Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 13:21
Oké dank voor alle input.
Ik begin denk ik door een soort gelijke situatie te maken als Barryvdh door de vloerverwarming op de begane grond altijd mee te laten lopen. Slimme radiator knop eraf.
ik laat de slimme thermostaatknoppen dan nog wel in de andere kamers erop zitten en zet de aansturingsmethode op stooklijn en zal denk ikl beginnen met onderstaande instellingen van stooklijn op bepaalde temperaturen of lager of hoger beginnen?

Ik hoop volgende week alle heat fans werkend te krijgen dus kan dan gelijk kijken of de warmtepomp met een laag vermogen toch een kamer warm krijgt door de extra boost van ventilatoren in de convectoren.
De schama's van de verdiepingen behoud ik nog even om te kijken wat die gaat doen qua verbruik en COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKw9T8ttsduumRn3vHdocICV6HM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDuToUEW6ctcPOiBgmHpDKgQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Als je iedere keer switch geef je zowel de WP als de thermostaat geen tijd om te leren van hun 'fouten'.
Zolang Tr lager blijft dan Ta zal de BB idd aanblijven. Immers is er blijkbaar nog steeds voldoende warmteafgifte. Kan dit wat slimmer/beter? Denk het wel maar ik ben benieuwd of je hem daar de tijd voor hebt gegund.
Ik denk dat je maar 2x per jaar moet switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Nee hij draait niet continu.
Stooklijn = Ta afhankelijk van Tb
Vermogen = afhankelijk deltaT = Tr-Ta

Als het buiten warmer wordt zorgt de stooklijn dat hij een lagere Ta gaat aanbieden. Als Tr dichtbij, of hoger is dan Ta dan heeft de WP niets te doen en gaat hij op een gegeven moment in standby. Je hoeft hier helemaal niets voor te doen.

En: de WP gaat niet direct uit als Ta lager wordt dan Tr. Hij 'leert' dat de Tb 's avonds lager wordt en bouwt een thermische reserve op. Ook is er een anti-pendel regeling en andere fuzzy logica. Hoe de WP precies leert ben ik nog niet achter, maar ik merk wel dat hij niet direct reageert op mijn eigen OT aansturing. Hij heeft zeg maar een eigen willetje :*)
Ah fijn dat dit even wordt uitgelegd. Ik vond het nogal zonde dat die 8 maanden staat te hobbelen erwijl er niks hoeft te gebeuren. Vooral zonde van de energie die onbenut blijft...
Ik ga ermee stoeien van het weekend met de stooklijn te gebruiken en te kijken hoe het afgifte systeem reageert op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:43
MetalBM schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:58:
Hier een Flint gebruiker sinds november 2024 en dit apparaat bevalt prima, de premium installatie iets minder. SWW via een aparte WP-boiler, prima oplossing in een 2-persoons huishouden.

Situatie:
Na-geïsoleerde (R=4+, vloer, wand, dak) jaren 30 woning met HR glas (moet nog naar HR++) met 35m2 VVW op BG; op de 1e etage komen nog 3 fancoils (Slaapkamers + badkamer). Het vloerverwarmingsysteem is een droogbouwvloer (variotherm) en dus een 100L buffervat hier vanwege het ontbreken van voldoende massa tav een betonnen vloer.

De Flint draait prima en de warmtebeleving is 'oké; de Flint draait hier met huidige temperaturen 2h op, 2h af en verwarmt op 33% (minimum, weet ik nu) met een opgenomen vermogen rond de 400W. In de koudere dagen (-5 GrC) draait ie ’s nachts bijna continue met op 500W.

Dat de warmtebeleving ‘oké’ is komt door mijn lessen als beginnende warmtepomp eigenaar en richt zich meer op de aansturing dan de warmtepomp zelf.

Begonnen met een OT thermostaat obv ‘oud cv denken’. Fijn dat je een beetje bij kan sturen maar eigenlijk geen continue warmtebeleving. Dit heeft met de thermostaat zelf te maken, met settings zoals minimaal aantal starts/h en alleen een profiel voor een gaswarmtebronnen is dit suboptimaal. Huidige firmware (6.0.1.50) kan wel een update gebruiken met bv een warmtepomp profiel en nauwkeuriger meeting van de ruimte temperatuur (vaker meten). Opstoken via OT gaat dus met hoog vermogen (in: 0,7-1 kW) en korte looptijd; na bereiken vd gewenste temperatuur schakelt de T6 naar een Tvraag van 10 GrdC. Een typische CV aansturing met veel defrosts tot gevolg en het nadeel dat het systeemwater ver mag afkoelen (merkbaar in de woonkamer)

Sinds een aantal weken op de stooklijn overgestapt en zeker met koude dagen (< 8 GrdC) fijn, bijna geen defrosts meer en de Tvraag blijft dichter bij de werkelijk T’s van het systeem. Het nadeel is dat de marge voor een warmte ‘overshoot’ zorgt dat het in de woonkamer tussen 19,5-21,5 (doel 20) uitkomt. Eigenlijk wel de behoefte aan een extra set-puntje in de stooklijn tussen -20 en 9 grd, bv bij -5 GrdC.

Mijn wens is eigenlijk: Stooklijn en met de kamertemperatuur als trigger.
Soms ga je weg en wil je je huistemperatuur echt even verlagen, vakanties etc. Of standaard de kamertemperatuur in weekend met 1 graad te verhogen. Om dit dan via een portal en de stooklijn aan te passen is niet optimaal en had ik van de OT functie/thermostaat verwacht. Het zou fijn zijn om via de T6 de kamer naar bv 17 graden te laten afkoelen en via Homekit van afstand ook weer rustig laten opwarmen. Ten slotte wil je kamer temperatuur instellen en niet de gevraagde watertemperatuur.

Heeft iemand mijn ‘wensscenario’ werkend?

Qua informatiebronnen rond de warmtepomp:
WeHeat app is denk ik prima voor 90% van de gebruikers; doet de WP het? en waar is de WP mee bezig? kunnen snel en betrouwbaar via de app beantwoord worden. Mis ik dingen? Eigenlijk alleen als de HA-integratie wegvalt…

HA-integratie is echt tof om eens verder te kijken in het system @Satefan, dank voor het delen van je dashboard, leuk om eens een andere doorsnede te zien! Een checkvraagje, je zonneplan entity is neem ik aan je opgewekte kWh vanuit je zonnepanelen vs stroomverbruik P1?

WeHeat-API, super dat ze deze hebben en dat hun app dus onafhankelijk werkt van de API (huidige HA storing). Aangezien de API een voorwaarde is voor de HA integratie denk ik dat we hier zuinig op moeten zijn. Risico die ik zie is dat ‘misbruik’ weleens kan leiden tot acties vanuit WeHeat om de ongewenste impact op hun backend systemen (incl. hun ML/AI) te voorkomen.

My2c’s
Hier draait de Flint momenteel ook op stooklijn. Vermogen op 30% .
Ik kan inderdaad ook niet lager dan 30%.
Beneden in de woonkamer 23,2 graden.
Dit mag wat minder .

Bovenverdieping badkamer 20 gr en slp kamers 19gr.
Met cv verwarming was het eerst begane grond en badkamer.
Dat deden we 24/7
Nu voelt bovenverdieping ook lekker warm aan.
Defrosts had ik met aan/uit thermostaat om de paar uur.
Nu bijna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-10 23:06
Heel goed.
Vloerverwarming helemaal open. Stooklijn aanpassen naar het warmteverlies van je woning door aantal weken te kijken wat de binnen temperatuur doet.

Daarna met ventilatoren en/of flow in de radiatoren op de bovenverdieping de temperatuur daar inregelen. Let op dat variaties in je radiatoren weer invloed heeft op flow en Tr en daarop je WP weer reageert. Beter een statische inregeling (afstelling) dan een continue variatie (slimme radiatorknop)

De WP rustig de tijd gunnen om zichzelf je woning aan te leren. Ja hij gaat soms later uit dan je verwacht, en ook ja: als de zon schijnt wordt het zomaar veel warmer in je woonkamer terwijl de WP blijft draaien. Maar met zon heb je (neem ik aan) ook gratis electra en sla je mooi thermische energie op voor de koude avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Heel goed.
Vloerverwarming helemaal open. Stooklijn aanpassen naar het warmteverlies van je woning door aantal weken te kijken wat de binnen temperatuur doet.

Daarna met ventilatoren en/of flow in de radiatoren op de bovenverdieping de temperatuur daar inregelen. Let op dat variaties in je radiatoren weer invloed heeft op flow en Tr en daarop je WP weer reageert. Beter een statische inregeling (afstelling) dan een continue variatie (slimme radiatorknop)

De WP rustig de tijd gunnen om zichzelf je woning aan te leren. Ja hij gaat soms later uit dan je verwacht, en ook ja: als de zon schijnt wordt het zomaar veel warmer in je woonkamer terwijl de WP blijft draaien. Maar met zon heb je (neem ik aan) ook gratis electra en sla je mooi thermische energie op voor de koude avond.
Ik ga bijna alle adviezen van vandaag opvolgen :)
Over die van de slimme thermostaatknoppen nog even niet. Eerst kijken wat die in de woonkamer doet en of die het met een bepaalde energie ook de andere kamers op temperatuur krijgt. Niet dat het de beste manier is maar wil het wel een beetje ondervinden en hoe alles zich gaat gedragen.
Zeker dat omdat de vloerverwarming dus altijd mee draait en we een 50l buffervat hebben we aardig wat warmte over hebben waardoor de Blackbird misschien op een rustig tempo kan blijven draaien.

