• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:01
jj85 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Dat kan toch nooit ook maar enigszins nauwkeurig zijn?
De resulterende flow bij bijvoorbeeld 50% uitsturing vd pomp zal in elke systeem anders zijn, volledig afhankelijk van systeem layout (leidinglengtes, diameters, radiatoren, vloerverwarming etc etc)
Hier ook, net de defrost gedaan en was nog bezig met zijn SWW run. Huis temp. gelijk gezakt met 1.5c.
Gelukkig heb ik het er wel zo bij met mijn Jaga's, als de WP weer aangaat heb ik het in een uurtje wel weer recht getrokken.

PVoutput---->3825wp

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 12:28
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Benieuwd wie dat is. Kan je dat hier delen of eventueel in een PM?

[...]

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben? Ik heb dit vaker voorbij zien komen en ben hier heel sceptisch over. Er zij mensen die claimen met “nanotechnologie” tot 20% extra op het energieverbruik te kunnen besparen met zo’n soort (dure) vloeistof.

Ik heb altijd geleerd dat als iets te mooi klinkt om waar te zijn…

Persoonlijk zou ik het houden op het inregelen alleen en dit laatste punt lekker achterwege laten.

Benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Waar gaat die vloeistof in dan? In je leidingen als vervanging van het water?

• jelleeelco
Ik vroeg me al af waarom we het boven sinds kort niet meer warm krijgen, terwijl het beneden met echt lage Ta (26) prima op 21 te houden is. Is het de stooklijn ipv OT, of is het de hybride verdeler die de mengverdeler heeft vervangen?

Nu na alle verhalen hierboven over flow etc eens goed gelezen. En nu de pomp op de hybride verdeler even uit gezet. Ta bij de radiator boven ging gelijk een graad omhoog, ben benieuwd of dat mss het probleem was...dat de pomp beneden als het ware het water aanzoog en dus veel minder water naar de radiatoren ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
ietse schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Hier ook ineens op standby zonder (vanuit mijn kant) aanleiding.
Draait al geruime tijd op stooklijn zonder problemen.
stroom eraf geen resultaat.

En hij draait weer.. wellicht een update geweest oid?
Hier ook! Even 20min op standy geweest. Ik zou idd verwachten dat dit een update was.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-07 18:31
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Geen idee wat je met een caloriemeter bedoelt, maar beide pompen hebben geen eigen debietmeter.

Het debiet wordt afgeleid van het PWM signaal van de Wilo pomp.
Een caloriemeter is de naam voor een energiemeter die de energie meet van de opbrengst van een verwarmingssysteem.
Ik gebruikte 'caloriemeter' om een verschil te maken tssen een energiemeter die het elektrisch verbruik meet en de opbrengst van de warmtepomp. En een caloriemeter is normaal een debietmeter en een thermometer in heen- en retourleiding.

Dus de vraag even herhalen anders verwoord: kent een Wehaet warmtepomp zijn opbrengst?

Walter

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:07
[...]
Dat idee had ik ook. Mijn limit instellingen waren plots allemaal verdwenen (heb een schema per dag) en stond op factory default. Je gaat spontaan aan jezelf twijfelen.

Edit: Het systeem draait hier nu ook weer normaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Satefan op 13-02-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:33
walter_321 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Dus de vraag even herhalen anders verwoord: kent een Wehaet warmtepomp zijn opbrengst?
Ja, tenminste, ik zie 'Vermogen In' en 'Vermogen Uit' en een COP in de portal.

Ik heb alleen een vermoeden dat dat in de Backend berekend wordt en niet vanuit de Weheat zelf uit te lezen is...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
[...]

Hier ook ineens op standby zonder (vanuit mijn kant) aanleiding.
Draait al geruime tijd op stooklijn zonder problemen.
stroom eraf geen resultaat.

Zou leuk zijn :), heb het stroom eraf gehaald een paar keer.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-07 21:37
Satefan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:53:
[...]

Ik ga op alle deuren en ramen een nieuwe sensor zetten. En als deze (in een bepaalde combi) langer dan 5 minuten open blijven staan start ik met HA een WhatsApp BOM.
Een vriend van me zet zo een paar keer per dag alle lampen uit, dat is vervelend en helpt dus misschien.

• jelleeelco
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:34:
Ik vroeg me al af waarom we het boven sinds kort niet meer warm krijgen, terwijl het beneden met echt lage Ta (26) prima op 21 te houden is. Is het de stooklijn ipv OT, of is het de hybride verdeler die de mengverdeler heeft vervangen?

Nu na alle verhalen hierboven over flow etc eens goed gelezen. En nu de pomp op de hybride verdeler even uit gezet. Ta bij de radiator boven ging gelijk een graad omhoog, ben benieuwd of dat mss het probleem was...dat de pomp beneden als het ware het water aanzoog en dus veel minder water naar de radiatoren ging.
Heren, ik snap er niets meer van. Ik heb nu de vloerpomp weer aangezet en een uurtje laten draaien. De aanvoertemperaturen van alle radiatoren ging omlaag, ook van de vloerverwarming. Bij de Warmtepomp daalde de aanvoertemperatuur ook.

Nu, precies om 13:00 de pomp van de verdeler weer uitgezet. Alle aanvoertemps gaan weer omhoog. De retour temperatuur (warmtepomp IN) gaat ook omhoog.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Het lijkt wel alsof het 'beter' is om de pomp van de vloer gewoon uit te laten terwijl ik in mijn hoofd juist had dat het beter was om hem aan te zetten....Nu met 'harde' data blijkt dat dus niet het geval. De reden waarom ik hem in eerste instantie aan zette was omdat de flow meters slechts 0.5-1 flow aangaven. Zodra de pomp aanging, steeg dat naar 2.5-3. Dus ik dacht, meer flow door de vloer, dus beter...

• DjAntoon
Jij hebt toch zo'n hybride verdeler met pomp die bij lage temperaturen uit gaat?
Als dat zo is dan werkt dat niet goed bij temperaturen lager als 40 graden aanvoer...

Als ik me vergis, waarom heb je dan nog een "vloerpomp"?

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:49
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Heren, ik snap er niets meer van. Ik heb nu de vloerpomp weer aangezet en een uurtje laten draaien. De aanvoertemperaturen van alle radiatoren ging omlaag, ook van de vloerverwarming. Bij de Warmtepomp daalde de aanvoertemperatuur ook.

