempo T10, 1x Jaga Tempo T15 en 3x Jaga Tempo T20 met kleinere binnendiamter leiding)

Aansturing Tado V3 zoneregeling (draadloos) die helaas alleen nog als aan/uit thermostaat werkt met de WeHeat. Ik ben er nog niet achter waarom… :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
Kevin1990 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Ben benieuwd naar de reacties op je post...

Bij onze Blackbird 8kW All Electric (alleen cv-water) zelfde issue.
Begane grond centrale vloerverwarming (pomploos gemaakt) geen bijgeluiden.
1e veridpeing waar de circulatie pomp zit hoor ik in 2 kamers suizen. (2x Jaga Tempo T20 met Uponor 16mm)
2e verdieping niets te horen. (1x Jagga Tempo T10, 1x Jaga Tempo T15 en 3x Jaga Tempo T20 met kleinere binnendiamter leiding)

Aansturing Tado V3 zoneregeling (draadloos) die helaas alleen nog als aan/uit thermostaat werkt met de WeHeat. Ik ben er nog niet achter waarom… :F
Vreemd om te horen ik heb ook een Tado V3 maar deze werkt gewoon als OpenTherm. ik heb hem alleen wel bekabeld aangesloten aan de binnenuit misschien dat daar het verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
firefly112 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Vreemd om te horen ik heb ook een Tado V3 maar deze werkt gewoon als OpenTherm. ik heb hem alleen wel bekabeld aangesloten aan de binnenuit misschien dat daar het verschil in zit.
Ik heb geen idee waarm het systeem niet werkt. Ik ben er al eens mee bezig geweest en ook de installateur erover bericht. Echter heeft dit niet een hele hoge prio voor de installateur.

WeHeat zelf verwijst mij naar de installateur die de installatie heeft gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kevin1990 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Ik heb geen idee waarm het systeem niet werkt. Ik ben er al eens mee bezig geweest en ook de installateur erover bericht. Echter heeft dit niet een hele hoge prio voor de installateur.

WeHeat zelf verwijst mij naar de installateur die de installatie heeft gedaan...
Heeft dat niet met de installatie te maken op de binnenunit? Deze moet je wel installeren als OpenTherm thermostaat. Zat even te kijken, maar bij mijn Honeywell T6R heb je ook aan/uit of opentherm als ik het installatieschema erop nasla. Ik zie dat dit ook voor de Tado zo ingericht kan worden in de installatiehandleiding, dus zal je 'm wel zo moeten aansluiten op de binnenunit vermoed ik.

Ben verder geen expert, dus wellicht kan iemand dit bevestigen.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 30-01-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Een aansluitschema aan de Tado zijde en WeHeat zijde zou wel handig zijn.
We hebben de compacte binnenuit dus zonder circulatie pomp of heater element voor gemonteerd.
Tado zelf geeft aan geen aansluitschema's te hebben van de V3 voor warmtepompen wat ik begrijp maar aangezien WeHeat aangeeft dat het zou moeten werken en er hier Tweakers zijn die het ook hebben zou dit gewoon moeten werken. Ik denk dat met de Opentherm instelling het systeem net nog even wat efficiënter gaat werken omdat er meer gecommuniceerd wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firefly112
Kevin1990 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:40:
Een aansluitschema aan de Tado zijde en WeHeat zijde zou wel handig zijn.
We hebben de compacte binnenuit dus zonder circulatie pomp of heater element voor gemonteerd.
Tado zelf geeft aan geen aansluitschema's te hebben van de V3 voor warmtepompen wat ik begrijp maar aangezien WeHeat aangeeft dat het zou moeten werken en er hier Tweakers zijn die het ook hebben zou dit gewoon moeten werken. Ik denk dat met de Opentherm instelling het systeem net nog even wat efficiënter gaat werken omdat er meer gecommuniceerd wordt
voor de zekerheid hier de aansluiting op de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnCGd3t_OO8RZqxPT7GtbCYhkrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JCsJ1e0KwymTI0YhVxYeKCbq.png?f=fotoalbum_large daar hoeft die dus niet anders aangesloten te zijn.

Je moet dan ook nog op de Tado hem op opentherm zetten.
dit kan het makkelijkste via de Tado voor installateurs app (Tado Pro).

Als je dat allemaal gedaan hebt kan je daarna in de Weheat app hem op opentherm zetten. dit duurde bij mij wel 5 a 10 minuten voor dat het werkte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
@LeBrun
Waarschijnlijk zie je hier de oil return cycle , is relevant als de warmtepomp niet heel hard draait. Compressor draait dan af en toe maximaal om olie terug te voeren in de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
firefly112 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding] daar hoeft die dus niet anders aangesloten te zijn.

