Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Satefan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Is niet altijd zo. Er loopt nu een SWW run terwijl het zonnetje lekker schijnt. Pure winst.
Dat zou ik ook wel willen dat sww run draait wanneer de zon schijnt. Hij draait nu ook bij mij, temp verhoogt van 40 naar 51c. Helaas dus handmatig actie nodig.
Het liefst zo ik gewoon een tijd instellen of dat hij op de p1 meter gekoppeld is zodat hij pv overschot ziet.

PVoutput---->7335wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:42
CyberFR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Dat zou ik ook wel willen dat sww run draait wanneer de zon schijnt. Hij draait nu ook bij mij, temp verhoogt van 40 naar 51c. Helaas dus handmatig actie nodig.
Het liefst zo ik gewoon een tijd instellen of dat hij op de p1 meter gekoppeld is zodat hij pv overschot ziet.
Helemaal mee eens. Of een soort 'voorkeurs-window' waarop je kan aangeven in welke tijdvakken je de SWW sww run het liefst ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door Satefan op 03-02-2025 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koplopert
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:26
CyberFR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:37:
[...]

En als we dan toch bezig zijn met klagen :9 :
Ik ben ook dol op klagen!*

Waarom zijn er zo weinig punten op de stooklijn in te stellen in het gebied waar het daadwereklijk om gaat? Waarom doet de app/portal alsof -20 net zo ver van 9 ligt als 15 van 9 ligt?

Zoals WeHeat het voorstelt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud2IUFnqux02j65E0A3C8czX708=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gE8GAAzDg2YPBwneNJIhYYyi.png?f=user_large

Hoe het eruit ziet op een lineaire as
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jxkf-VkFlqL_XFtS4SvTV7Q3qKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Lzjofj3t1aTYZ50Fp77aZCmd.png?f=user_large

*Overigens werkt mijn Flint als een zonnetje en ben ik erg tevreden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
teacher schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:35:
weheat leest mee, dus wie weet wat er nog gaat wijzigen aan de portal en de app :)
Mooi dat weheat mee leest, maar ik zou graag zien dat ze hier ook van zich laten horen, net zoals in het begin. En klagen…. bedenk dat we dat alleen doen om tot een mooier product te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart030
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:58
Koplopert schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Waarom zijn er zo weinig punten op de stooklijn in te stellen in het gebied waar het daadwereklijk om gaat? Waarom doet de app/portal alsof -20 net zo ver van 9 ligt als 15 van 9 ligt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Draait jouw Flint op stooklijn of thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:38
Ik heb de indruk dat WeHeat vooral bezig is met het in de lucht houden van de gegroeide installed base en dat de aangekondigde en gevraagde functionaliteitsverbeteringen in de portal en app voorlopig in de ijskast staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-10 15:09
Weheat heeft op dit moment 19 vacatures op hun website staan, waaronder een aantal relevante in engineering.

Ik vermoed dat er andere zaken belangrijker zijn dan een aantal Tweakers tevreden houden over het hebben van correcte energieverbruikwaarden in de app. ;)

(En terecht overigens. Er zal niemand in de kou zitten door een uit-de-bocht-gevlogen energie rapportage in de portal of app, dus wat mij betreft stelt @Weheat de juiste prioriteiten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:01
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

nou ja...precies het probleem dat ik ook zie! Ik wil best op stooklijn proberen... bv nu is het lekker warm binnen door de zon die binnenkomt. Maar de vloer koelt natuurlijk wel af omdat de WP in standby mode gaat. Liever dat die de vloer op temp houdt, nu de zon schijnt en de WP bijna 'gratis' kan draaien.

Met thermostaat valt temp straks naar beneden als de zon weg is en moet de WP vol aan de bak om het tempverschil op te vangen.

Dus maar even in Excel gezet om te zien welke waarden ik moet invullen om bij deze temperaturen ongeveer 29 graden aanvoer te hebben.

Wat ik ook lastig vind met de stooklijn is dat de temperatuursensor behoorlijk beinvloed wordt door de zon, dan wel defrosts... lijkt me niet bevordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
Jpiek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Goed om te weten, draai nu nog Hybride (ff zeker weten of de BB het aankan) maar ik was al half van plan om tzt de SWW voorziening geheel los te houden van de verwarmingsinstallatie.

SWW komt toch maar uit op 150-300m3 per jaar, is zelfs nauwelijks de aanschaf van een WPB waard..
Zo zit ik er ook in. Douchen met de CV ketel kost nog geen 0,2m3 per keer. Mijn Atag ketel staat op ECO stand, dus geen stilstand verlies.

@All Kan iemand uitrekenen hoeveel kWh per dag alleen al met Weheat SWW systeem (douchen/stilstand verlies) wordt verbruikt? Kan ik een kosten/baten analyse er op los laten.

Edit: Ook de extra verbruik pompen/power-in en extra defrost daarin meenemen.

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 03-02-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Jpiek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:00:
[...]

SWW komt toch maar uit op 150-300m3 per jaar, is zelfs nauwelijks de aanschaf van een WPB waard..
Dat is dus, afhankelijk van je regio, bijna €1 extra per m3 aan vastrecht en aansluitingskosten bij een verbruik van 300 kuub. 8)7

Toen ik iemand dat hoorde zeggen in een podcast was ik snel genezen van het hybride idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Kirvis op 03-02-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:57:
[...]

@All Kan iemand uitrekenen hoeveel kWh per dag alleen al met Weheat SWW systeem (douchen/stilstand verlies) wordt verbruikt? Kan ik een kosten/baten analyse er op los laten.

Edit: Ook de extra verbruik pompen/power-in en extra defrost daarin meenemen.
Dat lijkt nog niet mee te vallen. Als ik de Power Consumptionm in HA conditioneel maak (BB Status = SWW Verwarmen) dan zou dat per dag iets meer dan 1.1 kWh zijn (zonder de pompen dus meegenomen). Ik weet alleen niet of dit klopt (lijkt me te weinig), ik zoek nog even naar een methode om het te verifiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Heb van het weekend een Shelly EM 50 aan de buitenunit gehangen.
En even aan ChatGPT gevraagd of de power factor (verschil tussen active en apparent power) gebruikelijk is.

De Shelly geeft aan dat de warmtepomp een active power waarde heeft van 750 watt. De apparent power is 1250 VA. De power factor is ongeveer 0.75. Mijn vraag is of dit gebruikelijk is voor een warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HESMcMVMjDBIdYqpmkNFfcG6XYs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tcsri9VtErCUkY5gzeWyN6AP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WczwhqY-NFxTslrZPCqXz_r37Q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wzs7c1VZUV35BZovoNnVlwB4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbp8H5wSws6Dmg0_geQ3LBdOz_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ck20EpQ8neZIXlQjx3h6H8K.png?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Idd, irritant.

Heb ik zelf een excelsheet met lijndiagram voor gemaakt voor tussenpunten -10 en -5, dan 'zie' je iig wat ongeveer de doeltemp is bij die temperaturen.

Ik ben overigens al weer terug op 'gewoon' Opentherm, scheelt eind v/d dag nauwelijk iets.
Op de koudste dagen overigens net geen 50kWh wat best pittig is. Desondanks goedkoper dan (15-18m3) gas!

Baal er meer van dat ik zelf niet de Max doel temp. van het water ik kan/mag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Jpiek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Idd, irritant.

Heb ik zelf een excelsheet met lijndiagram voor gemaakt voor tussenpunten -10 en -5, dan 'zie' je iig wat ongeveer de doeltemp is bij die temperaturen.

Ik ben overigens al weer terug op 'gewoon' Opentherm, scheelt eind v/d dag nauwelijk iets.
Op de koudste dagen overigens net geen 50kWh wat best pittig is. Desondanks goedkoper dan (15-18m3) gas!

Baal er meer van dat ik zelf niet de Max doel temp. van het water ik kan/mag stellen.
Sodeknetters, 50kWh per dag, zit hier op max 28 kWh per dag

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49
Jpiek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Dit zou inderdaad ideaal zijn.
Ik stook zelf 24/7 op dezelfde temperatuur met ook een aanzienlijk kWh verbruik per dag. Echter merk ik dat de OT thermostaat net soms temperaturen vraagt die net te hoog zijn voor de WP om het alleen af te kunnen, waarna die na een defrost even gas bij vraagt.

Voor mij zou het bijvoorbeeld geen probleem zijn warmtevraag te limiteren op max 33/34 graden water en dat het dat incidenteel even 19.3 graden is ipv 19.5 graden. Als dit weer net even wat meer gas zou besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kirvis schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Dat is dus, afhankelijk van je regio, bijna €1 extra per m3 aan vastrecht en aansluitingskosten bij een verbruik van 300 kuub. 8)7

Toen ik iemand dat hoorde zeggen in een podcast was ik snel genezen van het hybride idee.
Hybride omdat mijn CV ketel nog best ok is en ik even 1 a 2 jaartjes wil aankijken of de BB het aan kan.
Dan wellicht (zeker weten) nog wat doen aan afgifte (grotere radiatoren boven).