Nu, precies om 13:00 de pomp van de verdeler weer uitgezet. Alle aanvoertemps gaan weer omhoog. De retour temperatuur (warmtepomp IN) gaat ook omhoog.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Het lijkt wel alsof het 'beter' is om de pomp van de vloer gewoon uit te laten terwijl ik in mijn hoofd juist had dat het beter was om hem aan te zetten....Nu met 'harde' data blijkt dat dus niet het geval. De reden waarom ik hem in eerste instantie aan zette was omdat de flow meters slechts 0.5-1 flow aangaven. Zodra de pomp aanging, steeg dat naar 2.5-3. Dus ik dacht, meer flow door de vloer, dus beter...
In mijn situatie met beneden +/- 110m2 verspreid over 14 groepen met 2 open verdelers niks geknepen is de flow ook tussen de 0,5 en 1. Ik zou graag de daadwerkelijke flow willen zien die de pomp verwerkt maar helaas zit dat achter de installateurs paywall.
volgens mij is de afgifte best prima met die flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:07
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Ik weet niet wat de gewenste flow is in vloerverwarming en misschien heeft het ook te maken met het aantal groepen? Ik ben wel benieuwd hoe die flow zou moeten zijn bij vloerverwarming.
Zo kan ik misschien ook verder met het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming bij ons.
Ik denk dat ik in de kamers niet teveel hoef te doen omdat die relatief goed warm worden op 1 kamer na.
Maar ik gok dat als ik (en ook jij) gaat knijpen in je vloerverwarming er meer warmte beschikbaar is voor andere kamers met convectoren/radiatoren.

Als bovenstaande niet klopt hoor ik het graag natuurlijk! en tips en tricks zijn welkom 8) O-)

• jelleeelco
DjAntoon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:15:
Jij hebt toch zo'n hybride verdeler met pomp die bij lage temperaturen uit gaat?
Als dat zo is dan werkt dat niet goed bij temperaturen lager als 40 graden aanvoer...

Als ik me vergis, waarom heb je dan nog een "vloerpomp"?
Ik denk dat je je vergist...een hybride verdeler werkt juist goed met temp lager dan 40 graden aanvoer... sterker nog, daar zijn ze voor gemaakt :)

De verdeler werkt normaal (zoals hij is opgeleverd) als volgt. Bij de verdeler is een dubbele pomp schakelaar meegeleverd waarop de gewenste schakeltemperatuur ingesteld kan worden. Bij mij is dat 45 graden.

Tot 45 graden is de pomp uit, en is het ventiel helemaal gesloten. Dat betekent de retour is volledig afgesloten van de aanvoer en er wordt niet gemengd. De opening van de aanvoer is erg groot, het ventiel sluit alleen de retour af. Geen extra belemmering van flow bij een gesloten ventiel. Een hybride verdeler werkt met gesloten ventiel en pomp uit als een normale LT verdeler (althans, zo is mij het verkocht). Zodra de aanvoertemp >45 komt, gaat het ventiel open en gaat de pomp draaien, ter bescherming van de vloer.

Ik heb het echter iets anders aangesloten. Bij mij is het ventiel nog steeds op de meegeleverde pomp schakelaar aangesloten, maar de pomp niet. Die zit in een HW stekker. Zodra de Weheat binnenunit > 5watt verbruikt (wat betekent dat de circulatiepomp van de WP aangaat), gaat de vloerpomp ook aan. Dit zorgde voor een hogere flow op de flow meters van de verdeler waardoor ik dacht dat dat goed was (let wel, alleen extra flow - alsof er een tweede circulatiepomp in serie staat).

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Ik weet niet wat de gewenste flow is in vloerverwarming en misschien heeft het ook te maken met het aantal groepen? Ik ben wel benieuwd hoe die flow zou moeten zijn bij vloerverwarming.
Zo kan ik misschien ook verder met het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming bij ons.
Ik denk dat ik in de kamers niet teveel hoef te doen omdat die relatief goed warm worden op 1 kamer na.
Maar ik gok dat als ik (en ook jij) gaat knijpen in je vloerverwarming er meer warmte beschikbaar is voor andere kamers met convectoren/radiatoren.

Als bovenstaande niet klopt hoor ik het graag natuurlijk! en tips en tricks zijn welkom 8) O-)
Ik denk dat je gelijk hebt en ik in principe nu de vloer in zijn totaliteit aan het 'knijpen' ben, waardoor het boven warmer wordt. Alleen... ook de Ta naar de vloer steeg, dat snap ik dus niet zo goed.

Ik laat het wel een paar dagen draaien en dan zien we verder...

• STIMPPYYY
Toen mijn Wilo pomp er nog tussenzat (mengvedeler) begreep ik uit de standen (1/2/3) dat een hogere stand (dus meeste flow) gekoppeld moet zijn aan de lengte per groep. Echter betekent een (te) hoge flow ook dat de afgite slechter kan worden omdat er te weinig tijd is om de hitte aan de vloer af te geven. Dus dat stand 3 niet altijd het beste is. Tenminste, dat staat op de site van Wilo.

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:38:
Toen mijn Wilo pomp er nog tussenzat (mengvedeler) begreep ik uit de standen (1/2/3) dat een hogere stand (dus meeste flow) gekoppeld moet zijn aan de lengte per groep. Echter betekent een (te) hoge flow ook dat de afgite slechter kan worden omdat er te weinig tijd is om de hitte aan de vloer af te geven. Dus dat stand 3 niet altijd het beste is. Tenminste, dat staat op de site van Wilo.
Maar dat is juist het aparte - beneden is het heel goed warm te houden met een hele lage Ta (26-28 graden), terwijl het boven niet warm wordt.

Dat was met een mengverdeler anders...

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Maar dat is juist het aparte - beneden is het heel goed warm te houden met een hele lage Ta (26-28 graden), terwijl het boven niet warm wordt.

Gokje, omdat beneden nu meer warmte krijgt, daar kennelijk het minste weestand zit en niet meer wordt gemend. Gevolg boven is kouder? Dus knijpen van groepen -> waterzijdig inregelen?

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Gokje, omdat beneden nu meer warmte krijgt, daar kennelijk het minste weestand zit en niet meer wordt gemend. Gevolg boven is kouder? Dus knijpen van groepen -> waterzijdig inregelen?
Ja, ik denk dat je gelijk hebt en dat het daardoor komt. Waterzijdig inregelen zal idd moeten gebeuren. Maar we gaan in de lente boven alle radiatoren vervangen voor Jaga's

Voor nu even de vloerpomp uitgezet. Beneden warm zat en boven komt het al op temp.

• DjAntoon
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat je je vergist...een hybride verdeler werkt juist goed met temp lager dan 40 graden aanvoer... sterker nog, daar zijn ze voor gemaakt :)

Tot 45 graden is de pomp uit, en is het ventiel helemaal gesloten.

Ik heb het echter iets anders aangesloten. Bij mij is het ventiel nog steeds op de meegeleverde pomp schakelaar aangesloten, maar de pomp niet. Die zit in een HW stekker. Zodra de Weheat binnenunit > 5watt verbruikt (wat betekent dat de circulatiepomp van de WP aangaat), gaat de vloerpomp ook aan.
En dat is nou net niet wat je wil, als de temperatuur laag is moet die extra pomp uit, want je wil de aanvoer direct de vloer in zonder bijmenging uit de retour van de vloer.
Dus maak het origineel. Waarom ga je een systeem veranderen wat je blijkbaar nog niet goed snapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-07 10:54
walter_321 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Een caloriemeter is de naam voor een energiemeter die de energie meet van de opbrengst van een verwarmingssysteem.
Ik gebruikte 'caloriemeter' om een verschil te maken tssen een energiemeter die het elektrisch verbruik meet en de opbrengst van de warmtepomp. En een caloriemeter is normaal een debietmeter en een thermometer in heen- en retourleiding.

