Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:21
Jpiek schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:27:
Voor wie interesse heeft, ik heb deze op/in de convectorputten liggen, als je op de roosters staat voel je gewoon de warme lucht langs je benen.

Niet heel goedkoop, wel toppers ;

https://www.hornbach.nl/p...pro-canal-set-2/10564069/
Zeker mooi spul! alleen voor de lengte die ik zoek bijna even duur als Jaga Boosters.
Zelf heb ik ze gebouwd en het is een beetje houtje touwtje maar het werkt wel voor €350,- voor 4 convectoren. Zal voor iemand die het hout of metaal moet kopen en de rubbers en ander klein materiaal wel €50,- meer zijn ofzo maar voor mij werkt het nu. Wellicht dat ik alsnog over stap als de prijs omlaag gaat van de boosters.

ik ga proberen waterzijdig in te regelen om te kijken of dat het gewenste effect heeft.
Wil de Blackbird zo efficiënt mogelijk laten draaien.
In het ergste geval zal ik de body moeten vervangen naar een Type 21 (nu Type 20) maar die boy's zijn ook kostbaar van Jaga. Ik neem aan dat ik in ieder geval de roosters, panelen kan gebruiken alleen misschien de steunen niet om hem in te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:12
Ze zijn nu idd wel duur, ik was iets meer dan 600,= kwijt voor 2x 1,5 meter. Da's nu al 720,=

Die speedcomfortdingen zitten nu op de radiator voor (3 op 250cm) die waren echt te ielig voor de convectorput...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:42
Jpiek schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:27:
Voor wie interesse heeft, ik heb deze op/in de convectorputten liggen, als je op de roosters staat voel je gewoon de warme lucht langs je benen.

Niet heel goedkoop, wel toppers ;

https://www.hornbach.nl/p...pro-canal-set-2/10564069/
inderdaad kneiterduur... weet niet hoe de aansturing is, maar ben zelf heel tevreden over de heatboosters (ontwikkeld door een tweaker). Standalone te gebruiken, te integreren in je eigen domotica systeem, alles kan. En je kunt om het even welke ventilatoren aansturen...

wel zelf de ventilatoren aan elkaar verbinden, en dat hoeft niet met hout/plastic profielen, het kan gewoon met tie wraps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jelleeelco schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:53:
[...]

inderdaad kneiterduur... weet niet hoe de aansturing is, maar ben zelf heel tevreden over de heatboosters (ontwikkeld door een tweaker). Standalone te gebruiken, te integreren in je eigen domotica systeem, alles kan. En je kunt om het even welke ventilatoren aansturen...

wel zelf de ventilatoren aan elkaar verbinden, en dat hoeft niet met hout/plastic profielen, het kan gewoon met tie wraps.
Ik heb in overweging genomen om slimme apparatuur te gebruiken maar wilde het zo low budget en recht toe recht aan houden. Hoe minder erop zit hoe minder het kapot kan was mijn gedachtegang.
Niet dat slimme boosters minder goed werken overigens maar wil niet alles geautomatiseerd hebben mochten belangrijke dingen wegvallen zoals internet in huis om wat voor reden dan ook waardoor een systeem minder goed of niet meer werkt en alles weer geconfigureerd moet worden. En ik ben niet heel handig met automatiseren via HA. Ik ben al blij dat ik KlikAanKlikUit geautomatiseerd heb en via een bekende zoekmachine op stembesturing kan aansturen. Daarnaast nog wel een schakelaar dat mocht het internet weg vallen ik toch nog gewoon verlichting heb 😊

Aan elkaar tywrappen wilde ik niet in verband met resoneren of iets dergelijks en de convector ligt niet helemaal strak vol met heat fans vandaar het hout. Tussen elke ventilator zit een kleine 6cm tussen namelijk en bij de kleinere convector 8cm ongeveer ertussen. Ik weet niet of dit het meest efficient was maar het is maar een stukje hobbyen en ondervinden wat ik wel leuk vind om te oen. Overigens was ik na ventilator 30 er wel een beetje klaar mee en ben blij dat het zit. PWM controller moet nog binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-10 12:31
Ik heb overal SpeedComforts zitten en bevallen me uitstekend. Wel de thermossensor aanpassen in LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:18:
[...]

Ik heb in overweging genomen om slimme apparatuur te gebruiken maar wilde het zo low budget en recht toe recht aan houden. Hoe minder erop zit hoe minder het kapot kan was mijn gedachtegang.
Niet dat slimme boosters minder goed werken overigens maar wil niet alles geautomatiseerd hebben mochten belangrijke dingen wegvallen zoals internet in huis om wat voor reden dan ook waardoor een systeem minder goed of niet meer werkt en alles weer geconfigureerd moet worden. En ik ben niet heel handig met automatiseren via HA. Ik ben al blij dat ik KlikAanKlikUit geautomatiseerd heb en via een bekende zoekmachine op stembesturing kan aansturen. Daarnaast nog wel een schakelaar dat mocht het internet weg vallen ik toch nog gewoon verlichting heb 😊

Aan elkaar tywrappen wilde ik niet in verband met resoneren of iets dergelijks en de convector ligt niet helemaal strak vol met heat fans vandaar het hout. Tussen elke ventilator zit een kleine 6cm tussen namelijk en bij de kleinere convector 8cm ongeveer ertussen. Ik weet niet of dit het meest efficient was maar het is maar een stukje hobbyen en ondervinden wat ik wel leuk vind om te oen. Overigens was ik na ventilator 30 er wel een beetje klaar mee en ben blij dat het zit. PWM controller moet nog binnenkomen.
De heatbooster is volledig standalone te gebruiken en te benaderen via een webpagina. Ik heb ze alleen in HA staan om af en toe de vents handmatig een boost te geven. Verder draaien ze of op ruimtetemp, of op basis van Ta. Dus ook als internet weg valt blijven ze gewoon hun werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Voor wie wil heb ik nog wel een paar hele dikke 'domme' fan's liggen :
12*12, per drie stuks in een houder met een potmeter als regelaar.

Ooit gekocht bij Amazon of Ali...

Was als probeersel voor ik echte heatfans/boosters (temp geregeld) kocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijmer
  • Laatst online: 23-10 21:07
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:43:

Nu is het in de woonkamer iets meer dan 21°C wat voor mij iets minder warm mag rond 20 tot 20.5°C. Boven krijg ik het in de werkkamer niet heel veel warmer dan 18°C waar 19.5°C gewenst is.
Maar wat voor n formaat radiator heb je daar hangen? En welk type?
Als de radiator ooit uitgerekend is voor de kamer met aanvoertemp 60 graden dan komt je fors te kort met eenvoertemp 30. Zelfs met ventilatoren.
Op dit forum is ook ergens een link te vinden naar het rekenen aan radiatoren bij lage aanvoertemp.
Dan ook nog even uitrekenen hoeveel watt je grofweg voor die kamer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
rijmer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Als de radiator ooit uitgerekend is voor de kamer met aanvoertemp 60 graden dan komt je fors te kort met eenvoertemp 30. Zelfs met ventilatoren.
Op dit forum is ook ergens een link te vinden naar het rekenen aan radiatoren bij lage aanvoertemp.
Yep - met dit probleem zit ik ook. Op de studeerkamer een T22 van 50x140 en het was met ventilatoren warm te krijgen toen het nog niet zou koud was buiten. Maar beneden is het kennelijk 'te' goed, want met een Ta van 26-28 graden houd ik het op 21 graden.

Maar dan zakt het boven toch echt beneden de 18 (17.5) en dat is te koud voor een werkkamer. Ik vind het ook moeilijk om te bepalen of dan een Jaga Strada (type 16, 160cmx50cm met ventilatoren) dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
rijmer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Is een Jaga Tempo 200cm x 60cm type 20.
Wellicht dat die niet groot genoeg is maar wil kijken of ik het waterzijdig wet beter kan krijgen en daardoor het rendement omhoog kan krijgen.
Wellicht dat ik nog over kan stappen op een type 21 maar hoop dan alleen de body nodig te hebben en niet de rest

Net de flow op een paar groepen beneden iets geknepen. Kijken of hierdoor de temperatuur in de woonkamer iets minder hoog is en een halve graad omlaag gaat. Kan me voorstellen dat er dan meer warmte in het systeem overblijft voor andere vertrekken.
Iemand een idee hoe lang ik dit zo moet laten draaien voordat ik verder ga met inregelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Kevin1990 op 11-02-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Is een Jaga Tempo 200cm x 60cm type 20.
Wellicht dat die niet groot genoeg is maar wil kijken of ik het waterzijdig wet beter kan krijgen en daardoor het rendement omhoog kan krijgen.
Wellicht dat ik nog over kan stappen op een type 21 maar hoop dan alleen de body nodig te hebben en niet de rest

Net de flow op een paar groepen beneden iets geknepen. Kijken of hierdoor de temperatuur in de woonkamer iets minder hoog is en een halve graad omlaag gaat. Kan me voorstellen dat er dan meer warmte in het systeem overblijft voor andere vertrekken.
Iemand een idee hoe lang ik dit zo moet laten draaien voordat ik verder ga met inregelen?
Oh dat is toch een behoorlijke unit? lijkt wel exact hetzelfde van binnen als een Strada. Ik weet niet of een 21 zoveel meer uitmaakt, maar met fans moet dat toch aardig wat doen? Een 50cm hoge strade van 160cm (type 16, dus wel een dubbele) kan iets van 3800 watt doen dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
jelleeelco schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Oh dat is toch een behoorlijke unit? lijkt wel exact hetzelfde van binnen als een Strada. Ik weet niet of een 21 zoveel meer uitmaakt, maar met fans moet dat toch aardig wat doen? Een 50cm hoge strade van 160cm (type 16, dus wel een dubbele) kan iets van 3800 watt doen dacht ik
Zeker geen kleintje nee.
Zie hieronder de specs.
Wil het liefst deze houden vanwege de investering en het werk met vervangen maar als het niet anders kan naar een grotere toe.
Eerst maar eens beetje inregelen.
Stomme is alleen dat op de verdeler van de vloerverwarming niet staat welke groep wat is dus in het ergste geval alles dicht draaien en 1 voor 1 open zetten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrY9rYOYY53j-J83KdhIyBb3rl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dr6goXmcq8fB0RJjNRkjsfR6.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb een bypass zitten en heb het gevoel dat die vaak mee deed. Ik heb daarom de waarde op maximaal gezet zoals onderstaande foto.
Dit kan voor het systeem wat non stop draait met vloerverwarming die mee doet (wordt op een paar groepen iets geknepen) geen kwaad toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mssY0dS9Ca6yWFeO6c7X_vg9_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chZt0GkqwIynT4ZDKX3tvPcv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Kevin1990 op 11-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fresj
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-04 09:16
Goedeavond allemaal,
Ik was benieuwd er nog mensen hier zijn bij wie Weheat onlangs ook fysiek is langsgekomen om een update uit te voeren?

Wij hadden ze vandaag over de vloer maar ik was zelf niet thuis dus kon niet vragen waar het precies voor was. En het is me eerlijk gezegd ook niet helemaal duidelijk geworden.

Mijn vriendin zegt dat ze 'de sensoren hebben vervangen' (zijn niet bij de buitenunit geweest, alleen binnen installatie), en een update hebben uitgevoerd.

Maar nu vraag ik me af wat er eigenlijk precies gedaan is.