Dan CV ketel weg, WPB of waarschijnlijker een elektrische boiler (waar ik mijn teruglevering in kan proppen 8)) letterlijk in de plaats en gas eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijgerkracht schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Moet je eens (opeenvolgend) 3200 - 2400 - 1800 kuub gas wegstoken op een jaar.
[Edit] : dat zijn geen waarden van de afgelopen 3 jaar overigens, eerder 20 jaar, 10 jaar en 2 jaar

Voordeel was dat ik echt meteen harde cash terugkreeg bij de isolatiemaatregelen O-)

Hoekhuis uit "59 met houten voorpui en alu serre met ramen boven en schuifdeuren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jpiek op 03-02-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Tijgerkracht schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:47:
[...]

Meestal rond de 25 kWh hier inderdaad per dag. Dat is dan bruto, een deel van de energie wekken we op met panelen.

Zaterdag (1 Feb) was het verbruik van de WP 27.5 kWh. Omdat het dan een zonnige dag was, wordt een deel van het verbruik zelf opgewekt (16.1 kWh). Hele woning verbruikte netto 27 kWh die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Dit zou inderdaad ideaal zijn.
Ik stook zelf 24/7 op dezelfde temperatuur met ook een aanzienlijk kWh verbruik per dag. Echter merk ik dat de OT thermostaat net soms temperaturen vraagt die net te hoog zijn voor de WP om het alleen af te kunnen, waarna die na een defrost even gas bij vraagt.

Voor mij zou het bijvoorbeeld geen probleem zijn warmtevraag te limiteren op max 33/34 graden water en dat het dat incidenteel even 19.3 graden is ipv 19.5 graden. Als dit weer net even wat meer gas zou besparen.
Ik speel nu met Homey en een Opentherm Gateway waarmee ik e.e.a. kan manipuleren... Met wisselend succes.

Wat wel werkt bij mij is 's nachts af en toe even de thermostaat een 'bump' geven van 0,5C voor 2 minuten net voor de huiskamer zover afgekoeld is dat ie op de ingestelde nachttemp. komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-10 22:44
Kirvis schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:51:
Weheat heeft op dit moment 19 vacatures op hun website staan, waaronder een aantal relevante in engineering.

Ik vermoed dat er andere zaken belangrijker zijn dan een aantal Tweakers tevreden houden over het hebben van correcte energieverbruikwaarden in de app. ;)

(En terecht overigens. Er zal niemand in de kou zitten door een uit-de-bocht-gevlogen energie rapportage in de portal of app, dus wat mij betreft stelt @Weheat de juiste prioriteiten.)
Ik zou bijna solliciteren :+ Het is dat het te ver weg is voor mij vanuit de randstad (en jullie hebben er niks aan, want ik kan niks met software).

Wij wachten op de definitieve offerte van de installateur voor een BB P60. Tot nu toe vind ik het een positieve ervaring. De eerste installateur die langs was geweest was, wilde niet echt met ons meedenken.

We hebben er nu een gevonden die dichterbij zit, een all-electric unit zonder buffer wilt plaatsen & wil nadenken over het optimaal gebruik van ruimte. (En bonus waar ik persoonlijk lekker op ga: die bij de schouw al na zat te denken over beste route van de leidingen/minste fittings.)

Te goed om waar te zijn? Misschien, maar gelukkig duren hun offertes lang dus ik heb er extra vertrouwen in op technisch vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBconsult
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-08 15:57

HBconsult

Creatief spelen met energie

Satefan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:53:
[...]

Meestal rond de 25 kWh hier inderdaad per dag. Dat is dan bruto, een deel van de energie wekken we op met panelen.

Zaterdag (1 Feb) was het verbruik van de WP 27.5 kWh. Omdat het dan een zonnige dag was, wordt een deel van het verbruik zelf opgewekt (16.1 kWh). Hele woning verbruikte netto 27 kWh die dag.
Ik zou graag eens meekijken met dit soort vergelijkingen
Maar ik kan in de app alleen vandaag zien....ik wil ook gistere, eergisteren, vorige week, vorige maand zien
Daar heb je dan echt iets aan
Harry

Harry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
HBconsult schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Maar ik kan in de app alleen vandaag zien....ik wil ook gistere, eergisteren, vorige week, vorige maand zien
Harry
Home Automation is your Friend 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
HBconsult schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Harry
Daarom heb ik er meteen een homewizard meter tussen gezet.

Hoogste wat ik hier gezien heb is 17kwh op 1 dag maar meestal veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:20
jelleeelco schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:53:
[...]

nou ja...precies het probleem dat ik ook zie! Ik wil best op stooklijn proberen... bv nu is het lekker warm binnen door de zon die binnenkomt. Maar de vloer koelt natuurlijk wel af omdat de WP in standby mode gaat. Liever dat die de vloer op temp houdt, nu de zon schijnt en de WP bijna 'gratis' kan draaien.

Met thermostaat valt temp straks naar beneden als de zon weg is en moet de WP vol aan de bak om het tempverschil op te vangen.

Dus maar even in Excel gezet om te zien welke waarden ik moet invullen om bij deze temperaturen ongeveer 29 graden aanvoer te hebben.

Wat ik ook lastig vind met de stooklijn is dat de temperatuursensor behoorlijk beinvloed wordt door de zon, dan wel defrosts... lijkt me niet bevordelijk.
Temperatuursensor wordt inderdaad beinvloed door de zon. Maar bij mij komt dat wel mooi uit juist. Sparrow staat naast de schuifpui in een hoekje. Dat hoekje wordt zeker een paar graden warmer dan de werkelijke buitentemperatuur, maar alleen als de zon ook door de pui schijnt en ik toch minder warmte nodig heb.

Niet over nagedacht, gewoon mooi toeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:09
@janzuilhof Hier precies hetzelfde, ik ben ook wel blij met deze afwijking. Ik hoop niet dat Weheat dit gaat compenseren in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:22
I.p. schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:20:
Over 2 weken komen ze de BB plaatsen. Ook hier een verdeler issue... Nu hangt er een pompverdeler zonder flowmeters. Gevolg is dat deze ondanks CV aanvoer niet warmer wordt dan max 25 graden. Waarschijnlijk gooit hij het water vooral rond maar instellen van dat ding is zeer lastig. Er zit ook geen stelschroef op om de mate van mengen te regelen.

Bij de technische schouw samen met de installateur vastgesteld dat deze verdeler hem zeker niet gaat worden met een WP. Ze zouden met een voorstel komen. Nu willen ze een nieuwe pompverdeler gaan terugplaatsen met flowmeters en regelbare bypass. Ze zijn van mening dat, gezien er ook radiatoren in huis hangen, de WP ook op hogere temperaturen moet kunnen werken.

De benedenverdieping is voor 80% voorzien van vloerverwarming, badkamer boven is voorzien van VVW (op zelfde verdeler dan benedenverdieping dus doet altijd mee) en boven hangen nog 3 radiatoren op de slaapkamers waarvan er 2 niet eens zijn aangesloten. We stoken als test al de hele winter de CV op 45 graden, zelfs met -7 op de benedenverdieping geen problemen en dan wordt de vloerverwarming nog niet eens warmer dan 25 graden. Boven hebben we hooguit 2x een uurtje een elektrisch kacheltje aan gehad op de kinderkamer op de koudste dagen (voor mij geen reden om de hele CV hoger te moeten stoken). De CV ketel pendelt wel behoorlijk op deze setting maar goed, dat ding gaat toch weg :)

De nieuwe instelbare pompverdeler zal het vast beter doen dan de huidige verdeler, maar als ik hier mee lees vraag ik mij af in hoeverre de WP hiermee een goed rendement gaat halen. Zijn er uberhaupt plaatsen waar de WP meer dan 45 graden levert tot ca. -5? Ik verwacht dat dit alleen op uitzonderlijk koude dagen nodig zou zijn om de bovenverdieping bij te warmen. Nu staat er tenslotte bijna niks aan, als straks overal al eens 45 graden door stroomt met evt. fans erop wordt het al stukken beter dan nu. Overall gezien lijkt het mij dan gunstiger om dan maar even wat elektrisch bij te stoken dan dat de WP jaarrond niet optimaal kan draaien.

Gevoelsmatig wil de installateur hier gewoon voor de veilige en makkelijke weg gaan. Maar als dan toch voor een pompverdeler gekozen wordt: zou het dan niet sowieso een hybride verdeler moeten zijn? Of zakt met een hybride verdeler alsnog het rendement van de WP aanzienlijk door de (vermoedelijk) lagere flow a.g.v. thermostaatkraan en ventielen op deze verdelers?
Update: de gedachte achter het toepassen van de pompverdeler is dat met de huidige setting de (7-groeps) vloerverwarming te weinig flow krijgt en het water vooral door de radiatoren gaat stromen.

