Ik dacht ik zet hem even op standje extra stil. Sindsdien krijg ik de WP met geen mogelijkheid meer van Stand-by af. Terugzetten naar standje 5, overschakelen naar Opentherm en weer terug , groepen uit en aan zetten, niks helpt. Iemand anders een soortgelijk probleem met het aanpassen het stilteniveau?
Mijn Sparrow heeft wel sinds vanmiddag een aantal momenten onverklaarbaar in standby gehangen. Gebeurde al voordat ik het stilteniveau aanpaste, ik ging de app pas in toen me opviel dat het buiten 2 graden was maar de warmtepomp niet draaide. En na een tijdje ineens weer wel draaien. Kwam net thuis, zelfde verhaal weer. Ik zie de logica niet.precies schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:00:
Ik dacht ik zet hem even op standje extra stil. Sindsdien krijg ik de WP met geen mogelijkheid meer van Stand-by af. Terugzetten naar standje 5, overschakelen naar Opentherm en weer terug , groepen uit en aan zetten, niks helpt. Iemand anders een soortgelijk probleem met het aanpassen het stilteniveau?
Ik vind eerlijk gezegd dat WeHeat niet de software real time kan modificeren. Dat moeten ze in de proefopstelling doen, en bij akkoord pas online maken.
En als dit definitief is, dan zijn ze niet goed bezig.
[ Voor 18% gewijzigd door Maarten58 op 14-02-2025 07:25 ]
De update met het vermogen is toch gewoon het bereik wat de WeHeat heeft.
Dat heeft niks te maken met dat de machine niet meer gaat verbruiken toch?
Meer van je mag draaien van 0 tot x% van je vermogen.
Nu draait de Blackbird op circa 47% en verbruikt 1.16kW maar het is nu nog kouder dan gisteren hier.
Ik heb hem op stand 4 staan
Dat heeft niks te maken met dat de machine niet meer gaat verbruiken toch?
Meer van je mag draaien van 0 tot x% van je vermogen.
Nu draait de Blackbird op circa 47% en verbruikt 1.16kW maar het is nu nog kouder dan gisteren hier.
Ik heb hem op stand 4 staan
dat is raar. Bij een negatieve dT hoort dan ook een negatief vermogen, logisch want een defrost kost energie.Kirvis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:01:
[...]
Het uitgaand vermogen wordt weer berekend aan de hand van de delta T tussen watertemp in en watertemp uit (en het debiet, zie eerdere post).
De grap is dat tijdens een defrost de ingaande temperatuur hoger is dan de uitgaande temperatuur (in tegenstelling tot bij verwarmen). Je krijgt dan dus een negatieve delta T omdat de energie de andere richting uitgewisseld wordt (hetzelfde geldt voor koelen).
Omdat de delta T tijdens een defrost maar heel klein is (1-2 graden) en het debiet hoog blijft (in mijn geval ongeveer 1000 L/h), berekent de WP alsnog een hoog uitgaand vermogen.
Combineer dat met een laag ingaand vermogen van ongeveer 100 watt in mijn geval en je hebt een verklaring voor de onrealistisch hoge COP waarde in je grafieken.
Dan zou de COP ook negatief moeten worden tijdens een defrost.
In principe wordt er getest op werknemers en een groepje beta-testers voordat een update vrijgegeven wordt.Maarten58 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:20:
Ik vind eerlijk gezegd dat WeHeat niet de software real time kan modificeren. Dat moeten ze in de proefopstelling doen, en bij akkoord pas online maken.
Wat een lastige is: weheat verwijst naar de installateur voor support, maar die legt alleen de hardware aan. Moet de software support dan ook via de installateur laten lopen?
Wise enough to play the fool
Achteraf denk ik dat dit niets met de update te maken heeft, maar met het mooie zonnetje dat is gaan schijnen en huis warmer maakte (minder nodig van de Sparrow) en dus minder defrosts.jelleeelco schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:33:
[...]
Ik heb na de update geen defrosts meer gezien en een 'rustiger' verbruik:
[Afbeelding]
Ben nog steeds van mening dat het 'stiller' maken van de WP alleen kan door het vermogen terug te schroeven. Die update brengt wat mij betreft niets aan verbeteringen, hoogstens onduidelijkheid.
Want als de Sparrow in de hoogste stand staat (meeste besparing, meeste geluid) en op 35% draait (stooklijn) zal hij net zoveel geluid maken als dat hij op een standje 3 staat (feitelijk begrensd op 50% bv) en 35% draait.
Dat is de vraag. Het kan zijn dat in standje 3 de ventilator begrenst wordt. Dus compressor kan in beide gevallen 35% draaien, maar toch ander geluidbeeld opleveren. Kan ook zijn dat in standje 3 opeens 36% compressor nodig heeft, omdat de ventilator langzamer draait. Allemaal speculatie, maar er zijn meer dingen te beïnvloeden dan alleen de compressor.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:27:
[...]
Achteraf denk ik dat dit niets met de update te maken heeft, maar met het mooie zonnetje dat is gaan schijnen en huis warmer maakte (minder nodig van de Sparrow) en dus minder defrosts.
Ben nog steeds van mening dat het 'stiller' maken van de WP alleen kan door het vermogen terug te schroeven. Die update brengt wat mij betreft niets aan verbeteringen, hoogstens onduidelijkheid.
Want als de Sparrow in de hoogste stand staat (meeste besparing, meeste geluid) en op 35% draait (stooklijn) zal hij net zoveel geluid maken als dat hij op een standje 3 staat (feitelijk begrensd op 50% bv) en 35% draait.
Overigens betekend standje 3 voor mijn Sparrow max 74% compressor ben ik inmiddels achter.
Edit: standje 2 levert max 57% compressor
Volgens mij gaan compressor en ventilator hand-in-hand. Je kunt niet de compressor vol laten draaien en de ventilator begrenzen. Dan krijgt de compressor niet genoeg lucht.Swatfireglide schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:00:
[...]
Dat is de vraag. Het kan zijn dat in standje 3 de ventilator begrenst wordt. Dus compressor kan in beide gevallen 35% draaien, maar toch ander geluidbeeld opleveren. Kan ook zijn dat in standje 3 opeens 36% compressor nodig heeft, omdat de ventilator langzamer draait. Allemaal speculatie, maar er zijn meer dingen te beïnvloeden dan alleen de compressor.
Overigens betekend standje 3 voor mijn Sparrow max 74% compressor ben ik inmiddels achter.
Het ontwerp bepaalt voornamelijk het geluidsniveau volgens mij. Je kunt daar volgens mij achteraf vrij weinig in verbeteren, mss betere afstemming tussen ventilator en compressor, maar verder niet. Het blijft natuurkunde...
Zou kunnen. Daarom hoop ik ook dat Weheat hier nog wat extra uitleg en cijfers komt ter onderbouwing.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:04:
[...]
Volgens mij gaan compressor en ventilator hand-in-hand. Je kunt niet de compressor vol laten draaien en de ventilator begrenzen. Dan krijgt de compressor niet genoeg lucht.
Het ontwerp bepaalt voornamelijk het geluidsniveau volgens mij. Je kunt daar volgens mij achteraf vrij weinig in verbeteren, mss betere afstemming tussen ventilator en compressor, maar verder niet. Het blijft natuurkunde...
Ik hoop het ook, maar ik ga ervan uit dat ze teveel vragen hebben gekregen en daarom kiezen om het 'idiot proof' te maken.Swatfireglide schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:07:
[...]
Zou kunnen. Daarom hoop ik ook dat Weheat hier nog wat extra uitleg en cijfers komt ter onderbouwing.
Dit is ook de reden (hebben ze op Github laten weten) dat ze de extra gegevens die een installateur kan zien niet beschikbaar willen maken, ze vermoeden teveel vragen van klanten.
Ergens snap ik ze wel. Je wilt als fabrikant dat je een product in de markt zet dat in 80% van de gevallen gewoon direct werkt. Zoals Apple. En dat werkt voor de meesten, en voor een beperkt aantal mensen niet.
Het zou mooi zijn als ze de groep van beta testers wat groter maken en ook wat meer data geven aan die betatesters. Een community als deze kan onwijs veel waarde voor ze toevoegen in de vorm van real life experiences en ideeen. Kijk maar naar hoeveel verschillende huizen we hier voorbij zien komen: nieuwe, oude, vrijstaand, rijtjes huizen, etc etc.
@Weheat voor mijn part noemen jullie het "Community of Practise" zoals in veel bedrijven het geval is, maar maak gebruik van de gratis ervaring!
Oef, dit soort fratsen stellen mij niet gerust zeg. In Maart komt er een Flint aan de gevel hier. Voor een Flint gegaan omdat ie kwa capaciteit afdoende en kwa prijs heel gunstig is. We zullen zien hoe WeHeat hier mee om gaat. Maar datgene wat je juist niet moet doen is eenzijdig je impliciete contract met gebruikers zomaar wijzigen.
Volgensmij wel. Ten koste van efficiëntie.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:04:
[...]
Volgens mij gaan compressor en ventilator hand-in-hand. Je kunt niet de compressor vol laten draaien en de ventilator begrenzen. Dan krijgt de compressor niet genoeg lucht.
Compressor krijgt sowieso geen lucht.
Bij mij zijn ze net geweest. Volgens mij vooral een extra sensor plaatsen en de firmware updaten (maar kan ook zijn dat dat alleen bij mij was, omdat dit nog oude versie was blijkbaar)fresj schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:09:
Goedeavond allemaal,
Ik was benieuwd er nog mensen hier zijn bij wie Weheat onlangs ook fysiek is langsgekomen om een update uit te voeren?
[..]
Maar nu vraag ik me af wat er eigenlijk precies gedaan is.
[..]