Als je dat allemaal gedaan hebt kan je daarna in de Weheat app hem op opentherm zetten. dit duurde bij mij wel 5 a 10 minuten voor dat het werkte.
Mmm, tussen 'Temperature bottom boiler vessel' en 'ON/OFF boiler' zitten nog wat aansluitingen die niet benoemd worden. Hopelijk dat je daarme iets van zonnepanelen overschot op aan zou kunnen sluiten middels een droogcontact.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
firefly112 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding] daar hoeft die dus niet anders aangesloten te zijn.

Thanks! Alleen ik zie geen positienummers waar de draden op welke klemmen moeten worden aangesloten.
En je hebt in de draadloze ontvanger (het kastje met relais wat schakelt) ook verschillende mogelijkheden.

Dat stukje van de installateurs menu van Tado heb ik wel eens gedaan met hulp van Youtue. Beetje omslachtig maar het lukte wel om hem om te zetten maar dat was zonder resultaat...

Mooiste zou zijn iemand die precies dezelfde situatie heeft waarbij het wel werkt waarbij ik de klemen identiek kan aansluiten en de instellingen van de Tado zelf ook hetzelfde kan instellen om het goed te laten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Tijgerkracht schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Mmm, tussen 'Temperature bottom boiler vessel' en 'ON/OFF boiler' zitten nog wat aansluitingen die niet benoemd worden. Hopelijk dat je daarme iets van zonnepanelen overschot op aan zou kunnen sluiten middels een droogcontact.

8)
Volgens mij hebben wij een systeem waarbij we aan kunnen geven dat de zonnepanelen alleen moeten opwekken en leveren wat er gevraagd wordt. Zit natuurlijk altijd een kleine vertraging in want je krijgt eerst vraag en daarna anticipeert die er pas op.
Zelf maak ik geen gebruik van die functie van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-10 10:26
Momenteel verwarmen mijn ouders hun woning nog met een stookolieketel. Graag zou ik hier een WP op toevoegen en momenteel kijk ik naar WeHeat Blackbird. We zouden graag de stookolieketel nog willen behouden en hybride laten werken "parallel" zodat we op momenten dat het voordeliger is, de stookolieketel kunnen aansturen.

Een hybride toepassing dus, maar dan zowel voor vloerverwarming als SWW. Is dit mogelijk met de blackbird?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tbv smering R290 compressor bij laag niveau toetental over langere tijd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kaizen95 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:36:
Momenteel verwarmen mijn ouders hun woning nog met een stookolieketel. Graag zou ik hier een WP op toevoegen en momenteel kijk ik naar WeHeat Blackbird. We zouden graag de stookolieketel nog willen behouden en hybride laten werken "parallel" zodat we op momenten dat het voordeliger is, de stookolieketel kunnen aansturen.

Een hybride toepassing dus, maar dan zowel voor vloerverwarming als SWW. Is dit mogelijk met de blackbird?
Een hybride opstelling kan met zowel opentherm als aan/uit ketels. Of dat een gas of olieketel is maakt niet uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]"
Je hebt op die plek niets aan een PWM pomp inderdaad. WeHeat heeft deze op z'n prijslijst, Wilo Para 25/6-43, die gebruiken wij altijd als secundaire pomp. Wordt aan/uit gezet op voeding vanuit het bordje, maar de stand is wel handmatig instelbaar en dus aan te passen naar je geluidsklachten.

De pomp wisselen zou niet veel werk moeten zijn. Systeem van druk af en dan kun je de pomp zelf verwisselen op het huis wat in de leidingen zit. Voedingskabel kan omgestoken, PWM kabel weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-10 10:26
teacher schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Een hybride opstelling kan met zowel opentherm als aan/uit ketels. Of dat een gas of olieketel is maakt niet uit.
En gaat die opstelling ook zoals ik ze beschrijf? Dus met verwarming (vloerverwarming) in combinatie met SWW op de warmtepomp en dan een automatische omschakeling naar stookolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:24
Ik werd net gebeld door mobiel nummer. Monteur van WeHeat die aangaf dat ze een sensor in de indoor unit komen vervangen omdat mijn BlackBird niet op de juiste momenten aanspringt. Iemand hier eerder over gehoord? Zijn er dan betere sensoren dan standaard worden geplaatst of is het eerder een defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kaizen95 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:23:
[...]

En gaat die opstelling ook zoals ik ze beschrijf? Dus met verwarming (vloerverwarming) in combinatie met SWW op de warmtepomp en dan een automatische omschakeling naar stookolie?
Dat durf ik niet te zeggen; ik weet niet op welke basis je wil schakelen en of de software dat dan kan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Rivr schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:36:
Ik werd net gebeld door mobiel nummer. Monteur van WeHeat die aangaf dat ze een sensor in de indoor unit komen vervangen omdat mijn BlackBird niet op de juiste momenten aanspringt. Iemand hier eerder over gehoord? Zijn er dan betere sensoren dan standaard worden geplaatst of is het eerder een defect?
Had je problemen of ben je pro-actief benaderd geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:24
Razer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:03:
[...]