Het rijmt bij mij niet helemaal om een kamer die 1x per week of 1x in de 2 weken een weekend gebruikt wordt een hogere temperatuur te geven vandaar maar dat wordt ondervinden natuurlijk.

Dank iedereen voor alle input 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Kevin1990 op 07-02-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:08
Net kort tweede gesprek gehad met CB over hun offerte voor een Sparrow (geen warm water).
Naast de Sparrow wordt een bedrag van bijna 3500 (Incl.) opgevoerd voor installatie kosten.
Dat kon niet gespecifieerd worden, was een standaard bedrag. Na wat doorvragen voor o.a. boren van gaten (niet van toepassing hier).

Hoe is jullie ervaring met offertes en specificaties? Zag o.a. een advies hier in het topic om zelfs de gebruikte warmteleidingen en isolatie te laten specificeren, dat gaat bij CB dus niet gebeuren...
Op die manier geld uitgeven doe ik dan liever via een loterij, dan heb je nog een kans om wat te winnen....

Iemand nog een advies voor een installateur regio Amsterdam die wel nette/goede offertes wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Een vraag over de installatie schema's in de installatie handleiding van de Sparrow.

Onze setup heet denk ik hybride, maar dan zonder CV en zonder warm water.
Je zou het ook all-electric kunnen noemen, zonder warm water :-).

CB adviseur stelde dat CB alleen het buffervat in serie plaatsten, nog geen ervaring met parallel.
Maar er is geen enkel schema zonder CV, noch eentje met een buffervat in serie.

Moet ik daaruit concluderen dat zo een installatie niet de voorkeur heeft vanuit weheat?
Of snapt elke installateur dat dat schema zo simpel is dat het daarom niet in dat hoofdstuk staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:49
MartinPTweak schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:29:
Net kort tweede gesprek gehad met CB over hun offerte voor een Sparrow (geen warm water).
Naast de Sparrow wordt een bedrag van bijna 3500 (Incl.) opgevoerd voor installatie kosten.

[...]

Iemand nog een advies voor een installateur regio Amsterdam die wel nette/goede offertes wil maken?
Zelfde ervaring, kosten van de WP vallen mee, en dan krijg je voor linksdraaiende gouden wartels en 40 (!) meter buizen en 3200,= arbeid voor je kiezen.

Ons huis is maar 10 meter, wat wileln ze met 40 meter buis ? : geen antwoord.
3200,= arbeid, zelfs met 100,= per uur is dat 4 mandagen....

Uiteindelijk was ik bij Cloaflux (Zoetermeer) rond de 11.500,= kwijt, na subsidie net geen 8000,= incl thermostaat, installatie en reorganisatie van het chernobill onder mijn CV (Hybride opstelling)...

2 man nog geen volle dag werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
Dat kon niet gespecifieerd worden, was een standaard bedrag. Na wat doorvragen voor o.a. boren van gaten (niet van toepassing hier).

Hoe is jullie ervaring met offertes en specificaties? Zag o.a. een advies hier in het topic om zelfs de gebruikte warmteleidingen en isolatie te laten specificeren, dat gaat bij CB dus niet gebeuren...
Op die manier geld uitgeven doe ik dan liever via een loterij, dan heb je nog een kans om wat te winnen....

Bij ons gaat de Sparrow voor 4200 euro geplaatst worden, totaal incl. subs. Maar ik leg alle buizen, elektra, en datakabel aan (omdat we in een verbouwing zitten, zodat het nu het moment is om dat te doen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13

https://www.weheat.nl/vind-een-installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
Ja, dat was mijn volgende stap, eerste vraag is dan wat ze in de offerte specificeren of niet, aan de hand daarvan kunnen we dan wel of niet verder gaan.

Zo was ik ook bij premium installer CB terecht gekomen.

Ik hoopte op een goede ervaring hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
MartinPTweak schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:32:
[...]

Ja, dat was mijn volgende stap, eerste vraag is dan wat ze in de offerte specificeren of niet, aan de hand daarvan kunnen we dan wel of niet verder gaan.

Zo was ik ook bij premium installer CB terecht gekomen.

Ik hoopte op een goede ervaring hier....
Op de installatiekosten wordt het geld gemaakt...
Ik heb 5-6 offertes in mijn regio vergeleken (nog veel meer installateurs benaderd, maar veel wilden niet komen). De prijsverschillen waren uiteindelijk allemaal maar gelul in de marge en niet noemenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:09
MartinPTweak schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:42:
Een vraag over de installatie schema's in de installatie handleiding van de Sparrow.

Onze setup heet denk ik hybride, maar dan zonder CV en zonder warm water.
Je zou het ook all-electric kunnen noemen, zonder warm water :-).

CB adviseur stelde dat CB alleen het buffervat in serie plaatsten, nog geen ervaring met parallel.
Maar er is geen enkel schema zonder CV, noch eentje met een buffervat in serie.

Moet ik daaruit concluderen dat zo een installatie niet de voorkeur heeft vanuit weheat?
Of snapt elke installateur dat dat schema zo simpel is dat het daarom niet in dat hoofdstuk staat?
Ik heb een Blackbird.
Zonder buffer
Zonder SWW / buffervat warm water.

Wat heb ik wel:
Compacte binnenunit, wat eigenlijk alleen een printplaat is met alle elektrische aansluitingen.
Een losse circulatiepomp.
Een vuilfilter (verplicht voor garantie)

Het schema staat niet in de huidige installatie manual geloof ik, maar bestaat wel...

Ik doe mijn warm water met boilers (COP =1)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torbs
  • Laatst online: 19:37
Meer mensen hier last van dat de home assistant integratie niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Jpiek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Zelfde ervaring, kosten van de WP vallen mee, en dan krijg je voor linksdraaiende gouden wartels en 40 (!) meter buizen en 3200,= arbeid voor je kiezen.

Uiteindelijk was ik bij Cloaflux (Zoetermeer) rond de 11.500,= kwijt, na subsidie net geen 8000,= incl thermostaat, installatie en reorganisatie van het chernobill onder mijn CV (Hybride opstelling)...

Coolblue doet standaard een offerte inclusief 10 meter buis. Als dat ongeveer klopt vinden ze het wel best. Als het echt langer blijkt bij de schouw moet je per meter extra betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:35
Torbs schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:20:
Meer mensen hier last van dat de home assistant integratie niet werkt?
Inderdaad - al even at berichten terug melding gemaakt, helaas vanaf gisteravond en nog niet opgelost

https://github.com/home-a...assistant.io/issues/37346

[ Voor 12% gewijzigd door Pandabeer35 op 07-02-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephaneRijs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-05 10:44
Satefan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Hoi, de grafieken zijn niet te zien. Je moet het plaatje uploaden, selecteren in het overzicht met plaatjes en dan op 'Invoegen' klikken onderin de dialoog.

Kun je iets meer vertellen over hoe je de BB aanstuurt? Thermostaat? En zo ja, welke? Je zou bij deze temperaturen wel defrosts zien, maar ieder uur lijkt me wat veel? Mijn BB draait meestal op 20 a 25% van het vermogen met 1 of 2 defrosts per 24 uur. De afgelopen 24 uur één defrost gehad.

Een aantal hier (een groeiend aantal lijkt t op) stuurt de BB aan op basis van een stooklijn, en niet met een thermostaat. Dit lijkt over het algemeen een rustiger gedrag op de BB te geven. Bij mij ook!
Met dank voor de uitleg - de foto's zijn er nu bij.

Ik stuur hem met OT aan op basis van een Honeywell T6 in de woonkamer.
Hij stond ook voor een tijdje op stooklijn bij mij en deed het toen beter maar toch nog vaak defrosts.

Ik heb vandaag meer uitleg gehad van de installateur : het probleem zou zijn dat de delta T is te groot is tussen retourtemperatuur en wat er gevraagd wordt, hierdoor probeert de BB telkens op 100% te gaan wat voor de "frosting" zorgt. Waterzijdig inregelen zou dus de oplossing moeten bieden. Ik las in andere posts dat het misschien ook te maken heeft met de (meng) verdelers - zal ik even opvolgen want volgende week zou er een "regelings guru" moeten langskomen benieuwd om te zien wat het zal geven.

Verder wel 1 interessant punt : onze BB was veel te dicht naast een schoorsteen, hierdoor kwan koude lucht weer naar beneden met als gevolg defrostings en een verlies van vermogen van de pomp. Enkel met deze te verzetten (vrij langs alle zijde) zou ik er 20% pompvermogen bij hebben !

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-10 15:01
Jpiek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:45:
[...]

Voor een Sparrow zonder buffervat en zonder SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27

AirX

Tweak Guru

Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:54:
Ik zie wederom veel berichten over OT versus stooklijn, zonering, WP op 100% met veel defrosts, etc.

Na een aantal maanden experimenteren is mijn advies:

- Verwijder de mengverdeler
- Zet de WP op stooklijn aansturing
- vergeet zonering
- vergeet nachtverlaging
- Open alle voetventielen

Ja ik moest ook aan het idee wennen om alles continue warm te houden, maar het is uiteindelijk efficiënter en comfortabeler. Zelf mijn lopende pilot om de WP uit te schakelen tijdens hogere electra prijs geeft dusver een lager rendement (naast extra WP slijtage). Immers moet de WP daarna flink aan de bak, met lagere COP en kans om de nodige defrost. Bij buitentemp onder de 5 graden heb ik deze prijs-optimalisatie al weer uitgezet.