Was benieuwd of andere mensen ook soortgelijke bezoeken hebben gehad voor een update.
Dit zou de backup-heater vaker/anders moeten gebruiken, indien nodig. Volgens mij is hij tot nu toe niet bijgesprongen, dus even kijken wat hij nu doet.
Tja, behalve dan dat Weheat nog lang geen Apple is... De producten, of in elk geval de Blackbird P80, lijken op dit moment niet goed genoeg te werken bij koudere omstandigheden. Het product lijkt nog niet uitontwikkeld. De beloofde specs en efficiency van de Blackbird worden in elk geval bij ons niet gehaald. Daarnaast veel trillingen ondanks dat het aanbrengen van massa met stoeptegels, conform instructie. Zodra het pootje bevriest begint de ellende. Plus wat eerder al genoemd is door iemand: onlogische momenten voor legionella-rondjes en tapwater. Dat wil je zo min mogelijk s nachts doen als het koud is en daar hebben we nu geen enkele invloed op.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:15:
[...]
Ik hoop het ook, maar ik ga ervan uit dat ze teveel vragen hebben gekregen en daarom kiezen om het 'idiot proof' te maken.
Dit is ook de reden (hebben ze op Github laten weten) dat ze de extra gegevens die een installateur kan zien niet beschikbaar willen maken, ze vermoeden teveel vragen van klanten.
Ergens snap ik ze wel. Je wilt als fabrikant dat je een product in de markt zet dat in 80% van de gevallen gewoon direct werkt. Zoals Apple. En dat werkt voor de meesten, en voor een beperkt aantal mensen niet.
Daar komt nog bij dat ik vermoed dat de doelgroep voor deze apparaten met name mensen met interesse in high-tech zijn, die willen snappen hoe iets werkt en hoe ze het kunnen optimaliseren. Niet perse de Apple doelgroep die het prima vindt dat Apple alles bepaalt.
Jaren_30_huis_gasloos
Hier is afgelopen dinsdag de Blackbird P80 geinstalleerd.
Op woensdag heeft hij heel vaak de legionella run gedraaid waarna er dus op 1 dag tussen de 70 en 80kw verbruikt, na een telefoontje naar de installateur lijkt dat nu goed te gaan, maar afgelopen nacht is het hier in huis afgekoeld van 19.5 naar ongveer 18 graden.
De COP ligt onder de 3 en uitleg hebben wij amper gehad.
Instelling is dus op 19,5 graden.
Nog 1 kleine vraag, in de handleiding zie ik dat oranje betekend dat er geen goede verbinding is, wordt hiermee ook bedoeld dat "verwarmen" oranje omcirkeld is, of is dit normaal?
Op woensdag heeft hij heel vaak de legionella run gedraaid waarna er dus op 1 dag tussen de 70 en 80kw verbruikt, na een telefoontje naar de installateur lijkt dat nu goed te gaan, maar afgelopen nacht is het hier in huis afgekoeld van 19.5 naar ongveer 18 graden.
De COP ligt onder de 3 en uitleg hebben wij amper gehad.
Instelling is dus op 19,5 graden.
Nog 1 kleine vraag, in de handleiding zie ik dat oranje betekend dat er geen goede verbinding is, wordt hiermee ook bedoeld dat "verwarmen" oranje omcirkeld is, of is dit normaal?
Met de update heeft WeHeat voor mij ons laatste redmiddel (boost-modus) om het enigzins warm te krijgen in huis ontnomen.
Uiteraard begrijp ik dat de boost-modus niet wenselijk is in een opstelling, maar helaas is het voor ons op dit moment (nog) wel de relaiteit. Ik vraag mij ook af waar die extra capaciteit is gebleven waar je wel voor hebt betaald. Dus los van mijn situatie.
Met het koude weer op komst zorgelijk. Ik vind de manier van waarop dit gaat echt onbegrijpelijk.
Sorry voor de rant
Uiteraard begrijp ik dat de boost-modus niet wenselijk is in een opstelling, maar helaas is het voor ons op dit moment (nog) wel de relaiteit. Ik vraag mij ook af waar die extra capaciteit is gebleven waar je wel voor hebt betaald. Dus los van mijn situatie.
Met het koude weer op komst zorgelijk. Ik vind de manier van waarop dit gaat echt onbegrijpelijk.
Sorry voor de rant
[ Voor 14% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-02-2025 10:03 ]
Bij ons was de installatie van de Sparrow uitgesteld doordat Liander niet snel de nieuwe aansluiting kan realiseren. Maar de laatste, erg onduidelijke en desastreuze update maakt mij erg onzeker of we het door moeten laten gaan. Het vertrouwen is aangetast. Ze moeten snel -of met correctie -of met goede uitleg komen. Ik vermoed echter dat er iets anders aan de hand is.
Hoe kunnen ze iedereen zo voor de kop stoten, hoe kunnen ze een vrijwel goed werkend systeem zo om zeep helpen?
Sorry voor mijn teleurstelling...
Hoe kunnen ze iedereen zo voor de kop stoten, hoe kunnen ze een vrijwel goed werkend systeem zo om zeep helpen?
[ Voor 16% gewijzigd door Maarten58 op 14-02-2025 10:12 ]
Wij hebben bij de P80 ook soms legionella runs die heel lang duren vanwege defrosten tussendoor, waarna dan eerst weer het buffervat van de verwarming wordt gemengd met het tapwater vat, waardoor het tapwater sterk afkoelt, waardoor de legionella run weer opnieuw moet beginnen, wat dus lang duurt, waardoor weer defrost nodig is, etc... Dus ik ben heel benieuwd wat bij jullie de oorzaak was en hoe dat dan opgelost is?gex schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:57:
Hier is afgelopen dinsdag de Blackbird P80 geinstalleerd.
Wij halen overigens ook nauwelijks een COP van 3 bij dit weer (en dat is dus minder dan beloofd).
Jaren_30_huis_gasloos
Over de oorzaak en oplossing is niets bekend, terugkoppeling hebben we niet gehad, zie alleen dat het niet meer (zo veel) gebeurd..JessicavdH schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Wij hebben bij de P80 ook soms legionella runs die heel lang duren... Dus ik ben heel benieuwd wat bij jullie de oorzaak was en hoe dat dan opgelost is?
Wij halen overigens ook nauwelijks een COP van 3 bij dit weer (en dat is dus minder dan beloofd).
Over de HomeAssistant integratie op Github:
https://github.com/home-a...7#issuecomment-2658697009
https://github.com/home-a...7#issuecomment-2658697009
We're working on the integration to work with the new stricter rate limiting. My colleague is making the changes needed to the Weheat package and following that there will be pull requests that are opened for HA core. The goal here is to spil the requests as now the energy logs are requested at the same rate as the normal data, but this is useless since the energy logs only update every 15 minutes. By splitting them we remove a lot of the energy log requests.
Het viel mij op dat mijn Sparrow meer herrie maakte. Met decibel meter wel rond de 60 op de erfgrens. Verrassend dat in de app de instellingen waren aangepast van overdag 80% en vanaf 22:30-6:30 60% in stille modus naar nu stand 5 in beide.
Na dat aangepast te hebben weer veel minder herrie rond de 40db bij stand 4(80% compressor). Beetje gek dat dit kan bij een update, standaard weer naar default?
Na dat aangepast te hebben weer veel minder herrie rond de 40db bij stand 4(80% compressor). Beetje gek dat dit kan bij een update, standaard weer naar default?
Zijn ze hier nog dan ? Ik heb ze hier wel zien posten, maar dat was in het prille begin toen ze nog heel druk waren met een plekje op de markt veroveren...Swatfireglide schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:07:
[...]
Zou kunnen. Daarom hoop ik ook dat Weheat hier nog wat extra uitleg en cijfers komt ter onderbouwing.
maar goed, ik ben zelf ook pas terug in dit draadje...
De boost modus is idd verwijderd. Het toerental van de compressor is nu met de nieuwe instellingen begrenst op de 100% van de oude instellingen, als je de 5e optie selecteert.STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:03:
Met de update heeft WeHeat voor mij ons laatste redmiddel (boost-modus) om het enigzins warm te krijgen in huis ontnomen.
Sorry voor de rant
Ik heb gisterenavond alle percentages en bijbehorende toerentallen uitgedokterd en zal straks als ik tijd het een tabelletje plaatsen met de waarden, dan heb je een betere vergelijking met de oude situatie.
Maar de boost is helaas dus wel verdwenen ja.
Als je deze echt nodig hebt @STIMPPYYY dan zou ik vandaag (voor het weekend) nog even bellen met je installateur of Weheat om aan te geven dat er nu een probleem is.
/Edit: dit geldt voor de Sparrow. Van de BB en Flint heb ik dit niet kunnen uitzoeken. Zal straks posten hoe ik het heb gedaan zodat we het wellicht kunnen aanvullen voor de andere modellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Kirvis op 14-02-2025 10:42 ]
Het 'probleem' met een COP is dat het afhankelijk is van een heel aantal factoren, en door de fabrikant in een gecontroleerde omgeving wordt gemeten. Het is ook niet zozeer een belofte, maar een indicatie van wat een warmtepomp qua prestaties doet binnen bepaalde (gecontroleeerde) omgevingsfactoren.JessicavdH schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Het is net zoals de range van electrische (en ook benzine) autos. Als je hem wind mee, bij 40 graden, berg af, zonder interieur, hele dunne banden etc etc gebruikt, dan zijn de prestaties beter dan als je er op een winterse dag, 120 per uur op een snelweg gaat rijden met 4 man aan boord etc.
Dit is natuurlijk wat overdreven, maar voor het idee.