Had je problemen of ben je pro-actief benaderd geworden?
Pro-actief. Gecontroleerd of het klopte via Coolblue zelf.

Ik had niet per definitie het idee dat er iets mis was. Huis werd warm, net zoals het warme water. Wellicht suboptimaal, maar zo diep was ik er nog niet ingedoken omdat ik nog steeds op mijn zonnepanelen wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:25
Rivr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Pro-actief. Gecontroleerd of het klopte via Coolblue zelf.

Ik had niet per definitie het idee dat er iets mis was. Huis werd warm, net zoals het warme water. Wellicht suboptimaal, maar zo diep was ik er nog niet ingedoken omdat ik nog steeds op mijn zonnepanelen wacht.
Hier gisteren hetzelfde telefoontje, ook geen klachten wat betreft comfort. Wel is me een paar keer opgevallen dat het soms lang duurt voordat de Sparrow uit stand-by komt wanneer de thermostaat lagere aanvoertemperaturen vraagt. Ik dacht dat dit met het minimale opstart vermogen te maken had maar het is dus een sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ik ben benieuwd hoe de ontdooi-cyclus eigenlijk werkt. Nu zie ik tijdens de ontdooi cyclus dat mijn watertemperatuur-in behoorlijk daalt. Mijn aanname is, en ik hoop dat iemand dit kan bevestigen, is omdat ik een mengverdeler met pomp heb dat deze koud-water blijft aanmengen en de pomp deze gewoon lekker door de vloer heen blijft pompen terwijl die ontdooi-cyclus loopt en er geen warm water wordt aangevoerd. Klopt dat?

Is het ook zo dat de ontdooicyclus de aanvoer tijdelijk dan stopt (of afsluit oid) omdat er geen warm water beschikbaar is? Dus als je open-verdeler hebt zonder pomp en dus de sturing puur vanuit de BB gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-01-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:15
STIMPPYYY schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:23:
Ik ben benieuwd hoe de ontdooi-cyclus eigenlijk werkt. Nu zie ik tijdens de ontdooi cyclus dat mijn watertemperatuur-in behoorlijk daalt. Mijn aanname is, en ik hoop dat iemand dit kan bevestigen, is omdat ik een mengverdeler met pomp heb dat deze koud-water blijft aanmengen en de pomp deze gewoon lekker door de vloer heen blijft pompen terwijl die ontdooi-cyclus loopt en er geen warm water wordt aangevoerd. Klopt dat?

Is het ook zo dat de ontdooicyclus de aanvoer tijdelijk dan stopt (of afsluit oid) omdat er geen warm water beschikbaar is? Dus als je open-verdeler hebt zonder pomp en dus de sturing puur vanuit de BB gaat.
Wat er gebeurt tijdens de ontdooicyclus is dat de pomp van het CV circuit blijft draaien maar dat de compressor uit gaat, zodat er geen warmte meer uit de buitenlucht gehaald wordt.

Dan gaat er dus warm water uit de vloer of buffervat of convectoren door de warmtewisselaar van de WP waardoor die ontdooit.

Het is dus logisch dat de watertemperatuur huis in daalt, omdat er geen energie meer aan wordt toegevoegd.

Als de temperatuur echt enorm daalt dan zou imo het hebben van een mengverdeler juist gunstig zijn, omdat het water dan minder koud de vloer in gaat, maar dat kan ik mis hebben.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom het energieverbruik bij een ontdooicyclus hoger is dan tijdens stand-by. Wat staat er nog meer aan tijdens een ontdooicyclus dat tijdens stand-by niet aan staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kirvis schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Wat er gebeurt tijdens de ontdooicyclus is dat de pomp van het CV circuit blijft draaien maar dat de compressor uit gaat, zodat er geen warmte meer uit de buitenlucht gehaald wordt.

Dan gaat er dus warm water uit de vloer of buffervat of convectoren door de warmtewisselaar van de WP waardoor die ontdooit.

Het is dus logisch dat de watertemperatuur huis in daalt, omdat er geen energie meer aan wordt toegevoegd.

Als de temperatuur echt enorm daalt dan zou imo het hebben van een mengverdeler juist gunstig zijn, omdat het water dan minder koud de vloer in gaat, maar dat kan ik mis hebben.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom het energieverbruik bij een ontdooicyclus hoger is dan tijdens stand-by. Wat staat er nog meer aan tijdens een ontdooicyclus dat tijdens stand-by niet aan staat?
Bedankt voor je uitleg. Zou verwachten dat het buffervat dat (deels) moet opvangen toch? 50L, weet niet hoeveel hij nodig heeft voor een cyclus?