Walter
Ah, I see.

Nee, die zit niet in de Weheat warmtepompen. Wat er wel in zit is een temperatuurmeter voor zowel de aanvoer als de retour (waarmee je de delta T kunt bepalen).

Wat er dus niet in zit is een debietmeter, en die heb je wel nodig om nauwkeurig het uitgaande vermogen te berekenen in kWh warmte.

Die laatste, het debiet dus, wordt afgeleid van de gegevens die uit de Wilo pomp komen. Mijn vermoeden is idd dat dat niet heel precies is. Maar schijnbaar acht Weheat dit precies genoeg om de pomp mee aan te sturen op basis van het berekende vermogen.

• walter_321
Jpiek schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Ja, tenminste, ik zie 'Vermogen In' en 'Vermogen Uit' en een COP in de portal.

Ik heb alleen een vermoeden dat dat in de Backend berekend wordt en niet vanuit de Weheat zelf uit te lezen is...
Bedankt voor je reactie!
Een idee hoe ze het berekenen?

• jelleeelco
DjAntoon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:11:
[...]

En dat is nou net niet wat je wil, als de temperatuur laag is moet die extra pomp uit, want je wil de aanvoer direct de vloer in zonder bijmenging uit de retour van de vloer.
Dus maak het origineel. Waarom ga je een systeem veranderen wat je blijkbaar nog niet goed snapt?
Ik snap het prima hoor. Ik heb hier boven uitgebreid uitgelegd hoe een hybride verdeler werkt, wellicht overheen gelezen?

Die pomp aan/uit heeft alleen invloed op de flow. Er wordt helemaal niets bijgemengd vanuit de retour omdat het ventiel dicht zit, er kan dus helemaal geen water vanuit de retour gemengd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Knijpen van groepen kan wel maar dan wil je de flow weten of je goed bezig bent.
In mijn geval staan de convectoren helemaal open qua flow als de radiatorknoppen van Tado aansturing geven voor warmte afgeven. Door kleinere diameters en langere lengte zal er wat weerstand zijn waardoor er minder goed warmte af gegeven kan worden. Daarom wil ik beneden bij de vloer wat knijpen dat het daar iets minder makkelijk naartoe gaat en ook naar andere convectoren toe wilt.

Maar hoe meet je de flow zonder dat je de installateurs toegang hebt op de Portal of hoe lees je de waardes af op een verdeler waarbi je per groep kunt knijpen?

Je wilt voorkomen dat er teveel geknepen wordt waardoor er geluid op kan treden maar ook dat de WeHeat teveel tegen druk geeft. Dan is die bypass die ik nu wil afsluiten wel weer handig dat de druk in ieder geval weg kan. Maar dat ding kost weer wat efficiëntie van de Blackbid...

Als ik nu op afstand kijk is het in de woonkamer 21.5 graden wat mij wat te warm is maar als ik de stooklijn bij de WeHeat aanpas gaat de temperatuur wel wat omlaag beneden maar krijg ik het daardoor ook boven minder makkelijk op temperatuur... |:( :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
@Kevin1990 Ja helaas kunnen wij dat niet zien, ik snap dat niet goed, want we mogen wel de temperaturen zien, maar niet of er voldoende flow is. @Weheat wat is er op tegen dat een gebruiker de flow kan zien?

• Jpiek
walter_321 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Nee, niet echt. Zal wel een formule aan hangen met de retourwatertemperatuur en welke doeltemperatuur het water moet krijgen. Met de hoeveel vermogen die nodig is om die temperatuurstijging te behalen en het verschil met wat hij moet opnemen kun je dan vast *grof* berekenen wat opbrengst en COP is.

Als je kijkt wat een Defrost tijdelijk met de COP doet moet het wel zoiets zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
walter_321 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Zeker! Zie hieronder.

Al berekent de warmtepomp dus het uitgaand vermogen obv de inschatting van het debiet die van de pomp komt.

Als de HA integratie weer werkt kan je dit dus zelf in een template sensor verwerken om zo het debiet te berekenen: gewoon de omgekeerde berekening doen die Weheat doet.

Zou wel aardig zijn om dat te checken met de informatie die een installateur hier heeft. @Stoker of @Carboy54, kunnen jullie misschien een screenshot delen waarop de aanvoer temp, retour temp, het uitgaand vermogen en het debiet staan? Dan kunnen we kijken of het rond rekent adv de formule.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7N0BTrcBcu7GrxeRGynEmzTwPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYWunJh4oGtYKhUyvxFhuAIk.jpg?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-07 21:56
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat het door je (conventionele) radiatoren komt. Bij een water temperatuur onder de 30 graden doen ze niet veel. Ik merk bij mij dat de radiatoren (zonder fan's) pas boven de 30 graden echt warmte gaan afgeven.
Daarom staat bij mij de Stooklijn bij 9 graden op 33 graden (heb alleen radiatoren). Maar dat is voor VVW natuurlijk weer te hoog.
Je zal dus een balans moeten vinden tussen je VVW beneden en je radiatoren boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
RNacoustics schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat het door je (conventionele) radiatoren komt. Bij een water temperatuur onder de 30 graden doen ze niet veel. Ik merk bij mij dat de radiatoren (zonder fan's) pas boven de 30 graden echt warmte gaan afgeven.
Daarom staat bij mij de Stooklijn bij 9 graden op 33 graden (heb alleen radiatoren). Maar dat is voor VVW natuurlijk weer te hoog.
Je zal dus een balans moeten vinden tussen je VVW beneden en je radiatoren boven.
Die balans krijg je door de flow te kunnen zien en wat binnen de marges van de warmtepomp ligt toch?
Want je kunt knijpen bij punt A (vloerverwarming) en misschien ook bij punt B (een kamer waar voldoendeteveel afgifte is) maar als je daardoor een bepaalde flow krijgt die weer slecht is voor de warmtepomp of andere delen van een systeem...
Het is dus eigenlijk gokken met waterzijdig inregelen zolang je de flow niet ergens kunt aflezen en kijken of deze binnen het meest efficiente werkpunt van de WeHeat werkt toch?