We hadden verder niet echt problemen, behalve dat ie met koud weer wat moeite had om snachts op 19,5 te blijven of snel omhoog te gaan van 19,1 naar 19,5 (halve dag), maar we zijn ook FE met vloerverwarming en ons backup element staat uitgeschakeld omdat we nog 1 fase hebben.

Was benieuwd of andere mensen ook soortgelijke bezoeken hebben gehad voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
fresj schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:09:
Goedeavond allemaal,
Ik was benieuwd er nog mensen hier zijn bij wie Weheat onlangs ook fysiek is langsgekomen om een update uit te voeren?

Wij hadden ze vandaag over de vloer maar ik was zelf niet thuis dus kon niet vragen waar het precies voor was. En het is me eerlijk gezegd ook niet helemaal duidelijk geworden.

Mijn vriendin zegt dat ze 'de sensoren hebben vervangen' (zijn niet bij de buitenunit geweest, alleen binnen installatie), en een update hebben uitgevoerd.

We hadden verder niet echt problemen, behalve dat ie met koud weer wat moeite had om snachts op 19,5 te blijven of snel omhoog te gaan van 19,1 naar 19,5 (halve dag), maar we zijn ook FE met vloerverwarming en ons backup element staat uitgeschakeld omdat we nog 1 fase hebben.

Was benieuwd of andere mensen ook soortgelijke bezoeken hebben gehad voor een update.
Wellicht deze?
teacher schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:16:
Gisteren telefoontje van weheat en vandaag werd mn binnenunit omgewisseld; in de backup heater kan een luchtbel blijven hangen, ding schiet dan in de beveiliging met als gevolg geen warmte.
Bij mij komen ze vrijdag. Ik heb ook FE BB 8kW met backup heater (geintegreerde unit). Weet verder niet echt behalve 'optimaliseren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:29
mvhooft schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
Weet iemand wat de SWW strategie is? Wordt er alleen naar SWW boven gekeken, of wordt ook SWW onder meegenomen.
Net "klachten" gehad van iemand met een koude douce...

[Afbeelding]
Heeft niemand een idee waarom na de Legionella run de SWW onder temp na een paar douche beurten zo lang zo laag blijft, met als resultaat dat bij een nieuwe douchebeurt er te weinig warm water in zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie123
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:23
Hi, wat geweldig om al die expertise te lezen hier. Ik kom net kijken in de wereld van Weheat en hoop mij snel met de details en data bezig te mogen houden waar jullie over schrijven. En bij te dragen met kennis en inzicht. Ik ben een "Sucker for stats"...

Wij hebben een week geleden twee full electric warmtepompen laten installeren. Een 8kw Blackbird P80 en een Sparrow P60. De blackbird heeft een 300l boiler, binnen unit compact en een buffervat. De Sparrow een 200l boiler.
Nu hebben wij de afgelopen dagen een gemiddeld verbruik van ongeveer 90 kWh per dag wat ons vies tegenvalt. Nu hoor ik graag jullie ervaringen omdat dit kan zijn door de koude winterse maanden maar mogelijk ook door een technisch issue.

Wanneer ik de thermostaten naar beneden draai en de warmtepompen op standby gaan meet ik een continu vermogen van 900 watt. Wij hebben het gevoel dat dit zeer hoog is. We hebben twee nieuwe vloerverwarming pompen en wat netwerk apparatuur. Alle verlichting is led en de twee koelkasten zijn relatief nieuw.

Wat ik mij afvraag is hoe het zit met het verbruik van de boilers. Klopt het dat wanneer ik tijdens de heating fase kort de thermostaten wegdraai de warmtepompen EN de boilers geen verbruik zouden moeten hebben?

Wat is jullie mening over ons verbruik? Lijkt het jullie ook vrij veel of is dit een nieuwe realiteit waar wij aan moeten wennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeTdN51SZ8nYOS8Le_OkJ1qSyFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JcwBK53C9dQcLlJv91zZ6k7X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:50
mvhooft schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Heeft niemand een idee waarom na de Legionella run de SWW onder temp na een paar douche beurten zo lang zo laag blijft, met als resultaat dat bij een nieuwe douchebeurt er te weinig warm water in zit?
Precies weet ik het niet, maar hier zijn my 2 cents:
  • Legionellarun brengt het water naar 64 graden
  • Je instelling voor SWW is (bijvoorbeeld) 45 graden
  • Je gaat lekker gebruiken en er komt steeds meer koud water onder in het vat
  • Bovenin het vat blijft de temp echter ruim boven de ingestelde waarde
  • Aanname: de WP gaat alleen aan als de temp boven in het vat laag genoeg is en let niet op de temp onder in het vat
  • Als gevolg daarvan heb je te weinig warm water en een koude douche
Geen idee of dit klopt, maar dit lijkt me aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
henkie123 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:19:
Hi, wat geweldig om al die expertise te lezen hier. Ik kom net kijken in de wereld van Weheat en hoop mij snel met de details en data bezig te mogen houden waar jullie over schrijven. En bij te dragen met kennis en inzicht. Ik ben een "Sucker for stats"...

Wij hebben een week geleden twee full electric warmtepompen laten installeren. Een 8kw Blackbird P80 en een Sparrow P60. De blackbird heeft een 300l boiler, binnen unit compact en een buffervat. De Sparrow een 200l boiler.
Nu hebben wij de afgelopen dagen een gemiddeld verbruik van ongeveer 90 kWh per dag wat ons vies tegenvalt. Nu hoor ik graag jullie ervaringen omdat dit kan zijn door de koude winterse maanden maar mogelijk ook door een technisch issue.

Wanneer ik de thermostaten naar beneden draai en de warmtepompen op standby gaan meet ik een continu vermogen van 900 watt. Wij hebben het gevoel dat dit zeer hoog is. We hebben twee nieuwe vloerverwarming pompen en wat netwerk apparatuur. Alle verlichting is led en de twee koelkasten zijn relatief nieuw.

Wat ik mij afvraag is hoe het zit met het verbruik van de boilers. Klopt het dat wanneer ik tijdens de heating fase kort de thermostaten wegdraai de warmtepompen EN de boilers geen verbruik zouden moeten hebben?

Wat is jullie mening over ons verbruik? Lijkt het jullie ook vrij veel of is dit een nieuwe realiteit waar wij aan moeten wennen?

[Afbeelding]
Als ik jouw (totale?) verbruik van 90 kWh per dag afzet tegen dat van ons dan schrik ik wel ja. Ik heb echter geen idee in wat voor huis je woont. Ik vermoed dat het niet om een simpel rijtjeshuis gaat, dus dat is sowieso moeilijk vergelijken.

Je hebt homewizard, dus je kunt wellicht ook zien hoeveel het dagverbruik ongeveer gestegen is na de installatie van de WP’s?

Of je installeert twee losse Homewizard kWh meters specifiek voor je warmtepompen, dan weet je het precies. Als ‘sucker for stats’ vind je dat sowieso wel leuk.

Wat voor boilers heb je? Van Weheat zelf? Die worden verwarmd door de warmtepomp zelf en hebben dus zelf geen verbruik. Als er een backup heater geïnstalleerd is in de boiler dan kan dat wel voor extra verbruik zorgen, maar die gaat normaal gesproken alleen aan als het echt nodig is (bij ons is dat vrijwel nooit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:27
Stoker schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:46:
Het is hier al vaak punt van discussie geweest; ribbelslang/uittrekslang.

Vanmorgen kwam het weer voorbij en ik dacht, ik ga het hier maar eens posten;

Voordelen:
  • Ribbelslang werkt snel
  • Goedkoop in aanschaf
  • Ribbelslang is flexibel
  • Ribbelslang vangt geluidsoverdracht naar het leidingwerk in de woning op.
Nadelen:
  • De ribbels in de slang veroorzaken turbulentie, wat de stromingsweerstand verhoogt. (nadelig COP)
  • Waterpomp moet harder werken (nadelig COP)
  • Lucht blijft hangen in de ribbels (nadelig COP)
  • Grotere kans op vuilophoping (in de ribbels)
Dus wanneer je wel een ribbelslang wil gaan gebruiken;
  • Beperk het gebruik!
  • Gebruik dan een grote(re) diameter,
  • Pas een goeie vuilfilter toe (eventueel extra een grove grindvanger/y-filter),
Als je het niet gaat toepassen;
  • Voorkom knietjes (soms heb je ze écht nodig)
  • Gebruik leidingwerk met een binnendiameter van ca. 26mm
Doe er je voordeel mee!
Pfff, bovenstaande punten zo ongeveer allemaal met CB besproken toen ze langskwamen.
Ik heb alles in huis met 32mm uponor aangelegd (was al de basis in het huis en grotere diameter kan ik zelf niet persen), zoveel mogelijk buigen ipv knietjes (das ff een stuk lastiger dan 16mm uponor zeg!), komt CB aan met meters ribbelslang van diameter niets en 22mm staal.... ja meneer, dit werkt gewoon altijd hoor... zucht 8)7
Ik vermoed dat ik het ergens in de zomer maar eens ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:02

[Afbeelding]
Tja wat voor huis heb je en wat voor verwarming systeem en hoeveel gas verbruikte je eerst?
Hier Sparrow 60 in rijtjes woning (van mijn moeder dan) jaren 60 woning en een ventilatieboiler voor warm water, verbruik gisteren totaal 15kwh huis is 24/7 22c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
SpikeHome schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Tja wat voor huis heb je en wat voor verwarming systeem en hoeveel gas verbruikte je eerst?
Hier Sparrow 60 in rijtjes woning (van mijn moeder dan) jaren 60 woning en een ventilatieboiler voor warm water, verbruik gisteren totaal 15kwh huis is 24/7 22c
Aangezien je 2 warmtepompen hebt zal je wel groot huis hebben, maar ik had gisteren 38kWh, eergisteren 48 kWh met vrijstaand huis (label A), 200m2 woonoppervlakte. Met alleen de BB 8kW. 90 klinkt wel veel, volgens mij is bij mij max 62 geweest maar dat was met -3..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:44
Razer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:16:
[...]

-edit-

Verkeerd gelezen, wellicht ergens een setting ingesteld door installateur dat max aanvoer 35 mag zijn?
Hier vroeg de installateur bij oplevering wat de max gevraagde temp mocht zijn.
Bij IBS kan je deze setting instellen, als je 35 in zou stellen, dan zou je 'beperkt' worden op ' water uit' . Draait de pomp volgas, of neemt hij ook gas (lees: stroom) terug?

Ja, gaat terug --> Installateur navragen om te verhogen
Nee, draait max --> dan zit je aan de max van de pomp, misschien afgifte systeem vergroten/afstellen of extra isoleren?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
mvhooft schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
Weet iemand wat de SWW strategie is? Wordt er alleen naar SWW boven gekeken, of wordt ook SWW onder meegenomen.
Net "klachten" gehad van iemand met een koude douce...

[Afbeelding]
Heb je dit al opgelost?

Hij zou veel eerder aan moeten springen, heb je een foutmelding op de thermostaat (Lyric?).

Ik heb bij 1 BB meegemaakt dat hij (Waarschijnlijk bij een update) is vastgelopen en had hij hetzelfde. Spanning van de binnen en buitenunit gehaald voor n 1minuut, daarna ging hij met een rechte streep door naar de gevraagde sww temp. Ik kreeg een foto door van een storingsmelding op de Honeywell lyric, mooi dat dat communiceert!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6V-ush8px3asp8PulL-c6r30Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eitjpziX3NJjSbp7S8prl0lc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Kevin1990 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:56:
[...]

