Dat lijkt ook veel en voelt wat 'counter-intuitive'. Ik had gister middag geen enkele defrost-cyclus van mijn BB. De BB draait het meeste van de dag op 20% a 30% (stooklijn, Ta meestal 28 graden).STIMPPYYY schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:31:
[...]
-lijkt erop dat de BB veel meer defrosts nodig heeft bij een hogere buitentemperatuur (gisteren vanaf 15:00 om de 50 minuten, compressor draait wel op 100%). Bij een buitentemperatuur gisteren van gemeten 3-5 graden vond ik dat veel.
Die pauze kun je regelen met een aan/uit contact in combinatie met de stooklijn.precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Ik zie dat hier ook wel vaker in de situatie dat de buitentemperatuur (flink) stijgt. Er zit dan nog behoorlijk wat warm water in het systeem wat minder makkelijk afgegeven kan worden aan de ruimte en dan is de temperatuur van het water dat de BB in gaat logischerwijs ook hoger. Aangezien de minimum compressorsnelheid 20% kan hij niet lager gaan werken. Hoe het vermogen dan bepaald wordt is een vraagteken. In dit soort situaties is het nadelig dat je met een stooklijn werkt, omdat die ten alle tijden de temperatuur volgt in relatie met de buitentemperatuur, maar je zou op zulke momenten eigenlijk willen dat hij even een pauze neemt.
:strip_exif()/f/image/6EA9jZMqgCXdcGShKqReykig.png?f=user_large)
Dan een Shelly (of iets anders) droogcontact gebruiken om aan/uit te schakelen via Home Assistant.
We doen dat hier om de dure elektra uren te vermijden (6-10 en 17-21)
En dan afhankelijk van de buitentemperatuur wordt er weer aan geschakeld.
/f/image/n3jQ45qsbnhOb3b5oTlBS2MD.png?f=fotoalbum_large)
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ja precies, de afgelopen week was dat minimaal met deze temperatuur.Satefan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:11:
[...]
Dat lijkt ook veel en voelt wat 'counter-intuitive'. Ik had gister middag geen enkele defrost-cyclus van mijn BB. De BB draait het meeste van de dag op 20% a 30% (stooklijn, Ta meestal 28 graden).
Ga het even aankijken de komende dagen. De temp stijgt in huis net weer met 0.2 graden dus wellicht heeft het even de tijd nodig. Kan mij ook voorstellen dat gisteren met de aanpassingen ook water moet zijn afgetapt in het systeem en er dus koud water voor terug in de plaats is gekomen?
Wat mij opvalt aan je boiler is dat onder en boven snel uiteen lopen. Bij mij zijn deze lijnen nagenoeg parallel, met af en toe een stap naar beneden van de onderste temperatuur als er warm water gebruikt is. Het lijkt dat er bij jouw boiler warmte weglekt aan de onderkant. Of heb je continue een beetje de warmwaterkraan open staan?
Hieronder de grafiek van na een anti-legionella run. Je ziet twee keer een sprong op het einde, dat zijn een snelle en een langzame douchebeurt.
/f/image/xXGJOEqGjJJEKHEyce824pju.png?f=fotoalbum_large)
Nee, niet dat ik weet. Ik zag trouwens wel dat er een voetventiel? van de vloerverwarming beneden af en toe een druppeltje loslaat.RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:42:
[...]
Wat mij opvalt aan je boiler is dat onder en boven snel uiteen lopen. Bij mij zijn deze lijnen nagenoeg parallel, met af en toe een stap naar beneden van de onderste temperatuur als er warm water gebruikt is. Het lijkt dat er bij jouw boiler warmte weglekt aan de onderkant. Of heb je continue een beetje de warmwaterkraan open staan?
Hieronder de grafiek van na een anti-legionella run. Je ziet twee keer een sprong op het einde, dat zijn een snelle en een langzame douchebeurt.
[Afbeelding]
Verder loopt dat altijd gelijk, maar als we gaan douchen dan ontstaat dat verschil. Blijft dan ook totdat er weer een sww run komt.
In jouw grafiek lopen de lijnen van SWW boven en onder niet gelijk. Onder loopt harder terug, ook als je geen water gebruikt. Je hebt blijkbaar warmteverlies aan de onderkant. Heb je een Weheat boiler? Ik heb een 200 liter versie.STIMPPYYY schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Nee, niet dat ik weet. Ik zag trouwens wel dat er een voetventiel? van de vloerverwarming beneden af en toe een druppeltje loslaat.
Verder loopt dat altijd gelijk, maar als we gaan douchen dan ontstaat dat verschil. Blijft dan ook totdat er weer een sww run komt.
Klopt, de 300L versie. Dit is van de afgelopen maand. In principe lopen boven en onder gelijk totdat we gaan douchen (mijn vrouw doucht in de ochtend, ik in de avond). Dan zie je de temperatuur onder dalen, dat blijft dan vaak zo en dat daalt verder nadat ik ga douchen. Vervolgens vind er ergens een SWW run plaats waarna de temp gelijk getrokken wordt. De temperatuur boven daalt niet echt veel zo te zien.RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:59:
[...]
In jouw grafiek lopen de lijnen van SWW boven en onder niet gelijk. Onder loopt harder terug, ook als je geen water gebruikt. Je hebt blijkbaar warmteverlies aan de onderkant. Heb je een Weheat boiler? Ik heb een 200 liter versie.
/edit
Eerlijk gezegd ging ik ervan uit dat dit normaal gedrag was.
/f/image/TOkak66RQpSn6o02E7cGRLRR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-02-2025 12:18 ]
Mijn Flint, draait nu bijna een week.
Nog met oude aan/uit thermostaat.
Die wordt nog vervangen voor een OT thermostaat.
Plus nog wat isolatiewerkzaamheden.
Flint verwarmt begane grond, 4 groepen en 1e etage 3 groepen.
Beneden in de woonkamer was het gisteren 23.2 graden en dat alles de laatste dagen op 30% vermogen.
Bevalt mij tot nu toe prima.
Op korte termijn nog een keer binnen isolatie aanbrengen en kijken of hij waterzijdig nog nageregeld kan worden.
Flint draait dus zelfstandig .
Gaskraan is dichtgedraaid , contract opgezegd en in week 14 wordt de gasmeter verwijderd.
Beneden in de woonkamer was het gisteren 23.2 graden en dat alles de laatste dagen op 30% vermogen.
Op korte termijn nog een keer binnen isolatie aanbrengen en kijken of hij waterzijdig nog nageregeld kan worden.
Gaskraan is dichtgedraaid , contract opgezegd en in week 14 wordt de gasmeter verwijderd.
Eh, de Flint kun je toch niet gebruiken voor warm water?201WD schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:21:
Mijn Flint, draait nu bijna een week.
Ja dat klopt, daar heb ik een 50 ltr boilertje voor.the noise schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Eh, de Flint kun je toch niet gebruiken voor warm water?
Werkt hier prima.
A: Dat is een keuze lijkt me, bij welke warmtebron dan ook wil je een bepaald vermogen van je verwarming hebben. Afhankelijk van temperatuur van je cv water en de flow.Jpiek schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Ik begreep dat voetventielen zorgen voor
A. een kleinere flow zodat de retourtemp voldoende lager is. Dus niet van toepassing op een WP.
En B. te voorkomen dat radiatoren verderop ook nog warm water krijgen. En dus niet relevant als de radiatoren de laatsten op de aanvoer zijn.
B. Nooit van gehoord, tis vooral makkelijk tbv het isoleren van de betreffende radiator. Bij een normaal systeem sluit een voetventiel niet de/een rest van het circuit af. Vaak wordt het gebruikt om de stroming te knijpen, ja, maar daar zijn dus betere systemen voor. Die minder de neiging hebben te gaan fluiten.
Inregelen kan ook bij lagere medium temperaturen handig zijn. Maar soms gaat de behaalde winst ten koste van gemak, totale flow (wel/niet buffervat verhaal) en de geluiden in andere delen van het systeem. Er is vast meer over te lezen in een "ik regel mijn systeem in" draadje dat ik even niet paraat heb. Daar is dit in ieder geval meer op zijn plaats.

apart, mijn Sparrow draait nog steeds met een verschil tussen Ta en Tr van 1,2 graden... ook met stooklijn.precies schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Ik zie nu dat hij er zojuist mee gekapt is, met +- 3 graden verschil inderdaad. Goed om te weten, al vind ik 3 toch behoorlijk hoog.
Heb jij de vrije schakelcontact van de shelly op de aan/uit kamerthermostaat aansluiting van de Weheat binnenunit aangesloten? Welk type shelly gebruik je?Tijgerkracht schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Die pauze kun je regelen met een aan/uit contact in combinatie met de stooklijn.
[Afbeelding]
Dan een Shelly (of iets anders) droogcontact gebruiken om aan/uit te schakelen via Home Assistant.
We doen dat hier om de dure elektra uren te vermijden (6-10 en 17-21)
En dan afhankelijk van de buitentemperatuur wordt er weer aan geschakeld.
[Afbeelding]
Oke, ik geloof dat je me niet begrijpt, laatste poging. Elke boiler (het water erin) koelt langzaam af als je er geen warmte aan toevoegt. Bij jou daalt de temperatuur onder in de boiler harder dan boven in de boiler, ook als je geen warm water onttrekt. Bij mij dalen onder en boven even hard. Met andere woorden, bij jou is er een warmteverlies aan de onderkant. Dat zou ik zonde vinden, want je moet er dus meer energie instoppen om het weer op te heffen. We hebben niet dezelfde boiler, dat zou een verschil kunnen maken of is in je installatie iets mis. Kijk je eigen grafieken er maar op na, meteen na het opwarmen begint de onderste temperatuur harder te zakken dan de bovenste, bij mij zakken ze evenveel.STIMPPYYY schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:11:
[...]
Klopt, de 300L versie. Dit is van de afgelopen maand. In principe lopen boven en onder gelijk totdat we gaan douchen (mijn vrouw doucht in de ochtend, ik in de avond). Dan zie je de temperatuur onder dalen, dat blijft dan vaak zo en dat daalt verder nadat ik ga douchen. Vervolgens vind er ergens een SWW run plaats waarna de temp gelijk getrokken wordt. De temperatuur boven daalt niet echt veel zo te zien.
/edit
Eerlijk gezegd ging ik ervan uit dat dit normaal gedrag was.
[Afbeelding]
Elke Shelly met een droogcontact kan inprincipe gebruikt worden (en vast ook nog wel andere oplossingen).RNacoustics schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:09:
[...]
Heb jij de vrije schakelcontact van de shelly op de aan/uit kamerthermostaat aansluiting van de Weheat binnenunit aangesloten? Welk type shelly gebruik je?
Ik heb de Shelly 1 met achterop de Shelly Plus Add-On met daarop 3x DS18B20 temperatuur sensoren die op de aanvoer en retour zijn leidingen zijn geplakt en dik ingepakt.
Heb je ook de delta T van de leidingen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Heb ook een 300L en hier met 12 uur ertussen (10:00 - 22:00) na een legionalle runRFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:40:
[...]
Oke, ik geloof dat je me niet begrijpt, laatste poging. Elke boiler (het water erin) koelt langzaam af als je er geen warmte aan toevoegt. Bij jou daalt de temperatuur onder in de boiler harder dan boven in de boiler, ook als je geen warm water onttrekt. Bij mij dalen onder en boven even hard. Met andere woorden, bij jou is er een warmteverlies aan de onderkant. Dat zou ik zonde vinden, want je moet er dus meer energie instoppen om het weer op te heffen. We hebben niet dezelfde boiler, dat zou een verschil kunnen maken of is in je installatie iets mis. Kijk je eigen grafieken er maar op na, meteen na het opwarmen begint de onderste temperatuur harder te zakken dan de bovenste, bij mij zakken ze evenveel.
Top: 58.7 -> 55.6 = 3.1 delta
Bot: 42.7 -> 40.9 = 1.8 delta
En dat verwacht ik ook wel dat bovenin met hogere temperatuur meer afkoelt dan onderin.
Ja, dat klinkt logisch. Maar als je na een legionella run nog geen water aan onttrekt hebt, zouden onder en boven nagenoeg gelijk moeten zijn en gelijk blijven dalen. Dat is bij mij wel het geval, bij @STIMPPYYY daalt de temperatuur onder in de boiler echter harder dan boven. Er lekt dus onder meer warmte weg dan boven.Tijgerkracht schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:46:
[...]
Heb ook een 300L en hier met 12 uur ertussen (10:00 - 22:00) na een legionalle run
Top: 58.7 -> 55.6 = 3.1 delta
Bot: 42.7 -> 40.9 = 1.8 delta
En dat verwacht ik ook wel dat bovenin met hogere temperatuur meer afkoelt dan onderin.