En die flow zal in ieder huis anders zijn. Niet alleen te maken met afgiste systeem maar ook door het leidingwerk. (lengte, diameter, koppelingen, bochten) |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:01
Ben ik is blij dat het nu met de "nieuwe" legionella setting (aanname gezien vanmorgen) geen -10c buiten is en maar en graad of 5.
De WP heeft er ruim 2.5uur over gedaan, had hem voorhand al geholpen door het ssw opwarmen aan te zetten welke hij overnam vanaf 49c-->64c dus 2.5uur.
Mooie zomer instelling maar in de winter niet fijn. Huiskamer temp 19.7c nu. Lijkt mij fijner om in de winter sneller klaar te hebben. Waarom kunnen we dit soort settings niet zelf aanpassen via de APP?
De APP is duidelijk nog in ontwikkeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaP-H-03-A3HSn62v85vAPUdd3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/msmleklwfJZed3HW93HSEm6P.png?f=fotoalbum_large

Goed zal mijn knip programma gebruiken, bedankt voor alle tips/hints. Wilde eigenlijk alleen even snel onderweg via foon posten. ;)

Nu og uitzoeken wat ze met deze nieuwe instelling bedoelen en welke effect het heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p-bv7CPcafld-CyH1Ju8UfbuzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOFWxgrjGq8tKi02gvFqWP06.png?f=fotoalbum_large

"lees meer" link doet het nog niet.

[ Voor 37% gewijzigd door CyberFR op 13-02-2025 16:14 ]

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
CyberFR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:49:
Ben ik is blij dat het nu met de "nieuwe" legionella setting (aanname gezien vanmorgen) geen -10c buiten is en maar en graad of 5.
De WP heeft er ruim 2.5uur over gedaan, had hem voorhand al geholpen door het ssw opwarmen aan te zetten welke hij overnam vanaf 49c-->64c dus 2.5uur.
Mooie zomer instelling maar in de winter niet fijn. Huiskamer temp 19.7c nu. Lijkt mij fijner om in de winter sneller klaar te hebben. Waarom kunnen we dit soort settings niet zelf aanpassen via de APP?

[Afbeelding]

ps. Ja ik moet mijn beeldscherm nodig schoonmaken. :P
Tip. Als je windows gebruitk kun je met WINDOWS toets + SHIFT + S tegelijk even in te drukken een printscreen maken van een stuk scherm wat je zelf selecteert. Die zit dan in je klembord. Ik plak dat in paint en sla het op. Krijg je een stuk scherpere afbeeldingen van in plaats van een foto van een beeldscherm. O-)

Je hebt namelijk altijd last van weerspiegeling of licht op je scherm 8)

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 19:12

[Afbeelding]

ps. Ja ik moet mijn beeldscherm nodig schoonmaken. :P
Of topic, je weet dat je in je Windows of MacOS ook een screenshot kunt maken? ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Halloooo

Waarom gebruiken jullie niet het knipprogramma ? Zit gewoon in Windows, je kun letterlijk een stukje scherm selecteren en 'knippen'

Klik 'start''type 'knip...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Ja, maar toen we de mengverdeler hadden was het boven warmer...maar ik denk dat ik te weinig 'data' punten heb om echt te kunnen zien waar het aan ligt.

Sowieso moeten die radiatoren vervangen worden (in de lente). Op de slaapkamer van mijn dochter is al een Jaga Strada met heatbooster en daar is het altijd lekker warm, makkelijk 22 te krijgen.

• STIMPPYYY

[Afbeelding]

Goed zal mijn knip programma gebruiken, bedankt voor alle tips/hints. Wilde eigenlijk alleen even snel onderweg via foon posten. ;)

Nu og uitzoeken wat ze met deze nieuwe instelling bedoelen en welke effect het heeft:
[Afbeelding]

"lees meer" link doet het nog niet.
Lekker duidelijk inderdaad, extra stil of extra besparen...echt mega onduidelijk.

https://support.weheat.nl...tille-uren?language=nl_NL

Wat modus 5 met extra besparen te maken heeft snap ik niet. Dit is geen verbetering voor ons in ieder geval.

Oh, de status hebben ze ook maar voor het gemak uit de grafieken gesloopt. Nee, goede verbeteringen hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-02-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:39
Ja mooi, ik heb m ook zie ik net.

Een maand geleden gesproken met Weheat en bijna letterlijk dit aangegeven, mooi te zien hoe het dan vormt.

Edit: helaas gaat deze update niet over defrosts zoals gevraagd, maar over afstelling. -O-

Ik zag dat de percentages nu aangepast zijn, of mis ik die in de snelheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmtTSpNqME4uFc3Pw3x0sHuXOTc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Prrt29i2h2Evf7rdnA46a5Xa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuzmWgBNNmQBFAhQLEdmubi4bgM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T2eZsAm58XxVLZo7AWPaqwGu.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 13-02-2025 22:23 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Zeker! Zie hieronder.

Al berekent de warmtepomp dus het uitgaand vermogen obv de inschatting van het debiet die van de pomp komt.

Als de HA integratie weer werkt kan je dit dus zelf in een template sensor verwerken om zo het debiet te berekenen: gewoon de omgekeerde berekening doen die Weheat doet.

Zou wel aardig zijn om dat te checken met de informatie die een installateur hier heeft. @Stoker of @Carboy54, kunnen jullie misschien een screenshot delen waarop de aanvoer temp, retour temp, het uitgaand vermogen en het debiet staan? Dan kunnen we kijken of het rond rekent adv de formule.

[Afbeelding]
deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HetXncTtYb1aBgjJIgrG0hJcdNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dQA0SWMqL6pS6Mzb7bbQTcQj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Lekker duidelijk inderdaad, extra stil of extra besparen...echt mega onduidelijk.

Wat modus 5 met extra besparen te maken heeft snap ik niet. Dit is geen verbetering voor ons in ieder geval.

Oh, de status hebben ze ook maar voor het gemak uit de grafieken gesloopt. Nee, goede verbeteringen hoor.
Ik denk ik kijk even, want dat zal toch niet? Ja hoor, Status is eruit verdwenen! Lekker dan...

@weheat we willen MEER informatie (circulatiepomp gegevens etc) niet MINDER!

• Jpiek
[...]
Da's toch ook het minst belangrijke ?

Oh wacht... |:(

• jelleeelco
Stoker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:54:
Ja mooi, ik heb m ook zie ik net.

Een maand geleden gesproken met Weheat en bijna letterlijk dit aangegeven, mooi te zien hoe het dan vormt.

Ik zag dat de percentages nu aangepast zijn, of mis ik die in de snelheid?

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat hebben jullie dan aagegeven? Want ze hebben volgens mij niets anders gedaan dan de slider met vermogen (in percentages) vervangen voor 5 'stilte modussen' (waarbij je dus het vermogen beperkt... exact hetzelfde lijkt me?)

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:57
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Wat hebben jullie dan aagegeven? Want ze hebben volgens mij niets anders gedaan dan de slider met vermogen (in percentages) vervangen voor 5 'stilte modussen' (waarbij je dus het vermogen beperkt... exact hetzelfde lijkt me?)
De pop-up wijst naar https://www.weheat.nl/blogs/geluid-warmtepomp maar die doet het (nu) nog niet. Wellicht dat daar meer informatie komt.