Zeker geen kleintje nee.
Zie hieronder de specs.
Wil het liefst deze houden vanwege de investering en het werk met vervangen maar als het niet anders kan naar een grotere toe.
Eerst maar eens beetje inregelen.
Stomme is alleen dat op de verdeler van de vloerverwarming niet staat welke groep wat is dus in het ergste geval alles dicht draaien en 1 voor 1 open zetten...

[Afbeelding]

En ik heb een bypass zitten en heb het gevoel dat die vaak mee deed. Ik heb daarom de waarde op maximaal gezet zoals onderstaande foto.
Dit kan voor het systeem wat non stop draait met vloerverwarming die mee doet (wordt op een paar groepen iets geknepen) geen kwaad toch?

[Afbeelding]
Probleem met een bypass is dat het warme aanvoerwater snel bij de warmtepomp terug komt, waardoor de warmtepomp gaat aftoeren omdat er minder warmte nodig is om je gevraagd watertemperatuur te halen.
Beetje zoals dit geval; dat wil je niet. Kan je er niet 2 kurken in drukken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50YuaETCs2Vog4VHNQeAfvJpFpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gp5fFYZD282TQSnCkzsEyEwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
fresj schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:09:
Goedeavond allemaal,

Ze hebben problemen gehad met de productie van de WEP (pre assembled FE binnenunit), mooi dat ze dit nu actief zelf oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

...

[Afbeelding]
Ja, moet een paar watt aangeven, tenzij het onder 5*C(?) is, dan worden de waterpompen geactiveerd als vorstbeveiliging dacht is. Maar,goed, das geen 900W.

Andere vraag; ja ik verbruik ca. 700kWh-1000kWh/maand in de wintermaanden. Daarentegen 0 gas.

Die 90kWh klinkt veel, maar miss heb je wel een grote woning die matig geïsoleerd i, en heb je 4 puberende dochters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Dan zou ik vooral beginnen met installeren van smart oplossingen. naar smaak wat je leuk vind : kWh meters, Homey, HA, een Opentherm Gateway als je echt gek wilt doen...
Nu hebben wij de afgelopen dagen een gemiddeld verbruik van ongeveer 90 kWh per dag wat ons vies tegenvalt.
Ik zat met 1 BB op 50kWh. Inmiddels van thermostaatregeling over naar een stooklijn (Dynamisch, via Homey Pro en een Opentherm Gateway) op ca 30kWh. Overigens zonder SWW, ik heb daar nog een CV voor..
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:12:
[...]

Bij IBS kan je deze setting instellen, als je 35 in zou stellen, dan zou je 'beperkt' worden op ' water uit' . Draait de pomp volgas, of neemt hij ook gas (lees: stroom) terug?

Ja, gaat terug --> Installateur navragen om te verhogen
Nee, dan zit je aan de max van de pomp, misschien afgifte systeem vergroten/afstellen?
Nee, de pomp draait op, afhankelijk van de buiten temeperatuur nu, tussen de 105-120%. Pakt nooit de 150% Nu 116% op 3.2graden met vraag voor 35gr watertemp.

Valt mij trouwens op dat voor een relatief kleine stijging de pomp 2x zo hard moet werken.
35 graden watertemp uit = 110-120% vermogen - watertemp-in 27gr

29.3graden watertemp uit = 57% vermogen - watertemp-in 24.7gr.

Vind het nogval veel. Ik vermoed dat het te maken heeft nu met mijn retourtemp die gewoon waardeloos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Probleem met een bypass is dat het warme aanvoerwater snel bij de warmtepomp terug komt, waardoor de warmtepomp gaat aftoeren omdat er minder warmte nodig is om je gevraagd watertemperatuur te halen.
[Afbeelding]
Ja begrijp ik. Bypass was er in gezet omdat we toen nog alles met zoneregeling deden dus ook de vloerverwarming beneden. Om te voorkomen dat de circulatie pomp of Blackbird tegen allemaal dichte afsluiters aan het duwen was is de bypass geplaatst.
Maar nu de vloerverwarming continu mee draait is de bypass overbodig toch?
Dan zet ik er liever na het stookseizoen een kogelkraan tussen en zet die dicht. Is die om wat voor reden toch gerwenst kan ik die altijd nog open zetten toch?
Maar het is niet erg dat die op de 0.5bar staat voor het systeem of we Blackbird toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mssY0dS9Ca6yWFeO6c7X_vg9_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chZt0GkqwIynT4ZDKX3tvPcv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-10 18:09
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Nee, de pomp draait op, afhankelijk van de buiten temeperatuur nu, tussen de 105-120%. Pakt nooit de 150% Nu 116% op 3.2graden met vraag voor 35gr watertemp.

Valt mij trouwens op dat voor een relatief kleine stijging de pomp 2x zo hard moet werken.

Vind het nogval veel. Ik vermoed dat het te maken heeft nu met mijn retourtemp die gewoon waardeloos is.
Hoezo is je retour temperatuur waardeloos? een delta van 8 graden geeft aan dat je makkelijk je warmte kwijtraakt in je afgifte systeem. Of dat ook op de juiste plaats gebeurd is misschien nog de vraag.

Valt er nog wat te isoleren buiten of op plaatsen waar je geen warmte nodig hebt? Dan dat aanpakken. Mijn isolatie van leidingen heeft een enorm verschil te weeg gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:29
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Heb je dit al opgelost?

Hij zou veel eerder aan moeten springen, heb je een foutmelding op de thermostaat (Lyric?).

Ik heb bij 1 BB meegemaakt dat hij (Waarschijnlijk bij een update) is vastgelopen en had hij hetzelfde. Spanning van de binnen en buitenunit gehaald voor n 1minuut, daarna ging hij met een rechte streep door naar de gevraagde sww temp. Ik kreeg een foto door van een storingsmelding op de Honeywell lyric, mooi dat dat communiceert!

[Afbeelding]
Was ook al op zelfde conclusie gekomen dan Kirvis:
Kirvis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Precies weet ik het niet, maar hier zijn my 2 cents:
  • Legionellarun brengt het water naar 64 graden
  • Je instelling voor SWW is (bijvoorbeeld) 45 graden
  • Je gaat lekker gebruiken en er komt steeds meer koud water onder in het vat
  • Bovenin het vat blijft de temp echter ruim boven de ingestelde waarde
  • Aanname: de WP gaat alleen aan als de temp boven in het vat laag genoeg is en let niet op de temp onder in het vat
  • Als gevolg daarvan heb je te weinig warm water en een koude douche
Geen idee of dit klopt, maar dit lijkt me aannemelijk.
Heb geen foutmelding gehad op mijn thermostaat voor zover ik weet.

Het enige wat ik raar vind is dat de warmtepomp in deze situatie niet wat "slimmer" is en ook de beneden temperatuur mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Maar heb jij die 35graden nodig in je vloer? Of is het met radiatoren?

Andere vraag; pas je toevallig nachtverlaging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Kevin1990 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Ja begrijp ik. Bypass was er in gezet omdat we toen nog alles met zoneregeling deden dus ook de vloerverwarming beneden. Om te voorkomen dat de circulatie pomp of Blackbird tegen allemaal dichte afsluiters aan het duwen was is de bypass geplaatst.
Maar nu de vloerverwarming continu mee draait is de bypass overbodig toch?
Dan zet ik er liever na het stookseizoen een kogelkraan tussen en zet die dicht. Is die om wat voor reden toch gerwenst kan ik die altijd nog open zetten toch?
Maar het is niet erg dat die op de 0.5bar staat voor het systeem of we Blackbird toch?

[Afbeelding]
Ja kan er nu uit. Overigens ben ik van mening dat je nooit een bypass moet plaatsen, zorg ervoor dat je altijd het minimale volume geopend hebt, een paar groepen met optioneel een serieel vat in de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Ja kan er nu uit. Overigens ben ik van mening dat je nooit een bypass moet plaatsen, zorg ervoor dat je altijd het minimale volume geopend hebt, een paar groepen met optioneel een serieel vat in de retour.
Ah top ga ik na het stookseizoen er een grote kogelkraan tussen maken. Is die er toch nog mocht er om wat voor reden een bypass nodig zijn zodat de Blackbird door kan hobbelen met alles afgesloten.
We hebben een buffervat van 50l in de retour zitten overigens in serie ;)

Ging er mij om dat met de maximaal afgestelde bypass dat er geen probleem op zou treden in het cv systeem of warmtepomp of andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Met voldoende flow niet :)

maar zou het alsnog eruit slopen na het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:39:
Met voldoende flow niet :)

maar zou het alsnog eruit slopen na het stookseizoen.
Flow genoeg toch met centrale vloerverwarming 7 groepen die op 3 groepen iets geknepen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:24:
[...]
og

Tja, die mening was ik ook toegedaan maar toen ze de hybride verdeler kwamen plaatsen zeiden ze dat de bypass echt moest blijven.

Nou is die volgens mij echt nooit 'actief' want de leiding van de bypass is altijd 'koud', dus het water gaat volgens mij altijd zo de vloer in. Wel mooi om te zien met zo'n verdeler: Ta (gemeten op de aanvoerbuis) is ook wat de verdeler aangeeft. Lekker efficient, veel beter dan een mengverdeler.

Ik had nog een vraag die mss hier niet thuis hoort, dan hoor ik het graag. Maar nu we met de Sparrow een tijd draaien is het boven toch wel aan de frisse kant. Logisch, want oude radiatoren (T10 en een t20, van jaren '70). Dus mijn gedachte was om er Jaga Strada's op te hangen en die met heatboosters uit te rusten. Maar als ik op de site van Jaga kijk, haal ik met een T16 (T21 is te dik voor ons) en 50x160 nog geen 1500 watt. Dat is echter met 35/30/20, terwijl wij het beneden erg lekker houden met Ta van max 26-28. Da's best weinig voor een zolder, matig geisoleerd en waar toch gewerkt moet worden.

Dus ik dacht ik ga boven alle radiatoren weg halen en airco's ophangen, maar daar is mijn vrouw het helemaal niet eens (en dan druk ik mij zachtjes uit).

Dus ik lees weer even over de Fancoils - maar is dat niet hetzelfde als een (wat meer gecontroleerde/afsluitbare) Jaga Strada (met heatbooster)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Maar heb jij die 35graden nodig in je vloer? Of is het met radiatoren?

Andere vraag; pas je toevallig nachtverlaging toe?
Ik heb een goed werkend systeem nodig :o.

