Idd, dat is makkelijk te herkennen, zie hieronder.
Wat zie je gebeuren tijdens een defrost:
- Het vermogen in daalt opeens drastisch (blauwe lijn)
- De COP stijgt enorm, tot onrealistische waarden van >15 (groene lijn)
- De watertemperatuur uit zakt onder de watertemperatuur in (lichtrode en lichtblauwe lijn
Waarom stijgt de COP naar die vreemde waarden tijdens een defrost?
Omdat de COP die je in het portal ziet geen harde waarde is die door de API wordt teruggegeven, maar deze ter plekke berekend wordt aan de hand van het ingaand en uitgaand vermogen.
Het
uitgaand vermogen wordt weer berekend aan de hand van de delta T tussen watertemp in en watertemp uit (en het debiet, zie eerdere post).
De grap is dat tijdens een defrost de ingaande temperatuur hoger is dan de uitgaande temperatuur (in tegenstelling tot bij verwarmen). Je krijgt dan dus een negatieve delta T omdat de energie de andere richting uitgewisseld wordt (hetzelfde geldt voor koelen).
Omdat de delta T tijdens een defrost maar heel klein is (1-2 graden) en het debiet hoog blijft (in mijn geval ongeveer 1000 L/h), berekent de WP alsnog een hoog uitgaand vermogen.
Combineer dat met een laag ingaand vermogen van ongeveer 100 watt in mijn geval en je hebt een verklaring voor de onrealistisch hoge COP waarde in je grafieken.
De buitentemperatuur verklaard
Je ziet dat de buitentemperatuur voordat de defrost begint langzaam daalt en tijdens de defrost juist weer enorm stijgt, tot onrealistische waarden die niet kunnen kloppen.
IMO is daar een eenvoudige verklaring voor: de positie van de sensor die deze waarde registreert.
Ik denk dat die zich in de warmtepomp,
in de warmtewisselaar bevindt.
Waarom denk ik dat?
- Als de WP bevriest, dan daalt langzaam de "buitentemperatuur" omdat er ijsvorming op de wamtewisselaar plaatsvindt.
- Dan start de WP een defrost cyclus, en stroomt er warm(er) water vanuit het huis door de wisselaar.
- Dat water heeft een temperatuur van ongeveer 20 graden (bij ons) en warmt de gehele wisselaar dus op.
- Omdat de sensor daar in zit, stijgt de gemeten temperatuur. De ventilator staat uit (denk ik) en er wordt dus geen koude buitenlucht langs de sensor gevoerd om die stijging teniet te doen.
- Zodra de pomp weer in bedrijf komt gaat de ventilator aan en daalt de "buitentemperatuur" weer naar realistische waarden
Kortom, perfect te verklaren ahv hoe het ding in elkaar zit dus.
Benieuwd of mijn aannames kloppen.