Maar nu is het inderdaad niet echt duidelijk of dit nu gekoppeld is aan maximale vermogen of niet. En of het ook invloed heeft op lagere vermogens.

Bij mij stond de nachtmodus ook weer uit, terwijl ik die op 70 of 80% had staan. Benieuwd of dit hetzelfde doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Barryvdh op 13-02-2025 19:13 ]

• Barryvdh
[...]

Blog is online nu: https://www.weheat.nl/blogs/geluid-warmtepomp

• jelleeelco
Yep:

"Demo die lopen van 1 (Laagste vermogen - Minimale geluidsproductie) tot modus 5: (Maximaleverwarmingscapaciteit - Meest hoorbare geluidsproductie)."

Dus... gewoon dezelfde slider maar dan in stapjes van 20% en het 'geluidsreductie' genoemd.

• AgeOfPanic
  • Laatst online: 02:35
Wat raar dat je geen toegang meer hebt tot de instellingen die eronder zitten. Als ik de slider in het midden zet tussen besparen en stil zijn. Wat betekent dat dan? Wij zijn natuurlijk tweakers, maar ik zou wel graag op optie hebben om te kiezen tussen geavanceerde en simpele instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-07 11:41
De update ook ontvangen (Flint).
Ik drukte in de app op instellingen en kreeg toen deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-uGybljL_rUR-WUOGGCbqXWbSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBLj6Gu4yILABGiR7271gJEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 16:28
Hier ook die update ontvangen. We hebben tijdelijk de warmtepomp op de laagst mogelijke stand draaien, wat 20% vermogen was.

Het lijkt er nu op dat de laagste stand 40 / 45 % is. “ extra stil “.

Als dat zo is ben ik niet blij. Dat is namelijk 1400 watt continu vermogen ipv 600, welke momenteel absoluut niet efficiënt wordt omgezet. Installatie moet nog worden aangepast.

[ Voor 23% gewijzigd door Dropsen op 13-02-2025 18:03 ]

• Stoker
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Maak 3 of 4 stilte niveaus: woon je vrijstaand met een tuin van 10000m2, dan zet je optie 1 aan: veel geluid; weinig defrosts, hoogste rendement. Woon je in een rijtjeshuis, dan 3: preventieve defrost, stil, maar minder hoge Cop. En een of twee opties daartussen.

Tis ik er nu wat langer overna denk, niet helemaal zo… zal morgen eens vragen of ze op de achtergrond ook iets doen met het defrost algoritme.

• 201WD
Tot de update draaide ik met Flint op stooklijn en compressor op laagste stand(30%).
Nu met nieuwe instellingen heb ik stand 1 gekozen , dat is echter 40% volgens de data.
Bij het startscherm onderin stond eerst warmtepomp nu is dat vervangen voor installatie.
Komende 24 uur eens kijken wat wp nu doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvlagsma
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:38
Stoker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:54:

Dank, wat een slechte update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-07 09:48
Ja, dit lijkt me echt een miskleun.
Voorheen kon je sturen op max (compressor) vermogen en nu op 'stilteniveau' zonder daar een fatsoenlijke toelichting bij te geven ......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-06 18:53
@Weheat wat een ultiem slechte update als er enkel wat aan de voorkant veranderd is. Hoe kunnen jullie in godsnaam tijd hierin steken ipv het zelf instellen van wanneer legionalle en sww runs moeten plaatsvinden. Draai dit aub zsm terug naar normale percentages. Of weet iemand of er aan de werking ook echt wat veranderd is om hem stiller te maken?

[ Voor 23% gewijzigd door illuvattarr op 13-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryvdh
illuvattarr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:26:
@Weheat wat een ultiem slechte update dit. Hoe kunnen jullie in godsnaam tijd hierin steken ipv het zelf instellen van wanneer legionalle en sww runs moeten plaatsvinden. Draai dit aub zsm terug naar normale percentages
Wellicht is het wel geavanceerder dan dat we aannemen en moeten we het even proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 16:28
44% compressorsnelheid is in mijn geval echt niet stiller dan 20% …

• STIMPPYYY
Stoker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Maak 3 of 4 stilte niveaus: woon je vrijstaand met een tuin van 10000m2, dan zet je optie 1 aan: veel geluid; weinig defrosts, hoogste rendement. Woon je in een rijtjeshuis, dan 3: preventieve defrost, stil, maar minder hoge Cop. En een of twee opties daartussen.

Tis ik er nu wat langer overna denk, niet helemaal zo… zal morgen eens vragen of ze op de achtergrond ook iets doen met het defrost algoritme.
Mijn BB draait nu op 100% ipv de benodigde boost. Hoop dat je wat info kunt achterhalen.
Staat op de hoogste stand, zoals het al was.

Als die boost optie nu dus weg is dan is het helemaal een probleem hier.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-02-2025 18:40 ]

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-06 18:53
Barryvdh schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Wellicht is het wel geavanceerder dan dat we aannemen en moeten we het even proberen ;)
Inderdaad een wat snelle aanname. Als de update enkel is dat de percentage zijn vervangen door 5 stappen met een andere naam vind ik het echt een nutteloze update. Tenzij er natuurlijk aan de achterkant ook iets veranderd is aan de werking om hem stiller te krijgen

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:43
illuvattarr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Inderdaad een wat snelle aanname. Als de update enkel is dat de percentage zijn vervangen door 5 stappen met een andere naam vind ik het echt een nutteloze update. Tenzij er natuurlijk aan de achterkant ook iets veranderd is aan de werking om hem stiller te krijgen
Ze suggeren in elk geval dat het ook invloed heeft op ventilator snelheid. Misschien ook op meer, maarja dat is echt gissen. Snap dat voor de gemiddelde consument prima update is, maar voor ons als tweakers is dit niks. Meer informatie over waar elke stand invloed op heeft met percentages is zeer gewenst.

• STIMPPYYY
Swatfireglide schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Ze suggeren in elk geval dat het ook invloed heeft op ventilator snelheid. Misschien ook op meer, maarja dat is echt gissen. Snap dat voor de gemiddelde consument prima update is, maar voor ons als tweakers is dit niks. Meer informatie over waar elke stand invloed op heeft met percentages is zeer gewenst.
In welk opzicht zou dit voor de consument een prima update zijn? (bijna) Iedereen zet ‘m natuurlijk op extra besparing.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-07 09:48
Ik had mijn Sparrow begrensd op max 80% compressor vermogen om het gedrag na een defrost of SWW run minder heftig te maken en snel dichtvriezen te voorkomen.
Nu staat de slider op stand 3, in het midden.
Dus ik vraag me af of dit weer max 80% compressor vermogen is.
Zal het wel moeten monitoren na een defrost als de wp weer vol aan de bak moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:47:
[...]