Ik weet niet of ik die 35graden nodig heb, de vloer wordt beneden niet overal warm. Op de badkamer wordt hij niet warm. Op de slaapkamers en badkamers hangen radiatoren.
-Merk wel dat de vloer lauwig tot warm aanvoelt op sommige plekken met 35graden.
-De radiatoren worden warm met 35graden. Lauw met 30graden.
-Slaapkamers hebben absoluut geen 35graden nodig, die hebben vrijwel geen verwarming nodig
-1 Badkamer moet warmte krijgen -> vloer krijgt onvoldoende warmte is koud, aanvoer warm
-Woonkamer moet warmte krijgen -> vloer krijgt onvoldoende warmte is op sommige plekken lauw/warm, aanvoer warm
-Kan ruimtes niet verder isoleren, gisteren nog toevallig alle ruimtes nagelopen op evt tocht
-Dichtdraaien van radiatoreknoppen werkt niet
-Dichtzetten van groepen op vvw beneden werkt niet
-Watertemp-uit WP is vrijwel gelijk aan watertemp huis-in
-Watertemp-in WP is max 27gr op 35gr watertemp-in
-Verdeler pomploos maken van verdeler en mengverdeler er tussen-uit - gesloten naar open -werkt niet beneden (aanvoer is wel gestegen)
-flow heb ik nog geen zicht op, gevraagd aan installateur
-BB draait ieder uur een defrost, lijnen zijn niet stabiel met 35gr vraag (heel hobbelig, valt soms van 35 terug naar 34 of 33,7 om vervoglens weer verder te gaan).
-Druk WP is goed
-Ontluchten van radiatoren gedaan, maakte geen verschil (zat wel lucht in)
-Heb 1 aanvoerleiding die soms een druppeltje lekt op vvw verdeler beneden, moet gefixed worden.
-vvw beneden = 11 groepen (heb er zeker 9 van nodig, allemaal openruimte)
-Ontlucnten WP en binnen-unit etc, geen idee, kan alleen een installateur doen.

Wat ik nog kan bedenken:
kijken of flow goed is - was voor aanpassingen mengverdler met pomp ook maar 1.1, raar genoeg. Er is genoeg aan leidingwerk om alles kwijt te kunnen.
Evt leidingwerk isoleren
Pomp terug op vvw beneden (hybride verdeler miss)
Expert laten meekijken en verbeteringen laten aanbrengen

Geen nachtverlaging, toevallig wel afgelopen nacht stille uren ingeschakeld om te kijken hoe snel de temperatuur zou dalen en hoe snel de warmtepomp deze weer zou kunnen bereiken.
Heb eigenlijk versnippert al veel geplaatst hier. Ga het wel een keer bundelen als er geen opties meer zijn en een eigen topic oid openen.

Volgens mij is de BB gewoon niet sterk genoeg voor mijn woning. Wellicht kan er een bijgeplaatst worden of er moet een andere WP komen.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 12-02-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Kevin1990 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Flow genoeg toch met centrale vloerverwarming 7 groepen die op 3 groepen iets geknepen is?
Ja; maar idealiter heeft een BB 1,3m3/u nodig en een Sparrow 1m3/u.

Ik draai hier thuis een Sparrow met 4 groepjes, gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
jelleeelco schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Tja, die mening was ik ook toegedaan maar toen ze de hybride verdeler kwamen plaatsen zeiden ze dat de bypass echt moest blijven.

Nou is die volgens mij echt nooit 'actief' want de leiding van de bypass is altijd 'koud', dus het water gaat volgens mij altijd zo de vloer in. Wel mooi om te zien met zo'n verdeler: Ta (gemeten op de aanvoerbuis) is ook wat de verdeler aangeeft. Lekker efficient, veel beter dan een mengverdeler.

Ik had nog een vraag die mss hier niet thuis hoort, dan hoor ik het graag. Maar nu we met de Sparrow een tijd draaien is het boven toch wel aan de frisse kant. Logisch, want oude radiatoren (T10 en een t20, van jaren '70). Dus mijn gedachte was om er Jaga Strada's op te hangen en die met heatboosters uit te rusten. Maar als ik op de site van Jaga kijk, haal ik met een T16 (T21 is te dik voor ons) en 50x160 nog geen 1500 watt. Dat is echter met 35/30/20, terwijl wij het beneden erg lekker houden met Ta van max 26-28. Da's best weinig voor een zolder, matig geisoleerd en waar toch gewerkt moet worden.

Dus ik dacht ik ga boven alle radiatoren weg halen en airco's ophangen, maar daar is mijn vrouw het helemaal niet eens (en dan druk ik mij zachtjes uit).

Dus ik lees weer even over de Fancoils - maar is dat niet hetzelfde als een (wat meer gecontroleerde/afsluitbare) Jaga Strada (met heatbooster)?
-ze doen hetzelfde en werken ongeveer volgens hetzelfde principe-

Een fancoil heeft één buisventilator, jaga gebruikt meerdere ventilatoren in serie. Ook gebruikt een fancoil een groot gedeelte van de hoogte, dit doet een Jaga niet, max 2 convectoren op elkaar.

Hou er rekening mee dat een Airleaf fan coil, zo uit de doos (wel met een kleine aanpassing), niet 100% goed gaat functioneren met 26-28graden water, de ventilator gaat pas werken bij >30. Overigens heeft Panasonic ook een rebranded (Airleaf) fan coil op de markt gebracht die naar waarschijnlijkheid wél met 26graden kan presteren!

In weet niet hoe een Jaga hiermee om gaat, interessant om uit te zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:55:
[...]

-ze doen hetzelfde en werken ongeveer volgens hetzelfde principe-

Een fancoil heeft één buisventilator, jaga gebruikt meerdere ventilatoren in serie. Ook gebruikt een fancoil een groot gedeelte van de hoogte, dit doet een Jaga niet, max 2 convectoren op elkaar.

Hou er rekening mee dat een Airleaf fan coil, zo uit de doos (wel met een kleine aanpassing), niet 100% goed gaat functioneren met 26-28graden water, de ventilator gaat pas werken bij >30. Overigens heeft Panasonic ook een rebranded (Airleaf) fan coil op de markt gebracht die naar waarschijnlijkheid wél met 26graden kan presteren!

In weet niet hoe een Jaga hiermee om gaat, interessant om uit te zoeken!
Ah dank voor je reactie! Dan heb ik het dus goed dat er eigenlijk geen verschil zit.

Qua aansturing van de Jaga's: hier ga ik heatboosters (zelf) in bouwen. De Heatbooster is een controle unit die je zelf helemaal kan regelen... Dus als ik wil dat die bij 15 graden gaat draaien dan kan ik dat ook instellen. Dat vind ik het grote voordeel. Maar ik weet dus niet of het 'genoeg' is voor de echt koude dagen (en mss moeten we dan maar gewoon even niet boven zitten...).

Bv een dag als vandaag en met de stooklijn iets hoger ingesteld (Ta is nu precies 30 graden) houdt hij het met deze buitentemperaturen op de zolder kamer waar de T20 hangt (en heatbooster eronder) op 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik weet niet of ik die 35graden nodig heb, de vloer wordt beneden niet overal warm. Op de badkamer wordt hij niet warm. Op de slaapkamers en badkamers hangen radiatoren.
-Merk wel dat de vloer lauwig tot warm aanvoelt op sommige plekken met 35graden.
-Slaapkamers hebben absoluut geen 35graden nodig, die hebben vrijwel geen verwarming nodig
-1 Badkamer moet warmte krijgen -> vloer krijgt onvoldoende warmte is koud, aanvoer warm
-Woonkamer moet warmte krijgen -> vloer krijgt onvoldoende warmte is op sommige plekken lauw/warm, aanvoer warm
-Kan ruimtes niet verder isoleren, gisteren nog toevallig alle ruimtes nagelopen op evt tocht
-Verdeler pomploos maken van verdeler en mengverdeler er tussen-uit - gesloten naar open -werkt niet beneden (aanvoer is wel gestegen)
-BB draait ieder uur een defrost, lijnen zijn niet stabiel met 35gr vraag (heel hobbelig, valt soms van 35 terug naar 34 of 33,7 om vervoglens weer verder te gaan).
-Druk WP is goed
-Heb 1 aanvoerleiding die soms een druppeltje lekt op vvw verdeler beneden, moet gefixed worden.

Wat ik nog kan bedenken:
kijken of flow goed is - was voor aanpassingen mengverdler met pomp ook maar 1.1, raar genoeg. Er is genoeg aan leidingwerk om alles kwijt te kunnen.
Evt leidingwerk isoleren

Geen nachtverlaging, toevallig wel afgelopen nacht stille uren ingeschakeld om te kijken hoe snel de temperatuur zou dalen en hoe snel de warmtepomp deze weer zou kunnen bereiken.
Heb eigenlijk versnippert al veel geplaatst hier. Ga het wel een keer bundelen als er geen opties meer zijn en een eigen topic oid openen.

Volgens mij is de BB gewoon niet sterk genoeg voor mijn woning. Wellicht kan er een bijgeplaatst worden of er moet een andere WP komen.
Er is duidelijk niet waterzijdig ingeregeld.. je wil de warmte controleert ergens hebben, meestal de woonkamer, werkkamer of badkamer. Regel je niks af, dan zoekt het de weg van de minste weerstand.

Ook een mengverdeler ombouwen naar een pomproze variant KAN, maar ik zou altijd vervangen voor een echte pomproze verdeler; betere flow, goed af te stellen, geen geneuzel met vastzittende of warmtelekken (zie Flir foto hierboven).

Heb ik toevallig jou broer hierover gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]
Wat voor FLIR camera gebruiken jullie? Ik vraag me af of voor waterzijdig inregelen een FLIR camera die op een smartphone geprikt kan worden goed is (FLIR One Gen3). lees er gemixted verhalen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
Prima voor incidenteel gebruik, maar je kan ook gewoon een niet-Flir handcamera kopen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Ja; maar idealiter heeft een BB 1,3m3/u nodig en een Sparrow 1m3/u.

Ik draai hier thuis een Sparrow met 4 groepjes, gaat ook prima.
Ik lees je reactie nu 3x maar bedoel je in mijn situatie dat zit wel goed of nee je moet iets aanpassen?
Ik kan natuurlijk niet de flow zien wat de Blackbird doet. Ik vermoed alleen de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
Barryvdh schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:42:
[...]

Aangezien je 2 warmtepompen hebt zal je wel groot huis hebben, maar ik had gisteren 38kWh, eergisteren 48 kWh met vrijstaand huis (label A), 200m2 woonoppervlakte. Met alleen de BB 8kW. 90 klinkt wel veel, volgens mij is bij mij max 62 geweest maar dat was met -3..
Goed om af en toe even wat getallen (+ wat context) te delen. Hier een BB 8kW op 70m2, redelijk goed geïsoleerd voor verwarmen en SWW. Gister (volgens de app)10.3kWH (lijkt me te weinig) en eergister 29.5 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Kevin1990 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:21:
[...]

Ik lees je reactie nu 3x maar bedoel je in mijn situatie dat zit wel goed of nee je moet iets aanpassen?
Ik kan natuurlijk niet de flow zien wat de Blackbird doet. Ik vermoed alleen de installateur?
3x haha. dat ligt aan mijn schrijfstijl ben ik bang |:(

Een Blackbird P80 pushed zn waterpompen tot 1300liter per uur. Heb je dus veel flow, dan zal het vermogen van de waterpomp lager zijn omdat hij gemakkelijk die 1300liter kan halen. Heb je veel groepen dicht, dan gaat het vermogen omhoog.

Een Sparrow vraagt/pushed/stuurt 1000liter per uur.

Kan je onder 'huis' het mengtje openklappen? Als installateur kan ik daar de flow zien.