Ik heb precies hetzelfde met mijn WeHeat 300L boiler. Is dat niet zo omdat de boiler aan de onderkant weer aangevuld wordt met koud water? Met andere woorden, het warmte water dat onder zit gaat er via de bovenkant uit.RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Ja, dat klinkt logisch. Maar als je na een legionella run nog geen water aan onttrekt hebt, zouden onder en boven nagenoeg gelijk moeten zijn en gelijk blijven dalen. Dat is bij mij wel het geval, bij @STIMPPYYY daalt de temperatuur onder in de boiler echter harder dan boven. Er lekt dus onder meer warmte weg dan boven.
Edit: Ik zie dat het gaat om de situatie waarin geen warmte ontrokken wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Satefan op 06-02-2025 16:09 ]
nee, ik heb het over de toestand waarin er geen water in of uit de boiler gaat.Satefan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:07:
[...]
Ik heb precies hetzelfde met mijn WeHeat 300L boiler. Is dat niet zo omdat de boiler aan de onderkant weer aangevuld wordt met koud water? Met andere woorden, het warmte water dat onder zit gaat er via de bovenkant uit.
Edit: Ik zie dat het gaat om de situatie waarin geen warmte ontrokken wordt.
:strip_exif()/f/image/tuj5gdskuAnqGT0Pf7z4bVHU.png?f=user_large)
vs.
/f/image/KNTL9MqHARRdzSr845GW0plU.png?f=fotoalbum_large)
bovenste afbeelding komt uit een grafiek van @STIMPPYYY (300L boiler), de onderste is mijn situatie (200L boiler)
[ Voor 37% gewijzigd door RFIDguru op 06-02-2025 16:21 ]
Zeker goede observatie, ga het in de gaten houden. Het kan best zijn dat er warm water gevraagd word op dat moment voor in de keuken. Mijn vrouw heeft er een handje van om gewoon de kraan op te gooien op warm (deuren open laten staan onnodig, ook zoietsRFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:16:
[...]
nee, ik heb het over de toestand waarin er geen water in of uit de boiler gaat.
[Afbeelding]
vs.
[Afbeelding]
bovenste afbeelding komt uit een grafiek van @STIMPPYYY (300L boiler), de onderste is mijn situatie (200L boiler)

Of dat dit dus het effect is weet ik niet precies, lijkt op basis van de trend niet direct de reden.
[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 06-02-2025 16:33 ]
Normaal staat het vat op 43 graden, nu veel hoger omdat er een legionella run is geweest.RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:55:
[...]
Ja, dat klinkt logisch. Maar als je na een legionella run nog geen water aan onttrekt hebt, zouden onder en boven nagenoeg gelijk moeten zijn en gelijk blijven dalen. Dat is bij mij wel het geval, bij @STIMPPYYY daalt de temperatuur onder in de boiler echter harder dan boven. Er lekt dus onder meer warmte weg dan boven.
Maar daarna is er al wel een keer gedouched in de ochtend, vandaar dat het kouder is.
Kortom, hier daalt het bovenin harder dan onderin.
Ik mag toch aannemen dat ze dat niet uren achtereen doet? Ik vermoed dat je een warmtelek hebt via een of meerdere van de aangesloten leidingen op de boiler, met name aan de onderkant.STIMPPYYY schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Zeker goede observatie, ga het in de gaten houden. Het kan best zijn dat er warm water gevraagd word op dat moment voor in de keuken. Mijn vrouw heeft er een handje van om gewoon de kraan op te gooien op warm (deuren open laten staan onnodig, ook zoiets) . Of om echt warm water te pakken of omdat ze te lui is om dat ding weer naar koud te zetten zeg maar. Duurt ook wel (te) lang voordat we beneden warm water hebben.
Of dat dit dus het effect is weet ik niet precies, lijkt op basis van de trend niet direct de reden.
Wellicht speelt het volgende: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/zelfsifonage
Weird, hier daalt alleen de temperatuur onderin en boven-in vrijwel niet...Tijgerkracht schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Normaal staat het vat op 43 graden, nu veel hoger omdat er een legionella run is geweest.
Maar daarna is er al wel een keer gedouched in de ochtend, vandaar dat het kouder is.
Kortom, hier daalt het bovenin harder dan onderin.
Nee precies, dat is echt kort.RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Ik mag toch aannemen dat ze dat niet uren achtereen doet? Ik vermoed dat je een warmtelek hebt via een of meerdere van de aangesloten leidingen op de boiler, met name aan de onderkant.
Wellicht speelt het volgende: https://klimaatproductenkiezen.eu/glossarium/zelfsifonage
Die zelfs sifonage in die tekening is op de waterleidingen.RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Ik mag toch aannemen dat ze dat niet uren achtereen doet? Ik vermoed dat je een warmtelek hebt via een of meerdere van de aangesloten leidingen op de boiler, met name aan de onderkant.
Maar hoe zit dat met de leidingen die op de spiraal aangesloten zijn?
Hier is de bovenste vrijwel horizontaal over de eerste meter vanaf de boiler.
En de onderste loopt schuin omhoog vanaf de boiler.
Zeker na een legionalla run blijft de bovenste leiding (midden van het vat) erg warm.
Installateur vind het wel prima zo
:strip_exif()/f/image/3NMpterXHQpVDGTZatPZlg67.png?f=user_large)
Heb je de koudwater toevoer (onderste koperen buis) wel eens gevoeld? Misschien lekt daar warmte weg? Die is bij mij soms warm, moet ik nog uitzoeken hoe dat kan.Tijgerkracht schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Die zelfs sifonage in die tekening is op de waterleidingen.
Zeker na een legionalla run blijft de bovenste leiding (midden van het vat) erg warm.
[Afbeelding]
Zal er eens een sensor aanhangen, dan kan ik dat een beetje monitoren (is handiger dan steeds even voelen).RFIDguru schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:18:
[...]
Heb je de koudwater toevoer (onderste koperen buis) wel eens gevoeld? Misschien lekt daar warmte weg? Die is bij mij soms warm, moet ik nog uitzoeken hoe dat kan.
Leuk klusje voor het weekend.
Installeer ik gelijk 2x EM 50 klemmen om het elektriciteits verbuik van de binnen en de buiten unit te meten.
Krijg erg de indruk dat de Blackbird een hoger verbruik aangeeft dan ie daadwerkelijk doet (50 watt of zo).
Zijn deze leidingen ongeïsoleerd? Dat zou ik sowieso doen dan lijkt me?Tijgerkracht schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Die zelfs sifonage in die tekening is op de waterleidingen.
[Afbeelding]
Heb alles al behoorlijk geïsoleerd na de installatie, met buisisolatie en daarop reflectie folie.Satefan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:21:
[...]
Zijn deze leidingen ongeïsoleerd? Dat zou ik sowieso doen dan lijkt me?
Volgens mij lig bij Weheat een server plat? Ik krijg via HA de Weheat entiteiten niet binnen. Ook de app doet raar.
Lijkt erop idd. Van de week was er ook al een hickup. Of zit er een tweaker met de API te hacken wat de boel plat legt?RNacoustics schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:54:
Volgens mij lig bij Weheat een server plat? Ik krijg via HA de Weheat entiteiten niet binnen. Ook de app doet raar.

Satefan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:01:
[...]
Lijkt erop idd. Van de week was er ook al een hickup. Of zit er een tweaker met de API te hacken wat de boel plat legt?

App doet het maar HA inderdaad niet - krijg het volgende onder de integratieRNacoustics schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:54:
:strip_exif()/f/image/nBzoQcPkm5NT228yZRReuNN6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals jullie weten, zou ik mijn vraag waarom er voor gekozen is om mijn gesloten verdeler niet te vervangen door een open verdeler voorleggen aan Atlas. Vandaag (zondagavond de vraag gesteld per mail!) kreeg ik daar een antwoord op.Zie hieronder:
Bedankt voor je bericht en fijn dat je zo betrokken bent bij je warmtepompinstallatie! Goed dat je je erin verdiept, want er zijn inderdaad veel meningen over open vs. gesloten verdelers. Dat is ook logisch, want vraag je 1000 installateurs om advies, dan krijg je waarschijnlijk 999 verschillende antwoorden. Maar ik leg graag even uit waarom we in jouw situatie voor een gesloten verdeler met circulatiepomp hebben gekozen.
Waarom een gesloten verdeler?
We kiezen in de meeste gevallen voor een gesloten verdeler met pomp om een paar belangrijke redenen:
Constante en stabiele doorstroming
Een circulatiepomp zorgt ervoor dat het warme water altijd goed door de leidingen stroomt.
Dit voorkomt dat er temperatuurverschillen of koude zones in de vloer ontstaan, wat bij een open verdeler soms kan gebeuren als de doorstroming niet optimaal is.
Meer flexibiliteit en toekomstbestendigheid
Een gesloten verdeler werkt zowel bij lage temperatuur (vloerverwarming) als bij hogere temperaturen (bijvoorbeeld radiatoren).
Mocht je ooit iets willen uitbreiden of aanpassen in je verwarmingssysteem, dan is dat makkelijker met een gesloten verdeler.
Slim energiegebruik
De circulatiepomp is aangesloten op de warmtepomp en schakelt alleen in wanneer dat nodig is.
Hierdoor wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt en blijft je systeem efficiënt.
Ja, een open verdeler bespaart in theorie iets meer energie (omdat er geen pomp nodig is), maar moderne pompen verbruiken maar 5-30 watt. Dat is echt minimaal, en in ruil daarvoor krijg je een veel stabieler en flexibeler systeem .
Waarom geen open verdeler?
Een open verdeler zonder pomp kan in sommige situaties werken, maar heeft ook een paar nadelen die bij jouw situatie niet ideaal zijn:
De doorstroming hangt volledig af van de warmtepomp zelf, wat kan zorgen voor wisselende temperaturen in je vloerverwarming.
Dit systeem werkt het beste in heel eenvoudige installaties met alleen vloerverwarming en zonder extra zones of radiatoren.
Als je systeem ooit wordt uitgebreid of aangepast, kan het lastiger zijn om dit goed werkend te krijgen zonder extra aanpassingen.
Conclusie
We snappen dat dit een onderwerp is waar veel meningen over zijn, en dat het even wennen kan zijn als je online andere informatie tegenkomt. Maar in jouw geval is de keuze voor een gesloten verdeler juist gemaakt om te zorgen voor een stabiel systeem, flexibiliteit en een zo efficiënt mogelijke werking.
Wat vinden jullie daarvan? Overigens klopt het ook niet helemaal, mijn circulatiepomp van de verdeler is niet aangesloten op de warmtepomp unit, maar op hce80 van het Evohome systeem.Overigens had ikmook gevraagd waarom dit alles niet met mij besproken is, maar daar kreeg ik dan weer geen antwoord op.
Bedankt voor je bericht en fijn dat je zo betrokken bent bij je warmtepompinstallatie! Goed dat je je erin verdiept, want er zijn inderdaad veel meningen over open vs. gesloten verdelers. Dat is ook logisch, want vraag je 1000 installateurs om advies, dan krijg je waarschijnlijk 999 verschillende antwoorden. Maar ik leg graag even uit waarom we in jouw situatie voor een gesloten verdeler met circulatiepomp hebben gekozen.
We kiezen in de meeste gevallen voor een gesloten verdeler met pomp om een paar belangrijke redenen:
Een circulatiepomp zorgt ervoor dat het warme water altijd goed door de leidingen stroomt.
Dit voorkomt dat er temperatuurverschillen of koude zones in de vloer ontstaan, wat bij een open verdeler soms kan gebeuren als de doorstroming niet optimaal is.
Een gesloten verdeler werkt zowel bij lage temperatuur (vloerverwarming) als bij hogere temperaturen (bijvoorbeeld radiatoren).
Mocht je ooit iets willen uitbreiden of aanpassen in je verwarmingssysteem, dan is dat makkelijker met een gesloten verdeler.
Slim energiegebruik
De circulatiepomp is aangesloten op de warmtepomp en schakelt alleen in wanneer dat nodig is.
Hierdoor wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt en blijft je systeem efficiënt.
Ja, een open verdeler bespaart in theorie iets meer energie (omdat er geen pomp nodig is), maar moderne pompen verbruiken maar 5-30 watt. Dat is echt minimaal, en in ruil daarvoor krijg je een veel stabieler en flexibeler systeem .
Een open verdeler zonder pomp kan in sommige situaties werken, maar heeft ook een paar nadelen die bij jouw situatie niet ideaal zijn:
De doorstroming hangt volledig af van de warmtepomp zelf, wat kan zorgen voor wisselende temperaturen in je vloerverwarming.