Ik zou zeggen probeer eerst bovenstaande en kijk hoe de WP dan werkt.
Als ik dit zo lees is mijn conclusie dat er eigenlijk weinig “slim” aan een warmtepomp te maken is wat voor beter rendement en lagere kosten zorgt. Gewoon continu op zo laag mogelijk temperatuur en vermogen laten draaien dus. Hooguit SWW-run en legionellarun plannen op een gunstig moment lijkt dan voordeel te bieden qua kosten en mogelijk rendement (warm moment van de dag). Of is dit te kort door de bocht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
AirX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Als ik dit zo lees is mijn conclusie dat er eigenlijk weinig “slim” aan een warmtepomp te maken is dat voor beter rendement en lagere kosten zorgt. Gewoon continu op zo laag mogelijk temperatuur en vermogen laten draaien dus. Hooguit SWW-run en legionellarun plannen op een gunstig moment lijkt dan voordeel te bieden qua kosten en mogelijk rendement (warm moment van de dag). Of is dit te kort door de bocht :?
Tja… of je het wel of niet “slim” wil noemen is natuurlijk voor eigen rekening, maar je hebt gelijk dat dat het wel zo’n beetje is.
“Continu op lage temperatuur en vermogen laten lopen” zullen velen trouwens nog niet als “extreem eenvoudig” zien.
Met dynamisch contract kan je “goedkope uren” uitzoeken om te draaien. Zeker met vloerverwarming heb je een enorme warmte batterij (betonnen vloer) om dure periodes te overbruggen. Dat levert zeer zeker voordeel op.
Slimmer wordt het niet,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27

AirX

Tweak Guru

Stefannn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Tja… of je het wel of niet “slim” wil noemen is natuurlijk voor eigen rekening, maar je hebt gelijk dat dat het wel zo’n beetje is.
“Continu op lage temperatuur en vermogen laten lopen” zullen velen trouwens nog niet als “extreem eenvoudig” zien.
Met dynamisch contract kan je “goedkope uren” uitzoeken om te draaien. Zeker met vloerverwarming heb je een enorme warmte batterij (betonnen vloer) om dure periodes te overbruggen. Dat levert zeer zeker voordeel op.
Slimmer wordt het niet,
Als ik Pluimvee zo lees is dat bufferen in de vloer zelfs niet echt voordelig, omdat je later dat moet inhalen met lagere cop. Weg financiële winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:35:
[...]
Voor een Sparrow zonder buffervat en zonder SWW?
Nee, een Blackbird 8kW, 55 liter buffervat, eTwist thermostaat, complete reorganisatie van de Chernobyl buizenbende, en al bijkomende spul als pomp enzo..

SWW gaat nog via de CV die ernaast hangt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
AirX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Als ik Pluimvee zo lees is dat bufferen in de vloer zelfs niet echt voordelig, omdat je later dat moet inhalen met lagere cop. Weg financiële winst.
Daar kan je dus slim zijn.
Met een dynamisch contract is het verschil tussen laagste en hoogste dagprijs vaak 20% tot 50%.
Cop kan over een dag zo’n 20 tot 30% verschillen. Dus ja… daar kan je slim in optimaliseren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Pluimvee schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:47:

Ik heb heel veel slimme spullen in huis maar om ze nu allemaal aan elkaar te knopen omdat ik ze heb :?

Je bent Tweaker of niet denk ik dan. Een hobby mag je hebben :-)
Ik bedoel: KISS! Als het zonder kan, en beter werkt, waarom dan allemaal slimme systemen aan elkaar knopen die bij elkaar een dom systeem vormen?

Ben ik met je eens, als het beter werkt los dan geintegreerd kun je er beter vanaf blijven. Maar je hoopt (misschien naief) dat het naadloos te maken is. Vanaf fabriek is ideaal, maar anders met een stukje logica.
Thermostaat heeft PID regeling, WP heeft PID regeling, die kunnen elkaar aardig in de weg gaan zitten. Thermostaat moet werken met verschillende bronnen (CV, WP) en verschillende afgiftesystemen. WP moet kunnen omgaan met verschillende afgiftesystemen en allerlei merken themostaten die 'domme' dingen vragen. En beide systemen moeten omgaan met gebruikers die continue een andere temperatuur willen.
Ga er maar aan staan!
Klopt, eenvoudig zal het niet zijn. Maar OpenTherm is niet voor niets een standaard. Het zou alleen leuk zijn als iedereen zich daaraan hield. :z

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Laatst online: 17-10 16:07
Heren,
Ik heb een Nefit Easy + Easy Connect adapter (OT)
Ik zie in de lijst van WeHeat dat "Kamer Temp (Optioneel, Voorkeur) en Kamer Temp Setpoint (Optioneel) op 0 staat
Kan iemand dat toelichten
Is het aan te raden een ander te kopen?
En zoja welke dan?

Ik hoor het graag.

[ Voor 11% gewijzigd door Iggi op 08-02-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02:57
Iggi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:19:
Heren,
Ik heb een Nefit Easy + Easy Connect adapter (OT)
Ik zie in de lijst van WeHeat dat "Kamer Temp (Optioneel, Voorkeur) en Kamer Temp Setpoint (Optioneel) op 0 staat
Kan iemand dat toelichten
Is het aan te raden een ander te kopen?
En zoja welke dan?

Ik hoor het graag.
Hebben wij ook, we hebben de BB op opentherm draaien en de easy op stooklijn. Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephaneRijs
Carboy54 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Laat mij raden... Pomp houdende verdelers neem ik aan met buffer en afgaande extra pomp. Wat was het gemiddelde verbruik jaarlijks met gas?
Goede morgen en bedankt voor inbreng.

- Ik heb inderdaad 1 buffer van 50l
- vloerverwarming op bg met 2 mengverdelers met elk hun eigen circulatiepomp inderdaad (btw hierdoor heb ik zulk een hoge electrarekening)
- vloerverwarming op 1st met 1 mengverdeler en zijn eigen pomp + 4 radiatoren
- vloerverwarming op 2de met 1 mengverdeler en zijn eigen pomp + 2 radiatoren

En uiteraard de WP komt met z’n 2 eigen circulatiepompen…
6 circulatiepompen in totaal…

Gasverbruik over de voorbije jaren tussen 1500 en 1800 m3

Enig idee wat ik hiermee kan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door stephaneRijs op 08-02-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Laatst online: 17-10 16:07
Fbosman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Hebben wij ook, we hebben de BB op opentherm draaien en de easy op stooklijn. Werkt prima
Wat zijn jouw instellingen op de stooklijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02:57
Iggi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Wat zijn jouw instellingen op de stooklijn?
Zie hier:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlHPwjHl7GTztGMvLDwUCpE1jLQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iCBeo8SodPkupvAEzmotgRnS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Weet iemand ook wat de oorspronkelijke instellingen van de stooklijn zijn… Er is wel een reset knop, maar deze doet niets, althans bij mij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@Ditbenik ff getest en hier ook niet, tenminste. niets zichtbaars...
Oh, wacht ff..
...

...

Ja, ik heb voor ik/de installateur met het instellen van de stooklijn zijn begonnen een screenshot gemaakt.
Aangezien ik toen nog niks gewijzigd had en nog op Opentherm draaide moeten dat we de beginwaarden geweest zijn, zou je zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26XxCke9IAmm-PhGs7GYj4PTFv8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ai7Y69KS8uZfTid3AhPQw3dq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:53

Carboy54

Duurzaamheid coach

stephaneRijs schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Goede morgen en bedankt voor inbreng.

- Ik heb inderdaad 1 buffer van 50l
- vloerverwarming op bg met 2 mengverdelers met elk hun eigen circulatiepomp inderdaad (btw hierdoor heb ik zulk een hoge electrarekening)
- vloerverwarming op 1st met 1 mengverdeler en zijn eigen pomp + 4 radiatoren
- vloerverwarming op 2de met 1 mengverdeler en zijn eigen pomp + 2 radiatoren

En uiteraard de WP komt met z’n 2 eigen circulatiepompen…
6 circulatiepompen in totaal…

Gasverbruik over de voorbije jaren tussen 1500 en 1800 m3

Enig idee wat ik hiermee kan doen?
Gezien jouw gasverbruik kan je net uit met een Blackbird P 80. Alleen al al die pompen nemen veel stroom weg. Maak het systeem kiss proof met pomploze verdelers en 1 pomp waardoor de aanvoer temperatuur naar beneden kan en de flow significant omhoog. Buffer in serie in de retour en afgifte wellicht verbeteren van de radiatoren voor voldoende temperatuur bij LTV.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
Jpiek schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:37:
@Ditbenik ff getest en hier ook niet, tenminste. niets zichtbaars...
Oh, wacht ff..
...

...

