STIMPPYYY schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:54:
[...]
De WeHeat monteur is net weg. Bovenstaande was een foutje van de planningsafdeling bij WeHeat.
Hele fijne monteur met veel kennis en heeft alles goed nagekeken. Nam zijn tijd, is hier zeker 2 tot 3 uur geweest. Heeft alles uitgelegd, nagemeten en gerapporteerd.
Er zijn zeker een aantal punten uitgekomen die verbeterd moeten worden.
1. Flow is nu 1.1 (alles open, ook de radiatoren -> die dicht is 1.0) wat dus 1.3 moet zijn. Gezien het oppervlak hier zou je dat ook echt wel moeten halen.
2. De BB is op het platdak geplaatst dicht tegen de buitenmuur aan (horizontaal). Deze moet vertikaal worden geplaatst zodat er geen koude val ontstaat door de ventilator tegen de muur. Dus van de muur af.
3. Isolatietape was niet goed aangebracht en is opnieuw gedaan
4. Backup-heater is vervangen, maar slaat niet aan als de flow niet in orde is in huis. De oude backup-heater werkte ook, maar dus uit voorzorg vervangen en getest. Overigens waar daar nieuwe firmware voor en deze is ook gelijk geinstalleerd.
5. Er zat lucht in het systeem
6. Er missen twee ontluchtingsventielen en een bypass (staan in het installatieschema)
7. Verdeler na laten kijken en pomploos maken (zoals ik eerder las hier).
8. Er missen betontegels onder de BB. Staat nu alleen op een rubber-matje waar hij uiteindelijk in zal gaan verzakken waarmee je de dempende werking zal verliezen. Wel grappig trouwens dat het eerste plaatje wat je ziet op de homepage van een BB zonder betontegels is. Alleen rubber dus.
Installatie was verder goed en netjes aangebracht. De twee ontluchtingsventieltjes hadden de installateurs al iets van aangegeven bij mijn vrouw, dat vertelde ze net toevallig (wist ik niet).
Rapport is opgemaakt en is verstuurd naar de installateur voor de overige punten.
Wellicht is het de buitentemepratuur, maar ik merk dat de radiatoren nu wel echt warm worden en niet meer lauw.
De vloerverwarming is nog lauw (boven en beneden) en de WeHeat monteur gaf aan dat deze zeker ook gewoon warm moet kunnen worden. Tenminste, de BB moet dit gewoon kunnen leveren. Echter is de temperatur nu gestegen tot 20.4 graden in huis. Dit heeft enerzijds te maken met de zon (veel glas achter), anderzijds de kacheltjes die we aan hebben gehad met de houtkachel, maar ook doordat de BB toch wel warmteafgite doet aan de vloer. De kacheltjes en houtkachel zijn sinds gisteren niet in gebruik en ik heb het idee dat de vloer iets van warmte aan het afgeven is. Hij staat nu in standby (ingesteld op 20gr).
Een aantal van jullie gaven dat ook wel aan: 0.5gr per dag. Komend vanaf een ijskoude vloer ben je een week verder. Dat komt overeen. De weersomstandigheden werken dan niet mee.
Al met al kwestie van optimaliseren, aankijken de komende weken en vloerverdeler aanpakken voor nu. Daarna verder de situatie beoordelen.
Update omtrent bovenstaande. Naar aanleiding van het warmere week van een week of 1,5 geleden had ik het idee dat de BB beter werkte. Zeker op stooklijn. Kennelijk met het kouder worden van het weer blijkt dat de BB het huis niet kan opwarmen op aanvraag. De temperatuur daalde afgelopen week van 21gr naar 18.2gr. Wat eigenlijk niet heel raar is denk ik. Stooklijn vroeg om 30graden, er ging maximaal 23-25gr de vloer in volgens de verdeler.
Wat betreft bovenstaande punten:
1. geen terugkoppeling over gehad, morgen eens vragen aan de WeHeat monteur.
2. is gedaan, valt mij op dat de temperatuur schommeling bij een defrost (voor nu) is verdwenen. Dat schommelde tussen de +6 en -2 met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 1 graad.
4. WeHeat heeft mij gebeld van de week en morgen komen ze langs om weer iets aan de binnen-unit te doen.
6. aangebracht
7. verdeler is pomploos gemaakt, mengventiel is er tussenuit gehaald. Er zijn dikke koppelingen gebruikt. De gemeten aanvoer temperatuur op de verdeler op de benedenverdieping komt nu overeen met wat de watertemp is die het huis in gaat. Deze was met de gesloten verdeler en pomp maximaal 25gr waarbij de water temp huis in 33gr was.
8. aangebracht
Wat mij opvalt naar aanleiding van bovenstaande aanpassingen (samenvatting uit bovestaande):
-is dat de watertemperatuur-in bij de wartempomp is gedaald met 1 tot 2 graden. Had andersom verwacht.
-aanvoer op de verdeler gelijk is aan watertemp-in, maar de vloer warmt nog steeds niet (snel genoeg) op (0.2gr sinds gisteren 15:00, even afwachten nog. Wellicht dus echt weer helemaal afgekoeld geweest...).
-buitentemperatuursensor geen schommelingen meer vertoont
-lijkt erop dat de BB veel meer defrosts nodig heeft bij een hogere buitentemperatuur (gisteren vanaf 15:00 om de 50 minuten, compressor draait wel op 100%). Bij een buitentemperatuur gisteren van gemeten 3-5 graden vond ik dat veel.
Het is goed te doen binnen met een temperatuur van 19.4, maar ik wil wel een systeem wat op aanvraag kan opwarmen binnen afzienbare tijd. Daar lijkt het nu niet op. Het is nu veel te onzeker. Ik wil ook niet dat ik de BB 100% structureel moet stampen om stabiel met 5 graden op 19.5 uit te komen.
Voor nu even afwachten hoe de komende dagen eruit gaan zien.
Vanaf 15:35 de verandering.