Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan de Jong2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-10 19:14
Ik heb sinds 13 Januari een Sparrow warmtepomp met aansluitschema CV parallel en Buffer parallel, met twee Wilo circulatie pompen.
Het water circulatie geluid is on-acceptabel hoog in het CV systeem. Ook als alle cv radiatoren maximaal open staan. De flow is veel hoger als met de oude gas CV installatie.
Deze pompen samen gebruiken continu 94 watt (ca 2 kWh per dag !!!). Ook bij een lage warmtevraag.
Als het buiten niet zo koud is (10 graaddagen) gebruikt de Sparrow iets van 10 kWh en de pompen nog steeds 2 kWh per dag. Dus ca 20% van de gebruikte stroom is nodig voor de CV pompen !!!
WeHeat zou de pomp toerentallen lager kunnen zetten. De twee pompen kunnen met een PWM signaal gestuurd worden.
Nu zie ik dat er bij mij maar op een van de twee pompen de PWM stuurkabel is aangeloten op de centrale WeHeat regel unit. Bij de tweede pomp (de pomp die het water mijn cv installatie instuurd ) is de PWM stuur kabel niet aangesloten.
Hoort dat zo ?
Heeft WeHeat geen toerenregeling voor de circulatiepompen om het stroomverbruik van de pompen te reduceren bij lage warmtevraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:42
Jan de Jong2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:10:
Ik heb sinds 13 Januari een Sparrow warmtepomp met aansluitschema CV parallel en Buffer parallel, met twee Wilo circulatie pompen.
Het water circulatie geluid is on-acceptabel hoog in het CV systeem. Ook als alle cv radiatoren maximaal open staan. De flow is veel hoger als met de oude gas CV installatie.
Deze pompen samen gebruiken continu 94 watt (ca 2 kWh per dag !!!). Ook bij een lage warmtevraag.
Als het buiten niet zo koud is (10 graaddagen) gebruikt de Sparrow iets van 10 kWh en de pompen nog steeds 2 kWh per dag. Dus ca 20% van de gebruikte stroom is nodig voor de CV pompen !!!
WeHeat zou de pomp toerentallen lager kunnen zetten. De twee pompen kunnen met een PWM signaal gestuurd worden.
Nu zie ik dat er bij mij maar op een van de twee pompen de PWM stuurkabel is aangeloten op de centrale WeHeat regel unit. Bij de tweede pomp (de pomp die het water mijn cv installatie instuurd ) is de PWM stuur kabel niet aangesloten.
Hoort dat zo ?
Heeft WeHeat geen toerenregeling voor de circulatiepompen om het stroomverbruik van de pompen te reduceren bij lage warmtevraag?
Dat de flow veel hoger is, is op zich logisch. Je watertemperatuur is als het goed is veel lager, dus je moet veel meer volume door het systeem jagen om dezelfde energetische waarde te verkrijgen. Maar het is wel typisch dat het geluid zoveel harder is. Hoor je dat met name bij de radiatoren? Of bij de pompen zelf? Ik hoor mijn willow-pompen totaal niet namelijk, ook als ik er naast sta zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-10 22:30
STIMPPYYY schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Heb er ook naar gezocht, maar de T6R heeft die optie ook niet. Staat ook niets in de handleiding.

Maar hij leert wel, is mij verteld. Dus zou op den duur geen 60graden meer moeten vragen tenzij je plots 25 graden instelt. Ik heb ‘m maar op stooklijn staan omdat ik een houtkachel heb en het door de zon goed kan opwaren hier. Ik wil dan niet dat de WP in standby gaat en de vloer weer afkoelt.
Je kan ook kiezen voor aan/uit thermostaat ipv open therm. Dan bepaalt de thermostaat of de warmtepomp aan of uit gaat en de stooklijn de gevraagde watertemperatuur. Zo draaien wij nu. Een warmtepomp laten lopen om de vloer op temperatuur te houden, terwijl de kamer warm genoeg is lijkt me niet heel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 20:39
AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Je kan ook kiezen voor aan/uit thermostaat ipv open therm. Dan bepaalt de thermostaat of de warmtepomp aan of uit gaat en de stooklijn de gevraagde watertemperatuur. Zo draaien wij nu. Een warmtepomp laten lopen om de vloer op temperatuur te houden, terwijl de kamer warm genoeg is lijkt me niet heel efficiënt.
Maar een groot oppervlakte wat afkoelt is ook niet efficient. Dat kost echt enorm veel capaciteit en duurt lang heb ik gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-10 20:06
STIMPPYYY schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Maar een groot oppervlakte wat afkoelt is ook niet efficient. Dat kost echt enorm veel capaciteit en duurt lang heb ik gemerkt.
zal van geval tot geval verschillen. Ik heb bv 'voor een dag warmte' in de vloer. En kan het me prima permiteren om :
- niet verder te verwarmen als het al warm genoeg is (zon in huis, kachel aan, uitgebreid aan het koken, dat soort dingen)
- nooit warmer stoken dan de stooklijn aangeeft. Waarbij de huidige opzet met een stop bij 3 graden boven stooklijn en start bij 3 graden onder de stooklijn me veel te ruim is. +2 en min -2 zou me al heel wat redelijker lijken....

Sturing op basis van aan/uit en stooklijn werkt bij mij prima en zonder onverwachte fratsen.
Overigens (nog) niet met een BB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

AgeOfPanic schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Stooklijn optimaal tunen op de juiste kamer temperatuur en on/off er 0.5 graad boven hangen voor uitschieters met veel zon of warmtebron dat werkt bij warmtepompen vaak het beste en meest efficiënt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:09
illuvattarr schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Waar precies in de settings? Ik kan zowel in de app als in het geavanceerde settings scherm op de thermostaat zelf niks vinden.
Ik had dat ergens gelezen... Ik krijg het ook niet gevonden. Mijn Lyric gaat niet hoger als 35 graden open therm warmtevraag. Vandaar dat ik nu op stooklijn draai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Graag Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMADmf0wdajSxEE1VBgQ-Eu6OEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kHhnqgZFkCFd3eoDOPoT6em.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LibItYwXnwIn_x9xpClBk-LTu8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmwM8xuvvZBzHFmJagkUhu3n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x04dC0GTM-wNFBI1mtnB7L_qxD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdcIli78vtZ7dVJh9VGMLzbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkqvpyxfFtdD85oRKHv47LacKas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SSehRNbhgv4xy7Rrdp076hB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFMvWv8_x_q-1-l1gp91V2ZWEVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F1K988wwtmmzTTqe1eITpp9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scX02ZjmnTvylhP14rkiOdWFW30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9ZksCGFNRimocm5PnswiQy9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mrVIwMtU-N3BHG91ReORNpZKWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgYTf01jXfoo3R6CprZDo6Da.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRWatX5t2iCZhZD4cVsg4OF5Lcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUB9nuretGWWOCvdwbbJhRjk.jpg?f=fotoalbum_largeeven meedenken: afgelopen dinsdag is bij ons een Blackbird met een 300L boilervat geplaatst. Naast dit boilervat is er ook nog een seriegeschakeld buffervat van 50 liter. Morgen zal ik daar wel wat foto’s van laten zien. Tot nu toe was ik niet zo tevreden met de COP. Ik dacht dat dit lag aan mijn vloerverwarmingsverdeler met pomp. Inmiddels heb ik veel gelezen, en iedereen zegt dat de temperatuur zo laag mogelijk moet zijn om zo efficiënt mogelijk te werken. Een verdeler met pomp zou het retourwater moeten bijmengen.

Vanmiddag ben ik onder de trap gaan kijken en kwam tot een vreemde conclusie: het water dat de vloer ingaat, heeft ongeveer dezelfde temperatuur als het water dat volgens de Blackbird het huis ingaat. Er wordt dus geen koud water bijgemengd. Mijn vloerverwarmingsverdeler heeft een thermostaatknop, die op stand 4 stond. Ik weet niet precies wat deze standen betekenen (is 4 bijvoorbeeld 40°C?).

Toen ik de thermostaatknop naar stand 2 draaide, ging er ongeveer 20-25°C de vloer in, wat dus lager is dan de oorspronkelijke aanvoertemperatuur. Naast de thermostaatknop lijkt ook een mengventiel te zitten. Ik heb daar wat mee gespeeld en geprobeerd deze open en dicht te zetten, maar ik zag weinig verschil. Verder zit er een bypassventiel in de verdeler, die op stand 0,1 staat. Gezien de kosten ben ik niet direct van plan om de verdeler te vervangen.

Het huis wordt wel warm, maar ik wil de COP verbeteren. Nu lijkt het erop dat de temperatuur van het water dat wordt geproduceerd steeds rond de 30-32°C ligt. Dat is eigenlijk te hoog voor vloerverwarming. Boven heb ik radiatoren, maar die staan allemaal dicht. Ik heb sterk de indruk dat deze temperatuur wordt gevraagd door mijn Evohome. Klopt het dat als ik deze temperatuur lager wil krijgen, ik dan beter op stooklijn kan gaan zitten? Momenteel verwarm ik op OpenTherm.