Het vermogen bij mijn BB is trouwens rond de 180-200w bij een ontdooi-cyclus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUSxeVz6pZZomgmPV9cIicfBUuE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qbgv6adwdd4xIojOuu0MlHeV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 19:38
STIMPPYYY schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Zou verwachten dat het buffervat dat (deels) moet opvangen toch? 50L, weet niet hoeveel hij nodig heeft voor een cyclus?

Het vermogen bij mijn BB is trouwens rond de 180-200w bij een ontdooi-cyclus.

[Afbeelding]
Ja, waar die extra elektriciteit voor gebruikt wordt is mij ook een raadsel. Aan het begin van een defrost is het opgenomen vermogen gelijk aan standby. Daarna ligt het tussen de 100 en 300W bij mijn Sparrow. Wsch de ventilator die draait ? .
Een serie buffervat van 50 of zelfs 100l werkt zeker voor het opvangen van de temperatuur daling. Echter met een flow van 1000 a 1200 liter/uur is dit binnen een paar minuten doorgepompt en zal er ook warmte onttrokken worden aan het CV systeem. Bij mij is de temp daling op de retour zo'n 5 a 7gr per defrost cyclus. Voor de huis-in temp is dit 10 a 12gr. Er wordt 0,7 a 1 kWh warmte onttrokken aan het CV water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02:57
firefly112 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:49:
Voor de geen die het interessant vind door de warmtepomp in Home assistent te zetten en de data te combineren met de dynamische energieprijzen en de volgende addon: https://github.com/martinarva/dynamic_energy_cost

kan je exact zien hoeveel euro's het draaien van je Weheat warmtepomp gekost heeft aan stroom.

[Afbeelding]
mooi dashboard! heb je de code beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
martinusv schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Ja, waar die extra elektriciteit voor gebruikt wordt is mij ook een raadsel. Aan het begin van een defrost is het opgenomen vermogen gelijk aan standby. Daarna ligt het tussen de 100 en 300W bij mijn Sparrow. Wsch de ventilator die draait ? .
Een serie buffervat van 50 of zelfs 100l werkt zeker voor het opvangen van de temperatuur daling. Echter met een flow van 1000 a 1200 liter/uur is dit binnen een paar minuten doorgepompt en zal er ook warmte onttrokken worden aan het CV systeem. Bij mij is de temp daling op de retour zo'n 5 a 7gr per defrost cyclus. Voor de huis-in temp is dit 10 a 12gr. Er wordt 0,7 a 1 kWh warmte onttrokken aan het CV water.
Het vervelende van die defrosts is, is dat de compressor daarna volle bak aangaat om de gevraagde watertemp te behalen. Maar het lijkt wel alsof deze genegeerd wordt en standaard verhoogt wordt met 10-15% of is afgestemd met watertemp-in om die weer een beetje aan te zwengelen.

/edit

Wordt bijvoorbeeld 30gr gevraagd en ik zie dat dit prima gaat op 55%. Maar als het limiet op 100% staat gaat deze 100% draaien een tijd en verwarmt tot 33graden. Duurt ook echt een poos voordat hij uberhaupt terug moduleert. Heb 'm nu maar op 70% gezet want dat 100% gedoe triggert weer de defrost sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 31-01-2025 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
Hier afgelopen dagen een WeHeat Flint geplaatst.
Flint moet zelfstandig de woning verwarmen.
Voor warm water een losse boiler van 50 ltr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
201WD schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:32:
Komen ze in Maart ook doen hier. Wel in hybride opstelling, maar ik hoop dat ik hem gasloos kan zetten.

Is de situatie bij jou enkel een Flint? Geen andere verwarmingsbron voor het huis begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
[...]

Je mist 1 belangrijk ding in je begrip van wat een defrost is.

De warmtepomp draait in feite zijn gedrag om, dus ipv. het CV water te verwarmen, gaat ie actief dat water koelen. De werking van de hele warmtepomp wordt tijdelijk om gedraaid zodat de coil in de warmtepomp juist warmte moet gaan afgeven.

Dat stroomgebruik is dus de compressor die volle bak andersom aanslaat. (Het kan ook nog een electrische backup heater zijn die mee gaat doen in de unit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-10 12:58
Voor mijn gevoel slaat mijn BB een beetje op hol. Hij gaat de laatste 2 dagen om de zoveel uur in standby terwijl de gevraagde watertemperatuur nog lang niet is bereikt. Hij probeert ook al 2 dagen een legionella run uit te voeren. Nu net springt hij van legionella run na enkele minuten op sww verwarmen maar nu koelt mijn boilervat helemaal af. BB doet niks en elektrisch verwarmingselement gaat aan. Een beetje dweilen met de kraan open. Herkent iemand dit probleem/gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDoiXPnkdkMduYh9eioObM3nUPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILakS1zSrFFREbcgCheWJhtD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg6cuftQsf0GzF7_pQ_bkA90-yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ag4nMeRQezhHcN6PfOjnlD9k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Diesje op 31-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 19:38
The - DDD schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Je mist 1 belangrijk ding in je begrip van wat een defrost is.