In welk opzicht zou dit voor de consument een prima update zijn? (bijna) Iedereen zet ‘m natuurlijk op extra besparing.
Consumenten die beperkt zijn qua geluid dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

jvlagsma schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Ik zou zeggen laat Weheat het hier eerst eens goed uitleggen wat deze update gaat doen voordat er allerlei voorbarige conclusies worden getrokken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:43
@weheat hebben jullie nu eindelijk tijd en zin om aan de home assistant integratie te werken? Met deze update van de app hebben we die integratie hard nodig om fatsoenlijk inzicht te krijgen in het gebruik en verbruik.
Al 2 weken werkt het niet meer. @Weheat valt me tegen van jullie...

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:07
Als hardwareboeren software gaan maken is het einde vaak zoek.

• STIMPPYYY
Barryvdh schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Consumenten die beperkt zijn qua geluid dus..
Maar niet graag willen besparen :) (volgens de info die er staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-07 23:54
Wie kan me verder helpen ?

Nadat vanmorgen er weer geen SWW was heb ik weer met de installateur gebeld en die hebben handmatig de elektrische verwarming weer bijgeschakeld. Maar nu zou het komen doordat de thermostaat niet compatible is (EvoHome) waardoor er rare waardes zouden zijn.

Ik heb een tekening gemaakt van de installatie, kan iemand mij vertellen of het op z'n minst mechanisch goed is aangesloten ?

Ook vind ik de waardes nog steeds heel raar.

Gevraagde temp hebben ze ingesteld op op +- 57,5 (stooklijn).
Maar de BB haalt deze nooit. (nooit hoger gezien dan 37 graden op de Temp Huis in.)

Volgens de monteur zou het Huis IN en de Watertemperatuur UIT zoveel van elkaar schelen door het buffervat. Maar als ik met een IR camera kijk naar de slang die uit de WP komt dan is deze ook niet warmer dan 35/37 graden.

Situatie:
Het gaat om een vrijstaande woning uit 2000 (Dus redelijk goed geïsoleerd.) met 230M2 vloeroppervlakte. Merendeels radiatoren en ongeveer +- 30M2 vloerverwarming

De BB staat buiten op garage en heeft ongeveer 10mtr leiding, waarvan 7/8mtr buiten is.
Ze hebben voor geïsoleerde RVS ribbelbuis gebruikt. +- 30mm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPMqA82Fs_GZBarbe2mhtfBj0N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjRsGqnAkJGHhaRjy1kcIawi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx_sHdr9b2QvUTQs8QVKHlAcenQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Obs2oCzxfQ87olUbfgOgqt0w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
STIMPPYYY schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Maar niet graag willen besparen :) (volgens de info die er staat)
Ik lever met plezier 0.1 cop in voor 10% minder geluid, maar dat kan iedereen dus nu voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart030
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:16
Energie verbruik is niet meer zichtbaar per dag met de update lijkt wel.

• Swatfireglide
Henkje84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:23:
Wie kan me verder helpen ?

Nadat vanmorgen er weer geen SWW was heb ik weer met de installateur gebeld en die hebben handmatig de elektrische verwarming weer bijgeschakeld. Maar nu zou het komen doordat de thermostaat niet compatible is (EvoHome) waardoor er rare waardes zouden zijn.

Ik heb een tekening gemaakt van de installatie, kan iemand mij vertellen of het op z'n minst mechanisch goed is aangesloten ?

Ook vind ik de waardes nog steeds heel raar.

Gevraagde temp hebben ze ingesteld op op +- 57,5 (stooklijn).
Maar de BB haalt deze nooit. (nooit hoger gezien dan 37 graden op de Temp Huis in.)

Volgens de monteur zou het Huis IN en de Watertemperatuur UIT zoveel van elkaar schelen door het buffervat. Maar als ik met een IR camera kijk naar de slang die uit de WP komt dan is deze ook niet warmer dan 35/37 graden.

Situatie:
Het gaat om een vrijstaande woning uit 2000 (Dus redelijk goed geïsoleerd.) met 230M2 vloeroppervlakte. Merendeels radiatoren en ongeveer +- 30M2 vloerverwarming

De BB staat buiten op garage en heeft ongeveer 10mtr leiding, waarvan 7/8mtr buiten is.
Ze hebben voor geïsoleerde RVS ribbelbuis gebruikt. +- 30mm dik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buffervat op zowel aanvoer als retour kan niet. Zou enkel op retour moeten in meeste gevallen in serie.

57 graden op stooklijn is ook echt bizar. Pomp met open verdeler?

• Jan de Jong2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:54
De waterflow is eenvoudig te berekenen met het temp verschil tussen warmtepomp uit en warmtepomp in en het geleverde vermogen van de warmtepomp.
Delta T x soortelijke warmte water x waterflow = geleverde vermogen warmtepomp

• Henkje84
Swatfireglide schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Buffervat op zowel aanvoer als retour kan niet. Zou enkel op retour moeten in meeste gevallen in serie.

De 300 liter is vat voor Warm water.

Nee gesloten verdeler, maar moet ik nog vervangen. Maar merendeels is Radiatoren

• Swatfireglide
Henkje84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:36:
[...]

De 300 liter is vat voor Warm water.

Nee gesloten verdeler, maar moet ik nog vervangen. Maar merendeels is Radiatoren
Op je plaatje staat je Buffervat toch echt dubbel aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkje84
Swatfireglide schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:38:
[...]

Op je plaatje staat je Buffervat toch echt dubbel aangesloten
Oh zo bedoel je, uh ja zitten 4 aansluitingen op. Het gaat om de WBF-100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ljV9Zp0ZT702kA2Cl9p08xI1zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UU8yhJWwZBNttZh905TGrY9X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie123
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 22:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ef6hXsLQ2ti6gWjA4FK2u5CFqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqKsRPvGclnDf59lL2xfBoVh.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer te regelen op de stooklijn maar met deze tempratuurmeting wordt dat wel heel lastig.
Dit is sinds de update..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie123
De sparrow is helemaal de weg kwijt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLzD7vL-xlOoJh_UfP7SAveW9Uk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OrblpFg2lLtbAPQZlXLEZgsk.png?f=user_large

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-07 11:40

Jan2023

KISS

Swatfireglide schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Hier heb je een linkje met enige uitleg over een parallel buffervat

https://www.doldersumwarm...en-warmtepompinstallatie/

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Henkje84
Jan2023 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:53:
[...]

Hier heb je een linkje met enige uitleg over een parallel buffervat

https://www.doldersumwarm...en-warmtepompinstallatie/
Dank, ik snap het concept van een buffervat.
Maar volgens mij hebben wij die niet perse nodig vanwege de vloerverwarming, en als we hem al nodig hebben dan is 100Liter wat veel ? ( Ze hadden 50ltr opgenomen in de offerte, en ook de installateur snapt niet waarom er 100Ltr is geleverd).

En ik snap ook niet waarom er dan 4 aansluitingen op zitten. Kom dit ook nergens tegen in de installatie schema's van WeHeat..... Daar laten ze alleen het 50Liter vat zien.