Daarnaast vraag ik me af of het verhogen van de pompsnelheid zou helpen om de COP te verbeteren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Stooklijn optimaal tunen op de juiste kamer temperatuur en on/off er 0.5 graad boven hangen voor uitschieters met veel zon of warmtebron dat werkt bij warmtepompen vaak het beste en meest efficiënt.
En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat open therm iets is als de cv ketel op 80 graden zetten en klaar voor met name installateurs die het er in 1 dag in kieperen. Dat noodzakelijke tunen is teveel gedoe en arbeids intensief. Maar juist daarmee kan je stappen maken om het zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Net als waterzijdig inregelen en verdeler vervangen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ditbenik schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:28:
Graag [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]even meedenken: afgelopen dinsdag is bij ons een Blackbird met een 300L boilervat geplaatst. Naast dit boilervat is er ook nog een seriegeschakeld buffervat van 50 liter. Morgen zal ik daar wel wat foto’s van laten zien. Tot nu toe was ik niet zo tevreden met de COP. Ik dacht dat dit lag aan mijn vloerverwarmingsverdeler met pomp. Inmiddels heb ik veel gelezen, en iedereen zegt dat de temperatuur zo laag mogelijk moet zijn om zo efficiënt mogelijk te werken. Een verdeler met pomp zou het retourwater moeten bijmengen.

Vanmiddag ben ik onder de trap gaan kijken en kwam tot een vreemde conclusie: het water dat de vloer ingaat, heeft ongeveer dezelfde temperatuur als het water dat volgens de Blackbird het huis ingaat. Er wordt dus geen koud water bijgemengd. Mijn vloerverwarmingsverdeler heeft een thermostaatknop, die op stand 4 stond. Ik weet niet precies wat deze standen betekenen (is 4 bijvoorbeeld 40°C?).

Toen ik de thermostaatknop naar stand 2 draaide, ging er ongeveer 20-25°C de vloer in, wat dus lager is dan de oorspronkelijke aanvoertemperatuur. Naast de thermostaatknop lijkt ook een mengventiel te zitten. Ik heb daar wat mee gespeeld en geprobeerd deze open en dicht te zetten, maar ik zag weinig verschil. Verder zit er een bypassventiel in de verdeler, die op stand 0,1 staat. Gezien de kosten ben ik niet direct van plan om de verdeler te vervangen.

Het huis wordt wel warm, maar ik wil de COP verbeteren. Nu lijkt het erop dat de temperatuur van het water dat wordt geproduceerd steeds rond de 30-32°C ligt. Dat is eigenlijk te hoog voor vloerverwarming. Boven heb ik radiatoren, maar die staan allemaal dicht. Ik heb sterk de indruk dat deze temperatuur wordt gevraagd door mijn Evohome. Klopt het dat als ik deze temperatuur lager wil krijgen, ik dan beter op stooklijn kan gaan zitten? Momenteel verwarm ik op OpenTherm.

Daarnaast vraag ik me af of het verhogen van de pompsnelheid zou helpen om de COP te verbeteren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Een warmtepomp pompt 3x zoveel water door het systeem als een cv ketel met een veel lagere Delta. Dat kan een dergelijke verdeler niet aan. Waarom met zoveel strings en dan ook nog een seriële buffer? Hoeveel m2 is de vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ditbenik schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:28:
Graag [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]even meedenken: afgelopen dinsdag is bij ons een Blackbird met een 300L boilervat geplaatst. Naast dit boilervat is er ook nog een seriegeschakeld buffervat van 50 liter. Morgen zal ik daar wel wat foto’s van laten zien. Tot nu toe was ik niet zo tevreden met de COP. Ik dacht dat dit lag aan mijn vloerverwarmingsverdeler met pomp. Inmiddels heb ik veel gelezen, en iedereen zegt dat de temperatuur zo laag mogelijk moet zijn om zo efficiënt mogelijk te werken. Een verdeler met pomp zou het retourwater moeten bijmengen.

Een warmtepomp pompt 3x zoveel water door het systeem als een cv ketel met een veel lagere Delta. Dat kan een dergelijke verdeler niet aan. Waarom met zoveel strings en dan ook nog een seriële buffer? Hoeveel m2 is de vvw?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
@Stoker

In m’n offerte van een Flint zit een productblad met de ontbrekende info uit de topic start.

Vermogensbereik, cop, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jF0u-W33fgbGhRG90LK7y_IK-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YFPKBvlz5Zk9UMAHIWksAHs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
STIMPPYYY schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Maar de koelt de vloer zoveel af als de kamer er boven heel warm is? Of heb je veel warmteverlies door slecht geïsoleerde vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Carboy54 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Goede vragen…, maar dat had mijn installateur mij moeten vertellen. De boel is geplaatst door Atlas. Bij de schouw hebben ze alles gezien en gefotografeerd, ook de verdeler…. Over de verdeler hebben ze niets gezegd, het buffervat is gewoon opgenomen in de offerte… Op dat moment ben je een leek (en al die anderen die hier niet zitten) en mag je vertrouwen op de expertise van een premium installateur, toch?

De oppervlakte van de benedenverdieping is 200 m2. Het is absoluut mijn eis dat de ruimtes apart kunnen worden geregeld qua temperatuur; sommigen worden niet verwarmd of incidenteel, een andere ruimte (mijn werkkamer) wil ik soms hoger kunnen zetten dan de woonkamer. Door de Evohome kan wel alles dicht staan…, misschien daarvoor de buffer nodig?

Verder: ik weet dat deze verdeler niet ideaal/goed is, maar dat was niet mijn vraag. Ik ga de verdeler nu niet vervangen…dat is gewoon een feit. De vraag is: uitgaande van deze niet ideale situatie, wat kan ik wel doen? Stooklijn ipv opentherm (omdat de evohome nu kennelijk rond de 30 graden warmte vraagt en ik zie dat deze temp ook de vloer in gaat)? Pompsnelheid verhogen? Ik hoop dat iemand wil meedenken vanuit een niet ideale situatie…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
Ditbenik schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Goede vragen…, maar dat had mijn installateur mij moeten vertellen. De boel is geplaatst door Atlas. Bij de schouw hebben ze alles gezien en gefotografeerd, ook de verdeler…. Over de verdeler hebben ze niets gezegd, het buffervat is gewoon opgenomen in de offerte… Op dat moment ben je een leek (en al die anderen die hier niet zitten) en mag je vertrouwen op de expertise van een premium installateur, toch?

De oppervlakte van de benedenverdieping is 200 m2. Het is absoluut mijn eis dat de ruimtes apart kunnen worden geregeld qua temperatuur; sommigen worden niet verwarmd of incidenteel, een andere ruimte (mijn werkkamer) wil ik soms hoger kunnen zetten dan de woonkamer. Door de Evohome kan wel alles dicht staan…, misschien daarvoor de buffer nodig?

Verder: ik weet dat deze verdeler niet ideaal/goed is, maar dat was niet mijn vraag. Ik ga de verdeler nu niet vervangen…dat is gewoon een feit. De vraag is: uitgaande van deze niet ideale situatie, wat kan ik wel doen? Stooklijn ipv opentherm (omdat de evohome nu kennelijk rond de 30 graden warmte vraagt en ik zie dat deze temp ook de vloer in gaat)? Pompsnelheid verhogen? Ik hoop dat iemand wil meedenken vanuit een niet ideale situatie…
Nu bepaalt de OpenTherm thermostaat wat de aanvoertemperatuur moet zijn. Bij mij leverde dat soms ook hogere aanvoertemperaturen op (waardoor de WP harder ging draaien). Via de stooklijn kun je zelf bepalen wat de aanvoertemperatuur moet zijn bij een bepaalde buitentemperatuur. Dit levert vaak een veel rustiger systeem op (de WP draait veel rustiger, minder defrosts, beter voor de levensduur etc).

Ik wilde aanvankelijk ook alle ruimtes apart kunnen regelen. Toch werkt een WP efficiënter als je alle ruimtes gelijkmatig 24x7 verwarmd. Nu verwarm ik alle ruimtes gelijkmatig. Rustiger gedrag van de WP en meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:07
[...]

Je hebt je COP niet aangegeven. Lijkt me wel essentieel om te weten. Je stelt twee voorverwaarden. niet ombouwen en wisselende zones verwarmen. Beiden niet ideaal zoals al aangegeven. Dit kaderen met een COP nu en verwachting kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-10 01:36
@Ditbenik Moet die bypass niet op een hogere stand staan ? Met 0,1 staat die toch erg slap ? Ik kan he tmis hebben als niet deskundige maar je zou verwaachten dat de aanvoer nu zo de retour in gaat. Afhankelijk van waar die zit natuurlijk. Als hij helemaal achterop zit dan zal het niet uitmaken. denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
rijmer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:34:
[...]