Dat begrijp ik, maar hoeveel omgevingsfactoren kun je hebben bij een warmtepomp die op het dak staat? Veel minder factoren dan bij een auto lijkt me. En is dat dan wel realistisch gemeten? Als de geindiceerde COP bij 2 graden 4,5 is, en we halen misschien nét de 3, dan is het verschil wel behoorlijk groot.Satefan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Het 'probleem' met een COP is dat het afhankelijk is van een heel aantal factoren, en door de fabrikant in een gecontroleerde omgeving wordt gemeten. Het is ook niet zozeer een belofte, maar een indicatie van wat een warmtepomp qua prestaties doet binnen bepaalde (gecontroleeerde) omgevingsfactoren.
Het is net zoals de range van electrische (en ook benzine) autos. Als je hem wind mee, bij 40 graden, berg af, zonder interieur, hele dunne banden etc etc gebruikt, dan zijn de prestaties beter dan als je er op een winterse dag, 120 per uur op een snelweg gaat rijden met 4 man aan boord etc.
Jaren_30_huis_gasloos
Als je nu al zwaar twijfelt moet je er een streep door zetten , heb dat in het verleden ook gedaan op het laatste moment , een landelijke installateur wilde wel een WP plaatsen maar de mengverdeler vervangen daar begonnen ze niet aan .Maarten58 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:08:
Bij ons was de installatie van de Sparrow uitgesteld doordat Liander niet snel de nieuwe aansluiting kan realiseren. Maar de laatste, erg onduidelijke en desastreuze update maakt mij erg onzeker of we het door moeten laten gaan. Het vertrouwen is aangetast. Ze moeten snel -of met correctie -of met goede uitleg komen. Ik vermoed echter dat er iets anders aan de hand is.

Het voordeel van tweakers is dat je nu meer weet !
Doe er je voordeel mee .
Je kan altijd nog naar een Amber kijken.
Die leunt tenminste niet zwaar op een cloud service , dus complete controle over die WP
De service van Itho is goed en een active subforum hier op Tweakers.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Klopt... dus SCOP is eigenlijk niks anders dan WLTP.Satefan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Het 'probleem' met een COP is dat het afhankelijk is van een heel aantal factoren, en door de fabrikant in een gecontroleerde omgeving wordt gemeten. Het is ook niet zozeer een belofte, maar een indicatie van wat een warmtepomp qua prestaties doet binnen bepaalde (gecontroleeerde) omgevingsfactoren.
Een beetje wassen neus.

Oh - ik dacht dat de ventilator de lucht juist aanvoerde waaruit de WP de warmte haalt.bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:42:
[...]
Volgensmij wel. Ten koste van efficiëntie.
Compressor krijgt sowieso geen lucht.
Behalve de aansturing (wat uiteraard heel veel uitmaakt) is de Amber toch exact dezelfde als de Flint? Ik meen me te herinneren hier een foto van beide naast elkaar te hebben gezien... alleen de printplaat (aansturing) was anders.Jan2023 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Als je nu al zwaar twijfelt moet je er een streep door zetten , heb dat in het verleden ook gedaan op het laatste moment , een landelijke installateur wilde wel een WP plaatsen maar de mengverdeler vervangen daar begonnen ze niet aan .
![]()
Doe er je voordeel mee .
Die leunt tenminste niet zwaar op een cloud service , dus complete controle over die WP
De cloud-aansturing is mss niet top op dit moment. Maar ik weet niet of alle warmtepompen een app hebben? Persoonlijk vind ik dat we onwijs handig. Die HA integratie komt wel weer terug, daar heb ik alle vertrouwen in.
Dan over COP wat hier benoemd wordt - ik lees vrij veel over het lage COP van de BB, zeker t.o.v. het COP van de Sparrow. Je kunt je afvragen of de Sparrow over-rapporteert en de BB onder-rapporteert, dat is altijd voor ons consumenten lastig vast te stellen.
Als ik echt zou willen weten of de Sparrow goed/slecht presteert, zou ik moeten gaan vergelijken (op basis van graaddagen), zoals iemand al een keer voorstelde (en waar ik het toen niet mee eens was maar begin steeds meer de waarde daarvan in te zien). Heel accuraat zal dat nooit zijn.
Maar als je huis vroeger 10m3 gas per dag verbruikte (~85-90 Kw) bij temp x, en 'verbruik' je 50Kw dan weet je dat je COP belabbert is... verbruik je echter 20-30Kw dan is het een ander verhaal.
Wil je het ECHT meten: Kamstrup in de installatie.
[ Voor 36% gewijzigd door jelleeelco op 14-02-2025 11:32 ]
Er zijn er toch wel een aantal te benoemen:JessicavdH schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Dat begrijp ik, maar hoeveel omgevingsfactoren kun je hebben bij een warmtepomp die op het dak staat? Veel minder factoren dan bij een auto lijkt me. En is dat dan wel realistisch gemeten? Als de geindiceerde COP bij 2 graden 4,5 is, en we halen misschien nét de 3, dan is het verschil wel behoorlijk groot.
Temperatuurgerelateerde factoren zoals gevraagde temperatuur, temperatuurverliezen door leidingen etc. isolatie van je woning, capaciteit & efficiency van het afgiftesysteem. Omgevingsfactoren zoals plaatsing van de WP, maar ook de wind (ik denk niet dat ze de COP testen door Oostenwind te simuleren).
Ik zeg overigens niet dat ik het met je oneens ben. Maar de realiteit is blijkbaar stukken weerbarstiger (pun intended).
Ik ben bang dat mijn vraag over het buffervat is ondergesneeuwd. Bij deze een foto hoe mijn buffervat in de retour is aangesloten, de retour die uit het huis komt gaat bij "hot water outlet" naar binnen en komt er bij "cold water inlet" weer uit om terug naar de warmtepomp te gaan. Klopt dat wel of maakt het helemaal niet uit. Werkt het buffervat als een warmtewisselaar of is het gewoon een leeg vat?
:strip_exif()/f/image/sBILFzFP9bwKQLJx1mliph5s.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me correct? Hij staat in de retour toch? Werkt dacht ik gewoon als een vat met retourwater.Ditbenik schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:38:
Ik ben bang dat mijn vraag over het buffervat is ondergesneeuwd. Bij deze een foto hoe mijn buffervat in de retour is aangesloten, de retour die uit het huis komt gaat bij "hot water outlet" naar binnen en komt er bij "cold water inlet" weer uit om terug naar de warmtepomp te gaan. Klopt dat wel of maakt het helemaal niet uit. Werkt het buffervat als een warmtewisselaar of is het gewoon een leeg vat? [Afbeelding]
Als hij parallel aangesloten zou worden, dan de hot inlet op output van WP en 'cold' naar je afgiftesysteem.
Let wel, dit is pure logica! ik heb zo'n ding niet en nooit aangesloten.
[ Voor 13% gewijzigd door jelleeelco op 14-02-2025 11:42 ]
Ik maak mij er allemaal niet zo druk om met deze laatste update.
Je hoort het meeste van de personen met klachten, die tevreden zijn melding zich niet/ minder.
Ikzelf had liever ook de % slider die we voorheen hadden maar het is nu gewoon even uitdokteren wat dan handig gaat zijn.
Wat ik misschien zou willen zien dat wanneer er een update word uitgevoerd dit dan ook als een status weergeven word met wellicht een melding naar wat er gewijzigd is in versie x.xxx
Wat betreft defrosten, afgelopen dagen was het gewoon niet zo’n geweldig weer. Koud en nat. Je kan beter flink vriezen met droge lucht hebben.
Zelf zit ik nog flink in de verbouwing en ben nog bezig het eea te isoleren en afdichten dus die van mij(Sparrow) is lekker aan het brommen op de oprit.
Zal binnenkort eens een paar plaatjes schieten van mijn installatie. 100% zelf uitgevoerd. IBS door Stoker
Je hoort het meeste van de personen met klachten, die tevreden zijn melding zich niet/ minder.
Ikzelf had liever ook de % slider die we voorheen hadden maar het is nu gewoon even uitdokteren wat dan handig gaat zijn.
Wat ik misschien zou willen zien dat wanneer er een update word uitgevoerd dit dan ook als een status weergeven word met wellicht een melding naar wat er gewijzigd is in versie x.xxx
Wat betreft defrosten, afgelopen dagen was het gewoon niet zo’n geweldig weer. Koud en nat. Je kan beter flink vriezen met droge lucht hebben.
Zelf zit ik nog flink in de verbouwing en ben nog bezig het eea te isoleren en afdichten dus die van mij(Sparrow) is lekker aan het brommen op de oprit.
Zal binnenkort eens een paar plaatjes schieten van mijn installatie. 100% zelf uitgevoerd. IBS door Stoker
Laten we ook weer niet overdrijven. Vooralsnog lijkt het vooral een textuele verandering en de boost modus is schijnbaar weg. Een handjevol mensen heeft er misschien last van maar ik denk dat de meeste mensen niks merken van deze update.The - DDD schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:26:
Oef, dit soort fratsen stellen mij niet gerust zeg. In Maart komt er een Flint aan de gevel hier. Voor een Flint gegaan omdat ie kwa capaciteit afdoende en kwa prijs heel gunstig is. We zullen zien hoe WeHeat hier mee om gaat. Maar datgene wat je juist niet moet doen is eenzijdig je impliciete contract met gebruikers zomaar wijzigen.
Hier werkt de flint nog steeds mooi, nu op stand 2 van de nieuwe regeling.
@jan2023 : Ik wil geen zwart ding, hoe goed ook, tegen mijn bruine schuur hebben, vandaar de Sparrow. De PompAO van deWarmte vinden mijn vrouw en ik nog mooier, maar R32...Jan2023 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Als je nu al zwaar twijfelt moet je er een streep door zetten , heb dat in het verleden ook gedaan op het laatste moment , een landelijke installateur wilde wel een WP plaatsen maar de mengverdeler vervangen daar begonnen ze niet aan .