Is dit niet gewoon een kwestie van het radiatoren circuit knijpen? De warmtepomp kan een maximale flow leveren. Of de flow naar de vloerverwarming dan vergroot wordt door de zuigwerking te vergroten met een pomp in de verdeler of door het knijpen van het radiator circuit geeft onder aan de streep toch gewoon de zelfde verdeling?
Of kan de WP werkelijk onvoldoende capaciteit hebben om water door beide circuits te pompen? (we hebben het niet over een villa maar 180m2 woonhuis...)

Als de pomp op de verdeler écht nodig is om het water door het VVW circuit te krijgen is mijn voorstel om in elk geval het mengventiel dicht te zetten, de thermostaatkraan eraf en de pomp aansluiten aan de regelunit van Weheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Satefan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:53:
[...]
1 februari: 37 kWh voor de WP, 42 kWh totaal, opwek 4,8 kWh (12x 410wp op Oost-West)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
I.p. schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Update: de gedachte achter het toepassen van de pompverdeler is dat met de huidige setting de (7-groeps) vloerverwarming te weinig flow krijgt en het water vooral door de radiatoren gaat stromen.

Is dit niet gewoon een kwestie van het radiatoren circuit knijpen? De warmtepomp kan een maximale flow leveren. Of de flow naar de vloerverwarming dan vergroot wordt door de zuigwerking te vergroten met een pomp in de verdeler of door het knijpen van het radiator circuit geeft onder aan de streep toch gewoon de zelfde verdeling?
Of kan de WP werkelijk onvoldoende capaciteit hebben om water door beide circuits te pompen? (we hebben het niet over een villa maar 180m2 woonhuis...)

Als de pomp op de verdeler écht nodig is om het water door het VVW circuit te krijgen is mijn voorstel om in elk geval het mengventiel dicht te zetten, de thermostaatkraan eraf en de pomp aansluiten aan de regelunit van Weheat.
Ik doe in principe exact hetzelfde...heb een hybride verdeler laten plaatsen. Die mengt pas retourwater bij als Ta>45 graden is. Maar de pomp zit er wel op en kan ik eventueel apart aansturen. Ik laat hem meedraaien met de circulatiepomp van de Weheat en het werkt echt perfect. Veel meer flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
janzuilhof schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Temperatuursensor wordt inderdaad beinvloed door de zon. Maar bij mij komt dat wel mooi uit juist. Sparrow staat naast de schuifpui in een hoekje. Dat hoekje wordt zeker een paar graden warmer dan de werkelijke buitentemperatuur, maar alleen als de zon ook door de pui schijnt en ik toch minder warmte nodig heb.

Niet over nagedacht, gewoon mooi toeval.
Hmm goed punt op zich. Veel zon betekent ook in mijn geval een vanzelf warmer huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
jelleeelco schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Ik doe in principe exact hetzelfde...heb een hybride verdeler laten plaatsen. Die mengt pas retourwater bij als Ta>45 graden is. Maar de pomp zit er wel op en kan ik eventueel apart aansturen. Ik laat hem meedraaien met de circulatiepomp van de Weheat en het werkt echt perfect. Veel meer flow.
Hoe heb je hem aangesloten met de Weheat pomp, op de extra pompaansluiting in de regelunit?
En hoe gedraagt dit zich als de circulatiepomp van Weheat op lagere flow draait? Of draait die altijd op de zelfde flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
I.p. schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Hoe heb je hem aangesloten met de Weheat pomp, op de extra pompaansluiting in de regelunit?
En hoe gedraagt dit zich als de circulatiepomp van Weheat op lagere flow draait? Of draait die altijd op de zelfde flow?
Ik kan geen kabel trekken van de weheat binnenunit naar de pomp van de verdeler, dus ik heb het met twee HomeWizard slimme stekkers opgelost. De weheat zit in een slimme stekker die alleen meet. Zodra deze >5watt verbruikt, gaat de slimme stekker beneden waar de pomp van de verdeler op zit aan.

Pomp van de verdeler verbruikt 16 watt (Wilo). Weheat binnenunit verbruikte normaal (zonder de pomp verdeler) 38-39watt en met de pomp van de verdeler aan zakt dat naar 29 watt.

De verdeler is bijna altijd constant 16 watt, soms een piekje naar 20 watt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jelleeelco
Jeetje, ik had veel eerder moeten luisteren naar alle goede ervaringen mbt stooklijn. Weg is het 'piek-defrost-piek-defrost' gedrag. Rustig met 600-700watt continue draaien, met een Ta van 28 graden. Beneden heerlijk behagelijk, boven nog acceptabel (oude radiator met heatbooster). Jagas komen er voor de volgende winter wel in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:31
Ben het wel eens met de kritiek dat de stooklijn geen instelpunten heeft in juist de zeer belangrijke thempregio van -20 tot +9 graden. Weheat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
De Flint draait hier nu vanaf afgelopen donderdag. We gaan nog wel een andere thermostaat plaatsen. Het zal wel de Lyric T6r worden.
Nu zit er een Albrand draadloze zone regeling in met 5 thermostaten , 1 op begane grond en op de 1e etage in zitten er 4 verdeeld over de slaapkamers en badkamer.
Dit werkt niet geweldig.
Daarom dus naar een andere thermostaat.
Zojuist ook bericht ontvangen van WeHeat dat ze de 100 euro van de referral-actie gaan overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Maarten58 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:34:
Ben het wel eens met de kritiek dat de stooklijn geen instelpunten heeft in juist de zeer belangrijke thempregio van -20 tot +9 graden. Weheat?
Ja dat is wel een ding. Snap dat ook niet. Krijg het nu nog niet goed ingeregeld daardoor. Lijkt erop dat je daar beter 2 vaste waardes kan neerzetten. Hoewel het bij plus 9 dan weer net te warm wordt. -20 zie ik toch niet snel gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
@STIMPPYYY Onbegrijpelijk! @Stoker Wat vind jij ervan?

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten58 op 04-02-2025 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Ja dat is wel een ding. Snap dat ook niet. Krijg het nu nog niet goed ingeregeld daardoor. Lijkt erop dat je daar beter 2 vaste waardes kan neerzetten. Hoewel het bij plus 9 dan weer net te warm wordt. -20 zie ik toch niet snel gebeuren
Zoals gezegd ben ik wat aan net experimenteren geweest met OTGW en Homey, ipv een 'harde' stooklijn in te stellen heb ik er in Homey een formule aan gehangen :

Doeltemperatuur= {{round(46-((Huidige temperatuur)/2),1)}}

Dus uitgaande van een doeltemp van 46 bij 0 graden geeft dat als stooklijn :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OP4rLhB8UvlTp-g-I8jT83BC-c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9yKqhzeZQPcX3QMH63Ivh14j.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGsX4VmT6VcNxRKXRF30iJiYa2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMRqwjpZayQMVG2KhhESTiGF.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt wat spelen met de deelfactor, die de stooklijn wat vlakker maak..

Een echte stooklijn is het niet, de thermostaat bepaald nog steeds wanneer de WP aangaat en wanneer uit.
Daaruit meteen een nadeel: de watertemp is niet altijd 'op temperatuur' en loopt altijd achter de feiten aan.

Eigenlijk is het vergelijkbaar met de 'Stooklijn met aan/uit thermostaat' instelling van de Weheat, maar dan zonder dat je alle instellingen en aansluitingen van de Thermostaat moet omzetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:57
Tijgerkracht schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:19:
Heb van het weekend een Shelly EM 50 aan de buitenunit gehangen.
En even aan ChatGPT gevraagd of de power factor (verschil tussen active en apparent power) gebruikelijk is.

De Shelly geeft aan dat de warmtepomp een active power waarde heeft van 750 watt. De apparent power is 1250 VA. De power factor is ongeveer 0.75. Mijn vraag is of dit gebruikelijk is voor een warmtepomp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je wellicht de grafiek van het verbruik onder de grafiek van de powerfactor plotten? Want een lage powerfactor lijkt heel verontrustend, maar het is een verhouding dus hoeveelheid blind/ reactieve energie kan dan nog steeds laag zijn.

offtopic:
De Netcode Elektriciteit houdt daar in de normen over de arbeidsfactor ook al rekening daar mee; "Artikel 2.27
Indien de aangeslotene geen nadere contractuele afspraken heeft gemaakt met de netbeheerder daaromtrent, varieert de arbeidsfactor in het overdrachtspunt tussen 0,85 (inductief) en 1,0, tenzij sprake is van kortstondige afwijkingen en van perioden met zeer lage belasting."

Overigens, naar mate er meer warmtepompen en elektrisch geladen c.q. geelektrificeerd wordt, gaat op een gegeven moment et huidige model van de blindenergie laten betalen door de netbeheerder en verdisconteren in de nettarieven natuurlijk niet de juiste prikkel geven om blindverbruik te voorkomen (door te letten op de relatieve arbeidsfactor t.o.v. alternatieven bij aanschaf) of te compenseren bij de bron.