• Swatfireglide
Henkje84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:58:
[...]

Maar volgens mij hebben wij die niet perse nodig vanwege de vloerverwarming, en als we hem al nodig hebben dan is 100Liter wat veel ? ( Ze hadden 50ltr opgenomen in de offerte, en ook de installateur snapt niet waarom er 100Ltr is geleverd).

En ik snap ook niet waarom er dan 4 aansluitingen op zitten. Kom dit ook nergens tegen in de installatie schema's van WeHeat..... Daar laten ze alleen het 50Liter vat zien.
Als je plaatje klopt dan lijkt dit op voorbeeld a in de volgende link. Ze zouden eigenlijk installatie schema van Weheat moeten volgen.
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

• Kirvis
Bij onze Sparrow is de firmware geupdated van dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOce_OPm29OM_up7b-mV4UPIP5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pbuqweScHlDvkI5OJ77GERPe.png?f=user_large

naar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZA_Khhy-3l63EhLsPj2bfImRv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZHlmoNgbEUdPm7ry3dmG6aYe.png?f=user_large

Edit: van 9 naar 18... Double the fun??? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kirvis op 13-02-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-07 17:36
Nou ja zeg,… ik had eerder al geklaagd dat de status van de warmtepomp alleen zichtbaar was bij de grafiek van 3 uur en niet bij andere periodes. Nu zie ik het ook niet meer bij de drie uur. Lekker is dat, heb je net een warmtepomp gekocht en kun je steeds minder monitoren…

• Ditbenik
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-07 17:36
Henkje84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Oh zo bedoel je, uh ja zitten 4 aansluitingen op. Het gaat om de WBF-100

[Afbeelding]
Vraagje, bij mij zit het buffervat in de retour, maar het water dat terugkomt uit het huis gaat het 50 liter buffervat in bij “koud water in” en gaat het weer uit om naar de warmtepomp te gaan bij “warm water uit”.. Klopt dat wel en maakt dat wat uit? Hoe ziet dat buffervat er van binnen eigenlijk uit (spiraal?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:23:
Dus... gewoon dezelfde slider maar dan in stapjes van 20% en het 'geluidsreductie' genoemd.
Dat noem ik geen innovatie of vooruitgang.
'k heb wel betere suggesties gelezen hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Is dit niet net na een defrost? Dan stijgt de temperatuur idd even rond de sensor.

Stooklijn aanpassen door gewoon standaard te laten staan en kijken of je het daar mee warm houdt. Zo ja, proberen beetje met de twee punten -20 en +9) te spelen of het nog lager kan. Kost een tijdje om goed af te stellen, je moet je dan niet blindstaren op een korte verhoging van de temp gemeten door de Sparrow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Ik heb na de update geen defrosts meer gezien en een 'rustiger' verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWX-qT-4qFc5lPh7TDBmEfO62Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJuGR8qPTynMLZjH8juprOog.jpg?f=fotoalbum_large

• Jpiek
[...]
Ipv dat je kunt zien op welke vermogens (percentage) je kunt sturen.
Ipv een meetlat van 1 t/m 100cm kort, halflang en heeel lang :?

Echt blij dat ik op OpenTherm kan sturen, of wordt dat ook gesloopt omdat het te moeilijk is voor 'den simpele mens' ?

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 19:12
Bart030 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:29:
Energie verbruik is niet meer zichtbaar per dag met de update lijkt wel.
Klopt inderdaad... Wat een waardeloze aanpassingen 8)7 |:(

• Jpiek
martinusv schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:03:
Ik had mijn Sparrow begrensd op max 80% c
Zal het wel moeten monitoren na een defrost als de wp weer vol aan de bak moet.
Moet je wel weten hoe een defrost eruitziet : de status hebben ze er ook uitgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15
diekgait schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Ik had het vollediger moeten verwoorden. Altijd aan onder de 4 graden als de pomp verwarmt. Het verbruik dat jij daar laat zien is echter niet het lint maar de circulatie pomp die aangaat om bevriezing tegen te gaan. Het lint verbruikt veel meer +- 140 watt.
Merk je hier ook verandering in sinds de update van vandaag? Ik zag net onze Flint maar circa 340 watt gebruiken terwijl het vriest. Hij was na 5,5 uur net weer aan gegaan. Zoals eerder gezegd is de status verdwenen dus kan zijn dat ie begon met een defrost maar normaal gebruikt hij onder de 4 graden flink meer met een lage cop. Nu een COP van 4,3.

EDIT: kwam waarschijnlijk gewoon door defrost, nu weer hoog verbruik en cop van 2,7.

[ Voor 5% gewijzigd door reiniero op 13-02-2025 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walter_321
Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:41:
[...]

Zeker! Zie hieronder.

A...
Lol: ik zag ergens de referentie naar een discussie met weheat om het debiet gewoon vrij te geven voor klanten. Ze wilden niet 'want dat zou extra supportvragen genereren'.
Ik moet ze eventueel nog bestellen. Een dergelijke reactie van de fabrikant is voor mij een reden dergelijke warmtepomp niet te kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Laatst online: 02-07 22:23
Sparrow hier ook de weg kwijt.

- Buitentemperatuur liep ineens op naar bijna 11 graden. Was in werkelijkheid een graad of 2 en er was niet net een defrost geweest.
- Elektrisch element gaat ineens dingen doen. Is wel gisteren op initiatief van Weheat aangepast, maar ik was blijer toen ie het niet deed :).
- Warmtepomp is een hele tijd uit geweest, stond op standby terwijl hij volgens de gevraagde watertemperatuur wel had moeten werken. Vloer aardig afgekoeld hierdoor.
- Vanmiddag 2e legionellarun in 2 dagen gedaan.

Ik snap ook nog niet zoveel van de update. Was het niet veel makkelijker geweest om gewoon de vermogensbegrenzing te laten zoals hij was, en dan een optie toe te voegen voor een paar opties defrost protocol ivm het geluid? (weinig defrost, gemiddeld, sneller, uit voorzorg)

• Jpiek
Herken een defrost, tenminste, dit is het patroon bij mij :

Verbruik zakt tot onder ca 150W en vervolgens zakt binnen ca 5-10 minuten de Keteltemp tot onder 35-37 C
Daarna wordt de Keteltemp lager dan de Retourtemp
En na ca 5-15 minuten stijgt de Brandermodulatie tot boven de 75%

Helaas zijn niet alle gegevens zichtbaar in de portal, wel via OpenTherm...

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-07 11:40

Jan2023

KISS

Henkje84 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:58:
[...]

Dat linkje was bedoeld voor swatfireglide , die was zo stellig dat het niet kon.
Las dat je merendeels radiatoren hebt , dan is een buffervat wel handig voor een defrost , deze dagen zijn dat er vele en ontrekken veel warmte aan je systeem.
En 30 m2 vvw op een totaal van een paar honderd m2 woonoppervlak is niet zoveel op het totaal.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• jelleeelco
Jpiek schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Moet je wel weten hoe een defrost eruitziet : de status hebben ze er ook uitgehaald.
Dat kun je gelukkig nog zien aan het verbruikte vermogen en de COP die de lucht in vliegt

• henkie123
..