![]()
Doe er je voordeel mee .
Het is een dilemma, maar hopelijk komt het allemaal goed en blijkt de werkelijkheid toch mee te vallen. Het duurt vermoedelijk nog zeker 3/4 jaar, miss nog langer, dat wij over kunnen gaan tot installatie. Ik ben zeker niet zo'n Tweaker als de meesten van jullie, maar ik was websesigner, en heb veel interesse in techniek. Vandaar dat ik veel zou willen kunnen bepalen met de warmte in ons 150 jaar oude huis.
Qua instelmogelijkheden zou ik WeHeat willen vragen om de Amber als voorbeeld te nemen...:-)
Het is meer dan een textuele verandering. Voorheen kon ik de compressor instellen op 20%, 30% of 40% etc. Bij stilteniveau stand 1 heeft de compressor een snelheid van 44% waardoor mijn verbruik een stuk hoger ligt en dit vind ik niet fijn.reiniero schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:53:
[...]
Laten we ook weer niet overdrijven. Vooralsnog lijkt het vooral een textuele verandering en de boost modus is schijnbaar weg. Een handjevol mensen heeft er misschien last van maar ik denk dat de meeste mensen niks merken van deze update.
Hier werkt de flint nog steeds mooi, nu op stand 2 van de nieuwe regeling.
Ik beperkte de compressor van de BB 80 om lange runs te maken. Als de zon schijnt loopt de temperatuur in de woonkamer snel op. Als de compressor op 44% draait wordt dat een stuk lastiger.
[ Voor 12% gewijzigd door Diesje op 14-02-2025 13:01 ]
Maar is dit alleen "status", of kun je ook dingen instellen?henkie123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:19:
Volgens mij hebben we nu iets meer inzicht in de status van de warmtepompen..
Ik heb deze opties niet eerder gezien.
[Afbeelding]
Raar, ik heb deze niet (allemaal). Ook niet na opnieuw inloggen.henkie123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:19:
[Afbeelding]
Wel blij dat Status weer wordt weergegeven.
Edit: wacht even... grafiek op 24 uur zetten ipv 3 geeft meer opties inderdaad
[ Voor 24% gewijzigd door DaCootMeister op 14-02-2025 13:04 ]
Ze kunnen toch niet mensen iets laten kopen en dan de functies zo wijzigen dat mensen van hun product vervolgens balen? Dat is een miskoop, volgens mij zelfs juridisch niet in orde.
Behalve als het gaat om noodzakelijke, gecommuniceerde aanpassingen. Maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
Behalve als het gaat om noodzakelijke, gecommuniceerde aanpassingen. Maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
[ Voor 23% gewijzigd door Maarten58 op 14-02-2025 13:17 ]
Probeer eens laatste 24 uur in plaats van laatste 3 uur.DaCootMeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Raar, ik heb deze niet (allemaal). Ook niet na opnieuw inloggen.
[Afbeelding]
Beste Tweakers,
Wij willen graag onze nieuwe geluidsupdate onder jullie aandacht brengen. We hebben namelijk een nieuwe slider aan de instellingen toegevoegd, waarmee je kunt kiezen tussen Extra Besparing en Extra Stil. In onze vandaag gepubliceerde blogs en knowledgebase-artikelen vind je alle technische details over deze update:• Blog - Update: Onze warmtepompen nu tot wel 21% stiller!
• Blog – Warmtepomp en geluid
• Support artikel
Transparantie over geluidstestresultaten
Eerder zagen we veel vragen over testmethodes, geluidsdruk versus geluidsvermogen en het omgaan met geluidsdata (ook bij concurrenten). Omdat geluid bij warmtepompen een belangrijk thema is, hebben we ervoor gekozen dit grondig aan te pakken en maximale transparantie te bieden. Onze warmtepompen zijn opnieuw getest door gecertificeerde partijen (o.a. Peutz) en we zijn een samenwerking aangegaan met Geluidslabel.com. Zo kunnen installateurs en consumenten zelf eenvoudig berekeningen uitvoeren.We delen nu de waarden voor geluidsdruk, geluidsvermogen én de Lwa(max)-waarde, zodat je exact weet wat je kunt verwachten.
Verbeteringen ‘onder de motorkap’
We willen technisch benadrukken dat de nieuwe slider meer is dan alleen een set ‘presets’ met vaste vermogensstapjes van 20%. Onze engineers zijn bijna driekwart jaar bezig geweest met verbeterde regelsystemen, waarin de interactie tussen de verschillende componenten (zoals fan en compressor) is geoptimaliseerd over het hele werkgebied van de warmtepomp. Het resultaat is een simpel in te stellen, maar technisch doorgerekende configuratie die de consument via de slider kan kiezen.Feedback en communicatie
Als organisatie leren we nog dagelijks hoe we het beste kunnen communiceren én hoe we de consument kunnen ontzorgen, zonder in te leveren op comfort. Om jouw feedback te verzamelen, hebben we in de Weheat-app een ‘feedback’-knop toegevoegd, waarmee je input direct bij ons development team belandt. Specifiek voor Tweakers houden we ook het forum nauw in de gaten.Naar aanleiding van recente feedback op dit forum voegen we binnenkort de volgende data toe:
• Warmtepomp - status
• CV-ketel - status
• Circulatiepompen – status
Tweakers-dag bij Weheat?
We zijn benieuwd of er interesse is in een nieuwe Tweakers-dag bij ons op locatie. We vertellen dan meer over de laatste ontwikkelingen, geven een sneak peek van wat er komend jaar op stapel staat en horen graag jullie feedback. Als je interesse hebt, vul dan dit formulier in of laat het ons hier weten!Werken bij Weheat?
Ben je enthousiast over onze aanpak en heb je zin om ons ambitieuze ontwikkelteam te versterken? Neem dan eens een kijkje bij onze vacatures of stuur een open sollicitatie!We zijn erg benieuwd naar jullie reacties en ideeën!
Team Weheat
[ Voor 28% gewijzigd door Weheat op 14-02-2025 13:35 ]
www.weheat.nl
Mijn sparrow gaat momenteel de 3e legionella run doen sinds woensdagmiddag. Er gaat iets flink mis bij weheat momenteel. Echt verschrikkelijk irritant dat je niet gewoon zelf kunt kiezen wanneer legionalla en sww runs plaatsvinden. Douchen bijvoorbeeld doe ik sochtends en als de sparrow dan uit de stille modus komt en weer wat harder gaat werken om het normale niveau te behalen, dan gaat ie dus altijd eerst sww opwarmen. Terwijl ik dat pas 24u later weer nodig heb. Zelfde als legionella runs, komen op een of andere manier altijd op het verkeerde moment.
@Weheat Zit deze functie om legionella en sww te schedulen in de pijplijn? Liefst icm dynamische energietarieven.
@Weheat Zit deze functie om legionella en sww te schedulen in de pijplijn? Liefst icm dynamische energietarieven.
[ Voor 11% gewijzigd door illuvattarr op 14-02-2025 13:13 ]
Alleen is 24H wel weer te gecomprimeerd om mooi te kunnen kijken...DaCootMeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Raar, ik heb deze niet (allemaal). Ook niet na opnieuw inloggen.
Edit: wacht even... grafiek op 24 uur zetten ipv 3 geeft meer opties inderdaad
God wat ben ik een oude zeikerd aan het worden

[Edit] Status is weer terug bij 3 uur weergave !
[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 14-02-2025 13:17 ]
Waarom niet gewoon op max zetten en lange runs afdwingen via stooklijn?Diesje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:58:
[...]
Het is meer dan een textuele verandering. Voorheen kon ik de compressor instellen op 20%, 30% of 40% etc. Bij stilteniveau stand 1 heeft de compressor een snelheid van 44% waardoor mijn verbruik een stuk hoger ligt en dit vind ik niet fijn.
Ik beperkte de compressor van de BB 80 om lange runs te maken. Als de zon schijnt loopt de temperatuur in de woonkamer snel op. Als de compressor op 44% draait wordt dat een stuk lastiger.
Die stiltemodus (voorheen vermogen) is niets anders dan het maximum beperken. In het geval van hybride zal een CV ketel gewoon eerder bijspringen, want de capaciteit van de WP wordt gewoon begrensd. Sowieso snap ik niet waarom men uberhaupt die mogelijkheid biedt: een WP wordt uitgekozen met een bepaalde capaciteit op basis van het huis. Vervolgens gaan we die capaciteit kunstmatig begrenzen. Mij ontgaat de logica. Voor bepaalde uren snap ik het wel, maar om nou de hele WP te limiteren?
Alsof je een auto koopt om zo snel mogelijk van A naar B te kunnen en daarvoor een max snelheid nodig hebt van 200km/h. En dan gelijk je auto te begrenzen op 100km/h omdat rijden bij 200 toch wat herrie geeft.
Ze schieten door in de geluidsmodus. I.p.v. de nieuwe "intelligente" functies als opties mogelijk te maken.
Dan kan men afhankelijk van de noodzakelijkheid wel of niet voor stiller kiezen. Ik zou alleen in de nacht voor stiller kiezen. En ik had al plannen m.b.t. de Sparrow.
Dan kan men afhankelijk van de noodzakelijkheid wel of niet voor stiller kiezen. Ik zou alleen in de nacht voor stiller kiezen. En ik had al plannen m.b.t. de Sparrow.
Probeer formulier in te vullen maar ben niet gemachtigd om weer te geven en in te vullenTweakers-dag bij Weheat?
We zijn benieuwd of er interesse is in een nieuwe Tweakers-dag bij ons op locatie. We vertellen dan meer over de laatste ontwikkelingen, geven een sneak peek van wat er komend jaar op stapel staat en horen graag jullie feedback. Als je interesse hebt, vul dan dit formulier in of laat het ons hier weten!