De warmtepomp draait in feite zijn gedrag om, dus ipv. het CV water te verwarmen, gaat ie actief dat water koelen. De werking van de hele warmtepomp wordt tijdelijk om gedraaid zodat de coil in de warmtepomp juist warmte moet gaan afgeven.

Dat stroomgebruik is dus de compressor die volle bak andersom aanslaat. (Het kan ook nog een electrische backup heater zijn die mee gaat doen in de unit.)
Dat het CV water wordt gekoeld is duidelijk. Of dat gebeurt middels een actieve koelcyclus kan ik niet beoordelen. Het opgenomen vermogen is vrij laag, lager dan wat tijdens verwarmen in de laagste compressor modulatie stand wordt gebruikt. Maar wellicht dat dat voor koelen mogelijk is.
De BUH zit in de binnenunit en wordt zeker niet gebruikt zoals ik aan het stroomverbruik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik zie in de OP dat er twee typen BB zijn, 6 en 8kw.
Als ik op de Weheat site kijk wordt alleen de 8kw benoemd. Mis ik iets, of wordt de 6 kw niet (meer) geleverd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

despijker schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:13:
Ik zie in de OP dat er twee typen BB zijn, 6 en 8kw.
Als ik op de Weheat site kijk wordt alleen de 8kw benoemd. Mis ik iets, of wordt de 6 kw niet (meer) geleverd?
Die komt binnenkort. Die waardes zijn bij -7 dus pas op het is vaak appels met peren vergelijken. 9 en 11 kW bij +7

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 31-01-2025 14:32 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 14:44

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Begrepen, waarom niet?
the noise schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Grappig, zelfde situatie hier.
De schouw persoon gaf aan dat ze werken met dikke en flex leidingen. En dat een stooklijn niet nodig is. Gewon de Tado laten regelen. Ik heb de indruk dat deze wel kennis van zeken heeft.
1 gek ding wel: het plaatsen van 1 extra groep kon ik beter uitbesteden want daar hebben ze een fixed price voor van 500,-
Ja daar schrok ik ook even van, heb de hele groepenkast laten vervangen incl. een kabel naar boven voor niet veel meer geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RNacoustics
Hier mijn proef Weheat dashboard in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hntd18fYJpP_rl4G8H4g5bqtaUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sv4gu6v5F4XhmzUcZvFWAgk2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satefan
Hier de mijne (WIP natuurlijk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NHvsu6R__kc0sdGuQ8Qcfurw98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBa8m7U4h2WM5I5sQ5jwl7Cs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Diesje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:26:
Voor mijn gevoel slaat mijn BB een beetje op hol. Hij gaat de laatste 2 dagen om de zoveel uur in standby terwijl de gevraagde watertemperatuur nog lang niet is bereikt. Hij probeert ook al 2 dagen een legionella run uit te voeren. Nu net springt hij van legionella run na enkele minuten op sww verwarmen maar nu koelt mijn boilervat helemaal af. BB doet niks en elektrisch verwarmingselement gaat aan. Een beetje dweilen met de kraan open. Herkent iemand dit probleem/gedrag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2 uur verder is het vat afgekoeld tot 50 graden. Lekker zonde van de energie 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Voor de HA app op mijn telefoon. vind ik het wel geinig om naar metertjes te kijken. Je kan uiteraard door op zo'n metertje te tikken, de grafieken inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Diesje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:24:
[...]

2 uur verder is het vat afgekoeld tot 50 graden. Lekker zonde van de energie 7(8)7
Alles 5 minuten van stroom.
WP weer op stroom, paar minuten wachten, binnen unit weer op stroom even wachten, en thermostaat weer op stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesje
Razer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:37:
[...]

Alles 5 minuten van stroom.
WP weer op stroom, paar minuten wachten, binnen unit weer op stroom even wachten, en thermostaat weer op stroom.
Gedaan en hij blijft nu in de standby modus. Watertemperatuur loopt langzaam terug. Ik merk nu op dat de CV ketel geactiveerd is terwijl wij een FE opstelling hebben. Als de CV 'aanslaat' schakelt de BB uit. Volgens mij moet er iets aangepast worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgiKKXa1LNz7m4DkH3WL1j5tY3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ImmoFaMnvUwxcvcYPEQAVia.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Diesje op 31-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
Voor warmtepomp problemen vond ik deze nog opvallend. Probleem is dat warmte uit boiler spiraal en paralel buffervat onbedoeld mengt met de retour naar de WP terwijl deze op basis van warmtevraag in huis gewoon zou moeten draaien.