Ja, ik heb voor ik/de installateur met het instellen van de stooklijn zijn begonnen een screenshot gemaakt.
Aangezien ik toen nog niks gewijzigd had en nog op Opentherm draaide moeten dat we de beginwaarden geweest zijn, zou je zeggen:

[Afbeelding]
Dank je wel… raar toch dat de reset niet werkt… ik ben er weer even mee geholpen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
Graag even meedenken… Bij het experimenteren heb ik de circulatie pomp van mijn verdeler uitgezet. Dat ging het niet worden. Het huis kwam niet meer op temperatuur. Toen de pomp weer aangezet, maar nog steeds lukt het mij niet om de kamer met de grootste groep (170 meter) op temperatuur te krijgen, ook de badkamer (40 meter) komt niet meer op temperatuur. Dom genoeg dacht ik na het aanzetten van de pomp de boel ook opnieuw waterzijdig in te regelen (heb ik een paar jaar geleden oom gedaan), heb dus alle voetventielen opengezet. Het inregelen moet bij mij met infraroodthermometer (ik heb geen flowmeters). Omdat ik het niet meer weet heb ik vervolgens alles weer dicht gezet en alleen de grootste groep open, maar helaas geen effect. Ik heb de pomp al ontlucht en gekeken of deze wel draaide, dat was wel het geval. Zie ook het plaatje van mijn warmtepomp. Er is dus maar 1 groep open (naregelklep verwijderd) en geen radiatoren. Ra, ra… voorheen was het nooit een probleem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AioAtY7hs6bcsmatZQeetbEjyTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnftFq6gTjlZG7YzIPw8JoYM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
Ik ben benieuw naar de performance van een sparrow met defrost.
De flint doet een deforst iedere 55 min (onder bepaalde omstandig heden) en die duurt 4 a 5 minuten.

Nu zag ik hier op het formum dat de sparrow geluid maakt voor de deforst of tijdens?
En dat de deforst 20 minuten duurt.

Klopt dat of zijn er ook andere ervaringen met de Sparrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is afhankelijk van omstandigheden buiten, alsook afgiftesysteem en de temperatuur daarvan. Word lastig vergelijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:57
thomk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:05:
Ik ben benieuw naar de performance van een sparrow met defrost.
De flint doet een deforst iedere 55 min (onder bepaalde omstandig heden) en die duurt 4 a 5 minuten.

Nu zag ik hier op het formum dat de sparrow geluid maakt voor de deforst of tijdens?
En dat de deforst 20 minuten duurt.

Klopt dat of zijn er ook andere ervaringen met de Sparrow
Sparrow defrost duren nu +-12 min. Vaker en eerder dan voorheen. Geluid neemt flink toe als de achterkant dichtvriest. Door eerder te defrosten is dit geluid ook aanzienlijk verminderd. Met mistige weer zag ik tot 16 defrosts per 24 uur, maar dat is erg situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Nee, een Blackbird 8kW, 55 liter buffervat, eTwist thermostaat, complete reorganisatie van de Chernobyl buizenbende, en al bijkomende spul als pomp enzo..

SWW gaat nog via de CV die ernaast hangt...
Ahh ok. Geïnstalleerd via Climaflux uit Zoetermeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Ditbenik schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:27:
Graag even meedenken… Bij het experimenteren heb ik de circulatie pomp van mijn verdeler uitgezet. Dat ging het niet worden. Het huis kwam niet meer op temperatuur. Toen de pomp weer aangezet, maar nog steeds lukt het mij niet om de kamer met de grootste groep (170 meter) op temperatuur te krijgen, ook de badkamer (40 meter) komt niet meer op temperatuur. Dom genoeg dacht ik na het aanzetten van de pomp de boel ook opnieuw waterzijdig in te regelen (heb ik een paar jaar geleden oom gedaan), heb dus alle voetventielen opengezet. Het inregelen moet bij mij met infraroodthermometer (ik heb geen flowmeters). Omdat ik het niet meer weet heb ik vervolgens alles weer dicht gezet en alleen de grootste groep open, maar helaas geen effect. Ik heb de pomp al ontlucht en gekeken of deze wel draaide, dat was wel het geval. Zie ook het plaatje van mijn warmtepomp. Er is dus maar 1 groep open (naregelklep verwijderd) en geen radiatoren. Ra, ra… voorheen was het nooit een probleem.[Afbeelding]
Gokje…
“Hij regelt op Stooklijn en vindt dat hij de behoefte goed kan voldoen”
Er gaat 33.8C het huis in en er komt 31.8 retour. Dat vindt hij waarschijnlijk “netjes” gegeven de buitentemperatuur.

Kortom: het water dat je het huis in stuurt koelt niet genoeg af.
eerst had je alle kleppen open
- waarschijnlijk zat daar een “kleine” radiator tussen. Die verwarmt bijna niks dus koelt het water niet af maar stuurt wel al het water “zonder moemenswaardige afkoeling” retour.
Nu heb je maar 1 klep open
- betreffende radiator zit op het maximum dat hij bij 33.8C in kan transporteren naar het huis.

Remedie: zet een aantal “grote afgevers” open.
(Een eerste groffe benadering van waterzijdig inregelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistert_1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-02 18:14
Stefannn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Als je een beetje weet wat je doet (bewust dat je hem niet moet oversteken): geen pomp. Dat vernaggelt je cop.
Ik heb zelf de pomp er tussenuit gehaald en aanvoer/retour op de vrij gekomen pomp aansluitingen aangesloten. Dat is echter een wat “hobby achtige” oplossing die een monteur niet wil doen. Wel super goedkoop kwa materiaal.
Met zoveel vloerverwarming is het ook helemaal niet logisch dat je hoger temperatuur water nodig hebt.
Dat de meng verdeler niet efficiënt is kan ik begrijpen maar wat dat met de cop van de warmtepomp te maken heeft ? Die wordt toch gewoon berekend met het temp verschil in en uit van de pomp en de waterfow!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 13:10
Pandabeer35 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:59:
[...]

Inderdaad - al even at berichten terug melding gemaakt, helaas vanaf gisteravond en nog niet opgelost

https://github.com/home-a...assistant.io/issues/37346
Ook nog last van helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:01:
[...]

Ahh ok. Geïnstalleerd via Climaflux uit Zoetermeer?
Ja, klopt...

'k had mijn dag niet met typen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephaneRijs
Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Gezien jouw gasverbruik kan je net uit met een Blackbird P 80. Alleen al al die pompen nemen veel stroom weg. Maak het systeem kiss proof met pomploze verdelers en 1 pomp waardoor de aanvoer temperatuur naar beneden kan en de flow significant omhoog. Buffer in serie in de retour en afgifte wellicht verbeteren van de radiatoren voor voldoende temperatuur bij LTV.
Goede morgen en bedankt voor de uitleg.
Wel ben ik niet zeker dat ik alles begrijp.

- pomploze verdelers maar dan toch nog mengverdelers ?
- en als de aanvoertemperatuur naar beneden gaat, hoe kan ik er voor zorgen om 21 graden op BG en 24 graden in de Badkamers ?
- Hoe gebeurt het dan in de kamers, moet ik dan de radiatoren gaan vervangen ?

Sorry voor de vragen maar ik ben hier volledig nieuw in deze materie en hoewel de installateur van goede wil is ben ik niet zeker dat het altijd allemaal goed bedacht is: eerst kreeg ik een offerte om mijn verdelers te vervangen, dan een offerte om Magnum pompschakelaars te plaatsen (tegen 130€ stuk !!!) en nu hebben ze dus ook een 2-wegklep die vroeger door mijn Cenvax aangestuurd werd gewoon weggehaald...

Met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Ja, klopt...

'k had mijn dag niet met typen :+
Aha, ook hier door hun laten installeren. Zeer tevreden over de monteurs en het geleverde werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
stephaneRijs schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:12:
[...]

- en als de aanvoertemperatuur naar beneden gaat, hoe kan ik er voor zorgen om 21 graden op BG en 24 graden in de Badkamers ?

Sorry voor de vragen maar ik ben hier volledig nieuw in deze materie en hoewel de installateur van goede wil is ben ik niet zeker dat het altijd allemaal goed bedacht is: eerst kreeg ik een offerte om mijn verdelers te vervangen, dan een offerte om Magnum pompschakelaars te plaatsen (tegen 130€ stuk !!!) en nu hebben ze dus ook een 2-wegklep die vroeger door mijn Cenvax aangestuurd werd gewoon weggehaald...

Met dank
Ik denk dat Carboy bedoelt dat je de verdelers moet aanpassen naar niet-mengende verdelers. Pomp er wel of niet tussen doet volgens mij niets met je COP, je 'duwt' het water gewoon meer je vloerverwarming in. In mijn geval gaat de flow omhoog als ik de pomp op de (hybride) verdeler aanzet.