1e plaatje: grote woning (onbewoond) >> waterpomp heeft het gemakkelijk (64%) en 1300liter
2e plaatje: mijn vvw met 4 groepen >> waterpomp moet hard werken (83%) en helaas nog geen 1000L

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7urnxFmZkVduwZA3YAYc05piE0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L4U1UEzF0d6UZRqqUd7xgqQb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL-au4RpOfZPAkYKCXmlvG3tGkI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XlmFbXWRrPE9tgVuz72iEBBA.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 43% gewijzigd door Stoker op 12-02-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Satefan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Goed om af en toe even wat getallen (+ wat context) te delen. Hier een BB 8kW op 70m2, redelijk goed geïsoleerd voor verwarmen en SWW. Gister (volgens de app)10.3kWH (lijkt me te weinig) en eergister 29.5 kWh.
120m2 hoekhuis uit "59, best veel glas (serre), wel goed tot heel goed na-geisoleerd : kamer temp op 23C
Gisteren 37kWh, eergisteren 39kWh

BB alleen voor verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Er is duidelijk niet waterzijdig ingeregeld.. je wil de warmte controleert ergens hebben, meestal de woonkamer, werkkamer of badkamer. Regel je niks af, dan zoekt het de weg van de minste weerstand.

Ook een mengverdeler ombouwen naar een pomproze variant KAN, maar ik zou altijd vervangen voor een echte pomproze verdeler; betere flow, goed af te stellen, geen geneuzel met vastzittende of warmtelekken (zie Flir foto hierboven).

Heb ik toevallig jou broer hierover gesproken?
Klopt, had 'm naar jou doorverwezen. Nog gebeld vanochtend. Wellicht spreken we elkaar straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-10 22:44
Dit staat op onze meest recente offerte: "RVS warmtepomp leiding dubbel DN32 15mtr". Voor de volledige route van Blackbird P60 naar de binnenunit.

Is dat dan de "gevreesde" ribbelslang?

Het leek mij niet verkeerd (al is het prijzig), aangezien we er behoorlijk wat knietjes mee kunnen elimineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Stoker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:28:
[...]

3x haha. dat ligt aan mijn schrijfstijl ben ik bang |:(

Een Blackbird P80 pushed zn waterpompen tot 1300liter per uur. Heb je dus veel flow, dan zal het vermogen van de waterpomp lager zijn omdat hij gemakkelijk die 1300liter kan halen. Heb je veel groepen dicht, dan gaat het vermogen omhoog.

Een Sparrow vraagt/pushed/stuurt 1000liter per uur.

Kan je onder 'huis' het mengtje openklappen? Als installateur kan ik daar de flow zien.

1e plaatje: grote woning (onbewoond) >> waterpomp heeft het gemakkelijk (64%) en 1300liter
2e plaatje: mijn vvw met 4 groepen >> waterpomp moet hard werken (83%) en helaas nog geen 1000L

[Afbeelding][Afbeelding]
Haha geeft niet ken ook aan mij leggen :P

Neen deze info heb ik niet. Zie hieronder print screen van het portal en ook een grafiek van de laatste 24 uur.

De groepen staan overigens niet helemaal dicht er is gewoon flow op de 3 geknepen groepen alleen iets minder dus 4 groepen staan voluit open en 3 zijn er iets geknepen.

Ik ga alleen de temperatuur verhogen van de kamers waar we nooit komen van 15 naar 16.5 graden.
In de kamers van de kinderen ga ik ook het temperatuur verschil verkleinen. Dit was 15 graden bij hele dag afwezig naar 17 graden aanwezig. Dit wordt van 16 graden afwezig naar 17 graden aanwezig.

Ik ga overigens de groepen van de vloerverwarming weer helemaal open zetten en eerst dus de temperatuur steady in de andere kamers iets verhogen in de hoop dat hierdoor de temperatuur in de woonkamer iets zakt. Nu is het er 21.5 nen dat mag van mij naar 20.5 graden toe. deus eerst in de kamers iets verhogen en daarna in de woonkamer toch iets gaan knijpen op de juiste groepen zodat het aangenamer wordt voor mij. Hierdoor is er als het goed is ook meer warmte beschikbaar voor de kamers waar het soms wat lastiger warm wordt toch? Dit is de werkkamer die nu dus naar 16.5 standaard gaat en naar 19.5 graden moet iedere dinsdag.

Even over de grafiek. Ziet deze er oké uit met stookgedrag en rendement wat de Blackbird nu doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__0dd7JVhbusQ_ROEYFRk3wBuxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HHQtMy9ZOzvbUiCJT4n5a8f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14c4gcb0hixBbqZ-E6Yfb0GoRhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo7jACT1CncbzS5gycLCWDmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
Jpiek schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:30:
[...]

120m2 hoekhuis uit "59, best veel glas (serre), wel goed tot heel goed na-geisoleerd : kamer temp op 23C
Gisteren 37kWh, eergisteren 39kWh

BB alleen voor verwarmen
Waar kun je dit zien per dag? Hoor mensen er vaker over maar kwam er nog niet achter hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Kevin1990 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Waar kun je dit zien per dag? Hoor mensen er vaker over maar kwam er nog niet achter hoe en wat.
Ik had gewoon mijn dag-gegevens gedeeld, er vanuit gaan dat grootste deel toch warmtepomp is.

Maar in de App -> klikken op Vermogen In -> Klik op Week -> klik op dag om aantal te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOxH7_6uHlKJ5xVf1sO9Gp4aQFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XboPrD3wrhSDMFwMeNrA4jLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
WeerNsKlussers schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:43:
Dit staat op onze meest recente offerte: "RVS warmtepomp leiding dubbel DN32 15mtr". Voor de volledige route van Blackbird P60 naar de binnenunit.

Is dat dan de "gevreesde" ribbelslang?

Het leek mij niet verkeerd (al is het prijzig), aangezien we er behoorlijk wat knietjes mee kunnen elimineren.
:Y

Stoker in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:20
Satefan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:23:
[...]

150m2 vrijstaand huis uit 1907, redelijk goed na geïsoleerd, label C, o.a. HR++ glas, kamer temp op 20C (stook s'avonds met houtkachel bij)
Gisteren 32kWh, eergisteren 28kWh verbruikt. Draait op stooklijn met water temperatuur van 33 graden bij 9 graden buiten temperatuur. Ik heb zeer oude en grote gietijzeren radiatoren en gebruik geen (nog niet) booster fan's. Gemiddeld 2 tot max 4 defrost per dag. Ik ben tot nu toe best tevreden met de BB P80. Alleen Weheat HA is brak :(

Edit: Oh ja, sinds dat ik op stooklijn draait, is de CV ketel nog niet aangesproken.

[ Voor 7% gewijzigd door RNacoustics op 12-02-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Barryvdh schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Ik had gewoon mijn dag-gegevens gedeeld, er vanuit gaan dat grootste deel toch warmtepomp is.

Maar in de App -> klikken op Vermogen In -> Klik op Week -> klik op dag om aantal te zien.

[Afbeelding]
Ah kijk gevonden.
Ik kan gisteren niet echt duidelijk aanklikken om een vage reden maar afgelopen maandag 16,9kW over 1 dag. Staat me alleen iets bij dat gisteren of eergisteren het totaalverbruik bij mij op 0 bleef staan.
En actueel vandaag is 6.02kW. Niet verkeerd dacht ik zo.

Hoekhuis uit 1994 met 175m² woonoppervlak, 3 woonlagen met aardig wat dubbelglas (geen HR++)
Muur, vloer en dakisolatie (extra dakisolatie aangebracht met vervangen dak) wel een matig geïsoleerde opbouw -> 2e verdieping.

Alleen 1 Tadoknop loopt steeds te kloten met het verliezen van de verbinding... Irritant maar dat is een ander verhaal.

Ben benieuwd wat jullie vinden van de grafiek die ik eerder vandaag stuurde en de andere waardes uit de app ;)

Blackbird doet wel alleen het CV water. Tapwater wordt gedaan door een boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtzG0sGQ2yDolNpAjtMAKCTwR08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1YEP5K2EI77tlpNxo8o73a4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhCrqf42xo7igmWWZhbyhzOq5RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xvylJiackadq9HyDwrKLkNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY0xLC5Qy8qt03BFnG_KB5BfkXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZoCOn688RZ8BXRyJmUe1tgS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie123
Dank allemaal voor de reacties mbt mijn hoge verbruik.

90kwh per dag is hier het gemiddelde, dit is zeker geen geen uitzondering.

Het huis is een twee onder 1 kap van 160 m2 met traditionele radiatoren en beneden vloerverwarming.
De vloerverwarming ligt ook in de serre waar mogelijk veel warmte verloren gaat.
Het huis is best aardig geïsoleerd en heeft overal HR++ glas. Dit is waar de BB staat.

De Sparrow verwarmt een ruimte achter in de tuin van zo'n 60 m2 met een appartement wat redelijk geïsoleerd is en met een goed geïsoleerde kelder.

1 dag na het installeren van de warmtepompen is onze meter vervangen door een slimme meter en de gasleiding verwijderd. Ik heb daarom niet eerder een P1 meter kunnen gebruiken en heb geen goede data van voor het plaatsen van de warmte pomp. De bewoners voor ons gaven aan 2100 kuub en 4300 kWh te verstoken per jaar.
Ik heb home assistant draaien maar daar komt momenteel helaas geen goede data naar voren wegens wat API issues.

Het is nu 12:00 in de middag en de Blackbird geeft aan dat hij al 29 kWh heeft verbruikt. Wij stoken continu tot 19,5 graden via de Honeywell thermostaat.
De Sparrow heeft in deze 12 uur 14 kWh verbruikt en wordt ook aangestuurd met dezelfde Honeywell thermostaat
Het totale verbruik is nu 50 kWh wat betekend dat we 7 kWh aan overige apparatuur hebben verstookt.

Met deze additionele informatie.. Hebben jullie dan ook het idee dat het verbruik te hoog is?

Moet ik mij gaan verdiepen in verwarmen op de stooklijn? Moet ik Weheat bellen vanwege mogelijke bubbels in de indoor unit? Suggesties zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqzq6v3oMNAHaO6wA25c7zs1M1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V2GKtkli3osDK8mcCBfIJBp7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_NV9woi1IWMkZGMs5OanhlSoAY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wijwRlIRZai5eTHMvtZir1n7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie123
Hi Kevin,

[Afbeelding]

Onze grafieken zien er flink anders uit terwijl de huizen volgens mij niet veel van elkaar verschillen..

De Blackbird:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkEe2X2gSrAfcrYozNqMYfQLchc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jV7JzDkcU6DYhSvz6djpzqc.png?f=fotoalbum_large

De Sparrow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ed0cNyZhJA48nDQJMitrqRG8Co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/io9J39j6AovkApOpe0g8zXdf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door henkie123 op 12-02-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
henkie123 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:43:

Het huis is een twee onder 1 kap van 160 m2 met traditionele radiatoren en beneden vloerverwarming.
De vloerverwarming ligt ook in de serre waar mogelijk veel warmte verloren gaat.
Het huis is best aardig geïsoleerd en heeft overal HR++ glas. Dit is waar de BB staat.
Ik vind het best een hoog verbruik.
Zit hier in vrijstaand huis, bgg en verdieping, bijna alles vloerverwarming, uit 1995, binnen 21.5 tot 22 graden.
Gisteren 32 kWh voor de BB80 en vandaag tot 13:00 11 kWh, dit is gemeten door Shelly EM 50.
CV water zit op max 31 graden bij deze buitentemperatuur, stooklijn met aan/uit contact.
Jammer dat nu de Home Assistant integratie niet werkt, kan verbruik niet vergelijken wat Weheat zegt.,
echter het lijkt er wel op dat de Blackbird een hoger verbruik aangeeft dan daadwerkelijk gemeten met de Shelly EM 50.
Ook is het afgegeven vermogen vaak lager dan de Kamstrup 403, die ook Aanvoer, Retour en flow meet.
Kamstrup 403 zegt nu 3900 watt, Blackbird 3600 watt...scheelt toch 300 watt geleverd vermogen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
henkie123 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:48:
Hi Kevin,

[Afbeelding]

Onze grafieken zien er flink anders uit terwijl de huizen volgens mij niet veel van elkaar verschillen..