Maar omdat de retour lekker warm is, schakelt de warmtepomp naar stand-by.

YouTube: Hoe we een verwarmings probleem ontdekten tijdens waterzijdig inregelen

[ Voor 9% gewijzigd door The - DDD op 31-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:08
iApp schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:45:
[...]

En hielp het?

Ja, die matjes helpen goed.

Ik heb overigens niet bij Coolblue gekocht maar bij een bedrijf wat tegenwoordig WeHeat Service heet. Het originele bedrijf bestaat niet meer en daar is nooit over gecommuniceerd. Dat vind ik ronduit slecht. De service van WeHeat Service is ook nogal beroerd. Ze reageren traag op klachten en afspraken (zoals een monteur op bezoek) worden gewoon niet nagekomen. Zit je dan met je halve vrije dag te wachten op die lui.
Voor mij is dit een dure les maar ik ga nooit meer met zo'n startup (wat WeHeat nog steeds is volgens mij) in zee. Ze beloven van alles maar wat ze leveren voldoet gewoon niet en na betaling moet je het maar uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Diesje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Gedaan en hij blijft nu in de standby modus. Watertemperatuur loopt langzaam terug. Ik merk nu op dat de CV ketel geactiveerd is terwijl wij een FE opstelling hebben. Als de CV 'aanslaat' schakelt de BB uit. Volgens mij moet er iets aangepast worden.

[Afbeelding]
Staat je warmtepomp op stooklijn ingesteld, of thermostaat sturing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
Jimmie5887 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Ja, die matjes helpen goed.

Ik heb overigens niet bij Coolblue gekocht maar bij een bedrijf wat tegenwoordig WeHeat Service heet. Het originele bedrijf bestaat niet meer en daar is nooit over gecommuniceerd. Dat vind ik ronduit slecht. De service van WeHeat Service is ook nogal beroerd. Ze reageren traag op klachten en afspraken (zoals een monteur op bezoek) worden gewoon niet nagekomen. Zit je dan met je halve vrije dag te wachten op die lui.
Voor mij is dit een dure les maar ik ga nooit meer met zo'n startup (wat WeHeat nog steeds is volgens mij) in zee. Ze beloven van alles maar wat ze leveren voldoet gewoon niet en na betaling moet je het maar uitzoeken.
Om die reden heb ik een installateur gezocht die goed aangeschreven staat. Niet dat dat absolute garanties geeft. CoolBlue was goedkoper, maar toch had ik bij deze partij een beter gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Razer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Staat je warmtepomp op stooklijn ingesteld, of thermostaat sturing?
Stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:08
The - DDD schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Om die reden heb ik een installateur gezocht die goed aangeschreven staat. Niet dat dat absolute garanties geeft. CoolBlue was goedkoper, maar toch had ik bij deze partij een beter gevoel.
Ja, dat dacht ik ook. Ze zitten/zaten in dezelfde straat als WeHeat. Werkte al lang samen volgens WeHeat en de verkoper en kende het product door en door. Waren zelfs bij de ontwikkeling betrokken. Zal best allemaal maar bij ons heeft dat niet goed uitgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 10:59
Sinds 2 weken dat mijn vvw verdeler is aangepast naar open zonder mengen doet mijn thermostaat Honeywell T6 heel raar en vraagt ie vaak extreem hoge temperaturen van 50-60 graden. Daarom heb ik dus meestal stooklijn aanstaan, maar als de zon schijnt zoals vandaag zet ik hem naar thermostaat omdat mijn huis dan 22 graden wordt.

Nu zag ik dus net aan het eind van de middag toen het langzaam afkoelde dat m'n huis was afgekoeld naar 20,2 graden en toen sloeg m'n thermostaat die op 20 stond aan, en vroeg maar liefst 52 graden watertemperatuur (!!) om 20 graden vast te houden en ging mijn sparrow op vol vermogen draaien. Zie screenshot. Dan moet ik dus de stooklijn aanzetten die dan 27 graden vraagt en realistisch is om 20 vast te houden.

Iemand een idee hoe dit kan? Ik kan niks instellen in de app van mijn thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFFrdpQXMZGKetxgMcB9JQ-0MlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVYwFCsJr4zDtt4e5EYU2UEx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door illuvattarr op 31-01-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbUlTSC2kFdhGOTZxZu2213g72I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTDxEeW2rYDWV5hM17yHxygc.png?f=fotoalbum_large

Dit blijft echt waardeloos, warmtepomp op stand-by, maar wel weer lekker op gas stoken, wat totaal nergens op slaat en ook totaal niet nodig is...