Dit systeem werkt het beste in heel eenvoudige installaties met alleen vloerverwarming en zonder extra zones of radiatoren.
Als je systeem ooit wordt uitgebreid of aangepast, kan het lastiger zijn om dit goed werkend te krijgen zonder extra aanpassingen.
Conclusie
We snappen dat dit een onderwerp is waar veel meningen over zijn, en dat het even wennen kan zijn als je online andere informatie tegenkomt. Maar in jouw geval is de keuze voor een gesloten verdeler juist gemaakt om te zorgen voor een stabiel systeem, flexibiliteit en een zo efficiënt mogelijke werking.
Wat vinden jullie daarvan? Overigens klopt het ook niet helemaal, mijn circulatiepomp van de verdeler is niet aangesloten op de warmtepomp unit, maar op hce80 van het Evohome systeem.Overigens had ikmook gevraagd waarom dit alles niet met mij besproken is, maar daar kreeg ik dan weer geen antwoord op.
[ Voor 3% gewijzigd door Ditbenik op 06-02-2025 19:12 ]
Circulatiepomp uitzetten, kan dat kwaad?
Omdat ik vond dat de delta over mijn vloerverwarming klein was, heb iik aan chatgpt gevraagd wat ik daar aan zou kunnen doen. Deze adviseerde mij om de pom van de verdeler lager te zetten, maar deze staat nu al op zijn laagst. Toen ik dat zei, stelde chatgpt voor om het eens te proberen met de circulatiepomp uit. Het water zou er dan door heen geduwd moeten worden door de pomp van het weheat systeem. Kan ik dat proberen of geeft dat schade?
Omdat ik vond dat de delta over mijn vloerverwarming klein was, heb iik aan chatgpt gevraagd wat ik daar aan zou kunnen doen. Deze adviseerde mij om de pom van de verdeler lager te zetten, maar deze staat nu al op zijn laagst. Toen ik dat zei, stelde chatgpt voor om het eens te proberen met de circulatiepomp uit. Het water zou er dan door heen geduwd moeten worden door de pomp van het weheat systeem. Kan ik dat proberen of geeft dat schade?
Kleine delta. Hoe hoog is de aanvoer temperatuur vanuit de warmtepomp? Zit er ergens een bypass? Is het goed waterzijdig ingeregeld?
Als het zo goed zou moeten werken volgens Atlas, dan neem ik aan dat ze het op gaan lossen, want volgens hun heb je dus het beste systeem, toch?
Als het zo goed zou moeten werken volgens Atlas, dan neem ik aan dat ze het op gaan lossen, want volgens hun heb je dus het beste systeem, toch?
[ Voor 35% gewijzigd door DjAntoon op 06-02-2025 20:05 ]
Wat is “te laag”? En hoe kom je tot die conclusie dat het te laag is?Ditbenik schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:15:
Circulatiepomp uitzetten, kan dat kwaad?
Bij ons verdeler is de delta T vaak niet meer dan 1-2 graden bij een aanvoer van 22-24 graden, terwijl de woonkamer toch lekker zuinig comfortabel op temperatuur wordt gehouden.
Je kunt prima de pomp van de verdeler uitzetten. Dan stroomt het water er gewoon langs. De Wilo pomp bij de warmtepomp zal dan wel wat harder gaan werken om dat te compenseren.
De installateur hier stelde om de zelfde redenen voor om met een pompverdeler te blijven werken. Alleen de gedachte achter een stabieler systeem met een pomp/mengverdeler kan ik nog steeds niet volgen. Een systeem zonder pomp heeft toch juist veel meer volume permanent beschikbaar om de flow kwijt te kunnen en zou juist stabieler moeten werken? (Uiteraard dan wel zonder zoneregeling).Ditbenik schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:10:
Zoals jullie weten, zou ik mijn vraag waarom er voor gekozen is om mijn gesloten verdeler niet te vervangen door een open verdeler voorleggen aan Atlas. Vandaag (zondagavond de vraag gesteld per mail!) kreeg ik daar een antwoord op.Zie hieronder:
Slim energiegebruik
Conclusie
Dat de doorstroom volledig afhangt van de warmtepomp en kouder kan worden is natuurlijk in alle gevallen zo bij een pomploze verdeler.. Daar heeft jou situatie specifiek geen groter nadeel van dan welke andere situatie dan ook. Bovendien: op stooklijn weinig last van.
De voornaamste reden hierachter is gevoelsmatig dat het een makkelijke en veilige keuze is voor installateurs. Het zal altijd wel werken en als het moet kan de temperatuur lekker omhoog gegooid worden om met 50 graden over de radiatoren te stoken. Dat jij daar de rekening voor betaalt door 90% van de tijd onnodig een lagere COP zal niemand wat schelen. Het woord ‘makkelijk systeem’ in de reactie verraad het al een beetje…
Ik weet niet eat meer bespaart hoor...isoleren of andere vrouwSTIMPPYYY schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Zeker goede observatie, ga het in de gaten houden. Het kan best zijn dat er warm water gevraagd word op dat moment voor in de keuken. Mijn vrouw heeft er een handje van om gewoon de kraan op te gooien op warm (deuren open laten staan onnodig, ook zoiets) . Of om echt warm water te pakken of omdat ze te lui is om dat ding weer naar koud te zetten zeg maar. Duurt ook wel (te) lang voordat we beneden warm water hebben.
Dat weet ik wel (niet uit eigen ervaring): Een andere vrouw kost meer (met name omdat van de huidige afkomen aardig in de papieren zou kunnen lopen). Slechte businesscase vermoed ik.jelleeelco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:24:
[...]
Ik weet niet eat meer bespaart hoor...isoleren of andere vrouw
Goede morgen,
Ik heb de indruk dat ik maar blijf sukkelen met mijn Weheat warmtepomp (blackbird P80 - 11Kw).
Zie onderaan de laatste 24 uur van mijn pomp
- De pomp blijft maar om het uur te defrosten.
- target temperatuur wordt hierdoor nooit bereikt
Is dit normaal ? (ik krijg altijd te horen dat alles normaal is en dat dit zelf met de CEO van Weheat besproken werd)
/f/image/GPbp2ALmmPg4aL1hCwxQWVYk.png?f=fotoalbum_large)
Andere vraag - ik heb problemen met warmte in mijn huis. Ofwel is het warm op de BG(vloerverwarming) ofwel boven 1 & 2 (mix (kleine) vloerverwarming & radiatoren). Ik wens 21 op de BG, 24 in de badkamers (vloerverwarming) en 20/21 in de kamers
Zou het kunnen zijn dat de pomp ondergedimensioneerd is ?
Ik blijf aandringen om Honeywell evohome te plaatsen maar de aannemer blijft zeggen dat met waterzijdig inregelen alles in orde komt
/f/image/Qmi03sVYklz6ETVj1OObG6a3.png?f=fotoalbum_large)
Met dank voor jullie ervaringen en inzichten in deze zaken!
Ik heb de indruk dat ik maar blijf sukkelen met mijn Weheat warmtepomp (blackbird P80 - 11Kw).
Is dit normaal ? (ik krijg altijd te horen dat alles normaal is en dat dit zelf met de CEO van Weheat besproken werd)
/f/image/GPbp2ALmmPg4aL1hCwxQWVYk.png?f=fotoalbum_large)
Andere vraag - ik heb problemen met warmte in mijn huis. Ofwel is het warm op de BG(vloerverwarming) ofwel boven 1 & 2 (mix (kleine) vloerverwarming & radiatoren). Ik wens 21 op de BG, 24 in de badkamers (vloerverwarming) en 20/21 in de kamers
Ik blijf aandringen om Honeywell evohome te plaatsen maar de aannemer blijft zeggen dat met waterzijdig inregelen alles in orde komt
/f/image/Qmi03sVYklz6ETVj1OObG6a3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door stephaneRijs op 07-02-2025 11:15 ]
Hoi, de grafieken zijn niet te zien. Je moet het plaatje uploaden, selecteren in het overzicht met plaatjes en dan op 'Invoegen' klikken onderin de dialoog.stephaneRijs schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:57:
Goede morgen,
Ik heb de indruk dat ik maar blijf sukkelen met mijn Weheat warmtepomp (blackbird P80 - 11Kw) geplaatst door Zeker voor de toekomst.
(ik hoop dat U de grafieken kunt zien - sorry indien ik aan het klungelen ben)
Kun je iets meer vertellen over hoe je de BB aanstuurt? Thermostaat? En zo ja, welke? Je zou bij deze temperaturen wel defrosts zien, maar ieder uur lijkt me wat veel? Mijn BB draait meestal op 20 a 25% van het vermogen met 1 of 2 defrosts per 24 uur. De afgelopen 24 uur één defrost gehad.
Een aantal hier (een groeiend aantal lijkt t op) stuurt de BB aan op basis van een stooklijn, en niet met een thermostaat. Dit lijkt over het algemeen een rustiger gedrag op de BB te geven. Bij mij ook!
[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 07-02-2025 09:11 ]
Laat mij raden... Pomp houdende verdelers neem ik aan met buffer en afgaande extra pomp. Wat was het gemiddelde verbruik jaarlijks met gas?stephaneRijs schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:57:
Goede morgen,
Ik heb de indruk dat ik maar blijf sukkelen met mijn Weheat warmtepomp (blackbird P80 - 11Kw) geplaatst door Zeker voor de toekomst.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
haha ja was ook maar een grapje natuurlijk...en daarnaast, vergeet niet.. af en toe de deuren open (al is het onbewust) is ook kneitergoed voor de verversing van de lucht in huis!Satefan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:26:
[...]
Dat weet ik wel (niet uit eigen ervaring): Een andere vrouw kost meer (met name omdat van de huidige afkomen aardig in de papieren zou kunnen lopen). Slechte businesscase vermoed ik.
Zoals Carboy al zegt: verdelers aanpassen naar een verdeler die niet mengt (volgens mij is de pomp niet zozeer het probleem, maar het menggedeelte van de verdeler).stephaneRijs schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:57:
Goede morgen,
Daarnaast - zonesysteem met een warmtepomp is geen goed idee. Ik heb juist mijn Evohome systeem weggehaald. Volgens mij is het beter om radiatoren aan te passen (heatboosters) dan wel vervangen voor lage-temperatuur systemen (convectoren, fancoils). Daarna waterzijdig inregelen.
Wat betreft de defrosts, ik ben van OT naar stooklijn gegaan. Ik had ook ieder uur een defrost waarna de pomp weer vol ging draaien, om na een uur weer in defrost te gaan.
Nu op stooklijn - sinds dinsdag 3x een defrost gehad. Enige probleem dat ik nu heb is dat het op de studeerkamer niet warmer wil worden dan 18-19 graden, maar dat ligt aan de radiator die vervangen moet worden door een Jaga (oude T22 werkt niet heel lekker met Ta van 27 graden).
Ik denk dat we elkaar de hand kunnen schudden. Ik heb namelijk dezelfde problemen. Je kunt mijn posts teruglezen welke identieke klachten beschrijven.stephaneRijs schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:57:
Goede morgen,
De verdeler van mij is eergisteren aangepast van gesloten (met pomp) naar open, de aanvoer temperatuur is gestegen op de verdeler. Maar in plaats daarvan is de retour temperatuur gedaald en heeft de BB moeite om de kamertemperatuur op 20 graden te houden. Draait op volle 100% al 2 dagen en om het uur een defrost (heb geen kleine woning, groot oppervlakte met vvw)
Gister heb ik de radiatorknoppen (thermostatisch) van enkele verwarmingen 'waterzijdig' ingegeld om te kijken of dat helpt, maar lijkt er niet op. D
Ik vermoed omdat bij mij voor het aanpassen van de verdeler de flow al 1,1 ipv 1,3 was, hier ook meteen het probleem zit. Die flow moet hoger. Een hybride verdeler misschien, maar dat druist weer in tegen het principe van de binnenunit die dit prima zou moeten trekken.
Vandaag is WeHeat hier voor het aanpassen van de binnen-unit, dus ga even kijken met hem hoe het ervoor staat.
Wellicht even samen optrekken in deze?
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-02-2025 10:03 ]
Gevoelsmatig zeg ik ook JA, doe mij de stooklijn aansturing maar ipv OT.jelleeelco schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:05:
Stooklijn versus OT. Drie keer raden wanneer het systeem is overgezet op stooklijn:
[Afbeelding]
OT lijkt ongezond voor de Blackbird met constant afschakelen en weer opstarten. Welke thermostaat heb je, en staat deze op de compatibiliteitslijst van WeHeat https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL ?