[ Voor 98% gewijzigd door henkie123 op 13-02-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
jvlagsma schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:08:
[...]

De update is toch anders dan ik in eerste instantie dacht; (zeker niet wat is aangegeven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4g-WsZqx6oMFN8KQicLQCXMctY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8FmKUv7pVJnNkX8RmKQvWzM.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt nog een update:
Die gaat de manier van defrosten bepalen (heel hard of zacht)

• 201WD
Ik heb net,even buiten bij de warmtepomp staan luisteren.
Qua geluid merk ik geen verschil.
Ik draai nu op stand 1, stilste stand = 40% vermogen.
Flint was al stil voor de update.
Enigste verschil is dus dat ik niet meer naar 30% kan en dat hij nu op 40% wat meer stroom verbruikt.
Ik denk iets van 150 watt meer..
Hier draaide hij echt lekker op 30%.

• Stoker
Jpiek schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Ipv dat je kunt zien op welke vermogens (percentage) je kunt sturen.
Ipv een meetlat van 1 t/m 100cm kort, halflang en heeel lang :?

Echt blij dat ik op OpenTherm kan sturen, of wordt dat ook gesloopt omdat het te moeilijk is voor 'den simpele mens' ?
Nee mijn opmerking ging destijds over de mate defrosts: Als geluid bij jou geen probleem is, dan op 1. Is het wel een probleem, dan op 3, of een stand er tussen.

Op 1 heel laat defrosten, ventilator hard laten draaien (als de Panasonic)
Op 3 snel le defrosts, minimale ventilator, misschien wel preventief (als de Amber)
Op 2 er tussenin.

Dat was m’n idee

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 13-02-2025 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
Ik vind de update minder spannend.
Staat bij mij op 5. De machine draait nu op 31% ongeveer 800W.
Niks veranderd denk ik zo.

Dat de status er niet meer is in de grafieken is vervelend maar alsnog te herkennen aan de hoge COP en lage ingaande vermogen bij defrost. Maar snap niet waarom ze dat weg halen.

Dat het debiet niet word vrij gegeven vind ik onzin...
Ik wil waterzijdig inregelen en ervoor zorgen dat de Blackbird efficiënter gaat werken. Daar moet je toch een flow voor weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Dat kun je gelukkig nog zien aan het verbruikte vermogen en de COP die de lucht in vliegt
Idd, dat is makkelijk te herkennen, zie hieronder.

Wat zie je gebeuren tijdens een defrost:
  • Het vermogen in daalt opeens drastisch (blauwe lijn)
  • De COP stijgt enorm, tot onrealistische waarden van >15 (groene lijn)
  • De watertemperatuur uit zakt onder de watertemperatuur in (lichtrode en lichtblauwe lijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl3_HI_TN8dYWSLCST01OKhmuPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fU6ThsAo9cccDoAePuzHhd18.png?f=fotoalbum_large

Waarom stijgt de COP naar die vreemde waarden tijdens een defrost?

Omdat de COP die je in het portal ziet geen harde waarde is die door de API wordt teruggegeven, maar deze ter plekke berekend wordt aan de hand van het ingaand en uitgaand vermogen.

Het uitgaand vermogen wordt weer berekend aan de hand van de delta T tussen watertemp in en watertemp uit (en het debiet, zie eerdere post).

De grap is dat tijdens een defrost de ingaande temperatuur hoger is dan de uitgaande temperatuur (in tegenstelling tot bij verwarmen). Je krijgt dan dus een negatieve delta T omdat de energie de andere richting uitgewisseld wordt (hetzelfde geldt voor koelen).

Omdat de delta T tijdens een defrost maar heel klein is (1-2 graden) en het debiet hoog blijft (in mijn geval ongeveer 1000 L/h), berekent de WP alsnog een hoog uitgaand vermogen.

Combineer dat met een laag ingaand vermogen van ongeveer 100 watt in mijn geval en je hebt een verklaring voor de onrealistisch hoge COP waarde in je grafieken.

De buitentemperatuur verklaard
Je ziet dat de buitentemperatuur voordat de defrost begint langzaam daalt en tijdens de defrost juist weer enorm stijgt, tot onrealistische waarden die niet kunnen kloppen.

IMO is daar een eenvoudige verklaring voor: de positie van de sensor die deze waarde registreert.

Ik denk dat die zich in de warmtepomp, in de warmtewisselaar bevindt.

Waarom denk ik dat?
  • Als de WP bevriest, dan daalt langzaam de "buitentemperatuur" omdat er ijsvorming op de wamtewisselaar plaatsvindt.
  • Dan start de WP een defrost cyclus, en stroomt er warm(er) water vanuit het huis door de wisselaar.
  • Dat water heeft een temperatuur van ongeveer 20 graden (bij ons) en warmt de gehele wisselaar dus op.
  • Omdat de sensor daar in zit, stijgt de gemeten temperatuur. De ventilator staat uit (denk ik) en er wordt dus geen koude buitenlucht langs de sensor gevoerd om die stijging teniet te doen.
  • Zodra de pomp weer in bedrijf komt gaat de ventilator aan en daalt de "buitentemperatuur" weer naar realistische waarden
Kortom, perfect te verklaren ahv hoe het ding in elkaar zit dus.

Benieuwd of mijn aannames kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Mijn commentaar hadt niet over je, vadt goed bedoelde, voorstel. Wel.over de uitwerking ervan.

• Jpiek
@Kirvis zie mijn eerdere post over het patroon bij defrost.

Cop kan ik niet uitlezen via OTGW, ben bezig met een DefrostDetect flow in Homey...

@Stoker een regelbare defrost ben ik vóór, nu koelt het huis af (heb radiatoren)

[ Voor 22% gewijzigd door Jpiek op 13-02-2025 23:34 ]

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 23:56
Dropsen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:01:
Hier ook die update ontvangen. We hebben tijdelijk de warmtepomp op de laagst mogelijke stand draaien, wat 20% vermogen was.

Het lijkt er nu op dat de laagste stand 40 / 45 % is. “ extra stil “.

Als dat zo is ben ik niet blij. Dat is namelijk 1400 watt continu vermogen ipv 600, welke momenteel absoluut niet efficiënt wordt omgezet. Installatie moet nog worden aangepast.
Nee zo heet wordt de soep niet gegeten zo blijkt. Default is standje 4 begreep ik. In praktijk, met stooklijn aansturing, draait mijn BB nog 20% compressor en 550W vermogen intake.
Natuurlijk wil ik nog gaan spelen met deze ' standjes' om nog lager/zuiniger te moduleren.

Check da Specz

Pagina: 1 ... 59 ... 95 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.