[ Voor 11% gewijzigd door ntram op 04-02-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 10:59
Recent heb ik mijn vloerverwarming verdeler laten aanpassen naar een open verdeler zonder mengen om goed samen te werken met mijn sparrow. In principe werkt het verwarmen nu een stuk beter.

Maar sindsdien heb ik last van een bijna constant piep/fluit geluid in huis wat van de ergens van de binnenunit afkomt, misschien de pomp of de verdeler. Het is wat lastig om precies te lokaliseren omdat het een hoge fluittoon.

Ik heb alles al 2x ontlucht en er komt ook geen lucht meer uit nu. De waterdruk is nu 1.7 bar wat mij ook prima lijkt. Maar ik hoor het nog steeds. Iemand een idee waardoor dit kan komen en wat ik eraan kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:45
Dit was een jaar terug wel in te stellen, nu helaas niet meer.

Heb het hier met Weheat over gehad; zij geven aan dat deze instel-variëteit problemen opleverde bij de eindgebruiker, vandaar dat ze zelf iets minder vrijgegeven hebben.

Dus ik ben het met jullie eens.

Overigens draai ik met een OT thermostaat, jullie met een aan/uit of WAR?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

illuvattarr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:48:
Recent heb ik mijn vloerverwarming verdeler laten aanpassen naar een open verdeler zonder mengen om goed samen te werken met mijn sparrow. In principe werkt het verwarmen nu een stuk beter.

Maar sindsdien heb ik last van een bijna constant piep/fluit geluid in huis wat van de ergens van de binnenunit afkomt, misschien de pomp of de verdeler. Het is wat lastig om precies te lokaliseren omdat het een hoge fluittoon.

Ik heb alles al 2x ontlucht en er komt ook geen lucht meer uit nu. De waterdruk is nu 1.7 bar wat mij ook prima lijkt. Maar ik hoor het nog steeds. Iemand een idee waardoor dit kan komen en wat ik eraan kan doen?
fluiten is (bijna) altijd een restrictie: het kan een bochtje teveel zijn, stukje tape/soldeer of een braampje.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stoker schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Heb het hier met Weheat over gehad; zij geven aan dat deze instel-variëteit problemen opleverde bij de eindgebruiker, vandaar dat ze zelf iets minder vrijgegeven hebben.

Ik draai op stooklijn en verder niets op dit moment nog. Ben nog bezig om de juiste afstelling te vinden van het geheel.

Ik heb wel een vraag, los hiervan denk, ik zie dat mijn Honeywell T6R een andere temp aangeeft dan de BB grafieken. Ik ging er vanuit dat de BB de juiste waardes uitlas via opentherm, maar nu begin ik te twijfelen omdat ik tijdens de legionella run van net de temp zie dalen. Wat natuurlijk niet mogelijk is zo snel met mijn vloer.

De T6R geeft 19.5 aan.

Weet iemand wat nu de correcte waarde is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN7lfsACHh5_yGkTkTmkvWBQ2JI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3z18mkVx9tMwDr43ekPG7nnL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:21
teacher schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:32:
[...]

fluiten is (bijna) altijd een restrictie: het kan een bochtje teveel zijn, stukje tape/soldeer of een braampje.
Ik ervaar ook bij 2 convectoren maar voornamelijk bij 1 convector ook fluiten/suizen ook wanneer de conector niet mee doet. Dit is de convector die vanaf de circulatie pomp binnen he dichtst bij zit. Vreemde is wel dat bij deze convector de bochten minimaal zijn en er 1 buis van uponor 16mm naartoe loopt en daarna 2 knie stukjes. Dit is bij alle convectoren zo maar deze convector heeft toch het bijgeluid. Bij de convectoren waar je het bij zou verwachten omdat de flexibele buizen een kleinere diameter hebben en nog door een verdeler gaan op een andere verdiepingsvloer veel meer bochten en krappe leidingen heeft.

Het rare bij de convectoren met bijgeluid is het volgende.
Ik demonteer de Tado knop en laat deze opnieuw kalibreren. Daarna is het geluid even weg bij dichte convector en daarna begint hetzelfde geluid weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
[...]

Voor nu bevalt de stooklijn eigenlijk wel goed. We kunnen 's avonds nu de pelletkachel aanzetten voor sfeer en 1 a 2 graden in de zithoek erbij, zonder dat de warmtepomp terug moduleert.
Ik mis ook de extra punten op de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben met de stooklijn van Weheat iig niet blij, of te koud, of te warm.
Daarbij mis ik (eigenlijk m'n partner ;)) het 'tandje bij' kunnen zetten.

Wederhelft heeft te kampen met de nodige fysieke uitdagingen door een zwaar infarct en heet het eigenlijk consequent koud (hence hoge kamertemp en het hoge ver/gebruik)...

Vandaar mijn experimenten met Homey en een dynamsche 'doel watertemperatuur'.
Met als nadeel dat er, als de WP uitslaat, best koud water door de radiatoren stroomt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:25
Hier een Flint en al een paar weken op stooklijn. Bevalt goed. Meestal rond de 20.5 graden in huis. Tijdens koken een graad erbij en nu koelen de radiatoren niet af. Blijft het heerlijk warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Ronnie27 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:34:
Hier een Flint en al een paar weken op stooklijn. Bevalt goed. Meestal rond de 20.5 graden in huis. Tijdens koken een graad erbij en nu koelen de radiatoren niet af. Blijft het heerlijk warm in huis.
Wat ik niet helemaal begrijp - nu ik op stooklijn draai, lijkt het wel alsof de Weheat gestopt is met het importeren van de huidige kamertemperatuur.

Is dat bij jullie ook zo of is het gewoon kneiterconstant? Staat nu al sinds gisteravond op 21.4 (doeltemp was altijd 21, en het varieerde tussen de 20.6 en 21.4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
jelleeelco schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Wat ik niet helemaal begrijp - nu ik op stooklijn draai, lijkt het wel alsof de Weheat gestopt is met het importeren van de huidige kamertemperatuur.

Is dat bij jullie ook zo of is het gewoon kneiterconstant? Staat nu al sinds gisteravond op 21.4 (doeltemp was altijd 21, en het varieerde tussen de 20.6 en 21.4).
De kamertemperatuur speelt geen rol meer bij de stooklijn. Je ziet m dus ook niet meer in t portal (op zich wel jammer). Ik bekijk m nu in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Satefan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:05:
[...]

De kamertemperatuur speelt geen rol meer bij de stooklijn. Je ziet m dus ook niet meer in t portal (op zich wel jammer). Ik bekijk m nu in HA.
Dat snap ik, maar ik vroeg me af of de waarde (inderdaad in HomeAssistant, in de portal zie ik hem niet meer) wel veranderde.

Anders wordt het zo 'gevoelsmatig' en ik houd liever de stooklijn bepaald op echte data :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Gewoon een thermossensor in de kamer hebben, dan zie je of het klopt wat je voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten58 op 04-02-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:20

Ik denk ook restrictie zoals al gezegd.

Je kan een buffervat in parallel opstellen met een handmatig instelbare pompsnelheid. Draai aan je pomp totdat het geluid stil of niet meer storend is.

Andere optie, waar mogelijk je componenten of leidingen vervangen voor grotere doorlaat/diameter. In jou geval misschien leiding of bochtjes rondom pomp of je verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Maarten58 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:10:
Gewoon een thermossensor in de kamer hebben, dan zie je of het klopt wat je voelt.
Dat heb ik wel. Maar ik vond het zo mooi in de HA data dat het met tienden van graden ging (ipv per halve graad op de Residio app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Hier een Lyric T6, staat aangesloten op Open Therm en ik stook op stooklijn. Dan zie ik nog steeds de kamertemperatuur. Het zal anders worden als je de thermostaat op aan/uit aansluit, dan komt de info natuurlijk niet meer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20:25
Satefan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axgPvjF7bBfm5KD4mvMKAYgZ098=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeKA3hG4kDMmAor7bkWPuTOk.jpg?f=fotoalbum_large

In de web portal kan ik wel de kamertemperatuur zien. Ik heb een Flint en deze staat op stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DjAntoon schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:42:
Hier een Lyric T6, staat aangesloten op Open Therm en ik stook op stooklijn. Dan zie ik nog steeds de kamertemperatuur. Het zal anders worden als je de thermostaat op aan/uit aansluit, dan komt de info natuurlijk niet meer door.
Ja ik zie hem wel, maar ik zie hem helemaal niet meer veranderen... dat kan natuurlijk ook betekenen dat het gewoon hartstikke goed gaat, maar als een element helemaal niet meer verandert (en daarvoor wel)... vroeg ik me dus af of dat lag aan dat het gewoon de laatste waarde was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
jelleeelco schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Ja ik zie hem wel, maar ik zie hem helemaal niet meer veranderen... dat kan natuurlijk ook betekenen dat het gewoon hartstikke goed gaat, maar als een element helemaal niet meer verandert (en daarvoor wel)... vroeg ik me dus af of dat lag aan dat het gewoon de laatste waarde was..
Is het toevallig een rotsvaste 20 graden? Want dan is dat de vaste waarde die WeHeat in hun portal weergeeft voor de kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
The - DDD schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Is het toevallig een rotsvaste 20 graden? Want dan is dat de vaste waarde die WeHeat in hun portal weergeeft voor de kamertemperatuur.
Nee, 21.4

Ik zie nu overigens bij wat langere data dat het vannacht van 21.6 naar 21.4 is gegaan. Hij wijzigt dus wel... (gistermiddag naar stooklijn gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Net mijn thermostaat ff eruit gehaald en weer aangesloten. Temp nu weer op 19.4 ipv de hele dag op 18.9. Beetje gek gedrag.