De Blackbird:
[Afbeelding]

De Sparrow:

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad heel anders uit.
Ik denk wel dat elk huis en huishouden anders is qua warmtevraag.
Vorige week vrijdag ben ik op advies van andere (zie berichten van vorige week in dit topic) overgegaan op stooklijn en heb de warmtevraag per ruimte aangepast.
Daarnaast ook heatfans zelf gebouwd (low budget en niks slims qua app of iets) en ik wacht nog op de PWM-controllers om het toerental omlaag te brengen want nu gaan ze volgas wat geluid geeft wat niet wenselijk is.

Beneden hebben we centrale vloerverwarming voor ongeveer 65m². (7 groepen)
1e en 2e woonlaag allemaal Jaga Tempo convectoren met de heatfans die nog afgesteld moeten worden.
Besturing door Tado V3 zoneregeling. Ik heb de zone van de woonkamer laten vervallen en draait dus altijd mee. De andere kamers nog wel de slimme thermostaatknoppen zitten. Badkamer heeft een eigen elektrische verwarming.

Ik ben zeker geen professional met de warmtepomp maar probeer alles een beetje uit.
Zie hieronder het verschil met vorige week voor ingaand vermogen, uitgaand vermogen en COP. Resultaat bij ons is veel minder defrosts (igt ook aan het weer) en continu een stuk lagere ingaand vermogen. Eerst dacht ik waarom de Blackbird laten draaien als er heel de dag niemand thuis is maar onder de streep lijkt het tot dusver wel op een betere COP en lager energieverbruik.

Ik probeer na het afstellen van de heatfans de temperaturen van de Blackbird nog iets beter af te stellen wat zal resulteren in een iets betere woonkamer temperatuur. Hopelijk krijg ik de andere kamers dan nog wel goed warm maar dat wordt ondervinden. Tot slot ga ik aan de gang met het dichtzetten van de bypass en waterzijdig inregelen doe ik als laatste.

Let er wel bij op. Ik heb een systeem wat alleen het cv-water doet. Tapwater is door een boiler die helemaal apart staat van verbruik van de Blackbird.

Ik kreeg als tip. Wijzig wat bij instellingen en wacht geduldig af hoe de Blackbird hierop reageert. Ik ben begonnen met op stooklijn te verwarmen en de temperaturen van het water aan te passen bij bepaalde buiten temperature in de instellingen van de Blackbird op het portal of app.

Ik ben benieuwd hoe jouw systeem beter gaat werken.
Enne ik weet niet of mijn Blackbird het nu goed doet of iets ik zou graag andere mensen willen vragen om te kijken of de grafieken die ik vanmorgen heb gedeeld oké zijn of dat er nog dingen anders kunnen/moeten 😉 (niet alleen onderstaande grafiek maar ook het gedeelde eerder vanmorgen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-L_m6qyEyNYbpUl7HHoH86KqpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQonsgbAlJPIbo462swd4jNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:20
Tijgerkracht schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Ik vind het best een hoog verbruik.
Zit hier in vrijstaand huis, bgg en verdieping, bijna alles vloerverwarming, uit 1995, binnen 21.5 tot 22 graden.
Gisteren 32 kWh voor de BB80 en vandaag tot 13:00 11 kWh, dit is gemeten door Shelly EM 50.
CV water zit op max 31 graden bij deze buitentemperatuur, stooklijn met aan/uit contact.
Jammer dat nu de Home Assistant integratie niet werkt, kan verbruik niet vergelijken wat Weheat zegt.,
echter het lijkt er wel op dat de Blackbird een hoger verbruik aangeeft dan daadwerkelijk gemeten met de Shelly EM 50.
Ook is het afgegeven vermogen vaak lager dan de Kamstrup 403, die ook Aanvoer, Retour en flow meet.
Kamstrup 403 zegt nu 3900 watt, Blackbird 3600 watt...scheelt toch 300 watt geleverd vermogen.
De verbruikte vermogen van de BB komt aardig overeen met wat Plugwise P1 aan geeft. Ik kan dat goed zien, omdat de wp op een aparte fase zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netevolutions
  • Niet online
Hier een (heel) oud hoekhuis (140m2), redelijk geïsoleerd, 3 verdiepingen.
BB80, alleen voor verwarming van Jaga's met heatboosters, geen SWW.
Draai continu op WAR.
Dat geeft met juiste stooklijn een constante binnentemperatuur: 20-20,5 graden.
Aanvoer 33 graden bij 3 graden buitentemperatuur.
Vermogenslimiet overdag beperkt tot 70%, nachts tot 60%
COP varieert tussen 3,5 - 4,5.

Verbruik eergisteren 25,8 kWh, 2 defrosts
Verbruik gisteren 24,5 kWh, 4 defrosts
Verbruik vandaag 14 uur 11kWh.

Gemeten met Homewizard.
Best tevreden met dit resultaat, heel wat anders dan de 5-10 m2 gas/dag van voorheen
Ik heb alleen nog last van ongewenste trillingen/geluid uit de buitenunit zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 10:08
Na heel veel lezen heb ik de keus gemaakt voor een Blackbird P80.
Deze is eergisteren geïnstalleerd en in bedrijf gesteld.
Dit ging niet helemaal vlekkeloos maar nadat de monteurs meer dan 12 uur erop hadden zitten draaide de installatie.

Nu zijn we dus bijna 2 dagen verder, en als ik kijk naar de waardes dan betwijfel ik een beetje of dit wel allemaal goed gaat.

De dingen die me in ieder geval installatietechnisch zijn opgevallen is dat ze na het vullen van de installatie nog zeker 30 min aan het vechten zijn geweest omdat 1 pomp niet wou draaien vanwege de lucht, deze hebben ze dus handmatig bij de pomp koppeling ontlucht.

De automatische ontluchter zit lager dan de meeste leidingen, lijkt mij niet goed ?
En wat me opvalt in de waardes is de dat de SWW waarde van de sensor onder vrij laag is, 26.4....

Ook heeft de warmtepomp nog geen enkele keer de gevraagde water temperatuur gehaald en zijn er redelijk wat defrost te zien.

Nu komen ze volgende week nog terug voor wat restzaken, dus is er iemand die mij kan vertellen of dit een beetje klopt ?

Update: De SWW temperatuur loopt weer op, het stekkertje lag los van de transport pomp....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5pMNbYMazwK3DZ0VxqCZxLmk9E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QWGQW4nNbzVbCNATPGhXeEvT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbfZoYY3NlZcp3yIBjf3UvOPIWw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y1N3cGOA9cEN7f8OnaCwWufo.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:23

De Sparrow verwarmt een ruimte achter in de tuin van zo'n 60 m2 met een appartement wat redelijk geïsoleerd is en met een goed geïsoleerde kelder.

1 dag na het installeren van de warmtepompen is onze meter vervangen door een slimme meter en de gasleiding verwijderd. Ik heb daarom niet eerder een P1 meter kunnen gebruiken en heb geen goede data van voor het plaatsen van de warmte pomp. De bewoners voor ons gaven aan 2100 kuub en 4300 kWh te verstoken per jaar.
Ik heb home assistant draaien maar daar komt momenteel helaas geen goede data naar voren wegens wat API issues.

Het is nu 12:00 in de middag en de Blackbird geeft aan dat hij al 29 kWh heeft verbruikt. Wij stoken continu tot 19,5 graden via de Honeywell thermostaat.
De Sparrow heeft in deze 12 uur 14 kWh verbruikt en wordt ook aangestuurd met dezelfde Honeywell thermostaat
Het totale verbruik is nu 50 kWh wat betekend dat we 7 kWh aan overige apparatuur hebben verstookt.

Met deze additionele informatie.. Hebben jullie dan ook het idee dat het verbruik te hoog is?

Moet ik mij gaan verdiepen in verwarmen op de stooklijn? Moet ik Weheat bellen vanwege mogelijke bubbels in de indoor unit? Suggesties zijn welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik de grafiek van de Sparrow bekijk dan lijkt deze op 'hoge temp' verwarmen ingesteld te staan ?
Temp out/in zit dik boven de 40grC. Dat is uitermate inefficient.

Mijn Sparrow gebruikte gisteren 15kWh bij ongeveer 30gr water temp out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Henkje84 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:41:

Ook heeft de warmtepomp nog geen enkele keer de gevraagde water temperatuur gehaald en zijn er redelijk wat defrost te zien.

[Afbeelding][Afbeelding]
De gevraagde watertemperatuur is 40 graden, dat is voor normaal verwarmen aan de hoge kant, maar afhankelijk van afgiftesysteem wellicht. De BB moet er dan flink aan trekken om dat te leveren, en als het wat frisser is buiten dan loop je eerder tegen een defrost aan.

Is dit tijdens een 'normale' run voor verwarming? Er zit ook best wat verschil tussen de temperatuur die de BB verlaat en die het huis in gaat (bijna 6 graden). Kun je iets meer van de situatie beschrijven? Plaatsing van de BB, mate van isolatie van de woning, afgiftesysteem, aansturing etc. Het helpt altijd als je de context van de situatie een beetje beschrijft.

[ Voor 9% gewijzigd door Satefan op 12-02-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Ik heb voor installatie van de BB een Modbus kWh meter laten plaatsen op de groep, die aan een iungo hangt, die weer via Homey Pro wordt uitgelezen...

Dat laatste is niet perse nodig en kan ook prima in de iungo zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 10:08
Uiteraard.

Het gaat om een vrijstaande woning uit 2000 (Dus redelijk goed geïsoleerd.) met 230M2 vloeroppervlakte. Merendeels radiatoren en ongeveer +- 30M2 vloerverwaming.

De BB staat buiten op garage en heeft ongeveer 10mtr leiding, waarvan 7/8mtr buiten is.
Ze hebben voor geïsoleerde RVS ribbelbuis gebruikt. +- 30mm dik.

We hebben een evohome met openTherm maar dat schijnt niet goed te werken, dus het staat nu op stooklijn ingesteld en ze gaan nog een aan/uit module plaatsen.

Ze hebben een 100ltr parallel buffervat geplaatst en een 300ltr boilervat met electrische element als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek

Moet ik mij gaan verdiepen in verwarmen op de stooklijn?
Ik zou er iig mee gaan 'experimenteren'. Ik vind de regeling vanuit de Weheat app niet geweldig. Was bij ons bij hogere temperaturen te warm en bij lagere temperaturen te koud.

Met instelpunten -20 en +9 kreeg ik dat niet goed ingeregeld, en ben teruggegaan naar Opentherm.

Met de 'ontdekking' van de Opentherm Gateway en de app voor Homey Pro ben ik het daarmee opnieuw gaan proberen. dwz. ik bepaal met Homey wat de doeltemp van de 'ketel' is en heb daarmee eigenlijk wat ik noem een 'Dynamische stooklijn' gemaakt.