Ik ook: U bent niet gemachtigd om dit formulier weer te geven of te beantwoorden
Wilde ik deze keer eens op bezoek komen....
Wilde ik deze keer eens op bezoek komen....
[ Voor 21% gewijzigd door Maarten58 op 14-02-2025 13:29 ]
Volgens mij zit nachtlimiet vooralsnog onder de instellingen - dus ik denk dat je algemeen kiest voor extra stil - tot besparing (staat mijn BB FE) en dan de nacht in stapjes eronderMaarten58 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:26:
Ze schieten door in de geluidsmodus. I.p.v. de nieuwe "intelligente" functies als opties mogelijk te maken.
Met de nachtlimiet-functie kan de warmtepomp zo worden ingesteld dat tijdens bepaalde uren, bijvoorbeeld ’s nachts, de geluidsproductie tot een minimum wordt beperkt. Activering van de nachtlimiet-functie beperkt het maximale uitgangsvermogen van de warmtepomp. Het vermogen tijdens deze uren is lager dan de instelling die overdag actief is, dit om geluidsproductie te minimaliseren. De nachtlimiet functionaliteit is ideaal voor woonomgevingen waar geluidsoverlast 's nachts tot een minimum beperkt moet worden.
https://support.weheat.nl...tille-uren?language=nl_NL
Weet je het zeker ? Hier springt (sprong) de CV bij als de BB boven de ca 3500/3600kWh zat. Niet als de/een temperatuur niet gehaald werd. Met een via OT afgedwongen doeltemp springt hij helemaal niet bij..jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Die stiltemodus (voorheen vermogen) is niets anders dan het maximum beperken. In het geval van hybride zal een CV ketel gewoon eerder bijspringen, want de capaciteit van de WP wordt gewoon begrensd.
Menig auto in NL kan heel wat harder dan je mag, kan of wilt rijden...Alsof je een auto koopt om zo snel mogelijk van A naar B te kunnen en daarvoor een max snelheid nodig hebt van 200km/h. En dan gelijk je auto te begrenzen op 100km/h omdat rijden bij 200 toch wat herrie geeft.
Als ik 200 ga rijden heb ik inderdaad last van herrie..oh wacht, dat komt van de passagiersstoel
OK mensen, hieronder meer informatie over de nieuwe instellingen (van de Sparrow) in relatie tot de 'oude' procentuele instellingen.
De nieuwe instellingen per modus
Hieronder een tabel met daarin de percentages die horen bij de nieuwe instellingen voor de Sparrow. Zoals Weheat zelf al aangeeft in het support artikel zijn modi 2-4 variabel en afhankelijk van de buitentemperatuur. Hier duik ik nog verder in om te kijken of ik dat kan achterhalen.
In de tabel zie je het minimum percentage van de compressor en het max percentage per modus. Voor modus 2-4 zit daar dus een range in.
N.B. Helemaal onderaan deze post leg ik uit waarom er bij modus 4 en 5 99% staat en geen 100%.
/f/image/XgBYCH5k4A2seyAG9hW2dD3t.png?f=fotoalbum_large)
Hoe weet ik dit?
Ik heb eerder al aan de hand van de API waarden in het portal (via de Network tab in Chrome inspector) de verschillende compressor toerentalen onder elkaar gezet uit de oude instellingen. Zie hieronder.
:strip_exif()/f/image/ABo8JLZCeXcIdvjpXSshNKjO.png?f=user_large)
Uitleg
Als je de Chrome inspector opent in de portal en de instellingen aanpast, dan kan je per modus zien welke range hij geeft voor de limiet. Ook kan je de factoren zien die (lineair zo lijkt het) bepalen wat het max toerental is bij een bepaalde buitentemperatuur voor modi 2-4.
Dat ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/2jrTTOyVfAq5sx81WgmHH2Yf.png?f=user_large)
Je ziet hier, voor modus 3, de minimale en maximale waarde van de rpm limiter van de compressor. Afgezet tegen de 5520 rpm die in de vorige settings als 100% goldt, heb je dan een range van tussen de 65 en 84%.
Je ziet verder ook de polynomial factoren die bepalen hoe het max rmp wordt bijgesteld aan de hand van de buitentemperatuur. Hoe kouder, hoe harder hij mag draaien binnen deze range.
Helemaal onderaan het screenshot zie je grapig genoeg dat als je de silent hours uitzet, hij volgens die instelling wel op z'n max van 7200 rpm kan draaien (maar dat wordt teniet gedaan door de andere instellingen, de boost is dus echt verdwenen @STIMPPYYY).
Afwijking van de 100% rpm waarde
Gek genoeg was in de vorige situatie 5520 rpm gelijk aan 100%, terwijl er nu bij modus 5, 5460 rpm wordt doorgegegeven. Dat is dan ook de reden dat in mijn tabel hierboven modus 5 99% als max waarde heeft.
Deze gegevens aanvullen voor de BB en de Flint.
Als we deze gegevens willen aanvullen voor de andere modellen dan heb ik even jullie hulp nodig. Kijk eens wat er gebeurt in de portal als je de instellingen wijzigt en wat je dan terug krijgt aan waarden. Wat we nodig hebben is de max rpm value, en de ondergrens en bovengrens van de limiter per modus.
De nieuwe instellingen per modus
Hieronder een tabel met daarin de percentages die horen bij de nieuwe instellingen voor de Sparrow. Zoals Weheat zelf al aangeeft in het support artikel zijn modi 2-4 variabel en afhankelijk van de buitentemperatuur. Hier duik ik nog verder in om te kijken of ik dat kan achterhalen.
In de tabel zie je het minimum percentage van de compressor en het max percentage per modus. Voor modus 2-4 zit daar dus een range in.
N.B. Helemaal onderaan deze post leg ik uit waarom er bij modus 4 en 5 99% staat en geen 100%.
/f/image/XgBYCH5k4A2seyAG9hW2dD3t.png?f=fotoalbum_large)
Hoe weet ik dit?
Ik heb eerder al aan de hand van de API waarden in het portal (via de Network tab in Chrome inspector) de verschillende compressor toerentalen onder elkaar gezet uit de oude instellingen. Zie hieronder.
:strip_exif()/f/image/ABo8JLZCeXcIdvjpXSshNKjO.png?f=user_large)
Uitleg
- Het absolute minimale toerental van de compressor van de Sparrow (en de BB) is 900 rpm.
- 100% was in de oude instellingen gezet op 5540 rpm
- De absolute maximale toerental van de compressor van de Sparrow is 7200 rpm (dat was de boost bij 130%)
Als je de Chrome inspector opent in de portal en de instellingen aanpast, dan kan je per modus zien welke range hij geeft voor de limiet. Ook kan je de factoren zien die (lineair zo lijkt het) bepalen wat het max toerental is bij een bepaalde buitentemperatuur voor modi 2-4.
Dat ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/2jrTTOyVfAq5sx81WgmHH2Yf.png?f=user_large)
Je ziet hier, voor modus 3, de minimale en maximale waarde van de rpm limiter van de compressor. Afgezet tegen de 5520 rpm die in de vorige settings als 100% goldt, heb je dan een range van tussen de 65 en 84%.
Je ziet verder ook de polynomial factoren die bepalen hoe het max rmp wordt bijgesteld aan de hand van de buitentemperatuur. Hoe kouder, hoe harder hij mag draaien binnen deze range.
Helemaal onderaan het screenshot zie je grapig genoeg dat als je de silent hours uitzet, hij volgens die instelling wel op z'n max van 7200 rpm kan draaien (maar dat wordt teniet gedaan door de andere instellingen, de boost is dus echt verdwenen @STIMPPYYY).
Afwijking van de 100% rpm waarde
Gek genoeg was in de vorige situatie 5520 rpm gelijk aan 100%, terwijl er nu bij modus 5, 5460 rpm wordt doorgegegeven. Dat is dan ook de reden dat in mijn tabel hierboven modus 5 99% als max waarde heeft.
Deze gegevens aanvullen voor de BB en de Flint.
Als we deze gegevens willen aanvullen voor de andere modellen dan heb ik even jullie hulp nodig. Kijk eens wat er gebeurt in de portal als je de instellingen wijzigt en wat je dan terug krijgt aan waarden. Wat we nodig hebben is de max rpm value, en de ondergrens en bovengrens van de limiter per modus.
@Pandabeer35 Bij verversen was het formulier er opeens!
Edit: aangemeld!
Edit: aangemeld!
[ Voor 19% gewijzigd door Maarten58 op 14-02-2025 13:40 ]
Ja inderdaad met name de laatste wens is een goede / must !illuvattarr schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:10:
Het zou ideaal zijn als ik mijn Zonnepan tarieven kon synchen met de Blackbird SWW strategie, en misschien zelfs Legionella.
Dat zijn slurpertjes.
Lijkt me wel (en dit hoop ik ook)... als de doeltemp niet gehaald kan worden door de WP omdat de capaciteit te laag is, zal hij de CV inschakelen.Jpiek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:32:
[...]
Weet je het zeker ? Hier springt (sprong) de CV bij als de BB boven de ca 3500/3600kWh zat. Niet als de/een temperatuur niet gehaald werd. Met een via OT afgedwongen doeltemp springt hij helemaal niet bij..
[...]
Menig auto in NL kan heel wat harder dan je mag, kan of wilt rijden...
Als ik 200 ga rijden heb ik inderdaad last van herrie..oh wacht, dat komt van de passagiersstoel
En over harder zachter rijden, ik neem aan dat je mijn (slechte, ok) voorbeeld wel begrijpt toch? Als je een WP koopt die 8Kw aankan, en vervolgens op 4Kw begrenst middels een app... wat is dan het punt van die 8Kw WP.