Temp wijzigde hier btw ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Net mijn thermostaat ff eruit gehaald en weer aangesloten. Temp nu weer op 19.4 ipv de hele dag op 18.9. Beetje gek gedrag.
Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
T6R Honeywell.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
@jelleeelco Dat is wel fijn dat het daar zichtbaar is. En met zo'n waarde zeker wel een gemeten waarde.

Zit mezelf zoveel mogelijk in te lezen in de aansturing van een Flint in te lezen zodat ik het ding gelijk zo goed mogelijk kan benutten.

Alles is hier nageregeld met Tado v3 en zoals ik het begrijp draait Tado op de warmtebron in feite een stooklijn die temperatuur afhankelijk is, dus dan is de meerwaarde van een stooklijn draaien op de WP een stuk minder, immers, op de Tado zit die al. Nu is het via Tado dan nog steeds wel een stooklijn met een aan/uit functie. Want hij zal geen warmte vragen als er nergens in huis warmtevraag is. Maar ok. :)

[ Voor 45% gewijzigd door The - DDD op 04-02-2025 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Ik zie de kamertemperatuur wel in de grafieken (zo handig zonder schaal), maar in het 'normale' overzicht niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeDhQ47ghDU5GGTXbtohwP7T9HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3G0ylrVLMW9h6n0DBSjWHHJ.png?f=fotoalbum_large

Hij wordt dus wel gemeten door de BB via de Opentherm integratie met de T6R ook al draait de BB op een stooklijn. In HA kan ik de kamertemperatuur die de BB meet wel weergeven natuurlijk, ook op 1 decimaal nauwkeurig.

[ Voor 4% gewijzigd door Satefan op 04-02-2025 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:44
Fbosman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Idd. Dit is al genoeg aanleiding om de installateur achter zijn broek te zitten. Er is iets met de keerkleppen niet in orde.
@Weheat die installateur is door jullie aanbevolen en gedraagt zich niet, vriendelijke uitgedrukt, optimaal…
De installateur is (eindelijk) gisteravond geweest en bevestigde dat er een keerklep ontbrak. Die stond volgens hem ook niet in het installatieschema…..
De klep zit er nu in en de ssh run en de legionella run draaien snel. Ook de verwarming zelf is veel rustiger.
Nu weer afwachten wat er gaat gebeuren als het weer gaat vriezen.
Dank allen voor het meedenken!!!

Trouwens, we hebben een EasyControl thermostaat en de pomp staat op OpenTherm. De eastcontrol regelt zelf een stooklijn en neemt ook de kamertemperatuur mee in de formule. Het lijkt beter te gaan dan de stooklijn van Weheat.

[ Voor 13% gewijzigd door Fbosman op 05-02-2025 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Na alle gedoe over de verdeler met pomp toch wat resultaten na aan wat knoppen gedraaid te hebben. De cop ligt nu bij een temperatuur van 5 graden tegen de 5 aan. De bb draait op 20%. Wat ik heb gedaan is dit: de bypass van de verdelr van 0,1 naar 0,5 gezet; de pompsnelheid van de verdeler verlaagt van 2 naar 1, overgaan op de stooklijn (bij opentherm blijft de evohome hoge temperaturen vragen) en vervolgens de standaard stooklijn flink verlaagt. De evohome bijft voorlopig naregelen op de groepen van de verdeler. Het huis blijft prima op temperatuur (behalve, een kleine werkkamer, maar dat was altijd al). Het enige nadeel is dat ik wel meer stromingsgeluid hoor. Al met al naar mijn gevoel toch een verbetering bij hoe de monteurs het hebben achtergelaten. Op termiijn zal ik waarschijnlijk na alle opmerkingen toch de verdeler vervangen. Hoe zien jullie dit, mag ik voorlopig tevreden zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBLwfiMf41-hlc1j9dl2WI67Hb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtFDGeyjkNeQ5zcDLY3kqbqs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Ditbenik op 05-02-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Ditbenik schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:25:
Na alle gedoe over de verdeler met pomp toch wat resultaten na aan wat knoppen gedraaid te hebben. De cop ligt nu bij een temperatuur van 5 graden tegen de 5 aan. De bb draait op 20%. Wat ik heb gedaan is dit: de bypass van de verdelr van 0,1 naar 0,5 gezet; de pompsnelheid van de verdeler verlaagt van 2 naar 1, overgaan op de stooklijn (bij opentherm blijft de evohome hoge temperaturen vragen) en vervolgens de standaard stooklijn flink verlaagt. De evohome bijft voorlopig naregelen op de groepen van de verdeler. Het huis blijft prima op temperatuur (behalve, een kleine werkkamer, maar dat was altijd al). Het enige nadeel is dat ik wel meer stromingsgeluid hoor. Al met al naar mijn gevoel toch een verbetering bij hoe de monteurs het hebben achtergelaten. Op termiijn zal ik waarschijnlijk na alle opmerkingen toch de verdeler vervangen. Hoe zien jullie dit, mag ik voorlopig tevreden zijn?[Afbeelding]
Heb ook EvoHome en gebruik alleen stooklijn (icm met aan/uit via een Shelly, maar dat is een ander verhaal).
Welke dikte leidingen heb je? Hou zoveel mogelijk open.
Hier is beneden (vloerverwarming), hal (radiator), badkamer (Jaga) en werkkamer (fancoil) altijd open.
Alleen de slaapkamers worden door EvoHome bediend.
Vind wel dat als je nu al op 20% vermogen zit dat je straks bij +10 graden te veel vermogen hebt.
Draai hier tussen de 40-70 vermogen rond de 2-5 graden, een COP rond de 4.5.

En je tapwater staat vrij hoog (hier 43 graden), of was er recent een legionella run geweest, of is het een 200L vat ipv. 300 zoals bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik heb al gedacht over een open therm gateway, als ik dan de gevraagde temperatuur in kan stellen via domoticz, dan kan ik de stooklijn zelf maken of overrulen. Maar ik weet nog niet hoe flexibel die opentherm gateway is... Zie nodo-shop.nl en domoticaforum.eu
Dan zijn we lekker aan het tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Na alle gedoe over de verdeler met pomp toch wat resultaten na aan wat knoppen gedraaid te hebben. De cop ligt nu bij een temperatuur van 5 graden tegen de 5 aan. De bb draait op 20%. Wat ik heb gedaan is dit: de bypass van de verdelr van 0,1 naar 0,5 gezet; de pompsnelheid van de verdeler verlaagt van 2 naar 1, overgaan op de stooklijn (bij opentherm blijft de evohome hoge temperaturen vragen) en vervolgens de standaard stooklijn flink verlaagt. De evohome bijft voorlopig naregelen op de groepen van de verdeler. Het huis blijft prima op temperatuur (behalve, een kleine werkkamer, maar dat was altijd al). Het enige nadeel is dat ik wel meer stromingsgeluid hoor. Al met al naar mijn gevoel toch een verbetering bij hoe de monteurs het hebben achtergelaten. Op termiijn zal ik waarschijnlijk na alle opmerkingen toch de verdeler vervangen. Hoe zien jullie dit, mag ik voorlopig tevreden zijn?[Afbeelding]
Volgens mij is dit heel prima.

Het viel mij op dat jouw aanvoertemperatuur 'maar' 25.7 graden is. Bij mij is dat 28 (met deze temperatuur). Het viel me ook op dat jouw BB terugmoduleert naar net iets meer dan 500 watt.

Dit lukt mij eigenlijk nooit. Ik heb de stooklijn nu ingesteld zodat ik ook omngeveer 25.7 graden Ta heb, maar de BB blijft 28 graden warm water mijn huis in sturen en gebruikt daarbij 600+ watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABrCdPbSbUEzPj8wylkHBrhPHFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J48U3C5GAHyKxNGUZUBErmuY.png?f=fotoalbum_large

Ik kijk het nog even aan, maar heeft iemand een idee waarom dit zo werkt? Zijn er nog andere parameters dan de stooklijn die de Ta beinvloeden? Je zou toch denken dat verschillende BB's op dit deel hetzelfde werken?