Grofweg : als buitentemp X bereken met instelpunt Y-bij-0 C doeltemp Z..
(Doeltemp=43-(buitentemp/1,8)

En dan langzaamaan wat voorwaarden erbij gemaakt: als ingestelde kemertemp niet gehaald wordt verhoog doeltemp met 1, als kamertemp hoger dan ingestelde temp verlaag doeltemp met 1

Het ver/gebruik donderde van rond de de 50kWh naar rond de 30kWh per dag.
Vindt ik de moeite waard 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Lastig om dezelfde periode te selecteren, dit is 24H 11-2 t/m 12-2 11:30 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygxrsdWiTlBVhbO8Jv8fdSGYcrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJ5kalZSesxxZYnZv9yZ4fFz.jpg?f=fotoalbum_large

de hoge pieken :O :X zijn Defrosts, we stoken niet heel erg LTV (instelpunt is 43C bij 0 C), huiskamer temperatuur is best fors (23 C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandabeer35
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:02
Enkele bemerkingen / vragen van mijn kant

Ik begrijp dat het in en uitschakelen niet bevordelijk is voor de levensduur en lange runs gewenst zijn, zit nu op runs van 1 uur met een 15-20 minuten pauze deze middag, de ochtend is de hele tijd in verwarming geweest -

wat vinden we nu pendelen?
Hoe vaak uit aan op een dag is acceptabel
is het aangetoond dat het echt schadelijk is meerder keren per dag aan/uit (of net zoals bij laden van batterijen bij electrische auto's, zoveel mensen zoveel gedachten over al dan niet schadelijk tot 100% opladen, ontladen etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rojWEz6kFlaMYAO3nIAJ20286Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HED7Elyz9TvY9qC9gfoftEqs.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast nu al een paar keer gelezen dat bij SWW (ik heb overigens een BB P80 FE) dat de onderzijde koud water krijgt / kouder wordt bij afname warm water - ik zie in mijn overzicht het anders, bij mij 'verdwijnt' warm water via de bovenzijde - is dit negatief voor de prestaties of andere reden dat dit niet gewenst is, of maakt het niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTZ1hew5gtV3EhdCs5iPMI3AiJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mlXI17x1fgrsSUB7zPkSGDID.png?f=fotoalbum_large

Dank alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-08 17:37
Werkt bij jullie de intergratie met Home Assistant al weer? Ik zie nog steeds dat er problemen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie123
Ditbenik schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:06:
Werkt bij jullie de intergratie met Home Assistant al weer? Ik zie nog steeds dat er problemen zijn?
Nope werkt nog niet. Ik sta te springen om een oplossing Dan kan ik de twee warmtepompen apart bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFIDguru
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:15
Pandabeer35 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:59:
Enkele bemerkingen / vragen van mijn kant

Ik begrijp dat het in en uitschakelen niet bevordelijk is voor de levensduur en lange runs gewenst zijn, zit nu op runs van 1 uur met een 15-20 minuten pauze deze middag, de ochtend is de hele tijd in verwarming geweest -

wat vinden we nu pendelen?
Hoe vaak uit aan op een dag is acceptabel
is het aangetoond dat het echt schadelijk is meerder keren per dag aan/uit (of net zoals bij laden van batterijen bij electrische auto's, zoveel mensen zoveel gedachten over al dan niet schadelijk tot 100% opladen, ontladen etc)
Het maximale aantal start-stops van de compressor ligt ruim boven de 100000 keer als ik de publicaties mag geloven. Stel hij werkt 200 dagen per jaar en ieder uur een start-stop cyclus, dan is de levensduur 100000/(200*24) = 20,8 jaar. Dan steven ik af op een levensduur van ver boven de 50 jaar. Zou mooi zijn als Weheat een tellertje beschikbaar maakt, ik neem aan dat ze dat wel bijhouden (of kunnen destilleren uit de logging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:47:
[...]

-Druk WP is goed

Wat ik nog kan bedenken:
Evt leidingwerk isoleren

Ben naar aanleiding van advies van @Stoker (nogmaals bedankt voor je tijd en advies zover!) aan de slag gegaan met eern warmtebeeldcamera. Best gaaf, maar zonder conclusies te trekken:

Gevraagde watertemperatuur is 35, gaat ook het huis in. Defrost om het uur. Watertemperatuur retour is 27 graden.

Beneden:
-de vloer is beneden 20 tot 22,8 graden. Dat verschilt dus per zone en groep.
-de temperatuur op de vvw verdeler is 33,7 graden. Er gaat per groep rond de 32 graden de vloer in.
-retour is tussen de 21 en 19 graden!

Boven:
-radiatoren zijn strak 32-33 graden
-aanvoer vvw verdeler voor de badkamer is 32 graden evenals de aanvoer van de groepen
-retour vvw verdeler voor de badkamer is 28-29 graden, behalve 1 groep die is 19 graden!
-badkamer vloer is 18 tot 18,5 graden behalve op een kleine plek waar het 21 graden is.

Ga straks aan de slag om te kijken of ik retour beneden omhoog kan krijgen door groepen te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@STIMPPYYY Had jij nu pomploze verdelers?
Verschil retour badkamer 28-29 graden en de andere groep van 19 graden is veel te groot.
Het lijkt alsof de 19 graden nauwelijks flow heeft (en dus niets opwarmt) en de andere 2 veel te veel. Die 2 eens wat knijpen, en eens aanzien, zijn de groepen misschien in lengte heel verschillend?

Als je retour veel te hoog in temperatuur is, dan betekent dat de totale retour ook omhoog gaat en je warmtepomp aanvoer ook omhoog moet.

Geen wonder dat je het niet warm krijgt.
Hoeveel groepen heb je beneden, en zitten die allemaal tussen de 19 en 21 graden?
Je moet hier meer water doorheen zien te krijgen anders word het niet warm.

Bijregelen, meten, tijd geven om te stabiliseren en weer meten bijregelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Ben naar aanleiding van advies van @Stoker (nogmaals bedankt voor je tijd en advies zover!) aan de slag gegaan met eern warmtebeeldcamera. Best gaaf, maar zonder conclusies te trekken:

Gevraagde watertemperatuur is 35, gaat ook het huis in. Defrost om het uur. Watertemperatuur retour is 27 graden.

Beneden:
-de vloer is beneden 20 tot 22,8 graden. Dat verschilt dus per zone en groep.
-de temperatuur op de vvw verdeler is 33,7 graden. Er gaat per groep rond de 32 graden de vloer in.
-retour is tussen de 21 en 19 graden!

Boven:
-radiatoren zijn strak 32-33 graden
-aanvoer vvw verdeler voor de badkamer is 32 graden evenals de aanvoer van de groepen
-retour vvw verdeler voor de badkamer is 28-29 graden, behalve 1 groep die is 19 graden!
-badkamer vloer is 18 tot 18,5 graden behalve op een kleine plek waar het 21 graden is.

Ga straks aan de slag om te kijken of ik retour beneden omhoog kan krijgen door groepen te knijpen.
Mag ik vragen wat voor camera je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Mag ik vragen wat voor camera je hebt gebruikt?
Filr e6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:02:
@STIMPPYYY Had jij nu pomploze verdelers?
Verschil retour badkamer 28-29 graden en de andere groep van 19 graden is veel te groot.
Het lijkt alsof de 19 graden nauwelijks flow heeft (en dus niets opwarmt) en de andere 2 veel te veel. Die 2 eens wat knijpen, en eens aanzien, zijn de groepen misschien in lengte heel verschillend?

Als je retour veel te hoog in temperatuur is, dan betekent dat de totale retour ook omhoog gaat en je warmtepomp aanvoer ook omhoog moet.

Geen wonder dat je het niet warm krijgt.
Hoeveel groepen heb je beneden, en zitten die allemaal tussen de 19 en 21 graden?
Je moet hier meer water doorheen zien te krijgen anders word het niet warm.

Bijregelen, meten, tijd geven om te stabiliseren en weer meten bijregelen etc.
Sowieso raar dat boven retour warm is en de badkamer een koude vloer heeft. Lijkt wel alsof er juist te weinig tijd is om af te geven.
Weet niet of ik die groep kan knijpen.

Beneden heb ik 11 groepen. Ga zo eens testen.

Boven en beneden zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Precies, te weinig tijd om af te geven, is teveel flow, dus knijpen, als tenminste je totale flow niet te ver onderuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Gehuurd neem ik aan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:49:
Precies, te weinig tijd om af te geven, is teveel flow, dus knijpen, als tenminste je totale flow niet te ver onderuit gaat.
Dit is de eerste keer dat ik lees dat je moet gaan knijpen omdat het niet warm wordt en de flow te hoog is.

Ik dacht juist dat als je vloer niet warm werd je te weinig flow had en je er meer water, niet minder doorheen moet laten stromen.

Nou snap ik er helemaal niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stephaneRijs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-05 10:44
stephaneRijs schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:57:
Goede morgen,

Ik heb de indruk dat ik maar blijf sukkelen met mijn Weheat warmtepomp (blackbird P80 - 11Kw).

Zie onderaan de laatste 24 uur van mijn pomp
- De pomp blijft maar om het uur te defrosten.
- target temperatuur wordt hierdoor nooit bereikt
Is dit normaal ? (ik krijg altijd te horen dat alles normaal is en dat dit zelf met de CEO van Weheat besproken werd)
[Afbeelding]

Andere vraag - ik heb problemen met warmte in mijn huis. Ofwel is het warm op de BG(vloerverwarming) ofwel boven 1 & 2 (mix (kleine) vloerverwarming & radiatoren). Ik wens 21 op de BG, 24 in de badkamers (vloerverwarming) en 20/21 in de kamers

Zou het kunnen zijn dat de pomp ondergedimensioneerd is ?
Ik blijf aandringen om Honeywell evohome te plaatsen maar de aannemer blijft zeggen dat met waterzijdig inregelen alles in orde komt

[Afbeelding]

Met dank voor jullie ervaringen en inzichten in deze zaken!
Goede avond aan allen. Graag deel ik enige feed-back met jullie na het bezoek van de inregel-czar bij mij thuis.

1. er is geen probleem met de warmtepomp, voldoende koelmiddel, alles werkt naar behoren
2. Probleem is echter de inregeling en waterverdeling in het huis:

De delta t van mijn radiatoren is goed (iets van 3 graden) maar de delta t van mijn vloerverwarming op de BG is veel te groot (iets rond de 15 gr) waardoor de WP die best iets rond de 5 heeft op hol slaat en telkens op 100% wilt draaien om die grote delta t te overbruggen wat tot de veelvuldige defrosts leidt.

Dat de delta t van vloerverwarming te groot is komt door de verdelere die een mengverdeler is (die dus de temperatuur drastisch naar beneden brengt)

Ook deel van het probleem is de OT regeling - die moet ik perse vervangen door stooklijn. Ook blijkt dat mijn thermostaat hierdoor maar weinig dient - tikje omhoog of omlaag zou via de stooklijn moeten.

3. Oplossing:
- de magnum pompschakelaars d'r uit
- de verdelers beneden met hun circulatiepompen vervangen door een (niet-meng) verdeler zonder circulatiepomp die dan ook "dischtgeknepen" kan worden om meer warmte boven toe te laten
- de 2 verdelers en pompen van de badkamers vervangen door gewoon een bypass met een thermostatisch ventiel
- 1 krachtige circulatiepomp plaatsen bij de boiler om het hele circuit in huis van druk te voorzien
- alles op stooklijn
- vloeistof vervagen door bio verwarmingsvloestof om nog beter rendement te behalen

.... en dit zou het moeten zijn.
Het lijkt mij een beetje logisch + lost mijn problemen van overmatig electraverbruik door al die circulatiepompen te vervangen door 1 maar ik weet niet wat jullie ervan viden?