Zolang aanvoer water maar rechtstreeks de vloer ingaat zonder belemmerende ventielen. Dan, als je huis warm gehouden wordt met bv 26 graden aanvoer, dan hoeft de WP ook maar 26 graden aanvoer te maken. Als je een verdeler hebt die bijmengt, dan moet je warmtepomp bv 32 graden aanmaken om 26 graden water in de vloer te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

stephaneRijs schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Met dank
Absoluut geen mengverdelers. Een warmtepomp doet 1300 liter per uur. De Cv pomp 400. Vloerverdeler met regelbare flowmeters en zonder kleppen of vernauwingen waardoor je de flow kan optimaliseren. Dus bijvoorbeeld 30 graden watertemperatuur warmtepomp wordt ook 30 graden in de vloer. Dat is het meest efficiënt. Op plaatsen waar die 30 graden te laag is verbeter je de afgifte met ventilatoren, LTV radiatoren of fancoils. Systeem volledig waterzijdig laten inregelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj9MtuXM3tzjm66jqHXlvxwDki8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEzOts32pLPRPCaIWZAv57v6.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 21:05
Carboy54 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Absoluut geen mengverdelers. Een warmtepomp doet 1300 liter per uur. De Cv pomp 400. Vloerverdeler met regelbare flowmeters en zonder kleppen of vernauwingen waardoor je de flow kan optimaliseren. Dus bijvoorbeeld 30 graden watertemperatuur warmtepomp wordt ook 30 graden in de vloer. Dat is het meest efficiënt. Op plaatsen waar die 30 graden te laag is verbeter je de afgifte met ventilatoren, LTV radiatoren of fancoils. Systeem volledig waterzijdig laten inregelen.
[Afbeelding]
Ik denk dat de pomp niet goed aangesloten is. Die had gedraaid moeten zijn zie wilo specs. Ik had mijne ook horizontaal maar dan goed. Maar je hebt eerder last van lucht denk ik. Toen ik deze na een maand vertikaal zetten zat er al roest aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
mistert_1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Dat de meng verdeler niet efficiënt is kan ik begrijpen maar wat dat met de cop van de warmtepomp te maken heeft ? Die wordt toch gewoon berekend met het temp verschil in en uit van de pomp en de waterfow!?
Dat is het geleverde vermogen. Cop is geleverd vermogen gedeeld door electrisch vermogen dat je daarvoor nodig hebt. Efficiency dus. Hoe hoger de temperatuur die de warmtepomp uit gaat, hoe lager de efficiëntie, lagere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

thomk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat de pomp niet goed aangesloten is. Die had gedraaid moeten zijn zie wilo specs. Ik had mijne ook horizontaal maar dan goed. Maar je hebt eerder last van lucht denk ik. Toen ik deze na een maand vertikaal zetten zat er al roest aan de binnenkant.
Nergens last van zolang je hem niet op zijn kop monteert. Recht uit de muur en beter dan een labyrint van flow beperkende koppelingen bij verticale montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandabeer35
Iemand een 3D file (OBJ, 3DS, KMZ oid) van de BB buitenunit? Probeer dit te verwerken in een HA projectje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Ik denk dat ik mijn stooklijn in Homey nu redelijk op orde heb. Durfde dan ook vannacht deze door te laten draaien en het huis was vanochtend warm, bijna té warm.
Zag alleen wel dat ik de nachtverlaging naar 22C er nog in had zitten. (Ja we stoken het huis behorlijk warm: 23C)

Effin laatste 24h :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFmWxUzM77RULCunbIXZLeLI5Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krimeg2rqN5Z9zm5CGkX4eL9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap alleen die dipjes in het watertemperatuur rond 21:30, 01:00, 3:30 en 17:00 niet, deze zakt naar ca 30-35 C..

Die van 6:00 en 11:30 zijn defrosts..

Effin, vannacht de verlaging eruit en 'op eigen benen' laten draaien... wellicht dat ik hem zelfs nog wat naar beneden bij durf te stellen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphoogeveen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-08 18:28
Hallo,

Ik heb in HA bijna geen waarden meer van de Weheat. Gelezen dat meer mensen. Hier last van hebben, maar nog nergens de oplossing gevonden. (Lees ik daar overheen?)

Iemand enig idee van de status of hoe het weer in HA binnen te krijgen?

Groet Martijn.

Groet Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
mphoogeveen schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:36:
Hallo,

Ik heb in HA bijna geen waarden meer van de Weheat. Gelezen dat meer mensen. Hier last van hebben, maar nog nergens de oplossing gevonden. (Lees ik daar overheen?)

Iemand enig idee van de status of hoe het weer in HA binnen te krijgen?

Groet Martijn.
https://github.com/home-assistant/core/issues/137687

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:24
Rivr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:04:
[...]

Pro-actief. Gecontroleerd of het klopte via Coolblue zelf.

Ik had niet per definitie het idee dat er iets mis was. Huis werd warm, net zoals het warme water. Wellicht suboptimaal, maar zo diep was ik er nog niet ingedoken omdat ik nog steeds op mijn zonnepanelen wacht.
Inmiddels een update. Er zijn nieuwe sensoren geplaatst waardoor de inline heating element wel aan zal slaan bij vorst. Het zorgt er voor dat als het een en ander bevroren is, het warme water door de leidingen naar buiten wordt gebracht, zonder dat de pomp aan staat en zo de leidingen en pomp ontdooid. Het is dus een soort noodmaatregel, maar daar zullen we waarschijnlijk pas volgende winter iets van merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 12:42
Rivr schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:56:
[...]

Inmiddels een update. Er zijn nieuwe sensoren geplaatst waardoor de inline heating element wel aan zal slaan bij vorst. Het zorgt er voor dat als het een en ander bevroren is, het warme water door de leidingen naar buiten wordt gebracht, zonder dat de pomp aan staat en zo de leidingen en pomp ontdooid. Het is dus een soort noodmaatregel, maar daar zullen we waarschijnlijk pas volgende winter iets van merken.
Als de voorspellingen een beetje kloppen kun je het volgende week met -7 gaan testen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Ik ben benieuwd, zie het hier helaas niet positief in. Maar we gaan het meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Stefannn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Daar kan je dus slim zijn.
Met een dynamisch contract is het verschil tussen laagste en hoogste dagprijs vaak 20% tot 50%.
Cop kan over een dag zo’n 20 tot 30% verschillen. Dus ja… daar kan je slim in optimaliseren.
Let wel dat als je op prijs optimaliseert je niet de spread over de gehele dag kunt gebruiken. Immers kun je de WP uitzetten 1 a 2 uur voor- en na de maximale prijs maar in deze periode is de spread veel kleiner dan de dag spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
AirX schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Thermisch bufferen kan wel degelijk voordeel bieden, zoals 's nachts de WP aanlaten staan, en de vloer op temperatuur houden, zodat deze 's ochtends - tijdens de prijs piek - niet hoeft te buffelen.

Ook kun je iets bedenken om de vloer 's nachts op te stoken zodat hij 's ochtends langer uit kan staan, dan 's middags weer verder opstoken zodat hij rond 6 uur weer uit kan. Echter vond ik dit niet comfortabel omdat het warmer is op de momenten dat het kouder mag zijn, en andersom.

Belangrijk daarbij is om de deltaT klein te houden om de WP zuinig te laten lopen, oftewel een klein verschil tussen Ta-Tr. Als je de vloer teveel afkoelt wordt Tr te laag, daardoor deltaT te hoog, COP lager, etc
We moeten er dus voor zorgen dat Tr in de buurt blijft van Ta. Ta verlagen is geen optie omdat deze afhankelijk is van Tbuiten en Troom (en Troomset). Bij een lage Tbuiten zal de vloer snel afkoelen en kun je de WP maar kort uitzetten om Tr niet te laag te laten worden, tekort om financieel voordeel te hebben en meer start/stop (=slijtage).

Bij een hogere Tbuiten zal de vloer minder snel afkoelen, is er ook een lagere Ta nodig, en kan de WP langer uit staan. Op deze momenten is er mogelijk wel voordeel te halen, maar ik verwacht een centen kwestie. Deze situatie kan ik in het voorjaar uitproberen, bij hogere Tbuiten. Nu zitten we met een lage Tbuiten en is mijn ervaring (met mijn afgiftesysteem) dat het uitzetten tijdens 'dure' momenten geen voordeel biedt (eerder een financieel en comfort nadeel).

[ Voor 8% gewijzigd door Pluimvee op 10-02-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Yes, de Home Assistant integratie doet het weer

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
STIMPPYYY schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:05:
Ik ben benieuwd, zie het hier helaas niet positief in. Maar we gaan het meemaken :)
Zou mee kunnen vallen. Volgens WeHeat is de situatie rond de 0 graden (met hoge luchtvochtigheid) gelijk aan een droge -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:42
Tijgerkracht schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:02:
Na herladen van de entiteiten, hier ook weer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-10 08:45
Het is hier al vaak punt van discussie geweest; ribbelslang/uittrekslang.

Vanmorgen kwam het weer voorbij en ik dacht, ik ga het hier maar eens posten;

Voordelen:
  • Ribbelslang werkt snel
  • Goedkoop in aanschaf
  • Ribbelslang is flexibel
  • Ribbelslang vangt geluidsoverdracht naar het leidingwerk in de woning op.
Nadelen:
  • De ribbels in de slang veroorzaken turbulentie, wat de stromingsweerstand verhoogt. (nadelig COP)
  • Waterpomp moet harder werken (nadelig COP)
  • Lucht blijft hangen in de ribbels (nadelig COP)
  • Grotere kans op vuilophoping (in de ribbels)
Dus wanneer je wel een ribbelslang wil gaan gebruiken;
  • Beperk het gebruik!
  • Gebruik dan een grote(re) diameter,
  • Pas een goeie vuilfilter toe (eventueel extra een grove grindvanger/y-filter),
Als je het niet gaat toepassen;
  • Voorkom knietjes (soms heb je ze écht nodig)
  • Gebruik leidingwerk met een binnendiameter van ca. 26mm
Doe er je voordeel mee!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 16:17
Tijgerkracht schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:02:
Aaaaand it's gone. Maargoed lijkt wel dat er aan gewerkt wordt dus iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Meer mensen waar de hele portal niet meer werkt?

"Huishouden niet gevonden"

Edit: lijkt weer online te zijn, denk dat de Weheat servers het momenteel zwaar hebben.
Edit2: en weer gone....

[ Voor 42% gewijzigd door Razer op 10-02-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Razer : nee, trek er net wat data uit...