Groet,

Satefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjAntoon schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:25:
Ik heb al gedacht over een open therm gateway, als ik dan de gevraagde temperatuur in kan stellen via domoticz, dan kan ik de stooklijn zelf maken of overrulen. Maar ik weet nog niet hoe flexibel die opentherm gateway is... Zie nodo-shop.nl en domoticaforum.eu
Dan zijn we lekker aan het tweaken.
Die gateway is aardig flexibel, het hangt van je 'ketel' af wat je wel of niet kunt instellen.

Ik ben al aardig aan het tweaken met die OTGW, maar het is aardig puzzelen om het onder controle te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-10 09:16
Satefan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik kijk het nog even aan, maar heeft iemand een idee waarom dit zo werkt? Zijn er nog andere parameters dan de stooklijn die de Ta beinvloeden? Je zou toch denken dat verschillende BB's op dit deel hetzelfde werken?
Ik zie dat hier ook wel vaker in de situatie dat de buitentemperatuur (flink) stijgt. Er zit dan nog behoorlijk wat warm water in het systeem wat minder makkelijk afgegeven kan worden aan de ruimte en dan is de temperatuur van het water dat de BB in gaat logischerwijs ook hoger. Aangezien de minimum compressorsnelheid 20% kan hij niet lager gaan werken. Hoe het vermogen dan bepaald wordt is een vraagteken. In dit soort situaties is het nadelig dat je met een stooklijn werkt, omdat die ten alle tijden de temperatuur volgt in relatie met de buitentemperatuur, maar je zou op zulke momenten eigenlijk willen dat hij even een pauze neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik zie dat hier ook wel vaker in de situatie dat de buitentemperatuur (flink) stijgt. Er zit dan nog behoorlijk wat warm water in het systeem wat minder makkelijk afgegeven kan worden aan de ruimte en dan is de temperatuur van het water dat de BB in gaat logischerwijs ook hoger. Aangezien de minimum compressorsnelheid 20% kan hij niet lager gaan werken. Hoe het vermogen dan bepaald wordt is een vraagteken. In dit soort situaties is het nadelig dat je met een stooklijn werkt, omdat die ten alle tijden de temperatuur volgt in relatie met de buitentemperatuur, maar je zou op zulke momenten eigenlijk willen dat hij even een pauze neemt.
Ik heb net boven alle radiatoren opengedraaid en zag ook dat de flowmeters op de verdeler van de vloerverwarming niet 100% open stonden. Dit heb ik nu wel gedaan. Ik zie de Ta nu iets inzakken, maar nog niet superveel.

Voorzichtige conclusie is eigenlijk dat mijn afgiftesysteem te beperkt is? Er is met het waterzijdig inregelen misschien nog iets te winnen. Ik ga nog even experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Satefan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb net boven alle radiatoren opengedraaid en zag ook dat de flowmeters op de verdeler van de vloerverwarming niet 100% open stonden. Dit heb ik nu wel gedaan. Ik zie de Ta nu iets inzakken, maar nog niet superveel.

Voorzichtige conclusie is eigenlijk dat mijn afgiftesysteem te beperkt is? Er is met het waterzijdig inregelen misschien nog iets te winnen. Ik ga nog even experimenteren.
De BB (of een warmtepomp in het algemeen) kan denk ik moeilijk terug schakelen bij buitentemperatuurstijgigingen. Hier is het nu 23 gevraagd, 25.1 huis in en 26.7 WP_uit. De WP_in temperatuur is al hoger dan de gevraagde temperatuur dus in dit geval zou hij eigenlijk gewoon door de WP heen moeten pompen zonder dat die aan het werk is op minimaal vermogen, mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
[...]
In dit soort situaties is het nadelig dat je met een stooklijn werkt, omdat die ten alle tijden de temperatuur volgt in relatie met de buitentemperatuur, maar je zou op zulke momenten eigenlijk willen dat hij even een pauze neemt.
Eigenlijk is dit ook waar. De combi van een schakeling waarop je op kamertermperatuur stuurt, maar dan een stooklijn activeert (zodat je controle hebt over Ta) zou denk ik ideaal zijn.

Voor nu schakel ik terug naar de OpenTherm thermostaat en eens kijken hoe dat gaat. Er staat een lekker zonnetje op het huis, dus het is warm genoeg. Ik denk alleen dat het hele systeem gewoon te traag is om goed te werken op deze manier.

HA geeft sinds de laatste upgrade weer data over het energieverbruik, dus ik kan nu wel mooi stooklijn / opentherm verbruik vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Satefan op 05-02-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Als de retour teveel richting aanvoer loopt zal hij ook stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
bbbrumbrum schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Als de retour teveel richting aanvoer loopt zal hij ook stoppen.
Correct - 3 graden verschil geloof ik. Maar voor je daar bent heeft de BB toch al een tijdje staan draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:06:
[...]

De BB (of een warmtepomp in het algemeen) kan denk ik moeilijk terug schakelen bij buitentemperatuurstijgigingen. Hier is het nu 23 gevraagd, 25.1 huis in en 26.7 WP_uit. De WP_in temperatuur is al hoger dan de gevraagde temperatuur dus in dit geval zou hij eigenlijk gewoon door de WP heen moeten pompen zonder dat die aan het werk is op minimaal vermogen, mijns inziens.
Ik heb een hoop temperatuur sensoren aan mijn systeem hangen, en ik heb de groepen waarvan de retour temperatuur duidelijk hoger was, de flow wat van beperkt zodat de retour temperatuur zakt. Daardoor zakt de totale retourtemperatuur naar de warmtepomp ook, en dus ook weer de aanvoer temperatuur het huis in. Daarna ging de cop meteen iets omhoog, en werd het makkelijker warm in andere vertrekken.

Het is echt de moeite waard om alles waterzijdig interegelen. Dat had ik destijds ook al met de gas CV gedaan, maar waarschijnlijk door de hoge flow en lage temperatuur moet dat helemaal opnieuw bij mij...

Ik snap dan ook al die oplossingen met bypass niet, ja dat verhoogt de flow, maar meteen ook de retour temperatuur. En je buffert ook geen warmte voor de defrost...

[ Voor 7% gewijzigd door DjAntoon op 05-02-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Satefan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:38:
[...]

Eigenlijk is dit ook waar. De combi van een schakeling waarop je op kamertermperatuur stuurt, maar dan een stooklijn activeert (zodat je controle hebt over Ta) zou denk ik ideaal zijn.
Dat is toch min-of-meer de optie Stooklijn met aan/uit thermostaat ?

En ok die vindt ik niet ideaal, vandaar dus mijn experiment met de doeltemperatuur van het water met de OTGW en de Homey..

Ben nog steeds aan het finetunen overigens, heb nóg een overshoot van 1 volle 1C..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Satefan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Correct - 3 graden verschil geloof ik. Maar voor je daar bent heeft de BB toch al een tijdje staan draaien.
Ik zie nu dat hij er zojuist mee gekapt is, met +- 3 graden verschil inderdaad. Goed om te weten, al vind ik 3 toch behoorlijk hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• precies
DjAntoon schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Ik heb een hoop temperatuur sensoren aan mijn systeem hangen, en ik heb de groepen waarvan de retour temperatuur duidelijk hoger was, de flow wat van beperkt zodat de retour temperatuur zakt. Daardoor zakt de totale retourtemperatuur naar de warmtepomp ook, en dus ook weer de aanvoer temperatuur het huis in. Daarna ging de cop meteen iets omhoog, en werd het makkelijker warm in andere vertrekken.

Het is echt de moeite waard om alles waterzijdig interegelen. Dat had ik destijds ook al met de gas CV gedaan, maar waarschijnlijk door de hoge flow en lage temperatuur moet dat helemaal opnieuw bij mij...

Ik snap dan ook al die oplossingen met bypass niet, ja dat verhoogt de flow, maar meteen ook de retour temperatuur. En je buffert ook geen warmte voor de defrost...
Alle convectoren in huis (op dit moment 5, komen er nog 4 bij) zijn waterzijdig ingeregeld. De vloerverwarmingsverdelers niet, dus die zal ik misschien nog iets verder dicht moeten draaien. De COP is nu toch al best prima, gemiddeld over afgelopen nacht boven de 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Hoe zien jullie dit, mag ik voorlopig tevreden zijn?[Afbeelding]
Lijkt mij van wel. Mooie COP van 4.7.
Dat red ik hier niet, gemiddeld 3 tot 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwZp8yHo1dtlA5MmflfZeRhsufM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIXxDWfBlyEAs1Bv1o81sMhv.jpg?f=fotoalbum_large

Ga tips opvolgen van YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

[ Voor 31% gewijzigd door DaCootMeister op 05-02-2025 17:32 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:45

Als je wil weten of het de waterpomp of de warmtepomp is, dan kan je de buitenunit uitschakelen (stroom eraf). Als het goed is gaat dan je waterpomp draaien. Op deze manier kan je uitsluiten waar het vandaan komt.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Jpiek schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:43:
[...]