Je hebt je COP niet aangegeven. Lijkt me wel essentieel om te weten. Je stelt twee voorverwaarden. niet ombouwen en wisselende zones verwarmen. Beiden niet ideaal zoals al aangegeven. Dit kaderen met een COP nu en verwachting kan helpen.
Hier een plaatje van hoe de wp het nu doet. Het vries nu buiten (-2,5 graad) en de cop is 2,9. Maar ook als het een graad of 9 is, blijft de cop ergens liggen tussen de 3,5 en 3,9. Mijn verwachting was (een supergeisoleerd huis van 9 jaar oud) dat ik minstens rond de 5 zou zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRF4fQEwmbmP5vIchx3eyccNk5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qiloCHaKJ72AHz99EYm7ipJm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Ditbenik op 02-02-2025 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
belmonde schreef op zondag 2 februari 2025 @ 01:28:
@Ditbenik Moet die bypass niet op een hogere stand staan ? Met 0,1 staat die toch erg slap ? Ik kan he tmis hebben als niet deskundige maar je zou verwaachten dat de aanvoer nu zo de retour in gaat. Afhankelijk van waar die zit natuurlijk. Als hij helemaal achterop zit dan zal het niet uitmaken. denk ik..
Dank voor de tip.. Dat zou wel eens zo kunnen zijn, ik vond al dat de buis van de retour na de bypass warmer aanvoelt dan de retour uit de verdeler…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
Ditbenik schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:48:
[...]

Hier een plaatje van hoe de wp het nu doet. Het vries nu buiten (-2,5 graad) en de cop is 2,9. Maar ook als het een graad of 9 is, blijft de cop ergens liggen tussen de 3,5 en 3,9. Mijn verwachting was (een supergeisoleerd huis van 9 jaar oud) dat ik minstens rond de 5 zou zitten.[Afbeelding]
COP 5 lijkt mij erg optimistisch, maar misschien zie ik dat verkeerd. Iemand anders een mening?
Die bypass sluiten zal wel gaan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-03 19:50
Goedemorgen samen,

ik kom zojuist beneden bij een huis wat maar tot 18 graden is verwarmd. Warmtepomp doet wat hij kan, maar de warmtepomp trekt het niet. Logisch met deze temperaturen, maar de CV ketel springt niet bij. Om een of andere reden laat de WP de CV ketel niet bijspringen. Ondertussen zit ik hier met twee kleine kids in een huis dat steeds kouder wordt. HELP.

Weheat is onbereikbaar. Coolblue is ook onbereikbaar.

Kan ik de CV ketel handmatig aaanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
rijmer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:25:
[...]

COP 5 lijkt mij erg optimistisch, maar misschien zie ik dat verkeerd. Iemand anders een mening?
Die bypass sluiten zal wel gaan schelen.
Lijkt mij ook aan de optimistische kant. Ik heb (as we speak) met de BB een COP van 2.9 bij -1.4. Gevraagde watertemperatuur is 29.4, deze wordt ook geleverd bij compressor op 40%. Ik had vannacht 2 defrosts.

[ Voor 14% gewijzigd door Satefan op 02-02-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
BillieTurf schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:28:
Goedemorgen samen,

ik kom zojuist beneden bij een huis wat maar tot 18 graden is verwarmd. Warmtepomp doet wat hij kan, maar de warmtepomp trekt het niet. Logisch met deze temperaturen, maar de CV ketel springt niet bij. Om een of andere reden laat de WP de CV ketel niet bijspringen. Ondertussen zit ik hier met twee kleine kids in een huis dat steeds kouder wordt. HELP.

Welke WP? Wat voor installatie/afgifte? Hoe is deze ingesteld/aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
Satefan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Welke WP? Wat voor installatie/afgifte? Hoe is deze ingesteld/aangestuurd?
Sparrow P60
Nefit Trendline CV Ketel i.c.m. WeHeat WP. Tot vandaag perfect gewerkt, ook in de koude dagen.
OpenTherm communicatie tussen WP en CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
@BillieTurf Probeer stooklijn eens, dat zal helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
Stooklijn? Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Niet Open Therm maar Stooklijn als warmteregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
Maarten58 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:54:
Niet Open Therm maar Stooklijn als warmteregeling.
hoe doe ik dat?

[ Voor 26% gewijzigd door BillieTurf op 02-02-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Even een paar posts terug scrollen. Daar heb ik screenshots van de app neergezet hoe je de stooklijn instelt ipv thermostaat.

Edit: Satefan in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 11% gewijzigd door Satefan op 02-02-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Check waar je OT kunt vinden in de webapp of app. Daar kun je het wijzigen in Stooklijn. En die stooklijn kun je ook nog eens aanpassen naar wens. Dat zorgt voor een stabiele en rustigere Sparrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Zoek anders hier op het forum naar stooklijn. Er zijn ook berichten met foto's van die app.

Edit: Satefan was me voor...

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten58 op 02-02-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillieTurf
Satefan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Even een paar posts terug scrollen. Daar heb ik screenshots van de app neergezet hoe je de stooklijn instelt ipv thermostaat.

Amen, we gaan zien of het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillieTurf
Satefan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3GRDVatD0gortNz7w9hSpsEI0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71ZCnpkPtrtf8FuVd7Rvs57C.jpg?f=fotoalbum_large

CV ketel blijft uit. of moet ik meer geduld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Wellicht even stroom eraf van alles en er weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
STIMPPYYY schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:10:
Wellicht even stroom eraf van alles en er weer op?
ook al gedaan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Satefan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:41:
[...]

Lijkt mij ook aan de optimistische kant. Ik heb (as we speak) met de BB een COP van 2.9 bij -1.4. Gevraagde watertemperatuur is 29.4, deze wordt ook geleverd bij compressor op 40%. Ik had vannacht 2 defrosts.
Tja, die COP is een beetje onzinnig vind ik. Hier is het -2.2 en ding draait op 90-100% ook met een COP van 2.6 tot 2.9. Met ieder uur een defrost.

Zie het liever net als bij jou. Die waardes zijn veel beter. Gaat om verbruik van energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Tja, die COP is een beetje onzinnig vind ik. Hier is het -2.2 en ding draait op 90-100% ook met een COP van 2.6 tot 2.9. Met ieder uur een defrost.

Zie het liever net als bij jou. Die waardes zijn veel beter. Gaat om verbruik van energie
Tsja…. Beter isoleren dan?

Die van hem is te groot, die van jou te klein….. vergelijken heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
bbbrumbrum schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Tsja…. Beter isoleren dan?

Die van hem is te groot, die van jou te klein….. vergelijken heeft geen zin.
Dat is een goed punt. Dan zegt het wellicht toch meer dan mijn (onterechte) opmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Het is een misvatting dat zoneregeling zonder buffer niet gaat werken. Dat werkt wel mits voldoende zones standaard open blijven en waarom niet? Je wilt tenslotte toch verwarmen. Een Blackbird kan al prima draaien op 50 m2 zonder buffer. Met jouw 200 m2 volume genoeg. Dus gooi er dan een paar regelingen eraf. Die verdeler moet je vervangen punt anders wordt het nooit max efficiënt. Hier een klant bij -3 met een niet optimaal geïsoleerde woning van 65m3 en pomploze 10 groeps verdeler die aanzienlijk lagere temperatuur draait ( 10 graden ) vanmorgen dan jouw systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llhDHyCPF8TAVDPhtqvCLd5o9oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqQMIb5EM62wTVpL0X0s7Xlt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13
@BillieTurf
Alles 5 minuten van de stroom af (WP, CV-ketel, binnen-unit en thermostaat).

Vervolgens alles weer netjes aan de stroom, ik begin altijd met de WP, dan de CV-ketel, dan de binnen unit en als laatste de thermostaat met binnen module.

Doe een grote warmte vraag op je thermostaat (bijv van 18 naar 23/24 graden). Wacht nu minimaal een uur. Ik heb gemerkt dat het best een tijdje kan duren nadat alles een power-cycle heeft gehad voordat het e.e.a. weer optimaal draait en daadwerkelijk CV-gaat bijschakelen.

Heb laatst ongeveer dezelfde situatie gehad, hier bleeft WP ook meer dan dag onder T-set. Toen bovenstaande gedaan en daarna ging e.e.a. weer goed.

(let op warmtevraag verhogen heeft alleen zin als je sturing op OpenTherm staat ipv stooklijn, op stooklijn doet die niks met warmtevraag vanaf thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillieTurf
Goedemorgen samen,

Update:
WeHeat warmtepomp geeft nog steeds geen signaal aan de CV-ketel om bij te springen ondanks de overstap naar Stooklijn. Ondanks dat de Opentherm wel gedetecteerd is.

Wat ik zojuist gedaan heb: CV-Ketel open gemaakt, verbinding tussen WeHeat en ketel weggehaald op de opentherm aansluiting. (app geeft nu aan: "niet gedetecteerd")

CV-ketel aan-uit doorgelust met een kabeltje. CV-ketel draait nu dus 24/7 op aan-uit. Het zij zo... Maandag maar WeHeat/Coolblue bellen voor een oplossing, want dit is niet de oplossing op lange termijn.