Yep, ik heb de Honeywell T6.DaCootMeister schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:04:
[...]
Gevoelsmatig zeg ik ook JA, doe mij de stooklijn aansturing maar ipv OT.
OT lijkt ongezond voor de Blackbird met constant afschakelen en weer opstarten. Welke thermostaat heb je, en staat deze op de compatibiliteitslijst van WeHeat https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL ?
Begrijp me niet verkeerd, met OT bleef het huis prima warm. Temperatuur schommelde wel wat meer, tussen de 20.4 en 21 graden (setpoint 21).
Maar de WP draaide op veel hoger vermogen, om dan vervolgens rond een uur of 16:00 uit te gaan tot 22:00 of zo.
Met stooklijn draait hij continue, met compressor tussen de 16 en 52% (afhankelijk van temperatuur buiten uiteraard). Gevolg: temperatuur binnen is vrijwel constant op 21.2, ik stook met lagere Ta (27 graden) en verbruik is enorm gedaald.
Ok, ik een Plugwise Anna. Hiervan weten (zowel Plugwise als WeHeat) de bedrijven dat de aansturing via OT suboptimaal is momenteel. Er wordt achter de schermen wel aan gewerkt maar een planning wie/wat/wanneer in zijn firmware aanpast wordt niet afgegeven.jelleeelco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:06:
[...]
Yep, ik heb de Honeywell T6.
Begrijp me niet verkeerd, met OT bleef het huis prima warm. Temperatuur schommelde wel wat meer, tussen de 20.4 en 21 graden (setpoint 21).
Maar de WP draaide op veel hoger vermogen, om dan vervolgens rond een uur of 16:00 uit te gaan tot 22:00 of zo.
Met stooklijn draait hij continue, met compressor tussen de 16 en 52% (afhankelijk van temperatuur buiten uiteraard). Gevolg: temperatuur binnen is vrijwel constant op 21.2, ik stook met lagere Ta (27 graden) en verbruik is enorm gedaald.
In kader van efficiency en slijtage denk ik dat stooklijn in de winter een goed idee is. Komende lente/zomer zie ik wel of ik daar vanaf kan gaan wijken. De thermostaat hangt er nu voor spek en bonen een beetje bij. De weersafhankelijke intelligentie van Anna wordt dus omzeild, lk verwacht ik dat stooklijn ook variabel is aan hand van buitentemp en delta binnentemp.
/f/image/iux5kS3zN5VAIN8xqvY1elbZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus een hybride verdeler laten plaatsen ipv een open verdeler. De hybride verdeler werkt in principe als een normale LT verdeler bij lage temp: pomp uit, geen menging met retour dus aanvoer gaat direct (ook hele grote koppelingen) de vloer in.STIMPPYYY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Ik denk dat we elkaar de hand kunnen schudden. Ik heb namelijk dezelfde problemen. Je kunt mijn posts teruglezen welke identieke klachten beschrijven.
De verdeler van mij is eergisteren aangepast van gesloten (met pomp) naar open
.... Die flow moet hoger. Een hybride verdeler misschien, maar dat druist weer in tegen het principe van de binnenunit die dit prima zou moeten trekken.
Echter, ik merkte dat flow meters behoorlijk lage flow aangaven. Dit was wss met de HT verdeler ook al zo, maar toen deed de pomp nog mee. Dus, ik heb pomp aangezet en de flow ging direct omhoog. Dus ik heb nu een verdeler die NIET mengt maar wel een extra pomp in het circuit heeft die het water door de vloer heen pompt.
Dit werkt echt goed.
Interessant over de stooklijn.
Ik geef het op om onze Tado V3 draadloos met zoneregeling aan de praat te krijgen als Openterm...
Hij staat nu als Aan/uit geschakeld. We hebben de Blackbird P80 alleen voor eht CV gedeelte met een aparte backup heater.
Huis is gasloos sinds juni dus de Blackbird moet het samen doen emt de backup heater
Situatie:
Vloerverwarming beneden met zonreregeling (radiatorknop Tado)
Andere verdiepingen Jaga Tempo convectoren met zoneregeling per kamer (radiatorknop Tado)
Buffervat in serie aangesloten in het systeem
By-pass vanwege zoneregeling die staat ingesteld op 0.3 bar op bovenste verdieping (bij de verdeler voor deze verdieping voor de convectoren)
Voor het systeem te optimaliseren ben ik bezig met het bouwen van heat fans in de slaapkamers. Zijn nog 2 andere convectoren die bijna nooit aan gaan in de gang op de bovenste verdieping en wasruimte. Die laatste is sowieso altijd al aangenaam omdat in deze ruimte ook de verdeler met bypass aanwezig is en de ruimte 3x2 is en daarom snel opwarmt door de verdeler.
Om de stooklijn te gebruiken wat moet er aangepast of anders ingesteld worden. Ik weet niet of het wenselijk is dat de WeHeat 24/7 draait?
Tado systeem regelt voornamelijk de woonkamer met een temperatuurverschil van 1 tot 1.5 graden (verschil tussen de nachten en overdag en avond als we thuis zijn)
Andere kamers is alleen om de kou uit de kamers te halen en als de kinderen gaan slapen of in de kamers zijn dat het wat aangenamer is.
Werkkamer wordt 1x per week gebruikt dus zonde om daar hoge temperaturen te hebben de rest van de week alleen die dag wordt die omhoog geschoefd van 16 naar 20 graden.
Ik merk dat ik een beetje aan het zoeken ben naar een goede balans voor ons systeem.
Onderstaand de instellingen in de portal hoe ze nu staan.
Ik geef het op om onze Tado V3 draadloos met zoneregeling aan de praat te krijgen als Openterm...
Hij staat nu als Aan/uit geschakeld. We hebben de Blackbird P80 alleen voor eht CV gedeelte met een aparte backup heater.
Huis is gasloos sinds juni dus de Blackbird moet het samen doen emt de backup heater
Situatie:
Vloerverwarming beneden met zonreregeling (radiatorknop Tado)
Andere verdiepingen Jaga Tempo convectoren met zoneregeling per kamer (radiatorknop Tado)
Buffervat in serie aangesloten in het systeem
By-pass vanwege zoneregeling die staat ingesteld op 0.3 bar op bovenste verdieping (bij de verdeler voor deze verdieping voor de convectoren)
Voor het systeem te optimaliseren ben ik bezig met het bouwen van heat fans in de slaapkamers. Zijn nog 2 andere convectoren die bijna nooit aan gaan in de gang op de bovenste verdieping en wasruimte. Die laatste is sowieso altijd al aangenaam omdat in deze ruimte ook de verdeler met bypass aanwezig is en de ruimte 3x2 is en daarom snel opwarmt door de verdeler.
Om de stooklijn te gebruiken wat moet er aangepast of anders ingesteld worden. Ik weet niet of het wenselijk is dat de WeHeat 24/7 draait?
Tado systeem regelt voornamelijk de woonkamer met een temperatuurverschil van 1 tot 1.5 graden (verschil tussen de nachten en overdag en avond als we thuis zijn)
Andere kamers is alleen om de kou uit de kamers te halen en als de kinderen gaan slapen of in de kamers zijn dat het wat aangenamer is.
Werkkamer wordt 1x per week gebruikt dus zonde om daar hoge temperaturen te hebben de rest van de week alleen die dag wordt die omhoog geschoefd van 16 naar 20 graden.
Ik merk dat ik een beetje aan het zoeken ben naar een goede balans voor ons systeem.
Onderstaand de instellingen in de portal hoe ze nu staan.
:strip_exif()/f/image/tnpFiG0EM6oEd81hfhzgfV4r.jpg?f=fotoalbum_large)
Sterker nog, dat is juist wenselijk... liever een WP die continue op 50% draait dan een WP die regelmatig uit gaat en weer op start.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:23:
...
Het aan/uit gaan van de compressor is wat de levensduur verkort.
Dus, het liefst een systeem/huis zo ingeregeld dat er continue (veel) water met een lage temperatuur door het huis stroomt en zo het huis op temperatuur houdt. Je zou zelfs kunnen overwegen om gewoon alle kamers altijd te vewarmen, zolang het maar binnen de thermische schil zit. Ik heb wel wat onderzoeken gelezen (uit de UK) waar het juist effectiever was om een WP continue alle kamers te laten verwarmen dan een aantal kamers niet. Kan de bron niet even opzoeken, dit is al een tijdje geleden. Het had te maken met spilover effecten van de warme ruimtes naar de 'koude' ruimtes (immers zit een 'koude' kamer die niet verwarmt wordt gewoon binnen de thermische schil van het huis).
Trouwens, behoorlijk hoge temperaturen in je stooklijn... weet niet wat de isolatie van je huis is, maar ik zit met deze waarden (huis uit '78, geen/nauwelijks vloerisolatie, alles HR++, matige dakisolatie, uitbouw volledig geisoleerd, vloerverwarming beneden 75m2 en boven oude radiatoren...alles staat 100% van de tijd open)
:strip_exif()/f/image/EOmctPF5kSpV4mzmuIuAiaFL.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door jelleeelco op 07-02-2025 10:38 ]
Ik denk dat bij Weheat e.a. nog plat lig. HA werkt sinds gisteren niet meer. En in de app kan je de energie verbruik niet meer uitlezen. Heb met beide geprobeerd om opnieuw aan te melden. Helaas.
Dank je, ik wilde het net navragen of iemand het weer werkend heeft...RNacoustics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:37:
Ik denk dat bij Weheat e.a. nog plat lig. HA werkt sinds gisteren niet meer. En in de app kan je de energie verbruik niet meer uitlezen. Heb met beide geprobeerd om opnieuw aan te melden. Helaas.
JaDjAntoon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:41:
De portal via de browser werkt wel toch?
Ja dat klopt. De portal werkt via een andere server.DjAntoon schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:41:
De portal via de browser werkt wel toch?
Dat is best een hoge stooklijn, maar geheel afhankelijk van je woning. Over zonering heb ik eea geleerd via YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:23:
Interessant over de stooklijn.
Toen we nog een CV hadden werden inderdaad kamers die niet gebruikt werden uitgeschakeld. Nu met de Blackbird wil ik de strategie van volume, flow en constante temp hanteren. De slimme thermostaten in de kamers staan half open, op 19 graden, ingesteld. De centrale thermostaat wordt gebypassed door de stooklijn instelling. Gemiddeld wordt mijn huiskamer met deze stooklijn 19.7 graden. Dat vind ik, en het gezin, prima gezien de huidige buitentemps.
Ons huis is goed geisoleerd, maar heeft dubbel glas, 2 convectoren en de rest standaard radiatoren. Alleen de convectoren worden actief met ventilatoren aangestuurd.
/f/image/Ax4MR1IyQiabkp8dX7AsiIvn.png?f=fotoalbum_large)
Of toch plotseling failliet...jelleeelco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:38:
[...]
Dank je, ik wilde het net navragen of iemand het weer werkend heeft...

Heb natuurlijk hetzelfde probleem. Dacht even dat er wel een bug gemaakt kon worden op GitHub maar WeHeat heeft geen eigen dev pagina.RNacoustics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:37:
Dan maar via https://www.home-assistant.io/integrations/weheat/ proberen
Update: https://github.com/home-a...assistant.io/issues/37346
/f/image/0i05w06T4Xdaqcp0ds514QmN.png?f=fotoalbum_large)
Update 2: top! is gezien
/f/image/6eIJCYgD6dw3KNlpAjq8K6vW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door DaCootMeister op 07-02-2025 14:28 ]
Wat betreft de situatie:jelleeelco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Sterker nog, dat is juist wenselijk... liever een WP die continue op 50% draait dan een WP die regelmatig uit gaat en weer op start.
Het aan/uit gaan van de compressor is wat de levensduur verkort.
Dus, het liefst een systeem/huis zo ingeregeld dat er continue (veel) water met een lage temperatuur door het huis stroomt en zo het huis op temperatuur houdt. Je zou zelfs kunnen overwegen om gewoon alle kamers altijd te vewarmen, zolang het maar binnen de thermische schil zit. Ik heb wel wat onderzoeken gelezen (uit de UK) waar het juist effectiever was om een WP continue alle kamers te laten verwarmen dan een aantal kamers niet. Kan de bron niet even opzoeken, dit is al een tijdje geleden. Het had te maken met spilover effecten van de warme ruimtes naar de 'koude' ruimtes (immers zit een 'koude' kamer die niet verwarmt wordt gewoon binnen de thermische schil van het huis).