En ok die vindt ik niet ideaal, vandaar dus mijn experiment met de doeltemperatuur van het water met de OTGW en de Homey..

Ben nog steeds aan het finetunen overigens, heb nóg een overshoot van 1 volle 1C..
Is ook zo, maar heb dit nog niet geprobeerd. Ik moet denk ik de T6R dan op aan/uit zetten (ipv OT) en dan de BB ook op Aan/Uit. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
STIMPPYYY schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:09:
[...]

OK, heb even zitten pielen met de API.

Je kunt behalve de Y-waarden van de stooklijn ook de waardes van de X-as aanpassen zo blijkt.

Zie hieronder voor de huidige waarden van mijn stooklijn, en let daarbij op de afwijkingen van de X waarden t.o.v. de 'normale' waarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYRDaWJVWsbmdMuw-yUubHBGKik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RREyxlb8yLiwqAVTPptb895V.png?f=user_large

Dat betekent dat je de hele stooklijn zelf kunt aanpassen naar believen!!

LET WEL 1: wees voorzichtig!!! Ik verwacht niet dat Weheat hier blij mee is.
LET WEL 2: je ziet de aanpassingen die je doet aan de X-as van de stooklijn niet in de portal, want daar staan hardcoded waarden in. Je zult dus de API (of Network tab in Chrome) moeten gebruiken om te checken of de instellingen juist zijn doorgekomen.

Wat mijn idee zou zijn als vervolg (mogelijk in de toekomst):
  • Proberen uit te vogelen wat een betere verdeling is van de stooklijn qua X-waarden (bijvoorbeeld -15, -7, 2, 10 en 18 graden)
  • De 'stooklijn' voor het koelen gebruiken en aanpassen voor alles wat boven de 20 graden buitentemperatuur zit.
  • De vijf bestaande datapunten (XY) verdelen tussen bijvoorbeeld -15 en 18 graden om het wat fijnmaziger te maken, zie eerste punt
  • Extra datapunten toevoegen durf ik niet omdat ik bang ben het systeem helemaal te vernaggelen (krijg je die er weer uit als dat uberhaupt al zou werken??)
Dat is voor later. Hier werkt de stooklijn vooralsnog prima, dus ik zet voor nu weer even alles terug naar de default.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Satefan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Is ook zo, maar heb dit nog niet geprobeerd. Ik moet denk ik de T6R dan op aan/uit zetten (ipv OT) en dan de BB ook op Aan/Uit. Ga ik eens proberen.
Idd. en omdat 'gedoe' te voorkomen gebruik/misbruik ik de OTGW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:09:
[...]

Alle convectoren in huis (op dit moment 5, komen er nog 4 bij) zijn waterzijdig ingeregeld. De vloerverwarmingsverdelers niet, dus die zal ik misschien nog iets verder dicht moeten draaien. De COP is nu toch al best prima, gemiddeld over afgelopen nacht boven de 5.
Hoe heb je de convecren ingeregeld? Het knijpen van de retour per convector zodat de afgegeven warmte en dus het verschil tussen aanvoer en retour groter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Kevin1990 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Hoe heb je de convecren ingeregeld? Het knijpen van de retour per convector zodat de afgegeven warmte en dus het verschil tussen aanvoer en retour groter wordt?
Inderdaad. Met een infrarood camera (bv Flir one op je telefoon) dan proberen het verschil tussen aanvoer en retour richting de 5 te krijgen. Was niet op elke convector mogelijk, maar zo groot als mogelijk zonder dat de convector zijn warmte verliest. Het is een intensief werkje, maar het zal wel veel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga het komende jaar de radiatoren op onze bovenetage vervangen (oud, heel oud), door wat grotere en T22 modellen.

Deze zitten aan het einde van de leidingen (letterlijk eindpunt), er komen thermostaatkranen op en slimme thermostaatknoppen.

Iemand een idee of ik daar voetventielen op moet laten zetten ? Lijkt mij niet heel zinnig aan gezien ze toch als laatste zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Sorry als deze vraag al wellicht eerder is gesteld, maar hebben mensen middels HomeAssistant een script of automation ontwikkeld voor ideale thuisbatterij uitnutting?

Dan heb ik het over een combinatie van dynamische energieprijzen waarop de thuisbatterij zich gunstig kan opladen en de Blackbird op stooklijn modus gedurende de dag de battterij rustig kan ontladen.
Het zijn losstaand smart devices, maar als deze samen geintegreerd via HA kunnen werken zou dat ideaal zijn.

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
[...]

Als we het over dit soort zaken hebben... Net zo onbegrijpelijk is dat je nog steeds geen SWW-window kan instellen. Een slimme warmtepomp aanbieden die niet eens optimaal gebruik kan maken van zonne-energie blijft lastig te proppen. Het zijn wellicht maar een paar kwh per dag, maar juist de optelsom van dit soort dingen maakt het interessant.

Vorig jaar is wel vaag aangegeven dat dit 'eraan zou komen'. Is hier al meer over bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
DaCootMeister schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Lijkt mij van wel. Mooie COP van 4.7.
Dat red ik hier niet, gemiddeld 3 tot 4
[Afbeelding]

Ga tips opvolgen van YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Ziet er cool uit (y) Waar kan je binnen HA de achtergrond color veranderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Satefan
RNacoustics schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:58:
[...]

Ziet er cool uit (y) Waar kan je binnen HA de achtergrond color veranderen?
Links onderin het scherm op je profiel klikken, naar beneden scrollen en Dark Mode aanzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmJNva9wxVTOXKqYmwTSJOxAwAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jk5WyPc9yi2z1UpC8ECBZTOi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Inderdaad. Met een infrarood camera (bv Flir one op je telefoon) dan proberen het verschil tussen aanvoer en retour richting de 5 te krijgen. Was niet op elke convector mogelijk, maar zo groot als mogelijk zonder dat de convector zijn warmte verliest. Het is een intensief werkje, maar het zal wel veel opleveren.
Ah top. Ik ben al bezig met het plaatsen van fans in de convectoten wat ook zal bijdragen aan een betere afgifte in de slaapkamers.
Vandaag een infrarood thermometer besteld.
Als je de retour knijpt. Gaat het dan niet suizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• precies
Kevin1990 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Ah top. Ik ben al bezig met het plaatsen van fans in de convectoten wat ook zal bijdragen aan een betere afgifte in de slaapkamers.
Vandaag een infrarood thermometer besteld.
Als je de retour knijpt. Gaat het dan niet suizen?
Er is wel wat suis geluid, maar nauwelijks hoorbaar, en helemaal niet als je fans aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:38:
[...]

Er is wel wat suis geluid, maar nauwelijks hoorbaar, en helemaal niet als je fans aan hebt.
De setup van de fans is nog niet helemaal klaar.
Doel is juist deze geruisloos of bijna zonder geluid te laten draaien. Een wat lager toerental maar ik heb nog niet alle delen om dit te kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:32
Jpiek schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:01:
Ik ga het komende jaar de radiatoren op onze bovenetage vervangen (oud, heel oud), door wat grotere en T22 modellen.

Deze zitten aan het einde van de leidingen (letterlijk eindpunt), er komen thermostaatkranen op en slimme thermostaatknoppen.

Iemand een idee of ik daar voetventielen op moet laten zetten ? Lijkt mij niet heel zinnig aan gezien ze toch als laatste zitten
Er zijn knoppen die onafhankelijk van druk de flow regelen. Van imi. O.a. Dan hoef je niet te klooien met voetventielen die zijn daar niet voor gemaakt m.i. Gewone radiator knoppen zijn er ook instelbaar. Maar dan niet druk onafhankelijk dus ergens iets open of dicht draaien heeft dan gevolgen.
(Mits je de gewenste flow voor je radiator weet). Even in de gaten houden dat ze de benodigde hogere flow aankunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gisteren telefoontje van weheat en vandaag werd mn binnenunit omgewisseld; in de backup heater kan een luchtbel blijven hangen, ding schiet dan in de beveiliging met als gevolg geen warmte.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Over suizen van de convectoren. Dat doen er 2 op de 1e verdieping. 2e verdieping geen last van met kleinere diameters en meer bochten.
Op de 1e verdieping 2 convectoren met Uponor 16mm. Rare is. Circulatie pomp draait, geen warmte vraag en temperatuur is goed dus de buiten unit staat uit.
By pass aanwezig en staat op 0.3bar. Zonneregeling aanwezig.

Net stond de convector niet open dus geen warmte vraag maar toch bijgeluid.
Waarom draait de circulatie pomp en kan deze aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Degast schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:54:
[...]