Iemand van jullie nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
Goedemorgen samen,

Je kan even proberen om de limit van de wp te verlagen naar bv 50%. Dan moet vanwege capaciteit de wp de CV ketel bij schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
Carboy54 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Het is een misvatting dat zoneregeling zonder buffer niet gaat werken. Dat werkt wel mits voldoende zones standaard open blijven en waarom niet? Je wilt tenslotte toch verwarmen. Een Blackbird kan al prima draaien op 50 m2 zonder buffer. Met jouw 200 m2 volume genoeg. Dus gooi er dan een paar regelingen eraf. Die verdeler moet je vervangen punt anders wordt het nooit max efficiënt. Hier een klant bij -3 met een niet optimaal geïsoleerde woning van 65m3 en pomploze 10 groeps verdeler die aanzienlijk lagere temperatuur draait ( 10 graden ) vanmorgen dan jouw systeem:

[Afbeelding]
Ik kan hier echt boos om worden… Je denkt dan een installatie te regelen via een premium installateur (Atlas power) en krijgt dan van het bedrijf, hoewel van te voren allemaal gezien, geen enkele opmerking over de gesloten verdeler en krijgt ook nog eens een buffervat terwijl dat niet nodig is. Ik kijk ook even naar weheat zelf: welk toezicht houden jullie op premium installateurs? Kijk, ik ben niet helemaal onkundig, maar heb ook niet altijd zin om mij overal in te verdiepen. Ik wil het beste van het beste en verwacht dat gewoon van mijn installateur… Ik denk ook nog eens aan al die mensen die helemaal van niets weten: die krijgen allemaal een systeem geïnstalleerd dat in veel gevallen efficiënter had gekund en om dat laatste neem je toch juist een warmtepomp. Dus weheat hoe houden jullie toezicht opdat jullie producten zo optimaal mogelijk werken. Laat hier weer eens wat je horen in dit forum… Iets maken is mooi, maar daar blijft het niet bij. Wat vinden jullie: is mijn boosheid terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Ditbenik schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Ik denk ook nog eens aan al die mensen die helemaal van niets weten: die krijgen allemaal een systeem geïnstalleerd dat in veel gevallen efficiënter had gekund en om dat laatste neem je toch juist een warmtepomp.
Beetje zoals al in 30 jaar in de CV-wereld ;)
Daar ging het niet anders dan "hier heb je een overgedimensioneerde ketel", lekker inefficient stampen op een totaal niet ingeregelde installatie.

Niet om het goed te praten, maar dat is helaas toch vaak wat het is in 80-90% van de gevallen? 8)7 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Razer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Daar ging het niet anders dan "hier heb je een overgedimensioneerde ketel", lekker inefficient stampen op een totaal niet ingeregelde installatie.

Niet om het goed te praten, maar dat is helaas toch vaak wat het is in 80-90% van de gevallen? 8)7 ;(
Ja, dat is dus de praktijk, en nee dat is niet goed te praten, maar waar ik me dus het meest aan erger is dat woord “premium”, hoezo premium op basis van wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:49
Wat vinden jullie: is mijn boosheid terecht?
Mijn idee: "ja en nee".
Ik heb geen weheat maar een water/water warmtepomp die ik al 8jaar geleden zelf heb aangelegd. Ik zit hier als "geïnteresseerde energie tweaker die door kennissen vaak om hulp wordt gevraagd".

Waar ik zo langzamerhand op dit (maar ook een aantal andere warmtepomp fora) wel achter ben:
- het is allemaal niet zo simpel.
- behalve de keuze van het merk warmtepomp en installateur is het geschikt maken en inregelen van de hele installatie nog een flinke extra klus.
yep.. dat mag je eigenlijk wel verwachten.

Maar dan...
is er een moordende concurrentie
- dus als je als installateur komt vertellen dat de verdeler ook aangepast moet worden en er nog een paar uur extra gerekend gaat worden voor fatsoenlijk inregelen dan gaat de klant naar een installateur die daar niet moeilijk over doet.
- en als je als installateur in de gaten hebt dat een buffervat niet nodig is en efficiëntie kost maar het systeem wel robuster maakt tegen "niet goed afgeregeld zijn" dan heb je ook minder klachten als je het er maar gewoon altijd bij doet.

tja....

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Razer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Tja, is gelukkig niet overal zo, maar zo werkt het helaas wel vaak in de praktijk. Zo makkelijk mogelijk geld verdienen door dozen te schuiven en lastige en tijdrovende klussen zo min mogelijk effort er in stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipfel
  • Laatst online: 18-10 22:03
Wanneer jullie op stooklijn draaien, draaien jullie dan daadwerkelijk op de instelling 'Stooklijn' of op "Aan/uit thermostaat"?

Ik draai nu op "Aan/Uit thermostaat" ondanks dat ik geen buffervat heb. In het instellingen menu staat wel specifiek benoemd dat het alleen daarvoor geschikt is.

Ik heb nu de thermostaat op 20graden ingesteld en de stooklijn zo afgesteld dat het huis onder normale omstandigheden rond de 19 graden wordt (18,8-19,2 red ik nu). Alleen wanneer de zon in onze raampartij schijnt wordt het wel snel boven de 20 graden. Wanneer dit gebeurd wordt de gevraagde watertemperatuur 20 graden en gaat de warmtepomp dus in standby.

Ik vind dit goed werken tot nu toe, of zie ik iets over het hoofd waardoor de "Aan/uit" instelling toch niet geschikt is voor mijn installatie? De Sparrow draait lekker constant op zeer lage toeren de hele dag door.

Opentherm vond ik totaal niet goed werken, ik heb een tado, maar de aansturing was veel te wisselvallig en niet comfortabel. Ondanks dat ik de tado begrenst had tot 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
kipfel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:32:
Wanneer jullie op stooklijn draaien, draaien jullie dan daadwerkelijk op de instelling 'Stooklijn' of op "Aan/uit thermostaat"?

Ik draai nu op "Aan/Uit thermostaat" ondanks dat ik geen buffervat heb. In het instellingen menu staat wel specifiek benoemd dat het alleen daarvoor geschikt is.

Ik heb nu de thermostaat op 20graden ingesteld en de stooklijn zo afgesteld dat het huis onder normale omstandigheden rond de 19 graden wordt (18,8-19,2 red ik nu). Alleen wanneer de zon in onze raampartij schijnt wordt het wel snel boven de 20 graden. Wanneer dit gebeurd wordt de gevraagde watertemperatuur 20 graden en gaat de warmtepomp dus in standby.

Ik vind dit goed werken tot nu toe, of zie ik iets over het hoofd waardoor de "Aan/uit" instelling toch niet geschikt is voor mijn installatie? De Sparrow draait lekker constant op zeer lage toeren de hele dag door.

Opentherm vond ik totaal niet goed werken, ik heb een tado, maar de aansturing was veel te wisselvallig en niet comfortabel. Ondanks dat ik de tado begrenst had tot 35 graden.
Waar heb je de kamerthermostaat op aansloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:15

En heb je je Tado dan op OT staan of op aan/uit in de instellingen? (Als dat überhaupt al mogelijk is met de Tado).

Ik heb een geroote Toon, en zou ook wel de aan/uit instelling willen gebruiken, maar als ik de Toon zelf op aan/uit instel dan geeft ie de binnentemperatuur niet meer door aan de WP.

Dus als dit werkt met de Toon zelf in de OT modus en de WP op aan/uit modus dan hebben we iets dat zou kunnen werken.

Ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
Staat ergens een beetje omschreven wat het effect is van stooklijn, OT of aan/uit?

Ben zelf wel benieuwd om daar op in te lezen zodat ik weet wat voor mijn huis het lekkerst kan gaan werken. M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijmer
[...]

Ik kan hier echt boos om worden… Je denkt dan een installatie te regelen via een premium installateur (Atlas power) en krijgt dan van het bedrijf, hoewel van te voren allemaal gezien, geen enkele opmerking over de gesloten verdeler en krijgt ook nog eens een buffervat terwijl dat niet nodig is. Ik kijk ook even naar weheat zelf: welk toezicht houden jullie op premium installateurs? Kijk, ik ben niet helemaal onkundig, maar heb ook niet altijd zin om mij overal in te verdiepen. Ik wil het beste van het beste en verwacht dat gewoon van mijn installateur… Ik denk ook nog eens aan al die mensen die helemaal van niets weten: die krijgen allemaal een systeem geïnstalleerd dat in veel gevallen efficiënter had gekund en om dat laatste neem je toch juist een warmtepomp. Dus weheat hoe houden jullie toezicht opdat jullie producten zo optimaal mogelijk werken. Laat hier weer eens wat je horen in dit forum… Iets maken is mooi, maar daar blijft het niet bij. Wat vinden jullie: is mijn boosheid terecht?
Sorry to say... maar dit is natuurlijk enkel jouw kant van het verhaal. Hopelijk heb jij alles informatie exact tot je genomen. Maar hoe kom je bv bij de verwachting een COP van 5 gaan krijgen? Hier op het forum met een BB zie ik dat niet echt voorbij komen. Welke vragen en voorwaarden heb jij aan de installateur gesteld?
Hiermee zeg ik dus niet dat jij ook maar iets verkeerd hebt gedaan noch dat de informatie correct aan jou is verstrekt. Maar kan een gesprek met je installateur verhelderend werken. Als je net zo stellig als hier hebt aangegeven dat het systeem verder niet wil aanpassen ivm kosten en perse alle zones wil kunnen bedienen dan krijg je het ook zo. Alsnog had Atlas meer kunnen voorlichten.