Trouwens, behoorlijk hoge temperaturen in je stooklijn... weet niet wat de isolatie van je huis is, maar ik zit met deze waarden (huis uit '78, geen/nauwelijks vloerisolatie, alles HR++, matige dakisolatie, uitbouw volledig geisoleerd, vloerverwarming beneden 75m2 en boven oude radiatoren...alles staat 100% van de tijd open)
[Afbeelding]
• Hoekhuis uit 1994
• Overal dubbelglas (geen HR++ of hoger, staat nog op de verlanglijst met kunststof maar erg kostbaar)
• Vloerisolatie (piepschuim) en ik heb bodemzeil van Tomzon geplaatst achteraf
• Dakisolatie 5cm origineel en 3cm bij geïsoleerd in 2023 op de opbouw. Op dit moment worden de kleine stukken van het 1e dak vervangen. Normale isolatie weet ik niet maar is sowieso meer en wordt nu 5cm extra bij geïsoleerd.
Hij zal wel vaker aan en uit gaan omdat we alleen het cv-water verwarmen en geen warmtepomp boiler hebben zoals andere wel. Dit kon ook niet want het 200 of 300l vat was geen geschikte plaats voor.
Alleen wat je krijgt als we de zoneregeling laten werken is dat er continu water door de bypass gaat. Als de zoneregeling weg gehaald wordt kunnen we dus niet meer met slimme schema’s werken voor de kamers waar er bijvoorbeeld elke dinsdag gewerkt wordt en daar ver temperatuur verhoogd moet worden van 16 naar 20 graden of die van de kinderen wanneer ze in de kamer zijn.
Ook de temperatuur in de woonkamer verhogen zal dus niet meer makkelijk gaan. Soms heeft de bazin het wat kouder en wordt de temperatuur verhoogd en zit ik in een tshirt op de bank. (erg warmbloedig)
Ik zoek naar een balans waarbij comfort zoals het regelen er is maar ook efficiente voor de warmtepomp.
Op dit moment draait de WeHeat bijvoorbeeld niet omdat de temperaturen in de kamers op de gewenste temperaturen zijn en de vloerverwarming staat op 19 graden waar het nu in de woonkamer 20 graden is door het na gloeien van de vloer of hoe je het ook noemt. (is gestopt met verwarmen rond 09.30) maar temperatuur loopt nog beetje op door de warmte in de leidingen en tegels.
De slimme thermostaatknoppen in de kamers waar weinig gebruik van wordt gemaakt worden niet uitgeschakeld maar de gewenste kamer temperatuur is daar 16 graden ook in onze slaapkamer alleen de kamers van de kinderen worden met schema's verhoogd en verlaagd en in de werkkamer gaat de temperatuur iedere dinsdag van 16 naar 20 graden.DaCootMeister schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:55:
[...]
Dat is best een hoge stooklijn, maar geheel afhankelijk van je woning. Over zonering heb ik eea geleerd via YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Toen we nog een CV hadden werden inderdaad kamers die niet gebruikt werden uitgeschakeld. Nu met de Blackbird wil ik de strategie van volume, flow en constante temp hanteren. De slimme thermostaten in de kamers staan half open, op 19 graden, ingesteld. De centrale thermostaat wordt gebypassed door de stooklijn instelling. Gemiddeld wordt mijn huiskamer met deze stooklijn 19.7 graden. Dat vind ik, en het gezin, prima gezien de huidige buitentemps.
Ons huis is goed geisoleerd, maar heeft dubbel glas, 2 convectoren en de rest standaard radiatoren. Alleen de convectoren worden actief met ventilatoren bestuurd.
[Afbeelding]
Vloerverwarming verschilt dus als we er niet zijn staat die 1 tot 1.5 graden lager als dat we er zijn waar de vloerverwarming eens tuk eerder opgestookt wordt om het aangenaam te hebben bij thuiskomst.
Hoe zet je een slimme thermostaatknop half open?
Ik denk wel dat iedere situatie anders is waar onze Blackbird alleen CV-water doet en niet daarnaast de warmtapwater voorziening waardoor de Blackbird op een gegeven moment het doel heeft bereikt of als er geen warmtevraag is (gewenste temperatuur is bereikt of is hoger als gevraagd) vanuit de kamers alle knoppen dicht staan.
Lang leve de OT (non-cloud) uitlezingRNacoustics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:37:
:strip_exif()/f/image/4d6jFx4ZVsUPiYDrHY6ltmuc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat hier de crux zit. Tenminste, dat is/was bij mij ook zo. De kamers van de kinderen werden nagenoeg nooit verwarmd toen we nog op stadsverwarming zaten. We konden immers als er toch verwarmd moest worden met de oneindige capaciteit en hogere aanvoertemperatuur makkelijk even bijstoken.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Ik denk wel dat iedere situatie anders is waar onze Blackbird alleen CV-water doet en niet daarnaast de warmtapwater voorziening waardoor de Blackbird op een gegeven moment het doel heeft bereikt of als er geen warmtevraag is (gewenste temperatuur is bereikt of is hoger als gevraagd) vanuit de kamers alle knoppen dicht staan.
Een warmtepomp werkt het beste en meest efficient in een stabiele situatie waarbij 'even bijstoken' nagenoeg niet voorkomt en de aanvoertemperatuur laag is. Het is een langzaam systeem, waarbij geduld een schone zaak is. Het niet stoken in een ruimte die je niet veel gebruikt voelt heel logisch, maar je hebt ook wel weer warmteverlies en kost dus je dat ook weer warmte in de andere ruimtes.
Ik moest echt de knop omzetten (figuurlijk!) sinds we de warmtepomp hebben.
De thermostaat gebruik ik nu niet (in t voorjaar wellicht weer wel). De stooklijn staat levert met deze temperaturen een aanvoertemperatuur van 27 graden. We verwarmen alle ruimtes, de kinderkamers en mijn werkkamer (waar ik incidenteel zit als ik videocalls doe) ook.
De BB draait 24/7 op een laag level, zeg tussen de 20 en 30%. Het resultaat is meer comfort, een veel rustiger gedrag van de BB en een minimaal aantal defrosts. Ik overweeg nu zelfs om de badkamer ook wat op temperatuur te houden om een betere balans tussen beneden en boven te hebben.
groet,
Satefan
Ja, gelukkig werken de lokale entiteiten wel. Daar heb je tenminste vat op.Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Lang leve de OT (non-cloud) uitlezing![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/RIXwsReo1jbOG0CP1p7t8Dus.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie wederom veel berichten over OT versus stooklijn, zonering, WP op 100% met veel defrosts, etc.
Na een aantal maanden experimenteren is mijn advies:
- Verwijder de mengverdeler
- Zet de WP op stooklijn aansturing
- vergeet zonering
- vergeet nachtverlaging
- Open alle voetventielen
Ja ik moest ook aan het idee wennen om alles continue warm te houden, maar het is uiteindelijk efficiënter en comfortabeler. Zelf mijn lopende pilot om de WP uit te schakelen tijdens hogere electra prijs geeft dusver een lager rendement (naast extra WP slijtage). Immers moet de WP daarna flink aan de bak, met lagere COP en kans om de nodige defrost. Bij buitentemp onder de 5 graden heb ik deze prijs-optimalisatie al weer uitgezet.
Ik zou zeggen probeer eerst bovenstaande en kijk hoe de WP dan werkt.
- vergeet zonering
- vergeet nachtverlaging
Ja ik moest ook aan het idee wennen om alles continue warm te houden, maar het is uiteindelijk efficiënter en comfortabeler. Zelf mijn lopende pilot om de WP uit te schakelen tijdens hogere electra prijs geeft dusver een lager rendement (naast extra WP slijtage). Immers moet de WP daarna flink aan de bak, met lagere COP en kans om de nodige defrost. Bij buitentemp onder de 5 graden heb ik deze prijs-optimalisatie al weer uitgezet.
Hier een Flint gebruiker sinds november 2024 en dit apparaat bevalt prima, de premium installatie iets minder. SWW via een aparte WP-boiler, prima oplossing in een 2-persoons huishouden.
Situatie:
Na-geïsoleerde (R=4+, vloer, wand, dak) jaren 30 woning met HR glas (moet nog naar HR++) met 35m2 VVW op BG; op de 1e etage komen nog 3 fancoils (Slaapkamers + badkamer). Het vloerverwarmingsysteem is een droogbouwvloer (variotherm) en dus een 100L buffervat hier vanwege het ontbreken van voldoende massa tav een betonnen vloer.
De Flint draait prima en de warmtebeleving is 'oké; de Flint draait hier met huidige temperaturen 2h op, 2h af en verwarmt op 33% (minimum, weet ik nu) met een opgenomen vermogen rond de 400W. In de koudere dagen (-5 GrC) draait ie ’s nachts bijna continue met op 500W.
Dat de warmtebeleving ‘oké’ is komt door mijn lessen als beginnende warmtepomp eigenaar en richt zich meer op de aansturing dan de warmtepomp zelf.
Begonnen met een OT thermostaat obv ‘oud cv denken’. Fijn dat je een beetje bij kan sturen maar eigenlijk geen continue warmtebeleving. Dit heeft met de thermostaat zelf te maken, met settings zoals minimaal aantal starts/h en alleen een profiel voor een gaswarmtebronnen is dit suboptimaal. Huidige firmware (6.0.1.50) kan wel een update gebruiken met bv een warmtepomp profiel en nauwkeuriger meeting van de ruimte temperatuur (vaker meten). Opstoken via OT gaat dus met hoog vermogen (in: 0,7-1 kW) en korte looptijd; na bereiken vd gewenste temperatuur schakelt de T6 naar een Tvraag van 10 GrdC. Een typische CV aansturing met veel defrosts tot gevolg en het nadeel dat het systeemwater ver mag afkoelen (merkbaar in de woonkamer)
Sinds een aantal weken op de stooklijn overgestapt en zeker met koude dagen (< 8 GrdC) fijn, bijna geen defrosts meer en de Tvraag blijft dichter bij de werkelijk T’s van het systeem. Het nadeel is dat de marge voor een warmte ‘overshoot’ zorgt dat het in de woonkamer tussen 19,5-21,5 (doel 20) uitkomt. Eigenlijk wel de behoefte aan een extra set-puntje in de stooklijn tussen -20 en 9 grd, bv bij -5 GrdC.
Mijn wens is eigenlijk: Stooklijn en met de kamertemperatuur als trigger.
Soms ga je weg en wil je je huistemperatuur echt even verlagen, vakanties etc. Of standaard de kamertemperatuur in weekend met 1 graad te verhogen. Om dit dan via een portal en de stooklijn aan te passen is niet optimaal en had ik van de OT functie/thermostaat verwacht. Het zou fijn zijn om via de T6 de kamer naar bv 17 graden te laten afkoelen en via Homekit van afstand ook weer rustig laten opwarmen. Ten slotte wil je kamer temperatuur instellen en niet de gevraagde watertemperatuur.
Heeft iemand mijn ‘wensscenario’ werkend?
Qua informatiebronnen rond de warmtepomp:
WeHeat app is denk ik prima voor 90% van de gebruikers; doet de WP het? en waar is de WP mee bezig? kunnen snel en betrouwbaar via de app beantwoord worden. Mis ik dingen? Eigenlijk alleen als de HA-integratie wegvalt…
HA-integratie is echt tof om eens verder te kijken in het system @Satefan, dank voor het delen van je dashboard, leuk om eens een andere doorsnede te zien! Een checkvraagje, je zonneplan entity is neem ik aan je opgewekte kWh vanuit je zonnepanelen vs stroomverbruik P1?
WeHeat-API, super dat ze deze hebben en dat hun app dus onafhankelijk werkt van de API (huidige HA storing). Aangezien de API een voorwaarde is voor de HA integratie denk ik dat we hier zuinig op moeten zijn. Risico die ik zie is dat ‘misbruik’ weleens kan leiden tot acties vanuit WeHeat om de ongewenste impact op hun backend systemen (incl. hun ML/AI) te voorkomen.
My2c’s
Situatie:
Na-geïsoleerde (R=4+, vloer, wand, dak) jaren 30 woning met HR glas (moet nog naar HR++) met 35m2 VVW op BG; op de 1e etage komen nog 3 fancoils (Slaapkamers + badkamer). Het vloerverwarmingsysteem is een droogbouwvloer (variotherm) en dus een 100L buffervat hier vanwege het ontbreken van voldoende massa tav een betonnen vloer.
De Flint draait prima en de warmtebeleving is 'oké; de Flint draait hier met huidige temperaturen 2h op, 2h af en verwarmt op 33% (minimum, weet ik nu) met een opgenomen vermogen rond de 400W. In de koudere dagen (-5 GrC) draait ie ’s nachts bijna continue met op 500W.