@jelleeelco Dan heb je meer betaald..
Ik weet, ik ben een beetje cynisch..
Ik weet, ik ben een beetje cynisch..
[ Voor 32% gewijzigd door Maarten58 op 14-02-2025 13:43 ]
Ja heel mooi en makkelijker af te lezen. Bij de 3-uurs view is de Status ook gewoon terug, en bij de andere views zie je idd die status verder onderverdeeld.henkie123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:19:
[Afbeelding]
Omdat je die 8 kW misschien wel nodig hebt als het een keer -10 is buiten.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:40:
[...]
...wat is dan het punt van die 8Kw WP.
Ander zou je ook kunnen beredeneren dat alle auto's op 100 130 km/h begrenst zouden kunnen worden omdat je toch nergens harder mag rijden in NL.
Bij mij is in ieder geval gebleken dat de WP veel zuiniger en rustiger draait als ie wat gelimiteerd wordt. Mocht het echt nog heel koud worden de komende jaren dan kan je de limiet verhogen om op die manier toch je huis warm te krijgen.
Hopelijk is het zo dat de Boost niet zo goed voor de duurzaamheid was. En misschien blijken de nieuwe functies toch niet zo slecht als ik dacht.
Snap ik, maar dat ligt toch meer aan de aansturing dan aan de WP zelf neem ik aan. Ik neem althans aan dat het geluidsniveau bij 40% exact hetzelfde is of de WP nou begrensd is op 50% of helemaal niet begrensd is.Kirvis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Omdat je die 8 kW misschien wel nodig hebt als het een keer -10 is buiten.
Ander zou je ook kunnen beredeneren dat alle auto's op 100 130 km/h begrenst zouden kunnen worden omdat je toch nergens harder mag rijden in NL.
Bij mij is in ieder geval gebleken dat de WP veel zuiniger en rustiger draait als ie wat gelimiteerd wordt. Mocht het echt nog heel koud worden de komende jaren dan kan je de limiet verhogen om op die manier toch je huis warm te krijgen.
Aftoppen van het vermogen is (zo kijk ik er althans tegenaan) kennelijk een noodzakelijk kwaad omdat de OT aansturing of te 'hard' is (vraagt te snel hoge temperaturen om vervolgens een tijd uit te gaan), danwel de stooklijn die niet goed is ingesteld / ongewenst resultaat geeft als het zonnetje even doorbreekt.
Liever dat er meer tijd wordt gestoken in het verbeteren van de aansturing. Lastig, omdat (zo ik het begrepen hebt) OT weliswaar een standaard is, maar ook weer net niet. Of meer datapunten op de stooklijn;nu zit je gebonden aan een lineare lijn tussen -20 en +9.
@Weheat waarom ontwikkelen jullie niet je eigen thermostaat
@Weheat Geluid is een randverschijnsel voor een warmtepomp. Geluid moet altijd binnen de normen zijn en instellingen daarvoor verwacht ik voor een installateur. Voor de gebruiker is het nutteloos om dit instelbaar te maken. Liefst ben ik zelf gebruiker en installateur tegelijk, maar dat is de tweaker.
Als de geluidsinstelling onder de motorkap eigenlijk een vermogens instelling is, noem het dan ook zo. Laat marketing taal liever achterwege en wees echt transparant. De vermogens percentage schuif was perfect. De geluidsschuif, geen flauw idee wat ik er mee moet en wat ik er mee aanricht in regelgedrag en andere afwegingen. Ook na de uitleg is het mij niet duidelijk. Werkelijk, wat een slechte aanpassing in de UX. Ik zou graag de vermogensschuif weer terug zien.
Er mag wel weer eens wat aandacht naar de portal want die wordt steeds verwarrender met iedere update. Veel inconsistenties in bediening en voldoet niet aan de informatie behoefte van de gebruiker. Daarom wijk ik liever uit naar Home Assistant, maar ook daar is het nu moeilijk.
Communicatie: als jullie nou eens zouden beginnen de notifications ook echt te gebruiken. Dat was nou wel een nuttige toevoeging in de portal maar wordt niet gebruikt. Bedenk ook eens dat als je heel veel moet uitleggen bij een update er misschien wel iets mis is in hoe je zelf tegen de wereld aan kijkt (inside-out denken). Empatie met de gebruiker is belangrijker dan eigen ego. En ja het is moeilijk maar niet onmogelijk.
[/rant]
Als de geluidsinstelling onder de motorkap eigenlijk een vermogens instelling is, noem het dan ook zo. Laat marketing taal liever achterwege en wees echt transparant. De vermogens percentage schuif was perfect. De geluidsschuif, geen flauw idee wat ik er mee moet en wat ik er mee aanricht in regelgedrag en andere afwegingen. Ook na de uitleg is het mij niet duidelijk. Werkelijk, wat een slechte aanpassing in de UX. Ik zou graag de vermogensschuif weer terug zien.
Er mag wel weer eens wat aandacht naar de portal want die wordt steeds verwarrender met iedere update. Veel inconsistenties in bediening en voldoet niet aan de informatie behoefte van de gebruiker. Daarom wijk ik liever uit naar Home Assistant, maar ook daar is het nu moeilijk.
Communicatie: als jullie nou eens zouden beginnen de notifications ook echt te gebruiken. Dat was nou wel een nuttige toevoeging in de portal maar wordt niet gebruikt. Bedenk ook eens dat als je heel veel moet uitleggen bij een update er misschien wel iets mis is in hoe je zelf tegen de wereld aan kijkt (inside-out denken). Empatie met de gebruiker is belangrijker dan eigen ego. En ja het is moeilijk maar niet onmogelijk.
[/rant]
Jammer dat je mijn (ok, slechte) grap niet begrijpt...jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:40:
[...]
Lijkt me wel (en dit hoop ik ook)... als de doeltemp niet gehaald kan worden door de WP omdat de capaciteit te laag is, zal hij de CV inschakelen.
En over harder zachter rijden, ik neem aan dat je mijn (slechte, ok) voorbeeld wel begrijpt toch? Als je een WP koopt die 8Kw aankan, en vervolgens op 4Kw begrenst middels een app... wat is dan het punt van die 8Kw WP.
Effin, clou is wel dat het altijd wel fijn is om wat overcapaciteit te hebben. Altijd alles tot vol vermogen duwen (of het nu WP, auto, of je versterker is) is gewoon niet zo heel goed voor de levensduur...
haha grap snapte ik wel en die was eerder herkenbaar dan slechtJpiek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:52:
[...]
Jammer dat je mijn (ok, slechte) grap niet begrijpt...![]()
Effin, clou is wel dat het altijd wel fijn is om wat overcapaciteit te hebben. Altijd alles tot vol vermogen duwen (of het nu WP, auto, of je versterker is) is gewoon niet zo heel goed voor de levensduur...
Mijn punt is, je begrenst alleen het maximum. Mijn Sparrow is niet begrenst: geen stille uren en altijd op 100% gestaan. Hij draait echter zelden 100%, door de aanpassing in de stooklijn zit hij meestal rond de 20-50%. Dus die begrenzing doet voor mij al helemaal niets, het enige wat het zou doen is dat ik opeens merk dat het te koud is thuis en dus er over moet nadenken de begrenzing van de WP aan te passen.
Ik heb me ook ingeschreven voor de weheat dag. Naast dat het me erg leuk lijkt ben ik ook heel benieuwd naar deze functie en wat het nou ECHT doet. Want ze verwijzen wel naar een technisch document...maar @Weheat ...dat zijn geen technische documenten he. Da's marketing.
Ik juist als het niet de autobahn is maar ergens in NL. Iets over 'naar huis lopen' en 'van je eigen zakgeld' enzojelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:57:
[...]
haha grap snapte ik wel en die was eerder herkenbaar dan slechtAls ik met 230 (begrensd
) over de autobahn knal en mijn vrouw wordt wakker krijg ik ook de wind van voren!
(wel altijd onder de +50kmh overigens)
[qoute]
Hij draait echter zelden 100%, door de aanpassing in de stooklijn zit hij meestal rond de 20-50%.
[/quote]
idem hier, maar op OT stond ie echt te flippen tussen 0% en 100% ergo dus 3650kWh..
[ Voor 3% gewijzigd door Jpiek op 14-02-2025 14:03 ]
Hier ook - vandaar de overstap naar stooklijn. Veel en veel beter.Jpiek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:03:
[...]
Ik juist als het niet de autobahn is maar ergens in NL. Iets over 'naar huis lopen' en 'van je eigenzakgeld' enzo![]()
[qoute]
Hij draait echter zelden 100%, door de aanpassing in de stooklijn zit hij meestal rond de 20-50%.
[/quote]
idem hier, maar op OT stond ie echt te flippen tussen 0% en 100% ergo dus 3650kWh..
Hierbij nog een aanvulling op mijn vorige post over de nieuwe instellingen.
Kirvis in "Weheat warmtepompen"
Op basis van de polynominale waarden uit de API kom ik voor de Sparrow op de volgende curves voor modi 2-4 (rij 2-4 in de afbeelding).
Dat betekent dus dat als je modus 3 selecteert en het buiten 0 graden is, dat de compressor op ~72% gelimiteerd wordt.
/f/image/pRbC9s0V1Bdbu5LkzAtZls0p.png?f=fotoalbum_large)
Let wel, hierbij ben ik weer uitgegaan van de 100% van de oude instellingen, namelijk 5520 rpm.
Hopelijk helpt dit om de juiste setting te selecteren als je weet wat de beste instelling was in de oude instellingen.
Op basis van de polynominale waarden uit de API kom ik voor de Sparrow op de volgende curves voor modi 2-4 (rij 2-4 in de afbeelding).