Ter illustratie mijn verhaal. Ik woon op Texel. Vindt hier maar eens een installateur die een BB wil plaatsen. Uiteindelijk gevonden. Duidelijk onervaren met Weheat. Vergeten 2 terugslagkleppen te plaatsen. Plek van buffervat was 2x nagemeten door verkoper maar pastte ter plekke toch niet. Werd ik ook zenuwachtig van maar zijn uiteindelijk toch 2x teruggeweest. Vinden ze vervelend maar doen het wel .

En nog is mijn systeem niet perfect. Naar boven passte geen dikkere leidingen zonder veel gedoe. Teveel knietjes. Heel wat installateurs lijken de nadelen daarvan nauwelijks te weten. Allemaal later ontdekt door dit forum
Sommige dingen leer je door forum communities. Verdeler zonder pomp. Lokale installateurs. 1 nog nooit geïnstalleerd. de ander zeker dat het niet kan in hybride opstelling.
Over die verdeler gesproken. Als je wil koelen in de zomer moet je m toch vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Wil jij je YAML code misschien delen?

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Hier (flint, tado v3, goed geïsoleerd en vvw) vind ik OT nog het beste draaien. Puur stooklijn vliegt de temperatuur alle kanten op. Als er iets zon is word het veel te warm en blijft hij ook nog eens doorstoken. Als er geen zon is word het veel te koud. Aan/uit heb ik ook geprobeerd maar dat werkte ook niet lekker. Dat was vaak vooral uit waardoor het te koud werd of vooral aan waardoor het heel warm werd.
Met OT laat tado de gevraagde temperatuur wel snel stijgen en gaat hij lang achter elkaar stoken. Dan word het warm en daarna gaat hij heel lang uit. Ook niet ideaal maar beter dan al dat geschommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
DaCootMeister schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Wil jij je YAML code misschien delen?
Zeker. Als je me even helpt wat ik moet doen dan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rijmer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Sorry to say... maar dit is natuurlijk enkel jouw kant van het verhaal. Hopelijk heb jij alles informatie exact tot je genomen. Maar hoe kom je bv bij de verwachting een COP van 5 gaan krijgen? Hier op het forum met een BB zie ik dat niet echt voorbij komen. Welke vragen en voorwaarden heb jij aan de installateur gesteld?
Hiermee zeg ik dus niet dat jij ook maar iets verkeerd hebt gedaan noch dat de informatie correct aan jou is verstrekt. Maar kan een gesprek met je installateur verhelderend werken. Als je net zo stellig als hier hebt aangegeven dat het systeem verder niet wil aanpassen ivm kosten en perse alle zones wil kunnen bedienen dan krijg je het ook zo. Alsnog had Atlas meer kunnen voorlichten.

Ter illustratie mijn verhaal. Ik woon op Texel. Vindt hier maar eens een installateur die een BB wil plaatsen. Uiteindelijk gevonden. Duidelijk onervaren met Weheat. Vergeten 2 terugslagkleppen te plaatsen. Plek van buffervat was 2x nagemeten door verkoper maar pastte ter plekke toch niet. Werd ik ook zenuwachtig van maar zijn uiteindelijk toch 2x teruggeweest. Vinden ze vervelend maar doen het wel .

En nog is mijn systeem niet perfect. Naar boven passte geen dikkere leidingen zonder veel gedoe. Teveel knietjes. Heel wat installateurs lijken de nadelen daarvan nauwelijks te weten. Allemaal later ontdekt door dit forum
Sommige dingen leer je door forum communities. Verdeler zonder pomp. Lokale installateurs. 1 nog nooit geïnstalleerd. de ander zeker dat het niet kan in hybride opstelling.
Over die verdeler gesproken. Als je wil koelen in de zomer moet je m toch vervangen.
Laat @stoker nu vandaag op Texel zijn om een dhz project af te ronden 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Mij werd verteld dat WeHeat een buffervat 'verplicht' richting de installateur. Ik ben daar maar in mee gegaan.
Bij ons loopt het warme water nu wat vreemd door het huis, omdat de ketel voorheen op zolder hing en de warmtepomp op de garage staat. Dus aanvoer loopt eerst via de kruipruimte naar onze hal en vandaar direct naar een deel van de benedenverdieping, terwijl de rest van het water via de leiding van dat deel naar de zolder loopt en vandaar weer naar de rest van het huis. Niet meest ideale situatie, maar anders werd de installatie zelf veel complexer.
Aan de andere kant wisten we voorheen ook niet of de ketel wel zo efficiënt presteerde, omdat dat nog veel meer een black box was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
rijmer schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Even voor de helderheid. Ik heb aan Atlas helemaal niets gevraagd, behalve dat ik de weheat warmtepomp blackbird wil. Er is ook nooit met mij overlegd of geadviseerd of de blackbird voor mij wel de juiste was…, dat ik de verdeler nu wil laten zitten is omdat dit er weer apart als kosten bijkomt… Op voorhand heb ik dit niet tegen Atlas gezegd, dus ben ik er vrij blanco ingegaan en verwacht dan ook advies van de installateur. Natuurlijk is dit mijn kant van het verhaal, maar iets meer voorlichting was toch wel op z’n plaats geweest. Morgen ga ik maar eens in gesprek met Atlas zelf.

Verder wordt er aan mijn vraag voorbijgegaan die ik eerder stelt: wat maakt dat weheat een installateur bestempeld tot “premium” installateur, daar moeten toch criteria voor zijn…weet iemand dat?

Ik kom misschien wat stellig over, maar dat is niet mijn bedoeling, excuus. Het komt ook een beetje omdat mijn vraag niet goed wordt opgepakt (zo voelde ik dat). Kijk, dat mijn verdeler niet goed/ideaal is, weet ik zelf ook wel, dat hoef ik niet tien keer te horen. Wat ik vroeg, is: kan iemand misschien meedenken als dit nu eenmaal de situatie is, wat kan ik dan nog wel doen om de boel nog wat te verbeteren…

[ Voor 8% gewijzigd door Ditbenik op 02-02-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ditbenik schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:21:
Verder wordt er aan mijn vraag voorbijgegaan die ik eerder stelt: wat maakt dat weheat een installateur bestempeld tot “premium” installateur, daar moeten toch criteria voor zijn…weet iemand dat?
Van Weheat weet ik het niet exact, maar ik heb wel een kennis met een installatiebedrijf die van andere merken een dergelijk "premium" label heeft.
Betekent met name dat de installateur de spullen NIET anoniem bij de groothandel haalt maar direct met de fabrikant connectie heeft. Meestal een installatietraining van de fabrikant heeft gedaan. Direct contact (handig in geval van vragen). Meest up-to-date informatie voorziening van de nieuwste modellen.
Op zich is het geen rocket science. Maar je weet wel zeker dat de installateur alles ooit exact geleerd heeft in plaats van zelf wat heeft verzonnen. Dat is wel een serieus filter tegen beun-de-hazers.
Soms (ik weet niet of dat bij weheat zo is) gaat oplevering aan de hand van een protocol in een app met installatie foto's en meetwaarden die naar de fabrikant gestuurd worden en aldaar door back-office van de fabrikant worden gecheckt. In dat geval tekent de fabrikant de installatie af op basis van betreffend informatie.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:57
De installatiehandleiding van de Flint is recent weer bijgewerkt. Op basis van de eigenschappen van het document is dit een versie van 17-01-2025. Net als eerder lijkt de versie op de voorpagina (vermeldt november 2024) niet consistent bijgewerkt te worden.

De handleiding lijkt qua installatieschema's (althans, die in de bijlage) ook consistent gemaakt met het eerder gepubliceerde support artikel over de vorstbeveiling, wat in essentie aangaf dat die toepassen helaas geen functie had voor de warmtepomp zelf gezien de aanwezigheid van een terugslagklep die voorkomt dat de condensor leegloopt. In de schema's in de bijlage staat geen vorstbeveiliging meer opgenomen, waar dat er eerder voor de retour er wel in stond. Restanten daarvan kun je nog zien eerder in de handleiding, waar bij uitleg over andere zaken je hem toch weer tegenkomt.

De handleiding vermeldt ook de nieuwe, losse, antenne. Oude versies van Flint hebben niet zo'n aansluiting lijkt het (of hij is verstopt achter het plastic kapje).