Dat de warmtebeleving ‘oké’ is komt door mijn lessen als beginnende warmtepomp eigenaar en richt zich meer op de aansturing dan de warmtepomp zelf.
Begonnen met een OT thermostaat obv ‘oud cv denken’. Fijn dat je een beetje bij kan sturen maar eigenlijk geen continue warmtebeleving. Dit heeft met de thermostaat zelf te maken, met settings zoals minimaal aantal starts/h en alleen een profiel voor een gaswarmtebronnen is dit suboptimaal. Huidige firmware (6.0.1.50) kan wel een update gebruiken met bv een warmtepomp profiel en nauwkeuriger meeting van de ruimte temperatuur (vaker meten). Opstoken via OT gaat dus met hoog vermogen (in: 0,7-1 kW) en korte looptijd; na bereiken vd gewenste temperatuur schakelt de T6 naar een Tvraag van 10 GrdC. Een typische CV aansturing met veel defrosts tot gevolg en het nadeel dat het systeemwater ver mag afkoelen (merkbaar in de woonkamer)
Sinds een aantal weken op de stooklijn overgestapt en zeker met koude dagen (< 8 GrdC) fijn, bijna geen defrosts meer en de Tvraag blijft dichter bij de werkelijk T’s van het systeem. Het nadeel is dat de marge voor een warmte ‘overshoot’ zorgt dat het in de woonkamer tussen 19,5-21,5 (doel 20) uitkomt. Eigenlijk wel de behoefte aan een extra set-puntje in de stooklijn tussen -20 en 9 grd, bv bij -5 GrdC.
Mijn wens is eigenlijk: Stooklijn en met de kamertemperatuur als trigger.
Soms ga je weg en wil je je huistemperatuur echt even verlagen, vakanties etc. Of standaard de kamertemperatuur in weekend met 1 graad te verhogen. Om dit dan via een portal en de stooklijn aan te passen is niet optimaal en had ik van de OT functie/thermostaat verwacht. Het zou fijn zijn om via de T6 de kamer naar bv 17 graden te laten afkoelen en via Homekit van afstand ook weer rustig laten opwarmen. Ten slotte wil je kamer temperatuur instellen en niet de gevraagde watertemperatuur.
Qua informatiebronnen rond de warmtepomp:
WeHeat app is denk ik prima voor 90% van de gebruikers; doet de WP het? en waar is de WP mee bezig? kunnen snel en betrouwbaar via de app beantwoord worden. Mis ik dingen? Eigenlijk alleen als de HA-integratie wegvalt…
HA-integratie is echt tof om eens verder te kijken in het system @Satefan, dank voor het delen van je dashboard, leuk om eens een andere doorsnede te zien! Een checkvraagje, je zonneplan entity is neem ik aan je opgewekte kWh vanuit je zonnepanelen vs stroomverbruik P1?
WeHeat-API, super dat ze deze hebben en dat hun app dus onafhankelijk werkt van de API (huidige HA storing). Aangezien de API een voorwaarde is voor de HA integratie denk ik dat we hier zuinig op moeten zijn. Risico die ik zie is dat ‘misbruik’ weleens kan leiden tot acties vanuit WeHeat om de ongewenste impact op hun backend systemen (incl. hun ML/AI) te voorkomen.
My2c’s
Waarmee lees je uit? En leest OT nog steeds uit als je stooklijn doet, of dat niet?Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Lang leve de OT (non-cloud) uitlezing![]()
[Afbeelding]
Kun je hier iets meer over vertellen? Ik heb een aantal radiatoren (in de hal, kamers van de kinderen). Is hier het idee om de flow zo hoog mogelijk te krijgen ivm lage Ta?
Dat is inderdaad een goeie... ik "gok" dat hij bij 19 graden half open staat maar het is verhoudingsgewijs meer. Tado's zijn gemaximeerd op 25, geminimaliseerd 5 graden.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:22:
[...]
De slimme thermostaatknoppen in de kamers waar weinig gebruik van wordt gemaakt worden niet uitgeschakeld maar de gewenste kamer temperatuur is daar 16 graden ook in onze slaapkamer alleen de kamers van de kinderen worden met schema's verhoogd en verlaagd en in de werkkamer gaat de temperatuur iedere dinsdag van 16 naar 20 graden.
Vloerverwarming verschilt dus als we er niet zijn staat die 1 tot 1.5 graden lager als dat we er zijn waar de vloerverwarming eens tuk eerder opgestookt wordt om het aangenaam te hebben bij thuiskomst.
Hoe zet je een slimme thermostaatknop half open?
Oke interessant maar hoe kun je als je het bijvoorbeeld koud hebt in een kamer de temperatuur verhogen? Of juist iets lager zetten waardoor er geen warmte meer afgegeven wordt door het afgifte systeem? Bij vloerverwarming zal dit natuurlijk niet veel uitmaken want dat duurt lang voordat die afkoelt maar in kamers met convectoren wel.Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:54:
Ik zie wederom veel berichten over OT versus stooklijn, zonering, WP op 100% met veel defrosts, etc.
- vergeet zonering
- vergeet nachtverlaging
Of zet je bijvoorbeeld de temperaturen in alle kamers via een zoneregeling op 19 graden?
Ik begrijp niet helemaal hoe je de temperatuur kunt regelen namelijk zonder zoneregeling en thermostaat...
Oké dus stel ik start met stooklijn en demonteer alle Tado radiatorknoppen dat gaat de in iedere ruimte verwarmen alleen hoe doe je dat als er ineens een koude dag is?Satefan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Ik denk dat hier de crux zit. Tenminste, dat is/was bij mij ook zo. De kamers van de kinderen werden nagenoeg nooit verwarmd toen we nog op stadsverwarming zaten. We konden immers als er toch verwarmd moest worden met de oneindige capaciteit en hogere aanvoertemperatuur makkelijk even bijstoken.
Een warmtepomp werkt het beste en meest efficient in een stabiele situatie waarbij 'even bijstoken' nagenoeg niet voorkomt en de aanvoertemperatuur laag is. Het is een langzaam systeem, waarbij geduld een schone zaak is. Het niet stoken in een ruimte die je niet veel gebruikt voelt heel logisch, maar je hebt ook wel weer warmteverlies en kost dus je dat ook weer warmte in de andere ruimtes.
Ik moest echt de knop omzetten (figuurlijk!) sinds we de warmtepomp hebben.
De thermostaat gebruik ik nu niet (in t voorjaar wellicht weer wel). De stooklijn staat levert met deze temperaturen een aanvoertemperatuur van 27 graden. We verwarmen alle ruimtes, de kinderkamers en mijn werkkamer (waar ik incidenteel zit als ik videocalls doe) ook.
De BB draait 24/7 op een laag level, zeg tussen de 20 en 30%. Het resultaat is meer comfort, een veel rustiger gedrag van de BB en een minimaal aantal defrosts. Ik overweeg nu zelfs om de badkamer ook wat op temperatuur te houden om een betere balans tussen beneden en boven te hebben.
groet,
Satefan
De jongste van het gezin is nog geen jaar waarbij we proberen een constante temperatuur in de kamer te houden wat met stooklijn natuurlijk wat lastiger wordt want het ding wat dat regelt heb ik gedemonteerd...
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, Want met de zoneregeling kun je reguleren en ja dan gaat de Blackbird vaker aan en uit maar dat zal bij ons toch het geval worden want hij doet alleen het CV gedeelte en geen tapwater en als die de temperatuur bereikt heeft of de retour temperatuur komt in de buurt van de aanvoer temperatuur stopt de Blackbird er ook mee toch?
Ja, maar wel met een eigen gemaakte OT aansturingMetalBM schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:58:
Helemaal mee eens! Zorgen over 'misbruik' van deze interface zijn er al. De OT interface is bedoelt om de WP aan te sturen. De API gaat via 4G en is voldoende om af en toe de configuratie aan te passen maar niet om continu de WP aan te sturenMetalBM schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:58:
Ja de OT interface geeft continue informatie aan de thermostaat. Sterker nog: ik heb de indruk dat de WP toch ook naar deze info kijkt terwijl hij op Stooklijn staat. Maar dat heb ik nog niet bevestigd gekregen.Barryvdh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Waarmee lees je uit? En leest OT nog steeds uit als je stooklijn doet, of dat niet?
Voetventielen helemaal open is toch alleen als de flow goed is. Die knijp je toch om het waterzijdig in te regelen en de flow elders heen te sturen, of om de juiste temp te krijgen waar je die wilt. Ook zodat je het systeem niet verstoord door de thermostatische knop ineens open te gooien zeg maar. Dus waar het heen moet?Satefan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Kun je hier iets meer over vertellen? Ik heb een aantal radiatoren (in de hal, kamers van de kinderen). Is hier het idee om de flow zo hoog mogelijk te krijgen ivm lage Ta?
[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-02-2025 12:29 ]
Bedoel je deze Jelle?jelleeelco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Ik heb wel wat onderzoeken gelezen (uit de UK) waar het juist effectiever was om een WP continue alle kamers te laten verwarmen dan een aantal kamers niet. Kan de bron niet even opzoeken, dit is al een tijdje geleden. Het had te maken met spilover effecten van de warme ruimtes naar de 'koude' ruimtes (immers zit een 'koude' kamer die niet verwarmt wordt gewoon binnen de thermische schil van het huis).
[Afbeelding]
YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Ook hier trouwens een verdeler mét pomp die ik helemaal dicht heb gezet en die dus niet meer mengt. De flow is duidelijk hoger als de pomp wel aan staat, dus wij houden het lekker zo. (En de pomp bij de WP draait een stuk minder hard nu.)
Stooklijn staat echt heel laag nu: 30, 20.5, 19, 18, 18.
Weet niet in hoeverre het vergelijkbaar is, maar ik heb een huis uit 1995 met dubbelglas boven (HR++ beneden).Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Wat betreft de situatie:
• Hoekhuis uit 1994
• Overal dubbelglas (geen HR++ of hoger, staat nog op de verlanglijst met kunststof maar erg kostbaar)
• Vloerisolatie (piepschuim) en ik heb bodemzeil van Tomzon geplaatst achteraf
• Dakisolatie 5cm origineel en 3cm bij geïsoleerd in 2023 op de opbouw. Op dit moment worden de kleine stukken van het 1e dak vervangen. Normale isolatie weet ik niet maar is sowieso meer en wordt nu 5cm extra bij geïsoleerd.
Hij zal wel vaker aan en uit gaan omdat we alleen het cv-water verwarmen en geen warmtepomp boiler hebben zoals andere wel. Dit kon ook niet want het 200 of 300l vat was geen geschikte plaats voor.
Alleen wat je krijgt als we de zoneregeling laten werken is dat er continu water door de bypass gaat. Als de zoneregeling weg gehaald wordt kunnen we dus niet meer met slimme schema’s werken voor de kamers waar er bijvoorbeeld elke dinsdag gewerkt wordt en daar ver temperatuur verhoogd moet worden van 16 naar 20 graden of die van de kinderen wanneer ze in de kamer zijn.
Ook de temperatuur in de woonkamer verhogen zal dus niet meer makkelijk gaan. Soms heeft de bazin het wat kouder en wordt de temperatuur verhoogd en zit ik in een tshirt op de bank. (erg warmbloedig)
Ik zoek naar een balans waarbij comfort zoals het regelen er is maar ook efficiente voor de warmtepomp.
Op dit moment draait de WeHeat bijvoorbeeld niet omdat de temperaturen in de kamers op de gewenste temperaturen zijn en de vloerverwarming staat op 19 graden waar het nu in de woonkamer 20 graden is door het na gloeien van de vloer of hoe je het ook noemt. (is gestopt met verwarmen rond 09.30) maar temperatuur loopt nog beetje op door de warmte in de leidingen en tegels.
Ik heb een soort passieve zone-regeling. Ik heb een stooklijn ingesteld zodat het beneden ca 20-21 graden is. De groepen beneden staan altijd open.
Bovenverdieping (slaapkamers) heb ik ingesteld op 19 graden. Als de temperatuur boven de 19 graden komt dan gaat de zoneregeling dicht en stopt hij dus met verwarmen (met beetje overshoot).
/f/image/Wolc694Li8a6w1NxJvixisrF.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat hij met deze temperaturen dus wel redelijk rond de 19 blijft, alleen het gaat niet snel. En ik vraag me af of hij boven de 19 gaat uitkomen snel genoeg. Dat hangt denk ik ook van je huis af en hoeveel flow ed. je boven hebt. Met buffervat zou je natuurlijk hogere temperatuur kunnen doen en wel beneden dichtdraaien wellicht, maar dat leek me minder efficient. Liefste zou je waterzijdig alles instellen en helemaal niet met aansturing afknijpen denk ik.