Alvast een fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
jelleeelco schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik lees dat je moet gaan knijpen omdat het niet warm wordt en de flow te hoog is.

Ik dacht juist dat als je vloer niet warm werd je te weinig flow had en je er meer water, niet minder doorheen moet laten stromen.

Nou snap ik er helemaal niets meer van.
In dit voorbeeld lijkt het erop dat er een dusdanig kort circuit / groep is dat de retour temperatuur erg hoog is vergeleken met een andere groep. Dat circuit gedraagt zich dan als een soort van bypass, zodat de aanvoertemperatuur zonder noemenswaardige afgifte weer in het retour circuit gestopt word.

Door dit korte circuit te knijpen kun je hopelijk meer flow in het koude circuit krijgen dat zo als het lijkt wel goede afgifte heeft. (want lage retour temperatuur) meer flow daar zal de retour temperatuur omhoog doen gaan. Met in de ideale situatie retour temperaturen die dicht bij elkaar liggen.

En ja je hebt gelijk meer flow geeft normaal meer afgifte, maar dan moet alles wel in balans zijn. Ik heb hier iets van 10 temperatuur sensoren op de aanvoer, retour vloer, retour radiator en alle retouren van de vloer groepen afzonderlijk hangen.
Als ik op een radiator knijp zie ik vrij snel op andere plaatsen een verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:54:
[...]

In dit voorbeeld lijkt het erop dat er een dusdanig kort circuit / groep is dat de retour temperatuur erg hoog is vergeleken met een andere groep. Dat circuit gedraagt zich dan als een soort van bypass, zodat de aanvoertemperatuur zonder noemenswaardige afgifte weer in het retour circuit gestopt word.

Door dit korte circuit te knijpen kun je hopelijk meer flow in het koude circuit krijgen dat zo als het lijkt wel goede afgifte heeft. (want lage retour temperatuur) meer flow daar zal de retour temperatuur omhoog doen gaan. Met in de ideale situatie retour temperaturen die dicht bij elkaar liggen.

En ja je hebt gelijk meer flow geeft normaal meer afgifte, maar dan moet alles wel in balans zijn. Ik heb hier iets van 10 temperatuur sensoren op de aanvoer, retour vloer, retour radiator en alle retouren van de vloer groepen afzonderlijk hangen.
Als ik op een radiator knijp zie ik vrij snel op andere plaatsen een verandering.
Ahhh ok ik snap je nu: de groep met de te hoge retour temp moet geknepen worden. Dat is dan weer helemaal in lijn met hoe ik het had begrepen! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Er zit een bypass op deze vvw verdeler, staat nu op 0,5. Als ik het goed begrijp zou deze op 0,1 (of iets hoger) moeten bijvoorbeeld om het geheel dan maar over te slaan? Ik kan deze verdeler namelijk niet inregelen verder zover ik zie of kan zien.
Waar je eigenlijk dus het tegenovergestelde zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik ben maar een amateur, maar ik zie een bypass enkel als een voorzorgsmaatregel als er teveel circuits dichtgaan, en dat de bypass dan nog zorgt dat er nog flow is, want anders kan er misschien wel iets defect gaan?

Dit kun je natuurlijk ook voorkomen door gewoon zoveel mogelijk alles mee laten doen, geen zone systeem erop, minimale flow garanderen vanuit de systeem opbouw.

Zone systemen waren leuk in de cv tijd... Je propt er hoge temperaturen door, en er is afgifte dus het werkt.

Ik gebruik zelf nog 1 zone, en dat is de vloerverwarming in de badkamer. Als het raam opengaat, gaat de vloerverwarming daar dicht. Praktisch begint deze 's avonds te verwarmen en gaat 's morgens na het douchen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:36:
Als het raam opengaat, gaat de vloerverwarming daar dicht.
Ik zou dit zo graag andersom hebben 8)7. Ik wordt echt knettergek van de familie hier die, ook met Oostenwind, prima de voordeur open zet, boven de boel open en dan klagen dat het in de gang niet warm wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door Satefan op 12-02-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
DjAntoon schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:36:
Ik ben maar een amateur, maar ik zie een bypass enkel als een voorzorgsmaatregel als er teveel circuits dichtgaan, en dat de bypass dan nog zorgt dat er nog flow is, want anders kan er misschien wel iets defect gaan?

Dit kun je natuurlijk ook voorkomen door gewoon zoveel mogelijk alles mee laten doen, geen zone systeem erop, minimale flow garanderen vanuit de systeem opbouw.

Zone systemen waren leuk in de cv tijd... Je propt er hoge temperaturen door, en er is afgifte dus het werkt.

Ik gebruik zelf nog 1 zone, en dat is de vloerverwarming in de badkamer. Als het raam opengaat, gaat de vloerverwarming daar dicht. Praktisch begint deze 's avonds te verwarmen en gaat 's morgens na het douchen uit.
Zeg weer stomme dingen ja. Heb natuurlijk een gewone thermostatische knop erop zitten die ik dicht kan zetten…in de badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik ben ook voornemens waterzijidig in te regelen binnenkort.
Beneden vind ik het te warm en boven mag het voor het mooie indien mogelijk iets warmer.

bij de vloerverwarming staan nu 3 groepen ietsje geknepen om te kijken of ik de retour temperatuur ongeveer gelijk kan krijgen onderling bij de groepen. Weet alleen niet of dit de juiste manier is.
Vandaag was ingaande temperatuur tussen de 26°C en 26.5°C en retour tussen de 24 en 25°C. Weet niet of dit wenselijk is bij vloerverwarming?

Boven staan de convectoren (met zoneregeling) volledig open op de retour dus weet niet of ik deze nog beter ingeregeld kan worden. Misschien ergens anders wat knijpen?

Wil voorkomen dat de flow afneemt.
Ik hoor graag de stappen die mensen ondernemen voor het inregelen.

De Blackbird draait 24/7 op vrij laag ingaan vermogen met een gewenste water temperatuur van ongeveer 27°C met de buitentemperatuur van 4°C.

Instelling stooklijn Blackbird:

Buitentemperatuur -20°C -> 34°C gewenste watertemperatuur
Buitentemperatuur 9°C -> 26°C gewenste watertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Zeg weer stomme dingen ja. Heb natuurlijk een gewone thermostatische knop erop zitten die ik dicht kan zetten…in de badkamer.
Ik heb de vvw op de badkamer teruggedraait naar 1. Dat betekent max 15/16 gr denk ik. Staat zo goed als uit denk ik. Gevolg is dat de retourtemp beneden opliep in de koudste groep naar 24gr en warmste groep 28gr.
De vloertemp steeg kort erna en zie dat de buizen door de vloer heen beduidend warmer worden (soms tot 24-25 gr).

Denk dat mijn vvw verdeler boven een hoop roet in het eten gooit. Bedankt allemaal vandaag weer voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Van de zaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Satefan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:40:
[...]

Ik zou dit zo graag andersom hebben 8)7. Ik wordt echt knettergek van de familie hier die, ook met Oostenwind, prima de voordeur open zet, boven de boel open en dan klagen dat het in de gang niet warm wordt.
Dat is een lastie kwestie @Satefan , wordt heropvoeden!
Er is niet zoiets als gratis warmte in de winter! |:(

Check da Specz

• STIMPPYYY
Zucht, sta op blackbird in standby. Top

Stroom er af geen succes.

/edit, werkt weer geen idee wat het wad.

[ Voor 50% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-02-2025 08:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Satefan
DaCootMeister schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:44:
[...]

Dat is een lastie kwestie @Satefan , wordt heropvoeden!
Er is niet zoiets als gratis warmte in de winter! |:(
Ik ga op alle deuren en ramen een nieuwe sensor zetten. En als deze (in een bepaalde combi) langer dan 5 minuten open blijven staan start ik met HA een WhatsApp BOM.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:00
Vermoedelijk kwam de vraag al aan bod;
Heeft de Sparrow of blackbird een caloriemeter en debietmeter aan boord?

Walter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
walter_321 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:05:
Vermoedelijk kwam de vraag al aan bod;
Heeft de Sparrow of blackbird een caloriemeter en debietmeter aan boord?

Walter
Geen idee wat je met een caloriemeter bedoelt, maar beide pompen hebben geen eigen debietmeter.

Het debiet wordt afgeleid van het PWM signaal van de Wilo pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Net (voor mij) onverklaarbaar gedrag van de BB waargenomen. Na 08:00 s'ochtends gaat de vermogensbeperking die in de nacht op staat (40%), daar draaide hij ook op. Zodra dat gebeurde schoot de BB naar 100%.

Ik draai op een stooklijn en de gevraagde watertemperatuur was 29 graden. De temperatuur van het water 'huis in' steeg naar 35 graden en de BB bleef op dat vermogen door draaien, zonder voor mij duidelijke reden.

Dit duurde 10 minuten of zo (even aankijken) en toen heb ik maar de vermogensbeperking ingeschakeld. 35 graden huis in is nergens voor nodig (lees: niet volgens de stooklijn).

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebUdoqSJD3Heuyqgowk9rEnxGeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10VYeCoo4qwSjIAsDJX65tLd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hOZL1cekpUhYhmlNhkDzxUGoJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOhFJbJay2yXFvF2yxJiyiNK.png?f=fotoalbum_large

Edit: Als ik de vermogenslimiet na 15 minuten weer verhoog, dan gaat de BB op het maximale vermogen (van de limiet) draaien. Daar is volgens mij nog steeds geen aanleiding toe.

[ Voor 22% gewijzigd door Satefan op 13-02-2025 09:01 ]

• Kirvis
stephaneRijs schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Goede avond aan allen. Graag deel ik enige feed-back met jullie na het bezoek van de inregel-czar bij mij thuis.
Benieuwd wie dat is. Kan je dat hier delen of eventueel in een PM?
- vloeistof vervagen door bio verwarmingsvloestof om nog beter rendement te behalen
Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben? Ik heb dit vaker voorbij zien komen en ben hier heel sceptisch over. Er zij mensen die claimen met “nanotechnologie” tot 20% extra op het energieverbruik te kunnen besparen met zo’n soort (dure) vloeistof.

Ik heb altijd geleerd dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn…

Persoonlijk zou ik het houden op het inregelen alleen en dit laatste punt lekker achterwege laten.

Benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:09:
[...]
Het debiet wordt afgeleid van het PWM signaal van de Wilo pomp.
Dat kan toch nooit ook maar enigszins nauwkeurig zijn?
De resulterende flow bij bijvoorbeeld 50% uitsturing vd pomp zal in elke systeem anders zijn, volledig afhankelijk van systeem layout (leidinglengtes, diameters, radiatoren, vloerverwarming etc etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:48
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:20:
Zucht, sta op blackbird in standby. Top

Stroom er af geen succes.

/edit, werkt weer geen idee wat het wad.
Hier ook ineens op standby zonder (vanuit mijn kant) aanleiding.
Draait al geruime tijd op stooklijn zonder problemen.
stroom eraf geen resultaat.

En hij draait weer.. wellicht een update geweest oid?

[ Voor 9% gewijzigd door ietse op 13-02-2025 10:50 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 122 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.