[ Voor 15% gewijzigd door ntram op 02-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefannn schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Van Weheat weet ik het niet exact, maar ik heb wel een kennis met een installatiebedrijf die van andere merken een dergelijk "premium" label heeft.
Betekent met name dat de installateur de spullen NIET anoniem bij de groothandel haalt maar direct met de fabrikant connectie heeft. Meestal een installatietraining van de fabrikant heeft gedaan. Direct contact (handig in geval van vragen). Meest up-to-date informatie voorziening van de nieuwste modellen.
Op zich is het geen rocket science. Maar je weet wel zeker dat de installateur alles ooit exact geleerd heeft in plaats van zelf wat heeft verzonnen. Dat is wel een serieus filter tegen beun-de-hazers.
Soms (ik weet niet of dat bij weheat zo is) gaat oplevering aan de hand van een protocol in een app met installatie foto's en meetwaarden die naar de fabrikant gestuurd worden en aldaar door back-office van de fabrikant worden gecheckt. In dat geval tekent de fabrikant de installatie af op basis van betreffend informatie.
Bij Weheat is het willekeur en omzet gericht. Vaak om de criteria gevraagd maar nooit duidelijke antwoorden gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Bij Weheat is het willekeur en omzet gericht. Vaak om de criteria gevraagd maar nooit duidelijke antwoorden gekregen.
Dan is een "premium" status bij Weheat dus een wassen neus :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AgeOfPanic schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:43:
Mij werd verteld dat WeHeat een buffervat 'verplicht' richting de installateur. Ik ben daar maar in mee gegaan.
Bij ons loopt het warme water nu wat vreemd door het huis, omdat de ketel voorheen op zolder hing en de warmtepomp op de garage staat. Dus aanvoer loopt eerst via de kruipruimte naar onze hal en vandaar direct naar een deel van de benedenverdieping, terwijl de rest van het water via de leiding van dat deel naar de zolder loopt en vandaar weer naar de rest van het huis. Niet meest ideale situatie, maar anders werd de installatie zelf veel complexer.
Aan de andere kant wisten we voorheen ook niet of de ketel wel zo efficiënt presteerde, omdat dat nog veel meer een black box was.
Dat is niet correct en ook niet in alle installatie schema's opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipfel
  • Laatst online: 18-10 22:03
RNacoustics schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Waar heb je de kamerthermostaat op aansloten?
Kirvis schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:49:
[...]

En heb je je Tado dan op OT staan of op aan/uit in de instellingen? (Als dat überhaupt al mogelijk is met de Tado).

Ik heb een geroote Toon, en zou ook wel de aan/uit instelling willen gebruiken, maar als ik de Toon zelf op aan/uit instel dan geeft ie de binnentemperatuur niet meer door aan de WP.

Dus als dit werkt met de Toon zelf in de OT modus en de WP op aan/uit modus dan hebben we iets dat zou kunnen werken.

Ik ga het gewoon proberen.
Thermostaat heb ik omgezet zowel fysiek (draden) als in de instellingen omgezet naar aan/uit. Mijn Sparrow krijgt nu ook de temperatuur niet meer door, maar die is ook irrelevant. Het enige wat de warmtepomp hoeft te weten is of ie moet verwarmen of niet. De rest wordt door de ingestelde stooklijn bepaald.
reiniero schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Hier (flint, tado v3, goed geïsoleerd en vvw) vind ik OT nog het beste draaien. Puur stooklijn vliegt de temperatuur alle kanten op. Als er iets zon is word het veel te warm en blijft hij ook nog eens doorstoken. Als er geen zon is word het veel te koud. Aan/uit heb ik ook geprobeerd maar dat werkte ook niet lekker. Dat was vaak vooral uit waardoor het te koud werd of vooral aan waardoor het heel warm werd.
Met OT laat tado de gevraagde temperatuur wel snel stijgen en gaat hij lang achter elkaar stoken. Dan word het warm en daarna gaat hij heel lang uit. Ook niet ideaal maar beter dan al dat geschommel.
Ik ervaar het juist andersom. Stooklijn (zodra goed ingesteld) verwarmt rustig en constant. Wamtepomp kan dan gerust de hele dag onder de 20% draaien en het huis warm houden. Met opentherm ging de warmtepomp vaak op standby, waarna hij eigenlijk te laat weer begon te verwarmen en op 80% moest gaan draaien om de vloer weer op temperatuur te krijgen. Daarna steeg de temperatuur in huis te snel en ging het zelfde riedeltje weer opnieuw van start.

Ik ben vrijdag trouwens nog gebeld door WeHeat. Kon alleen niet opnemen, kreeg wel een sms dat ze een afspraak wilden maken een monteur langs te sturen om iets aan te passen aan mijn binnenunit. Ik heb nog geen contact gehad, maar ben benieuw wat ze willen doen. Wel fijn om te merken dat er blijkbaar iets gemonitord wordt door ze.

[ Voor 11% gewijzigd door kipfel op 02-02-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10 18:14

Jan2023

KISS

[...]

Bij de volgende link staan mooie voorbeelden hoe je zo,n oude verdeler beter geschikt kan maken voor een warmtepomp.

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
Carboy54 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Laat @stoker nu vandaag op Texel zijn om een dhz project af te ronden 🤗
Had graag geweten dat jullie hier ook actief zijn. Heb er bij Weheat aardig achteraan moeten vangen. Jullie zijn niet genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
[...]

Volgens mij moet je bij Atlas Power zijn en niet bij WeHeat. Atlas Power heeft de installatie geleverd en geplaatst. Installatie garantie .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
Ditbenik schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Ja, dat is dus de praktijk, en nee dat is niet goed te praten, maar waar ik me dus het meest aan erger is dat woord “premium”, hoezo premium op basis van wat?
Op basis van aantallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

COP vandaag (2 februari) 3.2. In totaal 36 kWh gebruikt. Stooklijn; gevraagde temperatuur 30 graden. Kamer is 20 - 21 graden. Bij jullie?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
iApp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:14:
COP vandaag (2 februari) 3.2. In totaal 36 kWh gebruikt. Stooklijn; gevraagde temperatuur 30 graden. Kamer is 20 - 21 graden. Bij jullie?
27 kWh, woonkamer 21.5 - 22 graden
CV water 30 graden
COP 3.5

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Satefan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Zeker. Als je me even helpt wat ik moet doen dan ;-)
Sure, ik kom morgen even bij je in de lucht via PM ;)

Check da Specz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DaCootMeister schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:45:
[...]

Sure, ik kom morgen even bij je in de lucht via PM ;)
@Satefan Rechtsbovenin "potloodje" -> "raw config editor" -> alles kopieren en hier plakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
15.4 kWh
Woonkamer 19 - 22 graden
Stooklijn modus
CV water 24.4 graden
COP 4.33 (incl SWW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Bijstellen verdeler: ik ben wat aan het experimenteren gegaan met de verdeler om te proberen de cop te verbeteren. Een van de eerste dingen die ik nu gedaan heb is de bypass van 0,1 naar 0,5 zetten. Het gevolg daarvan is dat het systeem nu veel meer lawaai maakt. Ik hoor het water door de leidingen nu veel meer stromen, wat heel hinderlijk is. Dat geluid lijkt niet uit het vloerverwarmingsgedeelte te komen, maar uit het circuit rondom de warmtepomp, want zelfs als alle groepen van de verdeler dicht staan en de pomp van de verdeler uit is het geluid er nog. Ik begrijp niet zo goed waardoor dit komt. Kan iemand mij dat uitleggen.

Ik weet dat een wamtepomp het liefst met een hoge flow werkt. Stel nu dat ik de verdeler toch maar laat vervangen (bij alle negatieve advies, neig ik daar toch naar), is dat lawaai dan straks ook wat je met een open verdeler krijg?

Ook nog iets anders. Jullie zeggen ook dat naregeling op de verdeler niet zou moeten. Maar wat is dan het alternatief. We hebben bijvoorbeeld een slaapkamer waar de vloerverwarming nooit aanstaat, raam altijd een stukje open, dus nu rond de 10 graden. Maar soms willen we dat niet. Bij ziekte wil je dat de kamer toch warm kan worden. Hoe ga ik zoiets dan regelen zonder naregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Ditbenik schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:19:
Bijstellen verdeler: ik ben wat aan het experimenteren gegaan met de verdeler om te proberen de cop te verbeteren. Een van de eerste dingen die ik nu gedaan heb is de bypass van 0,1 naar 0,5 zetten. Het gevolg daarvan is dat het systeem nu veel meer lawaai maakt. Ik hoor het water door de leidingen nu veel meer stromen, wat heel hinderlijk is. Dat geluid lijkt niet uit het vloerverwarmingsgedeelte te komen, maar uit het circuit rondom de warmtepomp, want zelfs als alle groepen van de verdeler dicht staan en de pomp van de verdeler uit is het geluid er nog. Ik begrijp niet zo goed waardoor dit komt. Kan iemand mij dat uitleggen.

Ik weet dat een wamtepomp het liefst met een hoge flow werkt. Stel nu dat ik de verdeler toch maar laat vervangen (bij alle negatieve advies, neig ik daar toch naar), is dat lawaai dan straks ook wat je met een open verdeler krijg?

Ook nog iets anders. Jullie zeggen ook dat naregeling op de verdeler niet zou moeten. Maar wat is dan het alternatief. We hebben bijvoorbeeld een slaapkamer waar de vloerverwarming nooit aanstaat, raam altijd een stukje open, dus nu rond de 10 graden. Maar soms willen we dat niet. Bij ziekte wil je dat de kamer toch warm kan worden. Hoe ga ik zoiets dan regelen zonder naregeling?
Bypass naar 0.5 is een must. Op de originele 0.1 stroomt er werkelijk vrijwel niks door de buizen.
Met “niks door de buizen” is het wel stil maar stroomt er niks dus wordt er ook niks warm.
Maar goed… nu heb je geruis… dat vind ik eerlijk gezegd wel raar want ik tel 11 groepen. Als je alle flow over 11 groepen verdeelt is de flow per groep echt niet zo groot.
Er zitten echter ook allemaal afsluiters op. Die zou ik eerst maar eens allemaal open zetten.
(Nb, dat heeft niks met de warmtepomp te maken, bij een gasketel staat die meestal op 0.4 en gaat dan nooit open)

De truc is:
Eerst alles maximaal open.
Zeer zeker geen zones gaan regelen, dat kan later.
Vervolgens een paar dagen kijken hoe het gaat enkel geregeld door de thermostaat in de woonkamer.
En daarna in kleine stapjes groepen terug regelen.