Maar vloerverwarming is sowieso best traag, dus ff snel van 16 naar 20 is wellicht niet zo handig. Wij hebben op kantoortje boven nog een airco die hem wel in paar min warm heeft..
De stooklijn is wel variabel natuurlijk, maar wordt geregeld op de buitentemperatuur (gemeten door de BB). Met andere woorden, als de temperatuur buiten zakt, dan zal de BB een hogere aanvoertemperatuur geven. Dit is natuurlijk wel even finetunen, maar werkt heel prima.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Oké dus stel ik start met stooklijn en demonteer alle Tado radiatorknoppen dat gaat de in iedere ruimte verwarmen alleen hoe doe je dat als er ineens een koude dag is?
De jongste van het gezin is nog geen jaar waarbij we proberen een constante temperatuur in de kamer te houden wat met stooklijn natuurlijk wat lastiger wordt want het ding wat dat regelt heb ik gedemonteerd...
Het waterzijdig inregelen is bij een WP anders dan bij een CV.Satefan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Een CV heeft (meestal) een minimaal vermogen van 8kW. Deze energie moet hij kwijt kunnen om niet te gaan pendelen. Dit betekent hele hoge flow of een hoge deltaT moet hebben.
Hoge flow geeft veelal ruis/geluid dus kiest men voor hoge deltaT. Omdat we ook niet te hoge Ta willen hebben (teveel warmteverlies door de schoorsteen) wordt er gewerkt met een lage Tr.
Het waterzijdig inregelen bij een CV vindt dan plaats door de Ta in de radiator voldoende af te laten koelen naar de gewenste Tr. Als voorbeeld: Als Ta 45 dan moet Tr maximaal 35 zijn om een deltaT van 10 te behouden en de CV niet te laten pendelen. De voetventielen worden dan geknepen om de flow te beperken en Tr zo laag te krijgen.
Een WP kan veel lager moduleren, tot wel 1,5kW, en draait dan efficiënter (hogere COP, minder defrosts, etc). Dit betekent dat we een veel kleinere deltaT willen hebben in zowel de WP als ook het afgiftesysteem. Er zal dus maar een klein verschil tussen de bovenzijde en onderzijde van de radiator moeten zijn en dat betekent meer flow.
Bijkomend voordeel: het kleinere verschil tussen boven en onder maakt de radiator gemiddeld warmer. In voorbeeld van de CV is de radiator gemiddeld 40 graden bij een Ta van 45. Dat kan bij de WP worden bereikt door 41 boven en 39 onder, met een 10% lagere Ta.
Een WP is niet gemaakt om snel iets op te warmen. Of je nu VV hebt (wat sowieso te traag is) of convectoren op LT. Stel je kamer 20 is en wilt deze binnen een uur op 21 hebben. Dan moet er een x aantal kW de kamer in worden gebracht. Dat betekent dat de aanvoer Ta snel omhoog moet en veel meer flow om al die energie te vervoeren. Gevolg is dat er een hoge deltaT ontstaat, de WP gaat in vol vermogen, lagere COP, bevriezing, defrost, weer ion vol vermogen, etc, etc.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:14:
[...]
Oke interessant maar hoe kun je als je het bijvoorbeeld koud hebt in een kamer de temperatuur verhogen? Of juist iets lager zetten waardoor er geen warmte meer afgegeven wordt door het afgifte systeem? Bij vloerverwarming zal dit natuurlijk niet veel uitmaken want dat duurt lang voordat die afkoelt maar in kamers met convectoren wel.
Of zet je bijvoorbeeld de temperaturen in alle kamers via een zoneregeling op 19 graden?
Ik begrijp niet helemaal hoe je de temperatuur kunt regelen namelijk zonder zoneregeling en thermostaat...
Terwijl als je de kamer continue op 21 houdt dan zal (bij een bepaalde buitentemperatuur) de Ta continu (bijv) 30 zijn en Tr continu 28 en draait de WP mooi rustig door. Daarnaast heb je de kamer als thermische buffer voor de naastgelegen (ondergelegen) kamers, die zullen ook minder afkoelen.
Even bijwarmen = trui aantrekken, infraroodpaneel aanzetten, oliekachel, kaarsen,oid. Met een WP moet je niet snel iets willen verwarmen, en dat is ongeacht of je VV of radiatoren hebt.
Nee, was een geschreven onderzoek...maar deze heb ik ook gezien iddKirvis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:47:
[...]
Bedoel je deze Jelle?
YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Ook hier trouwens een verdeler mét pomp die ik helemaal dicht heb gezet en die dus niet meer mengt. De flow is duidelijk hoger als de pomp wel aan staat, dus wij houden het lekker zo. (En de pomp bij de WP draait een stuk minder hard nu.)
Stooklijn staat echt heel laag nu: 30, 20.5, 19, 18, 18.
Barryvdh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:56:
[...]
Weet niet in hoeverre het vergelijkbaar is, maar ik heb een huis uit 1995 met dubbelglas boven (HR++ beneden).
Ik heb een soort passieve zone-regeling. Ik heb een stooklijn ingesteld zodat het beneden ca 20-21 graden is. De groepen beneden staan altijd open.
Bovenverdieping (slaapkamers) heb ik ingesteld op 19 graden. Als de temperatuur boven de 19 graden komt dan gaat de zoneregeling dicht en stopt hij dus met verwarmen (met beetje overshoot).
[Afbeelding]
Je ziet dat hij met deze temperaturen dus wel redelijk rond de 19 blijft, alleen het gaat niet snel. En ik vraag me af of hij boven de 19 gaat uitkomen snel genoeg. Dat hangt denk ik ook van je huis af en hoeveel flow ed. je boven hebt. Met buffervat zou je natuurlijk hogere temperatuur kunnen doen en wel beneden dichtdraaien wellicht, maar dat leek me minder efficient. Liefste zou je waterzijdig alles instellen en helemaal niet met aansturing afknijpen denk ik.
Maar vloerverwarming is sowieso best traag, dus ff snel van 16 naar 20 is wellicht niet zo handig. Wij hebben op kantoortje boven nog een airco die hem wel in paar min warm heeft..
:strip_exif()/f/image/4NNEsSMjzZYyGegJgdQyx7rk.jpg?f=fotoalbum_large)
Is onderstaande een logische beredenering:
Ik haal de thermostaatknop van de vloerverwarming af waardoor die altijd mee loopt en laat ze boven op de convectoren in de kamers zitten. (deze wil ik wel blijven reguleren ook omdat ik bezig ben met heat fans)
Door dit te doen kan ik de Blackbird laten werken op de stooklijn en daarmee de aanvoer temperaturen naar beneden halen waardoor de Blackbird wel draait maar als het goed is onderin terug moduleert. Enige nadeel is dat de woonkamer dan niet meer te reguleren is via een kamer thermostaat toch? Het verwarmen als de bazin het koud heeft is dan niet mogelijk.
Welke temperaturen heb jij ingesteld op je stooklijn? We hebben geen HR++ glas beneden maar ik kan wellicht proberen te kijken of het dan aangenaam blijft.
In de slaapkamers boven is het allemaal rond de 16 graden alleen in de kamer van de kleinste is het 18 graden en de werkkamer is dus 1x in de week van 16 naar 20 met convector. De kamer van de oudste wordt 1x in de 2 weken gebruikt. De temperatuur staat nu op 16 en als zij er is wordt die verhoogd naar 18/19 graden.
Maar met bovenstaande en dus gebruiken via stooklijn draait de Blackbird dus 24/7 toch? Doet die dit ook in de zomer want dat is een beetje zonde denk ik van de energie vind ik.
We hebben met een wat zonnige dag zoals vorige week een verbruik op 1 dag nog geen 5kW gebruikt namelijk en als de Blackbird 24/7 staat te draaien op 20% verbruikt die als ik 600W neem als getal 14kW. Correct?
Als dit het geval is verbruitk de Blackbird op stooklijn wel een heel stuk meer in plaats van hoe ik hem nu gebruik. Ik begrijp namelijk niet helemaal waarom de Blackbird dag en nacht zou moeten draaien voor alleen het CV gevdeelte als er geen warmtevraag is. Temperatuur nu in de woonkamer is ook nog steeds steady zonder dat die lang heeft gewerkt vanmorgen
Duidelijk. Alleen hoe reguleer je bijvoorbeeld slaapkamers of kamers die maar sporadisch gebruikt worden?Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Een WP is niet gemaakt om snel iets op te warmen. Of je nu VV hebt (wat sowieso te traag is) of convectoren op LT. Stel je kamer 20 is en wilt deze binnen een uur op 21 hebben. Dan moet er een x aantal kW de kamer in worden gebracht. Dat betekent dat de aanvoer Ta snel omhoog moet en veel meer flow om al die energie te vervoeren. Gevolg is dat er een hoge deltaT ontstaat, de WP gaat in vol vermogen, lagere COP, bevriezing, defrost, weer ion vol vermogen, etc, etc.
Terwijl als je de kamer continue op 21 houdt dan zal (bij een bepaalde buitentemperatuur) de Ta continu (bijv) 30 zijn en Tr continu 28 en draait de WP mooi rustig door. Daarnaast heb je de kamer als thermische buffer voor de naastgelegen (ondergelegen) kamers, die zullen ook minder afkoelen.
Even bijwarmen = trui aantrekken, infraroodpaneel aanzetten, oliekachel, kaarsen,oid. Met een WP moet je niet snel iets willen verwarmen, en dat is ongeacht of je VV of radiatoren hebt.
Voorbeeld:
Slaapklamer gewenste temperatuur 16 graden
Aanvoer temperatuur 25 graden
Retour tempratuur 22 graden
Is het dan handig om daar heat fans te plaatsen om de retour temperatuur wat omlaag te krijgen? Ik ben namelijk bezig met Heat fans in de convectoren in de slaapkamers. Er zijn er 2 die wat moeite heeft op tempreatuur te komen (1 kamer is gelijk de werkkamer die 1x per week wordt gebruikt). Is het niet zonde om deze kamer heel de week op de 20 graden te houden voor die ene dag?
Kan ik in de slaapkamers dan wel slimme thermostaatknoppen gebruiken?
En hoe om te gaan als het te warm is in de vertrekken?
Want de vloerverwarming beneden is dus niet te regelen qua temperatuur met de warmtepomp zoals jij beschrijft toch?
[ Voor 28% gewijzigd door Kevin1990 op 07-02-2025 13:29 ]
Voor de geinteresseerden met vergelijkbare situatie; ik had ca 1800m3 gasverbruik per jaar (bouwjaar 1995, 200m2, vloerwarming boven+beneden). Blackbird 8kWh full Electric
Vorig jaar januari was het 669 euro kosten in januari, dit jaar 433 (ik moet mijn gas nog afsluiten). Dus 830 kWh (a 0.32?) vs 366 m3 gas (a 1.33), zo'n 200-250 euro verschil afgelopen maand (met iets meer graaddagen dit jaar)
:strip_exif()/f/image/1aFApyiIP6j2upR8NpfyGEpy.png?f=user_large)
Ook november/december lijken ca 35-40% goedkoper te zijn geworden.
:strip_exif()/f/image/ILL7Va2j02MGKIaIZHwCt86A.png?f=user_large)
Maar ik denk dat salderen nog verwerkt wordt, dus in de praktijk zal het in 2024/2025/2026 nog iets meer schelen lijkt me.
Vorig jaar januari was het 669 euro kosten in januari, dit jaar 433 (ik moet mijn gas nog afsluiten). Dus 830 kWh (a 0.32?) vs 366 m3 gas (a 1.33), zo'n 200-250 euro verschil afgelopen maand (met iets meer graaddagen dit jaar)
:strip_exif()/f/image/1aFApyiIP6j2upR8NpfyGEpy.png?f=user_large)
Ook november/december lijken ca 35-40% goedkoper te zijn geworden.
:strip_exif()/f/image/ILL7Va2j02MGKIaIZHwCt86A.png?f=user_large)
Maar ik denk dat salderen nog verwerkt wordt, dus in de praktijk zal het in 2024/2025/2026 nog iets meer schelen lijkt me.
Ik weet niet precies wat het voordeligste is. Maar vloerverwarming is traag, dus opwarmen kost ook weer energie. Bij mij was hij wel flink bezig (80-100% bij -3 vaak), en dan tussen 19.00-7.00 limiet op 70/80%. Het hoeft dus ook niet 'even warmer' want het is gewoon ca 21 graden in huis (of richting 20-20.5 bij -3 oid).Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:23:
[...]
[Afbeelding]Als ik jou en mijn situatie met elkaar vergelijk zijn er een aantal overeenkomsten.