[...]

Ik probeer met de gegevens die ik in Homey / OTGW binnenkrijg te achterhalen of ik een 'defrost' kan detecteren. Ik zie ongeveer het volgende patroon, is dit herkenbaar, cq klopt dit ?

Verbruik < 150W (3:55) en dan binnen ca 5-10 minuten Keteltemperatuur/water uit < 33C (4:00-4:05)

vervolgens binnen 10 minuten Retourtemp < 33C (4:10 4:15)

Verschil tussen keteltemp en Retourtemp is dan < 1 a 1,5C

Na ca 5-15 minuten Brandermodulatie +75% (4:20)

Dan kan ik daar een flow voor maken die dat voor me bijhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Vraagje; kan de compressor van de BlackBird <20% draaien, of is dit het meest minimale?

[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 10-02-2025 14:20 ]

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
DaCootMeister schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:20:
Vraagje; kan de compressor van de BlackBird <20% draaien, of is dit het meest minimale?
Lager gaat niet. Hij kan wel het vermogen verder terugmoduleren (terwijl de compressor op 20% blijft draaien). Maar hoe is me nog een raadsel ;-). Bij mij is het nooit lager dan 550 watt, maar meestal 600 tot 650 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43
Satefan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Lager gaat niet. Hij kan wel het vermogen verder terugmoduleren (terwijl de compressor op 20% blijft draaien). Maar hoe is me nog een raadsel ;-). Bij mij is het nooit lager dan 550 watt, maar meestal 600 tot 650 watt.
Hoe kouder het water hoe lager het vermogen op 20%.
Dus bij 27 graden gevraagd in huis is 20% meer wattage dan bij 24 graden gevraagd en 20%

Vriend van mij heeft ook een BB staan en draaide van de week 408 Watt op 20%

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Satefan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Dat viel mij dus ook al op, bedankt voor de crosscheck!
Minimaal verbruikt de BB zo'n 600W continue bij een COP 3,7.
Mijn stooklijn houdt het huis op constante temperatuur van 19,3 graden. Dat vind ik comfortabel genoeg dus ga niet verder pielen.
Misschien in het voorjaar naar OpenTherm.

Watertemperatuur in: 27,2 °C
Watertemperatuur uit: 29,1 °C
Buitentemperatuur: 3,7 °C
COP: 3,7
Vermogen in: 588,91 W
Vermogen uit : 2,16 kW
Vermogen uit lucht: 1,57 kW
Compressor: 20 %

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Volgens de gegevens van opentherm kan hij wél lager, ik zie ik Homey iig veel lagere waardes voorbij komen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t5hwyyAa-QOIqEW0xpB4t60K3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fg2hsa9VjoqPxAxtIHCcpxjs.jpg?f=user_large

En dan bedoel ik niet 0% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Jpiek schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:24:
Volgens de gegevens van opentherm kan hij wél lager, ik zie ik Homey iig veel lagere waardes voorbij komen :

[Afbeelding]

En dan bedoel ik niet 0% :P
Interessant!
Hoe heb jij data in Homey gekregen als ik vragen mag? Er bestaat geen Homey Weheat integratie naar ik weet. Of heb je een device aangemaakt wat geporteerd is via de Home Assistant Community app die wijst naar je HomeAssistant?

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Nee, een Opentherm Gatway device :
https://community.homey.a...ntherm-gateway-mqtt/77190

Kan dus mijn BB via Opentherm aansturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Razer schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:00:
Meer mensen waar de hele portal niet meer werkt?

"Huishouden niet gevonden"

Edit: lijkt weer online te zijn, denk dat de Weheat servers het momenteel zwaar hebben.
Edit2: en weer gone....
https://github.com/home-a...7#issuecomment-2648216602
We're actively working on this from both the server side and HA integration. It is the result of a (sudden increase in the API usage and because of that a) freshly added rate limiter (and some other measures to address this increased load).
The integration could not handle this http exception and this crashes instead of just marking the entities as unavailable during the time that HTTP requested are not served.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Laatst online: 19:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5o6RM0W0xr_hWaUQNX70fG2d4Lk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIQXRz0ZsHKp0lDIDrWny7Fd.png?f=fotoalbum_large

Vandaag legionelladag terwijl er regelmatig ww getapt wordt voor schoonmaak activiteiten.
De wp reageert door de temp-uit omlaag te moduleren soms onder de SWW temp boven en onder.
Dit lijkt me erg inefficiënt ?
Iemand een idee waarom dit zo gebeurt ?

Ik zou de temp-uit minimaal boven de SWW temp-boven houden. Net als tijdens het reguliere deel van de run.
Ook het lage vermogen (40% compressor) waarbij de run wordt uitgevoerd maakt de run onnodig lang en inefficiënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45Nbm3DGUG0OMrc26_AJ_JTKsLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12CBmFmkytgLJC6UcohFD7ir.png?f=fotoalbum_large

Oeps! Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
Yup ; https://github.com/home-a...7#issuecomment-2648216602
Maar bij mij werkt ie wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y8tcr5LRuH3x82I4-PN4KsUv0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUUC0m9vZ42EedHIcLJQVNRw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door DaCootMeister op 10-02-2025 16:33 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Lijkt weer te werken, vanaf 16:55

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Staat je WP er nog wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Gelukkig kan ik m vanaf de 1e verdieping zien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03 16:24
Jpiek schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:33:
@Razer : nee, trek er net wat data uit...

[...]

Ik probeer met de gegevens die ik in Homey / OTGW binnenkrijg te achterhalen of ik een 'defrost' kan detecteren. Ik zie ongeveer het volgende patroon, is dit herkenbaar, cq klopt dit ?

Verbruik < 150W (3:55) en dan binnen ca 5-10 minuten Keteltemperatuur/water uit < 33C (4:00-4:05)

vervolgens binnen 10 minuten Retourtemp < 33C (4:10 4:15)

Verschil tussen keteltemp en Retourtemp is dan < 1 a 1,5C

Na ca 5-15 minuten Brandermodulatie +75% (4:20)

Dan kan ik daar een flow voor maken die dat voor me bijhoud...
Is er een Homey (semi) integratie voor Weheat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Rivr schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Is er een Homey (semi) integratie voor Weheat?
Nee, OpenTherm gateway ertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Ik krijg de gevraagde watertemperatuur niet boven de 35graden. Maakt niet uit wat ik instel. Blijft strak op 35 gevraagd staan. Lijkt mij niet normaal toch?

[ Voor 16% gewijzigd door STIMPPYYY op 11-02-2025 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
STIMPPYYY schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:50:
Ik krijg de gevraagde watertemperatuur niet boven de 35graden. Maakt niet uit wat ik instel. Blijft strak op 35 gevraagd staan. Lijkt mij niet normaal toch?
-edit-

Verkeerd gelezen, wellicht ergens een setting ingesteld door installateur dat max aanvoer 35 mag zijn?
Hier vroeg de installateur bij oplevering wat de max gevraagde temp mocht zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Razer op 11-02-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Jpiek schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:47:
Nee, een Opentherm Gatway device :
https://community.homey.a...ntherm-gateway-mqtt/77190

Kan dus mijn BB via Opentherm aansturen..
Welke data krijg je dan terug? Buiten/water/return temperatuur en modulatie percentage alleen? Of nog andere data dan die je in het portal ziet?
Zit te overwegen on OTGW tussen thermostaat en binnenunit te plaatsen zodat je lokaal de stooklijn ed kan aanpassen en idd monitoren zonder afhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:23
Kort interview met WeHeat oprichter. Niet veels nieuws, behalve de opmerking dat sturing op basis van dynamische prijzen 'later dit jaar komt'. Volgens mij zit dat al een tijd in beta, maar geen idee hoe goed het al werkt: https://www.ad.nl/eindhov...echt-ontlasten~a7a847613/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Barryvdh schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Welke data krijg je dan terug? Buiten/water/return temperatuur en modulatie percentage alleen? Of nog andere data dan die je in het portal ziet?
Zit te overwegen on OTGW tussen thermostaat en binnenunit te plaatsen zodat je lokaal de stooklijn ed kan aanpassen en idd monitoren zonder afhankelijkheid.
Geen buitentemperatuur... Niet alle functies worden door de Weheat danwe de thermostaat doorgegeven, wat je te zien krijgt hangt van beide af.

Met mijn Blackbird en eTwist RF (Draadloos) krijg ik :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KoDqhfoAXndRtonpWURK4uaqMY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EMWMJSilIUw4RhnhoMYVKKvb.png?f=user_large

Waarbij Tapwater (geen enkele), CV waterdruk en Brander geen info krijgen.

in de Tile, en :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBKrwQg3S-wnmsRTSgIj44aYyVo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HVDTCyzKmkH98zoPpRwlVU4E.png?f=user_large

Deze in Insight, let wel, niet alles met daadwerkelijk data. op deze wel :

Brandermodulatie
Ingestelde temp
Ketel Doel temp
Ketel Max Doel Temp
Ketel Temp
Retour Temp
Stroomverbruik (van de gateway, mist ingesteld)
temperatuur (teruggemelde kamer temperatuur van de thermostaat)

Dus ja, ik mis wat, maar genoeg om toch mee te kunnen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-10 12:40

Releases

Ja maar!

Even van gedachten wisselen omdat ik nog even zit te stoeien met de gedachten om alles open te zetten.
Wij zijn nu aan het oriënteren voor een WeHeat installatie. Is een combinatie van vloerverwarming beneden met nog een convectorput en radiator in de hal. 1e en 2e verdieping allemaal gewone radiatoren.