Dat is de simpele variant van “waterzijdig inregelen”. Om het helemaal goed te doen moet je alle retour temperaturen meten en alles zodanig instellen dat ze allemaal gelijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satefan
bbbrumbrum schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:12:
[...]

@Satefan Rechtsbovenin "potloodje" -> "raw config editor" -> alles kopieren en hier plakken :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
views:
  - title: Home
    sections:
      - type: grid
        cards:
          - type: heading
            heading_style: subtitle
          - chart_type: line
            period: day
            type: statistics-graph
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_cop
            stat_types:
              - mean
              - max
              - min
            days_to_show: 5
            grid_options:
              columns: 36
              rows: 4
            title: Mean COP by Day
            hide_legend: true
            logarithmic_scale: false
        cards:
          - type: history-graph
            entities:
              - entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_cop
            grid_options:
            title: Heatpump COP
            hours_to_show: 24
            min_y_axis: 0
            max_y_axis: 8
            fit_y_data: false
            show_names: false
        cards:
            period: hour
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_dhw_top_temperature
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_dhw_bottom_temperature
            stat_types:
              - mean
            title: DHW Temperatures
            days_to_show: 2
            grid_options:
            min_y_axis: 20
            max_y_axis: 70
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_current_room_temperature
            stat_types:
              - max
            days_to_show: 1
            title: Room Temperature
            grid_options:
        cards:
          - chart_type: bar
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used
            stat_types:
              - change
            title: Power Consumption
            grid_options:
            days_to_show: 3
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used
            stat_types:
              - change
            title: Intraday Consumption
            grid_options:
              columns: 12
        cards:
            entities:
              - entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump
            grid_options:
            title: Status History
            hours_to_show: 12
        cards:
          - chart_type: bar
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_outside_temperature
            stat_types:
              - mean
            title: Outside Temp by Day
            days_to_show: 5
            grid_options:
        cards:
            entities:
              - entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_outside_temperature
              - entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_current_room_temperature
            title: In & Out Temp
            grid_options:
        cards:
            period: 5minute
            entities:
              - sensor.zonneplan_one_omvormer_last_measured_value
              - sensor.p1_meter_power
            stat_types:
              - max
            title: Solar Power
            grid_options:
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_target_temperature
            stat_types:
              - mean
            title: Target Temperature
            min_y_axis: 15
            max_y_axis: 35
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_compressor_usage
            stat_types:
              - mean
            grid_options:
            title: Compressor Percentage
            max_y_axis: 100
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_compressor_speed
            stat_types:
              - mean
              - min
              - max
            days_to_show: 2
            grid_options:
            title: Compressor Speed
            max_y_axis: 5000
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_deltat
            stat_types:
              - mean
            title: Delta Temperature
            days_to_show: 3
            max_y_axis: 6
        cards:
            entities:
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_outlet_temperature
              - sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_target_temperature
            stat_types:
              - mean
            title: Target/Outgoing Temp
            grid_options:
    badges:
      - type: entity
        show_name: true
        show_state: true
        show_icon: true
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump
        color: ''
        name: Status
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_outside_temperature
        name: Outside Temp
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_current_room_temperature
        name: Room Tmp
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_room_temperature_setpoint
        name: Set Point
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_dhw_top_temperature
        name: DHW Top
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_dhw_bottom_temperature
        name: DHW Bottom
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_electricity_used
        name: Power Used
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_input_power
        name: Input Power
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_output_power
        name: Output Power
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_cop
        name: COP
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_compressor_speed
        name: Comp RPM
        entity: sensor.blackbird_p80_heat_pump_compressor_usage
        name: Comp %
        entity: sensor.blackbird_deltat
        name: Delta T
    cards: []

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 03-02-2025 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
28kWh voor full electric gebruik. Kamertemp is 21.6 graden (stooklijn). 4 defrosts, 6 douchebeurten en 2 SWW runs. Mean COP 3.2. Mean Temp 0.1.

De SWW runs zijn wat frequenter. Sinds 1 week een nieuwe badkamer en de nieuwe douche is behoorlijk dorstig. Ik wil er een doorstroombegrenzer in doen, maar stuit op zwaar verzet van de familie.

Edit: En gister 17kWh opgewekt met de zonnepanelen. Het leven is mooi.

Edit2: Even opletten, in mijn HA Dashboard zit ook een template_sensor verwerkt (sensor.blackbird_deltat) die de deltaT uitrekent:

{{ states('sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_outlet_temperature') | int(0) - states ('sensor.blackbird_p80_heat_pump_water_inlet_temperature') | int(0) }}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geyWwlZzRimCazNmjX0h6NhEgNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jKsTvzdTrXtik7W4lwb4uHQd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Satefan op 03-02-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:24
Rivr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Pro-actief. Gecontroleerd of het klopte via Coolblue zelf.

Ik had niet per definitie het idee dat er iets mis was. Huis werd warm, net zoals het warme water. Wellicht suboptimaal, maar zo diep was ik er nog niet ingedoken omdat ik nog steeds op mijn zonnepanelen wacht.
Inmiddels meer helderheid. Het heeft te maken met de ‘inline’ heater. Ik zal het wel horen als hij er is. Dan toch benieuwd wat voor effect dat heeft gehad op effectiviteit, en misschien belangrijker nog: efficiëntie.

@kipfel waarschijnlijk hetzelfde als waar ze voor bij jou langskomen. Ik ga hem meteen navragen of er nog andere software matige optimalisaties gedaan kunnen worden aangezien hij van WeHeat zelf is.

Al met al kunnen we alles zeggen over WeHeat, startup bla, installateurs bla. Ze monitoren wel actief de installaties en sturen kostenloos monteurs langs voor optimalisaties.

Vooralsnog ben ik tevreden, maar wat minder met CoolBlue omdat ik nog steeds op CoolBlue aan het wachten ben voor installatie zonnepanelen. Twee maanden later. Doet toch wat met je glimlach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-10 08:45
[...]

Verder: ik weet dat deze verdeler niet ideaal/goed is, maar dat was niet mijn vraag. Ik ga de verdeler nu niet vervangen…dat is gewoon een feit.
Waarom ga je dat niet doen? Ik denk dat je met 2-3% van de totale installatiekosten van je WP systeem een nieuwe verdeler had gehad. Incl flowregelaars en het overzetten van de motoren.

Hiermee verbeter je afgiftesysteem, je gaat met lagere watertemp draaien… en dus je COP verbeteren :X

Verder heb ik het al vaker gezegd, die getoonde COP van Weheat vind ik discutabel;
- Welke verbruikers (binnenunit, waterpompen, compressor, ventilator, elektrisch element, etc) zitten er in het ‘opgenomen vermogen” ? (Zijn deze gekalibreerd?)
- Hoe wordt de flow bepaald? (Zit er een flowmeter in? Is deze gekalibreerd?)
- Defrost meegenomen in de COP?
- Hoe wordt het thermische vermogen berekend? (Een uitkomst van oa bovenstaande gegevens)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naregeling staat hier toch duidelijk omschreven:

Carboy54 in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Heeft iemand al eens probemen gehad met dat de dempingsvoetjes van de Blackbird vastvriezen?

Als het langdurig vriest, dan vriest langzaam het water op en uiteindelijk vriezen de voetjes vast en dempen ze niet meer. BlackBird staat op een plat dak, stoeptegels met daaronder 4 rubbers (4 in elke hoek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Misanthropia schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:03:
Heeft iemand al eens probemen gehad met dat de dempingsvoetjes van de Blackbird vastvriezen?

Als het langdurig vriest, dan vriest langzaam het water op en uiteindelijk vriezen de voetjes vast en dempen ze niet meer. BlackBird staat op een plat dak, stoeptegels met daaronder 4 rubbers (4 in elke hoek).
Yes. Meerdere hier. Ik moet even tijd vinden om een oplossing te ontwerpen (3D printen van een afvoer-dingetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Misanthropia schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:03:

Ik heb tot nu toe daar geen last van. Mijn BB staat inclusief rubber tegels, op grove kiezels en kan dus het condenswater tussen de kiezels weg lopen.

Tijdens het ontdooien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8Eqm0xZa34oLRPdCSvZ-guvSss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOQd4uWmRQYuTL8HVLSRSsHl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RNacoustics op 03-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis

Waarom zou je die naregeling willen? Waarom niet gewoon altijd open laten staan en dienkamer dus altijd verwarmen als ‘bijvangst’ van de verwarming van de rest van het huis?

Zo doen wij dat nu: slaapkamers lekker warm (iets geknepen zodat ze niet te warm worden) om voldoende flow te krijgen in het systeem en dat werkt prima.