Dat betekent dus dat als je modus 3 selecteert en het buiten 0 graden is, dat de compressor op ~72% gelimiteerd wordt.
/f/image/pRbC9s0V1Bdbu5LkzAtZls0p.png?f=fotoalbum_large)
Let wel, hierbij ben ik weer uitgegaan van de 100% van de oude instellingen, namelijk 5520 rpm.
Hopelijk helpt dit om de juiste setting te selecteren als je weet wat de beste instelling was in de oude instellingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Kirvis op 14-02-2025 14:07 ]
Maar het vermogen zou sowieso al lager zijn met die temperaturen toch. Betekent vooral ook dat hij geforceerd wordt om rustig te draaien toch?Kirvis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:05:
Hierbij nog een aanvulling op mijn vorige post over de nieuwe instellingen.
[Afbeelding]
Kunnen we die waardes nu ergens terugvinden? Ze staan niet in 1 van die 3 links toch?Weheat schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:09:Beste Tweakers,
Wij willen graag onze nieuwe geluidsupdate onder jullie aandacht brengen. We hebben namelijk een nieuwe slider aan de instellingen toegevoegd, waarmee je kunt kiezen tussen Extra Besparing en Extra Stil. In onze vandaag gepubliceerde blogs en knowledgebase-artikelen vind je alle technische details over deze update:
• Blog - Update: Onze warmtepompen nu tot wel 21% stiller!
• Blog – Warmtepomp en geluid
• Support artikelTransparantie over geluidstestresultaten
Eerder zagen we veel vragen over testmethodes, geluidsdruk versus geluidsvermogen en het omgaan met geluidsdata (ook bij concurrenten). Omdat geluid bij warmtepompen een belangrijk thema is, hebben we ervoor gekozen dit grondig aan te pakken en maximale transparantie te bieden. Onze warmtepompen zijn opnieuw getest door gecertificeerde partijen (o.a. Peutz) en we zijn een samenwerking aangegaan met Geluidslabel.com. Zo kunnen installateurs en consumenten zelf eenvoudig berekeningen uitvoeren.
We delen nu de waarden voor geluidsdruk, geluidsvermogen én de Lwa(max)-waarde, zodat je exact weet wat je kunt verwachten.
[..]
Team Weheat
Klopt! Dit gaat dus niet om het uitgaand vermogen (in kWh warmte), maar om het toerental van de compressor.Barryvdh schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:23:
[...]
Maar het vermogen zou sowieso al lager zijn met die temperaturen toch. Betekent vooral ook dat hij geforceerd wordt om rustig te draaien toch?
Met de nieuwe geluidsinstellingen limiteer je dus het toerental van de compressor ahv de buitentemperatuur in modi 2-4 volgens de grafiek die ik deelde.
Ik heb een heel raar idee. Kwam erop omdat ik iets hoorde over een WTW waarbij je de warme lucht ververst en opnieuw je woning in blaast.
Ik heb echter een jaren 70 huis met mechanische ventilatie. Er wordt continue lucht afgezogen naar buiten toe. Dit is redelijk 'warme' lucht.
Nu komt de uitgang van die afzuiging uit mijn schoorsteen, waar de Sparrow naast staat. Nou hier het (mss hele domme) idee: als ik de lucht die vanuit het huis komt nou direct (of zijdelings) achter de WP laat lopen? Dan is de lucht die de WP gebruikt warmere lucht dan de buitenlucht.
Of is dit heel dom ivm condens, etc etc?
Ik heb echter een jaren 70 huis met mechanische ventilatie. Er wordt continue lucht afgezogen naar buiten toe. Dit is redelijk 'warme' lucht.
Nu komt de uitgang van die afzuiging uit mijn schoorsteen, waar de Sparrow naast staat. Nou hier het (mss hele domme) idee: als ik de lucht die vanuit het huis komt nou direct (of zijdelings) achter de WP laat lopen? Dan is de lucht die de WP gebruikt warmere lucht dan de buitenlucht.
Hier exact hetzelfde. Ook een huis met MV, en wel eens aan hetzelfde gedacht. Echter, het volume aan lucht dat de WP verbruikt is, verwacht ik, vele malen meer dan de lucht uit je huis, dus of het soelaas biedt vraag ik me af.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:40:
Ik heb een heel raar idee. Kwam erop omdat ik iets hoorde over een WTW waarbij je de warme lucht ververst en opnieuw je woning in blaast.
Alle beetjes helpen misschien wel! Misschien helpt het met defrosts?Satefan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Hier exact hetzelfde. Ook een huis met MV, en wel eens aan hetzelfde gedacht. Echter, het volume aan lucht dat de WP verbruikt is, verwacht ik, vele malen meer dan de lucht uit je huis, dus of het soelaas biedt vraag ik me af.
Als je een 3kW straalkacheltje achter je Sparrow zet dan gaat de COP van je WP spectaculair omhoog…jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Alle beetjes helpen misschien wel! Misschien helpt het met defrosts?
[/grapje]
Moet je je warmtepomp eens in je woonkamer zetten, dan zou je in theorie zelfs gratis kunnen verwarmen..Kirvis schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Als je een 3kW straalkacheltje achter je Sparrow zet dan gaat de COP van je WP spectaculair omhoog…
[/grapje]

Moet lukken volgens mij. Zelf een stukje gelezen over een hotel eigenaar die de warmte die zijn koelcellen produceren opving regelrecht tegen zijn warmtepomp liet blazen. Hierdoor stookte hij flink efficiënter. Krijg stukje alleen even niet gevonden.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:40:
Dat zou een neverending story zijn. Warmtepomp onttrekt warmte en blaast de koude lucht weer in de ruimteJpiek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:58:
[...]
Moet je je warmtepomp eens in je woonkamer zetten, dan zou je in theorie zelfs gratis kunnen verwarmen..
Wij hoeven niet elke kamer in ons huis te verwarmen en zetten de temperatuur niet bijzonder hoog. Mochten wij ooit verhuizen vind ik het wel belangrijk dat de warmtepomp elke kamer op een comfortabele temperatuur kan verwarmen in winterse omstandigheden.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Waarom niet gewoon op max zetten en lange runs afdwingen via stooklijn?
Die stiltemodus (voorheen vermogen) is niets anders dan het maximum beperken. In het geval van hybride zal een CV ketel gewoon eerder bijspringen, want de capaciteit van de WP wordt gewoon begrensd. Sowieso snap ik niet waarom men uberhaupt die mogelijkheid biedt: een WP wordt uitgekozen met een bepaalde capaciteit op basis van het huis. Vervolgens gaan we die capaciteit kunstmatig begrenzen. Mij ontgaat de logica. Voor bepaalde uren snap ik het wel, maar om nou de hele WP te limiteren?
Alsof je een auto koopt om zo snel mogelijk van A naar B te kunnen en daarvoor een max snelheid nodig hebt van 200km/h. En dan gelijk je auto te begrenzen op 100km/h omdat rijden bij 200 toch wat herrie geeft.
Als ik de warmtepomp op 100% zet hebben wij voor ons geval overcapaciteit en gaat hij pendelen. Als het zonnetje doorkomt hebben we hier sneller last van aangezien sommige groepen dichtgaan.
Als ik lange runs afdwing via de stooklijn wordt het te warm en daarom vind ik het zeer jammer dat ik de BB niet meer kan instellen op 20% of 30%.
Dan moet je toch de stooklijn aanpassen?Diesje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Als ik lange runs afdwing via de stooklijn wordt het te warm en daarom vind ik het zeer jammer dat ik de BB niet meer kan instellen op 20% of 30%.
Leuk te horen! Net met installateur gesproken en die vond het een super idee...we gaan het uitvoeren (wanneer weet ik even niet want nu best koud op het dak).ietse schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:00:
[...]
Moet lukken volgens mij. Zelf een stukje gelezen over een hotel eigenaar die de warmte die zijn koelcellen produceren opving regelrecht tegen zijn warmtepomp liet blazen. Hierdoor stookte hij flink efficiënter. Krijg stukje alleen even niet gevonden.
Dan slaat de warmtepomp toch eerder af?jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:11:
[...]
Dan moet je toch de stooklijn aanpassen?
Of het condens problemen gaat geven kan ik zo 123 slecht inschatten, de lucht binnen zal vaak vochtiger zijn dan die buiten. Dus als dat juist extra vaak defrost geeft is resultaat beperkt.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:40:
Maar als ik het er naast had uitkomen zou ik het zeker uitproberen..
#ik ben heel benieuwd naar de praktijk resultaten!
Ik heb nagedacht om de toekomstige WP tegen een "warme" muur te zetten. Dat moet gezien het temperatuur verschil toch echt schelen. Mijn antraciete garagedeur is in de zon bij vorst zomaar 15 graden. Dus dat was al gedachte 2, een zwarte plaat er achter. (Maar zonder zon en bij heldere nachten straalt die juist weer uit natuurlijk..?)
Zag eens iemand die er een spiegel achter zetten (youtube) conclusie niet meer gezien. (Of vergeten, of was dat ie het over langere tijd ging uitproberen)
Doe dit overigens niet met rookgassen svp!
Nee, hij slaat helemaal niet af, althans niet op warmtevraag. Hij stuurt namelijk niet meer op warmtevraag maar op de buitentemperatuur, vollgens de stooklijn.
Bij mij zijn de waarden: -20, 40 en 9, 27. Volgens die lijn gaat hij nu bij mij met een buitentemp van 4,2 graden een watertemperatuur maken van 28.9 graden. Hiermee houdt hij de benedenverdiepiing met gemak op 21 graden. Wordt het te warm of wordt het juist kouder? Dan ga ik spelen met de twee punten, totdat ik een punt gevonden heb waarop de warmtepomp (die dus 24/7 draait) precies dat vermogen levert dat verloren gaat in de woning. Het wordt dus niet warmer en niet kouder. Dan draait hij (in mijn geval) met de huidige temperaturen tussen de 28 en 30 graden aanvoer, wat neerkomt op 650 - 750 watt.
hij zal gaan afslaan als het buiten te warm wordt en de retourtemperatuur > gevraagde temperatuur.