Verdeler van de vloerverwarming zal vervangen moeten worden naar een variant zonder pomp erin. Alleen lees ik nu veel dat men alle radiatoren open zet in het gehele huis i.v.m. cop en efficiëntie.

Hoe doen jullie dit dan met temperaturen van 19/20 graden in de slaapkamers? Ik vind dit normaliter nou niet echt bepaald lekker slapen, gaan bij jullie dan toch tijdelijk weer wat ramen open of hoe los je dit makkelijker op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
Als je genoeg flow hebt kunnen die wel dicht.
Die vloerverwarming verdeler is de belangrijkste.
Ik heb wat radiatoren in de hal op minimaal open gezet, beetje flow, maar geen verhoging van de retour temperatuur ten opzichte van de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 21:07
Releases schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:13:
Even van gedachten wisselen omdat ik nog even zit te stoeien met de gedachten om alles open te zetten.
Wij zijn nu aan het oriënteren voor een WeHeat installatie. Is een combinatie van vloerverwarming beneden met nog een convectorput en radiator in de hal. 1e en 2e verdieping allemaal gewone radiatoren.

Verdeler van de vloerverwarming zal vervangen moeten worden naar een variant zonder pomp erin. Alleen lees ik nu veel dat men alle radiatoren open zet in het gehele huis i.v.m. cop en efficiëntie.

Hoe doen jullie dit dan met temperaturen van 19/20 graden in de slaapkamers? Ik vind dit normaliter nou niet echt bepaald lekker slapen, gaan bij jullie dan toch tijdelijk weer wat ramen open of hoe los je dit makkelijker op?
Die verwarming gaat een inlaat temp van rond de 30 graden hebben. Zonder ventilatoren gaat die jouw kamer echt niet opstoken naar 20 graden. Het zorgt er bij mij in huis voor dat het iets van 16/17 graden is.
Op zolder een grotere kamer heb ik een T33 met 15 ventilatoren van 14mm opgehangen. Die krijgt het wel warm. Maar dit is dan ook mijn werkplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Releases schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:13:

Wij hebben op de begane grond alles open :
Enorme radiator (2500*500 T33)
2x vloerconvectoren en een radiator in de hal (komt nog en grote gietijzer radiator met flink volume).
Op de eerste etage komen nieuwe radiotoren (2x kantoortje 1 slaapkamer) en dara gaan thermostaatkranen met slimme knoppen op.
Die ga ik op basis van tijd instellen op een bepaalde temperatuur, eigenlijk zal altijd wel in een van de 3 ruimtes de kraan openstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik ben vorige week zaterdag met het anders stoken via de stooklijn. De zone regelaar van de vloerverwarming beneden eraf gehaald en de thermostaat meet nu alleen nog de temperatuur maar doet niks meer.

Boven de Tado thermostaatknoppen erop laten zitten. In alle slaapkamers heatfans gebouwd met temperatuur schakelingen -> Bij 24 °C aan (voeler zit tussen de aluminium lamellen) en bij 19°C weer uit. De heatfans draaien nu nog op vol vermogen, de PWM controllers voor het toerental te regelen zijn nog niet binnen. Dan zal iets minder efficient zijn maar wel comfortabel met geluid op de slaapkamers.

Nu is het in de woonkamer iets meer dan 21°C wat voor mij iets minder warm mag rond 20 tot 20.5°C. Boven krijg ik het in de werkkamer niet heel veel warmer dan 18°C waar 19.5°C gewenst is.

Waterzijdig inregelen wil ik nu als vervolgstap doen. Op dit moment staat alle flow volledig open bij alle convectoren en de vloerverwarming. De infrarood temperatuurmeter is gisteren binnengekomen alleen hoe nu te werk gaan?
Als ik ergens wat leidingen knijp in de retour. Zal dan de werkkamer ook beter opwarmen of werkt dat niet zo?

De Blackbird draait nu een stuk rustiger maar verbruikt wel wat meer stroom omdat die nu 24/7 draait. Moet ik de temperatuur iets omhoog zetten om het sneller in de werkkamer warm te krijgen? Zeker omdat de heat fans straks een wat lager toerental krijgen in verband met het geluid.

In de afbeelding van de Tado app staat nu de temperatuur in de werkkamer (logeerkamer) op 15 omdat er vandaag onverwachts niet meer gewerkt wordt.
De wasruimte had ik eigenlijk geen convector op hoeven hangen. In deze ruimte zit ook de verdeler van de convectoren van de bovenste verdieping en deze ruimte is centraal zonder ramen dus de verwarming zal hier eigenlijk bijna nooit aan gaan. Maar onder het mom van kan de was sneller drogen toch maar een kleine convector opgehangen…

Zouden jullie nog iets doen aan de instellingen van de Blackbird zoals de temperatuur een graad hoger zetten om de werkkamer (logeerkamer) toch wat sneller warm te krijgen of eerst waterzijdig inregelen? Ik weet niet of dat effect heeft in deze kamer omdat deze al vol open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIZKgjRe0EOagc6LxlqlSdyOmDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UO3ptWRV1wfmdD95YPZ2MufW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzrHIuu32wSjTsbsJKiTB2YJVD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g53FElyucYlL2zBO53HPCKUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdMa7jUMuox5402Ain4XQcYzH1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBpsT1Rer8Vp48pmyN7B1AdW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoHg_HgO7o752xYNK5Qje6zwTWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3eRWzU5FJzmxhhYGf8rv3pA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik zou eerst alle retour temperaturen meten, degene die duidelijk hoger zijn wat knijpen. Dit blijven doen tot alles wat meer in balans komt. Als je gaat knijpen veranderd de situatie (flow) voor de rest ook, dus kun je een onbalans op een andere eerder afgeregelde plek krijgen.

Als je niet oppast dan ben je op een bepaald moment zoveel aan het knijpen dat je flow te laag word, en het niet meer warm word. Dan ben je te ver gegaan, of is je afgifte systeem niet toereikend.

Voor de werkkamer word het misschien moeilijk, heeft je radiator wel genoeg afgifte, hoe is de retour temperatuur hiervan, als deze relatief hoog is kun je met ventilatoren misschien wel wat bereiken.
Maar het kan goed zijn, dat als het beter ingeregeld i, je hier de temperatuur omhoog ziet gaan.

Het viel mij op dat kleine (enkelplaats) radiatoren snel op temperatuur komen en een hoge retour temperatuur daardoor hebben.

En heb vooral geduld, laat het systeem stabiliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door DjAntoon op 11-02-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
DjAntoon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:01:
Ik zou eerst alle retour temperaturen meten, degene die duidelijk hoger zijn wat knijpen. Dit blijven doen tot alles wat meer in balans komt. Als je gaat knijpen veranderd de situatie (flow) voor de rest ook, dus kun je een onbalans op een andere eerder afgeregelde plek krijgen.

Als je niet oppast dan ben je op een bepaald moment zoveel aan het knijpen dat je flow te laag word, en het niet meer warm word. Dan ben je te ver gegaan, of is je afgifte systeem niet toereikend.

Voor de werkkamer word het misschien moeilijk, heeft je radiator wel genoeg afgifte, hoe is de retour temperatuur hiervan, als deze relatief hoog is kun je met ventilatoren misschien wel wat bereiken.
Maar het kan goed zijn, dat als het beter ingeregeld i, je hier de temperatuur omhoog ziet gaan.

Het viel mij op dat kleine (enkelplaats) radiatoren snel op temperatuur komen en een hoge retour temperatuur daardoor hebben.

En heb vooral geduld, laat het systeem stabiliseren.
Zorg ik ervoor dat bij elk agifte systeem dezelfde retour temperatuur komt?

Ik kan sowieso de retour van de vloerverwarming beneden iets knijpen om het ietsje minder warm te krijgen toch? Verhoog ik dan ook de druk van de bypass (staat nu op 0.3bar) of laat ik deze voor wat het is?

Is er in mijn situatie een bepaalde doeltemperatuur van de retour als je naar mijn afbeeldingen kijkt of iets waar ik wat meer informatie uit kan halen om hier achter te komen. Ik wil voorkomen da het systeem van slag raakt. Als de 1e stap is om eerst de temperatuur van de Blackbird goed te kirjgen (wat die denk ik staat want in de woonkamer is het net iets te warm en werkkamer net iets te koud) neem ik graag eerst deze stap. En je knijpt denk ik bij de kamers waar het iets te warm is. Zet je dan de convector vol open of in mijn geval geef ik Tado de opdracht de kamer maximaal te stoken?

Voor de werkkamer. Dit is een ruimte van ± 5m 3m x 2.4m (L x B x H) waar 1 Jaga Tempo 200cm x 60cm T20 (L x H) hangt met sinds gisteren werkende heatfans. Wellicht dat door het hoge toerental van de heatfans dit ook negatieve invloed heeft op de gewenste temperatuur of is dat niet zo?
Wellicht dat ik de convector nog een keer moet vervangen voor een T21 maar ik hoop dat ik dat ik dan alleen met de convector weg kom zonder de ombouw etc. want de convectoren zijn niet heel voordelig. En zou mooi zijn als ik de steunen, panelen en rooster wel kan hergebruiken en alleen de body hoef te kopen als deze los verkocht worden dan…

Wat betreft het geduld. Hebben we het over dagen of weken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Binnen 1 ruimte zou ik ze het liefste op dezelfde retour temperatuur afstellen, dan is elke radiator / vloerverwarming in balans met de rest / maximale afgifte. Voor ruimtes waar het te warm word, en dat zie ik als 2e prio, eerst het voorgaande, kun je wat extra knijpen, maar let op dat dat je genoeg flow overhoud in je systeem. Ik zou beginnen om de tado op maximaal te zetten of te houden, of er zelfs (tijdelijk) af halen.