Is onderstaande een logische beredenering:
Ik haal de thermostaatknop van de vloerverwarming af waardoor die altijd mee loopt en laat ze boven op de convectoren in de kamers zitten. (deze wil ik wel blijven reguleren ook omdat ik bezig ben met heat fans)
Door dit te doen kan ik de Blackbird laten werken op de stooklijn en daarmee de aanvoer temperaturen naar beneden halen waardoor de Blackbird wel draait maar als het goed is onderin terug moduleert. Enige nadeel is dat de woonkamer dan niet meer te reguleren is via een kamer thermostaat toch? Het verwarmen als de bazin het koud heeft is dan niet mogelijk.
Welke temperaturen heb jij ingesteld op je stooklijn? We hebben geen HR++ glas beneden maar ik kan wellicht proberen te kijken of het dan aangenaam blijft.
In de slaapkamers boven is het allemaal rond de 16 graden alleen in de kamer van de kleinste is het 18 graden en de werkkamer is dus 1x in de week van 16 naar 20 met convector. De kamer van de oudste wordt 1x in de 2 weken gebruikt. De temperatuur staat nu op 16 en als zij er is wordt die verhoogd naar 18/19 graden.
Maar met bovenstaande en dus gebruiken via stooklijn draait de Blackbird dus 24/7 toch? Doet die dit ook in de zomer want dat is een beetje zonde denk ik van de energie vind ik.
We hebben met een wat zonnige dag zoals vorige week een verbruik op 1 dag nog geen 5kW gebruikt namelijk en als de Blackbird 24/7 staat te draaien op 20% verbruikt die als ik 600W neem als getal 14kW. Correct?
Als dit het geval is verbruitk de Blackbird op stooklijn wel een heel stuk meer in plaats van hoe ik hem nu gebruik. Ik begrijp namelijk niet helemaal waarom de Blackbird dag en nacht zou moeten draaien voor alleen het CV gevdeelte als er geen warmtevraag is. Temperatuur nu in de woonkamer is ook nog steeds steady zonder dat die lang heeft gewerkt vanmorgen
Ik heb de standaard settings aangehouden en dan gekeken of de temperatuur zakt of stijgt en dan het koudere en/of hogere punt beetje bijstellen zodat hij stabiel blijft. In het begin paar keer aangepast omdat het dus warmer werd, dus even kijken welk punt ik moest aanpassen. Nu draait hij wel prima, meestal 21 graden en dan als het iets kouder is 20/20.5 is het ook goed, moet ook niet overdrijven
Qua verbruik vind ik lastig inschatten wat het beste is, maar >4 graden draait hij nu wel lekker rustig op stooklijn, dus ik vind het wel best zo. In januari volgens mij grotendeels stooklijn gedaan en is goedkoper dan ik eerst had met zoneregeling/nachtverlaging op CV.
Oké maar als je stooklijn gebruikt draait de Blackbird dus 24/7 365 dagen per jaar toch?Barryvdh schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Ik weet niet precies wat het voordeligste is. Maar vloerverwarming is traag, dus opwarmen kost ook weer energie. Bij mij was hij wel flink bezig (80-100% bij -3 vaak), en dan tussen 19.00-7.00 limiet op 70/80%. Het hoeft dus ook niet 'even warmer' want het is gewoon ca 21 graden in huis (of richting 20-20.5 bij -3 oid).
Ik heb de standaard settings aangehouden en dan gekeken of de temperatuur zakt of stijgt en dan het koudere en/of hogere punt beetje bijstellen zodat hij stabiel blijft. In het begin paar keer aangepast omdat het dus warmer werd, dus even kijken welk punt ik moest aanpassen. Nu draait hij wel prima, meestal 21 graden en dan als het iets kouder is 20/20.5 is het ook goed, moet ook niet overdrijven
Qua verbruik vind ik lastig inschatten wat het beste is, maar >4 graden draait hij nu wel lekker rustig op stooklijn, dus ik vind het wel best zo. In januari volgens mij grotendeels stooklijn gedaan en is goedkoper dan ik eerst had met zoneregeling/nachtverlaging op CV.
In het voorjaar, zomer en mooie herfstdagen is dat zonde van de energie vind ik.
We hebben genoeg zonnepanelen waarbij we net niet uitkomen met energie vermoed ik (23 zonnepanelen gelegd in 2023 en 2024) maar we rijden ook elektrisch en hybride.
Alleen het is zonde als de Blackbird draait om het draaien. Ik zou dan liever zien dat die met mooie dagen in het voorjaar waar het misschien 17 of 18 graden is de Blackbird helemaal niet draait want het huis warmt voldoende op door de zon die 1 gratis is maar daarnaast vind ik het ook zonde om energie te verspillen. Ik ben geen groene rakker maar wil wel efficient omgaan met de energie die we hebben of dit via zonnepanelen komt of door een kolencentrale…
Onze Blackbird wordt alleen gebruikt voor het CV gdeelte dus in de zomer hoeft die ook niet te draaien voor het tapwater
Weet niet of er meer mensen draaien met een combi stooklijn en deels zoneregeling en als warmte afgifte vloerverwarming en convectoren? Ik ben benieuwd naar de mening over wel of geen heat fans in de convectoren met deze combinatie.
[ Voor 5% gewijzigd door Kevin1990 op 07-02-2025 14:06 ]
@Kevin1990 in het voorjaar of zomer zet je je WP gewoon uit via de app, of dan wel op thermostaat regeling.
Waar kun je die uitzetten via de app? De thermostaat regeling valt weg toch als er via de stooklijn wordt verwarmd?Razer schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:07:
@Kevin1990 in het voorjaar of zomer zet je je WP gewoon uit via de app, of dan wel op thermostaat regeling.
Dan zet je m in het voorjaar weer op thermostaat :-)Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Waar kun je die uitzetten via de app? De thermostaat regeling valt weg toch als er via de stooklijn wordt verwarmd?
Als je je stooklijn goed instelt dan gaat ie vanzelf uit. De stooklijn is namelijk de relatie tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Waar kun je die uitzetten via de app? De thermostaat regeling valt weg toch als er via de stooklijn wordt verwarmd?
Als je instelt dat ie 17 graden levert bij 20 graden buitentemperatuur, en bijvoorbeeld 15 graden bij 25 graden biitentemperatuur, dan gaat ie vanzelf uit als het warmer wordt.
En anders kan je hem altijd nog terug op Opentherm aansturing zetten, dan kijkt ie weer naar de kamertemperatuur en gaat ie vanzelf uit.
Hier zelfde situatie. Er is op een gegeven moment een omslagpunt, ik denk in mijn situatie ergens bij een buitentemperatuur van boven de 10 graden. De BB draait dan nog constant. op z'n minimum vermogen van zo'n 500 watt.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Oké maar als je stooklijn gebruikt draait de Blackbird dus 24/7 365 dagen per jaar toch?
In het voorjaar, zomer en mooie herfstdagen is dat zonde van de energie vind ik.
We hebben genoeg zonnepanelen waarbij we net niet uitkomen met energie vermoed ik (23 zonnepanelen gelegd in 2023 en 2024) maar we rijden ook elektrisch en hybride.
Alleen het is zonde als de Blackbird draait om het draaien. Ik zou dan liever zien dat die met mooie dagen in het voorjaar waar het misschien 17 of 18 graden is de Blackbird helemaal niet draait want het huis warmt voldoende op door de zon die 1 gratis is maar daarnaast vind ik het ook zonde om energie te verspillen. Ik ben geen groene rakker maar wil wel efficient omgaan met de energie die we hebben of dit via zonnepanelen komt of door een kolencentrale…
Onze Blackbird wordt alleen gebruikt voor het CV gdeelte dus in de zomer hoeft die ook niet te draaien voor het tapwater
Weet niet of er meer mensen draaien met een combi stooklijn en deels zoneregeling en als warmte afgifte vloerverwarming en convectoren? Ik ben benieuwd naar de mening over wel of geen heat fans in de convectoren met deze combinatie.
Dan is het tijd om over te schakelen naar OpenTherm en zal de kamerthermostaat minder agressief naar gevraagde watertemperatuur sturen. Bij voldoende warmte, door o.a. zon, gaat de bb in stand-by stand.
Toen het een tijdje geleden warmer was, draaide de bb in Opentherm ook heel gelijkmatig.
Met de vermogensregelaars schuif, helemaal naar links naar 'Uit'.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Volgens mij kan hij terugmoduleren tot 20% en dan levert hij een bepaald vermogen. Dus als het warmer wort, dan zal je een overshoot hebben wellicht met een graad hoger. Dan zal de warmtepomp afslaan en als de deltaT weer te groot wordt weer aan (wellicht te simpel gedacht, zal wel iets van logica bijzitten dat ie niet steeds gaat pendelen).Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Oké maar als je stooklijn gebruikt draait de Blackbird dus 24/7 365 dagen per jaar toch?
Nee hij draait niet continu.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Stooklijn = Ta afhankelijk van Tb
Vermogen = afhankelijk deltaT = Tr-Ta
Als het buiten warmer wordt zorgt de stooklijn dat hij een lagere Ta gaat aanbieden. Als Tr dichtbij, of hoger is dan Ta dan heeft de WP niets te doen en gaat hij op een gegeven moment in standby. Je hoeft hier helemaal niets voor te doen.
En: de WP gaat niet direct uit als Ta lager wordt dan Tr. Hij 'leert' dat de Tb 's avonds lager wordt en bouwt een thermische reserve op. Ook is er een anti-pendel regeling en andere fuzzy logica. Hoe de WP precies leert ben ik nog niet achter, maar ik merk wel dat hij niet direct reageert op mijn eigen OT aansturing. Hij heeft zeg maar een eigen willetje
Ja! Dat viel mij dus ook op laatst en toen werd het steeds kouder en kouder in huis, ondanks ik mijn slimme thermostaat toch echt 0,5 -1 graad warmer had gezet.Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:34:
[...]........en andere fuzzy logica. Hoe de WP precies leert ben ik nog niet achter, maar ik merk wel dat hij niet direct reageert op mijn eigen OT aansturing. Hij heeft zeg maar een eigen willetje
Dat vond ik niet zo prettig dus heb ik stooklijn leading gezet.
Maar heb niet voor niets een slimme thermostaat... het lijkt alsof de BlackBird AI tegenwerkt wat betreft de voorspellende gave van mijn thermostaat.

Als je iedere keer switch geef je zowel de WP als de thermostaat geen tijd om te leren van hun 'fouten'.RNacoustics schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:37:
[...]
Hier zelfde situatie. Er is op een gegeven moment een omslagpunt, ik denk in mijn situatie ergens bij een buitentemperatuur van boven de 10 graden. De BB draait dan nog constant. op z'n minimum vermogen van zo'n 500 watt.
Dan is het tijd om over te schakelen naar OpenTherm en zal de kamerthermostaat minder agressief naar gevraagde watertemperatuur sturen. Bij voldoende warmte, door o.a. zon, gaat de bb in stand-by stand.
Toen het een tijdje geleden warmer was, draaide de bb in Opentherm ook heel gelijkmatig.
Zolang Tr lager blijft dan Ta zal de BB idd aanblijven. Immers is er blijkbaar nog steeds voldoende warmteafgifte. Kan dit wat slimmer/beter? Denk het wel maar ik ben benieuwd of je hem daar de tijd voor hebt gegund.
Zojuist bericht van de dealer gehad. 19-02 kan ik de Pulse ophalen.
Ik heb heel veel slimme spullen in huis maar om ze nu allemaal aan elkaar te knopen omdat ik ze hebDaCootMeister schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Ja! Dat viel mij dus ook op laatst en toen werd het steeds kouder en kouder in huis, ondanks ik mijn slimme thermostaat toch echt 0,5 -1 graad warmer had gezet.
Dat vond ik niet zo prettig dus heb ik stooklijn leading gezet.
Maar heb niet voor niets een slimme thermostaat... het lijkt alsof de BlackBird AI tegenwerkt wat betreft de voorspellende gave van mijn thermostaat.
Ik bedoel: KISS! Als het zonder kan, en beter werkt, waarom dan allemaal slimme systemen aan elkaar knopen die bij elkaar een dom systeem vormen?
Thermostaat heeft PID regeling, WP heeft PID regeling, die kunnen elkaar aardig in de weg gaan zitten. Thermostaat moet werken met verschillende bronnen (CV, WP) en verschillende afgiftesystemen. WP moet kunnen omgaan met verschillende afgiftesystemen en allerlei merken themostaten die 'domme' dingen vragen. En beide systemen moeten omgaan met gebruikers die continue een andere temperatuur willen.
Ga er maar aan staan!
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.