Als ik over de WP begin krijg ik alleen maar vermoeide blikkenDaCootMeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:43:
en wat anders (Freaky Friday off-topic); hebben jullie ooit een vrouw zo geinteresseerd/blij om een 21% stillere warmtepomp/app zien kijken?
![]()
[Afbeelding]
Idd, hij al niet afslaan.jelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:45:
[...]
Nee, hij slaat helemaal niet af, althans niet op warmtevraag. Hij stuurt namelijk niet meer op warmtevraag maar op de buitentemperatuur, vollgens de stooklijn.
Bij mij zijn de waarden: -20, 40 en 9, 27. Volgens die lijn gaat hij nu bij mij met een buitentemp van 4,2 graden een watertemperatuur maken van 28.9 graden. Hiermee houdt hij de benedenverdiepiing met gemak op 21 graden. Wordt het te warm of wordt het juist kouder? Dan ga ik spelen met de twee punten, totdat ik een punt gevonden heb waarop de warmtepomp (die dus 24/7 draait) precies dat vermogen levert dat verloren gaat in de woning. Het wordt dus niet warmer en niet kouder. Dan draait hij (in mijn geval) met de huidige temperaturen tussen de 28 en 30 graden aanvoer, wat neerkomt op 650 - 750 watt.
hij zal gaan afslaan als het buiten te warm wordt en de retourtemperatuur > gevraagde temperatuur.
Maar als je de limiet van 20 of 30% nodig had om in combinatie met de stooklijn te zorgen dat je huis niet te warm werd, dan staat je stooklijn te hoog.
Je kunt heel makkelijk beginnen met alle vijf de punten met 1 of 2 graden te verlagen en dan 24 uur te kijken wat er gebeurt. Dan schuift de hele stooklijn naar beneden en levert ie dus een lagere temperatuur aan je systeem (en wordt het minder warm).
Als dat werkt is de volgende stap idd wat @jelleeelco beschrijft: wordt het opeens 5 graden warmer buiten en is je huis dan te warm opeens, pas dan alleen het punt van 9 graden naar beneden aan zodat de helling van de stooklijn verandert.
En op die manier regel je hem steeds iets beter in.
Maar bedenk je wel dat dit tijd kost. Instellen, afwachten, bijstellen, afwachten, etc.
Misschien is het een idee @Weheat om hier een keer een webinar oid over te organiseren.
Owja, niet aan gedacht.... wasdroger slang eraan en naar buiten ?ietse schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:01:
[...]
Dat zou een neverending story zijn. Warmtepomp onttrekt warmte en blaast de koude lucht weer in de ruimte

Deze vrouw wel hoor! Het zal je misschien verbazen maar er zijn dus ook vrouwen die dit forum lezenDaCootMeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:43:
en wat anders (Freaky Friday off-topic); hebben jullie ooit een vrouw zo geinteresseerd/blij om een 21% stillere warmtepomp/app zien kijken?
![]()
[Afbeelding]
Jaren_30_huis_gasloos
Maar lees jij de posts die beginnen met "Heren," dan wel of niet? 3x raden wie er in de problemen is gekomen omdat ze werk mails gericht aan "Gents," weggooide.JessicavdH schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Deze vrouw wel hoor! Het zal je misschien verbazen maar er zijn dus ook vrouwen die dit forum lezen. Gek he?
En nu weer terug naar mijn imago als stereotype man op dit forum
Ik ga dit ook doen, heb alleen wel een WTW en geen MV dus lucht is wel kouder, maar nog altijd warmer dan de buitenlucht en vooral veel minder vochtjelleeelco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:12:
[...]
Leuk te horen! Net met installateur gesproken en die vond het een super idee...we gaan het uitvoeren (wanneer weet ik even niet want nu best koud op het dak).
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Vandaag aan m'n projectje gewerkt om een ring om de voorste poot van de BB te maken. Vannacht kon ik de BB weer horen resoneren. Vermoeden bestond wederom dat de veerpoot vast zat door ijsvorming op/in de poot. Dit bleek na inspectie het geval te zijn. Even schudden aan de BB en hij kwam weer los.
Ik heb in FreeCAD een ring gemaakt met een schuine afloop vanaf de poot, met een opvangrand (om condens/smeltwater op te vangen en te verdelen. Dit kan uiteraard door de gaatjes van de ring dan weg. De hoop is dat door dit wat beter te verdelen en van de poot weg te geleiden dit probleem niet meer voorkomt.
Als het water vanaf een andere kant/manier in de poot komt helpt dit wellicht niets.
Hier de ring in FreeCAD, vers van de printer en geplaatst op de BB.
/f/image/dwoYgXQmO05qqKiHqVD8NtxZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g6Iwf35qtyeFoSfDO14OZZLh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H7vWPhIdaN0RTPXaZ2Z3yuwa.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst maar eens zien of dit wat doet, vanaf hier kan er verder gefröbeld worden natuurlijk.
Ik heb in FreeCAD een ring gemaakt met een schuine afloop vanaf de poot, met een opvangrand (om condens/smeltwater op te vangen en te verdelen. Dit kan uiteraard door de gaatjes van de ring dan weg. De hoop is dat door dit wat beter te verdelen en van de poot weg te geleiden dit probleem niet meer voorkomt.
Als het water vanaf een andere kant/manier in de poot komt helpt dit wellicht niets.
Hier de ring in FreeCAD, vers van de printer en geplaatst op de BB.
/f/image/dwoYgXQmO05qqKiHqVD8NtxZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g6Iwf35qtyeFoSfDO14OZZLh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H7vWPhIdaN0RTPXaZ2Z3yuwa.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst maar eens zien of dit wat doet, vanaf hier kan er verder gefröbeld worden natuurlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Satefan op 14-02-2025 17:37 ]
En ook kopen hoor 🤗JessicavdH schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Deze vrouw wel hoor! Het zal je misschien verbazen maar er zijn dus ook vrouwen die dit forum lezen. Gek he?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het zou wel fijn zijn als er naast de gegevens over de vermogens van de compressor en later ook geluidsniveau bij de nieuwe instellingen ook informatie gegeven wordt over de te verwachten effecten op COP/verbruik. Zodat je beter de afweging kunt maken tussen stilte en besparing.
[ Voor 5% gewijzigd door AgeOfPanic op 14-02-2025 19:21 ]
/f/image/GH1tS6tmotefZIhNwODroTDx.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag eindelijk onze BB80 in gebruik genomen. Het is nog wat wennen hoe e.e.a. werkt.
De verwarming heeft 2 dagen niet aangestaand dus alles is aardig afgekoeld (alleen kacheltjes aangehad in woongedeelte). Nu wil ik hem eigenlijk een boost laten geven met 40 graden water, maar zowel bij een openthermvraag van 40 graden als op stooklijn 40 graden wil hij niet boven de 31. De legionellarun ging met gemak tot 65.
Iemand enig idee hoe dat kan?
Verder is de verdeler vervangen voor een pomploze verdeler en nieuwe 28mm leidingen. Kwa flow niet ontevreden met rond de 1,8 l/s op elke groep (7 groepen en nog aardig wat radiatoren). Valt mij wel op dat de aanvoer temp op de verdeler achter blijft bij de aanvoertemp van de warmtepomp (25 vs 31), Zoveel verlies kan toch niet de oorzaak zijn van 3m ongeisoleerde leiding?
[ Voor 19% gewijzigd door I.p. op 14-02-2025 20:03 ]
WA regeling aan denk ikI.p. schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:55:
[Afbeelding]
Vandaag eindelijk onze BB80 in gebruik genomen. Het is nog wat wennen hoe e.e.a. werkt.
De verwarming heeft 2 dagen niet aangestaand dus alles is aardig afgekoeld (alleen kacheltjes aangehad in woongedeelte). Nu wil ik heb eigenlijk een boost laten geven met 40 graden water, maar zowel bij een openthermvraag van 40 graden als op stooklijn 40 graden wil hij niet boven de 31. De legionellarun ging met gemak tot 65.
Iemand enig idee hoe dat kan?
Dus die even omhoog zetten
WA?SpikeHome schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:59:
[...]
WA regeling aan denk ik
Dus die even omhoog zetten
Weersafhankelijk
Bij instellingen kan je de stooklijn omhoog zetten.
Portal.weheat.nl
Hij staat op stooklijn in het portal. Als boost op 35 graden bij +9 gezet zodat hij nu bij 0 graden naar de 40 gaat. Maar dat doet hij dus niet. Compressor blijft op 77%.SpikeHome schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:08:
[...]
Weersafhankelijk
Bij instellingen kan je de stooklijn omhoog zetten.
Portal.weheat.nl
Ook geen limieten o.i.d. ingesteld
[ Voor 4% gewijzigd door I.p. op 14-02-2025 20:14 ]
Of het met de update te maken heeft geen idee. Maar heb nu de nachtmodus aangevinkt en vervolgens op 100% gezet. Nu gaat hij wel vol gas draaienI.p. schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Hij staat op stooklijn in het portal. Als boost op 35 graden bij +9 gezet zodat hij nu bij 0 graden naar de 40 gaat. Maar dat doet hij dus niet. Compressor blijft op 77%.
Ook geen limieten o.i.d. ingesteld
Nu in elk geval al op een Ta van 35
[ Voor 4% gewijzigd door I.p. op 14-02-2025 20:56 ]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.