Hiervoor liep de WP rustig op 550W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deESeTfJecmvFALQ4woIiRhAK4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AeJ8SN5rOeFyUoVNPZUNm1Na.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82CtaAId_Bw6ALQUVVN_d5sgIUs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VXv61q55L8Qpt6BColHYFN3e.png?f=user_large

@Weheat wat is dit voor een raar gedrag in de aansturing?

[ Voor 35% gewijzigd door Razer op 31-01-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:25
201WD schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:32:
Heb je er een backup heater bij zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:20
[...]

In principe zou je met een parallel buffervat alleen de primaire pomp kunnen laten draaien over het buffervat. Er kan dan gekozen worden geen afgekoeld water je daadwerkelijke vloer of radiatoren in te pompen. Of dat zo is kan ik eens nazoeken in onze systemen.

Daarbij, als je hybride opstelling hebt kun je zelfs je gasketel warmte laten toevoegen in je buffervat circuit waardoor er én geen warmte onttrokken wordt aan je huis én je defrost sneller gaat. (Zo doet intergas het bijvoorbeeld met hun xtend) Daar moet ik WeHeat ook eens over polsen..

[ Voor 4% gewijzigd door drboneym op 02-02-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ben nu al een poos bezig om het eea aan de BB goed ingesteld te krijgen, maar weet niet of ik echt tevreden ben. Met de huidige buitentemperatuur tussen de 2.5, nu gedaald tot 0 is de BB ieder uur aan het ontdooien. Dat is op maximaal 80% compressorsnelheid. Ik vind dit wel erg snel. Dan is het dus nog niet eens echt koud.

Ze komen nog het eea aanpassen. Wellicht gaat dat helpen, maar is zoiets nou normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:01:
Ben nu al een poos bezig om het eea aan de BB goed ingesteld te krijgen, maar weet niet of ik echt tevreden ben. Met de huidige buitentemperatuur tussen de 2.5, nu gedaald tot 0 is de BB ieder uur aan het ontdooien. Dat is op maximaal 80% compressorsnelheid. Ik vind dit wel erg snel. Dan is het dus nog niet eens echt koud.

Ze komen nog het eea aanpassen. Wellicht gaat dat helpen, maar is zoiets nou normaal?
Ja. Rond het vriespunt + mistig is DF mania.

Zou hem ook zeker niet begrenzen dan.

Onder het vriespunt trekt ie weer lekker door.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bbbrumbrum schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Ja. Rond het vriespunt + mistig is DF mania.

Zou hem ook zeker niet begrenzen dan.

Onder het vriespunt trekt ie weer lekker door.
Thanks! Uit nieuwsgierigheid, waarom niet begrenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
STIMPPYYY schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:01:

Gewoon normaal gedrag, hier op Flint ook ieder uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:09
illuvattarr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:33:
Sinds 2 weken dat mijn vvw verdeler is aangepast naar open zonder mengen doet mijn thermostaat Honeywell T6 heel raar en vraagt ie vaak extreem hoge temperaturen van 50-60 graden. Daarom heb ik dus meestal stooklijn aanstaan, maar als de zon schijnt zoals vandaag zet ik hem naar thermostaat omdat mijn huis dan 22 graden wordt.

Iemand een idee hoe dit kan? Ik kan niks instellen in de app van mijn thermostaat.

[Afbeelding]
Als ik het goed is zit er in de settings van de Lyric T6 iets van warmtepomp of cv ketel bedrijf. In warmtepomp stand gaat het niet hoger als 35 graden. (Tenminste bij mij) Ik ben voor nu overgestapt naar stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
The - DDD schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Komen ze in Maart ook doen hier. Wel in hybride opstelling, maar ik hoop dat ik hem gasloos kan zetten.

Is de situatie bij jou enkel een Flint? Geen andere verwarmingsbron voor het huis begrijp ik?
Ja, kleine woning van 100m2 met alleen vloerverwarming.
Er hangt ook een airco in de woonkamer mocht het nodig zijn dan kan die de ruimte verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Ronnie27 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Heb je er een backup heater bij zitten?
Nee heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35
Had vandaag ook raar fenomeen - volgens app stond BB over SWW verwarmen, zag alleen geen energie verbruik🫣 (historie deze dag laat dit een paar keer zien) en werd in huis kouder - was zelf niet thuis, even via app contact met installateur gezocht en dacht aan een luchtbel - op afstand ontluchting gestart en na 15 minuutjes storing verholpen en wordt weer lekker warm👌