Het hogere toerental zal er als het goed is voor zorgen dat de radiator verder afkoelt en de ruimte warmer word, dat heeft dus effect op je retour temperatuur van die radiator. Precies wat je wil.

Voor die ene ruimte zou je ook een fancoil kunnen overwegen, veel meer afgifte. @Stoker Stoker kan je daar mee helpen, maar er is ook een groot fancoil topic. Of zoek op AIrLeaf Innova Fancoils bijvoorbeeld.

Ik zou het wel een dagje geven na een grote verandering, maar met de huidige lage temperaturen is het ook wel makkelijker om het effect te voelen. Probeer altijd naar de delta te kijken tussen aanvoer en retour temperaturen. En onderling de retour temperaturen. Als je totale retour temperatuur omlaag gaat, komt dat ten goede aan een lagere aanvoertemperatuur en dus je COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
DjAntoon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:38:
Binnen 1 ruimte zou ik ze het liefste op dezelfde retour temperatuur afstellen, dan is elke radiator / vloerverwarming in balans met de rest / maximale afgifte. Voor ruimtes waar het te warm word, en dat zie ik als 2e prio, eerst het voorgaande, kun je wat extra knijpen, maar let op dat dat je genoeg flow overhoud in je systeem. Ik zou beginnen om de tado op maximaal te zetten of te houden, of er zelfs (tijdelijk) af halen.

Het hogere toerental zal er als het goed is voor zorgen dat de radiator verder afkoelt en de ruimte warmer word, dat heeft dus effect op je retour temperatuur van die radiator. Precies wat je wil.

Voor die ene ruimte zou je ook een fancoil kunnen overwegen, veel meer afgifte. @Stoker Stoker kan je daar mee helpen, maar er is ook een groot fancoil topic. Of zoek op AIrLeaf Innova Fancoils bijvoorbeeld.

Ik zou het wel een dagje geven na een grote verandering, maar met de huidige lage temperaturen is het ook wel makkelijker om het effect te voelen. Probeer altijd naar de delta te kijken tussen aanvoer en retour temperaturen. En onderling de retour temperaturen. Als je totale retour temperatuur omlaag gaat, komt dat ten goede aan een lagere aanvoertemperatuur en dus je COP.
De fans die ik heb gebruikt zijn normale PC fans met een temperatuurregelaar maar er komt nog een controller bij om het toerental wat omlaag te brengen in alle kamers om van het geluid af te komen tijdens de nachten. Ik weet niet zeker of die met bepaalde temperaturen een x % kan draaien of iets.

Ik heb zitten kijken naar de Jaga boosters maar die waren erg kostbaar. €537,- voor 1 booster van Jaga met een lengte van 200cm waar ik nu voor 4x 200cm lange convectoren en 1x 160cm lange convector in totaal aan materialen ±€350,- kwijt ben. Ziet het er even mooi uit als Jaga? Zeker niet want de fans zitten op een stuk hout met aan de onderzijde dikke rubbers geplakt tegen het resoneren op de convector en de temperatuurregelaar zit op het hout geschroefd en de kabels met tywraps maar als je het rooster eroverheen legt (dat is het geval) zie je er precies niks van… De koelfunctie van Jaga en de Blackbird vind ik niet interessant want we hebben nu 2 airco’s waar er nog 3 bijkomen wat resulteert dat alle kamers (op 1 hobbykamer na) voorzien zijn van airco’s als back up in de winter maar in de zomer lekker koel is. Die airco’s zijn wat zwarder uitgevoerd dus kunnen de ruimte en die ernaast als het moet koelen.

Die fancoils zijn dus niet perse nodig want in de ruimte waar het net wel/niet warm genoeg wordt hangt een airco die bij kan springen maar wil kijken of ik de Blackbird kan optimaliseren.

Als ik begin met de begane grond waar overal vloerverwarming ligt dus ook in de gang en wc. En de woonkamer temperatuur iets omlaag breng en die in de gang/wc volledig open laat staan want daar is het aanzienlijk kouder door de ramen, trappengat 2 verdiepingen en koude muur zou als het goed is meer warmte in het systeem moeten blijven die ik weer kan afgeven aan de andere ruimtes in huis toch?
Begrijp ik goed dat bijvoorbeeld de groepen in de woonkamer iets geknepen moeten worden waardoor de retour temperatuur omlaag gaat en in de buurt komt van de groep in de gang/wc omdat daar al meer warmteverlies is?

Zet ik voor het overige inregelen van het systeem alles tegelijk open of iedere keer 1 ceonvector met de Tado knop vol open? Ik denk het laatste anders krijgt de Blackbird ineens wel heel veel warmtevraag waarbij dit nooit voorkomt in de praktijk vol verwarming vragen.

Ik hoor het graag en waardeer de waardevolle informatie, tips en tricks ;)

De fans die ik heb gebruikt zijn normale PC fans met een temperatuurregelaar maar er komt nog een controller bij om het toerental wat omlaag te brengen in alle kamers om van het geluid af te komen tijdens de nachten. Ik weet niet zeker of die met bepaalde temperaturen een x % kan draaien of iets.

Ik heb zitten kijken naar de Jaga boosters maar die waren erg kostbaar. €537,- voor 1 booster van Jaga met een lengte van 200cm waar ik nu voor 4x 200cm lange convectoren en 1x 160cm lange convector in totaal aan materialen ±€350,- kwijt ben. Ziet het er even mooi uit als Jaga? Zeker niet want de fans zitten op een stuk hout met aan de onderzijde dikke rubbers geplakt tegen het resoneren op de convector en de temperatuurregelaar zit op het hout geschroefd en de kabels met tywraps maar als je het rooster eroverheen legt (dat is het geval) zie je er precies niks van… De koelfunctie van Jaga en de Blackbird vind ik niet interessant want we hebben nu 2 airco’s waar er nog 3 bijkomen wat resulteert dat alle kamers (op 1 hobbykamer na) voorzien zijn van airco’s als back up in de winter maar in de zomer lekker koel is. Die airco’s zijn wat zwarder uitgevoerd dus kunnen de ruimte en die ernaast als het moet koelen.

Die fancoils zijn dus niet perse nodig want in de ruimte waar het net wel/niet warm genoeg wordt hangt een airco die bij kan springen maar wil kijken of ik de Blackbird kan optimaliseren.

Als ik begin met de begane grond waar overal vloerverwarming ligt dus ook in de gang en wc. En de woonkamer temperatuur iets omlaag breng en die in de gang/wc volledig open laat staan want daar is het aanzienlijk kouder door de ramen, trappengat 2 verdiepingen en koude muur zou als het goed is meer warmte in het systeem moeten blijven die ik weer kan afgeven aan de andere ruimtes in huis toch?
Begrijp ik goed dat bijvoorbeeld de groepen in de woonkamer iets geknepen moeten worden waardoor de retour temperatuur omlaag gaat en in de buurt komt van de groep in de gang/wc omdat daar al meer warmteverlies is?

Zet ik voor het overige inregelen van het systeem alles tegelijk open of iedere keer 1 ceonvector met de Tado knop vol open? Ik denk het laatste anders krijgt de Blackbird ineens wel heel veel warmtevraag waarbij dit nooit voorkomt in de praktijk vol verwarming vragen.

Ik hoor het graag en waardeer de waardevolle informatie, tips en tricks.

Overigens is ondertaande grafiek van de laatse 24 uur niet slecht toch?
Zie wel 4x een defrost maar misshien normaal met dit weer en temperaturen? Blackbird doet alleen CV water verwarmen in onze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3EFrF0kL5qc1eM5KjGJxgdzFGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqFE8kYR1eZZ848Pa3Qf5hSq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kevin1990 op 11-02-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10 15:19
Weet iemand wat de SWW strategie is? Wordt er alleen naar SWW boven gekeken, of wordt ook SWW onder meegenomen.
Net "klachten" gehad van iemand met een koude douce...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru0ig7IOqF2rRlBKHYsP1JsLskI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p05wZFDCWyRU5fm3JPHmq6vS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
mvhooft schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
Weet iemand wat de SWW strategie is? Wordt er alleen naar SWW boven gekeken, of wordt ook SWW onder meegenomen.
Net "klachten" gehad van iemand met een koude douce...

[Afbeelding]
Ik snap wel dat het frisjes aanvoelt... 20 graden is gewoonweg koud.
Bij mijn boiler is de SWW temperatuur boven 54,6°C en onder 54,4°C

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DjAntoon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:38:

Heeft een Fancoil zoals de Airleaf een groter vermogen/afgifte dan bv een Jaga Strada dan? Ik dacht dat een Jaga Strada in principe ook een fancoil was (mits geboost met heatboosters)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Voor wie interesse heeft, ik heb deze op/in de convectorputten liggen, als je op de roosters staat voel je gewoon de warme lucht langs je benen.

Niet heel goedkoop, wel toppers ;

https://www.hornbach.nl/p...pro-canal-set-2/10564069/
Pagina: 1 ... 57 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.