Er zijn knoppen die onafhankelijk van druk de flow regelen. Van imi. O.a. Dan hoef je niet te klooien met voetventielen die zijn daar niet voor gemaakt m.i. Gewone radiator knoppen zijn er ook instelbaar. Maar dan niet druk onafhankelijk dus ergens iets open of dicht draaien heeft dan gevolgen.
Ik begreep dat voetventielen zorgen voor
A. een kleinere flow zodat de retourtemp voldoende lager is. Dus niet van toepassing op een WP.

En B. te voorkomen dat radiatoren verderop ook nog warm water krijgen. En dus niet relevant als de radiatoren de laatsten op de aanvoer zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-10 23:06
Jpiek schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:43:
[...]

We moesten maar een aparte topic starten om onze ervaringen te delen.

Ik heb nu een maand mijn eigen OT aansturing draaien obv buitentemperatuur, binnentemperatuur en schakel obv dynamische electra prijzen en dagprijs gas. Monitoring, configuration, aansturing en analyzes gaan via HA (plug-in in ontwikkeling)

Loop nog tegen enkele OT issues aan om verder te ontwikkelen, die ik bij weheat heb mogen neerleggen. Zoals
- flags flame en CH blijven aan tijdens defrost, ( ik zou cool flag verwachten)
- Tinlet wordt niet vervest tijdens defrost of standby
- uitschakelen CH enabled wordt niet opgevolgd indien Tset hoog blijft
- OT wordt niet herkend als DWH bit uit staat
Etc

Zie mijn eerdere post
Pluimvee in "Weheat warmtepompen"

Ik plaats binnenkort alle code, info en schemas op github en zal de link hier posten

[ Voor 6% gewijzigd door Pluimvee op 06-02-2025 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pluimvee schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 01:10:
[...]

We moesten maar een aparte topic starten om onze ervaringen te delen.

Ik heb nu een maand mijn eigen OT aansturing draaien obv buitentemperatuur, binnentemperatuur en schakel obv dynamische electra prijzen en dagprijs gas. Monitoring, configuration, aansturing en analyzes gaan via HA (plug-in in ontwikkeling)

Loop nog tegen enkele OT issues aan om verder te ontwikkelen, die ik bij weheat heb mogen neerleggen. Zoals
- flags flame en CH blijven aan tijdens defrost, ( ik zou cool flag verwachten)
- Tinlet wordt niet vervest tijdens defrost of standby
- uitschakelen CH enabled wordt niet opgevolgd indien Tset hoog blijft
- OT wordt niet herkend als DWH bit uit staat
Etc

Zie mijn eerdere post
Pluimvee in "Weheat warmtepompen"

Ik plaats binnenkort alle code, info en schemas op github en zal de link hier posten
Ik ben bang dat je mijn kennis iets te hoog inschat hierin... Logica begin ik net te snappen, maar tot zeg een weekje geleden, had ik nog 0 kennis van OT en de verschillende flags en commando's.

Ik denk dat ik niet van heel erg veel toegevoegde waarde zal zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:54:
[...]

De WeHeat monteur is net weg. Bovenstaande was een foutje van de planningsafdeling bij WeHeat.

Hele fijne monteur met veel kennis en heeft alles goed nagekeken. Nam zijn tijd, is hier zeker 2 tot 3 uur geweest. Heeft alles uitgelegd, nagemeten en gerapporteerd.

Er zijn zeker een aantal punten uitgekomen die verbeterd moeten worden.

1. Flow is nu 1.1 (alles open, ook de radiatoren -> die dicht is 1.0) wat dus 1.3 moet zijn. Gezien het oppervlak hier zou je dat ook echt wel moeten halen.
2. De BB is op het platdak geplaatst dicht tegen de buitenmuur aan (horizontaal). Deze moet vertikaal worden geplaatst zodat er geen koude val ontstaat door de ventilator tegen de muur. Dus van de muur af.
3. Isolatietape was niet goed aangebracht en is opnieuw gedaan
4. Backup-heater is vervangen, maar slaat niet aan als de flow niet in orde is in huis. De oude backup-heater werkte ook, maar dus uit voorzorg vervangen en getest. Overigens waar daar nieuwe firmware voor en deze is ook gelijk geinstalleerd.
5. Er zat lucht in het systeem
6. Er missen twee ontluchtingsventielen en een bypass (staan in het installatieschema)
7. Verdeler na laten kijken en pomploos maken (zoals ik eerder las hier).
8. Er missen betontegels onder de BB. Staat nu alleen op een rubber-matje waar hij uiteindelijk in zal gaan verzakken waarmee je de dempende werking zal verliezen. Wel grappig trouwens dat het eerste plaatje wat je ziet op de homepage van een BB zonder betontegels is. Alleen rubber dus.

Installatie was verder goed en netjes aangebracht. De twee ontluchtingsventieltjes hadden de installateurs al iets van aangegeven bij mijn vrouw, dat vertelde ze net toevallig (wist ik niet).

Rapport is opgemaakt en is verstuurd naar de installateur voor de overige punten.

Wellicht is het de buitentemepratuur, maar ik merk dat de radiatoren nu wel echt warm worden en niet meer lauw.
De vloerverwarming is nog lauw (boven en beneden) en de WeHeat monteur gaf aan dat deze zeker ook gewoon warm moet kunnen worden. Tenminste, de BB moet dit gewoon kunnen leveren. Echter is de temperatur nu gestegen tot 20.4 graden in huis. Dit heeft enerzijds te maken met de zon (veel glas achter), anderzijds de kacheltjes die we aan hebben gehad met de houtkachel, maar ook doordat de BB toch wel warmteafgite doet aan de vloer. De kacheltjes en houtkachel zijn sinds gisteren niet in gebruik en ik heb het idee dat de vloer iets van warmte aan het afgeven is. Hij staat nu in standby (ingesteld op 20gr).
Een aantal van jullie gaven dat ook wel aan: 0.5gr per dag. Komend vanaf een ijskoude vloer ben je een week verder. Dat komt overeen. De weersomstandigheden werken dan niet mee.

Al met al kwestie van optimaliseren, aankijken de komende weken en vloerverdeler aanpakken voor nu. Daarna verder de situatie beoordelen.
Update omtrent bovenstaande. Naar aanleiding van het warmere week van een week of 1,5 geleden had ik het idee dat de BB beter werkte. Zeker op stooklijn. Kennelijk met het kouder worden van het weer blijkt dat de BB het huis niet kan opwarmen op aanvraag. De temperatuur daalde afgelopen week van 21gr naar 18.2gr. Wat eigenlijk niet heel raar is denk ik. Stooklijn vroeg om 30graden, er ging maximaal 23-25gr de vloer in volgens de verdeler.

Wat betreft bovenstaande punten:

1. geen terugkoppeling over gehad, morgen eens vragen aan de WeHeat monteur.
2. is gedaan, valt mij op dat de temperatuur schommeling bij een defrost (voor nu) is verdwenen. Dat schommelde tussen de +6 en -2 met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 1 graad.
4. WeHeat heeft mij gebeld van de week en morgen komen ze langs om weer iets aan de binnen-unit te doen.
6. aangebracht
7. verdeler is pomploos gemaakt, mengventiel is er tussenuit gehaald. Er zijn dikke koppelingen gebruikt. De gemeten aanvoer temperatuur op de verdeler op de benedenverdieping komt nu overeen met wat de watertemp is die het huis in gaat. Deze was met de gesloten verdeler en pomp maximaal 25gr waarbij de water temp huis in 33gr was.
8. aangebracht

Wat mij opvalt naar aanleiding van bovenstaande aanpassingen (samenvatting uit bovestaande):
-is dat de watertemperatuur-in bij de wartempomp is gedaald met 1 tot 2 graden. Had andersom verwacht.
-aanvoer op de verdeler gelijk is aan watertemp-in, maar de vloer warmt nog steeds niet (snel genoeg) op (0.2gr sinds gisteren 15:00, even afwachten nog. Wellicht dus echt weer helemaal afgekoeld geweest...).
-buitentemperatuursensor geen schommelingen meer vertoont
-lijkt erop dat de BB veel meer defrosts nodig heeft bij een hogere buitentemperatuur (gisteren vanaf 15:00 om de 50 minuten, compressor draait wel op 100%). Bij een buitentemperatuur gisteren van gemeten 3-5 graden vond ik dat veel.

Het is goed te doen binnen met een temperatuur van 19.4, maar ik wil wel een systeem wat op aanvraag kan opwarmen binnen afzienbare tijd. Daar lijkt het nu niet op. Het is nu veel te onzeker. Ik wil ook niet dat ik de BB 100% structureel moet stampen om stabiel met 5 graden op 19.5 uit te komen.

Voor nu even afwachten hoe de komende dagen eruit gaan zien.

Vanaf 15:35 de verandering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYe_ex_Vp9UjyNRtZQJ75QTOKLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqtlel6Odq7LLeIxs5fgJJsK.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 55 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.