Mijn indruk is dat het wel verwarmen van de kamer die je misschien niet elke dag nodig hebt niet noodzakelijkerwijs leidt tot het besparen van energie omdat de efficiëntie van je totale systeem vermindert als je dat doet.

Als er hier mensen zijn die dit kunnen bevestigen dan hoor ik dat graag.

Het leven met een warmtepomp is echt anders dan met een ketel. Ik heb ook moeten wennen aan het feit dat het icoontje van ‘verwarmen’ vrijwel altijd aan staat op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-10 01:40
Kirvis schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Waarom zou je die naregeling willen? Waarom niet gewoon altijd open laten staan en dienkamer dus altijd verwarmen als ‘bijvangst’ van de verwarming van de rest van het huis?

Zo doen wij dat nu: slaapkamers lekker warm (iets geknepen zodat ze niet te warm worden) om voldoende flow te krijgen in het systeem en dat werkt prima.

Mijn indruk is dat het wel verwarmen van de kamer die je misschien niet elke dag nodig hebt niet noodzakelijkerwijs leidt tot het besparen van energie omdat de efficiëntie van je totale systeem vermindert als je dat doet.

Als er hier mensen zijn die dit kunnen bevestigen dan hoor ik dat graag.

Het leven met een warmtepomp is echt anders dan met een ketel. Ik heb ook moeten wennen aan het feit dat het icoontje van ‘verwarmen’ vrijwel altijd aan staat op de thermostaat.
Dat is denk ik wel erg persoonlijke voorkeur. Hier thuis worden warme slaapkamers als bijzonder onprettig ervaren.

En ik vind het nog steeds een heel vreemd gevoel dat ik de verwarming open zou moeten laten staan als we een raam openzetten. En die staan toch elke dag wel een paar uren open op de slaapkamers. Wordt anders toch wel muf binnen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Gisteren verbruik WP 25kWh, COP 3, Stooklijn; watertemperatuur gemiddeld 31 graden, kamer temperatuur gemiddeld 19 graden, maar met hulp van de zon 21 graden en stook s'avonds met houtkachel bij.
Zonnepanelen hebben 10 kWh opgeleverd.

Nog een bijkomend voordeel; Doordat de zon ook op de BB schijnt, geef de wp een hogere buiten temperatuur aan, dan dat het in werkelijkheid is. Hierdoor gaat in de stooklijn de gevraagde watertemperatuur ook een graadje naar beneden. De bb draait dan op z'n ondergrens van 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dropsen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Dat is denk ik wel erg persoonlijke voorkeur. Hier thuis worden warme slaapkamers als bijzonder onprettig ervaren.

En ik vind het nog steeds een heel vreemd gevoel dat ik de verwarming open zou moeten laten staan als we een raam openzetten. En die staan toch elke dag wel een paar uren open op de slaapkamers. Wordt anders toch wel muf binnen haha.
Alles open betekend niet alles vól open. Je moet wel waterzijdig inregelen zodat de ruimtes de temperatuur hebben die je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-10 01:40
Ik blijf worstelen met de juiste keuze voor de vloerverwarming verdeler. Dat is nu een mengverdeler waarbij de menging niet in te stellen is, dus daar moeten we sowieso iets mee. Helaas zijn alle aanvoerleidingen erg dun, maar ook niet zomaar te vervangen (ze lopen onder de vloer van de keuken door), Meerdere experts zeggen dat we een open verdeler kunnen overwegen, maar dat het leidingwerk alsnog niet bevorderend is voor de flow. Ik weet dus niet of dat nu een juiste keuze is.

Mijn gevoel zegt dat we een pomp moeten houden, maar wel op 1 of andere manier de menging de nek om moeten draaien. Idealiter met de huidige verdeler, alleen weet ik zo niet of dat kan.

Aanvullend gedachtestuk: Flow in het systeem moet omhoog. Open verdeler kan, maar leidingwerk is daar dus niet bevorderend en gaan we voorlopig ook niet vervangen. Als we een verdeler met pomp houden, maar zonder menging, werkt dit dan bevorderend voor de flow van de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNmFl_l1e0nVPpT2j2ISeJq3Sfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/no5ILARVfZVZtSdPYujmTZTy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 21:28
RNacoustics schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Gisteren verbruik WP 25kWh, COP 3, Stooklijn; watertemperatuur gemiddeld 31 graden, kamer temperatuur gemiddeld 19 graden, ...
Waar halen jullie deze statistieken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt_MEiMJC2JR-zoUCM0fUtE697w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nCVidPIxiwL9facp2gjt54iM.png?f=fotoalbum_large

Als ik in mijn app kijk zie ik dit voor mijn dagelijks verbruik. Lijkt me vrij stevig voor mijn kleine Flint. Daar zouden met 269kwh toch de vlammen uit moeten slaan :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
LeBrun schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Waar halen jullie deze statistieken? [Afbeelding]

Als ik in mijn app kijk zie ik dit voor mijn dagelijks verbruik. Lijkt me vrij stevig voor mijn kleine Flint. Daar zouden met 269kwh toch de vlammen uit moeten slaan :o
Die app van Weheat gebruik ik niet, is vaak van het padje af. Ik werk sinds kort met HA, maar moet daar nog verder mee spelen. Stroomverbruik i.c.m. zonnepanelen, monitor ik o.a. met Plugwise P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
LeBrun schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Waar halen jullie deze statistieken? [Afbeelding]

Die app werkt best wel slecht. Via de portal heb je meer info. Schijnbaar ligt er totaal geen focus op de werking van de app bij weheat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
reiniero schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Die app werkt best wel slecht. Via de portal heb je meer info. Schijnbaar ligt er totaal geen focus op de werking van de app bij weheat.
En de data in het portal (grafieken etc) is ook echt om te huilen. Dat dit nog bestaat anno 2025...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
Satefan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:01:
[...]

En de data in het portal (grafieken etc) is ook echt om te huilen. Dat dit nog bestaat anno 2025...
En om er nog maar een klacht tegen aan te gooien: waarom kan ik de portal wel de status van de wamtepomp over 3 uur aflezen, maar is deze in eens verdwenen bij 24 uur of een aangepaste periode. Dat is toch slordig om niet te zeggen broddelwerk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

weheat leest mee, dus wie weet wat er nog gaat wijzigen aan de portal en de app :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Ditbenik schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:18:
[...]

En om er nog maar een klacht tegen aan te gooien: waarom kan ik de portal wel de status van de wamtepomp over 3 uur aflezen, maar is deze in eens verdwenen bij 24 uur of een aangepaste periode. Dat is toch slordig om niet te zeggen broddelwerk…
En als we dan toch bezig zijn met klagen :9 :
Waarom kan je in de portal/APP niet instellen wanneer hij de SWW run doet? Nu doet hij het altijd na het douchen op het kouds moment, waar geen zonne opbrengst is en aankomende 23uur geen warmwater nodig heb...

Gevolg, schiet tussen de SWW run in defrost om daarna weer verder te gaan. Gevolg huis koelt af van 20.5c -->19.3c. met een on-efficiente SWW run. Positief! We hebben wel weer 240l warm water!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9t1BK0WgW47DeG4iVDBede_Y10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Reref68L6g4PJpcIYsg3G2F9.png?f=fotoalbum_large

PVoutput---->7335wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

teacher schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:35:
weheat leest mee, dus wie weet wat er nog gaat wijzigen aan de portal en de app :)
Geduld is soms een schone zaak 🤗 vooral in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 03-02-2025 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
App werkt hier eigenlijk altijd wel goed. Gebruik het nog niet lang, maar nooit een crash gehad of happerende infra. Je mist inderdaad wel behoorlijk wat features. In de portal heb je dan de grafieken, maar die zijn niet echt best inderdaad.

Zonde, want volgens mij presenteert WeHeat zich als 'slimme' warmtepomp welke altijd online is. Daar zou je toch de nodige doorontwikkeling verwachten en ook bij uitstek een unieke marktpositie mee kunnen creeeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
CyberFR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:37:
[...]
En als we dan toch bezig zijn met klagen :9 :
Waarom kan je in de portal/APP niet instellen wanneer hij de SWW run doet? Nu doet hij het altijd na het douchen op het kouds moment, waar geen zonne opbrengst is en aankomende 23uur geen warmwater nodig heb...
Goed om te weten, draai nu nog Hybride (ff zeker weten of de BB het aankan) maar ik was al half van plan om tzt de SWW voorziening geheel los te houden van de verwarmingsinstallatie.

SWW komt toch maar uit op 150-300m3 per jaar, is zelfs nauwelijks de aanschaf van een WPB waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Jpiek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Goed om te weten, draai nu nog Hybride (ff zeker weten of de BB het aankan) maar ik was al half van plan om tzt de SWW voorziening geheel los te houden van de verwarmingsinstallatie.

SWW komt toch maar uit op 150-300m3 per jaar, is zelfs nauwelijks de aanschaf van een WPB waard..
Is niet altijd zo. Er loopt nu een SWW run terwijl het zonnetje lekker schijnt. Pure winst.
Pagina: 1 ... 54 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.