Kan dit ook bij jullie het probleem zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ANz9Wt9p-xOLtsXln4_tCX-o18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh8xRe9CNdmCdmk7KFJgk7Yi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSRdfZWSV1x0yLl0DcXwkVAM3RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhaAaLlOSjoWFn8458P9IrDQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Pandabeer35 op 31-01-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Hij stond hier ook op standby ...
Alles op 0.
Opnieuw opgestart en toen werkte hij weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomvc85
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-02 18:20
Misschien een stomme vraag maar hoe kan ik stooklijn instellen ipv thermostaat? (T6) hybride flint icm nefit trendline. Thermostaat in de kamer staat op 19 constant ingesteld maar merk dat het systeem
Erg nerveus acteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Tomvc85 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:19:
Misschien een stomme vraag maar hoe kan ik stooklijn instellen ipv thermostaat? (T6) hybride flint icm nefit trendline. Thermostaat in de kamer staat op 19 constant ingesteld maar merk dat het systeem
Erg nerveus acteert.
In de WeHeat app / web interface.
Instellingen - aansturing - Stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
DjAntoon schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Als ik het goed is zit er in de settings van de Lyric T6 iets van warmtepomp of cv ketel bedrijf. In warmtepomp stand gaat het niet hoger als 35 graden. (Tenminste bij mij) Ik ben voor nu overgestapt naar stooklijn.
Waar precies in de settings? Ik kan zowel in de app als in het geavanceerde settings scherm op de thermostaat zelf niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
illuvattarr schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Waar precies in de settings? Ik kan zowel in de app als in het geavanceerde settings scherm op de thermostaat zelf niks vinden.
Kies 'instellingen'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/982G2gWUjI8xJvJQ5-SrpsUUpcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QC7vITXZh2Wg2uJBDW2Co0HS.png?f=fotoalbum_large

Dan kies je de stekkertjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPaTz-I6ltuNulyBVuH-rKoXFzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5Gev5qfF0iSd5jPWA8182bj1.png?f=user_large

Dan kun je 'stooklijn' kiezen' en als je naar beneden scrolled de stooklijn instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ66T7r_D6JInRB06eEJZCwo660=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FgDDW3DxA4hrbF6nCh3D9uLr.png?f=user_large

Niet vergeten op te slaan. Duurt een paar tellen en dan staan de settings op de WP.

Hopelijk lukt het nu, maar ik vind het veel makkelijker om op een PC te doen. De app is een beetje behelpen voor het instellen van de stooklijn. Maar het gaat wel natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Satefan op 01-02-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Satefan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Kies 'instellingen'
[Afbeelding]

Dan kies je de stekkertjes:
[Afbeelding]

Dan kun je 'stooklijn' kiezen' en als je naar beneden scrolled de stooklijn instellen:
[Afbeelding]

Niet vergeten op te slaan. Duurt een paar tellen en dan staan de settings op de WP.

Hopelijk lukt het nu, maar ik vind het veel makkelijker om op een PC te doen. De app is een beetje behelpen voor het instellen van de stooklijn. Maar het gaat wel natuurlijk.
Ik bedoel wat anders denk ik. Ik heb het erover dat de thermostaat onrealistisch hoge temperaturen vraagt van 50-60 bij kij, waardoor ik dus inderdaad op de stooklijn aangewezen ben. Maar op zonnige dagen moet ik dan handmatig de stooklijn uitzetten. Ik moet wel ergens iets in m'n thermostaat kunnen wijzigen naar vloerverwarming of warmtepomp maar kan er niks in vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
illuvattarr schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Ik bedoel wat anders denk ik. Ik heb het erover dat de thermostaat onrealistisch hoge temperaturen vraagt van 50-60 bij kij, waardoor ik dus inderdaad op de stooklijn aangewezen ben. Maar op zonnige dagen moet ik dan handmatig de stooklijn uitzetten. Ik moet wel ergens iets in m'n thermostaat kunnen wijzigen naar vloerverwarming of warmtepomp maar kan er niks in vinden
Heb er ook naar gezocht, maar de T6R heeft die optie ook niet. Staat ook niets in de handleiding.

Maar hij leert wel, is mij verteld. Dus zou op den duur geen 60graden meer moeten vragen tenzij je plots 25 graden instelt. Ik heb ‘m maar op stooklijn staan omdat ik een houtkachel heb en het door de zon goed kan opwaren hier. Ik wil dan niet dat de WP in standby gaat en de vloer weer afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
illuvattarr schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Ah, verkeerd begrepen inderdaad. Ik heb hetzelfde met de T6R. Er is een optie om 'langzame start' in te stellen. Maar of dit gaat helpen durf ik niet te zeggen.

Je moet dan de instellingen knop langer ingedrukt houden, dan kom je in het installatie-menu, zit onder 'optimalisatie menu dacht ik.

Satefan

[ Voor 10% gewijzigd door Satefan op 01-02-2025 13:31 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.